• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:07
Mjans19 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Bij ons staat ie na 12 uur ook in de volle zon.

Hoe stel je dit in voor de legionella run?
Elke zaterdag 1200 uur.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:39
ik bedoel:

hoe stel je legionella in op het laagste nivo

• Beordo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:34
Mjans19 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Heb dit ook gehad laatst met die extreme temperaturen. Momenteel de legionellarun naar 10:00 smorgens verplaatst. Genoeg zonne energie en koelere temperaturen op dat tijdstip. Sindsdien geen problemen meer gehad met een afgebroken run. Vanmorgen nog een gehad :)
Heb net even gechecked: de vorige keer dat de Legionella run afgebroken werd was het ook 33°C. Alle andere Legionella runs gingen wel allemaal netjes deze zomer maar waren ook telkens aan lucht temperaturen van 30°C of minder...

Blackbird P60 trouwens en staat in de zon. Heeft misschien toch iets te maken met oververhitting dan?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Beordo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Heb net even gechecked: de vorige keer dat de Legionella run afgebroken werd was het ook 33°C. Alle andere Legionella runs gingen wel allemaal netjes deze zomer maar waren ook telkens aan lucht temperaturen van 30°C of minder...

Blackbird P60 trouwens en staat in de zon. Heeft misschien toch iets te maken met oververhitting dan?
Mijn BB P60 staat in de schaduw, maar had met temperaturen in die schaduw van 33+ graden ook moeite om de Legionellarun in één keer te voltooien...

Zon lijkt dus niet direct een bepalende factor te zijn, maar de luchttemperatuur waarschijnlijk wel...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:41
lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:27:
Heb nu net een offerte gekregen voor een weheat blackbird p80 11 kwh incl buffervat 50l en boilervat 200L (twijfel om deze uit te breiden naar meer) voor 11k na subsidie. Wel inclusief montage en inbedrijfstelling etc.

Daarnaast heb ik ook een offerte voor een daikin altherma 4 van 8kwh incl boilervat van 230l en buffervat van 50l incl montage van 14,5k na subsidie.

Enig advies is hartstikke welkom!
Er is geen P80 van 11kW. Hij doet 8kW bij -10gr. Wat de WP onderweg van 18 naar -10gr extra kan is niet relevant. Met een WEP met BUH van 3kW komt deze wel aan 11kW totaal bij -10gr.

Als je een buffervat nodig hebt voor ontdooien dan zou ik 100l nemen ipv 50l.

300l boiler is meer maar duurt ook langer dus langer geen CV. Die tijd moet je samen met ontdooien wel kunnen missen. Zodra verwarmen van de boiler start is er ook 100l meer koud water dat gaat circuleren met het restje warm water. Dat betekent dat je dan je boiler te koud wordt om te douchen. Daar heb je met 200l nauwelijks last van: de koud/warm water volume verhouding is kleiner en het WP vermogen vs totaal volume is groter. Zie hiervoor de FB discussie over dit onderwerp. Samengevat: groter is niet alleen maar beter en sowieso alleen maar doen bij een WP die voor verwarmen tijd over heeft en voldoende vermogen heeft.

De afweging moet je zelf maken. Daarom geen harde grenzen aangegeven.

• Gameboy
HarDus schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Er is geen P80 van 11kW. Hij doet 8kW bij -10gr. Wat de WP onderweg van 18 naar -10gr extra kan is niet relevant. Met een WEP met BUH van 3kW komt deze wel aan 11kW totaal bij -10gr.
De P80 is gespecced op 8 kW, en wel bij -10 inderdaad. Ongeveer alle andere WP merken geven een spec van vermogen bij +7. En de P80 doet 11 kW bij +7, dus in die zin is er wel degelijk een 11 kW Blackbird, zeker als je gaat vergelijken met andere merken. ;)

Sterker nog: het staat gewoon op de site van Weheat zelf, de BB P80 is 11 kW bij A7W35: https://www.weheat.nl/producten/blackbird

[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 15-07-2026 15:46 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
HarDus schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Als je een buffervat nodig hebt voor ontdooien dan zou ik 100l nemen ipv 50l.

300l boiler is meer maar duurt ook langer dus langer geen CV. Die tijd moet je samen met ontdooien wel kunnen missen. Zodra verwarmen van de boiler start is er ook 100l meer koud water dat gaat circuleren met het restje warm water. Dat betekent dat je dan je boiler te koud wordt om te douchen. Daar heb je met 200l nauwelijks last van: de koud/warm water volume verhouding is kleiner en het WP vermogen vs totaal volume is groter. Zie hiervoor de FB discussie over dit onderwerp. Samengevat: groter is niet alleen maar beter en sowieso alleen maar doen bij een WP die voor verwarmen tijd over heeft en voldoende vermogen heeft.

De afweging moet je zelf maken. Daarom geen harde grenzen aangegeven.
Ik heb een andere meningMotorBeast in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:07
Mjans19 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:46:
[...]

ik bedoel:

hoe stel je legionella in op het laagste nivo
Ah.. ik draai het stiltenivo naar de 1 na laagste stand. Dan blijft het bij 40/50% compressor

• lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:24
Jullie zouden dus wel de Weheat pakken. Ik hoor zoveel wisselende verhalen. Ook van Daikin zelf. Heb vanmiddag zelfs een installateur over de vloer gehad die adviseerde een hybride opstellen met een nieuwe CV. Hij denkt dat waterstof de toekomst is, dus adviseert hij geen All-electric meer

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:54
Waterstof gaat het niet worden. Veel te complexe techniek.
Je kan bij de gemeente waar je woont vragen wat hun planning is om van het gas af te gaan.
All-electric is de toekomst.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Gameboy
Ja, en bovendien: als waterstof iets wordt, wanneer dan? over 10 jaar, 15 jaar? Tot die tijd blijf je dus nog op gas, en wie weet gaat men toch weer gas geven (pun intended) op het gasvrij maken van NL, en moet je alsnog over.

Als je nu meteen FE (Full Electric) gaat, kun je nu ook direct van het gas af en die vaste lasten kwijt zijn, meteen verdienen dus.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:29
QuestionMarc schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:00:
[...]

Mijn Sparrow staat er nu een paar weken, en ik kreeg natuurlijk ook de vraag of ik een servicecontract wil afsluiten voor 'onderhoud'. Op de installatiedag nog met de monteur over dat onderhoud gepraat maar dat kon ik makkelijk zelf zei hij.

Ik vroeg me wel af, als ik dan géén servicecontract heb, hoe zit het dan met support vanuit Hoppenbrouwers als er wel iets aan de hand is?
Ik kreeg dezelfde vraag.

Onderhoud kan niet meer zijn dan de buitenunit schoonhouden, en zorgen dat er genoeg water in het CV-systeem zit.

Verder kreeg ik van de monteur te horen dat ik na de eerste maand even de magneet van de vuilafscheider moest halen, even een beetje water eruit laten lopen en dan magneet terug en weer bijvullen.
Om de metaaldeeltjes die bij het ontbramen van de leidingen kwijt te raken.

Mij lijkt het vrij simpel, de eerste twee jaar heb je gewoon garantie dus hebben ze gewoon te komen, onderhoudscontract of niet.

Daarna heb je zoiets als verwachte levensduur, dus met twee jaar garantie komen ze denk ik niet helemaal weg.
Bij een storing zal je dan moeten betalen, maar goed, dat lijkt me vrij normaal.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:29
Weet je wat ik met dit weer best zonde vind, als je gedoucht hebt en de warmtepomp is de boiler aan het opwarmen komt er allemaal koude lucht van de warmtepomp.

En die koude lucht zou je best graag het huis in hebben nu.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:27
RobbieT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Ik kreeg dezelfde vraag.

Onderhoud kan niet meer zijn dan de buitenunit schoonhouden, en zorgen dat er genoeg water in het CV-systeem zit.

Verder kreeg ik van de monteur te horen dat ik na de eerste maand even de magneet van de vuilafscheider moest halen, even een beetje water eruit laten lopen en dan magneet terug en weer bijvullen.
Om de metaaldeeltjes die bij het ontbramen van de leidingen kwijt te raken.
voordat je de magneet loshaalt, eerst alles uit zetten, Anders worden de metaaldeeltjes weer vrolijk rond gepompt.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
Jullie zouden dus wel de Weheat pakken. Ik hoor zoveel wisselende verhalen. Ook van Daikin zelf. Heb vanmiddag zelfs een installateur over de vloer gehad die adviseerde een hybride opstellen met een nieuwe CV. Hij denkt dat waterstof de toekomst is, dus adviseert hij geen All-electric meer
Waterstof heeft een functie in de toekomst maar dan moet je denken aan industrie, opslag surplus groene energie, transport etc.

in de gebouwde omgeving gaat het (wonderen daargelaten) nooit de toekomst worden. Er gaat teveel energie verloren bij productie, opslag en transport van waterstof en daarmee legt waterstof het (zwaar) af tegen een warmtepomp qua energie efficientie en daarmee kosten.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Met een dergelijke cv boer zou ik geen zaken willen doen. Heeft er geen verstand van en weet niet wat er speelt in de markt. Zoek een warmtepomp die past bij jouw woning. Niet een vast merk. De Weheat verhalen? Let op dit is tweakers en geen review site.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Nu online
Hybride want waterstof. Ik heb maar 1 reactie. _O- @Carboy54 Tweakers is DE review site op gebied van techniek. Daar komen alle plus en minpunten aan het licht.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 21:42 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Waterstof wordt helaas de komende jaren ook niet betaalbaar. Is het nog veel te duur voor. En als het al een beetje betaalbaar wordt, dan gaat het eerst naar de industrie. Je kunt rustig all-electric gaan. Hybride is ook geen slecht idee, maar dan ben je nog niet gasloos de komende 15 jaar.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Carboy54
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:29:
[...]

Hybride want waterstof. Ik heb maar 1 reactie. _O- @Carboy54 Tweakers is DE review site op gebied van techniek. Daar komen alle plus en minpunten aan het licht.
Maar is zeker niet representatief door deze specifieke doelgroep die andere eisen stelt dan de gemiddelde gebruiker. Op 150 units hebben wij wellicht een handvol issues gehad die prima zijn opgelost door Weheat. Dat gebeurt bij jouw Vaillant ook incidenteel zelfs zonder automatische updates van de software. Op dat gebied loopt Weheat ver voor op de concurrentie en dat geeft wel eens ongewenste bijwerkingen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:33:
[...]

Maar is zeker niet representatief door deze specifieke doelgroep die andere eisen stelt dan de gemiddelde gebruiker. Op 150 units hebben wij wellicht een handvol issues gehad die prima zijn opgelost door Weheat. Dat gebeurt bij jouw Vaillant ook incidenteel zelfs zonder automatische updates van de software. Op dat gebied loopt Weheat ver voor op de concurrentie en dat geeft wel eens ongewenste bijwerkingen.
Deze specifieke doelgroep? Wat bedoel je daarmee? Iedere lezer hier leest hier juist omdat ze het naadje van de kous willen weten en is geen gemiddelde gebruiker. Zonder Tweakers had ik nooit een WP laten plaatsen met al die onzin verhalen van veel installateurs. De reden dat ik met veel topics meelees om zo objectief mensen te kunnen helpen met hun keuze.

WeHeat loopt helemaal niet voor want zo ongeveer alle merken zijn bezig met "zogenaamde" (vind ik) slimme software. Jij noemt Vaillant (https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/ ), Nibe ( https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-energy-management) , Remeha enz enz. Het is helemaal geen unique selling point. Tevens zijn er ondertussen ook externe partijen die alle systemen aan elkaar gaan knopen. Verder blijft het een enorm risico van een cloud afhankelijk te zijn van een fabrikant. Dezelfde discussie hebben we nu met auto's, digid etc.

• arjenhiemstra
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:45:
[...]

Deze specifieke doelgroep? Wat bedoel je daarmee? Iedere lezer hier leest hier juist omdat ze het naadje van de kous willen weten en is geen gemiddelde gebruiker. Zonder Tweakers had ik nooit een WP laten plaatsen met al die onzin verhalen van veel installateurs. De reden dat ik met veel topics meelees om zo objectief mensen te kunnen helpen met hun keuze.

WeHeat loopt helemaal niet voor want zo ongeveer alle merken zijn bezig met "zogenaamde" (vind ik) slimme software. Jij noemt Vaillant (https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/ ), Nibe ( https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-energy-management) , Remeha enz enz. Het is helemaal geen unique selling point. Tevens zijn er ondertussen ook externe partijen die alle systemen aan elkaar gaan knopen. Verder blijft het een enorm risico van een cloud afhankelijk te zijn van een fabrikant. Dezelfde discussie hebben we nu met auto's, digid etc.
Tweakers gebruikers zijn geen goede representatie van de hele gebruikersgroep. Een goed deel van "alle plus en minpunten" die hier voorbij komen leeft bij de meeste WP gebruikers helemaal niet.

WeHeat loopt voor of anders gezegd "heeft een andere implementatie" dan "traditionele" fabrikanten met 4g connected hardware and OTA updates en dat heeft ook wel eens negatieve neven effecten. Dat is wat ik uit de post van @Carboy54 haal.

• Carboy54
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:53:
[...]

Tweakers gebruikers zijn geen goede representatie van de hele gebruikersgroep. Een goed deel van "alle plus en minpunten" die hier voorbij komen leeft bij de meeste WP gebruikers helemaal niet.

WeHeat loopt voor of anders gezegd "heeft een andere implementatie" dan "traditionele" fabrikanten met 4g connected hardware and OTA updates en dat heeft ook wel eens negatieve neven effecten. Dat is wat ik uit de post van @Carboy54 haal.
Klopt helemaal. Een aanzienlijk deel van de warmtepomp gebruikers waar ik kom hebben nog nooit van tweakers gehoord. En ik ben zeker niet representatief 🤗 @MotorBeast En een groot deel van de fabrikanten hebben nog helemaal geen eigen smart oplossingen in huis. Zelfs de laatste nieuwe Vaillants waar jij naar verwijst kunnen dat voorlopig nog niet aanbieden.

• MotorBeast
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:53:
[...]

Dat is niet relevant toch? Kan zijn dat de gemiddelde gebruiker alleen een warm huis wil, totaal niet kijkt of het optimaal werkt/verbruikt. Helaas zijn veel installateurs ook zo in gesteld. Daar is Tweakers niet voor. Juist hier krijg je de meest objectieve en scherpe gebruikerservaringen te horen en wil je hem ....... Tweaken. Onafhankelijker kan niet.

Hier op Tweakers kan je je volledig inlezen over alles en komen ook alle manco's tevoorschijn en laat ik dan een kritische noot laten vallen dan komt Weheat er niet best uit met aan de lopende band problemen, helaas ook veel slechte installateurs in hun netwerk en configuraties. Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk. Hopelijk kinderziektes maar het zou mij huiverig maken als koper.

NB: zelfs dat 4G gebeuren gaf de afgelopen tijd veel problemen met verbindingen die gewoon compleet wegvallen.

@Carboy54 Een echte Tweaker bouwt zijn eigen slimme systeem, niet in de cloud maar lokaal en met open source software.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2026 00:14 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:09:
[...]

Dat is niet relevant toch? Kan zijn dat de gemiddelde gebruiker alleen een warm huis wil, totaal niet kijkt of het optimaal werkt/verbruikt. Helaas zijn veel installateurs ook zo in gesteld. Daar is Tweakers niet voor. Juist hier krijg je de meest objectieve en scherpe gebruikerservaringen te horen. Onafhankelijker kan niet.

Hier op Tweakers kan je je volledig inlezen over alles en komen ook alle manco's tevoorschijn en laat ik dan een kritische noot laten vallen dan komt Weheat er niet best uit met aan de lopende band problemen, helaas ook veel slechte installateurs in hun netwerk en configuraties. Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk. Hopelijk kinderziektes maar het zou mij huiverig maken als koper.

NB: zelfs dat 4G gebeuren gaf de afgelopen tijd veel problemen met verbindingen die gewoon compleet wegvallen.

@Carboy54 Een echte Tweaker bouwt zijn eigen slimme systeem, niet in de cloud maar lokaal en met open source software.
"Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk"

precies dat, daarom is de representatie groep dus juist relevant

toevoeging; zoals @Carboy54 al vaker hier in dit topic heeft aangegeven heeft WH niet noemanswaardig meer of minder issues dan andere fabrikanten. Mijn beeldvorming op basis van Tweakers is misschien anders maar ik heb meer vertrouwen in de beeldvorming van iemand die 100den van die dingen van verschillende merken geinstalleerd heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door arjenhiemstra op 16-07-2026 00:16 ]

• MotorBeast
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:14:
[...]

"Ik ken geen WP merk hier op Tweakers wat zoveel problemen meld als dit merk"

precies dat, daarom is de representatie groep dus juist relevant
Dat zeg ik toch ook. @Carboy54 vindt van niet en dat we eigenlijk vreemde vogels zijn want de rest van Nederland zeurt niet. Gelukkig wel zijn we vreemde vogels.. Eigenwijs zijn levert vaak heel veel op en bespaart je vaak ellende.

Lees de andere topics maar eens mee. WeHeat heeft fors meer problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2026 00:19 ]

• Carboy54
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:09:
[...]

Dat is niet relevant toch? Kan zijn dat de gemiddelde gebruiker alleen een warm huis wil, totaal niet kijkt of het optimaal werkt/verbruikt. Helaas zijn veel installateurs ook zo in gesteld. Daar is Tweakers niet voor. Juist hier krijg je de meest objectieve en scherpe gebruikerservaringen te horen. Onafhankelijker kan niet.

Het wegvallen van een verbinding betekent niet dat de warmtepomp niet functioneert. Die doet gewoon zijn ding net als bij jouw Vaillant. Alleen sommige functies zijn dan wat beperkter. Het blijft hier voor jou op het Weheat forum een non discussie. Je hebt zelf geen enkele ervaring met Weheat en het is allemaal gebaseerd op wat je hier leest en absoluut niet representatief en ik kan het na 150 installaties weten. Het installateurs portal is voor ons ongeëvenaard. 90% van de storingen worden automatisch herkend en vaak zelf opgelost en de rest kunnen wij meestal online oplossen. Zelfs het op afstand ontluchten. Voor jouw warmtepomp moet ik daarvoor langs komen. Alles heeft dus twee kanten.

• arjenhiemstra
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:18:
[...]

Dat zeg ik toch ook. @Carboy54 vindt van niet en dat we eigenlijk vreemde vogels zijn want de rest van Nederland zeurt niet. Gelukkig wel zijn we vreemde vogels.. Eigenwijs zijn levert vaak heel veel op en bespaart je vaak ellende.

Lees de andere topics maar eens mee. WeHeat heeft fors meer problemen.
:X
Pagina: 1 ... 220 221 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.