Kan een adviesvraag in dit topic of moet ik een eigen topic openen?
Onze CV ketel is aan vervanging toe, de installateur heeft een offerte uitgebracht voor een nieuwe (hybrid ready) Intergas CV, maar ik overweeg uiteraard ook of er niet meteen ook een warmtepomp bij kan of een gehele elektrische set-up.
Kenmerken:
Vrijstaand huis uit 2008. 180m^2. Goed geïsoleerd, alleen geen HR++ ramen, maar 'gewoon' dubbelglas. Ik lees verschillende opvattingen of dit een no-go is voor verwarmen met een warmtepomp. De een zegt dat HR++ een must is, op andere sites staat dat moderne huizen (>90s/00s) goed genoeg geïsoleerd zijn. Helaas is het voorlopig niet koud genoeg om met een lage CV temperatuur de warmteafgiftecapaciteit te testen.
- Begane grond: vloerverwarming en radiatoren, plus een airco. Daarnaast een open haard, die gebruiken we alleen voor de sfeer.
- Bovenverdieping: de badkamer heeft vloerverwarming, op de slaapkamers alleen radiatoren, maar die worden niet gebruikt. De 'master' bedroom heeft airco.
- Kelder: hier is het thuiskantoor/logeerkamer, deze heeft radiatoren. Ik verwarm tijdens werk soms bij met een IR-paneel, is een vrij grote ruimte en hoef maar een beperkt deel warm te hebben.
Huidig gasverbruik is 1550 m^3 per jaar. In januari en december 250-300 m^3, in mei-september 15-25 m^3 (alleen warmwater). Volgens de Koevlaas-methode zou dan een warmtepomp van zo'n 7,5 kW nodig zijn.
Verder:
Koken is al via inductie. Warmwater in de keuken gaat via Quooker.
We hebben een douche en ligbad. We wonen met 4 personen in huis. Dak is voorzien van zonnepanelen.
De CV ketel staat op zolder, er is genoeg ruimte voor extra installaties.
Overwegingen:
- Alleen nieuwe CV installeren: installatie relatief goedkoop en eenvoudig, maar de kosten voor gas blijven hoog en zullen niet snel zakken.
- Hybride CV/warmtepomp: besparing op groot deel van gaskosten, bij heel koud weer kan CV bijverwarmen. Minpunten: gasaansluiting blijft behouden. Onderhoud voor twee systemen.
- Volledig elektrisch: kan warmteafgiftecapaciteit nu niet testen dus onzeker of mijn huis voldoet. Boilervat installeren mogelijk lastig op zolder (ruimte genoeg, maar alleen via vlizotrap bereikbaar). Aan de pluskant: de gasaansluiting kan er af.
Wat zouden jullie doen? Ik dacht zelf eerst aan hybride, maar lees heel vaak de opmerking "dan kun je net zo goed volledig elektrisch gaan, geen gedoe meer met gas" dat ik dat nu ook wil overwegen.