Twijfel is niet nodig als je zoals ik stel de boel berekent. Iedere installateur die WP's plaatst zou dat moeten kunnen en adviseren. Dat de klant twijfelt kan ik me voorstellen. Dat een installateur dat doet niet. Zou zijn vak en kennis moeten zijn.Jpiek schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Omdat ze koudwatervrees hebben om meteen over te gaan op FE. Na een jaar kan je alsnog de CV afkoppelen, de leidingen afdoppen en gas af laten sluiten.
En ja, zo is het hier ook gegaan, en ja, ik had net zo goed meteen FE kunnen gaan... Maar als mensen twijfelen is dit de best tussenweg...
Helemaal mee eens, maar een installateur kan een klant natuurlijk niet dwingen om FE te gaan. En dan is een FE installatie en de ketel laten zitten misschien nog wel de beste oplossing. Dan kan je nl heel makkelijk naderhand de CV ketel weghalen zonder verder iets aan de installatie te hoeven doen.MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Twijfel is niet nodig als je zoals ik stel de boel berekent. Iedere installateur die WP's plaatst zou dat moeten kunnen en adviseren. Dat de klant twijfelt kan ik me voorstellen. Dat een installateur dat doet niet. Zou zijn vak en kennis moeten zijn.
Misschien ter info om alsnog door FE te kiezen in een keer: wij hebben sinds augustus een Sparrow. Wij gingen hybride omdat we op de grens zaten en hebben afgelopen seizoen slechts 25-30 kuub gas bij moeten stoken.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Heb net de offerte binnen en het verschil is niet erg groot tussen de flint en de sparrow.
Advies is de flint omdat het vermogen van de sparrow te hoog zou zijn en het debiet van de vloerverwarming te klein zou zijn
Gevoelsmatig zou ik voor de sparrow willen gaan maar weet niet of het debiet straks een probleem kan worden
We kiezen bewust voor een losse boiler zodat de warmtepomp beneden direct naar de verdeler kan, anders moeten we de leidingen van boven naar beneden aanpassen en zijn we op slopershoogte wat we niet willen
Ook willen we het warm water los houden van de warmtepomp
Maar… wij hadden voorheen een gasverbruik van 1250m3. Dat is dus 2,5-3 keer zoveel als jullie hebben.
Kortom: die Sparrow haalt FE met 2 vingers in zijn neus zoals ook al door diverse anderen hier aangegeven. Ga direct voor FE in jullie geval. Een andere keuze is echt gewoon zonde. Mits het natuurlijk in jullie financiële plaatje past
Ik lees maar sporadisch mee, maar mijn oog viel op de cijfers in je post, omdat ze in lijn liggen met mijn eigen case. Een 6kW warmtepomp zoals de Flint is al behoorlijk overgedimensioneerd, de 9kW van de sparrow is echt problemen zoeken. Mijn woning zat op 490m³/jaar gasverbruik en we zijn overgeschakeld op FE met een 3.5KW warmtepomp. We flirten het hele tussenseizoen met de onderste modulatie grens (in mijn geval 40%) die bepalend is voor de minimale aanvoertemperatuur.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:06:
We hebben besloten om te gaan voor een Weheat warmtepom
De installateur is langs geweest gehad en hij adviseerde ons de Flint gezien ons gasverbruik van 450-500 M3 gas per jaar voor alleen de cv.
We zouden ook al direct naad FE kunnen gaan maar we twijfelen nog en willen daarom in eerste instantie hybride doen en later naar FE.
De warmtepomp hoeft alleen maar te draaien voor de vloerverwarming beneden(45m2) en 1 radiator, het warm water gaan we doen via een losse boiler.
Is het nu dan slim om de Flint te nemen of toch voor de Sparrow omdat we toch binnen enkele jaren naar FE gaan. Gevoelsmatig denk ik bij de Sparrow dat deze te groot is.
Ik zou dus echt zo laag mogelijk gaan en vind 6kW echt wel pittig. Met 45m² vloerverwarming en 1 radiator heb je waarschijnlijk als alles volop warmte vraagt net 6kW afgifte vermogen? Maar je huidige verbruik suggereert dat helemaal geen 6kW verlies hebt, want dan zou je maar een 100-tal vollasturen per jaar hebben. Dus ook al kan de WP haar warmte dan kwijt, de temperatuur in je interieur gaat gewoon omhoog schieten en de WP moeten dan weer uit. Heb je een warmteverliesberekening gedaan?
Let op: de Sparrow kan verder terug moduleren dan de Flint. De Sparrow gaat omlaag tot een opgenomen vermogen van 180 W, dat is echt heel laag.Towap schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Ik lees maar sporadisch mee, maar mijn oog viel op de cijfers in je post, omdat ze in lijn liggen met mijn eigen case. Een 6kW warmtepomp zoals de Flint is al behoorlijk overgedimensioneerd, de 9kW van de sparrow is echt problemen zoeken. Mijn woning zat op 490m³/jaar gasverbruik en we zijn overgeschakeld op FE met een 3.5KW warmtepomp. We flirten het hele tussenseizoen met de onderste modulatie grens (in mijn geval 40%) die bepalend is voor de minimale aanvoertemperatuur.
Ik zou dus echt zo laag mogelijk gaan en vind 6kW echt wel pittig. Met 45m² vloerverwarming en 1 radiator heb je waarschijnlijk als alles volop warmte vraagt net 6kW afgifte vermogen? Maar je huidige verbruik suggereert dat helemaal geen 6kW verlies hebt, want dan zou je maar een 100-tal vollasturen per jaar hebben. Dus ook al kan de WP haar warmte dan kwijt, de temperatuur in je interieur gaat gewoon omhoog schieten en de WP moeten dan weer uit. Heb je een warmteverliesberekening gedaan?
Over andere verschillen tussen Sparrow en Flint, zie: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
De Flint is 4kW en de Sparrow is 6kW. De getallen die jij noemt zijn alleen bij warm weer.Towap schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Ik lees maar sporadisch mee, maar mijn oog viel op de cijfers in je post, omdat ze in lijn liggen met mijn eigen case. Een 6kW warmtepomp zoals de Flint is al behoorlijk overgedimensioneerd, de 9kW van de sparrow is echt problemen zoeken. Mijn woning zat op 490m³/jaar gasverbruik en we zijn overgeschakeld op FE met een 3.5KW warmtepomp. We flirten het hele tussenseizoen met de onderste modulatie grens (in mijn geval 40%) die bepalend is voor de minimale aanvoertemperatuur.
Hallo,
De laatste dagen las ik hier veel discussie over aan/uit + stooklijn. Ik wil dit zelf ook graag gaan proberen omdat mijn BB nu steeds de hele nacht aan staat op relatief dure dynamische prijzen, terwijl er overdag ruim voldoende goedkope stroom en zonnestroom is. En juist dan gaat de WP uit omdat het warmer wordt buiten. Beetje zonde dus. Het liefst stook ik overdag wat extra als de stroom toch gratis is. Snachts mag het wel wat afkoelen.
Ik had in de app AAN/UIT aangezet, maar dat leek niet te werken. De WP gaat wel uit, maar slaat niet meer aan als de temperatuurgrens behaald is. Dus ik vroeg me af, moet er fysiek nog iets in de thermostaat aangepast worden? Ik lees hier niet ergens iets over terug.
Is er ergens een goede uitleg te vinden over hoe dit in te stellen?
De laatste dagen las ik hier veel discussie over aan/uit + stooklijn. Ik wil dit zelf ook graag gaan proberen omdat mijn BB nu steeds de hele nacht aan staat op relatief dure dynamische prijzen, terwijl er overdag ruim voldoende goedkope stroom en zonnestroom is. En juist dan gaat de WP uit omdat het warmer wordt buiten. Beetje zonde dus. Het liefst stook ik overdag wat extra als de stroom toch gratis is. Snachts mag het wel wat afkoelen.
Ik had in de app AAN/UIT aangezet, maar dat leek niet te werken. De WP gaat wel uit, maar slaat niet meer aan als de temperatuurgrens behaald is. Dus ik vroeg me af, moet er fysiek nog iets in de thermostaat aangepast worden? Ik lees hier niet ergens iets over terug.
Is er ergens een goede uitleg te vinden over hoe dit in te stellen?
De aansluiting in op de weheatprint is hetzelfde, dus daar geen acties:
Wel moet je controleren of:
1: je thermostaat aan/uit ondersteunt.
2: juiste contact vanaf je thermostaat aangesloten is De Honeywell T6 kan beide. wel een ander contactje.
En daarna idd in de app aanpassen.
2: juiste contact vanaf je thermostaat aangesloten is De Honeywell T6 kan beide. wel een ander contactje.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoker op 19-03-2026 11:26 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Bedankt, dat wist ik idd niet. 16% geeft je wel veel speelruimte en de sparrow en flint komen zo ongeveer gelijk uit qua minimum vermogen. (en idd ik maakte ook de fout om te veronderstellen dat het max. vermogen over het hele temperatuurbereik beschikbaar was, maar dat is niet het geval. 6kW lijkt nog steeds stevig in verhouding met het verbruik, maar het gat is wel aanzienlijk kleiner dan ik dacht)SebastiaanPs schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:41:
[...]
Let op: de Sparrow kan verder terug moduleren dan de Flint. De Sparrow gaat omlaag tot een opgenomen vermogen van 180 W, dat is echt heel laag.
Over andere verschillen tussen Sparrow en Flint, zie: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"
Vermogen te hoog? Kijk niet naar het maximale vermogen maar naar het minimale. Een Sparrow kan verder terug moduleren dan een Flint en met een opname van 225 watt produceert de Sparrow ongeveer 1.5 kW en dat is prima. Met 28 mm staal of 32 mm mlb naar de verdeler komt de flow van 1 m3 zeker goed.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Heb net de offerte binnen en het verschil is niet erg groot tussen de flint en de sparrow.
Advies is de flint omdat het vermogen van de sparrow te hoog zou zijn en het debiet van de vloerverwarming te klein zou zijn
Gevoelsmatig zou ik voor de sparrow willen gaan maar weet niet of het debiet straks een probleem kan worden
We kiezen bewust voor een losse boiler zodat de warmtepomp beneden direct naar de verdeler kan, anders moeten we de leidingen van boven naar beneden aanpassen en zijn we op slopershoogte wat we niet willen
Ook willen we het warm water los houden van de warmtepomp
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Aah, goede toevoeging, ik heb een Honeywell T6. Dus het is een kwestie van draadjes verplaatsen?Stoker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:26:
De aansluiting in op de weheatprint is hetzelfde, dus daar geen acties:
Tot nu toe iedereen alvast bedankt voor de reacties/opmerkingen en tipsCarboy54 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Vermogen te hoog? Kijk niet naar het maximale vermogen maar naar het minimale. Een Sparrow kan verder terug moduleren dan een Flint en met een opname van 225 watt produceert de Sparrow ongeveer 1.5 kW en dat is prima. Met 28 mm staal of 32 mm mlb naar de verdeler komt de flow van 1 m3 zeker goed.
Als ik dit zo lees dan zou de Sparrow een juiste keuze kunnen zijn omdat deze verder terug kan moduleren.
We hebben na diverse reacties hier te hebben gelezen de keuze gemaakt om direct naar FE te gaan.
Zou het kunnen omdat we maar 3 groepen hebben voor de vloerverwarming dat daarom de installateur het over het debiet heeft en de Flint adviseert? (ga het hem ook nog vragen) De afstand van de warmtepomp direct naar de verdeler is 5 meter dus dat zal niet het probleem zijn denk ik.
Nee, Flint en Sparrow regelen af op hetzelfde debiet.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik kijk regelmatig de youtube video’s van @klimaattechnieknederland8858.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:45:
Hallo mede-Tweakers,
Ik zit sinds december 2025 in een slepende discussie met De Groene Generatie over een non-conforme warmtepompinstallatie. Op zoek naar een onafhankelijke expert die een rapport kan maken voor geschillencommissie. Maar eerst even mijn verhaal.
De situatie:
· Woning 184m², 12 zones vloerverwarming (pomploze verdeler)
· Weheat Sparrow, juli 2025 geïnstalleerd met serie-buffervat (dus zonder hydraulische ontkoppeling)
· Vanaf december: flowproblemen, lock-outs, defrost-fouten, gigantisch verbruik
Wat er gebeurde:
Op 29 januari gaf DGG schriftelijk toe dat installatie "niet optimaal werkt" en dat er een bypass ontbreekt. Na weken vertraging plaatsten ze op 23 februari een AVDO-bypass als "reparatie".
Het resultaat (conclusies uit meetdata):
· Na AVDO verbruik ik 60% meer elektriciteit (bij 10-12°C buiten) en 96% meer (bij 4-6°C buiten) dan vóór de AVDO, voor precies dezelfde kamertemperatuur.
· Het elektrische back-upelement (waar ik €1500+ extra voor betaalde) slaat nu al aan bij +1°C buiten. Vóór de AVDO gebeurde dat pas bij -8°C (en alleen na systeemuitval).
Het meest opvallende:
DGG heeft nooit mijn data weerlegd. Geen enkele meting betwist. In hun reactie van 13 februari complimenteerden ze mijn analyse ("grondig onderzoek") en kwamen met twee "oplossingen":
1. Verwijder de zone-regeling (dus minder functionaliteit in mijn huis)
2. Plaats een parallel buffervat met extra pomp – tegen meerprijs (offerte)
De parallelle buffer is precies wat ik al op 28 januari adviseerde op basis van Weheat-documentatie. En nu willen ze dat ik ervoor betaal.
Mijn vraag:
Weet iemand een echt onafhankelijke expert (geen installateur) die een deskundigenrapport kan maken over warmtepompen en hydrauliek? Iemand met verstand van Weheat, pomploze vloerverwarming, en die dit soort geschillen kent.
Ik denk dat hij je wel kan helpen.
Ja hier hetzelfde. Frustrerend dat het er weer uit is...Barryvdh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Energie doet het bij mij nog wel. Alleen vermogen in/uit en dus COP wel weg inderdaad
Dit kan nu allemaal niet. Misschien maakt WeHeat Intelligence dit wel mogelijk, we weten het nog niet. Je kunt wel het stilteniveau van je warmtepomp terugschroeven, dat begrenst de compressor (die maakt immers het meeste geluid met de andere draaiende delen). Zo kun je je WP wel 'knijpen' en je SWW run verlengen.Dadona schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:14:
Ik kwam het niet tegen nog, maar heeft er iemand iets gehoord over hoe de WeHeat, bijvoorbeeld met Intelligence, in de toekomst werkt als er thuisbatterij in het spel is. Specifiek:
- kan aan worden gegeven dat alles op de batterij draait (bij een stroomstoring), waardoor bijvoorbeeld een legionella run later uitgevoerd zal worden (maar niet later dan XX dagen na de laatste)
- de opwarming van een vat niet met vol vermogen gaat maar iets langzamer om zoveel mogelijk over panelen te laten lopen, aangevuld eventueel met een stukje accu
- het vat verwarmd zal worden op het moment dat er een overschot is (zon en eventueel volle accu).
Nu is de WeHeat gewook volle bak aan het verwarmen. Ogenschijnlijk niet al iets eerder als er nog wel zon is, en niet iets rustiger aan zodat het nog over panelen kan gaan.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
BB P80Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Even uit interesse.
BlackBird P80 BlackBird P60
Top. Ga ik eens kijken of ik de flow nog ietsje omlaag kan later schroeven.
Ik ben bijna van het bijgeluid af maar nog niet helemaal.
Ik zou even niets doen. Toen ik mijn installatie net had heeft het bijna 1 jaar geduurd voordat alle lucht uit het systeem was. Heb nu met maximale flow geen enkel probleem meer. Kan lang duren.Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Top. Ga ik eens kijken of ik de flow nog ietsje omlaag kan later schroeven.
Ik ben bijna van het bijgeluid af maar nog niet helemaal.
Installatie staat er in mei 2 jaar.MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Ik zou even niets doen. Toen ik mijn installatie net had heeft het bijna 1 jaar geduurd voordat alle lucht uit het systeem was. Heb nu met maximale flow geen enkel probleem meer. Kan lang duren.
Doet alleen het CV water dus wordt niet gebruikt buiten het stookseizoen.
Maar suizen lijkt mij meer met de flow te maken te hebben en niet zo zeer met lucht in het watersysteem.
Jawel hoor. Lucht in je systeem kan suizen veroorzaken. Hoge flow verergert het dan nog eens. Anders was bij mij niet het suizen verdwenen zonder enige aanpassingen aan leidingwerk of radiatoren. NB; lagere flow gaat ten koste van je rendement.Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:00:
[...]
Installatie staat er in mei 2 jaar.
Maar suizen lijkt mij meer met de flow te maken te hebben en niet zo zeer met lucht in het watersysteem.
Onze P80 is vorige zomer geplaatst en pas in september ging ie wat doen. Wel aangestaan.Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:00:
[...]
Installatie staat er in mei 2 jaar.
Wat doe jij in de zomer, staat het hele systeem dan uit?
Hier ook warm water via aparte warmtepomp.
Ik merk dat overdag het huis volledig verwarmt wordt door de lente zon, echter koelt het s'avonds behoorlijk af, zodat de de WP weer in actie komt. Momenteel verbruik ik 0 kWh uit het net, omdat ik dit afvangt met een thuis batterij en zonnepanelen.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Toevallig enig idee of ze bij WeHeat nog de intentie hebben om het terug te brengen?Barryvdh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Energie doet het bij mij nog wel. Alleen vermogen in/uit en dus COP wel weg inderdaad
Kan met energie ook rekenen, maar voor kwartierprijzen is een update per 30 min net te weinig
Heel eerlijk. Dat rendement kijk ik niet heel nauw naar. Vorig jaar had ik een COPvan gemiddeld 4.7 en een elektra verbruik volgens de portal van bijna 1700kW.MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Jawel hoor. Lucht in je systeem kan suizen veroorzaken. Hoge flow verergert het dan nog eens. Anders was bij mij niet het suizen verdwenen zonder enige aanpassingen aan leidingwerk of radiatoren. NB; lagere flow gaat ten koste van je rendement.
Vind ik een dikke prima waar ik in het begin van die periode nog heel erg zoekende was met welke aansturing en stooklijn ik uit de voeten kon in huis.
Dit jaar heb ik al een gemiddelde COP van 4.8 met de sneeuw in januari en een verbruik van bijna 1000kW.
Ook daar weer prima en ga in het volgende stookseizoen in het najaar verder met afstellen omdat het glas vervangen wordt voor betere isolerende beglazing dus de stooklijn weer aanpassen en werken met een OTGW.
We gebruiken boven ook zone regeling wat ook ten koste gaat aan efficientie.
Maar de zonnepanelen, plug in batterij en batterij op wielen maakt veel goed.
We hebben een normale boiler die niet erg zuinig is. Ik verkies comfort hierin net boven het stukje rendement.
Een airco in elke kamer is ook niet heel erg efficient. Ik heb dat wel gedaan en is best comfortabel in de zomer
Maar over de lucht in je systeem met het suizen. Ben je handmatig bij je afgifte systeem gaan ontluchten of heb je de automatische ontluchter van de buiten unit het werk laten doen?
Neen ik laat hem gewoon aan staan en zet zowel de buiten unit als binnen unit niet uit.MartinPTweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:52:
[...]
Onze P80 is vorige zomer geplaatst en pas in september ging ie wat doen. Wel aangestaan.
Wat doe jij in de zomer, staat het hele systeem dan uit?
Hier ook warm water via aparte warmtepomp.
Dat kleine beetje stroom verbruik. Volgens mij gaat de circulatie pomp ook ieder uur even 1 min draaien om te voorkomen dat die vast gaat staan. Als je het stroomloos maakt werkt dat niet.
En stel er is een update van je machine die ze willen doen zal die pas gedaan worden wanneer de kou begint.
Als die dan niet gelijk aan de gang gaat on wat updates te doen.
Ik bem ban het besparen maar zoals mijn eerdere bericht hierboven ook van comfort.
De heater een avondje aan hebben onder de overkapping of de kachel aan in de bar kost meer stroom op een avond als de binnen unit en buiten unit in standby voor een half jaar denk ik
Had ik ookRNacoustics schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:14:
Ik merk dat overdag het huis volledig verwarmt wordt door de lente zon, echter koelt het s'avonds behoorlijk af, zodat de de WP weer in actie komt. Momenteel verbruik ik 0 kWh uit het net, omdat ik dit afvangt met een thuis batterij en zonnepanelen.
Stooklijn was mijn oplossing
Off topic:RNacoustics schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:14:
Goed bezig! Ik zat vandaag op 10kW afgenomen en nu onder de streep 4kW meer geëxporteerd.
Ook een thuisbatterij maar de grote gebruik ik om te handelen dus die is wel gaan laden in de dal uren ondanks dat er niet voldoende opwek was.
Morgen ochtend om 7 uur nog 2 uurtjes 9kW ontladen dus ik had vandaag nog 9 extra kunnen exporten.
On topic: uur geleden bij ons pas weer gaan verwarmen. Met dit weer warm genoeg in huis.
Om ervoor te zorgen dat die toch een wat langere runs maakt heb ik op de bovenste verdieping de gewenste kamer temperatuur flink verhoogt in de kamers die het hardste afkoelen en nu niet grbuitk worden naar 22 graden.
Stroompeijs is wat lager nu en dan kan de warmtepomp morgen weer op tijd uit om die batterijen weer vol te stoppen met opwek.
Via homeassistant komt het ook niet meer door cop, vermogen in via de API.frank2908 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:42:
Vermogen In, Vermogen Uit en COP werken bij mij weer niet meer bij de Flint warmtepomp in Homey
Ik merk dat met OpenTherm dat de temperatuur uit op een lagere temperatuur (26,2 -27.2 graden) kan draaien dan de stooklijn (28-29 graden)
[Afbeelding]
Ik heb zojuist akkoord gegeven op een offerte voor weheat, maar ik moet zelf nog opzoek naar een goede thermostaat. (heb nu een Nest v3)
Ik wil vooral op stooklijn draaien en de thermostaat alleen gebruiken in de lente en herfst, dus hoeft geen fancy model te zijn. Moet alleen draadloos zijn.
Maar... ik lees hier op het forum iets over een eigen thermostaat van weheat en ook in onderstaande filmpje wordt dit benoemd, het zou zelfs op de VSK officeel worden aangkondigt, maar ik kan hier helemaal niks over vinden? Is hier al meer over bekend?
Ik wil vooral op stooklijn draaien en de thermostaat alleen gebruiken in de lente en herfst, dus hoeft geen fancy model te zijn. Moet alleen draadloos zijn.
Maar... ik lees hier op het forum iets over een eigen thermostaat van weheat en ook in onderstaande filmpje wordt dit benoemd, het zou zelfs op de VSK officeel worden aangkondigt, maar ik kan hier helemaal niks over vinden? Is hier al meer over bekend?
Zomer 2026 is de aankondiging geweest. Ik gebruik zelf (in de tussentijd) een Honeywell Round Modulation. Kost bij de bouwmarkt 5 of 6 tientjes.Qoon3x schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:15:
Ik heb zojuist akkoord gegeven op een offerte voor weheat, maar ik moet zelf nog opzoek naar een goede thermostaat. (heb nu een Nest v3)
[YouTube: Primeur: WeHeat komt met een thermostaat wat geen thermostaat is]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Gisteren en vandaag is bij mij thuis een Weheat Blackbird P60 geïnstalleerd, all-electric met een Itho boilervat van 270L. De vloeverwarmingsverdeler is ook vervangen door een pomploze variant.
Inmiddels is de Boiler op temperatuur gebracht en wordt het huis weer verwarmd na 3 dagen geen CV ketel aan te hebben gehad. Gelukkig hadden we twee zonnige installatiedagen, dus echt koud is het niet geweest in huis.
De warmtepomp staat op het platte dak van de garage. Direct daaronder hangt in de garage de binnenunit en de pompen. Door de muur heen direct naar de vloerverdeler 5 groepen onder de trap waar ook de standleiding naar de eerste verdieping zit voor de radiatoren daar.
Op de plek van de binnenunit hing eerst de intergas ketel. De bestaande doorvoeren zijn zoveel mogelijk gebruikt, maar natuurlijk wel wat groter gemaakt voor de grotere maat leidingen.
Elektrisch is alles aangesloten op twee groepen die al aanwezig waren in de onderverdeler in de garage.
In de dakdoorvoer heb ik even een handdoek gepropt. Dat gat moet ik nog even afdichten met wat isolatiemateriaal.
:strip_exif()/f/image/f4Rm3FqJyVzk4qooC9tz0zrB.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is de Boiler op temperatuur gebracht en wordt het huis weer verwarmd na 3 dagen geen CV ketel aan te hebben gehad. Gelukkig hadden we twee zonnige installatiedagen, dus echt koud is het niet geweest in huis.
De warmtepomp staat op het platte dak van de garage. Direct daaronder hangt in de garage de binnenunit en de pompen. Door de muur heen direct naar de vloerverdeler 5 groepen onder de trap waar ook de standleiding naar de eerste verdieping zit voor de radiatoren daar.
Op de plek van de binnenunit hing eerst de intergas ketel. De bestaande doorvoeren zijn zoveel mogelijk gebruikt, maar natuurlijk wel wat groter gemaakt voor de grotere maat leidingen.
Elektrisch is alles aangesloten op twee groepen die al aanwezig waren in de onderverdeler in de garage.
In de dakdoorvoer heb ik even een handdoek gepropt. Dat gat moet ik nog even afdichten met wat isolatiemateriaal.
:strip_exif()/f/image/f4Rm3FqJyVzk4qooC9tz0zrB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Civil op 21-03-2026 07:43 . Reden: typos ]
Ik mis de isolatie! Op zijn minst buiten. Moet dat nog?Civil schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:06:
Gisteren en vandaag is bij mij thuis een Weheat Blackbird P60 geïnstalleerd, all-electric met een Itho boilervat van 270L. De vloeverwarmingsverdeler is ook vervangen door een pomploze verdeler.
Inmiddels is de Boiler op temperatuur gebracht en wordt het huis weer verwarmd na 3 dagen geen CV ketel aan te hebben gehad. Gelukkig hadden we twee zonnige installatiedagen, dus echt koud is het gelukkig niet geweest in huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi.Stoker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:03:
Nee, Flint en Sparrow regelen af op hetzelfde debiet.
installateur net gesprokenen en de keuze voor de Flint heeft ermee te maken dat het volume van de vloerverwarming bij de Flint minimaal 40 liter moet zijn en bij de Sparrow 60 liter.
We hebben geen 45 m2 maar 40m2 vloerverwarming met 1 radiator en dan zou je blijkbaar krap aan die 60 liter komen. Als we toch de Sparrow willen dan is het een optie omdat we weinig ruimte hebben in de kast waar de verdeler zit een 12 liter buffervat te plaatsen
Dacht dat het kiezen tussen de Flint en de Sparrow makkelijker zou zijn.
Weet iemand waarom de flint 40 liter nodig heeft en de Sparrow 60 liter?
[ Voor 5% gewijzigd door GM65 op 22-03-2026 18:36 ]
Als je de diameter van je buizen weet en weet hoever ze uit elkaar (weet je het niet warmtebeeld camera huren) liggen kan je de inhoud berekenen van de waterinhoud. Heeft hij dat berekend of is het natte vingerwerk?GM65 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:55:
[...]
Mooi.
installateur net gesprokenen en de keuze voor de Flint heeft ermee te maken dat het volume van de vloerverwarming bij de Flint minimaal 40 liter moet zijn en bij de Sparrow 60 liter.
We hebben geen 45 m2 maar 40m2 vloerverwarming met 1 radiator en dan zou je blijkbaar krap aan die 60 liter komen. Als we toch de Sparrow willen dan is het een optie omdat we weinig ruimte hebben in de kast waar de verdeler zit een 12 liter buffervat te plaatsen
Dacht dat het kiezen tussen de Flint en de Sparrow makkelijker zou zijn.
https://aadejong.nl/posts...arming-berekenen-6905.htm
Ja dat pak ik zelf op.mog__wai schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:45:
[...]
Ik mis de isolatie! Op zijn minst buiten. Moet dat nog?
Netjes gedaan Corne en Sjouke 👍Civil schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:06:
Gisteren en vandaag is bij mij thuis een Weheat Blackbird P60 geïnstalleerd, all-electric met een Itho boilervat van 270L. De vloeverwarmingsverdeler is ook vervangen door een pomploze verdeler.
Inmiddels is de Boiler op temperatuur gebracht en wordt het huis weer verwarmd na 3 dagen geen CV ketel aan te hebben gehad. Gelukkig hadden we twee zonnige installatiedagen, dus echt koud is het gelukkig niet geweest in huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Heeft hij gedaan op basis van m2 en hoh 10 cmMotorBeast schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:05:
[...]
Als je de diameter van je buizen weet en weet hoever ze uit elkaar (weet je het niet warmtebeeld camera huren) liggen kan je de inhoud berekenen van de waterinhoud. Heeft hij dat berekend of is het natte vingerwerk?
https://aadejong.nl/posts...arming-berekenen-6905.htm
Lengte groepen weet ik niet, zijn er 3
Ik zie meestal meer groepen dus vraag me af of 3 groepen geen probleem kan gaan geven
[ Voor 7% gewijzigd door GM65 op 21-03-2026 09:23 ]
De eerste resultaten zijn heel positief. Rond 14:0 was de installatie gereed. Na flink wat ontluchten en een vloerverwarmingsgroep die wat verstopt leek.
Om 16:00 heb ik de BlackBird P60 in Home Assistant bekend gemaakt. Toen was de warmtepomp net klaar met een legionellarun. Daarna is deze weer aan de slag gegaan met het verder verwarmen van het huis. Net voor 20:00 heb ik de thermostaat op continue 21 gezet, daarvoor stond deze nog wat hoger om de installatie te testen. Je ziet daarna de pomp ook snel afschakelen en nu de kamertemperatuur bereikt is blijft deze rustig doorpruttelen. Tot nu toe één lange run op de OT thermostaat (Honeywell Chronoterm Touch Modulation) van 16u. Komende tijd kijk ik even hoe het gedrag op de thermostaat gaat zijn.
Een snel in elkaar geflanst overzicht:
:strip_exif()/f/image/q0GGoe2r49DenE5uTwQLFCBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Vermogen komt uit een externe meter, voor wie het zich afvraagt
Ik zag hier ook goede resultaten met stooklijn + aan/uit. Dat lijkt mij ook een fijne regeling. Daarvoor heb ik ook een andere thermostaat besteld. Voordeel is dat ik dan ook op afstand mijn thermostaat zou kunnen regelen.
Ziet er goed uit!Civil schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:06:
Gisteren en vandaag is bij mij thuis een Weheat Blackbird P60 geïnstalleerd, all-electric met een Itho boilervat van 270L. De vloeverwarmingsverdeler is ook vervangen door een pomploze variant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij eenzelfde opstelling heb ik zelf een paar weken geleden een tweede temperatuursensor in het vat toegevoegd (met dank aan @Stoker en een eerdere post in dit topic). Klusje van een uurtje en nu wordt er niet meer na iedere douchebeurt onnodig warm water toegevoegd (de eerste sensor bleek ook erg laag in het vat te hangen, wellicht had dat het al kunnen verhelpen).
Kan iemand mij vertellen wat de aansluiting on/off boiler (of cv in het nederlands) van de binnenuit precies doet? Is dit een potentiaalvrij schakelcontact? En wat is het gedrag dan precies? Ik zoek een mogelijkheid om op het moment dat mijn opentherm thermostaat warmte vraagt aan mijn blackbird dat dan ook een ander apparaat wordt ingeschakeld (potentiaalvrij). Ik vroeg me af of ik dit hier voor kan gebruiken…
Er zijn bij mij wel 2 sensoren (die van WeHeat zelf) in geplaatst, maar die zitten beiden best laag in het vat. Het metalen pennetje waar de normale sensor aan vast zit, die is niet zo heel lang. Kan de bovenste sensor hoger in het vat geplaatst worden? Hoe heb je dat dan gedaan?LPieter schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:15:
[...]
Ziet er goed uit!
Bij eenzelfde opstelling heb ik zelf een paar weken geleden een tweede temperatuursensor in het vat toegevoegd (met dank aan @Stoker en een eerdere post in dit topic). Klusje van een uurtje en nu wordt er niet meer na iedere douchebeurt onnodig warm water toegevoegd (de eerste sensor bleek ook erg laag in het vat te hangen, wellicht had dat het al kunnen verhelpen).
Netjes! Paar puntjes:Civil schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Waarom heeft de installateur de leidingen niet geïsoleerd?
- Is de leidingdikte voldoende/ welke doorstroming haalt je WP (in m3/h)?
Is dat niet gewoon de aansluiting voor de CV ketel als je een Hybride systeem hebt ?Ditbenik schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:15:
Kan iemand mij vertellen wat de aansluiting on/off boiler (of cv in het nederlands) van de binnenuit precies doet? Is dit een potentiaalvrij schakelcontact? En wat is het gedrag dan precies? Ik zoek een mogelijkheid om op het moment dat mijn opentherm thermostaat warmte vraagt aan mijn blackbird dat dan ook een ander apparaat wordt ingeschakeld (potentiaalvrij). Ik vroeg me af of ik dit hier voor kan gebruiken…
Voor wat jij wil zou ik een HA integratie of een Homey flow die de status van de WP in de gaten houd gebruiken...
Hmm, ik ben weer onderweg terug van wintersport en ben waarschijnlijk pas 19u thuis, maar zie dat mijn Sparrow een “Motor blocked” issue heeft, waardoor ik geen warm douchewater en huis heb.
Coolblue kan ik blijkbaar ook niet bereiken in het weekend. Iemand een idee wat ik bij terugkomst zou kunnen doen?
Coolblue kan ik blijkbaar ook niet bereiken in het weekend. Iemand een idee wat ik bij terugkomst zou kunnen doen?
Welke isolatie ontbreekt? Bij ons is er op dat vlak sowieso iets misgegaan, maar dit ziet er volgens mij al beter uit (buiten) dan bij ons ?mog__wai schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:45:
[...]
Ik mis de isolatie! Op zijn minst buiten. Moet dat nog?
Om de aan- en afvoerbuizen, daar loopt CV-water doorheen. Je wilt niet dat dat afkoelt of bevriest...Dadona schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:06:
[...]
Welke isolatie ontbreekt? Bij ons is er op dat vlak sowieso iets misgegaan, maar dit ziet er volgens mij al beter uit (buiten) dan bij ons ?
Omdat ik dat zelf ga doen.Pr088 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Netjes! Paar puntjes:
- Waarom heeft de installateur de leidingen niet geïsoleerd?
Die ligt continue op zo'n 1.0m3/u zoals het hoort. Er is 28mm staal gebruikt.- Is de leidingdikte voldoende/ welke doorstroming haalt je WP (in m3/h)?
Stroomloos maken een minuut of zo en dan weer opstarten. Lijkt me het enige wat je zelf kan doen. Hopelijk heb je dan weer verwarming. Je zou het ook kunnen vragen nu aan degene die op je huis past. Kan je wellicht toch douchen als je thuis komt.chengbondkwok schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:56:
Hmm, ik ben weer onderweg terug van wintersport en ben waarschijnlijk pas 19u thuis, maar zie dat mijn Sparrow een “Motor blocked” issue heeft, waardoor ik geen warm douchewater en huis heb.
M’n zusje gevraagd om even te kijken en de druk was naar 0 gezakt. Woensdag komt Coolblue al langs om expansievat te fixen, maar voor nu draait alles weerMotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:15:
[...]
Stroomloos maken een minuut of zo en dan weer opstarten. Lijkt me het enige wat je zelf kan doen. Hopelijk heb je dan weer verwarming. Je zou het ook kunnen vragen nu aan degene die op je huis past. Kan je wellicht toch douchen als je thuis komt.
Heb je gelukkig een zus die de mannetje kan staan.chengbondkwok schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:47:
[...]
M’n zusje gevraagd om even te kijken en de druk was naar 0 gezakt. Woensdag komt Coolblue al langs om expansievat te fixen, maar voor nu draait alles weer
Hi Tweakers, ik heb sinds enkele weken een BB80, geleverd door Atlas Power. Het huis is een 1930 huis met veel na isolatie, inmiddels met de WP zal dit energie klasse B zijn. We hebben alleen radiatoren, geen vloerverwarming. Ze hebben de BB aangesloten met een parallel buffervat met alleen een in- en outlet. De warm outlet is aangesloten op de aanvoer na de CV installatie. De cold inlet is aangesloten op de retour naar WP. De leidingen van pomp naar binnen zijn 32, de hoofdleiding (inmiddels) overal 22, en aftakkingen van 15. De hoofdleiding loopt wat raar (van bg naar zolder en weer terug naar bg). Aangezien er het nodige niet goed is gegaan heb ik sensoren geplaatst: 1 aanvoer voor buffer, 1 aanvoer na buffer, 1 retour voor buffer, 1 retour na buffer. Deze metingen laten structureel het volgende zien: op de in is de temperatuur na de buffer 1 graad lager dan ervoor. Op de retour is de temperatuur na de buffer een halve graad hoger dan voor de buffer.
Het buffervat is met 32 mm pijp aangesloten op de aanvoer. De retour is met 32 mm en een klein stukje 22 mm (10 cm) aangesloten.
Spelen met de instellingen van de 2e Evosta 2 DAB pomp zorgt wel voor iets verschil maar minimaal. Nog steeds is het het systeem in kouder en het systeem uit warmer.
De BB geeft een flow van 1,3 aan. Logisch want mocht hij de flow in het systeem niet halen dan haalt hij de flow door het buffervat. Onbekend is wat de flow in het systeem zelf is.
Nu mijn vraag: is dit (op de in is de temperatuur na de buffer 1 graad lager dan ervoor. Op de retour is de temperatuur na de buffer een halve graad hoger dan voor de buffer) een reëel rendements verlies door een parallelle buffer? Zo nee, wat kan de oorzaak zijn en hoe kan dit opgelost worden?
Het buffervat is met 32 mm pijp aangesloten op de aanvoer. De retour is met 32 mm en een klein stukje 22 mm (10 cm) aangesloten.
Spelen met de instellingen van de 2e Evosta 2 DAB pomp zorgt wel voor iets verschil maar minimaal. Nog steeds is het het systeem in kouder en het systeem uit warmer.
De BB geeft een flow van 1,3 aan. Logisch want mocht hij de flow in het systeem niet halen dan haalt hij de flow door het buffervat. Onbekend is wat de flow in het systeem zelf is.
Nu mijn vraag: is dit (op de in is de temperatuur na de buffer 1 graad lager dan ervoor. Op de retour is de temperatuur na de buffer een halve graad hoger dan voor de buffer) een reëel rendements verlies door een parallelle buffer? Zo nee, wat kan de oorzaak zijn en hoe kan dit opgelost worden?
[ Voor 4% gewijzigd door cwoldendorp op 21-03-2026 16:06 ]
@cwoldendorp Zijn de sensoren gekalibreerd en op leidingen van gelijk materiaal worden aangebracht?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@cwoldendorp Mijn vraag is.....waarom een parallel buffervat? Zet je buffervat gewoon in serie in de retour tbv defrosts en je bent gelijk van al je problemen af. Geen menging in het buffervat (daar zit denk ik je probleem), geen extra pomp die niet meeregelt op de flow van de WP en een hoger rendement.
YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen
knip
knip
[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 21-03-2026 23:35 ]
Omdat me dat als leek is aangeraden door de profs.. Maar is dit normaal rendementsverlies bij een parallel vat?MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:40:
@cwoldendorp Mijn vraag is.....waarom een parallel buffervat? Zet je buffervat gewoon in serie in de retour tbv defrosts en je bent gelijk van al je problemen af. Geen menging in het buffervat (daar zit denk ik je probleem), geen extra pomp die niet meeregelt op de flow van de WP en een hoger rendement.
Hier draai ik reeds 2 winters met alleen radiatoren en serie buffer. Seriebuffer zorgt dat radiatoren niet volledig koud worden bij defrost. Kost totaal geen rendement en geen effect op delta T.
Ik heb ze eerst achter elkaar geplaatst op een leiding, daar gaven ze vrijwel identieke waarden. Wel is de voor buffer in en na buffer uit op staal en de na buffer in en voor buffer uit op koper.BarryH schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:34:
@cwoldendorp Zijn de sensoren gekalibreerd en op leidingen van gelijk materiaal worden aangebracht?
@cwoldendorp heb je een foto?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Denk dat de info van Heatgeek voor zichzelf spreekt. Hier nog wat info voor je Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"cwoldendorp schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:13:
[...]
Omdat me dat als leek is aangeraden door de profs.. Maar is dit normaal rendementsverlies bij een parallel vat?
@cwoldendorp Volgens mij heeft zo'n klein buffervat echt geen toegevoegde waarde parallel. Schat in 50 liter. Dan ben je wel heel veel aan het mengen en dan komt de retour wel heel snel richting de aanvoertemperatuur. Uit de Faq: Als je warmte van je warmtepomp wilt bufferen om zo de runs te verlengen. Omdat een warmtepomp een pompdebiet heeft ergens tussen de 10 en 25 liter per minuut (meeste zitten tussen de 15 en 20 liter per minuut) heb je daarvoor wel een erg groot vat nodig. Denk aan >1000 liter. De kleine 50 of 100 liter vaatjes worden immers in een paar minuten volgepompt met warm water waarna de warmtepomp alsnog uit gaat.
En hoeveel pompen zie ik extern? 2? Dus alles bij elkaar 4 pompen inclusief ketel en WP buitenunit. Schopt je totale regeling door elkaar volgens mij. Faq: Het vat maakt de regeling onnodig complexer, omdat je primaire en secundaire flow op elkaar moet afstemmen.
Waarom heb je overigens de ketel nog hangen? Boilervat geen plek?
En formeel staat de buitenunit ook niet volgens de normen van installatievoorschriften. Staat te dicht bij een ventilatiepijp. Ik heb het ook gedaan maar was eigen keuze en kon hier echt niet anders. Als je daar maar wel op bent gewezen.
En hoeveel pompen zie ik extern? 2? Dus alles bij elkaar 4 pompen inclusief ketel en WP buitenunit. Schopt je totale regeling door elkaar volgens mij. Faq: Het vat maakt de regeling onnodig complexer, omdat je primaire en secundaire flow op elkaar moet afstemmen.
En formeel staat de buitenunit ook niet volgens de normen van installatievoorschriften. Staat te dicht bij een ventilatiepijp. Ik heb het ook gedaan maar was eigen keuze en kon hier echt niet anders. Als je daar maar wel op bent gewezen.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 21-03-2026 19:17 ]
Een Weheat buitenunit heeft geen pomp, dus de twee zichtbare plus de gas-ketel is drie.MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:07:
@cwoldendorp
En hoeveel pompen zie ik extern? 2? Dus alles bij elkaar 4 pompen inclusief ketel en WP buitenunit.
Okee dan. Blijven leren.phYzar schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:23:
[...]
Een Weheat buitenunit heeft geen pomp, dus de twee zichtbare plus de gas-ketel is drie.
Maar ik wil vooral weten of dit rendementsverlies normaal is bij een parallel buffervat. Ik snap dat Atlas dit zo installeert, want dan heb je nooit flow problemen.MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:07:
@cwoldendorp Volgens mij heeft zo'n klein buffervat echt geen toegevoegde waarde parallel. Schat in 50 liter. Dan ben je wel heel veel aan het mengen en dan komt de retour wel heel snel richting de aanvoertemperatuur. Uit de Faq: Als je warmte van je warmtepomp wilt bufferen om zo de runs te verlengen. Omdat een warmtepomp een pompdebiet heeft ergens tussen de 10 en 25 liter per minuut (meeste zitten tussen de 15 en 20 liter per minuut) heb je daarvoor wel een erg groot vat nodig. Denk aan >1000 liter. De kleine 50 of 100 liter vaatjes worden immers in een paar minuten volgepompt met warm water waarna de warmtepomp alsnog uit gaat.
De ketel hangt er nog om bij te kunnen springen. Als die echt kaduuk gaat kunnen we tzt full electric.
En 3 of 4 pompen, het schopt het idd in de waar...
Ja je hebt altijd rendementsverlies. Ik heb niets voor niets de Faq en filmpje laten zien. Moet je hem wel kijken en lezen. Meer info dan dit kan je volgens mij niet krijgen over buffervaten.cwoldendorp schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:22:
[...]
Maar ik wil vooral weten of dit rendementsverlies normaal is bij een parallel buffervat. Ik snap dat Atlas dit zo installeert, want dan heb je nooit flow problemen.
De ketel hangt er nog om bij te kunnen springen. Als die echt kaduuk gaat kunnen we tzt full electric.
En 3 of 4 pompen, het schopt het idd in de waar...
En flowproblemen? Hoezo zonder heb je flowproblemen?
Ketel bijspringen? Als je WP voldoende vermogen heeft en je afgifte in orde is hoeft er niets bij te springen. Nu betaal je heel veel voor je laatste gas per kuub alleen al aan vaste kosten. En laten we wel zijn........wordt je nu blij van de ontwikkelingen van de gasprijs voor de tweede keer?
Daar is hij weer!MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:40:
Hier draai ik reeds 2 winters met alleen radiatoren en serie buffer. Seriebuffer zorgt dat radiatoren niet volledig koud worden bij defrost. Kost totaal geen rendement en geen effect op delta T.
De installatie staat al, waarom weer deze opmerking!
knip
[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 21-03-2026 23:34 ]
iddqd idkfa
Om hem te optimaliseren voor hem.ComPeter schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Daar is hij weer!
Geef een een uitgebreide beschrijving van de bij jou geïnstalleerd Weheat warmtepomp
Als ik eerder gewaarschuwd was voor een parallel buffervat, dan had ik niet de boel hoeven ombouwen voor beter rendement.ComPeter schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Daar is hij weer!
Geef een een uitgebreide beschrijving van de bij jou geïnstalleerd Weheat warmtepomp
Ik snap @MotorBeast wel, want waarom zijn bij warmtepompen opeens parallele buffervaten de heilige graal, terwijl een beetje langer nadenken een fatsoenlijke installatie kan opleveren.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Wat is er uniek aan de flow/leidingontwerp van een Weheat warmtepomp?ComPeter schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Daar is hij weer!
@cwoldendorp hoeveel buizen zitten er bovenop het buffevat?
Wise enough to play the fool
2 stuks.teacher schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:21:
@cwoldendorp hoeveel buizen zitten er bovenop het buffevat?
Uiteraard heb ik dat gedaan, daarin wordt vooral aangegeven waarom wel en niet, maar mijn vraag wordt daarin niet beantwoord: is dit normaal rendements verlies in mijn situatie?MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:04:
[...]
Ja je hebt altijd rendementsverlies. Ik heb niets voor niets de Faq en filmpje laten zien. Moet je hem wel kijken en lezen. Meer info dan dit kan je volgens mij niet krijgen over buffervaten.
En flowproblemen? Hoezo zonder heb je flowproblemen?
Ketel bijspringen? Als je WP voldoende vermogen heeft en je afgifte in orde is hoeft er niets bij te springen. Nu betaal je heel veel voor je laatste gas per kuub alleen al aan vaste kosten. En laten we wel zijn........wordt je nu blij van de ontwikkelingen van de gasprijs voor de tweede keer?
In eerste instantie had ik een te kleine hoofdleiding, die is aangepast. Klopt het trouwens dat als de 2e pomp harder gaat dan de 1e pomp dat hij water uit de buffer gaat bijmengen in de aanvoer?
Gas maak ik me niet zo druk om, contract loopt nog wel even. Die ketel staat er vooral omdat ik FE nog niet aandurfde.
[ Voor 9% gewijzigd door cwoldendorp op 22-03-2026 08:33 ]
Dan heb je een seriebuffer.
[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 22-03-2026 09:14 ]
Hij is aangesloten zoals WeHeat het aangeeft, bij parallel buffervat. Hier een link: https://tweakers.net/i/cR...1VKdKTRK.png?f=user_large
Een parallelle buffer heeft doorgaans 4 aansluitingen om hem hydraulisch neutraal te maken.
Ehm... lastig dit. Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: 1-2 graden verschil is normaal.
Ehm... lastig dit. Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: 1-2 graden verschil is normaal.
[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 22-03-2026 09:57 ]
Dat vond ik nou ook :-) dank iig! Dan functioneert het geheel in ieder geval zoals verwacht voor deze opstelling.teacher schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:53:
Een parallelle buffer heeft doorgaans 4 aansluitingen om hem hydraulisch neutraal te maken.
Wij zitten nu een beetje in een kantelpunt van Stooklijn en OT icm dynamische tarieven. De Stooklijn gaat overdag uit vanwege de buitentemperatuur (binnen 20gr) en in de avond weer aan, op zich is de wp dan rustig. Maar nu wil ik overdag toch de wp aan hebben door de dynamische tarieven die laag zijn en PV-opbrengst (om ‘s nachts te ontlasten ivm hogere tarieven), zodat de vloerverwarming flink wordt verhoogd. Dat lukt dat alleen als ik hem op OT zet, want dan is de doeltemp 35gr (met Stooklijn 25gr), met als gevolg de wp op 100% staat te loeien en defrosts ontstaan. Het aansturen van dynamische tarieven doe ik middels HA automatisering trigger tarief laag> OT op 22gr.
Heeft iemand tips om dit rustiger te laten verlopen? En anders hoop ik maar dat intelligence dit oplost.
Heeft iemand tips om dit rustiger te laten verlopen? En anders hoop ik maar dat intelligence dit oplost.
Klopt niet. Een parallel buffer kan ook 2 pijps zijn. Aanvoer WP splits je dan naar de buffer en retour ook. Een seriebuffer staat alleen in de retour en is daar onderdeel van. Staat notabene zelfs op site WeHeat. https://support.weheat.nl...f-parallel?language=nl_NL Fijne zondag en geniet van de gratis warmte door de zon.
Volgens mij heb ik de vorige keer gelezen dat de API bewust weer teruggebracht zou worden, en dat de data niet vervangen zou worden door Weheat Intelligence.LJU schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:37:
[...]
Toevallig enig idee of ze bij WeHeat nog de intentie hebben om het terug te brengen?
Kan met energie ook rekenen, maar voor kwartierprijzen is een update per 30 min net te weinig
Dat het nu opnieuw verdwenen is, suggereert óf een discrepantie tussen wat er gecommuniceerd wordt en wat er daadwerkelijk gebeurt, óf dat men te incompetent is om de API consistent beschikbaar te houden.
Iemand toevallig in de offerte status? Het lijkt erop dat Coolblue of andere leveranciers dan wel dit soort vragen beantwoorden en daarna niet meer.
Een kleine thuisbatterij die je laat laden met je zonnepanelen en laat ontladen bij verbruik in de avonden en nachten.Ludo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:41:
Wij zitten nu een beetje in een kantelpunt van Stooklijn en OT icm dynamische tarieven. De Stooklijn gaat overdag uit vanwege de buitentemperatuur (binnen 20gr) en in de avond weer aan, op zich is de wp dan rustig. Maar nu wil ik overdag toch de wp aan hebben door de dynamische tarieven die laag zijn en PV-opbrengst (om ‘s nachts te ontlasten ivm hogere tarieven), zodat de vloerverwarming flink wordt verhoogd. Dat lukt dat alleen als ik hem op OT zet, want dan is de doeltemp 35gr (met Stooklijn 25gr), met als gevolg de wp op 100% staat te loeien en defrosts ontstaan. Het aansturen van dynamische tarieven doe ik middels HA automatisering trigger tarief laag> OT op 22gr.
Het liefst 1 die je kan aansturen met HA waardoor je in dr herfst en winter kan sturen op lage prijzen laden en hoge prijs kan ontladen
De buffervat politie is ook aanwezig zie ik.
Schoonvader liet ook door genoemde partij sparrow installeren.
Had geen geduld t door mij te laten doen.
Nu in zijn hybride situatie 5(!) pompen.
De plek waar ze moesten installeren was lastig. Dus dat eea er ingewikkeld uit ziet ok. Maar omg. Niet echt KISS.
2xpomp tbv Sparrow
1xbuffer
1xcv meter
1x sww vat(Itho)
Nu heeft ie in de nachten veel stroomverbruik en overdag gasverbruik. Ehm... En sww vat is nog niet eens aangesloten ivm lekkende leiding.
Ze waren zelf wel te spreken over de voorkomende jongens die kwamen installeren.
Ben heel benieuwd of Atlas power eea nog beetje werkzaam gaat krijgen.
Had geen geduld t door mij te laten doen.
Nu in zijn hybride situatie 5(!) pompen.
De plek waar ze moesten installeren was lastig. Dus dat eea er ingewikkeld uit ziet ok. Maar omg. Niet echt KISS.
2xpomp tbv Sparrow
1xbuffer
1xcv meter
1x sww vat(Itho)
Nu heeft ie in de nachten veel stroomverbruik en overdag gasverbruik. Ehm... En sww vat is nog niet eens aangesloten ivm lekkende leiding.
Ze waren zelf wel te spreken over de voorkomende jongens die kwamen installeren.
Ben heel benieuwd of Atlas power eea nog beetje werkzaam gaat krijgen.
Atlas moet nog beetje oefenen (wp is geen pv )
Ja dat zou idd een optie kunnen zijn. Hopelijk komen er subsidies aan voor die dingen. 🫣Kevin1990 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:03:
[...]
Een kleine thuisbatterij die je laat laden met je zonnepanelen en laat ontladen bij verbruik in de avonden en nachten.
Het liefst 1 die je kan aansturen met HA waardoor je in dr herfst en winter kan sturen op lage prijzen laden en hoge prijs kan ontladen
Stooklijn met aan/uit. Dat regel je dan via HA met een Shelly die aan schakelt om 10:00 en uit om 17:00 of als het in huis meer dan temperatuur ‘x’ is gewordenLudo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:41:
Hier draait de warmtepomp dus alleen overdag en pompt de vloer vol met warmte als buffer. In 17:00 is het dan 22 graden en in de ochtend 20.5.
Ik vind het prima werken
Eigen stroom eerst
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Het pennetje losmaken en de bovenste naar boven duwen tot hij niet verder kan, was hier ongeveer anderhalve meter. Ik kreeg de pen met onderste sensor niet makkelijk terug, dus de pen achterwege gelaten (draden vast gemaakt zodat ze niet langzaam naar onder zouden glijden).Civil schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:25:
[...]
Er zijn bij mij wel 2 sensoren (die van WeHeat zelf) in geplaatst, maar die zitten beiden best laag in het vat. Het metalen pennetje waar de normale sensor aan vast zit, die is niet zo heel lang. Kan de bovenste sensor hoger in het vat geplaatst worden? Hoe heb je dat dan gedaan?
Onderste sensor dus ook zo hoog doen als je wilt. Volgens mij doet die bij een itho vat sowieso niet echt iets nuttigs aangezien de pomp bij verwarmen zorgt dat de gelaagdheid weg is en alles even warm wordt en het water mag afkoelen tot de temperatuur van de bovenste sensor onder je ingestelde grens komt.
En die shelly zit dan tussen de fase van de WP in of de binnenunit?Tijgerkracht schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:12:
[...]
Stooklijn met aan/uit. Dat regel je dan via HA met een Shelly die aan schakelt om 10:00 en uit om 17:00 of als het in huis meer dan temperatuur ‘x’ is geworden
Hier draait de warmtepomp dus alleen overdag en pompt de vloer vol met warmte als buffer. In 17:00 is het dan 22 graden en in de ochtend 20.5.
Ik vind het prima werken
Eigen stroom eerst
Heb je dan ook de Stooklijn waardes anders staan, want met deze temperaturen gaat de WP bij ons op stand-by.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk aanpassen telkens, maar anticiperen op dag en nacht temperatuurverschil icm PV en dynamische tarieven.
Hoe warm is de kamer op het moment dat je thermostaat op 22 zet? Temperatuur maar 0,5 hoger dan huidige kamertemperatuur gaat bij mij niet volle bak aan.Ludo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:41:
Wordt je vloer dan ook 35 graden en hoe warm wordt het dan binnen?Ludo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:41:
Leuk wat paar centen besparen, maar als het niet aangenaam is….
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik draai continu op stooklijn en ik heb dit (zonder HA) tijdelijk opgelost door de nachtverlaging door te laten lopen naar de dure dynamische uren. Alleen gedurende de uren met zon kan dan de BB voluit draaien. Met nachtverlaging op stand bibliotheek draait hij maximaal op zo’n 40% met zeer lange runs en behoorlijk stabiele binnentemperatuur. In combinatie met SWW opstoken vanaf 13:00 uur (handmatig SWW-schema) lijkt dit voor mij in deze periode vooralsnog goed te werken. Als het kouder wordt natuurlijk niet, dan is nachtverlaging niet wenselijk.Ludo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:41:
:strip_exif()/f/image/Pb4TjaDz3dRpL4RQSFlQb8gA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook ik heb voor een betere benutting van dynamische tarieven mijn hoop gezet op Weheat Intelligence, maar mijn verwachtingen zijn beperkt, gezien de toch wel tegenvallende kwaliteit van de Weheat software-ontwikkeling tot nu toe (en de communicatie erover).
Hij staat sinds Stooklijn (mid okt 2025) op 22 graden, de hele winter is het rond 20,5 binnen geweest, boven rond 18,5 (ook vw). Nu met Stooklijn gaat de Sparrow overdag op stand-by en koelt de inhoud af. Vandaar dat ik overdag wat warmer wil stoken. Verandert dat als ik de thermostaat (Plugwise Anna) dan op aan/uit zet? Ik heb altijd begrepen dat met Stooklijn de communicatie met de thermostaat minimaal is.orillion schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:50:
[...]
Hoe warm is de kamer op het moment dat je thermostaat op 22 zet? Temperatuur maar 0,5 hoger dan huidige kamertemperatuur gaat bij mij niet volle bak aan.
Ga ik ook eens naar kijken. De Sparrow heeft geen warmwaterboiler en is wel hybride aangesloten, maar de ketel staat op Solo-stand (enkel SWW). Wij konden helaas geen boilervat kwijt en ga kijken voor een losse boiler via PV-overschot opwarmen.Last schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:44:
[...]
Ik draai continu op stooklijn en ik heb dit (zonder HA) tijdelijk opgelost door de nachtverlaging door te laten lopen naar de dure dynamische uren. Alleen gedurende de uren met zon kan dan de BB voluit draaien. Met nachtverlaging op stand bibliotheek draait hij maximaal op zo’n 40% met zeer lange runs en behoorlijk stabiele binnentemperatuur. In combinatie met SWW opstoken vanaf 13:00 uur (handmatig SWW-schema) lijkt dit voor mij in deze periode vooralsnog goed te werken. Als het kouder wordt natuurlijk niet, dan is nachtverlaging niet wenselijk.
[Afbeelding]
Ook ik heb voor een betere benutting van dynamische tarieven mijn hoop gezet op Weheat Intelligence, maar mijn verwachtingen zijn beperkt, gezien de toch wel tegenvallende kwaliteit van de Weheat software-ontwikkeling tot nu toe (en de communicatie erover).
Ik snap niet helemaal wat je doet met HA, maar je zou je geluidsniveau van de warmtepomp fors kunnen terugschroeven. Weheat drukt dan het maximumvermogen van je compressor om het geluid te beperken. Als je bijvoorbeeld voor "Bibliotheek" kiest, komt de BBP80 niet boven de 55%Ludo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:41:
Zo kun je wat knijpen.
Ik neem aan op de draadjes waar normaal de aan/uit thermostaat op zit.Ludo69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:35:
[...]
En die shelly zit dan tussen de fase van de WP in of de binnenunit?
Ik had als proef de WP op OT gezet en in HA een regel aangemaakt: energietarief <0.01 en/of zonopbrengst >1000W dan thermostaat op 22gr., maar dan gaat de compressor op 98% en stuurt ook signaal naar ketel (die dat verder negeert) om zsm naar 35gr doeltemperatuur te gaan. Het is ook puur om deze tussenperiode met overdag veel zon en koude nachten op te vangen. Vloerverwarming reageert traag, dus het wordt niet direct heel warm in huis, dus dat merk je dan later op de dag.Pr088 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:40:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je doet met HA, maar je zou je geluidsniveau van de warmtepomp fors kunnen terugschroeven. Weheat drukt dan het maximumvermogen van je compressor om het geluid te beperken. Als je bijvoorbeeld voor "Bibliotheek" kiest, komt de BBP80 niet boven de 55%
Zo kun je wat knijpen.
Maar je tip, die ook eerder is gegeven zou ik eens kunnen proberen.
Nee die wordt niet 35gr, die zal max ong 27gr worden, maar dat zal niet gebeuren ivm de massa van de vw.ZeRoC00L schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:57:
[...]
Wordt je vloer dan ook 35 graden en hoe warm wordt het dan binnen?
Leuk wat paar centen besparen, maar als het niet aangenaam is….
dit is het weheat topic.
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 23-03-2026 07:21 ]
[...]
[ Voor 98% gewijzigd door orillion op 23-03-2026 07:05 ]
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/28PqGxmF8yhWeenItyhmEXbv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bfMLTd65ZR7tl84s1qRaJoEG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tw5c9bRZmgloYW0yMC5mfS9E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W3dLfDH6GSCjYsa5iZJMJqtN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egAyieTRHYlYwcGFuRt4Vi4m.jpg?f=fotoalbum_large)