Ik durf hem wel aan. Ik zou het voornamelijk gaan zoeken in de hoek van een LG-installateur.DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:43:
Ik begreep dat een BB tot ongeveer 30% kan terugmoduleren.
Neem je een Blackbird P60 9kW bij +7°C 6kW bij -10°C, dan heb je in typisch Nederlands kwakkelweer van ~+5°C minimaal 3kW aan warmte.
Afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis, vind ik dat behoorlijk veel eigenlijk.
Of laat ik zo zeggen, onze buurman met een vergelijkbaar huis (zelfde tijd en project gebouwd) wil een BB P60, op advies van zijn installateur.
Maar ter vergelijking, onze warmtepomp (Loria 6010, 10kW) staat eigenlijk vanaf 0°C al te pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. En dan kan die nog terugmoduleren tot 25% (in ons geval ~850W elektrisch).
Op echt koude dagen verbruiken we maximaal een redelijk constante 2200W, oftewel we zouden toe kunnen met een ~6kW (A-7/W+35) warmtepomp... Maar dat komt dan wel weer overeen met het vermogen van de BB P60 in de winter.
De enige momenten dat hij echt maximaal verbruikt is het douchewater opwarmen.
Is de BB P60 dan nog echt een goede optie voor mijn buurman?
Overigens is hij totaal niet technisch, dus het wegvallen van API's of smart dingen achter een leveranciers-only portaal ed is voor hem geen nadeel.
Ik ben, vanwege mijn eigen ervaringen, behoorlijk skeptisch naar installateurs omdat er redelijk snel een fors te grote warmtepomp neer willen zetten die 90% van het jaar flink staat te pendelen.
Eigenlijk zou een soort BIG-little concept (een 6kW + 3kW warmtepomp hybride) veel beter passen voor het Nederlandse weer, maar daar willen installateurs niet aan.
Maar vergis je niet met vloerverwarming, weersafhankelijk stoken en wat je vloer zeker in nieuwbouw met 6-9 cm dekvloer kwijt kan aan vermogen. Ik vermoed dat het pendelen ergens anders in zit dan direct het terug moduleren.
Heb je niet je kamerinvloed op je thermostaat aan/hoog staan? Of werk je met zones zonder dat de installatie voorzien is van een buffer?
/f/image/0NYNNE2X9pDTpqFJ53PRVlTU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EYk5Pvp9kOnkxL1hVn7KxQ0Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ONCAlG3GEvx8OsxtkBgntQxB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3yzKe7NPBOkW5ZoqPf2aMQuO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kRR9B3PxGaN3LoCDNJtzZrZn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/niUf1lZdtBD7D7bJz6ZYok6h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XoOW1npVM7MCEQCVrGWc5nvC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rKfeoC2Se43c9M3GxmqQV0nX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OIbAs4kB3YBd0bhSPFfBE3JG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k7g7maPjgTOG1KX3HAnymrzm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/op2R6BbyEJDFFq5KoMm7FoXw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AILZY11EjwaDyxVCMbQyOZwh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EbORQmSZDWxibnIwzpGeqbKE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tF8YCnT8wyrWy4lq40jooItS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0J9xKEfY4WYrvMJ62lHIC0dq.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j9lJnhXkb6uxn8lyh9ewi7dw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j3WMK0fI2DEX8TU20vAkSjA8.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ODHcvma4m2jN8N94dn5sqkRL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UB6ulfZhNW9beYMC8gds1Sfg.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ghub9oQQ53G9kTwE3K7H1CE4.avif?f=fotoalbum_large)
/f/image/PMZV8yr3Qj7P7CFE1ymlogh0.avif?f=fotoalbum_tile)
/f/image/17HUQpkUvwvHYeERWQvsCYYu.avif?f=fotoalbum_tile)
/f/image/t7V2LO9u99AH1Cf0P7yhXcoG.avif?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6fahOwSEkfDTwKXTtyk1wUMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bc1OMOPeAg2IPhtm89jEc0S5.jpg?f=fotoalbum_large)