• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:28
jeroendh schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:27:
[...]

Ik zeg ook het klinkt bijna als een reset van de wachttijd naar default.

En je eerste run (rond 10 uur) was minder dan 30 minuten. Daarom een wachttijd van 6 uur. (Tot 16:32) Dat is het automatisch gevolg van het verdubbelen van de 3 uur. Rond 05:00 zal die het dan weer gaan proberen denk ik zo, dus 12 uur later. Als die dan weer korter dan 30 minuten duurt. Zal de wachttijd daarna 24 uur zijn.

Zie ook het schema in de link. Hoe dit bij jou verder zo gegaan is kan alleen Weheat jou vertellen. Ik vertel alleen hoe het voor mijn klinkt en logisch is.
Het gaat natuurlijk om die reset. Het verbaast mij dat dit gebeurt de dag na het invullen van een 'anonieme' vragenlijst waarin ik vraag om kortere wachttijden als eenmaal in die 24-uur cyclus zit.

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LuisjeNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:08:
@reiniero de badkamer is dan ook wel de meest vochtige ruimte, dus sta hier niet van te kijken dat je hier zoveel condens hebt.
Ja, had ik hier ook. flink condens, ondanks dat de thermostaatkraan dicht stond.
Daarom maar de imbus dichtgedraaid, zodat er geen water meer door kan. Draai ik tegen de herfst weer wel open.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
Mg4gebruiker schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:53:
[...]

Het gaat natuurlijk om die reset. Het verbaast mij dat dit gebeurt de dag na het invullen van een 'anonieme' vragenlijst waarin ik vraag om kortere wachttijden als eenmaal in die 24-uur cyclus zit.
Als je vanwege wat uittesten van die wachttijd af moet, kun je de stroom voor een 2 minuten van de buitenunit halen. Dan gaat hij meteen aan de slag.

Als je moet wachten op een monteur kolun je het beste de koelmodus uitzetten, dan start hij meteen na de handeling van de monteur en heb je direct controle of wat ze gedaan hebben ook werkt.

Ik zou graag de ontluchtingsmodus zelf kunnen opstarten, ik zal dat ook eens invullen. Wel prettig als je je installatie moet spoelen of bijvullen dat je dit zelf kan.

Ontluchtingsmodus als pulserend pompen.

[ Voor 13% gewijzigd door LuisjeNL op 01-07-2026 10:49 ]

• Mg4gebruiker
LuisjeNL schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Als je vanwege wat uittesten van die wachttijd af moet, kun je de stroom voor een 2 minuten van de buitenunit halen. Dan gaat hij meteen aan de slag.

Als je moet wachten op een monteur kolun je het beste de koelmodus uitzetten, dan start hij meteen na de handeling van de monteur en heb je direct controle of wat ze gedaan hebben ook werkt.

Ik zou graag de ontluchtingsmodus zelf kunnen opstarten, ik zal dat ook eens invullen. Wel prettig als je je installatie moet spoelen of bijvullen dat je dit zelf kan.

Ontluchtingsmodus als pulserend pompen.
Die wist ik al. Maar toch dank.

Zoals Jeroen al zei, er was een reset naar drie uur wachttijd. Na een te korte run verdubbelde de wachttijd naar 6 uur. Deze run was ook weer te kort (< 30 minuten), dus volgens schema zou de wachttijd weer verdubbeld worden naar 12 uur.

Toch niet. Het is weer 6 uur wachttijd. Ik vond de timing van de reset al opmerkelijk. Maar nu volgen ze hun eigen schema ook niet meer.

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:07
jeroendh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:10:
Even een positieve ervaring over het koelen.

De Sparrow heeft hier 12 dagen non stop gekoeld. Alleen af en toe kort onderbroken door een SWW run.
Koellijn stond ingesteld op 18-18 wegens de luchtvochtigheid in huis.

Afgifte systeem:
50m2 vloerverwarming met kunststof verdeler
2x Innova Airleaf SL800 fancoil op 2 slaapkamers

Zowel de woonkamer als de slaapkamers waren merkbaar koeler dan de slaapkamer zonder enige verwarming.
Op de momenten dat het SWW gedaan werd, zag je de temperatuur op de slaapkamers licht oplopen. Waarna als het koelen weer begon, het al snel weer op de temperatuur was als daarvoor.

In de woonkamer waren soms de leidingen van de vloerverwarming licht zichtbaar door condens op de PVC vloer. Na het inzetten van een kleine ontvochtiger was dit zo verdwenen en ging ook de luchtvochtigheid van 74% naar 62%.

Al met al de afgelopen dagen prima de warmte doorgekomen. Voor nu weer even uitgezet, gezien de buitentemperatuur weer wat gedaald is.
Hier ook positieve ervaring, al wel wat met lessons learned. Ik heb alleen maar radiatoren: op zolder 2x jaga's met zelfbouw fans, beneden vrij grote design radiatoren (vertikaal) en tussenverdieping hele oude radiatoren. Ik heb 3 gewone ventilatoren op de design radiatoren gemikt om zo betere luchtverplaatsing te creeren.

De sparrow kan de hele dag non-stop koelen met een vermogen tussen de 300W en 600W, dat is nog best heel watt! 's nachts heb ik hem uitgezet en alle ramen opengezet.
Het werd niet heel koel in huis maar wel uit te houden: beneden 25 graden, op zolder max 28 graden.
Ik liep ook tegen de SWW runs aan. Zet vooral de SWW op 35 graden, je doucht toch koud die dagen.
Het werd wel echt heel vochtig in huis, en ik heb wel veel condens gehad. Handoekjes onder de radiatoren gelegd. Later toch besloten op 19-20 te gaan zitten.
Ik ben nog aan het dubben of ik een ontvochtiger zal aanschaffen.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-09 13:59
Doen: ontvochtiger aanschaffen. Je zult verstelt staan..

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Amiromaan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Hier ook positieve ervaring, al wel wat met lessons learned. Ik heb alleen maar radiatoren: op zolder 2x jaga's met zelfbouw fans, beneden vrij grote design radiatoren (vertikaal) en tussenverdieping hele oude radiatoren. Ik heb 3 gewone ventilatoren op de design radiatoren gemikt om zo betere luchtverplaatsing te creeren.

De sparrow kan de hele dag non-stop koelen met een vermogen tussen de 300W en 600W, dat is nog best heel watt! 's nachts heb ik hem uitgezet en alle ramen opengezet.
Het werd niet heel koel in huis maar wel uit te houden: beneden 25 graden, op zolder max 28 graden.
Ik liep ook tegen de SWW runs aan. Zet vooral de SWW op 35 graden, je doucht toch koud die dagen.
Het werd wel echt heel vochtig in huis, en ik heb wel veel condens gehad. Handoekjes onder de radiatoren gelegd. Later toch besloten op 19-20 te gaan zitten.
Ik ben nog aan het dubben of ik een ontvochtiger zal aanschaffen.
Je leidingen lopen neem ik aan ook door betonnen vloeren. Daar blijft ook vocht tussen de leidingen en beton zitten. Met stalen leidingen die dan gaan roesten lijkt me dit geen best vooruitzicht.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
SiNisTrAD schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Kort samengevat:
  • Ik hebt een Weheat‑warmtepomp (Sparrow P60) met ongeveer 50 m² vloerverwarming en een open LT‑verdeler, allemaal door dezelfde partij aangelegd.
  • Verwarming werkt inmiddels redelijk, maar vloerkoeling is niet stabiel: soms koelt hij heel kort, maar de meeste tijd doet het nauwelijks iets.
  • In de grafieken zie je dat er duidelijke koelvraag is (kamer ~27–28 °C, gewenst 21 °C, gevraagde watertemperatuur ~18 °C, status “Koelen 100%”), maar het water dat het huis in gaat blijft bijna op kamertemperatuur. De aanvoer wordt dus praktisch niet koud.
  • Over meerdere dagen is er in totaal maar een paar uur gekoeld, en bij stopreden staat “storing actief”, terwijl in het instellingen‑scherm staat dat bijna alle startcondities voor koelen voldaan zijn (Alleen de startconditie “wachttijd op basis van exponentiële terugval” staat op dit moment niet voldaan).
  • Een week eerder heeft vloerkoeling wél kort merkbaar gewerkt (vloer duidelijk kouder), dus fysiek kan het systeem koelen.
Helaas heb ik eerder in de winter ook al meerdere keren problemen gehad (huis koud, vaak moeten bellen), dus al veel storingen gehad en nu weinig bereidheid om het integraal op te lossen.

Hoop dat dat helpt
Heb je ook een buffervat in je centrale verwarmingssysteem (dus niet je SWW/douche-vat)? En zo ja, hoeveel liter en staat deze in serie geschakeld of parallel?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
Maarten58 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:08:
Lijkt me stug dat je daarmee een heel huis kan ontvochtigen. Hier loopt met de L/L, 1 unit per verdieping bij vochtig weer er liters water uit.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
Stefan1989 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:58:
[...]

Bijna onmogelijk. De sparrow kan makkelijk hele lange koel runs maken. Ook met 1 vloerverdeler.

Er moet meer aan de hand zijn. Kun je wat fotos delen?
Bedankt allemaal. Jullie zijn meer behulpzaam dan de installateur. Ik ben niet thuis komende dagen maar ik heb wel een foto van de verdeler die ze hebben geplaatst (misschien niet de beste foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9-_ROXnRrQiBNmTHlmFEwj4qwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noO4wXHbdtQ7Evh5MJiV1qDt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft ook nog een (korte) koelings run gedaan gisteravond, heb de grafiek ook bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGB7KBmK4yAY1y5u5jz4iQfLAIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3iCzVAjyFGx9Gxf8zaA6MSX.png?f=fotoalbum_large

Zodra ik thuis ben zal ik all verwarmingen boven ook open draaien (meeste grote staan dicht), kan ook wat fans erop zetten.

Ik heb de warmtepomp nu meer dan een jaar en vorig jaar heeft hij het redelijk gedaan maar ik was niet echt thuis tijdens de echt warme dagen. Ik heb zeker een paar goede dagen gehad, zelfs dit jaar heb ik de vloer koud voelen worden (eenmalig). Mijn huis is uit 2011 dus isolatie is wel behoorlijk in orde en het blijft in de huiskamer redelijk koel maar zou toch wel graag de koelings optie willen gebruiken voor mijn woonkamer (heb er genoeg voor betaald zou ik denken).

Er komt trouwens ook AC voor veel kamers boven en op zolder (niet de woonkamer) daarmee kunnen we waarschijnlijk de luchtvochtigheid al omlaag krijgen. Ik heb trouwens ook een losse ontvochtiger die ik eens aan zou kunnen zetten in de woonkamer.
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Heb je ook een buffervat in je centrale verwarmingssysteem (dus niet je SWW/douche-vat)? En zo ja, hoeveel liter en staat deze in serie geschakeld of parallel?
ja ik heb een Buffervat 50L + extra circulatiepomp t.b.v. parallel aansluiting.

Als iemand nog andere iedereen heeft hoor ik het graag. Ook als andere fotos nog zouden helpen. Zal ook een mailtje sturen naar de installateur dat ik toch wel echt wat meer meedenken van ze verwacht, zeker omdat ze zelf de verdeler hebben aangesloten.

• Pr088
  • Nu online
SiNisTrAD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:46:
[...]

Bedankt allemaal. Jullie zijn meer behulpzaam dan de installateur. Ik ben niet thuis komende dagen maar ik heb wel een foto van de verdeler die ze hebben geplaatst (misschien niet de beste foto).

[Afbeelding]

Hij heeft ook nog een (korte) koelings run gedaan gisteravond, heb de grafiek ook bijgevoegd.

[Afbeelding]

Zodra ik thuis ben zal ik all verwarmingen boven ook open draaien (meeste grote staan dicht), kan ook wat fans erop zetten.

Ik heb de warmtepomp nu meer dan een jaar en vorig jaar heeft hij het redelijk gedaan maar ik was niet echt thuis tijdens de echt warme dagen. Ik heb zeker een paar goede dagen gehad, zelfs dit jaar heb ik de vloer koud voelen worden (eenmalig). Mijn huis is uit 2011 dus isolatie is wel behoorlijk in orde en het blijft in de huiskamer redelijk koel maar zou toch wel graag de koelings optie willen gebruiken voor mijn woonkamer (heb er genoeg voor betaald zou ik denken).

Er komt trouwens ook AC voor veel kamers boven en op zolder (niet de woonkamer) daarmee kunnen we waarschijnlijk de luchtvochtigheid al omlaag krijgen. Ik heb trouwens ook een losse ontvochtiger die ik eens aan zou kunnen zetten in de woonkamer.

[...]

Als iemand nog andere iedereen heeft hoor ik het graag. Ook als andere fotos nog zouden helpen. Zal ook een mailtje sturen naar de installateur dat ik toch wel echt wat meer meedenken van ze verwacht, zeker omdat ze zelf de verdeler hebben aangesloten.
Ik zie twee dingen die mogelijk invloed hebben, ik zie een bypass/avdo? Die hoort (dacht ik) juist op het verste punt van je installatie, niet direct op je aanvoer en retour. Daarnaast kan mogelijk je parallel buffervat een probleem zijn? Omdat je met een vloerverwarming werkt zou ik sowieso niet kiezen voor parallel, maar voor een serieschakeling (in de retour). Dat is beter voor je rendement tijdens het verwarmen.

Je hebt 'oude' radiatoren boven, dan moet je die juist NIET opendraaien. Omdat het koude aanvoerwater bovenin je radiatoren binnenkomt en door de lage temperatuur direct naar beneden zakt, zal het water niet je radiator verkoelen, maar rechtstreeks naar de retourleiding gaan. Dus je retourleiding levert vervolgens weer koud water af (niet opgewarmd door de omgeving). Dus boven alles dicht draaien en eerst alleen met de vloer koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 01-07-2026 12:55 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:31
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Nogmaals, met radiatoren kun je niet koelen.

Ook niet met een fan erop. Radiatoren moeten dichtstaan tijdens koelen.

Koelen kan met fancoils met lekbak en met vloerverwarming met pomploze verdeler worden soms goede resultaten behaald.

Maar alleen als je leidingsysteem van meerlagenbuis of koper/rvs is.

Met stalen leidingen in je systeem NIET koelen.

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Nogmaals, met radiatoren kun je niet koelen.

Ook niet met een fan erop. Radiatoren moeten dichtstaan tijdens koelen.

Koelen kan met fancoils met lekbak en met vloerverwarming met pomploze verdeler worden soms goede resultaten behaald.

Maar alleen als je leidingsysteem van meerlagenbuis of koper/rvs is.

Met stalen leidingen in je systeem NIET koelen.
Je kan het hier tig keer zeggen maar men wil blijkbaar graag roest op leidingen en radiatoren met minimale effectiviteit wbt koelen.

• Maarten58
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Lijkt me stug dat je daarmee een heel huis kan ontvochtigen. Hier loopt met de L/L, 1 unit per verdieping bij vochtig weer er liters water uit.
Beter dan niks, @MotorBeast echt, als ik dagelijks 3, 4 liter uit de lucht haal, dan weet ik dat het langzaam droger wordt. Doe ik niks, dan krijg ik langzaam schimmel. Koelen met WP is een slechte oplossing. Moet het echt, dat was het met deze hittegolf nog niet eens (slim de luiken dicht doen, zonkant) nodig, een airco kan een optie zijn. Maar de WP met condens op leidingen en radiatoren, vloeren; geen goede optie. Daargelaten dat er zeker mensen zijn waar de afgifte en omstandigheden gunstiger zijn.

• Maarten58
Ik heb (nog) geen zonnepanelen, dus geen last van om de Sparrow (hybride) van lente tot herfst op standby laten staan, scheelt flink wat kosten, en met zonnepanelen (VVE) zal ik overwegen de zonne-energie voor een airco te gebruiken en in de winter de Sparrow overdag te laten draaien, en mocht ik een accu hebben, ook 's nachts.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:51:
ik zie een bypass/avdo? Die hoort (dacht ik) juist op het verste punt van je installatie, niet direct op je aanvoer en retour.
Als er de mogelijkheid is dat je hele systeem afgesloten/gesmoord wordt door bijvoorbeeld zoneregeling of thermostaatknoppen, dan heb je de bypass nodig om te voorkomen dat de circulatie stopt terwijl de cv/unit wil rondpompen. Maar in de foto lijkt het om een verdeler te gaan zonder pomp/thermostaat/naregeling, dus altijd voldoende circulatie, dus die bypass kan net zo goed helemaal weg, hoef je je ook niet druk te maken over issues ermee.

• MotorBeast
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Ik zie twee dingen die mogelijk invloed hebben, ik zie een bypass/avdo? Die hoort (dacht ik) juist op het verste punt van je installatie, niet direct op je aanvoer en retour. Daarnaast kan mogelijk je parallel buffervat een probleem zijn? Omdat je met een vloerverwarming werkt zou ik sowieso niet kiezen voor parallel, maar voor een serieschakeling (in de retour). Dat is beter voor je rendement tijdens het verwarmen.

Je hebt 'oude' radiatoren boven, dan moet je die juist NIET opendraaien. Omdat het koude aanvoerwater bovenin je radiatoren binnenkomt en door de lage temperatuur direct naar beneden zakt, zal het water niet je radiator verkoelen, maar rechtstreeks naar de retourleiding gaan. Dus je retourleiding levert vervolgens weer koud water af (niet opgewarmd door de omgeving). Dus boven alles dicht draaien en eerst alleen met de vloer koelen.
Dan mag je mij vertellen hoe je dan boven gaat verwarmen? Aanvoer VV is als het goed is bijna altijd onder de 30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden. Zelfs niet bij overbemeten radiatoren. Deze combi is gewoon slecht. Je bent dus veroordeeld tot een parallel buffervat maar beter hang je boven LTV en dan totaal zonder serie/parellel buffervat.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 01-07-2026 16:15 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:01:
[...]

Dan mag je mij vertellen hoe je dan boven gaat verwarmen? Aanvoer VV is als het goed is bijna altijd onder de 30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden. Zelfs niet bij overbemeten radiatoren. Deze combi is gewoon slecht. Je bent dus veroordeeld tot een parallel buffervat maar beter hang je boven LTV en dan totaal zonder serie/parellel buffervat.
Vorig huis vv op de bg en radiatoren (oversized) in de rest (2/3 vd inhoud) van het huis.
Aanvoertemp tussen de 23 en 37 graden (stooklijn 15 naar -20), geen probleem om de kamers met rediatoren warm te krijgen en de aanvoertemp kwam zelden boven de 30 graden. Die warmte kwam onmogelijk allemaal van de vv beneden.
Ideaal? Nee uiteraard niet maar "doen niets aan afgifte onder de 30 graden" is echt te kort door de bocht.

• arjenhiemstra
Maarten58 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:08:
Als het om onvochtigen gaat om zonder condens te kunnen koelen met je L/W warmtepomp dan kun je net zo goed een airco ophangen. Een airco haalt op dezelfde manier vocht uit de lucht als een ontvochtiger (even er vanuit gaande dat je het over een condensatie luchtontvochtiger hebt) maar warmt de gekoelde lucht daarna niet meer op. win-win voor de airco lijkt mij.
Enig nadeel van de airco; je moet het laten installeren in tegenstelling tot een ontvochtiger die je gewoon ergens neer kunt zetten.

• MotorBeast
arjenhiemstra schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Vorig huis vv op de bg en radiatoren (oversized) in de rest (2/3 vd inhoud) van het huis.
Aanvoertemp tussen de 23 en 37 graden (stooklijn 15 naar -20), geen probleem om de kamers met rediatoren warm te krijgen en de aanvoertemp kwam zelden boven de 30 graden. Die warmte kwam onmogelijk allemaal van de vv beneden.
Ideaal? Nee uiteraard niet maar "doen niets aan afgifte onder de 30 graden" is echt te kort door de bocht.
Ik weet wel zeker dat je onder de 30 graden niets aan afgifte hebt. Hier verwarm ik alleen met grote radiatoren T33 en T22 beneden. Onder 30 graden kan ik net zo goed niet meer stoken. En zeker boven waar over het algemeen dan ook vaak nog lagere types hangen in huizen kan je net zo goed alles uitlaten. Vergis je niet als je beneden wel goede afgifte hebt hoeveel warmte er naar boven trekt door je plafond en trapgat. Niet voor niets is zonering daarom ook een slecht idee met een WP.

• arjenhiemstra
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:23:
[...]

Ik weet wel zeker dat je onder de 30 graden niets aan afgifte hebt. Hier verwarm ik alleen met grote radiatoren T33 en T22 beneden. Onder 30 graden kan ik net zo goed niet meer stoken. En zeker boven waar over het algemeen dan ook vaak nog lagere types hangen in huizen kan je net zo goed alles uitlaten. Vergis je niet als je beneden wel goede afgifte hebt hoeveel warmte er naar boven trekt door je plafond en trapgat. Niet voor niets is zonering daarom ook een slecht idee met een WP.
sure, je zult het wel beter weten blijkbaar :X

• MotorBeast
arjenhiemstra schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:37:
[...]

sure, je zult het wel beter weten blijkbaar :X
Goede onderbouwing van je. Reken maar eens uit wat er over blijft aan vermogen als je met 20/25 graden verwarmt met radiatoren die berekend zijn op minimale aanvoer bij de bouw van 50 graden of meer. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tahydronics.hytools of hier https://www.climatebooster.com/calculator-radiatorpro-verwarming Ik denk dat je dan zo'n smiley bij je uitkomsten zet.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-09 17:55
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:01:
[...]

"30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden" dat is wel heel kort de bocht. Ik heb afgelopen winter met stooklijn tussen de 28 en 40 (koude januari) graden gestookt en dat in een oud vrijstaand huis uit 1907. Heb wel joekels van gietijzeren radiatoren in mijn huis. Daar kan een T22 plaatradiator niet tegen op. Enne, koeling met de WP doe ik niet.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• MotorBeast
RNacoustics schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:03:
[...]

"30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden" dat is wel heel kort de bocht. Ik heb afgelopen winter met stooklijn tussen de 28 en 40 (koude januari) graden gestookt en dat in een oud vrijstaand huis uit 1907. Heb wel joekels van gietijzeren radiatoren in mijn huis. Daar kan een T22 plaatradiator niet tegen op.
Wat schrijf je nu? Dus boven de 28 graden en dus al heel snel 30 plus. Dat zijn geen VV temperaturen.

• RNacoustics
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Wat schrijf je nu? Dus boven de 28 graden en dus al heel snel 30 plus. Dat zijn geen VV temperaturen.
Mijn radiatoren doen echt wel iets onder de 30 graden.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• MotorBeast
RNacoustics schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Mijn radiatoren doen echt wel iets onder de 30 graden.
Ik ga niet in herhaling vallen. Reken het uit wat je radiatoren doen bij 20/25 graden (VV) en zet dat af aan je warmteverlies (kan je ook berekenen). Maar je geeft zelf al aan dat je met een stooklijn werkt van minimaal 28 graden (bij gematigd weer dus) en je dus bij vorst boven de 30 gaat komen (max 40). Precies wat ik dus stel en ik zelf ook doe met radiatoren. Bij gematigd weer zullen de meeste ook niet boven hoeven stoken.

• arjenhiemstra
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:03:
[...]

Goede onderbouwing van je.
Zucht, pot, ketel, jammer dat ze daar geen smiley voor hebben op het forum -O-

"doen niets aan afgifte" is gewoon niet waar, dat is natuurkunde. Ik begrijp niet waarom je daar zo stellig mee oneens bent.
Ik ben benieuwd of je de berekening van je stelling kunt laten zien waarbij de uitkomst ook daadwerkelijk 0 is. Zou ik wel een stakke onderbouwing vinden. Ik trakteer en bied mijn excuses aan als het lukt :9B
Laten we het vooral leuk en luchtig houden :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ligt ook wel een beetje aan de binnentemp. Hier 21+, kennis vind 18 al prettig (ook oud huis en van die gietijzeren units). Ik vind het verschrikkelijk. Koud en vochtig.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-07-2026 21:21 ]

• RNacoustics
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:24:
[...]

Ik ga niet in herhaling vallen. Reken het uit wat je radiatoren doen bij 20/25 graden (VV) en zet dat af aan je warmteverlies (kan je ook berekenen). Maar je geeft zelf al aan dat je met een stooklijn werkt van minimaal 28 graden (bij gematigd weer dus) en je dus bij vorst boven de 30 gaat komen (max 40). Precies wat ik dus stel en ik zelf ook doe met radiatoren. Bij gematigd weer zullen de meeste ook niet boven hoeven stoken.
Tuurlijk is een VV op een goed geïsoleerde ondergrond veel effectiever. Maar ik heb geen zin om daar 20 tot 30K in te investeren. Dat extra beetje meer aan elektra kosten, waarvan door zonnepanelen een groot deel wordt opgevangen, haal ik van mijn leven er niet uit. Dus ja, mijn warmwater huis in, lig een paar graden hoger dan bij een VV. Koelen daargelaten, maar dat doe ik niet.

• steef12345
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-07 23:55
Goedenavond,

Ik zie sinds 3 dagen dat er iets veranderd is in mijn statistieken. Er is een verbruik per uur (wel heel minimaal), terwijl de verwarming uit staat uiteraard tijdens deze warme dagen. Ook de COP is van 4,2 naar 2,8 gedaald.

De app geeft ook heel de tijd aan dat de warmtepomp het tapwater aan het verwarmen is terwijl de compressor op 0% staat.

Weet iemand wat hier e.v.t. aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLoyOHlmcD0k_eG48BU5nEU5hJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GYLUhldHbK1zR6c4M09r7utK.png?f=fotoalbum_large

• arjenhiemstra
steef12345 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:07:
Goedenavond,

Ik zie sinds 3 dagen dat er iets veranderd is in mijn statistieken. Er is een verbruik per uur (wel heel minimaal), terwijl de verwarming uit staat uiteraard tijdens deze warme dagen. Ook de COP is van 4,2 naar 2,8 gedaald.

De app geeft ook heel de tijd aan dat de warmtepomp het tapwater aan het verwarmen is terwijl de compressor op 0% staat.

[Afbeelding]
Alleen de afgelopen dagen of ook van daarvoor tijdens de hele warme dagen?

• Mg4gebruiker
Goedenavond,

[Afbeelding]
Hier ook. Ik denk dat het meetartefacten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df_uHCEnN0URC3bpdAWeNGPcUYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jwae3YjLqB4OLLSnBKMAeXMU.jpg?f=fotoalbum_large In weekstatistiek meldt de app zelfs bij verwarmen een negatieve opbrengst in kWh : -0,1 kWh uit 0,02kWh stroom....

Verwarming staat ook gewoon uit hier.

Toevoeging: vanaf het moment in mei dat ik koelen heb aangezet laten de weekstatistieken negatieve verwarming zien. Het heeft dus echt met koelen te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mg4gebruiker op 02-07-2026 08:37 ]

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:47
Goedenavond,

Geen idee of het hetzelfde probleem is, maar na overgegaan te zijn op PWM pompen en nog wat andere aanpassingen, gaat hier bij verwarmen SWW het backup element aan en blijft de compressor ook op 0%. Warmtepomp doet vrijwel niets lijkt het, of slaat meteen af. Wat moeilijk te bepalen.
Verwarming vervolgens ook maar even getest en daarbij hetzelfde (maar daar heb ik dus geen backup element voor), dus die werkt helemaal niet. Lijkt dus alsof er niets over de warmtepomp heen gaat.

Misschien even kijken of bij jou ook het backup element het werk doet nu. Hier komen iig installateur en Weheat vrijdag langs om te bepalen wat de oorzaak kan zijn (lijkt iets met de druk volgens hun).

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:39

DRK

Mg4gebruiker schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:18:
[...]

Hier ook. Ik denk dat het meetartefacten zijn.

[Afbeelding] In weekstatistiek meldt de app zelfs bij verwarmen een negatieve opbrengst in kWh : -0,1 kWh uit 0,02kWh stroom....

Verwarming staat ook gewoon uit hier.

Toevoeging: vanaf het moment in mei dat ik koelen heb aangezet laten de weekstatistieken negatieve verwarming zien. Het heeft dus echt met koelen te maken.
ik heb sindsdien (aanzetten koeling) een verbruik van continu 40 Watt in plaats van de oorspronkelijke 10 Watt (gemeten via Homewizard kwh meter). Ook nu ik de koelfunctie heb uitgezet blijft hij dit 'hoge' idle verbruik geven.

• steef12345
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-07 23:55
Reintjuhh schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:01:
[...]

Geen idee of het hetzelfde probleem is, maar na overgegaan te zijn op PWM pompen en nog wat andere aanpassingen, gaat hier bij verwarmen SWW het backup element aan en blijft de compressor ook op 0%. Warmtepomp doet vrijwel niets lijkt het, of slaat meteen af. Wat moeilijk te bepalen.
Verwarming vervolgens ook maar even getest en daarbij hetzelfde (maar daar heb ik dus geen backup element voor), dus die werkt helemaal niet. Lijkt dus alsof er niets over de warmtepomp heen gaat.

Misschien even kijken of bij jou ook het backup element het werk doet nu. Hier komen iig installateur en Weheat vrijdag langs om te bepalen wat de oorzaak kan zijn (lijkt iets met de druk volgens hun).
Net ook contact gehad met de installateur. De installateur heeft handmatige de Warmtepomp gestart... Waarbij de temperatuur in het SWW vat opliep tot 49. Toen op automatisch gezet en de warmtepomp sloeg gelijk af terwijl het doel 55 graden niet behaald werd. Mijn installateur gaf ook aan dat het de druk kon zijn, heb het systeem bijgevuld tot 2 bar. Maar heeft tot nu toe niet geholpen..

• STIMPPYYY
  • Nu online
Reintjuhh schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:01:
[...]

Dit heb ik ook, en wederom zie je steeds meer met dit 'probleem'. Het kan kloppen dat mede druk een probleem is, dat is hier bij mij ook een probleem waarbij de koppeling buiten bij de WP lekt en het vorstventiel. De druk moet in rust 1,5bar zijn, ik heb gemerkt dat de BB vrij diep gaat en tot 1 bar ook nog z'n werk kan doen (geen garantie overigens - dit was bij verwarmen, SWW lijkt daar meer last van te hebben). Bij mij lekt momenteel de koppeling buiten nog minimaal (wordt opgelost) en daardoor daalt de druk langzaam. Op moment wanneer dit 'probleem' ontstaat met SWW zakt de druk weg tot onder de 1,3 bar in rust en dan is de WP van slag. SWW pomp draait, maar buitenunit doet niks. Pas na stroomloos maken van de buitenunit snapt hij het weer (na bijvullen).

• MotorBeast
RNacoustics schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Tuurlijk is een VV op een goed geïsoleerde ondergrond veel effectiever. Maar ik heb geen zin om daar 20 tot 30K in te investeren. Dat extra beetje meer aan elektra kosten, waarvan door zonnepanelen een groot deel wordt opgevangen, haal ik van mijn leven er niet uit. Dus ja, mijn warmwater huis in, lig een paar graden hoger dan bij een VV. Koelen daargelaten, maar dat doe ik niet.
Dat gaat het niet over en vooral ook blijven doen. Ik doe precies hetzelfde. Het ging erom dat als je met aanvoertemperaturen werkt voor VV je met dezelfde aanvoer boven met radiatoren onder de 30 graden tekort komt aan aanvoer met radiatoren en deze weinig tot niets bijdragen dan aan verwarming boven. Die combi is gewoon geen beste. Heb je zoals wij beneden ook radiatoren speelt dat niet want dan heb je beneden sowieso hogere aanvoer nodig die je dan boven ook gebruikt.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-09 00:55
Is dit normaal gedrag?

Ik heb tapwater verwarmen geprogrammeerd op 13:00 (indien nodig). Ik zie dat hij netjes om 13:00 start, de temperatuur van het water dat door de warmtepomp gaat stijgt even flink, en daarna daalt (met 44 % compressor) de temperatuur zowel van water in als uit langzaam weer. Tot 40 minuten later de water-uit (rode lijn) ineens omhoog schiet.

Dit lijkt elke dag zo te zijn als hij tapwater moet verwarmen, ene keer duurt het 15 minuten, andere keer 45 minuten. In die periode koelt -natuurlijk- ook het SWW-vat wat verder af doordat er koeler water doorheen stroomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nknc0wmhokdLOrbXVwMVyTmfGYU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ltfHgYPBInvk9ACVGkbbsTvB.png?f=user_large
Zien andere mensen dit verschijnsel ook? Ik heb in het verleden wel een aantal keer gehad dat hij bleef afkoelen (alsof de stroming 'verkeerd om' was, met als gevoel dat m'n SWW vat volledig afgekoeld werd). Moest toen binnen- en buitenunit van de stroom halen om dat te onderbreken.
Installateur heeft er toen naar gekeken en op afstand -blijkbaar- kunnen oplossen. Maar wellicht dus nog niet helemaal.

• STIMPPYYY
  • Nu online
aloft schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:53:
Is dit normaal gedrag?

Ik heb tapwater verwarmen geprogrammeerd op 13:00 (indien nodig). Ik zie dat hij netjes om 13:00 start, de temperatuur van het water dat door de warmtepomp gaat stijgt even flink, en daarna daalt (met 44 % compressor) de temperatuur zowel van water in als uit langzaam weer. Tot 40 minuten later de water-uit (rode lijn) ineens omhoog schiet.

Dit lijkt elke dag zo te zijn als hij tapwater moet verwarmen, ene keer duurt het 15 minuten, andere keer 45 minuten. In die periode koelt -natuurlijk- ook het SWW-vat wat verder af doordat er koeler water doorheen stroomt.
[Afbeelding]
Zien andere mensen dit verschijnsel ook? Ik heb in het verleden wel een aantal keer gehad dat hij bleef afkoelen (alsof de stroming 'verkeerd om' was, met als gevoel dat m'n SWW vat volledig afgekoeld werd). Moest toen binnen- en buitenunit van de stroom halen om dat te onderbreken.
Installateur heeft er toen naar gekeken en op afstand -blijkbaar- kunnen oplossen. Maar wellicht dus nog niet helemaal.
Nee, lijkt mij niet normaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvQ0nZLOMiHLmGJM6uwXUMNYwzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6JxtI4YFrnnQtvRhZG6DvO0E.png?f=fotoalbum_large

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:13
Is dit normaal gedrag?

[Afbeelding]
Hmm nee, dat klopt helemaal niet ;) Ik denk dat je installateur even terug mg komen om de installatie door te nemen en te fixen...

[ Voor 27% gewijzigd door Gameboy op 02-07-2026 14:30 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• aloft
Gameboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Hmm nee, dat klopt helemaal niet ;) Ik denk dat je installateur even terug mg komen om de installatie door te nemen en te fixen...
Rood = watertemperatuur uit

Blauw = watertemperatuur in

Dus hij koelt eerst een tijd actief het water af (alsof hij in koelmodus staat) . En dan lijkt hij ineens om te slaan. Zou het kunnen dat dan de waterstroming omdraait, ik weet niet hoe normaal het verscihl tussen verwarmen en koelen gemaakt wordt?

[ Voor 7% gewijzigd door aloft op 02-07-2026 15:27 ]

• Gameboy
aloft schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Rood = watertemperatuur uit

Blauw = watertemperatuur in

Dus hij koelt eerst een tijd actief het water af (alsof hij in koelmodus staat) . En dan lijkt hij ineens om te slaan. Zou het kunnen dat dan de waterstroming omdraait, ik weet niet hoe normaal het verscihl tussen verwarmen en koelen gemaakt wordt?
In de buitenunit zit een 4-wegklep, die de stromingsrichting van het koelmiddel omdraait. Maar daarvan kan ik me niet voorstellen dat het misgaat, dat had in de fabriek al duidelijk moeten worden, en dan was deze buitenunit nooit verkocht en geïnstalleerd ;)

Er zit in de installatie zelf dus iets verkeerd, en je installateur zal dat moeten verhelpen, desnoods met hun hulpvraag aan Weheat, maar dit is niet jouw verantwoordelijkheid...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34

ComPeter

iddqd idkfa

MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:24:
[...]

Ik ga niet in herhaling vallen.
Maar je doet het wel!

iddqd idkfa

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Kleine update. Na nogmaals een email met details stuurt de installateur een monteur. Ben benieuwd.

• aloft
Gameboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:31:
[...]

In de buitenunit zit een 4-wegklep, die de stromingsrichting van het koelmiddel omdraait. Maar daarvan kan ik me niet voorstellen dat het misgaat, dat had in de fabriek al duidelijk moeten worden, en dan was deze buitenunit nooit verkocht en geïnstalleerd ;)

Er zit in de installatie zelf dus iets verkeerd, en je installateur zal dat moeten verhelpen, desnoods met hun hulpvraag aan Weheat, maar dit is niet jouw verantwoordelijkheid...
Ik heb nog een aantal dagen vergeleken, hij doet het niet elke keer. Ik zie nog geen logica wanneer het gebeurt, het is bv niet altijd na een koel sessie van de vloerverwarming.

Ik ga nog eens contact opnemen met de installateur

• Mg4gebruiker
Is dit normaal gedrag?

[Afbeelding]
Kan je temperatuur boven - en onderin het vat erbij plotten?

• aloft
Mg4gebruiker schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:08:
[...]

Kan je temperatuur boven - en onderin het vat erbij plotten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K-PhUqX76v8G6YYBZzl1u66D8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4domyDh1vqgNZbnNi5ZYbkJX.png?f=fotoalbum_large vat temperatuur zit aan het begin rond de 44 graden. Target is 50 graden, handmatig schema met verschillende target temperaturen.

Om 13:42 als Twater-uit ineens stijgt is het vat rond de 33 graden. Hij is daarna tot +- 15:00 bezig om het vat weer naar 50 graden te krijgen.

In juni is het 9 keer gebeurd. Nooit met een legionella-run.

• STIMPPYYY
  • Nu online
aloft schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:33:
[...]

[Afbeelding] vat temperatuur zit aan het begin rond de 44 graden. Target is 50 graden, handmatig schema met verschillende target temperaturen.

Om 13:42 als Twater-uit ineens stijgt is het vat rond de 33 graden. Hij is daarna tot +- 15:00 bezig om het vat weer naar 50 graden te krijgen.

In juni is het 9 keer gebeurd. Nooit met een legionella-run.
Plot ook compressor

• aloft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rDYMCOS2dGOaPXTANZ6ZvnbjWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E8LT7sESZjaQOPclaKgjk0vo.png?f=fotoalbum_large
Paars is compressor, draait in het begin op 44 % en zodra hij 'omklapt' gaat die door naar 100 om dan langzaam terug te zakken en blijft dan weer op 44 % draaien tot einde.

• Gameboy
aloft schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:30:
[...]

[Afbeelding]
Paars is compressor, draait in het begin op 44 % en zodra hij 'omklapt' gaat die door naar 100 om dan langzaam terug te zakken en blijft dan weer op 44 % draaien tot einde.
Ik zou zweren dat dit betekent dat de 4-wegklep idd verkeerd om staat (koelmodus) tijdens het eerst deel, en dan halverwege ineens de goede kant (verwarmingsmodus) op gaat, waardoor het er allemaal weer goed uit ziet en de boel ook echt opwarmt!

Het flippen van de temperaturen bij de buitenunit lijkt daar heel sterk op (naar mijn mening). Eerst is de retour warmer dan de aanvoer, dat water wordt dus actief afgekoeld in de buitenunit. En het hele boilervat wordt ook actief gekoeld. Het WP water neemt warmte op uit de boiler, dat kun je zien aan het feit dat de temperatuur in de boiler hoger is dan de aanvoer vanuit de WP...

Dus: zeker je installateur erbij halen, en desnoods blijven aandringen op onderzoek door Weheat. Dit klopt niet. Mogelijk moet de 4-wegklep (of de hele buitenunit) worden vervangen...

Hieronder een SWW run waarbij alles goed werkt, vanaf het begin van de run tot het eind. De retourtemperatuur is altijd hoger dan de temperaturen in de boiler, en dat is logisch. Anders heb je geen warmte-afgifte natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc0AgkDH2gCUjEdMDGJAWNqEQmI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LciS5tDeDgUQ8ZKTsJyoeTKm.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 19% gewijzigd door Gameboy op 02-07-2026 19:09 ]

• STIMPPYYY
  • Nu online
Gameboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Ik zou zweren dat dit betekent dat de 4-wegklep idd verkeerd om staat (koelmodus) tijdens het eerst deel, en dan halverwege ineens de goede kant (verwarmingsmodus) op gaat, waardoor het er allemaal weer goed uit ziet en de boel ook echt opwarmt!

Het flippen van de temperaturen bij de buitenunit lijkt daar heel sterk op (naar mijn mening). Eerst is de retour warmer dan de aanvoer, dat water wordt dus actief afgekoeld in de buitenunit. En het hele boilervat wordt ook actief gekoeld. Het WP water neemt warmte op uit de boiler, dat kun je zien aan het feit dat de temperatuur in de boiler hoger is dan de aanvoer vanuit de WP...

Dus: zeker je installateur erbij halen, en desnoods blijven aandringen op onderzoek door Weheat. Dit klopt niet. Mogelijk moet de 4-wegklep (of de hele buitenunit) worden vervangen...
Wel raar dat wanneer de compressor in vermogen terugzak de watertemp ook weer direct daalt.

• Gameboy
STIMPPYYY schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Wel raar dat wanneer de compressor in vermogen terugzak de watertemp ook weer direct daalt.
Juist niet, dat is volledig verwacht. Minder vermogen betekent minder opwarming van het water door de buitenunit?

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Hieronder een SWW run waarbij alles goed werkt, vanaf het begin van de run tot het eind. De retourtemperatuur is altijd hoger dan de temperaturen in de boiler, en dat is logisch. Anders heb je geen warmte-afgifte natuurlijk ;)

[Afbeelding]
Of de 4-wegklep blijft hangen. Als de pomp harder gaat lopen doet de klep wat hij doen moet.

• Gameboy
Mg4gebruiker schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Of de 4-wegklep blijft hangen. Als de pomp harder gaat lopen doet de klep wat hij doen moet.
In de grafiek gaat de aanvoertemperatuur ineens flink omhoog (en flipt naar de "goede" kant van de retourtemperatuur), ruim vòòrdat de compressor harder gaat werken, dus dat lijkt mij niet een aannemelijke oorzaak ;)

Sterker nog: dat hele kleine piekje in het compressor-verbruik lijkt vrijwel overeen te komen met de tijd van de plotseling snelle stijging in de aanvoertemperatuur. Ik zou daar een vermoeden aan kunnen hangen dat de compressor dan heel even iets harder moet werken omdat de 4-wegklep heel even gesloten is in de overgang tussen de ene en de andere stroomrichting. Daaruit leid ik dan weer af dat het mogelijk die 4-wegklep is die "spontaan" wisselt van koeling naar verwarming, voordat de compressor daarna harder gaat werken om verwarming lekker op te stoken...

[ Voor 39% gewijzigd door Gameboy op 02-07-2026 19:47 ]

• aloft
Gameboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:43:
[...]

In de grafiek gaat de aanvoertemperatuur ineens flink omhoog (en flipt naar de "goede" kant van de retourtemperatuur), ruim vòòrdat de compressor harder gaat werken, dus dat lijkt mij niet een aannemelijke oorzaak ;)
Zit ongeveer 2 minuten tussen. Je ziet wel een bumpje van 44 naar 45 % compressor op exact het moment dat hij flipt, maar dat lijkt me een meet-afwijking.

Contact gehad met installateur, verhaal met data op de mail gezet, hij gaat het doorzetten naar WeHeat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AaRwOtP-UQNvKWCbu14hRVjDHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M8G2edh3INFv0CJd05g1tu8T.png?f=fotoalbum_large

• Gameboy
aloft schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Zit ongeveer 2 minuten tussen. Je ziet wel een bumpje van 44 naar 45 % compressor op exact het moment dat hij flipt, maar dat lijkt me een meet-afwijking.

Contact gehad met installateur, verhaal met data op de mail gezet, hij gaat het doorzetten naar WeHeat.

[Afbeelding]
Zie mijn edit, ik vermoed dat de compressor heel even tegen een "dichte" stand van de 4-wegklep moet pompen (tijdens het omschakelen), en dat dat de verklaring van dat piekje is, en niet per se een meetfout ;)

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:43:
[...]

Sterker nog: dat hele kleine piekje in het compressor-verbruik lijkt vrijwel overeen te komen met de tijd van de plotseling snelle stijging in de aanvoertemperatuur. Ik zou daar een vermoeden aan kunnen hangen dat de compressor dan heel even iets harder moet werken omdat de 4-wegklep heel even gesloten is in de overgang tussen de ene en de andere stroomrichting. Daaruit leid ik dan weer af dat het mogelijk die 4-wegklep is die "spontaan" wisselt van koeling naar verwarming, voordat de compressor daarna harder gaat werken om verwarming lekker op te stoken...
Wellicht heb je gelijk. In ieder geval monteurswerk.

• Piet82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-08 21:12
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Die bijpass is overbodig ingeval van parallel buffer met externe pomp!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:24
Nog nieuws over weheat intelligence? Misschien van onze bèta testers? 😃

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ekops schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:34:
Voor alleen SWW zijn de voordelen natuurlijk beperkt, de echte vuurproef komt in de winter....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ekops schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:34:
Mail van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGe8-pcHiOHBoh_dIHCU0Zl1fgI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0ecW1agCuaRTyWHCdLTQGCJq.png?f=user_large

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:16
Sinds ik het koelen weer heb uitgezet, gaat de CV pomp elk uur aan. Dit terwijl de aansturing op OT staat. Dan zou die dat toch alleen 1x per 24uur doen?
edit:
Na de binnenunit even van de stroom te hebben gehaald doet hij niet meer elk uur even rondpompen. 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door jeroendh op 03-07-2026 19:20 ]

• Mg4gebruiker
Bij mij is het andersom: met koelen ieder uur.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:10
Die zomer is alweer bijna voorbij 🫣

• AirX
  • Laatst online: 05-09 22:43

AirX

Tweak Guru

Ik zat nog te denken: als het in de winter vriest en de stroom valt uit, dat gaan de vorstventielen bij de buitenunit uiteindelijk het cv-water dumpen om de buitenunit tegen bevriezing te beschermen. Je bent dan best wel de sjaak als je buitenunit op het dak staat en er ook nog sneeuw op het dak ligt, want de monteur/installateur zal dan niet het dak op willen om de boel te fixen. Dan kun je nog wel eens lang zonder verwarming zitten in de winter, ook als de stroom het allang weer doet.

Is het mogelijk om de binnenunit achter een UPS/batterij te plaatsen, waarbij de circulatiepompen blijven werken om bevriezing van het water bij de buitenunit te voorkomen? En is de BUH van de binnenunit apart aan te sluiten, zodat die niet je UPS leeg trekt?

[ Voor 23% gewijzigd door AirX op 04-07-2026 13:38 ]

• Mg4gebruiker
Flint slaat nu maar eens de legionella run over die om 1300 uur had moeten starten. Er is soms geen touw aan vast te knopen...

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:12
AirX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:32:
Ik zat nog te denken: als het in de winter vriest en de stroom valt uit, dat gaan de vorstventielen bij de buitenunit uiteindelijk het cv-water dumpen om de buitenunit tegen bevriezing te beschermen. Je bent dan best wel de sjaak als je buitenunit op het dak staat en er ook nog sneeuw op het dak ligt, want de monteur/installateur zal dan niet het dak op willen om de boel te fixen. Dan kun je nog wel eens lang zonder verwarming zitten in de winter, ook als de stroom het allang weer doet.

Is het mogelijk om de binnenunit achter een UPS/batterij te plaatsen, waarbij de circulatiepompen blijven werken om bevriezing van het water bij de buitenunit te voorkomen? En is de BUH van de binnenunit apart aan te sluiten, zodat die niet je UPS leeg trekt?
Ja hoor die zijn er. Maar er zijn ook batterijen die bij stroom uitval ervoor zorgen dat je huis sowieso wordt voorzien van stroom.

Een aantal kleine plug in batterijen hebbem 1 stopcontact waarbij er slechts 1 apparaat voorzien wordt van stroom.

Goedkoopste oplossing is om er zo 1 te halen. Een verlengkabel die lang genoeg is tot de binnen unit en die uit te rollen en aan te sluiten.

Mooiere oplossing zijn batterijen die alles opvangen wanneer er stroomuitval is zodat je niks hoeft te doen maar die zijn wel wat duurder.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Kevin1990 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Ja hoor die zijn er. Maar er zijn ook batterijen die bij stroom uitval ervoor zorgen dat je huis sowieso wordt voorzien van stroom.

Een aantal kleine plug in batterijen hebbem 1 stopcontact waarbij er slechts 1 apparaat voorzien wordt van stroom.

Goedkoopste oplossing is om er zo 1 te halen. Een verlengkabel die lang genoeg is tot de binnen unit en die uit te rollen en aan te sluiten.

Mooiere oplossing zijn batterijen die alles opvangen wanneer er stroomuitval is zodat je niks hoeft te doen maar die zijn wel wat duurder.
Als ik het aansluitschema zo zie (https://support.weheat.nl/s/article/Aansluitschema-binnenunit-2-4?language=nl_NL) dan loopt de power voor de BUH via de binnenunit. Daar moet dan een relais tussen om ervoor te zorgen dat de BUH uitschakelt wanneer de stroom eraf ligt. Weten jullie of de binnenunit automatisch de cv-pompen continu aanzet wanneer de communicatie met de buitenunit wegvalt?

• LuisjeNL
@AirX Nee de pomp gaat dan niet automatisch aan.

Als je de pwm kabel loshaalt/onderbreekt, dan gaat de pomp wel op 100%.

• AirX

AirX

Tweak Guru

LuisjeNL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:45:
@AirX Nee de pomp gaat dan niet automatisch aan.

Als je de pwm kabel loshaalt/onderbreekt, dan gaat de pomp wel op 100%.
Dank voor de tip. Dan moet er dus ook een relais tussen de Pwm-kabel voor als de stroom uitvalt. Dan gaat de pomp dan op 100%.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09 21:42
Ik ben ook aan het kijken of de Weheat volledig op een thuisaccu kan draaien. Ik ben er nog steeds niet uit. Voor de buitenunit heb je een accu nodig die tenmiste 3680kWh kan leveren, liefst iets meer. De binnenunit (en evt thermostaat) moet ook op een UPS als je echt verwarming wilt hebben. En ik zou het peroonlijk wel fijn vinden dals het automatisch gaat, dus vor de thuisaccu heb heb je dan ook wete een ATS nodig.

Anker Solix heeft in een mail aan mij aangegeven dat ze ergens Q3 of Q4 met een backupoplossing komen voor hun 7kW en 4kWh thuisaccu, en dat zou een hoop gedoe schelen...

• Kevin1990
Jpiek schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:25:
Ik ben ook aan het kijken of de Weheat volledig op een thuisaccu kan draaien. Ik ben er nog steeds niet uit. Voor de buitenunit heb je een accu nodig die tenmiste 3680kWh kan leveren, liefst iets meer. De binnenunit (en evt thermostaat) moet ook op een UPS als je echt verwarming wilt hebben. En ik zou het peroonlijk wel fijn vinden dals het automatisch gaat, dus vor de thuisaccu heb heb je dan ook wete een ATS nodig.

Anker Solix heeft in een mail aan mij aangegeven dat ze ergens Q3 of Q4 met een backupoplossing komen voor hun 7kW en 4kWh thuisaccu, en dat zou een hoop gedoe schelen...
Er zijn genoeg fabrikanten die het aanbieden. Ik zelf ben gecharmeerd van Enphase omdat onze omvormers daar ook van zijn. Maar onder andere FoxEss kan het volgens mij ook.

ATS is het mooiste.

Maar een houtje touwtje constructie met een circulatie pomp die door blijft lopen is ook prima.

En hoevaak is er uitval en hoe lang? Ik heb het nog niet meegemaakt in de regio Rotterdam.

Neemt niet weg dat ik ermee bezig ben. Ik zou graag 15kWh Enphase batterijen hebben als aanvulling op de huidige.

Of low budget beginnen met HomeWizard plug in batterijen als aanvulling op het huidige systeem.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Off-topic, inderdaad

[ Voor 74% gewijzigd door teacher op 07-07-2026 10:41 ]

• STIMPPYYY
  • Nu online
AirX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:32:

Je kan gewoon bijvullen van binnenuit als het water eruit is gegooid, geen installateur voor nodig.

• AirX

AirX

Tweak Guru

STIMPPYYY schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Je kan gewoon bijvullen van binnenuit als het water eruit is gegooid, geen installateur voor nodig.
Als het eruit is gegooid omdat het vriest en het vriest nog steeds, dan loopt je water er toch gewoon weer uit als je bijvult toch?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
AirX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:32:
[...]

Als het eruit is gegooid omdat het vriest en het vriest nog steeds, dan loopt je water er toch gewoon weer uit als je bijvult toch?
nee want het water wat je vult is warmer dan de trigger temp van de vorstbeveiliging.

• AirX

AirX

Tweak Guru

havoc764 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:56:
[...]

nee want het water wat je vult is warmer dan de trigger temp van de vorstbeveiliging.
En je hoeft geen handmatige handelingen te doen om de vorstbeveiliging weer gesloten te krijgen? Zo ja, dan is er inderdaad geen probleem :).

[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 04-07-2026 22:07 ]

• STIMPPYYY
  • Nu online
AirX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:07:
[...]

En je hoeft geen handmatige handelingen te doen om de vorstbeveiliging weer gesloten te krijgen? Zo ja, dan is er inderdaad geen probleem :).
Nee.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:14
AirX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Je kan het zelfs uitbreiden met een automatische vul installatie op x bar. Vult het systeem zichzelf weer op druk.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:16
Hoe goed die vorstkleppen zijn weet ik niet. Niet qua lozen en ook niet of die bij vorst voldoende goed sluiten. Uitval bij vorst of service nodig hebben bij slecht weer zijn wel twee risico dan wel comfort problemen. Gaat het fout dan kunnen het hoge kosten zijn en dat geeft altijd discussie.

De onze staat op een dakkapel bereikbaar vanaf de gezamenlijke tussengoot met de buren. Daar komt een serviceladder. Als bewoner ben ik verantwoordelijk dat het veilig gebeurt. Dat kan je uitbesteden (en dan kan de service dat werk ook niet aannemen, want slecht weer en slecht bereikbaar) of je kan dat (permanent) voorzien. De andere dakkapel was handiger geweest voor de leidingloop maar daar kon geen veilige toegang voorzien worden.

Ik ben bezig met het aanbesteden van PV plus batterijen. Wat doe je met back-up en wat doe je met ATS/UPS. Het begon met UPS voor internet en domotica voor thuiswerk en dan een deel back-up zoals koelkast en binnen-unit WeHeat en een deel niet. Binnenunit vraagt in back-up modus 3kW en dat is niet fijn.

In back-up modus (langer dan 10-20ms uit) vraagt de BB direct om een legionella cyclus. Net 3x uitval gehad in 3 weken, 10, 90 en 150min dus dat dan direct een onnodige legionella cyclus draait is ook niet fijn.

Dus geen omvormer met een back-up functie en losse UPS maar omvormer met een ATS uitgang <10-20ms. Onder andere AlphaESS, GroWatt WIT en Deye hebben dat in 1 apparaat. Victron komt met een 3f oplossing in 1 apparaat. Gekozen voor Deye. Ik heb drie merken (prijs en spec) vergeleken en deze begreep ik vanuit de specs/handleiding/uitleg. Alles komt achter de ATS. Thuis werk kan verder, de wasmachine maakt zijn programma af en WeHeat begint geen Legionella run. Na uitval zelf besluiten of zelf automatiseren hoe verder.

. Je hebt vaker service of werkzaamheden aan je huisautomatisering dan stroomuitval.

Daarmee kan je de huidige uitval met 16kWh makkelijk overbruggen. De volgende vraag is wat te doen met de aankondigingen dat dit vaker en langer kan gebeuren. Dan is het de bedoeling dat de domotica lokaal de vraag beperkt en de tijd verlengd. Vloerverwarming uit en sfeerhaard (gas-backup) aan? Naregeling op afwezigheidstemperatuur dan stroomuitvattemperatuur zoals vroeger bij CV. Nu wel aanwezig maar alleen in gebruik als zoninval-afname beperking.

Laatste overweging is dan weer: omvormers zouden vaker uitvallen dan het publieke net. Als je thuis bent geen probleem. Er komt wel een service-omloop-schakelaar voor de Deye. Maar wat als je niet thuis bent? Moet die omloopschakelaar dan afstandbedienbaar worden? Waar stop je? Waar is het middel erger dan de kwaal?

Wat kost het? Het totaal kost best geld. Maar extra voor ATS valt mee als je kiest voor oplossingen waar het al in zit. Alle merken hebben andere prijsstellingen en mogelijkheden. Zo’n multi-omvormer is sowieso duurder dan een “standaard hybride”, maar heeft als voordeel dat je LV batterijen toe kan passen en die zijn goedkoper. Ja, minder efficiënt maar dat is in vergelijking met HV te compenseren met goedkopere kWh. Daarnaast heb je voldoende pass-through en voldoende omvormercapaciteit op alle fases nodig. Dus een omvormer gedimensioneerd op all-ATS en die is 2-3 stappen zwaarder. De prijsverschil binnen een serie is gering. En daarvoor moet je dan voldoende batterijcapaciteit nodig omdat anders de ontlaadstroom te hoog wordt (de C-factor). De consequentie hier is dat klein beginnen en opschalen er niet in zit.

De aanpassingen in de groepenkast zijn vervolgens simpeler. Je voedt eerst de omvormer vanuit een simpel hoofdkastje en vanuit de ATS je bestaande groepenkast die subverdeler wordt.

Daartussen komt de omloopschakelaar.

NB: nog niet uitgevoerd. Heb de aanbiedingen binnen en ben aan het fine tunen.

Mijn overwegingen en huidige keuzes in dit proces.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:31
Een accu die via een noodstroom omschakel kast de complete groepenkast voedt met voldoende capaciteit en je bent klaar toch?

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:10
Technician- schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:29:
Een accu die via een noodstroom omschakel kast de complete groepenkast voedt met voldoende capaciteit en je bent klaar toch?
Just curious: hoe vaak hebben jullie stroomuitval en voor hoelang? Wegen al deze investeringen op tegen die momenten?

• AirX

AirX

Tweak Guru

robmoh schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Just curious: hoe vaak hebben jullie stroomuitval en voor hoelang? Wegen al deze investeringen op tegen die momenten?
Afgelopen vijf jaren iets van twee keer gehad. Lag er een uurtje uit. Investering kan nu niet uit denk ik, vooral als de vorstbeveiliging goed werkt en met een automatische vultautomaat van een paar tientjes waar @Carboy54 het over had. Dan ben je ook klaar.

• Jpiek
Kevin1990 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Er zijn genoeg fabrikanten die het aanbieden. Ik zelf ben gecharmeerd van Enphase omdat onze omvormers daar ook van zijn. Maar onder andere FoxEss kan het volgens mij ook.

ATS is het mooiste.

Maar een houtje touwtje constructie met een circulatie pomp die door blijft lopen is ook prima.

En hoevaak is er uitval en hoe lang? Ik heb het nog niet meegemaakt in de regio Rotterdam.

Neemt niet weg dat ik ermee bezig ben. Ik zou graag 15kWh Enphase batterijen hebben als aanvulling op de huidige.

Of low budget beginnen met HomeWizard plug in batterijen als aanvulling op het huidige systeem.
Enphase en ESS zijn geen plugin systemen dsn is er veel meer keuze. Maar ook meer kosten en meer werk in de meterkast.

Ik hoop op een simpele en goedkopere oplossing. Juist omdat het niet zo vaak voorkomt.

Overigens wil ik wel écht een werkende verwarming en niet alleen watercirculatie. Ivm due partner met kwetsbare gezondheid...

• Jpiek
Technician- schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:29:
Ja super simpel als je het zo zegt. Het venijn zit em in de details. Tenzij je een dikke bankrekening hebt en de opdracht bij een installateur naar binnen gooit..

• aloft
Is de 'koel status' bij meer mensen verdwenen uit de webportal? Ik zie nu niet meer die '9 voorwaarden' waaraan voldaan moet worden wil koeling starten.

In de (iOS) app zie ik nog wel dat hij 'Cooling standby' staat met een opmerking hoe lang de vorige cyclus heeft geduurd.

• LuisjeNL
@aloft bij mij ook al meerdere dagen verdwenen, blij dat de issues al opgelost waren anders is het lastig uitvogelen.

• HarDus
robmoh schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Een omschakelkast levert backup met een vertraging. Dwz je internet valt even uit en start helemaal overnieuw op en de WeHeat schakelt over naar legionella.

Er zijn diverse “multi omvormers” met een DC aansluiting (hybride) maar ook een pass through plus ATS ((bijna zo) snel als UPS) en een multi-function uitgang/ingang. Ik noemde een stel voor waarden. Kost geld maar dat kost uitval van een dag(deel) online teamwork/training aan inkomsten ook.

Wil je UPS voor internet dan heb je de basiskosten al besloten en dannkan je kijken wat je meer kan/wil voor hetzelfde geld.

Voor uitval wordt gewaarschuwd vanwege toekomstige netbelasting maar wij ervaren het door werkzaamheden in de straten in de omgeving en dat is niet alleen voor het net. Het is dus niet zo dat het per sé op de koudste dag gebeurt. Zelf denk ik zelfs dat iedereen bij werkzaamheden bij kou een beetje beter nadenkt; niemand wil dan het werk vanwege een donmigheid nogmaals doen of laten uitlopen omdat het gewoon niet lekker is buiten.

Ik wil dus wel voorkomen dat ik alle risico’s ga stapelen. 1 of 2 calamiteiten tegelijk en niet 3-5. Maar vorstschade is wel een dure. Het maakt alles stuk of onbetrouwbaar op het dak. Dus in geval van uitval van de WP zelf ben ik sowieso al blij dat ik een BUH in de WEP. Die kan 3/8*28gr d.w.z. 8,4gr DeltaT houden. Voldoende voor antivries zeker als je ook de warmteafname daarna beperkt. Liever alle bijverwarming (airco’s, sfeerhaard etc aan) erbij aan dan een bevroren BlackBird.

Ik zie het aan de ovenklok. Design merk dus die houdt de tijd niet vast, zoals elk “Chinees prul” kan… Net ook geleerd dat de oven het niet doet als de klok niet is ingesteld. We halen natuurlijk zelf de stroom er niet af. Nadien zien we het in HW ook. Daar zie je prima hoe lang. En dan zoek je de storing op op internet: werkzaamheden.

[ Voor 23% gewijzigd door HarDus op 05-07-2026 20:35 ]

• AirX

AirX

Tweak Guru

HarDus schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Een omschakelkast levert backup met een vertraging. Dwz je internet valt even uit en start helemaal overnieuw op en de WeHeat schakelt over naar legionella.

Er zijn diverse “multi omvormers” met een DC aansluiting (hybride) maar ook een pass through plus ATS ((bijna zo) snel als UPS) en een multi-function uitgang/ingang. Ik noemde een stel voor waarden. Kost geld maar dat kost uitval van een dag(deel) online teamwork/training aan inkomsten ook.

Wil je UPS voor internet dan heb je de basiskosten al besloten en dannkan je kijken wat je meer kan/wil voor hetzelfde geld.

Voor uitval wordt gewaarschuwd vanwege toekomstige netbelasting maar wij ervaren het door werkzaamheden in de straten in de omgeving en dat is niet alleen voor het net. Het is dus niet zo dat het per sé op de koudste dag gebeurt. Zelf denk ik zelfs dat iedereen bij werkzaamheden bij kou een beetje beter nadenkt; niemand wil dan het werk vanwege een donmigheid nogmaals doen of laten uitlopen omdat het gewoon niet lekker is buiten.

Ik wil dus wel voorkomen dat ik alle risico’s ga stapelen. 1 of 2 calamiteiten tegelijk en niet 3-5. Maar vorstschade is wel een dure. Het maakt alles stuk of onbetrouwbaar op het dak. Dus in geval van uitval van de WP zelf ben ik sowieso al blij dat ik een BUH in de WEP. Die kan 3/8*28gr d.w.z. 8,4gr DeltaT houden. Voldoende voor antivries zeker als je ook de warmteafname daarna beperkt. Liever alle bijverwarming (airco’s, sfeerhaard etc aan) erbij aan dan een bevroren BlackBird.

Ik zie het aan de ovenklok. Design merk dus die houdt de tijd niet vast, zoals elk “Chinees prul” kan… Net ook geleerd dat de oven het niet doet als de klok niet is ingesteld. We halen natuurlijk zelf de stroom er niet af. Nadien zien we het in HW ook. Daar zie je prima hoe lang. En dan zoek je de storing op op internet: werkzaamheden.
Wat ik dus net begrepen heb is dat je je Blackbird weer prima in bedrijf krijgt nadat de vorstbeveiliging zijn werk heeft gedaan, door simpelweg het systeem opnieuw te vullen.

• famelraider
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:11
Weet iemand of de WEP ALL ELECTRIC pre assembly indoorunit +3kw het ingebouwde heaterelement ook gebruikt voor de legionellarun op leidingwater?

Dank alvast.

• RNacoustics
AirX schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:29:
[...]

Wat ik dus net begrepen heb is dat je je Blackbird weer prima in bedrijf krijgt nadat de vorstbeveiliging zijn werk heeft gedaan, door simpelweg het systeem opnieuw te vullen.
Bij totale uitval van de CV, schakel ik over op de houtkachel en wacht weer tot dat de boel is ontdooit en vul ik de cv installatie weer bij.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:41
Ik heb een Sigenergy Sigenstor 16kWh, met 10kW omvormer, 3 strings zonnepanelen direct DC gekoppeld, 9,15kWp met de Gateway.
Heb al 3x moeten draaien op eilandmodus. Geen problemen gehad met de Weheat met BUH binnenunit.
Kost wat, maar dan heb je wel wat.

BP on the move!!!

• Jpiek
Bas Post schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:03:
Kost wat, maar dan heb je wel wat.
Kost wat ?

Euries, Knaken of een arm and a leg ? :o

• HarDus
AirX schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:29:
[...]

De uitleg heb ik ook begrepen.

Ik geloof dat ze zullen werken als dump, want dan is het water warm.

We weten dat enige onbetrouwbaar dumpten en zijn vervangen uit de FB groepen. Welke ik heb weet ik niet. Daar krijg je geen inzicht in.

Of ze bij strenge vorst ook betrouwbaar sluiten en dus zonder lekken te vullen zijn? Als ze lekken dan bevriest dit. Daarnaast, je moet na het vullen zeker weten dat de WP het doet. Onder ander ook of die afsluiters dan geen water gevulde ruimtes hebben die bij vorst gekraakt worden. M.a.w. of die vorstkleppen betrouwbaar herbruikbaar zijn. Ik zou me daar meer in moeten verdiepen. Nogmaals, ik weet het niet. Ken wel de ultieme schade van vorst of boten.

• HarDus
famelraider schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:34:
Weet iemand of de WEP ALL ELECTRIC pre assembly indoorunit +3kw het ingebouwde heaterelement ook gebruikt voor de legionellarun op leidingwater?

Dank alvast.
In de lente heb ik regelmatig gezien dat de BUH bijsprong bij het maken van tapwater terwijl daar geen enkele noodzaak voor was. Mijn BB P80 wordt gemeten met een 3f HW meter in de groepenkast (2f gebruikt en 1f ongebruikt). Er was geen warmtevraag. Ik dacht ooit dat dit kwam door gelijktijdig douchen. Dan kan het temperatuursverloop achterlopen bij de verwachting. Daarna dacht ik dat het door stilteniveau kwam, daarna door te korte verwarmingsperiode ingesteld in weekmenu. Alles verruimt en gemixt, maar ik zie dit af en toe nog steeds en kan de reproduceerbare aanleiding niet vinden.

Antwoord op je vraag, in principe wordt SWW zonder boost van de BUH gedaan. Maar soms, naar mijn inzicht onnodig, met. Ik weet niet of de BUH een zelfstandige run doet als de WP is uitgeschakeld.

NB: de WP heeft tijdens SWW een werkelijke COP van 2-2,5 (HW gemeten; niet de app: dat is een schatting van de norm COP) dus het verschil met de BUH is niet zo groot als bij CV bedrijf.

Tijdens SWW schakelt de BUH ongeveer voor rond 1kWh bij. Dat kost 0,20 en met WP 0.10€. Gebeurt af en toe. Is dus een logica vraagstuk. Meerkosten van wat ik opmerk zijn gering, zelfs als het alle dagen voor zou komen.

[ Voor 20% gewijzigd door HarDus op 06-07-2026 11:04 ]

• arjenhiemstra
Jpiek schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:25:

Ik heb alle hier in huis achter de thuisaccu. Als de stroom uitvalt draait alles (incl. WeHeat installatie) door. Dit jaar al 3x gebruik van mogen maken ivm storing in de wijk.

Zorg dat je een systeem hebt waarmee je de periode kan overbruggen die je wilt (voldoende opslag van kWh's) en een systeem dat voldoende vermogen kan leveren (aantal kW). Zolals je zelf aan aan gaf moet je waarschijnlijk minimaal 4 kW vermogen hebben om je WeHeat aan te houden. Een beetje ruimte om nog wat andere dingen (of je hele huis aan te kunnen sluiten) is dan wel fijn.

Vele goede topics op tweakers hierover btw!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:06
arjenhiemstra schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb alle hier in huis achter de thuisaccu. Als de stroom uitvalt draait alles (incl. WeHeat installatie) door. Dit jaar al 3x gebruik van mogen maken ivm storing in de wijk.

Zorg dat je een systeem hebt waarmee je de periode kan overbruggen die je wilt (voldoende opslag van kWh's) en een systeem dat voldoende vermogen kan leveren (aantal kW). Zolals je zelf aan aan gaf moet je waarschijnlijk minimaal 4 kW vermogen hebben om je WeHeat aan te houden. Een beetje ruimte om nog wat andere dingen (of je hele huis aan te kunnen sluiten) is dan wel fijn.

Vele goede topics op tweakers hierover btw!
Ik heb een Enphase-systeem dat naar eigen zeggen in enkele milliseconden overschakelt (3 fasen). Een computer zou dan moeten blijven werken, een lamp knippert misschien en hopelijk blijft de WeHeat gewoon doordraaien. Als-ie bij stroomuitval een legionella-cyclus start, dan ben je wel snel klaar met je accucapaciteit.

• Kevin1990
Kanseleur schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Ik heb een Enphase-systeem dat naar eigen zeggen in enkele milliseconden overschakelt (3 fasen). Een computer zou dan moeten blijven werken, een lamp knippert misschien en hopelijk blijft de WeHeat gewoon doordraaien. Als-ie bij stroomuitval een legionella-cyclus start, dan ben je wel snel klaar met je accucapaciteit.
Dat kun je gemakkelijk testen toch door de hoofdschakelaar uit te zetten?

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:06
Kevin1990 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:40:
[...]

Dat kun je gemakkelijk testen toch door de hoofdschakelaar uit te zetten?
Klopt, maar de heren pannenkoeken van installateurs hebben het systeem nog steeds niet storingsvrij (zo worden metingen nog niet goed doorgegeven, waarop de accu's moeten acteren). Verder offtopic natuurlijk, maar ik wacht wel even tot er geen error meer is. Op papier moet het uiteindelijk wel werken zoals gepland.

• Pr088
  • Nu online
famelraider schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:34:

Dank alvast.
Het element kan bijspringen in het geval van storing of bij hele flinke kou om de 'run af te maken'. Je kunt ook (je installateur laten) instellen dat het element alleen bijspringt in geval van storing.

Pagina: 1 ... 218 ... 234 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.