• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Het lijkt er niet op alsof dat wel werkt, maar wellicht duurt het lang voordat hij start? Zie grafiek hieronder:
De CV pomp gaat even aan, de gevraagde watertemperatuur schiet naar 50C (dat vraagt de T6 thermostaat denk ik?) maar daarna blijft hij toch standby.

[Afbeelding]
Je hebt een delta T die kleiner is dan 1. Dat is al niet goed. Heb je toevallig ergens een bypass? NB: vraag 50 graden? Dat gaat geen feest worden met VV. Veel te hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 22-07-2026 15:16 ]

• bobvanharen
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:52
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
[...]

Je hebt een delta T die kleiner is dan 1. Dat is al niet goed. Heb je toevallig ergens een bypass? NB: vraag 50 graden? Dat gaat geen feest worden met VV. Veel te hoog.
Voor zover ik weet is er geen bypass. Let wel dat het systeem al zo'n beetje 24u standby staat en niets doet, dus die delta T kan toch prima kleiner dan 1 zijn als alles 'steady-state' en standby is? Dan koelt alles gewoon af tot buitentemperatuur of kamertemperatuur, die nu zo'n beetje gelijk zijn.

Die vraag van 50C lijkt me ook niet handig, kan dat zijn omdat de T6 thermostaat denkt dat ik nog een gasketel heb staan? Die instelling zag ik wel, maar kon ik niet aanpassen namelijk..

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00
bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Voor zover ik weet is er geen bypass. Let wel dat het systeem al zo'n beetje 24u standby staat en niets doet, dus die delta T kan toch prima kleiner dan 1 zijn als alles 'steady-state' en standby is? Dan koelt alles gewoon af tot buitentemperatuur of kamertemperatuur, die nu zo'n beetje gelijk zijn.

Die vraag van 50C lijkt me ook niet handig, kan dat zijn omdat de T6 thermostaat denkt dat ik nog een gasketel heb staan? Die instelling zag ik wel, maar kon ik niet aanpassen namelijk..
Kan je installateur aanpassen.

Maar dit is niet goed, verwarmt niet eens. Zet 'm eens op stooklijn, max 35gr gewoon strak over de hele lijn (op alle punten).

• MotorBeast
bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Delta T kan niet zo zijn als de pomp gaat lopen. Maar hij pompt dus sowieso niet?

Mbt tot thermostaat moet je een thermostaat hangen die zowel op stooklijn loopt en dit combineerd met aan/uit mocht setpoint worden overschreden. Een opentherm modulerend protocol met vraagtempeatuur is voor een HR Ketel.

• bobvanharen
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:52
STIMPPYYY schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Kan je installateur aanpassen.

Maar dit is niet goed, verwarmt niet eens. Zet 'm eens op stooklijn, max 35gr gewoon strak over de hele lijn (op alle punten).
Dit heb ik nu 20 minuten draaiend maar er gebeurt nog niets. Status nog steeds standby, watertemperatuur gevraagd 35, kamertemp gevraagd 24, maar watertemperatuur huis in loopt niet op. CV pomp stond een paar minuten aan en daarna weer uit..

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:34
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
[...]

De 50 graden vraag is hoog, maar kan voorkomen met de OpenTherm-aansturing. Dus dat is prima voor dit testmoment. @MotorBeast heb jij zelf een WeHeat? Vraag temp 50 betekent niet dat de Weheat ook daadwerkelijk 50 graden gaat stoken.

Maar goed, het feit dat je warmtepomp niet aanslaat: niet goed.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pietjankarel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-08 16:55
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sWzbwxE.jpeg

Omdat ik het om meerdere redenen interessant vond om tijdens het verkenproces in warmtepompen foto's van opstellingen te zien, deel ik bij dezen de mijne.

300 liter boiler, geen buffervat (vloerverwarming), geen backupheater, op het dak erboven staat een Flint P40.

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-09 19:26
Zijn er hier mensen met 2 weheats (sparrows)?

Ik merk wat raar gedrag, ben opzoek naar wat ervaring voor ik de installateur bel.

Laatst bv dat de ene weheat de legionella run zat te doen terwijl de ander zat te koelen...dan duurt het opwarmen van de boiler erg lang kan ik je zeggen. In de winter zag ik ze ook los van elkaar werken, met stooklijn niet erg want dan zet ik ze zelf gelijk, maar voelt ergens toch raar ofzo. Het is alsof ze compleet los van elkaar werken, terwijl de controle units toch aan elkaar verbonden.

Heeft iemand misschien voorbeelden hoe ze bij hen aangesloten zijn? Bij mij zijn de pompen parallel aangesloten. Beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymOOak4ccBd0sH2j2KMYeYPoDlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKJoyGPja8HETes9KvLehoCq.jpg?f=fotoalbum_large

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:43
Het was even terugbladeren want ik had ooit een tandem BB installatie gezien op FB. Als dit niet bij jou is dan geeft dat 2 lotgenoten of misschien een werkende oplossing. Sowieso raad je met meer makkelijk naar iets praktisch:

Dit is Jan 2025: https://m.facebook.com/groups/918672429117224/permalink/1143106660007132/?

Dit is Dec 2024: die Jan van Dijk is een installateur die aktief meningen deelt op FB: https://fb.watch/IwTZ7BjRiE/?

Uit interesse, want ondanks jouw probleem systeem-technisch reuze interessant: is er dan nog een aparte master? Of weten ze niks van elkaar? Op spelen ze samen hybride waarbij er één de rol van gas-CV heeft. Is het een WeHeat- of een Installateurs-bedachte oplossing? De vragen helpen je misschien verder.

Mijn BB P80 net krap qua vermogen en nu ik de ventilatie wil verbeteren kan ik dat warmteverlies niet missen. Overweeg daarom een ventilatie-terugwin-WP op mijn buffervat, juist omdat de onderlingen regeling anders zo complex wordt.

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 22:44
phYzar schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Jup, zelfde hier. Gisteren zag ik nog wel de banner op de homepagina van de app dat het schema er zou moeten zijn (ook al was die er niet), nu toont ook die niet meer.
@Weheat is er iets gewijzigd? Intelligence lijkt niet meer (goed) te functioneren- zo blijven de grotere besparingen uit - nu staat (22:50) weer bij te verwarmen terwijl de energieprijs om 13:00 aanzienlijk lager waren. Zouden jullie er naar willen kijken?

• STIMPPYYY
Pandabeer35 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:51:
[...]

@Weheat is er iets gewijzigd? Intelligence lijkt niet meer (goed) te functioneren- zo blijven de grotere besparingen uit - nu staat (22:50) weer bij te verwarmen terwijl de energieprijs om 13:00 aanzienlijk lager waren. Zouden jullie er naar willen kijken?
13:00 zetten is nu vrijwel altijd goedkoopste. Geen intelligentie voor nodig

• Xeli
HarDus schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:38:
Het was even terugbladeren want ik had ooit een tandem BB installatie gezien op FB. Als dit niet bij jou is dan geeft dat 2 lotgenoten of misschien een werkende oplossing. Sowieso raad je met meer makkelijk naar iets praktisch:

Dit is Jan 2025: https://m.facebook.com/groups/918672429117224/permalink/1143106660007132/?

Dit is Dec 2024: die Jan van Dijk is een installateur die aktief meningen deelt op FB: https://fb.watch/IwTZ7BjRiE/?

Uit interesse, want ondanks jouw probleem systeem-technisch reuze interessant: is er dan nog een aparte master? Of weten ze niks van elkaar? Op spelen ze samen hybride waarbij er één de rol van gas-CV heeft. Is het een WeHeat- of een Installateurs-bedachte oplossing? De vragen helpen je misschien verder.

Mijn BB P80 net krap qua vermogen en nu ik de ventilatie wil verbeteren kan ik dat warmteverlies niet missen. Overweeg daarom een ventilatie-terugwin-WP op mijn buffervat, juist omdat de onderlingen regeling anders zo complex wordt.
Dank voor de links, als ik de comments mag geloven zijn dit eigenlijk 2 losse leiding werken, hij zegt iets van "all electric. Iedere verdieping zijn eigen warmtepomp en boiler".

Ik weet niet zeker hoe de 2 pompen opstelling bij mij werkt (of hoort te werken..).

De installateur zei iets van: De ene is de master voor warm water, de andere de master voor cv. En ik zie ook wel dat er een kabel van beide pompen naar hun eigen control unit EN een kabel tussen de control units, wat impliceert dat ze wel met eklaar praten. Maar ik heb ze bv nog nooit beide zien werken voor warm water.

In de app zie heb ik de pompen iig los staan en kan ik los alles voor ze instellen (stooklijn/opentherm/aan/uit, temperatuur, cooling aan/uit etc). Daar zie ik bij de ene pomp wel dat er een 'gas boiler' is, wat ik niet heb dus misschien is dat de andere pomp in fallback modes, maar ik heb niet echt het idee dat ze communiceren met elkaar op het moment. Ik zou dan verwachten dat ze bv dezelfde target temp hebben.

Op basis van mij ervaring zou ik het iig niet aanraden om 2 pompen te nemen, maar misschien is dat omdat het net niet goed geinstalleerd is..

• MotorBeast
Xeli schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:29:

Ik merk wat raar gedrag, ben opzoek naar wat ervaring voor ik de installateur bel.

Laatst bv dat de ene weheat de legionella run zat te doen terwijl de ander zat te koelen...dan duurt het opwarmen van de boiler erg lang kan ik je zeggen. In de winter zag ik ze ook los van elkaar werken, met stooklijn niet erg want dan zet ik ze zelf gelijk, maar voelt ergens toch raar ofzo. Het is alsof ze compleet los van elkaar werken, terwijl de controle units toch aan elkaar verbonden.

Heeft iemand misschien voorbeelden hoe ze bij hen aangesloten zijn? Bij mij zijn de pompen parallel aangesloten. Beetje dit idee:

[Afbeelding]
Zoek maar eens op cascade opstelling op internet. Ze moeten niet los van elkaar werken maar elkaar aanvullen volgens mij middels een masterregelaar. Waarom heb je deze opstelling? Zo'n grote woning?

Weliswaar LG maar werking wordt goed uitgelegd: https://www.lgklimaat.nl/nieuws/item/lg-cascade-control-slimmer-verwarmen-voor-meergezinswoningen/

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 23-07-2026 09:39 ]

• Xeli
MotorBeast schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Zoek maar eens op cascade opstelling op internet. Ze moeten niet los van elkaar werken maar elkaar aanvullen volgens mij middels een masterregelaar. Waarom heb je deze opstelling? Zo'n grote woning?

Weliswaar LG maar werking wordt goed uitgelegd: https://www.lgklimaat.nl/nieuws/item/lg-cascade-control-slimmer-verwarmen-voor-meergezinswoningen/
Leek mij ook inderdaad, ik zal eens vragen..

De reden dat ik er twee had op basis van verbruik van het jaar ervoor, het is idd een vrijstaande grotere woning, maar vooral ook radiatoren in de woonkamer.

Kijkende naar afgelopen winter vraag ik me af of ik het met 1 pomp ook niet afgekund had, zeker met radiator ventilatoren. Maargoed dat wist ik vooraf ook niet

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:58
Kansen voor Weheat Intellicence:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVlDz_oh5OS0MGut12PcbGPYFtc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ5hNpHzyPxIM4p7LJJq4E6H.jpg?f=user_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:30
WeHeat heeft hun mening over dit onderwerp al beschreven in dit artikel:
https://www.weheat.nl/inz...stuurd-moet-je-dat-willen

• MotorBeast
Xeli schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Leek mij ook inderdaad, ik zal eens vragen..

De reden dat ik er twee had op basis van verbruik van het jaar ervoor, het is idd een vrijstaande grotere woning, maar vooral ook radiatoren in de woonkamer.

Kijkende naar afgelopen winter vraag ik me af of ik het met 1 pomp ook niet afgekund had, zeker met radiator ventilatoren. Maargoed dat wist ik vooraf ook niet
Kan je toch berekenen? Je kan warmteverlies van de woning berekenen en ook het vermogen van je afgiftesysteem. Radiatoren zegt niets. Hoeveel vermogen leveren die dingen in relatie tot het warmteverlies bij welke aanvoer temperatuur? Dan weet je hoeveel vermogen je WP nodig heeft.

Maar als nu 1 WP SWW staat te maken met bijvoorbeeld een aanvoer van 50 graden en 1WP de opdracht heeft de radiatoren te verwarmen met zeg 30 graden en die aanvoer komt samen in 1 aanvoer gaat dat niet werken natuurlijk. Dan komt er een te hoge aanvoer in je radiatoren en een te lage in je SWW door die menging.

• Carboy54
Guido7619 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:39:
Hier gaat de installatie morgen beginnen. Al veel zelf voorbereid kwa leidingwerk, elektra en nieuwe pomploze verdelers.

Ze rekenden 300 euro voor het omhoog liften van de warmtepomp het garage dak op. Zelf dus maar een montagelift gehuurd voor 38 euro.

Het meest spannendste deel bleek kinderlijk eenvoudig te zijn. Half uurtje werk alles bij elkaar. Het ging vlekkeloos. Wel even hulp gehad van de buurman.

Om 10 uur dat kraantje gehuurd, en voor 12 al weer retour gebracht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie betaalbare oplossing Guido en kunnen ze gelijk aan de slag 👍

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
Xeli schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:29:

~[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgKsuzbSCtc4H0AlmBB8gKZSd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large

Doen wij regelmatig maar kiezen er dan voor om de warmtepompen op twee gescheiden zones te laten draaien waar bij de boiler de minst belaste warmtepomp mee neemt. Ook dan met gescheiden temperatuur regeling. Geeft dan niet dit soort issues. En dan ook geen buffervat parallel nodig wat vaak met 2 units in 1 noodzakelijk is voor een juiste werking.

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-09 08:54
Hi allemaal, ik ben erg content over mijn weheat sparrow, maar de buitenunit staat helaas vol in het zicht in onze relatief kleine tuin. Ik wil daar graag iets van een omkasting heen.

Iemand ervaring hiermee? De unit staat nu op big foots. Hoor graag ervaringen als iemand die heeft.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:18
bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:05:
[...]

Dit heb ik nu 20 minuten draaiend maar er gebeurt nog niets. Status nog steeds standby, watertemperatuur gevraagd 35, kamertemp gevraagd 24, maar watertemperatuur huis in loopt niet op. CV pomp stond een paar minuten aan en daarna weer uit..
Toch zorgen dat je installateur dit gaat oplossen; je kan nu niet koelen maar in de herfst ook niet verwarmen dus. De installateur kan via zijn online portaal testen uitvoeren en handmatig de bediening overnemen; dus hij hoeft geen eens fysiek langs te komen om te zien dat er iets verkeerd zit.

Grote kans kan er toch iets mis is met het leidingwerk bijvoorbeeld (verkeerd aangesloten, pomp in de verkeerde richting, bypass, verkeerde plaatsing sensor). Mocht je in de gelegenheid zijn, dan zijn hier vast mensen bereid om de situatie te beoordelen als je wat foto's plaatst. Maar hoe dan ook, zal je installeur aan de slag moeten.

Weheat Flint

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hYegdj0h3pTlKU1k5VwTT7nH50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOiE5DbzZN6VHfuVfqkLyH0u.png?f=fotoalbum_large

En daarom zijn installateurs wel erg blij met de cloud verbinding. Gewoon even een testje aan het draaien van een vandaag geïnstalleerde unit. Dus informeer jouw installateur en vraag om een installatie test.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55
Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Doen wij regelmatig maar kiezen er dan voor om de warmtepompen op twee gescheiden zones te laten draaien waar bij de boiler de minst belaste warmtepomp mee neemt. Ook dan met gescheiden temperatuur regeling. Geeft dan niet dit soort issues. En dan ook geen buffervat parallel nodig wat vaak met 2 units in 1 noodzakelijk is voor een juiste werking.
zelfs met bijpassende betontegels _/-\o_ O+

• Carboy54
arjenhiemstra schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:46:
[...]

zelfs met bijpassende betontegels _/-\o_ O+
Het oog wil ook wat. En vergeet de antraciet pvc buizen niet 🤗

• dr_pronk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 07-09 10:53
dr_pronk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Update:

Ik heb de installateur in gebreke gesteld, waarna ze bleven pushen dat ik een derde moest inschakelen. Ik heb dat geweigerd, en uiteindelijk hebben zij een 'onafhankelijke' cv monteur gestuurd. Die is gisteren geweest en concludeerde binnen 30 secondes dat de installatie niet goed was uitgevoerd. Hij gaat dit nu komende vrijdag opnieuw doen.
Dus lijkt de goede kant op te gaan, maar de manier waarop was alles behalve klantvriendelijk.
Update 2: door ziekte, vakanties en weetikveel is de installatie gisteren dan eindelijk opnieuw gedaan. Het lijkt nu allemaal goed te fuctioneren. Boiler warmt netjes op, en ik heb de verwarming vanochtend even aangezet en de warmtepomp ging netjes aan. De eerste installatie is 28 april gedaan, dus het heeft 3 maanden geduurd voordat het lijkt te werken. Overigens geld dat ook nog vooor 2 airco's die hier sinds die tijd liggen, maar dat is een ander topic.
Voor de liefhebbers de nieuwe installatie waar het circuit nu achter de 3-wegklep start:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWGF--u1JQ1tmck0jIIhbZtj6R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AzzjMhKCwU6xHaNfMXPqa8F.jpg?f=fotoalbum_large

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:36
Hier stonden ze vanochtend om 8 uur voor de deur. 3 man sterk. Was niet geheel duidelijk hoe laat ze zouden komen omdat er werd gezegd dat het 1 dag werk zou zijn maar door verschuiving van mijn kant ze het eventueel verspreid over 2 dagen gingen doen met 2 man.

Hoe dan ook, alles ging vlot. Ik had natuurlijk zelf al een hoop gedaan wat betreft leidingwerk en elektra voorbereidt in de meterkast en tot en met de werkschakelaar. Scheelt uiteindelijk allemaal uurtjes arbeid die je dan niet hoeft te betalen omdat ze gewoon op nacalculatie werken ipv een vaste afgesproken prijs. Om kwart over 2 gingen ze weer naar huis. 1 koppeling van mij lekte, en 2 koppelingen van hun. Verder ging alles vlekkeloos.

De WP overdwars op de garage gezet, Dit zou eerst niet lukken vanwege de rvs slang met haakse bocht die al was geleverd, maar gelukkig hadden ze ook nog een setje rechte rvs slangen in de bus dus konden we die zo kosteloos omruilen. Deze positie geeft mij meer ruimte voor toekomstige zonnepanelen.

Bekabeling bewust wat langer gehouden zodat er nog wat heen en weer geschoven kan worden indien nodig. Het is wel een iets minder mooi aanzicht zo vanaf de straat, maar er komt nog een carport voor.

Het ziet er op zich een beetje rommelig uit, maar ik zelf zal de boel verder fatsoeneren, armaflex intapen, netjes maken, rubber matjes van de hornbach eronder enz. En dat is wel prettig bij warmtepomponline.com. Dat je veel zelf kunt doen en ze flexibel meedenken. installatie datum meerdere keren verschoven en dat kon allemaal zonder problemen.

Het hele cv hok is ook maar 90 cm breed en 40 cm diep. Het is dus zoiezo een beetje passen en meten om het erin te krijgen.

Ben ook met een badkamer achter het cv hok bezig waardoor het een en ander nog aangepast moet worden. Daarom ook bewust de bekabeling overal op extra lengte gehouden want wellicht kies ik nog wel voor een ander plekje voor de binnenunit. Voor een eventuele externe backup heater is ook rekening mee gehouden en het expansievat is naar zolder recht erboven gegaan. Die had ik nog niet maar gewoon even gauw bij de Gamma gehaald. Ook geen probleem voor die gasten.

Geen buffervat, geen boilervat. alles in 32mm uponor en 28mm koper. Aangevuld met 28 mm staal wat door hun is gedaan. Flow was net geen 1000 liter per uur bij 42% pomp snelheid.

Nu afwachten op het installatie rapport en subsidie aanvragen. Kijken of er nog wat in de pot zit.

Ik heb alleen nog geen thermostaat maar weet niet goed welke ik moet nemen. Die Tuya klinkt goed maar trekken die chinezen niet direct je hele telefoon leeg? En zijn de communicatie bugs met de Lyric T6 al opgelost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve_BM_dZ_Tw2njvnfWbyuUSNdYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4X03gms6spQgg6i7TiwdN0Bo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTFzVif60S245s1nhaRIg4pYA7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6KAVQ9vSObZzuGCBGdtTLjl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmANnf33G1QDW_67KjZ_sJLiA2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CewTx5h8t9BCPk8BmWD6hjdI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGIeyxmdqYoRQxV6UWbDJ7w9aOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2RKM77wuUM688O2YwgcIkoH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvFXYTHdt4v44zVpAsk_NRfpdHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTbPseTfBb6JT1jLouOn8lFr.jpg?f=fotoalbum_large

• HarDus
maxdevries13 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:48:
Hi allemaal, ik ben erg content over mijn weheat sparrow, maar de buitenunit staat helaas vol in het zicht in onze relatief kleine tuin. Ik wil daar graag iets van een omkasting heen.

Iemand ervaring hiermee? De unit staat nu op big foots. Hoor graag ervaringen als iemand die heeft.
Toevallig zag ik deze units staan bij wat mij leek op een rijtje modulaire bouw net achter het ziekenhuis in Zwolle. Ik vond dat mooie kasten. Weet het merk niet want ik ben er niet heen gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ngOdhnZgJsd3LBo702fT4Wf0C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TJUD3KQNbY2HZA0Xo9AAwxU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat je nog net de kasten kunt ontcijferen die net naast de voordeur staan.

Meestal vind dat afschuwelijk; hier vond ik het mooi. Locatie op het straatnaambordje.

• HarDus
RobbieT schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:30:
[...]

WeHeat heeft hun mening over dit onderwerp al beschreven in dit artikel:
https://www.weheat.nl/inz...stuurd-moet-je-dat-willen
De pot verwijt de ketel. WeHeat is hier zelf de overheersende master van de cloud. Wilde ik wel dat WeHeat de master is. Helaas, bij mijn mijn keuze bleef er achteraf een vakje leeg. Geen tick the box.

Verder is er een groot verschil: het regelen betreft hybride warmtepompen conform ook het artikel en die vallen dan dus terug op gas vanwege een netcongestie probleem: bij file op het pontje bij E, nemen de hybride installaties een afslag naar G. Het aanbod om aan die dienstregeling mee te doen brengen ze binnenkort, echt, zo beloven ze.

WeHeat wil de prijscongestie omzeilen door 's middags reeds het pontje te nemen, omdat het pontje in de spits een hoger tarief heeft juist om dit uit te lokken. Echter, zijn warmtepompen evenwichtssystemen met je huis en kost eerder reizen efficiency (bij het pontje is dat werktijd).

Het anti-moduleren wat Weheat wil in intelligence vraagt dus om "warmteacceleratie vooraf en achteraf" en kost CoP ten faveure van een lager tarief. Dat kan allemaal wel, maar vooralsnog biedt het WeHeat pontje dat alleen aan als je dat per week op vaste tijden vastlegt en te voet komt. "Intelligent te voet" komt binnenkort als niet wederom uitgesteld. Dan bepaalt WeHeat wanneer je over gaat. De de intelligente weekdienstregeling met de auto is naar een onbekende toekomst verschoven.

Ondertussen zijn er geblindeerde goedkope carpool busjes (batterijen) op de markt die voetgangers met 8 tegelijk oppikken om de netcongestie te helpen verminderen in de spits tegen middagprijzen.

De metafoor gaat natuurlijk niet helemaal op en behoeft ook geen verbetering. De moraal is dat een gedroomde innovatie alleen baanbrekend kan zijn als die tijdig op de baan komt. Lightyear en Pal-V weten daar alles van. Behoeft ook geen verbetering; is illustratie.

De tweede moraal is, dat als netcongestie een beperking is in de transitie (die fase ongelijkheid in een transitie is altijd zo; mijn laadpaal kocht ik ook na mijn EV; bij een huis kopen bestrijden we die met een hypotheek vooraf (een gehuurde gevulde geldbatterij)), dan kan hybride daar een hele grote rol in spelen.

Mijn All-E netbelasting is in Januari gemiddeld 5x groter dan voor dat ik EV en WP had. Daarvan is 1x de EV en 3x de WP. Op de slechtste WP dag is dat een factor 8 over de dag. Mijn WP vermogen en mijn huisisolatie cq opslag is onvoldoende om deze van 16 tot 22 uur te missen obv mijn JBF thermo intelligentie. Ik kan wel mijn EV off peak laden (doe ik, ondanks vast contract, met een intelligent weekprogramma a la WeHeat) maar de WP niet. die is tijdens de ergste netcongestie keihard nodig. Wel wil ik straks batterijen off peak laden om over de piek heen te surfen. Niet naar nul, het oude dalniveau blijft.

Mijn mening is dat er veel meer aandacht moet komen om na elektrificatie je piekbelasting te verminderen. Een hybride bespaart 80% van een All-E, maar gebruikt op de slechtste dagen 50% gas (minder als de hybride nogal groot is). Er passen dus veel meer hybrides in de straat dan All-E's. Dat is ook de onbegrepen en ongeadverteerde reden van het verplichten van hybride. voor hybride is er in de koudste dagen altijd gas. Gas moet 80% minder en door naar 0 te gaan duurt dat langer. De transitie moet sneller door slim lokaal afnemen en bufferen.

Ik heb ook All-E, want we hadden een oude gas-CV, maar ik vind wel dat ik iets aan mijn piekvraag moet doen. Die heb ik veroorzaakt. Uiteraard wordt dit benodigde batterijvermogen daarna ook ingezet om te besparen op kosten. En zeker, dat geeft voordeel. Maar ik probeer met het goede doel te beginnen.

De insteek van WeHeat Intelligence, zie de doelstelling van de CEO, vind ik daarom niet bijster intelligent, dat kan namelijk alleen als de WP te groot is en het huis heel veel buffert.

Dus hybride WP installaties omschakelen naar gas bij vorst of tijdens de pieken is heel goed te begrijpen als je sneller met eigenlijk meer installaties dan nu mogelijk naar E en van het gas afwil! Met afwachten schiet je namelijk niet op.

• Carboy54
Guido7619 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:46:
Hier stonden ze vanochtend om 8 uur voor de deur. 3 man sterk. Was niet geheel duidelijk hoe laat ze zouden komen omdat er werd gezegd dat het 1 dag werk zou zijn maar door verschuiving van mijn kant ze het eventueel verspreid over 2 dagen gingen doen met 2 man.

Hoe dan ook, alles ging vlot. Ik had natuurlijk zelf al een hoop gedaan wat betreft leidingwerk en elektra voorbereidt in de meterkast en tot en met de werkschakelaar. Scheelt uiteindelijk allemaal uurtjes arbeid die je dan niet hoeft te betalen omdat ze gewoon op nacalculatie werken ipv een vaste afgesproken prijs. Om kwart over 2 gingen ze weer naar huis. 1 koppeling van mij lekte, en 2 koppelingen van hun. Verder ging alles vlekkeloos.

De WP overdwars op de garage gezet, Dit zou eerst niet lukken vanwege de rvs slang met haakse bocht die al was geleverd, maar gelukkig hadden ze ook nog een setje rechte rvs slangen in de bus dus konden we die zo kosteloos omruilen. Deze positie geeft mij meer ruimte voor toekomstige zonnepanelen.

Bekabeling bewust wat langer gehouden zodat er nog wat heen en weer geschoven kan worden indien nodig. Het is wel een iets minder mooi aanzicht zo vanaf de straat, maar er komt nog een carport voor.

Het ziet er op zich een beetje rommelig uit, maar ik zelf zal de boel verder fatsoeneren, armaflex intapen, netjes maken, rubber matjes van de hornbach eronder enz. En dat is wel prettig bij warmtepomponline.com. Dat je veel zelf kunt doen en ze flexibel meedenken. installatie datum meerdere keren verschoven en dat kon allemaal zonder problemen.

Het hele cv hok is ook maar 90 cm breed en 40 cm diep. Het is dus zoiezo een beetje passen en meten om het erin te krijgen.

Ben ook met een badkamer achter het cv hok bezig waardoor het een en ander nog aangepast moet worden. Daarom ook bewust de bekabeling overal op extra lengte gehouden want wellicht kies ik nog wel voor een ander plekje voor de binnenunit. Voor een eventuele externe backup heater is ook rekening mee gehouden en het expansievat is naar zolder recht erboven gegaan. Die had ik nog niet maar gewoon even gauw bij de Gamma gehaald. Ook geen probleem voor die gasten.

Geen buffervat, geen boilervat. alles in 32mm uponor en 28mm koper. Aangevuld met 28 mm staal wat door hun is gedaan. Flow was net geen 1000 liter per uur bij 42% pomp snelheid.

Nu afwachten op het installatie rapport en subsidie aanvragen. Kijken of er nog wat in de pot zit.

Ik heb alleen nog geen thermostaat maar weet niet goed welke ik moet nemen. Die Tuya klinkt goed maar trekken die chinezen niet direct je hele telefoon leeg? En zijn de communicatie bugs met de Lyric T6 al opgelost?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
50x50 Hornbach rubber tegels en daarop 50x50 betontegels dat werkt perfect.

• Carboy54
Guido7619 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben weinig issues met de Lyric die gebruik je als je kiest voor OT. Zelf gebruik ik de PNI on/off met stooklijn dan loopt hij veel rustiger met compressor stapjes van slechts 2%. Iets meer tuning werk met de stooklijn maar dan ook top.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:09
pietjankarel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:03:
[Afbeelding]

Omdat ik het om meerdere redenen interessant vond om tijdens het verkenproces in warmtepompen foto's van opstellingen te zien, deel ik bij dezen de mijne.

300 liter boiler, geen buffervat (vloerverwarming), geen backupheater, op het dak erboven staat een Flint P40.
Ga maar vast nadenken over 2x thermosyfon op de boiler. 300 liter ww heeft flink wat te verliezen.

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:19
Ik sta op het punt voor de aanschaf een WH BlackBird. 2 vragen:

1: op onze 2e verdieping en de zolder (=3e) hebben we Jaga Tempo's.
Maar als ik op de site van Jaga kijk, zie ik de Tempo's niet geadviseerd voor verwarming met warmtepomp. Wel o.a. de Linea's en de Strada's.

- Zijn de Tempo's dan niet goed genoeg voor WP toepassing?
- Of is het gewoon een ouder model, uitgefaseerd en dus niet meer genoemd?
- Of kunnen de Tempo's niet als hybride (dus met ventilatoren) worden geleverd en dáárom niet genoemd door Jaga? In dit laatste geval zouden ze prima moeten volstaan met zelfbouw systeem van fans en bijv de Heatmeisters?

2. Ik dacht te hebben begrepen dat Jaga LTV's beter werken met een WarmtePomp dan radiatoren. Op de werkkamer (1e verdieping), die ik vaak toch wel op de 21 graden wil hebben, hangt nu een dikke T33 radiator (900 x 500 x T33 1649Watt).

Beneden hangt een half jaar oude Jaga Linea (STRADA convectorradiator 3880W 50x160x20 batt) maar beneden ga ik een WP geschikte VV laten aanleggen.
Mag ik veilig aannemen dat ik deze Jaga Strada beter kan verplaatsen naar de werkkamer als vervanging van die T33 radatiator?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
testmanager schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:57:

Maar als ik op de site van Jaga kijk, zie ik de Tempo's niet geadviseerd voor verwarming met warmtepomp. Wel o.a. de Linea's en de Strada's.

- Of kunnen de Tempo's niet als hybride (dus met ventilatoren) worden geleverd en dáárom niet genoemd door Jaga? In dit laatste geval zouden ze prima moeten volstaan met zelfbouw systeem van fans en bijv de Heatmeisters?

2. Ik dacht te hebben begrepen dat Jaga LTV's beter werken met een WarmtePomp dan radiatoren. Op de werkkamer (1e verdieping), die ik vaak toch wel op de 21 graden wil hebben, hangt nu een dikke T33 radiator (900 x 500 x T33 1649Watt).

Beneden hangt een half jaar oude Jaga Linea (STRADA convectorradiator 3880W 50x160x20 batt) maar beneden ga ik een WP geschikte VV laten aanleggen.
Mag ik veilig aannemen dat ik deze Jaga Strada beter kan verplaatsen naar de werkkamer als vervanging van die T33 radatiator?
Ik ben momenteel ook bezig met een Jaga Strada Hybrid (eerst 1 exemplaar als proef, op de kleinste maar wel actief gebruikte kamer boven).

Voor zover bij mij bekend is een Strada Hybrid eigenlijk technisch gelijk aan een gewone Strada, met als enige verschil de DBE van Jaga er bovenop. Dat is een dure oplossing voor een kooi met ventilatoren, maar ik heb 'm toch gekocht.

En de Tempo lijkt qua techniek ook heel veel op een Strada, alleen het ontwerp van het exterieur lijkt iets anders. De basis, de fancoil zelf, is aardig gelijk...Dus je kunt volgens mij ook gewoon een eigen oplossing zoals een Heatmeister op je niet-Hybrid Strada's en Tempo's zetten, en dan heb je hetzelfde effect.

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 24-07-2026 10:27 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:18
Ik ben geschrokken voor de huidige prijzen van de jaga radiatoren. Jaren geleden heb ik er een aantal gekocht voor mijn oude huis ter vervanging van gewone en in mijn hoofd waren deze toen niet veel duurder dan gewone radiatoren. Nu lijken ze factoren duurder te zijn dan gewoon een t22 met verglijkbaar vermogen. Bij beide kun je er nog ventilatoren bij plaatsen. Ik geloof dat dan pas die jaga's meer vermogen kunnen leveren. Maar gezien het feit dat een jaga een factor 3 meer kost dan een gewone radiator denk ik dat het vervangen van t33 niet altijd de beste keuze is

Hop,hop,hop!

• testmanager
basset schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:54:
Ik ben geschrokken voor de huidige prijzen van de jaga radiatoren. Jaren geleden heb ik er een aantal gekocht voor mijn oude huis ter vervanging van gewone en in mijn hoofd waren deze toen niet veel duurder dan gewone radiatoren. Nu lijken ze factoren duurder te zijn dan gewoon een t22 met verglijkbaar vermogen. Bij beide kun je er nog ventilatoren bij plaatsen. Ik geloof dat dan pas die jaga's meer vermogen kunnen leveren. Maar gezien het feit dat een jaga een factor 3 meer kost dan een gewone radiator denk ik dat het vervangen van t33 niet altijd de beste keuze is
Ik heb met de verbouwing/isolatie vorig jaar voor de kinderkamers verschillende Jaga Tempo's opgepikt via Marktplaats voor slechts een paart tientjes per stuk. De grootste was nog geen 100 euro. In prima staat. Alleen het kunststof aan de zijkanten van het bovenrooster was vergeeld. Even wit spuiten en gaat weer 10/15 jaar mee tot de kids uit huis gaan.

Ik denk juist omdat veel mensen nu overschakelen naar VV komen veel Jaga's op Marktplaats. En ja, die Tempo's zijn met hun lamellen-opgebouwde-voorkant iets minder strak dan de Strada's maar voor bovenkamers en zolder. I don't care...

Nu weer on-topic naar Weheat. :-)

• Gameboy
basset schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:54:
Een Jaga Strada Hybrid is idd nogal aan de prijs. Elders in dit en andere topics wordt ook wel eens gehint dat er via Marktplaats wel eens goede aanbiedingen te vinden zijn. Maar voor iets als een verwarmingssysteem, wat ik toch als een soort van eerste levensbehoefte zie, ga ik zelf liever voor een product met verse garantie ;)

Shoppen loont ook, want voor de Strada Hybrid die ik heb besteld, lopen de prijzen via webwinkels behoorlijk uiteen. Op de Jaga site zelf staat de door mij bestelde versie voor een brutoprijs van € 1255,- excl. btw, maar ik heb een webshop gevonden die hem voor € 835,- inclusief btw aanbiedt. Dat is toch een behoorlijk verschil...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Carboy54
Gameboy schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:41:
[...]

Ik ben momenteel ook bezig met een Jaga Strada Hybrid (eerst 1 exemplaar als proef, op de kleinste maar wel actief gebruikte kamer boven).

Voor zover bij mij bekend is een Strada Hybrid eigenlijk technisch gelijk aan een gewone Strada, met als enige verschil de DBE van Jaga er bovenop. Dat is een dure oplossing voor een kooi met ventilatoren, maar ik heb 'm toch gekocht.

En de Tempo lijkt qua techniek ook heel veel op een Strada, alleen het ontwerp van het exterieur lijkt iets anders. De basis, de fancoil zelf, is aardig gelijk...Dus je kunt volgens mij ook gewoon een eigen oplossing zoals een Heatmeister op je niet-Hybrid Strada's en Tempo's zetten, en dan heb je hetzelfde effect.
Oriënteer je ook eens op het actieve fancoil topic. Daar staan ook meerdere betaalbare alternatieven.

• Gameboy
Carboy54 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Oriënteer je ook eens op het actieve fancoil topic. Daar staan ook meerdere betaalbare alternatieven.
Uiteraard, dat is een van de topics waar ik op doelde ;)

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:15
testmanager schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:57:

Ik heb een BlackBird P80 met beneden vloerverwarming en in elke kamer Jaga Tempo's hangrn.

Gaat petfect. Het convector deel is volgens mij identiek alleen de beugels en behuizing is anders.

Even uit mijn hoofd was de maximale aanvoer temperatuur max 32 grsden op de koudste dagen.

Ik heb de Jaga geboost met zelfbouw ventilatoren gestuurd door Heatmeisters.

Ik kan niet anders zeggen als wetkt goed.

In alle kamers makkelijk 20 graden als dat nodig was. 1 kamer is de Jaga net wat onderbezetting en had ik in plaats van een 200x60T20 een T21 moeten hangen maar dat heeft te maken met de isolatie.

Voor aankomend seizoen HR+++ glas dus dat zal wel wat schelen.

De tip van marktplaats heb ik in dit topic ook benoemd.

Voor garantie. Het is een convector met koper en aluminium. Daar gaat weinig aan kapot denk ik...

Ik heb mijn huis voorzien van Jaga's voor 1/3 van de nieuwprijs en waren allemaal in goede conditie.

Boosten helpt wel enorm met je opbrengst met ventilatoren. Ik vind de Jaga oplossing mooi eruit zien maar beperkt met de mogelijkheden daar waar ik de Heatmeisters beter kan instellen naar behoefte van de kamer en ik regel het ook in HA wat nog fijner werkt. (Vind ik)

Maar Jaga Tempo is perfect ervoor geschikt!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:03
Blijf dit in verhouding tot electrische auto's echt heel erge nonsense vinden. Beetje Telegraaf wetgeving.

Daarbij kan iedere domme warmtepomp makkelijk slim aangestuurd.

Dus vooral lekker het energieverbruik en met gebruik beprijzen. Dan lost het zich vanzelf op.

1 hack en alle slimme spul in cloud werkt tegen je.

Mijn domme warmtepomp is zelfs zonder slimme opties volledig netontzienend.

Dus blijf daar als overheid verre van. Maar richt je dan eerder op bijvoorbeeld het in orde zijn van het hele systeem (dus alles wat na de warmtepomp komt..) doet voor uiteindelijke rendement veel meer.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:03
(vind het principe van slim aansturen niet slecht, wel als de overheid denkt dat t een oplossing is om e.a.a. te subsidiëren/eisen. Een slim ingestelde domme warmtepomp is minstens zo slim.. ..)

• HarDus
Zie mijn eerdere bijdrage:

Het gaat over hybride warmtepompen om de E netbelasting, die beperkt is nu) om te zetten naar een G netbelasting (die vooralsnog niet beperkt is; dat kan na afname van investering ook minder worden, later).

In het risico of iemand de Cloud verziekt of dat WeHeat de aansturing een keer verziekt schat ik die laatste aanzienlijk hoger in. Evenals een installateur waarmee je het oneens zou kunnen zijn. Gelijk halen middels de rechter wordt dan een koude kermis, ook bij gelijk.

1: Ik wil graag toegang.

2: Ik wil graag beschermd zijn of me beschermd voelen bij een dispuut.

3: Ik wil graag zodra we ons noodpakket moeten openen de Cloud uit kunnen zetten.

Ik wil liever geen “Heat (control) as a Service” in “the Heat of the Moment”.

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50

FutureCow

(C) FutureCow

Mooie van WeHeat is dat de verwarming 100% lokaal kan worden aangestuurd via OT (of aan/uit met de al eerder ingestelde stooklijn), dus als je je noodpakket erbij pakt, zet je gelijk je verwarming een graadje hoger. Er vanuit gaande dat er op dat moment nog spanning is... Trek je voor de zekerheid de 4G antenne uit de achterkant als je bang bent dat de WP wordt overgenomen.

SWW is een ander verhaal, kun je oplossen met een losse WPB.

• HarDus
Mijn 100% zit toch op een ander wens niveau.

Een klein deel van mijn instellingen moet op aanvraag. Een groot deel van mijn instellingen gaan alleen via app/portal waaronder stooklijn, extra SWW. Prachtig als het werkt, zolang het werkt.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:45
HarDus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:47:

Een klein deel van mijn instellingen moet op aanvraag. Een groot deel van mijn instellingen gaan alleen via app/portal waaronder stooklijn, extra SWW. Prachtig als het werkt, zolang het werkt.
Daarom koop ik geen SWW van WH. Keep it simple!

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:59
HarDus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:47:

Futurecow geeft toch aan dat SWW de enige uitzondering is ? Als je hier tevoren over nadenkt neem je dus een aparte oplossing voor SWW.

En als je dagdagelijks aan je stooklijn loopt te tweaker heb je een groter probleem dan dat Weheat via de cloud werkt... En dan nog, er zijn OT thermostaten waar je een stooklijn op kunt instellen, zelfs via een app. Oh wacht, dat is dan vaak weer cloud >:)

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:01
FutureCow schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:02:
Mooie van WeHeat is dat de verwarming 100% lokaal kan worden aangestuurd via OT (of aan/uit met de al eerder ingestelde stooklijn), dus als je je noodpakket erbij pakt, zet je gelijk je verwarming een graadje hoger. Er vanuit gaande dat er op dat moment nog spanning is... Trek je voor de zekerheid de 4G antenne uit de achterkant als je bang bent dat de WP wordt overgenomen.

SWW is een ander verhaal, kun je oplossen met een losse WPB.
Zo is het 👊

Als ik de reacties omtrent 'cloud afhankelijkheid' zo lees vraag ik me wel eens af hoe mensen dan naar hun bank zaken kijken? Zonder cloud geen geld. Ook niet bij de ATM. En die paar euries die je in die oude sok bewaard helpen je de eerste dagen, maar als dat ook op is moeten we ons weer tot elkaar wenden. En dat geldt net zo goed voor electriciteit en andere zaken die we als vanzelfsprekend beschouwen. Vind soms de discussie erg ver gaan, hoewel erg vermakelijk 😁

• Jpiek
Tja, zelfs van dingen waarvan wij misschien niet eens verwachten dat die 'via the Cloud' lopen (kunnen we het alsjeblieft weer gewoon 'via Internet' noemen, vervloekt is degene die ooit een wiolkje bij de intenetverbinding heeft getekend, wat een modewoord!) zijn heel erg afhankelijk van een internetverbinding, bedrijven leggen echt zelf (op een aantal na) geen eigen glasvezel- of-wat-voor-verbinding dan ook van locatie naar locatie.

Ieder bedrijf met meer dan 1 pand/locatie/adres is afhankelijk van internet. En die met maar 1 waarschijnlijk ook :)

Nu weer over weheat kletsen ?

• STIMPPYYY
Het is geen welles nietes discussie. Ja de warmtepomp blijft werken. Echter kan je niks aanpassen. Hebt geen data, geen WHI en kan niks uitlezen en er kan niks opgelost worden bij een storing op afstand.

Enige geluk is wanneer je OT hebt, maar ook dan kan je de pineut zijn omdat OT werkt op basis van aanvoer. Die beduidend in vraag hoger kan zijn met vvw (en geen ingestelde max) dan is toegestaan.

Overigens maak ik mij geen zorgen. Tevens zijn jullie (ik niet) slim genoeg om zelf wat te knutselen mocht het echt moeten, toch :X

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50

FutureCow

(C) FutureCow

STIMPPYYY schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:31:
Het is geen welles nietes discussie. Ja de warmtepomp blijft werken. Echter kan je niks aanpassen. Hebt geen data, geen WHI en kan niks uitlezen en er kan niks opgelost worden bij een storing op afstand.

Enige geluk is wanneer je OT hebt, maar ook dan kan je de pineut zijn omdat OT werkt op basis van aanvoer. Die beduidend in vraag hoger kan zijn met vvw (en geen ingestelde max) dan is toegestaan.

Overigens maak ik mij geen zorgen. Tevens zijn jullie (ik niet) slim genoeg om zelf wat te knutselen mocht het echt moeten, toch :X
Laten we er idd geen wellus nietus van maken... Maar al de extra mogelijkheden, zoals dat een installateur op afstand dingen kan controleren, WHI etc, zijn mooie extra's. Die zaten niet op mijn CV ketel. Daar kon ik ook weinig uitlezen en moest er iemand langs komen als er een storing was.

Dus zonder internet werken de extra's niet, laten we daar niet allemaal op blijven hangen, de basis blijft zonder internet gewoon werken.

• Mg4gebruiker
Allemaal prachtig hoor. Zoals een installateur die in de watten gelegd wordt. Maar ik zie voor de derde keer in één week de wp op offline staan. Dan heeft de installateur er ook niks aan...

Ik wil gewoon koelen uit kunnen zetten. Want kennelijk gaat dat standaard aan als de stroom eraf geweest is.

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:15
Ik nu al heel wat hier gelezen. Maar ook al wat installateurs gesprokken.

Ik moet zeggen wat een rare wereld die wp 's

3 offertes voor we heat sparrow ontvangen 3 verschillende bedragen , 3 verschillende configuraties, 3 verschillende terug verdien tijden. Terwijl ik bij alle drie hetzelfde heb verteld en gevraagd.

Hoe dan vraag ik me af ???? Dit schept geen vertrouwen eerlijk gezegd.

En wat nog vreemder is als je vragen stelt naar aanleiding van de offertes hebben ze allemaal druk of je hoort gewoon niks meer.

Toch maar gas blijven stoken weet je een ding zeker prijzen zullen alleen maar stijgen

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:27
marcel_72 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:46:

3 offertes voor we heat sparrow ontvangen 3 verschillende bedragen , 3 verschillende configuraties, 3 verschillende terug verdien tijden. Terwijl ik bij alle drie hetzelfde heb verteld en gevraagd.

En wat nog vreemder is als je vragen stelt naar aanleiding van de offertes hebben ze allemaal druk of je hoort gewoon niks meer.

Toch maar gas blijven stoken weet je een ding zeker prijzen zullen alleen maar stijgen
De warmtepompen valt wel mee.

In de installateurs zit nog wat meer variatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Barca

In Search Of Sunrise

Ik zou zeggen schets je hele situatie alhier, en de Tweakers geven wel aan welke installateur het meeste hout snijdt ;)

• MotorBeast

Het is niet zo moeilijk: men berekent het vermogen benodigd bij warmteverlies woning en verwarmen boiler bij -10 of -7 (afhankelijk regio). Serie Buffervat alleen nodig bij te weinig watervolume. Verdeler bij VV vervangen naar pomploze verdeler en gaan. Eigenlijk moeten ze dan ook waterzijdig inregelen maar dat gebeurd maar zelden dus zelf doen.

Hier genoeg info voor je: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic Succes met zoeken naar installateur met verstand van zaken. Ik ben maar 2 jaar bezig geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2026 09:28 ]

• MotorBeast
Mg4gebruiker schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:13:
Allemaal prachtig hoor. Zoals een installateur die in de watten gelegd wordt. Maar ik zie voor de derde keer in één week de wp op offline staan. Dan heeft de installateur er ook niks aan...

Ik wil gewoon koelen uit kunnen zetten. Want kennelijk gaat dat standaard aan als de stroom eraf geweest is.
Daar is maar 1 oplossing voor en dat is dat WeHeat een eigen thermostaat op de markt brengt die communiceert met de WP en daarin alle settings die je lokaal kan wijzigen zodat je niet afhankelijk bent van je installateur en/of cloud.

• RNacoustics
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Daar is maar 1 oplossing voor en dat is dat WeHeat een eigen thermostaat op de markt brengt die communiceert met de WP en daarin alle settings die je lokaal kan wijzigen zodat je niet afhankelijk bent van je installateur en/of cloud.
Zou ideaal zijn, we blijven lekker dromen.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-09 22:01

Jan2023

KISS

Even doorbijten,-)

Vooral veel lezen hier met het risico dat een installateur afhaakt omdat je het beter weet.

Op een gegeven moment kom je een goede tegen waarmee je kan overleggen hoe je het wil hebben .

Duurde bij mij een paar jaar , mijn schatje zei op een gegeven moment : " laat toch zitten alles werkt toch " :P

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• RNacoustics

Daarom had ik toentertijd zelf de regie in handen genomen. Ik had de mazzel, dan mijn neef een goede verwarmingsmonteur is. Met hem samen de zeer oude afgifte systeem op orde gebracht met nieuwe leidingen en waterzijdig in regelen. Coolblue heeft de (hybride) BB P80 geleverd en geplaatst. Stroom voorziening had ik zelf gedaan. Dus CB was zo klaar. De WP draait al 2 jaar als een zonnetje. volgende stap is naar FE. Maar om zo min mogelijk afhankelijk te zijn, wordt het een boiler die ik slim gaat aansturen. ketel eruit. Dat gaan we zelf doen. En dan gas eraf.

• testmanager
Vraagje: hoe worden de buiten- en de binnenunit aangesloten op de 230V? Vast bekabeld met een werkschakelaar of gewoon een Schucko stekker?

Ik weet dat voor beiden een eigen schakelautomaat/groep benodigd is.

Ik vraag dit, voor als ik niet ga voor een thuisbatterij met back-up in de meterkast. Dan wil ik in ieder geval wel een back-up batterij (lees: heule grote powerbank) dedicated voor de Weheat hebben. Slaap ik lekkerder door (gas uitval in NL kan ik me niet herinneren, maar stroomuitval daarentegen..).
Heb er dan natuurlijk wel 2 nodig, zowel voor de binnen als de buiten-unit.

Maar volstaan dan 2 accu's met een Shucko uitgang?

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:15
testmanager schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:39:
Vraagje: hoe worden de buiten- en de binnenunit aangesloten op de 230V? Vast bekabeld met een werkschakelaar of gewoon een Schucko stekker?

Ik vraag dit, voor als ik niet ga voor een thuisbatterij met back-up in de meterkast. Dan wil ik in ieder geval wel een back-up batterij (lees: heule grote powerbank) dedicated voor de Weheat hebben. Slaap ik lekkerder door (gas uitval in NL kan ik me niet herinneren, maar stroomuitval daarentegen..).

Werkschakelaar.

Wat die backupstroom betreft, heb je al zitten rekenen hoeveel je nodig gaat hebben? Ik zou zelf voor de winterperiode al zo'n 50 kWh moeten hebben om een dag op de kunnen vangen, Vanuit een economisch oogpunt bekeken is dat niet rendabel te krijgen.

Overigens, de gemiddelde CV doet het ook niet zonder stroom. Het enige is dat de benodigde backup stroom veel kleiner is dan voor een warmtepomp en backup een stuk reeeler is.

• Gameboy

De binnen- en buitenunits worden met een vaste verbinding aangesloten, niet met een stekker.

Voor noodstroom-voorziening die ook je warmtepomp in werking kan houden, moet je dus iets anders verzinnen dan stekker-batterijen.

Ik denk persoonlijk dat dat ook niet nodig is, *als* er al een stroomstoring is, dan duurt dat nooit langer dan een paar uurtjes, die kun je heel prima overbruggen zonder warmte of koeling...

• RNacoustics
Gameboy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:47:
[...]

De binnen- en buitenunits worden met een vaste verbinding aangesloten, niet met een stekker.

Voor noodstroom-voorziening die ook je warmtepomp in werking kan houden, moet je dus iets anders verzinnen dan stekker-batterijen.
Ik denk persoonlijk dat dat ook niet nodig is, *als* er al een stroomstoring is, dan duurt dat nooit langer dan een paar uurtjes, die kun je heel prima overbruggen zonder warmte of koeling...
De meeste thuisbatterijen kunnen max 2500W leveren en moet op aparte groep aangesloten worden. De Blackbird's en Sparow verbruiken bij vollast al veel meer. Je moet wel heel zwaar investeren in een TB om backup op te vangen. Lijkt mij niet de moeite waard.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Binnenunit zit hier gewoon met stekker in het stopcontact.

Buitenunit op aparte groep via werkschakelaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09 22:11
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:06:
[...]

De meeste thuisbatterijen kunnen max 2500W leveren en moet op aparte groep aangesloten worden. De Blackbird's en Sparow verbruiken bij vollast al veel meer. Je moet wel heel zwaar investeren in een TB om backup op te vangen. Lijkt mij niet de moeite waard.
Deze stekker thuisbatterij kan 3000 watt terug leveren mits aparte groep.

YouTube: Preview: HYXi HALO

• Gameboy
ZeRoC00L schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:11:
Binnenunit zit hier gewoon met stekker in het stopcontact.

Buitenunit op aparte groep via werkschakelaar.
Welke binnenunit heb je? (Ik vermoed de compacte, zonder BUH?). Ik heb zelf de complete, voorgeassembleerde binnenunit met geïntegreerde BUH, en die kan ruim 3 kW trekken. Die zit dus niet met een stekker aangesloten ;)

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:00
Gameboy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Welke binnenunit heb je? (Ik vermoed de compacte, zonder BUH?). Ik heb zelf de complete, voorgeassembleerde binnenunit met geïntegreerde BUH, en die kan ruim 3 kW trekken. Die zit dus niet met een stekker aangesloten ;)
Ik heb een voor-geassembleerde binnenunit met geïntegreerde BUH, die aangesloten is met een stekker op een WCD. Deze WCD heeft wel een eigen aparte groep. Dit is gewoon prima volgens NEN-1010.
Volgens NEN 1010 is een stekkerverbinding toegestaan voor vast opgestelde apparaten tot een vermogen van 3,68 kW (16 A bij 230 V).
De Weheat voorgemonteerde binnenunit met de 3 kW back-up heater (BUH) en circulatiepomp heeft een maximaal aansluitvermogen van 3,6 kW (16 A). Omdat de unit op een eigen geaarde groep zit, overschrijdt deze de limiet van de groep niet en beïnvloedt hij geen andere apparaten. Een geaard stopcontact (randaarde) is hierbij wel verplicht.

[ Voor 35% gewijzigd door Bas Post op 27-07-2026 11:26 ]

BP on the move!!!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gameboy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Voorgeassembleerde, die net als een oven ook 3kW kan trekken. Mijn oven zit ook met stekker aangesloten.

Staat het in de instructies van Weheat om deze vast aan te sluiten?

[ Voor 8% gewijzigd door ZeRoC00L op 27-07-2026 11:25 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Gameboy
ZeRoC00L schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Voorgeassembleerde, die net als een oven ook 3kW kan trekken. Mijn oven zit ook met stekker aangesloten.

Staat het in de instructies van Weheat om deze vast aan te sluiten?
Geen idee eigenlijk? Ik heb zelf een 3-fase installatiekabel naar de garage gemaakt, en in de lasdoos zijn door de installateur zowel de binnen- als de buitenunit elk op een andere fasedraad aangesloten met lasklemmen, op mijn aanwijzing ;)

Ik vond het logisch om dit vast aan sluiten en niet met een stekker.

[ Voor 6% gewijzigd door Gameboy op 27-07-2026 11:28 ]

• MotorBeast
frank2908 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Deze stekker thuisbatterij kan 3000 watt terug leveren mits aparte groep.

YouTube: Preview: HYXi HALO
Dan heb je nog een probleem want de meeste kunnen niet als backup dienen voor je hele huis. Als stroom uitvalt zal dan ook je accu niet meer leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2026 11:36 ]

• Mg4gebruiker
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Met 2 groepen elk 2500 W op een eenfase aansluiting kan het wel. En mijn Weheat Is nog niet boven de 3,6 kW uitgekomen..

• Mg4gebruiker
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Dan heb je nog een probleem want de meeste kunnen niet als backup dienen voor je hele huis. Als stroom uitvalt zal dan ook je accu niet meer leveren.
Klopt. De backup aansluiting is alleen bruikbaar op direct aansluitbare apparaten. Je kunt dus niet inductiekoken op die dingen als de stroom van het net gaat. Daarvoor heb je veel duurdere thuisbatterijen nodig. Ik vond dat het geld niet waard.

Ik draai al vanaf half maart vrijwel op nul afname. Dat is inclusief de WP, koken wassen, drogen etc. Sinds kort op 2 aparte groepen zidat ze allebei 2500W leveren kunnen. Natuurlijk staat de SWW en legionella run getimed op momenten dat de panelen fatsoenlijk stroom opleveren. Maar de rest doen we wanneer wij het willen (en dat is niet persé overdag als de zon schijnt).

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09 22:11
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Off grid TB is een forse investering voor een gemiddelde stroomuitval van 21-23 minuten per jaar in Nederland. Als de stroom uren zou uitvallen is je huis niet ineens koud. Met de Weheat voorraad vat van 300 liter kan je nog gemakkelijk 3-7 keer kort douchen
Waarom zou je deze dure investering doen? Als er oorlog uitbreekt in Nederland?
Zelfverbruik van Off grid TB is 15% , dit verlies moet je ook rekenen.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:16

TD-91

XC40 P8

Jan2023 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:01:
[...]

Even doorbijten,-)

Vooral veel lezen hier met het risico dat een installateur afhaakt omdat je het beter weet.

Op een gegeven moment kom je een goede tegen waarmee je kan overleggen hoe je het wil hebben .

Duurde bij mij een paar jaar , mijn schatje zei op een gegeven moment : " laat toch zitten alles werkt toch " :P
Hier idem, je eigen huis volledig begrijpen i.r.t. een warmtepomp, welke warmtepomp dan, welke aanpassingen om installatie optimaal te krijgen en een installateur vinden in het bos van fabeltjes...Heeft mij ook twee jaar gekost. Met een dergelijke investering zou je alle details moeten willen begrijpen en vergeet niet om ook al die details op schrift met installateur te bevestigen.

Voor mij als redelijke leek heeft het veel geholpen om AI in te zetten voor verduidelijking van hoe alle technische zaken werken en wat er dan nodig is om in onze situatie dat optimaal te krijgen. Daarbij ook een aantal van de tweakers topics gekoppeld. Uiteraard wel af en toe even verifieren, gezien niet alle antwoorden perfect zijn ;)

Inmiddels is de blackbird p60 besteld, vooralsnog hybride gezien meterkast en de nodige gas verbruikers. Plaatsing op onze dakkapel, het geen ik denk ik het spannendst vind...

• Jpiek

Binnenunit op stekker 230V, niet persé een eigen grope tenzij je een BUH hebt. Buitenunit vaste aansluiting op 230V al schijnt stekker ook prima te kunnen.

Accu/Battery ben ik nog steeds naar op zoek, reken op een uinit die 4000kWh moet kunnen leveren. Ik ben al meerdere versies verder, je hebt tevens een ATS nodig.

Of ik spaar nog ff door en ga voor een backupfunctie voor heel het huis (of tenminste 2 van de 3 fasen)...

• Pr088
Jpiek schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Binnenunit op stekker 230V, niet persé een eigen grope tenzij je een BUH hebt. Buitenunit vaste aansluiting op 230V al schijnt stekker ook prima te kunnen.

Accu/Battery ben ik nog steeds naar op zoek, reken op een uinit die 4000kWh moet kunnen leveren. Ik ben al meerdere versies verder, je hebt tevens een ATS nodig.

Of ik spaar nog ff door en ga voor een backupfunctie voor heel het huis (of tenminste 2 van de 3 fasen)...
4000kWh accu is wel heul veul :P.
En dan nog. Je moet zowel je buitenunit als je binnenunit draaiend krijgen bij uitval. Praktisch lukt dat niet zonder een batterij die vast geïnstalleerd is met noodstroomfunctie. Of je zou kunnen kijken naar een Zendure Mix 4000 AC met die nieuwe PowerHub.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:02
TD-91 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Hier idem, je eigen huis volledig begrijpen i.r.t. een warmtepomp, welke warmtepomp dan, welke aanpassingen om installatie optimaal te krijgen en een installateur vinden in het bos van fabeltjes...Heeft mij ook twee jaar gekost. Met een dergelijke investering zou je alle details moeten willen begrijpen en vergeet niet om ook al die details op schrift met installateur te bevestigen.

Voor mij als redelijke leek heeft het veel geholpen om AI in te zetten voor verduidelijking van hoe alle technische zaken werken en wat er dan nodig is om in onze situatie dat optimaal te krijgen. Daarbij ook een aantal van de tweakers topics gekoppeld. Uiteraard wel af en toe even verifieren, gezien niet alle antwoorden perfect zijn ;)

Inmiddels is de blackbird p60 besteld, vooralsnog hybride gezien meterkast en de nodige gas verbruikers. Plaatsing op onze dakkapel, het geen ik denk ik het spannendst vind...
Ik zie dit nu geregeld langskomen, dus niet specifiek tegen jou gericht, ik ken je immers niet en wil je niet aanvallen. Wel wil ik een iets ander perspectief geven. Alle details worden uitgezocht tav. de installatie zodat je je verwachting in detail kunt invullen. Maar de plaats waar de buitenunit komt levert grote onzekerheid die - zodra de kamer onder die dakkapel in gebruik is - misschien wel doorslaggevend is voor de tevredenheid. En juist die plaats is heel moeilijk te veranderen in vergelijking tot leidingwerk en verdeler. In kaart brengen van de akoestiek, sterkteberekening, het overwegen van een extra plafondbalk, een paar betontegels, of de bereikbaarheid door een storingsmonteur: dat zijn de ervaringscijfers van een installateur in ander huizen met andere mensen. Het één lijkt met grote precisie te worden bepaald en het ander wordt over de duim genomen. Die verhouding lijkt bij sommigen behoorlijk zoek.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Met 2 groepen elk 2500 W op een eenfase aansluiting kan het wel. En mijn Weheat Is nog niet boven de 3,6 kW uitgekomen..
Onze Blackbird P80 is al een paar keer boven de 3680 W uitgekomen, richting de 4000 W. De Home Assistant Weheat-integratie gaf bijna 3800 W aan, maar de MID-meter heb ik de buitenunit zelfs één keer op ongeveer 3900 W zien aantikken. Dat was wel tijdens een boostsessie ter voorbereiding op het vullen van een bad.

Toch vind ik dat behoorlijk veel vermogen voor een EMAT single-DIN groep. Dat voelt eerlijk gezegd niet helemaal comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaXGXRCwvW4F_ADf42y_inRYUWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJIlF1fzBSBVowK4sk1pPwjH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37SVzvHBkmrLLpFC8E54tsjv5ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF92EfhOpQeliu0lLN7UfrL4.jpg?f=fotoalbum_large

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Barca

In Search Of Sunrise

Het is bij mij NIET aangesloten met een werkschakelaar. Ik vroeg dat tijdens de installatie gelijk aan ze. Ze gaven aan dat het niet nodig is, ook niet volgens de voorschriften van WeHeat, omdat je het achterop de buitenunit spanningsloos kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Barca op 27-07-2026 15:10 ]

• MotorBeast
TD-91 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Sorry, niet kwaad bedoeld, maar dan heeft AI (en je installateur) je erg slecht geinformeerd. Allereerst is een dakkappel zo'n beetje de slechtste plaats die je maar kan kiezen met een extreem dun houten dakje met grote kans op resonantie die je niet weg krijgt. Slaapkamer onbruikbaar.

Verder, beeld je even de situatie in, het is al een aantal dagen vorst en sneeuw en je dak is spekglad en je unit heeft een storing. Vertel mij eens even welke installateur zijn leven gaat wagen dan jouw dak op te klimmen om je unit repareren? Tevens kan met stuifsneeuw de kans aanwezig zijn dat je unit een keer insneeuwt. Hoe ga jij die sneeuwvrij maken?

• RNacoustics
TomSt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Onze Blackbird P80 is al een paar keer boven de 3680 W uitgekomen, richting de 4000 W. De Home Assistant Weheat-integratie gaf bijna 3800 W aan, maar de MID-meter heb ik de buitenunit zelfs één keer op ongeveer 3900 W zien aantikken. Dat was wel tijdens een boostsessie ter voorbereiding op het vullen van een bad.

Toch vind ik dat behoorlijk veel vermogen voor een EMAT single-DIN groep. Dat voelt eerlijk gezegd niet helemaal comfortabel.

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Ik heb de P80 buitenunit dan ook conform WH aanbeveling, op 20A afgezekerd en op aparte fase aangesloten. 16A kan op het randje zitten.

• TomSt
  • Nu online
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Ik heb de P80 buitenunit dan ook conform WH aanbeveling, op 20A afgezekerd en op aparte fase aangesloten. 16A kan op het randje zitten.
Heb je die aanbeveling ergens zwart-op-wit staan? Dan kan ik er eventueel nog even mee terug naar de installateur om te vragen of dit inderdaad geen probleem is en of een 20A-groep misschien een betere keuze was.

Zelf kan ik in de documentatie van Weheat alleen vinden dat de aansluitwaarde 230V 16 A is, verder kom ik niets tegen over een aanbevolen groepsgrootte of de piekbelasting..

• Jpiek
Pr088 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:13:
[...]

4000kWh accu is wel heul veul :P.
En dan nog. Je moet zowel je buitenunit als je binnenunit draaiend krijgen bij uitval. Praktisch lukt dat niet zonder een batterij die vast geïnstalleerd is met noodstroomfunctie. Of je zou kunnen kijken naar een Zendure Mix 4000 AC met die nieuwe PowerHub.
4000kWh |:( Classic :+
Zendure Mix 4000 AC met die nieuwe PowerHub.
In die richting zat ik idd te denken + een gewone UPS voor de binnenunit (in mijn geval zonder BUH).

• Qwizh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-08 22:01
Sinds een week of 2 zie ik via mijn HWE KWH meter dat mijn Weheat Blackbird P60 in plaats van rond de 10w in standby, ruim 40w verbruikt. Dit blijkt te komen doordat de ventilator na een SWW run nooit meer uitgaat. Ik heb hem al eens helemaal van het stroom gehaald. Na de initiële legionallarun bleef de ventilator wel uit, maar na de SWW run van de dag erna bleef hij weer aan. Iemand anders die hetzelfde probleem detecteert, of weet wat er aan de hand is?

[ Voor 3% gewijzigd door Qwizh op 27-07-2026 15:59 ]

• RNacoustics
TomSt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Heb je die aanbeveling ergens zwart-op-wit staan? Dan kan ik er eventueel nog even mee terug naar de installateur om te vragen of dit inderdaad geen probleem is en of een 20A-groep misschien een betere keuze was.

Zelf kan ik in de documentatie van Weheat alleen vinden dat de aansluitwaarde 230V 16 A is, verder kom ik niets tegen over een aanbevolen groepsgrootte of de piekbelasting..
Ik heb mijn P80 al weer 2 jaar. Toentertijd stond dat in de installatiehandleiding. Maar er veranderd zoveel. Geen idee of die aanbeveling nu nog geldt.

• Pr088
Qwizh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:58:
Sinds een week of 2 zie ik via mijn HWE KWH meter dat mijn Weheat Blackbird P60 in plaats van rond de 10w in standby, ruim 40w verbruikt. Dit blijkt te komen doordat de ventilator na een SWW run nooit meer uitgaat. Ik heb hem al eens helemaal van het stroom gehaald. Na de initiële legionallarun bleef de ventilator wel uit, maar na de SWW run van de dag erna bleef hij weer aan. Iemand anders die hetzelfde probleem detecteert, of weet wat er aan de hand is?
Nu je het zegt, ik heb ook de indruk dat mijn ventilator vaak draait op gekke momenten, sinds een week. Dacht dat het door het koelen kwam, maar dit klinkt bekend. Ik ga thuis er op letten (en zonodig mijn installateur inschakelen).

• Qwizh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-08 22:01
Pr088 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:05:
[...]

Nu je het zegt, ik heb ook de indruk dat mijn ventilator vaak draait op gekke momenten, sinds een week. Dacht dat het door het koelen kwam, maar dit klinkt bekend. Ik ga thuis er op letten (en zonodig mijn installateur inschakelen).
Hmm, misschien is er dan toch een softwareupdate geweest waarmee de ventilator blijft draaien bij een bepaalde buitentemperatuur... De ventilator bleef altijd al even draaien als de Blackbird stopte met koelen, maar verder nooit in standby na andere modi. Draait jouw ventilator ook in standby?

• MotorBeast
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:02:
[...]

Ik heb mijn P80 al weer 2 jaar. Toentertijd stond dat in de installatiehandleiding. Maar er veranderd zoveel. Geen idee of die aanbeveling nu nog geldt.
NOS doet vandaag ook een duit in het zakje: https://nos.nl/artikel/2624596-steeds-vaker-brand-in-meterkast-door-verkeerd-aansluiten-van-warmtepomp-en-laadpaal

• TomSt
  • Nu online
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:02:
[...]

Dit kan ik terugvinden in de installatiehandleiding, volgens mij de versie van 10 mei 2025. Daarin staat voor onze installatie een 16A automaat, type B, met een 30 mA aardlekschakelaar. Onze EMAT voldoet dus gewoon aan de specificaties van Weheat.

Juist daarom vond ik het zo opvallend dat het opgenomen vermogen tijdens een boost ineens ruim boven de 3,5 kW uitkwam en door bleef oplopen richting de 4 kW. Normaal zie ik hem maximaal rond de 3,5 kW uitkomen. Uiteindelijk heb ik de boost maar gestopt, omdat ik het niet helemaal vertrouwde.

https://warmland.nl/wp-content/uploads/Installation_manual_Blackbird_NL_050725_Warmland_Amsterdam.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9kkD56JumlQZXyxJwK8KqH4WUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMhYRawAZuKZAhUYlFhazH2C.png?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
Ik heb zelf electronica achtergrond. Gewoon gezond verstand gebruiken. Dit verhaal is weer zo'n eentje, om het verdien model op te schroeven. Voor leken dus puur bangmakerij!

• RNacoustics
TomSt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Dit kan ik terugvinden in de installatiehandleiding, volgens mij de versie van 10 mei 2025. Daarin staat voor onze installatie een 16A automaat, type B, met een 30 mA aardlekschakelaar. Onze EMAT voldoet dus gewoon aan de specificaties van Weheat.

Juist daarom vond ik het zo opvallend dat het opgenomen vermogen tijdens een boost ineens ruim boven de 3,5 kW uitkwam en door bleef oplopen richting de 4 kW. Normaal zie ik hem maximaal rond de 3,5 kW uitkomen. Uiteindelijk heb ik de boost maar gestopt, omdat ik het niet helemaal vertrouwde.

https://warmland.nl/wp-content/uploads/Installation_manual_Blackbird_NL_050725_Warmland_Amsterdam.pdf

[Afbeelding]
Oh, dan hebben ze blijkbaar de eisen wat versoepeld.

• MotorBeast
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Ik heb zelf electronica achtergrond. Gewoon gezond verstand gebruiken. Dit verhaal is weer zo'n eentje, om het verdien model op te schroeven. Voor leken dus puur bangmakerij!
Nee hoor. Idioot hier heeft er een puinhoop van gemaakt wat later hersteld is. Zonnepanelen en wp totaal verkeerd bedraad. Beunhazen zonder enige kennis van zaken. Op dit moment loopt aanvraag voor verhoging naar 1x40A met dank aan kennis op Tweakers. Nb meeste gebruikers lezen geen Tweakers en leven hun leven met andere zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2026 17:06 ]

• RNacoustics
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:05:
[...]

Nee hoor. Idioot hier heeft er een puinhoop van gemaakt wat later hersteld is. Zonnepanelen en wp totaal verkeerd bedraad. Beunhazen zonder enige kennis van zaken. Op dit moment loopt aanvraag voor verhoging naar 1x40A met dank aan kennis op Tweakers.
Beter is 3 x 25A 3 fase aansluiting. mits je deze kunt krijgen?

• MotorBeast
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Beter is 3 x 25A 3 fase aansluiting. mits je deze kunt krijgen?
Niet nodig en alles is hier 1 fase. EV komt hier voorlopig ook niet. 40A gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2026 17:09 ]

• RNacoustics
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:08:
[...]

Niet nodig en alles is hier 1 fase. EV komt hier voorlopig ook niet. 40A gratis.
1x40A is volgens mij duurder dan 3 x 25A

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RNacoustics schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:10:
[...]

1x40A is volgens mij duurder dan 3 x 25A
Bij automaten krijg je gewoonlijk 1x 40A Ckar. Bij smelt krijg je 35A.
Zelfde prijs.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11
TomSt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:54:
Toch vind ik dat behoorlijk veel vermogen voor een EMAT single-DIN groep.
Heb zelf de dag na de installatie de twee 16A EMAT single-din eruit getrokken en 2 maal een 2-din Hager aardlekautomaat (16A binnenunit 20A buitenunit) teruggeplaatst. Betaal je 10K + voor een Nederlands product, probeert de installateur een paar centen te besparen met die matige Chinese EMAT meuk. Ik ging er toch kWh-meters tussenzetten.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-09 22:01

Jan2023

KISS

feico.de.boer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Werkschakelaar.

Wat die backupstroom betreft, heb je al zitten rekenen hoeveel je nodig gaat hebben? Ik zou zelf voor de winterperiode al zo'n 50 kWh moeten hebben om een dag op de kunnen vangen, Vanuit een economisch oogpunt bekeken is dat niet rendabel te krijgen.

Overigens, de gemiddelde CV doet het ook niet zonder stroom. Het enige is dat de benodigde backup stroom veel kleiner is dan voor een warmtepomp en backup een stuk reeeler is.
Ehh , als je backup heather zo belangrijk voor je is dan is je WP fout gedimensioneerd.

Die moet je hut gewoon tot -10 buiten op temperatuur krijgen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• TomSt
  • Nu online
phYzar schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Heb zelf de dag na de installatie de twee 16A EMAT single-din eruit getrokken en 2 maal een 2-din Hager aardlekautomaat (16A binnenunit 20A buitenunit) teruggeplaatst. Betaal je 10K + voor een Nederlands product, probeert de installateur een paar centen te besparen met die matige Chinese EMAT meuk. Ik ging er toch kWh-meters tussenzetten.
Ja, een beetje jammer dat vrijwel alles van EMAT is. Onze groepenkast is in 2023 vervangen toen de zonnepanelen werden geplaatst. We zijn toen van de oude smeltzekeringen naar een moderne groepenkast gegaan. De zonnepanelen zitten overigens op een Chint groep.

De kWh-meters zijn wel netjes in een aparte DIN-railbehuizing op zolder gemonteerd (door ons aangeleverd), direct bij de binnenunit. Dat scheelt weer ruimte in de meterkast.

Binnen afzienbare tijd willen we ook overstappen van gas naar inductie. Dan laten we een goede elektricien de complete installatie nog eens nalopen om te controleren of alles veilig en correct is uitgevoerd. Zowel de installatie van de zonnepanelen als die van de warmtepomp gaf mij achteraf niet echt het vertrouwen dat alles even zorgvuldig is gedaan.

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:02

mark9534

Ondertitel ?

Overzicht woning en afgiftesysteem (eerste post):
mark9534 in "Weheat warmtepompen"

Keuze buffervat en vermogen Blackbird:

Overzicht vloerverwarming:

Na deze eerdere posts is vorige week de warmtepomp installatie uitgevoerd van de Blackbird P80, WEP binnenunit, 300L boilervat, 50L buffervat in serie en Honeywell Lyric T6. De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn uitgevoerd in RVS spiraalbuis DN25 met 19mm isolatie. Deze leidingen zijn buiten afgewerkt met een Tecnosystemi Optima leidinggoot antraciet van 135 x 82 mm.
  • Ik heb een fotoverslagje gemaakt. Graag hoor ik jullie opmerkingen en/of verbeteringen over de installatie mochten deze er zijn.
  • Er zou ook een AVDO worden geplaatst maar zoals ik kan beoordelen is dat niet gebeurd. Ik heb de installateur hierover gemaild. De vraag is ook of dat deze wel nodig is in onze situatie vanwege de groepen van de vloerverwarming die altijd open staan.

Weheat geeft zelf aan dat dit altijd nodig is in dit artikel: Buffervat in serie of parallel. Ook in dit filmpje van Ketel Klets YouTube: Fabrieksrondleiding Weheat warmtepompen heeft Dave van Swam van Weheat het er ook over.

Als ik echter aan Gemini de vraag stel krijg ik dit antwoordt:
    Jij hebt 5 open groepen (begane grond + badkamer) zonder thermostaatkleppen of zoneregeling. Deze 5 groepen staan fysiek altijd 100% open.

In jouw installatie kan de flow dus nooit nul worden. Jouw vrije vloerverwarmingsgroepen fungeren in feite als een "reusachtige, ruimtedekkende bypass". Omdat deze weg nooit geblokkeerd raakt, bouwt de pomp nooit een te hoge druk op en zal een AVDO in de praktijk nooit open hoeven te gaan.

Hoe denken jullie hierover?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CztZTuUFkmtfVGtC5ZdBKINopxk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inJdOsIUOMxYSq1Nzsl9jqUh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG8K7FMrN7JCk-MfHqX1EBSmjy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOlhlVch0yrcWK2y8BPLcXVo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BblhwUh49XsQdKMkiUcnT1cFuxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDvCsg71UBK6b8VvyKYJxf78.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6GWV2OdGXlMrIlU7IiZj99ikC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMnFoDa4T7DCkfm8AQq8WLPP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs5Jb70HxFtSNvNYUqFRiBdxUT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfO0qWhiepOtODxuG16eABWV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voaZ_U9hmlSvMJQu9IFQLWIOMWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRgmucmc4uEyX0155bjVOCaK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6PJgUaB4bTDW93pjLdg9qZYclI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSCxjSlT97KjqPED8jphlcVM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gKuT7afNpHvkge4_lQr_jBYWcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqGMSUhzISWfDVWgkfmHHejn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilZSTn4dnf-ZOIsb0BQqMLxVtkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qr2m47xlBmqqs6DXN9p6d9rD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACNn4u8RQSKPkn1bS6yH37fY1ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k94A38F76bzJTuhiBtD1P9k7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILGZxxZMN0xsx39FDPSWcXKBfac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv94fe9LEMUigDgSpIM1yGWr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dlxYL_EcPPmbdQZEByJBPSdE4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKL73jfeoqbKVRtvJ05ryW64.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiblgppLL0DUx490Ti5nBC7uZYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oI6JC7Srki5pLLxqlgOlHyR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAb_7X_heAeqmWXC_D272rkBu_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5zs394lUFnksI7ENznrJ29O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqY-NVc4oncB1dzVxhbfgJPzck0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lPXAdlds0BRyDiLIwa8yqkJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_4k5ZI8AdC_pp9o2Zbsk04yzbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maXicr8I7RoVXnZ5oFG0WHdS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWYqME_RP17Ut811qT7yCWdlFh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMmwlh802dEaP60q84NFJzIo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxGB-dbwdoJrZdpO56uiJ9FCiaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENNuPmkq1CDZkaVQ2rRABB4v.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqyp_c-lbDjBxG273uLqXyrvgtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FK63CVS2c78CZBeiDrviq2am.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BedDNxTNyQz0eNrjd4ZZzzTlVPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYPP1Qfr6YgYNQBxbBzIJWHo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK-MHmwto0ocBlvcUgb8WBBe348=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmJeeqxNb4QwaXugJKoIjaNx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZDrE2aFDIdUk-KeoY22j1j8XS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8ajwpxaBOqgW7djA74C07Q7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDlDUfWNtOEwhzyY9_cbT0VoWJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHQw9n1HlDPXheLckXDi8631.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OI-E0MxH8PuiTomLFnu6jeoGNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLcFgPz5QjcMzLHf19SddMeu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uM9xU3jdio3mTsXwdJ-b3Ez3vQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDwGXCVI8TIsMiUplrgejDcw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfPj9dY8pAIUmtL3J472k5_OdN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qHV95IcH27py0wK6wKU9eh8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JydR8wzlVGOTeut9whm5Ma60SmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgBG9SXYUf3SNB3Eon1qEohU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dHbN3-KabcSYq22vdZu--Zp2HE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkorTV3LNbDUnxbRRzsqofGj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecsr5v7n_JHbjfDbSpkCwQPl1BA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJM65BPPY2hGVuJWCk4ScyLq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hRf-9b2EJqrhUq_R_FOdrIekvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiUUz0G72k4489AL8O6zJ8Zv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cubHoLawj6we7Lb_Obc0lL1KyTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FDzAtclb1ILBDsvld5BQxgH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kYiIPK4-mZ2Y5Jv-aU9FcxtLU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACPuYt2upfi24bS6w9slUS1s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5IhmSx-Gagpk-5VDDGOoCehOCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CAikL2cavSRgdz5jnBfvMTZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JXUEJ_W9f3elGSpFCa3SE4zkjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xChmG1rOT49dJDp1nd1nbwfn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lL_VXSx_MmKf0nOapFIh24O5_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpUl7N4VqKIrJWa1JOuh2R7J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiZR5dTdYY0aEz4UWmgMOVXu_s4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQQwUCByZfmPdQNajOGoOeRz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngtH6luj5ZJKY9QOfsbdSSHU2Wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBCEfayDw0blA1AyPbkKAdgL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bXjHP58tvPY9173xjhb1YG5I3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8WcjrGBwMQnafYbFRh2wAPz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28vdo3Lylv02RiZ59hyl_s_w1bo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCba6n4XMFewl7tYAJtr0nuE.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 222 ... 235 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.