Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++
Daarvoor zal toch echt een lokale integratie met de woning nodig zijn. Zeker met een thuisaccu en EV in het spel kan je niet uitgaan van regionale voorspellingen/metingen voor bijvoorbeeld overtollige opwek (hoogstens voor de omgevingstemperatuur) .robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:08:
[...]
Een innovatieve software aansturing waarmee de WP rekening kan gaan houden met externe factoren. Zoals zonnepanelen, thuisaccu, warmtebuffer, gedrag en weer.
En online integraties met externe partijen zijn lang niet altijd beschikbaar, hebben vaak een grote vertraging (niet realtime) en zeer gevoelig zoals we o.a. bij Homewizard zien. Plus dan weet je nog steeds het stroomverbruik van de woning niet.
"Er zijn vast ook mensen die knarsetandend leven met de verplichte connectie met de cloud en weheat liever niet alles vanuit de cloud laten bepalen."Jailhouse schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:36:
[...]
In aanvulling op de additionele service: er zijn vele configuraties met een WH waarbij intelligence niet zinnig is om toe te passen. Bijv. een 'domme' boiler, bijvoorbeeld omdat iemand zelf een Commander heeft gebouwd op zonnepanelen, accu's en gedrag en graag één kapitein op het schip ziet. Zelfs bij een vast-contract kun je je afvragen of WHI zichzelf terugverdient. En er zijn vast ook mensen die knarsetandend leven met de verplichte connectie met de cloud en weheat liever niet alles vanuit de cloud laten bepalen.
Eens. Echter zijn die 'by far' in de minderheid. Het overgrote deel van de gebruikers wil maar een ding en dat is er warmpjes bij zitten in de winter.
Ja en nee. Ik gebruik zelf HA en ja, die zijn groot voorstander van lokale bediening. Echter leunen die in veel van hun services ook op de cloud.Caayn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:38:
[...]
Daarvoor zal toch echt een lokale integratie met de woning nodig zijn. Zeker met een thuisaccu en EV in het spel kan je niet uitgaan van regionale voorspellingen/metingen voor bijvoorbeeld overtollige opwek (hoogstens voor de omgevingstemperatuur) .
En online integraties met externe partijen zijn lang niet altijd beschikbaar, hebben vaak een grote vertraging (niet realtime) en zeer gevoelig zoals we o.a. bij Homewizard zien. Plus dan weet je nog steeds het stroomverbruik van de woning niet.
Wanneer je problemen hebt met de cloud en je vind het niet prettig dat een installateur jouw storing misschien wel eerder opmerkt dan jij en dat er geen monteur hoeft te worden ingepland en voor moet komen rijden, dan had je geen Weheat moeten kopen. Genoeg andere opties.
Maar op het moment dat je meer warmte in de vloer wilt pompen als buffer op goedkope uren, dan zal toch ook de temperatuur in de woning omhoog gaan?STIMPPYYY schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:28:
[...]
Als ik kijk naar mijn use case zou WHI op verwarmen wel eens behoorlijk wat kunnen brengen. Groot vloer oppervlak met vvw (beton), hoge plafonds, veel glas en veel open ruimtes. Bufferen in de vloer kan potentieel behoorlijk opleveren bij slim verwarmen. Dan bedoel ik, weersafhankelijk, goedkope uren en afgestemd op het huis.
Elke hoeveelheid warmte die erin gaat, begint toch ook gelijk die warmte aan de ruimte af te geven lijkt mij.
Ja, maar met vvw is dat bij mij behoorlijk vertagend.Guido7619 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:57:
[...]
Maar op het moment dat je meer warmte in de vloer wilt pompen als buffer op goedkope uren, dan zal toch ook de temperatuur in de woning omhoog gaan?
Elke hoeveelheid warmte die erin gaat, begint toch ook gelijk die warmte aan de ruimte af te geven lijkt mij.
Ja, maar de warmtebuffer van je vloer/huis is best groot qua warmtecapaciteit. Voordat je een merkbaar hogere temperatuur hebt, heb je ook al meerdere uren flink extra gestookt. Dan kun je daarna ook weer enkele uren zonder stoken door, voordat de temperatuur weer is teruggezakt naar je eigenlijk doel-temperatuur.Guido7619 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:57:
[...]
Maar op het moment dat je meer warmte in de vloer wilt pompen als buffer op goedkope uren, dan zal toch ook de temperatuur in de woning omhoog gaan?
En enkele uren op goedkope stroom stoken, om daarmee enkele uren dure stroom te vermijden, is altijd winst natuurlijk...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
We lopen allemaal wel vooruit op de zaken, WHI is vooralsnog alléén voor SWW verwarming, nog niet voor CV bedrijf.niki_lauda schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:08:
Ik denk dat weheat Intelligence dadelijk ook een macro effect kan hebben op het stroomnet doordat Weheat het verbruik kan doseren door de dag heen. Daardoor kunnen ze misschien ook inkomsten genereren via de elektriciteitsbedrijven
Dat komt wel, althans dat is wel al benoemd door Weheat, maar ik betwijfel of dat al voor het komende stookseizoen beschikbaar wordt gemaakt.
In de recente bèta-uitnodiging staat deze paragraaf:
Er staat geen tijdlijn of verwachte introductiedatum bij vermeld. Voor SWW niet, laat staan voor CV bedrijf...Wat houdt de test in?
Deze beta test betreft het slimmer verwarmen van je SWW vat (sanitair warm water). ‘Slimmer’ betekent dat je gewoon warm water hebt wanneer jij het wilt, maar nu ook op je energierekening bespaard. Jouw warmtepomp houdt namelijk rekening met o.a. jouw energieprijzen en watergebruik, en kiest zo automatisch het beste moment om je water te verwarmen.
Het slimmer verwarmen van je hele huis komt later. Dat is de volgende grote stap, en onze engineers zijn daar al mee bezig.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Maar als je het merkt dan denk ik eerst 'het is best lekker warm in huis' en zodra het ook maar één graad daalt in huis ga ik het fris vinden, want het speelt zich af vanaf 'thuiskomen/beginnen met koken' en (spreekwoordelijk) stilzitten op de bank voor de tv. Ik ben wel benieuwd naar hoe men het comfort ervaart.Gameboy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:36:
[...]
Ja, maar de warmtebuffer van je vloer/huis is best groot qua warmtecapaciteit. Voordat je een merkbaar hogere temperatuur hebt, heb je ook al meerdere uren flink extra gestookt. Dan kun je daarna ook weer enkele uren zonder stoken door, voordat de temperatuur weer is teruggezakt naar je eigenlijk doel-temperatuur.
En enkele uren op goedkope stroom stoken, om daarmee enkele uren dure stroom te vermijden, is altijd winst natuurlijk...
En een aanverwant punt: Ik heb weliswaar vloerverwarming, maar geen betonvloer. WHi weet dat niet. Mijn warmtebufferende massa is niet te vergelijken met die van een betonvloer.
Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++
Heel goed. Ik heb de ervaring van maar liefst 5 weken Full Electric. Geen seconde CV gebruikt, maar de koeling doet het naar mijn verwachting. Geen issues met voorwaarden of wachttijden. In vergelijk met warme periodes van andere jaren ben ik zeker tevreden over de koeling.TD-91 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:44:
Terwijl ik rustig wacht op installatie, is het in ieder geval geruststellend dat de discussie hier gaat over slimme additionele services die e.e.a. nog beter maakt dan waar ik voor getekend heb bij het kruisje
Apparaat doet wat ie moet doen.
Het idee achter 'slim' gebruik maken van de variabelen betekent niet per se dat Weheat exact moet weten of jij een betonvloer hebt of niet. Het systeem leert van het gebruik in jouw woning en gebruikt daar andere parameters voor dan specifiek te moeten weten wat voor vloer je hebt. Zucht...Jailhouse schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Maar als je het merkt dan denk ik eerst 'het is best lekker warm in huis' en zodra het ook maar één graad daalt in huis ga ik het fris vinden, want het speelt zich af vanaf 'thuiskomen/beginnen met koken' en (spreekwoordelijk) stilzitten op de bank voor de tv. Ik ben wel benieuwd naar hoe men het comfort ervaart.
En een aanverwant punt: Ik heb weliswaar vloerverwarming, maar geen betonvloer. WHi weet dat niet. Mijn warmtebufferende massa is niet te vergelijken met die van een betonvloer.
WHi vuurt inputparameters op de blackbox 'woning-jailhouse' af en ziet welk gedrag die blackbox toont adhv de output. Echter nu zijn ze nog in de fase van testen, maw. je hebt grote aantallen woningen nodig om de inputparameters en verwachte output stabiel te krijgen. Dat lukt je niet met enkele duizenden woningen als tester te laten fungeren. Een Large Language Model trainen is niet voor niets een kostbare klus. Bias eruit trainen is verrekte lastig voor de kleine aantallen van WH, extra info over de blackbox kan dat versnellen. Maw: of je zet een instabiel product in de markt wat in de loop van de tijd stabiel wordt of je bent het langdurig aan het trainen voordat je het in de markt zet.robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:25:
[...]
Het idee achter 'slim' gebruik maken van de variabelen betekent niet per se dat Weheat exact moet weten of jij een betonvloer hebt of niet. Het systeem leert van het gebruik in jouw woning en gebruikt daar andere parameters voor dan specifiek te moeten weten wat voor vloer je hebt. Zucht...
En er zijn net zo goed situaties te bedenken waarin het juist wel zinnig is.Jailhouse schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:36:
[...]
In aanvulling op de additionele service: er zijn vele configuraties met een WH waarbij intelligence niet zinnig is om toe te passen. Bijv. een 'domme' boiler, bijvoorbeeld omdat iemand zelf een Commander heeft gebouwd op zonnepanelen, accu's en gedrag en graag één kapitein op het schip ziet. Zelfs bij een vast-contract kun je je afvragen of WHI zichzelf terugverdient. En er zijn vast ook mensen die knarsetandend leven met de verplichte connectie met de cloud en weheat liever niet alles vanuit de cloud laten bepalen.
Neem bijvoorbeeld mijn woning. In voor en najaar kan buffering in de betonnen vloer prima toepast worden en ook in de winter zou WI een deel van verwarming kunnen bufferen/verschuiven zodat de dure uren tussen 19-21 uur (deels) wegvallen. En ik hoop dat ze een koppeling maken met P1-meters om andere verbruikers te kunnen inzien. Mijn 11kW laadpaal heeft nog wel eens 'ruzie' met de warmtepomp als deze midden in een legionellarun zit of bij -5 staat te stampen op 12-15A op 1-fase.
Voor de SWW zal het denk ik niet veel uitmaken, dat is met (mijn) 300L vat goed inregelbaar via een weekprogramma.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat hangt van de producten af die je gebruikt. Het meeste wat ik bezit is lokaal aanstuurbaar of op zijn minst lokaal instelbaar.robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:49:
[...]
Ja en nee. Ik gebruik zelf HA en ja, die zijn groot voorstander van lokale bediening. Echter leunen die in veel van hun services ook op de cloud.
Wanneer je problemen hebt met de cloud en je vind het niet prettig dat een installateur jouw storing misschien wel eerder opmerkt dan jij en dat er geen monteur hoeft te worden ingepland en voor moet komen rijden, dan had je geen Weheat moeten kopen. Genoeg andere opties.
Zo is mijn laadpaal niet lokaal aanstuurbaar vanuit HA/Homey/etc, maar hij is wel volledig lokaal instelbaar/bedienbaar, geen afhankelijkheid van een installateur voor basale zaken en houdt netjes rekening met mijn woning door middel van CT-klemmen zonder vage "Intelligence" beloftes of verplichte cloud verbindingen om instellingen aan te kunnen passen.
Ja, ik heb mij vergist in hoe enorm afhankelijk een Weheat pomp is van de cloud, en dat voor een product wat zeker 15 jaar mee moet gaan. Als ik dat vooraf wist had ik nog een keer extra nagedacht over de keuze voor Weheat. Voor mij was één van de grote drijfveren het ontwerp van de BB.
Ik heb gelukkig een goede installateur, dus dat scheelt een hoop.
Edit: De hardware is goed! De software en het beleid is matig in mijn mening.
[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 30-07-2026 13:11 ]
Het gaat echter niet vanzelf. Was al begonnen het huis af te koelen een dag of 2 voor het warm begon te worden. Elke ochtend voor 7 uur en in de avond doe ik alle ramen en de pui open, zodat de woning afkoelt. Overdag alles dicht en zonnescherm open als de zon op is. Koeling draait vrijwel continu op sww runs na. Dauwpunt hou ik in de gaten.
Dit is het eerste jaar met nieuwe HR++ glas, vloerverwarming en Weheat warmtepomp na complete renovatie, dus nog even uitvinden hoe de woning reageert, maar vooralsnog tevreden. De keuze voor wel of geen airco op de overloop laat ik afhangen van deze zomer. Ik moet ook nog de rest van het gezin leren omgaan met alle maatregelen.
Ik zie WHI niet als additionele service maar als intergraal onderdeel van iedere ''slimme'' warmtepomp. Systeem werkt alleen goed als het met elkaar kan praten anders is het niet slim.robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:08:
[...]
Wat een onzinnig vergelijk maak je daar. De warmtepomp functioneert exact zoals je hem hebt aangekocht. Geen functies die verstopt zitten die pas geactiveerd of aangezet worden nadat je er extra voor betaald. WHI is een ADDITIONELE service. Een innovatieve software aansturing waarmee de WP rekening kan gaan houden met externe factoren. Zoals zonnepanelen, thuisaccu, warmtebuffer, gedrag en weer. Dat je daar wat extra voor betaald is niet meer dan normaal. En wanneer dit prijsmodel zo wordt opgebouwd dat je er niet slechter van wordt, dan spreken we over win/win.
Ben eigenijk wel benieuwd wat bij jou de doorslaggevende reden is geweest om uberhaubt een Weheat warmtepomp aan te schaffen.
Reden voor mij was simpel, weheat is/was gemiddeld genomen een 3 tot 6 decibel stiller dan ganbare alternatieven ten tijde van aanschaf. En dat is een significant verschil in geluid.
Maar vind de aansturing ondermaats zowel vanuit de app als vanaf een thermostaat (lyric t6).
- Openterm slingert veel qwa vermogens vraag, en maakt de pomp onrustig en ineffecient.
- Aan/uit via lyric werkt ook voor geen meter want de lyric wil minimaal 3 schakelmomenten per uur en warmtepomp gaat daar leuk in mee.
Wat ik snap, want al die thermostaten zijn geoptimaliseerd voor gasketels.
Ook via stooklijn vind ik suboptimaal, dit omdat je voor bepaling van de warmtevraagd zijn eigen temp sensor gebruikt welke nogal af kan wijken als de zon eventjes op de pomp staat. dus ook daar krijg je grotere afwijkingen in warmtevraag dan idealiter gewenst.
Zou een stuk beter zijn als die voor de stooklijn de temperatuur van het lokale weerstion pakt, welke die binnenkrijgt want das zichtbaar in de app. Als je dan ook de optie hebt om de gemiddelde temperatuur over x aantal uur te pakken zodat de pomp zo min mogelijk van powerstate switcht en dus een zo minimale hoeveelheid geluid produceert dan is dat goede winst voor rijtjeshuis woningen in Nederland.
Voor de thermostaat, waarom negeert de pomp die thermostaat niet gewoon grotendeels en pakt alleen de voor de pomp relevantie informatie om zelf zijn optimale vermogen te berekenen? Als die alleen maar de kamertempertuur pakt, en de gewenste kamer temperatuur kan die daarna zelf zijn optimalisatie berekenen, is geen enkele reden dat die dat niet kan.
hij heeft namelijk de volgende info of kan de berekenen uit de info die hij heeft:
- info, Buiten temp gedurende de dag a.d.h.v weerbericht die via 4g binnenkomt.
- info, binnen temp
- info, gewenste temp (wamte/koelte vraag)
- info, afleiding, of de zon op het huis staat en sterkte van zon a.d.h.v eigen temp sensor t.o.v weerbericht.
- kan berekenen, warmteverlies/winst woning bij geen warmte/koude vraag bij x buitentemp en x windsnelheid en extrapoleren naar andere temps na afdoende data verzameling
- kan berekenen, warmte afgifte/opname afgifte systeem.
- kan berekenen, optimale powerstate om kamer op temp te houden.
Voor mij vind ik het om die redenen maar een dom ding, niet dat de rest zo veel beter is, meeste concurrentie is nog slechter of focust zichzelf op gimmicks/ overcomplexiteit zoals dewarmte of quatt.
De ontwikkelingsfocus moet veel meer liggen op stilte en basis aansturing, als die in order zijn kunnen we verder gaan praten over samenwerken met zonnepanelen, stroomtarieven en batterijen.
Heb het hier specifiek over aansturing van thermostaat en vraag naar warmte en koeling.MotorBeast schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:03:
@havoc764 De rest is slechter? Graag onderbouwing. Noem alle merken eens op met al hun slechte punten.
En bij mijn weet gaat de rest van de merken precies het zelfde om met de aansturing als weheat op dit moment, dus als ik er naast zit voel je vrij om mij te corrigeren.
Effectief is de rest slechter, want weheat kan de functionaliteit en aanpassingen gewoon doorsturen per remote terwijl voor het merendeel de rest een installateur on site moet zijn en de meeste zullen die info niet goed naar hun klanten communiceren waardoor velen zonder die functionaliteit blijven zitten mocht die beschikbaar komen.
Als je dit nu allemaal leest, heb je dan geen spijt dat je voor een Valiant hebt gekozen?
iddqd idkfa
Aansturing thermostaat? Ik zou zeggen lees eens mee in het Vaillant topic. Totaal geen problemen en niemand klaagt erover. En wat ik al eerder hier meldde een installateur van Vaillant kan ook gewoon toegang krijgen met dat verschil dat dat met uitdrukkelijke toestemming moet gebeuren van de klant. Toestemming is dan ook weer in te trekken door klant.havoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:20:
[...]
Heb het hier specifiek over aansturing van thermostaat en vraag naar warmte en koeling.
En bij mijn weet gaat de rest van de merken precies het zelfde om met de aansturing als weheat op dit moment, dus als ik er naast zit voel je vrij om mij te corrigeren.
Effectief is de rest slechter, want weheat kan de functionaliteit en aanpassingen gewoon doorsturen per remote terwijl voor het merendeel de rest een installateur on site moet zijn en de meeste zullen die info niet goed naar hun klanten communiceren waardoor velen zonder die functionaliteit blijven zitten mocht die beschikbaar komen.
Maar eens, de thermostaat van Daikin vind ik bijvoorbeeld ook niet best. Die van Remeha heeft een kennis van me, probleemloos.
En als je de markt volgt zal je ook concluderen dat "slimme functies" (wat is slim? daar verschillen de meningen ook over) ook bij andere merken eraan komt. En ook daar, wil je dat, dat een derde partij jouw machine beheert?
Ik vind WeHeat zeker geen slecht product maar het is jammer dat ze niet een eigen goede thermostaat hebben, voor diegene die dat willen lokaal hun instellingen kunnen wijzigen en cloud blijft gewoon altijd een risico (discussie over andere producten zoals beveiligingscamera's, auto's enz zijn er niet voor niets over cloud). Gebruikers van L/L (ja op Tweakers) van Daikin klagen nu juist steen en been omdat die dingen eerst lokaal draaide en nu via de cloud.
Nu kan je wel met OTGW aan de slag om een zelf corrigerende stooklijn toe te passen en je warmtepomp zo efficiënt mogelijk te laten werken. Maar dat is juist het laaghangende fruit" wat ik van Weheat zelf had verwacht. Dat zou over het gehele klantenbestand veel meer energie besparen dan: Prijs laag? Vol gas. Prijs hoog? Stop.
[ Voor 41% gewijzigd door Caayn op 30-07-2026 19:00 ]
toen ik origineel aan het kiezen was waren er ook issies te vinden over aansturen van Vaillant en zoals ithodaaldorp en alle andere merken waar ik toen naar gekeken hebt. Je hoort er alleen op alle fora weinig over omdat ze allemaal het zelfde zijn kwa aansturing met bestaande thermostaten wat eigenlijk nergens voor nodig is.MotorBeast schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:27:
[...]
Aansturing thermostaat? Ik zou zeggen lees eens mee in het Vaillant topic. Totaal geen problemen en niemand klaagt erover. En wat ik al eerder hier meldde een installateur van Vaillant kan ook gewoon toegang krijgen met dat verschil dat dat met uitdrukkelijke toestemming moet gebeuren van de klant. Toestemming is dan ook weer in te trekken door klant.
Maar eens, de thermostaat van Daikin vind ik bijvoorbeeld ook niet best. Die van Remeha heeft een kennis van me, probleemloos.
En als je de markt volgt zal je ook concluderen dat "slimme functies" (wat is slim? daar verschillen de meningen ook over) ook bij andere merken eraan komt. En ook daar, wil je dat, dat een derde partij jouw machine beheert?
Ik vind WeHeat zeker geen slecht product maar het is jammer dat ze niet een eigen goede thermostaat hebben, voor diegene die dat willen lokaal hun instellingen kunnen wijzigen en cloud blijft gewoon altijd een risico (discussie over andere producten zoals beveiligingscamera's, auto's enz zijn er niet voor niets over cloud). Gebruikers van L/L (ja op Tweakers) van Daikin klagen nu juist steen en been omdat die dingen eerst lokaal draaide en nu via de cloud.
Als je bevesteging wilt waarom ik voor weheat gekozen heb,
- Weheat sparrow EN12102-1, 43.7db
- Vaillant aroTHERM Plus monoblock warmtepomp 75/6 7kW, EN12102-1, 53 db (en is zwakker)
en we gebruiken hier de EN12102-1 norm dus testopstelling is het zelfde en de warmtepompen zijn dus onderling vergelijkbaar.
Gelukkig nu eens een zinvolle discussie hier over 2 merken gebaseerd op feiten. Wij doen standaard bij iedere installatie geluidsmetingen via het door Kiwa gekeurde geluidslabel.com waar de overheid achter staat. Bij rijtjes woningen van ongeveer 6 meter breed en de warmtepomp in het midden geplaatst is de Sparrow zeker niet stiller en voldoet niet aan de wettelijke geluids eisen van 45/40 dB. De nieuwe Vaillant Pro en zeker de nog stillere Plus en uitsluitend de Weheat Flint voldoen daar in de praktijk echter wel aan. Er zijn in de maar weinig merken die in dergelijke situaties toepasbaar zijnhavoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:00:
[...]
toen ik origineel aan het kiezen was waren er ook issies te vinden over aansturen van Vaillant en zoals ithodaaldorp en alle andere merken waar ik toen naar gekeken hebt. Je hoort er alleen op alle fora weinig over omdat ze allemaal het zelfde zijn kwa aansturing met bestaande thermostaten wat eigenlijk nergens voor nodig is.
Als je bevesteging wilt waarom ik voor weheat gekozen heb,weheat is vele malen stiller iedere 3db is verdubbeling geluidsdruk.
- Vaillant aroTHERM Plus monoblock warmtepomp 75/6 7kW, EN12102-1, 53 db (en is zwakker)
en we gebruiken hier de EN12102-1 norm dus testopstelling is het zelfde en de warmtepompen zijn dus onderling vergelijkbaar.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Persoonlijk heb ik geen probleem met een cloud oplossing zolang deze Europees is. Waar ik wel een probleem mee heb is het wegvallen van de cloudconnectie. Want je kan dan ineens veel dingen niet die wel standaard bij het product worden geleverd. En btw, de installateur kan dan ook niks. Dit gebeurt niet heel af en toe. De afgelopen maand al 3x. Dat het ding de standaard ingestelde zaken blijft doen maakt niet uit. Die heb je tenslotte ook vastgelegd via de cloudconnectie.robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:49:
[...]
Ja en nee. Ik gebruik zelf HA en ja, die zijn groot voorstander van lokale bediening. Echter leunen die in veel van hun services ook op de cloud.
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Ze zijn helemaal niet hetzelfde wbt aansturing dus ik weet niet waar jij leest. Een Nibe werkt bijvoorbeeld heel sterk op graadminuten. Mijn thermostaat doet precies wat @Caayn wenst. Indien gewenst kan ik zelfs een adaptieve stooklijn instellen. Werkt top adaptief met radiatoren, niet met VV.havoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:00:
[...]
toen ik origineel aan het kiezen was waren er ook issies te vinden over aansturen van Vaillant en zoals ithodaaldorp en alle andere merken waar ik toen naar gekeken hebt. Je hoort er alleen op alle fora weinig over omdat ze allemaal het zelfde zijn kwa aansturing met bestaande thermostaten wat eigenlijk nergens voor nodig is.
Als je bevesteging wilt waarom ik voor weheat gekozen heb,weheat is vele malen stiller iedere 3db is verdubbeling geluidsdruk.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2026 19:36 ]
Bedankt voor je reactie en de link. Echter kan ik maar 1 pagina over Weheat intelligence vinden waar de volgende twee dingen staan:robmoh schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:48:
[...]
Misschien moet je eerst eens deze knowledge base doorlopen en lezen.
https://support.weheat.nl/s/global-search/Weheat%20Intelligence?language=nl_NL
Daar worden veel vragen beantwoord die je kunnen helpen een juiste beslissing te nemen. Je zorgen over Weheat Intelligence zijn begrijpelijk maar ongegrond. Een Weheat werkt net als alle andere warmtepompen. Het is een modern apparaat en de organisatie er achter bestaat uit enthousiastelingen en technische nerds. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen. En zoals altijd geldt bij flinke investeringen, lees je in. En laat je informeren door enthousiaste gebruikers die je op dit forum vind.
Weheat Intelligence bestaat uit een standaard set functionaliteiten en waarschijnlijk een PRO set. Het is een extra service daar bovenop. Deze PRO diensten komen tegen een eerlijk prijsmodel beschikbaar als een opt-in. En met eerlijk prijsmodel bedoelen ze geloof ik 'zolang het meer oplevert dan het kost'.
- "In de zomer van 2026 zal Weheat Intelligence voor alle gebruikers beschikbaar komen"
- "Het betaalplan wordt ruim voor de release gecommuniceerd."
Hier heb je dus helaas helemaal niks aan.
Mocht het inderdaad 6 euro per maand zijn zoals een andere Tweaker lijkt te hebben gehoord dan zou dit voor mij 15% van mijn electriciteitsnota zijn op dit moment zonder warmtepomp...
Dan zou ik liever hebben dat ze max 10% van de besparing met Intelligence als kosten nemen, meer dan dat is ook niet realistisch want dergelijke besparingen neem ik met een flinke korrel zout tegenwoordig (ervaring met AH premium waar ik bijna honderd euro mee zou hebben bespaard afgelopen jaar). Misschien is deze vergelijking met AH premium (betalen voor meer korting) ook waarom ik hier zo heuverig over ben. In praktijk met gedragsaanpassingen maakt het 0.0 verschil.
interessant, volgens de EN12102-1 zou er een significant verschil moeten zijn tussen de 2.Carboy54 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:20:
[...]
Gelukkig nu eens een zinvolle discussie hier over 2 merken gebaseerd op feiten. Wij doen standaard bij iedere installatie geluidsmetingen via het door Kiwa gekeurde geluidslabel.com waar de overheid achter staat. Bij rijtjes woningen van ongeveer 6 meter breed en de warmtepomp in het midden geplaatst is de Sparrow zeker niet stiller en voldoet niet aan de wettelijke geluids eisen van 45/40 dB. De nieuwe Vaillant Pro en zeker de nog stillere Plus en uitsluitend de Weheat Flint voldoen daar in de praktijk echter wel aan. Er zijn in de maar weinig merken die in dergelijke situaties toepasbaar zijn
[Afbeelding]
En dat is dus net het soort test bedoel om ze vergelijkbaar te houden, en hoewel de waardes in praktijk anders kunnen liggen zou de verhouding moeten blijven bestaan.
Enig idee wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn?
Ik merk namelijk zelf ook dat de sparrow wat minder stil is dan ik zou moeten verwachten op basis van EN12102-1. Vooral merkbaar in koelen waar de unit merkbaar minder stil produceert bij vergelijkbaar percentage power. Goed nu is mijn wp overgedimensioneerd en kom ik eigenlijk niet boven 50% power uit in de winter, dus vollast zal die eigenlijk nooit draaien.
Eigenlijk zeg je hier dat de meeste woning in Nederland ongeschikt zijn voor een warmtepomp i.v.b geluidsnormen. En rijtjes woningen van 6 meter breed zijn al bovengemiddeld breed rijtjeswoning hier is 5 meter breed. Dat is zeg maar wel een beetje een probleem zeker gezien in bestaande woningen het lang niet altijd mogelijk is om de wp optimaal te plaatsen.
Waar haal jij vandaan dat de T lucht in de app van een lokaal weerstation komt?havoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:10:
[...]
Ik zie WHI niet als additionele service maar als intergraal onderdeel van iedere ''slimme'' warmtepomp. Systeem werkt alleen goed als het met elkaar kan praten anders is het niet slim.
Reden voor mij was simpel, weheat is/was gemiddeld genomen een 3 tot 6 decibel stiller dan ganbare alternatieven ten tijde van aanschaf. En dat is een significant verschil in geluid.
Maar vind de aansturing ondermaats zowel vanuit de app als vanaf een thermostaat (lyric t6).Wat dom is, is dat weheat op de site aangeeft dat die goed samenwerkt met deze thermostaat maar dat doet ik gewoon niet. belangrijker dat doet ie eigenlijk met geen enkele thermostaat.
- Openterm slingert veel qwa vermogens vraag, en maakt de pomp onrustig en ineffecient.
- Aan/uit via lyric werkt ook voor geen meter want de lyric wil minimaal 3 schakelmomenten per uur en warmtepomp gaat daar leuk in mee.
Wat ik snap, want al die thermostaten zijn geoptimaliseerd voor gasketels.
Ook via stooklijn vind ik suboptimaal, dit omdat je voor bepaling van de warmtevraagd zijn eigen temp sensor gebruikt welke nogal af kan wijken als de zon eventjes op de pomp staat. dus ook daar krijg je grotere afwijkingen in warmtevraag dan idealiter gewenst.
Zou een stuk beter zijn als die voor de stooklijn de temperatuur van het lokale weerstion pakt, welke die binnenkrijgt want das zichtbaar in de app.
je hebt 2 t lucht in de app, 1 in het start menu links boven dat is lokaal weerstation en match met andere weer apps de ander is de luchttemperatuur in de wp telemetrie en dat is wat de wp meet.Mg4gebruiker schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:01:
[...]
Waar haal jij vandaan dat de T lucht in de app van een lokaal weerstation komt?
@havoc764 Een voeler hoort ook niet aan de buitenunit te zitten maar op minimaal 1,5 meter hoogte boven maaiveld op noordzijde permanent in de schaduw. Alleen dan krijg je een stooklijn die goed werkt. Mijn voeler hing 1 winter te laag tegen platte dak en kreeg met geen mogelijkheid een correcte stooklijn. Verplaatst.....opgelost. Mijn L/L stond vandaag in de zon en meette 46 graden. Dus in de winter in de zon ook veel te hoog.Mg4gebruiker schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:01:
[...]
Waar haal jij vandaan dat de T lucht in de app van een lokaal weerstation komt?
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2026 20:10 ]
Er zijn natuurlijk andere plaatsing opties mogelijk bij rijtjes woningen. En ja ik schat dat 50% van de geplaatste warmtepompen en herrie bak airco's niet aan de wettelijke eisen voldoen. LWa max is de maatstaf voor beide metingen 45/40 of je het nu gebruikt of niet. Wordt nog leuk over 5 jaar als Nederland verder verduurzaamd is. Mr. Frank Visser krijgt het dan nog druk. De installateur en de opdrachtgever zijn voor 20 jaar aansprakelijk en de dozen schuivers met de noorderzon vertrokken. Dus beter voorkomen dan genezen.havoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:00:
[...]
interessant, volgens de EN12102-1 zou er een significant verschil moeten zijn tussen de 2.
En dat is dus net het soort test bedoel om ze vergelijkbaar te houden, en hoewel de waardes in praktijk anders kunnen liggen zou de verhouding moeten blijven bestaan.
Enig idee wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn?
Ik merk namelijk zelf ook dat de sparrow wat minder stil is dan ik zou moeten verwachten op basis van EN12102-1. Vooral merkbaar in koelen waar de unit merkbaar minder stil produceert bij vergelijkbaar percentage power. Goed nu is mijn wp overgedimensioneerd en kom ik eigenlijk niet boven 50% power uit in de winter, dus vollast zal die eigenlijk nooit draaien.
Eigenlijk zeg je hier dat de meeste woning in Nederland ongeschikt zijn voor een warmtepomp i.v.b geluidsnormen. En rijtjes woningen van 6 meter breed zijn al bovengemiddeld breed rijtjeswoning hier is 5 meter breed. Dat is zeg maar wel een beetje een probleem zeker gezien in bestaande woningen het lang niet altijd mogelijk is om de wp optimaal te plaatsen.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
wat voor soort plaatsing mogelijkheden?Carboy54 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:39:
[...]
Er zijn natuurlijk andere plaatsing opties mogelijk bij rijtjes woningen. En ja ik schat dat 50% van de geplaatste warmtepompen en herrie bak airco's niet aan de wettelijke eisen voldoen. LWa max is de maatstaf voor beide metingen 45/40 of je het nu gebruikt of niet. Wordt nog leuk over 5 jaar als Nederland verder verduurzaamd is. Mr. Frank Visser krijgt het dan nog druk. De installateur en de opdrachtgever zijn voor 20 jaar aansprakelijk en de dozen schuivers met de noorderzon vertrokken. Dus beter voorkomen dan genezen.
Sparrow achterin de tuin of een Blackbird op de garage of een hele stille Vaillant Plus. Erfgrens, openbare weg en ramen zijn een factor van belang en ieder huis is weer anders.
1 ding weet ik wel dit is nog geen gelopen race.
Quatt weheat welke merken dan ook.
Ik zoek gewoon een degelijk betrouwbaar product met een goede after sales voor een juiste prijs die okk nog eens een redelijk termijn heeft van terug verdienen.
En WH is naar mijn idee een goed apparaat daar er hier maar weinig klachten zijn erover.
En wat betreft de cloud naar mijn idee maken we ons algemeen gezegd overal veelste afhankelijk van maar dat is een andere discussie.
sparrow achter in de tuin? word dat niet een potentieel issue met de leidingslengte als alle andere hardware via zolder moet lopen meeste rijtjes woningen hebben geen mogelijkheid om de rest van de hardware beneden te plaatsen?Carboy54 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:05:
[...]
Sparrow achterin de tuin of een Blackbird op de garage of een hele stille Vaillant Plus. Erfgrens, openbare weg en ramen zijn een factor van belang en ieder huis is weer anders.
Als iemand met een Vaillant-systeem lees ik hier al enkele jaren (af en toe) mee omdat ik toen ik in de markt was voor een warmtepomp ik ook voorzichtig geïnteresseerd was in WeHeat.ComPeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:57:
@MotorBeast
Als je dit nu allemaal leest, heb je dan geen spijt dat je voor een Valiant hebt gekozen?
Maar hoe langer ik hier meelees, hoe blijer ik ben met mijn keuze voor Vaillant. En dat zit hem er met name in dat je bij Weheat niet de baas van je eigen systeem bent waardoor je 1) op elk moment verrast kan worden door een (ogenschijnlijk) onnavolgbare wijziging in de werking je systeem, en 2) je zelf weinig controle hebt over belangrijke instellingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Isdatzo op 30-07-2026 22:12 ]
Met een goede grondleiding kan je tot 20 meter. En dan rechtstreeks in de vloer. De binnenunit van Weheat is maar klein.havoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:14:
[...]
sparrow achter in de tuin? word dat niet een potentieel issue met de leidingslengte als alle andere hardware via zolder moet lopen meeste rijtjes woningen hebben geen mogelijkheid om de rest van de hardware beneden te plaatsen?
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 30-07-2026 22:31 ]
Ik zie hen nu ook. Nooit opgevallen. Ik kijk alleen de T op de WP. Die vind ik juist meer relevant. Want waar een zonnetje wellicht de pomp ten onrechte stil legt, gebeurt het omgekeerde ook. Van de winter viel er veel sneeuw en waar dat bij het meetstation op 14 km heel erg meeviel, zorgde de sneeuw hier voor een veel lagere T. Dan heb je juist meer aan de sensor op de WP.havoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:07:
[...]
je hebt 2 t lucht in de app, 1 in het start menu links boven dat is lokaal weerstation en match met andere weer apps de ander is de luchttemperatuur in de wp telemetrie en dat is wat de wp meet.
Nee, je bent net zo optimistisch en goedgelovig als ik toen ik 6 augustus vorig jaar tekende.TD-91 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:44:
Terwijl ik rustig wacht op installatie, is het in ieder geval geruststellend dat de discussie hier gaat over slimme additionele services die e.e.a. nog beter maakt dan waar ik voor getekend heb bij het kruisje
Je kunt echt niks zelf. Moet bellen om de BUH op Boost of Back-up te zetten. Want af en toe warmt deze in het voorjaar toch bij. Waarom, ze kunnen toch zelf bedenken dat als je doucht de temperatuur kan dalen. Niemand die nu op stoken wacht waarom je het zou moeten versnellen. Wel Boost aan laten zetten voor de winter maar terug, “ik wil helemaal niet bellen”.
Vorig jaar december geëxperimenteerd met het WP-debiet, kan van 1 tot 1,3 in stapjes van 0,1m3/h versus de standen 1-9 van de Wilo Para versus de stooklijn. Dat is wijzigen aanvragen, Wilo wijzigen, waterzijdig aanpassen, stabiliseren, noteren, en na 4 -7 dagen weer proberen en wachten tot een vergelijkbare gestabiliseerde dag. Werd de installateur gek van. Wat ben je aan het doen; wat denk je te bereiken; zinloos. Alles gemeten en een stabiel punt gevonden in februari. Ondertussen ook 3 radiatoren aangepast/vergroot. Weet nu welke combinatie stabiel werkt.
Dan merk je ook, omdat je het bijhoudt, maar ook gewoon in de Portal kan ziet dat Aan/Uit met stooklijn, de reden dat je extra hebt betaald voor een parallelle buffer met extra pomp, die helpt bij warmteoverdracht van radiatoren en helpt als buffer bij ontdooien en zinloos is als CV-buffer (kan je allemaal meten), compleet brak is. Echt, het domste van het domste. Het is geen stooklijn met Aan/Uit, nee het is anders. Wat WeHeat ook schrijft.
Op aanraden van FB, Lex Mumbo, omdat ik toch waterzijdig compleet was afgeregeld (zelf; kost veel tijd; neem Heimeier ventielen en zorg dat er 4 grote 300 bij zitten), overgestapt naar Stooklijn Sec. Wat een verademing. Die werkte wel en die wordt wel ontwikkeld.
Maar in het voorjaar zou je graag Aan/Uit hebben want dan kan de WP ook uit. Waarom zou je stoken als het overdag 25 graden is en plots ‘s nachts 15gr, WeHeat? Omdat de stooklijn dat voorschrijft….. wel 9 voorwaarden om te koelen maar géén om te verwarmen. Kleuterschool-intelligentie. Daarom mag je er ook niet aankomen.
Het is een prachtig apparaat. Mooi geïnstalleerd. Prima app en heel goed portal. Maar ik voel me behandeld als een kleuter met een AirTag.
WeHeat heeft vooral het weekprogramma als innovatie verkocht. Marketing innovatie. Ik ben er in getrapt.
Voor reset is er een lomp knopje in de meterkast. Lekker cloud gestuurd? Kent iemand de stekker reclame van IBM nog? Een beetje apparaat met brakke software zet je regelmatig uit of heeft een getimede reset (telefoon, Deco, Webasto). Geen enkel apparaat begint daarna vanzelf met zijn zwaarste programma. Geheugen kwijt? Nee, natuurlijk niet, dat zit in de Cloud van WeHeat, maar doet daar lekker niks mee. Het zou eens intelligent kunnen zijn.
Waar ik bang voor ben is dat zij dit niet vol kunnen houden. Oneindige opslag voor de installed base. Oneindig gratis voor Intelligence is ondertussen beperkt tot de basis (dat is nieuw en van na mijn contract) en plus wordt betaald. Dat stond toen niet in alle juichende berichten. Dom van mij. Vast en zeker.
Ben bezig met PV, batterijen en met een ventilatie WP aan de buffer. De kern is: koop niks dat de baas wil zijn. Dus geen WeHeat, Quatt, Inventum, AlphaESS of een provider. Het mag wel; als iemand een onderscheidend voordeel biedt prima, maar zorg dat je los kan.
Cloud, pima, graag zelfs, maar ik koop niks meer zonder eigen toegang. Daar ben ik nu heel stellig in. Tijdens de vergunningsaanvraag was ik nog niet zo stellig (jan 2025) en wist ik niet wat ik nu weet.
Had het anders gekund, maar dit platte model loste wel de buiten-opstelling, het geluid en de vergunningsbeperkingen op. Blij mee. Ja, dat er toch een oplossing was.
Zou ik me nog een keer voor 13k€ (16-3) laten gijzelen of tot lijfeigene laten maken. Ik denk het niet. Nu dat ik dakdragers laten maken voor een Panasonic of iets dergelijks. Uit pure ergernis.
Ik doe graag mee aan een groepsactie tegen WeHeat. Kansloos? Alleen als we het niet proberen. Ik zou graag alles wat ik telefonisch mag doen in HA en in de App. Ik wil graag alles wat in de App mag ook via HA. Ik vertrouw er op dat iemand wel een HA-App interface maakt. Ik heb geduld. Tweak er maar op los.
ik denk dat ik dit allemaal slechts achteraf had kunnen weten obv hun info. Dit bedenk je vooraf niet bij geavanceerde en intelligente en vooraanstaande software van Nederlandse (onafhankelijk land) origine. Mijn fout? Te laat op FB en op Tweakers gegaan. Ik doe dat pas bij problemen die ik vooraf niet kon vermoeden.
Wie mij nu van dit topic wil verbannen omdat ik een droom in duigen en heb geschetst. Ga je gang. Ben je het eens, doe dan eens een duimpje. Dan tellen we duimpjes.
Excuus voor het lange verhaal. De WP kast vind ik overigens top.
Het control board mist een LAN of Modbus of oid aansluiting. Een betaalde refit: graag!
Jij zit in een klanten spectruman de tweakers. Er is hier op het forum een installateur die al vaker heeft gezegd: het gros van de kopers weet niet eens dat er allerlei opties zijn. Laat staan die je die soms niet kunt toepassen en dat er nog meer te wensen valt. Maar die zitten ook niet op dit forum.
Een zaak tegen Weheat kan je mijns inziens alleen oppakken obv non-conformiteit. Daar valt best wel wat over te steggelen maar zolang de meeste inssues binnen redelijke termijn opgelost worden heb je geen poot om op te staan vrees ik. Naaah, ok, een manke poot wellicht wel.
Het enige dat mijns inziens overblijft is de situatie dat WH geen backup heeft als de cloudintegratie uitvalt. Want het verkoopt zijn spullen met alle functionele aspecten die afhankelijk zijn van de cloud. Maar of dat voldoende is...
Het probleem is niet zozeer dat er allerlei opties zijn waarvan de gemiddelde eigenaar niets af weet. Het probleem is dat er geen enkele mogelijkheid is om lokaal iets te wijzigen. Zelfs een domme CV-ketel (je weet wel, zo'n explosief ding met gas) heeft een bedieningspaneel zodat je lokaal altijd iets kan doen.Mg4gebruiker schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:52:
Hardus, ik kan mij jouw frustratie best voorstellen. Maar ik kan jouw tekst meer dan eens gewoon niet volgen. Wellicht eens nalezen voor je op versturen drukt...?
Jij zit in een klanten spectruman de tweakers. Er is hier op het forum een installateur die al vaker heeft gezegd: het gros van de kopers weet niet eens dat er allerlei opties zijn. Laat staan die je die soms niet kunt toepassen en dat er nog meer te wensen valt. Maar die zitten ook niet op dit forum.
Een zaak tegen Weheat kan je mijns inziens alleen oppakken obv non-conformiteit. Daar valt best wel wat over te steggelen maar zolang de meeste inssues binnen redelijke termijn opgelost worden heb je geen poot om op te staan vrees ik. Naaah, ok, een manke poot wellicht wel.
Het enige dat mijns inziens overblijft is de situatie dat WH geen backup heeft als de cloudintegratie uitvalt. Want het verkoopt zijn spullen met alle functionele aspecten die afhankelijk zijn van de cloud. Maar of dat voldoende is...
Ik vind de opmerking " ik voel me behandeld als een kleuter met een AirTag" wel apt. Je kan jaren later niet eens een radiator vervangen door een bevriende/andere monteur omdat je geeneens een ontluchtingsprogramma kan uitvoeren als eigenaar
Vergeet niet dat een warmtepomp lang meegaat voordat je hem vervangt. De software voor lokale aansturing bestaat schijnbaar en ligt in escrow maar dan weer enkel voor aangesloten installeurs. Dus zelfs bij een faillissement van Weheat worden we nog steeds geen volwaardig eigenaar van onze duizenden euro's kostende warmtepomp.
[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 31-07-2026 07:43 ]
Je laatste opmerking is essentieel en -vind ik- grotendeels afhankelijk van de installateur die je kiest. Ik had een voorliefde voor WeHeat (Nederlands, Blackbird voor op plat dak) en heb een lokale installateur gebeld. Vooral goed uitgevraagd op zijn service, storingsdienst en warmtepomp zelf. Hij bood WeHeat aan en goede ervaringen mee te hebben. Andere merken met dezelfde prijs/kwaliteit waren behoorlijk duurder.marcel_72 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:07:
Komt het door het weer dat ik verzand in alle informatie of ik de juiste keus maak met weheat of ben ik gewoon te kritisch.
1 ding weet ik wel dit is nog geen gelopen race.
Quatt weheat welke merken dan ook.
Ik zoek gewoon een degelijk betrouwbaar product met een goede after sales voor een juiste prijs die okk nog eens een redelijk termijn heeft van terug verdienen.
Ik denk dat je het verschil niet per se moet zoeken in het merk. Daikin, Japanse merken, Valliant, Nibe, WeHeat. Allemaal goede merken. Uiteindelijk is het belangrijk dat je een goede storingsdienst hebt, een plek waar je terecht kunt bij vragen.
Ik kreeg een storing op een koude Kerstavond 2025. Was toch erg blij dat ik een storingsnummer kon bellen, direct werd opgenomen, direct (op afstand) de warmtepomp werd gereset. En de eerste werkdag na de vakantie een monteur op de stoep om het hele systeem kosteloos na te lopen.
Dat maakt het verschil (voor mij), niet de 500 euro korting op de factuur.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik hb 1x een radiator laten vervangen door de org. installateur, 1x de CV laten verwijderen door een ander bedrijf en een elc. boiler laten plaatsen, ik heb 1x radiatoren laten vervangen door fancoils door een bedrijf met kennis van WH (jullie weten wel wie), oja, en ik heb een lekke vuilafscheider en een lekke vorstbeveiliging gehad.Caayn schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:34:
[...]
Je kan jaren later niet eens een radiator vervangen door een bevriende/andere monteur omdat je geeneens een ontluchtingsprogramma kan uitvoeren als eigenaarVoor zoiets simpels moet je contact opnemen met de originele installateur.
5x waarbij het systeem drukloos is geweest en dus in theorie het ontluchtingsprogramma zou moeten draaien, 2x is dat ook gedaan.
Het verschil onder de streep was nul, niks, nada...
Stooklijn gaat gewoon uit bij juiste instelling (offset van 3 graden). Aan/uit kan je ook aansluiten waarbij stooklijn leidend is en afslaat bij overschrijding temp (dacht 0,5gr)HarDus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:28:
[...]
Nee, je bent net zo optimistisch en goedgelovig als ik toen ik 6 augustus vorig jaar tekende.
Je kunt echt niks zelf. Moet bellen om de BUH op Boost of Back-up te zetten. Want af en toe warmt deze in het voorjaar toch bij. Waarom, ze kunnen toch zelf bedenken dat als je doucht de temperatuur kan dalen. Niemand die nu op stoken wacht waarom je het zou moeten versnellen. Wel Boost aan laten zetten voor de winter maar terug, “ik wil helemaal niet bellen”.
Vorig jaar december geëxperimenteerd met het WP-debiet, kan van 1 tot 1,3 in stapjes van 0,1m3/h versus de standen 1-9 van de Wilo Para versus de stooklijn. Dat is wijzigen aanvragen, Wilo wijzigen, waterzijdig aanpassen, stabiliseren, noteren, en na 4 -7 dagen weer proberen en wachten tot een vergelijkbare gestabiliseerde dag. Werd de installateur gek van. Van ben je aan het doen; wat denk je te bereiken; zinloos. Alles gemeten en een stabiel punt gevonden in februari. Ondertussen ook 3 radiatoren aangepast/vergroot.
Dan merk je ook, omdat je het bijhoudt, maar ook gewoon in de Portal kan ziet dat Aan/Uit met stooklijn, de reden dat je extra hebt betaald voor een parallelle buffer met extra pomp, die helpt bij warmteoverdracht van radiatoren en helpt als buffer bij ontdooien en zinloos is als CV-buffer (kan je allemaal meten), compleet brak is. Echt, het domste van het domste. Het is geen stooklijn met Aan/Uit, nee het is anders. Wat WeHeat ook schrijft.
Op aanraden van FB, Lex Mumbo, omdat ik toch waterzijdig compleet was afgeregeld (zelf; kost veel tijd; neem Heimeier ventielen en zorg dat er 4 grote 300 bij zitten), overgestapt naar Stooklijn Sec. Wat een verademing. Die werkte wel en die wordt wel ontwikkeld.
Maar in het voorjaar zou je graag Aan/Uit hebben want dan kan de WP ook uit. Waarom zou je stoken als het overdag 25 graden is en plots ‘s nachts 15gr, WeHeat? Omdat de stooklijn dat voorschrijft….. wel 9 voorwaarden om te koelen maar géén om te verwarmen. Kleuterschool-intelligentie. Daarom mag je er ook niet aankomen.
Het is een prachtig apparaat. Mooi geïnstalleerd. Prima app en heel goed portal. Maar ik voel me behandeld als een kleuter met een AirTag.
WeHeat heeft vooral het weekprogramma als innovatie verkocht. Marketing innovatie. Ik ben er in getrapt.
Voor reset is er een lomp knopje in de meterkast. Lekker cloud gestuurd? Kent iemand de stekker reclame van IBM nog? Een beetje apparaat met brakke software zet je regelmatig uit of heeft een getimede reset (telefoon, Deco, Webasto). Geen enkel apparaat begint daarna vanzelf met zijn zwaarste programma. Geheugen kwijt? Nee, natuurlijk niet, dat zit in de Cloud van WeHeat, maar doet daar lekker niks mee. Het zou eens intelligent kunnen zijn.
Waar ik bang voor ben is dat zij dit niet vol kunnen houden. Oneindige opslag voor de installed base. Oneindig gratis voor Intelligence is ondertussen beperkt tot de basis (dat is nieuw en van na mijn contract) en plus wordt betaald. Dat stond toen niet in alle juichende berichten. Dom van mij. Vast en zeker.
Ben bezig met PV, batterijen en met een ventilatie WP aan de buffer. De kern is: koop niks dat de baas wil zijn. Dus geen WeHeat, Quatt, Inventum, AlphaESS of een provider. Het mag wel; als iemand een onderscheidend voordeel biedt prima, maar zorg dat je los kan.
Cloud, pima, graag zelfs, maar ik koop niks meer zonder eigen toegang. Daar ben ik nu heel stellig in. Tijdens de vergunningsaanvraag was ik nog niet zo stellig (jan 2025) en wist ik niet wat ik nu weet.
Had het anders gekund, maar dit platte model losse wel de buiten-opstelling, het geluid en de vergunningsbeperkingen op. Blij mee. Ja, dat er toch een oplossing was.
Zou ik me nog een keer voor 13k€ (16-3) laten gijzelen of tot lijfeigene laten maken. Ik denk het niet. Nu dat ik dakdragers laten maken voor een Panasonic of iets dergelijks. Uit pure ergernis.
Ik doe graag mee aan een groepsactie tegen WeHeat. Kansloos? Alleen als we het niet proberen. Ik zou graag alles wat ik telefonisch mag doen in HA en in de App. Ik wil graag alles wat in de App mag ook via HA. Ik vertrouw er op dat iemand wel een HA-App interface maakt. Ik heb geduld. Tweak er maar op los.
ik denk dat ik dit allemaal slechts achteraf had kunnen weten obv hun info. Dit bedenk je vooraf niet bij geavanceerd en intelligente en vooraanstaande software van Nederlandse (onafhankelijk land) origine. Mijn fout? Te laat op FB en op Tweakers gegaan. Ik doe dat pas bij problemen die ik vooraf niet kon vermoeden.
Wie mij nu van dit topic wil verbannen omdat ik een droom in duigen en heb geschetst. Ga je gang. Ben je het eens, doe dan eens een duimpje. Dan tellen we duimpjes.
Het control board mist een LAN of Modbus of oid aansluiting. Een betaalde refit: graag!
De meesten hier hebben allemaal andere zaken aan de WP gekoppeld om de boel te regelen.
Wat ik wel mooi vindt aan de Weheat is dat je deze kan uitschakelen tussen bepaalde tijden. Hier loopt alleen de WP tussen 11-19 op aan/uit. met een T6 die werkt hier prima staat ook in een schema ingesteld op dezelfde tijden, geen warmte vraag meer doen, in het voorjaar gaat de T6 uit, dit voorkomt ook dat de WP waterpomp aanspringt elke xx tijd, dit is al een herrie ding. Ik heb alleen vvw met pomp dus er is altijd wel flow.
Slimmer stoken is voor iedereen anders, ik ben overigens wel blij met mijn buffervat.
In mijn opstelling met dewarmte AO heb ik geen buffervat en bij een defrost voel ik dit in de kamer de radiatoren worden koud. dus hier moet ik heel anders stoken dan met de WH.
Het komende stook seizoen gaat heel anders worden ivm de saldering, mijn stroom overschot was altijd voldoende tot eind december. En mijn vermoeden is dat de media hier wel een draai aan zal geven van hoe duur de WP is. Hier kan AI natuurlijk wel een rol in spelen, indien terugleveren dan WP aan mits er warmte vraag is, of in de kamerbufferen.
Wel een gebrek zijn de heat curves, hier zouden meer setpoints mogen zijn en of een voor/na jaar en winter setting. geschakeld op tijd (kalender) het is nl niet nodig om in voor/na jaar direct met 45 graden te stoken.
Maar velen zullen nooit aan de instellingen komen, eens ingesteld en klaar. En bij velen is de warmte vraag anders. Hier dik tevreden met de Flint en de AO.
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 31-07-2026 11:29 ]
Dat had voornamelijk met het geluid te maken; een reguliere "op de grond" warmtepomp had ik nooit aan de geluidseisen kunnen laten voldoen, dus een stille platte unit op het dak hoog boven de grond was de oplossing. Verder: innovatief ontwerp, propaan monoblock, Nederlands product. De cloudregeling was voor mij geen voordeel, maar meer een geaccepteerd nadeel. Ik snap ook de hyve/cloud benadering vanuit weheat vanuit beheersoogpunt, maar dat heeft voor mij -lokaal- geen voordelen.
Wise enough to play the fool
Inderdaad, al meerdere mensen op gewezen. Vaak doen ze (de plaatsers van die systemen)of die geluidseisen helemaal niet bestaan.Carboy54 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:39:
[...]
Er zijn natuurlijk andere plaatsing opties mogelijk bij rijtjes woningen. En ja ik schat dat 50% van de geplaatste warmtepompen en herrie bak airco's niet aan de wettelijke eisen voldoen. LWa max is de maatstaf voor beide metingen 45/40 of je het nu gebruikt of niet. Wordt nog leuk over 5 jaar als Nederland verder verduurzaamd is. Mr. Frank Visser krijgt het dan nog druk. De installateur en de opdrachtgever zijn voor 20 jaar aansprakelijk en de dozen schuivers met de noorderzon vertrokken. Dus beter voorkomen dan genezen.
En of een label niet te doen is.
Veelal de grotere partijen, je weet wel, eerst plaatsten ze nog zonnepanelen en nu warmtepompen. Vaak door oost Europese vaklieden uitgevoerd.
Gemeentes zouden die partijen eens wat aan moeten pakken. Is het snel over. In het belang van de verduurzaming.
Voor het eindresultaat veel beter, want vaak werkt het allemaal wel maar zeker niet optimaal: ook installatie technisch wordt er niet verder gekeken dan of het werkt of niet. (En niet naar rendement en duurzaamheid van installatie)
En straks gaat iedereen weer zeiken over dat verduurzaming niet loont en alleen maar geld kost. En vervolgens de overheid de schuld geven.
(Zelfde verhaal thuisbatterij)
Maar tis de schuld van snel geld willen makende bedrijven. Die onvoldoende adviseren in belang klant. En schuld klanten zelf die alles als zoete koek aannemen.
(Ik spreek uit veel ervaring van/bij o.a. buren en schoonvader)
Heel jammer.
Op dit forum zijn helaas heel veel mensen die dit aan de hand zullen hebben.
Dus mensen: wees alert!
Hoe kan ik als gebruiker de (CV circulatie) pomp aan/uit zetten ?Carboy54 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:28:
Waarom zou je niet kunnen ontluchten zonder je installateur? Er zijn genoeg warmtepompen en cv ketels zonder een dergelijk programma. Gewoon handmatig pomp meerdere keren aan en uit zetten en ontluchters/overdruk ventiel open zetten. Quiet simple. Het software programma doet ook niet anders.
Want ik wil bij deze temperaturen natuurlijk niet gaan verwarmen in huis.
Simpel op te lossen. Koppel de subsidie aan het voldoen aan de wettelijke geluids eisen.Degast schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Inderdaad, al meerdere mensen op gewezen. Vaak doen ze (de plaatsers van die systemen)of die geluidseisen helemaal niet bestaan.
En of een label niet te doen is.
Veelal de grotere partijen, je weet wel, eerst plaatsten ze nog zonnepanelen en nu warmtepompen. Vaak door oost Europese vaklieden uitgevoerd.
Gemeentes zouden die partijen eens wat aan moeten pakken. Is het snel over. In het belang van de verduurzaming.
Voor het eindresultaat veel beter, want vaak werkt het allemaal wel maar zeker niet optimaal: ook installatie technisch wordt er niet verder gekeken dan of het werkt of niet. (En niet naar rendement en duurzaamheid van installatie)
En straks gaat iedereen weer zeiken over dat verduurzaming niet loont en alleen maar geld kost. En vervolgens de overheid de schuld geven.
(Zelfde verhaal thuisbatterij)
Maar tis de schuld van snel geld willen makende bedrijven. Die onvoldoende adviseren in belang klant. En schuld klanten zelf die alles als zoete koek aannemen.
(Ik spreek uit veel ervaring van/bij o.a. buren en schoonvader)
Heel jammer.
Op dit forum zijn helaas heel veel mensen die dit aan de hand zullen hebben.
Dus mensen: wees alert!
Of de pomp onder stroom zetten of de verwarming / koeling een aantal keren met tussen pozen aan/uit.martinusv schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:36:
[...]
Hoe kan ik als gebruiker de (CV circulatie) pomp aan/uit zetten ?
Want ik wil bij deze temperaturen natuurlijk niet gaan verwarmen in huis.
Aanvullende vraag, ik heb de binnenunit met 2 ingebouwde pompen en BUH.
Hoe kan ik dan de CV pomp aan/uit zetten ?
Volgens mij kan dat helemaal niet. Dit wordt automatisch geregeld. Hier draait de CV pomp elk uur een paar minuten. En zodra er warmte- of koelingsvraag is, draait ie automatisch.martinusv schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:05:
@Carboy54
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Dat klopt maar die optie heb ik ook genoemd. Rechtstreeks 230v op de pomp zonder pwm signaal draait hij max.Tijgerkracht schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:13:
[...]
Volgens mij kan dat helemaal niet. Dit wordt automatisch geregeld. Hier draait de CV pomp elk uur een paar minuten. En zodra er warmte- of koelingsvraag is, draait ie automatisch.
Dat is het voordeel in de zomer van een WP, kost toch niets.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
dan voel ik me met mijn OTGW oplossing toch wel lichtelijk aangesproken, helemaal omdat mijn boiler op anders-terug-te-leveren stroom draait, alelmaal smart ingericht en in een Homey omgeving gepropt.Wanneer je de meterkast bij een goede vriend van mij opent, "pleuren" de ardino's, relais, schakeldozen en wat dies meer zij letterlijk over je heen. Huis is tot op de millimeter geautomatiseerd en 99% zelfstandig, functioneel een plaatje, technisch een drama voor de volgende bewoner.
Met dit verschil dat ik in een middagje alles loskoppel of eruit trek en de nieuwe eigenaar lekker zelf mag uit zoeken hoe hij het regelt. Ik heb tegen die tijd mijn 'winst' al binnen.
Het bericht lijk ee beetje te pleietn 'jou alles dom/stom want Mien moet het ook nog begrijpen.
nb Ik hoop dat het ""pleuren" de ardino's, relais, schakeldozen en wat dies meer zij letterlijk over je heen." niet letterlijk letterlijk is want dat is niet slim, zeker geen plaatje en nog brandgevaarlijk ook nog...
Als je de pwm kabel loshaalt van je pomp, gaat hij op max draaien zodra je de stekker er weer in doet.martinusv schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:05:
@Carboy54
De pwm kabel is bij mij de dikke draad, ook de enige die los kan dmv een lipje.
Dat mijn post hier toe zou leiden 😉 maar, goed dat je het deelt en kijkende naar de duimpjes ben je niet alleen.HarDus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:28:
[...]
Nee, je bent net zo optimistisch en goedgelovig als ik toen ik 6 augustus vorig jaar tekende.
Vorig jaar december geëxperimenteerd met het WP-debiet, kan van 1 tot 1,3 in stapjes van 0,1m3/h versus de standen 1-9 van de Wilo Para versus de stooklijn. Dat is wijzigen aanvragen, Wilo wijzigen, waterzijdig aanpassen, stabiliseren, noteren, en na 4 -7 dagen weer proberen en wachten tot een vergelijkbare gestabiliseerde dag. Werd de installateur gek van. Van ben je aan het doen; wat denk je te bereiken; zinloos. Alles gemeten en een stabiel punt gevonden in februari. Ondertussen ook 3 radiatoren aangepast/vergroot.
Had het anders gekund, maar dit platte model losse wel de buiten-opstelling, het geluid en de vergunningsbeperkingen op. Blij mee. Ja, dat er toch een oplossing was.
ik denk dat ik dit allemaal slechts achteraf had kunnen weten obv hun info. Dit bedenk je vooraf niet bij geavanceerd en intelligente en vooraanstaande software van Nederlandse (onafhankelijk land) origine. Mijn fout? Te laat op FB en op Tweakers gegaan. Ik doe dat pas bij problemen die ik vooraf niet kon vermoeden.
Desondanks is mijn opstelling een stuk simpeler van opzet. Geen boiler, buh, buffer of plannen om te koelen. Wel een lokale installateur waar ik vooralsnog vertrouwen in heb. Of dat verschil maakt? Dat gaan we tzt zien.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Wat is er dan aan veranderd? Zou mooi zijn, dat er nu wel een lokale netwerk ontsluiting (modbus) op zit.Stoker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:49:
Ik heb wel een ontopic vraag; heeft iemand al een het nieuwe printplaatje voor de binnenunit in bezit, of heb ik over de releasedatum gelezen?
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Was dit niet voor de problemen met Lyric T6?RNacoustics schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:36:
[...]
Wat is er dan aan veranderd? Zou mooi zijn, dat er nu wel een lokale netwerk ontsluiting (modbus) op zit.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
is dat alleen voor nieuwe installaties of is het een retrofit voor oudere systemen?Stoker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:46:
Volgens mij zit er nu o.a. een koelcontasct op. De rest ben ik benieuwd naar idd 😅
Geen idee. Opentherm modificatie?Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:42:
[...]
Was dit niet voor de problemen met Lyric T6?
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
CorrectStoker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:46:
Volgens mij zit er nu o.a. een koelcontasct op. De rest ben ik benieuwd naar idd 😅
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 01-08-2026 17:30 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 19% gewijzigd door Caayn op 01-08-2026 19:18 ]
V2.4
/f/image/bYTmiBlgjdqGHIZRbXtwWmHr.png?f=fotoalbum_large)
V2.5
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 01-08-2026 19:27 ]
Daar staat nu ook RS485 bij. Veel meer externe aanstuur signalen zo te zien. Interessante ontwikkelingen inderdaad.Caayn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:22:
Wat mij trouwens wel opvalt is dat de nieuwe v2.5 printplaat dezelfde ongebruikte pinnen aan de linkerzijde heeft als v2.4, alleen op een iets andere positie. Verder heeft de nieuwe versie rechtsbovenin nu ook pinnen voor smart grid/ems aansturing en/of functies? Interessante ontwikkeling.
V2.4
[Afbeelding]
V2.5
[Afbeelding]
Hij is weer online om 20:43, 15 minuutjes geen connectie
[ Voor 7% gewijzigd door TomSt op 01-08-2026 20:44 ]
Dit soort offline gebeurd hier de laatste weken dagelijks en altijd exact 45 minuten. Vandaag al 3x voorgekomen. Meestal wel 2x per dag.TomSt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:42:
Voor het eerst dat de warmtepomp hier in de app offline is gegaan (de laatste update was om 20:28). Lokaal lijkt alles gelukkig nog normaal te functioneren, want via mijn HomeWizard socket zie ik dat hij nog gewoon de verwachte hoeveelheid stroom trekt voor de standby-stand. Ook knippert er op de binnenunit nog netjes een groen lampje. Ik lees hier op het forum dat dit soort cloud-storingen wel vaker voorkomen, dus ik ga ervan uit dat het niks ernstigs is. Hopelijk pakt hij de verbinding snel weer op!edit:
Hij is weer online om 20:43, 15 minuutjes geen connectie
Een hele tijd geleden was het ook altijd 15 minuten, maar nu dus 45.
[ Voor 4% gewijzigd door jeroendh op 01-08-2026 21:06 ]
Dat het exact op 15 minuten en exact op 45 minuten gebeurt, klinkt in mijn oren in ieder geval niet als een willekeurige storing die toevallig een keer voorkomt. Hopen dat het niet het nieuwe dingen wordt hier.jeroendh schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:05:
[...]
Dit soort offline gebeurd hier de laatste weken dagelijks en altijd exact 45 minuten. Vandaag al 3x voorgekomen. Meestal wel 2x per dag.
Een hele tijd geleden was het ook altijd 15 minuten, maar nu dus 45.
De duur van offline zijn was altijd 15 minuten en nu 45 minuten. Wanneer dit plaats vind is altijd heel random. Vanacht om 4:29 bijvoorbeeld.TomSt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:11:
[...]
Dat het exact op 15 minuten en exact op 45 minuten gebeurt, klinkt in mijn oren in ieder geval niet als een willekeurige storing die toevallig een keer voorkomt. Hopen dat het niet het nieuwe dingen wordt hier.
Bizar. Ik zou wel eens willen weten wat hierachter zit. Want dat is geen falend simkaartje of te zwak signaal (tenzij de servers na uitval nu ná 3 kwartier pas opnieuw verbinding leggen). De antenne achterop is mijns inzien ook best klein. Heeft iemand de specs van die antenne?jeroendh schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:22:
[...]
De duur van offline zijn was altijd 15 minuten en nu 45 minuten. Wanneer dit plaats vind is altijd heel random. Vanacht om 4:29 bijvoorbeeld.
Hier zit anders een beste antenne aan; die zie je vanaf de straat mooi boven de unit uitsteken. Het is in ieder geval meer antenne dan er in een mobieltje past. Aangezien het ding buiten staat en Vodafone hier binnen al prima werkt, verwacht ik dat dit buiten al helemaal het geval is.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Bizar. Ik zou wel eens willen weten wat hierachter zit. Want dat is geen falend simkaartje of te zwak signaal (tenzij de servers na uitval nu ná 3 kwartier pas opnieuw verbinding leggen). De antenne achterop is mijns inzien ook best klein. Heeft iemand de specs van die antenne?
Vanmiddag werkte beide sensoren hier nog prima, nu geen actie om te checken.mog__wai schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:05:
Mijn home assistant plugin laat al een tijdje geen COP en vermogen uit meer zien (beide blijven 0) terwijl vermogen in wel werkt. Hebben meer mensen daar last van?
Jij hebt zo te zien een nieuwe Blackbird. Dat model wordt geloof ik pas sinds dit voorjaar geleverd? De oudere variant heeft niet zo'n grote externe antenne.TomSt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:52:
[...]
Hier zit anders een beste antenne aan; die zie je vanaf de straat mooi boven de unit uitsteken. Het is in ieder geval meer antenne dan er in een mobieltje past. Aangezien het ding buiten staat en Vodafone hier binnen al prima werkt, verwacht ik dat dit buiten al helemaal het geval is.
~~~[Afbeelding]
De offline status? Het is jammer maar in ieder geval niets om je direct zorgen over te maken zolang het korte periodes betreft. De mijne is wel eens twee uur offline geweest maar pruttelt vrolijk door. Je kan enkel geen aanpassingen doen wanneer de WP offline is.
Hij is half juni bij ons geplaatst (de offerte hadden we begin april al getekend). Een vriend van mij heeft er half mei ook een gekregen, maar hij heeft nog het oude model lijkt het op. Die van hem heeft andere dempers, niet het nieuwe condens tuitje onder de radiator, geen externe antenne, en een werkschakelaar aan de achterkant onder de plek waar ook de antenne zit, kan niet goed zien bij ons maar lijkt geen werkschakelaar te zitten.Caayn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:34:
[...]
Jij hebt zo te zien een nieuwe Blackbird. Dat model wordt geloof ik pas sinds dit voorjaar geleverd? De oudere variant heeft niet zo'n grote externe antenne.
De offline status? Het is jammer maar in ieder geval niets om je direct zorgen over te maken zolang het korte periodes betreft. De mijne is wel eens twee uur offline geweest maar pruttelt vrolijk door. Je kan enkel geen aanpassingen doen wanneer de WP offline is.
Deze zit zo te zien ook op mijn Flint. Maar hij zit opgesloten onder de dakgoot, vlak bij de muur en grotendeels achter de FlintCaayn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:34:
[...]
Jij hebt zo te zien een nieuwe Blackbird. Dat model wordt geloof ik pas sinds dit voorjaar geleverd? De oudere variant heeft niet zo'n grote externe antenne.
Ineens krijg ik allerlei extra informatie te zien, waaronder opties voor installatietesten, terwijl de normale instellingen-tab van de wp compleet verdwijnt. Zodra ik de app even force-close en opnieuw opstart, is alles weer terug bij het oude.
Het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat je hier als eindgebruiker belandt, maar wat ik me vooral afvraag: waarom blokkeert Weheat deze extra statistieken voor de normale weergave? In dit menu zie je namelijk precies de input, output en wat de warmtepomp uit de lucht haalt. Dat is toch juist super toffe data om native te kunnen zien?
![]() | ![]() |
Nvm, niet goed gekekenTomSt schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:32:
Ik heb de portal van Weheat als web-app geïnstalleerd via Chrome op Android, maar nu ben ik al voor de tweede keer per ongeluk in een soort installateurs menu geglitched, na het x aantal keer openen van de webapp als ie op de achtergrond draait.
Ineens krijg ik allerlei extra informatie te zien, waaronder opties voor installatietesten, terwijl de normale instellingen-tab van de wp compleet verdwijnt. Zodra ik de app even force-close en opnieuw opstart, is alles weer terug bij het oude.
Het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat je hier als eindgebruiker belandt, maar wat ik me vooral afvraag: waarom blokkeert Weheat deze extra statistieken voor de normale weergave? In dit menu zie je namelijk precies de input, output en wat de warmtepomp uit de lucht haalt. Dat is toch juist super toffe data om native te kunnen zien?
~[Afbeelding] ~[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Gameboy op 02-08-2026 11:57 ]
In Homey komen beide waardes gewoon correct binnen. De API van Weheat werkt dus in ieder geval.mog__wai schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:05:
Mijn home assistant plugin laat al een tijdje geen COP en vermogen uit meer zien (beide blijven 0) terwijl vermogen in wel werkt. Hebben meer mensen daar last van?
Gebruik zelf geen HA maar ben je up-to-date met jouw installatie en de Weheat plug-in? Eventueel de plug-in opnieuw koppelen/herstarten?
[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 02-08-2026 13:30 ]
Doorvragen is een must dus zul je zelf meer dan moeten verdiepen in de wp techniek en niet afgaan op de mooie verkoop praatjes.
Heb dit een tijdje geleden ook gehad. Even opnieuw koppelen 'did the trick'.Caayn schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
In Homey komen beide waardes gewoon correct binnen. De API van Weheat werkt dus in ieder geval.
Gebruik zelf geen HA maar ben je up-to-date met jouw installatie en de Weheat plug-in? Eventueel de plug-in opnieuw koppelen/herstarten?
Als je alleen voor verwarmen gaat, zoals ik, valt het best mee. Lokaal met (Opentherm - on/off)) heb je nog aardige invloed op het stook gedrag. Met SWW is het een ander verhaal. Daar ben je met legionella run, boiler temp, meer afhankelijk via de instellingen van de app, wat via de cloud werkt.marcel_72 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:38:
Ondanks dat ik het een mooi product vindt de Sparrow en goed aansluit bij mijn installatie denk dat ik toch verder kijk wat er tekoop is. Een twist punt blijft dat alles in de cloud zit en als je wat wilt toch vaak afhankelijk ben van de installateur. Het is en blijft best zoeken naar de juiste leverancier waar je goede klik me hebt. Uiteindelijk heeft iedere installatie zijn specifieke instelling, voor en nadelen bij aansluiten op een bestaande huisinstallatie.
Doorvragen is een must dus zul je zelf meer dan moeten verdiepen in de wp techniek en niet afgaan op de mooie verkoop praatjes.
Dan was de Amber zijn tijd toch ver vooruit.Caayn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:17:
Wat sluit je aan op het koelcontact? Het leest alsof er een simpele aan/uit schakelaar op aangesloten kan worden. Zodat je met een schakelaar de koelfunctie aan/uit kan zetten. Dat zou een goede stap zijn
Heerlijk KISS
( adhoc schakelaar toegevoegd om te koelen )😂
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
waar kan je deze bestellen?I.p. schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:01:
Heeft even geduurd, maar vandaag is hier de nieuwe 'voorpoot' met afwateringstuit onder de bestaande blackbird uit 2025 gezet tegen het vastvriezen van de voorpoot. Deze kan dus ook gewoon op de oude modellenDit gaat een hoop gerommel schelen.
Ik verwacht dat dit via de installateur gaat, en niet vanuit jou als eindgebruiker direct naar Weheat
Heb je een fotootje?I.p. schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:01:
Heeft even geduurd, maar vandaag is hier de nieuwe 'voorpoot' met afwateringstuit onder de bestaande blackbird uit 2025 gezet tegen het vastvriezen van de voorpoot. Deze kan dus ook gewoon op de oude modellenDit gaat een hoop gerommel schelen.
Sinds juli heb ik een Weheat BB80 geïnstalleerd. Ik probeer al een paar keer de koelfunctie te testen, om mijn partner te overtuigen dat we geen airco nodig hebben. Maar het aansturen van die koelfunctie is echt een drama.
Afgelopen weekend heb ik de ventilatoren onder alle Jaga's op orde gemaakt, aangestuurd en temp monitoring via Home Assistant. Gisteren wilde ik de koelfunctie testen, ik zette deze aan en ... 21 uur wachttijd?! Waarom zo lang. Ik heb zeker een week hier niets mee gedaan!
Enfin, koelfunctie aan laten staan en alles klaargezet om vandaag te meten, helaas vanaf kantoor. De wachttijd zou rond 11:00 voorbij zijn, maar dan is het nog niet echt warm en gaat de DHW een vlak daarna even aan. Dus heb ik de koelfunctie rond 10:30 even uitgezet tot 12:00, zodat ik daarna kon beginnen met testen. Net weer aangezet... en weer 21 uur wachttijd!!!! Dit is toch kansloos.
@Weheat, kunnen jullie ons meer controle geven over deze wachttijd, of hem in elk geval een stuk korter maken? En kan de koelcurve met meer tijdspunten instelbaar gemaakt worden? Ik wil alleen koelen als het écht warm is, zeg boven de 28°C. Daaronder houden we gewoon de ramen open. Dat de koellijn alleen op 22 en 40C in te stellen is werkt dan onnodig energieverbruik in de hand.
Weheat reageert niet of nauwelijks op dit forum. Dus dit werkt waarschijnlijk goed om je frustratie te uiten, maar als je hulp wilt: bel je installateur. Gratis tip van mij, want in principe hoort aan/uit zetten van de koelfunctie niet te leiden tot nieuwe 24-wachttijd (doet mijn BB80 niet).11D schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:31:
AAaaaarrghhhhh
Sinds juli heb ik een Weheat BB80 geïnstalleerd. Ik probeer al een paar keer de koelfunctie te testen, om mijn partner te overtuigen dat we geen airco nodig hebben. Maar het aansturen van die koelfunctie is echt een drama.
Afgelopen weekend heb ik de ventilatoren onder alle Jaga's op orde gemaakt, aangestuurd en temp monitoring via Home Assistant. Gisteren wilde ik de koelfunctie testen, ik zette deze aan en ... 21 uur wachttijd?! Waarom zo lang. Ik heb zeker een week hier niets mee gedaan!
Enfin, koelfunctie aan laten staan en alles klaargezet om vandaag te meten, helaas vanaf kantoor. De wachttijd zou rond 11:00 voorbij zijn, maar dan is het nog niet echt warm en gaat de DHW een vlak daarna even aan. Dus heb ik de koelfunctie rond 10:30 even uitgezet tot 12:00, zodat ik daarna kon beginnen met testen. Net weer aangezet... en weer 21 uur wachttijd!!!! Dit is toch kansloos.
@Weheat, kunnen jullie ons meer controle geven over deze wachttijd, of hem in elk geval een stuk korter maken? En kan de koelcurve met meer tijdspunten instelbaar gemaakt worden? Ik wil alleen koelen als het écht warm is, zeg boven de 28°C. Daaronder houden we gewoon de ramen open. Dat de koellijn alleen op 22 en 40C in te stellen is werkt dan onnodig energieverbruik in de hand.
Klopt, is door de installateur vervangen.Gameboy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Ik verwacht dat dit via de installateur gaat, en niet vanuit jou als eindgebruiker direct naar Weheat
Dank, ik zal mijn installateur hiervoor benaderen. We hebben nog 6 maanden, voor nieuwe vorst seizoen.
Weet je toevallig wat de onderdelen kosten?
Hoelang duurde het uitvoeren van de werkzaamheden ongeveer?
[ Voor 14% gewijzigd door Caayn op 03-08-2026 18:54 ]
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/KiPTtnESuyFcXQDQ3FMbq4ho.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9T1Q8jcA630PRaA8eZ1ZlOem.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lOQcOxGNZaYYKDSKGYesyqV9.jpg?f=fotoalbum_large)