Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 14:02
Hoi!

Onze CV ketel is het aan het begeven, dus ben ik me gaan verdiepen in een warmtepomp. Het liefst ga ik naar Full Electric, want dan kan het hele huis van het gas af.

Ons huis is een hoekhuis uit 1974. De vloer is na-geïsoleerd (met van dat spuitschuim) vanuit de kruipruimte. De spouwmuren zijn ook geïsoleerd, maar mogelijk niet heel goed meer. Er zit overal dubbelglas, maar geen HR glas (kozijnen vervangen staat ook op het lijstje). Dak is geïsoleerd, maar relatief dun. (~7cm).

Het gasverbruik is als volgt: (October tot October)
20-21 1282 m3
21-22 1090 m3
22-23 814 m3
23-24 683 m3
Afgiftesysteem:
Benedenverdieping: Vloerverwarming ( ~45m2). 5 Groepen, slangdiameter 20mm (buiten - wsl 18mm binnen). Geen idee hoever de slangen uit elkaar liggen. Alle groepen staan altijd open.
Eerste verdieping: 3 slaapkamers en een badkamer, met elk een radiator. Geschat afgifte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_8wxvE0WDdSAy40XjbPftqnn88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SJtSrF4WCMgL6xsIKiD0L8im.png?f=fotoalbum_large

Bij lage temperatuur gaat dit denk ik naar zo'n 2kW?

Zolderverdieping: Momenteel geen afgiftesysteem. Overweeg om hier vloerverwarming te leggen die dan ook meteen de tussenverdieping mogelijk een beetje verwarmd, mocht dit nodig zijn.
SWW:
Douchen is ong. 30 min per dag, 10L/min (40 graden). Er is ook nog een groot ligbad, wat ~1 a 2 x per week gebruikt wordt.
Warmtepompvoorkeur:
Ik ga uit van een L/W warmtepomp:
Belangrijk:
betrouwbaarheid - Zuinig - mileuvriendelijk - stil - verkrijgbaarheid - goedkoop - integratie - design
Installatie
Installatie wil ik graag uitbesteden, behalve het meterkastwerk, dat kan ik zelf wel. 3 fase aansluiting is al aanwezig.

Gebaseerd op het gasverbruik denk ik ongeveer 6kW nodig te hebben.

Plaatsing warmtepomp: Op het dak van de bijkeuken (voorkeur, zie foto), of in de tuin.

Plaatsing SWW: liefst op zolder (kanaalplaten). Hoogte van 1.60 lijkt haalbaar afhankelijk van de diameter, Maar misschien bestaat er iets wat goed in de Nederlandse zolders past en wat efficiënter ruimte gebruikt?
Fotos huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT1KB_rjWZEb0tEOY59AWUyvUYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ4QcT4bMAvmrqUGJrTDaown.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwtuCt2vhQ9g3__yEWcwtpDl_u4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlvJB4rXqQCORJCcttyZ0RGg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dIRXEbQVvAxj3az0vgr5jUzyxU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8looWnXEhaaz9WrrXDGAT6pe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/041gyCZ7MvffzCCHNFYqSV3hS9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e72DTLhpf240jWC9hmnXa9EW.jpg?f=fotoalbum_tile
Hulpvraag
- Het plan is om nu de warmtepomp te plaatsen (CV is versleten), en dan later verder te gaan met isoleren (kozijnen / dak isolatie verbeteren), en/of de radiatoren te vervangen door lage temperatuur als dat nodig blijkt te zijn. Is dat een goed idee, of toch beter andersom?
- Adviezen voor type / merk warmtepomp?
- Advies voor installateur / waar offertes op te vragen, evt. in de buurt van de Bommelerwaard.
- Voor de bovenverdieping gebruiken we nu een TADO systeem, zodat we per kamer de temperatuur kunnen regelen. Dit heeft flink wat gas bespaard. Kunnen we dat laten zitten met een warmtepomp of moet dat anders?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:27
De radiatoren doen waarschijnlijk weinig op 25-35 graden. 2kW is erg optimistisch. Vervang voor T22 of T33 voor meer afgifte, evt met boosters. Ik zou eerst een winter kijken hoe het gaat, daarna evt vervangen.

Voor verwarming heb je ca 5kW vermogen nodig. Bijvoorbeeld een Daikin EDLA08E3V (monobloc) met 300L boilervat. Verder vloer verwarming verdeler vervangen voor een gesloten verdeler (zonder pomp).

Houd er rekening mee dat een warmtepomp op een dak met houten onderconstructie kan gaan resoneren. Dit kan erg lastig te dempen zijn, zie hiervoor het aparte topic.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik lees integratie en plat dak. De Weheat Blackbird P60 is hiervoor het meest geschikt en absolute koploper op het gebied van integratie.

Weheat warmtepompen

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 30-05-2025 12:20 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Arjo Ik kan me onder jouw "integratie" niets concreets voorstellen.
Kan je dit misschien nog iets uitvoeriger beschrijven?

P.S.: Er zijn diverse radiatorcalculatoren te vinden, o.a. van Radson, Henrad, etc..
Hiermee kan je de warmteafgifte voor ieder gewenst temperatuurregime berekenen.
Met welke temperaturen verwarm je nu? En wat denk je wordt het met een wp?

[ Voor 49% gewijzigd door dunklefaser op 30-05-2025 12:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
luckremers schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:24:
De radiatoren doen waarschijnlijk weinig op 25-35 graden. 2kW is erg optimistisch. Vervang voor T22 of T33 voor meer afgifte, evt met boosters. Ik zou eerst een winter kijken hoe het gaat, daarna evt vervangen.
Dat is inderdaad het plan, eerst even aankijken, vervangen kan altijd nog
dunklefaser schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:30:
@Arjo Ik kan me onder jouw "integratie" niets concreets voorstellen.
Kan je dit misschien nog iets uitvoeriger beschrijven?

P.S.: Er zijn diverse radiatorcalculatoren te vinden, o.a. van Radson, Henrad, etc..
Sorry, niet helemaal duidelijk - Dat was het rijtje van de template-post in volgorde van belangrijkheid gezet, kortom, integratie staat niet heel hoog op het lijstje. Wat ik graag wil kunnen doen is de runs timen met een variabel energiecontract. Daarnaast hebben we nu een systeem van Tado met slimme radiatorknoppen om per kamer op de eerste verdieping de temperatuur te regelen, dus eventueel hiermee integreren. Of we halen dat weer weg en gaan straks alles verwarmen als het lastig is om die zones te behouden. Verder heb ik thuis wel homeassistant draaien voor de lampen / zonwering / tado / etc. maar geen concrete plannen voor nu verder.
CV staat nu op 65 graden. Maar eerlijk gezegd heb ik er nooit naar gekeken, dit is waar de monteur hem op heeft gezet... De getallen hierboven komen van de calculator van Radson, zal eens kijken of ik een andere kan vinden...
Carboy54 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:19:
Ik lees integratie en plat dak. De Weheat Blackbird P60 is hiervoor het meest geschikt en absolute koploper op het gebied van integratie.

Weheat warmtepompen
Zal hier eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00
luckremers schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:24:

Voor verwarming heb je ca 5kW vermogen nodig. Bijvoorbeeld een Daikin EDLA08E3V (monobloc) met 300L boilervat. Verder vloer verwarming verdeler vervangen voor een gesloten verdeler (zonder pomp).

Houd er rekening mee dat een warmtepomp op een dak met houten onderconstructie kan gaan resoneren. Dit kan erg lastig te dempen zijn, zie hiervoor het aparte topic.
^^dit. Verwacht dat je (op termijn) op de 1e wel wat aan je afgifte moet sleutelen. Als er klik-PVC/laminaat ligt zou ik echt overwegen dit er even uit te trekken en ook daar VVW te leggen.

Bij de "kleine serie" Daikin MT monoblocks (EDLA-) en LT split (ERGA-) modellen geldt dat de 4,6 en 8 daadwerkelijk 5,6 en 7kW leveren bij -10 (wat ie bij hogere temperaturen doet is niet relevant). Ze hebben daarbij allemaal vrijwel hetzelfde minimale vermogen. Afgaande op je gasvebruik heb je in het slechtste jaar genoeg aan 6, gemiddeld aan 5. Ergo, na je verbeterplan kom je al uit met het kleinste model (de 04). Als je dus je isolatieverbeteringen nog wat wilt uitsmeren over de tijd kan je prima kiezen voor een 6 of zelfs de genoemde 8 om de nodoge marge in vermogen te houden, zonder dat het later nadelen heeft.

De genoemde Weheat Blackbird P60 zou trouwens ook prima passen. Ik zou ook zeker vaillaint (stilst) en/of mitsubishi (zuinigst) overwegen als je gaat rondshoppen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
De installatie is inmiddels geplaatst! Het is een Midea 6kW split unit geworden, met een 300L liggend vat. We gaan er in de winter wel achterkomen hoe goed het verwarmen werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1HYJXF0wE9Jw_jSlypMV4Ksos0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKupfpwjDgneVAfmIkfIVowM.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu had ik nog een vraagje over het sanitair warm water. Wat is een beetje een normale hoeveelheid warmteverlies? Gisteren na een legionellarun was het water 65 graden, vanmorgen is daar nog 55 van over.

De buizen die uit het warmwatervat komen zijn best wel warm, zou dit eenpijpscirculatie kunnen zijn, waarbij ik het beste dus die buizen kan na-isoleren?

In dit plaatje even aangegeven welke buizen tot waar warm zijn:

Het zijn dus vooral de horizontale stukken van de warmwateruitgang, en de warmtewisselaar in en uitgang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymjVtpsbicZMS9NCf5DVrpE1lIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7tPj7RgrQEiqGhrRN1bEzRz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
De koud water ingang doet ook mee.
Op alle 4 een thermosiphon

Wat is de specificatie van de boiler? Qua warmteverlies

En als laatste een mooie jas om alles heen met Rc zo hoog mogelijk

Ook dat koperen ding midden bovenop goed inpakken

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 30-08-2025 12:45 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Nusa Advies: Eigen topic openen en natuurlijk het faq topic over warmtepompen lezen!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
Andrehj schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:33:
@Arjo Dit is zeker eenpijpscirculatie. Bel je installateur maar, die moet bij al die leidingen een thermosifon aanbrengen. En omdat het koperen leidingen betreft (die qua warmtegeleiding optimaal zijn om zoveel mogelijk warmte uit het vat te trekken.....) moeten die ook behoorlijk lang zijn. Beter het leidingwerk direct aan het vat vervangen door kunststof of RVS.
En je installateur heeft een opfriscursus nodig, want dit hoort zo echt niet.
Dankje - heb hem ook gevaagd of dit eenpijpscirculatie kan zijn en wat een 'normaal' verlies zou zijn in 24u na een legionella run, maar dat wist ie zo eigenlijk niet. Dus ik wil er eerst even induiken hoe groot het verlies nu precies is, en wat het zou moeten zijn / wat ongeveer normaal is.

Zo'n thermosifon, is dat een bijzonder ding? of is dat gewoon een buis verticaal naar beneden zo snel mogelijk, en vanaf daar weer verder naar waar ie zat? Is voor de onderste ~10x de diameter is zeker voor de onderste twee aansluitingen wel lastig, of zouden ze ook schuin naar beneden mogen?

Alleen isolatie is dus niet genoeg als oplossing? (dan houd je de circulatie neem ik aan, maar je vertraagd de warmteafgifte?
BarryH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:49:
@Arjo en zie ik nu een 2e circulatiepomp en een open verdeler om de scop te verneuken?
Zet er maar een kWh meter voor, want dit wordt een groot feest

Ik denk dat dit een showcase gaat worden over hoe het niet moet en hoe lastig een installateur daarvan te overtuigen is

Ook een puntje: bij (te) krap leidingwerk is het handig om een WP te kiezen waar je de flow kan limiteren (ook bij defrost).
Gegeven de rest van het systeem (vloerverwarming beneden, radiatoren boven) was het advies een open verdeler (alle 4 offertes waren met of een open verdeler of een buffervat), wat is daar precies het nadeel / probleem mee? het verbruik van die pomp? die pomp wordt trouwens ook vraaggestuurd aangestuurd door de warmtepomp zelf, en in de installatieschema's van Midea staat het ook zo getekend (met open verdeler en extra pomp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ5BYPY0EiKa1hEqdn6RjVitxts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8roWi70mRmjpGQCLIgYGCUg.jpg?f=fotoalbum_large

Die kWh meter is een goed idee, die ga ik er tussen schroeven en eens vergelijken met wat dat ding zelf rapporteert aan stroomverbruik.
BarryH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:43:
De koud water ingang doet ook mee.
Op alle 4 een thermosiphon

Wat is de specificatie van de boiler? Qua warmteverlies

En als laatste een mooie jas om alles heen met Rc zo hoog mogelijk

Ook dat koperen ding midden bovenop goed inpakken
De boiler is een Nexus 300H XL-LE1.
2.6m2 heat exchanger
40W verlies volgens het energielabel

@BarryH Even snel gerekend met 300L water van 65 graden naar 54 graden in 24uur (dat was gisteren na de legionellerun), dat zou op 160W uitkomen

[ Voor 9% gewijzigd door Arjo op 30-08-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Arjo Ik heb de indruk dat jouw pijpfitter (nog) niet echt thuis is in de warmtepompen wereld
een ook de aansluiting van boilervaten voor warmtepompen nog niet vaak gedaan heeft.
Voor de rest vaart hij blijkbaar (net zoals veel andere installateurs) blind op de standaard schema's.
Het getoonde schema's is prima geschikt om de installateur te ontzorgen - o.a. van servicecalls,
werkt altijd - maar meestal niet optimaal. Maar zoals altijd - de energierekening is voor de klant.

Pagina: 1