• loopezz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 11:56
Afgelopen week onderstaande offerte ontvangen voor het plaatsen van een WeHeat warmtepomp.
  • Warmtepomp: Sparrow P60
  • Binnendeel: WEC
  • Boiler: WBL-300
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nth15a_k4cV2XEnZ5wU1XDbcKys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CD2yTex85t6mUOZ1I1VBwnrd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe3WvF7znsHiAfhxbffZsR3bKRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0O5ufvt2RZ8WNvyF0WAgIkIs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT612iBu0tTl4cW42fABlRNbgyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zl783GuyCKV9Wwvg2HCRcquL.png?f=fotoalbum_large
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mij lijkt het een nette offerte. Wat zijn jullie op- of aanmerkingen? Enige waar ik twijfels over heb, is dat WeHeat (vooralsnog) alleen via cloud ingesteld kan worden. Deze afhankelijkheid is veelvuldig besproken in dit topic laatste dagen zag ik.

Deze post staat min of meer ook ik mijn eigen topic

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Louis schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:32:
Hier van de week al 2x wakker geworden en het systeem volledig drukloos.
Vanmorgen weer gevuld en we hebben de boosdoener. Het vorstventiel bij de pomp spuit het water uit.
Net weheat service gebeld. Morgen vroeg belt de planning mij.
Dit is al het 2de vorstventiel dat stuk gaat in 14 maanden. Niet fijn.
Balen man! Kun je niet je installateur bellen? Het lijkt mij dat die sneller actie kan ondernemen en het ventiel kan vervangen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Balen man! Kun je niet je installateur bellen? Het lijkt mij dat die sneller actie kan ondernemen en het ventiel kan vervangen.
Mijn installateur had een hele partij in bestelling staan. Als overbrugging zit er nu een 'stop' in het ventiel. Meerdere keren per dag bijvullen was geen doen meer.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
loopezz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:24:
Afgelopen week onderstaande offerte ontvangen voor het plaatsen van een WeHeat warmtepomp.
  • Warmtepomp: Sparrow P60
  • Binnendeel: WEC
  • Boiler: WBL-300
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***

Mij lijkt het een nette offerte. Wat zijn jullie op- of aanmerkingen? Enige waar ik twijfels over heb, is dat WeHeat (vooralsnog) alleen via cloud ingesteld kan worden. Deze afhankelijkheid is veelvuldig besproken in dit topic laatste dagen zag ik.

Deze post staat min of meer ook ik mijn eigen topic
Ik vind het niet gek. Stuk goedkoper dan dat ik vorig jaar betaalde. Spreek nog even met ze door hoe ze de afwerking doen. Isoleren ze de buizen buiten en binnen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:19:
[...]

[Afbeelding]

Hier zit ie bij de BlackBird (onderste)
Thanks, geen andere die verborgen zitten?

• STIMPPYYY
Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Was een oude post die ik had gequote omdat ik nu met hetzelfde issue zit :)

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-05 18:39
MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Het lijkt af en toe alsof mensen zich niet meer kunnen verplaatsen in een ander(e context).
Probeer dan eens drie maanden de app niet te gebruiken vanaf vandaag (emuleert een beetje de afgelopen weken), en hou dan bij hoe vaak je toch instellingen aanpast.
Bravo als dat aantal keer 0 is na drie maanden, ik zal er niet meer over klagen :-)
Ik gebruik de Weheat app maar 2 keer per jaar. Winter seizoen op stooklijn en zomer seizoen op OT. De WP doet verder z'n ding. SWW van Weheat heb ik niet. voor monitoring gebruik ik HA, waarmee ik d.m.v. collaboration alle (energie) apparaten kan zien.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:16
STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Onderste is dus de vorst beveiliging, daarboven zit een ontluchter en overdruk ventiel. Dat is alles bij de buitenunit.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:45
RNacoustics schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Ik gebruik de Weheat app maar 2 keer per jaar. Winter seizoen op stooklijn en zomer seizoen op OT. De WP doet verder z'n ding. SWW van Weheat heb ik niet. voor monitoring gebruik ik HA, waarmee ik d.m.v. collaboration alle (energie) apparaten kan zien.
Het hele punt zit juist bij de SWW, die verwarming kun je op allerlei mogelijkheden ondervangen.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:30
RNacoustics schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:01:
[...]

LOL, dat lijkt me sterk :)

Dat zal nu het gemiddelde zijn, maar ik verwacht dat je niet na het aanzetten de stooklijn hebt gezet en daarna nooit meer veranderd hebt?

Het gaat juist erom om niet je eigen ervaring nu op de problemen van iemand anders af te beelden en te zeggen, nou, dat heb ik niet hoor. Waarbij sommige tweakers nog verder gaan en zeggen dat het gezeur is......

Het idee is empathie, in de zin van, ja dat herken ik, zou voor mij ook lastig zijn als ik net de stooklijn aan het finetunen ben, eindelijk een keertje de temperatuur buiten die ik nodig heb, kan ik de stooklijn niet zetten omdat de warmtepomp niet bereikbaar is....
Dan kan je daarna altijd nog zeggen dat in jouw situatie nu je er geen last van hebt. Maar ja, of dat nu relevant is voor degene met het probleem....

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:26
STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Nee en ik zag al een reactie van iemand met welke van de 2 vorst en wel die andere overdruk is.

Schijnt dat er ooit een batch slechte vorstventielen is gebruikt. Fout van de supplier van weheat.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:04

AirX

Tweak Guru

Stoker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
Weet niet of dit al gepost is, maar kreeg een aantal foto’s door van 1 van onze installaties.

Voetje is aangepast, werkschakelaar weg, buitenvoeler afgedekt
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie aanpassingen. Nu nog iets om ijsophoping onder de Blackbird te voorkomen.

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-05 16:53
STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Was een oude post die ik had gequote omdat ik nu met hetzelfde issue zit :)
Ik heb misschien wel een vergelijkbaar issue. Ik trof een paar weken terug het systeem volledig drukloos aan. In de tussentijd 3 weken op vakantie geweest en bij thuiskomst weer drukloos. Er zijn vorige week monteurs langs geweest en die hebben alles gecheckt op lekken, maar niks gevonden. Nu staat het hier sinds vrijdag weer op druk, is heel licht teruggezakt, maar lijkt niet naar drukloos te gaan. Hoe werkt die issue? Loopt de druk langzaam terug of gaat hij in 1 klap drukloos op een willekeurig moment? Hoe verloopt dit bij jou?

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
Amiromaan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:04:
[...]

Ik heb misschien wel een vergelijkbaar issue. Ik trof een paar weken terug het systeem volledig drukloos aan. In de tussentijd 3 weken op vakantie geweest en bij thuiskomst weer drukloos. Er zijn vorige week monteurs langs geweest en die hebben alles gecheckt op lekken, maar niks gevonden. Nu staat het hier sinds vrijdag weer op druk, is heel licht teruggezakt, maar lijkt niet naar drukloos te gaan. Hoe werkt die issue? Loopt de druk langzaam terug of gaat hij in 1 klap drukloos op een willekeurig moment? Hoe verloopt dit bij jou?
Het begon bij mij met af en toe drukloos, tot op het laatst bij het vullen het water uit het ventiel kwam spuiten. Toen was in elk geval duidelijk waar het zat. Het is een klein jaartje goed gegaan zonder noemenswaardig drukverlies, daarna begonnen de problemen. Het lijkt er op dat de koude periode eerder dit jaar een correlatie vertoond, maar of dit ook causuaal is durf ik niet te zeggen.

• STIMPPYYY
[...]

Identiek. Plots geen druk meer. Gister netjes sww gedaan en daarna drukloos. Daarvoor sinds eerste keer drukloos structureel verwarmt. Op dir dag naar OT en paar uur later sww en geen druk meer. Overigens daalt de druk wel langzaam.

Ik zie bij het vorstventiel of de koppelingen bij de warmtepomp geen water of sporen van lekkage. Dat is dus gek want achter dat epdm waarmee het afgeschermd is zou ik dan verwachten dat het nat is. Tot nu toe kan ik niks ontdekken. Misschien eens de kruipruimte in.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-05-2026 15:53 ]

• STIMPPYYY
feico.de.boer schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Het begon bij mij met af en toe drukloos, tot op het laatst bij het vullen het water uit het ventiel kwam spuiten. Toen was in elk geval duidelijk waar het zat. Het is een klein jaartje goed gegaan zonder noemenswaardig drukverlies, daarna begonnen de problemen. Het lijkt er op dat de koude periode eerder dit jaar een correlatie vertoond, maar of dit ook causuaal is durf ik niet te zeggen.
Maar dan moet je daar toch rondom het ventiel water voelen en zien?. Ik denk dat er max 6 uur tussen heeft gezeten sinds drukloos en kijken bij koppeling.

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Maar dan moet je daar toch rondom het ventiel water voelen en zien?. Ik denk dat er max 6 uur tussen heeft gezeten sinds drukloos en kijken bij koppeling.
Dit is hoe het er bij mij uitzag. Paar keer gevuld tot 2 bar, en na enige tijd (uren) weer leeg naar 0 bar. Er lag water op het dak. Na open maken van het omhulsel (2 plastic schroeven) was te zien dat er nog water uit het ventiel lekte. De ventielen boven en onder zijn in principe hetzelfde. Als er een stuk is, kan het slim zijn om ook de ander te (laten) vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwb2wAiww4kn1YxeWXZH7B9iWzs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Le84wdkEZdJmVXFOlWH5yZ8G.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSGb2pvQDWolN63BLAfUUYwqhEo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7uJonX2AB9CORQNr1UhIVov8.jpg?f=user_large

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:20
[...]

Vorstklep die afwijkt? In de nacht als het afkoelt lek en overdag als het warmer is weer dicht? Bij een klant van me was de vorstbeveiliging ook al lek twee weken geleden. Maar die kon na vullen nog zeker 1.5 dag door.

Hier thuis vorige week ook de vorstbeveiliging lek. Had er gelukkig nog 1 in de bus. Draai hier thuis op stooklijn. In de portal stonden wel storingen over de veiligheids temperatuur (40gr) die overschreden was, maar er is geen actie geweest om de sparrow te doen stoppen. Buffervat temp is opgelopen tot 70 graden. Ook de aanvoer naar de vloerverwarming van de begane grond is dat kort geweest..

Heb nu in home assistant via esp een druk en temperatuur bewaking gemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefan1989 op 21-05-2026 21:19 ]

• STIMPPYYY
Stefan1989 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Vorstklep die afwijkt? In de nacht als het afkoelt lek en overdag als het warmer is weer dicht? Bij een klant van me was de vorstbeveiliging ook al lek twee weken geleden. Maar die kon na vullen nog zeker 1.5 dag door.

Hier thuis vorige week ook de vorstbeveiliging lek. Had er gelukkig nog 1 in de bus. Draai hier thuis op stooklijn. In de portal stonden wel storingen over dat de veiligheids (40gr) temperatuur overschreden was, maar er is geen actie geweest om de sparrow te doen stoppen. Buffervat temp is opgelopen tot 70 graden. Ook de aanvoer naar de vloerverwarming van de begane grond is dat kort geweest..

Heb nu in home assistant via esp een druk en temperatuur bewaking gemaakt.
Kan je misschien uitleggen hoe je deze vervangt en welke er op de blackbird moet? Chatgpt geeft ‘iets’ maar wil daar niet op vetrouwen

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:12
phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:55:
[...]

Ja, daar komt het wel op neer: niet gewoon aanschieten als de temp van het water onder X komt, maar bijvoorbeeld 's middags opwarmen als het goedkoop is, of 's nachts omdat hij doorheeft dat we meestal 's ochtends douchen, of een lagere max van rond de 45 om een langere dure periode te overbruggen.
Dank voor je antwoord. Mooi dat het rekening houdt met consumptie.

Dan wordt het wel belangrijk of WI ook meeneemt dat je batterijen en panelen hebt. Is dat niet het geval dan heb ik er niet veel aan.

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:20
STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Kan je misschien uitleggen hoe je deze vervangt en welke er op de blackbird moet? Chatgpt geeft ‘iets’ maar wil daar niet op vetrouwen
Je installateur kan de vorstklepjes bestellen per twee bij Weheat zelf. Het klephuis laat je gewoon zitten. De bedoeling is dat je ze vervangt als paar. Als een klep gelekt heeft kun je het herkennen aan het puntje dat dan ingetrokken is, (in vergelijking met een goeie vorstklep). Degene die niet gelekt heeft kun je gewoon bewaren.

Als je installatie drukloos is kun je ze gewoon losdraaien en vervangen. Nieuwe wel even verpakken met locktite.
Pagina: 1 ... 203 204 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.