Hoi!
Onze CV ketel is het aan het begeven, dus ben ik me gaan verdiepen in een warmtepomp. Het liefst ga ik naar Full Electric, want dan kan het hele huis van het gas af.
Ons huis is een hoekhuis uit 1974. De vloer is na-geïsoleerd (met van dat spuitschuim) vanuit de kruipruimte. De spouwmuren zijn ook geïsoleerd, maar mogelijk niet heel goed meer. Er zit overal dubbelglas, maar geen HR glas (kozijnen vervangen staat ook op het lijstje). Dak is geïsoleerd, maar relatief dun. (~7cm).
Het gasverbruik is als volgt: (October tot October)
20-21 1282 m3
21-22 1090 m3
22-23 814 m3
23-24 683 m3
Eerste verdieping: 3 slaapkamers en een badkamer, met elk een radiator. Geschat afgifte:
/f/image/SJtSrF4WCMgL6xsIKiD0L8im.png?f=fotoalbum_large)
Bij lage temperatuur gaat dit denk ik naar zo'n 2kW?
Zolderverdieping: Momenteel geen afgiftesysteem. Overweeg om hier vloerverwarming te leggen die dan ook meteen de tussenverdieping mogelijk een beetje verwarmd, mocht dit nodig zijn.
Belangrijk:
betrouwbaarheid - Zuinig - mileuvriendelijk - stil - verkrijgbaarheid - goedkoop - integratie - design
Gebaseerd op het gasverbruik denk ik ongeveer 6kW nodig te hebben.
Plaatsing warmtepomp: Op het dak van de bijkeuken (voorkeur, zie foto), of in de tuin.
Plaatsing SWW: liefst op zolder (kanaalplaten). Hoogte van 1.60 lijkt haalbaar afhankelijk van de diameter, Maar misschien bestaat er iets wat goed in de Nederlandse zolders past en wat efficiënter ruimte gebruikt?
- Adviezen voor type / merk warmtepomp?
- Advies voor installateur / waar offertes op te vragen, evt. in de buurt van de Bommelerwaard.
- Voor de bovenverdieping gebruiken we nu een TADO systeem, zodat we per kamer de temperatuur kunnen regelen. Dit heeft flink wat gas bespaard. Kunnen we dat laten zitten met een warmtepomp of moet dat anders?
Onze CV ketel is het aan het begeven, dus ben ik me gaan verdiepen in een warmtepomp. Het liefst ga ik naar Full Electric, want dan kan het hele huis van het gas af.
Ons huis is een hoekhuis uit 1974. De vloer is na-geïsoleerd (met van dat spuitschuim) vanuit de kruipruimte. De spouwmuren zijn ook geïsoleerd, maar mogelijk niet heel goed meer. Er zit overal dubbelglas, maar geen HR glas (kozijnen vervangen staat ook op het lijstje). Dak is geïsoleerd, maar relatief dun. (~7cm).
Het gasverbruik is als volgt: (October tot October)
20-21 1282 m3
21-22 1090 m3
22-23 814 m3
23-24 683 m3
Afgiftesysteem:
Benedenverdieping: Vloerverwarming ( ~45m2). 5 Groepen, slangdiameter 20mm (buiten - wsl 18mm binnen). Geen idee hoever de slangen uit elkaar liggen. Alle groepen staan altijd open.Eerste verdieping: 3 slaapkamers en een badkamer, met elk een radiator. Geschat afgifte:
/f/image/SJtSrF4WCMgL6xsIKiD0L8im.png?f=fotoalbum_large)
Bij lage temperatuur gaat dit denk ik naar zo'n 2kW?
Zolderverdieping: Momenteel geen afgiftesysteem. Overweeg om hier vloerverwarming te leggen die dan ook meteen de tussenverdieping mogelijk een beetje verwarmd, mocht dit nodig zijn.
SWW:
Douchen is ong. 30 min per dag, 10L/min (40 graden). Er is ook nog een groot ligbad, wat ~1 a 2 x per week gebruikt wordt.Warmtepompvoorkeur:
Ik ga uit van een L/W warmtepomp:Belangrijk:
betrouwbaarheid - Zuinig - mileuvriendelijk - stil - verkrijgbaarheid - goedkoop - integratie - design
Installatie
Installatie wil ik graag uitbesteden, behalve het meterkastwerk, dat kan ik zelf wel. 3 fase aansluiting is al aanwezig.Gebaseerd op het gasverbruik denk ik ongeveer 6kW nodig te hebben.
Plaatsing warmtepomp: Op het dak van de bijkeuken (voorkeur, zie foto), of in de tuin.
Plaatsing SWW: liefst op zolder (kanaalplaten). Hoogte van 1.60 lijkt haalbaar afhankelijk van de diameter, Maar misschien bestaat er iets wat goed in de Nederlandse zolders past en wat efficiënter ruimte gebruikt?
Fotos huidige situatie
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Hulpvraag
- Het plan is om nu de warmtepomp te plaatsen (CV is versleten), en dan later verder te gaan met isoleren (kozijnen / dak isolatie verbeteren), en/of de radiatoren te vervangen door lage temperatuur als dat nodig blijkt te zijn. Is dat een goed idee, of toch beter andersom?- Adviezen voor type / merk warmtepomp?
- Advies voor installateur / waar offertes op te vragen, evt. in de buurt van de Bommelerwaard.
- Voor de bovenverdieping gebruiken we nu een TADO systeem, zodat we per kamer de temperatuur kunnen regelen. Dit heeft flink wat gas bespaard. Kunnen we dat laten zitten met een warmtepomp of moet dat anders?