Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
MrN86 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Maar zorgt dat dan voor een significant verschil in warmteverlies?
Een 32mm waterleiding heeft een grotere oppervlakte.

Maar koudemiddelleiding van 15m door de grond en misschien totaal 20a25m heeft weer een vermogensafname van de warmtepomp tot gevolg.

Je kunt koudemiddelleiidng ook door een terrendis uno of watts microflex uno 75mm doen.

https://benem.nl/terrendi...koud-uno-75-hdpe-160.html

Dan is de isolatiewaarde natuurlijk wel weer hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45

TF

bla bla

Ik overweeg om voor komend stookseizoen een buffervat te laten toevoegen in mijn systeem. Het vermogen van mijn warmtepomp (minimaal 3kWh, modulerend tot 10) is niet helemaal passend op mijn woning en door beperkt warmteverlies heb ik veel last van pendelen.

Even los van of bovenstaand vergoelijkt dat ik een buffer toevoeg, zijn er 2 opties:

- als onderdeel van het huidige systeem waarbij het buffervat geplaatst zal worden in de retourleiding (dit is ook een setup die ik terug vind in de installatie handleiding). De warmtepomp-pomp zal dus gebruikt worden voor circulatie. + Kostenefficienter

- hydraulisch gescheiden. Waarbij dus de warmtepomp het water verhit maar niet rondpompt, dat zal dan gedaan worden door een aparte pomp.

Ik vraag mij af welk van de 2 opties het beste resultaat zal geven. Als iemand mij in de juiste onderzoeksrichting kan helpen zou dat mooi zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TF op 17-08-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:31
@TF Ik neem aan dat de installatie nieuw is < 1 jaar oud?
Heb je het al aan de competente installateur gevraagd?
Hij kent jouw woning hopelijk en weet welke optie past, ook qua ruimte.
Verder is de beschrijving van jouw huidige situatie een beetje summier
voor een advies op afstand.

P.S.: Heb je al het faq topic bekeken?
Ook voor bestaande installatie waarschijnlijk interessant,
m.n. de bijdrage over "Wel of geen buffervat?"

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 17-08-2025 18:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:36:
Begrijp ik. Er is ongeveer 140m2 vloerverwarming verdeeld over 2 verdiepingen. Boven is hij iets geknepen omdat daar niet dezelfde warmte gewenst is als beneden.

De installatie is 4 jaar oud en in een nieuwbouwwoning geplaatst (vrijstaand). De installateur van toen is geen optie. Uiteraard kan ik wel een nieuwe aanwenden, en dat ga ik ook doen, maar wil inhoudelijk met deze partij wel enigszins op niveau kunnen meepraten. Vandaar mijn onderzoek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:00

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TF schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:42:
[...]

Begrijp ik. Er is ongeveer 140m2 vloerverwarming verdeeld over 2 verdiepingen. Boven is hij iets geknepen omdat daar niet dezelfde warmte gewenst is als beneden.

De installatie is 4 jaar oud en in een nieuwbouwwoning geplaatst (vrijstaand). De installateur van toen is geen optie. Uiteraard kan ik wel een nieuwe aanwenden, en dat ga ik ook doen, maar wil inhoudelijk met deze partij wel enigszins op niveau kunnen meepraten. Vandaar mijn onderzoek
Als je 140m2 vloerverwarming hebt is een buffer helemaal niet nodig, de vloer heeft voldoende volume.
De vloerverwarming moet dan wel open staan (als buffer gebruikt kunnen worden)

Ik heb zelf 50m2 vloerverwarming en radiatoren en kan mijn 5kW warmtepomp zelfs alleen over de zeven kleine radiatoren laten draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 17-08-2025 18:47 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

PeteSplit schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:44:
[...]

Als je 140m2 vloerverwarming hebt is een buffer helemaal niet nodig, de vloer heeft voldoende volume.
De vloerverwarming moet dan wel open staan (als buffer gebruikt kunnen worden)

Ik heb zelf 50m2 vloerverwarming en radiatoren en kan mijn 5kW warmtepomp zelfs alleen over de zeven kleine radiatoren laten draaien.
Heb ik ook wel begrepen inderdaad. Mijn warmtepomp is 11 kWh en mijn vermoeden is dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan, ondanks de vloerverwarmingcapaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
@TF Reken eens uit hoeveel volume je huidige systeem al heeft. Dan weet je ook meteen wat een buffervat gaat toevoegen mbt de lengte van een run.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:36:

P.S.: Heb je al het faq topic bekeken?
Ook voor bestaande installatie waarschijnlijk interessant,
m.n. de bijdrage over "Wel of geen buffervat?"
Dank voor de extra info. Het wel of niet opnemen van een buffervat was niet mijn vraag perse omdat ik weet dat mijn vloer voldoende capaciteit zou moeten hebben. De duiding rondom serie en parallel is leerzaam en was ik naar op zoek dank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@TF
Heb je naregeling op de vvw groepen?
Met 140 m2 vvw zou een minimumvermogen van 3 kW (niet kWh) absoluut geen probleem moeten zijn. Ik vermoed dus dat het probleem van het pendelen eerder in de instellingen van je WP of een naregeling zit.
Het is handig om even een eigen topic aan te maken en daar wat meer gegevens te delen, anders is het moeilijk om het probleem te analyseren en raken de berichten hier verspreid tussen andere berichten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

2 vraagjes aan mensen die ook Uponor Smatrix hebben:

1: als je geen communicatie module erbij hebt en een app. Hoe stel je dan in hoe de Smatrix regelmodule moet reageren op een koel-signaal van de warmtepomp op de GPI-poort? In de app kan je dit schijnbaar kiezen onder installateurs-instellingen kan ik vinden online. Maar als je zonder app werkt? Issue: de smatrix op boven-verdieping switcht prima naar koelmodus. Is ook terug te zien op de ruimte-thermostaatjes. De Smatrix op de begane grond lijkt er echter totaal niet op te reageren. Beide lijken ze wel op dezelfde juiste relais in de binnen-unit (Ecodan Hydrobox) te zijn aangesloten.

2: verder valt me op dat ik op de regelmodule heel regelmatig zie dat de warmtevraag van een zone even een minuutje of zo weg valt. Niet genoeg om het motortje (volledig) dicht te laten gaan, maar wel een stukje, en vervolgens springt de vraag weer aan en gaat het motortje weer open. Om de 10 uur of zo zou ik dit begrijpen, om het motortje soepel te houden o.i.d.? Maar het gebeurt om de 20 minuten lijkt 't wel. Dit terwijl de betreffende zone bijvoorbeeld 20 graden is en staat ingesteld op 35 (ja, ik heb veel zones op 35 staan, want ik wil eigenlijk dat ze altijd open staan. In theorie zou ik het motortje er ook af kunnen halen. Maar heeeeel soms wil ik ze toch kunnen bedienen, vandaar). Vraag is: is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@woekele

1) Als de bovenste goed reageert, en de onderste niet, zou ik de kabels nalopen van de onderste.
2) Dat is idd een instelling om vast lopen te voorkomen, weet niet hoe je dat zonder app moet instellen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Thanks. Ik zal voor zekerheid de kabels in de binnen-unit eens omwisselen, kijken of het probleem dan meeverhuist of niet. In de regelmodules lijken de kabels goed te zitten. Maar de kabels zelf gaan via leidingen in de muur, dus kan daar verder weinig aan zien. Zou ze moeten nameten dan. Ik heb wel het geluk dat de verdeler en smatrix van de begane grond erg dicht bij de binnen-unit zitten, dus zou nog even een los nieuw kabeltje kunnen trekken bij wijze van test.

2: kan je in de app instellen bij die functie hoe vaak hij dat doet? Of is het on/off?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kan ook zijn dat ze niet goed met elkaar praten. Ik zou de installatie handleiding even naast houden. Had ik toen ook gedaan voor vervangen van de controllers. Ik weet nog dat de controller met de R208 als master gaat werken. Moet je evt kijken hoe dat werkt zonder R208. De handleiding is wel goed te lezen als leek.

Je moet kijken of je de wave (draadloze) variant heb of bedraad, en de juiste manual bij pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 17-08-2025 22:30 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

TF schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:19:
Ik overweeg om voor komend stookseizoen een buffervat te laten toevoegen in mijn systeem. Het vermogen van mijn warmtepomp (minimaal 3kWh, modulerend tot 10) is niet helemaal passend op mijn woning en door beperkt warmteverlies heb ik veel last van pendelen.

Even los van of bovenstaand vergoelijkt dat ik een buffer toevoeg, zijn er 2 opties:

- als onderdeel van het huidige systeem waarbij het buffervat geplaatst zal worden in de retourleiding (dit is ook een setup die ik terug vind in de installatie handleiding). De warmtepomp-pomp zal dus gebruikt worden voor circulatie. + Kostenefficienter

- hydraulisch gescheiden. Waarbij dus de warmtepomp het water verhit maar niet rondpompt, dat zal dan gedaan worden door een aparte pomp.

Ik vraag mij af welk van de 2 opties het beste resultaat zal geven. Als iemand mij in de juiste onderzoeksrichting kan helpen zou dat mooi zijn.
Realiseer je wel dat een buffer geen warmte afgeeft en stelt het pendelen nauwelijks uit. Om pendelen tegen te gaan zijn andere opties mogelijk afhankelijk van het merk warmtepomp instellingen, jouw afgiftesysteem, waterzijdig inregelen etc. en last but not least pomploze verdelers.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-08-2025 22:41 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03

Optie 3 is beter: stooklijn iets hoger en grotere hysterese op de thermostaat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
Zijn er mede tweakers die ervaring hebben om een oplaadboiler te gebruiken in serie alszijnde buffervat?
Er zitten drie aansluitingen in het midden van de boiler; koud water aanvoer (vat?), koud water aanvoer sww, warm water uitvoer sww.

Indien dit mogelijk is, zou dat namelijk schelen in de kosten aangezien ik deze al heb staan :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Technician- schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Een 32mm waterleiding heeft een grotere oppervlakte.

Maar koudemiddelleiding van 15m door de grond en misschien totaal 20a25m heeft weer een vermogensafname van de warmtepomp tot gevolg.

Je kunt koudemiddelleiidng ook door een terrendis uno of watts microflex uno 75mm doen.

https://benem.nl/terrendi...koud-uno-75-hdpe-160.html

Dan is de isolatiewaarde natuurlijk wel weer hoog.
Hier zit er ook ongeveer 25m leiding werk in.
Ja ik heb inmiddels de knoop doorgehakt dankzij de tips hier, en @BjornHero gaat bij ons de Vaillant AroTherm plaatsen (y)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazsie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:52:
Zijn er mede tweakers die ervaring hebben om een oplaadboiler te gebruiken in serie alszijnde buffervat?
Er zitten drie aansluitingen in het midden van de boiler; koud water aanvoer (vat?), koud water aanvoer sww, warm water uitvoer sww.

Indien dit mogelijk is, zou dat namelijk schelen in de kosten aangezien ik deze al heb staan :+.
Oplaadboiler? Bedoel je een indirect verwarmd SWW vat met een spiraal erin? Met de aansluitingen die je beschrijft klinkt dit als een SWW vat met een spiraal, alleen zou er dan nog een 4e aansluiting moeten zijn (spiraal in, spiraal uit, leidingwater aanvoer, warmwater uit).

Het is ongebruikelijk om een vat met spiraal als serieel buffervat te gebruiken, maar lijkt me niet onmogelijk. Wel wat meer weerstand door de lange spiraal. En je hebt dan permanent stilstand warm water in je SWW vat, dat wordt een lekker vaatje vol legionella. :9

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Jazsie 2 vragen: Wat is de inhoud van het vat (graag een foto),
en minimaal even belangrijk - wat wil je bereiken?
Heb je al het faq-topic bekeken en de bijdrage over buffervaten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vat heeft echt maar 3 aansluitingen @SebastiaanPs.
dunklefaser schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:53:
@Jazsie 2 vragen: Wat is de inhoud van het vat (graag een foto),
en minimaal even belangrijk - wat wil je bereiken?
Heb je al het faq-topic bekeken en de bijdrage over buffervaten?
1. 200 liter, er zit helaas geen label niks op het vat...
2. CV water inhoud vergroten, 12kw warmtepomp. v.v. is ~80m2, 5x FCU.

Doel is te beginnen met enkel de FCU units aan te sluiten, v.v. komt later.
FCU bij elkaar is iets van 15-20 liter inhoud, komt nog leiding bij maar dat is nog niet genoeg voor de 12kw warmtepomp.

Omdat het in fases gaat en na regeling (condenserend koelen = v.v. uit) wil ik een buffervat in serie plaatsen in de retour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7EvwEI0CKq5ksPfchQpkvW3VCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7YKigrLa3E2m6yy1VJ8y3Cqs.png?f=user_large
Foto van hoe het aangesloten was als boiler, dat zou dus dan als buffervat moeten dienen :).

Wanneer de gehele installatie klaar is dan zou eventueel de buffervat eruit kunnen indien het geheel zonder kan. Zijn de kosten ook niet wanneer ik deze boiler als buffervat kan gebruiken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jazsie En wat zat er op aangesloten om het op te warmen? Lijkt net alsof er een Hewalex SWW-verwarmende oplossing op zat. Eentje die dus SWW water gebruikte om te circuleren, gezien het leidingverloop.

Een overzichtsfoto van de boiler zou ook kunnen helpen voor anderen om de boiler te herkennen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Jazsie Ik denk dat dit een langer traject wordt om alle belangrijke info boven water te krijgen.
Misschien een eigen topic beginnen? - Heb je het faq-topic over warmtepompen bekeken?
Trouwens: welk merk/type warmtepomp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:48
SebastiaanPs schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Oplaadboiler? Bedoel je een indirect verwarmd SWW vat met een spiraal erin? Met de aansluitingen die je beschrijft klinkt dit als een SWW vat met een spiraal, alleen zou er dan nog een 4e aansluiting moeten zijn (spiraal in, spiraal uit, leidingwater aanvoer, warmwater uit).

Het is ongebruikelijk om een vat met spiraal als serieel buffervat te gebruiken, maar lijkt me niet onmogelijk. Wel wat meer weerstand door de lange spiraal. En je hebt dan permanent stilstand warm water in je SWW vat, dat wordt een lekker vaatje vol legionella. :9
Maar… je hoeft de spiraal niet te gebruiken. Je kunt de sww aansluitingen gebruiken. Maar… waarschijnlijk wel 15mm. Dus dan heb je wel een (korte maar hevige) vernauwing. Allebei gebruiken kan ook nog.

Voor de legionella risico’s… die heb je in ieder LT cv-systeem.‘s winters pomp je nog een beetje, ‘s zomers staat ook daar het water stil. Gelukkig drink je dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rimco schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:31:
@Jazsie En wat zat er op aangesloten om het op te warmen? Lijkt net alsof er een Hewalex SWW-verwarmende oplossing op zat. Eentje die dus SWW water gebruikte om te circuleren, gezien het leidingverloop.

Een overzichtsfoto van de boiler zou ook kunnen helpen voor anderen om de boiler te herkennen.
Helaas is alles al afgekoppeld, het zat aangesloten op een gas ketel. Ketel is weg alleen de boiler is over.

Helaas ook niet nog meer foto's van gemaakt, weten ook niet wie het geïnstalleerd heeft.
dunklefaser schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:32:
@Jazsie Ik denk dat dit een langer traject wordt om alle belangrijke info boven water te krijgen.
Misschien een eigen topic beginnen? - Heb je het faq-topic over warmtepompen bekeken?
Trouwens: welk merk/type warmtepomp?
Enige vraag was of deze boiler als buffervat in serie om zo CV water inhoud te vergroten kan gebruiken, meer niet :+.

Wellicht inderdaad een idee om een eigen topic te beginnen, dacht dat het een simpele vraag/antwoord was en zodoende hier gepost :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:59

DHV

Kan een adviesvraag in dit topic of moet ik een eigen topic openen?

Onze CV ketel is aan vervanging toe, de installateur heeft een offerte uitgebracht voor een nieuwe (hybrid ready) Intergas CV, maar ik overweeg uiteraard ook of er niet meteen ook een warmtepomp bij kan of een gehele elektrische set-up.

Kenmerken:
Vrijstaand huis uit 2008. 180m^2. Goed geïsoleerd, alleen geen HR++ ramen, maar 'gewoon' dubbelglas. Ik lees verschillende opvattingen of dit een no-go is voor verwarmen met een warmtepomp. De een zegt dat HR++ een must is, op andere sites staat dat moderne huizen (>90s/00s) goed genoeg geïsoleerd zijn. Helaas is het voorlopig niet koud genoeg om met een lage CV temperatuur de warmteafgiftecapaciteit te testen.
  • Begane grond: vloerverwarming en radiatoren, plus een airco. Daarnaast een open haard, die gebruiken we alleen voor de sfeer.
  • Bovenverdieping: de badkamer heeft vloerverwarming, op de slaapkamers alleen radiatoren, maar die worden niet gebruikt. De 'master' bedroom heeft airco.
  • Kelder: hier is het thuiskantoor/logeerkamer, deze heeft radiatoren. Ik verwarm tijdens werk soms bij met een IR-paneel, is een vrij grote ruimte en hoef maar een beperkt deel warm te hebben.
Huidig gasverbruik is 1550 m^3 per jaar. In januari en december 250-300 m^3, in mei-september 15-25 m^3 (alleen warmwater). Volgens de Koevlaas-methode zou dan een warmtepomp van zo'n 7,5 kW nodig zijn.

Verder:
Koken is al via inductie. Warmwater in de keuken gaat via Quooker.
We hebben een douche en ligbad. We wonen met 4 personen in huis. Dak is voorzien van zonnepanelen.
De CV ketel staat op zolder, er is genoeg ruimte voor extra installaties.

Overwegingen:
  • Alleen nieuwe CV installeren: installatie relatief goedkoop en eenvoudig, maar de kosten voor gas blijven hoog en zullen niet snel zakken.
  • Hybride CV/warmtepomp: besparing op groot deel van gaskosten, bij heel koud weer kan CV bijverwarmen. Minpunten: gasaansluiting blijft behouden. Onderhoud voor twee systemen.
  • Volledig elektrisch: kan warmteafgiftecapaciteit nu niet testen dus onzeker of mijn huis voldoet. Boilervat installeren mogelijk lastig op zolder (ruimte genoeg, maar alleen via vlizotrap bereikbaar). Aan de pluskant: de gasaansluiting kan er af.
Wat zouden jullie doen? Ik dacht zelf eerst aan hybride, maar lees heel vaak de opmerking "dan kun je net zo goed volledig elektrisch gaan, geen gedoe meer met gas" dat ik dat nu ook wil overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16

Een buffervat, of dat nu serie of parallel is, gaat het pendelen niet oplossen. Een buffervat heeft zelf geen capaciteit, dus als je hetzelfde vermogen nodig hebt, moet je WP nog steeds omlaag moduleren. Daar gaat een buffer niet bij helpen, tenzij je praat over duizenden liters, zodat je ook echt warmte kunt bufferen.

Als de vloer voldoende vermogen heeft om de modulatie-ondergrens kwijt te kunnen en je ervaart nog steeds "pendel" gedrag, dan is dat waarschijnlijk geen "pendelen", maar low-load regeling. Je moet de oorzaak daarvan in de thermostaat zoeken.

Welke thermostaat is er toegepast? Veel universele thermostaten werken met zeer korte regelintervallen. Honeywell bijvoorbeeld heeft standaard een 12 minuten regelinterval. Dus als er minder vermogen nodig is dan de WP minimaal moet leveren, slaat hij elke 12 minuten een keer aan. Bij sommige thermostaten kun je die tijd aanpassen (bij mij staat die tijd op 3 uur).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jazsie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Helaas is alles al afgekoppeld, het zat aangesloten op een gas ketel. Ketel is weg alleen de boiler is over.

Helaas ook niet nog meer foto's van gemaakt, weten ook niet wie het geïnstalleerd heeft.

[...]

Enige vraag was of deze boiler als buffervat in serie om zo CV water inhoud te vergroten kan gebruiken, meer niet :+.

Wellicht inderdaad een idee om een eigen topic te beginnen, dacht dat het een simpele vraag/antwoord was en zodoende hier gepost :o.
Je kan hem sowieso wel gebruiken, maar het is vooral de vraag welke aansluiting waar in het vat uitkomt. Ik gok namelijk dat er geen spiraal in zit en alle aansluitingen gewoon het vat bereiken. Dan zou die met het rode label een buis naar bovenin en die met het blauwe label een buis naar onderin moeten hebben. Als je in 1 van de aansluitingen blaast, zou de lucht uit de andere 2 openingen moeten komen.

Welk merk was de CV ketel en kan je een foto van de boiler maken zodat je de hele boiler ziet? Ik gok dat je het merk en type wel kunt vinden met reverse image search. Het is vooral de vraag wat voor materiaal het is en of er een anode in zit. In principe heb je die laatste niet eens nodig voor "dood" water.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
DHV schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:53:

Onze CV ketel is aan vervanging toe, de installateur heeft een offerte uitgebracht voor een nieuwe (hybrid ready) Intergas CV, maar ik overweeg uiteraard ook of er niet meteen ook een warmtepomp bij kan of een gehele elektrische set-up.

Kenmerken:
Vrijstaand huis uit 2008. 180m^2. Goed geïsoleerd, alleen geen HR++ ramen, maar 'gewoon' dubbelglas. Ik lees verschillende opvattingen of dit een no-go is voor verwarmen met een warmtepomp. De een zegt dat HR++ een must is, op andere sites staat dat moderne huizen (>90s/00s) goed genoeg geïsoleerd zijn. Helaas is het voorlopig niet koud genoeg om met een lage CV temperatuur de warmteafgiftecapaciteit te testen.
  • Begane grond: vloerverwarming en radiatoren, plus een airco. Daarnaast een open haard, die gebruiken we alleen voor de sfeer.
  • Bovenverdieping: de badkamer heeft vloerverwarming, op de slaapkamers alleen radiatoren, maar die worden niet gebruikt. De 'master' bedroom heeft airco.
  • Kelder: hier is het thuiskantoor/logeerkamer, deze heeft radiatoren. Ik verwarm tijdens werk soms bij met een IR-paneel, is een vrij grote ruimte en hoef maar een beperkt deel warm te hebben.
Huidig gasverbruik is 1550 m^3 per jaar. In januari en december 250-300 m^3, in mei-september 15-25 m^3 (alleen warmwater). Volgens de Koevlaas-methode zou dan een warmtepomp van zo'n 7,5 kW nodig zijn.

Verder:
Koken is al via inductie. Warmwater in de keuken gaat via Quooker.
We hebben een douche en ligbad. We wonen met 4 personen in huis. Dak is voorzien van zonnepanelen.
De CV ketel staat op zolder, er is genoeg ruimte voor extra installaties.

Overwegingen:
  • Alleen nieuwe CV installeren: installatie relatief goedkoop en eenvoudig, maar de kosten voor gas blijven hoog en zullen niet snel zakken.
  • Hybride CV/warmtepomp: besparing op groot deel van gaskosten, bij heel koud weer kan CV bijverwarmen. Minpunten: gasaansluiting blijft behouden. Onderhoud voor twee systemen.
  • Volledig elektrisch: kan warmteafgiftecapaciteit nu niet testen dus onzeker of mijn huis voldoet. Boilervat installeren mogelijk lastig op zolder (ruimte genoeg, maar alleen via vlizotrap bereikbaar). Aan de pluskant: de gasaansluiting kan er af.
Wat zouden jullie doen? Ik dacht zelf eerst aan hybride, maar lees heel vaak de opmerking "dan kun je net zo goed volledig elektrisch gaan, geen gedoe meer met gas" dat ik dat nu ook wil overwegen.
eigen topic en dan hier een linkje plaatsen. Lees eerst het warmtepomp FAQ topic en daar staat ook een template met de info die je in je eigen topic moet geven om goed advies te kunnen krijgen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 20-09 08:26
<snip>
Lastige situatie schets je. Hoe dan ook ben je veel geld kwijt.

Ik zat in bijna dezelfde situatie als die jij schetst, maar dan met een tussenwoning en zo'n 1100m3 gasverbruik per jaar. Ik heb eerst maar een nieuwe CV aangeschaft en een paar maanden later heb ik toch maar een warmtepomp er bij genomen en die in hybride opstelling gezet.
Puur zodat ik over een paar jaar alsnog volledig over kan op electrisch, maar voor nu de CV in ieder geval een paar jaar kan inzetten.

De CV mag tot 45 graden mag meeverwarmen indien nodig. Dat is de afgelopen winter 0 keer voorgekomen.
CV is momenteel puur en alleen nog voor het warme water. Zijn dus tussen de 300-400m3 gas per jaar nog kwijt (helaas). Maar kan met omzetten van 3 schakelaars weer het hele huis voorzien van verwarmen met CV ketel.

Waar je wel even naar moet kijken:
- Zit er een verdeler in de vloerverming of heb je een actieve pomp? (zowel bij woonkamer als je badkamer) Als je een actieve pomp hebt, dan is het wijs om deze te vervangen naar een passieve verdeler meteen met de warmtepomp plaatsing. De warmteafgifte wordt daar mee veel groter, wat nodig is.

Aan de andere kant... Gezien je airco hebt zou je ook kunnen overwegen om daar meer mee te verwarmen ipv met je CV en je nieuwe CV op een lage temperatuur te zetten om te kijken of je daar mee de komende winter (en wellicht toekomstige winters) mee door komt zonder problemen.

mijn 2 cent.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07

Kenmerken:
[...]
[...]
Je zit op Tweakers, sterker nog, in het warmtepomp-topic. Iedereen zal hier "vol elektrisch" zeggen :+

Door nu geen nieuwe CV te nemen, bespaar je ongeveer €2500. Plus de kosten die je gaat besparen vanwege de lagere stookkosten en het ontbrekende vastrecht.

Het is zeker geen no-go om een warmtepomp te combineren met klassiek dubbelglas. Het belangrijkste is dat jouw vloerverwarming genoeg warmte afgeeft bij warmtepomp-vriendelijke temperaturen om het warmteverlies van het huis te compenseren. Een belangrijke vraag: hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Welke hart op hart afstand? Als je 7,5 kW kwijt kan in de vloerverwarming, ben je eigenlijk al klaar met je beschouwing. Dan is een warmtepomp prima geschikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

marcop23 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Het is zeker geen no-go om een warmtepomp te combineren met klassiek dubbelglas. Het belangrijkste is dat jouw vloerverwarming genoeg warmte afgeeft bij warmtepomp-vriendelijke temperaturen om het warmteverlies van het huis te compenseren. Een belangrijke vraag: hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Welke hart op hart afstand? Als je 7,5 kW kwijt kan in de vloerverwarming, ben je eigenlijk al klaar met je beschouwing. Dan is een warmtepomp prima geschikt :)
De woonkamer en open keuken zijn bij elkaar zo'n 45-50 m2, de badkamer is 12 m2.

Ik weet helaas niet precies hoe de vloerverwarming loopt. Die zat al in de woning en de houten vloer openbreken is niet echt een optie :X

Dit is de situatie op zolder nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_7OCQkvDLA9pjYSW9Ni9bijS0Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EvMJMHbv6BXlHPBWnDVVRsNt.png?f=user_large
LongTimeAgo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Lastige situatie schets je. Hoe dan ook ben je veel geld kwijt.

Ik zat in bijna dezelfde situatie als die jij schetst, maar dan met een tussenwoning en zo'n 1100m3 gasverbruik per jaar. Ik heb eerst maar een nieuwe CV aangeschaft en een paar maanden later heb ik toch maar een warmtepomp er bij genomen en die in hybride opstelling gezet.
Puur zodat ik over een paar jaar alsnog volledig over kan op electrisch, maar voor nu de CV in ieder geval een paar jaar kan inzetten.

De CV mag tot 45 graden mag meeverwarmen indien nodig. Dat is de afgelopen winter 0 keer voorgekomen.
CV is momenteel puur en alleen nog voor het warme water. Zijn dus tussen de 300-400m3 gas per jaar nog kwijt (helaas). Maar kan met omzetten van 3 schakelaars weer het hele huis voorzien van verwarmen met CV ketel.

- Zit er een verdeler in de vloerverming of heb je een actieve pomp? (zowel bij woonkamer als je badkamer) Als je een actieve pomp hebt, dan is het wijs om deze te vervangen naar een passieve verdeler meteen met de warmtepomp plaatsing. De warmteafgifte wordt daar mee veel groter, wat nodig is.

Aan de andere kant... Gezien je airco hebt zou je ook kunnen overwegen om daar meer mee te verwarmen ipv met je CV en je nieuwe CV op een lage temperatuur te zetten om te kijken of je daar mee de komende winter (en wellicht toekomstige winters) mee door komt zonder problemen.

mijn 2 cent.
Bedankt voor je input.
Wat was voor jou de overweging om alsnog een warmtepomp te nemen naast de CV?

Zal nog even kijken naar hoe de pomp van de vloerverwarming uitziet.

De oude CV houdt het niet nog meerdere winters vol ben ik bang, misschien wel eentje, maar doe een vervanging liever nu dan in bijvoorbeeld december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
DHV schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:02:
[...]
Bedankt voor je input.

De oude CV houdt het niet nog meerdere winters vol ben ik bang, misschien wel eentje, maar doe een vervanging liever nu dan in bijvoorbeeld december.
Huis in April 2024 gekocht. CV (uit 2007) moest dírect vervangen worden, was al bekend bij verkoop, was afgekeurd en eigenlijk 'levend gehouden' puur om door de verkoop te geraken. Dit dus meteen laten doen, had niet eens gekeken voor warmtepompen nog.

Vervolgens kwamen we in Juli heel wat aanbiedingen tegen van warmtepompen en we hebben een 'loze plek' aan de buitenkant van de woning die perfect is hier voor. Het huis lag toch al overhoop mbt verbouwingen op de begane grond, dus meteen maar advies gezocht. Kreeg een "offer you cant refuse" en zeker met de subsidie van 2024 (die ik nog steeds moet aanvragen, oeps) was het een minimale uitgave.
Moest alleen nog wel even een vloerverwarming verdeler vervangen voor een 'passieve'.

Ik gok dat met de informatie en kennis die ik nu heb ik wél meteen voor een all-electric was gegaan, maar dat is ook puur omdat we momenteel bezig zijn om gasverbruik in de woning echt tot minimum proberen te beperken. Maar een groot 200 of 300 liter vat plaatsen zijn ook de kosten niet en de CV installatie was al duur genoeg, dus proberen daar nu nog maar even van te 'genieten'. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:48
[...]

De woonkamer en open keuken zijn bij elkaar zo'n 45-50 m2, de badkamer is 12 m2.

Ik weet helaas niet precies hoe de vloerverwarming loopt. Die zat al in de woning en de houten vloer openbreken is niet echt een optie :X

[Afbeelding]
[...]
Bedankt voor je input.

Een beetje een vergelijkbare situatie, ook 1800m3 totaalverbruik (incl, douche), hoekhuis 1920, 180m2, wel HR+, maar ook 20m2 glas in uitbouw pal op Noord. En draai nu probleemloos all electric met een 9kW machine. 6kW bij -7/-10, maar de BUH heeft niet hoeven assisteren. Met veel zelf voorbereide en een MP SWW-vat voor eur500, voor iets van eur4000 na subsidie.

Maar.... Ik heb een winter proefgedraaid met mijn ketel ingesteld op 6kW/45oC max, dus ik wist dat het haalbaar was
  • En... Nu alles op 25-29oC, geeft beste COP en rendement van mijn WP
  • Mijn vvw zit in de tegels, met 10cm afstand, kan daar redelijk de 6kW warmte kwijt met 25-29oC
  • Dus pomploze verdeler en geen buffer
Als je redelijk geisoleerd ben, dan is lage temperatuurverwarming, dus vloerverwarming met voldoende afgifte het belangrijkste. Maar dan worden de radiatoren op de verdieping natuurlijk ook maar 25-29oC... (kun je wel wat mee doen met buffer, pompje en 2 zones, maar die complexiteit wilde ik vermijden, nog geen klachten...)

[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 18-08-2025 17:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:07
[...]

Hier is een tabel met de afgifte per m2: https://albrand.nl/storag...warmteafgifte_16x2_lr.pdf Deze tabel is geldig voor vloerverwarmingsbuizen van 16mm. Dit kan je opmeten bij de verdeler.

De hart-op-hart afstand kan je ook vinden met een warmtebeeldcamera, of door een nevel op de vloer te sprayen met b.v. een plantenspuit. Waar het water het eerst verdampt, zitten de buizen :)

Maar ik heb nog een alternatief: yolo. Eigenlijk ben je er al wel uit dat je in de toekomst naar een warmtepomp wil, maar je twijfelt of je voldoende afgifte hebt. Je kan het altijd gewoon proberen: je hebt immers airco's en een houtkachel als backup. Mocht het onvoldoende blijken, dan kun je altijd nog de afgifte boosten met bijvoorbeeld ventilatorconvectoren (b.v. Jaga's), óf het warmteverlies beperken door de glazen te vervangen door triple glas (past dat in de huidige kozijnen?).

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 18-08-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Blihi schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Een buffervat, of dat nu serie of parallel is, gaat het pendelen niet oplossen. Een buffervat heeft zelf geen capaciteit, dus als je hetzelfde vermogen nodig hebt, moet je WP nog steeds omlaag moduleren. Daar gaat een buffer niet bij helpen, tenzij je praat over duizenden liters, zodat je ook echt warmte kunt bufferen.

Als de vloer voldoende vermogen heeft om de modulatie-ondergrens kwijt te kunnen en je ervaart nog steeds "pendel" gedrag, dan is dat waarschijnlijk geen "pendelen", maar low-load regeling. Je moet de oorzaak daarvan in de thermostaat zoeken.

Welke thermostaat is er toegepast? Veel universele thermostaten werken met zeer korte regelintervallen. Honeywell bijvoorbeeld heeft standaard een 12 minuten regelinterval. Dus als er minder vermogen nodig is dan de WP minimaal moet leveren, slaat hij elke 12 minuten een keer aan. Bij sommige thermostaten kun je die tijd aanpassen (bij mij staat die tijd op 3 uur).
Ik gebruik een raspberry pi als thermostaat. Dat is op basis van https://docs.bsb-lan.de , hij doet zich voor als thermostaat en ik kan er alle instellingen , al dan niet , dynamisch mee sturen. De binnentemperatuur geef ik mee middels mijn Awair element meter.
De thermostaat weegt overigens maar voor 5% (gain factor) mee in de overweging om wel of niet weer te gaan verwarmen.

Ik zal eens uitzoeken of die instelling er is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@TF dan zou ik dat eerst eens gaan onderzoeken. Wat vraagt de thermostaat?

Het lijkt dat dit een of ander specifiek protocol is en dan kan het zomaar zijn dat de thermostaat een te lage Ta vraagt. Dan moet je daarmee gaan spelen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@TF dan heb je vast aardig wat data om in een eigen topic neer te zetten en daar dan goede feedback op te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
[...]

[...]
Dat kun je met een infraroodcamera meestal verbazend goed zichtbaar maken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2XfFw0XYy_zXQok2SJv02VZBCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0L0F26wTKwBNUnnFXZ0Vo1y6.jpg?f=fotoalbum_large

Flir in de telefoon. Beeld tijdens koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y76o3mkLC9UDcwEGJlkeJ9Ttkk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ESOGxeNfRXp14Zy4SWgJ6BH.jpg?f=fotoalbum_large

Foto met aanleggen, even de doorstroom kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Erwin_83 op 19-08-2025 07:39 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
[...]

[Afbeelding]
Als je toch aan de gang gaat, pak dan de boel gelijk goed aan. Die ventilatie-unit met die buis zo over de ketel heen is natuurlijk zonde. Je verliest enorm capaciteit op die manier. Hang die unit aan de andere kant van de CV ketel en versleep de aanvoer horizontaal (en dan niet met flexibele buis, maar netjes met spiro-buis).

De afvoerkanalen van de CV ketel naar de dakdoorvoer moeten gebeugeld worden en de dakdoorvoer moet horizontaal hangen. Zo schuin kan er condenswater in ophopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

Zwerius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:31:
[...]

Misschien wel een optie om zo'n ding even te huren.
Blihi schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Als je toch aan de gang gaat, pak dan de boel gelijk goed aan. Die ventilatie-unit met die buis zo over de ketel heen is natuurlijk zonde. Je verliest enorm capaciteit op die manier. Hang die unit aan de andere kant van de CV ketel en versleep de aanvoer horizontaal (en dan niet met flexibele buis, maar netjes met spiro-buis).

De afvoerkanalen van de CV ketel naar de dakdoorvoer moeten gebeugeld worden en de dakdoorvoer moet horizontaal hangen. Zo schuin kan er condenswater in ophopen.
In welke zin verlies je capaciteit? Dit is allemaal in opdracht van de vorige bewoners aangelegd, heb er nooit verder naar gekeken.
LongTimeAgo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Dit is de pomp/verdeler van de vloerverwarming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woG18L_9AFEWKuFAOb7GrGCr1FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfF3qn5ttExpgANo9lg8VHwX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door DHV op 20-08-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
[...]

[Afbeelding]

[...]

Bedankt voor je input.

Vloerverwarming kan altijd met een warmtepomp hooguit zul je de verdeler moeten aanpassen/vervangen.
Als de lussen te lang zijn zal er een extra circulatiepomp tussen moeten als de WP het zelf niet kan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Vloerverwarming kan altijd met een warmtepomp hooguit zul je de verdeler moeten aanpassen/vervangen.
Als de lussen te lang zijn zal er een extra circulatiepomp tussen moeten als de WP het zelf niet kan.
Dan moeten het wel hele lange lussen zijn. De gemiddelde goede warmtepomp kan veel volume aan. Een van onze 12 kW koelen en verwarmen installaties als voorbeeld. Waterzijdig inregelen is dan wel een dingetje 🤗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSqm4GZUfk7idtY_J_jjc2YquuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zcjrkm4LktXHHzVt5ZjkME4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2025 18:12 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
DHV schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb deze te huur staan op Marktplaats. Maken mensen vaak gebruik van voor een paar dagen.
Vooral in najaar en voorjaar.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Zwerius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:31:
[...]

Mijn ervaring is dat je de beste resultaten behaalt als je een nog relatief koude vloer
aan het opwarmen bent - dan zijn de temperatuurverschillen groter -> meer contrast.
En je ziet ook sneller verschillen tussen de doorstroming in de lussen.
Soms kan je ook een lokaal initiatief vinden die een IR-camera beschikbaar stelt
en/of een snelle warmtescan doet. In mijn gemeente werd zelfs de IR-camera gesponsord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xBH7OGag4QNxcgc6CU_R-rZoEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cDC7tqmz7xdZnofLrDQH3SU.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan soms zelfs door 2 lagen vloerbedekking "kijken".

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 21-08-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
DHV schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

[...]

In welke zin verlies je capaciteit? Dit is allemaal in opdracht van de vorige bewoners aangelegd, heb er nooit verder naar gekeken.
Die flexibele stukken horen niet langer te zijn dan een meter. Die knik bovenin en vervolgens onderin nog een keer zijn funest voor je ventilatie-capaciteit. Lees de specificaties maar na, zo'n unit hoort een zo recht en zo kort mogelijke uitblaas te hebben. Het liefst een kaarsrechte pijp naar buiten.
Dit is de pomp/verdeler van de vloerverwarming:

[Afbeelding]
Wat een gepruts. Dit zijn twee pompen, waarvan de ene links een gesloten verdeler is met eigen pomp en rechts een pomp in de retourleiding die in serie lijkt te hangen met de CV pomp van de ketel. Dit moet eigenlijk nu al anders, want zoals het nu zit is de boel gewoon prutswerk.

Je hebt hier de kans om gewoon mooi twee open verdelers van te maken met leidingen die van de WP (of CV) af komen).

• dunklefaser
@DHV Ik sluit me volledig aan bij het oordeel van @Blihi hierboven.
Ik hoop dat de "installateur" van de offertes niet dezelfde is die de getoonde installaties heeft bedacht en uitgevoerd.
Wat vindt de (nieuwe) installateur trouwens van de vloerverwarminginstallatie met de verdelers i.c.m. een (hybride) warmtepomp? Staat er wat in de offerte?

• DHV

DHV

dunklefaser schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:46:
@DHV Ik sluit me volledig aan bij het oordeel van @Blihi hierboven.

[...]

Ik hoop dat de "installateur" van de offertes niet dezelfde is die de getoonde installaties heeft bedacht en uitgevoerd.
Wat vindt de (nieuwe) installateur trouwens van de vloerverwarminginstallatie met de verdelers i.c.m. een (hybride) warmtepomp? Staat er wat in de offerte?
Ik durf niet te zeggen wie de vloerverwarming en originele installaties geplaatst heeft. iig niet het installatiebedrijf waar ik nu mee in gesprek ben.

De installateur heeft in eerste instantie alleen een offerte voor een nieuwe CV ketel uitgebracht, maar ze doen ook (hybride) warmtepompen. Heb om een extra offerte daarvoor gevraagd.

--

Zijn er andere (landelijke) partijen die aan te bevelen zijn voor vergelijkende offertes? Wordt kapot gespamd door Quatt maar lees er wisselende verhalen over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@DHV Ik vind dit echt irritant worden. Een eigen topic aanmaken anders wordt het een rommeltje.

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 20:03
Ik ben al lange tijd op zoek naar een monoblock met lage capaciteit die ver kan terug moduleren. Frustrerende zoektocht want veel merken geven geen duidelijkheid over modulatiebereik. Vaak is het zo dat in een kleine wp in een serie een afgeknepen versie is van een zwaardere. Bv een 5kw is gewoon een 9 kw die afgeknepen is op maximale afgifte. De minimale afgifte blijft bij al die toestellen dan gelijk. Ik kijk vaak in de specs en als de kleinste wp hetzelfde formaat en gewicht heeft dan weet je al genoeg. De kleinste wp gaat dan een nuttig modulatiebereik hebben van soms maar 50% van zijn maximum.
Ik kwam vandaag een wp tegen die wel echt fysiek lichter is in de kleinste versie. (6kW) Eindelijk! Maar het betreft niet echt een a merk en een beetje een vage site:
https://warmtepomp-energy.nl/
Ik zie deze wp niet eens op de lijst van ISDE subsidie. Maar de specs spreken me wel heel erg aan. R290 en de kleinste wp lijkt bij minimale afgifte te kunnen draaien op 250 watt.
Deze kleine wp lijkt veel verder terug te kunnen moduleren dan andere merken. Verder dan Nefit, pana midea en vrijwel alle andere merken waar ik het heb kunnen vinden.
Kent iemand deze wp of herkent iemand deze als een re-brand van een ander merk?
Ps ik heb nog wel een ander merk gezien met een kleine wp die ver terug kan moduleren. De samsung R290 van 5kW maar die kost een fortuin.

• BarryH
jelte247 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:50:
Ik ben al lange tijd op zoek naar een monoblock met lage capaciteit die ver kan terug moduleren. Frustrerende zoektocht want veel merken geven geen duidelijkheid over modulatiebereik. Vaak is het zo dat in een kleine wp in een serie een afgeknepen versie is van een zwaardere. Bv een 5kw is gewoon een 9 kw die afgeknepen is op maximale afgifte. De minimale afgifte blijft bij al die toestellen dan gelijk. Ik kijk vaak in de specs en als de kleinste wp hetzelfde formaat en gewicht heeft dan weet je al genoeg. De kleinste wp gaat dan een nuttig modulatiebereik hebben van soms maar 50% van zijn maximum.
Ik kwam vandaag een wp tegen die wel echt fysiek lichter is in de kleinste versie. (6kW) Eindelijk! Maar het betreft niet echt een a merk en een beetje een vage site:
Ik zie deze wp niet eens op de lijst van ISDE subsidie. Maar de specs spreken me wel heel erg aan. R290 en de kleinste wp lijkt bij minimale afgifte te kunnen draaien op 250 watt.
Deze kleine wp lijkt veel verder terug te kunnen moduleren dan andere merken. Verder dan Nefit, pana midea en vrijwel alle andere merken waar ik het heb kunnen vinden.
Ps ik heb nog wel een ander merk gezien met een kleine wp die ver terug kan moduleren. De samsung R290 van 5kW maar die kost een fortuin.
Kan geen vermogen en COP bij temperaturen onder nul vinden in de specs. Dus wegrennen.

Kijk eens bij Ecoforest.

En waaorm wil je zover terug? heb je maar 2kW warmteverlies bij -10?

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 21-08-2025 23:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik zou
me niet blindstaren op het minimale vermogen. Er is niks mis met een warmtepomp die bv een uur draait en dan twee uur uit is. Uitgaande van vloerverwarming. De moderne compressors kunnen hier prima tegen en gaan dan volgens de specs nog tientallen jaren mee.

Bovendien: de COP zakt als je de compressor te ver terug laat moduleren, zo blijkt uit eerdere metingen hier in dit topic. Het is daarom heel goed mogelijk (zelfs aannemelijk) dat je COP beter is met bv 50% duty cycle op 40% vermogen dan een 100% aan op 20% vermogen. Even los van de uitdaging met smering van de compressor die op zeer lage modulaties een probleem gaat vormen.

Waarom zoek je specifiek een unit die zo ver terug kan? Enige voordeel dat ik kan bedenken is het gebruik van eigen zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
BarryH schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:54:
[...]

Kan geen vermogen en COP bij temperaturen onder nul vinden in de specs. Dus wegrennen.
Bij downloads. Zowel vermogen als cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:14:
[...]

Bij downloads. Zowel vermogen als cop
Ok, plaatjes gevonden.

Vraag is: geloof je het. En begrijp je de regeling, En is het logisch dat deze fabrikant het zoveel beter doet.

Prima om dit te kopen, maar dan moet je je wel realiseren dat je er helemaal alleen voorstaat. Als je iets wil begrijpen of uitzoeken, dan zal je dat zelf moeten doen. Want: het is een onbekend ding.

Dus als je zin hebt in een experiment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
master1104 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:59:
Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik zou
me niet blindstaren op het minimale vermogen. Er is niks mis met een warmtepomp die bv een uur draait en dan twee uur uit is. Uitgaande van vloerverwarming. De moderne compressors kunnen hier prima tegen en gaan dan volgens de specs nog tientallen jaren mee.

Bovendien: de COP zakt als je de compressor te ver terug laat moduleren, zo blijkt uit eerdere metingen hier in dit topic. Het is daarom heel goed mogelijk (zelfs aannemelijk) dat je COP beter is met bv 50% duty cycle op 40% vermogen dan een 100% aan op 20% vermogen. Even los van de uitdaging met smering van de compressor die op zeer lage modulaties een probleem gaat vormen.

Waarom zoek je specifiek een unit die zo ver terug kan? Enige voordeel dat ik kan bedenken is het gebruik van eigen zonne-energie.
Ik heb (dadelijk) alleen maar jaga's ivm monument status. De jaga's hebben in totaal 4kw vermogen op 35/30/20. Het betreft een heel klein huisje. We hebben deze zomer alles goed kunnen isoleren. Voor isolatie was gasverbruik 1000m3 met zelfs nog wat enkel glas. Na de isolatieslag zou het denk ik op ong 500 zijn uitgekomen. 4 kw zou volgens koevlaas zat moeten zijn bij -10. Maargoed, geen trage vloerverwarming dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:23:
[...]

Ik heb (dadelijk) alleen maar jaga's ivm monument status. De jaga's hebben in totaal 4kw vermogen op 35/30/20. Het betreft een heel klein huisje. We hebben deze zomer alles goed kunnen isoleren. Voor isolatie was gasverbruik 1000m3 met zelfs nog wat enkel glas. Na de isolatieslag zou het denk ik op ong 500 zijn uitgekomen. 4 kw zou volgens koevlaas zat moeten zijn bij -10. Maargoed, geen trage vloerverwarming dus.
Gewoon thermostaat met wat grotere hysterese en de temperatuur laten varieren van 19,5 tot 20,5
Dan krijg je echt geen korte runs.
En onder de 35/30/20 gaan heeft weinig impact, want je hebt een lage warmtebehoefte.
Tapwater efficientie en zaken als standby verbruik en een efficiente cv pomp zijn veel belangrijker.
En als je je een parallel buffervat laat aansmeren gaat het pas echt mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
Binnenstedelijk gebied?
Spec sheet in manual geeft alleen geluidsdruk op 1m aan. Gezien het magere formaat van die 6Kw (45x110cm) zou het best wel eens een rammelbak kunnen zijn. Of niet natuurlijk.
Of die vermogens en COPs uit de curves kloppen lijkt me sterk maar wie weet, wellicht verbaas je ons!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
GudZ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

Binnenstedelijk gebied?
Spec sheet in manual geeft alleen geluidsdruk op 1m aan. Gezien het magere formaat van die 6Kw (45x110cm) zou het best wel eens een rammelbak kunnen zijn. Of niet natuurlijk.
Of die vermogens en COPs uit de curves kloppen lijkt me sterk maar wie weet, wellicht verbaas je ons!
Scherp gezien. Maar geluid is niet per se een issue. We staan uiterst ruim op een kavel van 1000m2
Zag idd ook wel erg goeie data in die download. Maar nergens een officieel energielabel oid. En dus geen isde meldcode. Zit me ook niet lekker allemaal. Zal ze eens mailen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:26:
[...]

Gewoon thermostaat met wat grotere hysterese en de temperatuur laten varieren van 19,5 tot 20,5
Dan krijg je echt geen korte runs.
En onder de 35/30/20 gaan heeft weinig impact, want je hebt een lage warmtebehoefte.
Tapwater efficientie en zaken als standby verbruik en een efficiente cv pomp zijn veel belangrijker.
En als je je een parallel buffervat laat aansmeren gaat het pas echt mis.
Goeie tip van die thermostaat. Maar dan nog zie ik graag bij temperaturen boven de 10 graden een rustig draaiend toestel.
Ik geloof echt in de voordelen van modulerende warmtepompen tov aan-uit. Vind het wel zuur dat als je een kleine woning hebt met een lage vraag dat je bij andere merken genoegen moet nemen met een uiterst klein modulatiebereik. Ik wil gewoon ook tot 20 of 25% kunnen terug moduleren maar dan met een kleine wp.
Door de keuze van verwarmen met jaga's denk ik dat het nog belangrijker is dan wanneer ik vloerverwarming zou hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door jelte247 op 22-08-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@jelte247 Al bij ecoforest gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
master1104 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:59:

Klopt als je een dikke wp extreem ver terug gaat moduleren maar dat zoek ik niet. Ik wil gewoon een toestel die kan moduleren tussen zeg 0.8 en 4 kW. Het valt me echt tegen van de markt dat die alleen bij hybride toestellen lijken te bestaan. Een reguliere all-E wp van 5kw kan bijna altijd niet lager dan 2.2 oid. Soms nog niet eens zo laag. (Panasonic 2.5 minimum melde iemand op dit forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
Ja net ff vlot. Ziet er echt goed uit idd. Had nog niet gezien waar ik zou moeten aankloppen voor zo'n toestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Ja net ff vlot. Ziet er echt goed uit idd. Had nog niet gezien waar ik zou moeten aankloppen voor zo'n toestel.
E-plucon is importeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 23:03
Ik heb een 4,5kW van Samsung staan. Ding kan tot heel goed elektrisch moduleren.

Opgenomen vermogen minimaal ca 300W en maximaal ca 1700W

De COP is niet zo best als hij zo zacht staat te draaien. Maar het werkt wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 20:35
Kan je niet veel beter een airco nemen in dit geval? Of een ventilatiewarmtepomp? Of je plaatst als je de ruimte hebt een buffervat van een paar honderd liter.

FE L/W warmtepompen zijn er gewoon niet zo klein en al helemaal niet van enige kwaliteit.

[ Voor 72% gewijzigd door RonJ op 22-08-2025 09:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
WeHeat Flint kan ver terugmoduleren (onder 200w dacht ik). Verder gaat de Daikin Artherma 3 tot 300w dacht ik (niet de zwaarste varianten, die gaan maar tot 900w). De nieuwe met R290 weet ik niet (Atherma 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
Stevenlameris schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:38:
Ik heb een 4,5kW van Samsung staan. Ding kan tot heel goed elektrisch moduleren.

Opgenomen vermogen minimaal ca 300W en maximaal ca 1700W

De COP is niet zo best als hij zo zacht staat te draaien. Maar het werkt wel fijn.
Top. Welke is dat dan? Een monoblock? Ik noemde Samsung al idd. Dat was ook een merk met een goeie kleine wp. De nieuwe R290 zie ik voor prijzen van 6000 voorbij komen. Maar die 5 kW kan redelijk terug moduleren naar 1.42KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@STIMPPYYY, @Stevenlameris, @Kip 300 W zijn natuurlijk uiteindelijk 1,5 - 1,8 kWthermisch met de gebruikelijke COP's bij hogere buitentemperaturen.
Ten minste zijn dit mijn ervaringen met verwarmen met een Vaillant arotherm pure 65/7.2
(metingen met externe meters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
Bedankt voor het meedenken allemaal. Hier kan ik wat mee. Had nog niet gezegd dat ik al alles heb klaar liggen qua leidingen. Er ligt een terrendis grondbuis onder de fundering door naar de kelder. Daar komt die uit op een verdeler waar zes jaga's individueel op uitkomen. Grondbuis 32 mm. Naar jaga's 20 mm. Heb dus al gecommitteerd aan monoblock. Moest dit allemaal vast plaatsen omdat de vloer eruit ging voor de isolatie. (Monumentale vloer moest weer terug.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

@jelte247
De witte R32 LG monobloc's van 5,7 en 9kW kunnen ook terugmoduleren naar rond de 300w. Deze zijn voordelig geprijsd.
Er zijn inmiddels ook zwarte R32 en R290 varianten van LG. Hierbij weet ik niet hoe ver ze terugmoduleren.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:04:
@STIMPPYYY, @Stevenlameris, @Kip 300 W zijn natuurlijk uiteindelijk 1,5 - 1,8 kWthermisch met de gebruikelijke COP's bij hogere buitentemperaturen.
Ten minste zijn dit mijn ervaringen met verwarmen met een Vaillant arotherm pure 65/7.2
(metingen met externe meters)
Zeker, zo las ik het niet :). Als dat de vraag is ben ik benieuwd naar de oplossing. Maar 1.8kW moet ieder huis toch eenvoudig kwijt kunnen lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:43
@jelte247
Mijn monoblock Daikin Altherma H van 4 kW kan terug tot 132 W elektrisch. Dat is inclusief de pomp (20W) en elektronica (10W).

Ik gebruik deze hybride wp als full electric en heb een SCOP van 4,5 over de laatste 2 seizoenen. Heb een aparte wpb voor SWW.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Gezien de specs, de vormgeving en mogelijkheden vermoed ik dat dit exact dezelfde is (maar dan met andere behuizing) als die van Adlar Castra II 6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:29:
@jelte247
Mijn monoblock Daikin Altherma H van 4 kW kan terug tot 132 W elektrisch. Dat is inclusief de pomp (20W) en elektronica (10W).

Ik gebruik deze hybride wp als full electric en heb een SCOP van 4,5 over de laatste 2 seizoenen. Heb een aparte wpb voor SWW.
En heeft deze een elektrisch element om bij de bepaalde situaties weer op gang te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

En heeft deze een elektrisch element om bij de bepaalde situaties weer op gang te komen.
Nee, heeft geen elektrisch element.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
STIMPPYYY schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Zeker, zo las ik het niet :). Als dat de vraag is ben ik benieuwd naar de oplossing. Maar 1.8kW moet ieder huis toch eenvoudig kwijt kunnen lijkt mij.
Daar ben ik niet zo zeker - Voorbeeld: een warmteverlies van 0,2 kW/K bij een stookgrens van 15°C
betekent dat je boven de ca. 8 °C buitentemperatuur (gemiddeld) minder dan 1,5 kW nodig hebt.
Trouwens bij -10°C is het warmteverlies dan ca. 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Nee, heeft geen elektrisch element.
Maar kan altijd probleemloos zonder? Of blijft ie soms hangen (b.v. als water afgekoeld is naar 12 graden?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Daar ben ik niet zo zeker - een warmteverlies van 0,2 kW/K bij een stookgrens van 15°C
betekent dat je boven de 8 °C buitentemperatuur (gemiddeld) minder dan 1,5 kW nodig hebt.
Trouwens bij -10°C is het warmteverlies dan ca. 5 kW.
Dan doe je toch 2 runs : 1 van 1000 tot wanneer nodig en 1 van 2100 tot wanneer nodig?
b.v. met temperatuur van 19,5 naar 20,5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Maar kan altijd probleemloos zonder? Of blijft ie soms hangen (b.v. als water afgekoeld is naar 12 graden?)
Werkt al twee winters probleemloos.

Als ik hem start in oktober/november begint ie gewoon met de compressor het water op te warmen. Het water zal dan iets van 12~15 graden zijn? Hij zal ook wel moeten, want ik heb niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Werkt al twee winters probleemloos.

Als ik hem start in oktober/november begint ie gewoon met de compressor het water op te warmen. Het water zal dan iets van 12~15 graden zijn? Hij zal ook wel moeten, want ik heb niks anders
Dat is mooi, want bij b.v. de ELGA's onder remeha label is dat wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Dan doe je toch 2 runs : 1 van 1000 tot wanneer nodig en 1 van 2100 tot wanneer nodig?
b.v. met temperatuur van 19,5 naar 20,5
Ik doe niks - ik laat de aansturing van de warmtepomp het "uitzoeken".
(Arotherm pure 65/7.2 met hydraulische binnenunit VWL 107/7.2 IS en VRC720/3)
Dat werkt trouwens prima. Geen klachten van de familie.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 22-08-2025 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
Enkele jaren geleden dezelfde zoektocht gedaan. Niets gevonden. Uiteindelijk is het een panasonic 3j geworden. Minimaal 25Hz (250W) en 1,8kW afgifte. Hier 2 fancoils die nu op 1 thermostaat werken (terwijl ik elke fancoil wou aansturen met elk zijn afzonderlijke thermostaat). Op zich wel tevreden nu. Thosiba kan terugmoduleren tot 10Hz. Maar de vraag is of je dit wel wilt. De compressor heeft ergens in zijn frequentiebereik een optimaal punt (in functie van andere variabelen). Ik vermoed dat het optimaal punt zicht niet bevindt op 10Hz.En hou ook rekening met de defrosts. Als je 4kW continu nodig hebt bij neem nu 0°C dan moet je (uit mijn ervaring) 25% extra rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:20

Jerra

Beunhaas in wording

BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Ik mis mogelijk iets hoor, maar zijn er warmtepompen die een minimum watertemperatuur willen om te starten? Die zo ruim boven de 0 graden ligt al helemaal?
Dat verbaasd me, of gaat het hier om een hybride pomp die is ingezet als all-electric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
Kip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:04:
@jelte247
De witte R32 LG monobloc's van 5,7 en 9kW kunnen ook terugmoduleren naar rond de 300w. Deze zijn voordelig geprijsd.
Er zijn inmiddels ook zwarte R32 en R290 varianten van LG. Hierbij weet ik niet hoe ver ze terugmoduleren.
Een vriend heeft deze en raadt deze af. LG heeft een vrij stevige opstart piek voordat hij gaat terugmoduleren. Ook in het LG forum wordt daar over gesproken. Maar toch goed om te weten dat deze een laag minimum vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
LongTimeAgo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

Gezien de specs, de vormgeving en mogelijkheden vermoed ik dat dit exact dezelfde is (maar dan met andere behuizing) als die van Adlar Castra II 6kw.
Lijk idd er wel op. Maar dan is die adlar een R32 wp. Ook wel iets andere COP"s. Hoger zelfs. Op zich goed om te weten. Geeft iets meer vertrouwen dat die AVARMA data zou kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Lijk idd er wel op. Maar dan is die adlar een R32 wp. Ook wel iets andere COP"s. Hoger zelfs. Op zich goed om te weten. Geeft iets meer vertrouwen dat die AVARMA data zou kunnen kloppen.
Oh, ja Adlar heeft er tegenwoordig 2.
Dan kan het dus ook nog die andere zijn, de Adlar Aurora III, die is wel R290

Qua specificaties en mogelijkheden komen die namelijk erg in die buurt van die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:29:
@jelte247

Knap hoor. Wat blijft er over van de capaciteit bij -10? Heb je iets om op terug te vallen? Houtkachel oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Een vriend heeft deze en raadt deze af. LG heeft een vrij stevige opstart piek voordat hij gaat terugmoduleren. Ook in het LG forum wordt daar over gesproken. Maar toch goed om te weten dat deze een laag minimum vermogen heeft.
Dat klopt. Hier is wel omheen te werken door de configuratie aan te passen. Om de warmtepomp zo efficiënt te laten lopen zal je bij vrijwel ieder model de configuratie over een langere tijd ietsjes moeten gaan aanpassen. De opstartpiek maakt dit wel wat lastiger.

Met koelen wordt het opstart-piek probleem ook zichtbaar en lijkt er bij de <=9kW modellen een bug te zijn waardoor deze naar 12 graden wilt koelen ongeacht je instellingen en hierdoor krijg je last van condensatie. Er is een workaround voor beschikbaar die de warmtepomp laat pendelen.

Ik weet niet of dit ook speelt bij de nieuwere modellen.

Toevallig is bij mij vanochtend de warmtepomp gaan verwarmen. Hier is de opstartpiek zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeD8QSSYVLm2C4VBz5na4Gr6x80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m21iflLFajtPp6zRxatFMlkP.png?f=fotoalbum_large

Ik zou zeker andere modellen afwegen.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Kip Interessant - mijn arotherm pure 65/7.2 start bij minimaal vermogen (ca. 1,95 kW thermisch) even met 370 W en gaat dan binnen 5 minuten terug naar ca. 250 W (buitendeel).
(De tijden met 0 W ontbreken in het diagram) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx-zhAJAidXQxGmmhHwGcGa37U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFwd7BiXWoNyY3JYGVsRtri5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door dunklefaser op 22-08-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerra schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:57:
Ik mis mogelijk iets hoor, maar zijn er warmtepompen die een minimum watertemperatuur willen om te starten? Die zo ruim boven de 0 graden ligt al helemaal?
Dat verbaasd me, of gaat het hier om een hybride pomp die is ingezet als all-electric?
Dat heeft volgens mij elke L/W warmtepomp.
Mitsubishi doet dat dan weer erg goed, door
- Een (tov de concurrentie) erg lage minimale watertemperatuur te hanteren.
- Deze netjes afhankelijk te maken van de waterflow
- en dit vervolgens ook netjes te documenteren en te publiceren in hun databooks.
Dit is de grafiek voor de minimale watertemperatuur van mijn WP voor verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZwfji5YzExTG9qVskY-_MI1F08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VyPfAenXRvLeEJ24nfAIt1uU.png?f=user_large
en deze is voor koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvnhJB9BLRNbBd_batWIdRSo5z8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8ToQ16TRBkWxOHiiSFmww109.png?f=user_large
Als het binnen dus onder de 8 graden wordt zal ik eerst met de backupheater over een klein circuitje de WP moeten opstarten... Voorlopig niet echt een probleem dus. :)
Maar er zijn ook merken waarbij de minimale watertemperatuur veel hoger ligt, en dan wordt dit wel erg relevant.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 22-08-2025 17:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 23:03
jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Top. Welke is dat dan? Een monoblock? Ik noemde Samsung al idd. Dat was ook een merk met een goeie kleine wp. De nieuwe R290 zie ik voor prijzen van 6000 voorbij komen. Maar die 5 kW kan redelijk terug moduleren naar 1.42KW
Een full electric met 300L boiler split unit met R32 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Knap hoor. Wat blijft er over van de capaciteit bij -10? Heb je iets om op terug te vallen? Houtkachel oid?
Nog geen -10° C meegemaakt over 24 uur de laatste jaren.

En anders hebben we pech, dan wordt het binnen geen 20° maar 18°. Voor die ene dag in het jaar kan dat wel.
Of ik zet de airco even op verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 22-08-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Nog geen -10° C meegemaakt over 24 uur de laatste jaren.

En anders hebben we pech, dan wordt het binnen geen 20° maar 18°. Voor die ene dag in het jaar kan dat wel.
Of ik zet de airco even op verwarmen.
Een back up dus om bij te verwarmen. Airco aandeel groeit in Nederland dus er zullen steeds meer mensen zijn die een back up hebben, ongeacht hoofdverwarming.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Dat heeft volgens mij elke L/W warmtepomp.
Mitsubishi doet dat dan weer erg goed, door
- Een (tov de concurrentie) erg lage minimale watertemperatuur te hanteren.
- Deze netjes afhankelijk te maken van de waterflow
- en dit vervolgens ook netjes te documenteren en te publiceren in hun databooks.
Dit is de grafiek voor de minimale watertemperatuur van mijn WP voor verwarmen:
[Afbeelding]
en deze is voor koelen:
[Afbeelding]
Als het binnen dus onder de 8 graden wordt zal ik eerst met de backupheater over een klein circuitje de WP moeten opstarten... Voorlopig niet echt een probleem dus. :)
Maar er zijn ook merken waarbij de minimale watertemperatuur veel hoger ligt, en dan wordt dit wel erg relevant.
@jelte247 een Mitsubishi R410 moet je zeker niet meer willen. R32 ook niet meer. R290 heeft de toekomst. Een Weheat Flint 6 kW of een Amber 6.5 kW R290 kunnen ook zeer laag draaien en hebben geen BUH nodig om bij dergelijke lage temperaturen op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is eigenlijk de reden van de minimumtemperatuur van CV water voor opstarten?
Wat ik dacht: als je in een huis met koud CV water in de winter start met verwarmen, dan kan je in de problemen komen met de 1e defrost. Je onttrekt dan opeens veel warmte uit reeds vrij koud CV water, waardoor je platenwarmtewisselaar kapot kan vriezen?
Maar weet niet of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:11:
Wat is eigenlijk de reden van de minimumtemperatuur van CV water voor opstarten?
Wat ik dacht: als je in een huis met koud CV water in de winter start met verwarmen, dan kan je in de problemen komen met de 1e defrost. Je onttrekt dan opeens veel warmte uit reeds vrij koud CV water, waardoor je platenwarmtewisselaar kapot kan vriezen?
Daarom moet je een beperkt aantal groepen openen om temperatuur in het systeem te krijgen. Door een defrost vriest de platenwisselaar niet kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Carboy54 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:54:
Een Weheat Flint 6 kW of een Amber 6.5 kW R290 kunnen ook zeer laag draaien en hebben geen BUH nodig om bij dergelijke lage temperaturen op te starten.
Ik vermoed dat het onder de meeste milde-matige omstandigheden wel meevalt.

Maar zou jij in een volledig koud nieuwbouwhuis (zeg CV water temp 5 gr) zonder BUH durven op te starten bij een buitentemp van 2 gr?
Bij de eerste defrost bevriest er CV water in je platenwarmtewisselaar en is je warmtepomp kapot? Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:11:
Ik denk wel dat dat de belangrijkste reden is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:54:
Een Weheat Flint 6 kW of een Amber 6.5 kW R290 kunnen ook zeer laag draaien en hebben geen BUH nodig om bij dergelijke lage temperaturen op te starten.
Heb je van Weheat en Itho ook zulke grafieken zodat we kunnen zien wat daarvan de minimale watertemperaturen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:48:
@Kip Interessant - mijn arotherm pure 65/7.2 start bij minimaal vermogen (ca. 1,95 kW thermisch) even met 370 W en gaat dan binnen 5 minuten terug naar ca. 250 W (buitendeel).
(De tijden met 0 W ontbreken in het diagram) [Afbeelding]
Dat ziet er fijner uit.
Bij de LG is er een theorie dat de opstart piek nodig is om de olie terug in de compressor te verzamelen. Je zou verwachten dat dit ook bij meer warmtepompen speelt als dit zo belangrijk was...
Tevens gebruikt LG zijn eigen merk scroll compressor met eigen technieken om de olie te beheersen.

Pardon my dutch

Pagina: 1 ... 220 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)