Je kan via de app feedback achterlaten. Leuk al die voorwaardes die gecheckt worden, maar zie liever waarom het niet direct werkt. Het gaat zeker werken want veelvuldig gebruikt al. Als het draait, dan blijft het werken.
Cadeautje van WeHeat, wel 330 euro lichter. Nu installeren en defecte ondedelen terug naar WeHeat voor compensatie.
[ Voor 29% gewijzigd door STIMPPYYY op 20-06-2026 11:36 ]
Ik moet gewoon geduld tot volgende week de FE geïnstalleerd wordt, dan weet ik het waarschijnlijk … Maarrrr waarom zie ik - naast de dark modus - een heel verschillende user interface en bij de één 8 voorwaarden en bij de ander 9 ?
Aah thx, goeie workaround!STIMPPYYY schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Nachtstand gebruiken en dan stilste stand (uit) kiezen.
Mobiel vs desktop en OS instelling dark mode vermoed ik.Jailhouse schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:11:
[...]
Ik moet gewoon geduld tot volgende week de FE geïnstalleerd wordt, dan weet ik het waarschijnlijk … Maarrrr waarom zie ik - naast de dark modus - een heel verschillende user interface en bij de één 8 voorwaarden en bij de ander 9 ?
Die 9 vs 8 ben ik ook wel benieuwd naar. Welke 9 heb jij @STIMPPYYY ?
arjenhiemstra schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:25:
[...]
Mobiel vs desktop en OS instelling dark mode vermoed ik.
Die 9 vs 8 ben ik ook wel benieuwd naar. Welke 9 heb jij @STIMPPYYY ?
Weheat aansturing heeft wel wat wachttijd als je het koelen aanzet, instellingen wijzigt of na sww run. Daarom de sww run in de ochtend gezet.
[ Voor 23% gewijzigd door Biker_007 op 20-06-2026 12:51 ]
Ik doe hetzelfde, zou graag een tijdsblok aangeven waarin gekoeld mag worden op zonnestroom te gebruikenSirojth schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:59:
Waarom is er eigenlijk niet een optie om periodiek te koelen? Lijkt me ideaal in de zomer om meer productie van je zonnepanelen deels op te vangen. Nu is er alleen een mogelijkheid tot koelmodus aan of uit. Ik snap dat het nog beter werkt als het continue koelt, maar een beetje koelen is toch ook weer fijner dan niet koelen? Nu zet ik m dus handmatig maar aan / uit tijdens de goedkope uren smiddags. Doe ik iets doms of mist deze handige feature gewoon?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Koelen met een WP is een langzaam proces. Er zijn veel 'voorwaarden' en afhankelijkheden die in ieder huis weer anders zijn. Ik begrijp Weheat wel dat ze een 'gewogen' gemiddelde gebruiken in hun instellingen. Ondanks die voorzorg waarschuwen ze dat koelen ook risicos meebrengt en dat die verantwoording bij jezelf ligt. Het aansturen binnen bepaalde tijdsblokken, bijvoorbeeld tijdens zon opwek, is net zo gecompliceerd als het laden van je electrische auto op zonnestroom. Er zijn veel variabelen die van invloed zijn waardoor er nu eenmaal veiligheidsmarges worden ingebouwd. Zijn wij tweakers nou zo slim, of is Weheat zo dom?Tijgerkracht schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Ik doe hetzelfde, zou graag een tijdsblok aangeven waarin gekoeld mag worden op zonnestroom te gebruiken
Instellingen, Koelen (moet je daarkoelen wel eerst aanzetten) en dan heb je 2 opties qua temperatuurfeico.de.boer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:26:
Kan je de koeltemperatuur aanpassen? Ik vind het even niet in de app. De temperatuur is te laag nu, eigenlijk zouden ze rekening moeten houden met het dauwpunt.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Weheat Intelligence is nog niet actief en de beta doet alleen SWW.arjenhiemstra schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:22:
Gisteravond begon de data iets voor 23:00 weer te lopen, hierna liep de sturing van de WP ook weer (ik vermoed via WH intelligence) of het moet toevallig zijn dat direct daarna een SWW run startte.
Sinds 02:00 vannaacht is het koelen ook echt weer begonnen met compressor ondersteuning en draait nog steeds, ondanks dat minder dan 12 uur daarvoor nog verwarming had plaats gevonden (volgens history van home assistant dus het kan ook een fout state zijn)
Dit zie ik nu in de portal:
[Afbeelding]
Irritanter is hun 24 uur wachttijd als de run niet lang genoeg is geweest. Dat is veel te conservatief. Mensen met een mengverdeler zullen zien dat het koude water veel te snel terug gaat naar de WP. Daardoor duikt de temperatuur van de aanvoer al snel onder de kritische waarde en slaat hij af.
Uiteraard is het advies als je een inregelventiel hebt dat je deze tot de laatste slag dicht draait. Maar lang niet alle mengverdelers hebben zo'n ventiel.
De software zou deze info na een aantal keren koelen moeten 'zien'. Dat kan een trigger zijn om de pompsnelheid iets terug te schroeven waardoor de runs langer gaan duren en de vloeren de tijd krijgen om koud water op te nemen. Maar dat zit helaas niet in de software.
[ Voor 16% gewijzigd door Mg4gebruiker op 20-06-2026 14:04 ]
Een moer is ook behoorlijk gaan roesten. Zie het verschil. Maakt dit uit?
Ik heb het koelen inmiddels maar uitgeschakeld. Binnen geen condens, in de schuur wel.
![]() | ![]() |
Leuk dat zo een Weheat ook kan koelen, maar voelt toch meer als met een personenauto alleen achteruit rijdend naar je bestemming rijden. Leuk dat het kan, echter totaal inefficiënt.
Messing op gietijzer niet de fraaiste combinatie.GvNL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:17:
Het lichte koelen werkt erg goed en levert best wat comfort op in huis met vloerverwarming en fancoils. Mijn SWW-vat staat in de schuur en daar komen de leidingen van de warmtepomp als eerste binnen. En vandaag bleek daar dan, met een aanvoer van 19 temperatuur, toch behoorlijk wat condens op te zitten. Oeps…
Een moer is ook behoorlijk gaan roesten. Zie het verschil. Maakt dit uit?
Ik heb het koelen inmiddels maar uitgeschakeld. Binnen geen condens, in de schuur wel.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Mengverdelers niet zijnde hybride LTV verdelers horen niet thuis in een warmtepomp installatie en al helemaal niet met koelen. De flow is dan bovendien veel te laag in de vloer.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:01:
Dat je geen tijdsblokken kunt aangeven komt vermoedelijk door het besluit van Weheat dat zij zelf willen bepalen wanneer er wel of niet gekoeld wordt. Het enige dat zij doen is de condities checken die zij belangrijk vinden. Natuurlijk kan je die uitbreiden met tijdsblokken. Op den duur verwacht ik het dus wel.
Irritanter is hun 24 uur wachttijd als de run niet lang genoeg is geweest. Dat is veel te conservatief. Mensen met een mengverdeler zullen zien dat het koude water veel te snel terug gaat naar de WP. Daardoor duikt de temperatuur van de aanvoer al snel onder de kritische waarde en slaat hij af.
Uiteraard is het advies als je een inregelventiel hebt dat je deze tot de laatste slag dicht draait. Maar lang niet alle mengverdelers hebben zo'n ventiel.
De software zou deze info na een aantal keren koelen moeten 'zien'. Dat kan een trigger zijn om de pompsnelheid iets terug te schroeven waardoor de runs langer gaan duren en de vloeren de tijd krijgen om koud water op te nemen. Maar dat zit helaas niet in de software.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik ben deze dagen echt heel erg blij met de verkoeling die het mij oplevertRazer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:37:
*heerlijk zo een lucht - lucht warmtepomp, genaamd airconditioning die hele huis op 22 graden houdt met deuren open, met een verbruik van 350W.*
Leuk dat zo een Weheat ook kan koelen, maar voelt toch meer als met een personenauto alleen achteruit rijdend naar je bestemming rijden. Leuk dat het kan, echter totaal inefficiënt.
Woonkamer blijft lekker op een aangename temperatuur, met een COP van rond de 4,5. Een prima manier om mijn zonnestroom in te zetten voor direct comfort
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
beetje kort door de bocht. Bij mij is WeHeat Intelligence namelijk wel actief. Wat ik beschreef ging over SWW.orillion schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Weheat Intelligence is nog niet actief en de beta doet alleen SWW.
Bij mij ook niet sinds +- 12 uur. Voltage is hier niet boven de 236 Volt gekomen dus dat is het (hier) nietSTIMPPYYY schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:51:
Compressor doet hier weer eens niks. Zeker die hoge voltage melding.
De WeHeat gebruikt hier bij het koelen zo'n 450-500 Watt en ontrecht daarmee 2500-2700 Watt aan warmte uit het huis. Hoezo inefficient?Razer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:37:
*heerlijk zo een lucht - lucht warmtepomp, genaamd airconditioning die hele huis op 22 graden houdt met deuren open, met een verbruik van 350W.*
Leuk dat zo een Weheat ook kan koelen, maar voelt toch meer als met een personenauto alleen achteruit rijdend naar je bestemming rijden. Leuk dat het kan, echter totaal inefficiënt.
Tegelijkertijd gebruik ik ook 3 lucht - lucht warmtepompen, genaamd airconditioning, die meehelpen het huis koel te houden. Dat werkt inderdaad ook heel goed, overigens eerder rond de 1400 Watt verbruik en zo'n 6000 Watt aan koelvermogen.
Overigens wel met de deuren wel dicht, je laat de deuren tijdens de winter toch ook niet open als je aan het verwarmen bent hoop ik?
Ieder huis is anders en heeft dus ook een andere manier van regelen nodig. Ik mis de invloed lokaal, als ik weheat intelligence alles laat regelen dan staat de WP te pendelen. Het is beter om een lokale API te kunnen om ook koelen lokaal te kunnen instellen en regelen. Vandaag veel condens, doordat de lucht veel vochtiger is. Temperatuur van water huis in was 17,3. Normaal regel ik naar de 16 graden, wat vaak nog geen condens oplevert. Met een lokale regeling kan je ook regelen op dauwtemperatuur, waardoor op vochtige dagen de target water temperatuur wat hoger kan zijn.robmoh schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:25:
[...]
Koelen met een WP is een langzaam proces. Er zijn veel 'voorwaarden' en afhankelijkheden die in ieder huis weer anders zijn. Ik begrijp Weheat wel dat ze een 'gewogen' gemiddelde gebruiken in hun instellingen. Ondanks die voorzorg waarschuwen ze dat koelen ook risicos meebrengt en dat die verantwoording bij jezelf ligt. Het aansturen binnen bepaalde tijdsblokken, bijvoorbeeld tijdens zon opwek, is net zo gecompliceerd als het laden van je electrische auto op zonnestroom. Er zijn veel variabelen die van invloed zijn waardoor er nu eenmaal veiligheidsmarges worden ingebouwd. Zijn wij tweakers nou zo slim, of is Weheat zo dom?
Ik zet koelen zoveel mogelijk overdag aan en ‘s nachts uit om optimaal van zonne energie gebruik te maken. Nu moet ik koelen handmatig aan en uit zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door effsec op 20-06-2026 17:00 ]
Weheat Intelligence is nog niet beschikbaar voor verwarming en koeling, alleen voor SWW, en alleen voor een selecte groep van beta-testers.effsec schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:48:
[...]
Ieder huis is anders en heeft dus ook een andere manier van regelen nodig. Ik mis de invloed lokaal, als ik weheat intelligence alles laat regelen dan staat de WP te pendelen. Het is beter om een lokale API te kunnen om ook koelen lokaal te kunnen instellen en regelen. Vandaag veel condens, doordat de lucht veel vochtiger is. Temperatuur van water huis in was 17,3. Normaal regel ik naar de 16 graden, wat vaak nog geen condens oplevert. Met een lokale regeling kan je ook regelen op dauwtemperatuur, waardoor op vochtige dagen de target water temperatuur wat hoger kan zijn.
Ik zet koelen zoveel mogelijk overdag aan en ‘s nachts uit om optimaal van zonne energie gebruik te maken. Nu moet ik koelen handmatig aan en uit zetten.
De reguliere aansturing van de koeling is voor iedereen nu nog hetzelfde, dus je kunt beter de 2 instelbare punten op de koellijn aanpassen op jouw specifieke woning en de omstandigheden, zoals ook wordt aangegeven in het portal en de app
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Wellicht een keertje je collega's informeren. Het komt vaker voor dan jij denkt.Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Mengverdelers niet zijnde hybride LTV verdelers horen niet thuis in een warmtepomp installatie en al helemaal niet met koelen. De flow is dan bovendien veel te laag in de vloer.
Zolang veel mensen vooral naar de prijs kijken zit men niet op extra werk te wachten. Wordt het warm, prima. Staat er in de offerte iets over koel prestaties of optimaal rendement, meestal niet. Warmtepomp erin en wegwezen.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:12:
[...]
Wellicht een keertje je collega's informeren. Het komt vaker voor dan jij denkt.
Werkt het daarna niet optimaal dan kun je altijd nog adviseren een verdeler te vervangen. Nieuwe offerte (want zat niet in de oorspronkelijke), nieuwe klus.
Jij kent je pappenheimers...Civil schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:12:
[...]
Zolang veel mensen vooral naar de prijs kijken zit men niet op extra werk te wachten. Wordt het warm, prima. Staat er in de offerte iets over koel prestaties of optimaal rendement, meestal niet. Warmtepomp erin en wegwezen.
Werkt het daarna niet optimaal dan kun je altijd nog adviseren een verdeler te vervangen. Nieuwe offerte (want zat niet in de oorspronkelijke), nieuwe klus.
Ben je (ook) zo stellig als het een verdeler met LTV inregelventiel betreft? Dat lijkt hier prima te werken. Ik snap zelf (nog) niet zo goed hoe een open verdeler zou kunnen zorgen voor meer flow in dit geval (als ik plaatjes vergelijk van een mijn gesloten verdeler met een open verdeler).Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Mengverdelers niet zijnde hybride LTV verdelers horen niet thuis in een warmtepomp installatie en al helemaal niet met koelen. De flow is dan bovendien veel te laag in de vloer.
Weheat Flint
Maar: op de verdelers en bij de binnenunit zelf vind ik wel condens. Geen plasjes op de vloer. Onder de convectoren vind ik niks. Niet gek met 75% luchtvochtigheid natuurlijk.
Maar in hoeverre is wat condens op leidingwerk/verdelers erg, ihkv oxydatie enzo, als de rest van het huis droog is?
[ Voor 9% gewijzigd door Aeien op 21-06-2026 08:06 ]
Ik ben het wel eens met @Carboy54.n.smits schreef op zondag 21 juni 2026 @ 06:53:
[...]
Ben je (ook) zo stellig als het een verdeler met LTV inregelventiel betreft? Dat lijkt hier prima te werken. Ik snap zelf (nog) niet zo goed hoe een open verdeler zou kunnen zorgen voor meer flow in dit geval (als ik plaatjes vergelijk van een mijn gesloten verdeler met een open verdeler).
Ik zie ook liever gewoon een open verdeler. In mijn ogen telt het water achter een vloerverdeler met pomp niet mee als echt actief volume. Het water zit immers achter de pomp van de verdeler wat inhoudt dat de WeHeat pomp enkel een korte lus heeft over de verdeler zelf. Een inregelventiel maakt het nog erger. Draai je hem helemaal dicht dan zet je eigenlijk je WeHeat circulatiepomp in serie met je vloerverdeler pomp. En dat brengt alleen maar onbalans in je systeem. Je kunt het inregelventiel wel gebruiken maar draai hem niet helemaal dicht.
In dit soort opstellingen heb je vrijwel ook altijd een buffervat nodig.
Maar een installateur geeft vrijwel altijd aan hoe groot dat vat moet zijn voor verwarmen. Niet voor koelen. Als ik Carboy mag geloven heb je een twee keer zo groot volume nodig.Stefan1989 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:01:
[...]
Ik ben het wel eens met @Carboy54.
Ik zie ook liever gewoon een open verdeler. In mijn ogen telt het water achter een vloerverdeler met pomp niet mee als echt actief volume. Het water zit immers achter de pomp van de verdeler wat inhoudt dat de WeHeat pomp enkel een korte lus heeft over de verdeler zelf. Een inregelventiel maakt het nog erger. Draai je hem helemaal dicht dan zet je eigenlijk je WeHeat circulatiepomp in serie met je vloerverdeler pomp. En dat brengt alleen maar onbalans in je systeem. Je kunt het inregelventiel wel gebruiken maar draai hem niet helemaal dicht.
In dit soort opstellingen heb je vrijwel ook altijd een buffervat nodig.
Wij hebben het dan over het minimale volume van het totale actieve systeem. @n.smits Venturies van mengverdelers zijn niet berekend op het 3x hogere volume van een warmtepomp. 400 versus 1300 liter.Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:46:
[...]
Maar een installateur geeft vrijwel altijd aan hoe groot dat vat moet zijn voor verwarmen. Niet voor koelen. Als ik Carboy mag geloven heb je een twee keer zo groot volume nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-06-2026 09:01 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Je installateur bepaalt of er voldoende inhoud is maar hij bepaald ook of je de flow goed kwijt kunt.Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:46:
[...]
Maar een installateur geeft vrijwel altijd aan hoe groot dat vat moet zijn voor verwarmen. Niet voor koelen. Als ik Carboy mag geloven heb je een twee keer zo groot volume nodig.
Als je een vloerverdeler voedt met een cv ketel is de flow die de ketelpomp maakt misschien maar 200L/h. Een ketel werkt met een grotere delta t en de aanvoer temperatuur zal hoger zijn.
Je warmtepomp zal ongeveer 1000 l/h moeten verpompen met een delta t van 5 graden.
Of je nou met 200L op de vloerverdeler aankomt of met 1000 maakt behoorlijk verschil.
Is het een open verdeler dan gaat dat prima. Is het een mengverdeler dan krijg je gegarandeerd een hoop gesuis. En je koelt je aanvoer temperatuur af door de bijmenging.
Als je nou altijd je radiatoren dicht hebt staan en alleen de vloerverdeler met pomp gebruikt dan installeer je de buffer als hydraulische scheiding. (Parallel)
Weheat pompt primair 1000 L/h. Jij neemt 400L/h af met je vloerverwarming en de overige 600L stroomt dan over de buffer.
Gister wp uit aan moeten zetten en daarna vreemd gedrag (legionella die werd gestart en niet afgemaakt en daarna kort sww verwarmen en toen niets. Vanochtend weer legionella terwijl die op 13:00 staat vanmiddag). Koelen werkt dan ook niet om de teller 24h gereset wordt. Heb jij er iets mee gedaan? (Hing bij mij op sww verwarmen en sww pomp bleef draaien)arjenhiemstra schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:07:
[...]
Bij mij ook niet sinds +- 12 uur. Voltage is hier niet boven de 236 Volt gekomen dus dat is het (hier) niet
[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-06-2026 12:38 ]
Niets aan gedaan. Koel modus is actief gebleven zonder compressor tot 7:15 vanochtend de compressor weer aangegaan is.STIMPPYYY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Gister wp uit aan moeten zetten en daarna vreemd gedrag (legionella die werd gestart en niet afgemaakt en daarna kort sww verwarmen en toen niets. Vanochtend weer legionella terwijl die op 13:00 staat vanmiddag). Koelen werkt dan ook niet om de teller 24h gereset wordt. Heb jij er iets mee gedaan? (Hing bij mij op sww verwarmen en sww pomp bleef draaien)
Gisteren om 19:20 is er een legionella run gestart, geen idee waarom op dat moment.
Denk toch iets van een update. Bij mij ook rond die tijd.arjenhiemstra schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Niets aan gedaan. Koel modus is actief gebleven zonder compressor tot 7:15 vanochtend de compressor weer aangegaan is.
Gisteren om 19:20 is er een legionella run gestart, geen idee waarom op dat moment.
Liep jouw cv pomp wel zonder compressor?
Prima toelichting. Een Blackbird doet overigens 1300 liter en een Panasonic 1500 bij 9 kW dus wordt het effect nog groter.Stefan1989 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Je installateur bepaalt of er voldoende inhoud is maar hij bepaald ook of je de flow goed kwijt kunt.
Als je een vloerverdeler voedt met een cv ketel is de flow die de ketelpomp maakt misschien maar 200L/h. Een ketel werkt met een grotere delta t en de aanvoer temperatuur zal hoger zijn.
Je warmtepomp zal ongeveer 1000 l/h moeten verpompen met een delta t van 5 graden.
Of je nou met 200L op de vloerverdeler aankomt of met 1000 maakt behoorlijk verschil.
Is het een open verdeler dan gaat dat prima. Is het een mengverdeler dan krijg je gegarandeerd een hoop gesuis. En je koelt je aanvoer temperatuur af door de bijmenging.
Als je nou altijd je radiatoren dicht hebt staan en alleen de vloerverdeler met pomp gebruikt dan installeer je de buffer als hydraulische scheiding. (Parallel)
Weheat pompt primair 1000 L/h. Jij neemt 400L/h af met je vloerverwarming en de overige 600L stroomt dan over de buffer.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ja continue (op de legionella run na)STIMPPYYY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:34:
[...]
Denk toch iets van een update. Bij mij ook rond die tijd.
Liep jouw cv pomp wel zonder compressor?
bij mij gaat de koelmodus na 30 minuten uit (17 graden), ik heb alleen beneden een twee groeps vloerverwarming. Ik zit er aan te denken om voor boven een extra jaga briza net zero bij te plaatsen, maar weet niet of dit dan voldoende is om de koelrun naar minimaal 60 minuten te krijgen. Met hoeveel en welke radiatoren/vloerverwarming koel jij?arjenhiemstra schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Niets aan gedaan. Koel modus is actief gebleven zonder compressor tot 7:15 vanochtend de compressor weer aangegaan is.
Gisteren om 19:20 is er een legionella run gestart, geen idee waarom op dat moment.
Ik heb iets van 140 m2 vloerverwarming met 17 groepen kunstof verdelers, op de badkamer groep na die ik met koelen uit zet verder geen naregeling.frank2908 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:53:
[...]
bij mij gaat de koelmodus na 30 minuten uit (17 graden), ik heb alleen beneden een twee groeps vloerverwarming. Ik zit er aan te denken om voor boven een extra jaga briza net zero bij te plaatsen, maar weet niet of dit dan voldoende is om de koelrun naar minimaal 60 minuten te krijgen. Met hoeveel en welke radiatoren/vloerverwarming koel jij?
En dat laatste kost je best wel wat rendement, die 600L continu over je parallelbuffer. Dan kun je beter extra geld uittrekken voor een verdeler. Die kost € 350 en twintig minuutjes installatiewerk. Op een hele nieuwe installatie is dat niet het geld.Stefan1989 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Je installateur bepaalt of er voldoende inhoud is maar hij bepaald ook of je de flow goed kwijt kunt.
Als je een vloerverdeler voedt met een cv ketel is de flow die de ketelpomp maakt misschien maar 200L/h. Een ketel werkt met een grotere delta t en de aanvoer temperatuur zal hoger zijn.
Je warmtepomp zal ongeveer 1000 l/h moeten verpompen met een delta t van 5 graden.
Of je nou met 200L op de vloerverdeler aankomt of met 1000 maakt behoorlijk verschil.
Is het een open verdeler dan gaat dat prima. Is het een mengverdeler dan krijg je gegarandeerd een hoop gesuis. En je koelt je aanvoer temperatuur af door de bijmenging.
Als je nou altijd je radiatoren dicht hebt staan en alleen de vloerverdeler met pomp gebruikt dan installeer je de buffer als hydraulische scheiding. (Parallel)
Weheat pompt primair 1000 L/h. Jij neemt 400L/h af met je vloerverwarming en de overige 600L stroomt dan over de buffer.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Gokje: het was te warm buiten, waardoor de R290 warmtepomp niet zoals normaal de hoge Ta kan bereiken. Als het koeler is, kan hij dat wel.Tijgerkracht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:45:
Vreemd gedrag weer vandaag, legionella run van 13:00 niet afgemaakt, maar doet dat dan als de elek prijs weer hoog is en de zonnepanelen minder opwek hebben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je warmtepomp wacht tot morgen als je weer maximaal PV productie hebt, dan loopt ie tegen hetzelfde probleem aan?
Zie ook: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Zijn er grafieken van het Ta bereik van WeHeat warmtepompen bij verschillende buitentemperaturen?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Meerprijs was 750 euro... Dat had ik even niet. Maar nu wel dus voor de winter zit die erin.Pr088 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:20:
[...]
En dat laatste kost je best wel wat rendement, die 600L continu over je parallelbuffer. Dan kun je beter extra geld uittrekken voor een verdeler. Die kost € 350 en twintig minuutjes installatiewerk. Op een hele nieuwe installatie is dat niet het geld.
[ Voor 7% gewijzigd door Mg4gebruiker op 21-06-2026 20:36 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Amiromaan op 22-06-2026 09:06 ]
Dat is een beetje oud nieuws ondertussen. Mijn plaatsing kwam een week na dat ze over waren. Buiten dat er wat details niet helemaal goed over waren gekomen uit het coolblue systeem is alles zeer netjes geregeld. Ik denk dat je op zich blij mag zijn dat je bij Hoppenbrouwers zit nu. De installateurs zijn gewoon over gekomen vanuit coolblue en gaven aan dat er nu iets van twintig hubs zijn in Nederland met 50 monteurs/installateurs per hub ofzo. Dus ik denk dat we een stuk hogere servicegraad kunnen verwachten.Zentac schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
Ik zie op de site van Cool Blue dat ze het hele verhaal hebben overgedragen aan Hoppenbrouwers. Vinden we daar nog wat van, of was dat al de partij die het op de achtergrond allemaal deed?
Een begrijpelijke keuze. Ik heb het meteen laten meenemen omdat het geld er wel lag en de verdeler half achter de installatie zit. Dus bij later terugkomen moest de monteur een deel van de installatie opnieuw demonteren. Direct meenemen kostte mij -uit het hoofd- € 500.Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:36:
[...]
Meerprijs was 750 euro... Dat had ik even niet. Maar nu wel dus voor de winter zit die erin.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bij mij voor het eerst dit ook gezien, run eerste deel van 13-14 uur en daarna afgemaakt tussen 16-17 uur. Zal de hitte geweest zijn. No problemo. En de totale run kostte mij 3,5 kWh. Dus het tweede deel (1kWh) op een duurder moment is centenwerk.Tijgerkracht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:45:
Vreemd gedrag weer vandaag, legionella run van 13:00 niet afgemaakt, maar doet dat dan als de elek prijs weer hoog is en de zonnepanelen minder opwek hebben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb een tijdje terug van Coolblue bericht gekregen. Zij beloofde, dat de service verlening hetzelfde blijft.Zentac schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
Ik zie op de site van Cool Blue dat ze het hele verhaal hebben overgedragen aan Hoppenbrouwers. Vinden we daar nog wat van, of was dat al de partij die het op de achtergrond allemaal deed?
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
[ Voor 96% gewijzigd door RNacoustics op 22-06-2026 10:49 ]
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Nog even terugkoppeling over koelen met de Flint. Wanneer ik de koelcurve naar beneden zet (bijvoorbeeld op het minimum van 15 - 15) dan draait de Flint een stuk langer, maar dat is het wel echt oppassen met condensvorming. Ik zou dit echt willen kunnen aansturen met Home Assistant, zodat ik rekening kan houden met het dauwpunt. Maar ik geloof niet dat we controle gaan krijgen hierover binnen Home Assistant, of heeft iemand ander nieuws daarover?Tijgerkracht schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:27:
[...]
Dat betekend, denk ik, dat ie al snel aan z'n doeltemperatuur zit en dus je afgifte systeem niet optimaal is voor koelen? Welke temperatuur heb je ingesteld en wat is je afgifte systeem en staat alles wel open?
Nee, op GitHub schreven ze dat ze bang zijn dat mensen dan (al dan niet per ongeluk) te veel schrijfacties kunnen doen en het geheugen van het board daardoor kapot gaat.BrBuggyB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:20:
[...]
Nog even terugkoppeling over koelen met de Flint. Wanneer ik de koelcurve naar beneden zet (bijvoorbeeld op het minimum van 15 - 15) dan draait de Flint een stuk langer, maar dat is het wel echt oppassen met condensvorming. Ik zou dit echt willen kunnen aansturen met Home Assistant, zodat ik rekening kan houden met het dauwpunt. Maar ik geloof niet dat we controle gaan krijgen hierover binnen Home Assistant, of heeft iemand ander nieuws daarover?
Dat is de partij die de hele installatie tak van Coolblue heeft overgenomen, gekocht dus. Vinden we daar iets van? Ik wilde sowieso geen warmtepomp bij CB kopen, leek mij niet een deskundige partij op dat gebied. Ik koop daar wel andere elektronica. Hoppenbrouwers heeft meer ervaring. Hoe het in de praktijk gaat uitpakken: geen idee. Ik heb vorig jaar gewoon een middelgrote deskundige installateur uit de regio gebeld.Zentac schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
Ik zie op de site van Cool Blue dat ze het hele verhaal hebben overgedragen aan Hoppenbrouwers. Vinden we daar nog wat van, of was dat al de partij die het op de achtergrond allemaal deed?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zolang als alles via de cloud loopt zoals het nu gaat hebben ze dat toch zelf in de hand.orillion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:32:
[...]
Nee, op GitHub schreven ze dat ze bang zijn dat mensen dan (al dan niet per ongeluk) te veel schrijfacties kunnen doen en het geheugen van het board daardoor kapot gaat.
Bij lokale toegang kan ik me dat risico voorstellen, maar als ze een interface maken met wat intelligentie erin voor lokale toegang dat is het daar ook af te vangen.
Ik denk overigens dat er wel een paar goede redenen zijn voor WeHeat om terughoudend te zijn met lokale toegang. CRA is er ééntje van, Cyber Resilience Act (CRA) | NCSC.
Via de afgesloten IOT 4G verbinding van Vodafone is het een stuk makkelijker om aan die regels te voldoen denk ik.
https://www.ncsc.nl/wet-e.../cyber-resilience-act-cra
NIS2 zou zomaar ook van toepassing kunnen zijn.
https://digital-strategy....l/policies/nis2-directive
[ Voor 30% gewijzigd door RobbieT op 22-06-2026 15:55 ]
De tak van Coolblue die de winkel doet is een hele andere dan die de zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen deed.Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:18:
[...]
Dat is de partij die de hele installatie tak van Coolblue heeft overgenomen, gekocht dus. Vinden we daar iets van? Ik wilde sowieso geen warmtepomp bij CB kopen, leek mij niet een deskundige partij op dat gebied. Ik koop daar wel andere elektronica. Hoppenbrouwers heeft meer ervaring. Hoe het in de praktijk gaat uitpakken: geen idee. Ik heb vorig jaar gewoon een middelgrote deskundige installateur uit de regio gebeld.
Ik heb destijds een aanvraag bij Coolblue en bij een lokale partij gedaan.
Coolblue was voor exact dezelfde opstelling €1000 goedkoper, dat is dan makkelijk kiezen.
Mijn warmtepomp is bij Coolblue besteld en door Hoppenbrouwers geïnstalleerd, die jongens kwamen allemaal bij Coolblue vandaan, stickers waren van de bussen af, maar de bedrijfskleding hadden ze toen nog gedeeltelijk van Coolblue.
Dat waren voor een deel dezelfde monteurs die een jaar daarvoor bij mij de zonnepanelen hebben gedaan.
En die wisten allemaal echt wel waar ze mee bezig waren.
Ik heb nu een jaar naar tevredenheid een Sparrow draaien.
Met deze aanhoudende hitte heb ik de koelmodus aangezet. Ik heb vloerverwarming en kan lange runs maken. Echter heb ik wat vraagtekens bij de waardes in het portal.
Water temp in: 19.9
Water temp uit: 19.2
Huis in: 18
Flow: 1m3/u
Thermisch vermogen: 2600W
mijn vragen:
1. Waarom is huis temp in 19.2C lager dan water temp uit?
Sensor zit direct bij binnenkomst. Tussen buitenunit en sensor loopt 12M goed geisoleerde grondleiding.
In de winter is huis in plm 0.3C lager dan temp uit. De buitenunit staat op moment van meten niet in de zon.
2. Hoe komt hij tot een thermisch vermogen van 2600W? Dit lijkt haast wel tussen temp in en huis in gemeten. Echter lijkt het me dat hij zou moeten kijken naar wat de buitenunit zelf doet. Uitgaande van delta 0.7C zou het thermisch vermogen bij een flow van 1m3 slechts 814W zijn. Dat zou resulteren in een COP van <2.
Daar is weinig intelligentie voor nodig. Rate limiting voor een (lokale) API (op basis van gebruiker/token/etc) is al zo oud als de digitale weg naar Rome.RobbieT schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:19:
[...]
Zolang als alles via de cloud loopt zoals het nu gaat hebben ze dat toch zelf in de hand.
Bij lokale toegang kan ik me dat risico voorstellen, maar als ze een interface maken met wat intelligentie erin voor lokale toegang dat is het daar ook af te vangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 22-06-2026 15:06 ]
Hoi @SebastiaanPs , heb even gekeken en het was op dat moment 30 graden buiten op het dak.SebastiaanPs schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:31:
[...]
Gokje: het was te warm buiten, waardoor de R290 warmtepomp niet zoals normaal de hoge Ta kan bereiken. Als het koeler is, kan hij dat wel.
Als je warmtepomp wacht tot morgen als je weer maximaal PV productie hebt, dan loopt ie tegen hetzelfde probleem aan?
Zie ook: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Zijn er grafieken van het Ta bereik van WeHeat warmtepompen bij verschillende buitentemperaturen?
dus dit is best plausibel.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Don't shoot the messengerRobbieT schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:19:
[...]
Zolang als alles via de cloud loopt zoals het nu gaat hebben ze dat toch zelf in de hand.
Bij lokale toegang kan ik me dat risico voorstellen, maar als ze een interface maken met wat intelligentie erin voor lokale toegang dat is het daar ook af te vangen.
https://github.com/wefabricate/wh-python/issues/22#issuecomment-2618185071
Het zou kunnen, maar het is wel vreemd want in dit bericht staat dat op advies van Weheat de Flint een BUH nodig heeft voor deze buiten temperaturen terwijl de Sparrow en BlackBird het beiden zonder BUH moeten kunnen. Misschien kan je installateur de reden zien?Tijgerkracht schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Hoi @SebastiaanPs , heb even gekeken en het was op dat moment 30 graden buiten op het dak.
dus dit is best plausibel.
[Afbeelding]
Overigens deed mijn Flint het gister zonder problemen in 30+ graden dus ik had geluk dit keer
[ Voor 14% gewijzigd door orillion op 22-06-2026 15:48 ]
Ja, apart om 17:24 was het buiten ook nog 29.7 graden (lucht inlaat temp) en toen ging het tot 63,1 graden in het SWW vat; is dat voldoende voor legionella?orillion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:42:
[...]
Het zou kunnen, maar het is wel vreemd want in dit bericht wordt over de Flint gezegd dat die een BUH nodig heeft voor deze buiten temperaturen terwijl de Sparrow en BlackBird het beiden zonder BUH moeten kunnen. Misschien kan je installateur de reden zien?
Overigens deed mijn Flint het gister zonder problemen in 30+ graden dus ik had geluk dit keer![]()
[Afbeelding]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Nee, moet 20 minuten 64 graden zijn: https://support.weheat.nl/s/article/legionellapreventie?language=nl_NLTijgerkracht schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Ja, apart om 17:24 was het buiten ook nog 29.7 graden (lucht inlaat temp) en toen ging het tot 63,1 graden in het SWW vat; is dat voldoende voor legionella?
[Afbeelding]
De piek buitentemp was 33gr om 16u, maar de hoogste watertemp was om 19u. Kan iemand de hoge watertemp verklaren? Met puur buitentemp kom ik er niet. Gister had ie 24u netjes op gevraagde temp
Mijn Flint ook. Geen 36 maar 31,2. Maar toch. Ik denk niet dat het door de temperatuur komt.orillion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:42:
[...]
Het zou kunnen, maar het is wel vreemd want in dit bericht staat dat op advies van Weheat de Flint een BUH nodig heeft voor deze buiten temperaturen terwijl de Sparrow en BlackBird het beiden zonder BUH moeten kunnen. Misschien kan je installateur de reden zien?
Overigens deed mijn Flint het gister zonder problemen in 30+ graden dus ik had geluk dit keer![]()
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door n.smits op 22-06-2026 22:00 ]
Weheat Flint
Voor de installatie makkelijk kiezen ,toch heb ik hier op het forum al mensen gezien die negatieve ervaringen hadden met CB bij storingen. Ik had op Kerstavond de lokale installateur in een uur op de stoep staan bij een storing. (En ik had geen concurrerende offertes van € 1000 lagerRobbieT schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:24:
[...]
De tak van Coolblue die de winkel doet is een hele andere dan die de zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen deed.
Ik heb destijds een aanvraag bij Coolblue en bij een lokale partij gedaan.
Coolblue was voor exact dezelfde opstelling €1000 goedkoper, dat is dan makkelijk kiezen.
Mijn warmtepomp is bij Coolblue besteld en door Hoppenbrouwers geïnstalleerd, die jongens kwamen allemaal bij Coolblue vandaan, stickers waren van de bussen af, maar de bedrijfskleding hadden ze toen nog gedeeltelijk van Coolblue.
Dat waren voor een deel dezelfde monteurs die een jaar daarvoor bij mij de zonnepanelen hebben gedaan.
En die wisten allemaal echt wel waar ze mee bezig waren.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja hier ook. Was altijd 6-7 watt en nu 11-12 (volgens homewizard meter). Ben benieuwd wat er veranderd is dat het opeens "zoveel" meer gebruikt.n.smits schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:59:
Is het stand-by verbruik bij andere Flint’s ook gestegen van 7-8 naar 12 Watt (van de buitenunit)? De warmtepomp was een half uur offline en daarna steeg het stand-by verbruik. Klinkt als aangepaste instellingen middels een update. Maar stand-by verbruikt neem toch met 50% toe hierdoor.
Zou dit met de hogere temperaturen te maken hebben?reiniero schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Ja hier ook. Was altijd 6-7 watt en nu 11-12 (volgens homewizard meter). Ben benieuwd wat er veranderd is dat het opeens "zoveel" meer gebruikt.
Geen idee. Het is constant, dus snachts ook. Ik dacht ook al aan een interne ventilator oid maar dan zou dat snachts uit moeten gaan, en ik betwijfel of dat er in zit.Mg4gebruiker schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:58:
[...]
Zou dit met de hogere temperaturen te maken hebben?
Hier nog rond de 7 Wattn.smits schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:59:
Is het stand-by verbruik bij andere Flint’s ook gestegen van 7-8 naar 12 Watt (van de buitenunit)? De warmtepomp was een half uur offline en daarna steeg het stand-by verbruik. Klinkt als aangepaste instellingen middels een update. Maar stand-by verbruikt neem toch met 50% toe hierdoor.
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Ik denk dat dit vooral een kwestie is van aankijken en zonodig aanpassen. Ook de luchtvochtigheid (dauwtemperatuur!) in de gaten houden.RayDelft schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:52:
Is er iets als een “aanbevolen temperatuur” bij de koelinstellingen ? Ik heb hem nu op 18-18 gezet, maar dat is zomaar een gok. Ik weet dat condens een probleem kan zijn maar heb dat (nog) niet gezien.
Ik heb de koellijn inmiddels van 17/17 (om in eerste instantie meer koeling te forceren), aangepast naar 17/21 omdat er toch bij de hoge temperaturen en luchtvochtigheid van eergisteren condens ontstond. Tot nu toe lijkt dit prima te gaan...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ik heb in home assistant een heel simpele automation die obv een RV meting op elke verdieping de dauwtemperatuur berekent en suggereert op welke T het koelen te zetten. Vervelende is wel dat dat betekent dat ik 2-3x/d in de app de koel-lijn aanpas. Niet echt een ideale situatie dus.RayDelft schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:52:
Is er iets als een “aanbevolen temperatuur” bij de koelinstellingen ? Ik heb hem nu op 18-18 gezet, maar dat is zomaar een gok. Ik weet dat condens een probleem kan zijn maar heb dat (nog) niet gezien.
Gisteravond had ik zelfs op 18gr watertemp veel dauw op de leidingen en verdelers. In huis is het 22gr, dus 19+ gr koelen voegt niet veel toe.
Ik overweeg sterk om een ontvochtiger te kopen; dit mis je echt tov airco, en met de RV in huis <60%, kan ik dan prima op 16-17gr koelen.
Niet weheat specifiek, maar wellicht relevant voor meerderen: Iemand ervaring met "WP-koelen en ontvochtiger" combi?
Aeien schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Ik heb in home assistant een heel simpele automation die obv een RV meting op elke verdieping de dauwtemperatuur berekent en suggereert op welke T het koelen te zetten. Vervelende is wel dat dat betekent dat ik 2-3x/d in de app de koel-lijn aanpas. Niet echt een ideale situatie dus.
Gisteravond had ik zelfs op 18gr watertemp veel dauw op de leidingen en verdelers. In huis is het 22gr, dus 19+ gr koelen voegt niet veel toe.
Ik overweeg sterk om een ontvochtiger te kopen; dit mis je echt tov airco, en met de RV in huis <60%, kan ik dan prima op 16-17gr koelen.
Niet weheat specifiek, maar wellicht relevant voor meerderen: Iemand ervaring met "WP-koelen en ontvochtiger" combi?
Recent in Mitsubishi topic nog aan de orde gekomen: Bekijk reactie - Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen - Duurzame energie en installaties - GoT
Dit is misschien niet wat je wil horen, maar wel hoe het het beste werkt: een Airco is een perfecte ontvochtiger. Een "gewone" ontvochtiger is eigenlijk een COP=2-verwarmer omdat het condenseren (neerslaan) van water warmte vrijgeeft, plus de electrische energie die erin gaat. Dus dan moet je nog eens extra koelen om je ontvochtiger op te heffen. De airco doet dat stukje beter door de warmte weer naar buiten te pompen.
Thanks!nairolf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
[...]offtopic:
Recent in Mitsubishi topic nog aan de orde gekomen: Bekijk reactie - Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen - Duurzame energie en installaties - GoT
Dit is misschien niet wat je wil horen, maar wel hoe het het beste werkt: een Airco is een perfecte ontvochtiger. Een "gewone" ontvochtiger is eigenlijk een COP=2-verwarmer omdat het condenseren (neerslaan) van water warmte vrijgeeft, plus de electrische energie die erin gaat. Dus dan moet je nog eens extra koelen om je ontvochtiger op te heffen. De airco doet dat stukje beter door de warmte weer naar buiten te pompen.
Dat is een kant die ik nog niet tegen was gekomen.
Dan wordt het weer een beetje on-topic: Mijn BB p60 levert met Ta 16gr tot 2.5kW koelvermogen , op 18gr 1.5kW. Waar zit eenieder hier ongeveer op?
weer off-topic: Dus als ik met ~350W ontvochtigen (en niet eens continu) de Ta op 16gr kan houden (en geen condens krijg), maak ik 650W winst. Naast het comfortgevoel wat omhoog zal gaan bij geen RV >70%.
Maar ik snap je punt; een airco is hier efficiënter/beter in. Kost alleen ook een stuk meer én je hebt weer zo'n lelijke buitenunit hangen (de dakkapel is al bezet door de BB
edit:
en weer on-topic: in hoeverre kun je het berekende koelvermogen van de HA integratie vertrouwen? Ik heb altijd discrepantie gehad tussen de WP-uit en huis-in metingen na de binnenunit, waarbij ook nu huis-in significant lager is.
Huidig: Ta 16.6gr, WP uit: 18.2 (WP in: 18.3). Ik vind dat een enorm verschil.
Nagerekend: 1m3/u debiet, Ta16.3 Tretour 18.3 geeft 2.5kW vermogen. Dat lijkt te kloppen dus
[ Voor 15% gewijzigd door Aeien op 23-06-2026 10:59 ]
Maar het is de vraag of je alle leidingen e.d. hiermee droog houdt.Aeien schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Ik heb in home assistant een heel simpele automation die obv een RV meting op elke verdieping de dauwtemperatuur berekent en suggereert op welke T het koelen te zetten. Vervelende is wel dat dat betekent dat ik 2-3x/d in de app de koel-lijn aanpas. Niet echt een ideale situatie dus.
Gisteravond had ik zelfs op 18gr watertemp veel dauw op de leidingen en verdelers. In huis is het 22gr, dus 19+ gr koelen voegt niet veel toe.
Ik overweeg sterk om een ontvochtiger te kopen; dit mis je echt tov airco, en met de RV in huis <60%, kan ik dan prima op 16-17gr koelen.
Niet weheat specifiek, maar wellicht relevant voor meerderen: Iemand ervaring met "WP-koelen en ontvochtiger" combi?
absoluut.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:59:
[...]
Maar het is de vraag of je alle leidingen e.d. hiermee droog houdt.
Momenteel draai ik sinds vanochtend op Ta 16.2 bij RV ~62%, bij een berekend dauwpunt van 15.7gr. De leidingen zijn nu allemaal droog, behoudens een vochtig gevoel net onder de binnen unit (geen druppels).
Dat doet me wel geloven dat ik met RV 50% op Ta 16-17gr kan blijven, toch?
Vreemd die van mij lijkt niet te kloppen.Aeien schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Thanks!
Dat is een kant die ik nog niet tegen was gekomen.
Dan wordt het weer een beetje on-topic: Mijn BB p60 levert met Ta 16gr tot 2.5kW koelvermogen , op 18gr 1.5kW. Waar zit eenieder hier ongeveer op?
weer off-topic: Dus als ik met ~350W ontvochtigen (en niet eens continu) de Ta op 16gr kan houden (en geen condens krijg), maak ik 650W winst. Naast het comfortgevoel wat omhoog zal gaan bij geen RV >70%.
Maar ik snap je punt; een airco is hier efficiënter/beter in. Kost alleen ook een stuk meer én je hebt weer zo'n lelijke buitenunit hangen (de dakkapel is al bezet door de BB).
edit:
en weer on-topic: in hoeverre kun je het berekende koelvermogen van de HA integratie vertrouwen? Ik heb altijd discrepantie gehad tussen de WP-uit en huis-in metingen na de binnenunit, waarbij ook nu huis-in significant lager is.
Huidig: Ta 16.6gr, WP uit: 18.2 (WP in: 18.3). Ik vind dat een enorm verschil.
Nagerekend: 1m3/u debiet, Ta16.3 Tretour 18.3 geeft 2.5kW vermogen. Dat lijkt te kloppen dus
huis in 18.0
pomp in 18.9
Pomp uit 18.3
vermogen volgens weheat app 1.88 kw.
Maar 1000 liter x 0.9 graden is 1024 watt.
90m2 vloerverwarming hier om mee te koelen.
Ga toch maar eens de temp meter op de verdeler controleren om te kijken wat die zegt.
tevens merken jullie ook dat de pomp anders klinkt in koelmodus dan in verwarmingsstand?
Op eerste gezicht vind ik het jammer dat de afgifte circulatie pomp niet veel langer doordraait. Er zit best veel koud water in het buffervat, maar zodra WP met koelen stopt, stopt ook de circulatiepomp van CV systeem. Die koude kan best nog gebruikt worden in het huis. Uiteraard probeer ik de afgifte te verbeteren, maar dit lijkt me een quick win.
En ja de pomp klinkt anders in de koelstand.
- Sparrow hybride icm intergas Xtreme 36 (2023)
- Draaien op stooklijn met ruimtecompensatie obv woonkamer temp (TADO v3 vervangen voor een weheat sensor, geen sturing vanuit TADO naar WP)
- 45m2 Vloerverwarming - 5 groepen - hoh 10cm - als buffer (+ badkamer vloer en 2-tal radiatoren die altijd open zullen staan)
- TADO knoppen op aantal slaapkamer radiatoren laten zitten om indien gewenst te kunnen dichtdraaien bij bereiken temp. Voldoende zones open zonder TADO knop tbv systeeminhoud
- waterzijdig inregelen achteraf indien nodig obv behaalde flow
Verder bleek in de huidige situatie dat de CV afgelopen winter niet lager kon dan 50gr door de mate waarin de verdeler bijmengt. Is het in de nieuwe situatie zinvol om het mengventiel voor 90-95% dicht te draaien zodat retourwater nauwelijks meer bijgemengd wordt en water van de sparrow vrijwel ongemengd de vloer ingaat? Vervolgens de thermostaat op aanvoer instellen op 40 graden als bescherming tegen onverwacht hoge temperaturen. En mocht dan blijken dat de radiatoren boven niet voldoende warmte afgeven tzt tweaken door stooklijn te verhogen en mengventiel weer iets open te zetten?
Is bovenstaande logisch? Benieuwd naar jullie gedachten. Hieronder twee foto's van de verdeler
:strip_exif()/f/image/DfWuyK1kRpRE30s3jI3e6Fe8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q4LNY97RYzSsg18DCQHq8Oxe.jpg?f=fotoalbum_large)
r
Heb je geprobeerd om je gevraagde temp extra laag te zetten? Ik merk dat ik bij Ta 16-17gr lange runs krijg, tot >24u, maar bij 18gr of 19gr slaat ie af voor uren, omdat hij de kou niet kwijt kan. Ik heb ook vooral convectoren + heatmeister, met beetje vloerverwarming beneden.netevolutions schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:49:
Ik heb (alleen) Jaga radiatoren met Heatmeister fans die netjes reageren op de koelcyclus. Er is ook een buffervat (parallel) van 80L. In de ochtend en avond heb ik een run van 1,5 uur voor koeling. Ook 'nachts draait het een paar keer. Overdag gebeurt er helemaal niets. Aan alle condities is voldaan. Ik snap dat nog niet ondanks het mooie overzicht van condities.
Op eerste gezicht vind ik het jammer dat de afgifte circulatie pomp niet veel langer doordraait. Er zit best veel koud water in het buffervat, maar zodra WP met koelen stopt, stopt ook de circulatiepomp van CV systeem. Die koude kan best nog gebruikt worden in het huis. Uiteraard probeer ik de afgifte te verbeteren, maar dit lijkt me een quick win.
En ja de pomp klinkt anders in de koelstand.
Nog iets: ik merk dat hij de gevraagde Ta niet altijd haalt, maar zie in HA dat de compressor ook stationair 18% blijft draaien, óf 25%. Moduleert hij tijdens koelen wellicht niet traploos, en is de Ta daardoor minder strak?
Ik heb een Weheat Flint die momenteel in koelmodus staat (koelen ingeschakeld via de Weheat-app). Open therm modus.
Bij radiatoren met een normale thermostatische knop hoor ik direct stroming en lijkt er koud water doorheen te gaan.
In de woonkamer en slaapkamers heb ik echter Tado-radiatorknoppen (op T22 radiatoren met ventilatoren) en daar lijkt geen stroming plaats te vinden.
Hoe regelen jullie dit tijdens koelen?
- Moeten de Tado-knoppen volledig open gezet worden?
- Zo ja, hoe doe je dat zonder tegelijk een warmtevraag van bijvoorbeeld 25°C te creëren?
- Of is er een andere instelling / workaround voor Tado in combinatie met Weheat-koeling?
Ben benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost.
de tadoknop eraf draaienPusherman_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:00:
Vraagje voor de Weheat/Tado gebruikers:
Ik heb een Weheat Flint die momenteel in koelmodus staat (koelen ingeschakeld via de Weheat-app). Open therm modus.
Bij radiatoren met een normale thermostatische knop hoor ik direct stroming en lijkt er koud water doorheen te gaan.
In de woonkamer en slaapkamers heb ik echter Tado-radiatorknoppen (op T22 radiatoren met ventilatoren) en daar lijkt geen stroming plaats te vinden.
Hoe regelen jullie dit tijdens koelen?Of moet ik de zomer maanden, als ik toch niet verwarm, de Tado's tijdelijk weer vervangen door domme thermostatische knoppen?
- Moeten de Tado-knoppen volledig open gezet worden?
- Zo ja, hoe doe je dat zonder tegelijk een warmtevraag van bijvoorbeeld 25°C te creëren?
- Of is er een andere instelling / workaround voor Tado in combinatie met Weheat-koeling?
Ben benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
ja daar zat ik ook aan te denken.polthemol schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:34:
[...]
de tadoknop eraf draaienDe kraan staat dan standaard open. Daarbij voegen tado's eigenlijk weinig toe aan een weheat-setup (of warmtepomp in het algemeen vermoed ik). Ik heb ze hier weggehaald, alles staat standaard helemaal open en dat werkt prima, oko voor koelen.
maar ik vind het nog wel chill om per ruimte temp te kunnen regelen.
m'n slaapkamers hoeven niet 20 graden, woonkamer en kantoor wel, logeerkamer weer niet...
radiator zelf afstellen, de tado's gaan steeds wisselende warmtevragen sturen naar je pomp. Op stooklijn kun je vrij constant stoken als je afstapt daarvan en dat geeft best wat comfort.Pusherman_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
[...]
ja daar zat ik ook aan te denken.
maar ik vind het nog wel chill om per ruimte temp te kunnen regelen.
m'n slaapkamers hoeven niet 20 graden, woonkamer en kantoor wel, logeerkamer weer niet...
Eventueel kun je voor een slaapkamer een 'domme' knop overwegen, gewoon dichtdraaien en klaar.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
In mijn setup overweeg ik dus TADO volledig los te koppelen, de TADO knoppen laat ik zitten om de niet-hoofdruimtes te kunnen dichtdraaien bij bereiken temp. Verder dus volledig op stooklijn en geen TADO die de stooklijn verstoort.Pusherman_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
[...]
ja daar zat ik ook aan te denken.
maar ik vind het nog wel chill om per ruimte temp te kunnen regelen.
m'n slaapkamers hoeven niet 20 graden, woonkamer en kantoor wel, logeerkamer weer niet...
Jazeker. Maar ik bedoelde met name de koppelingen onder de isolatie, en de leidingen die onder de vloeren en in schachten lopen.Aeien schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:04:
[...]
absoluut.
Momenteel draai ik sinds vanochtend op Ta 16.2 bij RV ~62%, bij een berekend dauwpunt van 15.7gr. De leidingen zijn nu allemaal droog, behoudens een vochtig gevoel net onder de binnen unit (geen druppels).
Dat doet me wel geloven dat ik met RV 50% op Ta 16-17gr kan blijven, toch?
In 2017 kochten we een vrijstaand huis, bouwjaar 1930 met een staat van onderhoud jaren zeventig, toen 2600m3 Gasverbruik. Wat is er gedaan? Nieuw geïsoleerd dak omdat daar rotte planken bleken te zitten. Schuifpui kierde te veel en we ‘moesten’ dat vervangen. Voor de toekomst werd al een 3fase aansluiting gerealiseerd (daar ben ik nu jaren later heel blij mee). Tussendoor begon de energiecrisis, waarin een maandelijks energie-voorschot van 1200,- euro langskwam. Het motiveert zeg maar. Spouwmuren gevuld, gevel isolatie, vloer van onderaf geïsoleerd. Glas-In-Lood vervangen door 'glas-in-lood in dubbel glas'. Enkel én dubbel glas vervangen door HR++, zelfs in de voordeur. De laminaatvloer was aan vervanging toe: vloerverwarming met pvc werd het. We zaten inmiddels op slechts 1280 m3 Gas. En dan toch maar de laatste stap gewaagd: Een FE warmtepomp. nu staat de koelfunctie al vanaf 14.40 lekker z’n ding te doen.
Wat moet ik nu doen met m’n vrije tijd?
Bij 3 graden onder de doeltemperatuur, dus bij 47 (temp boven) bij jou verwacht ik.Barca schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:11:
Wanneer wordt het boilervat opgewarmd eigenlijk? Ik heb hem op 50 graden staan en bovenin is het nu 49,5 en onderin is het nu 33,9. Ik had wel verwacht dat hij aan zou slaan. Heb verder gewoon default settings.
Als je dynamische tarieven hebt, kun je overwegen om het handmatige schema te gebruiken en gewoon iedere dag om 13:00 in te plannen. Dan geldt dezelfde marge, mocht je boven de 47 blijven op een planmoment, dan wordt er een dag overgeslagen.
bij mij komt die niet echt overeen.
huis in 18.0 ,pomp in 18.9, Pomp uit 18.3
vermogen volgens weheat app 1.88 kw.
Maar 1000 liter x 0.9 graden = 1.024 kw.
dus hoe komt weheat aand die 1.88 kw hoe berekend die dit?
De temperatuursensoren zijn sowieso niet heel erg nauwkeurig, dus de foutmarges zijn erg groot. Er kan zomaar 0,2 graden afwijking in zitten, of zelfs nog meer, beide kanten op...havoc764 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:12:
vraagje aan mijn medetweakers komt het uitgeven vermogen volgens de weheat app bij jullie overeen als je hem narekent aan de hand van de huis in temperatuur en retour temperatuur?
bij mij komt die niet echt overeen.
huis in 18.0 ,pomp in 18.9, Pomp uit 18.3
vermogen volgens weheat app 1.88 kw.
Maar 1000 liter x 0.9 graden = 1.024 kw.
dus hoe komt weheat aand die 1.88 kw hoe berekend die dit?
Ook de volumestroom die weergegeven wordt is niet helemaal nauwkeurig, dat schijnt een berekening te zijn op basis van het vermogen die de circulatiepomp trekt, en wat aannames, dus die 1 m3/uur is ook onderhevig aan afwijkingen.
Daarnaast vergeet je dat water een warmtecapaciteit heeft van 4,18 kJ/kg*graad, dus daar moet je nog mee vermenigvuldigen. En er zitten 3600 seconden in een uur, dus daar moet je nog een keer door delen om naar een eenheid per seconde te komen.
Als je uitgaat van wel accurate sensoren (wat geheid niet zo is), dan zou je moeten kijken naar de pomp in en uit, niet naar huis in:
Berekend vermogen = ( 0,6 graden x 1000 kg/uur x 4,18 kJ/kg*graad ) / 3600 seconden = 0,7 kJ/s (ofwel 0,7 kW).
Dat is een flinke afwijking t.o.v. het weergegeven thermische vermogen, maar dat zal zitten in de grote afwijkingen in de temperatuursensoren en de berekende flow...
Wellicht heeft Weheat beter gecalibreerde data en kan op basis daarvan een betere berekening doen van het afgegeven/opgenomen thermisch vermogen...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Er staan "?" icoontjes bij, daar kun je de uitleg vindenaltan2 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:21:
Vandaag op de Weheat grafiek voor de Blackbird P60 zie ik "koel-wachttijd" (staat op 90 minuten) en "start condities" verschijnen in de lijst. Weet iemand wat deze betekenen?
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dan bof je. Weheat heeft 0 voorraad Blackbirds meer en komen de met hun gemaakte afspraken momenteel soms niet na heel irritant. #groeistuipen#Jailhouse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:02:
Zo, dit is toch wel een mijlpaal! Vast wel wat off-topic, sorry alvast. Vandaag is mijn WeHeat Sparrow P80 geïnstalleerd met 300L Boiler. CVketel is weggevoerd. Nu is het wonen wel ongeveer klaar qua duurzaamheid (de mijlpaal). Hooguit nog over een aantal jaar een V2H/G laadpaal met geschikte auto.
In 2017 kochten we een vrijstaand huis, bouwjaar 1930 met een staat van onderhoud jaren zeventig, toen 2600m3 Gasverbruik. Wat is er gedaan? Nieuw geïsoleerd dak omdat daar rotte planken bleken te zitten. Schuifpui kierde te veel en we ‘moesten’ dat vervangen. Voor de toekomst werd al een 3fase aansluiting gerealiseerd (daar ben ik nu jaren later heel blij mee). Tussendoor begon de energiecrisis, waarin een maandelijks energie-voorschot van 1200,- euro langskwam. Het motiveert zeg maar. Spouwmuren gevuld, gevel isolatie, vloer van onderaf geïsoleerd. Glas-In-Lood vervangen door 'glas-in-lood in dubbel glas'. Enkel én dubbel glas vervangen door HR++, zelfs in de voordeur. De laminaatvloer was aan vervanging toe: vloerverwarming met pvc werd het. We zaten inmiddels op slechts 1280 m3 Gas. En dan toch maar de laatste stap gewaagd: Een FE warmtepomp. nu staat de koelfunctie al vanaf 14.40 lekker z’n ding te doen.
Wat moet ik nu doen met m’n vrije tijd? [Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
ik weet dat de temp sensoren flink af kunnen wijken. heb de temp sensor van de boiler al vervangen die week 7 graden af naar beneden, ofwel defect. En moet regelmatig de temp sensoren nalopen van apparatuur waar ik aan werk omzelfde redenen.Gameboy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:26:
[...]
De temperatuursensoren zijn sowieso niet heel erg nauwkeurig, dus de foutmarges zijn erg groot. Er kan zomaar 0,2 graden afwijking in zitten, of zelfs nog meer, beide kanten op...
Ook de volumestroom die weergegeven wordt is niet helemaal nauwkeurig, dat schijnt een berekening te zijn op basis van het vermogen die de circulatiepomp trekt, en wat aannames, dus die 1 m3/uur is ook onderhevig aan afwijkingen.
Daarnaast vergeet je dat water een warmtecapaciteit heeft van 4,18 kJ/kg*graad, dus daar moet je nog mee vermenigvuldigen. En er zitten 3600 seconden in een uur, dus daar moet je nog een keer door delen om naar een eenheid per seconde te komen.
Als je uitgaat van wel accurate sensoren (wat geheid niet zo is), dan zou je moeten kijken naar de pomp in en uit, niet naar huis in:
Berekend vermogen = ( 0,6 graden x 1000 kg/uur x 4,18 kJ/kg*graad ) / 3600 seconden = 0,7 kJ/s (ofwel 0,7 kW).
Dat is een flinke afwijking t.o.v. het weergegeven thermische vermogen, maar dat zal zitten in de grote afwijkingen in de temperatuursensoren en de berekende flow...
Wellicht heeft Weheat beter gecalibreerde data en kan op basis daarvan een betere berekening doen van het afgegeven/opgenomen thermisch vermogen...
het is ook met die reden dat ik me afvraag welke data de pomp nu gebruikt om afgeven vermogen te berekenen. Dit lijkt mij nauwkeuriger te zijn dan de temp sensoren om een of andere reden.
het echte afgeven vermogen te berekenen zou ik eigenlijk met 1 zelfde temp sensor moeten meten zodat de afwijking voor beide metingen het zelfde is en dus weggestreept kan worden.
heb wel zo infrarood ding van de lidl maar die zijn niet heel nauwkeurig om vele redenen, daar meet ik wel zo'n 2 graden verschil op dit moment.
Ik heb op de vloerverwarmingsverdeler een ESPHome sensorbordje met 4 DS18B20 sensoren. Die heb ik gecalibreerd met kokend water en ijswater. Nadien zijn die nauwkeurig tot 0,1 graad of minder.havoc764 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:09:
[...]
ik weet dat de temp sensoren flink af kunnen wijken. heb de temp sensor van de boiler al vervangen die week 7 graden af naar beneden, ofwel defect. En moet regelmatig de temp sensoren nalopen van apparatuur waar ik aan werk omzelfde redenen.
het is ook met die reden dat ik me afvraag welke data de pomp nu gebruikt om afgeven vermogen te berekenen. Dit lijkt mij nauwkeuriger te zijn dan de temp sensoren om een of andere reden.
het echte afgeven vermogen te berekenen zou ik eigenlijk met 1 zelfde temp sensor moeten meten zodat de afwijking voor beide metingen het zelfde is en dus weggestreept kan worden.
heb wel zo infrarood ding van de lidl maar die zijn niet heel nauwkeurig om vele redenen, daar meet ik wel zo'n 2 graden verschil op dit moment.
Ik wil nog een paar extra van deze sensoren op de aanvoer en retour plaatsen, om zo meer temperatuur-data te hebben en meer inzicht te krijgen in de prestaties. De sensoren van Weheat zelf hebben mij ook een te grote afwijking.
Maar wellicht kan @Weheat zelf meer informatie geven over de rekenmethode voor het thermische vermogen?
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/1r7CAtJpOKizZ4ZZ6hhb2X2n.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eGBouPkp4A2yni2CcWdH9UR9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/q4hN6mp3Gq3gPm1GJBy6vLsh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t0zMJ3bvDleLYFqpeihZBxC5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k1e1XYyr7lpo64L35FZ5dzBu.jpg?f=fotoalbum_large)