Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
ik bedoel:
hoe stel je legionella in op het laagste nivo
PV: 11300Wp | Laadpaal: Easee Home | Batterij: Sigenergy 10KW/18kWh | WP: Weheat Blackbrid P80
Heb net even gechecked: de vorige keer dat de Legionella run afgebroken werd was het ook 33°C. Alle andere Legionella runs gingen wel allemaal netjes deze zomer maar waren ook telkens aan lucht temperaturen van 30°C of minder...Mjans19 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Heb dit ook gehad laatst met die extreme temperaturen. Momenteel de legionellarun naar 10:00 smorgens verplaatst. Genoeg zonne energie en koelere temperaturen op dat tijdstip. Sindsdien geen problemen meer gehad met een afgebroken run. Vanmorgen nog een gehad
Blackbird P60 trouwens en staat in de zon. Heeft misschien toch iets te maken met oververhitting dan?
Mijn BB P60 staat in de schaduw, maar had met temperaturen in die schaduw van 33+ graden ook moeite om de Legionellarun in één keer te voltooien...Beordo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:03:
[...]
Heb net even gechecked: de vorige keer dat de Legionella run afgebroken werd was het ook 33°C. Alle andere Legionella runs gingen wel allemaal netjes deze zomer maar waren ook telkens aan lucht temperaturen van 30°C of minder...
Blackbird P60 trouwens en staat in de zon. Heeft misschien toch iets te maken met oververhitting dan?
Zon lijkt dus niet direct een bepalende factor te zijn, maar de luchttemperatuur waarschijnlijk wel...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Er is geen P80 van 11kW. Hij doet 8kW bij -10gr. Wat de WP onderweg van 18 naar -10gr extra kan is niet relevant. Met een WEP met BUH van 3kW komt deze wel aan 11kW totaal bij -10gr.lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:27:
Heb nu net een offerte gekregen voor een weheat blackbird p80 11 kwh incl buffervat 50l en boilervat 200L (twijfel om deze uit te breiden naar meer) voor 11k na subsidie. Wel inclusief montage en inbedrijfstelling etc.
Daarnaast heb ik ook een offerte voor een daikin altherma 4 van 8kwh incl boilervat van 230l en buffervat van 50l incl montage van 14,5k na subsidie.
Enig advies is hartstikke welkom!
Als je een buffervat nodig hebt voor ontdooien dan zou ik 100l nemen ipv 50l.
300l boiler is meer maar duurt ook langer dus langer geen CV. Die tijd moet je samen met ontdooien wel kunnen missen. Zodra verwarmen van de boiler start is er ook 100l meer koud water dat gaat circuleren met het restje warm water. Dat betekent dat je dan je boiler te koud wordt om te douchen. Daar heb je met 200l nauwelijks last van: de koud/warm water volume verhouding is kleiner en het WP vermogen vs totaal volume is groter. Zie hiervoor de FB discussie over dit onderwerp. Samengevat: groter is niet alleen maar beter en sowieso alleen maar doen bij een WP die voor verwarmen tijd over heeft en voldoende vermogen heeft.
De afweging moet je zelf maken. Daarom geen harde grenzen aangegeven.
De P80 is gespecced op 8 kW, en wel bij -10 inderdaad. Ongeveer alle andere WP merken geven een spec van vermogen bij +7. En de P80 doet 11 kW bij +7, dus in die zin is er wel degelijk een 11 kW Blackbird, zeker als je gaat vergelijken met andere merken.HarDus schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:41:
[...]
Er is geen P80 van 11kW. Hij doet 8kW bij -10gr. Wat de WP onderweg van 18 naar -10gr extra kan is niet relevant. Met een WEP met BUH van 3kW komt deze wel aan 11kW totaal bij -10gr.
Sterker nog: het staat gewoon op de site van Weheat zelf, de BB P80 is 11 kW bij A7W35: https://www.weheat.nl/producten/blackbird
[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 15-07-2026 15:46 ]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ik heb een andere meningMotorBeast in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"HarDus schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:41:
[...]
Er is geen P80 van 11kW. Hij doet 8kW bij -10gr. Wat de WP onderweg van 18 naar -10gr extra kan is niet relevant. Met een WEP met BUH van 3kW komt deze wel aan 11kW totaal bij -10gr.
Als je een buffervat nodig hebt voor ontdooien dan zou ik 100l nemen ipv 50l.
300l boiler is meer maar duurt ook langer dus langer geen CV. Die tijd moet je samen met ontdooien wel kunnen missen. Zodra verwarmen van de boiler start is er ook 100l meer koud water dat gaat circuleren met het restje warm water. Dat betekent dat je dan je boiler te koud wordt om te douchen. Daar heb je met 200l nauwelijks last van: de koud/warm water volume verhouding is kleiner en het WP vermogen vs totaal volume is groter. Zie hiervoor de FB discussie over dit onderwerp. Samengevat: groter is niet alleen maar beter en sowieso alleen maar doen bij een WP die voor verwarmen tijd over heeft en voldoende vermogen heeft.
De afweging moet je zelf maken. Daarom geen harde grenzen aangegeven.
Ah.. ik draai het stiltenivo naar de 1 na laagste stand. Dan blijft het bij 40/50% compressorMjans19 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:46:
[...]
ik bedoel:
hoe stel je legionella in op het laagste nivo
Je kan bij de gemeente waar je woont vragen wat hun planning is om van het gas af te gaan.
All-electric is de toekomst.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Als je nu meteen FE (Full Electric) gaat, kun je nu ook direct van het gas af en die vaste lasten kwijt zijn, meteen verdienen dus.
Ik kreeg dezelfde vraag.QuestionMarc schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:00:
[...]
Mijn Sparrow staat er nu een paar weken, en ik kreeg natuurlijk ook de vraag of ik een servicecontract wil afsluiten voor 'onderhoud'. Op de installatiedag nog met de monteur over dat onderhoud gepraat maar dat kon ik makkelijk zelf zei hij.
Ik vroeg me wel af, als ik dan géén servicecontract heb, hoe zit het dan met support vanuit Hoppenbrouwers als er wel iets aan de hand is?
Onderhoud kan niet meer zijn dan de buitenunit schoonhouden, en zorgen dat er genoeg water in het CV-systeem zit.
Verder kreeg ik van de monteur te horen dat ik na de eerste maand even de magneet van de vuilafscheider moest halen, even een beetje water eruit laten lopen en dan magneet terug en weer bijvullen.
Om de metaaldeeltjes die bij het ontbramen van de leidingen kwijt te raken.
Mij lijkt het vrij simpel, de eerste twee jaar heb je gewoon garantie dus hebben ze gewoon te komen, onderhoudscontract of niet.
Daarna heb je zoiets als verwachte levensduur, dus met twee jaar garantie komen ze denk ik niet helemaal weg.
Bij een storing zal je dan moeten betalen, maar goed, dat lijkt me vrij normaal.
voordat je de magneet loshaalt, eerst alles uit zetten, Anders worden de metaaldeeltjes weer vrolijk rond gepompt.RobbieT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:35:
[...]
Ik kreeg dezelfde vraag.
Onderhoud kan niet meer zijn dan de buitenunit schoonhouden, en zorgen dat er genoeg water in het CV-systeem zit.
Verder kreeg ik van de monteur te horen dat ik na de eerste maand even de magneet van de vuilafscheider moest halen, even een beetje water eruit laten lopen en dan magneet terug en weer bijvullen.
Om de metaaldeeltjes die bij het ontbramen van de leidingen kwijt te raken.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Waterstof heeft een functie in de toekomst maar dan moet je denken aan industrie, opslag surplus groene energie, transport etc.lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
Jullie zouden dus wel de Weheat pakken. Ik hoor zoveel wisselende verhalen. Ook van Daikin zelf. Heb vanmiddag zelfs een installateur over de vloer gehad die adviseerde een hybride opstellen met een nieuwe CV. Hij denkt dat waterstof de toekomst is, dus adviseert hij geen All-electric meer
in de gebouwde omgeving gaat het (wonderen daargelaten) nooit de toekomst worden. Er gaat teveel energie verloren bij productie, opslag en transport van waterstof en daarmee legt waterstof het (zwaar) af tegen een warmtepomp qua energie efficientie en daarmee kosten.
Met een dergelijke cv boer zou ik geen zaken willen doen. Heeft er geen verstand van en weet niet wat er speelt in de markt. Zoek een warmtepomp die past bij jouw woning. Niet een vast merk. De Weheat verhalen? Let op dit is tweakers en geen review site.lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
Jullie zouden dus wel de Weheat pakken. Ik hoor zoveel wisselende verhalen. Ook van Daikin zelf. Heb vanmiddag zelfs een installateur over de vloer gehad die adviseerde een hybride opstellen met een nieuwe CV. Hij denkt dat waterstof de toekomst is, dus adviseert hij geen All-electric meer
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Hybride want waterstof. Ik heb maar 1 reactie.lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 21:42 ]
Waterstof wordt helaas de komende jaren ook niet betaalbaar. Is het nog veel te duur voor. En als het al een beetje betaalbaar wordt, dan gaat het eerst naar de industrie. Je kunt rustig all-electric gaan. Hybride is ook geen slecht idee, maar dan ben je nog niet gasloos de komende 15 jaar.lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Maar is zeker niet representatief door deze specifieke doelgroep die andere eisen stelt dan de gemiddelde gebruiker. Op 150 units hebben wij wellicht een handvol issues gehad die prima zijn opgelost door Weheat. Dat gebeurt bij jouw Vaillant ook incidenteel zelfs zonder automatische updates van de software. Op dat gebied loopt Weheat ver voor op de concurrentie en dat geeft wel eens ongewenste bijwerkingen.MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:29:
[...]
Hybride want waterstof. Ik heb maar 1 reactie.@Carboy54 Tweakers is DE review site op gebied van techniek. Daar komen alle plus en minpunten aan het licht.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Deze specifieke doelgroep? Wat bedoel je daarmee? Iedere lezer hier leest hier juist omdat ze het naadje van de kous willen weten en is geen gemiddelde gebruiker. Zonder Tweakers had ik nooit een WP laten plaatsen met al die onzin verhalen van veel installateurs. De reden dat ik met veel topics meelees om zo objectief mensen te kunnen helpen met hun keuze.Carboy54 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:33:
[...]
Maar is zeker niet representatief door deze specifieke doelgroep die andere eisen stelt dan de gemiddelde gebruiker. Op 150 units hebben wij wellicht een handvol issues gehad die prima zijn opgelost door Weheat. Dat gebeurt bij jouw Vaillant ook incidenteel zelfs zonder automatische updates van de software. Op dat gebied loopt Weheat ver voor op de concurrentie en dat geeft wel eens ongewenste bijwerkingen.
WeHeat loopt helemaal niet voor want zo ongeveer alle merken zijn bezig met "zogenaamde" (vind ik) slimme software. Jij noemt Vaillant (https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/ ), Nibe ( https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-energy-management) , Remeha enz enz. Het is helemaal geen unique selling point. Tevens zijn er ondertussen ook externe partijen die alle systemen aan elkaar gaan knopen. Verder blijft het een enorm risico van een cloud afhankelijk te zijn van een fabrikant. Dezelfde discussie hebben we nu met auto's, digid etc.
Tweakers gebruikers zijn geen goede representatie van de hele gebruikersgroep. Een goed deel van "alle plus en minpunten" die hier voorbij komen leeft bij de meeste WP gebruikers helemaal niet.MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:45:
[...]
Deze specifieke doelgroep? Wat bedoel je daarmee? Iedere lezer hier leest hier juist omdat ze het naadje van de kous willen weten en is geen gemiddelde gebruiker. Zonder Tweakers had ik nooit een WP laten plaatsen met al die onzin verhalen van veel installateurs. De reden dat ik met veel topics meelees om zo objectief mensen te kunnen helpen met hun keuze.
WeHeat loopt helemaal niet voor want zo ongeveer alle merken zijn bezig met "zogenaamde" (vind ik) slimme software. Jij noemt Vaillant (https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/ ), Nibe ( https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-energy-management) , Remeha enz enz. Het is helemaal geen unique selling point. Tevens zijn er ondertussen ook externe partijen die alle systemen aan elkaar gaan knopen. Verder blijft het een enorm risico van een cloud afhankelijk te zijn van een fabrikant. Dezelfde discussie hebben we nu met auto's, digid etc.
WeHeat loopt voor of anders gezegd "heeft een andere implementatie" dan "traditionele" fabrikanten met 4g connected hardware and OTA updates en dat heeft ook wel eens negatieve neven effecten. Dat is wat ik uit de post van @Carboy54 haal.
Klopt helemaal. Een aanzienlijk deel van de warmtepomp gebruikers waar ik kom hebben nog nooit van tweakers gehoord. En ik ben zeker niet representatief 🤗 @MotorBeast En een groot deel van de fabrikanten hebben nog helemaal geen eigen smart oplossingen in huis. Zelfs de laatste nieuwe Vaillants waar jij naar verwijst kunnen dat voorlopig nog niet aanbieden.arjenhiemstra schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:53:
[...]
Tweakers gebruikers zijn geen goede representatie van de hele gebruikersgroep. Een goed deel van "alle plus en minpunten" die hier voorbij komen leeft bij de meeste WP gebruikers helemaal niet.
WeHeat loopt voor of anders gezegd "heeft een andere implementatie" dan "traditionele" fabrikanten met 4g connected hardware and OTA updates en dat heeft ook wel eens negatieve neven effecten. Dat is wat ik uit de post van @Carboy54 haal.
Dat is niet relevant toch? Kan zijn dat de gemiddelde gebruiker alleen een warm huis wil, totaal niet kijkt of het optimaal werkt/verbruikt. Helaas zijn veel installateurs ook zo in gesteld. Daar is Tweakers niet voor. Juist hier krijg je de meest objectieve en scherpe gebruikerservaringen te horen en wil je hem ....... Tweaken. Onafhankelijker kan niet.arjenhiemstra schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:53:
[...]
Tweakers gebruikers zijn geen goede representatie van de hele gebruikersgroep. Een goed deel van "alle plus en minpunten" die hier voorbij komen leeft bij de meeste WP gebruikers helemaal niet.
Hier op Tweakers kan je je volledig inlezen over alles en komen ook alle manco's tevoorschijn en laat ik dan een kritische noot laten vallen dan komt Weheat er niet best uit met aan de lopende band problemen, helaas ook veel slechte installateurs in hun netwerk en configuraties. Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk. Hopelijk kinderziektes maar het zou mij huiverig maken als koper.
NB: zelfs dat 4G gebeuren gaf de afgelopen tijd veel problemen met verbindingen die gewoon compleet wegvallen.
@Carboy54 Een echte Tweaker bouwt zijn eigen slimme systeem, niet in de cloud maar lokaal en met open source software.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2026 00:14 ]
"Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk"MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:09:
[...]
Dat is niet relevant toch? Kan zijn dat de gemiddelde gebruiker alleen een warm huis wil, totaal niet kijkt of het optimaal werkt/verbruikt. Helaas zijn veel installateurs ook zo in gesteld. Daar is Tweakers niet voor. Juist hier krijg je de meest objectieve en scherpe gebruikerservaringen te horen. Onafhankelijker kan niet.
Hier op Tweakers kan je je volledig inlezen over alles en komen ook alle manco's tevoorschijn en laat ik dan een kritische noot laten vallen dan komt Weheat er niet best uit met aan de lopende band problemen, helaas ook veel slechte installateurs in hun netwerk en configuraties. Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk. Hopelijk kinderziektes maar het zou mij huiverig maken als koper.
NB: zelfs dat 4G gebeuren gaf de afgelopen tijd veel problemen met verbindingen die gewoon compleet wegvallen.
@Carboy54 Een echte Tweaker bouwt zijn eigen slimme systeem, niet in de cloud maar lokaal en met open source software.
precies dat, daarom is de representatie groep dus juist relevant
toevoeging; zoals @Carboy54 al vaker hier in dit topic heeft aangegeven heeft WH niet noemanswaardig meer of minder issues dan andere fabrikanten. Mijn beeldvorming op basis van Tweakers is misschien anders maar ik heb meer vertrouwen in de beeldvorming van iemand die 100den van die dingen van verschillende merken geinstalleerd heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door arjenhiemstra op 16-07-2026 00:16 ]
Dat zeg ik toch ook. @Carboy54 vindt van niet en dat we eigenlijk vreemde vogels zijn want de rest van Nederland zeurt niet. Gelukkig wel zijn we vreemde vogels.. Eigenwijs zijn levert vaak heel veel op en bespaart je vaak ellende.arjenhiemstra schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:14:
[...]
"Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk"
precies dat, daarom is de representatie groep dus juist relevant
Lees de andere topics maar eens mee. WeHeat heeft fors meer problemen.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2026 00:19 ]
Het wegvallen van een verbinding betekent niet dat de warmtepomp niet functioneert. Die doet gewoon zijn ding net als bij jouw Vaillant. Alleen sommige functies zijn dan wat beperkter. Het blijft hier voor jou op het Weheat forum een non discussie. Je hebt zelf geen enkele ervaring met Weheat en het is allemaal gebaseerd op wat je hier leest en absoluut niet representatief en ik kan het na 150 Weheat installaties weten. Het installateurs portal is voor ons ongeëvenaard. 90% van de storingen worden automatisch herkend en vaak zelf opgelost en de rest kunnen wij meestal online oplossen. Zelfs het op afstand ontluchten. Voor jouw warmtepomp moet ik daarvoor langs komen en wellicht uren in de auto. Alles heeft dus twee kanten.MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:09:
[...]
Dat is niet relevant toch? Kan zijn dat de gemiddelde gebruiker alleen een warm huis wil, totaal niet kijkt of het optimaal werkt/verbruikt. Helaas zijn veel installateurs ook zo in gesteld. Daar is Tweakers niet voor. Juist hier krijg je de meest objectieve en scherpe gebruikerservaringen te horen. Onafhankelijker kan niet.
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:18:
[...]
Dat zeg ik toch ook. @Carboy54 vindt van niet en dat we eigenlijk vreemde vogels zijn want de rest van Nederland zeurt niet. Gelukkig wel zijn we vreemde vogels.. Eigenwijs zijn levert vaak heel veel op en bespaart je vaak ellende.
Lees de andere topics maar eens mee. WeHeat heeft fors meer problemen.
[ Voor 16% gewijzigd door arjenhiemstra op 16-07-2026 00:24 ]
Fijn dat het voor jou als installateur zo geweldig werkt. Vind ik ook een pré. Daarmee kan jij ook scherper werken.Carboy54 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:20:
[...]
Het wegvallen van een verbinding betekent niet dat de warmtepomp niet functioneert. Die doet gewoon zijn ding net als bij jouw Vaillant. Alleen sommige functies zijn dan wat beperkter. Het blijft hier voor jou op het Weheat forum een non discussie. Je hebt zelf geen enkele ervaring met Weheat en het is allemaal gebaseerd op wat je hier leest en absoluut niet representatief en ik kan het na 150 Weheat installaties weten. Het installateurs portal is voor ons ongeëvenaard. 90% van de storingen worden automatisch herkend en vaak zelf opgelost en de rest kunnen wij meestal online oplossen. Zelfs het op afstand ontluchten. Voor jouw warmtepomp moet ik daarvoor langs komen en wellicht uren in de auto. Alles heeft dus twee kanten.
Ik ben gebruiker en heb die ervaring niet. Ik moet voor wat simpele instelingen de installateur bellen en ben dan afhankelijk. De app instellingen zijn ook niet te automatiseren (behalve als we een app-feed zouden maken).
Online leek heel aardig 3-4 jaar geleden, maar de inzichten zijn veranderd en die voorsprong is nu achterstand. Net als WeHeat intelligence, als het ooit komt, bij mij straks gewoon door de thuisaccu wordt gedaan.
Het enige dat we tot nu toe hebben gezien is een weekprogramma voor SWW. Jippie Joehee, dat kenden we nog niet? Een hele week automatisch op vaste tijden. En dat dan om de paar maanden op hol slaat met wat extra cycli. Wouw, alles voor de aandacht.
WeHeat loopt vooral voor in verhalen vertellen.
Ze lopen voor in een plat model en het knap opbouwen van een business. Ik vind het knap. Maar ze lopen niet meer voor.
Ik kijk uit naar stabiele software.
Ik kijk uit naar een Aan/uit met stooklijn die gelijk werkt aan stooklijn zonder.
Ik kijk uit naar gebruikersinstellingen in de app waarvoor je nu moet bellen.
Ik kijk uit naar een app reset ipv stekker uit-stekker in (wel lekker simpel; werkt los van online!!)
Ik kijk uit naar een HA integratie zoals ieder €10 apparaat heeft.
Ik was WeHeat fan, om praktische opstelling redenen een WeHeat koper, maar geen WeHeat gelovige geworden. Ik maar me zorgen over hun strategische keuze in een veranderde wereld.
Dat is duidelijk toch. Als mijn mening gelijk de jouwe was geweest had ik geen bijdrage geschreven.MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:09:
[...]
Ik heb een andere meningMotorBeast in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ze gebruiken de COP grafiek wel bij het vermogen maar weer niet bij het modulatie percentage.Gameboy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:44:
[...]
De P80 is gespecced op 8 kW, en wel bij -10 inderdaad. Ongeveer alle andere WP merken geven een spec van vermogen bij +7. En de P80 doet 11 kW bij +7, dus in die zin is er wel degelijk een 11 kW Blackbird, zeker als je gaat vergelijken met andere merken.![]()
Sterker nog: het staat gewoon op de site van Weheat zelf, de BB P80 is 11 kW bij A7W35: https://www.weheat.nl/producten/blackbird
Mag allemaal maar -10gr is relevant en zo is ook de naamgeving van alle WP’s van WeHeat.
De -warmte- vraag is ongeveer lineair -met de buitentemperatuur-. Dat het -warmte- aanbod -vanwege het CoP verloop- bol is, -en dus bij 7/35 een nutteloze marketing piek heeft en weer afneemt naar -10gr- is niet relevant -in de Nederlandse praktijk bij woningen- (disclaimer: in een enkele opstelling).
[ Voor 15% gewijzigd door HarDus op 16-07-2026 13:57 ]
Ik kan hier echt helemaal niets mee, wat probeer je te zeggen? Ik begrijp niet wat je hier schrijft...? Misschien hoeft dat ook niet, maar je reageert specifiek op een bericht van mij, dus ik ben wel nieuwsgierig wat je bedoelt...HarDus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 01:32:
[...]
Ze gebruiken de COP grafiek wel bij het vermogen maar weer niet bij het modulatie percentage.
Mag allemaal maar -10gr is relevant en zo is ook de naamgeving van alle WP’s van WeHeat.
De vraag is ongeveer lineair. Dat het aanbod bol is, is niet relevant (disclaimer: in een enkele opstelling).
Denk dat waterstof wel wat kan worden, maar pas nadat we de energie crisises opgelost hebben.arjenhiemstra schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:06:
[...]
Waterstof heeft een functie in de toekomst maar dan moet je denken aan industrie, opslag surplus groene energie, transport etc.
in de gebouwde omgeving gaat het (wonderen daargelaten) nooit de toekomst worden. Er gaat teveel energie verloren bij productie, opslag en transport van waterstof en daarmee legt waterstof het (zwaar) af tegen een warmtepomp qua energie efficientie en daarmee kosten.
Dus ongeveer 30 jaar nadat we kernfusie gekraakt hebben en voldoende reactoren gebouwd hebben om giga overschot te hebben aan energie.
Sommige mensen schijnen dat 'opgelost' te hebben en een WPB en een klap in de afvoer waarvan ze er 1 naar binnen hebben geleid.RobbieT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:53:
Weet je wat ik met dit weer best zonde vind, als je gedoucht hebt en de warmtepomp is de boiler aan het opwarmen komt er allemaal koude lucht van de warmtepomp.
En die koude lucht zou je best graag het huis in hebben nu.
Persoonlijk zou ik zeggen 'Koop een airco'
Niet voor 2035 te realiseren. Eerder richting 2040. Onderzoek naar metalen voor vervangen van iridium en platinum loopt ook nog. Er is tecweinig van deze metalen voor grootschalige productie.lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
De leidingen liggen er. Bij hebben ze het zelfs op het eigen terrein laten liggen. Als het zo ver is dan zal de kostprijs bepalen of een WP nog steeds rendabel is. Ik verwacht van wel. Mijn sww draait tot nu op een jaarrendement van 3,75.
Zoals ik zei, wonderen daargelatenhavoc764 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:26:
[...]
Denk dat waterstof wel wat kan worden, maar pas nadat we de energie crisises opgelost hebben.
Dus ongeveer 30 jaar nadat we kernfusie gekraakt hebben en voldoende reactoren gebouwd hebben om giga overschot te hebben aan energie.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je een vraag stelt, er wordt feitelijk op gereageerd en daar doe je niets mee. Vervolgens komt er een opmerking in het WeHeat topic, jullie zouden dus WeHeat pakken...lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
Zou eerst eens beginnen met kiezen welke WP je wilt, platdak ja/nee en welk vermogen daar bij past icm FE of Hybride.
Je moet ook corrigeren voor het feit dat Tweakers over het algemeen enorm kritisch zijn en dus vooral ook 'fouten' ontdekken die anderen geen probleem vinden. Extreem voordelen hoor je hier minimaal (zoals altijd bespreekt men wat niet werkt, niet wat wel werkt).MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:45:
[...]
Deze specifieke doelgroep? Wat bedoel je daarmee? Iedere lezer hier leest hier juist omdat ze het naadje van de kous willen weten en is geen gemiddelde gebruiker. Zonder Tweakers had ik nooit een WP laten plaatsen met al die onzin verhalen van veel installateurs. De reden dat ik met veel topics meelees om zo objectief mensen te kunnen helpen met hun keuze.
Voordelen van WeHeat vind ik
- de prijs/kwaliteit verhouding,
- het liggende model voor mijn platte dak
- Uitstraling (wilde geen witte machine)
- Modulatie
- App
- Instellen SWW (kunnen vast andere merken ook).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
je vergeet hier een van de grootste, gemiddeld genomen zijn weheat WP zo'n 3 tot 6 decimbel stiller dan de meeste alternatieven volgens de zelfde nen test.Pr088 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Je moet ook corrigeren voor het feit dat Tweakers over het algemeen enorm kritisch zijn en dus vooral ook 'fouten' ontdekken die anderen geen probleem vinden. Extreem voordelen hoor je hier minimaal (zoals altijd bespreekt men wat niet werkt, niet wat wel werkt).
- Modulatie
- App
Ik heb in het oorspronkelijke bericht enkele zinsneden -cursief- toegevoegd die kunnen helpen bij het begrip. Lees het even terug.Gameboy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:25:
[...]
Ik kan hier echt helemaal niets mee, wat probeer je te zeggen? Ik begrijp niet wat je hier schrijft...? Misschien hoeft dat ook niet, maar je reageert specifiek op een bericht van mij, dus ik ben wel nieuwsgierig wat je bedoelt...
Simpeler gezegd, het maximum vermogen 7/35 wordt dus aangegeven bij 40% ontwerpwarmtevraag, namelijk (18-7)/28, en is dus totaal irrelevant en technische marketing miscommunicatie ondersteund door normering, als het vermogen bij -10gr lager ligt, wat mij betreft.
Het modulatie percentage houdt geen rekening met de CoP. Met de opgegeven 20% zou je kunnen denken dat je tot 18-20%*28=12,4gr terug kan moduleren voordat je in een aan/uit bedrijf komt, maar dat wordt juist vanwege de bolle curve vanweg de CoP al bij 9-10gr bereikt. Dwz het hele voor- en najaar en alle heldere middagen in de winter op strenge vorst periodes na.
Ik vertrouw er op de de aanvullingen in de oorspronkelijke bijdrage en deze uitvoerige aanvulling behulpzaam zijn.
Sorry, maar hier kan ik nog steeds geen kaas van maken.HarDus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:11:
[...]
Ik heb in het oorspronkelijke bericht enkele zinsneden -cursief- toegevoegd die kunnen helpen bij het begrip. Lees het even terug.
Simpeler gezegd, het maximum vermogen 7/35 wordt dus aangegeven bij 40% ontwerpwarmtevraag, namelijk (18-7)/28, en is dus totaal irrelevant en technische marketing miscommunicatie ondersteund door normering, als het vermogen bij -10gr lager ligt, wat mij betreft.
Het modulatie percentage houdt geen rekening met de CoP. Met de opgegeven 20% zou je kunnen denken dat je tot 18-20%*28=12,4gr terug kan moduleren voordat je in een aan/uit bedrijf komt, maar dat wordt juist vanwege de bolle curve vanweg de CoP al bij 9-10gr bereikt. Dwz het hele voor- en najaar en alle heldere middagen in de winter op strenge vorst periodes na.
Ik vertrouw er op de de aanvullingen in de oorspronkelijke bijdrage en deze uitvoerige aanvulling behulpzaam zijn.
Jij zegt: "Er is geen BB van 11 kW"
Ik zeg: "Die is er wel, want het vermogen bij A7W35 is kenmerkend, en wordt door de meeste WP fabrikanten opgegeven bij A7W35, en de BB P80 doet 11 kW bij A7W35"
Jij komt vervolgens met onnavolgbare verhalen over COP en "bolle grafieken" en nog meer zaken die voor deze discussie m.i. totaal irrelevant zijn, op een manier gebracht die ik niet kan lezen...
Tja...ik vind het prima verder hoor, maar het punt staat: de P80 heeft 11 kW vermogen volgens Weheat opgave, die vergelijkbaar is met andere merken...
Doe ermee wat je wilt
Jij vindt het normmeetpunt maatgevend; ik niet. Dat was al helder. Juist voor jou.
Dan is de opmerking “ik begrijp er niks van” nogal misleidend.
Ter aanvulling aan de oorspronkelijke schrijver, maar jij hoeft er niets mee: als iemand 11kW bij 7/35 werkelijk nodig heeft voor een woonhuis, dan is dit de verkeerde WP voor zijn huis. Dan heeft hij een heel groot huis of een open veranda.
Grote deel mee eens. Ben met mijn P80 dik tevreden. Persoonlijk kies ik niet voor WH SWW. Ik lees daar toch teveel negatieve ervaringen over. en als ik de plussen en minnen bij elkaar optel, ga ik toch voor een (gewone boiler) Nogmaals, dat is mijn keuze.Pr088 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Je moet ook corrigeren voor het feit dat Tweakers over het algemeen enorm kritisch zijn en dus vooral ook 'fouten' ontdekken die anderen geen probleem vinden. Extreem voordelen hoor je hier minimaal (zoals altijd bespreekt men wat niet werkt, niet wat wel werkt).
- Modulatie
- App
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Ik denk dat die vermogen wel handig kan zijn voor SWW, maar niet om je huis warm te houden bij 7 graden.HarDus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:55:
Je opmerking was dat je me niet begreep.
Jij vindt het normmeetpunt maatgevend; ik niet. Dat was al helder. Juist voor jou.
Ter aanvulling aan de oorspronkelijke schrijver, maar jij hoeft er niets mee: als iemand 11kW bij 7/35 werkelijk nodig heeft voor een woonhuis, dan is dit de verkeerde WP voor zijn huis. Dan heeft hij een heel groot huis of een open veranda.
Om het wat duidelijker uit te leggen, aangezien @HarDus en @Gameboy wat langs elkaar heen praten:HarDus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:55:
Je opmerking was dat je me niet begreep.
De WeHeat kan 11kW leveren bij A7/W35
Bij -10 kan elke warmtepomp minder warmte leveren, er zit immers minder warmte in de lucht. De WeHeat levert A-10/W35 -> 8kW. Ze adverteren zelf met een 8kW warmtepomp, terwijl veel andere fabrikanten adverteren met een 8kW warmtepomp bij buitentemp +7!. Die modellen halen misschien bij -10 maar 5 of 6kW. Dat is een belangrijk verschil. Vergelijk goed!
Het tweede is ook waar. Bijna niemand heeft 11kW nodig bij 7/35, dan heb je een enorme warmtevraag. Maar die over-dimensionering heb je nodig om je warmtevraag bij -10 te kunnen bijbenen.
In de praktijk betekent het dat mijn BB P80 bij +7 de warmtevraag met '2 vingers in de neus' kan bijbenen, maar ik had de 7-8kW wel een weekje nodig in de eerste week van januari. Toen was het in Noord-Nederland -8 tot -10.
Sinds kort hebben wij een all-electric Sparrow geïnstalleerd gekregen. Het koelen wil nog niet echt, terwijl het afgiftesysteem daar volgens installateur prima geschikt voor zou moeten zijn: overal vloerverwarming (grofweg 130m2) met composiete, pomploze verdelers.
In de grafieken zie ik dat de 'watertemperatuur huis in' nooit verder terugloopt dan kamertemperatuur. De gevraagde watertemperatuur is ongeveer 19 graden, maar de watertemperatuur blijft hangen op 24-25 graden (ongeveer kamertemperatuur nu, helaas) en daarna gaat de compressor op 0%. De software heeft door dat het niet koeler wordt en schroeft de wachttijd tussen koel cycli steeds verder op (dit klopt dan weer wel).
Iemand enig idee waar het hier fout gaat of een vergelijkbare situatie gehad?
Zie screenshot van de grafiek:
Geen expert, maar zou haast denken dat jouw aansluitingen verkeerd om zitten. Bij jou loopt alles omhoog en bij mij dus omlaag:bobvanharen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:32:
Hoi,
Sinds kort hebben wij een all-electric Sparrow geïnstalleerd gekregen. Het koelen wil nog niet echt, terwijl het afgiftesysteem daar volgens installateur prima geschikt voor zou moeten zijn: overal vloerverwarming (grofweg 130m2) met composiete, pomploze verdelers.
In de grafieken zie ik dat de 'watertemperatuur huis in' nooit verder terugloopt dan kamertemperatuur. De gevraagde watertemperatuur is ongeveer 19 graden, maar de watertemperatuur blijft hangen op 24-25 graden (ongeveer kamertemperatuur nu, helaas) en daarna gaat de compressor op 0%. De software heeft door dat het niet koeler wordt en schroeft de wachttijd tussen koel cycli steeds verder op (dit klopt dan weer wel).
[Afbeelding]
Wat vreemd, dan zou die juist lekker moeten kunnen koelen. Wellicht ff je warmtepomp helemaal spanningsloos maken en weer inschakelen na een minuutje. Dat wil nog wel eens helpen.bobvanharen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:32:
Hoi,
[Afbeelding]
Zou dit anders even terug leggen bij de installateur. Die kan dan weheat wel even mee laten kijken.
Wellicht een wat late reactie, maar ik moest nog zo'n 250 pagina's inhalen in de afgelopen 2 weken.Johannes25 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:39:
Beste Forumlezers,
Wij zijn in een vergevorderd stadium voor de aanschaf van een Flink All-Electric met een 200L boiler. Echter lopen wij bij 2 installateurs tegen tegenstrijdige aansluiting in de meterkast aan.
Wij hebben een 3-fase meterkast waar ik nog 4 groepen ongebruikt heb.
Daarnaast kan ik de groep die ooit voor de wasdroger was gebruiken voor de boiler. (wasdroger is inmiddels een warmtepompdroger geworden en kan bij een normale groep op)
Die groep zit al op de plek waar de boiler komt te staan.
De ene installateur zegt “perfect” kunnen wij 1 groep gebruiken voor de buitenunit en kan de boiler zo in het stopcontact waar voorheen de wasdroger op aangesloten was.
De andere instalatleur zegt dat dat niet kan en dat zij een “kookgroep” moeten installeren van 300ma die met een 5 aderige kabel naar de buitenunit gaat en vanaf de buitenunit wordt een 3 aderige kabel meegetrokken met de leidingen naar de boiler.
Dit doen zij om ervoor te zorgen dat de buitenunit ook nog werkt als er meer van 3,6kW gevraagd wordt
Wie heeft gelijk???
Ik kan mijn niet indenken dat de buitenunit ooit meer vraagt dan wat 1 groep aan kan.
WeHeat zelf geeft aan bij het advies voor vorstbeveiliging om schade in geval van stroomuitval te vermeiden de binnen- en buitenunit op verschillende zekeringen aan te sluiten.
Daarnaast geven zij voor het elektronisch aansluiten verwarmingselement ook de binnen- en buitenunit op een andere groep en fase aan te sluiten.
Contact met medewerker WeHeat denk zelfs dat het aansluiten via een dubbele groep “kookgroep” en deze vanuit de buitenunit door te lussen naar de boiler niet een mag en ook niet volgens de NEN normen zijn.
Ik ben toch geneigd de installateur te geloven, maar heb er geen verstand van.
Wie heeft onderbouwd advies waarmee ik de installateur kan confronteren die verkeerd aansluitadvies geeft.
Maar een kookgroep is wel het laatste je wilt hebben. Als dan de groep van de buitenunit eruit slaat, is je back-up ook uit.
Hetzelfde geldt voor het aansluiten van beide groepen achter één aardlekschakelaar.
Dus aansluiten op twee gescheiden groepen, achter twee gescheiden aardlekschakelaars en als dat mogelijk is ook nog aparte fasen. Dit geeft de meeste betrouwbare voeding voor jouw warmtepomp.
Ik stel voor dat je de WeHeat installatie manual erbij pakt. Daar staat alles uitgelegd hoe WeHeat vindt dat eea aangesloten moet worden. Bij de versie van 2024 staan staan ook alle waterschema’s met de aansluitingen en opnemers erbij.Ronald 2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:20:
[...]
Wellicht een wat late reactie, maar ik moest nog zo'n 250 pagina's inhalen in de afgelopen 2 weken.
Maar een kookgroep is wel het laatste je wilt hebben. Als dan de groep van de buitenunit eruit slaat, is je back-up ook uit.
Hetzelfde geldt voor het aansluiten van beide groepen achter één aardlekschakelaar.
Dus aansluiten op twee gescheiden groepen, achter twee gescheiden aardlekschakelaars en als dat mogelijk is ook nog aparte fasen. Dit geeft de meeste betrouwbare voeding voor jouw warmtepomp.
Vervolgens vraag je aan de installateur:
-welk WP waterleiding schema ga je toepassen: en jullie noteren samen de code.
-hoe leg je de leidingen naar de WP en waar sluit je aan op mijn CV systeem. Hoe verdelen we het debiet in mijn bestaande CV.
-welk E schema ga je toepassen en welke automaten ga je gebruiken of plaatsen en welke leidingen ga je gebruiken of trekken.
Dan hoef je er zelf nog geen verstand van te hebben maar dan weet je wat ze gaan doen en kunnen je zelf met de vinger langs het schema en met de nadere langs pijp of kabel controleren of het goed geïnstalleerd wordt. Alle vragen later over gedrag of automatisering van je WP worden hopeloos onbegrijpelijk als de hardware niet goed zit.
Is ook een reden om voor een WEP ipv voor losse pompen te kiezen. Het geeft de installateur minder kans om na denken en dan domme dingen te doen.
Het basisschema tot aan je huisafname CV systeem en tot aan je groepenkast heeft maar een beperkt aantal elementaire oplossingen en die hoeven in 2026 niet meer verzonnen te worden. In ieder geval niet door de installateur. Die moet gewoon de lijntjes volgens en dat netjes in een opstelling vertalen en niet in een nieuwe oplossing.
De kans is heel klein dat er precies bij jou iets afwijkend nodig is. Blijft het advies zo dan zou ik een second opinion vragen of bij een andere installateur een nieuwe aanvraag doen.
[ Voor 3% gewijzigd door HarDus op 17-07-2026 01:49 ]
Dat is leuk als je toegang tot de portal hebt.... Consumenten hebben dat niet.HarDus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 01:46:
[...]
Ik stel voor dat je de WeHeat installatie manual erbij pakt.
Ik heb ze van 2024 en van 2025 gewoon van een WP verkoop website. Heel handig bij discussie met installateur vooraf en achteraf; ook als WeHeat de installateur, naar zijn zeggen, anders informeert. De laatste versie is niet overal “beter” en zeker het ontbreken van de schema’s-bijlage is jammer.Mg4gebruiker schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:37:
[...]
Dat is leuk als je toegang tot de portal hebt.... Consumenten hebben dat niet.
Ik weet niet hoe je hier een document kan uploaden. Ik wil het 2024 document best delen; ik weet niet hoe.
[ Voor 5% gewijzigd door HarDus op 17-07-2026 23:37 ]
Verouderde documenten wijken wel eens af van de instructies in de portal. Daar kwam ik achter na speurwerk naar deze manuals voor de Flint. Mijn Flint was van september 2025 en de manual die ik had gevonden was van mei 2025. De instructies in de portal leidde ertoe dat de installateur een andere conclusie trok dan obv de handleiding te verwachten was. Staar je niet blind....HarDus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Ik heb ze van 2024 en van 2025 gewoon van een WP verkoop website. Heel handig bij discussie met installateur vooraf en achteraf; ook als WeHeat de installateur, naar zijn zeggen, anders informeert. De laatste versie is niet overal “beter” en zeker het ontbreken van de schema’s-bijlage is jammer.
Ik weet niet hoe je hier een document kan uploaden.
Zijn er nog Tweakers met recente geluidsberekeningervaring? Moet je voor de BB P80 voor een vergunning met modus 4 (65 db) of modus 5 (70 db) rekenen?JessicavdH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:57:
[...]
Als het voor een omgevingsvergunning gaat, mag je in de berekening uitgaan van de LwA Max bij de modus van de fabrieksinstellingen, dus in modus 4 resp 5 voor dag en nacht. Dat wordt in elk geval in Utrecht geaccepteerd.
En kan de installateur beperken met geluidsmodi de gebruiker kan selecteren?
[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 17-07-2026 21:08 ]
Het is heel eenvoudig: de norm gaat over meten in de praktijk. Hierbij mijn interpretatie van de norm:AirX schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:52:
[...]
Zijn er nog Tweakers met recente geluidsberekeningervaring? Moet je voor de BB P80 voor een vergunning met modus 4 (65 db) of modus 5 (70 db) rekenen?
De berekening is de wijze om vooral in te schatten of die norm gehaald kan worden. Voor alle afwijkingen tussen praktijk en berekeningswijze wordt in de spreadsheet een 3dB marge aangehouden. Het hebben van de schatting is een bewijs van goede voorbereiding. Let op de voorwaarden van de installateur wie verantwoordelijk is voor mismatch in de praktijk.
Mbt acceptatie van afwijkende modi, getallen of door de vingers kijken: daar hebben je buren geen boodschap aan. Die kunnen klagen obv de wettelijke norm. Daarin zijn beperkende modi niet opgenomen. Ook als de WP inclusief berekening vergund is.
Als je twijfelt is het beter vooraf na te gaan wat je achteraf kan doen als het tegenvalt en dit tot klachten leidt: kan je dan nog een geluidsscherm tussen het probleem plaatsen of omkasting rond de bron plaatsen?
Eens, maar van tevoren afspreken met de installateur hoe hij het gaat doen is wel handig en daar is een schouw voor. De schema’s zijn dan erg behulpzaam voor een bondig verslag. In veel discussiegroepen, ook worden vragen gesteld, die te herleiden zijn tot eenvoudig loodgieters werk. De basis blijft gewoon de goede onderdelen op de juiste manier aan elkaar rijgen en dan die situatie in de installateurs-app instellen.Mg4gebruiker schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:42:
[...]
Verouderde documenten wijken wel eens af van de instructies in de portal. Daar kwam ik achter na speurwerk naar deze manuals voor de Flint. Mijn Flint was van september 2025 en de manual die ik had gevonden was van mei 2025. De instructies in de portal leidde ertoe dat de installateur een andere conclusie trok dan obv de handleiding te verwachten was. Staar je niet blind....
Voorkom dat nog ter plaatse bedacht wordt “hoe”, terwijl er gewoon een montageploeg is.
Je komt er pas achter hoe belangrijk die schouw is als het ding er hangt en je met vragen zit. Ik denk niet dat er veel bedrijven zijn die een echt goede schouw doen.....HarDus schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:43:
[...]
Eens, maar van tevoren afspreken met de installateur hoe hij het gaat doen is wel handig en daar is een schouw voor. De schema’s zijn dan erg behulpzaam voor een bondig verslag. In veel discussiegroepen, ook worden vragen gesteld, die te herleiden zijn tot eenvoudig loodgieters werk. De basis blijft gewoon de goede onderdelen op de juiste manier aan elkaar rijgen en dan die situatie in de installateurs-app instellen.
Voorkom dat nog ter plaatse bedacht wordt “hoe”, terwijl er gewoon een montageploeg is.
Rekenen met 70db dus volgens jou?HarDus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:35:
[...]
Het is heel eenvoudig: de norm gaat over meten in de praktijk. Hierbij mijn interpretatie van de norm:
De berekening is de wijze om vooral in te schatten of die norm gehaald kan worden. Voor alle afwijkingen tussen praktijk en berekeningswijze wordt in de spreadsheet een 3dB marge aangehouden. Het hebben van de schatting is een bewijs van goede voorbereiding. Let op de voorwaarden van de installateur wie verantwoordelijk is voor mismatch in de praktijk.
Mbt acceptatie van afwijkende modi, getallen of door de vingers kijken: daar hebben je buren geen boodschap aan. Die kunnen klagen obv de wettelijke norm. Daarin zijn beperkende modi niet opgenomen. Ook als de WP inclusief berekening vergund is.
Als je twijfelt is het beter vooraf na te gaan wat je achteraf kan doen als het tegenvalt en dit tot klachten leidt: kan je dan nog een geluidsscherm tussen het probleem plaatsen of omkasting rond de bron plaatsen?
Gebruik je dat Excel rekenmodel van de Rijksoverheid? Daar moet je inderdaad het maximum invullen voor overdag. Als je gaat werken met stand 4 in de nacht dan kun de 65dB nemen. Let wel op dat 's nachts de grens 40dB op de erfgrens is. Overdag 45dB max.
Geluid beperken is vermogen beperken. Leuk als het eens weer echt winter wordt met -10 in de nacht en overdag -5. Sowieso gaat het altijd om het maximum wat een unit produceert zonder beperkingen. Die discussies wil je niet met je buren met alle gevolgen van dien.AirX schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:52:
[...]
Zijn er nog Tweakers met recente geluidsberekeningervaring? Moet je voor de BB P80 voor een vergunning met modus 4 (65 db) of modus 5 (70 db) rekenen?
Daarom heb ik toentertijd via Coolblue een WPAC rapportage opgevraagd en gekregen.MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:03:
[...]
Geluid beperken is vermogen beperken. Leuk als het eens weer echt winter wordt met -10 in de nacht en overdag -5. Sowieso gaat het altijd om het maximum wat een unit produceert zonder beperkingen. Die discussies wil je niet met je buren met alle gevolgen van dien.
Zover ik mij kan herinneren rekent de excel de toegestane “geluidsdruk” uit op de gekozen locatie van de WP terug gerekend vanaf de hemelsbrede 3D afstand tot erfgrens en opgegeven locatie bij de buren (ramen bijvoorbeeld).
De ingevulde geluidsdruk wordt alleen maar gebruikt om deze te vergelijken met de geschatte/berekende toegestane.
Welk geluidsdruk, volgens welke norm, op welke afstand je voor dag en nacht moet worden aangehouden stond volgens mij in de uitleg van de Excel. Deze moet overeenkomen met de definities die WeHeat geeft bij hun dB.
Het is voor mij anderhalf jaar geleden, maar weet wel dat ik goed heb moeten zoeken in de data van toen om de juiste waarde in te vullen. Vervolgens heb ik toen de vergunning aangevraagd.
Het exacte getal weet ik niet uit mijn hoofd en wil eigenlijk geen advies geven obv de getallen van toen. Het is essentieel, en daarom ook je vraag, om het juiste getal in te vullen. Ervaring met kleine lettertjes dat die installateur dat prima kan hebben uitgesloten. Heb wel eens mijn neus gestoten bij een ander bouwwerk dat zogenaamd vergunningsvrij zou zijn. Dat is gedoe.
Eigen-wijsheid is onbetaalbaar. Overtuig je zelf, zoals je hier ook vraagt, van de juist ingevulde excel. Het is achteraf vaak slechts kostbaar en slechts beperkt repareerbaar.
Excuus voor het ontwijken van een concreet getallen antwoord.
In jouw WPAC staat dus 70db als getal voor overdag? Als je installateur niet het juiste getal invoert heb je er toch nog steeds niets aan als de buren klagen en de gemeente gaat onderzoeken/handhaven? Ik zie veel installateurs met Geluidslabel.com werken. Die houden 65/61 db voor de blackbird aan.RNacoustics schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Daarom heb ik toentertijd via Coolblue een WPAC rapportage opgevraagd en gekregen.
De omgevingsregeling, bijlage VII, regelt hoe je moet meten:
==========
2. Bedrijfstoestand waarbij wordt gemeten
Het geluidsniveau van de installatie voor warmte- of koudeopwekking wordt gemeten bij het maximale toerental behorende bij de gekozen instelling van de installatie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een bedrijfstoestand in de dagperiode (7:00 – 19:00 uur) en de avond- en nachtperiode (19:00 – 7:00 uur) als de installatie voor deze perioden afzonderlijke instellingen heeft.
Als het instellen van het maximale toerental bij een installatie niet mogelijk is, dan wordt de meting uitgevoerd bij in de tabel 1 beschreven omstandigheden.
===============
Het maximale toerental behorende bij de gekozen instelling van de installatie. Wat moet je daar nou mee in relatie tot de Weheat geluidsmodussen?
[ Voor 82% gewijzigd door AirX op 18-07-2026 17:30 ]
Ik weet in ieder geval dat ik ruim binnen de geluidsnormen zit, ook bij een waarde van 70 dB. Draai nu 2 jaar en heb de buren er nooit over horen klagen. Lijkt mij ook sterk dat zij iets horen, De Blackbird is behoorlijk stil.AirX schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:30:
[...]
In jouw WPAC staat dus 70db als getal voor overdag? Als je installateur niet het juiste getal invoert heb je er toch nog steeds niets aan als de buren klagen en de gemeente gaat onderzoeken/handhaven? Ik zie veel installateurs met Geluidslabel.com werken. Die houden 65/61 db voor de blackbird aan.
De omgevingsregeling, bijlage VII, regelt hoe je moet meten:
==========
2. Bedrijfstoestand waarbij wordt gemeten
Het geluidsniveau van de installatie voor warmte- of koudeopwekking wordt gemeten bij het maximale toerental behorende bij de gekozen instelling van de installatie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een bedrijfstoestand in de dagperiode (7:00 – 19:00 uur) en de avond- en nachtperiode (19:00 – 7:00 uur) als de installatie voor deze perioden afzonderlijke instellingen heeft.
Als het instellen van het maximale toerental bij een installatie niet mogelijk is, dan wordt de meting uitgevoerd bij in de tabel 1 beschreven omstandigheden.
===============
Het maximale toerental behorende bij de gekozen instelling van de installatie. Wat moet je daar nou mee in relatie tot de Weheat geluidsmodussen?
Edit: en draai niet met WH SWW, dus vanaf mei tot en met september, doet de BB niet veel.
[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 18-07-2026 20:45 ]
Hop,hop,hop!
In het Weheat portal kun je zien wat de reden is geweest van de laatste pauze of stop van de koeling. Wat staat daar vermeld?basset schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:20:
Onze nieuwe Flint staat mooi op het dak niets te doen sinds vorige week. Nu hebben ze de koeling op 19 graden gezet (boven dauwpunt) maar heel veel koelen doet hij eigenlijk niet. De cycles zijn geloof ik steeds 10 minuten en dan stopt ie. Dat vergt denk ik nog wat uitzoekwerk. Denk dat ik het koelen ook maar uitzet voor nu. Installatie was best rap gedaan en ziet er netjes uit. Klein buffervat van 13-17 liter en ze hebben er een andere vuilafscheider tussen gezet geloof ik. Verder gewoon wachten tot het kouder wordt denk ik. Ik vond hem heel stil op vol vermogen bij dag met dag omgevingsgeluid. In de nacht kan ik dat nog niet beoordelen..
In de app zegt ie dat het water de juiste tempratuur bereikt heeft (19 graden) en dat de cycle 10 minuten duurde, maar ik zie niet dat hij dat water aan het rondpompen is of iets dergelijks. Vervolgens zegt hij ook weer zoveel uur remaining voor hij weer kan koelen. Het zal wel logisch zijn, maar ik zal nog eea moeten ervaren/uitzoekenGameboy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:57:
[...]
In het Weheat portal kun je zien wat de reden is geweest van de laatste pauze of stop van de koeling. Wat staat daar vermeld?
Hop,hop,hop!
Kijk in het Weheat portal op https://portal.weheat.nl/, daar staan meer details...basset schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:22:
[...]
In de app zegt ie dat het water de juiste tempratuur bereikt heeft (19 graden) en dat de cycle 10 minuten duurde, maar ik zie niet dat hij dat water aan het rondpompen is of iets dergelijks. Vervolgens zegt hij ook weer zoveel uur remaining voor hij weer kan koelen. Het zal wel logisch zijn, maar ik zal nog eea moeten ervaren/uitzoeken
Maar als de melding is: "Doeltemperatuur bereikt", dan is je afgifte-/opnamevermogen wellicht niet voldoende. Dan koelt het water af en kan niet voldoende (snel) warmte opnemen uit je afgiftesysteem, en wordt dan te snel te koud...
Hoe ziet je afgiftesysteem eruit? Welke onderdelen en eventuele kleppen, pompen, etc..zitten er allemaal in?
Boven radiatoren (t10 en t11) Wil ik later vervangen voor T22.Gameboy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Kijk in het Weheat portal op https://portal.weheat.nl/, daar staan meer details...
Maar als de melding is: "Doeltemperatuur bereikt", dan is je afgifte-/opnamevermogen wellicht niet voldoende. Dan koelt het water af en kan niet voldoende (snel) warmte opnemen uit je afgiftesysteem, en wordt dan te snel te koud...
Hoe ziet je afgiftesysteem eruit? Welke onderdelen en eventuele kleppen, pompen, etc..zitten er allemaal in?
Beneden vloerverwarming 7 groepen met natuurlijk nog een pomp en er is boven ook een pomp geplaatst
Kwa liters zou het genoeg moeten zijn. Vloerverwarming is over +/- 60m2
Hop,hop,hop!
Ah ja, vloerverwarmingsverdeler niet vervangen door een open verdeler?basset schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:25:
[...]
Boven radiatoren (t10 en t11) Wil ik later vervangen voor T22.
Beneden vloerverwarming 7 groepen met natuurlijk nog een pomp en er is boven ook een pomp geplaatst
Daar ga je al, dat is niet geschikt voor koeling, en eigenlijk ook niet voor verwarming. Dit kan beter worden vervangen door een pomploze (=open) vloerverwarmingsverdeler.
Dit kun je opnemen met je installateur.
P.S.: Dit is wellicht een beetje kort door de bocht, maar op zich wel een goed advies
[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 20-07-2026 16:44 ]
Liters met een mengverdeler tellen vaak nauwelijks mee met koelen. En waarom een extra pomp boven???basset schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:25:
[...]
Hoe groter, T22 of T33 en hoe meer ventilatoren er op hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn. Die wordt bepaalt door de slechtste kamer. Die bepaalt het rendement voor je hele huis.basset schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:25:
[...]
Kamer die je niet (vaak) gebruikt en daarom denkt niet te hoeven verwarmen, en je daar dan niks aan doet maken het niet beter, integendeel. In de gevallen dat ze wel gebruikt worden moet naast de lucht ook de kamer opgewarmd worden. Dat vraagt binnen dezelfde tijd meer vermogen dus grotere radiator en meer ventilatoren. Dat is omdenken; met je CV had je in de aanvoer altijd over-capaciteit. Die is verdwenen, je gaat nu naar evenwichtsverwarming.
Pas als je met je radiatoren voldoende resultaat behaald hebt ga je kijken wat je met de vloerverwarmingsunit gaat doen. Die is nu niet bepalend.
Ik doe het ook zo. Ik wil de radiatoren zijde voor de winter klaar hebben. De oude vloerunit zit er nog in. Ik heb ook nog de geregelde ventielen op alle lussen in onze vloerunit want intern varieert in de mengunit de vloerwatertemperatuur nog niet met de stooklijn. Bij de radiatoren wel.
Hoe kom je daar nu bij? Hier beneden T33 en T22 en boven jawel T10. Geen enkel probleem hier en boven bepaald helemaal niet het rendement van mijn huis. Beneden bepaalt de stooklijn en boven draait waterzijdig goed ingeregeld gewoon mee. Boven 19 graden en beneden 21. Sowieso moet je kamers die je niet gebruikt gewoon mee laten draaien. Verwarmingen dicht draaien killen juist je rendement. YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!HarDus schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:55:
[...]
Hoe groter, T22 of T33 en hoe meer ventilatoren er op hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn. Die wordt bepaalt door de slechtste kamer. Die bepaalt het rendement voor je hele huis.
Kamer die je niet (vaak) gebruikt en daarom denkt niet te hoeven verwarmen, en je daar dan niks aan doet maken het niet beter, integendeel. In de gevallen dat ze wel gebruikt worden moet naast de lucht ook de kamer opgewarmd worden. Dat vraagt binnen dezelfde tijd meer vermogen dus grotere radiator en meer ventilatoren. Dat is omdenken; met je CV had je in de aanvoer altijd over-capaciteit. Die is verdwenen, je gaat nu naar evenwichtsverwarming.
Pas als je met je radiatoren voldoende resultaat behaald hebt ga je kijken wat je met de vloerverwarmingsunit gaat doen. Die is nu niet bepalend.
Ik doe het ook zo. Ik wil de radiatoren zijde voor de winter klaar hebben. De oude vloerunit zit er nog in. Ik heb ook nog de geregelde ventielen op alle lussen in onze vloerunit want intern varieert in de mengunit de vloerwatertemperatuur nog niet met de stooklijn. Bij de radiatoren wel.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 18:27 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Barca op 20-07-2026 20:02 ]
Heeft die dat gegokt of berekend? Opvoerhoogte en weerstand zijn gewoon te berekenen.Barca schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:57:
Jullie hebben het steeds over een open verdeler (pomploze) vloerverwarming i.p.v. met pomp. Bij mij is de mengverdeler er uit gehaald begane grond en is een nieuwe energiezuinige pomp geplaatst (dus geheel vervangen) en op de eerste verdieping voor de badkamer alleen een nieuwe energiezuinige pomp op de vloerverwarming. Pompschakelaars zijn verwijderd. Volgens de monteur omdat de WeHeat weliswaar een top apparaat is, maar hij trekt het niet om vanaf zolder (buffervat) warm water door de gehele begane grond vloerverwarming te pompen (inclusief hal/bijkeuken) en dan weer terug omhoog... en ook nog de badkamer vloerverwarming. (die laatste zou dan ook wellicht meer krijgen dan beneden) Is mijn installateur nou gek of zijn jullie wel heel erg gebrand op pomploosheid terwijl dat niet in alle situaties het beste is?
Iedere pomp die er tussen zit ontregeld de modulatie van je pomp in je WP en het regelen op retourtemperatuur. Dat is dus ook wat een pomp in een verdeler doet en zeker met menging. Mengen is ook wat een parallel buffervat doet.
Mengverdeler is niet meer van toepassing, die is er uit gehaald.MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:10:
[...]
Heeft die dat gegokt of berekend? Opvoerhoogte en weerstand zijn gewoon te berekenen.
Iedere pomp die er tussen zit ontregeld de modulatie van je pomp in je WP en het regelen op retourtemperatuur. Dat is dus ook wat een pomp in een verdeler doet en zeker met menging.
Het is niet berekent althans die berekening heb ik niet gezien. Maar hij heeft natuurlijk wel gevraagd waar precies vloerverwarming ligt. En door te kiezen voor een 50 liter buffervat kan de warmtepomp gewoon altijd de warmte daarin kwijt voor rustige stabiele flow. Wat ik zeggen wil; er is wel over nagedacht en dat is ook uitgelegd.
Een buffervat heb je daar niet voor nodig. Maar het valt hier iedere keer in herhaling en niemand gebruikt de zoekfunctie of leest blijkbaar wat terug. Nog een keer dan: YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen NB: in 50 liter kan je helaas sowieso bijna niets kwijt aan warmte als parallel buffervat, sorry dat ik het zeg, compleet zinloos. 50 liter is peanuts. 50 liter is mooi in serie ter ondersteuning tbv defrost mocht je net tekort komen aan volume in je systeem maar dan in serie en daar heb je geen extra pompen voor nodig.Barca schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:15:
[...]
Mengverdeler is niet meer van toepassing, die is er uit gehaald.
Het is niet berekent althans die berekening heb ik niet gezien. Maar hij heeft natuurlijk wel gevraagd waar precies vloerverwarming ligt. En door te kiezen voor een 50 liter buffervat kan de warmtepomp gewoon altijd de warmte daarin kwijt voor rustige stabiele flow. Wat ik zeggen wil; er is wel over nagedacht en dat is ook uitgelegd.
Als hij weet waar de lussen liggen van VV en diameter kan hij berekenen wat weerstand is en of dat past bij de opvoerhoogte van de WP. Je moet wel een kasteel hebben wil je WP dat niet kunnen met zijn eigen pomp maar dan zou de WP ook weer niet passen wbt vermogen.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 20:42 ]
Meer of minder krijgen regel je met waterzijdig inregelen. Met de Weheat pomp hebben wij probleemloos vloeren draaien van 150m2 over 2 verdiepingen met verdelers zonder pomp.Barca schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:57:
Jullie hebben het steeds over een open verdeler (pomploze) vloerverwarming i.p.v. met pomp. Bij mij is de mengverdeler er uit gehaald begane grond en is een nieuwe energiezuinige pomp geplaatst (dus geheel vervangen) en op de eerste verdieping voor de badkamer alleen een nieuwe energiezuinige pomp op de vloerverwarming. Pompschakelaars zijn verwijderd. Volgens de monteur omdat de WeHeat weliswaar een top apparaat is, maar hij trekt het niet om vanaf zolder (buffervat) warm water door de gehele begane grond vloerverwarming te pompen (inclusief hal/bijkeuken) en dan weer terug omhoog... en ook nog de badkamer vloerverwarming. (die laatste zou dan ook wellicht meer krijgen dan beneden) Is mijn installateur nou gek of zijn jullie wel heel erg gebrand op pomploosheid terwijl dat niet in alle situaties het beste is?
Hoe ik daar bij kom?MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:25:
[...]
Hoe kom je daar nu bij? Hier beneden T33 en T22 en boven jawel T10. Geen enkel probleem hier en boven bepaald helemaal niet het rendement van mijn huis. Beneden bepaalt de stooklijn en boven draait waterzijdig goed ingeregeld gewoon mee. Boven 19 graden en beneden 21. Sowieso moet je kamers die je niet gebruikt gewoon mee laten draaien. Verwarmingen dicht draaien killen juist je rendement. YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
De aanvoertemperatuur wordt bepaald door de kamer die na afregelen op de maximale afgifte van de combinatie doorloopdebiet, dT van het water en dT van de kamer en afname snelheid van de lucht erlangs stromend beperkend is. Dat zijn vaak de kamers die traditioneel een te kleine radiator kregen, maar gezien het overschot aan aanvoer-warmtecapaciteit met een gas-CV nooit kritisch waren. Nu wel. Je verwarmt alle kamers, bijna in evenwicht, waterzijdig ingeregeld. De slechts presterende kamer bepaalt de aanvoertemperatuur. Dat is in eerste instantie (bijna) nooit de vloerverwarming en dat is dus ook niet de eerste verbruiker die moet worden verbeterd als nut en noodzaak een criterium is.
Uiteraard kun je proberen de vloerverwarming mengunit waterzijdig in te regelen. Ik schreef, dat bij mij, nogmaals bij mij, ik de regeling nog gelaten heb. Bij mij, nogmaals bij mij, zit er ook een proportionele regeling op iedere kring en een geregelde “Abgleich” tussen de kringen.
Na-regeling in de zin van knijpen is contraproductief want dat werkt alleen bij overschot aan de leverzijde en die hebben we niet meer. Maar, maar, bij mij, normaals bij mij, bij de vloerverwarming wel want de aanvoertemperatuur is hoger dan voor de vloerverwarming noodzakelijk. Uiteraard mengen we nu veel minder bij dan voorheen.
Dus ja, idealiter niet zoneren, maar alle praktijk is praktischer dan de theorie. We hebben niet overal vloerverwarming. Wij stoken op zolder toch 18 graden ipv 20 elders en dat spaart nog steeds energie. Echter, op zolder zouden daarom de radiatoren juist een beetje groter moeten omdat als je er nu toch logés wil hebben of er toch wil werken plotseling er verwarmd moet worden: niet uit evenwicht maar uit achterstand en dat kost vermogen (acceleratie of gradient of hoe je het wil noemen).
Dus de grootste 4 radiatoren en de vloerverwarmingen draaien altijd. Voor het vaste debiet hebben die ook grotere ventielen gekregen (Heimeier 300). 2 kamers, 2 bij-radiatoren en de vloerverwarming worden nageregeld. Enerzijds vanwege bovenstaande en anderzijds omdat bij ons de zon van Oost over Zuid naar West draait en daarvoor de kamertemperaturen gemaximaliseerd zijn. Ze zijn waterzijdig ingeregeld op 20 en op 21 graden gemaximaliseerd. Als niet dan hebben we bij zonsondergang een koude val en een te traag oppakken van de WP juist omdat we het waterzijdig in evenwicht hebben afgeregeld.
Maar ik denk dat ons probleem met zoninstraling elders niet voorkomt. Dat is natuurlijk heel specifiek hier. Wij hebben hier zon…..
Kortom, we stoken op de stooklijn in de voornaamste ruimtes, afgebouwd in temperatuur naar boven, gemaximaliseerd tegen de invloed van de zon, waarbij de kamers met de radiatoren nu nog de laagst mogelijke aanvoertemperatuur bepalen.
Ik ga alleen wat aan de verdeler doen als die pomploos kan worden. Dat is qua inregelen wel het makkelijkst. Als het een hybride verdeler moet worden dan zie ik energetisch geen winst.
Het vergroten van de slechtste radiator geeft een aanvoertemperatuur reductie die geldt voor het hele huis, het hele jaar. Het is de goedkoopste verbetering waterzijdig die er is.
Het heeft mij ook heel veel tijd, moeite en inlezen gekost om de juiste bomen te vinden in het overtuigingen bos. En ja, de verdeler pomp en mengventiel maken het niet makkelijker, integendeel ik heb hem vervloekt, om het waterzijdig in te regelen. Het heeft weken geduurd om het naregelen te beperken tot maximeren.
Wat daarbij helpt dat ik middels 6 retourtemperaturenmetingen vrij nauwkeurig weet wat er gebeurd. Dat is verbazingwekkend dynamisch. Verder weet ik van alle ventielen de openingsstand, zowel van de radiatoren als van vloerkringen. Verder helpt een thermische camera.
Lang verhaal, maar je vroeg “Hoe kom je daarbij?”
Bovenstaande stapsgewijs toegepast. Ik gebruik ons huis als “meter”. 3 jaar meten (HomeWizard voor E en G en HomeMatic voor CV) en koppelen aan graaddagen is beter dan welke warmteberekening dan ook. Betreft huis, 1910, 235m2, oude binnenstad, voorheen 1900m3, nu 5700kWh eerste 12 maanden. Besparing €1300,-/jaar. Verbeteringaanvoertemperatuur zal tegen 10% opleveren. Doel is 5200kWh, daarna gaan we ergens anders “energie” in steken.
Namelijk volgend project: netpiekbelasting januari terugbrengen naar vóór WP en vóór EV. Nu 2400kWh en toen 500kWh in januari. Dus 200kWh besparen; 200kWh zon en minimaal 1500kWh alleen in off peak (het grove idee, want uiteindelijk telt voor de netbeheerder de slechtste dag). Uiteraard volgt uit de capaciteit die op andere dagen niet nodig is een “hems” mogelijkheid die tot een kostenbesparing leidt. Maar ik vind het leuk om aan een investering niet alleen een financiële opbrengst maar ook een maatschappelijke te koppelen. Dat geeft een optimalisatiedoel van de omvang en wordt dus omvangrijker dan alleen “eigen gebruik” maar wordt “niemand tot extra last”.
Dit als uitleg “Hoe kom je erbij” in een context richting mijn doel: geen extra netcapaciteit nodig voor mijn elektrificatie.
PS: of ik überhaupt toe kom aan een pomploze verdeler als alle radiatoren groot genoeg zijn om de aanvoertemperatuur te beperken tot vloerverwarmingsniveau is nog afhankelijk van de warmtetransportcapaciteit van mijn vloerverwarmingsaanvoerleiding van zolder. Die is geen 22mm maar slang. Het is goed mogelijk deze bij te lage temperatuur te weinig warmtevermogen kan leveren. Tevens is nog onbekend of met het traditionele slangenpatroon en zonder de boost van afname door de lokale pomp de vloerverwarming dat vermogen voldoende om kan zetten in verwarming. Wij hebben een dikke plak ouderwets 20-40 jaar oud beton met onbekende isolatie er onder waar ooit vloerverwarming in of op aangelegd is. De locatie van de oude muren tekenen zich met de warmtebeeld-camera af.
Veel bomen in het overtuigingen-bos gaan over “ideale WP opstellingen en combinatie met ideale CV afname”. Veel problemen en onbegrip ontstaat zodra dit gecombineerd moet worden met bestaande CV afname en stapsgewijze implementatie/verbeteringen, waarbij je onderweg niet in de kou wilt zitten. Ik ben wel tot het inzicht gekomen dat heel veel adviezen in onafhankelijkheid waardevol zijn, dat deze in een oud huis niet “allemaal tegelijk” haalbaar zijn.
Ik wilde geen parallel buffervat, maar heb er wel één en ben daar blij mee.
Ik wilde een pomploze verdeler, maar vooralsnog loont dat niet, en mogelijk kan het niet qua aanvoer.
Drie pompen op elkaar: primaire CV pomp, secundaire buffer/WP pomp en vloerverdeler pomp beïnvloeden elkaar uiterst dynamisch, vooral om dat in de bufferverbinding de weerstand ontbreekt. Dat heeft het waterzijdig inregelen uitermate gefrustreerd en is alleen gelukt na aanbrengen van temperatuur meting op alle retouren en WP levering. Ik kan iedereen afraden om temperatuur meting van jezelf en die van WeHeat door elkaar te gebruiken. De verschillen zijn klein, maar in dT zijn ze te groot. Zelfde sensoren, zelfde montage, zelfde isolatie om de sensor. Tot het werkt, daarna is het slechts illustratie. Log in de tijd. Het is veel dynamischer dan wie dan ook beschrijft. Met een 100l buffervat zit er een 10-15min vertraging in het systeem en omdat er in de bufferleiding geen weerstand of regeling zit (want wordt ook gebruikt voor de intdooiing) is de vertraging verstoring ook wisselend van tijdsduur.
Proberen je buffervat op flow nul te krijgen is een veel voorkomende gedachte. Gezien de dynamiek is dat ongeregeld onmogelijk zonder dat deze ook soms terug gaat lopen. En dat laatste wil je echt niet! Mijn optimum is rond 40% via het buffervat. Dat geeft minder flow CV zijdig en daar een grotere dT en daarmee meer warmte afname door de radiatoren. Dat laatste wordt bij het verketteren van een buffervat vaak vergeten.
Een parallel buffervat met een aparte pomp fungeert gewoon als een “flow-dT” versnellingsbak met een hele grote slipkoppeling. Je kan er dus de lage dT van een WP (WeHeat BB P80 bij 1,3m3/h heeft een dT van 5gr om 8kW over te brengen. Bij 20 en 40 procent (80% van de tijd) is dat dus maar 1-2 graden. Dat is voor mijn radiatoren niet genoeg om dit bij lage temperatuur te kunnen. Dus bij een iets grotere dT, bij 50% bufferretour gaat de dT met een factor 2 omhoog kunnen mijn radiatoren die vergroot zijn en over de hele lengte heatfans hebben met energie kwijt bij een lagere aanvoer. En daarbij loont dus een parallel buffervat.
Voor de “versnellingsbak flow-dT” maakt het volume nauwelijks. Het volume is de slip die anders door het systeem moet. Heb je zo’n vat niet dan kan je dit deels bereiken door de circulatiepomp op 1m3/h te zetten. Minder goed voor de WP (daar verlies je); beter voor je radiatoren (daar win je). De winst is bij lage aanvoertemperatuur groter dan bij hoge. Of het loont? Je kan het proberen. Het is gratis, maar kan alleen na een belletje met de installateur en dan krijg je ook vragen, …, zucht. Graag via de app en graag alles van de app via HA. Ik heb geen HA, maar zodra WeHeat het mogelijk maakt dan doe ik de sprong.
Als je toch een parallel buffervat koopt, koop dan de grootste. Ik ben bang, ik kan het slechts beredeneren, dat de kleine nog meer dynamiek geeft. Voor werkelijk stabiliseren of langere runs is ook 100l te gering. Het maakt voor aan/uit in lente bedrijf niets uit. Ik gebruik dus stooklijn zonder aan/uit want die wordt beter up-to-date gehouden dan stooklijn met aan/uit. Die was brak (in de zin van tijdens de ontdooidagen totaal onwerkbaar). Ik hoop dat die komende winter is bijgewerkt. Als je aanvoertemperatuur eenmaal laag genoeg staat dan gaat je WP nooit meer uit vanwege een Aan/Uit signaal. Als indicatie werkt dat wel: werkt Aan/Uit in het stookseizoen dan staat je aanvoertemperatuur (mogelijk) te hoog of is je naregeling te beperkend (want flow is alles om de aanvoertemperatuur te verlagen).
Juist bij een paraybuffervat moet je ervoor zorgen dat je naregeling niet te beperkend is, want dan gaat juist veel te veel door de weerstandloze buffer. Je moet proberen om huiszijdig de weerstand te verminderen om zo de flow door de buffer te verminderen. Dat betekent dat na het waterzijdig-onderling!! afregelen van de radiatoren/vloerverwarming je daarna nog waterzijdig CV versus buffer in moet regelen. De laatste is niet in te stellen dus je kan alleen de CV kant verhogen door alle ventielen tegelijk in verhouding verder te openen. En ze daarna dus weer onderling af te regelen. Dit herhaal je totdat er minimaal 1 ventiel volledig open staat. Of totdat de aanvoertemperatuur door het extra openstellen omhoog moet. Dat ben je in de verkeerde “omvormer flow-dt” belandt.
Complex. Ja. Meest complexe om te begrijpen dan ik ooit gedaan heb. Begrijp wel dat dit installateurs bijna ondoenlijk is. Die proberen het in 1 uur en met max 1 service bezoek. Dit duurde 2 maanden, ….., nadat ik niet begreep, ben gaan meten, het uiteindelijk meen het te begrijpen en toen 2 maanden.
Onbegrijpelijk. Ja. Als je het probeert met een éénzijdige insteek met steeds één van de overtuigings-bomen in het bos. Het hele bos maakt een bos een bos.
Mijn advies over buffervaten, pomploze verdelers en naregeling: als je zonder kan dan is je waterzijdig-inregeling-leven 2-3 ordes eenvoudiger dan met. Dus altijd navragen of zelf bedenken: kan ik zonder en heb ik zo’n huis. Buffervat is een start keuze voor de investering: die is het belangrijkst. Na regeling niet kopen. Als je hem hebt zet hem eerst uit of heel ruim. Het is ook qua installatie een naregeling. Als alles werkt dan kan daarmee nog wat tweaken/beperken achteraf. Pomploze verdeler: alleen plaatsen als je de radiatorzijde eerst hebt verbeterd. Hybride verdeler: ik begrijp ze niet. Je stelt mijn waterzijdiginregelprobleem uit totdat er vorst is en je krijgt er dan instantaan een verstoring bij. Aanvankelijk wilde ik een hybride verdeler maar nu kies ik voor “met of zonder”. Voorkom dynamica juist bij vorst. Dan wordt het evenwicht al vaak genoeg verstoord door ontdooien. Dan kan je de verstoring van een hybride verdeler missen als kiespijn.
Het is jammer dat aan met matchen van WP met oude huizen geen geld te verdienen is, want daarmee is de ontwikkeling matig en moet de consument het zelf uitvinden en daar heeft niet iedereen zin in of de mogelijkheden toe. En juist in oude huizen is het plaatsen van een WP de grootste en snelste winst. Veel sneller dan isoleren. Veel minder ingrijpend. Veel geld te besparen. Terwijl je daarna waterzijdig optimeert en daarna isoleert of wat dan ook, terwijl de besparing al loopt.
Het is met deze PS erbij niet korter geworden. Dit is mijn ervaring na verdiepen in WP vooraf en dat het achteraf veel meer inzicht vroeg dan vooraf. Ondanks alle single topic artikelen en YouTubes etc.
WP: natuurlijk wel doen! En snel! Accepteer dat je achteraf in je eerste stookseizoen nog eea moet oplossen en neem daar je huisgenoten in mee.
[ Voor 57% gewijzigd door HarDus op 21-07-2026 12:10 ]
Ben benieuwd of iemand dit herkent. De Rabobank biedt voor mensen die er nu hypotheek hebben een gratis energie advies aan. Mijn woning is in 2013 gebouwd en had al energielabel A+. ik heb de inspectie laten doen omdat ik sinds september een Weheat Sparrow heb (hybride) die het achteraf gezien goed aan kon zonder gas. Ik heb voor verwarming de hele winter minder dan 50 m3 gas verbruikt. Alleen voor SWW gebruiken we de ketel nog.
Desondanks staat in het rapport : Verwarming : HR 107 ketel. Geen woord over de aanwezigheid van de warmtepomp. Overigens meent de inspecteur dat mijn vloer een Rc van 2,5 heeft terwijl het bouwbestek 4.0 aangeeft en Rc 2,5 volgens mij in 2013 2,5 al niet meer kon.
Ik heb protest aangetekend vooral tegen het niet noemen van de warmtepomp . Nu wil men hun standpunt telefonisch gaan toelichten. Kennelijk staan ze nog achter hun advies. Voorts zie ik in de toelichting dat ik 20.600 kw aan gas zou moeten verbruiken en 19.998 aan lokale omgevingsenergie ( wat dan weer op een warmtepomp zou wijzen ? ) . Kortom, schiet mij maar lek.
Hebben jullie enig idee? Mag een warmtepomp pas worden meegeteld als je de CV ketel eruit gooit ? Zelfs als je die aantoonbaar niet gebruikt? Het is gewoon niet waar dat mijn woning met een HR 107 wordt verwarmd.
Jullie commentaar is me erg welkom.
Dank alvast
Of, om even advocaat van de duivel te spelen, kan ik me wel iets bij hun standpunt voorstellen...
Maar wat wil je met een 'energieadvies' eigenlijk ? Een hoger energielabel en daarmee een lagere rente kan ik me iets bij voorstellen, bij een 'advies' niet...
Ik zou zeker omdat je zo weinig gas gebruikt voor SWW overstappen op all electric, Heb je al een SWW vat?RayDelft schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:46:
Bizar Energielabel Weheat Warmtepomp telt niet mee.
Ben benieuwd of iemand dit herkent. De Rabobank biedt voor mensen die er nu hypotheek hebben een gratis energie advies aan. Mijn woning is in 2013 gebouwd en had al energielabel A+. ik heb de inspectie laten doen omdat ik sinds september een Weheat Sparrow heb (hybride) die het achteraf gezien goed aan kon zonder gas. Ik heb voor verwarming de hele winter minder dan 50 m3 gas verbruikt. Alleen voor SWW gebruiken we de ketel nog.
Desondanks staat in het rapport : Verwarming : HR 107 ketel. Geen woord over de aanwezigheid van de warmtepomp. Overigens meent de inspecteur dat mijn vloer een Rc van 2,5 heeft terwijl het bouwbestek 4.0 aangeeft en Rc 2,5 volgens mij in 2013 2,5 al niet meer kon.
Ik heb protest aangetekend vooral tegen het niet noemen van de warmtepomp . Nu wil men hun standpunt telefonisch gaan toelichten. Kennelijk staan ze nog achter hun advies. Voorts zie ik in de toelichting dat ik 20.600 kw aan gas zou moeten verbruiken en 19.998 aan lokale omgevingsenergie ( wat dan weer op een warmtepomp zou wijzen ? ) . Kortom, schiet mij maar lek.
Hebben jullie enig idee? Mag een warmtepomp pas worden meegeteld als je de CV ketel eruit gooit ? Zelfs als je die aantoonbaar niet gebruikt? Het is gewoon niet waar dat mijn woning met een HR 107 wordt verwarmd.
Dank alvast
Bij All Electric ga je zeker een energie klasse stijgen
iddqd idkfa
Denk zelf dat de Sparrow p60 het beste aansluit bij mijn woning en dan in hybride opstelling en om eventueel later uit te breiden naar sww en uiteindelijk FE .
Hoekwoning uit 2025 met een gas verbruik van 1135m³ gas per jaar
En zonnepanelen op zuiden 4410 wp met gemiddeltde opbrengst van 4250 kWh per jaar waarvan 2140 kWh terug wordt geleverd, Thuisbatterij van 10,8 kW.
Enige zaken waar ik voor als nog met zit is dat al mijn radiatoren plaat radiatoren zijn.
Haal ik dus wel het zelfde comfort als met mijn huidige CV installatie (remeha avanta ace 35c van 2 jaar oud)
En plaatsing op garagedak (hout dak) gaat dat geen resonantie geven.
Heeft iemand ervaring met soortgelijke omstandigheden?
https://warmtepompofgas.nl/
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 21-07-2026 19:32 ]
Je zou in het energieadvies hybride (dus wp + hr ketel) moeten zien. Doe maar gewoon het belletje. Ik had bij mijn energieadvies ook vragen over de Rd van mijn deuren, dat werd keurig uitgelegd door de energieadviseur.RayDelft schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:46:
Dank alvast
Ik heb ook een nieuw energie label via de Rabo.RayDelft schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:46:
Dank alvast
Omdat we geen gas meer hebben is de warmtepomp dus wel meegenomen
A+++ is ons huidige energie labe na de schouw. Ik denk inmiddels A++++ door de extra glas isolatie van dubbel glas naar HR+++ glas.
Ik heb net een hele verhandeling geschreven over mijn optimalisatie van de WP met radiatoren. Als je met 45gr uitkomt, zoals @MotorBeast opmerkt, kom je zeker uit. Maar vooral lager in de stooklijn helpen Heatfans fantastisch om de de warmte te verplaatsen. Dat gaat niet meer vanzelf. Vergroten, later, naar T22 of T33 verlaagd de aanvoertemperatuur en levert je 2% rendement per graag over het hele huis het hele jaar, maar hoeft niet direct.marcel_72 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:58:
Heb heel wat gelezen over Weheat, met als reden dat ik overweeg er 1 aan te schaffen.
Denk zelf dat de Sparrow p60 het beste aansluit bij mijn woning en dan in hybride opstelling en om eventueel later uit te breiden naar sww en uiteindelijk FE .
En zonnepanelen op zuiden 4410 wp met gemiddeltde opbrengst van 4250 kWh per jaar waarvan 2140 kWh terug wordt geleverd, Thuisbatterij van 10,8 kW.
Enige zaken waar ik voor als nog met zit is dat al mijn radiatoren plaat radiatoren zijn.
Haal ik dus wel het zelfde comfort als met mijn huidige CV installatie (remeha avanta ace 35c van 2 jaar oud)
En plaatsing op garagedak (hout dak) gaat dat geen resonantie geven.
Heeft iemand ervaring met soortgelijke omstandigheden?
Alles in één keer installeren is goedkoper, maar als dat nu niet kan dan is beginnen beter dan wachten. Je haalt de base load gas er uit in de maanden dat je zon hebt ben je sowieso CV-FE met PV en batterij (in de winter twee off-peak cycles per dag). Je gasaansluiting wordt sowieso €60 goedkoper als je onder 500 norm-m3 komt (dat is ongeveer 400m3 werkelijk en wordt jaarlijks bepaald. Gaat vanzelf via de netbeheerder/provider en gaat in als je er, met nog een paar regeltje, 11 maanden cumulatief onder zit).
Het is zowel voor je portemonnee als voor de CO2 winst beter als je eerst hybride doet als FE nu niet gaat. In 1-2 heb je het installatiekosten nadeel al terugverdiend en de CO2 winst blijft. Die is namelijk cumulatief. Alvast dank daarvoor.
Samengevat: doe snel wat snel en makkelijk kan, is mijn aanpak. En dan is het al moeilijk genoeg. Die behaalde winst loopt niet meer weg. Maar gezien PV èn batterij weet je dit al.
lijkt, althans bij mij, dat WeHeat Intelligence even niet (meer) mee doet…
Typefoutje neem ik aan want hoekwoningen uit 2025 zijn gasloos opgeleverdmarcel_72 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:58:
Mijn gasverbruik was vergelijkbaar, hoekwoning uit 2010. Ik heb ook normale radiatoren beneden en boven maar beneden wel ook vloerverwarming. Ik heb voor de Sparrow gekozen, is 11 juni jl. geïnstalleerd. Ik zou wel echt gelijk FE gaan.
Jup, zelfde hier. Gisteren zag ik nog wel de banner op de homepagina van de app dat het schema er zou moeten zijn (ook al was die er niet), nu toont ook die niet meer.Pandabeer35 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:54:
Wie van jullie zit ook nog op WeHeat Intelligence (zoals ik) en merkt dat de laatste 2 dagen buiten de voordelige uren warm water wordt aangevuld - nu blijft ook staan voor morgen ‘schema wordt berekend - energie prijzen zijn bekend en met een paar minuten staat het schema klaar’ maar zie nog niets na een aantal keer checken.
lijkt, althans bij mij, dat WeHeat Intelligence even niet (meer) mee doet…
Ik heb voor het weekend geprobeerd het systeem een aantal minuten spanningsloos te maken en vervolgens weer op te starten, met helaas hetzelfde resultaat. Ook nu weer de laatste stop reden 'storing', maar niet welke storing.bobvanharen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:32:
Hoi,
[Afbeelding]
Vervolgens heb ik contact opgenomen met de installateur maar die lijkt alweer door naar de volgende klus. WeHeat lijkt, voor zover ik kan zien, niet direct bereikbaar voor consumenten.
Waarom zou de 'huis in' watertemperatuur niet onder kamertemperatuur zakken, de compressor op 0% zetten en vervolgens een storing geven?
Eh, tja, dat is toch echt een vraag/kwestie voor de installateur. Die moet jou helpen om een werkende situatie te krijgen, desnoods met hulp van Weheat (die alleen door je installateur kan worden insgechakeld)...bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:27:
[...]
Ik heb voor het weekend geprobeerd het systeem een aantal minuten spanningsloos te maken en vervolgens weer op te starten, met helaas hetzelfde resultaat. Ook nu weer de laatste stop reden 'storing', maar niet welke storing.
Vervolgens heb ik contact opgenomen met de installateur maar die lijkt alweer door naar de volgende klus. WeHeat lijkt, voor zover ik kan zien, niet direct bereikbaar voor consumenten.
Waarom zou de 'huis in' watertemperatuur niet onder kamertemperatuur zakken, de compressor op 0% zetten en vervolgens een storing geven?
Dus: vraag je installateur om een oplossing...
Dank voor het (nogmaals) delen van het filmpje. Heb een beetje begrip, ik probeer als leek ook maar kaas te maken van al die termenMotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:36:
[...]
Een buffervat heb je daar niet voor nodig. Maar het valt hier iedere keer in herhaling en niemand gebruikt de zoekfunctie of leest blijkbaar wat terug. Nog een keer dan: YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen NB: in 50 liter kan je helaas sowieso bijna niets kwijt aan warmte als parallel buffervat, sorry dat ik het zeg, compleet zinloos. 50 liter is peanuts. 50 liter is mooi in serie ter ondersteuning tbv defrost mocht je net tekort komen aan volume in je systeem maar dan in serie en daar heb je geen extra pompen voor nodig.
Als hij weet waar de lussen liggen van VV en diameter kan hij berekenen wat weerstand is en of dat past bij de opvoerhoogte van de WP. Je moet wel een kasteel hebben wil je WP dat niet kunnen met zijn eigen pomp maar dan zou de WP ook weer niet passen wbt vermogen.
Het is bij mij in serie aangesloten en ik heb ook nog radiatoren. Het 50 liter buffervat samen met de vloerverwarming is veel volume. Het buffervat zorgt voor defrost indien nodig en een iets stabielere flow en dat is als ik HeatGeek kijk gewoon zonder rendementsverlies. Wellicht was het niet nodig dat zou kunnen... maar het kan ook dat het achteraf toch wel een goede keuze is.
Ze rekenden 300 euro voor het omhoog liften van de warmtepomp het garage dak op. Zelf dus maar een montagelift gehuurd voor 38 euro.
Het meest spannendste deel bleek kinderlijk eenvoudig te zijn. Half uurtje werk alles bij elkaar. Het ging vlekkeloos. Wel even hulp gehad van de buurman.
Om 10 uur dat kraantje gehuurd, en voor 12 al weer retour gebracht.
:strip_exif()/f/image/j1H4y05EHiXcbGcU5gbyQ3Cl.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je ook je binnenunit spanningsloos gemaakt? Ik heb de buitenunit op een andere groep. Maak beide groepen een minuut of 3 spanningsloos, misschien dat dat helpt.bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:27:
[...]
Ik heb voor het weekend geprobeerd het systeem een aantal minuten spanningsloos te maken en vervolgens weer op te starten, met helaas hetzelfde resultaat. Ook nu weer de laatste stop reden 'storing', maar niet welke storing.
En natuurlijk je installateur opnieuw bellen, gewoon doorzeuren. Heeft hij geen storingsnummer?
Ja, ik heb beiden spanningsloos gemaakt. Bij mij inderdaad ook een aparte groep aangelegd voor de buitenunit.Pr088 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Heb je ook je binnenunit spanningsloos gemaakt? Ik heb de buitenunit op een andere groep. Maak beide groepen een minuut of 3 spanningsloos, misschien dat dat helpt.
En natuurlijk je installateur opnieuw bellen, gewoon doorzeuren. Heeft hij geen storingsnummer?
Heb je ooit al met succes weten te verwarmen? Werkt dat wel? (Dan bedoel ik je cv-verwarming / vloerverwarming; niet je sww)bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:22:
[...]
Ja, ik heb beiden spanningsloos gemaakt. Bij mij inderdaad ook een aparte groep aangelegd voor de buitenunit.
Weheat Flint
Dat heb ik nog niet geprobeerd gezien de buitentemperaturen, maar goed idee. Ik ga het even proberen.n.smits schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Heb je ooit al met succes weten te verwarmen? Werkt dat wel? (Dan bedoel ik je cv-verwarming / vloerverwarming; niet je sww)
Het lijkt er niet op alsof dat wel werkt, maar wellicht duurt het lang voordat hij start? Zie grafiek hieronder:bobvanharen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:40:
[...]
Dat heb ik nog niet geprobeerd gezien de buitentemperaturen, maar goed idee. Ik ga het even proberen.
De CV pomp gaat even aan, de gevraagde watertemperatuur schiet naar 50C (dat vraagt de T6 thermostaat denk ik?) maar daarna blijft hij toch standby.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.