• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07 21:51
Ik ben mijn woning aan het isoleren en moderniseren en wil het liefst binnenkort gasloos zijn. Daarbij was ik serieus aan het kijken naar een Weheat warmtepomp (via Vereniging Eigen Huis). Tijdens mijn onderzoek naar het aanbod kwam ik op dit topic en las ik over Weheat Intelligence.

Eerlijk gezegd haak ik daar juist op af. Je koopt nu een warmtepomp, maar weet nog niet welke functies straks achter een betaald abonnement vallen of wat het gaat kosten. Tegelijkertijd lijkt Weheat Intelligence juist bedoeld om de warmtepomp zo efficiënt mogelijk te laten werken. Efficiënt verwarmen klinkt voor mij als de basis van een warmtepomp.

Wat mij vooral tegenstaat, is dat je nu dus een aankoopbeslissing moet nemen zonder te weten welke functionaliteit je straks krijgt en wat je later moet gaan betalen. Zover ik heb begrepen moet je straks na uitrol gewoon betalen als je nu een warmtepomp aanschaft. Normaal koop ik een apparaat voor de functionaliteiten die het op dat moment biedt, maar dergelijke onzekerheid voelt niet fijn bij een dergelijk grote investering.

Wat is het gevoel bij anderen die recent een Weheat waarntepomp hebben aangeschaft?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-07 20:26
Disconnection schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:11:
Ik ben mijn woning aan het isoleren en moderniseren en wil het liefst binnenkort gasloos zijn. Daarbij was ik serieus aan het kijken naar een Weheat warmtepomp (via Vereniging Eigen Huis). Tijdens mijn onderzoek naar het aanbod kwam ik op dit topic en las ik over Weheat Intelligence.

Eerlijk gezegd haak ik daar juist op af. Je koopt nu een warmtepomp, maar weet nog niet welke functies straks achter een betaald abonnement vallen of wat het gaat kosten. Tegelijkertijd lijkt Weheat Intelligence juist bedoeld om de warmtepomp zo efficiënt mogelijk te laten werken. Efficiënt verwarmen klinkt voor mij als de basis van een warmtepomp.

Wat mij vooral tegenstaat, is dat je nu dus een aankoopbeslissing moet nemen zonder te weten welke functionaliteit je straks krijgt en wat je later moet gaan betalen. Zover ik heb begrepen moet je straks na uitrol gewoon betalen als je nu een warmtepomp aanschaft. Normaal koop ik een apparaat voor de functionaliteiten die het op dat moment biedt, maar dergelijke onzekerheid voelt niet fijn bij een dergelijk grote investering.

Wat is het gevoel bij anderen die recent een Weheat waarntepomp hebben aangeschaft?
Ik heb de WeHeat al even staan dus weet niet wat straks wel en niet betaald wordt voor eigenaren die recent een WeHeat aanschaffen maar het lijkt me stug.

Je koopt een warmtepomp die wellicht later alleen met een betaald abonnement werkt... dat is een heel slecht verdien model en dat zal ervoor zorgen dat veel potentiële eigenaren naar een ander merk stappen wat resulteert in weinig verkoop.

Het zou wel kunnen dat bepaalde diensten betaald zullen worden zoals WeHeat intelligence.

Maar zonder werkt de machine ook gewoon kan ik uit eigen ervaring vertellen.

En ik denk een stuk voordeliger als gas. Niet direct zichtbaar maar in combinatie met zonnepanelen/batterijen en stijgende prijzen denk ik dat het een goede investering is.

Ik heb geen belang bij als mensen een WeHeat kopen maar ik vind het best een prima ding.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 23:05

ComPeter

iddqd idkfa

De functies van WeHeat Intelligence zijn optioneel en dus niet verplicht.

Bij de aanschaf van een WeHeat-warmtepomp krijg je alle functionaliteiten die op dat moment standaard beschikbaar zijn. Daar heb je bij de aanschaf al voor betaald.

Dat WeHeat daarna blijft verbeteren en innoveren, zie ik juist als een voordeel. Ik heb liever een warmtepomp die regelmatig nieuwe functies en verbeteringen krijgt dan een systeem waaraan na aankoop nauwelijks nog iets wordt ontwikkeld.

Bovendien worden de bestaande basisfuncties van de warmtepomp niet zomaar aangepast of verwijderd. Extra WH intelligent functies kun je zelf wel of niet gebruiken, eigen keuze

iddqd idkfa

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:57
ComPeter schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Dat weet de WP nog niet, is daarom opnieuw begonnen met tellen
Waarom zou die dat niet weten? Wat ik er nu van begrijp is dat ik koeling heb aangezet. Na 6 minuten draaien heb ik dit stopgezet. 6 dagen later zet ik weer de koeling aan en geeft melding dat ik 23 uur moet wachten voordat deze zal starten.

Waarom zou de WP niet weten of die wel of niet verwarmd heeft in die afgelopen 6 dagen. En waarom zou die niet weten dat ie al 6 dagen niet gekoeld heeft maar begint die teller pas weer te lopen op het moment dat ik koeling weer inschakel.

Al die tijd is de voeding er gewoon op geweest. Regelmatig draait de pomp ook even.

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07 21:51
ComPeter schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:21:
[...]

De functies van WeHeat Intelligence zijn optioneel en dus niet verplicht.

Bij de aanschaf van een WeHeat-warmtepomp krijg je alle functionaliteiten die op dat moment standaard beschikbaar zijn. Daar heb je bij de aanschaf al voor betaald.

Dat WeHeat daarna blijft verbeteren en innoveren, zie ik juist als een voordeel. Ik heb liever een warmtepomp die regelmatig nieuwe functies en verbeteringen krijgt dan een systeem waaraan na aankoop nauwelijks nog iets wordt ontwikkeld.

Bovendien worden de bestaande basisfuncties van de warmtepomp niet zomaar aangepast of verwijderd. Extra WH intelligent functies kun je zelf wel of niet gebruiken, eigen keuze
Ik zou dit ook graag als iets positiefs willen zien. Echter is op dit moment aanschaffen natuurlijk dubbel, je bent op zoek naar een efficiente warmtepomp en dit klinkt als een betaalde optie om je warmtepomp efficienter te laten werken. Weheat is zover ik weet het enige merk wat je gaat laten betalen voor extra efficientie. Vóór het Weheat Intelligence nieuws kocht je de warmtepomp met wat je op dat moment erover wist. Nu vind ik het niet vreemd dat ik dit nieuws in het achterhoofd houd als ik naar warmtepompen aan het kijken bent.

Moet ik straks 30 euro per maand betalen om 31 euro minder stroom te gebruiken? Een ander merk dat ook innoveert maar dit wel gratis aanbiedt was dan achteraf misschien een betere keuze. Je weet het gewoon niet, dat maakt het lastig als je op dit moment in de markt bent voor een warmtepomp.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:15
Disconnection schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Ik zou dit ook graag als iets positiefs willen zien. Echter is op dit moment aanschaffen natuurlijk dubbel, je bent op zoek naar een efficiente warmtepomp en dit klinkt als een betaalde optie om je warmtepomp efficienter te laten werken. Weheat is zover ik weet het enige merk wat je gaat laten betalen voor extra efficientie. Vóór het Weheat Intelligence nieuws kocht je de warmtepomp met wat je op dat moment erover wist. Nu vind ik het niet vreemd dat ik dit nieuws in het achterhoofd houd als ik naar warmtepompen aan het kijken bent.

Moet ik straks 30 euro per maand betalen om 31 euro minder stroom te gebruiken? Een ander merk dat ook innoveert maar dit wel gratis aanbiedt was dan achteraf misschien een betere keuze. Je weet het gewoon niet, dat maakt het lastig als je op dit moment in de markt bent voor een warmtepomp.
Er wordt door de meeste merken nog weinig geinoveerd. Vanaf 2029 gaat dat verschil maken in de subsidie en Weheat is al zover dit jaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Of een warmtepomp efficiënt draait of niet hangt ook vooral samen met het afgiftesysteem. Op zo laag mogelijke temperatuur je hele huis verwarmen is vaak het meest efficiënt. Dan kan allerlei intelligentie worden toegevoegd om tijdens uren met veel zonne-opbrengst of lage dynamische prijzen iets extra warmer te stoken, maar misschien is een plug-in batterij die je over de dure uren heen helpt dan eigenlijk wel logischer. (als je warmtepomp rustig doorsnort pakt ie maar een paar honderd watt, en als het continu veel meer is, dan is het toch zo koud, dat het gewoon een dag met hoger verbruik wordt)

Qua SWW weet je zelf waarschijnlijk het beste wanneer je veel warm water nodig hebt (bijvoorbeeld vanwege sporten, haren wassen, in bad), dan voldoet in 99% van de gevallen een simpel klokprogramma met op het juiste moment de legionella-run.

En als je zelf grip wil houden op het gedrag van je WP zijn er ook wel merken die lokale toegang bieden: verschillende merken met modbus, of simpelweg een 'smart-grid' contact. En ja, dan kun je ook nog helemaal los gaan met maximale optimalisatie van je afgifte en fine-tuning qua stooklijn, maar met 1 keer (naja, wel een periode met warmer en kouder weer in het stookseizoen) fatsoenlijk inregelen kom je al een heel eind (ga er niet vanuit dat je installateur dit doet als je dit niet heel expliciet afspreek).

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
knip want op de man

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 30-07-2026 08:49 ]

• Guido7619
Dat hele WeHeat Intelligence neem ik met een grote korrel zout. Heel veel slimmer zal het waarschijnlijk niet worden. Als je warmte nodig hebt zul je toch iets moeten. Ook als er geen zon schijnt of de stroomprijs op dat moment duur is. En in de middag je huis extra warm opstoken lijkt mij ook niks want dit zal toch de temperatuur in huis laten stijgen.

Het enige wat zou kunnen werken is als je een buffervat extra warm kunt stoken als opslag batterij waaruit je later de warmte weer uit onttrekt. En hoeveel intelligentie moet er zijn om je boilervat op het voordeligste moment van de dag op te warmen? Dat is vandaag de dag toch geen hogere wiskunde meer om daar nu al een jaar over te doen om dat te implementeren.

Verder lijkt het mij juist iets om je van de concurrentie te kunnen onderscheiden zodat de consument jouw product kiest. Er is genoeg keus in warmtepomp land. Als je er dan vervolgens maandelijks voor zou moeten betalen zou ik eerder voor een ander merk kiezen.

• Carboy54
don't feed the troll

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 30-07-2026 08:51 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:15
Idd je gaat wel extra nadenken is weheat wel het juiste product dat bij me past met zn betaaldienst. Ondanks ik het nog steeds een mooi product vindt en zeker op mijn lijstje staat.maar goed dit draagt niet positief bij aan het maken van de juiste keus

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:30
[...]

Misschien moet je eerst eens deze knowledge base doorlopen en lezen.

https://support.weheat.nl/s/global-search/Weheat%20Intelligence?language=nl_NL

Daar worden veel vragen beantwoord die je kunnen helpen een juiste beslissing te nemen. Je zorgen over Weheat Intelligence zijn begrijpelijk maar ongegrond. Een Weheat werkt net als alle andere warmtepompen. Het is een modern apparaat en de organisatie er achter bestaat uit enthousiastelingen en technische nerds. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen. En zoals altijd geldt bij flinke investeringen, lees je in. En laat je informeren door enthousiaste gebruikers die je op dit forum vind.

Weheat Intelligence bestaat uit een standaard set functionaliteiten en waarschijnlijk een PRO set. Het is een extra service daar bovenop. Deze PRO diensten komen tegen een eerlijk prijsmodel beschikbaar als een opt-in. En met eerlijk prijsmodel bedoelen ze geloof ik 'zolang het meer oplevert dan het kost'.

[ Voor 4% gewijzigd door robmoh op 29-07-2026 21:51 ]

• ComPeter
  • Laatst online: 29-07 23:05

ComPeter

iddqd idkfa

MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Wederom verkoop praat. Veel meer merken zijn hier mee bezig. Herhaling van zetten.
Is dit de ervaring die je hebt met de verkoper van de door jou aangekocht WP?
Welke heb je eigenlijk, is dat merk ook bezig met innoveren?

Vertel eens over jou installatie en ervaringen met het gekozen merk en aangeboden innovaties, neem gelijk even mee waarom jij niet gekozen hebt voor een parallel aangesloten buffervat.

iddqd idkfa

• MotorBeast
  • Nu online
ComPeter schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Is dit de ervaring die je hebt met de verkoper van de door jou aangekocht WP?
Welke heb je eigenlijk, is dat merk ook bezig met innoveren?

Vertel eens over jou installatie en ervaringen met het gekozen merk en aangeboden innovaties, neem gelijk even mee waarom jij niet gekozen hebt voor een parallel aangesloten buffervat.
Je bent van harte welkom in het algemene L/W topic voor objectieve discussie.

• MotorBeast
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Verkoop praat? Wat een onzin. Wij kennen aardig wat merken en de meeste komen niet verder dan een SG contact. Daar is per saldo nog niets slims aan. Vaak moet je daar additionele hard en software op aansluiten en betalen en dan zijn de mogelijkheden nog vrij beperkt. Veel warmtepomp fabrikanten hebben nog veel werk te verzetten op dit gebied.
Deze discussie is reeds gevoerd.

• Carboy54
MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:08:
[...]

Deze discussie is reeds gevoerd.
Dat klopt maar jij hebt hier als Vaillant gebruiker weinig toe te voegen en valt steeds in herhaling. Zonder Weheat praktijk ervaring is het blijkbaar makkelijk oordelen.

• Barca
  • Laatst online: 11:06

Barca

In Search Of Sunrise

Gisteren was mijn installateur hier omdat de warmtepomp ongeveer een maand staat (iets langer wegens mijn vakantie) en ik kreeg een gratis controle. De waterdruk was wat laag, maar verder waren er geen bijzonderheden. Ik raakte met hem in gesprek en eigenlijk ging dat vooral hierover.

Mijn installateur gaf aan dat warmtepompen eigenlijk nu vooral nog onderscheid kunnen maken door hun software, en ze zijn van mening dat WeHeat hier enorm op voorop loopt. Voor installateurs al helemaal, maar ook voor consumenten. Als je een goede installateur hebt en daar schaart hij zichzelf onder, weet je namelijk al van een storing voordat de consument dat soms door heeft. En de software bij WeHeat is nou juist wat ze nog continu volop doorontwikkelen. Hij zei dat WeHeat Intelligence waarschijnlijk 6 euro per maand gaat kosten en dat je dat er gemakkelijk uit moet kunnen halen.

Natuurlijk is dit allemaal ook verkooppraat. Maar goed verkocht heeft hij hem al aan mij. En natuurlijk ben ik het met je eens dat er ook veel beloftes zitten in het product. Maar dan moet je ook kijken naar alle alternatieven. Wellicht kunnen anderen beter vertellen welke dat zijn en hoe die zich verhouden tot WeHeat.

Edit: Als je de filmpjes van WeHeat die eerder werden gepost in dit topic nog eens bekijkt en luistert naar de Groene Nerds podcast waar ze op bezoek waren, hoor je ook dat goede software eigenlijk het DNA is van WeHeat. Het is de hele reden waarom ze begonnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Barca op 30-07-2026 07:45 ]

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:33
robmoh schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:48:
[...]

Misschien moet je eerst eens deze knowledge base doorlopen en lezen.

https://support.weheat.nl/s/global-search/Weheat%20Intelligence?language=nl_NL

Daar worden veel vragen beantwoord die je kunnen helpen een juiste beslissing te nemen. Je zorgen over Weheat Intelligence zijn begrijpelijk maar ongegrond. Een Weheat werkt net als alle andere warmtepompen. Het is een modern apparaat en de organisatie er achter bestaat uit enthousiastelingen en technische nerds. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen. En zoals altijd geldt bij flinke investeringen, lees je in. En laat je informeren door enthousiaste gebruikers die je op dit forum vind.

Weheat Intelligence bestaat uit een standaard set functionaliteiten en waarschijnlijk een PRO set. Het is een extra service daar bovenop. Deze PRO diensten komen tegen een eerlijk prijsmodel beschikbaar als een opt-in. En met eerlijk prijsmodel bedoelen ze geloof ik 'zolang het meer oplevert dan het kost'.
sorry, maar dat is nooit eerlijk als ik duizenden euro's uitgeef aan een apparaat verwacht ik gewoon van alle ingebouwde functies gebruik te kunnen maken.

dit is het zelfde als BMW en zijn stoelverwarmingsabonnement, je hebt al betaald voor de hardware toen je de auto kocht en om het te activeren mag je nogmaals betalen.

Het is dat weheatintelligence gratis is voor de levensduur van mijn unit, maar anders had ik onmiddellijk contact opgenomen met de rechtsbijstand wegens valse marketing.

Want de standaard uitvoering zoals die nu is zonder weheat intelligence, is echt dom. ook met betrekking tot aansturing via thermostaat en stooklijn.

• MotorBeast
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:17:
[...]

Dat klopt maar jij hebt hier als Vaillant gebruiker weinig toe te voegen en valt steeds in herhaling. Zonder Weheat praktijk ervaring is het blijkbaar makkelijk oordelen.
Jij stelt dat alleen WeHeat zogenaamd bezig is met "slim" aansturen. Dat is geen toegevoegde waarde omdat het gewoonweg niet waar is. Dat heeft helemaal niets met praktijk ervaring te maken met WeHeat dat heeft te maken met de markt onderzoeken. Daar hoeft iemand geen WeHeat voor te hebben.

Je noemt zelf Vaillant en die komt ook met hun programma Energie Plus. Een installateur kan bij Vaillant ook op afstand in systeem alleen met toestemming van de eigenaar. Dus wat is er nu zo uniek aan WeHeat?

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2026 08:38 ]

• robmoh
havoc764 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:32:
[...]

sorry, maar dat is nooit eerlijk als ik duizenden euro's uitgeef aan een apparaat verwacht ik gewoon van alle ingebouwde functies gebruik te kunnen maken.

dit is het zelfde als BMW en zijn stoelverwarmingsabonnement, je hebt al betaald voor de hardware toen je de auto kocht en om het te activeren mag je nogmaals betalen.

Het is dat weheatintelligence gratis is voor de levensduur van mijn unit, maar anders had ik onmiddellijk contact opgenomen met de rechtsbijstand wegens valse marketing.

Want de standaard uitvoering zoals die nu is zonder weheat intelligence, is echt dom. ook met betrekking tot aansturing via thermostaat en stooklijn.
Wat een onzinnig vergelijk maak je daar. De warmtepomp functioneert exact zoals je hem hebt aangekocht. Geen functies die verstopt zitten die pas geactiveerd of aangezet worden nadat je er extra voor betaald. WHI is een ADDITIONELE service. Een innovatieve software aansturing waarmee de WP rekening kan gaan houden met externe factoren. Zoals zonnepanelen, thuisaccu, warmtebuffer, gedrag en weer. Dat je daar wat extra voor betaald is niet meer dan normaal. En wanneer dit prijsmodel zo wordt opgebouwd dat je er niet slechter van wordt, dan spreken we over win/win.

Ben eigenijk wel benieuwd wat bij jou de doorslaggevende reden is geweest om uberhaubt een Weheat warmtepomp aan te schaffen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:11
Guido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:30:
Dat hele WeHeat Intelligence neem ik met een grote korrel zout. Heel veel slimmer zal het waarschijnlijk niet worden. Als je warmte nodig hebt zul je toch iets moeten. Ook als er geen zon schijnt of de stroomprijs op dat moment duur is. En in de middag je huis extra warm opstoken lijkt mij ook niks want dit zal toch de temperatuur in huis laten stijgen.

Het enige wat zou kunnen werken is als je een buffervat extra warm kunt stoken als opslag batterij waaruit je later de warmte weer uit onttrekt. En hoeveel intelligentie moet er zijn om je boilervat op het voordeligste moment van de dag op te warmen? Dat is vandaag de dag toch geen hogere wiskunde meer om daar nu al een jaar over te doen om dat te implementeren.

Verder lijkt het mij juist iets om je van de concurrentie te kunnen onderscheiden zodat de consument jouw product kiest. Er is genoeg keus in warmtepomp land. Als je er dan vervolgens maandelijks voor zou moeten betalen zou ik eerder voor een ander merk kiezen.
Als ik kijk naar mijn use case zou WHI op verwarmen wel eens behoorlijk wat kunnen brengen. Groot vloer oppervlak met vvw (beton), hoge plafonds, veel glas en veel open ruimtes. Bufferen in de vloer kan potentieel behoorlijk opleveren bij slim verwarmen. Dan bedoel ik, weersafhankelijk, goedkope uren en afgestemd op het huis.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:39
robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Wat een onzinnig vergelijk maak je daar. De warmtepomp functioneert exact zoals je hem hebt aangekocht. Geen functies die verstopt zitten die pas geactiveerd of aangezet worden nadat je er extra voor betaald. WHI is een ADDITIONELE service. Een innovatieve software aansturing waarmee de WP rekening kan gaan houden met externe factoren. Zoals zonnepanelen, thuisaccu, warmtebuffer, gedrag en weer. Dat je daar wat extra voor betaald is niet meer dan normaal. En wanneer dit prijsmodel zo wordt opgebouwd dat je er niet slechter van wordt, dan spreken we over win/win.

Ben eigenijk wel benieuwd wat bij jou de doorslaggevende reden is geweest om uberhaubt een Weheat warmtepomp aan te schaffen.
In aanvulling op de additionele service: er zijn vele configuraties met een WH waarbij intelligence niet zinnig is om toe te passen. Bijv. een 'domme' boiler, bijvoorbeeld omdat iemand zelf een Commander heeft gebouwd op zonnepanelen, accu's en gedrag en graag één kapitein op het schip ziet. Zelfs bij een vast-contract kun je je afvragen of WHI zichzelf terugverdient. En er zijn vast ook mensen die knarsetandend leven met de verplichte connectie met de cloud en weheat liever niet alles vanuit de cloud laten bepalen.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:08:
[...]
Een innovatieve software aansturing waarmee de WP rekening kan gaan houden met externe factoren. Zoals zonnepanelen, thuisaccu, warmtebuffer, gedrag en weer.
Daarvoor zal toch echt een lokale integratie met de woning nodig zijn. Zeker met een thuisaccu en EV in het spel kan je niet uitgaan van regionale voorspellingen/metingen voor bijvoorbeeld overtollige opwek (hoogstens voor de omgevingstemperatuur) .

En online integraties met externe partijen zijn lang niet altijd beschikbaar, hebben vaak een grote vertraging (niet realtime) en zeer gevoelig zoals we o.a. bij Homewizard zien. Plus dan weet je nog steeds het stroomverbruik van de woning niet.

• robmoh
Jailhouse schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:36:
[...]

In aanvulling op de additionele service: er zijn vele configuraties met een WH waarbij intelligence niet zinnig is om toe te passen. Bijv. een 'domme' boiler, bijvoorbeeld omdat iemand zelf een Commander heeft gebouwd op zonnepanelen, accu's en gedrag en graag één kapitein op het schip ziet. Zelfs bij een vast-contract kun je je afvragen of WHI zichzelf terugverdient. En er zijn vast ook mensen die knarsetandend leven met de verplichte connectie met de cloud en weheat liever niet alles vanuit de cloud laten bepalen.
"Er zijn vast ook mensen die knarsetandend leven met de verplichte connectie met de cloud en weheat liever niet alles vanuit de cloud laten bepalen."

Eens. Echter zijn die 'by far' in de minderheid. Het overgrote deel van de gebruikers wil maar een ding en dat is er warmpjes bij zitten in de winter.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Nu online

TD-91

XC40 P8

Terwijl ik rustig wacht op installatie, is het in ieder geval geruststellend dat de discussie hier gaat over slimme additionele services die e.e.a. nog beter maakt dan waar ik voor getekend heb bij het kruisje

• robmoh
Caayn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:38:
[...]
Daarvoor zal toch echt een lokale integratie met de woning nodig zijn. Zeker met een thuisaccu en EV in het spel kan je niet uitgaan van regionale voorspellingen/metingen voor bijvoorbeeld overtollige opwek (hoogstens voor de omgevingstemperatuur) .

En online integraties met externe partijen zijn lang niet altijd beschikbaar, hebben vaak een grote vertraging (niet realtime) en zeer gevoelig zoals we o.a. bij Homewizard zien. Plus dan weet je nog steeds het stroomverbruik van de woning niet.
Ja en nee. Ik gebruik zelf HA en ja, die zijn groot voorstander van lokale bediening. Echter leunen die in veel van hun services ook op de cloud.

Wanneer je problemen hebt met de cloud en je vind het niet prettig dat een installateur jouw storing misschien wel eerder opmerkt dan jij en dat er geen monteur hoeft te worden ingepland en voor moet komen rijden, dan had je geen Weheat moeten kopen. Genoeg andere opties.

• Guido7619
STIMPPYYY schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Als ik kijk naar mijn use case zou WHI op verwarmen wel eens behoorlijk wat kunnen brengen. Groot vloer oppervlak met vvw (beton), hoge plafonds, veel glas en veel open ruimtes. Bufferen in de vloer kan potentieel behoorlijk opleveren bij slim verwarmen. Dan bedoel ik, weersafhankelijk, goedkope uren en afgestemd op het huis.
Maar op het moment dat je meer warmte in de vloer wilt pompen als buffer op goedkope uren, dan zal toch ook de temperatuur in de woning omhoog gaan?

Elke hoeveelheid warmte die erin gaat, begint toch ook gelijk die warmte aan de ruimte af te geven lijkt mij.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:11
Guido7619 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Maar op het moment dat je meer warmte in de vloer wilt pompen als buffer op goedkope uren, dan zal toch ook de temperatuur in de woning omhoog gaan?

Elke hoeveelheid warmte die erin gaat, begint toch ook gelijk die warmte aan de ruimte af te geven lijkt mij.
Ja, maar met vvw is dat bij mij behoorlijk vertagend.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Guido7619 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Ja, maar de warmtebuffer van je vloer/huis is best groot qua warmtecapaciteit. Voordat je een merkbaar hogere temperatuur hebt, heb je ook al meerdere uren flink extra gestookt. Dan kun je daarna ook weer enkele uren zonder stoken door, voordat de temperatuur weer is teruggezakt naar je eigenlijk doel-temperatuur.

En enkele uren op goedkope stroom stoken, om daarmee enkele uren dure stroom te vermijden, is altijd winst natuurlijk...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik denk dat weheat Intelligence dadelijk ook een macro effect kan hebben op het stroomnet doordat Weheat het verbruik kan doseren door de dag heen. Daardoor kunnen ze misschien ook inkomsten genereren via de elektriciteitsbedrijven

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
niki_lauda schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:08:
Ik denk dat weheat Intelligence dadelijk ook een macro effect kan hebben op het stroomnet doordat Weheat het verbruik kan doseren door de dag heen. Daardoor kunnen ze misschien ook inkomsten genereren via de elektriciteitsbedrijven
We lopen allemaal wel vooruit op de zaken, WHI is vooralsnog alléén voor SWW verwarming, nog niet voor CV bedrijf.

Dat komt wel, althans dat is wel al benoemd door Weheat, maar ik betwijfel of dat al voor het komende stookseizoen beschikbaar wordt gemaakt.

In de recente bèta-uitnodiging staat deze paragraaf:
Wat houdt de test in?
Deze beta test betreft het slimmer verwarmen van je SWW vat (sanitair warm water). ‘Slimmer’ betekent dat je gewoon warm water hebt wanneer jij het wilt, maar nu ook op je energierekening bespaard. Jouw warmtepomp houdt namelijk rekening met o.a. jouw energieprijzen en watergebruik, en kiest zo automatisch het beste moment om je water te verwarmen.

Het slimmer verwarmen van je hele huis komt later. Dat is de volgende grote stap, en onze engineers zijn daar al mee bezig.
Er staat geen tijdlijn of verwachte introductiedatum bij vermeld. Voor SWW niet, laat staan voor CV bedrijf...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Jailhouse
Gameboy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Ja, maar de warmtebuffer van je vloer/huis is best groot qua warmtecapaciteit. Voordat je een merkbaar hogere temperatuur hebt, heb je ook al meerdere uren flink extra gestookt. Dan kun je daarna ook weer enkele uren zonder stoken door, voordat de temperatuur weer is teruggezakt naar je eigenlijk doel-temperatuur.

En enkele uren op goedkope stroom stoken, om daarmee enkele uren dure stroom te vermijden, is altijd winst natuurlijk...
Maar als je het merkt dan denk ik eerst 'het is best lekker warm in huis' en zodra het ook maar één graad daalt in huis ga ik het fris vinden, want het speelt zich af vanaf 'thuiskomen/beginnen met koken' en (spreekwoordelijk) stilzitten op de bank voor de tv. Ik ben wel benieuwd naar hoe men het comfort ervaart.

En een aanverwant punt: Ik heb weliswaar vloerverwarming, maar geen betonvloer. WHi weet dat niet. Mijn warmtebufferende massa is niet te vergelijken met die van een betonvloer.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Jailhouse
TD-91 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:44:
Terwijl ik rustig wacht op installatie, is het in ieder geval geruststellend dat de discussie hier gaat over slimme additionele services die e.e.a. nog beter maakt dan waar ik voor getekend heb bij het kruisje
Heel goed. Ik heb de ervaring van maar liefst 5 weken Full Electric. Geen seconde CV gebruikt, maar de koeling doet het naar mijn verwachting. Geen issues met voorwaarden of wachttijden. In vergelijk met warme periodes van andere jaren ben ik zeker tevreden over de koeling.

Apparaat doet wat ie moet doen.

• robmoh
Jailhouse schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Maar als je het merkt dan denk ik eerst 'het is best lekker warm in huis' en zodra het ook maar één graad daalt in huis ga ik het fris vinden, want het speelt zich af vanaf 'thuiskomen/beginnen met koken' en (spreekwoordelijk) stilzitten op de bank voor de tv. Ik ben wel benieuwd naar hoe men het comfort ervaart.

En een aanverwant punt: Ik heb weliswaar vloerverwarming, maar geen betonvloer. WHi weet dat niet. Mijn warmtebufferende massa is niet te vergelijken met die van een betonvloer.
Het idee achter 'slim' gebruik maken van de variabelen betekent niet per se dat Weheat exact moet weten of jij een betonvloer hebt of niet. Het systeem leert van het gebruik in jouw woning en gebruikt daar andere parameters voor dan specifiek te moeten weten wat voor vloer je hebt. Zucht...

• Jailhouse
robmoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Het idee achter 'slim' gebruik maken van de variabelen betekent niet per se dat Weheat exact moet weten of jij een betonvloer hebt of niet. Het systeem leert van het gebruik in jouw woning en gebruikt daar andere parameters voor dan specifiek te moeten weten wat voor vloer je hebt. Zucht...
WHi vuurt inputparameters op de blackbox 'woning-jailhouse' af en ziet welk gedrag die blackbox toont adhv de output. Echter nu zijn ze nog in de fase van testen, maw. je hebt grote aantallen woningen nodig om de inputparameters en verwachte output stabiel te krijgen. Dat lukt je niet met enkele duizenden woningen als tester te laten fungeren. Een Large Language Model trainen is niet voor niets een kostbare klus. Bias eruit trainen is verrekte lastig voor de kleine aantallen van WH, extra info over de blackbox kan dat versnellen. Maw: of je zet een instabiel product in de markt wat in de loop van de tijd stabiel wordt of je bent het langdurig aan het trainen voordat je het in de markt zet.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Jailhouse schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:36:
[...]

En er zijn net zo goed situaties te bedenken waarin het juist wel zinnig is.
Neem bijvoorbeeld mijn woning. In voor en najaar kan buffering in de betonnen vloer prima toepast worden en ook in de winter zou WI een deel van verwarming kunnen bufferen/verschuiven zodat de dure uren tussen 19-21 uur (deels) wegvallen. En ik hoop dat ze een koppeling maken met P1-meters om andere verbruikers te kunnen inzien. Mijn 11kW laadpaal heeft nog wel eens 'ruzie' met de warmtepomp als deze midden in een legionellarun zit of bij -5 staat te stampen op 12-15A op 1-fase.

Voor de SWW zal het denk ik niet veel uitmaken, dat is met (mijn) 300L vat goed inregelbaar via een weekprogramma.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Pagina: 1 ... 223 224 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.