Sterker nog, ze gaven aan er in 2025 mee te zullen komen en hebben al beta testers in het veld...
Vraagje aan @Weheat of anderen die hetzelfde mss zien...Mijn vrouw had opgemerkt dat de leidingen tikken, alsof het winter is. Als ik naar stroomverbruik van de binnenunit kijk, zie ik dat er sinds 11 mei s'avonds iets veranderd is. Eerst draaide de pomp (binnenunit) 1x per 24uur heel even. Nu is het meerdere keren per dag, 1-2x per uur. Iemand anders ook opgevallen? Koeling stond niet aan...
Hier een dag als voorheen:
:strip_exif()/f/image/UzQFnKGct05IZVcyqGfDwgKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan begon het zondagavond opeens vaker:
:strip_exif()/f/image/W1FLgbw2988obp8ieHubOVrq.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was gisteren (ik had wel om 17:00 de koeling aangezet, maar dat is voor het eerst sinds paar weken. De piekjes daarvoor komen daar niet van):
:strip_exif()/f/image/UzQFnKGct05IZVcyqGfDwgKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W1FLgbw2988obp8ieHubOVrq.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was gisteren (ik had wel om 17:00 de koeling aangezet, maar dat is voor het eerst sinds paar weken. De piekjes daarvoor komen daar niet van):
:strip_exif()/f/image/hkXwtjuXFcERBahh53s4FgLr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier draait de pomp van de binnen unit altijd 1x per uur al de WP niet aan staat, is eigenlijk al vanaf het begin zo, nog geen ander gedrag gezien.jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:36:
Vraagje aan @Weheat of anderen die hetzelfde mss zien...Mijn vrouw had opgemerkt dat de leidingen tikken, alsof het winter is. Als ik naar stroomverbruik van de binnenunit kijk, zie ik dat er sinds 11 mei s'avonds iets veranderd is. Eerst draaide de pomp (binnenunit) 1x per 24uur heel even. Nu is het meerdere keren per dag, 1-2x per uur. Iemand anders ook opgevallen? Koeling stond niet aan...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Apart....draai je op stooklijk of OT (ik in winter stooklijn, nu OT). Stooklijn zou ik snappen, dan meet hij de watertemperatuur ieder uur.Razer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:39:
[...]
Hier draait de pomp van de binnen unit altijd 1x per uur al de WP niet aan staat, is eigenlijk al vanaf het begin zo, nog geen ander gedrag gezien.
Heb je ook SWW? (Ik niet)...
Nee op OT-thermostaat regeling, thermostaat al weekje op 8 graden staan, want inmiddels is het al ruim een week niet meer onder de 20 graden geweest in huis.jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:05:
[...]
Apart....draai je op stooklijk of OT (ik in winter stooklijn, nu OT). Stooklijn zou ik snappen, dan meet hij de watertemperatuur ieder uur.
Heb je ook SWW? (Ik niet)...
/f/image/fVOFpA4cPdAp8YEMTKutWIaf.png?f=fotoalbum_large)
Legionella run gaat hier altijd op zondag om 13:00, afgelopen zondag tegen -28 cent per kWhJpiek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
[...]
Puur technisch gezien wellicht. Als Weheat snel komt met een oplossing mbt de aansturing van SWW en dan met name timing van de SWW en legionella run ga ik misschien om...
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
En die kun je echt plannen of heb je die geforceerd op een tijdstip door een herstart/stroomloos zetten ?Tijgerkracht schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:18:
[...]
Legionella run gaat hier altijd op zondag om 13:00, afgelopen zondag tegen -28 cent per kWh
Ik ben erg fan van een Blackbird maar krijg geen boilervat weggewerkt in mijn huis. Zit nu naar de Flamco Ecotherm (PCM accu) te kijken maarja, de COP is 1 en kost gauw 4500 euro incl. installatie. Ik zie wel dat er mogelijkheden om met vrijwel alleen PV de Flamco dagelijks te laden. Maar er is ook een mogelijkheid om hem te laden door er water heen te sturen dat minimaal 65 graden is.
Vraag:
- Kan je de BB instellen qua temperatuur dat hij het boilervat moet opwarmen ? Hoe weet de BB eigenlijk dat het kan stoppen met de SWW cycle om het boilervat op te warmen eigenlijk?
Vraag:
- Kan je de BB instellen qua temperatuur dat hij het boilervat moet opwarmen ? Hoe weet de BB eigenlijk dat het kan stoppen met de SWW cycle om het boilervat op te warmen eigenlijk?
[ Voor 15% gewijzigd door knights16 op 13-05-2025 10:20 ]
Hier springt de binnenunit elk uur even aan terwijl de buitenunit eigenlijk niets doet (behalve bij SWW). Hier een 300L WeHeat boiler en stooklijn in gebruik.jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/3ZemM3GK2nRGZFDU2M9px53m.png?f=fotoalbum_large)
Ok, voor ons ruim voldoende en in de zomer kunnen de zonnepanelen dat ruim opvangen. Dan ga ik geen 4000 euro in een dure oplossing investeren.201WD schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:24:
[...]
Ongeveer 10-15 minuten ?
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor een douchekop je hebt en hoe warm je het water uit de mengkraan laat komen.
Stroomverbruik iets van 35 kwh per maand.
Houd er wel rekening mee dat wanneer je van het gas af wilt je CV ontmanteld en losgekoppeld moet zijn. Die kosten wil je namelijk niet jaarlijks blijven betalen (300 euro ong.).
Aan de andere kant, ik heb een aanvraag gedaan in januari en bij mij is het afsluiten van gas pas in 2027.... waarom het tot die tijd dan geen gevaar zou zijn..
Aan de andere kant, ik heb een aanvraag gedaan in januari en bij mij is het afsluiten van gas pas in 2027.... waarom het tot die tijd dan geen gevaar zou zijn..
wat is de huidige stand van zaken eigenlijk bij het 'gas afsluiten' ? Is dat nog steeds zo'n debacle waarbij alle kosten verplicht op de klant afgewenteld wordt ?STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:01:
Houd er wel rekening mee dat wanneer je van het gas af wilt je CV ontmanteld en losgekoppeld moet zijn. Die kosten wil je namelijk niet jaarlijks blijven betalen (300 euro ong.).
Van het gas is simpel, maak een account aan op : mijnaansluiting.nl , dat wijst zichzelf. Hier was ik in 2 maanden tijd van mijn gasmeter en leiding af. Op het moment dat je melding maakt bij mijnaansluiting.nl en bij je energie-leverancier, hoef je geen maandelijkse kosten meer te betalen. Verwijderen van gasmeter is gratis.STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:01:
Nee dat is gratis, zolang je hun tijdslot accepteert. Alleen opnieuw aansluiten kost 600-700 euro ofzo (maar dat heb je dus binnen paar jaar er uit)Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:12:
[...]
wat is de huidige stand van zaken eigenlijk bij het 'gas afsluiten' ? Is dat nog steeds zo'n debacle waarbij alle kosten verplicht op de klant afgewenteld wordt ?
je bedoelt de ketel? waarom zou dat zo zijn? Je kunt gewoon bij de netbeheerder aangeven geen gas meer te willen en ze komen je meter wel weghalen hoor. Heeft niks met de cv-ketel van doen.STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:01:
Afgelopen dagen gepoogd om de koelmodus te doorgronden maar niet veel slimmer geworden. Kortom ik snap een aantal zaken simpelweg niet of ik mis een stuk logica in de oplossing….
Ik heb een Blackbird P60 in full electric uitvoering met een parallel buffervat.
Na het activeren van de koelmodus met de default koellijn begint de installatie netjes te koelen echter maar van zeer korte duur. Zodra de watertemperatuur "uit" nauwelijks verschilt van de "in" stopt de unit met koelen. Dit lijkt qua gedrag te kloppen met de beschrijving echter gezien het afgifte systeem bij mij hoofdzakelijk vloerverwarming zal deze niet veel warmte opnemen en al helemaal niet snel….omgekeerd verwarmen gaat namelijk ook langzaam. Kortom lijkt alsof koelen in die zin met vloerverwarming weinig nut heeft door zeer korte runs.
Wat ik ook merk is dat de aansturing van de pompen vreemd is bij koelen. Zodra de unit stopt met koelen blijft de pomp in de standaard binnenunit nog een hele tijd doorlopen wat ik ook begrijp echter de extra pomp op de AUX aansluiting stopt meteen als de unit stopt met koelen. Kortom de pomp in de binnenunit probeert het water vervolgens door de AUX pomp heen te pompen wat me niet zo slim lijkt. Bij verwarmen werkt dit juist andersom zodra dat dan de pomp in de binnenunit stop loopt de AUX pomp nog een tijd na wat ook logisch is ivm het parallel buffervat.
Kortom ik mis wat (boerenverstand) logica in de koelmodus. Iemand van jullie wel die het wel doorgrond heeft inmiddels?
Ik heb een Blackbird P60 in full electric uitvoering met een parallel buffervat.
Na het activeren van de koelmodus met de default koellijn begint de installatie netjes te koelen echter maar van zeer korte duur. Zodra de watertemperatuur "uit" nauwelijks verschilt van de "in" stopt de unit met koelen. Dit lijkt qua gedrag te kloppen met de beschrijving echter gezien het afgifte systeem bij mij hoofdzakelijk vloerverwarming zal deze niet veel warmte opnemen en al helemaal niet snel….omgekeerd verwarmen gaat namelijk ook langzaam. Kortom lijkt alsof koelen in die zin met vloerverwarming weinig nut heeft door zeer korte runs.
Wat ik ook merk is dat de aansturing van de pompen vreemd is bij koelen. Zodra de unit stopt met koelen blijft de pomp in de standaard binnenunit nog een hele tijd doorlopen wat ik ook begrijp echter de extra pomp op de AUX aansluiting stopt meteen als de unit stopt met koelen. Kortom de pomp in de binnenunit probeert het water vervolgens door de AUX pomp heen te pompen wat me niet zo slim lijkt. Bij verwarmen werkt dit juist andersom zodra dat dan de pomp in de binnenunit stop loopt de AUX pomp nog een tijd na wat ook logisch is ivm het parallel buffervat.
Kortom ik mis wat (boerenverstand) logica in de koelmodus. Iemand van jullie wel die het wel doorgrond heeft inmiddels?
ook niet liggend? zie de vaten van Itho Daalderop.knights16 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:01:
Ik ben erg fan van een Blackbird maar krijg geen boilervat weggewerkt in mijn huis. Zit nu naar de Flamco Ecotherm (PCM accu) te kijken maarja, de COP is 1 en kost gauw 4500 euro incl. installatie. Ik zie wel dat er mogelijkheden om met vrijwel alleen PV de Flamco dagelijks te laden. Maar er is ook een mogelijkheid om hem te laden door er water heen te sturen dat minimaal 65 graden is.
Vraag:
Dank voor de suggestie maar de liggende vaten lijken niet mogelijk te zijn en ik kan geen verdere 'huis' ruimte hiervoor opofferen. Ik zit nu dus naar scenario behouden van gasketel of doorstroomverwarmers of Flamco te kijken.ietse schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:46:
[...]
ook niet liggend? zie de vaten van Itho Daalderop.
De doorstroomverwarmer is met hier in een 4 persoonshouden by far de duurste. De Flamco is goedkoper dan gas zodra ik 50-60% van mijn PV opwek in dat ding stop en ik lees net dat de Flamco ook aangesloten kan worden op een warmtepomp (https://sunamp.com/en-gb/...ion-Settings-17.03.25.pdf) , dan een geplande SWW run tijdens PV opwek zou die Flamco kunnen 'opladen', echter is de COP van de warmtepomp niet heel hoog want het water moet 65 graden zijn om die Flamco op te laden, dus iemand een idee van de COP van een BB bij hoge temps?
Feedback is welkom : )
Het rare is dus dat dat bij mij absoluut niet het geval was. 1x 24uur. En dat vind ik ook logisch, ieder uur snap ik helemaal niets van. Er is toch niets te meten/checken, Gevraagde ruimte temperatuur << huidige temperatuur (het is binnen door de zon 22 graden, gewenst is 18).Gies123 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:35:
[...]
Hier springt de binnenunit elk uur even aan terwijl de buitenunit eigenlijk niets doet (behalve bij SWW). Hier een 300L WeHeat boiler en stooklijn in gebruik.
[Afbeelding]
Waarom moet dat ding dan ieder uur water rondpompen...is toch zinloos? Of zie ik iets over het hoofd...
Ik zou toch wel graag willen zien of er iets in je WP veranderd is qua software/aansturing. Gewoon, "WP vannacht bijgewerkt naar versie xx.xx. Change log: ...."
Ja....pijnlijk...vlak na de grote verbouwing CV moeten vervangen (was 18 jaar oud en moest snel iets nieuws komen, was kapot). Omdat we een groot huis hebben met 2 badkamers, stortdouches en bad (en opgroeiende kinderen die straks meer en meer water tegelijkertijd zullen gebruiken) voor een CW6 ketel gekozen van Nefit.201WD schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:30:
gaskraan dicht, CV eruit , op marktplaats zetten of naar de ijzerboer
Inclusief installatie was ik 5K kwijt...achteraf... had ik toch veel liever een 300L vat op de WP aangesloten. Maar ja, die had ik toen nog niet!
En om nou die dure Nefit ketel voor een habbekrats op MP weg te doen, vind ik ook zo zonde (al begrijp ik..sunk costs).
Toen mijn installatie nog op thermostaat draaide en bij vrieskou (-5) de BB ca 50 C water maakte voor verwarmen zat ik op een COP van ca 2.3...knights16 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:59:
[...]
dus iemand een idee van de COP van een BB bij hoge temps?
Dat is rap. Hier dacht ik ook 2 maanden... totdat er niemand kwam opdagen en er in plaats van 2025, 2027 stond201WD schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Van het gas is simpel, maak een account aan op : mijnaansluiting.nl , dat wijst zichzelf. Hier was ik in 2 maanden tijd van mijn gasmeter en leiding af. Op het moment dat je melding maakt bij mijnaansluiting.nl en bij je energie-leverancier, hoef je geen maandelijkse kosten meer te betalen. Verwijderen van gasmeter is gratis.

Maar inderdaad, zo heb ik het ook gedaan. In principe geen probleem want je betaalt sowieso de kosten voor aansluiting niet meer. Ook het verwijderen betaal je niet. Er is ook een tweakers-route (van gas af) is waarbij je nul aansprakelijkheid hebt (maar wel potentieel een hoop gedoe eromheen dus geen zin in).
Dat is wat de monteurs mij destijds vertelde, maar je hebt gelijk volgens mij. Ik kan het zo 123 ook niet terugvinden (ook niet in de voorbereidingen via mijnaansluiting)Fr33z schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:25:
[...]
je bedoelt de ketel? waarom zou dat zo zijn? Je kunt gewoon bij de netbeheerder aangeven geen gas meer te willen en ze komen je meter wel weghalen hoor. Heeft niks met de cv-ketel van doen.
Hier bij Stedin: 4 april verwijdering aangevraagd en 11 juni a.s. komen ze de gasleiding en -meter weghalen. Gratizz.STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:34:
[...]
Dat is rap. Hier dacht ik ook 2 maanden... totdat er niemand kwam opdagen en er in plaats van 2025, 2027 stond. Betreft Liander overigens.
Maar inderdaad, zo heb ik het ook gedaan. In principe geen probleem want je betaalt sowieso de kosten voor aansluiting niet meer. Ook het verwijderen betaal je niet. Er is ook een tweakers-route (van gas af) is waarbij je nul aansprakelijkheid hebt (maar wel potentieel een hoop gedoe eromheen dus geen zin in).
Wow,wat veel verschil .STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:34:
[...]
Dat is rap. Hier dacht ik ook 2 maanden... totdat er niemand kwam opdagen en er in plaats van 2025, 2027 stond. Betreft Liander overigens.
Hier is de netbeheerder Enexsis .
Werd allemaal goed gecommuniceerd en het is allemaal netjes en snel verwijderd.
LIANDER!! Ik moet een heel jaar minstens wachten op een 3x25 meterkast (nieuwe eigen aansluiting) voor de Sparrow.STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:34:
[...]
Wou dat er een andere energiemaatschappij hier zat.

Bij mij draait de Sparrow (en laadpaal, inductiekookplaat, magnetron, oven, wasmachine, vaatwasser, etc) gewoon op een 1x40 aansluiting. Nog geen uitschakeling van de hoofdzekering meegemaakt. Heb ook 3x25 overwogen maar is naar mijn mening niet nodig bij verstandig gebruik van de groot verbruikers.
Op een 3 fase aansluiting bedoel je ? Voor de meterkast huur je gewoon iemand in...Maarten58 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:59:
[...]
LIANDER!! Ik moet een heel jaar minstens wachten op een 3x25 meterkast (nieuwe eigen aansluiting) voor de Sparrow.
Wou dat er een andere energiemaatschappij hier zat.
Hier ook via Stedin gegaan en ging erg rap. 20 januari aangevraagd en 17 maart is het verwijderd. Gratis en voor niks. Werd destijds opgebeld door de uitvoerder om aan te geven op welke dagen ik wel en niet thuis was in bepaalde weken (het had dus zelfs nog eerder gekund). Bij gratis zou je theoretisch geen invloed hebben op de datum/tijdslot al ging het in de praktijk zoals ik net schreef. Uitvoerder heeft ook geen zin om voor een dichte deur te staan.Gies123 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Hier bij Stedin: 4 april verwijdering aangevraagd en 11 juni a.s. komen ze de gasleiding en -meter weghalen. Gratizz.
Al met al dus erg tevreden over dit proces, terwijl ik eerder ook horrorverhalen las met brieven heen en weer over mogelijke kosten etc.
Zelfde ook gegaan met verzwaren van mijn aansluiting naar 3x25. Zat denk ik max 1,5 maand tussen aanvraag en realisatie.
Stedin is volgens mij niet zo'n verkeerde netbeheerder, idem ervaring hier mbt verzwaring naar 3x25.Vince_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:25:
[...]
Werd destijds opgebeld door de uitvoerder om aan te geven op welke dagen ik wel en niet thuis was in bepaalde weken (het had dus zelfs nog eerder gekund).
Zelfde ook gegaan met verzwaren van mijn aansluiting naar 3x25. Zat denk ik max 1,5 maand tussen aanvraag en realisatie.
Maar dat thuis zijn... is dat alleen deur openen ? Dat ivm partner die thuis is maar 0,0 (ok 0,1) technische kennis heeft...
Anders moet ik er zelf voor thuis gaan zitten...
Hoe vlot gaat dat verwijderen, trekken ze de aansluiting echt gewoon onder je tuinpad vandaan of moet alles open ?
Bijzonder. Ik heb mijn aanvraag 7 december 2024 gedaan. Meter is op 28 april 2025 eruit gehaald. (Liander)STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:01:
Een opgeruimde meterkast en vrije toegang ernaartoe is volgens mij de enige vereiste. Bij mij hebben ze aan de straatkant een flink gat gegraven om de gasleiding daar te pakken (was wel even zoeken voor ze) en vervolgend ook een gat bij mijn voordeur. Dat was genoeg om te kabel te breken en verwijderen via een bepaalde techniek. Zit ongeveer 10 meter tussen de straat en mijn voordeur. Verder halen ze de meter en aansluiting binnen weg. Wel slim om voor de zekerheid even een foto van je gasmeter te maken (zodat je het nummer etc nog hebt, mocht er gezeik komen). Afhankelijk van het snel kunnen vinden van je leidingen is het max een halve dag werk.Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:
[...]
Stedin is volgens mij niet zo'n verkeerde netbeheerder, idem ervaring hier mbt verzwaring naar 3x25.
Maar dat thuis zijn... is dat alleen deur openen ? Dat ivm partner die thuis is maar 0,0 (ok 0,1) technische kennis heeft...
Hoe vlot gaat dat verwijderen, trekken ze de aansluiting echt gewoon onder je tuinpad vandaan of moet alles open ?
[ Voor 3% gewijzigd door Vince_ op 13-05-2025 13:37 ]
Dat is nog min-of-meer te overzien... Maar ben er dan wel liever zelf bij denk ik...Vince_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:36:
[...]
Een opgeruimde meterkast en vrije toegang ernaartoe is volgens mij de enige vereiste. Bij mij hebben ze aan de straatkant een flink gat gegraven om de gasleiding daar te pakken (was wel even zoeken voor ze) en vervolgend ook een gat bij mijn voordeur. Dat was genoeg om te kabel te breken en verwijderen via een bepaalde techniek. Zit ongeveer 10 meter tussen de straat en mijn voordeur. Verder halen ze de meter en aansluiting binnen weg. Wel slim om voor de zekerheid even een foto van je gasmeter te maken (zodat je het nummer etc nog hebt, mocht er gezeik komen). Afhankelijk van het snel kunnen vinden van je leidingen is het max een halve dag werk.
Gasslang (want dat is het volgens mij bij ons) afsnijden in de kruipruimte is geen optie ?
[ Voor 5% gewijzigd door Jpiek op 13-05-2025 14:09 ]
Installateur heeft dat ingesteld...ik hoop dat we dat misschien met een volgende update zelf kunnen kiezen.Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:44:
[...]
En die kun je echt plannen of heb je die geforceerd op een tijdstip door een herstart/stroomloos zetten ?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Volgens mij zijn ze verplicht de hele gasleiding op te ruimen, tot aan de gasmeter.Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:08:
[...]
Dat is nog min-of-meer te overzien... Maar ben er dan wel liever zelf bij denk ik...
Gasslang (want dat is het volgens mij bij ons) afsnijden in de kruipruimte is geen optie ?
Bij ons hebben ze buiten een trekkabel gebruikt met een soort wig met messen eraan waarmee ze de gele gasleidingsbuis in 4-en snijden door deze trekkabel met een kraan eenvoudig eruit te trekken.
Stedin heeft vanaf de straat de buis weggetrokken, helaas zat de buis vast onder de fundering, ging niet door een mantelbuis heen, die zit er wel, dus moest alsnog bij het huis de boel open (en diep graven).Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:
[...]
Stedin is volgens mij niet zo'n verkeerde netbeheerder, idem ervaring hier mbt verzwaring naar 3x25.
Sterker nog, ik vind het een vereiste. Anders ga ik echt een andere oplossing toepassen voor SWW.Tijgerkracht schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:34:
[...]
Installateur heeft dat ingesteld...ik hoop dat we dat misschien met een volgende update zelf kunnen kiezen.
Ik wil net dat op het suurste en ongunstigste moment (wanneer verwarming nodig is of wanneer er geen PV opbrengst is) een SWW of legionella run gaat draaien...
Ze zouden in de kruipruimte de leiding door kunnen snijden en dan het 'buitendeel' weg kunnen trekken, en vervolgens het binnendeel kunnen verwijderen toch ?netevolutions schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:34:
[...]
Volgens mij zijn ze verplicht de hele gasleiding op te ruimen, tot aan de gasmeter.
Bij ons hebben ze buiten een trekkabel gebruikt met een soort wig met messen eraan waarmee ze de gele gasleidingsbuis in 4-en snijden door deze trekkabel met een kraan eenvoudig eruit te trekken.
Scheelt een keer graven...
Slang loopt hier door de fundering (gemetseld, woning uit 1961)
Tuinpad delen we met de buren, die worden niet bij als dat helemaal open moet...
Lees deze even doorJpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:59:
[...]
Sterker nog, ik vind het een vereiste. Anders ga ik echt een andere oplossing toepassen voor SWW.
Ik wil net dat op het suurste en ongunstigste moment (wanneer verwarming nodig is of wanneer er geen PV opbrengst is) een SWW of legionella run gaat draaien...
https://pad.riseup.net/p/TeOANCCqjO55J1-NUqNG-keep
Die had ik gelezenTijgerkracht schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Lees deze even door
https://pad.riseup.net/p/TeOANCCqjO55J1-NUqNG-keep
Vervangen van SWW zal voor mij waarschijnlijk volgend jaar op de planning staan. Dit seizoen red ik dat niet meer, en in de winter ga ik dat niet doen...
Het betreft een nieuwe aansluiting. Dat doet Liander...Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:20:
[...]
Op een 3 fase aansluiting bedoel je ? Voor de meterkast huur je gewoon iemand in...
Ha ha, kom kom, beetje lef. Heb hier de hele boel in januari laten installeren ;-).Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:21:
[...]
Die had ik gelezenIk twijfel niet of ze er aan werken, meer wanneer het gaat werken...
Vervangen van SWW zal voor mij waarschijnlijk volgend jaar op de planning staan. Dit seizoen red ik dat niet meer, en in de winter ga ik dat niet doen...
dan zou je wel goed moeten zitten, ze wilden geen harde data afgeven maar vertelden wel dat het in 2025 gelanceerd zou worden (Weheat Intelligence)Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:21:
[...]
Die had ik gelezenIk twijfel niet of ze er aan werken, meer wanneer het gaat werken...
Misschien rare vraag, maar als ik tapwater op een boiler aansluit, kan ik dan de stekker van de cv eruit halen. En de cv tijdelijk laten zitten, uiteraard de gaskraan dichtdraaien, dan werkt de Flint standalone . De oude cv zit mij niet in de weg en het heeft geen haast om deze te verwijderen .STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:01:
'k weet niet wat de Weheat binnenunit doet als ineens de CV ketel er niet meer is.
In theorie wil hij die kunnen aansturen als hij het huis niet warm krijgt. Geen idee of ie checked of die aanwezig is.
In theorie wil hij die kunnen aansturen als hij het huis niet warm krijgt. Geen idee of ie checked of die aanwezig is.
Dat was bij ons ook een probleem. Nu hebben we een dubbele laag dikke rubberen tegels, een dubbele laag betontegels (stoeptegels), daarop Wagner matjes en daarop dan de Blackbird. Nu is het stil.MrBlueEyes schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:16:
[Afbeelding]
Mijn BB staat op de bijkeuken, Als hij aan gaat is er een flinke trilling/brom die je hoort /voelt. Het is in mijn bijkeuken/kantoor, dus heel veel last heb ik er niet van. Toch ben ik wel benieuwd of hier nog wat tegen te doen is?
Hallo allemaal!
Ik heb een offerte liggen van een Quatt Hybrid Duo en kwam gisteren de Weheat Blackbird P80 tegen.
Plaatsing is op plat dak. Heeft iemand van jullie advies van de voor/tegens van Quatt vs Weheat?
1 ding wat ik zelf al kan bedenken: bij Weheat krijg ik maar 1 unit vs de 2 van Quatt.
Alvast bedankt!
Ik heb een offerte liggen van een Quatt Hybrid Duo en kwam gisteren de Weheat Blackbird P80 tegen.
Plaatsing is op plat dak. Heeft iemand van jullie advies van de voor/tegens van Quatt vs Weheat?
1 ding wat ik zelf al kan bedenken: bij Weheat krijg ik maar 1 unit vs de 2 van Quatt.
Alvast bedankt!
Mijn persoonlijke overweging (komende week wordt een Sparrow geplaatst): Quatt doet niet aan full electric. Ze noemen het wel, maar je mag het niet bestellen (eerst pre-order, eerst periode hybride draaien). Ik heb geen trek m'n installatie 2 keer overhoop te laten halen om naar full-electric te gaan. En wat als hun magische AI in de hybride periode vindt dat hybride het hoogst haalbare is, 'mag' ik dan geen FE? En moet ik de boel eruit laten trekken voor een andere totaaloplossing? (En plaatsing van 2 Quatt units is ook niet ideaal qua ruimte bij mijn huis).alikebab1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:43:
Hallo allemaal!
Alvast bedankt!
Bij veel ketels kan je ook instellen dat die alleen nog maar CV moet verwarmen en niks met het water moet doen toch?Ronnie27 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:28:
[...]
Misschien rare vraag, maar als ik tapwater op een boiler aansluit, kan ik dan de stekker van de cv eruit halen. En de cv tijdelijk laten zitten, uiteraard de gaskraan dichtdraaien, dan werkt de Flint standalone . De oude cv zit mij niet in de weg en het heeft geen haast om deze te verwijderen .
Weet alleen niet hoe je zit met 2 circuits. Ik had toen we de ketel nog hadden en geen warmtepomp een T stuk met simpel 2 kogelkranen zitten. 1 van de ketel en net voor het T stuk een kogelkraan en hetzelfde bij de boiler. CV ketel wilde ik als back up hebben. Die kraan dicht en boiler open. In de praktijk had ik de ketel niet meer nodig en daarom er helemaal uit gedaan.
Gaskraan hoef je niet dicht te draaien lijkt mij. Stel de WeHeat wil een keer de CV aanspreken en dat gaat niet omdat er geen verbinding is omdat die uit staat of dat er geen gas is en de ketel storing geeft.
Als je de stekker van de CV ketel eruit getrokken hebt gaat de Weheat niet meer foutmeldingen geven omdat je ook nog het gas dichtgedraaid hebt...
Daarom vroeg ik al :
Daarom vroeg ik al :
Jpiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:25:
'k weet niet wat de Weheat binnenunit doet als ineens de CV ketel er niet meer is.
Nieuwer koelmiddel, Full-electric, meer vermogen. Verder durf ik het niet te zeggen.alikebab1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:43:
Hallo allemaal!
Alvast bedankt!
Nieuwer koelmiddel, Full-electric, meer vermogen. Verder durf ik het niet te zeggen.
[/quote]
En denk bij een Full Electric Blackbird P80 met 300 l boiler vat maar aan 16000 euro, waar dan nog wel subsidie vanaf gaat. ( offerte Coolblue)
[/quote]
En denk bij een Full Electric Blackbird P80 met 300 l boiler vat maar aan 16000 euro, waar dan nog wel subsidie vanaf gaat. ( offerte Coolblue)
Hier nog even een koel-update van onze Flint. Ik laat 'm 's nachts niet koelen, dan zie dat hij 10x kort achter elkaar probeert te koelen en vervolgens overdag niets meer doet. Stappen die ik genomen heb om zo lang mogelijk te laten koelen:
- Alleen overdag koelen zodat omgevingstemperatuur hoger is en koelen niet direct stopt omdat watertemperatuur te laag is
- Alle vloerverwarming flowregelaars vol open voor maximale flow (dan wordt de ene ruimte maar meer gekoeld dan de ander, als 'ie maar blijft koelen)
- Stilteniveau op minimaal (dit lijkt geen effect te hebben)
Koelen doet hij een paar keer op een dag voor ongeveer 45 minuten omdat dan de temperatuur uit onder de 18 graden komt. Gisteren daardoor totaal 4,25 uur gekoeld. Zie plaatje.
/f/image/rJsm3cfhpmiDHnSumIqt50gu.png?f=fotoalbum_large)
Op sommige dagen lukt het om periodes van 1 uur te koelen, maar dat is dan wel zo'n beetje het maximale. Omdat koelen voor ons mede een reden was om de Flint aan te schaffen, ben ik behoorlijk teleurgesteld. Ik weet de beperkingen van vloer/topkoeling maar koelen met deze warmtepomp is mijns inziens nutteloos doordat de warmtepomp iedere keer afschakelt omdat deze het water teveel koelt (terwijl de vloer 21-22 graden is). Hij moet als de ingestelde temperatuur 18 graden is mijns inziens gewoon net zo lang koelen totdat het water in 19 graden is.
Zijn er hier mensen met betere ervaringen? Weet iemand of WeHeat van dit euvel op de hoogte is?
- Alleen overdag koelen zodat omgevingstemperatuur hoger is en koelen niet direct stopt omdat watertemperatuur te laag is
- Alle vloerverwarming flowregelaars vol open voor maximale flow (dan wordt de ene ruimte maar meer gekoeld dan de ander, als 'ie maar blijft koelen)
Koelen doet hij een paar keer op een dag voor ongeveer 45 minuten omdat dan de temperatuur uit onder de 18 graden komt. Gisteren daardoor totaal 4,25 uur gekoeld. Zie plaatje.
/f/image/rJsm3cfhpmiDHnSumIqt50gu.png?f=fotoalbum_large)
Op sommige dagen lukt het om periodes van 1 uur te koelen, maar dat is dan wel zo'n beetje het maximale. Omdat koelen voor ons mede een reden was om de Flint aan te schaffen, ben ik behoorlijk teleurgesteld. Ik weet de beperkingen van vloer/topkoeling maar koelen met deze warmtepomp is mijns inziens nutteloos doordat de warmtepomp iedere keer afschakelt omdat deze het water teveel koelt (terwijl de vloer 21-22 graden is). Hij moet als de ingestelde temperatuur 18 graden is mijns inziens gewoon net zo lang koelen totdat het water in 19 graden is.
Zijn er hier mensen met betere ervaringen? Weet iemand of WeHeat van dit euvel op de hoogte is?
Beter shoppen, bij mij scheelt het ruim 3k (wel 2024 nog). Maar ik zou eerlijk gezegd niet besparen en voor een geronmeerde partij gaan (achteraf gezien). Die zitten hier op dit forumedelf schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:27:
Nieuwer koelmiddel, Full-electric, meer vermogen. Verder durf ik het niet te zeggen.
[/quote]
Hoe laat je hem snachts koelen alleen? Via de API? Want is instelling in HA om dat te schakelen toch? Of handmatig? Bij mij koelt ie nu vaak minuut of 20, maar zou dat ook liever doen overdag, sowieso qua stroomverbruik ook.Mbps schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:36:
Hier nog even een koel-update van onze Flint. Ik laat 'm 's nachts niet koelen, dan zie dat hij 10x kort achter elkaar probeert te koelen en vervolgens overdag niets meer doet. Stappen die ik genomen heb om zo lang mogelijk te laten koelen:
[Afbeelding]
Zit hier met dezelfde gedachte. Offerte binnen van CB voor een flint voor 50m2 vvw en sww 100L gaat via een boiler (cop1) buffervat 50 L weet niet of het echt nodig is (zit ook met de beperkte ruimte.)Jpiek schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:12:
Als je de stekker van de CV ketel eruit getrokken hebt gaat de Weheat niet meer foutmeldingen geven omdat je ook nog het gas dichtgedraaid hebt...
Daarom vroeg ik al :
[...]
In het gesprek met CB ook aangegeven, installatie is hybride maar volgens CB is het geen enkel probleem om de CV af te koppelen. zodat het FE is. Dan wel zonder de backup heater etc.
Zou goed kunnen dat zodra de binnenunit geen verbinding meer 'ziet' met de CV hij deze optie buiten beschouwing houd...
ipv een All electric Boiler ook al overwogen om de CV te vervangen door een electrische CV-ketel-met-boiler als die er zijn....
Dan heb je alsnog een backup, maar dan electrisch...
ipv een All electric Boiler ook al overwogen om de CV te vervangen door een electrische CV-ketel-met-boiler als die er zijn....
Door de nachtlimiet in te stellen op 'Uit' en dan heb ik 'm nu ingesteld dat hij buiten 08:30 t/m 22:00 uur uit staat.Barryvdh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:49:
[...]
Hoe laat je hem snachts koelen alleen? Via de API? Want is instelling in HA om dat te schakelen toch? Of handmatig? Bij mij koelt ie nu vaak minuut of 20, maar zou dat ook liever doen overdag, sowieso qua stroomverbruik ook.
:strip_exif()/f/image/DLqN4cqBIYxc4KntKBkecA0w.jpg?f=fotoalbum_large)
Ahja, opzich goeie, alleen heb ik wel tapwater van dat ding. Eens kijken hoe dat gaat.Mbps schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:13:
[...]
Door de nachtlimiet in te stellen op 'Uit' en dan heb ik 'm nu ingesteld dat hij buiten 08:30 t/m 22:00 uur uit staat.
[Afbeelding]
Goedemiddag allemaal. Heeft iemand enig idee wat mijn Blackbird P60 hier aan het doen is? Hij ging op SWW verwarmen maar de compressor deed niets en nam geen vermogen. Op een gegeven moment ging hij standby terwijl het water 52 ipv 55 graden was. Toen ik het tapwater instelde op 60 graden ging hij kort aan met vermogen in en uit, maar daarna bleef hij op SWW verwarmen met 0W. Het verwarmingselement is zelfs aan geweest...
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
/f/image/k7kKXifqYWE31mbRAxmacJSq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Qwizh op 14-05-2025 14:17 ]
Zijn er hier tweakers die een Flint hebben, die stand alone werkt en geen backup heater hebben.rob2011 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:06:
[...]
Zit hier met dezelfde gedachte. Offerte binnen van CB voor een flint voor 50m2 vvw en sww 100L gaat via een boiler (cop1) buffervat 50 L weet niet of het echt nodig is (zit ook met de beperkte ruimte.)
In het gesprek met CB ook aangegeven, installatie is hybride maar volgens CB is het geen enkel probleem om de CV af te koppelen. zodat het FE is. Dan wel zonder de backup heater etc.
Jep. Werkt prima hier.Ronnie27 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:32:
[...]
Zijn er hier tweakers die een Flint hebben, die stand alone werkt en geen backup heater hebben.
Heb ik het niet over gehad met CB tijdens het advies gesprek. Zou ook niet weten waarom wel, wat voegt het toe? Dat is toch meer voor als de flint het zelf niet aan kan? Dat is hier niet het geval.Ronnie27 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:38:
[...]
Waarom heb je ervoor gekozen om geen buh erbij te nemen?
Mooi om te horen.reiniero schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:42:
[...]
Heb ik het niet over gehad met CB tijdens het advies gesprek. Zou ook niet weten waarom wel, wat voegt het toe? Dat is toch meer voor als de flint het zelf niet aan kan? Dat is hier niet het geval.
Mijn Flint had afgelopen winter ook geen moeite om het warm te krijgen. Ga komende winter testen met een upgrade van radiatoren in de woonkamer en als dat goed gaat, dan koppel ik de Flint van de cv af. 👍👍👍
Quatt werkt nog met de (oude)R32 koudmiddel. Mag volgens berichten vanaf 2027 niet meer verkocht worden. En R32 gaat maar tot zo'n 50 graden. De BB werkt met R290 koudemiddel en gaat tot 70 graden. Voor verwarmen niet zo van belang, maar voor SWW heel belangrijk. De Quatt moet de SWW altijd met een elektrisch hulp element (COP=1) na verwarmt worden. Is in feite dus geen echte all-electric oplossing. Ik zou het wel weten.alikebab1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:43:
Hallo allemaal!
Alvast bedankt!
@alikebab1 vloer koeling en interne BUH zijn niet mogelijk. Ze hebben nu een alternatief gezocht met losse koelunits op de cv leidingen 🥴 Bovendien 2 units op het dak voor voldoende vermogen is ook een brevet van onvermogen en een bron van geluidsoverlast.RNacoustics schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:19:
[...]
Quatt werkt nog met de (oude)R32 koudmiddel. Mag volgens berichten vanaf 2027 niet meer verkocht worden. En R32 gaat maar tot zo'n 50 graden. De BB werkt met R290 koudemiddel en gaat tot 70 graden. Voor verwarmen niet zo van belang, maar voor SWW heel belangrijk. De Quatt moet de SWW altijd met een elektrisch hulp element (COP=1) na verwarmt worden. Is in feite dus geen echte all-electric oplossing. Ik zou het wel weten.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dank voor de feedback! Wat is een BUH?Carboy54 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:48:
[...]
@alikebab1 vloer koeling en interne BUH zijn niet mogelijk. Ze hebben nu een alternatief gezocht met losse koelunits op de cv leidingen 🥴 Bovendien 2 units op het dak voor voldoende vermogen is ook een brevet van onvermogen en een bron van geluidsoverlast.
Ik heb morgen gesprek met Atlas Power voor een offerte, ben benieuwd.
Hoe is de software? Is er een goede app? Ben wel beetje gevoelig voor grafiekjes etc. uitlezen, dat leek bij de Quatt wel goed te werken.
Bedankt! Quatt heeft net de V2 aangekondigd die dus wel R290 heeft.RNacoustics schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:19:
[...]
Quatt werkt nog met de (oude)R32 koudmiddel. Mag volgens berichten vanaf 2027 niet meer verkocht worden. En R32 gaat maar tot zo'n 50 graden. De BB werkt met R290 koudemiddel en gaat tot 70 graden. Voor verwarmen niet zo van belang, maar voor SWW heel belangrijk. De Quatt moet de SWW altijd met een elektrisch hulp element (COP=1) na verwarmt worden. Is in feite dus geen echte all-electric oplossing. Ik zou het wel weten.
M.b.t die elektrische hulp, dat is een goed punt ja. Ik zou de Blackbird zien als opstap naar full electric in de toekomst.
Hoe zit het met buffervat? Liefst heb ik die niet, maar lijkt aardig standaard te zijn met de Weheat?
Is afhankelijk van jouw afgiftesysteem en actieve waterinhoud. BUH is backup heater 🤗alikebab1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Bedankt! Quatt heeft net de V2 aangekondigd die dus wel R290 heeft.
M.b.t die elektrische hulp, dat is een goed punt ja. Ik zou de Blackbird zien als opstap naar full electric in de toekomst.
Hoe zit het met buffervat? Liefst heb ik die niet, maar lijkt aardig standaard te zijn met de Weheat?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hebben ze jou dan de V2 aangeboden? Kijk uit, want ze willen van hun oude voorraad af!alikebab1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Bedankt! Quatt heeft net de V2 aangekondigd die dus wel R290 heeft.
Buffervat wel of niet, hangt helemaal van je afgifte systeem af.
@alikebab1 heeft ook niet aangegeven dat het om de V2 gaat.Hendrik Keizer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:54:
Quatt V2 nog niet gezien zeg maar
Klopt, bij deze. Ik had een offerte voor V1, maar heb de installatie geannuleerd en wacht nu op een nieuwe offerte voor de V2.RNacoustics schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:32:
[...]
@alikebab1 heeft ook niet aangegeven dat het om de V2 gaat.
Ik heb mijn CV al vrij vroeg uitgezet voor verwarmen. CB gaf laatst al aan (tijdens sales gesprek voor upgrade) dat ze foutmelding zagen en Flint geen contact met CV kan krijgen. Maar hij draait dan dus gewoon lekker door. Kga er vanuit dat dit hetzelfde is als er geen CV isJpiek schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:11:
Zou goed kunnen dat zodra de binnenunit geen verbinding meer 'ziet' met de CV hij deze optie buiten beschouwing houd...
Hier idem wachtend op een V2 afspraak en offerte alsook idem voor een Weheat. Onze Nefit Multiline veldtest unit mag na 12 jaar tijd als losgekoppelde unit met eigen buitentemp regeling wel met pensioen.alikebab1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:38:
[...]
Klopt, bij deze. Ik had een offerte voor V1, maar heb de installatie geannuleerd en wacht nu op een nieuwe offerte voor de V2.
[ Voor 6% gewijzigd door Hendrik Keizer op 14-05-2025 21:20 ]
Wat gebruiken jullie om het totale verbruik van de wp te tracken?
Een brutoproductiemeter op dinrail die modbus doet...HF5236 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:49:
Wat gebruiken jullie om het totale verbruik van de wp te tracken?
Ik ben dit forum al een tijd het volgen. Dus nu is het ook eens tijd om iets te posten.Ronnie27 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:32:
[...]
Zijn er hier tweakers die een Flint hebben, die stand alone werkt en geen backup heater hebben.
Hiero ook de Flint warmtepomp als stand alone draaien vanaf begin december 2024.
Ik had in eerste instantie, met de oorlog en dus hoge gas prijzen, gekozen voor een 3.5KW airco warmtepomp. Hier een aantal winters voornamelijk op gedraaid. Dit geeft echter niet de comfort die je gewend bent. Voornamelijk het defrosten is zeer vervelend.
Woning uit 1972 met redelijke isolatie, zonder vloerverwarming en nog oude radiatoren. Mijn CV-ketel kwam uit 1999 dus was echt aan vervangen toe. De keuze uit een nieuwe CV-ketel (en hoge kosten voor het rookkanaal, dankzij nieuwe regels) of een warmtepomp. Gekozen voor de Weheat Flint warmtepomp.
Waarom de Weheat Flint P40 en niet bijvoorbeeld de Quatt?:
- Vergelijkbare prijs
- Hogere capaciteit
- Stand alone installatie mogelijk
- Koelen mogelijk
- Nieuwe standaard R290 gas
- Lokale betrouwbare installateur mogelijk
- Mogelijkheid tot max afvoer watertemperatuur instelling. Hierdoor is een open verdeler toepasbaar bij een vloerverwarming.
Totale netto kosten inclusief installatie €1800,- (mede door alle subsidies en refferal acties @reiniero nogmaals bedankt
Deze maand een elektrische boiler van Itho geïnstalleerd voor €600,- (uitverkoop). Hierdoor all-electric kunnen gaan voor nog geen 2500 euro.
Tijdens de hele koude winter nachten laat ik de warmtepomp niet op volle toeren draaien. Dat geluid is toch wel aanwezig in de nacht. En dan heeft die het toch wel wat lastiger de kamer op 19/20°C te houden wat natuurlijk volledig normaal is met zo’n oude woning en de afwezigheid van vloerverwarming. Dit geeft totaal geen issues omdat ik altijd nog een airco warmtepomp als backup heb van 3.5KW.
In mijn ogen zijn er nog wel een aantal puntje die geoptimaliseerd kunnen worden. Dit zijn voornamelijk softwarematige puntjes. Mijn verwachting is dat dit grotendeels wordt aangepast in de toekomst.
- Het het minimum modulatie bereik is met 30% aan de hoge kant, vooral rond maart/april. Hierdoor gaat de warmtepomp redelijk vaak pendelen (ook omdat ik natuurlijk nog geen vloerverwarming heb).
- De manier van aansturing gaat nog niet helemaal lekker. Met de stooklijn wordt geen rekening gehouden met de zon etc, waardoor de temperatuur soms toch wel wat afwijkt van de gewenste temperatuur. En met een Tado thermostaat schakelt de warmtepomp regelmatig aan en uit, doordat die vrij agressief reageert en te hoge aanvoertemperaturen vraagt.
- Wamtelint van ~150W die onnodig veel stroom verbruikt. Deze springt aan <4°C en springt pas weer uit >7°C en is voornamelijk noodzakelijk bij de defrosting, heb ik op dit forum vernomen. Laat hem dan aanspringen tijdens/na defrosten zou ik zeggen.
- De app kan een update gebruiken. Alle gegenereerde data zijn kortdurig en beperkt zichtbaar. Hoeveel stroom ik vorige week heb verbruikt, kan in nu al nergens terugvinden. Update staat gelukkig om de hoek.
- De afgegeven COP’s komen toch echt niet overeen met de werkelijkheid en wijken wel heel erg negatief af.
Verder draait de warmtepomp als een zonnetje. Dus een tevreden gebruiken van de Weheat Flint.
* zie topicwarning
Hierbij nog een aantal foto's van de installatie.
:strip_exif()/f/image/ybmTEueX99bfJwxP5xErHbrH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SJ4qVgAsGD89YIPiCZ4R9VpW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8WPsvXVXAlWErkkgrKmAEt9S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2025 10:12 ]
We hebben natuurlijk ook nog niet echt een koude periode gehad voor langere tijd.reiniero schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:42:
[...]
Heb ik het niet over gehad met CB tijdens het advies gesprek. Zou ook niet weten waarom wel, wat voegt het toe? Dat is toch meer voor als de flint het zelf niet aan kan? Dat is hier niet het geval.
De Backup heater is er ook voor om nog wat warmte te geven mocht de warmtepomp een storing hebben en het tegen gaan van het bevriezen van het water in de leidingen. Ik heb hem wel in de Blackbird zitten. Nog niet nodig gehad maar stel dat...
[ Voor 6% gewijzigd door Kevin1990 op 15-05-2025 08:17 ]
Waar heb je de waterdruk meter laten installeren??rick_roox schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:49:
[...]
Ik ben dit forum al een tijd het volgen. Dus nu is het ook eens tijd om iets te posten.
Hiero ook de Flint warmtepomp als stand alone draaien vanaf begin december 2024.
Ik had in eerste instantie, met de oorlog en dus hoge gas prijzen, gekozen voor een 3.5KW airco warmtepomp. Hier een aantal winters voornamelijk op gedraaid. Dit geeft echter niet de comfort die je gewend bent. Voornamelijk het defrosten is zeer vervelend.
Woning uit 1972 met redelijke isolatie, zonder vloerverwarming en nog oude radiatoren. Mijn CV-ketel kwam uit 1999 dus was echt aan vervangen toe. De keuze uit een nieuwe CV-ketel (en hoge kosten voor het rookkanaal, dankzij nieuwe regels) of een warmtepomp. Gekozen voor de Weheat Flint warmtepomp.
- Vergelijkbare prijs
- Hogere capaciteit
- Koelen mogelijk
- Mogelijkheid tot max afvoer watertemperatuur instelling. Hierdoor is een open verdeler toepasbaar bij een vloerverwarming.
Totale netto kosten inclusief installatie €1800,- (mede door alle subsidies en refferal acties @reiniero nogmaals bedankt).
Deze maand een elektrische boiler van Itho geïnstalleerd voor €600,- (uitverkoop). Hierdoor all-electric kunnen gaan voor nog geen 2500 euro.
Tijdens de hele koude winter nachten laat ik de warmtepomp niet op volle toeren draaien. Dat geluid is toch wel aanwezig in de nacht. En dan heeft die het toch wel wat lastiger de kamer op 19/20°C te houden wat natuurlijk volledig normaal is met zo’n oude woning en de afwezigheid van vloerverwarming. Dit geeft totaal geen issues omdat ik altijd nog een airco warmtepomp als backup heb van 3.5KW.
In mijn ogen zijn er nog wel een aantal puntje die geoptimaliseerd kunnen worden. Dit zijn voornamelijk softwarematige puntjes. Mijn verwachting is dat dit grotendeels wordt aangepast in de toekomst.
- Het het minimum modulatie bereik is met 30% aan de hoge kant, vooral rond maart/april. Hierdoor gaat de warmtepomp redelijk vaak pendelen (ook omdat ik natuurlijk nog geen vloerverwarming heb).
- De manier van aansturing gaat nog niet helemaal lekker. Met de stooklijn wordt geen rekening gehouden met de zon etc, waardoor de temperatuur soms toch wel wat afwijkt van de gewenste temperatuur. En met een Tado thermostaat schakelt de warmtepomp regelmatig aan en uit, doordat die vrij agressief reageert en te hoge aanvoertemperaturen vraagt.
- Wamtelint van ~150W die onnodig veel stroom verbruikt. Deze springt aan <4°C en springt pas weer uit >7°C en is voornamelijk noodzakelijk bij de defrosting, heb ik op dit forum vernomen. Laat hem dan aanspringen tijdens/na defrosten zou ik zeggen.
- De app kan een update gebruiken. Alle gegenereerde data zijn kortdurig en beperkt zichtbaar. Hoeveel stroom ik vorige week heb verbruikt, kan in nu al nergens terugvinden. Update staat gelukkig om de hoek.
- De afgegeven COP’s komen toch echt niet overeen met de werkelijkheid en wijken wel heel erg negatief af.
Verder draait de warmtepomp als een zonnetje. Dus een tevreden gebruiken van de Weheat Flint.
*
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2025 10:12 ]
Hier sla ik even op aan, want een drukmeter mis ik wel in het systeem...Ronnie27 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:33:
[...]
Waar heb je de waterdruk meter laten installeren??
Idealiter heb ik iets wat ik met Homey kan monitoren maar de enige oplossing is dan fröbelen..
Probleem gevonden. De Opentherm thermostaat was niet meer herkent. Het betreft een T6 van Honeywell.jelleeelco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteravond de stroom van de thermostaat (binnenunit) afgehaald, en na opstarten werd hij gelijk door de Weheat weer herkent. Het ieder uur rondpompen was daarmee verholpen.
Helaas heeft hij weer de connectie met de thermostaat verloren en nu helpt niets meer: powercycle van binnenunit, thermostaat, etc heeft allemaal geen effect: thermostaat niet herkent.
Niemand die dit heeft kunnen vaststellen? Ik ben benieuwd wat er nou veranderd is want alle draden zitten gewoon nog goed, niets gewijzigd.
EDIT: nu weer geprobeerd en hij wordt weer gedetecteerd. Raar...
Wellicht de instellingen van je thermostaat anders nu de stroom er af is gehaald waardoor die naar de fabrieksinstellingen terug gaat? Ik heb best een tijd de Opentherm fucntie niet kunnen gebruiken omdat er een instelling niet goed stond. Dit is door Tado op afstand wel gedaan waarna die het goed doet gelukkig.jelleeelco schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:00:
[...]
Probleem gevonden. De Opentherm thermostaat was niet meer herkent. Het betreft een T6 van Honeywell.
Gisteravond de stroom van de thermostaat (binnenunit) afgehaald, en na opstarten werd hij gelijk door de Weheat weer herkent. Het ieder uur rondpompen was daarmee verholpen.
Helaas heeft hij weer de connectie met de thermostaat verloren en nu helpt niets meer: powercycle van binnenunit, thermostaat, etc heeft allemaal geen effect: thermostaat niet herkent.
Niemand die dit heeft kunnen vaststellen? Ik ben benieuwd wat er nou veranderd is want alle draden zitten gewoon nog goed, niets gewijzigd.
Nee, de T6 gaat niet terug naar fabrieksinstellingen als de stroom er af is geweest.Kevin1990 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Wellicht de instellingen van je thermostaat anders nu de stroom er af is gehaald waardoor die naar de fabrieksinstellingen terug gaat? Ik heb best een tijd de Opentherm fucntie niet kunnen gebruiken omdat er een instelling niet goed stond. Dit is door Tado op afstand wel gedaan waarna die het goed doet gelukkig.
een Call aanmaken bij Honeywell en vragen om een firmware upgrade ik heb versie 6.0.1.50 mogelijk is dit een oplossing
Dat de T6 zijn connectie verliest heb ik wel vaker meegemaakt inmiddels.jelleeelco schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:00:
[...]
Probleem gevonden. De Opentherm thermostaat was niet meer herkent. Het betreft een T6 van Honeywell.
Ik heb een smart stekker tussen gezet, als ik zie dat T6 zijn OT connectie kwijt is in de app, geef ik de T6 connectie module even een power cycle en dan is het voorlopig weer goed.
Vraag me wel af hoe jij af bent gekomen van het ieder uur draaien van de pomp, dat zou ik ook nog wel graag willen bereiken als dat mogelijk is.
Geen idee! Hij heeft nooit 1x per uur gedraaid, totdat de connectie met de T6 een tijdje weg was. Ik dacht dat het 'default behaviour' was om in de zomer slechts 1x per dag aan te gaan.Razer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:17:
[...]
Dat de T6 zijn connectie verliest heb ik wel vaker meegemaakt inmiddels.
Ik heb een smart stekker tussen gezet, als ik zie dat T6 zijn OT connectie kwijt is in de app, geef ik de T6 connectie module even een power cycle en dan is het voorlopig weer goed.
Vraag me wel af hoe jij af bent gekomen van het ieder uur draaien van de pomp, dat zou ik ook nog wel graag willen bereiken als dat mogelijk is.
Thanks!rob2011 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:16:
een Call aanmaken bij Honeywell en vragen om een firmware upgrade ik heb versie 6.0.1.50 mogelijk is dit een oplossing
Een wat? Ofwel een e-boiler, ofwel een doorstromer voor SWW. Beide vrij goedkope oplossingen, met elk hun eigen nadelen.Jpiek schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:11:
een electrische CV-ketel-met-boiler als die er zijn....
Zo! Wij hebben een offerte liggen voor de Blackbird, incl. installatie en incl. subsidie: €8.280,-.......rick_roox schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:49:
[...]
Ik ben dit forum al een tijd het volgen. Dus nu is het ook eens tijd om iets te posten.
- Vergelijkbare prijs
- Hogere capaciteit
- Koelen mogelijk
Totale netto kosten inclusief installatie €1800,- (mede door alle subsidies en refferal acties @reiniero nogmaals bedankt).
[mbr]* zie topicwarning[/]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals je ook CV ketels hebt met ingebouwde boiler... Maar idd niet te vinden, dus valt al af...bbbrumbrum schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:32:
[...]
Een wat? Ofwel een e-boiler, ofwel een doorstromer voor SWW. Beide vrij goedkope oplossingen, met elk hun eigen nadelen.
Zojuist de nieuwe interface van de app binnen. Alleen nu zie ik nergens meer staan welke temperatuur mijn boilervat op dit moment heeft?
Sowieso ziet het er slicker uit, maar kan ik minder data/details terugvinden. Weer niet of ik dit nu een verbetering vind.
Sowieso ziet het er slicker uit, maar kan ik minder data/details terugvinden. Weer niet of ik dit nu een verbetering vind.
https://www.weheat.nl/inzichten/de-nieuwe-weheat-appVince_ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:27:
Zojuist de nieuwe interface van de app binnen. Alleen nu zie ik nergens meer staan welke temperatuur mijn boilervat op dit moment heeft?
Tot die tijd voor data dus HomeAssistant of het portal..Dit is nog maar het begin
De nieuwe app is pas de eerste stap. Op de planning staan nog meer mooie updates:
Slimme inzichten over je energieverbruik
Persoonlijke tips om nog meer te besparen
Meer data, voor wie graag de diepte in duikt
We werken achter de schermen aan één overzichtelijke plek voor al je inzichten. Tot die tijd kan je nog steeds terecht in de Weheat Portal als je meer gedetailleerde data-inzichten wilt.
Voor geavanceerde instellingen, zoals het aanpassen van je stooklijn, gebruik je voorlopig ook nog de Portal. Zo blijft de app overzichtelijk en doen we geen concessies op gebruiksgemak.
Indien FE: koopje! (zou ik zeggen)B.Hofman schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Zo! Wij hebben een offerte liggen voor de Blackbird, incl. installatie en incl. subsidie: €8.280,-.......
Update deed het niet bij mij, heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Dat werkt wel.Vince_ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:27:
Ziet er mooi uit.
Is er ergens een beschrijving te vinden van de WeHeat Intelligence opties? Ik heb deze nu aangevinkt voor mijn warm water, en in plaats van 50 graden begint hij nu op te warmen naar 55 graden.
Nu heb ik een dynamische tarief en is de stroom nog redelijk goedkoop, dus dat zou een verklaring kunnen zijn. Benieuwd of hij dadelijk op het hele uur terugschakelt als het duurder wordt.
Hij laat in de nieuwe app nu ook wel zien hoeveel liter mijn SWW vat is (ik heb geen standaard WeHeat vat met afwijkende hoeveelheid liter), dus blijkbaar/hopelijk gaat hij daar ook iets mee doen.
Nu heb ik een dynamische tarief en is de stroom nog redelijk goedkoop, dus dat zou een verklaring kunnen zijn. Benieuwd of hij dadelijk op het hele uur terugschakelt als het duurder wordt.
Hij laat in de nieuwe app nu ook wel zien hoeveel liter mijn SWW vat is (ik heb geen standaard WeHeat vat met afwijkende hoeveelheid liter), dus blijkbaar/hopelijk gaat hij daar ook iets mee doen.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.