Yes, thanks. Weet inderdaad dat er een verwarmingselement in kan. Waar ik dan specifiek benieuwd naar ben is dus direct aankoppelen op stopcontact als dat nodig is. Tweede ben ik ook benieuwd naar, gaat SWW werken doordat de BUH aanslaat als de WP uitvalt. Dan is het niet nodigorillion schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:08:
[...]
Ja, er zit een gat in waar je die op kunt schroeven. Nummer 5 in de tekening:
[Afbeelding]
Ik denk wel dat je het vat eerst moet leegmaken voor je die open schroeft
Met zoiets kun je het buiten Weheat om regelen denk ik:STIMPPYYY schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:32:
[...]
Yes, thanks. Weet inderdaad dat er een verwarmingselement in kan. Waar ik dan specifiek benieuwd naar ben is dus direct aankoppelen op stopcontact als dat nodig is. Tweede ben ik ook benieuwd naar, gaat SWW werken doordat de BUH aanslaat als de WP uitvalt. Dan is het niet nodig.
https://zonneboilermagazi...h-verwarmingselement-2kw/
Je SWW en verwarming zouden moeten werken op basis van BUH als je buitenunit niet beschikbaar is en je het backup element hebt wat in de binnenunit zit. De oplossing hierboven is puur SWW en kan buiten Weheat om.
Hier gister en vandaag hetzelfde. 14.1 graden in December. Hoe bedenk je het? Ik vindt het prima overigens. Dit mag van mij zo blijven tot Maart of zoRayDelft schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
[...]
Gisteren ging hij overigens ook op stooklijn een paar uur in stand-by.
Alhoewel je langs heg vooruit genoeg m3's hebt, zie ik toch wel een reden om hem daar op 1mtr hoogte te zetten. Ten eerste is het een beschutte hoek. Ten tweede heb je er gras liggen. Gras houdt vocht vast. De beschutting is geschikt voor snel dalende temperatuur. Dan ontstaat daar gemakkelijk een koude plaklaag.jjbrrr schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierbij wat foto’s. Heb ook nagedacht over plaatsing onder het raam aan de zijkant maar je moet dan best een afstand overbruggen.achterkant naar de heg zou ook een optie zijn of achterkant tegen de garage maar dit is dus beide in het smalle stuk.
Een alternatief is onder een hoek op de stenen muur, gericht op het open stuk, tusen die twee ramen in. Op de plek waar je nu het rondje hebt. Maar dat hangt wel af van de ruimte tot het palmboompje.
Ik zie dat sinds 2 dagen (afgelopen zondag, 7 december) het gedrag van SWW is veranderd.
Voorheen kon onderin het vat prima 25 graden worden en daar bleef hij dan op staan tot 13:00 om dan pas SWW te gaan verwarmen.
Nu zie ik dat ie vanmorgen (en ook gisteren) om 8:00 al is begonnen met SWW verwarmen tot 40 graden.
Voorheen deed ie dat pas als de bovenste sensor de 40 graden aantikte, nu dus als de onder sensor 10 graden onder de ingestelde temperatuur is?
Erg jammer, want voorheen werd SWW alleen tussen 13 en 15 uur verwarmd, nu dus ook rond 8 uur.
@Weheat ik zou graag willen weten wanneer er nieuwe software wordt gepushed naar de warmtepomp en wat de change notes zijn, zoals dat bij elke software update hoort.
Ook zou ik graag zelf de hysterese willen instellen voor de onder en boven sensor voor SWW.
Of.....maar ik weet niet of @Weheat al zover is met intelligence, is SWW gaan verwarmen vanwege de lage kWh prijs in de ochtend? Zondag om 9:48, vandaag om 7:26.
Voor beide momenten geldt wel dat dat het goedkoopste moment van die dag was nadat de onderste sensor onder de 40 graden kwam en er geen kans op zonnestroom was.
Voorheen kon onderin het vat prima 25 graden worden en daar bleef hij dan op staan tot 13:00 om dan pas SWW te gaan verwarmen.
Nu zie ik dat ie vanmorgen (en ook gisteren) om 8:00 al is begonnen met SWW verwarmen tot 40 graden.
Voorheen deed ie dat pas als de bovenste sensor de 40 graden aantikte, nu dus als de onder sensor 10 graden onder de ingestelde temperatuur is?
Erg jammer, want voorheen werd SWW alleen tussen 13 en 15 uur verwarmd, nu dus ook rond 8 uur.
@Weheat ik zou graag willen weten wanneer er nieuwe software wordt gepushed naar de warmtepomp en wat de change notes zijn, zoals dat bij elke software update hoort.
Ook zou ik graag zelf de hysterese willen instellen voor de onder en boven sensor voor SWW.
Of.....maar ik weet niet of @Weheat al zover is met intelligence, is SWW gaan verwarmen vanwege de lage kWh prijs in de ochtend? Zondag om 9:48, vandaag om 7:26.
Voor beide momenten geldt wel dat dat het goedkoopste moment van die dag was nadat de onderste sensor onder de 40 graden kwam en er geen kans op zonnestroom was.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Ik ben daar vorig jaar heel lang mee bezig geweest, hier sloeg hij 2 tot 3 keer per uur aan om die reden, dus een behoorlijke belasting die ten koste gaat van de levensduur van de compressor. Eerst werd het probleem niet gezien- maar na het aanleveren van specifieke data kreeg ik uiteindelijk een telefoontje: het was een software fout, ze hadden veel aan mijn data gehad, probleem zou opgelost moeten zijn. Dat was juli en tja, ook bij mij gewoon weer hetzelfde verhaal. Ik ben er nu nog niet achteraan geweest, want er was ook allerlei ander gedoe met de warmtepomp dus ik heb eigenlijk de moed opgegeven….havoc764 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:28:
heren,
is het mogelijk de temperatuur sensor te veranderen die de sparrow gebruikt om te bepalen of die aan moet slaan.
Ik merk nu met dit warme weer dat de pomp zijn setpoint bereikt en afslaat. Vervolgens een uur later 15 minuten gaat draaien om weer af te slaan.
Dit komt omdat de pomp bij zijn water temperatuur uit meet dat die 3 graden onder b.v setpoint van 22 gegaan is. Maar op dat moment rapporteert mijn huis water temp in sensor in nog 23 graden.
Als ik hem die sensor kan laten gebruiken dan slaat ie minder vaak aan en af en zal die langer draaien op laag vermogen omdat er dan echt wat warmte uit de vloer gekomen is.
Ik heb dit gedrag 1x gezien, op 29 november. Misschien is het gewoon een meetfout of softwarefout die dit veroorzaakt? Gister kan ik niets over zeggen, toen is het bad gevuld en moest hij sowieso buiten het schema bijverwarmen.Tijgerkracht schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
Ik zie dat sinds 2 dagen (afgelopen zondag, 7 december) het gedrag van SWW is veranderd.
[Afbeelding]
Ook zie ik nu dat SWW om 13 uur niet is opgewarmd tot de ingestelde 50 graden.orillion schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:39:
[...]
Ik heb dit gedrag 1x gezien, op 29 november. Misschien is het gewoon een meetfout of softwarefout die dit veroorzaakt? Gister kan ik niets over zeggen, toen is het bad gevuld en moest hij sowieso buiten het schema bijverwarmen.
Om 8 uur is er verwarmd naar 45 graden (onderin) en daarna niks meer....heel apart (bovenin staat nog op 59 graden).
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Het werkte inderdaad prima om alleen te sturen op de bovenste sensor. Maar ook hier nu 's ochtends vroeg o.b.v. de onderste sensor een SWW run. Erg jammer.Tijgerkracht schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
[Afbeelding]
bedoel je dat het issue weer terug is of dat ze het nooit verholpen hebben?Omdatikhetzeg schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:30:
[...]
Ik ben daar vorig jaar heel lang mee bezig geweest, hier sloeg hij 2 tot 3 keer per uur aan om die reden, dus een behoorlijke belasting die ten koste gaat van de levensduur van de compressor. Eerst werd het probleem niet gezien- maar na het aanleveren van specifieke data kreeg ik uiteindelijk een telefoontje: het was een software fout, ze hadden veel aan mijn data gehad, probleem zou opgelost moeten zijn. Dat was juli en tja, ook bij mij gewoon weer hetzelfde verhaal. Ik ben er nu nog niet achteraan geweest, want er was ook allerlei ander gedoe met de warmtepomp dus ik heb eigenlijk de moed opgegeven….
Denk dat ik er anders ook makkelijk omheen kan werken door mijn OT termostaat als aan uit aan te sluiten zodat die bij warm weer zijn setpoint bereikt en bij koud weer de stooklijn zo in te stellen dat ie zijn setpoint net niet haalt en dus continue op zo laag mogelijk vermogen draaid.
Het probleem lijkt nooit verholpen te zijn. Het gebeurt zowel bij ot als bij stooklijn. Hij doet het ook als hij op het laagste vermogen draait. Bij temperaturen onder de 5 graden draait de circulatiepomp continu, dus dan speelt het probleem niet (geen stilstaand water in de pomp wat harder afkoelt dan het water binnen)havoc764 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]
bedoel je dat het issue weer terug is of dat ze het nooit verholpen hebben?
Denk dat ik er anders ook makkelijk omheen kan werken door mijn OT termostaat als aan uit aan te sluiten zodat die bij warm weer zijn setpoint bereikt en bij koud weer de stooklijn zo in te stellen dat ie zijn setpoint net niet haalt en dus continue op zo laag mogelijk vermogen draaid.
En? Komt er een oplossing?dj4n90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
Beste allemaal,
Ik heb een probleem met onze Blackbird.
Sinds enkele weken maakte de buiten unit een vreselijk kabaal, vergelijkbaar met een koelunit van een trailer.
Afgelopen Donderdag is de leverancier er bij geweest voor de laatste aanpassingen.
Sind Gister is de buitenunit helemaal dood, 16A C-Kar vliegt er uit zodra hij iets moet gaan doen.
WeHeat zou dit weekend monitoren, maar niemand neemt contact op, warm water is ondertussen op, kachel werkt niet meer.
Iemand van WeHeat in deze groep, of iemand die een nummer heeft waar op ik WeHeat kan bereiken?
Geleverd via 1komma5 (onbereikbaar buiten kantoor uren)
4931RJ Geertruidenberg
Wise enough to play the fool
Warmtepomp verkopen en weer snel een gasketel hangen. Dan warmt het klimaat nog verder op.Satefan schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:58:
[...]
Hier gister en vandaag hetzelfde. 14.1 graden in December. Hoe bedenk je het? Ik vindt het prima overigens. Dit mag van mij zo blijven tot Maart of zo
aha,Omdatikhetzeg schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:27:
[...]
Het probleem lijkt nooit verholpen te zijn. Het gebeurt zowel bij ot als bij stooklijn. Hij doet het ook als hij op het laagste vermogen draait. Bij temperaturen onder de 5 graden draait de circulatiepomp continu, dus dan speelt het probleem niet (geen stilstaand water in de pomp wat harder afkoelt dan het water binnen)
wat ik wel zie vandaag is dat ie minder vaak aangaat en als zijn setpoint om aan te slaan bereikt is dat ie heel even alleen de circulatiepomp aanzet voor 2min. dus allicht dat ze er wel mee bezig zijn.
ben zelf nog aan het experimenteren met settingen om te kijken of ik stooklijn blijf draaien of toch open therm. of een aanuit thermostaat in combinatie met stooklijn.
We hebben geen gas hier in de wijkMotorBeast schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:24:
[...]
Warmtepomp verkopen en weer snel een gasketel hangen. Dan warmt het klimaat nog verder op.
Hier toevallig ook mensen voorheen maar nu niet meer de grafiek van bijvoorbeeld cop kunnen zien via de weheat portal? Sinds er banner wordt getoont over downloaden ios of android app lijk ik optie op aantal grafieken te missen?!? Zat voorheen rechtsboven zon keuze slidertje wat ik nu niet meer zie.
Ligt dit aan mij, of kunnen meer mensen cop grafiek niet meer zien?
@dj4n90 Weheat heeft geen eerste lijns servicedienst voor storingen. Dat is de taak van jouw installateur. Die krijgt bij een storing een signaal in zijn installateurs app en een mail. Een installateur die zijn taak serieus neemt zal ook in het weekeinde proberen deze storing te monitoren en indien mogelijk online te analyseren/ op te heffen. Kan dat niet dan mag je verwachten dat hij in ieder geval dit op werkdagen z.s.m. op lost.
[ Voor 41% gewijzigd door Carboy54 op 08-12-2025 19:48 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..
Zoek even in het topic. Is al heel veel over geschreven en ook een officieel bericht van Weheat waarin staat dat de API dit soort informatie blijft aanbieden, maar dat het portal wordt uitgefaseerd. Er staat ook ergens een reactie van mij met uitleg hoe je dit heel makkelijk zelf in HomeAssistant kunt laden. Succes met opzetten en als je vragen hebt helpen we je graag!beekc1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:37:
Hier toevallig ook mensen voorheen maar nu niet meer de grafiek van bijvoorbeeld cop kunnen zien via de weheat portal? Sinds er banner wordt getoont over downloaden ios of android app lijk ik optie op aantal grafieken te missen?!? Zat voorheen rechtsboven zon keuze slidertje wat ik nu niet meer zie.
Ja, dat heb ik in het verleden ook een aantal keer gehad. Dan registreert hij binnen een halve minuut een temperatuur uit die zo hoog is dat hij niet meer aanslaat (door het veel warmere water wat uit huis komt). Meestal gebeurt dat echter niet snel genoeg en dan slaat de warmtepomp dus toch onnodig aan.havoc764 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:25:
[...]
aha,
wat ik wel zie vandaag is dat ie minder vaak aangaat en als zijn setpoint om aan te slaan bereikt is dat ie heel even alleen de circulatiepomp aanzet voor 2min. dus allicht dat ze er wel mee bezig zijn.
ben zelf nog aan het experimenteren met settingen om te kijken of ik stooklijn blijf draaien of toch open therm. of een aanuit thermostaat in combinatie met stooklijn.
Grafieken hier ook weer dramatisch:
[ Voor 26% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 08-12-2025 20:34 ]
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb me ook al een aantal keer afgevraagd waarom er opeens SWW bedrijf was buiten de ingestelde uren om.Tijgerkracht schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
[Afbeelding]
Ik heb nu de Standby-temperatuur op 35 graden staan (het minimum in de app), maar ik denk dat ik die even wat lager zet via de API (op 25 graden) om te kijken of dat helpt. Hopelijk slaat ie dan minder vaak aan buiten de ingestelde tijden.
EDIT:
Gelukt! Ingesteld op 25 graden nu. Benieuwd of dat effect heeft op de ongewilde runs.
/f/image/vutqKoomK87TyEjKAs64ogG4.png?f=fotoalbum_large)
En nee, ik ga de code om dit te doen hier niet delen om dezelfde reden die ik eerder heb aangegeven: dat ik zelf buiten de begaande paden ga, betekent niet dat het ok is om dat breed te delen.
[ Voor 14% gewijzigd door Kirvis op 08-12-2025 22:22 ]
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Ik zie dit niet bij de Flint. Maar ik heb ook maar 200 liter dus ik vind het niet zo een probleem als obv van ondertemperatuur wat eerder verwarmd zou worden.Kirvis schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:02:
[...]
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb me ook al een aantal keer afgevraagd waarom er opeens SWW bedrijf was buiten de ingestelde uren om.
Ik heb nu de Standby-temperatuur op 35 graden staan (het minimum in de app), maar ik denk dat ik die even wat lager zet via de API (op 25 graden) om te kijken of dat helpt. Hopelijk slaat ie dan minder vaak aan buiten de ingestelde tijden.
EDIT:
Gelukt! Ingesteld op 25 graden nu. Benieuwd of dat effect heeft op de ongewilde runs.
[Afbeelding]
En nee, ik ga de code om dit te doen hier niet delen om dezelfde reden die ik eerder heb aangegeven: dat ik zelf buiten de begaande paden ga, betekent niet dat het ok is om dat breed te delen.
Heb ik hier ook op dit moment, denk at ik hier makkelijk omheen kan werken met simpele aan uit thermostaat Zodat ie langer uitblijft omdat die wel de kamertemperatuur gebruikt.Omdatikhetzeg schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:15:
[...]
Ja, dat heb ik in het verleden ook een aantal keer gehad. Dan registreert hij binnen een halve minuut een temperatuur uit die zo hoog is dat hij niet meer aanslaat (door het veel warmere water wat uit huis komt). Meestal gebeurt dat echter niet snel genoeg en dan slaat de warmtepomp dus toch onnodig aan.
Grafieken hier ook weer dramatisch:
[Afbeelding]
Voor de Tweakers die een BB P60 hebben. Waarom heb je voor deze gekozen ipv de BB P80? Dit aangezien door de hogere subsidie deze min of meer even duur zijn. Is dit om eventueel pendelen te voorkomen of waren er andere afwegingen?
Waarschijnlijk kun je gewoon een aangepast HTTP PATCH request naar de /settings endpoint sturen?Kirvis schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:02:
[...]
Het makkelijkst is om dan in te loggen op de portal, de developer console te openen en een setting te wijzigen. Dan zie je een PATCH request en doe je gewoon 'Copy as cURL' of 'Copy as PowerShell' en dan heb je de hele request inclusief bearer token. Die kun je dan aanpassen.
Hij haalt ook met een GET request naar /settings de huidige settings op, dus dan kun je de inhoud van de PATCH request bepalen.
Ik vraag me echt af hoe goed hun input validatie is. Zou je bijv. ook instellingen als SSW/DHW en boilervat kunnen wijzigen als gebruiker op die manier? Ik durf het niet te proberen, straks kan ik het niet terugveranderen...
Maar goed, dat is niet buiten de gebaande paden gaan. Dat is gewoon een andere frontend gebruiken (bijv. cURL) voor de API die Weheat aanbiedt aan gebruikers.
[ Voor 7% gewijzigd door Cybje op 09-12-2025 08:33 ]
Wat ruist er door het struikgewas
Hier iemand die wellicht mij kan helpen aan de LwA max waardes?
Zie oorspronkelijke bericht in specifieke topiic.
ErikVers in "Het grote geluidseisen airco en wp topic"
Normaal haal ik data bij de leverancier uit de datasheet of bij waermepumpe.de alleen op beide is deze data niet beschikbaar. Ook niet in dit topic of het geluids topic.
Normaal haal ik data bij de leverancier uit de datasheet of bij waermepumpe.de alleen op beide is deze data niet beschikbaar. Ook niet in dit topic of het geluids topic.
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Gister heb ik nadat ik de circulatiepomp voor Central Heating van de muur heb losgekoppeld hetzelfde gedaan voor de circulatiepomp van het SWW. Via de app SWW even een boost gegeven om te luisteren of de resonantie ook hier verminderde. En ja hoor, ook dat scheelt enorm.Satefan schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:21:
Vanmiddag nog even met het geluid van de circulatiepomp aan de slag geweest. In de slaapkamer naast de technische ruimte ervaren we sinds een paar weken een resonantie die vermoedelijk van de circulatiepomp voor de (vloer)verwarming komt.
Mijn oude heer heeft me ooit geleerd dat je met een schroevendraaier tegen het hoor heel goed mechanische geluiden kan opsporen. Hij deed dat altijd bij automotoren geloof ik. Dus even op een trappetje gaan staan, deze procedure op de leidingen gedaan en inderdaad bij de leiding die op deze pomp zit hoorde ik het gelijk. Voor de zekerheid ook nog even in de slaapruimte zelf het oor tegen de muur gedrukt en zelfde geluid (ongeveer) was hoorbaar.
Resonantiegeluiden en trillingsoverdracht kan het gehoor dus behoorlijk in de maling nemen lijkt het op.
De leidingen zitten vastgemaakt op de lange muur van deze ruimte. Ik heb de isolatie bij de beugels verwijderd, de beugels losgehaald en toen weer de test gedaan.
Luisteren direct op de leiding geeft natuurlijk nog hetzelfde geluid. Maar de overdracht van het geluid naar de muur is weg! Ook in de slaapkamer zelf weer oor tegen de muur...ook niets!
Dit is geen permanente oplossing verwacht ik (de leidingen zitten op de kopse kant van de ruimte nog tegen de wand vast, maar dat stuk is van hout). Ze hangen dus niet helemaal los, maar even horen wat er gebeurd als de compressor wat harder moet werken. Ook nog even luisteren bij een SWW run. De leidingen van deze circulatiepomp zitten nog wel vast aan de muur. Maar goed, SWW run draait niet continue en ook niet s'nachts.
Dit gaat in ieder geval de goede kant op!
Groet,
Satefan
Het typische is dat ik dacht dat het echt primair door de BB zelf kwam. Als ik in de ruimte onder de BB stond zou ik zweren dat hier de resonantie vandaan kwam. Het is dat mijn vrouw zei dat ze de trilling hoorde, terwijl de compressor 100% uit stond, maar de circulatiepomp dus wel draaide (want kouder dan 5 graden) dat ik hier op uit ben gekomen.
Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan.
Groet,
Satefan
Hier ook gemerkt dat de pompen resoneren.Satefan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:55:
[...]
Gister heb ik nadat ik de circulatiepomp voor Central Heating van de muur heb losgekoppeld hetzelfde gedaan voor de circulatiepomp van het SWW. Via de app SWW even een boost gegeven om te luisteren of de resonantie ook hier verminderde. En ja hoor, ook dat scheelt enorm.
Het typische is dat ik dacht dat het echt primair door de BB zelf kwam. Als ik in de ruimte onder de BB stond zou ik zweren dat hier de resonantie vandaan kwam. Het is dat mijn vrouw zei dat ze de trilling hoorde, terwijl de compressor 100% uit stond, maar de circulatiepomp dus wel draaide (want kouder dan 5 graden) dat ik hier op uit ben gekomen.
Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan.
Groet,
Satefan
Aan de andere zijde van de wand waar de binnenunit hangt zit mijn toilet en daar hoor ik de pompen meer dan als ik recht voor de binnenunit sta. Dit is niet storend maar ga dit nog wel aanpakken door een dempende laag tussen binnenunit en wand te plaatsen om het een beetje aan te pakken.
SWW pomp draait altijd max doordat ik een itho vat heb. VVW pomp draait op zo'n 40% door optimale doorstroom.
Zien jullie ook sinds eind vorige week een ander gedrag bij het opwarmen van het warm water. Eerst ging hij niet verwarmen tijdens de ingestelde stand-by periode alleen als de temperatuur echt heel laag wordt. Nu springt hij meteen aan als de temperatuur onderin gedaald is. Dan komt bijna al het gebruik weer op het duurste moment van de dag. @Weheat hebben jullie iets veranderd?
Lees even wat posts terug van de afgelopen 2 dagen.Jvandeven schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:30:
Zien jullie ook sinds eind vorige week een ander gedrag bij het opwarmen van het warm water. Eerst ging hij niet verwarmen tijdens de ingestelde stand-by periode alleen als de temperatuur echt heel laag wordt. Nu springt hij meteen aan als de temperatuur onderin gedaald is. Dan komt bijna al het gebruik weer op het duurste moment van de dag. @Weheat hebben jullie iets veranderd?
Ik heb een BB P60 gekozen omdat mijn warmteverliesberekening uitkwam op ~7 kW bij -10 °C. Ik durf het aan om een iets kleinere WP te nemen omdat a) -10 °C nauwelijks meer voorkomt (als de Noord-Atlantische golfstroom tenminste niet stilvalt), en zeker niet 24 uur lang, en b) de berekening uitgaat van volle afzuiging, wat die bij mij ook niet de hele dag aanstaat. Verder heeft een iets kleinere WP het voordeel dat je bij condities die minder vermogen vragen (>95 % van de tijd dus) de unit verder kan terug moduleren.mtouw78 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:32:
Voor de Tweakers die een BB P60 hebben. Waarom heb je voor deze gekozen ipv de BB P80? Dit aangezien door de hogere subsidie deze min of meer even duur zijn. Is dit om eventueel pendelen te voorkomen of waren er andere afwegingen?
Ik vind het voordeel van lager kunnen moduleren belangrijker dan het piekvermogen wat ik wellicht niet nodig heb.
Jep, dat is wat ik doe.Cybje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:26:
[...]
Waarschijnlijk kun je gewoon een aangepast HTTP PATCH request naar de /settings endpoint sturen?
Het makkelijkst is om dan in te loggen op de portal, de developer console te openen en een setting te wijzigen. Dan zie je een PATCH request en doe je gewoon 'Copy as cURL' of 'Copy as PowerShell' en dan heb je de hele request inclusief bearer token. Die kun je dan aanpassen.
Hij haalt ook met een GET request naar /settings de huidige settings op, dus dan kun je de inhoud van de PATCH request bepalen.
Ik vraag me echt af hoe goed hun input validatie is. Zou je bijv. ook instellingen als SSW/DHW en boilervat kunnen wijzigen als gebruiker op die manier? Ik durf het niet te proberen, straks kan ik het niet terugveranderen...
Maar goed, dat is niet buiten de gebaande paden gaan. Dat is gewoon een andere frontend gebruiken (bijv. cURL) voor de API die Weheat aanbiedt aan gebruikers.
Ik heb idd gekeken in de Developer console van de browser welke endpoints en payloads worden gebruikt. Het instellen van de Standby temp voor SWW is in de app alleen visueel begrensd, en niet hard in de API zelf.
Ik ben het ergens met je eens dat dit eenvoudig een 'andere UI op een bestaande API is', maar feit is wel dat Weheat dit soort zaken nergens gedocumenteerd heeft, en het dus niet officieel beschikbaar is allemaal.
Anyway, vanmorgen is SWW niet aangesprongen met een bottom temp van 29 graden, dus tot zo ver werkt het!
Ik heb een P80 staan omdat de P60 er nog niet was. Wij hebben last van het pendelen omdat de warmtevraag laag is door ons afgiftesysteem waardoor de P80 best wel vaak staat te pendelen en pas lekker op stooklijn wilt draaien rond en onder het vriespunt. Alles daarboven maakt die wel wat runs maar soms erg kort. Op Opentherm geeft die wel de gewenste warmte met deze temperaturen maar wel erg korte runs...mtouw78 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:32:
Ik had een BB P80, en heb daar 1 winter mee gedraaid. Die is afgelopen voorjaar door een garantiegeval vervangen en daarbij heb ik de keuze gemaakt voor een BB P60. Dat bevalt heel goed (BB wordt alleen voor verwarming gebruikt icm Jaga's met Heatboosters, en meestal op stooklijn).mtouw78 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:32:
Reden om voor de P60 te gaan is dat deze op een 'lager pitje' kan draaien. Bij ons hebben we gezien het warmteverlies van 17e eeuws huis de situatie dat de WP eerder aangaat in voor en na seizoen. Die periodes zijn dus veel bepalender en langer dan de harde winter periode. Het is comfortabeler als WP continue draait op laag vermogen dan een WP die aan/uit gaat. De BB P80 draaide hier grootste deel van het jaar met geknepen vermogen van 30%, daarop maakte ik op dat ik met P60 ook uit de voeten kon. De P60 draait hier al ruim een maand lang continue en moduleert mooi mee met de warmtevraag. Super tevreden.
Voor dat ik begon had ik het niet gedurfd, maar de ervaring (op basis van data) heeft aangetoond dat het kan.
Goed punt. @Weheat is daar niet transparant in. Ik heb de LwA max waardes van de Blackbird P80 én de tonaalwaarde eind september j.l. rechtstreeks van Weheat gekregen, omdat we die nodig hadden voor een vergunning, maar we mochten ze verder niet delen van Weheat... wat ik nog steeds vreemd vind. De gegevens die wél gedeeld waren via de installateur waren afwijkend (lager) en bevatten geen tonaalwaarde.ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:41:
Hier iemand die wellicht mij kan helpen aan de LwA max waardes?
Er is toen tegen ons gezegd (eind september) dat het nog gepubliceerd moest worden, maar blijkbaar is dat nog steeds niet gebeurd?
Dus wellicht kun je de gegevens bij Weheat opvragen
Jaren_30_huis_gasloos
Ik heb afgelopen Black Friday een Honeywell Lyric T6R gekocht, met het oog op dat ik volgend jaar een Weheat laat installeren. Ik las hier https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL dat er connectiviteitsproblemen zijn met met deze thermostaat en er wordt gestuurd op de stooklijn i.p.v. de kamertemperatuur.
Nu vroeg ik me af welke thermostaat wel geschikt zou zijn. Op Youtube ben ik fan van Ketel Klets, welke een Honeywell DT4R heeft, en Coolblue gaf aan dat een Bosch EasyControl een goede zou zijn. Nu lees ik alleen weer op de site van Weheat (https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL) dat ook deze twee geen kamertemperatuur door kunnen geven.
Kunnen jullie me daarom helpen bij mijn zoektocht naar de beste thermostaat? Een side note is dat ik nu een Vaillant CV heb (zonder OpenTherm), dus de thermostaat zal tot de installatie van de warmtepomp wel moeten kunnen werken met een simpele aan/uit-schakeling.
Nu vroeg ik me af welke thermostaat wel geschikt zou zijn. Op Youtube ben ik fan van Ketel Klets, welke een Honeywell DT4R heeft, en Coolblue gaf aan dat een Bosch EasyControl een goede zou zijn. Nu lees ik alleen weer op de site van Weheat (https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL) dat ook deze twee geen kamertemperatuur door kunnen geven.
Kunnen jullie me daarom helpen bij mijn zoektocht naar de beste thermostaat? Een side note is dat ik nu een Vaillant CV heb (zonder OpenTherm), dus de thermostaat zal tot de installatie van de warmtepomp wel moeten kunnen werken met een simpele aan/uit-schakeling.
Ik zou wachten op de introductie van de Weheat Cloud Thermostat en bijbehorende apparaatjes tijdens de VSK beurs begin februari.JelleBezemer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:54:
Ik heb afgelopen Black Friday een Honeywell Lyric T6R gekocht, met het oog op dat ik volgend jaar een Weheat laat installeren. Ik las hier https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL dat er connectiviteitsproblemen zijn met met deze thermostaat en er wordt gestuurd op de stooklijn i.p.v. de kamertemperatuur.
In ieder geval niet een dure slimme OT thermostaat gaan kopen van 200 piek nu.
Als je per se een OT thermostaat wilt hebben voor de installatie dan kan je kijken naar een goedkope Honeywell Round Mudulation van een paar tientjes op MP.
Dank voor je reactie.JessicavdH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:46:
[...]
Goed punt. @Weheat is daar niet transparant in. Ik heb de LwA max waardes van de Blackbird P80 én de tonaalwaarde eind september j.l. rechtstreeks van Weheat gekregen, omdat we die nodig hadden voor een vergunning, maar we mochten ze verder niet delen van Weheat... wat ik nog steeds vreemd vind. De gegevens die wél gedeeld waren via de installateur waren afwijkend (lager) en bevatten geen tonaalwaarde.
Er is toen tegen ons gezegd (eind september) dat het nog gepubliceerd moest worden, maar blijkbaar is dat nog steeds niet gebeurd?
Dus wellicht kun je de gegevens bij Weheat opvragen. En op de website van geluidslabel.com kun je het ook zien als je een geluidsberekening maakt.
Ik zag in het terug lezen inderdaad wat berichten van je.
Het punt dat ik geen account of iets wil afsluiten om een basis benodigde waarde op te vragen is dat ik niet overstelpt wil worden voor marketing doeleinde en daarnaast zal een consument dit gewoon nodig hebben als hij niet alleen op de blauwe ogen van zijn installateur af wil gaan. Want als die niet thuis geeft bij een conflict, kun je het zelf als eigenaar gaan oplossen.
Het mooie is dat ze een hele pagina schrijven over geluid en dan bij geluidsdruk duidelijk netjes aangeven dat dat waarneembaar geluid betreft en dat dit een waarde is ten opzicht van de bron en dan doodleuk niet benoemen hoeveel meter dit dan is.
Zet dan gewoon o dB(A) want dat klopt ook, als je maar ver genoeg er vanaf gaat staan :-) (just kidding)
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Hang een smart stekker aan de ketelmodule van de T6, en laat deze preventief 1x in de week een minuutje stroomloos raken gedurende de nacht via de smart stekker.JelleBezemer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:54:
Sinds ik dit doe al zeer ruime tijd geen last meer gehad van communicatieproblemen vanuit de thermostaat naar de binnenunit van Weheat.
Werkt hier zonder problemen hoor. Ik kreeg de indruk dat het vooral mis ging bij hybride? Weet het niet zeker.JelleBezemer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:54:
Die 38 DB van de BB P80 is inderdaad verraderlijk, want dat is in de hele specifieke situatie dat de pomp op een dak van een uitbouw staat, en de meting is dan op 3 meter afstand én op de grond. Dus dat is marketing-praat.ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:59:
[...]
Dank voor je reactie.
Ik zag in het terug lezen inderdaad wat berichten van je.
Het punt dat ik geen account of iets wil afsluiten om een basis benodigde waarde op te vragen is dat ik niet overstelpt wil worden voor marketing doeleinde en daarnaast zal een consument dit gewoon nodig hebben als hij niet alleen op de blauwe ogen van zijn installateur af wil gaan. Want als die niet thuis geeft bij een conflict, kun je het zelf als eigenaar gaan oplossen.
Het mooie is dat ze een hele pagina schrijven over geluid en dan bij geluidsdruk duidelijk netjes aangeven dat dat waarneembaar geluid betreft en dat dit een waarde is ten opzicht van de bron en dan doodleuk niet benoemen hoeveel meter dit dan is.
Zet dan gewoon o dB(A) want dat klopt ook, als je maar ver genoeg er vanaf gaat staan :-) (just kidding)
[Afbeelding]
Ik zou graag de informatie die ik heb met je delen, maar dat mag ik dus niet
Jaren_30_huis_gasloos
Klopt de informatie in de installatiehandleiding op pagina 48 en 49 niet gewoon dan? Of sjoemelen ze daar ook mee? Ik had deze publieke link gevonden: https://www.aircozonderst...nual_Blackbird_NL_R10.pdfJessicavdH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:32:
[...]
Die 38 DB van de BB P80 is inderdaad verraderlijk, want dat is in de hele specifieke situatie dat de pomp op een dak van een uitbouw staat, en de meting is dan op 3 meter afstand én op de grond. Dus dat is marketing-praat.
Ik zou graag de informatie die ik heb met je delen, maar dat mag ik dus niet.
Geluidsdruk, doe ik niks mee inderdaad. Die is sterk afhankelijk van de omstandigheden zoals afstand en omgeving.JessicavdH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:32:
[...]
Die 38 DB van de BB P80 is inderdaad verraderlijk, want dat is in de hele specifieke situatie dat de pomp op een dak van een uitbouw staat, en de meting is dan op 3 meter afstand én op de grond. Dus dat is marketing-praat.
Ik zou graag de informatie die ik heb met je delen, maar dat mag ik dus niet.
ik ben enkel op zoek naar het max geluidsvermogen. Het mooie van die waarde is namelijk dat dat een goed vergelijkbare waarde is zonder camouflage.
Vaak zie je dat men enkel iets deelt icm grotere afstand (3m) en eventuele reductie modus. Maar geef dan svp wel erbij aan hoeveel vermogen er dan bij -7 beschikbaar blijft.
Kijk en die had ik dus niet vrij beschikbaar. Dank.Cybje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:48:
[...]
Klopt de informatie in de installatiehandleiding op pagina 48 en 49 niet gewoon dan? Of sjoemelen ze daar ook mee? Ik had deze publieke link gevonden: https://www.aircozonderst...nual_Blackbird_NL_R10.pdf
Voor de Blackbird is het dus LWA-max
overdag 70 dB (A)
nacht 65 dB (A)
(uitgaan van geen verdere geluidsreductie enkel op dag of nacht modus) uitgaande van gedeelde pdf van Weheat
Ik zal eens op die site kijken of ook van sparriw kan vinden 👍
@Sybje01
Let op dat het mij niet helder is of die geluidsdruk verderop in document nu op 1 meter is op pagina 49; is dat dan weer 1 meter naast de 3 meter geschetste grote uitbouw? Normaal hebben we het over x meter vanaf de unit. Hier lijkt het te gaan over x meter vanaf (bij)gebouw.
Mag/wil je dit zo communiceren? Dat is dan juist 4.5meter of iets dergelijks en niet 1 meter?
[ Voor 52% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2025 18:25 ]
Die staat ook gewoon op dit siteErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:07:
[...]
(had 'm daar zelf ooit vandaan geplukt, omdat ik een Sparrow heb)
Helder voor de sparrow 64.5dba en 63dba lwa max.Cybje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:09:
[...]
Die staat ook gewoon op dit sitehttps://www.aircozonderst...manual_Sparrow_NL_R01.pdf
(had 'm daar zelf ooit vandaan geplukt, omdat ik een Sparrow heb)
Uitgaande van enkel dag of nacht modus zonder extra vermogensreductie. Ik kan verder met mijn lijst 👍👌
Als Weheat zelf die begrenzing van 35 er in de app afgooit is het ook opgelost (met desnoods een waarschuwing erbij). Vraag mij af wat hier nu de reden achter is. Wellicht mensen bij installateurs geklaagd dat de tank niet genoeg warm water had of er te lang geen warmte in het huis geleverd wordt aan 1 stuk, maar dan zet je hem toch gewoon hoger? Het nut van een SWW-window is hiermee weg.Kirvis schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:02:
[...]
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb me ook al een aantal keer afgevraagd waarom er opeens SWW bedrijf was buiten de ingestelde uren om.
EDIT:
[Afbeelding]
Standby temperatuur op 35 of 25 zitten lijkt me niet handig, de bovenste sensor kan dus dan ook een veel lagere temperatuur halen; resultaat koude douche.I.p. schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:06:
[...]
Als Weheat zelf die begrenzing van 35 er in de app afgooit is het ook opgelost (met desnoods een waarschuwing erbij). Vraag mij af wat hier nu de reden achter is. Wellicht mensen bij installateurs geklaagd dat de tank niet genoeg warm water had of er te lang geen warmte in het huis geleverd wordt aan 1 stuk, maar dan zet je hem toch gewoon hoger? Het nut van een SWW-window is hiermee weg.
Nee, zoals het was, was het prima....standby op 40...dan slaat de warmtepomp aan als de bovenste temperatuur onder de 40 komt (heb je nog 70-100 liter want die sensor zit op 1/3 van de bovenkant).
Ik heb toentertijd bij mijn installateur een geluidsmeting berekening rapport opgevraagd. In het rapport zie ik de LwA max waardes van 68 dBa en 64 dBa (3dB marge) is gehanteerd voor de BB P80 (bij Weheat standaard mode 4).ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:07:
[...]
Kijk en die had ik dus niet vrij beschikbaar. Dank.
Voor de blackbird is het dus lwa max
overdag 70 dB (A)
nacht 65 dB (A)
(uitgaan van geen verdere geluidsreductie enkel op dag of nacht modus) uitgaande van gedeelde pdf van Weheat
@Sybje01
Let op dat het mij niet helder is of die geluidsdruk verderop in document nu op 1 meter is op pagina 49; is dat dan weer 1 meter naast de 3 meter geschetste grote uitbouw? Normaal hebben we het over x meter vanaf de unit. Hier lijkt het te gaan over x meter vanaf (bij)gebouw.
Mag/wil je dit zo communiceren? Dat is dan juist 4.5meter of iets dergelijks en niet 1 meter?
[Afbeelding]
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,
Ja, deze gegevens kloppen met de informatie die ik heb. Maar die zijn dus niet op de website van Weheat te vinden volgens mij. En het document dat jij hebt is een nieuwe versie van de handleiding van ná eind sept. In onze versie stonden andere waarden én geen tonaalwaarde. Overigens is versiebeheer ook nog een dingetje bij Weheat, blijkbaar, en dan heb ik het even niet over de softwareCybje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:48:
[...]
Klopt de informatie in de installatiehandleiding op pagina 48 en 49 niet gewoon dan? Of sjoemelen ze daar ook mee? Ik had deze publieke link gevonden: https://www.aircozonderst...nual_Blackbird_NL_R10.pdf
Jaren_30_huis_gasloos
Wat wordt er verwacht van VSK 2026 komen er nieuwere betere modellen wat betreft de warmtepompen.
Zit zelf tussen weheat en de warmte en dien rekening te houden met 1) Weheat intelligence gratis en 2) prijsstijgingen bij dewarmte.. Wil dus eigenlijk deze maand een keuze maken, maar wil dan evt meenemen dat er iets nieuws aankomt. Verwacht zelf bijv de nieuwe bb 12 kw, is er meer bekend?
Zit zelf tussen weheat en de warmte en dien rekening te houden met 1) Weheat intelligence gratis en 2) prijsstijgingen bij dewarmte.. Wil dus eigenlijk deze maand een keuze maken, maar wil dan evt meenemen dat er iets nieuws aankomt. Verwacht zelf bijv de nieuwe bb 12 kw, is er meer bekend?
Als het voor een omgevingsvergunning gaat, mag je in de berekening uitgaan van de LwA Max bij de modus van de fabrieksinstellingen, dus in modus 4 resp 5 voor dag en nacht. Dat wordt in elk geval in Utrecht geaccepteerd.ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:07:
[...]
Kijk en die had ik dus niet vrij beschikbaar. Dank.
Voor de blackbird is het dus lwa max
overdag 70 dB (A)
nacht 65 dB (A)
[ Voor 0% gewijzigd door JessicavdH op 09-12-2025 17:44 . Reden: spellingsfout, oeps ]
Jaren_30_huis_gasloos
Het probleem daarbij is dat in die modus je ook dus vermogens reductie toepast. Prima, alleen ik zie nergens hoeveel en ksn dus ook niet inschatting of de warmtepomp dan nog wel voldoet aan de warmteverlies berekening/inschatting. Stel dat 60% vermogen is dan is het wel goed om je daar vooraf bewust van te zijn.RNacoustics schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:40:
[...]
Ik heb toentertijd bij mijn installateur een geluidsmeting berekening rapport opgevraagd. In het rapport zie ik de LwA max waardes van 68 dBa en 64 dBa (3dB marge) is gehanteerd voor de BB P80 (bij Weheat standaard mode 4).
Weet jij dat want is met de slider of andere instelling natuurlijk zo naar een andere modus verschoven. Ik wil graag weten wat dan vermogen is bij -7 icm de “standaard” geluidsreductie modus. Voor nu ga ik uit van lwa max icm max vermogen wat gebruikelijk is want je koopt immers onder andere de wp vanwege het beschikbare max vermogen bij koud weer 😉
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2025 16:05 ]
Wel kleine oproep voor iedereen; wees je er bewust van dat je dan ook niet de maximale kW meer zal behalen bij -7 of -10JessicavdH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:57:
[...]
Als het voor een omgevingsvergunning gaat, mag je in de berekening uitgaan van de LwA Max bij de modus van de fabrieksinstellingen, dus in modus 4 resp 5 voor dag en nacht. Dat word in elk geval in Utrecht geaccepteerd.
Ik begreep dat modus 5 dag, turbo stand is. Als je deze nodig hebt, dan is je wp echt onder gedimensioneerd.ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:59:
[...]
Het probleem daarbij is dat in die modus je ook dus vermogens reductie toepast. Prima, alleen ik zie nergens hoeveel en ksn dus ook niet inschatting of de warmtepomp dan nog wel voldoet aan de warmteverlies berekening/inschatting. Stel dat 60% vermogen is dan is het wel goed om je daar vooraf bewust van te zijn.
Dan kom je gegarandeerd onder een COP 2 en vliegen de defrost om je oren, dan ken je net zo goed op gas blijven stoken. Bij mij in ieder geval nog nooit gebruikt.
Ik ben op zoek naar kW waardes bij -7 of -10 per stand.RNacoustics schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:10:
[...]
Ik begreep dat modus 5 dag, turbo stand is. Als je deze nodig hebt, dan is je wp echt onder gedimensioneerd.
Dan kom je gegarandeerd onder een COP 2 en vliegen de defrost om je oren, dan ken je net zo goed op gas blijven stoken. Bij mij in ieder geval nog nooit gebruikt.
Kreet als “turbo” klinken voor mij als uit een brochure. Ik ben helaas een ander type verkoper en installateur. Stel dat ze bij -10 toch echt nu het vermogen “turbo” stand communiceren dan kom je met reductie modus wel bedtogen uit. Over of ondet dimensioneren kun je alleen als je weet wat de echte vermogens in welke stand zijn toch?
Tja, de specs in brochures zijn altijd van uit een roze bril en helaas vaak wazig en nietszeggend.ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:15:
[...]
Ik ben op zoek naar kW waardes bij -7 of -10 per stand.
Kreet als “turbo” klinken voor mij als uit een brochure. Ik ben helaas een ander type verkoper en installateur. Stel dat ze bij -10 toch echt nu het vermogen “turbo” stand communiceren dan kom je met reductie modus wel bedtogen uit. Over of ondet dimensioneren kun je alleen als je weet wat de echte vermogens in welke stand zijn toch?
Hier staat de standby sinds de optie er is op 35 en ondanks lang douchen nog nooit problemen gehad dat er geen warm water was. Onderste sensor vaak genoeg op 12 graden gehad. Hij lijkt nu op de waarde van de onderste sensor te reageren, waar hij deze eerder negeerde. Dus laat mij dan zelf kiezen wat ik daar wil instellen. Als dit bij iemand niet werkt is het simpelweg een kwestie van hoger zetten.Tijgerkracht schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:52:
[...]
Standby temperatuur op 35 of 25 zitten lijkt me niet handig, de bovenste sensor kan dus dan ook een veel lagere temperatuur halen; resultaat koude douche.
Nee, zoals het was, was het prima....standby op 40...dan slaat de warmtepomp aan als de bovenste temperatuur onder de 40 komt (heb je nog 70-100 liter want die sensor zit op 1/3 van de bovenkant).
Maar helemaal mee eens, de oude instelling was prima!
Klopt vandaar dat ik een eigen overzicht maak met fabrieks data om bewoners/toekomstige eigenaren van een warmtepomp goed te kunnen informeren. Daarvoor is het hebben van de juiste data cruciaal.RNacoustics schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:24:
[...]
Tja, de specs in brochures zijn altijd van uit een roze bril en helaas vaak wazig en nietszeggend.
Deze leek lukt het nog niet om Weheat integratie in Home Assistant werkend te krijgen;
- Oude laptop draait feilloos op Ubuntu
- Home Assistant is geinstalleerd
- Weheat Integratie komt tot de stap van inloggen met Weheat persoonlijke login
- Waar de vraag komt 'Link account to Home Assistant? ' en ik natuurlijk kies voor Link Account;
- Server wordt niet gevonden.....
- Waar de vraag komt 'Link account to Home Assistant? ' en ik natuurlijk kies voor Link Account;
Niks turbo stand. Op 4 gaat de compressor tot 80% en op 5 naar 100%. Dus alleen wanneer je maximaal vermogen vraagt. Dan is het bereik van 16 tot 100 %.RNacoustics schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:10:
[...]
Ik begreep dat modus 5 dag, turbo stand is. Als je deze nodig hebt, dan is je wp echt onder gedimensioneerd.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..
In dat tussenscherm waar je komt na het inloggen kun je onderin kiezen welk op-adres het heen doorgestuurd moet worden. Soms werkt “homeassistant.local” niet, dan typ je gewoon het juiste IP-adres met poortnr en kan de server wel gevonden worden._Hansel_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:22:
Deze leek lukt het nog niet om Weheat integratie in Home Assistant werkend te krijgen;
Om je een idee te geven dit is data waar ik graag naar kijk zie printscreen.RNacoustics schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:24:
[...]
Tja, de specs in brochures zijn altijd van uit een roze bril en helaas vaak wazig en nietszeggend.
Brochures zijn leuk voor in de luie stoel, voor achter de laptop en tijdens het werk ga ik beter op de datasheets, mits ze zijn voorzien van de data die ik zoek.
Maar je moet ook aardig gek zijn om van een hobby je werk te maken en dan vooral als die uit printplaten bekijken en instellingen optimaliseren bestaat. Oftewel een Heat Geek'er en Tweaker
Een cop per modus en daarbij aangegeven wat dan je LwA max is en overgebleven kW bij -7
Al het andere is wat mij betreft elkaars tijd verdoen :-)
Maar dat ben ik
Is dit probleem al verholpen?dj4n90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
Beste allemaal,
Ik heb een probleem met onze Blackbird.
Sinds enkele weken maakte de buiten unit een vreselijk kabaal, vergelijkbaar met een koelunit van een trailer.
Afgelopen Donderdag is de leverancier er bij geweest voor de laatste aanpassingen.
Sind Gister is de buitenunit helemaal dood, 16A C-Kar vliegt er uit zodra hij iets moet gaan doen.
WeHeat zou dit weekend monitoren, maar niemand neemt contact op, warm water is ondertussen op, kachel werkt niet meer.
Iemand van WeHeat in deze groep, of iemand die een nummer heeft waar op ik WeHeat kan bereiken?
Geleverd via 1komma5 (onbereikbaar buiten kantoor uren)
4931RJ Geertruidenberg
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Waarom heb je alle tussenliggende getallen nodig?ErikVers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:15:
[...]
Ik ben op zoek naar kW waardes bij -7 of -10 per stand.
Minimale- en maximale vermogen zijn toch de getallen die je deelt met jou klanten?
1) Gaat de pomp snel pendelen?
2) Trekt de warmtepomp het bij koud weer?
Of hij 5,5kW levert met 40% van de moeite is totaal niet relevant in een gesprek.
Hieronder alvast een knipsel van pagina 51 uit de installatiehandleiding voor de Lwa's.
[ Voor 19% gewijzigd door Stoker op 09-12-2025 20:25 ]
Ik heb geen tussenliggende getallen nodig. Ik wil weten welk vermogen maximaal beschikbaar blijft in stand 4. Ik neem aan dat max kW enkel in stand 5 beschikbaar is maar hoeveel er nog is in de “standaard” stand 4 is voor mij nu gewoon een gok.Stoker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:20:
[...]
Waarom heb je alle tussenliggende getallen nodig?
Minimale- en maximale vermogen zijn toch de getallen die je deelt met jou klanten?
1) Gaat de pomp snel pendelen?
2) Trekt de warmtepomp het bij koud weer?
Of hij 5,5kW levert met 40% van de moeite is totaal niet relevant in een gesprek.
Hieronder alvast een knipsel van pagina 51 uit de installatiehandleiding voor de Lwa's.
[Afbeelding]
Ik werk inderdaad het meeste uit vanuit min (bij+7) en max (bij-7) vermogen. Maar als wil reken met geluid in modus 4 heb ik geen idee wat max vermogen is vanuit een datasheet. Ik kan er alleen naar gissen.
Welk vermogen overblijft in stand 4 geven ze simpelweg niet aan, dan weet je dus ook niet of je wel met die LwA max kan gaan rekenen in de tool. Want je hebt geen idee of je woning dan op temp kan blijven in die modus.
PS via geluidslabel.com delen ze de LwA max van modus 4. De kans is vrij groot dat je dan maar 80% van de opgegeven max kW bij -10 nog beschikbaar hebt. Iets om rekening mee te houden lijkt mij.
[ Voor 72% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2025 21:48 ]
Dit is inderdaad de afweging. P60 kan terug naar 16% vermogen, BB80 naar 20%.Sir Bacon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:47:
[...]
Ik heb een BB P60 gekozen omdat mijn warmteverliesberekening uitkwam op ~7 kW bij -10 °C. Ik durf het aan om een iets kleinere WP te nemen omdat a) -10 °C nauwelijks meer voorkomt (als de Noord-Atlantische golfstroom tenminste niet stilvalt), en zeker niet 24 uur lang, en b) de berekening uitgaat van volle afzuiging, wat die bij mij ook niet de hele dag aanstaat. Verder heeft een iets kleinere WP het voordeel dat je bij condities die minder vermogen vragen (>95 % van de tijd dus) de unit verder kan terug moduleren.
Ik vind het voordeel van lager kunnen moduleren belangrijker dan het piekvermogen wat ik wellicht niet nodig heb.
Ik heb gekozen voor P80. Warmtevraag bij -10 ook circa 7kW. Gekozen voor een stukje zekerheid.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik zou nu ook voor een P60 gekozen hebben, P80 doet het op zijn sloffen, flink huis van 240m2 / 1000m3.Pr088 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:28:
[...]
Dit is inderdaad de afweging. P60 kan terug naar 16% vermogen, BB80 naar 20%.
Ik heb gekozen voor P80. Warmtevraag bij -10 ook circa 7kW. Gekozen voor een stukje zekerheid.
De P60 was er destijds nog niet, deze zou in voor en najaar wat fijner kunnen zijn.
Blijf het bijzonder vinden dat je met water van minder als 30 graden je huis warm krijgt.
Mocht het ooit uit de hand lopen met de kou, dan heb ik wel een lucht airco (5kW) en een pelletkachel om te helpen.
Hallo,
Mijn nieuwe warmtepomp is vorige week in mijn verbouwde huis geinstalleerd. We hebben LTV vloerverwarming met open verdelers. Het probleem is dat ik niet boven de 0.7m3 /h circulatie kom.
:strip_exif()/f/image/Uguk3tzsxizkLwUpQP6UtGzj.jpg?f=fotoalbum_large)
^ installatie. Mijn vloerverwarming aansluiting is de rode en blauwe leiding die 7 meter verder, onder de nieuwe broodjes vloer door, bij mijn trap uitkomt. Hier hangt de verdeler.
:strip_exif()/f/image/777pzp4ZmnyBl7qz02O6afy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Zien jullie iets bijzonders aan de installatie? Ik heb alle standen van de pomp bij de verdeler al geprobeerd. Ook uitgezet. Helpt allemaal niks.
Uiteraard ben ik met de installateur aan het overleggen en die zegt dat de doorvoer naar mijn verdeler te krap is. Dat is 20mm... maar mijn inziens mag dat nooit zulke lage waardes geven, toch??
Er hangt nu trouwens ook een dik pak ijs aan de achterkant. Lijkt mij ook niet handig....
Mijn nieuwe warmtepomp is vorige week in mijn verbouwde huis geinstalleerd. We hebben LTV vloerverwarming met open verdelers. Het probleem is dat ik niet boven de 0.7m3 /h circulatie kom.
:strip_exif()/f/image/Uguk3tzsxizkLwUpQP6UtGzj.jpg?f=fotoalbum_large)
^ installatie. Mijn vloerverwarming aansluiting is de rode en blauwe leiding die 7 meter verder, onder de nieuwe broodjes vloer door, bij mijn trap uitkomt. Hier hangt de verdeler.
:strip_exif()/f/image/777pzp4ZmnyBl7qz02O6afy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Zien jullie iets bijzonders aan de installatie? Ik heb alle standen van de pomp bij de verdeler al geprobeerd. Ook uitgezet. Helpt allemaal niks.
Uiteraard ben ik met de installateur aan het overleggen en die zegt dat de doorvoer naar mijn verdeler te krap is. Dat is 20mm... maar mijn inziens mag dat nooit zulke lage waardes geven, toch??
Er hangt nu trouwens ook een dik pak ijs aan de achterkant. Lijkt mij ook niet handig....
Ik heb ook een warp-systeem vloerverwarming.dacken schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:39:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat je zou kunnen proberen is de TRV op de verdeler te verwijderen en met een inbussleutel het menggedeelte van de verdeler te sluiten. Hoe dat moet zie je aan het begin van deze video
Anders kan de installateur ook het debiet van de circulatiepomp instellen/wijzigen om te kijken of dat effect heeft.
Bedankt. Jij hebt ook een pomp bij je verdeler? Ik las bij Warp dat het voor LTV niet nodig is dat je dit gedeelte uberhaupt installeert...podestm2 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:52:
[...]
Ik heb ook een warp-systeem vloerverwarming.
Wat je zou kunnen proberen is de TRV op de verdeler te verwijderen en met een inbussleutel het menggedeelte van de verdeler te sluiten. Hoe dat moet zie je aan het begin van deze video
Anders kan de installateur ook het debiet van de circulatiepomp instellen/wijzigen om te kijken of dat effect heeft.
Met Warmtepomp LTV (Laag Temperatuur Verwarming primaire bron <40°C): het verwarmingssysteem moet worden aangesloten op de warmtepomp door middel van een kunststof verdeler zonder pomp (open kunststof verdeler). Deze is dubbelwandig uitgevoerd en reduceert condensvorming bij koelen.
@dacken .
Ja ik heb wel een paar opmerkingen:
- Waarom is er met 22mm gewerkt?
- Waarom geen warmtesifon toegepast bij het vast?
- Waarom zit er nog een pomp op de verdeler?
- waarom 20mm meerlagenbuis? .. je installateur had je hierop moeten wijzen en nooit zo moeten willen aansluiten.
Eigenlijk heel veel knullige dingen die je niet wil in je installatie,
Verder nog:
- Welke diameter meerlagenbuis is er gebruikt?
- zijn deze buizen wel geïsoleerd onder de vloer?
- wordt de rest nog geïsoleerd?
Volgens mij draait hij echt als een krant, wij hebben geen enkele warmtepomp die met deze buitentemperatuur volledig dichtgevroren is..
- waarom 20mm meerlagenbuis? .. je installateur had je hierop moeten wijzen en nooit zo moeten willen aansluiten.
Verder nog:
Volgens mij draait hij echt als een krant, wij hebben geen enkele warmtepomp die met deze buitentemperatuur volledig dichtgevroren is..
[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 10-12-2025 06:16 ]
Volgens mij staan de drukmeters van de rechter groepen droog. Is het hele systeem al goed ontlucht?dacken schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:39:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Isolatie en warmtesifon worden vaker niet toegepast. Ik zeg niet dat het goed is, maar heeft geen effect op de lage flow halen van je systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door orillion op 10-12-2025 07:35 ]
Bedankt voor je reply. De rode en blauwe leidingen zijn 20mm meerlaags. Geïsoleerd. Die zijn in de vloer gestort. Daar kan ik niet meer zoveel aan veranderen. Waarom dit is toegepast weet ik niet. Keuze van de aannemer.Stoker schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:13:
@dacken .
Verder nog:
De pomp op de verdeler heb ik ook een opmerking over gemaakt. Het staat in de voorschriften van warp dat het niet nodig is.
De installateur heeft alles bij de warmtepomp geïnstalleerd en aangesloten. Siphon zie je niet op de foto
Het kan ook zijn dat het aan je browser ligt._Hansel_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:22:
Kreeg dit ook vorige week. Dacht wat is er fout?
Kubuntu 2025.10, Firefox. kreeg die foutmelding.
toen via Chrome, kreeg die foutmelding niet en kwam wel bij weheat inlog scherm en kon integratie weer toevoegen.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono
Beste Tweakers,
5 januari komt de BB p60. Ik ben voornemens om 2026 goed al m'n verbruik bij te houden om zo 2027 goed berekend ws een thuisbatterij aan te schaffen. Hiervoor nu oa de HW P1 meter aangeschaft
Nu weet ik dat de BB zelf energieverbruik bijhoudt, maar heb hier eerder gelezen dat dit niet zo precies is en mgl de binnenunit niet mee neemt. Optie is dus om bij installatie een (HW) kWh meter op de groep te laten zetten.
Wat is jullie ervaring/advies? Ik wil door de dag heen totaal verbruik van de BB weten, per moment, maar ook piekverbruik. Geeft de BB hier inzicht in, eventueel uitgelezen via HA? Ik zou denken van niet
Thanks!
5 januari komt de BB p60. Ik ben voornemens om 2026 goed al m'n verbruik bij te houden om zo 2027 goed berekend ws een thuisbatterij aan te schaffen. Hiervoor nu oa de HW P1 meter aangeschaft
Nu weet ik dat de BB zelf energieverbruik bijhoudt, maar heb hier eerder gelezen dat dit niet zo precies is en mgl de binnenunit niet mee neemt. Optie is dus om bij installatie een (HW) kWh meter op de groep te laten zetten.
Wat is jullie ervaring/advies? Ik wil door de dag heen totaal verbruik van de BB weten, per moment, maar ook piekverbruik. Geeft de BB hier inzicht in, eventueel uitgelezen via HA? Ik zou denken van niet
Thanks!
Ja, ik heb de pomp ook, maar ben van plan deze te verwijderen. Wij zijn begonnen met een CV-ketel dus die hadden we nodig.dacken schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:58:
[...]
Bedankt. Jij hebt ook een pomp bij je verdeler? Ik las bij Warp dat het voor LTV niet nodig is dat je dit gedeelte uberhaupt installeert...
[...]
Het kan zijn dat we het nog steeds nodig hebben omdat we leidingen met een kleine boring in de vloer zelf hebben (geen andere optie in onze situatie), en het kan zijn dat er een extra pomp nodig is om goed te circuleren.
Ik zal uiteindelijk de hele pomp en het mixergedeelte verwijderen en testen of er voldoende stroom uit de warmtepomp komt, maar ik wacht tot er wat werk klaar is voordat ik die wijzigingen ga doorvoeren.
Ik ben het met de andere commentator eens, het lijkt er ook op dat de flowmeters droog zijn (lucht hebben), dus ik zou het vulproces opnieuw proberen en bij elke vloergroep de kraan 10 seconden laten draaien nadat er water uit begint te komen. Als er luchtzakken ingesloten zijn, hebben deze tijd nodig om de verdeler te bereiken waar ze kunnen worden geventileerd. Gebruik die zwarte knop op de verdeler om te ontluchten.
Om op zeker te gaan heb ik zelf 2 aparte groepen voor de binnenunit en buitenunit en hier 2 HW verbruiksmeters tussen zitten. Via HA uitlezen werkt niet goed, de verbinding ligt er te vaak uit. Via de Weheat app geeft wellicht een goede indicatie, maar of het bij jou echt kllopt zul je nooit weten.Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:30:
Beste Tweakers,
Wat is jullie ervaring/advies? Ik wil door de dag heen totaal verbruik van de BB weten, per moment, maar ook piekverbruik. Geeft de BB hier inzicht in, eventueel uitgelezen via HA? Ik zou denken van niet![]()
Thanks!
Thanks, dacht ik ook.
Je zou denk ik voor de binnenunit ook een HW stekker kunnen gebruiken toch? Die zal niet zoveel trekken?
Scheelt in aanschaf en je kan het repurposen als je klaar bent met meten?
Je zou denk ik voor de binnenunit ook een HW stekker kunnen gebruiken toch? Die zal niet zoveel trekken?
Meten van verbruik kan op vele soorten manieren. Ieder heeft zo zijn eigen wensen.Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:30:
Beste Tweakers,
Wat is jullie ervaring/advies? Ik wil door de dag heen totaal verbruik van de BB weten, per moment, maar ook piekverbruik. Geeft de BB hier inzicht in, eventueel uitgelezen via HA? Ik zou denken van niet![]()
Thanks!
Situatie hier:
Aparte groep alleen voor buiten unit, binnen unit zit op een willekeurige andere groep.
Meting van buiten unit:
- via WeHeat HA integratie, wil niet extra spenderen in verbruik meter tussen groep en buiten unit.
(buiten unit zit rechtstreeks op groep in de meterkast)
Meting Binnen unit: (hier zit een normale stekker aan)
- via Zigbee Ikea Inspelning (7,99 euro) en uitlezen via HA.
(je kan andere gebruiken zoals HW, Shelly etc. , de keuze is reuze)
Meting gewoon HA helpers aanmaken voor dag en jaar verbruik.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono
Ga je FE ? De BUH trekt max iets van 3kW dacht ik, dat ga je met een tussenstekker niet redden, denk ook aan de inschakelpiek die een apparaat kan geven...Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:38:
Thanks, dacht ik ook.
Ik meet de binnenunit (zonder BUH) niet, dat is geen verrbuik voor verwarming. Voor de buitenunt heb ik een modbusmeter naast de ALAMAT zitetn in mij meterkast. wat die aangeeft en wat de Weheat app/api aangeeft verschilt, soms 50W soms nog wel meer..
Ik vind het via HA best oké om te kijken wat het verbruik is van de buiten unit. Ik lees dat er wel wat afwijking is maar volgens mij valt dat op jaarbasis wel mee.Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:30:
Beste Tweakers,
Thanks!
Degene die de binnen unit monitoren. Ik snap dat je dat zou willen als je een back up heater erin hebt zitten. Anders vind ik dat niet echt relevant. Het aantal Watt is niet veel als ik hier in dit topic lees. Te verwaarlozen vind ik zelf.
Voor je thuisbatterij vind ik de binnen unit zonder back up heater niet echt een meerwaarde. Als je een oven, kookplaat, boiler/quooker aanzet verbruikt dat veel meer stroom. Ook als je een hybride of EV hebt. De bovengenoemde voorbeelden vreten veel meer stroom natuurlijk.
Met een goed werkende WeHeat die op een laag vermogen kan draaien als je afgifte systeem het toelaat heb je niet een hele grote thuisbatterij nodig. Ik denk dat je het meer moet zoeken in al je andere verbruikers die stiekem toch wel veel stroom vreten.
Als ik kijk naar onze Blackbird die een paar weken geleden non stop stond te draaien is het verbruik per dag ±12-15kW.
Wil je volledig kunnen draaien op je eigen energie zal je voldoende opwek en capaciteit moeten hebben om het op te slaan. Ook met de donkere dagen. Wij hadden gister een opwek van 4kW. Dit dekt niet het verbruik in huis. Wel de WeHeat gister voor de verwarming maar de rest allemaal niet.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/T7iElihnZU6svTEu1Ig4G5F0.png?f=fotoalbum_large)