Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Aan uit is juist handig. Beter dan dat ga je niet krijgenBricas01 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:43:
Ik heb een sparrow hybride 09-2025 met de cv-ketel en een Honeywell T6R als thermostaat.
Vanwege de communicatie problemen tussen de honeywell en sparrow is mijn ketel nu aan/uit aangesloten. Dit is niet ideaal. Dit probleem schijnt opgelost te worden door de printplaat van de sparrow te vervangen, deze printplat kost 165 EURO
Ben niet van plan dit te betalen omdat ik de Honeywell ook matig vind presteren, regelgedrag is erg onrustig. Ik kan beter een nieuwe thermostaat kopen en de honeywell verkopen. Welke thermostaat raden de de tweakers aan?
Hier zijn ze meebezig, is een oplossing voor! Had geen voorbeeld of iets. denk dat de oplossing van @Satefan een mooie oplossing is voor de bestaande pompen.AirX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:12:
[...]
@Stoker en @Carboy54 Kunnen jullie eens informeren of ze het vastvriezen van het voorpootje van de Blackbird nog gaan oplossen? @Satefan heeft al een oplossing gemaakt. Zou mooi zijn als dit gewoon in de EPP vorm gefixt wordt. En voor bestaande een opzetstuk.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
We konden wel mooi schaatsen op de weg. Nog even volhouden en dan is het overdag weer even dooi.Pr088 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:29:
[...]
Hier ook. De BB P80 bromt een klein beetje door in huis. Alles zit nu waarschijnlijk vast gevroren. Het is hier in Groningen zo glad dat ik gisteren op de drempel van mijn achterdeur al onderuit ging.![]()
Niks ernstigs aan overgehouden.
Net met junior de leidingen voor de Sparrow (32x3 meerlagen met isolatie en 60mm pvc buis door het huis getrokken.
Volgende week schuimbeton der in en dan kunnen we daar ook eindelijk beginnen met de opbouw. #Nijbegun
Als je een mooie Homey voor dummies oplossing voor me hebt, lees ik het graag. Mag ook in het Homey topic ;-)Jpiek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:41:
Aan/uit is een optie, maar dan cap je alleen de binnentemperatuur en nogal adrupt.
Voordeel van een OTGW vindt ik dat je echt kunt sturen, dwz de doeltemperatuur verlagen, zonder dat de warmtepomp meteen utgaat, of eigenlijk juist om te voorkomen dat hij uitgaat.
Met het huidige weer in Groningen (uitzondering) is er geen kruid tegen gewassen. Ijs all over de opstellingsbak (garagedak)Stoker schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Hier zijn ze meebezig, is een oplossing voor! Had geen voorbeeld of iets. denk dat de oplossing van @Satefan een mooie oplossing is voor de bestaande pompen.
Ben ik toch eens benieuwd waar ze mee gaan komen! De ring van @Satefan bleek als ik mij niet vergis bij iets langdurigere vorst ook nog niet de perfecte oplossing.Stoker schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Hier zijn ze meebezig, is een oplossing voor! Had geen voorbeeld of iets. denk dat de oplossing van @Satefan een mooie oplossing is voor de bestaande pompen.
Hier wil ik wel een nuance bij plaatsen. Inderdaad helemaal eens, geen spijker tussen te krijgen, zekers heb je x afstand nodig om de juiste lpa (druk) te behalen. Zodat overdag onder 45dB en nacht onder de 40dB blijft.WAF1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:41:
[...]
Bovendien voldoet (bijna) geen elke wp aan de geluidseisen als er niet ook enige afstand tot de erfgrens wordt meegenomen, daarom is de eis in de wet ook geluidsdrukniveau. De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen,
Alleen deze uitspraak wil ik toch graag tegenspreken; “De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen,”
Het ligt er namelijk maar net aan wie je heeft geadviseerd en welk merk en type warmtepomp je uiteindelijk hebt gekocht.
Meestel is 2-3 meter voldoende met een stille moderne warmtepomp. En dan bedoel ik gewoon “betaalbare” merken met een lwa-max (geluidsvermogen) van 55dag om 46nacht. En wat duurdere (1-2k meer) die zelfs 53dag om 41nacht aan lwamax noteren. Daarmee kun je vaak ook binnen de gestelde normen komen. In mijn ogen terecht gestelde normen.
Tip voor alle WP aspirant kopers;
Zoals in hier terug te lezen in praktijkvoorbeelden het enige waar je naar op zoek moet gaan op het gebied van geluids is de LWA-max. Al het andere mogen ze voorlezen aan de kids voor het slapen gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door ErikVers op 05-02-2026 22:51 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Bedankt voor het navragenKirvis schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Net even een rondje gelopen. Ik werk tegenover de Jaarbeurs, dus dat was zo gepiept.
Heeeeel druk bij Weheat. Even een vertegenwoordiger gesproken en die gaf aan dat ze extra mensen hebben moeten invliegen omdat het zo druk is.
Gevraagd naar de Cloud Thermostat: die komt “dit jaar”.
Voor deze VSK hebben ze besloten om de focus echt even allen op de nieuwe Swift te leggen.
We moeten dus nog even wachten.
De Swift die ze hebben hangen is overigens een dummy model zonder inhoud heb ik begrepen. Dus logisch dat ze niet willen dat je er in kijkt.
Hoemy for Dummie flow niet echt, als je met een OTGW de besturing overneemt moet de Weheat van Stooklijn naar OT en zal je zelf de stooklijn moeten bouwen.Hendrik Keizer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:58:
[...]
Als je een mooie Homey voor dummies oplossing voor me hebt, lees ik het graag. Mag ook in het Homey topic ;-)
Ik heb er een topic voor gemaakt ;
Warmtepomp aansturen met OTGW en Domotica (Homey Pro of HA)
Dat is zeker een mooie oplossing. Mijn 'probleem' is dat de BB P80 wat te zwaar is voor mijn gebruik. Zodra de buitentemperatuur boven de zeg 7 graden komt dan draait hij op minimaal nivo, maar maakt nog steeds water van 28+ graden (ook al is de vraagtemp bijvoorbeeld 26 graden). Het wordt dan langzaam te warm in huis (23 graden zomaar). Een combinatie van een stooklijn en een aan/uit regeling die wat strakker op de kamertemp stuurt zou wenselijk zijn. Dat zou ik dan in HA kunnen opzetten met Automations - dan heb ik ook flink wat vrijheid om te sturen.Jpiek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:41:
Aan/uit is een optie, maar dan cap je alleen de binnentemperatuur en nogal adrupt.
Voordeel van een OTGW vindt ik dat je echt kunt sturen, dwz de doeltemperatuur verlagen, zonder dat de warmtepomp meteen utgaat, of eigenlijk juist om te voorkomen dat hij uitgaat.
De afgelopen week is het hier in de Flevopolder rond de 0 graden. De BB draait dan tussen de 20% en 30% (Cop van 3.3 gemiddeld - inclusief de SWW runs) en dan werkt het allemaal prima, de BB pruttelt rustig door en verbruikt tussen de 12 en 20 kWh per etmaal voor verwarmen.
En we luisteren allemaal naar HarmaHendrik Keizer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:19:
Volgens Harma, morgen eindelijk weer es wat ijzel en vanaf zaterdag een dagje COP 3,5+ en dooiende garagedaken en rubber tegels
Succes met het trekken van de leidingen, voorwerk en beton storten komende week! Heb zelf ook een schuimbetonvloer van 40 cm. Aanrader!
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Stooklijn met aan/uit thermostaat kan toch al? Hooguit twee draadjes anders verbinden in je thermostaat.Satefan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Dat is zeker een mooie oplossing. Mijn 'probleem' is dat de BB P80 wat te zwaar is voor mijn gebruik. Zodra de buitentemperatuur boven de zeg 7 graden komt dan draait hij op minimaal nivo, maar maakt nog steeds water van 28+ graden (ook al is de vraagtemp bijvoorbeeld 26 graden). Het wordt dan langzaam te warm in huis (23 graden zomaar). Een combinatie van een stooklijn en een aan/uit regeling die wat strakker op de kamertemp stuurt zou wenselijk zijn. Dat zou ik dan in HA kunnen opzetten met Automations - dan heb ik ook flink wat vrijheid om te sturen.
De afgelopen week is het hier in de Flevopolder rond de 0 graden. De BB draait dan tussen de 20% en 30% (Cop van 3.3 gemiddeld - inclusief de SWW runs) en dan werkt het allemaal prima, de BB pruttelt rustig door en verbruikt tussen de 12 en 20 kWh per etmaal voor verwarmen.
Boven de +5 of +7 draai ik gewoon op OT. De BB P80 pompt mijn huis dan ook makkelijk warm, met 2-3 korte runs per dag (1-3 uur per run). Als je dat een tijdje doet, dan leert het systeem wel degelijk en worden de aanvoertemperaturen lager en gaat de BB snel moduleren naar 20%. Heb je dat al geprobeerd? Bij +7 is er namelijk (in mijn huis althans) te weinig warmteverlies om überhaupt de hele dag te kunnen stoken.Satefan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Dat is zeker een mooie oplossing. Mijn 'probleem' is dat de BB P80 wat te zwaar is voor mijn gebruik. Zodra de buitentemperatuur boven de zeg 7 graden komt dan draait hij op minimaal nivo, maar maakt nog steeds water van 28+ graden (ook al is de vraagtemp bijvoorbeeld 26 graden). Het wordt dan langzaam te warm in huis (23 graden zomaar). Een combinatie van een stooklijn en een aan/uit regeling die wat strakker op de kamertemp stuurt zou wenselijk zijn. Dat zou ik dan in HA kunnen opzetten met Automations - dan heb ik ook flink wat vrijheid om te sturen.
20 of 30% bij 0 graden voelt inderdaad wat overbemeten.
De mijne loopt nu bij -1 (Groningen) op 57% te pruttelen. 30 in en 27 retour. COP 3,4 en stabiel 20,3 kamertemperatuur
Voor de mensen met wie ik een gesprekje had over resonantie bij vorst. Bij <60% compressor is de WP eigenlijk onhoorbaar in huis (ik hoor vooral de Wilo-waterpomp in de installatieruimte, die in de BUH zit).
[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 06-02-2026 09:38 ]
Ja, ik moet eens checken welke 2 draadjes dan waarop moeten.orillion schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:28:
[...]
Stooklijn met aan/uit thermostaat kan toch al? Hooguit twee draadjes anders verbinden in je thermostaat.
Paar weken terug inderdaad op OT gedraaid en het viel me toen wel een keer op dat de hysterese lager was dan vorig stookseizoen. Dus het kan kloppen wat je zegt. Ik heb in het '+7 seizoen' genoeg aan een paar lange runs per dag inderdaad.Pr088 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:34:
[...]
Boven de +5 of +7 draai ik gewoon op OT. De BB P80 pompt mijn huis dan ook makkelijk warm, met 2-3 korte runs per dag (1-3 uur per run). Als je dat een tijdje doet, dan leert het systeem wel degelijk en worden de aanvoertemperaturen lager en gaat de BB snel moduleren naar 20%. Heb je dat al geprobeerd? Bij +7 is er namelijk (in mijn huis althans) te weinig warmteverlies om überhaupt de hele dag te kunnen stoken.
Als ik een aan/uit schakeling maak via de thermostaat, dan zou ik via HA en Automations kunnen gaan sturen op eigenlijk alle variabelen die de BB geeft, maar ook m'n panelen opbrengst, dynamische tarieven etc. Dat lijkt me dan wel weer een aardig projectje.
[ Voor 3% gewijzigd door Satefan op 06-02-2026 10:40 ]
Met de oplossing van Satefan ben ik blij, maar het is niet helemaal de oplossing want soms nog steeds flinke ijspegels die vastvriezen. En het blijft de verantwoordelijkheid van de fabrikant, niet van individuele tweakers.Stoker schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Jaren_30_huis_gasloos
Ik denk inderdaad dat je de warmtepomp ook tijd moet geven om te 'leren'. Door te veel en te snel te tweaken blijf je achter de feiten aan lopen. Ik heb zelf sinds december '25 een P80 en ben na twee weken OT overgestapt op stooklijn. De koude gaf me een mooi moment om het gedrag te bestuderen. Ik heb maar een paar aanpassingen aan de stooklijn hoeven te doen en nu houdt de pomp ons huis heerlijk behaaglijk warm.Pr088 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:34:
[...]
Boven de +5 of +7 draai ik gewoon op OT. De BB P80 pompt mijn huis dan ook makkelijk warm, met 2-3 korte runs per dag (1-3 uur per run). Als je dat een tijdje doet, dan leert het systeem wel degelijk en worden de aanvoertemperaturen lager en gaat de BB snel moduleren naar 20%. Heb je dat al geprobeerd? Bij +7 is er namelijk (in mijn huis althans) te weinig warmteverlies om überhaupt de hele dag te kunnen stoken.
20 of 30% bij 0 graden voelt inderdaad wat overbemeten.
De mijne loopt nu bij -1 (Groningen) op 57% te pruttelen. 30 in en 27 retour. COP 3,4 en stabiel 20,3 kamertemperatuur
Voor de mensen met wie ik een gesprekje had over resonantie bij vorst. Bij <60% compressor is de WP eigenlijk onhoorbaar in huis (ik hoor vooral de Wilo-waterpomp in de installatieruimte, die in de BUH zit).
Kijk nog een een keer goed in het bericht in de eerste regelMg4gebruiker schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Waar kan ik dat in het menu vinden? Ik heb een Flint.
Ik heb het ook verrassend goed voor elkaar gekregen met de stooklijn. Een beetje hulp van ChatGPT om een goed beginpunt te zoeken en de afgelopen weken af en toe een graad minder of meer in de stooklijn gezet. Met name bij het punt op 9 graden buitentemperatuur heb ik wat moeten zoeken. Soms werd het te koud, soms te warm. 22 graden in huis is voor mij niet nodig. Inmiddels heb ik hem al een tijdje stabiel op 21 graden in de woonkamer/keuken en de warmtepomp draait de hele dag rustig.robmoh schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:52:
[...]
Ik denk inderdaad dat je de warmtepomp ook tijd moet geven om te 'leren'. Door te veel en te snel te tweaken blijf je achter de feiten aan lopen. Ik heb zelf sinds december '25 een P80 en ben na twee weken OT overgestapt op stooklijn. De koude gaf me een mooi moment om het gedrag te bestuderen. Ik heb maar een paar aanpassingen aan de stooklijn hoeven te doen en nu houdt de pomp ons huis heerlijk behaaglijk warm.
Het gedrag van de BUH is alleen door de installateur aan te passen in het menu van de portal. En ik denk niet dat Mg4gebruiker installateur is.frank2908 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:32:
[...]
Kijk nog een een keer goed in het bericht in de eerste regel
Als je AI gebruikt moet je dit altijd op waarden checken.
"Je kunt in het menu vaak instellen of de BUH überhaupt mag helpen bij warm water"
Dit is een stukje zelf verzonnen tekst door jou Copilot.
Blijkbaar heb je het dan ook niet zelf gekeken of dit te vinden is in het menu. Het is er of wel of niet. En niet vaak.
[ Voor 33% gewijzigd door jeroendh op 06-02-2026 13:28 ]
Als je een T6(R) hebt: Laatste pagina van https://manuals.coolblue....ll-lyric-t6-collectie.pdfSatefan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:36:
[...]
Ja, ik moet eens checken welke 2 draadjes dan waarop moeten.
Ik denk dat je nu C hebt en er B van moet maken.
Er zit een bug in de OT communicatie van de T6(R); de aangepaste printplaat kan omgaan met die bug in de OT communicatie; aldus Weheat.Robbie-1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:05:
[...]
Die 165 euro snap ik niet helemaal. als er een "bug" in die printplaat zit, heb je toch nog garantie? Als ik een nieuwe sparrow koop, is daarin het probleem hopelijk toch opgelost?
Weheat Flint
We zijn het helemaal met elkaar eens, maar die 2 twee of drie meter is dus wel nodig om aan de gestelde geluidseisen te voldoen. Het is wat mij betreft geen toeval dat WeHeat de Swift op de markt gaat brengen, deze is uitstekend geschikt voor Nederlandse rijtjes huizen. Ik dacht dat ook Bosch al een hele stille (hybride) warmtepomp had ontwikkelt en er zullen wel meer fabrikanten mee bezig zijn.ErikVers schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Hier wil ik wel een nuance bij plaatsen. Inderdaad helemaal eens, geen spijker tussen te krijgen, zekers heb je x afstand nodig om de juiste lpa (druk) te behalen. Zodat overdag onder 45dB en nacht onder de 40dB blijft.
Alleen deze uitspraak wil ik toch graag tegenspreken; “De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen,”
Het ligt er namelijk maar net aan wie je heeft geadviseerd en welk merk en type warmtepomp je uiteindelijk hebt gekocht.
Meestel is 2-3 meter voldoende met een stille moderne warmtepomp. En dan bedoel ik gewoon “betaalbare” merken met een lwa-max (geluidsvermogen) van 55dag om 46nacht. En wat duurdere (1-2k meer) die zelfs 53dag om 41nacht aan lwamax noteren. Daarmee kun je vaak ook binnen de gestelde normen komen. In mijn ogen terecht gestelde normen.
Tip voor alle WP aspirant kopers;
Zoals in hier terug te lezen in praktijkvoorbeelden het enige waar je naar op zoek moet gaan op het gebied van geluids is de LWA-max. Al het andere mogen ze voorlezen aan de kids voor het slapen gaan.
Mijn eigen warmtepomp, een Quatt 1,5 V is ook super stil, ik hoor hem eigenlijk nooit maar dat komt misschien ook door de uitgekiende plaatsing. Maar voor mijn hoekhuis is het vermogen niet groot genoeg om ook het tapwater te kunnen verwarmen. Maar dat valt op termijn wel op een andere manier op te lossen. Belangrijk voor mij was om aan de geluidseisen te voldoen en geen gezeik met buren of de gemeente.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ik wil toch wel een kant tekening te plaatsen.WAF1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:44:
[...]
Het is wat mij betreft geen toeval dat WeHeat de Swift op de markt gaat brengen, deze is uitstekend geschikt voor Nederlandse rijtjes huizen.
Je weet dat een warmtepomp op een plat houten dak plaatsen een grote kans op geluid overlast geeft.
( welke gewoon opgelost kan worden).
Nu zit / hangt de Swift op een schuin ......... houten dak.............
En normaal gesproken zit de verdieping er onder, de slaapkamer van de buren( of je eigen slaapkamer) waar een raam OPEN kan .
Dus erg dichtbij. zeker als je hem zo laag zet als in de reclame .
“dode zone” achter het knieschot
dan word het minder dan een meter.
En extra geluid dempen gaat dan niet meer zo makkenlijk,
En in stille mode zetten klinkt leuk, maar als je huis niet warm is de volgende ochtend is het ook niet leuk.
Laat ze het apparaat eerst maar eens op de markt brengen voordat je iets gaat roepen.X21r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:22:
[...]
Ik wil toch wel een kant tekening te plaatsen.
Je weet dat een warmtepomp op een plat houten dak plaatsen een grote kans op geluid overlast geeft.
En normaal gesproken zit de verdieping er onder, de slaapkamer van de buren( of je eigen slaapkamer) waar een raam OPEN kan .
En in stille mode zetten klinkt leuk, maar als je huis niet warm is de volgende ochtend is het ook niet leuk.
Ik denk een mooie oplossing.
Zeker bij nieuwbouw.
Ahum yep project bouw..201WD schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:18:
[...]
Laat ze het apparaat eerst maar eens op de markt brengen voordat je iets gaat roepen.
Ik denk een mooie oplossing.
Zeker bij nieuwbouw.
Houten dak .. doe je licht op in het topic Trillingen warmtepomp dempen
Bovendien in 2018 waren er ook al nagenoeg dezelfde types met dezelfde functie met in schuindak inbouw .
Je ziet er niet veel in de praktijk.
De uitblaas blijft wel schoon ..als de Wp blijft draaien.
De aanzuiging zal het zwaar krijgen ..
Of ze moeten een verwarming lint aan brengen op de lamellen
( net zo als de flint die heeft een verwarmings lint (160Watt!!!) die inschakelt bij 4 graden of lager)
:strip_exif()/f/image/vVHUUjfppeCHPTbu59vrCfb1.jpg?f=fotoalbum_large)
Al de trap gezien rechts onder.. hij moest toch eff sneeuw ruimen de BB had het erg moeilijk.
Maar we zien het wel wat er gebeurt.
Dat verwarmingslint gaat inmiddels alleen nog maar aan tijdens een defrost.X21r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:57:
( net zo als de flint die heeft een verwarmings lint (160Watt!!!) die inschakelt bij 4 graden of lager)
Vanmorgen zag ik dat de temperatuur in en uit was opgelopen tot 70 graden.
Dit was tijdens het douchen. Het blijkt dat tijdens tapwater gebruik de retourleiding van de CV heet water levert. Direct de buitenunit in. Is dit normaal, ben nu de buitenlucht aan het verwarmen.
Het is een Intergas Kombi Kompact. Iemand ervaring hiermee?
Die T is gekoppeld aan de bovenste of de onderste sensor. En gaat door tot wat je zelf hebt ingesteld.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:13:
Als er warm water wordt aangemaakt slaat hij dan af bij T+3? En is die T ook gekoppeld aan de bovenste sensor?
Voorbeeld ingesteld op 50 graden.
Boven is 53
Onder komt onder de 30
Dat gaat hij verwarmen tot de onderste de 50 heeft bereikt.
Boven is 47
Onder is 40
Dan gaat hij verwarmen tot de bovenste 50 heeft bereikt.
Nee, installateur moet dit oplossen. Beetje beginnersfout.jeanfrancois schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:07:
Omdat mijn Weheat WP installatie nog niet stabiel draait, check ik het regelmatig.
Dit was tijdens het douchen. Het blijkt dat tijdens tapwater gebruik de retourleiding van de CV heet water levert. Direct de buitenunit in. Is dit normaal, ben nu de buitenlucht aan het verwarmen.
Ik mag toch hopen dat in lab omgeving de nodige testen zijn uitgevoerd. Maar ja, in de praktijk heb je vaak met andere situaties te maken. Dus, afwachten.DjAntoon schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:24:
Zo lang er nog geen getest of gemonteerd zijn is het speculeren...
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Jazeker de retour boiler niet als laatste in de retour warmtepomp. Veel gemaakte installatie fout. Dan gaat het retour water via de retour afgiftesysteem stromen. Fantoom circulatie. Keerkleppen plaatsen.jeanfrancois schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:07:
Omdat mijn Weheat WP installatie nog niet stabiel draait, check ik het regelmatig.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Bedankt voor je reactie. Als leek snap ik het niet helemaal. Ik dacht dat de Intergas een soort driewegklep in de pomp heeft die dit voorkomt. En er dus geen keerkleppen nodig zijn. En dat dit vaak kapot gaat bij Intergas.Carboy54 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:25:
[...]
Jazeker de retour boiler niet als laatste in de retour warmtepomp. Veel gemaakte installatie fout. Dan gaat het retour water via de retour afgiftesysteem stromen. Fantoom circulatie. Keerkleppen plaatsen.
Installatie door een premium dealer van Weheat.
Hieronder de aansluitingen bij de CV.
Wat zie ik vanochtend?jeroendh schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:07:
[...]
Die T is gekoppeld aan de bovenste of de onderste sensor. En gaat door tot wat je zelf hebt ingesteld.
Voorbeeld ingesteld op 50 graden.
Boven is 53
Onder komt onder de 30
Dat gaat hij verwarmen tot de onderste de 50 heeft bereikt.
Boven is 47
Onder is 40
Dan gaat hij verwarmen tot de bovenste 50 heeft bereikt.
Richttemperatuur is tot 11.30 40 graden.
Sww run start om 8:37 bij Tboven is=40 (Tonder is 35). Om 10:01 stopt de Flint. Tboven is dan 43,4, Tonder 43.
Waarom stopt hij niet bij 40 graden?
Ik merk de laatste tijd met enige regelmaat dat de Flint zich niet houdt aan het tijdschema. Maar dat hij doorrent naar een hogere T is voor het eerst.
De voornaamste rede om de Swift op de markt te zetten is het service aspect. Een beetje geïsoleerd rijtjeshuis heeft bovendien helemaal niet zoveel vermogen nodig hebben om de temperatuur constant te houden. Het relatief klein vermogen van de wp zal meestal niet op zijn volle vermogen hoeven te draaien, dus heb je al minder last van geluid. Het is inderdaad afwachten of het geluidsaspect ook in de praktijk voldoet maar voorlopig heb ik voldoende vertrouwen in WeHeat dat het is gelukt.X21r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:22:
[...]
Ik wil toch wel een kant tekening te plaatsen.
Niet alle huizen zijn natuurlijk hetzelfde en je moet een wp nemen die bij je situatie past.. Bij ons thuis zit de technische ruimte op de voorzolder aan de voorzijde van het huis. Toevallig heb ik zelf een plat dak (hoekhuis) maar al mijn buren met een schuin dak hebben hun technische ruimte op dezelfde plek. (Dat is bij honderden huizen in mijn wijk) Recht daaronder zit de badkamer en daaronder de hal, de wc en de voordeur. Voor mijn buren zou de Swift een goede oplossing kunnen zijn.
Als ik met mijn buren praat, met een schuin dak, geven ze aan dat ze geen flauw idee hebben waar ze een evt. wp zouden moeten plaatsen. De (evt.) dakkapellen*, waar je inderdaad een wp zou kunnen plaatsen, die zitten aan de achterkant van de huizen en vanaf die plek kan je de wp niet op de juiste leiding qua diameter worden aangesloten. Maar in het knieschot van de voorzolder kunnen ze die wp misschien dus wel kwijt en dan kan de wp rechtstreeks op de hoofdleiding met een diameter van 22 mm worden aangesloten. (De aftakkingen naar de radiatoren zijn 15 mm en zitten in het beton gegoten, die kan je dus ook niet makkelijk vervangen) Ik zie dus wel degelijk toepassingen voor de Swift maar de Swift zal natuurlijk niet voor iedereen de beste oplossing zijn.
*Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om een wp op een dakkapel te plaatsen als het niet hoeft.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Wel een dunne monteur nodig voor het toegangs luik van de swiftWAF1 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:04:
[...]
De voornaamste rede om de Swift op de markt te zetten is het service aspect.
Het kan ook zo....bestaat al jaren

Maar iedereen zijn keuze.
Een stuk groter qua omvang dan de swift.X21r schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Wel een dunne monteur nodig voor het toegangs luik van de swift![]()
Het kan ook zo....bestaat al jaren
[Afbeelding]
Maar iedereen zijn keuze.
Ben wel erg benieuwd hoeveel geluid de swift binnen maakt en of je die wel bij het trapsgat op zolder wilt hebben ivm de slaapkamers een verdieping lager.
En verder zit je altijd nog met de ellende dat je een extra 16A groep op zolder nodig hebt. Die is ook niet standaard aanwezig of realiseerbaar..
[ Voor 43% gewijzigd door AirX op 07-02-2026 18:13 ]
Hierbij een paar plaatjes:
:strip_exif()/f/image/Tw5c9bRZmgloYW0yMC5mfS9E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egAyieTRHYlYwcGFuRt4Vi4m.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus bijv overdag been normale stooklijn en s nachts een doeltemperatuur van 5 graden lager?
Klopt niet hoor. Het is een hardnekkig misverstand, maar er zijn verschillende mogelijkheden om een wp te plaatsen in een rijtjeshuis. Idealiter heb je wel een stenen schutting, en schuur. En stenen wand dempt namelijk het geluid flink, in die mate dat je de stilste warmtepompen op de markt (Bosch compress 5800i en vaillant arotherm plus) gewoon in de hoek van de schutting en de schuur plaatsen, wat binnen de geluidseisen valt.WAF1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:41:
Bovendien voldoet (bijna) geen elke wp aan de geluidseisen als er niet ook enige afstand tot de erfgrens wordt meegenomen, daarom is de eis in de wet ook geluidsdrukniveau. De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen,
Kloptmarvel27 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:00:
[...]
Klopt niet hoor. Het is een hardnekkig misverstand, maar er zijn verschillende mogelijkheden om een wp te plaatsen in een rijtjeshuis.
Helaas een stenen wand reflecteert het geluid ..Idealiter heb je wel een stenen schutting, en schuur. En stenen wand dempt namelijk het geluid flink,
Hier in de stad is er nog minder ruimte dan "een rijtheshuis"
Open bovenlicht van de buren op 1,5 meter, rechts onder .( ook open met vrieskou).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jbac8sueL2P9bNQyHII36poB.jpg?f=user_large)
Lees voer X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Okk veel info in "Trillingen warmtepomp dempen"
Uhhh, ziet er mooi uit, maar waarom heb je de warmtepomp niet dichterbij je dakdoorvoer gezet? (=veel kortere leidingen...)
Leesvoer: https://support.weheat.nl...-oplossing?language=nl_NLjeanfrancois schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:50:
[...]
Bedankt voor je reactie. Als leek snap ik het niet helemaal. Ik dacht dat de Intergas een soort driewegklep in de pomp heeft die dit voorkomt. En er dus geen keerkleppen nodig zijn. En dat dit vaak kapot gaat bij Intergas.
Installatie door een premium dealer van Weheat.
Hieronder de aansluitingen bij de CV.
[Afbeelding]
Klein puntje van orde voor de installateur: de blackbird mag bij een muur staan, maar dan wel met de kant met de aansluitingen naar de muur toe, met een afstand van minimaal 30cm. De andere zijdes moeten minimaal 1 meter vrij hebben: Dit om recirculatie te voorkomen. Wat is de afstand tot de muur bij jouw opstelling?cwoldendorp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:59:
Afgelopen week onze Blackbird P80 laten installeren! Huis uit 1930, na-geïsoleerd. De eerste dag ging rommelig door foute in bedrijfstelling, dat is snel hersteld. Inmiddels draait hij 24 uur, en komt de rust in het systeem. Geluidsniveau is redelijk. We slapen op 4 meter afstand en je hoort hem dan wel iets als het raam open staat. Verder heerlijk comfortabel warm huis, terwijl we met de CV echt per kamer aan het verwarmen waren. Alleen dat was de investering waard!
Hierbij een paar plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 50% gewijzigd door teacher op 08-02-2026 09:02 ]
Wise enough to play the fool
En niet te vergeten ivm propaan veiligheid 1 meter afstand van dak ontluchters etc.teacher schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:47:
[...]
Leesvoer: https://support.weheat.nl...-oplossing?language=nl_NL
[...]
Klein puntje van orde voor de installateur: de blackbird mag bij een muur staan, maar dan wel met de kant met de aansluitingen naar de muur toe, met een afstand van minimaal 30cm. De andere zijdes moeten minimaal 1 meter vrij hebben: Dit om recirculatie te voorkomen. Wat is de afstand tot de muur bij jouw opstelling?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Hoe lang duren jullie legionella runs ongeveer?
Hier is ie al 2.5u bezig, en pakt het rustig aan (vermogen input en compressor snelheid), maar gaat er zo ook 3.5u voor pakken vermoed ik.
Hij lijkt 2x/w een legionellarun te doen, dus ik me afvraag of dat is omdat ie hem ook niet kan afronden. Is dit normaal gedrag?
Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision
Mijn legionellarun start op zondag 13 uur.Aeien schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:28:
vraagje:
Hier is ie al 2.5u bezig, en pakt het rustig aan (vermogen input en compressor snelheid), maar gaat er zo ook 3.5u voor pakken vermoed ik.
Hij lijkt 2x/w een legionellarun te doen, dus ik me afvraag of dat is omdat ie hem ook niet kan afronden. Is dit normaal gedrag?
[Afbeelding]
Ook vandaag keurig gestart op 13:00:01.
Een defrost tussendoor (erg mistig hier) maar verder een prima run. WP lijkt inderdaad niet 'volle bak te gaan', eerst een tijd op 88%, later naar 72%. Duurde al met al afgerond 3 uur. Precies om 16 uur klaar. Wel een hele mooie lijn van linksonder naar rechtsboven.
De run duurde mede zo lang omdat het water in het vat onderin op 15 graden stond door langdurig douchen gisteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 08-02-2026 16:05 ]
Vanaf welke temperatuur kom je? Handig om het zo te proberen plannen dat heel je vat al 55 graden is. Vandaag was mijn 200L in 1:15 verder naar 64 graden verwarmd met een Flint.Aeien schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:28:
vraagje:
[Afbeelding]
Aeien schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:28:
vraagje:
[Afbeelding]
/f/image/B6rFxv3T3V7xRueXm4opVxL7.png?f=fotoalbum_large)
Vrijwel elke vrijdag om 13:00 uur.
Afgelopen vrijdag weer keurig. 5 kwartier.
Buitentemp: 5.6
Heel eventjes 72%, bijna alles op 47%
temp boven en onder waren 40 graden, geen idee wat de temperatuur onderin was.
Boiler Itho/Daalderop 180L (bruto = netto)
Blackbird P80
Best ok. Opwarmen SWW gaat ook prima. Content met de BB-Itho/Daalderop combi
Helaas, de diverse pompen worden alleen voor het verwarmen gebruikt, maar niet in de drinkwaterleidingen. De druk in de badkamer is de druk van het waterleidingbedrijf minus alle weerstand in je huis. De waterdruk uit je boiler is de waterdruk die erin gaat. Als je dat te weinig vind moet je kijken of je leidingwerk niet te nauw is en/of veel haakse bochten. En als je echt je douche op de vierde verdieping hebt kun je nadenken over een hydrofoorpomp.Vinny1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:21:
Vraagje: is het mogelijk de flow van de DWH pomp hoger te zetten om een hardere douchestraal te krijgen?
Er zit geen pomp in je warmwater leiding, dat is alleen het circuit van/naar je warmtepomp.Vinny1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:21:
Vraagje: is het mogelijk de flow van de DWH pomp hoger te zetten om een hardere douchestraal te krijgen?
Hoe warm staat je SWW? Hoe warmer hoe meer je mengkraan er koud bij mengt, waardoor je iets meer water zult hebben.
Als je elke dag naar 55 graden gaat met je vat is leuk voor de legionella run dat hij korter duurt maar je moet wel elke dag je vat naar 55 graden brengen. Hier staat hij elke dag om 12.15 uur naar 45 graden en een minimum van 38. Dan is je run elke dag veel korter dan dat je hem naar 55 graden verwarmd.orillion schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:04:
[...]
Vanaf welke temperatuur kom je? Handig om het zo te proberen plannen dat heel je vat al 55 graden is. Vandaag was mijn 200L in 1:15 verder naar 64 graden verwarmd met een Flint.
Alleen zondag heb je dan een iets langere run. Maar dat weegt qua verbruik niet op tegen elkaar.
Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision
Waar schrijf ik dat je heel de week 55 graden moet gebruiken? Ik zeg alleen dat je SWW op 55 graden voor je legionellarun kunt plannen waardoor je legionellarun makkelijker lukt.Louis schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:52:
[...]
Als je elke dag naar 55 graden gaat met je vat is leuk voor de legionella run dat hij korter duurt maar je moet wel elke dag je vat naar 55 graden brengen. Hier staat hij elke dag om 12.15 uur naar 45 graden en een minimum van 38. Dan is je run elke dag veel korter dan dat je hem naar 55 graden verwarmd.
Alleen zondag heb je dan een iets langere run. Maar dat weegt qua verbruik niet op tegen elkaar.
[ Voor 12% gewijzigd door orillion op 08-02-2026 19:07 ]
Herkenbaar. In deze periode, zeker net boven 0 en vocht, kost letterlijk veel energie. En dan stopt hij en gaat later verder. Ik heb dan liever dat de BUH even bijspringt.Aeien schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:28:
vraagje:
[Afbeelding]
Hm, niet vermeld dat mijn boilervat 300l is en dat hij van 44gr boven en 1 2gr onder moest komen. Dan klinkt 3u weer best schappelijk.Mg4gebruiker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:06:
[...]
Herkenbaar. In deze periode, zeker net boven 0 en vocht, kost letterlijk veel energie. En dan stopt hij en gaat later verder. Ik heb dan liever dat de BUH even bijspringt.
Blijft dat ik z'n gedrag (hij lijkt een bepaalde delta water uit en boiler temp te handhaven) niet helemaal snap, maar dat is ws alle wetenschap die zij erachter hebben zitten.
Denk dus dat ie het zeker met meer vermogen/warmer water zou kunnen doen, maar dus niet wil. Heeft genoeg compressor/vwrmkgeb over. Weer dus ook niet wat de BUH hier zou toevoegen. Staat bij mij alleen op backup, dus doet sowieso niet mee 🤷
Wat is je vraag of probleem precies? 3 uur op zulke cijfers is prima, had het vanmiddag ook. Als je vindt dat de run te lang duurt en je te lang geen verwarming hebt, dan zou ik inderdaad eerder op de dag een sww run inplannen naar bijvoorbeeld 50 of 55.Aeien schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:43:
[...]
Hm, niet vermeld dat mijn boilervat 300l is en dat hij van 44gr boven en 1 2gr onder moest komen. Dan klinkt 3u weer best schappelijk.
Blijft dat ik z'n gedrag (hij lijkt een bepaalde delta water uit en boiler temp te handhaven) niet helemaal snap, maar dat is ws alle wetenschap die zij erachter hebben zitten.
Denk dus dat ie het zeker met meer vermogen/warmer water zou kunnen doen, maar dus niet wil. Heeft genoeg compressor/vwrmkgeb over. Weer dus ook niet wat de BUH hier zou toevoegen. Staat bij mij alleen op backup, dus doet sowieso niet mee 🤷
Thanks. SWW staat op 42 graden. Na legionellarun heb ik inderdaad meer water.orillion schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:49:
[...]
Er zit geen pomp in je warmwater leiding, dat is alleen het circuit van/naar je warmtepomp.
Hoe warm staat je SWW? Hoe warmer hoe meer je mengkraan er koud bij mengt, waardoor je iets meer water zult hebben.
Ik heb een WeHeat Flint P40 hybride installatie met 50L buffervat en LTV convectoren in een wat ouder huis en OpenTherm sturing.
De Flinkt maakt heel vaak dit soort zaagtanden (zie onderstaand). Zou het niet beter zijn als ie naar een vlakke, lager vermogen draait, in plaats van zo te pendelen?
M'n vraag was vooral of de 3u een redelijke duur is, en blijkbaar welPr088 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:44:
[...]
Wat is je vraag of probleem precies? 3 uur op zulke cijfers is prima, had het vanmiddag ook. Als je vindt dat de run te lang duurt en je te lang geen verwarming hebt, dan zou ik inderdaad eerder op de dag een sww run inplannen naar bijvoorbeeld 50 of 55.
Omdat m'n BB 4runs in 2 weken heeft gedaan, twijfelde ik er aan of hij ze af kon maken en of het "legionella gedrag" van mijn pomp klopte.
Het op koude dagen het opwarmen van SWW spreiden ga ik onthouden; het kost wellicht iets meer energie, maar verkort de opwarm-pauze wel.
Iig, vraag beantwoord, thanks allemaal
Zet hem eens op stooklijn en vrijwel zeker ben je van die zaagtand af. Je pomp zal veel gelijkmatiger lopen.kmv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:11:
Beste Tweakers,
Ik heb een WeHeat Flint P40 hybride installatie met 50L buffervat en LTV convectoren in een wat ouder huis en OpenTherm sturing.
De Flinkt maakt heel vaak dit soort zaagtanden (zie onderstaand). Zou het niet beter zijn als ie naar een vlakke, lager vermogen draait, in plaats van zo te pendelen?
[Afbeelding]
Langere, vlakkere runs zijn efficienter. Je kan zoals aangegeven de WP via een stooklijn aansturen ipv opentherm. Maar ook met opentherm moet dit natuurlijk kunnen. Vraag is dus waarom dit gedrag zo is. Kun je meer delen over de installatie? Wat is de opstelling? Waar staat/hangt de thermostaat? Komt de kamer wel op temperatuur met dit gedrag?kmv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:11:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
Ik zie dit gedrag bij mijn Flint ontstaan als de CV ketel bijspringt.kmv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:11:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
Ik kan dit hydraulisch, maar ook niet om heel veel andere redenen, niet volgen. Ik vind bij Weheat ook nergens dat er voor tapwater ook een buffervat nodig is. Zie ik iets over het hoofd?
Defrosts...-Marc- schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:16:
[...]
Ik zie dit gedrag bij mijn Flint ontstaan als de CV ketel bijspringt.
Hier werkt het met een Sparrow en een 300l vat ook prima zonder buffervat hoor...Kanseleur schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:45:
Mijn installateur heeft inmiddels een nieuw argument om een buffervat te plaatsen. Nadat ik eerst had aangegeven (mede door reacties hier) dat een buffervat niet zoveel toevoegd aan de vloerverwarming, kwam nu het verhaal dat dat inderdaad niet nodig is, maar wel om het boilervat te verwarmen. De Blackbird heeft volgens de installateur watercapaciteit nodig om de verwarmingsspiraal van het boilervat (300l) te verwarmen. Dit buffervat zou dan met een 3-wegklep aangesloten moeten worden.
Ik kan dit hydraulisch, maar om heel veel andere redenen, niet volgen. Ik vind bij Weheat ook nergens dat er voor tapwater ook een buffervat nodig is. Zie ik iets over het hoofd?
What a fine day for Science! | Specs
Zou maar snel een andere installateur zoeken. Wat een onzin verhaal. Kies ook voor een 2e pomp ipv driewegklep. Die kan ook gemonitord worden een klep niet.Kanseleur schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:45:
Mijn installateur heeft inmiddels een nieuw argument om een buffervat te plaatsen. Nadat ik eerst had aangegeven (mede door reacties hier) dat een buffervat niet zoveel toevoegd aan de vloerverwarming, kwam nu het verhaal dat dat inderdaad niet nodig is, maar wel om het boilervat te verwarmen. De Blackbird heeft volgens de installateur watercapaciteit nodig om de verwarmingsspiraal van het boilervat (300l) te verwarmen. Dit buffervat zou dan met een 3-wegklep aangesloten moeten worden.
Ik kan dit hydraulisch, maar om heel veel andere redenen, niet volgen. Ik vind bij Weheat ook nergens dat er voor tapwater ook een buffervat nodig is. Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 09-02-2026 11:32 ]
Ook hier een 300L tapwatervat - geen buffervat in mijn installatie. Werkt prima (uiteraard). De 'voorgeschreven' methode vanuit WeHeat is 2 circulatie-pompen.Kanseleur schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:45:
Ik kan dit hydraulisch, maar ook niet om heel veel andere redenen, niet volgen. Ik vind bij Weheat ook nergens dat er voor tapwater ook een buffervat nodig is. Zie ik iets over het hoofd?
Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald. Een goede installatie is een cruciale voorwaarde voor een goed werkend systeem waar je veel geld in gaat steken, maar daarna ook nog vele jaren gebruik van moet maken. Mocht door een sub-optimale installatie de efficiency te wensen over laten dan nemen de operationele kosten toe. En die voel je jaar op jaar.Kanseleur schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:04:
En inderdaad beginnen er inmiddels wat vraagtekens op te doemen bij deze partij.
- Error requesting weheat data: Cannot connect to host auth.weheat.nl:443 ssl:default [Network unreachable]
Heb je ergens documentatie vanuit Weheat wat dat bevestigd? Mijn installateur zegt dat dat aan de orde is bij alle andere behalve de Blackbird.Klein puntje van orde voor de installateur: de blackbird mag bij een muur staan, maar dan wel met de kant met de aansluitingen naar de muur toe, met een afstand van minimaal 30cm. De andere zijdes moeten minimaal 1 meter vrij hebben: Dit om recirculatie te voorkomen. Wat is de afstand tot de muur bij jouw opstelling?
Dank!
Zo is het systeem bi jons ook geïnstalleerd. Een pomp voor cv en een pomp voor SWW. Tot nu toe wordt het boilervat van 300 liter (met daarin een spiraal met cv-water) consistent verwarmd, waneer nodig. Boilervat staat in de aangebouwde, ongeïsoleerde schuur. Werkt tot nu toe prima.Satefan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:55:
[...]
Ook hier een 300L tapwatervat - geen buffervat in mijn installatie. Werkt prima (uiteraard). De 'voorgeschreven' methode vanuit WeHeat is 2 circulatie-pompen.
Niks geen probleem hier, in 2 weken geen enkele timout of missende data.Dbm12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:17:
Nog geen bericht hier gelezen erover waardoor ik vermoed dat het een probleem aan mijn zijde is. Maar hebben jullie ook last ervan dat de WeHeat API zeer vaak een foutmelding geeft?Mijn home assistant ziet er sinds dit weekend als volgt uit:
- Error requesting weheat data: Cannot connect to host auth.weheat.nl:443 ssl:default [Network unreachable]
[Afbeelding]
Installatiehandleiding pagina 16. Zo moeilijk is het toch niet om die te volgen voor een installatateur, ongebrijpelijkcwoldendorp schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:39:
[...]
Heb je ergens documentatie vanuit Weheat wat dat bevestigd? Mijn installateur zegt dat dat aan de orde is bij alle andere behalve de Blackbird.
Dank!
Zorg voor voldoende vrije ruimte rondom de Blackbird om voldoende luchtverversing te garanderen. De
minimale vrije ruimte is weergegeven in Figuur 1, echter adviseren wij voor optimale efficiëntie de lange
kanten van de warmtepomp zo veel mogelijk vrij te houden (>30cm).
heeft iemand die installatiehandleiding voor mij?STIMPPYYY schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:02:
[...]
Installatiehandleiding pagina 16. Zo moeilijk is het toch niet om die te volgen voor een installatateur, ongebrijpelijk
Zorg voor voldoende vrije ruimte rondom de Blackbird om voldoende luchtverversing te garanderen. De
minimale vrije ruimte is weergegeven in Figuur 1, echter adviseren wij voor optimale efficiëntie de lange
kanten van de warmtepomp zo veel mogelijk vrij te houden (>30cm).
https://warmland.nl/wp-co...25_Warmland_Amsterdam.pdfcwoldendorp schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:15:
[...]
heeft iemand die installatiehandleiding voor mij?
Dank! Als ik dat lees dan hebben ze hem conform handleiding geplaatst, immers de afstand tot de muur is 50 - 75 cm. Maar leuke leesvoer :-)
[ Voor 97% gewijzigd door Kanseleur op 09-02-2026 14:26 . Reden: was al gestuurd. ]
Maar ja wat is logisch.
Zie deze opstelling, zelfs als de afstand tot de muur in orde zou zijn...
Dan zuigt hij toch aardig zijn eigen lucht aan.. slechte cop ...etc
En zeker bij "defrost mania weer" ..waarbij er eigenlijk nooit voldoende wind is..
Als bladzuiger ok maar als warmtepomp is een Bb hiervoor niet ontworpen los van de opstelling. Hier hoort een Sparrow of gelijksoortige warmtepomp.X21r schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:37:
Leuk die cm aanduiding voor de afstand in een hoek.
Maar ja wat is logisch.
Zie deze opstelling, zelfs als de afstand tot de muur in orde zou zijn...
Dan zuigt hij toch aardig zijn eigen lucht aan.. slechte cop ...etc
En zeker bij "defrost mania weer" ..waarbij er eigenlijk nooit voldoende wind is..
[Afbeelding]
Foto is niet van mij ..ik heb er niets mee te maken ..maar blijkbaar heeft iemand de instructies "gelezen ".. Maar het gaat om de maten die aan gegeven zijn door Weheat.. waarbij het logische van de lucht verplaatsing niet is aan gegeven en DUS verkeerd kan worden geïnterpreteerd.Carboy54 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:40:
[...]
Als bladzuiger ok maar als warmtepomp is een Bb hiervoor niet ontworpen los van de opstelling. Hier hoort een Sparrow of gelijksoortige warmtepomp.
Correct maar dergelijke opstellingen komen met de regelmaat voorbij.X21r schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:46:
[...]
Foto is niet van mij ..ik heb er niets mee te maken ..maar blijkbaar heeft iemand de instructies "gelezen ".. Maar het gaat om de maten die aan gegeven zijn door Weheat.. waarbij het logische van de lucht verplaatsing niet is aan gegeven en DUS verkeerd kan worden geïnterpreteerd.
Een warmtepomp installateur kan toch ook nadenken, neem ik aan?X21r schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:46:
[...]
Foto is niet van mij ..ik heb er niets mee te maken ..maar blijkbaar heeft iemand de instructies "gelezen ".. Maar het gaat om de maten die aan gegeven zijn door Weheat.. waarbij het logische van de lucht verplaatsing niet is aan gegeven en DUS verkeerd kan worden geïnterpreteerd.
Jaren_30_huis_gasloos
Update en wellicht handig voor degene die er ooit op zoeken. Het is opgelost door andere pluggen te gebruiken bij de muurbeugel. Blijkbaar bestaan er ook wandpluggen welke geluid- en tril dempend zijn. In dit geval het volgende gebruikt:DutchDragon schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:23:
Zijn hier ervaringen mbt Sparrow P60 en gevelbevestiging? Wanneer het boven de 60% gaat draaien dan resoneert het ontzettend. Installateur wilt verder niet kijken naar een oplossing waar mijn inziens de beugel voornamelijk de oorzaak is en wilt enkel overgaan op verplaatsing naar plat dak.
Voor nu maar even experimenteren op stooklijn..
https://www.warmteservice...d-incl-schroef/p/42556660
Mooi! Wel best betaald voor 4 pluggen.DutchDragon schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:56:
[...]
Update en wellicht handig voor degene die er ooit op zoeken. Het is opgelost door andere pluggen te gebruiken bij de muurbeugel. Blijkbaar bestaan er ook wandpluggen welke geluid- en tril dempend zijn. In dit geval het volgende gebruikt:
https://www.warmteservice...d-incl-schroef/p/42556660
Nogal een verschil in mijn ogen.
Ik zou de drager aan de muur juist zo krachtig/strak/stevig mogelijk willen en de WP op die drager juist weer zo los/beweeglijk mogelijk (uiteraard zonder dat hij eraf kan kninkelen), om die trillingen weer zoveel mogelijk uit je constructie te houden.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.