Dag allemaal,
Gisteravond in de webinar kwam het al even ter sprake, maar ik wil het hier ook kwijt. Het gaat over de toon hier, en de toon in de feedback die ik af en toe krijg op de Monitor als het over Weheat zelf gaat.
Eerst eerlijk vooraf: door de Monitor heb ik inmiddels regelmatig contact met Weheat. Neem dat mee als je dit leest.
Wat ik lastig vind
Er wordt de laatste tijd regelmatig geklaagd over Weheat, en dat vind ik niet altijd terecht:
- "Dit had Weheat moeten bouwen." Dat krijg ik over de Monitor vaak te horen, en ik zie dat als een compliment. Ik begrijp de opmerking ergens ook wel. Maar wat ik doe is echt iets anders dan wat Weheat doet. Doe ik iets fout, dan zeg ik "oeps!" en werkt de Monitor even niet. Doet Weheat iets fout, dan zitten (tien)duizenden huishoudens zonder verwarming of warm water, midden in het beginnende stookseizoen. Het credo "move fast and break things" kan ik me permitteren, Weheat niet. En vergeet niet: de Monitor kan alleen bestaan omdat Weheat een third-party API heeft opengezet en enthousiast meewerkt.
- WHI. Dat het is uitgesteld omdat ze tegen onverwachte uitdagingen aanliepen, vind ik een goede keuze. Op een verwachte levensduur van zo'n 15 jaar of langer maakt een jaartje uitstel in mijn ogen niet zo veel uit. In de Monitor zie ik bovendien dat de meeste mensen nu al een installatie hebben met een goed rendement en dat er dus al flink bespaard wordt. Dat er zaken beter kunnen is duidelijk, maar het is IMHO geen ramp als het nog even duurt.
- Instellingen via de API. Weheat staat geen enkele third party toe om instellingen aan te passen, ook Home Assistant, Homey en de Monitor niet. Jammer, want een stooklijnadvies met één klik doorsturen had ik mooi gevonden. Maar er zijn ook hardwarematige redenen voor, en als fabrikant moet je die controle houden. Snap ik.
- Wie bel je? Weheat is een Nederlandse fabrikant en reageerde in het begin zelf hier op Tweakers. Dat maakt het makkelijk om ze overal op aan te spreken omdat ze heel toegankelijk lijken. Maar bij geen enkele andere warmtepompfabrikant bel je de fabriek (zoals iemand hier al aangaf). Met je auto ga je ook naar de garage of de dealer en niet naar de fabrikant. Werkt je warmtepomp niet goed, dan is je installateur het eerste aanspreekpunt.
Mijn ervaring
Toen ik met de Monitor begon en er ineens honderden gebruikers via een onofficiële route bij kwamen, had Weheat ook gewoon de stekker eruit kunnen trekken en alles kunnen blokkeren. In plaats daarvan kreeg ik een telefoontje van de CEO, een directe contactpersoon binnen hun ontwikkelteam, een eigen client en worden er nu nette afspraken gemaakt over wat ik wel en niet doe met de Monitor. Verzoeken vanuit mijn kant worden serieus opgepakt.
Voor zover ik weet is er geen enkele andere warmtepompfabrikant die dit nu al zo aanbiedt: een open API met heel veel verschillende datapunten per minuut beschikbaar, waar gebruikers zelf zoiets als de Monitor op kunnen bouwen. Dat mogen we best wat vaker benoemen.
En over nieuwe dingen zoals WHI: ik heb persoonlijk liever dat ze het goed doen dan dat ze het snel doen.
Onze eigen Sparrow draait nu bijna twee jaar en is enorm zuinig. En WHI voor SWW, waar ik sinds kort toegang toe heb, kiest bij mij netjes het goedkoopste moment.
Feedback blijft welkom, en ik blijf zelf ook ideeen sturen. Maar wellicht kunnen ook eens stil staan bij wat er allemaal al wel is.
Of zie ik dit te rooskleurig?