10kW bij -10degC. Dus een P100 boven de 6kW P60 en 8kW P80.Carboy54 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:45:
[...]
BlackBird 10 kW ?? De P80=11 kW bij 7/35 en de P60= 9 kW bij 7/35
Een 10 kW lijkt mij onwaarschijnlijk. Wellicht een Sparrow P80 ??
App onlySatefan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:15:
[...]
Zie je dit alleen in de app, of ook in het portal?
En weet je of er nog een oplossing komt voor iedereen die al een Blackbird (of ander model) met aanvriezende pootjes heeft? Want is wel een echte ontwerpfout waar ik geen 20 jaar mee verder wil.mog__wai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:32:
Vanmiddag bij @Weheat geweest voor een rondleiding. Erg leuk dat ze dat organiseren en zeker een aanrader om zelf hun spullen te ervaren en een idee te krijgen van hun filosofie en faciliteiten. Veel mensen in de groep hadden vragen, dus het werd al snel een vraag / antwoord sessie waardoor we meer dan een uur uitliepen en de rondleiding werd ingekort. Onze host nam rustig de tijd en leek geen haast te hebben.
Toch weer een aantal dingen opgepikt:
- Ze werken blijkbaar aan een 10kW blackbird variant, maar die is niet snel te verwachten
- Er komt binnenkort een koppeling met de P1 poort van de slimme meter (om zonnestroom overschot te verbruiken.
- Ze zijn niet enthousiast om samen te werken met energie management systemen. Omdat de WP een comfort systeem is zijn ze van mening dat de WP altijd "voorrang" moet krijgen en de rest zich moet aanpassen.
- Ik vroeg naar het aanvriezen van de pootjes. Daar waren ze mee bekend en hebben ze een designwijziging voor doorgevoerd, alhoewel het me niet helemaal duidelijk werd wat precies.
- Ze gaan uit van een economische levensduur van 20 jaar en 5 jaar garantie. Daarna ben je afhankelijk van "wettelijke garantie" / non-conformiteit. Defecten aan het gas circuit worden niet in het veld opgelost en beteken een swap van de complete WP. De kans daarop achten ze heel klein en als het toch gebeurt willen ze de WP terug voor onderzoek naar de oorzaak.
- We hadden een discussie over het kiezen van boiler capaciteit. Kies je de kleinste die nog net voldoet (en daarmee minder energie / tijd nodig hebt voor een legionella run) of een iets grotere die je op een lagere temperatuur kan zetten. Volgens weheat had iets groter + lagere temperatuur de voorkeur, maar een WP installateur die ik eerder sprak beweerde juist het tegenovergestelde.
En nog 1 minpuntje: ze geven hun installateurs niet het goede voorbeeld. De boiler in de demo ruimte heeft geen thermosifon (buis loop recht opzij en dan omhoog) en daardoor een goed voelbaar warmtelek:
[Afbeelding]
Jaren_30_huis_gasloos
Weet ik niet. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat ze hebben aangepast.JessicavdH schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:41:
[...]
En weet je of er nog een oplossing komt voor iedereen die al een Blackbird (of ander model) met aanvriezende pootjes heeft? Want is wel een echte ontwerpfout waar ik geen 20 jaar mee verder wil.
Ik kan wel even een ring voor je printen.JessicavdH schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:41:
[...]
En weet je of er nog een oplossing komt voor iedereen die al een Blackbird (of ander model) met aanvriezende pootjes heeft? Want is wel een echte ontwerpfout waar ik geen 20 jaar mee verder wil.
:strip_exif()/f/image/rycFMC71WkTHxuoKq7coPiLi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb eigenlijk ook wel interesseSatefan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:51:
[...]
Ik kan wel even een ring voor je printen.
Ik doe wel iets soortgelijks met mijn electrische (Itho-daalderop duo) boiler. Ipv nachtstroom gebruik ik de aansluiting met een slimme stekker. Zodra Homey ziet dat er +1kWh terugeleverd wordt gaat de boiler aan.frank2908 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:03:
[...]
Ik heb in Homey hiervoor een advanced flow aangemaakt. Ik heb in de wintermaanden nog wel degelijk overschot die ik wil inzetten voor de Flint warmtepomp. Ik ga kijken of deze setup werkt.
Daar kan ik tot 6 kW op een dag in stoppen...
Daarmee is mijn gasverbruik nu 0. Binnenkort of na deze winter ga ik gas af laten sluiten...
Als je dan toch aan het printen bent...Satefan schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:24:
[...]
Komt voor mekaar. We coördineren wel even via een privebericht.

Geen idee of ik het 'probleem' heb maar better safe than sorry...
Wat kost de ring ?
Dat zou fijn zijn! Werkt die goed, blijkbaar? Tegelijkertijd vind ik principieel dat Weheat dit moet oplossen, maar als tussenoplossing is zo'n ring wel een goed ideeSatefan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:51:
[...]
[Afbeelding]
Jaren_30_huis_gasloos
[quote]Satefan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:51:
[...]
[Afbeelding]
[/quote
Ik wil er ook wel 1. Volgens mij heb ik geen last ervan maar voor het geval dat...
[...]
[Afbeelding]
[/quote
Ik wil er ook wel 1. Volgens mij heb ik geen last ervan maar voor het geval dat...
[ Voor 8% gewijzigd door Kevin1990 op 14-09-2025 12:18 ]
Als het goed is, sta ik ook in de wachtrij voor een ring. Zo niet, bij deze graag.
Is het niet beter om een vorstlint om die poten te draaien met een echte thermostaat die inschakelt <2C ?Satefan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:51:
[...]
[Afbeelding]
Iemand ervaring met Coolblue en Subsisieaanvraag?
Inmiddels heb ik het opleveringsdocument en de factuur ontvangen voor mijn Sparrow P60.
In het offertetraject werd ondersteuning voor de subsidieaanvraag toegezegd. Ik zou ‘ontzorgd’ worden.
Ik lees daar nu niks meer over in het opleverdocument. Heeft iemand ervaring met Coolblue en de subsisieaanvraag ?
Alvast dank
Inmiddels heb ik het opleveringsdocument en de factuur ontvangen voor mijn Sparrow P60.
In het offertetraject werd ondersteuning voor de subsidieaanvraag toegezegd. Ik zou ‘ontzorgd’ worden.
Ik lees daar nu niks meer over in het opleverdocument. Heeft iemand ervaring met Coolblue en de subsisieaanvraag ?
Alvast dank
Ja, dat word gedaan door "de centrale". Duurde bij ons wel vrij lang allemaal. Ik dacht toen begrepen te hebben dat er een paar keer per maand subsidieaanvragen van CB worden opgestuurd naar de centrale.RayDelft schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:28:
Alvast dank
Wij hadden 10 december betaald en 11 maart werd de subsidie uitbetaald. Omdat het bij veel anderen een stuk sneller ging, vond ik het zelf lang duren.
[ Voor 9% gewijzigd door reiniero op 14-09-2025 17:05 ]
Op 20 december heb ik mijn Flint betaald aan Coolblue. 7 januari heb ik alle gegevens aan de centrale doorgegeven, je krijgt een mail hierover en op 7 februari had ik de subsidie op mijn rekening staan. Dat is best snel volgens mij...RayDelft schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:28:
Alvast dank
[ Voor 6% gewijzigd door Ronnie27 op 14-09-2025 16:40 ]
Zit hier met hetzelfde. Op een oude (?) support pagina voor installateurs van WeHeat schreef voor dat je per KW 20liter systeeminhoud nodig hebt. Bij de Sparrow zou dat dus 120liter zijn. De pagina waar dat op staat doet het echter sinds kort niet meer. Zou het advies veranderd zijn?Pr088 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:16:
[...]
[Afbeelding]
Ook in de huidige installatiehandleiding geeft WeHeat minimaal 60l inhoud aan om zonder buffervat te werken.
/f/image/vR2PY40IK4OkSjq34XmHGX3R.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf zo'n 600 meter aan vloerverwarming liggen met buizen van een binnendiameter van 12mm. Ik kom dan uit op een kleine 70 liter. Dat is nog exclusief de leiding naar de badkamer (ook vloerverwarming, maar kleine oppervlakte). Aan die 60 liter kom ik dus makkelijk, maar niet aan die 120 liter. De vloerverwarming ligt bovenop 8m3 beton met daaronder 20cm EPS.
Mijn installateur zei verleden week dat ze altijd een buffervat meeleveren

Je krijgt een bericht maar daar heb ik niet op gewacht. Gewoon lekker zelf de subsidie aanvragen, is echt binnen een paar minuten geregeld.RayDelft schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:28:
Alvast dank
Wou net zeggen, is alleen inloggen met DigiD.arjenhiemstra schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:32:
[...]
Je krijgt een bericht maar daar heb ik niet op gewacht. Gewoon lekker zelf de subsidie aanvragen, is echt binnen een paar minuten geregeld.
3 documenten uploaden en 3 min later ben je klaar.
Kan je het model ter beschikking stellen? Dan print ik er zelf eentje.Satefan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:51:
[...]
[Afbeelding]
Installatiehandleiding geeft nu voor een Blackbird P80 (en ook Sparrow dacht ik) minimaal 60l. Ik zit ook rond de 60-70l. Installateurs raden allemaal 50l buffer aan.snaggyheadshot schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:32:
[...]
Zit hier met hetzelfde. Op een oude (?) support pagina voor installateurs van WeHeat schreef voor dat je per KW 20liter systeeminhoud nodig hebt. Bij de Sparrow zou dat dus 120liter zijn. De pagina waar dat op staat doet het echter sinds kort niet meer. Zou het advies veranderd zijn?
[Afbeelding]
Ik heb zelf zo'n 600 meter aan vloerverwarming liggen met buizen van een binnendiameter van 12mm. Ik kom dan uit op een kleine 70 liter. Dat is nog exclusief de leiding naar de badkamer (ook vloerverwarming, maar kleine oppervlakte). Aan die 60 liter kom ik dus makkelijk, maar niet aan die 120 liter. De vloerverwarming ligt bovenop 8m3 beton met daaronder 20cm EPS.
Mijn installateur zei verleden week dat ze altijd een buffervat meeleverenLijkt mij dat dat niet nodig is?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Sterk afhankelijk of je vvw of radiatoren hebt. Voor een P80 zou ik persoonlijk minimaal 90 liter aanhouden. Dit ivm actieve defrosts.Pr088 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:23:
[...]
Installatiehandleiding geeft nu voor een Blackbird P80 (en ook Sparrow dacht ik) minimaal 60l. Ik zit ook rond de 60-70l. Installateurs raden allemaal 50l buffer aan.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb een BB P80 en hele grote gietijzeren radiatoren. Weet niet hoeveel liter in afgifte systeem zit, Pas ook naregeling toe en in sommige slaapkamers staan ze dicht. Heb wel een 50L buffervat in serie. Baat het niet, dan schaadt het niet. WP loopt hier als een zonnetje.Pr088 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:23:
[...]
Installatiehandleiding geeft nu voor een Blackbird P80 (en ook Sparrow dacht ik) minimaal 60l. Ik zit ook rond de 60-70l. Installateurs raden allemaal 50l buffer aan.
Waarin merk je nou dat een buffervat eigenlijk nodig is? Hoe kun je dat empirisch constateren?Carboy54 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:41:
[...]
Sterk afhankelijk of je vvw of radiatoren hebt. Voor een P80 zou ik persoonlijk minimaal 90 liter aanhouden. Dit ivm actieve defrosts.
Te sterke afkoeling watertemperatuur en/of onvolledige defrosts.jelleeelco schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:16:
[...]
Waarin merk je nou dat een buffervat eigenlijk nodig is? Hoe kun je dat empirisch constateren?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ah ok. En als je zegt sterke afkoeling van het water, aan wat voor soort daling moet ik dan denken?Carboy54 schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:37:
[...]
Te sterke afkoeling watertemperatuur en/of onvolledige defrosts.
Even aangenomen dat het over serie gaat.jelleeelco schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:16:
[...]
Waarin merk je nou dat een buffervat eigenlijk nodig is? Hoe kun je dat empirisch constateren?
Ik denk dat dat in moeilijk te grijpen cijfers zit, x % langere tijd bezig met defrost, x % meer start stops, x% lagere pompsnelheid van je primaire pomp (even aangenomen dat door bidirectionele ipwm communicatie dat de pompsnelheid wordt aangepast naar veneden als hij door weerstand niet de standaard 2m3/h haalt).
Erg lastig omdat er geen data is van mét vs zónder.
In een extreem geval zou je condens zien op je leidingen bij een defrost die teveel warmte onttrekt.
Ik heb bijna 1 jaar een Sparrow en maak gebruik van een Tado v3+. Op dit moment staat de Weheat op de OpenTherm instelling. Gewenste temperatuur staat momenteel op 5 graden.
Eens per paar weken heb ik de volgende storing. Dan gaat springt de warmtepomp aan, omdat dan zowel de kamertemperatuur als de gewenste temperatuur op -1 graad staat:
:strip_exif()/f/image/G9bjqI1EwBBiOLjwoDcOsb44.png?f=user_large)
De stekker uit de draadloze ontvanger van Tado halen lost het probleem op.
Heel irritant. Want nu kom ik er iedere keer relatief snel achter. Maar je kunt ook 14 dagen op vakantie zijn in juli. Gaat de warmtepomp dan 14 dagen staan blazen?
Nu had ik altijd het idee dat het probleem bij Tado lag. Maar als ik naar de volgende data kijk, dan kon het probleem ook wel eens bij Weheat liggen? De warmtepomp is al aan, pas een tijdje later is de gewenste temperatuur -1.
/f/image/tLpfa0qBJ4UXoCzxnMP3aPfo.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q8zlNZ0LmbGtNU9ONRSuTGhh.png?f=user_large)
Is er iemand met dezelfde ervaringen en misschien een oplossing?
Eens per paar weken heb ik de volgende storing. Dan gaat springt de warmtepomp aan, omdat dan zowel de kamertemperatuur als de gewenste temperatuur op -1 graad staat:
:strip_exif()/f/image/G9bjqI1EwBBiOLjwoDcOsb44.png?f=user_large)
Heel irritant. Want nu kom ik er iedere keer relatief snel achter. Maar je kunt ook 14 dagen op vakantie zijn in juli. Gaat de warmtepomp dan 14 dagen staan blazen?
Nu had ik altijd het idee dat het probleem bij Tado lag. Maar als ik naar de volgende data kijk, dan kon het probleem ook wel eens bij Weheat liggen? De warmtepomp is al aan, pas een tijdje later is de gewenste temperatuur -1.
/f/image/tLpfa0qBJ4UXoCzxnMP3aPfo.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q8zlNZ0LmbGtNU9ONRSuTGhh.png?f=user_large)
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Had je al met je installateur hierover gebeld?gratiz schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:16:
Ik heb bijna 1 jaar een Sparrow en maak gebruik van een Tado v3+. Op dit moment staat de Weheat op de OpenTherm instelling. Gewenste temperatuur staat momenteel op 5 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zit namelijk net anders. Fout -1 is geen instelling maar een foutmelding. Hij haalt simpelweg dit datapunt niet met succes op, gewenste en gemeten temperatuur bestaan dan alleen op je tado omgeving maar niet bekend bij weheat.
Dat maakt gek genoeg niet veel uit voor de wetking. De warmtepomp luistert alleen naar het getal 'gevraagde watertemperatuur', zou je kunnen dubbelchecken of die zich wel enigzins logisch gedraagd? Dat is meestal het geval
Ja, de gewenste kamertemperatuur gedraagt zich logisch. Het kan bijvoorbeeld 6 weken goed gaan. En dan ineens een Fout (-1 graad) en de warmtepomp gaat aan. Stekker even uit de draadloze ontvangen en het gaat weer voor X weken goed. Denk dat ik dit in 2025 zo'n 4 a 5 keer heb gehad.drboneym schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:30:
[...]
Had je al met je installateur hierover gebeld?
Het zit namelijk net anders. Fout -1 is geen instelling maar een foutmelding. Hij haalt simpelweg dit datapunt niet met succes op, gewenste en gemeten temperatuur bestaan dan alleen op je tado omgeving maar niet bekend bij weheat.
Dat maakt gek genoeg niet veel uit voor de wetking. De warmtepomp luistert alleen naar het getal 'gevraagde watertemperatuur', zou je kunnen dubbelchecken of die zich wel enigzins logisch gedraagd? Dat is meestal het geval
Balen. Toch voor een bedraade variant gaan?gratiz schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:42:
[...]
Ja, de gewenste kamertemperatuur gedraagt zich logisch. Het kan bijvoorbeeld 6 weken goed gaan. En dan ineens een Fout (-1 graad) en de warmtepomp gaat aan. Stekker even uit de draadloze ontvangen en het gaat weer voor X weken goed. Denk dat ik dit in 2025 zo'n 4 a 5 keer heb gehad.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Dan moet ik eerst wel de oorzaak zien te achter halen. Dus jij denkt dat het probleem tussen de voeler en de ontvanger zit?Pr088 schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:50:
[...]
Balen. Toch voor een bedraade variant gaan?
Want in de data zie ik dat de Warmtepomp al aan is terwijl er gevraagde temperatuur nog op 5 graden staat. Pas later ontstaat de -1 Foutmelding.
Ik heb ook een -1 status gehad met mijn Plugwise Anna thermostaat. Deze had ik in Cool Modus staan en vervolgens de thermostaat op 15 staan. De warmtepomp zelf ging niet aan, maar kreeg wel een melding in de app dat de OT niet werd gevonden. Omdat ik de Anna (+ Smile) net had overgenomen, heb ik alles van Plugwise gereset. Nu is het probleem wel weg. Is de ingestelde temp van 5gr, misschien de boosdoener? Ik heb alles (zoneregeling) op 10gr staan.gratiz schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mRhnKTf6fTNGhKWHobOSCSMR.jpg?f=user_large)
Iemand anders ook een Honeywell Lyric T6 (bedraad) waarbij de kamertemperatuur vaak niet overeenkomt tussen wat er op de thermostaat display te zien is (en in de Honeywell app) en wat er bij de WeHeat app te zien is? Ik heb het niet over afronding maar meer dat er soms wel een graden verschil tussen zit. Nu bv geeft de thermostaat 18 graden aan en in de WeHeat app is het 18,7.
Geen probleem mee, ik zie wel dat WeHeat op 0.1 graad nauwkeurig de informatie krijgt en de T6 zelf rapporteert op 0.5 graad nauwkeurig. Maar dan zou je in jouw geval 19 moeten zien op de thermostaat.precies schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:12:
Iemand anders ook een Honeywell Lyric T6 (bedraad) waarbij de kamertemperatuur vaak niet overeenkomt tussen wat er op de thermostaat display te zien is (en in de Honeywell app) en wat er bij de WeHeat app te zien is? Ik heb het niet over afronding maar meer dat er soms wel een graden verschil tussen zit. Nu bv geeft de thermostaat 18 graden aan en in de WeHeat app is het 18,7.
Ik log beide via Home Assistant, heb een aantal dagen vergeleken maar lijkt elke keer behoorlijk bij elkaar in de buurt te zitten.
Ik heb net een Blackbird P60 deze week geïnstalleerd. Nog steeds prutsen met de thermostaatopstelling. Ik gebruikte aanvankelijk een diyless OpenTherm ESP32 en OT-bord (https://diyless.com/product/opentherm-themostat) flitste met (https://github.com/laxilef/otgateway), om te controleren via Home Assistant. Dit is wat ik eerder gebruikte voor de CV Ketel. Dit werkte aanvankelijk, maar na ~ 30 minuten zou ik ook de (-1) fout krijgen in Weheat Website voor kamertemperatuur en Target Room Temp. Het opnieuw opstarten van de ESP32 zou nog eens 30 minuten werken. Kijkend naar de OpenTherm Telnet -logboeken, zie ik dat het zegt "failed to set temp". Ik heb dit nog niet ontdekt, dus ik ben teruggekeerd naar de DIYLess firmware die lijkt te werken (tot nu toe voor 1 dag). Ik heb ook een oude Remeha Isense -thermostaat die ik heb getest als een back -up die ook goed leek te werken.gratiz schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat in mijn geval de fout kan gaan over een misvormde OpenTherm -bericht van slechte instellingen die ik zal volgen op Otgateway GitHub. Het zou me verbazen als de tado hetzelfde probleem had als een commercieel product. Een suggestie die ik kwam die nuttig zou kunnen zijn, is dat als de thermostaat veel extra (ongebruikte of ongeldige) sensorelementen heeft ingeschakeld (uitlaattemperatuur, enz.), Het nog steeds zou moeten werken omdat extra's moeten worden genegeerd, maar de OpenTherm -boodschap wordt erg lang/groot en de kans verhoogt dat de ontvanger een beetje een bericht krijgt.
Misschien check de Tado -instellingen in welke OT -sensorelementen zijn ingeschakeld?
Gewoon zelf doen.RayDelft schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:28:
Alvast dank
Stelt niks voor paar minuten achter de pc gaan zitten.
Dan heb je de subsidie lekker snel binnen.
Ik heb hier nu 0.3 graden verschil tussen app van honeywell en app van WeHeat.precies schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:12:
Werkt hier verder prima.
Ik heb een Blackbird met de draadloze Tado V3 met zone regeling. In het begin niet op OpenTherm te krijgen. Uiteindelijk met hulp vam Tado wel gelukt. Ik krijg geen foutmeldingen en de Blackbird staat naar mijn weten al maanden niets te doen wat de bedoeling is.gratiz schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wil de OpemTherm functie alleen gebruiken bij het omslag punt van net wel net niet stoken. In het stookseizoen ga ik over op stooklijn wat goed werkte.
Ik heb overigens alle thermostaten in deTado app op uitgeschakeld staan. Misschien dat dat het verschil maakt dat ik geen fouten heb?
Is het proberen waard.
Ik gebruik het op dezelfde manier. In hartje winter stap ik over op Stooklijn.Kevin1990 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:49:
[...]
Ik heb een Blackbird met de draadloze Tado V3 met zone regeling. In het begin niet op OpenTherm te krijgen. Uiteindelijk met hulp vam Tado wel gelukt. Ik krijg geen foutmeldingen en de Blackbird staat naar mijn weten al maanden niets te doen wat de bedoeling is.
Ik wil de OpemTherm functie alleen gebruiken bij het omslag punt van net wel net niet stoken. In het stookseizoen ga ik over op stooklijn wat goed werkte.
Ik heb overigens alle thermostaten in deTado app op uitgeschakeld staan. Misschien dat dat het verschil maakt dat ik geen fouten heb?
Is het proberen waard.
Het probleem doet zich ook voor als de gewenste kamertemperatuur op bijvoorbeeld 19 graden staat en de temperatuur in de kamer bijvoorbeeld 20 is. Dus in de herfst zal het geen oplossing zijn.
Leuk om te zien, sinds WeHeat intelligence actief is warmt het SWW vat max nog 1x per 24 uur op, soms zelfs maar 1x per 48 uur. De doeltemp is echt stukken hoger vergeleken met voor WH intelligence actief was.
Gisteren zelfs even boven de 71 graden met nog steeds een CoP van 2.9
Gisteren zelfs even boven de 71 graden met nog steeds een CoP van 2.9
:strip_exif()/f/image/4qhQDwkzuGehwCksqm549XjZ.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door arjenhiemstra op 15-09-2025 13:57 ]
De wekelijkse legionella-run is dus overbodigarjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:14:
Gisteren zelfs even boven de 71 graden met nog steeds een CoP van 2.9![]()
![]()
[Afbeelding]

@Weheat Ik kan niet wachten dat het hier ook beschikbaar komt.arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:14:
Leuk om te zien, sinds WeHeat intelligence actief is warmt het SWW vat max nog 1x per 24 uur op, soms zelfs maar 1x per 48 uur. De doeltemp is echt stukken hoger vergeleken met voor WH intelligence actief was.
![]()
[Afbeelding]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Klopt, de laatste "officiële" legionella-run was dan ook 1 sept.Satefan schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:16:
[...]
De wekelijkse legionella-run is dus overbodig
Kun je aub ophouden dit soort succesverhalen te posten?? Ik raak nu zeer geinteresseerd om over te stappen op FE en dat kost me alleen maar een hoop geld!arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:49:
[...]
Klopt, de laatste "officiële" legionella-run was dan ook 1 sept.
Met 100 'updates' per dag (wat iemand eerder rapporteerde) kan het wel even duren. Hopelijk zien ze geen gekke dingen en kunnen ze snel uitbreiden naar hogere aantallen per dag.Tijgerkracht schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:27:
[...]
@Weheat Ik kan niet wachten dat het hier ook beschikbaar komt.
Op de langere termijn bespaart het geld; geen vastrecht meer ;-) en toch bijna gratis douchen ;-)jelleeelco schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:03:
[...]
Kun je aub ophouden dit soort succesverhalen te posten?? Ik raak nu zeer geinteresseerd om over te stappen op FE en dat kost me alleen maar een hoop geld!
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ok, dan hier alvast 1 nadeel;jelleeelco schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:03:
[...]
Kun je aub ophouden dit soort succesverhalen te posten?? Ik raak nu zeer geinteresseerd om over te stappen op FE en dat kost me alleen maar een hoop geld!
Ik heb al meerdere keren mijn handen verbrand doordat de temp van het water veel hoger is dan ik verwacht... moet je echt niet willen hoor deze oplossing

Thermostaatkranen!arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:12:
[...]
Ok, dan hier alvast 1 nadeel;
Ik heb al meerdere keren mijn handen verbrand doordat de temp van het water veel hoger is dan ik verwacht... moet je echt niet willen hoor deze oplossing![]()
Begin 2024 een nieuwe cv ketel laten installeren...(oude was kapot en moest zsm vervangen worden). Voor 5k een nieuwe laten installeren (zware CW6 ketel). Dus het zou me direct een enorme afschrijving opleveren.Tijgerkracht schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:09:
[...]
Op de langere termijn bespaart het geld; geen vastrecht meer ;-) en toch bijna gratis douchen ;-)
Haha, hier ook herkenbaar. Op dinsdag is het hier (nog) legionella dag en dan is het water bij de afwas extra heet.arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:12:
[...]
Ok, dan hier alvast 1 nadeel;
Ik heb al meerdere keren mijn handen verbrand doordat de temp van het water veel hoger is dan ik verwacht... moet je echt niet willen hoor deze oplossing![]()
What a fine day for Science! | Specs
Dat levert quooker niet als optie geloof ik maar ik overweeg inderdaad om er een thermostatisch mengventiel tussen te zetten... Als er 65+ graden uit de kraan kan komen (en je verwacht het niet) dan lijkt mij dat wel verstandig...
weer een nadeel, extra investeringen en kluswerk
Kun je nog wel steeds een max temperatuur voor SWW instellen? Want 71 graden kan wel gevaarlijk zijn (bv met kinderen).arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:14:
![]()
[Afbeelding]
Jaren_30_huis_gasloos
Hier kwam altijd al 65+ graden uit de kraan. Overigens geen kinderen in huis dus eigen risico

Dit is denk ik alleen interessant met een dynamisch contract of zonnepanelen.arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:14:
![]()
[Afbeelding]
Tijdens het activeren kun je inderdaad aangeven wat je in huis hebt. Daar zal het systeem dan -hopelijk- rekening mee houden.Mausssie schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:15:
[...]
Dit is denk ik alleen interessant met een dynamisch contract of zonnepanelen.
Volgens mij lezen ze nog niet actief een P1 meter of omvormer uit, maar zullen ze iets doen met verwachte productie op basis van wat je opgeeft en daar dan statistisch iets mee doen om te besluiten naar welke temperatuur ze het vat moeten opwarmen.
En dat zonder BUH element?arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:14:
![]()
[Afbeelding]
Daarom ben ik nu ook zo'n tevreden gebruikerMausssie schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:15:
[...]
Dit is denk ik alleen interessant met een dynamisch contract of zonnepanelen.
Yes, in de data zie ik iig geen activatie van de BUH voorbij komen
Mijn instelling voor SWW stond op 55 graden en kan ik in de app niet meer zien of aanpassen. Op de portal staat nog steeds 55 graden maar daar zie ik niets van WH intelligence terug. Lijkt er dus op dat die max temp. niet meer in te stellen is als je over gaat naar WH intelligence.JessicavdH schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:57:
[...]
Kun je nog wel steeds een max temperatuur voor SWW instellen? Want 71 graden kan wel gevaarlijk zijn (bv met kinderen).
edit; die 71 graden is de uitgaande temp van de WP. Het water in het vat was daarna bijna 66 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 15-09-2025 16:18 ]
Volgens mij heb je dan wel meer last van SWW stilstand verlies en mogelijk meer herrie van de WP. Maar als het met "goedkope" stroom je SWW opgestookt wordt, maakt het ook niet meer uit. Ergens zit er een omslagpunt waar WH intelligence rekening mee houdt. Overig, je kan zo'n truck ook uithalen met een ouderwetse elektrische boiler.arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:16:
[...]
Mijn instelling voor SWW stond op 55 graden en kan ik in de app niet meer zien of aanpassen. Op de portal staat nog steeds 55 graden maar daar zie ik niets van WH intelligence terug. Lijkt er dus op dat die max temp. niet meer in te stellen is als je over gaat naar WH intelligence.
edit; die 71 graden is de uitgaande temp van de WP. Het water in het vat was daarna bijna 66 graden.
Ja hoe groter de delta t met de omgeving hoe groter het verlies natuurlijke maar geen idee hoe hard dat omhoog gaat met een graad of 10 extra in het vat.RNacoustics schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:30:
[...]
Volgens mij heb je dan wel meer last van SWW stilstand verlies. Maar als het met "goedkope" stroom je SWW opgestookt wordt, maakt het ook niet meer uit. Ergens zit er een omslagpunt waar WH intelligence rekening mee houdt. Overig, kan je zo'n truck ook uithalen met een ouderwetse elektrische boiler.
Kan idd ook met een boiler alleen niet met CoP van 2.9 ;-)
Ik denk dat je die COP waarde in de wintermaanden niet gaat halen.arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:32:
[...]
Ja hoe groter de delta t met de omgeving hoe groter het verlies natuurlijke maar geen idee hoe hard dat omhoog gaat met een graad of 10 extra in het vat.
Het verlies gaat gewoon evenredig met het temperatuurverschil binnen en buiten het boilervat. Dus met een omgevingstemperatuur van zeg 15 graden is de stap van 55 naar 65 graden dus relatief een stap van 40 naar 50 graden. Dus 25% meer verlies.arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:32:
[...]
Ja hoe groter de delta t met de omgeving hoe groter het verlies natuurlijke maar geen idee hoe hard dat omhoog gaat met een graad of 10 extra in het vat.
Toevallig is vandaag de pagina waar ik naar toe linkte ge-update. Daarin vermelden ze echter dat hoewel de minimum systeeminhoud 60 liter moet zijn, de vuistregel 20 liter per KW vermogen is. En met teksten als deze blijft het een beetje vaag:Pr088 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:23:
[...]
Zelfs als het afgiftesysteem een systeeminhoud heeft die groot genoeg is dat er geen buffer nodig zou zijn dan is het toch verstandig om een buffer te plaatsen.
Wanneer er namelijk een ontdooi cyclus gedraaid wordt zal de energie die daar voor nodig is uit de buffer worden gehaald en niet direct uit het afgiftesysteem.
In mijn geval dus 60-70= -10 liter. Buffervat dus niet nodig maar aanbevolen. Althans, dat is hoe ik het lees. Uitgaande van hun vuistregel vind ik 120 liter nogal fors.De inhoud van het afgiftesysteem tel je van de minimale systeeminhoud af en dan heb je de minimale grootte van het buffervat.
Vraag me dan wel af waarom een concurrent als Quatt of DeWarmte geeneens een buffervat verkoopt.
Zo vaag maken ze het toch niet? Zie hier: https://support.weheat.nl...ervat-zijn?language=nl_NLsnaggyheadshot schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:56:
[...]
Toevallig is vandaag de pagina waar ik naar toe linkte ge-update. Daarin vermelden ze echter dat hoewel de minimum systeeminhoud 60 liter moet zijn, de vuistregel 20 liter per KW vermogen is. En met teksten als deze blijft het een beetje vaag:
[...]
[...]
In mijn geval dus 60-70= -10 liter. Buffervat dus niet nodig maar aanbevolen. Althans, dat is hoe ik het lees. Uitgaande van hun vuistregel vind ik 120 liter nogal fors.
Vraag me dan wel af waarom een concurrent als Quatt of DeWarmte geeneens een buffervat verkoopt.
Ik snap dat ze zich bewust afhouden van 'one-size-fits-all' vuistregels voor wat betreft wel/geen buffervat. Maar ze geven aan in principe 120liter aan te raden bij een Sparrow, met een minimum van 60 liter. Ik zit boven die 60 liter maar onder die 120 liter. Raden ze nu wel of niet een buffervat aanPr088 schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:00:
[...]
Zo vaag maken ze het toch niet? Zie hier: https://support.weheat.nl...ervat-zijn?language=nl_NL
[ Voor 10% gewijzigd door snaggyheadshot op 15-09-2025 17:05 ]
Ik vermoed dat het deels ook door feedback van de installateurs komen. Die willen geen gedoe (en wat extra omzet) en dus adviseren die vaak een buffervat, ook al zou het systeem het makkelijk zonder kunnen. Als je dan bij WeHeat leest dat dat niet nodig is, dan ontstaat er weer discussie tussen installateur en klant.
Idem voor onderhoud. Daar blijven ze ook vaag over, terwijl in het begin redelijk van de toren geblazen werd dat onderhoud eigenlijk niet nodig is op de warmtepomp.
Idem voor onderhoud. Daar blijven ze ook vaag over, terwijl in het begin redelijk van de toren geblazen werd dat onderhoud eigenlijk niet nodig is op de warmtepomp.
Dat moet je met je eigen installateur overleggen. WeHeat adviseert dat te doen, omdat je installateur dit het beste kan inschatten bij een thuisbezoek en een passende offerte voor jouw situatie. Mijn gok: ja. Ik zit ook rond de 70 liter vloer. Installateur heeft het toch sterk aangeraden.snaggyheadshot schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:04:
[...]
Ik snap dat ze zich bewust afhouden van 'one-size-fits-all' vuistregels voor wat betreft wel/geen buffervat. Maar ze geven aan in principe 120liter aan te raden bij een Sparrow, met een minimum van 60 liter. Ik zit boven die 60 liter maar onder die 120 liter. Raden ze nu wel of niet een buffervat aanWant als ik hun rekensommetje gebruik om te berekenen welk formaat vat ik nodig heb, kom ik logischerwijze op een negatief getal uit.
Eens. Daar moet je scherp op zijn. Al liet mijn installateur weten dat 1x per 2 jaar controle ook prima zou zijn.aloft schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:09:
Ik vermoed dat het deels ook door feedback van de installateurs komen. Die willen geen gedoe (en wat extra omzet) en dus adviseren die vaak een buffervat, ook al zou het systeem het makkelijk zonder kunnen. Als je dan bij WeHeat leest dat dat niet nodig is, dan ontstaat er weer discussie tussen installateur en klant.
Mijn thermostaat geeft nu aan 21.5 en de Weheat app 21.6.precies schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:12:
Gister gaf de thermostaat 22 aan en de Weheat app 21.6.

Bij mij lijkt de T6 regelmatig andere waardes aan te geven dan dat de daadwerkelijke temperatuur is, welke die wel kan meten op 0.1 graad.
Daarbij snap ik de kriteria niet hoe en wanneer deze afgerond word.
De Honeywell app heb ik nog niet gebruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door jeroendh op 15-09-2025 18:09 ]
De Lyric rond af. Dat is ook wat je zelf hierboven zegt. Doet die van mij ook. Redelijk waardeloos (product) imo.jeroendh schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:08:
[...]
Mijn thermostaat geeft nu aan 21.5 en de Weheat app 21.6.
Gister gaf de thermostaat 22 aan en de Weheat app 21.6.
Bij mij lijkt de T6 regelmatig andere waardes aan te geven dan dat de daadwerkelijke temperatuur is, welke die wel kan meten op 0.1 graad.
Daarbij snap ik de kriteria niet hoe en wanneer deze afgerond word.
De Honeywell app heb ik nog niet gebruikt.
Daar hoef ik niet eens over na te denken, ik weet het wel zeker van nietRNacoustics schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:46:
[...]
Ik denk dat je die COP waarde in de wintermaanden niet gaat halen.
Maar ik vind alles boven de CoP 1 prima
Alleen heeft hij 21.6 vandaag afgerond naar 21.5, maar gister naar 22. Waar is de logica?STIMPPYYY schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:26:
[...]
De Lyric rond af. Dat is ook wat je zelf hierboven zegt. Doet die van mij ook. Redelijk waardeloos (product) imo.
Van de T6? Nergens. Blij dat WeHeat wel de juiste temp uitleest want de app van Lyric is echt helemaal niks.jeroendh schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:40:
[...]
Alleen heeft hij 21.6 vandaag afgerond naar 21.5, maar gister naar 22. Waar is de logica?
Hmm. Wat is dan wel een goede thermostaat voor WeHeat? Ik dacht dat ze zelf de Lyric T6 promoten?STIMPPYYY schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:48:
[...]
Van de T6? Nergens. Blij dat WeHeat wel de juiste temp uitleest want de app van Lyric is echt helemaal niks.

Geen idee, stooklijn is goed en daar heb je geen thermostaat voor nodig. Simpele aan-uit thermostaat is prima zou ik zeggen…Pr088 schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:22:
[...]
Hmm. Wat is dan wel een goede thermostaat voor WeHeat? Ik dacht dat ze zelf de Lyric T6 promoten?
A.d.h. van melding van @JessicavdH had ik bij Coolblue energie ook om een geluidsmeting rapport gevraagd.
Met dank aan Coolblue Energie voor alle medewerking!
Bij deze:
:strip_exif()/f/image/Snr95Q121xhvsPgt88Byv4jE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit tot de erfgrens op de volgende waarde:
Overdag +40.7 dB(A) en s'nachts +36.7 dB(A)
Met dank aan Coolblue Energie voor alle medewerking!
Bij deze:
:strip_exif()/f/image/Snr95Q121xhvsPgt88Byv4jE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit tot de erfgrens op de volgende waarde:
Overdag +40.7 dB(A) en s'nachts +36.7 dB(A)
Vraag aan jullie experts: kan ik op één of andere manier uitrekenen wat het warmteverlies is (en dus de daling van de COP) als de aan- en afvoerbuizen tussen WP en de aansluiting op interne leidingen ( 7 mtr) erg warm zijn bij verwarmen tapwater?
[ Voor 16% gewijzigd door Mg4gebruiker op 15-09-2025 20:14 ]
ja.
-isolatiewaarde
- oppervlakte buis
- deltaT tussen water en buiten
etc
-isolatiewaarde
- oppervlakte buis
- deltaT tussen water en buiten
etc
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Onderhoud doe ik zelf, voor een eenmalige investering van €8,99.aloft schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:09:
Eens in de zoveel tijd even spinnenwebben en blaadjes voorzichtig wegvegen en hij kan er weer tegenaan.
/f/image/Fd0foiHllmGTkaBCh3D7sj90.png?f=fotoalbum_large)
De circulatie is volgens mij prima (afgaande op wat hier eerder door anderen is gepost). Afhankelijk van wat de WP aan het doen was (wat werd er van de WP gevraagd toen je het screenshot maakte?) ziet het er heel normaal uit. Met de huidige temperaturen haal je vrij makkelijk een goede COP. En hij moduleert heel netjes zo te zien. Maar nogmaals. hangt allemaal van de situatie/vraag/weer/afgiftesysteem etc af.Hendrik Keizer schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:39:
Is dit een beetje respresentatief en ok voor een BB P80 nu?[Afbeelding]
Satefan
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.