• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:02
wildcardxxl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:48:
[...]

Dat viel mij ook al op, de offerte, excl subsidie van coolblue van mij was nog net geen 9200 voor de sparrow met het 300 liter vat...
Is dat voor een Full-Electric of Hybride?
Ik heb ook aanbiedingen van Coolblue voor een Flint en offerte bedrag is Euro 7.404,- / Euro 12.005,- voor resp Hybride en Full Electric exclusief Subsidie. En dat is dan met een 200L boiler voor de Full-Electric.

[ Voor 5% gewijzigd door mtouw78 op 07-11-2025 10:37 . Reden: Toevoegen Boiler ]

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-11 11:35
mtouw78 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:
[...]

Ik heb ook aanbiedingen van Coolblue voor een Flint en offerte bedrag is Euro 7.404,- / Euro 12.005,- voor resp Hybride en Full Electric exclusief Subsidie. En dat is dan met een 200L boiler voor de Full-Electric.
Die van mij is FE, netto kosten € 8.856,- incl 300ltr boiler en 50ltr. buffer

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:02
Tim Geelen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:52:
[...]

Die van mij is FE, netto kosten € 8.856,- incl 300ltr boiler en 50ltr. buffer
Nette prijs en ook bijzonder. Zeker als je bekijkt dat de prijs bij CB berekend wordt via een tabelletje ipv ter plekke komen kijken. Zou je toch niet zoveel verschil verwachten 🤷‍♂️. Heb ook nog een prijs opgevraagd bij een locale partij die ook officieel Weheat installateur zijn. Die zijn uitgebreid komen kijken en gaan zowiezo een 300l boiler opnemen. Benieuwd of dit gunstiger uit gaat vallen.

Ter info. Ik heb een modern goed geïsoleerd huis en traject we-heat naar ketelhok is een rechte lijn van 7 meter. Geen bochten, hoogteverschil etc. Electra is ook geen probleem.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
GvNL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:49:
[...]

Bedankt! Ik heb eerder contact met ze gehad. Ik heb hen de offerte toegestuurd en zij geven aan dat ik een scherp aanbod heb gekregen. Dat kunnen dat niet scherper maken.

Ik heb ze nog eens gevraagd wat het oplevert als ik hen het laat doen zonder aanpassen van leidingen. Dat scheelt maar 1.100 euro. En dan zit het aanpassen van de groepenkast er ook niet meer bij.

[Afbeelding]
Als je FE gaat... Kun je toch beter kiezen voor een open verdeler?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-11 11:35
mtouw78 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:04:
[...]

Nette prijs en ook bijzonder. Zeker als je bekijkt dat de prijs bij CB berekend wordt via een tabelletje ipv ter plekke komen kijken. Zou je toch niet zoveel verschil verwachten 🤷‍♂️. Heb ook nog een prijs opgevraagd bij een locale partij die ook officieel Weheat installateur zijn. Die zijn uitgebreid komen kijken en gaan zowiezo een 300l boiler opnemen. Benieuwd of dit gunstiger uit gaat vallen.

Ter info. Ik heb een modern goed geïsoleerd huis en traject we-heat naar ketelhok is een rechte lijn van 7 meter. Geen bochten, hoogteverschil etc. Electra is ook geen probleem.
Die van mij is geinstalleerd door een lokale installateur, ze zijn eerst 2 keer op locatie geweest om te bepalen hoe alles het best geplaatst kon worden. Is ook een recht toe recht aan aansluiting, buitenunit staat slechts 3 meter van de 'binnenunit' en de boiler af. In totaal zijn ze 2 dagen bezig geweest met 2 personen om alles te installeeren en in te regelen. Ik heb deze in juni dit jaar laten plaatsen
frank2908 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:57:
Ik heb een virtueel apparaat in Homey aangemaakt om het totaal kWh van de Flint WP te berekenen en weer te geven. Ik krijg het niet voor elkaar met de berekening. Wie heeft er homey en een weheat WP die mij kan helpen met de juiste berekening?
Ik zou hem hier ff posten, meer kennis aanwezig van Homey (en ontopic):

Xalopalyps in "Homey — A Better Smart Home (Deel 3)"

't kan veel simpeler en gestructureerder..

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:21

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mitashi schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 01:46:
[...]

Bedankt, gaat dat zo veel verschil maken? Ik vind het lastig om te schatten wat zoiets oplevert. Toch een kleine tegenvaller aangezien ze flink aan de prijs zijn en ik ook voorzie dat we boven wat aanpassingen moeten doen (kleine radiatoren).
Dat maakt het verschil. Zoek maar eens hier op het forum. Overigens kost een dergelijke simpele verdeler 100-350 euro afhankelijk van het aantal strings.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:40
Ik zie nu dat de thermostaat temperatuur ook niet meer vermeld wordt in app en portal. Met name overdag lopen de verschillen op tussen kamertemperatuur in de app of portal en de op de thermostaat af te lezen ruimtetemperatuur. Ik heb die calibratie op de T6 al eens geprobeerd maar dan reageert het systeem erg vreemd. Bovendien is dat een vaste calibratie (hoger of lager), en het verschil is niet stabiel over de dag genomen.

Mijn vraag: waar zit de sensor van Weheat die de kamertemperatuur in de app/portal bepaalt?

[ Voor 7% gewijzigd door Mg4gebruiker op 07-11-2025 13:12 ]

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-11 23:26
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:10:
Mijn vraag: waar zit de sensor van Weheat die de kamertemperatuur in de app/portal bepaalt?
Die is er niet volgens mij, de T6 rapporteert die temperatuur naar de warmtepomp.
Dat gaat in tienden van decimalen, terwijl de UI van de T6 op halve graden afrondt.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
App geeft (weer) warmtepomp offine, via de online portal gewoon te benaderen en te bedienen.

@Weheat waarom is dit toch zo vaak ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Mg4gebruiker
MartinPTweak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:17:
[...]

Die is er niet volgens mij, de T6 rapporteert die temperatuur naar de warmtepomp.
Dat gaat in tienden van decimalen, terwijl de UI van de T6 op halve graden afrondt.
Dus de kamertemperatuur in de portal is de exacte T van de T6? Dan moet de display altijd op 0,5 graden afgeronde waarden tonen van d3 exacte T. Dus als kamertemperatuur in de portal 20,3 aangeeft, dan moet de T6 display 20,5 graden weergeven?
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:09:
[...]
Dus de kamertemperatuur in de portal is de exacte T van de T6? Dan moet de display altijd op 0,5 graden afgeronde waarden tonen van d3 exacte T. Dus als kamertemperatuur in de portal 20,3 aangeeft, dan moet de T6 display 20,5 graden weergeven?
Lijkt me wel, mijn eTwist en Weheat portal doen dat wel : 22,5C versus 22,6

• Mg4gebruiker
Jpiek schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:13:
[...]

Lijkt me wel, mijn eTwist en Weheat portal doen dat wel : 22,5C versus 22,6
Ik ga het in de gaten houden want ik denk dat duidelijk hogere waarden op de display heb gezien.

• Mg4gebruiker
Laatste vraag voor vandaag waarom draait al minuten lang de cv pomp, staat de wp op standby, maar is gemeten T huiskamer 0,9 graden lager dan de gewenste T?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u54vAqsGIh7mPT-ZO16tn_6rsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFIAmovH4OVMafoTcAKmlWK2.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:22:
Laatste vraag voor vandaag waarom draait al minuten lang de cv pomp, staat de wp op standby, maar is gemeten T huiskamer 0,9 graden lager dan de gewenste T?
[Afbeelding]
Omdat je gevraagde binnentemperatuur idioot hoog is :o? Bejaardenhuistemperatuur :D

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:37:
[...]

Omdat je gevraagde binnentemperatuur idioot hoog is :o? Bejaardenhuistemperatuur :D
Is 21,5 graad idioot hoog?
Dit is alleen gedaan om het systeem te testen. Wat doet het systeem precies als je de gevraagde T omhoog krikt?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:00:
[...]

Dit is alleen gedaan om het systeem te testen. Wat doet het systeem precies als je de gevraagde T omhoog krikt?
Soms duurt het even voordat het systeem reageert, en gaat bijvoorbeeld eerst alleen even de pomp lopen.

• Mg4gebruiker
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:19:
[...]

Ik ga het in de gaten houden want ik denk dat duidelijk hogere waarden op de display heb gezien.
Kamertemperatuur in app staat op 20,8. Dat zou betekenen dat de display 21,0 moet laten zien. T op thermostaat staat echter op 21,5 ....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBl1NPLaioUCyiRbiw1qTDkOtQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52Oy8n05psWC9xcTzDFZz8Sy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9VpyTuL4GCIcifgzp9oDvKFrLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjG2QEzkPX2Xp86YS2dSt7na.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:00:
[...]

Was een (flauw) grapje. Ik vind persoonlijk boven de 20-20,5 wel hoog, maar ieder z'n ding natuurlijk.
Haal je wel een goede delta? D.w.z. een verschil tussen retour en aanvoer? Ik zie watertemperatuur huis in 43,1. Dan warmt je huis vanzelf wel op (of staan alle radiatoren dicht)?

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:54
Flint nu 51 uur offline geweest... Stroom er halfuur af gehaald, beide van buiten en binnen, helpt niet , iemand tips?

• Razer
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:06:
[...]

Kamertemperatuur in app staat op 20,8. Dat zou betekenen dat de display 20,0 moet laten zien. T op thermostaat staat echter op 21,5 ....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je je thermostaat gecalibreed om een + of - van de gemeten temp weer te geven? :)

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:14
[...]

Kamertemperatuur in app staat op 20,8. Dat zou betekenen dat de display 20,0 moet laten zien. T op thermostaat staat echter op 21,5 ....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Qua afronding zou 20,8 21 moeten laten zien op het display.

Mijn T6 geeft op het display (of de Resideo app) bijna altijd de gevraagde ruimtetemperatuur als temperatuur aan.
Voorbeeld:
Gevraagde temperatuur - 22 graden
WP leest 21.5 uit = scherm is 22
WP leest 21.3 uit = scherm is 22
WP leest 22,5 uit = scherm is 22

Gevraagde temperatuur - 21.5 graden
WP leest 21.1 uit = scherm is 21,5
WP leest 22.2 uit = scherm is 21,5

Nog een mooi voorbeeld:
Thermostaat op 22,5 gezet om te gaan verwarmen. Op dat moment gaf de thermostaat 21.0 aan, en de warmtepomp 21.7.
Ongeveer 0.5/1 uur na het aanzetten van het verwarmen zegt de warmtepomp nog steeds 21.7, echter geeft de thermostaat ineens 22.5 aan. :X

Heb een tijdje geleden contact gehad met Resideo over de afronding van de temperatuur en waarom hij al na een half uur de gevraagde temperatuur als ruimte temperatuur weergeeft op het display.

Het antwoord bleef na meermaals uitleggen het volgende:
"Wat de warmte pomp afleest en hoe kunnen wij geen uitspraken over doen.
Al onze sensoren in thermostaten zijn op 0.5 graad nauwkeurig." 8)7

Ofwel ze hebben geen idee hoe hun eigen thermostaat via OT communiceert.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroendh op 07-11-2025 16:06 ]

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:06
JurjenS7 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:21:
Flint nu 51 uur offline geweest... Stroom er halfuur af gehaald, beide van buiten en binnen, helpt niet , iemand tips?
Installateur moet op afstand kunnen zien wat de situatie is.

• MartinPTweak
JurjenS7 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:21:
Heb je al gekeken of de pomp er nog staat?
(Ik heb wel eens gehoord van gestolen zonnepanelen...., misschien hebben ze uitgebreid naar wp's.) :+

• MartinPTweak
[...]
Kamertemperatuur in app staat op 20,8. Dat zou betekenen ...
Bij mij werkt het kennelijk wat anders dan bij jou.
Rapportage van P80 (Current).
Die temperatuur staat ook in de weheat app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8T_NWDhL8FD6ZEfUtgZzLf4Nek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9gZVcDGmT7LEcRmjJ9g7iZM.jpg?f=fotoalbum_large

Rapportage uit resideo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KASmEssjkGK6l3mHkZqcH_ailHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r95buMBYzxISCBHWR8ASpXPe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door MartinPTweak op 07-11-2025 16:24 . Reden: Weheat remark toegevoegd ]

• MartinPTweak
Ik moet erbij zeggen dat ik de T6 -1 graad gecalibreerd heb, maar ik denk dat dat geen verschil maakt, de relatie tussen de P80 temperatuur en wat er op de T6 staat is hetzelfde gebleven.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Soms vraag je je af waarom er dingen gebeuren die je niet hebt gevraagd. Wintercheck wat een geweldige tool voor het controleren van de installatie zeker bij zelf installeren van klanten. In 1 oog opslag alle klanten met foutmeldingen voor de wintercheck. Geheel automatisch uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqMOzEV3sNoc30MQjuvxnM-VPyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMzyfsk5k3BPPXzZlghIHOJ2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 07-11-2025 16:35 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05
@Carboy54 wat doe je als installateur nu met deze info? Valt of staat wel een beetje met de proactiviteit van de installateur. Los van het feit dat dit zeker een goede actie is.

• MartinPTweak
Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:33:
Soms vraag je je af waarom er dingen gebeuren die je niet hebt gevraagd.
Als mijn autofabrikant aan het begin van de winter de auto die voor de deur staat start en een half uurtje laat lopen...
Daar geldt hetzelfde voor als bij Weheat, als het aangekondigd wordt, email, message in de app, dat het gedaan gaat worden, beetje tijdindicatie bij, dan prima.
Dan weten we van te voren als er wat gebeurd waar we niet om gevraagd hebben.

Staat los van de waardering ervoor, en zoals al door velen gezegd, communiceer erover....
Heb je dat toevallig al een keer met Weheat besproken?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

STIMPPYYY schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:39:
@Carboy54 wat doe je als installateur nu met deze info? Valt of staat wel een beetje met de proactiviteit van de installateur. Los van het feit dat dit zeker een goede actie is.
Ik ga ervan uit dat je zelf ook een bericht gaat krijgen in de app.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MartinPTweak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:40:
[...]

Als mijn autofabrikant aan het begin van de winter de auto die voor de deur staat start en een half uurtje laat lopen...
Daar geldt hetzelfde voor als bij Weheat, als het aangekondigd wordt, email, message in de app, dat het gedaan gaat worden, beetje tijdindicatie bij, dan prima.
Dan weten we van te voren als er wat gebeurd waar we niet om gevraagd hebben.

Staat los van de waardering ervoor, en zoals al door velen gezegd, communiceer erover....
Heb je dat toevallig al een keer met Weheat besproken?
Nee en pas maar op dat jouw auto dan ook niet vanzelf weg rijdt naar verwegistan 🤗

• MartinPTweak
Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:56:
[...]

Nee en pas maar op dat jouw auto dan ook niet vanzelf weg rijdt naar verwegistan 🤗
Ben ik even blij dat onze pomp op het dak staat 8)

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:09
Mitashi schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 01:46:
[...]

Bedankt, gaat dat zo veel verschil maken? Ik vind het lastig om te schatten wat zoiets oplevert. Toch een kleine tegenvaller aangezien ze flink aan de prijs zijn en ik ook voorzie dat we boven wat aanpassingen moeten doen (kleine radiatoren).
Toevallig net een open verdeler besteld bij Warmteservice. 215 euro voor 5 groeps variotherm kunststof. En een 7 groeps voor 260 euro. Dit is de prijs bij Installand maar warmteservice wilde graag meegaan in die prijs.

De service en extra hulp die je bij warmteservice krijgt is meer dan klantvriendelijk te noemen.

En dit is dan een nog ietse pietsje luxere versie als goedkopere. Benem heeft ook een mooie verdeler voor nog geen 200 euro. Met flowmeters en thermometers er al op.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:09
Mist nog iets in de handleiding hybride aansluiten van WeHeat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdrwHp5Vr633Nd82FIGCLBzbRyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc8w7e4BQVqcj9LI0QFp2A6l.jpg?f=fotoalbum_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:59
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hier ook vooralsnog in het geheel niet gelukkig met de Lyric T6 (bedraad).
--m'n pogingen om met aan-uit/stooklijn te regelen opgegeven vanwege de (vaak) automatische/onhandige 'schakelmomenten'. Minimaal 3 per uur
-- toch maar overgestapt op OpenTherm. En moet constateren dat de kamertemerpatuur in de app vaak niet klopt met de kamertemperatuur op de thermostaat. Vaak urenlang. Rekening houdend met de afronding op 0,5 graden van de thermostaat. Soms staat de app te hoog, soms te laag. Niet echt peil op te trekken.
Een verschil > 0,5 graden kan nooit.
Heeft niets te maken met kalibratie. Ook de connectie met Weheat is in orde : gewenste temperatuur wordt altijd bij de volgende synchronisatie keurig overgenomen.
-- ook pas een keertje 'verbinding verloren'. Opgelost door stekker-uit, stekker-in. Ben er niet gerust op als ik van de winter 2 weken niet thuis ben....

Lijkt me dat dit opgelost moet worden. Bij voorkeur door Weheat. Welke thermostaat werkt met jullie warmtepompen?
Bij een hybride installatie ben je vaak gebonden aan de thermostaat van de cv-ketel, maar all-electric?
Dan volg ik graag de Weheat aanbeveling. Dacht dat ik dat gedaan had..... :-(

groeten, Hans.

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:50
mtouw78 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:
[...]

FE. wel in combinatie met zonnepanelen. offerte is van 3 maanden geleden.

overigens tot nu toe en top ervaring met de mannen die de panelen hebben gemonteerd. 1 van deze mannen komt ook weer terug voor de warmtepomp.

• MartinPTweak
hans_u schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:03:
[...]
hier ook vooralsnog in het geheel niet gelukkig met de Lyric T6 (bedraad).
--m'n pogingen om met aan-uit/stooklijn te regelen opgegeven vanwege de (vaak) automatische/onhandige 'schakelmomenten'.
Dat las ik eerder ook al, ik had het idee dat als je de weheat configureert als OpenTherm vanaf dat moment de T6 in control is, via de set temperature commandos naar de pomp. Die dan vervolgens zelf nog wat sturing doet, uitgaande temperatuur bepalen en stoppen als in de inlet te hoog is.

Daarbij dacht ik, moet ik nog een keer gaan proberen, draai nog steeds OT, dat als ik stooklijn configureer in de weheat app, de T6 niets meer doet, geen opdrachten meer aan de pomp, zeker geen aan/uit commandos. Behalve dan de kamer temperatuur rapporteren aan de pomp en zijn eigen display.

Omdat je aan/uit zo benoemd, zet je dan de T6 op aan/uit?

• Fresnel
  • Laatst online: 12:58
BarryH schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:52:

[Afbeelding]
Zie ik nu een CV ketel die in een doodlopende lus zichzelf staat te verwarmen en een Huis-in sensor welke niet de hoofdflow meet? :|

• Fresnel
MartinPTweak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:41:
[...]

Dat las ik eerder ook al, ik had het idee dat als je de weheat configureert als OpenTherm vanaf dat moment de T6 in control is, via de set temperature commandos naar de pomp. Die dan vervolgens zelf nog wat sturing doet, uitgaande temperatuur bepalen en stoppen als in de inlet te hoog is.

Daarbij dacht ik, moet ik nog een keer gaan proberen, draai nog steeds OT, dat als ik stooklijn configureer in de weheat app, de T6 niets meer doet, geen opdrachten meer aan de pomp, zeker geen aan/uit commandos. Behalve dan de kamer temperatuur rapporteren aan de pomp en zijn eigen display.

Omdat je aan/uit zo benoemd, zet je dan de T6 op aan/uit?
Wat je wilt is de OT-communicatie naar de oude CV ketel opheffen. Dat doe je door tussen de WeHeat binnenuinit en de CV ketel de kabels voor OpenTherm te bedraden en op de CV zelf (zonodig) aan/uit te kiezen en voor de WeHeat communicatie naar de CV ketel ook.
De T6 blijft dan nog steeds de temperatuur naar de warmtepomp sturen via OpenTherm. Kan je ook zien in de App (als het er niet uitgesloopt wordt ;-) ).
Bovendien stuurt de T6 een advies watertemperatuur naar de warmtepomp. Die wordt gebruikt door de WP voor het bepalen van het vermogen (samen met wat smart regeltjes) en niet het momentele verschil tussen gewenste en werkelijke kamertemperatuur zoals de thermostaat die meet.
Als je in die configuratie een stooklijn kiest, ontvangt de WP nog steeds de temperatuur, maar houdt het water op die waarde die in de stooklijn grafiek staat afhankelijk van de buitentemp welke op de buitenunit gemeten wordt.
Helaas stopt de WP dan niet als het binnen veel warmer wordt dan normaal door bijvoorbeeld extra zonne-instraling. Een combinatie zou mooi zijn...

• MartinPTweak
Ah duidelijk, wij hebben geen cv meer, is dus wat simpeler om van OT naar stooklijn te gaan, thanks.

• Pr088
  • Nu online
Fresnel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:43:
[...]

Zie ik nu een CV ketel die in een doodlopende lus zichzelf staat te verwarmen en een Huis-in sensor welke niet de hoofdflow meet? :|
dit mag je achterwege laten
De installatie is op z'n zachts gezegd matig. Zo goedkoop mogelijk door een beunhaas gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 08-11-2025 18:18 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11
Dit was dus echt een gemiste kans bij WeHeat. Hier heeft de installatie elf uur lang lopen verwarmen (vanaf omstreeks een uur in de nacht, tot tegen twaalf uur ik de middag). Om half acht was de target tempratuur al bereikt, geen idee waarom de WeHeat door bleef verwarmen. Maar ... de zon begon ook volop te schijnen. Resultaat, het is nu nog altijd 21.4 graden in huis.

Daar zou wel wat logica in mogen zitten. Wat zijn de voorspellingen, hoeveel mag de temperatuur onder de target duiken, of tenminste, stop meteen zodra je op de target zit.

De CSL/OT kroeg !

• STIMPPYYY
Dadona schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:25:
Dit was dus echt een gemiste kans bij WeHeat. Hier heeft de installatie elf uur lang lopen verwarmen (vanaf omstreeks een uur in de nacht, tot tegen twaalf uur ik de middag). Om half acht was de target tempratuur al bereikt, geen idee waarom de WeHeat door bleef verwarmen. Maar ... de zon begon ook volop te schijnen. Resultaat, het is nu nog altijd 21.4 graden in huis.

Daar zou wel wat logica in mogen zitten. Wat zijn de voorspellingen, hoeveel mag de temperatuur onder de target duiken, of tenminste, stop meteen zodra je op de target zit.
Lekker toch, 21.4gr. Niks mis mee 🙃

• 201WD
Jongens wat wordt er toch geklaagd hier.
Veel gaat over cijfertjes etc....
Ik ben dik tevreden met WeHeat Flint., stand-alone.
Draait super, lekker goedkoop verwarmen, hele huis 24/7 op 22 graden.
Vele malen goedkoper dan een cv ketel op gas.
Makkelijk te bedienen en inzichten raadplegen via de app.
Van mij mag WeHeat gewoon lekker doorgaan met nieuwe software te pushen etc.
Hoef ik zelf niet te controleren of er een software update is .
Ik denk dat andere merken daar nog wat van kunnen leren.
Mijn zoon heeft nu sinds vorige maand een Sparrow Fe icm 300 liter warmwatervat.
Hij is er ook super blij mee.
Hij stookte voorheen flink wat gas op om zijn oudere vrijstaande woning enigszins te verwarmen.
De Sparrow draait daar ook lekker rustig.
Ook daar hebben ze nu 24/7 een constante temperatuur.
Binnenkort wordt de gasmeter nog verwijderd.

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:17:
[...]

Was een (flauw) grapje. Ik vind persoonlijk boven de 20-20,5 wel hoog, maar ieder z'n ding natuurlijk.
Haal je wel een goede delta? D.w.z. een verschil tussen retour en aanvoer? Ik zie watertemperatuur huis in 43,1. Dan warmt je huis vanzelf wel op (of staan alle radiatoren dicht)?
Ja. Want dat is in feite de standaard. VV beneden aan en boven radiatoren uit.
Die hoge aanvoerT zie je alleen aan het einde van een run. Daarvoor zijn de temperaturen 10 graden lager.

• Mg4gebruiker
jeroendh schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:51:
[...]

Qua afronding zou 20,8 21 moeten laten zien op het display.

Mijn T6 geeft op het display (of de Resideo app) bijna altijd de gevraagde ruimtetemperatuur als temperatuur aan.
Voorbeeld:
Gevraagde temperatuur - 22 graden
WP leest 21.5 uit = scherm is 22
WP leest 21.3 uit = scherm is 22
WP leest 22,5 uit = scherm is 22

Gevraagde temperatuur - 21.5 graden
WP leest 21.1 uit = scherm is 21,5
WP leest 22.2 uit = scherm is 21,5

Nog een mooi voorbeeld:
Thermostaat op 22,5 gezet om te gaan verwarmen. Op dat moment gaf de thermostaat 21.0 aan, en de warmtepomp 21.7.
Ongeveer 0.5/1 uur na het aanzetten van het verwarmen zegt de warmtepomp nog steeds 21.7, echter geeft de thermostaat ineens 22.5 aan. :X

Heb een tijdje geleden contact gehad met Resideo over de afronding van de temperatuur en waarom hij al na een half uur de gevraagde temperatuur als ruimte temperatuur weergeeft op het display.

Het antwoord bleef na meermaals uitleggen het volgende:
"Wat de warmte pomp afleest en hoe kunnen wij geen uitspraken over doen.
Al onze sensoren in thermostaten zijn op 0.5 graad nauwkeurig." 8)7

Ofwel ze hebben geen idee hoe hun eigen thermostaat via OT communiceert.
Je had gelijk. Moest 21 graden zijn.
Pr088 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:37:
[...]
Dan vraag ik me af wat je van 23-23,5 vindt :o
En nee, we lopen niet met een handoekje om :X

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-11 20:49
Jpiek schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:52:
[...]

Dan vraag ik me af wat je van 23-23,5 vindt :o
En nee, we lopen niet met een handoekje om :X
Hier wordt gewerkt , en gesport , en ‘s avonds willen vrouw en dochter tv kijken ofzo en dan moet het 21,5 graden , liever 22 zijn . Nee het is geen bejaardentehuis huis hier . Zal iets te maken hebben met dat ‘s avonds de moeheid opkomt en de lichaamstemperatuur daalt voor het slapen gaan. Overdag mag het hier beslist veel koeler zijn maar dat gaat nu net niet met een WP en VV. En zo heeft iedereen zijn eigen gedragingen .

• Razer
  • Nu online
201WD schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:01:
Mijn zoon heeft nu sinds vorige maand een Sparrow Fe icm 300 liter warmwatervat.
Hij stookte voorheen flink wat gas op om zijn oudere vrijstaande woning enigszins te verwarmen.
Of de mensen die hier het regelgedrag van de WP in twijfel gaan trekken / proberen te tweaken met buiten temperaturen van 15+ graden :+

Na een jaar met WeHeat draaien, ben ik er wel achter dat je even geduld moet hebben, en je vinger niet helemaal achter het regelgedrag gaat krijgen, maar dat het verder allemaal prima werkt 99,9% van de tijd :P

• MartinPTweak
Fresnel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:52:
[...]
Helaas stopt de WP dan niet als het binnen veel warmer wordt dan normaal door bijvoorbeeld extra zonne-instraling. Een combinatie zou mooi zijn...
Inderdaad, we proberen een boven- en ondergrens te beheersen. Wie er ook kapitein is (OT/stooklijn), het beheersen lijkt alleen maar goed mogelijk van 1 van die grenzen.
Misschien moeten we een gedeelde verantwoordelijkheid hebben.
In stooklijn (pomp is de baas) zou de thermostaat een afrem commando moeten kunnen sturen naar de pomp, nu is het wel genoeg.
In OT, geen idee wat daar te doen :-).

• MartinPTweak
Razer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:54:
[...]
Of de mensen die hier het regelgedrag van de WP in twijfel gaan trekken / proberen te tweaken met buiten temperaturen van 15+ graden :+
Bij mij gaat het meer om te begrijpen waarom het niet goed gaat om de gewenste temperatuur te bereiken.
Als voorbeeld, afgelopen week met buitentemperatuur vroeg de T6 op een gegeven moment 33 graden aan de warmtepomp. Hij is ingesteld op 22 graden en steeds als 21,8 bereikt was kwam er een warmtevraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8T_NWDhL8FD6ZEfUtgZzLf4Nek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9gZVcDGmT7LEcRmjJ9g7iZM.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen echter gaat het opeens anders, buiten is het ongeveer 8 graden.
22 graden is nog steeds gewenste temperatuur, maar de gevraagde temperatuur is slechts rond de 27.
Inmiddels is de kamer temperatuur zoals gerapporteerd door de T6 gedaald naar 20,4, maar de gevraagde temperatuur is nog steeds 27 graden. De warmtepomp gaat af en toe aan, maar stopt er al snel mee, waarschijnlijk door de hogere retour temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Xcf2AvLBpEPrFJnLa0gvPmdQrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwEDDdanVyb2Sjy0KmtyOmzm.png?f=fotoalbum_large

Dit gedrag is hier te zien in de tijd. Waarom schakelt de T6 niet naar een hogere target temperatuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_vQWPtAZiEMHNFnnIkjwMBCoEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjLE0LEArlY8EH9OXa5lL4Vf.png?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Nu online
@MartinPTweak Heb je in het installateur menu van de T6 al 'OPTIMALISATIE' beide opties uit, en Laag-Uit regeling - Uit ingesteld?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:32
201WD schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:01:
Ik ben ook heel tevreden over de BB80, hij schittert in afwezigheid, en dat is zeker positief, alleen hoe weet jij @201WD dat je Flint lekker draait? Ik kan dat nergens zien. Een paar weken geleden zag ik het stroomverbruik nog in de portal en wanneer er runs waren onder de 500 watt kreeg ik een brede glimlach op mijn gezicht. Nu mag ik dat niet meer zien en heb ik werkelijk geen flauw idee hoe de pomp draait. Misschien draait hij nu wel op 1200 watt? Geen idee. Ik zie alleen achteraf het verbruik in de app waar ik vervolgens bijzonder weinig meer mee kan.

Of zie ik iets over het hoofd? Waar kan ik zien of de warmtepomp terug moduleert naar een laag verbruik? In de app kan ik nog wel zien op welk percentage de compressor draait, maar dat is een moment opname en in de portal kan je de compressor niet over de tijd heen zien (en daarmee concluderen dat de pomp rustig draait).

Dussss: waar kan ik zien dat de pomp inderdaad rustig draait? Ik hoor het graag

Homevolt dashboard

• STIMPPYYY
Gies123 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:43:
[...]

Ik ben ook heel tevreden over de BB80, hij schittert in afwezigheid, en dat is zeker positief, alleen hoe weet jij @201WD dat je Flint lekker draait? Ik kan dat nergens zien. Een paar weken geleden zag ik het stroomverbruik nog in de portal en wanneer er runs waren onder de 500 watt kreeg ik een brede glimlach op mijn gezicht. Nu mag ik dat niet meer zien en heb ik werkelijk geen flauw idee hoe de pomp draait. Misschien draait hij nu wel op 1200 watt? Geen idee. Ik zie alleen achteraf het verbruik in de app waar ik vervolgens bijzonder weinig meer mee kan.

Of zie ik iets over het hoofd? Waar kan ik zien of de warmtepomp terug moduleert naar een laag verbruik? In de app kan ik nog wel zien op welk percentage de compressor draait, maar dat is een moment opname en in de portal kan je de compressor niet over de tijd heen zien (en daarmee concluderen dat de pomp rustig draait).

Actuele vermogen staat in de app.

Wellicht komt de historische data weer terug aangezien hier recent ook een screenshot voorbij kwam van een geoptimaliseerde portal voor installateurs. Zoals de grafieken in de app.

Even afwachten dus.

• MartinPTweak
Razer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:29:
@MartinPTweak Heb je in het installateur menu van de T6 al 'OPTIMALISATIE' beide opties uit, en Laag-Uit regeling - Uit ingesteld?
Ja en nee :-).
Optimalisatie beide uit, laag-uit denk ik op aan. Geprobeerd op Uit te zetten, denk dat het gelukt is.
Maar target temperatuur is nog steeds laag, 26,6 (uit weheat app).

Side-note: Zooo jammer dat de Resideo app niet alles laat zijn wat er speelt in de T6. Een beetje programmeur zou ook een paar volzinnen kunnen coderen die de motivatie beschrijft waarom/op welke basis de target temperatuur bepaald is.....

• MartinPTweak
Hmm, was toevallig in weheat portal, daar wordt het volgende gesteld.
Beetje tegenstrijdig, wel gewenste kamer temperatuur rapporteren, maar dan vervolgens melden dat die niet gerapporteerd wordt.
Dit is dan wel denk ik de oorzaak van het veranderde gedrag.
De vraag is alleen wat nu te rebooten, warmtepomp of T6?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwLxnVmz2N60ZWxzdIWYwBDdFeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WwIbjyfcmwIivu5QqTioKH0S.png?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Nu online
MartinPTweak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:16:
Beetje tegenstrijdig, wel gewenste kamer temperatuur rapporteren, maar dan vervolgens melden dat die niet gerapporteerd wordt.
[Afbeelding]
Bekende T6 issue, haal de ketel module maar even minuutje of 2 los en weer insteken.

• MartinPTweak
Ideetje.

Misschien kunnen we samenwerken aan een feedback post, die we steeds uitbreiden.
Dan kan een van de actieve warmtepomp installateurs (liefst warmtepomponline) die post ook bijwerken met de status van de feedback, gemeld aan weheat, response, etc.

Eerste opzet.

UI App Insights (Votes 1) [gedeeld ja/nee]
In het onderwerp Energy consumption in Insights staan bij mij momenteel twee maanden. This month en Last month (october). Daarbij staat de tekst: "... compared to last month".
Dat is zo zinloos. Momenteel staat er 61,9 kWh voor deze maand en 232 kWh vorige maand.
Hoe kan ik dat dan comparen? Een verbetering zou zijn om vorige maand uit te drukken in twee getallen.
Als er zou staan 232 (50) dan kan de 61,9 vergeleken worden met 50 (hetzelfde aantal dagen verbruik als in huidige maand). Niet dat dat veel zegt in de huidige periode waar het kouder wordt en er dus behoorlijke fluctuaties zijn. Maar wel iets beter...
Helemaal mooi natuurlijk om graaddagen mee te nemen, gemiddelde gewenste temperatuur, wind, zon (gebaseerd op geo plaatsing warmtepomp) zodat het een echte compare kan zijn.

Vanuit het main scherm kan je naar Last Month klikken, tenminste dat verwachtte ik. Nu kom ik op het jaaroverzicht terecht en kost het nog twee kliks (Month, back) om op Oktober uit te komen. Liever zou ik zien dat als ik klik op last month, dat ik dan ook op last month terecht kom. Ik schaam me nu een beetje als ik de app laat zien aan andere mensen en dat ik dan als een randdebiel extra kliks moet doen....

Last month laat 232 kWh zien, echter als ik eindelijk bij de maand chart ben, staat daar 192 kWh.
Zou de Last month ook aangepast kunnen worden naar 192 (232) kWh zodat het wat beter klopt met elkaar?

Meldingen (portal/app) (Votes 1) [gedeeld ja/nee]
Bij meldingen staat alles aan, echter, de melding dat de warmtepomp geen informatie krijgt van de thermostaat is alleen vindbaar als je toevallig de opentherm configuratie setting bekijkt. Die melding mag gepromoveerd worden naar een echte melding zodat ik als klant actie kan ondernemen op het op te (laten) lossen. Zowel in de app als portal graag.
De enige melding die ik zag staan was de Insights aankondiging. Niet de storing van de communcatie met de thermostaat.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:14
MartinPTweak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:03:
[...]

Ja en nee :-).
Optimalisatie beide uit, laag-uit denk ik op aan. Geprobeerd op Uit te zetten, denk dat het gelukt is.
Maar target temperatuur is nog steeds laag, 26,6 (uit weheat app).
De target temperatuur die mijn T6 doorgeeft is altijd in hele graden zover ik tot nu toe gezien heb. Vaak variërend tussen de 25, 26 of 27 graden.
Optimalisatie staat uit. Wel zie ik via de Resideo app dat verwarmingsfasen op 1 staat, en verkoelingsfasen op 0.

Hier doet de Sparrow het perfect met deze target temperaturen. :)

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:46
Mensen die dit forum lezen kunnen heel goed de indruk krijgen dat het een beta product is wat niet goed functioneert. Dit is natuurlijk niet het geval want het is een goed product!!

Ik heb de T6 thermostaat en de Weheat flint zonder cv ketel in combinatie met enkel radiatoren zonder buffervat. (Voor warmwater gebruik ik een watmtepompboiler). De thermostaat staat op 20 graden ingeschakeld dag en nacht . Om meer vermogen uit de radiatoren te krijgen gebruik ik radiator ventilatoren in combinatie met slimme stekkers geschakeld met home assistent. Wanneer de warmtepomp gaat draaien zet home assistent de radiator ventilatoren aan. De temperatuur in huis is ook constant 20 graden, het verbruik van de warmtepomp is echt zeer zuinig. Ik ben deze maand elke dag nog onder de 5 kWh gebleven. Ik begrijp dat er altijd ruimte is voor verbetering maar ik ben blij met mijn aankoop!!

• Mg4gebruiker
obed112 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:36:
Mensen die dit forum lezen kunnen heel goed de indruk krijgen dat het een beta product is wat niet goed functioneert. Dit is natuurlijk niet het geval want het is een goed product!!

Ik heb de T6 thermostaat en de Weheat flint zonder cv ketel in combinatie met enkel radiatoren zonder buffervat. (Voor warmwater gebruik ik een watmtepompboiler). De thermostaat staat op 20 graden ingeschakeld dag en nacht . Om meer vermogen uit de radiatoren te krijgen gebruik ik radiator ventilatoren in combinatie met slimme stekkers geschakeld met home assistent. Wanneer de warmtepomp gaat draaien zet home assistent de radiator ventilatoren aan. De temperatuur in huis is ook constant 20 graden, het verbruik van de warmtepomp is echt zeer zuinig. Ik ben deze maand elke dag nog onder de 5 kWh gebleven. Ik begrijp dat er altijd ruimte is voor verbetering maar ik ben blij met mijn aankoop!!
Ik kan nog niet zeggen of alles functioneert naar verwachting want ik heb er nog geen winter gebruik van gemaakt. Wel zie ik dat de thermostaattemperatuur chronisch te hoge waarden aangeeft en daar wel op schakelt.
Welke ventilatoren gebruik jij om te schakelen met Homey?

• obed112
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:08:
[...]

Ik kan nog niet zeggen of alles functioneert naar verwachting want ik heb er nog geen winter gebruik van gemaakt. Wel zie ik dat de thermostaattemperatuur chronisch te hoge waarden aangeeft en daar wel op schakelt.
Welke ventilatoren gebruik jij om te schakelen met Homey?
Van speedcomfort, wanneer de daar de temperatuur sensor niet op aansluit draaien ze constant waardoor je ze makkelijk met een slimme stekker kan schakelen. Ik gebruik home assistent, geen homey maar gezien de mogelijkheden van homey moet het geen probleem zijn.

• Fresnel
AirX schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:15:
En je kunt ook een OT thermostaat nemen waarin je in de thermostaat zelf een stooklijn kunt opgeven. Bijvoorbeeld Remeha Isense of Plugwise Anna.
Dit over de wens om OT te combineren met een Stooklijn.
Mijn Remeha iSense kan dat inderdaad ook, maar door de plaats van de Thermostaat is een buitentemp sensor niet aan te sluiten.
Nu heb ik gezien dat de iSense kennelijk via OT de buitentemp van WeHeat inleest. :-)
Dus zou een combiregeling OT en stooklijn(op de iSense ingesteld) misschien moeten kunnen werken.
Heeft iemand dat al eens met succes geprobeerd?

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:44
Razer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:29:
Hoe kom ik in installateurmenu van de T6?

• Razer
  • Nu online
Pandabeer35 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:46:
[...]

Hoe kom ik in installateurmenu van de T6?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EivDXtbR67NE2wqFrt4oZwqaIjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bfxaWFiM0et6wCWBreKesQco.png?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:47
[...]

Ik kan via HA het vermogen in perfect volgen. De onderwaarden van de BB P80 lig rond de 400 watt.
Voor het monitoren, gebruik ik de Weheat app en portal niet. Alleen als ik iets wil wijzigen.

[ Voor 13% gewijzigd door RNacoustics op 08-11-2025 11:58 ]

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:33:
Soms vraag je je af waarom er dingen gebeuren die je niet hebt gevraagd. Wintercheck wat een geweldige tool voor het controleren van de installatie zeker bij zelf installeren van klanten. In 1 oog opslag alle klanten met foutmeldingen voor de wintercheck. Geheel automatisch uitgevoerd.

[Afbeelding]
Nu nog zorgen dat gebruikers hier ook toegang toe krijgen ;). Gewoon een "advanced modus" met een vinkje, of desnoods een code die je even op moet vragen bij je installateur.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:05
Nu er best veel verschil in temperatuur s avonds en s middags is krijg ik onderstaande. Ik werk met stooklijn. Eigenlijk zou ik een alternatieve stooklijn oid hebbben voor s nachts of als ik er niet ben. Heb nu het idee dat ik het huis overbodig verwarm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNQby4OPc1CvSBYHmTxDuJyW2hU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jgSuYevQMRwuP6Seds5rsBao.png?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
HF5236 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:23:
Nu er best veel verschil in temperatuur s avonds en s middags is krijg ik onderstaande. Ik werk met stooklijn. Eigenlijk zou ik een alternatieve stooklijn oid hebbben voor s nachts of als ik er niet ben. Heb nu het idee dat ik het huis overbodig verwarm. [Afbeelding]
Daarom stook ik nu nog via OT. Het is nu 21 graden in de kamer en de WP staat bijna de hele dag op stand-by.

• Mg4gebruiker
obed112 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:24:
[...]

Van speedcomfort, wanneer de daar de temperatuur sensor niet op aansluit draaien ze constant waardoor je ze makkelijk met een slimme stekker kan schakelen. Ik gebruik home assistent, geen homey maar gezien de mogelijkheden van homey moet het geen probleem zijn.
Maar dqn moet je wel de radiatoren altijd open hebben staan? Of zit daar ook een slimme thermostaatkraan op?

• Razer
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:22:
[...]

Maar dqn moet je wel de radiatoren altijd open hebben staan? Of zit daar ook een slimme thermostaatkraan op?
Dat is sowieso de bedoeling bij een WP, verwarmen binnen je hele schil.

• RayDelft
MartinPTweak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
Die herken ik . Bij mij hielp het rebooten van de thermostaat unit .

• MartinPTweak
Razer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:20:
Bekende T6 issue, haal de ketel module maar even minuutje of 2 los en weer insteken.
RayDelft schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:00:
Die herken ik . Bij mij hielp het rebooten van de thermostaat unit .
Als een speer! Populistische uitleg: de waterpomp en de thermostaat hadden ruzie. De thermostaat praatte er niet over, de warmtepomp liet het omfloerst weten op een plek waar we normaal nooit kijken.
De thermostaat schop onder de broek gegeven, nu praten en luisteren ze weer.

Kennelijk vanaf 21:25 geen juiste target temperatuur meer ontvangen van de T6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikGimn8-n8nssC1nrXJRTw8ZCp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tn3CgWtwmcPkjJCucTL3J0ZO.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Razer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:51:
[...]

Dat is sowieso de bedoeling bij een WP, verwarmen binnen je hele schil.
Ik doe mijn radiatoren echt niet de hele tijd open. Nergens voor nodig.

• obed112
[...]

Radiotoren moeten bij mij open staan omdat ik geen buffervat heb en er wel voldoende volume moet zijn. Anders gaat de warmtepomp pendelen. Beneden staat ze helemaal open, boven en op zolder voor de helft.

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:03:
[...]

Ik doe mijn radiatoren echt niet de hele tijd open. Nergens voor nodig.
Bij mij staan de radiatoren zodanig open (waterzijdig ingeregeld) dat ik in elke ruimte de gewenste temperatuur heb. D.w.z huiskamer/badkamer 20gr (in badkamer heb ik bij badderen/douchen extra infrarood paneel) resterende ruimte 19 graden. En s'avonds als we lekker op de bank zitten, gaat de houtkachel aan tot max 22 graden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

BarryH schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:52:

[Afbeelding]
Pardon my french, maar wtf is dit?

Wise enough to play the fool

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:05
RNacoustics schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:39:
[...]

Daarom stook ik nu nog via OT. Het is nu 21 graden in de kamer en de WP staat bijna de hele dag op stand-by.
Heb helaas (nog) geen thermostaat die dit ondersteunt

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:09
teacher schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:20:
[...]

Pardon my french, maar wtf is dit?
Het lijkt erop dat Weheat niet de hele keten beheerst. Vraag aan de klant was om de installatiehandleiding voor ze uit te printen. Daarom mijn opmerking dat die blijkbaar niet gespecificeerd genoeg is....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-11 19:51
Wel jammer dat powerIn en powerUit niet meer werken. Als ik alle optie aanzet zie ik het nog niet omdat die gegevens niet meer worden opgehaald.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGGgx943S78AwKJ2ZudAe_uWPjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZSbuOI2YxMHuGTBMFt31C6mu.png?f=fotoalbum_large

Per uur werkt wel maar geeft toch minder inzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPeMHcew2nD-jmHuaMDpKjebdCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nYoGTJYgXm9Fy31pC5eTQQH.png?f=fotoalbum_large

• RayDelft
MartinPTweak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:40:
[...]

[...]

Als een speer! Populistische uitleg: de waterpomp en de thermostaat hadden ruzie. De thermostaat praatte er niet over, de warmtepomp liet het omfloerst weten op een plek waar we normaal nooit kijken.
De thermostaat schop onder de broek gegeven, nu praten en luisteren ze weer.

Kennelijk vanaf 21:25 geen juiste target temperatuur meer ontvangen van de T6.
[Afbeelding]
Is bij veel stellen ook precies zo

• LLupus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:46
Fresnel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:30:
[...]

Dit over de wens om OT te combineren met een Stooklijn.
Mijn Remeha iSense kan dat inderdaad ook, maar door de plaats van de Thermostaat is een buitentemp sensor niet aan te sluiten.
Nu heb ik gezien dat de iSense kennelijk via OT de buitentemp van WeHeat inleest. :-)
Dus zou een combiregeling OT en stooklijn(op de iSense ingesteld) misschien moeten kunnen werken.
Heeft iemand dat al eens met succes geprobeerd?
Ja, werkt bij mij tot volle tevredenheid op deze manier. ISense draait op stooklijn met ruimte invloed. Hiermee kun je de verhouding bepalen tussen sturen op stooklijn en sturen op kamertemperatuur. Verder is de ISense ingesteld op traag afgifte systeem. Buitentemperatuur wordt overgenomen van de WH Sparrow. ISense bepaalt gewenste watertemperatuur van de WP. Werkt probleemloos en met prima resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door LLupus op 08-11-2025 21:16 ]

• 201WD
[...]

Ik kijk in de app naar geavanceerde data en bij inzichten.
Dat hij rustig draait zie ik aan het percentage, draait ie bijvoorbeeld op 33 of 40 %.
Het wattage kun je ook zien in de app.
1,2kwh draait ie niet.
Meestal is het zo rond de 300 tot 500 watt.
Nu kun je ook het verbruik in de app zien.
Ook kijk ik in de ochtend even op het homewizard display wat er die nacht verbruikt is.
Volgens Weheat app, in oktober 35.6 kwh verbruikt met warmtepomp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"Geavanceerde data"
* teacher vond de "statistieken voor nerds" een coole term.....

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 08-11-2025 23:52 ]

Wise enough to play the fool

• Razer
  • Nu online
[...]

Dan snap je het principe van verwarmen met een warmtepomp nog niet helemaal, veel info over te vinden welke voordelen binnen je hele schil verwarmen heeft, allen wetenschappelijk onderbouwd.

Heb hier al eerder linkjes over geplaatst. Maar je hoeft zeker niet elke ruimte op 21 graden te stoken. Maar alle ruimtes een beetje mee laten doen geef je je wel veel voordelen.

• Mg4gebruiker
Razer schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:53:
[...]

Dan snap je het principe van verwarmen met een warmtepomp nog niet helemaal, veel info over te vinden welke voordelen binnen je hele schil verwarmen heeft, allen wetenschappelijk onderbouwd.

Heb hier al eerder linkjes over geplaatst. Maar je hoeft zeker niet elke ruimte op 21 graden te stoken. Maar alle ruimtes een beetje mee laten doen geef je je wel veel voordelen.
Wellicht.
Ik heb een buffervat. Ik heb de radiatoren dus niet nodig als buffer. Geen last van pendelen. En wij hebben een hekel aan verwarmde slaapkamers. Ramen staan daarom altijd open. Eén kamer wordt gebruikt als kastkamer.

• Fresnel
LLupus schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:13:
[...]

Ja, werkt bij mij tot volle tevredenheid op deze manier. ISense draait op stooklijn met ruimte invloed. Hiermee kun je de verhouding bepalen tussen sturen op stooklijn en sturen op kamertemperatuur. Verder is de ISense ingesteld op traag afgifte systeem. Buitentemperatuur wordt overgenomen van de WH Sparrow. ISense bepaalt gewenste watertemperatuur van de WP. Werkt probleemloos en met prima resultaat.
Dank je. Dat lijkt een prima oplossing zo. Ik zag er tegen op om eindeloos (want langzame processen) te gaan proberen met de kans dat het toch niet zou werken. Maar nu ga ik het onderste uit de kan halen met de iSense. Herfst is een prima testtijd om te beginnen.
Mijn iSense staat op extra langzame warmteafgifte ingesteld. Eigenlijk bedoeld voor vloerverwarming met traditionele CV. Maar bij mijn radiatoren met (tot nu toe) enkele fans en watertemperaturen tot 38 graden lijkt dat goed te werken.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:54
Mg4gebruiker schreef op zondag 9 november 2025 @ 06:11:
[...]

Wellicht.
Ik heb een buffervat. Ik heb de radiatoren dus niet nodig als buffer. Geen last van pendelen. En wij hebben een hekel aan verwarmde slaapkamers. Ramen staan daarom altijd open. Eén kamer wordt gebruikt als kastkamer.
Opmerkingen komen vooral vanuit allerlei flow en pendel gerelateerde problemen neem ik ook aan ja. En uit problemen met instellingen enz.

Als je gewoon kijkt naar energieverlies van je huis is het altijd waar dat hoe minder je verwarmt hoe minder energie verlies je hebt, en dus hoe minder energie nodig is om te verwarmen.

• Mg4gebruiker
Fresnel schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:29:
[...]

Dank je. Dat lijkt een prima oplossing zo. Ik zag er tegen op om eindeloos (want langzame processen) te gaan proberen met de kans dat het toch niet zou werken. Maar nu ga ik het onderste uit de kan halen met de iSense. Herfst is een prima testtijd om te beginnen.
Mijn iSense staat op extra langzame warmteafgifte ingesteld. Eigenlijk bedoeld voor vloerverwarming met traditionele CV. Maar bij mijn radiatoren met (tot nu toe) enkele fans en watertemperaturen tot 38 graden lijkt dat goed te werken.
Hoe hou jij het op maximaal 38 graden?

• Razer
  • Nu online
Degast schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:51:
[...]

Opmerkingen komen vooral vanuit allerlei flow en pendel gerelateerde problemen neem ik ook aan ja. En uit problemen met instellingen enz.

Als je gewoon kijkt naar energieverlies van je huis is het altijd waar dat hoe minder je verwarmt hoe minder energie verlies je hebt, en dus hoe minder energie nodig is om te verwarmen.
Dat zeg je nogal stellig, maar dit gaat niet op bij verwarmen met een warmtepomp.

Een warmtepomp werkt namelijk het efficiëntst wanneer de volledige thermische schil van de woning in balans blijft. Binnen die schil trekken temperaturen van verschillende ruimtes elkaar continu bij via muren, vloeren en plafonds.

Als het temperatuurverschil tussen ruimtes te groot wordt, ontstaat er intern warmteverlies, de warmte uit warme kamers vloeit naar koudere delen van het huis. De warmtepomp moet dat verlies compenseren en doet dat door met een hogere aanvoertemperatuur te gaan werken.

En juist die hogere aanvoertemperatuur maakt een warmtepomp aanzienlijk minder efficiënt (lagere COP, meer verbruik).

Daarom werkt een systeem doorgaans zuiniger en stabieler als alle ruimtes binnen de schil een beetje meedoen, ook al hoeven ze niet allemaal even warm te zijn.

• Fresnel
Mg4gebruiker schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:00:
[...]

Hoe hou jij het op maximaal 38 graden?
Watertemperatuur kan tot 70 graden! 8)
Maar nee zo'n koukleum ben ik ook weer niet. Ik dacht dat iedere serieuze lezer wel zou begrijpen dat dit op de watertemperatuur sloeg.
Ik weet dat diverse installaties met een lagere max. watertemperatuur uitkomen, maar daarvoor moet ik eerst mijn warmteafgifte nog verhogen met meer en beter gestuurde radiatorfans.

• Mg4gebruiker
Degast schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:51:
[...]

Dat laatste is ook mijn uitgangspunt.
Wat ik mij afvroeg: zien anderen ook dat de WP een verwarmingscyclus doorzet als T aanvoer onder T gevraagd blijft? Andersom, als hhij erboven komt: stopt dan de WP?

[ Voor 5% gewijzigd door Mg4gebruiker op 09-11-2025 12:15 ]

• Mg4gebruiker
Fresnel schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:11:
[...]

Watertemperatuur kan tot 70 graden! 8)
Maar nee zo'n koukleum ben ik ook weer niet. Ik dacht dat iedere serieuze lezer wel zou begrijpen dat dit op de watertemperatuur sloeg.
Ik weet dat diverse installaties met een lagere max. watertemperatuur uitkomen, maar daarvoor moet ik eerst mijn warmteafgifte nog verhogen met meer en beter gestuurde radiatorfans.
Dat bedoelde ik ook.

• Mg4gebruiker
Razer schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:14:
[...]

Dat zeg je nogal stellig, maar dit gaat niet op bij verwarmen met een warmtepomp.

Een warmtepomp werkt namelijk het efficiëntst wanneer de volledige thermische schil van de woning in balans blijft. Binnen die schil trekken temperaturen van verschillende ruimtes elkaar continu bij via muren, vloeren en plafonds.

Als het temperatuurverschil tussen ruimtes te groot wordt, ontstaat er intern warmteverlies, de warmte uit warme kamers vloeit naar koudere delen van het huis. De warmtepomp moet dat verlies compenseren en doet dat door met een hogere aanvoertemperatuur te gaan werken.

En juist die hogere aanvoertemperatuur maakt een warmtepomp aanzienlijk minder efficiënt (lagere COP, meer verbruik).

Daarom werkt een systeem doorgaans zuiniger en stabieler als alle ruimtes binnen de schil een beetje meedoen, ook al hoeven ze niet allemaal even warm te zijn.
Als er warmte lekt uit de hoofdruimte naar in dit geval de slaapkamers, dan moet hij inderdaad meer energie stoppen in het verwarmen van de hoofdruimte.
Zet je de radiatoren open in de slaapkamers, zoals jij zegt, dan moet de WP ook meer energie erin stoppen omdat hij meerdere ruimtes verwarmt.
Als je de radiatoren knijpt, dan blijft er ook een verschil in temperatuur tussen hoofd- en bijruimte. Heb je nog steeds warmtelek.

Welk scenario gebruikt de minste energie?

• Razer
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:29:
[...]

Als er warmte lekt uit de hoofdruimte naar in dit geval de slaapkamers, dan moet hij inderdaad meer energie stoppen in het verwarmen van de hoofdruimte.
Zet je de radiatoren open in de slaapkamers, zoals jij zegt, dan moet de WP ook meer energie erin stoppen omdat hij meerdere ruimtes verwarmt.
Als je de radiatoren knijpt, dan blijft er ook een verschil in temperatuur tussen hoofd- en bijruimte. Heb je nog steeds warmtelek.

Welk scenario gebruikt de minste energie?
Klopt, warmte die uit een warme kamer naar een koudere stroomt moet inderdaad ergens vandaan komen.

Alleen: bij een warmtepomp draait het niet puur om de hoeveelheid warmte die je levert, maar vooral om hoe efficiënt die warmte geleverd wordt.

Als je ruimtes helemaal koud laat, krijg je binnen de woning grote temperatuurverschillen. Daardoor stijgt je retourtemperatuur minder snel, de aanvoer moet omhoog, en de warmtepomp moet harder werken, de COP daalt dus.

Zet je de radiatoren of vloerlussen in die ruimtes licht open, dan hoeft de warmtepomp juist met een lagere aanvoertemperatuur te werken. Dat lijkt op papier “meer verwarmd volume”, maar in de praktijk gaat het rendement flink omhoog.

Je verliest daardoor niet méér energie maar je verdeelt de warmte alleen gelijkmatiger, waardoor de warmtepomp efficiënter draait. En die rendementswinst weegt vaak ruimschoots op tegen de kleine extra afgifte aan die koelere kamers.

In relatie tot dit, is dit nog wel interessante video:
YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)

[ Voor 5% gewijzigd door Razer op 09-11-2025 12:37 ]

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:59
[...]

Kamertemperatuur in app staat op 20,8. Dat zou betekenen dat de display 21,0 moet laten zien. T op thermostaat staat echter op 21,5 ....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn constateringen : kamertemperatuur op de T6 komt vaak niet overeen met de temperatuur die in de Weheat app.weergegeven wordt. Onbegrijpelijk. Gewenste temperatuur wordt wel meteen goed weergegeven in de app. Er lijkt sprake van een (soms lange) vertraging in het doorgeven of oppikken.
Fout bij Honeywell of Weheat????

Het goede nieuws: de temperatuur op de thermostaat lijkt de correcte. WP werkt naar behoren.
Het slechte nieuws : je wordt op het verkeerde been gezet als je wilt snappen hoe de WP werkt.
Voorbeeldje: werkelijke temperatuur 20,2, gewenste temperatuur 21, waarom blijft de WP dan op een laag pitje of gaat zelfs uit?

Omdat de werkelijke temperatuur geen 20,2 is maar 21. Duhhhh...
Best vervelend. Toch wel...

• Mg4gebruiker
hans_u schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:54:
[...]

Mijn constateringen : kamertemperatuur op de T6 komt vaak niet overeen met de temperatuur die in de Weheat app.weergegeven wordt. Onbegrijpelijk. Gewenste temperatuur wordt wel meteen goed weergegeven in de app. Er lijkt sprake van een (soms lange) vertraging in het doorgeven of oppikken.
Fout bij Honeywell of Weheat????

Het goede nieuws: de temperatuur op de thermostaat lijkt de correcte. WP werkt naar behoren.
Het slechte nieuws : je wordt op het verkeerde been gezet als je wilt snappen hoe de WP werkt.
Voorbeeldje: werkelijke temperatuur 20,2, gewenste temperatuur 21, waarom blijft de WP dan op een laag pitje of gaat zelfs uit?

Omdat de werkelijke temperatuur geen 20,2 is maar 21. Duhhhh...
Best vervelend. Toch wel...
Dit is precies wat ik ook zie. Maar ik lees hier dat de werkelijke T in de grafiek (kamertemperatuur) gewoon uit de T6 komt!

De T op de display is stevast een halve graad hoger (inc afronden). Als de T6 obv van die T de T aanvoer regelt terwijl de pomp een waarde ziet die lager is, dan gaat de pomp door met verhogen Taanvoer terwijl T6 dat niet volgt: Taanvoer > T gevraagd. Dan schakelt de WP af.

• Mg4gebruiker
Razer schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:35:
[...]

Klopt, warmte die uit een warme kamer naar een koudere stroomt moet inderdaad ergens vandaan komen.

Alleen: bij een warmtepomp draait het niet puur om de hoeveelheid warmte die je levert, maar vooral om hoe efficiënt die warmte geleverd wordt.

Als je ruimtes helemaal koud laat, krijg je binnen de woning grote temperatuurverschillen. Daardoor stijgt je retourtemperatuur minder snel, de aanvoer moet omhoog, en de warmtepomp moet harder werken, de COP daalt dus.

Zet je de radiatoren of vloerlussen in die ruimtes licht open, dan hoeft de warmtepomp juist met een lagere aanvoertemperatuur te werken. Dat lijkt op papier “meer verwarmd volume”, maar in de praktijk gaat het rendement flink omhoog.

Je verliest daardoor niet méér energie maar je verdeelt de warmte alleen gelijkmatiger, waardoor de warmtepomp efficiënter draait. En die rendementswinst weegt vaak ruimschoots op tegen de kleine extra afgifte aan die koelere kamers.

Dank Razer. Ik ga dat eens rustig bekijken.

• Mg4gebruiker
Razer schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:35:
[...]

Ik heb die video bekeken. Aan het einde geeft hij aan dat dit effect deels kan worden opgelost door een buffervat. Maar eigenlijk zegt hij dat je een toereikend volume in je echte warmteafgiftesystemen moet hebben. Daarom rekent hij ook steeds voor wat er gebeurt zonder een buffervat.
Ik heb nu 3 radiatoren deels open gezet. Ik ga eens kijken of dat de COP gunstig beinvloed. Jammer is wel dat de COP niet meer te zien is in de grafieken.
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.