• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:43

mark9534

Ondertitel ?

Stefan1989 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:59:
[...]

De zone regeling moet je dan eigenlijk weg doen en de Installatie goed inregelen.

Je hebt lange groepen, sommige moet je misschien wel richting 2.5 a 3 l/m geven.

Ik denk dat je Totaal al snel 18 tot 20 l/m verpompt. Dan zit je al rond de 1100l/h.

Blackbird p60 - 1m3/h
Blackbird p80 - 1.4m3/h

Installateur kan de pomp nog een tandje terug zetten. En een p80 kan ver genoeg terug moduleren hoor, 1.8kW dacht ik. Mijn insziens kan je dit zonder buffervat prima doen.

Maar als je van plan bent het stukje naregeling te houden. Dan zou ik kiezen voor een buffer in parallel opstelling. Buffervat in serie met een avdo is alsnog een suizende oplossing.
Bedankt voor je reactie. Maar de installateurs hebben het alleen nog over een in serie geplaatst buffervat in de retour gehad en de eerdere reacties ook.

Ik zie dat de vereiste flow voor de P80 1.3 m3 / h moet zijn:
https://support.weheat.nl...ervat-zijn?language=nl_NL

Dus eigenlijk voor de vrije groepen (begane grond en badkamer) de flowmeters helemaal openzetten is het advies?

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 15:20
mark9534 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar de installateurs hebben het alleen nog over een in serie geplaatst buffervat in de retour gehad en de eerdere reacties ook.

Ik zie dat de vereiste flow voor de P80 1.3 m3 / h moet zijn:
https://support.weheat.nl...ervat-zijn?language=nl_NL

Dus eigenlijk voor de vrije groepen (begane grond en badkamer) de flowmeters helemaal openzetten is het advies?
Zo goed mogelijk waterzijdig inregelen zonder dat dit ten koste gaat van de benodigde flow.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:53
mark9534 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:12:
Ik heb nog even verder gelezen op het "ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic". Wat betreft de keuze voor de P60 of P80. Als ik het gasverbruik van 2020 erbij haal is het verbruik 1406 m3 en voor 2021 1485 m3. Volgens die tabel zou ik dan op 7,5 kW uitkomen. Dus een P80? Jullie lijken aan te geven dat deze keuze redelijk risicoloos is voor de werking van het hele systeem. Ook als er in het voor- en najaar minder warmtevraag is? Klopt dat?

Er zijn maar weinig installateurs die het lijken aan te durven om geen buffervat te plaatsen. Dat beperkt mijn keuze wat betreft de installateur. De installateur die het wel durft om deze weg te laten is niet de goedkoopste helaas. :) Maandag komt er nog één langs.

Een buffervat is serie is eigenlijk ook risicoloos? Vrijwel geen rendementsverlies. Dus eigenlijk zijn het alleen de extra kosten van materiaal en arbeid?

Hierbij een overzicht van de vloerverwarming:
[Afbeelding]
VerdelerGroepType groepGroeplengte (m)Afstand H.O.H.m2Inhoud (L)
21a1Vrij118100/150 13,3 L
21a2Vrij118150 13,3 L
21a3Vrij119150 13,4 L
21a4Vrij11515064,313,0 L
22a1Vrij43100 4,9 L
22a2Regelbaar92150 10,4 L
22a3Regelbaar93150 10,5 L
22a4Regelbaar7915047,38,9 L
Totaal Volume Vrij 513 m 58,0 L
Totaal Volume Regelbaar 264 m 29,8 L
(Berekening op basis van 16mm buitendiamterbuis met 0,113 liter per meter)

De verdelers:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een buffervat kost nauwelijks rendement en helpt ietsje bij het defrosten. Het kost inderdaad meer ruimte, materiaal en een beetje installatietijd. P80 is inderdaad je go-to. Die staat in het voor en najaar niet te pendelen hoor. Ik zet in de lentemaanden de warmtepomp weer op OT en hij draait nu netjes 3,5 uur om de woning na de nacht weer op temperatuur te krijgen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-05 18:38
Pr088 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:45:
[...]

Een buffervat kost nauwelijks rendement en helpt ietsje bij het defrosten. Het kost inderdaad meer ruimte, materiaal en een beetje installatietijd. P80 is inderdaad je go-to. Die staat in het voor en najaar niet te pendelen hoor. Ik zet in de lentemaanden de warmtepomp weer op OT en hij draait nu netjes 3,5 uur om de woning na de nacht weer op temperatuur te krijgen.
@mark9534 Een seriebuffervat met voldoende waterinhoud in het afgiftesysteem is totaal zinloos bij defrosten, helpt helemaal niets en is alleen maar kosten verhogend. Het helpt ook helemaal niet tegen pendelen wat vaak gesteld wordt. Oftewel waterinhoud berekenen en trek je conclusie bij wat benodigd is voor een WeHeat. Vermoed zo'n 50 liter waterinhoud systeem.

Nogmaals: YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

En zoneregeling.....niet doen: YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2026 19:30 ]

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-05 19:15
Heeft iemand een Sparrow die die eens kan filmen op vollast, zodat ik een idee kan krijgen van het geluid? Heeft iemand hier hem zonder problemen in zijn achtertuin staan?

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:30
Pr088 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:45:
[...]

Je bedoelt dat je in de winter Stooklijn draait, en dan in de lente switcht naar Open Therm?

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04 22:06
Beunvakker schreef op donderdag 30 april 2026 @ 00:20:
Hoe zit het nou met geluid van de weheat Sparrow? Heeft iemand hier hem in zn achtertuin staan, kan je nog een beetje in je tuin zitten als hij aan staat?
Bij ons staat de sparrow 5 meter van de gevel in de achtertuin op zeg 60cm van de erfgrens.
Op vollast zit je niet in de achtertuin (tenzij boost tijdens legionella als je dat wilt activeren); dan is de vraag of je de unit binnen hoort (niet het geval bij deuren/ramen dicht). Bij deellast (tijdens SWW in zomer/voorjaar - nu bijv.) --> je hoort het als je buiten op het 'terras zit'.
Persoonlijk (en het gezin en de buren) vinden het niet storend, maar het is misschien persoonlijk.

Tip: ga eens luisteren bij een van de fabrieksbezoeken. Als er dan geen vliegtuigen over vliegen :D heb je een beeld.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-05 11:11
Stefan1989 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:59:
[...]

Blackbird p60 - 1m3/h
Blackbird p80 - 1.4m3/h

Installateur kan de pomp nog een tandje terug zetten. En een p80 kan ver genoeg terug moduleren hoor, 1.8kW dacht ik. Mijn insziens kan je dit zonder buffervat prima doen.
In welke gevallen zou je de pomp een stukje terug willen zetten?

• Pr088
testmanager schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:31:
[...]

Je bedoelt dat je in de winter Stooklijn draait, en dan in de lente switcht naar Open Therm?
Exact! OpenTherm is iets minder efficiënt doordat de warmtepomp de neiging heeft om hard te gaan werken op OT. Maar iets minder efficiënt op een paar kWh'tjes per dag vind ik prima. Dat scheelt in de praktijk niks. SWW draait altijd om 13:00 uur, op de laagste prijzen en op zonnestroom.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Mausssie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:59:
[...]

In welke gevallen zou je de pomp een stukje terug willen zetten?
Mijn P80 draait op 1,2m3 per uur. Volgens mij is dat de ondergrens en voor de Sparrow 1,0.
Pomp een stukje lager scheelt pompgeluid, maar vooral in sommige woningen stromingsgeluid door de leidingen, bijvoorbeeld als je nog krappe oude leidingen hebt op de bovenverdieping.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01:06
Beunvakker schreef op donderdag 30 april 2026 @ 00:20:
Hoe zit het nou met geluid van de weheat Sparrow? Heeft iemand hier hem in zn achtertuin staan, kan je nog een beetje in je tuin zitten als hij aan staat?
Ja, bij mij wel. Maar ik heb een hoekwoning en zit dan vaak op het terras om de hoek. Dan hoor ik de Sparrow niet meer. Als je ervoor zit, merk je het natuurlijk wel.

• GvNL
Beunvakker schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:38:
Heeft iemand een Sparrow die die eens kan filmen op vollast, zodat ik een idee kan krijgen van het geluid? Heeft iemand hier hem zonder problemen in zijn achtertuin staan?
Ik zal hem even op het maximum zetten, wat kan om het warm water sneller op te warmen en dan een filmpje sturen.

• GvNL
GvNL schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Ik zal hem even op het maximum zetten, wat kan om het warm water sneller op te warmen en dan een filmpje sturen.
https://we.tl/t-LQRO4xeJFMRBscyv

• MotorBeast
En nu nog even bij vorst. Schat in dat de compressor dan meer geluid maakt.

• un4
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 01-05 17:12

un4

Ik heb meerdere fancoils in huis met lekbakken en condenspompen. Mijn vloerverwarmingscircuit is beveiligd met een gemotoriseerde klep, aangestuurd door een regelaar. Die regelaar ontvangt realtime temperatuur- en luchtvochtigheidsdata uit de rest van het huis om de watertemperatuur aan te passen en zo condensatie te voorkomen. Verder is al het leidingwerk netjes geïsoleerd.

@Weheat, zijn er plannen om koelen met water van een lage temperatuur (5–7°C) mogelijk te maken voor 'power users'? Ik heb nog geprobeerd mijn installateur te overtuigen, maar zij blijven erbij dat als ik echt wil koelen, ik gewoon een airco moet ophangen.

Het is toch helemaal niet zo gek om een huis te koelen met een warmtepomp en fancoils? Vrijwel alle buitenlandse warmtepompmerken ondersteunen koelen op 5–7°C, zoals Hitachi, NIBE, LG en Samsung.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-05 11:11
Pr088 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Mijn P80 draait op 1,2m3 per uur. Volgens mij is dat de ondergrens en voor de Sparrow 1,0.
Pomp een stukje lager scheelt pompgeluid, maar vooral in sommige woningen stromingsgeluid door de leidingen, bijvoorbeeld als je nog krappe oude leidingen hebt op de bovenverdieping.
Ah dat is wel interessant, dank je wel. Maar zal vast wel iets ten koste gaan van effiecentie?
Boven nog oude radiatoren (beneden vv), waar ik inderdaad wel iets van stromingsgeluid hoor.

Heeft iemand toevallig al meer informatie over de fancoils/lage temeperatuur radiatoren van @Weheat ?

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 11:14
WeHeat Intelligence werd als grote belofte aangekondigd, maar heb er nog steeds niks van gehoord. De installateur zette wat druk om er nog voor het einde van vorig jaar voor aan te melden, maar zelfs een bevestiging heb ik niet gekregen. Nu lees ik dat het vertraagd is, maar niet wanneer het dan wel komt. De uitrol begint dit jaar, maar dat duurt nog best lang. Inmiddels heb ik wel een dynamisch energiecontract, dus zou graag het systeem iets slimmer inregelen.

Weet iemand of SWW via de api/Home Assistant op de roadmap staat? Ik heb een behoorlijk voorspelbaar ritme in gebruik van warm water, dus wat eenvoudige automations zouden me al enorm helpen.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 19:11
StephanVierkant schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:53:
Weet iemand of SWW via de api/Home Assistant op de roadmap staat? Ik heb een behoorlijk voorspelbaar ritme in gebruik van warm water, dus wat eenvoudige automations zouden me al enorm helpen.
Zover ik weet staat aansturing via HomeAssistant NIET op de roadmap, alleen uitlezen van data.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:02
WeHeat Intelligence werd als grote belofte aangekondigd, maar heb er nog steeds niks van gehoord. De installateur zette wat druk om er nog voor het einde van vorig jaar voor aan te melden, maar zelfs een bevestiging heb ik niet gekregen. Nu lees ik dat het vertraagd is, maar niet wanneer het dan wel komt. De uitrol begint dit jaar, maar dat duurt nog best lang. Inmiddels heb ik wel een dynamisch energiecontract, dus zou graag het systeem iets slimmer inregelen.

Als je een voorspelbaar ritme hebt dan volstaat het handmatige schema via de app waarschijnlijk beter >:)
(Ik heb lage verwachtingen bij "intelligence" als ik zie hoe sommige basis dingen stuk gaan of niet werken.)

[ Voor 5% gewijzigd door orillion op 01-05-2026 13:34 ]

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 11:14
orillion schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Als je een voorspelbaar ritme hebt dan volstaat het handmatige schema via de app waarschijnlijk beter >:)
(Ik heb lage verwachtingen bij "intelligence" als ik zie hoe sommige basis dingen stuk gaan of niet werken.)
Het voorspelbare ritme is dat we bijv. na het sporten gaan douchen en dat de kinderen op redelijk voorspelbare momenten douchen/in bad gaan. Ik zou het zelf irritant vinden om dan steeds de app te moeten openen, maar m'n vrouw gaat het überhaupt niet accepteren ;). En m'n kinderen wil ik ook nog wat jaren smartphonevrij opvoeden.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:02
StephanVierkant schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:38:
[...]

Het voorspelbare ritme is dat we bijv. na het sporten gaan douchen en dat de kinderen op redelijk voorspelbare momenten douchen/in bad gaan. Ik zou het zelf irritant vinden om dan steeds de app te moeten openen, maar m'n vrouw gaat het überhaupt niet accepteren ;). En m'n kinderen wil ik ook nog wat jaren smartphonevrij opvoeden.
Het schema eenmalig instellen in de app en nooit meer aan denken bedoelde ik. Wij laten hem bijvoorbeeld iedere dag op moment dat onze zonnepanelen veel produceren opwarmen naar 55 graden daarbuiten gewoon zo laag mogelijk zetten, dan heb je 1 run per dag. Je kunt dit schema per dag van de week opgeven, dus met sport op bepaalde dagen rekening houden.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:26
Bedoeld wordt eenmalig via de app de tijden in te stellen dat je de SWW verwarmt wil hebben.
Maar dan is niet zozeer de tijd dat je SWW gebruikt van belang alswel de momenten waarop je goedkoop kunt verwarmen.

Grofweg : met Dynamisch 's nachts of midden op de dag, met panelen : midden op de dag.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:26

De beta loopt nu begreep ik via WeHeat. Doen ze in plukjes van iets van 100 gebruikers oid.
beta@weheat.nl

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zit in de beta. Vandaag heeft hij netjes in de negatieve prijzen een legionellarun gedaan. Je beantwoord wat vragen over je energeicontract, zonnepanelen, thuisaccu, etc, je kiest een SWW tactiek (besparen/balans/comfort), hij maakt elke dag om 16:00 (dan zijn de dynamische prijzen bekend) een planning voor de dag erna. Ik zag gisteren al dat hij netjes SWW in de lage prijzen van vandaag had gepland (ze tekenen een prijsgrafiek over de dagplanning) en dat is vandaag ook uitgevoerd. De app is al een paar keer geüpdatete om het steeds beter te integreren. Voorlopig alleen SWW, maar ben tot nu toe wel tevreden met de richting die het op gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZA8SMBEGjgj3N1g93DVxXa-I8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYXMGBh9eExvH1qGa8l8FjZr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door phYzar op 01-05-2026 16:48 ]

• EDW13
  • Laatst online: 08:14
phYzar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:39:
Ik zit in de beta. Vandaag heeft hij netjes in de negatieve prijzen een legionellarun gedaan. Je beantwoord wat vragen over je energeicontract, zonnepanelen, thuisaccu, etc, je kiest een SWW tactiek (besparen/balans/comfort), hij maakt elke dag om 16:00 (dan zijn de dynamische prijzen bekend) een planning voor de dag erna. Ik zag gisteren al dat hij netjes SWW in de lage prijzen van vandaag had gepland (ze tekenen een prijsgrafiek over de dagplanning) en dat is vandaag ook uitgevoerd. De app is al een paar keer geüpdatete om het steeds beter te integreren. Voorlopig alleen SWW, maar ben tot nu toe wel tevreden met de richting die het op gaat.

[Afbeelding]
Eigenlijk hetzelfde wat ik nu handmatig doe met mijn runs. Hopelijk rollen ze het snel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZnoE88TLjMlU3_UwOFZPFd6UeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/krhDaCIQMKUa2OWHO97YaR0K.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6RAe4STZQ0UyQn-6_cIdbvMidE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RN1Tmt4F1dwwpMKtiSRrDwiN.png?f=fotoalbum_large

• GvNL
arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:54:
[...]

De beta loopt nu begreep ik via WeHeat. Doen ze in plukjes van iets van 100 gebruikers oid.
beta@weheat.nl
Kan je je hiervoor aanmelden?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:16

[Afbeelding]
Kan je ook aangeven dat je wilt streven naar minimale teruglevering?

• Beunvakker
  • Laatst online: 03-05 19:15
potdomme

Dat wil ik niet onder mijn duco ventilatierooster hebben staan denk ik :9~
Heel erg bedankt voor het filmpje, heel gedoe om nou eens te horen hoeveel geluid zon ding nou maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Beunvakker op 01-05-2026 20:54 ]

• phYzar
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:35:
Kan je ook aangeven dat je wilt streven naar minimale teruglevering?
Ik lever al minimaal SWW terug naar het waterleidingnet :P

(Je geeft een schatting van je zonopbrengst en de richting van je panelen (helaas maar 1 te kiezen momenteel, lastig met oost-west), samen met het feit dat je een dynamisch contract hebt en eventueel aangegeven dat je een thuisaccu hebt en alle andere vragen over je huis(-houden) maken zij daar een planning op. Meer stuuropties zie ik zo gauw niet, maar het is dan ook Intelligence, niet Micromanagement, en dit is pas de tweede week van een twee maanden beta, dus laat ze eerst maar ff data vergaren en langzaamaan de opties in de app introduceren en finetunen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0hrnCBfyRvzx2Y2GrNTkKjvdp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3wRab6iunG5enr4pV6E6omU.jpg?f=fotoalbum_large

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:50

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Heeft iemand een zonneboiler aangesloten op een weheat systeem m.
Achtergrond
Heb al 30 jaar een prima werkende zonneboiler die er bij mij voor zorgt dat ik vanaf nu tot midden september geen gas verbruik heb.
Krijg in juli een weheat systeem. Installateur vindt het lastig om die aan te sluiten. Dus ben zelf op zoek naar oplossingen

• GvNL
Beunvakker schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:53:
[...]

potdomme

Heel erg bedankt voor het filmpje, heel gedoe om nou eens te horen hoeveel geluid zon ding nou maakt.
Dan hoor je hem wel, denk ik. Ik wilde hem eerst aan de andere kant van het huis hebben, maar dan moest ik best wat graven en zou hij naast het raam met een groot Duco-ventilatierooster komen. Dat vond ik niet een heel goed idee. Hij staat nu aan de kant van de voordeur. Binnen hoor ik hem niet. Als hij op vollast draait en ik ga in stilte in de gang staan, dan hoor ik hem wel door het kattenluikje. Maar goed, hij draait meestal niet zo hard en ik sta ook niet vaak lang stil in de gang. Met de voordeur open, word je natuurlijk wel goed bewust van het apparaat dat staat te loeien.

Ik heb er in ieder geval geen last van. Mijn partner vindt het wat minder dit te horen als ze de deur uit moet, maar ze heeft het aanvaard.

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:10
niki_lauda schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:36:
Heeft iemand een zonneboiler aangesloten op een weheat systeem m.
Achtergrond
Heb al 30 jaar een prima werkende zonneboiler die er bij mij voor zorgt dat ik vanaf nu tot midden september geen gas verbruik heb.
Krijg in juli een weheat systeem. Installateur vindt het lastig om die aan te sluiten. Dus ben zelf op zoek naar oplossingen
Als je ruimte hebt, weheat in serie erachter, heb je gelijk dubbel zoveel water op voorraad.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• arjenhiemstra
GvNL schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:40:
[...]

Kan je je hiervoor aanmelden?
Blijkbaar niet, ik heb vorig jaar met de beta meegedaan (was toen al heel tevreden over het resultaat) maar ik ben voor deze nieuwe beta niet weer uitgenodigd, erg jammer.

• niki_lauda

niki_lauda

Babro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Als je ruimte hebt, weheat in serie erachter, heb je gelijk dubbel zoveel water op voorraad.
Gedachte was om SWW van de warmtepomp niet meer te gebruiken als het niet nodig is

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:20
simpele vraag zien jullie ook dat de cv circulatie pomp ieder uur heel even aan slaat?
Ook als er verder geen warmte vraag is?

[ Voor 19% gewijzigd door havoc764 op 02-05-2026 07:59 ]

• arjenhiemstra
havoc764 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:59:
simpele vraag zien jullie ook dat de cv circulatie pomp ieder uur heel even aan slaat?
Simpel antwoord; gebruik eerst de zoekfunctie in dit topic…

• Pr088
havoc764 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:59:
Dat is volkomen normaal. Zo meet de warmtepomp de actuele watertemperatuur in je systeem om te bepalen of hij aan gaat of uit blijft.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 18:34
arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Blijkbaar niet, ik heb vorig jaar met de beta meegedaan (was toen al heel tevreden over het resultaat) maar ik ben voor deze nieuwe beta niet weer uitgenodigd, erg jammer.
De officiële lancering is verplaatst naar de zomer. Weheat blijft uitstellen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHDgTGa11hfdq20_Ff0MWsFLEHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFbMPTspsz6tDbqZHlAZyFjH.jpg?f=fotoalbum_large

• Jpiek
Beunvakker schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:53:
[...]

potdomme

Dat is best een hoop herrie. Ik heb afgelopen januari met m'n snufferd boven de BB P80 gestaan en die was echt stiller. Dat was vooral een hoop wind/luchtverplaatsing...

• Jpiek
niki_lauda schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:46:
[...]
Gedachte was om SWW van de warmtepomp niet meer te gebruiken als het niet nodig is
Dat kan toch ? Mijn BB doet alleen verwarming. Voor SWW heb ik een aparte boiler. Weheat staat ingeregeld op 'CV only'...

Maar hoe verwarmt je zonneboiler verder als hij de temp niet haalt? Op gas neem ik aan. Dan is de Weheat SWW erachter zo'n slecht idee nog niet. Of je moet electrisch bij willen verwarmen, maar dat is dan net in de dure periode...

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

[Afbeelding]
Worden je zonnepanelen en thuisaccu ook meegenomen of is het puur voor de visualisatie van je woning zoals in de reguliere app/software? Is er überhaupt een integratie met jouw woning doormiddel van bijvoorbeeld P1 of CT klemmen?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:20
weet iemand of er een offset ingesteld kan worden voor de temperatuur sensor van het sww vat.
ik merk dat die bij mij te laag uitvalt en als ik hem aan de kraan nameet is het water zo'n 7 graden heter dan de temp sensor aangeeft.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 15:20
havoc764 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:17:
weet iemand of er een offset ingesteld kan worden voor de temperatuur sensor van het sww vat.
ik merk dat die bij mij te laag uitvalt en als ik hem aan de kraan nameet is het water zo'n 7 graden heter dan de temp sensor aangeeft.
De plek waar het water de boiler verlaat en de plek van de sensor zijn niet gelijk. Er kan een afwijking zijn, maar dat is niet die 7 graden.

Het water helemaal bovenin het vat is warmer dan helemaal onderin. Warm water stijgt op. Helemaal bovenin wordt het onttrokken en onderin wordt het vat gevuld.

[ Voor 14% gewijzigd door Civil op 02-05-2026 10:31 ]

• Mg4gebruiker
phYzar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Ik lever al minimaal SWW terug naar het waterleidingnet :P
Dat komt ook omdat er zo weinig water door die stroomdraden kan .. ;)

Het is duidelijk dat de focus ligt op de kerntaken van de pomp: ruimteverwarming en warm water leveren. Op zich logisch. Maar als het echt intelligent was dan hadden ze een paar condities toegevoegd die te maken hebben met de energiestrategie van de klant.
Maar we gaan het zien.

Andere vraag: moet je een dynamisch contract hebben voor WI?

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:21
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Andere vraag: moet je een dynamisch contract hebben voor WI?
Lijkt me niet, op basis van het bovenstaande. Ik denk wel dat WI dan veel minder variabelen heeft om mee rekening te houden, maar je kon het type energiecontract gewoon invoeren las ik.

Maar ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat werken en vooral samenwerken. De thuisaccu’s hebben ook hun eigen mogelijkheden en variabelen, houden ook rekening met de energiebehoefte van het huis, de productie van de zonnepanelen etc. Je zou bijvoorbeeld ook legionellarun willen als de accu vol zit, niemand thuis is, maar daarna wel gedouched kan worden, dus dat is vaker aan het eind van de dag. Of de accu blijft vol om om 18.30 te ontladen en de run gaat midden op de dag…

[ Voor 39% gewijzigd door Kanseleur op 02-05-2026 11:50 ]

• testmanager
Pr088 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:58:
[...]
SWW draait altijd om 13:00 uur, op de laagste prijzen en op zonnestroom.
Dat kun je ook zelf zo instellen zonder Weheat Intelligence?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:52
Mensen stop toch eens met het gezeur over WeHeat intelligence.
Het komt vanzelf, heb eens geduld.
Ik heb liever dat Weheat het eerst goed test voordat het uitgerold wordt.

• Kanseleur
201WD schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:08:
Mensen stop toch eens met het gezeur over WeHeat intelligence.
Het komt vanzelf, heb eens geduld.
Ik heb liever dat Weheat het eerst goed test voordat het uitgerold wordt.
Dit is toch geen gezeur? Wat mij betreft gewoon een combinatie van nieuwsgierigheid/voorpret/etc. Zie verder al die topics over de nieuwste iPhone, iOS, Switch 2, etc.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:52
Kanseleur schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Dit is toch geen gezeur? Wat mij betreft gewoon een combinatie van nieuwsgierigheid/voorpret/etc. Zie verder al die topics over de nieuwste iPhone, iOS, Switch 2, etc.
Lees dit topic dan maar eens door,

• Kanseleur
201WD schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Lees dit topic dan maar eens door,
Dat doe ik zo’n jaar. Het enige ‘gezeur’ zou dan het uitstellen van de uitrol zijn. Tja, dat is precies zoals bij alle andere producten. Ik vind het verder behoorlijk inhoudelijk, met hier en daar wat herhaling (met daarna de opmerking:‘lees even terug’).

• niki_lauda

niki_lauda

Jpiek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Dat kan toch ? Mijn BB doet alleen verwarming. Voor SWW heb ik een aparte boiler. Weheat staat ingeregeld op 'CV only'...

Maar hoe verwarmt je zonneboiler verder als hij de temp niet haalt? Op gas neem ik aan. Dan is de Weheat SWW erachter zo'n slecht idee nog niet. Of je moet electrisch bij willen verwarmen, maar dat is dan net in de dure periode...
Ik wilde eigenlijk een SWW vat hebben die zou kunnen schakelen tissen Wamrtepomp verwarming als de zon te weinig schijnt
Dus een soort bestuurbare klep die schakelt tussen Zonneboilerverwarming of Wamrtepompverwarming van het SWW
Heb dan geen WHI nodig

• Pr088
testmanager schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Ja. Op het uur hè. En statistisch gezien is 13-14 uur zeker in de zomer het goedkoopste en met de meeste kans op zon.

• Jpiek
niki_lauda schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Ik wilde eigenlijk een SWW vat hebben die zou kunnen schakelen tissen Wamrtepomp verwarming als de zon te weinig schijnt
Dus een soort bestuurbare klep die schakelt tussen Zonneboilerverwarming of Wamrtepompverwarming van het SWW
Heb dan geen WHI nodig
Een SWW vat heeft geen enkele intelligentie of sturing, het is een vat met water met een spiraal er doorheen met warm water, evt met nog een electrische erbij. Wat jij wilt zou je extern moeten (aan)sturen. Dan is een 2de van op de SWW van de Weheat zo gek nog niet, de verwarmt automatisch bij als het water uit het zonneboilervat niet warm genoeg is... Alle andere maniere worden een stuk complexer..

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:15
niki_lauda schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:28:
[...]

Heb dan geen WHI nodig
Ik heb een zonneboiler en warmtepomp op één tapwatervat. De heatpipes verwarmen het vat onderin. De warmtepomp verwarmt het vat via zijn eigen circuit. Als de zonneboiler genoeg heeft gedaan (van maart tot oktober), dan doet de warmtepomp niks, omdat hij via zijn sensor in het vat meet dat het water warmgenoeg is. De warmtepomp heeft verder geen weet van de zonneboiler; het gaat automatisch goed.

Het enige wat nodig is, is een vat met een (extra) spiraal voor zonneboiler.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Mg4gebruiker
testmanager schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Serieus? Dus dan houdt het geen rekening met het weer? Ik draai regelmatig de l-run vóór 12 uur omdat de zonnepanelen dan een hoge opbrengst hebben (geen wolken). Idem SWW.

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Ja. Op het uur hè. En statistisch gezien is 13-14 uur zeker in de zomer het goedkoopste en met de meeste kans op zon.
Geweldig... Hier dus niet!

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:21:
[...]

Geweldig... Hier dus niet!
Huh? De laagste EPEX-prijs was vandaag om 13:30 uur. Wat bedoel jij?

• Pr088
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:53:
[...]

En als je wilt dat je dagelijkse SWW run eerder op de dag is: dan stel je dat toch in? Of wil je nog meer flexibiliteit dan het weekschema?

• MotorBeast
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:21:
[...]

1500 uur staat de zon op zijn hoogst tijdens de zomertijd en is het het warmst haal je de hoogste Cop. Tijdens wintertijd 14.00 uur.

• Pr088
MotorBeast schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:06:
[...]

1500 uur staat de zon op zijn hoogst tijdens de zomertijd en is het het warmst haal je de hoogste Cop. Tijdens wintertijd 14.00 uur.
Eens, maar in mijn situatie is de zonneopbrengst rond 13 uur nagenoeg net zo groot als op 15 uur. En de dynamische prijzen zijn iets lager meestal. Maar het zal niet veel uitmaken. Kortom, kies een geschikt moment op de dag voor de SWW en dan ben je nagenoeg altijd goedkoop uit.

• MotorBeast
Kanseleur schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:34:
[...]

Lijkt me niet, op basis van het bovenstaande. Ik denk wel dat WI dan veel minder variabelen heeft om mee rekening te houden, maar je kon het type energiecontract gewoon invoeren las ik.

Maar ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat werken en vooral samenwerken. De thuisaccu’s hebben ook hun eigen mogelijkheden en variabelen, houden ook rekening met de energiebehoefte van het huis, de productie van de zonnepanelen etc. Je zou bijvoorbeeld ook legionellarun willen als de accu vol zit, niemand thuis is, maar daarna wel gedouched kan worden, dus dat is vaker aan het eind van de dag. Of de accu blijft vol om om 18.30 te ontladen en de run gaat midden op de dag…
Homeassistant is het proberen waard. Kan je alles zelf op elkaar afstemmen. Verslavende hobby en eindeloze mogelijkheden alles te koppelen op eigen wens en voorwaarden.

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Het meest efficiente moment is hier juist in de ochtend omdat ik dan veel gratis stroom heb die ik nergens kwijt kan. Later op de dag neemt in de buurt van de zandgronden juist de bewolking toe.

• MotorBeast
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Eens, maar in mijn situatie is de zonneopbrengst rond 13 uur nagenoeg net zo groot als op 15 uur. En de dynamische prijzen zijn iets lager meestal. Maar het zal niet veel uitmaken. Kortom, kies een geschikt moment op de dag voor de SWW en dan ben je nagenoeg altijd goedkoop uit.
Je kan HA zelfs programmeren met day ahead prijzen. Dat in combinatie met een accu in 2027 en je bent denk ik goed bezig zoveel mogelijk te profiteren van zonnepanelen, terugleverkosten en/of dynamische prijzen. Ik heb nog veel te doen aankomende winter. O-)

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Het meest efficiente moment is hier juist in de ochtend omdat ik dan veel gratis stroom heb die ik nergens kwijt kan. Later op de dag neemt in de buurt van de zandgronden juist de bewolking toe.
Dan maak je toch en schema voor eerder op de dag? Van WI verwachten dat het systeem specifiek rekening gaat houden met alle weersomstandigheden, jouw locatie en grondsoort lijkt me best ingewikkeld. En is het nodig? Ik gebruik de 20/80 regel. In 20% van de tijd kun je 80% resultaat halen. De laatste 20% kost 80% extra. Voor je het weet zit je een hele integratie te bouwen die de paar laatste centen uit je systeem knijpt.
En hoeveel valt er eigenlijk te verdienen? Mijn SWW run kost ongeveer 1-3 kWh per dag in deze omstandigheden.

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Dan maak je toch en schema voor eerder op de dag? Van WI verwachten dat het systeem specifiek rekening gaat houden met alle weersomstandigheden, jouw locatie en grondsoort lijkt me best ingewikkeld. En is het nodig? Ik gebruik de 20/80 regel. In 20% van de tijd kun je 80% resultaat halen. De laatste 20% kost 80% extra. Voor je het weet zit je een hele integratie te bouwen die de paar laatste centen uit je systeem knijpt.
En hoeveel valt er eigenlijk te verdienen? Mijn SWW run kost ongeveer 1-3 kWh per dag in deze omstandigheden.
Bij de aankondiging van WI hebben ze wel degelijk gezegd rekening te houden met opbrengst

• Kanseleur
MotorBeast schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Homeassistant is het proberen waard. Kan je alles zelf op elkaar afstemmen. Verslavende hobby en eindeloze mogelijkheden alles te koppelen op eigen wens en voorwaarden.
Ja, heb ik ook. Heb zelfs een simulatie (in HA dus) draaien van een dynamisch contract, een BB80, WeHeat boilervat 300l, Enphase accu’s en zonnepanelen. Daarvan heb ik alleen de zonnepanelen ook echt in huis. Voor al het andere is de plaatsing gepland de komende maanden. Ik kijk nu wat het zou betekenen voor mijn huis qua energieverbruik, boilervatinhoud, kosten/baten, etc.

• niki_lauda

niki_lauda

Fullpower schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Ik heb een zonneboiler en warmtepomp op één tapwatervat. De heatpipes verwarmen het vat onderin. De warmtepomp verwarmt het vat via zijn eigen circuit. Als de zonneboiler genoeg heeft gedaan (van maart tot oktober), dan doet de warmtepomp niks, omdat hij via zijn sensor in het vat meet dat het water warmgenoeg is. De warmtepomp heeft verder geen weet van de zonneboiler; het gaat automatisch goed.

Het enige wat nodig is, is een vat met een (extra) spiraal voor zonneboiler.
Welk type tapwatervat heb je? Dan ga ik die bestellen

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Bij de aankondiging van WI hebben ze gezegd rekening te houden met het weer. In combinatie met de opbrengst van de panelen is dat de ideale input voor het moment een sww run of zelfs een l-run te starten.
Ik kan de weheat app instellingen niet geautomatiseerd beinvloeden. Dus mijn hoop is gevestigd op WI.
Voorbeeld: vanochtend was hier voorspeld dat vanaf 9 uur tot 17 uur er veel zon was met een focus op de uren voor 1300 uur.
Ik heb voor 1200 mijn sww run alvast handmatig gedaan (55 graden, nirmaal start 12.30 uur) en hem en passant ook naar 64 graden via de boost functie verder opgewarmd. Dat is gelijk aan de l-run.
Maar als ik niks doe gaat hij morgen in de regen nogmaals een l-run doen. Dus ik verplaats de l-runs naar de zaterdag. Handmatig.
Als WI dit niet kan overnemen, dan wil ik liever zelf controle hebben over de Flint. Want ik kan prima 48 uur vooruit het lokaal, voorspelde weer ophalen. Elke 3 uur ververst.

Het klopt dat ik hiervoor veel moeite moet doen. Vandaag naar 64 graden opwarmen leverde maar 1,7 kWh extra eigen gebruik op. Maar ik wil nu eenmaal zo min mogelijk terug leveren (kost alleen maar geld) en ook zo min mogelijk afnemen. Als ik dat kan automatiseren dan zal ik dat niet laten.

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Bij de aankondiging van WI hebben ze wel degelijk gezegd rekening te houden met opbrengst
Maar hoe wil WI dat doen? Je zult dan toch iets van een P1 meter nodig hebben? Om het daadwerkelijk overschot te bepalen?

• Mg4gebruiker
[quote]Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Maar hoe wil WI dat doen? Je zult dan toch iets van een P1 meter nodig hebben? Om het daadwerkelijk overschot te bepalen?

[ Voor 45% gewijzigd door Mg4gebruiker op 02-05-2026 21:53 ]

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Je kunt je productie data uit de omvormer gewoon delen. Zo doen andere energy monitor apps het ook. Iemand die geen p1 meter maar wel panelen heeft moet het daarmee doen. Tenzij je een run time abbo hebt op de meter data.
Voorkomen dat je veel terug levert en zoveel mogelijk zelf gebruikt vereist in de praktijk denk altijd een batterij. Die draait op een p1-meter.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Pr088 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Zo wordt WI wel verkocht:
Onze software ziet wanneer stroom goedkoop is, wanneer je zonnepanelen meer opwekken dan je verbruikt en hoe je huis opwarmt en afkoelt.
https://www.weheat.nl/weheat-intelligence

Dat is een probleem voor Weheat om op te lossen. En zoals we al bij Homewizard zien is de cloud integratie met omvormer fabrikanten verre van betrouwbaar genoeg.

Als Weheat "Intelligence" uiteindelijk niks meer is dan een dom systeem wat enkel naar de prijsindex kijkt snap ik oprecht niet hoe Weheat daar al zolang mee bezig is om te ontwikkelen. De prijsindex zegt namelijk helemaal niks over wat mijn woning doet.

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:08
Jpiek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Dat is best een hoop herrie. Ik heb afgelopen januari met m'n snufferd boven de BB P80 gestaan en die was echt stiller. Dat was vooral een hoop wind/luchtverplaatsing...
Ja blackbird vind ik ook stiller. Hier maakte de sparrow best veel herrie in de winter. 65db zeker op 1 mtr afstand. Komt echt van de compressor af.

Ik hoor meerdere installateurs over het geluid van de sparrow. Wat ze gemeen hebben is dat de delta t in de winter verder uitloopt richting 7 a 8 graden en dat daardoor de thermische belasting op de compressor, en geluid toeneemt.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Bij de aankondiging van WI hebben ze gezegd rekening te houden met het weer. In combinatie met de opbrengst van de panelen is dat de ideale input voor het moment een sww run of zelfs een l-run te starten.
Ik kan de weheat app instellingen niet geautomatiseerd beinvloeden. Dus mijn hoop is gevestigd op WI.
Voorbeeld: vanochtend was hier voorspeld dat vanaf 9 uur tot 17 uur er veel zon was met een focus op de uren voor 1300 uur.
Ik heb voor 1200 mijn sww run alvast handmatig gedaan (55 graden, nirmaal start 12.30 uur) en hem en passant ook naar 64 graden via de boost functie verder opgewarmd. Dat is gelijk aan de l-run.
Maar als ik niks doe gaat hij morgen in de regen nogmaals een l-run doen. Dus ik verplaats de l-runs naar de zaterdag. Handmatig.
Als WI dit niet kan overnemen, dan wil ik liever zelf controle hebben over de Flint. Want ik kan prima 48 uur vooruit het lokaal, voorspelde weer ophalen. Elke 3 uur ververst.

Het klopt dat ik hiervoor veel moeite moet doen. Vandaag naar 64 graden opwarmen leverde maar 1,7 kWh extra eigen gebruik op. Maar ik wil nu eenmaal zo min mogelijk terug leveren (kost alleen maar geld) en ook zo min mogelijk afnemen. Als ik dat kan automatiseren dan zal ik dat niet laten.
Mag hopen dat WI meer doet dan wat simpel sww gebruik (P1 lezen en/of nord-pool dan ben je er).
Juist de combi vvw, bufferen, weer, opbrengst, tarieven etc…kijk ik naar uit

• phYzar
  • Nu online
Caayn schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:03:
systeem wat enkel naar de prijsindex kijkt
"Signalen die je kosten beïnvloeden":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4X3zJMsQVRgJXXM6FsafOHhLBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVv1bQMUGWZuFQM8Z6W1DuIc.jpg?f=fotoalbum_large

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14

ComPeter

iddqd idkfa

.

[ Voor 99% gewijzigd door ComPeter op 03-05-2026 10:54 . Reden: verkeerde forum ]

iddqd idkfa

• testmanager
Vraagje: ik heb van een paar partijen offertes binnen voor een all electric Blackbird installatie. Bij de laatste zie ik nu specifiek benoemd een Back-up heater. Dat zag ik niet expliciet terug in andere offertes. Hier op het forum zag ik soms ook de BUH benoemd, dat men dat wel of niet heeft. Zijn er dan 2 soorten binnenunits? Met en zonder BUH?

Set bestaat uit; Voorgemonteerde binnenunit voor een All-Electric systeem, met daarin twee geïntegreerde PWM
circulatiepompen en een backup heater van 3kW

[ Voor 9% gewijzigd door testmanager op 03-05-2026 12:18 ]

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ja en je hebt ook een compacte binnenunit. Dat is enkel alleen de printplaat. Dan worden er in het geval van een full Electric opstelling 2 losse pompen geplaatst.
Dan heb je dus geen BUH. Evt kan je in het SWW vat nog een los elektrische element plaatsen voor enkel het SWW vat.
Meerprijs voorgemonteerde binnenunit is ongeveer €1000.

Hier een FE Sparrow zonder BUH.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroendh op 03-05-2026 14:02 ]

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:05
Ik heb zelf een BB P60 met de compacte unit (dus zonder BUH). Weet niet wat men bedoeld met “losse pompen” maar die van mij zitten gewoon in de binnenunit verwerkt. Ik heb geen extra of losse pompen verder in het leidingwerk. Hier een foto van mijn unit zonder de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYW6rV_dtshYujSKH2_4B89GHws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nKT8qcq0qOnXs1OINvqDoX0.jpg?f=fotoalbum_large

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:11:
Ik heb zelf een BB P60 met de compacte unit (dus zonder BUH). Weet niet wat men bedoeld met “losse pompen” maar die van mij zitten gewoon in de binnenunit verwerkt. Ik heb geen extra of losse pompen verder in het leidingwerk. Hier een foto van mijn unit zonder de buitenkant.

[Afbeelding]
Dit is de voorgeassembleerde unit, met BUH ;) Dus niet de compacte unit ;)

Bij de compacte unit zitten de circulatiepompen inderdaad elders in de leidingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 03-05-2026 18:19 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Bij de compacte unit zitten de circulatiepompen inderdaad elders in de leidingen.
Oh dat is mooi dan😋, want daar heb ik niet voor betaald en BUH die er dan in zou moeten zitten is ook niet aangesloten. Is 1x16A aangelegd vanuit de meterkast. That’s it.

Het is trouwens als volgt aangesloten voor de geïnteresseerde 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz6wkZeT6KhQ-J7hp4miSuZZRUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbpuzhYeUHBNVMzUFwsHJc99.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door mtouw78 op 03-05-2026 18:30 ]

• Gameboy
  • Nu online
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Oh dat is mooi dan😋, want daar heb ik niet voor betaald en BUH die er dan in zou moeten zitten is ook niet aangesloten. Is 1x16A aangelegd vanuit de meterkast. That’s it.
Als je er niet voor betaald hebt, heb je heel veel mazzel gehad. De voorgeassembleerde binnenunit is duurder. ;) Het is dan ook niet aangesloten volgens je geplakte schema. Je hebt het schema met de voorgeassembleerde binnenunit, die is slechts heel iets anders. Praktisch maakt het voor de werking niet uit.

De binnenunit wordt idd altijd op 1x16A aangesloten, ongeacht een al dan niet aanwezige BUH. Die ene groep voedt ook de BUH. De printplaat en pompen trekken niet veel vermogen, maximaal ca. 100 W. Er draait hooguit 1 van de 2 pompen op een gegeven moment, nooit tegelijk. De ene pomp is voor verwarmingsbedrijf, de andere voor SWW bedrijf. Die gebeuren nooit tegelijkertijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Gameboy op 03-05-2026 18:35 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Als je er niet voor betaald hebt, heb je heel veel mazzel gehad. De voorgeassembleerde binnenunit is duurder. ;) Het is dan ook niet aangesloten volgens je geplakte schema. Je hebt het schema met de voorgeassembleerde binnenunit, die is slechts heel iets anders. Praktisch maakt het voor de werking niet uit.

De binnenunit wordt idd altijd op 1x16A aangesloten, ongeacht een al dan niet aanwezige BUH. Die ene groep voedt ook de BUH. De printplaat en pompen trekken niet veel vermogen, maximaal ca. 100 W. Er draait hooguit 1 van de 2 pompen op een gegeven moment, nooit tegelijk. De ene pomp is voor verwarmingsbedrijf, de andere voor SWW bedrijf. Die gebeuren nooit tegelijkertijd.
Haha. Idd mazzeltje dan. Kost allemaal al genoeg dus die €1000 uitgespaard is dan goed meegenomen. Kan ik trouwens ergens in de app zien hoe de BUH is geconfigureerd?

Als ik het goed begrijp is eea dus volgens dit schema aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DhPWIyxTaGfeK7fDNDbkaIjfI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQnt0YKtaA0FSC2ZIMJCsMJn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mtouw78 op 03-05-2026 18:51 ]

• Gameboy
  • Nu online
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Haha. Idd mazzeltje dan. Kost allemaal al genoeg dus die €1000 uitgespaard is dan goed meegenomen. Kan ik trouwens ergens in de app zien hoe de BUH is geconfigureerd?
Ja, in de app en het portal, kun je bij de "Binnenunit" de configuratie van het "Inline verwarmingselement" zien. Dat staat tussen haakjes als "(boost)" of "(backup)" vermeld.
Als ik het goed begrijp is eea dus volgens dit schema aangesloten?
[Afbeelding]
Nee, dit is nog weer een ander schema, met een seriele buffer in de retourleiding. Jij plaatste eerder een schema met een parallele buffer ;) Met een parallele buffer heb je nog een extra (3e) circulatiepomp die ergens op de aanvoerleiding van je afgiftesysteem is gemonteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Gameboy op 03-05-2026 18:57 ]

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Ja, in de app en het portal, kun je bij de "Binnenunit" de configuratie van het "Inline verwarmingselement" zien. Dat staat tussen haakjes als "(boost)" of "(backup)" vermeld.
Ok. Als ik in de app kijk zie ik niet specifiek een “binnenunit” enkel de P60 en de boiler. Als ik de boiler boost dan gaat de P60 ook echt aan op 100% dus denk niet dat ie iets doet met in line verwarmen? :S

• Pr088
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:11:

[Afbeelding]
Dit is de grote unit, met Backup Heater. De kleine unit is..... Kleiner ;)

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:27
Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.

Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
  1. Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
  2. Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
  3. De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan :p). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.

Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.

Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
  • Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
  • Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!

PS: ik zou het ook zo kunnen laten en die paar kuubjes + SWW accepteren maar dat past nog niet helemaal in mijn hoofd.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-05-2026 19:46 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:55
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:41:
Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.

Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
  1. Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
  2. Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
  3. De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan :p). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.

Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.

Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
  • Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
  • Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!
De regels zijn in 2026 veranderd en zou je dus recht hebben op volledige subsidie. Bij de RVO weten ze het zelf niet 🥴 en zeggen dat alleen het meer vermogen subsidiabel is. Wij zijn een andere mening toegedaan. De regel uit 2025 was na 1 jaar gebruik. De Sparrow verkopen of inruilen. Er is genoeg interesse voor woningen waar je geen recht hebt op subsidie bouwjaar vanaf 2018 of vakantiewoningen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• JeroenVerweij
Carboy54 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:51:
[...]

De regels zijn in 2026 veranderd en zou je dus recht hebben op volledige subsidie. Bij de RVO weten ze het zelf niet 🥴 en zeggen dat alleen het meer vermogen subsidiabel is. Wij zijn een andere mening toegedaan. De regel uit 2025 was na 1 jaar gebruik. De Sparrow verkopen of inruilen. Er is genoeg interesse voor woningen waar je geen recht hebt op subsidie bouwjaar vanaf 2018 of vakantiewoningen.
Dat klinkt goed, maar ook onzeker… Je schrijft “wij zijn een andere mening toegedaan”. Maar gaat het RVO daar in mee? Maakt nogal een verschil natuurlijk :)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:55
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat klinkt goed, maar ook onzeker… Je schrijft “wij zijn een andere mening toegedaan”. Maar gaat het RVO daar in mee? Maakt nogal een verschil natuurlijk :)
Ze konden er niet een duidelijk antwoord op geven net als een warmtepomp boiler. Is dat nu extra vermogen of niet. Advies was het maar gescheiden aan te vragen 😆😆. Ik zou dus maar een schriftelijke verklaring vragen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Gameboy
  • Nu online
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:04:
[...]

Ok. Als ik in de app kijk zie ik niet specifiek een “binnenunit” enkel de P60 en de boiler. Als ik de boiler boost dan gaat de P60 ook echt aan op 100% dus denk niet dat ie iets doet met in line verwarmen? :S
In de app moet je kijken bij de "Geavanceerde data", daar zit een sectie "binnenunit" ;) In het portal zit het in het overzicht onder "Installatie" ;)

• Mg4gebruiker
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Het is trouwens als volgt aangesloten voor de geïnteresseerde 😉

[Afbeelding]
Heb jij geen 3 fase ?

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Volgens de installateurswebsite moet voor het inzetten van de buh als boost deze aangesloten zijn op een aparte fase.

• Jpiek
@JeroenVerweij alleen die 25-30m3 gas voor verwarming of had je nog gasverbruik voor SWW ? Dat is me niet duidelijk.

Als het alleen verwarming is zou ik dat door een BUH op laten vangen, deze winter was best koud...

• testmanager
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Ik lees op de site van wegert niks over een Back-Up Heater, of kijk ik niet goed?
Dan nog 2 vragen:

1. Wat doet dat ding, en wanneer precies? Wanneer nodig/geadviseerd?
2. Kan het zijn dat installateurs voor een BB P80 installatie een compacte binnen-unit meenemen/offreren voor een full-electric installatie? In de andere offertes kan ik nergens achterhalen (slecht!!) of ze een compacte of gewone (incl. BUH) unit offreren.

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:09:
[...]

In de app moet je kijken bij de "Geavanceerde data", daar zit een sectie "binnenunit" ;) In het portal zit het in het overzicht onder "Installatie" ;)
Staat geen data bij Binnenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV1ts7CgS5lIyl2QO2OHrKjQvrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mutlJhneiNy4lNYMFNmhaTqp.jpg?f=fotoalbum_large

• mtouw78
Ik heb wel 3fase maar er is maar 1x16A groep die naar de Warmtepomp gaat. Heb de kabels zelf getrokken dus ben er 100% zeker van😉

• JeroenVerweij
Jpiek schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:21:
@JeroenVerweij alleen die 25-30m3 gas voor verwarming of had je nog gasverbruik voor SWW ? Dat is me niet duidelijk.

Als het alleen verwarming is zou ik dat door een BUH op laten vangen, deze winter was best koud...
Exclusief SWW. Heb de Sparrow in hybride staan. SWW is daarnaast nog zo’n 15 kuub per maand.

En wat zou je adviseren voor SWW, als ik volledig van het gas af wil?

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-05-2026 23:39 ]

• Gameboy
  • Nu online
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Staat geen data bij Binnenunit
[Afbeelding]
Dan wordt het tijd om je installateur aan te spreken op deze onvolledige installatie ;)

Je hebt een voorgeassembleerde binnenunit met BUH, die moeten ze dan even correct configureren in de software aan hun kant, in hun installateurs-account voor jouw installatie

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Wat ik mij afvraag met Weheat intelligence, is of er dan iedere keer weer een nieuwe config naar je warmtepomp wordt geschreven. Ik had ergens gelezen dat de EEPROM maar een beperkt aantal keer beschreven kan worden.
Dit zal dan met dit soort functionaliteit toch een probleem kunnen vormen, of is er meer informatie over bekend hoeveel write acties de betreffende EEPROM aan kan?
Pagina: 1 ... 197 198 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.