Je kan toch altijd salderen? Alleen heb je een terugleververgoeding over niet verbruikte stroom. Dan wel per maand of per kWh. Dat is onder aan de streep nog altijd geen issue omdat het salderen per jaar wordt berekent. Bij een dynamisch contract weet ik dat niet.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:53:
[...]
Interessant! Heb je dan een slimme boiler of sluit je gewoon stroom af als er geen zon is of bijvoorbeeld 's nachts tot 11u in de ochtend oid?
[...]
Exact, da's een belangrijke reden. Helaas kunnen we niet salderen met ons contract ivm de terugleverboete. Kan wel opzeggen zonder aanvullende boete zag ik dus zou kunnen kijken naar alternatieven, maar liefst dan gewoon dynamisch tarief.
don't feed the troll
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 22-07-2025 23:46 ]
Deze berekening is onjuist:RNacoustics schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:56:
[...]
Die 5000 euro, doel ik op investeren in een Weheat SWW. Ik wil niet nog een WP oplossing en zeker niet met R290 binnenshuis! In de maand maart en oktober produceer ik nog altijd gemiddeld zo'n 10 kWh per dag. Daarmee kan ik makkelijk een Boiler van 150 liter gratis op temperatuur houden.
Meerprijs binnenunit Weheat voor sww met 2 pompen en sensor voor boiler € 694 / Prijs 200 liter boiler Weheat RVS € 1440 = totaal incl. BTW € 2.582 daar komt bij 1-3 uur arbeid en materialen. Voor het verschil van € 2.418 kom ik graag een dagje langs :-) waar ook in NL maar is in de praktijk dus aanzienlijk lager. Een slimme smart Itho boiler 150 liter geschakeld via de zonnepanelen kost € 2.344 incl. de BTW plus iets minder installatie kosten dan de Weheat boiler. Bron: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00814
De Weheat boiler kan ook nog worden voorzien van een smart element om jouw overproductie af te fakkelen. 2 vliegen in 1 klap dus.
Jouw genoemde € 5.000 prijs voor een Weheat boiler is dus niet correct.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 22-07-2025 17:52 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Maar wat jij nu quote is wel een stuk lager dan wat ik van anderen heb gezien!Carboy54 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:49:
[...]
Deze berekening is onjuist:
Meerprijs binnenunit Weheat voor sww met 2 pompen en sensor voor boiler € 694 / Prijs 200 liter boiler Weheat RVS € 1440 = totaal incl. BTW € 2.582 daar komt bij 1-3 uur arbeid en materialen. Voor het verschil van € 2.418 kom ik graag een dagje langs :-) waar ook in NL maar is in de praktijk dus aanzienlijk lager. Een slimme smart Itho boiler 150 liter geschakeld via de zonnepanelen kost € 2.344 incl. de BTW plus iets minder installatie kosten dan de Weheat boiler. Bron: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00814
De Weheat boiler kan ook nog worden voorzien van een smart element om jouw overproductie af te fakkelen. 2 vliegen in 1 klap dus.
Je hebt het over een 'meerprijs' van de binnenunit - wat als je er al 1 hebt, en je moet een volledige nieuwe binnenunit aanschaffen?
Ik had een aanbieding van CB om te migreren naar FE en kwam all-in toch echt op 5k uit.Carboy54 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:49:
[...]
Coolblue wappert dan ook wel tussen redelijk betaalbaar en schreeuwend duur zonder duidelijke aanleiding.RNacoustics schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Ik had een aanbieding van CB om te migreren naar FE en kwam all-in toch echt op 5k uit.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
hier stond een troll
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 22-07-2025 23:46 ]
Dan komt er 475 euro bij. Flint is een ander verhaal overigens. Op een boiler zit geen RVO subsidie en met 1 rechter hand zelf in een paar uur te monteren. Met een paar RVS slangen kom je al een heel eind. Het aansluiten wijst zich vanzelf en de Weheat boiler leverancier kan hem online in bedrijf stellen in enkele minuten. Ben je voor ruim 3.000 euro klaar. 😄jelleeelco schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:00:
[...]
Maar wat jij nu quote is wel een stuk lager dan wat ik van anderen heb gezien!
Je hebt het over een 'meerprijs' van de binnenunit - wat als je er al 1 hebt, en je moet een volledige nieuwe binnenunit aanschaffen?
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2025 09:13 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Mag ik jou en @Carboy54 dan uitnodigen om mijn eerder geposte link met aanbieding van mijn instalateur eens te bekijken.FirePuma142 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:14:
[...]
Coolblue wappert dan ook wel tussen redelijk betaalbaar en schreeuwend duur zonder duidelijke aanleiding.
hier stond een troll
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 22-07-2025 23:45 ]
De prijzen van Weheat onderdelen staan op de site. 1250 euro voor wat materiaal en arbeid is discutabel. Dat je weer subsidie zou kunnen aanvragen getuigt niet van kennis van zaken en valt onder de catalogie broodje aap verhaal. Op een indirecte boiler zit geen subsidie. Op een Warmtepomp boiler 750 euroJpiek schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:50:
[...]
Mag ik jou en @Carboy54 dan uitnodigen om mijn eerder geposte link met aanbieding van mijn instalateur eens te bekijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2025 08:37 ]
hier stond een troll
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 22-07-2025 23:42 ]
@Carboy54 : Eens, wat dan ook de reden was het niet te doen. Maar jou of een andere installateur het laten installeren, is dat slim ?
Wedden dat ik bij de eerstvolgende storing een probleem heb wat geen 1250,- min werkelijke installatiekosten waard is ?
Wedden dat ik bij de eerstvolgende storing een probleem heb wat geen 1250,- min werkelijke installatiekosten waard is ?
Wacht daar heb je dus een andere binnenunit voor nodig? M.a.w. als je het eerst zonder koopt en dan wil uitbreiden moet je de binnenunit vervangen? Weet je wat de kosten voor vervangen zouden zijn als je eerst zonder los boilervat zou willen draaien?Carboy54 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:49:
[...]
Meerprijs binnenunit Weheat voor sww met 2 pompen en sensor voor boiler € 694 / Prijs 200 liter boiler Weheat RVS € 1440 = totaal incl. BTW € 2.582 daar komt bij 1-3 uur arbeid en materialen. Voor het verschil van € 2.418 kom ik graag een dagje langs :-) waar ook in NL maar is in de praktijk dus aanzienlijk lager.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Interessant! Ik ga CB maar weer eens mailen of ze dit voor mij kunnen checken. Niet dat ik nog iets van antwoord verwacht btw, ik denk dat ik inmiddels op de ‘die stelt te veel lastigere vragen’ blacklist gezet ben gezien ik nooit meer antwoord krijg….Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:32:
[...]
NB: eerder meldde WeHeat trouwens wel dat je de unit blijkbaar zo kunt instellen dat hij alleen bijverwarmt als de WP in storing staat: Weheat in "Weheat warmtepompen" Enkel in te stellen door installateur bij nieuwe inbedrijfname.
Heb je een Sparrow of Blackbird, dan heb je alleen een extra pomp en een stukje software nodig (het verschil betaal je, dus geen weggegooid geld).Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:40:
[...]
Wacht daar heb je dus een andere binnenunit voor nodig? M.a.w. als je het eerst zonder koopt en dan wil uitbreiden moet je de binnenunit vervangen? Weet je wat de kosten voor vervangen zouden zijn als je eerst zonder los boilervat zou willen draaien?
Heb je een Flint, dan moet je zover als ik weet de overstap maken naar pre-assembled en heb je de huidige binnenunit en waterpomp niet meer nodig .
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Waarom zou je dat willen?Ronnie27 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:09:
[...]
Welke boiler heb je aangeschaft, wil ook deze weg volgen...
Verspilling van energie ten top.
Dat vraag ink mij ook af inderdaad.bbbrumbrum schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Waarom zou je dat willen?
Verspilling van energie ten top.
De WH is in het allerslechtste geval net zo efficiënt als een boiler maar eigenlijk altijd 2-3x efficiënter.
Als de besturing nog wat verbetert en meer mogelijkheden aan de gebruiker laat is het al snel heel veel beter dan een boiler. Dat terwijl een boiler nooit beter gaat worden.
Wat is de business case?
Ik heb dus ook een normale boiler staa. Bewust.arjenhiemstra schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:43:
[...]
Dat vraag ink mij ook af inderdaad.
De WH is in het allerslechtste geval net zo efficiënt als een boiler maar eigenlijk altijd 2-3x efficiënter.
Als de besturing nog wat verbetert en meer mogelijkheden aan de gebruiker laat is het al snel heel veel beter dan een boiler. Dat terwijl een boiler nooit beter gaat worden.
Wat is de business case?
Deze had ik al eerder geplaatste als de WeHeat. Ik zou het weer zo doen in een volgend huis.
Beweegreden:
- Minder onderdelen en installatie is zelf te doen.
- Aanschafprijs van een boiler is lager dan een wartmtepompboiler of de combinatie met de WeHeat
- Minder inbouw ruimte nodig dan een 200l of 300l vat van WeHeat
- Geen high tech onderdelen die storingen kunnen geven. Domweg aan en uit met wat tijdschema's en verschillende ingetelde temperaturen.
- Onderhoudsvrij en in mijn ogen betrouwbaarder door de simpele techniek die erin zit. Ik heb een koperen variant genomen.
- Door de hoger in te stellen temperatuur met dezelfde aantal liters water in een boiler langer warm water.
- Gescheiden systemen.
Voor dat stukej over gescheiden systemen. Is een tik van mij. Neit altijd haalbaar maar.
Krijgt de WeHeat storing met het CV systeem heb ik de back up heater
Boiler is alleen voor de badkamer en staat ingesteld overdag op 85 graden en in de nachten op 55 graden dus ruim voldoende om te douchen voor een aantal mensen of zelfs een 2 persoons bad te vullen en daarna te douchen
Quooker beneden. Wel een backup leiding al aangelegd dat mocht die storing geven de boiler met een paar kogelkranen en 1 aanpassing warm water door de boiler wordt voorzien.
Airco's waarbij volgende week alle kamers een airco krijgen voor de koeling maar ook als back up mocht de WeHeat het niet trekken of storing hebben. Elektrische heater in de sfeerhaard in de woonkamer (zat er toevallig in niet bewust gedaan)
Bovenstaande misschien wel wat overdreven maar ach je begint ergens aan en denkt dan kan dit ook nog wel en dit.
In de blokhut heb ik ook nog los een boiler staan voor het tapwater van 15l overigens. Dat is wel een oudje maar werkt prima
KEUZE GEMAAKT
Met dank aan allen die nuttige dingen hebben gepost en ook mijn vragen hebben beantwoord is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Weheat Sparrow P60 icm een Honeywell T6 en een 50 liter buffervat . Die buffer heb ik misschien niet nodig maar het geeft stabiliteit en een nadeel heeft het niet voorzover ik weet .
( behalve de kosten ) . Een en ander wordt door Coolblue geleverd en geïnstalleerd. Alle voorgaande stappen , offerte , inspectie , advies en planning verliepen vlekkeloos en dat heeft mijn keuze mede doen bepalen . Daikin ( via veh ) viel af vanwege de slechte advisering , en bij Quatt ging er ook heg een en ander niet goed in het voortraject , zodat ik Weheat met Coolblue over hield . Begin Augustus wordt eea geïnstalleerd. Hopelijk blijft het allemaal goed gaan . Ik zal ervan een verslag uitbrengen t.z.t. en als het spul eenmaal up ( en hopelijk ook) running is heb ik vast wel weer vragen .
Met dank aan allen die nuttige dingen hebben gepost en ook mijn vragen hebben beantwoord is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Weheat Sparrow P60 icm een Honeywell T6 en een 50 liter buffervat . Die buffer heb ik misschien niet nodig maar het geeft stabiliteit en een nadeel heeft het niet voorzover ik weet .
( behalve de kosten ) . Een en ander wordt door Coolblue geleverd en geïnstalleerd. Alle voorgaande stappen , offerte , inspectie , advies en planning verliepen vlekkeloos en dat heeft mijn keuze mede doen bepalen . Daikin ( via veh ) viel af vanwege de slechte advisering , en bij Quatt ging er ook heg een en ander niet goed in het voortraject , zodat ik Weheat met Coolblue over hield . Begin Augustus wordt eea geïnstalleerd. Hopelijk blijft het allemaal goed gaan . Ik zal ervan een verslag uitbrengen t.z.t. en als het spul eenmaal up ( en hopelijk ook) running is heb ik vast wel weer vragen .
Das mooi op tijd voor het stookseizoen!RayDelft schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:59:
KEUZE GEMAAKT
Ik zat nog even de installatiehandleidingen van alle drie de modellen na te lezen. Waarvoor dient de radiator sleutel bij de Blackbird? Bij de andere types niet nodig.
Gameboy schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Op het tijdstip van je selectie in de grafiek wordt er een watertemperatuur van 10 graden gevraagd (OpenTherm stuurt alleen op "gevraagde watertemperatuur"). Dit is de oranje lijn.
En de geleverde watertemperatuur is (veel) hoger dan die gevraagde 10 graden, ook over de voorgaande periode zo te zien, dus wordt er niet verwarmd. Dat klinkt logisch.
Over de hele periode in je afbeelding is de gevraagde watertemperatuur lager dan de daadwerkelijk geleverde watertemperatuur, dus is er geen reden voor verwarming, toch?
En koelen werkt alleen onder specifieke voorwaarden, die ook niet zijn voldaan met deze temperaturen.
Kortom: volgens mij werkt het zoals het hoort.
Als je wilt weten of in ieder geval verwarmen werkt, kun je eens kijken of je de thermostaat zover krijgt dat die ook daadwerkelijk een hogere Ta gaat vragen dan de de actuele Ta...geen idee of dat lukt, er zitten heel veel parameters in de berekening voor die gevraagde Ta...
:strip_exif()/f/image/5H8AItFxe1eWcdfmEH2E0PTp.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch blijft het vreemd thermostaat staat ruim 30 min op een ruime warmte vraag en niks , wanneer de installateur een test doet komt alles in beweging,dan lijkt het de thermostaat maar een factory reset en nog steeds niks , de locatie heeft geen vast internet, toch afstappen van OpenTherm? Ideeën?
Lees de/mijn eerdere reacties in deze discussie, of anders die van zo'n 30 pagina's terug...
Alle redenen zijn al meerdere mdlen genoemd.
Ík ga iig niet meer in herhaling vallen...
Watertemp vraag is maar 10 graden. Die thermostaat zou de watertemp op 30 of 40 graden moeten zetten. Zet ‘m eens op stooklijn.rob2011 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:55:
[...]
[Afbeelding]
Toch blijft het vreemd thermostaat staat ruim 30 min op een ruime warmte vraag en niks , wanneer de installateur een test doet komt alles in beweging,dan lijkt het de thermostaat maar een factory reset en nog steeds niks , de locatie heeft geen vast internet, toch afstappen van OpenTherm? Ideeën?
Geen succes nog met WeHeat Blackbird helaas.
Installateur is nu 4x geweest.
1x Blackbird plaatsen - dempingsplaat hing er los onder
1x Blackbird vervangen - kregen geen verbinding met binnen-unit
1x Alle kabels doormeten om te kijken of het daar aan ligt, waren prima
1x Moederbord vervangen van binnen-unit, werkte nog steeds niet
Atlas Power is nu in contact met Weheat om te kijken of die zelf willen langs komen. Ze hebben dit nog niet eerder meegemaakt.
Installateur is nu 4x geweest.
1x Blackbird plaatsen - dempingsplaat hing er los onder
1x Blackbird vervangen - kregen geen verbinding met binnen-unit
1x Alle kabels doormeten om te kijken of het daar aan ligt, waren prima
1x Moederbord vervangen van binnen-unit, werkte nog steeds niet
Atlas Power is nu in contact met Weheat om te kijken of die zelf willen langs komen. Ze hebben dit nog niet eerder meegemaakt.
Ja dan loop de wp direct, had de temp op 15 graden wat hoger gezet, maar gaat direct verwarmen. Dus OpenTherm werkt niet zo lijkt het kan er ook niks aan instellen.STIMPPYYY schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:23:
[...]
Watertemp vraag is maar 10 graden. Die thermostaat zou de watertemp op 30 of 40 graden moeten zetten. Zet ‘m eens op stooklijn.
Ik kan het omzetten naar aan/uit heb ik meer controle in in de winter nog eens testen. Wil zelf de temperatuur bepalen en niet het weer wordt anders veel te warm in huis.
Met opentherm ben je afhankelijk van de thermostaat die een bepaalde watertemperatuur vraagt. Ik had in het begin ook opentherm, maar snel overgestapt naar aan/uit met stooklijn. Je moet dus eerst even pielen met de stooklijn, maar te warm wordt het niet snel, want de thermostaat schakelt hem uit.
Wise enough to play the fool
De T6 is nu aangesloten op de ot klem , deze moet dan omzetten neem ik aan. De app kan je zo omzetten, en in de weheat binnenunit zijn geen aan passingen nodig toch?
Nou, een hoop pech. Nu maar duimen dat je genoeg pech hebt gehad voor een zorgeloze gebruiksperiode van 20 jaaralikebab1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
Atlas Power belde net, we krijgen een 3e Blackbird! De 2e is blijkbaar ook defect
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
3x een scheepsrecht. Ik hoop dat die het wel goed doet.alikebab1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
Atlas Power belde net, we krijgen een 3e Blackbird! De 2e is blijkbaar ook defect
Dat je 2x een maandag ochtend toestel moet treffen, is wel balen. Maar 3x is ....alikebab1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
Met recht Kwalitatief Uitermate TeleurstellendRNacoustics schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:30:
[...]
Dat je 2x een maandag ochtend toestel moet treffen, is wel balen. Maar 3x is ....
Dat is toch niet normaal?alikebab1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
Nee. Maar dit is ook de eerste die ik hoor met zulke problemen met de BB. Dus het is inderdaad niet normaal.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Gelukkig niet inderdaad.Pr088 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:21:
[...]
Nee. Maar dit is ook de eerste die ik hoor met zulke problemen met de BB. Dus het is inderdaad niet normaal.
Vele tientallen geleverd en 1 keer een incident gehad met een print en 1x schade. Dat laatste kan ook door transport zijn veroorzaakt. Niet meer of minder dan bij andere merken. Dus maak mij geen zorgen en wordt snel opgelost. Externe oorzaak kan niet worden uitgesloten.
[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2025 21:45 ]
Vraagie aan iedereen met een Sparrow:
Draait de ventilator van de buitenunit bij jullie ook zo langzaam tijdens het verwarmen van sanitair warm water / legionellarun?
Eerder blies ie bij mij altijd behoorlijk hard koude lucht uit, en dat was aardig koud. Tegenwoordig komt er een lullig briesje uit, als ik recht voor de buitenunit ga zitten op minder dan een meter afstand voel ik het een klein beetje. Tegelijk heb ik het idee dat de compressor veel meer geluid maakt dan voorheen, terwijl ik juist zou verwachten dat ie het in de zomer makkelijker zou moeten hebben en daardoor minder geluid maken.
Ik krijg een beetje de indruk dat er iets niet helemaal lekker gaat hier. Of herkennen anderen dit?
Draait de ventilator van de buitenunit bij jullie ook zo langzaam tijdens het verwarmen van sanitair warm water / legionellarun?
Eerder blies ie bij mij altijd behoorlijk hard koude lucht uit, en dat was aardig koud. Tegenwoordig komt er een lullig briesje uit, als ik recht voor de buitenunit ga zitten op minder dan een meter afstand voel ik het een klein beetje. Tegelijk heb ik het idee dat de compressor veel meer geluid maakt dan voorheen, terwijl ik juist zou verwachten dat ie het in de zomer makkelijker zou moeten hebben en daardoor minder geluid maken.
Ik krijg een beetje de indruk dat er iets niet helemaal lekker gaat hier. Of herkennen anderen dit?
De compressor kan iemand anders misschien verklaren. Maar de ventilator hoeft toch minder lucht te verplaatsen als de lucht meer energie (warmte) bevat per eenheid om uiteindelijk dezelfde hoeveelheid warmte aan het water af te geven.
Edit, in mijn interpretatie ga ik er vanuit dat 'eerder' met een lagere buiten temp is, maar dat noem je niet, dus behoorlijke aanname
Edit, in mijn interpretatie ga ik er vanuit dat 'eerder' met een lagere buiten temp is, maar dat noem je niet, dus behoorlijke aanname
[ Voor 22% gewijzigd door thoomie op 24-07-2025 23:11 ]
Ja zoiets had ik ook bedacht. Eerder was inderdaad bij lagere buitentemperatuur. Maar ik vind het verschil wel erg extreem. En daarnaast dus de luidruchtige compressor.thoomie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:05:
De compressor kan iemand anders misschien verklaren. Maar de ventilator hoeft toch minder lucht te verplaatsen als de lucht meer energie (warmte) bevat per eenheid om uiteindelijk dezelfde hoeveelheid warmte aan het water af te geven.
Benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Beste Tweakers,
Na een lange zoektocht en veel met jullie te hebben meegelezen hebben we begin dit jaar de knoop door gehakt en de we heat Sparrow gekocht. Ik zal een korte review plaatsen om wat ‘terug te geven’.
Waarom de koop:
3 belangrijke eisen van mij kwamen nu samen die de doorslag gaven om ervoor te gaan:
- Een moderne (R290), toekomstbestendig systeem met efficiënte COP, ook voor verwarming via T33 radiatoren. De over the air updates, de app geven me vertrouwen dat het een robuust systeem is dat nog doorontwikkeld kan worden qua IT en aansturing. Hun marketing hielp natuurlijk ook.
- Een installateur die het écht wil installeren en er de tijd voor kan nemen. Veel partijen gehad die toch allemaal beren op de weg zagen en het lieten afweten. Tussenwoning, plaatsing wat verder in de tuin, afwerking via koof etc. dit schrok veel installateurs af.
- En hiermee samen hangend de geluidsproductie/ervaring van de buitenunit. Daarvoor hielp de rondleiding in de fabriek en ben uiteindelijk blij met de plaatsing wat verder in de tuin.
De installatie
Hierbij een aantal foto’s van het proces van plaatsing. De aandachtspunten tijdens / na installatie waren:
- Het gebruik van de koppelingen tussen de verschillende type leidingen (van grondkabel naar flexbuis bijv), koppelingen tussen flex buizen. Het heeft even geduurd voordat alle zwetende en lekkende koppelingen dicht waren en daarvoor is de installateur een aantal keer teruggekomen. Bij plaatsing in de tuin is natuurlijk de koppeling onder de grond en in kruipruimte het meest spannend.
- De boiler lekte bij de inlaat voor het elektrisch verwarmingselement. Eerst verder ingedraaid, maar dit bleef lekken. Uiteindelijk is de boiler omgewisseld. Naar alle waarschijnlijkheid is dit af-fabriek niet goed ‘ingetaped’.
- Zowel het overdrukventiel op de buitenunit als de ontluchter op de binnenunit zijn vervangen omdat die niet goed afsloten / lekten.
Kortom, een aantal aanloopproblemen, maar het ziet er nu goed uit. Ben benieuwd naar de winter!
Lessons learned
Kortom: plaatsing van deze unit is voor legio tussenwoningen dus een prima oplossing, maar er moet wel wat extra geknutseld worden en het vergt een goede installatiepartner. Hou er ook rekening mee dat het op dag 1 (of dag 2 van de installatie😊) nog niet meteen 100% dicht is, zo voorkom je teleurstellingen (en verwachtingsmanagement voor je partner😉). Een vertraging is er ook zo in geslopen, respect voor de installateur die door de fundering moest en waar toch echt 2 boren voor nodig waren om erdoor heen te komen.
Ga voor de offerte dus ook niet beknibbelen op de tijdinzet. Bij ons is gerekend met 4 mandagen (2 man x2 dagen) aan werk en dat was al met al ook zeker nodig. Voor meer informatie of contact met de installateur en degenen die het uiteindelijk hebben uitgevoerd stuur me maar even een DM.
:strip_exif()/f/image/MnG1JVZjq2Zarrd7Agf3EFPS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9cDRLSIefLqVDs2SiYV8uDx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yIt3yVSualbieAGyjAirLmAK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6mF3dT9RyJOf8anvIEWLY4dn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/anLQYiOVappT4xp9UmMpHoQf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2rUEhJg8p2mpgMoC8fh9IjAi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1wseDLyQLNSdgg6ECOtrA0Js.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L9Avhia40ilicHtLPTmueuOF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7BCRXpu2GxDCylffce5aFy7I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ckgchA7rpjPzt9L1FQ9z9yu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PXMrkNFwiJrTFOX4L4AJiqt1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BAgG9GegIiHdEtnEqm4mNIcm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JiVgWJGGavq28VtdsyTw81Kj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gg7Ai3ZeD6LjxznixSeAo9jc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YTxOUSa20M0VciE1lODTbhcH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VQfQLTHihsbPjHr09XZBxR7H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4JtIcjane0kZn6f9UDc6LtV6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sBTTyHK81dUsMvtBswZGvhOR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MzCxYaWAqF4b4AaAAglVsqmU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vuiz15XJfPEcPgWbi6OVRN8u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HXkjKDah1kyKALwWSte1hbgW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hQB30uJsff1xnZBKyF14d74f.jpg?f=fotoalbum_large)
ps: en ja, het kapje van de buitenunit van bovenste leiding zat er nog niet op (dat was toen ie nog lekte) en achteraf had ik de geul beter iets anders kunnen graven. Ik dacht dat de leidingen aan de rechterkant eruit kwamen, maar dat was rechtsachter. Dat heb ik fout gezien/onthouden bij de fabriek. Achja, details.
Na een lange zoektocht en veel met jullie te hebben meegelezen hebben we begin dit jaar de knoop door gehakt en de we heat Sparrow gekocht. Ik zal een korte review plaatsen om wat ‘terug te geven’.
Waarom de koop:
3 belangrijke eisen van mij kwamen nu samen die de doorslag gaven om ervoor te gaan:
- Een moderne (R290), toekomstbestendig systeem met efficiënte COP, ook voor verwarming via T33 radiatoren. De over the air updates, de app geven me vertrouwen dat het een robuust systeem is dat nog doorontwikkeld kan worden qua IT en aansturing. Hun marketing hielp natuurlijk ook.
- Een installateur die het écht wil installeren en er de tijd voor kan nemen. Veel partijen gehad die toch allemaal beren op de weg zagen en het lieten afweten. Tussenwoning, plaatsing wat verder in de tuin, afwerking via koof etc. dit schrok veel installateurs af.
- En hiermee samen hangend de geluidsproductie/ervaring van de buitenunit. Daarvoor hielp de rondleiding in de fabriek en ben uiteindelijk blij met de plaatsing wat verder in de tuin.
De installatie
Hierbij een aantal foto’s van het proces van plaatsing. De aandachtspunten tijdens / na installatie waren:
- Het gebruik van de koppelingen tussen de verschillende type leidingen (van grondkabel naar flexbuis bijv), koppelingen tussen flex buizen. Het heeft even geduurd voordat alle zwetende en lekkende koppelingen dicht waren en daarvoor is de installateur een aantal keer teruggekomen. Bij plaatsing in de tuin is natuurlijk de koppeling onder de grond en in kruipruimte het meest spannend.
- De boiler lekte bij de inlaat voor het elektrisch verwarmingselement. Eerst verder ingedraaid, maar dit bleef lekken. Uiteindelijk is de boiler omgewisseld. Naar alle waarschijnlijkheid is dit af-fabriek niet goed ‘ingetaped’.
- Zowel het overdrukventiel op de buitenunit als de ontluchter op de binnenunit zijn vervangen omdat die niet goed afsloten / lekten.
Kortom, een aantal aanloopproblemen, maar het ziet er nu goed uit. Ben benieuwd naar de winter!
Lessons learned
Kortom: plaatsing van deze unit is voor legio tussenwoningen dus een prima oplossing, maar er moet wel wat extra geknutseld worden en het vergt een goede installatiepartner. Hou er ook rekening mee dat het op dag 1 (of dag 2 van de installatie😊) nog niet meteen 100% dicht is, zo voorkom je teleurstellingen (en verwachtingsmanagement voor je partner😉). Een vertraging is er ook zo in geslopen, respect voor de installateur die door de fundering moest en waar toch echt 2 boren voor nodig waren om erdoor heen te komen.
Ga voor de offerte dus ook niet beknibbelen op de tijdinzet. Bij ons is gerekend met 4 mandagen (2 man x2 dagen) aan werk en dat was al met al ook zeker nodig. Voor meer informatie of contact met de installateur en degenen die het uiteindelijk hebben uitgevoerd stuur me maar even een DM.
:strip_exif()/f/image/MnG1JVZjq2Zarrd7Agf3EFPS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9cDRLSIefLqVDs2SiYV8uDx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yIt3yVSualbieAGyjAirLmAK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6mF3dT9RyJOf8anvIEWLY4dn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/anLQYiOVappT4xp9UmMpHoQf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2rUEhJg8p2mpgMoC8fh9IjAi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1wseDLyQLNSdgg6ECOtrA0Js.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L9Avhia40ilicHtLPTmueuOF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7BCRXpu2GxDCylffce5aFy7I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ckgchA7rpjPzt9L1FQ9z9yu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PXMrkNFwiJrTFOX4L4AJiqt1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BAgG9GegIiHdEtnEqm4mNIcm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JiVgWJGGavq28VtdsyTw81Kj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gg7Ai3ZeD6LjxznixSeAo9jc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YTxOUSa20M0VciE1lODTbhcH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VQfQLTHihsbPjHr09XZBxR7H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4JtIcjane0kZn6f9UDc6LtV6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sBTTyHK81dUsMvtBswZGvhOR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MzCxYaWAqF4b4AaAAglVsqmU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vuiz15XJfPEcPgWbi6OVRN8u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HXkjKDah1kyKALwWSte1hbgW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hQB30uJsff1xnZBKyF14d74f.jpg?f=fotoalbum_large)
ps: en ja, het kapje van de buitenunit van bovenste leiding zat er nog niet op (dat was toen ie nog lekte) en achteraf had ik de geul beter iets anders kunnen graven. Ik dacht dat de leidingen aan de rechterkant eruit kwamen, maar dat was rechtsachter. Dat heb ik fout gezien/onthouden bij de fabriek. Achja, details.
Keurig, met prachtige foto's! Nu de plantjes niet te hoog laten groeien voor de ventilatorEriklu schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:31:
Beste Tweakers,
Waarom de koop:
De installatie
Lessons learned
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft de installateur voor jou ook het graafwerk gedaan? En kwam je in huis een beetje uit qua leidingwerk?
Dank. Ik heb zelf het graafwerk gedaan, wat een verschrikking (veel wortels nog van de oude boom). Dat brengt me nog wel tot een tip. Zorg dat het grindbedje (ex de stoepranden) minimaal 120cm is. 122 is het bij ons. Anders heb je de bigfoots op de stoepbanden staan. Eigenlijk staat dit nergens echt goed vermeld hoe breed het bedje moet zijn. De plantjes voor de pomp zijn bodembedekkersPr088 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:47:
[...]
Keurig, met prachtige foto's! Nu de plantjes niet te hoog laten groeien voor de ventilator.
Heeft de installateur voor jou ook het graafwerk gedaan? En kwam je in huis een beetje uit qua leidingwerk?
En qua leidingwerk binnen: ik heb daarover geen klachten gehoord dat het niet goed was.
Top! Wat betreft het leidingwerk. Hoe heb je dat gedaan bedoel ik meer? Zelf een koof gebouwd? Het lijkt erop dat je best een lange leiding hebt gelegd van tuin naar zolder?Eriklu schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:05:
[...]
Dank. Ik heb zelf het graafwerk gedaan, wat een verschrikking (veel wortels nog van de oude boom). Dat brengt me nog wel tot een tip. Zorg dat het grindbedje (ex de stoepranden) minimaal 120cm is. 122 is het bij ons. Anders heb je de bigfoots op de stoepbanden staan. Eigenlijk staat dit nergens echt goed vermeld hoe breed het bedje moet zijn. De plantjes voor de pomp zijn bodembedekkers. Merk het wel of die aanslaan.
En qua leidingwerk binnen: ik heb daarover geen klachten gehoord dat het niet goed was.
Ja van dit soort dingen krijg ik een beetje uitslag.alikebab1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
Hoe groot is de kans dat de warmtepomp bij aankomst stuk is?
Laten we 1% zeggen, als dan ook nog een binnenunit (1%) en NOG een warmtepomp kapot is op hetzelfde adres..
Volgens mij is het nu de tijd om een staatslot te kopen😛
Overigens hebben wij al tientallen Weheat geleverd, 1 daarvan had een defecte print in de buitenunit bij aankomst..
De rest lag aan stekkertjes en draaide eind van de installatie.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ah zo. Ja de koof zat er al en die heb ik er eerst afgehaald, zodat de leidingen erachter netjes weggewerkt konden worden. En daarna weer terug geplaatst. Dat is wel redelijk - voor een amateur - gelukt.Pr088 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:20:
[...]
Top! Wat betreft het leidingwerk. Hoe heb je dat gedaan bedoel ik meer? Zelf een koof gebouwd? Het lijkt erop dat je best een lange leiding hebt gelegd van tuin naar zolder?
Al met al zo'n 17m leidingwerk van buiten- naar binnen unit schat ik.
Heel netjes zo in de tuin met het leidingwerk in de grond.Eriklu schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:31:
Beste Tweakers,
Waarom de koop:
De installatie
Lessons learned
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er sjiek uit alsof eerst de warmtepomp er stond en daarna pas de tuin is gedaan
Mooi gedaan en ik houd altijd van veel foto’s, ziet er goed uit.Eriklu schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:31:
Beste Tweakers,
Waarom de koop:
De installatie
Lessons learned
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraagje, je zegt koppelingen in de grond, dat voorkom je normaliter, maar ik die 2 gaten door de spouw. Normaliter leg je de terrendis door de spouw en maak je binnen de koppeling zodat je er nog bij kunt.
Een boiler met een lek die omgewisseld moet worden vind ik stevige kwaliteitsissues die de installateur veel tijd en de klant vertraging opleveren. Dit heb ik nog nooit gehad na misschien wel 100en OSO boilers, die zijn nl af fabriek afgeperst.
Geen dingen die WeHeat lichtzinnig zou moeten nemen.
Nieuwe verrassing met de Blackbird en Koelmodus
@Weheat is er een aanpassing gedaan aan de koelmodus icm met Aan/Uit Thermostaat?
Gisteren ging de Blackbird spontaan koelen, thermostaat stond gewoon Uit.
Heb die maar even Aan gezet anders draait de pomp van de vloerverwarming beneden niet (boven wel, die zit aan de binnen unit gekoppeld).
Je ziet ook aan de gele lijn dat water outlet heel hard daalt en op inschakelen van de thermostaat en dus ook de vloerpomp beneden dat Outlet temperatuur stijgt.
Voorheen reageerde de koelmodus altijd op de thermostaat, ging die op Aan, dan volgde de Blackbird.
Dus: Is er een software update geweest waardoor de Blackbird nu volledig op stooklijn draait?
's Avonds rond 21:00 ging de Blackbird weer spontaan koelen...maar dan doen onze zonnepanelen niks!
Heb dus nu de koelmodus uitgezet in Portal....zet het wel weer aan als het nodig is.
Overigens is het rond de 22-23 graden is huis, dus koelen is ook helemaal niet nodig...daarom moet je alleen op de thermostaat reageren en niet zelf bepalen wanneer jij denkt dat koelen nodig is.
Edit: Je ziet ook rond 19:00 dat de thermostaat uit gaat (automation via Home Assistant).
Hierop gaat de vloerpomp beneden ook uit en dan daalt de water temperatuur heel hard onder de 17 graden;
waardoor de Blackbird stop met koelen. Maar helaas begon dezed dus weer rond 21:00
@Weheat is er een aanpassing gedaan aan de koelmodus icm met Aan/Uit Thermostaat?
Gisteren ging de Blackbird spontaan koelen, thermostaat stond gewoon Uit.
Heb die maar even Aan gezet anders draait de pomp van de vloerverwarming beneden niet (boven wel, die zit aan de binnen unit gekoppeld).
Je ziet ook aan de gele lijn dat water outlet heel hard daalt en op inschakelen van de thermostaat en dus ook de vloerpomp beneden dat Outlet temperatuur stijgt.
Voorheen reageerde de koelmodus altijd op de thermostaat, ging die op Aan, dan volgde de Blackbird.
Dus: Is er een software update geweest waardoor de Blackbird nu volledig op stooklijn draait?
's Avonds rond 21:00 ging de Blackbird weer spontaan koelen...maar dan doen onze zonnepanelen niks!
Heb dus nu de koelmodus uitgezet in Portal....zet het wel weer aan als het nodig is.
Overigens is het rond de 22-23 graden is huis, dus koelen is ook helemaal niet nodig...daarom moet je alleen op de thermostaat reageren en niet zelf bepalen wanneer jij denkt dat koelen nodig is.
Edit: Je ziet ook rond 19:00 dat de thermostaat uit gaat (automation via Home Assistant).
Hierop gaat de vloerpomp beneden ook uit en dan daalt de water temperatuur heel hard onder de 17 graden;
waardoor de Blackbird stop met koelen. Maar helaas begon dezed dus weer rond 21:00
:strip_exif()/f/image/zIdXsFVhcJX2EW4ATgnGZHfK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Tijgerkracht op 25-07-2025 15:48 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Mooie foto's, maar je moet er wel vertrouwen in hebben dat je buren er niet moeilijk over doen. De Sparrow staat immers op kleine afstand van de erfscheiding.Eriklu schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:31:
Beste Tweakers,
Waarom de koop:
De installatie
Lessons learned
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik plan mijn Flint aan de voorzijde van de woning aan een drukke straat en dat lijkt de plek waar geluid de minste overlast kan geven. Maar wettelijk gaat het om het geluidsniveau op de erfscheiding en dat is wel een risico; al maakt de Flint niet veel geluid.
Ja die koppeling ligt in de kruipruimte zodat je er altijd bij kunt. Er zit 1 koppeling tussen de flexbuizen in de grond (maargoed, droog, meerdere dagen getest voordat we het hebben dicht gegooid).Technician- schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Mooi gedaan en ik houd altijd van veel foto’s, ziet er goed uit.
Vraagje, je zegt koppelingen in de grond, dat voorkom je normaliter, maar ik die 2 gaten door de spouw. Normaliter leg je de terrendis door de spouw en maak je binnen de koppeling zodat je er nog bij kunt.
Een boiler met een lek die omgewisseld moet worden vind ik stevige kwaliteitsissues die de installateur veel tijd en de klant vertraging opleveren. Dit heb ik nog nooit gehad na misschien wel 100en OSO boilers, die zijn nl af fabriek afgeperst.
Geen dingen die WeHeat lichtzinnig zou moeten nemen.
En voor wat betreft geluid buren/erfafscheiding. Dat is idd een gecalculeerd risico. Maar zo lang ik de zwembaden van andere huizen boven de warmtepomp uit hoor komen loopt dat wel los
Wat zou er gebeuren als de Blackbird van onderen helemaal vol met ijs of sneeuw zit? Gaat hij dan massaal defrosten? Of gaat hij dan in storingsmodus of gaat hij kapot? En als hij in storingsmodus gaat, gaat dan de bijstook (elektrisch element) ervoor zorgen dat het water in de cv leiding van de warmtepomp niet bevriest en de vorstbeveiliging (dumpen van water) niet in werking treedt?tisssmartijn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Het viel mij dit weekend en vanochtend ook voor het eerst op dat de BB het bromgeluid maakt. Hier waren de veerpootjes ook vastgevroren en kon dus niet meer vrij bewegen. Een zacht tikje tegen de BB en hij veerde weer goed en het geluid was direct weg.
[Afbeelding]
Ik maak we wat ongerust wat flinke ijsvorming of sneeuw gaat betekenen als ik een Blackbird ergens plaats waar ik er in de winter niet zelf bij kan komen en ik waarschijnlijk mijn installateur ook niet zover krijgt….
[ Voor 24% gewijzigd door AirX op 25-07-2025 21:23 ]
Ziet er mooi uit. Dank voor de foto's.Eriklu schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:31:
Beste Tweakers,
Waarom de koop:
De installatie
Lessons learned
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 opmerkingen:
1. Ik mis de thermische sifon bij de wp ingang van de boiler. Dit heeft negatief effect op het stilstandswarmteverlies van je boiler.
2. Ik vind 17m aanvoerleiding vanaf wp naar CV/Boiler best wel lang. Ik heb zelf zo'n 14m van wp naar boiler en heb sterk de indruk dat dit ten koste gaat van de echte efficiency (warmte boiler in / elek energie opgenomen door de wp). Bij berekening zie ik dat ongeveer de helft van de door de wp gerapporteerde (=gegenereerde) energie verloren gaat. De effectieve COP wordt zo gehalveerd.
(zie: martinusv in "Weheat warmtepompen")
Ben benieuwd hoe dat in jouw systeem is.
Dat kan nooit.martinusv schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:44:
[...]
Ziet er mooi uit. Dank voor de foto's.
2 opmerkingen:
1. Ik mis de thermische sifon bij de wp ingang van de boiler. Dit heeft negatief effect op het stilstandswarmteverlies van je boiler.
2. Ik vind 17m aanvoerleiding vanaf wp naar CV/Boiler best wel lang. Ik heb zelf zo'n 14m van wp naar boiler en heb sterk de indruk dat dit ten koste gaat van de echte efficiency (warmte boiler in / elek energie opgenomen door de wp). Bij berekening zie ik dat ongeveer de helft van de door de wp gerapporteerde (=gegenereerde) energie verloren gaat. De effectieve COP wordt zo gehalveerd.
(zie: martinusv in "Weheat warmtepompen")
Ben benieuwd hoe dat in jouw systeem is.
Normaliter meet je de vloeistof temperatuur en het verlies adv de flow en delta T.
@Technician-
Ik heb helaas geen warmtemeter in mijn systeem dus ik moet afgaan op de data/curves van de wp en het boilervat. Opgenomen elektrisch vermogen kan ik wel nauwkeurig meten middels homewizard meters.
Ik vind het zelf ook vreemd dat er zoveel warmte verloren gaat tijdens een SWW cyclus. Maar als het geen warmteverlies in het aanvoercircuit is dan zou het betekenen dat de gerapporteerde geleverde vermogens (en COP) van de wp zoveel lager zijn en dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Ik heb helaas geen warmtemeter in mijn systeem dus ik moet afgaan op de data/curves van de wp en het boilervat. Opgenomen elektrisch vermogen kan ik wel nauwkeurig meten middels homewizard meters.
Ik vind het zelf ook vreemd dat er zoveel warmte verloren gaat tijdens een SWW cyclus. Maar als het geen warmteverlies in het aanvoercircuit is dan zou het betekenen dat de gerapporteerde geleverde vermogens (en COP) van de wp zoveel lager zijn en dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
@martinusv zoals ik toen ook heb aangegeven denk ik dat je boiler goed gestratificeerd is en dus onderin flink kouder is dan je modelleert. Je onderschat daarmee de energie die in je vat is gegaan.
Praktisch gezien kan je ook niet zomaar zonder problemen ergens ongemerkt 3 kWh dumpen.
Praktisch gezien kan je ook niet zomaar zonder problemen ergens ongemerkt 3 kWh dumpen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er komt gelukkig een monteur op 8 augustus. Nu had ik het idee om te proberen het pendelen te voorkomen door gewoon het systeem uit te zetten als de boiler heet is en na een tijdje het weer aan te zetten als we een keer douchen ofzo. Is dat een idee? Kan ik dan beter de binnenuit uitschakelen of de buitenunit of allebei? Of beter niet doen?Amiromaan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:38:
Ik heb sinds mei een full Electric sparrow met boilervat 300 liter, geïnstalleerd door Coolblue. Nu is mijn probleem dat het vat vaak al pendelend wordt opgewarmd. Ik vermoed dat de sensor dhw bottom kapot is. Vanuit Coolblue krijg ik de reactie dat er niks aan de hand is. Ik hoor heel graag wat jullie ervan vinden, want ik zit echt met mijn handen in het haar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierbij twee plaatjes van de temperatuur sensor boven en onder en het vermogen van de WP. 1 plaatje van een uur of 7 lang en het andere plaatje een dag of 2-3. Je ziet dat de WP absurd vaak aan en uit schakelt. Ik denk dat het probleem is dat de sensor beneden steeds plots met een sprong de waarde van de sensor boven aanneemt en dan later weer terugspringt naar de werkelijke waarde. Met als gevolg dat de WP uitgaat en vervolgens weer aan.
Werkt het e-mailadres nog in 2025, want ik krijg geen reactie? Ik zie geen e-mailadres op hun website - het bedrijf is verdacht door zulke dingen te doen.Weheat schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:09:
Goed dat er ook op dit forum aandacht is voor onze warmtepomp!
We hebben inmiddels bij veelgestelde vragen op onze website meer technische details gegeven over ons product.
Zoals ook hierboven aangegeven hebben we een meldcode voor een subsidie van € 3.150 (8kW, A+++).
De geluidsdruk is vastgesteld op 49 dB(A) op 1 meter afstand waarmee we een van de stilste warmtepompen van Nederland zijn, deze metingen zijn volgens de EN-12102 norm uitgevoerd bij de TÜV.
Onze vermelde SCOP en andere COPs zijn gemeten volgens de EN-14825 bij kiwa.
We staan altijd open voor verdere (technische) feedback of vragen, bij voorkeur via contact@weheat.nl .
Niets verdachts aan. Voor vragen moet je bij jouw leverancier/installateur zijn. Weheat is een B to Business organisatie. Dat ze hier regelmatig uitleg geven is in de warmtepomp wereld niet gebruikelijk.V1nay13 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:06:
[...]
Werkt het e-mailadres nog in 2025, want ik krijg geen reactie? Ik zie geen e-mailadres op hun website - het bedrijf is verdacht door zulke dingen te doen.
Ze reageren zelfs op hun eigen feedback formulier heel heel traag. Gemiddeld pas na een maand ongeveer.
En had op 12 mei de benodigde gegevens voor de cashback ingevuld. Heb nog niks ontvangen. En dan zeggen ze we maken het "snel" over.
Heb daarover het feedback formulier ingevuld, uiteindelijk reactie gekregen (16 juli) dat het binnen een week overgemaakt zou worden.
En helaas is er niks gebeurd. Terug gereageerd op het ticket maar nog geen reactie terug mogen ontvangen.
Ook reageren ze niet op hun eigen vraag van 20 juni over de DHW Schedule. Hier heb ik op 29 juni naartoe gereageerd en een reminder gestuurd op 8 juli. Tot op heden geen antwoord.
En had op 12 mei de benodigde gegevens voor de cashback ingevuld. Heb nog niks ontvangen. En dan zeggen ze we maken het "snel" over.
Heb daarover het feedback formulier ingevuld, uiteindelijk reactie gekregen (16 juli) dat het binnen een week overgemaakt zou worden.
En helaas is er niks gebeurd. Terug gereageerd op het ticket maar nog geen reactie terug mogen ontvangen.
Ook reageren ze niet op hun eigen vraag van 20 juni over de DHW Schedule. Hier heb ik op 29 juni naartoe gereageerd en een reminder gestuurd op 8 juli. Tot op heden geen antwoord.
@Proton_
Interessante gedachte.
De temp sensor bottom bevindt zicht op ongeveer een kwart van de boiler hoogte. Dus max een kwart van de boilerinhoud zit hieronder.
Stel dat er een lineare temp gradiënt vanaf deze sensor tot de inlaat bestaat. Dan is de gemiddelde temp in dit deel van de boiler, bij een koudwater in van 10grC hier (40+10)/2 is 25grC, Dus ongeveer 50l op 25grC ipv 45grC dat is een warmte inhoud van 20*50*0,001164=1,16kWh
Daarmee wordt de efficiency van het opstartdeel vergelijkbaar met die van het stationaire deel.
Dus dit zou een verklaring kunnen zijn.
Ik ga er van uit dat de gradiënt in het stationaire deel van de SWW cyclus verdwenen is. Anders zou een Legionella run ook niet kunnen werken. Dus het vermogensverlies in het stationaire deel, nog altijd zo'n 30% kan mi niet aan temp gelaagdheid toegeschreven worden. En moet dus verlies in de aanvoer zijn, of te optimistische vermogensdata van de wp of een combinatie van beide.
Interessante gedachte.
De temp sensor bottom bevindt zicht op ongeveer een kwart van de boiler hoogte. Dus max een kwart van de boilerinhoud zit hieronder.
Stel dat er een lineare temp gradiënt vanaf deze sensor tot de inlaat bestaat. Dan is de gemiddelde temp in dit deel van de boiler, bij een koudwater in van 10grC hier (40+10)/2 is 25grC, Dus ongeveer 50l op 25grC ipv 45grC dat is een warmte inhoud van 20*50*0,001164=1,16kWh
Daarmee wordt de efficiency van het opstartdeel vergelijkbaar met die van het stationaire deel.
Dus dit zou een verklaring kunnen zijn.
Ik ga er van uit dat de gradiënt in het stationaire deel van de SWW cyclus verdwenen is. Anders zou een Legionella run ook niet kunnen werken. Dus het vermogensverlies in het stationaire deel, nog altijd zo'n 30% kan mi niet aan temp gelaagdheid toegeschreven worden. En moet dus verlies in de aanvoer zijn, of te optimistische vermogensdata van de wp of een combinatie van beide.
@janzuilhof bij ons is vorige week ook een sparrow geplaatst en we horen hetzelfde geluid. Hij staat op het dak van de aanbouw en in de laagste stand hoor ik het geluid in de hele tuin, tot wel 6 meter van de warmtepomp af. Hebben ze bij jou nog een oplossing gevonden voor het geluid?
All electric Weheat Flint of Blackbird op dakkapel? Wij hebben een tussenwoning gekocht van 120 vierkante meter , 9 jaar oud rc waarde van 5 en hoger met hr++ en Hr+++ beglazing en wtw douche pijp (geen bad) en we zijn met vijf gezinsleden in totaal. We kunnen prima leven met 18 graden als het erg vriest buiten en krijgen enerzijds de Weheat Flint aangeboden en bij andere partij de Blackbird. De warmtepomp komt op een dakkapel waaronder we slapen. Wat is een betere keuze qua efficiëntie, geluid en optimaal gebruik maken van zonnepanelen stroom? Geluid is wel een ding in verband buren op. 1 meter die gevoelig zijn voor geluid.We hebben nog geen gebruikgegevens en overwegen eventueel nog een wtw luchtinstallatie (Zelfbouw).
Daarnaast hebben we vloerverwarming op 1ste verdieping die maar met 16mm naar de pomp wordt gebracht. De vloeren liggen open, moeten we dit aanpassen om afgifte systeem te verbeteren. En is 22, 28 of 32 mm het beste qua leidingwerk naar de vloerverwarmingspomp?
Daarnaast hebben we vloerverwarming op 1ste verdieping die maar met 16mm naar de pomp wordt gebracht. De vloeren liggen open, moeten we dit aanpassen om afgifte systeem te verbeteren. En is 22, 28 of 32 mm het beste qua leidingwerk naar de vloerverwarmingspomp?
Buren op 1 meter die gevoelig zijn voor geluid moet je niet willen. En eronder slapen ook niet. De wettelijke geluids eisen zijn hierover duidelijk. 40 dB op de erfgrens in de nacht. Kijk eens of je volgens dit schema de zaak niet om kan draaien.ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:20:
All electric Weheat Flint of Blackbird op dakkapel? Wij hebben een tussenwoning gekocht van 120 vierkante meter , 9 jaar oud rc waarde van 5 en hoger met hr++ en Hr+++ beglazing en wtw douche pijp (geen bad) en we zijn met vijf gezinsleden in totaal. We kunnen prima leven met 18 graden als het erg vriest buiten en krijgen enerzijds de Weheat Flint aangeboden en bij andere partij de Blackbird. De warmtepomp komt op een dakkapel waaronder we slapen. Wat is een betere keuze qua efficiëntie, geluid en optimaal gebruik maken van zonnepanelen stroom? Geluid is wel een ding in verband buren op. 1 meter die gevoelig zijn voor geluid.We hebben nog geen gebruikgegevens en overwegen eventueel nog een wtw luchtinstallatie (Zelfbouw).
Leidingen bij voorkeur 26 mm inwendig en pomploze verdelers.
:strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de ongeduldige tweakers het laatste nieuws vers van de pers:
De komende tijd gaan we Weheat Intelligence (WI) verder uitrollen. Hieronder een kleine sneak peak over de twee functionaliteiten die we in augustus gaan uitrollen.
Weheat Intelligence – de gamechanger die je energierekening verlaagt.
Tapwater: WI maakt een schema en kiest de beste momenten om het water te verwarmen. Hierbij wordt er gekeken naar: energieprijzen, COP & comfort. We houden dus rekening met de energietarieven van jouw klanten!
Koelen: Met WI wordt via de OpenTherm thermostaat bepaald of we gaan koelen,. We stellen hier wel zelf de watertemperatuur in. Consumenten krijgen een veiligheidskeuze die bepaalt bij welke watertemperatuur Weheat weer uitgaat.
De RVO heeft een subsidieverhoging doorgevoerd van €225 op de Weheat Flint P40. Hiermee komt de nieuwe subsidie uit op €2.350!
Weheat Intelligence – de gamechanger die je energierekening verlaagt:
https://www.weheat.nl/inz...-energierekening-verlaagt
Warmtepomp als thuis batterij:
https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij
De komende tijd gaan we Weheat Intelligence (WI) verder uitrollen. Hieronder een kleine sneak peak over de twee functionaliteiten die we in augustus gaan uitrollen.
Tapwater: WI maakt een schema en kiest de beste momenten om het water te verwarmen. Hierbij wordt er gekeken naar: energieprijzen, COP & comfort. We houden dus rekening met de energietarieven van jouw klanten!
Koelen: Met WI wordt via de OpenTherm thermostaat bepaald of we gaan koelen,. We stellen hier wel zelf de watertemperatuur in. Consumenten krijgen een veiligheidskeuze die bepaalt bij welke watertemperatuur Weheat weer uitgaat.
De RVO heeft een subsidieverhoging doorgevoerd van €225 op de Weheat Flint P40. Hiermee komt de nieuwe subsidie uit op €2.350!
Weheat Intelligence – de gamechanger die je energierekening verlaagt:
https://www.weheat.nl/inz...-energierekening-verlaagt
Warmtepomp als thuis batterij:
https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij
[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 27-07-2025 11:15 ]
Hartelijk bedankt voor het schema. Helaas is het plaatsen van de warmtepomp buiten geen optie. Zou het niet mogelijk zijn om met bepaalde stille modus de nacht wel goed door te kunnen? En de Flint lijkt wel een stuk stiller te zijn. Eventueel kunnen we een zonnepaneel minder doen, zodat er 2,5 meter tussen de buren komt. En zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld onder zonnepanelen geluidsdemping toe te passen voor de warmtepomp?
Carboy54 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:39:
[...]
Buren op 1 meter die gevoelig zijn voor geluid moet je niet willen. En eronder slapen ook niet. De wettelijke geluids eisen zijn hierover duidelijk. 40 dB op de erfgrens in de nacht. Kijk eens of je volgens dit schema de zaak niet om kan draaien.
Leidingen bij voorkeur 26 mm inwendig en pomploze verdelers.
[Afbeelding]
Hoewel geen SWW via de Weheat ben ik toch benieuwd hoe ze dat gaan doen, komt er een koppeling met welke leverancier je hebt als je een dynamisch contract hebt ? Komt er een koppeling met je P1 meter als je panelen hebt en wanneer je teruglevert ?Carboy54 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:06:
Voor de ongeduldige tweakers het laatste nieuws vers van de pers:
Ik meen begrepen te hebben dat er ook iets soortgelijks zou komen voor verwarming namelijk, en dat is wellicht wél interessant voor me..
Een stillere modus helpt uiteraard met het beperken van het geluid, vraag is of je nog voldoende vermogen overhoud om je huis warm te krijgen.ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:21:
Hartelijk bedankt voor het schema. Helaas is het plaatsen van de warmtepomp buiten geen optie. Zou het niet mogelijk zijn om met bepaalde stille modus de nacht wel goed door te kunnen? En de Flint lijkt wel een stuk stiller te zijn. Eventueel kunnen we een zonnepaneel minder doen, zodat er 2,5 meter tussen de buren komt. En zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld onder zonnepanelen geluidsdemping toe te passen voor de warmtepomp?
Persoonlijk zou ik idd kiezen voor het verwijderen/nite plaaysen van 1 paneel en afstand creëren tot de erfgrens.
En overweeg een Blackbird aangezien die horizontaal ligt... (geluid gaat vnl naar boven)...
Wij hebben onze BB op een houten dak van onze logeerkamer (BG. voorheen aangebouwde garage) staan en noch binnen nog buiten hoor ik hem... Al maken leeftijd en gehoortoestand dat geen 100% objectieve waarneming...
Afgelopen donderdag is de installatie van onze Blackbird 6kw afgerond. Er zijn nog wat afwerkpuntjes die morgen geregeld worden. Er is wat elektrawerk dat netter kan, en de Blackbird reageert niet op warmtevraag van het CV-circuit. SWW werkt prima, betere waterdruk vanuit het 300L vat dan de oude CV.
Wat ik ook zie in de Home Assistant integratie is dat de Indoor Unit Waterpump continu aan staat. Die draait dus sinds donderdagmiddag 24/7. Is dat gebruikelijk? Ik vermoed van niet. Net als de Current Room temperature die op -1 staat. Als ze er morgen toch zijn, heb ik nog wat vragen te stellen. Hier nog inzichten die ik mee kan nemen?
Wat ik ook zie in de Home Assistant integratie is dat de Indoor Unit Waterpump continu aan staat. Die draait dus sinds donderdagmiddag 24/7. Is dat gebruikelijk? Ik vermoed van niet. Net als de Current Room temperature die op -1 staat. Als ze er morgen toch zijn, heb ik nog wat vragen te stellen. Hier nog inzichten die ik mee kan nemen?
/f/image/VuHi8dfS8AMuWMqjP0gvOpIU.png?f=fotoalbum_large)
Zoek even in dit topic op “dakkapel”.ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:20:
Je zult 3 ervaren installateurs vinden die het afraden om een warmtepomp op een dakkapel te plaatsen en/of afraden om daar dan onder te gaan slapen.
@Stoker schrijft:
@Technician- schrijft:Je dakkapel wordt een soort trommel die he geluid doorgeeft en ben bang dat je dit niet 100% gaat voorkomen.
En @Carboy54 schrijft over jouw idee op de dakkapel:1 tip, zet een warmtepomp nooit op de dakkapel.
Drie ervaren installateurs die deze uitspraken doen, dat zou ik toch zeer serieus nemen.Buren op 1 meter die gevoelig zijn voor geluid moet je niet willen. En eronder slapen ook niet.
Het belangrijkste risico is resonantie van de constructie, waardoor je binnen een hinderlijke brom hoort.
Een paar voorbeelden, waarvan een met best heftige gevolgen voor de eigenaar:
zeekoe in "Weheat warmtepompen"
Schaaferr in "Weheat warmtepompen"
Verder heb je nog het probleem met bereikbaarheid van de warmtepomp, bijv. bij een storing in de winter. Hoe makkelijk komt een monteur daar dan met al zijn gereedschap?
En tenslotte:
1) er zullen vast mensen zijn die geluk hebben en geen resonantie ervaren, maar je neemt wel een enorm risico.
2) laat je niet verleiden door tevreden eigenaars die nog geen hele winter achter de rug hebben…
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Was het maar zo makkelijk met het geluid. Het is meer een marketing dingetje.Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:49:
[...]
En overweeg een Blackbird aangezien die horizontaal ligt... (geluid gaat vnl naar boven)...
Als je mijn reactie bedoeld (er heeft immers niet iemand anders gereageerd) : BB staat er sinds september dus zeker al een hele winter ..SebastiaanPs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:13:
2) laat je niet verleiden door tevreden eigenaars die nog geen hele winter achter de rug hebben…
En idd ymmv. Ik wou slechts aangeven dat het ook goed kán gaan...
Ik bedoelde jouw reactie niet, sorry als die indruk werd gewekt. Ik had zelf in dit topic gezocht op “dakkapel” en kwam enkele positieve reacties tegen van eigenaren bij wie de WP net was geplaatst. Ik denk dat de ervaringen pas echt waarde hebben als de eigenaar een hele winter heeft meegemaakt net zoals jij.Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Als je mijn reactie bedoeld (er heeft immers niet iemand anders gereageerd) : BB staat er sinds september dus zeker al een hele winter ..
[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-07-2025 13:31 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Naast de andere tips hierboven: kijk of je in de winter fatsoenlijk bij je warmtepomp kunt komen als er teveel ijsvorming (water door defrosts) of sneeuw is.ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:20:
Nee nog niet. Heb afgelopen week maar weer eens met Coolblue (die 'm geïnstalleerd heeft) gebeld en ik krijg als het goed is maandag een reactie nadat het daar intern is besproken.Jvandeven schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:48:
@janzuilhof bij ons is vorige week ook een sparrow geplaatst en we horen hetzelfde geluid. Hij staat op het dak van de aanbouw en in de laagste stand hoor ik het geluid in de hele tuin, tot wel 6 meter van de warmtepomp af. Hebben ze bij jou nog een oplossing gevonden voor het geluid?
Moet wel zeggen dat tot dusver alle vragen en issues die echt over de installatie gaan goed door Coolblue worden opgepakt. Maar dingen die over de warmtepomp zelf gaan zijn lastiger omdat Coolblue daar weinig mee kan. Ik heb al verschillende installatieteams over de vloer gehad die aangaven dat er 'inderdaad een irritant geluid uit komt' en dat ze dit doorgeven aan Weheat, maar heb van Weheat nooit iets gehoord.
Ik probeer al een tijdje mijn Sparrow te integreren in my Home Assistant maar zonder succes en kan ook geen oplossingen vinden op het internet. Mij warmtepomp is wel gewoon zichtbaar in de Weheat portal. In Home Assistent geeft die de foutmelding:
Weheat cloud
No devices or entities
Failed to set up:
Check the logs
Weet iemand een oplossing?
Weheat cloud
No devices or entities
Failed to set up:
Check the logs
Weet iemand een oplossing?
[ Voor 3% gewijzigd door Vinny1 op 27-07-2025 15:11 ]
Misschien een flauwe opmerking, maar wat zeggen de logs…
Natuurlijk kan het ook goed gaan. Hier staan er zelfs twee BB maar de dak constructie is dan ook optimaal. Niet hoorbaar binnen. Dat is niet altijd het geval bij een dak kapel. Dat moet je eerst onderzoeken. En 1 meter van de buren is een no go.Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Als je mijn reactie bedoeld (er heeft immers niet iemand anders gereageerd) : BB staat er sinds september dus zeker al een hele winter ..
:strip_exif()/f/image/xu22dFOhEseaQufmqN6jWebB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 27-07-2025 17:54 ]
Yep, denk ook wel dat ik een mazzelaar ben, heb de horrorverhalen over resonantie ook gelezen...SebastiaanPs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:30:
[...]
positieve reacties tegen van eigenaren bij wie de WP net was geplaatst. Ik denk dat de ervaringen pas echt waarde hebben als de eigenaar een hele winter heeft meegemaakt net zoals jij.
Hallo allemaal,
Ik heb na veel onderzoeken en afwegen een paar weken geleden ook besloten om voor een weheat warmtepomp te gaan.
Voor mij waren de ervaringen hier op tweakers, de integratie met homeassistant, plannen voor weheat intelligence, loskoppeling installateur en productie in Nederland doorslaggevend.
Ik heb gekozen voor een FE opstelling met 300 liter boilervat en Sparrow.
Hierbij wat foto's van de situatie voor installatie en daarna.
Voor:
Na:
:strip_exif()/f/image/fEXe6AmlYg2PK2WeHfoDCdql.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l3jdysXn9FZdUX7ATE0Z0fap.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i8sZf9nHZlCuZcoi9IzH8xOE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oGk0b0D07kJH95uKuv3yHoDu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lDGgaV68rgRBAATZJaN9vNd6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UKcFWmjgJcoi94nhiLkTnq4m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EbiYu3fd6jg44sm4Dy2UK9mz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hu8WUCzaxKD1JQFGAUUwOyCB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het initiele plan was om de water aan/afvoer via een koof in de woning te laten lopen. Helaas bleek dit niet mogelijk (ruimte/bestaande leidingen).
De warmtepomp heeft het een tijd prima gedaan (koelen en warmwater productie) maar staat sinds een paar dagen helaas in storing (rode knipperende led). De backup heater werkt in ieder geval prima zie ik nu
Ik wacht momenteel op bericht van mijn installateur hoe nu verder...
Ik heb na veel onderzoeken en afwegen een paar weken geleden ook besloten om voor een weheat warmtepomp te gaan.
Voor mij waren de ervaringen hier op tweakers, de integratie met homeassistant, plannen voor weheat intelligence, loskoppeling installateur en productie in Nederland doorslaggevend.
Voor:
![]() | ![]() |
Na:
:strip_exif()/f/image/fEXe6AmlYg2PK2WeHfoDCdql.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l3jdysXn9FZdUX7ATE0Z0fap.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i8sZf9nHZlCuZcoi9IzH8xOE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oGk0b0D07kJH95uKuv3yHoDu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lDGgaV68rgRBAATZJaN9vNd6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UKcFWmjgJcoi94nhiLkTnq4m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EbiYu3fd6jg44sm4Dy2UK9mz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hu8WUCzaxKD1JQFGAUUwOyCB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het initiele plan was om de water aan/afvoer via een koof in de woning te laten lopen. Helaas bleek dit niet mogelijk (ruimte/bestaande leidingen).
De warmtepomp heeft het een tijd prima gedaan (koelen en warmwater productie) maar staat sinds een paar dagen helaas in storing (rode knipperende led). De backup heater werkt in ieder geval prima zie ik nu
Idd. dat risico zou ik ook niet durven lopen...
Hier zeker een meter of 7 van de dichtstbijzijnde...
Je kunt hier ook kijken voor een (toekomstig) binnenalternatief: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:20:
Kan je iets meer vertellen over je systeem? FE? Welke thermostaat? Hoe aangesloten? (Bij een lyric even de stroom eraf om te resetten).FirePuma142 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:59:
Afgelopen donderdag is de installatie van onze Blackbird 6kw afgerond. Er zijn nog wat afwerkpuntjes die morgen geregeld worden. Er is wat elektrawerk dat netter kan, en de Blackbird reageert niet op warmtevraag van het CV-circuit. SWW werkt prima, betere waterdruk vanuit het 300L vat dan de oude CV.
[Afbeelding]
Full Electric, we hebben een zonesysteem van Honeywell Evohome, de Weheat app geeft aan dat de thermostaat Aan/Uit is aangesloten. Ik dacht eigenlijk een Opentherm-aansturing te hebben, maar dat kan ik nergens terugvinden. Aan de buitenkant is de RF-module deze, dus ik denk dat Aan/Uit klopt.teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:01:
[...]
Kan je iets meer vertellen over je systeem? FE? Welke thermostaat? Hoe aangesloten? (Bij een lyric even de stroom eraf om te resetten).
Ik zie in de Home Assistant logs wel terug dat 'ie de status Heating krijgt, het lijkt alleen niet te koppelen aan het inschakelen van de verwarming. Het is wel tijdens een periode van warmtevraag, maar er gebeurt verder niks. Het wordt ook niet warmer. De periodes (3) van Heating duren precies 16 minuten, en starten precies even lang na het hele uur, XX:18:28. Ze stoppen dan 16 minuten later op XX:34:28. Dat zal ongetwijfeld ook met de updatefrequentie van de API te maken hebben, toch is het apart.
:strip_exif()/f/image/ZgQ5cJrikXMVZRWhfbMf3lBr.png?f=user_large)
Ik heb net om 10:49 de verwarming op de badkamer aangezet. Eens kijken wat er wanneer gebeurt.
Die koof naast de regenpijp ziet er netjes uit.peterhav schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:27:
Hallo allemaal,
Voor:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De warmtepomp heeft het een tijd prima gedaan (koelen en warmwater productie) maar staat sinds een paar dagen helaas in storing (rode knipperende led). De backup heater werkt in ieder geval prima zie ik nuIk wacht momenteel op bericht van mijn installateur hoe nu verder...
Als de dakkapel doorloop naar je buren, zou ik het zo en zo niet doen. Gezien de slechte toegankelijkheid en risico's op resonanties, raad ik af om een wp op een dakkapel te plaatsen. Is er geen mogelijkheid in de tuin of zo?ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:20:
Dat leverde een verandering naar Heating op om 11:17:22, en 16 minuten later 11:33:22 terug naar Standby. De Weheat integratie in Home Assistant pollt elke 120 seconden, dus ergens tussen de 14 en 18 minuten staat 'ie daadwerkelijk aan. Nu werd de badkamerradiator een heel klein beetje warmer. De Indoor unit auxiliary water pump start gelijktijdig met Heating, stopt gelijktijdig. Start dan 6 minuten later weer op. En stopt 14 minuten later weer. In de badkamer is het inmiddels een halve graad warmer een uur later. Dat is denk ik omdat ik het raam dicht heb gedaan vanaf de kierstand een 20 minuten terug.FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:00:
[...]
Ik heb net om 10:49 de verwarming op de badkamer aangezet. Eens kijken wat er wanneer gebeurt.
EvoHome met aan/uit werkt niet goed met een warmtepomp.FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:00:
[...]
Full Electric, we hebben een zonesysteem van Honeywell Evohome, de Weheat app geeft aan dat de thermostaat Aan/Uit is aangesloten. Ik dacht eigenlijk een Opentherm-aansturing te hebben, maar dat kan ik nergens terugvinden. Aan de buitenkant is de RF-module deze, dus ik denk dat Aan/Uit klopt.
Ik zie in de Home Assistant logs wel terug dat 'ie de status Heating krijgt, het lijkt alleen niet te koppelen aan het inschakelen van de verwarming. Het is wel tijdens een periode van warmtevraag, maar er gebeurt verder niks. Het wordt ook niet warmer. De periodes (3) van Heating duren precies 16 minuten, en starten precies even lang na het hele uur, XX:18:28. Ze stoppen dan 16 minuten later op XX:34:28. Dat zal ongetwijfeld ook met de updatefrequentie van de API te maken hebben, toch is het apart.
[Afbeelding]
Ik had dit 3 jaar geleden ook en heb er 2 Shelly ‘s tussen gezet
De een registreert wat EvoHome aanstuurt
Half uur aan, half uur uit, etc
De andere stuurt het aan/uit contact van de warmtepomp aan
Beide gekoppeld aan Home Assistent, kun je dure elek uren vermijden
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ik kom er in ieder geval net achter dat de BDR91A Aan/Uit RF-module die er hangt, niet geschikt is voor het aansturen van een warmtepomp. Daar heb je de BDR91T voor nodig. Aan de andere kant, als je dan toch een andere RF-module ophangt, kun je dan niet beter een OpenTherm-module ophangen. Weheat geeft aan dat je daar het beste resultaat mee boekt in hun portal.Tijgerkracht schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:15:
[...]
EvoHome met aan/uit werkt niet goed met een warmtepomp.
Ik had dit 3 jaar geleden ook en heb er 2 Shelly ‘s tussen gezet
De een registreert wat EvoHome aanstuurt
Half uur aan, half uur uit, etc
De andere stuurt het aan/uit contact van de warmtepomp aan
Beide gekoppeld aan Home Assistent, kun je dure elek uren vermijden
De BDR91T heb je nodig als je ook wilt koelenFirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Ik kom er in ieder geval net achter dat de BDR91A Aan/Uit RF-module die er hangt, niet geschikt is voor het aansturen van een warmtepomp. Daar heb je de BDR91T voor nodig. Aan de andere kant, als je dan toch een andere RF-module ophangt, kun je dan niet beter een OpenTherm-module ophangen. Weheat geeft aan dat je daar het beste resultaat mee boekt in hun portal.
Vraag bij Resideo support ook de laatste firma voor warmtepompen aan dan is de minimale aan tijd in ieder geval een half uur.
Maar je houdt 2 schakelingen per uur met EvoHome
Ben er een half jaar mee bezig geweest icm met een Elga Ace en heb het opgegeven. Eigen aansturing via die Shelly werkt prima
Ik begrijp wat anders:Tijgerkracht schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:54:
[...]
De BDR91T heb je nodig als je ook wilt koelen
Vraag bij Resideo support ook de laatste firma voor warmtepompen aan dan is de minimale aan tijd in ieder geval een half uur.
Maar je houdt 2 schakelingen per uur met EvoHome
Ben er een half jaar mee bezig geweest icm met een Elga Ace en heb het opgegeven. Eigen aansturing via die Shelly werkt prima
Of bedoel je wat anders? Ik ben niet bepaald thuis in deze materieDruk op de knop "SCHAKEL. PER UUR".
Gebruik de pijltjes omhoog/omlaag om het aantal schakelingen per uur aan te passen. Wanneer de evohome regelaar gekoppeld staat aan een draadloze relaisbox kan dit aangepast worden naar 3, 6, 9 of 12. (Uitzetten is niet mogelijk.) Druk op het groene vink symbool om de instelling te bevestigen. Wanneer de evohome regelaar gekoppeld staat aan een warmtepompmodule kan dit aangepast worden naar 1 t/m 9 schakelingen
per uur.
Ik neem aan dat je instelling aan/uit met stooklijn is. Kan je eens kijken bij die stooklijn? Welke temperaturen vraag je?FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Ik kom er in ieder geval net achter dat de BDR91A Aan/Uit RF-module die er hangt, niet geschikt is voor het aansturen van een warmtepomp. Daar heb je de BDR91T voor nodig. Aan de andere kant, als je dan toch een andere RF-module ophangt, kun je dan niet beter een OpenTherm-module ophangen. Weheat geeft aan dat je daar het beste resultaat mee boekt in hun portal.
Ik ben begonnen met opentherm, maar dan ben je dus gebonden aan de watertemperatuur die de thermostaat vraagt.
Nu stooklijn met aan/uit thermostaat. Het is even tweaken met de temperaturen (en de stappen zijn nogal groot) maar als het goed is loopt het systeem veel rustiger.
Die staat zo:teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:51:
[...]
Ik neem aan dat je instelling aan/uit met stooklijn is. Kan je eens kijken bij die stooklijn? Welke temperaturen vraag je?
Ik ben begonnen met opentherm, maar dan ben je dus gebonden aan de watertemperatuur die de thermostaat vraagt.
Nu stooklijn met aan/uit thermostaat. Het is even tweaken met de temperaturen (en de stappen zijn nogal groot) maar als het goed is loopt het systeem veel rustiger.
:strip_exif()/f/image/bKQILfQ9tOxCWpUdrT94msYz.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er wel turbo basic uit. Heb me er niet in verdiept nog.
Staat hij op stooklijn, of aan/uit thermostaat?
Iemand met een sparrow en een meetlat ?
Vraag me af of de breedte echt 110cm is, of net 5 cm minder ;-)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Op Aan/Uit thermostaat. Ik begrijp uit de tekst van Weheat dat de stooklijn dan ook een rol speelt:teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:29:
Staat hij op stooklijn, of aan/uit thermostaat?
Ik heb een hoop gelezen, maar ben er nog niet uit wat nu de juiste volgende stap is. Ik kan er de tijd voor nemen, de winter staat nog niet om de hoek.De warmtepomp wordt aangestuurd door een Aan/Uit-thermostaat. Een Aan/Uit-thermostaat is alleen gewenst bij een zone-systeem met een parallel buffer. De warmtepomp zal het buffer op de stooklijntemperatuur houden terwijl de Aan/Uit-thermostaat de afname richting het huis regelt. Zorg er voor dat de stooklijn goed is ingesteld. Een stooklijn is een relatie tussen de buitentemperatuur en de gewenste watertemperatuur (niet kamertemperatuur!). Afhankelijk van uw huis moet een stooklijn hoger of lager worden ingesteld. Bij twijfel neem contact op met uw installateur.
Klopt. Als je vloerverwarming hebt met groepen die dicht kunnen lopen, dan is een parallel buffer nodig om je minimaal circulerend watervolume te waarborgen. De stooklijn handhaaft een bepaalde temperatuur aan de hand van de buitentemperatuur. Zodra je thermostaat een warmtevraag heeft, zal die de extra (derde?) pomp aanschakelen en het water uit de buffer trekken.
Vanwege die parallelbuffer heb je een vrij robuust systeem, maar het kost je wat rendement; je verliest watertemperatuur in het buffervat.
Vanwege die parallelbuffer heb je een vrij robuust systeem, maar het kost je wat rendement; je verliest watertemperatuur in het buffervat.
Derde inderdaad. Ik ga leidingen en sensor zelf nog isoleren. Dat kan met het buffervat ook, geen idee of dat nut heeft eerlijk gezegd. Dat zal ik ook eens opzoeken.teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:56:
Klopt. Als je vloerverwarming hebt met groepen die dicht kunnen lopen, dan is een parallel buffer nodig om je minimaal circulerend watervolume te waarborgen. De stooklijn handhaaft een bepaalde temperatuur aan de hand van de buitentemperatuur. Zodra je thermostaat een warmtevraag heeft, zal die de extra (derde?) pomp aanschakelen en het water uit de buffer trekken.
Exact 110cmZeRoC00L schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:00:
Iemand met een sparrow en een meetlat ?
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.