• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:27
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:23:
[...]

Tijd voor een sedumdak?

Als het nu alweer 30 graden is... Zuid-Nederland? Hier in Groningen is het gewoon 22 graden met een windje. Ramen en deuren opzetten!

Die airco's zijn inderdaad niet 'slurpend' zoals wordt geroepen.
Omgeving R'dam 25C buiten, 27 binnen, plat dak, isolatie en zelfs wit bitumen. Helpt niks als het hele pand/voor-, achtergevel in de zon staat.

Met dank aan de halve buurt die hun hoge bomen zonodig moesten kappen want het gaf zoveel rommel...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:05
Jpiek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:45:
[...]

Omgeving R'dam 25C buiten, 27 binnen, plat dak, isolatie en zelfs wit bitumen. Helpt niks als het hele pand/voor-, achtergevel in de zon staat.

Met dank aan de halve buurt die hun hoge bomen zonodig moesten kappen want het gaf zoveel rommel...
Doodzonde hè. Bomen zijn de beste koelers.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
Ja, idd. we moetsen onze laurierkers in de achtertuin wel knotten, maar man, achteraf had ik liever een jaarje gewacht, scheelt zoveel schaduw en koelte...

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56
QuestionMarc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:14:
Ff nog een vraagje over de combi warmtepomp / vloerverwarming verdeler met pomp:

Voorheen had ik zo'n schakelaar ertussen zitten wat de pomp aan zet als er warmte door de buizen gaat, maar die hebben ze er tussenuit gehaald. Nu staat de pomp eigenlijk 6 maanden voor de kat zijn viool te draaien...waarom is dat?
Dat is nergens voor nodig. Je kan hem ook aansluiten op de binnenunit, als die in de buurt zit. Dan gaat hij alleen aan wanneer weheat het nodig vind.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
reiniero schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:06:
[...]

Dat is nergens voor nodig. Je kan hem ook aansluiten op de binnenunit, als die in de buurt zit. Dan gaat hij alleen aan wanneer weheat het nodig vind.
Yep, maar als de binnenunit op de 1ste etage zit en de vloerverwarming op de begane grond, dan moet je wat.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:44
aloft schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Ik hoop dat mijn tekenkunsten helpen, dit is hoe het eruit ziet:

[Afbeelding]

Als ik naar een installatiehandleiding kijk die ik online gevonden heb dan lijken DHW en CH omgedraaid te zijn in de WEP aansluiting (2 linkerbuizen). Als ik de kap eraf haal, dan hebben ze met stift op de linker pomp CV geschreven en de rechter "Boiler". Wellicht hebben ze die pompen nog omgedraaid. Of heb ik een ander model WEP.
Lijkt ok.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-07 10:01
Dank voor de check. De installateur is in overleg met WeHeat wat er aan de hand kan zijn waardoor ik regelmatig bij SWW verwarmen eerst een tijd het vat aan het koelen ben. Afgelopen week weer 3 keer gebeurd. Ook afgelopen week met de legionella run. Gelukkig elke keer maar een minuut of 10.

Als ik terugkijk in de historie lijkt het wel alleen voor te komen als er in de uren ervoor gekoeld is op de vloerverwarming. Ik zou nog eens kunnen testen of het niet optreedt als ik koeling uitzet. Maar die koeling is nu wel erg welkom. En ook met de koelstand zou het gewoon goed moeten werken.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:32
#trugmodulatie

Wellicht de nieuwe P80, die van ons gaat niet verder trug dan 20%

[ Voor 14% gewijzigd door Hendrik Keizer op 09-07-2026 20:33 ]

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:53
Ff nog een vraagje over de combi warmtepomp / vloerverwarming verdeler met pomp:

Voorheen had ik zo'n schakelaar ertussen zitten wat de pomp aan zet als er warmte door de buizen gaat, maar die hebben ze er tussenuit gehaald. Nu staat de pomp eigenlijk 6 maanden voor de kat zijn viool te draaien...waarom is dat?
Als je niet koelt (zoals ik), dan kan je de stekker eruit trekken als de verwarming uit staat.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:25

AirX

Tweak Guru

Hendrik Keizer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:32:
#trugmodulatie

Waar staan die percentages genoemd? Kan ze zelf niet vinden online.

• Carboy54
aloft schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:19:
[...]

Dank voor de check. De installateur is in overleg met WeHeat wat er aan de hand kan zijn waardoor ik regelmatig bij SWW verwarmen eerst een tijd het vat aan het koelen ben. Afgelopen week weer 3 keer gebeurd. Ook afgelopen week met de legionella run. Gelukkig elke keer maar een minuut of 10.

Als ik terugkijk in de historie lijkt het wel alleen voor te komen als er in de uren ervoor gekoeld is op de vloerverwarming. Ik zou nog eens kunnen testen of het niet optreedt als ik koeling uitzet. Maar die koeling is nu wel erg welkom. En ook met de koelstand zou het gewoon goed moeten werken.
Het enige wat bij mij opkomt is dat een van de kleppen onder de waterpompen blijven hangen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
Hendrik Keizer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:32:
#trugmodulatie

Dat is correct voor de P80

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07 20:23
Jimmie5887 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:39:
Dit is misschien een beetje off-topic, maar ik probeer een developers account (of API access) te krijgen bij Resideo (van de Honeywell T6 die bij de WeHeat WP zat) maar dat lukt me niet. Ik heb het een paar keer gevraagd maar krijg alleen een auto-reply dat ze snel zullen reageren. Maar dat doen ze niet.
Is het iemand gelukt om zo'n account aan te vragen?

Het doel is vrij simpel, mijn vrouw zet soms de tuindeur open om lekker te luchten, maar als het dan net iets frisser is dan de ingestelde temperatuur blijft de verwarming aan. Voor 10 minuten is dat prima maar in het voor- of najaar is dat zomaar een halve middag. Ik wil de verwarming uit kunnen zetten.
Even een update: Na nog een keer contact opnemen met de klantenservice (niet via email maar via facebook chat) werd er een ticket gemaakt en vandaag is mijn aanvraag dan goedgekeurd. Met de https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/ integratie kun je vervolgens temperatuur (binnen en buiten) en luchtvochtigheid (buiten) zien, en de temperatuur en modus (Heat/Holiday/TeporaryHold/PermanentHold) instellen. Mooi. En hiermee dus een heel klein beetje extra controle over de warmtepomp. (bijvoorbeeld de kamer extra opwarmen als er een zonnige winterdag is, of als de stroom heel goedkoop is. Of de temperatuur juist iets verlagen als er niemand thuis is. Of juist even uit als je een éénfaseaansluiting hebt en je wil op een koude dag gaan koken op je inductieplaat. want dat kan WeHeat allemaal niet voor zover ik weet)
Ik twijfel overigens wel of het de WeHeat sensoren zijn die ik zie want de waardes wijken af van de WeHeat integratie. Maar dat kan ook een cloud vertraging zijn.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-07 11:58
Mg4gebruiker schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Als je niet koelt (zoals ik), dan kan je de stekker eruit trekken als de verwarming uit staat.
Dan kun je beter die pompschakelaar ertussen zetten, die laat in ieder geval de pomp eens per dag een minuut draaien.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:39
AirX schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:41:
[...]

Modulatie versus praktijk: wat grotere en wat kleinere keuze.

De bruto Max en bruto Min gemeten afname van mijn BB P80 2025 + WEP in CV bedrijf is 3797W +90W in Januari 2026 en 475W+90W/11W+0W gedurende de lente waar de modulatie grens bereikt is en de WP op aan/uit overschakelt om het warmtevermogen te beperken Stooklijn zonder Aan/Uit, waarbij primaire en secundaire pomp uit gaan (gecombineerde meting WEP en secundaire pomp). Bij Stooklijn met Aan/Uit blijven beide pompen aan en is het verbruik in “rust” 11W+90W.

Bij max vermogen is de COP 2,5 en bij minimaal vermogen 5+. De theoretische modulatie van de WP (het netto WP gedeelde zonder ventilator, E, etc) is dus in de praktijk altijd (voor alle WP’s) minder groot. Je gebruikt de WP warmtezijdig en dus nooit bij constante buitentemperatuur over de modulatie reeks sec maar altijd gecombineerd met COP die andersom loopt.

De minimale warmteopwekking is dus rond 2,4kW. 30% van 8kW bij -10gr (als pomp precies zou passen). 30% van 28 graaddagen is 8,4gr. 18-8,4=9,6 gr buitentemperatuur waarboven de WP onderbroken gaat worden middels Aan/Uit om de stooklijn te blijven volgen.

Zou een 6kW voldoende zijn geweest voor -10gr vorst en toch een P80 dan is 2,4kW 40% van 6kW benodigd voor 28 graaddagen en begint de Aan/Uit boven de 18-40%*28=6,8 gr.

Kortom, in Nederlandse winter kan je veel aan/uit niet ontlopen in de middag. Of dit korte of lange periodes zijn hangt af van de overdracht aan de afgifte kant (vloerverwarming, grote radiatoren of LTV).

Maar, koop je WP vooral niet te klein dat deze moeite heeft met ontdooien. Vochtig gebied en gewone radiatoren. Heb je radiatoren dan is je aanvoer hoger, je COP lager, de vermogensvraag groter (dan bij vloerverwarming of LTV radiatoren), de benodigde afkoeling van de buitenlucht hoger en daarmee eerder kans op bevriezing. Verlaging van de aanvoertemperatuur bespaart dus 2x. 1x direct naar de COP over het hele jaar en 1x indirect door minder ontdooi- en hersteltijd. Ik weet dit uit ervaring. Mijn WP is krap gekozen obv nog uit te voeren verbeteringen (en kon geen ander model plaatsen) en heb bij vochtig/mistig weer uit het IJsselmeer moeite om voorbij de -3gr te komen omdat ontdooien te veel vermogen vraagt waarvoor herstelvermogen over de dag beschikbaar is. We hebben nog 2 bestaande airco’s als back-up dus geen comfort probleem, maar willen richting die max 8kW bij -10gr kunnen als het vocht uit de lucht weggevroren is.

Huis 1910, 235m2, woonkeuken, hal en badkamers vloerverwarming; woonkamer en slaapkamers radiatoren. Van 1900m3 naar 5700kWh (juli-juni). Voor komend seizoen worden de radiatoren in de aanvoertemperatuur-beperkende kamers vergroot. Verwachting 5gr lager/10% verbetering maar ook minder ontdooien en dus meer warmtevermogen rond -3gr.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:51
Jimmie5887 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:24:
[...]

Even een update: Na nog een keer contact opnemen met de klantenservice (niet via email maar via facebook chat) werd er een ticket gemaakt en vandaag is mijn aanvraag dan goedgekeurd. Met de https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/ integratie kun je vervolgens temperatuur (binnen en buiten) en luchtvochtigheid (buiten) zien, en de temperatuur en modus (Heat/Holiday/TeporaryHold/PermanentHold) instellen. Mooi. En hiermee dus een heel klein beetje extra controle over de warmtepomp. (bijvoorbeeld de kamer extra opwarmen als er een zonnige winterdag is, of als de stroom heel goedkoop is. Of de temperatuur juist iets verlagen als er niemand thuis is. Of juist even uit als je een éénfaseaansluiting hebt en je wil op een koude dag gaan koken op je inductieplaat. want dat kan WeHeat allemaal niet voor zover ik weet)
Ik twijfel overigens wel of het de WeHeat sensoren zijn die ik zie want de waardes wijken af van de WeHeat integratie. Maar dat kan ook een cloud vertraging zijn.
Huh met de Lyric T6/T6R heb je toch Resideo, niet Evohome? Ik heb deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/lyric/

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

Vanwaar de pomp, kan die niet weg (open verdeler)?

• Mg4gebruiker
QuestionMarc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:30:
[...]

Dan kun je beter die pompschakelaar ertussen zetten, die laat in ieder geval de pomp eens per dag een minuut draaien.
Als je dat nodig vindt, ja.

Overigens, het water in de vloer is zelfs tijdens de hete dagen rond de 22 - 23 graden. Zonder koelen. Ik heb hem die hete periode de hele dag laten draaien en zonder koelen wordt de ruimte niet warmer dan 24,5 graden. Maar eind juli gaat de oude mengverdeler eruit en komt er een pomploze in. Levert vooral veel betere prestaties bij het verwarmen.

• Jailhouse
  • Laatst online: 22:48
ik zit nu met teenslippertjes aan 'thuis te werken'. In mijn werkkamer is het 23 graden. weHeat 'huis in' levert 18.4. Langzaam trekt de kou uit vloer door mijn slippers mijn voeten en benen in. Les hieruit: Het voelt fris aan, terwijl dat niet echt gestaafd wordt door de feitelijke kamertemperatuur.

• Jimmie5887
  • Laatst online: 12-07 20:23
Barryvdh schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Huh met de Lyric T6/T6R heb je toch Resideo, niet Evohome? Ik heb deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/lyric/
Ja, dat is grappig want tijdens de install kom je bij een keuzemenu waar je Resideo kunt kiezen (en nog wat anders wat ik niet meer weet). Daarna heb je de Lyric integratie. Die kun je ook meteen installeren natuurlijk.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:32
AirX schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:41:
[...]

Geen idee.

P80 BB bij ons eigen waarneming.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-07 10:44
STIMPPYYY schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:05:
Resultaat van vandaag. Twee keerkleppen vervangen (sww en cv, beide maakte herrie. Gezien de smurrie kan ik mij dat voorstellen) en nieuwe vorstventielen buiten ivm het dumpen van water. Verder 90gr bocht aangedraaid ivm lekkage. Overigens was het overstortventiel buiten ook voorzien van nieuwe pakking en opnieuw aangedraaid.

Minimale pakking zat op alle onderdelen, zeker niet ok vanuit de fabriek van WeHeat. Hoe dan ook, geen lekkage meer en geen herrie meer in de leidingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit welk jaar was jouw Weheat installatie?

• STIMPPYYY
testmanager schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Uit welk jaar was jouw Weheat installatie?
Jan 2025 geplaatst

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUCdDpMhcNSzmzYn2tRn54jYnxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkvUG1WhNwEKoSDmz7NMucyq.jpg?f=fotoalbum_largeVandaag is de Flint omgebouwd naar full electric. SWW wil niet verwarmen, blijft op klaarmaken staan. Kan iemand mij helpen ?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:22
Je installateur lijkt me als die net paar uurtjes weg is.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-07 01:12
frank2908 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:10:
[Afbeelding]Vandaag is de Flint omgebouwd naar full electric. SWW wil niet verwarmen, blijft op klaarmaken staan. Kan iemand mij helpen ?
Ik mag toch aannemen dat alles is getest en er op z'n minst een legionella run is gestart voordat ze zijn vertrokken?

• frank2908
Civil schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Ik mag toch aannemen dat alles is getest en er op z'n minst een legionella run is gestart voordat ze zijn vertrokken?
Ze hadden al twee uur vertraging omdat het het vat en de binnenunit nog ergens moesten gaan ophalen. Hiervoor is twee keer een schouw gedaan met foto's, maar die informatie hadden ze niet. Ze vertelde me dat ze getest hadden, maar ik zie nu geen legionella run. Ik ben as maandag wel. Dan maar een paar dagen koud douchen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApTyOxZuJrRCt6E-d3Ll5pVZ-e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqKNa1UHD5E2uXZE5rYDKzdu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door frank2908 op 10-07-2026 22:10 ]

• testmanager
frank2908 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Ze hadden al twee uur vertraging omdat het het vat en de binnenunit nog ergens moesten gaan ophalen. Hiervoor is twee keer een schouw gedaan met foto's, maar die informatie hadden ze niet. Ze vertelde me dat ze getest hadden, maar ik zie nu geen legionella run. Ik ben as maandag wel. Dan maar een paar dagen koud douchen...[Afbeelding]
Gewoon nu bellen, en gelijk laten afmaken waar ze aan begonnen zijn. En anders de restfactuur niet betalen?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:16
testmanager schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 06:59:
[...]

Gewoon nu bellen, en gelijk laten afmaken waar ze aan begonnen zijn. En anders de restfactuur niet betalen?
Precies dit, eerst afmaken en laten werken en dan pas restfactuur betalen. hebben ze een goede motivatie om het eerst af te laten maken.

• STIMPPYYY
[...]

Ze hadden al twee uur vertraging omdat het het vat en de binnenunit nog ergens moesten gaan ophalen. Hiervoor is twee keer een schouw gedaan met foto's, maar die informatie hadden ze niet. Ze vertelde me dat ze getest hadden, maar ik zie nu geen legionella run. Ik ben as maandag wel. Dan maar een paar dagen koud douchen...[Afbeelding]
Even alles van stroom en na 10 min weer erop (tot app aangeeft wp offline)

• Carboy54
[...]

Zit er niet gewoon een heleboel lucht nog in het systeem?

• frank2908
STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:51:
[...]

Even alles van stroom en na 10 min weer erop (tot app aangeeft wp offline)
Gedaan, in de app werd offline weergegeven. De binnenunit knippert een lichtblauw lampje.

• frank2908
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Zit er niet gewoon een heleboel lucht nog in het systeem?
Ik heb alle ontluchting ventielen even open gezet. Komt geen lucht uit.

• testmanager
frank2908 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Gedaan, in de app werd offline weergegeven. De binnenunit knippert een lichtblauw lampje.
En wat zei de installateur toen je hem belde?

[ Voor 4% gewijzigd door testmanager op 11-07-2026 17:20 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:18
testmanager schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Hallo, met de installateur

• frank2908
testmanager schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:19:
[...]

De monteu kon online niets doen, want hij had de inloggen gegevens niet van weheat. Ze komen as maandag langs

• mira80s
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21:45
mira80s schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:36:
Hier een schrijnend geval:
In september is bij ons een WeHeat Flint geinstalleerd, in hybride opstelling met onze (bijna nieuwe) CV, een Remeha Calenta Ace. We hebben lage temperatuur vloerverwarming, geen radiatoren. Onze CV staat boven, de vloerverwarming verdeler staat in de trapkast beneden, zie foto's.
Na ruim een half jaar werkt het nog niet. We zijn de winter doorgekomen met bijplaatsen van straalkachels.

In het begin was er gekozen voor parallel opstelling, omdat dat toen de enige optie leek. Na strubbelingen met de warmtepomp leek dat op een gegeven moment goed te werken. Maar het inschakelen van de CV was een groot probleem, waarschijnlijk omdat de flow van de warmtepomp te sterk was voor de CV.

Vorige maand is de opstelling omgebouwd naar serieel. Maar dezelfde avond al traden weer (andere) problemen op. Het installatiebedrijf is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf,
en tot nu toe hebben we nog geen reactie na het melden van de problemen.

Wat gaat er fout:
Overdag draait de warmtepomp prima, wat langere runs en wanneer het warm genoeg is, gaat de pomp standby. Tegen de avond of begin van de avond, begint het lampje op de binnen-unit rood te knipperen.
Dan slaat even de CV aan, waardoor de temperatuur voor even toeneemt, maar daarna weer afkoelt. Dit is verre van toereikend om de ruimte te verwarmen.
Net na middernacht neemt de warmtepomp het weer over en draait weer goed tot het zich de volgende dag weer herhaalt.

Ik kan volgens mij niet de reden zien van de warmtepomp fout, maar de installateur belt mij (nog) niet terug.
Ik heb een stooklijn ingesteld, via OpenTherm is het gedrag heel erg instabiel.
De flow is goed (zo rond 0.9 m3/h), en de druk ook (1.6 bar).

Er zijn in de ruim 6 maanden veel monteurs langsgekomen met de beste bedoelingen, maar tot nu toe heeft niemand de noot kunnen kraken. Begin nu het gevoel te krijgen dat het niet meer goed komt.
Wie kan voor mij de held van de dag zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Graag wilde ik een vervolg geven op een oud topic.

Ik zit inmiddels een paar maanden verder en weet niet goed meer wat de beste vervolgstap is. Daarom hoop ik dat iemand hier ervaring of advies heeft.

Sinds de installatie in september vorig jaar heeft het systeem eigenlijk nooit goed gefunctioneerd. De problemen die ik ervaar (in de koude periode, nu in de zomer wordt geen warmte geleverd uiteraard):
  • De warmtepomp gaat vrijwel dagelijks in storing.
  • De cv-ketel schakelt niet goed bij wanneer de Flint/warmtepomp het niet meer aankan.
  • Er is sprake van drukverlies in het systeem.
De installateur die de installatie heeft geplaatst is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf. Er is 2 maanden geleden een keer een monteur langs geweest om te kijken. Zijn conclusie was dat de flow te laag is en dat een buffervat de oplossing zou zijn voor mijn problemen. Daarna heb ik echter helemaal niets meer gehoord.

Contact opnemen lukt niet:
  • Op e-mails wordt niet gereageerd.
  • Telefonisch krijg ik steeds te horen dat ik teruggebeld word, maar dat gebeurt niet.
Ik zit nu met de vraag hoe ik hiermee verder moet. Juridisch stappen ondernemen is een optie, maar mijn grootste zorg is dat ik dan richting herfst/winter nog steeds zonder goed werkende verwarming zit.

Mijn vragen:
  • Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en hoe dit opgelost is?
  • Wie kan ik inschakelen voor een onafhankelijk onderzoek naar de installatie?
  • Zijn er bedrijven of installateurs die ervaring hebben met dit soort systemen en de installatie kunnen nalopen/herstellen?
  • Heeft iemand directe lijnen met WeHeat?
Alle tips of ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt!

• Carboy54
frank2908 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:22:
[...]

De monteu kon online niets doen, want hij had de inloggen gegevens niet van weheat. Ze komen as maandag langs
?? Hoe kan hij hem dan configureren bij de in bedrijf stelling zonder inlog gegevens.

• Carboy54
mira80s schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Ik zit inmiddels een paar maanden verder en weet niet goed meer wat de beste vervolgstap is. Daarom hoop ik dat iemand hier ervaring of advies heeft.

Sinds de installatie in september vorig jaar heeft het systeem eigenlijk nooit goed gefunctioneerd. De problemen die ik ervaar (in de koude periode, nu in de zomer wordt geen warmte geleverd uiteraard):
  • De cv-ketel schakelt niet goed bij wanneer de Flint/warmtepomp het niet meer aankan.
De installateur die de installatie heeft geplaatst is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf. Er is 2 maanden geleden een keer een monteur langs geweest om te kijken. Zijn conclusie was dat de flow te laag is en dat een buffervat de oplossing zou zijn voor mijn problemen. Daarna heb ik echter helemaal niets meer gehoord.

• Telefonisch krijg ik steeds te horen dat ik teruggebeld word, maar dat gebeurt niet.
Ik zit nu met de vraag hoe ik hiermee verder moet. Juridisch stappen ondernemen is een optie, maar mijn grootste zorg is dat ik dan richting herfst/winter nog steeds zonder goed werkende verwarming zit.

Mijn vragen:
  • Zijn er bedrijven of installateurs die ervaring hebben met dit soort systemen en de installatie kunnen nalopen/herstellen?
Met een buffervat verbeter je de flow niet. Dat is symptoom bestrijding en een Flint vraagt om 1000 liter flow per uur. Hoeveel % flow kan je aflezen?

• STIMPPYYY
mira80s schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Mijn vragen:
Rood - pulserend

Er is een foutcode gedetecteerd door de buitenunit en wordt

weergegeven op portal.weheat.nl. Ga naar het betreffende

huishouden en klik op 'Fouten' om een beschrijving van de foutcode

van de buitenunit te vinden. Dit is niet noodzakelijk problematisch

Rood - knipperend

Serviceverzoek Neem contact op met Weheat om het probleem op te

lossen via +3140-2094284.

Is een van beide gebeurt? Dus contact met weheat of foutcodes uitgelezen door installateur? Zou zsm ingebrekestelling de deur uit doen iig

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-07-2026 21:10 ]

• frank2908
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Met een buffervat verbeter je de flow niet. Dat is symptoom bestrijding en een Flint vraagt om 1000 liter flow per uur. Hoeveel % flow kan je aflezen?
Deze storingsmonteur kon niets betekenen. We nemen as maandag contract op met het bedrijf, dan komt er wrs die dag een andere monteur langs

• Mg4gebruiker
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:52:
[...]

?? Hoe kan hij hem dan configureren bij de in bedrijf stelling zonder inlog gegevens.
Inderdaad...

• AirX

AirX

Tweak Guru

Op de supportpagina van Weheat lees ik dat je tegenwoordig ook met OpenTherm koeling aan moet kunnen zetten: https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL. Iemand die dat uitproberen wil? (Artikel is van gisteren, 10 juli 2026). Zie ook https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL.

[ Voor 23% gewijzigd door AirX op 11-07-2026 22:47 ]

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:52
@AirX artikel is enkel geupdate, dus dat werkt al even of wellicht zelfs lang. (Zie dat het artikel over het koelcontact op nieuwe boards gaat, dat is wel nieuw)

Ik gebruik OT (Lyric)met koelen

[ Voor 30% gewijzigd door LuisjeNL op 12-07-2026 08:23 ]

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:54
Koelen werkt bij ook via opentherm (evohome).

Omdat ik nog "oude" stuurmodule heb, en niet de RH9 die koeling ondersteund, heb ik wel zelf alle thermostaat kranen opengezet.

Vooral in de woonkamer (Jaga strada hybrid) heeft dit een verkoelend effect.

• Pr088
AirX schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:45:
Op de supportpagina van Weheat lees ik dat je tegenwoordig ook met OpenTherm koeling aan moet kunnen zetten: https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL. Iemand die dat uitproberen wil? (Artikel is van gisteren, 10 juli 2026). Zie ook https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL.
Dat kan gewoon. Mijn P80 koelt de hele zomer al met OT aansturing op 18 graden (heb normaal 20 in huis, dus standje 'verwarming uit')

Ik gebruik een simpele Honeywell Round Modulation.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 12-07-2026 08:46 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:51
Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Dat kan gewoon. Mijn P80 koelt de hele zomer al met OT aansturing op 18 graden (heb normaal 20 in huis, dus standje 'verwarming uit')

Maar OpenTherm bepaalt alleen OF er gekoeld mag worden, de temperatuur zelf komt nog via de Weheat curve toch? Volgens het artikel althans

• Mg4gebruiker
LuisjeNL schreef op zondag 12 juli 2026 @ 00:28:
@AirX artikel is enkel geupdate, dus dat werkt al even of wellicht zelfs lang. (Zie dat het artikel over het koelcontact op nieuwe boards gaat, dat is wel nieuw)

Ik gebruik OT (Lyric)met koelen
Je bedoelt de T6? Ik heb geen koelfunctie gezien...

• mira80s
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Ik zie in de portal dat de flow in mei op 0.78 m3/h zat. 780 liter per uur zit er dus behoorlijk onder. Maar een buffervat gaat dus echt niet helpen, of wel maar gaat het ten koste van iets anders? Als het minder efficient werkt, moet ik het maar voor lief nemen, als het maar werkt

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:52
Mg4gebruiker schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Je bedoelt de T6? Ik heb geen koelfunctie gezien...
T6, inderdaad.

Heeft zelf ook geen koelfunctie, maar de Weheat kan er mee omgaan adhv de gevraagde temperatuur.

• mira80s
STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Rood - pulserend

Er is een foutcode gedetecteerd door de buitenunit en wordt

weergegeven op portal.weheat.nl. Ga naar het betreffende

huishouden en klik op 'Fouten' om een beschrijving van de foutcode

van de buitenunit te vinden. Dit is niet noodzakelijk problematisch

Rood - knipperend

Serviceverzoek Neem contact op met Weheat om het probleem op te

lossen via +3140-2094284.

Is een van beide gebeurt? Dus contact met weheat of foutcodes uitgelezen door installateur? Zou zsm ingebrekestelling de deur uit doen iig
Het is rood pulserend, maar ik heb het wel bijna elke dag vanaf einde middag tot 's nachts (uiteraard niet in deze zomermaanden). Dan doet de verwarming het dus niet.

• STIMPPYYY
mira80s schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Het is rood pulserend, maar ik heb het wel bijna elke dag vanaf einde middag tot 's nachts (uiteraard niet in deze zomermaanden). Dan doet de verwarming het dus niet.
Wat is de foutcode? Kan je het zien in de portal van WeHeat en anders de installateur.

Is de flow beter geweest? Wellicht kan de pompsnelheid worden verhoogt (is deze verlaagt door de installateur).

• Pr088
Barryvdh schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Maar OpenTherm bepaalt alleen OF er gekoeld mag worden, de temperatuur zelf komt nog via de Weheat curve toch? Volgens het artikel althans
Ja, zo heb ik het ook begrepen. Het maakt dus feitelijk (denk ik) niks uit of je de thermostaat op 18 of 10 graden zet. Het systeem gaat niet extra koelen, daarvoor moet je de koel-stooklijn in de app aanpassen.

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:00
Vandaag lijkt er iets mis te gaan met de legionella run.

Hij start netjes om 12.00 uur zoals handmatig ingesteld. Er komt nu in de grafiek ook een SWW doeltemperatuur. Tijdens de legionellarun 41 graden.... lijkt mij niet goed. Maar hij trekt hem tot 61,5 graad SWW temperatuur. Vervolgens gaat hij om 15:46 uur weer aan voor 15 min en haalt hij weer niet de 64 graden. Ondertussen was iemand gaan douche en om 19:06 uur springt hij weer aan voor de Legeoiella run. Ook nu weer een SWW doel van 41 graden ipv 64. Denk dat ze bij @Weheat een typefout hebben gemaakt. Na 40 min had hij de 64 gaden gehaald dus ik hoop dat hiermee de run voor deze week klaar is.

Vorige week week liep hij netjes door tot 64 graden.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• AirX

AirX

Tweak Guru

Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Jij hebt dan de Honeywell Round modulation - Heat/Cool? Het gaat mij er namelijk om dat ik koelen “aan” kan zetten met de thermostaat. Ik dacht dat dat eerder niet mogelijk was en dat het altijd via de app moest. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.

• Jpiek
mira80s schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zie in de portal dat de flow in mei op 0.78 m3/h zat. 780 liter per uur zit er dus behoorlijk onder. Maar een buffervat gaat dus echt niet helpen, of wel maar gaat het ten koste van iets anders? Als het minder efficient werkt, moet ik het maar voor lief nemen, als het maar werkt
Ja, doe ik ook met mijn nieuwe auto, haalt net 80, maar goed ik kan meekomen op de snelweg...

Je hoort gewoon een product te krijgen wat voldoet aan je verwachtingen. In dit geval een warm huis...

• havoc764
Louis schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:47:

Hij start netjes om 12.00 uur zoals handmatig ingesteld. Er komt nu in de grafiek ook een SWW doeltemperatuur. Tijdens de legionellarun 41 graden.... lijkt mij niet goed. Maar hij trekt hem tot 61,5 graad SWW temperatuur. Vervolgens gaat hij om 15:46 uur weer aan voor 15 min en haalt hij weer niet de 64 graden. Ondertussen was iemand gaan douche en om 19:06 uur springt hij weer aan voor de Legeoiella run. Ook nu weer een SWW doel van 41 graden ipv 64. Denk dat ze bij @Weheat een typefout hebben gemaakt. Na 40 min had hij de 64 gaden gehaald dus ik hoop dat hiermee de run voor deze week klaar is.

wat was je water uit tijdens de afgebroken runs?

• Louis
havoc764 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:52:
[...]

wat was je water uit tijdens de afgebroken runs?
Run 1: 64,3 en Run 2: 64,4 Run 3: 67,0

• Pr088
AirX schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Jij hebt dan de Honeywell Round modulation - Heat/Cool? Het gaat mij er namelijk om dat ik koelen “aan” kan zetten met de thermostaat. Ik dacht dat dat eerder niet mogelijk was en dat het altijd via de app moest. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Je zet koelen aan met de app. Zijn er thermostaten die dat kunnen? Daar weer ik niet van.

• mira80s
STIMPPYYY schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Wat is de foutcode? Kan je het zien in de portal van WeHeat en anders de installateur.

Is de flow beter geweest? Wellicht kan de pompsnelheid worden verhoogt (is deze verlaagt door de installateur).
Volgens de installateur duidt de code op een te lage flow, en in de portal zie ik dus een waarde van 0.78. Een eerdere suggestie op tweakers was om de huidige verdeler (met eigen pomp en retourmenging) te laten vervangen door een open verdeler, maar dat is dus niet de oplossing waar de installateur mee komt.

• mira80s
Jpiek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Ja, doe ik ook met mijn nieuwe auto, haalt net 80, maar goed ik kan meekomen op de snelweg...

Je hoort gewoon een product te krijgen wat voldoet aan je verwachtingen. In dit geval een warm huis...
:) mooie vergelijking, je hebt helemaal gelijk

• Carboy54
mira80s schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Volgens de installateur duidt de code op een te lage flow, en in de portal zie ik dus een waarde van 0.78. Een eerdere suggestie op tweakers was om de huidige verdeler (met eigen pomp en retourmenging) te laten vervangen door een open verdeler, maar dat is dus niet de oplossing waar de installateur mee komt.
Ken jouw systeem niet maar dergelijke verdelers zijn geen ideale combinaties met een warmtepomp.

• Piet82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 07:11
Tijgerkracht schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Geen idee, ik regel de pomp voor de beneden verdieping mbv een Shelly, via Home Assistant.
Zodra de binnenunit meer dan 50 watt doet zet ik die pomp ook aan, zodat er ook mee gekoeld kan worden. De schakelaar die op temp reageert heb ik er niet meer tussen.
Omdat die voeler van een schakelaar tussen pompverdeler veel telaat.. of niet inschakelt bij lage aanvoer temperatuur en dan draait het water zo weer de retour in…

En koelen met een pompverdeler kan eigenlijk niet vanwege de bijmenging vanuit de retour (want dat is wat een mengverdeler doet) Zal de aanvoer mischien wel 18 graden worden maar efficiënt is het niet… + dat een oudemeng verdeler vaak van ijzer is en met ijzer is aangesloten gaat de boel op den duur roesten door condensvorming..

Oja een pomp spanningsloos maken is het domste wat je kan doen… (zo’n schakelaar laat hem ook eens per 24h draaien) want na een poosje zit het asje vast en dan brand door als je de stekker er weer in doet…. (Kun je daarna wel mooi een a label pompje kopen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Piet82 op 12-07-2026 21:37 ]

• AirX

AirX

Tweak Guru

Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Je zet koelen aan met de app. Zijn er thermostaten die dat kunnen? Daar weer ik niet van.
Ja die zijn er. Vandaar mijn vraag naar aanleiding van https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL en https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL. Die artikelen lijken te stellen dat je ook met je thermostaat koelen aan kunt zetten.

• havoc764
Louis schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Run 1: 64,3 en Run 2: 64,4 Run 3: 67,0
dat zit wel goed geen grootte afwijking opzichte van je vat dus je temp sensor is niet defect.

• Louis
Morgen de installateur maar eens bellen/mailen

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:36
Louis schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:47:

Het was gister waarschijnlijk te warm buiten om de run af te kunnen afmaken. (beveiliging van de compressor) Daarbij is de pomp helaas nog niet zo slim genoeg om dan om 15:46 te bedenken van he het is nogsteeds erg warm buiten ik probeer het niet eens.

Wat betreft de SWW doeltemp zou je daar inderdaad 64 moeten zien. Echter staat er bij mij buiten de tijdsvakken altijd 0 ipv 35 graden. Dat klopt ook niet. 8)7

• HarDus
Weekprogramma uit-aan zetten en alle SWW instellingen deleten door maandag te veranderen en alle dagen overschrijven.

Met douchen tijdens SWW en tijdens Legionella kan WeHeat niet goed om gaan. Het zou te verklaren zijn doordat ze wel de prognose aan de effort controleren maar geen rekening houden dat je ook zou kunnen douchen. Mogelijk een slimheid die niet slim werkt.

WeHeat geeft hoog op van hun “Intelligence”. Ik vrees het ergste als een ordinair weekprogramma al met veel tam-tam los kwam en matig werkt. Een soft reset ontbreekt je je regelmatig de stekker er uit moet halen. Beetje 20e eeuw.

• Mg4gebruiker
jeroendh schreef op maandag 13 juli 2026 @ 05:47:
[...]

Het was gister waarschijnlijk te warm buiten om de run af te kunnen afmaken. (beveiliging van de compressor) Daarbij is de pomp helaas nog niet zo slim genoeg om dan om 15:46 te bedenken van he het is nogsteeds erg warm buiten ik probeer het niet eens.

Wat betreft de SWW doeltemp zou je daar inderdaad 64 moeten zien. Echter staat er bij mij buiten de tijdsvakken altijd 0 ipv 35 graden. Dat klopt ook niet. 8)7
Hier ook..

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:10
Ik was gisteren in de buurt van mijn binnenunit en hoorde het geluid van lucht in de pomp (systeem loopt ivm koelmodus).
Na een beetje zoeken bleek mijn waterdruk vrijwel verdwenen in het circuit volgens de wijzer op mijn expansievat. Dat kwam na bijvullen wel weer op druk, druk lijkt voor nu ook redelijk stabiel en het pompgeluid is ook weer normaal zoals verwacht. Eea leidt mij naar de vraag wanneer en hoe snel mijn waterdruk gedaald is en hoe mijn BB daar mee omgaat.

-Heeft de BB eigenlijk wel een druk sensor? Ik zie het niet in de gerapporteerde data in app of home assistant. Als er een sensor is blijft deze verborgen voor de consument. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het systeem in storing zou schieten met verwaarloosbare waterdruk, dat was (nog) niet het geval.

-Zijn er trucjes om data van een evt verborgen sensor zichtbaar te maken?

-Zijn er andere slimme manieren om de druk bij te houden? Ik heb nu alleen een analoge meter in een hok waar ik zelden kom, ik zou graag terugkijken in de tijd om te zien wat er met mijn druk is gebeurd.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:48
Vannacht om 01:25 is mijn Flint de verbinding met de thermostaat (Tado via OTGW) kwijt geraakt, voordat ik alles ga nalopen herstarten: zijn er meer mensen bij wie de binnenunit de thermostaat niet meer ziet? In OTGW zie ik nog wel netjes de temperatuur van de Tado thermostaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Voogel op 13-07-2026 10:46 . Reden: extra info ]

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
duinsel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:35:
Ik was gisteren in de buurt van mijn binnenunit en hoorde het geluid van lucht in de pomp (systeem loopt ivm koelmodus).
Na een beetje zoeken bleek mijn waterdruk vrijwel verdwenen in het circuit volgens de wijzer op mijn expansievat. Dat kwam na bijvullen wel weer op druk, druk lijkt voor nu ook redelijk stabiel en het pompgeluid is ook weer normaal zoals verwacht. Eea leidt mij naar de vraag wanneer en hoe snel mijn waterdruk gedaald is en hoe mijn BB daar mee omgaat.

-Heeft de BB eigenlijk wel een druk sensor? Ik zie het niet in de gerapporteerde data in app of home assistant. Als er een sensor is blijft deze verborgen voor de consument. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het systeem in storing zou schieten met verwaarloosbare waterdruk, dat was (nog) niet het geval.

-Zijn er andere slimme manieren om de druk bij te houden? Ik heb nu alleen een analoge meter in een hok waar ik zelden kom, ik zou graag terugkijken in de tijd om te zien wat er met mijn druk is gebeurd.
Ik heb bij de aanleg van de installatie gevraagd om een zelf aangeschafte mini-kogelkraan nabij het expansievat te plaatsen. Daarop heb ik achteraf een goedkope druksensor gemonteerd met een Shelly Plus Uni die daarmee de druk kan meten. Dat is in HA een eenvoudige manier om de waterdruk bij te houden.

De druksensor die ik in gebruik heb is: https://www.amazon.nl/dp/B07SYLCMR7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

En de Shelly Plus Uni is: https://www.shelly.com/products/shelly-plus-uni, die ik geplaatst heb in een (door een vriend) geprinte behuizing: https://www.thingiverse.com/thing:6681213

Dat werkt prima! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEUyxXx-mFI-ytcyhukmjeXwJJg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g9xWyPgaNOvzaC1fvTSoDtkl.png?f=user_large

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088

Ik heb ooit een berichtje gehad van de installateur dat mijn druk wat aan de lage kant was, in de eerste week na inbedrijfstelling. Dus volgens mij zit er wel ergens een sensor.

• Pr088

Ik heb ooit een berichtje gehad van de installateur dat mijn druk wat aan de lage kant was, in de eerste week na inbedrijfstelling. Dus volgens mij zit er wel ergens een sensor.

• Pr088
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 13-07-2026 11:21 ]

• Voogel
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:43:
Vannacht om 01:25 is mijn Flint de verbinding met de thermostaat (Tado via OTGW) kwijt geraakt, voordat ik alles ga nalopen herstarten: zijn er meer mensen bij wie de binnenunit de thermostaat niet meer ziet? In OTGW zie ik nog wel netjes de temperatuur van de Tado thermostaat.
Vanaf 00:13 begon hij te klapperen en na een keer of 10 is hij niet meer teruggekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8SFALMbVwsF8MxBiFZ3BcIxSMM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fFsYZkXx3useNovbpth0W71s.png?f=user_large

• Jailhouse
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:43:
Hier sparrow met Tado V3+ via opentherm. Ik zie in de app niets bijzonders, hij staat te koelen. Geen foutmeldingen, geen onverwachte waardes. Waar zie je dat de verbinding weg is?

• Voogel
Weheat app->Instellingen->Centrale verwarming->Bewerken en dan onderaan... maar dit zou ook aan OTGW kunnen liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Voogel op 13-07-2026 11:16 ]

• Jailhouse
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:15:
Instellingen->Centrale verwarming->Bewerken en dan onderaan... maar dit zou ook aan OTGW kunnen liggen.
Ik lees daar: 'we hebben je opentherm thermostaat gevonden, alles werkt zoals het hoort'. Dus nee, ik heb (gelukkig) geen problemen met de verbinding.

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:10
Gameboy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb bij de aanleg van de installatie gevraagd om een zelf aangeschafte mini-kogelkraan nabij het expansievat te plaatsen. Daarop heb ik achteraf een goedkope druksensor gemonteerd met een Shelly Plus Uni die daarmee de druk kan meten. Dat is in HA een eenvoudige manier om de waterdruk bij te houden.

De druksensor die ik in gebruik heb is: https://www.amazon.nl/dp/B07SYLCMR7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

En de Shelly Plus Uni is: https://www.shelly.com/products/shelly-plus-uni, die ik geplaatst heb in een (door een vriend) geprinte behuizing: https://www.thingiverse.com/thing:6681213

Dat werkt prima! ;)

[Afbeelding]
Oh, dat ziet er wel goed uit. Misschien een goede aanleiding zelf iets te prutsen met zo'n sensor met een goedkoop ESP32 bordje in mijn Zigbee netwerkje, de Shelly is niet veel meer dan dat.

• Jpiek
Gameboy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Dat werkt prima! ;)

[Afbeelding]
Idem, maar dan in een kant-en-klare behuizing gepropt met de nodige uitsparingen voa o.a. voeding..

• STIMPPYYY
Wil deze zomer het leidingwerk isoleren. Wat is aan te raden, ik zie dat armaflex een goed product is (22-19mm kern). Ik voorzie daar enkele meters van en heb dan lijm nodig of kan ik het ook intapen? (of beide, dus lijmen en in de bochten met tape bv). Nog opletten bij kogelkranen? en dient de vuilafscheider ook geisoleerd te worden?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:36
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:15:
Wil deze zomer het leidingwerk isoleren. Wat is aan te raden, ik zie dat armaflex een goed product is (22-19mm kern). Ik voorzie daar enkele meters van en heb dan lijm nodig of kan ik het ook intapen? (of beide, dus lijmen en in de bochten met tape bv). Nog opletten bij kogelkranen? en dient de vuilafscheider ook geisoleerd te worden?
Lijmen en bochten als je goed snijdt kan je ook lijmen.

• Voogel
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Vanaf 00:13 begon hij te klapperen en na een keer of 10 is hij niet meer teruggekomen.

[Afbeelding]
Sinds 12:48 is alles weer terug naar normaal lijkt het...

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:11
In de koeltechniek lijmden de isoleerders de Armaflex altijd volledig, met als reden dat je dan geen vocht tussen de armaflex en de leiding kan krijgen.

• HarDus
Ik heb een eenvoudige TP-Link Tapo camera voor de analoge sensor. Geeft geen historie, maar spaart me wel wat loopjes of onbegrepen vragen aan thuis als ik niet thuis ben. Evenzo voor de stand van de garagedeur samen met de led-ring van de laadpaal. Heb over automatiseren nagedacht, maar dit blijkt afdoende.

• frank2908
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Vanochtend contact gehad met het bedrijf. Ze hebben het online kunnen oplossen. Alles werkt nu goed.

• frank2908
Ik heb de leidingen geïsoleerd met Kaiflex ST en de Kaiflex tape met lijm. Om te koelen wordt geadviseerd om de isolatie te lijmen om zeker te weten dat de leidingen dampdicht zijn. De isolatie is 19 mm dik.

• Carboy54
frank2908 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:58:
[...]

Vanochtend contact gehad met het bedrijf. Ze hebben het online kunnen oplossen. Alles werkt nu goed.
Online geconfigureerd dus. Fijne installateur 😫

• Vince_
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt afgifte van radiatoren.

Op de bovenverdieping (2-kap, 1996, redelijk geïsoleerd) heb ik nu twee vlakke T10-radiatoren van 160 × 60 cm (slaapkamer en werkkamer). Badkamer wordt binnenkort vernieuwd en krijgt dan vloerverwarming. Sinds de overstap naar de Sparrow P60 FE worden de T10's bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 35–40 °C wel wat lauw, maar de warmteafgifte is eigenlijk te gering om de ruimtes te verwarmen.

Mijn plan is om ze te vervangen door:
  • Thermrad Compact 4 Plus type 33, 600 × 1800 mm
  • Heimeier Eclipse thermostatische radiatorkraan
  • eventueel later SpeedComfort-ventilatoren als dat nog extra vermogen oplevert.
Heeft iemand een vergelijkbare opstelling? Is dit een goede en toekomstbestendige keuze, of zouden jullie toch investeren in een Jaga Hybrid of een andere echte LTV-radiator? Prijs voor Jaga of Fancoils is ruim 2x keer zo hoog en heb het idee dat ik met SpeedComfort-ventilatoren of iets soortgelijks veel flexibeler (en goedkoper) ben mocht er iets vervangen moeten worden in de bewegende onderdelen.

• havoc764
Vince_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:15:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt afgifte van radiatoren.

Op de bovenverdieping (2-kap, 1996, redelijk geïsoleerd) heb ik nu twee vlakke T10-radiatoren van 160 × 60 cm (slaapkamer en werkkamer). Badkamer wordt binnenkort vernieuwd en krijgt dan vloerverwarming. Sinds de overstap naar de Sparrow P60 FE worden de T10's bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 35–40 °C wel wat lauw, maar de warmteafgifte is eigenlijk te gering om de ruimtes te verwarmen.

Mijn plan is om ze te vervangen door:
  • Thermrad Compact 4 Plus type 33, 600 × 1800 mm
  • Heimeier Eclipse thermostatische radiatorkraan
  • eventueel later SpeedComfort-ventilatoren als dat nog extra vermogen oplevert.
Heeft iemand een vergelijkbare opstelling? Is dit een goede en toekomstbestendige keuze, of zouden jullie toch investeren in een Jaga Hybrid of een andere echte LTV-radiator? Prijs voor Jaga of Fancoils is ruim 2x keer zo hoog en heb het idee dat ik met SpeedComfort-ventilatoren of iets soortgelijks veel flexibeler (en goedkoper) ben mocht er iets vervangen moeten worden in de bewegende onderdelen.
al ventilatoren toegevoegd?

• MotorBeast
havoc764 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:34:
[...]

al ventilatoren toegevoegd?
Op een T10? Die heeft alleen een plaat en geen convectie vinnen. Een fan stimuleert convectie. Heeft dus geen nut. @Vince_ Geen themostaatkranen doen. Gewoon 24/7 mee laten draaien en de flow daarop inregelen. Hier krijg ik een jaren 70 huis nageisoleerd makkelijk boven warm met T10.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 18:45 ]

• havoc764
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Op een T10? Die heeft alleen een plaat en geen convectie vinnen. Een fan stimuleert convectie. Heeft dus geen nut. @Vince_ Geen themostaatkranen doen. Gewoon 24/7 mee laten draaien en de flow daarop inregelen. Hier krijg ik een jaren 70 huis nageisoleerd makkelijk boven warm met T10.
je vind ook t10 met vinnen online dus was een beetje vaag.

• Vince_
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Vind het knap dat het jouw lukt! Ik heb echt het idee dat die T10 platen gewoon te kort schieten. Dus ga wel voor iets met meer oppervlakte (T33), want de logica is toch: meer oppervlakte = meer warmteafgifte bij lage temperaturen.

Raad je die Heimeier Eclipse nu af? Ik dacht dat die juist wel handig is om gemakkelijk het waterdebiet te regelen. Thermosstaatknop is niet perse nodig, dan kan ook met een simpele handknop lijkt me.

• MotorBeast
Vince_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Vind het knap dat het jouw lukt! Ik heb echt het idee dat die T10 platen gewoon te kort schieten. Dus ga wel voor iets met meer oppervlakte (T33), want de logica is toch: meer oppervlakte = meer warmteafgifte bij lage temperaturen.

Raad je die Heimeier Eclipse nu af? Ik dacht dat die juist wel handig is om gemakkelijk het waterdebiet te regelen. Thermosstaatknop is niet perse nodig, dan kan ook met een simpele handknop lijkt me.
Debiet regelen is wel okee maar thermostaatknoppen niet. Er valt overigens met een WP heel weinig te regelen wbt debiet zeker als je al te weinig afgifte hebt. Hoe meer flow, hoe meer afgifte. Je Delta T wordt door een hoge flow kleiner is meer afgifte. Probeer beneden anders iets minder te geven waardoor je boven meer krijgt. Dan krijg je een wat hogere aanvoer omdat beneden dan minder afgifte krijgt. Alleen uitkijken als je verdeelpunt boven is dat je geen bypass bouwt waardoor je retour weer te hoog wordt. Dan gaat je unit weer pendelen en dat is ook niet de bedoeling.

En niets handknop. Gewoon nooit dichtdraaien. Zie filmpje Heatgeek over zonering.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 19:35 ]

• Vince_
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:33:
[...]

Debiet regelen is wel okee maar thermostaatknoppen niet. Er valt overigens met een WP heel weinig te regelen wbt debiet zeker als je al te weinig afgifte hebt. Hoe meer flow, hoe meer afgifte. Je Delta T wordt door een hoge flow kleiner is meer afgifte. Probeer beneden anders iets minder te geven waardoor je boven meer krijgt. Dan krijg je een wat hogere aanvoer omdat beneden dan minder afgifte krijgt. Alleen uitkijken als je verdeelpunt boven is dat je geen bypass bouwt waardoor je retour weer te hoog wordt. Dan gaat je unit weer pendelen en dat is ook niet de bedoeling.

En niets handknop. Gewoon nooit dichtdraaien. Zie filmpje Heatgeek over zonering.
Ben het helemaal met je eens dat je geen zonering wil en ook zo min mogelijk zaken die flow belemmeren.

Op de eerste verdieping blijkt een vrij eenvoudig radiatorverdeelblok uit 1996 te zitten, zonder inregelventielen of flowmeters. Ook de radiatoren zelf hebben eigenlijk geen instelmogelijkheden, behalve de thermostaatknoppen. Beneden heb ik een open vloerverwarmingsverdeler (±45 m²) die goed functioneert. Mijn conclusie is daarom dat ik aan de bestaande installatie hydraulisch niet heel veel meer kan optimaliseren.

Daarom neig ik ernaar om die twee T10-radiatoren (160 × 60 cm) op de slaapkamer en werkkamer te vervangen door T33’s van 180 × 60 cm. Die wil ik dan meteen voorzien van een Heimeier Eclipse op de aanvoer (voor het instellen van het debiet) en een retourafsluiter op de retour, zodat ik per radiator wél goed kan inregelen.

In de badkamer vervang ik de handdoekradiator door ongeveer 4 à 4,5 m² watergedragen vloerverwarming. Die wil ik rechtstreeks op de bestaande aanvoer en retour aansluiten, zonder aparte menggroep of zoneregeling, zodat het gewoon onderdeel blijft van hetzelfde lage-temperatuurcircuit.

Mijn gedachte is dat ik op deze manier de grootste winst haal: meer afgifteoppervlak én eindelijk de mogelijkheid om de radiatoren netjes hydraulisch in te regelen. Doel is om het eigenlijk als 1 groot systeem te laten werken obv OpenTherm (op den duur gevoed door WeHeat Intelligence) met een simpele Honeywell Round Modulation in de woonkamer.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 22:09
frank2908 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:10:
[Afbeelding]Vandaag is de Flint omgebouwd naar full electric. SWW wil niet verwarmen, blijft op klaarmaken staan. Kan iemand mij helpen ?
Wat heeft het ombouwen van hybride naar full electric bij u gekost?

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:01

11D

Ik heb sinds enkele weken een BB P80. Nu het wat warmer is wil ik de koelfunctie uitproberen.

Als ik in de app de koelmodus probeer aan te zetten, zie ik dat ik met LT radiatoren en vv aan de voorwaarden voldoe. Na het risico te acepteren kan ik de koelmodus inschakelen. Maar nadat de instellingen naar de wp verstuurd wordt springt het scherm terug naar koelmodus uit. In de webportal lukt het me ook niet om de koelfunctie aan te zetten. Hij geeft wel aan dat ik aan 2 startcondities niet voldoe (Water warmer dan koelcurve, en Er is vraag naar koeling vanuit de thermostaat/contact/curve), maar ik weet niet of dat het probleem echt is.

Opmerkelijk dat ik vorige week nog wel het koelen aan kon zetten. En ik verder wel gewoon andere wijzigingen kan doen via de app, zoals keuze stooklijn/OT thermostaat, en warmwater temperatuur.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn. Ik heb de warmtepomp al is uitgeschakeld maar dit had geen effect. Het probleem doet zich al een aantal dagen voor.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:50
@11D helaas geen ervaring mee. Heel frustrerend.

Mijn BB P60 koelde netjes op 16.4gr, tot hij om 21:30 vanavond opeens in 15min naar 19gr water ging. In de app nog steeds op koelen, doeltemperatuur nog ong 16.3gr , maar Ta dus veel te hoog, bevestigd door heatmeisters.

Kan iemand dit verklaren?

• STIMPPYYY
Draait de compressor nog wel
Pagina: 1 ... 219 220 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.