• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Helemaal mee eens. Mijn piekverbruik lag in 2024 (zachte winter) op 12 kuub en daar stond in januari 2026 de BBP80 een aantal dagen bijna maximaal tegen te stampen, defrosts, SWW, defrost etc. Ik wens de Flint succes, maar met de houtkachel is er wel een back-up. Niet stoken bij vochtig weer hè ;)
Kan dit wel beamen ja. Als je vvw hebt zou dit nog enigszins compenseren de eerste dagen. Maar is het niet zo dat de flint maar iets goedkoper is dan de sparrow. Dat minimaal vermogen ook vrij dicht bij elkaar ligt en sparrow zonder hulp van buh legionella kan afronden.

• cwoldendorp
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:54
roland91 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:06:
In een opstelling met Sparrow en een parallel buffervat, is er een mogelijkheid om erachter te komen / te meten of het buffervat nog steeds als bypass fungeert (als alle radiatoren vol open staan) i.p.v. dat het over de radiatoren circuleert? Radiatoren en ruimtes worden wel warm, maar delta T is laag op zowel de radiatoren als de meetwaarden van WeHeat op de buitenunit.
Kan dit wellicht (indirect) zonder aanpassingen aan de installatie? Zo niet, zijn er bepaalde meters die geplaatst kunnen worden?
Ik ben bekend met de video over nut van parallelle buffervaten, maar wil weten hoe groot het probleem is.
Ik heb het middels temperatuur sensoren gedaan, eentje bij de invoer voor en na de buffer en eentje bij de retour voor en na buffer. Bij de invoer koelt de buffer 0,8 graad af, en bij de retour 0,5. De sensoren lees ik uit met Homey. Daarmee "doet" de buffer dus wel bypassen op een of andere manier.

• Deobtte
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-03 20:29
dit is het weheat topic, niet het "review je installateur" topic.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 25-03-2026 19:20 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-03 07:46
Ja, geen hout stoken bij vochtig koud weer. Want windstil. Haha precies als je wp het slecht trekt.

Wat willen die bedrijven toch graag spullen verkopen.

Los van dat je toch zou verwachten dat een boilervat met 2 spiralen makkelijk gecombineerd kan met zonnecollectoren. Gewoon als 2 losstaande systemen in 1 boiler.

Achja.

Ik heb de installatie bij mijn schoonouders, geïnstalleerd door een andere grote partij, maar vast veel zuiniger gemaakt door stooklijn in te stellen, bedrading te verbeteren (aan uit stond op Vaillant bus..) nu dus OpenTherm op OpenTherm. Communicatie klopt dan tenminste als we op thermostaat zetten...
Hij ging meer gas gebruiken, en ook nog veel stroom, na installatie.. zucht.

Nu even afwachten of regeling van weheat nog wat gaat verbeteren van de zomer, anders richting stooklijn +aan/uit.

Edit anders dan Hoppenbrouwers, zijnde wel Atlas.
Had hem wel gewaarschuwd hoor.. ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Degast op 24-03-2026 22:11 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:59
Ik heb Homeassistant weer draaiend , maar heeft iemand een idee waarom uitgerekend vermogen in/uit en COP ontbreken? Dat lijken me toch relevante parameters. Ik begrijp de logica niet van het weghalen maar misschien weet 1 van jullie dat?

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:00
RayDelft schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:48:
Ik heb Homeassistant weer draaiend , maar heeft iemand een idee waarom uitgerekend vermogen in/uit en COP ontbreken? Dat lijken me toch relevante parameters. Ik begrijp de logica niet van het weghalen maar misschien weet 1 van jullie dat?
Vermogen uit zou alleen kloppen bij installaties zonder een parallel buffervat. Om vermogen uit te rekenen heb je drie dingen nodig: flow, warmtecapaciteit van water en delta t. Weheat berekende altijd vermogen uit aan de hand van: flow, warmtecapaciteit water en delta t tussen huis-in en wp intrede. Maar bij een parallel buffervat weet je de flow van je secundaire pomp niet dus die berekening klopte eigenlijk niet helemaal.

Vermogen uit de warmtepomp op basis van intrede / uittrede zouden ze wel aan kunnen leveren maar dat deden ze eerder dus niet. COP in de app zal denk ik wel gewoon op basis van flow, intrede / uittrede zijn.

Om je een voorbeeld te geven deel ik hier een plaatje van mijn (speel) installatie in HA. Draait hier op stooklijn en als ik boven of beneden geen vraag meer heb voedt hij wat groepjes vloerverwarming die altijd mee draaien. In dit geval 400L. Je ziet hier ook duidelijk de verschillen in geleverd vermogen en vermogen wat er in je buffer gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjyJn9Fu_tAuwHQu4Gy-tuMFRmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROhM187jRZw20eYG1jRW9nuo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stefan1989 op 25-03-2026 00:16 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58
Ludo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:35:
[...]

En die shelly zit dan tussen de fase van de WP in of de binnenunit?
Heb je dan ook de Stooklijn waardes anders staan, want met deze temperaturen gaat de WP bij ons op stand-by.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk aanpassen telkens, maar anticiperen op dag en nacht temperatuurverschil icm PV en dynamische tarieven.
Shelly zit op het aan/uit contact van de binnenuit, dus niet de binnenunit uit zetten! Stooklijn staat op 28 bij 15 graden. De warmtepomp draait dan dus alleen overdag

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgerkracht op 25-03-2026 07:12 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:32
Even voor de duidelijkheid: mijn zonnecollector boilervat is NIET geschikt voor een warmtepomp, omdat de onderste spiraal te weinig oppervlakte heeft om genoeg warmte over te brengen als er weinig warmteverschil is. En ik heb geen plek voor een extra boiler.
Ik heb 2 offertes gehad, de ene partij offreerde de Flint, want een Sparrow is overkill bij een verbruik van 750m3/jaar. Het prijsverschil begraagt 1800 euro. Beide systemen hebben trouwens 2 groepen nodig.
Wat bij mij nu ook vaak op koude dagen gebeurt is dat de ene dag de ketel de hele dag staat te stampen en de vloer zo ver doorverwarmt dat de dag erna nog maar een paar kuub nodig is om de boel op temperatuur te houden.
In januari 2 dagen gehad met 10 kuub gas.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:59
Stefan1989 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:58:
[...]

Vermogen uit zou alleen kloppen bij installaties zonder een parallel buffervat. Om vermogen uit te rekenen heb je drie dingen nodig: flow, warmtecapaciteit van water en delta t. Weheat berekende altijd vermogen uit aan de hand van: flow, warmtecapaciteit water en delta t tussen huis-in en wp intrede. Maar bij een parallel buffervat weet je de flow van je secundaire pomp niet dus die berekening klopte eigenlijk niet helemaal.

Vermogen uit de warmtepomp op basis van intrede / uittrede zouden ze wel aan kunnen leveren maar dat deden ze eerder dus niet. COP in de app zal denk ik wel gewoon op basis van flow, intrede / uittrede zijn.

Om je een voorbeeld te geven deel ik hier een plaatje van mijn (speel) installatie in HA. Draait hier op stooklijn en als ik boven of beneden geen vraag meer heb voedt hij wat groepjes vloerverwarming die altijd mee draaien. In dit geval 400L. Je ziet hier ook duidelijk de verschillen in geleverd vermogen en vermogen wat er in je buffer gaat.[Afbeelding]
Dank voor je antwoord en je plaatje is geweldig om naar te kijken !

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:00
QuestionMarc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:18:
Even voor de duidelijkheid: mijn zonnecollector boilervat is NIET geschikt voor een warmtepomp, omdat de onderste spiraal te weinig oppervlakte heeft om genoeg warmte over te brengen als er weinig warmteverschil is. En ik heb geen plek voor een extra boiler.
Ik heb 2 offertes gehad, de ene partij offreerde de Flint, want een Sparrow is overkill bij een verbruik van 750m3/jaar. Het prijsverschil begraagt 1800 euro. Beide systemen hebben trouwens 2 groepen nodig.
Wat bij mij nu ook vaak op koude dagen gebeurt is dat de ene dag de ketel de hele dag staat te stampen en de vloer zo ver doorverwarmt dat de dag erna nog maar een paar kuub nodig is om de boel op temperatuur te houden.
In januari 2 dagen gehad met 10 kuub gas.
Is er ook een warmteverlies berekening gemaakt? Wat kwam daar uit?

De sparrow is naar mijn mening wel echt de betere keuze. Ook als je er straks mee wilt koelen, dan is dat lagere modulatie bereik van de sparrow wel echt heel fijn! Bij de Flint is dat aanzienlijk hoger.

Met de sparrow zul je bij jou echt geen last hebben van een "te hoog" vermogen .

• QuestionMarc
Stefan1989 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:46:
[...]

Is er ook een warmteverlies berekening gemaakt? Wat kwam daar uit?

De sparrow is naar mijn mening wel echt de betere keuze. Ook als je er straks mee wilt koelen, dan is dat lagere modulatie bereik van de sparrow wel echt heel fijn! Bij de Flint is dat aanzienlijk hoger.

Met de sparrow zul je bij jou echt geen last hebben van een "te hoog" vermogen .
Nee welke installateur doet dat, en hoe betrouwbaar is die berekening? Er zijn zo veel factoren die invloed hebben op het warmteverlies. Ik heb een huis uit 1953 met zeer goed geisoleerde aanbouw, overal hr++ glas, maar de zolder bv kan wel wat beter maar ik ga daar niet wéér ontzettend veel tijd in steken. Dan is een airco daar een betere keuze.
Volgens de simpele berekening gasverbruik * 8 /1650 kom ik op 3.6kW gemiddeld, de Flint moet dat makkelijk kunnen. En je hebt voor nood nog de cop1 backup 3kW + de houtkachel als we het echt niet meer trekken.
Ik ga niet koelen met de wp. Met een houten vloer op de vloerverwarming een no-go naar mijn mening.

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:48
Dag allemaal,

Ik sta op het punt te tekenen voor een Sparrow.
Nou staat er in de offerte dat ik alleen 5 jaar garantie krijg als ik een onderhoudscontract van 130 eu per maand jaar (pardon) afsluit. Ik vind dat nogal aan de prijs aangezien ik dat niet eens kwijt ben aan het onderhoud van de ketel.

Hebben jullie een onderhoudscontract afgesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door Beunvakker op 25-03-2026 10:42 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:42
Nope, beetje schoonmaken en bijvullen kun je zelf ook wel (tenzij je hem op een dakkapel of andere onbereikbare plek plaatst, maar dan komt de installateur ook niet graag terug), garantie heb je sowieso (niet persé 5 jaar op alles), maar als je betaald voor je garantie is het geen garantie maar een verzekering.

• cwoldendorp
  • Registratie: April 2016
Beunvakker schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:51:
Dag allemaal,

Nou staat er in de offerte dat ik alleen 5 jaar garantie krijg als ik een onderhoudscontract van 130 eu per maand afsluit. Ik vind dat nogal aan de prijs aangezien ik dat niet eens kwijt ben aan het onderhoud van de ketel.

Nup. Atlas heeft bij mij standaard 5 jaar gegeven.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:06
Dag allemaal,

Nou staat er in de offerte dat ik alleen 5 jaar garantie krijg als ik een onderhoudscontract van 130 eu per maand jaar (pardon) afsluit. Ik vind dat nogal aan de prijs aangezien ik dat niet eens kwijt ben aan het onderhoud van de ketel.

Dit zou een reden zijn om een andere installateur te kiezen. (ik heb voor de BB P80 geen onderhoudscontract afgesloten).

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-03 23:03
Dag allemaal,

Nee, zoals al gemeld zelf je buitenunit wat in de gaten houden op evt. vervuiling .
Er is eigenlijk geen onderhoud nodig

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:27
201WD schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Nee, zoals al gemeld zelf je buitenunit wat in de gaten houden op evt. vervuiling .
Er is eigenlijk geen onderhoud nodig
Helemaal geen onderhoud is niet waar, voor diegene die een magneetfilter hebben, deze best wel jaarlijks proper maken. Verder valt onderhoud inderdaad dus best mee en WeHeat doet automatisch 'winterchecks' waar mogelijke storingen dan uitkomen.

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:45
Sinds mijn Blackbird P80 defect is geraakt, ben ik overgestapt op een P60. Wat mij daarbij opvalt is dat de flow nu rond de 0,99 – 1,0 m³/h ligt, terwijl dit met de P80 altijd rond de 1,3 m³/h was. Klopt het dat de P60 van een lagere flow heeft dan de P80?

En ik zie dat de compressor bij het maken van SWW altijd op 38% blijft draaien. Alleen wanneer ik de boost-modus inschakel, loopt hij op naar 90 - 100%. is dit normaal gedrag?

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-03 13:53
Een P60 heeft idd 1,0m3/h net als de Sparrow. een P80 1.3 m3/h

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-03 06:52
Dag allemaal,

Ik heb 13 winters een Elga-4 gehad met gemiddeld iets van 2500-3000 draaiuren per jaar. NOOIT iets mee gehad, NOOIT iets aan gedaan.
Prima ding dus. Maar te klein, deed geen warm water, kon niet meer gerepareerd worden ALS er iets fout zou gaan, warmtewisselaar lekte een beetje, nieuwe warmtepomp is efficienter. Nu een P80.

Onderhoud? Afstoffen (niet nodig, cq doe ik zelf wel) en controleren of-ie goed werkt (kan ik zelf beter dan de meeste installateurs). Mijn wedervraag is altijd: 'heb je een onderhoudsabonnement voor je koelkast?".

Wat ik wèl zou willen : hulp als er echt iets kapot zou gaan. Kan altijd. Printplaat, compressor......
Idealiter zou Weheat daar in voorzien. Een aantal servicepunten voor EHBO (afspraken met bestaande installateurs?). Komen binnen 24 uur opdraven en fiksen de boel. En rekenen uiteraard voorrijkosten en tijd en materiaal.
Onderhoudsabonnement? Niet zinvol. Een nummer dat ik kan bellen als er tòch iets kapot gaat? Ja, graag !

groeten, Hans,

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:33
STIMPPYYY schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Kan dit wel beamen ja. Als je vvw hebt zou dit nog enigszins compenseren de eerste dagen. Maar is het niet zo dat de flint maar iets goedkoper is dan de sparrow. Dat minimaal vermogen ook vrij dicht bij elkaar ligt en sparrow zonder hulp van buh legionella kan afronden.
Niet generaliseren hè. Ik heb ook de FE Flint en ja, het is 2x keer gebeurd dat de Flint de legionella run niet kon afmaken deze winter. Maar iets later weer wel, of de dag erna. Dat gezegd hebbende, de pomp bepaalt zelf wanneer deze opnieuw de run start. En dat kan best tijdens de dure uren zijn.
En ja, het klopt dat bij ongunstige weerssituaties elk uur een paar minuten defrost optreedt. Als je de streeftemperatuur gelijk houdt dan gaat het best prima, ook midden in de nacht bij bijna -10.

Even om in de gaten houden: mijn installateur weigert de boost functie te activeren omdat ik maar één fase heb.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
hans_u schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb 13 winters een Elga-4 gehad met gemiddeld iets van 2500-3000 draaiuren per jaar. NOOIT iets mee gehad, NOOIT iets aan gedaan.
Prima ding dus. Maar te klein, deed geen warm water, kon niet meer gerepareerd worden ALS er iets fout zou gaan, warmtewisselaar lekte een beetje, nieuwe warmtepomp is efficienter. Nu een P80.

Onderhoud? Afstoffen (niet nodig, cq doe ik zelf wel) en controleren of-ie goed werkt (kan ik zelf beter dan de meeste installateurs). Mijn wedervraag is altijd: 'heb je een onderhoudsabonnement voor je koelkast?".

Wat ik wèl zou willen : hulp als er echt iets kapot zou gaan. Kan altijd. Printplaat, compressor......
Idealiter zou Weheat daar in voorzien. Een aantal servicepunten voor EHBO (afspraken met bestaande installateurs?). Komen binnen 24 uur opdraven en fiksen de boel. En rekenen uiteraard voorrijkosten en tijd en materiaal.
Onderhoudsabonnement? Niet zinvol. Een nummer dat ik kan bellen als er tòch iets kapot gaat? Ja, graag !

groeten, Hans,
Dus kies zorgvuldig jouw leverancier uit die je ook helpt zonder onderhouds contract Hans 😄

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-03 16:40
Tijgerkracht schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:11:
[...]

Shelly zit op het aan/uit contact van de binnenuit, dus niet de binnenunit uit zetten! Stooklijn staat op 28 bij 15 graden. De warmtepomp draait dan dus alleen overdag
Zou je misschien foto kunnen delen, hoe/waar je deze op de binnenunit moet aansluiten?
En welke shelly heb je hiervoor gebruikt?

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-03 13:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB6dVSngb3Q3REZfz_6XwsCwVXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0nysYhJTaqyXxC5K70sBcUF.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen of dit klopt mijn watertemperatuur in is 25,8 graden en correspondeert met watertemperatuur huis in. als ik op informatie van watertemperatuur in klik zou dit de temperatuur moeten zijn van het water wat de warmtepomp in gaat? Dus eigenlijk moet watertemperatuur uit corresponderen met watertemperatuur huis in?

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:50
sergeleeuw schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:32:
[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen of dit klopt mijn watertemperatuur in is 25,8 graden en correspondeert met watertemperatuur huis in. als ik op informatie van watertemperatuur in klik zou dit de temperatuur moeten zijn van het water wat de warmtepomp in gaat? Dus eigenlijk moet watertemperatuur uit corresponderen met watertemperatuur huis in?
Water huis in hoort rond de temp te zijn als water uit bij warmtepomp.
Water in warmtepomp hoort lager te zijn dan water uit warmtepomp.

er lijkt hier iets niet correct te zijn.

Mogelijkheden hiervoor zijn (meest voorkomend)
Of aansluiting is verkeer om , of pomp pompt de verkeerde richting.

zo ziet het bij mijn flint eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8pBSnd33a1pO8hDmBd27PoxqWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVtsKmyiXB7srhMJ2uCjELqr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Wai_AM op 26-03-2026 10:52 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-03 06:52
Wai_AM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:36:
[...]

Water huis in hoort rond de temp te zijn als water uit bij warmtepomp.
Water in warmtepomp hoort lager te zijn dan water uit warmtepomp.

er lijkt hier iets niet correct te zijn.

Mogelijkheden hiervoor zijn (meest voorkomend)
Of aansluiting is verkeer om , of pomp pompt de verkeerde richting.
defrost?

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:50
zou mogelijk zijn, maar er staat bij status: Verwarmen......

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• QuestionMarc
Dit forum heeft me enorm aan het twijfelen gebracht of ik voor een Sparrow of Flint moet gaan. Het verschil is 1800 euro.
Waar ik me het meeste zorgen over maak is dat als ik de Flint neem, en het is een keer wat langer koud, dat dan de backup heater te vaak gebruikt gaat worden waardoor het laden van mijn EV in de knel komt.
Want 3kW = 13A + bv kookplaat (max 3.5kW) is al meer dan 28A en dan is er verder geen verbruiker op die groep.
Met de Sparrow heb je waarschijnlijk veel meer marge en zal de heater dus nauwelijks worden aangesproken.
Of is die heater nog instelbaar kwa vermogen?

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:07
Je kan ook de Sparrow nemen met de compacte binnenunit. Scheelt weer bijna €1000.
De Sparrow kan het boilervat zelfstandig naar de 64 graden brengen.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:12

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Nee, buh is 3000W.

Als je voor een FE gaat, dan zou ik in deze situatie voor een Sparrow gaan. Blijf je alleen bij centrale verwarming ( en heb je een laag verbruik) dan zou ik voor de Flint gaan.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• QuestionMarc
Wat is buh? Backup Heater? Hoe vaak wordt die aangesproken?
Ik ga voor FE want dan kan ik volledig van het gas af.
Voor die paar m3 hou ik geen gasaansluiting, en bovendien kan ik zelfs de binnenunit niet eens kwijt nu als er geen dingen weggehaald worden.

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-03 13:43
Wai_AM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:09:
[...]

zou mogelijk zijn, maar er staat bij status: Verwarmen......
daarom snap ik het nog niet, ik ga vanmiddag eens kijken naar de stroomrichting, bijzonder was wel dat de installatie tijdens zijn in bedrijfstellings procedure gewoon succesvol hebt afgerond

• Tijgerkracht
Mausssie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Zou je misschien foto kunnen delen, hoe/waar je deze op de binnenunit moet aansluiten?
En welke shelly heb je hiervoor gebruikt?
Shelly 1, als droogcontact aansluiten op 1.
(er mag dus geen spanning/stroom vanaf de shelly naar aansluit 1 op de binnenunit staan).
1. is dus gewoon de plek om de thermostaat aan te sluiten.
In de app kies je dan voor de optie Stooklijn met Aan/Uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdbDE-65HDWv_i7ynex-wN1PNjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQeaSpsDJg8ia2gOubJxTYkn.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• 201WD
QuestionMarc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:16:
Wat is buh? Backup Heater? Hoe vaak wordt die aangesproken?
Ik ga voor FE want dan kan ik volledig van het gas af.
Voor die paar m3 hou ik geen gasaansluiting, en bovendien kan ik zelfs de binnenunit niet eens kwijt nu als er geen dingen weggehaald worden.
Binnenunit niet kwijt kunnen ?
Dat kleine kastje ?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
QuestionMarc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:47:
Dit forum heeft me enorm aan het twijfelen gebracht of ik voor een Sparrow of Flint moet gaan. Het verschil is 1800 euro.
Waar ik me het meeste zorgen over maak is dat als ik de Flint neem, en het is een keer wat langer koud, dat dan de backup heater te vaak gebruikt gaat worden waardoor het laden van mijn EV in de knel komt.
Want 3kW = 13A + bv kookplaat (max 3.5kW) is al meer dan 28A en dan is er verder geen verbruiker op die groep.
Met de Sparrow heb je waarschijnlijk veel meer marge en zal de heater dus nauwelijks worden aangesproken.
Als het zo koud is staat je Sparrow of Flint ook aardig gewoon 2,5kW te trekken hoor. De BackUpHeater (BUH) is vooral bedoeld om bij te springen bij storing of als een SWW run niet kan worden voltooid. Bij de Flint gebeurt dat nog wel eens, bij de Sparrow niet, die kan 64 graden wel zelf halen.
Hoe vaak springt de BUH aan? Bij mij de hele winter niet. Het is een backup voor storing. Zelf afwegen of je die nodig hebt. De kleinere binnenunit zonder BUH is echt 30x30x10cm ofzo. Kun je echt kwijt. die met BUH is -schat ik- 50x50x20 ofzo? Zitten twee Wilo pompen, een verwarmingselement en een printplaat.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• copykat
  • Laatst online: 18:37

copykat

Good copy isn't bad

* copykat ziet langzamerhand meer bomen dan bos. en verliest wat overzicht.
we moeten van t gas af en ondertussen goed nadenken over kosten bate verhouding in dat proces.
De Warmtepomp Full electric met tapwater voorziening en heatbuffering set up.
Doel:"
CV er uit WP systeem er in.
beoogde setup:
WP met 1 buiten unit 150m3 huis klasse C (Weheat sparrow niveau)
1 controler die warmtapwater verzorgt en verwarming huis via themrad compact 6 hybrid radiatoren.
Quatt's all electric systeem lijkt de sweetspot te zijn.
en de "Chill" als mini airco voor zolder de ideale mix tussen extra koeling zonder extra L-L wp setup en anti condens aanpassingen om faincoils te plaatsen.
Dus om in huis te vallen Quatt All -Electric plus een Chill lijkt een 123tje te zijn.
nog een thuisaccu er bij en je bent klaar om de salderings opheffing te overwinnen. ok en een beetje de wereld te redden. ;-)
maar.... webpagina beloftes en hard levering bij je thuis schijnt toch verder van elkaar af te liggen dan je wenst met 10k plus aan investering.

Vandaag een verkoper/adviseur/ commercieel medewerker langs gehad van Duratec.
die gaat in de zelfde framewerk als Quatt een Weheat configuratie offeren.
de Sparrow als basis en de Chill heb ik t niet overgehad omdat eh dat vermoedelijk uniek is.
hij was niet echt te spreken over de Quatt's kwaliteit in instalatie en zo. ( Zou me verbaast hebben als hij dat niet zegt maar het bevestigt mijn onzekerheid over de beloftes vs levering van quatt AE.)

Goed , reden dat ik mij hier meld.
1 heeft de Sparrow en aditional hardware de mogelijkheid tot heatbuffering in een zeg 200litervat van water dat met 1 WP én CV water én tapwater kan leveren? (Dus geen losstaand Eboiler en oif WPBoiler naast een WP voor huisverwarming)
2 ik las dat in tegenstelling tot Quatt de control unit behoorlijk dichtgetimmerd is en als gebruiker er weinig is in te stellen. los van de vraag of een user beter weet hoe in te stellen tov de installateur/expert/leverancier is deze "beperking" wel een negatief punt omdat de Quatt's software blijkbaar nog steeds niet levert wat de site belooft en dat er een hele groep aan het zelfbouwen is van een CIC vervanger omdat te verhelpen.
Dus is de instel vrijheid zover beperkt dat een general user geld weggooit door slechte finetuning installatie?

Als laatste : Weheat, in hoeverre leveren ze wat ze beloven? Ze zijn ook een relatief nieuwe , nederlands, merk. Als je t commerciële laagje er af pelt hoeveel blijft er over van de Specificatie lijst?

andere opties zijn Panasonic, Daikin. maar die hebben geloof ik helemaal geen all in one vervanging voor de goed old HR CV. en zijn minder in de heatbuffering van zonnestroom gebruik met verschoven tijden, lees warmwater opwarmen voor later op de dag als je thuis komt en tegelijkertyijd je huis verder wilt opwarmen.

Dus ik zoek in dit topic nú vooral kan Weheat leveren wat ik beoog te krijgen tegen een concurerende prijs én is de beloftes in de offerte vs werkelijk gebruik van de geinstalleerde hardware een beetje in verhouding?
indien dit zo is gaat Weheat in mn lijst van mogelijke installatie. :-)

Bijvoorbaat dank voor het duidelijk krijgen van of Weheat (in dit geval Duratec als installateur) kan leveren wat ik voor ogen heb.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Pr088
copykat schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:01:
* copykat ziet langzamerhand meer bomen dan bos. en verliest wat overzicht.
we moeten van t gas af en ondertussen goed nadenken over kosten bate verhouding in dat proces.
De Warmtepomp Full electric met tapwater voorziening en heatbuffering set up.
Doel:"
CV er uit WP systeem er in.
beoogde setup:
WP met 1 buiten unit 150m3 huis klasse C (Weheat sparrow niveau)
1 controler die warmtapwater verzorgt en verwarming huis via themrad compact 6 hybrid radiatoren.
Quatt's all electric systeem lijkt de sweetspot te zijn.
en de "Chill" als mini airco voor zolder de ideale mix tussen extra koeling zonder extra L-L wp setup en anti condens aanpassingen om faincoils te plaatsen.
Dus om in huis te vallen Quatt All -Electric plus een Chill lijkt een 123tje te zijn.
nog een thuisaccu er bij en je bent klaar om de salderings opheffing te overwinnen. ok en een beetje de wereld te redden. ;-)
maar.... webpagina beloftes en hard levering bij je thuis schijnt toch verder van elkaar af te liggen dan je wenst met 10k plus aan investering.

Vandaag een verkoper/adviseur/ commercieel medewerker langs gehad van Duratec.
die gaat in de zelfde framewerk als Quatt een Weheat configuratie offeren.
de Sparrow als basis en de Chill heb ik t niet overgehad omdat eh dat vermoedelijk uniek is.
hij was niet echt te spreken over de Quatt's kwaliteit in instalatie en zo. ( Zou me verbaast hebben als hij dat niet zegt maar het bevestigt mijn onzekerheid over de beloftes vs levering van quatt AE.)

Goed , reden dat ik mij hier meld.
1 heeft de Sparrow en aditional hardware de mogelijkheid tot heatbuffering in een zeg 200litervat van water dat met 1 WP én CV water én tapwater kan leveren? (Dus geen losstaand Eboiler en oif WPBoiler naast een WP voor huisverwarming)
2 ik las dat in tegenstelling tot Quatt de control unit behoorlijk dichtgetimmerd is en als gebruiker er weinig is in te stellen. los van de vraag of een user beter weet hoe in te stellen tov de installateur/expert/leverancier is deze "beperking" wel een negatief punt omdat de Quatt's software blijkbaar nog steeds niet levert wat de site belooft en dat er een hele groep aan het zelfbouwen is van een CIC vervanger omdat te verhelpen.
Dus is de instel vrijheid zover beperkt dat een general user geld weggooit door slechte finetuning installatie?

Als laatste : Weheat, in hoeverre leveren ze wat ze beloven? Ze zijn ook een relatief nieuwe , nederlands, merk. Als je t commerciële laagje er af pelt hoeveel blijft er over van de Specificatie lijst?

andere opties zijn Panasonic, Daikin. maar die hebben geloof ik helemaal geen all in one vervanging voor de goed old HR CV. en zijn minder in de heatbuffering van zonnestroom gebruik met verschoven tijden, lees warmwater opwarmen voor later op de dag als je thuis komt en tegelijkertyijd je huis verder wilt opwarmen.

Dus ik zoek in dit topic nú vooral kan Weheat leveren wat ik beoog te krijgen tegen een concurerende prijs én is de beloftes in de offerte vs werkelijk gebruik van de geinstalleerde hardware een beetje in verhouding?
indien dit zo is gaat Weheat in mn lijst van mogelijke installatie. :-)

Bijvoorbaat dank voor het duidelijk krijgen van of Weheat (in dit geval Duratec als installateur) kan leveren wat ik voor ogen heb.
WeHeat is een degelijk systeem, installatiekwaliteit hangt grotendeels af van je installateur.
Voordeel zit vooral in dat een Sparrow voor zijn soort extreem ver omlaag kan moduleren.
Heatbuffering in je SWW kun je via de app deels al instellen via een vast weekschema, zo verwarm ik mijn SWW altijd tussen 13-15 uur (meeste kans op zon en lage prijzen).
Vanaf Q2-Q3 26 gaat WeHeat Intelligence uitgerold worden dat de warmtepomp slim moet laten werken, o.a. door buffering van vloerverwarming of SWW boost op goedkope momenten. Dat is er nog niet, maar komt eraan. Verder is er -ondanks veel discussie op het forum- veel informatie te zien in de app en het webportal van WeHeat. Hier draait een BB P80 naar volle tevredenheid sinds oktober.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• QuestionMarc
Pr088 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Als het zo koud is staat je Sparrow of Flint ook aardig gewoon 2,5kW te trekken hoor. De BackUpHeater (BUH) is vooral bedoeld om bij te springen bij storing of als een SWW run niet kan worden voltooid. Bij de Flint gebeurt dat nog wel eens, bij de Sparrow niet, die kan 64 graden wel zelf halen.
Hoe vaak springt de BUH aan? Bij mij de hele winter niet. Het is een backup voor storing. Zelf afwegen of je die nodig hebt. De kleinere binnenunit zonder BUH is echt 30x30x10cm ofzo. Kun je echt kwijt. die met BUH is -schat ik- 50x50x20 ofzo? Zitten twee Wilo pompen, een verwarmingselement en een printplaat.
2.5kW betekent dat ik mijn auto nog wel kan laden binnen afzienbare tijd natuurlijk.
Voor nood zou ik, als de accu echt leeg is en ik hem de volgende dag weer nodig heb, nog even langs de supercharger kunnen rijden natuurlijk. Dat is na middernacht ook goedkoop :)

Overigens kan ik ook de kleine unit nu niet kwijt. Er hangt een gasketel, pomp voor de zonneboiler, een omvormer, 2x expansivat en mijn zolder is nogal laag dus daarom moet mijn zonneboiler, ketel en alle zooi er omheen gewoon weg.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Pr088 dank voor je reactie.
Ik zit YT af te struinen naar informative filmpjes over hoe de Weheat AE nu eigenlijk er uitziet op je zolder met SWW buffervat.en hoe t nu eigelijk werkt in praktijk. Nog niet echt 1 gevonden die dat duidelijk laat zien.
Wel gevonden: de Flint standalone aka AE is kwa vermogen ook interresant en flink goedkoper en kleiner. (Ketelklets vertelde dat op YT)
Monoblock betekend dat alle hardware buiten hangt en blijkbaar binnen alleen kleppen en pompen? Heb er nog geen goed beeld van.
Homeassistant koppeling mogelijk.
En homewizzard app ook?
Saman heeft op YT een goede uitleg.
70graden verwarming.( handig met radiatoren )
Monoblock stiller in huis
R290 max subsidie
40.5dB max belasting
Cop 6.8 max
Weheat inteligent doet alles dynamisch regelen...
AE alleen niks over t vat. Hoe groot? Enz.
Wat zit er binnen op de muur geschroeft? Ook zo'n kast als quatt's cic ?

Het koelen, wat alle wp's kunnen, heeft die een goede dauwpunt controle (dus net boven condensatie blijven zodat je geen condens op de leidingen en dergelijke krijgt maar wel een beetje mee helpt in je huis aangenaam te houden?
(De Chill van quatt heeft een opvang bak die je zelf moet legen en is met een extra condensor een soort split monoblockairco die zn warmte niet via een buis naar buiten blaast maar in t cvwater brengt via koppelslangen zodat de warmte wisselaar in de heatbuffervat het kan overnemen.
( Dan werkt vermoedelijk t lichtjes koelen via radiatoren helemaal niet als de chill aanstaat. Of wel. Dat moet ik ook nog helder krijgen.)
Die chill is luxe dus geen dealbreker en misschien komt weheat ook wel met zo'n soort unit later.)

Terug naar Weheat.
Hoeveel liter is dat vat dat als een zwarte oliedrum staat afgebeeld?
En is al t water er in tapwater? Dus t radiatorwater word met een coil verwarmt in dat vat? En een tweede coil die rechtstreeks uit de warmtewisselaar zn warmte krijgt?

Volgens t filmpje is de inteligent modes hoge samenwerking met pv installatie en thuisbatterij. Ook met bijv. Enphase enlighten qrelais en een 5p van enphase?
(Net contact gehad met enphase.nl en een 5p batterij heeft door zn powermatch (6 microomvormers die op aanvraag van vermogen bijschakelen in de batterij 90% rendement leveren van 100kwh zonne stroom op dak naar 90kwh uit je stopcontact vanuit de batterij zegmaar, de enlighten/enphase pvplusbatterij moet dan samen met de intelligent modus van Weheat en een dynamisch contract maximaal rendement halen uit kwhprijs en zelf opwekking.
Zoveel vragen die opkomen.... :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Tijgerkracht
copykat schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:47:
@Pr088 dank voor je reactie.
Ik zit YT af te struinen naar informative filmpjes over hoe de Weheat AE nu eigenlijk er uitziet op je zolder met SWW buffervat.en hoe t nu eigelijk werkt in praktijk. Nog niet echt 1 gevonden die dat duidelijk laat zien.
Zet het filter even op show posts with foto's only.
Weheat warmtepompen

Je komt dan vanzelf een bak foto's tegen van installaties buiten, maar ook diverse van alleen binnen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tijgerkracht schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Zet het filter even op show posts with foto's only.
Weheat warmtepompen

Je komt dan vanzelf een bak foto's tegen van installaties buiten, maar ook diverse van alleen binnen.
Thanks.
Ben aan t bladeren.
In algemeen naar iedereen:
Ik moet overigens zeggen dat Ketelklets lekker non commercieel goede info geeft over zijn eigen installatie.
YouTube: Weheat Flint warmtepomp - Installatie en ervaringen
Hij heeft,nog, geen buffervat en dus ook geen AE installatie maar leg wel goed uit hoe aansturing ed werkt. Waar je op moet letten als leek enz.
De tip van smartsockets via HW en radiatorfans aansturing zodat én verwarming en koeling efficienter werkt. Is geniaal simpel doch logisch.

Ik heb hem ff ge aboneerd.
😀
Kijk erg uit naar de offerte.
Kleine vraag die op kwam werkt de nest v3 van google ook op de weheat? (Gezien de bug van honywell.)

update:
offerte is binnen:
sparrow P60 Brons Full electric I.C.M.WEP, buffer50liter, 300 liter boiler + electrisch element
nominaal vermogen setting 6kw. 1.4-6kw.
boiletvat is rvs duplex 2205

Geen thuisaccu dus die komt er nog bij.
inclusief btw en subsidie afgerond 14k plus de 5k voor 5p 5kwh enphase is 20.000..
:X
auch!
en dan moet ik nog verbouwen/ opknappen zolder ook....
* copykat gaat even kijken wat een oude nier op levert op de zwartemarkt.

[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 26-03-2026 18:15 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:40
QuestionMarc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:47:
Ik heb een FE Flint met BUH en toen het systeem OT draaide sprong de BUH nogal eens bij. Soms kort, soms voor langere periode. OT is in combinatie met een bedraad aangesloten Tado.
Sinds de Flint op stooklijn draait gaat de BUH niet meer aan en draait de Flint veel rustiger, ook met SWW verwarmen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat is t prijsverschil tussen een 200liter en een 300liter boilervat?
200 liter is voor 3-4 personen schijnt.
300 liter voor 4-6.
Dan zou 200liter genoeg moeten zijn.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:41:
Wat is t prijsverschil tussen een 200liter en een 300liter boilervat?
200 liter is voor 3-4 personen schijnt.
300 liter voor 4-6.
Dan zou 200liter genoeg moeten zijn.
Geen idee wat het prijsverschil is. Maar ook de temperatuur van het water maakt uit voor hoeveel personen het bruikbaar is. Zelf heb ik een 300l boilervat, meestal water op 45 graden. (alleen gebruik voor douche)
Volgens mij had ik dit makkelijk met 200l ook toegekunt, desnoods het water standaard 50 graden maken.
Er zijn dus meerdere wegen naar de oplossing, dus als je krap qua ruimte zit, volstaat een 200l prima.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:25
En als je voldoende ruimte hebt, kun je de temperatuur (buiten legionella) lager houden, scheelt wat verlies, en geeft eventueel wat meer buffer, voor die keer.

• STIMPPYYY
Ligt eraan wanneer je doucht met 4-6p. Als dat achter elkaar is dan is 300L met 6p al erg krap. 4p moet wel lukken. Allemaal max 8-10 min. Ik boost ‘m al dagen tot 60gr nu met overschot PV (300L).

[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-03-2026 20:28 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ons douche gedrag is zelden meteen achter elkaar. En als ik t goed begrijp is die electrische element ook meteen een booster bij gebruik.
Ruimte, tja opzich ruimte genoeg. Zal vast de hoogte in gaan die extra 100 liter. Maar waarom zoveel water warm houden?
Mn gevoel zegt dat 200 liter zat moet zijn voor 99% van de gevallen.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:34
70c met radiatoren klinkt leuk, maar is iha niet nodig, moet je ook niet willen. Als je dat nodig hebt voor een warm huis kan je beter eerst isoleren.

Hier met radiatoren tussen 32 en 44c ongeveer bij temperaturen boven 0.
En eij stoken erg warm in huis. Geen SWW overigens...

• 201WD
QuestionMarc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:21:
[...]

2.5kW betekent dat ik mijn auto nog wel kan laden binnen afzienbare tijd natuurlijk.
Voor nood zou ik, als de accu echt leeg is en ik hem de volgende dag weer nodig heb, nog even langs de supercharger kunnen rijden natuurlijk. Dat is na middernacht ook goedkoop :)

Overigens kan ik ook de kleine unit nu niet kwijt. Er hangt een gasketel, pomp voor de zonneboiler, een omvormer, 2x expansivat en mijn zolder is nogal laag dus daarom moet mijn zonneboiler, ketel en alle zooi er omheen gewoon weg.
Sorry maar ik volg het niet helemaal,..
Mogelijk een ander huis kopen met een wallbox en warmtepomp?

[ Voor 3% gewijzigd door 201WD op 27-03-2026 08:16 ]

• QuestionMarc
201WD schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:14:
[...]

Sorry maar ik volg het niet helemaal,..
Mogelijk een ander huis kopen met een wallbox en warmtepomp?
Ik heb al een wallbox van tesla, maar die is nu niet 'slim', ik stel zelf de laadsnelheid in.

Ik heb een huis waar de zolder eigenlijk geen verdieping is (1m90 hoog) en loopt meteen schuin af dus ik kan aan de muur heel weinig dingen kwijt. Met een kleine gasketel en wat spul eromheen zit het al vol.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik weet niet of t zin heeft ergens anders een offerte te vragen maar deze is voor nu even boven budget. En we zitten ook niet direct te wachten op nog een Pl etje boven oo mn hypotheek.
Zijn verhaal van volgend jaar word alles duurder en subsudie vervalt enz. Tja. Commercieel druk zetten, dit is t laatste paar in maat 43 meneer.....
Eu heeft noodzaak WP laten vallen geloof ik. Onze subsidie regeling ging hard door de paniek bij huisbewoners.
Dat melde de batterij verkoper ook.
Lastig. Ik heb effe geen 20 a 25K om te verbouwen.
Willekeurige vergelijk zonder personificatie op t huis:
https://klimaat-shop.nl/p...-sparow-incl-installatie/ 12246,41 euro
Als ik de offerte probeer te specificeren:
Sparrow : Vanaf € 5.995,-
incl. montage, btw en subsidie
Weheat RVS Boiler tank – 300L ; Volume, 200L ; Vatmateriaal, Duplex steel 2205 1.0mm ; Diameter (mm), 600 ; Hoogte (mm), 1242 ; Gewicht (kg), 44 ...
€ 2.085,00 (200l € 1.825,00)

Weheat RVS Buffer tank – 50L ; Volume, 50L ; Vatmateriaal, Duplex steel 2205 1.0mm ; Diameter (mm), 470 ; Hoogte (mm), 615* ; Hoogte beugel vanaf onderkant (mm), 403 ...
€ 725,00
Mn gevoel zegt dat er nog wat "vet" op de offerte zit.
De hardware ( t product) is denk ik wel een goede prijskwaliteit verhouding.
Google ai says so 😅

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:58
copykat schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:40:
....maar deze is voor nu even boven budget.....
Is dit een optie in jouw situatie? Soms met 0% rente....
https://www.warmtefonds.n...rden-energiebespaarlening

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ja daar was ik van op de hoogte(en is een serieuze optie) eerste gesprek met mn vrouw over de kosten viel een beetje in NEE! Zoveeel geld hebben we niet enz. En NEE! Ik wil niet nog meer lenen.
Er komen nog kosten bij:
- Radiatoren door heel t huis (7)
Zolder/2de etage verbouwen.
- betonplaten vlakken voor laminaat leggen
- technische ruimte waar de ventilatie motor en de pv installatie hangt isoleren. ( denk aan een 5 kwh batterij)
- Wanden glad maken en afwerken.
- dak extra isoleren ( pirplaat ligt er al moet alleen ff er tegenaan.)
Nadeel is veel moet eerst voordat de installatie komt. ( om je nieuwe installatie heen werken is lastig.)
Zelfde geldt voor de afwerking als kasten...
Veel kan ik of moet ik zeggen moet ik zelf doen om kosten te besparen.
Dat van CV naar WP omzetten is een grote hap uit mn besteedbaar "verbetergeld" voor woning en wonen.
( waar ik nu probeer achter te komen is hoeveel van die investering levert nieuw geld op, besparing op energierekening dus.)
Aka hoeveel procent van die kosten verdien ik terug met wonen.( kan ik mn vrouw (en mezelf) overtuigen dat de investering terugloopt over de tijd.)
- batterij netto aanschaf naar terugverdiend alleen als stroom zo duur word dat elke kwh van pv huishouden t terug verdient.( simpele aanschaf en direct gebruik dat wel)
- wp ae 8-13 jaar ( dus zou theoretisch netto winst opleveren)( over 12 jaar 16k is 111 euro permaand besparen omdat te halen.)

* copykat heeft nog veel werk te verrichten...

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:26
copykat schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Ja daar was ik van op de hoogte(en is een serieuze optie) eerste gesprek met mn vrouw over de kosten viel een beetje in NEE! Zoveeel geld hebben we niet enz. En NEE! Ik wil niet nog meer lenen.
Er komen nog kosten bij:
- technische ruimte waar de ventilatie motor en de pv installatie hangt isoleren. ( denk aan een 5 kwh batterij)
Nadeel is veel moet eerst voordat de installatie komt. ( om je nieuwe installatie heen werken is lastig.)
Dat van CV naar WP omzetten is een grote hap uit mn besteedbaar "verbetergeld" voor woning en wonen.
( waar ik nu probeer achter te komen is hoeveel van die investering levert nieuw geld op, besparing op energierekening dus.)
Aka hoeveel procent van die kosten verdien ik terug met wonen.( kan ik mn vrouw (en mezelf) overtuigen dat de investering terugloopt over de tijd.)
- batterij netto aanschaf naar terugverdiend alleen als stroom zo duur word dat elke kwh van pv huishouden t terug verdient.( simpele aanschaf en direct gebruik dat wel)
- wp ae 8-13 jaar ( dus zou theoretisch netto winst opleveren)( over 12 jaar 16k is 111 euro permaand besparen omdat te halen.)

Als je het geld niet hebt en niet wilt lenen houd het op natuurlijk. En dat is voor ieder persoonlijk en niet goed of fout.
Als je volledig van het gas afgaat door FE te gaan zal de besparing groter worden jaarlijks omdat je 0 gas verbruikt en daardoor je aansluiting weg kan laten halen waardoor je ook bespaart op vastrecht.

Ik ben van mening dat een FE installatie met boiler voor tapwater een grote investering is waarbij ik wisselende verhalen hoor over hoe prettig het allemaal is. Sommige zijn er zeer over te spreken en andere hebben toch wel wat ongemakken en als ik de reacties lees niet helemaal tevreden mee. Ik heb een normale boiler gekozen dus 2 losse systemen. In aanschaf vrinendeijker (alhoewel een koperen vat best fors is als je die vergelijkt met een standaard RVS).
Het verbruk is natuurlijk een heel stuk hoger wat ik ook ervaar maar voor volgend jaar waar salderen stopt kun je dit misschien opvangen met thuisbatterijen en zonnepanelen.

Voor je radiatoren die je denk ik wilt vervangen? Mocht je overgaan neem lage temperatuur convectoren zoals Jaga's.
Ik heb ze allemaal van marktpaats waarvan 5 van de 7 uit nog op te leveren nieuwbouw woningen kwamen.
Veel betere prijzen dan nieuw! ik heb een paar 1000 euro bespaard maar je moet wel wat geduld hebben.

En dit is wel heel erg off topic:
- Thuisbatterij, verdiep je er goed in ook met laad en ontlaadt vermogen en opties tot slim laden. En ik zou nog even wachten want ik denk dat ze goedkoper gaan worden. En let op, goedkoop is bijna altijd duurkoop en neem een goed merk.
- Vloer, is het niet voordeliger en mogelijk te egaliseren in plaats van vlakken? Is denk ik minder intensief werk waardoor het geld scheelt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf berekenen of het uitkomt. Het is en blijft een smak geld.
Een klein nadenkvraagje: wat is de terugverdientijd van je gasketel? ;)

Nu is elk huis en elke installatie anders, maar je kan wel je warmtebehoefte in kuub omzetten naar kwh, en dan delen door gemiddelde cop.

Thuisbatterij moet je doen omdat je de techniek leuk vind (want tweaker), niet vanwege de enorme besparingen.

Een warmtepomp bespaart wel: reken eens uit hoeveel warmte je kan maken uit alleen je vastrechtkosten voor gas? Datzelfde bedrag verwarm ik in de wintermaanden mn huis mee.

Wise enough to play the fool

• Pr088
ZeRoC00L schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Geen idee wat het prijsverschil is. Maar ook de temperatuur van het water maakt uit voor hoeveel personen het bruikbaar is. Zelf heb ik een 300l boilervat, meestal water op 45 graden. (alleen gebruik voor douche)
Volgens mij had ik dit makkelijk met 200l ook toegekunt, desnoods het water standaard 50 graden maken.
Er zijn dus meerdere wegen naar de oplossing, dus als je krap qua ruimte zit, volstaat een 200l prima.
Eens. Qua ruimte is alleen in de hoogte een beperking. Het 300l model is 30-40 cm hoger, maar heeft dezelfde doorsnee. Ik weet niet meer wat het prijsverschil exact is, maar toen ik mijn installateur vroeg was de keuze zo gemaakt. De extra hoogte kunnen de meeste woningen wel hebben en 300l kan op een lagere temp blijven (zuiniger) en biedt ons ruimte voor gezinsuitbreiding en frequent(er) badgebruik ;)

• Carboy54
  • Nu online
teacher schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:36:
Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf berekenen of het uitkomt. Het is en blijft een smak geld.
Een klein nadenkvraagje: wat is de terugverdientijd van je gasketel? ;)

Nu is elk huis en elke installatie anders, maar je kan wel je warmtebehoefte in kuub omzetten naar kwh, en dan delen door gemiddelde cop.

Thuisbatterij moet je doen omdat je de techniek leuk vind (want tweaker), niet vanwege de enorme besparingen.

Een warmtepomp bespaart wel: reken eens uit hoeveel warmte je kan maken uit alleen je vastrechtkosten voor gas? Datzelfde bedrag verwarm ik in de wintermaanden mn huis mee.
Hier al 12 jaar van hetzelfde. Vergeet ook niet de onderhouds kosten van een gasketel onder de nieuwe gaswet. Die zijn vaak ook aanzienlijk hoger. Nu bezig met een situatie waarbij alle kanalen in een appartementencomplex na 15 jaar moeten worden vervangen. Afgekeurd. Dus nieuwe gasketel en vervanging kanalen. Kosten 7000 euro per woning. Vaste kosten meter plus jaarlijks onderhoud is zomaar 400 tot 500 euro zonder dergelijke tegenvallers. = 2000 kWh.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• STIMPPYYY
copykat schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Er komen nog kosten bij:

Check ook SVN bij je gemeente. Persoonlijk verwacht ik dat subsidie afneemt, gas verwijderen straks niet meer gratis is. Met WP FE bespaar je p/m meer dan wat je aan lening betaald wss. Zet het even goed op papier @marvel27 heeft dacht ik een goede website ontwikkeld waarbij je dit in een keer uitrekent. https://www.warmtepompofgas.nl/

Deze nacht btw sinds lange tijd weer defrost en verhoogt vermogen. Vandaag denk ik op PV even opstoken en in de nacht uit.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-03-2026 09:58 ]

• polthemol
  • Laatst online: 11:16

polthemol

Moderator General Chat
kijk ook naar de toekomst @copykat. Met gas blijf je nog meer een speelbal met prijzen en die gaan niet goedkoper worden.

We hebben hier in huis de overstap deels in stapjes gedaan: isolatie zo goed als ging op orde krijgen, zonnepanelen natuurlijk en uiteindelijk toen de gasketel compleet was afgeschreven de overstap gemaakt in 1 keer naar FE van weheat.

Radiatoren hebben we niet vervangen in huis: in de slaapkamers ed. werken de gewone meer dan prima, in de woonkamer heb ik heatmeisters gebruikt en wat fans onder de radiatoren gezet waardoor ze effectief als convectoren werken en dat doet het ook goed.

Qua besparing halen we hier de lening bij warmtefonds alleen al eruit met wat we minder kwijt zijn elke maand aan de rekening van de energieboer (van 280,- naar 150,- nu, de lening is ~93,- per maand). (ons gasverbruik was eerst een ~1000 - tot ~1100 kuub per jaar nog).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:42
Pr088 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:41:
biedt ons ruimte voor gezinsuitbreiding
Ik zou sowieso een capaciteit kiezen die bij je huis past. Als je een gezinswoning een boilercapaciteit voor een 2-persoons-huishouden geeft dan is dat ook niet praktisch voor eventuele volgende bewoners (en dus voor de verkoopbaarheid van je huis, die zijn al duur genoeg zodat de volgende persoon wel twee keer zal nadenken of hij ook een investering wil doen om de installaties geschikt te maken).

• Carboy54
  • Nu online
copykat schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:40:
Ik weet niet of t zin heeft ergens anders een offerte te vragen maar deze is voor nu even boven budget. En we zitten ook niet direct te wachten op nog een Pl etje boven oo mn hypotheek.
Zijn verhaal van volgend jaar word alles duurder en subsudie vervalt enz. Tja. Commercieel druk zetten, dit is t laatste paar in maat 43 meneer.....
Eu heeft noodzaak WP laten vallen geloof ik. Onze subsidie regeling ging hard door de paniek bij huisbewoners.
Dat melde de batterij verkoper ook.
Lastig. Ik heb effe geen 20 a 25K om te verbouwen.
Willekeurige vergelijk zonder personificatie op t huis:
https://klimaat-shop.nl/p...-sparow-incl-installatie/ 12246,41 euro
Als ik de offerte probeer te specificeren:
Sparrow : Vanaf € 5.995,-
incl. montage, btw en subsidie
Weheat RVS Boiler tank – 300L ; Volume, 200L ; Vatmateriaal, Duplex steel 2205 1.0mm ; Diameter (mm), 600 ; Hoogte (mm), 1242 ; Gewicht (kg), 44 ...
€ 2.085,00 (200l € 1.825,00)

Weheat RVS Buffer tank – 50L ; Volume, 50L ; Vatmateriaal, Duplex steel 2205 1.0mm ; Diameter (mm), 470 ; Hoogte (mm), 615* ; Hoogte beugel vanaf onderkant (mm), 403 ...
€ 725,00
De hardware ( t product) is denk ik wel een goede prijskwaliteit verhouding.
Google ai says so 😅
Deze chauffeur wacht ook al decennia op het moment dat de bezine goedkoper wordt aan de pomp. De vraag en de inflatie zal alleen maar toenemen in deze onrustige wereld en goede vakmensen zijn er veel te weinig. Ik zou daar dus maar niet van uitgaan. Jouw nek niet in een leningen strop steken kan wel een goed argument zijn om het uit te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-PngUzHCz2ZWItKGxbOEwZmpjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAbjW1WJ55q356G6vzqcVpAF.jpg?f=fotoalbum_large

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Geld is niet t probleem als in als t moet dan moet t. 5x op vakantie is ook 15k tenslotte. Het is meer geld kan maar 1x uitgegeven worden en inkomensstroom is bij ons niet variabel als in overwerken en extra werken.

Zoals ik er nu insta:
- radiatoren => werkt ook op de CV te besparen door de tempregeling lager te zetten. 7x 700 euro isch.
- zolder dak isolatie 90% vh geld is al betaald.
- Vloer vlakken met een komslijper, al op de 1ste gedaan. Laminaat ligt klaar. Paar honderd euro en 5 fysio afspraken.
Eerst dit en ondertussen sparen voor de big beng.
Hardware wensen lijst big beng
Weheat sparrow AE, enphase 3f 5p.
Update door ontwikkelingen daargelaten.
Heb ik ook meer tijd om de WAF voor elkaar te regelen. Dan maar om in 2027-28.
Ga mn werkplanning uirschrijven. :)

• Pr088
phYzar schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Ik zou sowieso een capaciteit kiezen die bij je huis past. Als je een gezinswoning een boilercapaciteit voor een 2-persoons-huishouden geeft dan is dat ook niet praktisch voor eventuele volgende bewoners (en dus voor de verkoopbaarheid van je huis, die zijn al duur genoeg zodat de volgende persoon wel twee keer zal nadenken of hij ook een investering wil doen om de installaties geschikt te maken).
Dat was ook een argument in mijn afweging. Mijn woning is groot genoeg voor 5 personen.

• Jpiek
phYzar schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:59:
[...]
Zolang er nog overbiedingen gedaan worden waar je 3-4 keer een groter boilervat kan plaatsen zouiik me niet al te druk maken.

Bovendien verduurzaam ik het huis voor mijn eigen behoeftes, niet voor die over 10-20 jaar voor de voilgende bewoner/eigenaar.

• Pr088
dit is het weheat topic.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 27-03-2026 16:21 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Dank @STIMPPYYY!

In mijn visie is een lening voor een investering die je maandelijkse kosten significant verlaagt geen slechte zaak. Zeker als de rente prima is, en de voorwaarden erg ruim, zoals in het geval van de Energiebespaarlening van het Warmtefonds. Geen taxatie of afsluitkosten, je mag altijd extra aflossen (handig om bv de langste looptijd met laagste maandbedrag te kiezen en dan sneller aflossen), 0% rente als je minder dan 60k verdient, oplossing voor mensen die even krap bij kas zitten, in extremis kan de lening zelfs worden kwijtgescholden. Met zo'n voorwaarden kan bijna iedereen beginnen met verduurzamen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dit is het weheat topic.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 27-03-2026 16:22 ]

• rijmer
Dat mag ik wel hopen anders zal er weinig behoefte aan zijn bij je te komen installeren. En volgens mij staat deze draad al vol met goedkoop=duurkoop voorbeelden.

Je lijkt de absolute confirmatie te willen hebben geen fouten met je geld te maken.
Ik zou zeggen lees je hier goed in, stel technische vragen. Stel een vraag over de prijzen maar blijf niet eindeloos doorgaan over die prijs.

Praktisch gezien. Maak een rekensom wat je investering is en het rendement. Dan voelt het al heel anders dn als het geld kost.

Gelukkig kan je nog wel 5x op vakantie.

• Pr088
dit is het weheat topic.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 27-03-2026 16:23 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rijmer schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Dat mag ik wel hopen anders zal er weinig behoefte aan zijn bij je te komen installeren. En volgens mij staat deze draad al vol met goedkoop=duurkoop voorbeelden.

Je lijkt de absolute confirmatie te willen hebben geen fouten met je geld te maken.
Ik zou zeggen lees je hier goed in, stel technische vragen. Stel een vraag over de prijzen maar blijf niet eindeloos doorgaan over die prijs.

Praktisch gezien. Maak een rekensom wat je investering is en het rendement. Dan voelt het al heel anders dn als het geld kost.

Gelukkig kan je nog wel 5x op vakantie.
nou dat is ook best vaak niet door gegaan omdat we t geld anders gebruikt hadden en dan was mn vakantie klussen in en om t huis... ;-)

De hier geposte argumentatie dat de leningkosten gedekt worden door besparing in energiekosten is opzich een zeer sterk argument. En ik hoef natuurlijk niet het hele bedrag te lenen als dat niet nodig is.
Het is nu vooral goed uitschrijven aan de info die ik opgedaan heb in de afgelopen tijd.
helder krijgen van wat feiten en aannames zijn.
1 technisch verschil die ik apart vind is Weheat heeft twee buffervaten, 1 50liter puur voor warmte opslag wegens debiet en anti pendel en 1 voor je douchewater. Quatt maakt voor zover ik het nu begrijp gebruik van 1 groot vat. : dat vat heeft een wp coil voor opwarmen, een CV coil voor gebruik boost bij opwarmen huis, (Dus je douchewater word tijdelijk kouder) en in mijn hoofd lijkt me dat de betere deal: 1 vat is minder ruimtebeslag, minder materiaal zou minder geld zijn en minder vervangingskosten later. Tevens is douchen iets wat je kan plannen om je warmte aanvraag heen. Wat dan de vraag opwekt waarom andere leveranciers zoals Weheat dit ook niet doen?

Ander dingetje is uitrekenen wat ik nu aan stroom opwek direct verbruik en binnen haal en saldeer op later moment hoe die verhouding verschuift met een wp AE en een batterij. (mijn panelen kunnen 139kwh (26juni 2024) opwekken op 1 dag dus de illusie dat je alle stroom binnens huis kan houden kan je wel vergeten.
en stroom in een megabatterij opslaan voor later ook.
De electrische kachels die nu aan staan omdat ik kan salderen gaan uit/weg.
das 3Mwh per jaar.
not my strongpoint

Als laatste
absolute is misschien te ver maar inderdaad dit soort investeringen gaan diep in de tijd en je portomonee als je verkeerde keuzes maakt.
airco (L/L wp) verwarming/koeling ?
radiator L/W wp verwarming en beetje koeling?
faincoils, vloerverwarming enz.
hybrid of in een keer full electric?
is merk/product of installateur belangrijker in het eind resultaat? en waar is de sweetspot in prijs/kwaliteit? ( je hoeft geen bmw of mercedes te hebben om van a naar b te komen)
kosten , impact op je woon ruimtes, efficientie in gebruik, levensduur, onderhoudskosten... en ....
misschien voor veel mensen simpel maar ik zie chaos en mogelijkheden :)

• Carboy54
  • Nu online
copykat schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:37:
[...]

nou dat is ook best vaak niet door gegaan omdat we t geld anders gebruikt hadden en dan was mn vakantie klussen in en om t huis... ;-)

De hier geposte argumentatie dat de leningkosten gedekt worden door besparing in energiekosten is opzich een zeer sterk argument. En ik hoef natuurlijk niet het hele bedrag te lenen als dat niet nodig is.
Het is nu vooral goed uitschrijven aan de info die ik opgedaan heb in de afgelopen tijd.
1 technisch verschil die ik apart vind is Weheat heeft twee buffervaten, 1 50liter puur voor warmte opslag wegens debiet en anti pendel en 1 voor je douchewater. Quatt maakt voor zover ik het nu begrijp gebruik van 1 groot vat. : dat vat heeft een wp coil voor opwarmen, een CV coil voor gebruik boost bij opwarmen huis, (Dus je douchewater word tijdelijk kouder) en in mijn hoofd lijkt me dat de betere deal: 1 vat is minder ruimtebeslag, minder materiaal zou minder geld zijn en minder vervangingskosten later. Tevens is douchen iets wat je kan plannen om je warmte aanvraag heen. Wat dan de vraag opwekt waarom andere leveranciers zoals Weheat dit ook niet doen?

Ander dingetje is uitrekenen wat ik nu aan stroom opwek direct verbruik en binnen haal en saldeer op later moment hoe die verhouding verschuift met een wp AE en een batterij. (mijn panelen kunnen 139kwh (26juni 2024) opwekken op 1 dag dus de illusie dat je alle stroom binnens huis kan houden kan je wel vergeten.
en stroom in een megabatterij opslaan voor later ook.
De electrische kachels die nu aan staan omdat ik kan salderen gaan uit/weg.
das 3Mwh per jaar.
not my strongpoint

Als laatste
[...]

absolute is misschien te ver maar inderdaad dit soort investeringen gaan diep in de tijd en je portomonee als je verkeerde keuzes maakt.
airco (L/L wp) verwarming/koeling ?
radiator L/W wp verwarming en beetje koeling?
faincoils, vloerverwarming enz.
hybrid of in een keer full electric?
is merk/product of installateur belangrijker in het eind resultaat? en waar is de sweetspot in prijs/kwaliteit? ( je hoeft geen bmw of mercedes te hebben om van a naar b te komen)
kosten , impact op je woon ruimtes, efficientie in gebruik, levensduur, onderhoudskosten... en ....
misschien voor veel mensen simpel maar ik zie chaos en mogelijkheden :)
Zullen wij het nu weer over Weheat hebben en anders overgaan naar het algemene warmtepomp forum?

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

• Pr088
[...]

Als je vloerverwarming hebt en die genoeg volume heeft kan de WeHeat ook prima zonder buffervat (50l) werken. Vraag dat na bij je installateur. Dus daar hoef je het verschil niet op te maken.

• Jpiek
[...]
1 technisch verschil die ik apart vind is Weheat heeft twee buffervaten, 1 50liter puur voor warmte opslag
Warmteopslag in een 50 litervat is onzin, hier is al meerdere keren berekend dat dat vat in een paar minuten vol/leeg is. Enige argument is buffer tbv debiet als je geen VVW, weinig radiator/systeeminhoud of mogelijk afgesloten zones hebt..

1 vat voor beide gaat ten koste van een van beide, de watertemperaturen van verwaming en SWW lopen te ver uiteen...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jpiek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Warmteopslag in een 50 litervat is onzin, hier is al meerdere keren berekend dat dat vat in een paar minuten vol/leeg is. Enige argument is buffer tbv debiet als je geen VVW, weinig radiator/systeeminhoud of mogelijk afgesloten zones hebt..

1 vat voor beide gaat ten koste van een van beide, de watertemperaturen van verwaming en SWW lopen te ver uiteen...
ah Duidelijk.
50l is dus in mijn geval voor debiet bedacht.
wbt 1 vat voor beide : dus de quatt buffer/sww combinatievat is minder effectief en uiteindelijk kosten verhogend?
in mijn eerste zoektocht naar een losse zonneboiler kwam anode en rvs verhaal naar boven. dat zonder die anode je vat vrij snel corrodeert en lek gaat. in hoeverre speelt dat mee met de Weheat vaten? (is alweer jaartje geleden dat ik besloot dat alleen een zonneboiler een halve stap is net als hybrid dus koos voor AE in one go op termijn dus technische details zijn wat vaag. ) hoelang gaan de vaten mee in waterlevering gemiddelde hardheid van 7,9 graden Duitse Hardheid (dH)? of geld dit voornamelijk bij close in boilers voor 70graden en hoger (die in keukenkastjes komen en de klassieke doucheboilers van 60-80 liter.)

• Jpiek
Heb geen kennis of ervaring met Weheat of andere vaten. Ben zelf van mening dat een systeem wat en verwarming en SWW doet altijd een van beide functies 'in de weg ' zit. SWW is qua temp veel hoger dan CV water bij een WP. En het systeem kan dus niet beide functies tegelijk, warmte gaat of naar SWW of naar je huis.

Ik heb naast de BB80 een electrische boiler, van koper, die ik met teruglever-stroom en straks met dynamisch-goedkope stroom opwarm...

• Carboy54
  • Nu online
Jpiek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:29:
Heb geen kennis of ervaring met Weheat of andere vaten. Ben zelf van mening dat een systeem wat en verwarming en SWW doet altijd een van beide functies 'in de weg ' zit. SWW is qua temp veel hoger dan CV water bij een WP. En het systeem kan dus niet beide functies tegelijk, warmte gaat of naar SWW of naar je huis.

Ik heb naast de BB80 een electrische boiler, van koper, die ik met teruglever-stroom en straks met dynamisch-goedkope stroom opwarm...
Zoals je meld heb je geen ervaring. Een indirecte boiler werkt prima met een veel hogere cop dan jouw elektrische boiler met een cop van slechts 1. In de weg zitten is niet nodig. Je verwarmt de boiler op momenten dat het uit komt en met Weheat Intellicence straks tegen de laagste tarieven net als jouw huidige boiler. Bovendien verwarmt de warmtepomp jouw boiler sneller op tot wel 70 graden indien gewenst zonder element met R290 en kan je grotere hoeveelheden bufferen. 300 liter op 70 graden bufferen met een elektrische boiler betekent zeer hoor stroomverbruik en netbelasting.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 27-03-2026 14:48 ]

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:09
dit is het weheat topic.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 27-03-2026 16:23 ]

• Jpiek
Carboy54 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:45:
[...]
Zoals je meld heb je geen ervaring. Een indirecte boiler werkt prima met een veel hogere cop dan jouw elektrische boiler met een cop van slechts 1.
Ik gaf dan ook aan dat het slechtsmijn mening is ;)
Dat ik een electrische 80L boiler heb is een samenloop van omstandigheden die we hier al eerder besproken hebben. (achteraf van Hybride naar FE, met forse extra kosten en weinig ruimte).

Met een andere installateur, dus ander advies en de kennis van nu was ik misschien wel FE gegaan met een 200L vat..

• Carboy54
  • Nu online
Tijd voor Intellicence binnenkort:

https://www.ad.nl/economi...r-je-gaat-laden~a2fc9804/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, we (ik) waarschuw wel voor een hogere gasprijs, maar eerlijkheidshalve: elektriciteit gaat ook een dingetje worden. Nog een reden om geen cop1 boiler te willlen. ;)
(Wederom; iedereen maakt zn eigen keuzes, dus knipoog.)

Wise enough to play the fool

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je in ieder geval van het gas af bent scheelt het al 1 component. Gas (aansluiting) stijgt gewoon ook ieder jaar.

Maar de stijging lijkt me nu ook weer niet enorm schokkend.
733 nu met ieder jaar 5% erop en je zit over 10 jaar al aan 1200.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

we willen geen ai pulp op het forum, en dit is het weheat topic. Voor algemene vragen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 28-03-2026 09:51 ]

• STIMPPYYY
copykat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:14:
Ai antwoord
[...]

Ik denk dat ik me geen zorgen hoef te maken met rvs.
Ik heb ook nog even geherkauwt op de 2 boilers vs 1 combi.
In mijn ogen is een combi vat op 50-60 graden van 300liter voldoende energieopslag om een douche beurtje van 10 min én als buffer te dienen voor je WP met huis verwarmen. Maar wat natuurlijk ook meespeelt is deltaT met afgifte warmte wp circuit en opname cvwater met efficientie. De WP moet wel zn warmte kwijt kunnen anders gaat hij pendelen of lager rendement leveren heb ik begrepen. En een aparte 50liter mee verwarmen kan het energie overschot opnemen en doorgeven in een naloop als de wp weer uit staat. Naloop in combi is een stuk lastiger met timen kwa douchewater.
Vermogen stem je af op je verbruik (dus minder pendelen / vrijwel niet). 300L kan je gerust 30+ min mee douchen. Zeker op 60gr. Die 50L buffer gaat in geen enkel geva] / waarschijnlijk geen pendelen voorkomen. Gewoon op stooklijn, heb je er geen last van.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Prijs verschil 300l of 200l boiler van Weheat is op t totaal plaatje zo weinig en voetprint is t zelfde. De 50liter was door de offertemaker bedoelt als buffer voor radiatorwater. Jaga's houden weinig liters, ( zijn eigenlijk 1 pijp heen en terug met lamellen.) Dus ik denk dat t daar voor is.

• Pr088
copykat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:30:
Prijs verschil 300l of 200l boiler van Weheat is op t totaal plaatje zo weinig en voetprint is t zelfde. De 50liter was door de offertemaker bedoelt als buffer voor radiatorwater. Jaga's houden weinig liters, ( zijn eigenlijk 1 pijp heen en terug met lamellen.) Dus ik denk dat t daar voor is.
Precies. Ik kan me voorstellen dat een 50l buffer dan wel wat scheelt. Met vloerverwarming is het vaak helemaal niet nodig.

• mrpraline
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:44
Ik volg al een tijdje de berichten over het al dan niet beschikbaaar zijn van de real time energie en COP gegevens in de Home assistant integratie en WeHeat API. Eind februari was die informatie ineens weg, na een paar weken was hij er een aantal dagen en nu is de informatie weer weg.

Weet iemand of deze informatie weer beschikbaar komt? Ik vind dit essentiële informatie. De informatie zelf moet bij Weheat aanwezig zijn, je kunt geen gemiddelde COP uiterekenen zonder actuele data te hebben.

Daarnaast is het zo, dat deze data via een 4G verbinding in de buitenunit naar Weheat wordt verstuurd. Die verbinding heb ik betaald bij de aankoop van de warmtepomp en alles wat daarover verstuurd wordt is op mijn kosten beschikbaar gesteld aan Weheat. Als Weheat gegevens uit de API weghaald die beschikbaar is, en voor mij nuttig is, is het niet meer als reëel dat ik direct en onversleuteld toegang tot de door mij betaalde dataverbinding krijg.

Dat weheat nu de toegang tot bepaalde data lijkt te beperken is in directe tegenspraak met de Eropean data act. Die zegt duidelijk dat data waar mogelijk direct toegankelijk moet zijn en dat fabrikanten die toegang niet kunstmatig mogen beperken. In dit geval is er al aangetoond dat het mogelijk is, want het heeft vanaf dat ik de pomp heb gekocht maandenlang gewerkt en ook dat de data kunstmatig wordt tegengehouden want de app produceerd nog steeds gemiddelden.

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:49

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

mrpraline schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:31:
Ik volg al een tijdje de berichten over het al dan niet beschikbaaar zijn van de real time energie en COP gegevens in de Home assistant integratie en WeHeat API. Eind februari was die informatie ineens weg, na een paar weken was hij er een aantal dagen en nu is de informatie weer weg.

Weet iemand of deze informatie weer beschikbaar komt? Ik vind dit essentiële informatie. De informatie zelf moet bij Weheat aanwezig zijn, je kunt geen gemiddelde COP uiterekenen zonder actuele data te hebben.

Daarnaast is het zo, dat deze data via een 4G verbinding in de buitenunit naar Weheat wordt verstuurd. Die verbinding heb ik betaald bij de aankoop van de warmtepomp en alles wat daarover verstuurd wordt is op mijn kosten beschikbaar gesteld aan Weheat. Als Weheat gegevens uit de API weghaald die beschikbaar is, en voor mij nuttig is, is het niet meer als reëel dat ik direct en onversleuteld toegang tot de door mij betaalde dataverbinding krijg.

Dat weheat nu de toegang tot bepaalde data lijkt te beperken is in directe tegenspraak met de Eropean data act. Die zegt duidelijk dat data waar mogelijk direct toegankelijk moet zijn en dat fabrikanten die toegang niet kunstmatig mogen beperken. In dit geval is er al aangetoond dat het mogelijk is, want het heeft vanaf dat ik de pomp heb gekocht maandenlang gewerkt en ook dat de data kunstmatig wordt tegengehouden want de app produceerd nog steeds gemiddelden.
Helemaal mee eens. De data waarmee Weheat hun systemen optimaliseert en Intelligence mee ontwikkeld, zijn data die door onze warmtepompen zijn gegenereerd. Weheat is daar niet de eigenaar van. Dat staat ook in die Data Act. Daarom denk ik ook dat dit niet zomaar kan. De data zijn er maar om één of andere reden worden ze niet beschikbaar gesteld. Ik kan me voorstellen dat Weheat het aantal requests op de API wil beperken maar wees daar dan duidelijk over. In de documentatie staat dat er limieten zijn op het aanspreken van de API, maar niet wat die limiet dan is. Heel bijzonder, want daar kun je dus niks mee.

Jaren_30_huis_gasloos

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@mrpraline in hoeverre verhoud dit verhaal zich positief of negatief met andere producenten? Zijn ze van alles delen naar minder delen maar evenveel als concurenten gegaan of schieten ze door?

• mrpraline
JessicavdH schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Helemaal mee eens. De data waarmee Weheat hun systemen optimaliseert en Intelligence mee ontwikkeld, zijn data die door onze warmtepompen zijn gegenereerd. .
Daar noemt je nog een punt. Wanneer heb ik toestemming gegeven om de gegevens van mijn pomp te gebruiken? Zoals weheat het heeft geïmplementeerd is de bediening alleen mogelijk via de cloud app. M.a.w. het is onmogelijk om de gebruikersvoorwaarden van deze app te weigeren zonder ook de mogelijkheid te verliezen om het apparaat te bedienen.
.
En los hiervan, wat gebeurt er als Weheat failliet gaat of wordt overgenomen door een ander die geen zin heeft de servers te onderhouden?

• mrpraline
copykat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:09:
@mrpraline in hoeverre verhoud dit verhaal zich positief of negatief met andere producenten? Zijn ze van alles delen naar minder delen maar evenveel als concurenten gegaan of schieten ze door?
Dat zou ik niet weten, en het is ook niet relevant. De gewenste data was voor mij beschikbaar, wordt met zekerheid ook nog steeds geproduceerd en is nuttig voor mijn situatie.

[ Voor 18% gewijzigd door mrpraline op 28-03-2026 12:54 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Je laatste bericht is iets dat ik met alle electronica heb.
Zoals weheat het heeft geïmplementeerd is de bediening alleen mogelijk via de cloud app. M.a.w. het is onmogelijk om de gebruikersvoorwaarden van deze app te weigeren zonder ook de mogelijkheid te verliezen om het apparaat te bedienen.
Ben zeker geen expert meer een consumer en user maar,
Companycloud only is een negatief punt. Zeker in apparatuur dat essentieel is én lange levensduur heeft , je heb maar af te wachten of ze hun kant van de afspraak blijven honoreren( failiet e.d.) en met huidige hackactiviteiten voldoende aan beveiliging doen.(Zelfde met bijv. Beveiligingscamera's.
Dat is nog privacy gevoeliger. )
Veel pv units werken ook via cloud van de leverancier vd controler/omvormer dus opzich company cloudservers niet vreemd met op afstand monitoren , servicen als in updaten enz. Maar je zou ten alle tijden via je lokale netwerk( dus offline voor buiten) bij je apparaat en data moeten kunnen komen in een homepage. En dit staat los van of ze gerechtigd zijn om de data van jou apparaat mogen gebruiken voor eigen doeleinden. ( daar ontkom je bijna niet aan tegenwoordig met apps) ik neem aan dat ze de eu wet en regelgeving moeten uitvoeren ten aanzien van privacy. En wanneer is data persoonlijk genoeg om terug te traceren?

• mrpraline
copykat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:04:
[...]
En wanneer is data persoonlijk genoeg om terug te traceren?
Ik heb daar over gesproken met een jurist.
In dit geval is de app op naam en telofoonnummer gekoppeld aan het serienummer van de pomp. Het huisadres van de warmtepomp is via de installateur bekend.
Daarmede is sowieso sprake van tot een persoon herleidbare informatie. Om maar eens wat te noemen, weheat kan uit de data nagaan wanneer ik langere tijd niet thuis ben.

• mrpraline
JessicavdH schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Ik kan me voorstellen dat Weheat het aantal requests op de API wil beperken maar wees daar dan duidelijk over. In de documentatie staat dat er limieten zijn op het aanspreken van de API, maar niet wat die limiet dan is. Heel bijzonder, want daar kun je dus niks mee.
Als weheat het aantal requests wil beperken is dat heel simpel, geef ons lokaal toegang to de warmtepomp.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:32
mrpraline schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:31:

Stuur ze er eens een bericht over via "Feedback" in het portal.

• Beunvakker
Heeft iemand een idee hoe buigzaam de buiten leidingen zijn? Krijg ik 1 zon leiding door een 90 graden bocht gepropt van 80mm pvc, als ik m pas vast lijm als de leiding er doorheen zit?

• Kevin1990
Beunvakker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:44:
Heeft iemand een idee hoe buigzaam de buiten leidingen zijn? Krijg ik 1 zon leiding door een 90 graden bocht gepropt van 80mm pvc, als ik m pas vast lijm als de leiding er doorheen zit?
Dat ligt er maar net aan hoe kleine bocht je wilt maken.
Je kunt 90 graden doen over een leiding lengte van 10cm of 50. Dat maakt nogal een verschil.
En welke leiding (matrriaal soort) je precies wilt buigen ook.

Ik zie dat je het over pvc hebt. Dan kun je altijd nog 2 bochten vam 45 maken waardoor je lengte die je wilt buigen langer wordt en minder kans op knikken. Maar advies geven via een scherm is erg lastig natuurlijk zonder foto's ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Kevin1990 op 28-03-2026 16:06 ]

• Beunvakker
Kevin1990 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Dat ligt er maar net aan hor kleine bocht je wilt maken.
Je kunt 90 graden doen over een leiding lengte van 10cm of 50. Dat maakt nogal een verschil.
En welke leiding je precies wilt buigen ook
De buiten leidingen van de Sparrow moeten zodra ze de kelder wand door zijn direct de hoek om 90 graden in 2 pvc buizen van 80mm. Mijn rioolbuis zit namelijk in de weg dus daar moet ik onderdoor.. ben even vergeten hoe die leidingen heten die van de buitenunit naar binnen komen

• Beunvakker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65uM4jx9nvLU9TYhsbNYEPSjNVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVa8jrWkj3TcbzDYmEGgtomH.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto, ik moet onder die profesioneel gerepareerde gresbuis door, daarom wil ik zo snel mogelijk de hoek om, dichter langs de wand ligt ie namelijk hoger..

• Kevin1990
Beunvakker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:08:
[...]

De buiten leidingen van de Sparrow moeten zodra ze de kelder wand door zijn direct de hoek om 90 graden in 2 pvc buizen van 80mm. Mijn rioolbuis zit namelijk in de weg dus daar moet ik onderdoor.. ben even vergeten hoe die leidingen heten die van de buitenunit naar binnen komen
Ah het is een leiding die nog nieuw getrokken moet worden en aangesloten.
Dan zal dat denk ik geen probleem zijn. Ik dacht een bestaande situatie die al gemonteerd is en het systeem met water is gevuld.
Ik zie sowieso al 2x 45 graden bochten liggen. Met een beetje juiste hulpmiddelen lijkt mij dat geen probleem tenzij er stalen leidingen gebruikt worden maar aangezien dit buiten is zal dat wel niet.
Misschien kan je even navraag doen bij je installateur welke leidingen er gebruikt worden en ook je foto mee sturen.
Dan weet je het zeker.

En inderdaad pas lijmen als de leidingen er doorheen zijn.

• Ronnie27
QuestionMarc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:23:
Nou de kogel is door de kerk hier.
Flint full electric met 200L boiler.
Zonneboiler gaat eruit (want is nogal lastig te combineren met warmtepomp), daarvoor in de plaats komen nog een paar extra PV panelen.
Bij Coolblue net voordat ze overgaan naar Hoppenbrouwer dus ik hoop dat dat een beetje goed gaat.

Het grappige is dat Claude me heeft overtuigd met een aantal berekeningen. Wilde eerst voor de Sparrow gaan maar dat is echt overkill.
Ik zat op hetzelfde gasverbruik als jou en mijn hybride Flint kan ons huis goed warmhouden, was geen gas nodig.
Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.