Ja, hij draait nu ook. In standby modus...Qwizh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:09:
[...]
Hmm, misschien is er dan toch een softwareupdate geweest waarmee de ventilator blijft draaien bij een bepaalde buitentemperatuur... De ventilator bleef altijd al even draaien als de Blackbird stopte met koelen, maar verder nooit in standby na andere modi. Draait jouw ventilator ook in standby?
Mijn integratie (Homey) meldt wel maar 10 Watt.
[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 27-07-2026 19:18 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Gefeliciteerd! Kijk alleen nog even naar de afvoeren het dak uit. De twee die je niet meer nodig hebt in ieder geval dicht purren boven je prachtige nieuwe installatie.mark9534 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:25:
Overzicht woning en afgiftesysteem (eerste post):
mark9534 in "Weheat warmtepompen"
Keuze buffervat en vermogen Blackbird:
Overzicht vloerverwarming:
Na deze eerdere posts is vorige week de warmtepomp installatie uitgevoerd van de Blackbird P80, WEP binnenunit, 300L boilervat, 50L buffervat in serie en Honeywell Lyric T6. De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn uitgevoerd in RVS spiraalbuis DN25 met 19mm isolatie. Deze leidingen zijn buiten afgewerkt met een Tecnosystemi Optima leidinggoot antraciet van 135 x 82 mm.
- Ik heb een fotoverslagje gemaakt. Graag hoor ik jullie opmerkingen en/of verbeteringen over de installatie mochten deze er zijn.
- Er zou ook een AVDO worden geplaatst maar zoals ik kan beoordelen is dat niet gebeurd. Ik heb de installateur hierover gemaild. De vraag is ook of dat deze wel nodig is in onze situatie vanwege de groepen van de vloerverwarming die altijd open staan.
Weheat geeft zelf aan dat dit altijd nodig is in dit artikel: Buffervat in serie of parallel. Ook in dit filmpje van Ketel Klets YouTube: Fabrieksrondleiding Weheat warmtepompen heeft Dave van Swam van Weheat het er ook over.
Als ik echter aan Gemini de vraag stel krijg ik dit antwoordt:
Jij hebt 5 open groepen (begane grond + badkamer) zonder thermostaatkleppen of zoneregeling. Deze 5 groepen staan fysiek altijd 100% open.
In jouw installatie kan de flow dus nooit nul worden. Jouw vrije vloerverwarmingsgroepen fungeren in feite als een "reusachtige, ruimtedekkende bypass". Omdat deze weg nooit geblokkeerd raakt, bouwt de pomp nooit een te hoge druk op en zal een AVDO in de praktijk nooit open hoeven te gaan.
Hoe denken jullie hierover?
De rookgasafvoer en de luchttoevoer buizen hebben ze aangesloten op de ontluchting van het rioolwater. Als hier dan water in zou vallen in de loze buizen dan wordt het hiermee afgevoerd naar het rioolwater.Barca schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:11:
[...]
Gefeliciteerd! Kijk alleen nog even naar de afvoeren het dak uit. De twee die je niet meer nodig hebt in ieder geval dicht purren boven je prachtige nieuwe installatie.
@MotorBeast ook even als reactie op jouw bijdrageJailhouse schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Ik zie dit nu geregeld langskomen, dus niet specifiek tegen jou gericht, ik ken je immers niet en wil je niet aanvallen. Wel wil ik een iets ander perspectief geven. Alle details worden uitgezocht tav. de installatie zodat je je verwachting in detail kunt invullen. Maar de plaats waar de buitenunit komt levert grote onzekerheid die - zodra de kamer onder die dakkapel in gebruik is - misschien wel doorslaggevend is voor de tevredenheid. En juist die plaats is heel moeilijk te veranderen in vergelijking tot leidingwerk en verdeler. In kaart brengen van de akoestiek, sterkteberekening, het overwegen van een extra plafondbalk, een paar betontegels, of de bereikbaarheid door een storingsmonteur: dat zijn de ervaringscijfers van een installateur in ander huizen met andere mensen. Het één lijkt met grote precisie te worden bepaald en het ander wordt over de duim genomen. Die verhouding lijkt bij sommigen behoorlijk zoek.
Fijn dat jullie meedenken! Het kan goed dat ik alsnog iets over het hoofd zie en AI is ook niet perfect. Dus even wat meer detail om bij jullie te toetsen. Nu kan ik tenslotte nog dingen wijzigen 👍
dakkapel is in het werk gebouwd met 10x4,5 balken. Leverancier is langs geweest en gaf aan dat dit eigenlijk te licht is voor een warmtepomp. Zowel qua geluid als klankkast effect.
Er is echter een scheidingsmuur van 10-11cm die de dakkapel ondersteunt. De voorgenomen installatie is dat de blackbird midden op die muur komt met voorpoot exact op de muur en achterpoten aan weerszijden. Daaronder rubber matten met betonblokken (en de vering van de blackbird zelf). Voor de achterpoten een breed betonblok dat vooral op de muur zal rusten, maar suggesties welkom om gewicht zoveel als mogelijk op de muur te krijgen!
De bereikbaarheid is normaal wel oke en deels vanuit het raam. Maar zoals @MotorBeast benoemd veranderd dat in de winter en zeker als je echt bij de unit moet zijn. Wat sneeuw weghalen gaat nog wel vanuit het raam, maar meer niet.
Daar eerlijk gezegd niet over nagedacht, antwoorden dat de cv er dan nog hangt zou dan ook niet helemaal eerlijk zijn 😁
Met de installateur die bereikbaarheid in winter dus nog even opnemen. Lees dat ze met de juiste beveiliging wel het dak op mogen, maar even de vraag wat de installateur voldoende vindt en dat afstemmen. Wellicht een ankerpunt laten plaatsen, andere suggesties?
Ook benieuwd naar suggesties vwb plaatsing en hoe het gewicht nog meer op de muur te krijgen? Wellicht andere oplossingen dan betonblokken?
Hier een WEP met BUH op een zware dubbele WCD op een aparte groep met 16A aardlekautomaat; op de andere WCD zit mijn HomeMatic.testmanager schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:39:
Vraagje: hoe worden de buiten- en de binnenunit aangesloten op de 230V? Vast bekabeld met een werkschakelaar of gewoon een Schucko stekker?
Ik weet dat voor beiden een eigen schakelautomaat/groep benodigd is.
Ik vraag dit, voor als ik niet ga voor een thuisbatterij met back-up in de meterkast. Dan wil ik in ieder geval wel een back-up batterij (lees: heule grote powerbank) dedicated voor de Weheat hebben. Slaap ik lekkerder door (gas uitval in NL kan ik me niet herinneren, maar stroomuitval daarentegen..).
Heb er dan natuurlijk wel 2 nodig, zowel voor de binnen als de buiten-unit.
Maar volstaan dan 2 accu's met een Shucko uitgang?
De WP BB P80 op onze dakkapel zit via een werkschakelaar op de overloop vast bekabeld aan een 20A aardlekautomaat. Ik heb lang gediscussieerd over de werkschakelaar binnen. Als er iets mis is met de BB P80 op R290 weet je niet waarom. In principe mag het raam van de dakkapel, het geen ook de service toegang is helemaal niet open kunnen. Daar hoort dan ook te staan: voorafgaand aan service werkschakelaar uitzetten oid. Dat komt nog. Je zal zien dat er service nodig is als je niet thuis bent. Je bent verplicht dat als je service wilt ook de veilige toegang te verschaffen, anders kan de service geweigerd worden. Je service contract is niet je aankoopcontract. Lees het maar eens na.
De automaat moet een 20A zijn voor de P80. Stond goed in de installatiehandleiding van 2024 en fout in 2025. P80 kon tot 3800W trekken op 5min gemiddeld! Op FB zijn er leden waar de 16A geleverd is op basis van de nieuwste manual. Werk niet bij vorst of bij legionella.
Hoe vaak hoe lang uitval: in juni 4 keer. Langste 2,5 uur.
Ik ben hier bezig met aanbiedingen PV plus Deye omvormers. Het hele huis gaat achter de omvormer. Normaal gesproken pass through maar bij uitval 3x4kW met max 6kW op één groep. Dus alles wat de netaansluiting kan kan straks ook tot de 16kWh op is. Daarnaast krijgt de omvormer max 3kW uit ook 16kWh teruggeleverd uit de batterij in de garage die gevoed wordt uit PV garage en PV tuinhuis. Hoe dit te schakelen is onderwerp van discussie met Deye en zolang kan er niks gekocht worden.
Bedoeling is dat online cursus geven door kan blijven gaat. Anders moet de dag ten minste gratis ingehaald worden. Dat de was het programma afmaakt. Dat de WEP aan blijft. Maar je zou ook willen dat SWW wordt uitgesteld (kan nu niet: WP is niet in HEMS te integreren, damm). Op enig moment moet je dan gaan bedenken wat je wanneer uitzet om te rekken: EV uit, Vloerverwarming uit, automatiseren en een rood lampje in de keuken. Spaarzaam zijn. Wel koffie, wel airfryer maar koken uitstellen bijvoorbeeld.
Ter info: op de slechtste dag van januari, met WP, BUH, EV, en natuurlijk koken en wassen als normaal zonder ergens op te letten: totaal 143kWh, langdurig Max 10kW afname. Maar 3kW/43kWh EV kan er natuurlijk af. De BUH uitschakelen van boost naar back up zou natuurlijk ook fijn. Het alternatief is vloerverwarmingspomp uit en de vraag valt terug. Gas-sfeerhaard in de woonkeuken aan. Wij zijn All-E maar niet gasloos. De sfeerhaard weghalen of ombouwen op flessen gas werd te duur. 25x het kleinverbruikerstarief van €190. Bleek erg handig voor service en vervangen radiatoren in de winter (op een zonnige dag!!).
Bevriezing van de anti-vries afsluiters van de P80 nadat deze hun werk hebben gedaan is mijn grootste angst: dan werkt er ook geen BUH meer en krijg je het niet meer opgestart zonder het dak op te gaan; zeker als je niet thuis bent. Ik wil naar Fit and Forget.
NB: ik heb nog geen HA, heb nog geen HEMS, maar ik realiseer me wel dat die integratie belangrijker wordt en een wissel trekt op de keuze van de hardware. Ook aangeboden gekregen AlphaESS. Mooi spul maar te duur per kWh. Ik heb voor LV gekozen. Ook aangeboden gekregen GroWatt. Ik raakte de weg kwijt tussen alle omvormers die allemaal wat anders kunnen maar nooit alle vinkjes hebben. De best passende was GroWatt WIT.
Het kiezen van WP en PV is tegelijkertijd begonnen. Wilde eerst PV doen, maar dit bleek toch complexer. Ik wil 1 groot project thuis per jaar afronden om voortgang te houden. Daarom vorig jaar eerst de WP gekocht omdat die keuze en die definitie wat ik wilde hebben makkelijker was en ook had losgekoppeld van het verbeteren van de CV zijde. Die vordert ondertussen toch.
Lang verhaal, ik hoop dat je wat aan de gedachte achter voorgenomen keuzes hebt.
Veel geld. Ja, ik doe dingen als ik het op 10-12x de besparing kan krijgen. Vraagt vaak veel uitzoek werk en eigen voorwerk. Maar alles zelf doen zit er niet meer in. Kan wel, maar te langzaam. Die besparing loopt namelijk vanzelf op en soms krijg je een kado zoals met ERE certificaten. Die krijg je op diesel niet. Integendeel.
Je bedoelt de handmatige boostknop in de app? Dan zou je deze wattages ook moeten zien bij de legionella run.TomSt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:54:
[...]
Onze Blackbird P80 is al een paar keer boven de 3680 W uitgekomen, richting de 4000 W. De Home Assistant Weheat-integratie gaf bijna 3800 W aan, maar de MID-meter heb ik de buitenunit zelfs één keer op ongeveer 3900 W zien aantikken. Dat was wel tijdens een boostsessie ter voorbereiding op het vullen van een bad.
Toch vind ik dat behoorlijk veel vermogen voor een EMAT single-DIN groep. Dat voelt eerlijk gezegd niet helemaal comfortabel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De elektricien die hier de kast heeft vernieuwd gaf wel aan dat korte pieken die beperkt boven 16A uitkomen gewoon geslikt worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-07-2026 05:53 ]
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Even een waarschuwing: in mijn install manual van mei 2025 (van internet geplukt) staan aansluitingseisen die in de portal van de installateur tegengesproken worden.TomSt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:54:
[...]
Dit kan ik terugvinden in de installatiehandleiding, volgens mij de versie van 10 mei 2025. Daarin staat voor onze installatie een 16A automaat, type B, met een 30 mA aardlekschakelaar. Onze EMAT voldoet dus gewoon aan de specificaties van Weheat.
Juist daarom vond ik het zo opvallend dat het opgenomen vermogen tijdens een boost ineens ruim boven de 3,5 kW uitkwam en door bleef oplopen richting de 4 kW. Normaal zie ik hem maximaal rond de 3,5 kW uitkomen. Uiteindelijk heb ik de boost maar gestopt, omdat ik het niet helemaal vertrouwde.
https://warmland.nl/wp-content/uploads/Installation_manual_Blackbird_NL_050725_Warmland_Amsterdam.pdf
[Afbeelding]
Ja, vooralsnog zie ik het vooral gebeuren wanneer ik de boostknop in de app gebruik. Ik zal de komende tijd eens beter opletten of hij hetzelfde doet tijdens een normale legionellarun.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 05:46:
[...]
Je bedoelt de handmatige boostknop in de app? Dan zou je deze wattages ook moeten zien bij de legionella run.
De elektricien die hier de kast heeft vernieuwd gaf wel aan dat korte pieken die beperkt boven 16A uitkomen gewoon geslikt worden.
Gisteren heeft hij volgens het ingestelde schema een legionellarun uitgevoerd. Het boilervat was toen behoorlijk afgekoeld, waardoor de warmtepomp in het begin flink vermogen leverde. Toch kwam het opgenomen vermogen daarbij niet boven de waarden uit die ik als normaal zou beschouwen.
Ik heb hem overigens wel vaker heel kort boven die waarde zien uitkomen, maar tijdens die ene boostrun bleef hij veel langer dan mij lief was ruim boven de 16A zitten. Dat vond ik eerlijk gezegd toch wel zorgelijk.
Boost sessie afgelopen zaterdag piekte wel kort dit keer boven toegestaan de waarde:
[ Voor 14% gewijzigd door TomSt op 28-07-2026 08:30 ]
Bijzonder, ik heb nog nooit waardes bij mijn P80 boven de 3500 W input gezien. Je zou als tijdelijke fix je geluidsinstellingen wat naar beneden kunnen zetten. Dan begrenst WeHeat de compressor en ook inputvermogen. De geluidsinstellingen kun je zelf aanpassen, de zekering en de hoge (vind ik vreemde) vermogens zijn een klusje voor je installateur.TomSt schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:26:
[...]
Ja, vooralsnog zie ik het vooral gebeuren wanneer ik de boostknop in de app gebruik. Ik zal de komende tijd eens beter opletten of hij hetzelfde doet tijdens een normale legionellarun.
Gisteren heeft hij volgens het ingestelde schema een legionellarun uitgevoerd. Het boilervat was toen behoorlijk afgekoeld, waardoor de warmtepomp in het begin flink vermogen leverde. Toch kwam het opgenomen vermogen daarbij niet boven de waarden uit die ik als normaal zou beschouwen.
Ik heb hem overigens wel vaker heel kort boven die waarde zien uitkomen, maar tijdens die ene boostrun bleef hij veel langer dan mij lief was ruim boven de 16A zitten. Dat vond ik eerlijk gezegd toch wel zorgelijk.
[Afbeelding]
Boost sessie afgelopen zaterdag piekte wel kort dit keer boven toegestaan de waarde:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 28-07-2026 09:48 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Mijn integratie in Home Assistant rapporteert inderdaad ook 10w standby verbruik. Het verbruik van de ventilator wordt dus helaas niet meegenomen. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit zien en of dit wordt veroorzaakt en opgelost met een softwareupdate.Pr088 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:53:
[...]
Ja, hij draait nu ook. In standby modus...
Mijn integratie (Homey) meldt wel maar 10 Watt.
Wij zitten hier wel altijd op de 235V, ook snachts, in de ochtend dropt dat naar 230V en dan bouwen de zonnepanelen de voltage weer op tot 240V.Reinier schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:11:
Voltage is niet per se 230V natuurlijk, dat is een stuk hoger doorgaans op zonnige dagen, dus je komt dan alsnog niet (langdurig) boven 16A.
Mijn tussenstekker (Binnenunit+Thermostaat gateway+electronische drukmeter) geeft 12Watt aan en de kWh meter van de buitenunit geeft 13Watt aan...
Mijn reactie richtte zich er vooral op dat het ene deel van het project heel gedetailleerd wordt uitgedacht en het andere deel op gevoel wordt bepaald. Daar zit een risico in. Ik kan je echter geen inhoudelijk advies geven: schoenmaker blijf bij je leest. Net zo min als dat een installateur een constructeur is, is een informaticus dat ook niet, sorry. :-) Ik kan alleen voor mezelf spreken: Mijn dakkapel is bijv. warm geisoleerd. Daar kan ik prima overheen lopen, maar permanent belasten, neuh. Er zijn discussies langsgekomen over het ondersteunen van een houten balkenvloer tbv boilers. Ook dat is een fikse permanente belasting, misschien vind je daarin nuttige info. Persoonlijk zou ik gaan rondbellen naar constructeurs, dakkapellen bouwers of zij iemand weten die terplekke (of via bouwtekeningen) hierover met autoriteit iets kunnen roepen.TD-91 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:18:
[...]
@MotorBeast ook even als reactie op jouw bijdrage
Fijn dat jullie meedenken! Het kan goed dat ik alsnog iets over het hoofd zie en AI is ook niet perfect. Dus even wat meer detail om bij jullie te toetsen. Nu kan ik tenslotte nog dingen wijzigen 👍
dakkapel is in het werk gebouwd met 10x4,5 balken. Leverancier is langs geweest en gaf aan dat dit eigenlijk te licht is voor een warmtepomp. Zowel qua geluid als klankkast effect.
Er is echter een scheidingsmuur van 10-11cm die de dakkapel ondersteunt. De voorgenomen installatie is dat de blackbird midden op die muur komt met voorpoot exact op de muur en achterpoten aan weerszijden. Daaronder rubber matten met betonblokken (en de vering van de blackbird zelf). Voor de achterpoten een breed betonblok dat vooral op de muur zal rusten, maar suggesties welkom om gewicht zoveel als mogelijk op de muur te krijgen!
De bereikbaarheid is normaal wel oke en deels vanuit het raam. Maar zoals @MotorBeast benoemd veranderd dat in de winter en zeker als je echt bij de unit moet zijn. Wat sneeuw weghalen gaat nog wel vanuit het raam, maar meer niet.
Daar eerlijk gezegd niet over nagedacht, antwoorden dat de cv er dan nog hangt zou dan ook niet helemaal eerlijk zijn 😁
Met de installateur die bereikbaarheid in winter dus nog even opnemen. Lees dat ze met de juiste beveiliging wel het dak op mogen, maar even de vraag wat de installateur voldoende vindt en dat afstemmen. Wellicht een ankerpunt laten plaatsen, andere suggesties?
Ook benieuwd naar suggesties vwb plaatsing en hoe het gewicht nog meer op de muur te krijgen? Wellicht andere oplossingen dan betonblokken?
Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++
Ik heb het bij mijn installateur neergelegd via een mailtje, hij is tot 9 augustus met bouwvak. En om hier de storingsmonteur mee lastig te vallen vond ik ook wel wat zwaar.Qwizh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:36:
[...]
Mijn integratie in Home Assistant rapporteert inderdaad ook 10w standby verbruik. Het verbruik van de ventilator wordt dus helaas niet meegenomen. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit zien en of dit wordt veroorzaakt en opgelost met een softwareupdate.
Mijn sparrow P60 meldt in HA een standby verbruik van 5 á 6 Watt. Nog niet gekeken of de fan draait.Qwizh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:36:
[...]
Mijn integratie in Home Assistant rapporteert inderdaad ook 10w standby verbruik. Het verbruik van de ventilator wordt dus helaas niet meegenomen. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit zien en of dit wordt veroorzaakt en opgelost met een softwareupdate.
Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++
Helemaal waar!Jailhouse schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Mijn reactie richtte zich er vooral op dat het ene deel van het project heel gedetailleerd wordt uitgedacht en het andere deel op gevoel wordt bepaald. Daar zit een risico in. Ik kan je echter geen inhoudelijk advies geven: schoenmaker blijf bij je leest. Net zo min als dat een installateur een constructeur is, is een informaticus dat ook niet, sorry. :-) Ik kan alleen voor mezelf spreken: Mijn dakkapel is bijv. warm geisoleerd. Daar kan ik prima overheen lopen, maar permanent belasten, neuh. Er zijn discussies langsgekomen over het ondersteunen van een houten balkenvloer tbv boilers. Ook dat is een fikse permanente belasting, misschien vind je daarin nuttige info. Persoonlijk zou ik gaan rondbellen naar constructeurs, dakkapellen bouwers of zij iemand weten die terplekke (of via bouwtekeningen) hierover met autoriteit iets kunnen roepen.
De bouwer van de dakkapel is inderdaad langs geweest, het voornemen om hem midden op de muur te plaatsen kwam van hem. Met 150kg aan last gerekend, zou je op ongeveer 1-1,5% van de maximale draaglast komen voor die muur van 10cm. Constructief dus in orde. Het is iets heel anders wanneer je die 150kg op de 10x4,5 balken zet, dan wel aanzienlijke kans op doorzakken.
Zal enkel nog even moeten uitzoeken hoe we die 150kg ook zoveel als mogelijk op de muur krijgen. Denk nu aan een rij rubbertegels exact op de lijn van de muur en dan voor de achterpoten een betonbalk dwars op de muur op die rubbertegel. Zijkanten van die betonbalk zweven dan als het ware 1-2cm en het gewicht gaat vanuit de poten via de betonbalk en de rubbertegel volledig naar de muur. Met het zwaartepunt in het midden op de muur zou dit niet moeten kunnen kantelen.
Qua resonantie vangt op volgorde de vering, betonblokken, rubberen matten en ook de massieve balk op de muur eea op. Daarin wat lastiger te bepalen of dit voldoende is om alles op te vangen... Maar de massieve constructie onder deze maatregelen (de muur) zorgt in ieder geval niet voor verende/resonerende houten balken.
zal vwb de constructie en hoe zoveel mogelijk draagkracht muur gebruiken eens een topic openen in het betreffende forum.
De Sparrow hier meld in HA altijd 19 of 20 watt.Jailhouse schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:01:
[...]
Mijn sparrow P60 meldt in HA een standby verbruik van 5 á 6 Watt. Nog niet gekeken of de fan draait.
De HW meter meet 6 Watt van de buitenunit en 3 watt van de binnenunit.
[ Voor 7% gewijzigd door jeroendh op 28-07-2026 12:25 ]
Uit interesse: heb je 2 losse 1-fase HW meters voor zowel binnen als buiten-unit, of 1 3-fase HW meter waarbij je dus meet op 2 van de 3 fasen?jeroendh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:25:
[...]
De Sparrow hier meld in HA altijd 19 of 20 watt.![]()
De HW meter meet 6 Watt van de buitenunit en 3 watt van de binnenunit.
En? Ja of nee?
Blijkbaar breidt WeHeat de testpoule uit?
Natuurlijk, heel erg blij mee!Pr088 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:35:
[...]
En? Ja of nee?
Blijkbaar breidt WeHeat de testpoule uit?
iddqd idkfa
Ik zie nu dat ik ook de uitnodiging heb (installatie oktober 2025). Ook maar even aangemeld, al vraag ik me af in hoeverre het mij financieel voordeel oplevert. Heb immers al SWW dagelijks op 13 uur staan (grote kans op PV en laagste dynamische prijzen). Meehelpen aan testen
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Jij verhoogt dagelijks je sww? Doe je dagelijks een legionella run?Pr088 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Heb immers al SWW dagelijks op 13 uur staan (grote kans op PV en laagste dynamische prijzen). Meehelpen aan testen
Voor de buitenunit een 1- fase kWh meter en voor de binnenunit een HW stekkertestmanager schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:45:
[...]
Uit interesse: heb je 2 losse 1-fase HW meters voor zowel binnen als buiten-unit, of 1 3-fase HW meter waarbij je dus meet op 2 van de 3 fasen?
Ik ben benieuwd of ze dan een simulatie doen op basis van dynamisch tarieven en daarmee besluiten in het echie op slimme tijden mijn boiler te verwarmen. Maar dat doet de WH nu al op basis van noodzaak. Wat zou mijn concrete voordeel nu zijn? Het ding doet het nu helemaal prima, koeling werkt goed. Boiler blijft op temperatuur. Of zou ik door deelname een voordeel hebben bij de uiteindelijke WH intelligence? Weet iemand dat? Ik mis nog even hetgeen mij echt verleidt.
Kijk eens in de Weheat app in instellingen/huishouden/mijn huisJailhouse schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:54:
ik heb de uitnodiging ook gekregen voor de SWW test. Twijfel heel herg. Want ik heb een vast contract, ik snap dat ze dat niet weten. En zonnepanelen, zouden ze dat weten? Dat is tenslotte openbare info. En anders is er wel voldoende af te leiden uit de elektriciteitsprijzen.
Ik ben benieuwd of ze dan een simulatie doen op basis van dynamisch tarieven en daarmee besluiten in het echie op slimme tijden mijn boiler te verwarmen. Maar dat doet de WH nu al op basis van noodzaak. Wat zou mijn concrete voordeel nu zijn? Het ding doet het nu helemaal prima, koeling werkt goed. Boiler blijft op temperatuur. Of zou ik door deelname een voordeel hebben bij de uiteindelijke WH intelligence? Weet iemand dat? Ik mis nog even hetgeen mij echt verleidt.
Zondags om 13 uur legionella en de andere zes dagen doe ik dagelijks een run naar 47 graden.Barca schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:28:
[...]
Jij verhoogt dagelijks je sww? Doe je dagelijks een legionella run?
Iets andere tijden en een hogere sww temperatuur, maar voor de rest hetzelfde. En ik zat ook op een vast contract tot 1 oktober. Overigens, sww en legionella is het enige wat ik doe met de Flint van half April tot waarschijnlijk eind september. En dat gaat (vrijwel volledig) op de met zonnesstroom gevulde batterijen. WI kan alleen wat betekenen in de rest van het jaar en als ik naar dynamisch overstap. Maar de software van de batterij kan al heel veel zelf mbv dynamische tarieven.Pr088 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:00:
[...]
Zondags om 13 uur legionella en de andere zes dagen doe ik dagelijks een run naar 47 graden.
Ik vraag het mij af of het nut gaat hebben. Waarschijnlijk wacht ik op een echt intelligente variant die mij bij het verwarmen gaat helpen.
Eind september zullen je batterijen nog wel wat kunnen opvangen, maar de echte winter red jij toch nooit volledig met 10 kWh aan opslag en jouw PV installatie? Ik heb zelf 11kWp, mijn opbrengst in de donkere maanden is nog 10-15% van mijn verbruik.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:34:
[...]
Iets andere tijden en een hogere sww temperatuur, maar voor de rest hetzelfde. En ik zat ook op een vast contract tot 1 oktober. Overigens, sww en legionella is het enige wat ik doe met de Flint van half April tot waarschijnlijk eind september. En dat gaat (vrijwel volledig) op de met zonnesstroom gevulde batterijen. WI kan alleen wat betekenen in de rest van het jaar en als ik naar dynamisch overstap. Maar de software van de batterij kan al heel veel zelf mbv dynamische tarieven.
Ik vraag het mij af of het nut gaat hebben. Waarschijnlijk wacht ik op een echt intelligente variant die mij bij het verwarmen gaat helpen.
Daarom zeg ik ook dat WI allen het resterende deel van het jaar iets kan betekenen. Overigens, vanaf begin februari haal ik al tegen de 40% uit de zonnepanelen icm batterijen. Half maart is dat zowat 60%. Daarna gaat het richting 95% en hoger (maar het verbruik zit hem in de ongunstige periode).Pr088 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:37:
[...]
Eind september zullen je batterijen nog wel wat kunnen opvangen, maar de echte winter red jij toch nooit volledig met 10 kWh aan opslag en jouw PV installatie? Ik heb zelf 11kWp, mijn opbrengst in de donkere maanden is nog 10-15% van mijn verbruik.
Doorgaans kunnen ook tijdens warme dagen' 's nachts nog alle ramen open en is het buiten koeler dan binnen. Koelen voelt dan een beetje onzinnig. Zetten jullie 's avonds koelen weer handmatig uit, of laten jullie het 's nachts doorgaan? Of wacht je tot ie vanzelf afslaat vanwege koudere T-retour? Telkens handmatig scuakelen in de app voelt wat omslachtig.
Overigens hier in HW-kwh meter ook 10W standby verbruik van d'r buitenunit.
Het koelen stopt ook als de buitentemperatuur (luchttemperatuur in) onder de 18 graden duikt. Dan lekker raampjes open en luchten maarAeien schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:55:
Vraagje: hoe gaat iedereen van jullie om met koelen 's nachts?
Doorgaans kunnen ook tijdens warme dagen' 's nachts nog alle ramen open en is het buiten koeler dan binnen. Koelen voelt dan een beetje onzinnig. Zetten jullie 's avonds koelen weer handmatig uit, of laten jullie het 's nachts doorgaan? Of wacht je tot ie vanzelf afslaat vanwege koudere T-retour? Telkens handmatig scuakelen in de app voelt wat omslachtig.
En als het buiten warmer dan 18 graden blijft, is koelen dus nog steeds zinvol, lekker laten doorpruttelen op de accu...Mijn langste ononderbroken koel-run was ca. 30 uur, en vrijwel alleen op de vloer op de BG.
De 9 startcondities voor koelen zijn best wel zinvol gekozen:
- Water warmer dan koelcurve
- Geen koel-gerelateerde storingen actief
- Buitentemperatuur is nu hoger dan 18°C en is de laatste 18 uur een keer hoger geweest dan 22°C
- Gewenste kamertemperatuur is lager dan huidige temperatuur
- Binnenunit is verbonden
- De luchttemperatuur is hoger dan de watertemperatuur van het systeem
- Er is vraag naar koeling vanuit de koelcurve
- Geen wachttijd op basis van exponentiële terugval
- De laatste 24 uur is er niet verwarmd
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
En ook met ramen open kan het koelen nog extra koelte toevoegen, zeker met vvw, maar het voelt toch wat minder efficient.
overigens: "luchttemperatuur is hoger dan de watertemperatuur" lees ik, bij een lang stilstaand systeem, als "luchttemperatuur is hoger dan binnentemperatuur"?
Bij mij koelt de WP alleen de betonnen vloer. Alle warmte die hij uit de vloer kan 'trekken' is welkom. De warmtepomp helpt dan immers -net als de koele lucht- de warmte te onttrekken. Dat is mij die 400W wel waard. Ik laat het dus gewoon aan staan. Toen vorige week de temperaturen structureel < 20 kwamen, dan zet ik het weer uit. Gisteren weer aangezet en nu doet ie zijn ding. Het is hier nog lekker 20,5 binnen.Aeien schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:55:
[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 28-07-2026 20:49 ]
Hm, scherp! Ik lees dat eerder als:Aeien schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:32:
<knip>
overigens: "luchttemperatuur is hoger dan de watertemperatuur" lees ik, bij een lang stilstaand systeem, als "luchttemperatuur is hoger dan binnentemperatuur"?
"luchttemperatuur buiten is hoger dan de gevraagde (doel-)watertemperatuur van het systeem", dus hoger dan de koelcurve bij die buitentemp.
Maar dat is een interpretatie mijnerzijds...
Hier 2 groepen bij-vvw, verder convectoren met heatmeisters. Werkt functioneel heel goed en zelfs wat achter dan vvw, maar je hebt wel continu de zoem van die fans...
Zou geweldig zijn als je met de thermostaat oid ook het koelen zou kunnen schakelen, mgoed, dat is er niet
Bij dit weer worden je muren ook warm. Als je dus je koeling in de nacht uitzet, warmt je huis gewoon op door je muren. Van 18 graden buiten koelt een huis zeker niet af. Zet je hem dan in de morgen/middag weer aan kost het veel tijd om de boel weer op temperatuur te krijgen en met VV duurt het helemaal lang of krijg je het helemaal niet meer koel. Het omgekeerde geldt voor verwarmen in koude tijden buiten. Dan zet je hem ook niet meer uit.Aeien schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:55:
Tuinslang pakken en met gematigde kracht gewoon schoonspuiten.GvNL schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:00:
Hoe maken jullie de buitenunit schoon? Zie bij mij toch enorm veel stof aan de achterkant zitten. Het lijkt me beter om dat eens schoon te maken.
Als je 's nachts geen koeling wilt kun je ook via de geluidsinstellingen de warmtepomp 's nachts uitzetten.Aeien schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:56:
Ik zal hem vannacht eens aan laten staan en kijken of ik de trigger kan vinden.
Hier 2 groepen bij-vvw, verder convectoren met heatmeisters. Werkt functioneel heel goed en zelfs wat achter dan vvw, maar je hebt wel continu de zoem van die fans...
Zou geweldig zijn als je met de thermostaat oid ook het koelen zou kunnen schakelen, mgoed, dat is er niet
Dan kun je de koelstand aan laten staan en via de nachtstand (op 0/UIT) voorkomen dat de pomp draait in de avond en nacht. Scheelt steeds schakelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 28-07-2026 21:01 ]
Het zal wel aan mij liggen, maar het werkte onvoldoende met mengverdeler en met de nieuwe pomploze verdeler. Hij gaat nu zelfs de helft minder lang door.MotorBeast schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Bij dit weer worden je muren ook warm. Als je dus je koeling in de nacht uitzet, warmt je huis gewoon op door je muren. Van 18 graden buiten koelt een huis zeker niet af. Zet je hem dan in de morgen/middag weer aan kost het veel tijd om de boel weer op temperatuur te krijgen en met VV duurt het helemaal lang of krijg je het helemaal niet meer koel. Het omgekeerde geldt voor verwarmen in koude tijden buiten. Dan zet je hem ook niet meer uit.
Kan zijn dat de flow (default 1,5 ingesteld) niet voldoende is. Ik probeer het morgen nog eens. Maar als het dan niet werkt dan gaat het definitief uit.
Dat is weer een ander probleem. Het beste met L/W is koelen met fancoils. Koel je ook nog condenserend.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:01:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar het werkte onvoldoende met mengverdeler en met de nieuwe pomploze verdeler. Hij gaat nu zelfs de helft minder lang door.
Kan zijn dat de flow (default 1,5 ingesteld) niet voldoende is. Ik probeer het morgen nog eens. Maar als het dan niet werkt dan gaat het definitief uit.
Als je een Control bridge V2.5+ hebt, kan het wel: https://support.weheat.nl...ing-opties?language=nl_NLAeien schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:56:
<knip>
Het koelcontact kan ingeregeld worden op 4 verschillende manieren, wellicht is er eentje die bij jouw thermostaat-hardware past (mits je V2.5+ hardware hebt natuurlijk
Ik stuur op aan/uit i.c.m. stooklijn.
Om e.e.a. te testen moet ik de stooklijn aanpassen. Helaas. Ik kan bij 1 van de 5 buitentemperaturen de watertemperatuur 1 graad veranderen. En dan is het schluss.
Idem bij sturing op alleen stooklijn.
lijkt een (tijdelijke?) bug. Iemand anders hetzelfde of ben ik de enige?
dank, groeten, Hans.
p.s. de beloofde evaluatie van 'een stookseizoen met de BB' komt echt hoor.
druk, druk, druk....
Je kunt in het menu stooklijn naar onderen scrollen. Dan verschijnen er onder de grafiek 4 instelpunten.hans_u schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:55:
even iets heel anders : ik heb m'n thermostaat vervangen (PNI, aanraden Carboy).
Om e.e.a. te testen moet ik de stooklijn aanpassen. Helaas. Ik kan bij 1 van de 5 buitentemperaturen de watertemperatuur 1 graad veranderen. En dan is het schluss.
dank, groeten, Hans.
p.s. de beloofde evaluatie van 'een stookseizoen met de BB' komt echt hoor.
druk, druk, druk....
ja, daar gaat het over. Het zijn er 5 trouwens.Pr088 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:47:
[...]
Je kunt in het menu stooklijn naar onderen scrollen. Dan verschijnen er onder de grafiek 4 instelpunten.
Ik kan er eentje een graad hoger of lager zetten, het blokje 'Opslaan' wordt zwart. En dat is het dan.
Reageert nergens meer op. Terugzetten naar Standaardinstellingen wil ie nog wel.
App al een keer opnieuw geinstalleerd.
?????
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Pomp uitzetten zo lijkt aantrekkelijk, maar maakt het ook weer onmogelijk om sww te doen als je toch niet koelt (voor de hele warme dagen)?Pr088 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:00:
[...]
Als je 's nachts geen koeling wilt kun je ook via de geluidsinstellingen de warmtepomp 's nachts uitzetten.
Dan kun je de koelstand aan laten staan en via de nachtstand (op 0/UIT) voorkomen dat de pomp draait in de avond en nacht. Scheelt steeds schakelen.
Vannacht heeft koelen doorgelopen tot sww om 2u, daarna niet herstart bij buitentemp onder de 18.
Vanochtend om 8u weer vanzelf op koelen gegaan, maaarrr: status is koelen, maar de compressor staat uit, verbruik is 10w en er wordt effectief niet gekoeld
Ik kijk het 2u aan, of hij met hogere buitentemp wel aanslaat, anders even aan/uit schakelen. Herkenbaar voor iemand?
8:30 En nu is ie afgeslagen door "system related issue" oid. Begint over 1u:20m pas weer. Heb hem van koelen afgehaald en zet hem straks weer aan. Maar snap niet wat de issue zou zijn.
10:15 Net weer aangezet, en koelen doet het weer normaal.
[ Voor 12% gewijzigd door Aeien op 29-07-2026 10:19 ]
Werkt in het installateurs menu correct.hans_u schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:24:
[...]
ja, daar gaat het over. Het zijn er 5 trouwens.
Ik kan er eentje een graad hoger of lager zetten, het blokje 'Opslaan' wordt zwart. En dat is het dan.
Reageert nergens meer op. Terugzetten naar Standaardinstellingen wil ie nog wel.
App al een keer opnieuw geinstalleerd.
?????
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Klopt, pomp uitzetten betekent ook geen nachtelijke sww. Maar die doe ik liever ook overdag, vaak zijn de prijzen dan lager, meer kans op eigen zonnestroom, meer warmte in de lucht, waarschijnlijk hogere COP.Aeien schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:30:
[...]
Pomp uitzetten zo lijkt aantrekkelijk, maar maakt het ook weer onmogelijk om sww te doen als je toch niet koelt (voor de hele warme dagen)?
Vannacht heeft koelen doorgelopen tot sww om 2u, daarna niet herstart bij buitentemp onder de 18.
Vanochtend om 8u weer vanzelf op koelen gegaan, maaarrr: status is koelen, maar de compressor staat uit, verbruik is 10w en er wordt effectief niet gekoeld
Ik kijk het 2u aan, of hij met hogere buitentemp wel aanslaat, anders even aan/uit schakelen. Herkenbaar voor iemand?edit:
En nu is ie afgeslagen door "system related issue" oid. Begint over 1u:20m pas weer. Heb hem van koelen afgehaald en zet hem straks weer aan. Maar snap niet wat de issue zou zijn.
Curieus. Heeft altijd gewerkt. Temperaturen voor sww kan ik zonder problemen veranderen.
Temperaturen bij stooklijn pakt ie er zo heel af en toe eentje (1 graad dus).
Onduidelijk wanneer/waarom.
app opnieuw geinstalleerd, telefoon gerestart, vanaf 2 telefoons geprobeerd.
Nozzing wurks
Ben benieuwd bij anderen hier. Stooklijn verwarmen dus.hans_u schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:05:
[...]
Curieus. Heeft altijd gewerkt. Temperaturen voor sww kan ik zonder problemen veranderen.
Temperaturen bij stooklijn pakt ie er zo heel af en toe eentje (1 graad dus).
Onduidelijk wanneer/waarom.
app opnieuw geinstalleerd, telefoon gerestart, vanaf 2 telefoons geprobeerd.
Nozzing wurks
yep. Zal bij niemand zinvol zijn op het moment. Maar ik wilde de PNI even uitproberen.....Carboy54 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Ben benieuwd bij anderen hier. Stooklijn verwarmen dus.
Bij mij werkt het aanpassen van de setpoints in de verwarmings-stooklijn probleemloos. Ik kan alle temperaturen bewerken. Zowel door de up-/down arrows in het invulveld te klikken, als door zelf een getal in te vullen. De "Opslaan" knop blijft werken...Carboy54 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Ben benieuwd bij anderen hier. Stooklijn verwarmen dus.
@hans_u Heb je de binnen- en buitenunits beiden al eens een minuutje van de spanning gehad? Dan begint weliswaar direct een Legionella-run als ze weer aan gaan, maar dat kan met deze zonneschijn relatief goedkoop
Als dat dan ook niet helpt, wordt het denk ik tijd voor een belletje naar je installateur?
Ja, hier ook, heb het maar in 5 stappen gedaan (wilde 5 graden naar beneden op 15).hans_u schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:55:
even iets heel anders : ik heb m'n thermostaat vervangen (PNI, aanraden Carboy).
Was vorige week ergens.
Die heeft het al gemeld aan Weheat @hans_uGameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Bij mij werkt het aanpassen van de setpoints in de verwarmings-stooklijn probleemloos. Ik kan alle temperaturen bewerken. Zowel door de up-/down arrows in het invulveld te klikken, als door zelf een getal in te vullen. De "Opslaan" knop blijft werken...
@hans_u Heb je de binnen- en buitenunits beiden al eens een minuutje van de spanning gehad? Dan begint weliswaar direct een Legionella-run als ze weer aan gaan, maar dat kan met deze zonneschijn relatief goedkoop
Als dat dan ook niet helpt, wordt het denk ik tijd voor een belletje naar je installateur?
Ik had alles al spanningloos gezet voordat ik de nieuwe thermostaat installeerde.Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Bij mij werkt het aanpassen van de setpoints in de verwarmings-stooklijn probleemloos. Ik kan alle temperaturen bewerken. Zowel door de up-/down arrows in het invulveld te klikken, als door zelf een getal in te vullen. De "Opslaan" knop blijft werken...
Inderdaad meteen een legionella-run voor je kiezen (@weheat, moet dit nou echt?)
Nieuwe thermostaat lijkt goed te werken. In de Weheat app zijn aan/uit correct en ook een correcte gewenste watertemperatuur volgens de (door mij niet aanpasbare) stooklijn.
Installateur denkt en kijkt al mee. Moeten dit verder maar buiten het forum op zien te lossen.
Tenzij iemand het fenomeen kent????
Ik heb Android, misschien dat dat nog iets uitmaakt.
dank, groeten, Hans.
ik heb afgelopen periode een paar keer m’n systeem leeg gehad voor werkzaamheden, maar alleen de binnenunit van stroom gehad. Na opnieuw weer op stroom aansluiten kreeg ik geen legionella run voor m’n kiezen.hans_u schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:45:
[...]
Ik had alles al spanningloos gezet voordat ik de nieuwe thermostaat installeerde.
Inderdaad meteen een legionella-run voor je kiezen (@weheat, moet dit nou echt?)
Maar inderdaad, Weheat zou het wat slimmer mogen aanpakken door de laatste legionella run in de cloud op te slaan en die uit te lezen bij opstart.
Al weten ze natuurlijk niet of het vat is leeggemaakt tijdens de offline periode.
Wellicht dat ze daarom voor zekerheid kiezen en altijd een legionella run uitvoeren.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Is het vat warm? Bijvoorbeeld >35c dan is de kans zeer groot dat het vat niet opnieuw gevuld is. Lijkt me sterk dat iemand een leeg boilervat met (lauw)warm water vultZeRoC00L schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:14:
[...]
Al weten ze natuurlijk niet of het vat is leeggemaakt tijdens de offline periode.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
- Offline? Start een legionellarun.
- Online en watertemp >35c? Melding/notificatie met advies/vraag om een legionellarun te doen. Eigenaar van de pomp mag kiezen om het niet nu uit te voeren maar te wachten tot het volgende geplande moment.
- Online en watertemp <35c? Start een legionellarun.
[ Voor 16% gewijzigd door Caayn op 29-07-2026 10:55 ]
Je zou het zelfs Weheat Intelligence kunnen noemenZeRoC00L schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:52:
Mee eens hoor. Wat mooi zou zijn is wat intelligentie…
[ Voor 17% gewijzigd door Caayn op 29-07-2026 10:56 ]
ik heb nu de verdeler vervangen voor een open verdeler van SBK 5 groepen. en ik heb 2 radiatoren vervangen voor jaga tempo met dbh. het koelen gaat een stuk beter nu.
mijn vraag is of ik de installateur moet benaderen voor deze aanpassingen? ik heb de maximaal temperatuur van de intergas naar 55 graden gezet
[ Voor 8% gewijzigd door sergeleeuw op 29-07-2026 10:59 ]
Tot voor kort kon je bij het inschakelen van koeling in de mobiele app aangeven wat voor afgiftesystemen je in huis hebt.sergeleeuw schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:58:
goedemorgen mensen, ik heb sinds het voorjaar een weheat flint icm intergas xtreme, even geleden begonnen met koelen, het huis is voorzien bgg van 55m2 vvw en 7 radiatoren. het koelen valt toch tegen met een gesloten verdeler en traditionele radiatoren.
ik heb nu de verdeler vervangen voor een open verdeler van SBK 5 groepen. en ik heb 2 radiatoren vervangen voor jaga tempo met dbh. het koelen gaat een stuk beter nu.
mijn vraag is of ik de installateur moet benaderen voor deze aanpassingen? ik heb de maximaal temperatuur van de intergas naar 55 graden gezet
Sinds recent kan dat niet meer, en is dat klaarblijkelijk door je installateur in beheer
Waarom is dat en waarom zo lang?
Ivm met deze voorwaarde: De laatste 24 uur is er niet verwarmdGuido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:27:
Heb vandaag koelen aangezet in de app om even te testen. Maar dan moet ik 23 uur en 13 minuten wachten tot het mogelijk is om te starten?
iddqd idkfa
https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NLGuido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:27:
Heb vandaag koelen aangezet in de app om even te testen. Maar dan moet ik 23 uur en 13 minuten wachten tot het mogelijk is om te starten?
Vanochtend een SWW-boost gedaan van 55 +9°C naar 64°C, omdat er vandaag volop zon is en vanmiddag nog een bad gevuld wordt. Ik heb nu ook eindelijk de Ampère- en Voltage-meting van mijn HomeWizard MID-meter zichtbaar gemaakt in Home Assistant (stond nog uit, beetje dom achteraf 😅).
Tijdens deze run zag ik een piek van 16,30A bij een netspanning van 228-229V. De spanning was vóór de start van de warmtepomp nog 234V en na de run was deze ook weer terug op 234V. Het hoogste opgenomen vermogen dat ik deze keer heb gezien was 3.708W. Dat ligt dus een stuk lager dan de ruim 3,9 kW die ik eerder tijdens een boost-run heb gezien.
Daarbij wel een kleine kanttekening: die eerdere 3,9 kW-run was net na de middag. Bij ons loopt de netspanning later op de dag vaak verder op doordat meerdere huizen in de straat zonnepanelen op zuidwest/west hebben liggen. Op zonnige middagen zie ik de netspanning daardoor regelmatig oplopen richting de 240+V. Omdat het opgenomen vermogen bij hetzelfde stroomverbruik hoger uitvalt bij een hogere netspanning, kan dat mogelijk een deel van het verschil verklaren.
Mocht ik in de toekomst toch weer een hogere piek tegenkomen, dan zal ik dat hier uiteraard terugkoppelen.
Ik heb het er ook nog met een vriend over gehad. Die heeft in mei eveneens een Blackbird P80 laten installeren (via een andere installateur) en die zit ook gewoon achter een 16A-groep. Volgens zijn installateur zijn korte pieken net boven de 16A geen enkel probleem.
Wat me tijdens deze run verder opviel, is dat het water dat uit de warmtepomp kwam bijna 73°C aantikte. Dat had ik zelf nog niet eerder gezien. Hij liep zelfs nog rustig verder op, maar op dat moment was de ingestelde boilertemperatuur al bereikt en stopte de run. Blijkbaar heeft de P80 met volle zon en een buitentemperatuur van 27-28°C totaal geen moeite om zulke hoge aanvoertemperaturen te halen.
Voor nu lijkt het er dus op dat die eerdere hoge vermogenspiek echt een uitzondering is geweest. Ik blijf het de komende tijd in de gaten houden.Even een kleine update op het 16A/20A-verhaal.
![]() | ![]() |
[ Voor 9% gewijzigd door TomSt op 29-07-2026 11:57 ]
Maar ik heb natuurlijk niet verwarmd de afgelopen 24 uur. Ook geen SWW vat erop aangesloten.ComPeter schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:40:
[...]
Ivm met deze voorwaarde: De laatste 24 uur is er niet verwarmd
https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NLGuido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Maar ik heb natuurlijk niet verwarmd de afgelopen 24 uur. Ook geen SWW vat erop aangesloten.
Heb je dit doorgenomen?
Ja, ik vraag me af wat het effect is.Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]
Tot voor kort kon je bij het inschakelen van koeling in de mobiele app aangeven wat voor afgiftesystemen je in huis hebt.
Sinds recent kan dat niet meer, en is dat klaarblijkelijk door je installateur in beheerDus ik denk dat het idd verstandig is om hen in te seinen dat je nu naast alleen vloerverwarming ook fancoils hebt voor koeling?
Mijn installateur heeft het blijkbaar op radiatoren ingesteld, ondanks dat ik convectoren en beetje vvw heb. Ik klik op "toch inschakelen" en hij start met koelen. Gezien in/uit schakelen toch gebeurt obv lokale metingen, maakt het volgens mij niet uit welk systeem ingesteld staat. Bij mij koelt het iig prima met lange runs.
Het heeft geen effect, het is vnl. voor de ernst van de waarschuwing die je krijgt volgens mij...Aeien schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:55:
[...]
Ja, ik vraag me af wat het effect is.
Mijn installateur heeft het blijkbaar op radiatoren ingesteld, ondanks dat ik convectoren en beetje vvw heb. Ik klik op "toch inschakelen" en hij start met koelen. Gezien in/uit schakelen toch gebeurt obv lokale metingen, maakt het volgens mij niet uit welk systeem ingesteld staat. Bij mij koelt het iig prima met lange runs.
ja zeker. Daar staat niet in waarom er niet met koelen zou worden begonnen.Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:53:
[...]
https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL
Heb je dit doorgenomen?
Hooguit dat ik gisteren even de stekker van de binnenuit eruit heb gehaald?
WP staat er pas net een week. Nog niet mee verwarmd. En warm water gaat via boiler. Heb een paar dagen terug wel een korte koelrun gedaan om te testen.
Dan is dat toch de reden? Zie de uitleg over de "Exponential backoff"Guido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:13:
[...]
ja zeker. Daar staat niet in waarom er niet met koelen zou worden begonnen.
Hooguit dat ik gisteren even de stekker van de binnenuit eruit heb gehaald?
WP staat er pas net een week. Nog niet mee verwarmd. En warm water gaat via boiler. Heb een paar dagen terug wel een korte koelrun gedaan om te testen.
Als een koelrun te kort duurt, dan wordt de wachttijd langer, tot maximaal 24 uur.
Dat was 3 dagen geleden dat ik even 6 minuten in koelmodus draaide. Moet dat ding daar nu nog steeds op wachten?Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:15:
[...]
Dan is dat toch de reden? Zie de uitleg over de "Exponential backoff"
Als een koelrun te kort duurt, dan wordt de wachttijd langer, tot maximaal 24 uur.
Ok, laatste keer: heb je de uitleg van Weheat gelezen? Daar staat alles in wat je nodig hebtGuido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:39:
[...]
Dat was 3 dagen geleden dat ik even 6 minuten in koelmodus draaide. Moet dat ding daar nu nog steeds op wachten?
Die koelrun was dus te kort, en daarom is de wachttijd verhoogd.
Er is slechts 1 manier om koelen te starten: Koeling inschakelen, en wachten tot aan *alle* startcondities is voldaan.
dus 3 dagen geleden heb ik een koelrun gestart en zelf na 6 minuten gestopt. En daarom kan ik nu niet koelen maar moet ik 24 uur wachten?Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:56:
[...]
Ok, laatste keer: heb je de uitleg van Weheat gelezen? Daar staat alles in wat je nodig hebt
Die koelrun was dus te kort, en daarom is de wachttijd verhoogd.
Er is slechts 1 manier om koelen te starten: Koeling inschakelen, en wachten tot aan *alle* startcondities is voldaan.
Correct!Guido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:57:
[...]
dus 3 dagen geleden heb ik een koelrun gestart en zelf na 6 minuten gestopt. En daarom kan ik nu niet koelen maar moet ik 24 uur wachten?
Dat is dan wel heel stom van dat apparaat. Net gecheckt. 23 juli voor het laatst gekoeld.
Dus na 6 dagen wil je weer koelen maar zegt ie dat je 24 uur moet wachten vanwege voorgaande koelrun.
[ Voor 31% gewijzigd door Guido7619 op 29-07-2026 14:12 ]
Nee, je hebt een wachttijd van 24 uur door te korte koelruns. Die timer start zodra je koeling weer aanzet...Guido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:09:
[...]
Dat is dan wel heel stom van dat apparaat. Net gecheckt. 23 juli voor het laatst gekoeld.
Dus na 6 dagen wil je weer koelen maar zegt ie dat je 24 uur moet wachten vanwege voorgaande koelrun.
Geduld is een schone zaak
Als de wp maar 6 minuten draait is dus jouw afgifte te gering en is het een beveiliging tegen pendelen.Guido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:09:
[...]
Of.....@Guido7619Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:56:
[...]
Je zet je buitenunit een minuut van het stroom af en daarna weer aan, dan reset hij je startcondities. Ik zou dat niet elke keer doen, maar om je systeem te testen is dat wel even makkelijk.
Hij heeft zelf na 6 minuten de run gestopt, dat zegt niks over de afgifteCarboy54 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:58:
[...]
Als de wp maar 6 minuten draait is dus jouw afgifte te gering en is het een beveiliging tegen pendelen.
En daar gaat het dus eigenlijk fout: die 24 uur wachttijd is verstreken (dat is immers al 6x24 uur).Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:47:
[...]
Nee, je hebt een wachttijd van 24 uur door te korte koelruns. Die timer start zodra je koeling weer aanzet...
Vanuit technische oogpunt vast allemaal heel logisch, maar gebruiksvriendelijk is het niet. Ik snap best dat er een vorm van beveiliging in moet, maar maak die dan wel realistisch.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Je kunt je suggesties voor verbetering van de software ongetwijfeld melden bij je installateur, die het dan weer bij @Weheat kan melden...Aiolos schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Hij heeft zelf na 6 minuten de run gestopt, dat zegt niks over de afgifte
[...]
En daar gaat het dus eigenlijk fout: die 24 uur wachttijd is verstreken (dat is immers al 6x24 uur).
Vanuit technische oogpunt vast allemaal heel logisch, maar gebruiksvriendelijk is het niet. Ik snap best dat er een vorm van beveiliging in moet, maar maak die dan wel realistisch.
Hij? Je bedoelt toch zeker de warmtepomp? Of heb ik iets uit het uitgebreide betoog gemist? Bij de warmtepomp zegt dat dat de Delta T met x graden is overschreden omdat hij zijn warmte / koude niet kwijt kan en daarom weer is gestopt.Aiolos schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Hij heeft zelf na 6 minuten de run gestopt, dat zegt niks over de afgifte
[...]
En daar gaat het dus eigenlijk fout: die 24 uur wachttijd is verstreken (dat is immers al 6x24 uur).
Hieruit lees ik dat hij 'm zelf gestopt heeft:Carboy54 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:09:
[...]
Hij? Je bedoelt toch zeker de warmtepomp? Of heb ik iets uit het uitgebreide betoog gemist? Bij de warmtepomp zegt dat dat de Delta T met x graden is overschreden omdat hij zijn warmte / koude niet kwijt kan en daarom weer is gestopt.
En daaruit concludeer ik dat de WP helemaal niet weet of ie z'n kou kwijt kan. Dan geldt dus die backoff ook niet (en als zou dat wel zo zijn, dan is die 24 uur dus ook al voorbij)Guido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:57:
[...]
dus 3 dagen geleden heb ik een koelrun gestart en zelf na 6 minuten gestopt. En daarom kan ik nu niet koelen maar moet ik 24 uur wachten?
[ Voor 12% gewijzigd door Aiolos op 29-07-2026 16:11 ]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Dat weet je niet, althans ik doe de redelijke aanname dat jij niet de code van Weheat hebt ingezien, dus je weet ook niet hoe die code is geprogrammeerd. Het kan zijn dat die code alleen maar enkele zeer specifieke redenen om te stoppen kent, die niet meetellen voor de exponential backoff, zoals bijvoorbeeld het starten van een SWW of Legionella-run, dat zou ik dan weer logisch vinden.Aiolos schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:10:
[...]
Hieruit lees ik dat hij 'm zelf gestopt heeft:
[...]
En daaruit concludeer ik dat de WP helemaal niet weet of ie z'n kou kwijt kan. Dan geldt dus die backoff ook niet (en als zou dat wel zo zijn, dan is die 24 uur dus ook al voorbij)
Daarnaast, ik lees ook dat Guido zelf de koeling pas vandaag weer ingeschakeld heeft via de app, dus dan kan het ook zomaar zo zijn dat de laatst opgeslagen backoff-timer dan pas weer gaat lopen...
Je eigen aannames over hoe iets zou moeten werken, of wat jij persoonlijk logisch vindt, is natuurlijk geen enkel argument om te stellen hoe software door een andere partij geprogrammeerd is
Weheat bouwt dat in voor de veiligheid zodat hij niet overdag gaan koelen en ‘s avonds gaat verwarmen (om maar een voorbeeld te geven).
Wij kunnen dit niet aanpassen, maar support kan deze tijd verkorten.
[ Voor 42% gewijzigd door Stoker op 29-07-2026 16:44 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Klopt, ik heb de code niet ingezien. Maar het gaat me ook niet zozeer over de code.Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:26:
[...]
Dat weet je niet, althans ik doe de redelijke aanname dat jij niet de code van Weheat hebt ingezien, dus je weet ook niet hoe die code is geprogrammeerd. Het kan zijn dat die code alleen maar enkele zeer specifieke redenen om te stoppen kent, die niet meetellen voor de exponential backoff, zoals bijvoorbeeld het starten van een SWW of Legionella-run, dat zou ik dan weer logisch vinden.
Daarnaast, ik lees ook dat Guido zelf de koeling pas vandaag weer ingeschakeld heeft via de app, dus dan kan het ook zomaar zo zijn dat de laatst opgeslagen backoff-timer dan pas weer gaat lopen...
Je eigen aannames over hoe iets zou moeten werken, of wat jij persoonlijk logisch vindt, is natuurlijk geen enkel argument om te stellen hoe software door een andere partij geprogrammeerd is
Er is namelijk een gebruiker die zijn pomp aan wil hebben en geen reden ziet waarom de pomp niet gaat koelen, en dan is de reactie: lees hier, volkomen logisch.
Maar als je dan die pagina leest, dan voldoen zijn voorwaarden, en moet de pomp dus aangaan. Maar dan opeens komen er weer allerlei andere voorwaarden bij. Daar heeft een gebruiker niks aan.
Snap ik, maar de implementatie van die voorwaarden is geprogrammeerd in de code van Weheat. Dus als het niet werkt zoals de gebruiker verwacht, moet je toch die kant op...Aiolos schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:47:
[...]
Klopt, ik heb de code niet ingezien. Maar het gaat me ook niet zozeer over de code.
Er is namelijk een gebruiker die zijn pomp aan wil hebben en geen reden ziet waarom de pomp niet gaat koelen, en dan is de reactie: lees hier, volkomen logisch.
Maar als je dan die pagina leest, dan voldoen zijn voorwaarden, en moet de pomp dus aangaan. Maar dan opeens komen er weer allerlei andere voorwaarden bij. Daar heeft een gebruiker niks aan.
Na 10 minuten stopte deze er echter alweer mee omdat de doeltemperatuur bereikt was.
Dit klopt niet volgens mij.Gameboy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:47:
[...]
Nee, je hebt een wachttijd van 24 uur door te korte koelruns. Die timer start zodra je koeling weer aanzet...
Vandaag ook een afgekapte koelrun, 2u wachttijd, heb koelen uitgezet, 2u later aan, en begon direct.
Zou ook een absurde regeling zijn anders
Ja dat is vervelend natuurlijk. Is je afgifte systeem wel oké? Je krijgt met exponentiële wachttijden te maken, dus dat pakt op den duur vervelend uitGuido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:08:
Na de stroom er even af gehaald te hebben gaat de pomp wel koelen. Het is natuurlijk wel stom als je een timer inbouwt maar die timer niet mee laat lopen in de tijd dat je koelen handmatig uitzet. Handmatig uitzetten lijkt mij hetzelfde als dat de WP het heeft gestopt. Stilstand is stilstand.
Na 10 minuten stopte deze er echter alweer mee omdat de doeltemperatuur bereikt was.
[ Voor 43% gewijzigd door Aeien op 29-07-2026 17:43 ]
Dat weet de WP nog niet, is daarom opnieuw begonnen met tellenGuido7619 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Maar ik heb natuurlijk niet verwarmd de afgelopen 24 uur. Ook geen SWW vat erop aangesloten.
iddqd idkfa
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/0wrZBpRowIJbhvzkiIGZSP6Y.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fWqJoBL0gKJ1Kd5YfvBs4RYx.jpg?f=fotoalbum_tile)