Hij is nu even gestopt met de melding dat de temperatuur huis in onder de doeltemperatuur van 18 graden is aangekomen en neemt daarom even een pauze van een half uur. Leidingen naar en van verdelers en verdelers zelf zijn praktisch droogMg4gebruiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een thermostaat op éen of andere manier een richttemperatuur moet aangeven voor de ruimte. Ik denk niet dat hij die echt gebruikt voor het stoppen. Maar hij kan wellicht ergens verstopt zijn in de startvoorwaarden.
Op de linker afbeelding staat toch echt binnen diameter welk materiaal je ook gebruikt!havoc764 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:09:
[...]
volgens mij had die afbeelding het over buitendiameter 25,6 bij gebruik mlb leiding.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
sorry je hebt gelijk.Carboy54 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:13:
[...]
Op de linker afbeelding staat toch echt binnen diameter welk materiaal je ook gebruikt!
De getoonde tabel van @Carboy54 (dank!) komt overeen met de “richtlijnen voor installateurs”.
In de installatiehandleiding ten tijde van mijn bestelling had WeHeat daarin geen leidingdiameters staan. In de huidige website neemt WeHeat de waarden veel te ruim.
In de installatiehandleiding ten tijde van mijn bestelling had WeHeat daarin geen leidingdiameters staan. In de huidige website neemt WeHeat de waarden veel te ruim.
BB80 heeft de laatste dagen toch aardig wat koelcycli gedraaid, maar ik vind het nog lastig te volgen/voorspellen. Kamertemperatuur loopt nu op naar 28 graden, maar ondanks een cyclus van rond de 50 minuten vanmorgen en nu de wachttijd voorbij is, start hij niet met koelen. Waarom niet?
Nog wel een specifieke vraag: ik heb een verdeler met een pomp (geen open verdeler dus) met 3 standen. Tot nu toe had ik hem op de laagste stand gezet met de logica dat hij dan de meeste koelte af kan geven aan de vloer en het water terug naar de warmtepomp niet te laag is (ander stopt hij weer met koelen). Is dit de juiste logica, of juist de pomp op sneller zetten?
/f/image/J9ucMEvmAm0fw4z7cJbhkGBm.png?f=fotoalbum_large)
Nog wel een specifieke vraag: ik heb een verdeler met een pomp (geen open verdeler dus) met 3 standen. Tot nu toe had ik hem op de laagste stand gezet met de logica dat hij dan de meeste koelte af kan geven aan de vloer en het water terug naar de warmtepomp niet te laag is (ander stopt hij weer met koelen). Is dit de juiste logica, of juist de pomp op sneller zetten?
/f/image/J9ucMEvmAm0fw4z7cJbhkGBm.png?f=fotoalbum_large)
Verdeler en koelen. Dit is al xxx besproken hier op het forum.Pompie2025 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:58:
BB80 heeft de laatste dagen toch aardig wat koelcycli gedraaid, maar ik vind het nog lastig te volgen/voorspellen. Kamertemperatuur loopt nu op naar 28 graden, maar ondanks een cyclus van rond de 50 minuten vanmorgen en nu de wachttijd voorbij is, start hij niet met koelen. Waarom niet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Daar heeft hij toch niks aan? Als de zoekfunctie nu lekker werkte.... Verwijs hem naar de startpagina als daar het antwoord te vinden is. En anders: help hem. Daar is dit forum voor bedoeld is.Carboy54 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Verdeler en koelen. Dit is al xxx besproken hier op het forum.
Hij start niet omdat je run te kort heeft geduurd en Weheat eist dat je pas na 24 uur weer mag koelen. Dit kan je onder andere zien in de teller bij de wachttijd voor koelen in de portal.
Het kan ook zijn dat hij op een langere pauze staat.
[ Voor 22% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-06-2026 09:55 ]
Bedankt! Inderdaad bijna onmogelijk om een antwoord op een vraag makkelijk te vinden. Nu ongeveer 20 pagina's terug geklikt en daar wel wat gevonden.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Daar heeft hij toch niks aan? Als de zoekfunctie nu lekker werkte.... Verwijs hem naar de startpagina als daar het antwoord te vinden is. En anders: help hem. Daar is dit forum voor bedoeld is.
Hij start niet omdat je run te kort heeft geduurd en Weheat eist dat je pas na 24 uur weer mag koelen. Dit kan je onder andere zien in de teller bij de wachttijd voor koelen in de portal.
[Afbeelding] Het kan ook zijn dat hij op een langere pauze staat.
Gesloten verdeler is dus gewoon niet echt geschikt. Ventiel dichtdraaien wordt als work around genoemd maar Carboy heeft al eerder gezegd dat het eigenlijk niet zo kan werken.
Destijds nog wel met de installateur over gehad, maar ze vonden de aanvoerleidingen naar de vloerverwarming te smal voor een open verdeler. Overigens met verwarmen nergens last van.
Zoals je ziet in mijn afbeeldingen is mijn wachttijd 0 minuten, en heeft hij de vorige ronde rond de 50 minuten gedraaid dus zou ook na 3 uur weer mogen starten.
Als je de pomp sneller zet dan zal hij ook meer mengen denk ik.Pompie2025 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:38:
[...]
Bedankt! Inderdaad bijna onmogelijk om een antwoord op een vraag makkelijk te vinden. Nu ongeveer 20 pagina's terug geklikt en daar wel wat gevonden.
Gesloten verdeler is dus gewoon niet echt geschikt. Ventiel dichtdraaien wordt als work around genoemd maar Carboy heeft al eerder gezegd dat het eigenlijk niet zo kan werken.
Destijds nog wel met de installateur over gehad, maar ze vonden de aanvoerleidingen naar de vloerverwarming te smal voor een open verdeler. Overigens met verwarmen nergens last van.
Zoals je ziet in mijn afbeeldingen is mijn wachttijd 0 minuten, en heeft hij de vorige ronde rond de 50 minuten gedraaid dus zou ook na 3 uur weer mogen starten.
Het kan zijn dat je leidingen een beperkende factor vormen. Geldt ook voor mij. Maar als ik de mengfactor uit de vergelijking haal (T water huis in =T vloer in) dan levert Een open verdeler mij een 20% snellere opwarming en 15% lager aanvoer T op. Dat ga je zeker merken bij het koelen want ipv direct terug naar de WP gaat het koude water nu volledig de vloer in. Dus zal de WP langer doorgaan.
In een poging om problemen met de lyric t6 uit te sluiten, heb ik deze eruit gehaald en de installatie op stooklijn gezet incl het vinkje bij koelen.
Over een kleine 6 uur kom ik er achter of het gewerkt heeft
Wel bijzonder dat hij aangeeft niet te koelen omdat dit uit zou staan in de settings, zou dit in de monteurs/installatie instellingen zijn?
Over een kleine 6 uur kom ik er achter of het gewerkt heeft
Wel bijzonder dat hij aangeeft niet te koelen omdat dit uit zou staan in de settings, zou dit in de monteurs/installatie instellingen zijn?
Daar zijn zelfs meerdere aparte topics hier voor te vinden. Onlangs nog heb ik op dit topic nog uitleg gegeven. Even zoeken en je vindt bakken info.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Daar heeft hij toch niks aan? Als de zoekfunctie nu lekker werkte.... Verwijs hem naar de startpagina als daar het antwoord te vinden is. En anders: help hem. Daar is dit forum voor bedoeld is.
[Afbeelding] Het kan ook zijn dat hij op een langere pauze staat.
De installateur heeft bij mij inderdaad direct ook zo'n bocht geplaatst. Na 20cm is de leiding dan inderdaad neutraal. Ik doelde inderdaad op het verlies van het vat zelf. [edit] Goed om te vermelden: ik gebruik een doorstroomboiler (hygiëneboiler). Dat had ik achteraf niet moeten doen. Ik denk dat die meer verliest dan die van u. Gedachte daarachter was een tweede spiraal om het SWW in de winter extra te boosten met heat pipes. [/edit] Hoe dan ook, om het vat onder het knieschot te krijgen ben ik daar van 16cm naar 7cm isolatie gegaan. (Mijn dak is maar 30°). Het vat zelf heeft 10cm isolatie en daardoor een diameter van maar liefst 60cm. Uiteindelijk heb ik het verlies behoorlijk gecompenseerd met extra isolatieplaten achter het vat en lattenwerk met reflectiefolie bovenop het vat. En ik kan die 20cm leiding ook nog voorzien van isolatie en reflectiefolie. Maar aan de bovenkant tegen het dak aan blijft warmte ontsnappen. Je ziet dat in de winter bij sneeuw op de erboven liggende zonnepanelen. Als je bedenkt dat er + 4mln rijtjeshuizen zijn en dan bedenkt dat vacuümboilers gewoon bestaan, dan zou het toch een gat in de markt zijn om een < 50cm liggend vacuümsysteem te maken? Zoldervloer een beetje opklampen en klaar.havoc764 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:01:
[...]
Ik zat eerst op 120w verlies en met aanpassing leidingwerk ben ik naar 70w verlies gegaan.
edit, die 70w is inclusief de 40w van het vat zelf dus leidingverlies is effectief van 80 naar 30w gegaan.
met beter isoleren denk ik daar nog 10w vanaf te kunnen halen.
is vrij eenvoudig te controleren zijn de aanvoer en retour van de piraal nog warm meer dan een cm of 20 na de boiler?
[ Voor 9% gewijzigd door nottofret op 27-06-2026 20:30 ]
Voor het geval je het nog niet deed: de duur van de koelrun kan je enigermate beinvloeden door de WP op zijn stilst te zetten. In mijn geval verdubbelde de tijd bijna.
[ Voor 3% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-06-2026 10:34 ]
Met een installateurs account bij Weheat.HarDus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:14:
Iemand die wil delen hoe hij toegang heeft verkregen tot WeHeat Install app?
Kan ook privé!
Meer mensen waarbij de warmtepomp de laatste tijd veel offline is? Vanmorgen was hij al meer dan een uur offline en nu al weer bijna een uur.
Valt me op dat wanneer hij offline er lokaal niks te zien is. Status lampje op de binnenunit pulseerd gewoon groen. Idle stroomverbruik is normaal en de thermostaat valt niet uit.
Valt me op dat wanneer hij offline er lokaal niks te zien is. Status lampje op de binnenunit pulseerd gewoon groen. Idle stroomverbruik is normaal en de thermostaat valt niet uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 28-06-2026 12:28 ]
Ja hier ook. Wilde net de stilte stand eens proberen, kan me niet voorstellen dat dat helpt maar kan het niet eens instellen omdat hij zoveel offline is.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:25:
Meer mensen waarbij de warmtepomp de laatste tijd veel offline is? Vanmorgen was hij al meer dan een uur offline en nu al weer bijna een uur.
Status lampje op de binnenunit pulseerd gewoon groen. Idle stroomverbruik is normaal en de thermostaat valt niet uit.
Dat je WP offline rapporteert, betekent niet dat hij niet werkt. Alles werkt gewoon zoals het hoort, het enige wat je dan (even) niet kunt, is de instellingen bekijken of aanpassen.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:25:
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Snap ik. Echter zou ik dan bijvoorbeeld een pulserend oranje lampje verwachten.Gameboy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:38:
[...]
Dat je WP offline rapporteert, betekent niet dat hij niet werkt. Alles werkt gewoon zoals het hoort, het enige wat je dan (even) niet kunt, is de instellingen bekijken of aanpassen.
Maar gezien het status ledje gewoon groen pulseerde. Lijkt het mij dat er wel een data verbinding was tijdens de "offline" momenten maar dat de servers van Weheat niet beschikbaar waren. Daarom ben ik benieuwd of er anderen zijn die het zelfde zien.
[ Voor 26% gewijzigd door Caayn op 28-06-2026 16:08 ]
Dat zou alleen zo moeten zijn als er daadwerkelijk een netwerk-probleem zou zijn. Ik denk dat er best veel andere redenen/oorzaken kunnen zijn waardoor de App of het portal de pomp offline aangeven, maar wellicht kan @Weheat daar meer licht op laten schijnen?Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Snap ik. Echter zou ik dan bijvoorbeeld een pulserend oranje lampje verwachten.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
En je kunt niet gebruik maken van de Boost om de boiler extra te verwarmen. Wel zo handig met stroom plenty in dit zweetweer en meerdere douchegangen.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Snap ik. Echter zou ik dan bijvoorbeeld een pulserend oranje lampje verwachten.
Maar gezien het status ledje gewoon groen pulseerde. Lijkt het mij dat er wel een data verbinding was tijdens de "offline" momenten maar dat de servers van Weheat niet beschikbaar waren. Daarom ben ik benieuwd of er anderen zijn die het zelfde zien.
Hier ook. Maar vanochtend was het ledje niet groen (iets van lila rood?). Eerder wel groen, zoals gisteren.reiniero schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Ja hier ook. Wilde net de stilte stand eens proberen, kan me niet voorstellen dat dat helpt maar kan het niet eens instellen omdat hij zoveel offline is.
Paars, lijkt op RAL4001? Kans dat je legionella run op dat moment actief was?Mg4gebruiker schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:47:
[...]
Hier ook. Maar vanochtend was het ledje niet groen (iets van lila rood?). Eerder wel groen, zoals gisteren.
https://support.weheat.nl...LED-status?language=nl_NL
De laatste (hete) dagen heb ik geëxperimenteerd met koelen. Het lijkt naar behoren te werken, maar zoals bekend is condens een risico.
Nu lees ik op de WeHeat website het volgende:
Bij Weheat hebben we daarom slimme veiligheidsinstellingen ontwikkeld die automatisch rekening houden met het dauwpunt. Weheat Intelligence bepaalt voortdurend het dauwpunt op basis van actuele buitentemperatuur- en vochtigheidsgegevens. Hierdoor kan het systeem automatisch bepalen welke watertemperatuur veilig is om condensvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL
Is jullie bekend of deze functie ook echt werkt? Mijn indruk is namelijk van niet. Voor zover ik kon zien volgt de warmtepomp de koelcurve - maar corrigeert niet voor het dauwpunt. Tijdens een van mijn experimenten was het dauwpunt 20,5 graden (volgens de weer-app op mijn iPhone), maar bleef de warmtepomp een watertemperatuur van 19 graden vragen (conform de door mij ingestelde koelcurve). Met als gevolg condens.
Bij Weheat hebben we daarom slimme veiligheidsinstellingen ontwikkeld die automatisch rekening houden met het dauwpunt. Weheat Intelligence bepaalt voortdurend het dauwpunt op basis van actuele buitentemperatuur- en vochtigheidsgegevens. Hierdoor kan het systeem automatisch bepalen welke watertemperatuur veilig is om condensvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL
Is jullie bekend of deze functie ook echt werkt? Mijn indruk is namelijk van niet. Voor zover ik kon zien volgt de warmtepomp de koelcurve - maar corrigeert niet voor het dauwpunt. Tijdens een van mijn experimenten was het dauwpunt 20,5 graden (volgens de weer-app op mijn iPhone), maar bleef de warmtepomp een watertemperatuur van 19 graden vragen (conform de door mij ingestelde koelcurve). Met als gevolg condens.
Volgenns is dit nog toekomst muziek. Er staat bij de curve ook 'let op je kan condens krijgen'.MarkWP schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:50:
De laatste (hete) dagen heb ik geëxperimenteerd met koelen. Het lijkt naar behoren te werken, maar zoals bekend is condens een risico.
Ik had vanochtend een mooie natte vloer
Ja precies. Dan was hij offline tijdens de legionella run....Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Paars, lijkt op RAL4001? Kans dat je legionella run op dat moment actief was?
Hier zat de warmtepomp een stuk boven de gevraagde temperatuur, uren achter elkaar zeker een graad hoger, dus ik denk dat ie er wel rekening mee probeert te houdenMarkWP schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:50:
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Inderdaad. Dan was hij online tijdens de legionella run.Caayn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Paars, lijkt op RAL4001? Kans dat je legionella run op dat moment actief was?
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.