Wat bedoel je precies, bewust of?jvlagsma schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:17:
[...]
Precies de reden dat ik al meer dan een jaar offline ben met de pomp
Maar dit gaat over de WP zelf?Mjans19 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:40:
[Afbeelding] Bij ons is het sinds gisteravond al aan de gang. online, offline
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
De WP doet gelukkig gewoon zijn ding maar de verbinding is erg onstabiel sinds gisteren
PV: 11300Wp | Laadpaal: Easee Home | Batterij: Sigenergy 10KW/18kWh | WP: Weheat Blackbrid P80
Hier geen Weheat App (Homey) meer, login op de webinterface :Invalid username or password.
In de app : Moest opnieuw inloggen...
@Weheat : Is de boel kaput ?
Ja dat is bewust. Heb eerst het geheel ingeregeld tot het goed liep, bestuurd vanaf een iSense OT thermostaat met ruimteregeling en daarop een maximum van een stooklijn in de thermostaat. Nog even online geweest om de update met sww schema op te halen, die ingesteld en toen weer offline gegaan. Zo heb ik voldoende lokale besturing mogelijkheid maar vooral veel minder kans op verstoringen vanuit weheat. Zo zing ik het uit tot ie kapot gaat, dan komt er een ander merk pomp voor in de plaats..
Ik kom niet eens in de buurt van inloggen in de app ...Jpiek schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:54:
Hier geen Weheat App (Homey) meer, login op de webinterface :Invalid username or password.
Ja die iSense icm stooklijn is wel echt handig om daarmee ook je afhankelijkheid van cloud af te halen. Ook maar eens naar kijken, kan het maar hebben liggen....jvlagsma schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:55:
[...]
Ja dat is bewust. Heb eerst het geheel ingeregeld tot het goed liep, bestuurd vanaf een iSense OT thermostaat met ruimteregeling en daarop een maximum van een stooklijn in de thermostaat. Nog even online geweest om de update met sww schema op te halen, die ingesteld en toen weer offline gegaan. Zo heb ik voldoende lokale besturing mogelijkheid maar vooral veel minder kans op verstoringen vanuit weheat. Zo zing ik het uit tot ie kapot gaat, dan komt er een ander merk pomp voor in de plaats..
Wel benieuwd of ze tzt simkaarten uitzetten zodra pompen langer offline gaan, wat ik mij enigzins kan voorstellen.
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-09-2026 13:17 ]
Hoe doe je dat? sim kaart eruit oid?jvlagsma schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:17:
[...]
Precies de reden dat ik al meer dan een jaar offline ben met de pomp
Zeker niet alleen hybride!Sir Bacon schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:39:
[...]
Mooie analyse!![]()
Van de systemen die je nu kunt zien waar de wintercheck gedaan is, hebben die allemaal een hybride opstelling en/of BUH? Het lijkt me dat het goed is vooral systemen met nog een CV-ketel en/of een BUH te testen of alles werkt. Ik ben FE zonder BUH, dus dan valt er weinig te testen. De warmtepomp draait immers al elke dag voor SWW, dus dan weet je wel dat ie het doet.
Van de 52 pompen die ik heb geanalyseerd zijn er 37 all-electric.
Bij de hybride installaties ging de gasketel altijd aan.
En bij 25 van de 37 sprong de BUH even aan. Ik kan helaas niet zien of iemand wel of geen BUH heeft voor het CV systeem, maar ga er voor nu vanuit dat de BUH als die aanwezig is ook altijd even aan gaat. Dat lijkt me logisch voor een test.
Wanneer is de test compleet?
Ik heb ook nog gekeken wanneer de test stopt (compleet is), omdat er best wat variatie zit in de duur van de test.
Gekeken naar de delta T over het CV-circuit (t_water_out − t_water_in), gecorrigeerd voor de eigen delta T van elke pomp in de 25 minuten vóór de test (anders meet je vooral verschil in stookvraag tussen woningen, niet het effect van de test zelf).
Met die correctie zie je het bij zo goed als iedereen (50 van 51 bruikbare pompen): delta T springt binnen 2-3 minuten na start van ~0 naar een mediaan van +3,8°C boven de eigen baseline (band +2,8 tot +4,6°C), en dat blijft mediaan 27 minuten (22-30 min) zo staan tot de test stopt. De stilval rond minuut 20 zie je in delta T net zo goed terug als in de compressor-data, dus dat is blijkbaar onderdeel van het testprotocol en geen toeval per huis.
[ Voor 33% gewijzigd door Kirvis op 10-09-2026 13:40 ]
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl
Bij mij wordt ook geen data meer doorgegeven aan homey. Waarom is dit?
Is dit na aanleiding van de weheat monitor app aangepast door Weheat? Want dan heb ik liever de oude situatie waarbij ik in homey nog kan uitlezen. Leuk dat weheat monitor maar als dit nu de homey app de nek heeft omgedraaid...?
Is dit na aanleiding van de weheat monitor app aangepast door Weheat? Want dan heb ik liever de oude situatie waarbij ik in homey nog kan uitlezen. Leuk dat weheat monitor maar als dit nu de homey app de nek heeft omgedraaid...?
Hier werkt App, Portal en HA nog.
Kreeg gisteren na de wintercheck van WH een bericht:
" Klaar voor de winter. We hebben je warmtepomp gecontroleerd voor het koude seizoen. Je hoeft zelf niets te doen."
Nauw, ik ga wel de buitenunit op vuil, waterdruk en vuilfilter controleren.
" Klaar voor de winter. We hebben je warmtepomp gecontroleerd voor het koude seizoen. Je hoeft zelf niets te doen."
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
yep, heeft maar een paar milimeter nodigarjenhiemstra schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:19:
[...]
Hoe doe je dat? sim kaart eruit oid?
Hier krijgt Homey ookal een paar uur geen data meer binnen. Als ik binnen Homey de verbinding probeer te repareren krijg ik een oauth foutmelding bij het inloggen. Hopelijk is dit een tijdelijk fout en blijft Homey gewoon ondersteund. Zelf heb ik nog nooit ingelogd op de Weheat Monitor en heb liever alles in Homey zichtbaar.tc_bakker schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:42:
Bij mij wordt ook geen data meer doorgegeven aan homey. Waarom is dit?
Ik weet niet of Homey meelift op het HA clientId, waarvan door Weheat de redirect url aangescherpt zou worden. Na het misbruiken van private APIs. Dat zou mogelijk verklaren waarom Homey niet meer werkt...
De mobiele app en portal van Weheat zelf werken wel correct.
[ Voor 13% gewijzigd door Caayn op 10-09-2026 14:20 ]
Bericht, hoe?RNacoustics schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:50:
Hier werkt App, Portal en HA nog.
via de app, mail?
PV: 11300Wp | Laadpaal: Easee Home | Batterij: Sigenergy 10KW/18kWh | WP: Weheat Blackbrid P80
Hier niks geen melding gezien.n.smits schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:28:
[...]
Ik kreeg een push melding vanuit de app.
App en portal werken nog steeds niet. Jammer want er is flink wat zonopbrengst en de batterijen zitten al een tijdje vol. Had graag een handmatige boost gestart.
Ff stroom eraf?Mg4gebruiker schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:30:
[...]
Hier niks geen melding gezien.
App en portal werken nog steeds niet. Jammer want er is flink wat zonopbrengst en de batterijen zitten al een tijdje vol. Had graag een handmatige boost gestart.
Ik vermoed dat dit het probleem is en heb mijn contactpersoon bij Weheat hierover gemaild.Caayn schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:09:
[...]
Ik weet niet of Homey meelift op het HA clientId, waarvan door Weheat de redirect url aangescherpt zou worden. Na het misbruiken van private APIs. Dat zou mogelijk verklaren waarom Homey niet meer werkt...
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl
Via de app.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Als ik kijk naar de response van de portal en app, dan lijkt het niets te maken te hebben met de Flint zelf. Eerder server problemen. Via de pc is de portal gewoon te benaderen, alhoewel alleen na een refresh. Ik kan daar echter niks instellen voor SWW.
De portal op de android telefoon of tablet werkt nog steeds niet. De app begint wel tot leven te komen maar toont nog steeds lege schermen. Instellingen opent wel maar er is niets van de SWW te zien. Ook onder de knop geavanceerde data laat de app geen sww data zien.
Mijn vermoeden is dat je maar één keer in kan loggen. Zodra ik Weheat monitor aanzet krijg ik verbindingsproblemen (SSL Error) in HA. Uitloggen en herladen van de integratie verhelpt het tijdelijk… zie nu dat e.e.a. Er weer uit ligt.Mg4gebruiker schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:55:
[...]
Als ik kijk naar de response van de portal en app, dan lijkt het niets te maken te hebben met de Flint zelf. Eerder server problemen. Via de pc is de portal gewoon te benaderen, alhoewel alleen na een refresh. Ik kan daar echter niks instellen voor SWW.
De portal op de android telefoon of tablet werkt nog steeds niet. De app begint wel tot leven te komen maar toont nog steeds lege schermen. Instellingen opent wel maar er is niets van de SWW te zien. Ook onder de knop geavanceerde data laat de app geen sww data zien.
Slechte timing, bij mij vallen de serverproblemen net samen met een upgrade van mijn Sparrow naar all-electric, de mannen kunnen nu de inbedrijfsstelling niet afsluiten.
Ik zie in de app na de upgrade ineens bij Geavanceerde data ook de SWW temperaturen boven/onder staan, deze staan nu op -1 grC. Ik neem aan dat dat ook door de serverproblemen komt?
Ik zie in de app na de upgrade ineens bij Geavanceerde data ook de SWW temperaturen boven/onder staan, deze staan nu op -1 grC. Ik neem aan dat dat ook door de serverproblemen komt?
Ja precies, en wie is er verantwoordelijk als er iets mis gaat? Wie is überhaupt het aanspreekpunt: is dat Weheat (voor ons niet te bereiken) of de installateur?QuestionMarc schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:19:
Ik blijf het toch een beetje bijzonder vinden dat deze topic voor een groot deel gaat over dingen die @weheat op de achtergrond met onze spullen doet zonder dat daarover wordt gecommuniceerd. Ik heb hiervan ook melding gemaakt bij mijn installateur, Hoppenbrouwers, naar aanleiding van de extra SWW runs een paar weken geleden.
Het kan toch niet zo zijn dat de leverancier van een systeem van 10.000 euro een beetje gaat freewheelen met de settings zonder de klant daarvan op de hoogte te stellen?
In beschaafde streken is het gebruikelijk dat bij geplande updates, tests, of outages van een kritisch systeem de leverancier dit vooraf met de klant communiceert en/of dit in overleg doet.
Het is niet zo dat het dramatisch mis gaat, de communicatie zou zoveel beter kunnen.
Bij mij was de WP net ook een uurtje offline, ik vermoed vanwege een software update? Nobody knows.
Ik dacht dat die WP mijn eigendom was, maar waarschijnlijk heb ik alleen een tijdelijk gebruiksrecht gekocht. Zo werkt het tegenwoordig, toch?
Dat wil ik juist niet. +5 /+10 is zat. Legionella duurt te lang.STIMPPYYY schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:06:
Eigenlijk meer om een legionella te triggeren
Ik ben erg tevreden over de werkzaamheden van Hoppenbrouwers. Maar dat hangt ook sterk af van de hoppenbrouwer-locatie. Ik had mensen van Middelharnis. Harde werkers.jawaligt schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:32:
Hebben er trouwens meer mensen een offerte aangevraagd bij Hoppenbrouwers voor overstap naar full electric, en/of dit ook al laten uitvoeren?
Ik ben benieuwd naar hoe de ervaringen zijn.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
2 weken terug laten installeren door ze. Installatie en uitleg goed, ik heb ze ook gekozen omdat ze met een realistisch installatie plan kwamen. Je weet ook zeker dat alles volgens de geldende normen wordt gedaan.jawaligt schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:32:
Hebben er trouwens meer mensen een offerte aangevraagd bij Hoppenbrouwers voor overstap naar full electric, en/of dit ook al laten uitvoeren?
Ik ben benieuwd naar hoe de ervaringen zijn.
Ik vond op puntjes afwerking iets minder. (Een wago klem om de thermostaat draad te koppelen die ergens los tussen lag zonder doosje eromheen, afval wat in de dakgoot bleef liggen etc). Dus ben even scherp op de oplevering.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Oh, dat is wel heel netjes en vrij specifiek....misschien een DNS probleempje?ZeRoC00L schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:06:
Verbindingsproblemen tussen ziggo en de Weheat servers……[Afbeelding]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Heb het idee dat ze wat verhuisd hebben en wellicht een ip block ergens hebben gekocht wat nu verkeerd gerouteerd wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door ZeRoC00L op 10-09-2026 17:25 ]
Volg je bankbiljetten
Misschien iets te maken met dit? MasterL in "[Ziggo Coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11"ZeRoC00L schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:06:
Slimme jongens bij Weheat. De uitleg over het probleem op het openingsscherm zetten dat niet opent bij de groep die last heeft van het probleem ....ZeRoC00L schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:06:
Je moet eerst naar ze verbinden voordat ze deze melding kunnen laten zien.Mg4gebruiker schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:28:
[...]
Slimme jongens bij Weheat. De uitleg over het probleem op het openingsscherm zetten dat niet opent bij de groep die last heeft van het probleem ....
Maar dit soort problemen zorgt er hopelijk wel voor dat ze op een tweede plek ergens wat gaan draaien als backup om via een tweede route meldingen te kunnen pushen.
(Een mens mag toch hopen…..)
Volg je bankbiljetten
Ik heb vandaag een paar offline-glitches maar verder werkt het goed. In de historische data zie ik dat ik van de 666 dagen (tsja) het systeem ongeveer 135 uur offline is geweest (0,85%). Dat is acceptabel vind ik, al zijn die korte storingen wel vervelend omdat je dan niet weet wat er speelt en eventuele aanpassingen niet kunt doen. Dat zijn wel allemaal wat langere momenten want hele korte zie ik niet goed terug in mijn dataset. Glitches van een paar minuten zie ik niet.
Die offline momenten zijn verspreid over de dag, niet op een specifiek moment. En verder is het beter dan vorig jaar. Dat is ook wel goed om eens te noemen. Die piek in maart was toen we een lekkage hadden bij het verwarmingselement. (ja dat kan ook, de oudere installaties hadden een koperen deel wat ging oxideren en lekken, dan loopt je warme water uit het boilervat via de print van dat verwarmingsding zo je zoldervloer op. Maar dat is weer een ander topic.)
Die offline momenten zijn verspreid over de dag, niet op een specifiek moment. En verder is het beter dan vorig jaar. Dat is ook wel goed om eens te noemen. Die piek in maart was toen we een lekkage hadden bij het verwarmingselement. (ja dat kan ook, de oudere installaties hadden een koperen deel wat ging oxideren en lekken, dan loopt je warme water uit het boilervat via de print van dat verwarmingsding zo je zoldervloer op. Maar dat is weer een ander topic.)
dannyll schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:48:
[...]
Ik ben erg tevreden over de werkzaamheden van Hoppenbrouwers. Maar dat hangt ook sterk af van de hoppenbrouwer-locatie. Ik had mensen van Middelharnis. Harde werkers.
Thanks. Ik vind ze zo achterlijk duur. Voor de overstap naar FE vragen ze (minstens) €6384.DaydreamBelieve schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:05:
[...]
2 weken terug laten installeren door ze. Installatie en uitleg goed, ik heb ze ook gekozen omdat ze met een realistisch installatie plan kwamen. Je weet ook zeker dat alles volgens de geldende normen wordt gedaan.
Ik vond op puntjes afwerking iets minder. (Een wago klem om de thermostaat draad te koppelen die ergens los tussen lag zonder doosje eromheen, afval wat in de dakgoot bleef liggen etc). Dus ben even scherp op de oplevering.
Dat gaat dan om de nieuwe binnenunit, boilervat en het aanpassen van wat leidingwerk.
Ik kreeg ook geen echte offerte maar een generieke pdf, zonder ook maar iets te vragen over onze specifieke situatie, wat we willen enz. enz.
Een losse warmtepompboiler kost inclusief installatie minder dan de helft gok ik zo.
Daar zit zomaar €4000 aan materiaal in en is best wat werk, een hele gekke prijs is dat niet toch?jawaligt schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:59:
[...]
[...]
Thanks. Ik vind ze zo achterlijk duur. Voor de overstap naar FE vragen ze (minstens) €6384.
Dat gaat dan om de nieuwe binnenunit, boilervat en het aanpassen van wat leidingwerk.
Ik kreeg ook geen echte offerte maar een generieke pdf, zonder ook maar iets te vragen over onze specifieke situatie, wat we willen enz. enz.
Een losse warmtepompboiler kost inclusief installatie minder dan de helft gok ik zo.
Daar begonnen ze bij mij ook mee, maar ik heb ze langs laten komen om tot een betere offerte te komen. Daarna kreeg ik nog een offerte met allemaal voorbehouden die "standaard" waren maar heb alles schriftelijk laten bevestigen dat het allemaal inbegrepen was in de prijs.jawaligt schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:59:
[...]
[...]
Thanks. Ik vind ze zo achterlijk duur. Voor de overstap naar FE vragen ze (minstens) €6384.
Je kunt ook een email sturen. Ze hebben de emailadressen.ZeRoC00L schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:40:
[...]
Je moet eerst naar ze verbinden voordat ze deze melding kunnen laten zien.
Maar dit soort problemen zorgt er hopelijk wel voor dat ze op een tweede plek ergens wat gaan draaien als backup om via een tweede route meldingen te kunnen pushen.
(Een mens mag toch hopen…..)
Dat kan, maar geeft teveel onrust vind ik.Mg4gebruiker schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:41:
[...]
Je kunt ook een email sturen. Ze hebben de emailadressen.
Iemand die de app dat moment niet gebruikt ondervindt geen hinder. Die ga je wel ‘lastigvallen’ met een bericht.
Volg je bankbiljetten
Is dat zo? Je kunt toch ook aangeven dat als je geen (frequent) gebruiker van de app/portal bent, dat de de mededeling kunt negeren? Vrij normale aanpak. ..ZeRoC00L schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:37:
[...]
Dat kan, maar geeft teveel onrust vind ik.
Iemand die de app dat moment niet gebruikt ondervindt geen hinder. Die ga je wel ‘lastigvallen’ met een bericht.
Dan nog, die drie regels text die ik in m’n screenshot had gezet voldoen prima in de app, maar bij het sturen van een mail is het te weinig info/detail. Daarom moet je een tweede kanaal hebben om een melding te kunnen weergeven.Mg4gebruiker schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:08:
[...]
Is dat zo? Je kunt toch ook aangeven dat als je geen (frequent) gebruiker van de app/portal bent, dat de de mededeling kunt negeren? Vrij normale aanpak. ..
Dus bijvoorbeeld draai je primair op azure, zorg dan voor een server op aws om in ieder geval een melding te kunnen weergeven.
Dan werkt de boel wellicht niet, maar heb je wel een simpele verklaring of uitleg.
Volg je bankbiljetten
Dus het werkt goed in de app als je het niet eens kan lezen (omdat je met een ziggo verbinding zit)?ZeRoC00L schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:23:
[...]
Dan nog, die drie regels text die ik in m’n screenshot had gezet voldoen prima in de app, maar bij het sturen van een mail is het te weinig info/detail. Daarom moet je een tweede kanaal hebben om een melding te kunnen weergeven.
Dus bijvoorbeeld draai je primair op azure, zorg dan voor een server op aws om in ieder geval een melding te kunnen weergeven.
Dan werkt de boel wellicht niet, maar heb je wel een simpele verklaring of uitleg.
Ja, mits er een tweede kama is waarmee Weheat berichten naar de app kan sturen.Mg4gebruiker schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 01:13:
[...]
Dus het werkt goed in de app als je het niet eens kan lezen (omdat je met een ziggo verbinding zit)?
Volg je bankbiljetten
Mooi de winter check maar ik had als gebruiker toch de resultaten willen zien. Het contact met mijn installateur is al slecht vanwege de installatie en de gebreken. De resultaten hadden mij wat rust kunnen geven aangezien “winter is coming” en je wilt er lekker warm bijzitten.
Pfff, ik kan op mijn mobiel op de website/portal inloggen, maar op mijn werk niet. Dan krijg ik de melding dat username/wachtwoord onjuist is.
Homey App laat het nog steeds afweten, opnieuw toevoegen geeft de melding "Weheat API heeft toegang tot dit apparaat geweigerd"
Homey App laat het nog steeds afweten, opnieuw toevoegen geeft de melding "Weheat API heeft toegang tot dit apparaat geweigerd"
WeHeat heeft wat aangepast met PKCE waardoor inloggen niet meer goed lukt. Ik krijg ook een foutmelding als ik mijn WeHeat opnieuw toe wil voegen aan Home Assistant.Jpiek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:02:
Pfff, ik kan op mijn mobiel op de website/portal inloggen, maar op mijn werk niet. Dan krijg ik de melding dat username/wachtwoord onjuist is.
Is ook al bekend bij de integratie auteur, zie laatste posts: https://github.com/home-assistant/core/issues/170528
What a fine day for Science! | Specs
Wat ik ook van @Kirvis begreep, is dat ze nu de API restricties enforced hebben. Dat betekent:Jpiek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:02:
- ClientID van de integratie is gekoppeld aan de redirect URL. Dus HomeAssistant client kan alleen redirecten naar HomeAssistant, niet naar Homey. Homey heeft dus een eigen clientID nodig, ik weet niet of die gebruikt wordt.
- Er is PKCE nodig voor de OAuth flow. Dat is een wijziging om security te verbeteren, maar breekt de huidige flow (ook voor HomeAssistant).
Voor HomeAssistant heb ik een PR gemaakt (https://github.com/home-assistant/core/pull/181881) die hopelijk vandaag nog meekomt met 2026.9.2.
Voor Homey heb ik hetzelfde gedeeld op https://community.homey.a...hold/139878/57?u=barryvdh maar ik weet niet of de eigenaar hier ook op TWeakers zit.
Ed vd Pol ? Nee, dacht het niet eigenlijk. Mar met de post op het Homey forum zal hij ws nu wel aan de slag gaan.
Maar Homey moet dus een eigen ClientID gaan krijgen van Weheat ? Zal me benieuwen of ze dat gaan doen...
Maar Homey moet dus een eigen ClientID gaan krijgen van Weheat ? Zal me benieuwen of ze dat gaan doen...
Oke Jesper geeft aan:Jpiek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:20:
Ed vd Pol ? Nee, dacht het niet eigenlijk. Mar met de post op het Homey forum zal hij ws nu wel aan de slag gaan.
Dus HomeAssistant zou nu weer moeten werken. Ik heb hem gemaild voor Homey, en of ze anders tijdelijk de redirect URL van Homey ook toestaan tot er update is.It was enabled thinking HA would support it by default. As you noticed this was incorrect. PCKE is now disabled. When this is released in the .2 release we will reenable it.
Volgens mij hebben ze geen restricties geplaatst op de redirect url. Aangezien mijn thuis hobby projectje nog werkt; ook met een verse autorisatie :-)Barryvdh schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:28:
[...]
Oke Jesper geeft aan:
[...]
Dus HomeAssistant zou nu weer moeten werken. Ik heb hem gemaild voor Homey, en of ze anders tijdelijk de redirect URL van Homey ook toestaan tot er update is.
Weheat Flint
Ik lees hier in het forum dat WI ook voor de nieuwe klaten gratis gaat worden. In eerste instantie dacht ik, dat is coulant, helemaal omdat er vanaf het begin een slimme wp is beloofd. Maar in tweede instantie kijk ik hier anders tegen aan. Dit komt ook omdat mijn man via zijn werk een white label laadpaal van Eneco heeft. Die paal is qua communicatie behoorlijk dichtgetimmerd net zoals de warmtepompen van WeHeat. Ik kom er achter dat het slim laden van Eneco niet zozeer slim laden is voor de uiteindelijke klant, maar dat het slim laden is voor het netbeheer.
Met deze ervaring in het achterhoofd, kijk ik ineens anders naar gratis WI aan. Ik zie ook ontwikkelingen waarbij om voor subsidie in aanmerking te komen, slim aansturen verplicht is.
https://www.warmte365.nl/nieuws/kabinet-zet-mes-in-isde-regeling-voor-warmtepompen-en-stuurt-aan-op-slimme-installaties-66ACB1AD.html
Slim aansturen dus om netcongestie tegen te gaan. In mijn beleving is dat net weer iets anders dan het eigen gebruik van mijn zonnepanelen te verhogen. Natuurlijk vallen die momenten vaak samen maar ik zit niet te wachten dat ze het net gaan knijpen terwijl we net de auto willen gaan opladen. (Ik weet niet of ik de juiste termen gebruik, maar jullie snappen wat ik bedoel) In het geval van onze laadpaal is er bewust bepaalde hardware en software aangepast zodat je niet op de slimste manier kan laden, wat slim is dat bepaalt dus Eneco. Ik zie dus dat WeHeat dus dezelfde kant op gaat,. door WI gratis aan te bieden voldoen ze aan de toekomstige eisen. Maar het betekent inderdaad dat je niet meer helemaal de baas bent over je eigen wp.
Met deze ervaring in het achterhoofd, kijk ik ineens anders naar gratis WI aan. Ik zie ook ontwikkelingen waarbij om voor subsidie in aanmerking te komen, slim aansturen verplicht is.
https://www.warmte365.nl/nieuws/kabinet-zet-mes-in-isde-regeling-voor-warmtepompen-en-stuurt-aan-op-slimme-installaties-66ACB1AD.html
Slim aansturen dus om netcongestie tegen te gaan. In mijn beleving is dat net weer iets anders dan het eigen gebruik van mijn zonnepanelen te verhogen. Natuurlijk vallen die momenten vaak samen maar ik zit niet te wachten dat ze het net gaan knijpen terwijl we net de auto willen gaan opladen. (Ik weet niet of ik de juiste termen gebruik, maar jullie snappen wat ik bedoel) In het geval van onze laadpaal is er bewust bepaalde hardware en software aangepast zodat je niet op de slimste manier kan laden, wat slim is dat bepaalt dus Eneco. Ik zie dus dat WeHeat dus dezelfde kant op gaat,. door WI gratis aan te bieden voldoen ze aan de toekomstige eisen. Maar het betekent inderdaad dat je niet meer helemaal de baas bent over je eigen wp.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Hey allen,
Ik ben vrij nieuw op het forum en vooral rondom warmtepompen. Ik ben zelf nu enige tijd aan het oriënteren naar verschillende merken, maar d.m.v. Youtube en dergelijke al redelijk bekend geraakt met WeHeat en ook wel enige voorkeur in opgebouwd. Nu heb al wat offertes opgevraagd en zie dat ze bijna allemaal een buffervat bevatten van 40/50L, maar ik vraag mij af of dat voor onze situatie ook nodig is? Ik heb dit forum gelezen en ook de vraag bij de installateur neergelegd, maar zou graag jullie expertise hoor ook nog op los willen laten.
De verwarming beneden bestaat enkel uit vloerverwarming, bestaande uit 6 groepen, voor een oppervlakte van 70-80m2. Boven, totaal zo'n 45m2, wordt het op de badkamer voornamelijk verwarmd door vloerverwarming (6-9m2) en een additionele handdoeken rek. De 3 slaapkamers bevatten radiotoren, welke over het algemeen dichtstaat/anti-vries stand. Alles zit op 1 circuit.
Voor context mocht dit verder nog relevant of handige tips geven, we hebben een jaarlijks gasverbruik van 1000-1100m3, stroomverbruik van 2500kW en 16x410WP zonnepanelen (6,56 kWp). Gezin bestaande uit 2 volwassenen en 2 jonge kinderen.
Momenteel de offerte welke mijn interesse heeft bevat de volgende onderdelen:
1x Weheat Sparrow P60 - Bronze - Type: Monoblock 9kW incl. appendageset
1x Weheat boilervat 300L - Type: 300L Duplex RVS 2205
1x Weheat buffervat 50L - Type: 50L Duplex RVS 2205
Ik ben vrij nieuw op het forum en vooral rondom warmtepompen. Ik ben zelf nu enige tijd aan het oriënteren naar verschillende merken, maar d.m.v. Youtube en dergelijke al redelijk bekend geraakt met WeHeat en ook wel enige voorkeur in opgebouwd. Nu heb al wat offertes opgevraagd en zie dat ze bijna allemaal een buffervat bevatten van 40/50L, maar ik vraag mij af of dat voor onze situatie ook nodig is? Ik heb dit forum gelezen en ook de vraag bij de installateur neergelegd, maar zou graag jullie expertise hoor ook nog op los willen laten.
De verwarming beneden bestaat enkel uit vloerverwarming, bestaande uit 6 groepen, voor een oppervlakte van 70-80m2. Boven, totaal zo'n 45m2, wordt het op de badkamer voornamelijk verwarmd door vloerverwarming (6-9m2) en een additionele handdoeken rek. De 3 slaapkamers bevatten radiotoren, welke over het algemeen dichtstaat/anti-vries stand. Alles zit op 1 circuit.
Voor context mocht dit verder nog relevant of handige tips geven, we hebben een jaarlijks gasverbruik van 1000-1100m3, stroomverbruik van 2500kW en 16x410WP zonnepanelen (6,56 kWp). Gezin bestaande uit 2 volwassenen en 2 jonge kinderen.
Ik mis nog wel een nieuwe (open) vv verdeler en ik zou die buffer weglaten met vrijwel alleen vloerverwarming.l.vanbuiten schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:23:
[..]
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
@l.vanbuiten buizen (aftakkingen) naar je VVverdeler zijn wel dun.....
Maar ben je van plan om max 40graden te gaan stoken, dan kun je het beste de verdeler vervangen door een pomploze.
Met een pomplozen (open) verdeler heb je sowieso genoeg inhoud en zou een buffer niet nodig moeten zijn.
Als je verder genoeg inhoud in je systeem hebt is een buffer niet nodig.
Maar ben je van plan om max 40graden te gaan stoken, dan kun je het beste de verdeler vervangen door een pomploze.
Met een pomplozen (open) verdeler heb je sowieso genoeg inhoud en zou een buffer niet nodig moeten zijn.
Volg je bankbiljetten
Oh ja daar had ik kort ook nog wel over nagedacht. Dat zorgt voornamelijk voor het elimineren van de (extra) pomp en dus het verlagen van het energieverbruik of heeft dit nog additionele voordelen?Voogel schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:31:
[...]
Ik mis nog wel een nieuwe (open) vv verdeler en ik zou die buffer weglaten met vrijwel alleen vloerverwarming.
Ik zou kijken of het mogelijk is om een berekening (inschatting) te maken van de totale systeeminhoud in liters.l.vanbuiten schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:23:
Hey allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat doe je door de binnendiameter van de vloerverwarmingsbuizen te bepalen. Op basis van jouw foto lijkt het hart-op-hart 10 cm te liggen, dus je hebt 10m per m2. Dan kan je dus de inhoud in liters per m2 berekenen.
Dat vermenigvuldig je met het totale oppervlak van je vloerverwarming, en daar tel je een inschatting bij op van de inhoud van de rest van je systeem (aanvoer en retour etc).
Als de totale inhoud (ruim) boven de 60L zit kan je overwegen de buffer er uit te laten halen.
Echter, ik zou ook kijken naar wat voor dekvloer je hebt: als je minimaal 5 cm beton hebt, dan houdt dat lang warmte vast en kan het systeem prima de energie voor een defrost uit je vloer halen.
Maar als je een dunne laag matten hebt waar direct laminaat op ligt, dan is de warmtebuffer van je vloer weer een stuk kleiner en is het wellicht toch handig om een buffervat te nemen.
Ik verwarm momenteel al met 40 graden via de CV-ketel, had ik er bij moeten vertellen, en naar mijn weten had ik dat afgelopen winter al zo ingesteld en hadden we daarbij geen comfort klachten.ZeRoC00L schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:32:
@l.vanbuiten buizen (aftakkingen) naar je VVverdeler zijn wel dun.....
Ik heb de (buiten) diameter van de buizen helaas nog niet opgemeten dus kan dit vanavond pas zeggen hoeveel dit is.
Bedankt voor de antwoorden al zo ver!
Super, met max 40 graden kan direct je vloer in dus zou ik zeker de verdeler vervangen.
Volg je bankbiljetten
Inhoud zou ik vanavond naar kijken of ik dat kan bepalen of kan aflezen op de buizen.Kirvis schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:36:
[...]
Ik zou kijken of het mogelijk is om een berekening (inschatting) te maken van de totale systeeminhoud in liters.
Dat doe je door de binnendiameter van de vloerverwarmingsbuizen te bepalen. Op basis van jouw foto lijkt het hart-op-hart 10 cm te liggen, dus je hebt 10m per m2. Dan kan je dus de inhoud in liters per m2 berekenen.
Dat vermenigvuldig je met het totale oppervlak van je vloerverwarming, en daar tel je een inschatting bij op van de inhoud van de rest van je systeem (aanvoer en retour etc).
Als de totale inhoud (ruim) boven de 60L zit kan je overwegen de buffer er uit te laten halen.
Echter, ik zou ook kijken naar wat voor dekvloer je hebt: als je minimaal 5 cm beton hebt, dan houdt dat lang warmte vast en kan het systeem prima de energie voor een defrost uit je vloer halen.
Maar als je een dunne laag matten hebt waar direct laminaat op ligt, dan is de warmtebuffer van je vloer weer een stuk kleiner en is het wellicht toch handig om een buffervat te nemen.
Hoe dik de dekvloer is, zou ik zo helaas niet weten. Enige wat ik zo snel heb zijn de foto's van de isolatie van voor het storten van de betonvloer en tijdens de dekvloer.
:strip_exif()/f/image/MsaXUAPlNoHnIh9Q73szB0Sb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt me helemaal prima!l.vanbuiten schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:07:
[...]
Inhoud zou ik vanavond naar kijken of ik dat kan bepalen of kan aflezen op de buizen.
Hoe dik de dekvloer is, zou ik zo helaas niet weten. Enige wat ik zo snel heb zijn de foto's van de isolatie van voor het storten van de betonvloer en tijdens de dekvloer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ging mij meer om hele dunne opbouwesystemen waarbij er geen beton is gestort. Beton is een mooie warmtebuffer waar een 15-20 min ontdooien nauwelijks effect op heeft (bij ons thuis dan).
Met zo'n dekvloer heb je een enorme warmtebuffer en is een buffervat niet nodig. Zorg dan wel voor een open verdeler en dikkere aanvoerleidingen naar je verdeler toe. Ik neem aan dat je de warmtepomp (binnenunit) laat installeren op de huidige plek van de ketel, dan is dit dus maar een kort tracé dat aangepast hoeft te worden.l.vanbuiten schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:07:
[...]
Inhoud zou ik vanavond naar kijken of ik dat kan bepalen of kan aflezen op de buizen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is ook wat er bij mij is gebeurd. Ik heb een vergelijkbare dekvloer en vloerverwarmingsysteem. In mijn geval zit de verdeler alleen aan de andere kant van de muur ten opzichte van warmtepomp. De warmtepomp kan met 6 groepen (ik heb er 5) prima zijn warmtecapaciteit kwijt in de vloer. De radiatoren boven goed waterzijdig inregelen en mee laten draaien.
Top fijn om te horen. Ik zal deze tips allemaal meenemen.Civil schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:49:
[...]
Met zo'n dekvloer heb je een enorme warmtebuffer en is een buffervat niet nodig. Zorg dan wel voor een open verdeler en dikkere aanvoerleidingen naar je verdeler toe. Ik neem aan dat je de warmtepomp (binnenunit) laat installeren op de huidige plek van de ketel, dan is dit dus maar een kort tracé dat aangepast hoeft te worden.
Dit is ook wat er bij mij is gebeurd. Ik heb een vergelijkbare dekvloer en vloerverwarmingsysteem. In mijn geval zit de verdeler alleen aan de andere kant van de muur ten opzichte van warmtepomp. De warmtepomp kan met 6 groepen (ik heb er 5) prima zijn warmtecapaciteit kwijt in de vloer. De radiatoren boven goed waterzijdig inregelen en mee laten draaien.
De warmtepomp komt bij ons aan het de andere kant, van de linker buitenmuur (zie het gele kastje in het stopcontact), op de grond te staan. Water boiler komt hier ook bij te staan, waarbij de kast waarschijnlijk voor een grote deel komt te vervallen.
Qua OpenTherm thermostaat nog suggesties? Mijn huidige Nefit (dacht de Moduline 1010) is niet compatible in ieder geval. Heb geen voorkeuren met aansturing van buitenaf gezien de temperatuur vaak vast staat. Uiterlijk (WAF) en prijs zijn daarbij belangrijker.
Hmm, WAF = Aparratje in de woonkamer waarmee je de temperatuur in kunt stellen (= hoger, tenminste da's mijn ervaring).
Goedkoopste/meest economische is een Stooklijn, en dat bijt elkaar.
Ik heb hier het e.e.a gelezen over een iSense, een thermostaat waar je zelf een dtooklijn in kunt zetten.
...en dan heb je nog wat 'gekken' (tm) die met een OTGW dat zelf bouwen (o.a. ik zei de gek, alleen doen als Domotica een hobby is
)
Goedkoopste/meest economische is een Stooklijn, en dat bijt elkaar.
Ik heb hier het e.e.a gelezen over een iSense, een thermostaat waar je zelf een dtooklijn in kunt zetten.
...en dan heb je nog wat 'gekken' (tm) die met een OTGW dat zelf bouwen (o.a. ik zei de gek, alleen doen als Domotica een hobby is
Timing, keek net in dit topic. Gelijk de beta versie geïnstallerd op mijn Homey en alles werkt direct weerJpiek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:08:
Er is een Testversie van de nieuwe Homey App. installeren/updaten en draaien, je hoeft de WP niet opnieuw toe te voegen.
Edit:
Je was er snel bij!Weheat 1.2.0
Geüpdatet
20 minuten geleden
[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 11-09-2026 15:13 ]
Er is al zo veel gezegd over wel/geen buffervat. Ik heb hier eerder in dit topic ook al wat posts aan gewijd. Zowel qua verbruik als qua je woning is mijn huis vergelijkbaar. Jouw offerte voorstel is bij mij geïnstalleerd. Mijn installateur is nog steeds van mening dat een buffervat beter is. Hij zegt dat de warmtepomp altijd lekker rustig zijn warmte kwijt kan in het buffervat. Het buffervat zorgt voor rust in de installatie aldus hem. Maar in dit topic zijn de meeste niet voor een buffervat. Zeg het maarl.vanbuiten schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:23:
Hey allen,
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
Grappig dat dit steeds weer terug komt, beetje logisch nadenken en je kunt makkelijk zelf een conclusie trekken.Barca schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:25:
[...]
Hij zegt dat de warmtepomp altijd lekker rustig zijn warmte kwijt kan in het buffervat. Het buffervat zorgt voor rust in de installatie aldus hem. Maar in dit topic zijn de meeste niet voor een buffervat. Zeg het maar
Kijk naar de inhoud van het buffervat (50 of 100 liter), kijk naar je flow (hoeveel liter water per minuut, bij de BB80 is dit bijv. 1300 ltr/h) en reken uit hoe lang je buffer effect kan hebben op je WP run / ontdooi cycle (2 minuut en 20 sec. tot 4 en halve minuut in dit voorbeeld).
"altijd lekker rustig zijn warmte kwijt kan in het buffervat" kan dus eenvoudigweg niet waar zijn. Ik zou heel voorzichtig zijn met installateurs die dit roepen.
Ja korte lijntjesCaayn schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:11:
[...]
Timing, keek net in dit topic. Gelijk de beta versie geïnstallerd op mijn Homey en alles werkt direct weer
Edit:
[...]
Je was er snel bij!
Kan je hier iets over uitleggen? Wat kan dit icm de WP?Jpiek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:08:
Er is een Testversie van de nieuwe Homey App. installeren/updaten en draaien, je hoeft de WP niet opnieuw toe te voegen.
Monitoren en o basis van die gegevens snder dingen aansturen.
In de voorlaatste versie schijnbaar ook settings aanpassen. Heb naar die met de huidige API nog niet gekeken. Ik stuur aan met een OTGW dus voor mij maar beperkt van belang..
In de voorlaatste versie schijnbaar ook settings aanpassen. Heb naar die met de huidige API nog niet gekeken. Ik stuur aan met een OTGW dus voor mij maar beperkt van belang..
Ik denk dat je de verdeler niet eens hoeft te vervangen. Je kunt een tussenstuk kopen en die plaatsen waar nu de pomp zit en dan het meng ventiel helemaal dichtdraaien. Wel de leidingen naar de verdeler verdikken. Buffervat is overbodig. Je bent je bewust van de de sparrow 6kw doet bij -10 en niet 9?l.vanbuiten schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:23:
Hey allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Weheat Intelligence & slecht bereik Vodafone. Om met Weheat intelligence te beginnen: ¨Status: nog niet compleet. De bèta startte medio 2026 met 100 klanten en beperkt zich in die fase tot het slim verwarmen van het sanitair warm water-vat. Ruimteverwarming/zonoverschot volgt daarna; daarna komen diepere netintegratie en persoonlijk retrofit-advies.¨ Vraag aan forum community is: Welke zijn de ervaringen tot nog toe? En in parallel HA monitoring, zijn er specifieke elementen te monitoren in samenhang met WI?
Vervolgens: Dekking /signaal Vodafone is op mijn locatie slecht, Is de (Weheat) externe antenne een goede oplossing? Overweeg een Weheat Sparrow P60 (all-electric).
Vervolgens: Dekking /signaal Vodafone is op mijn locatie slecht, Is de (Weheat) externe antenne een goede oplossing? Overweeg een Weheat Sparrow P60 (all-electric).
[ Voor 3% gewijzigd door jmlk op 11-09-2026 20:21 ]
Ik weet niet precies wat je allemaal vraagt, maar ik heb al een kabeltje gekocht om de antenne achterop de Flint weg te halen. Kabel zo kort mogelijk gehouden (1 mtr). Moet alleen even een muurbeugeltje aanpassen.jmlk schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:20:
Weheat Intelligence & slecht bereik Vodafone. Om met Weheat intelligence te beginnen: ¨Status: nog niet compleet. De bèta startte medio 2026 met 100 klanten en beperkt zich in die fase tot het slim verwarmen van het sanitair warm water-vat. Ruimteverwarming/zonoverschot volgt daarna; daarna komen diepere netintegratie en persoonlijk retrofit-advies.¨ Vraag aan forum community is: Welke zijn de ervaringen tot nog toe? En in parallel HA monitoring, zijn er specifieke elementen te monitoren in samenhang met WI?
Op Facebook heb ik het volgende geschreven onder de vraag vandaag: Weet hier misschien iemand wanneer weheat intelligence gaat werken voor de grote groep?
Ik reken er niet meer op. Hetgeen betekent dat ik nu een WP heb die geheel niet slim aanstuurbaar is.
Er is nu 10 maanden een weekprogramma op SWW. De instellingen zijn beperkt en niet handig.
Na anderhalf jaar is er bèta versie voor SWW waar beta-deelnemers een merkwaardig gedrag melden. Vooral merkwaardig dat dat in de test-periode al niet naar boven kwam.
WHI volgens de uitgebrachte WeHeat white paper van mei 2025 is veel complexer. Het grote gebruik zit in de koude maanden waar een eventueel voordeel van wisselgedrag door WHI (gemiddeld hoger temperatuur voor het comfort en gemiddeld lagere COP voor het herstel) groter moet zijn dan het nadeel van een lagere COP door herstel en groter moet zijn dan de opbrengst van de alternatieve investering in een batterij. Wil je hetzelfde comfort dan ligt de gemiddelde temperatuur hoger dan bij vlak stoken.
Ik heb me laten verleiden door alle marketing tam-tam over slimste pomp, cloud gestuurd etc maar ben onvoldoende voorgelicht dat de Weheat warmtepompen geheel gesloten zijn. Voor sommige instellingen moet je de installateur bellen (belletjes-cloud in 2026!).
Het onderscheidende van WeHeat is dat de BlackBird een plat model is en dat in de installatiemanual heel veel installatieschema’s staan waarmee je een inkoopafspraak kan maken waarmee je de installatie zelf kan controleren. Het inbedrijfstellen is geautomatiseerd. Je bent dus minder afhankelijk van welke installatieploeg voorbij komt. Ze zijn goed in “WeFrabricate” zoals de moeder heet en ik ervaar geen Intelligence.
In je eigen E-belasting is de WP dus een gegeven, waaromheen de rest (EV, batterij en huis) dus slim moet zijn met wat er over blijft.
Aanvulling: de BlackBird wordt straks één dom uitleesbaar apparaat (nou ja, naast het fornuis) in Hems ingepakt met een flexibele aansturing van EV/Laadpaal en omvormers en voldoende batterijcapaciteit. In LV is extra batterijcapaciteit niet duur.
Blijft over dat ik het volharden in een gesloten strategie van WeHeat zorgelijk en niet toekomstbestendig vind. Ik hoop dat zij mijn ongelijk gaan bewijzen. En dat ik dan wel graag wil dat de basissoftware stabiel wordt en hier en daar wat betere instellingen krijgt
Ik reken er niet meer op. Hetgeen betekent dat ik nu een WP heb die geheel niet slim aanstuurbaar is.
Er is nu 10 maanden een weekprogramma op SWW. De instellingen zijn beperkt en niet handig.
Na anderhalf jaar is er bèta versie voor SWW waar beta-deelnemers een merkwaardig gedrag melden. Vooral merkwaardig dat dat in de test-periode al niet naar boven kwam.
WHI volgens de uitgebrachte WeHeat white paper van mei 2025 is veel complexer. Het grote gebruik zit in de koude maanden waar een eventueel voordeel van wisselgedrag door WHI (gemiddeld hoger temperatuur voor het comfort en gemiddeld lagere COP voor het herstel) groter moet zijn dan het nadeel van een lagere COP door herstel en groter moet zijn dan de opbrengst van de alternatieve investering in een batterij. Wil je hetzelfde comfort dan ligt de gemiddelde temperatuur hoger dan bij vlak stoken.
Ik heb me laten verleiden door alle marketing tam-tam over slimste pomp, cloud gestuurd etc maar ben onvoldoende voorgelicht dat de Weheat warmtepompen geheel gesloten zijn. Voor sommige instellingen moet je de installateur bellen (belletjes-cloud in 2026!).
Het onderscheidende van WeHeat is dat de BlackBird een plat model is en dat in de installatiemanual heel veel installatieschema’s staan waarmee je een inkoopafspraak kan maken waarmee je de installatie zelf kan controleren. Het inbedrijfstellen is geautomatiseerd. Je bent dus minder afhankelijk van welke installatieploeg voorbij komt. Ze zijn goed in “WeFrabricate” zoals de moeder heet en ik ervaar geen Intelligence.
In je eigen E-belasting is de WP dus een gegeven, waaromheen de rest (EV, batterij en huis) dus slim moet zijn met wat er over blijft.
Aanvulling: de BlackBird wordt straks één dom uitleesbaar apparaat (nou ja, naast het fornuis) in Hems ingepakt met een flexibele aansturing van EV/Laadpaal en omvormers en voldoende batterijcapaciteit. In LV is extra batterijcapaciteit niet duur.
Blijft over dat ik het volharden in een gesloten strategie van WeHeat zorgelijk en niet toekomstbestendig vind. Ik hoop dat zij mijn ongelijk gaan bewijzen. En dat ik dan wel graag wil dat de basissoftware stabiel wordt en hier en daar wat betere instellingen krijgt
Wat betreft Weheat Intelligence. Ik snap er weinig van. In de app geven ze aan de volgende eigenschappen mee te wegen. Energieprijs, Zonnepanelen, COP.
Het enige dat ik zie is dat het moment van verwarmen gekozen wordt op basis van de goedkoopste dynamische prijs. Echter heb ik een vast contract met ook een daltarief. Dit is in te geven in de app, maar lijkt totaal genegeerd te worden.
Er wordt in de app een grafiekje geplot met de stroomprijs. Maar in mijn ogen hoor je dan ook een grafiekje voor de andere waardes te geven. COP lijkt me redelijk in de schatten op basis van buitentemperatuur en zonnepanelen kan je soms via API uitlezen of anders ook weer een inschatting op basis van internetbronnen.
Al 2 keer een berichtje hierover gestuurd helaas weer het idee dat dit aan dovemansoren gericht is.
Het enige dat ik zie is dat het moment van verwarmen gekozen wordt op basis van de goedkoopste dynamische prijs. Echter heb ik een vast contract met ook een daltarief. Dit is in te geven in de app, maar lijkt totaal genegeerd te worden.
Er wordt in de app een grafiekje geplot met de stroomprijs. Maar in mijn ogen hoor je dan ook een grafiekje voor de andere waardes te geven. COP lijkt me redelijk in de schatten op basis van buitentemperatuur en zonnepanelen kan je soms via API uitlezen of anders ook weer een inschatting op basis van internetbronnen.
Al 2 keer een berichtje hierover gestuurd helaas weer het idee dat dit aan dovemansoren gericht is.
(Wat betreft Weheat Intelligence). Goede informatie, dank. Hoewel ik in het gezin beschouwd wordt als Home Assistant nerd met ruim 120 automatiseringen zou ik het ook prima vinden dat WHI mij dit uit handen neemt en mijn (HA) rol alleen monitoring is. Jammer dat er blijkbaar weinig vooruitgang is met WHI. Zou mooi zijn als WH dit ´uitbesteed´ aan HA / Github community: tientallen kundige resources beschikbaar. Blijft over dat ik toch de voorkeur geef aan een WP van ten minste Europese origine (o.a. werkgelegenheid) in plaats van Aziatische, maar de twijfel slaat toe.
Ik heb WHI sinds 1 sept., dus het is nog pril. Maar wat ik echt niet begrijp is dat er iedere dag wordt gestookt tot 64 graden. Iedere dag een legionella run. Blijkbaar wordt er dus geen gebruik gemaakt van de persoonlijke historie. 64graden is dus niet slim, enige 'slimme' is dat er op een goedkoop moment wordt gestart. Maar dat is veel te laat (vaak 1,5 uur later dan mijn laagste prijs bij zonneplan obv dynamische prijzen), én dan moet er nog een run van 2- 2,5uur gedraaid worden om 64 graden te maken, in die tussentijd neem de prijs weer toe. Ik wil ook niet geloven dat mijn zon-pv opbrengst om 15u hoger is dan om 13u (bewolking daargelaten). Ik geef het nog een paar weken maar tot nu toe valt het tegen en zie ik geen ontwikkeling in het algoritme.jmlk schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:09:
(Wat betreft Weheat Intelligence). ...
Vannacht om 4 uur wakker geworden door een stevige brom van de WeHeat BB80.. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de BB resoneerde door de leidingen. Uiteindelijk heb ik de BB iets (0,5) cm verplaatst, waardoor de spanning van de leidingen af is. Iemand hier ervaringen mee? Daarbij denk ik niet dat dit een definitieve oplossing is. Ik heb een rubber mat, een stoeptegel en een extra demping matje (7x10 zwart blauw) onder het pootje. Zou een extra rubber mat helpen? Hebben jullie tips welke?
WHI kan nooit intelligent zijn als er geen P1 koppeling is.
Ik heb WHI weer uitgezet (en slim laden van HomeWizard ook) omdat er niks slims aan is.
Ik heb WHI weer uitgezet (en slim laden van HomeWizard ook) omdat er niks slims aan is.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Dat is natuurlijk nonsens. Het kan prima slim zijn zonder P1 koppeling.MichielFRL schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:34:
WHI kan nooit intelligent zijn als er geen P1 koppeling is.
Hier werkt het al sinds het begin van de beta prima! Ik heb zonnepanelen op WZW, het lijkt erop dat WHI de prijzen + zonnepanelen orientatie prima volgt. Nooit te weinig warm water gehad, geen behoefte meer om naar SWW te kijken eigenlijk, terwijl ik aan het andere kant van het spectrum echt wel van total control ben in oa. HA en het reverse enigeren van devices om ze naar mijn hand te zetten.jmlk schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:09:
(Wat betreft Weheat Intelligence). Goede informatie, dank. Hoewel ik in het gezin beschouwd wordt als Home Assistant nerd met ruim 120 automatiseringen zou ik het ook prima vinden dat WHI mij dit uit handen neemt en mijn (HA) rol alleen monitoring is. Jammer dat er blijkbaar weinig vooruitgang is met WHI. Zou mooi zijn als WH dit ´uitbesteed´ aan HA / Github community: tientallen kundige resources beschikbaar. Blijft over dat ik toch de voorkeur geef aan een WP van ten minste Europese origine (o.a. werkgelegenheid) in plaats van Aziatische, maar de twijfel slaat toe.
YMMV natuurlijk maar ik ben eigenlijk wel heel erg positief over WHI.
Het lijkt erop datt het voor de één werkt maar niet voor de ander. Wat niet betekent dat iets intelligent is als het juist stroomt trekt als het vooral duur is. Je mag van iets intelligents wel verwachten dat juist dit niet gebeurt ...arjenhiemstra schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:29:
[...]
Hier werkt het al sinds het begin van de beta prima! Ik heb zonnepanelen op WZW, het lijkt erop dat WHI de prijzen + zonnepanelen orientatie prima volgt. Nooit te weinig warm water gehad, geen behoefte meer om naar SWW te kijken eigenlijk, terwijl ik aan het andere kant van het spectrum echt wel van total control ben in oa. HA en het reverse enigeren van devices om ze naar mijn hand te zetten.
YMMV natuurlijk maar ik ben eigenlijk wel heel erg positief over WHI.
Vind sowieso dat de term "intelligence" te makkelijk en te weinig gespecifieerd gebezigd wordt.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:35:
[...]
Het lijkt erop datt het voor de één werkt maar niet voor de ander.
Wat niet betekent dat iets intelligent is als het juist stroomt trekt als het vooral duur is. Je mag van iets intelligents wel verwachten dat juist dit niet gebeurt ...
Zeker in relatie tot product functionaliteit zoals hier bij WHI... het is een holle term zonder eenduidige definitie.
Heb je dit gemeld via instellingen > feedback? Lijkt me een bug namelijk. Met mijn geschat waterverbruik warmt hij op met doeltemperatuur 51 graden en maar eens per week legionellapreventie.Eriklu schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:01:
[...]
Ik heb WHI sinds 1 sept., dus het is nog pril. Maar wat ik echt niet begrijp is dat er iedere dag wordt gestookt tot 64 graden. Iedere dag een legionella run. Blijkbaar wordt er dus geen gebruik gemaakt van de persoonlijke historie. 64graden is dus niet slim, enige 'slimme' is dat er op een goedkoop moment wordt gestart. Maar dat is veel te laat (vaak 1,5 uur later dan mijn laagste prijs bij zonneplan obv dynamische prijzen), én dan moet er nog een run van 2- 2,5uur gedraaid worden om 64 graden te maken, in die tussentijd neem de prijs weer toe. Ik wil ook niet geloven dat mijn zon-pv opbrengst om 15u hoger is dan om 13u (bewolking daargelaten). Ik geef het nog een paar weken maar tot nu toe valt het tegen en zie ik geen ontwikkeling in het algoritme.
Staat het als legionellapreventie in dat grafiekje? Mislukt het misschien steeds? Moet 20 minuten boven 64 graden blijven met beide sensoren.
Nog niet zo specifiek gemeld. In de grafiek staat het niet als legionalla, maar als SWW via we heat intelligence. De laatste keer was 30 aug (zondag 12u standaardmoment). Voor vandaag staat ook alleen maar slim warm water op de planning. Ik zal het maar eens gaan melden dan.orillion schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:36:
[...]
Heb je dit gemeld via instellingen > feedback? Lijkt me een bug namelijk. Met mijn geschat waterverbruik warmt hij op met doeltemperatuur 51 graden en maar eens per week legionellapreventie.
Staat het als legionellapreventie in dat grafiekje? Mislukt het misschien steeds? Moet 20 minuten boven 64 graden blijven met beide sensoren.
Voorlopig heb ik hem ingesteld met elke dag de mogelijkheid tot het vat verwamen indien onder de 38 graden komt en dan naar 45 graden toe. Op zaterdag een legionalle run (tussen 12 en 5), omdat de stroom dan altijd het goedkoopst is.
Stooklijn bevalt ook goed, alleen in de twijfel maanden wat minder. Dus nu toch aan het kijken of ik een Honeywell DT4R of Round of T6R ga kopen als domme temepratuur meter. Maar de verhalen zijn nog niet bijster positief zie ik al..
Stooklijn bevalt ook goed, alleen in de twijfel maanden wat minder. Dus nu toch aan het kijken of ik een Honeywell DT4R of Round of T6R ga kopen als domme temepratuur meter. Maar de verhalen zijn nog niet bijster positief zie ik al..
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Zero issues met T6 in de minder koude maanden, draai op OT met T6, tot ergens eind november en vanaf maart. Echt koude maanden op stooklijn.Terrie schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:33:
Voorlopig heb ik hem ingesteld met elke dag de mogelijkheid tot het vat verwamen indien onder de 38 graden komt en dan naar 45 graden toe. Op zaterdag een legionalle run (tussen 12 en 5), omdat de stroom dan altijd het goedkoopst is.
Nog paar kennissen met ook allemaal een T6 in combinatie met Weheat ook geen problemen.
Ik heb in het eerste halfjaar (2 jaar geleden), incidenteel het -1 issue gezien, nu al ruim 1.5 jaar nooit meer issues gehad.
Is de druk in je systeem nog goed? Bij te lage druk gaat hij proberen op te warmen (of legionella) maar dat lukt niet. Na een tijd gaat hij dat weer proberen.dannyll schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:52:
Mijn Blackbird is weer aardig van slag en nu ook off-line
Herkenbaar?
[Afbeelding]
GM65 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 23:18:
[...]
Duidelijk.Kan iemand mij vertellen hoe ik de PNI CT45 het (beste) kan aansluiten
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 13-09-2026 16:48 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Nog even een terugkoppeling van hoe dit is afgelopen: Mogelijk waren de serverproblemen een reden waarom de installatie donderdag niet kon worden afgemaakt. Wat echter in ieder geval een probleem was was dat de printplaat in de nieuwe binnenunit niet goed kon communiceren met de printplaat in de anderhalf jaar oudere buitenunit. Na vervanging van de printplaat in de buitenunit door een nieuwer exemplaar werkte vrijdagmiddag alles als een zonnetje gelukkig. Duurde even voordat de mannen van Hoppenbrouwers hier achter waren gekomen.ruthrakh schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:12:
Slechte timing, bij mij vallen de serverproblemen net samen met een upgrade van mijn Sparrow naar all-electric, de mannen kunnen nu de inbedrijfsstelling niet afsluiten.
Goed om te weten voor wie net als ik een upgrade van hybride naar all electric overweegt.
Ik ben overigens verder tevreden over Hoppenbrouwers. Ik kreeg een team over de vloer van twee jonge ex-Coolbluers, en een wat oudere "Hoppenbrouwer". Mijn offerte voor de upgrade kwam qua prijs overeen met het verschil tussen hybride en all electric in de offertes die ik begin 2025 had gekregen. Heel netjes.
Ik heb de definitieve afrekening van de upgrade nog niet gekregen, ik hoop dat ik niet nog meerkosten krijg voor de vervangen printplaat.
Even gekeken. Druk zit op 1,2 bar. Niet heel hoog dus.Jimmie5887 schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:32:
[...]
Is de druk in je systeem nog goed? Bij te lage druk gaat hij proberen op te warmen (of legionella) maar dat lukt niet. Na een tijd gaat hij dat weer proberen.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Ik zou dan even bij je installateur aan de bel trekken. Elke dag een legionellarun lijkt mij niet kloppen. Op de balans-setting doet WHI bij mij 50 graden elke dag en zaterdags een run naar 64.Eriklu schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:01:
[...]
Ik heb WHI sinds 1 sept., dus het is nog pril. Maar wat ik echt niet begrijp is dat er iedere dag wordt gestookt tot 64 graden. Iedere dag een legionella run. Blijkbaar wordt er dus geen gebruik gemaakt van de persoonlijke historie. 64graden is dus niet slim, enige 'slimme' is dat er op een goedkoop moment wordt gestart. Maar dat is veel te laat (vaak 1,5 uur later dan mijn laagste prijs bij zonneplan obv dynamische prijzen), én dan moet er nog een run van 2- 2,5uur gedraaid worden om 64 graden te maken, in die tussentijd neem de prijs weer toe. Ik wil ook niet geloven dat mijn zon-pv opbrengst om 15u hoger is dan om 13u (bewolking daargelaten). Ik geef het nog een paar weken maar tot nu toe valt het tegen en zie ik geen ontwikkeling in het algoritme.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Vanmorgen even gekeken naar de vvw buizen. Het zijn 16x2mm PE-RT KOMO K90507 Type II buizen van Albrand (specs). De verdeler is een Albrand 50.256.Kirvis schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:36:
[...]
Ik zou kijken of het mogelijk is om een berekening (inschatting) te maken van de totale systeeminhoud in liters.
Op basis van onderstaande foto denk ik dat de maas/HoH toch wat groter is dan 10cm, eerder 12,5 of 15. Ik kan me helaas niet meer herinneren of er 1 of toch ook een 2e rol a 500m is aangebroken bij het aanleggen. Uitgaande van het slechtste, dus 15cm HoH, zou ik enkel beneden op een grove 56L uitkomen, als ik dat goed heb berekent. Met de badkamer erbij en het leiding trace naar de boven verdieping zou ik wel aan de 60L moeten komen, al had ik het liever wat ruimer gezien.
Heeft er iemand recent nog informatie over de Swift gezien? Ik ben benieuwd, maar kon zelf geen nieuws meer vinden
Als je er tijdelijk 35 graden door heen laat gaan kan je dan met een infra rood thermometer zien in de vloer hoever ze uit elkaar liggen? Om je benadering te controleren :-).l.vanbuiten schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:49:
[...]
Vanmorgen even gekeken naar de vvw buizen. Het zijn 16x2mm PE-RT KOMO K90507 Type II buizen van Albrand (specs). De verdeler is een Albrand 50.256.
Op basis van onderstaande foto denk ik dat de maas/HoH toch wat groter is dan 10cm, eerder 12,5 of 15. Ik kan me helaas niet meer herinneren of er 1 of toch ook een 2e rol a 500m is aangebroken bij het aanleggen. Uitgaande van het slechtste, dus 15cm HoH, zou ik enkel beneden op een grove 56L uitkomen, als ik dat goed heb berekent. Met de badkamer erbij en het leiding trace naar de boven verdieping zou ik wel aan de 60L moeten komen, al had ik het liever wat ruimer gezien.
[Afbeelding]
Oh ja slim. Alleen dan even kijken of ik aan zo'n ding kan komen, anders eentje kopen wellicht.MartinPTweak schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:16:
[...]
Als je er tijdelijk 35 graden door heen laat gaan kan je dan met een infra rood thermometer zien in de vloer hoever ze uit elkaar liggen? Om je benadering te controleren :-).
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/5hm7V45aXL5I71QIMEXXtMwX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TuZbjxMEieKDYGJJPzCrHC5i.jpg?f=fotoalbum_large)