Hij is nu even gestopt met de melding dat de temperatuur huis in onder de doeltemperatuur van 18 graden is aangekomen en neemt daarom even een pauze van een half uur. Leidingen naar en van verdelers en verdelers zelf zijn praktisch droogMg4gebruiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een thermostaat op éen of andere manier een richttemperatuur moet aangeven voor de ruimte. Ik denk niet dat hij die echt gebruikt voor het stoppen. Maar hij kan wellicht ergens verstopt zijn in de startvoorwaarden.
Op de linker afbeelding staat toch echt binnen diameter welk materiaal je ook gebruikt!havoc764 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:09:
[...]
volgens mij had die afbeelding het over buitendiameter 25,6 bij gebruik mlb leiding.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
sorry je hebt gelijk.Carboy54 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:13:
[...]
Op de linker afbeelding staat toch echt binnen diameter welk materiaal je ook gebruikt!
De getoonde tabel van @Carboy54 (dank!) komt overeen met de “richtlijnen voor installateurs”.
In de installatiehandleiding ten tijde van mijn bestelling had WeHeat daarin geen leidingdiameters staan. In de huidige website neemt WeHeat de waarden veel te ruim.
In de installatiehandleiding ten tijde van mijn bestelling had WeHeat daarin geen leidingdiameters staan. In de huidige website neemt WeHeat de waarden veel te ruim.
BB80 heeft de laatste dagen toch aardig wat koelcycli gedraaid, maar ik vind het nog lastig te volgen/voorspellen. Kamertemperatuur loopt nu op naar 28 graden, maar ondanks een cyclus van rond de 50 minuten vanmorgen en nu de wachttijd voorbij is, start hij niet met koelen. Waarom niet?
Nog wel een specifieke vraag: ik heb een verdeler met een pomp (geen open verdeler dus) met 3 standen. Tot nu toe had ik hem op de laagste stand gezet met de logica dat hij dan de meeste koelte af kan geven aan de vloer en het water terug naar de warmtepomp niet te laag is (ander stopt hij weer met koelen). Is dit de juiste logica, of juist de pomp op sneller zetten?
/f/image/J9ucMEvmAm0fw4z7cJbhkGBm.png?f=fotoalbum_large)
Nog wel een specifieke vraag: ik heb een verdeler met een pomp (geen open verdeler dus) met 3 standen. Tot nu toe had ik hem op de laagste stand gezet met de logica dat hij dan de meeste koelte af kan geven aan de vloer en het water terug naar de warmtepomp niet te laag is (ander stopt hij weer met koelen). Is dit de juiste logica, of juist de pomp op sneller zetten?
/f/image/J9ucMEvmAm0fw4z7cJbhkGBm.png?f=fotoalbum_large)
Verdeler en koelen. Dit is al xxx besproken hier op het forum.Pompie2025 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:58:
BB80 heeft de laatste dagen toch aardig wat koelcycli gedraaid, maar ik vind het nog lastig te volgen/voorspellen. Kamertemperatuur loopt nu op naar 28 graden, maar ondanks een cyclus van rond de 50 minuten vanmorgen en nu de wachttijd voorbij is, start hij niet met koelen. Waarom niet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Daar heeft hij toch niks aan? Als de zoekfunctie nu lekker werkte.... Verwijs hem naar de startpagina als daar het antwoord te vinden is. En anders: help hem. Daar is dit forum voor bedoeld is.Carboy54 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Verdeler en koelen. Dit is al xxx besproken hier op het forum.
Hij start niet omdat je run te kort heeft geduurd en Weheat eist dat je pas na 24 uur weer mag koelen. Dit kan je onder andere zien in de teller bij de wachttijd voor koelen in de portal.
Het kan ook zijn dat hij op een langere pauze staat.
[ Voor 22% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-06-2026 09:55 ]
Bedankt! Inderdaad bijna onmogelijk om een antwoord op een vraag makkelijk te vinden. Nu ongeveer 20 pagina's terug geklikt en daar wel wat gevonden.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Daar heeft hij toch niks aan? Als de zoekfunctie nu lekker werkte.... Verwijs hem naar de startpagina als daar het antwoord te vinden is. En anders: help hem. Daar is dit forum voor bedoeld is.
Hij start niet omdat je run te kort heeft geduurd en Weheat eist dat je pas na 24 uur weer mag koelen. Dit kan je onder andere zien in de teller bij de wachttijd voor koelen in de portal.
[Afbeelding] Het kan ook zijn dat hij op een langere pauze staat.
Gesloten verdeler is dus gewoon niet echt geschikt. Ventiel dichtdraaien wordt als work around genoemd maar Carboy heeft al eerder gezegd dat het eigenlijk niet zo kan werken.
Destijds nog wel met de installateur over gehad, maar ze vonden de aanvoerleidingen naar de vloerverwarming te smal voor een open verdeler. Overigens met verwarmen nergens last van.
Zoals je ziet in mijn afbeeldingen is mijn wachttijd 0 minuten, en heeft hij de vorige ronde rond de 50 minuten gedraaid dus zou ook na 3 uur weer mogen starten.
Als je de pomp sneller zet dan zal hij ook meer mengen denk ik.Pompie2025 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:38:
[...]
Bedankt! Inderdaad bijna onmogelijk om een antwoord op een vraag makkelijk te vinden. Nu ongeveer 20 pagina's terug geklikt en daar wel wat gevonden.
Gesloten verdeler is dus gewoon niet echt geschikt. Ventiel dichtdraaien wordt als work around genoemd maar Carboy heeft al eerder gezegd dat het eigenlijk niet zo kan werken.
Destijds nog wel met de installateur over gehad, maar ze vonden de aanvoerleidingen naar de vloerverwarming te smal voor een open verdeler. Overigens met verwarmen nergens last van.
Zoals je ziet in mijn afbeeldingen is mijn wachttijd 0 minuten, en heeft hij de vorige ronde rond de 50 minuten gedraaid dus zou ook na 3 uur weer mogen starten.
Het kan zijn dat je leidingen een beperkende factor vormen. Geldt ook voor mij. Maar als ik de mengfactor uit de vergelijking haal (T water huis in =T vloer in) dan levert Een open verdeler mij een 20% snellere opwarming en 15% lager aanvoer T op. Dat ga je zeker merken bij het koelen want ipv direct terug naar de WP gaat het koude water nu volledig de vloer in. Dus zal de WP langer doorgaan.
In een poging om problemen met de lyric t6 uit te sluiten, heb ik deze eruit gehaald en de installatie op stooklijn gezet incl het vinkje bij koelen.
Over een kleine 6 uur kom ik er achter of het gewerkt heeft
Wel bijzonder dat hij aangeeft niet te koelen omdat dit uit zou staan in de settings, zou dit in de monteurs/installatie instellingen zijn?
Over een kleine 6 uur kom ik er achter of het gewerkt heeft
Wel bijzonder dat hij aangeeft niet te koelen omdat dit uit zou staan in de settings, zou dit in de monteurs/installatie instellingen zijn?
Daar zijn zelfs meerdere aparte topics hier voor te vinden. Onlangs nog heb ik op dit topic nog uitleg gegeven. Even zoeken en je vindt bakken info.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Daar heeft hij toch niks aan? Als de zoekfunctie nu lekker werkte.... Verwijs hem naar de startpagina als daar het antwoord te vinden is. En anders: help hem. Daar is dit forum voor bedoeld is.
[Afbeelding] Het kan ook zijn dat hij op een langere pauze staat.
De installateur heeft bij mij inderdaad direct ook zo'n bocht geplaatst. Na 20cm is de leiding dan inderdaad neutraal. Ik doelde inderdaad op het verlies van het vat zelf. [edit] Goed om te vermelden: ik gebruik een doorstroomboiler (hygiëneboiler). Dat had ik achteraf niet moeten doen. Ik denk dat die meer verliest dan die van u. Gedachte daarachter was een tweede spiraal om het SWW in de winter extra te boosten met heat pipes. [/edit] Hoe dan ook, om het vat onder het knieschot te krijgen ben ik daar van 16cm naar 7cm isolatie gegaan. (Mijn dak is maar 30°). Het vat zelf heeft 10cm isolatie en daardoor een diameter van maar liefst 60cm. Uiteindelijk heb ik het verlies behoorlijk gecompenseerd met extra isolatieplaten achter het vat en lattenwerk met reflectiefolie bovenop het vat. En ik kan die 20cm leiding ook nog voorzien van isolatie en reflectiefolie. Maar aan de bovenkant tegen het dak aan blijft warmte ontsnappen. Je ziet dat in de winter bij sneeuw op de erboven liggende zonnepanelen. Als je bedenkt dat er + 4mln rijtjeshuizen zijn en dan bedenkt dat vacuümboilers gewoon bestaan, dan zou het toch een gat in de markt zijn om een < 50cm liggend vacuümsysteem te maken? Zoldervloer een beetje opklampen en klaar.havoc764 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:01:
[...]
Ik zat eerst op 120w verlies en met aanpassing leidingwerk ben ik naar 70w verlies gegaan.
edit, die 70w is inclusief de 40w van het vat zelf dus leidingverlies is effectief van 80 naar 30w gegaan.
met beter isoleren denk ik daar nog 10w vanaf te kunnen halen.
is vrij eenvoudig te controleren zijn de aanvoer en retour van de piraal nog warm meer dan een cm of 20 na de boiler?
[ Voor 9% gewijzigd door nottofret op 27-06-2026 20:30 ]
Iemand die wil delen hoe hij toegang heeft verkregen tot WeHeat Install app?
Kan ook privé!
Kan ook privé!
Voor het geval je het nog niet deed: de duur van de koelrun kan je enigermate beinvloeden door de WP op zijn stilst te zetten. In mijn geval verdubbelde de tijd bijna.
[ Voor 3% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-06-2026 10:34 ]
Met een installateurs account bij Weheat.HarDus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:14:
Iemand die wil delen hoe hij toegang heeft verkregen tot WeHeat Install app?
Kan ook privé!
Meer mensen waarbij de warmtepomp de laatste tijd veel offline is? Vanmorgen was hij al meer dan een uur offline en nu al weer bijna een uur.
Valt me op dat wanneer hij offline er lokaal niks te zien is. Status lampje op de binnenunit pulseerd gewoon groen. Idle stroomverbruik is normaal en de thermostaat valt niet uit.
Valt me op dat wanneer hij offline er lokaal niks te zien is. Status lampje op de binnenunit pulseerd gewoon groen. Idle stroomverbruik is normaal en de thermostaat valt niet uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 28-06-2026 12:28 ]
Ja hier ook. Wilde net de stilte stand eens proberen, kan me niet voorstellen dat dat helpt maar kan het niet eens instellen omdat hij zoveel offline is.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:25:
Meer mensen waarbij de warmtepomp de laatste tijd veel offline is? Vanmorgen was hij al meer dan een uur offline en nu al weer bijna een uur.
Status lampje op de binnenunit pulseerd gewoon groen. Idle stroomverbruik is normaal en de thermostaat valt niet uit.
Dat je WP offline rapporteert, betekent niet dat hij niet werkt. Alles werkt gewoon zoals het hoort, het enige wat je dan (even) niet kunt, is de instellingen bekijken of aanpassen.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:25:
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Snap ik. Echter zou ik dan bijvoorbeeld een pulserend oranje lampje verwachten.Gameboy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:38:
[...]
Dat je WP offline rapporteert, betekent niet dat hij niet werkt. Alles werkt gewoon zoals het hoort, het enige wat je dan (even) niet kunt, is de instellingen bekijken of aanpassen.
Maar gezien het status ledje gewoon groen pulseerde. Lijkt het mij dat er wel een data verbinding was tijdens de "offline" momenten maar dat de servers van Weheat niet beschikbaar waren. Daarom ben ik benieuwd of er anderen zijn die het zelfde zien.
[ Voor 26% gewijzigd door Caayn op 28-06-2026 16:08 ]
Dat zou alleen zo moeten zijn als er daadwerkelijk een netwerk-probleem zou zijn. Ik denk dat er best veel andere redenen/oorzaken kunnen zijn waardoor de App of het portal de pomp offline aangeven, maar wellicht kan @Weheat daar meer licht op laten schijnen?Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Snap ik. Echter zou ik dan bijvoorbeeld een pulserend oranje lampje verwachten.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
En je kunt niet gebruik maken van de Boost om de boiler extra te verwarmen. Wel zo handig met stroom plenty in dit zweetweer en meerdere douchegangen.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Snap ik. Echter zou ik dan bijvoorbeeld een pulserend oranje lampje verwachten.
Maar gezien het status ledje gewoon groen pulseerde. Lijkt het mij dat er wel een data verbinding was tijdens de "offline" momenten maar dat de servers van Weheat niet beschikbaar waren. Daarom ben ik benieuwd of er anderen zijn die het zelfde zien.
Hier ook. Maar vanochtend was het ledje niet groen (iets van lila rood?). Eerder wel groen, zoals gisteren.reiniero schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Ja hier ook. Wilde net de stilte stand eens proberen, kan me niet voorstellen dat dat helpt maar kan het niet eens instellen omdat hij zoveel offline is.
Paars, lijkt op RAL4001? Kans dat je legionella run op dat moment actief was?Mg4gebruiker schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:47:
[...]
Hier ook. Maar vanochtend was het ledje niet groen (iets van lila rood?). Eerder wel groen, zoals gisteren.
https://support.weheat.nl...LED-status?language=nl_NL
De laatste (hete) dagen heb ik geëxperimenteerd met koelen. Het lijkt naar behoren te werken, maar zoals bekend is condens een risico.
Nu lees ik op de WeHeat website het volgende:
Bij Weheat hebben we daarom slimme veiligheidsinstellingen ontwikkeld die automatisch rekening houden met het dauwpunt. Weheat Intelligence bepaalt voortdurend het dauwpunt op basis van actuele buitentemperatuur- en vochtigheidsgegevens. Hierdoor kan het systeem automatisch bepalen welke watertemperatuur veilig is om condensvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL
Is jullie bekend of deze functie ook echt werkt? Mijn indruk is namelijk van niet. Voor zover ik kon zien volgt de warmtepomp de koelcurve - maar corrigeert niet voor het dauwpunt. Tijdens een van mijn experimenten was het dauwpunt 20,5 graden (volgens de weer-app op mijn iPhone), maar bleef de warmtepomp een watertemperatuur van 19 graden vragen (conform de door mij ingestelde koelcurve). Met als gevolg condens.
Bij Weheat hebben we daarom slimme veiligheidsinstellingen ontwikkeld die automatisch rekening houden met het dauwpunt. Weheat Intelligence bepaalt voortdurend het dauwpunt op basis van actuele buitentemperatuur- en vochtigheidsgegevens. Hierdoor kan het systeem automatisch bepalen welke watertemperatuur veilig is om condensvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL
Is jullie bekend of deze functie ook echt werkt? Mijn indruk is namelijk van niet. Voor zover ik kon zien volgt de warmtepomp de koelcurve - maar corrigeert niet voor het dauwpunt. Tijdens een van mijn experimenten was het dauwpunt 20,5 graden (volgens de weer-app op mijn iPhone), maar bleef de warmtepomp een watertemperatuur van 19 graden vragen (conform de door mij ingestelde koelcurve). Met als gevolg condens.
Volgenns is dit nog toekomst muziek. Er staat bij de curve ook 'let op je kan condens krijgen'.MarkWP schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:50:
De laatste (hete) dagen heb ik geëxperimenteerd met koelen. Het lijkt naar behoren te werken, maar zoals bekend is condens een risico.
Ik had vanochtend een mooie natte vloer
Ja precies. Dan was hij offline tijdens de legionella run....Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Paars, lijkt op RAL4001? Kans dat je legionella run op dat moment actief was?
Hier zat de warmtepomp een stuk boven de gevraagde temperatuur, uren achter elkaar zeker een graad hoger, dus ik denk dat ie er wel rekening mee probeert te houdenMarkWP schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:50:
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Inderdaad. Dan was hij online tijdens de legionella run.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Paars, lijkt op RAL4001? Kans dat je legionella run op dat moment actief was?
Hoeft niet per se online te zijn. Zoals al eerder beschreven: zelfs als de App of het portal "offline" aangeeft, blijft de WP gewoon het ingestelde programma volgen, en zijn ding doen. Ook legionella-runs op het ingestelde schema.Mg4gebruiker schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:46:
[...]
Inderdaad. Dan was hij online tijdens de legionella run.
dauwpunt van buiten is niet per definitie het dauwpunt van in huis, vooral niet als je met het weer van de afgelopen 2 weken veelal alles dicht probeer te houden of met oudere woningen zit waar ventilatie vooral afhankelijk is van ramen af en toe open kunnen gooien. Temperatuur + luchtvochtigheid kunnen stevig afwijken van de waarden buiten en dat is naar mijn smaak een beste fout in het proberen bij te sturen met de informatie van buiten, samen met de smalle marge die je hebt voor die curve.MarkWP schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:50:
Het zal best werken voor nieuwere woningen wel, maar ik hoop oprecht dat men gaat kijken dat er opties komen dat je het ook op convectoren kunt toepassen in oudere woningen.
Met bv. 25 graden water had ik prima kunnen koelen van het weekend
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Niet om de hele discussie weer op te rakelen, maar het dauwpunt van een volume lucht verandert niet als de temperatuur van die lucht verandert, bijvoorbeeld als je die naar binnen haalt door ventilatie en daar afkoelt.polthemol schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:49:
[...]
dauwpunt van buiten is niet per definitie het dauwpunt van in huis, vooral niet als je met het weer van de afgelopen 2 weken veelal alles dicht probeer te houden of met oudere woningen zit waar ventilatie vooral afhankelijk is van ramen af en toe open kunnen gooien. Temperatuur + luchtvochtigheid kunnen stevig afwijken van de waarden buiten en dat is naar mijn smaak een beste fout in het proberen bij te sturen met de informatie van buiten, samen met de smalle marge die je hebt voor die curve.
Het zal best werken voor nieuwere woningen wel, maar ik hoop oprecht dat men gaat kijken dat er opties komen dat je het ook op convectoren kunt toepassen in oudere woningen.
Met bv. 25 graden water had ik prima kunnen koelen van het weekend
Dauwpunt is een maat voor de absolute hoeveelheid water(damp) in lucht, en dat verandert niet magischerwijs vanzelf als de temperatuur wijzigt.
De relatieve luchtvochtigheid verandert wel, maar het dauwpunt dus niet.
Pas als je daadwerkelijk water(damp) toevoegt aan, of verwijdert uit de lucht die je naar binnen haalt, verandert het dauwpunt van die lucht.
Aangezien je altijd wel iets aan waterdamp-producerende zaken in huis hebt (planten, mensen, huisdieren, etc.) zal de luchtvochtigheid doorgaans wel heel iets stijgen, en het daupwunt daarmee ook, tenzij je een airco aan hebt. Die haalt actief (veel) water(damp) uit de lucht, en daarmee daalt het dauwpunt dan ook direct.
Dus: het dauwpunt van de buitenlucht is wel een goed startpunt om de koelwater-temperatuur te bepalen, al dan niet met een (kleine)correctie omhoog of naar benden, afhankelijk van je klimaatbeheersing binnenshuis.
Ik lees vanwege WeHeat nu ook met het koelen mee. Dat staat bij ons nog op “uit”. Wij hebben veel oude dikwandige stalen CV leidingen in oude plafonds. Ik wil voorkomen dat ik leer waar die lopen via condensatie sporen.
Is er ook een veilige koelcurve, die dus praktisch altijd van het dauwpunt verwijderd blijft en toch een gedeeltelijke koeling levert bij extreme warmte? Het halve resultaat op nul risico?
Is er ook een veilige koelcurve, die dus praktisch altijd van het dauwpunt verwijderd blijft en toch een gedeeltelijke koeling levert bij extreme warmte? Het halve resultaat op nul risico?
dat is dus het hele punt: bij oudere woningen is de luchtvochtigheid wat moeilijker te beheersen. Denk aan bv. een gebrek aan mechanische ventilatie (ik heb hier een verschil van ~15% gehad tov. buiten en dat heeft een aardige impact op het dauwpunt).Gameboy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Niet om de hele discussie weer op te rakelen, maar het dauwpunt van een volume lucht verandert niet als de temperatuur van die lucht verandert, bijvoorbeeld als je die naar binnen haalt door ventilatie en daar afkoelt.
Dauwpunt is een maat voor de absolute hoeveelheid water(damp) in lucht, en dat verandert niet magischerwijs vanzelf als de temperatuur wijzigt.
De relatieve luchtvochtigheid verandert wel, maar het dauwpunt dus niet.
Pas als je daadwerkelijk water(damp) toevoegt aan, of verwijdert uit de lucht die je naar binnen haalt, verandert het dauwpunt van die lucht.
Aangezien je altijd wel iets aan waterdamp-producerende zaken in huis hebt (planten, mensen, huisdieren, etc.) zal de luchtvochtigheid doorgaans wel heel iets stijgen, en het daupwunt daarmee ook, tenzij je een airco aan hebt. Die haalt actief (veel) water(damp) uit de lucht, en daarmee daalt het dauwpunt dan ook direct.
Dus: het dauwpunt van de buitenlucht is wel een goed startpunt om de koelwater-temperatuur te bepalen, al dan niet met een (kleine)correctie omhoog of naar benden, afhankelijk van je klimaatbeheersing binnenshuis.
Het beperkt de optie die je hebt met die koeling, terwijl het wel best prima werkt. Als er al wat ruimere marges zouden zijn, met name naar boven toe qua wat je kunt instellen, zou het veel meer opties geven voor veel meer type woningen
(en dat gezegd zijnde: dit was ook gewoon heel erg extreem weer dus misschien zit er een vleugje wanhoop bij van mijn kant ;P Ik heb redelijke koeling gehad ermee, er zat alleen nog wat marge om van redelijk veel meer te maken
@HarDus hoe lopen die leidingen? Hier gaan leiding maar kort door het plafond heen: als in de doorsteken zijn verticaal, niet horizontaal door het plafond. Je kunt eventueel die afdekkapjes (als die los kunnen) eraf halen, als de leidinge verticaal lopen heb je minder kans dat er veel vocht in ke plafond zou komen te zitten. Probeer het anders voorzichtig en hou je leidingwerk in de gaten, vanaf dat een leiding klam begint aan te voelen gaat het scheef
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 29-06-2026 09:16 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik heb de afgelopen week wel gekoeld met de Weheat p60 - 50m2 vloerverwarming beneden en boven Jaga's met fans. Het werd merkbaar koeler(tot 23,5 graden 's nachts beneden), alleen luchtvochtigheid blijft een issue. Ging richting de 70% en dan is zelfs 24 graden klam en warm..
Dus ik heb het nu weer uit staan, maar is onderzoeken of een luchtontvochtiger helpt. Ik heb ook een WTW installatie, maar het te veel vers aanvoeren van verse lucht zorgt alleen maar voor nog meer vocht..
Dus ik heb het nu weer uit staan, maar is onderzoeken of een luchtontvochtiger helpt. Ik heb ook een WTW installatie, maar het te veel vers aanvoeren van verse lucht zorgt alleen maar voor nog meer vocht..
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Heb zo'n ontvochtiger staan in het washok (zit wel afzuiging, maar dat vind ik onvoldoende). Die werken best prima, was 100 euro dacht ik. Maar eerlijk gezegd zou ik investeren in een airco. Het koelen is leuk meegenomen met de BB als je PV opwek hebt (vloer wordt merkbaar koud met vvw), maar meer dan dat is het niet vind ik. Gezien de steeds heftigere temperatuurschommelingen zou ik daar nu op voorsorteren. Overigens had ik dit jaar voor het eerst op de badkamer boven dat de handoekradiator aan de onderzijde echt kletsnet werd. Opzich niet zo raar met 37 graden. Niet erg, maar geeft wel aan hoeveel vocht er van die leidingen af kan komen. Zeker als je ze niet ziet. Dat versterkt overigens alleen maar het nut om te investeren in een airco.Terrie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:15:
Ik heb de afgelopen week wel gekoeld met de Weheat p60 - 50m2 vloerverwarming beneden en boven Jaga's met fans. Het werd merkbaar koeler(tot 23,5 graden 's nachts beneden), alleen luchtvochtigheid blijft een issue. Ging richting de 70% en dan is zelfs 24 graden klam en warm..
Hoe werkte het trouwens met die Jaga's? Merk je daar verschil in temperatuur op een slaapkamer?Terrie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:15:
@polthemol leidingen zijn bij een verbouwing rond 1982 horizontaal in de plafonds verwerkt. Nadien is er gestuct en parket gelegd. Zijn dus niet schadevrij bereikbaar. Condenswater zal minimaal stoffig, gekleurd of wat roest afgeven dus dat risico wil ik niet lopen.
Vandaar de vraag: is er een veilige curve? Condens-veilig boven effectief-koelend?
Vandaar de vraag: is er een veilige curve? Condens-veilig boven effectief-koelend?
Je geeft aan "een verschil van ~15%", in wat? In relatieve luchtvochtigheid? Zo ja, bij welk temperatuursverschil? Want een hogere (of lagere) relatieve vochtigheid betekent dus niet automatisch een hoger of lager dauwpunt.polthemol schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:13:
[...]
dat is dus het hele punt: bij oudere woningen is de luchtvochtigheid wat moeilijker te beheersen. Denk aan bv. een gebrek aan mechanische ventilatie (ik heb hier een verschil van ~15% gehad tov. buiten en dat heeft een aardige impact op het dauwpunt).
Het beperkt de optie die je hebt met die koeling, terwijl het wel best prima werkt. Als er al wat ruimere marges zouden zijn, met name naar boven toe qua wat je kunt instellen, zou het veel meer opties geven voor veel meer type woningen
(en dat gezegd zijnde: dit was ook gewoon heel erg extreem weer dus misschien zit er een vleugje wanhoop bij van mijn kant ;P Ik heb redelijke koeling gehad ermee, er zat alleen nog wat marge om van redelijk veel meer te maken)
@HarDus hoe lopen die leidingen? Hier gaan leiding maar kort door het plafond heen: als in de doorsteken zijn verticaal, niet horizontaal door het plafond. Je kunt eventueel die afdekkapjes (als die los kunnen) eraf halen, als de leidinge verticaal lopen heb je minder kans dat er veel vocht in ke plafond zou komen te zitten. Probeer het anders voorzichtig en hou je leidingwerk in de gaten, vanaf dat een leiding klam begint aan te voelen gaat het scheef
Bovendien: gebrek aan ventilatie is op zich niet een directe reden of oorzaak waardoor automatisch meer of minder water in je binnenlucht komt. Dat is nog steeds afhankelijk van water(damp) die geproduceerd wordt door zaken in je huis (of verwijderd wordt door bv. een airco).
Kortom: of je lucht in huis een hogere (of lagere) relatieve luchtvochtigheid heeft, zegt niet zoveel. De absolute luchtvochtigheid is niet afhankelijk van alleen de relatieve luchtvochtigheid, maar ook van de luchttemperatuur. Alleen met die combinatie kun je berekenen wat de absolute luchtvochtigheid is, en daarmee het dauwpunt van die lucht.
Eens! Ik denk als ik een goede split ophang in de gang (mijn hele huis is open van beneden tot boven 115m2) ik veel effectiever koel dan met de WP. In combinatie met mijn WTW systeem zou hij dan ook het gelijkmatig kunnen verdelen.STIMPPYYY schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:20:
[...]
Heb zo'n ontvochtiger staan in het washok (zit wel afzuiging, maar dat vind ik onvoldoende). Die werken best prima, was 100 euro dacht ik. Maar eerlijk gezegd zou ik investeren in een airco. Het koelen is leuk meegenomen met de BB als je PV opwek hebt (vloer wordt merkbaar koud met vvw), maar meer dan dat is het niet vind ik. Gezien de steeds heftigere temperatuurschommelingen zou ik daar nu op voorsorteren. Overigens had ik dit jaar voor het eerst op de badkamer boven dat de handoekradiator aan de onderzijde echt kletsnet werd. Opzich niet zo raar met 37 graden. Niet erg, maar geeft wel aan hoeveel vocht er van die leidingen af kan komen. Zeker als je ze niet ziet. Dat versterkt overigens alleen maar het nut om te investeren in een airco.
Ik hier het zelfde probleem met de handdoekradiator, kwam zelfs vocht vanaf. Heb daarom ook de temp in de app toen verhoogd. Blijft wel dat een ijskoude vloer beneden wel lekker is, maar toch..
Zonder fans is het verschil misschien 0,5-1 graad. Maar het is lastig te zeggen hoeveel verschil het maakt, ik heb namelijk nog nooit zonder gedraaid met temperaturen boven de 30+ (huis recentelijk zelf verbouwd).STIMPPYYY schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:24:
[...]
Hoe werkte het trouwens met die Jaga's? Merk je daar verschil in temperatuur op een slaapkamer?
Je voelt wel echt dat de plaat ijskoud wordt en met de fans voel je een verkoelend briesje, dus het werkt zeker. Ik denk dat het zo'n 2-3 graden scheelt, alleen als dat in vocht% er bij komt heb je er niks aan.
Ik heb boven nog T22 radiatoren, ik merk wel dat die platen koel worden, maar vraag mij af of het vervangen van deze radaitoren voor Jaga's verschil maakt in koelen ten opzichte van een ventilator hangen onder de huidige T22 radiatoren. Zou mogelijk nog interessant zijn, anders komen er airco's tzt (slaapkamers van de kinderen)Terrie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:34:
[...]
Eens! Ik denk als ik een goede split ophang in de gang (mijn hele huis is open van beneden tot boven 115m2) ik veel effectiever koel dan met de WP. In combinatie met mijn WTW systeem zou hij dan ook het gelijkmatig kunnen verdelen.
Ik hier het zelfde probleem met de handdoekradiator, kwam zelfs vocht vanaf. Heb daarom ook de temp in de app toen verhoogd. Blijft wel dat een ijskoude vloer beneden wel lekker is, maar toch..
[...]
Zonder fans is het verschil misschien 0,5-1 graad. Maar het is lastig te zeggen hoeveel verschil het maakt, ik heb namelijk nog nooit zonder gedraaid met temperaturen boven de 30+ (huis recentelijk zelf verbouwd).
Je voelt wel echt dat de plaat ijskoud wordt en met de fans voel je een verkoelend briesje, dus het werkt zeker. Ik denk dat het zo'n 2-3 graden scheelt, alleen als dat in vocht% er bij komt heb je er niks aan.
Ik zou zeggen; zelfde effect als wanneer ze moeten verwarmen. Met de fans eronder is het wel echt top.STIMPPYYY schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Ik heb boven nog T22 radiatoren, ik merk wel dat die platen koel worden, maar vraag mij af of het vervangen van deze radaitoren voor Jaga's verschil maakt in koelen ten opzichte van een ventilator hangen onder de huidige T22 radiatoren. Zou mogelijk nog interessant zijn, anders komen er airco's tzt (slaapkamers van de kinderen)
Ik heb hier ook T22 radiatoren, met SpeedComfort fans eronder.Terrie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Ik zou zeggen; zelfde effect als wanneer ze moeten verwarmen. Met de fans eronder is het wel echt top.
https://www.speedcomfort....onoset-met-control-sensor
Daarmee heb ik het koelen even getest, de SpeedComfort fans hebben een setting voor koelen waar ze permanent draaien, maar die run was in no-time afgelopen omdat het water op de gevraagde temperatuur was.
Die koelrun draaide echt maar 30 minuten waarna er een 6 uur wachttijd kwam.
Qua koelen deed het niet veel, dus koelen maar weer uitgezet.
Wat het vocht betreft: ik koel niet (geen vw), maar in ons souterrain staan 2 luchtontvochtigers en na een dag draaien zitten ze vol liters water. Ik verbaasde me erover dat er zoveel water in lucht kan zitten, maar ja, met onweer weet je dat er water in lucht kan zitten. Ik denk dat een airco die waterafvoer heeft nog steeds echt de oplossing is voor koelen. En dat de WP beter zich met verwarmen bezig moet houden.
We hebben op de etage de radiatoren (2x T22 2x T11) vervangen door fancoils. Ideal Clima Nemo's, om te koelen moet je die ook nog op 'koelen' zetten. Als het water echter niet koud genoeg is gaat hij dus niet koelen en de fan ook niet aan.
Dat gezegt hebbende : bij 20C watertemp in de twee kleinere kamers met de fancoils vrijwel als eersten op de hoofdleiding was het verschil heel aangenaam, ipv 32C zakte de temp tot ca 28C...
In de slaapkamer, waar de fancoil na een 2800x600 T33 en een kleinere T11 radiator op de hoofdleiding zit deed de fancouil dus niks, hij kreeg onvoldoende koud water, de T33 was echter best koud.
bij 19C watertemp deden alle 3 de fancoils het heel goed, maar werd de T33 echt nat, en de vloer ook..
Dat gezegt hebbende : bij 20C watertemp in de twee kleinere kamers met de fancoils vrijwel als eersten op de hoofdleiding was het verschil heel aangenaam, ipv 32C zakte de temp tot ca 28C...
In de slaapkamer, waar de fancoil na een 2800x600 T33 en een kleinere T11 radiator op de hoofdleiding zit deed de fancouil dus niks, hij kreeg onvoldoende koud water, de T33 was echter best koud.
bij 19C watertemp deden alle 3 de fancoils het heel goed, maar werd de T33 echt nat, en de vloer ook..
Ik verwacht dat je weinig effect zult hebben met gewone radiatoren. Het koude water komt via de bovenkant je radiator binnen en aangezien koud zakt komt het gelijk naar beneden bij de uitstroom. Met warm water heb je daar geen last van omdat warm bovenin blijft tot het afkoelt.HarDus schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:05:
Ik lees vanwege WeHeat nu ook met het koelen mee. Dat staat bij ons nog op “uit”. Wij hebben veel oude dikwandige stalen CV leidingen in oude plafonds. Ik wil voorkomen dat ik leer waar die lopen via condensatie sporen.
Zie ook: https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/
Klopt ja. Als ik daarnaast zie hoeveel vocht de airco in onze woonkamer heeft gedumpt de afgelopen dagen. Ik heb er een gieter ondergezet van 10liter. Die kon ik 3x legen in 24 uur. Dan niet eens meegerekend dat hij ernaast druppelde of overliep.Maarten58 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:17:
Wat het vocht betreft: ik koel niet (geen vw), maar in ons souterrain staan 2 luchtontvochtigers en na een dag draaien zitten ze vol liters water. Ik verbaasde me erover dat er zoveel water in lucht kan zitten, maar ja, met onweer weet je dat er water in lucht kan zitten. Ik denk dat een airco die waterafvoer heeft nog steeds echt de oplossing is voor koelen. En dat de WP beter zich met verwarmen bezig moet houden.
Ik denk dat je niet te snel van stapel moet lopen na één hittegolf in juni. Deze hittegolf ging gepaard met hoge luchtvochtigheid; want vroeg in het seizoen. In juli/aug/sept zal die humidity waarschijnlijk een stuk lager zijn.
Desondanks knalde de humidity nu in huis bij mij tot dik boven de 70%. Ik zag ook een vochtige schaduw op mijn vloer, daar waar de slangen vd VV liggen. Mijn luchtontvochtiger heb ik ingezet. Langzaam trok deze liters vocht uit de lucht. Per saldo weegt de warmte die de luchtontvochtiger produceert niet op tegen de verbetering van het klimaat in huis. Bovendien zorgt het ding ook voor de luchtstroming die nodig is voor vloerkoeling. En ik heb de koellijn aangepast (minder koud zodat deze boven het dauwpunt blijft). En langzaam ging de binnentemperatuur inderdaad naar beneden.
De volgende keer is er misschien geen ontvochtiging nodig, hooguit een ventilator. Met een bescheiden investering in een luchtontvochtiger ben je er dan. Om voor die paar dagen per jaar een airco in te bouwen die permanent in het zicht zit; nee, niet bij mij.
Desondanks knalde de humidity nu in huis bij mij tot dik boven de 70%. Ik zag ook een vochtige schaduw op mijn vloer, daar waar de slangen vd VV liggen. Mijn luchtontvochtiger heb ik ingezet. Langzaam trok deze liters vocht uit de lucht. Per saldo weegt de warmte die de luchtontvochtiger produceert niet op tegen de verbetering van het klimaat in huis. Bovendien zorgt het ding ook voor de luchtstroming die nodig is voor vloerkoeling. En ik heb de koellijn aangepast (minder koud zodat deze boven het dauwpunt blijft). En langzaam ging de binnentemperatuur inderdaad naar beneden.
De volgende keer is er misschien geen ontvochtiging nodig, hooguit een ventilator. Met een bescheiden investering in een luchtontvochtiger ben je er dan. Om voor die paar dagen per jaar een airco in te bouwen die permanent in het zicht zit; nee, niet bij mij.
Het is hier al enkele keren ter sprake geweest. De legionella run wordt bij hoge buiten termperatuur onderbroken en op een later tijdstip hervat. Dit omdat de wp buiten zijn veiligheids / capaciteits limieten loopt.
Zo ook bij mij afgelopen zaterdag. Bij een buitentemperatuur van rond de 35grC start de run om 13u met 50% compressorvermogen om na 10min terug te vallen naar 40% en er na 28min mee te stoppen. De T-boven van het vat was op dat moment tot 56grC gestegen.
Een onderbroken run net op het moment dat de stroomprijs nul was.
Vervolgens heb ik een SWW boost geactiveerd en ja hoor de wp start met 65% compressor vermogen (gelimiteerd door het stilte nivo) en warmt het vat op tot 60grC. Dit is voorzover ik weet de max boiler temp die je kunt instellen. De wp-uit temp was op dat moment 69grC.
De legionellarun werd vervolgens om 24u hervat bij een buitentemp van 26grC en op 40% compressor vermogen netjes afgerond.
Wat mij verbaast is dat de legionella run stopt terwijl een SWW boost wel gewoon draait ?
Er gelden blijkbaar andere limieten voor de legionelle run dan voor een reguliere SWW run ?
Wat kan hiervoor de reden zijn ?
Zo ook bij mij afgelopen zaterdag. Bij een buitentemperatuur van rond de 35grC start de run om 13u met 50% compressorvermogen om na 10min terug te vallen naar 40% en er na 28min mee te stoppen. De T-boven van het vat was op dat moment tot 56grC gestegen.
Vervolgens heb ik een SWW boost geactiveerd en ja hoor de wp start met 65% compressor vermogen (gelimiteerd door het stilte nivo) en warmt het vat op tot 60grC. Dit is voorzover ik weet de max boiler temp die je kunt instellen. De wp-uit temp was op dat moment 69grC.
De legionellarun werd vervolgens om 24u hervat bij een buitentemp van 26grC en op 40% compressor vermogen netjes afgerond.
Wat mij verbaast is dat de legionella run stopt terwijl een SWW boost wel gewoon draait ?
Er gelden blijkbaar andere limieten voor de legionelle run dan voor een reguliere SWW run ?
Als je de de boost aanzet is het ingestelde temperatuur + X aantal graden = 60 graden.martinusv schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:40:.
Vervolgens heb ik een SWW boost geactiveerd en ja hoor de wp start met 65% compressor vermogen (gelimiteerd door het stilte nivo) en warmt het vat op tot 60grC. Dit is voorzover ik weet de max boiler temp die je kunt instellen.
Zet je de ingestelde temperatuur op 60. Dan is het ingestelde temperatuur + 4 graden = 64 graden 🙂
Ik heb met de warmte ook een keer een onderbroken (en later hervatte) Legionella-run gehad. Ik denk dat het uitzonderlijke omstandigheden zijn geweest die wellicht niet van tevoren zijn ingeschat.martinusv schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:40:
Het is hier al enkele keren ter sprake geweest. De legionella run wordt bij hoge buiten termperatuur onderbroken en op een later tijdstip hervat. Dit omdat de wp buiten zijn veiligheids / capaciteits limieten loopt.
Ik ga er tevens vanuit de @Weheat deze data zeker heeft gezien, en eventuele maatregelen neemt in de software/aansturing om deze situaties beter te kunnen afhandelen, indien dat haalbaar is met de installed base van warmtepompen.
Ik denk dat je zelf weinig kunt aanvangen om dit te voorkomen. Hooguit zou je van tevoren een boost kunnen doen om de boiler alvast naar ca. 60 graden te halen, dan kan de Legionella-run naar verwachting snel worden uitgevoerd...of je plant een handmatig SWW venster in direct voor de Legionella-run...dan is die ook zo klaar verwacht ik...
Temperatuur naar beneden is wel heel vaag. Hoe koel was het dan? Hier was het toen het tegen de 40 graden liep 22 a 23 graden binnen met een LV van zo'n 45% binnen met L/L. Dat ga je volgens mij met een L/W WP nooit voor elkaar krijgen zonder fancoils. En een paar dagen? Hier draait de L/L al weken 24/7 in een goed geisoleerd huis. Warmte gaat er anders nooit uit. Ramen open doet helemaal niets in de nacht.Jailhouse schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:11:
Ik denk dat je niet te snel van stapel moet lopen na één hittegolf in juni. Deze hittegolf ging gepaard met hoge luchtvochtigheid; want vroeg in het seizoen. In juli/aug/sept zal die humidity waarschijnlijk een stuk lager zijn.
Heeft er iemand toevallig detail foto’s van het controlboard in de buitenunit? Maakt niet uit welke unit het is want het board is identiek.
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Die komt van internet, betere foto's heb ik nog niet kunnen vinden.Voogel schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:57:
Heeft er iemand toevallig detail foto’s van het controlboard in de buitenunit? Maakt niet uit welke unit het is want het board is identiek.
:strip_exif()/f/image/VEbgm7Xh0BUhvuqCB3IKB9QM.png?f=user_large)
CPU en RS485 chip lijken dezelfde als op de print van de binnenunit:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85499056
[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 29-06-2026 19:02 ]
@RobbieT @LuisjeNL thanks maar deze had ik zelf ook gevonden, helaas zo lage resolutie dat je er erg weinig mee kan. Ik ben met de tweakers van OpenQuatt/OpenAmber in gesprek om te kijken of we de Flint ook kunnen besturen via dezelfde Amitime firmware info. Alleen staat mijn Flint op een dakkapel dus daar kan ik niet makkelijk bij.
[ Voor 12% gewijzigd door Voogel op 29-06-2026 19:17 ]
Ik weet niet of je verder in dit topic hebt gelezen?Voogel schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:16:
@RobbieT @LuisjeNL thanks maar deze had ik zelf ook gevonden, helaas zo lage resolutie dat je er erg weinig mee kan. Ik ben met de tweakers van OpenQuatt/OpenAmber in gesprek om te kijken of we de Flint ook kunnen besturen via dezelfde Amitime firmware info. Alleen staat mijn Flint op een dakkapel dus daar kan ik niet makkelijk bij.
Een tijdje geleden heb ik al eens meegeluisterd op de RS-485 bus tussen de binnen en de buitenunit met een modbus-sniffer.
Ik zag toen alleen in RAW mode data langskomen, maar dus niks wat op modbus leek.
Dus je zal in de buiten-unit moeten meeluisteren tussen de Amitime controller en het Weheat board.
Wat dus alleen opgaat bij een Flint, niet bij de andere modellen.
De andere modellen hebben alles direct op de Weheat printplaat aangesloten zitten.
Dan mis je dus alle data die vanuit de binnen-unit komt, als je op die plek meeluistert.
Een ander bezwaar is dat je iets in de buitenunit aan moet sluiten wat veel omslachtiger is dan aan de binnen-unit.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85499776
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85499842
[ Voor 8% gewijzigd door RobbieT op 29-06-2026 19:44 ]
@RobbieT zeker je opmerking over het verkeer tussen binnen en buiten had ik gezien, daarom zit ik juist te kijken naar in de buiten unit zelf. Qua locatie is dat inderdaad nogal onhandig maar er is nog een belangrijk punt: de Amber en Quatt hebben een pomp in de buitenunit zitten direct op het Amitime board maar Weheat heeft dat alleen op de binnenunit.
Daarnaast vind ik die route jammer omdat die alleen mogelijk is met de Flint, niet met de andere modellen.Voogel schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:44:
@RobbieT zeker je opmerking over het verkeer tussen binnen en buiten had ik gezien, daarom zit ik juist te kijken naar in de buiten unit zelf. Qua locatie is dat inderdaad nogal onhandig maar er is nog een belangrijk punt: de Amber en Quatt hebben een pomp in de buitenunit zitten direct op het Amitime board maar Weheat heeft dat alleen op de binnenunit.
Als je in dit topic op RS-485 en/of modbus zoekt dan heb je zo alles bij elkaar wat al uitgezocht is.
@RobbieT heb je nog een data dump die je evt zou willen delen?
Heb ik toen niet bewaard omdat ik er op dat moment niks mee kon.Voogel schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:31:
@RobbieT heb je nog een data dump die je evt zou willen delen?
Was geen modbus en zag niet veel heil in het ontcijferen ervan.
Los daarvan zou ik data waar ik niet van weet wat er allemaal inzit ook niet zomaar ergens delen.
Ik heb deze RS-485 naar USB adapter gebruikt:
https://www.waveshare.com/usb-to-rs485-c.htm
En deze sniffer:
https://github.com/niwciu/ModbusSniffer
Ik heb de legionella run nu naar 10:00u gehaald. Dan hebben de zonnepanelen al genoeg opwek en is het nog net wat koeler op de dag. Dit om eventuel problemen te voorkomen met afgebroken legionella runs. Na de zomer gaat hij weer naar 13:00u.martinusv schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:40:
Correct. Ik bedoelde offline. Zal de hitte zijn geweest.Gameboy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:29:
[...]
Hoeft niet per se online te zijn. Zoals al eerder beschreven: zelfs als de App of het portal "offline" aangeeft, blijft de WP gewoon het ingestelde programma volgen, en zijn ding doen. Ook legionella-runs op het ingestelde schema.
Dit is misschien een beetje off-topic, maar ik probeer een developers account (of API access) te krijgen bij Resideo (van de Honeywell T6 die bij de WeHeat WP zat) maar dat lukt me niet. Ik heb het een paar keer gevraagd maar krijg alleen een auto-reply dat ze snel zullen reageren. Maar dat doen ze niet.
Is het iemand gelukt om zo'n account aan te vragen?
Het doel is vrij simpel, mijn vrouw zet soms de tuindeur open om lekker te luchten, maar als het dan net iets frisser is dan de ingestelde temperatuur blijft de verwarming aan. Voor 10 minuten is dat prima maar in het voor- of najaar is dat zomaar een halve middag. Ik wil de verwarming uit kunnen zetten.
Het doel is vrij simpel, mijn vrouw zet soms de tuindeur open om lekker te luchten, maar als het dan net iets frisser is dan de ingestelde temperatuur blijft de verwarming aan. Voor 10 minuten is dat prima maar in het voor- of najaar is dat zomaar een halve middag. Ik wil de verwarming uit kunnen zetten.
@Jimmie5887 Gewoon de Resideo app gebruiken? Dan kan je hem van afstand uit zetten of zelfs tot een bepaalde tijd.
Je kunt hem ook koppelen aan Home Assistant, weet niet hoe uitgebreid, maar dat kan zonder developer account. Zeg tuindeur open = verwarming uit, zou prima moeten lukken.
Je kunt hem ook koppelen aan Home Assistant, weet niet hoe uitgebreid, maar dat kan zonder developer account. Zeg tuindeur open = verwarming uit, zou prima moeten lukken.
De app kan natuurlijk maar dat gaat niet vanzelf. De HA resideo integratie heeft die API access nodig. Er is ook nog iets als HomeKit Device. Die had ik nog niet eerder gevonden en daar ga ik eens naar kijken.LuisjeNL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:44:
@Jimmie5887 Gewoon de Resideo app gebruiken? Dan kan je hem van afstand uit zetten of zelfs tot een bepaalde tijd.
OTGW tussen de thermostaat en de warmtepomp plaatsen en een sensor op de deur. Zodra de deur openstaat, geeft je aan de otgw een watertemperatuur door van bijv. 20 graden en gaat de warmtepomp niet aan. Zo regel ik het hier ook in combinatie met een Homey (maar kan uiteraard ook met HA).Jimmie5887 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:39:
Dit is misschien een beetje off-topic, maar ik probeer een developers account (of API access) te krijgen bij Resideo (van de Honeywell T6 die bij de WeHeat WP zat) maar dat lukt me niet. Ik heb het een paar keer gevraagd maar krijg alleen een auto-reply dat ze snel zullen reageren. Maar dat doen ze niet.
Ik heb wel een API account gekregen, volgens mij redelijk automatisch. Wel al 2 jaar terug ofzo.Jimmie5887 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:39:
Standaard is de Climate thermostat readonly toch? Of stuur je custom commando? Als ik de thermostaat aanpas in HA, dan schiet hij meteen weer terug.Gies123 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:29:
[...]
OTGW tussen de thermostaat en de warmtepomp plaatsen en een sensor op de deur. Zodra de deur openstaat, geeft je aan de otgw een watertemperatuur door van bijv. 20 graden en gaat de warmtepomp niet aan. Zo regel ik het hier ook in combinatie met een Homey (maar kan uiteraard ook met HA).
Ik zie wel op Github dat v2 een 'eigen' thermostaat (SAT) heeft, maar dan moet je de device upgraden zo te zien.
Het opentherm protocol dicteert dat je minimaal elke 60 seconden een watertemperatuur doorgeeft. Dit is een veiligheidseis dus elke 50 seconden bereken ik de watertemperatuur (gebruikmakend van alle lokale omstandigheden en sensoren) en geef die via de OTGW door aan de warmtepomp. Werkt tot nu toe echt perfect; een aanrader voor als je zelf in control wilt zijn. Op mijn dashboard kan ik heel makkelijk de complete stooklijn een aantal graden omhoog of omlaag zetten als daar behoefte aan is.Barryvdh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:43:
Standaard is de Climate thermostat readonly toch? Of stuur je custom commando? Als ik de thermostaat aanpas in HA, dan schiet hij meteen weer terug.
Ik zie wel op Github dat v2 een 'eigen' thermostaat (SAT) heeft, maar dan moet je de device upgraden zo te zien.
Zelfde ervaring, ik probeer het al 12 maanden, nooit een reactie gekregen of ook maar iets gehoord.Jimmie5887 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:39:
Na 5 mails gestuurd te hebben, heb ik mijn pogingen maar gestaakt.
Nu ook weer een update over het niet werken van het koelen. De installateur heeft contact gehad met weheat en het probleem zit in het afgifte systeem. De installateur zegt dus doodleuk dat je maar iemand anders moet gaan zoeken om dit probleem op te lossen. Ze hebben zelf hier de verdeler vervangen door een open verdeler bij aanlegt dus dat gaat niet helemaal op. Volgens mij hadden ze dit ook wel even kunnen aangeven bij inspectie en aanleg lijkt me. Ik ben geen specialist. Jullie nog tips? Zit ik ernaast?
Wil je eens delen hoe je dat doet dan? Gebruik je https://github.com/Alexwijn/SAT of regel je het via custom regeling?Gies123 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:03:
[...]
Het opentherm protocol dicteert dat je minimaal elke 60 seconden een watertemperatuur doorgeeft. Dit is een veiligheidseis dus elke 50 seconden bereken ik de watertemperatuur (gebruikmakend van alle lokale omstandigheden en sensoren) en geef die via de OTGW door aan de warmtepomp. Werkt tot nu toe echt perfect; een aanrader voor als je zelf in control wilt zijn. Op mijn dashboard kan ik heel makkelijk de complete stooklijn een aantal graden omhoog of omlaag zetten als daar behoefte aan is.
[Afbeelding]
Wat gebeurt er precies dan?SiNisTrAD schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:29:
Nu ook weer een update over het niet werken van het koelen. De installateur heeft contact gehad met weheat en het probleem zit in het afgifte systeem. De installateur zegt dus doodleuk dat je maar iemand anders moet gaan zoeken om dit probleem op te lossen. Ze hebben zelf hier de verdeler vervangen door een open verdeler bij aanlegt dus dat gaat niet helemaal op. Volgens mij hadden ze dit ook wel even kunnen aangeven bij inspectie en aanleg lijkt me. Ik ben geen specialist. Jullie nog tips? Zit ik ernaast?
Hoi Barry, dat is -meen ik- al meerdere keren hier door @Jpiek uitgelegd. Hij heeft het eerder dan ik al geïmplementeerd en ik heb het geïmiteerd ;-). Zoek het gerust even terug.Barryvdh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:47:
[...]
Wil je eens delen hoe je dat doet dan? Gebruik je https://github.com/Alexwijn/SAT of regel je het via custom regeling?
We gebruiken een Homey als domotica hub en daar hebben we een OTGW aangekoppeld (bedraad en onbedraad te kopen via de nodo-shop). Dit stukje hardware plaats je tussen je bestaande thermostaat (die daarmee zijn functie verliest) en de warmtepomp. De aansturing van de OTGW doe ik met een zogenaamde flow op de Homey:
De berekening van de watertemperatuur (ik noem het hierboven Doeltemp; niet helemaal correct) op basis van o.a. de buitentemperatuur doe ik in een homey-script en vervolgens geef ik de berekende watertemperatuur door aan de OTGW middels het CS-commando. Het openthermprotocol inclusief de commando's en beschrijving ervan staat uitgewerkt op internet.Hiermee kan ik de warmtepomp dus laten aan/uit gaan wanneer ik wil en zelf bepalen welke stooklijn ik wil en deze via het dashbord on the fly aanpassen, zie eerdere post. Zo heb ik ook het -20 graden buiten temperatuur-punt vervangen door -15 graden omdat ik -20 onrealistisch vind en een veel te grote stap vanaf het voorliggende +9 graden punt.
Wanneer er door een fors veranderde buitentemperatuur een flinke stijging/daling is in de berekende watertemperatuur, zorg ik ervoor dat de berekende watertemperatuur in kleine stapjes (elke 50 seconden) wordt doorgegeven om daarmee een rustigere loop van de warmtepomp te hebben. Ook de mate van zoninval in de kamer kan je meenemen in de berekening evenals het (langere tijd) openstaan van een deur (hoewel ik dat niet in het script heb staan; ik probeer het zo simpel en flexibel mogelijk te houden).
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.