Absoluut. De WP is onderdeel van een systeem dat als geheel goed in balans moet zijn.
Tenminste, als je voor efficiency gaat. Daar is voor iedereen de doelstelling en situatie anders. Als de kosten om te isoleren bijvoorbeeld dermate hoog zijn dat het niet afweegt tegen de verbeterde warmteprestaties van de woning, dan kun je er bewust voor kiezen dit niet te doen.
Stoker hier op het forum heeft bij mij de installatie gedaan en duidelijk naar het geheel gekeken. Bewust daarom de verdeler voor de VVW gelijk vervangen. Verder was het hier redelijk recht-toe-recht-aan. Het was daarna aan mij om de isolatie verder op te pakken en de tochtgaten te dichten. Met LTV is dit nóg belangrijker is mijn ervaring. Met de stadsverwarming vroegah konden we makkelijk even in een uurtje bijstoken. Dat is nu natuurlijk anders. Een systeem dat zo constant zo efficient mogelijk draait is de oplossing.
Onze overweging was duidelijk. We wonen al 23 jaar in dit huis en zijn vast van plan hier nog eens 23 jaar te blijven. Dus investeren in isolatie etc betaald zich terug. De kozijnen/pui achter en de voordeur waren zo krom en lek dat ze sowieso vervangen moesten (ze gingen niet eens meer goed op slot). Dus gelijk 3-dubbel glas, geen brievenbus etc. Dat was echt de grootste stap hier qua isolatie.
Ook de mechanische ventilatie aangepakt. Dat was 1 systeem. Als de ventilatie omhoog ging vanwege het douchen, werd ook gelijk de warmte uit de woonkamer getrokken, en het maakte een takke-herrie. Nu dus een aparte, veel kleinere ventilator voor de woonmaker en de badkamer op de MV gelaten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Satefan op 10-01-2026 23:28
]