Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

AirX

Tweak Guru

Nog een interessante ontwikkeling: https://www.stimulus.nl/o...ada_portfolio/silentheat/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:14
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:31:
[...]

Ik begrijp die prijzen echt niet meer. Ben blij dat ik vorig jaar een Sparrow heb aangeschaft. Deze prijzen zijn m.i. niet meer terug te verdienen in een redelijke termijn.

Als er 'vrede' komt in Oekraïne daalt de gasprijs nog harder dan dat hij nu doet.
Wishfull thinking. Blijkbaar de media niet gevolgd de afgelopen dagen. De komende twee jaar worden door de overheden in NL en Europa de pinautomaat van de burgers weer getrokken met CO2 toeslagen en verhogingen van de belastingen met een aanzienlijke stijging van de gasprijzen tot gevolg.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 21:56
Carboy54 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Wishfull thinking. Blijkbaar de media niet gelezen de afgelopen dagen. De komende twee jaar worden door de overheden in NL en Europa de pinautomaat van de burgers weer getrokken met CO2 toeslagen en verhogingen van de belastingen met een aanzienlijke stijging van de gasprijzen tot gevolg.
Ik houd het redelijk in de gaten. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de terugverdientijd behoorlijk afhangt van de gasprijs en de prijs van electra natuurlijk. Niets geeft de garantie dat de overheid de lasten op electra niet ook gaat verhogen. En niemand, maar dan ook niemand kan die gasprijs stellig voorspellen. Er is meer opwaartse druk op de prijs, dat klopt. Maar dan nog - er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en hij kan naar beneden donderen.

Wat mij gewoon opvalt is dat vorig jaar de prijzen van de warmtepompen etc. een stuk lager lagen dan dit jaar, ex de subsidie. En ik geloof best dat prijzen van grondstoffen etc gestegen zijn, maar het is wel een heel groot verschil vind ik (eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat is alleen gebaseerd op de offertes die ik hier voorbij zie komen dus in hoeverre dat werkelijk zo is..). Maar media en verkopers gaan vol op het angst-orgel en ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinre
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:41
Kees-Jan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:59:
Hallo, ik ben bezig met offertes voor een WeHeat Flint warmtepomp.
Dit is de offerte van CB:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Is dat een reële offerte? voor een eengezinswoning (1992), 2 bewoners, vloerverwarming met eigen circulatiepomp op woonlaag, 1 radiator in keuken op woonlaag, 1 radiator in hal op woonlaag, 2 slaapkamers, kantoor en badkamer op 1e verdieping met radiatoren, slaapkamers hoeven niet verwarmd, badkamer (in winter) wél verwarmd, zolderruimte hoeft niet verwarmd. CV (Remeha Avanta Ace 35C van 2022 met Celcia 20 via OpenTherm, gaat vervangen worden door Honeywell 6T) is op zolder gemonteerd. Gasverbruik was afgelopen jaar 940m3 (met koudere winter), het jaar daarvoor was het verbruik 830m3 (met een niet zo koude winter).

Ik heb eigenlijk nog niet duidelijk welke onderdelen van de installatie waar geïnstalleerd worden (behalve de buitenunit ;) ) maar ik krijg niet duidelijk waar de binnenunit geïnstalleerd moet worden (is dat binnen, vlak bij de buitenunit, in de kruipruimte? of is dat vlak bij de CV ketel?). En het is mij onduidelijk hoe de communicatie gaat tussen de CV ketel, Honeywell T6 (met ketelmodule), de binnenunit (en zijn er dan nog meer modules?). En moet er dan een "datakabel" (hoeveel adres?) gelegd worden tussen welke modules?

Kunnen jullie mij wat op weg helpen met antwoorden op bovenstaande vragen?
Met betrekking tot de prijs. Voor het stukje installatiekosten zit een lokale installateur een stukje lager namelijk op ongeveer 2.200 euro excl. btw. Dus een verschil van ongeveer 500 euro excl. de btw. (bedrag van 2.200 euro is wel teruggerekend met de adviesprijs van Weheat voor de Flint en de prijs van buffervat wat CB rekent had namelijk een all-in prijs gekregen van de installateur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Ik houd het redelijk in de gaten. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de terugverdientijd behoorlijk afhangt van de gasprijs en de prijs van electra natuurlijk. Niets geeft de garantie dat de overheid de lasten op electra niet ook gaat verhogen. En niemand, maar dan ook niemand kan die gasprijs stellig voorspellen. Er is meer opwaartse druk op de prijs, dat klopt. Maar dan nog - er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en hij kan naar beneden donderen.

Wat mij gewoon opvalt is dat vorig jaar de prijzen van de warmtepompen etc. een stuk lager lagen dan dit jaar, ex de subsidie. En ik geloof best dat prijzen van grondstoffen etc gestegen zijn, maar het is wel een heel groot verschil vind ik (eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat is alleen gebaseerd op de offertes die ik hier voorbij zie komen dus in hoeverre dat werkelijk zo is..). Maar media en verkopers gaan vol op het angst-orgel en ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Prijzen van warmtepompen zijn niet gewijzigd afgelopen jaar. Het is maar net hoeveel fantasie de installateur in brengt in zijn offerte. Arbeidsloon loopt wel op en goede installateurs zijn nauwelijks beschikbaar. De hier getoonde offertes zijn geen maatstaf zeker ook niet voor kwaliteit. Er wordt heel wat af gerommeld in warmtepompland dat is op tweakers wel te vinden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Prijzen van warmtepompen zijn niet gewijzigd afgelopen jaar. Het is maar net hoeveel fantasie de installateur in brengt in zijn offerte. Arbeidsloon loopt wel op en goede installateurs zijn nauwelijks beschikbaar. De hier getoonde offertes zijn geen maatstaf zeker ook niet voor kwaliteit. Er wordt heel wat af gerommeld in warmtepompland dat is op tweakers wel te vinden.
Dat begrijp ik. Maar als voorbeeld. Een kennis van me heeft een oude cv ketel en wilde van het gas af. Niets bijzonders qua huis - goed isolatie, max 700m3 per jaar dus een Flint all electric zou voldoende zijn.

Dat kwam neer op bijna 9k....ex subsidie. Een nieuwe cv was 1500. Dan moeten de gasprijzen wel heel erg stijgen wil je dat terugverdienen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:37
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Helemaal gelijk wat betreft de gasprijzen en dat die de terugverdientijd bepalen. Maar in essentie is terugverdientijd aan de keukentafel meer een marketingmiddel dat moeilijk in elkaar zit omdat het niet om zijn directe link heen kan met een waan van de dag qua prijzen, oorlogen, den haag etc.

Maar de marktprijs is erg een spel van vraag en aanbod denk ik. En dat is niet gek dat die stijgt. Wij stapten met het bedrijf in de warmtepomp als aanvulling op PV met messcherpe marges om voet aan de grond te krijgen, maar ook om de markt 'open te breken' om de inzet van een LW warmtepomp in NL huishouden te normaliseren. Daar werk je met het hele speelveld van politiek tot fabrikanten, van installateur tot klant naartoe (met duwen en trekken en vallen en opstaan, bijv. opschalen van productie door Intergas en Remeha om vervolgens de warmtepomp plicht van tafel geveegd te krijgen en de isde (nodig) herzien en versoberd).

Nu begint er in onze regio echt wel merkbaar (slow but steady) een consumer demand los te komen en zijn wij de prijzen ook wat omhoog aan het doen om weer gezonde marges te houden. Want eerlijk, die hadden wij niet.

Aan de fabrikanten kant zie ik niet veel verschuiven qua prijzen. In de warmte wereld is het zowiezo echt stuivertje wisselen met een procentje extra op de bruto prijs, veel minder volatiel dan de PV.

De bredere beweging is natuurlijk de dat fossiel eruit gaat en dat niet-fossiel daarvoor in de plaats moeten komen. Vandaag is dat voor CV (en tapwater) de LW warmtepomp die een mooie plek van bewezen techniek, massa productie, verwerkbaarheid door monteurs en enigzins de betaalbaarheid. Daar zal de hele keten ook wel de grens blijven zoeken naar gezonde of graai marges vs betrouwbare afzet.

Tot zover mn associatieve TED talk, dank voor uw aandacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
En wie wil er nou nog een gasketel? :D
#gasketelsgratisaftehalen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVEf2DFY9ER-96CGNC9CIZj4PHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTSx3E0GA1cST5XifU6bZlzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:57
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Dat begrijp ik. Maar als voorbeeld. Een kennis van me heeft een oude cv ketel en wilde van het gas af. Niets bijzonders qua huis - goed isolatie, max 700m3 per jaar dus een Flint all electric zou voldoende zijn.

Dat kwam neer op bijna 9k....ex subsidie. Een nieuwe cv was 1500. Dan moeten de gasprijzen wel heel erg stijgen wil je dat terugverdienen.
?
Vastrecht + vaste contractkosten is zo eur 350 per jaar , daarvoor nu dus 15 jaar bijgetekend: 5250
En dat vastrecht wordt wel duurder als meer mensen van het gas af gaan (het is nu nog een stabiel aantal)
Met PV of dynamisch contract kan je de 100-200m3 SWW nagenoeg gratis met stroom doen 100-200 x 1,30 = 130-260 eur p jr x 15 = eur 1950 - 3900 in 15 jaar
Als de afgifte een beetje ok is (of gemaakt wordt in de toekomst) vervang je 1m3 gas door 2-3kWh stroom. Dus je halveert die kosten: 500-600 m3 x 1,30*50% = eur 325-390 x 15 jaar = eur 4875 - 5850
Kortom eur 13.050 - 14025 minder kosten in 15 jaar door 7500 meer uit te geven
En gas en elektra lopen steeds verder uit elkaar, komen steeds meer goedkope stroom uren
En je kan financiering krijgen als dat nodig is. tot 60k inkomen zelfs rente 0% (Warmtefonds)

Gas is gewoon te duur (ten opzichte van stroom en een warmtepomp). Dus dat blijven gebruiken kost (vaak ongemerkt) veel geld.

Je kan dus best een beetje geld uitgeven aan een warmtepomp en bezuinig niet op de laatste 1-2 duizend euro om het apparaat te nemen wat het beste bij je situatie past en de installateur die aantoonbaar het installeren het beste zal uitvoeren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:26
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat wij in de goede tijd zijn ingestapt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Vergeet ook de ETS2 en bijmengverplichting niet voor 2027 en later.
Gas gaat zeker 15 cent per kuub duurder worden.

Ik verwacht ook dat de vastrechtkosten alleen maar verder zullen stijgen, maar dat is meer koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RareHenk schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:53:

Ik verwacht ook dat de vastrechtkosten alleen maar verder zullen stijgen, maar dat is meer koffiedik kijken.
'Zeker 15 cent'. Echter, geen mens die het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
RareHenk schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:53:

Lees dit maar. https://1komma5.nl/pers/e...-wel-e-1335-meer-betalen/
Mijn plan is dan ook voor 2027 volledig van het gas af te gaan en naar FE WP te migreren. Het salderen is dan ook afgelopen. Ik hoop dat Weheat met slimme oplossing komt en wij dan ook meer controle krijgen op SWW oplossing. Dus overdag, pas als de PV productief is, de boiler opwarmen en legionella run uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Bij jullie na de update van HomeAssistant ook weer een defecte Weheat integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:09
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:53:
Bij jullie na de update van HomeAssistant ook weer een defecte Weheat integratie?
Ik draai op 2025.8.3
Zonder problemen

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:53:
Update to 2025.8.3 no issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Werkt hier nu ook weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:06
Bij ons wordt morgen de WeHeat Sparrow in hybride opstelling geplaatst. Dit komt inclusief buffervat van 50 liter.

Nu ben ik met mijn vriendin de plek van het buffervat aan het bepalen, aangezien deze in een ruimte komt die we ook gebruiken als washok.

We hebben het idee om de installateur te vragen het buffervat aan de muur de hangen. Volgens WeHeat kan het vat op beugels aan de wand geplaatst worden. Het gewicht van het vat zelf is 18kg en vol met water dus net geen 70kg.

Is dit een prima oplossing? Of heeft plaatsing op de grond toch de voorkeur om bepaalde redenen?

Ter info: hij zou hier naast de CV en boven wasmachine/droger komen te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr90Fl4DSse_vlgpVt_WxwDwMKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjpOk81Hdm8WKfkFjy779wej.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:01
JeroenVerweij schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:42:
Bij ons wordt morgen de WeHeat Sparrow in hybride opstelling geplaatst. Dit komt inclusief buffervat van 50 liter.

Nu ben ik met mijn vriendin de plek van het buffervat aan het bepalen, aangezien deze in een ruimte komt die we ook gebruiken als washok.

We hebben het idee om de installateur te vragen het buffervat aan de muur de hangen. Volgens WeHeat kan het vat op beugels aan de wand geplaatst worden. Het gewicht van het vat zelf is 18kg en vol met water dus net geen 70kg.

Is dit een prima oplossing? Of heeft plaatsing op de grond toch de voorkeur om bepaalde redenen?

[Afbeelding]

Zou geen probleem moeten zijn. Bij mij hangt deze ook boven de droger aan de muur. Past allemaal precies met de binnenunit daar nog weer boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbAXqK2UQ8brmLgan4v9ipZjLOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdEUafEisHyMhy6U4K2Gghss.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
JeroenVerweij schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:42:

[Afbeelding]

Zelfs beter heb je er ook geen last van en makkelijk schoonmaken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Top, dankjulliewel! Dat gaat de plek dan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:47
JeroenVerweij schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:20:
Top, dankjulliewel! Dat gaat de plek dan worden :)
Of de droger op de wasmachine, met een rubbermat ertussen.
Kun je het wasgoed direct omhoog in de droger gooien ;-).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Tijgerkracht schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Of de droger op de wasmachine, met een rubbermat ertussen.
Kun je het wasgoed direct omhoog in de droger gooien ;-).
Ook over gedacht maar gaan we toch niet doen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenVerweij
En daar gaan we dan! De monteurs, ze zijn met zijn drieën, zijn er net 20 minuten en al lekker bezig. De warmtepomp is al op t dak gezet, klaar om straks opgehangen te worden.

Ik heb er zin in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:22
JeroenVerweij schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:25:
En daar gaan we dan! De monteurs, ze zijn met zijn drieën, zijn er net 20 minuten en al lekker bezig. De warmtepomp is al op t dak gezet, klaar om straks opgehangen te worden.

Ik heb er zin in!
Succes! Ik vind altijd zenuwslopend zodra er mensen aan de klus zijn bij mij thuis. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
alikebab1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Succes! Ik vind altijd zenuwslopend zodra er mensen aan de klus zijn bij mij thuis. :P
Haha ja kan ik me ook wel voorstellen. Mijn vriendin vindt dat ook.
Ik vind t vooral leuk, echte vakmensen aan t werk zien! En ondertussen misschien zelf nog een beetje wat leren.

Ik zal wat foto’s maken zoals gezegd. Dus vanavond een klein verslagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08 15:55
kevinre schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Met betrekking tot de prijs. Voor het stukje installatiekosten zit een lokale installateur een stukje lager namelijk op ongeveer 2.200 euro excl. btw. Dus een verschil van ongeveer 500 euro excl. de btw. (bedrag van 2.200 euro is wel teruggerekend met de adviesprijs van Weheat voor de Flint en de prijs van buffervat wat CB rekent had namelijk een all-in prijs gekregen van de installateur)
Ik denk dat de lokale installateur gaat schrikken van het leidingtracé en dan alsnog duurder gaat zijn dan CB.
Buiten het feit dat ik nog niets gehoord heb van de lokale installateur...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Inmiddels mag ik mijzelf ook de trotse bezitter van een WeHeat Sparrow noemen!

Vanochtend om 8:00 stonden de 3 monteurs (1 in opleiding) voor de deur. Keurig op tijd. Koffie wilden ze nog niet, eerst aan de slag.

Omdat de Sparrow aan de gevel kwam te hangen, werd die als eerst met een handig liftje op het platte dak gezet om later te installeren. Ze vertelden me dat de warmtepomp rechtop moest blijven (of in ieder geval niet meer dan 30 graden mocht kantelen). Dat ging allemaal soepel.

De dakdoorvoer was vervolgens snel gemaakt en zo konden ze mooi verdeeld werken: iemand binnen, iemand buiten en de ander helpen waar nodig.

Na een bakje koffie gingen ze in een ruk door waardoor het een late lunch werd. Er was nog even wat gedoe met de werking van de warmtepomp maar toen bleek dat een aansluiting ergens net niet goed zat was dat ook snel opgelost. Tegen 14:00 uiteindelijk geluncht en tijdens de lunch werd de installatie in de app doorlopen.

Vervolgens kreeg ik wat apps te downloaden en configureren (van de thermostaat en WeHeat). De pomp werd nog even getest en werkte soepel: ik voelde wat radiatoren al warm worden na een tijdje. Snel uitgezet want het is immers warm zat :)

Tot slot de installatie nog kort doorgenomen. Ze hebben een kleiner buffervat geplaatst uiteindelijk, in serie. De WeHeat 50L was niet per se nodig en paste niet helemaal lekker. Ze gaven aan tot een tijd terug niet standaard buffervaten te plaatsen maar sinds een tijd wel en daar hadden ze goede ervaringen mee. Ze plaatsten (gelukkig) bijna altijd in serie.

Kortom: ik ben zeer tevreden. Er is erg netjes gewerkt, het waren aardige gasten en volgens mij is het een mooie installatie.

Uiteindelijk geïnstalleerd:
  • WeHeat Sparrow P60 in hybride setup met vloerverwarming en radiatoren
  • Honeywell T6, OpenTherm ingesteld
  • Buffervat 20L in serie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdDMxIcLV3dqj7gUAt4GSQfBhho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0J6Y2TT28zVq5UIM17c5fas.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RbdkwKyCvHgpTWlOnwHB5GJpoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa2fg6paoKhdfHzjuPOL9N8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEmm6_RwoJndwbyaFRl3nLy8zzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMreP7wLWZmoy5aKKCbsLGFb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_L8WUGNeaJDOYrHtAsrZUFtqdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXEe6oQqKqcfXgFYFXPfiLzi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:49
JeroenVerweij schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:25:
Tot slot de installatie nog kort doorgenomen. Ze hebben een kleiner buffervat geplaatst uiteindelijk, in serie. De WeHeat 50L was niet per se nodig en paste niet helemaal lekker. Ze gaven aan tot een tijd terug niet standaard buffervaten te plaatsen maar sinds een tijd wel en daar hadden ze goede ervaringen mee. Ze plaatsten (gelukkig) bijna altijd in serie.
Konden zij ook aangeven waarom zij tegenwoordig wel standaard een buffervat plaatsen en wat het voordeel van deze keus (serie) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Vanochtend om 8:00 stonden de 3 monteurs (1 in opleiding) voor de deur. Keurig op tijd. Koffie wilden ze nog niet, eerst aan de slag.

Omdat de Sparrow aan de gevel kwam te hangen, werd die als eerst met een handig liftje op het platte dak gezet om later te installeren. Ze vertelden me dat de warmtepomp rechtop moest blijven (of in ieder geval niet meer dan 30 graden mocht kantelen). Dat ging allemaal soepel.

De dakdoorvoer was vervolgens snel gemaakt en zo konden ze mooi verdeeld werken: iemand binnen, iemand buiten en de ander helpen waar nodig.

Na een bakje koffie gingen ze in een ruk door waardoor het een late lunch werd. Er was nog even wat gedoe met de werking van de warmtepomp maar toen bleek dat een aansluiting ergens net niet goed zat was dat ook snel opgelost. Tegen 14:00 uiteindelijk geluncht en tijdens de lunch werd de installatie in de app doorlopen.

Vervolgens kreeg ik wat apps te downloaden en configureren (van de thermostaat en WeHeat). De pomp werd nog even getest en werkte soepel: ik voelde wat radiatoren al warm worden na een tijdje. Snel uitgezet want het is immers warm zat :)

Kortom: ik ben zeer tevreden. Er is erg netjes gewerkt, het waren aardige gasten en volgens mij is het een mooie installatie.

• Buffervat 20L in serie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie dakdoorvoer maar een Reflex voorschakelvat zoals jouw seriële buffervat genoemd wordt is volgens de specificaties niet geïsoleerd en daardoor een inferieure goedkope oplossing ten opzichte van het Weheat 50 liter buffervat met ook aanzienlijk minder inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Carboy54 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Mooie dakdoorvoer maar een Reflex voorschakelvat zoals jouw seriële buffervat genoemd wordt is volgens de specificaties niet geïsoleerd en daardoor een inferieure goedkope oplossing ten opzichte van het Weheat 50 liter buffervat met ook aanzienlijk minder inhoud.
Hmmmm dat is dan toch wel jammer. Zeg je daarmee eigenlijk dat ik dat moet aankaarten bij de installateur? En wat merk ik daar in de praktijk van? Slechtere COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Mausssie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:07:
[...]

Konden zij ook aangeven waarom zij tegenwoordig wel standaard een buffervat plaatsen en wat het voordeel van deze keus (serie) is?
Wellicht maar niet heel handig: ik heb niet doorgevraagd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:04
Ik had de besturing mooi boven al die vloeistofstromen geparkeerd in plaats van der onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
JeroenVerweij schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Hmmmm dat is dan toch wel jammer. Zeg je daarmee eigenlijk dat ik dat moet aankaarten bij de installateur? En wat merk ik daar in de praktijk van? Slechtere COP?
Dat is afhankelijk van jouw offerte. Dit Reflex voorschakelvat kost ongeveer 20% van de Weheat buffer van 50 liter. Ongeïsoleerde buffer betekent onnodig warmteverlies. Ruimte genoeg voor het hangende Weheat buffervat.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 25-08-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Carboy54 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Dat is afhankelijk van jouw offerte. Dit Reflex voorschakelvat kost ongeveer 20% van de Weheat buffer van 50 liter. Ongeïsoleerde buffer betekent onnodig warmteverlies. Ruimte genoeg voor het hangende Weheat buffervat.
Dank voor het inzicht. Heb de offerte bekeken en daar staat “monteren van een buffervat”. De WeHeat staat niet gespecificeerd. Dus helaas mijn eigen schuld denk ik. Nouja, laat t dan leergeld zijn voor anderen die eventueel mijn post lezen. Feitelijk heb ik dus gekregen wat in de offerte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:53
JeroenVerweij schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Dank voor het inzicht. Heb de offerte bekeken en daar staat “monteren van een buffervat”. De WeHeat staat niet gespecificeerd. Dus helaas mijn eigen schuld denk ik. Nouja, laat t dan leergeld zijn voor anderen die eventueel mijn post lezen. Feitelijk heb ik dus gekregen wat in de offerte staat.
Staat er geen prijs bij? Buffervat van WeHeat is zo’n 500 euro dacht ik voor 50L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics

• Buffervat 20L in serie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er wel netjes uit, maar de vuilscheider zo vlak boven de binnenunit is niet handig.
Ik zou de binnenunit hoger plaatsen. volgens mij is de bedrading lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
STIMPPYYY schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Staat er geen prijs bij? Buffervat van WeHeat is zo’n 500 euro dacht ik voor 50L.
Nee helaas, het is vrij summier. Was via een actie vanuit de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
RNacoustics schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Ziet er wel netjes uit, maar de vuilscheider zo vlak boven de binnenunit is niet handig.
Ik zou de binnenunit hoger plaatsen. volgens mij is de bedrading lang genoeg.
Daar hebben ze het wel over gehad maar de bedrading was daar te kort voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:11
@JeroenVerweij ,

Gewoon een korte vulslang kopen en één kant er vanaf knijpen. Met schroefdraad draai je dan op je vuilfilter, Dan laat je het slangetje vanaf daar naar beneden hangen, langs de binnenunit. (Of in de riolering, of je laat het zo om in een PET fles het effect te kunnen bekijken)

Als je het vat toch laat zitten, dan kan je deze isoleren met Armaflex op rol. (Denken in oplossingen :Y )

[ Voor 22% gewijzigd door Stoker op 26-08-2025 11:30 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Laatst online: 28-08 23:40
AirX schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Misschien kun je onder en om de zonnepanelen heen nog een groendak (laten) plaatsen? Schijnt flink te schelen qua temperatuur binnen en ook nog goed voor de biodiversiteit. Lagere temperatuur zorgt ook nog voor een beter rendement van je zonnepanelen. Vaak kun je er van je gemeente/provincie/waterschap ook nog subsidie voor krijgen.
Hier heb ik zeker over nagedacht. Maar ons dak is slecht bereikbaar. Er zit ook een soort muurtje om het dak heen, waar je over moet klimmen. Een groendak moet je toch een beetje onderhouden om het evt. onkruid tegen gaan. Ik weet dat mijn man met hoogtevrees (ik doe het zelf ook niet) dit onderhoud en inspectie niet gaat doen. Als er vuil in de regenpijp ophoopt dan hebben we meteen lekkage, dit hebben we twee jaar geleden al eens gehad. Met dit in het achterhoofd durfde ik die stap dus gewoon niet aan. Maar die subsidie is in mijn gemeente en/of waterschap dus inderdaad beschikbaar.

Spijt heb ik ervan dat we ons dak niet wit hebben gemaakt. Maar ook dat dak moet je onderhouden anders blijft deze niet wit. Maar om eerlijk te zijn de evt. extra kosten vielen destijds ook niet meer in het budget van de verbouwing. Acht jaar geleden moesten we verbouwen omdat de badkamer lek was en toen hebben we meteen ook het dak vernieuwd. Lekkage dat is een ramp.

Inmiddels liggen er op het dak dus zonnepanelen in een oost west opstelling (dakjes) en is er weinig plat dak over om te vergroenen. Op zich hebben die zonnepanelen ook een licht isolerende werking, maar het is dus nog niet genoeg. Maar net zoals isolerende ramen zou het op hitte dagen waarschijnlijk de warmte extra vasthouden. Eigenlijk heb ik niet gemeten hoe heet het op zolder wordt als er een hittegolf is. Maar een paar graden verschil, koelen met warmtepomp, samen met de geplaatste rolluiken, zou misschien net het comfortverschil maken. Zelfs een luchtreiniger helpt het binnenklimaat te verbeteren. Het voelt frisser.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Stoker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:28:
@JeroenVerweij ,

Gewoon een korte vulslang kopen en één kant er vanaf knijpen. Met schroefdraad draai je dan op je vuilfilter, Dan laat je het slangetje vanaf daar naar beneden hangen, langs de binnenunit. (Of in de riolering, of je laat het zo om in een PET fles het effect te kunnen bekijken)

Als je het vat toch laat zitten, dan kan je deze isoleren met Armaflex op rol. (Denken in oplossingen :Y )
Kijk, dank voor de aangedragen oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-08 18:13
Omdat we het hebben over vuilfilters. Hoe vaak reinig je die per jaar? Lijkt me dat dat initieel misschien vaker moet omdat de magneet wat zooi uit t systeem trekt maar daarna? 1 keer per jaar, of vaker? Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 15:27
beefstick schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:34:
Omdat we het hebben over vuilfilters. Hoe vaak reinig je die per jaar? Lijkt me dat dat initieel misschien vaker moet omdat de magneet wat zooi uit t systeem trekt maar daarna? 1 keer per jaar, of vaker? Iemand ervaring?
Doe het na 1 maand, daarna weer na een maand. Is het nog niet heel vuil, doe het om de twee manden. Wordt dat op een gegeven moment minder vuil, doe het om de 3 maanden. Etc.

Van horen zeggen dat uiteindelijk 1x per jaar voldoende zou moeten zijn, maar het hangt af van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisakker
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1huVAmEIvimJ45HLqo8HX8CR2JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUihHPs1jbR6qFC2x9Vm3ddi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01Cs5U_tq-QiriyagUKWc3bdoCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbdnF9VVNd32hGymWMtuRw9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-cH1OCzbFXQWOuYc8tGQeRhDwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfQp9B8SiJlzkp6ZTXx8N5bp.jpg?f=fotoalbum_large

Dag allen,

Ook ik heb weer een vraag over de opstelling/installatie, en hoor graag jullie mening.
Recent is heb ik een Blackbird laten plaatsen, in eerste instantie in hybride opstelling, met ook het WeHeat 100L buffervat.
Doordat de installatie aansluitingen de eerste keer niet goed zijn gegaan, zijn er correcties uitgevoerd, met de foto's als resultaat. Een warboel aan koppelstukken en hoeken. De hoeken naar de buitenunit die recht boven de binnenunit hangen vallen gelukkig mee, maar het zijn er toch een aantal.
De installateur erkent weliswaar dat het uiteindelijke huidige resultaat niet heel fraai oogt, maar hij staat wel in voor de werking en de efficiëntie, die ondanks de hoeken goed zou zijn.
Is er hier iemand die dit kan ondersteunen?
Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
chrisakker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dag allen,

Ook ik heb weer een vraag over de opstelling/installatie, en hoor graag jullie mening.
Recent is heb ik een Blackbird laten plaatsen, in eerste instantie in hybride opstelling, met ook het WeHeat 100L buffervat.
Doordat de installatie aansluitingen de eerste keer niet goed zijn gegaan, zijn er correcties uitgevoerd, met de foto's als resultaat. Een warboel aan koppelstukken en hoeken. De hoeken naar de buitenunit die recht boven de binnenunit hangen vallen gelukkig mee, maar het zijn er toch een aantal.
De installateur erkent weliswaar dat het uiteindelijke huidige resultaat niet heel fraai oogt, maar hij staat wel in voor de werking en de efficiëntie, die ondanks de hoeken goed zou zijn.
Hartelijk dank!
Dat ziet er wel heel ingewikkeld uit! Waarom een 100 liter buffervat en zo te zien aan de 4 aansluitingen, ook nog eens parallel?
Is dit een AI grap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
RNacoustics schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Dat ziet er wel heel ingewikkeld uit! Waarom een 100 liter buffervat en zo te zien aan de 4 aansluitingen, ook nog eens parallel?
Is dit een AI grap?
Hufterproof met 100 liter parallel vat en grote stappen snel thuis ribbel slang. Buigijzer ook niet voorhanden. Schots en scheef en bende bedrading.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 26-08-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik de boel zo in kan stellen dat ik kan testen of de warmtepomp wil verwarmen?

Via openterm de boel op 30 graden zetten resulteerd in standby, via een heating curve alles op 40 graden is nog steeds standby.
Koelen staat uit (dat lijkt wel te werken verder, al lijkt t alsof dat alleen snachts wil werken).
Ik heb het ding (p80) sinds gisteren dus ik mis vast iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Stooklijn op alle punten op bijvoorbeeld 35 graden zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
chrisakker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dag allen,

Hartelijk dank!
Wat vind je er zelf van?

Knietjes icm meerlagenbuis zijn er om te voorkomen. Soms kan je niet anders en gebruik je ze..

Zie zo al een aantal dingen waar ik niet zo lekker op ga;
1) veel strakker geweest met Xpress
2) haaks gemaakt
3) leidingdiameter 28
4) afwerking bekabeling
5) isolatie.

Puntje 4 en 5 kan je natuurlijk prima zelf doen (spreken wij ook wel eens af), maar de leidingdiameter en de ribbelslang ligt wel echt bij de installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 27-08-2025 10:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Ook maar een paar plaatjes.
CV ketel parallel, nog wel aangesloten en aan. Ivm de komende ijstijd en noodgevallen, achter de Victron thuisbatterij.
Warm water uit Airiston boiler vlak bij meest gebruikte tappunt (keuken). Douchewater uit dezelfde boiler en douche WTW.
CV ketel ook daar nog wel aangesloten en parallel.

Leidingen door koof, lukte helaas niet zonder koppelingen.
Nefit buffervaatje hergebruikt
Tado thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xf1DTWlSAuaEdvE4nhAB6zs_Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqXP688J5VCf7heMSCMlrRWw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqEH2vLtxD4ESuYir4qj6zA-LYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ts1EOQ56rOnfjnyPTiQa3WQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP3V8pKC8fkM2yrwBFzqHlbYGKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ju7HOgNYkIcArEelqBnPc5Kg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQXkay8RVjX_RU_CyMwSgYQj0Xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GiC1r6RQzL42KFGCYxwHTPK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Hendrik Keizer op 27-08-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Hendrik Keizer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:30:
Ook maar een paar plaatjes.
CV ketel parallel, nog wel aangesloten en aan. Ivm de komende ijstijd en noodgevallen, achter de Victron thuisbatterij.
Warm water uit Airiston boiler vlak bij meest gebruikte tappunt (keuken). Douchewater uit dezelfde boiler en douche WTW.
CV ketel ook daar nog wel aangesloten en parallel.

Leidingen door koof, lukte helaas niet zonder koppelingen.
Nefit buffervaatje hergebruikt
Tado thermostaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing. Ik heb nu ook nog hybride BB P80. Ik heb afgelopen jaar nog geen 100M3 gas verbruikt. Gebruik de CV ketel nu nog puur voor SWW en backup. Na saldering wil ik overstappen naar FE. Ook om dan mijn zonnepanelen beter te benutten. Ik twijfel nog aan Weheat SWW (dure investering en kwa bediening nog niet naar mijn wens), of een losse boiler. Ik heb de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:56
RNacoustics schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

Mooie oplossing. Ik heb nu ook nog hybride BB P80. Ik heb afgelopen jaar nog geen 100M3 gas verbruikt. Gebruik de CV ketel nu nog puur voor SWW en backup. Na saldering wil ik overstappen naar FE. Ook om dan mijn zonnepanelen beter te benutten. Ik twijfel nog aan Weheat SWW (dure investering en kwa bediening nog niet naar mijn wens), of een losse boiler. Ik heb de tijd.
Vooral even afwachten hoe WeHeats aansturing doorontwikkeld. Een losse boiler is voor de echte Tweakers onder ons waarschijnlijk het strakste aan te sturen via HA o.i.d. Ik wil toch zelf liever voor een strak systeem van 1 leverancier gaan. Deze weken de knoop doorhakken (BB60 of Sparrow op dak + 300L sww)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
RNacoustics schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

Mooie oplossing. Ik heb nu ook nog hybride BB P80. Ik heb afgelopen jaar nog geen 100M3 gas verbruikt. Gebruik de CV ketel nu nog puur voor SWW en backup.
Wat was jouw gasverbruik voorheen?
Ik twijfel nog erg tussen de BB P60 die wat goedkoper is of toch op zeker spelen en voor de P80 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Laatst online: 12:16
Pr088 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Vooral even afwachten hoe WeHeats aansturing doorontwikkeld. Een losse boiler is voor de echte Tweakers onder ons waarschijnlijk het strakste aan te sturen via HA o.i.d. Ik wil toch zelf liever voor een strak systeem van 1 leverancier gaan. Deze weken de knoop doorhakken (BB60 of Sparrow op dak + 300L sww)
Als je hem op een plat dak zet zou ik zeker gaan voor de Blackbird. Echt een mooi ding! Ik kan hem alleen niet zien :P

[ Voor 29% gewijzigd door Kevin1990 op 27-08-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Mausssie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Ik twijfel nog erg tussen de BB P60 die wat goedkoper is of toch op zeker spelen en voor de P80 gaan.
Wij hebben een Blackbird P80 alleen voor het CV systeem en deze is echt wel te groot (lees te veel vermogen) voor ons huis.
Als ik de keuze had gehad had ik gegaan voor een P60 maar ten tijde van de installatie had WeHeat alleen nog de Blackbird P80 in hun assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-08 11:39
Kevin1990 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Wij hebben een Blackbird P80 alleen voor het CV systeem en deze is echt wel te groot (lees te veel vermogen) voor ons huis.
Als ik de keuze had gehad had ik gegaan voor een P60 maar ten tijde van de installatie had WeHeat alleen nog de Blackbird P80 in hun assortiment.
En wat wat je gasverbuik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
Stoker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:01:
Stooklijn op alle punten op bijvoorbeeld 35 graden zetten.
Die had ik, zoals geschreven, al geprobeerd. Ik noemde het alleen geen stooklijn maar heating curve.
Heb contact gehad met de installateur die op afstand wel gewoon manueel de boel aan kan zetten. Dus dan kan t wezen dat er een delay tussen koelen en verwarmen zit. Bijvoorbeeld een dag. Of er is een storing die niet gerapporteerd wordt.
Beiden kon de installateur niet direct beantwoorden. Dus ik wacht even en kijk of het verwarmen morgen wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
0. Ik heb hiervoor geen goede referentie. Alleen het afgiftesysteem wat bekend is.
In november 2022 sleutels ontvangen en gaan verbouwen. in Februari 2023 ingetrokken.
In september 2023 een boiler geplaatst waardoor we alleen eht CV systeem nog via de CV ketel gedaan werd.
In mei 2024 de WeHeat laten installeren. Dus sinds de verbouwing geen goed beeld gekregen van het gasverbruik helaas...

Maar als ik had mogen kiezen had ik dus voor een P60 gegaan. Ik denk dat de P80 beter tot zijn recht komt bij een huis waar wat meer warmtevraag is in de winter, die is bij ons namelijk niet heel erg hoog door de isolatie en afgifte systeem. En dat de WeHeat ook het tapwater voorziet van wat warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Maakt na subsidie niets uit 🤗 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
beefstick schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Die had ik, zoals geschreven, al geprobeerd. Ik noemde het alleen geen stooklijn maar heating curve.
Heb contact gehad met de installateur die op afstand wel gewoon manueel de boel aan kan zetten. Dus dan kan t wezen dat er een delay tussen koelen en verwarmen zit. Bijvoorbeeld een dag. Of er is een storing die niet gerapporteerd wordt.
Beiden kon de installateur niet direct beantwoorden. Dus ik wacht even en kijk of het verwarmen morgen wel gaat werken.
Voor stooklijn gekozen en niet voor open therm thermostaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan_87
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:40
Goedemiddag,

Ik ben benieuwd wat jullie van de installatie van mijn BB p60 vinden inclusief boilervat van Weheat 300 liter en een Reflex buffervat van 50 liter.
In zowel buffervat als boilervat een backup heater van 3kw.

Komende oktober wordt de installatie nog uitgebreid met vloerverwarming speciaal voor warmtepomp.

Wat ik al kan zeggen is dat voor SWW en de legionella run de warmtepomp extreem stil is. 1 keer op vol vermogen gedraaid tijdens de tests en dan was er een lichte zoem te horen welke totaal niet storend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zzp1sdFe73gE3Xwh1YW-3fZSVxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnAmH4rJCQkjqU5X0wojWTTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keAMUIKHPQ9xkgWO-LLXe1TPEck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yafQDVVh5moPNHukGfRbxad2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeWcG1965F7-vp4c49xFcyFCcjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfxAebkAqlpEBGY8I3ZGcoe9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Kevin1990 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:21:
[...]

Als je hem op een plat dak zet zou ik zeker gaan voor de Blackbird. Echt een mooi ding! Ik kan hem alleen niet zien :P
De Sparrow kan mooi tegen de muur van de tweede verdieping aan staan, dus valt ook niet op. De BB P60 lijkt op papier iets luidruchtiger en een klein beetje lagere COP te hebben, maar is natuurlijk wel ontworpen voor een dakplaatsing. En is een Sparrow dat ook? Installateur durft het wel aan, maar ik heb toch het liefste de variant met de minste kans op trillings (op z'n goed Gronings ;) ). Denk dat het toch maar een BB60 moet worden. De 80 is een overkill met mijn gasverbruik van 1100-1200 m3 per jaar inclusief sww.

Als ik een pre assemeled unit met 3kw element neem in, kan die dan ook eventueel bijspringen voor sww? Of is dan een extra element in het sww vat nodig? Lijkt me dubbelop en dubbel kosten?

[ Voor 11% gewijzigd door Pr088 op 27-08-2025 17:37 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Tristan, sluit je de 2e PWM pomp nog wel even aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Zou de P60 minder energie verbruiken dan de P80?
Hier op de garage geen bevings (ook goed Gronings volgens de heer Peetsma)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan_87
Hendrik Keizer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:37:
Tristan, sluit je de 2e PWM pomp nog wel even aan?
Alles wordt nog aangesloten maar is nu nog ontkoppeld omdat de standleiding van de vloerverwarming nog aangelegd moet worden. Wij gaan verbouwen dus dat komt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Hendrik Keizer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:40:
Zou de P60 minder energie verbruiken dan de P80?
Hier op de garage geen bevings (ook goed Gronings volgens de heer Peetsma)
Ja, COP is volgens mij ietsje lager. Het maximumvermogen is lager dan de p80, maar de P60 kan ook verder terug moduleren 1,4 om 1,8kw output. En met circa 1000 m3 gas voor verwarming (schatting 200 voor sww), is een 6kw pomp genoeg, zeker met een 3kw element achter de hand. Hoe groot is de kans dat het langere tijd onder de -10 is? (klein)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Onze zoon is zich ook nog aan het beraden. Zoals het nu is, moet ie wel een P8000 hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zl3UYA1wbQdnSOS655yW7quEVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmiP7GeETHux7Ml82TIkSDPn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Pr088 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Ja, COP is volgens mij ietsje lager. Het maximumvermogen is lager dan de p80, maar de P60 kan ook verder terug moduleren 1,4 om 1,8kw output. En met circa 1000 m3 gas voor verwarming (schatting 200 voor sww), is een 6kw pomp genoeg, zeker met een 3kw element achter de hand. Hoe groot is de kans dat het langere tijd onder de -10 is? (klein)
Nou, als ik de wetenschap zo lees, gaan we na december weer een nieuwe ijstijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Pr088 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

De Sparrow kan mooi tegen de muur van de tweede verdieping aan staan, dus valt ook niet op. De BB P60 lijkt op papier iets luidruchtiger en een klein beetje lagere COP te hebben, maar is natuurlijk wel ontworpen voor een dakplaatsing. En is een Sparrow dat ook? Installateur durft het wel aan, maar ik heb toch het liefste de variant met de minste kans op trillings (op z'n goed Gronings ;) ). Denk dat het toch maar een BB60 moet worden. De 80 is een overkill met mijn gasverbruik van 1100-1200 m3 per jaar inclusief sww.

Als ik een pre assemeled unit met 3kw element neem in, kan die dan ook eventueel bijspringen voor sww? Of is dan een extra element in het sww vat nodig? Lijkt me dubbelop en dubbel kosten?
Als de Sparrow bij een muur in de buurt kan staan waar die niet volle bak de wind kan vangen zal dat best wel prima zijn.
Bij ons staat die op het bovenste platte dak met alleen beschutting van de zonnepanelen en de centrale rookafvoer unit dus een Sparrow zou dan denk ik niet voldoen.

Ik denk dat je 2x een back up heater nodig hebt omdat het 2 gescheiden systemen zijn denk ik maar de kenners met ook de WeHeat voor tapwater kunnen je daar beter in adviseren.
Mocht het wel nodig zijn om 2 back up heaters nodig te hebben raad ik je aan om de WeHeat en de 2 back up heaters allemaal op gescheiden groepen maar ook op gescheiden fases te zetten als je een 3 fase aansluiting hebt.

Mocht er een hoofdzekering eruit liggen heb je altijd nog 2 andere fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Pr088 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Ik denk dat inderdaad de COP van een P80 iets lager ligt. Of die verder kan terugmoduleren weet ik niet maar geloof het gelijk! Ik merk dat die bij ons op minimaal vermogen staat te hobbelen en dan soms alsnog zijn warmte niet helemaal kwijt kan. VAndaar dat ik niet nogmaals voor een P80 zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

Heb een oud (1907) vrijstaand huis met zo'n 150m2 woon oppervlak. Zelf behoorlijk na geïsoleerd en HR++ glas. Zonder bijverwarming (o.a. houtkachel) zat ik minimaal op zo'n 1600m3 per jaar. Afgelopen jaar heb ik met de WP zo'n 3000kWh verstookt. Gelukkig hebben de zonnepanelen in de lente en zomermaanden een groot deel opgevangen. Ik moet er wel erbij zeggen, dat we in de winter vooral s'avonds de houtkachel ook gebruiken. Ik stook met de WP op stooklijn in de winter op zo'n 35 tot 40 graden. In huis zo'n 19 graden. Heb nog zeer grote ouderwetse gietijzeren radiatoren. Geven een heerlijke warmte af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqmvnYkLiT8oba3Z7vph1APbMyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6knlJ4HJqjot8Ut2u8z0ZZW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door RNacoustics op 27-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

AirX

Tweak Guru

Tristan_87 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:07:
Goedemiddag,

Ik ben benieuwd wat jullie van de installatie van mijn BB p60 vinden inclusief boilervat van Weheat 300 liter en een Reflex buffervat van 50 liter.

Komende oktober wordt de installatie nog uitgebreid met vloerverwarming speciaal voor warmtepomp.

Wat ik al kan zeggen is dat voor SWW en de legionella run de warmtepomp extreem stil is. 1 keer op vol vermogen gedraaid tijdens de tests en dan was er een lichte zoem te horen welke totaal niet storend is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je nog een foto van de P60 buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan_87
AirX schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Heb je nog een foto van de P60 buiten?
Hij ligt op mijn dakkapel dus die is even lastig te maken. Voor mij alleen met een drone. De installateurs hadden uiteraard valbeveiliging. Het ziet er op het dak ook erg netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Tristan_87 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:07:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat het idee was hoe het werkt met de backup heaters? Die worden vaak rechtstreeks op het bordje van je printplaat gezet zodat WeHeat daar de baas over wordt, en dan het bordje gevoed met eigen groep, maar dat kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-08 22:10
Vandaag kreeg ik een mail van weheat met daarin de aankondiging dat de data nu in de app zichtbaar zijn . In de header “Weheat data inzichten nu in de app !”

Bij het openen bleek het om een winactie te gaan .
De data zijn nog niet zichtbaar . Merkwaardige mail .
Hebben meer mensen die ontvangen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerzeek
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-08 21:13
Gisteren en vandaag heeft CoolBlue mijn Sparrow Full Electric geïnstalleerd. Over het algemeen tevreden, maar wel een paar dingen om te delen:

Ruimte en planning
Technische ruimte: 90x70cm (best krap volgens monteur, ondanks eerdere bevestiging dat het zou lukken)
Buffervat 50L was gepland, maar monteur adviseerde dit weg te laten - overbodig vanwege flow en aantal vloerverwarmingsgroepen

Installatie details
25mm ribbelbuis buiten naar binnen
Mijn 32mm meerlagenbuizen voor vloerverwarming, overgang naar 28mm staal voor CoolBlue
CB gebruikte 22mm staal + 15mm koper
Geplaatst: thermische sifon, vul/afvoerkranen, keerklep, vuilafscheider, expansievat

Opstartproblemen
Vloerverwarming werkte niet: ondanks thermostaat op 35°C bleef aanvoer op 25°C staan.
Oorzaak: systeem stond ingesteld op max 30°C vloerverwarming met 5°C veiligheidsmarge = max 25°C output. CoolBlue gebeld en die heeft remote de max temperatuuraangepast naar 50°C (= max 45°C naar vloerverwarming). Binnen 1 minuut werkend via app.
Legionella-run werkt prima (2 uur tot temperatuur).

Vraag
Kan iemand mij helpen met het instellen van de tijd voor de legionella-run? Ik kan dit niet vinden in de app, maar heb gehoord dat het mogelijk zou zijn.

Verder prima installatie ondanks wat kleine communicatiehiccups!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fTqWTttSIsmV38Ty7Z1sGYwQN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRAdhedSeRlOFJNfm60fyYax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVsaN4CVLYu7Y61_5IJS_ucH6aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAuxj9Zk0l3apv0iPCDeRrjv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ctYuEGuIdSt2AOok9YEu2g1IxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umkfrJsOEj4Rt6zbscSjCkme.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerzeek
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-08 21:13
beefstick schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:44:
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik de boel zo in kan stellen dat ik kan testen of de warmtepomp wil verwarmen?

Via openterm de boel op 30 graden zetten resulteerd in standby, via een heating curve alles op 40 graden is nog steeds standby.
Koelen staat uit (dat lijkt wel te werken verder, al lijkt t alsof dat alleen snachts wil werken).
Ik heb het ding (p80) sinds gisteren dus ik mis vast iets.
Check even op welke temperatuur je "Target water temperature" staat, als je hem via de stooklijn of via de thermostaat op 35 graden zet en als je "Target water temperature" dan op 25 graden blijft, dan is je max temp voor de vloerverwarming ingesteld op 30 graden. even je instalateur bellen om de vragen of hij dit op de achtergrond wil aanpassen naar bijvoorbeeld 50 graden, dan zal je zien dat je warmtepomp wel aanslaat en de maximale "Target water temperature" wordt verhoogt naar 45 graden.
Dit was in ieder geval bij mij het geval, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
@jerzeek ook mijn Sparrow wilde na installatie niet starten om die reden . CB heeft hem toen hier ook op 50 graden gezet en toen ging het goed. Vraag me alleen af of hij op 50 moet blijven staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:32
Filmpje van bezoek aan WeHeat in Duizel door een installateur (denk ik) met wat interessante extra informatie (bv ook WeHeat Intelligence): YouTube: Bezoek aan Weheat in Duizel – Innovatieve Warmtepomp Leverancier

[ Voor 4% gewijzigd door aloft op 27-08-2025 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@jerzeek
brrrr. ribbelbuis. Gelukkig maar een kort stukje
Je koudwateraanvoerleiding heeft geen thermosifon
Je warme aanvoer heeft geen 10x de diameter in de hoogte van het sifon
Je koude afvoer richting warmtepomp heeft geen thermosifon

Nog even flink met isolatiemateriaal aan de gang. Zeker ook die halve thermosifons die je wel hebt.

nb. slechte of geen thermosifons kan het warmteverlies van de boiler makkelijk verdubbelen tot verveelvoudigen

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 28-08-2025 12:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-08 15:07
aloft schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:19:
Filmpje van bezoek aan WeHeat in Duizel door een installateur (denk ik) met wat interessante extra informatie (bv ook WeHeat Intelligence): YouTube: Bezoek aan Weheat in Duizel – Innovatieve Warmtepomp Leverancier
Die zag ik gisteren ook ja. Wat mijn interesse wekte was dat weheat zelf ook met een (soort van) thermostaat gaan komen. Eind van het jaar denken ze. Heeft iemand daar al wat meer informatie over gevonden? De leverancier van mijn vloerverwarming heeft alleen aan/uit thermostaten. Kan bijv wel een lyric t6 nemen, maar wilde in eerste instantie voor een stooklijn gaan. Dit kan voor mij toch wel interessant zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Mattie2 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:08:
[...]

Die zag ik gisteren ook ja. Wat mijn interesse wekte was dat weheat zelf ook met een (soort van) thermostaat gaan komen. Eind van het jaar denken ze. Heeft iemand daar al wat meer informatie over gevonden? De leverancier van mijn vloerverwarming heeft alleen aan/uit thermostaten. Kan bijv wel een lyric t6 nemen, maar wilde in eerste instantie voor een stooklijn gaan. Dit kan voor mij toch wel interessant zijn
Dat is de cloud thermostaat. Die wordt al tijden aangekondigd, maar de datum schuift elke keer. Als ik het me goed herinner is het op basis van Zigbee. Verdere details over hoe het werkt zijn er volgens mij nog niet.

• Pr088
Hendrik Keizer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Nou, als ik de wetenschap zo lees, gaan we na december weer een nieuwe ijstijd in.
Hoorde het ook op het nieuws. Maar ging vooral over de periode na 2060. Dan is deze al wel afgeschreven en kan er alsnog een P80 op, indien de winters echt koud worden :).

• Hendrik Keizer
Ah, ik had alleen “na december” meegekregen.

• Kevin1990
Hebben meer mensen er last van dat de installingen in de portal steeds verspringen?
Bij mij staat die nu op Opentherm tot we weer het stookseizoen in gaan. Dan gaat de instelling naar stooklijn.
Echter staat normaal de modus op maximaal besparen en bij de stooklijn temperaturen andere waardes.
Temperaturen staan steeds een stuk hoger als dat er ingesteld was. Vervelend vind ik zelf.
Iemand een idee hoe dat kan gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Kevin1990 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:58:
Hebben meer mensen er last van dat de installingen in de portal steeds verspringen?
Bij mij staat die nu op Opentherm tot we weer het stookseizoen in gaan. Dan gaat de instelling naar stooklijn.
Echter staat normaal de modus op maximaal besparen en bij de stooklijn temperaturen andere waardes.
Temperaturen staan steeds een stuk hoger als dat er ingesteld was. Vervelend vind ik zelf.
Iemand een idee hoe dat kan gebeuren?
Dat heb ik niet, instellingen blijven zoals ze zijn.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• STIMPPYYY
Kennis heeft ook een blackbird fe en die kwam met het volgende probleem en opmerking

Legionella run: kan niet douchen of warmwater gebruiken tijdens de run, bb zou in storing schieten. Was ook aantal keer gebeurt. Apparaat blijft dan op standby / klaarmaken staan. Bevestigd door Weheat.

Probleem: SWW verwarmt niet tot doeltemp. Soms eronder, soms erboven. Ik herken dit zelf niet eerlijk gezegd. Eerste punt ook niet direct gerelateerd aan legionelle run

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Mattie2 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:08:
[...]

Wat ik van de tegenwoordiger begreep heeft hij hier zelfs nog geen plaatje van gezien; ik zou dus zeker hier niet op gaan wachten.

• beefstick
jerzeek schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Check even op welke temperatuur je "Target water temperature" staat, als je hem via de stooklijn of via de thermostaat op 35 graden zet en als je "Target water temperature" dan op 25 graden blijft, dan is je max temp voor de vloerverwarming ingesteld op 30 graden. even je instalateur bellen om de vragen of hij dit op de achtergrond wil aanpassen naar bijvoorbeeld 50 graden, dan zal je zien dat je warmtepomp wel aanslaat en de maximale "Target water temperature" wordt verhoogt naar 45 graden.
Dit was in ieder geval bij mij het geval, succes!
De reden bleek anders.
Net als voor koelen, waar er de afgelopen 24 uur niet verwarmd mag zijn, geldt voor verwarmen ook de regel dat er de afgelopen 24 uur niet gekoeld mag zijn.
Tenminste, zo verteld mijn installateur het mij na navraag bij Weheat. Misschien dat @Weheat het beter kan verwoorden of bevestigen.

• aloft
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:28:
Kennis heeft ook een blackbird fe en die kwam met het volgende probleem en opmerking

Legionella run: kan niet douchen of warmwater gebruiken tijdens de run, bb zou in storing schieten. Was ook aantal keer gebeurt. Apparaat blijft dan op standby / klaarmaken staan. Bevestigd door Weheat.

Probleem: SWW verwarmt niet tot doeltemp. Soms eronder, soms erboven. Ik herken dit zelf niet eerlijk gezegd. Eerste punt ook niet direct gerelateerd aan legionelle run
Dat tweede probleem had ik ook (zie posts van vorige week). WeHeat heeft een software update uitgevoerd en daarna is het opgelost.

Eerste probleem herken ik niet direct al bleef mijn BB ook op standby/klaarmaken staan bij dat 2e probleem. Heb tijdens legionella runs geen warm water gebruikt (niet zodanig dat hij opnieuw zou moeten opwarmen). De legionella run zelf werkte wel prima.

Maar klinkt dus als hetzelfde probleem: WeHeat kan mogelijk dezelfde software update als bij mij uitvoeren?

• RayDelft
RayDelft schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:36:
Vandaag kreeg ik een mail van weheat met daarin de aankondiging dat de data nu in de app zichtbaar zijn . In de header “Weheat data inzichten nu in de app !”

Bij het openen bleek het om een winactie te gaan .
De data zijn nog niet zichtbaar . Merkwaardige mail .
Hebben meer mensen die ontvangen ?
Inmiddels een nieuwe mail van Weheat dat de mail een vergissing was maar dat de nieuwe app wel binnenkort beschikbaar is .

• Mausssie
BarryH schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:25:
@jerzeek
brrrr. ribbelbuis. Gelukkig maar een kort stukje
Je koudwateraanvoerleiding heeft geen thermosifon
Je warme aanvoer heeft geen 10x de diameter in de hoogte van het sifon
Je koude afvoer richting warmtepomp heeft geen thermosifon

Nog even flink met isolatiemateriaal aan de gang. Zeker ook die halve thermosifons die je wel hebt.

nb. slechte of geen thermosifons kan het warmteverlies van de boiler makkelijk verdubbelen tot verveelvoudigen
Ik moest even Google wat er wordt bedoeld met thermosifon, maar zie hier dat er een neergaande z- of u-vormige leiding wordt bedoeld. Uitleg erbij klinkt inderdaad logisch.

Waarom is een ribbelbuis zo slecht? En wat bedoel je precies met "Je warme aanvoer heeft geen 10x de diameter in de hoogte van het sifon"?

In oktober wordt er een BB bij mij geplaatst, dus dit soort tips zijn altijd goed om mee te nemen, zodat ik daarop kan letten/vooraf kan bespreken.

De leiding van mijn CV naar de verdeler voor de vloerverwarming is nu 22mm. Volgens de installateur is dit prima. Wat zijn jullie ervaringen, is dit voldoende? Helaas is het niet heel makkelijk om er een dikkere leiding te plaatsen.

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03:26
RayDelft schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:37:
[...]

Inmiddels een nieuwe mail van Weheat dat de mail een vergissing was maar dat de nieuwe app wel binnenkort beschikbaar is .
Zou tijd worden. Laten we hopen dat dit uitgerold is voordat het stookseizoen begint

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Mausssie schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Ik moest even Google wat er wordt bedoeld met thermosifon, maar zie hier dat er een neergaande z- of u-vormige leiding wordt bedoeld. Uitleg erbij klinkt inderdaad logisch.

Waarom is een ribbelbuis zo slecht? En wat bedoel je precies met "Je warme aanvoer heeft geen 10x de diameter in de hoogte van het sifon"?

In oktober wordt er een BB bij mij geplaatst, dus dit soort tips zijn altijd goed om mee te nemen, zodat ik daarop kan letten/vooraf kan bespreken.

De leiding van mijn CV naar de verdeler voor de vloerverwarming is nu 22mm. Volgens de installateur is dit prima. Wat zijn jullie ervaringen, is dit voldoende? Helaas is het niet heel makkelijk om er een dikkere leiding te plaatsen.
Ribbelbuis heeft meer weerstand dan gladde buis. Dus meer flow bij dezelfde inzet van de cv-waterpomp
Daarom wordt vaak b.v. MLB kunststof gebruikt. Als het een kort stukje is, zal het niet veel nadeel geven.
Voor het voorkomen van het weglekken van warmte uit de boiler is de simpele regel dat alle buizen die van/naar de boiler gaan vanaf de boiler eerst 10x de diameter naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Herkent iemand het volgende: SWW warmt op zodra ingestelde doeltemp van het vat boven in niet onder 2gr verschil ligt.

SWW moet pas opwaren als volgt (ik zie dit ook bij mij terug en door WeHeat bevestigd kennelijk):

Doeltemp SWW: 50gr
Temp-boven: 47,9
Temp-onder: nvt

Echter zie ik bij kennis het volgende waarbij SWW begint met verwarmen

Temp-boven: >48gr (49gr bv)

Iemand een idee? WeHeat intelligence staat uit

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 29-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
STIMPPYYY schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:38:
Temp-boven: >48gr (49gr bv)

Iemand een idee? WeHeat intelligence staat uit
Bij mij is het altijd als de bovenste sensor = 3 graden lager dan ingesteld = verwarmen.

Intelligence is bij mij nog niet beschikbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroendh op 29-08-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Heb er even naar zitten kijken goed en het valt mij op dat inderdaad de doel-temp boven niet altijd leidend is. Het lijkt erop, en zo is het bij mij ook, dat wanneer de doeltemp boven-in nog rond de 50 of 48,5 hangt en onderin het vat wordt het koud (rond de 30gr oid) SWW aanslaat (wat volgens mij logisch is en correct).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:45:
Heb er even naar zitten kijken goed en het valt mij op dat inderdaad de doel-temp boven niet altijd leidend is. Het lijkt erop, en zo is het bij mij ook, dat wanneer de doeltemp boven-in nog rond de 50 of 48,5 hangt en onderin het vat wordt het koud (rond de 30gr oid) SWW aanslaat (wat volgens mij logisch is en correct).
Dat zie ik ook, zodra onder onder de 30 komt gaat ie ook verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
Dat van die 30 graden grens herken ik niet.
Wat ik wel eens eerder hier gepost heb is hij ook wel eens gaan verwarmen bij de volgende temperaturen.
Boven 51,9 en onder 44,9 graden
Boven 50 en onder 45,3 graden
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.