Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik dacht dat ik gek werd, ik kan deze status ook niet meer vinden. Heel jammer want ik leerde hiervan goed hoe het systeem (wat ik net 4 weken heb) werkt.LuisjeNL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:33:
@aloft bij mij ook al meerdere dagen verdwenen, blij dat de issues al opgelost waren anders is het lastig uitvogelen.
Sparrow met vloerverwarming aangelegd met 2 Jaga alternatieven voor light koeling. Nog weinig ervaring omdat we de vloerverwarming nog niet open hadden staan. Met de komende warme dagen vandaag maar wel gedaan en zien hoe dit gaat werken. Als ik het topic zo lees hier, voorzie ik wat koelere temperaturen in huis de komende dagen.
Wij draaien nu één seizoen in ons twee onder een kap woning met een P80. Op de gehele benedenverdieping ligt vloerverwarming. Het was heerlijk warm.
Op de eerste verdieping hebben wij nog oude radiatoren hangen. Tijdens de winter werden die lauw warm waardoor de koude uit de slaapkamer verdween. Dat was meer dan voldoende omdat wij niet houden van warme slaapvertrekken. In de badkamer ligt ook vloerverwarming.
De studeerkamer is een ander verhaal. Als je de hele dag stil zit in de winter, dan is het eigenlijk net te koud. Afgelopen winter heb ik bij verwarmd met een elektrische kachel, wat prima werkte, maar niet echt efficiënt.
Mijn oorspronkelijke plan was om twee airco's te laten plaatsen. Een voor de master bedroom en een voor de studeerkamer. Maar na meerdere gesprekken met vrienden en familie, kun je de slaapkamers voldoende koelen met een airco, mits die op een centrale plek hangt een er een goede verdeling kan plaatsvinden van de koude lucht. Dat kan bij ons prima. Alle kamers liggen dicht bij elkaar, de master bedroom en logeerkamer bevinden zich recht voor de uitblaas richting van de airco.
Om te koelen overweeg ik in plaats van twee airco's, er nu nog maar een. Om het in de studeerkamer iets warmer te krijgen tijdens de winter, wil ik mijn oude radiator vervangen voor een LT convector met fancoils.
Goed idee, of niet? En waarom?
Welk merk convector raden jullie aan en waarom?
Kun je vertellen:robmoh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:02:
Hoi, kleine situatieschets.
Wij draaien nu één seizoen in ons twee onder een kap woning met een P80. Op de gehele benedenverdieping ligt vloerverwarming. Het was heerlijk warm.
Op de eerste verdieping hebben wij nog oude radiatoren hangen. Tijdens de winter werden die lauw warm waardoor de koude uit de slaapkamer verdween. Dat was meer dan voldoende omdat wij niet houden van warme slaapvertrekken. In de badkamer ligt ook vloerverwarming.
De studeerkamer is een ander verhaal. Als je de hele dag stil zit in de winter, dan is het eigenlijk net te koud. Afgelopen winter heb ik bij verwarmd met een elektrische kachel, wat prima werkte, maar niet echt efficiënt.
Mijn oorspronkelijke plan was om twee airco's te laten plaatsen. Een voor de master bedroom en een voor de studeerkamer. Maar na meerdere gesprekken met vrienden en familie, kun je de slaapkamers voldoende koelen met een airco, mits die op een centrale plek hangt een er een goede verdeling kan plaatsvinden van de koude lucht. Dat kan bij ons prima. Alle kamers liggen dicht bij elkaar, de master bedroom en logeerkamer bevinden zich recht voor de uitblaas richting van de airco.
Om te koelen overweeg ik in plaats van twee airco's, er nu nog maar een. Om het in de studeerkamer iets warmer te krijgen tijdens de winter, wil ik mijn oude radiator vervangen voor een LT convector met fancoils.
- Op welke temperatuur stookte je?
- Welk type radiator is het, hoe breed, hoe hoog? Zie overzicht.
- Hoe groot is de ruimte? (lengte, breedte, hoogte)
Na punt 3 weet je benodigd vermogen voor de ruimte (berekenen).
Met een selectietool (Selectietool Low H2O (Hybrids)) kun inschatten hoe groot de convector moet zijn om het benodigde vermogen voor die ruimte te halen.
Een aantal opties:
- Budget: huidige radiatoren boosten met ventilatoren. Zie Heatmeister. Werkt het best wanneer de radiator groot is en lamellen heeft voor de convectie. Indien T22 of T33 geeft dit mogelijk al genoeg boost en ben je relatief snel klaar.
- Iets meer budget: Jaga Strada of Tempo op de kop tikken op marktplaats en zelf ventilatoren plaatsen (Heatmeister).
- Max budget: Jaga Strada Hybrid of fancoil, bijv. Innova Airleaf SL.
Nog even teruggekeken. Waarom BUH inspringt bij CV bedrijf is ook niet te reproduceren. Daar de P80 voor ons aan de kleine kant is de BUH een praktische toevoeging. Echter, het blijft niet beperkt tot optoppen. Hij springt ook in wanneer het naar mijn inzicht onnodig is. Daarnaast ook, zoals geschreven, bij SWW in de lente, af en toe.
Hij staat in Boost mode. Aanvankelijk in Back-up mode, maar dan mis je de optop-boost-functie. Hij springt het vaakst bij bij veelvuldig ontdooien bij koude mist uit het IJsselmeer. Daarvoor is het juist bedoeld.
Ik heb een vraagje. Mijn WeHeat koelt maar een aantal minuten per dag.
Installateur gebeld, hij zegt dat dit waarschijnljk komt door BUG in het WeHeat systeem en dat dit mogelijk wordt opgelost in de nieuwe printplaat van WeHeat.????
Is hier iets van bekend (snel op dit forum gezocht, niks gevonden) want ik vind het een vreemd verhaal
Maar het leidingwater duikt toch gewoon zeer snel onder het gewenste setpoint en moet dan stoppen? Dus het koelen werkt? Staat alles wel open? Anders komt het koele water gewoon direct weer terug bij de warmtepomp.Thalamus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:51:
Hallo,
Ik heb een vraagje. Mijn WeHeat koelt maar een aantal minuten per dag.
Installateur gebeld, hij zegt dat dit waarschijnljk komt door BUG in het WeHeat systeem en dat dit mogelijk wordt opgelost in de nieuwe printplaat van WeHeat.????
Is hier iets van bekend (snel op dit forum gezocht, niks gevonden) want ik vind het een vreemd verhaal
[Afbeelding]
Oftewel, je afgiftesysteem in huis lijkt niet in staat om de lucht koel te maken, c.q. warmte in het leidingwater te stoppen. Kun je wat vertellen over je systeem; vloerverwarming, radiatoren, ventilatoren, LTV convectoren?
Het rare is dat mijn huis heeft vloerverwarming en dit zou voldoende moeten zijn als afgifte.iBasch schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:07:
[...]
Maar het leidingwater duikt toch gewoon zeer snel onder het gewenste setpoint en moet dan stoppen? Dus het koelen werkt? Staat alles wel open? Anders komt het koele water gewoon direct weer terug bij de warmtepomp.
Oftewel, je afgiftesysteem in huis lijkt niet in staat om de lucht koel te maken, c.q. warmte in het leidingwater te stoppen. Kun je wat vertellen over je systeem; vloerverwarming, radiatoren, ventilatoren, LTV convectoren?
Nu ik er over nadenk..
Woonverdieping heeft vloerverwarming met plavuizen
Slaapkamerverdieping heeft vloervewarming met PVC
mogelijk kan de afgifte van de slaapkamers zijn koude niet kwijt... !?!?!
nee, heb hier ongeveer het zelfde met 90m2 totaal geen issues met koelen gehad tot nu toe moet wel beide open hebben staan en heb open verdelers.Thalamus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:42:
[...]
Het rare is dat mijn huis heeft vloerverwarming en dit zou voldoende moeten zijn als afgifte.
Nu ik er over nadenk..
Hebben 80 m2 vloerverwarming met PVC en het koelt prima. Runs van minimaal 12 uur. Heb je een vloerverwarming pomp? Pompschakelaa? Draait die wel?Thalamus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:42:
[...]
Het rare is dat mijn huis heeft vloerverwarming en dit zou voldoende moeten zijn als afgifte.
Nu ik er over nadenk..
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Als ik het goed begrijp

"pieken" is / wordt veroorzaakt door DHW of Legionella -> logisch
"blokken" is de target temperatuur
Raar dat de target temp zo fluctureert en op 3 juli wwel een DHW activiteit heeft maar geen hoge target temp
Vloerverwarmingspomp zit ' in de WeHeat" indoor unitTijgerkracht schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:06:
[...]
Hebben 80 m2 vloerverwarming met PVC en het koelt prima. Runs van minimaal 12 uur. Heb je een vloerverwarming pomp? Pompschakelaa? Draait die wel?
[ Voor 30% gewijzigd door Thalamus op 07-07-2026 11:13 ]
Vloerverwarming, moet zeker werken, maar je moet echt alles gaan nalopen. Gaat de boel misschien toch alleen open bij warmte en niet bij koud water? Koop een infrarood-thermometer, probeer de groepen te gaan meten waar je verwacht dat koel water doorheen moet gaan en controleer of dat ook echt gebeurt.Thalamus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:42:
[...]
Nu ik er over nadenk..
Je grafieken zien er uit alsof alles gewoon dicht staat. Als er warm retourwater uit de vloer terug zou komen, zou de run veel langer moeten duren.
De zones staan open. Er zit wel een bypass op. dus denk dat dit iets te veel " By Passed"iBasch schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Je grafieken zien er uit alsof alles gewoon dicht staat. Als er warm retourwater uit de vloer terug zou komen, zou de run veel langer moeten duren.
In iedergeval geen WeHeat bug en wordt mogelijk opgelost met een update...
Nu nog even het geluid van de indoor unit oplossen en dan zijn we er bijna :-)
[ Voor 18% gewijzigd door Thalamus op 07-07-2026 11:50 ]
Laat mij raden.... Geen pomploze ltv verdelers toegepast.Thalamus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:42:
[...]
Nu ik er over nadenk..
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
[ Voor 54% gewijzigd door AirX op 07-07-2026 12:45 ]
Als je op veilig wilt gaan plaats je een seriële buffer van 50 liter in de retour. 45 m2 met een P80??AirX schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:40:
Ik kreeg een blackbird P80 offerte daarin een 130 liter buffervat opgenomen. We hebben vloerverwarming, ongeveer 45m2 met vijf groepen, die altijd open staat. Dan is een buffervat toch niet nodig? Ik begrijp sowieso niets van die 130 liter, want volgens Weheat heb je minimaal 60 liter volume nodig: https://support.weheat.nl/s/article/Hoe-groot-moet-het-buffervat-zijn?language=nl_NL. Dan is het buffervat twee keer zo groot, nog los van wat er in de vloer en radiatoren zit.
Tussenwoning met drie verdiepingen. Begane grond vloerverwarming, eerste jagas en zolder radiator. Misschien is de vloerverwarming toch iets meer, iets van 55m2. En ja, ze raden een P80 aan, ik had nog expliciet gevraagd of een P60 niet beter was.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:03:
[...]
Als je op veilig wilt gaan plaats je een seriële buffer van 50 liter in de retour. 45 m2 met een P80??
Leverancier is zojuist langs geweest.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Laat mij raden.... Geen pomploze ltv verdelers toegepast.
en je raadt het niet..... wel een pomploze ltv verdeler maar verkeerd aangesloten, buffervat vergeten en thermostaat zit nog op de ltv .
excuses, en komen binnenkort oplossen
Dit verklaart (hopelijk) het geluid van de indoor unit en slechte koeling / verwarming (incl. COP)
[ Voor 12% gewijzigd door Thalamus op 07-07-2026 16:23 ]
@Weheat Is er een software update geweest of zo, zodat ie van slag is? Ik zou dat toch wel graag willen weten, met release notes wat er dan veranderd is. Je kunt toch niet zomaar nieuwe software pushen…heb dat al eerder aangegeven.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Het koelen zal best gaan, wel is e.e.a. afhankelijk van de locatie van de airco en deuren.robmoh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:02:
Daarover kun je het beste rondkijken in het lucht/lucht WP topic.
Verwarmen is ook wat lastig, wat voor capaciteit heb je nu en wat heb je (ongeveer) nodig ?
Hangt ook af van de isolatie van de woning.
Idealiter zou ik bijna zeggen, plaats een LTV, en kijk of het werkt. Daarna pas de airco's, dan weet je of je er 1 of 2 nodig hebt.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Met een tussenwoning heb je niet heel veel verliesoppervlakte, je hebt immers buren. Wat is je gasverbruik nu ongeveer? P80 lijkt me inderdaad wat ruim bemeten, zeker als je rond de 800-1000 m3 gas p.j. zit.AirX schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:16:
[...]
Tussenwoning met drie verdiepingen. Begane grond vloerverwarming, eerste jagas en zolder radiator. Misschien is de vloerverwarming toch iets meer, iets van 55m2. En ja, ze raden een P80 aan, ik had nog expliciet gevraagd of een P60 niet beter was.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik las dat er een e.e.a. verkeerd is aangesloten.Thalamus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:08:
Ik ben even de grafieken van afgelopen week beter aan het bekijken..
Als ik het goed begrijp
[Afbeelding]
"pieken" is / wordt veroorzaakt door DHW of Legionella -> logisch
"blokken" is de target temperatuur
Raar dat de target temp zo fluctureert en op 3 juli wwel een DHW activiteit heeft maar geen hoge target temp
[...]
Vloerverwarmingspomp zit ' in de WeHeat" indoor unit
Wat ik verder nog zie aan de grafiek is het volgende:
- Tijdens een SWW behoort de "Gevraagde watertemperatuur" hetzelfde te blijven als daarvoor. Die is namelijk alleen voor het CV circuit.
- Tijdens een SWW run behoort "Watertemperatuur huis in" niet op te lopen. Echter misschien een enkele graad, omdat er geen koud water evt meer doorheen gaat.
- Een "Gevraagde watertemperatuur" van 29,5 graad (als ik het goed zie) is niet echt bepaald een temperatuur welke voort komt uit de koelinstellingen.
Tip: Je kan de portal ook in het Nederlands zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door jeroendh op 07-07-2026 20:42 ]
Zit nu op ongeveer 750m3 per jaar. Installateur zei dat P80 en P60 even ver kunnen terugmoduleren, dus dat P80 dan veilige optie was. En qua kosten ook weinig verschil. Komt wel 300 liter boiler bij. En wij zijn redelijk zuinig qua verbruik. Als bewoners het bad veel gaan gebruiken of op andere manier veel tapwater gebruiken is misschien P80 dan verstandig? Verder hebben we ook graag dat de warmtepomp zo stil mogelijk functioneert, dus dan is de P80 misschien ook beter, omdat die minder hard hoeft te werken?Pr088 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:30:
[...]
Met een tussenwoning heb je niet heel veel verliesoppervlakte, je hebt immers buren. Wat is je gasverbruik nu ongeveer? P80 lijkt me inderdaad wat ruim bemeten, zeker als je rond de 800-1000 m3 gas p.j. zit.
[ Voor 26% gewijzigd door AirX op 07-07-2026 23:07 ]
Met zo'n laag gasverbruik is een P80 zwaar overbemeten. Een P60 zal op een lager vermogen kunnen draaien dan een P80. De meeste dagen heb je een laag vermogen nodig, terwijl de P60 makkelijk het vermogen kan leveren om de woning te verwarmen op de paar dagen in het jaar dat het wel kritischer wordt.AirX schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:45:
[...]
Zit nu op ongeveer 750m3 per jaar. Installateur zei dat P80 en P60 even ver kunnen terugmoduleren, dus dat P80 dan veilige optie was. En qua kosten ook weinig verschil. Komt wel 300 liter boiler bij. En wij zijn redelijk zuinig qua verbruik. Als bewoners het bad veel gaan gebruiken of op andere manier veel tapwater gebruiken is misschien P80 dan verstandig? Verder hebben we ook graag dat de warmtepomp zo stil mogelijk functioneert, dus dan is de P80 misschien ook beter, omdat die minder hard hoeft te werken?
Of die 300 liter 15 minuten langer duurt om op te warmen is niet echt van belang om dat bad te vullen.
[ Voor 5% gewijzigd door Civil op 07-07-2026 23:35 ]
Dit is wel een interessant gegeven; ik heb eerder een post gedaan dat bij een SWW run regelmatig mijn water-uit een tijdje kouder is dan water-in, waardoor het SWW vat eerst afkoelt.jeroendh schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:17:
- Tijdens een SWW run behoort "Watertemperatuur huis in" niet op te lopen. Echter misschien een enkele graad, omdat er geen koud water evt meer doorheen gaat.
Ik zie dat mijn Watertemperatuur huis in altijd oploopt tijdens de SWW run (zowel als het goed gaat, als het niet goed gaat):
De oranje lijn is de watertemperatuur huis in; die start op dezelfde temperatuur als de water-in/water-uit (+- 20 graden in dit voorbeeld) en loopt dan op tot een graad of 29. Zodra de SWW run klaar is en hij weer gaat koelen, zie je dan even een piek van die temperatuur om dan weer snel te dalen.
Waar vindt die meting plaats? In de buitenunit? Binnenunit? Losse meetpunten ergens op mijn leidingen?
Voor mijn SWW-run probleem heeft de installateur WeHeat ingeschakeld. Hopelijk snel duidelijkheid.
De meting vind als het goed is plaats vlak ja je CV circulatiepomp. Deze sensor zit op de buis geklemd, en het is ook aan te raden deze te isoleren. Het langzaam oplopen van de huis in had ik eerst ook. Dit komt zeer waarschijnlijk doordat het SWW vat niet als laatste in de retour zit. Maar dat er daarna nog een CV retour leiding erbij komt.aloft schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:28:
[...]
De oranje lijn is de watertemperatuur huis in; die start op dezelfde temperatuur als de water-in/water-uit (+- 20 graden in dit voorbeeld) en loopt dan op tot een graad of 29. Zodra de SWW run klaar is en hij weer gaat koelen, zie je dan even een piek van die temperatuur om dan weer snel te dalen.
Waar vindt die meting plaats? In de buitenunit? Binnenunit? Losse meetpunten ergens op mijn leidingen?
[Afbeelding]
Die piek op het einde is normaal. In de aanvoer en retour leiding zit nog wat warmer water, wat dan door je CV circuit gepompt wordt. Dat water gaat rond en komt even later al een heel stuk afgekoeld weer langs de sensor. Dat is die 2e kleinere piek erna.
Dat laatste klopt, maar de P60 kan wel verder terugmoduleren naar 16% van het maximaal vermogen. En het maximale vermogen van de 60 is lager dan de P80 die teruggaat tot 20%.AirX schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:45:
[...]
Zit nu op ongeveer 750m3 per jaar. Installateur zei dat P80 en P60 even ver kunnen terugmoduleren, dus dat P80 dan veilige optie was. En qua kosten ook weinig verschil. Komt wel 300 liter boiler bij. En wij zijn redelijk zuinig qua verbruik. Als bewoners het bad veel gaan gebruiken of op andere manier veel tapwater gebruiken is misschien P80 dan verstandig? Verder hebben we ook graag dat de warmtepomp zo stil mogelijk functioneert, dus dan is de P80 misschien ook beter, omdat die minder hard hoeft te werken?
Mijn P80 haalt minimaal 400-450W input, Tweakers met P60 rapporteren waardes in de 200W.
In jouw geval zou ik denken dat een P60 ook wel kan. Ik zat zelf 'op het randje' met 1200m3 per jaar en een vrijstaande woning (dus meer verliesopp).
Qua financiën maakt het weinig uit. Subsidie op P80 trekt het verschil in aanschaf bijna helemaal weg.
Dus wil je meer modulatie? Of meer vermogen.
Heeft je installateur ook een warmteverliesberekening gemaakt?
Check anders nog even de specs, want misschien maakt een P60 door lager vermogen sowieso minder geluid.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
300 liter boiler… ligbad? En redelijk zuinig? Gebruik je het bad dan bijna niet? Dat snap ik wel je lage gasverbruik, en tegelijk snap ik dan ook die zwaardere WP. Dan krijg je een systeem wat je bad kan vullen én daarna kun je ook nog warm douchen. Kloppen deze aannames?AirX schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:45:
[...]
Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++
Nee, niet percee. De BB80 is wel krachtiger, dus het zal sneller gaan op 100%. Wat doorgaans ook gebeurt bij leegtrekken van het vat, in eerste instantie. Dat betekent echter niet dat de BB80 zo snel warm water kan aanmaken wanneer het vat continu wordt leeggetrokken. Dit duurt doorgaans op vollast 45-60 min (of langer, zeker in de winter) - vollast = defrost). Het is ook zo dat de BB80 op enig moment kan besluiten om terug te moduleren van 100% naar bijvoorbeeld 80 naar 40. De boost-modus zou je hier wel voor kunnen gebruiken waarbij dit wordt geforceerd.Jailhouse schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:35:
[...]
300 liter boiler… ligbad? En redelijk zuinig? Gebruik je het bad dan bijna niet? Dat snap ik wel je lage gasverbruik, en tegelijk snap ik dan ook die zwaardere WP. Dan krijg je een systeem wat je bad kan vullen én daarna kun je ook nog warm douchen. Kloppen deze aannames?
Aha, zie nu in portal (niet in de app) dat de conditie voor 24 uur niet verwarmen niet afgevinkt is.Tijgerkracht schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:36:
nou, koelen is er vandaag weer eens niet bij. Het begon best goed vanmorgen, maar toen werd er ineens een legionella run gestart, vreemd want die was er afgelopen zondag ook al. Daarna standby en hij koelt niet meer. App geeft aan dat het koelen kan beginnen als er 24 uur niet verwarmt is.
@Weheat Is er een software update geweest of zo, zodat ie van slag is? Ik zou dat toch wel graag willen weten, met release notes wat er dan veranderd is. Je kunt toch niet zomaar nieuwe software pushen…heb dat al eerder aangegeven.
[Afbeelding]
Dus het lijkt erop dat er iets is gereset qua timer, direct voor of na de legionella run. Er is nl. al weken niet verwarmd (aan/uit thermostaat en die staat gewooon uit), dat is ook te zien aan de status. Ik vermoed en verwacht dat het koelen ergens tussen 10:00 en 11:00 weer zal beginnen.
Wel jammer dat dit lijstje dan weer niet te zien is in de app op je telefoon.
En @weheat, zou toch graag nogmaal willen vragen om een pingetje als er iets aan de software of instellingen veranderd. Nu tasten we in het duister en moet je speculeren wat er aan de hand is.
Onjuist. Een P60 kan verder terug moduleren dan een P80. 16% versus 20%.AirX schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:45:
[...]
Zit de retour van het boilervat wel als laatste in de retour naar de warmtepomp??aloft schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:28:
[...]
Dit is wel een interessant gegeven; ik heb eerder een post gedaan dat bij een SWW run regelmatig mijn water-uit een tijdje kouder is dan water-in, waardoor het SWW vat eerst afkoelt.
Ik zie dat mijn Watertemperatuur huis in altijd oploopt tijdens de SWW run (zowel als het goed gaat, als het niet goed gaat):
Voor mijn SWW-run probleem heeft de installateur WeHeat ingeschakeld. Hopelijk snel duidelijkheid.
[Afbeelding]
Ons huis zat historisch op een gasverbruik van 1300-1500 m3 per jaar, toen wij het kochten direct over gegaan op de BB80 met 300ltr SWW vat (de BB60 was er toen nog niet).AirX schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:45:
[...]
De BB80 heeft tot nu toe nog nooit boven de 80% compressor vermogen hoeven draaien en krijgt ons huis met 2 vingers in de neus behaagelijk warm.
Met 750 m3 gasverbruik is er volgens mij geen enkele reden om voor een BB80 te gaan.
Ligt eraan, als je een plat model wilt dan kom je uit op de BB. Dan wel 60 of 80. Als het prijsverschil minimaal is, dan zit je nog met verschil van modulatie. Waar de 60 iets verder terug kan moduleren. Klinkt logisch om daar voor te gaan, maarja meer voor hetzelfde geld.. lastigarjenhiemstra schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:23:
[...]
Ons huis zat historisch op een gasverbruik van 1300-1500 m3 per jaar, toen wij het kochten direct over gegaan op de BB80 met 300ltr SWW vat (de BB60 was er toen nog niet).
De BB80 heeft tot nu toe nog nooit boven de 80% compressor vermogen hoeven draaien en krijgt ons huis met 2 vingers in de neus behaagelijk warm.
Met 750 m3 gasverbruik is er volgens mij geen enkele reden om voor een BB80 te gaan.
Wij zaten met 2000 m3 gas per jaar en de BB80 trekt dat ook, al is het met mistig weer rond de 5 graden, met veel defrosts aan de krappe kant, zeker als ook het 300L boilervat verwarmt moet worden.arjenhiemstra schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:23:
[...]
Ons huis zat historisch op een gasverbruik van 1300-1500 m3 per jaar, toen wij het kochten direct over gegaan op de BB80 met 300ltr SWW vat (de BB60 was er toen nog niet).
Ik weet niet wat voor bad jij hebt, maar ik heb thuis een grote bak met rechte zijkanten, dus meer inhoud dan een traditionele kuip. Maar met mijn 300 liter op 47 graden (dus kan nog veel hoger) kan je prima een bad vullen en nog douchen.Jailhouse schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:35:
[...]
300 liter boiler… ligbad? En redelijk zuinig? Gebruik je het bad dan bijna niet? Dat snap ik wel je lage gasverbruik, en tegelijk snap ik dan ook die zwaardere WP. Dan krijg je een systeem wat je bad kan vullen én daarna kun je ook nog warm douchen. Kloppen deze aannames?
Ben er toch nog maar iets verder ingedoken.Tijgerkracht schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Aha, zie nu in portal (niet in de app) dat de conditie voor 24 uur niet verwarmen niet afgevinkt is.
Dus het lijkt erop dat er iets is gereset qua timer, direct voor of na de legionella run. Er is nl. al weken niet verwarmd (aan/uit thermostaat en die staat gewooon uit), dat is ook te zien aan de status. Ik vermoed en verwacht dat het koelen ergens tussen 10:00 en 11:00 weer zal beginnen.
Wel jammer dat dit lijstje dan weer niet te zien is in de app op je telefoon.
En @weheat, zou toch graag nogmaal willen vragen om een pingetje als er iets aan de software of instellingen veranderd. Nu tasten we in het duister en moet je speculeren wat er aan de hand is.
[Afbeelding]
Na de legionella run zag ik ineens een heel kort moment van verwarmen.
Dat heeft mijn Home Assistant niet gezien en het Aan/Uit contact is ook nooit aan geweest, dus dit heeft de warmtepomp zelf verzonnen.
En jawel, vandaag rond 11:23 is de BB80 weer begonnen met koelen.
iBasch schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:10:
[...]
Kun je vertellen:Na punt 1 en 2 weet je het huidige afgiftevermogen (Danfoss app -> voorinstelling).
- Op welke temperatuur stookte je?
- Welk type radiator is het, hoe breed, hoe hoog? Zie overzicht.
- Hoe groot is de ruimte? (lengte, breedte, hoogte)
Na punt 3 weet je benodigd vermogen voor de ruimte (berekenen).
Met een selectietool (Selectietool Low H2O (Hybrids)) kun inschatten hoe groot de convector moet zijn om het benodigde vermogen voor die ruimte te halen.
Een aantal opties:
- Budget: huidige radiatoren boosten met ventilatoren. Zie Heatmeister. Werkt het best wanneer de radiator groot is en lamellen heeft voor de convectie. Indien T22 of T33 geeft dit mogelijk al genoeg boost en ben je relatief snel klaar.
- Iets meer budget: Jaga Strada of Tempo op de kop tikken op marktplaats en zelf ventilatoren plaatsen (Heatmeister).
- Max budget: Jaga Strada Hybrid of fancoil, bijv. Innova Airleaf SL.
- In de koude periode afgelopen winter was de gevraagde watertemperatuur rond 32 graden.
- Type 22 radiator (78 cm breed x 55 cm hoog)
- Ruimte = 290 cm x 270 cm x 230 cm hoog (18 M3)
NB. Volgens berekening zou ik 1247 Watt aan warmte capaciteit nodig hebben om de studeerkamer tot 22 graden te 'kunnen' verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door robmoh op 08-07-2026 12:02 ]
Kijk naar een Nemo Fancoil. Die hebben een veel hogere capaciteit in verwarmen en koelen. De 250 van 78 cm doet 1 kW bij 40 graden watertemperatuur.robmoh schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:01:
[...]Hoe ik de juiste convector kies kom ik niet helemaal uit. Ik vermoed dat ik een grotere nodig heb dan die ik kan plaatsen. Hij kan niet breder dan 80 cm ivm balkon deur (geisoleerd)
- In de koude periode afgelopen winter was de gevraagde watertemperatuur rond 32 graden.
NB. Volgens berekening zou ik 1247 Watt aan warmte capaciteit nodig hebben om de studeerkamer tot 22 graden te 'kunnen' verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 08-07-2026 12:20 ]
Je bent hier in het hart van de tweakers. Met 250 units heb ik niet meer of minder issues dan met andere merken voor zover die zich al kunnen meten op het gebied van software. Vergeet ook niet dat 95% van de gebruikers een knop aan de muur hebben en gewoon een warm huis willen. Daarnaast zijn er weinig merken met de software mogelijkheden van Weheat en ja daar wordt nog continu aan gesleuteld. Bij Panasonic heb je die issues niet maar je kan er dan ook niets mee zonder additionele en betaalde diensten van derden.QuestionMarc schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:03:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp en de Weheat staat bovenaan, maar zie hier toch nog aardig wat software issues, of zie ik dat verkeerd?
:strip_exif()/f/image/nKJgqfh528VXkVoLJFgAv27M.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn isolatie schuim schilden beschikbaarCivil schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:12:
Ik wil graag de CV circulatiepomp isoleren, maar vind geen kant en klare isolatie mantel voor de Wilo Para 25/8-75/iPWM1. Wat is hiervoor de beste oplossing. Ik heb het hele leidingtrace geïsoleerd behalve de pompen. Voor de SWW circulatiepomp is dat niet erg, dat beetje verlies. Maar de CV pomp heeft best vaak last van condens bij koelen.
~~~~~~~[Afbeelding]
~~~~~~~[Afbeelding]
https://rensa.nl/Product/4176148
[ Voor 35% gewijzigd door ComPeter op 08-07-2026 13:26 ]
iddqd idkfa
zo..dat is een serieuze prijs voor wat isolatie.ComPeter schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:14:
[...]
Er zijn isolatie schuim schilden beschikbaar
https://rensa.nl/Product/4176148
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Dat is pomp + isolatie. Ik zoek natuurlijk de losse isolatieschil passend bij het type pomphuis.dannyll schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:02:
[...]
zo..dat is een serieuze prijs voor wat isolatie.
Ik heb er 2 stukken buisisolatie 32mm omheen gevouwen. Gewoon pas gemaakt voor links en voor rechts. Boven en onder tyrap er omheen...dannyll schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:02:
[...]
Minimale pakking zat op alle onderdelen, zeker niet ok vanuit de fabriek van WeHeat. Hoe dan ook, geen lekkage meer en geen herrie meer in de leidingen.
:strip_exif()/f/image/wwyudvgUHyttiKWn1k8jFdpi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-07-2026 17:20 ]
In plaats van vervangen zou ik eerst beginnen met reinigen van jouw afgiftesysteem. Zowel het probleem met de kleppen alsook de overdrukklep en vorst ventielen vinden al die smurrie niet geweldig blijkt. Jouw warmtewisselaar in de warmtepomp gaat ook problemen geven op termijn en in principe geen garantie van de fabrikant.STIMPPYYY schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:05:
Resultaat van vandaag. Twee keerkleppen vervangen (sww en cv, beide maakte herrie. Gezien de smurrie kan ik mij dat voorstellen) en nieuwe vorstventielen buiten ivm het dumpen van water. Verder 90gr bocht aangedraaid ivm lekkage. Overigens was het overstortventiel buiten ook voorzien van nieuwe pakking en opnieuw aangedraaid.
Minimale pakking zat op alle onderdelen, zeker niet ok vanuit de fabriek van WeHeat. Hoe dan ook, geen lekkage meer en geen herrie meer in de leidingen.
~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 08-07-2026 18:13 ]
Cv werk is uit 2015. Zou spoelen van radiatoren en evt vvw beneden (als dat kan) voldoende zijn?Carboy54 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:10:
[...]
In plaats van vervangen zou ik eerst beginnen met reinigen van jouw afgiftesysteem. Zowel het probleem met de kleppen alsook de overdrukklep en vorst ventielen vinden al die smurrie niet geweldig blijkt. Jouw warmtewisselaar in de warmtepomp gaat ook problemen geven op termijn en in principe geen garantie van de fabrikant.
/edit even aan het inlezen hierover. Wist niet dat dit met enige regelmaat nodig was. Bedankt voor de tip
[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-07-2026 20:45 ]
Laten we dan zeggen dat je gaat stoken op max 35/30. Dan zit de het vermogen van de 'dikste' unit, type 21 (21,5 cm vanaf de muur), van 80 cm breed, op 650 watt. Dat is dus wel krap. Met de maximale ventilatorstand kom je op 872 watt, maar je wil eigenlijk vanwege het geluid niet van die stand uit gaan.robmoh schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:01:
[...]Hoe ik de juiste convector kies kom ik niet helemaal uit. Ik vermoed dat ik een grotere nodig heb dan die ik kan plaatsen. Hij kan niet breder dan 80 cm ivm balkon deur (geisoleerd)

Met een convector heb je dus al gauw een breedte van 1.40m nodig. Bij type 16 zelfs 2.00m.
Jaga heeft een verticale variant van de Strada, de Vertilina Hybrid. Wellicht kun je die wel kwijt?
Met type 11 (11,5 cm diep), 210cm hoog kom je op 1172 watt. Met type 16 (16,5 cm diep), 170 cm hoog 1270 watt. Beiden zijn 41 cm breed.
Anders is een compacte fancoil inderdaad een betere optie.
Voor de volledigheid, je huidige radiator doet ongeveer 225W op 35/30. Met ventilatoren op de T22 kun je dat naar 350W boosten. Dit zou je deze winter als tussenstap kunnen proberen. De Strada van 80 cm met 650W is dus ook wel een optie, een redelijke stap vooruit. Als je huis goed geïsoleerd is kom je een heel eind.
[ Voor 10% gewijzigd door iBasch op 08-07-2026 22:03 ]
Als het goed is niet regelmatig nee. Maar bij jou zou ik het zeker laten doen. Met name de vvw laten spoelen met speciale apparatuur.STIMPPYYY schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:02:
[...]
Cv werk is uit 2015. Zou spoelen van radiatoren en evt vvw beneden (als dat kan) voldoende zijn?
/edit even aan het inlezen hierover. Wist niet dat dit met enige regelmaat nodig was. Bedankt voor de tip
Dank je wel!iBasch schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:38:
[...]
Laten we dan zeggen dat je gaat stoken op max 35/30. Dan zit de het vermogen van de 'dikste' unit, type 21 (21,5 cm vanaf de muur), van 80 cm breed, op 650 watt. Dat is dus wel krap. Met de maximale ventilatorstand kom je op 872 watt, maar je wil eigenlijk vanwege het geluid niet van die stand uit gaan.
[Afbeelding]
Met een convector heb je dus al gauw een breedte van 1.40m nodig. Bij type 16 zelfs 2.00m.
Jaga heeft een verticale variant van de Strada, de Vertilina Hybrid. Wellicht kun je die wel kwijt?
Met type 11 (11,5 cm diep), 210cm hoog kom je op 1172 watt. Met type 16 (16,5 cm diep), 170 cm hoog 1270 watt. Beiden zijn 41 cm breed.
Anders is een compacte fancoil inderdaad een betere optie.edit:
Voor de volledigheid, je huidige radiator doet ongeveer 225W op 35/30. Met ventilatoren op de T22 kun je dat naar 350W boosten. Dit zou je deze winter als tussenstap kunnen proberen. De Strada van 80 cm met 650W is dus ook wel een optie, een redelijke stap vooruit. Als je huis goed geïsoleerd is kom je een heel eind.
Voor nu heb ik dat ook maar gedaan. De buisisolatie zo pas mogelijk gemaakt en flink ingetaped (tot de tape op wasJpiek schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:37:
[...]
Ik heb er 2 stukken buisisolatie 32mm omheen gevouwen. Gewoon pas gemaakt voor links en voor rechts. Boven en onder tyrap er omheen...
Hoop wel dat je bewust bent dat dit dampdichte isolatie moet zijn en dat er nergens enige opening op de naden van de isolatie mag zijn. Anders krijg je alsnog condens op je leidingen en erger die blijft tussen de leidingen en isolatie zitten. Het recept voor corossie. Zo ook bij je pomp.Civil schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:12:
Ik wil graag de CV circulatiepomp isoleren, maar vind geen kant en klare isolatie mantel voor de Wilo Para 25/8-75/iPWM1. Wat is hiervoor de beste oplossing. Ik heb het hele leidingtrace geïsoleerd behalve de pompen. Voor de SWW circulatiepomp is dat niet erg, dat beetje verlies. Maar de CV pomp heeft best vaak last van condens bij koelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://huis-laten-isoleren.nl/armaflex-voor-leidingen-en-kanalen-flexibele-gesloten-cel-isolatie-die-energie-bespaart-en-condens-voorkomt/
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 09-07-2026 14:02 ]
Ik hoop dat mijn tekenkunsten helpen, dit is hoe het eruit ziet:Carboy54 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:07:
[...]
Zit de retour van het boilervat wel als laatste in de retour naar de warmtepomp??
/f/image/2fMUvi2bOq3aC7xu4lHk8ByX.png?f=fotoalbum_large)
Als ik naar een installatiehandleiding kijk die ik online gevonden heb dan lijken DHW en CH omgedraaid te zijn in de WEP aansluiting (2 linkerbuizen). Als ik de kap eraf haal, dan hebben ze met stift op de linker pomp CV geschreven en de rechter "Boiler". Wellicht hebben ze die pompen nog omgedraaid. Of heb ik een ander model WEP.
[ Voor 22% gewijzigd door aloft op 09-07-2026 14:11 ]
Dat wordt een uitdaging met een pomp met een front zoals de Wilo's ?MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Hoop wel dat je bewust bent dat dit dampdichte isolatie moet zijn en dat er nergens enige opening op de naden van de isolatie mag zijn. Anders krijg je alsnog condens op je leidingen en erger die blijft tussen de leidingen en isolatie zitten. Het recept voor corossie. Zo ook bij je pomp.
https://huis-laten-isoleren.nl/armaflex-voor-leidingen-en-kanalen-flexibele-gesloten-cel-isolatie-die-energie-bespaart-en-condens-voorkomt/
Tenzij je ze helemaal intaped...
Ik koel overigens niet (meer, afgezien van ff een test) dus geen issue met condens, het is hier puur warmteverlies beperken..
Twijfel ook of ik het koelen nu echt weer ga gebruiken en of ik het prettig vind. Vloer wordt wel echt merkbaar koel, maar toch zie je wat condens bij het aanvoertraject van de warmtepomp (staal) en op de handoekradatior boven. Daarnaast vind ik met blote voeten over de tegels lopen dan toch niet heel fijn (krijgt serieus koude voeten..Jpiek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Dat wordt een uitdaging met een pomp met een front zoals de Wilo's ?
Tenzij je ze helemaal intaped...
Ik koel overigens niet (meer, afgezien van ff een test) dus geen issue met condens, het is hier puur warmteverlies beperken..
Daar ben ik mij van bewust, daarom inderdaad de tape om alle naden goed dicht te maken. En ik gebruik inderdaad armaflex isolatie.MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Hoop wel dat je bewust bent dat dit dampdichte isolatie moet zijn en dat er nergens enige opening op de naden van de isolatie mag zijn. Anders krijg je alsnog condens op je leidingen en erger die blijft tussen de leidingen en isolatie zitten. Het recept voor corossie. Zo ook bij je pomp.
Met de fancoils boven is het serieus aangenaam, aan de achterzijde, in de slaapkamer heeft het geen effect door de enorme T33/2800 radiator die alle war..ik bedoel kou opslokt. Met condens tot gevolg. Dat betekend te veel aanpassiongen om het fatsoenlijk werkend te krijgen...STIMPPYYY schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Twijfel ook of ik het koelen nu echt weer ga gebruiken en of ik het prettig vind. Vloer wordt wel echt merkbaar koel, maar toch zie je wat condens bij het aanvoertraject van de warmtepomp (staal) en op de handoekradatior boven. Daarnaast vind ik met blote voeten over de tegels lopen dan toch niet heel fijn (krijgt serieus koude voeten..)en aangezien de airco's toch goed hun werk doen...
Daarom begin ik er ook niet aan. Ik heb voor een godsvermogen aan klassieke gietijzeren radiatoren in huis en die doen het met verwarmen met relatief lage (30-40 graden) watertemperatuur het uitstekend. Als klimaat in Nederland serieus veranderd, koop ik wel een airco.Jpiek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:29:
[...]
Met de fancoils boven is het serieus aangenaam, aan de achterzijde, in de slaapkamer heeft het geen effect door de enorme T33/2800 radiator die alle war..ik bedoel kou opslokt. Met condens tot gevolg. Dat betekend te veel aanpassiongen om het fatsoenlijk werkend te krijgen...
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Ik heb de Flint op vol vermogen horen draaien en had niet de indruk dat dat veel lawaai maakte. Ik heb natuurlijk (nog)geen idee hoe het in de nacht klinkt.Stevencito schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:29:
[...]
Grappig, ik ben met 800m3 gasverbruik juist voor een Sparrow gegaan. Duurder in de aanschaf, maar kan langzamer draaien en er waren hier op het forum een aantal mensen die wezen op andere kwalitatieve voordelen. Ik heb het de compressor ingesteld op maximaal 60% en dan is hij stil genoeg.
Hop,hop,hop!
https://www.heiz24.de/nl/...4tK_QV7ASP0EaAuhOEALw_wcBdannyll schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:02:
[...]
Beter!!!!!
Hier een link naar alleen de isolatie
https://gprivate.com/6ljb5
[ Voor 8% gewijzigd door ComPeter op 09-07-2026 15:20 ]
iddqd idkfa
Lijmen is advies armaflex. Deze is niet duur en werkt top. Voor mensen die alleen verwarmen en binnen goedkope buis isolatie gebruiken van bijv Gamma werkt dit ook beter dan tapen. https://www.ventilatieshop.com/nmc-fix-armaflex-lijm-adh520-inclusief-kwast-200ml/Civil schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:20:
[...]
Daar ben ik mij van bewust, daarom inderdaad de tape om alle naden goed dicht te maken. En ik gebruik inderdaad armaflex isolatie.
Heb je toevallig gemeten wat de delta is (in graden/tienden) tussen in/uit voor en na het isoleren?Jpiek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Als klimaat veranderd?RNacoustics schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:00:
[...]
Daarom begin ik er ook niet aan. Ik heb voor een godsvermogen aan klassieke gietijzeren radiatoren in huis en die doen het met verwarmen met relatief lage (30-40 graden) watertemperatuur het uitstekend. Als klimaat in Nederland serieus veranderd, koop ik wel een airco.
Nee, dat is met varierende temperaturen niet met elkaar te vergelijken.MartinPTweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:38:
[...]
Heb je toevallig gemeten wat de delta is (in graden/tienden) tussen in/uit voor en na het isoleren?
Maar qua nut : waarom zou ik xx meter leiding laten fungeren als radiator in een niet verwarmde ruimte ?
Tja, jou afgifte systeem is daar geschikt voor. Ik ga echt niet 20 tot 30K investeren om mijn huis aan te passen voor wat koeling.MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:45:
[...]
Als klimaat veranderd?Heb al 5 jaar L/L, 3 units voor heel het huis (eerst ook mee verwarmd). Kan niet meer zonder. Het hier is alweer tegen de 30 graden en houd vandaag met 4kWh tot nu toe de zaak op 22 a 23 graden binnen zonder condens en een LV binnen van 48%. Ik zeg ..... doen. Wordt ieder jaar dat je wacht alleen maar duurder.
Edit: oh, ik zie dat je dus ook airco's hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 09-07-2026 16:45 ]
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Airco'tje is wel iets goedkoper dan 30kRNacoustics schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:58:
[...]
Tja, jou afgifte systeem is daar geschikt voor. Ik ga echt niet 20 tot 30K investeren om mijn huis aan te passen voor wat koeling.
Voorheen had ik zo'n schakelaar ertussen zitten wat de pomp aan zet als er warmte door de buizen gaat, maar die hebben ze er tussenuit gehaald. Nu staat de pomp eigenlijk 6 maanden voor de kat zijn viool te draaien...waarom is dat?
Klopt. Er is veel minder bouwkundige aanpassing nodig aan het huis en afgifte systeem.
Tijd voor een sedumdak?MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:45:
[...]
Als klimaat veranderd?Heb al 5 jaar L/L, 3 units voor heel het huis (eerst ook mee verwarmd). Kan niet meer zonder. Het hier is alweer tegen de 30 graden en houd vandaag met 4kWh tot nu toe de zaak op 22 a 23 graden binnen zonder condens en een LV binnen van 48%. Ik zeg ..... doen. Wordt ieder jaar dat je wacht alleen maar duurder.
Als het nu alweer 30 graden is... Zuid-Nederland? Hier in Groningen is het gewoon 22 graden met een windje. Ramen en deuren opzetten!
Die airco's zijn inderdaad niet 'slurpend' zoals wordt geroepen.
Geen idee, ik regel de pomp voor de beneden verdieping mbv een Shelly, via Home Assistant.QuestionMarc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:14:
Ff nog een vraagje over de combi warmtepomp / vloerverwarming verdeler met pomp:
Voorheen had ik zo'n schakelaar ertussen zitten wat de pomp aan zet als er warmte door de buizen gaat, maar die hebben ze er tussenuit gehaald. Nu staat de pomp eigenlijk 6 maanden voor de kat zijn viool te draaien...waarom is dat?
Zodra de binnenunit meer dan 50 watt doet zet ik die pomp ook aan, zodat er ook mee gekoeld kan worden. De schakelaar die op temp reageert heb ik er niet meer tussen.
Omgeving R'dam 25C buiten, 27 binnen, plat dak, isolatie en zelfs wit bitumen. Helpt niks als het hele pand/voor-, achtergevel in de zon staat.Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:23:
[...]
Tijd voor een sedumdak?
Als het nu alweer 30 graden is... Zuid-Nederland? Hier in Groningen is het gewoon 22 graden met een windje. Ramen en deuren opzetten!
Die airco's zijn inderdaad niet 'slurpend' zoals wordt geroepen.
Met dank aan de halve buurt die hun hoge bomen zonodig moesten kappen want het gaf zoveel rommel...
Doodzonde hè. Bomen zijn de beste koelers.Jpiek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:45:
[...]
Omgeving R'dam 25C buiten, 27 binnen, plat dak, isolatie en zelfs wit bitumen. Helpt niks als het hele pand/voor-, achtergevel in de zon staat.
Met dank aan de halve buurt die hun hoge bomen zonodig moesten kappen want het gaf zoveel rommel...
Dat is nergens voor nodig. Je kan hem ook aansluiten op de binnenunit, als die in de buurt zit. Dan gaat hij alleen aan wanneer weheat het nodig vind.QuestionMarc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:14:
Ff nog een vraagje over de combi warmtepomp / vloerverwarming verdeler met pomp:
Yep, maar als de binnenunit op de 1ste etage zit en de vloerverwarming op de begane grond, dan moet je wat.reiniero schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:06:
[...]
Dat is nergens voor nodig. Je kan hem ook aansluiten op de binnenunit, als die in de buurt zit. Dan gaat hij alleen aan wanneer weheat het nodig vind.
Lijkt ok.aloft schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Ik hoop dat mijn tekenkunsten helpen, dit is hoe het eruit ziet:
[Afbeelding]
Als ik naar een installatiehandleiding kijk die ik online gevonden heb dan lijken DHW en CH omgedraaid te zijn in de WEP aansluiting (2 linkerbuizen). Als ik de kap eraf haal, dan hebben ze met stift op de linker pomp CV geschreven en de rechter "Boiler". Wellicht hebben ze die pompen nog omgedraaid. Of heb ik een ander model WEP.
Dank voor de check. De installateur is in overleg met WeHeat wat er aan de hand kan zijn waardoor ik regelmatig bij SWW verwarmen eerst een tijd het vat aan het koelen ben. Afgelopen week weer 3 keer gebeurd. Ook afgelopen week met de legionella run. Gelukkig elke keer maar een minuut of 10.
Als ik terugkijk in de historie lijkt het wel alleen voor te komen als er in de uren ervoor gekoeld is op de vloerverwarming. Ik zou nog eens kunnen testen of het niet optreedt als ik koeling uitzet. Maar die koeling is nu wel erg welkom. En ook met de koelstand zou het gewoon goed moeten werken.
Wellicht de nieuwe P80, die van ons gaat niet verder trug dan 20%
[ Voor 14% gewijzigd door Hendrik Keizer op 09-07-2026 20:33 ]
Als je niet koelt (zoals ik), dan kan je de stekker eruit trekken als de verwarming uit staat.QuestionMarc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:14:
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Waar staan die percentages genoemd? Kan ze zelf niet vinden online.Hendrik Keizer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:32:
#trugmodulatie
Het enige wat bij mij opkomt is dat een van de kleppen onder de waterpompen blijven hangen.aloft schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:19:
[...]
Dank voor de check. De installateur is in overleg met WeHeat wat er aan de hand kan zijn waardoor ik regelmatig bij SWW verwarmen eerst een tijd het vat aan het koelen ben. Afgelopen week weer 3 keer gebeurd. Ook afgelopen week met de legionella run. Gelukkig elke keer maar een minuut of 10.
Als ik terugkijk in de historie lijkt het wel alleen voor te komen als er in de uren ervoor gekoeld is op de vloerverwarming. Ik zou nog eens kunnen testen of het niet optreedt als ik koeling uitzet. Maar die koeling is nu wel erg welkom. En ook met de koelstand zou het gewoon goed moeten werken.
Dat is correct voor de P80Hendrik Keizer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:32:
#trugmodulatie
Even een update: Na nog een keer contact opnemen met de klantenservice (niet via email maar via facebook chat) werd er een ticket gemaakt en vandaag is mijn aanvraag dan goedgekeurd. Met de https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/ integratie kun je vervolgens temperatuur (binnen en buiten) en luchtvochtigheid (buiten) zien, en de temperatuur en modus (Heat/Holiday/TeporaryHold/PermanentHold) instellen. Mooi. En hiermee dus een heel klein beetje extra controle over de warmtepomp. (bijvoorbeeld de kamer extra opwarmen als er een zonnige winterdag is, of als de stroom heel goedkoop is. Of de temperatuur juist iets verlagen als er niemand thuis is. Of juist even uit als je een éénfaseaansluiting hebt en je wil op een koude dag gaan koken op je inductieplaat. want dat kan WeHeat allemaal niet voor zover ik weet)Jimmie5887 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:39:
Dit is misschien een beetje off-topic, maar ik probeer een developers account (of API access) te krijgen bij Resideo (van de Honeywell T6 die bij de WeHeat WP zat) maar dat lukt me niet. Ik heb het een paar keer gevraagd maar krijg alleen een auto-reply dat ze snel zullen reageren. Maar dat doen ze niet.
Is het iemand gelukt om zo'n account aan te vragen?
Het doel is vrij simpel, mijn vrouw zet soms de tuindeur open om lekker te luchten, maar als het dan net iets frisser is dan de ingestelde temperatuur blijft de verwarming aan. Voor 10 minuten is dat prima maar in het voor- of najaar is dat zomaar een halve middag. Ik wil de verwarming uit kunnen zetten.
Ik twijfel overigens wel of het de WeHeat sensoren zijn die ik zie want de waardes wijken af van de WeHeat integratie. Maar dat kan ook een cloud vertraging zijn.
Dan kun je beter die pompschakelaar ertussen zetten, die laat in ieder geval de pomp eens per dag een minuut draaien.Mg4gebruiker schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Als je niet koelt (zoals ik), dan kan je de stekker eruit trekken als de verwarming uit staat.
Modulatie versus praktijk: wat grotere en wat kleinere keuze.AirX schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:41:
[...]
Waar staan die percentages genoemd? Kan ze zelf niet vinden online.
De bruto Max en bruto Min gemeten afname van mijn BB P80 2025 + WEP in CV bedrijf is 3797W +90W in Januari 2026 en 475W+90W/11W+0W gedurende de lente waar de modulatie grens bereikt is en de WP op aan/uit overschakelt om het warmtevermogen te beperken Stooklijn zonder Aan/Uit, waarbij primaire en secundaire pomp uit gaan (gecombineerde meting WEP en secundaire pomp). Bij Stooklijn met Aan/Uit blijven beide pompen aan en is het verbruik in “rust” 11W+90W.
Bij max vermogen is de COP 2,5 en bij minimaal vermogen 5+. De theoretische modulatie van de WP (het netto WP gedeelde zonder ventilator, E, etc) is dus in de praktijk altijd (voor alle WP’s) minder groot. Je gebruikt de WP warmtezijdig en dus nooit bij constante buitentemperatuur over de modulatie reeks sec maar altijd gecombineerd met COP die andersom loopt.
De minimale warmteopwekking is dus rond 2,4kW. 30% van 8kW bij -10gr (als pomp precies zou passen). 30% van 28 graaddagen is 8,4gr. 18-8,4=9,6 gr buitentemperatuur waarboven de WP onderbroken gaat worden middels Aan/Uit om de stooklijn te blijven volgen.
Zou een 6kW voldoende zijn geweest voor -10gr vorst en toch een P80 dan is 2,4kW 40% van 6kW benodigd voor 28 graaddagen en begint de Aan/Uit boven de 18-40%*28=6,8 gr.
Kortom, in Nederlandse winter kan je veel aan/uit niet ontlopen in de middag. Of dit korte of lange periodes zijn hangt af van de overdracht aan de afgifte kant (vloerverwarming, grote radiatoren of LTV).
Maar, koop je WP vooral niet te klein dat deze moeite heeft met ontdooien. Vochtig gebied en gewone radiatoren. Heb je radiatoren dan is je aanvoer hoger, je COP lager, de vermogensvraag groter (dan bij vloerverwarming of LTV radiatoren), de benodigde afkoeling van de buitenlucht hoger en daarmee eerder kans op bevriezing. Verlaging van de aanvoertemperatuur bespaart dus 2x. 1x direct naar de COP over het hele jaar en 1x indirect door minder ontdooi- en hersteltijd. Ik weet dit uit ervaring. Mijn WP is krap gekozen obv nog uit te voeren verbeteringen (en kon geen ander model plaatsen) en heb bij vochtig/mistig weer uit het IJsselmeer moeite om voorbij de -3gr te komen omdat ontdooien te veel vermogen vraagt waarvoor herstelvermogen over de dag beschikbaar is. We hebben nog 2 bestaande airco’s als back-up dus geen comfort probleem, maar willen richting die max 8kW bij -10gr kunnen als het vocht uit de lucht weggevroren is.
Huis 1910, 235m2, woonkeuken, hal en badkamers vloerverwarming; woonkamer en slaapkamers radiatoren. Van 1900m3 naar 5700kWh (juli-juni). Voor komend seizoen worden de radiatoren in de aanvoertemperatuur-beperkende kamers vergroot. Verwachting 5gr lager/10% verbetering maar ook minder ontdooien en dus meer warmtevermogen rond -3gr.
Huh met de Lyric T6/T6R heb je toch Resideo, niet Evohome? Ik heb deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/lyric/Jimmie5887 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:24:
[...]
Even een update: Na nog een keer contact opnemen met de klantenservice (niet via email maar via facebook chat) werd er een ticket gemaakt en vandaag is mijn aanvraag dan goedgekeurd. Met de https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/ integratie kun je vervolgens temperatuur (binnen en buiten) en luchtvochtigheid (buiten) zien, en de temperatuur en modus (Heat/Holiday/TeporaryHold/PermanentHold) instellen. Mooi. En hiermee dus een heel klein beetje extra controle over de warmtepomp. (bijvoorbeeld de kamer extra opwarmen als er een zonnige winterdag is, of als de stroom heel goedkoop is. Of de temperatuur juist iets verlagen als er niemand thuis is. Of juist even uit als je een éénfaseaansluiting hebt en je wil op een koude dag gaan koken op je inductieplaat. want dat kan WeHeat allemaal niet voor zover ik weet)
Ik twijfel overigens wel of het de WeHeat sensoren zijn die ik zie want de waardes wijken af van de WeHeat integratie. Maar dat kan ook een cloud vertraging zijn.
Vanwaar de pomp, kan die niet weg (open verdeler)?QuestionMarc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:14:
Als je dat nodig vindt, ja.QuestionMarc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:30:
[...]
Dan kun je beter die pompschakelaar ertussen zetten, die laat in ieder geval de pomp eens per dag een minuut draaien.
Overigens, het water in de vloer is zelfs tijdens de hete dagen rond de 22 - 23 graden. Zonder koelen. Ik heb hem die hete periode de hele dag laten draaien en zonder koelen wordt de ruimte niet warmer dan 24,5 graden. Maar eind juli gaat de oude mengverdeler eruit en komt er een pomploze in. Levert vooral veel betere prestaties bij het verwarmen.
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++
Ja, dat is grappig want tijdens de install kom je bij een keuzemenu waar je Resideo kunt kiezen (en nog wat anders wat ik niet meer weet). Daarna heb je de Lyric integratie. Die kun je ook meteen installeren natuurlijk.Barryvdh schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Huh met de Lyric T6/T6R heb je toch Resideo, niet Evohome? Ik heb deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/lyric/
Geen idee.AirX schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:41:
[...]
Waar staan die percentages genoemd? Kan ze zelf niet vinden online.
P80 BB bij ons eigen waarneming.
Uit welk jaar was jouw Weheat installatie?STIMPPYYY schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:05:
Resultaat van vandaag. Twee keerkleppen vervangen (sww en cv, beide maakte herrie. Gezien de smurrie kan ik mij dat voorstellen) en nieuwe vorstventielen buiten ivm het dumpen van water. Verder 90gr bocht aangedraaid ivm lekkage. Overigens was het overstortventiel buiten ook voorzien van nieuwe pakking en opnieuw aangedraaid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jan 2025 geplaatsttestmanager schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:29:
[...]
Uit welk jaar was jouw Weheat installatie?
Ik mag toch aannemen dat alles is getest en er op z'n minst een legionella run is gestart voordat ze zijn vertrokken?frank2908 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:10:
[Afbeelding]Vandaag is de Flint omgebouwd naar full electric. SWW wil niet verwarmen, blijft op klaarmaken staan. Kan iemand mij helpen ?
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/TkvUG1WhNwEKoSDmz7NMucyq.jpg?f=fotoalbum_large)