Dat kan nergens en er zijn ook geen release notes.QuestionMarc schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:56:
Waar kan ik ergens zien of er een software update heeft plaatsgevonden op de wp?
Kun je ipv de mengverdeler vervangen, niet gewoon de thermostaat op zijn maximale temperatuur zetten? Hij gaat dan geen retourwater meer mengen toch?basset schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
Voor mij geen optie helaas, ik heb ook nog gewone radiatoren boven die een hogere temperatuur nodig hebben. Ik ben nog in het proces om t22 radiatoren te plaatsen met ventilatoren, maar dan nog ga ik niet ook nog de mengverdeler laten vervangen. Die komt eventueel pas als ik full electric zou gaan.
De meerwaarde voor we heat intelligence voor SWW lijkt mij juist in de winter te liggen als de buitentemperatuur en de grote pieken qua elektra prijs (bij dynamische prijzen) grote invloed kunnen hebben. In de zomer is het eigenlijk simpel (bij dynamisch): gewoon 1x goed opstoken in de middag bij lage prijzen. Dat beetje COP wat je dan mist door soms wat te warm te maken win je doordat er niet 2 runs nodig zijn (als je met 3-4 man moet douchen op een dag) en de overwegend lagere kWh prijzen. In de winter zal je vermoedelijk vaker SWW in de nacht willen maken vanwege overproductie van wind. Maar als je eigen zon PV hebt wil je wel overdag je eigen opwek gebruiken achter de meter, zeker als het vanaf 1 januari echt klaar is met salderen. Dan zou een goed algoritme meerwaarde kunnen geven.
Dat ze nu al een jaar (?) aan het 'kloten' zijn stemt me niet gerust of ze straks ook het winter-algoritme goed hebben staan.
Dat ze nu al een jaar (?) aan het 'kloten' zijn stemt me niet gerust of ze straks ook het winter-algoritme goed hebben staan.
WeHeat Intelligence voor SWW lijkt me idd gerommel in de marge.
Het huidige SWW instelprogramma (voor introductie van de hierboven besproken update/bug) zal moeilijk verbeterd kunnen worden. Het zou mi beter zijn om deze effort te besteden aan WI voor CV bedrijf. Een strakke koppeling met dynamische prijzen en weersomstandigheden is daarbij van essentieel belang.
Het huidige SWW instelprogramma (voor introductie van de hierboven besproken update/bug) zal moeilijk verbeterd kunnen worden. Het zou mi beter zijn om deze effort te besteden aan WI voor CV bedrijf. Een strakke koppeling met dynamische prijzen en weersomstandigheden is daarbij van essentieel belang.
Ook in de winter is een vaste tijd met zonnepanelen waarschijnlijk goed genoeg. Ik verbruik zo weinig kWh's met SWW dat ik de meeste dagen rond het middaguur dat wel opwek. Als je het 's nachts laat doen is de lucht kouder en koelt het vat al weer een eind af voor ik het de volgende avond gebruik.Eriklu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:07:
De meerwaarde voor we heat intelligence voor SWW lijkt mij juist in de winter te liggen als de buitentemperatuur en de grote pieken qua elektra prijs (bij dynamische prijzen) grote invloed kunnen hebben. In de zomer is het eigenlijk simpel (bij dynamisch): gewoon 1x goed opstoken in de middag bij lage prijzen. Dat beetje COP wat je dan mist door soms wat te warm te maken win je doordat er niet 2 runs nodig zijn (als je met 3-4 man moet douchen op een dag) en de overwegend lagere kWh prijzen. In de winter zal je vermoedelijk vaker SWW in de nacht willen maken vanwege overproductie van wind. Maar als je eigen zon PV hebt wil je wel overdag je eigen opwek gebruiken achter de meter, zeker als het vanaf 1 januari echt klaar is met salderen. Dan zou een goed algoritme meerwaarde kunnen geven.
Waar ze volgens mij mee zitten te stoeien is de meerwaarde aantonen, het is natuurlijk centenwerk als je 2kWh inkoopt tegen 5 cent minder. Daar gaat niemand een abonnement voor afsluiten. Volgens mij was daar ook iets over gezegd na de eerste beta. Ze weten helemaal niet wat mijn zonnepanelen momenteel opwekken, dus besluiten om de SWW te verschuiven is een blinde gok als je ook nog zonnepanelen hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 19-08-2026 12:26 ]
Zolang het gratis is, is dromen nog leuk.
Maar de basisbehoeften kostten bij ons €16.000,- en daarvoor zou ik graag gewoon een stabiele stooklijn willen zonder te bellen. Alles online zoals beloofd ik dacht te verwachten.
Ik las dat iemand €6/maand opgaf voor iets intelligents (we weten niet wat). Dat zou €720/10jaar zijn. Daar koop je bij Deye rond 6kWh extra batterij voor. Daartegen moet Intelligence concurreren: die gaat dan van het “vlak stoken” af en verliest daarmee rendement en/of vermogen en/of comfort. Die 16kWh kan ‘s winters twee cycli doen. Kan WeHeat 32kWh dagelijks verplaatsen en verschil verdienen.
Voor het plannen van SWW moet je gewoon een paar keer naar buiten kijken: het is overdag vooralsnog altijd warmer dan ‘s nachts en overdag schijnt er vooralsnog. vaker zon op je PV dan ‘s nachts. Daarnaast hebben piekverbruiken een redelijk vaste cyclus. Hoe moeilijk kan het zijn.
@Weheat
Maar de basisbehoeften kostten bij ons €16.000,- en daarvoor zou ik graag gewoon een stabiele stooklijn willen zonder te bellen. Alles online zoals beloofd ik dacht te verwachten.
Ik las dat iemand €6/maand opgaf voor iets intelligents (we weten niet wat). Dat zou €720/10jaar zijn. Daar koop je bij Deye rond 6kWh extra batterij voor. Daartegen moet Intelligence concurreren: die gaat dan van het “vlak stoken” af en verliest daarmee rendement en/of vermogen en/of comfort. Die 16kWh kan ‘s winters twee cycli doen. Kan WeHeat 32kWh dagelijks verplaatsen en verschil verdienen.
Voor het plannen van SWW moet je gewoon een paar keer naar buiten kijken: het is overdag vooralsnog altijd warmer dan ‘s nachts en overdag schijnt er vooralsnog. vaker zon op je PV dan ‘s nachts. Daarnaast hebben piekverbruiken een redelijk vaste cyclus. Hoe moeilijk kan het zijn.
@Weheat
Das nog wel en goede ja. Maar als ik volledig lage temperatuur ga doen, dan staat hij toch sowieso volledig open zolang de temperatuur onder de ingestelde temperatuur staat? Veiligheidshalve zou ik hem dan toch laten knijpen als de temperatuur te hoog wordt.QuestionMarc schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:43:
[...]
Kun je ipv de mengverdeler vervangen, niet gewoon de thermostaat op zijn maximale temperatuur zetten? Hij gaat dan geen retourwater meer mengen toch?
Hop,hop,hop!
Ik vind het jammer dat er zo weinig communicatie is vanuit Weheat over WI. Ik vraag me ook wel af wat ooit de toegevoegde waarde kan zijn als de wp geen idee heeft wat de zon opbrengst op een bepaald moment is. Maar met een schema waar je bv overdag tussen 10:00 en 16:00 een graadje hoger verwarmt kom je ook al heel ver kwa 'intelligentie'
Je beschrijft een hybride verdeler, die is open onder een ingestelde aanvoertemperatuur en wordt een mengverdeler als de aanvoertemperatuur stijgt. Klassieke mengverdelers mengen altijd.basset schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:20:
[...]
Das nog wel en goede ja. Maar als ik volledig lage temperatuur ga doen, dan staat hij toch sowieso volledig open zolang de temperatuur onder de ingestelde temperatuur staat? Veiligheidshalve zou ik hem dan toch laten knijpen als de temperatuur te hoog wordt.
Hier gaat het nog steeds goed met de ingestelde temperaturen, hopelijk krijg ik die update nog even niet dan.TomSt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Ik had het hier ook zo goed als perfect ingesteld: 1x per dag naar 55 °C en daarna standby op 40 °C. Zelfs als de top al rond de 40 °C zat, was douchen met de P80 geen enkel probleem.
Maar sinds gisteren is de boel compleet door elkaar geschopt. We hebben nu 1x de 55 °C-run gehad en daarna alweer 3 extra runs, samen inmiddels zo’n 0,75 kWh voor de 3 extra runs.
Misschien zet ik hem dan maar op 60 °C en daarna standby op 35 °C, zodat hij zo laag mogelijk mag zakken. Vooral de bttm mocht voor deze update/wijziging nog helemaal terugzakken richting 20 °C en was de top temp leidend. Dat lijkt nu niet meer zo te werken, waardoor hij veel eerder opnieuw gaat verwarmen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
WeHeat Intelligence heeft vandaag nog geen SWW gemaakt. De app doet het wel.
Heb SWW nu maar zelf opgestart (boost). Zolang de zon soms schijnt is dat altijd voordeliger dan ergens vanavond/vannacht.
Heb SWW nu maar zelf opgestart (boost). Zolang de zon soms schijnt is dat altijd voordeliger dan ergens vanavond/vannacht.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
En mede hierom zou het mooi zijn als je kan zeggen ga nu maar SWW toen tot temp X, en dat hij dan op 40% pruttelt. Met boost gaat hij direct hier naar 75% vermogen.MichielFRL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:45:
WeHeat Intelligence heeft vandaag nog geen SWW gemaakt. De app doet het wel.
Dan verbruikt hij dus minder stroom, want met boost kom ik nu ruim over mijn opbrengst heen.
Voorbeeld van vandaag, onze legionella dag. En op het maximale verbruikte hij 1400W ongeveer. Met boost zit je dan makkelijk aan 1000/1200W meer.
Heb een Sparrow op stilte niveau 4.
Mee eens, zo’n optie zou echt een mooie toevoeging zijn. Boost schiet nu soms z’n doel voorbij: ik wil wel naar een bepaalde temperatuur, maar het hoeft niet altijd op maximaal vermogen.jeroendh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:55:
[...]
En mede hierom zou het mooi zijn als je kan zeggen ga nu maar SWW toen tot temp X, en dat hij dan op 40% pruttelt. Met boost gaat hij direct hier naar 75% vermogen.
Dan verbruikt hij dus minder stroom, want met boost kom ik nu ruim over mijn opbrengst heen.
Voorbeeld van vandaag, onze legionella dag. En op het maximale verbruikte hij 1400W ongeveer. Met boost zit je dan makkelijk aan 1000/1200W meer.
Heb een Sparrow op stilte niveau 4.
Hier draaide de legionellarun maandag op de P80 op 46/47% compressor (~2000-2500W en output van ~6900W-6500W) nog gewoon op stilteniveau 5. Met Boost schiet hij op niveau 5 direct naar ~3600W, wat je op dit soort dagen met zon niet meer kunt afdekken.
Boost nu is een prima naam. Zo snel mogelijk SWW verwarmen. Vind het sowieso allemaal gerommel in de marge eerlijk gezegd. Maar goed, alle beetjes helpen.
WHI is hopelijk een opstap naar intelligent verwarmen van je woning. Bufferen van warmte is wmbt waar je verschil kan maken. Ander voordeel is natuurlijk dat WHI het net kan ontlasten waar nodig, daar op kan voorbereiden (SWW en bufferen) en wellicht levert dat iets voor de eindklant op. Zou mooi zijn.
WHI is hopelijk een opstap naar intelligent verwarmen van je woning. Bufferen van warmte is wmbt waar je verschil kan maken. Ander voordeel is natuurlijk dat WHI het net kan ontlasten waar nodig, daar op kan voorbereiden (SWW en bufferen) en wellicht levert dat iets voor de eindklant op. Zou mooi zijn.
Hopelijk kan WHI ook slimmer omgaan met het boostelement. Zowel installateurs als wat ik hier lees, lijkt erop te wijzen dat het soms onnodig aanslaat. Ik heb hem daarom op advies van de installateur voorlopig op backup gezet; mocht hij nodig zijn, kan hij zo weer worden ingeschakeld, met een belletje.STIMPPYYY schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:29:
Boost nu is een prima naam. Zo snel mogelijk SWW verwarmen. Vind het sowieso allemaal gerommel in de marge eerlijk gezegd. Maar goed, alle beetjes helpen.
Liever heb je hem natuurlijk altijd achter de hand. Het zou mooi zijn als WHI hem in de zomer alleen slim inzet bij écht veel zonne-overschot (voor ons met 5 kWp waarschijnlijk lastig) en in de winter alleen wanneer het echt nodig is.
De Boost stand uit de BUH kan zomers gewoon uit; vanaf dagtemperaturen 18+gr bijvoorbeeld. Maakt er maar een setting van.
De Boost bij SWW is er om “nu” warm water te maken omdat je bijvoorbeeld meer bezoek hebt dan het vat aan kan. Je zou moeten kunnen kiezen: met of zonder stilte niveau/vermogensbeperking override en met of zonder BUH support.
Moeilijker dan dat is het niet als intelligentie 2 jaar zoeken is. @Weheat
De Boost bij SWW is er om “nu” warm water te maken omdat je bijvoorbeeld meer bezoek hebt dan het vat aan kan. Je zou moeten kunnen kiezen: met of zonder stilte niveau/vermogensbeperking override en met of zonder BUH support.
Moeilijker dan dat is het niet als intelligentie 2 jaar zoeken is. @Weheat
Die instelling had ik ook (doel 40 °C, 1x per dag naar 55 °C). En dat kost zoveel energie, zie grafiekje, 1 run per dag. Dit ging prima met een gezin van 4. Sinds deze week is de beta van WI geïnstalleerd, en ik ga eens vergelijken hoe dat werkt. Vandaag hebben we geen SWW run gehad, tot nu toe dan. Kan best dat dat vannacht gaat lopen al hoop ik van niet. Bij de instellingen van WI kreeg ik wel vragen of we een dynamisch energiecontract en een thuisbatterij hebben (2 x ja) dus misschien toch als de prijs vannacht laag is.TomSt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Ik had het hier ook zo goed als perfect ingesteld: 1x per dag naar 55 °C en daarna standby op 40 °C. Zelfs als de top al rond de 40 °C zat, was douchen met de P80 geen enkel probleem.
Maar sinds gisteren is de boel compleet door elkaar geschopt. We hebben nu 1x de 55 °C-run gehad en daarna alweer 3 extra runs, samen inmiddels zo’n 0,75 kWh voor de 3 extra runs.
Misschien zet ik hem dan maar op 60 °C en daarna standby op 35 °C, zodat hij zo laag mogelijk mag zakken. Vooral de bttm mocht voor deze update/wijziging nog helemaal terugzakken richting 20 °C en was de top temp leidend. Dat lijkt nu niet meer zo te werken, waardoor hij veel eerder opnieuw gaat verwarmen.
Ik zie nu dat de WP gaat verwarmen terwijl de verwarming uit staat, de kamertemp van 17 graden gevraagd wordt onder verwarmen terwijl de kamertemperatuur 22,5 graden is. Ook is hij weer elk uur aan het draaien op de cv pomp. Dat deed hij hiervoor alleen bij het koelen.
Wat zijn ze in vredesnaam aan het doen?
Wat zijn ze in vredesnaam aan het doen?
edit:
Dit is deze nacht nu 3x gebeurd. Huis in loopt de temperatuur dan op naar 30 graden en dan stopt hij weer
Dit is deze nacht nu 3x gebeurd. Huis in loopt de temperatuur dan op naar 30 graden en dan stopt hij weer
[ Voor 16% gewijzigd door Mg4gebruiker op 20-08-2026 07:39 ]
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Ik ben van beroep (vnl. software)tester en ga daarom snel "aan" op mogelijkheden tot het testen van nieuwe functies en versies, maar voor een beta op het verwarmingssysteem van mijn huis denk ik daar echt wel 2 á 3 keer over na. Net als Wifi/Ethernet thuis die het gewoon goed moet doen, geldt dat ook voor verwarming. Echt géén behoefte aan klagende huisgenoten over comfort in huis omdat pappa per sé in BETA wilde draaien.... In deze wacht ik lekker geduldig af..ekops schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:39:
[...]
Ja beta weet ik, die is in juni gestart en zou een maand duren. Ondertussen zijn we bijna drie maanden verder. Daarom zou iets van communicatie @Weheat bij mij zeer welkom zijn, of een uitnodig voor de beta uiteraard ;-)
(helemaal in dit voorbeeld waar @Weheat m.i. behoorlijk verzuimt in het delen met de community over "hoe en wat". Daar was bijv. @homewizard echt een stuk beter in met de lancering en beta's van hun thuisbatterij. Of nu zelfs Zendure als half Silicon Vally/Shenzen bedrijf met hun thuisbatterijen. Best wat probleempjes, maar communicatie en snelle opvolging is er wel...)
Grappig, in april schreef @Weheat:
"Tot slot, als we dan tóch helemaal eerlijk zijn.. we hebben dit forum de laatste tijd niet scherp in de gaten gehouden, gaan we weer beter oppakken!"
Daarna hebben ze daar 0 keer blijk van gegeven. Als je het dan hebt over betrouwbaarheid?
Daarnaast zouden we inmiddels al 8 maanden gratis van Weheat Intelligence gebruik mogen maken, wat vergeleken met andere warmtepompen echt het verschil zou maken. Echter zie ik nog steeds niks in onze applicatie, en als ik de ervaringen zo eens lees, is het misschien wel zo waardeloos dat het beter is om het gratis uit te laten staan.
Erg matig dat een op het oog zo leuk Nederlands bedrijf uiteindelijk zo'n bedrijfsvoering erop na laat.
"Tot slot, als we dan tóch helemaal eerlijk zijn.. we hebben dit forum de laatste tijd niet scherp in de gaten gehouden, gaan we weer beter oppakken!"
Daarna hebben ze daar 0 keer blijk van gegeven. Als je het dan hebt over betrouwbaarheid?
Daarnaast zouden we inmiddels al 8 maanden gratis van Weheat Intelligence gebruik mogen maken, wat vergeleken met andere warmtepompen echt het verschil zou maken. Echter zie ik nog steeds niks in onze applicatie, en als ik de ervaringen zo eens lees, is het misschien wel zo waardeloos dat het beter is om het gratis uit te laten staan.
Erg matig dat een op het oog zo leuk Nederlands bedrijf uiteindelijk zo'n bedrijfsvoering erop na laat.
Goedemorgen! Ook hier een traject gestart met een landelijke installateur voor full electric. Heb al meerdere installateurs langs gehad en het wisselt qua plaatsing warmtepomp Weheat. We hebben een opbouw houtskelet uit 2020, op een oudere woning. Alles top geïsoleerd. Willen graag die blackbird, maar vrezen voor de resonantie. Graag zou ik bij iemand willen luisteren wat dit voor geluid is. Afspraak maken in de fabriek kan voor de komende maanden niet, en dan krijg ik ook geen volledig beeld natuurlijk. We plaatsen de blackbird op het dak, daar recht onder is de CV ruimte wat een technische ruimte wordt. Die is 160 bij 180 cm. Echter, aangrenzend liggen 2 slaapkamers. Wellicht is de resonantie dan minder? Kom graag in contact met iemand voor luisteren!
Resonantie en het 'soort geluid' verschilt per contructie en plaatsing op de constructie, er is afaik geen vergelijking mogelijk. Bij sommige mensen is het heel irritant, bij ons afwezig/onhoorbaar (op houten dak van voormalige garage)...Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
We hebben een opbouw houtskelet uit 2020, op een oudere woning. Alles top geïsoleerd. Willen graag die blackbird, maar vrezen voor de resonantie. Graag zou ik bij iemand willen luisteren wat dit voor geluid is.
Morgen,Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
Goedemorgen! Ook hier een traject gestart met een landelijke installateur voor full electric. Heb al meerdere installateurs langs gehad en het wisselt qua plaatsing warmtepomp Weheat. We hebben een opbouw houtskelet uit 2020, op een oudere woning. Alles top geïsoleerd. Willen graag die blackbird, maar vrezen voor de resonantie. Graag zou ik bij iemand willen luisteren wat dit voor geluid is. Afspraak maken in de fabriek kan voor de komende maanden niet, en dan krijg ik ook geen volledig beeld natuurlijk. We plaatsen de blackbird op het dak, daar recht onder is de CV ruimte wat een technische ruimte wordt. Die is 160 bij 180 cm. Echter, aangrenzend liggen 2 slaapkamers. Wellicht is de resonantie dan minder? Kom graag in contact met iemand voor luisteren!
Wij hebben hem op de opbouw met een BlackBird op het dak alleen voor het CV systeem.
Je mag komen luisteren wat mij betreft maar zoals hierboven genoemd is wel elke situatie anders.
Ik ben erachter gekomen waardoor dit optreedt. Op 19-7 is rond 7.00 uur zonder enige reden de aansturing van de verwarming maar de stooklijn gegaan. Dan negeert de Weheat de thermostaat volledig.... Daardoor draaide de cv pomp elk uur en ging hij verwarming tijdens de koudere momenten van de dag (de late avond en nacht).Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:13:
Ik zie nu dat de WP gaat verwarmen terwijl de verwarming uit staat, de kamertemp van 17 graden gevraagd wordt onder verwarmen terwijl de kamertemperatuur 22,5 graden is. Ook is hij weer elk uur aan het draaien op de cv pomp. Dat deed hij hiervoor alleen bij het koelen.
Wat zijn ze in vredesnaam aan het doen?edit:
Geen idee wat hier gebeurt is. Hij is niet opnieuw gestart want ik zie daarna geen legionellarun. Ik heb de wp al sinds februari op opentherm staan ..
kan het ook andersom zijn ? Ik meen dat de Weheat bij het wegvallen van de verbinding met de thermostaat automatisch naar stooklijn overschakelt.Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:39:
[...]
Ik ben erachter gekomen waardoor dit optreedt. Op 19-7 is rond 7.00 uur zonder enige reden de aansturing van de verwarming maar de stooklijn gegaan. Dan negeert de Weheat de thermostaat volledig....
Dus : thermostaat valt weg, warmtepomp schakelt naar stooklijn en gaat vervolgens obv de buitentemperatuur stoken..
Dat zou maar zo kunnen. Had ie van mij van de week maar op aan/uit gezet omdat ik dus niet wil dat er nu al wordt verwarmd omdat het gedurende de nacht en keertje wat frisser is.Jpiek schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
kan het ook andersom zijn ? Ik meen dat de Weheat bij het wegvallen van de verbinding met de thermostaat automatisch naar stooklijn overschakelt.
Dus : thermostaat valt weg, warmtepomp schakelt naar stooklijn en gaat vervolgens obv de buitentemperatuur stoken..
Maar zie nu dat deze weer op stooklijn staat.
Nieuwe Weheat BB P80 gebruiker sinds 1,5 maand.
Nu was het de afgelopen weken steeds voldoende om 1x per dag via een handmatig schema om 12u de SWW op te warmen naar 55 graden, verder hou ik heb op 40 graden. Ik kon dan minimaal 2x douchen en 2x een bad vullen.
Nu sinds 1 a 2 dagen slaat de BB iedere keer aan nadat er een bad gevuld is of er een keer gedouched is. Vandaag al 3x (vanochtend met douchen, vanmiddag om 12u de 55 graden run en zojuist een bad). de BB verwarmt het vat dan ook weer meteen naar 55 graden, terwijl de setpoint dus nu 40 graden is.
Kan dat te maken hebben met het koud water wat in de leidingen zit dat kouder is dan de afgelopen weken? Of wat kan het dan zijn?
Nu was het de afgelopen weken steeds voldoende om 1x per dag via een handmatig schema om 12u de SWW op te warmen naar 55 graden, verder hou ik heb op 40 graden. Ik kon dan minimaal 2x douchen en 2x een bad vullen.
Nu sinds 1 a 2 dagen slaat de BB iedere keer aan nadat er een bad gevuld is of er een keer gedouched is. Vandaag al 3x (vanochtend met douchen, vanmiddag om 12u de 55 graden run en zojuist een bad). de BB verwarmt het vat dan ook weer meteen naar 55 graden, terwijl de setpoint dus nu 40 graden is.
Kan dat te maken hebben met het koud water wat in de leidingen zit dat kouder is dan de afgelopen weken? Of wat kan het dan zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door tc_bakker op 20-08-2026 15:03 ]
Mijn advies, als je hem ergens anders kunt plaatsen, dan zou ik het doen .Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
Zoals gemeld elke constructie is anders.
Welke omgeving zoek je een adres?Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Ik snap je redenering deels niet.HarDus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:58:
@Weheat
Een stabiele stooklijn kun je gewoon zelf instellen via de app. Na de installatie van mijn warmtepomp vorig jaar oktober had ik binnen 3 dagen een goed werkende stooklijn, met nauwelijks correcties. Mijn eerste ingestelde stooklijn was volgens mij op het uiterste punt 2 graden anders dan nu. In voorjaar najaar werkt mijn Blackbird prima met OT (en een beetje knijpen op geluidsinstellingen om overshoots te beperken).
Wel met je eensL
Intelligence gaat het moeilijk winnen van 'vlak stoken', de beste oplossing zou zijn dat WI eventueel langzamer draait of uitgaat op piekmomenten (18-20 uur) als dat past in de dagelijkse warmtevraag. En wat mij betreft in de duurdere nachten een 'nachtverlaging' toepast van een graad. Ik stook continu 20 en dan kan de WP mooi terugmoduleren richting 19 binnentemperatuur. Vervolgens op zonnestroom tussen 10-16 uur bijstoken en warmte bufferen in mijn 70 cm schuimbeton.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
En dat heb jij zelf ook niet gedaan, dat omzetten naar de stooklijn?Guido7619 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:36:
[...]
Dat zou maar zo kunnen. Had ie van mij van de week maar op aan/uit gezet omdat ik dus niet wil dat er nu al wordt verwarmd omdat het gedurende de nacht en keertje wat frisser is.
Maar zie nu dat deze weer op stooklijn staat.
Is het dan niet zo dat de Weheat opnieuw de instelling van de thermostaat pakt als de thermostaat opnieuw verbinding heeft? Mag toch aannemen van wel ..
Ik heb geen thermostaat en stond op stooklijn. Maar gezien ik niet thuis ben geen interesse in een warmtepomp die snachts ineens gaat draaien. Dus overgeschakeld naar aan/uit in de hoop dat ie daarmee uit blijft, ongeacht welke temperatuur. Zojuist keek ik in de app en stond ie terug op stooklijn.Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:12:
[...]
En dat heb jij zelf ook niet gedaan, dat omzetten naar de stooklijn?
Is het dan niet zo dat de Weheat opnieuw de instelling van de thermostaat pakt als de thermostaat opnieuw verbinding heeft? Mag toch aannemen van wel ..
Als de Aan/Uit thermostaat “Uit” zegt gaat de WP uit (behalve de antivries loop; volgens spec; niet kunnen controleren) en sinds april gaan nu ook beide CV pompen uit op de uur-controle-loop na. Prachtig dat dit nu ondertussen werkt (eerst bleven beide CV pompen bij ‘Uit’ gewoon draaien; ik hoop dat het wachttijden-probleem-bij-Aan/Uit in de winter ook opgelost blijkt).
Ik zou graag jaar rond “set and forget” stabiel op stooklijn-met-Aan/Uit willen draaien. @Weheat . Nu schakel ik in de winter naar stooklijn-zonder en in de lente weer terug.
Ik zou graag jaar rond “set and forget” stabiel op stooklijn-met-Aan/Uit willen draaien. @Weheat . Nu schakel ik in de winter naar stooklijn-zonder en in de lente weer terug.
Dan ligt het bij jouw in ieder geval niet aan de thermostaat. Ben benieuwd of nog meer hebben geconstateerd dat de wp ineens op stooklijn is gegaan .Guido7619 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:48:
[...]
Ik heb geen thermostaat en stond op stooklijn. Maar gezien ik niet thuis ben geen interesse in een warmtepomp die snachts ineens gaat draaien. Dus overgeschakeld naar aan/uit in de hoop dat ie daarmee uit blijft, ongeacht welke temperatuur. Zojuist keek ik in de app en stond ie terug op stooklijn.
Ik lees en begrijp je frustraties omtrent de communicatie en uitrol van Weheat updates.HarDus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:58:
Ik las dat iemand €6/maand opgaf voor iets intelligents (we weten niet wat). Dat zou €720/10jaar zijn. Daar koop je bij Deye rond 6kWh extra batterij voor.
@Weheat
Hierboven lees ik ook aannames (“ik lees dat iemand” etc). Laten we dat gewoon eerst even aankijken alvorens er te zware conclusies uit te trekken?
Omgeving haarlem.
Maar ben er na veel forum treads wel achter dat op dak houtskelet toch vragen om problemen is. Tevens werd me de flint aangeboden, en dan in de tuin… de fabriek rondleiding van we heat is vol voor dit jaar, wellicht iemand een flint in de tuin die ik kan beluisteren of ik niet wegwaai in de zomer? Ondanks dat ie dan niet zo hard zal blazen…
Hoever zit dan van de opstelplek af?Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:45:
[...]
Omgeving haarlem.
Maar ben er na veel forum treads wel achter dat op dak houtskelet toch vragen om problemen is. Tevens werd me de flint aangeboden, en dan in de tuin… de fabriek rondleiding van we heat is vol voor dit jaar, wellicht iemand een flint in de tuin die ik kan beluisteren of ik niet wegwaai in de zomer? Ondanks dat ie dan niet zo hard zal blazen…
Houtskeletbouw kan prima als je goede trillingsdemping kiest en een bijkeuken ofzo kiest. Heb ik ook. Ik hoor mijn pomp binnen (wilo) in de bijkeuken/technische ruimte het meeste, niet de buitenunit. Maar ik zou geen dakkapel onder een slaapkamer kiezen.Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:45:
[...]
Omgeving haarlem.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja daarom.. geen kinderslaapkamers eronder dus… iemand een Flint in zn tuin wellicht die ik mag beluisteren?
Heb wel veel Vaiilant Arotherm draaien die je mag beluisteren. Wellicht vergelijken met flint.Rick5330 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:11:
Ja daarom.. geen kinderslaapkamers eronder dus… iemand een Flint in zn tuin wellicht die ik mag beluisteren?
Wel een ding, je zou moeten luisteren bij koud en vochtig weer tijdens defrost, dat zijn DE momenten
Ik snap dat je wilt luisteren, maar het is slechts een moment opname.Rick5330 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:11:
Wanneer produceert die de meeste herrie ?
Als die op vollast draait en dat komt niet heel vaak voor. Alleen bij heel koud weer en bij defrosts en die komen eigenlijk ook alleen voor bij koud en vochtig weer.
Mijn Blackbird P80 wordt volgende maand ook op een houtskeletdak geplaatst, namelijk op het dak van onze bijkeuken/kantoor (de oude garage van ons jaren '60 huis). Ik had dezelfde zorgen, dus ik heb uit voorzorg een paar grote rubberen tegels én zware zwarte betontegels bij Hornbach gekocht.Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:45:
[...]
Omgeving haarlem.
Die komen onder de opstelling om eventuele trillingen en contactgeluid zoveel mogelijk op te vangen. Hopelijk blijkt het achteraf niet nodig, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!
https://www.hornbach.nl/p/rubberen-tegel-zwart-50x50x4-5-cm/7011220/
https://www.hornbach.nl/p/excluton-betontegel-met-facet-antraciet-50-x-50-x-4-cm/10345739/
Mijn vrouw geeft aan dat sinds deze week, zij vindt dat de blackbird meer lawaai maakt dan anders. Na het douchen rond een uur of zeven begint de Blackbird meteen te verwarmen, eerder dat hij dat volgens mijn vrouw een stuk rustiger. Nu las ik hier op het forum iets over een update en dat dingen anders gaan.....?
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Zijn dacht ik aannames. Zijn meerdere die melden dat hij nu actief stuurt op doeltemp van onderste sensor. Bij mij en ook weer bij andere is het als vanouds, sturen op doeltemp van bovenste sensor (zoals dat hoort - een tijd terug was dit bij iedereen, dus onderste sensor, bleek een bug die daarna gefixed is).ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:51:
Mijn vrouw geeft aan dat sinds deze week, zij vindt dat de blackbird meer lawaai maakt dan anders. Na het douchen rond een uur of zeven begint de Blackbird meteen te verwarmen, eerder dat hij dat volgens mijn vrouw een stuk rustiger. Nu las ik hier op het forum iets over een update en dat dingen anders gaan.....?
Wat je dan merkt is dat SWW aanslaat welke buiten het ingestelde schema om snel warm water aanmaakt en compressor gaat dan vaak ook naar 100%
[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-08-2026 09:09 ]
Hoe kan ik zien dat hij stuurt op onderste sensor? Ik vermoed dat ie dat bij mij ook doet.STIMPPYYY schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:08:
[...]
Zijn dacht ik aannames. Zijn meerdere die melden dat hij nu actief stuurt op doeltemp van onderste sensor. Bij mij en ook weer bij andere is het als vanouds, sturen op doeltemp van bovenste sensor (zoals dat hoort - een tijd terug was dit bij iedereen, dus onderste sensor, bleek een bug die daarna gefixed is).
Wat je dan merkt is dat SWW aanslaat welke buiten het ingestelde schema om snel warm water aanmaakt en compressor gaat dan vaak ook naar 100%
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Temperatuur van de sensor in de gaten houden, en als die onder de gewenste ingestelde temp komt, kijken of de WP dan 'aan' gaat.ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Hoe kan ik zien dat hij stuurt op onderste sensor? Ik vermoed dat ie dat bij mij ook doet.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Nu met referentie voor wie niet steeds meeleest:testmanager schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:57:
[...]
Ik lees en begrijp je frustraties omtrent de communicatie en uitrol van Weheat updates.
Hierboven lees ik ook aannames (“ik lees dat iemand” etc). Laten we dat gewoon eerst even aankijken alvorens er te zware conclusies uit te trekken?
€6/maand wordt door @Barca 30 juli op dit forum ingebracht en daar wordt door @Disconnection aan gerefereerd. Verder communiceert @Weheat ook over betaalplannen. Wat gratis blijft, wat gratis blijft voor vroege kopers en wat extra betaald moet worden is net zo speculatief als wat Weheat Intelligence gaat zijn en gaat brengen. €6 is wel iets waar ik handen en voeten aan kon geven in een voorbeeld.
In dat allereenvoudigste rekenvoorbeeld schets ik een alternatief bij de aangehaalde kosten. Met 6kWh extra surf ik zeker 90% van de tijd over prijspieken heen. Zodra iemand al een batterij in zijn installatie heeft zijn de afwegingen:
-bufferen in een extra batterij of in je huis; de laatste is bij iedereen verschillend,
-opnemen in E-hems (batterij) of niet (Weheat).
De take-away: wie nu naar hems en/of batterijen kijkt hoeft, naar mijn inzicht, niet te wachten op Weheat Intelligence. Zelfs niet als het gratis is. Zelfde reden waarom bij ons de zonneboiler van 20 jaar oud verwijderd is en dat daar voor in de plaats PV komt. Met E kan ik bij All-E schuiven en met “heet water” niet.
ik heb nog wel een paar grijze liggen, maar zal dan maar gaan ruilen voor zwarte. Ik zou ze trouwens gewoon bij de gamma halen. Die kosten maar 1.49 en voor de meesten zit gamma een hele stuk dichterbij dan een Hornbach.MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Mijn Blackbird P80 wordt volgende maand ook op een houtskeletdak geplaatst, namelijk op het dak van onze bijkeuken/kantoor (de oude garage van ons jaren '60 huis). Ik had dezelfde zorgen, dus ik heb uit voorzorg een paar grote rubberen tegels én zware zwarte betontegels bij Hornbach gekocht.
Die komen onder de opstelling om eventuele trillingen en contactgeluid zoveel mogelijk op te vangen. Hopelijk blijkt het achteraf niet nodig, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!
https://www.hornbach.nl/p/excluton-betontegel-met-facet-antraciet-50-x-50-x-4-cm/10345739/
Maar goed, ik keek gewoon op marktplaats en was er iemand 2 straten verderop die een partij had liggen gratis op halen.
ook @Rick5330MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Mijn Blackbird P80 wordt volgende maand ook op een houtskeletdak geplaatst, namelijk op het dak van onze bijkeuken/kantoor (de oude garage van ons jaren '60 huis). Ik had dezelfde zorgen, dus ik heb uit voorzorg een paar grote rubberen tegels én zware zwarte betontegels bij Hornbach gekocht.
Die rubber tegels de noppen drukken in je dak bekleding en worden nat door het defrost water en bevriezen dan.. effect weg.
Voor plaatsing WP op een houten dak (of dakkapel) zie "Trillingen airco of warmtepomp dempen"
laatste discussie ging ook over rubber terras tegels en je moet ze omgekeerd gebruiken ( noppen omhoog).
Zoek op Black bird in dat topic en kijk de video's in het begin.
Kijken wat er gebeurt met de onderste sensor als je bijvoorbeeld in standby op 40°C zit. Het gedrag dat ik nu zie, is dat hij bij een bottom temp van 37°C aanslaat, dus eigenlijk altijd met een delta T van 3.ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Hoe kan ik zien dat hij stuurt op onderste sensor? Ik vermoed dat ie dat bij mij ook doet.
Voorheen was de top temp van 40°C leidend en ging hij dan vol gas aan. Dat vond ik beter, omdat je zo voorkomt dat hij steeds opnieuw aanslaat. De bottom temp zakt namelijk vrij snel weg, terwijl er bovenin nog ruim voldoende warm water zit.
Heel eerlijk,
Ik had vorig jaar zin in WeHeat Intelligence, zeker omdat toen SWW instellen zeer basaal was op temperatuur alleen en hij daardoor in de nachten aanging. Dat vond ik suboptimaal en onnodig.
Toen het was uitgesteld en we de optie kregen om zelf tijdsloten in te stellen is dit probleem compleet verholpen (uitgaande dat ik niet ook die update krijg op onderste SWW temp sensor, dat is voorheen ook wel eens fout gegaan maar hersteld door WeHeat).
Door ons douchegedrag hebben we maar 1x per dag, maar vaker minder, dat er een SWW run plaatsvind op het midden van de dag als de temperatuur het hoogst is en de zonnepanelen het meest opwekken. Hierdoor draai ik al praktisch 5 maanden 100% op zonneenergie alleen.
Ik kan mij niet inbeelden dat WeHeat Intelligence ervoor gaat zorgen dat dit beter kan en vind SWW dan ook gewoon prima op deze manier.
Waar ik nog wel een kans voor WeHeat in zie is in ruimteverwarming.
Ik draai nu in de herfst/lente op Opentherm omdat stooklijn dan te ver doorschiet. Maar hoe mooi zou het zijn dat Stooklijn ook rekening gaat houden met je thermostaat? Als ze op basis daarvan automatisch de stooklijn mee kunnen laten bewegen binnen de gestelde max / min temperatuur die je opgeeft heb je direct een wind/zon adaptatie die werkt zonder dat je overshoots/undershoots kan doen. Uiteraard rekening houdend met het lokale weer en verwachting zodat hierop geanticipeerd kan worden.
In mijn geval staat er al een grote accu, dus goedkope tijden regel ik zelf wel, ik wil gewoon een zo comfortabel mogelijk huis met zo min mogelijk handmatige aanpassingen. Dat zou een perfecte en unieke aansturing zijn.
Het is dan aan de gebruiker om zelf dingen erbij te kunnen plussen zoals, een dynamisch contract of zonnepanelen of whatever. Maar vooral dat laatste wordt lastig omdat Weheat simpelweg niet weet hoeveel overschot je momenteel hebt.
Maar kijkend naar hoe lang ze al doen over SWW en vooral de radiostilte…. Vraag ik mij af of we echt iets moois krijgen te zien. Ik ben nog niet overtuigd, maar wellicht weten ze mij te verassen.
Ik had vorig jaar zin in WeHeat Intelligence, zeker omdat toen SWW instellen zeer basaal was op temperatuur alleen en hij daardoor in de nachten aanging. Dat vond ik suboptimaal en onnodig.
Toen het was uitgesteld en we de optie kregen om zelf tijdsloten in te stellen is dit probleem compleet verholpen (uitgaande dat ik niet ook die update krijg op onderste SWW temp sensor, dat is voorheen ook wel eens fout gegaan maar hersteld door WeHeat).
Door ons douchegedrag hebben we maar 1x per dag, maar vaker minder, dat er een SWW run plaatsvind op het midden van de dag als de temperatuur het hoogst is en de zonnepanelen het meest opwekken. Hierdoor draai ik al praktisch 5 maanden 100% op zonneenergie alleen.
Ik kan mij niet inbeelden dat WeHeat Intelligence ervoor gaat zorgen dat dit beter kan en vind SWW dan ook gewoon prima op deze manier.
Waar ik nog wel een kans voor WeHeat in zie is in ruimteverwarming.
Ik draai nu in de herfst/lente op Opentherm omdat stooklijn dan te ver doorschiet. Maar hoe mooi zou het zijn dat Stooklijn ook rekening gaat houden met je thermostaat? Als ze op basis daarvan automatisch de stooklijn mee kunnen laten bewegen binnen de gestelde max / min temperatuur die je opgeeft heb je direct een wind/zon adaptatie die werkt zonder dat je overshoots/undershoots kan doen. Uiteraard rekening houdend met het lokale weer en verwachting zodat hierop geanticipeerd kan worden.
In mijn geval staat er al een grote accu, dus goedkope tijden regel ik zelf wel, ik wil gewoon een zo comfortabel mogelijk huis met zo min mogelijk handmatige aanpassingen. Dat zou een perfecte en unieke aansturing zijn.
Het is dan aan de gebruiker om zelf dingen erbij te kunnen plussen zoals, een dynamisch contract of zonnepanelen of whatever. Maar vooral dat laatste wordt lastig omdat Weheat simpelweg niet weet hoeveel overschot je momenteel hebt.
Maar kijkend naar hoe lang ze al doen over SWW en vooral de radiostilte…. Vraag ik mij af of we echt iets moois krijgen te zien. Ik ben nog niet overtuigd, maar wellicht weten ze mij te verassen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dbm12 op 21-08-2026 10:42 ]
Als aanvulling op deze discussie. Het lijkt erop dat de BB een nieuw ontwerp voor de pootjes heeft gekregen. Dit om vastvriezen van condens/water uit de BB weg te laten lopen (waardoor meeste gezeik bij gebruikers ontstaat). Kijk hier dus ook naar, desnoods vraag het aan de installateur als je dit niet hebt - dus oude levering (zijn kleine bigfootjes zag ik op eerdere foto's hier gedeeld itt een enkel pootje). Of dit intieel ook zonder defrost helpt is volgens mij hier niet eerder gedeeld.MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Melden via "feedback" in hun portal en melden bij je installateur. Deze bug hadden we een half jaar geleden ook en dat is toen verholpen. Nu weer terug dus...Jimmie5887 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:44:
[...]
Die instelling had ik ook (doel 40 °C, 1x per dag naar 55 °C). En dat kost zoveel energie, zie grafiekje, 1 run per dag. Dit ging prima met een gezin van 4. Sinds deze week is de beta van WI geïnstalleerd, en ik ga eens vergelijken hoe dat werkt. Vandaag hebben we geen SWW run gehad, tot nu toe dan. Kan best dat dat vannacht gaat lopen al hoop ik van niet. Bij de instellingen van WI kreeg ik wel vragen of we een dynamisch energiecontract en een thuisbatterij hebben (2 x ja) dus misschien toch als de prijs vannacht laag is.[Afbeelding]
Melden via "feedback" in hun portal en melden bij je installateur. Deze bug hadden we een half jaar geleden ook en dat is toen verholpen. Nu weer terug dus...ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:51:
[ Voor 200% gewijzigd door orillion op 21-08-2026 11:28 ]
Bij mij staat de BB op het dak van de schuur, houten dak met bitumen, in de schuur is het plafond voorzien van gipsplaten, verder niet geïsoleerd (klankkast).Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
Als de BB aan het koelen of verwarmen is hoor je een zoom in de schuur, niet storend maar wel hoorbaar. De BB staat op rubberen tegels
Je mag bij mij komen luisteren, omgeving Deventer
[ Voor 12% gewijzigd door ComPeter op 21-08-2026 11:31 ]
iddqd idkfa
Mijnt flint gaat water verwarmen als de boventemperatuur onder ingestelde streeftemperatuur komt. Hij stopt als de onderste sensor erboven is gekomen.ZeRoC00L schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:31:
[...]
Temperatuur van de sensor in de gaten houden, en als die onder de gewenste ingestelde temp komt, kijken of de WP dan 'aan' gaat.
Dan zie je nog de leidingen onder de fancoil, jammer dat er geen rechtse aansluiting van deze fancoils beschikbaar zijn.Jules52 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:05:
[...]
Ik zie in de documentatie dat er ook een ombouw set voor rechts aansluiting beschikbaar is.
[ Voor 8% gewijzigd door frank2908 op 21-08-2026 15:48 ]
Hier is dat dus het geval. Tot vorige week kon ik prima met 1x sww opwarmen naar 55 graden uit de voeten. Nu slaat die 3x per dag aan terwijl bovenkant nog 50+ is en de 40 graden nog niet eens in de buurt komt... Onderkant uiteraard wel 40 graden.ZeRoC00L schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:31:
[...]
Temperatuur van de sensor in de gaten houden, en als die onder de gewenste ingestelde temp komt, kijken of de WP dan 'aan' gaat.
Hoe lossen we dit op? Enig idee?
Leidingen strak onder de Nemo door zie je ze nauwelijks.frank2908 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
Dan zie je nog de leidingen onder de fancoil, jammer dat er geen rechtse aansluiting van deze fancoils beschikbaar zijn.
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Bij mij heeft de installateur dit al gedaan, hoefde er niet eens om te vragen.MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Bij ons staat de Blackbird op het dak van de dakkapel. Qua resonantie horen we helemaal niets. Alleen als het raam open staat dan horen we de ventilator van de buiten unit ligt zoemen, niets storend en met raam dicht is hoor ik niets.
Tijdelijk standby 35 aanhouden dan slaat ie teminste minder lang en nog niet zo snel aan als met 40. Melden bij installateur en feedback knop op de portal.tc_bakker schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Hier is dat dus het geval. Tot vorige week kon ik prima met 1x sww opwarmen naar 55 graden uit de voeten. Nu slaat die 3x per dag aan terwijl bovenkant nog 50+ is en de 40 graden nog niet eens in de buurt komt... Onderkant uiteraard wel 40 graden.
Hier ook van 1x per dag naar 4x per dag aan, niet geweldig blij ben ik ermee.
Hier ook op de dakkapel waar we zelf onder slapen. Geen enkel geluid alleen het suizen van de luchtverplaatsing van de BB80. Rubberen tegels van de Hornbach en daarop per pootje een stoeptegel.Johnny E schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:17:
[...]
Bij mij heeft de installateur dit al gedaan, hoefde er niet eens om te vragen.
Bij ons staat de Blackbird op het dak van de dakkapel. Qua resonantie horen we helemaal niets. Alleen als het raam open staat dan horen we de ventilator van de buiten unit ligt zoemen, niets storend en met raam dicht is hoor ik niets.
Prima idee! Dat gaat wel goedkomen. 99% van de tijd kan ik het ding niet eens horen als ik buiten op de grond sta, naast dak waar mijn BB op staat.MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Hier toch wat tegenvallend qua geluid, met name het geluid van de fan. Aan de achterkant van het huis kun je de warmtepomp bijna aanraken zonder hem echt te horen, maar vanaf de voorkant van de oprit, zo’n 10 meter verderop, is het toch best een asociaal gesuis.Pr088 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:31:
[...]
Prima idee! Dat gaat wel goedkomen. 99% van de tijd kan ik het ding niet eens horen als ik buiten op de grond sta, naast dak waar mijn BB op staat.
De compressor hoor ik eigenlijk alleen direct onder de WP in de garage. Op 100% hoor je hem in de kamer wel resoneren als het verder doodstil is. Op zolder, twee verdiepingen boven de plaatsing op het garagedak, hoor je hem ook duidelijk. Of hij nu op 1200W of 3500W draait, vooral het fan-geluid blijft behoorlijk aanwezig. Dat valt me eerlijk gezegd best tegen.
Hij staat tussen onze hoge bakstenen muur en de hoge muur van de buren, waardoor het bijna lijkt alsof er een soort windtunnel ontstaat. Voor en achter de WP hoor je hem nauwelijks, maar aan de zijkanten lijkt het geluid juist meters en meters ver te worden geslingerd en ook omhoog. Dat zal door die muren waarschijnlijk flink versterkt worden.
[ Voor 16% gewijzigd door TomSt op 21-08-2026 21:00 ]
Ja, de muren lijken in je situatie een boosdoener. Misschien op de muur een geluidsbreker toevoegen? Bijvoorbeeld klimop?TomSt schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:57:
[...]
Hier toch wat tegenvallend qua geluid, met name het geluid van de fan. Aan de achterkant van het huis kun je de warmtepomp bijna aanraken zonder hem echt te horen, maar vanaf de voorkant van de oprit, zo’n 10 meter verderop, is het toch best een asociaal gesuis.
De compressor hoor ik eigenlijk alleen direct onder de WP in de garage. Op 100% hoor je hem in de kamer wel resoneren als het verder doodstil is. Op zolder, twee verdiepingen boven de plaatsing op het garagedak, hoor je hem ook duidelijk. Of hij nu op 1200W of 3500W draait, vooral het fan-geluid blijft behoorlijk aanwezig. Dat valt me eerlijk gezegd best tegen.
Hij staat tussen onze hoge bakstenen muur en de hoge muur van de buren, waardoor het bijna lijkt alsof er een soort windtunnel ontstaat. Voor en achter de WP hoor je hem nauwelijks, maar aan de zijkanten lijkt het geluid juist meters en meters ver te worden geslingerd en ook omhoog. Dat zal door die muren waarschijnlijk flink versterkt worden.
Ja, zat ik ook al over na te denken: misschien is het geluid nog wat te breken. Vlak bij de unit is hij eigenlijk stiller dan 5 à 10 meter verderop. Misschien zou een soort geluidsmuurtje eromheen kunnen helpen?Pr088 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:26:
[...]
Ja, de muren lijken in je situatie een boosdoener. Misschien op de muur een geluidsbreker toevoegen? Bijvoorbeeld klimop?
Voor de rest ben ik nog steeds zeer tevreden over de werking als hij daadwerkelijk draait. Als ik de stroom van de zonnepanelen als gratis reken en alleen kijk naar wat we uit het net halen, zitten we deze maand tot nu toe op €2,55. Vorig jaar waren we in augustus met gas €70 kwijt, inclusief vastrecht.
Welke bug bedoel je? Ik schreef alleen dat ik hoopte dat hij SWW niet 'nachts zou draaien. Dat heeft hij nog niet gedaan. Maar ik heb WI pas een paar dagen dus ik moet nog wel een paar weken testen voor ik er wat van kan vinden.orillion schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:26:
[...]
Melden via "feedback" in hun portal en melden bij je installateur. Deze bug hadden we een half jaar geleden ook en dat is toen verholpen. Nu weer terug dus...
Vandaag zag ik wel dat de temperatuur vrij laag was, maar wel hoog genoeg om te douchen. Toen wachtte hij netjes tot de EPEX prijzen ook laag waren voordat SWW startte. Dat was prima.
Zorg er wel voor dat je ruimte om de wp houdt. En een klimop doet niks. Been there...
Handmatige schema voor warmwater op standby gaat hij af op verkeerde sensor in het vat sinds paar dagen bij mensen die update gehad hebben waaronder ik. Wat zorgt voor onnodige runs terwijl top nog voldoende is. Bij WI zal dit niet het geval zijn. Wij zijn koper na de gratis periode dus pech hier en abbo kopen als het er is.Jimmie5887 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:27:
[...]
Welke bug bedoel je? Ik schreef alleen dat ik hoopte dat hij SWW niet 'nachts zou draaien. Dat heeft hij nog niet gedaan. Maar ik heb WI pas een paar dagen dus ik moet nog wel een paar weken testen voor ik er wat van kan vinden.
Vandaag zag ik wel dat de temperatuur vrij laag was, maar wel hoog genoeg om te douchen. Toen wachtte hij netjes tot de EPEX prijzen ook laag waren voordat SWW startte. Dat was prima.
Ah, oké. Ik zal over een tijdje posten of ik verschillen zie in energieverbruik tussen WI en handmatig (hetzelfde grafiekje als wat ik eerder deelde). Dan kun je kijken of dat de kosten van zo'n abonnement waard zijn.TomSt schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:31:
[...]
Handmatige schema voor warmwater op standby gaat hij af op verkeerde sensor in het vat sinds paar dagen bij mensen die update gehad hebben waaronder ik. Wat zorgt voor onnodige runs terwijl top nog voldoende is. Bij WI zal dit niet het geval zijn. Wij zijn koper na de gratis periode dus pech hier en abbo kopen als het er is.
Ik lees datmensen zelf rubberen en betonnen tegels halen bij de Hornbach. Leveren installateurs dit niet standaard zo op?Gies123 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
Hier ook op de dakkapel waar we zelf onder slapen. Geen enkel geluid alleen het suizen van de luchtverplaatsing van de BB80. Rubberen tegels van de Hornbach en daarop per pootje een stoeptegel.
[Afbeelding]
Melden via "feedback" in hun portal en melden bij je installateur. Deze bug hadden we een half jaar geleden ook en dat is toen verholpen. Nu weer terug dus...tc_bakker schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Hier is dat dus het geval. Tot vorige week kon ik prima met 1x sww opwarmen naar 55 graden uit de voeten. Nu slaat die 3x per dag aan terwijl bovenkant nog 50+ is en de 40 graden nog niet eens in de buurt komt... Onderkant uiteraard wel 40 graden.
Nee, voor de meeste installaties voldoen de standaard pootjes.testmanager schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:55:
[...]
Ik lees datmensen zelf rubberen en betonnen tegels halen bij de Hornbach. Leveren installateurs dit niet standaard zo op?
[ Voor 4% gewijzigd door orillion op 22-08-2026 09:16 ]
Zou dit model gerelateerd kunnen zijn? Want mijn Flint is deze week ook 'bewerkt' maar hij werkt nog normaal.orillion schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:15:
[...]
Melden via "feedback" in hun portal en melden bij je installateur. Deze bug hadden we een half jaar geleden ook en dat is toen verholpen. Nu weer terug dus...
Niet standaard. Hoewel mijn installateur het wel direct aanraadde. Kunnen ze vast verzorgen, maar als je het zelf doet scheelt het je 75 euro per uur aan arbeidsloon was ze rekenen. En dan moeten hun ook naar de hornbach rijden en die zooi inladen enz. Dus 2 uur rekenen ze er dan wel voor.testmanager schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:55:
[...]
Ik lees datmensen zelf rubberen en betonnen tegels halen bij de Hornbach. Leveren installateurs dit niet standaard zo op?
Maar eerst aankjiken en luisteren. Geen issues dan geen actie nodig.
SWW doeltemperatuur staat bij mij op 0°C. Las ik hier eerder ook al eens. In het handmatige schema staat 40°C. Als test aanpassen naar 42°C levert meldingen op als "Duurt wat langer, we blijven proberen". Wat een nonsens weer.
Dan heb jij de bug nog niet. Hier stond tijdens standby de doeltemperatuur ook altijd op 0 °C. Nu staat die op de waarde van de standby temperatuur, waardoor hij ander gedrag vertoont en naar de bottom sensor gaat kijken.Reinier schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:48:
SWW doeltemperatuur staat bij mij op 0°C. Las ik hier eerder ook al eens. In het handmatige schema staat 40°C. Als test aanpassen naar 42°C levert meldingen op als "Duurt wat langer, we blijven proberen". Wat een nonsens weer.
Mijn installateur nam wel netjes stoeptegels, rubber tegels en bigfoots mee (Sparrow). Grindbed heb ik dan wel zelf gemaakt vooraf anders hadden ze hem gewoon op de bestrating geplaatst en ik had niet zo'n trek in een ijsbaan van condenswater in de winter.testmanager schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:55:
[...]
Interessant. Maar dan heb ik dus wel een andere bug.TomSt schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:56:
[...]
Dan heb jij de bug nog niet. Hier stond tijdens standby de doeltemperatuur ook altijd op 0 °C. Nu staat die op de waarde van de standby temperatuur, waardoor hij ander gedrag vertoont en naar de bottom sensor gaat kijken.
Mijn installatie was ook zoveel mogelijk DIY. Zelfs het leidingwerk buiten is niet getaped. Maar dit komt vooral omdat de installateur die tape nog niet eens bij zich had.phYzar schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:10:
[...]
Mijn installateur nam wel netjes stoeptegels, rubber tegels en bigfoots mee (Sparrow). Grindbed heb ik dan wel zelf gemaakt vooraf anders hadden ze hem gewoon op de bestrating geplaatst en ik had niet zo'n trek in een ijsbaan van condenswater in de winter.
Mijn installateur had dit allemaal bij zich.orillion schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:15:
[...]
Nee, voor de meeste installaties voldoen de standaard pootjes.
Ik heb een Flint op garagedak. Maakt minder geluid dan de airco. Maar voorlopig staat hij nog standby in afwachting van stookseizoen. Ik gebruik hem alleen maar voor verwarmen .Rick5330 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:11:
@STIMPPYYY @Aeien Herken ik. Bij mij (Blackbird P80) viel het koelen deze zomer negen keer stil op hete dagen: status bleef "Koelen", compressor 0%, geen wachttijd en geen pauzereden, 20 minuten tot 8 uur, meestal pas na stroom eraf weer verder. Weheat schreef mij op 17 aug dat er een ventilatorstoring geregistreerd stond die alleen de installateur in het portal ziet. Twee vragen: op welke dag/tijd was het bij jullie en hoe warm was het buiten? En als je via HA of de API logt: bleef lastCoolingTime staan tijdens de stilstand? Mijn reeks staat in issue #58 op github.com/wefabricate/wh-pythonSTIMPPYYY schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:56:
[...]
Net de pomp en binnenunit maar harde reset gegeven. Compleet bevroren of vastgelopen waardoor SWW vat ook onder de 30 graden zit en ik zo graag wil douchen. Beetje moedeloos wordt ik ervan. Eerst aanvullende reparaties van honderden euros en nu weer dit. Ik laat dat koelen wel zitten. Laat de airco’s wel het werk doen.
Waarom?, is de 2de dag al!
Staat op stoomlijn
Staat op stoomlijn
[ Voor 5% gewijzigd door ComPeter op 22-08-2026 20:57 ]
iddqd idkfa
Het scheelt velen onder ons "een minuutje", als je ook duidelijk je probleem stelt, in plaats van alleen een zoekplaatje posten? ;-) En ja, ik zie nu dat verwarmen aan staat en doe de aanname dat dat niet de bedoeling is?ComPeter schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:54:
Staat op stoomlijn
[Afbeelding]
Zit je op WH Intelligence?
[ Voor 11% gewijzigd door testmanager op 22-08-2026 21:13 ]
Luchttemperatuur is 13,5 graden dus stoken conform stooklijn?ComPeter schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:54:
Staat op stoomlijn
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Stooklijn moet je om dit te voorkomen combineren met een on/off thermostaat. Oorzaak is buitentemperatuur zoals reeds genoemd.ComPeter schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:54:
Staat op stoomlijn
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Precies, dat doen we hier ook, werkt echt prima.Carboy54 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:11:
[...]
Stooklijn moet je om dit te voorkomen combineren met een on/off thermostaat. Oorzaak is buitentemperatuur zoals reeds genoemd.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Moet je wel de goede thermostaat geadviseerd worden ....
Voor een simpele on/of is de juiste instelbare hysterese en nauwkeurigheid van belang. Wij monteren in die situatie een goedkope draadloze PNI. Werkt prima. Bij een goed ingestelde stooklijn hoeft hij maar zelden in te grijpen.Mg4gebruiker schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:27:
Daarom zou het fijn zijn als Weheat zelf de stooklijn bijstuurt op basis van de gemeten en gewenste kamertemperatuur. Dat zou de afhankelijkheid van een goede thermostaat een stuk kleiner maken.Mg4gebruiker schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:27:
Helaas hebben veel thermostaten geen instelbare hysterese en/of standaard een veels te hoge hysterese. Iedere installateur die hier over de vloer kwam rade dezelfde Honeywell T6, met hoge hysterese, aan.
[ Voor 23% gewijzigd door Caayn op 23-08-2026 13:04 ]
Hoge hysterese is niet comfortabel. Teveel schommelingen. Ik draai met radiatoren op 0.4 en met trage vvw kies je nog iets kleiner.Caayn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:53:
[...]
Daarom zou het fijn zijn als Weheat zelf de stooklijn bijstuurt op basis van de gemeten en gewenste kamertemperatuur. Dat zou de afhankelijkheid van een goede thermostaat een stuk kleiner maken.
Helaas hebben veel thermostaten geen instelbare hysterese en/of standaard een veels te hoge hysterese. Iedere installateur die hier over de vloer kwam rade dezelfde Honeywell T6, met hoge hysterese, aan.
Ik heb in Home Assistant met Shelly die aan/uit contact stuurt. Op basis van alle temperatuur sensoren van EvoHome en buitentemperatuur stuur ik dan het aan/uit contact aan. Maak als het ware een schatting van de warmtevraag. In combinatie met dynamische tarieven stopt het verwarmen op de dure uren, als dat qua warmtevraag mogelijk is.Carboy54 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
Hoge hysterese is niet comfortabel. Teveel schommelingen. Ik draai met radiatoren op 0.4 en met trage vvw kies je nog iets kleiner.
Je gebruikt je Evohome dan hoofdzakelijk als een veredelde thermometer?Tijgerkracht schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
Ik heb in Home Assistant met Shelly die aan/uit contact stuurt. Op basis van alle temperatuur sensoren van EvoHome en buitentemperatuur stuur ik dan het aan/uit contact aan. Maak als het ware een schatting van de warmtevraag. In combinatie met dynamische tarieven stopt het verwarmen op de dure uren, als dat qua warmtevraag mogelijk is.
Wat gebruik je als bedieningspaneel om als bewoner de gewenste kamertemperatuur in te stellen? Via het Evohome scherm, een scherm van derde of enkel via de HA interface?
Nadeel van deze route (en aan/uit opzich) is dat Weheat geen info van de woning ontvangt. Aan de andere kant Weheat doet toch nog niks met deze info.
[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 23-08-2026 13:20 ]
Ik doe iets soortgelijks met Homey en een eTwist. Stooklijn wordt verhoogt (watertemp via OTGW) als de thermostaat omhoog (max 1C) gezet wordt... Stooklijn gaat omlaag als kamertemperatuur > ingestelde temperatuur
Ik wil voor komend stookseizoen de kamer thermostaat vervangen voor een PNI aan/uit thermostaat i.c.m. stooklijn. Welke type PNI gebruik jij?Carboy54 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
Hoge hysterese is niet comfortabel. Teveel schommelingen. Ik draai met radiatoren op 0.4 en met trage vvw kies je nog iets kleiner.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
40 of 45 is okRNacoustics schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:31:
[...]
Ik wil voor komend stookseizoen de kamer thermostaat vervangen voor een PNI aan/uit thermostaat i.c.m. stooklijn. Welke type PNI gebruik jij?
We hebben in elke kamer en slaapkamer een round thermostaat en sommige slaapkamers worden geregeld via de vloerverwarming verdeler. Één slaapkamer, de werkkamer, gang en woonkamer staan altijd open. Pas als EvoHome warmte vraagt (andere Shelly) mag er verwarmt worden.Caayn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
Je gebruikt je Evohome dan hoofdzakelijk als een veredelde thermometer?
Wat gebruik je als bedieningspaneel om als bewoner de gewenste kamertemperatuur in te stellen? Via het Evohome scherm, een scherm van derde of enkel via de HA interface?
Nadeel van deze route (en aan/uit opzich) is dat Weheat geen info van de woning ontvangt. Aan de andere kant Weheat doet toch nog niks met deze info.
Ik mis nog je huis-in temperatuur.ComPeter schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:54:
Staat op stoomlijn
[Afbeelding]
Deze is bepalend t.o.v. de gevraagde watertemperatuur
De gevraagde watertemperatuur van 23,8 komt uit je stooklijn bij 13,5 graden
Met de hysterese van 3 kan de warmtepomp gaan draaien bij een huis-in tussen 20,8 en 26,8
Blijft draaien tot huis-in op 26,8 staat en start pas weer op als huis-in onder de 20,8 komt.
Een m.i. vaak betere oplossing is aan/uit i.c.m. stooklijn. Wordt er geen warmte gevraagd (thermostaat-uit), gebeurt er niets. Thermostaat-aan betekent dat in elk geval de circulatiepomp gaat draaien en bij het bereiken van de ondergrens (gevraagde temperatuur-3) ook de warmtepomp. Die vervolgens weer doortjoekelt tot gevraagde watertemperatuur +3 OF tot de thermostaat op UIT gaat.
Vind je de range van 20,8 tot 26,8 een beetje groot? Ik ook
Controleer ook de temperatuur huis-in versus temperatuur-uit. Idealiter liggen deze dicht bij elkaar.
Een groot verschil (meer dan een halve graad??) betekent een relatief groot isolatie-verlies of (best waarschijnlijk) een sensor huis-in die niet goed contact maakt. Een beetje koudepasta (=warmtegeleidende pasta) doet wonderen!
Succes, groeten, Hans.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.