Ik denk dat de herrie vooral resonantie is. Als anecdote: ik heb de FE Sparrow op mijn platte dak staan. Staat ongeveer minimaal een meter of 2 van de dakrand af (alle zijden). Zowel mijn buurvrouw als ik horen helemaal niets - ook al staat hij 100% te draaien na een defrost.JvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:16:
Ik heb een FE sparrow. Met de kou van de afgelopen week zat deze redelijk vaak tegen de ingestelde limiet van 85% compressor (instelling zacht geroezemoes). Wat een gênante bak herrie komt er uit het apparaat! Ik schaam mij naar de buren en in onze slaapkamer is het ook hoorbaar. Zacht geroezemoes is echt een hele slechte beschrijving van het geluidsniveau.
Het valt me echt tegen, zeker gezien de aanprijzing op de weheat website: “De Sparrow warmtepomp is ongeëvenaard stil”.
Onder de 70% is de wp overigens wel erg stil. Maar dan levert de sparrow geen 6kW en die heb ik wel nodig.
Heeft iemand al ervaring met geluidsdempende maatregelen?
@Weheat de herrie komt duidelijk van de compressor, is dit echt niet beter te isoleren?
Wel heb ik er veel massa onder zitten. Plat betonnen dak, daarop dakisolatie, dakleer en vervolgens de Sparrow zelf.
/f/image/VVPzTiNhz5vbA8M9cJdQiuo8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VQkCj3OCfaWG3OVuXaPyXfYe.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/rk9tz7nswFKWWbI20V0WIjOk.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/UjALRGjgDPK3djZ6ionf7l5w.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e0Nhzs4XsXkiQC5A2EXBK84u.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jDW8JfAGHGc5vXR22L4w3f5k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ijSCO80YWdV1njITlr2dfhgg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DgHiEXvca509J5U1b7zokmvg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cVLtbCj9mpevhjKYm87KJN0N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rVIOxlDu8C9OI73P2I9aihJ6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KAlSywqDEe7A2M2eXUsiKJ0Z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9aquYu0rOomYVI8K4uUKNtVK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UJYRJ8ryTejlu1IFDIRdgpoj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/POBhgCVmCW9kQJm8SvRI1oLH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5QXBJZGLva2vBP7GehWsqJCF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rSmaKUJHKElT4VIdVCKP3Gdj.png?f=fotoalbum_large)