jjbrrr schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:54:
[...]
Betreft een sparrow
[Afbeelding]
Heb nu weer soortgelijke defrost rond de 2 uren uit elkaar duurt weer zo’n 16 minuten per keer.
De eerste 2 dagen viel het geluid mij mee, maar gisteren schrok ik echt van het geluid in de slaapkamer. Dat terwijl de compressor vaak op 60 -80 procent zit. Ook is er een vrij luide piep aanwezig als de sparrow buitenunit aan is.
Overall geluid beperken lukt aardig voor de nacht via instellingen, maar dit lijkt flink ten koste van de cop te gaan.
Er vanuitgaande dat het screenshot dat je deelt redelijk de 'steady state' weergeeft zie je het volgende:
De watertemp vanuit de Sparrow is 34.4 graden. Bij de sensor binnen is deze 31.8 graden en ben je al 2.6 graden kwijt. Daar verlies je dus al behoorlijk wat energie. Hoe ziet de buitenopstelling van de sparrow er uit (hoe ver van het huis, hoe zijn de leidingen buiten geïsoleerd etc)?
De temperatuur van het retourwater is 27.8 graden. Dus vanaf dat het water het huis in komt, door je afgiftesysteem gaat en terug de Sparrow in verlies je 4 graden. Wat voor verdeler zit er op de vloerverwarming? Is dit een pomploze verdeler, of een mengverdeler die koud water bijmengt?
Je totale deltaT (dus vanuit de Sparrow, en weer terug de Sparrow in) is 6.6 graden. Jouw Sparrow moet dus 6.6 graden aan temperatuur weer goed maken. Bij de huidige buitentemperaturen moet hij dus flink aan de bak (zie je ook in het screenshot) en daardoor heb je behoorlijk wat defrosts. Er zit minder energie in de koude lucht, en met wat vochtigheid in de lucht vriest de verdamper sneller dicht.
Voor een laagtemperatuursysteem is de deltaT (relatief) hoog. De WP moet dus veel energie leveren om weer op de gevraagde watertemperatuur an 32.6 graden te komen.
Je geeft aan dat de radiatoren boven allemaal helemaal open staan. Het kan dus best zijn dat het grootste deel van je warmte boven wordt afgegeven, en niet beneden. Draai (als test) de radiatoren boven eens half of helemaal dicht en kijk wat er met de retourtemperatuur gebeurd. Radiatoren verliezen sneller hun warmte dan vloerverwarming, want minder massa. Boven is vaak ook minder goed geïsoleerd.
Check ook of je een open verdeler hebt of een mengverdeler. Die mengen koud water bij je net warm gemaakte water - dat is zonde en kost een hoop efficiency.
Daarnaast is het totale warmteverlies van de woning natuurlijk belangrijk. Ga op zoek naar tochtgaten etc. Ik heb er al een stuk of wat gevonden op plekken die ik niet had verwacht (meterkast, stopcontact in de hal op de buitenmuur etc etc). Met de stadsverwarming merkte ik daar niets van, want ik kon gewoon even flink bijstoken als het nodig was. Maar met de WP en lage temperatuur viel het opeens op. En ik woon al 23 jaar in dit huis.
Hopelijk kan je hier wat mee!
Groet,
Satefan