Als er in de offerte staat dat het inclusief elektra is en het is bevestigd dat het nu zo is aangesloten dat je problemen hebt met andere apparatuur, dan zijn zij in gebreke volgens mij.Saar25 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:55:
Hoi!!
Mag ik jullie iets vragen over gedoe na installatie van mijn warmtepomp?
Over de pomp zelf weinig klachten, ik verbruik redelijk stroom, bijna geen gas voor SWW en heb een warm huis.. maar in eerste instantie duurde het bijna 10 dagen voor ik de app in kon, en sinds de installatie heeft mijn inductieplaat in de keuken kuren. Ik kan maar 1 'pit' gebruiken en de touch screen bediening doet het niet goed. Volgens de fabrikant ligt het aan de pomp en zijn de plaat en de pomp op dezelfde groep aangesloten. Nu geeft de installateur aan dat ik zelf moet bij betalen ( ruim 400 euro!) voor het aanleggen van een nieuwe hoofdschakelaar en eventueel nieuwe groep.
Ik denk daar zelf anders over, de pomp kostte me 6000 incl installatie en daar zou ook alle boorwerk, buizen, electra etc bij in zitten.
Mag ik jullie eerlijke mening? Behalve dat deze installateur niet aan te raden is.
Alvast dank!
Hmm. Volgens mij hoort de pomp en evt boiler ieder op een aparte groep te zijn aangesloten. Standaard. Dus dat had in de gespecificeerde offerte moeten staan. Maar of het voorschrift is....Saar25 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:55:
Hoi!!
Nu geeft de installateur aan dat ik zelf moet bij betalen ( ruim 400 euro!) voor het aanleggen van een nieuwe hoofdschakelaar en eventueel nieuwe groep.
Mag ik jullie eerlijke mening? Behalve dat deze installateur niet aan te raden is.
Alvast dank!
Ik heb nu een offerte van 6050 incl subsidie voor de Sparrow. Ik moet wel de alamat aansluiten en zorgen voor voldoende draad. (Kan een vriend doen)
Goede deal? Of kan het nog beter?
De Weheat komt dan op beugels tegen de garage te hangen. Is dat een goed idee of zijn bigfoots veel beter?
Er komt een buffervat van 50 liter en die komt in serie te staan.
De Weheat komt dan op beugels tegen de garage te hangen. Is dat een goed idee of zijn bigfoots veel beter?
[ Voor 11% gewijzigd door Matthijzzz1982 op 17-12-2025 17:08 ]
Varierend..slaapkamer dochter hangt een jaga T20 (helaas) van 100 (lengte) x 50(hoogte). Zij klaagt nu dat het te koud is... Die is net te krap voor de kamer.Mitashi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:39:
[...]
Wat voor jaga's Heb je? Ik ben me ook Ana Het oriënteren maar twijfel of ik genoeg heb aan strada type 11
Anderen, alle 35cm hoog (als je ventilatoren gebruikt maakt hoogte niet meer uit)
Grote slaapkamer: 220cm T16
Slaapkamer zoon: 140cm T16
Studeerkamer 1: 180cm T21
Studeerkamer 2: 180cm T16
Hangt heel erg af wat er in de ruimte moet gebeuren, zelf zou ik een wat grotere nemen dan T11, dat is redelijk krap bemeten. Minimaal T16 en dan hoe langer des te meer capaciteit uiteraard.
Installateur hoort zich aan de NEN norm te houden volgens mij.Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:04:
[...]
Hmm. Volgens mij hoort de pomp en evt boiler ieder op een aparte groep te zijn aangesloten. Standaard. Dus dat had in de gespecificeerde offerte moeten staan. Maar of het voorschrift is....
Ik neem aan dat je huisaansluiting 1-fase is? Dan nog vind ik het vreemd dat je kookplaat op 1 groep staat, meestal een aparte kookgroep? En waarom een nieuwe hoofdschakelaar, ivm zwaardere belasting? Dit had toch allemaal meegenomen moeten worden in de offerte?Saar25 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:55:
Hoi!!
Over de pomp zelf weinig klachten, ik verbruik redelijk stroom, bijna geen gas voor SWW en heb een warm huis.. maar in eerste instantie duurde het bijna 10 dagen voor ik de app in kon, en sinds de installatie heeft mijn inductieplaat in de keuken kuren. Ik kan maar 1 'pit' gebruiken en de touch screen bediening doet het niet goed. Volgens de fabrikant ligt het aan de pomp en zijn de plaat en de pomp op dezelfde groep aangesloten. Nu geeft de installateur aan dat ik zelf moet bij betalen ( ruim 400 euro!) voor het aanleggen van een nieuwe hoofdschakelaar en eventueel nieuwe groep.
Ik denk daar zelf anders over, de pomp kostte me 6000 incl installatie en daar zou ook alle boorwerk, buizen, electra etc bij in zitten.
Alvast dank!
In ieder geval mag daar nooit en te nimmer een warmtepomp op aangesloten worden. Dit is gwoon foutief geinstalleerd. Warmtepomp moet op een eigen groep, en een kookplaat uiteraard ook. Wat een beunhaas zeg.
[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 17-12-2025 17:22 ]
Updatefrank2908 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:21:
[...]
Ik ben zelf al 1 maand aan het bijstellen in de stooklijn. Binnen is het nu 20 graden. Watertemperatuur UIT is 28.3 graden met 395 watt. Ik heb geprobeerd om met een lagere stooklijn en vermogen te gebruiken maar dan merk ik dat de Flint warmtepomp meer gaat pendelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eindelijk draait de warmtepomp continue op de stooklijn. Bij een temperatuur boven 12 graden, gaat de WP op stand-by.
:strip_exif()/f/image/huWBlzBuP52wbfjh1TXHHTC3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier heeft Coolblue mijn Sparrow geïnstalleerd en ook een extra groep en een nieuwe thermostaat . Dus die stonden gewoon allemaal op de offerte . Het is ook wel Logisch dat je die extra groep zelf moet betalen . De ene heeft die al en de ander niet . En als je hem nog niet hebt, moet je die laten installeren. En ja, dat kost geld . Ik weet natuurlijk niet wat je precies hebt afgesproken met die installateur.Saar25 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:55:
Hoi!!
Alvast dank!
Ik heb momenteel twee offertes liggen.
1x voor de sparrow in hybride opstelling met de huidige ketel 12k ex subsidie, 9,5k inclusief subsidie
en 1x voor een all electric sparrow. 16,8k ex subsidie, 14,2k inclusief subsidie.
Zijn dit een beetje gangbare prijzen? voor m'n gevoel zit het nogal aan de hoge kant?
Het is voor een vrijstaande woning uit 1996. +-190m2 vloeroppervlak. Nog niet verder verduurzaamd dus nog origineel HR glas (geen HR++ dus)
Bedoeling is om vloerverwarming in te laten frezen op de gehele benedenverdieping.
1x voor de sparrow in hybride opstelling met de huidige ketel 12k ex subsidie, 9,5k inclusief subsidie
en 1x voor een all electric sparrow. 16,8k ex subsidie, 14,2k inclusief subsidie.
Zijn dit een beetje gangbare prijzen? voor m'n gevoel zit het nogal aan de hoge kant?
Het is voor een vrijstaande woning uit 1996. +-190m2 vloeroppervlak. Nog niet verder verduurzaamd dus nog origineel HR glas (geen HR++ dus)
Bedoeling is om vloerverwarming in te laten frezen op de gehele benedenverdieping.
Ik heb 14k betaald ex subsidie voor BB P80 full electric met BUH en 300l boiler zonder buffer. Wel alle electra zelf gedaan en mee geholpen. Dat was bij een lokale installateur regio Eindhoven.Kevinvdb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:16:
Ik heb een offerte voor een FE BB P60 incl 50l buffer en 300l boiler. Wel ex BUH maar inclusief kosten voor kraan huur om de buitenunit over ons huis heen te tillen. Alles inclusief op de elektriciteitskabel na die ik zelf trek vanuit de ketelruimte naar de meterkast.Matthijzzz1982 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:07:
Ik heb nu een offerte van 6050 incl subsidie voor de Sparrow. Ik moet wel de alamat aansluiten en zorgen voor voldoende draad. (Kan een vriend doen)
Kosten €14.075,- ex subsidie (€11.500 incl)
Die 12k voor hybride...dat is met gouden voeten voor de Sparrow neem ik aan? Gaat echt helemaal nergens over.Kevinvdb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:16:
Die FE prijs weet ik niet, zou zelf geen SWW via de Sparrow willen. Aparte WP boiler is veel goedkoper en standalone. Vorig jaar deze tijd de Sparrow hybride laten installeren voor 9k ex subsidie, 6k incl.
En het was best een 'dure' installatie omdat de Sparrow met een enorme hijskraan 15meter omhoog het dak op moest.
Ik heb nog 1 frustratiepuntje waar jullie wellicht een idee over hebben. Mijn "huis in" temperatuursensor heeft een offset van 2-3 graden ten opzicht van de "watertemperatuur uit" van mijn Blackbird, terwijl de temperatuur op de ingangsbalk van de vloerverwarming wel redelijk matched met de "watertemperatuur uit".
Dit komt waarschijnlijk omdat de sensor op de 32mm MLC aanvoerbuis zit, wat vast niet bevorderlijk is voor het thermisch contact. Ik zie een aantal verbeteropties:
1) Sensor op dezelfde plek laten en thermisch contact verbeteren met warmtegeleidingspasta + isoleren met buisisolatie
2) Sensor direct op de metalen koppeling van de binnenunit zetten (evt met pasta/isolatie) maar dan schend ik het voorschrift in de installatiehandleiding dat hij >50cm van de pomp moet zitten
3) Hem 1.5 meter verderop op de koperen koppeling van de vloerverwarming verdeler zetten (evt met isolatie / pasta), maar dan zit hij ca 3 meter van de pomp....
Wat zouden jullie doen?
Dit komt waarschijnlijk omdat de sensor op de 32mm MLC aanvoerbuis zit, wat vast niet bevorderlijk is voor het thermisch contact. Ik zie een aantal verbeteropties:
1) Sensor op dezelfde plek laten en thermisch contact verbeteren met warmtegeleidingspasta + isoleren met buisisolatie
2) Sensor direct op de metalen koppeling van de binnenunit zetten (evt met pasta/isolatie) maar dan schend ik het voorschrift in de installatiehandleiding dat hij >50cm van de pomp moet zitten
3) Hem 1.5 meter verderop op de koperen koppeling van de vloerverwarming verdeler zetten (evt met isolatie / pasta), maar dan zit hij ca 3 meter van de pomp....
Wat zouden jullie doen?
Ik snap je punt maar wat me opvalt is dat nu het minder warm is de temperatuur huis in 30 graden is terwijl de gevraagde temperatuur 28 is. Het lijkt als ik in de geschiedenis kijk alsof de 30 graden het laagste is wat de Blackbird constant kan leveren. Als de gevraagde temperatuur lager wordt dan is het meer aan / uit gedrag wat ie vertoont.Satefan schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:15:
[...]
Je hebt een traditioneel afgiftesysteem (radiatoren) die een hogere watertemp nodig hebben om de ruimte warm te krijgen (relatief weinig oppervlak om mee te verwarmen). Vandaar de 30 graden watertemperatuur bij 9 graden denk ik?). Als je het afgiftesysteem efficienter maakt (ventilatoren op de radiatoren bijvoorbeeld) kun je met een lagere aanvoertemperatuur af, en dus draait de BB efficienter. Maar de heren installateurs hier op t forum kunnen daar veel meer over zeggen dan ik dat kan.
Hmm, dat zou kunnen inderdaad. Is het een optie om de uitgang binnenunit direct aan te sluiten op de cv pomp ingang en het buffervat in serie op de retourleiding?Carboy54 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:29:
[...]
Dan is een parallel buffer ongewenst. Indien het watervolume niet voldoende is kan je de buffer serieel aansluiten. De huidige afgaande pomp kan er tussen uit die verbruikt onnodig stroom. Hufterproof betekent vaak onnodig inefficiënt.
https://renewableheatingh...cient-installation-guide/
Hier ongeveer hetzelfde voor een Sparrow P60 FE, incl 50l buffer en 300l boiler, incl BUH.mtouw78 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:46:
[...]
Ik heb een offerte voor een FE BB P60 incl 50l buffer en 300l boiler. Wel ex BUH maar inclusief kosten voor kraan huur om de buitenunit over ons huis heen te tillen. Alles inclusief op de elektriciteitskabel na die ik zelf trek vanuit de ketelruimte naar de meterkast.
Kosten €14.075,- ex subsidie (€11.500 incl)
€ 13800 ex subsidie, erg nette lokale installateur regio Veenendaal.
[ Voor 4% gewijzigd door _Hansel_ op 17-12-2025 20:30 ]
Geen idee. Die van ons kan ingesteld worden van -0.1 tot en met -0.5.MotorBeast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:48:
[...]
Dan moet je druk wel heel hoog oplopen wil hij nog open gaan en die druk zou niet best zijn.
Bij dat laatste gaat die een llein stukje open. Ik hoor hem dan wel lopen.
Is de druk dan zo hoog?
Wij hebben op alle slaapkamers T20 hangen. Flinke units maar wilde zeker weten dat ik het niet koud zou krijgen.jelleeelco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:17:
[...]
Varierend..slaapkamer dochter hangt een jaga T20 (helaas) van 100 (lengte) x 50(hoogte). Zij klaagt nu dat het te koud is... Die is net te krap voor de kamer.
Anderen, alle 35cm hoog (als je ventilatoren gebruikt maakt hoogte niet meer uit)
Hangt heel erg af wat er in de ruimte moet gebeuren, zelf zou ik een wat grotere nemen dan T11, dat is redelijk krap bemeten. Minimaal T16 en dan hoe langer des te meer capaciteit uiteraard.
Ik wil 1 T20 nog vervangrn voor een T21.
Maar met ventilatoren krijgen alle andere kamers met slimme regelingen het mooi op temperatuur tot dusver.
Die koude kamer ben ik nog aan het fine tunen.
Maar Jaga is top vind ik!
Optie 4: lekker laten hangen.mog__wai schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:30:
Ik heb nog 1 frustratiepuntje waar jullie wellicht een idee over hebben. Mijn "huis in" temperatuursensor heeft een offset van 2-3 graden ten opzicht van de "watertemperatuur uit" van mijn Blackbird, terwijl de temperatuur op de ingangsbalk van de vloerverwarming wel redelijk matched met de "watertemperatuur uit".
Wat zouden jullie doen?
Zowel bij aansturing op OT als via de stooklijn wordt gestuurd op de watertemperatuur huis in, die door die sensor gemeten wordt.
De WP leert vanzelf welke temperatuur hij moet maken om bij die sensor de juiste temperatuur te leveren.
Dat er geen hout klopt van die specifieke meting maakt voor de werking van je systeem niet uit, omdat de temp huis in niet is waar JIJ op stuurt.
Bij OT geldt immers dat indien de gewenste kamertemperatuur bereikt wordt, deze de gevraagde temp verlaagt waardoor de warmtepomp vanzelf uit gaat.
En werk je met een stooklijn, dan zet je die vanzelf naar beneden als de kamertemperatuur te hoog wordt en vice versa.
Jij stuurt zelf namelijk op comfort en dus op kamertemperatuur, en niet op de temp huis in. Dus dat die afwijkt van de werkelijke waarde maakt niks uit.
Lekker laten hangen dus!
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Ik installeer regelmatig de spullen van Plugwise. Bij een Weheat warmtepomp pakte ik standaard de Anna, dat werkte echt heel goed.Caayn schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:59:
Zijn er al ervaringen met de Plugwise Emma Pro incombinatie met een Weheat warmtepomp? De Anna staat wel op de lijst van goedgekeurde thermostaten, maar de Emma lijkt een verbeterde versie te zijn helaas blijkbaar nog te nieuw voor de Weheat compatibiliteit lijst.
De Emma heb ik nu een paar keer geplaatst maar ik vind hem erg tegenvallen. Bediening is niet fijn en het oogt ook wat goedkoop.
Een Adam met een honeywell round modulation zou dan eerder mijn voorkeur hebben. Enkele van de voordelen van Plugwise vind ik dat je als installateur op afstand in kan loggen op de thermostaat en daar ook een trend van aansturing etc kan zien. Ook koelvraag kan je sturen via open therm wat ook heel goed werkt met Weheat.
[ Voor 14% gewijzigd door Stefan1989 op 18-12-2025 06:45 ]
Ik zou niet 123 weten waar. Via de standaard interface nergens, en ook niet in het device zelf bij https://tools.developer.homey.app/tools/devicesCaayn schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:58:
[...]
Kan je geen poll rate instellen en dit dan verlagen? Bij veel Homey apps kan dat.
Als ik de specs lees dan kan dit ding (Anna) hetzelfde als een T6. Waarom zou deze beter zijn?Stefan1989 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:27:
[...]
Ik installeer regelmatig de spullen van Plugwise. Bij een Weheat warmtepomp pakte ik standaard de Anna, dat werkte echt heel goed.
De Emma heb ik nu een paar keer geplaatst maar ik vind hem erg tegenvallen. Bediening is niet fijn en het oogt ook wat goedkoop.
Een Adam met een honeywell round modulation zou dan eerder mijn voorkeur hebben. Enkele van de voordelen van Plugwise vind ik dat je als installateur op afstand in kan loggen op de thermostaat en daar ook een trend van aansturing etc kan zien. Ook koelvraag kan je sturen via open therm wat ook heel goed werkt met Weheat.
Hopelijk een kleinere/lagere hysterese? Ik moet de T6 (als ik OT gebruik) 1, soms 1.5, graad hoger zetten voordat ie de BB aan zet. En dan vraagt hij dus ook een veel hogere watertemperatuur en gaat de BB te hard draaien.Mg4gebruiker schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:03:
[...]
Als ik de specs lees dan kan dit ding (Anna) hetzelfde als een T6. Waarom zou deze beter zijn?
Aan/uit op binnentemperatuur maar dan met stooklijn is hier nog steeds een wens. Kan dat met de T6R? Ik heb dat nog niet helemaal schep eerlijk gezegd.
Bedankt voor de reactie. Mag ik vragen wat je nu installeert bij een Weheat? Plaats je weer een Anna of een compleet andere thermostaat?Stefan1989 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:27:
[...]
Ik installeer regelmatig de spullen van Plugwise. Bij een Weheat warmtepomp pakte ik standaard de Anna, dat werkte echt heel goed.
Een groep is ook zoiets waar belachelijke bedragen voor worden gevraagd. Een alamat is mss paar tientjes, en het is max 30min werk. Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe groep nodig had, 3 lokale electriciens over de vloer gehad. Prijzen van 350-450euro. Uiteindelijk via werkspot een kerel gevonden die niets anders deed dan groepenkasten, een gepensioneerde elektricien. Was 85 euro kwijt en een kop koffie.RayDelft schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:08:
[...]
Hier heeft Coolblue mijn Sparrow geïnstalleerd en ook een extra groep en een nieuwe thermostaat . Dus die stonden gewoon allemaal op de offerte . Het is ook wel Logisch dat je die extra groep zelf moet betalen . De ene heeft die al en de ander niet . En als je hem nog niet hebt, moet je die laten installeren. En ja, dat kost geld . Ik weet natuurlijk niet wat je precies hebt afgesproken met die installateur.
Nu gelukkig een bevriende elektricien die me met van alles helpt.
Tja, als die drie mensen overal over de vloer komen om een aanbieding te maken verdienen ze niets. Zij moeten toch ook ergens van leven.
Bij dat soort bedragen blijft het bij over de vloer komen. Geen medelijden mee eerlijk gezegd.Hendrik Keizer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:40:
Tja, als die drie mensen overal over de vloer komen om een aanbieding te maken verdienen ze niets. Zij moeten toch ook ergens van leven.
Definieer 'groep aanleggen', een ALAMAT plaatsen en ansluiten is iets anders dan een groep *aanleggen*. Ik mijn geval 3 groepen aangelegd, dwz zelf een mantelbuis via 2 muren waaronder de fundering gelegd en daar 3x een YMKC, electrichien hoefde aleen de groepen aan te sluiten en bij een een ALAMAT te plaatsen.jelleeelco schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:15:
Een groep is ook zoiets waar belachelijke bedragen voor worden gevraagd. Een alamat is mss paar tientjes, en het is max 30min werk. Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe groep nodig had, 3 lokale electriciens over de vloer gehad. Prijzen van 350-450euro. Uiteindelijk via werkspot een kerel gevonden die niets anders deed dan groepenkasten, een gepensioneerde elektricien. Was 85 euro kwijt en een kop koffie.
Nu gelukkig een bevriende elektricien die me met van alles helpt.
Had ik alles uitbesteed, was ik veel duurder uit geweest...
Die offertes waren puur het monteren van een ALAMAT. Kabel kwam al uit in de groepenkast en had ik al op een lasdoos afgemonteerd. Dus alleen het laatste stukje (50cm) naar de groep.Jpiek schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:21:
[...]
Definieer 'groep aanleggen', een ALAMAT plaatsen en ansluiten is iets anders dan een groep *aanleggen*. Ik mijn geval 3 groepen aangelegd, dwz zelf een mantelbuis via 2 muren waaronder de fundering gelegd en daar 3x een YMKC, electrichien hoefde aleen de groepen aan te sluiten en bij een een ALAMAT te plaatsen.
Ik heb met de grote verbouwing enorm veel mazzel gehad met de bevriende electricien. Alle kabels, nieuwe groepen, compleet nieuwe groepenkast, alles.... Anders was ik (tien)duizenden euro's kwijt geweest.
Ja, kan, maar ook dan liep de boel bij mij onrustig vanwege de ingebakken schakelmomenten in de t6.Satefan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]
Hopelijk een kleinere/lagere hysterese? Ik moet de T6 (als ik OT gebruik) 1, soms 1.5, graad hoger zetten voordat ie de BB aan zet. En dan vraagt hij dus ook een veel hogere watertemperatuur en gaat de BB te hard draaien.
Aan/uit op binnentemperatuur maar dan met stooklijn is hier nog steeds een wens. Kan dat met de T6R? Ik heb dat nog niet helemaal schep eerlijk gezegd.
Twee draadjes omsteken in de ontvanger.
Wise enough to play the fool
Dan zijn da idd bezopen prijzen...jelleeelco schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:30:
[...]
Die offertes waren puur het monteren van een ALAMAT. Kabel kwam al uit in de groepenkast en had ik al op een lasdoos afgemonteerd. Dus alleen het laatste stukje (50cm) naar de groep.
Lijkt me niet zo verkeerd.Kevinvdb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:16:
Maar er zitten altijd extra werkzaamheden en materiaal in. Geen idee of er dat bij jou al bij zit
Hier ongeveer hetzelfde voor een BB hybrid, maar met de complete binnenunit, zodat ik in de toekomst eenvoudig over kan.
Daarnaast nog een nieuwe verdeler ter vervanging van de mengverdeler die er eerst zat
Let dus vooral op wat er in de offerte staat
Zoals extra groep in de meterkast e.d.
Succes
Harry
Voor wie een Flint heeft die ook SWW maakt: wat zien jullie op geluidsniveau "standaard" aan vermogen uit als de compressor op z'n maximum draait (114%). Ik krijg in HomeAssistant dan geen data meer en denk dat er intern bij Weheat ook iets niet klopt met als gevolg dat de inzichten in de app dan niet kloppen en er een verkeerde COP uit komt.orillion schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:32:
Normaal heb ik een SWW COP van 3-3,5. Vandaag voor SWW een COP van maar 1,5(!) volgens de app:
[Afbeelding]
Ik zag ook dit (geen COP voor ~45 minuten), misschien is er toevallig wat in de war?
[Afbeelding]
Meer mensen last van, of komt het doordat ik m’n geluidsniveau op het hoogste heb gezet?
/f/image/2rFt3ASurXqZjgFQNUfQDNS7.png?f=fotoalbum_large)
Als meer mensen dit hebben dan zal ik dat via de feedback knop in het portal melden in de hoop dat het een software bug is die ze kunnen oplossen.
Ik heb een offerte voor een BB60 rond de 9000 euro. Inclusief binnenunit met BUH. Geen buffer- of boilervat. En hier gaat nog subsidie vanaf en hier zit al 3 dagen arbeid bij ingecalculeerd. Dus alles wat ik nog zelf kan doen gaat er nog een stukje van de prijs af.HBconsult schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:29:
[...]
Lijkt me niet zo verkeerd.
Maar er zitten altijd extra werkzaamheden en materiaal in. Geen idee of er dat bij jou al bij zit
Hier ongeveer hetzelfde voor een BB hybrid, maar met de complete binnenunit, zodat ik in de toekomst eenvoudig over kan.
Daarnaast nog een nieuwe verdeler ter vervanging van de mengverdeler die er eerst zat
Let dus vooral op wat er in de offerte staat
Zoals extra groep in de meterkast e.d.
Succes
Dat zijn idd de meer normale prijzen. 12k voor een hybride sparow is heel hoog.Guido7619 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:27:
[...]
Ik heb een offerte voor een BB60 rond de 9000 euro. Inclusief binnenunit met BUH. Geen buffer- of boilervat. En hier gaat nog subsidie vanaf en hier zit al 3 dagen arbeid bij ingecalculeerd. Dus alles wat ik nog zelf kan doen gaat er nog een stukje van de prijs af.
Zijn je kamers zo groot of je huis matig geisoleerd? We hebben nu op de slaapkamers simpele (dubbele) plaatconvectoren hangen van 50x100cm. Die houden het met de warmtepomp op 17,5-18 graden, ca. 10-12m2 per kamer en vrijstaand huis uit 1986, geen extra isolatie buiten HR++ glas. Ga ze nu vervangen voor jaga hybrid T11 van 120cm breed. Dat zou 5x zoveel capaciteit per radiator leveren waarmee ik het boven met gemak 19 graden verwacht te houden.jelleeelco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:17:
[...]
Varierend..slaapkamer dochter hangt een jaga T20 (helaas) van 100 (lengte) x 50(hoogte). Zij klaagt nu dat het te koud is... Die is net te krap voor de kamer.
Hier een voorbeeld hiervan gevraagde temp is 25HF5236 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:43:
[...]
Ik snap je punt maar wat me opvalt is dat nu het minder warm is de temperatuur huis in 30 graden is terwijl de gevraagde temperatuur 28 is. Het lijkt als ik in de geschiedenis kijk alsof de 30 graden het laagste is wat de Blackbird constant kan leveren. Als de gevraagde temperatuur lager wordt dan is het meer aan / uit gedrag wat ie vertoont.
Dat zal niet aan de Blackbird an sich liggen lijkt me. Hier ook met een B80 krijg ik 25 graden.HF5236 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:09:
[...]
Hier een voorbeeld hiervan gevraagde temp is 25[Afbeelding]
Normaal huis. Op de studeerkamer aan de achterkant, zolder, werd het met een enkele plaatradiator gewoon niet hoger dan 16-17 graden. De studeerkamer aan voorkant (beide 18m2) hing een dubbele plaat radiator, daar kreeg ik het met moeite 18-18.5, en alleen als de fans eronder volluit draaiden.I.p. schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:32:
[...]
Zijn je kamers zo groot of je huis matig geisoleerd? We hebben nu op de slaapkamers simpele (dubbele) plaatconvectoren hangen van 50x100cm. Die houden het met de warmtepomp op 17,5-18 graden, ca. 10-12m2 per kamer en vrijstaand huis uit 1986, geen extra isolatie buiten HR++ glas. Ga ze nu vervangen voor jaga hybrid T11 van 120cm breed. Dat zou 5x zoveel capaciteit per radiator leveren waarmee ik het boven met gemak 19 graden verwacht te houden.
Ik heb met het plaatsen van de Jaga's wel de isolatie onder de ramen verbeterd (zat vanaf de bouw 5cm nattekrantisolatie achter) en 10cm PIR erin gezet.
Nu met de Jaga's kan ik het wel 22-23 krijgen als ik zou willen....
Ja, Maar het is wel zo dat het leidingwerk tussen WP en aansluitlokatie er al ligt en alle Elektra en stuurkabels ook al gereed liggen.jelleeelco schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:29:
[...]
Dat zijn idd de meer normale prijzen. 12k voor een hybride sparow is heel hoog.
Het is ook exclusief de WP op het garagedak tillen. Dat doe ik ook zelf. Kraantje huren kost 35 euro ex btw. De installateur rekent 300,-
Ik hoop eigenlijk wel flink te kunnen besparen op installatiekosten. Staan nu 3 dagen voor gerekend. Maar het is slangen erop, elektrisch aansluiten en bij de CV wat koppelingen persen en binnenunit ophangen.
Als alles er al ligt is het toch nooit meer dan 1 dag werk?Guido7619 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:52:
[...]
Ja, Maar het is wel zo dat het leidingwerk tussen WP en aansluitlokatie er al ligt en alle Elektra en stuurkabels ook al gereed liggen.
Het is ook exclusief de WP op het garagedak tillen. Dat doe ik ook zelf. Kraantje huren kost 35 euro ex btw. De installateur rekent 300,-
Ik hoop eigenlijk wel flink te kunnen besparen op installatiekosten. Staan nu 3 dagen voor gerekend. Maar het is slangen erop, elektrisch aansluiten en bij de CV wat koppelingen persen en binnenunit ophangen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Volgende keer dan maar eerst even je eigen kennissen/frindenkring langs dan.jelleeelco schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:30:
[...]
Die offertes waren puur het monteren van een ALAMAT. Kabel kwam al uit in de groepenkast en had ik al op een lasdoos afgemonteerd. Dus alleen het laatste stukje (50cm) naar de groep.
Ik heb met de grote verbouwing enorm veel mazzel gehad met de bevriende electricien. Alle kabels, nieuwe groepen, compleet nieuwe groepenkast, alles.... Anders was ik (tien)duizenden euro's kwijt geweest.
Plus app instellen en de inbedrijfsstellingscyclus doorlopen.Guido7619 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:52:
[...]
Ja, Maar het is wel zo dat het leidingwerk tussen WP en aansluitlokatie er al ligt en alle Elektra en stuurkabels ook al gereed liggen.
Hier lagen de leidingen buiten nog niet, en moest er een gat gemaakt worden in het bitumen dak (en dus weer dicht gebrand). Verder Inclusief op het dak takelen, Met twee man nog geen dag (en super tevreden). Enige dat ik zelf had gedaan was een kabel naar boven getrokken voor de WP groep.Guido7619 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:52:
[...]
Dat denk ik ook ja. En ik kan nog meehelpen ook. Zelfs het Vuilfilter zit al gemonteerd. Dat moet ik nog wel even doorgeven dat ze die van de offerte afhalen. Scheelt weer 119,-ZeRoC00L schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:55:
[...]
Als alles er al ligt is het toch nooit meer dan 1 dag werk?
Nieuwe reclame:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8S5ZFILtB5FfcPH1rISratIZ.jpg?f=user_large)
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Marketing is king - niet gehinderd door kennis...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8S5ZFILtB5FfcPH1rISratIZ.jpg?f=user_large)
Marketing is king - niet gehinderd door kennis...
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 19-12-2025 15:50 . Reden: correctie - lachen blijft ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dank! Ik moest ook lachen: om de spelling van geleefd!dunklefaser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:57:
Nieuwe reclame:
[Afbeelding]
Een dag niet gelachen is een dag niet geleeft.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wat een onzin. Ik heb toch niet echt weinig liggen met 7500WP. Heb vandaag wel 3kWh levering en dat is nog veel. Gisteren wel 1,2kWh. Ja ja daar kan de WP toch wel even opdraaien. Heel even ja.dunklefaser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:57:
Nieuwe reclame:
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2025 20:09 ]
Hier 15kWh vandaag. Maar goed, gister dan weer helemaal niksMotorBeast schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:05:
[...]
Wat een onzin. Ik heb toch niet echt weinig liggen met 7500WP. Heb vandaag wel 3kWh levering en dat is nog veel. Gisteren wel 1,2kWh. Ja ja daar kan de WP toch wel even opdraaien. Heel even ja.
In de zomer moet ik wel echt goed mn best gaan doen vanaf 2027.
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-12-2025 20:11 ]
Als aankomende januari net zo grauw wordt als dit jaar worden we weer heel blij van onze panelen.STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:08:
[...]
Hier 15kWh vandaag. Maar goed, gister dan weer helemaal niks.
In de zomer moet ik wel echt goed mn best gaan doen vanaf 2027.
Ik heb nergens aandelen of iets. Maar overweeg een Heatmestet mrt andere ventilatoren. De originele Jaga schijnt eat minder te zijn... qua geluid, boost en mogelijkhedenI.p. schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:32:
[...]
Zijn je kamers zo groot of je huis matig geisoleerd? We hebben nu op de slaapkamers simpele (dubbele) plaatconvectoren hangen van 50x100cm. Die houden het met de warmtepomp op 17,5-18 graden, ca. 10-12m2 per kamer en vrijstaand huis uit 1986, geen extra isolatie buiten HR++ glas. Ga ze nu vervangen voor jaga hybrid T11 van 120cm breed. Dat zou 5x zoveel capaciteit per radiator leveren waarmee ik het boven met gemak 19 graden verwacht te houden.
Die kende ik toen nog niet!Hendrik Keizer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:14:
[...]
Volgende keer dan maar eerst even je eigen kennissen/frindenkring langs dan.
Heatmeister is top. Idd vele malen beter en meer instelbaar dan de Jagas. Met Arctic P14 PST kun je heel goedkoop veel kwijt. Ik was eerst beetje bang voor geluid, omdat je ze boven de 30% wel goed hoort. Op de kamer van mijn dochter heb ik 4 Noctuas, die zijn bij 50% nog nauwelijks hoorbaar (maar wel 4x zo duur bijna).Kevin1990 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:38:
[...]
Ik heb nergens aandelen of iets. Maar overweeg een Heatmestet mrt andere ventilatoren. De originele Jaga schijnt eat minder te zijn... qua geluid, boost en mogelijkheden
In de praktijk draaien ze bijna altijd tussen de 1 en 10%. En dat is onhoorbaar.
Ik draai tussen de 10 en 30% met de Artic wat qua geluid prima is.jelleeelco schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:50:
[...]
Heatmeister is top. Idd vele malen beter en meer instelbaar dan de Jagas. Met Arctic P14 PST kun je heel goedkoop veel kwijt. Ik was eerst beetje bang voor geluid, omdat je ze boven de 30% wel goed hoort. Op de kamer van mijn dochter heb ik 4 Noctuas, die zijn bij 50% nog nauwelijks hoorbaar (maar wel 4x zo duur bijna).
In de praktijk draaien ze bijna altijd tussen de 1 en 10%. En dat is onhoorbaar.
Waar zou dit dan aan kunnen liggen, het lijkt me alsof dit niet iets is wat afhankelijk is van je opstelling of zou het buffer hier invloed op hebben?rijmer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:36:
[...]
Dat zal niet aan de Blackbird an sich liggen lijkt me. Hier ook met een B80 krijg ik 25 graden.
[Afbeelding]
Hier de Plugwise Anna, Jip, Lisa gekoppeld aan de Adam en boven zoneregeling mbv Koen. Ik ben er zelf erg tevreden over, en ben blij dat ik niet zoals installateur adviseerde voor de T6 ben gegaan. Ik heb Plugwise ook toegevoegd aan Home Assistant.Stefan1989 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:27:
[...]
Verder onze situatie:
-sparrow, 50l buffervat (maar 45L in vloerverwarming) in serie, hybride opstelling. Ik kan geen 200l sww vat kwijt, anders hadden we FE gehad. Ketel gaat weg en als het nodig is doe ik daarvoor een simpele elektrische cv tussen. Voor SWW wil ik gaan voor een elektrische boiler met Solyx Nymo.
-Vrijstaande Jaren 30 woning met overal vloerverwarming van Warp. Staat sinds nov op Stooklijn woonkamer continu op 20,5gr (nov 210kWh COP 5.8 en dec 104kWh COP 6.6)
8 panelen Z/W opstelling en 6 panelen Z/O 295WP opbrengst nu: nihil. Huis afgelopen twee jaar volledig gerenoveerd en geïsoleerd. Dynamisch energiecontract. Sparrow staat al dagen op 16% te draaien, heerlijk!
Zou nog wel graag pomploze verdelers willen hebben, maar dan moet de CV eerst weg. Had liever ook de BB p60 gehad, maar was nog niet beschikbaar. Sparrow staat namelijk op een carport.
Bijzonder. Hier heb ik geen last van. Hier eerder het omgekeerde nu de Flint knijp: hij stopt past als het een halve graad warmer is dan de gewenste T. Maar dat ga ik eens corrigeren door de gewenste T terug te schroeven.Satefan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]
Hopelijk een kleinere/lagere hysterese? Ik moet de T6 (als ik OT gebruik) 1, soms 1.5, graad hoger zetten voordat ie de BB aan zet. En dan vraagt hij dus ook een veel hogere watertemperatuur en gaat de BB te hard draaien.
Yep. Voor 2 stuks zo 500 euro.Jpiek schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:21:
[...]
Definieer 'groep aanleggen', een ALAMAT plaatsen en ansluiten is iets anders dan een groep *aanleggen*. Ik mijn geval 3 groepen aangelegd, dwz zelf een mantelbuis via 2 muren waaronder de fundering gelegd en daar 3x een YMKC, electrichien hoefde aleen de groepen aan te sluiten en bij een een ALAMAT te plaatsen.
Met dit bizar warme weer nu ( 14 graden ) draait mijn Sparrow al uur na uur een grafiek met een rechte lijn van 210 Watt . Klopt het dat dit het laagste is wat hij kan ? ( COP 8,3 overigens ) .
Ik denk nog altijd goedkoper dan een cv op gas.MotorBeast schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:21:
[...]
Als aankomende januari net zo grauw wordt als dit jaar worden we weer heel blij van onze panelen.Wanneer de panelen weer echt gaan snorren vanaf maart en het meest opleveren maak ik alleen SWW. Schiet echt op.
Hoger dan wat op het scherm staat, of hoger dan wat je in de Weheat app ziet als huidige temperatuur? Scherm van de T6 toont namelijk je ingestelde temperatuur als huidig ook als die 1 graad verschillen volgens mij. Target 20 en actueel 19,3 toont 20 op het scherm, hetzelfde als hij erboven zitSatefan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]
Dat is ook behoorlijke onzin.MotorBeast schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:05:
[...]
Wat een onzin. Ik heb toch niet echt weinig liggen met 7500WP. Heb vandaag wel 3kWh levering en dat is nog veel. Gisteren wel 1,2kWh. Ja ja daar kan de WP toch wel even opdraaien. Heel even ja.Omgekeerd hoor je ook veel overigens dat een WP niet interessant is als je geen panelen hebt.
En nog nooit iemand horen beweren.
Mausssie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:43:
[...]
Dat is ook behoorlijke onzin.
En nog nooit iemand horen beweren.
offtopic:
Helaas hoor ik dat soort kreten genoeg in mijn omgeving
Als ik alle BS die ik in mijn omgeving hoor zou moeten gaan weerleggen heb ik daar een dagtaak aan.Caayn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:27:
[...]offtopic:
Voor zover dergelijke mensen uberhaubt interesse hebben om hun mening bij te stellen...
Iets met paarlen en zwijnen..
Ik zal je niet shooten 😜Stoker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:14:
Ook nog even de Sparrow en de Flint, heb die van de BB er ook aan toegevoegd.Don't shoot the messenger
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Weet iemand waarom WeHeat voor de Flint een LWA max van 48dB(A) op de officiële datasheet kan zetten terwijl uit de data een andere waarde uit de installatie handleiding komt en blijkt dat het 10(!)dB(A) meer is:
LWA-max,dag 58dB(A)
LwA-max,nacht 57dB(A)
Uitgaande van geen extra vermogensreductie?
@MacD007 wellicht?
/f/image/jodJBUUhLLARMN225N9GI4o1.png?f=fotoalbum_large)
Versus
https://alphaventilatie.n...1/Datasheet_Flint_P40.pdf
.
[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 19-12-2025 15:04 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
De Anna word niet meer gemaakt helaas.Caayn schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:40:
[...]
Bedankt voor de reactie. Mag ik vragen wat je nu installeert bij een Weheat? Plaats je weer een Anna of een compleet andere thermostaat?
Nu pak ik een Adam met Honeywell round modulation.
De Emma wired pro ga ik hier thuis testen op de Sparrow. Ik laat hier wel weten hoe dat bevalt.
Vwb het verschil in de cijfertjes kan ik je geen antwoord geven.ErikVers schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:45:
[...]
Ik zal je niet shooten 😜
Weet iemand waarom WeHeat voor de Flint een LWA max van 48dB(A) op de officiële datasheet kan zetten terwijl uit de data uit de installatie handleiding blijkt dat het 10(!)dB(A) meer is en LWA-max 58dB(A) betreft?
@MacD007 wellicht?
[Afbeelding]
Versus
https://alphaventilatie.n...1/Datasheet_Flint_P40.pdf
.
Ik heb hier een Flint op het garagedak staan.
Hij is erg stil , nauwelijks hoorbaar .
Iemand hier schreef dat de display de gevoelstemperatuur aangeeft. In ieder geval niet de kamertemperatuur die je in de Weheat data ziet.orillion schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:36:
[...]
Hoger dan wat op het scherm staat, of hoger dan wat je in de Weheat app ziet als huidige temperatuur? Scherm van de T6 toont namelijk je ingestelde temperatuur als huidig ook als die 1 graad verschillen volgens mij. Target 20 en actueel 19,3 toont 20 op het scherm, hetzelfde als hij erboven zit
Mooi. Ik vergelijk graag op harde data. Wel zo netjes voor de concurentie van dit merk. vandaar mijn vraag.201WD schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:20:
[...]
Vwb het verschil in de cijfertjes kan ik je geen antwoord geven.
Ik heb hier een Flint op het garagedak staan.
Hij is erg stil , nauwelijks hoorbaar .
Ps de Flint is ook een stuk stiller volgens de data dan de sparrow en de blackbird. Alleen 48 of 58 is natuurlijk niet een afronding of detail in meetmethode. Nadeel is dat de pdf waar de lage lwa in staat als één van de eerste op komt tijdens google search en ai daar vrolijk op voort borduurt. Die heeft mijn vergelijker nog niet scherp denk ik 😜😉
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Omdat Weheat helaas heel goed is in rommelen met cijfers. Voor de Blackbird zijn er ook verschillende getallen in omloop. Toen wij de P80 kochten, was de voorgespiegelde LWA max ook lager dan wat later bleek. Ik snap echt niet dat @Weheat dat nog niet in orde heeft. Het is wachten tot het moment dat iemand een claim gaan indienen. Bij ons ging het nét goed met de geluidsberekening (die we nog na de installatie moesten maken, foutje), maar als dat mis was gegaan hadden we zeker verhaal gehaald. We hadden de rechtsbijstandsverzekering al stand-by staan.ErikVers schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:45:
[...]
Weet iemand waarom WeHeat voor de Flint een LWA max van 48dB(A) op de officiële datasheet kan zetten terwijl uit de data uit de installatie handleiding blijkt dat het 10(!)dB(A) meer is en LWA-max 58dB(A) betreft?
.
Jaren_30_huis_gasloos
Beste Tweakers,
Goed nieuws voor iedereen die graag zelf met data en integraties aan de slag gaat.
We hebben ondersteunende documentatie voor onze publieke API ontwikkeld en nu beschikbaar gemaakt. Daarmee maken we het makkelijker om te bouwen, testen en integreren — transparant en zonder omwegen.
De API-documentatie en interactieve debugger vind je hier:
https://api.weheat.nl/third_party/api/debugger
We zijn benieuwd wat jullie ermee gaan bouwen.
Warme groeten,
Team Weheat
Goed nieuws voor iedereen die graag zelf met data en integraties aan de slag gaat.
We hebben ondersteunende documentatie voor onze publieke API ontwikkeld en nu beschikbaar gemaakt. Daarmee maken we het makkelijker om te bouwen, testen en integreren — transparant en zonder omwegen.
We zijn benieuwd wat jullie ermee gaan bouwen.
Warme groeten,
Team Weheat
www.weheat.nl
Vraag over de afvoer bij de binnenunit van de Sparrow. Ik neem aan dat de installateur het overstort bedoeld?
De binnenunit komt in de kelder, de afvoer kan toch wel in de kruipruimte lopen?
Een boiler van 300 liter, kan ik daar 550 liter water van 36 graden uithalen als ik deze kortstondig opstook tot 65 graden?
Volgens Copilot wel :-)
Ik kan dat kortstondig opstoken toch zelf via de app bepalen?
De binnenunit komt in de kelder, de afvoer kan toch wel in de kruipruimte lopen?
Een boiler van 300 liter, kan ik daar 550 liter water van 36 graden uithalen als ik deze kortstondig opstook tot 65 graden?
[ Voor 35% gewijzigd door Robbie-1 op 19-12-2025 12:32 ]
Leuk! Ga er mee aan de slag.Weheat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:55:
Beste Tweakers,
Goed nieuws voor iedereen die graag zelf met data en integraties aan de slag gaat 🔧
👉 De API-documentatie en interactieve debugger vind je hier:
https://api.dev.weheat.nl/third_party/api/debugger
We zijn benieuwd wat jullie ermee gaan bouwen 🚀.
Warme groeten,
Team Weheat
@Weheat, kan het kloppen dat de Keycloak authentication faalt op de dev site? Ik krijg een ongeldig gebruikersnaam en wachtwoord error.
Op de portal werkt het wel.
Ik heb er duizend liter uitgehaald om een jacuzzi te vullen, was wel in de zomer en dat was met de Blackbird.Robbie-1 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:24:
Vraag over de afvoer bij de binnenunit van de Sparrow. Ik neem aan dat de installateur het overstort bedoeld?
Zodra de bovenste sensor onder de 40 kwam ging de BB vollebak aan de slag
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Ik denk dat ze deze link bedoelden, ipv het .dev subdomein:Kirvis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:36:
[...]
Leuk! Ga er mee aan de slag.
@Weheat, kan het kloppen dat de Keycloak authentication faalt op de dev site? Ik krijg een ongeldig gebruikersnaam en wachtwoord error.
Op de portal werkt het wel.
Daar werkt het wel bij mij.
Check! Dat is m!Barryvdh schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:49:
[...]
Ik denk dat ze deze link bedoelden, ipv het .dev subdomein:
Daar werkt het wel bij mij.
Hoe authenticeer je je? Via de debugger is het slechts een klik; maar hoe gaat dat buiten de debugger om? Heeft iemand daar (al) iets over gevonden?Weheat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:55:
Nu aan het kijken hoe we dit werkend kunnen krijgen. Hold myn.smits schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:49:
[...]
Hoe authenticeer je je? Via de debugger is het slechts een klik; maar hoe gaat dat buiten de debugger om? Heeft iemand daar (al) iets over gevonden?
Ja, via OAuth2. Als je op die pagina view source doet zie je heel wat JavaScript ervoor. Zoek op "clientId" bijvoorbeeld.n.smits schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:49:
[...]
Hoe authenticeer je je? Via de debugger is het slechts een klik; maar hoe gaat dat buiten de debugger om? Heeft iemand daar (al) iets over gevonden?
Op die site staat toch ook de API-documentatie zoals ze aangeven.n.smits schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:49:
[...]
Zie helemaal niks van documentatie terug daar. En kan ook nergens mij heatPumpId vinden?
Op de laptop doet de Id het nu wel via copy paste. Op mobiel werkte het niet.
[ Voor 9% gewijzigd door jeroendh op 19-12-2025 14:08 ]
heeft het 300 liter buffervat van WeHeat icm de Sparrow nog voordelen boven een ander merk RVS buffervat? of zijn er betere merken?
@jeroendh @orillion @Kirvis Ik gok dat ze de Support-pagina nog moeten updaten met meer relevante info. Maar de kerstborrel zal al wel gestart zijn bij @Weheat ;-)
Ik heb m al werkend.n.smits schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:45:
@jeroendh @orillion @Kirvis Ik gok dat ze de Support-pagina nog moeten updaten met meer relevante info. Maar de kerstborrel zal al wel gestart zijn bij @Weheat ;-)
Nu bezig met een scriptje voor Google Colab. Zodra ik dat heb zal ik het hier delen.
Hier staat de python library evt: https://github.com/wefabricate/wh-pythonn.smits schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:49:
[...]
En je kan deze clientId/secret pakken: https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
Thanks. Had 't stiekem al werkend; maar ik hoop gewoon dat iemand bij Weheat denkt, verrek, ik moet nog op die knop drukken om de laatste documentatie te publiceren ;-) ClientId weheat-backend vereist dus geen ClientSecret; alleen je eigen credentials dus. ClientId HomeAssistantAPI vereist wel een ClientSecret.Barryvdh schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:00:
[...]
Hier staat de python library evt: https://github.com/wefabricate/wh-python
En je kan deze clientId/secret pakken: https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
De (nieuwe) API laat (voor mij lig) iets nieuws zien. Wat denk ik, nog ontwikkeld wordt:
Bij mij geeft de API 'false' als response; dat zou dus moeten zeggen dat mijn installateur mijn installatie niet mag aanpassen (en dat kan die wel nu). Lijkt er dus wellicht op, dat je in de toekomst de installateur kan weerhouden aan je instellingen te zitten.installationSettingsConsent: Indicates whether the user has consented to allow installers or the system to access/modify Installation Settings.
true: Consent granted (installers can remotely configure parameters).
false: Consent denied.
Nice! Welk endpoint gebruik je hier voor?Gies123 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:44:
[Afbeelding]
Klaar![]()
Het is nog een beetje basic maar dat komt nog wel.
Aangezien het logs endpoint alleen per uur kan aggregreren (voor zover ik kon zien). Gebruik je hiervoor een van de endpoints uit de officiele lijst die vandaag is gepubliceerd door Weheat?
Een beetje een onnozele vraag, maar voor de zekerheid toch:
binnenkort een BB60 installatie en wil een kWh meter mee laten installeren.
Installeren ze een BB p60 normaal gesproken op1 fase, of 3?
Fijn als ik de goede meter koop
Heb de installateur gebeld, die zouden het laten weten, maar zijn nu kerst aan het vieren (aldus hun antwoord apparaat).
Thanks!
Heb de installateur gebeld, die zouden het laten weten, maar zijn nu kerst aan het vieren (aldus hun antwoord apparaat).
Thanks!
1 fase!Aeien schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:06:
Een beetje een onnozele vraag, maar voor de zekerheid toch:
Thanks!
OK, ik heb een scriptje gemaakt dat je ideale stooklijn bouwt obv de data uit de API.
Voordat ik het publiceer ben ik op zoek naar wat testers. Stuur me even een PB, dan deel ik het script met de instructies zodat ik kan kijken waar het nog aangescherpt kan worden.
Uiteraard vraag ik je dan wel de resultaten te delen.
Hieronder een van de outputs van het script:
:strip_exif()/f/image/YHZdFBcrCD8KmmvzaSDNU4m3.png?f=user_large)
EDIT: dit heeft alleen zin als je minstens een paar maanden data hebt mbt het CV bedrijf. Als je je warmtepomp net 2 weken hebt dan heeft dit weinig nut.
Voordat ik het publiceer ben ik op zoek naar wat testers. Stuur me even een PB, dan deel ik het script met de instructies zodat ik kan kijken waar het nog aangescherpt kan worden.
:strip_exif()/f/image/YHZdFBcrCD8KmmvzaSDNU4m3.png?f=user_large)
EDIT: dit heeft alleen zin als je minstens een paar maanden data hebt mbt het CV bedrijf. Als je je warmtepomp net 2 weken hebt dan heeft dit weinig nut.
[ Voor 12% gewijzigd door Kirvis op 19-12-2025 16:27 ]
Haha, het was een beetje een flauwe post van mij, zo direct na de WeHeat post. Ik gebruik Prometeus om elke 15 seconden alle metrics van de Homey te scrapen (daar draait een WeHeat integratie/app op) en vervolgens heb ik met Grafana het WeHeat-look-a-like dashboardje gemaakt.Kirvis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:52:
[...]
Nice! Welk endpoint gebruik je hier voor?
Aangezien het logs endpoint alleen per uur kan aggregreren (voor zover ik kon zien). Gebruik je hiervoor een van de endpoints uit de officiele lijst die vandaag is gepubliceerd door Weheat?
Voordat ik ja zeg; wat heb je nodig om dit te draaien?Kirvis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:21:
OK, ik heb een scriptje gemaakt dat je ideale stooklijn bouwt obv de data uit de API.
[Afbeelding]
Wise enough to play the fool
Dat je het script draait in Google Colab en mij de output stuurt. Zowel de terminal output als de plotjes.teacher schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:14:
[...]
Voordat ik ja zeg; wat heb je nodig om dit te draaien?
Ik heb dus verder niets nodig en zorg ervoor dat de output is geanonimiseerd (geen id’s, wachtwoorden of usernames bevat).
Afhankelijk van de resultaten zou ik je ook kunnen vragen de data te delen als CSV zodat ik daar zelf nog wat mee kan pielen mbt het script voor het bepalen van de stooklijn. Ook dan zorg ik dat er geen id’s etc in staan.
[ Voor 21% gewijzigd door Kirvis op 19-12-2025 18:41 ]
Rommelen met cijfers , dat denk niet dat ze daar doen in Duizel.JessicavdH schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:18:
[...]
Omdat Weheat helaas heel goed is in rommelen met cijfers. Voor de Blackbird zijn er ook verschillende getallen in omloop. Toen wij de P80 kochten, was de voorgespiegelde LWA max ook lager dan wat later bleek. Ik snap echt niet dat @Weheat dat nog niet in orde heeft. Het is wachten tot het moment dat iemand een claim gaan indienen. Bij ons ging het nét goed met de geluidsberekening (die we nog na de installatie moesten maken, foutje), maar als dat mis was gegaan hadden we zeker verhaal gehaald. We hadden de rechtsbijstandsverzekering al stand-by staan.
Vraag eens een rondleiding aan en laat je daar informeren en stel daar je vragen.
Heb de stooklijn. Weer verhoogd en gelijk zie je weer dat de lijn mooi richting de doeltemperatuur gaat en daar bij blijft.HF5236 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:20:
[...]
Waar zou dit dan aan kunnen liggen, het lijkt me alsof dit niet iets is wat afhankelijk is van je opstelling of zou het buffer hier invloed op hebben?
Ik zie dat er twee soorten binnenunits zijn voor full electric.
eentje waar twee pompen en een element in zit, en een los kastje,waar je dan de pompen en element los kunt installeren.
De keuze is eigenlijk alleen hoe het in je specifieke situatie het beste (mooiste) past? of zijn er nog andere voor en nadelen?
eentje waar twee pompen en een element in zit, en een los kastje,waar je dan de pompen en element los kunt installeren.
De keuze is eigenlijk alleen hoe het in je specifieke situatie het beste (mooiste) past? of zijn er nog andere voor en nadelen?
De all in one unit heeft een backup heater. De losse pompen niet.Robbie-1 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:30:
Ik zie dat er twee soorten binnenunits zijn voor full electric.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Als ze al rommelen met cijfers, zullen ze je dat niet op die rondleiding gaan vertellen.201WD schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:55:
[...]
Rommelen met cijfers , dat denk niet dat ze daar doen in Duizel.
Vraag eens een rondleiding aan en laat je daar informeren en stel daar je vragen.
Kan ik ergens de prijzen vinden van de losse onderdelen van WeHeat?
- Sparrow
- Buffervaten
- Boilervaten
- Binnenunits
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/oLyRYl7rYiZ9YSfsmo4z4vqH.png?f=fotoalbum_large)