• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:35
mog__wai schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:05:
Mijn home assistant plugin laat al een tijdje geen COP en vermogen uit meer zien (beide blijven 0) terwijl vermogen in wel werkt. Hebben meer mensen daar last van?
Vanmiddag werkte beide sensoren hier nog prima, nu geen actie om te checken.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
TomSt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

Hier zit anders een beste antenne aan; die zie je vanaf de straat mooi boven de unit uitsteken. Het is in ieder geval meer antenne dan er in een mobieltje past. Aangezien het ding buiten staat en Vodafone hier binnen al prima werkt, verwacht ik dat dit buiten al helemaal het geval is.

~~~[Afbeelding]
Jij hebt zo te zien een nieuwe Blackbird. Dat model wordt geloof ik pas sinds dit voorjaar geleverd? De oudere variant heeft niet zo'n grote externe antenne.

De offline status? Het is jammer maar in ieder geval niets om je direct zorgen over te maken zolang het korte periodes betreft. De mijne is wel eens twee uur offline geweest maar pruttelt vrolijk door. Je kan enkel geen aanpassingen doen wanneer de WP offline is.

• TomSt
Caayn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:34:
[...]
Jij hebt zo te zien een nieuwe Blackbird. Dat model wordt geloof ik pas sinds dit voorjaar geleverd? De oudere variant heeft niet zo'n grote externe antenne.

De offline status? Het is jammer maar in ieder geval niets om je direct zorgen over te maken zolang het korte periodes betreft. De mijne is wel eens twee uur offline geweest maar pruttelt vrolijk door. Je kan enkel geen aanpassingen doen wanneer de WP offline is.
Hij is half juni bij ons geplaatst (de offerte hadden we begin april al getekend). Een vriend van mij heeft er half mei ook een gekregen, maar hij heeft nog het oude model lijkt het op. Die van hem heeft andere dempers, niet het nieuwe condens tuitje onder de radiator, geen externe antenne, en een werkschakelaar aan de achterkant onder de plek waar ook de antenne zit, kan niet goed zien bij ons maar lijkt geen werkschakelaar te zitten.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:26
Caayn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

Deze zit zo te zien ook op mijn Flint. Maar hij zit opgesloten onder de dakgoot, vlak bij de muur en grotendeels achter de Flint

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• TomSt
Ik heb de portal van Weheat als web-app geïnstalleerd via Chrome op Android, maar nu ben ik al voor de tweede keer per ongeluk in een soort installateurs menu geglitched, na het x aantal keer openen van de webapp als ie op de achtergrond draait.

Ineens krijg ik allerlei extra informatie te zien, waaronder opties voor installatietesten, terwijl de normale instellingen-tab van de wp compleet verdwijnt. Zodra ik de app even force-close en opnieuw opstart, is alles weer terug bij het oude.

Het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat je hier als eindgebruiker belandt, maar wat ik me vooral afvraag: waarom blokkeert Weheat deze extra statistieken voor de normale weergave? In dit menu zie je namelijk precies de input, output en wat de warmtepomp uit de lucht haalt. Dat is toch juist super toffe data om native te kunnen zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80BT0e-yp0XbA4yjU0kweG2uTGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiPTtnESuyFcXQDQ3FMbq4ho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PatlR2jQYZXtcUtVxFCH8mUtlk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T1Q8jcA630PRaA8eZ1ZlOem.jpg?f=fotoalbum_tile

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:07
TomSt schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:32:
Ik heb de portal van Weheat als web-app geïnstalleerd via Chrome op Android, maar nu ben ik al voor de tweede keer per ongeluk in een soort installateurs menu geglitched, na het x aantal keer openen van de webapp als ie op de achtergrond draait.

Ineens krijg ik allerlei extra informatie te zien, waaronder opties voor installatietesten, terwijl de normale instellingen-tab van de wp compleet verdwijnt. Zodra ik de app even force-close en opnieuw opstart, is alles weer terug bij het oude.

Het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat je hier als eindgebruiker belandt, maar wat ik me vooral afvraag: waarom blokkeert Weheat deze extra statistieken voor de normale weergave? In dit menu zie je namelijk precies de input, output en wat de warmtepomp uit de lucht haalt. Dat is toch juist super toffe data om native te kunnen zien?
~[Afbeelding]~[Afbeelding]
Nvm, niet goed gekeken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Gameboy op 02-08-2026 11:57 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Caayn
  • Niet online
Mijn home assistant plugin laat al een tijdje geen COP en vermogen uit meer zien (beide blijven 0) terwijl vermogen in wel werkt. Hebben meer mensen daar last van?
In Homey komen beide waardes gewoon correct binnen. De API van Weheat werkt dus in ieder geval.

Gebruik zelf geen HA maar ben je up-to-date met jouw installatie en de Weheat plug-in? Eventueel de plug-in opnieuw koppelen/herstarten?

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 02-08-2026 13:30 ]

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19:17
Ondanks dat ik het een mooi product vindt de Sparrow en goed aansluit bij mijn installatie denk dat ik toch verder kijk wat er tekoop is. Een twist punt blijft dat alles in de cloud zit en als je wat wilt toch vaak afhankelijk ben van de installateur. Het is en blijft best zoeken naar de juiste leverancier waar je goede klik me hebt. Uiteindelijk heeft iedere installatie zijn specifieke instelling, voor en nadelen bij aansluiten op een bestaande huisinstallatie.

Doorvragen is een must dus zul je zelf meer dan moeten verdiepen in de wp techniek en niet afgaan op de mooie verkoop praatjes.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:47
Caayn schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
In Homey komen beide waardes gewoon correct binnen. De API van Weheat werkt dus in ieder geval.

Gebruik zelf geen HA maar ben je up-to-date met jouw installatie en de Weheat plug-in? Eventueel de plug-in opnieuw koppelen/herstarten?
Heb dit een tijdje geleden ook gehad. Even opnieuw koppelen 'did the trick'.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:18
marcel_72 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:38:
Ondanks dat ik het een mooi product vindt de Sparrow en goed aansluit bij mijn installatie denk dat ik toch verder kijk wat er tekoop is. Een twist punt blijft dat alles in de cloud zit en als je wat wilt toch vaak afhankelijk ben van de installateur. Het is en blijft best zoeken naar de juiste leverancier waar je goede klik me hebt. Uiteindelijk heeft iedere installatie zijn specifieke instelling, voor en nadelen bij aansluiten op een bestaande huisinstallatie.

Doorvragen is een must dus zul je zelf meer dan moeten verdiepen in de wp techniek en niet afgaan op de mooie verkoop praatjes.
Als je alleen voor verwarmen gaat, zoals ik, valt het best mee. Lokaal met (Opentherm - on/off)) heb je nog aardige invloed op het stook gedrag. Met SWW is het een ander verhaal. Daar ben je met legionella run, boiler temp, meer afhankelijk via de instellingen van de app, wat via de cloud werkt.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-08 09:51

Jan2023

KISS

Caayn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:17:
Wat sluit je aan op het koelcontact? Het leest alsof er een simpele aan/uit schakelaar op aangesloten kan worden. Zodat je met een schakelaar de koelfunctie aan/uit kan zetten. Dat zou een goede stap zijn :)
Dan was de Amber zijn tijd toch ver vooruit.

Heerlijk KISS

( adhoc schakelaar toegevoegd om te koelen )😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmuEJyprhCVVjb1hEWSbOzCv4kY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qB7L8gZ1rXNGybytYdVF6wzv.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-08 08:17
Heeft even geduurd, maar vandaag is hier de nieuwe 'voorpoot' met afwateringstuit onder de bestaande blackbird uit 2025 gezet tegen het vastvriezen van de voorpoot. Deze kan dus ook gewoon op de oude modellen :) Dit gaat een hoop gerommel schelen.

• RNacoustics
I.p. schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:01:
Heeft even geduurd, maar vandaag is hier de nieuwe 'voorpoot' met afwateringstuit onder de bestaande blackbird uit 2025 gezet tegen het vastvriezen van de voorpoot. Deze kan dus ook gewoon op de oude modellen :) Dit gaat een hoop gerommel schelen.
waar kan je deze bestellen?

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Gameboy
Ik verwacht dat dit via de installateur gaat, en niet vanuit jou als eindgebruiker direct naar Weheat ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:11
Heb je een fotootje?

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:03

11D

AAaaaarrghhhhh

Sinds juli heb ik een Weheat BB80 geïnstalleerd. Ik probeer al een paar keer de koelfunctie te testen, om mijn partner te overtuigen dat we geen airco nodig hebben. Maar het aansturen van die koelfunctie is echt een drama.

Afgelopen weekend heb ik de ventilatoren onder alle Jaga's op orde gemaakt, aangestuurd en temp monitoring via Home Assistant. Gisteren wilde ik de koelfunctie testen, ik zette deze aan en ... 21 uur wachttijd?! Waarom zo lang. Ik heb zeker een week hier niets mee gedaan!

Enfin, koelfunctie aan laten staan en alles klaargezet om vandaag te meten, helaas vanaf kantoor. De wachttijd zou rond 11:00 voorbij zijn, maar dan is het nog niet echt warm en gaat de DHW een vlak daarna even aan. Dus heb ik de koelfunctie rond 10:30 even uitgezet tot 12:00, zodat ik daarna kon beginnen met testen. Net weer aangezet... en weer 21 uur wachttijd!!!! Dit is toch kansloos.

@Weheat, kunnen jullie ons meer controle geven over deze wachttijd, of hem in elk geval een stuk korter maken? En kan de koelcurve met meer tijdspunten instelbaar gemaakt worden? Ik wil alleen koelen als het écht warm is, zeg boven de 28°C. Daaronder houden we gewoon de ramen open. Dat de koellijn alleen op 22 en 40C in te stellen is werkt dan onnodig energieverbruik in de hand.

• Pr088
11D schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:31:
AAaaaarrghhhhh

Sinds juli heb ik een Weheat BB80 geïnstalleerd. Ik probeer al een paar keer de koelfunctie te testen, om mijn partner te overtuigen dat we geen airco nodig hebben. Maar het aansturen van die koelfunctie is echt een drama.

Afgelopen weekend heb ik de ventilatoren onder alle Jaga's op orde gemaakt, aangestuurd en temp monitoring via Home Assistant. Gisteren wilde ik de koelfunctie testen, ik zette deze aan en ... 21 uur wachttijd?! Waarom zo lang. Ik heb zeker een week hier niets mee gedaan!

Enfin, koelfunctie aan laten staan en alles klaargezet om vandaag te meten, helaas vanaf kantoor. De wachttijd zou rond 11:00 voorbij zijn, maar dan is het nog niet echt warm en gaat de DHW een vlak daarna even aan. Dus heb ik de koelfunctie rond 10:30 even uitgezet tot 12:00, zodat ik daarna kon beginnen met testen. Net weer aangezet... en weer 21 uur wachttijd!!!! Dit is toch kansloos.

@Weheat, kunnen jullie ons meer controle geven over deze wachttijd, of hem in elk geval een stuk korter maken? En kan de koelcurve met meer tijdspunten instelbaar gemaakt worden? Ik wil alleen koelen als het écht warm is, zeg boven de 28°C. Daaronder houden we gewoon de ramen open. Dat de koellijn alleen op 22 en 40C in te stellen is werkt dan onnodig energieverbruik in de hand.
Weheat reageert niet of nauwelijks op dit forum. Dus dit werkt waarschijnlijk goed om je frustratie te uiten, maar als je hulp wilt: bel je installateur. Gratis tip van mij, want in principe hoort aan/uit zetten van de koelfunctie niet te leiden tot nieuwe 24-wachttijd (doet mijn BB80 niet).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• I.p.

• I.p.
Gameboy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Ik verwacht dat dit via de installateur gaat, en niet vanuit jou als eindgebruiker direct naar Weheat ;)
Klopt, is door de installateur vervangen.

• RNacoustics
I.p. schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Dank, ik zal mijn installateur hiervoor benaderen. We hebben nog 6 maanden, voor nieuwe vorst seizoen. :Z

• Caayn
  • Niet online
I.p. schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Weet je toevallig wat de onderdelen kosten?

Hoelang duurde het uitvoeren van de werkzaamheden ongeveer?

[ Voor 14% gewijzigd door Caayn op 03-08-2026 18:54 ]

• BowlerTD
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-08 19:38
Begin oktober krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en wil ik ook een Blackbird P80 laten installeren (zodra de vergunning rond is). Nu zit ik wat te twijfelen wat ik ga doen qua thermostaat en ben benieuwd naar jullie advies.

Het huis heeft VVW op de BG en radiatoren op de 1e verdieping. Ik zat te denken aan een Plugwise systeem, zodat ik de radiatoren op de verdieping in een eigen zone kan zetten (wordt minder gebruikt, hooguit in de babykamer voor verwarming). Wellicht kan ik het systeem dan op een VVW temperatuur laten draaien, tenzij er vraag is vanuit de zone met radiatoren.

Wat denken jullie, kan het uit om een Plugwise systeem aan te schaffen (of een vergelijkbare Tado X). In hoeverre werken de slimme functies van zo'n slimme thermostaat de slimme functies van de Weheat tegen? Kan ik beter een relatief simpele Lyric T6 kopen (kan ik ook mooi uitlezen in HA) en dan de rest van het systeem zelf z'n gang laten gaan.

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 13:55
Ik ga het toch maar weer eens vragen ;-) Iemand al enig idee wanneer intelligence wordt uitgerold? De zomer begint al aardig te vorderen.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:17
ekops schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:56:
Ik ga het toch maar weer eens vragen ;-) Iemand al enig idee wanneer intelligence wordt uitgerold? De zomer begint al aardig te vorderen.
Die draait in beta bij een aantal gebruikers.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ekops
  • Laatst online: 08-08 13:55
Carboy54 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Die draait in beta bij een aantal gebruikers.
Ja dat is mij bekend, en dat doet het al een tijdje, en volgens mij was die beta eind juni afgerond. Weheat geeft aan dat het in de zomer wordt uitgerold, en we zitten al op de helft van de zomer dus.... Ik vind het jammer dat er door weheat niet wat meer gedeeld wordt, of ze op schema liggen, wat de status is enz.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-08 15:32
ekops schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Ja dat is mij bekend, en dat doet het al een tijdje, en volgens mij was die beta eind juni afgerond. Weheat geeft aan dat het in de zomer wordt uitgerold, en we zitten al op de helft van de zomer dus.... Ik vind het jammer dat er door weheat niet wat meer gedeeld wordt, of ze op schema liggen, wat de status is enz.
Er zijn weer nieuwe uitnodigingen verstuurd voor nog een beta test. Helaas staan hier ook geen data in vermeld, wel staat er het volgende in: ''Deze bèta-test duurt tot de volledige uitrol van de Weheat Intelligence.''

• DavidvK
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07-08 14:37
Ik heb afgelopen week een Blackbird P60 laten installeren op een plat dak. Echter is de installatie en afwerking buiten niet naar behoren gegaan. De installateur gaat dit grotendeels recht zetten, maar op het punt van isolatie van leidingen vonden zij ''het voldoende''. Nu is het best lastig als leek om informatie hierover te achterhalen. WeHeat praat eigenlijk alleen met hun installateurs.

Zijn er mensen die weten aan welke eisen de isolatie van de leidingen buiten moeten voldoen? Hier heb ik het voornamelijk over dikte en eventueel afwerking. Eventueel foto's van correcte installaties zijn altijd welkom.

De kabels gaan van de warmtepomp naar een koof (klein stukje) en vervolgens in de koof ~6 meter tot het punt waar ze het huis in gaan en direct bij de installatie zijn.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 11:07
Is het geen idee om een kastje over het stuk leidingwerk te maken met isolatie extra over de leidingen heen, als hij dicht tegen de gevel staat? Gewoon een soort doos tussen de warmtepomp en de gevel/dak?

Zou wel alleen werken als je dicht bij de gevel zit. Ik heb bijvoorbeeld maar 20-30cm leiding buiten geloof ik. Al is het alleen maar om de wind er van af te houden.

Ik las ook iets over een soort neopreen wrap

[ Voor 9% gewijzigd door basset op 04-08-2026 14:24 ]

Hop,hop,hop!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:14
ekops schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Ik, en een vriend van mij, heb vorige week een uitnodiging gekregen voor WI beta…maar het is nog niet actief

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Jan2023

Jan2023

KISS

Leuke handel voor iemand met een 3D printer zo,n plasgoot.

:P

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
BowlerTD schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:56:
Begin oktober krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en wil ik ook een Blackbird P80 laten installeren (zodra de vergunning rond is). Nu zit ik wat te twijfelen wat ik ga doen qua thermostaat en ben benieuwd naar jullie advies.

Het huis heeft VVW op de BG en radiatoren op de 1e verdieping. Ik zat te denken aan een Plugwise systeem, zodat ik de radiatoren op de verdieping in een eigen zone kan zetten (wordt minder gebruikt, hooguit in de babykamer voor verwarming). Wellicht kan ik het systeem dan op een VVW temperatuur laten draaien, tenzij er vraag is vanuit de zone met radiatoren.

Wat denken jullie, kan het uit om een Plugwise systeem aan te schaffen (of een vergelijkbare Tado X). In hoeverre werken de slimme functies van zo'n slimme thermostaat de slimme functies van de Weheat tegen? Kan ik beter een relatief simpele Lyric T6 kopen (kan ik ook mooi uitlezen in HA) en dan de rest van het systeem zelf z'n gang laten gaan.
Vvw beneden bepaalt je aanvoer (niet hoger dan 35). Normale radiatoren doen dan vrij weinig. Dus waar nodig vervangen voor lage temp radiatoren (of iets van een airco of cop1 verwarmer tijdelijk).

Heb het ook. Gewoon met thermostaatknoppen. Zou niet werken met zones. Beter waterzijdig inregelen als je niks doet en dan alles open.

• BowlerTD
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-08 19:38
STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Vvw beneden bepaalt je aanvoer (niet hoger dan 35). Normale radiatoren doen dan vrij weinig. Dus waar nodig vervangen voor lage temp radiatoren (of iets van een airco of cop1 verwarmer tijdelijk).

Heb het ook. Gewoon met thermostaatknoppen. Zou niet werken met zones. Beter waterzijdig inregelen als je niks doet en dan alles open.
De verdeler van de VVW is actief, dus ik kan eventueel de aanvoertemperatuur omhoog zetten als dat nodig is voor de andere ruimten.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:17
DavidvK schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:07:
Ik heb afgelopen week een Blackbird P60 laten installeren op een plat dak. Echter is de installatie en afwerking buiten niet naar behoren gegaan. De installateur gaat dit grotendeels recht zetten, maar op het punt van isolatie van leidingen vonden zij ''het voldoende''. Nu is het best lastig als leek om informatie hierover te achterhalen. WeHeat praat eigenlijk alleen met hun installateurs.

Zijn er mensen die weten aan welke eisen de isolatie van de leidingen buiten moeten voldoen? Hier heb ik het voornamelijk over dikte en eventueel afwerking. Eventueel foto's van correcte installaties zijn altijd welkom.

De kabels gaan van de warmtepomp naar een koof (klein stukje) en vervolgens in de koof ~6 meter tot het punt waar ze het huis in gaan en direct bij de installatie zijn.
32 mm Henco met standaard isolatie + extra laag isolatie daar overheen ingepakt in pvc tape.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFgWW6UC0dV2hv35SC7Vt28Dev4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5SI1nlojr4QDx46zWPo4tpS.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• JessicavdH
  • Laatst online: 23:04

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Hoe ben je erachter gekomen dat die voorpoot beschikbaar was? Wij zijn daar niet over geinformeerd door Weheat en dat zou ik wel verwachten bij het herstellen van een ontwerpfout. En wordt dit gratis hersteld (wederom, omdat het een ontwerpfout is)?

Jaren_30_huis_gasloos

• Pr088
BowlerTD schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:56:

Waarom zou je boven aparte zones creëren? Ik zou gewoon je vloerverwarming continu opzetten en boven de radiatoren openzetten in de slaapkamers die je wilt verwarmen. Maak je het jezelf niet onnodig ingewikkeld?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
BowlerTD schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:21:
[...]

De verdeler van de VVW is actief, dus ik kan eventueel de aanvoertemperatuur omhoog zetten als dat nodig is voor de andere ruimten.
Pomploze open verdeler erop

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01:09
STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Pomploze open verdeler erop
Dat ligt in zijn geval aan de benodigde temperatuur bij de radiatoren boven.

Als die laag genoeg is dan kan je naar een pomploze verdeler. Hybride verdeler is zonde van het geld en verstoord je stooklijn want dan is de afname niet meer lineair met de buitentemperatuur hetgeen het achterliggende model van de stooklijn is.

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 00:19

mark9534

Ondertitel ?

mark9534 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:25:
Overzicht woning en afgiftesysteem (eerste post):
mark9534 in "Weheat warmtepompen"

Keuze buffervat en vermogen Blackbird:

Overzicht vloerverwarming:

Na deze eerdere posts is vorige week de warmtepomp installatie uitgevoerd van de Blackbird P80, WEP binnenunit, 300L boilervat, 50L buffervat in serie en Honeywell Lyric T6. De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn uitgevoerd in RVS spiraalbuis DN25 met 19mm isolatie. Deze leidingen zijn buiten afgewerkt met een Tecnosystemi Optima leidinggoot antraciet van 135 x 82 mm.
  • Ik heb een fotoverslagje gemaakt. Graag hoor ik jullie opmerkingen en/of verbeteringen over de installatie mochten deze er zijn.
  • Er zou ook een AVDO worden geplaatst maar zoals ik kan beoordelen is dat niet gebeurd. Ik heb de installateur hierover gemaild. De vraag is ook of dat deze wel nodig is in onze situatie vanwege de groepen van de vloerverwarming die altijd open staan.

Weheat geeft zelf aan dat dit altijd nodig is in dit artikel: Buffervat in serie of parallel. Ook in dit filmpje van Ketel Klets YouTube: Fabrieksrondleiding Weheat warmtepompen heeft Dave van Swam van Weheat het er ook over.

Als ik echter aan Gemini de vraag stel krijg ik dit antwoordt:
    Jij hebt 5 open groepen (begane grond + badkamer) zonder thermostaatkleppen of zoneregeling. Deze 5 groepen staan fysiek altijd 100% open.

In jouw installatie kan de flow dus nooit nul worden. Jouw vrije vloerverwarmingsgroepen fungeren in feite als een "reusachtige, ruimtedekkende bypass". Omdat deze weg nooit geblokkeerd raakt, bouwt de pomp nooit een te hoge druk op en zal een AVDO in de praktijk nooit open hoeven te gaan.

Hoe denken jullie hierover?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nog meer personen die iets kunnen zeggen over het AVDO stuk? Wel of niet toevoegen?

• I.p.
JessicavdH schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

Hoe ben je erachter gekomen dat die voorpoot beschikbaar was? Wij zijn daar niet over geinformeerd door Weheat en dat zou ik wel verwachten bij het herstellen van een ontwerpfout. En wordt dit gratis hersteld (wederom, omdat het een ontwerpfout is)?
Het issue meermaals gemeld bij de installateur en waren op de hoogte dat het hier wel een serieus ding was kwa geluid. Ze kwamen nu voor andere werkzaamheden langs en dit issue stond nog open. Ze gaven aan dat ze dat ook kwamen oplossen. Was zelf ook verrast dat ze de nieuwe poot bij zich hadden.

[ Voor 6% gewijzigd door I.p. op 05-08-2026 08:14 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

BowlerTD schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:21:
[...]

Als dat een bestaande mengverdeler met zijn bottlenecks zoals retourventiel en thermostaat knop is zou ik daar nog maar eens goed over nadenken.

Weg met dat ding.

Pas eventueel een radiator op de bovenverdieping aan , meer inhoudt , is meer afgifte.

En laat alles gewoon 24/7 open staan.

En alles waterzijdig ingeregeld , dat geeft uiteindelijk een betere energierekening.

• HarDus
Dit zijn wel heel veel foto’s. Dat lijkt fijn maar dat maakt het erg bewerkelijk voor de lezer.

De buitenunit staat op een C16. Dat klopt volgens de installatiehandleiding van 2025. 2024 zegt 20A. Ik meet tot max 3800W. Op FB waren er afgelopen winter klachten over het “uitklappen” op 16A. Toen heeft WeHeat de handleiding aangepast. Op dat met een nieuwe unit ook zo is weet ik niet.

De binnenunit van 3000W zit op een HW stekker. Doe ik ook met de EV en dat gaat goed. Anderen melden dat de stekker stuk gaat. Bij mij gaan ze stuk bij de TV-audio. Is niet erg als het geen consequenties heeft. Bij jullie: zonder WEP geen WP. Gebeurt het in afwezigheid dan kan je niks doen (wintervakantie?). Je kan er beter een HW din-rail meter tussen plaatsen in de meterkast. In de meterkast zie ik geen aparte groep voor de binnenunit. Zou ik wel doen. De WEP mag er niet uitklappen door een gelijktijdige gebruiker. Zeker niet als de BUH ergens voor nodig is. Kleine kans? Natuurlijk. Murphy komt nooit alleen.

Ik zie een doorvoer door het dak naast de WP. Die moet gasdicht zijn. Zie R290 afstanden van minimaal 1m.

De ADVO. Als je hem gekocht hebt, omdat installeren volgens en schema van WeHeat, dan is deze van jou, tenzij zij deze in de aanbieding hebben uitgesloten. Het is goed mogelijk dat zij technisch inhoudelijk met jouw systeem gelijk hebben. Dat kan een goed inzicht zijn, maar is geen contract-rechterlijke positie. Je kan het misschien uitruilen tegen iets wat je niet hebt gekocht of niet mooi vindt maar wel graag anders wil.

Heb geduld met het inregelen. Alles moet zo veel mogelijk open, zo min mogelijk geregeld en met een stooklijn op de laagst mogelijk temperatuurcurve. Dat is in de herfst heel erg zoeken. Je vindt hem pas in december-januari. En dan beginnen met het aanpassen van de kamer met het kleinste radiatoroppervlak/kamerwarmteverlies (de kamer die het niet trekt). Ventilatoren en grotere capaciteit radiatoren lossen het op. Hoe groter hoe lager de aanvoertemperatuur en hoe zuiniger de WP. Succes.

• 11D

11D

Pr088 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Weheat reageert niet of nauwelijks op dit forum. Dus dit werkt waarschijnlijk goed om je frustratie te uiten, maar als je hulp wilt: bel je installateur. Gratis tip van mij, want in principe hoort aan/uit zetten van de koelfunctie niet te leiden tot nieuwe 24-wachttijd (doet mijn BB80 niet).
Nou, blijkt dat er momenteel toch wel een aanstuurfunctie is voor het koelen, dus niet simpelweg meer een koellijn vanaf 22C. Volgens (https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL) kun je dus met een opentherm thermostaat met koelfunctie een verzoek tot koelen doen! Dat ben ik nu aan het testen. Kwam ook nog een andere nieuwe supportpage tegen, over de wachttijd. https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL

Al met al lijkt dit wel een mooie stap in de goede richting.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:11
11D schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Nou, blijkt dat er momenteel toch wel een aanstuurfunctie is voor het koelen, dus niet simpelweg meer een koellijn vanaf 22C. Volgens (https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL) kun je dus met een opentherm thermostaat met koelfunctie een verzoek tot koelen doen! Dat ben ik nu aan het testen. Kwam ook nog een andere nieuwe supportpage tegen, over de wachttijd. https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL

Weet jij of er een lijstje is met OT thermostaten die een koelfunctie en de Weheat volledig ondersteunen?

• Mg4gebruiker
testmanager schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Weet jij of er een lijstje is met OT thermostaten die een koelfunctie en de Weheat volledig ondersteunen?
Je zal toch echt eerst het nieuwe board moeten hebben. Dat staat duidelijk omschreven in de tekst. Hoe je dat krijgt? Niet omschreven. En of je met de toen obv Weheat advies aangeschafte thermostaat alles kan laten werken? Indien nee, wie gaat de nieuwe thermostaat betalen?

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 17:04
Mg4gebruiker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Je zal toch echt eerst het nieuwe board moeten hebben. Dat staat duidelijk omschreven in de tekst. Hoe je dat krijgt? Niet omschreven. En of je met de toen obv Weheat advies aangeschafte thermostaat alles kan laten werken? Indien nee, wie gaat de nieuwe thermostaat betalen?
https://support.weheat.nl...ing-opties?language=nl_NL
Op de huidige generatie control boards stel je koeling in via de koelregelingsmethode: de koelcurve of koelvrijgave via een geschikte OpenTherm-thermostaat. De OpenTherm-thermostaat geeft je op deze boards dus de mogelijkheid om koeling vrij te geven.
[..]
Weersafhankelijk of Opentherm-Thermostaat, mogelijk met alle control bridges.
Via OpenTherm zit op de huidige boards toch? Alleen contactpunt is voor nieuwe boards. Helaas staat koelen niet bij https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL nog

[ Voor 8% gewijzigd door Barryvdh op 06-08-2026 09:59 ]

• Barryvdh
Als ik kijk naar mijn thermostaat (Lyrics T6R), dan lijkt het alsof hij koelen zou moeten ondersteunen. Maar bij Systeemconfiguratie staat:
Verwarmingssysteem: Gas
Verwarmingsfasen: 1
Verkoelingsfasen: 0

Dat klinkt alsof ik het ook kan aanpassen zodat hij wel koelen ondersteunt, maar dat moet ik dan proberen thuis. Iemand hier andere settings?

Ik zie met OTGW wel dat de 'Cooling status' correct wordt doorgegeven. Wanneer hij aan het koelen is, staat dat op 1. Cooling Enabled staat bij mij nu op 0 maar dat is logisch omdat de thermostaat nog niet op koelen staat.

• Barryvdh
11D schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Al staat er volgens mij dat je alleen de koelmodus kan activeren, want er zijn nog steeds beperkingen:
Belangrijk om te weten
De condities bepalen mee. Ook als een contact of de thermostaat koelen vrijgeeft, koelt de warmtepomp alleen als de condities kloppen — de buitentemperatuur en of er niet recent is verwarmd.
Watertemperatuur bij koelen. Deze wordt altijd door de koelcurve bepaald, ongeacht de gekozen koelregelingsmethode of koelcontact-modus.
Compressorbeveiligingen blijven gelden. Het koelcontact overschrijft beveiligingen zoals exponential back-off en minimale stand-by niet.
Dus temperatuur blijft via curve, en er zijn nog steeds checks voordat hij echt gaat koelen.

• Gameboy
Barryvdh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

https://support.weheat.nl...ing-opties?language=nl_NL

[...]

Via OpenTherm zit op de huidige boards toch? Alleen contactpunt is voor nieuwe boards. Helaas staat koelen niet bij https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL nog
Ik heb nog een WEP (binnenunit) met V2.4 printplaat. Vanwege het handige koelcontact op de V2.5 print heb ik mijn installateur gevraagd naar mogelijkheden om die printplaat te vervangen door een nieuwer model.

Ik heb inmiddels reactie van mijn installateur, vanuit Weheat kost die print € 252,-, excl. btw en excl. vervanging/installatie. Ik reken dus op ongeveer € 400,- à € 500,- inclusief alles, en dat is me (veel) te veel om alleen een extra contact hebben om het omschakelen naar koelmodus een heel klein beetje te vergemakkelijken (1 handeling uitsparen, 2x per jaar)...

Hopelijk worden nieuwe binnenunits nu of binnenkort standaard geleverd met die nieuwe V2.5 print...ik heb er vooralsnog geen ;)

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08 16:23
Gameboy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

Ik heb nog een WEP (binnenunit) met V2.4 printplaat. Vanwege het handige koelcontact op de V2.5 print heb ik mijn installateur gevraagd naar mogelijkheden om die printplaat te vervangen door een nieuwer model.

Ik heb inmiddels reactie van mijn installateur, vanuit Weheat kost die print € 252,-, excl. btw en excl. vervanging/installatie. Ik reken dus op ongeveer € 400,- à € 500,- inclusief alles, en dat is me (veel) te veel om alleen een extra contact hebben om het omschakelen naar koelmodus een heel klein beetje te vergemakkelijken (1 handeling uitsparen, 2x per jaar)...

Hopelijk worden nieuwe binnenunits nu of binnenkort standaard geleverd met die nieuwe V2.5 print...ik heb er vooralsnog geen ;)
De printplaat bevat echter aanwijzingen dat er meer communicatie mogelijk zou zijn. Is daar al meer over bekend bij de installateurs in dit forum?

RS485 of Slim Contact lijkt mogelijkheden voor meer lokale integratie te bieden vanuit bijvoorbeeld home assistant buiten de cloud om. Dat zou de prijs nog kunnen rechtvaardigen afhankelijk van je behoeftes.

• HarDus
De huidige gesloten Cloud oplossing is onhoudbaar in de veranderde wereld orde.

Het wordt meedoen of afhaken voor WeHeat. Als er een benaderbare LAN of modbus oid komt wil ik ook wel weer graag een duimpje willen plaatsen. Er zit beweging in en dat is de eerste stap die nodig is voor verbetering. Maar ze zouden net als bij WI alvast kunnen roepen dat het er over 3-4 jaar komt. Spaart hun mijn zure reacties.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik gebruik de OpenTherm gateway via MQTT in combinatie met de Honeywell Round (de versie zonder koeling) om de WH aan het koelen te krijgen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: OTGW - Force Cooling
description: ""
triggers:
  - entity_id: input_boolean.thermostaat_cooling_enable
    trigger: state
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.thermostaat_cooling_enable
            state: "on"
        sequence:
          - action: mqtt.publish
            data:
              topic: OTGW/set/otgw-483FDA66xxxx/command
              payload: CL=100
          - delay:
              milliseconds: 250
            data:
              payload: CE=1
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
            data:
              payload: CE=0
          - delay:
            data:
              payload: CL=A
mode: single

• 11D

11D

Gameboy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

Naar wat ik begrijp moet het met de V2.4 kunnen om de koeling te sturen via opentherm (Als aan alle condities voldaan is). Hier overigens nog niet gelukt

• 11D

11D

Mg4gebruiker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Dat is dus niet waar, zie titel in de eerdere link: Weersafhankelijk of Opentherm-Thermostaat, mogelijk met alle control bridges.

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:25

FutureCow

(C) FutureCow

tjanssen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:23:
Ik gebruik de OpenTherm gateway via MQTT in combinatie met de Honeywell Round (de versie zonder koeling) om de WH aan het koelen te krijgen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: OTGW - Force Cooling
description: ""
triggers:
  - entity_id: input_boolean.thermostaat_cooling_enable
    trigger: state
actions:
  - choose:
      - conditions:
            state: "on"
        sequence:
            data:
              payload: CL=100
          - delay:
            data:
              payload: CE=1
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
            data:
              payload: CE=0
          - delay:
            data:
              payload: CL=A
mode: single
Is de CL=100 ook aan te passen, of regelt WeHeat deze waarde eigenlijk zelf?

Ik verwacht eigenlijk nog, net als bij verwarmen, een instellingen bij koelen waar je kiest voor OT ipv koelcurve, maar die zie ik nog niet.

• Mg4gebruiker
Heeft iemand al eens de antenne op de WP verplaatst met een verlengsnoertje voor een betere connectie?

[ Voor 3% gewijzigd door Mg4gebruiker op 06-08-2026 23:14 ]

• Gameboy
11D schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Naar wat ik begrijp moet het met de V2.4 kunnen om de koeling te sturen via opentherm (Als aan alle condities voldaan is). Hier overigens nog niet gelukt
Het OpenTherm protocol is niet ontwikkeld voor koeling, dus het is niet standaard dat OT thermostaten een CE (Cooling Enable) signaal kunnen sturen.

Mijn specifieke OT Thermostaat stuurt dat signaal in ieder geval niet, maar wel een gevraagde watertemperatuur van 35 gaden in koel-modus (dat slaat he-le-maal nergens op, maar dat is wat het is. De fabrikant zegt simpelweg: "OT is niet geschikt voor koeling").

Dat werkt niet zo lekker samen met mijn Weheat, want als de koelcondities even niet zijn voldaan (>24 uur), gaat de warmtepomp vrolijk verwarmen om die 35 graden gevraagde temperatuur te proberen te halen.

Dus ik heb nu de werkwijze dat ik in de thermostaat de koel-modus inschakel, en dan de Weheat op stooklijn zet, niet op OT aansturing.

Dat lijkt nu op zich aardig te werken, maar mijn thermostaat kan wel een extern contact aansturen bij omschakeling naar koel-modus, dus dat zou ideaal werken met een koel-contact op de binnen-unit. Dan hoef ik alleen maar de thermostaat om te schakelen, en de Weheat schakelt dan mee...

Maar zoals gezegd, meerdere honderden euro's voor zo iets kleins, dat heb ik er niet voor over...

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 07-08-2026 08:25 ]

• Mg4gebruiker
11D schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

Dat is dus niet waar, zie titel in de eerdere link: Weersafhankelijk of Opentherm-Thermostaat, mogelijk met alle control bridges.
Helaas toch wel. Alleen thermostaten die explicitiet een koelopdracht leveren aan de wp zouden kunnen functioneren. De T6 serie ziet wel dat de WP in koelmodus staat, maar hij geeft een dom 'startsignaal aan de WP', ongeacht of de WP klaar is om te koelen. Is hij dat niet en de T6 geeft het startsignaal, dan gaat hij verwarmen. Bekend en beschreven.

Waar je wel gelijk in hebt is dat de extra contactpunten niet echt relevant zijn. Ik las het alsof ze ingezet werden om de communicatie te verbeteren (actief sturen) maar dit is niet zo. De thermostaat blijft de beperkende factor.

• Gameboy
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

<knip>

Waar je wel gelijk in hebt is dat de extra contactpunten niet echt relevant zijn. Ik las het alsof ze ingezet werden om de communicatie te verbeteren (actief sturen) maar dit is niet zo. De thermostaat blijft de beperkende factor.
Ik lees de toelichting bij de V2.5 control bridge wel zo, dat het dus met het extra toegevoegde koelcontact mogelijk is om die te programmeren in 4 modii, zoals beschreven: "Het koelcontact kan op drie manieren worden geprogrammeerd (plus de optie «Geen»)." (https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL)

Die 4 modii zijn dan (teksten komen direct vanaf bovenstaande Weheat support-pagina):
  1. Geen, dus niet(s) geprogrammeerd:
    • Koeling volgt de regelingsmethode (zoals ingesteld in de Weheat app/portal);
  2. Koelcontact als harde stop:
    • Verbroken: (koeling niet geblokkeerd),
    • Gemaakt: (koeling geblokkeerd, wordt direct gestopt);
  3. Koelcontact als wisselcontact:
    • Verbroken: verwarmen vrijgegeven,
    • Gemaakt: koelen vrijgegeven;
  4. Apart koelen & verwarmen:
    • Thermostaat gemaakt -> Verwarmen,
    • Koelcontact gemaakt: koelen,
    • Beide gemaakt: thermostaat is leidend;
Ik zou dan bijvoorbeeld met mijn thermostaat, die geen CE (Cooling Enable) OT signaal stuurt, het koelcontact in mode 3 kunnen laten programmeren. Het externe contact dat vanuit mijn thermostaat kan worden aangestuurd, kan dan bepalen dat de koeling wordt vrijgegeven als de thermostaat in koelings-modus wordt gezet.

Dan is het niet relevant dat mijn thermostaat via OT 35 graden water vraagt, alleen koeling is vrijgegeven, en de Weheat volgt dan alleen de koelcurve en de koelstartcondities als het goed is, en gaat niet verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 07-08-2026 11:46 ]

• Skippie42
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-08 14:50
Ik kan sinds gisteravond in de WeHeat-app de optie voor geavanceerde data niet meer openen. Ik heb dit zowel op mijn iPhone als op mijn iPad. Is er iets bekend over een storing m.b.t. de WeHeat-app? Hebben andere mensen dit issue ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip6s2z17B0D3nYH7EAFTD_XqNKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPKhdmDqcUzyaApT8gtfT5ZX.jpg?f=fotoalbum_large

• TomSt
Skippie42 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:03:
Ik kan sinds gisteravond in de WeHeat-app de optie voor geavanceerde data niet meer openen. Ik heb dit zowel op mijn iPhone als op mijn iPad. Is er iets bekend over een storing m.b.t. de WeHeat-app? Hebben andere mensen dit issue ook?

[Afbeelding]
Ik heb dit ook op Android sinds gisteren! Via portal en HA werkt alle geavanceerde info nog wel prima.

• Pr088
Gameboy schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Het OpenTherm protocol is niet ontwikkeld voor koeling, dus het is niet standaard dat OT thermostaten een CE (Cooling Enable) signaal kunnen sturen.

Mijn specifieke OT Thermostaat stuurt dat signaal in ieder geval niet, maar wel een gevraagde watertemperatuur van 35 gaden in koel-modus (dat slaat he-le-maal nergens op, maar dat is wat het is. De fabrikant zegt simpelweg: "OT is niet geschikt voor koeling").

Dat werkt niet zo lekker samen met mijn Weheat, want als de koelcondities even niet zijn voldaan (>24 uur), gaat de warmtepomp vrolijk verwarmen om die 35 graden gevraagde temperatuur te proberen te halen.

Dus ik heb nu de werkwijze dat ik in de thermostaat de koel-modus inschakel, en dan de Weheat op stooklijn zet, niet op OT aansturing.

Dat lijkt nu op zich aardig te werken, maar mijn thermostaat kan wel een extern contact aansturen bij omschakeling naar koel-modus, dus dat zou ideaal werken met een koel-contact op de binnen-unit. Dan hoef ik alleen maar de thermostaat om te schakelen, en de Weheat schakelt dan mee...

Maar zoals gezegd, meerdere honderden euro's voor zo iets kleins, dat heb ik er niet voor over...
Helpt het niet om je temperatuur van je thermostaat omlaag te draaien? Ik heb mijn Honeywel Round Modulation gewoon op 18 graden gezet. Vraagtemp wordt dan 10 graden. Op die manier werkt OT en koelen bij mij foutloos.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-08 16:27
TomSt schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb dit ook op Android sinds gisteren! Via portal en HA werkt alle geavanceerde info nog wel prima.
inderdaad: op mijn iphone is het niet mogelijk. Via de portal wordt nog wel alles getoond.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Gameboy
Pr088 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Helpt het niet om je temperatuur van je thermostaat omlaag te draaien? Ik heb mijn Honeywel Round Modulation gewoon op 18 graden gezet. Vraagtemp wordt dan 10 graden. Op die manier werkt OT en koelen bij mij foutloos.
Dat is alleen in verwarmingsmodus het geval, dan is de OT gevraagde watertemperatuur inderdaad 10 graden bij de huidige weersomstandigheden, wat betekent: "geen verwarmingsvraag".

Echter, als ik de thermostaat expliciet naar koelmodus omschakel, gaat de gevraagde watertemperatuur naar 35 graden. En dat moet ik niet hebben als ik de Weheat op Opentherm aansturing heb, want dan gaat de warmtepomp echt verwarmen als er 24 uur niet gekoeld is (dat is een van de startcondities voor verwarming).

Daarom schakel ik voor nu handmatig in de Weheat app/portal om naar "stooklijn" voor de CV verwarmingsregeling, dan wordt die via OT gevraagde watertemperatuur genegeerd...

[ Voor 11% gewijzigd door Gameboy op 07-08-2026 12:47 ]

• Gameboy

[Afbeelding]
Dit viel mij gisteren ook op, ik kan die "knop" ook niet meer aanklikken, en dus geen "geavanceerde data" bekijken via de Android app...

@Weheat is dit bekend/bedoeld?

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-08 15:40

Barca

In Search Of Sunrise

Gameboy schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Dit viel mij gisteren ook op, ik kan die "knop" ook niet meer aanklikken, en dus geen "geavanceerde data" bekijken via de Android app...

Bedoelt lijkt het me sowieso niet, want anders zou je geen optie in de dropdown moeten zien (Geavanceerde data) die überhaupt niet klikbaar is. Ik had mijn Android telefoon gereboot vanochtend omdat ik dacht dat het aan mijn telefoon lag. De informatie die je daar ziet is overigens dermate interessant dat het onderin een aparte knop zou moeten zijn en niet via een apart menu, maar goed dat is mijn mening.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:47

[Afbeelding]
Dit is voor mij duidelijk een bug. Gebruik Android.
Maar als je erop probeert te klikken, kan je daarna ook niet meer de pomp of het SWW vat aanklikken.

Klik je eerst op de pomp of het SWW vat, en dat met de 3 puntjes op geavanceerde data. Kan je daarna de pop-up niet meer sluiten welke je had geopend.

Ook in het inzichten of instellingen menu kan je niks meer aanklikken, indien je een keer op de geavanceerde data hebt gedrukt.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroendh op 07-08-2026 13:00 ]

• Skippie42
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-08 14:50
Gameboy schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Ik heb het idee dat @weheat meeleest, want nu werkt de optie bij mij weer correct. Strange!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb inderdaad het idee dat weheat hier wel meeleest, maar nooit reageert op (individuele) gevallen/vragen/opmerkingen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Mg4gebruiker
Skippie42 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb het idee dat @weheat meeleest, want nu werkt de optie bij mij weer correct. Strange!
Bij mij werkt het nog steeds niet

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:33
Bij mij werkt het ook niet, ook kan ik in de app geen instellingen meer aanpassen, zoals warmwater temperatuur en koel modi. Webportaal is een oplossing, echter ook warmwater temperatuur kan ik daar niet aanpassen. Hopelijk snel weer opgelost.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:47
EDW13 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:44:
Bij mij werkt het ook niet, ook kan ik in de app geen instellingen meer aanpassen, zoals warmwater temperatuur en koel modi. Webportaal is een oplossing, echter ook warmwater temperatuur kan ik daar niet aanpassen. Hopelijk snel weer opgelost.
Even de app helemaal afsluiten en dan weer openen. Dan kan je het wel weer aanpassen.
Door een bug kan je na het klikken op "geavanceerde data" niks anders meer aanklikken.

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:33
@jeroendh top, dank je, dat wekt voor nu. _/-\o_

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:14
Heeft iemand hier enig idee hoelang het duurt voordat ze het referral geld overmaken? Half juni de vraag over iban gehad maar nog niks ontvangen…

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-08 15:21
Voogel schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:45:
Heeft iemand hier enig idee hoelang het duurt voordat ze het referral geld overmaken? Half juni de vraag over iban gehad maar nog niks ontvangen…
Heeft bij mij 1.5 jaar geleden wel paar maanden geduurd.

• RNacoustics
Heb ook even gekeken. App werkt niet meer. Ik gebruikte de app toch al niet. Doe alleen aan verwarmen en kijk af en toe op HA.

Edit: App opnieuw opgestart en alle history data verdwenen. Gelukkig heb ik nog data in HA. Wat is dat voor meuk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rebvGMzrL0TYEpN2hKlJfSspQfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGNhVyyBpWOlrIQ2rF1dxMoC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door RNacoustics op 07-08-2026 15:34 ]

• RNacoustics
HarDus schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:37:
De huidige gesloten Cloud oplossing is onhoudbaar in de veranderde wereld orde.

Het wordt meedoen of afhaken voor WeHeat. Als er een benaderbare LAN of modbus oid komt wil ik ook wel weer graag een duimpje willen plaatsen. Er zit beweging in en dat is de eerste stap die nodig is voor verbetering. Maar ze zouden net als bij WI alvast kunnen roepen dat het er over 3-4 jaar komt. Spaart hun mijn zure reacties.
Dat is ook mijn wens. Off-line, full in control! Dat werkt wel met mijn zonnepanelen en TB.

• HarDus

[Afbeelding]
@Weheat knoeit wel vaker in live-releases. Een goede controle op soft ware lijkt er niet in te zitten.

Daarnaast is het nogal zot om dat achter een pull down met 1 nb één optie te stoppen.

Ook als het werkt heb ik er nog nooit geavanceerde data aangetroffen. Het is gewoon een incompleet “Nu” dashboard achter een opgeklopt verwachtingsknopje.

Nog even en we kunnen badges verdienen in WeHeat Puppy Dashboard.

@WeHeat: jullie klanten leggen €16k neer voor All-E. Bedien die dan naar waarde!

• RNacoustics
HarDus schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:04:
[...]

@Weheat knoeit wel vaker in live-releases. Een goede controle op soft ware lijkt er niet in te zitten.

Daarnaast is het nogal zot om dat achter een pull down met 1 nb één optie te stoppen.

Ook als het werkt heb ik er nog nooit geavanceerde data aangetroffen. Het is gewoon een incompleet “Nu” dashboard achter een opgeklopt verwachtingsknopje.

Nog even en we kunnen badges verdienen in WeHeat Puppy Dashboard.

@WeHeat: jullie klanten leggen €16k neer voor All-E. Bedien die dan naar waarde!
Tja, Change management staat bij hen nog in de kinderschoenen.

Nogmaals, qua hardware voor puur verwarmen, Verder prima product.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 07-08-2026 19:29 ]

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:01
Ik had nog niet in de weheat app gekeken, maar ook daar zijn vermogen uit en COP al een maand 0 terwijl hij wel braaf warm water maakt iedere dag. Dus er gaat iets mis in de logging van mijn WP. Iemand dit wil eens gehad?

[ Voor 7% gewijzigd door mog__wai op 07-08-2026 23:01 ]

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:36
Bij mij werkt het wel.

• 11D

11D

Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Helaas toch wel. Alleen thermostaten die explicitiet een koelopdracht leveren aan de wp zouden kunnen functioneren. De T6 serie ziet wel dat de WP in koelmodus staat, maar hij geeft een dom 'startsignaal aan de WP', ongeacht of de WP klaar is om te koelen. Is hij dat niet en de T6 geeft het startsignaal, dan gaat hij verwarmen. Bekend en beschreven.

Daar doelde ik ook op. Met v2.4 is het koelen dus aan/uit te zetten met de juiste thermostaat en ben je niet overgeleverd aan de volstrekt onhandige koellijn. Hier werkt het ook alleen nog niet. vanochtend on 9:45 het koelen uitgezet met nog 30 min wachttijd, zodat ik vanmiddag kan testen. Gaat het systeem toch koelen een uur later, voor 6 minuten, en moet ik weer 23 uur wachten.

Ik heb een openthermgateway besteld. Hopelijk kan ik dan wel eindelijk controle nemen.

• Gameboy
11D schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Daar doelde ik ook op. Met v2.4 is het koelen dus aan/uit te zetten met de juiste thermostaat en ben je niet overgeleverd aan de volstrekt onhandige koellijn. Hier werkt het ook alleen nog niet. vanochtend on 9:45 het koelen uitgezet met nog 30 min wachttijd, zodat ik vanmiddag kan testen. Gaat het systeem toch koelen een uur later, voor 6 minuten, en moet ik weer 23 uur wachten.

Ik heb een openthermgateway besteld. Hopelijk kan ik dan wel eindelijk controle nemen.
Zoals ik het begrijp, werkt de Weheat *altijd* volgens de ingestelde koellijn in koelmodus. Met een geschikt signaal (of dat nu een OT thermostaat is met CE=1, of een extra schakeling die een koelcontact op een nieuwe revisie print schakelt, etc...) wordt uitsluitend en alleen gezegd:

"Wat mij betreft mag je gaan koelen"

Vervolgens blijven nog steeds de overige 8/9 startcondities en de koelcurve voor koelen ongewijzigd van kracht, en bepaalt de Weheat geheel zelf wanneer de koeling daadwerkelijk start. En kijkt vervolgens alsnog alleen naar de ingestelde koelcurve voor de watertemperatuur.

Kortom: (volgens mij) win je helemaal niets met andere aansturing, of kunstgrepen, of wat dan ook. Je kunt hooguit zeggen "koel maar wanneer het kan", en meer niet.

Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen uiteraard ;)

• 11D

11D

Gameboy schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

Zoals ik het begrijp, werkt de Weheat *altijd* volgens de ingestelde koellijn in koelmodus. Met een geschikt signaal (of dat nu een OT thermostaat is met CE=1, of een extra schakeling die een koelcontact op een nieuwe revisie print schakelt, etc...) wordt uitsluitend en alleen gezegd:

"Wat mij betreft mag je gaan koelen"

Vervolgens blijven nog steeds de overige 8/9 startcondities en de koelcurve voor koelen ongewijzigd van kracht, en bepaalt de Weheat geheel zelf wanneer de koeling daadwerkelijk start. En kijkt vervolgens alsnog alleen naar de ingestelde koelcurve voor de watertemperatuur.

Kortom: (volgens mij) win je helemaal niets met andere aansturing, of kunstgrepen, of wat dan ook. Je kunt hooguit zeggen "koel maar wanneer het kan", en meer niet.

Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen uiteraard ;)
Dat is juist exact wat ik nodig heb. Nu moet ik de koellijn aanzetten en dan gaat ie steeds koelen als de tijd voorbij is: in de nacht wanneer het niet nodig is, in de ochtend wanneer alle ramen openstaan, terwijl als ik het wil testen staat ie weer op 12 uur wachttijd.

Met OTGW hoop ik eindelijk zelf te kunnen bepalen: nu koelen want ik doe een test, of het is buiten 32C en alle ramen en deuren zijn dicht. Dat dan wel de wachttijd voorbij is, of het buiten mindenst 18C moet zijn kan ik wel mee leven.

Hopelijk gaat dit ook zo in de praktijk zijn

• Gameboy
11D schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Dat is juist exact wat ik nodig heb. Nu moet ik de koellijn aanzetten en dan gaat ie steeds koelen als de tijd voorbij is: in de nacht wanneer het niet nodig is, in de ochtend wanneer alle ramen openstaan, terwijl als ik het wil testen staat ie weer op 12 uur wachttijd.

Met OTGW hoop ik eindelijk zelf te kunnen bepalen: nu koelen want ik doe een test, of het is buiten 32C en alle ramen en deuren zijn dicht. Dat dan wel de wachttijd voorbij is, of het buiten mindenst 18C moet zijn kan ik wel mee leven.

Hopelijk gaat dit ook zo in de praktijk zijn
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat moet je "aanzetten"? Koeling staat toch gewoon aan? Dat koelt wanneer het moet en kan (volgens de 9 startcondities).

Waarom zou je dat uitzetten? Als aan de 9 startcondities is voldaan, kun je toch koelen? Dan heeft het toch zin om warmte je huis uit te pompen?

Ik heb 't gewoon altijd aan staan, ik hoef dus niets in te schakelen om te koelen...koelen gebeurt wanneer het kan en zin heeft...

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03
Gameboy schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat moet je "aanzetten"? Koeling staat toch gewoon aan? Dat koelt wanneer het moet en kan (volgens de 9 startcondities).

Waarom zou je dat uitzetten? Als aan de 9 startcondities is voldaan, kun je toch koelen? Dan heeft het toch zin om warmte je huis uit te pompen?

Ik heb 't gewoon altijd aan staan, ik hoef dus niets in te schakelen om te koelen...koelen gebeurt wanneer het kan en zin heeft...

Zo gebruik ik het ook: in mei aanzetten en in september weer uit. Geen enkele behoefte om het tussentijds handmatig te willen regelen. Koel functie werkt hier prima.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Gameboy schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Mooist is als het zo zou werken ja. Maar zoals nu bij mij, nu nog 11 uur wacht tijd. Dan gaat hij morgen om 8 uur aan, net het moment dat ik de achterdeur open heb om de woonkamer te koelen. Op dat moment is het helemaal niet zo warm en het cv water ook niet. Dat merkt de flint dus komt er weer een idiote wachttijd, zal wel weer 24 uur worden oid. Dan word het morgenmiddag warm en werkt de koelfunctie niet door de wachttijd. Dat kan toch veel makkelijker?

• MichielFRL
  • Laatst online: 22:12
Die wachttijd is zo onlogisch. Wat @reiniero zegt is ook mijn ervaring met als gevolg dat er überhaupt niet gekoeld wordt.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:04
Dan zet je de buitenunit toch even uit en na een minuut weer aan, dat reset je wachttijd en begint hij meteen met koelen.

Ik kan mij wel voorstellen dat bepaalde uren uitsluiten van koeling handig zou zijn. Met vloerverwarming verder geen last van issues.

• Gameboy
MichielFRL schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:28:
Die wachttijd is zo onlogisch. Wat @reiniero zegt is ook mijn ervaring met als gevolg dat er überhaupt niet gekoeld wordt.
De wachttijd loopt op als je te weinig afgiftevermogen hebt, dus als je afgiftesysteem niet goed werkt.

Als je wel voldoende afgifte (opname-vermogen) hebt, en de koelruns langer dan 1 uur zijn, zal de wachttijd steeds korter worden, met een minimum van 1 uur. Zie ook: https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL

Kortom: laat de Weheat gewoon z'n ding doen. Als je huis goed *kan* koelen, zal dat vanzelf gebeuren met langere runs...niet zelf tussendoor dingen uit- en weer inschakelen, tweaken, klooien, etc... gewoon wachten. Als het *kan* werken, gaat het vanzelf werken als je er vanaf blijft.

• 11D

11D

Gameboy schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:40:
[...]

De wachttijd loopt op als je te weinig afgiftevermogen hebt, dus als je afgiftesysteem niet goed werkt.

Als je wel voldoende afgifte (opname-vermogen) hebt, en de koelruns langer dan 1 uur zijn, zal de wachttijd steeds korter worden, met een minimum van 1 uur. Zie ook: https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL

Kortom: laat de Weheat gewoon z'n ding doen. Als je huis goed *kan* koelen, zal dat vanzelf gebeuren met langere runs...niet zelf tussendoor dingen uit- en weer inschakelen, tweaken, klooien, etc... gewoon wachten. Als het *kan* werken, gaat het vanzelf werken als je er vanaf blijft.
Ik vermoed dat het sterk afhangt van je woning. Ik heb een woning uit 1950 met natuurlijke ventilatie, klein stuk vv en de rest jaga's. Tot zo'n 30C staat bij mij alles open. Dus heb ik dan geen koeling nodig. Voor ander type woningen laat je misschien wel de hele zomer de koellijn werken.

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:40:
[...]

Dat is éen reden. Je afgifte systeem. Maar ...als je ruimte is afgekoeld (bv vroeg in de ochtend) en temperatuur van het water in de vloer is niet zo hoog maar de wachttijd zorgt ervoor dat hij toch start met koelen, wat gebeurd er dan? Hij slaat snel af. En dan mag je langer wachten. Beetje pech en hij start weet als het al afkoelt in je huis.

Wat Weheat moet toelaten zijn koelperiodes. En aansturen vanuit de binnentemperatuur ipv een koellijn. En verkorten van de wachtperiodes. Die zijn extreem conservatief.

De opmerking dat je dan stroom eraf mert halen beschouw ik als een broodje aap argument. Daar is hij niet voor bedoeld. En als je er niet bent hebt ook nog pech.

• Gameboy
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:54:
[...]

Dat is éen reden. Je afgifte systeem. Maar ...als je ruimte is afgekoeld (bv vroeg in de ochtend) en temperatuur van het water in de vloer is niet zo hoog maar de wachttijd zorgt ervoor dat hij toch start met koelen, wat gebeurd er dan? Hij slaat snel af. En dan mag je langer wachten. Beetje pech en hij start weet als het al afkoelt in je huis.

Wat Weheat moet toelaten zijn koelperiodes. En aansturen vanuit de binnentemperatuur ipv een koellijn. En verkorten van de wachtperiodes. Die zijn extreem conservatief.

De opmerking dat je dan stroom eraf mert halen beschouw ik als een broodje aap argument. Daar is hij niet voor bedoeld. En als je er niet bent hebt ook nog pech.
De wachttijd is maar één van de 9 startcondities. Een andere is:

"Buitentemperatuur is nu hoger dan 18°C en is de laatste 18 uur een keer hoger geweest dan 22°C"

Als de ruimte is afgekoeld, is het buiten dus ook niet warm, en zal koelen dus niet starten, want is niet nodig...

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:04:
[...]

De wachttijd is maar één van de 9 startcondities. Een andere is:

"Buitentemperatuur is nu hoger dan 18°C en is de laatste 18 uur een keer hoger geweest dan 22°C"

Als de ruimte is afgekoeld, is het buiten dus ook niet warm, en zal koelen dus niet starten, want is niet nodig...
maar wat nu als het net nog boven de 18 is...? Zoals vanochten 10 uur? Zit je met een heel kort koelblok. En een verlenging van je wachttijd .... Dit gebeurt alleen omdat Weheat bepaalt wanneer er gekoeld wordt.

Pagina: 1 ... 224 225 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.