• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:03
Jpiek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:28:
Wie zocht hier nu onlangs iets om de muurdoorvoer netje af/weg te werken ?

https://nl.aliexpress.com/item/1005009903230380.html

[Afbeelding]
Ik zocht die in ieder geval. En dit lijkt de perfecte oplossing voor mijn situatie. Heel erg bedankt!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:43:
Ik begreep dat een BB tot ongeveer 30% kan terugmoduleren.
Neem je een Blackbird P60 9kW bij +7°C 6kW bij -10°C, dan heb je in typisch Nederlands kwakkelweer van ~+5°C minimaal 3kW aan warmte.

Afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis, vind ik dat behoorlijk veel eigenlijk.

Of laat ik zo zeggen, onze buurman met een vergelijkbaar huis (zelfde tijd en project gebouwd) wil een BB P60, op advies van zijn installateur.

Maar ter vergelijking, onze warmtepomp (Loria 6010, 10kW) staat eigenlijk vanaf 0°C al te pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. En dan kan die nog terugmoduleren tot 25% (in ons geval ~850W elektrisch).
Op echt koude dagen verbruiken we maximaal een redelijk constante 2200W, oftewel we zouden toe kunnen met een ~6kW (A-7/W+35) warmtepomp... Maar dat komt dan wel weer overeen met het vermogen van de BB P60 in de winter.

De enige momenten dat hij echt maximaal verbruikt is het douchewater opwarmen.

Is de BB P60 dan nog echt een goede optie voor mijn buurman?
Overigens is hij totaal niet technisch, dus het wegvallen van API's of smart dingen achter een leveranciers-only portaal ed is voor hem geen nadeel.

Ik ben, vanwege mijn eigen ervaringen, behoorlijk skeptisch naar installateurs omdat er redelijk snel een fors te grote warmtepomp neer willen zetten die 90% van het jaar flink staat te pendelen.
Eigenlijk zou een soort BIG-little concept (een 6kW + 3kW warmtepomp hybride) veel beter passen voor het Nederlandse weer, maar daar willen installateurs niet aan.
Ik durf hem wel aan. Ik zou het voornamelijk gaan zoeken in de hoek van een LG-installateur.

Maar vergis je niet met vloerverwarming, weersafhankelijk stoken en wat je vloer zeker in nieuwbouw met 6-9 cm dekvloer kwijt kan aan vermogen. Ik vermoed dat het pendelen ergens anders in zit dan direct het terug moduleren.

Heb je niet je kamerinvloed op je thermostaat aan/hoog staan? Of werk je met zones zonder dat de installatie voorzien is van een buffer?

• PatrickX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-04 10:15
Op 4 april, tijdens de legionella run, rond 12 uur 's middags was het ongeveer 14 graden Celsius buiten, maar de Blackbird P80 ging in defrost modus.
Hoe is dat mogelijk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GBSJcGJLKxlUxWTDe_Hof1w35c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NYNNE2X9pDTpqFJ53PRVlTU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickX op 08-04-2026 22:39 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-04 19:22
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:13:
[...]

Ik heb weliswaar een klein huishouden met 2 personen en een vrijstaande jaren 30 woning (dus geen topisolatie), maar bij mij ging in 2026 88% naar verwarming en 12% naar sww.
Even fijn om te lezen dat met een niet optimaal geïsoleerd jaren 30 huis, een warmtepomp nog steeds wel een goede/interessante optie is?

• testmanager
Caayn schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:09:
Zolang je geen dynamisch contract hebt verwacht ik eerlijk gezegd vrij weinig van Weheat Intelligence, niet zolang het systeem niet weet wat het verbruik/opwek van mijn woning is door middel van bijvoorbeeld P1 koppeling of CT klemmen.

Ben meer benieuwd wanneer nou eindelijk de thermostaat wordt gepresenteerd en verkrijgbaar is. Gok dat dat voor het gros van de (niet tweakende) mensen meer zoden aan de dijk zet.
Ah, ik begrijp dat Weheat met een eigen thermostaat gaat komen?
(hopelijk geen "Elon-Musk-soon" want dan misschien pas over 6 jaar?)

Sowieso, maar misschien off-topic, begrijp ik nog niet hoe met een WP en eventueel "stooklijn" je op de slaap/werk verdiepingen boven de begane grond (waar dan de thermostaat hangt), nog wel of niet moet/wil/kan gaan sturen met slimme radiatorknoppen?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

DropjesLover

Dit dus ->

Practics schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:11:
[...]

Ik durf hem wel aan. Ik zou het voornamelijk gaan zoeken in de hoek van een LG-installateur.

Maar vergis je niet met vloerverwarming, weersafhankelijk stoken en wat je vloer zeker in nieuwbouw met 6-9 cm dekvloer kwijt kan aan vermogen. Ik vermoed dat het pendelen ergens anders in zit dan direct het terug moduleren.

Heb je niet je kamerinvloed op je thermostaat aan/hoog staan? Of werk je met zones zonder dat de installatie voorzien is van een buffer?
100% weersafhankelijk, 100% thermostaat, geen verschil. 1 zone, 2 zones (met 50l buffervat), geen verschil.

We hebben nu vloerverwarming op alle verdiepingen. Volgens de tabellen kunnen we ook maar max 7kW afgifte hebben, op basis van oppervlakte en 12,5cm HoH maar (wat wel aardig klopt met Max 2,2kW elektrisch verbruik op een echt koude winterdag).

Het mooiste zou zijn waterzijdig inregelen met een apparaatje met 10 thermokoppels of pt100"s zodat je alle groepen retour temperaturen ook goed gelijk kan zetten. Maar ik ben dat nog niet betaalbaar tegengekomen.

Nee, zodra deze de geest geeft een andere, kleinere neerzetten. Die kan dan ook relatief gezien op een lagere warmteafgifte draaien bij kwakkelweer.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 08-04-2026 23:09 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

PatrickX schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:27:
Op 4 april, tijdens de legionella run, rond 12 uur 's middags was het ongeveer 14 graden Celsius buiten, maar de Blackbird P80 ging in defrost modus.
Hoe is dat mogelijk?[Afbeelding]
Hoge luchtvochtigheid. Je voelt het buiten ook, een kille waterkoude bries.
Het vocht valt uit de lucht en vriest aan.
In de winter bij temperaturen onder 0 heb je er minder last van omdat de luchtvochtigheid dan ook laag is

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:20
Maarten58 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:15:
Wie heeft er ervaring met de WBL-200 200L Duplex RVS 2205 Boiler tank van WeHeat t.o.v. NEXT-200 XL-LE1 – A+ Label 200 Liter Hygiëneboiler van Nexus? Dit als FE oplossing voor de Sparrow die we over 2 weken krijgen (hopelijk).
We twijfelen nog
Ik koos een Intergas exceed? 200L boiler, geloof obv prijs en beschikbaarheid en gewicht en spiraal oppervlakte (op dat moment).
Nexus vat 500le2 geïsoleerd, ook prima, voor zover je daar in paar maanden wat van kunt zeggen.

Algemeen zou ik kijken naar "grootste spiraal(en doorvoer daarvan evt)" en als bijna gelijk naar de prijs/levertijd.

Immers een grote warmteoverdracht dorgt voor effectief opwarmen. En ook sneller opwarmen.

Misschien dat je de ene nog mooier vindt dan de andere en dat dat een issue is..

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:19
Degast schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:35:
[...]

Ik koos een Intergas exceed? 200L boiler, geloof obv prijs en beschikbaarheid en gewicht en spiraal oppervlakte (op dat moment).
Nexus vat 500le2 geïsoleerd, ook prima, voor zover je daar in paar maanden wat van kunt zeggen.

Algemeen zou ik kijken naar "grootste spiraal(en doorvoer daarvan evt)" en als bijna gelijk naar de prijs/levertijd.

Immers een grote warmteoverdracht dorgt voor effectief opwarmen. En ook sneller opwarmen.

Misschien dat je de ene nog mooier vindt dan de andere en dat dat een issue is..
Ik heb me laten vertellen dat de Weheat vaten bij Nexus vandaan komen.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
DropjesLover schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:03:
[...]

100% weersafhankelijk, 100% thermostaat, geen verschil. 1 zone, 2 zones (met 50l buffervat), geen verschil.

We hebben nu vloerverwarming op alle verdiepingen. Volgens de tabellen kunnen we ook maar max 7kW afgifte hebben, op basis van oppervlakte en 12,5cm HoH maar (wat wel aardig klopt met Max 2,2kW elektrisch verbruik op een echt koude winterdag).

Het mooiste zou zijn waterzijdig inregelen met een apparaatje met 10 thermokoppels of pt100"s zodat je alle groepen retour temperaturen ook goed gelijk kan zetten. Maar ik ben dat nog niet betaalbaar tegengekomen.

Nee, zodra deze de geest geeft een andere, kleinere neerzetten. Die kan dan ook relatief gezien op een lagere warmteafgifte draaien bij kwakkelweer.
Heb je het legplan van de vloerverwarming nog, en weet je hoe dik de dekvloer is? Normaal gesproken kun je in een dekvloer echt behoorlijk wat vermogen kwijt. Je zou dan grofweg met gemak minimaal een uur of twee moeten kunnen draaien. Daarna heeft de vloer nog lang afgifte, waardoor de warmtepomp niet direct weer hoeft aan te spreken.

Een 50 l buffer in serie, dus zonder hydraulische scheiding, is in dat opzicht minutenwerk qua extra inhoud; dat zet nauwelijks zoden aan de dijk. Zo’n vat is dan eigenlijk alleen handig om bijvoorbeeld je debieten te halen, waar je waarschijnlijk met 2 zones, weersafhankelijk regelen en naregeling ook tegenaan loopt.

Ik denk dat je afgifte en opname door elkaar heen haalt. Opname van beton/dekvloer is anders dan zijn afgifte. Je moet het zien als een soort batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Practics op 09-04-2026 07:43 ]

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:42
Degast schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:35:
[...]

Bedankt @Degast , je hebt het denk ik over boilers die het water zelf verwarmen met een spiraal, maar ik dacht dat de boilervaten zoals van WeHeat , maar ook van Nexus, geen spiraal hebben. Dat water komt toch via de WP? |:( Want anders COP1 toch?

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:20
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:41:
[...]

Bedankt @Degast , je hebt het denk ik over boilers die het water zelf verwarmen met een spiraal, maar ik dacht dat de boilervaten zoals van WeHeat , maar ook van Nexus, geen spiraal hebben. Dat water komt toch via de WP? |:( Want anders COP1 toch?
Nee hoor.

Ik heb het over warmtepomp boilers. Het water loopt door een spiraal in het boilervat.

Behalve bij boilers van (o.a. waarschijnlijk) Itho die hebben een externe warmtewisselaar.

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:54
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:41:
[...]

Weheat boilers hebben ook een spiraal. Deze is alleen hol en loop warm water doorheen vanuit de buitenunit. Je kan een elektrisch element (bijplaatsen) nemen in de WeHeat boiler maar dat bedoelt hij hier niet denk ik omdat hij over “doorvoer spiraal” spreekt.

• Maarten58
Maar waar is die doorvoer spiraal dan voor? Is die spiraal van de WeHeat boiler dan nodig om het water vanaf de WP nog bij te verwarmen? Ik dacht dat de Sparrow dat alleen kon doen?
Ik moet anders goed rekening houden met een combi met de groep waar het boilervat op aangesloten wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Maarten58 op 09-04-2026 09:01 ]

• Jpiek
  • Laatst online: 21:38
testmanager schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:58:
[...]
Sowieso, maar misschien off-topic, begrijp ik nog niet hoe met een WP en eventueel "stooklijn" je op de slaap/werk verdiepingen boven de begane grond (waar dan de thermostaat hangt), nog wel of niet moet/wil/kan gaan sturen met slimme radiatorknoppen?
De meningen lopen uiteen, de een vindt het vleoen in de kerk en vind dat je je systeem dusdanig watrezijdig in met regelen dat er precies voldoende flow dor de betreffende radiatoren loopr in de kamers op de gewenste temperatuur te krijgen.

Persoonlijk denk ik dat dat tenzij je in een perfect (nieuwbouw?)huis zit het een utopie is om dat te bereiken. Dus als er bij mij fancoils geplaatst gaan worden is dat met een klep die dichtgaat zodra de gewenste temperatuur bereikt is. Ik sta nu nl 's winters de radiatorknoppen vol open te zetten om ze vervolgens voorjaar/zomers nagenoeg dicht te zetten omdat het anders +22C wordt in de slaapkamer (platdak, op het zuidoosten, ramen op het zuidoosten)

Maar ook zonder die radiatoren/fancouils heeft het systeem voldoende inhoud, beneden blijven de radiatoren (waaronder een t33 2600*600) nl. gewoon allemaal open en ik heb een 55L serieel buffervat.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:06
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:49:
Maar waar is die doorvoer spiraal dan voor? Is die spiraal van de WeHeat boiler dan nodig om het water vanaf de WP nog bij te verwarmen? Ik dacht dat de Sparrow dat alleen kon doen?
Ik moet anders goed rekening houden met een combi met de groep waar het boilervat aan aangesloten wordt.
Een boilervat is een tank met (drink)water. Die voorraad drinkwater wordt opgewarmd door warm water vanuit de WP door de spiraal in de tank te sturen. Daarmee wordt het drinkwater opgewarmd, zonder dat er contact is tussen het CV water en je drinkwater in het vat.

In beginsel kan elke combinatie boilervat/WP werken. Zolang de WP voldoende warm water kan maken met een temperatuur die (iets) hoger is dan de gewenste temperatuur van de voorraad water in je boilervat, kan dat gewoon.

[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 09-04-2026 09:07 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:34
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:49:
Ik moet anders goed rekening houden met een combi met de groep waar het boilervat op aangesloten wordt.
Om een gescheiden systeem te hebben.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Practics schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:40:
[...]

Heb je het legplan van de vloerverwarming nog, en weet je hoe dik de dekvloer is? Normaal gesproken kun je in een dekvloer echt behoorlijk wat vermogen kwijt. Je zou dan grofweg met gemak minimaal een uur of twee moeten kunnen draaien. Daarna heeft de vloer nog lang afgifte, waardoor de warmtepomp niet direct weer hoeft aan te spreken.

Een 50 l buffer in serie, dus zonder hydraulische scheiding, is in dat opzicht minutenwerk qua extra inhoud; dat zet nauwelijks zoden aan de dijk. Zo’n vat is dan eigenlijk alleen handig om bijvoorbeeld je debieten te halen, waar je waarschijnlijk met 2 zones, weersafhankelijk regelen en naregeling ook tegenaan loopt.

Ik denk dat je afgifte en opname door elkaar heen haalt. Opname van beton/dekvloer is anders dan zijn afgifte. Je moet het zien als een soort batterij.
Vloerverwarming is een paar jaar geleden ingefreesd.
Die 7kW komt op basis van 20 groepen / 110m2 @ binnentemperatuur van 21°C (niet alle ruimtes ligt het, en we hebben dacht ik 14mm slang liggen)
https://albrand.nl/storag...warmteafgifte_16x2_lr.pdf
Ik had nog een andere bron met een afgifte per lengte groep, maar die kan ik even niet vinden.

Maar dat is hartstikke offtopic voor dit WeHeat topic :)

BThGvNeOA

• Maarten58
Gameboy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:02:
[...]

Een boilervat is een tank met (drink)water. Die voorraad drinkwater wordt opgewarmd door warm water vanuit de WP door de spiraal in de tank te sturen. Daarmee wordt het drinkwater opgewarmd, zonder dat er contact is tussen het CV water en je drinkwater in het vat.

In beginsel kan elke combinatie boilervat/WP werken. Zolang de WP voldoende warm water kan maken met een temperatuur die (iets) hoger is dan de gewenste temperatuur van de voorraad water in je boilervat, kan dat gewoon.
@Gameboy Dus het water van de WP moet eerst nog bijverwarmd worden voordat het het boilervat ingaat? :?

• Maarten58
Hoe schakelt dan de aanvoer dan om van de CV-leiding naar de boilervat-leiding? Met kleppen in de leidingen en gestuurd door de binnenunit?

• Gameboy
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:22:
[...]

@Gameboy Dus het water van de WP moet eerst nog bijverwarmd worden voordat het het boilervat ingaat? :?
Dat hangt er helemaal vanaf. Kijk wat ik schreef:
"Zolang de WP voldoende warm water kan maken met een temperatuur die (iets) hoger is dan de gewenste temperatuur van de voorraad water in je boilervat, kan dat gewoon."

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Maarten58
Aha! Dus bij nood..
Maar ik zag dat nergens, wattage van het boilervat. Alleen warmteverlies 41W. Ik dacht dat het gewoon een leeg vat was, dat boilervat (goed geïsoleerd dan).

[ Voor 145% gewijzigd door Maarten58 op 09-04-2026 09:43 ]

• Gameboy
De WeHeat warmtepompen hebben optioneel in de voorgeassembleerde binnenunit een 3kW BackupHeater (BUH), die standaard wordt ingesteld als "boost" element. Dat houdt in dat deze kan worden ingezet als de warmtepomp met reguliere werking niet snel (genoeg) de gevraagde CV of SWW temperatuur kan halen.

Ik heb deze nog niet nodig gehad, maar het kan dus worden gebruikt als het nodig is...

• Maarten58
Ah, optie dus. Dank je, dan denk ik dat we het zonder doen, zoals jij!

En werkt het met kleppen in de leidingen? De een of de ander staat open?

[ Voor 35% gewijzigd door Maarten58 op 09-04-2026 09:48 ]

• Gameboy
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:45:
Ah, optie dus. Dank je, dan denk ik dat we het zonder doen, zoals jij!

En werkt het met kleppen in de leidingen? De een of de ander staat open?
Wat bedoel je met "zonder, net als jij"?

Ik heb wel een BUH in de binnenunit, ingesteld als "boost", maar deze is nog niet nodig geweest.

En de voorgeassembleerde binnenunit heeft 2 separate circulatiepompen. Eentje voor CV bedrijf, en die pompt het water door het afgiftesysteem van je woning. En een tweede pomp die het water door de verwarmingsspiraal in het boilervat pompt.

Deze 2 pompen zullen nooit tegelijkertijd draaien, want het systeem werkt -ofwel- in CV bedrijf, -ofwel- in SWW bedrijf (of standby, en dan draaien beide pompen niet)...

Edit:

Je kunt ook kiezen voor de compacte binnenuit, daar zitten geen pompen in, en geen BUH. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wellicht hebben anderen daar meer over te melden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 09-04-2026 09:59 ]

• Maarten58
Ik dacht dat jij niet de BUH had, maar ok dan voor nood.
Wat is het wattage van de spiraal waar het water doorheen gaat alvorens het het boilervat ingaat?

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:05:
Ik dacht dat jij niet de BUH had, maar ok dan voor nood.
Wat is het wattage van de spiraal waar het water doorheen gaat alvorens het het boilervat ingaat?
Spiraal hier is een holle buis, geen elektrisch verwarmingselement. De spiraal heeft dus een wattage van 0.

• Maarten58
Dit komt omdat @Degast schreef over de "grootste spiraal". Het leek op elektrisch. Daarom dacht ik: niet weinig wattage.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:34
testmanager schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:54:
[...]

Even fijn om te lezen dat met een niet optimaal geïsoleerd jaren 30 huis, een warmtepomp nog steeds wel een goede/interessante optie is?
Zeker. Al was mijn woning geen doorwaaihuis hoor. Gebruikten circa 1200 m3 gas voor verwarming en tapwater. Het is een jaren '30 woning met spouwmuurisolatie, dakisolatie en (ouder) HR++ glas en een schuimbetonvloer. Label B.
Overigens kunnen heel veel woningen wel met een warmtepomp verwarmd worden, je elektrarekening zal alleen hoger zijn (net als de gasrekening was). Als je warmtepomp maar goed gedimensioneerd is en in een goed verwarmingssysteem draait (voldoende flow, geen kleine buizen, goed afgiftesysteem).

[ Voor 23% gewijzigd door Pr088 op 09-04-2026 10:30 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:29:
Dit komt omdat @Degast schreef over de "grootste spiraal". Het leek op elektrisch. Daarom dacht ik: niet weinig wattage.
Een spiraal in een boilervat is een warmtewisselaar die 2 gescheiden water circuits warmte laat overdragen.
Een verwarmingselement is vergelijkbaar met wat er in je wasmachine zit en zet elektrische energie om in warmte. Deze kan in je boilervat zitten of ergens in het water circuit dat door de spiraal heen gaat.

• Maarten58
Maar welke gescheiden water circuits zijn dat? Het boilervat komt niet bij de binnenunit van WeHeat ts staan. Moet er dan nog een leiding naar het vat gaan lopen?

• Gameboy
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:56:
Maar welke gescheiden water circuits zijn dat? Het boilervat komt niet bij de binnenunit van WeHeat ts staan. Moet er dan nog een leiding naar het vat gaan lopen?
Zoals ik al schreef:
De gescheiden circuits zijn dus:
- SWW water (de voorraad drinkwater in het boilervat);
- water in het WP circuit. Dit is alleen een warmtetransportmedium;

En ja, je moet een koud- en warmwaterleiding naar en van je boiler hebben, alsmede een aanvoer en retour van de WP of binnenunit, om de warmte vanuit de WP te transporteren naar, en af te geven via de spiraal naar je SWW water...

Een boilervat (dat met een WP en/of CV ketel wordt verwarmd), heeft 4 leidingen nodig:
- aanvoer koud drinkwater (onderin);
- warmwaterleiding naar je woning (bovenin);
- aanvoer warm WP water (spiraal in, bovenkant);
- retour WP water (spiraal uit, onderkant);

• Maarten58
Een boilervat (dat met een WP en/of CV ketel wordt verwarmd), heeft 4 leidingen nodig:
- aanvoer koud drinkwater (onderin);
- warmwaterleiding naar je woning (bovenin);
- aanvoer warm WP water (spiraal in, bovenkant);
- retour WP water (spiraal uit, onderkant);
Aai, dat is een groot probleem; er zit een dikke betonnen vloer onder waar niet eens nog de CV of binnenunit (komt) onder zit. Er is nog een muur tussen. Daar heb ik niet zomaar die laatste 2 extra leidingen naartoe lopen.

Ik dacht dat vanuit de plek waar de CVketel zit/zat alleen koud en warm naar het boilervat zou moeten lopen. Dat loopt dus naar de oude douche, waar nu het boilervat zou komen. Vanaf de CVketelplek loopt het het huis in. Is dan nogsteeds 4 leidingen nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten58 op 09-04-2026 11:43 ]

• Gameboy
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:34:
[...]

Aai, dat is een groot probleem; er zit een dikke betonnen vloer onder waar niet eens nog de CV of binnenunit (komt) onder zit. Er is nog een muur tussen. Daar heb ik niet zomaar die laatste 2 extra leidingen naartoe lopen. Ik dacht dat vanuit de plek waar de CVketel zit/zat alleen koud en warm naar het boilervat zou lopen. Is dat anders als we een WPB zouden nemen? Zou dan alleen koud en warm kunnen volstaan?
Een WPB doet doorgaans het water in het boilervat verwarmen met de ingebouwde WP. Maar, die moet toch ergens de warmte uit halen, en dat is doorgaans de buitenlucht.

Je hebt dan weliswaar geen aanvoer- en retourleidingen vanaf de WP of binnenunit nodig, maar wel een aanvoer- en afvoerkanaal om de buitenlucht langs je WPB te leiden. En die zijn *HEEL* veel dikker. Denk aan een centimeter of 20-25 in diameter. Daarvoor moeten dan ook 2 gaten in de buitenmuur of het dak en daar moet ook nog een bepaalde minimum-afstand tussen zitten om recirculatie van de koude afvoerlucht te minimaliseren.

• Maarten58
Ik was mijn tekst nog aan het wijzigen, zie boven.

• Gameboy
Maarten58 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:42:
Ik was mijn tekst nog aan het wijzigen, zie boven.
Je hebt *hoe dan ook* 4 dingen nodig om een boiler te kunnen gebruiken:

- aanvoer koud leidingwater;
- warmwaterleiding naar je huis;
-en-
- aanvoer warmtebron (WP/CV/buitenlucht);
- retour/afvoer naar warmtebron (WP/CV/buitenlucht);

Dus je ontkomt er niet aan om 4 aansluitingen te moeten hebben. Ergens moet de warmte vandaan komen, die komt niet zomaar uit het niets...

Er is ook nog zoiets als een ventilatiewarmtepomp. Die sluit je aan op het afvoerkanaal van de mechanische ventilatie van je huis. De ventilatieWP haalt warmte uit de lucht die je anders direct naar buiten loost. Maar die zijn doorgaans minder efficient en minder krachtig.

Maar dan heb je nog steeds dezelfde 4 aansluitingen nodig, daar ontkom je niet aan! (Tenzij je een elektrische boiler (COP=1) plaatst, maar ja, wie wil dat nu? :P En bovendien, daar moet dan alsnog een elektra-leiding naartoe, liefst vanaf de meterkast op een nieuwe/eigen groep...)

[ Voor 33% gewijzigd door Gameboy op 09-04-2026 11:55 ]

• Maarten58
Dan toch helaas een WPB of een ouderwetse elektrische COP1 boiler!
Al willen we niet 2 gaten naar de veranda met blaaskracht hebben. Dus de laatste, zodra er zonnepanelen liggen zou dat geen probleem zijn. We hebben tot die tijd dan (met...GAS) de nog goed werkende Intergas HR CVketel. Jammer!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
testmanager schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:58:
[...]

Ah, ik begrijp dat Weheat met een eigen thermostaat gaat komen?
(hopelijk geen "Elon-Musk-soon" want dan misschien pas over 6 jaar?)
Het is nog geen Musk-time maar het duurt wel lang.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ook Weheat intelligence laat maar op zich wachten……

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• testmanager
Caayn schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:02:
[...]
Het is nog geen Musk-time maar het duurt wel lang.
Maar dat is dan een thermostaat voor in 1 (hoofd)kamer, en niet voor op elke slaapkamer, werkkamer, douche, etc ?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:30
Gameboy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:57:
[...]

Wat bedoel je met "zonder, net als jij"?

Ik heb wel een BUH in de binnenunit, ingesteld als "boost", maar deze is nog niet nodig geweest.

En de voorgeassembleerde binnenunit heeft 2 separate circulatiepompen. Eentje voor CV bedrijf, en die pompt het water door het afgiftesysteem van je woning. En een tweede pomp die het water door de verwarmingsspiraal in het boilervat pompt.

Deze 2 pompen zullen nooit tegelijkertijd draaien, want het systeem werkt -ofwel- in CV bedrijf, -ofwel- in SWW bedrijf (of standby, en dan draaien beide pompen niet)...

Edit:

Je kunt ook kiezen voor de compacte binnenuit, daar zitten geen pompen in, en geen BUH. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wellicht hebben anderen daar meer over te melden ;)
Zit jij op 1 of 3 fase?

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:32
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:46:
[...]

Website heeft het nog steeds over het voorjaar 2026 (tekst is aangepast op 2 maart). Helaas heb ik ook geen glazen bol. Verwacht trouwens niet dat WeHeat magisch je stroomrekening halveert. Ik verwacht wat reductie door goedkoper verbruik op goedkope uren, maar 's winters -bij het meeste verbruik en de minste zonnestroom- staat mijn warmtepomp 24/7 te draaien op een mooie stooklijn.

Wat zijn je waardes van januari 2026 tot nu?
Ik kom op:
205 kWh warm water
1485 kWh verwarming

Misschien een foto uploaden van het leidingwerk rondom je buffervat? Zijn je leidingen (vooral die bovenuit je vat loopt) geïsoleerd of is een thermische sifon toegepast zodat er geen warm water omhoog je leiding instroomt en afkoelt?
Net zoals velen van jullie wacht ik ook op de uitrol van we heat intelligence. We zitten dik in April inmiddels.
Wat ik bijvoorbeeld verwacht is dat er inmiddels (veel) gebruiksdata beschikbaar is dat kan voorspellen dat het niet nodig is om na 1 of 2 douchebeurten in de ochtend op werkdagen gelijk te gaan stoken, maar dat dat uitgesteld wordt tot 13u icm de dynamische prijzen. Tuurlijk kan je dat nu ook handmatig forceren, maar ik zou wel blij worden van die automatisch (lerende) functie. Mocht je dan toch met 3 of 4 man door de douche willen lopen dan kan je dat handmatig boosten. En als dat de standaard wordt, dan zou het algoritme daarop moeten leren.
Overdag de boiler verwarmen werkt 4 dubbel door: lagere tarieven, hogere termperaturen dus betere cop, meer eigen opwek benutten ipv teruglevering bij zon pv, minder stilstandverliezen (als pas de volgende dag weer gedoucht hoeft te worden).

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:50
Hallo,
Gisteren is bij ons de Sparrow geïnstalleerd, met 300 liter boiler en 100 liter buffer.

Hij staat nu echter al de hele nacht te draaien op 99%, het wordt veel te warm in huis.
Geeft nu ook "legionella" terwijl ik die gewoon standaard op dinsdag zie staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppQycW4rTyGHmYA8Vjcp5BJaqLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYk5Pvp9kOnkxL1hVn7KxQ0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de installateur al een berichtje gestuurd, maar ik meende dit soort gedrag vaker hier gezien te hebben. Weet even niet meer wat de oplossing was.

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-04 07:46
Als je 1ste keer opstart gaat hij eerst een legionella run uitvoeren. Raar is wel dat Huis in temp zo hoog is wat het moet allemaal naar SWW gaan. Het lijkt erop dat je 3-weg klep niet goed werkt.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-04 16:49
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:05:
Hallo,
Gisteren is bij ons de Sparrow geïnstalleerd, met 300 liter boiler en 100 liter buffer.

Hij staat nu echter al de hele nacht te draaien op 99%, het wordt veel te warm in huis.
[Afbeelding]

Ik heb de installateur al een berichtje gestuurd, maar ik meende dit soort gedrag vaker hier gezien te hebben. Weet even niet meer wat de oplossing was.
Als de 3-wegklep niet goed werkt / verkeerd is aangesloten dan gaat het hete water dat bestemd is voor de legionella-run je verwarming in. Hopelijk is het geen vloerverwarming, want anders gaat daar water van 65 graden in straks?

Even voelen of tijdens de legionellarun de verwarmingen warm worden. Zo ja zou ik direct de installatie uitschakelen en de installateur inschakelen. En vragen of hij de boel wel goed getest heeft bij oplevering. :(

• ZeRoC00L
  • Niet online
@Robbie-1
Post eens een foto van je leidingwerk.

Volg je bankbiljetten

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:41
Hoort niet, legionella duurt met dit weeer hooguit een uur of 3 (max 4 met sparrow?) vanaf nul. Huis-in hoort niet te stijgen.

• Robbie-1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ7AUPukY4cRFP7VL7WlGhtz7BE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONCAlG3GEvx8OsxtkBgntQxB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ryYBaOlvwdLXn4qaoEzNv7czWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yzKe7NPBOkW5ZoqPf2aMQuO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyMt5CfWrKLkYaP2K0n4ShdNZic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRR9B3PxGaN3LoCDNJtzZrZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GDWk4Z_fn_KyuViz5kEUvRKpOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niUf1lZdtBD7D7bJz6ZYok6h.jpg?f=fotoalbum_large

Linksboven, bovenste 2 gaten gaan naar CV leidingen, onderste 2 naar Buitenunig

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
Je hebt geen driewegklep maar de complete binnenunit met 2 pompen. Je systeem staat dus verkeerd ingesteld.

Tijdens legionella hoort de sww pomp te draaien en niet de circulatiepomp CV.

Je installateur zal dit moeten aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door kuhlivisj op 10-04-2026 11:17 ]

• ZeRoC00L
  • Niet online
kuhlivisj schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:16:
Je hebt geen driewegklep maar de complete binnenunit met 2 pompen. Je systeem staat dus verkeerd ingesteld.

Tijdens legionella hoort de sww pomp te draaien en niet de circulatiepomp CV.
Scherp, zat ook al te zoeken....

Volg je bankbiljetten

• wouterrensen
  • Laatst online: 22:20
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:05:
Hallo,

Er gebeuren een hoop gekke dingen in jouw installatie. Zoals eerder opgemerkt heb je geen drieweg klep, maar een voorgemonteerde binnenunit met twee pompen. Ik zou ook niet verwachten dat als je pomp al zo lang op 99% draait je zo'n klein verschil tussen temperatuur in en uit krijgt. Ook de foto's van de installatie zijn intrigerend. Ik krijg de indruk dat het water uit je WP rechtstreeks je buffer ingaat, daarna met de retour SWW terug naar de WP. Je CV leidingen krijgen aanvoer uit de binnenunit, maar de retour lijkt naar ingang van de binnenunit te gaan. Ik ben geen installateur, maar dit kan ik niet volgen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je WP daadwerkelijk de hele nacht op 99% draait; de warmte zou ergens moeten blijven. Wellicht goed om ook even naar de grafieken te kijken.

• Robbie-1
Ik ging er vanuit dat de app de BUH ook driewegklep noemt, maar daar moet dan iets anders staan?
De buffer staat trouwens in serie, dus de retour gaat inderdaad rechtstreeks naar de wP

• Robbie-1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bIiJahD-p7xDCDkGLpg4Gl8PJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoOW1npVM7MCEQCVrGWc5nvC.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk, dit ziet er beter uit.
Installateur heeft de boel aangepast.

• Robbie-1
Eerst maar even een beetje wennen, en dan wil ik naar stooklijn.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:06:
[Afbeelding]

Kijk, dit ziet er beter uit.
Installateur heeft de boel aangepast.
Je hebt de vraag van hier nog niet beantwoord of je radiatoren / VVW warm worden bij een SWW run. Als dit namelijk het geval is, is e.e.a. niet goed aangesloten. Dat is even de eerste belangrijke indicatie om in de gaten te houden of het installatietechnisch allemaal een beetje klopt.

• wouterrensen
  • Laatst online: 22:20
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:53:
Ik ging er vanuit dat de app de BUH ook driewegklep noemt, maar daar moet dan iets anders staan?
De buffer staat trouwens in serie, dus de retour gaat inderdaad rechtstreeks naar de wP
Er moet circulatiepomp CV en circulatiepomp SWW staan.
Wellicht zie ik het niet goed op de foto's, maar je geeft aan dat de onderste twee leidingen door de muur naar de buitenunit gaan. Op basis van de positie van de vuilafscheider denk ik van die twee de onderste retour is en dan de bovenste de aanvoer. De aanvoer gaat naar het buffervat. Buffervat uit lijkt naar een T-stuk te gaan met retour SWW en retour naar de WP. Ik hoop eigenlijk dat ik het niet goed zie, of dat de leiding die het buffer ingaat de retour van de cv is en niet aanvoer van de WP.

• Gameboy
Ik heb een 3-fase aansluiting en groepenkast, why? ;)

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Linksboven, bovenste 2 gaten gaan naar CV leidingen, onderste 2 naar Buitenunig
Er lijkt weinig te kloppen van jouw leidingwerk. Je geeft aan de bovenste twee gaten gaan van en naar CV. De twee gaten daaronder van en naar de buitenunit. De onderste zal retour buitenunit zijn vanwege het vuilfiler. Die daarboven is dan een aanvoer.
  • De aanvoer van de buitenunit gaat direct naar het buffervat. Dit klopt niet, deze zou naar de ingang van de binnenunit moeten lopen.
  • Van daaruit gaat het water door één van de twee pompen. Je linker pomp is SWW. Die loopt naar het Boilervat en vanuit het boilervat moet de leiding weer naar de retour buitenunit gaan. Dit is het korte cirquit.
  • De rechter pomp is voor het CV systeem. Dit water zou volgens mij dan naar huis in moeten gaan. De retour uit je huis vandaan naar de buffer en vanuit de buffer retour naar de buitenunit. Dit in het geval van een buffer geinstalleerd als serie.
EDIT: Het lijkt mij dat de bovenste leiding aanvoer CV huis is. De tweede van boven de aanvoer Buitenunit. De derde van boven de retour CV naar buffervat. De onderste retour buitenunit. In dat geval lijkt het aansluitschema wel te kloppen en kun je wat ik hierboven aangeef negeren.

Ik persoonlijk heb geen buffer, maar wel een heel overzichtelijk leidingwerk systeem (met een itho boiler). Kijk maar eens hoe dat loopt.Civil in "Weheat warmtepompen"
  • Aanvoer vanuit de buitenunit gesplitst naar de twee pompen.
  • Linker pomp naar SWW en retour weer terug naar de buitenunit.
  • Rechter pomp naar CV deze gaat onderaan door de muur heen naar achteren en komt daarnaast ook weer retour en gaat weer terug naar de buitenunit.

[ Voor 5% gewijzigd door Civil op 10-04-2026 13:10 ]

• Robbie-1
Excuus, verkeerde bril op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twu-woyu2V86aTOPlY2AxUmYYqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKfeoC2Se43c9M3GxmqQV0nX.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste gaat naar CV leidingen, (zal de aanvoer zijn)
2e daaronder, is de aanvoer van de WP
3e is de retour van de CV leidingen
4e (links van het vuilfilter) is de retour naar de WP.
Na het aanpassen door de installateur van de configuratie (geen driewegklep maar pompen) worden de leidingen langzaam koud, en wordt de boiler steeds warmer.
Wat mij betreft lijkt dit goed toch?
Valt me wel op, dat dat vuilfilter erg warm wordt, is dat normaal?
Buffer staat in serie, hoe dat met deze leidingen zit, weet ik niet, maar voor serie zal dit wel goed zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkUsf1eR8TFo9RV1o01QPgoIYhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIbAs4kB3YBd0bhSPFfBE3JG.jpg?f=fotoalbum_large

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:12:
Excuus, verkeerde bril op.

[Afbeelding]
Bovenste gaat naar CV leidingen, (zal de aanvoer zijn)
2e daaronder, is de aanvoer van de WP
3e is de retour van de CV leidingen
4e (links van het vuilfilter) is de retour naar de WP.
Na het aanpassen door de installateur van de configuratie (geen driewegklep maar pompen) worden de leidingen langzaam koud, en wordt de boiler steeds warmer.
Wat mij betreft lijkt dit goed toch?
Buffer staat in serie, hoe dat met deze leidingen zit, weet ik niet, maar voor serie zal dit wel goed zijn.
[Afbeelding]
Ja dat klopt inderdaad beter. Dat constateerde ik inmiddels ook, zie mijn edit :)

• Jpiek
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:12:
Niet zo heel warm, hier gaat lauw retour water doorheen, maar aangezien de WP nu voor de kat z'n viool heel erg warm water door je leidingen heeft staan pompen (45C, 38C retour) is dat nu niet zo heel gek...

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:39
Vuilfilter zit in de retour, dus bij een legionella run gaat hier tot ongeveer 65 graden water doorheen.
Dan voelt hij best warm aan.

• Robbie-1
Weten jullie al hoe het gaat met de Weheat inteligence? Ik heb me hier lang geleden voor aangemeld, ook bevestiging gekregen.
Is er iets te zien in de APP? Ik weet dat het nog niet helemaal "live" is, maar hoe kan ik controleren of mijn aanmelding goed gegaan is?

• Kodess
  • Laatst online: 21:29
Robbie-1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:40:
Weten jullie al hoe het gaat met de Weheat inteligence? Ik heb me hier lang geleden voor aangemeld, ook bevestiging gekregen.
Is er iets te zien in de APP? Ik weet dat het nog niet helemaal "live" is, maar hoe kan ik controleren of mijn aanmelding goed gegaan is?
Dat je ooit een email kreeg met bedankt voor je aanmelding.
Doel is Q2 van 2026. Q2 is net begonnen. Ik verwacht eind juni een bericht van WeHeat dat het getest kan worden of dat het uitgesteld is naar Q3

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• testmanager
Hi
Ik weet vanuit SolarEdge dat er ook Tweaker fora/groepen waren om de aangeboden offertes te vergelijken. Kennen we deze ook voor Weheat installateurs? Zoniet, interessant om die te beginnen?

• flipjevandejam
  • Laatst online: 20:03
Daar heb ik ook interesse in, het is nogal een wild westen momenteel, vergelijkbaar met 2023 PV.

Misschien handig om in een apart topic te doen om deze niet te vervuilen?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:30
Gameboy schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb een 3-fase aansluiting en groepenkast, why? ;)
Omdat mijn installateur de booster functie op 1 fase niet wil activeren.

• testmanager
flipjevandejam schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:28:
Daar heb ik ook interesse in, het is nogal een wild westen momenteel, vergelijkbaar met 2023 PV.

Misschien handig om in een apart topic te doen om deze niet te vervuilen?
Zo dan:
testmanager in "Weheat warmtepomp offertes van installateurs vergelijken"?newPost=1#85037972

• rijmer
  • Laatst online: 12:19
En wat vergelijk je dan?
De opmerking dat het wildwesten is, is hier al meermaals tegen gesproken. Prima dat je de prijs in de supermarkt vergelijkt. Iets waar geen toegevoegde waarde is vanuit de verkoper. Als je valt over die offerte uit je screenshot. Gewoon niet mee in zee gaan toch?

• copykat
  • Laatst online: 22:27

copykat

Good copy isn't bad

Op zich is een offerte vergelijking altijd appels met peren vergelijken.
1 alle onderdelen moeten gelijk zijn in type model en merk.
2 dan zou je verwachten dat t leidingwerk ook gelijk zou kunnen zijn.
3 arbeids loon altijd een dingetje, mijn salaris moet natúúrlijk omhoog maar andermans die bij mij langs komen moet uurloon beetje nórmaal blijven 😜
4 kwaliteit van werken. Ai blijft gokken, naam is niet altijd leidend, precies bij jou zijn mensen ingehuurd want te druk voor vaste mensen.
Wat met vergelijken helpt is uitschieters detecteren.
Materiaal lijsten die half zijn, goedkopere producten enz.
Manier van installeren, de tijd, netheid, enz.
Niks is valid als er niet na keuze een review komt.
( Dingen kunnen fout gaan , het gaat er om hoe t opgelost word.)

Dus opzich vind ik een tweakers offerte review plek best fijn. ( je kan de poster nog eens benaderen of vergelijken met andere offertes.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:41
Niet beter om dat voor ieder gangbaar merk te doen ?

• mira80s
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:30
Hier een schrijnend geval:
In september is bij ons een WeHeat Flint geinstalleerd, in hybride opstelling met onze (bijna nieuwe) CV, een Remeha Calenta Ace. We hebben lage temperatuur vloerverwarming, geen radiatoren. Onze CV staat boven, de vloerverwarming verdeler staat in de trapkast beneden, zie foto's.
Na ruim een half jaar werkt het nog niet. We zijn de winter doorgekomen met bijplaatsen van straalkachels.

In het begin was er gekozen voor parallel opstelling, omdat dat toen de enige optie leek. Na strubbelingen met de warmtepomp leek dat op een gegeven moment goed te werken. Maar het inschakelen van de CV was een groot probleem, waarschijnlijk omdat de flow van de warmtepomp te sterk was voor de CV.

Vorige maand is de opstelling omgebouwd naar serieel. Maar dezelfde avond al traden weer (andere) problemen op. Het installatiebedrijf is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf,
en tot nu toe hebben we nog geen reactie na het melden van de problemen.

Wat gaat er fout:
Overdag draait de warmtepomp prima, wat langere runs en wanneer het warm genoeg is, gaat de pomp standby. Tegen de avond of begin van de avond, begint het lampje op de binnen-unit rood te knipperen.
Dan slaat even de CV aan, waardoor de temperatuur voor even toeneemt, maar daarna weer afkoelt. Dit is verre van toereikend om de ruimte te verwarmen.
Net na middernacht neemt de warmtepomp het weer over en draait weer goed tot het zich de volgende dag weer herhaalt.

Ik kan volgens mij niet de reden zien van de warmtepomp fout, maar de installateur belt mij (nog) niet terug.
Ik heb een stooklijn ingesteld, via OpenTherm is het gedrag heel erg instabiel.
De flow is goed (zo rond 0.9 m3/h), en de druk ook (1.6 bar).

Er zijn in de ruim 6 maanden veel monteurs langsgekomen met de beste bedoelingen, maar tot nu toe heeft niemand de noot kunnen kraken. Begin nu het gevoel te krijgen dat het niet meer goed komt.
Wie kan voor mij de held van de dag zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZXtROEF4DlIMMAnv8sGpUc2Kgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7g7maPjgTOG1KX3HAnymrzm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mapKfQD-_0V-TKGEQNw0iIRuEVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/op2R6BbyEJDFFq5KoMm7FoXw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XozC5MDFzMGRicW_zGfQNp3nPFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AILZY11EjwaDyxVCMbQyOZwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWeY-E3yf53Dk_vBsmGKajh7xvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbORQmSZDWxibnIwzpGeqbKE.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Niet online
@mira80s
Pff waarom hybride met alleen lage temperaturen en waarom geen pomploze verdeler?

Volg je bankbiljetten

• mira80s
ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:13:
@mira80s
Pff waarom hybride met alleen lage temperaturen en waarom geen pomploze verdeler?
De verdeler zat er al. Tijdens de schouw is mij verteld dat het beter is zonder, maar met pomp zou ook goed moeten gaan. Daar waren genoeg praktijkvoorbeelden van (mij kun je veel wijsmaken).

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:16
Wij hebben een 200 liter boilervat van WeHeat en er ontstaat best veel druk in het warmwater circuit. Als er een warme kraan opengedraaid wordt komt het water er een aantal seconden onder hoge druk uit. Daarna stabiliseert de druk.

Is dit normaal bij een boilervat?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• mtouw78
MichielFRL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:44:
Wij hebben een 200 liter boilervat van WeHeat en er ontstaat best veel druk in het warmwater circuit. Als er een warme kraan opengedraaid wordt komt het water er een aantal seconden onder hoge druk uit. Daarna stabiliseert de druk.

Is dit normaal bij een boilervat?
Ik heb ook een 200l vat en heb dit totaal niet. Werkt je inlaat combinatie wel? Lijkt erop dat bij verwarmen de extra druk niet weg kan. En als je de kraan open doet deze overdruk eruit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door mtouw78 op 11-04-2026 18:49 ]

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:56
mira80s schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:36:
In september is bij ons een WeHeat Flint geinstalleerd, in hybride opstelling met onze (bijna nieuwe) CV, een Remeha Calenta Ace. We hebben lage temperatuur vloerverwarming, geen radiatoren. Onze CV staat boven, de vloerverwarming verdeler staat in de trapkast beneden, zie foto's.
Na ruim een half jaar werkt het nog niet. We zijn de winter doorgekomen met bijplaatsen van straalkachels.

In het begin was er gekozen voor parallel opstelling, omdat dat toen de enige optie leek. Na strubbelingen met de warmtepomp leek dat op een gegeven moment goed te werken. Maar het inschakelen van de CV was een groot probleem, waarschijnlijk omdat de flow van de warmtepomp te sterk was voor de CV.

Vorige maand is de opstelling omgebouwd naar serieel. Maar dezelfde avond al traden weer (andere) problemen op. Het installatiebedrijf is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf,

Wat gaat er fout:
Overdag draait de warmtepomp prima, wat langere runs en wanneer het warm genoeg is, gaat de pomp standby. Tegen de avond of begin van de avond, begint het lampje op de binnen-unit rood te knipperen.
Dan slaat even de CV aan, waardoor de temperatuur voor even toeneemt, maar daarna weer afkoelt. Dit is verre van toereikend om de ruimte te verwarmen.
Net na middernacht neemt de warmtepomp het weer over en draait weer goed tot het zich de volgende dag weer herhaalt.

Ik kan volgens mij niet de reden zien van de warmtepomp fout, maar de installateur belt mij (nog) niet terug.

Er zijn in de ruim 6 maanden veel monteurs langsgekomen met de beste bedoelingen, maar tot nu toe heeft niemand de noot kunnen kraken. Begin nu het gevoel te krijgen dat het niet meer goed komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar vragen:
- Heb je wel eens de temperaturen gemeten van de leidingen rondom de verdeler? Meer specifiek; laat de bypass (te) veel water door wellicht? Hoe staat deze nu afgesteld?
- Heeft dit type verdeler wellicht een ventiel aan de zijkant zitten zoals op het plaatje? Hiermee kan je de mengverhouding (tussen aanvoer/retour) beïnvloeden. Je zal 'm dan zo goed als dicht willen zetten (geen retourwater bijmengen dus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vamv3_nupqObVlTiaNpGGc-zVuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MbkP9I3hY5oDvkH85e7xSI6a.png?f=user_large
- is de pompsnelheid van de cv gecontroleerd en/of verhoogd?
- wat betreft leidingwerk; ik heb het gevoel dat iets als dit (wat ik ook heb) er voor zorgt dat het meeste water niét de cv in gepompt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BKQk-L5p7iuT_uFAHLHLa1e5ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze5FVqlp16hI2Sw8vErN7JIn.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Flint

• mira80s
n.smits schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:09:
[...]

Paar vragen:
- Heb je wel eens de temperaturen gemeten van de leidingen rondom de verdeler? Meer specifiek; laat de bypass (te) veel water door wellicht? Hoe staat deze nu afgesteld?
- Heeft dit type verdeler wellicht een ventiel aan de zijkant zitten zoals op het plaatje? Hiermee kan je de mengverhouding (tussen aanvoer/retour) beïnvloeden. Je zal 'm dan zo goed als dicht willen zetten (geen retourwater bijmengen dus)
[Afbeelding]
- is de pompsnelheid van de cv gecontroleerd en/of verhoogd?
- wat betreft leidingwerk; ik heb het gevoel dat iets als dit (wat ik ook heb) er voor zorgt dat het meeste water niét de cv in gepompt wordt.
[Afbeelding]
- Eerst was er helemaal geen bypass, toen was de flow net te laag (0.78). Hij staat nu ongeveer in het midden afgesteld, daarmee heb ik een flow van ca. 0.9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2Op90IoaAbBuXU746se1--NPPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tF8YCnT8wyrWy4lq40jooItS.jpg?f=fotoalbum_large
- Deze heeft aan de zijkant geen ventiel, op die plek zit een zeskantige moer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzjlESSeWw0xkLd38aqqdiXVKgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0J9xKEfY4WYrvMJ62lHIC0dq.jpg?f=fotoalbum_large
- Over dat leidingwerk: dat is een interessante suggestie - in mijn geval ondervind het water veel meer weerstand en dat zou kunnen leiden tot een lagere flow. Maar dan is het wel vreemd dat het kennelijk alleen 's avonds een lagere flow heeft, de rest van de dag en nacht draait de warmtepomp wel?

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:21

Wat gaat er fout:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Woon je toevallig in de buurt van Amersfoort? Ik kan je hier wel mee helpen.

Op basis van de foto's word al wel duidelijk dat die bypass onder de ketel niet in de installatie hoort. Dit is geen opstelling zoals Weheat het in hun schema's tekent.

De vloerverdeler kun je beter aanpassen naar een open verdeler. Als er ook nog radiatoren zijn kun je de huidige verdeler eventueel uitbreiden met een inregelventiel van Robot. Art nr: 490020

Iets meer afstand foto's met totaal overzicht zouden ook wel helpen :)

• Robbie-1
Foto's van de buitenunit (Sparrow) zoasl deze vorige week geïnstalleerd is.

De RVS alangen van 1 meter waren te kort. men wilde de koppelingen "in" de spauw laten verdwijnen, daar kon ik nog net een stokje voor steken, nu zit 1 koppeling "net" buiten, en de andere "net" binnen.

De stuurdraad was per ongeluk 2 aders, nu heb ik er twee.

Ik vind het allemaal niet zo nejes.

Er zijn toch ook 150 cm slangen? volgens de installateur heeft Weheat deze niet. zou dit niet voldoen?
https://www.technim.nl/p/...recht-binnendraad-1500mm/

Update:
https://benem.nl/neoperl-...x-1-rvs-bi-x-bu-1500.html
Deze wellicht beter, ik lees net dat deze difuus dicht zijn, beter voor verwarming omdat er anders lucht in het systeem kan komen.

Of maar niet zo moeilijk doen, en zelf even goed naisoleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2JiWw_tJSrTQgE35SX-aPyuIZs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j9lJnhXkb6uxn8lyh9ewi7dw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcGWeOpt7TMmdlue_YsFlEZNatg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j3WMK0fI2DEX8TU20vAkSjA8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxYsRF60dBR4q8rjAS4jcvOFUtk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KaJd5odRPpmeKFTx0Lalyynu.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Robbie-1 op 12-04-2026 08:28 ]

• mtouw78
Robbie-1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:11:

De RVS alangen van 1 meter waren te kort. men wilde de koppelingen "in" de spauw laten verdwijnen, daar kon ik nog net een stokje voor steken, nu zit 1 koppeling "net" buiten, en de andere "net" binnen.

Er zijn toch ook 150 cm slangen? volgens de installateur heeft Weheat deze niet. zou dit niet voldoen?

Update:
Deze wellicht beter, ik lees net dat deze difuus dicht zijn, beter voor verwarming omdat er anders lucht in het systeem kan komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan idd een stuk netter. Bij mij is van de week een BB P60 geplaatst en zijn de leidingen goed geïsoleerd en netjes afgewerkt. Zie niet in waarom dit bij jouw niet netter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn_iL1rsdgc0XVzkx8Y8dVe-87A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODHcvma4m2jN8N94dn5sqkRL.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefan1989
Robbie-1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:11:

Update:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een rommelwerk, slangen zijn geisoleerd ook verkrijgbaar in 1.5 en 3 meter. En in de handleiding van Weheat staat ook gewoon Wat je nodig heb voor de communicatie tussen buiten en binnen-unit. Dan pak je niet 2x een thermostaat draad.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Morgen wordt bij ons een Flint full electric geïnstalleerd. We zijn de positie van de buitenunit in de tuin nog aan het voorbereiden maar ik ben vergeten aan de installateur te vragen hoe ver de montagebalken uit elkaar komen te staan. Weet één van jullie dat toevallig?

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:22

Wat gaat er fout:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste slag is de verbinding onder de ketel eruit. De zogenaamde bypass zorgt precies voor wat jij zegt. Hij gaat even aan, waardoor de helft van je aanvoer warmte direct terug je ketel in gaat en hij denkt, ik ben al klaar met warmte genereren.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Robbie-1
Stefan1989 schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:34:
[...]

Wat een rommelwerk, slangen zijn geisoleerd ook verkrijgbaar in 1.5 en 3 meter. En in de handleiding van Weheat staat ook gewoon Wat je nodig heb voor de communicatie tussen buiten en binnen-unit. Dan pak je niet 2x een thermostaat draad.
Heb jij een link naar die geïsoleerde slangen? Kan ze nog niet vinden.

Klopt het dat Weheat zelf alleen 100 cm RVS slangen heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Robbie-1 op 12-04-2026 11:29 ]

• copykat
  • Laatst online: 22:27

copykat

Good copy isn't bad

Is zo'n installateur nog te dwingen zn werk goed te doen? ( los van niet betalen? Want ik vermoed dat dat al gebeurd is.) Dus dat gerommel in de marge verwijderen en netjes afwerken.

Is er eigenlijk een arbitrage certificaat die installateurs kunnen hebben zodat ze kunnen aangeven wij zijn goed en indien niet word een onafhankelijke instantie ingeschakeld om te bepalen of we iets onder garantie moeten verbeteren? (Indien je er onderling niet uit komt)
Want ik denk dat kwaliteit van afwerking en de juiste configururatie (leidingwerk met kleppen , regelaars enz.) De key is voor een goed werkende warmtepomp installatie. En die expertise omdat te kunnen beoordelen hebben veel klanten nu net niet. Dus is een controleur met bevoegdheid tot hersteldwang de failsafe.
Een iso normering of installateurs certificaat waar je naar kan vragen bij het keuze traject van offertes?
(Ik zeg niet dat dingen bewust worden verkloot maar als er geen financiele motivatie is om fuc..ups te herstellen kan t een lange weg worden van welles nietes als je de verkeerde gekozen hebt.)

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 12-04-2026 12:11 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Robbie-1
Die stuurkabel tussen binnenunit en buitenunit, ik neem aan dat dit een kabeltje met 3 soepele aders is? om te voorkomen dat de kern afknapt bij de trillende buitenunit? Ik haal even een andere kabel bij de Hornbach :-)

En leg dat in de kruipruimte even in een mooi buisje, zodat evt. muizen het nakijken hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Robbie-1 op 12-04-2026 12:18 ]

• mira80s
Stefan1989 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:38:
[...]

Woon je toevallig in de buurt van Amersfoort? Ik kan je hier wel mee helpen.

Op basis van de foto's word al wel duidelijk dat die bypass onder de ketel niet in de installatie hoort. Dit is geen opstelling zoals Weheat het in hun schema's tekent.

De vloerverdeler kun je beter aanpassen naar een open verdeler. Als er ook nog radiatoren zijn kun je de huidige verdeler eventueel uitbreiden met een inregelventiel van Robot. Art nr: 490020

Iets meer afstand foto's met totaal overzicht zouden ook wel helpen :)
Ik geef de installateur nog even de tijd om te reageren, maar dank je wel voor je hartverwarmende aanbod.
Ze hebben mij uitgelegd dat die bypass nodig was om het in serie te krijgen. Maar het zou heel goed kunnen dat dit het allemaal instabiel maakt. Misschien als dat eerst wordt gedaan, dan hopelijk zou die verdeler kunnen blijven zitten.

Dit is een overzichtsfoto van wat er in de trapkast aan leidingwerk is. De aanvoer/retour naar de warmtepomp loopt naar rechts de badkamer in, gaat daarna via de kruipruimte naar de buiten-unit op 1,5 meter van de gevel. Van/naar de CV gaat eest omlaag de kruipruimte in en op een andere plek 3 meter omhoog naar de CV ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69SXZ1icTLGtZNjxddA-f43-ArY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UB6ulfZhNW9beYMC8gds1Sfg.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Niet online
mira80s schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:36:
[...]

Ik geef de installateur nog even de tijd om te reageren, maar dank je wel voor je hartverwarmende aanbod.
Ze hebben mij uitgelegd dat die bypass nodig was om het in serie te krijgen. Maar het zou heel goed kunnen dat dit het allemaal instabiel maakt. Misschien als dat eerst wordt gedaan, dan hopelijk zou die verdeler kunnen blijven zitten.
Bijpass is wellicht nodig omdat je nu een mengverdeler hebt. DIe kan op zich afsluiten als ie de temperatuur heeft bereikt. Daarom ombouwen/vervangen naar pomploos, dan kan deze nooit afgesloten worden en kan de bypass meteen weg.

Volg je bankbiljetten

• mira80s
Krissiejj schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:01:
[...]

Eerste slag is de verbinding onder de ketel eruit. De zogenaamde bypass zorgt precies voor wat jij zegt. Hij gaat even aan, waardoor de helft van je aanvoer warmte direct terug je ketel in gaat en hij denkt, ik ben al klaar met warmte genereren.
Aha, ik als leek: je bedoelt dan de bypass onder de cv ketel toch? (niet de AVDO bypass).
Maar als de bypass eruit is, dan is het geen serie opstelling meer? Dan moet het water altijd door de CV ketel gaan, toch?
Dankje voor je reactie.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:03
Bij mijn installatie is het boilervat in de aangebouwde schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder, waar de cv-ketel zat. Hiervoor zijn flexibele leidingen gebruikt.

Sindsdien is de terugslag bij het sluiten van de kraan behoorlijk hard, zeker bij warm water. Je hoort dan de leidingen door het hele huis klapperen.

De installateur heeft al eens gekeken en het een en ander extra, maar het is nog steeds niet opgelost. Ik kan de oorzaak ook niet achterhalen. Met name in de keuken is het hard en als ik de kraan dichtdoe, voel ik ook veel beweging ín de leidingen onder de keukenkraan. Iemand een idee wat dit kan zijn?

• ZeRoC00L
  • Niet online
GvNL schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:21:
Bij mijn installatie is het boilervat in de aangebouwde schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder, waar de cv-ketel zat. Hiervoor zijn flexibele leidingen gebruikt.

Sindsdien is de terugslag bij het sluiten van de kraan behoorlijk hard, zeker bij warm water. Je hoort dan de leidingen door het hele huis klapperen.

De installateur heeft al eens gekeken en het een en ander extra, maar het is nog steeds niet opgelost. Ik kan de oorzaak ook niet achterhalen. Met name in de keuken is het hard en als ik de kraan dichtdoe, voel ik ook veel beweging ín de leidingen onder de keukenkraan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Waterslag.
Bij de veroorzakers (kraan en/of masmachine) een waterslagdemper plaatsen.
Ik heb er 1 gehad bij m'n vorige vaatwasser, die opent/sluit het water abrupt, vandaar dat je dan geluid in de leidingen krijgt.

YouTube: Waterslagdemper

[ Voor 4% gewijzigd door ZeRoC00L op 12-04-2026 14:25 ]

Volg je bankbiljetten

• Razer
@mira80s Hier ook een Remeha met Flint in hybride, hier ziet de setup er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHwHHWZhkWj8wGuRStSkCCRuxhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ghub9oQQ53G9kTwE3K7H1CE4.avif?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5O-Tt_oEW_BdiscBGEesc9OpuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PMZV8yr3Qj7P7CFE1ymlogh0.avif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYW5l-cnpfOtAdTfmYn6YbelKV8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/17HUQpkUvwvHYeERWQvsCYYu.avif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMPb5j_NDW8N1Rnx2B1VE2-JzxE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t7V2LO9u99AH1Cf0P7yhXcoG.avif?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door Razer op 12-04-2026 20:04 ]

• mira80s
Razer schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:01:
@mira80s Hier ook een Remeha met Flint in hybride, hier ziet de setup er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Top, dank voor je foto's. Het lijkt erop dat ik onder jouw CV ook een vergelijkbare bypass zie. ik ga er even goed op studeren :)

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:22
mira80s schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:13:
[...]

Aha, ik als leek: je bedoelt dan de bypass onder de cv ketel toch? (niet de AVDO bypass).
Maar als de bypass eruit is, dan is het geen serie opstelling meer? Dan moet het water altijd door de CV ketel gaan, toch?
Dankje voor je reactie.
Jup, dat stukje buis wat tussen de aanvoer en retour is gemaakt.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Jpiek
@mira80s
Die hoort er ook, ander zou alle water ook door de CV ketel moeten als die uitstaat...

[ Voor 7% gewijzigd door Jpiek op 12-04-2026 20:52 ]

• Razer
Klopt dit is zoals die in serie hoort te staan met een CV-ketel.

• Jpiek
Krissiejj schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:20:
[...]
Jup, dat stukje buis wat tussen de aanvoer en retour is gemaakt.
Nee, het is een bypass in áánvoer, niet tussen aanvoer en retour, dan zou je je hele huis overslaan. Die bypass is voor de CV ketel...

• Stefan1989
Robbie-1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:17:
[...]

Heb jij een link naar die geïsoleerde slangen? Kan ze nog niet vinden.

Klopt het dat Weheat zelf alleen 100 cm RVS slangen heeft?
Ik bestel ze altijd bij Wasco, bijvoorbeeld art nr: 2080000.

Klopt inderdaad, Weheat heeft alleen de ongeisoleerde rvs slangen van 1 meter lang op de prijslijst staan. Die gebruik ik ook weleens, dan trek ik er armaflex (die geschikt is voor buiten) omheen.

• Stefan1989
mira80s schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:36:
[...]

Dit is een overzichtsfoto van wat er in de trapkast aan leidingwerk is. De aanvoer/retour naar de warmtepomp loopt naar rechts de badkamer in, gaat daarna via de kruipruimte naar de buiten-unit op 1,5 meter van de gevel. Van/naar de CV gaat eest omlaag de kruipruimte in en op een andere plek 3 meter omhoog naar de CV ruimte.
[Afbeelding]
Ik heb hem even voor je uitgetekend op basis van jou posts.

Je ketel en flint pompen nu alsnog tegen elkaar in (zie pijltjes). De keerklep onder de ketel voegt daar nog eens wat extra weerstand aan toe, die mag er uit. @n.smits had hier al goed op gereageerd👍🏻.

Het verbaast me dat ze niet gelijk je vloerverdeler mee vervangen hebben. Je flint moet nu veel harder werken om de vloer warm te krijgen omdat de retour uit je vloer de aanvoer nog eens flink afkoelt op het mengpunt bij je vloerverdeler. Ook moet je nu 1m3/h aan water over alleen de verdeler en de bypass jagen. Ik kan me niet voorstellen dat dit rustig klinkt. Je hebt nu dus voldoende water beschikbaar in je installatie alleen zit het achter de pomp van je vloerverdeler en niet actief in het circuit van je flint.

Je installatie kan echt een stuk efficiënter werken als je de verdeler vervangt voor een open verdeler, de avdo verwijderd en de ketel beter inkoppelt.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEzVYTVd0AYjh6_nX0_RzgIRd-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fahOwSEkfDTwKXTtyk1wUMC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw7yZEVEOC_-Y0F5e2uounzADEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bc1OMOPeAg2IPhtm89jEc0S5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan1989 op 12-04-2026 23:21 ]

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.