• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:41
Zou bij mij de optie dat de CV ketel bij moet springen uitgezet moeten worden ? De WP moduleert nu op 92%, haalt de doeltemp niet en denkt de CV bij te kunnen schakelen. Maar ik heb geen CV ketel meer...

Volgens de installateur moest de WP op 'hybride' blijven staan omdat hij geen SWW doet.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Stoker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Misschien overheen gelezen, maar heb je een buh? Deze eerst op backup zetten en de pomp weer draaiende maken (warmte + defrost over kleine groep!), daarna aanpassen naar booster en mee laten helpen!
Ik heb de binnen-unit, daar zit dat elektrisch element in toch? Ik zag qua status dat deze wel aansprong, maar qua energieverbruik zag ik geen verandering. Hij staat volgens mij -maar dat kan ik als gebruiker niet zien volgens mij- op backup.

Na 10 minuten spanningsloos maken van de buitenunit ging hij 30 minuten daarna wel weer lopen. Tot nu toe gaat het weer goed, heeft het SWW weer richting 40 graden gekregen en is nu de vloerverwarming weer aan het opwarmen. Defrosts gaan ook goed (maar die gingen de afgelopen dagen ook prima).

Qua sneeuw ligt hij helemaal vrij. Beetje stuifsneeuw zou inderdaad wel kunnen, maar met de intensieve sneeuwbuien van de afgelopen dagen ging het zonder problemen.

Installateur is aan het kijken, maar minder prioriteit omdat hij nu wel weer draait.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:03
Vinny1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:46:
[...]

Je ventilatieroosters ook dicht dan? Beetje tocht niet erg toch.
Ja die zijn beneden ook dicht.

• aloft
I.p. schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:10:
Valt mij sinds de laatste ca.2 weken het volgende op bij de BB. Zodra de buitentemperatuur zakt gaat de sensorwaarde van de BB buitentemperatuur (momenteel 1 graden) afwijken van de werkelijke temperatuur
[...]

EDIT: sensor is helemaal schoon. Heel vreemd hoe dit dan komt
Wind; de sensor hangt redelijk vrij, en de koude wind van deze zorgen zorgt wellicht nu voor extra afkoeling. Bij mij geeft hij bv in de zomer een veel hogere waarde omdat de sensor niet beschermd is tegen directe zonnestraling. Bij KNMI zijn daar hele strikte richtlijnen voor, waardoor de meting stabieler is.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Vannacht toch bijna 2M3 gas verbruikt. Voor het eerst zo “veel” dit seizoen De chillfactor ligt hier nu rond de -8 maar het is slechts 2 graden onder nul. Maar goed, ik maak me er niet druk om want de Sparrow heeft het tot dusverre verbazend goed gedaan. 5 defrosts sinds middernacht en 2x een kwartiertje in stand-by terwijl ik afgelopen week nog beweerde dat ik dat nooit had gezien hier.

Nu de Tmin de komende 24 uur naar ca minus 10 gaan zakken kunnen we de gedragingen eens goed observeren . Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurt met de defrosts als de lucht echt kouder wordt. De RV zal overigens niet veel dalen als ik de KNMI tabellen zo zie.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:02
aloft schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Wind; de sensor hangt redelijk vrij, en de koude wind van deze zorgen zorgt wellicht nu voor extra afkoeling. Bij mij geeft hij bv in de zomer een veel hogere waarde omdat de sensor niet beschermd is tegen directe zonnestraling. Bij KNMI zijn daar hele strikte richtlijnen voor, waardoor de meting stabieler is.
De sensor geeft juist een te hoge temperatuur volgens de screenshot.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
RayDelft schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:49:
Vannacht toch bijna 2M3 gas verbruikt. Voor het eerst zo “veel” dit seizoen De chillfactor ligt hier nu rond de -8 maar het is slechts 2 graden onder nul. Maar goed, ik maak me er niet druk om want de Sparrow heeft het tot dusverre verbazend goed gedaan. 5 defrosts sinds middernacht en 2x een kwartiertje in stand-by terwijl ik afgelopen week nog beweerde dat ik dat nooit had gezien hier.

Nu de Tmin de komende 24 uur naar ca minus 10 gaan zakken kunnen we de gedragingen eens goed observeren . Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurt met de defrosts als de lucht echt kouder wordt. De RV zal overigens niet veel dalen als ik de KNMI tabellen zo zie.
Ik ben ook benieuwd! Zie bij mijn BB P80 in Groningen dat sinds middernacht de runs langer worden tussen de defrosts in. Precies in lijn met het kouder worden en drogere lucht (het sneeuwt niet meer). Mijn hypothese dat het misschien wel makkelijker wordt voor de warmtepomp, lijkt nog ondersteund te worden. Afwachten en monitoren!

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:49:
In het zuiden van de provins dus. Blauvolt Hoogezand al even gecontact?
Becker in Pekel doet ze ook.
Zit tevens een club in Winschoten.
Hier in Wildervank een BB80 op de garage
Ik heb deze maand een afspraak met WTS in Winschoten, kijken wat ze kunnen betekenen.
Ben ook benieuwd naar de prijs die eraan hangt natuurlijk.
Zou wel veel DIY willen doen wat de prijs een beetje drukt.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Ik ben ook benieuwd! Zie bij mijn BB P80 in Groningen dat sinds middernacht de runs langer worden tussen de defrosts in. Precies in lijn met het kouder worden en drogere lucht (het sneeuwt niet meer). Mijn hypothese dat het misschien wel makkelijker wordt voor de warmtepomp, lijkt nog ondersteund te worden. Afwachten en monitoren!
Die heeft het makkelijker bij -4 dan 0 graden en veel vocht ja.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aloft schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik heb de binnen-unit, daar zit dat elektrisch element in toch? Ik zag qua status dat deze wel aansprong, maar qua energieverbruik zag ik geen verandering. Hij staat volgens mij -maar dat kan ik als gebruiker niet zien volgens mij- op backup.

Na 10 minuten spanningsloos maken van de buitenunit ging hij 30 minuten daarna wel weer lopen. Tot nu toe gaat het weer goed, heeft het SWW weer richting 40 graden gekregen en is nu de vloerverwarming weer aan het opwarmen. Defrosts gaan ook goed (maar die gingen de afgelopen dagen ook prima).

Qua sneeuw ligt hij helemaal vrij. Beetje stuifsneeuw zou inderdaad wel kunnen, maar met de intensieve sneeuwbuien van de afgelopen dagen ging het zonder problemen.

Installateur is aan het kijken, maar minder prioriteit omdat hij nu wel weer draait.
Geen idee stuur eens een foto van jouw binnenunit om dat te beoordelen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• aloft
Carboy54 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Geen idee stuur eens een foto van jouw binnenunit om dat te beoordelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJy_P14UGeYRZEERH4_cy_F1I1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKaYPqCAhg0yIR5rQIhwcqj5.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

• aloft
Carboy54 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Klopt dat is de WEP met BUH
Dank, volgens mij staat hij al op 'backup' (kan me herinneren dat de installateur dat zo ingesteld heeft). En tijdens de standby modus zag ik inderdaad qua status het element 'aangaan'. Maar dus zonder effect qua stroomverbruik. Dus op die status klopt niet door de storing, of het element is niet aangesloten (weet niet of dat uberhaupt kan, of dat dat aan de binnenkant vast aangesloten zit)

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:29
Carboy54 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Die heeft het makkelijker bij -4 dan 0 graden en veel vocht ja.
Klopt helemaal. Vannacht geen enkele defrost hier. Pas net toen er een SWW run begon en de compressor weer hard moest werken een defrost.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mtespenke schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:
Even mijn ervaring delen als gebruiker van een Weheat blackbird P80. Hij is namelijk 3 maanden geleden ingestalleerd en vanaf het begin af aan zijn en softwareproblemen met het apparaat waardoor hij in storing gaat en er dus mee ophoud.

Mijn installateur geeft aan dat het een softwareprobleem is bij WeHeat waardoor de pomp na ontdooicycli of andere programma soms in storing slaat.

Wanneer de pomp het doet, doet hij het goed, maar in de afgelopen 3 maand heb ik al 12x storing gehad waar de installateur aan te pas moest komen. Al met al zou ik er dus nog niet 1 aanschaffen totdat deze softwareproblemen zijn opgelost en de warmtepompen betrouwbaar zijn.

Maurice te Spenke
Niet om weheat te verdedigen, maar kan je iets meer vertellen over je installatie? Kan je ook je symptomen beschrijven? Welke storing ziet de installateur precies? Een "softwarefout" klinkt zo algemeen.
Jpiek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:15:
Zou bij mij de optie dat de CV ketel bij moet springen uitgezet moeten worden ? De WP moduleert nu op 92%, haalt de doeltemp niet en denkt de CV bij te kunnen schakelen. Maar ik heb geen CV ketel meer...

Volgens de installateur moest de WP op 'hybride' blijven staan omdat hij geen SWW doet.
Ja, dan moet je "inbedrijfstelling" opnieuw doorlopen, aangeven dat je geen gasketel meer hebt en daar kan je ook aangeven dat hij alleen verwarming doet.

Wise enough to play the fool

• kingofwar250
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
Hallo, eerst keer dat ik hier post. Heb nu sinds een aantal maanden ook een weheat warmtepomp met boilervat en ben er heel erg tevreden mee :D. Nu zie ik alleen dat hij deze week elke dag een legionella run doet terwijl hij, volgens mij inziens, elke keer wel de temperatuur haalt. Weet niet of het door het weer komt of dat het door iets anders komt of zou ik deze vraag bij de installateur neer moeten leggen?

Ik heb de Blackbird p80 en boilervat van weheat van 200liter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX6scxdvJMX7wCwf979XhffThtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqJGl6u501ME8gWZfCaToei9.jpg?f=fotoalbum_large

• Satefan
kingofwar250 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:19:
Hallo, eerst keer dat ik hier post. Heb nu sinds een aantal maanden ook een weheat warmtepomp met boilervat en ben er heel erg tevreden mee :D. Nu zie ik alleen dat hij deze week elke dag een legionella run doet terwijl hij, volgens mij inziens, elke keer wel de temperatuur haalt. Weet niet of het door het weer komt of dat het door iets anders komt of zou ik deze vraag bij de installateur neer moeten leggen?

Ik heb de Blackbird p80 en boilervat van weheat van 200liter.

[Afbeelding]
Elke dag een legionella-run is niet de bedoeling natuurlijk. 1 keer in de week, volgens vast schema. Wat zijn de instellingen in de app voor SWW? Staat deze op 'handmatig' en zo ja, hoe ziet het schema er dan uit? (dan nog zou t niet moeten natuurlijk).

Zeker bij de installateur neerleggen!

• kingofwar250
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
Satefan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Elke dag een legionella-run is niet de bedoeling natuurlijk. 1 keer in de week, volgens vast schema. Wat zijn de instellingen in de app voor SWW? Staat deze op 'handmatig' en zo ja, hoe ziet het schema er dan uit? (dan nog zou t niet moeten natuurlijk).

Zeker bij de installateur neerleggen!
Dat was ik nog vergeten te melden in mijn eerdere post. Heb een handmatig schema erin gezet. Hij start elke dinsdag om 13:00. Maar ik zal de vraag bij de installateur neerleggen.

• Jpiek
teacher schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:29:
Ja, dan moet je "inbedrijfstelling" opnieuw doorlopen, aangeven dat je geen gasketel meer hebt en daar kan je ook aangeven dat hij alleen verwarming doet.
Klusje voor de installateur dus...
Zal er eens een mail aan wagen...

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jpiek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Klusje voor de installateur dus...
Zal er eens een mail aan wagen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIyET8Set4Oy8O70B_Z5Bs00hts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROyHTPilqfodSLh0Fzhon4CT.jpg?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
jelleeelco schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:22:
Vraagje aan mede-Sparrow bezitters. Voorheen (bij dezelfde buitentemperaturen) ging de Sparrow gewoon ontdooien. Sinds een paar dagen wordt bij iedere ontdooi cyclus de CV ketel ingeschakeld. Zodra ontdooi cyclus voorbij is, gaat de CV gelijk weer uit.

Ik weet niet of dit het gevolg is van een software update maar ik vind het heel slim. Het water koelt daardoor niet zoveel af en dus hoeft de WP minder hard te werken, en mss ook minder defrosts als gevolg (aanname...ik weet het niet).

Zou met een buffervat van 50L in de retour dit niet meer nodig zijn? Ben gewoon benieuwd naar de werking, als iemand info heeft?
Wat ik merk bij de BB80 is dat de 50L buffer (net) niet voldoende is voor een defrost. Volgens mij is een 100L voldoende.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:24
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Wat ik merk bij de BB80 is dat de 50L buffer (net) niet voldoende is voor een defrost. Volgens mij is een 100L voldoende.
Maar wat voor afgifte systeem heb je? Ik heb sowieso 75m2 aan vloerverwarming...(10cm hoh). Plus paar radiatoren en de rest Jagas.

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Maar wat voor afgifte systeem heb je? Ik heb sowieso 75m2 aan vloerverwarming...(10cm hoh). Plus paar radiatoren en de rest Jagas.
Beneden + badkamer boven vvw. Slaapkamers radiatoren.

Je ziet dat de watertemperatuur met name aan het einde van de defrost dat aanvoer en retour temp dalen.
Begreep destijds van WeHeat monteur dat 100L buffer dat volledig voor de P80 kon opvangen.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Je ziet dat de watertemperatuur met name aan het einde van de defrost dat aanvoer en retour temp dalen.
Begreep destijds van WeHeat monteur dat 100L buffer dat volledig voor de P80 kon opvangen.
Hmm ok. Ik zie nu dat de CV continue aanstaat. De gevraagde watertemperatuur is 31.5 graden, de compressor staat op 99%... ik dacht dat de Sparrow dat makkelijk aan moest kunnen?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:10:
[...]

50 of 100 liter jouw temperatuur daalt altijd tijdens een defrost om daarna langzaam weer te herstellen.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:13

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Kevin1990 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:57:
[...]

De back uo moddus veranderen kan alleen een installateur toch?
Klopt, 2minutn werk!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Satefan
Even een 'tussenstand' van hoe de BB hier draait met dit soort koude dagen en 'extreme omstandigheden' (vergelijken met het voor en najaar zeggen we dan maar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfTjfCcj3hx5on-mJRnxNNiCVAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JaFLtgUJhopER9Y6QXpvs9Lf.png?f=fotoalbum_large

De BB draait rustig door, weinig bijzonderheden en ook weinig defrosts met dit type weer. Met de sneeuw van de week tussen de 5 en 8 defrosts per 24 uur, afgelopen nacht geen enkele. Alleen als de compressor echt moet gaan werken dat volgt er een defrost. Tijdens een SWW run met name. Het huis blijft prima op temperatuur, boven is het iets frisser omdat daar alleen radiatoren hangen, maar nog steeds prima.

• aloft
Satefan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:57:

De BB draait rustig door, weinig bijzonderheden en ook weinig defrosts met dit type weer. Met de sneeuw van
Wel een groot verschil met mijn installatie, ik zit ook op 31 graden target temperatuur om het huis (100 m2 vww) warm te houden, maar draai op 91 % compressor tov jouw 46 % . delta T van water in/uit is 7 graden

• Satefan
aloft schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Wel een groot verschil met mijn installatie, ik zit ook op 31 graden target temperatuur om het huis (100 m2 vww) warm te houden, maar draai op 91 % compressor tov jouw 46 % . delta T van water in/uit is 7 graden
Dan moet het in isolatie etc zitten lijkt me. Met een hogere delta T moet de WP dus harder werken om er weer 31 graden van te maken. Isolatie verbeteren en tocht elimineren scheelde bij mij behoorlijk. Het mes snijdt ook aan 2 kanten. Hoe lager de compressor hoeft te draaien, hoe minder defrosts, hoe stabieler het systeem draait.

Veel onderbrekingen zorgen voor onrustig gedrag etc, dalende vloertemperatuur. Ik heb geen buffervat, maar mis deze ook niet.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:50
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Defrost duurt hier 12 tot 14 minuten, de BB80 binnenunit pompt dan ruim 23L/min, dus 50L vat is na 2 min leeg, een 100L vat na 4 minuten. Ik heb hier het vat verwijderd, met in totaal 13 groepen vloerverwarming, één fancoil en een T22 radiator in de gang

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• STIMPPYYY
Tijgerkracht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Defrost duurt hier 12 tot 14 minuten, de BB80 binnenunit pompt dan ruim 23L/min, dus 50L vat is na 2 min leeg, een 100L vat na 4 minuten. Ik heb hier het vat verwijderd, met in totaal 13 groepen vloerverwarming, één fancoil en een T22 radiator in de gang
Heeft dat een positief effect gehad? Hier een vergelijkbaar aantal groepen en 50L buffer

• STIMPPYYY
Satefan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Dan moet het in isolatie etc zitten lijkt me. Met een hogere delta T moet de WP dus harder werken om er weer 31 graden van te maken. Isolatie verbeteren en tocht elimineren scheelde bij mij behoorlijk. Het mes snijdt ook aan 2 kanten. Hoe lager de compressor hoeft te draaien, hoe minder defrosts, hoe stabieler het systeem draait.

Veel onderbrekingen zorgen voor onrustig gedrag etc, dalende vloertemperatuur. Ik heb geen buffervat, maar mis deze ook niet.
Wat is het oppervlak wat je verwarmt en wat is de temp die je vraagt? Dat is wel cruciaal natuurlijk. 91% of meer kan prima bij een groot vvw oppervlak. Uiteraard helpt isolatie.

DeltaT van 7 is vrij hoog dat wel. Lijkt alsof de vloer nog niet helemaa ‘vol’ zit.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-01-2026 15:40 ]

• Satefan
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Wat is het oppervlak wat je verwarmt en wat is de temp die je vraagt? Dat is wel cruciaal natuurlijk. 91% of meer kan prima bij een groot vvw oppervlak. Uiteraard helpt isolatie.
75m2. Vraag temp is 31 graden bij de huidige buitentemp (-0.4 graad).

• Jpiek
Top, dank je. Blijft jammer dat we er als tweakers niet zelf bij kunnen. Ik vind m'n installateur achteraf niet uitblinken in medewerkzaanheid.

Overigens blijft het huis aardig op de gewenste temperatuur (0,1 onder de ingestelde/gewenste kamertemperatuur) hoewel hij qua watertemperatuur behoorlijk achterblijft : gevraagd : 52C, Huis is 43,8C Retour 36,3
Misschien moet ik toch mijn stooklijn eens gaan herzien...

Toch raar, rond 2:00 vanacht vond hij met 2C verschil ineens dat de CV aan moest en is sindsdien aan gebleven :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFfh0IWQkQzoS94jihhS-DS9qFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kUJgZkqmls1e2xP94SKGRTzS.png?f=user_large

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:26
Nog wat opgemerkt vandaag aan het gedrag van de BB. Sinds 1 januari zit er geen stap meer tussen 57 en 72% compressor. Eerder zaten hier stappen van 63% en 68% tussen. Gevolg is dat hij soms langere tijd onder vraagtemp werkt tot dat de vraagtemp genoeg verhoogd is om het vermogen te verhogen naar 72%. Meer BB gebruikers wat dit terugzien in de data?

[ Voor 7% gewijzigd door I.p. op 10-01-2026 16:09 ]

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:38
ATTENTIE: ICE ALERT VOOR IEDEREEN MET EEN P80/P60
Ik kom net van het dak 2 hoog waar de P80 op de dakkapel staat. Het ziet er zo sfeervol uit zo'n blackbird met een witte hoed: helaas schone schijn in mijn geval: niet te zien is de ijslaag die er onder zit. Ik heb er een dikke laag tot wel 6 cm voorzichtig af moeten bikken, die vrijwel de hele hoed bedekte, in het middendeel was de laag het dikst. Verder in een hoek (zie foto) onder de hoed een massief pakket gesmolten en direct weer bevroren sneeuw. Uiteraard zijn de plaatselijke weerscondities flink van invloed. Trek zelf maar je conclusie mbt geluid en risico op disfunctioneren en of dat wellicht op jouw situatie ook een rol kan spelen.

HansAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6903aSZfrqC9NVaSgjNH0Cq2QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zKR6ILt8dFaDRKukpxg8iB1.jpg?f=fotoalbum_large

• johnbrand
  • Registratie: April 2011
Bij ons ook een dik pakket op de BB P60. Maar nog geen noodzaak gezien er iets af te gaan bikken.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:49
johnbrand schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:13:
Bij ons ook een dik pakket op de BB P60. Maar nog geen noodzaak gezien er iets af te gaan bikken.
Dat was in mijn geval ook de conclusie.

• Jpiek
Ben toch ff gaan kijken, idd een zeker 6-8 cm dik plakaat aan ijs onder de sneeuw. Vreemd genoeg was het exacte midden van de hoed geheel vrij van ijs... Wellicht door defrosts ?

Effin, ijs er af gebikt, eens kijken of het wat doet met de lucht temperatuur in...

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Heeft dat een positief effect gehad? Hier een vergelijkbaar aantal groepen en 50L buffer
Geen idee of het een positief effect heeft gehad, belangrijk is dat we er nu geen negatieve effecten van merken. Defrosts, met voch en kou buiten, tot wel 16 per dag en dat gaat allemaal goed. De BUH is nog niet nodig geweest en het scheelt nu gewoon 50L die ook op temperatuur gebracht moest worden.
De vloer beneden (7 groepen) staan altijd open, zo ook de radiator en de fancoil.
De slaapkamer groepen staat er in ieder geval 1 voor elke kamer open, de andere gaat alleen open als het nodig is.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Satefan
Jpiek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:20:
Ben toch ff gaan kijken, idd een zeker 6-8 cm dik plakaat aan ijs onder de sneeuw. Vreemd genoeg was het exacte midden van de hoed geheel vrij van ijs... Wellicht door defrosts ?

Effin, ijs er af gebikt, eens kijken of het wat doet met de lucht temperatuur in...
Same here!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM_VG3yki7J5UbKIYVQGQs3myy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKobLC0GTyXFPUowegy5cmjU.jpg?f=fotoalbum_large

Verder weinig echt ijs om eraf te bikken.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34
nogrid schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:05:
ATTENTIE: ICE ALERT VOOR IEDEREEN MET EEN P80/P60
Ik kom net van het dak 2 hoog waar de P80 op de dakkapel staat. Het ziet er zo sfeervol uit zo'n blackbird met een witte hoed: helaas schone schijn in mijn geval: niet te zien is de ijslaag die er onder zit. Ik heb er een dikke laag tot wel 6 cm voorzichtig af moeten bikken
Laten we hier even een mentale bookmark plaatsen, voor als het weer mooi weer is, en mensen zich afvragen of hun dakkapel wel resonantie-vrij is, of hoe vaak je nou wel of niet onderhoud moet plegen, en of die slechte bereikbaarheid nou echt zo'n issue is. Unit buiten bereik is geen zicht op gezeik.

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:38
Jpiek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:20:

k heb inderdaad veel defrosts gehad, tot wel steady 1 per uur. Wordt binnenshuis wel warm, zonder buffervat of BUH.
Of, als het midden warmer wordt dan de randen, dan smelt de sneeuw daar het eerst, smeltwater kan via de plooien niet weg lopen, vriest weer vast etc. Tempin/tempuit is hier 31/37, who knows

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:28
Satefan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Same here!

[Afbeelding]

Verder weinig echt ijs om eraf te bikken.
Iedere keer denk ik dat is die van ons :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U7bFZ_kWxwli0ho6MnAnmCw0AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRPrGAcv5TCd8dUsrslFBId7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Hendrik Keizer op 10-01-2026 16:46 ]

• HarryVSjoris
  • Nu online
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:35:
Dat doen we hier met de Airco.
Vandaag 5 defrosts op de BB.

Gasketel tot nog toe werkeloos in CV bedrijf
Hoi @Hendrik Keizer
Wat is jou opstelling ?
Heb je de airco ook aan staan ?

Ik heb nu een flint p40 hybride
Merk dat hij nog best veel gas vraagt van de de ketel
Vroeger had ik de airco aan om te verwarmen…

• HarryVSjoris
  • Nu online
Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Yes en als verwarmingsbron heb ik de WeHeat BlackBird staan.
Afgiftesysteem op vloerverwarming
Heb je in je tado V3 als verwarmingsketel de Weheat staan ipv de cv ketel?
Of heb je geen hybride?

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:28
Cv parallel, maar spul ingesteld als geen CV
Warm water nu uit cv, kost minder dan boiler in koude garage.
Buffervaatje 50 liter in serie.
Overal open radiatoren, in de kamer met Heatmeisters.
Nu standaard stooklijn.
Thermostaat op 20,5

Airco in kamer helpt mee als temperatuur onder 20 graden komt.

• Tijgerkracht
Het gaat een mooie test worden vannacht, in Drente tot -12, rond Rotterdam -7....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOJVLBEmBEnzSWdc5AO_XBR4ywI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6Bk3CjmBhdsaXKbCtZzzBvu.jpg?f=fotoalbum_large

• aloft
[...]

DeltaT van 7 is vrij hoog dat wel. Lijkt alsof de vloer nog niet helemaa ‘vol’ zit.
100 m2 op stooklijn. Onder de vloer ligt isolatie (maar vraag me niet naar de details), maar het is een vrij forse betonvloer dus veel massa.

Nu had ik vannacht wel een storing, waardoor ik een uur of 3/4 geen warmte door de vloer heb kunnen pompen. dus de vloer zal ook wel een stuk afgekoeld zijn. Historisch zie ik inderdaad een delta van 5.

Even in de gaten houden of het lager wordt (hij zit nu op 81 %, dus lijkt inderdaad wel iets te dalen.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:49
De cijfertjes bevestigen mijn eerdere vermoedens/conclusies weer eens. Lucht-water warmtepompen houden niet echt van vochtige koude lucht. Ondanks de lagere temperatuur dan afgelopen dagen daalt het aantal defrosts, de laatste was inmiddels 7 uur geleden en eerder kwamen ze bijna om het uur.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:03
Die handeling an sich zal inderdaad niet veel werk zijn. Maar hoe gaat dit in zijn werk? Ik stuur dan een mailtje. Jij moet dit lezen, daarna inloggen, de verandering doorvoeren en dat weer terugkoppelen aan de klant? Maar wat als je net onderweg bent, op vakantie of je leest het mailtje pas op maandag morgen?

De backup heater in boost of backup modus zetten, dat zou toch iets zijn wat de eindgebruiker makkelijk zal kan? Kun je dit tenminste zelf naar gelang/wens aanpassen en je doet er toch weinig schade mee als je de verkeerde keuze maakt.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:13

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Guido7619 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:45:
[...]

Die handeling an sich zal inderdaad niet veel werk zijn. Maar hoe gaat dit in zijn werk? Ik stuur dan een mailtje. Jij moet dit lezen, daarna inloggen, de verandering doorvoeren en dat weer terugkoppelen aan de klant? Maar wat als je net onderweg bent, op vakantie of je leest het mailtje pas op maandag morgen?

De backup heater in boost of backup modus zetten, dat zou toch iets zijn wat de eindgebruiker makkelijk zal kan? Kun je dit tenminste zelf naar gelang/wens aanpassen en je doet er toch weinig schade mee als je de verkeerde keuze maakt.
Mijn klanten appen mij, en als ik het lees pas ik het direct aan. Denk dat er op het forum genoeg die deze handelingen zullen herkennen;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• RonaldArendsen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuEO71gSjc2FzTLVaQ16vZ5HLus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ANtwHPnhD2jG4hBrjvAHm9FO.png?f=fotoalbum_large
Wie kan mij dit uitleggen. De SWW begint te verwarmen en daarna gaat pas de watertemperatuur naar beneden. Ik ga er vanuit dat de SWW wordt aangevuld direct bij afname. Is dat dus niet zo?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:07
[...]
Ik zit ook met een deltaT van 5 a 6 graden. Dus de 7 van @aloft is vergeleken met mijn situatie niet heel vreemd.
Woning uit '85, totaal 190m2, waarvan benedenverdieping 100m2 vloerverwarming.
Boven nog 3 radiatoren die open staan, maar vrij weinig afgifte hebben.

• Jpiek
Stoker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:54:
[...]
Mijn klanten appen mij, en als ik het lees pas ik het direct aan. Denk dat er op het forum genoeg die deze handelingen zullen herkennen;)
Ik app en krijg drie kwartier laten een app terug : Stuur aub een mail naar kantoor :?

Op de vraag of daar dan iemand is op dit moment krijg ik geen antwoord.. :X

Serieus : kan je overstappen naar een andere installateur ? Garantie is immers van Weheat ? Ben zover dat ik zelfs arbeidsuren wel voor eigen rekening wil nemen. :'(

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:13
Ik heb mijn Blackbird P60 draaien sinds 26 november, en volgens mij functioneert alles goed. Ik heb een 300 liter weheat boilervat en een 100 litter buffervat. Hete lucht verwarming en twee radiatoren. Wat me opvalt is dat mijn watertemp in en watertemp huis in, meestal maar een paar tiende verschillende dus bv. 38,6 versus 38,8
Klopt dit of staat er iets niet helemaal goed ingeregeld? Mijn huis wordt wel gewoon warm, dus ik heb niet het idee dat er iets niet goed gaat.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:02
RonaldArendsen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:01:
[Afbeelding]
Wie kan mij dit uitleggen. De SWW begint te verwarmen en daarna gaat pas de watertemperatuur naar beneden. Ik ga er vanuit dat de SWW wordt aangevuld direct bij afname. Is dat dus niet zo?
Zet ook SWW onder eens aan in die grafiek. Dan zie je dat er eerst menging is tussen onder en boven, ze gaan dichter naar elkaar en daarna gaan ze allebei pas stijgen.

• Satefan
Stoker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Jazeker!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:51
RonaldArendsen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:01:
[Afbeelding]
Dat is logisch!

Als de SWW pomp aan gaat, dan gaat het water dat in de WP zit, en dat de gevraagde temperatuur heeft van het CV bedrijf, opeens door de boiler stromen. De WP gaat dan wel aan, maar heeft een paar minuten nodig om het water op de doeltemperatuur de brengen.

Omdat het water in je boiler een hogere temperatuur heeft dan het water in je CV circuit (althans, dat hoop ik voor je), zie je eerst de temperatuur in het vat kort dalen, voordat de extra energie uit de warmtepomp deze weer omhoog brengt.

Heel logisch dus!

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• RonaldArendsen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:02
orillion schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Zet ook SWW onder eens aan in die grafiek. Dan zie je dat er eerst menging is tussen onder en boven, ze gaan dichter naar elkaar en daarna gaan ze allebei pas stijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JzMcLfYgOPyTO10wx5MIM8BCzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H6iVr3HGzPDKiXH8OKObuKwv.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij snap ik wat je bedoeld. Bedankt

• STIMPPYYY
Mausssie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Ik zit ook met een deltaT van 5 a 6 graden. Dus de 7 van @aloft is vergeleken met mijn situatie niet heel vreemd.
Woning uit '85, totaal 190m2, waarvan benedenverdieping 100m2 vloerverwarming.
Boven nog 3 radiatoren die open staan, maar vrij weinig afgifte hebben.
Staat de thermostaatknop geknepen bij jou op de radiatoren? Ik merk dat een radiator direct een effect heeft op de aanvoer en retour temperatuur. Wat voor een vvw niet per direct een voordeel is als hij nog warmte moet opnemen. Delta T ging bij mij direct omlaag met een graad omdat ik 2 simpele handoekradiators op ‘2’ had gezet (stonden op 5 en volledig open).

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:06
Jpiek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:17:
[...]

Ik app en krijg drie kwartier laten een app terug : Stuur aub een mail naar kantoor :?

Op de vraag of daar dan iemand is op dit moment krijg ik geen antwoord.. :X

Serieus : kan je overstappen naar een andere installateur ? Garantie is immers van Weheat ? Ben zover dat ik zelfs arbeidsuren wel voor eigen rekening wil nemen. :'(
Het kan nog erger. Ik kan alleen bellen naar de servicelijn tijdens kantooruren. Daar zit iemand die weet alleen wat een zonnepaneel is en zegt dat ze een monteur zal bellen. Die belt natuurlijk nooit terug :-(
Ook ik zou graag naar een andere installateur overstappen. Ook als dat af en toe wat moet kosten. Als die maar weet wat een (Weheat) WP is en eens wat voor je kan nakijken of instellen.
Ik hou mijn hart vast voor als er weer een probleem is vlak voor de kerst bijvoorbeeld...

De garantie op je installatie is overigens voor de leverancier van je WP. WeHeat hoeft als fabrikant alleen fabrieksgarantie te geven op het apparaat. Wel fijn dat ze soms verder gaan, als een installateur dat niet wil of kan doen.

After sales support is zeker iets om te bespreken voor je tot een aankoopopdracht over gaat. Ik deed dat ook voor het geven van de opdracht, maar de wereld werd mij te rooskleurig voorgespiegeld. :( De reviews van dit bedrijf zijn natuurlijk wel weer prachtig...

• Mausssie
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Staat de thermostaatknop geknepen bij jou op de radiatoren? Ik merk dat een radiator direct een effect heeft op de aanvoer en retour temperatuur. Wat voor een vvw niet per direct een voordeel is als hij nog warmte moet opnemen. Delta T ging bij mij direct omlaag met een graad omdat ik 2 simpele handoekradiators op ‘2’ had gezet (stonden op 5 en volledig open).
Interessante constatering. Ik had juist begrepen dat het voor de flow en daardoor automatisch voor de efficiëntie van de WP, beter is om de radiatoren volledig open te zetten.
Ik ga die 3 radiatoren (die toch al weinig belangrijk zijn) eens wat minder openzetten en kijken wat het effect is.

• STIMPPYYY
Mausssie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:38:
[...]

Interessante constatering. Ik had juist begrepen dat het voor de flow en daardoor automatisch voor de efficiëntie van de WP, beter is om de radiatoren volledig open te zetten.
Ik ga die 3 radiatoren (die toch al weinig belangrijk zijn) eens wat minder openzetten en kijken wat het effect is.
Ik ook. Tenminste, dat is mij verteld door de installateur.

Heb nu de radiatoren dicht en handoekradiatoren op 2 gezet. Ik merkte met alles open dat delta t welliswaar veel dichter bij elkaar lag (3-4gr), maar de vloer bleef achter. DeltaT is nu 6gr. Zoals ik het heb begrepen, en misschien kan iemand met meer expertise daar iets over zeggen, dat de vloerverwarming dan nog niet volledig ‘vol’ zit met warmte. Dus nu 1.5dag alleen de vvw aan en merk dat nu de vloer pas goed warm is.
Met de radiatoren aan schijnt dat langer te duren. Kwam wel van een koudere vloer af omdat de groepen afgeknepen stonden en opnieuw ben begonnen naar het zoeken van een comfortabelere binnen temperatuur en balans in het systeem.

Als de vloer al warm/vol is zou het bijschakelen van radiatoren geen negatieve impact moeten hebben.

Nogmaals, dit is wat ik heb opgezocht de afgelopen dagen. Mijn vloer wordt daarmee beduidend warmer.

Overigens heeft dat geen negatieve impact op de flow hier (0.1m3/h minder)

• ikkeok
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:10
Mausssie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:38:
[...]

Ook ik heb ervaren dat waterzijdig inregelen niet of nauwelijks wordt gedaan, terwijl dit erg belangrijk is voor de efficiency van de wp.
Alles draait om de juiste delta T.
Bij de radiatoren een graad of 5-7 maar bij de vv is een delta T van 3-4 graden prima, dit om een egale warmteverdeling te krijgen.
Radiatoren knijp je het beste bij het voetventiel als je deze hebt. Mijn ervaring is dat als je begint met een halve slag open je al aardig in de richting zit.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:42
HarryVSjoris schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Heb je in je tado V3 als verwarmingsketel de Weheat staan ipv de cv ketel?
Of heb je geen hybride?
Bij WeHeat zeggen ze dat het een hybride is.
Maar ik heb geen cv ketel meer. Onze BlackBird doet alleen het CV systeem.

In Tado heb ik de Blackbiard erin gezet als bron.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:42
ekops schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:25:
Ik heb mijn Blackbird P60 draaien sinds 26 november, en volgens mij functioneert alles goed. Ik heb een 300 liter weheat boilervat en een 100 litter buffervat. Hete lucht verwarming en twee radiatoren. Wat me opvalt is dat mijn watertemp in en watertemp huis in, meestal maar een paar tiende verschillende dus bv. 38,6 versus 38,8
Klopt dit of staat er iets niet helemaal goed ingeregeld? Mijn huis wordt wel gewoon warm, dus ik heb niet het idee dat er iets niet goed gaat.
Zit denk ik wel goed. Belangrijkste is een warm huis en een acceptabel verbruik.
Die sensor huis in en wp in verschillen wel vaker.
Bij sommige iets meer als bij andere.
Recent heb ik een balletje opgegooid met mijn verschil en dat bij mij huis in hoger is als wp in. Stuk hoger als bij jou.
Dat is sowieso bijzonder... maar bij mij werkt het systeem gewoon goed 8)

• Satefan
ikkeok schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Dat denk ik ook - maar dit staat ook in relatie met de omgevingsfactoren lijkt me(?).

Lage/juiste delta T betekent dat de WP minder energie hoeft te produceren om het retourwater weer op temperatuur te krijgen en weer verder rond te pompen. Maar hoe kouder/vochtiger het buiten is, hoe harder de WP ook moet werken (efficiciency) om dit voor elkaar te krijgen. Hoe harder de compressor moet draaien, hoe lager de COP en hoe vaker er defrosts zijn etc.

De omgevingsfactoren buiten kun je weinig aan doen, anders dan de WP goed opstellen, niet te lange leidingen van de WP naar binnen etc.

De omgevingsfactoren binnen (afgifte en isolatie) kun je wel veel aan doen. Zorgen dat het warmteverlies zo laag mogelijk is, en het afgiftesysteem makkelijk de warmte kwijt kan. Isolatie verbeteren, tochtgaten opsporen etc. Of in mijn geval, de familie proberen op te voeden om deuren achter de billen dicht te doen en geen ramen onnodig open te laten.

Mijn kijk op de WP-wereld ;-)

• STIMPPYYY
ikkeok schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Ook ik heb ervaren dat waterzijdig inregelen niet of nauwelijks wordt gedaan, terwijl dit erg belangrijk is voor de efficiency van de wp.
Bij de radiatoren een graad of 5-7 maar bij de vv is een delta T van 3-4 graden prima, dit om een egale warmteverdeling te krijgen.
Radiatoren knijp je het beste bij het voetventiel als je deze hebt. Mijn ervaring is dat als je begint met een halve slag open je al aardig in de richting zit.
Wat is de reden dat het beter is te knijpen bij voetventiel, vanwege continu flow over je radiatoren? Thermostaatknop is denk ik abrupt warmte en dus open/dicht.

• Mausssie
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Ik merkte met alles open dat delta t welliswaar veel dichter bij elkaar lag (3-4gr), maar de vloer bleef achter. DeltaT is nu 6gr.
Het lijkt nu alsof je twee tegenstrijdige dingen zegt.
In je eerdere post zeg je dat de radiator niet volledig open, zorgt voor een lagere deltaT en nu geef je aan dat alles open de t dichter bij elkaar ligt.
Of lees ik jouw bericht(en) verkeerd?

• ikkeok
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:10
Satefan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:53:
[...]
Mijn kijk op de WP-wereld ;-)
Haha, dat probeer ik er hier ook in te krijgen...
Het is echter ook mijn ervaring dat veel installateurs een wp op het dak leggen en verder totaal niet bezig zijn met het afgiftesysteem.

• Satefan
ikkeok schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:10:
[...]

Haha, dat probeer ik er hier ook in te krijgen...
Het is echter ook mijn ervaring dat veel installateurs een wp op het dak leggen en verder totaal niet bezig zijn met het afgiftesysteem.
Absoluut. De WP is onderdeel van een systeem dat als geheel goed in balans moet zijn.

Tenminste, als je voor efficiency gaat. Daar is voor iedereen de doelstelling en situatie anders. Als de kosten om te isoleren bijvoorbeeld dermate hoog zijn dat het niet afweegt tegen de verbeterde warmteprestaties van de woning, dan kun je er bewust voor kiezen dit niet te doen.

Stoker hier op het forum heeft bij mij de installatie gedaan en duidelijk naar het geheel gekeken. Bewust daarom de verdeler voor de VVW gelijk vervangen. Verder was het hier redelijk recht-toe-recht-aan. Het was daarna aan mij om de isolatie verder op te pakken en de tochtgaten te dichten. Met LTV is dit nóg belangrijker is mijn ervaring. Met de stadsverwarming vroegah konden we makkelijk even in een uurtje bijstoken. Dat is nu natuurlijk anders. Een systeem dat zo constant zo efficient mogelijk draait is de oplossing.

Onze overweging was duidelijk. We wonen al 23 jaar in dit huis en zijn vast van plan hier nog eens 23 jaar te blijven. Dus investeren in isolatie etc betaald zich terug. De kozijnen/pui achter en de voordeur waren zo krom en lek dat ze sowieso vervangen moesten (ze gingen niet eens meer goed op slot). Dus gelijk 3-dubbel glas, geen brievenbus etc. Dat was echt de grootste stap hier qua isolatie.

Ook de mechanische ventilatie aangepakt. Dat was 1 systeem. Als de ventilatie omhoog ging vanwege het douchen, werd ook gelijk de warmte uit de woonkamer getrokken, en het maakte een takke-herrie. Nu dus een aparte, veel kleinere ventilator voor de woonmaker en de badkamer op de MV gelaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 10-01-2026 23:28 ]

• HarryVSjoris
  • Nu online
martinusv schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:50:
@H.Spuybroek
Instellingen > Care & Protect >Verwarmingsketel
selecteer merk: Weheat
selecteer model: Blackbird of Sparrow

Geen idee of het effect heeft.

Belangrijker volgens mij is om de max water temp in te stellen
onder Instellingen > Aanvoertemperatuur Optimalisatie
Die heb ik op 40grC staan.

Bij mij werkt de Tado V3+ in OT best goed zolang je constante vraag temp gebruikt.
Heb je een hybride opstelling ?

Ik heb een flint hybride
Vroeg me af of ik in de Tado v3 bij de ketel instelling de cv ketel moet kiezen of de Weheat
Pagina: 1 ... 162 163 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.