De pot verwijt de ketel. WeHeat is hier zelf de overheersende master van de cloud. Wilde ik wel dat WeHeat de master is. Helaas, bij mijn mijn keuze bleef er achteraf een vakje leeg. Geen tick the box.
Verder is er een groot verschil: het regelen betreft
hybride warmtepompen conform ook het artikel en die vallen dan dus terug op gas vanwege een netcongestie probleem: bij file op het pontje bij E, nemen de hybride installaties een afslag naar G. Het aanbod om aan die dienstregeling mee te doen brengen ze binnenkort, echt, zo beloven ze.
WeHeat wil de prijscongestie omzeilen door 's middags reeds het pontje te nemen, omdat het pontje in de spits een hoger tarief heeft juist om dit uit te lokken. Echter, zijn warmtepompen evenwichtssystemen met je huis en kost eerder reizen efficiency (bij het pontje is dat werktijd).
Het anti-moduleren wat Weheat wil in intelligence vraagt dus om "warmteacceleratie vooraf en achteraf" en kost CoP ten faveure van een lager tarief. Dat kan allemaal wel, maar vooralsnog biedt het WeHeat pontje dat alleen aan als je dat per week op vaste tijden vastlegt en te voet komt. "Intelligent te voet" komt binnenkort als niet wederom uitgesteld. Dan bepaalt WeHeat wanneer je over gaat. De de intelligente weekdienstregeling met de auto is naar een onbekende toekomst verschoven.
Ondertussen zijn er geblindeerde goedkope carpool busjes (batterijen) op de markt die voetgangers met 8 tegelijk oppikken om de netcongestie te helpen verminderen in de spits tegen middagprijzen.
De metafoor gaat natuurlijk niet helemaal op en behoeft ook geen verbetering. De moraal is dat een gedroomde innovatie alleen baanbrekend kan zijn als die tijdig op de baan komt. Lightyear en Pal-V weten daar alles van. Behoeft ook geen verbetering; is illustratie.
De tweede moraal is, dat als netcongestie een beperking is in de transitie (die fase ongelijkheid in een transitie is altijd zo; mijn laadpaal kocht ik ook
na mijn EV; bij een huis kopen bestrijden we die met een hypotheek vooraf (een gehuurde gevulde geldbatterij)), dan kan hybride daar een hele grote rol in spelen.
Mijn All-E netbelasting is in Januari gemiddeld 5x groter dan voor dat ik EV en WP had. Daarvan is 1x de EV en 3x de WP. Op de slechtste WP dag is dat een factor 8 over de dag. Mijn WP vermogen en mijn huisisolatie cq opslag is onvoldoende om deze van 16 tot 22 uur te missen obv mijn JBF thermo intelligentie. Ik kan wel mijn EV off peak laden (doe ik, ondanks vast contract, met een intelligent weekprogramma a la WeHeat) maar de WP niet. die is tijdens de ergste netcongestie keihard nodig. Wel wil ik
straks batterijen off peak laden om over de piek heen te surfen. Niet naar nul, het oude dalniveau blijft.
Mijn mening is dat er veel meer aandacht moet komen om na elektrificatie je piekbelasting te verminderen. Een hybride bespaart 80% van een All-E, maar gebruikt op de slechtste dagen 50% gas (minder als de hybride nogal groot is). Er passen dus veel meer hybrides in de straat dan All-E's. Dat is ook de onbegrepen en ongeadverteerde reden van het verplichten van hybride. voor hybride is er in de koudste dagen altijd gas. Gas moet 80% minder en door naar 0 te gaan duurt dat langer. De transitie moet sneller door slim lokaal afnemen en bufferen.
Ik heb ook All-E, want we hadden een oude gas-CV, maar
ik vind wel dat
ik iets aan mijn piekvraag moet doen. Die heb
ik veroorzaakt. Uiteraard wordt dit benodigde batterijvermogen daarna ook ingezet om te besparen op kosten. En zeker, dat geeft voordeel. Maar ik probeer met het goede doel te beginnen.
De insteek van WeHeat Intelligence, zie de doelstelling van de CEO, vind
ik daarom niet bijster intelligent, dat kan namelijk alleen als de WP te groot is en het huis heel veel buffert.
Dus hybride WP installaties omschakelen naar gas bij vorst of tijdens de pieken is heel goed te begrijpen als je sneller met eigenlijk meer installaties dan nu mogelijk naar E en van het gas afwil! Met afwachten schiet je namelijk niet op.