Vince_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:15:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt afgifte van radiatoren.
Op de bovenverdieping (2-kap, 1996, redelijk geïsoleerd) heb ik nu twee vlakke T10-radiatoren van 160 × 60 cm (slaapkamer en werkkamer). Badkamer wordt binnenkort vernieuwd en krijgt dan vloerverwarming. Sinds de overstap naar de Sparrow P60 FE worden de T10's bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 35–40 °C wel wat lauw, maar de warmteafgifte is eigenlijk te gering om de ruimtes te verwarmen.
Mijn plan is om ze te vervangen door:
- Thermrad Compact 4 Plus type 33, 600 × 1800 mm
- Heimeier Eclipse thermostatische radiatorkraan
- eventueel later SpeedComfort-ventilatoren als dat nog extra vermogen oplevert.
Heeft iemand een vergelijkbare opstelling? Is dit een goede en toekomstbestendige keuze, of zouden jullie toch investeren in een Jaga Hybrid of een andere echte LTV-radiator? Prijs voor Jaga of Fancoils is ruim 2x keer zo hoog en heb het idee dat ik met SpeedComfort-ventilatoren of iets soortgelijks veel flexibeler (en goedkoper) ben mocht er iets vervangen moeten worden in de bewegende onderdelen.
Hier huis 1910, 3 verdiepingen, 235m2, beneden de helft vloerverwarming in de woonkeuken en verder in de badkamers. De rest radiatoren. Eerst WP laten plaatsen en daarna zelf CV-zijdig verbeteren.
In de badkamers toch nieuwe handdoekradiatoren voor de handdoeken tegen het vocht.
Ik heb twee keer T11 vervangen door T22. En het aantal heatfans verdubbeld, nu liggen ze over de lengte vol. Op De T11 hadden we ook Heatfans die kan je er met magneten ook vóór plakken.
In andere kamers T22 vervangen door T33 met heatfans (1 nog monteren).
In de woonkamer kon dat niet omdat ik dan de ombouw en vensterbank moest aanpassen. Die T22 3000x300 is nu wel tweezijdig aangesloten. Daar hebben we een T33 bijgeplaatst achter de TV bank. In die kamer was het temperatuursverschil te groot en anders red de woonkeuken het ook niet met de oude slangenverdeling in de vloer.
Bij ons blijven de radiatoren bepalend voor de aanvoertemperatuur. Ik heb gekozen voor watervolume. Overal Heimeier. Op de vier grootste radiatoren de Heimeier 300 serie. Je moet uit eindelijk het debiet ook door de ventielen kwijt kunnen!
Advies: klassieke radiatoren zijn goedkoop en passen op de bestaande plek maar kies ze zo groot (dik) mogelijk in de ruimte die de aanvoertemperatuur bepaald. In de slechtste ruimte haal de de meeste winst.
Neem Heatfans ipv Heat comfort. Die regelen proportioneel, hebben ook LT regelingen en hebben ook een wifi regeling. Heatfans met de standaard regeling vind je ook op marktplaats. Daar wordt veel voor gevraagd maar ik koop ze veelal voor €5-6 per fan. Dus Heatfan 5 voor €25-30. Leg de radiatoren helemaal vol, dan kunnen de toeren terug (er zijn 5 standen en max).
Ik heb niet voor LTV met geïntegreerde radiatoren gekozen en heb daar dus geen verdere ervaring mee met de WP. Er is dus ook een WC-Eend dit deed ik gehalte.
[
Voor 7% gewijzigd door
HarDus op 15-07-2026 01:31
]