Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Mede-auteur:
  • Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:58

Blihi

Inleiding / voorwoord

Het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10-topic is een goudmijn aan informatie over Lucht/Waterwarmtepompen maar discussies over specifieke modellen kunnen nogal ondergesneeuwd raken.

Omdat er inmiddels best een aantal Tweakers een Toshiba Estia warmtepomp heeft geïnstalleerd, lijkt het me handig om ook een topic te hebben voor deze warmtepompen.

De warmtepompen met koelmiddel R32 van Toshiba worden gemaakt in Polen in tegenstelling tot de R410A modellen (HWS typenummers) die in Japan worden gemaakt. De importeur voor Nederland is Intercool.

Buitenunit

Op dit moment (januari 2023) worden er 4 verschillende buiten units geleverd die respectievelijk 4, 6, 8 en 11 kW warmtevermogen kunnen leveren. Daarbij lijkt de 4 kW een software gelimiteerde 6 kW te zijn en de 8 kW een software gelimiteerde 11 kW unit. De 8/11 kW versie is iets groter (hoger) dan de 4/6 kW variant.

Modellen met 14 en 16 kW staan gepland voor 2023.
  • HWT-401HW-E: 1-fase buitenunit 4 kW
  • HWT-601HW-E: 1-fase buitenunit 6 kW
  • HWT-801HW-E: 1-fase buitenunit 8 kW
  • HWT-1101HW-E: 1-fase buitenunit 11 kW
  • HWT-1401HW-E: 1-fase buitenunit 14 kW
  • HWT-801H8W-E: 3-fasen buitenunit 8 kW
  • HWT-1101H8W-E: 3-fasen buitenunit 11 kW
  • HWT-1401H8W-E: 3-fasen buitenunit 14 kW
Deze buitenunit moet worden gecombineerd met een binnenunit. Dat kan een simpele "hydro-box" zijn (eventueel aangevuld met een extern boilervat voor sanitair warm water (SWW)) of een "all-in-one" waarbij het SWW boilervat geïntegreerd is.

Toshiba levert dus geen monoblock warmtepompen waarbij er alleen een buitenunit wordt geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8xQsZ45nGr5WwgFGDK-iEI_mj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFeDdSHzBr8IKQEt7znIDj85.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5dpxULsUMQ9U8trNREiOUCzUYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhoEpGuoasgkIgsoKuVvbdhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hydro-unit = binnenunit

De verschillende types hydro-units zijn:
Muurgemonteerd
  • HWT-601XWHM3W-E
  • HWT-601XWHT6W-E
  • HWT-1101XWHM3W-E
  • HWT-1101XWHT6W-E
  • HWT-1101XWHT9W-E
All-in-one (staand inclusief boilervat)
  • HWT-601F21SM3W-E
  • HWT-601F21ST6W-E
  • HWT-1101F21ST6W-E
  • HWT-1101F21MT6W-E
  • HWT-1101F21ST9W-E
  • HWT-1101F21MT9W-E
Het laatste cijfer in de typenummers is het vermogen van de backup heater die kan worden gebruikt als de compressor het niet meer redt. Deze kan dus 3, 6 of 9 kW zijn.

De 6 en 9 kW backup heaters worden niet standaard geleverd in Nederland maar kunnen wel geleverd worden op verzoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZBdnI5Si8CdWqg_NcE70_Ri9O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkQHtyN8DIAxxecqIoY5cs13.jpg?f=fotoalbum_large

Externe boilers

Toshiba levert voor de muurbevestigde hydro-unit bijbehorende SWW boilervaten van 150, 210 en 300 liter:
  • HWS-1501CSHM3-E
  • HWS-2101CSHM3-E
  • HWS-3001CSHM3-E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Acm6Kc-2YYZgKNZodp-RIIrG8bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e0Hw46wLQdqTWSQNXvvnAw7T.png?f=user_large

Techniek

De Estia R32 warmtepompen zijn momenteel allemaal 1 fase. In 2023 worden de 8, 11, 14 en 16 kW versies verwacht die op 3 fases werken. De 8 en 11 kW buitenunits maken gebruik van liquid injection waardoor ze ook bij lagere temperaturen goed blijven functioneren. Vergelijkbare technieken zijn te vinden in de Zubadan series van Mitsubishi en de T-CAP van Panasonic.

De Toshiba Estia onderscheidt zich van de concurrentie door heel ver terug te kunnen moduleren, tot wel 10% van het maximale vermogen. Zie ook het data book hier onder. Andere merken blijven vaak steken bij 30 - 40%. Dit betekent dat de Estia in het voor- en najaar minder zal gaan pendelen doordat het juiste vermogen kan worden geleverd ipv te moeten terugvallen op een start-stop regime.

Documentatie

Brochures, installatie- en gebruikershandleidingen zijn te downloaden van de Toshiba website.
Op deze pagina kan je een aantal technische specs van verschillende combinaties vinden.
Het service manual is na goed zoeken ook beschikbaar.
Het data book bevat de meer technische informatie over de performance in diverse omstandigheden.
De appendix op de installatiehandleiding heeft nog een paar nuttige toevoegingen.
Deze presentatie vermeldt de 14 en 16 kW modellen en ook de 8 en 11 kW buitenunits die op 3 fasen werken. Waarschijnlijk worden deze in 2023 geïntroduceerd.

Tweakers met een Toshiba Estia warmtepomp

[ Voor 68% gewijzigd door RichieB op 24-11-2023 11:18 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Ik wacht nog op de offerte, dus het zal nog wel een half jaar duren voordat ik mijn Estia heb draaien (als het allemaal door gaat).

Ik lees mijn huidige Intergas CV-ketel uit via de seriële poort dus ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden om dit ook met de Estia te doen. Er schijnt een optionele ESTIA Wireless adapter te zijn waarmee de data naar de Azure cloud wordt gestuurd. Die kan dan via een app of https://mobileapi.toshibahomeaccontrols.com weer worden uitgelezen. Daar zijn al diverse scripts voor.

Heeft iemand die WiFi adapter in gebruik? Wat kan je daar precies mee?

Ik vind zelf een externe cloud dienst gebruiken een last resort. Ik lees veel liever de data zelf lokaal uit de Estia. Daarvoor heb ik in de handleiding gevonden dat op TB04 (waar ook de Wireless Adaptor op kan) ook een KNX of Modbus adaptor op aangesloten kan worden. Modbus (RS-485) gebruik ik al voor het uitlezen van mijn kWh meters, dus daar kan ik wat mee. Ik moet dan de BMS-IFMB0AWR-E hebben waarmee ik diverse interessante gegevens kan uitlezen en zelfs aanpassen! Die ga ik dus proberen mee te bestellen.

Update 2024-01-12: de BMS-IFMB0AWR-E is voor de oude apparatuur die het TCC-Link protocol gebruiken. De R32 warmtepompen gebruiken het TU2C-Link protocol en daarvoor is een nieuwe modbus module nodig: BMS-IFMB0UEW-E

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J7QXiSY8Bl3r1eUIwMirVpNQkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RblCTZ6x2sUOyzKIvAMBBpBq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3W3aHXGEAOkdzDV-bwthNLqREU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1GcTbVuOkyi8jITrwFIQsqb.png?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding is het mogelijk om op TB04 maximaal 2 units aan te sluiten. Dus hopelijk kan ik zowel de WiFi als de Modbus adapters tegelijk gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 12-01-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Cop van 5 bij 7c, dat is toch helemaal niet spectaculair?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
digifun schreef op maandag 2 januari 2023 @ 06:16:
Cop van 5 bij 7c, dat is toch helemaal niet spectaculair?
Dat lijkt me een prima COP. Waarom zou het spectaculair moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 21:57

BTS

Leuk!

Ik heb alleen zo'n simpel systeem dat ik er niks boeiend over kan vertellen. Heb geen uitleesmogelijkheid behalve het standaard scherm, de WiFi besturing zijn we niet voor gegaan omdat we er vanuit gingen dat het éénmaal aanzetten is en dan laten pruttelen tot einde stookseizoen. En onze gedachte klopt, momenteel vaste TA van 25°C en dat hield onze woning op temperatuur met -8 en nu ook met +14 graden. Zo'n hoge buitentemperatuur zorgt ervoor dat de WP terugmoduleert naar 11Hz.

Pomp staat op variabele snelheid, WaterFlow (WF) varieert van 9 tot 13 L/m en bij defrost schiet die naar 20 L/m.

Wat wil ik nog:
Een kWh meter voor de WP zodat ik in ieder geval het energieverbruik apart kan inzien. Dat het hele huishouden hier onder de 300W draait met de P1 meter is natuurlijk niet zo interessant. Al ben ik daar wel blij mee oOo

@RichieB
Intercool is de importeur in Nederland.
De 6 & 9 kW backup heaters worden niet standaard geleverd in Nederland. (Kunnen wel geleverd worden op verzoek).

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
BTS schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:29:
[…]
de WiFi besturing zijn we niet voor gegaan omdat we er vanuit gingen dat het éénmaal aanzetten is en dan laten pruttelen tot einde stookseizoen.
Ik verwacht ook niet (veel) te gaan aansturen maar wil wel zo veel mogelijk data gaan bijhouden in Prometeus en op een Grafana dashboard zetten.

Kan je in de WP bijv. het afgegeven vermogen en/of de COP uitlezen? Dat wil toch echt wel minimaal weten: hoe zuinig werkt de WP.
[…]
Intercool is de importeur in Nederland.
De 6 & 9 kW backup heaters worden niet standaard geleverd in Nederland. (Kunnen wel geleverd worden op verzoek).
Bedankt, ik heb het aan de TS toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@RichieB

Niet in het standaard bedieningspaneel, je kan temperaturen aflezen, op hele graden en dat is niet heel nauwkeurig.

Er zit een kopje "energieverbruik" in de machine, die laat per 2 uur het verbruik zien maar is ook grof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_3VXqX3NB-JtsexmUVh7U6MwIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIJkxnhkuFOniK5gpn6ksREF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS4K88ddVCoZ78vyJepR1DMqDAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LicVUjY5lEdjtG5IYh7PkvwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus extern uitlezen zoals @Blihi dat doet met, ik meen, een Kamstrup zou aan te raden zijn.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarwha
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-01 19:28
Wij gebruiken de Wifi module.

Je kunt hiermee middels een app die via de cloud (?) werkt oa
= WP schakelen tussen hand naar auto.
= Verbruik per uur/dag/week/maand/jaar aflezen.
= diverse temperaturen

Helaas geen COP.
Wel heb ik nog een kWh aangsloten zodat ik het kWh verbruik via Domoticz af kan lezen

Mbt COP
Daarvoor een heb je een warmtemeter oid nodig.
Ben zelf hierover aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door jarwha op 02-01-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
BTS schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:50:
Niet in het standaard bedieningspaneel, je kan temperaturen aflezen, op hele graden en dat is niet heel nauwkeurig.
[...]
Bedankt! In de modbus documentatie staat dat je temperaturen kan uitlezen in "degrees (x1)" of "decidegrees (x10)" dus met een beetje geluk is dat wat bruikbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
jarwha schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:49:
Wij gebruiken de Wifi module.

Je kunt hiermee middels een app die via de cloud (?) werkt oa
= WP schakelen tussen hand naar auto.
= Verbruik per uur/dag/week/maand/jaar aflezen.
= diverse temperaturen
Zijn dit ook alleen hele graden of is het nauwkeuriger?
Helaas geen COP.
Wel heb ik nog een kWh aangsloten zodat ik het kWh verbruik via Domoticz af kan lezen
Het is zinvol om te kijken of het verbruik opgegeven door de WP zelf en de externe kWh meter significant afwijken. Bij andere merken is dat vaak wel zo waardoor je beter niet de interne getallen kan gebruiken.
Mbt COP
Daarvoor een heb je een warmtemeter oid nodig.
Ben zelf hierover aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn.
Ik wil zelf een Kamstrup aansluiten en heb eigenlijk spijt dat ik dat niet al eerder heb gedaan. Dan had ik vrij nauwkeurig de CV en WP met elkaar kunnen vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarwha
De graden die je via de app uit kan lezen zijn in ,5C dus bv 30,5C
Zelf gebruik ik een LAN DS18820 temperatuur monitor met 4 temp. sensoren. Die de temperatuur van een aantal leidingen real time meten met 2 cijfers achter de komma. Uitlezen gaat oa met Domotics of via webpagina.

Nauwkeurigheid van het aangegeven verbruik WP wijkt max ca. 3% af tov de kWh meter.

[ Voor 5% gewijzigd door jarwha op 02-01-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarwha
@BTS
Hoe kun je zien hoeveel Hz de compressor van de WP heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-04 23:33
Goedenavond, hoe " stil " zijn de buitendelen van de 8 /11 kw ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS

BTS

jarwha schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:46:
@BTS
Hoe kun je zien hoeveel Hz de compressor van de WP heeft?
Dat menu kom je in door onderstaande knoppen tegelijk voor 4 seconden ingedrukt te houden, dan naar sensor informatie. De 2de pagina geeft de informatie over het buitendeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpOYd4YwR1EMQb7WE7ELxTLA0yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDKZ5LnEzL2aOsA8JCQpc0jd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BTS op 03-01-2023 22:26 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-01 09:53
Hallo Allemaal,

Ik ben een klein maand in bezit van een Estia HWT-1101.
De installateur heeft een third part thermostaat ingesteld waar ik alleen kamertemperatuur kan instellen. Dit wil ik vervangen door Thosiba bediening.
Ik heb ergens gelezen dat bij dit model alles draadloos kan en thermostaat van Thosiba.
Dat zou ik graag ook willen zodat ik meer kan aflezen.

Mijn vraag is:
-welke producten heb ik hiervoor nodig? Wat zijn de type nrs?
-hoe sluit je dit aan?
-moet er een bedrade of draadloos kamerthermostaat aangesloten worden in de woonkamer?

Verder lees ik uit de mijn P1 meter gemiddeld 45-55kw verbruik per dag, is dit normaal voor deze tijd? (vloerverwarming oppervlakte 220m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:18
Een topic om in de gaten te gaan houden. Wij hebben onlangs de 3-fase versie van de HWT-1101HW-E besteld, deze gaat vanaf medio maart in productie. Deze zal waarschijnlijk een ander typenummer krijgen, maar deze is nog niet bekend. Dus goed om te weten dat 3-fase versies er wel aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@kawouter80 Is de buitenunit HWT-1101HW-E ook in 3-fasen beschikbaar? In de documentie zie ik alleen maar 1 fase staan. Er is ook de HWT-1101HRW-E met "draadverwarmer" ("single phase with cord heater") dat volgens mij bedoeld is om je leidingen te beschermen tegen bevriezing.

De binnenunits HWT-1101XWHT6W-E en HWT-1101XWHT9W-E zijn wel 3 fasen ivm de backup heater van 6 kW / 9 kW.

[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 04-01-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
Ja, de buitenunit komt ook in een 3-fase variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
kawouter80 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:42:
Ja, de buitenunit komt ook in een 3-fase variant.
Heb je daar het typenummer en/of documentatie van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kawouter80
Nee, helaas niet. In de documentatie van de installateur stond enkel vermeld dat er in het eerste kwartaal van 2023 3-fase varianten zouden komen. Zodra ik meer weet dan plaats ik het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarwha
@BTS Bedankt voor de info.
code 70 geeft de Hz

@MO050
P1 meter geeft totaal verbruik aan van je huis dus incl. verbruik warmtepomp.
Zelf heb ik een kWh geplaatst die het verbruik van de warmtepomp meet.
En via de app kun je ook het verbruik aflezen.

[ Voor 10% gewijzigd door jarwha op 04-01-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 09:53
Ramon_1984 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:19:
Goedenavond, hoe " stil " zijn de buitendelen van de 8 /11 kw ?
Mijn ervaring is dat hij tot de 0, -2 graden behoorlijk stil is, maar onder deze temperaturen heb ik behoorlijk last van het geluid van de compressor. Op bepaalde frequenties resoneert hij flink waardoor ik me binnen aan het geluid kan irriteren. Hopelijk is dit nog op te lossen door trildempers, isolatie of extra betonnen blokken onder het apparaat te plaatsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Ik meld me hier ook even. Ik heb een wat bijzondere setup. Allereerst natuurlijk een Toshiba 8 kW buitenunit, met 11 kW binnenunit en een 300 liter boilervat. De WP staat op een massief betonnen dak, op rubberen balken naast de buitenunit van de Daikin airco.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELxQfiU7ohGQHntmrQhLVgiGbAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PG9sBHxIvgGRQY3TBSh3MZlN.jpg?f=fotoalbum_large

De verwarming bestaat uit twee mengverdelers met zoneregeling, aangestuurd door twee Honeywell HCE20 besturingsunits. De benedenverdieping heeft twee zones (woonkamer / hal) en de bovenverdieping heeft 6 zones (badkamer, berging en vier slaapkamers).

De badkamer draait 'altijd', dat wil zeggen: die zone staat altijd maximaal open en als er ergens in huis warmtevraag is, draait de badkamer mee. De badkamer kan ook zelf warmte vragen op de thermostaat (en doet dat eigenlijk ook continu). Op de benedenverdieping loopt de vloerlus door het toilet en langs de voordeur altijd mee als ergens warmtevraag is. Die lus genereert zelf geen vraag.

Vanuit de WP binnenunit gaat het water dus eerst de twee mengverdelers en dan via een schakelbuffer van 50 liter terug. Die buffer zit er om te garanderen dat er voldoende systeeminhoud is voor defrosts.

De HCE20's schakelen de warmtevraag in en uit via ingang I/P5 (dus niet de thermostaatingang I/P1). De HCE20's regelen PWM. Dat wordt afgeraden op dit forum, maar ze hingen er al. Dit gaat op de benedenverdieping in blokken van 4 uur en boven in blokken van 2 uur.

Verder heb ik een heel aantal instellingen aangepast op de volgende manier:

Setup:
Deze instellingen komen deels van de installateur. Ik gebruik de WP alleen voor verwarmen en verder zijn alle externe heaters (backup en SWW vat) netjes ingeschakeld. De parameters 6D0, 9E en 6E moet ik nog mee experimenteren. De WP hangt hier pas sinds november en toen was het niet zo warm.
  • 02: 1 Alleen verwarmen, niet koelen
  • 6B3: 0 Geen externe thermostaat: De WP wordt aan/uit geregeld via I/P 5
  • 6D0: 1 Pomp P1 uit bij temperatuur boven 20 graden (9E)
  • 9E: 20 Buitentemperatuur waarbij de verwarming uitschakelt
  • 6E: 2 Hysteresis voor 9E. Bij 18 graden schakelt de WP weer in.
  • 6D3: 0 E-Heating in SWW Tank (0=activated, 1=de-activated)
Backup heater:
De backup heater moet minimaal gebruikt worden. Tijdens een defrost komt deze pas in als het water meer dan 32 graden onder de TC temperatuur komt (en TC is een berekende temperatuur, ongeveer gelijk aan de stooklijn). BIj temperaturen boven de -5 buiten gaat de backup heater sowieso niet aan (behalve als de WP warmtevraag heeft en de compressor in de wachtstand is. De compressor moet namelijk minimaal ongeveer 15 minuten uit blijven).
  • 33: 0 Kijk iedere 5 minuten of de backup heater uit kan
  • 34: 3 Kijk iedere 40 minuten of the backup heater aan moet
  • B9: 3 Backup heater schakelt bij als THO 2+10 graden lager dan TC
  • B8: 6 Buitentemperatuur waarbij de backup heater niet meer aan gaat (6 = -5 C)
Pompsturing:
Misschien wel het lastigste deel van de parameters. De pomp moet bij mij echt op een vaste snelheid staan en dat is ook aan te raden bij gebruik van een parallelbuffer. Alleen bij radiatoren kun je de pomp op automatisch zetten. Ik heb hem op 80%, dat geeft een flow van 19.5 liter/min bij verwarming en 24 liter/min bij de SWW run. Dat circuit is veel korter.
  • 65: 1 Pomp P1 volgt thermostaat: alleen pomp bij warmtevraag
  • 6A6: 0 Pompsnelheid (0=vast, 1= variabel (max 6A7)) NOODZAKELIJK IVM MENGVERDELERS
  • 6A7: 1 Maximale pompsnelheid bij variabele regeling (0 = 100%, 1 = 90%, 2 = 75%, 3 = 50%)
  • A0: 2 Pompsnelheid (0 = 100%, 1 = 90%, 2 = 80%, 3 = 70%, 4 = 60%, 5 = 50%)
  • BA: 0 Interval modus uit (pomp draait continu bij warmtevraag en is anders uit.)
Stooklijn:
Ik gebruik een stooklijn die bij -10 of kouder buiten 36 graden vraagt, bij 0 graden buiten 32 graden, bij 10 graden 27 en bij 18 graden of warmer buiten 24 graden. Door parameter 27 op -1 te zetten wordt het minimum bij +18 al gehaald en niet bij +20 pas.
  • 27: -1 Verschuiving stooklijn
  • 29: -10 Stooklijn T1
  • 30: 25 Stooklijn E (Bij 20 graden buitentemperatuur)
  • 2B: 8 Stooklijk T3
  • 2C: 37 Stooklijn A (Bij T0 = -20)
  • 2D: 36 Stooklijn B (Bij T1)
  • 2E: 32 Stooklijn C (Bij T2 = 0 graden)
  • 2F: 28 Stooklijn D (Bij T3)
  • A1: -20 Stooklijn T0
Sanitair Warm Water:
Het doel is dat de boiler dagelijks een uur opgewarmd wordt tussen 13:00 en 14:29 naar max 45 graden. Aangezien dit onderin het vat gemeten wordt, is 45 graden voldoende. Een tweede blok start om 15:30 en duurt tot net voor 17:00. Deze blokken zijn 89 minuten omdat de WP pas na 90 minuten het elektrisch element gaat gebruiken (parameter 07). Dat doet de WP dus bijna nooit (alleen als net voor de SWW run de compressor uitgeschakeld is doordat de verwarming uitviel, gebeurt het eventjes omdat de compressor een wachttijd heeft van +/- 15 minuten).
  • 07: 90 Maximale Sessie-tijd warm water productie met warmtepomp
  • 20: 42 Inschakeltemperatuur SWW (HP_H ON)
  • 21: 65 Uitschakeltemperatuur SWW (HP_H OFF)
  • 22: -10 Onder deze buitentemperatuur wordt geen warm water met de WP geproduceerd (TTW)
  • 25: 0 Correctie voor SWW temperatuur
  • 73: 2 Tijd voordat boiler-heater aan mag gaan (0=30 min, 1=60 min, 2=90 min, 3=120 min)
Legionella:
Een keer per week wordt een legionella run gedraaid. De boiler wordt op zondagmiddag om 17:00 naar 65 graden gebracht en daar 10 minuten gehouden. Omdat onderin het vat gemeten wordt, is dit voldoende.
  • 0A: 65 Legionella doeltemperatuur SWW vat (min 65 graden)
  • 0B: 10 Legionella tijd (boiler wordt 0B (10) minuten op temperatuur 0A (60) gehouden)
Legionella planning (parameters bediening):
De planning staat ingesteld op dagelijks, omdat anders nooit een legionella-run gedraaid wordt. De teller begint namelijk iedere keer opnieuw als SWW aangezet wordt (en dat gebeurt twee keer per dag, zoals hierboven uitgelegd).
  • 0C: 17 Tijdstip van de cyclus na opwarmen boiler door WP!!
  • 0C: 1 Cyclusdagen: Elke dag dat SWW aan staat om 0C (17:00)
Tijdschema's voor warm water:
Maandag t/m zaterdag. De tijden zijn zo gekozen dat ze overeenkomen met de warmste momenten van de dag (goede COP) en over het algemeen ook de momenten dat de zonnepanelen het meeste opbrengen (zeker 's zomers).
  • Start productie om 13:00, stop om 14:29. Een blok van 89 minuten met 45 graden ingesteldp
  • Start productie om 15:30, stop om 16:59. Een tweede blok van 89 minuten.
Zondag: De tijden zijn zo gekozen dat ze overeenkomen met de warmste momenten van de dag (goede COP) en over het algemeen ook de momenten dat de zonnepanelen het meeste opbrengen (zeker 's zomers).
  • Start productie om 12:00 - 13:29 met 55 graden.
  • Start productie om 15:00 - 18:00 met 65 graden. Legionella run begint om 17:00 (andere dagen is het SWW dan alweer uit, dus geen legionella run)
Met deze setup draai ik nu een paar maanden. Ik meet elektrisch verbruik met kWh meters en warmte opwekking met een warmtemeter. De afgelopen dagen, nu het buiten een graad of 5 is en er geen opwarming is van felle zon op het glas in de woonkamer, draait de WP continu. Dat wil zeggen: de compressor staat continu aan en moduleert tussen de 2400 en 3500 Watt. De compressor schakelt eigenlijk alleen uit tijdens het omschakelen van verwarming naar warm water en terug. Dat is precies wat je zou willen hebben.

Qua performance doet de WP wat hij belooft. Onderstaand plaatje geeft de COP weer uitgezet tegen de Tlift (het verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur). Ook staan er wat lijnen in die uit de databoeken komen en wat theorie. Wat goed te zien is, is dat de SWW- en Legionella-runs een slechtere COP hebben (groen en rood). Dat is logisch. Zeker de Legionella-run gaat met behulp van een elektrisch element, dus COP=1. Verder doet de WP het af en toe beter dan de databoeken beloven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXnsJc6uzoPgFc8AZfk0IJs0u4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojSepsdGLWKBLLbyZbazbcIX.png?f=fotoalbum_large

Bij de lagere Tlift is de COP niet heel hoog. Tussen de 4 en de 7, terwijl bij een Tlift tussen de 20 en 25 de COP boven de 5 blijft. Dat klopt ook met de databoeken: Bij een lager vermogen, dus bij lage modulatie, is de COP lager. De WP kan dus wel heel ver terug moduleren, zelfs tot 10% van het vermogen, maar dat gaat ten koste van de performance. De WP lijkt dit te weten en probeert zelf op hogere frequenties te draaien. De T-retour loopt dan iets op.

Het plaatje hieronder geeft het gedrag van de afgelopen 24 uur weer. De buitentemperatuur is vrijwel constant 5 graden (gemeten door de airco want die kan ik uitlezen, niet door de WP zelf. De Daikin airco staat naast de WP en geeft over het algemeen een buitentemperatuur die een graad hoger ligt dan wat de WP op het scherm laat zien).
Het vermogen is vrij constant tussen de 2400 en 3600 Watt, met een COP tussen de 4 en de 6. De schommelingen komen door het regelgedrag van de HCE20 die in een vast patroon vloerlussen open en dicht stuurt.
Verder zijn er duidelijk twee SWW runs. De eerste begint om 13:00 en duurt tot 13:45. In die tijd is de Ta opgelopen tot 60 graden en na 45 minuten is het vat op temperatuur. Om 15:30 begint de tweede SWW run. Die duurt maar even, want de boiler is nog warm, maar blijkbaar niet warm genoeg (er is tussendoor dus warm water getapt en omdat de sensor onderin zit, ziet de WP dat het vat afgekoeld is). Na 30 minuten is het vat weer op temperatuur en schakelt de WP weer naar verwarmingsmodus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkW4OcD_bx7ecIAGsFHebMMPUcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HEEz2EXzUOWNNYxytA7jQ8FJ.png?f=fotoalbum_large

Isolatie

De koelleidingen heb ik later geisoleerd met twee lagen Armaflex AF en twee lagen PVC tape.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBgDy3um6_kOp3oL38tfh7InPQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK4IuMgyIRyhKfwN9VANjPzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Geluid
In de week dat het extreem koud was in december maakte de WP een rotherrie. Het klonk binnen alsof er een tractor op het dak stond. Ook tijdens de defrosts hoorden we dat, dus het was niet de fan (die draait immers niet tijdens een defrost). Je zou denken dat de compressor op hoog vermogen dan zo'n herrie maakt, maar die draait tijdens een SWW run ook vaak maximaal en dan horen we hem ook niet. Ik denk nu dat het komt doordat er een dikke plaat ijs onder de WP komt te liggen die de rubberen balken als het ware aan elkaar vast maakt. Die hele plaat gaat dan meetrillen.

Ik heb de binnenzijde van de WP geisoleerd met extra dreunplaten. Die worden ook in auto's gebruikt en zitten bijvoorbeeld ook onder de stalen spoelbak in de keuken. Dit heb ik in de hele buitenunit gedaan rondom de compressor en ook in de binnenunit aan de zijkanten en in de deur. Het is nu even wachten op de volgende week strenge vorst om te kijken of er nog iets anders is dat ik zou kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF5e9Id6kUUNuyghjTsl7kDiCQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q4ecZwZPxxQtfiLRebD9Bo4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
@RichieB Er staat overigens een foutje in de OP: De Estia heeft alleen Liquid Injection in de 8 kW en de 11 kW unit. De 4 kW en 6 kW units hebben dat niet.

En verder draait mijn WP sinds 1 november. Hij is in september geleverd bij de installateur, maar installatie heeft even op zich laten wachten.

[ Voor 31% gewijzigd door Blihi op 10-01-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:21:
@RichieB Er staat overigens een foutje in de OP: De Estia heeft alleen Liquid Injection in de 8 kW en de 11 kW unit. De 4 kW en 6 kW units hebben dat niet.

[...]
Dank, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Overigens zijn de standaardinstellingen van de Estia serie niet best, althans, niet uit het oogpunt van efficientie.

Zo zal een defrost altijd gepaard gaan met het interne backup element. Je WP verbruikt dan dus 3 kW elektrisch gedurende de defrost, terwijl de warmte beter uit het huis gehaald kan worden. De instelling daarvoor zijn parameters B8 en B9.

Ook sanitair warm water gaat met de standaard instellingen vrij snel met behulp van het element in het vat (2.7 kW). Dat kun je aanpassen met parameter 73. Dit is iets lastiger omdat bij lage buitentemperaturen de WP veel meer moeite heeft om de hoge temperaturen nodig voor SWW te halen.

De heater van het SWW vat gaat aan zodra de WP tenminste een bepaalde tijd (parameter 73) probeert water te maken met de compressor, of als de WP merkt dat het niet meer lukt om het water warmer te krijgen. Dat laatste is niet instelbaar en gebeurt dus als je het SWW vat naar 65 graden probeert te brengen bij lage buitentemperaturen.

Ook parameter 25 staat standaard niet op 0. Deze verhoogt de watertemperatuur in het SWW vat als het buiten kouder wordt. Alsof je warmer water nodig hebt om te douchen als het buiten kouder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
kawouter80 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:16:
Nee, helaas niet. In de documentatie van de installateur stond enkel vermeld dat er in het eerste kwartaal van 2023 3-fase varianten zouden komen. Zodra ik meer weet dan plaats ik het hier.
Waarom zou je een drie-fase versie willen? Puur om de belasting te spreiden?

De 8 kW versie die hier hangt is afgezekerd op 16A.

In de specificaties staat dat deze op 25A afgezekerd moet worden, omdat het maximale verbruik 20.3A is. Echter,.... dat is niet helemaal correct en hangt heel erg van je setup af. De compressor en fan zelf verbruiken maximaal 16A. De binnenunit wordt echter vanuit de buitenunit gevoed en die heeft een aantal aansluitingen voor pompen, kleppen etc. die ieder ook 0.5 tot 1A mogen trekken. Op die manier kun je dus aan de 20A komen. Als je gewoon de interne pomp gebruikt en een simpele klep voor de SWW omschakeling dan kom je daar nooit aan. Alleen als je heel inefficiente externe pompen en kleppen aansluit kun je aan die 20.3A komen.

De binnenunit heeft een backup heater van 3 kW en het SWW vat van 2.7 kW. Die heb ik allebei op een andere fase zitten.

Voor de geinteresseerden, deze kast voedt de WP en de zonnepanelen. Een 3-fase PV verdeler. De WP heeft drie aardlekautomaten (C16,30mA voor de buitenunit en B16,30mA voor de heaters, ieder voorzien van een modbus kWh meter). Rechts onderin zit de voeding van de vloerverwarmingspomp boven. Deze wordt uitgeschakeld tijdens een defrost door het relais wat er naast zit (relais wordt door de WP gestuurd, via een van de uitgangen O/P). Deze relais en pomp zijn op 6A beveiligd achter de aardlekautomaat rechtsboven. Dat heeft te maken met de gebruikte bedrading, want het relais wordt met 0.75mm2 kabel geschakeld.

Onder in het midden de drie installatieautomaten voor de omvormers (ik heb er drie, tussen de de 3 kW en 3.6 kW ieder). Links onderin de vierpolige hoofdschakelaar.

Deze kast wordt gevoed vanuit de meterkast. Daarvoor heb ik een 5x4mm2 YMVK kabel getrokken door de oude gasleiding heen (paste precies, kabel is 14mm doorsnede, gasleiding 16mm). In de meterkast is het geheel voorbeveiligd met een B20,300mA aardlekautomaat.

De maximale stroom over de nul in de kabel naar beneden is 32A (2x16A teruglevering op fase1 en fase 2 en 16A afname op fase 3). Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de PV verdeler van de fase waarop de WP zit in storing valt, terwijl de andere twee maximaal opleveren en de WP ook nog eens een SWW run doet. Ofwel, een hoogst theoretische casus, maar wel de reden dat er 4 mm2 kabel naar boven ligt en niet 2.5 mm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k32nNs9LMOfoAR3yREKmPWCoHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYTbIlK1zCh9RYrewnyaetVe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de rest van het huis netjes verdeeld over de verschillende fases. De 2-fase kookplaat (max 2x16A), de 1-fase autolader (1x16A), de 1-fase airco (max 14.3A) en zo ook alle andere apparaten (oven 16A, Quooker 9A, wasmachine, droger, vaatwasser, etc.) en lichtgroepen. En omdat ik de P1 poort continu uitlees kan ik precies zien hoe het stroomverbruik zit. Ik kom de afgelopen maanden per fase niet boven de 5.8 kW (en dat klopt precies met de 25A hoofdzekering) en in totaal niet boven de 11 kW voor het hele huis (terwijl er 17 kW beschikbaar is bij 3x25A).

Een 1-fase WP kan dus prima, zelfs in een grote woning. Een eventuele 3-fase autolader zou toch aan load-balancing moeten doen, dus die zou er prima bij kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 11-01-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
Blihi schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:09:
[...]
Waarom zou je een drie-fase versie willen? Puur om de belasting te spreiden?
Inderdaad om de belasting te spreiden. Onze grootste verbruikers zijn allemaal 3-fase (autolader met LB, kookplaat) alsook onze zonnepanelen (6 micro's verdeeld over de 3 fasen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kwestie van de rest mooi verdelen over twee fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Met de hand verdelen zoals @Blihi gedaan heeft kan wel, maar je loopt toch risico dat je net pieken krijgt op hetzelfde moment: WP + kookplaat + waterkoker + magnetron ... dus ik heb liever zoveel mogelijk 3-fase afnemers die zelf de vraag netjes uitsmeren over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die pieken zijn hier het afgelopen jaar nooit boven de 5.8 kW per fase uit gekomen, ook niet tijdens de extreem koude week in december.

Daarbij kun je een C25 hoofdautomaat zoals hier hangt een uur lang met 40% overbelasten voordat deze afschakelt, dus dat is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
De meerprijs voor het 3-fase model is zo'n € 600, deze had ik hier graag voor over. Maar dit is iets dat ieder voor zichzelf moet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 23:30
Blihi schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:09:

Deze kast wordt gevoed vanuit de meterkast. Daarvoor heb ik een 5x4mm2 YMVK kabel getrokken door de oude gasleiding heen (paste precies, kabel is 14mm doorsnede, gasleiding 16mm). In de meterkast is het geheel voorbeveiligd met een B20,300mA aardlekautomaat.

De maximale stroom over de nul in de kabel naar beneden is 32A (2x16A teruglevering op fase1 en fase 2 en 16A afname op fase 3). Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de PV verdeler van de fase waarop de WP zit in storing valt, terwijl de andere twee maximaal opleveren en de WP ook nog eens een SWW run doet. Ofwel, een hoogst theoretische casus, maar wel de reden dat er 4 mm2 kabel naar boven ligt en niet 2.5 mm2.

[Afbeelding]
Hier maak je een rekenfoutje. 2x 16A terugleveren op 2 fases geeft nooit meer dan 16A op de nul, omdat de fases tov verschoven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, maar 2x16A terugleveren op twee fases en 16 afnemen op de andere wel. Echt waar.

De totale nulstroom is dan 16A + cos(120-180)* 16A + cos(240-180) * 16A = 16A + 1/2 * 16A + 1/2 * 16A = 32A

Overigens geldt dit ook als je op twee fases 16A levert en op 1 fase 16A teruglevert.

[ Voor 54% gewijzigd door Blihi op 12-01-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kawouter80 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:32:
De meerprijs voor het 3-fase model is zo'n € 600, deze had ik hier graag voor over. Maar dit is iets dat ieder voor zichzelf moet bepalen.
Maar dat zijn dan R410A modellen, geen R32. Ieder zijn ding natuurlijk, maar R410A is weer een stuk minder milieuvriendelijk dan R32. Daarbij had ik al een R32 Daikin unit staan, dus nu kunnen ze tegelijk in het onderhoud mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kawouter80
Blihi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Maar dat zijn dan R410A modellen, geen R32. Ieder zijn ding natuurlijk, maar R410A is weer een stuk minder milieuvriendelijk dan R32. Daarbij had ik al een R32 Daikin unit staan, dus nu kunnen ze tegelijk in het onderhoud mee.
Dat is onjuist. Wij hebben de R32 in 3-fase besteld. Niet de Estia Powerfull. Hierover is echter nog niet veel terug te vinden, behalve de opmerking in de dealercatalogus dat deze Q1 2023 in productie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kawouter80 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Dat is onjuist. Wij hebben de R32 in 3-fase besteld. Niet de Estia Powerfull. Hierover is echter nog niet veel terug te vinden, behalve de opmerking in de dealercatalogus dat deze Q1 2023 in productie gaan.
Weer wat geleerd. Wel bijzonder dat er echt helemaal niets over te vinden is in de prijslijsten van 22/23 of in de technische documentatie. Daar zijn 3-fase modellen allemaal R410a. Mocht je documentatie hebben, zet hier ff een linkje neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Blihi Heb je deze presentatie uit de TS al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, duidelijk niet. Maar daar staan ze inderdaad netjes aangekondigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
Blihi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:16:
Ik meld me hier ook even. Ik heb een wat bijzondere setup. Allereerst natuurlijk een Toshiba 8 kW buitenunit, met 11 kW binnenunit en een 300 liter boilervat. De WP staat op een massief betonnen dak, op rubberen balken naast de buitenunit van de Daikin airco.
[Afbeelding]

De verwarming bestaat uit twee mengverdelers met zoneregeling, aangestuurd door twee Honeywell HCE20 besturingsunits. De benedenverdieping heeft twee zones (woonkamer / hal) en de bovenverdieping heeft 6 zones (badkamer, berging en vier slaapkamers).

De badkamer draait 'altijd', dat wil zeggen: die zone staat altijd maximaal open en als er ergens in huis warmtevraag is, draait de badkamer mee. De badkamer kan ook zelf warmte vragen op de thermostaat (en doet dat eigenlijk ook continu). Op de benedenverdieping loopt de vloerlus door het toilet en langs de voordeur altijd mee als ergens warmtevraag is. Die lus genereert zelf geen vraag.

Vanuit de WP binnenunit gaat het water dus eerst de twee mengverdelers en dan via een schakelbuffer van 50 liter terug. Die buffer zit er om te garanderen dat er voldoende systeeminhoud is voor defrosts.

De HCE20's schakelen de warmtevraag in en uit via ingang I/P5 (dus niet de thermostaatingang I/P1). De HCE20's regelen PWM. Dat wordt afgeraden op dit forum, maar ze hingen er al. Dit gaat op de benedenverdieping in blokken van 4 uur en boven in blokken van 2 uur.

Verder heb ik een heel aantal instellingen aangepast op de volgende manier:

Setup:
Deze instellingen komen deels van de installateur. Ik gebruik de WP alleen voor verwarmen en verder zijn alle externe heaters (backup en SWW vat) netjes ingeschakeld. De parameters 6D0, 9E en 6E moet ik nog mee experimenteren. De WP hangt hier pas sinds november en toen was het niet zo warm.
  • 02: 1 Alleen verwarmen, niet koelen
  • 6B3: 0 Geen externe thermostaat: De WP wordt aan/uit geregeld via I/P 5
  • 6D0: 1 Pomp P1 uit bij temperatuur boven 20 graden (9E)
  • 9E: 20 Buitentemperatuur waarbij de verwarming uitschakelt
  • 6E: 2 Hysteresis voor 9E. Bij 18 graden schakelt de WP weer in.
  • 6D3: 0 E-Heating in SWW Tank (0=activated, 1=de-activated)
Backup heater:
De backup heater moet minimaal gebruikt worden. Tijdens een defrost komt deze pas in als het water meer dan 32 graden onder de TC temperatuur komt (en TC is een berekende temperatuur, ongeveer gelijk aan de stooklijn). BIj temperaturen boven de -5 buiten gaat de backup heater sowieso niet aan (behalve als de WP warmtevraag heeft en de compressor in de wachtstand is. De compressor moet namelijk minimaal ongeveer 15 minuten uit blijven).
  • 33: 0 Kijk iedere 5 minuten of de backup heater uit kan
  • 34: 3 Kijk iedere 40 minuten of the backup heater aan moet
  • B9: 3 Backup heater schakelt bij als THO 2+10 graden lager dan TC
  • B8: 6 Buitentemperatuur waarbij de backup heater niet meer aan gaat (6 = -5 C)
Pompsturing:
Misschien wel het lastigste deel van de parameters. De pomp moet bij mij echt op een vaste snelheid staan en dat is ook aan te raden bij gebruik van een parallelbuffer. Alleen bij radiatoren kun je de pomp op automatisch zetten. Ik heb hem op 80%, dat geeft een flow van 19.5 liter/min bij verwarming en 24 liter/min bij de SWW run. Dat circuit is veel korter.
  • 65: 1 Pomp P1 volgt thermostaat: alleen pomp bij warmtevraag
  • 6A6: 0 Pompsnelheid (0=vast, 1= variabel (max 6A7)) NOODZAKELIJK IVM MENGVERDELERS
  • 6A7: 1 Maximale pompsnelheid bij variabele regeling (0 = 100%, 1 = 90%, 2 = 75%, 3 = 50%)
  • A0: 2 Pompsnelheid (0 = 100%, 1 = 90%, 2 = 80%, 3 = 70%, 4 = 60%, 5 = 50%)
  • BA: 0 Interval modus uit (pomp draait continu bij warmtevraag en is anders uit.)
Stooklijn:
Ik gebruik een stooklijn die bij -10 of kouder buiten 36 graden vraagt, bij 0 graden buiten 32 graden, bij 10 graden 27 en bij 18 graden of warmer buiten 24 graden. Door parameter 27 op -1 te zetten wordt het minimum bij +18 al gehaald en niet bij +20 pas.
  • 27: -1 Verschuiving stooklijn
  • 29: -10 Stooklijn T1
  • 30: 25 Stooklijn E (Bij 20 graden buitentemperatuur)
  • 2B: 8 Stooklijk T3
  • 2C: 37 Stooklijn A (Bij T0 = -20)
  • 2D: 36 Stooklijn B (Bij T1)
  • 2E: 32 Stooklijn C (Bij T2 = 0 graden)
  • 2F: 28 Stooklijn D (Bij T3)
  • A1: -20 Stooklijn T0
Sanitair Warm Water:
Het doel is dat de boiler dagelijks een uur opgewarmd wordt tussen 13:00 en 14:29 naar max 45 graden. Aangezien dit onderin het vat gemeten wordt, is 45 graden voldoende. Een tweede blok start om 15:30 en duurt tot net voor 17:00. Deze blokken zijn 89 minuten omdat de WP pas na 90 minuten het elektrisch element gaat gebruiken (parameter 07). Dat doet de WP dus bijna nooit (alleen als net voor de SWW run de compressor uitgeschakeld is doordat de verwarming uitviel, gebeurt het eventjes omdat de compressor een wachttijd heeft van +/- 15 minuten).
  • 07: 90 Maximale Sessie-tijd warm water productie met warmtepomp
  • 20: 42 Inschakeltemperatuur SWW (HP_H ON)
  • 21: 65 Uitschakeltemperatuur SWW (HP_H OFF)
  • 22: -10 Onder deze buitentemperatuur wordt geen warm water met de WP geproduceerd (TTW)
  • 25: 0 Correctie voor SWW temperatuur
  • 73: 2 Tijd voordat boiler-heater aan mag gaan (0=30 min, 1=60 min, 2=90 min, 3=120 min)
Legionella:
Een keer per week wordt een legionella run gedraaid. De boiler wordt op zondagmiddag om 17:00 naar 65 graden gebracht en daar 10 minuten gehouden. Omdat onderin het vat gemeten wordt, is dit voldoende.
  • 0A: 65 Legionella doeltemperatuur SWW vat (min 65 graden)
  • 0B: 10 Legionella tijd (boiler wordt 0B (10) minuten op temperatuur 0A (60) gehouden)
Legionella planning (parameters bediening):
De planning staat ingesteld op dagelijks, omdat anders nooit een legionella-run gedraaid wordt. De teller begint namelijk iedere keer opnieuw als SWW aangezet wordt (en dat gebeurt twee keer per dag, zoals hierboven uitgelegd).
  • 0C: 17 Tijdstip van de cyclus na opwarmen boiler door WP!!
  • 0C: 1 Cyclusdagen: Elke dag dat SWW aan staat om 0C (17:00)
Tijdschema's voor warm water:
Maandag t/m zaterdag. De tijden zijn zo gekozen dat ze overeenkomen met de warmste momenten van de dag (goede COP) en over het algemeen ook de momenten dat de zonnepanelen het meeste opbrengen (zeker 's zomers).
  • Start productie om 13:00, stop om 14:29. Een blok van 89 minuten met 45 graden ingesteldp
  • Start productie om 15:30, stop om 16:59. Een tweede blok van 89 minuten.
Zondag: De tijden zijn zo gekozen dat ze overeenkomen met de warmste momenten van de dag (goede COP) en over het algemeen ook de momenten dat de zonnepanelen het meeste opbrengen (zeker 's zomers).
  • Start productie om 12:00 - 13:29 met 55 graden.
  • Start productie om 15:00 - 18:00 met 65 graden. Legionella run begint om 17:00 (andere dagen is het SWW dan alweer uit, dus geen legionella run)
Met deze setup draai ik nu een paar maanden. Ik meet elektrisch verbruik met kWh meters en warmte opwekking met een warmtemeter. De afgelopen dagen, nu het buiten een graad of 5 is en er geen opwarming is van felle zon op het glas in de woonkamer, draait de WP continu. Dat wil zeggen: de compressor staat continu aan en moduleert tussen de 2400 en 3500 Watt. De compressor schakelt eigenlijk alleen uit tijdens het omschakelen van verwarming naar warm water en terug. Dat is precies wat je zou willen hebben.

Qua performance doet de WP wat hij belooft. Onderstaand plaatje geeft de COP weer uitgezet tegen de Tlift (het verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur). Ook staan er wat lijnen in die uit de databoeken komen en wat theorie. Wat goed te zien is, is dat de SWW- en Legionella-runs een slechtere COP hebben (groen en rood). Dat is logisch. Zeker de Legionella-run gaat met behulp van een elektrisch element, dus COP=1. Verder doet de WP het af en toe beter dan de databoeken beloven.
[Afbeelding]

Bij de lagere Tlift is de COP niet heel hoog. Tussen de 4 en de 7, terwijl bij een Tlift tussen de 20 en 25 de COP boven de 5 blijft. Dat klopt ook met de databoeken: Bij een lager vermogen, dus bij lage modulatie, is de COP lager. De WP kan dus wel heel ver terug moduleren, zelfs tot 10% van het vermogen, maar dat gaat ten koste van de performance. De WP lijkt dit te weten en probeert zelf op hogere frequenties te draaien. De T-retour loopt dan iets op.

Het plaatje hieronder geeft het gedrag van de afgelopen 24 uur weer. De buitentemperatuur is vrijwel constant 5 graden (gemeten door de airco want die kan ik uitlezen, niet door de WP zelf. De Daikin airco staat naast de WP en geeft over het algemeen een buitentemperatuur die een graad hoger ligt dan wat de WP op het scherm laat zien).
Het vermogen is vrij constant tussen de 2400 en 3600 Watt, met een COP tussen de 4 en de 6. De schommelingen komen door het regelgedrag van de HCE20 die in een vast patroon vloerlussen open en dicht stuurt.
Verder zijn er duidelijk twee SWW runs. De eerste begint om 13:00 en duurt tot 13:45. In die tijd is de Ta opgelopen tot 60 graden en na 45 minuten is het vat op temperatuur. Om 15:30 begint de tweede SWW run. Die duurt maar even, want de boiler is nog warm, maar blijkbaar niet warm genoeg (er is tussendoor dus warm water getapt en omdat de sensor onderin zit, ziet de WP dat het vat afgekoeld is). Na 30 minuten is het vat weer op temperatuur en schakelt de WP weer naar verwarmingsmodus.
[Afbeelding]

Isolatie

De koelleidingen heb ik later geisoleerd met twee lagen Armaflex AF en twee lagen PVC tape.
[Afbeelding]

Geluid
In de week dat het extreem koud was in december maakte de WP een rotherrie. Het klonk binnen alsof er een tractor op het dak stond. Ook tijdens de defrosts hoorden we dat, dus het was niet de fan (die draait immers niet tijdens een defrost). Je zou denken dat de compressor op hoog vermogen dan zo'n herrie maakt, maar die draait tijdens een SWW run ook vaak maximaal en dan horen we hem ook niet. Ik denk nu dat het komt doordat er een dikke plaat ijs onder de WP komt te liggen die de rubberen balken als het ware aan elkaar vast maakt. Die hele plaat gaat dan meetrillen.

Ik heb de binnenzijde van de WP geisoleerd met extra dreunplaten. Die worden ook in auto's gebruikt en zitten bijvoorbeeld ook onder de stalen spoelbak in de keuken. Dit heb ik in de hele buitenunit gedaan rondom de compressor en ook in de binnenunit aan de zijkanten en in de deur. Het is nu even wachten op de volgende week strenge vorst om te kijken of er nog iets anders is dat ik zou kunnen doen.

[Afbeelding]
Wow mooi informatie! Bedankt voor het delen.
Waar en hoe lees je dit soort informatie uit de Toshiba ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Uitlezen van de Toshiba doe ik niet. Ik heb drie modbus kWh meters in de groepenkast voor de drie onderdelen van de WP (buitenunit, backup-heater en heater in het sww vat).

Daarnaast heb ik onder de WP een warmtemeter (F90S) met meterbus adapter.

De warmtemeter, kWh meters en stand van de driewegklep lees ik uit met een raspberry Pi. De temperatuur in de woonkamer en badkamer lees ik uit vanuit het ventilatiesysteem (Duco) en de buitentemperatuur via de airco (Daikin).

Ik had de modbus adapter van Toshiba wel gezien, maar die is erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Leuk een Toshiba Estia topic !
Wij hebben in September afgelopen jaar de 6kw Split unit besteld.
Levering bij de installateur staat gepland in maart. Kijken of dat idd gaat gebeuren en wanneer hij tijd heeft om hem bij ons te installeren. Het forum doorlezend, lijkt het of er in maart een hoop leveringen komen / nieuwe modellen komen.

We gaan hem gebruiken met radiatoren in huis, 3 verdiepingen, maar verwarmen normaal alleen beneden en de badkamer ongeveer 50-60m2.
Beneden verdieping hebben we met Jaga lage temperatuur - twin versie, met 5 grote ventilatoren erop. Een een grote aluminium radiator in de open keuken. Badkamer boven is met een design radiator, en de retour leiding als ‘vloerverwarming’.

Normaal gesproken verbruikten we in een jaar 960m3 gas. (Afgelopen jaar wat minder _/-\o_ )

Wat ons en de installateur niet helemaal duidelijk was, er staat in de brochure Smart Grid ready, en WiFi Symbolen. We gaan er dus vanuit dat de WiFi er standaard in zit.

Weet iemand hier toevallig meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wifi is volgens mij niet standaard, althans bij mij niet.

SG ready moet je je niet teveel van voorstellen. Dat betekent alleen maar dat er een ingang is om bij veel stroomproductie met pv panelen alle elektrische elementen aan te zetten, maar dat is een beetje onzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

@MartinMid Wifi is een aparte module, te bestellen via je installateur.

Met mijn jaga incl DBE boven op aanvoertemperatuur 24 graden is de werkkamer heerlijk comfortabel. Ben benieuwd wat jouw jagas nodig hebben

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vandaag iets interessants gezien bij de Estia.

Omdat het nu overdag warm is, slaat de verwarming af. De SWW run staat wel gewoon gepland gedurende de middag.

Normaal gaat een SWW run vrij snel. De WP produceert zo'n 10 a 11 kW (afhankelijk van de buitentemperatuur), maar blijkbaar heeft de WP geen haast als er geen warmtevraag van de CV is. Want wat schetst mijn verbazing...

De WP deed vandaag maar 6 kW bij het maken van warm water. Daardoor duurt het een stukje langer (op zich niet erg, want hogere COP), maar na 90 minuten kwam ineens het elektrisch element er bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:46:
Vandaag iets interessants gezien bij de Estia.

Omdat het nu overdag warm is, slaat de verwarming af. De SWW run staat wel gewoon gepland gedurende de middag.

Normaal gaat een SWW run vrij snel. De WP produceert zo'n 10 a 11 kW (afhankelijk van de buitentemperatuur), maar blijkbaar heeft de WP geen haast als er geen warmtevraag van de CV is. Want wat schetst mijn verbazing...

De WP deed vandaag maar 6 kW bij het maken van warm water. Daardoor duurt het een stukje langer (op zich niet erg, want hogere COP), maar na 90 minuten kwam ineens het elektrisch element er bij.....
Interessant.

Ik wacht met spanning op mijn Estia 6KW. (Met aparte warmtepomp boiler.).
Naar verwachting komt hij half maart aan bij de installateur. Ben benieuwd wanneer ze tijd hebben.

Liander komt nu eind maart om de 2 extra zekeringen voor 3 phase erin te draaien (en 3-phase meter). Rest van de meter kast is al aangepast. (Liander melde eerst 7 maanden voordat ze zouden komen, zijn er effectief nu 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jGS
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-12-2024

jGS

Weet iemand of je de ESTIA R32 automatisch kunt laten switchen tussen heating & cooling mode ?

M.a.w. bijvoorbeeld:

Vanaf 23 graden buiten: Cooling mode kan actief (indien te warm binnen)
Vanaf 18 graden buiten: Heating mode kan actief (indien te koud binnen)

Ik denk wel dat ik iets gevonden heb om hem uit te schakelen vanaf een bepaalde temperatuur (DN code 6D0)

Maar wat met de cooling mode dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jGS

jGS

Het valt mij ook op dat er geen automatische curve is voor de cooling mode, op zich wel vreemd, mijn oude warmtepomp had dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-04 15:26
In de openingspost wordt terugmoduleren tot 10% van het vermogen genoemd. In het databook kan ik dat niet terug vinden? Ik zie wel dat de de compressor van de 6kw versie tussen 10hz en 100hz kan moduleren maar uit de vermogenstabellen van de 6kw versie lijkt het vermogen ruim boven de 0,6 kw te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
0.8 kW op 10%, afhankelijk van de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur.

De meeste WP's kunnen zo ver niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Die 0,6 kW is toch afgegeven vermogen? Dat is onder de 200 Watt opgenomen vermogen?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat kun je in de databoeken per type terugvinden, maar inderdaad de 6kW versie kan terug moduleren tot 800 Watt afgegeven vermogen. Het opgenomen vermogen ligt dan veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-04 15:26
Ja ik heb het ook gevonden. Ik keek niet goed, excuus. Zijn er mensen die dit ook kunnen bevestigen uit hun eigen dagelijkse praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

Ik bemeet mijn warmtepomp (4 kW variant) niet apart, maar mijn complete huishouden meet ik via de P1 met Homewizard en zit op warmere dagen zoals gisteren (+10 graden buitentemperatuur) wel eens onder de 350W. Als ik mijn wp dan uit zet blijft er nog 100W over dus daar uit maak ik dan op dat ie rond de 250W zat.

Gisteravond voor het uitzetten draaide die op 11hz. Heb de wp handmatig uitgezet, heb nog geen kamerthermostaat verbonden.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wat wil je bevestigd zien?

Hieronder het stroomverbruik van de 8 kW versie, gemeten over de afgelopen 24 uur. Het vermogen daalt daarbij tot de 450 Watt continu (rond 13:00 vandaag), waarbij 8 Watt voor de binnenunit zelf is (dat verbruikt hij in standby) en 40 Watt voor de pomp als deze aan staat. Ofwel, de WP buitenunit zelf heeft terug gemoduleerd naar 400 Watt.

Het was op dat moment buiten 7 graden en bij de ingestelde Ta was 32 graden (Tlift dus 39). Volgens het databoek moet de WP dan tussen de 300 en 560 Watt vermogen trekken bij 10% a 20% load, dus dat klopt. Het opgewekte vermogen lag op hetzelfde moment net boven de 2200 Watt (COP 2200/400 = 5.5 dus). Dat is ruim meer dan de databoeken aangeven zelfs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St6qPniA9AWa4nXqVZIIqQmZnxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMYS9eG1a4Re74f8rdA7j9E7.png?f=fotoalbum_large

Overigens zie je ook heel mooi de SWW run die rond 13:00 begint. Even valt het vermogen naar 8 Watt omdat de compressor uit gaat om de driewegklep te schakelen. Daarna gaat de compressor naar vol vermogen (3600 Watt). Rond 13:40 valt de warmtevraag van de thermostaat weg en schakelt de compressor naar halve kracht om de SWW run af te maken. Die eindigt rond 15:00.

Verder zijn er drie periodes zonder warmtevraag: Tot 17:00 gisteren, tussen 23:00 en 1:30 en sinds 14:30 vandaag. Het verbruik is dan ongeveer 8 Watt: het standby verbruik van de binnenunit.

De pieken in het verbruik komen door de zoneregeling die op bepaalde momenten gewoon meer zones open stuurt en dan is er dus even meer vermogen nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Blihi op 15-03-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:10:
Wat wil je bevestigd zien?

Hieronder het stroomverbruik van de 8 kW versie, gemeten over de afgelopen 24 uur. Het vermogen daalt daarbij tot de 450 Watt continu (rond 13:00 vandaag), waarbij 8 Watt voor de binnenunit zelf is (dat verbruikt hij in standby) en 40 Watt voor de pomp als deze aan staat. Ofwel, de WP buitenunit zelf heeft terug gemoduleerd naar 400 Watt.

Het was op dat moment buiten 7 graden en bij de ingestelde Ta was 32 graden (Tlift dus 39). Volgens het databoek moet de WP dan tussen de 300 en 560 Watt vermogen trekken bij 10% a 20% load, dus dat klopt. Het opgewekte vermogen lag op hetzelfde moment net boven de 2200 Watt (COP 2200/400 = 5.5 dus). Dat is ruim meer dan de databoeken aangeven zelfs.

[Afbeelding]

Overigens zie je ook heel mooi de SWW run die rond 13:00 begint. Even valt het vermogen naar 8 Watt omdat de compressor uit gaat om de driewegklep te schakelen. Daarna gaat de compressor naar vol vermogen (3600 Watt). Rond 13:40 valt de warmtevraag van de thermostaat weg en schakelt de compressor naar halve kracht om de SWW run af te maken. Die eindigt rond 15:00.

Verder zijn er drie periodes zonder warmtevraag: Tot 17:00 gisteren, tussen 23:00 en 1:30 en sinds 14:30 vandaag. Het verbruik is dan ongeveer 8 Watt: het standby verbruik van de binnenunit.

De pieken in het verbruik komen door de zoneregeling die op bepaalde momenten gewoon meer zones open stuurt en dan is er dus even meer vermogen nodig.
@Blihi , de buitenunit gebruikt geen stroom in standby stand? Mooi. De binnenunit 8 watt, is ook te doen.
Ik ga hem alleen voor verwarming gebruiken, liep te dubben of ik hem in de zomer stroom-loos moet zetten. En of dat kwaad kan. Maar voor die 8 watt (5,7kWh per maand / 30 kWh voor de totale zomer), ga ik denk niet mogelijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
De binnenunit wordt gevoed door de buitenunit, dus de 8 Watt standby is voor buiten- en binnenunit samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Stroomloos maken moet je niet doen. Dan schakel je namelijk ook alle veiligheidssystemen uit (bescherming tegen bevriezen, maar ook het af en toe draaien van de pomp tegen vastlopen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jGS

jGS

Ik zou hem absoluut nooit stroomloos zetten, er zit ook elektronica in die dan elke keer moet opstarten en andere logica die dan wegvalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 09:53
Ik heb vandaag wat antidreun folie in de Estia geplaatst om de behuizing wat minder rammelig te maken. Hierbij heb ik meteen wat foto’s van de binnenkant gemaakt, altijd handig om te delen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhJWHTz8S98AS6P5eHDx-SH-wlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmwWHPW8oYhiGvm62AsDCeUk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-3-zrKBhDFnR9R8Yb0QOEjOaZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sig9YnrhMSclUG5hHovJZKly.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mk_fxmHn8VUe03Y3aKOtjEM1hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijd2ctAozJYOIA28j3gxL2yN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk0AZtqZla05V_IO6JNcvVx8pZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wGvm7ScTVzlKAhmqkA4Tf1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APQdC2eiWjiwHLY8zxzDViJVBDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN885TbGlEjYZf320LUhlRKA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO8NuYDnccdHIHDcQPCygbxk60A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1O2AosRDzSmHc6MTXbwz6Ew.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:29:
De binnenunit wordt gevoed door de buitenunit, dus de 8 Watt standby is voor buiten- en binnenunit samen.
@Blihi , vraagje

De elektricien heeft vandaag (vlg. Specificatie van de installateur) de stroom voorziening klaar gemaakt.
1 groep voor de binnenunit
1 groep voor de buitenunit.

Je geeft aan dat de binnenunit door de buiten unit gevoed wordt. De binnenunit heeft een backup van 3KW. Samen met de buiten unit gaat dat niet op 1 groep.

Of gaat er 1 kabel/groep naar de buiten unit. En voed die de binnenunit voor normaal gebruik
En er zit op de binnen unit een aparte aansluiting voor de 3KW afterburner?

Alvast bedankt, dan weet ik of het goed gaat komen qua stroom of niet.
(Elektricien heeft 3 phase 6mm kabel naar boven getrokken. Daar een aparte groepen kast met groep voor buiten en 1 voor binnen, 1 voor boiler, 1 voor wasmachine, 1 voor droger, 1 voor zonnepanelen. Wordt een aardige installatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Binnenunit wordt door de buitenunit gevoed, dat klopt. Die buitenunit kun je op 16A afzekeren (in de handleiding staat 20A, maar 16A is genoeg voor de 7 kW versie, voor de 11 kW moet je even in de boeken kijken).

De backup heater is 3 kW en in de boiler is 2.2 kW, maar die gaan nooit tegelijk aan volgens het service manual, dus die kun je samen op 1 groep van 16A doen. Ik heb ze apart, maar dat hoeft dus niet.

De buitenunit en de backup heaters moeten wel op een aparte fase, niet samen op 1 fase dus, maar als er 5x6mm2 getrokken is, dan weet de elektricien blijkbaar wat hij aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:08

wtu

N.a.v. mijn post in het algemene Lucht/Water warmtepomp topic, wilde ik hier nog even wat extra vragen stellen over de HWT-601HW.

- Klopt het dat er standaard geen externe thermostaat wordt bijgeleverd?
- Ik zou graag toegang willen via een app. Is dat standaard of alleen met de (optionele?) wifi module?
- Zien jullie verder nog grote voor- of nadelen van deze warmtepomp t.o.v. een Panasonic 7J monobloc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Er zit standaard geen thermostaat bij en voor wifi is een apparte module nodig.

De vergelijking met panasonic kan ik je niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu

wtu

Blihi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:23:
Er zit standaard geen thermostaat bij en voor wifi is een apparte module nodig.

De vergelijking met panasonic kan ik je niet mee helpen.
Bedankt voor je reactie.
Het is toevallig ook niet zo dat je standaard via netwerkkabel kan verbinden en dat wifi via extra module gaat? (Zo gaat het bij panasonic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee. Ook andere modules zoals modbus zijn optioneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:52

houthakker

Poehé

Ik heb de HWT-801HW-E i.c.m. HWT-1101XWHM3W-E en HWS-3001CSHM3-E. Alles geinstalleerd door een airco expert en ingesteld door een monteur van Toshiba.

Warmteafgifte is bij ons 2x vloerverwarming (1 mengverdeler met pomp zit naast de WP, 1 mengverdeler met pomp in een ander deel van het huis, plus een aantal radiatoren op de bovenverdieping).

Momenteel staat de WP op automatisch, de thermostaat bedient de circulatiepomp achter het buffervat (80L). Warmteafgifte gaat nog niet helemaal goed; ik ben benieuwd hoe bij jullie de circulatiepomp staat ingesteld. 6A6 staat op 1 (dus variable), 6A7 op 0 (100%) en A0 op 0 (100%). Circulatiepomp is een Wilo Yonos Pico.

De monteur heeft alles netjes gemonteerd volgens het schema aangeleverd door intercool. Wat me opvalt is dat intercool adviseert om het buffervat aan te sluiten volgens opstelling F (https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/), is dat bij jullie ook het geval?

En rest de vraag of ik 2 de vloerverwarming verdelers moet ombouwen naar open verdelers, of alleen die naast de WP zit, of het zo moet/kan laten zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door houthakker op 04-05-2023 22:44 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Weg met dat buffervat. Heb je helemaal niet nodig met zoveel afgifte.

Ik zou zeggen: Lees het warmtepomp topic even door. Deze installatie lijkt ontworpen te zijn door een CV-ketel expert en niet door een warmtepompexpert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die parallelbuffers worden door alle installateurs maar in de systemen gezet omdat dat op veel sites staat. Maar dat stamt nog uit de tijd dat warmtepompen helemaal niet konden moduleren.

Voor een moderne woning heb je helemaal geen parallelbuffer nodig. Als je twijfelt aan de inhoud van het afgiftesysteem dan kun je eventueel een seriebuffer gebruiken. Een parallelbuffer kost alleen maar energie.

Daar komt nog bij dat de Estia helemaal geen pompinstelling heeft die goed kan werken met een parallelbuffer, want er is geen delta-T regeling en als die er wel zou zijn wordt de Ta op de verkeerde plek gemeten (niet in de buffer, maar bij de WP). Simpel gezegd: je gaat dit niet op een eenvoudige manier goed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Blihi schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:26:
Weg met dat buffervat. Heb je helemaal niet nodig met zoveel afgifte.

Ik zou zeggen: Lees het warmtepomp topic even door. Deze installatie lijkt ontworpen te zijn door een CV-ketel expert en niet door een warmtepompexpert.
De grap is dat de tekening is aangeleverd door intercool/toshiba. Ik heb al een e-mail naar ze gestuurd met wat vragen.

Ik zie daarintegen deze installateur het wel doen op de voorgestelde manier van warmtepomp-tips.

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 30-03-2023 13:48 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@houthakker

De vraag of de verdelers van de vvw vervangen dienen te worden is een goede.

Met wat voor een aanvoertemperatuur staat de WP ingesteld?
De automatische curve staat standaard vrij hoog.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

BTS schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:37:
@houthakker

De vraag of de verdelers van de vvw vervangen dienen te worden is een goede.

Met wat voor een aanvoertemperatuur staat de WP ingesteld?
De automatische curve staat standaard vrij hoog.
De aanvoer stond op auto. De WP stond al weer uren stil, en de aanvoertemp stond op 22C. Ik heb deze nu op manual gezet 35C. Het lijkt er dus op dat de stooklijn niet goed staat (al is het ook wel 15 graden buiten, volgens weer.nl).

Nu word er iig warm water gemaakt en stijgt de temperatuur in de vloer verwarming. De interne pomp geeft nu 22L/min aan. De circulatiepomp draait nu op 16L/min. Ik heb bij de 2e verdeler ff de pompschakelaar er tussenuit gehaald en in het stopcontact gedaan (dus continue aan).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@houthakker
Buitentemperatuur is hoog dus dan was 22 graden niet gek. Dat is mijn standaard temperatuur boven 0. Onder 0 zet ik de vaste temperatuur op 24.

Was het op 22 graden niet warm in huis?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
houthakker schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:47:
[...]

De grap is dat de tekening is aangeleverd door intercool/toshiba. Ik heb al een e-mail naar ze gestuurd met wat vragen.

Ik zie daarintegen deze installateur het wel doen op de voorgestelde manier van warmtepomp-tips.
Ook daar zit dat buffervat weer in. Dat kan er gewoon helemaal uit.

Dan sluit je de thermostaat aan op I/P5 en klaar ben je.

Buffer er uit, secundaire pomp er uit en je hebt een installatie die prima in te regelen is.

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 30-03-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Buffervaten kunnen handig zijn in echt grote installaties, maar in woonhuizen zijn ze zelden nodig. Ze maken de Installatie onnodig duur, onnodig complex en onnodig inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-04 23:33
Blihi schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:55:
Buffervaten kunnen handig zijn in echt grote installaties, maar in woonhuizen zijn ze zelden nodig. Ze maken de Installatie onnodig duur, onnodig complex en onnodig inefficiënt.
Een buffervat in serie van de retour kan soms wel eens handig wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Een buffervat in serie van de retour kan soms wel eens handig wezen.
Dat is alleen nodig als de systeeminhoud anders te klein is voor defrosts. Ik heb dat ook omdat ik zoneregeling heb en dan moet je wel, maar zonder zoneregeling is een seriebuffer meestal ook niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

BTS schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:28:
@houthakker
Buitentemperatuur is hoog dus dan was 22 graden niet gek. Dat is mijn standaard temperatuur boven 0. Onder 0 zet ik de vaste temperatuur op 24.

Was het op 22 graden niet warm in huis?
Ik heb nog een beetje last van oude mind set / wintertijd denk ik :+ ging er vanuit dat m'n vloerverwarming wel wat warmer mocht worden.

Zit net een foto van het sensor overzicht te kijken, en het is gewoon conform de stooklijn. TO was 16, dus daarom TWO 23.

Ik heb maar gelijk een tabel gemaakt, misschien handig voor in de TS:

AfkortingBetekenis
TCCondensed Temperature
TWIWater Inlet Temperature
TWOWater Outlet Temperature
THOWater Heater Outlet Temperature
WFWater Flow
LPSLow Pressure (Ps) x 1/10
TFIFloor Inlet Temperature
RTRemote Controller Temperature
MIXMixing Valve Position
TOOutside Air Temperature
TDDischarge Temperature
TEHeat Exchange Temperature
TSSuction Temperature
CTCurrent
CMPCompressor Operation Hz
PMVOutdoor PMV position
HPSDischarge Pressure (PD)

Heb even rond zitten kijken hoe ik zou kunnen loggen maar vind die interfaces wel erg duur. Na wat rondzoeken zie ik dat er wat projectjes op github staan. AB interface zou TCC-Link moeten zijn, wat dan weer op HBS is gebasseerd. Zie:
https://github.com/issalig/toshiba_air_cond
https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die tabel staat ook in de verschillende handleidingen. Met name de service handleiding geeft heel veel informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu

wtu

Heb vandaag ook bij mijn installateur mijn opdracht aangepast van een Panasonic 7J monobloc naar een Toshiba Estia hwt-601hw.

Nog een vraag over aansturen en aanpassing van stooklijn op temperatuur gemeten in de woonkamer. Hoe doen jullie dit? Externe thermostaat? Of gewoon helemaal niet?

Mijn installateur hintte dat het bedieningsscherm afneembaar is (en dan te plaatsen in de woonkamer). Maar die indruk krijg ik nu niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Volgens mij niet. Althans, ik zou niet weten hoe.

Ik heb een stooklijn in de Estia en stuur deze aan/uit via I/P5, dus niet via de thermostaat-ingang, want dan gaat de WP gekke dingen doen met de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Blihi schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:31:
Volgens mij niet. Althans, ik zou niet weten hoe.

stuur deze aan/uit via I/P5
En dat gaat de WP ook echt uit? Ik regel nu alleen de circulatiepomp, maar goed dat is natuurlijk volledige asynchroon van de WP, dus die gaat dan alsnog lekker het buffervat opwarmen

Andere vraag aan jou @Blihi heb jij open verdelers op de vloer? Ik ga uit van niet omdat je mengverdelers hebt?

En voor de rest; ik merk dat ik toch wel wat trilligen waarneem van de WP, staat op rubber trillingsdempers op het dak, dakcontructie; voornamelijk hout en stalen spanten. Ik kreeg de sugestie om de WP op betonnen tegels te zetten (=massa) en tussen EPDM en die tegels rubbere matjes. Zou dat voldoende helpen?

[ Voor 37% gewijzigd door houthakker op 31-03-2023 22:23 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
houthakker schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:19:
[...]

En dat gaat de WP ook echt uit? Ik regel nu alleen de circulatiepomp, maar goed dat is natuurlijk volledige asynchroon van de WP, dus die gaat dan alsnog lekker het buffervat opwarmen
Ja, dan gaat ie echt uit (op standy)
Andere vraag aan jou @Blihi heb jij open verdelers op de vloer? Ik ga uit van niet omdat je mengverdelers hebt?
Mengverdelers = met pomp = open verdeler.

Gesloten verdelers hebben geen pomp.

Ik heb mengverdelers, dus open verdelers. Die worden eigenlijk afgeraden bij een WP (want menging zorgt weer voor een slechter rendement), maar ze hingen hier al en ik kan de leidingen er naartoe niet vervangen. Die lopen door een betonvloer.
En voor de rest; ik merk dat ik toch wel wat trilligen waarneem van de WP, staat op rubber trillingsdempers op het dak, dakcontructie; voornamelijk hout en stalen spanten. Ik kreeg de sugestie om de WP op betonnen tegels te zetten (=massa) en tussen EPDM en die tegels rubbere matjes. Zou dat voldoende helpen?
Nee. Kijk eens in het topic voor trillingsdemping, bijvoorbeeld: Diesel-ind in "Trillingen warmtepomp dempen"

Bij opstelling op het dak werkt een grotere basis ook veel beter. Dus de WP op RVS balken van 120 cm en de RVS balken op veren. Dat geheel op hoogte zetten, dus met bigfoots op stoeptegels op rubberen tegeldragers of iets dergelijks.

Foto's van mijn opstelling staan ook in dat topic. Ik hoor de WP binnen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Blihi schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:39:
[...]

mengverdelers = met pomp = open verdeler.

Gesloten verdelers hebben geen pomp.

Ik heb mengverdelers, dus open verdelers. Die worden eigenlijk afgeraden bij een WP (want menging zorgt weer voor een slechter rendement), maar ze hingen hier al en ik kan de leidingen er naartoe niet vervangen. Die lopen door een betonvloer.

[...]
oef verwarrend (ook als je hier de topics leest)
gesloten = mengverdeler:
https://www.vloerverwarmi...verdeler-vloerverwarming/ (deze tekst word ook door google opgeworpen)
https://vloerverwarmingsh...oor-mijn-vloerverwarming/

open = mengverdeler:
https://warmerhuis.nl/vloerverwarming-verdelers
https://www.technea.nl/pr...arming-verdeler/#gesloten
https://www.cvtotaal.nl/b...-vloerverwarming-verdeler

8)7

Misschien moeten we maar gewoon zeggen mengverdeler met pomp,
Blihi schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:39:
Nee. Kijk eens in het topic voor trillingsdemping, bijvoorbeeld: Diesel-ind in "Trillingen warmtepomp dempen"

Bij opstelling op het dak werkt een grotere basis ook veel beter. Dus de WP op RVS balken van 120 cm en de RVS balken op veren. Dat geheel op hoogte zetten, dus met bigfoots op stoeptegels op rubberen tegeldragers of iets dergelijks.

Foto's van mijn opstelling staan ook in dat topic. Ik hoor de WP binnen niet meer.
Welke trillingsdempers zijn dat (of waar komen ze vandaan). De "wagners" met type-nr dat begint met "AM"? De unit weegt geloof ik 75 kg, dus zijn 4x demper met belasting van 20-50kg (AM50) dan genoeg?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die vraag kun je het beste even in dat topic stellen. Er zijn rubbers en veren van verschillende merken.

De buitenunit die ik zelf heb weegt aan de ene kant zo'n 70 kg (inclusief stalen balk) en aan de andere kant zo'n 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:40
houthakker schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:29:
Heb even rond zitten kijken hoe ik zou kunnen loggen maar vind die interfaces wel erg duur. Na wat rondzoeken zie ik dat er wat projectjes op github staan. AB interface zou TCC-Link moeten zijn, wat dan weer op HBS is gebasseerd. Zie:
https://github.com/issalig/toshiba_air_cond
https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial
Van Toshiba weet ik weinig omdat P1P2Serial voor Daikin ontwikkeld is, maar P1P2Serial kan HBS en daarmee waarschijnlijk ook raw data packets van TCC-link lezen (en, als je het data formaat zou weten, ook schrijven), maar ik vermoed dat de AB interface geen TCC-link is (misschien verschilt dat per Toshiba model?). Ik heb de indruk dat alleen de U1/U2 interface tussen binnen- en buitenunit wel een TCC-link is, maar dat de AB interface een serieel-achtige interface is met 15V=High/14V=Low signaal niveaus.

Andere AB informatie:
-google-translated burro-hatenablog
-toshiba-aircon-mqtt-bridge

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

arnoldniessen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:01:
[...]

Van Toshiba weet ik weinig omdat P1P2Serial voor Daikin ontwikkeld is, maar P1P2Serial kan HBS en daarmee waarschijnlijk ook raw data packets van TCC-link lezen (en, als je het data formaat zou weten, ook schrijven), maar ik vermoed dat de AB interface geen TCC-link is (misschien verschilt dat per Toshiba model?). Ik heb de indruk dat alleen de U1/U2 interface tussen binnen- en buitenunit wel een TCC-link is, maar dat de AB interface een serieel-achtige interface is met 15V=High/14V=Low signaal niveaus.

Andere AB informatie:
-google-translated burro-hatenablog
-toshiba-aircon-mqtt-bridge
Ik denk dat je m.b.t. TCC-Link (U1/U2) vs A/B wel eens gelijk kan hebben. Ik ben een beetje in de war omdat hier staat: https://github.com/muxa/esphome-tcc-link "TCC-Link protocol (AB line)". Vervolgens verwijst men naar "toshiba_air_cond", want "Requires reader & writer circuit for the AB line: https://github.com/issalig/toshiba_air_cond", en hier staat ook in de beschrijving "AB protocol decoder for toshiba air conditioners".

Vervolgens in de handleiding van de BMS-IFMB0AWR-E heeft men het weer over Toshiba ESTIA AW-Link, maar noemt het wel AB Bus en moet verbonden worden in aan TB07. Deze staat weer niet in de installatie handleiding van de Hydrounit, BMS-IFMB0AWR-E lijkt ook niet de officiele accessoire the zijn voor deze series, in de handleiding staat TCB-IFMB0EW-E (comming soon), daar is nog geen documentatie van. Enkel de 010V interface HWS-IFAIP01U-E.

Zie ook deze discussie: https://github.com/issalig/toshiba_air_cond/discussions/5 en specifiek deze opmerking:
They are using two features beyond 485:
  • polarity independence
  • power over 485
Er is ook nog een RAS protocol voor RAS Modellen (Mira, Seiya, Shorai).

[ Voor 11% gewijzigd door houthakker op 05-04-2023 16:10 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
houthakker schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:21:
Ik denk dat je m.b.t. TCC-Link (U1/U2) vs A/B wel eens gelijk kan hebben. Ik ben een beetje in de war omdat hier staat: https://github.com/muxa/esphome-tcc-link "TCC-Link protocol (AB line)". Vervolgens verwijst men naar "toshiba_air_cond", want "Requires reader & writer circuit for the AB line: https://github.com/issalig/toshiba_air_cond", en hier staat ook in de beschrijving "AB protocol decoder for toshiba air conditioners".

Vervolgens in de handleiding van de BMS-IFMB0AWR-E heeft men het weer over Toshiba ESTIA AW-Link, maar noemt het wel AB Bus en moet verbonden worden in aan TB07. Deze staat weer niet in de installatie handleiding van de Hydrounit, BMS-IFMB0AWR-E lijkt ook niet de officiele accessoire the zijn voor deze series, in de handleiding staat TCB-IFMB0EW-E (comming soon), daar is nog geen documentatie van. Enkel de 010V interface HWS-IFAIP01U-E.

Zie ook deze discussie: https://github.com/issalig/toshiba_air_cond/discussions/5 en specifiek deze opmerking:
They are using two features beyond 485:
  • polarity independence
  • power over 485
Er is ook nog een RAS protocol voor RAS Modellen (Mira, Seiya, Shorai).
Ik vind die github teksten verwarrend want ik denk dat je gelijk hebt dat AW-link = AB-bus. En de AB bus is ook geen RS485. Wel zijn zowel de AB-bus als de TCC-link polarity independent en kunnen in principe DC-bus-power leveren (bij HBS is dat optioneel, ik weet zeker 1 systeem waar U1/U2 unpowered is).

Maar de vraag is natuurlijk wat het logisch formaat is, en of AB-bus en TCC-link wel of niet gelijkenis vertonen, en ook hoe groot de verschillen zijn tussen de protocollen van verschillende Toshiba modellen.

Over dat RAS protocol kan ik weinig vinden, is dat het infrarood protocol?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

arnoldniessen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:59:
[...]
Over dat RAS protocol kan ik weinig vinden, is dat het infrarood protocol?
Nee is ook bedraad; ik heb me er verder nog niet in verdiept.

http://www.toshiba-estia....0generation%20%202021.pdf
pagina 26

Projectje: https://github.com/toremick/shorai-esp32 aanpak is vergelijkbaar; spanningsdeler en optocouplers

[ Voor 18% gewijzigd door houthakker op 06-04-2023 23:49 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
houthakker schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:33:
Nee is ook bedraad; ik heb me er verder nog niet in verdiept.

http://www.toshiba-estia....0generation%20%202021.pdf
pagina 26

Projectje: https://github.com/toremick/shorai-esp32 aanpak is vergelijkbaar; spanningsdeler en optocouplers
Dank je, die kende ik nog niet. Lijkt een gewone seriële interface te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Voor nu even bij gebrek aan hardware om een A/B interface te maken even zitten prikken met de scope op wat connectoren naast de microcontroller. Op CN801 spuugt hier continue wat uit op baudrate 38400 op TTL niveau; het lijkt een binair protocol waarbij ook het typenr / bouwjaar voorbij komt. Ik moet nog even wat tijd vinden om te kijken of hier nog wat andere dingen voorbij komen, en waar begin en eind zit (en of dit meerdere 'pakketten' zijn. Voor mij zou het nu genoeg zijn als ik alle sensor informatie zou kunnen uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6FfK4rG/toshiba.png

voor wie zelf ff willen spelen: klik hier

[ Voor 43% gewijzigd door houthakker op 15-04-2023 17:07 ]

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Weer wat verder; elk pakket begin met 0xF8 0xF8, 4e byte lijkt sequentie te zijn, er zijn 7 pakketten te zijn

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tXvhKq5/packets.png

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
houthakker schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:15:
Ik heb de HWT-801HW-E i.c.m. HWT-1101XWHM3W-E en HWS-3001CSHM3-E. Alles geinstalleerd door een airco expert en ingesteld door een monteur van Toshiba.

Warmteafgifte is bij ons 2x vloerverwarming (1 gesloten met pomp verdeler zit naast de WP, 1 gesloten met pomp verdeler in een ander deel van het huis, plus een aantal radiatoren op de bovenverdieping).

Momenteel staat de WP op automatisch, de thermostaat bedient de circulatiepomp achter het buffervat (80L). Warmteafgifte gaat nog niet helemaal goed; ik ben benieuwd hoe bij jullie de circulatiepomp staat ingesteld. 6A6 staat op 1 (dus variable), 6A7 op 0 (100%) en A0 op 0 (100%). Circulatiepomp is een Wilo Yonos Pico.

De monteur heeft alles netjes gemonteerd volgens het schema aangeleverd door intercool. Wat me opvalt is dat intercool adviseert om het buffervat aan te sluiten volgens opstelling F (https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/), is dat bij jullie ook het geval?

En rest de vraag of ik 2 de vloerverwarming verdelers moet ombouwen naar open verdelers, of alleen die naast de WP zit, of het zo moet/kan laten zitten.
Hoi vraagje over de monteur.
Je hebt het laten installeren door een Toshiba monteur zeg je, is dat iemand van Intercool?
Ik wil namelijk mijn installatie nog een keer laten bekijken door een onafhankelijk partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

MO050 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:29:
[...]

Hoi vraagje over de monteur.
Je hebt het laten installeren door een Toshiba monteur zeg je, is dat iemand van Intercool?
Ik wil namelijk mijn installatie nog een keer laten bekijken door een onafhankelijk partij.
Nee montage door een lokale installateur, maar het instellen werd gedaan door toshiba. Heb alleen niet precies gezien wat of hoe hij dat gedaan heeft. Ik gok gewoon via een laptop ab interface (vond ik ergens terug in de documentatie). Ik heb vorige week nog naar ze gebeld maar mijn vragen zijn nog in behandeling.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu een offerte ontvangen voor een Toshiba type Estia HWT801HW +
HWT1101XWHM3W compleet met Toshiba Estia sanitair boiler met een netto inhoud
van 300 ltr.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik probeer eea te begrijpen en volgens mij is dit binnendeel (HWT1101XWHM3W) gelijk aan het binnendeel van de 11kW versie, alleen is het buitendeel dan HWT1101HW ipv HWT801HW.
Qua verbruik zit ik rond de 1700-1800m3 per jaar momenteel (vrijstaand 200m2 redelijk geïsoleerd , overal vloerverwarming.).
Dus dat is krap aan met 9kw, zou ik dan niet beter gewoon de 11kw versie buitenunit laten plaatsen? Ik begrijp dat die net zover terug kan moduleren.

Verder kan deze leverancier ook (nieuw model) Panasonic leveren, die zijn met R290 ipv R32 en een mooier buitendeel :).
Probleer is de levertijd, de Toshiba is snel leverbaar, de Panasonic is onzeker, maar waarschijnlijk zit daar een lange levertijd op.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:21:
Ik heb nu een offerte ontvangen voor een Toshiba type Estia HWT801HW +
HWT1101XWHM3W compleet met Toshiba Estia sanitair boiler met een netto inhoud
van 300 ltr.

***members only***
Ik vind dat een hele nette prijs. Ik kreeg offertes voor SWW 200 L met de 8kW €19k en de 11kW €20k all-in. Daar heb ik voor bedankt. Kreeg het niet rondgerekend tov gas (momenteel 2000 m3 verbruik).
[...]
Dus dat is krap aan met 9kw, zou ik dan niet beter gewoon de 11kw versie buitenunit laten plaatsen? Ik begrijp dat die net zover terug kan moduleren.
Klopt. De buitendelen zijn hetzelfde met andere software erin.
Verder kan deze leverancier ook (nieuw model) Panasonic leveren, die zijn met R290 ipv R32 en een mooier buitendeel :).
Probleer is de levertijd, de Toshiba is snel leverbaar, de Panasonic is onzeker, maar waarschijnlijk zit daar een lange levertijd op.
Dan hangt het er van af hoe lang je wilt wachten. Persoonlijk heb ik de tijd en wacht liever op de juiste oplossing dan dat ik me laat haasten om te beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jGS

jGS

Ik heb nu de versie van 11 kw met de ingebouwde boiler (all in one). Ik had schrik dat ik toch een aparte boiler met 300 liter zou nodig hebben.

Echter interessant weetje: Voor ons gezien met 4 personen is de 210 liter van de all-in-one meer dan voldoende om de eenvoudige reden dat de warmtepomp al op ongeveer 30-35 min tijd het water weer warm krijgt. Dat gaat zo snel dat je gerust met 2 kunt douchen en dan bijvoorbeeld 30 min later nog eens rustig met 2 kunt douchen na elkaar.

In de praktijk merk je het dus ook gewoon helemaal niet: Tegen de tijd dat je wil douchen is er altijd wel voldoende warm water beschikbaar!

Uiteraard als je een regendouche hebt die water laten neerstorten zonder enige besparing zal je ervaring mss anders zijn. We nemen alleszins niet per se heel korte douches oid, het is vooral de snelheid waarmee hij het weer opwarmt dat het hem doet.

PS: Ik vermoed dat de 4 of 6 kw versie er wel veel langer over gaat doen ... :)

[ Voor 4% gewijzigd door jGS op 25-04-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Weer wat tijd gehad m.b.t. seriele protocol van 1 van m'n eerdere posts. Heb even quick'n'dirty een programma in elkaar gezet: https://github.com/theeuwke/toshiba-estia-debug

Het idee is dat ik door de rauwe data verschillende variable type kan mappen. Floats zijn denk ik al uitgesloten. Ik vrees alleen wel voor op maat gemaakte (packed) structures, dus dan is het wat lastiger. Hopelijk gebruik Toshiba geen rare proprietary encoding oid. Resultaat hou ik hier bij: https://docs.google.com/s...G_lhLlnbm9WW88/edit#gid=0

Ik zal binnenkort nog even de readme aanpassen. Als al iemand wil meehelpen stuur maar even een DM.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
jGS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:34:
Ik heb nu de versie van 11 kw met de ingebouwde boiler (all in one). Ik had schrik dat ik toch een aparte boiler met 300 liter zou nodig hebben.

Echter interessant weetje: Voor ons gezien met 4 personen is de 210 liter van de all-in-one meer dan voldoende om de eenvoudige reden dat de warmtepomp al op ongeveer 30-35 min tijd het water weer warm krijgt. Dat gaat zo snel dat je gerust met 2 kunt douchen en dan bijvoorbeeld 30 min later nog eens rustig met 2 kunt douchen na elkaar.
Zeker, maar met een 300 liter boiler zou je met een lagere watertemperatuur af kunnen en met minder "opstookmomenten", dat is zuiniger. Ik stook de boiler 1 keer per dag naar 45 graden, om 14:00, want dan zijn de zonnepanelen op zijn best en is de warmtevraag van de woning het laagst.
In de praktijk merk je het dus ook gewoon helemaal niet: Tegen de tijd dat je wil douchen is er altijd wel voldoende warm water beschikbaar!

Uiteraard als je een regendouche hebt die water laten neerstorten zonder enige besparing zal je ervaring mss anders zijn. We nemen alleszins niet per se heel korte douches oid, het is vooral de snelheid waarmee hij het weer opwarmt dat het hem doet.
Ook in dat geval werkt het prima, zolang je maar een wat hogere temperatuur water maakt.
PS: Ik vermoed dat de 4 of 6 kw versie er wel veel langer over gaat doen ... :)
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Nu online
Goedemorgen,

Onze Toshiba estia 6kw buiten unit is geïnstalleerd. Komende dinsdag wordt de binnenunit/ rest van de installatie afgemaakt.

Ik gebruik een Tado kamerthermostaat. Deze staat nu op Opentherm (naar de Remeha CV).
De Remeha gaat uiteraard weg.
De Toshiba heeft denk ik een aan.uit signaal nodig, en geen opentherm. Nu zie ik dat Tado verschillende protocollen ondersteunt. Tado kent de Toshiba op zich niet, en geeft deze link, waar de installateur zou moeten kiezen wat te gebruiken.

Maar… weet iemand het antwoord al? Ik ga er vanuit dat de installateur niet alles uit het blote hoofd weet :-)

https://tado-844a35e31252...nual+smart+thermostat.pdf

Ik gok als Relais?
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste