Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 17:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Bedoel je dat ik dan uit de inlaatcombinatie water kan aftappen? Hoe dan? Hier komt toch alleen bij een te hoge druk water uit?Proton_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:02:
@gebruiker001 het eenvoudigst is om de beluchter open te houden en de inlaatcombinatie wanneer nodig open te zettenmaar die zit niet op het laagste punt.
"Altijd" is een mooi woord... Zit er een open/dicht mogelijkheid op die radiator?loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:33:
Afgelopen week is hier de vloerverwarming aangelegd. Nu gaf de loodgieter aan om bij de verdeler een bypass en automatische ontluchter te plaatsen. Die laatste komt er sowieso. Maar is een bypass echt nodig? Boven staat er altijd een radiator open op de badkamer namelijk.
Er zit een draaiknop op het overdrukventiel waarmee je water kunt aftappen. Je kunt ook een aftapkraan toevoegen op het laagste punt. Of de onderaansluiting van de boiler losdraaien, maar dat zou ik niet te vaak doen.gebruiker001 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Bedoel je dat ik dan uit de inlaatcombinatie water kan aftappen? Hoe dan? Hier komt toch alleen bij een te hoge druk water uit?
Daarvoor (niet alleen voor een noodgeval, maar ook voor onderhoud oid) hoort er bij de KW-inlaat, onderaan het vat, een aftapkraan te zitten. Je draait dan gewoon de inlaatcombinatie dicht, en die aftapper open.gebruiker001 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:54:
Ik heb een indirect gestookt boilervat met inlaatcombinatie. Nu wil ik die boiler ook kunnen gebruiken als voorraad drinkwater in geval van nood.
Als er een beluchter is, loopt het vat dan netjes leeg. Als die er niet is, moet je ergens hoog in de woning even een ww-kraan open zetten.
Helaas wordt zo'n aftapper (net als de thermosifons) vaak vergeten.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 29-05-2025 14:01 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus een draaiknop op de inlaatcombinatie zelf dat klopt niet? Daarmee kan je geen water aftappen?Andrehj schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:00:
[...]
Daarvoor (niet alleen voor een noodgeval, maar ook voor onderhoud oid) hoort er bij de KW-inlaat, onderaan het vat, een aftapkraan te zitten.
En als ik nu nog een aftapkraan wil toevoegen. Hoe laat ik het vat nu leeglopen? Is het nu zo dat als ik de inlaatcombinatie afkoppel dat er 300 liter water ongecontroleerd uitstroomt? Of kan ik het leeglopen door de beluchter te sluiten stoppen?
R290 of R32 ??loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:33:
Afgelopen week is hier de vloerverwarming aangelegd. Nu gaf de loodgieter aan om bij de verdeler een bypass en automatische ontluchter te plaatsen. Die laatste komt er sowieso. Maar is een bypass echt nodig? Boven staat er altijd een radiator open op de badkamer namelijk.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Geen idee. Maar meestal zit die inlaatcombinatie ook een stuk hoger, waardoor dat niet werkt.gebruiker001 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:37:
Dus een draaiknop op de inlaatcombinatie zelf dat klopt niet? Daarmee kan je geen water aftappen?
Dat is de vraag. Ik denk dat het zonder een aftapper (liefst eentje die uitgevoerd is als een CV-vulpunt, dus waar een slang aan kan, die je dan ergens in een afvoer hangt) een enorm gepruts is.En als ik nu nog een aftapkraan wil toevoegen. Hoe laat ik het vat nu leeglopen? Is het nu zo dat als ik de inlaatcombinatie afkoppel dat er 300 liter water ongecontroleerd uitstroomt? Of kan ik het leeglopen door de beluchter te sluiten stoppen?
Ik zou je installateur vragen om je vat af te tappen. Misschien dat het dan tot hem doordringt dat ie toch ergens wat vergeten is. Of misschien heeft ie er wel over nagedacht en is er een manier die jij nog niet kent.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klinkt alsof er een volledige na regeling of verdeler met pomp (open verdeler) wordt toegepast. Je zit hier in de lucht/water warmtepomp topic dus neem aan dat het over ltv gaat. Een verdeler met mengpomp is dan absoluut af te raden. Als er volledige naregeling is, neem ik aan dat er een parallel buffervat wordt geplaatst. In beide gevallen is een bypass niet nodig.loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:33:
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
@loyske Inderdaad, waarom niet gewoon de vvw vol open, zonder pomp, zonder mengverdeler, zonder buffervat (en zonder bypass). Je Ta kan omlaag, want 100% van je warmte gaat direct je vloer in.luckremers schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:52:
[...]
Klinkt alsof er een volledige na regeling of verdeler met pomp (open verdeler) wordt toegepast. Je zit hier in de lucht/water warmtepomp topic dus neem aan dat het over ltv gaat. Een verdeler met mengpomp is dan absoluut af te raden. Als er volledige naregeling is, neem ik aan dat er een parallel buffervat wordt geplaatst. In beide gevallen is een bypass niet nodig.
Maar... in aanvoertemperatuur en aanvoermoment is de rest van je huis wel gekoppeld aan je huiskamer. Aanvoermoment zal niet kritisch zijn,. Een netjes afgeregelde vloerverwarming zal, zeker op koudere dagen, gelijkmatig een groot gedeelte van de dag aan staan. Met een lokale thermostaatknop of met een regelaar op de verdeler kan er 1 of 2 groepjes bij op de verdieping.
Blijft over de aanvoertemperatuur. Ook hier geen punt als je die overneemt van de vvw in de huiskamer. Bij mij lukt dit ook prima, zelfs met Ta van 28-35oC en oude radiatoren (wel vvw of een fancoil in de badkamer...). Maar... dit is wel omdat we het in de slaapkamer nooit echt warm willen maken, alleen de kou eraf op de allerkoudste dagen. Kinderen hebben een elektrisch kacheltje onder het bureau, direct warm als ze het nodig hebben. Als je mèt radiatoren ècht wilt verwarmen, denk aan een babykamer, dan moet je twee (Ta-) temperatuurzones hebben met aparte thermostaat en dan kom je aan oplossingen met extra pompen en kleppen of naregeling. En dan, als je huiskamer vvw zijn lokale Ta bereikt heeft, dus de mengverdeler dicht gaat en boven staat maar 1 radiator open, dan heeft de WP te weinig flow.
En... ik denk dat je naast de (microbel-)ontluchter ook een filter voor metaaldeeltjes hebt of gaat plaatsen?
[ Voor 18% gewijzigd door tonwes99 op 29-05-2025 19:25 ]
zijn ook andere (goedkopere) oplossingen mogelijk dan een zoneregeling.
Trouwens - radiatoren kan je ook (tijdelijk) boosten - werkt tenminste bij mij goed
om de warmteafgifte en de kamertemperatuur aan te passen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heat(ing) Degree Days in Europa (o.a. Copernicus)
Let op! De stookgrens is 15,5°C!
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-05-2025 20:25 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De radiatorknop is verwijderd.DjoeC schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:44:
[...]
"Altijd" is een mooi woord... Zit er een open/dicht mogelijkheid op die radiator?
De door jou geleverde Pana 7J: R32 toch!?
VVW gaat ook vol open. Is inderdaad zonder pomp, zonder mengverdeler en ook geen buffervat hier.tonwes99 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:18:
[...]
@loyske Inderdaad, waarom niet gewoon de vvw vol open, zonder pomp, zonder mengverdeler, zonder buffervat (en zonder bypass). Je Ta kan omlaag, want 100% van je warmte gaat direct je vloer in.
Maar... in aanvoertemperatuur en aanvoermoment is de rest van je huis wel gekoppeld aan je huiskamer. Aanvoermoment zal niet kritisch zijn,. Een netjes afgeregelde vloerverwarming zal, zeker op koudere dagen, gelijkmatig een groot gedeelte van de dag aan staan. Met een lokale thermostaatknop of met een regelaar op de verdeler kan er 1 of 2 groepjes bij op de verdieping.
Blijft over de aanvoertemperatuur. Ook hier geen punt als je die overneemt van de vvw in de huiskamer. Bij mij lukt dit ook prima, zelfs met Ta van 28-35oC en oude radiatoren (wel vvw of een fancoil in de badkamer...). Maar... dit is wel omdat we het in de slaapkamer nooit echt warm willen maken, alleen de kou eraf op de allerkoudste dagen. Kinderen hebben een elektrisch kacheltje onder het bureau, direct warm als ze het nodig hebben. Als je mèt radiatoren ècht wilt verwarmen, denk aan een babykamer, dan moet je twee (Ta-) temperatuurzones hebben met aparte thermostaat en dan kom je aan oplossingen met extra pompen en kleppen of naregeling. En dan, als je huiskamer vvw zijn lokale Ta bereikt heeft, dus de mengverdeler dicht gaat en boven staat maar 1 radiator open, dan heeft de WP te weinig flow.
En... ik denk dat je naast de (microbel-)ontluchter ook een filter voor metaaldeeltjes hebt of gaat plaatsen?
Boven verwarmen we niet. Er draait hier nu ook een WTW ventilatie, die inblaast op de slaapkamers.
Vuilfilter van Caleffi zit er al in. Heb een tijdje alleen met radiators gedraaid afgelopen "winter". Nu dus vvw laten aanleggen.
Ter info, het gaat om deze verdeler.
Daar zitten al ontluchters op, maar geen automatische. Op het hoogste punt op zolder heb ik al een caleffi automatische ontluchter in het leidingwerk zitten. Moet er dan uberhaupt nog een automatische ontluchter bij op de verdeler?
[ Voor 7% gewijzigd door loyske op 29-05-2025 20:48 ]
Een bypass voorkomt geen problemen, maar maskeert ze. In plaats van een flow-error als er te veel afgifte dicht staat, krijg je enorm gependel. Dat laatste kom je minder makkelijk achter. Ik zou dus geen bypass plaatsen.loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:33:
Staat die vloerverwarming niet altijd open?
Thermostaat ventiel? Zal wel een type foutje zijn in de Albrand beschrijving.[b]loyske in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @
Daar zitten al ontluchters op, maar geen automatische. Op het hoogste punt op zolder heb ik al een caleffi automatische ontluchter in het leidingwerk zitten. Moet er dan uberhaupt nog een automatische ontluchter bij op de verdeler?
[ Voor 33% gewijzigd door Seafarer op 29-05-2025 20:52 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Zoals ik het lees, is het alleen voorbereid voor een thermostaat kraan!?Seafarer schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:51:
[...]
Thermostaat ventiel? Zal wel een type foutje zijn in de Albrand beschrijving.
Een Panasonic MDC05J3E5 zou in principe ook gewoon een ~8 kW kunnen leveren bij hoge buitentemperatuur, maar het motortoerental is softwarematig begrensd, zodat er niet meer dan 5 kW uit komt, zelfs als het warmer is.Carboy54 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:40:
[...]
Het is meer regel dan uitzondering De WXG09ME5 is voor de NL markt een 3 fase T Cap R290. T Caps zijn voor de Noord Europese markt en verliezen geen vermogen onder 0 door specifieke techniek maar met een minimum vermogen van 5 kW. Hierdoor vaak niet de betere keuze voor het NL klimaat.
Tenzij je dit soort trucjes in de software stopt, verliest elke warmtepomp vermogen naarmate het kouder wordt, naar mijn weten.
Inderdaad als je het product blad opent wordt het woord voorbereiding gebruikt.loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:53:
[...]
Zoals ik het lees, is het alleen voorbereid voor een thermostaat kraan!?
Daarvoor niet.
Met xxx klanten bij tweakers kan ik dat helaas niet meer bijhouden 🥴 Met R32 zijn automatisch ontluchters toegestaan. Bij R290 niet.loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:21:
[...]
De radiatorknop is verwijderd.
[...]
De door jou geleverde Pana 7J: R32 toch!?
[...]
VVW gaat ook vol open. Is inderdaad zonder pomp, zonder mengverdeler en ook geen buffervat hier.
Boven verwarmen we niet. Er draait hier nu ook een WTW ventilatie, die inblaast op de slaapkamers.
Vuilfilter van Caleffi zit er al in. Heb een tijdje alleen met radiators gedraaid afgelopen "winter". Nu dus vvw laten aanleggen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zonder zoneregeling en bij voldoende water inhoud overbodig en ook niet gewenst.loyske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:33:
Was al even bang dat ze de verkeerde verdeler geleverd hadden.Seafarer schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:58:
[...]
Inderdaad als je het product blad opent wordt het woord voorbereiding gebruikt.
Daarvoor niet.
Maar aangezien er ontluchters op de verdeler zitten en ik op zolder op hoogste punt al automatische ontluchter heb, moet ik dan nog wel een automatische ontluchter plaatsen bij de verdeler?
Volgens mij niet nodig toch!?
Ik ben opzoek naar wat advies voor ons huis. De CV is het aan het begeven en we willen dus graag naar een Full Electric warmtepomp. Nu snap ik aardig wat van Elektra, maar niet zoveel van warmte. Heb daarom een paar vragen:
- Het plan is om nu de warmtepomp te plaatsen (CV is versleten), en dan later verder te gaan met isoleren (kozijnen / dak isolatie verbeteren), en/of de radiatoren te vervangen door lage temperatuur als dat nodig blijkt te zijn. Is dat een goed idee, of toch beter andersom?
- Adviezen voor type / merk warmtepomp?
- Advies voor installateur / waar offertes op te vragen, evt. in de buurt van de Bommelerwaard.
- Voor de bovenverdieping gebruiken we nu een TADO systeem, zodat we per kamer de temperatuur kunnen regelen. Dit heeft flink wat gas bespaard. Kunnen we dat laten zitten met een warmtepomp of moet dat anders?
Heb de huidige situatie en alle details bescheven in dit specifieke topic: Warmtepomp Advies
Isolatie: hoe goed ben je nu geïsoleerd? Kozijnen brengen een kleine verbetering aan, idem met dakisolatie naar beter dakisolatie. Ga je van niks naar überhaupt isolatie, dan heb je een enorme verbetering/reductie warmtebehoefte.Arjo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:08:
Hoi!
Ik ben opzoek naar wat advies voor ons huis. De CV is het aan het begeven en we willen dus graag naar een Full Electric warmtepomp. Nu snap ik aardig wat van Elektra, maar niet zoveel van warmte. Heb daarom een paar vragen:
- Het plan is om nu de warmtepomp te plaatsen (CV is versleten), en dan later verder te gaan met isoleren (kozijnen / dak isolatie verbeteren), en/of de radiatoren te vervangen door lage temperatuur als dat nodig blijkt te zijn. Is dat een goed idee, of toch beter andersom?
- Adviezen voor type / merk warmtepomp?
- Advies voor installateur / waar offertes op te vragen, evt. in de buurt van de Bommelerwaard.
- Voor de bovenverdieping gebruiken we nu een TADO systeem, zodat we per kamer de temperatuur kunnen regelen. Dit heeft flink wat gas bespaard. Kunnen we dat laten zitten met een warmtepomp of moet dat anders?
Heb de huidige situatie en alle details bescheven in dit specifieke topic: Warmtepomp Advies
Bij verdere naisolatie, kijk naar je huidige gasverbruik, pas koevlaas toe en kijk in welke range je zit. Zou je beoogde WP het "net" kunnen trekken, dan kun je die prima nemen mits je verder gaat isoleren.
Bij verregaande isolatiestappen is het lastiger, aangezien je dan aanzienlijk in warmtebehoefte omlaag gaat. In dat geval is eerst isoleren, paar winterdagen stoken op CV en dan WP kiezen een stuk trefzekerder. Moet je CV het wel uithouden voor die periode.
Qua WP ben ik fan van monoblocks, aangezien je deze in principe zelf kun onderhouden, en doorgaans stiller zijn dan een split (al variëert dat per merk). En minder ruimte binnen nodig. Ik heb zelf de Vaillant VWL 75/6, lekker stil, en heel tevreden mee.
Als ze er al op zitten dan moet dat echt afdoende zijn.loyske schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:42:
[...]
Was al even bang dat ze de verkeerde verdeler geleverd hadden.
Maar aangezien er ontluchters op de verdeler zitten en ik op zolder op hoogste punt al automatische ontluchter heb, moet ik dan nog wel een automatische ontluchter plaatsen bij de verdeler?
Volgens mij niet nodig toch!?
Overal dubbelglas, maar wel oud dun dubbelglas. Zit isolatie in de spouwmuur, maar zou me niet verbazen als die is 'weggezakt'. Dak zit ~7cm isolatie. Vloer is geisoleerd met schuim vanuit de kruipruimte. Kortom, het gaat om verbeteren, niet vanaf nul. Meer details in Warmtepomp Advies. Conclusie: ik kan redelijk krap gaan zitten qua vermogen. De CV durf ik niet nog een winter aanZwartoog schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:08:
[...]
Isolatie: hoe goed ben je nu geïsoleerd? Kozijnen brengen een kleine verbetering aan, idem met dakisolatie naar beter dakisolatie. Ga je van niks naar überhaupt isolatie, dan heb je een enorme verbetering/reductie warmtebehoefte.
Bij verdere naisolatie, kijk naar je huidige gasverbruik, pas koevlaas toe en kijk in welke range je zit. Zou je beoogde WP het "net" kunnen trekken, dan kun je die prima nemen mits je verder gaat isoleren.
Bij verregaande isolatiestappen is het lastiger, aangezien je dan aanzienlijk in warmtebehoefte omlaag gaat. In dat geval is eerst isoleren, paar winterdagen stoken op CV en dan WP kiezen een stuk trefzekerder. Moet je CV het wel uithouden voor die periode.
Thanks, dat zijn bruikbare aanbevelingen.Qua WP ben ik fan van monoblocks, aangezien je deze in principe zelf kun onderhouden, en doorgaans stiller zijn dan een split (al variëert dat per merk). En minder ruimte binnen nodig. Ik heb zelf de Vaillant VWL 75/6, lekker stil, en heel tevreden mee.
Hij kijkt naar nu naar DeWarmte, Quatt. Wordt al hybride aangeboden, maar cv hangt er niet, dus alle warmte moet uit deze WP's komen. DeWarmte/Qautt zijn leuk met service op afstand, en in principe een meerjarig servicecontract (klantenbinder eur12/mnd). Maar er blijft natuurlijk wat zorg over de ondersteuning over 5-15 jaar. Plus de R32 en het feit dat ze bijvoorbeeld allebei eur750 willen hebben om koelen vrij te schakelen.
Maar... met eur3850 geïnstalleerd (na aftrek subsidie) voor een unit die ook nog 6kW levert bij -7 niet gek. Die eur8000 voor "all electric" met een boiler in het cv-circuit is leuk bedacht, maar betaalt zich met zijn tweetjes niet terug.
Dus nu de hamvraag... Nieuwe woning, intakten op nieuw geplaatste verdeler nabij de gevel. Wat kost een Amber van een firma die wel over 5 jaar nog bestaat?
(voor warm water lijkt een warmtepompboiler een optie, scheelt heel wat kleppen/complexiteit)
Met zijn tweetjes verbruiken ze weinig sww, dus het oude boilervar
CV hangt er niet dus de logische stap hier is all electric. Hier kiezen voor een hybride en dus tegelijkertijd een nieuwe warmtepomp en een nieuwe gasketel kopen is wat mij betreft echt onlogisch.tonwes99 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:34:
Vraagje voor een "nieuwbouw"huis... Vriend van mij heeft van scratch gerestaureerd, alles geïsoleerd, 100% vvw etc. Vrijstaand, niet te groot, ik denk dat ze met 6kW goed uit zouden kunnen komen.
Hij kijkt naar nu naar DeWarmte, Quatt. Wordt al hybride aangeboden, maar cv hangt er niet, dus alle warmte moet uit deze WP's komen. DeWarmte/Qautt zijn leuk met service op afstand, en in principe een meerjarig servicecontract (klantenbinder eur12/mnd). Maar er blijft natuurlijk wat zorg over de ondersteuning over 5-15 jaar. Plus de R32 en het feit dat ze bijvoorbeeld allebei eur750 willen hebben om koelen vrij te schakelen.
Maar... met eur3850 geïnstalleerd (na aftrek subsidie) voor een unit die ook nog 6kW levert bij -7 niet gek. Die eur8000 voor "all electric" met een boiler in het cv-circuit is leuk bedacht, maar betaalt zich met zijn tweetjes niet terug.
Dus nu de hamvraag... Nieuwe woning, intakten op nieuw geplaatste verdeler nabij de gevel. Wat kost een Amber van een firma die wel over 5 jaar nog bestaat?
(voor warm water lijkt een warmtepompboiler een optie, scheelt heel wat kleppen/complexiteit)
Quatt is erg goedkoop en biedt nu ook all electric, maar:
- zeer slechte service, lees maar eens in het Quatt topic
- legaal maar verwerpelijk model met 2 tot 3x subsidie trekken d.m.v. 2 tot 3x warmtepomp in één installatie (enkele of dubbele buitenunit, plus nog de warmtepomp in de HeatCharger voor SWW)
- gedoe met geluid (zoek in het Quatt topic maar eens op “mosquito” of “317 Hz”)
- gesloten aansturing, black box
Warmtepompboilers zijn verschillende installateurs hier niet zo’n fan van omdat ze in hun ervaring relatief vaak kapot gaan. Zie hier.
Ik hou zelf erg van de keep it simple oplossing: all electric warmtepomp, geen parallel buffervat of andere hydraulische scheiding, afgifte zonder naregeling, SWW via driewegklep met RVS SWW vat (niet complex toch?).
Merken genoeg te vinden hier en ieder zijn eigen meningen/voorkeuren.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Kijk eens naar de NL Weheat Flint. Zelfde prijsklasse maar incl. koelen, sww, R290 en goede after sales. Geen maandelijkse kosten en gratis updates.tonwes99 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:34:
Vraagje voor een "nieuwbouw"huis... Vriend van mij heeft van scratch gerestaureerd, alles geïsoleerd, 100% vvw etc. Vrijstaand, niet te groot, ik denk dat ze met 6kW goed uit zouden kunnen komen.
Weheat warmtepompen
Heel wat kleppen? Welgeteld 1 klep: een driewegklep. Lijkt me een stuk simpeler dan een complete extra warmtepomp.tonwes99 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:34:
En met een langere levensduur en geen herrie in huis.marcop23 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:27:
[...]
Heel wat kleppen? Welgeteld 1 klep: een driewegklep. Lijkt me een stuk simpeler dan een complete extra warmtepomp.
Tja, je wilt geen gas behouden alleen voor sww. Maar Quatt en DeWarmte all-electric gebruiken een sww slaaf-warmtepomp en vragen all-electric eur4000 extra, nà subsidie... Met een besparing van eur150-250/jaar tov. gas (of 350 tov COP1) haal je die meerkosten er niet uit. Dus een DeWarmte WP toch maar combineren met een warmtepompboiler (ex installatie eur1300 na subsidie). Of toekomstgericht meteen een met warmtewisselaar (eur400). Een WP-boiler met spiraal is dan net zo duur als een WP-vat zonder eigen warmtepomp. Kun je later altijd nog op je WP aansluiten.SebastiaanPs schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:37:
[...]
CV hangt er niet dus de logische stap hier is all electric. Hier kiezen voor een hybride en dus investeren in een nieuwe gasketel is wat mij betreft echt onlogisch.
Quatt is erg goedkoop en biedt nu ook all electric, maar:
- zeer slechte service, lees maar eens in het Quatt topic
- legaal maar verwerpelijk model met 2 tot 3x subsidie trekken d.m.v. 2 tot 3x warmtepomp in één installatie (enkele of dubbele buitenunit, plus nog de warmtepomp in de HeatCharger)
- gedoe met geluid (zoek in het Quatt topic maar eens op “mosquito” of “317 Hz”)
- gesloten aansturing, black box
Warmtepompboilers zijn verschillende installateurs hier niet zo’n fan van omdat ze in hun ervaring relatief vaak kapot gaan. Zie hier.
Ik hou zelf erg van de keep it simple oplossing: all electric warmtepomp, geen parallel buffervat of andere hydraulische scheiding, afgifte zonder naregeling, SWW via driewegklep met RVS SWW vat (niet complex toch?).
Merken genoeg te vinden hier en ieder zijn eigen meningen/voorkeuren.
Maar... zou liever voor Daikin, Panasonic of Itho gaan. De laagste prijs die ik voor een geïnstalleerde Itho Amber65 (zonder warmwatervat) tegenkom is eur5.295, de 95 zal eur400 extra zijn (duurder, maar wel meer subsidie). Dus netto eur2000 meer dan een DeWarmte. Voordelen (1) Er zit een 3kW bijverwarmer is, (eur700 bij DeWarmte); (2) Koelen is software vrijgeschakeld; (3) R290; (4) Uitbreidbaar naar sww met alleen een driewegklep+vat, niet de eur4000 DeWarmte slaaf-WP; (4) De voor- en nadelen van een lokaal bedieningspaneel, lokale installateur en volledige documentatie ipv. een contract en service/updates op afstand.
[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 01-06-2025 13:24 ]
Meer dat je dan aan locatie geboden bent. De vvw verdeler staat dicht bij de gevel, sww komt van zolder.marcop23 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:27:
[...]
Heel wat kleppen? Welgeteld 1 klep: een driewegklep. Lijkt me een stuk simpeler dan een complete extra warmtepomp.
Maar geen verwarming in huis tijdens een SWW run én herrie buiten tijdens de SWW run. WP gaat doorgaans vol gas tijdens een SWW run.Carboy54 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:29:
[...]
En met een langere levensduur en geen herrie in huis.
Hoeven niet perse problemen te zijn maar zijn wel gewoon nadelen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als je vvw hebt merk je daar niks van.Glashelder schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:32:
Maar geen verwarming in huis tijdens een SWW run
Dat kun je vaak gewoon instellen. Hier hoor ik hen (als ik er direct naast sta) alleen zachtjes ruisen, wat midden overdag echt geen enkel probleem is.én herrie buiten tijdens de SWW run. WP gaat doorgaans vol gas tijdens een SWW run.
Dan zet je hem in eco mode, duurt SWW run langer maar wel minder geluid.Glashelder schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:32:
[...]
Maar geen verwarming in huis tijdens een SWW run én herrie buiten tijdens de SWW run. WP gaat doorgaans vol gas tijdens een SWW run.
Hoeven niet perse problemen te zijn maar zijn wel gewoon nadelen.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik kan alle zones laten aanpassen naar 10cm h-o-h voor een meerprijs van €1.600 incl. BTW. Ik zelf vind het wat lastig inschatten of dat een goede keus gaat zijn, of dat het veel geld is wat weinig gaat opleveren. Misschien kunnen jullie er hier iets zinnigs over zeggen en mij de juiste weg inhelpen.
De vloerverwarming gaat gevoed worden vanuit een Mitsubishi Ecodan PUZ-SWM60VAA warmtepomp met bijpassende binnenunit. Uiteindelijk kan de installatie zowel verwarmen als koelen via de vloer.
Het legplan:
:strip_exif()/f/image/0JgOpgk6B6bFhEk0sHU2lJLl.png?f=user_large)
Vraag om grotere diameter aan- afvoer te leggenMr. Inspire schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:58:
Op dit moment is de aanbouw van mijn nieuwe woning in volle gang. De installateur heeft me net het legplan voor de vloerverwarming gestuurd. Deze is grotendeels h-o-h 15cm gelegd, met enkele zones 10cm h-o-h.
Ik kan alle zones laten aanpassen naar 10cm h-o-h voor een meerprijs van €1.600 incl. BTW. Ik zelf vind het wat lastig inschatten of dat een goede keus gaat zijn, of dat het veel geld is wat weinig gaat opleveren. Misschien kunnen jullie er hier iets zinnigs over zeggen en mij de juiste weg inhelpen.
De vloerverwarming gaat gevoed worden vanuit een Mitsubishi Ecodan PUZ-SWM60VAA warmtepomp met bijpassende binnenunit. Uiteindelijk kan de installatie zowel verwarmen als koelen via de vloer.
Het legplan:
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Liever hoh 10 dan hoh 15 met grotere leidingen.
Hoh 15 krijgt het wel warm, kost rendement voor de warmtepomp gezien op hoger aanvoer verwarmd moet worden, letop met je waterinhoud want hoh 15 is een stuk minder, mogelijk moet er dan een buffervat bij.
[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2025 14:46 ]
- hart op hart: voor nieuwbouw is hoh 15 cm prima op de meeste plekken in huis door de lagere warmtevraag.Mr. Inspire schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:58:
Op dit moment is de aanbouw van mijn nieuwe woning in volle gang. De installateur heeft me net het legplan voor de vloerverwarming gestuurd. Deze is grotendeels h-o-h 15cm gelegd, met enkele zones 10cm h-o-h.
Het legplan:
[Afbeelding]
- De slangen zijn met 18x2 voldoende dik.
- de groepen zijn niet te lang, want allemaal onder de 100 meter, en redelijk gelijk in lengte.
- Waterinhoud is met hoh 15 cm zeker meer dan genoeg door de dikke slangen en in je hele huis vloerverwarming.
@TeslaNerd de diameter van aanvoer en afvoer naar vvw verdelers staat er toch niet bij?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Iets met wifi en app. Of zonder.
Mag gewoon bedraad, maar ook een beetje modern uiterlijk.
Voor een WP die schakelt over laagspanning (2 DI cool of heat)
Bedankt. Gaat hetzelfde op als je zomers wil gaan koelen?SebastiaanPs schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:47:
[...]
- hart op hart: voor nieuwbouw is hoh 15 cm prima op de meeste plekken in huis door de lagere warmtevraag.
- De slangen zijn met 18x2 voldoende dik.
- de groepen zijn niet te lang, want allemaal onder de 100 meter, en redelijk gelijk in lengte.
- Waterinhoud is met hoh 15 cm zeker meer dan genoeg door de dikke slangen en in je hele huis vloerverwarming.
@TeslaNerd de diameter van aanvoer en afvoer naar vvw verdelers staat er toch niet bij?
De woning is uitgerust met een WTW installatie en Triple glas, naast de huidige maatstaven voor isolatie.
En wat Sebastiaan hierboven al schreef ben ik het daarmee helemaal eens, mede uit eigen ervaring in een woning van 1807, matig tot redelijk geïsoleerd!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Hoe dan ook, de beperking in afgifte zit 'm vooral in de kleine delta-T ivm condenseren icm het feit dat koude lucht niet opstijgt en er zich dus een koude luchtlaag op de vloer vormt die de afgifte helemaal doet stoppen. De beperking bij koelen is dus iig niet de hoeveelheid slangen/water in de vloer.
All-electric.
Maar stel dat jeNaalroc schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:46:
Zoals je in dit topic vele malen kunt lezen is koelen met een wp nauwelijks efficient, want je zit al gauw tegen de condensatie temperatuur aan.
- een nieuwbouwwoning hebt (die gemakkelijk opwarmt en moeilijk warmte verliest)
- en op alle verdiepingen VVW (onderliggende verdiepingen worden dan via de plafonds gekoeld)
- en een groot VVW-oppervlak
- en een airco om te ontvochtigen
dan kan de koeling met de WP toch erg goed werken.
Hier kan ik bij een Ta van dik 17 graden bijna 5 kW in de vloeren kwijt (bij een ruimtetemperatuur van 22.5 à 23 graden).
Op erg vochtige dagen zetten we de airco aan, die ontvochtigt dan de lucht op de 2e verdieping, en door de balansventilatie met enthalpiewisselaar blijft die relatief droge lucht dan ook binnen en wordt die verspreid door de hele woning. Condens is daarmee geen issue.
scheelt je op de groepen van hart-hart 10 5 Watt/m2 meer voor verwarmen en 2 Watt/m2 meer op koelen.Mr. Inspire schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:58:
Het legplan:
[Afbeelding]
Je aanvoertemperatuur voor verwarmen kan daardoor omlaag, meer waterinhoud ook, en dan draait de WP met een beter rendement. Je aanvoertemperatuur kan dan omlaag met 1 graad met hart-hart 10 top hart-hart 15 om hetzelfde afgifte te bereiken. De WP draait per graad aanvoer beter met 2%. Gemiddelde woning scheelt dat met COP normaal van 5 ongeveer 25 kWh per jaar. Grotere woning of slechter basis rendement dan wat meer.
Helaas voor de warmtepomp gebruiker als je de primaire energie dus de vloerverwarming weet te verminderen merkt de warmtepomp dat minder omdat deze al met een COP van meer dan 1 draait.
Terugverdienen doe je het dus niet zeker niet omdat de prijs fors is. De slang kost 0,50 cent per meter meer en ze zijn langer bezig om het te leggen, maar je krijgt ook meer groepen en dus een langere verdeler. Dat zal allemaal in de kosten zitten net als het voor jou een tekening aanpassen.
Comfort technisch is het wel beter, sneller (althans iets sneller opwarmen) lagere afgifte dus beter rendement, WP is zuiniger, kan met iets minder vermogen uit, dus minder geluid, langere runs.
wellicht geen buffer.
Wil je er alles uithalen omdat het nu kan en heb je het er voor over zou ik het doen.
Maar dan ook kijken wat je op de vloer legt, tegels is voor de afgifte beter, minder slijtage. Kan ie nog lager. Geen zoneregeleningen maar goed inregelen en draaien op warmere temperaturen dus overdag eventueel op de aanwezige PV.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Je moet het op tijd aanzetten en niet wachten totdat je het warm vindt worden in huis want dan ben je te laat.
Airco boven wordt pas heel laat aangezet zoals tijdens benauwd weer(je weet wel na een onweersbui als het broeierig wordt) omdat vloerkoeling dan niet werkt.
Boven hangt één airco, beneden doet vloerkoeling het prima.
@martijn v o Scheelt je 2,5c aanvoertemp.
[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2025 18:29 ]
- Proton_
@mr_evil08
Hoe heb je die 2,5 graden verschil berekend?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In 1000 meter buis van 18mm (14mm binnendiameter) zit je al op 150 L water. Het beton voegt daar nog een veelvoud aan buffervermogen aan toe.
Flinke ventilator over je vloer laten blazen.RonJ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:36:
Vind de vloerkoeling hier ook erg matig werken, gebruik het bijna nooit omdat de ook aanwezige airco veel beter werkt.
Hoe dan ook, de beperking in afgifte zit 'm vooral in de kleine delta-T ivm condenseren icm het feit dat koude lucht niet opstijgt en er zich dus een koude luchtlaag op de vloer vormt die de afgifte helemaal doet stoppen. De beperking bij koelen is dus iig niet de hoeveelheid slangen/water in de vloer.
Tja, dat is een lange lijst met voorwaarden, om het efficient en zinvol te laten koelen, met name die airo; en die heb ik niet, en jouw punten 1 en 2 ook niet. Dus als je geen airco hebt, en je ook geen vvw op de eerste verdieping, zoals ik (die velen volkomen overbodig vinden voor verwarming, zo lees ik hier vaak) dan, is dit maar weggelegd voor een heel beperkte groep.Andrehj schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:06:
[...]
Maar stel dat je
- een nieuwbouwwoning hebt (die gemakkelijk opwarmt en moeilijk warmte verliest)
- en op alle verdiepingen VVW (onderliggende verdiepingen worden dan via de plafonds gekoeld)
- en een groot VVW-oppervlak
- en een airco om te ontvochtigen
dan kan de koeling met de WP toch erg goed werken.
Hier kan ik bij een Ta van dik 17 graden bijna 5 kW in de vloeren kwijt (bij een ruimtetemperatuur van 22.5 à 23 graden).
Op erg vochtige dagen zetten we de airco aan, die ontvochtigt dan de lucht op de 2e verdieping, en door de balansventilatie met enthalpiewisselaar blijft die relatief droge lucht dan ook binnen en wordt die verspreid door de hele woning. Condens is daarmee geen issue.
Aan de andere kant, ik koel zelden of nooit, want geen behoefte. 23-24°C in de woonkamer een paar dagen per jaar vind ik prima.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het universele (kleine) buffervat - voor elk wat wils en past altijd,
serieel of parallel.
- Alleen de opsomming wat dit wondervaatje alles zou kunnen - bijna ongelofelijk,
daarom hebben ze het in het artikel ook nog een keer herhaalt

Zéér innovatief inderdaad.“Het begon bij een installateur die vroeg of wij een oplossing konden bedenken met het doel om het volume te vergroten en een buffer te laten zijn voor de warmtepompopstelling”, zegt Jonker. “Daar zijn we over na gaan denken en nu, na een jaar hard werken is het product klaar.”
Vandaag kondigen we trots aan dat we een wiel hebben uitgevonden dat kan rijden én kan rollen!
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Multifunctionele verkoop praat.dunklefaser schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:22:
The biggest invention since sliced bread:
serieel of parallel.
- Alleen de opsomming wat dit wondervaatje alles zou kunnen - bijna ongelofelijk,
daarom hebben ze het in het artikel ook nog een keer herhaalt![]()
.
Voor welk publiek eigenlijk?
Een chinense goedkope pomp neem ik aan maar qua prijs wel erg interessant
Het "grootte".
Gelukkig - dus niet voor mij.
Het lijkt wel satire.dunklefaser schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:22:
The biggest invention since sliced bread:
serieel of parallel.
daarom hebben ze het in het artikel ook nog een keer herhaalt![]()
.
Wat een slechte tekst zeg.De werking van het nieuwe buffervat is eigenlijk heel eenvoudig, voegt technisch adviseur Berend de Bie toe. “Wat het doet is een hoeveelheid water opslaan welke ervoor zorgt dat het systeemvolume voor de warmtepomp groter wordt. En waarom wil je dat? De warmtepomp heeft een bepaalde minimaal systeemvolume aan water nodig om te kunnen werken. Dat heeft te maken met de compressor van de warmtepomp. Die moet niet vaak uit, die moet gewoon lekker draaien.”
“Om goed te draaien heb je water van niet te hoge temperatuur voor nodig. Moet een retourbuffer voor zijn. Dat kun je hiermee al snel bereiken. Het buffert het volume van het water. Het maakt het groter zodat de warmtepomp het langer kan doen. Het zorgt daarnaast voor een stabielere werking van het systeem, vooral bij lage buitentemperaturen waarbij het ondersteunt in de ontdooicyclus.”
Voor een goede werking is water nodig met een niet te hoge temperatuur. Echter, om de compressor efficient te gebruiken heb je ook een minimaal watervolume nodig om te voldoen aan de minimale looptijd van de compressor in de warmtepomp. Dit bereik je snel met deze oplossing, door het volume van 30 of 50 liter. Hierdoor kan de warmtepomp langer en efficiënter werken. Daarnaast zorgt het voor een betrouwbaardere systeemwerking, vooral bij lage buitentemperaturen, doordat het de ontdooicyclus ondersteunt.

Zijn tools voor.Proton_ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:41:
@mr_evil08
Hoe heb je die 2,5 graden verschil berekend?
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2025 22:25 ]
- Proton_
Ik reken met hoger temperaturen dan kan het achteraf altijd een meevaller zijn.Proton_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:30:
@mr_evil08 inderdaad, als ik daar een voor mijn huis typische 27/23/20 invul kom ik op 25 W/m² met 15 cm hoh en op 10 cm hoh wordt dat 26/23/20 voor hetzelfde vermogen. Da's 1 graad, niet 2,5
- Proton_
De meerprijs van €1600 vertaalt zich in iets van 5000 kWh dat het moet besparen (comfortverschil is onmeetbaar) en als het al 2.5 graad zou zijn ~5% zuiniger dus zinvol na een warmtepompverbruik van 100.000 kWh. Mijn warmtepomp zou daar 67 jaar over doen, maar het zal dus minder dan de helft van die besparing zijn.
De keuze voor vloerafwerking maakt meer uit.
Ja, tekst is niet echt goed geredigeerd door een redactie. Lijkt zo rechtstreeks uit de mond van de techneut gedicteerd te zijn.Technician- schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Het lijkt wel satire.
[...]
Wat een slechte tekst zeg.
En nu hoeven techneuten wat mij betreft ook niet dit soort reclame teksten of artikelen perfect te schrijven, als ze maar goed zijn in hun vak.
Zelfs de slechtste KI kan dit vermoedelijk beterTechnician- schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Het lijkt wel satire.
[...]
Wat een slechte tekst zeg.

Situatie: goed geisoleerd jaren 90 huis, BG: 85 m^2 vvw zonder zonecontrole/naregeling; 1e etage: 6 radiatoren - nu nog geen LTV, maar 2x type 22, 3x type 21, en een handdoekrekradiator.
De reden voor het buffervat die vaak wordt gegeven is dat door de systeeminhoud te vergroten:
• Warmte kwijt kunnen de in lente/herfst, minder pendelen.
• Defrosts ontrekken geen warmte uit je huis.
Wat de eerste betreft: zoveel warmtecapaciteit is het niet. Als je buffer begint op 15 graden, dan kost opwarmen tot 35 graden: 50kg * 4 kJ/kg/degC * 20degC = 4000 kJ = 1,1 kWh. Da's dus zo'n 12 min werken - niet erg lang. Maar de WP staat in principe constant aan, en aangezien het een geisoleerd buffervat is zal temperatuur niet snel dalen. Dus de situatie is eigenlijk dat er warm water uit de aanvoer langs reeds vrij warm water moet gaan. De enige extra afgifte is dan het warmteverlies van het buffervat, maar vanwege goede isolatie is deze laag. En deze wordt afgegeven in een ruimte waar je juist geen warmte wil. Dus dan investeer ik dat geld liever in een extra LTV radiator. Dat zorgt voor meer warmteafgifte en nuttige afgifte.
Defrosts: ze duren zo'n 6 minuten. Op 5,5 kW wordt er in die tijd zo'n 0,55 kWh ontrokken, wat inderdaad volledig uit het buffer kan komen (1,1 kWh capaciteit). Echter, de warmtecapaciteit v/d vvw zal een stuk hoger liggen, dus ook daarbij betwijfel ik dat een buffer nodig is.
Ik vind het de meerprijs, complexiteit, extra faalpunt door 2e pomp, en pompkosten niet waard. Mis ik iets?
Inderdaad, ervan uitgaande dat je vvw verdeler pomploos is, en je hoh 10cm is, dan is de inhoud 85L, voldoende voor een 8kW machine, zeker als je vloer zelf ook nog als buffer fungeert ("natte vvw")..Murphy78 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:29:
Ik heb een offerte gehad voor een Vaillant 55/8.2, met 50L geisoleerd buffervat. Volgens mij is het bij mij niet nodig.
Situatie: goed geisoleerd jaren 90 huis, BG: 85 m^2 vvw zonder zonecontrole/naregeling; 1e etage: 6 radiatoren - nu nog geen LTV, maar 2x type 22, 3x type 21, en een handdoekrekradiator.
De reden voor het buffervat die vaak wordt gegeven is dat door de systeeminhoud te vergroten:
Wat de eerste betreft: zoveel warmtecapaciteit is het niet. Als je buffer begint op 15 graden, dan kost opwarmen tot 35 graden: 50kg * 4 kJ/kg/degC * 20degC = 4000 kJ = 1,1 kWh. Da's dus zo'n 12 min werken - niet erg lang. Maar de WP staat in principe constant aan, en aangezien het een geisoleerd buffervat is zal temperatuur niet snel dalen. Dus de situatie is eigenlijk dat er warm water uit de aanvoer langs reeds vrij warm water moet gaan. De enige extra afgifte is dan het warmteverlies van het buffervat, maar vanwege goede isolatie is deze laag. En deze wordt afgegeven in een ruimte waar je juist geen warmte wil. Dus dan investeer ik dat geld liever in een extra LTV radiator. Dat zorgt voor meer warmteafgifte en nuttige afgifte.
Defrosts: ze duren zo'n 6 minuten. Op 5,5 kW wordt er in die tijd zo'n 0,55 kWh ontrokken, wat inderdaad volledig uit het buffer kan komen (1,1 kWh capaciteit). Echter, de warmtecapaciteit v/d vvw zal een stuk hoger liggen, dus ook daarbij betwijfel ik dat een buffer nodig is.
Ik vind het de meerprijs, complexiteit, extra faalpunt door 2e pomp, en pompkosten niet waard. Mis ik iets?
Nee, je mist niks en kunt waarschijnlijk beter rekenen dan je installateur...
In jouw geval moet je de WP zonder overbodige meuk het water direct in de vvw laten pompen.
Vaillant ziet erg graag een (50L) buffervat in het systeem. Mag gewoon in serie.Murphy78 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:29:
Ik heb een offerte gehad voor een Vaillant 55/8.2, met 50L geisoleerd buffervat. Volgens mij is het bij mij niet nodig.
Zelfs zo graag dat een set met buffervat en regelinge. goedkoper wordt verkocht dan alleen de warmtepomp buiten en binnenunit los.
Wij kunnen allemaal wel eigenwijs zijn maar zij hebben de ervaring.
Ik wil echt niet eigenwijs zijn, maar ik kan geen natuurkundige onderbouwing bedenken waarom een buffervat van 50L in serie nuttig kan zijn indien je vloerverwarming hebt met voldoende inhoud. Ik heb 100m2 vloeroppervlak met vloerverwarming in genoeg beton dat die 50L echt het verschil niet gaat maken. Hij zal in mijn situatie dus alleen maar ruimte innemen.Technician- schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:42:
[...]
Vaillant ziet erg graag een (50L) buffervat in het systeem. Mag gewoon in serie.
Zelfs zo graag dat een set met buffervat en regelinge. goedkoper wordt verkocht dan alleen de warmtepomp buiten en binnenunit los.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Nu staat op het dak de warmtepomp (Panasonic monoblock)
Hoe simpel denk ik:
Aan-/afvoer een T stuk en een pomploze verdeler er tussen in de garage is volgens mij afdoende?
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Dan krijgt die verwarming in de garage een Ta, gebaseerd op de behoefte waar je thermostaat hangt. Ga je VV leggen of radiatoren hangen? Eventueel kun je m op de retour laten lopen, als je er niet vaak bent.Crazy- schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:51:
We gaan onze garage ombouwen naar kantoor/chillruimte. (Oké. Mancave 😋)
Nu staat op het dak de warmtepomp (Panasonic monoblock)
Hoe simpel denk ik:
Aan-/afvoer een T stuk en een pomploze verdeler er tussen in de garage is volgens mij afdoende?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ah ja. Gaat vloerverwarming 10 HoH inkomen. +-20m2GudZ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Dan krijgt die verwarming in de garage een Ta, gebaseerd op de behoefte waar je thermostaat hangt. Ga je VV leggen of radiatoren hangen? Eventueel kun je m op de retour laten lopen, als je er niet vaak bent.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik schat zo in dat ze te vaak zien dat het niet goed gaat. Bv door een mix van VVW en radiatoren, waarbij er een streng snel in de retour pompt (kortsluiting) en er dan defrostproblemen ontstaan.Jojan265 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:51:
[...]
Ik wil echt niet eigenwijs zijn, maar ik kan geen natuurkundige onderbouwing bedenken waarom een buffervat van 50L in serie nuttig kan zijn indien je vloerverwarming hebt met voldoende inhoud. Ik heb 100m2 vloeroppervlak met vloerverwarming in genoeg beton dat die 50L echt het verschil niet gaat maken. Hij zal in mijn situatie dus alleen maar ruimte innemen.
Maar goed het is Vaillant zijn product dus ook Vaillant zijn keuze.
Nee je mist niets.maar vaillant heeft als partij gewoon gekozen voor 1 uitgangspunt dat volgens hen het beste us en legt dit.oo.aan installateurs. Grote kans dat je er niet onderuit komt tenzij je een ander merk kiest. Ze doen dit niet omdat ze zo slim zijn maar omdat ze de kans op gezeik willen verkleinen dus installeren zo veel overbodige spulletjes.Murphy78 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:29:
Ook daar staat als je de documentatie tot op de letter leest dat het niet hoeft mits zus en zo. Het slaat technisch gezien ook gewoon helemaal nergens op als er aan de voorwaarden wordt voldaan.Technician- schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:42:
[...]
Vaillant ziet erg graag een (50L) buffervat in het systeem. Mag gewoon in serie.
Maar. Het is gewoon een simpel commercieel belang van de fabrikant en veel installateurs dat haaks staat het belang van tweakers achtige klanten die het best mogelijke rendement willen en zich wel verdiepen in de techniek en bereid zijn hun gedrag aan te passen om het optimale rendement uit de installatie te halen.
"Gewone mensen" interesseert het geen reet, die betalen het bonnetje, kijken er nooit meer naar en doen weer wat ze altijd deden. Slecht geinformeerde en/of stronteigenwijze niet luisterende klanten die dan toch weer kranen gaan dichtdraaien, de thermostaat uitdraaien, etc. etc. en dan zwaar ontevreden zijn, kosten een installateur en fabrikant vervolgens veel geld in de vorm van negatieve reclame en/of kosten voor de klantenservice.
Een buffervaatje verkopen voorkomt voor hen een hoop gezeik, levert in theorie geld op (in dit geval dan niet voor vaillant blijkbaar) en de kosten in de vorm van ruimte, aanschaf/leidingwerk en verlaagd rendement zijn voor de klanten, die 9/10x toch niet beter weten bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Dus ik snap het wel. Toch zou ik er zelf nooit één willen, fabrikanten die er één als garantievoorwaarde stellen komen er dan dus gewoon niet in, simpel.
All-electric.
En laten we wel zijn, het is niet alleen Vaillant die zaken als een buffer in serie voorschrijft. Ook andere fabrikanten en samenstellers doen dit.RonJ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:08:
[...]
Ook daar staat als je de documentatie tot op de letter leest dat het niet hoeft mits zus en zo. Het slaat technisch gezien ook gewoon helemaal nergens op als er aan de voorwaarden wordt voldaan.
Maar. Het is gewoon een simpel commercieel belang van de fabrikant en veel installateurs dat haaks staat het belang van tweakers achtige klanten die het best mogelijke rendement willen en zich wel verdiepen in de techniek en bereid zijn hun gedrag aan te passen om het optimale rendement uit de installatie te halen.
"Gewone mensen" interesseert het geen reet, die betalen het bonnetje, kijken er nooit meer naar en doen weer wat ze altijd deden. Slecht geinformeerde en/of stronteigenwijze niet luisterende klanten die dan toch weer kranen gaan dichtdraaien, de thermostaat uitdraaien, etc. etc. en dan zwaar ontevreden zijn, kosten een installateur en fabrikant vervolgens veel geld in de vorm van negatieve reclame en/of kosten voor de klantenservice.
Een buffervaatje verkopen voorkomt voor hen een hoop gezeik, levert in theorie geld op (in dit geval dan niet voor vaillant blijkbaar) en de kosten in de vorm van ruimte, aanschaf/leidingwerk en verlaagd rendement zijn voor de klanten, die 9/10x toch niet beter weten bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Dus ik snap het wel. Toch zou ik er zelf nooit één willen, fabrikanten die er één als garantievoorwaarde stellen komen er dan dus gewoon niet in, simpel.
Vooral om gezeur te voorkomen met installaties die niet goed genoeg werken, die je merknaam behoorlijk kunnen schaden. En ook om alle diagnosetijd (=geld) te voorkomen, zowel bij de installateur als bij de leverancier, die een eindgebruiker liever niet wil betalen (want garantie). Dan is een simpel vaatje een stuk goedkoper voor een gemiddeld huishouden.
Maar als je de beste performance wil hebben (en daarvoor zitten we hier op tweakers), dan moet je op zoek naar dat ene bedrijf wat wel wil leveren zonder buffer.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Die buffer in serie moet voor de performance niet uitmakenBravo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:01:
[...]
En laten we wel zijn, het is niet alleen Vaillant die zaken als een buffer in serie voorschrijft. Ook andere fabrikanten en samenstellers doen dit.
Vooral om gezeur te voorkomen met installaties die niet goed genoeg werken, die je merknaam behoorlijk kunnen schaden. En ook om alle diagnosetijd (=geld) te voorkomen, zowel bij de installateur als bij de leverancier, die een eindgebruiker liever niet wil betalen (want garantie). Dan is een simpel vaatje een stuk goedkoper voor een gemiddeld huishouden.
Maar als je de beste performance wil hebben (en daarvoor zitten we hier op tweakers), dan moet je op zoek naar dat ene bedrijf wat wel wil leveren zonder buffer.
Voor "niet" een waarde iets groter dan 0SebastiaanPs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Die buffer in serie moet voor de performance niet uitmaken

Ik lach graag met je mee, maar snap je niet helemaal…?
Dat klopt, het enige nadeel is het ruimtebeslag (bij mijn ouders wilden ze hem bij een Elga Ace in de garage op de grond zetten, op een plek waar die enorm in de weg stond) en de extra investering.SebastiaanPs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:07:
Die buffer in serie moet voor de performance niet uitmaken
Overigens heeft zo'n buffervat in serie pas echt zin als je er ook een bypass bij zet, zodat de WP ook als (bijna) alle afgifte dichtgedraaid is in ieder geval nog storingsvrij (maar wel zwaar pendelend) door kan draaien.
In principe is een seriebuffertje gewoon een extra 'radiator' op meestal een onhandige plek, dus invloedloos zal het niet zijn.Andrehj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Dat klopt, het enige nadeel is het ruimtebeslag (bij mijn ouders wilden ze hem bij een Elga Ace in de garage op de grond zetten, op een plek waar die enorm in de weg stond) en de extra investering.
Overigens heeft zo'n buffervat in serie pas echt zin als je er ook een bypass bij zet, zodat de WP ook als (bijna) alle afgifte dichtgedraaid is in ieder geval nog storingsvrij (maar wel zwaar pendelend) door kan draaien.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
De meeste seriebuffers zijn geïsoleerd, dus enkel systeeminhoud en geen radiator.silverball schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:28:
In principe is een seriebuffertje gewoon een extra 'radiator' op meestal een onhandige plek, dus invloedloos zal het niet zijn.
En ze zijn altijd gepositioneerd binnen de geisoleerde schil van de woning, dus de warmte die dat vaatje uitstraalt (bij LTV gezien het kleine oppervlak nauwelijks de moeite waard) gaat niet verloren.
Fair, okey. Bij mij wilde mijn oorspronkelijke CV installateur een seriebuffer in de kruipruimte, dat vond ik toch echt wat zonde. Ik heb het uiteindelijk maar allemaal zelf gedaan aangezien ik geen buffer binnen de schil kwijt kan en voldoende systeeminhoud heb.Andrehj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:35:
[...]
De meeste seriebuffers zijn geïsoleerd, dus enkel systeeminhoud en geen radiator.
En ze zijn altijd gepositioneerd binnen de geisoleerde schil van de woning, dus de warmte die dat vaatje uitstraalt (bij LTV gezien het kleine oppervlak nauwelijks de moeite waard) gaat niet verloren.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Isolatie is nooit 100% effectief. En vaak hangt de binnenunit op zolder, waar die warmte dan nutteloos is. Hier hangt de binnenunit in de garage, daar zit ik ook niet te wachten op afgifte. Niet altijd nuttige warmte dus.Andrehj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:35:
[...]
De meeste seriebuffers zijn geïsoleerd, dus enkel systeeminhoud en geen radiator.
All-electric.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Huiseigenaar eist geld terug voor warmtesysteem met PVT-panelen
De eigenaar van een nieuwe vrijstaande villa kiest voor een energiezuinig warm-tesysteem met PVT-panelen van Triple Solar, maar krijgt zijn huis na oplevering niet warm.
Een jarenlange discussie met de aannemer en bijplaatsing van een boiler helpen niet. Pas na de komst van een extra lucht/water warmtepomp krijgt hij zijn huis warm. Nu eist de eigenaar geld terug van de aannemer, voor het energiezuinig warmtesysteem en voor de extra stroomkosten.In de aannemingsovereenkomst was een lucht/water-warmtepomp opgenomen. De eigenaar hoorde van een adviseur echter over het Triple Solar systeem met PVT-panelen. Na overleg met zijn aannemer besloot hij voor deze duurdere oplossing van Triple Solar te gaan en betaalde direct de meerkosten van 41.947,86 euro. De warmtepomp is van een andere leverancier gekocht, namelijk van NIBE.
Temperaturen
Als hij in het huis gaat wonen, merkt de eigenaar dat de installatie de afgesproken temperaturen niet haalt. Dat waren:
• woonkamer, woonkeuken, kantoor of speelkamer: 22°C
• entree, overloop: l8°C
• garage: 22°C
• slaapkamers, toiletten, bergingen, bijkeuken, zolder en overige kamers: 20°C
• badruimte(n): 24°C.
De huiseigenaar krijgt zijn huis niet warm en de energierekening is naar eigen zeggen torenhoog. Hij neemt contact op met de aannemer en die probeert het systeem beter in te regelen. Dat levert niet het gewenste resultaat op. Het bijplaatsen van een elektrische boiler helpt een beetje, maar zorgt nog steeds niet voor de gewenste en in de overeenkomst afgesproken temperaturen. De aannemer biedt uiteindelijk aan om de aanvankelijk afgesproken lucht/water-warmtepomp te installeren. Na drieënhalf jaar eindigt de zaak voor de rechter.
Oordeel
Die oordeelt dat daarna niet is komen vast te staan dat de afgesproken temperaturen niet meer zijn gehaald. De aannemer heeft de nieuwe lucht/water-warmtepomp gratis geleverd en geïnstalleerd. Sindsdien eist de eigenaar het geld voor het Triple Solarsysteem terug, omdat dat niet naar behoren heeft gefunctioneerd. De aannemer zegt dat dit buiten hem om is gegaan en dat hl] hiervoor niet hoeft te betalen. Volgens de rechter is dit wel besproken en is de aannemer dus wel betrokken geweest bij het besluit. Toch hoeft hij de aanschafkosten niet te betalen, omdat het de wens van de eigenaar was om dit stillere systeem te nemen. De aannemer heeft wat rondgevraagd en hoorde goede dingen over het systeem. Hij heeft niet onderzocht of het ook de gewenste temperaturen kon halen, maar ging daarvan uit. Dat het systeem toen redelijk nieuw was en de aannemer het nog niet kende, maar dat hij toch akkoord ging, is voor zijn eigen risico, vindt de rechter.
Oorzaak
Een mogelijke oorzaak dat de temperaturen niet zijn gehaald, kan zijn dat een deel van de PVTpanelen in een verdiept veld achterin de tuin is gelegd. De eigenaar zegt tijdens de rechtszitting dat dat niet een uitdrukkelijke wens van zijn kant was, maar een voorstel van de aannemer. Die reageert daarop dat het niet mogelijk was om de panelen op het dak te plaatsen, omdat daarvoor geen vergunning mogelijk was en dat in samenspraak is besloten op de panelen in een verdiept veld te plaatsen. De rechter constateert dat de aannemer niet tegen de eigenaar heeft gezegd: "doe dat nou niet".
Reactie Triple Solar
Volgens Triple Solar die de installatie kent, maar in deze zaak niet is gehoord door de rechter, horen de PVT-panelen op het dak te worden geplaatst. Bovendien functioneren PVT-panelen die op de grond zijn geplaatst niet optimaal.
"De lucht kan er niet goed achterlangs stromen. Daardoor is de opbrengst niet wat die hoort te zijn en zeker als er dan op de grond nog nachtvorst bij komt. De PVT-panelen zijn er niet voor gemaakt om op de grond te leggen, zeker niet verdiept in de tuin, half onder de bomen en verstopt achter een haag", aldus Cees Mager, CEO en oprichter van Triple Solar. De warmtepomp is een onlosmakelijk onderdeel van het systeem maar is bij een andere leverancier gekocht.
Verder stelt Mager vragen bij de dimensionering: "Het gaat om nieuwbouw van een kapitale villa waarbij de bepaling van het benodigde vermogen van het systeem door de energie-adviseur misschien, achteraf, te krap berekend is. Dat kan ervoor zorgen dat de kamertemperaturen niet worden gehaald. Volgens onze informatie heeft de installateur op zeer galante wijze een lucht/water-warmtepomp bijgeplaatst waarmee de woning nu prima warm zou moeten worden."
Gewenste temperaturen
De eigenaar heeft volgens de rechter niet bewezen dat nu met de elektrische boiler en de gratis extra warmtepomp de gewenste temperaturen niet haalbaar zijn. Hij zei op de zitting op 21 oktober 2024 dat het afwachten is tot en met de winter of de overeengekomen temperaturen per vertrek nu wel goed zijn. Hij vindt zijn energierekening nog steeds hoog, maar heeft volgens de rechter niet onderbouwd dat dat het gevolg is van het niet-functioneren van de lucht/water-warmtepomp. De aannemer kan op zijn beurt niet hard maken dat hij geen schadevergoeding hoeft te betalen, omdat in zijn algemene voorwaarden staat dat hij 'in beginsel niet gehouden zal zijn geleden bedrijfs- en/of gevolgschade van een opdrachtgever te vergoeden zulks afhankelijk van de aard van de schuld.' Volgens de rechter geldt deze bepaling alleen voor bedrijven en niet voor een persoon, met wie hij in dit geval de overeenkomst heeft gesloten.
Vergoeding
De aannemer vindt een vergoeding van 10.000 euro voor de hogere energiekosten redelijk. De eigenaar heeft berekend dat de stroomkosten over de eerste jaren in totaal uitkomen op een bedrag van 36.388.44 euro en wil zeventig procent daarvan terug, dus 25.471.91 euro, omdat hij met zijn gezin van 2019 tot en met 2022 aanzienlijk meer stroom gebruikte dan gezinnen die in een vergelijkbare woning wonen. Hij vermeldt daarbij cijfers over het jaarverbruik van bedoelde andere gezinnen. De rechter vergelijkt het stroomverbruik in 2024 met dat van de jaren ervoor en komt op een verschil van veertig procent. Omdat hij een ruimhartige toekenning wil, omdat de aannemer drieënhalf jaar de tijd had om de warmtepomp zo in te stellen dat de temperaturen wel werden gehaald, rondt de rechter het bedrag af naar 15.000 euro. Daarbij komen nog wettelijke rente van 135 euro en de proceskosten van 1.985.14 euro.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helaas staat in het artikel niet hoe groot die villa is, maar een aantal zaken valt op:
- PVT krijgt de keet niet warm.
- PVT kostte maar liefst € 41.947,86 extra (bovenop de prijs van een L/W wp).
- De energiekosten waren in de eerste jaren maar liefst € 36.388.44. Stel dat het drie jaar was, dan nog is het maar liefst € 12.000 per jaar
Hoe dan? Afgelopen jaren was er nog een salderingsregeling. Bij voldoende PV kon je toch gemakkelijk op 0 uitkomen?
Nog meer over PVT:
Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Zie ook https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/, waarin alle warmtepompen goed werkten, behalve die met PVT. Hier bevestigd door gebruiker: wolbersj in "Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)"
@Andrehj Ik lees het nog iets anders in het stuk... De plaatsing van PVT panelen had op het dak gemoeten echter was dit vergunningstechnisch niet haalbaar. Dan heeft de aannemer toch een enorme blunder begaan?Andrehj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:42:
Voor wie nog PVT overweegt in plaats van een L/W WP, hier een artikel uit de Gawalo van mei, waar iemand PVT heeft aangeschaft i.p.v. een L/W WP en daar nogal spijt van heeft:
....
Helaas staat in het artikel niet hoe groot die villa is, maar een aantal zaken valt op:Mijn conclusie: Installeer maar gewoon een L/W WP. En als je geld teveel hebt een W/W WP. Maar vermijdt PVT.
- PVT krijgt de keet niet warm.
- PVT kostte maar liefst € 41.947,86 extra (bovenop de prijs van een L/W wp).
- De energiekosten waren in de eerste jaren maar liefst € 36.388.44. Stel dat het drie jaar was, dan nog is het maar liefst € 12.000 per jaar
![]()
Hoe dan? Afgelopen jaren was er nog een salderingsregeling. Bij voldoende PV kon je toch gemakkelijk op 0 uitkomen?
Nog meer over PVT:
Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Zie ook https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/, waarin alle warmtepompen goed werkten, behalve die met PVT. Hier bevestigd door gebruiker: wolbersj in "Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)"
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Geen idee. Ik ken de toenmalige instructies van Triple Solar niet. Gewoon PV kun je ook zonder problemen achterin een grote tuin plaatsen, dus ik kan me heel goed voorstellen dat niemand er een probleem in zag om ook PVT op een dergelijke manier in de tuin op te stellen.ArjoK schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:12:
@Andrehj Ik lees het nog iets anders in het stuk... De plaatsing van PVT panelen had op het dak gemoeten echter was dit vergunningstechnisch niet haalbaar. Dan heeft de aannemer toch een enorme blunder begaan?
Ik snap ook niet waarom dat niet zou kunnen. Het gaat er toch om dat die panelen in de zon liggen?
Ik denk dat het probleem veel meer conceptgerelateerd is, doordat er in de Nederlandse "winters" al jarenlang nauwelijks nog zon is, omdat het drie maanden lang (half november - half februari) mistig en bewolkt is. En onder die omstandigheden presteert PVT buitengewoon slecht. Combineer dat met hoge verwachtingen en een systeem wat sowieso al onderbemeten was, en je drama is compleet.
Denk dat het systeem best kan werken en ook wel met een rendement dat een stukje beter is als lucht/lucht. Mits je het niet onderbemeet. Maarja het kostenplaatje van die zooi
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Dat is zelfs ronduit knap. Stel dat hun stroomprijs €0,30 / kWh is. Dan zou je 40.000 kWh/jaar verbruiken, dat is gemiddeld (over het hele jaar!) 4,5 kWAndrehj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:42:
Helaas staat in het artikel niet hoe groot die villa is, maar een aantal zaken valt op:
![]()
Zelfs een 11 kW L/W warmtepomp verbruikt amper 4,5 kW als die op vol vermogen draait.
40.000 kWh aan COP1 verwarming zou al ruim 4.500 m3 gas vervangen. Best knap om zoveel warmtevraag te hebben in een nieuwbouwwoning. Ik vraag me dus af of er ook energie naar buiten is gegaan.
[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 04-06-2025 11:37 ]
Mijn L/W WP doet het op dezelfde hoogte (staat ook gewoon op de grond) ook in de winter prima...ZonnigY schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:31:
@Andrehj de temperatuur aan de grond is bij vorst wel significant lager dan boven de 1 meter. Daarnaast is er ook veel langer en vaker vorst. en als je ze dan ook nog eens verdiept gaat neerleggen en dus de invloed van de wind tempert...
PVT werkt inderdaad goed, bij mooi weer en zonneschijn... Maar dan heb je geen verwarming nodig.
Als je wel verwarming nodig hebt, is het koud en mistig, en dan vriezen die panelen aan (want ontdooien gaat niet) en keldert het rendement.
Niemand die hem al heeft gekocht ?Maxwp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:44:
Ik kan geen video's van gebruikers vinden van de househeating warmtepomp
Een chinense goedkope pomp neem ik aan maar qua prijs wel erg interessant
https://househeating.eu/w...p-6-8-12-Kw-500x500-1.jpg
Te goedkoop om waar te zijn ?
Ik heb de indruk dat er toen nog geen eigen warmtepomp van hen was, laat staan 2019. Dit klopt met de publicatie datum van dit artikel: https://bouwproducten.nl/...ple-solar-pvt-warmtepomp-
Een 3rd party W/W warmtepomp was volgens mij de opzet...
De nu aangeboden WP van Triple is slechts 3,5kW. Ik denk dat we nu al weten dat dat niet voldoende is voor de woning in kwestie. Het ding doet slechts 1,9kW bij -10 aangevuld met een 1,5kW element... https://www.getgreener.nl...mtepomp-specificaties.pdf
Panelen waren toen rond de €600 per stuk. Het waren toen DMEGC panelen met een warmtewisselaar tegen de achterkant... Toen geen thermische specificaties...
Nu zijn het Bisol panelen met ook thermische datal: https://triplesolar.eu/wp...T-panelen-sept-2024-1.pdf
Is er iemand die iets kan zeggen over wat er over blijft bij -10 op basis hiervan?
Brochure: https://triplesolar.eu/wp...e-Triple-Solar-1.2-NL.pdf
Nieuwbouw met 3 PVT panelen per woning, renovatie met 5 per woning.
Ze vragen dus geen grote aantallen panelen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 113% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2025 12:43 ]
Ik zou dat graag eens berekent zien. De verliezen om de thermische massa van de warmtewisselaar boven nul te brengen zijn natuurlijk veel groter dan bij een LW warmtepomp, maar aan de andere kant neemt water ook heel veel energie om te ontdooien. Ik kan mij best voorstellen dat het water ontdooien zelfs by PVT nog steeds de meeste energie vergt. Qube doet defrost.
Nee. De WW warmtepompen die eraan hangen ondersteunen dat niet, en bovendien is het te ontdooien oppervlak daarvoor veel te groot.dunklefaser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:11:
@Andrehj Kennen PVT-panelen geen "defrost-cyclus" of defrost-functie?
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt