mog__wai schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:30:
Ik heb nog 1 frustratiepuntje waar jullie wellicht een idee over hebben. Mijn "huis in" temperatuursensor heeft een offset van 2-3 graden ten opzicht van de "watertemperatuur uit" van mijn Blackbird, terwijl de temperatuur op de ingangsbalk van de vloerverwarming wel redelijk matched met de "watertemperatuur uit".
Dit komt waarschijnlijk omdat de sensor op de 32mm MLC aanvoerbuis zit, wat vast niet bevorderlijk is voor het thermisch contact. Ik zie een aantal verbeteropties:
1) Sensor op dezelfde plek laten en thermisch contact verbeteren met warmtegeleidingspasta + isoleren met buisisolatie
2) Sensor direct op de metalen koppeling van de binnenunit zetten (evt met pasta/isolatie) maar dan schend ik het voorschrift in de installatiehandleiding dat hij >50cm van de pomp moet zitten
3) Hem 1.5 meter verderop op de koperen koppeling van de vloerverwarming verdeler zetten (evt met isolatie / pasta), maar dan zit hij ca 3 meter van de pomp....
Wat zouden jullie doen?
Optie 4: lekker laten hangen.
Zowel bij aansturing op OT als via de stooklijn wordt gestuurd op de
watertemperatuur huis in, die door die sensor gemeten wordt.
De WP leert vanzelf welke temperatuur hij moet maken om bij die sensor de juiste temperatuur te leveren.
Dat er geen hout klopt van die specifieke meting maakt voor de werking van je systeem niet uit, omdat de temp huis in niet is waar JIJ op stuurt.
Bij OT geldt immers dat indien de gewenste kamertemperatuur bereikt wordt, deze de gevraagde temp verlaagt waardoor de warmtepomp vanzelf uit gaat.
En werk je met een stooklijn, dan zet je die vanzelf naar beneden als de kamertemperatuur te hoog wordt en vice versa.
Jij stuurt zelf namelijk op comfort en dus op kamertemperatuur, en niet op de
temp huis in. Dus dat die afwijkt van de werkelijke waarde maakt niks uit.
Lekker laten hangen dus!