Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:41
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:33:
[...]
Zou niet weten wat een 50l buffer aan zal toevoegen bij de 5kw warmtepomp. :+
[...]
Het geeft "rust en comfort" en dan vooral bij de installateur: de telefoon gaat minder want die WP pruttelt lekker door. Dat is rustig en comfortabel. Desondanks halen ze een mooie COP. Dat die nog mooier kan zijn zonder buffer vertellen ze er niet bij.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RichieB Ik zou graag willen zien wat het verschil in COP is
tussen een installatie met een 50 l parallel buffervat en dezelfde installatie zonder
of hooguit met een voorschakelvat (voor de defrosts).

Dat een parallel buffervat van 50 l een (5 kW) wp door laat pruttelen betwijfel ik trouwens.
Mijns inziens ontzorgt een parallel buffervat de installateur bij het hydraulisch matchen
van de flows van wp en afgiftesysteem. Motto: geen gepiep en geen flowstoringen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:59:
tussen een installatie met een 50 l parallel buffervat en dezelfde installatie zonder

Dat een parallel buffervat van 50 l een (5 kW) wp door laat pruttelen betwijfel ik trouwens.
Mijns inziens ontzorgt een parallel buffervat de installateur bij het hydraulisch matchen
van de flows van wp en afgiftesysteem. Motto: geen gepiep en geen flowstoringen.
Komt dit experiment van de Renewable Heating Hub niet aardig in de buurt van jouw vraag? Ik had het al eens eerder gedeeld.
In dit experiment met een Panasonic L/W warmtepomp met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71.
Er staat alleen niet bij hoeveel liter de “4 pipe buffer tank” bevat.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:21
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Hier iemand die daar niet aan voldoet, vindt het toch netjes 1x start/stop per 2h.
Zou niet weten wat een 50l buffer aan zal toevoegen bij de 5kw warmtepomp. :+

Het geheim zit in je afgiftesysteem en niet de buffervat(op de-frost na).

Jaarstat:
bedrijfstijd 1524h
aan/uit 738

En dat in een jaren 80 woning met redelijk isolatie.
Niet iedere installatie is optimaal of wordt continu gemonitord zoals veel Tweakers doen. Dan kan het zomaar zijn dat een parallel buffervat een oplossing is om problemen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volksstammen die nog geregeld alle radiatoren dicht draaien om energie te besparen zodat een wp niet meer aan z'n minimale debietdrempel komt of überhaupt een anti-vorst cyclus kan draaien in de winter. Of de oudjes die de hele dag aan de thermostaat draaien, want 'ik stook niet voor de mussen'. Soms kan een standleiding niet aangepast worden zonder fors hak- en breekwerk en dan moet je op een acceptabele manier een compromis maken. Dat kan met een parallel buffervat of een open verdeler. De voorkeur gaat dan vaak naar het parallele buffervat zodat je ook meteen de minimaal benodigde systeeminhoud garandeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:59:

Elke graad hogere Ta is 2-4% hoger verbruik.(klimaatproductenkiezer.eu) Dus als je de buffer in moet met 30oC om met 28oC je vvw-verdeler in te gaan dan verbruik je 5% meer. Je COP gat van 5 naar 4,75

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Insert12 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:09:
[...]

Niet iedere installatie is optimaal of wordt continu gemonitord zoals veel Tweakers doen. Dan kan het zomaar zijn dat een parallel buffervat een oplossing is om problemen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volksstammen die nog geregeld alle radiatoren dicht draaien om energie te besparen zodat een wp niet meer aan z'n minimale debietdrempel komt of überhaupt een anti-vorst cyclus kan draaien in de winter. Of de oudjes die de hele dag aan de thermostaat draaien, want 'ik stook niet voor de mussen'. Soms kan een standleiding niet aangepast worden zonder fors hak- en breekwerk en dan moet je op een acceptabele manier een compromis maken. Dat kan met een parallel buffervat of een open verdeler. De voorkeur gaat dan vaak naar het parallele buffervat zodat je ook meteen de minimaal benodigde systeeminhoud garandeert.
Een andere oplossing kan gewoon een WP zijn met een fatsoenlijk systeem om storingen te melden in duidelijk Nederlands.. bijv. een app of thermostaat aan de wand die gewoon meldt:

"Uw warmtepomp kan niet voldoende water rondpompen. Draai meer radiatoren open"

:)

Het is mij een raadsel waarom het nog altijd "Unkown error 45345344x4" moet zijn anno 2025 :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
Een installateur dat zijn vak verstaat legt dat allemaal uit tijdens de oplevering wat de gevolgen zijn als je teveel afgiftepunten dichtdraait, de wie wat waar waarom.

Dan zullen bewoners echt wel rekening mee houden.
Maar zoals hier was het, nou dit is de thermonstaat en zo zet je de temperatuur hoger en toedeloe maar weer.

(Hier overgens geen probleem om een aantal afgiftepunten dicht te zetten, voldoende flow en systeeminhoud beschikbaar en er zit geen bypass in).
In begin al nagekeken in de monitoring, de circulatiepomp draait maar rond 40% automatisch.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2025 15:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Glashelder schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Een andere oplossing kan gewoon een WP zijn met een fatsoenlijk systeem om storingen te melden in duidelijk Nederlands.. bijv. een app of thermostaat aan de wand die gewoon meldt:

Het is mij een raadsel waarom het nog altijd "Unkown error 45345344x4" moet zijn anno 2025 :')
Niet alleen die melding, die melding inclusief "zo niet, dan zet ik de watertemperatuur een graad hoger".

Het is mij nog altijd een raadsel waarom een ouderwetse CV ketel wel fatsoenlijk de temperatuur kan regelen met een maximumsetpoint terwijl je met een WP zelf een stooklijn moet bepalen waardoor je altijd een van drie mogelijkheden hebt:
1) te laag dus te koud
2) te laag kan mijn vermogen niet kwijt dus pendelen
3) te hoog dus pendelen omdat het huis te warm is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Glashelder schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Die melding krijg je pas achteraf, niet vooraf als je als installateur een offerte maakt. Dat gedoe wil je als installateur niet. Die meldingen mogen inderdaad wel wat duidelijker, net als typenummers van warmtepompen.
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:09:
Een installateur dat zijn vak verstaat legt dat allemaal uit tijdens de oplevering wat de gevolgen zijn als je teveel afgiftepunten dichtdraait, de wie wat waar waarom.

Dan zullen bewoners echt wel rekening mee houden.
Maar zoals hier was het, nou dit is de thermonstaat en zo zet je de temperatuur hoger en toedeloe maar weer.

(Hier overgens geen probleem om een aantal afgiftepunten dicht te zetten, voldoende flow en systeeminhoud beschikbaar en er zit geen bypass in).
In begin al nagekeken in de monitoring, de circulatiepomp draait maar rond 40% automatisch.
Nee hoor, uitleg helpt niks. Die discussies heb ik de laatste twee jaar al een keer of 10 gehad. Gedrag aanpassen is er niet bij want met een cv ketel waren er ook geen problemen. De bewoners eisen vervolgens dat problemen kosteloos opgelost moeten worden en anders schakelen ze de rechtsbijstand, Radar, Kassa of Hart van Nederland in. En slechte recensies via Trustpilot en Google reviews natuurlijk. De realiteit is anders dan een Tweakers forum waar er technische interesse is in het product.
Maasluip schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Niet alleen die melding, die melding inclusief "zo niet, dan zet ik de watertemperatuur een graad hoger".

Het is mij nog altijd een raadsel waarom een ouderwetse CV ketel wel fatsoenlijk de temperatuur kan regelen met een maximumsetpoint terwijl je met een WP zelf een stooklijn moet bepalen waardoor je altijd een van drie mogelijkheden hebt:
1) te laag dus te koud
In m'n Atag wp zit gewoon een PI regeling die zelf de juiste watertemperatuur bepaald en communiceert met de Atag thermostaat. Thermostaat hoger zetten zorgt er dus voor dat het ook die temperatuur daadwerkelijk wordt. Qua bandbreedte mag m'n wp werken tussen 25 en 40 graden watertemperatuur. Een stooklijn hoef ik niet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Insert12 Interessante ervaringen van jou, maar gaan de consumenten dan uiteindelijk de weg via rechtsbijstand etc. als de ervaren "problemen" niet opgelost kunnen worden?
Via een "proefproces" misschien? Dat zou dan echt in het nieuws komen.
Maar ik denk dat een installateur liever een andere (stille) oplossing kiest.
Nee hoor, uitleg helpt niks. Die discussies heb ik de laatste twee jaar al een keer of 10 gehad. Gedrag aanpassen is er niet bij want met een cv ketel waren er ook geen problemen. De bewoners eisen vervolgens dat problemen kosteloos opgelost moeten worden en anders schakelen ze de rechtsbijstand, Radar, Kassa of Hart van Nederland in. En slechte recensies via Trustpilot en Google reviews natuurlijk. De realiteit is anders dan een Tweakers forum waar er technische interesse is in het product.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
dunklefaser schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:06:
@Insert12 Interessante ervaringen van jou, maar gaan de consumenten dan uiteindelijk de weg via rechtsbijstand etc. als de ervaren "problemen" niet opgelost kunnen worden?
Via een "proefproces" misschien? Dat zou dan echt in het nieuws komen.
Maar ik denk dat een installateur liever een andere (stille) oplossing kiest.

[...]
Soms komt de fabrikant er bij die dan constateert dat er met de installatie niks mis is, maar dat het aan het gedrag van bewoners ligt. Vervolgens een offerte voor een parallel buffervat om de problemen op te lossen en dan blijft het stil. De andere keer is het direct na uitleg van de fabrikant opgelost en nog een andere keer kom je er niet uit en neem je afscheid van elkaar. Het komt eigenlijk nooit tot een rechtszaak ofzo.

Het vervelende is dat het heel erg veel tijd en negatieve energie kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

1) te laag dus te koud
3) Is volgens mij, net zoals bij een cv-ketel, geen "pendelen" - misschien eerder moduleren in de tijd?
Zoiets zie ik m.n. in de overgangsperiode als het minimum vermogen van mijn warmtepomp hoger is dan het actuele warmteverlies (uiteraard voldoende warmteafgifte mogelijk)
Voorbeeld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ybuv4tY44uVWC2FajaI41u1EAU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QVMsUF9MvuBVuldGjNAsqQVv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1) te laag dus te koud
Dat hoeft ook niet. Bij Mitsubishi heb je hiervoor de adaptieve ruimtetemperatuurregeling.
De gebruiker hoeft enkel op een centrale thermostaat de gewenste temperatuur in te stellen en de WP doet de rest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
Insert12 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Staan er wel positieve reviews op Trustpilot dan?
Man wat een negatief website is dat, als de consument daar eerst kijkt zal er geen enkel bedrijf meer bestaan.

Die site neem ik al jaren niet serieus.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 22:52
Ik weet niet of deze al voorbijgekomen is: IKEA DE gaat WP aanbieden. Ben benieuwd of ze hieraan hun vingers gaan branden of dat het een groot succes wordt!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GudZ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:48:
Ik weet niet of deze al voorbijgekomen is: IKEA DE gaat WP aanbieden. Ben benieuwd of ze hieraan hun vingers gaan branden of dat het een groot succes wordt!
Ze hebben alvast per ongeluk de binnen- en de buitenunit verwisseld ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGpb39sjVUHOoy3Yd-T66z41DSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuP4YrGxRUDHod6phLjKQTht.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:31
Heeft IKEA een nieuw wp concept ontwikkeld met de buitenunit binnen?

Dan hebben de buren in ieder geval geen last van de herrie 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0A045ry6wRVgpm6uQdvlTAUL_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqQ4c2ymMi7k2XNfTRyelBhk.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 20-05-2025 22:58 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@TeslaNerd als het een split is en je legt de warmtewisselaar die normaal gesproken in de binnenunit zit in de sloot, dan kan je misschien wel koelen zo :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lijkt me wel frustrerend als je na het in elkaar zetten nog schroefjes over hebt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:53
Via de duitse ikea website wordt doorverwezen naar hun partner sveasolar Die partij lijkt weer te werken met de Aira warmtepompen

[ Voor 11% gewijzigd door BulMi op 21-05-2025 12:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
[...]

1) te laag dus te koud
Optie 3 is geen pendelen, maar een normale low-load regeling en dat is precies zoals het hoort als de warmtebehoefte nu eenmaal lager is dan de minimale opwek. De minimale opwek van een WP ligt vaak al een factor 2 of meer lager dan van een CV, dus het probleem wat jij beschrijft is veel meer een CV probleem dan een WP probleem.

De reden dat sturen op de Ta bij een CV gebeurt is omdat CV's anders gebruikt worden. Een CV met radiatoren stuur je op de Ta (OpenTherm), zodat je een ruimte snel kunt opwarmen (hoge Ta) en dan warm kunt houden met een lage Ta. De Tr kun je daarbij constant en zo laag mogelijk houden en dat is voor de efficientie van de verbranding in de CV van belang. De Ta doet er niet toe.

Bij een WP is juist de Ta een relevante factor. "Even snel opwarmen met hoge Ta" is een heel slecht idee voor de efficientie. Daarom stook je dus het liefst zo constant mogelijk, met een zo constant mogelijke binnentemperatuur. Geen nachtverlaging, etc.
Juist op dat moment hangt de warmtebehoefte lineair af van de buitentemperatuur en dus is het logisch een stooklijn te gebruiken. De WP reageert dan sneller op veranderingen van omstandigheden dan wanneer je dat door de thermostaat laat doen. Het gevolg is een stabielere Tset, met dus minder uitschieters naar boven.

Een reactieve thermostaat (of dat nu aan/uit of OpenTherm is), zal gemiddeld dezelfde Ta aanhouden, maar zal meer schommelingen kennen dan een sturing op Tbuiten.

Een voorspellende thermostaat zal minder schommelingen kennen dan een reactieve, maar nog steeds meer dan sturen op Tbuiten.

Een gecombineerde regeling, waarbij de WP de ruimtetemperatuur en de buitentemperatuur combineert zal waarschijnlijk iets efficienter zijn, maar als je de ruimtetemperatuur constant houdt, is dat overbodig.

Kortom, voor een WP is een sturing op Tbuiten het efficientst. De stooklijn moet zodanig gekozen worden dat bij continu draaien de ruimte op de gewenste temperatuur blijft en precies compenseert voor het warmteverlies. De Ta mag niet zo laag komen dat het afgiftevermogen te laag wordt. In plaats daarvan moet de WP, op dat moment, dus tijdgemoduleerd gaan branden (dat is geen pendelen, maar low-load).

Note: Hoewel de buitentemperatuur de primaire factor is die invloed heeft op warmteverlies, zijn er ook andere. Harde wind en regen, bijvoorbeeld, zorgen ook voor extra afkoeling (een nat huis koelt sneller af). Daarom moet de WP net iets meer vermogen kunnen leveren dan het warmteverlies zonder wind en regen. Het type woning heeft dan natuurlijk ook nog invloed op hoe sterk het effect van wind is.

Op basis van jaren aan meetdata kan ik echter wel zeggen dat de lineaire afhankelijkheid tussen de warmtebehoefte en de buitentemperatuur zeer sterk is. Dus sturen op Tbuiten is echt een goed idee, mits goed ingeregeld (en daar gaat het vaak mis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:31
Blihi schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:26:
[...]Kortom, voor een WP is een sturing op Tbuiten het efficientst. De stooklijn moet zodanig gekozen worden dat bij continu draaien de ruimte op de gewenste temperatuur blijft en precies compenseert voor het warmteverlies. De Ta mag niet zo laag komen dat het afgiftevermogen te laag wordt. In plaats daarvan moet de WP, op dat moment, dus tijdgemoduleerd gaan branden (dat is geen pendelen, maar low-load).

Note: Hoewel de buitentemperatuur de primaire factor is die invloed heeft op warmteverlies, zijn er ook andere. Harde wind en regen, bijvoorbeeld, zorgen ook voor extra afkoeling (een nat huis koelt sneller af). Daarom moet de WP net iets meer vermogen kunnen leveren dan het warmteverlies zonder wind en regen. Het type woning heeft dan natuurlijk ook nog invloed op hoe sterk het effect van wind is.

Op basis van jaren aan meetdata kan ik echter wel zeggen dat de lineaire afhankelijkheid tussen de warmtebehoefte en de buitentemperatuur zeer sterk is. Dus sturen op Tbuiten is echt een goed idee, mits goed ingeregeld (en daar gaat het vaak mis)
Inderdaad, daar gaat het vaak mis. Heb jij ook nog praktische tips voor wat te doen als het mis is gegaan?

[ Voor 41% gewijzigd door TeslaNerd op 21-05-2025 13:18 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@TeslaNerd Soms is de locatie van de buitensensor niet optimaal gekozen
en meet hij niet (altijd) de buitentemperatuur.
Vaak zit hij op een buitenmuur die eventueel opwarmt (en weer afkoelt).
(ook door directe instraling van de zon, m.n. in het voor- en najaar)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 21-05-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Inderdaad, daar gaat het vaak mis. Heb jij ook nog praktische tips voor wat te doen als het mis is gegaan?
Deze vraag is niet generiek te beantwoorden. Elke warmtepomp heeft weer zijn eigen regeling, vaak zelfs meerdere soorten regelingen. Lijkt me meer iets voor de merkspecifieke topics.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
[...]

Ja: meten is weten. (klinkt een beetje lullig, snap ik).

Ik heb zelf eerst uitgevogeld wat het minimumvermogen is wat de WP moet leveren en welke Ta daar bijhoort. In mijn geval is dat een Ta van 31 graden (uit mijn hoofd). Onder de 31 graden zijn de kleinste lussen samen niet meer genoeg om het vermogen kwijt te kunnen (kleinste lussen, want ik heb ook nog eens naregeling).

Daarna heb ik gekeken naar mijn warmtebehoefte per dag. Dat kun je afleiden uit je meterstanden van toen je nog op gas stookte, of van de data uit de warmtemeter op de WP (ik heb beide over enkele jaren).

Dan zoek je per dag de buitentemperatuur er bij. Dat kun je zelf gemeten hebben (in mijn geval gelogd door de airco buitenunit die naast de WP staat, of toen ik nog op gas stookte door de CV ketel), maar je kunt het ook downloaden bij het KNMI voor het dichtstbijzijnde weerstation.

En dan maak je in Excel een plaatje, waar je op de ene as de buitentemperatuur neerzet en op de andere as de warmtebehoefte. Hier kun je een rechte lijn op fitten en die lijn bepaalt de basis voor je stooklijn.

Die lijn geeft aan hoeveel graden de stooklijn moet stijgen bij elke graad dat het buiten kouder wordt. Dat is bij mij zo'n 0.2 (uit mijn hoofd), dus als ik bij +10 buiten een stooklijn van 31 graden nodig heb, dan is dat bij 0 graden al 33 graden en bij -10 buiten is dat 35 graden. Kouder wordt het niet.

Dus, mijn stooklijn staat op: kouder dan -10: 35 graden. Bij 10 graden of meer buiten: 31 graden.

That's it. Het zal even zoeken zijn wat de precieze waardes zijn, maar zo kom je een heel eind.
dunklefaser schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:11:
@TeslaNerd Soms is de locatie van de buitensensor niet optimaal gekozen
en meet hij niet (altijd) de buitentemperatuur.
Vaak zit hij op een buitenmuur die eventueel opwarmt.
(ook door directe instraling van de zon, m.n. in het voor- en najaar)
Meestal zit die sensor bij de WP in de buitenunit. En dat is niet altijd optimaal nee. Maar ook al zit deze in de buitenunit, toch werkt bovenstaande prima. Mijn buitenunit staat in de volle zon op een plat dak. Die meet 's zomers geregeld 40 graden (en dan is het echt geen 40 graden), maar dat boeit niet. 's Winters meet hij de temperatuur gewoon goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De juiste stooklijn bepalen.
Voor Mitsubishi heb ik daar al eens een instructie voor gemaakt (maar die kun je ook voor andere merken gebruiken): Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_OzVB0alkNFiHWe3mwdkFZcOH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrfbWsBgS5z-S3YV67TvyCGLRYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ37E4IjAqcKDOdXaFx2hU3L.jpg?f=fotoalbum_large

@Andrehj Heeft het vertrekpunt hiermee denk ik het simpelst en best verwoord.

Ik heb ooit bovenstaande cheat-sheet uit de Daikin handleiding gepost over hoe je vervolgens de boel verder finetuned gedurende je eerste stookseizoen, voor beide soorten stooklijnen, waarbij ik bij keuze altijd voor de 2-punts versie zou gaan.

All-electric.

Pagina: 1 ... 210 211 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)