• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26
JvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:16:
Ik heb een FE sparrow. Met de kou van de afgelopen week zat deze redelijk vaak tegen de ingestelde limiet van 85% compressor (instelling zacht geroezemoes). Wat een gênante bak herrie komt er uit het apparaat! Ik schaam mij naar de buren en in onze slaapkamer is het ook hoorbaar. Zacht geroezemoes is echt een hele slechte beschrijving van het geluidsniveau.
Het valt me echt tegen, zeker gezien de aanprijzing op de weheat website: “De Sparrow warmtepomp is ongeëvenaard stil”.

Onder de 70% is de wp overigens wel erg stil. Maar dan levert de sparrow geen 6kW en die heb ik wel nodig.

Heeft iemand al ervaring met geluidsdempende maatregelen?

@Weheat de herrie komt duidelijk van de compressor, is dit echt niet beter te isoleren?
Ik denk dat de herrie vooral resonantie is. Als anecdote: ik heb de FE Sparrow op mijn platte dak staan. Staat ongeveer minimaal een meter of 2 van de dakrand af (alle zijden). Zowel mijn buurvrouw als ik horen helemaal niets - ook al staat hij 100% te draaien na een defrost.

Wel heb ik er veel massa onder zitten. Plat betonnen dak, daarop dakisolatie, dakleer en vervolgens de Sparrow zelf.

• EggyBurt
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12 09:50

EggyBurt

bezig met nieuw logo...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFzC47rKftzp080sMm8n-YcfvOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VVPzTiNhz5vbA8M9cJdQiuo8.png?f=fotoalbum_large

FE Sparrow. Bijzondere weersomstandigheden blijkbaar. Voor het eerst sinds feb 2025 is de BUH unit aangegaan, terwijl het toen ook redelijk koud was. Tot heden de laatste 30 dagen meestal doorgekomen met 30-40% compressor maar sinds gisteren na de legionella run (11:00) redelijk stuitergedrag. Wel 2x portal niet bereikbaar, software update? Ook buitentemperatuur een sprong omhoog bij stand-by.

• s.willemse
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:39
frank2908 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:03:
[...]

Als aanvulling: Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen in all electric modus met een verwarmingselement booster of backup? zie punt 7

https://support.weheat.nl...atieschema?language=nl_NL
Beste @frank2908 en @Rikkie2021 , bij deze onze ervaring.

We hebben begin december een all electric opstelling van de Flint laten installeren met 200L boilervat, 50L buffervat en binnenunit met verwarmingselement (alles van Weheat). Huis is uit 1995 en is een tussenwoning, relatief goed geïsoleerd met conventionele radiatoren, deels lage temperaturen. Aansturing met Tado v3 en OpenTherm continue op 20 graden.
Het huis blijft prima warm, alleen voelt het in de kamers boven zonder lage temperaturen radiator kouder dan voorheen.

Het verwarmingselement staat ingesteld als boost. Deze springt af en toe bij met warm water verwarmen. Met de koude dagen van kerst is deze meer dan verwacht bijgesprongen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbkq2h3eistwcX9fvU0KURex47c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VQkCj3OCfaWG3OVuXaPyXfYe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o4xSfJnpON-Cqufxdn9HAnFbHI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rk9tz7nswFKWWbI20V0WIjOk.png?f=fotoalbum_tile
De woning heeft een schuifpui op het zuiden, die 's middags de zon opvangt en dan de verwarming weer uit zet. 's Avonds en 's nachts koelt het af, waarna de Flint aan springt voor verwarming. Ik krijg de indruk dat op deze momenten de booster actief wordt, aangezien er tijdelijk een hogere temperatuur wordt gevraagd door de thermostaat.

Ik heb net gevraagd aan de installateur om voor het verwarmingselement de instelling van boost om te zetten naar backup om hiermee ervaring op te doen.
@Weheat Het zou mooi zijn als dit als gebruiker via de app ingesteld kan worden, want ik voel me hiermee afhankelijk van de installateur juist op die momenten dat ik hier zelf invloed op uit wil oefenen (uit zetten voor besparing, dan wel aan zetten voor comfort).

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:04
Kevin1990 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:29:
Wij sinds gisteren avond 5x een defrost gehad.
Bij ons gaat het compressor vermogen naar max 57%. Dit was de hoogste.
De rest draait de BlackBird vrij rustig vind ik. Nu 32% en houd t huis goed warm
Hier hetzelfde op de BB80:
5x defrost en momenteel 32%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoCc3ijD3uZsuJrk-lAKvuHzfcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UjALRGjgDPK3djZ6ionf7l5w.png?f=fotoalbum_large

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:41
Ronnie27 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:54:
De hele nacht elk uur wel een defrost vannacht, maar vanmorgen heerlijk warm in de woonkamer. 20,3 graden. Heb gisteren strooizout onder de Flint gelegd, vanwege resonantie. Heb vannacht niets gehoord. De Flint staat op een carport.

[Afbeelding]
Geen bitumen op de carport hoop ik? Want dat is met zout geen goede combi.

• Rikkie2021
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:32
s.willemse schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:08:
[...]

We hebben begin december een all electric opstelling van de Flint laten installeren met 200L boilervat, 50L buffervat en binnenunit met verwarmingselement (alles van Weheat). Huis is uit 1995 en is een tussenwoning, relatief goed geïsoleerd met conventionele radiatoren, deels lage temperaturen. Aansturing met Tado v3 en OpenTherm continue op 20 graden.
Het huis blijft prima warm, alleen voelt het in de kamers boven zonder lage temperaturen radiator kouder dan voorheen.

Het verwarmingselement staat ingesteld als boost. Deze springt af en toe bij met warm water verwarmen. Met de koude dagen van kerst is deze meer dan verwacht bijgesprongen:
[Afbeelding][Afbeelding]
De woning heeft een schuifpui op het zuiden, die 's middags de zon opvangt en dan de verwarming weer uit zet. 's Avonds en 's nachts koelt het af, waarna de Flint aan springt voor verwarming. Ik krijg de indruk dat op deze momenten de booster actief wordt, aangezien er tijdelijk een hogere temperatuur wordt gevraagd door de thermostaat.

Ik heb net gevraagd aan de installateur om voor het verwarmingselement de instelling van boost om te zetten naar backup om hiermee ervaring op te doen.
@Weheat Het zou mooi zijn als dit als gebruiker via de app ingesteld kan worden, want ik voel me hiermee afhankelijk van de installateur juist op die momenten dat ik hier zelf invloed op uit wil oefenen (uit zetten voor besparing, dan wel aan zetten voor comfort).
Ok thnx. Dient dat verwarmingselement om de 200 boiler te verwarmen omdat de flint dat zelf niet kan?

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:33
alikebab1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
[...]

Geen bitumen op de carport hoop ik? Want dat is met zout geen goede combi.
Ok, wist ik niet, bedankt voor de tip.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:29
Het was gisteren einde dag en vannacht best bijzonder weer. Dus die defrosts verbazen mij niet. Gisterenavond was het helder en vochtig en er lag een heel fijne laag ijs op de ribbels. Vandaar de defrosts. Daarna volgt een periode zonder defrost omdat om 22.30 de temperatuur naar 20 graden gaat.
Rond 3.30 uur vannacht duikt de temperatuur en kort daarna trekt er bewolking en mist binnen. Gevolg defrosts. Flint staat dan in de bibliotheek stand maar ook dan duren de defrosts ongeveer zes minuten.
Er lijk een patroon in de defrost starts te zitten. Maar bij mij zit er altijd iets van de 54 tot 58 minuten tussen. Maar het kan ook zo maar meer dan een uur zijn.
Al met al was het vanochtend keurig 20 graden in huis. Nu pruttelt hij op 40% (OT) richting 20,5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRkBJzqREi1vJUHwqi93YvsvxY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0Nhzs4XsXkiQC5A2EXBK84u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mg4gebruiker op 29-12-2025 14:29 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:35
Rikkie2021 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
[...]

Ok thnx. Dient dat verwarmingselement om de 200 boiler te verwarmen omdat de flint dat zelf niet kan?
Ik heb dezelfde opzet zonder verwarmingselement en tot nu toe nooit gemist. Werkt prima hier, wel veel jonger huis (~10 jaar oud).

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Kan je het verwarmingselement niet fysiek ontkoppelen of schiet het systeem dan in storing?

https://support.weheat.nl...enunit-2-4?language=nl_NL

• patrick_199
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 00:18
Bij mij is onlangs een Weheat P40 warmtepomp geïnstalleerd, maar zonder apart overdrukventiel op het cv-circuit.
Ik heb dit aangekaart bij de installateur, maar die geeft aan dat dit niet nodig is omdat het al in de unit zelf zou zitten.

Klopt dit? Zit het veiligheids-/overdrukventiel daadwerkelijk in de Weheat P40, of hoort er extern alsnog een overdrukventiel geplaatst te worden?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:31:
Bij mij is onlangs een Weheat P40 warmtepomp geïnstalleerd, maar zonder apart overdrukventiel op het cv-circuit.
Ik heb dit aangekaart bij de installateur, maar die geeft aan dat dit niet nodig is omdat het al in de unit zelf zou zitten.

Klopt dit? Zit het veiligheids-/overdrukventiel daadwerkelijk in de Weheat P40, of hoort er extern alsnog een overdrukventiel geplaatst te worden?
Zit hier ook niet, zelfde als dat er ook geen keerklep zit tussen CV en warmtepomp :)
Daar waar dit bij concurrende warmtepompen vaak wel wordt gedaan.

Bij mij gaf installateur aan dat installatie helemaal conform voorschriften is gedaan en beide niet nodig zijn.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Stooklijn instellen en dan op de thermostaat ervoor zorgen dat de WP in de middag / avond blijft verwarmen zou de sprint in de vroege ochtend kunnen voorkomen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• patrick_199
Razer schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:43:
[...]

Zit hier ook niet, zelfde als dat er ook geen keerklep zit tussen CV en warmtepomp :)
Daar waar dit bij concurrende warmtepompen vaak wel wordt gedaan.

Bij mij gaf installateur aan dat installatie helemaal conform voorschriften is gedaan en beide niet nodig zijn.
Mijn installateur gaf hetzelfde aan en heeft mij ook de installatiehandleiding toegestuurd.
Alleen kan ik daar inderdaad nergens iets in terugvinden over een (extern) veiligheids- of overdrukventiel

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:56
patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
[...]

Mijn installateur gaf hetzelfde aan en heeft mij ook de installatiehandleiding toegestuurd.
Alleen kan ik daar inderdaad nergens iets in terugvinden over een (extern) veiligheids- of overdrukventiel
Als we het over dezelfde handleiding hebben.. daar staat ook niet in dat ze een ontluchter moeten plaatsen :P Oh, en in mijn versie wordt wel een overdrukventiel op de appendageset benoemd. Alleen de Flint heeft geen appendagset (of heeft iemand die wel geinstalleerd gekregen?)

Weheat Flint

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56
Cybje schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:23:
[...]

Ik merk het hier ook. En het rare is, dat hij zodra hij in standby gaat, de CV ketel aan probeert te zetten (maar dat lukt niet, want ik heb de CV functie uitgeschakeld in dat ding).

Een timeline:
00:05 Sparrow start defrost
00:19 Sparrow gaat in standby
00:25 CV ketel inschakelen (gas boiler heating = on)
00:33 Sparrow gaat verwarmen
00:33 CV ketel uitschakelen (gas boiler heating = off)

Wat mij ook opvalt is dat hij direct na de defrost een buitentemperatuur meet van 17 graden Celsius (in werkelijkheid was het +/- 1 graden Celsius), waardoor de water target temperature heel laag wordt (want volgens de stooklijn moet die dan laag zijn). Vrij snel daarna daalt de gemeten buitentemperatuur heel hard. Daardoor schiet de water target temperature omhoog. En dat is dus ook het moment dat hij de CV laat bijspringen.
@cybje hier precies hetzelfde. Hier in Twente veel mist geweest met als resultaat veel defrosts . Uiteindelijk is het 's-morgens in de woonkamer 1 graad afgekoeld. Teleurgesteld over deze aanpassing. Hoop dat @weheat dit snel oplost.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Dat is bij de Flint in FE een must en bij de Sparrow een optie. Door de hogere subsidie en de meerprijs van de BUH is de Sparrow vaak de betere optie. Het prijsverschil is minder dan 500.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor de snelle beslissers: per 1 januari is er een prijsverhoging aangekondigd bij Weheat.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:10
bulletje schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:40:
Hele nacht stooklijn maar toch meer dan halve graad afgekoeld de woning. De Sparrow (full electric) lijkt gevraagde temperatuur 44/45 gr niet te halen. Compressor 99%. Wellicht backup unit toch als boost inzetten. Maar geen idee wat de ervaring van andere is. Continue 13a is wel weer een belasting op een fase kookplaat aan en zit op de 25. Zag na defrost vanochtend dat de backup heater wel even aan is gesprongen. De sparrow stond toen op stand-by. Had eerst OT aanstaan maar is niet handig met dit weer.

Woning is geïsoleerd (1995) en hr++ . Vloerverwarming met therminon hybride verdeler welke pas mengt boven de 40gr. Met temperaturen onder 0, moet er wat meer dan 30gr de vloer in om het aangenaam te houden.
Staat jouw WP (door de installateur) ingesteld op een max temperatuur (bijv 45 graden) ingesteld toevallig? Meer dan 40 graden de vloer in lijkt me veel, of begrijp ik het verkeerd? Hier gaat er met deze temperaturen 28 graden in. En t is prima warm binnen.

• Rikkie2021
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:32
Carboy54 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:51:
[...]

Dat is bij de Flint in FE een must en bij de Sparrow een optie. Door de hogere subsidie en de meerprijs van de BUH is de Sparrow vaak de betere optie. Het prijsverschil is minder dan 500.
Ok goed om te weten. Sparow heeft meer vermogen maar die heb ik niet nodig dus waarom zou dat dan ern betere optie zijn. Meer kans op pendelen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rikkie2021 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:35:
[...]

Ok goed om te weten. Sparow heeft meer vermogen maar die heb ik niet nodig dus waarom zou dat dan ern betere optie zijn. Meer kans op pendelen.
Beter geregelde defrosts en sneller de boiler verwarmen. De Sparrow kan heel ver terug moduleren tot 215 watt stroomverbruik. Pendelen moet dan geen probleem zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 29-12-2025 19:37 ]

• patrick_199
n.smits schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:48:
[...]

Als we het over dezelfde handleiding hebben.. daar staat ook niet in dat ze een ontluchter moeten plaatsen :P Oh, en in mijn versie wordt wel een overdrukventiel op de appendageset benoemd. Alleen de Flint heeft geen appendagset (of heeft iemand die wel geinstalleerd gekregen?)
Dit is wat in de handleiding staat bij punt 5.3 maar geen veiligheidsventiel:

5.3. De warmtepomp aansluiten
5.3.1. Waterleidingen aansluiten
Sluit de waterleidingen aan zoals aangegeven in een van de installatieschema's. Let goed op het
volgende:
• Gebruik leidingen met een voldoende grote diameter. Een optimaal debiet van 1 m³/h is vereist
• Installeer een magnetische vuilafscheider in het systeem. Zorg ervoor dat deze in de retouraanslui-
ting naar de buitenunit is geplaatst om contaminatie/schade aan de buitenunit te voorkomen
• Installeer (automatische) ventilatieopeningen op alle hoge punten waar lucht zich kan ophopen.
• Zorg ervoor dat het systeem een functionerende en voldoende grote expansievat heeft.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:00
@Stoker of @Carboy54 ik begreep uit dit topic dat installateurs de maximum watertemperatuur kunnen aanpassen. Mijn warmtepomp komt niet hoger dan 37 graden (zie afbeelding hieronder).

Klopt dit? Zo ja, kan 1 van jullie aangeven waar/hoe de installateur dit kan aanpassen? Mag ook met een screenshot.

Ik ben inmiddels al 6 mailtjes heen en weer met mijn installateur maar we komen er niet uit. Hij is denk ik niet bekend met het maximum en het feit dat hij dat kan aanpassen. In plaats daarvan past hij mijn stooklijn aan, wat ik niet wil :)

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09QLRH6BLRzVgd4kl16tSz3wxDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jDW8JfAGHGc5vXR22L4w3f5k.png?f=fotoalbum_large

• Razer
JeroenVerweij schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
@Stoker of @Carboy54 ik begreep uit dit topic dat installateurs de maximum watertemperatuur kunnen aanpassen. Mijn warmtepomp komt niet hoger dan 37 graden (zie afbeelding hieronder).

Klopt dit? Zo ja, kan 1 van jullie aangeven waar/hoe de installateur dit kan aanpassen? Mag ook met een screenshot.

Ik ben inmiddels al 6 mailtjes heen en weer met mijn installateur maar we komen er niet uit. Hij is denk ik niet bekend met het maximum en het feit dat hij dat kan aanpassen. In plaats daarvan past hij mijn stooklijn aan, wat ik niet wil :)

Bedankt!

[Afbeelding]
Op hoeveel vermogen en compressor loopt je Sparrow op het moment dat er maximaal 37 graden uit komt.

Als er nog vermogen over is weet je zelf dat het harde cap is.

Overigens kun je dit via de Chrome Dev Tools ook zelf in 2 minuten tijd uitlezen.

(En als je het aandurft ook zo via een scriptje zelf aanpassen, maar zou het eerst bij de installateur leggen 😉)

[ Voor 5% gewijzigd door Razer op 29-12-2025 20:09 ]

• JeroenVerweij
Razer schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:07:
[...]

Op hoeveel vermogen en compressor loopt je Sparrow op het moment dat er maximaal 37 graden uit komt.

Als er nog vermogen over is weet je zelf dat het harde cap is.

Overigens kun je dit via de Chrome Dev Tools ook zelf in 2 minuten tijd uitlezen.

(En als je het aandurft ook zo via een scriptje zelf aanpassen, maar zou het eerst bij de installateur leggen 😉)
Yes, er is nog ruimte. Compressor liep op zo’n 84% bij 37 graden.

Uitlezen via Chrome Dev Tools in mijn eigen Weheat portal bedoel je dan?

En ik probeer het idd eerst via de installateur :)

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:13

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
JeroenVerweij schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:

Bedankt!

[Afbeelding]
Jeetje, das niet best:)

Portal -->
Klant -->
selecteer pomp -->
en dan de 3e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzKlxFp2QIPTkdOlQvEorwwUAWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ijSCO80YWdV1njITlr2dfhgg.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• JeroenVerweij
Stoker schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:16:
[...]

Jeetje, das niet best:)

Portal -->
Klant -->
selecteer pomp -->
en dan de 3e.

[Afbeelding]
Onwijs bedankt voor de mega snelle reactie!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
was toeval;) geen probleem!

• bulletje
  • Laatst online: 19:07
Satefan schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:18:
[...]

Staat jouw WP (door de installateur) ingesteld op een max temperatuur (bijv 45 graden) ingesteld toevallig? Meer dan 40 graden de vloer in lijkt me veel, of begrijp ik het verkeerd? Hier gaat er met deze temperaturen 28 graden in. En t is prima warm binnen.
Ze hebben hem wel iets hoger gezet afgelopen week naar max 50 maar daar komt die niet aan. Bij echt koud weer is +\- 34-35 de vloer in fijn om de woonkamer op temp te houden. Flow staat helemaal open. Wellicht daar nog mee spelen merkte januari dat dan temperatuur wel hoger wordt. Bijvoorbeeld wp in was 30,9 en uit 35.6 terwijl gevraagde temp 45 was. Huis in was nog maar 34.3 dan of naar vloer toe enkele meters (geïsoleerd) kwam ik rond de 30 uit bij -0,4 buiten. Compressor draait dan 99% dus max. Vandaag zag ik 3x backup heater inspringen na defrost. Alleen nog vraag uitstaan bij installateur of geïntegreerde heater ook beperkt kan worden in vermogen. Omdat die op zo’n moment 13a trekt da’s fors als dat constant is. Zeker als om zou laten zetten naar booster wat denk ik verstandig is met dit weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhPr_lxxpMa7hpjd2fq2tsJobAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DgHiEXvca509J5U1b7zokmvg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door bulletje op 29-12-2025 20:57 ]

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
[...]

Let op: Voor een veilige werking moet elk gesloten CV-systeem technisch gezien altijd een overstortventiel hebben. Als u deze niet ziet bij de Flint, is deze waarschijnlijk elders in het leidingwerk (bij de ketel of binnenunit) geplaatst conform de installatiehandleiding.

Gewoon opnemen in de installatie tenzij hybride met cv ketel.
Dan zit hij er al in

Net zoals vorstbeveiliging, gewoon plaatsen zo'n ding

• Razer
JeroenVerweij schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:13:
[...]

Yes, er is nog ruimte. Compressor liep op zo’n 84% bij 37 graden.

Uitlezen via Chrome Dev Tools in mijn eigen Weheat portal bedoel je dan?

En ik probeer het idd eerst via de installateur :)
Yes correct, dat weet je in elk geval waar die op ingesteld staat en kun je de installateur de goede kant op helpen.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:35
De aansluiting op mijn bestaande stalen buizen lijkt 1 inch. Op de Sparrow is de aansluiting toch ook 1 inch?
Wat is de gebruikelijke buisdiameter om de binnenunit aan te sluiten? 32 mm meerlaagsbuis?

• Ardano
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-12 00:01
Ik snap natuurlijk dat het slim regelen van Weheat voor tweakers leuk is maar ik vraag mij wel af of het niet slimmer is om een warmtepomp gewoon 24/7 te laten draaien op de laagst mogelijke aanvoertemperatuur. Batterijen kosten niets meer tegenwoordig dus die paar uur dure stroom is makkelijk op de vangen als je bedenkt dat een warmtepomp misschien maar 300 watt gebruikt. Dat kun je zelfs opvangen met een stekkerbatterij. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan of je vaak thuis bent of niet.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:06
Ardano schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:03:
Ik snap natuurlijk dat het slim regelen van Weheat voor tweakers leuk is maar ik vraag mij wel af of het niet slimmer is om een warmtepomp gewoon 24/7 te laten draaien op de laagst mogelijke aanvoertemperatuur. Batterijen kosten niets meer tegenwoordig dus die paar uur dure stroom is makkelijk op de vangen als je bedenkt dat een warmtepomp misschien maar 300 watt gebruikt. Dat kun je zelfs opvangen met een stekkerbatterij. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan of je vaak thuis bent of niet.
Ik denk dat dat voor de meeste tweakers ook het doel is, ware het niet dat je altijd een periode hebt waar je de warmte niet meer kwijt kan. En dan is er nog de optimalisatie van rendement, PV opbrengst en kostprijs van stroom op een dynamisch contract en de vraag wanneer je waar hoeveel warmte nodig hebt. Een soort drie dimensionaal schaken over de tijd.

• Mg4gebruiker
martijnn2 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:59:
[...]

Let op: Voor een veilige werking moet elk gesloten CV-systeem technisch gezien altijd een overstortventiel hebben. Als u deze niet ziet bij de Flint, is deze waarschijnlijk elders in het leidingwerk (bij de ketel of binnenunit) geplaatst conform de installatiehandleiding.

Gewoon opnemen in de installatie tenzij hybride met cv ketel.
Dan zit hij er al in

Net zoals vorstbeveiliging, gewoon plaatsen zo'n ding
Waar zou dat ding moeten zitten?

• JvLa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-12 12:20
Hij staat op de grond op twee steunbalken die op de tegels staan dus het lijkt me sterk dat het resonantie van de omliggende constructie is. Wel kan het resonantie van de kast zelf zijn, maar is daar wat aan te doen?

Ik woon in Vlaardingen. Iemand in de buurt met een Sparrow waar ik kan komen luisteren ter vergelijking? Misschien is er iets mis met die van mij.
Sardaukar schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat de herrie vooral resonantie is. Als anecdote: ik heb de FE Sparrow op mijn platte dak staan. Staat ongeveer minimaal een meter of 2 van de dakrand af (alle zijden). Zowel mijn buurvrouw als ik horen helemaal niets - ook al staat hij 100% te draaien na een defrost.

Wel heb ik er veel massa onder zitten. Plat betonnen dak, daarop dakisolatie, dakleer en vervolgens de Sparrow zelf.

• martijnn2
Mg4gebruiker schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:24:
[...]

Waar zou dat ding moeten zitten?
Hij staat niet getekend in het flint schema, in de technische handleiding wel. Maar daar hebben ze het over de combi van de Sparrow. Dus dat is een knip en plak fout van weheat. Bij cv ketels plaats je normaal gesproken het overstort ventiel in de aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rueaQ_ITv3lTYAsZ3lhkdi2CpfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVLtbCj9mpevhjKYm87KJN0N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door martijnn2 op 29-12-2025 23:35 ]

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:09
Razer schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:07:
[...]

Dit heb ik geprobeerd, maar ik krijg een error (vanwege het ontbreken van de juiste rechten vermoed ik).

Ik neem aan dat je het dan over de waterHouseInTemperatureMax parameter uit de settings hebt? Die staat bij mij op 70 graden, maar als ik die probeer aan te passen naar 69 bijvoorbeeld dan krijg ik een error, terwijl ik met hetzelfde script wel andere zaken aan kan passen.

Het lijkt er dus op dat Weheat wel degelijk heeft gezorgd dat instellingen die alleen voor installateurs zijn niet met consumer credentials kunnen worden aangepast.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• patrick_199
martijnn2 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:29:
[...]

Hij staat niet getekend in het flint schema, in de technische handleiding wel. Maar daar hebben ze het over de combi van de Sparrow. Dus dat is een knip en plak fout van weheat. Bij cv ketels plaats je normaal gesproken het overstort ventiel in de aanvoer.

[Afbeelding]
Ik vind het vreemd dat het overdrukventiel in de unit zelf zit en niet in de aanvoerleiding na de circulatiepomp, om de leidingen en appendages van de vloerverwarming te beschermen.

• JeroenVerweij
Ik ben benieuwd naar wat vannacht en morgen gaan brengen. Ik zag vandaag dat de druk in de CV was gezakt naar 1,3 bar. Dus bijgevuld naar 1,7 bar en de boel ook weer ontlucht (alleen boven kwam er uit 2 radiatoren best wat lucht).

Tevens ben ik sinds vanmiddag definitief over naar stooklijn (na wat gepiel eerder deze dagen) en denk dat ik inmiddels vrij aardig in de buurt zit.

Tot nu toe lijkt de warmtepomp zich vanaf vanmiddag een stukje rustiger te gedragen. Benieuwd naar de temperatuur binnen morgenochtend, het verbruik en het aantal defrosts vannacht.

Welterusten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhvQNhT7V4XmHSTwXVsaTU5vXLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVIOxlDu8C9OI73P2I9aihJ6.png?f=fotoalbum_large

• slem
  • Laatst online: 21:12
Hallo,

In mijn woning wil ik graag een wasmeubel vervangen. Nu zit op de warm water leiding geen stopkraan. Betekent dit dat de gehele 300 liter ssw vat leeg moet? Hebben jullie wellicht tips over hoe dit te doen? Het lijkt erop dat er niet een kraan achter het ssw vat zit die ik dicht kan draaien. Zit wel een groen kraantje aan de kant waar het water het ssw vat in gaat.

Mvgr
Sven

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:20
Kirvis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:00:
[...]

Dit heb ik geprobeerd, maar ik krijg een error (vanwege het ontbreken van de juiste rechten vermoed ik).

Ik neem aan dat je het dan over de waterHouseInTemperatureMax parameter uit de settings hebt? Die staat bij mij op 70 graden, maar als ik die probeer aan te passen naar 69 bijvoorbeeld dan krijg ik een error, terwijl ik met hetzelfde script wel andere zaken aan kan passen.

Het lijkt er dus op dat Weheat wel degelijk heeft gezorgd dat instellingen die alleen voor installateurs zijn niet met consumer credentials kunnen worden aangepast.
Dus je maximale water in temperatuur is 70 graden? Wow. Da zou ik laten aanpassen! Bij een of andere glitch in aansturing loopt je vloer kapot.
In jouw geval is 40 echt wel de max? Eigenlijk voor bijna iedereen met vloerverwarming zonder bijmengen.

Natuurlijk kun je suggereren "dat haalt ie toch niet/komt niet voor" maar ik lees toch wel eens wat rare zaken in aansturing hier?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
slem schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:21:
Hallo,

In mijn woning wil ik graag een wasmeubel vervangen. Nu zit op de warm water leiding geen stopkraan. Betekent dit dat de gehele 300 liter ssw vat leeg moet? Hebben jullie wellicht tips over hoe dit te doen? Het lijkt erop dat er niet een kraan achter het ssw vat zit die ik dicht kan draaien. Zit wel een groen kraantje aan de kant waar het water het ssw vat in gaat.

Mvgr
Sven
Uitgang warm water zit bovenop het vat. Dus toevoer dicht zetten is voldoende

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Hallo,

Mvgr
Sven
Gewoon de hoofdkraan dichtdraaien. je boilervat loopt sowieso niet leeg, en zonder waterdruk komt er ook geen water uit.

• Beer070
jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:36:
[...]

Uitgang warm water zit bovenop het vat. Dus toevoer dicht zetten is voldoende
Enneh, een paar handdoeken bij de hand houden, warm en koud water bij een (lager gelegen) kraan even open zetten met het kraantje bij het vat dicht. Dan gaat de druk eraf.

• Degast
Hallo,

Mvgr
Sven
Als het goed is zit er wel een inlaatcombinatie. Daar kun je inkomende koude water stoppen.

Als er niet elders water/lucht aangezogen wordt kun je gewoon vervangen zonder waterballet.

Heb wel eens meegemaakt dat er een beluchtklep op een vat zat waardoor ie alsnog leegliep. Dus natuurlijk eerst even met kraan er nog op testen.

Ik zou inlaatcombinatie dichtdraaien, kraan testen, kraan verwijderen, direct hoekstopkraantje monteren, rustig verder met meubel. Idem koud water.

• jj85
Degast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:38:
[...]

Heb wel eens meegemaakt dat er een beluchtklep op een vat zat waardoor ie alsnog leegliep. Dus natuurlijk eerst even met kraan er nog op testen.
Enkel de leiding kan dan toch leeglopen?
Zit er niet standaard een beluchter op de WeHeat vaten? Hoeveel onderdruk mogen die vaten eigenlijk hebben?

• Degast
jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:44:
[...]

Enkel de leiding kan dan toch leeglopen?
Zit er niet standaard een beluchter op de WeHeat vaten? Hoeveel onderdruk mogen die vaten eigenlijk hebben?
Normaal gesproken. Even uitproberen kan geen kwaad.
Niet dat ik weet.
Het beetje onderdruk door een stukje leiding kan geen kwaad, wat de grens is weet ik niet. Dat een vat implodeerde door onderdruk hoorde ik nog nooit. Zal vast wel eens iemand gebeurt zijn. Maar dan heb je toch een kasteel denk ik.

• Mg4gebruiker
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:25:
[...]

Ik vind het vreemd dat het overdrukventiel in de unit zelf zit en niet in de aanvoerleiding na de circulatiepomp, om de leidingen en appendages van de vloerverwarming te beschermen.
Even aannemende dat dit ook zo is bij de Flint, dan snap ik nu waarom ik die niet zie.

• Mg4gebruiker
Degast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:31:
[...]

Dus je maximale water in temperatuur is 70 graden? Wow. Da zou ik laten aanpassen! Bij een of andere glitch in aansturing loopt je vloer kapot.
In jouw geval is 40 echt wel de max? Eigenlijk voor bijna iedereen met vloerverwarming zonder bijmengen.

Natuurlijk kun je suggereren "dat haalt ie toch niet/komt niet voor" maar ik lees toch wel eens wat rare zaken in aansturing hier?
Tenzij hij een hybride of mengverdeler heeft...

• JeroenVerweij
JeroenVerweij schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:32:
Ik ben benieuwd naar wat vannacht en morgen gaan brengen. Ik zag vandaag dat de druk in de CV was gezakt naar 1,3 bar. Dus bijgevuld naar 1,7 bar en de boel ook weer ontlucht (alleen boven kwam er uit 2 radiatoren best wat lucht).

Tevens ben ik sinds vanmiddag definitief over naar stooklijn (na wat gepiel eerder deze dagen) en denk dat ik inmiddels vrij aardig in de buurt zit.

Tot nu toe lijkt de warmtepomp zich vanaf vanmiddag een stukje rustiger te gedragen. Benieuwd naar de temperatuur binnen morgenochtend, het verbruik en het aantal defrosts vannacht.

Welterusten!

[Afbeelding]
Op zich een prima nacht (denk ik). Toch wel weer 5 defrosts en de ketel heeft bij 2 daarvan een heel klein beetje bijgesprongen (0,3 kuub totaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLD-ekXT9JBrqhraFzpsf5h3PJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAlSywqDEe7A2M2eXUsiKJ0Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUxDaK8jfAp-p1sA6VFg8e5FHUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aquYu0rOomYVI8K4uUKNtVK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1FAzkwMjg7kZahkCS8JGFwbAac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJYRJ8ryTejlu1IFDIRdgpoj.png?f=fotoalbum_large

• s.willemse
[...]

De Flint heeft het verwarmingselement niet nodig om het boilervat te verwarmen. Dit gaat prima zonder. Ik kan in de app instellen dat er tijdelijk een extra boost op het warme water wordt gedaan, zodat je met meerdere mensen achter elkaar kunt douchen/in bad gaan. Maar hier heb ik nog geen gebruik van hoeven maken: we hebben met 4 personen achter elkaar kunnen douchen. Het lijkt me een handige optie als we logees hebben!

• s.willemse
Caayn schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:23:
[...]
Kan je het verwarmingselement niet fysiek ontkoppelen of schiet het systeem dan in storing?

https://support.weheat.nl...enunit-2-4?language=nl_NL
Hier heb ik nog niet naar gekeken. Het nut van het hebben van een verwarmingselement is dan ook weer teniet gedaan en ik ga hier liever niet zelf mee knutselen.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:48
JeroenVerweij schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:51:
[...]

Op zich een prima nacht (denk ik). Toch wel weer 5 defrosts en de ketel heeft bij 2 daarvan een heel klein beetje bijgesprongen (0,3 kuub totaal).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
5 defrosts is niks met het huidige weer. Ik zou eerder zeggen zelfs weinig. We hebben er hier 15-20 per dag laatste 2 dagen en ook dat is niet eens zo gek. Wordt hier prima door de overshoots van de stooklijn opgevangen.

• Satefan
I.p. schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:37:
[...]

5 defrosts is niks met het huidige weer. Ik zou eerder zeggen zelfs weinig. We hebben er hier 15-20 per dag laatste 2 dagen en ook dat is niet eens zo gek. Wordt hier prima door de overshoots van de stooklijn opgevangen.
Dat is relatief. Hier geen enkele defrost. Systeem draait op stooklijn tussen de 20% en 25% van het vermogen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:06
Ligt ook aan de plek waar je woont. Hier 15 defrost in 24 uur. Tussen de 80 en 52% compressor. BB80

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:03
En aan het vermogen (grootte van de compressor) wat de unit kan leveren in relatie tot warmteverlies. Een krap bemeten unit zal vaker defrosten dan een wat grotere. Als hij continue op zijn tenen loopt heb je al snel prijs.

• jj85
Degast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:56:
[...]

Normaal gesproken. Even uitproberen kan geen kwaad.
Niet dat ik weet.
Het beetje onderdruk door een stukje leiding kan geen kwaad, wat de grens is weet ik niet. Dat een vat implodeerde door onderdruk hoorde ik nog nooit. Zal vast wel eens iemand gebeurt zijn. Maar dan heb je toch een kasteel denk ik.
Als een installatie op zolder staat (van een woonhuis, niet een kasteel :) ) dan is het best denkbaar dat de warm water gebruikers 5 meter lager liggen.
5 meter waterkolom dat aan het vat 'trekt' kan dan toch al een onderdruk geven van een paar honderd mbar.
Een vat met 1mm stalen wand kan vaak niet heel veel onderdruk hebben. Maar in de praktijk zal het waarschijnlijk wel gewoon goed gaan.

Toch heb ik er zelf een beluchtertje op gezet, die 3 tientjes maken het verschil ook niet qua kosten.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:48
Satefan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:45:
[...]

Dat is relatief. Hier geen enkele defrost. Systeem draait op stooklijn tussen de 20% en 25% van het vermogen.
Uiteraard relatief o.b.v capaciteit van de warmtepomp en woonplaats/weer. Maar weet uit eigen ervaring dat als je de warmtepomp net hebt een nacht van 5-8 defrosts al veel vindt 😅

• bulletje
  • Laatst online: 19:07
bulletje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:42:
[...]

Ze hebben hem wel iets hoger gezet afgelopen week naar max 50 maar daar komt die niet aan. Bij echt koud weer is +\- 34-35 de vloer in fijn om de woonkamer op temp te houden. Flow staat helemaal open. Wellicht daar nog mee spelen merkte januari dat dan temperatuur wel hoger wordt. Bijvoorbeeld wp in was 30,9 en uit 35.6 terwijl gevraagde temp 45 was. Huis in was nog maar 34.3 dan of naar vloer toe enkele meters (geïsoleerd) kwam ik rond de 30 uit bij -0,4 buiten. Compressor draait dan 99% dus max. Vandaag zag ik 3x backup heater inspringen na defrost. Alleen nog vraag uitstaan bij installateur of geïntegreerde heater ook beperkt kan worden in vermogen. Omdat die op zo’n moment 13a trekt da’s fors als dat constant is. Zeker als om zou laten zetten naar booster wat denk ik verstandig is met dit weer.

[Afbeelding]
Vloerverwarming flow stond op 2 l/min resultaat constant 99% compressor en temperatuur niet halen. Nu flow naar +/- 1.25 gezet voor 6 groepen. Gevraagde temperatuur wordt gehaald, gaat ook warmer water de vloer in. Nu nog juiste stooklijn temperatuur vinden zodat het aangenaam is en blijft nu te warm :)

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26
JvLa schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:52:
Hij staat op de grond op twee steunbalken die op de tegels staan dus het lijkt me sterk dat het resonantie van de omliggende constructie is. Wel kan het resonantie van de kast zelf zijn, maar is daar wat aan te doen?

Ik woon in Vlaardingen. Iemand in de buurt met een Sparrow waar ik kan komen luisteren ter vergelijking? Misschien is er iets mis met die van mij.

[...]
Ik denk ook dat je er op de grond meer last van hebt. Waarschijnlijk als ik nu het platte dak op ga zal ik de unit ook wel horen. Maar vanuit onze woningen (en onze tuinen) horen wij het niet.

Je bent welkom om te komen luisteren maar ik gok dat Doorwerth (omgeving Arnhem) iets te ver voor je is.

• Degast
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:35:
[...]

Tenzij hij een hybride of mengverdeler heeft...
Ja, sorry, weet toevallig dat dat niet zo is.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
Wij hebben een aanbod geaccepteerd van coolblue voor installatie met een 300L boilervat, terwijl we (nu nog) met z'n drieën zijn (twee volwassenen en een baby van 2 maanden). Nu twijfel ik om toch de offerte aan te laten aanpassen naar 200L voor 300 euro minder. Onze douche doet max 9L per minuut, dus volgens mij komen we dan ergens op de 45min douchetijd uit. Ik vroeg me alleen af, als je 300L neemt en de temperatuur lager instelt, wordt dat voor je COP van het sww dan niet interessanter? Verdien je die 300 euro ooit terug?

[ Voor 3% gewijzigd door Zinloos1 op 30-12-2025 13:52 ]

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:42
Zinloos1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:52:
Wij hebben een aanbod geaccepteerd van coolblue voor installatie met een 300L boilervat, terwijl we (nu nog) met z'n drieën zijn (twee volwassenen en een baby van 2 maanden). Nu twijfel ik om toch de offerte aan te laten aanpassen naar 200L voor 300 euro minder. Onze douche doet max 9L per minuut, dus volgens mij komen we dan ergens op de 45min douchetijd uit. Ik vroeg me alleen af, als je 300L neemt en de temperatuur lager instelt, wordt dat voor je COP van het sww dan niet interessanter? Verdien je die 300 euro ooit terug?
Ja grotere boiler kan je een lagere temp houden wat goed is voor de COP. Nu zijn jullie nog maar net zijn 3en straks nog gezinsuitbreiding en voor je het weet zit in over 15 jaar met zijn 6en in de ochtend aan de eettafel. :)

Nu wellicht niet nodig maar straks is het wel een luxe, of het tegen die tijd er wat anders komt, gaat verhuizen of goedkoper beter alternatieven zijn... Who knows,..

[ Voor 8% gewijzigd door CyberFR op 30-12-2025 14:08 ]

PVoutput---->7335wp

• STIMPPYYY
Je bespaart ook straks mbhv weheat intelligence die je vat op de juiste momenten opwarmt.

Ik zou voor die paar euro btw geen 200L vat nemen.

• martijnn2
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:25:
[...]

Ik kan nergens terugvinden of lezen dat deze in de buitenunit zit, waar heb je dat gelezen?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Over een boilervat van 200 of 300 liter, maakt een legionellarun daarvoor nog veel uit ?

Heb zelf een 300l vat, standaard op een relatief lage temperatuur (45), maar een legionella run duurt hierdoor relatief lang (afgelopen zondag 3u). Kan me voorstellen dat een 200l vat minder lang duurt bij een legionellarun.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MotorBeast
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:25:
Over een boilervat van 200 of 300 liter, maakt een legionellarun daarvoor nog veel uit ?

Heb zelf een 300l vat, standaard op een relatief lage temperatuur (45), maar een legionella run duurt hierdoor relatief lang (afgelopen zondag 3u). Kan me voorstellen dat een 200l vat minder lang duurt bij een legionellarun.
Ik verwarm mijn vat standaard op 50 graden en doe nooit een legionella run. Zie Heatgeek. Ik leef nog. NB: eigen risico.

https://www.heatgeek.com/...ure-what-you-need-to-know

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 30-12-2025 14:38 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:43
Ik heb een offerte aangevraagd voor een WeHeat Flint warmtepomp.

Bij Coolblue geven ze nu alleen aan dat de boiler erbij alleen kan als je 3 fasen hebt.
Vanwege het 3kW naverwarm element.

Terwijl die boiler juist interessant is om in de zomer bij overschot zonne-energie goedkoop warm water te maken in plaats van terug te leveren.

Het lijkt mij dat je die boiler toch prima kan installeren zonder dat verwarmingselement zolang als de CV-ketel er nog is om na te kunnen verwarmen?

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:37:
[...]

Ik verwarm mijn vat standaard op 50 graden en doe nooit een legionella run. Zie Heatgeek. Ik leef nog. NB: eigen risico.

Die ene keer per week kost je max 1,5kWh (dus van 50 naar 65)?, dat is 78kWh per jaar. Zou niet tegen de algemene richtlijnen ingaan. Overigens gebruik je dat water ook.

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:47:
[...]

Die ene keer per week kost je max 1,5kWh?, dat is 78kWh per jaar. Zou niet tegen de algemene richtlijnen ingaan. Overigens gebruik je dat water ook.
Kost je geen 78. Veel meer. Want je huis koelt ook af in die tijd dat je je SWW opwarmt en moet dat weer inhalen op hoge aanvoer en veel verbruik. Ik ga lekker zo door. Maar doe wat je zelf wil. Alleen na een vakantie doe ik een run want dan koelt mijn water teveel af. Ik trek verder met iedere dag een badvulling en douchen boiler ook bijna leeg.

• ZeRoC00L
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:37:
[...]

Ik ken het filmpje can heatgeak, maar met Weheat kun je de legionella run toch niet overslaan?
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:47:
[...]

Die ene keer per week kost je max 1,5kWh (dus van 50 naar 65)?, dat is 78kWh per jaar. Zou niet tegen de algemene richtlijnen ingaan. Overigens gebruik je dat water ook.
Kost wel meer, zoals hierboven gezegd.
Zeker als het 3u duurt. Maar in de zomer is het dan weer ‘gratis’.

[ Voor 32% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-12-2025 15:12 ]

Volg je bankbiljetten

• STIMPPYYY
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:11:
[...]

Ik ken het filmpje can heatgeak, maar met Weheat kun je de legionella run toch niet overslaan?

[...]

Handmatig misschien door het schema steeds te verplaatsen?

• MotorBeast
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:11:
[...]

[...]

Dan wordt het tijd dat verzoek bij WeHeat weg te leggen. Baas in eigen huis.

• ZeRoC00L
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:47:
[...]

Lijkt me sterk dat ze hieraan mee willen werken, ze kunnen toch niet tegen officiele richtlijnen / adviezen ingaan ? (Wat ik helemaal begrijpelijk vind).

Volg je bankbiljetten

• patrick_199
martijnn2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:16:
[...]

Ik kan nergens terugvinden of lezen dat deze in de buitenunit zit, waar heb je dat gelezen?
Dat zeg ik niet. Ik kom sowieso niet makkelijk bij de unit. De installateur heeft aangegeven dat er een ventiel in/op de unit zit en heeft mij ook een installatiehandleiding toegestuurd; zie de screenshot. Dat is het enige wat ik daarin heb kunnen vinden. Mijn twijfels blijven echter bestaan, vooral omdat ik het vreemd vind dat er geen overdrukventiel is geplaatst in de aanvoerleiding na de circulatiepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgTgoCX3gDMUQ7gOZT66kKPaLK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POBhgCVmCW9kQJm8SvRI1oLH.png?f=fotoalbum_large

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
Gents,

We hebben onze BB P80 pas 3 maanden en dat ding heeft zich tot nu toe voorbeeldig gedragen. Maar een paar dagen geleden werd de ingestelde temperatuur in de woonkamer niet gehaald. Volgende dag was het probleem weg. Op de dagen er voor, toen de buiten temperatuur veel lager was, hebben we geen enkel probleem gehad. Als ik naar de grafiek kijk, dan zie ik dat de BB op het probleem moment tussen twee performance nivos staat te "klapperen". Na een ontdooi cyclus is het probleem weg en blijft weg. De buiten temperatuur op dat moment zit rond het vriespunt. Elke suggestie wat ik kan doen als dit zich nog een keer voor doet is welkom.

• n.smits
Dan is dus de vraag aan hem of hij een appendage set heeft geplaatst. Voor zover ik weet bestaat deze niet voor de Flint (je had een Flint toch?). De aansluitingen bij de Flint zitten niet boven elkaar maar verspringen (zie ook de startpost voor een foto).

[ Voor 14% gewijzigd door n.smits op 30-12-2025 16:39 ]

Weheat Flint

• patrick_199
n.smits schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:37:
[...]

Dan is dus de vraag aan hem of hij een appendage set heeft geplaatst. Voor zover ik weet bestaat deze niet voor de Flint (je had een Flint toch?). De aansluitingen bij de Flint zitten niet boven elkaar maar verspringen (zie ook de startpost voor een foto).
Ja, inderdaad een flint. Ik ga nog een mail sturen naar de installateur; ik ben benieuwd waar hij mee komt

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:20
Het maakt uit of jullie baby een jongen of een meisje is . Als het een meisje is moet je een grote of zelfs enorme boiler overwegen . En dan nog wordt t krap. Ik ben ervaringsdeskundige met twee dochters . Die meiden willen alsmaar haren wassen Dat is een tijdrovend proces kennelijk .

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:15
RayDelft schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:49:
[...]

Het maakt uit of jullie baby een jongen of een meisje is . Als het een meisje is moet je een grote of zelfs enorme boiler overwegen . En dan nog wordt t krap. Ik ben ervaringsdeskundige met twee dochters . Die meiden willen alsmaar haren wassen Dat is een tijdrovend proces kennelijk .
Of je hebt 2 tiener jongens zoals hier die het liefst zo heet als mogelijk willen douchen ;)

Maar on-topic hier n.a.v. dit forum de offerte getekend voor een BB P60 zonder BH en met 50l buffer plus 300l boiler. Ben benieuwd. Timing is ook top aangezien 3 dagen na tekenen mijn Itoh Daalderop Cube hybride wamtepomp(je) aangeeft dat ie op zijn laatste loodjes draait.

• Satefan
[...]

Amen. Hier met z'n 4-en waarvan 2 dames. De jongste, mijn dochter, is 20 en denkt een soort veto-recht op de capaciteit van de boiler te hebben. We hebben een 300 liter. Op zich gaat dat allemaal net. Mijn zoon is over het algemeen binnen 5 minuten gedouched. Maar ja, dan blijft z'n meisje ook slapen. Ik overweeg om een 2e 300 liter boiler te plaatsen. 8)7

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:35
Wat zijn de afmetingen van de grindbak die jullie voor de sparrow gemaakt hebben?
Wellicht zijn er wat foto's? ga je met 1 groot gat naar binnen, of 2 kleinere?
Persoonlijk lijkt het mij mooier om met 2 gaten van b.v. 40 naar binnen te gaan. Maar ik weet niet hoe die aansluitingen op de sparrow zitten.

• MotorBeast
[...]

Gewoon een kwestie van opvoeden. Waarom kon mijn dochter dan gewoon in 10 minuten onder de douche uitkomen? En die is zelfs kapster. 8) Hier vullen we een groot bad iedere dag en kunnen nog makkelijk 3x douchen met 1 run per dag om 13.30 uur op 50 graden met 300 liter boiler.

• MotorBeast
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:51:
[...]

Lijkt me sterk dat ze hieraan mee willen werken, ze kunnen toch niet tegen officiele richtlijnen / adviezen ingaan ? (Wat ik helemaal begrijpelijk vind).
Richtlijnen zijn geen wet en zeker niet in mijn eigen huis.

• martijnn2
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:19:
[...]

Dat zeg ik niet. Ik kom sowieso niet makkelijk bij de unit. De installateur heeft aangegeven dat er een ventiel in/op de unit zit en heeft mij ook een installatiehandleiding toegestuurd; zie de screenshot. Dat is het enige wat ik daarin heb kunnen vinden. Mijn twijfels blijven echter bestaan, vooral omdat ik het vreemd vind dat er geen overdrukventiel is geplaatst in de aanvoerleiding na de circulatiepomp.

[Afbeelding]
De appendage past alleen op de Blackbird en Sparrow die wordt aan de buitenkant erop gezet
De Flint heeft geen overstort ventiel.

Tekst in de Flint installatie handleiding klopt niet

Net zoals dat er in de tekening geen vorstbeveiliging buiten is getekend, het niet toepassen van zo'n ventiel kan vorstschade en einde oefening betekenen

[ Voor 7% gewijzigd door martijnn2 op 30-12-2025 19:28 ]

• patrick_199
martijnn2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:18:
[...]

De appendage past alleen op de Blackbird en Sparrow die wordt aan de buitenkant erop gezet
De Flint heeft geen overstort ventiel.

Tekst in de Flint installatie handleiding klopt niet

Net zoals dat er in de tekening geen vorstbeveiliging buiten is getekend, het niet toepassen van zo'n ventiel kan vorstschade en einde oefening betekenen
Bedankt voor de info, hiermee ga ik terug naar de installateur. Wat ik alleen niet goed begrijp, is waarom er standaard geen overdrukventiel wordt geplaatst in de aanvoerleiding na de pomp

• Mg4gebruiker
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:50:
[...]

Kost je geen 78. Veel meer. Want je huis koelt ook af in die tijd dat je je SWW opwarmt en moet dat weer inhalen op hoge aanvoer en veel verbruik. Ik ga lekker zo door. Maar doe wat je zelf wil. Alleen na een vakantie doe ik een run want dan koelt mijn water teveel af. Ik trek verder met iedere dag een badvulling en douchen boiler ook bijna leeg.
Hoe deactiveer jij dan de legionella run?

• martijnn2
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:36:
[...]

Bedankt voor de info, hiermee ga ik terug naar de installateur. Wat ik alleen niet goed begrijp, is waarom er standaard geen overdrukventiel wordt geplaatst in de aanvoerleiding na de pomp
Ja geen idee waarom hij er niet in is geplaatst normaal zit hij in de aanvoer. Ik ben de Flint zelf aan het installeren toevallig vandaag eigen appendage set geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgfcZNkQNyOi3RSaRjMeLO2L8TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QXBJZGLva2vBP7GehWsqJCF.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
martijnn2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:55:
[...]

Ja geen idee waarom hij er niet in is geplaatst normaal zit hij in de aanvoer. Ik ben de Flint zelf aan het installeren toevallig vandaag eigen appendage set geplaatst.

[Afbeelding]
Wat is dat voor een kastje waar die leidingen ingaan? Ik heb deze namelijk niet.

• n.smits
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:03:
[...]

Wat is dat voor een kastje waar die leidingen ingaan? Ik heb deze namelijk niet.
Dat is een voorgemonteerde binnenunit: De unit is uitgerust met twee circulatiepompen en een 3kW naverwarmer.

Weheat Flint

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:53
Herkent iemand dit gedrag? Onze Sparrow blijft om warmte vragen, terwijl de temperatuur op de opentherm thermostaat momenteel om 17c vraagt. Die setpoint vanuit de thermostaat zie je ook gewoon terug in de pomp. Maar de water target temperature blijft omhoog kruipen. Wordt hier nu aardig warm. Heb overal al de stroom afgehaald (dat is de dip), maar ging daarna gewoon weer vrolijk verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQvv66aLOGwl5mQ0FTLqdvGDtiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSmaKUJHKElT4VIdVCKP3Gdj.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
n.smits schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:13:
[...]

Dat is een voorgemonteerde binnenunit: De unit is uitgerust met twee circulatiepompen en een 3kW naverwarmer.
Aah. Ik heb een systeem met 3 pompen. Die 3kw naverwarmer zit volgens mij in de boiler van mij...

• Beer070
Satefan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:50:
[...]

Amen. Hier met z'n 4-en waarvan 2 dames. De jongste, mijn dochter, is 20 en denkt een soort veto-recht op de capaciteit van de boiler te hebben. We hebben een 300 liter. Op zich gaat dat allemaal net. Mijn zoon is over het algemeen binnen 5 minuten gedouched. Maar ja, dan blijft z'n meisje ook slapen. Ik overweeg om een 2e 300 liter boiler te plaatsen. 8)7
Met 3 dochters en een baby overwegen we een 500L boiler waarvan de aanvoer wordt voorverwarmd door een 500L buffervat. Dan moet onze 16kw WP het net aan houden 8)7

• martijnn2
n.smits schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:13:
[...]

Ik heb 1 pomp daarin zitten, warm water komt losse warmtepomp boiler voor

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Satefan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:50:
[...]

In jou geval dan beter een 400 of 500l met extra grote spiraal. Van Nexus heb je mooie vaten, kan die p80 compleet uit z’n stekker gaan en goed zn warmte kwijt!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Stoker op 30-12-2025 22:12 ]

• JessicavdH
  • Laatst online: 22:11

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:47:
[...]
Dat verzoek zullen ze niet honoreren. Ze moeten namelijk vanwege de wettelijke norm aan legionella preventie doen (NEN 1006, kun je gewoon opzoeken).

Jaren_30_huis_gasloos

• RayDelft
Wooters schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:22:
Herkent iemand dit gedrag? Onze Sparrow blijft om warmte vragen, terwijl de temperatuur op de opentherm thermostaat momenteel om 17c vraagt. Die setpoint vanuit de thermostaat zie je ook gewoon terug in de pomp. Maar de water target temperature blijft omhoog kruipen. Wordt hier nu aardig warm. Heb overal al de stroom afgehaald (dat is de dip), maar ging daarna gewoon weer vrolijk verwarmen.

[Afbeelding]
Staat hij niet per ongeluk op stooklijn ? Die dan overigens erg hoog staat ? Lijkt anders defecte thermostaat . Als hij niet op stooklijn is gegaan
Spontaan dan kan je hem erop zetten en dan kijken of hij weer zo hoog oploopt.
Als dat dan ook gebeurt zal er een sensor niet goed werken .

• RayDelft
Als je de gevolgen van legionella van dichtbij ziet en weet wat dat doet met iemand die het overleeft bij tijdige diagnose, dan ben je blij dat je pomp je ertegen wil beschermen . Ik weet, het, de kans is niet groot en zeker niet bij regelmatig gebruik , maar toch is die kans reeel . Ongeveer twee mensen per dag krijgen het en het aantal neemt toe .

[ Voor 10% gewijzigd door RayDelft op 30-12-2025 22:20 ]

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.