• roland91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-01 01:09
Satefan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:31:
Hoe meer temperatuur je verliest in t afgiftesysteem, hoe harder de WP moet werken om de waterdoeltemp weer te halen, hoe lager de cop.

Ik heb een delta T van 1.8 a 2.5 graden. De BB draait bijna constant tussen de 20% en 30%.
Ok, dus een Delta T van ~1 graad met radiatoren is niet slecht? Mijn gedachte was is dat hij vooral aan het rondpompen is (met leidingverlies naar buitenunit) ipv echt aan het afgeven is aan de woning.
Ik had dus het idee (ook op basis van wat iemand hier eerder zei) dat je ook weer niet een te lage Delta T zou willen hebben; zeker niet bij radiatoren.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:40
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Ok, dus een Delta T van ~1 graad met radiatoren is niet slecht? Mijn gedachte was is dat hij vooral aan het rondpompen is (met leidingverlies naar buitenunit) ipv echt aan het afgeven is aan de woning.
Ik had dus het idee (ook op basis van wat iemand hier eerder zei) dat je ook weer niet een te lage Delta T zou willen hebben; zeker niet bij radiatoren.
Bij elke afgifte: hoe lager de deltaT, hoe warmer het afgifte lichaam hoe meer warmte afgifte
Wel opletten met stroomverbruik circulatiepomp
Is je deltaT zo laag voor het stuk warmtepomp - buffervat OF voor buffervat - afgiftesysteem?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:42
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Waarom zou de afgifte van een VV anders zijn dan van radiatoren? Beide geven warmte af aan de lucht in je kamer. Alleen de oppervlakte van VV is veel groter dus vandaar dat je met een lagere aanvoer toekan om het warmteverlies van je woning aan te vullen. Mocht je hem echt perse iets groter willen hebben moet je de flow beperken. Maar zolang je WP niet stopt omdat de retour te hoog is is er niets aan de hand volgens mij.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:27
Hogere delta-t bij vvw betekent, volgens mij, overigens niet dat het niet warm is, maar dat de massa nog warmte kan opnemen.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:41
STIMPPYYY schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:47:
Hogere delta-t bij vvw betekent, volgens mij, overigens niet dat het niet warm is, maar dat de massa nog warmte kan opnemen.
Cq. afgeven, afgeven kan ook verlies onderweg betekenen naar mijn idee.

• QPeter
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-01 15:12
Weet iemand of je op een bepaalde manier de Legionella run kan onderbreken?

Ik heb deze handmatig staan op elke zondag 13:00, maar de warmtepomp is nog steeds bezig. En lijkt erop dat de temperatuur niet omhoog gaat, maar de compressor wel blijft draaien op 47%. Normaliter is de legionella run in +/- een uurtje klaar. Ik heb foto toegevoegd van huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng44p18ZYGNzlXKaPPiRuk6J6R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJ7EYmjevAu6vIvZ7BRDDi3R.png?f=fotoalbum_large

Ps. we hebben een Weheat P80
feico.de.boer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]
Cq. afgeven, afgeven kan ook verlies onderweg betekenen naar mijn idee.
M.a.w. uit alleen 'ik heb een lage delta T' kun je geen conclusies trekken...

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:20
QPeter schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:22:

Ik heb deze handmatig staan op elke zondag 13:00, maar de warmtepomp is nog steeds bezig. En lijkt erop dat de temperatuur niet omhoog gaat, maar de compressor wel blijft draaien op 47%. Normaliter is de legionella run in +/- een uurtje klaar. Ik heb foto toegevoegd van huidige situatie.

[Afbeelding]

Misschien binnenunit van de stroom halen?
Heb je geen stilteniveau ingesteld waardoor het percentage beperkt is?

• QPeter
orillion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Misschien binnenunit van de stroom halen?
Heb je geen stilteniveau ingesteld waardoor het percentage beperkt is?
1. Ik heb zowel binnen als buiten unit net van de stroom gehad 2 minuten, daarna weer aan. En hij staat nu weer in standby. Morgen maar eens horen bij de installateur.

2. Nee ik heb niet het stilteniveau aangepast, deze staat 24/7 op dezelfde stand sinds hier de warmtepomp is geplaatst eind september. Net nog gecheckt en deze staat op "Zacht geroezemoes"

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-01 23:24

[Afbeelding]

Je kan met de boost functie wel hoger vermogen afdwingen. Dit werkt ook tijdens de legionellarun

• QPeter
Swatfireglide schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Je kan met de boost functie wel hoger vermogen afdwingen. Dit werkt ook tijdens de legionellarun
Thanks voor de tip! Dit wist ik niet.

Maar aangezien het zo al weken/maanden goed ging. Zelfs wanneer het onder 0 was, vind ik het raar dat de warmtepomp nu problemen heeft om 65 graden aan te tikken.

Ik vind het leuk om soms in de app / portal te kijken naar verbruik / COP, maar als ik voor de Legionella runs nu ook nog handmatig moet gaan boosten zit ik niet echt op te wachten.

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:47:
En dus veel warmte afgeeft. Bij kouder weer (vorst) zal delta T meestal oplopen omdat er sneller warmte wordt afgegeven door het hogere warmteverlies van de meeste woningen.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
Jpiek schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:52:
[...]

M.a.w. uit alleen 'ik heb een lage delta T' kun je geen conclusies trekken...
Dat klopt natuurlijk. Het gaat om het hele systeem.

Een lage delta T, een warme woning en een rustig draaiende WP betekent dat je woning weinig warmteverlies heeft, het afgiftesysteem efficient is en de WP het prima aan kan, en dus een behoorlijke COP levert.

Dat warmteverlies kan komen door slechte isolatie (transmissiewarmteverlies), tocht (infiltratiewarmteverlies) en ventilatie (ventilatiewarmteverlies).

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 19:37
Degast schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Bypasses, die soms zelfs extra worden aangelegd bij plaatsen warmtepomp! Handdoek radiatoren. Radiator op de gang. Enz. .

Zonde m.i.
Handdoek radiator niet gebruiken/verwijderen zou jouw advies zijn?

Ik moet zelf ook nog alles goed inregelen, nog advies voor bepaald model warmtebeeldcamera?

• roland91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-01 01:09
BarryH schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Bij elke afgifte: hoe lager de deltaT, hoe warmer het afgifte lichaam hoe meer warmte afgifte
Wel opletten met stroomverbruik circulatiepomp
Is je deltaT zo laag voor het stuk warmtepomp - buffervat OF voor buffervat - afgiftesysteem?
De tempsensoren zitten op de Sparrow buitenunit, dus voor het gehele systeem. Om je vraag te beantwoorden heb ik meetapparatuur / warmtecamera nodig denk ik, die ik nog niet heb.
Ik snap de redenatie hoe lager de DeltaT hoe beter, maar was inderdaad bezorgd dat hij vooral aan het rondpompen incl. leidingverlies en stroomverbruik voor pomp.
Satefan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Dat klopt natuurlijk. Het gaat om het hele systeem.

Een lage delta T, een warme woning en een rustig draaiende WP betekent dat je woning weinig warmteverlies heeft, het afgiftesysteem efficient is en de WP het prima aan kan, en dus een behoorlijke COP levert.
Bij mij varieert Delta T tussen 2,5 en soms 5 op een héle koude dag. Cop 2 toen het zo koud was en de WP het nauwelijks trok, nu een dikke 5-5,7.

Na de update en opnieuw inbedrijfstelling nu zonder CV geconfigureerd lijkt hij het veel beter te doen ..

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:07
Vannacht rond 1 uur hadden we onze eerste defrost. (Eerste na installatie vrijdag) vanaf de eerste keer komt de defrost nu ieder 1,5 uur rond hetzelfde tijdstip terug en duurt dan ongeveer 17 minuten. Zijn er meer mensen die hier vandaag last van hebben? Cop gisteren 5 vandaag 3,5 voor wat het waard is.

• BarryH
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:54:
[...]

De tempsensoren zitten op de Sparrow buitenunit, dus voor het gehele systeem. Om je vraag te beantwoorden heb ik meetapparatuur / warmtecamera nodig denk ik, die ik nog niet heb.
Ik snap de redenatie hoe lager de DeltaT hoe beter, maar was inderdaad bezorgd dat hij vooral aan het rondpompen incl. leidingverlies en stroomverbruik voor pomp.
een infrarood thermometer van een paar tientjes en schilderstape
op aan en afvoerleidingen buffervat aan beide zijde tape plakken.
en na minimaal 10 minuten (even tape temperatuur leiding laten aannemen) 4 puntmetingen op het moment dat de wp stabiel draait, dus niet bij defrost oid.
Het is het mooist als alle leidingen hetzelfde materiaal zijn (allen kunststof of allen staal etc)

Eventueel een homewizard stekker oid op de circulatiepomp richting afgifte en je kan zien wanneer de thermostaat warmte vraagt (tenminste: mijn aanname is nu dat de warmtepomp het buffervat op temperatuur houdt obv stooklijn obv buitentemperatuur en de thermostaat in de kamer de circulatiepomp binnen activeert)

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 18-01-2026 21:41 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Satefan
jjbrrr schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:27:
Vannacht rond 1 uur hadden we onze eerste defrost. (Eerste na installatie vrijdag) vanaf de eerste keer komt de defrost nu ieder 1,5 uur rond hetzelfde tijdstip terug en duurt dan ongeveer 17 minuten. Zijn er meer mensen die hier vandaag last van hebben? Cop gisteren 5 vandaag 3,5 voor wat het waard is.
Op hoeveel vermogen draait de WP gemiddeld/meestal? Ieder uur een defrost lijkt wat veel, maar is pas te beoordelen met wat meer context. Ik heb vandaag 3 defrosts gehad (sinds middernacht).

Wat voor WP, afgiftesysteem, mate van isolatie, vraagtemperatuur, stooklijn/thermostaat etc.

grt

Stefan

• jjbrrr
Satefan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:03:
[...]

Op hoeveel vermogen draait de WP gemiddeld/meestal? Ieder uur een defrost lijkt wat veel, maar is pas te beoordelen met wat meer context. Ik heb vandaag 3 defrosts gehad (sinds middernacht).

Wat voor WP, afgiftesysteem, mate van isolatie, vraagtemperatuur, stooklijn/thermostaat etc.

grt

Stefan
Vandaag telkens rond 60-70% vermogen. Benedenverdieping vvw , boven 3 radiatoren. (Volledig open) isolatie is redelijk. Stooklijn tussen 40 en 20 graden
wordt nu tussen 32 en 33. Tot nu toe standaard ongeveer 22-23 graden in de woonkamer

• Satefan
jjbrrr schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Vandaag telkens rond 60-70% vermogen. Benedenverdieping vvw , boven 3 radiatoren. (Volledig open) isolatie is redelijk. Stooklijn tussen 40 en 20 graden
wordt nu tussen 32 en 33. Tot nu toe standaard ongeveer 22-23 obrtdkj
Wat is de vraagtemperatuur vandaag (aanvoertemp van t water). Wat is deltaT? Kijk even wat het compressor % doet als je alleen de vvw hebt draaien bijvoorbeeld?

Is het een BlackBird? Of Flint of Sparrow?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
14 defrotss in afgelopen 19 uur, zodra het hier onder de 4 graden wordt is het een defrost festijn van elke 50 minuten een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_HcxxqCAvOgsTbUfQ_I-NchCfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayDUt5XOnnAa4cKLPhnQzYrQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Razer op 18-01-2026 22:54 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58
Dat is het verschil tussen <5 graden en >5 graden. Onder de 5 komen er bij vochtig weer regelmatig defrosts. Elke 1,5 uur is niet raar.
Ook zakt het rendement (COP) tijdens het verwarmen. Er zit immers minder warmte in de buitenlucht en daar heeft de warmtepomp het iets moeilijker mee.
Dit is normaal gedrag.
Gisteren 2x vanaf 22 uur. Vandaag 17 keer, paar keer extra vanwege legionella run.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 18-01-2026 23:00 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-01 22:47
Van de week is er een nieuwe update geweest van de sparrow die is geinstalleerd op mijn WP gegeven er opeens een legionellarun ging lopen zonder dat het de dag was, na een restart dus.
Tot vandaag nog weinig verwchil gezien maar nu het weer “defrost weer” wordt is er duidelijk wat veranderd aan het defrost gedrag.

Zo zijn er ook opeens “korte” defrost momenten van 5 / 6 min. Net als de bekendere ‘lange” defrosts momenten van tussen de 15 en 22 min.
Maar net schrok ik wakker van enorm tikkende leidingen en was ik verbaasd wat er aan de hand was dus even ingelogd op de portal.
Wat blijkt. Tijdens de defrost van 22 min was de SWW pomp aangegaan? En heeft deze mijn SWW buffer die gisteren net was opgewarmd voor de legionellarun afgekoeld…..

Dat lijkt mij niet echt efficient.
Andere mensen dit gedrag al eens gezien? Hievoor heb ik dit nog nooit gezien.
P.s. Ik heb ook het even gemeld via het feedback formulier van weheat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N42DssI9CS83fSUUCBdLsseP98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX9p3c9DUazOF11RZHaC8WIV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dbm12 op 19-01-2026 05:07 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:51

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde probleem bb80 maakt legionellarun niet af. Daarna gaat de compressor hysterisch werken.. in de avond contact gehad met installateur maar helaas viel de warmtepomp vannacht uit. Ze gaan er mee aan de slag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_R7hoY_vmyBEgKHWLa9Jdhdyuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKQ9jv168yfcwELIivGQ5vJ2.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
roland91 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Bij de binnenunit zitten ook sensoren, sowieso op het SWW buffervat (boven en onder) en temp huis in zit daar ook op aangesloten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:50
Blij met de Flint, afgelopen 24 uur niet zo koud hier in Amsterdam, 1 defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc7jemwcrzmSalQLWVil0zatvpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mhaNLjJQYUhRtkAPgAvobQa.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft ook lekker op 33% compressor gedraaid.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:14
Mausssie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Ik moet zelf ook nog alles goed inregelen, nog advies voor bepaald model warmtebeeldcamera?
Nee, ik zou adviseren ze in te regelen.. maar als test (om te ervaren of en hoe ze als bypass functioneren) zou je ze eens dicht kunnen zetten.

Nee, heb ontwikkeling van die camera s niet gevolgd. Ik zou adviseren iets te lenen. Want met week ben je wel op weg. (Of weekend). Vaak hebben buurtverenigingen klimaat/isolatie groepen er wel een te leen. Soms in kennissenkring.

Het is een leuk hebben dingetje, maar je gebruikt het niet vaak natuurlijk.

Eea kan ook met een eenvoudige infrarood thermometer, heb je al voor 30€. Maar dan mis je de mooie plaatjes die eea juist zo sprekend en visueel maken. Je kunt in je huis gelijk even zoeken naar warmte lekken natuurlijk.

• STIMPPYYY
Dbm12 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 04:16:
Van de week is er een nieuwe update geweest van de sparrow die is geinstalleerd op mijn WP gegeven er opeens een legionellarun ging lopen zonder dat het de dag was, na een restart dus.
Tot vandaag nog weinig verwchil gezien maar nu het weer “defrost weer” wordt is er duidelijk wat veranderd aan het defrost gedrag.

Zo zijn er ook opeens “korte” defrost momenten van 5 / 6 min. Net als de bekendere ‘lange” defrosts momenten van tussen de 15 en 22 min.
Maar net schrok ik wakker van enorm tikkende leidingen en was ik verbaasd wat er aan de hand was dus even ingelogd op de portal.
Wat blijkt. Tijdens de defrost van 22 min was de SWW pomp aangegaan? En heeft deze mijn SWW buffer die gisteren net was opgewarmd voor de legionellarun afgekoeld…..

[Afbeelding]
Dat is raar, heb ik nog nooit gezien. Ben benieuwd of iemand anders dit al eerder heeft gezien of weet wat er speelt.

• STIMPPYYY
Er ligt 3 meter sneeuw in Groning en Limburg net 5cm (bij wijze van).

Het verschilt ook wel enorm waar je woont, maar het is normaal gedrag. Rond de 0 graden is het ergste, recent met -5 bijna geen defrost. Helaas komt 0 graden en net daaronder volgens mij vaker voor, dus ja...
Onder de rook van Roterdam (hangt van de windrichting af ;)) vannacht voor het eerst sinds een week weer Defrosts, 3 stuks :

Einde Defrost: 00:38, start 00:16 22m, nr1, 3.4C, 84.7%
Einde Defrost: 03:42, start 03:30 12m, nr2, 3.2C, 88%
Einde Defrost: 06:56, start 06:42 14m, nr3, 3.5C, 87.8%

Ongeveer elke 3 uur. de laaste is wel vervelend, dan zit ik net aan de kofie, en je voelt het helaas wel net ff wat frisser worden in huis. Toch zakt de woonkamer temperatuur nauwelijks (0,2C)

• BarryH
Mausssie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:52:
[...]

of radiatorstickers met temperatuurschaal

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
Jpiek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:21:
Onder de rook van Roterdam (hangt van de windrichting af ;)) vannacht voor het eerst sinds een week weer Defrosts, 3 stuks :

Einde Defrost: 00:38, start 00:16 22m, nr1, 3.4C, 84.7%
Einde Defrost: 03:42, start 03:30 12m, nr2, 3.2C, 88%
Einde Defrost: 06:56, start 06:42 14m, nr3, 3.5C, 87.8%

Ongeveer elke 3 uur. de laaste is wel vervelend, dan zit ik net aan de kofie, en je voelt het helaas wel net ff wat frisser worden in huis. Toch zakt de woonkamer temperatuur nauwelijks (0,2C)
Waar kan je deze cijfers vinden?

• Satefan
GvNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]

In het Weheat portal (portal.weheat.nl), helaas niet in de app. - inloggen met je username/password en op 'Toon Grafieken' klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdT9a7FCo0d-hRx8ta124EpSmFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPnjzPP79dakpdYACIg4xlpQ.png?f=fotoalbum_large

Niet exact de cijfers zoals getoond in de eerdere post, maar informatie over defrosts etc kun je daar zien.

Groet,

Stefan

[ Voor 22% gewijzigd door Satefan op 19-01-2026 11:41 ]

GvNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]
De haal/genereer ik zelf icm Homey en de Weheat App voor de Homey...

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:12
Is dit WeHeat intelligence? De BB80 gaat opeens uit het niets 100% aan terwijl de gevraagde doeltemp en de buitentemp nagenoeg niet veranderen. Wel is het voor nu het goedkoopste moment van de dag.

Zou fijn zijn als WeHeat het communiceert als ze aan onze warmtepompen komen... ik doe namelijk niets en hij staat nu al een kwartier te stampen (maar zakt langzaam aan weer naar 57%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqXtJbrDUe_0kGX3c6FojQcKMkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXBcEOEz9e7C778odGd0UAAX.png?f=fotoalbum_large

Vóór de defrost ook opeens een paar minuten een piek out of the blue :?

[ Voor 5% gewijzigd door Gies123 op 19-01-2026 11:51 ]

Homevolt dashboard

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-01 22:47

[Afbeelding]
Even een update hieromtrent, mocht iemand anders het ook krijgen.

Vanmorgen bij het ontbijt ging hij weer een defrost cycle in en werd wederom de SWW pomp geactiveerd vanaf het moment dat de defrost begon.
Ik heb hem de cyclus af laten maken waarna ik in de meterkast de groepen heb uitgeschakeld. Na 10 min alles weer opgestart waarna, uiteraard, een legionellarun begon.

Na de run kwam er weer een defrost cycle en bleef de CV pomp gewoon draaien. Ik denk dat er ergens niet lekker zat na de software update. Het lijkt nu erop dat het probleem is opgelost. Althans, ik heb pas 1 defrost cycle gehad. Ik zal het in de gaten houden.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• orillion
Gies123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:49:
Is dit WeHeat intelligence? De BB80 gaat opeens uit het niets 100% aan terwijl de gevraagde doeltemp en de buitentemp nagenoeg niet veranderen. Wel is het voor nu het goedkoopste moment van de dag.

Zou fijn zijn als WeHeat het communiceert als ze aan onze warmtepompen komen... ik doe namelijk niets en hij staat nu al een kwartier te stampen (maar zakt langzaam aan weer naar 57%)

[Afbeelding]

Vóór de defrost ook opeens een paar minuten een piek out of the blue :?
Nee, er was een beta maar volgens mij is die ook gestopt. Of heb jij Intelligence opties in je app? Daar kun je het dan uitzetten.
Is die al echt actief dan ? Ik heb me aangemeld met de gedachte 'misschien zet ik het wel aan'...
Lijkt mij dat je de optie aan/uit moet krijgen. Ik heb met een vast contract namelijk geen 'goedkoop moment' anders dan waneer mijn panelen leveren, beide kan Weheat natuurlijk niet zien...

• STIMPPYYY
WeHeat Intelligence richt zicht toch in eerste instantie op SWW en niet CV

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:11

Cybje

First Post!

STIMPPYYY schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:57:
WeHeat Intelligence richt zicht toch in eerste instantie op SWW en niet CV
Dat zou ook wel jammer zijn, dan hebben sowieso alle hybride klanten er niks aan

Ik draai zelf ook hybride, hoewel de Sparrow volledig m'n verwarming kan doen. Maar ik heb geen ruimte voor een boilervat

Wat ruist er door het struikgewas

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Cybje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Dat zou ook wel jammer zijn, dan hebben sowieso alle hybride klanten er niks aan

Ik draai zelf ook hybride, hoewel de Sparrow volledig m'n verwarming kan doen. Maar ik heb geen ruimte voor een boilervat
Dan kun je altijd nog denken aan een scenario met elektrische boiler + warmtepomp. Scheelt behoorlijk wat vastrecht voor het gas!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Gies123
orillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Nee, er was een beta maar volgens mij is die ook gestopt. Of heb jij Intelligence opties in je app? Daar kun je het dan uitzetten.
Nee dat heb ik inderdaad niet, maar waarom de warmtepomp dan zo maximaal ging blijft dan een raadsel.

Homevolt dashboard

• Cybje

Cybje

First Post!

Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Dan kun je altijd nog denken aan een scenario met elektrische boiler + warmtepomp. Scheelt behoorlijk wat vastrecht voor het gas!
Maar dan heb ik neem ik aan ook niks aan Weheat Intelligence, toch?

Los van Weheat Intelligence heb ik daar inderdaad naar gekeken, maar de terugverdientijd is +/- 10 jaar. Ik moet dan een elektrische boiler kopen en laten installeren, maar ook de CV weg laten halen (want dat is de enige manier om ruimte te maken voor een kleine boiler). Dan bespaar ik inderdaad vastrecht voor gas, maar de gebruikskosten van warm water liggen wel hoger (want elektriciteit op COP 1 is duurder dan gas).

Daarnaast is het ook wel een fijn idee om de CV ketel nog als backup te hebben. Ik heb geen idee wat er gebeurt bij een storing van de Weheat, maar tot nu toe reageert de installateur (Atlas Power) niet snel op tickets die ik inschiet (of soms zelfs totaal niet). Dus ik heb niet het gevoel dat ze storingen binnen 24 uur gaan oplossen. Daarnaast, bij stroomstoringen kan ik de CV ketel inpluggen op de auto en zo alsnog verwarmen. Aan de Sparrow zit jammer genoeg geen normale stekker (die zit direct op de groepenkast). Ik heb afgelopen jaar 5 stroomstoringen gehad van langer dan 2 uur (eentje was zelfs bijna 8 uur).

• Gies123
Jpiek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Is die al echt actief dan ? Ik heb me aangemeld met de gedachte 'misschien zet ik het wel aan'...
Lijkt mij dat je de optie aan/uit moet krijgen. Ik heb met een vast contract namelijk geen 'goedkoop moment' anders dan waneer mijn panelen leveren, beide kan Weheat natuurlijk niet zien...
Dat hoop ik ook ja want ik wil het liever niet (denk ik)

Homevolt dashboard

Gies123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Dat hoop ik ook ja want ik wil het liever niet (denk ik)
Idem, ben zover dat mijn OTGW regeling heel mooi loopt (en anders zelf heel goed bij te stellen is)...

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Nee, dan heb je ook niets aan WeHeat Intelligence, je zou evt. je eigen logica kunnen bouwen zodat je op goedkopere tijden inkoopt of zo veel mogelijk de zon gebruikt.

Zou me wel verbazen als je duurder uit bent aangezien je qua vastrecht alles bij elkaar toch al snel €250/jaar betaalt. Dus stroomuitval van een paar uur zijn niet zo erg. Maar bij zeer langdurige uitval heb je geen back-up zoals met je auto die de CV+pomp werkende kan houden.

Een warmwaterboiler blijft trouwens wel een tijdje warm hoor, weet niet hoe vaak en lang jij en huisgenoten douchen per dag? :p

Btw WeHeat Intelligence zou ook gaan over "het huis als accu gebruiken" en op slimme momenten stroom gebruiken, niet alleen warm water.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:17
Ik wil even een compliment aan @Weheat geven, van mijn buitenunit bleek de compressor defect te zijn. Nadat mijn installateur contact op heeft genomen met Weheat, is Weheat dezelfde dag nog een compleet nieuwe unit komen brengen en heeft de installateur deze ontvangen. Dit is natuurlijkde service die je wilt hebben als er iets aan je warmtepomp defect gaat!

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rATrzbwD49NY0Wc2ScQYRe9wfck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5AtB09ib1D1PXooTmdl1APi.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pms5_V1Ba-fjQNy6R4VmdNqMtPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYiIgCX5DJBzhoCIqr7dloFH.png?f=fotoalbum_large

Heb een flint P40 100% Vloerverwarming 10CM HoH Hybride, opentherm, TADO

CV schakelt nogal snel bij vind ik de laastste tijd. zie grafieken hierboven van afgelopen nacht. op 80% compressor maakt flint water ~3.5 graad warmer dan wat erin gaat met een buiten temperatuur van 1.6 graad. Is dat normaal? kan ik iets doen dat de CV later bijschakelt?

[ Voor 19% gewijzigd door nurk op 19-01-2026 15:40 ]

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:25
nurk schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:38:
[Afbeelding][Afbeelding]

Heb een flint P40 100% Vloerverwarming 10CM HoH Hybride, opentherm, TADO

CV schakelt nogal snel bij vind ik de laastste tijd. zie grafieken hierboven van afgelopen nacht. op 80% compressor maakt flint water ~3.5 graad warmer dan wat erin gaat met een buiten temperatuur van 1.6 graad. Is dat normaal? kan ik iets doen dat de CV later bijschakelt?
Probeer eens een stooklijn. Dan heb je minder pieken en waarschijnlijk ook minder gas verbruik. Mijn hybride Flint kan het zonder ondersteuning van de cv...

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ronnie27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Probeer eens een stooklijn. Dan heb je minder pieken en waarschijnlijk ook minder gas verbruik. Mijn hybride Flint kan het zonder ondersteuning van de cv...
ja ga ik eens proberen. Hij stookt namelijk in de nacht en heel de dag blijft het op temperatuur. Er zit een aardige buffer in de vloer. Hopelijk helpt dat. zal het laten weten

• Satefan
Tim Geelen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:18:
Ik wil even een compliment aan @Weheat geven, van mijn buitenunit bleek de compressor defect te zijn. Nadat mijn installateur contact op heeft genomen met Weheat, is Weheat dezelfde dag nog een compleet nieuwe unit komen brengen en heeft de installateur deze ontvangen. Dit is natuurlijkde service die je wilt hebben als er iets aan je warmtepomp defect gaat!
Goed hoor - en top dat je het meld. Als iets goed gaat mag dat ook benoemd worden. Waaraan merktje je dat hij defect was?

• Cybje

Cybje

First Post!

Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Nee, dan heb je ook niets aan WeHeat Intelligence, je zou evt. je eigen logica kunnen bouwen zodat je op goedkopere tijden inkoopt of zo veel mogelijk de zon gebruikt.

Zou me wel verbazen als je duurder uit bent aangezien je qua vastrecht alles bij elkaar toch al snel €250/jaar betaalt. Dus stroomuitval van een paar uur zijn niet zo erg. Maar bij zeer langdurige uitval heb je geen back-up zoals met je auto die de CV+pomp werkende kan houden.

Een warmwaterboiler blijft trouwens wel een tijdje warm hoor, weet niet hoe vaak en lang jij en huisgenoten douchen per dag? :p

Btw WeHeat Intelligence zou ook gaan over "het huis als accu gebruiken" en op slimme momenten stroom gebruiken, niet alleen warm water.
We gebruiken gemiddeld 6 m3 per maand aan warm water, dus dat is 72 m3 per jaar, ofwel grofweg zo'n 720 kWh aan energie. Met 1,10 euro per m3 gas besparen we zo'n 80 euro, maar met 20 ct/kWh aan elektriciteit krijgen we ook 144 euro aan kosten, dus dat is 64 euro. Dan blijft er van die 250 euro nog maar zo'n 190 euro over om te besparen. Een simpele boiler van 80 liter, plaatsing, weghalen CV en dichtmaken dakdoorvoer van de rookgasafvoer zou zo'n 2000 euro zijn. Dus dan doe je er al snel 10 jaar over om te besparen. Het lastige is ook dat niet zomaar elke boiler past, we moeten er eentje hebben die wat rechthoekig is, want die ronde dingen gaan vaak niet in de CV kast. Dus we kunnen ook niet de allergoedkoopste boiler pakken.

Qua stroomuitval: het gaat vooral om de verwarming, niet om warm water, excuus voor de onduidelijkheid. Zo vaak douchen we inderdaad niet. Maar zonder verwarming wordt het hier al snel koud. 2 uurtjes valt wel mee, dan verliezen we ongeveer 2 graden Celsius binnen als het buiten vriest, maar zoals laatst met 8 uur stroomuitval dan merk je dat wel. Was ook nog midden in de nacht, dus het werd serieus koud. Ik sluit eigenlijk altijd direct de CV en koelkast aan op de auto zodra de stroom uitvalt.

Het klinkt allemaal ingewikkeld, maar we hebben een wat raar huis. Vrijstaand, uit 1950, maar 85~90 m2 groot (dus weinig ruimte), de centrale verwarming is achteraf in het huis gebouwd, isolatie is matig (maar ook niet te verbeteren binnen menselijke bedragen). Ben al lang blij dat we de kosten flink kunnen drukken met de Sparrow :D

[ Voor 7% gewijzigd door Cybje op 19-01-2026 17:34 ]

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:10
Cybje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:32:
[...] Ik sluit eigenlijk altijd direct de CV en koelkast aan op de auto zodra de stroom uitvalt. [...]
Wat ik me dan afvraag, is: Hoe vaak hebben jullie dan wel niet stroomuitval?? :)
En hoe heb je dat technisch georganiseerd?

[ Voor 6% gewijzigd door AlteKiet op 19-01-2026 18:32 ]

• Cybje

Cybje

First Post!

AlteKiet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:30:
[...]

Wat ik me dan afvraag, is: Hoe vaak hebben jullie dan wel niet stroomuitval?? :)
En hoe heb je dat technisch georganiseerd?
In het afgelopen jaar 5 stroomstoringen van 2+ uur, waarvan eentje langer dan 8 uur. Het jaar daarvoor hadden we ook een heel aantal stroomstoringen. Als je stabiele elektriciteit wil, niet in de Beemster gaan wonen ;)

Op de auto (BYD Seal) kan een Vehicle to Load adapter die ongeveer 3 kW kan leveren vanuit de accu. Daar gaan normale schuko stekkers in. Dus ik leg gewoon een verlengsnoer vanaf de auto naar het huis, waar ik de belangrijkste apparaten aansluit.

• jawaligt
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Zolang je een Delta T hebt, heb je afgifte. En hoe kleiner die Delta T, hoe meer afgifte. Ik vermoed dat je in de war bent met de werking van een HR Ketel en zijn condensatie gebied. Ik stook hier met radiatoren en met dit weer is de Delta T 2 en die loopt op naar 5 bij vorst. Als een radiator significant kouder wordt aan de onderkant heb je daar dus weinig afgifte.
Dit klopt niet. Bij een gelijk blijvende flow/debiet én aanvoertemperatuur betekent een hogere delta T tussen de aan- en afvoer van je warmtepomp dat er meer warmte is afgegeven aan je huis, dat is gewoon natuurkunde.

Ik ben het wel met je eens dat een klassieke radiator zijn hoogste vermogen (= afgifte in de ruimte) haalt bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur, maar dit gaat bij gebruik met een HR ketel ten koste van de efficiency.

Bij gebruik van zulke radiatoren met een warmtepomp is het v.w.b. afgiftevermogen eigenlijk appels met peren vergelijken, omdat het debiet van een warmtepomp veel hoger ligt, terwijl de aanvoertemperatuur lager ligt.

Wel leidt bij een warmtepomp een te hoge delta T in principe tot een lagere COP, maar een te lage delta T ook. Ik kan hier eigenlijk nergens echt goede data over vinden, maar mijn indruk is dat het ideale bereik tussen de 3 en 7 graden ligt.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:28
nurk schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:49:
[...]

ja ga ik eens proberen. Hij stookt namelijk in de nacht en heel de dag blijft het op temperatuur. Er zit een aardige buffer in de vloer. Hopelijk helpt dat. zal het laten weten
Ja juist stooklijn pakken.
1 temperatuur, geen nachtverlaging.

• MotorBeast
jawaligt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Dit klopt niet. Bij een gelijk blijvende flow/debiet én aanvoertemperatuur betekent een hogere delta T tussen de aan- en afvoer van je warmtepomp dat er meer warmte is afgegeven aan je huis, dat is gewoon natuurkunde.

Ik ben het wel met je eens dat een klassieke radiator zijn hoogste vermogen (= afgifte in de ruimte) haalt bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur, maar dit gaat bij gebruik met een HR ketel ten koste van de efficiency.

Bij gebruik van zulke radiatoren met een warmtepomp is het v.w.b. afgiftevermogen eigenlijk appels met peren vergelijken, omdat het debiet van een warmtepomp veel hoger ligt, terwijl de aanvoertemperatuur lager ligt.

Wel leidt bij een warmtepomp een te hoge delta T in principe tot een lagere COP, maar een te lage delta T ook. Ik kan hier eigenlijk nergens echt goede data over vinden, maar mijn indruk is dat het ideale bereik tussen de 3 en 7 graden ligt.
Een lage delta T geeft een hogere Cop. Een lage delta T geeft altijd meer afgifte vermogen en een hogere Delta T betekent wel dat er meer warmte wordt onttrokken. Daarom loopt delta T ook op bij meer warmteverlies van de woning. Oftewel als je bij echte koude de delta T zo laag mogelijk houdt is je verbruik zo laag mogelijk en je Cop zo hoog mogelijk. Zie algemene topic L/W . Uitgebreide info over te vinden. Zinloos hier die discussie nogmaals te voeren.

• Beer070
  • Laatst online: 06:56
Cybje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:32:
[...]

We gebruiken gemiddeld 6 m3 per maand aan warm water, dus dat is 72 m3 per jaar, ofwel grofweg zo'n 720 kWh aan energie. Met 1,10 euro per m3 gas besparen we zo'n 80 euro, maar met 20 ct/kWh aan elektriciteit krijgen we ook 144 euro aan kosten, dus dat is 64 euro. Dan blijft er van die 250 euro nog maar zo'n 190 euro over om te besparen. Een simpele boiler van 80 liter, plaatsing, weghalen CV en dichtmaken dakdoorvoer van de rookgasafvoer zou zo'n 2000 euro zijn. Dus dan doe je er al snel 10 jaar over om te besparen. Het lastige is ook dat niet zomaar elke boiler past, we moeten er eentje hebben die wat rechthoekig is, want die ronde dingen gaan vaak niet in de CV kast. Dus we kunnen ook niet de allergoedkoopste boiler pakken.

Qua stroomuitval: het gaat vooral om de verwarming, niet om warm water, excuus voor de onduidelijkheid. Zo vaak douchen we inderdaad niet. Maar zonder verwarming wordt het hier al snel koud. 2 uurtjes valt wel mee, dan verliezen we ongeveer 2 graden Celsius binnen als het buiten vriest, maar zoals laatst met 8 uur stroomuitval dan merk je dat wel. Was ook nog midden in de nacht, dus het werd serieus koud. Ik sluit eigenlijk altijd direct de CV en koelkast aan op de auto zodra de stroom uitvalt.

Het klinkt allemaal ingewikkeld, maar we hebben een wat raar huis. Vrijstaand, uit 1950, maar 85~90 m2 groot (dus weinig ruimte), de centrale verwarming is achteraf in het huis gebouwd, isolatie is matig (maar ook niet te verbeteren binnen menselijke bedragen). Ben al lang blij dat we de kosten flink kunnen drukken met de Sparrow :D
heb je al een doorstroom verwarmer overwogen voor warm water? die zijn ultiem klein en voor een bescheiden warmwater vraag kan het prima voldoen. ze kosten ongeveer 300 euro en hebben een COP1, maar voor 1700 euro verschil kan je nog heel lang warm water maken voordat een WPB break-even komt.
Voor mijzelf is het meer een principe kwestie dat ik gasloos en milieu efficient warm water wil, en wij hebben genoeg ruimte om allerlei enorme installaties te plaatsen.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:19
MotorBeast schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Een lage delta T geeft een hogere Cop. Een lage delta T geeft altijd meer afgifte vermogen en een hogere Delta T betekent wel dat er meer warmte wordt onttrokken. Daarom loopt delta T ook op bij meer warmteverlies van de woning. Oftewel als je bij echte koude de delta T zo laag mogelijk houdt is je verbruik zo laag mogelijk en je Cop zo hoog mogelijk. Zie algemene topic L/W . Uitgebreide info over te vinden. Zinloos hier die discussie nogmaals te voeren.
Vergeet niet dat de delta T een *gevolg* is van het warmteverlies, en de flow door je afgiftesysteem.

Het is niet een "knop" waar je aan kan draaien. Je kunt de delta T alleen verkleinen door de flow te verhogen. Immers:

vermogen = flow x delta T x warmtecapaciteit

De warmtecapaciteit van (meestal) water kun je als constant aannemen binnen het temperatuurbereik van deze toepassing, dus je kunt alleen de delta T beïnvloeden door de flow te sturen. Als die flow niet hoger kan, dan kun je de delta T niet verder verkleinen.

Daarom is het voor een warmtepomp-systeem ook zo cruciaal om de flow door het afgiftesysteem te optimaliseren.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Cybje

Cybje

First Post!

Beer070 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:15:
[...]

heb je al een doorstroom verwarmer overwogen voor warm water? die zijn ultiem klein en voor een bescheiden warmwater vraag kan het prima voldoen. ze kosten ongeveer 300 euro en hebben een COP1, maar voor 1700 euro verschil kan je nog heel lang warm water maken voordat een WPB break-even komt.
Voor mijzelf is het meer een principe kwestie dat ik gasloos en milieu efficient warm water wil, en wij hebben genoeg ruimte om allerlei enorme installaties te plaatsen.
Dat is inderdaad de andere optie, maar dat kan eigenlijk alleen als ik naar 3 fasen ga, dus dan moet ik de meterkast wel laten ombouwen. Hoewel dat misschien toch ooit nodig gaat zijn. Ik rijd al wel zo'n 11 jaar elektrisch, maar opladen doe ik altijd op kantoor :D Ik zou eigenlijk ook gasloos willen om het principe, maar ergens is een tweede bron van verwarmen toch ook wel prettig.

Maar wel goede tip dus, bedankt :)

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:31
Ronnie27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Ik heb precies het zelfde
Maar wat is stooklijn precies en stel je dat in? @Ronnie27

• 201WD
Defrosts ze horen er nu eenmaal bij.
Elke dag is weer anders, elke installatie of opstelling van wp of woonplaats is anders.
Elke dag ander weer , temperatuur, luchtvochtigheid dat maakt dat het steeds anders is.
Zolang de woning goed verwarmd wordt, prima toch.
In mijn ev zit ook een warmtepomp, die doet het ook elke keer anders , de ene keer hoor ik hem nauwelijks de andere keer maakt hij flink geluid.

• 201WD
Cybje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Dat is inderdaad de andere optie, maar dat kan eigenlijk alleen als ik naar 3 fasen ga, dus dan moet ik de meterkast wel laten ombouwen. Hoewel dat misschien toch ooit nodig gaat zijn. Ik rijd al wel zo'n 11 jaar elektrisch, maar opladen doe ik altijd op kantoor :D Ik zou eigenlijk ook gasloos willen om het principe, maar ergens is een tweede bron van verwarmen toch ook wel prettig.

Een diesel-kacheltje mogelijk als backup, lekker zuinig en geluid valt ook best mee

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-01 20:40
[...]
Een lage delta T geeft een hogere Cop.
Bij een dT van 0 verwarm je je huis met de cv pomp dus cop=1. Er zit dus zeker wel ergens een optimum.

• Beer070
  • Laatst online: 06:56
Cybje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Wij hebben een groot buffervat genomen (500L) om ook met een cv houthaard te kunnen verwarmen. Daarmee kunnen we met de huis accu behoorlijk lang vooruit in de winter. Cv houtkachel levert 12-15kw aan warmte, en daar heb je in de backup dan alleen hout voor nodig.
Voor 1 fase zou een hangende 150L WPB wel kunnen. Door het sww water voor te verwarmen op je cv water en eventueel met een dwtw kun je dan prima af met een beperkt volume.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
[...]

Een lage delta T geeft een hogere Cop.
Dat klopt. Je WP hoeft minder energie in het water te stoppen om het weer op temperatuur te krijgen.
Een lage delta T geeft altijd meer afgifte vermogen en een hogere Delta T betekent wel dat er meer warmte wordt onttrokken.
Dit klopt niet.

Je spreekt jezelf ook tegen: vermogen en warmte zijn hier hetzelfde en worden gemeten in kWh (warmte energie). Bij een hogere delta T wordt meer warmte onttrokken door het huis. Dat betekent dat er ook meer energie per seconde wordt afgegeven en het vermogen dus hoger is.

Een lagere delta T betekent dus: minder warmte onttrokken en lager vermogen van afgifte.

Daarom is je COP lager hoger bij een kleinere delta T!

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Satefan
Kirvis schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Een lagere delta T betekent dus: minder warmte onttrokken en lager vermogen van afgifte.

Daarom is je COP lager bij een kleinere delta T!
Dat is volgens mij precies andersom: Bij een kleinere delta T is het verschil dat weer goedgemaakt moet worden door de WP kleiner. 2 graden verschil kost 'bijstoken' kost minder energy dan 5 graden verschil.

Dat kost minder energie voor de WP, dus hoeft deze minder hard te werken. Als de WP minder energie hoeft te leveren is de COP hoger.

Dat is exact wat ik hier zie.

[ Voor 10% gewijzigd door Satefan op 19-01-2026 22:21 ]

• jjbrrr
Satefan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Wat is de vraagtemperatuur vandaag (aanvoertemp van t water). Wat is deltaT? Kijk even wat het compressor % doet als je alleen de vvw hebt draaien bijvoorbeeld?

Is het een BlackBird? Of Flint of Sparrow?
Betreft een sparrow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5pvNMvTM-zoKzfaTGAD7Db4PjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aEKmDcWXONdUqD4tVFzMuK0Y.png?f=fotoalbum_large

Heb nu weer soortgelijke defrost rond de 2 uren uit elkaar duurt weer zo’n 16 minuten per keer.

De eerste 2 dagen viel het geluid mij mee, maar gisteren schrok ik echt van het geluid in de slaapkamer. Dat terwijl de compressor vaak op 60 -80 procent zit. Ook is er een vrij luide piep aanwezig als de sparrow buitenunit aan is.

Overall geluid beperken lukt aardig voor de nacht via instellingen, maar dit lijkt flink ten koste van de cop te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door jjbrrr op 19-01-2026 22:55 ]

• MotorBeast
Satefan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Dat is volgens mij precies andersom: Bij een kleinere delta T is het verschil dat weer goedgemaakt moet worden door de WP kleiner. 2 graden verschil kost 'bijstoken' kost minder energy dan 5 graden verschil.

Dat kost minder energie voor de WP, dus hoeft deze minder hard te werken. Als de WP minder energie hoeft te leveren is de COP hoger.

Precies d:)b

• Kirvis
Satefan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Shoot, er moest natuurlijk hoger staan. Ik heb het aangepast.

Maar dat was idd precies mijn punt: bij een lagere delta T is het vermogen lager en de COP dus hoger (en het energieverbruik lager, daar zat de verwarring).

[ Voor 9% gewijzigd door Kirvis op 20-01-2026 00:06 ]

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 10:31
Gisteren de flint op stooklijn gezeten .. maar de temperatuur is 2 graden gezakt vannacht.
Hoe is de goede ideale instelling volgens jullie?

Heb vloerverwarming met radiatoren
Gemiddeld geïsoleerd huis
Geen buffervat
Hybride opstelling
Stooklijn staat op
20 >45
9. >27
15. >23
20.> 20
25.> 18

Stiltenniveau op standaard

• orillion
HarryVSjoris schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:37:
Gisteren de flint op stooklijn gezeten .. maar de temperatuur is 2 graden gezakt vannacht.
Hoe is de goede ideale instelling volgens jullie?

Heb vloerverwarming met radiatoren
Gemiddeld geïsoleerd huis
Geen buffervat
Hybride opstelling
Stooklijn staat op
20 >45
9. >27
15. >23
20.> 20
25.> 18

Stiltenniveau op standaard
Dat is per huis anders. Als het bij jou nu rond 0 graden buiten is dan zou ik het punt bij -20 wat ophogen en kijken of dat genoeg effect heeft. Het is trial and error tot je de beste instelling voor jou huis hebt helaas.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
@HarryVSjoris en ga maar eens met je 9 graden punten richting de 30/31 graden.
Stooklijn is voor ieder huis anders, en zul je op begin nog regelmatig moeten tweaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpJu-GOVHFYbgqgqy0b-IarL7Zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77zvJWzhbi5M9jri2QkdQfi1.png?f=fotoalbum_large

• Satefan
jjbrrr schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:54:
[...]

Betreft een sparrow
[Afbeelding]

Heb nu weer soortgelijke defrost rond de 2 uren uit elkaar duurt weer zo’n 16 minuten per keer.

De eerste 2 dagen viel het geluid mij mee, maar gisteren schrok ik echt van het geluid in de slaapkamer. Dat terwijl de compressor vaak op 60 -80 procent zit. Ook is er een vrij luide piep aanwezig als de sparrow buitenunit aan is.

Overall geluid beperken lukt aardig voor de nacht via instellingen, maar dit lijkt flink ten koste van de cop te gaan.
Er vanuitgaande dat het screenshot dat je deelt redelijk de 'steady state' weergeeft zie je het volgende:

De watertemp vanuit de Sparrow is 34.4 graden. Bij de sensor binnen is deze 31.8 graden en ben je al 2.6 graden kwijt. Daar verlies je dus al behoorlijk wat energie. Hoe ziet de buitenopstelling van de sparrow er uit (hoe ver van het huis, hoe zijn de leidingen buiten geïsoleerd etc)?

De temperatuur van het retourwater is 27.8 graden. Dus vanaf dat het water het huis in komt, door je afgiftesysteem gaat en terug de Sparrow in verlies je 4 graden. Wat voor verdeler zit er op de vloerverwarming? Is dit een pomploze verdeler, of een mengverdeler die koud water bijmengt?

Je totale deltaT (dus vanuit de Sparrow, en weer terug de Sparrow in) is 6.6 graden. Jouw Sparrow moet dus 6.6 graden aan temperatuur weer goed maken. Bij de huidige buitentemperaturen moet hij dus flink aan de bak (zie je ook in het screenshot) en daardoor heb je behoorlijk wat defrosts. Er zit minder energie in de koude lucht, en met wat vochtigheid in de lucht vriest de verdamper sneller dicht.

Voor een laagtemperatuursysteem is de deltaT (relatief) hoog. De WP moet dus veel energie leveren om weer op de gevraagde watertemperatuur an 32.6 graden te komen.

Je geeft aan dat de radiatoren boven allemaal helemaal open staan. Het kan dus best zijn dat het grootste deel van je warmte boven wordt afgegeven, en niet beneden. Draai (als test) de radiatoren boven eens half of helemaal dicht en kijk wat er met de retourtemperatuur gebeurd. Radiatoren verliezen sneller hun warmte dan vloerverwarming, want minder massa. Boven is vaak ook minder goed geïsoleerd.

Check ook of je een open verdeler hebt of een mengverdeler. Die mengen koud water bij je net warm gemaakte water - dat is zonde en kost een hoop efficiency.

Daarnaast is het totale warmteverlies van de woning natuurlijk belangrijk. Ga op zoek naar tochtgaten etc. Ik heb er al een stuk of wat gevonden op plekken die ik niet had verwacht (meterkast, stopcontact in de hal op de buitenmuur etc etc). Met de stadsverwarming merkte ik daar niets van, want ik kon gewoon even flink bijstoken als het nodig was. Maar met de WP en lage temperatuur viel het opeens op. En ik woon al 23 jaar in dit huis.

Hopelijk kan je hier wat mee!

Groet,

Satefan

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:36
Tijdens een ontdooi cyclus, gaat normaal gesproken toch de CV pomp draaien? Sinds gisterenavond gaat ineens de circulatiepomp SWW draaien tijdens een ontdooi cyclus met als gevolg een fikse temperatuur daling in mijn SWW vat. Zijn er meer mensen waar dit ineens het geval is?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:19
Kirvis schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:04:
[...]

Shoot, er moest natuurlijk hoger staan. Ik heb het aangepast.

Maar dat was idd precies mijn punt: bij een lagere delta T is het vermogen lager en de COP dus hoger (en het energieverbruik lager, daar zat de verwarring).
Dat is niet per se waar!

Een lagere delta T kan ook komen door een hogere flow door je afgiftesysteem!

Het benodigde vermogen om het water op te warmen is afhankelijk van het warmteverlies van je woning. En dat verandert niet door een hogere of lagere flow.

Bij een hoge flow en lage delta T kun je net zoveel vermogen nodig hebben als met een lagere flow en een hogere delta T.

Je warmtepomp moet (exact) evenveel thermisch vermogen leveren bij een flow van 1000 L/h met een delta T van 3 K, als met een flow van 1500 L/h met een delta T van 2 K.

Immers:
Thermisch vermogen = (massa) flow x delta T x warmtecapaciteit.

Je warmtepomp moet altijd minimaal het warmteverlies van je woning compenseren om die op temperatuur te houden. De delta T die je afgiftesysteem realiseert, is afhankelijk van de flow en het warmteverlies.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• ZeRoC00L
  • Niet online
Skytrnc schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:53:
Tijdens een ontdooi cyclus, gaat normaal gesproken toch de CV pomp draaien? Sinds gisterenavond gaat ineens de circulatiepomp SWW draaien tijdens een ontdooi cyclus met als gevolg een fikse temperatuur daling in mijn SWW vat. Zijn er meer mensen waar dit ineens het geval is?
Klopt, CV pomp zal actief zijn om het warme water te gebruiken voor het ontdooien.
Als de SWW pomp gaat draaien is dat niet goed. Maak een melding bij weheat via de portal (geen idee of ze er wat mee doen, maar in ieder geval melding maken).

Kwam gisteren/eergisteren een zelfde opmerking hier langs, dus je bent niet de enige.

Volg je bankbiljetten

• jjbrrr
Satefan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Er vanuitgaande dat het screenshot dat je deelt redelijk de 'steady state' weergeeft zie je het volgende:

De watertemp vanuit de Sparrow is 34.4 graden. Bij de sensor binnen is deze 31.8 graden en ben je al 2.6 graden kwijt. Daar verlies je dus al behoorlijk wat energie. Hoe ziet de buitenopstelling van de sparrow er uit (hoe ver van het huis, hoe zijn de leidingen buiten geïsoleerd etc)?

De temperatuur van het retourwater is 27.8 graden. Dus vanaf dat het water het huis in komt, door je afgiftesysteem gaat en terug de Sparrow in verlies je 4 graden. Wat voor verdeler zit er op de vloerverwarming? Is dit een pomploze verdeler, of een mengverdeler die koud water bijmengt?

Je totale deltaT (dus vanuit de Sparrow, en weer terug de Sparrow in) is 6.6 graden. Jouw Sparrow moet dus 6.6 graden aan temperatuur weer goed maken. Bij de huidige buitentemperaturen moet hij dus flink aan de bak (zie je ook in het screenshot) en daardoor heb je behoorlijk wat defrosts. Er zit minder energie in de koude lucht, en met wat vochtigheid in de lucht vriest de verdamper sneller dicht.

Voor een laagtemperatuursysteem is de deltaT (relatief) hoog. De WP moet dus veel energie leveren om weer op de gevraagde watertemperatuur an 32.6 graden te komen.

Je geeft aan dat de radiatoren boven allemaal helemaal open staan. Het kan dus best zijn dat het grootste deel van je warmte boven wordt afgegeven, en niet beneden. Draai (als test) de radiatoren boven eens half of helemaal dicht en kijk wat er met de retourtemperatuur gebeurd. Radiatoren verliezen sneller hun warmte dan vloerverwarming, want minder massa. Boven is vaak ook minder goed geïsoleerd.

Check ook of je een open verdeler hebt of een mengverdeler. Die mengen koud water bij je net warm gemaakte water - dat is zonde en kost een hoop efficiency.

Daarnaast is het totale warmteverlies van de woning natuurlijk belangrijk. Ga op zoek naar tochtgaten etc. Ik heb er al een stuk of wat gevonden op plekken die ik niet had verwacht (meterkast, stopcontact in de hal op de buitenmuur etc etc). Met de stadsverwarming merkte ik daar niets van, want ik kon gewoon even flink bijstoken als het nodig was. Maar met de WP en lage temperatuur viel het opeens op. En ik woon al 23 jaar in dit huis.

Groet,

Satefan
Heel erg bedankt ik begrijp nu iig hoe ik de gegevens moet lezen. Ik schrik wel erg van de 2,5 graden verlies richting de binnenunit. Naar mijn idee staat de buitenunit relatief dichtbij de binnenunit en de garage waar de binnenunit in hangt is sinds kort nu ook geisoleerd met pir en fermacell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ7ag06osp9kdCR9npwP0Hl-6Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzPt8jUAlj1ewQzdiiqStYBd.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet valt de afstand heel erg mee. De leiding gaat naar binnen met een flex RVS. Heeft extra isoleren van deze leidingen nog zin? Ik vermoed dat dit niet de 2.6 graden verlies verklaart en/of goed kan maken.

We hebben vorige week ook direct een pomploze verdeler gekregen. Deze moet ik nog wel waterzijdig afregelen hetzelfde geldt voor de radiatoren boven. Ik heb de radiatoren nu dicht om te kijken wat het effect is.

Ik had gisteren de stooklijn iets verlaagd het wordt nu ongeveer 21,3 graden i.p.v. 22,5 graden in de woonkamer. Ik zie dit verder niet terug in de cop tot nu toe, dus misschien had ik het net zo goed zo kunnen laten 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door jjbrrr op 20-01-2026 09:36 ]

• rijmer
  • Nu online
Satefan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Groet,

Satefan
Ik zou voorzichtig zijn met de harde conclusie dat er 2.6 graden kwijt is. Volgens mij is de conclusie van wat ik hier de laatste tijd heb gezien dat de sensoren niet gecalibreerd zijn. Er zijn voorbeelden waar huis in hoger is dat warmtepomp uit.

• jjbrrr
Iemand nog een idee wat de hoge piep bij de unit veroorzaakt. Ik zag op het forum dat een aantal andere mensen met een sparrow op het forum dit ook hebben, heeft iemand hier nog een oplossing voor kunnen vinden?

[ Voor 76% gewijzigd door jjbrrr op 20-01-2026 09:55 ]

jjbrrr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Heel erg bedankt ik begrijp nu iig hoe ik de gegevens moet lezen. Ik schrik wel erg van de 2,5 graden verlies richting de binnenunit.

[...]
Heeft extra isoleren van deze leidingen nog zin? Ik vermoed dat dit niet de 2.6 graden verlies verklaart en/of goed kan maken.
Isoleren van de leidingen heeft altijd zin, zeker tussen buitenunit en de huis-in sensor

Denk dat we hier ondertussen wel mogen concluderen dat verschillen tussen WP-uit en Huis-in inherent zijn aan het systeem en imho vnl aan de accuraatheid van de Huis-in sensor. Als de verschillen niet meer zijn dan ca 5% zou ik me niet druk maken. Bij mij is het verschil altijd rond de 2C, en soms is huis-in hoger, soms is WP-uit hoger :?

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:17
Satefan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Goed hoor - en top dat je het meld. Als iets goed gaat mag dat ook benoemd worden. Waaraan merktje je dat hij defect was?
Dat geluid kon je niet missen, ergens een mechanisch defect want de hele straat kon er van meegenieten.

• ZeRoC00L
  • Niet online
@jjbrrr
Je zou in ieder geval nog wel de leidingen van de WP naar de binnenunit en van de binnenunit naar SWW kunnen isoleren met buis-isolatie. Dat zijn de kosten niet, zeker als je bij SWW de legionella run draait wil je zo weinig mogelijk verlies.

Waar zit je sensor 'huis in' ? Deze is net niet te zien op de foto, maar dat zal waarschijnlijk niet heel ver naar links liggen.

Volg je bankbiljetten

• Satefan
rijmer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Ik zou voorzichtig zijn met de harde conclusie dat er 2.6 graden kwijt is. Volgens mij is de conclusie van wat ik hier de laatste tijd heb gezien dat de sensoren niet gecalibreerd zijn. Er zijn voorbeelden waar huis in hoger is dat warmtepomp uit.
Helemaal eens hoor. Harde conclusie zou ik het ook niet willen noemen. Maar opvallend is het wel en behoeft nadere inspectie. De algehele delta T is relatief hoog, dus vandaar dat ik daar als eerste aan moest denken.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:25
HarryVSjoris schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Ik heb precies het zelfde
Maar wat is stooklijn precies en stel je dat in? @Ronnie27
Een stooklijn voor een warmtepomp (ook wel stookcurve genoemd) is een regeling die automatisch de temperatuur van het verwarmingswater aanpast op basis van de buitentemperatuur. Bij koud weer wordt het water warmer gemaakt dan bij mild weer, wat zorgt voor een constantere binnentemperatuur en een efficiëntere werking van de warmtepomp.
Begin met een basis lijn en pas die aan naar behoefte,

Ik bewaar de waarden, die voor mij het beste werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfALyqRPO2jFx5LQj3cPJKJeyUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxqKHHWA1XHlS2OGLiYqSCw2.jpg?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
Satefan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Helemaal eens hoor. Harde conclusie zou ik het ook niet willen noemen. Maar opvallend is het wel en behoeft nadere inspectie. De algehele delta T is relatief hoog, dus vandaar dat ik daar als eerste aan moest denken.
6.6 met warm weer en hogere aanvoer vraag valt wel mee toch? Maar inderdaad, vvw alleen open om te kijken of je die naar elkaar toe kan krijgen. Dat duurt wel 24 uur minimaal.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
Afgelopen weekend is de Weheat Sparrow bij ons geïnstalleerd. Buitenunit naast de aangebouwde schuur, boilervat en binnnenunit in de schuur.

Bij het vervangen van de radiatoren bleek het probleem te zijn dat er om de radiatoren heen is gestuct. De nieuwe fancoils komen namelijk plat tegen de muur. Deze week dus even met fix en finish aan de slag. Er hangen nu op twee kamers geen radiatoren boven.

Interessant is dat ik fancoils krijg van Weheat. Dit zijn pilotproducten en ik kon er twee aanschaffen.

De warmtepomp gaat de benedenverdieping (50 m2, vloerverwarming, nieuwe open verdeler) en eerste verdieping verwarmen. Zolder wordt enkel verwarmd met airco, net als de slaapkamer, hoewel daar een oude T11 hangt.

Voor de badkamer zoek ik nog een oplossing. De huidige handdoekradiator doet natuurlijk weinig op lage temperatuur.

De eerste ervaring is goed, hoewel de monteurs voor wat kleine dingetjes nog terugkomen en voor de fancoils. In de huidige situatie krijg ik in ieder geval de benedenverdieping makkelijk warm met onderstaande stooklijn. Ook bevalt het 300 liter boilervat goed. Wordt snel warm en we kunnen eigenlijk gewoon douchen of baden op de manier die we gewend zijn.

Er is nu geen thermostaat aangesloten. Mijn Tado X zal ik op korte termijn wegdoen, die bevalt me niet. Heeft het überhaupt nog zin om een thermostaat te nemen? Ik verwarm op dit moment toch op stooklijn, maar weet nog niet of we dat permanent gaan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAfwtBVOI4TObW7E4cKR1AhtjCc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xYNXaZk3GOmbTMNiBabLVGTR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZGO8BRSxkG7Fzl-kmaRb82fGB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXhVzlY2br8GBtvEhDSbnu0p.jpg?f=fotoalbum_tile

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:18
Satefan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Ik had ook een dergelijk verschil tussen warmtepomp uit en huis in. Dat verschil werd groter als het water warmer was. Volgens mij een deel calibratie van de sensor, maar ook een deel dat de sensor huis in de buitenkant van de leiding meet en niet het water zelf. Verderop in het huis is de temperatuur van het water vrijwel gelijk aan warmtepomp uit. Ook is 2.6 graden verlies onrealistisch groot bij 1300 liter per uur. Ik heb bij de bouwmarkt een T-stuk voor buisisolatie gehaald en dit om de huis in sensor geplaatst. Nu is het gemeten verlies nog ongeveer 1 graad.

• STIMPPYYY
GvNL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:47:
Afgelopen weekend is de Weheat Sparrow bij ons geïnstalleerd. Buitenunit naast de aangebouwde schuur, boilervat en binnnenunit in de schuur.

Bij het vervangen van de radiatoren bleek het probleem te zijn dat er om de radiatoren heen is gestuct. De nieuwe fancoils komen namelijk plat tegen de muur. Deze week dus even met fix en finish aan de slag. Er hangen nu op twee kamers geen radiatoren boven.

Interessant is dat ik fancoils krijg van Weheat. Dit zijn pilotproducten en ik kon er twee aanschaffen.

De warmtepomp gaat de benedenverdieping (50 m2, vloerverwarming, nieuwe open verdeler) en eerste verdieping verwarmen. Zolder wordt enkel verwarmd met airco, net als de slaapkamer, hoewel daar een oude T11 hangt.

Voor de badkamer zoek ik nog een oplossing. De huidige handdoekradiator doet natuurlijk weinig op lage temperatuur.

De eerste ervaring is goed, hoewel de monteurs voor wat kleine dingetjes nog terugkomen en voor de fancoils. In de huidige situatie krijg ik in ieder geval de benedenverdieping makkelijk warm met onderstaande stooklijn. Ook bevalt het 300 liter boilervat goed. Wordt snel warm en we kunnen eigenlijk gewoon douchen of baden op de manier die we gewend zijn.

Er is nu geen thermostaat aangesloten. Mijn Tado X zal ik op korte termijn wegdoen, die bevalt me niet. Heeft het überhaupt nog zin om een thermostaat te nemen? Ik verwarm op dit moment toch op stooklijn, maar weet nog niet of we dat permanent gaan doen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, thermostaat heeft vrijwel geen zin zodra je een juiste stooklijn hebt. Maar dat is mijn persoonlike mening. Leuk om te weten hoe warm het binnen is, meer niet.

Handoekradiator wordt aardig warm op 30graden. Zie dat je wel een erg lage stooklijn hebt dus die zal inderdaad niet veel doen dan :)

• Kirvis
Gameboy schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Dat is niet per se waar!

Een lagere delta T kan ook komen door een hogere flow door je afgiftesysteem!

Het benodigde vermogen om het water op te warmen is afhankelijk van het warmteverlies van je woning. En dat verandert niet door een hogere of lagere flow.

Bij een hoge flow en lage delta T kun je net zoveel vermogen nodig hebben als met een lagere flow en een hogere delta T.

Je warmtepomp moet (exact) evenveel thermisch vermogen leveren bij een flow van 1000 L/h met een delta T van 3 K, als met een flow van 1500 L/h met een delta T van 2 K.

Immers:
Thermisch vermogen = (massa) flow x delta T x warmtecapaciteit.

Je warmtepomp moet altijd minimaal het warmteverlies van je woning compenseren om die op temperatuur te houden. De delta T die je afgiftesysteem realiseert, is afhankelijk van de flow en het warmteverlies.
Eens!

Maar ik be er hier vanuit gegaan dat de flow van ons Weheat systeem (op een paar uitzonderingen na) gelijk is voor elk type:
  • 1000 L per uur voor de Flint en Sparrow en BB60
  • 1300 L per uur voor de BB80
Dat had ik er voor de volledigheid even bij kunnen zetten.

Dus: bij gelijke flow wordt bij een kleinere delta T minder vermogen afgegeven en is de COP hoger.

• ZeRoC00L
  • Niet online
GvNL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:47:

Heb je foto's van de fancoils van WeHeat ?

Volg je bankbiljetten

• jjbrrr
ZeRoC00L schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:56:
@jjbrrr
Je zou in ieder geval nog wel de leidingen van de WP naar de binnenunit en van de binnenunit naar SWW kunnen isoleren met buis-isolatie. Dat zijn de kosten niet, zeker als je bij SWW de legionella run draait wil je zo weinig mogelijk verlies.

Waar zit je sensor 'huis in' ? Deze is net niet te zien op de foto, maar dat zal waarschijnlijk niet heel ver naar links liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXU1YOkX7h62nwjTTdjlcBR3Vg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djpIMhWJSoVbnXCSDqJsbS1Q.jpg?f=fotoalbum_large vermoed dat je deze bedoelt ?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ja, de rechtse is van de WP naar de binnenunit, en de middelste gaat naar je SWW vat.
Die zou ik voorzien van buis isolatie.
Of je de rest ook doet hang af of je die ruimte wilt 'verwarmen'.

edit:
Je bedoelt waarschijnlijk de sensor, bedankt die zit inderdaad precies na de pomp.
Dan is het verschil tussen WP uit en huis in best flink.
Zit ie goed aangedrukt, dat de voeler de buis raakt.

[ Voor 14% gewijzigd door ZeRoC00L op 20-01-2026 11:10 ]

Volg je bankbiljetten

• jerzeek
  • Laatst online: 11:40

[Afbeelding]
Hier ook,
Soms wel 12 graden wat ineens uit het vat verdwijnt.

Ik denk dat ze het SWW vat gebruiken als de temperatuur van cv installatie te laag is. zodat het huis op temperatuur blijft bij een defrost en het SWW vat weer verwarmd kan worden als de stroom goedkoop is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUy5ZKe8Ud_YbTYDxRQvQyfej9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/87K2GerobJh5MWqGBe8RElo4.png?f=fotoalbum_large

• Satefan
Hoe warm is het in die ruimte?

Ik zou de leidingen isoleren als die ruimte niet verwarmt hoeft te worden (ik zou ze persoonlijk sowieso isoleren trouwens). Maar ik zou dat alleen doen als de overige ruimtes goed op temperatuur komen en met een goede efficiency. Anders wil je de warmte van die leidingen toch echt je woning in hebben en niet in de technische ruimte. Met lage temperatuurverwarming wil je toch het liefst alle warmteverliezen, ook al is het maar 1%, beperken.

Als je toevallig een IR thermometer hebt kun je de temperatuur van die leiding eens meten (ik geloof dat je dan een stukje schildertape om de leiding moet doen)?

• Satefan
STIMPPYYY schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:39:
[...]

6.6 met warm weer en hogere aanvoer vraag valt wel mee toch? Maar inderdaad, vvw alleen open om te kijken of je die naar elkaar toe kan krijgen. Dat duurt wel 24 uur minimaal.
6.6 graden deltaT lijkt me toch hoog voor een woning met vvw. Dit kost 7.76 kWh om weer 'bij te stoken' voor de WP. Met een COP van 3.5 verbruikt de WP dan bijna 2,.2 kWh aan opgenomen vermogen. Dat is 52 kWh per etmaal.

• STIMPPYYY
ZeRoC00L schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ja, de rechtse is van de WP naar de binnenunit, en de middelste gaat naar je SWW vat.
Die zou ik voorzien van buis isolatie.
Of je de rest ook doet hang af of je die ruimte wilt 'verwarmen'.

edit:
Je bedoelt waarschijnlijk de sensor, bedankt die zit inderdaad precies na de pomp.
Dan is het verschil tussen WP uit en huis in best flink.
Zit ie goed aangedrukt, dat de voeler de buis raakt.
Kan ook op de aanvoer temp kijken van je verdeler.

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:36
jerzeek schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Hier ook,
Soms wel 12 graden wat ineens uit het vat verdwijnt.

Ik denk dat ze het SWW vat gebruiken als de temperatuur van cv installatie te laag is. zodat het huis op temperatuur blijft bij een defrost en het SWW vat weer verwarmd kan worden als de stroom goedkoop is.
[Afbeelding]
Ik zie er geen slimmigheden in, de SWW wordt gelijk weer verwarmd bij mij. Of het nou midden in de nacht is of overdag. Ik zal vanavond alles weer is aan en uitzetten, dit leek bij een andere gebruiker te werken.
Kijk of je aan coolingpaste (zoals voor CPU van de PC's) bedoeld kan komen, dan maakt het beter contact, en daarna zou ik de buizen en de sensor inpakken in isolatie...
Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.