• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09 22:11
Civil schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Ik mag toch aannemen dat alles is getest en er op z'n minst een legionella run is gestart voordat ze zijn vertrokken?
Ze hadden al twee uur vertraging omdat het het vat en de binnenunit nog ergens moesten gaan ophalen. Hiervoor is twee keer een schouw gedaan met foto's, maar die informatie hadden ze niet. Ze vertelde me dat ze getest hadden, maar ik zie nu geen legionella run. Ik ben as maandag wel. Dan maar een paar dagen koud douchen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApTyOxZuJrRCt6E-d3Ll5pVZ-e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqKNa1UHD5E2uXZE5rYDKzdu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door frank2908 op 10-07-2026 22:10 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:27
frank2908 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Ze hadden al twee uur vertraging omdat het het vat en de binnenunit nog ergens moesten gaan ophalen. Hiervoor is twee keer een schouw gedaan met foto's, maar die informatie hadden ze niet. Ze vertelde me dat ze getest hadden, maar ik zie nu geen legionella run. Ik ben as maandag wel. Dan maar een paar dagen koud douchen...[Afbeelding]
Gewoon nu bellen, en gelijk laten afmaken waar ze aan begonnen zijn. En anders de restfactuur niet betalen?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:21
testmanager schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 06:59:
[...]

Gewoon nu bellen, en gelijk laten afmaken waar ze aan begonnen zijn. En anders de restfactuur niet betalen?
Precies dit, eerst afmaken en laten werken en dan pas restfactuur betalen. hebben ze een goede motivatie om het eerst af te laten maken.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:06
[...]

Ze hadden al twee uur vertraging omdat het het vat en de binnenunit nog ergens moesten gaan ophalen. Hiervoor is twee keer een schouw gedaan met foto's, maar die informatie hadden ze niet. Ze vertelde me dat ze getest hadden, maar ik zie nu geen legionella run. Ik ben as maandag wel. Dan maar een paar dagen koud douchen...[Afbeelding]
Even alles van stroom en na 10 min weer erop (tot app aangeeft wp offline)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:14
[...]

Zit er niet gewoon een heleboel lucht nog in het systeem?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• frank2908
STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:51:
[...]

Even alles van stroom en na 10 min weer erop (tot app aangeeft wp offline)
Gedaan, in de app werd offline weergegeven. De binnenunit knippert een lichtblauw lampje.

• frank2908
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Zit er niet gewoon een heleboel lucht nog in het systeem?
Ik heb alle ontluchting ventielen even open gezet. Komt geen lucht uit.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:27
frank2908 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Gedaan, in de app werd offline weergegeven. De binnenunit knippert een lichtblauw lampje.
En wat zei de installateur toen je hem belde?

[ Voor 4% gewijzigd door testmanager op 11-07-2026 17:20 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:31
testmanager schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Hallo, met de installateur

• frank2908
testmanager schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:19:
[...]

De monteu kon online niets doen, want hij had de inloggen gegevens niet van weheat. Ze komen as maandag langs

• mira80s
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04-09 22:22
mira80s schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:36:
Hier een schrijnend geval:
In september is bij ons een WeHeat Flint geinstalleerd, in hybride opstelling met onze (bijna nieuwe) CV, een Remeha Calenta Ace. We hebben lage temperatuur vloerverwarming, geen radiatoren. Onze CV staat boven, de vloerverwarming verdeler staat in de trapkast beneden, zie foto's.
Na ruim een half jaar werkt het nog niet. We zijn de winter doorgekomen met bijplaatsen van straalkachels.

In het begin was er gekozen voor parallel opstelling, omdat dat toen de enige optie leek. Na strubbelingen met de warmtepomp leek dat op een gegeven moment goed te werken. Maar het inschakelen van de CV was een groot probleem, waarschijnlijk omdat de flow van de warmtepomp te sterk was voor de CV.

Vorige maand is de opstelling omgebouwd naar serieel. Maar dezelfde avond al traden weer (andere) problemen op. Het installatiebedrijf is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf,
en tot nu toe hebben we nog geen reactie na het melden van de problemen.

Wat gaat er fout:
Overdag draait de warmtepomp prima, wat langere runs en wanneer het warm genoeg is, gaat de pomp standby. Tegen de avond of begin van de avond, begint het lampje op de binnen-unit rood te knipperen.
Dan slaat even de CV aan, waardoor de temperatuur voor even toeneemt, maar daarna weer afkoelt. Dit is verre van toereikend om de ruimte te verwarmen.
Net na middernacht neemt de warmtepomp het weer over en draait weer goed tot het zich de volgende dag weer herhaalt.

Ik kan volgens mij niet de reden zien van de warmtepomp fout, maar de installateur belt mij (nog) niet terug.
Ik heb een stooklijn ingesteld, via OpenTherm is het gedrag heel erg instabiel.
De flow is goed (zo rond 0.9 m3/h), en de druk ook (1.6 bar).

Er zijn in de ruim 6 maanden veel monteurs langsgekomen met de beste bedoelingen, maar tot nu toe heeft niemand de noot kunnen kraken. Begin nu het gevoel te krijgen dat het niet meer goed komt.
Wie kan voor mij de held van de dag zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Graag wilde ik een vervolg geven op een oud topic.

Ik zit inmiddels een paar maanden verder en weet niet goed meer wat de beste vervolgstap is. Daarom hoop ik dat iemand hier ervaring of advies heeft.

Sinds de installatie in september vorig jaar heeft het systeem eigenlijk nooit goed gefunctioneerd. De problemen die ik ervaar (in de koude periode, nu in de zomer wordt geen warmte geleverd uiteraard):
  • De warmtepomp gaat vrijwel dagelijks in storing.
  • De cv-ketel schakelt niet goed bij wanneer de Flint/warmtepomp het niet meer aankan.
  • Er is sprake van drukverlies in het systeem.
De installateur die de installatie heeft geplaatst is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf. Er is 2 maanden geleden een keer een monteur langs geweest om te kijken. Zijn conclusie was dat de flow te laag is en dat een buffervat de oplossing zou zijn voor mijn problemen. Daarna heb ik echter helemaal niets meer gehoord.

Contact opnemen lukt niet:
  • Op e-mails wordt niet gereageerd.
  • Telefonisch krijg ik steeds te horen dat ik teruggebeld word, maar dat gebeurt niet.
Ik zit nu met de vraag hoe ik hiermee verder moet. Juridisch stappen ondernemen is een optie, maar mijn grootste zorg is dat ik dan richting herfst/winter nog steeds zonder goed werkende verwarming zit.

Mijn vragen:
  • Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en hoe dit opgelost is?
  • Wie kan ik inschakelen voor een onafhankelijk onderzoek naar de installatie?
  • Zijn er bedrijven of installateurs die ervaring hebben met dit soort systemen en de installatie kunnen nalopen/herstellen?
  • Heeft iemand directe lijnen met WeHeat?
Alle tips of ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt!

• Carboy54
frank2908 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:22:
[...]

De monteu kon online niets doen, want hij had de inloggen gegevens niet van weheat. Ze komen as maandag langs
?? Hoe kan hij hem dan configureren bij de in bedrijf stelling zonder inlog gegevens.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
mira80s schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Ik zit inmiddels een paar maanden verder en weet niet goed meer wat de beste vervolgstap is. Daarom hoop ik dat iemand hier ervaring of advies heeft.

Sinds de installatie in september vorig jaar heeft het systeem eigenlijk nooit goed gefunctioneerd. De problemen die ik ervaar (in de koude periode, nu in de zomer wordt geen warmte geleverd uiteraard):
  • De cv-ketel schakelt niet goed bij wanneer de Flint/warmtepomp het niet meer aankan.
De installateur die de installatie heeft geplaatst is inmiddels overgenomen door een ander bedrijf. Er is 2 maanden geleden een keer een monteur langs geweest om te kijken. Zijn conclusie was dat de flow te laag is en dat een buffervat de oplossing zou zijn voor mijn problemen. Daarna heb ik echter helemaal niets meer gehoord.

• Telefonisch krijg ik steeds te horen dat ik teruggebeld word, maar dat gebeurt niet.
Ik zit nu met de vraag hoe ik hiermee verder moet. Juridisch stappen ondernemen is een optie, maar mijn grootste zorg is dat ik dan richting herfst/winter nog steeds zonder goed werkende verwarming zit.

Mijn vragen:
  • Zijn er bedrijven of installateurs die ervaring hebben met dit soort systemen en de installatie kunnen nalopen/herstellen?
Met een buffervat verbeter je de flow niet. Dat is symptoom bestrijding en een Flint vraagt om 1000 liter flow per uur. Hoeveel % flow kan je aflezen?

• STIMPPYYY
mira80s schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Mijn vragen:
Rood - pulserend

Er is een foutcode gedetecteerd door de buitenunit en wordt

weergegeven op portal.weheat.nl. Ga naar het betreffende

huishouden en klik op 'Fouten' om een beschrijving van de foutcode

van de buitenunit te vinden. Dit is niet noodzakelijk problematisch

Rood - knipperend

Serviceverzoek Neem contact op met Weheat om het probleem op te

lossen via +3140-2094284.

Is een van beide gebeurt? Dus contact met weheat of foutcodes uitgelezen door installateur? Zou zsm ingebrekestelling de deur uit doen iig

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-07-2026 21:10 ]

• frank2908
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Met een buffervat verbeter je de flow niet. Dat is symptoom bestrijding en een Flint vraagt om 1000 liter flow per uur. Hoeveel % flow kan je aflezen?
Deze storingsmonteur kon niets betekenen. We nemen as maandag contract op met het bedrijf, dan komt er wrs die dag een andere monteur langs

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:02
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:52:
[...]

?? Hoe kan hij hem dan configureren bij de in bedrijf stelling zonder inlog gegevens.
Inderdaad...

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 22:43

AirX

Tweak Guru

Op de supportpagina van Weheat lees ik dat je tegenwoordig ook met OpenTherm koeling aan moet kunnen zetten: https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL. Iemand die dat uitproberen wil? (Artikel is van gisteren, 10 juli 2026). Zie ook https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL.

[ Voor 23% gewijzigd door AirX op 11-07-2026 22:47 ]

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
@AirX artikel is enkel geupdate, dus dat werkt al even of wellicht zelfs lang. (Zie dat het artikel over het koelcontact op nieuwe boards gaat, dat is wel nieuw)

Ik gebruik OT (Lyric)met koelen

[ Voor 30% gewijzigd door LuisjeNL op 12-07-2026 08:23 ]

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-09 07:51
Koelen werkt bij ook via opentherm (evohome).

Omdat ik nog "oude" stuurmodule heb, en niet de RH9 die koeling ondersteund, heb ik wel zelf alle thermostaat kranen opengezet.

Vooral in de woonkamer (Jaga strada hybrid) heeft dit een verkoelend effect.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:19
AirX schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:45:
Op de supportpagina van Weheat lees ik dat je tegenwoordig ook met OpenTherm koeling aan moet kunnen zetten: https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL. Iemand die dat uitproberen wil? (Artikel is van gisteren, 10 juli 2026). Zie ook https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL.
Dat kan gewoon. Mijn P80 koelt de hele zomer al met OT aansturing op 18 graden (heb normaal 20 in huis, dus standje 'verwarming uit')

Ik gebruik een simpele Honeywell Round Modulation.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 12-07-2026 08:46 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Dat kan gewoon. Mijn P80 koelt de hele zomer al met OT aansturing op 18 graden (heb normaal 20 in huis, dus standje 'verwarming uit')

Maar OpenTherm bepaalt alleen OF er gekoeld mag worden, de temperatuur zelf komt nog via de Weheat curve toch? Volgens het artikel althans

• Mg4gebruiker
LuisjeNL schreef op zondag 12 juli 2026 @ 00:28:
@AirX artikel is enkel geupdate, dus dat werkt al even of wellicht zelfs lang. (Zie dat het artikel over het koelcontact op nieuwe boards gaat, dat is wel nieuw)

Ik gebruik OT (Lyric)met koelen
Je bedoelt de T6? Ik heb geen koelfunctie gezien...

• mira80s
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Ik zie in de portal dat de flow in mei op 0.78 m3/h zat. 780 liter per uur zit er dus behoorlijk onder. Maar een buffervat gaat dus echt niet helpen, of wel maar gaat het ten koste van iets anders? Als het minder efficient werkt, moet ik het maar voor lief nemen, als het maar werkt

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
Mg4gebruiker schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Je bedoelt de T6? Ik heb geen koelfunctie gezien...
T6, inderdaad.

Heeft zelf ook geen koelfunctie, maar de Weheat kan er mee omgaan adhv de gevraagde temperatuur.

• mira80s
STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Rood - pulserend

Er is een foutcode gedetecteerd door de buitenunit en wordt

weergegeven op portal.weheat.nl. Ga naar het betreffende

huishouden en klik op 'Fouten' om een beschrijving van de foutcode

van de buitenunit te vinden. Dit is niet noodzakelijk problematisch

Rood - knipperend

Serviceverzoek Neem contact op met Weheat om het probleem op te

lossen via +3140-2094284.

Is een van beide gebeurt? Dus contact met weheat of foutcodes uitgelezen door installateur? Zou zsm ingebrekestelling de deur uit doen iig
Het is rood pulserend, maar ik heb het wel bijna elke dag vanaf einde middag tot 's nachts (uiteraard niet in deze zomermaanden). Dan doet de verwarming het dus niet.

• STIMPPYYY
mira80s schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Het is rood pulserend, maar ik heb het wel bijna elke dag vanaf einde middag tot 's nachts (uiteraard niet in deze zomermaanden). Dan doet de verwarming het dus niet.
Wat is de foutcode? Kan je het zien in de portal van WeHeat en anders de installateur.

Is de flow beter geweest? Wellicht kan de pompsnelheid worden verhoogt (is deze verlaagt door de installateur).

• Pr088
Barryvdh schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Maar OpenTherm bepaalt alleen OF er gekoeld mag worden, de temperatuur zelf komt nog via de Weheat curve toch? Volgens het artikel althans
Ja, zo heb ik het ook begrepen. Het maakt dus feitelijk (denk ik) niks uit of je de thermostaat op 18 of 10 graden zet. Het systeem gaat niet extra koelen, daarvoor moet je de koel-stooklijn in de app aanpassen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:09
Vandaag lijkt er iets mis te gaan met de legionella run.

Hij start netjes om 12.00 uur zoals handmatig ingesteld. Er komt nu in de grafiek ook een SWW doeltemperatuur. Tijdens de legionellarun 41 graden.... lijkt mij niet goed. Maar hij trekt hem tot 61,5 graad SWW temperatuur. Vervolgens gaat hij om 15:46 uur weer aan voor 15 min en haalt hij weer niet de 64 graden. Ondertussen was iemand gaan douche en om 19:06 uur springt hij weer aan voor de Legeoiella run. Ook nu weer een SWW doel van 41 graden ipv 64. Denk dat ze bij @Weheat een typefout hebben gemaakt. Na 40 min had hij de 64 gaden gehaald dus ik hoop dat hiermee de run voor deze week klaar is.

Vorige week week liep hij netjes door tot 64 graden.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• AirX

AirX

Tweak Guru

Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Jij hebt dan de Honeywell Round modulation - Heat/Cool? Het gaat mij er namelijk om dat ik koelen “aan” kan zetten met de thermostaat. Ik dacht dat dat eerder niet mogelijk was en dat het altijd via de app moest. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09 21:42
mira80s schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zie in de portal dat de flow in mei op 0.78 m3/h zat. 780 liter per uur zit er dus behoorlijk onder. Maar een buffervat gaat dus echt niet helpen, of wel maar gaat het ten koste van iets anders? Als het minder efficient werkt, moet ik het maar voor lief nemen, als het maar werkt
Ja, doe ik ook met mijn nieuwe auto, haalt net 80, maar goed ik kan meekomen op de snelweg...

Je hoort gewoon een product te krijgen wat voldoet aan je verwachtingen. In dit geval een warm huis...

• havoc764
Louis schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:47:

Hij start netjes om 12.00 uur zoals handmatig ingesteld. Er komt nu in de grafiek ook een SWW doeltemperatuur. Tijdens de legionellarun 41 graden.... lijkt mij niet goed. Maar hij trekt hem tot 61,5 graad SWW temperatuur. Vervolgens gaat hij om 15:46 uur weer aan voor 15 min en haalt hij weer niet de 64 graden. Ondertussen was iemand gaan douche en om 19:06 uur springt hij weer aan voor de Legeoiella run. Ook nu weer een SWW doel van 41 graden ipv 64. Denk dat ze bij @Weheat een typefout hebben gemaakt. Na 40 min had hij de 64 gaden gehaald dus ik hoop dat hiermee de run voor deze week klaar is.

wat was je water uit tijdens de afgebroken runs?

• Louis
havoc764 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:52:
[...]

wat was je water uit tijdens de afgebroken runs?
Run 1: 64,3 en Run 2: 64,4 Run 3: 67,0

• Pr088
AirX schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Jij hebt dan de Honeywell Round modulation - Heat/Cool? Het gaat mij er namelijk om dat ik koelen “aan” kan zetten met de thermostaat. Ik dacht dat dat eerder niet mogelijk was en dat het altijd via de app moest. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Je zet koelen aan met de app. Zijn er thermostaten die dat kunnen? Daar weer ik niet van.

• mira80s
STIMPPYYY schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Wat is de foutcode? Kan je het zien in de portal van WeHeat en anders de installateur.

Is de flow beter geweest? Wellicht kan de pompsnelheid worden verhoogt (is deze verlaagt door de installateur).
Volgens de installateur duidt de code op een te lage flow, en in de portal zie ik dus een waarde van 0.78. Een eerdere suggestie op tweakers was om de huidige verdeler (met eigen pomp en retourmenging) te laten vervangen door een open verdeler, maar dat is dus niet de oplossing waar de installateur mee komt.

• mira80s
Jpiek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Ja, doe ik ook met mijn nieuwe auto, haalt net 80, maar goed ik kan meekomen op de snelweg...

Je hoort gewoon een product te krijgen wat voldoet aan je verwachtingen. In dit geval een warm huis...
:) mooie vergelijking, je hebt helemaal gelijk

• Carboy54
mira80s schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Volgens de installateur duidt de code op een te lage flow, en in de portal zie ik dus een waarde van 0.78. Een eerdere suggestie op tweakers was om de huidige verdeler (met eigen pomp en retourmenging) te laten vervangen door een open verdeler, maar dat is dus niet de oplossing waar de installateur mee komt.
Ken jouw systeem niet maar dergelijke verdelers zijn geen ideale combinaties met een warmtepomp.

• Piet82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-08 21:12
Tijgerkracht schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Geen idee, ik regel de pomp voor de beneden verdieping mbv een Shelly, via Home Assistant.
Zodra de binnenunit meer dan 50 watt doet zet ik die pomp ook aan, zodat er ook mee gekoeld kan worden. De schakelaar die op temp reageert heb ik er niet meer tussen.
Omdat die voeler van een schakelaar tussen pompverdeler veel telaat.. of niet inschakelt bij lage aanvoer temperatuur en dan draait het water zo weer de retour in…

En koelen met een pompverdeler kan eigenlijk niet vanwege de bijmenging vanuit de retour (want dat is wat een mengverdeler doet) Zal de aanvoer mischien wel 18 graden worden maar efficiënt is het niet… + dat een oudemeng verdeler vaak van ijzer is en met ijzer is aangesloten gaat de boel op den duur roesten door condensvorming..

Oja een pomp spanningsloos maken is het domste wat je kan doen… (zo’n schakelaar laat hem ook eens per 24h draaien) want na een poosje zit het asje vast en dan brand door als je de stekker er weer in doet…. (Kun je daarna wel mooi een a label pompje kopen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Piet82 op 12-07-2026 21:37 ]

• AirX

AirX

Tweak Guru

Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Je zet koelen aan met de app. Zijn er thermostaten die dat kunnen? Daar weer ik niet van.
Ja die zijn er. Vandaar mijn vraag naar aanleiding van https://support.weheat.nl/s/article/Koel-regeling-opties?language=nl_NL en https://support.weheat.nl/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL. Die artikelen lijken te stellen dat je ook met je thermostaat koelen aan kunt zetten.

• havoc764
Louis schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Run 1: 64,3 en Run 2: 64,4 Run 3: 67,0
dat zit wel goed geen grootte afwijking opzichte van je vat dus je temp sensor is niet defect.

• Louis
Morgen de installateur maar eens bellen/mailen

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:16
Louis schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:47:

Het was gister waarschijnlijk te warm buiten om de run af te kunnen afmaken. (beveiliging van de compressor) Daarbij is de pomp helaas nog niet zo slim genoeg om dan om 15:46 te bedenken van he het is nogsteeds erg warm buiten ik probeer het niet eens.

Wat betreft de SWW doeltemp zou je daar inderdaad 64 moeten zien. Echter staat er bij mij buiten de tijdsvakken altijd 0 ipv 35 graden. Dat klopt ook niet. 8)7

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:48
Weekprogramma uit-aan zetten en alle SWW instellingen deleten door maandag te veranderen en alle dagen overschrijven.

Met douchen tijdens SWW en tijdens Legionella kan WeHeat niet goed om gaan. Het zou te verklaren zijn doordat ze wel de prognose aan de effort controleren maar geen rekening houden dat je ook zou kunnen douchen. Mogelijk een slimheid die niet slim werkt.

WeHeat geeft hoog op van hun “Intelligence”. Ik vrees het ergste als een ordinair weekprogramma al met veel tam-tam los kwam en matig werkt. Een soft reset ontbreekt je je regelmatig de stekker er uit moet halen. Beetje 20e eeuw.

• Mg4gebruiker
jeroendh schreef op maandag 13 juli 2026 @ 05:47:
[...]

Het was gister waarschijnlijk te warm buiten om de run af te kunnen afmaken. (beveiliging van de compressor) Daarbij is de pomp helaas nog niet zo slim genoeg om dan om 15:46 te bedenken van he het is nogsteeds erg warm buiten ik probeer het niet eens.

Wat betreft de SWW doeltemp zou je daar inderdaad 64 moeten zien. Echter staat er bij mij buiten de tijdsvakken altijd 0 ipv 35 graden. Dat klopt ook niet. 8)7
Hier ook..

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:03
Ik was gisteren in de buurt van mijn binnenunit en hoorde het geluid van lucht in de pomp (systeem loopt ivm koelmodus).
Na een beetje zoeken bleek mijn waterdruk vrijwel verdwenen in het circuit volgens de wijzer op mijn expansievat. Dat kwam na bijvullen wel weer op druk, druk lijkt voor nu ook redelijk stabiel en het pompgeluid is ook weer normaal zoals verwacht. Eea leidt mij naar de vraag wanneer en hoe snel mijn waterdruk gedaald is en hoe mijn BB daar mee omgaat.

-Heeft de BB eigenlijk wel een druk sensor? Ik zie het niet in de gerapporteerde data in app of home assistant. Als er een sensor is blijft deze verborgen voor de consument. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het systeem in storing zou schieten met verwaarloosbare waterdruk, dat was (nog) niet het geval.

-Zijn er trucjes om data van een evt verborgen sensor zichtbaar te maken?

-Zijn er andere slimme manieren om de druk bij te houden? Ik heb nu alleen een analoge meter in een hok waar ik zelden kom, ik zou graag terugkijken in de tijd om te zien wat er met mijn druk is gebeurd.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:15
Vannacht om 01:25 is mijn Flint de verbinding met de thermostaat (Tado via OTGW) kwijt geraakt, voordat ik alles ga nalopen herstarten: zijn er meer mensen bij wie de binnenunit de thermostaat niet meer ziet? In OTGW zie ik nog wel netjes de temperatuur van de Tado thermostaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Voogel op 13-07-2026 10:46 . Reden: extra info ]

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:13
duinsel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:35:
Ik was gisteren in de buurt van mijn binnenunit en hoorde het geluid van lucht in de pomp (systeem loopt ivm koelmodus).
Na een beetje zoeken bleek mijn waterdruk vrijwel verdwenen in het circuit volgens de wijzer op mijn expansievat. Dat kwam na bijvullen wel weer op druk, druk lijkt voor nu ook redelijk stabiel en het pompgeluid is ook weer normaal zoals verwacht. Eea leidt mij naar de vraag wanneer en hoe snel mijn waterdruk gedaald is en hoe mijn BB daar mee omgaat.

-Heeft de BB eigenlijk wel een druk sensor? Ik zie het niet in de gerapporteerde data in app of home assistant. Als er een sensor is blijft deze verborgen voor de consument. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het systeem in storing zou schieten met verwaarloosbare waterdruk, dat was (nog) niet het geval.

-Zijn er andere slimme manieren om de druk bij te houden? Ik heb nu alleen een analoge meter in een hok waar ik zelden kom, ik zou graag terugkijken in de tijd om te zien wat er met mijn druk is gebeurd.
Ik heb bij de aanleg van de installatie gevraagd om een zelf aangeschafte mini-kogelkraan nabij het expansievat te plaatsen. Daarop heb ik achteraf een goedkope druksensor gemonteerd met een Shelly Plus Uni die daarmee de druk kan meten. Dat is in HA een eenvoudige manier om de waterdruk bij te houden.

De druksensor die ik in gebruik heb is: https://www.amazon.nl/dp/B07SYLCMR7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

En de Shelly Plus Uni is: https://www.shelly.com/products/shelly-plus-uni, die ik geplaatst heb in een (door een vriend) geprinte behuizing: https://www.thingiverse.com/thing:6681213

Dat werkt prima! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEUyxXx-mFI-ytcyhukmjeXwJJg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g9xWyPgaNOvzaC1fvTSoDtkl.png?f=user_large

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088

Ik heb ooit een berichtje gehad van de installateur dat mijn druk wat aan de lage kant was, in de eerste week na inbedrijfstelling. Dus volgens mij zit er wel ergens een sensor.

• Pr088

Ik heb ooit een berichtje gehad van de installateur dat mijn druk wat aan de lage kant was, in de eerste week na inbedrijfstelling. Dus volgens mij zit er wel ergens een sensor.

• Pr088
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 13-07-2026 11:21 ]

• Voogel
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:43:
Vannacht om 01:25 is mijn Flint de verbinding met de thermostaat (Tado via OTGW) kwijt geraakt, voordat ik alles ga nalopen herstarten: zijn er meer mensen bij wie de binnenunit de thermostaat niet meer ziet? In OTGW zie ik nog wel netjes de temperatuur van de Tado thermostaat.
Vanaf 00:13 begon hij te klapperen en na een keer of 10 is hij niet meer teruggekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8SFALMbVwsF8MxBiFZ3BcIxSMM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fFsYZkXx3useNovbpth0W71s.png?f=user_large

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:25
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:43:
Hier sparrow met Tado V3+ via opentherm. Ik zie in de app niets bijzonders, hij staat te koelen. Geen foutmeldingen, geen onverwachte waardes. Waar zie je dat de verbinding weg is?

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Voogel
Weheat app->Instellingen->Centrale verwarming->Bewerken en dan onderaan... maar dit zou ook aan OTGW kunnen liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Voogel op 13-07-2026 11:16 ]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:25
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:15:
Instellingen->Centrale verwarming->Bewerken en dan onderaan... maar dit zou ook aan OTGW kunnen liggen.
Ik lees daar: 'we hebben je opentherm thermostaat gevonden, alles werkt zoals het hoort'. Dus nee, ik heb (gelukkig) geen problemen met de verbinding.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:03
Gameboy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb bij de aanleg van de installatie gevraagd om een zelf aangeschafte mini-kogelkraan nabij het expansievat te plaatsen. Daarop heb ik achteraf een goedkope druksensor gemonteerd met een Shelly Plus Uni die daarmee de druk kan meten. Dat is in HA een eenvoudige manier om de waterdruk bij te houden.

De druksensor die ik in gebruik heb is: https://www.amazon.nl/dp/B07SYLCMR7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

En de Shelly Plus Uni is: https://www.shelly.com/products/shelly-plus-uni, die ik geplaatst heb in een (door een vriend) geprinte behuizing: https://www.thingiverse.com/thing:6681213

Dat werkt prima! ;)

[Afbeelding]
Oh, dat ziet er wel goed uit. Misschien een goede aanleiding zelf iets te prutsen met zo'n sensor met een goedkoop ESP32 bordje in mijn Zigbee netwerkje, de Shelly is niet veel meer dan dat.

• Jpiek
  • Laatst online: 06-09 21:42
Gameboy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Dat werkt prima! ;)

[Afbeelding]
Idem, maar dan in een kant-en-klare behuizing gepropt met de nodige uitsparingen voa o.a. voeding..

• STIMPPYYY
Wil deze zomer het leidingwerk isoleren. Wat is aan te raden, ik zie dat armaflex een goed product is (22-19mm kern). Ik voorzie daar enkele meters van en heb dan lijm nodig of kan ik het ook intapen? (of beide, dus lijmen en in de bochten met tape bv). Nog opletten bij kogelkranen? en dient de vuilafscheider ook geisoleerd te worden?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:15:
Wil deze zomer het leidingwerk isoleren. Wat is aan te raden, ik zie dat armaflex een goed product is (22-19mm kern). Ik voorzie daar enkele meters van en heb dan lijm nodig of kan ik het ook intapen? (of beide, dus lijmen en in de bochten met tape bv). Nog opletten bij kogelkranen? en dient de vuilafscheider ook geisoleerd te worden?
Lijmen en bochten als je goed snijdt kan je ook lijmen.

• Voogel
Voogel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Vanaf 00:13 begon hij te klapperen en na een keer of 10 is hij niet meer teruggekomen.

[Afbeelding]
Sinds 12:48 is alles weer terug naar normaal lijkt het...

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:07
In de koeltechniek lijmden de isoleerders de Armaflex altijd volledig, met als reden dat je dan geen vocht tussen de armaflex en de leiding kan krijgen.

• HarDus
Ik heb een eenvoudige TP-Link Tapo camera voor de analoge sensor. Geeft geen historie, maar spaart me wel wat loopjes of onbegrepen vragen aan thuis als ik niet thuis ben. Evenzo voor de stand van de garagedeur samen met de led-ring van de laadpaal. Heb over automatiseren nagedacht, maar dit blijkt afdoende.

• frank2908
Carboy54 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Vanochtend contact gehad met het bedrijf. Ze hebben het online kunnen oplossen. Alles werkt nu goed.

• frank2908
Ik heb de leidingen geïsoleerd met Kaiflex ST en de Kaiflex tape met lijm. Om te koelen wordt geadviseerd om de isolatie te lijmen om zeker te weten dat de leidingen dampdicht zijn. De isolatie is 19 mm dik.

• Carboy54
frank2908 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:58:
[...]

Vanochtend contact gehad met het bedrijf. Ze hebben het online kunnen oplossen. Alles werkt nu goed.
Online geconfigureerd dus. Fijne installateur 😫

• Vince_
  • Laatst online: 19:17
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt afgifte van radiatoren.

Op de bovenverdieping (2-kap, 1996, redelijk geïsoleerd) heb ik nu twee vlakke T10-radiatoren van 160 × 60 cm (slaapkamer en werkkamer). Badkamer wordt binnenkort vernieuwd en krijgt dan vloerverwarming. Sinds de overstap naar de Sparrow P60 FE worden de T10's bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 35–40 °C wel wat lauw, maar de warmteafgifte is eigenlijk te gering om de ruimtes te verwarmen.

Mijn plan is om ze te vervangen door:
  • Thermrad Compact 4 Plus type 33, 600 × 1800 mm
  • Heimeier Eclipse thermostatische radiatorkraan
  • eventueel later SpeedComfort-ventilatoren als dat nog extra vermogen oplevert.
Heeft iemand een vergelijkbare opstelling? Is dit een goede en toekomstbestendige keuze, of zouden jullie toch investeren in een Jaga Hybrid of een andere echte LTV-radiator? Prijs voor Jaga of Fancoils is ruim 2x keer zo hoog en heb het idee dat ik met SpeedComfort-ventilatoren of iets soortgelijks veel flexibeler (en goedkoper) ben mocht er iets vervangen moeten worden in de bewegende onderdelen.

• havoc764
Vince_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:15:

Op de bovenverdieping (2-kap, 1996, redelijk geïsoleerd) heb ik nu twee vlakke T10-radiatoren van 160 × 60 cm (slaapkamer en werkkamer). Badkamer wordt binnenkort vernieuwd en krijgt dan vloerverwarming. Sinds de overstap naar de Sparrow P60 FE worden de T10's bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 35–40 °C wel wat lauw, maar de warmteafgifte is eigenlijk te gering om de ruimtes te verwarmen.

• eventueel later SpeedComfort-ventilatoren als dat nog extra vermogen oplevert.
Heeft iemand een vergelijkbare opstelling? Is dit een goede en toekomstbestendige keuze, of zouden jullie toch investeren in een Jaga Hybrid of een andere echte LTV-radiator? Prijs voor Jaga of Fancoils is ruim 2x keer zo hoog en heb het idee dat ik met SpeedComfort-ventilatoren of iets soortgelijks veel flexibeler (en goedkoper) ben mocht er iets vervangen moeten worden in de bewegende onderdelen.
al ventilatoren toegevoegd?

• MotorBeast
havoc764 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:34:
[...]

al ventilatoren toegevoegd?
Op een T10? Die heeft alleen een plaat en geen convectie vinnen. Een fan stimuleert convectie. Heeft dus geen nut. @Vince_ Geen themostaatkranen doen. Gewoon 24/7 mee laten draaien en de flow daarop inregelen. Hier krijg ik een jaren 70 huis nageisoleerd makkelijk boven warm met T10.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 18:45 ]

• havoc764
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Op een T10? Die heeft alleen een plaat en geen convectie vinnen. Een fan stimuleert convectie. Heeft dus geen nut. @Vince_ Geen themostaatkranen doen. Gewoon 24/7 mee laten draaien en de flow daarop inregelen. Hier krijg ik een jaren 70 huis nageisoleerd makkelijk boven warm met T10.
je vind ook t10 met vinnen online dus was een beetje vaag.

• Vince_
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Vind het knap dat het jouw lukt! Ik heb echt het idee dat die T10 platen gewoon te kort schieten. Dus ga wel voor iets met meer oppervlakte (T33), want de logica is toch: meer oppervlakte = meer warmteafgifte bij lage temperaturen.

Raad je die Heimeier Eclipse nu af? Ik dacht dat die juist wel handig is om gemakkelijk het waterdebiet te regelen. Thermosstaatknop is niet perse nodig, dan kan ook met een simpele handknop lijkt me.

• MotorBeast
Vince_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Vind het knap dat het jouw lukt! Ik heb echt het idee dat die T10 platen gewoon te kort schieten. Dus ga wel voor iets met meer oppervlakte (T33), want de logica is toch: meer oppervlakte = meer warmteafgifte bij lage temperaturen.

Raad je die Heimeier Eclipse nu af? Ik dacht dat die juist wel handig is om gemakkelijk het waterdebiet te regelen. Thermosstaatknop is niet perse nodig, dan kan ook met een simpele handknop lijkt me.
Debiet regelen is wel okee maar thermostaatknoppen niet. Er valt overigens met een WP heel weinig te regelen wbt debiet zeker als je al te weinig afgifte hebt. Hoe meer flow, hoe meer afgifte. Je Delta T wordt door een hoge flow kleiner is meer afgifte. Probeer beneden anders iets minder te geven waardoor je boven meer krijgt. Dan krijg je een wat hogere aanvoer omdat beneden dan minder afgifte krijgt. Alleen uitkijken als je verdeelpunt boven is dat je geen bypass bouwt waardoor je retour weer te hoog wordt. Dan gaat je unit weer pendelen en dat is ook niet de bedoeling.

En niets handknop. Gewoon nooit dichtdraaien. Zie filmpje Heatgeek over zonering.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 19:35 ]

• Vince_
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:33:
[...]

Debiet regelen is wel okee maar thermostaatknoppen niet. Er valt overigens met een WP heel weinig te regelen wbt debiet zeker als je al te weinig afgifte hebt. Hoe meer flow, hoe meer afgifte. Je Delta T wordt door een hoge flow kleiner is meer afgifte. Probeer beneden anders iets minder te geven waardoor je boven meer krijgt. Dan krijg je een wat hogere aanvoer omdat beneden dan minder afgifte krijgt. Alleen uitkijken als je verdeelpunt boven is dat je geen bypass bouwt waardoor je retour weer te hoog wordt. Dan gaat je unit weer pendelen en dat is ook niet de bedoeling.

En niets handknop. Gewoon nooit dichtdraaien. Zie filmpje Heatgeek over zonering.
Ben het helemaal met je eens dat je geen zonering wil en ook zo min mogelijk zaken die flow belemmeren.

Op de eerste verdieping blijkt een vrij eenvoudig radiatorverdeelblok uit 1996 te zitten, zonder inregelventielen of flowmeters. Ook de radiatoren zelf hebben eigenlijk geen instelmogelijkheden, behalve de thermostaatknoppen. Beneden heb ik een open vloerverwarmingsverdeler (±45 m²) die goed functioneert. Mijn conclusie is daarom dat ik aan de bestaande installatie hydraulisch niet heel veel meer kan optimaliseren.

Daarom neig ik ernaar om die twee T10-radiatoren (160 × 60 cm) op de slaapkamer en werkkamer te vervangen door T33’s van 180 × 60 cm. Die wil ik dan meteen voorzien van een Heimeier Eclipse op de aanvoer (voor het instellen van het debiet) en een retourafsluiter op de retour, zodat ik per radiator wél goed kan inregelen.

In de badkamer vervang ik de handdoekradiator door ongeveer 4 à 4,5 m² watergedragen vloerverwarming. Die wil ik rechtstreeks op de bestaande aanvoer en retour aansluiten, zonder aparte menggroep of zoneregeling, zodat het gewoon onderdeel blijft van hetzelfde lage-temperatuurcircuit.

Mijn gedachte is dat ik op deze manier de grootste winst haal: meer afgifteoppervlak én eindelijk de mogelijkheid om de radiatoren netjes hydraulisch in te regelen. Doel is om het eigenlijk als 1 groot systeem te laten werken obv OpenTherm (op den duur gevoed door WeHeat Intelligence) met een simpele Honeywell Round Modulation in de woonkamer.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 06-09 17:19
frank2908 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:10:
[Afbeelding]Vandaag is de Flint omgebouwd naar full electric. SWW wil niet verwarmen, blijft op klaarmaken staan. Kan iemand mij helpen ?
Wat heeft het ombouwen van hybride naar full electric bij u gekost?

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:58

11D

Ik heb sinds enkele weken een BB P80. Nu het wat warmer is wil ik de koelfunctie uitproberen.

Als ik in de app de koelmodus probeer aan te zetten, zie ik dat ik met LT radiatoren en vv aan de voorwaarden voldoe. Na het risico te acepteren kan ik de koelmodus inschakelen. Maar nadat de instellingen naar de wp verstuurd wordt springt het scherm terug naar koelmodus uit. In de webportal lukt het me ook niet om de koelfunctie aan te zetten. Hij geeft wel aan dat ik aan 2 startcondities niet voldoe (Water warmer dan koelcurve, en Er is vraag naar koeling vanuit de thermostaat/contact/curve), maar ik weet niet of dat het probleem echt is.

Opmerkelijk dat ik vorige week nog wel het koelen aan kon zetten. En ik verder wel gewoon andere wijzigingen kan doen via de app, zoals keuze stooklijn/OT thermostaat, en warmwater temperatuur.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn. Ik heb de warmtepomp al is uitgeschakeld maar dit had geen effect. Het probleem doet zich al een aantal dagen voor.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:30
@11D helaas geen ervaring mee. Heel frustrerend.

Mijn BB P60 koelde netjes op 16.4gr, tot hij om 21:30 vanavond opeens in 15min naar 19gr water ging. In de app nog steeds op koelen, doeltemperatuur nog ong 16.3gr , maar Ta dus veel te hoog, bevestigd door heatmeisters.

Kan iemand dit verklaren?

• STIMPPYYY
Draait de compressor nog wel

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:30
Goeie vraag: nee, die is ook rond 21:30 gestopt, zie ik in HA. Dat verklaart idd het opwarmen van het water/stoppen met koelen. Maar... Is hier dan een goede reden voor? :)

Overigens vannacht wel netjes sww verwarmd, dus hij is niet helemaal stuk.

[ Voor 14% gewijzigd door Aeien op 14-07-2026 06:45 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:43
Aeien schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 06:06:
[...]

Goeie vraag: nee, die is ook rond 21:30 gestopt, zie ik in HA. Dat verklaart idd het opwarmen van het water/stoppen met koelen. Maar... Is hier dan een goede reden voor? :)

Overigens vannacht wel netjes sww verwarmd, dus hij is niet helemaal stuk.
Kijk even op het portal, mogelijk is tie in een wachtmodus gekomen omdat het water de 16.3 graden heeft bereikt of daar onder is gekomen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:13
Tijgerkracht schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:04:
[...]

Kijk even op het portal, mogelijk is tie in een wachtmodus gekomen omdat het water de 16.3 graden heeft bereikt of daar onder is gekomen.
Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQAyDVlgf3Njh1t3RF4n9CtKsXM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T9yY7uXf5J5WfzPfxDtzf5ae.png?f=user_large

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
SiNisTrAD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:46:
[...]

Bedankt allemaal. Jullie zijn meer behulpzaam dan de installateur. Ik ben niet thuis komende dagen maar ik heb wel een foto van de verdeler die ze hebben geplaatst (misschien niet de beste foto).

[Afbeelding]

Hij heeft ook nog een (korte) koelings run gedaan gisteravond, heb de grafiek ook bijgevoegd.

[Afbeelding]

Zodra ik thuis ben zal ik all verwarmingen boven ook open draaien (meeste grote staan dicht), kan ook wat fans erop zetten.

Ik heb de warmtepomp nu meer dan een jaar en vorig jaar heeft hij het redelijk gedaan maar ik was niet echt thuis tijdens de echt warme dagen. Ik heb zeker een paar goede dagen gehad, zelfs dit jaar heb ik de vloer koud voelen worden (eenmalig). Mijn huis is uit 2011 dus isolatie is wel behoorlijk in orde en het blijft in de huiskamer redelijk koel maar zou toch wel graag de koelings optie willen gebruiken voor mijn woonkamer (heb er genoeg voor betaald zou ik denken).

Er komt trouwens ook AC voor veel kamers boven en op zolder (niet de woonkamer) daarmee kunnen we waarschijnlijk de luchtvochtigheid al omlaag krijgen. Ik heb trouwens ook een losse ontvochtiger die ik eens aan zou kunnen zetten in de woonkamer.

[...]

ja ik heb een Buffervat 50L + extra circulatiepomp t.b.v. parallel aansluiting.

Als iemand nog andere iedereen heeft hoor ik het graag. Ook als andere fotos nog zouden helpen. Zal ook een mailtje sturen naar de installateur dat ik toch wel echt wat meer meedenken van ze verwacht, zeker omdat ze zelf de verdeler hebben aangesloten.
De monteur is langs geweest en heeft het hele systeem langs gelopen. Er zou geen enkele reden zijn dat koelen niet zou moeten werken in mijn huis (afgifte is ook gewoon in orde met 60L water in de vloer). Ze gaan weer terug naar Weheat zodat zij het probleem kunnen oplossen. Volgens weheat was het probleem de afgifte maar de installateur heeft dat uitgesloten, alles ziet er goed uit.

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-08 19:56

InSanex

serenity now!

Bij mij werkt het koelen ook niet meer (blackbird)
Voldoe aan alle voorwaarden, heeft eerder prima gewerkt maar hij komt terug naar het koelscherm met het vinkje op uit.

Het weer in Halfweg

• AirX

AirX

Tweak Guru

Uit interesse: een buffervat in de retour wordt vaak aangeraden ivm defrosts. Draait de waterpomp dan ook de andere kant op met defrosts, zodat hij het koude water de buffer in pompt ipv afgiftesysteem.

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-09 22:43
11D schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:54:
Ik heb sinds enkele weken een BB P80. Nu het wat warmer is wil ik de koelfunctie uitproberen.

Als ik in de app de koelmodus probeer aan te zetten, zie ik dat ik met LT radiatoren en vv aan de voorwaarden voldoe. Na het risico te acepteren kan ik de koelmodus inschakelen. Maar nadat de instellingen naar de wp verstuurd wordt springt het scherm terug naar koelmodus uit. In de webportal lukt het me ook niet om de koelfunctie aan te zetten. Hij geeft wel aan dat ik aan 2 startcondities niet voldoe (Water warmer dan koelcurve, en Er is vraag naar koeling vanuit de thermostaat/contact/curve), maar ik weet niet of dat het probleem echt is.

Opmerkelijk dat ik vorige week nog wel het koelen aan kon zetten. En ik verder wel gewoon andere wijzigingen kan doen via de app, zoals keuze stooklijn/OT thermostaat, en warmwater temperatuur.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn. Ik heb de warmtepomp al is uitgeschakeld maar dit had geen effect. Het probleem doet zich al een aantal dagen voor.
Had dit probleem afgelopen dagen ook. In het verleden prima kunnen koelen en zelf aan en uit kunnen zetten.

Dit keer doorliep je alles, en bleef het vinkje uit.

heb contact gehad met mijn installateur, bekend van het forum hier. Dacht dat ze de curve hebben aangepast en daarna konden zij het wel aanzetten.

Lang verhaal kort: even contact zoeken met je installateur.

@InSanex

• MotorBeast
AirX schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:17:
Uit interesse: een buffervat in de retour wordt vaak aangeraden ivm defrosts. Draait de waterpomp dan ook de andere kant op met defrosts, zodat hij het koude water de buffer in pompt ipv afgiftesysteem.
Nee. De buffer zit in de retour als het goed is serieel en is alleen nodig bij onvoldoende volume van het totale systeem. Al het water komt uit je totale systeem inclusief buffer en je unit trekt het daaruit en pompt het rond.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 14-07-2026 19:24 ]

• AirX

AirX

Tweak Guru

MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Nee. De buffer zit in de retour als het goed is serieel en is alleen nodig bij onvoldoende volume van het totale systeem. Al het water komt uit je totale systeem inclusief buffer en je unit trekt het daaruit en pompt het rond.
Maar je vloer en radiatoren koelen dus hoe dan ook af bij een defrost? Daar gaat immers als eerste het koude water van de warmtepomp naartoe.

[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 14-07-2026 19:48 ]

• MotorBeast
AirX schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:47:
[...]

Maar je vloer en radiatoren koelen dus hoe dan ook af bij een defrost? Daar gaat immers als eerste het koude water van de warmtepomp naartoe.
Klopt. Alleen met VV voel je daar niets van. Daarom is eigenlijk alleen met radiatoren een serieel buffer wel fijn. Mijn radiatoren worden daardoor nooit echt koud. Zonder kan dat wel eens anders zijn. Hoeft ook weer niet want ligt aan het totaal volume van je systeem. VV is een warmtebuffer op zich. Warmte zit in de massa van de vloer. Dus wordt niet koud.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 14-07-2026 20:12 ]

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:58

11D

_kilian_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:21:
[...]

Had dit probleem afgelopen dagen ook. In het verleden prima kunnen koelen en zelf aan en uit kunnen zetten.

Dit keer doorliep je alles, en bleef het vinkje uit.

heb contact gehad met mijn installateur, bekend van het forum hier. Dacht dat ze de curve hebben aangepast en daarna konden zij het wel aanzetten.

Lang verhaal kort: even contact zoeken met je installateur.

@InSanex
Klopt, ik sprak vandaag m'n installateur en hij kon het wel aanzetten. nu functioneerd het weer zoals verwacht. Beetje onduidelijk wat nou exact het probleem was

• HarDus
Vince_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:15:

Hier huis 1910, 3 verdiepingen, 235m2, beneden de helft vloerverwarming in de woonkeuken en verder in de badkamers. De rest radiatoren. Eerst WP laten plaatsen en daarna zelf CV-zijdig verbeteren.

In de badkamers toch nieuwe handdoekradiatoren voor de handdoeken tegen het vocht.

Ik heb twee keer T11 vervangen door T22. En het aantal heatfans verdubbeld, nu liggen ze over de lengte vol. Op De T11 hadden we ook Heatfans die kan je er met magneten ook vóór plakken.

In andere kamers T22 vervangen door T33 met heatfans (1 nog monteren).

In de woonkamer kon dat niet omdat ik dan de ombouw en vensterbank moest aanpassen. Die T22 3000x300 is nu wel tweezijdig aangesloten. Daar hebben we een T33 bijgeplaatst achter de TV bank. In die kamer was het temperatuursverschil te groot en anders red de woonkeuken het ook niet met de oude slangenverdeling in de vloer.

Bij ons blijven de radiatoren bepalend voor de aanvoertemperatuur. Ik heb gekozen voor watervolume. Overal Heimeier. Op de vier grootste radiatoren de Heimeier 300 serie. Je moet uit eindelijk het debiet ook door de ventielen kwijt kunnen!

Advies: klassieke radiatoren zijn goedkoop en passen op de bestaande plek maar kies ze zo groot (dik) mogelijk in de ruimte die de aanvoertemperatuur bepaald. In de slechtste ruimte haal de de meeste winst.

Neem Heatfans ipv Heat comfort. Die regelen proportioneel, hebben ook LT regelingen en hebben ook een wifi regeling. Heatfans met de standaard regeling vind je ook op marktplaats. Daar wordt veel voor gevraagd maar ik koop ze veelal voor €5-6 per fan. Dus Heatfan 5 voor €25-30. Leg de radiatoren helemaal vol, dan kunnen de toeren terug (er zijn 5 standen en max).

Ik heb niet voor LTV met geïntegreerde radiatoren gekozen en heb daar dus geen verdere ervaring mee met de WP. Er is dus ook een WC-Eend dit deed ik gehalte.

[ Voor 7% gewijzigd door HarDus op 15-07-2026 01:31 ]

• Barryvdh
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:11:
[...]

Klopt. Alleen met VV voel je daar niets van. Daarom is eigenlijk alleen met radiatoren een serieel buffer wel fijn. Mijn radiatoren worden daardoor nooit echt koud. Zonder kan dat wel eens anders zijn. Hoeft ook weer niet want ligt aan het totaal volume van je systeem. VV is een warmtebuffer op zich. Warmte zit in de massa van de vloer. Dus wordt niet koud.
Gisteren waren ze bij mij voor onderhoud, en die gaf inderdaad ook aan dat ze een buffervat aanraden, ook al heb ik veel vloerverwarming. Voornamelijk voor de defrosts die anders warmte onttrekken aan de vloer. Maar ik heb er afgelopen 2 jaar niks aan gemerkt. Toen ze hem kwamen plaatsen, was het advies nog 'geen buffervat', maar wellicht dat het tegenwoordig weer veranderd is.

• MotorBeast
Barryvdh schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Gisteren waren ze bij mij voor onderhoud, en die gaf inderdaad ook aan dat ze een buffervat aanraden, ook al heb ik veel vloerverwarming. Voornamelijk voor de defrosts die anders warmte onttrekken aan de vloer. Maar ik heb er afgelopen 2 jaar niks aan gemerkt. Toen ze hem kwamen plaatsen, was het advies nog 'geen buffervat', maar wellicht dat het tegenwoordig weer veranderd is.
Alleen als je te weinig watervolume hebt om een defrost uit te voeren heb je dat buffervat nodig serieel. Je geeft zelf al aan....je hebt er niks van gemerkt. Waarom zou je dan kosten gaan maken voor iets wat niet nodig is?

Onderhoud. Gewoon zelf doen. Ik maak vuilfilter schoon, buitenunit met een sopje en inspectie dat aanzuiggedeelte niet verstopt zit met stof/blad en mijn boiler heeft een electrische anode. Waterdruk in de gaten houden (zakt hier niet) en dan geloof ik het wel. Heb na 4 jaar stoken met mijn L/L de buitenunit ooit eens open geschroefd toen ik daar nog mee verwarmde om te kijken wat daar aan vervuiling in zou kunnen zitten. Niets. Brandschoon.

• Beordo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:56
Vreemd, vanochtend opnieuw Legionella cyclus nadat hij gisteren al 2 keer probeerde te Leginonella te draaien. Niet de eerste keer trouwens. Zijn er nog mensen die dit hebben?

Het lijkt vooral te gebeuren wanneer het extra warm is buiten (lucht-temp was 33°C), maar dat heeft er mss niets mee te maken? Misschien een bug ivm koeling die prio krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgtoWTMNtX8d8DQ37nnwivpbg0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ee3LpGFehjpmwjNQ5wrD1BdX.png?f=fotoalbum_large

• havoc764
Beordo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:34:
Vreemd, vanochtend opnieuw Legionella cyclus nadat hij gisteren al 2 keer probeerde te Leginonella te draaien. Niet de eerste keer trouwens. Zijn er nog mensen die dit hebben?

Het lijkt vooral te gebeuren wanneer het extra warm is buiten (lucht-temp was 33°C), maar dat heeft er mss niets mee te maken? Misschien een bug ivm koeling die prio krijgt?

[Afbeelding]
heb het gehad, maar bij mij kwam het door defecte temp sensor boiler, dus gaf 7 graden te laag aan dus wp leverde max uitgangs temp voordat 64 graden bereikt was.

• Barryvdh
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Alleen als je te weinig watervolume hebt om een defrost uit te voeren heb je dat buffervat nodig serieel. Je geeft zelf al aan....je hebt er niks van gemerkt. Waarom zou je dan kosten gaan maken voor iets wat niet nodig is?

Onderhoud. Gewoon zelf doen. Ik maak vuilfilter schoon, buitenunit met een sopje en inspectie dat aanzuiggedeelte niet verstopt zit met stof/blad en mijn boiler heeft een electrische anode. Waterdruk in de gaten houden (zakt hier niet) en dan geloof ik het wel. Heb na 4 jaar stoken met mijn L/L de buitenunit ooit eens open geschroefd toen ik daar nog mee verwarmde om te kijken wat daar aan vervuiling in zou kunnen zitten. Niets. Brandschoon.
Ja klopt, buffervat is niet echt nodig. Geen idee of het efficienter zou zijn, maar niet het prijs verschil waard (achteraf iig).

Wat betreft onderhoud, was idd vooral openschroeven, kijken voor vuil en wat schoonmaken, maar zag er na 2 jaar nog prima uit allemaal. Maar zit bij onderhoudscontract wat ook weer service garandeert, dus tja.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

[Afbeelding]
Sinds eind juni hebben wij een Weheat BB P80 draaien in onze woning uit 1965. De woning is nog in transitie; nieuwe kunststof kozijnen met triple glas zijn onderweg, dus momenteel hebben we nog een mix van enkel en dubbel glas. Ons gasverbruik lag voorheen op circa 1700 m³ per jaar, waarvan 300 à 400 m³ naar het SWW ging via onze oude Nefit Ecomline uit 2002, die echt aan vervanging toe was.

De installatie vond net voor de hittegolf plaats, waardoor de warmtepomp direct een aantal legionellaruns onder extreme omstandigheden heeft kunnen maken. Zelfs toen het buiten 30 graden was, perste de unit moeiteloos 71+ graden water eruit. Ook de recente legionellarun bij de huidige ~27 graden verliep zonder problemen. Wij maken hier overigens geen gebruik van koeling; omdat we grotendeels nog werken met oudere type radiatoren (ledenradiatoren), wordt koelen sterk afgeraden vanwege condensvorming. Dat verklaart mogelijk ook waarom onze resultaten afwijken van die van jou.

Ik ben erg benieuwd hoe de unit zich deze winter gaat houden. Volgens mijn berekeningen komt hij bij -10 °C momenteel nog wat capaciteit tekort en zal het back-up element moeten bijspringen, maar ik verwacht dat dit verleden tijd is zodra de nieuwe kozijnen en het triple glas geplaatst zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tpe_mqaa8diiRzRUyrRMw9QZ8UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4Y3NQbCCm9OJIYNgRUg8jyE.jpg?f=fotoalbum_large

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:56

[Afbeelding]
Heb dit ook gehad laatst met die extreme temperaturen. Momenteel de legionellarun naar 10:00 smorgens verplaatst. Genoeg zonne energie en koelere temperaturen op dat tijdstip. Sindsdien geen problemen meer gehad met een afgebroken run. Vanmorgen nog een gehad :)

PV: 11300Wp | Laadpaal: Easee Home | Batterij: Sigenergy 10KW/18kWh | WP: Weheat Blackbrid P80

• lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 03-09 17:44
Heb nu net een offerte gekregen voor een weheat blackbird p80 11 kwh incl buffervat 50l en boilervat 200L (twijfel om deze uit te breiden naar meer) voor 11k na subsidie. Wel inclusief montage en inbedrijfstelling etc.

Daarnaast heb ik ook een offerte voor een daikin altherma 4 van 8kwh incl boilervat van 230l en buffervat van 50l incl montage van 14,5k na subsidie.

Enig advies is hartstikke welkom!

• Mg4gebruiker
Zomaar uit het niets staat koelen ineens aan! Terwijl ik het al 2 weken geleden bewust heb uitgezet toen ik zag hoeveel condens er op de buizen onder de vloer zat.....

• Mg4gebruiker
Mjans19 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Heb dit ook gehad laatst met die extreme temperaturen. Momenteel de legionellarun naar 10:00 smorgens verplaatst. Genoeg zonne energie en koelere temperaturen op dat tijdstip. Sindsdien geen problemen meer gehad met een afgebroken run. Vanmorgen nog een gehad :)
Bij mij staat de WP in de volle zon tijdens de legionella run. Maar ik laat hem hier op het 1 na laagste nivo draaien. Duurt wat langer maar ik denk dat daarom de compressor geen problemen heeft?

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:15
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Mijn Sparrow staat er nu een paar weken, en ik kreeg natuurlijk ook de vraag of ik een servicecontract wil afsluiten voor 'onderhoud'. Op de installatiedag nog met de monteur over dat onderhoud gepraat maar dat kon ik makkelijk zelf zei hij.

Ik vroeg me wel af, als ik dan géén servicecontract heb, hoe zit het dan met support vanuit Hoppenbrouwers als er wel iets aan de hand is?

• STIMPPYYY
lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:27:
Heb nu net een offerte gekregen voor een weheat blackbird p80 11 kwh incl buffervat 50l en boilervat 200L (twijfel om deze uit te breiden naar meer) voor 11k na subsidie. Wel inclusief montage en inbedrijfstelling etc.

Daarnaast heb ik ook een offerte voor een daikin altherma 4 van 8kwh incl boilervat van 230l en buffervat van 50l incl montage van 14,5k na subsidie.

11kW of 8kW is geen vergelijking. Als je 11kW nodig hebt lijkt mij de keuze logisch. Tevens is de BB een platdak-model. Dus vreemde vergelijking dit.

• Pr088
lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:27:

300 litervat is maar een beetje duurder en alleen maar hoger, dezelfde diameter. Meer volume geeft je de mogelijkheid om het water op lagere temperatuur te houden. Als het past zou ik altijd gaan voor 300.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:56
Mg4gebruiker schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Bij mij staat de WP in de volle zon tijdens de legionella run. Maar ik laat hem hier op het 1 na laagste nivo draaien. Duurt wat langer maar ik denk dat daarom de compressor geen problemen heeft?
Bij ons staat ie na 12 uur ook in de volle zon.

Hoe stel je dit in voor de legionella run?

PV: 11300Wp | Laadpaal: Easee Home | Batterij: Sigenergy 10KW/18kWh | WP: Weheat Blackbrid P80

Pagina: 1 ... 220 ... 234 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.