Stevencito schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:11:
Beste mensen, ik zou graag advies hebben.
Van Coolblue heb ik twee offertes:
1. iets van 4k na subsidie voor een Flint
2. 6,5k na subsiddie voor een Sparrow
Beide aangeboden in dezelfde configuratie, met buffervat.
Huis is een vrijstaande woning uit de jaren 60, 130 m2 en iets van 350m3 inhoud. We stoken per jaar nu 800 m3 gas en verwarmen alleen de woonkamer, keuken en badkamer met radiatoren en ook een stukje vloerverwarming in de keuken. Ik heb geprobeerd met 45 graden op de CV te stoken en dat gaat prima; pompt dan wel veel. Ik heb het idee dat met de huidige generatie warmtepompen nu de overstap gemaakt kan worden.
- is de Sparrow, ondanks de hogere kosten een betere investering?
- op dit forum wordt gezegd dat er géén prijsverschil zou zijn; is dat waar en hoe zit dat?
Omdat de vraag Flint of Sparrow keer op keer voorbij komt heb ik hierbij de feiten op een rijtje gezet. Houdt rekening met het feit dat officieel de Flint een BUH nodig heeft omdat deze onder bepaalde hoge en lage buiten temperaturen niet in staat is een legionella run te voltooien. De bron is de officiele prijslijst van Weheat
Kosten van een Flint met de BUH, binnen unit WHP en de vorstbeveiliging als optie inkl. BTW en aftrek RVO subsidie
€ 2.865
Kosten van een Sparrow zonder BUH, binnenunit WHC en met de standaard vorstbeveiliging inkl. BTW en aftrek RVO subsidie
€ 3.000
Prijsverschil dus €135 in het voordeel van de Flint. Voor de Flint moet echter een 2e groep voor de 3 kW Backup heater worden aangelegd. Het prijsverschil is dus verwaarloosbaar.
Het voordeel van de Sparrow is o.a.
2 kW hoger vermogen met een zeer laag minimum vermogen van 16% versus 30% Flint.
Hogere COP zeker indien ook een sww boiler wordt gemonteerd.
Roestvrij en minder kwetsbaar.
Standaard trillingsdempers in de voeten.
Door kunststof behuizing geen vorstlint nodig dus geen extra stroom verbruik en daardoor hogere COP.
Aanzienlijk betere defrost regeling.
Geen extra groep nodig.
Bij het toevoegen van een boiler sww snellere opwarming van het water.
Minder impact op netcongestie.
Meer gegevens uit te lezen zeker in de installateurs app.
Gemonteerd in Nederland versus de Flint gefabriceerd bij Amitime in China.
De keuze is dus reuze toch?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline