• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-10 22:55
Weet iemand hoe je de geschiedenis van de control mode kan ophalen (aan/uit, OpenTherm, stooklijn) en eventueel ook de stooklijninstellingen uit het verleden? Dit is niet beschikbaar in de API (met HomeAssistant credentials).
Een oudere methode om ControlMethod op te halen lijkt niet meer te werken.

Hoe die in te stellen is ook interessant, dat kon eerder schijnbaar ook. Daarmee zou je automatisch naar stooklijn kunnen gaan als het koud genoeg is.

[ Voor 20% gewijzigd door Jimmie5887 op 27-09-2026 20:11 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 16:05
Jimmie5887 schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:07:
Weet iemand hoe je de geschiedenis van de control mode kan ophalen (aan/uit, OpenTherm, stooklijn) en eventueel ook de stooklijninstellingen uit het verleden? Dit is niet beschikbaar in de API (met HomeAssistant credentials).
Een oudere methode om ControlMethod op te halen lijkt niet meer te werken.
Blijkbaar zit het wel in de API, want met de Weheat Monitor app is die geschiedenis wel inzichtelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkZrei9QrwGLD49Fnactv6orNy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5j5vpUlFpgi35z1KitQ9Q9E.png?f=fotoalbum_large

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:46
Barryvdh schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:50:
[...]

Heb je de laatste versie van HomeAssistant?
Yes

• Jimmie5887
Gameboy schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:12:
[...]

Blijkbaar zit het wel in de API, want met de Weheat Monitor app is die geschiedenis wel inzichtelijk:

[Afbeelding]
Bij mij staat daar dit, ik draai nu op OpenTherm. En 15 september is de datum waarop ik met weheat-monitor verbonden ben. Dat is geen lange termijn historie maar de huidige modus en die dan regelmatig ophalen en bewaren. Dat doe ik sinds kort ook, daarmee probeer ik dan uit te zoeken wat het effect van wijzigingen is. (Hierbij ben ik een beetje ingehaald door weheat monitor trouwens. Dat is flink gegroeid de laatste tijd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LyHH1pEQXne37Zqy3uPrdGBqRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1Rv9GSEVW2xbRVhHTdniDbI.png?f=fotoalbum_large
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat er in weheat-monitor wat reverse engineered endpoints gebruikt worden. Maar misschien is dat inmiddels niet meer.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:32
Razer schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:44:
[...]

Dit is niet helemaal waar ;)
Mijn T6 denk dat dat die maximaal 45 graden water mag leveren, en zal dus max 45 graden vragen (de T6 leest via OT de ketel max temp uit, voordat Flint geinstalleerd was, stond ketel op max 45 graden). Modulatie bereik van T6 op watervraag temp. loopt dus hier ergens van 28 tot 45 graden en dat werkt prima in herfst en lente :)

Meestal zie ik dan temp vraag tussen 30 en 33 graden, wat hier met radiatoren prima is.
OT thermostaat vraagt een watertemp, en de Weheat zal die temp gaan maken en vervolgens moduleren om dat te bereiken.

Is huis op temp, zal die bijvoorbeeld van 33 graden naar 28 graden water temp vraag, wat dan weer resulteert in laagste modulatie niveau van 33% van de Flint op dat moment.
Daarom schreef ik 'via de meeste thermostaten' mij eTwist ging gewoon volgas ondanks dat ie modulerend is.

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10 09:56
Caayn schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:01:
Ik blijf het herhalen: Het zou een hoop schelen als Weheat gewoon stooklijn met ruimte compensatie (OT) zou ondersteunen, met bijvoorkeur een instelbare hysterese (0.1-1.5).

Het is ook niet alsof dat een nieuw of ingewikkeld concept is.
Inderdaad. @Weheat heeft zelf gekozen voor bestaande thermostaten te ondersteunen in plaats van een eigen te ontwikkelen. Daarbij zou het natuurlijk prettig zijn als die ondersteuning ook wel daadwerkelijk netjes werkt.

Daarbij zou het mijns inziens nogsteeds heel prettig zijn als de stooklijn 2 extra instel punten zou krijgen bij 0 graden en bij -10 graden. Je verwarmingscurve is normaal gezien niet een rechte lijn, maar een curve. Ook zijn juist expliciet de 2 belangrijkste punten weggelaten, maar we hebben er wel lekker veel in een gebied waarin je amper stookt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Caayn schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:01:
Ik blijf het herhalen: Het zou een hoop schelen als Weheat gewoon stooklijn met ruimte compensatie (OT) zou ondersteunen, met bijvoorkeur een instelbare hysterese (0.1-1.5).

Het is ook niet alsof dat een nieuw of ingewikkeld concept is.
Oud nieuws. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn :*)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07:14
Gameboy schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding]
Helaas zit dit niet in de API. Heb wel bij WH aangegeven dat het heel fijn zou zijn als ze dit vrijgeven, zodat je als gebruiker ook terug kunt kijken.

Wat ik doe met de Monitor (sinds augustus), is voor elke gebruiker elk uur de instellingen aanvragen. Als die anders zijn dan de laatste regel in de Monitor database, dan slaat die een nieuwe regel op, zodat de verschillen inzichtelijk worden.

(Dit betekent dus ook dat als je meerdere wijzigingen doet in een uur, alleen de laatste wijziging wordt opgeslagen, en dan ook alleen als die laatste wijziging anders is t.o.v. het startpunt).

Dat betekend dat we vanaf augustus voor alle pompen bijhouden als de instellingen zijn gewijzigd.

Alles wat daarvoor zit dus helaas niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Kirvis op 28-09-2026 10:02 ]

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:45
MrDenna schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:01:
[...]

Inderdaad. @Weheat heeft zelf gekozen voor bestaande thermostaten te onde Tochrsteunen in plaats van een eigen te ontwikkelen. Daarbij zou het natuurlijk prettig zijn als die ondersteuning ook wel daadwerkelijk netjes werkt.

Daarbij zou het mijns inziens nogsteeds heel prettig zijn als de stooklijn 2 extra instel punten zou krijgen bij 0 graden en bij -10 graden. Je verwarmingscurve is normaal gezien niet een rechte lijn, maar een curve. Ook zijn juist expliciet de 2 belangrijkste punten weggelaten, maar we hebben er wel lekker veel in een gebied waarin je amper stookt.
Zouden de engineers bij Weheat dat nou echt over het hoofd hebben gezien? Zou de WP niet slimmer zijn dan dat? Ik begrijp dat Tweakers heel graag zelf alles regelen, maar ik krijg soms de indruk dat Tweakers denken dat ze het bij Weheat niet begrijpen.

Ik vergelijk het soms met autonoom auto rijden. Veel mensen vertrouwen liever op hun eigen kunnen in plaats van een computer systeem (wat ik begrijp). Maar als ik zie wat voor beslissingen mensen soms nemen op de openbare weg, dan twijfel ik steeds vaker of die systemen (inclusief hun tekortkomingen) uiteindelijk niet voor meer veiligheid zorgen op de weg.

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10 09:56
robmoh schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:59:
[...]

Zouden de engineers bij Weheat dat nou echt over het hoofd hebben gezien? Zou de WP niet slimmer zijn dan dat? Ik begrijp dat Tweakers heel graag zelf alles regelen, maar ik krijg soms de indruk dat Tweakers denken dat ze het bij Weheat niet begrijpen.

Ik vergelijk het soms met autonoom auto rijden. Veel mensen vertrouwen liever op hun eigen kunnen in plaats van een computer systeem (wat ik begrijp). Maar als ik zie wat voor beslissingen mensen soms nemen op de openbare weg, dan twijfel ik steeds vaker of die systemen (inclusief hun tekortkomingen) uiteindelijk niet voor meer veiligheid zorgen op de weg.
De vraag voor mij is nu eigenlijk: Welk stuk van mijn reply duik je nu in? Over het stukje thermostaat: het lijkt me door gebruikers ervaringen best duidelijk geworden dat het werken met OT thermostaten die ontwikkeld zijn voor gasketels, niet prettig werkt bij warmtepompen. Ik zeg daarbij niet dat de engineers bij Weheat daar niet over nagedacht hebben, vast wel. Echter blijken praktijkervaringen in deze kwestie niet al te positief te zijn, dit zijn toch in dit geval de gebruikers, die een systeem hebben gekocht en verwachten dat dit netjes werkt.

Als je in haakt op het stukje over de stooklijn: Op z'n minst verwacht je een goede onderbouwing (ik in ieder geval wel) waarom we zoveel instel mogelijkheden hebben in het warmere gebied, ten opzichte van het gebied waar we grotendeels constant willen door verwarmen. De overbrugging van -20 tot +9 graden is groot te noemen, die nu een rechte lijn veroorzaakt bij het instellen. Hierin zou je meer curve willen zien om het warmteverlies netter te kunnen compenseren. Er is ook meermaals al gevraagd voor 2 extra instel punten tussen die -20 en + 9 graden en tot op heden is die iedere keer genegeerd zonder verklaring waarom.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-10 18:58
MrDenna schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:11:
[...]

Als je in haakt op het stukje over de stooklijn: Op z'n minst verwacht je een goede onderbouwing (ik in ieder geval wel) waarom we zoveel instel mogelijkheden hebben in het warmere gebied, ten opzichte van het gebied waar we grotendeels constant willen door verwarmen. De overbrugging van -20 tot +9 graden is groot te noemen, die nu een rechte lijn veroorzaakt bij het instellen. Hierin zou je meer curve willen zien om het warmteverlies netter te kunnen compenseren. Er is ook meermaals al gevraagd voor 2 extra instel punten tussen die -20 en + 9 graden en tot op heden is die iedere keer genegeerd zonder verklaring waarom.
Enige reden die ik kan bedenken is dat men in het verwarmen gebied, voor een lineaire verloop kiezen?

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Gameboy
MrDenna schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:11:
[...]

De vraag voor mij is nu eigenlijk: Welk stuk van mijn reply duik je nu in? Over het stukje thermostaat: het lijkt me door gebruikers ervaringen best duidelijk geworden dat het werken met OT thermostaten die ontwikkeld zijn voor gasketels, niet prettig werkt bij warmtepompen. Ik zeg daarbij niet dat de engineers bij Weheat daar niet over nagedacht hebben, vast wel. Echter blijken praktijkervaringen in deze kwestie niet al te positief te zijn, dit zijn toch in dit geval de gebruikers, die een systeem hebben gekocht en verwachten dat dit netjes werkt.

<knip>
Ik heb juist een prima ervaring met Opentherm in combinatie met mijn P60. Ik gebruik Evohome met de R8810A Opentherm module, en dat werkt voor mij best goed. Prima COP in het hele stookseizoen, en geen grote pieken/springen in de gevraagde aanvoertemperatuur. Maar dat zal wellicht een uitzondering zijn, want er zijn idd genoeg andere ervaringen ;)

Maar goed, het hoeft dus niet verkeerd te gaan, maar dat is afhankelijk van vele factoren...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01:29
Bij OT is de thermostaat bepalend; dan lever je de WP over aan de OT en die zijn allemaal verschillend. Compatibel bepaalt alleen dat het protocol past, maar zegt niets over de regeling die over het OT protocol volgt.

Bij stooklijn is .. de stooklijn bepalend en dat doet de WeHeat zelf en bij Aan/Uit komt daar een externe "UIT"-overrule bij. "AAN" laat het over aan de stooklijn en doet verder niks, gelukkig.

Allemaal er van uitgaande dat secundaire ruimten waterzijdig zo zijn ingeregeld dat deze de hoofdruimte volgen; meer of minder precies. Dat volgen kan ook met een hogere of lagere offset afhankelijk van de waterzijde inregeling. Dat volgen kan je met een naregeling beïnvloeden door te knijpen of door ventilatoren harder te laten blazen.

Alleen met een thermostaat (OT, "UIT") en/of naregeling kan je bijregelen voor zon, wind, regen, open deuren etc. Daar weet de WP allemaal niks van.

Regelen kost extra vermogen (je hebt een gradient nodig) en die vertaalt zich in een hogere aanvoertemperatuur. Die kost per 1 graad hoger 2% rendement en daarom is besparen met vlak stoken makkelijker dan met regelen zelfs als je een dag of een week weg gaat. Daarom is WeHeat Intelligence ook zo'n schier-onmogelijke opgave zeker als je daarbij comfort wilt behouden.

Je moet dus af van de gas-instellingen waarbij radiator-knijpen de regeling was. Zoveel mogelijk alles open; waterzijdig ingeregeld en dan een beetje bij-tweaken voor afwijkende kamers voor bijvoorbeeld zon.

• RNacoustics
HarDus schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:17:
Bij OT is de thermostaat bepalend; dan lever je de WP over aan de OT en die zijn allemaal verschillend. Compatibel bepaalt alleen dat het protocol past, maar zegt niets over de regeling die over het OT protocol volgt.

Bij stooklijn is .. de stooklijn bepalend en dat doet de WeHeat zelf en bij Aan/Uit komt daar een externe "UIT"-overrule bij. "AAN" laat het over aan de stooklijn en doet verder niks, gelukkig.

Allemaal er van uitgaande dat secundaire ruimten waterzijdig zo zijn ingeregeld dat deze de hoofdruimte volgen; meer of minder precies. Dat volgen kan ook met een hogere of lagere offset afhankelijk van de waterzijde inregeling. Dat volgen kan je met een naregeling beïnvloeden door te knijpen of door ventilatoren harder te laten blazen.

Alleen met een thermostaat (OT, "UIT") en/of naregeling kan je bijregelen voor zon, wind, regen, open deuren etc. Daar weet de WP allemaal niks van.

Regelen kost extra vermogen (je hebt een gradient nodig) en die vertaalt zich in een hogere aanvoertemperatuur. Die kost per 1 graad hoger 2% rendement en daarom is besparen met vlak stoken makkelijker dan met regelen zelfs als je een dag of een week weg gaat. Daarom is WeHeat Intelligence ook zo'n schier-onmogelijke opgave zeker als je daarbij comfort wilt behouden.

Je moet dus af van de gas-instellingen waarbij radiator-knijpen de regeling was. Zoveel mogelijk alles open; waterzijdig ingeregeld en dan een beetje bij-tweaken voor afwijkende kamers voor bijvoorbeeld zon.
De aan/uit thermostaat i.c.m. stooklijn moet zo weinig mogelijk schakelen. Alleen als kamer temperatuur door bijvoorbeeld de zon of andere externe warmtebronnen (kachel, Airco)boven de gewenste temperatuur uit komt, mag de kamer thermostaat op uit. Dus een juist gekozen stooklijn watertemperaturen en optimaal ingeregelde afgifte systeem is een voorwaarde.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Jpiek
Stoken met een stooklijn is toch een beetje uitgaan van in beton gegoten wamteverlies lijkt me.

Je voorbeeld van een ruimte met zon : Op het noordwesten een glazen serre met dak. 460 breed, 200 diep = 460*250+460*200 aan glasopppervlak. Met maar een beetje zon geen verwarming nodig, met maar een beetje (koude) wind echt wél verwarming nodig. Dat tweak je niet een beetje bij. Slaapkamer voorzijde onder plat dak idem.

Stooklijn reageert niet op de gewijzigde toestand, thermostaat reageert te aggressief op een gewijzigde toestand.

• RNacoustics
Jpiek schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:31:
Stoken met een stooklijn is toch een beetje uitgaan van in beton gegoten wamteverlies lijkt me.

Je voorbeeld van een ruimte met zon : Op het noordwesten een glazen serre met dak. 460 breed, 200 diep = 460*250+460*200 aan glasopppervlak. Met maar een beetje zon geen verwarming nodig, met maar een beetje (koude) wind echt wél verwarming nodig. Dat tweak je niet een beetje bij. Slaapkamer voorzijde onder plat dak idem.

Stooklijn reageert niet op de gewijzigde toestand, thermostaat reageert te aggressief op een gewijzigde toestand.
En dat is bij een VVW kritischer (massa en dus trager reactie) dan met radiatoren i.c.m. houten vloer.

• HarDus
RNacoustics schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:34:
[...]

En dat is bij een VVW kritischer (massa en dus trager reactie) dan met radiatoren i.c.m. houten vloer
En daarom heb ik mijn naregeling behouden. De knijpt de vloerverwarming op de serre een beetje bij zon; idem voor de werkkamers. Maar Aan/Uit blijft "Aan" want er blijft warmtevraag en de WP blijft op de stooklijn. Ik knijp dus de zonne-energie weg uit de lokale aanvoer en daarmee moduleert de WP terug omdat de stooklijn minder vermogen vraagt.

Ik ben begonnen met mijn oude gas-instellingen en dat werkte niet geweldig. Een goede basis inregeling die de flow toelaat is wel essentieel. De naregeling is nu daadwerkelijk een na-fijn-regeling.

Ook in het huidige overgangsseizoen werkt dat omdat ik tussen 9-15-20 graden de stooklijn iets minder laat dalen dan tussen -20 en 9. Er is meer variatie en er is dus ook meer gradient nodig. Anders gebeurt er niks of te langzaam. Daarom vind ik die extra punten boven de 9 graden helemaal niet vreemd. Onder de 9 graden is alles lineair erboven zit de variatie.

Tussen -3 en +3 heb je nog de variatie met ontdooien, maar dat vraagt mogelijk een offset niet extra punten in de stooklijn. Dat zou 4 punten extra vragen ipv 1 offset,

• skinnieh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 00:13
Eerder vorige week stond er bij weheat.nl nog "Swift (Eind 2026)" .. nu staat er "Swift (2027)"... das mooi k u d t.... zit er wel een beetje op te wachten. Dit komt niet lekker uit met de afzwakking vd subsidie regeling.

[ Voor 17% gewijzigd door skinnieh op 28-09-2026 22:47 ]

SKiNNiEH

• Pr088
skinnieh schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:46:
Eerder vorige week stond er bij weheat.nl nog "Swift (Eind 2026)" .. nu staat er "Swift (2027)"... das mooi k u d t.... zit er wel een beetje op te wachten. Dit komt niet lekker uit met de afzwakking vd subsidie regeling.
De wijziging van de ISDE gaat pas volgend jaar in. Dus als je dit jaar nog koopt heb je helemaal geen probleem toch? Of wil je wachten op de implementatie? Let er op dat je andere kosten ook doorlopen, zoals vastrecht gas dat komend jaar weer flink omhoog gaat.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:29
De installatiedatum bepaalt de subsidie. Staat ook in dit artikel op de website van Weheat zelf (Link naar artikel op Weheat website). Ditzelfde verhaal werd ook door de verkoper van Adlar verteld. Daar stond iets meer 'druk' op, omdat Adlar al voor mijn regio aan het plannen was voor eind november en met elke week latere beslissing zou ik zomaar een week op kunnen schuiven.

De Swift zou zelfs als deze beschikbaar zou komen eind 2026, haast onmogelijk worden om tijdig geplaatst te krijgen tot medio december (omdat je moet rekenen dat er minder monteurs rondlopen vanaf die periode).

Waar ik met Adlar tegenaan liep is dat formeel het geluid van de 9kW 2dB te hoog lag op de erfgrens. Ze plannen een uitbouw, maar niet die muur over de erfgrens, dus deze zou niet tegen een blinde muur gaan blazen.

Nu is de planning dat er op 3 november een Weheat Blackbird P80 geinstalleerd wordt op het dak van de garage, welke gezien de locatie wel aan de WPAC-berekening voldoet op max vermogen.
Als het goed is kan ik mijzelf binnenkort ook onder de bezitters van een Weheat scharen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De vraag is of je de Swift al kunt bestellen ?
Of in ieder geval een offerte kunt krijgen, want zolang ie niet officieel in de prijslijst staat, is er ook geen nummer om subsidie aan te vragen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18

s3n

Had ik nog niet gezien, dank voor het delen!. Ik ben ook heel benieuwd naar dit apparaat en de kosten. Een Inventum Ben lijkt me ook wel iets als alternatief, die is alleen vrij prijzig met installatie. Dus ben benieuwd naar de Weheat

• Pr088
Master Yoda 3 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:12:
De installatiedatum bepaalt de subsidie. Staat ook in dit artikel op de website van Weheat zelf (Link naar artikel op Weheat website). Ditzelfde verhaal werd ook door de verkoper van Adlar verteld. Daar stond iets meer 'druk' op, omdat Adlar al voor mijn regio aan het plannen was voor eind november en met elke week latere beslissing zou ik zomaar een week op kunnen schuiven.

De Swift zou zelfs als deze beschikbaar zou komen eind 2026, haast onmogelijk worden om tijdig geplaatst te krijgen tot medio december (omdat je moet rekenen dat er minder monteurs rondlopen vanaf die periode).

Waar ik met Adlar tegenaan liep is dat formeel het geluid van de 9kW 2dB te hoog lag op de erfgrens. Ze plannen een uitbouw, maar niet die muur over de erfgrens, dus deze zou niet tegen een blinde muur gaan blazen.

Nu is de planning dat er op 3 november een Weheat Blackbird P80 geinstalleerd wordt op het dak van de garage, welke gezien de locatie wel aan de WPAC-berekening voldoet op max vermogen.
Als het goed is kan ik mijzelf binnenkort ook onder de bezitters van een Weheat scharen.
Dat is inderdaad vervelende onduidelijkheid die je zo'n € 500 kost. Ik sluit niet uit dat net als vorig jaar er een overgangsregeling wordt getroffen, waarin offertedatum leidend is, maar daar heeft RVO nu nog niets over gezegd.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:28
Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:49:
[...]

Dat is inderdaad vervelende onduidelijkheid die je zo'n € 500 kost. Ik sluit niet uit dat net als vorig jaar er een overgangsregeling wordt getroffen, waarin offertedatum leidend is, maar daar heeft RVO nu nog niets over gezegd.
De RVO is daar duidelijk in en dus geen overgangs regeling voor zover nu bekend. Maar bedenk je wel beter een duurdere installatie in 2027 dan een slechte in 2026.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07:14
Dag allemaal,

Gisteravond in de webinar kwam het al even ter sprake, maar ik wil het hier ook kwijt. Het gaat over de toon hier, en de toon in de feedback die ik af en toe krijg op de Monitor als het over Weheat zelf gaat.

Eerst eerlijk vooraf: door de Monitor heb ik inmiddels regelmatig contact met Weheat. Neem dat mee als je dit leest.

Wat ik lastig vind
Er wordt de laatste tijd regelmatig geklaagd over Weheat, en dat vind ik niet altijd terecht:
  • "Dit had Weheat moeten bouwen." Dat krijg ik over de Monitor vaak te horen, en ik zie dat als een compliment. Ik begrijp de opmerking ergens ook wel. Maar wat ik doe is echt iets anders dan wat Weheat doet. Doe ik iets fout, dan zeg ik "oeps!" en werkt de Monitor even niet. Doet Weheat iets fout, dan zitten (tien)duizenden huishoudens zonder verwarming of warm water, midden in het beginnende stookseizoen. Het credo "move fast and break things" kan ik me permitteren, Weheat niet. En vergeet niet: de Monitor kan alleen bestaan omdat Weheat een third-party API heeft opengezet en enthousiast meewerkt.
  • WHI. Dat het is uitgesteld omdat ze tegen onverwachte uitdagingen aanliepen, vind ik een goede keuze. Op een verwachte levensduur van zo'n 15 jaar of langer maakt een jaartje uitstel in mijn ogen niet zo veel uit. In de Monitor zie ik bovendien dat de meeste mensen nu al een installatie hebben met een goed rendement en dat er dus al flink bespaard wordt. Dat er zaken beter kunnen is duidelijk, maar het is IMHO geen ramp als het nog even duurt.
  • Instellingen via de API. Weheat staat geen enkele third party toe om instellingen aan te passen, ook Home Assistant, Homey en de Monitor niet. Jammer, want een stooklijnadvies met één klik doorsturen had ik mooi gevonden. Maar er zijn ook hardwarematige redenen voor, en als fabrikant moet je die controle houden. Snap ik.
  • Wie bel je? Weheat is een Nederlandse fabrikant en reageerde in het begin zelf hier op Tweakers. Dat maakt het makkelijk om ze overal op aan te spreken omdat ze heel toegankelijk lijken. Maar bij geen enkele andere warmtepompfabrikant bel je de fabriek (zoals iemand hier al aangaf). Met je auto ga je ook naar de garage of de dealer en niet naar de fabrikant. Werkt je warmtepomp niet goed, dan is je installateur het eerste aanspreekpunt.
Mijn ervaring
Toen ik met de Monitor begon en er ineens honderden gebruikers via een onofficiële route bij kwamen, had Weheat ook gewoon de stekker eruit kunnen trekken en alles kunnen blokkeren. In plaats daarvan kreeg ik een telefoontje van de CEO, een directe contactpersoon binnen hun ontwikkelteam, een eigen client en worden er nu nette afspraken gemaakt over wat ik wel en niet doe met de Monitor. Verzoeken vanuit mijn kant worden serieus opgepakt.

Voor zover ik weet is er geen enkele andere warmtepompfabrikant die dit nu al zo aanbiedt: een open API met heel veel verschillende datapunten per minuut beschikbaar, waar gebruikers zelf zoiets als de Monitor op kunnen bouwen. Dat mogen we best wat vaker benoemen.

En over nieuwe dingen zoals WHI: ik heb persoonlijk liever dat ze het goed doen dan dat ze het snel doen.

Onze eigen Sparrow draait nu bijna twee jaar en is enorm zuinig. En WHI voor SWW, waar ik sinds kort toegang toe heb, kiest bij mij netjes het goedkoopste moment.

Feedback blijft welkom, en ik blijf zelf ook ideeen sturen. Maar wellicht kunnen ook eens stil staan bij wat er allemaal al wel is.

Of zie ik dit te rooskleurig?

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:00
Kirvis schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:19:
Dag allemaal,

Gisteravond in de webinar kwam het al even ter sprake, maar ik wil het hier ook kwijt. Het gaat over de toon hier, en de toon in de feedback die ik af en toe krijg op de Monitor als het over Weheat zelf gaat.

Eerst eerlijk vooraf: door de Monitor heb ik inmiddels regelmatig contact met Weheat. Neem dat mee als je dit leest.

Wat ik lastig vind
Er wordt de laatste tijd regelmatig geklaagd over Weheat, en dat vind ik niet altijd terecht:
  • "Dit had Weheat moeten bouwen." Dat krijg ik over de Monitor vaak te horen, en ik zie dat als een compliment. Ik begrijp de opmerking ergens ook wel. Maar wat ik doe is echt iets anders dan wat Weheat doet. Doe ik iets fout, dan zeg ik "oeps!" en werkt de Monitor even niet. Doet Weheat iets fout, dan zitten (tien)duizenden huishoudens zonder verwarming of warm water, midden in het beginnende stookseizoen. Het credo "move fast and break things" kan ik me permitteren, Weheat niet. En vergeet niet: de Monitor kan alleen bestaan omdat Weheat een third-party API heeft opengezet en enthousiast meewerkt.
  • WHI. Dat het is uitgesteld omdat ze tegen onverwachte uitdagingen aanliepen, vind ik een goede keuze. Op een verwachte levensduur van zo'n 15 jaar of langer maakt een jaartje uitstel in mijn ogen niet zo veel uit. In de Monitor zie ik bovendien dat de meeste mensen nu al een installatie hebben met een goed rendement en dat er dus al flink bespaard wordt. Dat er zaken beter kunnen is duidelijk, maar het is IMHO geen ramp als het nog even duurt.
  • Instellingen via de API. Weheat staat geen enkele third party toe om instellingen aan te passen, ook Home Assistant, Homey en de Monitor niet. Jammer, want een stooklijnadvies met één klik doorsturen had ik mooi gevonden. Maar er zijn ook hardwarematige redenen voor, en als fabrikant moet je die controle houden. Snap ik.
  • Wie bel je? Weheat is een Nederlandse fabrikant en reageerde in het begin zelf hier op Tweakers. Dat maakt het makkelijk om ze overal op aan te spreken omdat ze heel toegankelijk lijken. Maar bij geen enkele andere warmtepompfabrikant bel je de fabriek (zoals iemand hier al aangaf). Met je auto ga je ook naar de garage of de dealer en niet naar de fabrikant. Werkt je warmtepomp niet goed, dan is je installateur het eerste aanspreekpunt.
Mijn ervaring
Toen ik met de Monitor begon en er ineens honderden gebruikers via een onofficiële route bij kwamen, had Weheat ook gewoon de stekker eruit kunnen trekken en alles kunnen blokkeren. In plaats daarvan kreeg ik een telefoontje van de CEO, een directe contactpersoon binnen hun ontwikkelteam, een eigen client en worden er nu nette afspraken gemaakt over wat ik wel en niet doe met de Monitor. Verzoeken vanuit mijn kant worden serieus opgepakt.

Voor zover ik weet is er geen enkele andere warmtepompfabrikant die dit nu al zo aanbiedt: een open API met heel veel verschillende datapunten per minuut beschikbaar, waar gebruikers zelf zoiets als de Monitor op kunnen bouwen. Dat mogen we best wat vaker benoemen.

En over nieuwe dingen zoals WHI: ik heb persoonlijk liever dat ze het goed doen dan dat ze het snel doen.

Onze eigen Sparrow draait nu bijna twee jaar en is enorm zuinig. En WHI voor SWW, waar ik sinds kort toegang toe heb, kiest bij mij netjes het goedkoopste moment.

Feedback blijft welkom, en ik blijf zelf ook ideeen sturen. Maar wellicht kunnen ook eens stil staan bij wat er allemaal al wel is.

Ik denk dat ze het best prima doen over het algemeen, alleen soms ontbreekt een beetje de communicatie mbt de API. Nu snap ik dat wij Tweakers maar 1% van de doelgroep zijn ofzo, maar toch.

En WHI is goed om verder uit te stellen als het tricky is, alleen is het al aangekondigd op 23 mei 2025, met 'komende maanden':
Warmwater via Weheat Intelligence komt eraan!
De eerste functies voor het automatisch optimaliseren van je warmwater gaan komende maanden live. Denk aan het verwarmen wanneer de energieprijzen laag zijn of wanneer je zonne-overschot hebt.
Dus dat is ondertussen anderhalf jaar geleden en nog niet echt duidelijk wat nu de planning is.

En dat ze het via de API aanbieden is inderdaad top, maar het meest gevraagd is een lokale API zodat je niet afhankelijk van WeHeat als ze in de toekomst iets aanpassen.

Dat ze niet willen dat je iets aanpast aan instellingen snap ik opzich ook, maar ik kan me voorstellen dat het voor 'slimme regelingen' ook wel handig kan zijn om zelf iets te triggeren tijdelijk (zoals opwarmen van SWW, of juist blokkeren). Nu ben je afhankelijk van de WHI regeling.

• Pr088
Barryvdh schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:39:
[...]

Ik denk dat ze het best prima doen over het algemeen, alleen soms ontbreekt een beetje de communicatie mbt de API. Nu snap ik dat wij Tweakers maar 1% van de doelgroep zijn ofzo, maar toch.

En WHI is goed om verder uit te stellen als het tricky is, alleen is het al aangekondigd op 23 mei 2025, met 'komende maanden':

[...]

Dus dat is ondertussen anderhalf jaar geleden en nog niet echt duidelijk wat nu de planning is.

En dat ze het via de API aanbieden is inderdaad top, maar het meest gevraagd is een lokale API zodat je niet afhankelijk van WeHeat als ze in de toekomst iets aanpassen.

Dat ze niet willen dat je iets aanpast aan instellingen snap ik opzich ook, maar ik kan me voorstellen dat het voor 'slimme regelingen' ook wel handig kan zijn om zelf iets te triggeren tijdelijk (zoals opwarmen van SWW, of juist blokkeren). Nu ben je afhankelijk van de WHI regeling.
Kleine correctie op je verhaal: je bent niet afhankelijk van de WHI regeling, er zit gewoon een instelbaar weekschema zonder WHI in de app. Als je geen WHI op je SWW wilt, dan hoeft dat ook helemaal niet.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik verwacht niet dat Weheat hier gezellig op het forum mee komt kletsen, ook zeg ik niet hun engineers dom zijn dat zal je mij nooit horen zeggen. Wel ben ik van mening dat hun prioriteiten soms verkeerd liggen. Ze hebben een mooi (hardware) product maar het beleid en keuzes eromheen doet, in mijn ogen, afbraak aan dit mooie product.

• robmoh
Caayn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:14:
[...]
Ik verwacht niet dat Weheat hier gezellig op het forum mee komt kletsen, ook zeg ik niet hun engineers dom zijn dat zal je mij nooit horen zeggen. Wel ben ik van mening dat hun prioriteiten soms verkeerd liggen. Ze hebben een mooi (hardware) product maar het beleid en keuzes eromheen doet, in mijn ogen, afbraak aan dit mooie product.
Priotiseren loopt nu eenmaal niet altijd synchroon met onze eigen verwachtingen. Misschien is het beter om deze plek te gebruiken om goede inhoudelijke feedback te geven, in plaats van persoonlijke verwachtingen te verbinden aan beleid en keuzes van Weheat?

• Barryvdh
Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:04:
[...]

Kleine correctie op je verhaal: je bent niet afhankelijk van de WHI regeling, er zit gewoon een instelbaar weekschema zonder WHI in de app. Als je geen WHI op je SWW wilt, dan hoeft dat ook helemaal niet.
Ik had het over het triggeren van SWV met slimme regeling, dus op basis van een overschot aan energie bijvoorbeeld. Dat kan je wel ongeveer instellen, maar niet automatisch natuurlijk.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:58
Weheat is een Nederlandse fabrikant en reageerde in het begin zelf hier op Tweakers. Dat maakt het makkelijk om ze overal op aan te spreken omdat ze heel toegankelijk lijken. Maar bij geen enkele andere warmtepompfabrikant bel je de fabriek (zoals iemand hier al aangaf). Met je auto ga je ook naar de garage of de dealer en niet naar de fabrikant. Werkt je warmtepomp niet goed, dan is je installateur het eerste aanspreekpunt.
Ik pak even dit stukje eruit. Weheat heeft zelf ook aangegeven de community meer te willen betrekken en actiever te reageren. Helaas is dat niet wat we zien gebeuren, eerder het tegenovergestelde, het is al maanden stil.

Dat terwijl de weheat-monitor juist wel heel adequaat en meewerkend is opgepakt. Een voorbeeld waar je zag dat er gecommuniceerd werd (niet hier, maar wel een e-mail rondom de inlogproblematiek). Een glimp van communicatie die wij als eindgebruikers ook verwachten van een bedrijf die zich in de markt profileert zoals Weheat dat doet.

Even voorop gesteld dat ik ontzettend tevreden ben met mijn Warmtepomp en geen van de problemen ervaar die ik elders soms wel zie langskomen. Zelfs als er niets veranderd rondom WHI of verwarming kan ik met simpele middelen (aan/uit thermostaat) licht ingrijpen/sturen en dat zou voor mij ook prima zijn.
Ik ben echter heel benieuwd waar WHI naartoe gaat en welke mogelijkheden er komen in de toekomst, met mogelijk wel meer lokale aansturing (nieuwe printplaat?). Waar bestaande gebruikers met de huidige warmtepompen misschien ook nog profijt van kunnen hebben. Als je als eindgebruiker geïnformeerd wordt over mogelijkheden, kun je bij je installateur concrete vragen neerleggen.

Een maand terug heb ik een inventarisatie gemaakt van de grote onderwerpen die er besproken zijn op het forum en waar we graag iets van communicatie over zien vanuit Weheat.

Civil in "Weheat warmtepompen"

Ik stoor mij ook aan de negatieve reacties die hier soms worden geuit, maar ik denk zeker dat er in de communicatie naar de eindgebruiker iets te verbeteren is. Verwachtingen wekken, maar deze (nog) niet waarmaken leidt tot frustratie en vragen bij eindgebruikers. Dat is niet vreemd.

• Pr088
Ik stoor mij ook aan de negatieve reacties die hier soms worden geuit, maar ik denk zeker dat er in de communicatie naar de eindgebruiker iets te verbeteren is. Verwachtingen wekken, maar deze (nog) niet waarmaken leidt tot frustratie en vragen bij eindgebruikers. Dat is niet vreemd.
Ik pak dit stukje er even uit. Ja, Weheat moet beter communiceren over vertragingen of uitdagingen in het maken van WHI. En stoppen met het doen alsof WHI er al is (voor verwarming). Maar of dat via Tweakers moet? Laat ze dat gewoon via hun eigen site doen.

• Civil
Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:10:
[...]

[...]

Ik pak dit stukje er even uit. Ja, Weheat moet beter communiceren over vertragingen of uitdagingen in het maken van WHI. En stoppen met het doen alsof WHI er al is (voor verwarming). Maar of dat via Tweakers moet? Laat ze dat gewoon via hun eigen site doen.
Dat klopt, dat is ook de nuance die gemaakt wordt in het bericht waar ik naar link. Je hebt de Tweakers community. Daar heeft Weheat de suggestie gewekt weer actiever te willen zijn in de communicatie met de community via dit topic. Anderzijds heb je de communicatie richting de eindgebruiker.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:05
Voor een rijtjeshuis? Flint kan qua geluidseisen volgens mij net als je hem precies in het midden kunt zetten op een uitbouw of aan de muur bijvoorbeeld. Draait hier als een zonnetje en de buren horen niets.

• GroteSmurf
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-10 02:56
Hebben nog meer mensen een stuk hoger verbruik van de pompen sinds Donderdag 17 September om precies 11:00 uur ??

Zat altijd rond de 9-10 watt, en nu minimaal 40 watt.

Was per dag ongeveer 0,2 Kwh, en sindsdien rond de 1-1,2 Kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVZMv4uG9MQe50D6S0a4YhirB2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaRuoKIhZtTFhh71uGglpPeq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP6_jJwCi81P7sW10IPnPr25aik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oH3pWVAODBfNSVwNSeVnyjX3.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:42
Cv pomp (en)? Die dag gebeurde er wel iets vreemds want de legionellarun werd rond dat tijdstip onderbroken. Maar geen gekke zaken met de pompen?

Keer stroom eraf halen?

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Jimmie5887
Dag allemaal,

Wat ik lastig vind
Mijn ervaring

Er is ook een deel van de gebruikers (zoals ik) waarbij de pomp door Weheat (door DeJong, 100% Weheat) is geïnstalleerd en die ineens een andere installateur in de app zagen en toen ook geen contact meer met Weheat konden leggen. En er zijn destijds ook best wat verwachtingen gewekt bij mij die niet uitgekomen zijn (rechtstreekse verbinding bijvoorbeeld). Dat verklaart deels ook wel het negatieve sentiment wat er heerst, denk ik.

Maar de kostenbesparing is er zeker en dat is ook wat waard. En er zijn vast ook veel mensen zijn die geen problemen hebben gehad, ik wel en ook niet de minste. Maar door die bak data die wel beschikbaar is, is er ook een leuke nieuwe hobby bijgekomen. Data verzamelen en analyseren vind ik leuk.

Qua API bij andere leveranciers bestaat er ook Luxtronik, een controller die door verschillende merken gebruikt wordt en waarbij je zelf ook instellingen kan doorvoeren. Ook zonder cloud.

• Carboy54
orillion schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:41:
[...]

Voor een rijtjeshuis? Flint kan qua geluidseisen volgens mij net als je hem precies in het midden kunt zetten op een uitbouw of aan de muur bijvoorbeeld. Draait hier als een zonnetje en de buren horen niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nn6kQO8IyeUjHFdXH4FStTqAXhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAOlJoYLvOHvh3zaEkCP6o11.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt. Een woning van 5.75 mtr. Lukt net binnen de geluidsnormen met de buren. Een Sparrow niet.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-10 14:11
GroteSmurf schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:42:
Hebben nog meer mensen een stuk hoger verbruik van de pompen sinds Donderdag 17 September om precies 11:00 uur ??

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je Home Assistant draaien? Dan kan je kijken of er een handmatige actie is geweest, misschien de wintercheck op dat moment?
Ik heb het idee dat er wat parameters in de winter hoger staan dan in de zomer, misschien zie je dit nu terug?

• GroteSmurf
MartinPTweak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:21:
[...]

Heb je Home Assistant draaien? Dan kan je kijken of er een handmatige actie is geweest, misschien de wintercheck op dat moment?
Ik heb het idee dat er wat parameters in de winter hoger staan dan in de zomer, misschien zie je dit nu terug?
Geen HomeAssistant, en volgens de WeHeat app staat alles ook gewoon standby.

Alsof de module ineens 4x zoveel energie nodig heeft.

Heel bijzonder.

• HarDus

[Afbeelding]

[Afbeelding]
10 W is het verbruik van de buitenunit. Met pompen uit is de binnenunit nagenoeg nul. Bij 40W loopt er dus een pomp binnen.

Het je toen de thermostaat aangepast van Stooklijn naar Aan/Uit (of naar OT)? Het pompgedrag is dan anders. Met Aan/Uit draaien de pompen vaker. De regelingen zijn niet gelijk; de verschillen zijn onbekend, zover ik weet.

• Pr088
HarDus schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 23:56:
[...]

10 W is het verbruik van de buitenunit. Met pompen uit is de binnenunit nagenoeg nul. Bij 40W loopt er dus een pomp binnen.

Het je toen de thermostaat aangepast van Stooklijn naar Aan/Uit (of naar OT)? Het pompgedrag is dan anders. Met Aan/Uit draaien de pompen vaker. De regelingen zijn niet gelijk; de verschillen zijn onbekend, zover ik weet.
De verschillen zijn wel bekend. Op stooklijn draait de pomp vaker om de waterstroming op gang te helpen en een goede meting van de watertemperatuur te doen, om te bepalen of verwarmen nodig is. Bij OT is dat niet nodig, want WP bepaalt op basis van binnentemperatuur.

• Gameboy
Pr088 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:46:
[...]

De verschillen zijn wel bekend. Op stooklijn draait de pomp vaker om de waterstroming op gang te helpen en een goede meting van de watertemperatuur te doen, om te bepalen of verwarmen nodig is. Bij OT is dat niet nodig, want WP bepaalt op basis van binnentemperatuur.
Correctie: Bij aansturing met Opentherm luistert de pomp alleen naar de gevraagde watertemperatuur vanuit de thermostaat. Binnentemperatuur is niet relevant voor zover ik weet ;)

• orillion

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemd, hier gewoon 3 watt in standby. Wat zie je in de app bij geavanceerde data, draait er een pomp? Heb je parallel aangesloten buffer vat?

• HarDus
Pr088 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:46:
[...]

Er zijn bij mij twee pompen. De primaire pomp voedt ieder uur de WP om daar de temperatuur binnen te voelen. Dat is een rondje door het buffervat. De secundaire pomp blijft daarbij uit.

De secundaire pomp door mijn huis CV draait bij warmte vraag van de Aan/uit thermostaat én vraagtemperatuur boven WP temperatuur. Prima.

Bij meer dan 3 graden verschil gaat ook de WP aan.

Maar, de primaire pomp blijft ook continue draaien als het verschil minder dan 3 graden is en de WP “Uit” is. Dan zijn we dus actief mijn CV water aan het koelen in de buitenlucht. Ik vind dat niet handig; niet voor het warmteverlies en niet voor de pomp. Je zou verwachten dat in deze situatie alleen de secundaire pomp doordraait over de buffer en dat de primaire pomp dan niet zou draaien en zich zou beperken tot af en toe voelen. Dat zou dan misschien vaker moeten dan 1x per uur; bijvoorbeeld iedere 15min.

Daar de thermostaat status niet in de portal wordt aangegeven is dit niet makkelijk te analyseren. Wel de reden waarom ik zomers de thermostaat handmatig op Uit zet om nodeloos pompen draaien in iets koudere nachten te onderdrukken.

In de Stooklijn-zonder Aan/Uit gaan de pompen juist vaker uit. Maar dan gaat de WP in een koudere nacht aan terwijl het huis geen warmte vraagt.

De twee regelingen Stooklijn sec en Aan/Uit met stooklijn gedragen zich meer verschillend dan alleen een “Uit-overruling” is mijn ervaring met twee CV pompen.

• Gameboy
HarDus schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:48:
[...]

Er zijn bij mij twee pompen. De primaire pomp voedt ieder uur de WP om daar de temperatuur binnen te voelen. Dat is een rondje door het buffervat. De secundaire pomp blijft daarbij uit.

De secundaire pomp door mijn huis CV draait bij warmte vraag van de Aan/uit thermostaat én vraagtemperatuur boven WP temperatuur. Prima.

Bij meer dan 3 graden verschil gaat ook de WP aan.

Maar, de primaire pomp blijft ook continue draaien als het verschil minder dan 3 graden is en de WP “Uit” is. Dan zijn we dus actief mijn CV water aan het koelen in de buitenlucht. Ik vind dat niet handig; niet voor het warmteverlies en niet voor de pomp. Je zou verwachten dat in deze situatie alleen de secundaire pomp doordraait over de buffer en dat de primaire pomp dan niet zou draaien en zich zou beperken tot af en toe voelen. Dat zou dan misschien vaker moeten dan 1x per uur; bijvoorbeeld iedere 15min.

Daar de thermostaat status niet in de portal wordt aangegeven is dit niet makkelijk te analyseren. Wel de reden waarom ik zomers de thermostaat handmatig op Uit zet om nodeloos pompen draaien in iets koudere nachten te onderdrukken.

In de Stooklijn-zonder Aan/Uit gaan de pompen juist vaker uit. Maar dan gaat de WP in een koudere nacht aan terwijl het huis geen warmte vraagt.

De twee regelingen Stooklijn sec en Aan/Uit met stooklijn gedragen zich meer verschillend dan alleen een “Uit-overruling” is mijn ervaring met twee CV pompen.
Zet de aansturing op Opentherm als het kan, dan loopt de CV pomp in de binnen-unit slechts eenmaal per 24 uur heel kort (een paar minuten). De rest van de tijd zijn beide CV pompen uit. ;)

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-10 20:19
Sinds een paar maanden hebben wij ook een Sparrow P60 staan, en we gebruiken hem dus alleen nog maar voor SWW. In principe heeft de wp 1 op 1 de CV ketel vervangen. Ik vraag me dan ook af, hoe weet de WP met welke temperatuur er straks verwamd moet worden?

Voorheen gebruikte ik een aanvoer temperatuur van 50 graden zodat de vloerverwarming voldoende werkte (er zit een mengverdeler op), maar met de WeHeat kun je dat niet instellen. Hoe gaat dit straks werken?

En ja: ik weet ook dat een open verdeler beter werkt maar ik heb boven nog wat 'oude' HT radiatoren dus wil het eerst even zo proberen.

• HarDus
Gameboy schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:38:
[...]

Zet de aansturing op Opentherm als het kan, dan loopt de CV pomp in de binnen-unit slechts eenmaal per 24 uur heel kort (een paar minuten). De rest van de tijd zijn beide CV pompen uit. ;)
Mijn Aan/Uit thermostaat heeft geen OT en dan kan je die in bij WeHeat ook niet kiezen…..

• Gameboy
QuestionMarc schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:31:
Sinds een paar maanden hebben wij ook een Sparrow P60 staan, en we gebruiken hem dus alleen nog maar voor SWW. In principe heeft de wp 1 op 1 de CV ketel vervangen. Ik vraag me dan ook af, hoe weet de WP met welke temperatuur er straks verwamd moet worden?

Voorheen gebruikte ik een aanvoer temperatuur van 50 graden zodat de vloerverwarming voldoende werkte (er zit een mengverdeler op), maar met de WeHeat kun je dat niet instellen. Hoe gaat dit straks werken?

En ja: ik weet ook dat een open verdeler beter werkt maar ik heb boven nog wat 'oude' HT radiatoren dus wil het eerst even zo proberen.
De Weheat stuur je aan op 1 van deze 2 (eigenlijk 3) manieren:

Opentherm: Je (kamer)thermostaat bepaalt zelfstandig welke aanvoertemperatuur er nodig is om je huis/ruimtes op temperatuur te houden, en stuurt dat via het Opentherm (OT) protocol naar de Weheat. Die maakt simpelweg water van die gevraagde watertemperatuur. That's it.

-of-

Stooklijn: Je stelt de watertemperaturen bij verschillende buitentemperaturen in, en dat is wat de Weheat maakt.

Je kunt eventueel nog kiezen voor AAN/UIT, maar dat is niets meer of minder dan stoken volgens de ingestelde stooklijn, maar als je huis (te) warm is, dan zet de thermostaat de Weheat op "UIT", en stopt die met verwarmen.

Er zijn maar 2 manieren waarop Weheat bepaalt wat de aanvoertemperatuur moet worden, en dat is enerzijds Opentherm (dus wat je thermostaat doorgeeft), of anderzijds de ingestelde stooklijn.

Meer opties zijn er niet om de watertemperatuur te bepalen...

[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 30-09-2026 12:04 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:15
@QuestionMarc naast bovenstaande uitleg is het goed om even bij je installateur te checken welke max temperatuur is ingesteld. Je kamerthermostaat vraagt misschien om een temperatuur die WeHeat vanuit maximaal-beveiliging niet wil leveren. Als die op 35 staat probeert WeHeat daar ook nog een paar graden onder te blijven dus gaat er misschien maar 30 graden rond. Als je installateur de max goed heeft ingesteld moet dat goed komen, maar als je je dit nu afvraagt (had ik destijds ook pas na installatie) is het 1 belletje of mailtje naar je installateur genoeg om dat te checken en eventueel te laten aanpassen.

• Gameboy
phYzar schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:20:
@QuestionMarc naast bovenstaande uitleg is het goed om even bij je installateur te checken welke max temperatuur is ingesteld. Je kamerthermostaat vraagt misschien om een temperatuur die WeHeat vanuit maximaal-beveiliging niet wil leveren. Als die op 35 staat probeert WeHeat daar ook nog een paar graden onder te blijven dus gaat er misschien maar 30 graden rond. Als je installateur de max goed heeft ingesteld moet dat goed komen, maar als je je dit nu afvraagt (had ik destijds ook pas na installatie) is het 1 belletje of mailtje naar je installateur genoeg om dat te checken en eventueel te laten aanpassen.
Inderdaad, de installateur kan een "maximumFloorTemperature" opgeven bij inbedrijfsstelling (en daarna op elk moment aanpassen).

Die zal vaak op 35 graden worden gezet, en de Weheat blijft daar altijd precies 5 graden onder voor de maximale watertemperatuur die gemaakt wordt.

Als je dus water van warmer dan 30 graden nodig hebt (en dat zal vast zo zijn), dan moet je dus aan de installateur vragen/vertellen dat die maximum vloertemperatuur omhoog moet. Die heb ik op 40 graden laten zetten, wat inhoudt dat de Weheat maximaal 35 graden water maakt. Dat is dan ook de maximale waarde die getoond wordt in de App en het portal bij de "Gevraagde watertemperatuur", ongeacht wat een thermostaat eventueel via Opentherm doorgeeft/vraagt!

Ook een temperatuur die hoger ingesteld wordt bij een punt in de stooklijn, zal terugspringen naar die maximale waarde van (ingestelde maximumtemperatuur - 5 graden) bij refreshen van de stooklijn-instellingen...

[ Voor 6% gewijzigd door Gameboy op 30-09-2026 13:40 ]

• HarDus
…en daarom zou het zo fijn zijn om inzicht te hebben in de installateursinstellingen. Ten minste de instellingen die relevant zijn voor de gebruiker, zoals MaxTemp, BUH-Back-Up/Boost….

Dat je voor het wijzigen van bepaalde gebruikersinstellingen moet bellen naar een installateur bij een online toestel is al onhandig, maar dat we moeten raden naar de uitlezing ervan is onbegrijpelijke miscommunicatie.

Blij met de inspanningen van @Kirvis ; blij dat @Weheat daar het voormalige geitenpaadje geformaliseerd heeft, maar slagroom bakt geen taart.

• pdruijt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw1edz9qW9aWNoiftqOq22I27uA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ky2HKUtklSOVS2gOwmGZkOfB.png?f=user_large met de Toon Thermostaat kan je dit zelf begrenzen mijn weheat staat standaard op de hoogste temp.

5000WP|2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 155, BMS 215 CT003 EMS v118|2 x lilygo |HA| Weheat Sparrow jaga ltv | HW P1 \ ELboiler 120liter

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-10 20:19
Thanks, ik ga het navragen. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur op 35 staat want ze hebben hier duidelijk gezien dat ik een verdeler met pomp heb met radiatoren boven. Dan gaat 35 graden niet werken.

• Caayn
  • Niet online
Edit: Overbodige reactie. Excuus.

[ Voor 95% gewijzigd door Caayn op 30-09-2026 15:59 ]

• Gameboy
QuestionMarc schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:13:
Thanks, ik ga het navragen. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur op 35 staat want ze hebben hier duidelijk gezien dat ik een verdeler met pomp heb met radiatoren boven. Dan gaat 35 graden niet werken.
Het advies is altijd om de verdeler te vervangen door een nieuwe zonder pomp (open verdeler). Dat is simpelweg altijd beter voor je rendement...

• robmoh
HarDus schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:42:
…en daarom zou het zo fijn zijn om inzicht te hebben in de installateursinstellingen. Ten minste de instellingen die relevant zijn voor de gebruiker, zoals MaxTemp, BUH-Back-Up/Boost….

Dat je voor het wijzigen van bepaalde gebruikersinstellingen moet bellen naar een installateur bij een online toestel is al onhandig, maar dat we moeten raden naar de uitlezing ervan is onbegrijpelijke miscommunicatie.

Blij met de inspanningen van @Kirvis ; blij dat @Weheat daar het voormalige geitenpaadje geformaliseerd heeft, maar slagroom bakt geen taart.
En wat als het fout gaat? De gemiddelde gebruiker (en dat zijn de meesten) hebben geen clou van wat MaxTemp en BUH-Back-Up/Boost inhoud. Een belletje of mailtje naar je installateur biedt de mogelijkheid tot toelichting of correctie. We zijn niet allemaal tweakers :>

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:15
Elke CV-ketel kan dit, en tot hogere temperaturen, en de gemiddelde gebruiker kijkt daar niet naar. En nu moet plots de installateur van de verwarmings-installatie verantwoordelijkheid krijgen over de hele afgifte-installatie omdat basisopties als deze max-temp of gewoon ontluchten onbeschikbaar zijn voor de eigenaar van het systeem.

Mijn Sparrow draait als een zonnetje, geen omkijken naar, incl. WeHeat Intelligence Beta, maar wat meer controle/eigenaarschap over het systeem zou ik wel toejuichen.

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:17

Barca

In Search Of Sunrise

Mijn installateur zag in de Weheat installateurs-app op afstand dat de SWW-bereiding niet goed verliep. Hij kreeg vanochtend een storingsmelding en is daarvoor vandaag gelijk langsgekomen.

Wat bleek: de boiler stond in de software ingesteld op een Crami vat, terwijl er een Nexus vat staat. Schijnbaar is Crami de standaard setting. Omdat de sensoren bij Nexus op een andere plek zitten, las de software de boilertemperatuur verkeerd uit. Hij heeft dit in de installateurs-app aangepast naar het juiste Nexus-profiel.

De installateur kan dit soort fouten/meldingen dus direct zien in hun app. Ik vind het zelf wel gek dat ze er nu pas melding van kregen, 11 juni was de installatie en we gebruiken aardig wat sww.

[ Voor 4% gewijzigd door Barca op 30-09-2026 16:50 ]

• robmoh
phYzar schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:45:
[...]

Elke CV-ketel kan dit, en tot hogere temperaturen, en de gemiddelde gebruiker kijkt daar niet naar. En nu moet plots de installateur van de verwarmings-installatie verantwoordelijkheid krijgen over de hele afgifte-installatie omdat basisopties als deze max-temp of gewoon ontluchten onbeschikbaar zijn voor de eigenaar van het systeem.

Mijn Sparrow draait als een zonnetje, geen omkijken naar, incl. WeHeat Intelligence Beta, maar wat meer controle/eigenaarschap over het systeem zou ik wel toejuichen.
Met alle respect. In het CV tijdperk maakte het geen drol uit of je nou 50 of 90 instelde in je ketel. (behalve dat je meer gas meer/minder gas verbruikte) In het WP tijdperk ligt dit wel een beetje anders. De manier van stoken met een WP is voor veel mensen een verandering. Veel mensen hebben vloerverwarming, sommigen met pomp en thermostaat, anderen niet. Zomaar je temperatuur hoger zetten omdat je dat gewend bent toen je nog een CV had, kan desastreus zijn. (in geld en in je afgiftesysteem) Ik kan me heel goed voorstellen dat Weheat dat niet publiekelijk toegankelijk maakt.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
robmoh schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:51:
[...]

Met alle respect. In het CV tijdperk maakte het geen drol uit of je nou 50 of 90 instelde in je ketel. (behalve dat je meer gas meer/minder gas verbruikte) In het WP tijdperk ligt dit wel een beetje anders. De manier van stoken met een WP is voor veel mensen een verandering. Veel mensen hebben vloerverwarming, sommigen met pomp en thermostaat, anderen niet. Zomaar je temperatuur hoger zetten omdat je dat gewend bent toen je nog een CV had, kan desastreus zijn. (in geld en in je afgiftesysteem) Ik kan me heel goed voorstellen dat Weheat dat niet publiekelijk toegankelijk maakt.
"Zomaar je temperatuur hoger zetten" is wel wat anders dan "Inzicht in waar de temperatuur op staat". Dat dat eerste via de installateur moet is te begrijpen, maar waarom je dat 2e niet zou kunnen zien is wel een beetje raar. Daar is eigenlijk de API een prima plek voor: voor de meer onderlegde gebruiker wordt het dan inzichtelijk, de app gebruiker heeft er dan geen afleiding door.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Jpiek
robmoh schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:51:
[...]

Ja, want in het CV tijdperk had men geen vloerverwarming en kon er dus niets fout gaan met een te hoge temperatuur ?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
Er zijn zat mogelijkheden om mensen daarvoor te waarschuwen of om dit praktisch in te richten. Het is echt onzin om dit niet beschikbaar te maken en de last bij installateurs te leggen. Wel een leuk verdienmodel voor de installateur om potentieel een abonnement aan te smeren

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-10 18:13
Dat bepaalde instellingen alleen via een erkende installateur veranderd kunnen worden is tot op zekere hoogte nog te begrijpen. Dat je als eigenaar consument niet kunt zien hoe deze instellingen actueel staan ingesteld is mi niet acceptabel. Het dwingt je min of meer om een onderhoudscontract af te sluiten.

• HarDus
HarDus schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:42:

Tsja, en wat schreef ik? Ik vroeg om inzicht op instellingen die relevant zijn voor de gebruiker, zodat je weet waarvoor en of je moet bellen. Dat is toch wel de minste online functie dat je met wat intelligentie mag verwachten van een online apparaat met een interface zo klein als een lampje.

Hoe gevaarlijk kan informatie zijn voor mijn vloerverwarming.

Ondertussen weet ik nu ook wel dat WeHeat een gesloten WP is. Dat de portal best goede info geeft en de Monitor geweldig is. Ook weten we dat nu alle getweakte achterdeurtje hermetisch dicht gekit zijn en ze de monitor alleen via samenwerking toestaan.

Maar waarom zo geheimzinnig over relevante info?

Waarom zit BUH-Backup/Boost achter een telefoonslot? Daar kan de BUH of de WP toch niet van stuk? Of wel??

Bij mij stond de max temp vorig jaar na vertrek van de installateur ook op 35gr. Hoe kom je er achter dat je nieuwe warmtepomp niet werkt als je ‘s avonds hem uitprobeert? Daar ben je dan een avond mee bezig tot je uitvindt dat de WP niet verder komt ondanks stooklijn aanpassen. En dat er nog een bel-menu bestaat. Ik kon niet vermoeden dat intelligence en online achter een telefoonslot schuil ging. Het geeft mij herinneringen aan Kermit en Seiko Watch.

Ondertussen ben ik ook gedomesticeerd tot @Weheat niveau en vraag alleen nog om inzicht, .., voordat ik moet bellen. Begrijp niet waarom dat hier tot een “dat is we heel gevaarlijk” discussie leidt.

Gelukkig is de BlackBird fysiek plat en daar is gelukkig online niet aan te doen.

• domax
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 20:05
Same here. Vandaag via de mail kwam een installateur met dit:
Wij hebben vorige week nog een gesprek gehad met WeHeat. Daarbij hebben zij aangegeven dat we voor de Swift rekening moeten houden met een opstartfase richting eind 2027.

een jaar uitstel. Iemand enig idee wat de redenen zijn voor uitstel?

• GroteSmurf
Mysterie van verhoogd verbruik van de WP Pompen stekker is bekend.

Zat nog een extra oplader in de stekkerdoos wat ik in een dronkenbui daar in had geprikt...haha.

Excuus voor de forum vervuiling, maar toch bedankt voor het mee denken.

Nu weer gewoon normaal verbruik te meten.

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-10 08:44
Onze BB80 (hybride) verliest opeens veel druk (1.8 bar naar 0.5). 2 weken geleden gebeurde dit voor het eerst, waarna ik hem bijgevuld heb en de druk gemonitord, bleef gewoon netjes op druk. Vandaag opeens suizende leidingen en ja hoor de druk was weer volledig weg.

Bijgevuld en thermostaat op 25 graden. Druk blijft netjes op 2.2 bar tijdens verwarmen, overdrukventiel is droog, en expansievat klinkt goed.

Ik kan verder geen lekkages vinden en dus blijft de BB nu over als verdachte. Iemand een vergelijkbare ervaring?

• Jimmie5887
Elwin.92 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:48:
Onze BB80 (hybride) verliest opeens veel druk (1.8 bar naar 0.5). 2 weken geleden gebeurde dit voor het eerst, waarna ik hem bijgevuld heb en de druk gemonitord, bleef gewoon netjes op druk. Vandaag opeens suizende leidingen en ja hoor de druk was weer volledig weg.

Bijgevuld en thermostaat op 25 graden. Druk blijft netjes op 2.2 bar tijdens verwarmen, overdrukventiel is droog, en expansievat klinkt goed.

Ik kan verder geen lekkages vinden en dus blijft de BB nu over als verdachte. Iemand een vergelijkbare ervaring?
Ja, bij mij was de winterklep stuk. Onderste koppeling op de pomp. De eerste week was dit bij mij ook. Toen bijgevuld en het leek weer even goed te gaan. Een week later was het weer mis en toen zijn die kleppen vervangen. Daarna weer prima.

• Civil

In dit topic heb ik meermaals de vorstbeveiliging langs zien komen als oorzaak. Slechte batch in een bepaalde installatie periode geloof ik. Kijk dus eens buiten (of zet er tijdelijk een bakje onder) om te zien of er lekkage is.

• Jpiek
Van 1,8 naar 0,5 Bar ga je ook zonder bakje wel zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VItKE2_uGNiWtd859DgmOIHZWzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTOujPegxQKSD4ZJLLltyGsU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzslx-mqMe1VOOdD6JK86AWlSbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pXuL3rlnKIpAwe4JTzPEpD2q.png?f=user_large

• Jpiek
Oja, evt een quick fix

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XfG3KRo0H5PDd3mcsJ1QN3cEtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFIb4ZuoHM6A8Gom6VKV5KpV.png?f=fotoalbum_large

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 14:49

Bij mij exact hetzelfde gebeurd. Geen lekkage's te zien. Kon alleen de BB niet controleren omdat het geregend had. Volgende week komt de installateur om te kijken wat er aan de hand is.

Wind, Waves and Snow

• Jpiek
Gewoon bijvullen en iemand ff naast de BB zetten, je ziet het echt wel.

Sterker nog, ik ontdekte het doordat bij hetj bijvullen er evenveel water via dak en regenpijp omlaag kwam als dat ik aan de andere kant aan het bijvullen was. Kraan dicht, waterstroom stopte, dan valt het kwartje wel...

• STIMPPYYY
Zou inderdaad maar even de zoekfunctie gebruiken. Ook gehad en uitvoerig beschreven met fotos.

• Barryvdh
https://rc.home-assistant.io/blog/2026/09/30/release-202610/
Weheat added the air outlet temperature, domestic hot water target and control method, the electricity used by the indoor unit, and what your heat pump is doing while it cools. Thanks, @barryvdh!
Test vooral even de beta op HomeAssistant :)

• Caayn
  • Niet online
Jpiek schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:13:
Van 1,8 naar 0,5 Bar ga je ook zonder bakje wel zien...

[Afbeelding]
Wat heb jij trouwens voor een gemeen knikje/bochtje in één van de twee leidingen zitten.

• Jpiek
Caayn schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:11:
[...]
Wat heb jij trouwens voor een gemeen knikje/bochtje in één van de twee leidingen zitten.
Valt wel mee volgens mij, is meer in de isolatie. zit best dik ingepakt..

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:26
Heren,

Ik heb inmiddels al langer het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt met mijn sparrrow.

Als ik mensen hier over het geluid hoor praten dan heeft men het eigenlijk alleen over de ventilator, maar ik zelf merk dat bij mijn sparrow de compressor veel meer aanwezig is dan de ventilator.

Nu heeft een familielid laatst een warmtepomp aangeschaft een arotherm en daar hoor ik inderdaad alleen de ventilator. Het is weliswaar een lager vermogen dan de sparrow maar de opstelling op muurbeugel is bijna identiek alleen hangt die bij mij boven een klein plat dat en bij hun boven de stoeptegels.

Dus heb even terug een ramp up test gedraaid en daar merkte ik toch wat verontrustende geluiden.

Dus heb de boel herhaald en opgenomen en een 2 video's gemaakt 1 van een ramp up en down en 1 van verschillende vermogens niveaus.

Bij 1.45 en bij 2.40 hoor ik bij de ramp op verontrustende geluiden die volgens mij de pomp nooit zou moeten maken. Het gesis/gesuis komt van de pomp zelf en niet van water want als ik alleen de waterpompen heb draaien dan is het niet aanwezig.

Dus denk dat het voor mij contact opnemen word met de installateur maar wil jullie mening toch even horen.

Ramp up and down:

YouTube: Weheat Sparrow Noise Power Ramp up and down

Power state:

YouTube: Weheat Sparrow noise level on various power levels

• Mg4gebruiker
havoc764 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:51:
Heren,

Ik heb inmiddels al langer het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt met mijn sparrrow.

Als ik mensen hier over het geluid hoor praten dan heeft men het eigenlijk alleen over de ventilator, maar ik zelf merk dat bij mijn sparrow de compressor veel meer aanwezig is dan de ventilator.

Nu heeft een familielid laatst een warmtepomp aangeschaft een arotherm en daar hoor ik inderdaad alleen de ventilator. Het is weliswaar een lager vermogen dan de sparrow maar de opstelling op muurbeugel is bijna identiek alleen hangt die bij mij boven een klein plat dat en bij hun boven de stoeptegels.

Dus heb even terug een ramp up test gedraaid en daar merkte ik toch wat verontrustende geluiden.

Dus heb de boel herhaald en opgenomen en een 2 video's gemaakt 1 van een ramp up en down en 1 van verschillende vermogens niveaus.

Bij 1.45 en bij 2.40 hoor ik bij de ramp op verontrustende geluiden die volgens mij de pomp nooit zou moeten maken. Het gesis/gesuis komt van de pomp zelf en niet van water want als ik alleen de waterpompen heb draaien dan is het niet aanwezig.

Dus denk dat het voor mij contact opnemen word met de installateur maar wil jullie mening toch even horen.

Ramp up and down:

Power state:

Ik hoor een hoop maar ik kan er geen soep van koken. Geen idee wat luid is of niet want er is geen referentie. Klopt het dat je het van éen zijkant hebt opgenomen?

• havoc764
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:50:
[...]

Ik hoor een hoop maar ik kan er geen soep van koken. Geen idee wat luid is of niet want er is geen referentie. Klopt het dat je het van éen zijkant hebt opgenomen?
rechter zijkant, gaat ook niet zozeer om hoe luid want dat ga je op geen enekele video goed recht krijgen. Gaat meer om geluidsprofiel van de pomp. En het duidelijke metaal op metaal geluid bij de ramp up.

• frikandelino
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-10 16:10
Heren,

Ramp up and down:

Power state:

Het gesis/gesuis waar je het over hebt is de kraan die de hoeveelheid propaan aan het regelen is, je compressor RPM gaat omhoog waardoor de hoeveel propaan bijgeregeld word. dit is vannuit koude toestand bij mij ook het geval.

de resonantie bij (vooral 2.40) is idd appart. hier zou ik naar laten kijken.

• Mg4gebruiker
havoc764 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:05:
[...]

rechter zijkant, gaat ook niet zozeer om hoe luid want dat ga je op geen enekele video goed recht krijgen. Gaat meer om geluidsprofiel van de pomp. En het duidelijke metaal op metaal geluid bij de ramp up.
Dat is wel interessant, dat metaal-op-metaal geluid. Als ik, voor de Flint staande, mijn microfoon naast de linkerkant van de Flint hou dan hoor ik ook een geluid alsof er iets op metaal aanloopt. Aan de rechterkant is het stil. Vóór de Flint hoor ik voornamelijk de ventilator.
Aan de linker kant zitten de lamellen. Het lijkt er sterk op dat de lucht die langs deze metalen lamellen stroomt verantwoordelijk is voor dat geluid. Zitten bij jou de lamellen soms aan rechterkant?

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 12:35
Wij hebben een Sparrow en ik merk dat bij het warm water maken de boiler een nadrukkelijke piep/bromtoon maakt (ong. 75 Hz). Het gaat dus nadrukkelijk om de 300 liter boiler, niet de warmtepomp zelf die dat moment op 40% draait.

Komt jullie dit bekend voor, kan dit kwaad?

• STIMPPYYY
zeeg schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:45:
Wij hebben een Sparrow en ik merk dat bij het warm water maken de boiler een nadrukkelijke piep/bromtoon maakt (ong. 75 Hz). Het gaat dus nadrukkelijk om de 300 liter boiler, niet de warmtepomp zelf die dat moment op 40% draait.

Is dat niet de binnenunit. Die pomp heeft een pieptoon. Tenminste, die van de blackbird

uit het 300l boilervat herken ik dit niet overigens

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 03-10-2026 09:05 ]

• Mg4gebruiker
zeeg schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:45:

Dat deed mijn 200 liter versie in het begin ook. En dan vooral in het begin van de run. Ik heb gemerkt dat de boiler een mm aan de voorkant liften het geluid deed verdwijnen. Maar sinds enige tijd hoor ik het niet meer. Ook als ik de boost aanzet tot 64 graden (zonnestroom zat) hoor ik het niet meer.

• HarDus
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:18:
[...]

Dat deed mijn 200 liter versie in het begin ook. En dan vooral in het begin van de run. Ik heb gemerkt dat de boiler een mm aan de voorkant liften het geluid deed verdwijnen. Maar sinds enige tijd hoor ik het niet meer. Ook als ik de boost aanzet tot 64 graden (zonnestroom zat) hoor ik het niet meer.
Nooit gekeken, maar zitten er stelpootjes onder of gebruik je shims?

• kipfel
  • Laatst online: 20:19
Mijn 300l boiler maakt eerst ook herrie. Leek op resonantie vanuit de binnenunit het vat in waar het versterkt werd. Boiler een beetje 'schudden' liet het even weggaan.

Heb toen een stukje flexibel rvs ertussen geplaatst en alles was over.

• Mg4gebruiker
HarDus schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:07:
[...]

Nooit gekeken, maar zitten er stelpootjes onder of gebruik je shims?
Shims eronder. Maar sinds een paar maanden zijn ze er onderuit en nog steeds geen geluid.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:40
Heren,

Ramp up and down:

Power state:

Ik heb geluisterd naar je pomp omdat ik er ook 1 heb .

Inderdaad hoor ik de brom van een compressor zoals van ouderwetse koelkasten die lawaaiig konden zijn . Bij mijn pomp staat het geluid van de draaiende fan voorop .

• Carboy54
Heren,

Ramp up and down:

Power state:

Een Sparrow mag je op het gebied van geluid niet vergelijken met een Vaillant. Die laatste is veel stiller en vergelijkbaar in dB met de veel lichtere Flint. De Sparrow is zeker niet de stilste in de markt.

• RNacoustics
Carboy54 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:10:
[...]

Een Sparrow mag je op het gebied van geluid niet vergelijken met een Vaillant. Die laatste is veel stiller en vergelijkbaar in dB met de veel lichtere Flint. De Sparrow is zeker niet de stilste in de markt.
Komt dat door de kleinere ventilator? Viel mij 2 jaar geleden bij een bezoek aan Weheat al op.
De Blackbird heeft een veel grotere fan. Zelfs de Flint had al een grotere fan dan de Sparrow.

• havoc764
RayDelft schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 11:51:
[...]

Ik heb geluisterd naar je pomp omdat ik er ook 1 heb .

Inderdaad hoor ik de brom van een compressor zoals van ouderwetse koelkasten die lawaaiig konden zijn . Bij mijn pomp staat het geluid van de draaiende fan voorop .
dus bij jouw sparrow staat het geluid van de fam voorop?

• havoc764
Carboy54 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:10:
[...]

de nen test zegt wat anders dus tenzij weheat de test gedoctoreerd heeft mag dat niet zo zijn.

ging hier trouwens ook meer over de compressor en het metaal op metaal geluid dat die maakt bij bepaalde toerentallen.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:40
havoc764 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:29:
[...]

de nen test zegt wat anders dus tenzij weheat de test gedoctoreerd heeft mag dat niet zo zijn.

ging hier trouwens ook meer over de compressor en het metaal op metaal geluid dat die maakt bij bepaalde toerentallen.
De mijne doet nu momenteel niks maar ik hoor als hij draait dus vooral de fan en niet zo zeer het geluid van de compressor die je in jouw filmpje overduidelijk hoort . Maar ik weet niet of de geluidsopname het goed weergeeft .

• havoc764
RayDelft schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:41:
[...]

De mijne doet nu momenteel niks maar ik hoor als hij draait dus vooral de fan en niet zo zeer het geluid van de compressor die je in jouw filmpje overduidelijk hoort . Maar ik weet niet of de geluidsopname het goed weergeeft .
kwa volume verhouding ja, qwa absoluut volume nee want je hebt een volume regelaar op die pc ;)

• orillion
havoc764 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:29:
[...]

De website zegt wel dat de Flint stiller is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx6LQYrJCwfX2UCcJCR7G7tSI68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3Xoc15tT6Onsj6OdxMOLCzH.jpg?f=fotoalbum_large

• havoc764
orillion schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]
ging niet over sparrow vs flink, maar sparrow vs aerotherm

en12102 geeft voor de sparrow 43.7db en voor de aerotherm 49db.

nu is dit een gewogen gemiddelde dus het zegt niet over de minimale of maximale geluidsproductie maar gemiddeld genomen geluidsproductie. de weheat zou dus stiller moeten zijn.

is trouwens nog verdomt lastig terugvinden want alle fabrikanten willen zo goed mogelijk voor de deur komen. weheat kan je vinden in de user manual onder technische specificaties.

valliant vind ik op de uk website terug.

• nottofret
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:35
Jimmie5887 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:03:
[...]

Ja, bij mij was de winterklep stuk. Onderste koppeling op de pomp. De eerste week was dit bij mij ook. Toen bijgevuld en het leek weer even goed te gaan. Een week later was het weer mis en toen zijn die kleppen vervangen. Daarna weer prima.
Hé, deze heb ik ook net langs gehad. Het begon bij mij precies toen voor het eerst verwarmd moest worden en werd steeds erger. Uiteindelijk zat het in dat grote messing overloopding aan de buitenkant achterkant van de buitenunit. Is dat de winterklep? Daar spoot het eruit. Ze hebben er een hele nieuwe op moeten zetten. Grappig was dat hij haast geen water verloor als hij SWW opwarmde, enkel als het verwarmingscircuit ging rondpompen. Vermoedelijk een keer open gegaan door teveel systeemdruk van koelen naar verwarmen en daarna niet meer dicht en daarna blijven lekken, kalk, erger en erger. Er was ook een zwart ringetje echt gescheurd. Het standaard overloopventiel begint ook al bij 2,5 bar. Suggestie. Als de bb op het dak staat is 1 tot 1,5 bar genoeg druk bij koude start. Meer niet. Met het juiste buffervat moet je dan ok zijn, afh van je systeeminhoud. Jammer dat dit stuk van het systeem helemaal niet wordt gescand. Ik denk dat als Weheat dat regelt, ze zeker de helft van de ondersteuningstijd en -kosten kunnen wegnemen. Bestaat dat, een uitleesbare manometer? Alternatief: betere kleppen.

• Carboy54
orillion schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]
Wij doen metingen met de verplichte Lwa max. De getoonde cijfers zijn dat niet

Pagina: 1 ... 239 240 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.