All-electric warmtepomp in hoekwoning 1987

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:35
Dag allen,

Ik ben op dit moment serieus bezig met de overstap naar een all-electric warmtepomp en heb inmiddels vier offertes liggen. Graag hoor ik wat jullie van de verschillende opties vinden, zeker met het oog op prijs-kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid.

Woning
Het gaat om een hoekwoning/kwadrantwoning uit 1987 met HR++-glas, vloerverwarming op de begane grond, airco’s als verwarming op zolder en grote slaapkamer, en deels nog dunne radiatoren boven. Deze wil ik laten vervangen door LTV-radiatoren. De verdeler van de vloerverwarming moet ook vervangen worden door een variant die werkt met een warmtepomp.

Het dak is geïsoleerd met ca. 9 cm EPS, spouwmuur met 7 tot 9 cm glaswol en vloer met 12-13 cm EPS. Ik overweeg om te zijner tijd het dak van binnenuit na te laten isoleren en de vloer ook. Ik woon hier nog niet lang, maar kreeg door dat het historisch gasverbruik rond de 800-900 m3 lag.

Ik heb inmiddels een aantal offertes ontvangen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Daikin spreekt mij het meeste aan als A-merk. De rest spreekt mij niet echt aan, omdat het vooral lijkt op rebranding van een Chinees model en ze komen van start-ups.

Ik heb ook een bedrijf gehad dat aangeeft pas een offerte uit te brengen op basis van een warmteverliesberekening. Die zou ik anders voor 200-300 euro kunnen laten maken. Is dat nodig? Andere bedrijven gaven mij aan dat ik met 9 kW goed zit. Dit is ook de indicatie die ik op verschillende websites heb gehad.

Offerte 1: Weheat Sparrow 9 kW – €13.613 (na subsidie ~€11.038)
Nederlandse start-up, warmtepomp is vermoedelijk een Chinees bedrijf met Nederlandse omkasting

200 liter boilervat

Subsidie: €2.575

Geen huisbezoek, standaard aanbod na telefoongesprek.

Offerte 2: Weheat 9 kW €19.305 (na subsidie ~€16.730)
Zelfde type warmtepomp als hierboven, maar dan met 300 liter boilervat en nieuwe thermostaat

Veel duurder zonder veel meerwaarde voor mijn situatie.

Eveneens geen bezoek op locatie, omdat de adviseur te laat was en niet meer naar mijn woning wilde of kon komen.

Offerte 3: Next 8 kW Monoblock €11.624 (subsidie onbekend)
Offerte via Vereniging Eigen Huis

200 liter boilervat

Warmtepompmerk “Next” is onbekend, vermoedelijk wederom een rebrand?

Offerte ziet er degelijk uit, maar lastig te beoordelen qua betrouwbaarheid op lange termijn. De prijs vind ik redelijk, maar is alleen op basis van informatie die ik online heb ingevuld.

Offerte 4: Daikin 8 kW – €13.887 (na subsidie ~€10.887)
Als enige partij is de installateur op locatie geweest en heeft alles bekeken: meterkast, kabeltraject, zolder, etc.

Warmtepomp van Daikin, A-merk uit Japan.

200 liter boilervat en 3 kW elektrische bijverwarmer

5 jaar garantie (uit te breiden naar 10 jaar), volledige dekking op onderdelen

Uitsplitsing van alle onderdelen en werkzaamheden in de offerte. Deze geeft mij een goed gevoel.

Vragen:
- Wat vinden jullie van deze offertes?
- Is een warmteverliesberekening tegen betaling nodig? Of kan ik die zelf maken?
- Of moet ik maar wachten en een winter doorbrengen voordat ik verder kijk naar een warmtepomp?

Alvast veel dank! Ik heb al veel nuttige informatie op Tweakers gevonden en hoop nu weer een stap verder te komen. Het is toch best spannend om te kijken of we van het gas af kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07
8 (en zeker 9) kW klinkt mij als wat veel voor een kwadrant. (met 800-900m3 historisch)
Hoeveel meters gaat het om, en hoeveel daarvan is vvw?

Als je je radiatoren toch gaat vervangen, zit je niet graag met een 'te grote' warmtepomp.
Juiste dimensionering is belangrijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
paQ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:59:
8 (en zeker 9) kW klinkt mij als wat veel voor een kwadrant. (met 800-900m3 historisch)
Hoeveel meters gaat het om, en hoeveel daarvan is vvw?

Als je je radiatoren toch gaat vervangen, zit je niet graag met een 'te grote' warmtepomp.
Juiste dimensionering is belangrijk.
Ik weet helaas niet hoe het stookgedrag in het verleden was. Stel dat de vorige eigenaar de verwarming op 16 graden had, dan was het verbruik natuurlijk erg laag, maar relatief wel hoog. Ik vermoed dat zij veel gebruik maakte van de airco's, die zij in 2021 heeft laten plaatsen. In de vragenlijst bij aankoop stond een jaarverbruik van 502 m3 gas en 3.985 kWh stroom.

De woning is ongeveer 110 m2, waarvan de gehele benedenverdieping (bijna 50 m2) vloerverwarming heeft en een airco. De eerste verdieping bestaat uit drie slaapkamers een een badkamer. Eén slaapkamer wordt verwarmd middels airco. Op zolder hangen geen radiatoren, maar die wordt ook verwarmd met een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sja, het kan alle kanten op rollen.
Maar 8 kW (bij -7?) klinkt als wat veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:27
Natte vingerwerk is een verkeerde manier van een warmtepomp berekenen. een verkeerde of geen warmteverlies berekening kan een warmtepomp helemaal teniet doen.

Ik zou ten alle tijden een warmteverliesberekening laten maken.

Daarnaast zie ik verschillende boilers a 200 of 300L. Met hoeveel personen ben je thuis? Met 2a3 personen is 200L meer dan genoeg. ben je met 4 of meer dan word een 300L boiler wel aangeraden.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Krissiejj schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:04:
Natte vingerwerk is een verkeerde manier van een warmtepomp berekenen. een verkeerde of geen warmteverlies berekening kan een warmtepomp helemaal teniet doen.

Ik zou ten alle tijden een warmteverliesberekening laten maken.

Daarnaast zie ik verschillende boilers a 200 of 300L. Met hoeveel personen ben je thuis? Met 2a3 personen is 200L meer dan genoeg. ben je met 4 of meer dan word een 300L boiler wel aangeraden.
Bedankt! Ik heb inmiddels een bedrijf benaderd voor een warmteverliesberekening en de benodigde documentatie verstrekt. Liever wat geld kwijt aan een warmteverliesberekening, dan de verkeerde warmtepomp!

Wij zijn met twee personen en gebruiken weleens een bad. 300 liter lijkt mij wel erg veel, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
Wij zijn ook met 2 personen en hebben aan 230 liter meer dan voldoende, ook in combinatie met een bad. In de vorige woning stond een boiler van 180 liter en ook dat voldeed ruimschoots.

Een 6kW warmtepomp zou wellicht ook voldoende kunnen zijn, maar als het minimum vermogen van de compressor niet of nauwelijks verschilt met de 8kW versie is dat niet perse beter om dan die 6kw te kiezen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Een 300l vat is meer gericht voor een gezin dan voor 2 personen. Maar denk niet alleen aan je eigen situatie nu, maar ook naar de toekomst (willen jullie ooit kinderen?) of volgende bewoners.
Tegen geringe meerprijs (het gros is toch installatie) zou ik de 300l nemen.

Kijk ook niet alleen naar hoeveel warmte je nodig hebt volgens een warmteverliesberekening, maar ook naar hoe veel warmte je kwijt kan. We hebben op alle verdiepingen vloerverwarming (~150m2) met 12,5cm hart-hart, ~80m/lus en totaal 20 lussen. Wat ik met wat standaard-tabellen berekende... We kunnen ook maar 7 a 8 kW warmte kwijt, dus onze 10kW unit is sowieso te groot...
Wat overeen komt met wat we merken, hij lijkt zijn warmte domweg niet kwijt lijkt te kunnen, en op koude winterdagen nog nauwelijks op 60% van zijn (elektrisch) vermogen zit.

Je kan ook desnoods het gros van het vermogen naar de begane grond vloerverwarming laten gaan en dan bijverwarmen met je airco's.

Persoonlijk zou ik voor een A-merk gaan, daar kan je online ook het meeste over vinden, heeft de meeste opties, duidelijkste handleiding, etc.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:09
Met Daikin heb je dan wel de beste offerte
Hebben ze een split R32 of monobloc aangeboden?

Dat ze voor die chineze spullen nog zoveel geld durven vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Ik heb zojuist nog een bedrijf gesproken. Zij zullen drie offertes opmaken voor warmtepompen van Daikin, LG en Remeha.

Deze adviseur heeft zelf direct een warmteverliesberekening gemaakt in Heat-Box. Hij geeft aan dat een uitgebreide warmteverliesberekening door een bureau (ik heb contact gehad met Leever) mogelijk is, maar dat de uitkomst vrijwel altijd hetzelfde zal zijn. Zij doen namelijk ook een berekening op afstand, maar gebruik dan ook bouwtekeningen. Is dit een bekend verhaal? Tot nu toe komt iedereen bij ons uit op 8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:09:
Met Daikin heb je dan wel de beste offerte
Hebben ze een split R32 of monobloc aangeboden?

Dat ze voor die chineze spullen nog zoveel geld durven vragen?
Ik vond vooral die offerte van 19.000 euro voor een Weheat echt beschamend, zo hoog. Ik begreep wel dat dit dan geen Chinese makelij zou zijn.

Voor de Daikin is een split R32 aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
GvNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:35:
Ik heb zojuist nog een bedrijf gesproken. Zij zullen drie offertes opmaken voor warmtepompen van Daikin, LG en Remeha.

Deze adviseur heeft zelf direct een warmteverliesberekening gemaakt in Heat-Box. Hij geeft aan dat een uitgebreide warmteverliesberekening door een bureau (ik heb contact gehad met Leever) mogelijk is, maar dat de uitkomst vrijwel altijd hetzelfde zal zijn. Zij doen namelijk ook een berekening op afstand, maar gebruik dan ook bouwtekeningen. Is dit een bekend verhaal? Tot nu toe komt iedereen bij ons uit op 8 kW.
WV berekening is ook vrij theoretisch, omdat elke ruimte in de schil wordt doorgerekend kom je sowieso op 8+ kW uit.
Dus de ervaring van installateurs is vaak wel goed, spreek ik namens mezelf haha.

Als je echt een installatie voor jaren blijheid wil hebben kijk dan eens naar Vaillant plus split 75/8.2. Of Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
GvNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:35:

De offertes zijn binnen. Ik heb ze weer onder elkaar gezet.

Offerte 5: LG Therma V 9 kW: €10.827 (géén subsidie?)
200 liter RVS-boiler (met 3 kW bijverwarmer)

Buffervat 50 liter

Inclusief montage, elektra en aansluitset

Geen subsidie opgegeven (onduidelijk of model voldoet aan ISDE-eisen). Ik heb dit nog eens nagevraagd.

Netto investering: €10.827

Goedkoopste offerte tot nu toe, zo lijkt het.

Offerte 6: Remeha Mercuria Ace 8 kW: €14.154 (€11.354 na subsidie)
All-electric Remeha monoblock warmtepomp (Mercuria Ace)

200 liter RVS-boiler + 3 kW back-up verwarming

Inclusief regelunit, buffervat van 50 liter en alle installatiekosten

Indicatie ISDE-subsidie: €2.800

Netto investering: €11.354

Offerte 7: Daikin Altherma 3M 8 kW: €14.396 (€11.596 na subsidie)

Inclusief 200 liter RVS-boiler met 3 kW bijverwarmer, buffervat en Madoka-bediening

Volledige installatie inbegrepen

Netto investering: €11.596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:46:
[...]

WV berekening is ook vrij theoretisch, omdat elke ruimte in de schil wordt doorgerekend kom je sowieso op 8+ kW uit.
Dus de ervaring van installateurs is vaak wel goed, spreek ik namens mezelf haha.

Als je echt een installatie voor jaren blijheid wil hebben kijk dan eens naar Vaillant plus split 75/8.2. Of Mitsubishi Ecodan
Het valt me op dat vrijwel alle installateurs aangeven dat 8 kW bij ons het meest gewenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
GvNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:51:
[...]

De offertes zijn binnen. Ik heb ze weer onder elkaar gezet.

Offerte 5: LG Therma V 9 kW: €10.827 (géén subsidie?)
200 liter RVS-boiler (met 3 kW bijverwarmer)

Buffervat 50 liter

Inclusief montage, elektra en aansluitset

Geen subsidie opgegeven (onduidelijk of model voldoet aan ISDE-eisen). Ik heb dit nog eens nagevraagd.

Netto investering: €10.827

Goedkoopste offerte tot nu toe, zo lijkt het.

Offerte 6: Remeha Mercuria Ace 8 kW: €14.154 (€11.354 na subsidie)
All-electric Remeha monoblock warmtepomp (Mercuria Ace)

200 liter RVS-boiler + 3 kW back-up verwarming

Inclusief regelunit, buffervat van 50 liter en alle installatiekosten

Netto investering: €11.354

Offerte 7: Daikin Altherma 3M 8 kW: €14.396 (€11.596 na subsidie)

Inclusief 200 liter RVS-boiler met 3 kW bijverwarmer, buffervat en Madoka-bediening

Volledige installatie inbegrepen

Netto investering: €11.596
LG en Remeha, mijn advies, niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:03:
[...]

LG en Remeha, mijn advies, niet aan beginnen.
Wat is er aan te merken op deze warmtepompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
GvNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Wat is er aan te merken op deze warmtepompen?
Niet zoveel alleen je betaald A geld voor B kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
Hecht niet teveel belang aan warmteverliesberekeningen, is een model en die kloppen nooit.
Je gasverbruik zegt me nl net zoveel. waarschijnlijk stook je via de VV en blijft het boven 16 graden, dus daar is het warmteverlies veel lager dan bij een model dat het overal 21 graden laat zijn.

Ik zou vroeger hebben gezegd: 900M2/200=4,5kW WP en je bent de baas. Nu zou ik een grotere prima vinden omdat je dan evt dynamisch kunt stoken: bijv alleen op de goedkope uurtjes een graadje te hoog en de dure uren juist niet.

Ik zou niet te slecht denken over de de Weheat, is an sich een gerenomeert merk.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb nu een offerte voor een LG Therma V Hydrokit 9 kW van 10.827. Met subsidie van 3.275 euro komt die netto dan uit op 7.552. Dat is met afstand het laagste bedrag dat ik tot nu toe heb ontvangen. Kostentechnisch is de LG daarmee erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
GvNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Ik heb nu een offerte voor een LG Therma V Hydrokit 9 kW van 10.827. Met subsidie van 3.275 euro komt die netto dan uit op 7.552. Dat is met afstand het laagste bedrag dat ik tot nu toe heb ontvangen. Kostentechnisch is de LG daarmee erg aantrekkelijk.
Als je voor goedkoop wilt gaan is dat een goede keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:05
Als je toch wat meer duidelijkheid wil zou je ook in het lg topic kunnen kijken. Van wat ik zie is iedereen wel redelijk positief met wat kleine puntjes hier en daar, maar ik zie in ieder geval geen berichten van mensen die liever iets anders hadden gewild :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik denk nog steeds dat 9 kW te veel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de feitelijke onderbouwing van deze stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
paQ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:50:
Ik denk nog steeds dat 9 kW te veel is :)
Hmm. De installateurs die ik heb gesproken, geven weer aan dat zij de andere modellen die ze hebben (veelal 6 kW) niet aan mij willen leveren, omdat zij er dan niet voor in kunnen staan dat die het huis op een (zeer) koude dag voldoende warm gaat krijgen. Als ik kijk naar de offertes die ik heb gehad, waarvan een aantal in mijn optiek een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, kan ik me in dat geval wel vinden in een 8 of 9 kW warmtepomp. Ik ga me er nog wel wat meer in verdiepen, omdat ik heb begrepen dat er mogelijk wel te veel pendelgedrag kan ontstaan omdat de warmtepomp tot beperkte mate terug kan moduleren. Maar dat lijkt ook weer best te verschillen tussen alle modellen.

Fijn dat er zo veel wordt meegedacht op dit forum. Dit helpt mij enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het zit ook niet in de (meestal zeer) geringe meerprijs, maar in het minimale vermogen wat te veel kan zijn / is.
En dat heb je als het bijv 12 graden buiten is, niet bij -1.

9 kW zal veelal ook al 3f zijn overigens.
Maar wellicht is dat al het geval of stond dat sowieso op je lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-08 16:50
wat hierin ook belangrijk is om naar het minimaal vermogen van de machine te kijken, hoe ver kan de machine terugmoduleren.

mischien dat op de paar koude dagen jou huis inderdaad die 8 of 9 kw lekker kwijt kan en jou machine mooi draait maar de wellicht draait de machine de overige X aantal dagen maar op 40 of 50% van zijn vermogen.
Dit terug moduleren is hierin zeer belangrijk want wellicht dat er op de overige X aantal dagen dus maar 4 of 5 kw van de machine gevraagd wordt, wanneer de machine goed terug kan moduleren voorkom je hiermee pendel gedrag.

Ik lees hier op tweakers dat de Vailant machines hier erg goed in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:37
Wordt in die 9Kw ook het verwarmingsvermogen van de airco's al meeberekend? Ik heb zo'n gevoel dat je best met een kleine(re) warmtepomp uitkan als je die meeneemt in je berekening.

Zo heb ik het overigens ook thuis (rijtjeswoning, 120m2, 1979 maar na-geisoleerd); 6.5kw warmtepomp voor beneden/eerste verdieping (allemaal fancoils) en airco voor de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Kijk qua vermogen vooral niet naar het modelnummer, maar zoek op wat de warmtepomp daadwerkelijk kan leveren bij -7 of -10C. Wat ie bij +7 buitentemperatuur doet is vaak maatgevend voor het modelnummer, maar eigenlijk helemaal niet relevant omdat je het dan niet nodig hebt.

Kijk zoals genoemd vooral ook even goed naar wat je in je afgiftesysteem überhaupt kwijt kan aan vermogen bij bijv. 35C aanvoer. Een warmtepomp die meer kan aanleveren dan je afgifte kan afleveren in de woning is totaal zinloos.

Ik zou voor één van de 8kW Daikin's gaan, waarbij monoblock en split beide zo hun voor- en nadelen hebben. De LG is goedkoper, maar daar krijg je dan ook een slechter regelgedrag, minder instelmogelijkheden en een kortere levensduur voor terug. Beide doen 7kW bij -10C, wat ik wel zou aandurven in jouw woning, zeker omdat er ook airco's hangen en 8kW aan de hoge kant lijkt gezien het isolatieniveau en m2's.

De 9's hebben vaak een fors hoger minimaal vermogen, wat tot gependel en een hoger verbruik gaat leiden op het merendeel van de stookdagen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Mr. A schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:33:
wat hierin ook belangrijk is om naar het minimaal vermogen van de machine te kijken, hoe ver kan de machine terugmoduleren.

mischien dat op de paar koude dagen jou huis inderdaad die 8 of 9 kw lekker kwijt kan en jou machine mooi draait maar de wellicht draait de machine de overige X aantal dagen maar op 40 of 50% van zijn vermogen.
Dit terug moduleren is hierin zeer belangrijk want wellicht dat er op de overige X aantal dagen dus maar 4 of 5 kw van de machine gevraagd wordt, wanneer de machine goed terug kan moduleren voorkom je hiermee pendel gedrag.

Ik lees hier op tweakers dat de Vailant machines hier erg goed in zijn.
Plus dat op bij +12°C je COP ook fors beter is dan op echt koude dagen, dus die 4kW warmte kan je al maken met 800W elektrisch.
Maar op een +12°C dag verwacht ik eigenlijk dat 2kW (continu!) al voldoende kan zijn om het aangenaam warm te houden. Dat zou dan ~400W elektrisch zijn, dat is wel echt ver terugmoduleren voor een 9kW (thermisch, ~3,2kW elektrisch) unit.
En dus de vraag, kan je die 8 a 9 kW ook werkelijk kwijt in je afgifte (vloerverwarming + LT radiatoren)?
Vloerverwarming hoofdverwarming hart-hart 12,5cm houd het gewoon prima comfortabel. Een lus van ~80m is doorgaans goed voor ~8-10m2 vloeroppervlak. Bij een ~45m2 vloerverwarming zijn dat 5 lussen en grofweg 3kW thermisch afgiftevermogen, volgens rekentool https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening (ruimte op 21°C, aanvoer op max 35°C)

En dat is al je hoofdverblijf, slaapkamers zijn doorgaans iets kouder en worden ook opgewarmd door de begane grond.

Meer dan 6kW kan je domweg niet kwijt :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
mijgmae schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:35:
Wordt in die 9Kw ook het verwarmingsvermogen van de airco's al meeberekend? Ik heb zo'n gevoel dat je best met een kleine(re) warmtepomp uitkan als je die meeneemt in je berekening.

Zo heb ik het overigens ook thuis (rijtjeswoning, 120m2, 1979 maar na-geisoleerd); 6.5kw warmtepomp voor beneden/eerste verdieping (allemaal fancoils) en airco voor de zolder.
Interessant. Nee, de airco’s worden hier niet in meegenomen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
DropjesLover schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Plus dat op bij +12°C je COP ook fors beter is dan op echt koude dagen, dus die 4kW warmte kan je al maken met 800W elektrisch.
Maar op een +12°C dag verwacht ik eigenlijk dat 2kW (continu!) al voldoende kan zijn om het aangenaam warm te houden. Dat zou dan ~400W elektrisch zijn, dat is wel echt ver terugmoduleren voor een 9kW (thermisch, ~3,2kW elektrisch) unit.
En dus de vraag, kan je die 8 a 9 kW ook werkelijk kwijt in je afgifte (vloerverwarming + LT radiatoren)?
Vloerverwarming hoofdverwarming hart-hart 12,5cm houd het gewoon prima comfortabel. Een lus van ~80m is doorgaans goed voor ~8-10m2 vloeroppervlak. Bij een ~45m2 vloerverwarming zijn dat 5 lussen en grofweg 3kW thermisch afgiftevermogen, volgens rekentool https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening (ruimte op 21°C, aanvoer op max 35°C)

En dat is al je hoofdverblijf, slaapkamers zijn doorgaans iets kouder en worden ook opgewarmd door de begane grond.

Meer dan 6kW kan je domweg niet kwijt :P
Ik ga me hier nog wat verder in verdiepen. In ons huis van 103 m2 wordt de zolder niet eens verwarmd met radiatoren. Op de begane grond hebben we 50 m2 vloerverwarming, 5 lussen, 10 cm hoh. Ik zal dit ook terugleggen bij de bedrijven die ik heb gesproken.

Het lastige is desondanks dat ik niet kan inschatten of ik dit geval 6 (?) kW wel voldoende is. Ik zou daar wat meer zekerheid bij moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
-

[ Voor 100% gewijzigd door GvNL op 31-07-2025 10:06 ]

Pagina: 1