• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:24
jeroendh schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:27:
[...]

Ik zeg ook het klinkt bijna als een reset van de wachttijd naar default.

En je eerste run (rond 10 uur) was minder dan 30 minuten. Daarom een wachttijd van 6 uur. (Tot 16:32) Dat is het automatisch gevolg van het verdubbelen van de 3 uur. Rond 05:00 zal die het dan weer gaan proberen denk ik zo, dus 12 uur later. Als die dan weer korter dan 30 minuten duurt. Zal de wachttijd daarna 24 uur zijn.

Zie ook het schema in de link. Hoe dit bij jou verder zo gegaan is kan alleen Weheat jou vertellen. Ik vertel alleen hoe het voor mijn klinkt en logisch is.
Het gaat natuurlijk om die reset. Het verbaast mij dat dit gebeurt de dag na het invullen van een 'anonieme' vragenlijst waarin ik vraag om kortere wachttijden als eenmaal in die 24-uur cyclus zit.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LuisjeNL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:08:
@reiniero de badkamer is dan ook wel de meest vochtige ruimte, dus sta hier niet van te kijken dat je hier zoveel condens hebt.
Ja, had ik hier ook. flink condens, ondanks dat de thermostaatkraan dicht stond.
Daarom maar de imbus dichtgedraaid, zodat er geen water meer door kan. Draai ik tegen de herfst weer wel open.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:53:
[...]

Het gaat natuurlijk om die reset. Het verbaast mij dat dit gebeurt de dag na het invullen van een 'anonieme' vragenlijst waarin ik vraag om kortere wachttijden als eenmaal in die 24-uur cyclus zit.
Als je vanwege wat uittesten van die wachttijd af moet, kun je de stroom voor een 2 minuten van de buitenunit halen. Dan gaat hij meteen aan de slag.

Als je moet wachten op een monteur kolun je het beste de koelmodus uitzetten, dan start hij meteen na de handeling van de monteur en heb je direct controle of wat ze gedaan hebben ook werkt.

Ik zou graag de ontluchtingsmodus zelf kunnen opstarten, ik zal dat ook eens invullen. Wel prettig als je je installatie moet spoelen of bijvullen dat je dit zelf kan.

Ontluchtingsmodus als pulserend pompen.

[ Voor 13% gewijzigd door LuisjeNL op 01-07-2026 10:49 ]

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:24
LuisjeNL schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Als je vanwege wat uittesten van die wachttijd af moet, kun je de stroom voor een 2 minuten van de buitenunit halen. Dan gaat hij meteen aan de slag.

Als je moet wachten op een monteur kolun je het beste de koelmodus uitzetten, dan start hij meteen na de handeling van de monteur en heb je direct controle of wat ze gedaan hebben ook werkt.

Ik zou graag de ontluchtingsmodus zelf kunnen opstarten, ik zal dat ook eens invullen. Wel prettig als je je installatie moet spoelen of bijvullen dat je dit zelf kan.

Ontluchtingsmodus als pulserend pompen.
Die wist ik al. Maar toch dank.

Zoals Jeroen al zei, er was een reset naar drie uur wachttijd. Na een te korte run verdubbelde de wachttijd naar 6 uur. Deze run was ook weer te kort (< 30 minuten), dus volgens schema zou de wachttijd weer verdubbeld worden naar 12 uur.

Toch niet. Het is weer 6 uur wachttijd. Ik vond de timing van de reset al opmerkelijk. Maar nu volgen ze hun eigen schema ook niet meer.

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:14
jeroendh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:10:
Even een positieve ervaring over het koelen.

De Sparrow heeft hier 12 dagen non stop gekoeld. Alleen af en toe kort onderbroken door een SWW run.
Koellijn stond ingesteld op 18-18 wegens de luchtvochtigheid in huis.

Afgifte systeem:
50m2 vloerverwarming met kunststof verdeler
2x Innova Airleaf SL800 fancoil op 2 slaapkamers

Zowel de woonkamer als de slaapkamers waren merkbaar koeler dan de slaapkamer zonder enige verwarming.
Op de momenten dat het SWW gedaan werd, zag je de temperatuur op de slaapkamers licht oplopen. Waarna als het koelen weer begon, het al snel weer op de temperatuur was als daarvoor.

In de woonkamer waren soms de leidingen van de vloerverwarming licht zichtbaar door condens op de PVC vloer. Na het inzetten van een kleine ontvochtiger was dit zo verdwenen en ging ook de luchtvochtigheid van 74% naar 62%.

Al met al de afgelopen dagen prima de warmte doorgekomen. Voor nu weer even uitgezet, gezien de buitentemperatuur weer wat gedaald is.
Hier ook positieve ervaring, al wel wat met lessons learned. Ik heb alleen maar radiatoren: op zolder 2x jaga's met zelfbouw fans, beneden vrij grote design radiatoren (vertikaal) en tussenverdieping hele oude radiatoren. Ik heb 3 gewone ventilatoren op de design radiatoren gemikt om zo betere luchtverplaatsing te creeren.

De sparrow kan de hele dag non-stop koelen met een vermogen tussen de 300W en 600W, dat is nog best heel watt! 's nachts heb ik hem uitgezet en alle ramen opengezet.
Het werd niet heel koel in huis maar wel uit te houden: beneden 25 graden, op zolder max 28 graden.
Ik liep ook tegen de SWW runs aan. Zet vooral de SWW op 35 graden, je doucht toch koud die dagen.
Het werd wel echt heel vochtig in huis, en ik heb wel veel condens gehad. Handoekjes onder de radiatoren gelegd. Later toch besloten op 19-20 te gaan zitten.
Ik ben nog aan het dubben of ik een ontvochtiger zal aanschaffen.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:36
Doen: ontvochtiger aanschaffen. Je zult verstelt staan..

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:28
Amiromaan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Hier ook positieve ervaring, al wel wat met lessons learned. Ik heb alleen maar radiatoren: op zolder 2x jaga's met zelfbouw fans, beneden vrij grote design radiatoren (vertikaal) en tussenverdieping hele oude radiatoren. Ik heb 3 gewone ventilatoren op de design radiatoren gemikt om zo betere luchtverplaatsing te creeren.

De sparrow kan de hele dag non-stop koelen met een vermogen tussen de 300W en 600W, dat is nog best heel watt! 's nachts heb ik hem uitgezet en alle ramen opengezet.
Het werd niet heel koel in huis maar wel uit te houden: beneden 25 graden, op zolder max 28 graden.
Ik liep ook tegen de SWW runs aan. Zet vooral de SWW op 35 graden, je doucht toch koud die dagen.
Het werd wel echt heel vochtig in huis, en ik heb wel veel condens gehad. Handoekjes onder de radiatoren gelegd. Later toch besloten op 19-20 te gaan zitten.
Ik ben nog aan het dubben of ik een ontvochtiger zal aanschaffen.
Je leidingen lopen neem ik aan ook door betonnen vloeren. Daar blijft ook vocht tussen de leidingen en beton zitten. Met stalen leidingen die dan gaan roesten lijkt me dit geen best vooruitzicht.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
SiNisTrAD schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Kort samengevat:
  • Ik hebt een Weheat‑warmtepomp (Sparrow P60) met ongeveer 50 m² vloerverwarming en een open LT‑verdeler, allemaal door dezelfde partij aangelegd.
  • Verwarming werkt inmiddels redelijk, maar vloerkoeling is niet stabiel: soms koelt hij heel kort, maar de meeste tijd doet het nauwelijks iets.
  • In de grafieken zie je dat er duidelijke koelvraag is (kamer ~27–28 °C, gewenst 21 °C, gevraagde watertemperatuur ~18 °C, status “Koelen 100%”), maar het water dat het huis in gaat blijft bijna op kamertemperatuur. De aanvoer wordt dus praktisch niet koud.
  • Over meerdere dagen is er in totaal maar een paar uur gekoeld, en bij stopreden staat “storing actief”, terwijl in het instellingen‑scherm staat dat bijna alle startcondities voor koelen voldaan zijn (Alleen de startconditie “wachttijd op basis van exponentiële terugval” staat op dit moment niet voldaan).
  • Een week eerder heeft vloerkoeling wél kort merkbaar gewerkt (vloer duidelijk kouder), dus fysiek kan het systeem koelen.
Helaas heb ik eerder in de winter ook al meerdere keren problemen gehad (huis koud, vaak moeten bellen), dus al veel storingen gehad en nu weinig bereidheid om het integraal op te lossen.

Hoop dat dat helpt
Heb je ook een buffervat in je centrale verwarmingssysteem (dus niet je SWW/douche-vat)? En zo ja, hoeveel liter en staat deze in serie geschakeld of parallel?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
Maarten58 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:08:
Lijkt me stug dat je daarmee een heel huis kan ontvochtigen. Hier loopt met de L/L, 1 unit per verdieping bij vochtig weer er liters water uit.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Stefan1989 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:58:
[...]

Bijna onmogelijk. De sparrow kan makkelijk hele lange koel runs maken. Ook met 1 vloerverdeler.

Er moet meer aan de hand zijn. Kun je wat fotos delen?
Bedankt allemaal. Jullie zijn meer behulpzaam dan de installateur. Ik ben niet thuis komende dagen maar ik heb wel een foto van de verdeler die ze hebben geplaatst (misschien niet de beste foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9-_ROXnRrQiBNmTHlmFEwj4qwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noO4wXHbdtQ7Evh5MJiV1qDt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft ook nog een (korte) koelings run gedaan gisteravond, heb de grafiek ook bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGB7KBmK4yAY1y5u5jz4iQfLAIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3iCzVAjyFGx9Gxf8zaA6MSX.png?f=fotoalbum_large

Zodra ik thuis ben zal ik all verwarmingen boven ook open draaien (meeste grote staan dicht), kan ook wat fans erop zetten.

Ik heb de warmtepomp nu meer dan een jaar en vorig jaar heeft hij het redelijk gedaan maar ik was niet echt thuis tijdens de echt warme dagen. Ik heb zeker een paar goede dagen gehad, zelfs dit jaar heb ik de vloer koud voelen worden (eenmalig). Mijn huis is uit 2011 dus isolatie is wel behoorlijk in orde en het blijft in de huiskamer redelijk koel maar zou toch wel graag de koelings optie willen gebruiken voor mijn woonkamer (heb er genoeg voor betaald zou ik denken).

Er komt trouwens ook AC voor veel kamers boven en op zolder (niet de woonkamer) daarmee kunnen we waarschijnlijk de luchtvochtigheid al omlaag krijgen. Ik heb trouwens ook een losse ontvochtiger die ik eens aan zou kunnen zetten in de woonkamer.
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Heb je ook een buffervat in je centrale verwarmingssysteem (dus niet je SWW/douche-vat)? En zo ja, hoeveel liter en staat deze in serie geschakeld of parallel?
ja ik heb een Buffervat 50L + extra circulatiepomp t.b.v. parallel aansluiting.

Als iemand nog andere iedereen heeft hoor ik het graag. Ook als andere fotos nog zouden helpen. Zal ook een mailtje sturen naar de installateur dat ik toch wel echt wat meer meedenken van ze verwacht, zeker omdat ze zelf de verdeler hebben aangesloten.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
SiNisTrAD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:46:
[...]

Bedankt allemaal. Jullie zijn meer behulpzaam dan de installateur. Ik ben niet thuis komende dagen maar ik heb wel een foto van de verdeler die ze hebben geplaatst (misschien niet de beste foto).

[Afbeelding]

Hij heeft ook nog een (korte) koelings run gedaan gisteravond, heb de grafiek ook bijgevoegd.

[Afbeelding]

Zodra ik thuis ben zal ik all verwarmingen boven ook open draaien (meeste grote staan dicht), kan ook wat fans erop zetten.

Ik heb de warmtepomp nu meer dan een jaar en vorig jaar heeft hij het redelijk gedaan maar ik was niet echt thuis tijdens de echt warme dagen. Ik heb zeker een paar goede dagen gehad, zelfs dit jaar heb ik de vloer koud voelen worden (eenmalig). Mijn huis is uit 2011 dus isolatie is wel behoorlijk in orde en het blijft in de huiskamer redelijk koel maar zou toch wel graag de koelings optie willen gebruiken voor mijn woonkamer (heb er genoeg voor betaald zou ik denken).

Er komt trouwens ook AC voor veel kamers boven en op zolder (niet de woonkamer) daarmee kunnen we waarschijnlijk de luchtvochtigheid al omlaag krijgen. Ik heb trouwens ook een losse ontvochtiger die ik eens aan zou kunnen zetten in de woonkamer.

[...]

Als iemand nog andere iedereen heeft hoor ik het graag. Ook als andere fotos nog zouden helpen. Zal ook een mailtje sturen naar de installateur dat ik toch wel echt wat meer meedenken van ze verwacht, zeker omdat ze zelf de verdeler hebben aangesloten.
Ik zie twee dingen die mogelijk invloed hebben, ik zie een bypass/avdo? Die hoort (dacht ik) juist op het verste punt van je installatie, niet direct op je aanvoer en retour. Daarnaast kan mogelijk je parallel buffervat een probleem zijn? Omdat je met een vloerverwarming werkt zou ik sowieso niet kiezen voor parallel, maar voor een serieschakeling (in de retour). Dat is beter voor je rendement tijdens het verwarmen.

Je hebt 'oude' radiatoren boven, dan moet je die juist NIET opendraaien. Omdat het koude aanvoerwater bovenin je radiatoren binnenkomt en door de lage temperatuur direct naar beneden zakt, zal het water niet je radiator verkoelen, maar rechtstreeks naar de retourleiding gaan. Dus je retourleiding levert vervolgens weer koud water af (niet opgewarmd door de omgeving). Dus boven alles dicht draaien en eerst alleen met de vloer koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 01-07-2026 12:55 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:01
SiNisTrAD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Nogmaals, met radiatoren kun je niet koelen.

Ook niet met een fan erop. Radiatoren moeten dichtstaan tijdens koelen.

Koelen kan met fancoils met lekbak en met vloerverwarming met pomploze verdeler worden soms goede resultaten behaald.

Maar alleen als je leidingsysteem van meerlagenbuis of koper/rvs is.

Met stalen leidingen in je systeem NIET koelen.

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Nogmaals, met radiatoren kun je niet koelen.

Ook niet met een fan erop. Radiatoren moeten dichtstaan tijdens koelen.

Koelen kan met fancoils met lekbak en met vloerverwarming met pomploze verdeler worden soms goede resultaten behaald.

Maar alleen als je leidingsysteem van meerlagenbuis of koper/rvs is.

Met stalen leidingen in je systeem NIET koelen.
Je kan het hier tig keer zeggen maar men wil blijkbaar graag roest op leidingen en radiatoren met minimale effectiviteit wbt koelen.

• Maarten58
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Lijkt me stug dat je daarmee een heel huis kan ontvochtigen. Hier loopt met de L/L, 1 unit per verdieping bij vochtig weer er liters water uit.
Beter dan niks, @MotorBeast echt, als ik dagelijks 3, 4 liter uit de lucht haal, dan weet ik dat het langzaam droger wordt. Doe ik niks, dan krijg ik langzaam schimmel. Koelen met WP is een slechte oplossing. Moet het echt, dat was het met deze hittegolf nog niet eens (slim de luiken dicht doen, zonkant) nodig, een airco kan een optie zijn. Maar de WP met condens op leidingen en radiatoren, vloeren; geen goede optie. Daargelaten dat er zeker mensen zijn waar de afgifte en omstandigheden gunstiger zijn.

• Maarten58
Ik heb (nog) geen zonnepanelen, dus geen last van om de Sparrow (hybride) van lente tot herfst op standby laten staan, scheelt flink wat kosten, en met zonnepanelen (VVE) zal ik overwegen de zonne-energie voor een airco te gebruiken en in de winter de Sparrow overdag te laten draaien, en mocht ik een accu hebben, ook 's nachts.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:51:
ik zie een bypass/avdo? Die hoort (dacht ik) juist op het verste punt van je installatie, niet direct op je aanvoer en retour.
Als er de mogelijkheid is dat je hele systeem afgesloten/gesmoord wordt door bijvoorbeeld zoneregeling of thermostaatknoppen, dan heb je de bypass nodig om te voorkomen dat de circulatie stopt terwijl de cv/unit wil rondpompen. Maar in de foto lijkt het om een verdeler te gaan zonder pomp/thermostaat/naregeling, dus altijd voldoende circulatie, dus die bypass kan net zo goed helemaal weg, hoef je je ook niet druk te maken over issues ermee.

• MotorBeast
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Ik zie twee dingen die mogelijk invloed hebben, ik zie een bypass/avdo? Die hoort (dacht ik) juist op het verste punt van je installatie, niet direct op je aanvoer en retour. Daarnaast kan mogelijk je parallel buffervat een probleem zijn? Omdat je met een vloerverwarming werkt zou ik sowieso niet kiezen voor parallel, maar voor een serieschakeling (in de retour). Dat is beter voor je rendement tijdens het verwarmen.

Je hebt 'oude' radiatoren boven, dan moet je die juist NIET opendraaien. Omdat het koude aanvoerwater bovenin je radiatoren binnenkomt en door de lage temperatuur direct naar beneden zakt, zal het water niet je radiator verkoelen, maar rechtstreeks naar de retourleiding gaan. Dus je retourleiding levert vervolgens weer koud water af (niet opgewarmd door de omgeving). Dus boven alles dicht draaien en eerst alleen met de vloer koelen.
Dan mag je mij vertellen hoe je dan boven gaat verwarmen? Aanvoer VV is als het goed is bijna altijd onder de 30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden. Zelfs niet bij overbemeten radiatoren. Deze combi is gewoon slecht. Je bent dus veroordeeld tot een parallel buffervat maar beter hang je boven LTV en dan totaal zonder serie/parellel buffervat.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 01-07-2026 16:15 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:01:
[...]

Dan mag je mij vertellen hoe je dan boven gaat verwarmen? Aanvoer VV is als het goed is bijna altijd onder de 30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden. Zelfs niet bij overbemeten radiatoren. Deze combi is gewoon slecht. Je bent dus veroordeeld tot een parallel buffervat maar beter hang je boven LTV en dan totaal zonder serie/parellel buffervat.
Vorig huis vv op de bg en radiatoren (oversized) in de rest (2/3 vd inhoud) van het huis.
Aanvoertemp tussen de 23 en 37 graden (stooklijn 15 naar -20), geen probleem om de kamers met rediatoren warm te krijgen en de aanvoertemp kwam zelden boven de 30 graden. Die warmte kwam onmogelijk allemaal van de vv beneden.
Ideaal? Nee uiteraard niet maar "doen niets aan afgifte onder de 30 graden" is echt te kort door de bocht.

• arjenhiemstra
Maarten58 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:08:
Als het om onvochtigen gaat om zonder condens te kunnen koelen met je L/W warmtepomp dan kun je net zo goed een airco ophangen. Een airco haalt op dezelfde manier vocht uit de lucht als een ontvochtiger (even er vanuit gaande dat je het over een condensatie luchtontvochtiger hebt) maar warmt de gekoelde lucht daarna niet meer op. win-win voor de airco lijkt mij.
Enig nadeel van de airco; je moet het laten installeren in tegenstelling tot een ontvochtiger die je gewoon ergens neer kunt zetten.

• MotorBeast
arjenhiemstra schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Vorig huis vv op de bg en radiatoren (oversized) in de rest (2/3 vd inhoud) van het huis.
Aanvoertemp tussen de 23 en 37 graden (stooklijn 15 naar -20), geen probleem om de kamers met rediatoren warm te krijgen en de aanvoertemp kwam zelden boven de 30 graden. Die warmte kwam onmogelijk allemaal van de vv beneden.
Ideaal? Nee uiteraard niet maar "doen niets aan afgifte onder de 30 graden" is echt te kort door de bocht.
Ik weet wel zeker dat je onder de 30 graden niets aan afgifte hebt. Hier verwarm ik alleen met grote radiatoren T33 en T22 beneden. Onder 30 graden kan ik net zo goed niet meer stoken. En zeker boven waar over het algemeen dan ook vaak nog lagere types hangen in huizen kan je net zo goed alles uitlaten. Vergis je niet als je beneden wel goede afgifte hebt hoeveel warmte er naar boven trekt door je plafond en trapgat. Niet voor niets is zonering daarom ook een slecht idee met een WP.

• arjenhiemstra
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:23:
[...]

Ik weet wel zeker dat je onder de 30 graden niets aan afgifte hebt. Hier verwarm ik alleen met grote radiatoren T33 en T22 beneden. Onder 30 graden kan ik net zo goed niet meer stoken. En zeker boven waar over het algemeen dan ook vaak nog lagere types hangen in huizen kan je net zo goed alles uitlaten. Vergis je niet als je beneden wel goede afgifte hebt hoeveel warmte er naar boven trekt door je plafond en trapgat. Niet voor niets is zonering daarom ook een slecht idee met een WP.
sure, je zult het wel beter weten blijkbaar :X

• MotorBeast
arjenhiemstra schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:37:
[...]

sure, je zult het wel beter weten blijkbaar :X
Goede onderbouwing van je. Reken maar eens uit wat er over blijft aan vermogen als je met 20/25 graden verwarmt met radiatoren die berekend zijn op minimale aanvoer bij de bouw van 50 graden of meer. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tahydronics.hytools of hier https://www.climatebooster.com/calculator-radiatorpro-verwarming Ik denk dat je dan zo'n smiley bij je uitkomsten zet.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:13
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:01:
[...]

"30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden" dat is wel heel kort de bocht. Ik heb afgelopen winter met stooklijn tussen de 28 en 40 (koude januari) graden gestookt en dat in een oud vrijstaand huis uit 1907. Heb wel joekels van gietijzeren radiatoren in mijn huis. Daar kan een T22 plaatradiator niet tegen op. Enne, koeling met de WP doe ik niet.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• MotorBeast
RNacoustics schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:03:
[...]

"30 graden aanvoer en radiatoren doen niets aan afgifte onder de 30 graden" dat is wel heel kort de bocht. Ik heb afgelopen winter met stooklijn tussen de 28 en 40 (koude januari) graden gestookt en dat in een oud vrijstaand huis uit 1907. Heb wel joekels van gietijzeren radiatoren in mijn huis. Daar kan een T22 plaatradiator niet tegen op.
Wat schrijf je nu? Dus boven de 28 graden en dus al heel snel 30 plus. Dat zijn geen VV temperaturen.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:13
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Wat schrijf je nu? Dus boven de 28 graden en dus al heel snel 30 plus. Dat zijn geen VV temperaturen.
Mijn radiatoren doen echt wel iets onder de 30 graden.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• MotorBeast
RNacoustics schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Mijn radiatoren doen echt wel iets onder de 30 graden.
Ik ga niet in herhaling vallen. Reken het uit wat je radiatoren doen bij 20/25 graden (VV) en zet dat af aan je warmteverlies (kan je ook berekenen). Maar je geeft zelf al aan dat je met een stooklijn werkt van minimaal 28 graden (bij gematigd weer dus) en je dus bij vorst boven de 30 gaat komen (max 40). Precies wat ik dus stel en ik zelf ook doe met radiatoren. Bij gematigd weer zullen de meeste ook niet boven hoeven stoken.
Pagina: 1 ... 217 218 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.