• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:20
Avdo is niet nodig

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
Qwizh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Hmm, misschien is er dan toch een softwareupdate geweest waarmee de ventilator blijft draaien bij een bepaalde buitentemperatuur... De ventilator bleef altijd al even draaien als de Blackbird stopte met koelen, maar verder nooit in standby na andere modi. Draait jouw ventilator ook in standby?
Ja, hij draait nu ook. In standby modus...

Mijn integratie (Homey) meldt wel maar 10 Watt.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 27-07-2026 19:18 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:20
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:10:
[...]

1x40A is volgens mij duurder dan 3 x 25A
Lezen.....gratis.

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Barca

In Search Of Sunrise

mark9534 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:25:
Overzicht woning en afgiftesysteem (eerste post):
mark9534 in "Weheat warmtepompen"

Keuze buffervat en vermogen Blackbird:

Overzicht vloerverwarming:

Na deze eerdere posts is vorige week de warmtepomp installatie uitgevoerd van de Blackbird P80, WEP binnenunit, 300L boilervat, 50L buffervat in serie en Honeywell Lyric T6. De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn uitgevoerd in RVS spiraalbuis DN25 met 19mm isolatie. Deze leidingen zijn buiten afgewerkt met een Tecnosystemi Optima leidinggoot antraciet van 135 x 82 mm.
  • Ik heb een fotoverslagje gemaakt. Graag hoor ik jullie opmerkingen en/of verbeteringen over de installatie mochten deze er zijn.
  • Er zou ook een AVDO worden geplaatst maar zoals ik kan beoordelen is dat niet gebeurd. Ik heb de installateur hierover gemaild. De vraag is ook of dat deze wel nodig is in onze situatie vanwege de groepen van de vloerverwarming die altijd open staan.

Weheat geeft zelf aan dat dit altijd nodig is in dit artikel: Buffervat in serie of parallel. Ook in dit filmpje van Ketel Klets YouTube: Fabrieksrondleiding Weheat warmtepompen heeft Dave van Swam van Weheat het er ook over.

Als ik echter aan Gemini de vraag stel krijg ik dit antwoordt:
    Jij hebt 5 open groepen (begane grond + badkamer) zonder thermostaatkleppen of zoneregeling. Deze 5 groepen staan fysiek altijd 100% open.

In jouw installatie kan de flow dus nooit nul worden. Jouw vrije vloerverwarmingsgroepen fungeren in feite als een "reusachtige, ruimtedekkende bypass". Omdat deze weg nooit geblokkeerd raakt, bouwt de pomp nooit een te hoge druk op en zal een AVDO in de praktijk nooit open hoeven te gaan.

Hoe denken jullie hierover?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gefeliciteerd! Kijk alleen nog even naar de afvoeren het dak uit. De twee die je niet meer nodig hebt in ieder geval dicht purren boven je prachtige nieuwe installatie.

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:51

mark9534

Ondertitel ?

Barca schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Gefeliciteerd! Kijk alleen nog even naar de afvoeren het dak uit. De twee die je niet meer nodig hebt in ieder geval dicht purren boven je prachtige nieuwe installatie.
De rookgasafvoer en de luchttoevoer buizen hebben ze aangesloten op de ontluchting van het rioolwater. Als hier dan water in zou vallen in de loze buizen dan wordt het hiermee afgevoerd naar het rioolwater.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:12

TD-91

XC40 P8

Jailhouse schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Ik zie dit nu geregeld langskomen, dus niet specifiek tegen jou gericht, ik ken je immers niet en wil je niet aanvallen. Wel wil ik een iets ander perspectief geven. Alle details worden uitgezocht tav. de installatie zodat je je verwachting in detail kunt invullen. Maar de plaats waar de buitenunit komt levert grote onzekerheid die - zodra de kamer onder die dakkapel in gebruik is - misschien wel doorslaggevend is voor de tevredenheid. En juist die plaats is heel moeilijk te veranderen in vergelijking tot leidingwerk en verdeler. In kaart brengen van de akoestiek, sterkteberekening, het overwegen van een extra plafondbalk, een paar betontegels, of de bereikbaarheid door een storingsmonteur: dat zijn de ervaringscijfers van een installateur in ander huizen met andere mensen. Het één lijkt met grote precisie te worden bepaald en het ander wordt over de duim genomen. Die verhouding lijkt bij sommigen behoorlijk zoek.
@MotorBeast ook even als reactie op jouw bijdrage

Fijn dat jullie meedenken! Het kan goed dat ik alsnog iets over het hoofd zie en AI is ook niet perfect. Dus even wat meer detail om bij jullie te toetsen. Nu kan ik tenslotte nog dingen wijzigen 👍

dakkapel is in het werk gebouwd met 10x4,5 balken. Leverancier is langs geweest en gaf aan dat dit eigenlijk te licht is voor een warmtepomp. Zowel qua geluid als klankkast effect.

Er is echter een scheidingsmuur van 10-11cm die de dakkapel ondersteunt. De voorgenomen installatie is dat de blackbird midden op die muur komt met voorpoot exact op de muur en achterpoten aan weerszijden. Daaronder rubber matten met betonblokken (en de vering van de blackbird zelf). Voor de achterpoten een breed betonblok dat vooral op de muur zal rusten, maar suggesties welkom om gewicht zoveel als mogelijk op de muur te krijgen!

De bereikbaarheid is normaal wel oke en deels vanuit het raam. Maar zoals @MotorBeast benoemd veranderd dat in de winter en zeker als je echt bij de unit moet zijn. Wat sneeuw weghalen gaat nog wel vanuit het raam, maar meer niet.

Daar eerlijk gezegd niet over nagedacht, antwoorden dat de cv er dan nog hangt zou dan ook niet helemaal eerlijk zijn 😁

Met de installateur die bereikbaarheid in winter dus nog even opnemen. Lees dat ze met de juiste beveiliging wel het dak op mogen, maar even de vraag wat de installateur voldoende vindt en dat afstemmen. Wellicht een ankerpunt laten plaatsen, andere suggesties?

Ook benieuwd naar suggesties vwb plaatsing en hoe het gewicht nog meer op de muur te krijgen? Wellicht andere oplossingen dan betonblokken?

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02:14
testmanager schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:39:
Vraagje: hoe worden de buiten- en de binnenunit aangesloten op de 230V? Vast bekabeld met een werkschakelaar of gewoon een Schucko stekker?

Ik weet dat voor beiden een eigen schakelautomaat/groep benodigd is.

Ik vraag dit, voor als ik niet ga voor een thuisbatterij met back-up in de meterkast. Dan wil ik in ieder geval wel een back-up batterij (lees: heule grote powerbank) dedicated voor de Weheat hebben. Slaap ik lekkerder door (gas uitval in NL kan ik me niet herinneren, maar stroomuitval daarentegen..).
Heb er dan natuurlijk wel 2 nodig, zowel voor de binnen als de buiten-unit.

Maar volstaan dan 2 accu's met een Shucko uitgang?
Hier een WEP met BUH op een zware dubbele WCD op een aparte groep met 16A aardlekautomaat; op de andere WCD zit mijn HomeMatic.

De WP BB P80 op onze dakkapel zit via een werkschakelaar op de overloop vast bekabeld aan een 20A aardlekautomaat. Ik heb lang gediscussieerd over de werkschakelaar binnen. Als er iets mis is met de BB P80 op R290 weet je niet waarom. In principe mag het raam van de dakkapel, het geen ook de service toegang is helemaal niet open kunnen. Daar hoort dan ook te staan: voorafgaand aan service werkschakelaar uitzetten oid. Dat komt nog. Je zal zien dat er service nodig is als je niet thuis bent. Je bent verplicht dat als je service wilt ook de veilige toegang te verschaffen, anders kan de service geweigerd worden. Je service contract is niet je aankoopcontract. Lees het maar eens na.

De automaat moet een 20A zijn voor de P80. Stond goed in de installatiehandleiding van 2024 en fout in 2025. P80 kon tot 3800W trekken op 5min gemiddeld! Op FB zijn er leden waar de 16A geleverd is op basis van de nieuwste manual. Werk niet bij vorst of bij legionella.

Hoe vaak hoe lang uitval: in juni 4 keer. Langste 2,5 uur.

Ik ben hier bezig met aanbiedingen PV plus Deye omvormers. Het hele huis gaat achter de omvormer. Normaal gesproken pass through maar bij uitval 3x4kW met max 6kW op één groep. Dus alles wat de netaansluiting kan kan straks ook tot de 16kWh op is. Daarnaast krijgt de omvormer max 3kW uit ook 16kWh teruggeleverd uit de batterij in de garage die gevoed wordt uit PV garage en PV tuinhuis. Hoe dit te schakelen is onderwerp van discussie met Deye en zolang kan er niks gekocht worden.

Bedoeling is dat online cursus geven door kan blijven gaat. Anders moet de dag ten minste gratis ingehaald worden. Dat de was het programma afmaakt. Dat de WEP aan blijft. Maar je zou ook willen dat SWW wordt uitgesteld (kan nu niet: WP is niet in HEMS te integreren, damm). Op enig moment moet je dan gaan bedenken wat je wanneer uitzet om te rekken: EV uit, Vloerverwarming uit, automatiseren en een rood lampje in de keuken. Spaarzaam zijn. Wel koffie, wel airfryer maar koken uitstellen bijvoorbeeld.

Ter info: op de slechtste dag van januari, met WP, BUH, EV, en natuurlijk koken en wassen als normaal zonder ergens op te letten: totaal 143kWh, langdurig Max 10kW afname. Maar 3kW/43kWh EV kan er natuurlijk af. De BUH uitschakelen van boost naar back up zou natuurlijk ook fijn. Het alternatief is vloerverwarmingspomp uit en de vraag valt terug. Gas-sfeerhaard in de woonkeuken aan. Wij zijn All-E maar niet gasloos. De sfeerhaard weghalen of ombouwen op flessen gas werd te duur. 25x het kleinverbruikerstarief van €190. Bleek erg handig voor service en vervangen radiatoren in de winter (op een zonnige dag!!).

Bevriezing van de anti-vries afsluiters van de P80 nadat deze hun werk hebben gedaan is mijn grootste angst: dan werkt er ook geen BUH meer en krijg je het niet meer opgestart zonder het dak op te gaan; zeker als je niet thuis bent. Ik wil naar Fit and Forget.

NB: ik heb nog geen HA, heb nog geen HEMS, maar ik realiseer me wel dat die integratie belangrijker wordt en een wissel trekt op de keuze van de hardware. Ook aangeboden gekregen AlphaESS. Mooi spul maar te duur per kWh. Ik heb voor LV gekozen. Ook aangeboden gekregen GroWatt. Ik raakte de weg kwijt tussen alle omvormers die allemaal wat anders kunnen maar nooit alle vinkjes hebben. De best passende was GroWatt WIT.

Het kiezen van WP en PV is tegelijkertijd begonnen. Wilde eerst PV doen, maar dit bleek toch complexer. Ik wil 1 groot project thuis per jaar afronden om voortgang te houden. Daarom vorig jaar eerst de WP gekocht omdat die keuze en die definitie wat ik wilde hebben makkelijker was en ook had losgekoppeld van het verbeteren van de CV zijde. Die vordert ondertussen toch.

Lang verhaal, ik hoop dat je wat aan de gedachte achter voorgenomen keuzes hebt.

Veel geld. Ja, ik doe dingen als ik het op 10-12x de besparing kan krijgen. Vraagt vaak veel uitzoek werk en eigen voorwerk. Maar alles zelf doen zit er niet meer in. Kan wel, maar te langzaam. Die besparing loopt namelijk vanzelf op en soms krijg je een kado zoals met ERE certificaten. Die krijg je op diesel niet. Integendeel.
Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.