• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:41
HarryVSjoris schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Oké dank
Zie alleen de Weheat Sparrow p60 en de blackbird. Geen flint p40 in de tado v3. Bbbrrrrr
Ik heb destijds dit gemeld bij Tado over de BlackBird. Enige tijd daarna stond die wel in de Tado app. Niet dat alleen mijn melding heeft geholpen maar ik denk dat als er voldoende vraag voor is diie wordt toegevoegd ;)

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:41
ekops schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Dat lijkt me beter toch als het verschil groter is dan wp in. De wp in komt onderuit het buffervat en de huis in komt bovenuit het buffervat. Dus het lijkt me juist dat dat verschil groot moet zijn en niet zoals bij mij maar een paar 10de graden. Of snap ik het nu niet meer? 8)7
Bericht aangepast. Hett moet zijn WP uit. Niet in.
De sensor van huis in zit net na het back up element maar deze is al een jaar niet aangegaan. WP uit zit in de buitenunit.
Het is bijzonder dat het huis in een grotere waarde geeft maar beide sensoren zullen wel niet zo zuiver zijn.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:41
Hier gisteren ook last dat door vastvriezen de BB P80 wel erg veel herrie maakte. Ondanks de door @satefan geprinte weldorpel om de voorpoot. Maar het was natuurlijk wel erg extreem weer... voor Nederland.

Vorig jaar lukte het met de vorst prima, maar nu zat de warmtepomp helemaal in de sneeuw en dat hielp niet, ook de rubberen matten waren denk ik vol vocht.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:31
Satefan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Wat is het vermogen van het warmtelint? En hoe ligt hij er onder?
Het lint is 2m met 30w vermogen. Onze BB staat op kleine bigfoots en wagner matjes. Dat werkt prima op de bevroren poot na... Het lint heb ik met tywraps op deze Bigfoot, precies onder het druippunt van de voorpoot gelegd. Alleen dat 'precies' was nog niet helemaal gelukt...

[ Voor 6% gewijzigd door I.p. op 12-01-2026 20:08 ]

• I.p.
  • Registratie: November 2024
I.p. schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:59:
Nog wat opgemerkt vandaag aan het gedrag van de BB. Sinds 1 januari zit er geen stap meer tussen 57 en 72% compressor. Eerder zaten hier stappen van 63% en 68% tussen. Gevolg is dat hij soms langere tijd onder vraagtemp werkt tot dat de vraagtemp genoeg verhoogd is om het vermogen te verhogen naar 72%. Meer BB gebruikers wat dit terugzien in de data?
Niemand die dit ook terugziet/last van heeft?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
I.p. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik heb het ook gezien, het wisselen tussen 57% en 72%.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:57

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

I.p. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:05:
[...]
Nog wat opgemerkt vandaag aan het gedrag van de BB. Sinds 1 januari zit er geen stap meer tussen 57 en 72% compressor. Eerder zaten hier stappen van 63% en 68% tussen. Gevolg is dat hij soms langere tijd onder vraagtemp werkt tot dat de vraagtemp genoeg verhoogd is om het vermogen te verhogen naar 72%. Meer BB gebruikers wat dit terugzien in de data?

Ik heb net even teruggekeken in de afgelopen dagen en zie inderdaad hetzelfde, nl dat de stap 57 - 72 vaak in één keer gezet wordt, en incidenteel (3-4 keer) doet ie de afgelopen dagen heel kort 61% of 65 % maar dat duurt nooit lang. Mijn data is echter beperkt want onze BB P80 hoeft zelden harder te werken dan 50% (eigenlijk alleen dit weekend en bij SWW).
Ik weet dat Weheat een aantal percentages softwarematig overslaat vanwege resonantie in het apparaat. Misschien is daar wat aan veranderd.

Jaren_30_huis_gasloos

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:56
JessicavdH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik heb net even teruggekeken in de afgelopen dagen en zie inderdaad hetzelfde, nl dat de stap 57 - 72 vaak in één keer gezet wordt, en incidenteel (3-4 keer) doet ie de afgelopen dagen heel kort 61% of 65 % maar dat duurt nooit lang. Mijn data is echter beperkt want onze BB P80 hoeft zelden harder te werken dan 50% (eigenlijk alleen dit weekend en bij SWW).
Ik weet dat Weheat een aantal percentages softwarematig overslaat vanwege resonantie in het apparaat. Misschien is daar wat aan veranderd.
Hier net zo inderdaad - maar je zou denken dat die resonanties verschillen per installatie/plaatsing? Anders lijkt het me een beetje het paard achter de wagen spannen.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:14
Vandaag ging de BB even standby, vermoedelijk voor een de update. Sindsdien geeft hij geen modulatie percentage meer door via OpenTherm. Mijn Toon thermostaat heeft nu geen idee meer hoe hard de BB staat te werken, weergegeven percentage blijft op 0% en het icoontje op de kleinste vlam. Meer mensen met een Toon / otgw die hetzelfde probleem zien?

@Weheat Kunnen jullie dit repareren aub.

[ Voor 7% gewijzigd door mog__wai op 12-01-2026 22:22 ]

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:06
I.p. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Het lint is 2m met 30w vermogen (...) onder het druippunt van de voorpoot gelegd.
Bedankt. Bevriezen die achterste drie poten zeker niet? Ik overweeg ook lint.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mog__wai schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:20:
Vandaag ging de BB even standby, vermoedelijk voor een de update. Sindsdien geeft hij geen modulatie percentage meer door via OpenTherm. Mijn Toon thermostaat heeft nu geen idee meer hoe hard de BB staat te werken, weergegeven percentage blijft op 0% en het icoontje op de kleinste vlam. Meer mensen met een Toon / otgw die hetzelfde probleem zien?

@Weheat Kunnen jullie dit repareren aub.
Je tagged WeHeat, maar ik heb ze inhoudelijk nog nooit zien reageren op berichten, dus beste is dit soort zaken te melden via de Portal van WeHeat zelf.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:18
mog__wai schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:20:
Vandaag ging de BB even standby, vermoedelijk voor een de update. Sindsdien geeft hij geen modulatie percentage meer door via OpenTherm.
Al een hele tijd, dacht eerst dat het aan mijn OTGW lag, maar bij een mede-OTGW gebruiker werkte het nog wel...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Weet iemand wat het advies is voor vloerverwarming en radiatoren (boven). Ik heb altijd gehoord, ook van mijn installateur, dat alles 'open' moet staan. Dit betekent radiatoren op standje 5. VVW alle groepen open. Echter begrijp ik nu pas dat de afgite dan met name richting de radiatoren gaat (weg met korste weerstand - dus groot deel niet in de vvw). Dit principe heb ik vrijwel altijd gehanteerd en nooit echt tevreden geweest over de aanvoertemp als mede temeperatuur van de vloer beneden (180+m2 beton - geisoleerd).

De afgelopen 3 dagen heb ik alle radiatoren dichtgedraaid en alleen de vvw bendeden en op de badkamers volledig opengezet (had 'm eerder per ongeluk dichtgedraaid - iets met kids en te gehaast - resultaat koude vloer 8)7 ). Effect was direct een daling in retour (en aanvoer). Ik heb de WP bijna 3 dagen op vollast (aanvoer - 34gr) laten draaien waarbij ik na dag 1 merkte dat de vloer op de meeste plekken 'lauw' werd. Dag 2 op een aantal plekken 'warmer' en nu op dag 3 egaal warm is (niet heet overigens). Eigenlijk voor het eerst sinds de installatie uberhaupt. Het hele principe is denk ik nooit echt goed tot me doorgedrongen tot ik er van het weekend helemaal klaar mee was.
Retour en aanvoer beginnen ook weer naar elkaar toe te kruipen zonder warmteverlies of stijgende aanvoertemp (sterker nog, retour stijgt nog, aanvoer daalt en WP moduleert nu eindelijk langzaam terug sinds de ochtend 80% nu).

Ik neig ernaar om op de badkamers de handoekradiator op 2 te zetten en op de slaapkamers op 1. Eigenlijk is het op de slaapkamers niet nodig, die blijven al warm (18gr minimaal). Op de badkamers is het wel fijn als de handdoeken iets kunnen drogen, maar geen noodzaak tot hoge aanvoer op die radiatoren.
Dit dwingt de WP ertoe dat de meeste energie de vloer in te dumpen.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:42
RickHijink schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:45:
Mochten mensen hun warmtepomp willen vergelijken met die van mij: https://heatpumpmonitor.org/dashboard?id=949

Woning uit 2025, 190m2 (iets meer dan de helft wordt effectief verwarmd). 10 groepen vloerverwarming 10cm hoh met 18mm buizen. Weheat Sparrow P60, 300 liter boiler. Geen buffer, geen elektrisch element, geen thermostaat (stooklijn regeling) en geen naregeling.

Warmteverlies bij -10°C is berekend op 6,1kW (ISSO 51).
Hoi @RickHijink , erg gaaf dit. Dit wil ik ook! :)
Ik heb HA al draaien en emoncms lokaal geinstalleerd. So far, so good.
Welke WEheat sensoren heb jij allemaal toegevoegd aan de Feeds van emoncms?
Kan je iets meer details geven, hoe jij het ingesteld hebt? Ik heb de video bekeken, maar is te algemeen.

BP on the move!!!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:37
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:35:
Weet iemand wat het advies is voor vloerverwarming en radiatoren (boven).
Gefeliciteerd, je hebt waterzijdig inregelen uitgevonden! :)
Zie hier voor wat achtergrond/theorie over wat je gedaan hebt....
https://www.eigenhuis.nl/...men/waterzijdig-inregelen

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10

Cybje

First Post!

Weet iemand wat het advies is voor vloerverwarming en radiatoren (boven). Ik heb altijd gehoord, ook van mijn installateur, dat alles 'open' moet staan. Dit betekent radiatoren op standje 5. VVW alle groepen open. Echter begrijp ik nu pas dat de afgite dan met name richting de radiatoren gaat (weg met korste weerstand - dus groot deel niet in de vvw). Dit principe heb ik vrijwel altijd gehanteerd en nooit echt tevreden geweest over de aanvoertemp als mede temeperatuur van de vloer beneden (180+m2 beton - geisoleerd).
Volgens mij geldt dit advies alleen als je puur radiatoren hebt, omdat anders (zeker met thermostaatkranen) de warmtepomp z'n warmte niet kwijt kan en dus als een malle gaat pendelen. Met vloerverwarming heb je dat niet en wil je juist de radiatoren iets knijpen (meestal bij voorkeur met de voetventielen als je radiatoren die hebben, anders met de thermostaatkranen). Inderdaad om ervoor te zorgen dat alles gelijkmatig wordt verwarmd, zowel de VVW als de radiatoren. En hoe beter het systeem gebalanceerd/ingeregeld is, hoe lager je aanvoertemperatuur vaak kan zijn.

In principe kun je gewoon uitproberen wat het beste werkt in jouw woning en wat de beste COP geeft zonder dat het ten koste gaat van comfort. Alleen veelvuldig pendelen (aan/uiit/aan) is vrij slecht voor de warmtepomp, dus dat moet je voorkomen. Dat de belasting van de compressor wat wisselt is niet zo'n probleem.

Ik vind het eerlijk gezegd raar dat installateurs dit zo adviseren. Maar goed, ik heb het idee dat er in dit topic veel meer kennis en ervaring leeft dan bij de installateurs...

Wat ruist er door het struikgewas

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:57

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Satefan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Hier net zo inderdaad - maar je zou denken dat die resonanties verschillen per installatie/plaatsing? Anders lijkt het me een beetje het paard achter de wagen spannen.
Dit gaat over de resonantie intern op frequenties in het apparaat; ik weet niet of die verschillen. We hebben al eens bij Weheat voorgesteld om een feature te maken om daar percentages aan toe te kunnen voegen in de app specifiek voor de plaatsingssituatie.

Jaren_30_huis_gasloos

• STIMPPYYY
MartinPTweak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Gefeliciteerd, je hebt waterzijdig inregelen uitgevonden! :)
Zie hier voor wat achtergrond/theorie over wat je gedaan hebt....
https://www.eigenhuis.nl/...men/waterzijdig-inregelen
Ik heb vorig jaar een warmtebeeldcamera erbij gepakt en de groepen op de vvw geknepen om de vloer 'egaler' te laten opwarmen. Maar ik denk dat dit niet succesvol is geweest omdat de radiatoren nog steeds teveel vermogen hebben gekregen die tijd. Op advies van de installateur altijd op 5, want flow...
Nu dus alles open en de vloer de tijd gegegeven om z'n buffer op te bouwen en daadwerkelijk op temperatuur te komen. De langere lussen hebben wat meer tijd nodig. Eerlijk gezegd heb ik ChatGPT gebruikt om structureel in 3 dagen statusupdates te vragen en advies. Ook ivm het koude weer.
Cybje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Volgens mij geldt dit advies alleen als je puur radiatoren hebt, omdat anders (zeker met thermostaatkranen) de warmtepomp z'n warmte niet kwijt kan en dus als een malle gaat pendelen. Met vloerverwarming heb je dat niet en wil je juist de radiatoren iets knijpen (meestal bij voorkeur met de voetventielen als je radiatoren die hebben, anders met de thermostaatkranen). Inderdaad om ervoor te zorgen dat alles gelijkmatig wordt verwarmd, zowel de VVW als de radiatoren. En hoe beter het systeem gebalanceerd/ingeregeld is, hoe lager je aanvoertemperatuur vaak kan zijn.

In principe kun je gewoon uitproberen wat het beste werkt in jouw woning en wat de beste COP geeft zonder dat het ten koste gaat van comfort. Alleen veelvuldig pendelen (aan/uiit/aan) is vrij slecht voor de warmtepomp, dus dat moet je voorkomen. Dat de belasting van de compressor wat wisselt is niet zo'n probleem.

Ik vind het eerlijk gezegd raar dat installateurs dit zo adviseren. Maar goed, ik heb het idee dat er in dit topic veel meer kennis en ervaring leeft dan bij de installateurs...
Pendelen gebeurt hier niet omdat ik stooklijn gebruik, maar inderdaad hier hebben ze dus een jaar lang altijd volledig open gestaan omwille vd flow... (advies).

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:27
@STIMPPYYY Alles open zetten boven kan maar......dan moet je de flow van iedere radiator zo inregelen dat ze niet te warm worden en zo verdelen dat ze allemaal in balans zijn. Als je een VV hebt heb je volume zat waar je WP op moduleert zal het effect van een thermostaatkraan die wat opengaat minimaal zijn. Zet gewoon je thermostaatkranen boven zo dat het bijvoorbeeld 19 kranen blijft en zorg dat de voor instelbare ring niet teveel geknepen wordt. Als een kraan dan wat open gaat zal het effect op de regeling echt niet zo groot zijn.

• Pr088

De afgelopen 3 dagen heb ik alle radiatoren dichtgedraaid en alleen de vvw bendeden en op de badkamers volledig opengezet (had 'm eerder per ongeluk dichtgedraaid - iets met kids en te gehaast - resultaat koude vloer 8)7 ). Effect was direct een daling in retour (en aanvoer). Ik heb de WP bijna 3 dagen op vollast (aanvoer - 34gr) laten draaien waarbij ik na dag 1 merkte dat de vloer op de meeste plekken 'lauw' werd. Dag 2 op een aantal plekken 'warmer' en nu op dag 3 egaal warm is (niet heet overigens). Eigenlijk voor het eerst sinds de installatie uberhaupt. Het hele principe is denk ik nooit echt goed tot me doorgedrongen tot ik er van het weekend helemaal klaar mee was.
Retour en aanvoer beginnen ook weer naar elkaar toe te kruipen zonder warmteverlies of stijgende aanvoertemp (sterker nog, retour stijgt nog, aanvoer daalt en WP moduleert nu eindelijk langzaam terug sinds de ochtend 80% nu).

Ik neig ernaar om op de badkamers de handoekradiator op 2 te zetten en op de slaapkamers op 1. Eigenlijk is het op de slaapkamers niet nodig, die blijven al warm (18gr minimaal). Op de badkamers is het wel fijn als de handdoeken iets kunnen drogen, maar geen noodzaak tot hoge aanvoer op die radiatoren.
Zolang je retour nog stijgt is je betonvloer nog niet opgewarmd. Ik heb ook een woning met een betonvloer beneden (vloerverwarming 70m2) en radiatoren boven, meesten met ouderwetse knoppen, geen thermostaatknoppen.
Het belangrijkste is dat er altijd flow in je verwarmingssysteem blijft, maar dat is wel in orde als je jouw vloerverwarming altijd open laat staan. Ik werk ook met radiatoren uit of geknepen (een slag open in de winter). Wat jij wilt doen kan prima.
Heeft je installateur wel de installatie waterzijdig ingeregeld? Anders moet ie dat nog doen.

Je warmtepomp draait op flow van je vloerverwarming, zeker met 180m2. Onzin dat de radiatoren open moeten blijven. In de WeHeat portaal kun je zien wat de flow van de CV-pomp is. Als die met radiatoren dicht op > 1,2/1,3m3 per uur zit: helemaal prima. Dat is de basisflow die WeHeat voorschrijft bij de P80.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 13-01-2026 11:25 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:21:
@STIMPPYYY Alles open zetten boven kan maar......dan moet je de flow van iedere radiator zo inregelen dat ze niet te warm worden en zo verdelen dat ze allemaal in balans zijn. Als je een VV hebt heb je volume zat waar je WP op moduleert zal het effect van een thermostaatkraan die wat opengaat minimaal zijn. Zet gewoon je thermostaatkranen boven zo dat het bijvoorbeeld 19 kranen blijft en zorg dat de voor instelbare ring niet teveel geknepen wordt. Als een kraan dan wat open gaat zal het effect op de regeling echt niet zo groot zijn.
Maar wat is te warm - vraag kan maximaal 35gr zijn, dat is voor een radiator niet warm. Ze waren prima egaal op met standje 5. Heb open verdelers en meng niks bij.
Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Zolang je retour nog stijgt is je betonvloer nog niet opgewarmd. Ik heb ook een woning met een betonvloer beneden (vloerverwarming 70m2) en radiatoren boven, meesten met ouderwetse knoppen, geen thermostaatknoppen.
Het belangrijkste is dat er altijd flow in je verwarmingssysteem blijft, maar dat is wel in orde als je jouw vloerverwarming altijd open laat staan. Ik werk ook met radiatoren uit of geknepen (een slag open in de winter). Wat jij wilt doen kan prima.
Heeft je installateur wel de installatie waterzijdig ingeregeld? Anders moet ie dat nog doen.

Je warmtepomp draait op flow van je vloerverwarming, zeker met 180m2. Onzin dat de radiatoren open moeten blijven. In de WeHeat portaal kun je zien wat de flow van de CV-pomp is. Als die met radiatoren dicht op > 1,2/1,3m3 per uur zit: helemaal prima. Dat is de basisflow die WeHeat voorschrijft bij de P80.
Flow is 1.1 tot 1.2m3 per uur. Met radiatoren op is dat strucutreel 1.2m3 per uur.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:35
Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Ik ben van mening dat waterzijdig inregelen bij installatie van nieuwe WP hoort en dat de installateur dit moet meenemen in zijn aanbieding. Bij nieuwbouw en verbouw is dit zelfs verplicht! Ik heb met mijn zeer oude afgifte systeem samen met een handige neef (hij is cv monteur) zelf gedaan. Ik denk ook niet dat Coolblue dit kan. Die houden zich alleen bezig met de bron. (lekker makkelijk en snel thuis).

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 11:35
RNacoustics schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Ik ben van mening dat waterzijdig inregelen bij installatie van nieuwe WP hoort en dat de installateur dit moet meenemen in zijn aanbieding. Bij nieuwbouw en verbouw is dit zelfs verplicht! Ik heb met mijn zeer oude afgifte systeem samen met een handige neef (hij is cv monteur) zelf gedaan. Ik denk ook niet dat Coolblue dit kan. Die houden zich alleen bezig met de bron. (lekker makkelijk en snel thuis).
Bij mij hebben ze dat ook niet gedaan inderdaad. Nu werkt het wel maar het kan volgens mij veel optimaler. Misschien moet ik nog eens een keer iemand laten komen om dat te doen. Zou dat veel verschil maken?

• RNacoustics
SiNisTrAD schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Bij mij hebben ze dat ook niet gedaan inderdaad. Nu werkt het wel maar het kan volgens mij veel optimaler. Misschien moet ik nog eens een keer iemand laten komen om dat te doen. Zou dat veel verschil maken?
Hangt helemaal van de situatie af. Je afgifte systeem moet bij lagere watertemperaturen per ruimte voldoende warmte kunnen afgeven. Ik heb grote ouderwetse gietijzeren radiatoren en was het waterzijdig inregelen geen probleem, was wel een werkje.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:06
[...]

Waarschijnlijk wel! Zelf in verdiepen is wel te doen. Gaat veel tijd in zitten namelijk.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:37
[...]

Als het nu in de ruimtes in je overal de juiste temperatuur is dan ben je al klaar.
Als dat je niet lukt kan je hier kijken of je gemeente bedrijven adviseert waar je dit bij kan vragen.
Sommige gemeentes hebben daarvoor ook speciale regels.
https://regionaalenergieloket.nl/

• Pr088
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Maar wat is te warm - vraag kan maximaal 35gr zijn, dat is voor een radiator niet warm. Ze waren prima egaal op met standje 5. Heb open verdelers en meng niks bij.

[...]

Flow is 1.1 tot 1.2m3 per uur. Met radiatoren op is dat strucutreel 1.2m3 per uur.
Staan je vloerleidingen / flowmeters wel vol open? Ik heb met 70m2 en 7 groepen net zoveel doorstroming als jij met 180m2 en 14-18? groepen op de verdeler?

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:31:
[...]

35 graden niet warm? Dat ligt aan je warmteverlies. Ik heb hier de hut met de koude met max 40 graden warm gehouden met alleen radiatoren FE.

• MotorBeast
RNacoustics schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Probleem is alleen.....je maakt wat aanpassingen en moet dan uren/dagen wachten voor het resultaat. Zeker met een VV in het spel. Wie gaat dat betalen? :*) En geen installateur heeft daar de tijd voor. Storing hier, storing daar oplossen met keteltjes.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 12:06 ]

• MotorBeast
[...]

Inlezen en zelf doen. Tweaker ben je toch?

• STIMPPYYY
Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Staan je vloerleidingen / flowmeters wel vol open? Ik heb met 70m2 en 7 groepen net zoveel doorstroming als jij met 180m2 en 14-18? groepen op de verdeler?
12 groepen. Alles open. Zit ergens aan begin vh traject vermoed ik. Zitten wat onnodige knietjes en hebben niet dikste leidingwerk gebruikt (28 of 26mm dacht ik). Aanvoerben retour zijn dik, dacht 32mm. Zou niet direct enorm veel invloed moeten hebben. 1.3 had ik wel graag gezien, maar gaat niet worden hersteld (falliet bedrijf). Zou wel gebeuren

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-01-2026 12:21 ]

• STIMPPYYY
RNacoustics schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Hangt helemaal van de situatie af. Je afgifte systeem moet bij lagere watertemperaturen per ruimte voldoende warmte kunnen afgeven. Ik heb grote ouderwetse gietijzeren radiatoren en was het waterzijdig inregelen geen probleem, was wel een werkje.
Wat was de aanpak? Kennis van mij heeft dezelfde opstelling.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:56

Als eerste, fijn dat de vloer nu warmer wordt en de retour-temperatuur naar de aanvoer toeloopt. Dat de WP nu minder hard hoeft te werken bewijst dat het de goede kant op gaat.

M.b.t. to je vraag, wat het advies is voor de radiatoren boven. Je kunt niet zomaar een algemeen advies hanteren denk ik. Het moet zo ingeregeld zijn zodat bij jou de boel verwarmt op de meest efficiente manier. De gedachte is al snel dat je zo veel mogelijk flow/volume moet hebben. Maar als het grootste deel van de flow naar boven gaat, daar z'n energie afgeeft en er voor de vloer beneden niets over blijft (of daar niet terecht komt), dan moet het anders ingeregeld.

Een paar pagina's terug hadden we het over WP's die continue vol vermogen draaien, en ik vroeg me toen af of er niet ergens systematisch dan iets fout zit. We dachten toen al snel 'het zal wel om een heel groot huis gaan'. Maar je ziet dat het waterzijdig inregelen het systeem in balans brengt en de energie verdeeld afgeeft over de woning. Met het vermogen van een BB moet je ook een groot huis warm kunnen krijgen. Tenzij je natuurlijk alle deuren en ramen open laat staan, dan is er geen beginnen aan.

Ben benieuwd waar de delta T naar toe gaat en of het compressorvermogen nog verder gaat zakken! Betekent natuurlijk weer minder defrosts etc etc etc.

Het is nu natuurlijk weer veel warmer buiten dat helpt natuurlijk ook! (8.8 graden hier nu: BB staat op standby sinds vanmorgen en kamertemperatuur zakt nagenoeg niet). Als de vloertemperatuur ook omhoog ging tijdens de koude dagen dan weet je denk ik dat de BB genoeg vermogen kan leveren.

Grt

Stefan

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49
Heb sinds een tijdje een Blackbird en het valt me op dat de sensor voor de buitentemperatuur een stijging heeft van enkele graden zodra hij gaat ontdooien. Ook andere sensoren (water in, water uit, huis in) laten wat zaagtanden zien. De compressor gaat dan ook naar 0%.

Had hem op OpenTherm staan, maar met stooklijn hetzelfde gedrag.

Nu de temperatuur weer (ruim) boven nul is, gaat het wel een stuk beter; maar alsnog is de 'temperatuur in' niet echt een vloeiende lijn.

Afspraak met de installateur staat al, maar iemand anders hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQn6Qm7yrlJfBTs-Bw-xT39ey1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uy342GU5gte3JNMaEhcsmNhR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door StephanVierkant op 13-01-2026 12:52 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:25
Weet iemand wat het advies is voor vloerverwarming en radiatoren (boven). Ik heb altijd gehoord, ook van mijn installateur, dat alles 'open' moet staan. KNIP Op de badkamers is het wel fijn als de handdoeken iets kunnen drogen, maar geen noodzaak tot hoge aanvoer op die radiatoren.
Ik zit met een vergelijkbare situatie omdat hier nog mengverdelers voor de vloerverwarming zorgen.
Als jij die ook hebt dan verklaart dat veel.

Zie dat mijn vraag al beantwoord is. Open verdelers dus .

[ Voor 4% gewijzigd door RayDelft op 13-01-2026 13:09 ]

• Jpiek
StephanVierkant schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:51:
Heb sinds een tijdje een Blackbird en het valt me op dat de sensor voor de buitentemperatuur een stijging heeft van enkele graden zodra hij gaat ontdooien. Ook andere sensoren (water in, water uit, huis in) laten wat zaagtanden zien. De compressor gaat dan ook naar 0%.
Volgens mij best logisch, het heet niet voor niets defrost, ipv warmte uit de lucht en via de compressor je afgiftesysteem in doet hij exact het omgekeerde : Compressor uit en warmte uit je afgiftesysteem door de buitenunit voeren om deze te ontdooien..

Dus watertemp gaat omlaag en de de warmte die de buitenunit registreert gaat omhoog, daar gaat immers de wamte naar toe ?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
StephanVierkant schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:51:

Had hem op OpenTherm staan, maar met stooklijn hetzelfde gedrag.

Nu de temperatuur weer (ruim) boven nul is, gaat het wel een stuk beter; maar alsnog is de 'temperatuur in' niet echt een vloeiende lijn.

Afspraak met de installateur staat al, maar iemand anders hier ervaring mee?

[Afbeelding]
Dit zijn de karakteristieken van een defrost, volgens mij niks om je zorgen over te maken. Compressor gaat ook naar 0 procent tijdens defrost.

Zolang die niks in standby springt zoals met sommige Sparrow's hier gebeurde, is er niks aan de hand.

• Pr088
Razer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Dit zijn de karakteristieken van een defrost, volgens mij niks om je zorgen over te maken. Compressor gaat ook naar 0 procent tijdens defrost.

Zolang die niks in standby springt zoals met sommige Sparrow's hier gebeurde, is er niks aan de hand.
Die standby's gebeuren (of gebeurden) ook met BlackBirds. In dit grafiekje zie ik ook niks raars.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:35
Bas Post schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Hoi @RickHijink , erg gaaf dit. Dit wil ik ook! :)
Ik heb HA al draaien en emoncms lokaal geinstalleerd. So far, so good.
Welke WEheat sensoren heb jij allemaal toegevoegd aan de Feeds van emoncms?
Kan je iets meer details geven, hoe jij het ingesteld hebt? Ik heb de video bekeken, maar is te algemeen.
Die van mij wacht op goedkeuring om toegevoegd te worden aan het overzicht.

Ik stuur de data richting EmonCMS mbv een Homey script dat elke 2 minuten wordt getriggerd door een flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ujzAtqRmZrhHs6xGgrydVhtGzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/04uDeQ7QSR5uEYQcM2S4JbbP.png?f=fotoalbum_large

Laat me weten welke info je nodig hebt.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:28
MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:21:
Het advies wat ik heb gekregen was hetzelfde als dat van @STIMPPYYY, radiatoren boven allemaal open, goed voor de flow.
Beneden vloerverwarming met watertemp die niet boven de 35 graden komt. Dus de ouderwetse radiatoren worden nooit te warm. Sterker nog, die geven amper warmte af, wat ik niet heel erg vind voor de slaapkamers. Maar als dit daadwerkelijk een negatief effect heeft, dan ga ik deze ook maar dichtzetten.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49
Razer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Hij springt inderdaad niet naar stand-by. In de Home Assistant staat 'vermogen uit' ook op negatief, WeHeat portal/app geeft zelf dan 0 aan.

Vroeg me meer af of 'water in' dan niet stabiel hoort te blijven, maar als jullie dit gedrag ook zien dan vertrouw ik het wel.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
Mausssie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Het advies wat ik heb gekregen was hetzelfde als dat van @STIMPPYYY, radiatoren boven allemaal open, goed voor de flow.
Beneden vloerverwarming met watertemp die niet boven de 35 graden komt. Dus de ouderwetse radiatoren worden nooit te warm. Sterker nog, die geven amper warmte af, wat ik niet heel erg vind voor de slaapkamers. Maar als dit daadwerkelijk een negatief effect heeft, dan ga ik deze ook maar dichtzetten.
het is niet negatief
Het is pas negatief als teveel flow via de radiatoren loopt en dan ook met een significant lagere DeltaT dan de vloerverwarming terugkomt bij het verdeelpunt. En als gevolg daarvan het boven te warm is en beneden te koud.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:42
Kirvis schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Die van mij wacht op goedkeuring om toegevoegd te worden aan het overzicht.

Ik stuur de data richting EmonCMS mbv een Homey script dat elke 2 minuten wordt getriggerd door een flow.

[Afbeelding]

Laat me weten welke info je nodig hebt.
Gaaf! Ik zit te prutsen met de weheat entiteiten, die je via whitelist moet toevoegen aan de emoncms HA add-on. En welke Inputs je moet koppelen aan de feeds. Voornamelijk de ontbrekende data, zoals HEAT en HEAT-KWH. Maar ook je SWW (dhw) apart moet toevoegen. Status SWW verwarmen, verwamen, ontdooien, standby etc. wordt niet opgepikt door emoncms. Met Gemini lukt het niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEJnUdvCAp2keEZNfgi-lMzDq6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lhdwi6ZncimfqSoqgJZJAjob.png?f=fotoalbum_large

EDIT: @Kirvis Zou jij je Homey script misschien willen delen?
Ik had de Homey app van Weheat ook draaien, maar heb deze uitgezet, omdat deze tegelijk met mijn HA Weheat integratie aan het pollen was, dat vindt de Weheat API niet zo leuk en had ik veel disconnects in HA.

[ Voor 23% gewijzigd door Bas Post op 13-01-2026 15:08 ]

BP on the move!!!

• MotorBeast
Mausssie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Is goed voor het watervolume dat is wat anders dan flow. Zonering wordt altijd afgeraden. Maar als ik dat zou doen zou het nu boven denk ik 22 graden worden met alles open. Maar met VV heb je altijd volume zat. Wat je niet moet doen is het boven 16 graden laten worden en dan beneden 21. Dan moet je stooklijn omhoog omdat je veel warmteverlies naar boven hebt. Surf even naar Heatgeek en kijk de filmpjes van zonering en schil verwarmen.

• Nickjoris2008
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:25
Hoi,

Contact gehad met de installateur en deze heeft de temp verhoogd nu iets meer dan 35 graden en binnen 20.
Bedankt voor alle adviezen

• STIMPPYYY
BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:52:
[...]

het is niet negatief
Het is pas negatief als teveel flow via de radiatoren loopt en dan ook met een significant lagere DeltaT dan de vloerverwarming terugkomt bij het verdeelpunt. En als gevolg daarvan het boven te warm is en beneden te koud.
Maar dat moet je meten met een warmtebeeldcamera (of je radiatoren dichthouden want dan zie je daadwerkelijk je retour van je vvw?) lijkt mij?

Maar dan is nog de vraag, wat is warm boven en benden koud. Als de aanvoer van een vvw max 35gr, dan komt er wel wat warmte vanaf van die radiatoren, maar dat is niet te vergelijken met 90gr van je CV. Meeste huizen zullen Type 22/33 hebben denk ik. Niet geboost. Al met al niet echt geschikt voor ltv icm vvw. Dus stel die 35gr resulteert in 22 boven en 19 beneden is dat dan ‘goed’?

Er ligt veel nadruk op flow, die zou hoger moeten, maar dat betekent dus niet per definitie alles moet open. Misverstand welke ik heb gemaakt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Maar dat moet je meten met een warmtebeeldcamera (of je radiatoren dichthouden want dan zie je daadwerkelijk je retour van je vvw?) lijkt mij?

Maar dan is nog de vraag, wat is warm boven en benden koud. Als de aanvoer van een vvw max 35gr, dan komt er wel wat warmte vanaf van die radiatoren, maar dat is niet te vergelijken met 90gr van je CV. Meeste huizen zullen Type 22/33 hebben denk ik. Niet geboost. Al met al niet echt geschikt voor ltv icm vvw. Dus stel die 35gr resulteert in 22 boven en 19 beneden is dat dan ‘goed’?

Er ligt veel nadruk op flow, die zou hoger moeten, maar dat betekent dus niet per definitie alles moet open. Misverstand welke ik heb gemaakt.
Het is goed als je het comfortabel hebt en de warmtepomp een redelijk scop heeft.
ALS de 35 graden 22 graden boven geeft en 19 beneden, dan vind je dat waarschijnlijk niet fijn, je wil bv. 22 beneden en in 1 werkkamer boven en de rest 19. Dan ga je "de rest" dus afknijpen op het voetventiel (of de ring achter de thermostaatknop oid)

ALS je na wintersport in een te koud huis komt, wil je misschien wel even alle kranen boven dicht zetten, tot het beneden 19+ is en dan de rest er weer bij. (wel opletten of de wp dan nog heel zn vermogen kwijt kan, en voor een weekje in een goed geisoleerd huis kan je ook de thermostaat op niveau laten.)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
jouw resultaten met jouw (niet weheat) installatie doet hier niet ter zake.

Meten kan je met een IR Thermometer.

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 13-01-2026 15:28 ]

• RNacoustics
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Wat was de aanpak? Kennis van mij heeft dezelfde opstelling.
Voordat ik de BB ging aanschaffen, Heb ik samen met mijn neef, die cv monteur is, het afgifte systeem aangepakt. Alle oude ijzeren leidingen hebben we vervangen voor geïsoleerde Uponor leidingen. Bijna alle radiatoren zijn van een regel voetventiel voorzien. Ook heb ik vooraf de temperatuur van de CV ketel zo laag mogelijk ingesteld. Zelfs bij max 40 graden watertemperatuur kon ik in de winter het huis warm houden. Dit was voor mij de test, dat mijn huis wel geschikt was voor een WP. Eind 2024 heb ik de BB P80 aangeschaft.
Daarna weken lang aan het tweaken geweest. Spelen met stooklijn en waterzijdig inregelen. De kleine radiator van de badkamer staat helemaal open en heeft geen regelventiel. Als we gaan douchen, zetten we extra de infrarood paneel aan. De (slaap)kamers/keuken is het zo'n 17 graden. Voor ons warm zat. De huiskamer max 20 graden. Soms doen we s'avonds de houtkachel erbij aan. Ben nog wel aan het kijken, of ik de isolatie verder kan optimaliseren. Afgelopen week moest de BB p80 flink aan de bak. Ben dan wel blij met de capaciteit van de P80. Het is vooral met een oude vrijstaande woning altijd een gok, of je genoeg capaciteit hebt. Wat ik ook prettig vind, is dat je met een Weheat WP flink kan terug moduleren. Voor het voor/na jaar wel zo prettig.

• MotorBeast
[...]

Nieuwe poging. In zijn algemeenheid kan je stellen als je 24/7 stookt in een fatsoenlijk geisoleerd huis je zelfs met T10 radiatoren met 35 graden een huis boven wel op 19 graden kan houden.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:34
Nickjoris2008 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:41:
Aan Caboy54

Vat op advies van We-Heat later geplaatst om dat de inwendige pomp ( 1kub meter ) de Floo over de 2 vloer verw units niet haalde.
Vloer vw van WArp 15 groepn
Dat is vreemd want de secundaire pomp moet minder flow hebben dan de primaire pomp (die 1,0m3/h heeft).
De primaire pomp moet namelijk de buffer vullen en de secundaire pomp.
Heeft de secundaire pomp meer flow dan trek hij extra uit de buffer en wordt de huis-in temperatuur verlaagd.

Als het een Wilo Para SCU secundaire pomp betreft dan is de maximale stand I. II en III geven te veel debiet.
Dus vaste druk: led bij middelste grafiek en de andere led bij I. De leds verspringen bij drukken op de groene knop in een “loop” van 9 stappen door de 3x3 combinaties.
Ik heb sensors rond de buffer geplaatst; met een negatieve stroom door de buffer werkt het niet qua aanvoer en niet qua ontdooien etc etc.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:35
Bas Post schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Status SWW verwarmen, verwamen, ontdooien, standby etc. wordt niet opgepikt door emoncms. Met Gemini lukt het niet helemaal.
In mijn Homey script laat ik aan de hand van de textuele status in Homey een 1 of 0 aanmaken bij dhw, ch, cooling of defrosting. De eerste drie worden door emoncms herkend en worden dan gearceerd weergegeven over de grafieken heen in het dashboard.

Ik neem aan dat je dat in HA ook kan laten doen.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• HarDus
  • Laatst online: 21:34
[...]

T22 en T33 zijn prima voor watervolume. Wel ventilatoren er onder voor extra warmteoverdracht en warmtetransport richting kamer. Bij een kleine deltaT heb je geen luchtstroom.

Qua waterzijdig inregelen. De WeHeat’s hebben een vaste flow. Het vermogen gaat dus via de deltaT.
De flow knijpen zoals voor gas (schier oneindige bron) moet je vervangen door de flow verdelen.
De kleine “kortsluitradiatoren” zoals de handdoekradiatoren mag je als eerste wel knijpen.
De grote radiatoren boosten met de ventilatoren en de flow verdelen in de basisventiel instelling; de ene meer en dan de andere minder. Heb je een vloerpomp dan kan je daar ook nog spelen met stand 1 en 2 van vloer. Enerzijds voor het vermogen en anderzijds omdat anders misschien de retour te laag wordt.

Het is een grote puzzel en daarom moet je het zelf doen. Een installateur is voor de grove instelling en kan niet 4 maanden aan huis komen wonen. Het moet ook nog eens met een enkele stooklijn werken bij zware vorst, bij vaak ontdooien, en in voor- en naseizoen bij licht weer.
En ook nog eens als WeHeat weer eens 60min in Stand-by gaat en dan na een negatieve ontdooi spiraal in de put beland. Soms zelf in error. Ik zou graag in de winter met vakantie kunnen….

• Bassgate
  • Laatst online: 22:25
teacher schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Wat ik niet snap is wat die pomp daar doet. Als dat de cv pomp is, moet deze voor je afgiftesysteem zitten, niet voor je ketel. Ik mik toch op een installatiefoutje ergens.

Kan je je systeem eens schematisch uitgekenen?
Hierbij het schema van hoe alles aangesloten zit.
In de bestaande CV ketel zit ook nog een pomp welke gaat draaien als de CV wordt aangestuurd door de WP echter is deze een stuk lichter dan de Wilo pomp welke nu voor het circuit draait.
Hierdoor kan deze dan zijn warmte niet kwijt, als ik de Wilo pomp spanningsloos maak dan heb ik geen problemen op het moment dat de CV aangestuurd wordt door de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7bLII4EOd3ABwtpzIRKYyMNx2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1DiXWRgV2w8GG2UoO1MuJsX.png?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus je koude retourwater gaat via de cv? Moet die cv retour niet op de warme aanvoer vanaf de pomp? Retourwater rechtstreeks naar seriebuffer en terug de warmtepomp in?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVaLh9eBRzNLlvpbhCYH3waPqYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdWm6zn4l18WgwPMnYBANhlm.jpg?f=fotoalbum_large
Zo?

@Stoker @Carboy54 ?

[ Voor 54% gewijzigd door teacher op 13-01-2026 23:11 ]

Wise enough to play the fool

• Jpiek
CV zat hier niet op de retour maar achter de WP en de Wilo, parralel, dus in en uit op dezelfde leiding (warm/rood)...
Lijkt me ook logisch, hij geeft qua temperatuur het laatste duwtje aan 'Huis in' als de WP het niet redt...

Idd zoals @teacher het aangeeft....

[ Voor 8% gewijzigd door Jpiek op 13-01-2026 23:16 ]

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:22
Vandaag in de ochtend wordt mijn sparrow geïnstalleerd. Helaas is de plek voor de buitenunit nog een vraagteken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACNpSpRd_ryRUSY-42P-Ix-z_Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5DE11kG94iriTYX4wYoNXyX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel zelf tussen roze en groen. Rood en blauw zijn dan de uitblaasrichtingen. We slapen zelf op de kamer direct hier boven (zie dakraam).

Wat betreft afstand leidingen zou roze beter zijn, maar heeft mogelijk weerkaatsing geluid overkapping. Jullie nog een ideeen of welke plek raden jullie aan?
Pagina: 1 ... 164 165 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.