Een beetje inlezen en informatie inwinnen dan had je het kunnen weten van die 3 kleuren.Zinloos1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Nou, ik heb even zitten kijken op hun website, en daar staat inderdaad twee keer in tekst ergens tussendoor dat er drie stijlvolle kleuren zijn. Welke kleuren dit dan zijn staat nergens vermeld en overal enkel foto's van de bruine variant. Ik heb van mijn installateurs allemaal een folder gekregen waarbij niets vermeld werd over verschillende kleuren of afbeeldingen van een grijze of groene versie. Ook nooit in overleggen ter sprake gekomen dat daar keuzes in zijn. Dus om nou te zeggen dat dat allemaal super helder wordt gepresenteerd, ben ik dat niet met je eens.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de kleur die ik nu heb staan prima, maar ik vind het frappant dat het nergens heel expliciet wordt weergegeven of in de gesprekken met de drie verschillende bedrijven die ik over de vloer heb gehad is benoemd.
Dat potentieel kopers afhaken is toch niet ons probleem? Daar zou @Weheat zich mee bezig moeten houden.Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:06:
[...]
maar de negatieve sfeer de laatste paar pagina's stemt potentiële kopers van een WeHeat niet gerust en kunnen kiezen voor een ander merk.
Ik lees mee in dit topic omdat ik via de collectieve inkoop van VEH een aanbod heb gekregen voor een WeHeat.
Cloud-onafhankelijkheid stond al hoog op mijn lijstje, dus andere merken hadden al mijn voorkeur, maar dit verhaal helpt niet mee.
Wat bedoel je met sensoren aangepast?Maarten58 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:10:
Ik schreef al: 16% compressor, super fijn!
Allemaal oudere radiatoren (9) met Speedcomforts (vanwege aanbiedingen en gemak, ook sensors aangepast aan LTV.) en 3 kleine vloerverwaminkjes.
Benedenhuis uit 1870, met serre met alles HR++ veel glas, woongedeelte 3,5 m. hoog.
Ik schreef al: hoe zal de winter zijn..:-)
@Mg4gebruiker : Ik heb lagere temperatuur sensors erop gezet, zodat ze al werken met een lagere temperatuur, snap je?
En wat heeft dat slimme ding dan gedaan? In de goedkope uren verwarmen omdat je een dynamisch contract hebt?phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:43:
[...]
https://mijnalius.nl/weheat-sparrow-warmtepomppakket-all-electric-2-pompen-1
[Afbeelding]
Hier toevallig een website die alledrie laat zien: Grijs/Brons/Groen. Heb zelf de bronzen staan, en eerlijk gezegd is het puur een extra sierafdekking over een deel van de kunststof behuizing, dus je zou zelfs met gemak die van kleur kunnen aanpassen met het losmaken van een paar schroefjes en een bus glitterroze spuitlak
Ok. Ik had even het idee dat je de bestaande sensoren had aangepast. Maar dank.Maarten58 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:
@Mg4gebruiker : Ik heb lagere temperatuur sensors erop gezet, zodat ze al werken met een lagere temperatuur, snap je?
Bedankt voor deze super zinnige bijdrage. Het is natuurlijk super logisch om iets op te zoeken waar je het bestaan niet van kent en wat niet wordt genoemd in hun eigen folder of op foto's staat. Wat voor research verwacht je dat iemand doet? Ik heb alle specs bekeken, de offertes gelezen en met installateurs gesproken en nergens is dit naar voren gekomen. Hun eigen website laat het niet eens duidelijk zien. Dus ik vind je verhaal onzin.201WD schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:46:
[...]
Een beetje inlezen en informatie inwinnen dan had je het kunnen weten van die 3 kleuren.
[ Voor 44% gewijzigd door Zinloos1 op 20-05-2026 19:57 ]
Ja, daar komt het wel op neer: niet gewoon aanschieten als de temp van het water onder X komt, maar bijvoorbeeld 's middags opwarmen als het goedkoop is, of 's nachts omdat hij doorheeft dat we meestal 's ochtends douchen, of een lagere max van rond de 45 om een langere dure periode te overbruggen.Mg4gebruiker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:22:
[...]
En wat heeft dat slimme ding dan gedaan? In de goedkope uren verwarmen omdat je een dynamisch contract hebt?
Dit zou ik persoonlijk totaal niet relevant vinden. Gas heb ik niet meer dus ook geen gasprijs.phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:52:
Ze proberen in de update van de beta app (van vandaag) wat meer inzicht te geven in de kostenbesparing van Intelligence:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou willen weten wat WI bespaard VS geen WI te hebben, ofwel slimmer gebruik van zonnestroom en de goedkopere uren.
En met gas verwarmde ik alleen het water wat nodig was. En had ik geen legionella run. Nemen ze dat dan ook mee in de berekeningen?
Nu zit er in de app ook een stukje over je bent zoveel x zuiniger als een CV, ja dat weet ik daarom heb ik een WP gekocht. Als je nu de aanschafprijs kan invullen en dat kan zien wanneer je hem hebt terugverdient...
Of zijn er andere die het wel interessant vinden om te zien hoeveel "€" ze zogenaamd bespaard hebben t.o.v. gas?
[ Voor 4% gewijzigd door jeroendh op 20-05-2026 19:58 ]
Ach, ieder zo z'n voorkeur. Als Tweaker zijn de kilowatturen en cop-grafieken mateloos interessant, maar als je racistische oom op je moeders verjaardag z'n roverheids-wappie-klimaatontkenner-elektrisch-rijden-we-op-de-kermis-rant afsteekt laat jij ff de keihard bespaarde euro's spreken terwijl je je gevaccineerde ballen uit je broek lachtjeroendh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:56:
Of zijn er andere die het wel interessant vinden om te zien hoeveel "€" ze zogenaamd bespaard hebben t.o.v. gas?
Ik denk (aanname alert) dat het de meeste mensen vooral steekt en irriteert dat er geen communicatie is vanuit Weheat. Als men gewoon tijdig in de pen had geklommen en aangegeven wat er gebeurt (of wat er blijkbaar nog niet gebeurt), dan was er veel minder gemorrel.Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:20:
[...]
Klopt dat we het alleen voor CV gebruiken. Om de reden dat ik 1 machine heb voor 1 taak. Verwarmen met de warmtepomp voor CV water, een boiler en quooker voor warm water en een airco om te koelen.
Maar waarom willen mensen steeds instellingrn veranderen? Ik snap het deel voor kostenbesparing met energie overschot of lage prijzen. Maar hier hebben blijkbaar mensen een duur ding gekocht om van het gas af te gaan en vervolgens nog dagelijks of wekelijks instellkngrn te wijzigen...
Dat snap ik echt niet. Mensen met een WeHeat die offline is werkt blijkbaar nog wel anders waren er andere berichten en klachten geweest.
Het voorbeeld wat ern aantal berichten terug werd gegeven over de CV ketel die dan nog wel in te stellen is klopt maar waarom zou je? Je stelt de WeHeat in en laat hem met rusten zijn ding doen (vind ik). Misschien bij omslag van weer van stooklijn naar OT of gedurende het stookseizoen nog wat bijsturen maar voor de rest werkt het ding over het algemeen best goed.
Van de instellingen van het tapwater is leuk als het werkt en anders is het even niet anders toch.
Ik vind de negativiteit over het offline zijn wel stevig en deels onterecht.
Ik doe nog een aanname, ze zijn bij Weheat als een malle bezig om een local-api beschikbaar te stellen, en dan te kunnen zeggen: “We hebben julliie probleem gehoord en hier is de oplossing!”. Alleen…., die oplossing zou volgens de Product Owner een week geleden al bijna klaar zijn. “Dus wacht nog heel even met communiceren!”. Een dag later: “bijna, wacht nog heel even”. Enz. Enz. Elke dag top-overleg met directie en PR; “Ok, vrijdag gaan we communiceren, zorg dat jullie klaar zijn om te releasen”. Maar dan toch weer een paar lastige bugjes gevonden. “Maar we moeten nu wel iets gaan communiceren”. “Nee… want dan kunnen we nog niks beloven!. EInde dag dan misschien??”
Enz. Enz. Enz
Ahh, kijk eens aan. Dat wil ik ook wel! Zal eens een gooi doen richting mijn installateur met de vraag of hij dat kan krijgen en me op zou willen sturen. Dan ga ik zelf wel het dak op om het te monteren, dat vind ik niet zo ergajsmit1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Dit is de Weheat oplossing gemonteerd door de installateur.[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door MrDenna op 20-05-2026 20:31 ]
Dat zie je in de eerste afbeelding, het bedrag waarbij staat WeHeat Intelligence.jeroendh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:56:
[...]
Dit zou ik persoonlijk totaal niet relevant vinden. Gas heb ik niet meer dus ook geen gasprijs.
Ik zou willen weten wat WI bespaard VS geen WI te hebben, ofwel slimmer gebruik van zonnestroom en de goedkopere uren.
En met gas verwarmde ik alleen het water wat nodig was. En had ik geen legionella run. Nemen ze dat dan ook mee in de berekeningen?
Nu zit er in de app ook een stukje over je bent zoveel x zuiniger als een CV, ja dat weet ik daarom heb ik een WP gekocht. Als je nu de aanschafprijs kan invullen en dat kan zien wanneer je hem hebt terugverdient...
Of ze legionelle meenemen is een goede om als feedback te geven voor de mensen in de beta test
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Daar ben ik het gewoon niet mee eens qua boiler functie, die functie zit er namelijk gewoon in.Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:45:
[...]
Dat begrijp ik ook wel maar wellicht een goeie les om eruit te trekken dat de warmtepomp toch wat anders werkt als een simpele boiler die je aan en uit zet of een CV ketel waarbij je de temperatuur van de kamers makkelijker kan verwarmen indien je een tijdje weg bent.
De les die je hier uit zou moeten trekken is dat de cloud based, non local benadering van WeHeat te kwetsbaar is met 0 uitwijk mogelijkheden.
Dit is niet de eerste warmtepomp die ik heb, wel de eerste die alleen via de cloud te bedienen is. Dat is meer cloud afhankelijkheid dan ik verwacht had (mijn fout) maar prima.
WeHeat besluit primaire functionaliteit naar de cloud te brengen, ik als consument ga daarin mee, maar wel met een bepaalde verwachting.
Mijn bank doet dit ook, dat accepteer ik ook. De bank is echter nog nooit 2 weken offline geweest en er is niemand die dit zou accepteren als dat wel zou gebeuren, laat staan zonder communicatie. De bank regelt haar infra zo dat dit in principe nooit voor gaat komen. WeHeat zou met haar product propositie hetzelfde moeten nastreven. Dat mag ik als consument gewoon verwachten, als dat niet zo is krijg je sacherijn, zo simpel is het.
Met WeHeat kom je nu dus thuis en kun je de boiler niet meer aanzetten... Er is zover ik weet geen enkele andere warmtepomp/boiler fabrikant waarbij dit het geval is.Maar schiet de negativiteit niet zijn doel voorbij? Als de instellingen goed staan voor 90% van de tijd en net die laatste 10$ niet dan iis dat nou eenmaal zo toch?
Als ik nu een flinke storing krijg van glasvezel/internet en ik ben op vakantie gebeurd dit met een beetje pech precies op het moment dat ik de boiler uit heb staan. Die schakel ik via domotica en hierdoor zal die pas weer aan gaan wanneer ik zelf handmatig de boiler weer aanzet via bluetooth. Is helemaal ruk maar om bepaalde instellingen, slimmigheden en besparingen te doen kies je als gebruiker zelf voor.
ja,MrDenna schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Ik zal eens informeren bij de installateur. Heb je toevallig een foto van die bracket voor mij?
Zou het misschien kunnen dat deze gebruiker een hybride opstelling heeft? En ja, met de huidige gasprijzen zijn er mensen die dat misschien interessant vinden om te vergelijken. Ook al gebruiken ze zelf helemaal geen gas. Volgens mij moet je ook een aantal vragen beantwoorden op het moment wanneer je weheat Intelligence in gebruik neemt.jeroendh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:56:
[...]
Dit zou ik persoonlijk totaal niet relevant vinden. Gas heb ik niet meer dus ook geen gasprijs.
Verder begin in mij een klein beetje te irriteren aan Tweakers die alles zelf willen doen. Ik weet het, daar zijn ze Tweakers voor, dus die irritatie ligt aan mijzelf, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de Tweakers die het liefst de aansturing helemaal zelf willen regelen, ook de meeste problemen ondervinden.
Het overgrote deel van weheat gebruikers zijn heel erg blij met hun aanschaf. Ook al draait deze volgens Tweakers maatstaven niet 100% op zijn meest efficiënte kunnen. Bij mij draait de WP uitstekend. Met een buffer en een SWW van weheat.
Goede vergelijking met een bank die vele malen meer vermogen heeft en daarbij veel langer bestaat.arjenhiemstra schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:15:
[...]
Daar ben ik het gewoon niet mee eens qua boiler functie, die functie zit er namelijk gewoon in.
De les die je hier uit zou moeten trekken is dat de cloud based, non local benadering van WeHeat te kwetsbaar is met 0 uitwijk mogelijkheden.
Dit is niet de eerste warmtepomp die ik heb, wel de eerste die alleen via de cloud te bedienen is. Dat is meer cloud afhankelijkheid dan ik verwacht had (mijn fout) maar prima.
WeHeat besluit primaire functionaliteit naar de cloud te brengen, ik als consument ga daarin mee, maar wel met een bepaalde verwachting.
Mijn bank doet dit ook, dat accepteer ik ook. De bank is echter nog nooit 2 weken offline geweest en er is niemand die dit zou accepteren als dat wel zou gebeuren, laat staan zonder communicatie. De bank regelt haar infra zo dat dit in principe nooit voor gaat komen. WeHeat zou met haar product propositie hetzelfde moeten nastreven. Dat mag ik als consument gewoon verwachten, als dat niet zo is krijg je sacherijn, zo simpel is het.
[...]
Met WeHeat kom je nu dus thuis en kun je de boiler niet meer aanzetten... Er is zover ik weet geen enkele andere warmtepomp/boiler fabrikant waarbij dit het geval is.
Je hebt nou eenmaal een machine gekocht van een erg jong bedrijf wat voor vele uitdagingen staat zoals het ontwerpen, testen en maken van een prioductielijn. Daarbij geschikte partners moet vinden en het merk moet promoten.
Dat in een wereld waarbij alles online te vinden is en de concurrentie daardoor groot. WeHeat probeert een positie in de markt te nemen wat lastig is.
Maar nogmaals ik probeer niemand zwart te maken of iets.
Ik probeer alleen het onderwerp van het offline zijn wat minder negatief te maken.
En er zullen mensen zijn die ervan balen wat ik snap maar dat is wel het risico wat ze zelf nemen door een product te iezen wat nog maar net op de markt is van een merk wat nog maar een paar jaar warmtepompen bouwt.
En nogmaals als je instellingen goed of acceptabel staan en je rommelt niet te veel met de instellingen dan zal het overgrote gedeelte van de gebruikers het niet eens merken.
Ik heb geen tapwater van WeHeat en bewust. Ja duurder iun verbruik maar geen gedoe. Ik sla er misschien iets te ver in door met meerdere back ups in ons huishouden door 2 ovensop verschillende fases, 2 boilers voor de keuken en bar op verschillende fases, een boiler maar ook nog een extra aansluiting met kogelkraan om (tijdelijk) een extra boiler op aan te kunnen sluiten en in iedere kamer een airco voor verwarmen als koelen mocht de warmtepomp een storing hebbene n niet werken maar iedereen kiest er zelf voor.
En zelfs met stroom uitvla heb ik een kleine thuisbatterij die ervoor kan zorgen om de laadpaal met V2G thuisbatteirj op wielen aan te slingeren en ruim 50kWh aan stroom te hebben. welliswaar op 1 fase maar daar zijn weer andere maatregelen voor genomen om toch de basis behoefte te hebben.
Overigens werkt onze BlackBird niet door een defecte vorstbeveiliging waardoor de druk in het Cv systeem weg valt en werkt de back up heater niet. Dit owrdt binnen 2 weken opgelost door de installateur. Is dat erg? Nee maar wel irriant maar ik neem het voor lief. Gelukkig heb ik het de Weheat alleen voor CV
Dank je, Bunq is bv. een mooi voorbeeld hier. Was een kleine startup, toch online only, goed uitgevoerd.Kevin1990 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:17:
[...]
Goede vergelijking met een bank die vele malen meer vermogen heeft en daarbij veel langer bestaat.
Je mist totaal het punt. Ik heb ook weleens een paar dagen toch warm kunnen douchen door kokend water uit mijn Grohe Red te mengen en re-routen. Een alternatief hebben of formaat van een bedrijf is niet het punt.Je hebt nou eenmaal een machine gekocht van een erg jong bedrijf wat voor vele uitdagingen staat zoals het ontwerpen, testen en maken van een prioductielijn. Daarbij geschikte partners moet vinden en het merk moet promoten.
Dat in een wereld waarbij alles online te vinden is en de concurrentie daardoor groot. WeHeat probeert een positie in de markt te nemen wat lastig is.
Ik probeer alleen het onderwerp van het offline zijn wat minder negatief te maken.
En er zullen mensen zijn die ervan balen wat ik snap maar dat is wel het risico wat ze zelf nemen door een product te iezen wat nog maar net op de markt is van een merk wat nog maar een paar jaar warmtepompen bouwt.
En nogmaals als je instellingen goed of acceptabel staan en je rommelt niet te veel met de instellingen dan zal het overgrote gedeelte van de gebruikers het niet eens merken.
Ik heb geen tapwater van WeHeat en bewust. Ja duurder iun verbruik maar geen gedoe. Ik sla er misschien iets te ver in door met meerdere back ups in ons huishouden door 2 ovensop verschillende fases, 2 boilers voor de keuken en bar op verschillende fases, een boiler maar ook nog een extra aansluiting met kogelkraan om (tijdelijk) een extra boiler op aan te kunnen sluiten en in iedere kamer een airco voor verwarmen als koelen mocht de warmtepomp een storing hebbene n niet werken maar iedereen kiest er zelf voor.
En zelfs met stroom uitvla heb ik een kleine thuisbatterij die ervoor kan zorgen om de laadpaal met V2G thuisbatteirj op wielen aan te slingeren en ruim 50kWh aan stroom te hebben. welliswaar op 1 fase maar daar zijn weer andere maatregelen voor genomen om toch de basis behoefte te hebben.
Overigens werkt onze BlackBird niet door een defecte vorstbeveiliging waardoor de druk in het Cv systeem weg valt en werkt de back up heater niet. Dit owrdt binnen 2 weken opgelost door de installateur. Is dat erg? Nee maar wel irriant maar ik neem het voor lief. Gelukkig heb ik het de Weheat alleen voor CV
Partij x (in dit geval WeHeat) kiest voor een cloud only strategie en heeft zaakjes niet goed genoeg voor mekaar, dat moet anders of beter, anders werkt de strategie niet.
Kleine opmerking over je verhaalKevin1990 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:17:
[...]
Goede vergelijking met een bank die vele malen meer vermogen heeft en daarbij veel langer bestaat.
Je hebt nou eenmaal een machine gekocht van een erg jong bedrijf wat voor vele uitdagingen staat zoals het ontwerpen, testen en maken van een prioductielijn. Daarbij geschikte partners moet vinden en het merk moet promoten.
Stel jouw warmtepomp heeft een storing en géén connectie? Dat is toch een cruciaal issue als dat 1 dag duurt laat staan 3 weken en niemand kan bij de instellingen of testen uitvoeren...
Waar zitten deze ventielen in de buitenunit?Louis schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:32:
Hier van de week al 2x wakker geworden en het systeem volledig drukloos.
Vanmorgen weer gevuld en we hebben de boosdoener. Het vorstventiel bij de pomp spuit het water uit.
Net weheat service gebeld. Morgen vroeg belt de planning mij.
Dit is al het 2de vorstventiel dat stuk gaat in 14 maanden. Niet fijn.
STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:17:
[...]
Waar zitten deze ventielen in de buitenunit?
:strip_exif()/f/image/uIgZ9debO6oNvMufO3TwbwMr.png?f=user_large)
Hier zit ie bij de BlackBird (onderste)
Afgelopen week onderstaande offerte ontvangen voor het plaatsen van een WeHeat warmtepomp./f/image/CD2yTex85t6mUOZ1I1VBwnrd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0O5ufvt2RZ8WNvyF0WAgIkIs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zl783GuyCKV9Wwvg2HCRcquL.png?f=fotoalbum_large)
Deze post staat min of meer ook ik mijn eigen topic
- Warmtepomp: Sparrow P60
- Binnendeel: WEC
- Boiler: WBL-300
/f/image/CD2yTex85t6mUOZ1I1VBwnrd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0O5ufvt2RZ8WNvyF0WAgIkIs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zl783GuyCKV9Wwvg2HCRcquL.png?f=fotoalbum_large)
Members only:
Mij lijkt het een nette offerte. Wat zijn jullie op- of aanmerkingen? Enige waar ik twijfels over heb, is dat WeHeat (vooralsnog) alleen via cloud ingesteld kan worden. Deze afhankelijkheid is veelvuldig besproken in dit topic laatste dagen zag ik.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Balen man! Kun je niet je installateur bellen? Het lijkt mij dat die sneller actie kan ondernemen en het ventiel kan vervangen.Louis schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:32:
Hier van de week al 2x wakker geworden en het systeem volledig drukloos.
Vanmorgen weer gevuld en we hebben de boosdoener. Het vorstventiel bij de pomp spuit het water uit.
Net weheat service gebeld. Morgen vroeg belt de planning mij.
Dit is al het 2de vorstventiel dat stuk gaat in 14 maanden. Niet fijn.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Mijn installateur had een hele partij in bestelling staan. Als overbrugging zit er nu een 'stop' in het ventiel. Meerdere keren per dag bijvullen was geen doen meer.Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Balen man! Kun je niet je installateur bellen? Het lijkt mij dat die sneller actie kan ondernemen en het ventiel kan vervangen.
Ik vind het niet gek. Stuk goedkoper dan dat ik vorig jaar betaalde. Spreek nog even met ze door hoe ze de afwerking doen. Isoleren ze de buizen buiten en binnen?loopezz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:24:
Afgelopen week onderstaande offerte ontvangen voor het plaatsen van een WeHeat warmtepomp.[Afbeelding]
- Warmtepomp: Sparrow P60
- Binnendeel: WEC
- Boiler: WBL-300
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
Mij lijkt het een nette offerte. Wat zijn jullie op- of aanmerkingen? Enige waar ik twijfels over heb, is dat WeHeat (vooralsnog) alleen via cloud ingesteld kan worden. Deze afhankelijkheid is veelvuldig besproken in dit topic laatste dagen zag ik.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Thanks, geen andere die verborgen zitten?arjenhiemstra schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:19:
[...]
[Afbeelding]
Hier zit ie bij de BlackBird (onderste)
Was een oude post die ik had gequote omdat ik nu met hetzelfde issue zitPr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Balen man! Kun je niet je installateur bellen? Het lijkt mij dat die sneller actie kan ondernemen en het ventiel kan vervangen.
Ik gebruik de Weheat app maar 2 keer per jaar. Winter seizoen op stooklijn en zomer seizoen op OT. De WP doet verder z'n ding. SWW van Weheat heb ik niet. voor monitoring gebruik ik HA, waarmee ik d.m.v. collaboration alle (energie) apparaten kan zien.MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:59:
[...]
Het lijkt af en toe alsof mensen zich niet meer kunnen verplaatsen in een ander(e context).
Probeer dan eens drie maanden de app niet te gebruiken vanaf vandaag (emuleert een beetje de afgelopen weken), en hou dan bij hoe vaak je toch instellingen aanpast.
Bravo als dat aantal keer 0 is na drie maanden, ik zal er niet meer over klagen :-)
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Onderste is dus de vorst beveiliging, daarboven zit een ontluchter en overdruk ventiel. Dat is alles bij de buitenunit.
Het hele punt zit juist bij de SWW, die verwarming kun je op allerlei mogelijkheden ondervangen.RNacoustics schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Ik gebruik de Weheat app maar 2 keer per jaar. Winter seizoen op stooklijn en zomer seizoen op OT. De WP doet verder z'n ding. SWW van Weheat heb ik niet. voor monitoring gebruik ik HA, waarmee ik d.m.v. collaboration alle (energie) apparaten kan zien.
LOL, dat lijkt me sterkRNacoustics schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Ik gebruik de Weheat app maar 2 keer per jaar. Winter seizoen op stooklijn en zomer seizoen op OT. De WP doet verder z'n ding. SWW van Weheat heb ik niet. voor monitoring gebruik ik HA, waarmee ik d.m.v. collaboration alle (energie) apparaten kan zien.
Dat zal nu het gemiddelde zijn, maar ik verwacht dat je niet na het aanzetten de stooklijn hebt gezet en daarna nooit meer veranderd hebt?
Het gaat juist erom om niet je eigen ervaring nu op de problemen van iemand anders af te beelden en te zeggen, nou, dat heb ik niet hoor. Waarbij sommige tweakers nog verder gaan en zeggen dat het gezeur is......
Het idee is empathie, in de zin van, ja dat herken ik, zou voor mij ook lastig zijn als ik net de stooklijn aan het finetunen ben, eindelijk een keertje de temperatuur buiten die ik nodig heb, kan ik de stooklijn niet zetten omdat de warmtepomp niet bereikbaar is....
Dan kan je daarna altijd nog zeggen dat in jouw situatie nu je er geen last van hebt. Maar ja, of dat nu relevant is voor degene met het probleem....
Nee en ik zag al een reactie van iemand met welke van de 2 vorst en wel die andere overdruk is.
Schijnt dat er ooit een batch slechte vorstventielen is gebruikt. Fout van de supplier van weheat.
Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision
Mooie aanpassingen. Nu nog iets om ijsophoping onder de Blackbird te voorkomen.Stoker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
Weet niet of dit al gepost is, maar kreeg een aantal foto’s door van 1 van onze installaties.
Voetje is aangepast, werkschakelaar weg, buitenvoeler afgedekt
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb misschien wel een vergelijkbaar issue. Ik trof een paar weken terug het systeem volledig drukloos aan. In de tussentijd 3 weken op vakantie geweest en bij thuiskomst weer drukloos. Er zijn vorige week monteurs langs geweest en die hebben alles gecheckt op lekken, maar niks gevonden. Nu staat het hier sinds vrijdag weer op druk, is heel licht teruggezakt, maar lijkt niet naar drukloos te gaan. Hoe werkt die issue? Loopt de druk langzaam terug of gaat hij in 1 klap drukloos op een willekeurig moment? Hoe verloopt dit bij jou?STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:03:
[...]
Was een oude post die ik had gequote omdat ik nu met hetzelfde issue zit
Het begon bij mij met af en toe drukloos, tot op het laatst bij het vullen het water uit het ventiel kwam spuiten. Toen was in elk geval duidelijk waar het zat. Het is een klein jaartje goed gegaan zonder noemenswaardig drukverlies, daarna begonnen de problemen. Het lijkt er op dat de koude periode eerder dit jaar een correlatie vertoond, maar of dit ook causuaal is durf ik niet te zeggen.Amiromaan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Ik heb misschien wel een vergelijkbaar issue. Ik trof een paar weken terug het systeem volledig drukloos aan. In de tussentijd 3 weken op vakantie geweest en bij thuiskomst weer drukloos. Er zijn vorige week monteurs langs geweest en die hebben alles gecheckt op lekken, maar niks gevonden. Nu staat het hier sinds vrijdag weer op druk, is heel licht teruggezakt, maar lijkt niet naar drukloos te gaan. Hoe werkt die issue? Loopt de druk langzaam terug of gaat hij in 1 klap drukloos op een willekeurig moment? Hoe verloopt dit bij jou?
Identiek. Plots geen druk meer. Gister netjes sww gedaan en daarna drukloos. Daarvoor sinds eerste keer drukloos structureel verwarmt. Op dir dag naar OT en paar uur later sww en geen druk meer. Overigens daalt de druk wel langzaam.Amiromaan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Ik heb misschien wel een vergelijkbaar issue. Ik trof een paar weken terug het systeem volledig drukloos aan. In de tussentijd 3 weken op vakantie geweest en bij thuiskomst weer drukloos. Er zijn vorige week monteurs langs geweest en die hebben alles gecheckt op lekken, maar niks gevonden. Nu staat het hier sinds vrijdag weer op druk, is heel licht teruggezakt, maar lijkt niet naar drukloos te gaan. Hoe werkt die issue? Loopt de druk langzaam terug of gaat hij in 1 klap drukloos op een willekeurig moment? Hoe verloopt dit bij jou?
Ik zie bij het vorstventiel of de koppelingen bij de warmtepomp geen water of sporen van lekkage. Dat is dus gek want achter dat epdm waarmee het afgeschermd is zou ik dan verwachten dat het nat is. Tot nu toe kan ik niks ontdekken. Misschien eens de kruipruimte in.
[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-05-2026 15:53 ]
Maar dan moet je daar toch rondom het ventiel water voelen en zien?. Ik denk dat er max 6 uur tussen heeft gezeten sinds drukloos en kijken bij koppeling.feico.de.boer schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Het begon bij mij met af en toe drukloos, tot op het laatst bij het vullen het water uit het ventiel kwam spuiten. Toen was in elk geval duidelijk waar het zat. Het is een klein jaartje goed gegaan zonder noemenswaardig drukverlies, daarna begonnen de problemen. Het lijkt er op dat de koude periode eerder dit jaar een correlatie vertoond, maar of dit ook causuaal is durf ik niet te zeggen.
Dit is hoe het er bij mij uitzag. Paar keer gevuld tot 2 bar, en na enige tijd (uren) weer leeg naar 0 bar. Er lag water op het dak. Na open maken van het omhulsel (2 plastic schroeven) was te zien dat er nog water uit het ventiel lekte. De ventielen boven en onder zijn in principe hetzelfde. Als er een stuk is, kan het slim zijn om ook de ander te (laten) vervangen.STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:54:
[...]
Maar dan moet je daar toch rondom het ventiel water voelen en zien?. Ik denk dat er max 6 uur tussen heeft gezeten sinds drukloos en kijken bij koppeling.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Le84wdkEZdJmVXFOlWH5yZ8G.jpg?f=user_large)
Vorstklep die afwijkt? In de nacht als het afkoelt lek en overdag als het warmer is weer dicht? Bij een klant van me was de vorstbeveiliging ook al lek twee weken geleden. Maar die kon na vullen nog zeker 1.5 dag door.Amiromaan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Hier thuis vorige week ook de vorstbeveiliging lek. Had er gelukkig nog 1 in de bus. Draai hier thuis op stooklijn. In de portal stonden wel storingen over de veiligheids temperatuur (40gr) die overschreden was, maar er is geen actie geweest om de sparrow te doen stoppen. Buffervat temp is opgelopen tot 70 graden. Ook de aanvoer naar de vloerverwarming van de begane grond is dat kort geweest..
Heb nu in home assistant via esp een druk en temperatuur bewaking gemaakt.
[ Voor 23% gewijzigd door Stefan1989 op 21-05-2026 21:19 ]
Kan je misschien uitleggen hoe je deze vervangt en welke er op de blackbird moet? Chatgpt geeft ‘iets’ maar wil daar niet op vetrouwenStefan1989 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:19:
[...]
Vorstklep die afwijkt? In de nacht als het afkoelt lek en overdag als het warmer is weer dicht? Bij een klant van me was de vorstbeveiliging ook al lek twee weken geleden. Maar die kon na vullen nog zeker 1.5 dag door.
Hier thuis vorige week ook de vorstbeveiliging lek. Had er gelukkig nog 1 in de bus. Draai hier thuis op stooklijn. In de portal stonden wel storingen over dat de veiligheids (40gr) temperatuur overschreden was, maar er is geen actie geweest om de sparrow te doen stoppen. Buffervat temp is opgelopen tot 70 graden. Ook de aanvoer naar de vloerverwarming van de begane grond is dat kort geweest..
Heb nu in home assistant via esp een druk en temperatuur bewaking gemaakt.
Dank voor je antwoord. Mooi dat het rekening houdt met consumptie.phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Ja, daar komt het wel op neer: niet gewoon aanschieten als de temp van het water onder X komt, maar bijvoorbeeld 's middags opwarmen als het goedkoop is, of 's nachts omdat hij doorheeft dat we meestal 's ochtends douchen, of een lagere max van rond de 45 om een langere dure periode te overbruggen.
Dan wordt het wel belangrijk of WI ook meeneemt dat je batterijen en panelen hebt. Is dat niet het geval dan heb ik er niet veel aan.
Je installateur kan de vorstklepjes bestellen per twee bij Weheat zelf. Het klephuis laat je gewoon zitten. De bedoeling is dat je ze vervangt als paar. Als een klep gelekt heeft kun je het herkennen aan het puntje dat dan ingetrokken is, (in vergelijking met een goeie vorstklep). Degene die niet gelekt heeft kun je gewoon bewaren.STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Kan je misschien uitleggen hoe je deze vervangt en welke er op de blackbird moet? Chatgpt geeft ‘iets’ maar wil daar niet op vetrouwen
Als je installatie drukloos is kun je ze gewoon losdraaien en vervangen. Nieuwe wel even verpakken met locktite.
Bij Wamteservice leveren ze ook vorstbeveiliging van Intergas. Wellicht passen deze ook op de BB? Als deze passen, dan is het zelf te doen.Stefan1989 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:17:
[...]
Je installateur kan de vorstklepjes bestellen per twee bij Weheat zelf. Het klephuis laat je gewoon zitten. De bedoeling is dat je ze vervangt als paar. Als een klep gelekt heeft kun je het herkennen aan het puntje dat dan ingetrokken is, (in vergelijking met een goeie vorstklep). Degene die niet gelekt heeft kun je gewoon bewaren.
Als je installatie drukloos is kun je ze gewoon losdraaien en vervangen. Nieuwe wel even verpakken met locktite.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Ja kan inderdaad gewoon. Caleffi heeft er ook isolatie schaaltjes voor.RNacoustics schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:43:
[...]
Bij Wamteservice leveren ze ook vorstbeveiliging van Intergas. Wellicht passen deze ook op de BB? Als deze passen, dan is het zelf te doen.
[Afbeelding]
Maar dan moet je de hele vorstbeveiliging vervangen in plaats van alleen die 2 klepjes?RNacoustics schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:43:
[...]
Bij Wamteservice leveren ze ook vorstbeveiliging van Intergas. Wellicht passen deze ook op de BB? Als deze passen, dan is het zelf te doen.
[Afbeelding]
Klopt. Wel even checken of de schroefdraad maat het zelfde is! Neem anders de oude mee om te checken of e.a. past. Kan je wel zo bij Warmteservice halen. Ik weet niet hoelang het leveren van originele klepjes via de installateur duurt. Kan je anders in kader van storing en garantie nog op terugvallen bij je installateur?STIMPPYYY schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:50:
[...]
Maar dan moet je de hele vorstbeveiliging vervangen in plaats van alleen die 2 klepjes?
edit:
Ze verkopen ook Caleffi. https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/Warmtepomp/Warmtepomp-toebehoren/Caleffi-vorstbeveiligingsklep-iStop-classic-/p/L09028
Ze verkopen ook Caleffi. https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/Warmtepomp/Warmtepomp-toebehoren/Caleffi-vorstbeveiligingsklep-iStop-classic-/p/L09028
[ Voor 22% gewijzigd door RNacoustics op 22-05-2026 11:40 ]
Het is vrijdag en dus tijd voor een update op mijn issue.Dbm12 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Na een lastige week met hemelvaart veel vrije mensen en veel beloftes over teruggebeld worden, wat niet is gebeurd, is er toch ondertussen actie geweest bij Hoppenbrouwers met WeHeat.
Vandaag wederom met ze aan de telefoon gezeten en ze komen aankomende donderdag ochtend bij mij langs. Ditmaal niet alleen hun eigen monteur, maar er komt ook een monteur vanuit WeHeat mee. Dat bevestigd dat dit niet een standaard probleem is en WeHeat ook geïnteresseerd en betrokken om naar een oplossing te zoeken.
Ik ben dan ook ook erg benieuwd wat nu precies de oorzaak is. Maar het feit dat ze het niet eerst met een magneet de 4-weg klep door Hoppenbrouwers laten manipuleren vermoed bij mij dat WeHeat ook niet denkt dat dit het probleem is. Anders zouden ze niet hun eigen monteur meesturen.
Donderdag meer.
Nadat er wat miscommunicatie was tussen Hoppenbrouwers en WeHeat was de servicemonteur van WeHeat helaas donderdag niet langsgekomen, maar gelukkig konden die vrijdag ochtend ook komen.
De WeHeat monteur heeft meerdere zaken vervangen maar allemaal boden ze geen soelaas, De drukonlaster motor (de exacte naam is mij even ontschoten) deed niet veel veranderen.
Daarna is de controllerboard vervangen voor een nieuwe, maar ook dit deed weinig verandering maken. Wel zagen we dat de compressor vrijwel meteen bevroor bij het opstarten, en dat de warmte output vrijwel nihil was.
Na overleg met Weheat HQ en nog wat zaken doormeten was de conclusie van de WeHeat monteur dat de unit toch echt geswapped moest gaan worden. Gelukkig had hij die ook meegenomen in zijn bus waardoor ik nu een nieuwe buitenunit heb gekregen (nieuwste revisie van de Sparrow, met extra bevestiging van voorgrille).
Hij vertelde mij wel dat de Sparrow juist bekend stond als zeer betrouwbaar product en dat ze dit probleem nog nooit mee hadden gemaakt maar wel eens hadden gezien bij een Blackbird.
In ieder geval zal mijn unit helemaal onderzocht gaan worden om de daadwerkelijke oorzaak nu te vinden, maar het vermoeden is dat er toch een koelgaslek is geweest. Waarom dit pas een jaar na dato naar voren komt is natuurlijk opmerkelijk maar soms heb je gewoon pech.
In ieder geval is het netjes opgelost door WeHeat en Hoppenbrouwers. Nu hopen dat ik meer geluk heb met mijn warmtepomp en deze gewoon netjes 15-20 jaar goed gaat functioneren!
@Dbm12 Fijn dat het (hopelijk) is opgelost. Check wel even met WeHeat / Hoppenbrouwes hoe het zit met WeHeat Intelligence, ik weet niet of dat gekoppeld is aan de binnen of buitenunit. Maar zou zonde zijn als je dat straks verliest door een swap.....
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Klopt,ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:06:
@Dbm12 Fijn dat het (hopelijk) is opgelost. Check wel even met WeHeat / Hoppenbrouwes hoe het zit met WeHeat Intelligence, ik weet niet of dat gekoppeld is aan de binnen of buitenunit. Maar zou zonde zijn als je dat straks verliest door een swap.....
Dat heb ik besproken met de WeHeat service monteur. Hij vermoedde dat het vast zat aan mijn account zelf en niet specifiek aan de unit. Maar hij wist dat ook niet zeker. Ik zal dat in ieder geval ook even laten noteren bij Hoppenbrouwers dat als het niet goed gaat, dat ze het alsnog even kunnen regelen met WeHeat zodra Intelligence ooit eens uit komt ;-)
Ik had in dit topic een post gezien over het loslaten van de grille van de Sparrow, welke opgelost was met een bracket. Ik had mijn installateur gemaild met de vraag die bracket gelijk te plaatsen voor de zekerheid als ze hem binnenkort plaatsen. Installateur gaf aan dat ze verwachten dat de buitenunit een nieuwe versie is waar die bracket waarschijnlijk al in zit. Kortom lijkt erop dat ze dit euvel gelijk oplossen voor nieuwe leveringen.Dbm12 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Gelukkig had hij die ook meegenomen in zijn bus waardoor ik nu een nieuwe buitenunit heb gekregen (nieuwste revisie van de Sparrow, met extra bevestiging van voorgrille).
Beste forumleden,
Heeft er iemand ervaring, nu het wat warmer wordt, met het koelen van de vloerverwarming?
Ik heb circa 90m2 vloerverwarming en een FE P60 Sparrow.
Heeft er iemand ervaring, nu het wat warmer wordt, met het koelen van de vloerverwarming?
Ik heb circa 90m2 vloerverwarming en een FE P60 Sparrow.
[…]Dbm12 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Na overleg met Weheat HQ en nog wat zaken doormeten was de conclusie van de WeHeat monteur dat de unit toch echt geswapped moest gaan worden. Gelukkig had hij die ook meegenomen in zijn bus waardoor ik nu een nieuwe buitenunit heb gekregen (nieuwste revisie van de Sparrow, met extra bevestiging van voorgrille).
dat is toch relaxed dat ze even vooruitgedacht hebben en even een backup Sparrow hebben meegenomen. Toch fijn als je het op vrijdag kunt oplossen!
Beste medetweakers,
Na veel inlezen in dit topic zijn we eruit: we willen de stap maken naar een all-electric Weheat warmtepomp. Ik twijfel echter nog over de definitieve opstelling (P60 of P80) en hoop dat jullie even willen meekijken naar onze specifieke situatie.
Onze situatie & Isolatie:
Afgiftesysteem:
Omdat de prijs na subsidie tussen de Blackbird P60 en P80 nagenoeg gelijk is, vind ik het lastig kiezen. Enerzijds maak ik me zorgen over het warmteverlies door de ongeïsoleerde muren/kozijnen, anderzijds ben ik bang voor pendelgedrag door een te hoge minimale afgifte in het voor- en najaar.
Daarnaast moet ik nog de knoop doorhakken wat betreft de grootte van het buffervat voor de defrosts (50 liter of 100 liter). De installateur stelt een 100 liter vat voor (boiler+buffer combinatie 300L+100L vanwege ruimtebesparing). Na inlezen op het forum lijkt mij 100 liter een beetje veel.
Mijn vragen:
Na veel inlezen in dit topic zijn we eruit: we willen de stap maken naar een all-electric Weheat warmtepomp. Ik twijfel echter nog over de definitieve opstelling (P60 of P80) en hoop dat jullie even willen meekijken naar onze specifieke situatie.
- Huidig gasverbruik: ~1300 m³ per jaar.
- Oppervlakte huis: 140m2
- Gezinssamenstelling: 4 personen (twee volwassenen en twee jonge kinderen – vandaar de keuze voor een 300 liter boilervat).
- Spouwmuur: Ongeïsoleerd. Kan helaas ook niet na-geïsoleerd worden vanwege de gebruikte steensoort.
- Vloer: Geïsoleerd met PUR.
- Beglazing: Overal HR++ beglazing (of beter). Een aandachtspunt is wel dat deze ruiten in oude, holle kunststof kozijnen zitten.
Afgiftesysteem:
- Begane grond: 60m² vloerverwarming.
- Badkamer: Vloerverwarming.
- Slaapkamers: Jaga Tempo convectoren. (Ik ga deze sowieso voorzien van ventilatoren om de afgifte op lage aanvoertemperaturen te maximaliseren)
Omdat de prijs na subsidie tussen de Blackbird P60 en P80 nagenoeg gelijk is, vind ik het lastig kiezen. Enerzijds maak ik me zorgen over het warmteverlies door de ongeïsoleerde muren/kozijnen, anderzijds ben ik bang voor pendelgedrag door een te hoge minimale afgifte in het voor- en najaar.
Daarnaast moet ik nog de knoop doorhakken wat betreft de grootte van het buffervat voor de defrosts (50 liter of 100 liter). De installateur stelt een 100 liter vat voor (boiler+buffer combinatie 300L+100L vanwege ruimtebesparing). Na inlezen op het forum lijkt mij 100 liter een beetje veel.
Mijn vragen:
- Capaciteit vs. Warmteverlies: Is de P60 (icm het back-up element) in de praktijk krachtig genoeg om ons huis warm te houden ondanks de ongeïsoleerde spouw, of is de P80 hier echt een vereiste?
- Modulatie/Pendelen: Ga ik met de P80, gezien mijn afgiftesysteem (60m² VVW beneden) en verbruik, in de mildere maanden in de problemen komen met de hogere minimale terugtoering (3,4 kW vs 2,2 kW van de P60)?
- Buffervat: Welke grootte buffervat (50L of 100L) is in deze specifieke configuratie de meest logische keuze om de flow tijdens defrosts te garanderen zonder dat dit ten koste gaat van het rendement?
P80 gaan. Ik heb een woning met 1200m3, iets beter geïsoleerd dan de jouwe, namelijk schuimbeton, wel geïsoleerde spouwmuur (al is het waarschijnlijk matig uit periode 2000).lucbossink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:07:
Beste medetweakers,
- Gezinssamenstelling: 4 personen (twee volwassenen en twee jonge kinderen – vandaar de keuze voor een 300 liter boilervat).
- Spouwmuur: Ongeïsoleerd. Kan helaas ook niet na-geïsoleerd worden vanwege de gebruikte steensoort.
- Beglazing: Overal HR++ beglazing (of beter). Een aandachtspunt is wel dat deze ruiten in oude, holle kunststof kozijnen zitten.
Afgiftesysteem:Het dilemma:
- Slaapkamers: Jaga Tempo convectoren. (Ik ga deze sowieso voorzien van ventilatoren om de afgifte op lage aanvoertemperaturen te maximaliseren)
Mijn vragen:
- Capaciteit vs. Warmteverlies: Is de P60 (icm het back-up element) in de praktijk krachtig genoeg om ons huis warm te houden ondanks de ongeïsoleerde spouw, of is de P80 hier echt een vereiste?
- Modulatie/Pendelen: Ga ik met de P80, gezien mijn afgiftesysteem (60m² VVW beneden) en verbruik, in de mildere maanden in de problemen komen met de hogere minimale terugtoering (3,4 kW vs 2,2 kW van de P60)?
- Buffervat: Welke grootte buffervat (50L of 100L) is in deze specifieke configuratie de meest logische keuze om de flow tijdens defrosts te garanderen zonder dat dit ten koste gaat van het rendement?
Ik had dezelfde keuze te maken en koos op aanraden installateur de P80 terwijl ik neigde naar de 60. De P80 moest flink werken in de koude weken. Het moduleren gaat prima, de P80 maakte in het voorjaar runs van minimaal 1,5-2 uur. De vloer verspreidt de warmte vervolgens gedurende de dag.
Buffer is 50 ook wel genoeg, heb ik ook. Je zou ook wel zonder kunnen. Als je de ruimte hebt is 100L ook te doen. Reken wel op 20-21L doorstroming in je CV. Dus een buffer is dan in 2-5 min leeg en kan niet een hele defrostcyclus oppakken, die duurt 15-20 min.
Open verdeler?
Dank!Pr088 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:33:
[...]
P80 gaan. Ik heb een woning met 1200m3, iets beter geïsoleerd dan de jouwe, namelijk schuimbeton, wel geïsoleerde spouwmuur (al is het waarschijnlijk matig uit periode 2000).
Ik had dezelfde keuze te maken en koos op aanraden installateur de P80 terwijl ik neigde naar de 60. De P80 moest flink werken in de koude weken. Het moduleren gaat prima, de P80 maakte in het voorjaar runs van minimaal 1,5-2 uur. De vloer verspreidt de warmte vervolgens gedurende de dag.
Buffer is 50 ook wel genoeg, heb ik ook. Je zou ook wel zonder kunnen. Als je de ruimte hebt is 100L ook te doen. Reken wel op 20-21L doorstroming in je CV. Dus een buffer is dan in 2-5 min leeg en kan niet een hele defrostcyclus oppakken, die duurt 15-20 min.
Open verdeler?
Er komt een nieuwe, open verdeler op de vloerverwarming. Zitten er verdere nadelen en/of voordelen aan een 100L buffervat t.o.v. een 50L?
Bij open verdelers, dan is er eigenlijk geen noodzaak voor een buffervat.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Daar ben ik mij van bewust. De installateur wil persé wel een buffervat plaatsen. Dit vind ik oke, want vertrouwen in persoon plus prima offerte. Maakt de keuze voor een 100L vs 50L dan nog iets uit?
Ik vervang ook mengverdeler/pomp van vloerverwarming, maar neem toch buffervat van 50 liter op advies van leverancier. Hij zegt dat het de flow altijd ten goede komt omdat de buitenunit gewoon altijd rustig door kan werken richting buffervat onafhankelijk van de rest.lucbossink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:57:
Daar ben ik mij van bewust. De installateur wil persé wel een buffervat plaatsen. Dit vind ik oke, want vertrouwen in persoon plus prima offerte. Maakt de keuze voor een 100L vs 50L dan nog iets uit?
Zeker voor de P80 gaan.lucbossink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:07:
Beste medetweakers,
Mijn vragen:
Ik ben met een vergelijkbaar gasverbruik (~1200m2, exclusief SWW) vorig jaar voor de Sparrow gegaan en die trok het niet afgelopen winter. “Gelukkig” was ik voor een hybride opstelling gegaan en gaat mijn SWW nog via de CV. Moet je nagaan als de Sparrow die ook nog had moeten doen.
Ik weet dat je de Sparrow niet noemt, maar de Sparrow is qua vermogen vergelijkbaar met de P60. Daarom deel ik mijn ervaring.
Echt, ga voor de P80. De P60 gaat het bij jou gewoon niet trekken, zeker niet all-electric.
Ik vraag me dan toch af waarom jij het niet redde. Uiteindelijk is elk huis anders, maar ik ga er toch wel vanuit dat ik het met een Sparrow ga redden. Verbruik nu 1100 a 1200 M3 inclusief sww en ik ga naar FE Sparrow.JeroenVerweij schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:30:
[...]
Zeker voor de P80 gaan.
Ik ben met een vergelijkbaar gasverbruik (~1200m2, exclusief SWW) vorig jaar voor de Sparrow gegaan en die trok het niet afgelopen winter. “Gelukkig” was ik voor een hybride opstelling gegaan en gaat mijn SWW nog via de CV. Moet je nagaan als de Sparrow die ook nog had moeten doen.
Ik weet dat je de Sparrow niet noemt, maar de Sparrow is qua vermogen vergelijkbaar met de P60. Daarom deel ik mijn ervaring.
Echt, ga voor de P80. De P60 gaat het bij jou gewoon niet trekken, zeker niet all-electric.
Op papier werkt het allemaal, dat had ik ook uitgerekend. Het probleem zit in regelmatige defrosts, onder sommige weersomstandigheden elk uur of soms nog vaker. De warmtepomp is dan effectief veel minder uren aan het verwarmen. SWW opstoken naar 50 graden betekent met koud weer ook een flinke lange run van minstens een uur. Dan doet je verwarming ook niks. Dat moet de WP in de overige uren bijtrekken, dus hij moet meer vermogen hebben dan je denkt op basis van een bierviltjesberekening die uitgaat van 24/7 verwarmen.Barca schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:43:
[...]
Ik vraag me dan toch af waarom jij het niet redde. Uiteindelijk is elk huis anders, maar ik ga er toch wel vanuit dat ik het met een Sparrow ga redden. Verbruik nu 1100 a 1200 M3 inclusief sww en ik ga naar FE Sparrow.
Ik hoop dat je het redt. Met mijn 1200m3 en vrijstaande woning had ik het in die koude januari weken niet gered. En hou er rekening mee dat een rustiger draaiende P80 waarschijnlijk minder geluid maakt dan een 100% P60. Dus geluid kan ook een argument zijn.Barca schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:43:
[...]
Ik vraag me dan toch af waarom jij het niet redde. Uiteindelijk is elk huis anders, maar ik ga er toch wel vanuit dat ik het met een Sparrow ga redden. Verbruik nu 1100 a 1200 M3 inclusief sww en ik ga naar FE Sparrow.
De Sparrow is simpelweg onderbemeten bij mij. En ik heb 24/7 de temperatuur op 19/19,5 gehad (heb de stooklijn 1x aangepast deze winter) dus ik stook echt niet belachelijk warm.Barca schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:43:
[...]
Ik heb een vrijstaand jaren ‘50 huis van zo’n 125m2, spouwmuurisolatie, dak compleet geïsoleerd, overal HR++, deels vloerverwarming en deels radiatoren. Ook bij mij werd gedacht dat de Sparrow het op papier zou trekken maar helaas dus niet.
Nou wil ik je niet per se bang maken dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt. De CV-ketel heeft over het hele stookseizoen gezien slechts zo’n 25-30m2 bij moeten stoken. En mijn gasverbruik was iets hoger dan dat van jou inclusief SWW. Maar goed, ik deel slechts mijn ervaringen.
En wat @Pr088 zegt over de defrosts: dat klopt. Dagen met 15-20 defrosts kwamen regelmatig voor.
Hulde dit moet in de OP van elk warmtepomp topic. Iets wat ik ook vaak aangeef maar wat juist op Tweakers vaak wordt ontkracht (wanneer is het nou koud?)Pr088 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:46:
[...]
Op papier werkt het allemaal, dat had ik ook uitgerekend. Het probleem zit in regelmatige defrosts, onder sommige weersomstandigheden elk uur of soms nog vaker. De warmtepomp is dan effectief veel minder uren aan het verwarmen. SWW opstoken naar 50 graden betekent met koud weer ook een flinke lange run van minstens een uur. Dan doet je verwarming ook niks. Dat moet de WP in de overige uren bijtrekken, dus hij moet meer vermogen hebben dan je denkt op basis van een bierviltjesberekening die uitgaat van 24/7 verwarmen.
Als je al van Koevlaas uitgaat houdt dan rekening met 10 - 20% toeslag voor SWW en Defrost mania. Of reken de BUH erbij voor flink wat uren maar dat lijkt me niet de bedoeling
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 23-05-2026 10:06 ]
Prima dat we hiervoor waarschuwen. Maar niet elk huis is hetzelfde. Als je huis weinig warmte verliest bij lage temperaturen zonder verwarming (<1 graad), dan trekt dat echt wel bij. Is het verlies hoger? Dan kan je dit bv ondervangen door de WP voor de sww run even het huis extra te verwarmen. Ik redt het zelfs met de Flint....Technician- schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:05:
[...]
Hulde dit moet in de OP van elk warmtepomp topic. Iets wat ik ook vaak aangeef maar wat juist op Tweakers vaak wordt ontkracht (wanneer is het nou koud?)
Als je al van Koevlaas uitgaat houdt dan rekening met 10 - 20% toeslag voor SWW en Defrost mania. Of reken de BUH erbij voor flink wat uren maar dat lijkt me niet de bedoeling
Jij hebt dat buffervat dan Niet in serie in de retour ? Anders kan de buitenunit niet onafhankelijk werken van de rest !Barca schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Ik vervang ook mengverdeler/pomp van vloerverwarming, maar neem toch buffervat van 50 liter op advies van leverancier. Hij zegt dat het de flow altijd ten goede komt omdat de buitenunit gewoon altijd rustig door kan werken richting buffervat onafhankelijk van de rest.
Nog geen idee wat de installateur precies van plan is over een week of twee. Tips zijn welkom.belmonde schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:38:
[...]
Jij hebt dat buffervat dan Niet in serie in de retour ? Anders kan de buitenunit niet onafhankelijk werken van de rest !
Ik zou voor de P80 gaan:lucbossink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:07:
Beste medetweakers,
Mijn vragen:
- Netto bijna zelfde investering
- Minder lawaai van de buiten unit, omdat de P80 bij zelfde gevraagde vermogen rustiger draait
- Minder defrost voor je kiezen
- je SWW sneller opwarmt
Tip: Zorg voor goede stroom voorziening. Als je een 3 fase aansluiting hebt, buiten unit en binnen unit/BUH op aparte fase en eigen groep aansluiten. Met zo'n grote afgifte systeem, hoef je om pendelen je geen zorgen te maken.
Wait wat?RNacoustics schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Ik zou voor de P80 gaan:
- 3 fase buiten unit
Ik bedoel dat als je een 3 fase aansluiting hebt. Natuurlijk is de BB voor 1 fase, maar zet hem wel op aparte fase.
Juistem, zo klopt ie. Tnx.RNacoustics schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Ik bedoel dat als je een 3 fase aansluiting hebt. Natuurlijk is de BB voor 1 fase, maar zet hem wel op aparte fase.
Dat ws destijds in het weekend ook mijn Hornbac-oplossing. kan je in principe zelf fixen..feico.de.boer schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Mijn installateur had een hele partij in bestelling staan. Als overbrugging zit er nu een 'stop' in het ventiel. Meerdere keren per dag bijvullen was geen doen meer.
Dank voor al jullie antwoorden; wij gaan voor de p80. Kan iemand mij misschien nog antwoord geven op bovenstaande vraag?lucbossink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:57:
Ik zou 50l doen. Zeker als je vloerverwarming altijd open staat prima. Zo hebben wij het ook.lucbossink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Dank voor al jullie antwoorden; wij gaan voor de p80. Kan iemand mij misschien nog antwoord geven op bovenstaande vraag?
Boven hebben we zone regeling. Veel mensen vinden dit eem no go maar voor 90% van de tijd boj ons prima in combinatie met stooklijn.
Geen spijt van de P80 alleen achteraf had ik moeten wachten en de P60 moeten nemen.
Voor alleen CV wat wij hebben is die wel aan de zware kant.
Zeker met de isolatie die is gedaan na het plaatsen.
En pendelen ga je vermoed ik geen last van krijgen bij een goede stooklijn.
Aan het begin en einde van het stookseizoen maakt die wat kortere runs van een half uur tot een uur maar dit komt door de zone regeling. Ik zet de aansturing dan op OT. Geen pendelen met kort achter elkaar aan en uit.
Dit overschakelen ga ik hopelijk weer opvangen met een OTGW volgend stookseizoen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 23-05-2026 14:02 ]
@Avrooi nopes, nog niet.
Vandaah voor het eerst het koelen aangezet: hij maakte een run van 45min en stopte daarna.
Ik weet dat weheat veel meer erover nadenkt en beveiligt wb condensvorming dan ik zie maar ik snap het niet helemaal. Is nu al ruim 2u uit, terwijl het van mij kouder mag binnen
Weet iemand, naast de criteria die weheat in de app geeft, waarop hij over de dag aan/uit schakelt?
Vandaah voor het eerst het koelen aangezet: hij maakte een run van 45min en stopte daarna.
Ik weet dat weheat veel meer erover nadenkt en beveiligt wb condensvorming dan ik zie maar ik snap het niet helemaal. Is nu al ruim 2u uit, terwijl het van mij kouder mag binnen
Weet iemand, naast de criteria die weheat in de app geeft, waarop hij over de dag aan/uit schakelt?
Als de vloerverwarming altijd openstaat, is 50l waarschijnlijk (ruim) voldoende. We hebben zelf naregeling, vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Met stooklijn+aan/uit thermostaat zo geregeld dat de vloerverwarming bijna altijd openstaat. We hebben zelf 100l, wat ook voor minimum volume nodig is als de vloerverwarming dichtstaat. In de praktijk is het vooral handig als 's nachts een slaapkamer met open raam te koud wordt. Dan helpt de 100l wel om pendelen te voorkomen. Dan stookt de WP de boiler op en kan de radiator een tijd vooruit tot de buffer 6 graden is afgekoeld. BB op laagste vermogen stookt door tot 3 graden boven de gewenste temperatuur en gaat pas weer aan bij 3 graden onder de gewenste temperatuur. In de praktijk blijft dat beperkt tot 1 korte nachtelijke run. Ik heb het systeem zo ingesteld dat de BB bij voorkeur overdag stookt als de buitentemperatuur wat hoger is, om maximaal rendement te halen.lucbossink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Dank voor al jullie antwoorden; wij gaan voor de p80. Kan iemand mij misschien nog antwoord geven op bovenstaande vraag?
Ik wou net zeggen...hadden 1300m3 gasverbruik en de Sparrow heeft het op zijn sloffen gered. Wel beneden vv van 75m2 en boven allemaal jaga stradas met hestmeisters, maar nog nooit zo aangenaam op temperatuur gehad.Barca schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:43:
[...]
En nu met de warmte buiten (het is hier +30) de koelmode aan. Op zolder wordt het niet warmer dan 24, het voelt gewoon lekker chillie.
Fantastisch apparaat. Oh en ik draai wel op stooklijn. Ik heb gemerkt dat als ik op OT draaide dat de gevraagde watertemp 60 graden werd en de CV wilde bijspringen.
Mocht je twijfels hebben over de capaciteit icm SWW, kijk dan naar zoutwater accur van Flamco (Sunamp). Zelfde prijs, 1/4 van het oppervlakte en geen vervelende legionella runs. Weliswaar COP1 dus geen subsidie.
Na vandaag toch even mijn positieve ervaring delen wbt koelen.
- BB80 zonder buffer
- 16 Jaga LTV met boosters, getriggert door HA wanneer status van de BB naar cooling gaat.
Huis uit 1912, 230m2.
In de ochtend een run van 1,5 uur, in de middag van ruim 6u. Moeilijk te zeggen hoe warm het anders was geweest, maar nu werd het max 24 graden in huis en dat is wel erg prettig met 30 buiten.
- BB80 zonder buffer
- 16 Jaga LTV met boosters, getriggert door HA wanneer status van de BB naar cooling gaat.
Huis uit 1912, 230m2.
In de ochtend een run van 1,5 uur, in de middag van ruim 6u. Moeilijk te zeggen hoe warm het anders was geweest, maar nu werd het max 24 graden in huis en dat is wel erg prettig met 30 buiten.
Hier is de BB80 vanmiddag gaan koelen en net een klein half uurtje geleden stand-by gegaan.Aeien schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:02:
@Avrooi nopes, nog niet.
Ik weet dat weheat veel meer erover nadenkt en beveiligt wb condensvorming dan ik zie maar ik snap het niet helemaal. Is nu al ruim 2u uit, terwijl het van mij kouder mag binnen![]()
Naast gemeten buiten temp heb ik het idee dat het koelen net zolang door gaat totdat de delta-T te klein wordt, dan valt er niet meer voldoende warmte te ontrekken en stopt de koel run.
We hebben 140m2 vv in dikke betonnen vloeren liggen, als het echt warm is gaat het koelen in principe 24 uur per dag door, alleen onderbroken door een SWW run.
Zijn de boosters op de Jaga LTV’s alleen nodig als je gaat koelen?thoomie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:49:
Na vandaag toch even mijn positieve ervaring delen wbt koelen.
- BB80 zonder buffer
Huis uit 1912, 230m2.
Is verwarmingmodus afdoende zonder de boosters?
Ik heb een tijdje eennpaar Jaga's gehad zonder, verwarmen van de ruimtes ging dan wel. Maar het is vooral een balans tussen afgifte/grootte radiator met/zonder booster tov de ruimte. De warmtepomp zal vermoedelijk een hogere temperstuur nodig hebben om voldoende afgifte te bereiken zonder boosters. Met is veel efficienter.testmanager schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:53:
[...]
Zijn de boosters op de Jaga LTV’s alleen nodig als je gaat koelen?
Is verwarmingmodus afdoende zonder de boosters?
Zijn alle nieuwe hiermee uitgerust? Oftewel: als je nu een Blackbird koopt, heeft deze dan het nieuwe pootje en afvoer enzo?Stoker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
Weet niet of dit al gepost is, maar kreeg een aantal foto’s door van 1 van onze installaties.
Koeling lijkt me toch ook wel interessant. Iemand dit al geprobeerd met een systeem met zowel vloerverwarming als old-school radiatoren? Onze begane grond is volledig vloerverwarming, zou het dan helpen boven alle radiatoren dicht te zetten? We hebben beneden wel parket, dus condens is wel een zorg.
Zo lang het geen oude voorraad meer is wel..AirX schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:48:
[...]
Zijn alle nieuwe hiermee uitgerust? Oftewel: als je nu een Blackbird koopt, heeft deze dan het nieuwe pootje en afvoer enzo?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Koeling met vloerverwarming gaat ok, let wel het is passieve koeling, als je onder de 18 graden water temperatuur komt krijg je een natte vloer. De radiatoren werken 0,0 met koeling dus die moet je afsluiten of vervangen door Jaga's lage temp radiatoren met ventilatoren. Ook hier geldt dan tot 18 graden koelen gaat prima en scheelt een bak warmte in huis.Zinloos1 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:57:
Koeling lijkt me toch ook wel interessant. Iemand dit al geprobeerd met een systeem met zowel vloerverwarming als old-school radiatoren? Onze begane grond is volledig vloerverwarming, zou het dan helpen boven alle radiatoren dicht te zetten? We hebben beneden wel parket, dus condens is wel een zorg.
De koeling van de vloer zorg voor koele voeten, warmte stijgt en koude blijft laag dus een ventilator die de lucht verplaatst is wel prettig om het koeleffect te verbeteren.
Ik koel mijn huis zo al 2 jaar, werkt perfect, woning van 1998 redelijk goed geisoleerd en overal screens/zonwering waar nodig temperatuur in huis komt niet boven de 23 graden uit ook als het lang heel warm is buiten. Met HA heb ik automations gemaakt die de koelwater temperatuur tot max 15 graden laat zakken gekoppeld aan de dauwpunt data die het KNMI geeft iedere 10 minuten ofzo.
[ Voor 6% gewijzigd door rvdgaag op 24-05-2026 10:13 ]
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Hoe stuur je vanuit HA je koelwatersetpunt naar 15gr dan? Via opentherm ofzo?rvdgaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:10:
[...]
Koeling met vloerverwarming gaat ok, let wel het is passieve koeling, als je onder de 18 graden water temperatuur komt krijg je een natte vloer. De radiatoren werken 0,0 met koeling dus die moet je afsluiten of vervangen door Jaga's lage temp radiatoren met ventilatoren. Ook hier geldt dan tot 18 graden koelen gaat prima en scheelt een bak warmte in huis.
De koeling van de vloer zorg voor koele voeten, warmte stijgt en koude blijft laag dus een ventilator die de lucht verplaatst is wel prettig om het koeleffect te verbeteren.
Ik koel mijn huis zo al 2 jaar, werkt perfect, woning van 1998 redelijk goed geisoleerd en overal screens/zonwering waar nodig temperatuur in huis komt niet boven de 23 graden uit ook als het lang heel warm is buiten. Met HA heb ik automations gemaakt die de koelwater temperatuur tot max 15 graden laat zakken gekoppeld aan de dauwpunt data die het KNMI geeft iedere 10 minuten ofzo.
Nee ik heb een Panasonic warmtepomp en kan hem met een heishamon board aangesloten op het moederbord 100% sturen.Stefan1989 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:18:
[...]
Hoe stuur je vanuit HA je koelwatersetpunt naar 15gr dan? Via opentherm ofzo?
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Zinloos1 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:57:
Ik heb beneden 2 groep vloerverwarming met HT radiatoren en boven ook alleen HT radiatoren die dicht staan. . Ik heb het geprobeerd met alleen vloerverwarming en 1 radiator open. Helaas werkt het niet goed. Koelmodus draait 7 minuten. Overdag draait soms alleen de pomp van weheat. De installatie begon te suizen. Ik heb nu beneden alle radiatoren maar weer open gezet.
Ik heb met Weheat gesproken over de nieuwe kapjes/gootjes (Foto 1 en 2) die zijn gemonteerd, deze zijn voor condenswater afvoer, hiermee wordt temperatuursensor is niet afgedekt.Stoker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
Het voor voor het afvoeren van het water om het weg te houden wordt van de veerpootjes
Weheat Intelligence komt voor iedereen in kwartaal (Q2).
Ik heb de nieuwe app gezien met WI, zie er goed en intuïtief uit
[ Voor 6% gewijzigd door ComPeter op 24-05-2026 11:23 ]
iddqd idkfa
Hoeveel koeling heb je ingesteld?Aeien schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:02:
@Avrooi nopes, nog niet.
Ik weet dat weheat veel meer erover nadenkt en beveiligt wb condensvorming dan ik zie maar ik snap het niet helemaal. Is nu al ruim 2u uit, terwijl het van mij kouder mag binnen![]()
Dan heb je alleen tot nu toe wel het geluk gehad dat de afgelopen 2 zomers extreem droog waren. Als er een zomer komt met veel vocht in de lucht vrees ik toch dat je letterlijk van een koude kermis thuis komt. Als je dan gaat koelen en je onttrekt geen vocht aan de lucht krijg je een uitermate onaangenaam binnenklimaat. Ik koel met L/L en er zijn zomers geweest dat er echt liters water uit mijn binnenunits werden afgevoerd. Nu geen druppel. Dat gaat je met een L/W WP alleen goed lukken met fancoils. Niet met VV. Op dit moment is het ook goed droog buiten met 57 LV maar ik heb zomers gezien van boven de 90% LV. Dauwpunt ligt nu ook rond de 14 graden. Met vochtige zomers knalt dat naar boven.rvdgaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:10:
[...]
Koeling met vloerverwarming gaat ok, let wel het is passieve koeling, als je onder de 18 graden water temperatuur komt krijg je een natte vloer. De radiatoren werken 0,0 met koeling dus die moet je afsluiten of vervangen door Jaga's lage temp radiatoren met ventilatoren. Ook hier geldt dan tot 18 graden koelen gaat prima en scheelt een bak warmte in huis.
In de app onder instellingen > koelen staat nieuwe uitleg volgens mij: “Waarom koelen soms pauzeert en waarom dat goed nieuws is“Aeien schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:02:
@Avrooi nopes, nog niet.
Met hoeveel jaga's en fancoils koel jij?MotorBeast schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:32:
[...]
Dan heb je alleen tot nu toe wel het geluk gehad dat de afgelopen 2 zomers extreem droog waren. Als er een zomer komt met veel vocht in de lucht vrees ik toch dat je letterlijk van een koude kermis thuis komt. Als je dan gaat koelen en je onttrekt geen vocht aan de lucht krijg je een uitermate onaangenaam binnenklimaat. Ik koel met L/L en er zijn zomers geweest dat er echt liters water uit mijn binnenunits werden afgevoerd. Nu geen druppel. Dat gaat je met een L/W WP alleen goed lukken met fancoils. Niet met VV. Op dit moment is het ook goed droog buiten met 57 LV maar ik heb zomers gezien van boven de 90% LV. Dauwpunt ligt nu ook rond de 14 graden. Met vochtige zomers knalt dat naar boven.
Ik zou juist boven alle radiatoren open zetten. Koelt het daar ook een beetje.Zinloos1 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:57:
Komen die gootjes voor condens water afvoeren ook beschikbaar als upgrade voor bestaande systemen?ComPeter schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:10:
[...]
Ik heb met Weheat gesproken over de nieuwe kapjes/gootjes (Foto 1 en 2) die zijn gemonteerd, deze zijn voor condenswater afvoer, hiermee wordt temperatuursensor is niet afgedekt.
Het voor voor het afvoeren van het water om het weg te houden wordt van de veerpootjes
Weheat Intelligence komt voor iedereen in kwartaal (Q2).
Ik heb de nieuwe app gezien met WI, zie er goed en intuïtief uit
Ben jij installateur of gewoon klant zoals de meeste van ons?ComPeter schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:10:
[...]
Ik heb met Weheat gesproken over de nieuwe kapjes/gootjes (Foto 1 en 2) die zijn gemonteerd, deze zijn voor condenswater afvoer, hiermee wordt temperatuursensor is niet afgedekt.
Ik zou graag iemand bij Weheat rechtstreeks spreken/mailen over de offline issues, maar tot nu toe moet alles via Hoppenbrouwers omdat ik geen mailadres kan vinden van Weheat zelf om ze vragen te kunnen stellen.
Zou ik niet doen. Door condens, worden de radiatoren zeiknat.Pr088 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:48:
[...]
Ik zou juist boven alle radiatoren open zetten. Koelt het daar ook een beetje.
Mja, dit heb ik al 3x gelezen, maar haal er niet veel meer uit dan "hij slaat soms af, en dat is normaal". Ik zou graag beslisbomen en triggers zien.orillion schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:42:
[...]
In de app onder instellingen > koelen staat nieuwe uitleg volgens mij: “Waarom koelen soms pauzeert en waarom dat goed nieuws is“
Maar wellicht moest hij ff leren, want nu draait ie al 2x mooie lange runs. Heb hem op 17gr ingesteld, en hou condens in de gaten. Maar als het douwpunt momenteel 14gr is, zal dat wel loslopen.
Bem benieuwd hoe het zal werken met hogere luchtvochtigheid, maar dat zien we dan wel. Gelukkig heb ik geen vochtig huis.
Anders vraag: weten jullie of weheat een gebooste dhw sessie, die de eindpunten voor een legionellarun haalt, rekent als legionella run? Heb gister bijv geboost en zie dat hij nu niet aan de geplande legionellarun bezig is, enkel dhw lijkt te doen.
Nee. Dat interesseert de WP geen biet. Wellicht dat WI hierin verandering aanbrengt?Aeien schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:45:
[...]
Mja, dit heb ik al 3x gelezen, maar haal er niet veel meer uit dan "hij slaat soms af, en dat is normaal". Ik zou graag beslisbomen en triggers zien.
Maar wellicht moest hij ff leren, want nu draait ie al 2x mooie lange runs. Heb hem op 17gr ingesteld, en hou condens in de gaten. Maar als het douwpunt momenteel 14gr is, zal dat wel loslopen.
Bem benieuwd hoe het zal werken met hogere luchtvochtigheid, maar dat zien we dan wel. Gelukkig heb ik geen vochtig huis.
Anders vraag: weten jullie of weheat een gebooste dhw sessie, die de eindpunten voor een legionellarun haalt, rekent als legionella run? Heb gister bijv geboost en zie dat hij nu niet aan de geplande legionellarun bezig is, enkel dhw lijkt te doen.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.