• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:07
bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Het lijkt er niet op alsof dat wel werkt, maar wellicht duurt het lang voordat hij start? Zie grafiek hieronder:
De CV pomp gaat even aan, de gevraagde watertemperatuur schiet naar 50C (dat vraagt de T6 thermostaat denk ik?) maar daarna blijft hij toch standby.

[Afbeelding]
Je hebt een delta T die kleiner is dan 1. Dat is al niet goed. Heb je toevallig ergens een bypass? NB: vraag 50 graden? Dat gaat geen feest worden met VV. Veel te hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 22-07-2026 15:16 ]

• bobvanharen
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:09
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
[...]

Je hebt een delta T die kleiner is dan 1. Dat is al niet goed. Heb je toevallig ergens een bypass? NB: vraag 50 graden? Dat gaat geen feest worden met VV. Veel te hoog.
Voor zover ik weet is er geen bypass. Let wel dat het systeem al zo'n beetje 24u standby staat en niets doet, dus die delta T kan toch prima kleiner dan 1 zijn als alles 'steady-state' en standby is? Dan koelt alles gewoon af tot buitentemperatuur of kamertemperatuur, die nu zo'n beetje gelijk zijn.

Die vraag van 50C lijkt me ook niet handig, kan dat zijn omdat de T6 thermostaat denkt dat ik nog een gasketel heb staan? Die instelling zag ik wel, maar kon ik niet aanpassen namelijk..

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Voor zover ik weet is er geen bypass. Let wel dat het systeem al zo'n beetje 24u standby staat en niets doet, dus die delta T kan toch prima kleiner dan 1 zijn als alles 'steady-state' en standby is? Dan koelt alles gewoon af tot buitentemperatuur of kamertemperatuur, die nu zo'n beetje gelijk zijn.

Die vraag van 50C lijkt me ook niet handig, kan dat zijn omdat de T6 thermostaat denkt dat ik nog een gasketel heb staan? Die instelling zag ik wel, maar kon ik niet aanpassen namelijk..
Kan je installateur aanpassen.

Maar dit is niet goed, verwarmt niet eens. Zet 'm eens op stooklijn, max 35gr gewoon strak over de hele lijn (op alle punten).

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:07
bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Delta T kan niet zo zijn als de pomp gaat lopen. Maar hij pompt dus sowieso niet?

Mbt tot thermostaat moet je een thermostaat hangen die zowel op stooklijn loopt en dit combineerd met aan/uit mocht setpoint worden overschreden. Een opentherm modulerend protocol met vraagtempeatuur is voor een HR Ketel.

• bobvanharen
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:09
STIMPPYYY schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Kan je installateur aanpassen.

Maar dit is niet goed, verwarmt niet eens. Zet 'm eens op stooklijn, max 35gr gewoon strak over de hele lijn (op alle punten).
Dit heb ik nu 20 minuten draaiend maar er gebeurt nog niets. Status nog steeds standby, watertemperatuur gevraagd 35, kamertemp gevraagd 24, maar watertemperatuur huis in loopt niet op. CV pomp stond een paar minuten aan en daarna weer uit..

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:47
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
[...]

De 50 graden vraag is hoog, maar kan voorkomen met de OpenTherm-aansturing. Dus dat is prima voor dit testmoment. @MotorBeast heb jij zelf een WeHeat? Vraag temp 50 betekent niet dat de Weheat ook daadwerkelijk 50 graden gaat stoken.

Maar goed, het feit dat je warmtepomp niet aanslaat: niet goed.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pietjankarel
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:03
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sWzbwxE.jpeg

Omdat ik het om meerdere redenen interessant vond om tijdens het verkenproces in warmtepompen foto's van opstellingen te zien, deel ik bij dezen de mijne.

300 liter boiler, geen buffervat (vloerverwarming), geen backupheater, op het dak erboven staat een Flint P40.
Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.