• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
Amiromaan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Hartstikke leuk, allemaal theoretisch gebeuren. Maar volgens mij zijn we op zoek naar de temperatuur die de CV leiding minimaal mag zijn zonder dat er condens op komt te staan. Wellicht heet die temperatuur niet het dauwpunt? Maar die temperatuur is zeker afhankelijk van zowel lucht temperatuur als -vochtigheid.
Ja, van de RELATIEVE luchtvochtigheid, die is afhankelijk van de luchttemperatuur en de hoeveelheid water in die lucht.

Het dauwpunt is een getal wat niet afhankelijk is van de luchttemperatuur, ALLEEN van de absolute hoeveelheid vocht in een gegeven volume lucht.

En die verandert alleen door het verwijderen of toevoegen van vocht nadat die lucht naar binnen is gekomen. Zie een van mijn voorgaande berichten. Daar zul je wel rekening mee moeten houden.

Maar in beginsel is het dauwpunt van de buitenlucht een mooi startpunt, dat geeft direct aan hoeveel vocht er in de lucht zit die je naar binnen haalt...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 16:56
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Ja, van de RELATIEVE luchtvochtigheid, die is afhankelijk van de luchttemperatuur en de hoeveelheid water in die lucht.

Het dauwpunt is een getal wat niet afhankelijk is van de luchttemperatuur, ALLEEN van de absolute hoeveelheid vocht in een gegeven volume lucht.

En die verandert alleen door het verwijderen of toevoegen van vocht nadat die lucht naar binnen is gekomen. Zie een van mijn voorgaande berichten. Daar zul je wel rekening mee moeten houden.

Maar in beginsel is het dauwpunt van de buitenlucht een mooi startpunt, dat geeft direct aan hoeveel vocht er in de lucht zit die je naar binnen haalt...
Ja die relatieve vochtigheid staat hier toch gewoon op een sensor? Dus waarom zo moeilijk doen vraag ik me af, als je gewoon 2 waarden afleest, invult in de calculator en je vervolgens de bijbehorende minimale CV temperatuur ontvangt.

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
f12f12f12 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:05:
[Afbeelding]

Dus dit is niet de bedoeling ;)!
Voor mij geen koelen meer. Vind het simpelweg te risicovol op de plekken waar ik het leidingwerk niet kan zien. Overigens was dit met de default settings vanuit weheat.
Dit heb ik dus ook...ook met een koelcurve van 18-22 graden.

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Jawel, voortuin is 29,4C en 61,1%, achtertuin 27,5C en 80,5%
Voortuin = dauwpunt 21,1
Achtertuin = dauwpunt 23,8

Als de meetwaardes kloppen, dan verwacht ik dat de sensor in de achtertuin dichter bij beplanting staat dan die in de voortuin, die afwijking is behoorlijk groot.

Je eerdere melding van ca. 52% RH bij 32 graden binnen komt neer op een dauwpunt van 20,9 graden, dat is iets lager dan buiten. Is dat op de benedenverdieping gemeten? Of waar komt die waarde vandaan?

Vochtige lucht stijgt, dus beneden heb je doorgaans een lager dauwpunt dan bijvoorbeeld op zolder...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
Amiromaan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Ja die relatieve vochtigheid staat hier toch gewoon op een sensor? Dus waarom zo moeilijk doen vraag ik me af, als je gewoon 2 waarden afleest, invult in de calculator en je vervolgens de bijbehorende minimale CV temperatuur ontvangt.
Ja dat kan, maar als je geen vochtigheidssensoren in huis hebt, maar wel een dauwpunt van een weer-service, is dat wel je makkelijkste startpunt ;)

En bovendien, een getal in graden Celsius die aangeeft wanneer vocht condenseert is toch een veel makkelijkere en directere waarde dan een berekening met andere getallen die ook nog eens op hetzelfde uit kan komen als zowel de temperatuur als de RH van de lucht veranderen.

Anyway, ik wil ook niet de hele draad kapen en hierover blijven ranten.

Het was meer dat het dauwpunt een directe maat is die eenvoudig aangeeft hoe vochtig lucht is, onafhankelijk van de luchttemperatuur, en daarom geschikt is voor het bepalen van je Koelcurve... ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Gameboy op 25-06-2026 15:19 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-06 21:45
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Voortuin = dauwpunt 21,1
Achtertuin = dauwpunt 23,8

Als de meetwaardes kloppen, dan verwacht ik dat de sensor in de achtertuin dichter bij beplanting staat dan die in de voortuin, die afwijking is behoorlijk groot.

Je eerdere melding van ca. 52% RH bij 32 graden binnen komt neer op een dauwpunt van 20,9 graden, dat is iets lager dan buiten. Is dat op de benedenverdieping gemeten? Of waar komt die waarde vandaan?

Vochtige lucht stijgt, dus beneden heb je doorgaans een lager dauwpunt dan bijvoorbeeld op zolder...
Ja, achtertuin sensor zit idd in de buurt van beplanting, en in de schaduw. Redelijk dicht bij de grond, de voortuinsensor op ca 120cm hoogte tegen een muur, ook in de schaduw.

De binnen meteing is bpven en beneden vrijwel hetzelfde (op tienden).. Ons huis wordt bloedheet in de zon, veel ramen, goede isolatie. Niet heel veel planten, ook geen airco...

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Ja, achtertuin sensor zit idd in de buurt van beplanting, en in de schaduw. Redelijk dicht bij de grond, de voortuinsensor op ca 120cm hoogte tegen een muur, ook in de schaduw.

De binnen meteing is bpven en beneden vrijwel hetzelfde (op tienden).. Ons huis wordt bloedheet in de zon, veel ramen, goede isolatie. Niet heel veel planten, ook geen airco...
Ah ja, Dan is die waarde in de achtertuin een afwijking, en kun je dus beter negeren. (Al kun je daar vast iets slims mee doen om te bepalen wanneer je weer de planten moeten bewateren ofzo ;) )

Dan blijft de waarde in de voortuin over, en die is vrijwel gelijk aan die je binnen haalt, en klopt mijn verhaal nog steeds. Zijnde dat het dauwpunt niet echt wijzigt door alleen lucht van buiten naar binnen te halen...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:10
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Jawel, voortuin is 29,4C en 61,1%, achtertuin 27,5C en 80,5%
Lucky you...hier in de schaduw in de achtertuin ruim 33° .
Op het dak waar de Blackbird staat is het 36.1°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI7K-3kv-ITZRBpwWt_ckf6ufxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WCEKZwiIcFnFdLP1pM3SCtbh.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:28
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Dan heb je ofwel een heel bijzondere vochthuishouding in je woning, of je haalt ergens actief vocht uit de lucht...Ik zou verwachten dat je binnenshuis juist meer vocht in de lucht zou hebben, vanwege zaken die daar water toevoegen aan de lucht (planten, badkamer, etc...)

Bij mij in huis is het dauwpunt binnen in huis (gemiddeld) iets hoger dan buiten, zoals je ook zou verwachten (immers: er wordt niet magisch vocht verwijderd, eerder toegevoegd na de uitwisseling van lucht tussen buiten en binnen).

Binnenshuis is ook een normale gradient van het dauwpunt aanwezig, want vochtige lucht stijgt ten opzichte van drogere lucht. In de woonkamer (die gekoeld wordt via de vloerverwarming) is het actuele dauwpunt ca. 18,9 graden, op de 1e verdieping ongeveer 20,5 graden, en boven op zolder zo'n 22,2 graden. Netjes oplopend qua (absoluut) vochtgehalte per inhoud.

Buiten is het dauwpunt hier ca. 19,4 graden. Het gemiddelde binnenshuis is ca. 20,5 graden, en dat is conform mijn eigen verwachting, omdat er planten staan die vocht verdampen en daarmee de luchtvochtigheid verhogen.

Kortom: jouw luchtvochtigheid binnen zou hoger moeten zijn dan buiten (zowel relatief als absoluut), als het daar inderdaad significant kouder is dan buiten, tenzij je actief vocht verwijdert uit je huisklimaat.
airco op de bovenverdieping inderdaad, niet gerealiseerd dat dit zoveel effect heeft op vochtgehalte in het hele huis.

overigens, ik gebruik een simpele template sensor voor bepalen dauwpunt in huis, wellicht heeft iemand hier nog iets aan voor het sturen van een notificatie bijvoorbeeld als de het dauwpunt boven de ingestelde waarde van zijn/haar WeHeat (om het maar weer even on topic te bregen ;-)) komt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
template:
  - sensor:
      - name: "Dauwpunt Woonkamer"
        unique_id: dauwpunt_woonkamer
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        state: >
          {% set T = states('sensor.woonkamer_temperatuur') | float(none) %}
          {% set RH = states('sensor.woonkamer_luchtvochtigheid') | float(none) %}
          {% if T is none or RH is none or RH <= 0 %}
            {{ none }}
          {% else %}
            {% set a = 17.62 %}
            {% set b = 243.12 %}
            {% set gamma = (a * T / (b + T)) + log(RH / 100) %}
            {{ ((b * gamma) / (a - gamma)) | round(1) }}
          {% endif %}
        availability: >
          {{ states('sensor.woonkamer_temperatuur') | is_number
             and states('sensor.woonkamer_luchtvochtigheid') | is_number }}

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-06 21:45
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Ah ja, Dan is die waarde in de achtertuin een afwijking, en kun je dus beter negeren. (Al kun je daar vast iets slims mee doen om te bepalen wanneer je weer de planten moeten bewateren ofzo ;) )

Dan blijft de waarde in de voortuin over, en die is vrijwel gelijk aan die je binnen haalt, en klopt mijn verhaal nog steeds. Zijnde dat het dauwpunt niet echt wijzigt door alleen lucht van buiten naar binnen te halen...
Ik middel die 2 waardes met de 'lucht' in van de BB, om een gemiddelde buitentemp ter krijgen vor de stooklijnberekening voor mijn OTGW regeling 8-)

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-06 21:45
Tijgerkracht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Lucky you...hier in de schaduw in de achtertuin ruim 33° .
Op het dak waar de Blackbird staat is het 36.1°.

[Afbeelding]
Ik wordt hier niet heel blij van :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSHSbiNAJ0upa6RbhrWaKGQtMgs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DMrpAwFuKJCAYjoQAuvYfdxA.png?f=user_large

  • Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:10
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Ik wordt hier niet heel blij van :

[Afbeelding]
Ik word is zonder 't', maar dat terzijde ;-).
Verder is het hier redelijk te doen met op 2 etages vloerverwarming die staat te koelen met BB80.
De WTW intake is op de zon gericht, niet zo handig in de zomer (in de winter wel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qQCdBSgMIhDJYc6QBcR9uyvEAo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jlB78Q48nXAWWKhqx78JudfZ.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-06 21:45
Zal de warmte zijn :O

We hebben een te warm huis. Hoop met koelen en de fancoils de scherpe randjes eraf te halen...

  • Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
f12f12f12 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:05:
[Afbeelding]

Dus dit is niet de bedoeling ;)!
Voor mij geen koelen meer. Vind het simpelweg te risicovol op de plekken waar ik het leidingwerk niet kan zien. Overigens was dit met de default settings vanuit weheat.
Dit is waarom ik de koelfunctie niet durf aan te zetten. De CV leidingen in de muren zijn grotendeels van kunststof maar ik weet van een paar plekken dat er (onbekende) metalen koppelingen en verdelers zijn gebruikt waar ik niet eenvoudig bij kan komen of makkelijk in de gaten kan houden. Ik ben dan een te grote bange poepert voor schimmel- en roestvorming om de koelfunctie aan te zetten :$ Gelukkig doen screens en zonneschermen al een hoop.

Nog een paar dagen volhouden in deze hitte :-(

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 25-06-2026 18:29 ]


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:17
Yolo :)

wel irritant dat er plots een wachttijd van 60 min is als de koeltemp is bereikt (had ‘m van 17 naar 18 gezet in de verondestelling dat er net als verwarmen een offset zou zijn). Volgens mij was dit vorig jaar anders.

  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:22
Barryvdh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Hoe werkt dat? Is je dauwpunt afhankelijk van de buitentemperatuur, of van de binnentemperatuur?

KNMI integratie zegt bij mij nu 21.4 graden als dauwpunt, maar binnen is het toch een stuk koeler (24 ipv 29)? Eigenlijk moet je een luchtvochtigheid binnen bijhouden toch?
ik zorg dat temp van het water wat de wp maakt net boven het dauwpunt ligt, met een ondergrens van 14 graden en een boven grens van 18 graden. Hierdoor krijg je geen natte vloer of leidingen die nat worden.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:28
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Nee ;)

Zoals ik al schreef, is het dauwpunt van lucht niet afhankelijk van temperatuur, het IS een temperatuur. Namelijk die waarbij het vocht in de lucht gaat condenseren, oftewel wanneer de 100% RH (Relative Humidity) wordt bereikt bij afkoeling van die lucht.

Als je lucht van buiten naar binnen haalt, of door je kruipruimte laat waaien, of door een koof, of waar dan ook langs, verandert de absolute hoeveelheid water(damp) in die lucht niet (noemenswaardig).

Alleen de relatieve luchtvochtigheid verandert met de luchttemperatuur, maar het dauwpunt dus niet! Daarom is dat ook zo'n handige waarde om heel snel te bepalen hoe koud je je CV water kunt maken voordat het vocht in de lucht kan condenseren.

Houd je koeltemp. hoger dan het dauwpunt, en je zit goed.
Dat is alleen zo als de hoeveelheid vocht buiten gelijk is aan binnen. En dat is niet zo. Zeker op dit soort warme dagen waar we de deuren en ramen dicht houden. Als daar vier mensen hun co2 en h20 uitpuffen, dan hoopt zich het vocht in het binnenklimaat op.

Onder vloeren is het van groot belang hoeveel vocht in de grond zit. Is deze kurkdroog? Geen probleem. Staat het huis op een veenlaag? Ga je dweiltje maar pakken...

  • AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:43

AirX

Tweak Guru

Als leidingen in muren of vloeren zitten, is het dan een probleem? Er kan dan namelijk geen vocht bij komen. De muur zelf moet natuurlijk zelf niet onder het dauwpunt komen…

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-06 21:45
Vanavond als test koelen aangezetv 8/9... 'k heb een wachttihd van 2:58... Dat is tot vanavond 21:58

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
Mg4gebruiker schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Dat is alleen zo als de hoeveelheid vocht buiten gelijk is aan binnen. En dat is niet zo. Zeker op dit soort warme dagen waar we de deuren en ramen dicht houden. Als daar vier mensen hun co2 en h20 uitpuffen, dan hoopt zich het vocht in het binnenklimaat op.

Onder vloeren is het van groot belang hoeveel vocht in de grond zit. Is deze kurkdroog? Geen probleem. Staat het huis op een veenlaag? Ga je dweiltje maar pakken...
Dat is wat ik ook probeerde aan te geven. De discussie dwaalde alleen een beetje af naar de betekenis van een dauwpunt (mi scusi ;) ). Maar goed, buitenlucht die binnenkomt, behoudt in eerste instantie hetzelfde dauwpunt, ongeacht eventuele temperatuursverandering van die lucht.

Echter, omdat er binnenshuis vaak wel iets aan de absolute vochtigheid verandert, positief of negatief, moet je een correctie doen aan dat dauwpunt om de optimale koeltemperatuur te maken.

Maar het dauwpunt van de buitenlucht is een goed startpunt voor die correctie.

En nu probeer ik het weer on-topic te houden ;) Mijn BB P60 heeft vandaag nog maar 2x 1 uurtje iets anders gedaan dan continu koelen, en daarmee is de woonkamer net 26 graden gebleven.

Wellicht dat ik toch boven op zoek ga naar iets als fancoils ter vervanging van enkele radiatoren, of toch een losse airco ergens...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:51
Iemand hier al een grote buis voor de buitenunit gelegd die de koude lucht naar binnen blaast met de WP op de legionella run?

  • Martijn264
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:18
Weet iemand of het mogelijk is om de minimale temperatuur lager te zetten dan 15C? Ik zit er over te denken om een fancoil toe te voegen en tijdelijk de vloerverwarming dicht te zetten. Dat werkt vooral beter met lagere temperaturen volgens mij.

De leidingen zijn allemaal geïsoleerd dus het moet kunnen qua condens.

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:24

polthemol

Moderator General Chat
zijn er hier ook mensen die nog 'klassieke' heatmeister gepimpte radiatoren gebruiken? Het koelen werkt boven verwachting goed met de weheat (zit nu alleen op het randje van condens met momenten), ik ben alleen aan het speuren hoe ik die leidingen netjes geisoleerd kan krijgen. De 'grijze sloffen' zit ik niet echt op te wachtne omdat veel leidingen in het zicht liggen, maar ik kan weinig vinden van cv buizen die al geisoleerd zijn (al da nniet stale cv buizen met een jasje wat niet funky rood plastic is).

Hoe hebben anderen hier dat opgelost? :)

En qua run: gisteren 11 uur aan een stuk, daarna moeten uitzetten omdat er vrij plots een hele lading condens ontstond vanaf dat de zon op de achterkant van het huis scheen. Het helpt niet meer om de hut echt koel te houden, maar het is wel een verfrissend briesje (en met deze temperaturen is het zonder een echte airco denkelijk ook gewoon een losing battle die ik vecht).

@Weheat is het voor het koelgedeelte een optie dat we via de api dynamisch de temperatuur kunnen instellen? De 2 temperatuurpunten di eje nu kunt gebruiken zijn vrij rigide en beperkt in range. Met eventuele optie tot zelf aansturen via bv. een home-assistant, kun je anticiperen op het dauwpunt wat je in huis hebt en daarop de temperatuur laten aanpassen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:17
Hier staat koelen nu ook weer 2 dagen aan en vannacht maar aangelaten. Met vvw is de vloer wel serieus koud. Op blote voeten eigenlijk niet eens comfortabel. De radiatoren merk ik niks aan.

  • AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:43

AirX

Tweak Guru

Weheat zou gewoon een luchtvochtigheidssensor voor binnen moeten toevoegen aan het systeem. Dan kan de warmtepomp zelf op het dauwpunt sturen. Het slaat toch nergens op dat we dat zelf handmatig met de app moeten doen? Kan mogelijk via OT: Data-ID 78 – Relative Humidity (relatieve luchtvochtigheid, 0–100%)

[ Voor 18% gewijzigd door AirX op 26-06-2026 10:43 ]


  • phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:18
AirX schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:40:
Weheat zou gewoon een luchtvochtigheidssensor voor binnen moeten toevoegen aan het systeem.
Weet niet hoe normaal het is om een thermostaat te hebben met zo'n sensor, maar toevoegen aan de binnenunit op zolder geeft ook niet echt representatieve waardes voor de woonkamer, en een extra sensor op afstand installeren is ook niet eenvoudig in elk huis.

Het idee klinkt wel interessant, maar gewoon is het niet.

  • Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als de Weheat Thermostaat nog steeds bestaat zou het niet gek zijn om daarmee de relatieve luchtvochtigheid te meten. Een thermostaat hangt doorgaans in een leefruimte.

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:24

polthemol

Moderator General Chat
phYzar schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Weet niet hoe normaal het is om een thermostaat te hebben met zo'n sensor, maar toevoegen aan de binnenunit op zolder geeft ook niet echt representatieve waardes voor de woonkamer, en een extra sensor op afstand installeren is ook niet eenvoudig in elk huis.

Het idee klinkt wel interessant, maar gewoon is het niet.
zijn wel oplossingen voor te verzinnen natuurlijk, luchtvochtigheid veranderd niet zo snel, temperatuur ook niet in de meeste gevallen.

Via een 10 euro ikea temperatuur meter kun je het al prima meten, weheat zou voor die zaken dus of een stukje api moeten vrijgeven zodat de fanatieke tweakers het zelf regelen of je brengt een eigen sensor uit die die data netjes doorstuurt om de x tijd.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:31
phYzar schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Weet niet hoe normaal het is om een thermostaat te hebben met zo'n sensor, maar toevoegen aan de binnenunit op zolder geeft ook niet echt representatieve waardes voor de woonkamer, en een extra sensor op afstand installeren is ook niet eenvoudig in elk huis.

Het idee klinkt wel interessant, maar gewoon is het niet.
Ik heb er 1 zitten in de buitensensor van de honeywell T6. Kun je niet zien in de app, maar homeassistant leest t wel uit. (kan geen screenshot geven want mn NAS met ha staat tijdelijk uit ivm oververhitting in de meterkast)


Ik heb t koelen maar uit gezet. Te veel last van condens en met stalen buizen neem ik gewoon geen risico. Wel jammer want het werkte best goed, kon het huis op 24 houden terwijl het buiten 35 was. Nu zonder koelen is het inmiddels 27.5... En inderdaad een vochtsensor op de leiding of een dynamische stooklijn gebaseerd op locatie en vochtigheid om terug te schalen is denk ik geen overbodige luxe. Past wel in de WHI lijkt me.

  • Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
phYzar schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:01:
[...]

maar toevoegen aan de binnenunit op zolder geeft ook niet echt representatieve waardes voor de woonkamer
Hier hangt de binnenunit zelfs in de garage :)
Pagina: 1 ... 215 216 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.