• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:41
Amiromaan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Hartstikke leuk, allemaal theoretisch gebeuren. Maar volgens mij zijn we op zoek naar de temperatuur die de CV leiding minimaal mag zijn zonder dat er condens op komt te staan. Wellicht heet die temperatuur niet het dauwpunt? Maar die temperatuur is zeker afhankelijk van zowel lucht temperatuur als -vochtigheid.
Ja, van de RELATIEVE luchtvochtigheid, die is afhankelijk van de luchttemperatuur en de hoeveelheid water in die lucht.

Het dauwpunt is een getal wat niet afhankelijk is van de luchttemperatuur, ALLEEN van de absolute hoeveelheid vocht in een gegeven volume lucht.

En die verandert alleen door het verwijderen of toevoegen van vocht nadat die lucht naar binnen is gekomen. Zie een van mijn voorgaande berichten. Daar zul je wel rekening mee moeten houden.

Maar in beginsel is het dauwpunt van de buitenlucht een mooi startpunt, dat geeft direct aan hoeveel vocht er in de lucht zit die je naar binnen haalt...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:07
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Ja, van de RELATIEVE luchtvochtigheid, die is afhankelijk van de luchttemperatuur en de hoeveelheid water in die lucht.

Het dauwpunt is een getal wat niet afhankelijk is van de luchttemperatuur, ALLEEN van de absolute hoeveelheid vocht in een gegeven volume lucht.

En die verandert alleen door het verwijderen of toevoegen van vocht nadat die lucht naar binnen is gekomen. Zie een van mijn voorgaande berichten. Daar zul je wel rekening mee moeten houden.

Maar in beginsel is het dauwpunt van de buitenlucht een mooi startpunt, dat geeft direct aan hoeveel vocht er in de lucht zit die je naar binnen haalt...
Ja die relatieve vochtigheid staat hier toch gewoon op een sensor? Dus waarom zo moeilijk doen vraag ik me af, als je gewoon 2 waarden afleest, invult in de calculator en je vervolgens de bijbehorende minimale CV temperatuur ontvangt.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:37
f12f12f12 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:05:
[Afbeelding]

Dus dit is niet de bedoeling ;)!
Voor mij geen koelen meer. Vind het simpelweg te risicovol op de plekken waar ik het leidingwerk niet kan zien. Overigens was dit met de default settings vanuit weheat.
Dit heb ik dus ook...ook met een koelcurve van 18-22 graden.

• Gameboy
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Jawel, voortuin is 29,4C en 61,1%, achtertuin 27,5C en 80,5%
Voortuin = dauwpunt 21,1
Achtertuin = dauwpunt 23,8

Als de meetwaardes kloppen, dan verwacht ik dat de sensor in de achtertuin dichter bij beplanting staat dan die in de voortuin, die afwijking is behoorlijk groot.

Je eerdere melding van ca. 52% RH bij 32 graden binnen komt neer op een dauwpunt van 20,9 graden, dat is iets lager dan buiten. Is dat op de benedenverdieping gemeten? Of waar komt die waarde vandaan?

Vochtige lucht stijgt, dus beneden heb je doorgaans een lager dauwpunt dan bijvoorbeeld op zolder...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Gameboy
Amiromaan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Ja die relatieve vochtigheid staat hier toch gewoon op een sensor? Dus waarom zo moeilijk doen vraag ik me af, als je gewoon 2 waarden afleest, invult in de calculator en je vervolgens de bijbehorende minimale CV temperatuur ontvangt.
Ja dat kan, maar als je geen vochtigheidssensoren in huis hebt, maar wel een dauwpunt van een weer-service, is dat wel je makkelijkste startpunt ;)

En bovendien, een getal in graden Celsius die aangeeft wanneer vocht condenseert is toch een veel makkelijkere en directere waarde dan een berekening met andere getallen die ook nog eens op hetzelfde uit kan komen als zowel de temperatuur als de RH van de lucht veranderen.

Anyway, ik wil ook niet de hele draad kapen en hierover blijven ranten.

Het was meer dat het dauwpunt een directe maat is die eenvoudig aangeeft hoe vochtig lucht is, onafhankelijk van de luchttemperatuur, en daarom geschikt is voor het bepalen van je Koelcurve... ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Gameboy op 25-06-2026 15:19 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09 21:42
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Voortuin = dauwpunt 21,1
Achtertuin = dauwpunt 23,8

Als de meetwaardes kloppen, dan verwacht ik dat de sensor in de achtertuin dichter bij beplanting staat dan die in de voortuin, die afwijking is behoorlijk groot.

Je eerdere melding van ca. 52% RH bij 32 graden binnen komt neer op een dauwpunt van 20,9 graden, dat is iets lager dan buiten. Is dat op de benedenverdieping gemeten? Of waar komt die waarde vandaan?

Vochtige lucht stijgt, dus beneden heb je doorgaans een lager dauwpunt dan bijvoorbeeld op zolder...
Ja, achtertuin sensor zit idd in de buurt van beplanting, en in de schaduw. Redelijk dicht bij de grond, de voortuinsensor op ca 120cm hoogte tegen een muur, ook in de schaduw.

De binnen meteing is bpven en beneden vrijwel hetzelfde (op tienden).. Ons huis wordt bloedheet in de zon, veel ramen, goede isolatie. Niet heel veel planten, ook geen airco...

• Gameboy
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Ja, achtertuin sensor zit idd in de buurt van beplanting, en in de schaduw. Redelijk dicht bij de grond, de voortuinsensor op ca 120cm hoogte tegen een muur, ook in de schaduw.

De binnen meteing is bpven en beneden vrijwel hetzelfde (op tienden).. Ons huis wordt bloedheet in de zon, veel ramen, goede isolatie. Niet heel veel planten, ook geen airco...
Ah ja, Dan is die waarde in de achtertuin een afwijking, en kun je dus beter negeren. (Al kun je daar vast iets slims mee doen om te bepalen wanneer je weer de planten moeten bewateren ofzo ;) )

Dan blijft de waarde in de voortuin over, en die is vrijwel gelijk aan die je binnen haalt, en klopt mijn verhaal nog steeds. Zijnde dat het dauwpunt niet echt wijzigt door alleen lucht van buiten naar binnen te halen...

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:43
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Jawel, voortuin is 29,4C en 61,1%, achtertuin 27,5C en 80,5%
Lucky you...hier in de schaduw in de achtertuin ruim 33° .
Op het dak waar de Blackbird staat is het 36.1°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI7K-3kv-ITZRBpwWt_ckf6ufxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WCEKZwiIcFnFdLP1pM3SCtbh.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:30
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Dan heb je ofwel een heel bijzondere vochthuishouding in je woning, of je haalt ergens actief vocht uit de lucht...Ik zou verwachten dat je binnenshuis juist meer vocht in de lucht zou hebben, vanwege zaken die daar water toevoegen aan de lucht (planten, badkamer, etc...)

Bij mij in huis is het dauwpunt binnen in huis (gemiddeld) iets hoger dan buiten, zoals je ook zou verwachten (immers: er wordt niet magisch vocht verwijderd, eerder toegevoegd na de uitwisseling van lucht tussen buiten en binnen).

Binnenshuis is ook een normale gradient van het dauwpunt aanwezig, want vochtige lucht stijgt ten opzichte van drogere lucht. In de woonkamer (die gekoeld wordt via de vloerverwarming) is het actuele dauwpunt ca. 18,9 graden, op de 1e verdieping ongeveer 20,5 graden, en boven op zolder zo'n 22,2 graden. Netjes oplopend qua (absoluut) vochtgehalte per inhoud.

Buiten is het dauwpunt hier ca. 19,4 graden. Het gemiddelde binnenshuis is ca. 20,5 graden, en dat is conform mijn eigen verwachting, omdat er planten staan die vocht verdampen en daarmee de luchtvochtigheid verhogen.

Kortom: jouw luchtvochtigheid binnen zou hoger moeten zijn dan buiten (zowel relatief als absoluut), als het daar inderdaad significant kouder is dan buiten, tenzij je actief vocht verwijdert uit je huisklimaat.
airco op de bovenverdieping inderdaad, niet gerealiseerd dat dit zoveel effect heeft op vochtgehalte in het hele huis.

overigens, ik gebruik een simpele template sensor voor bepalen dauwpunt in huis, wellicht heeft iemand hier nog iets aan voor het sturen van een notificatie bijvoorbeeld als de het dauwpunt boven de ingestelde waarde van zijn/haar WeHeat (om het maar weer even on topic te bregen ;-)) komt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
template:
  - sensor:
      - name: "Dauwpunt Woonkamer"
        unique_id: dauwpunt_woonkamer
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        state: >
          {% set T = states('sensor.woonkamer_temperatuur') | float(none) %}
          {% set RH = states('sensor.woonkamer_luchtvochtigheid') | float(none) %}
          {% if T is none or RH is none or RH <= 0 %}
            {{ none }}
          {% else %}
            {% set a = 17.62 %}
            {% set b = 243.12 %}
            {% set gamma = (a * T / (b + T)) + log(RH / 100) %}
            {{ ((b * gamma) / (a - gamma)) | round(1) }}
          {% endif %}
        availability: >
          {{ states('sensor.woonkamer_temperatuur') | is_number
             and states('sensor.woonkamer_luchtvochtigheid') | is_number }}

• Jpiek
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Ah ja, Dan is die waarde in de achtertuin een afwijking, en kun je dus beter negeren. (Al kun je daar vast iets slims mee doen om te bepalen wanneer je weer de planten moeten bewateren ofzo ;) )

Dan blijft de waarde in de voortuin over, en die is vrijwel gelijk aan die je binnen haalt, en klopt mijn verhaal nog steeds. Zijnde dat het dauwpunt niet echt wijzigt door alleen lucht van buiten naar binnen te halen...
Ik middel die 2 waardes met de 'lucht' in van de BB, om een gemiddelde buitentemp ter krijgen vor de stooklijnberekening voor mijn OTGW regeling 8-)

• Jpiek
Tijgerkracht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Lucky you...hier in de schaduw in de achtertuin ruim 33° .
Op het dak waar de Blackbird staat is het 36.1°.

[Afbeelding]
Ik wordt hier niet heel blij van :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSHSbiNAJ0upa6RbhrWaKGQtMgs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DMrpAwFuKJCAYjoQAuvYfdxA.png?f=user_large

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:43
Jpiek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Ik wordt hier niet heel blij van :

[Afbeelding]
Ik word is zonder 't', maar dat terzijde ;-).
Verder is het hier redelijk te doen met op 2 etages vloerverwarming die staat te koelen met BB80.
De WTW intake is op de zon gericht, niet zo handig in de zomer (in de winter wel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qQCdBSgMIhDJYc6QBcR9uyvEAo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jlB78Q48nXAWWKhqx78JudfZ.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Jpiek
Zal de warmte zijn :O

We hebben een te warm huis. Hoop met koelen en de fancoils de scherpe randjes eraf te halen...

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
f12f12f12 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:05:
[Afbeelding]

Dus dit is niet de bedoeling ;)!
Voor mij geen koelen meer. Vind het simpelweg te risicovol op de plekken waar ik het leidingwerk niet kan zien. Overigens was dit met de default settings vanuit weheat.
Dit is waarom ik de koelfunctie niet durf aan te zetten. De CV leidingen in de muren zijn grotendeels van kunststof maar ik weet van een paar plekken dat er (onbekende) metalen koppelingen en verdelers zijn gebruikt waar ik niet eenvoudig bij kan komen of makkelijk in de gaten kan houden. Ik ben dan een te grote bange poepert voor schimmel- en roestvorming om de koelfunctie aan te zetten :$ Gelukkig doen screens en zonneschermen al een hoop.

Nog een paar dagen volhouden in deze hitte :-(

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 25-06-2026 18:29 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:11
Yolo :)

wel irritant dat er plots een wachttijd van 60 min is als de koeltemp is bereikt (had ‘m van 17 naar 18 gezet in de verondestelling dat er net als verwarmen een offset zou zijn). Volgens mij was dit vorig jaar anders.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 13:18
Barryvdh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Hoe werkt dat? Is je dauwpunt afhankelijk van de buitentemperatuur, of van de binnentemperatuur?

KNMI integratie zegt bij mij nu 21.4 graden als dauwpunt, maar binnen is het toch een stuk koeler (24 ipv 29)? Eigenlijk moet je een luchtvochtigheid binnen bijhouden toch?
ik zorg dat temp van het water wat de wp maakt net boven het dauwpunt ligt, met een ondergrens van 14 graden en een boven grens van 18 graden. Hierdoor krijg je geen natte vloer of leidingen die nat worden.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:37
Gameboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Nee ;)

Zoals ik al schreef, is het dauwpunt van lucht niet afhankelijk van temperatuur, het IS een temperatuur. Namelijk die waarbij het vocht in de lucht gaat condenseren, oftewel wanneer de 100% RH (Relative Humidity) wordt bereikt bij afkoeling van die lucht.

Als je lucht van buiten naar binnen haalt, of door je kruipruimte laat waaien, of door een koof, of waar dan ook langs, verandert de absolute hoeveelheid water(damp) in die lucht niet (noemenswaardig).

Alleen de relatieve luchtvochtigheid verandert met de luchttemperatuur, maar het dauwpunt dus niet! Daarom is dat ook zo'n handige waarde om heel snel te bepalen hoe koud je je CV water kunt maken voordat het vocht in de lucht kan condenseren.

Houd je koeltemp. hoger dan het dauwpunt, en je zit goed.
Dat is alleen zo als de hoeveelheid vocht buiten gelijk is aan binnen. En dat is niet zo. Zeker op dit soort warme dagen waar we de deuren en ramen dicht houden. Als daar vier mensen hun co2 en h20 uitpuffen, dan hoopt zich het vocht in het binnenklimaat op.

Onder vloeren is het van groot belang hoeveel vocht in de grond zit. Is deze kurkdroog? Geen probleem. Staat het huis op een veenlaag? Ga je dweiltje maar pakken...

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 22:43

AirX

Tweak Guru

Als leidingen in muren of vloeren zitten, is het dan een probleem? Er kan dan namelijk geen vocht bij komen. De muur zelf moet natuurlijk zelf niet onder het dauwpunt komen…

• Jpiek
Vanavond als test koelen aangezetv 8/9... 'k heb een wachttihd van 2:58... Dat is tot vanavond 21:58

• Gameboy
Mg4gebruiker schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Dat is alleen zo als de hoeveelheid vocht buiten gelijk is aan binnen. En dat is niet zo. Zeker op dit soort warme dagen waar we de deuren en ramen dicht houden. Als daar vier mensen hun co2 en h20 uitpuffen, dan hoopt zich het vocht in het binnenklimaat op.

Onder vloeren is het van groot belang hoeveel vocht in de grond zit. Is deze kurkdroog? Geen probleem. Staat het huis op een veenlaag? Ga je dweiltje maar pakken...
Dat is wat ik ook probeerde aan te geven. De discussie dwaalde alleen een beetje af naar de betekenis van een dauwpunt (mi scusi ;) ). Maar goed, buitenlucht die binnenkomt, behoudt in eerste instantie hetzelfde dauwpunt, ongeacht eventuele temperatuursverandering van die lucht.

Echter, omdat er binnenshuis vaak wel iets aan de absolute vochtigheid verandert, positief of negatief, moet je een correctie doen aan dat dauwpunt om de optimale koeltemperatuur te maken.

Maar het dauwpunt van de buitenlucht is een goed startpunt voor die correctie.

En nu probeer ik het weer on-topic te houden ;) Mijn BB P60 heeft vandaag nog maar 2x 1 uurtje iets anders gedaan dan continu koelen, en daarmee is de woonkamer net 26 graden gebleven.

Wellicht dat ik toch boven op zoek ga naar iets als fancoils ter vervanging van enkele radiatoren, of toch een losse airco ergens...

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-08 16:23
Iemand hier al een grote buis voor de buitenunit gelegd die de koude lucht naar binnen blaast met de WP op de legionella run?

• Martijn264
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-08 07:05
Weet iemand of het mogelijk is om de minimale temperatuur lager te zetten dan 15C? Ik zit er over te denken om een fancoil toe te voegen en tijdelijk de vloerverwarming dicht te zetten. Dat werkt vooral beter met lagere temperaturen volgens mij.

De leidingen zijn allemaal geïsoleerd dus het moet kunnen qua condens.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21

polthemol

Moderator General Chat
zijn er hier ook mensen die nog 'klassieke' heatmeister gepimpte radiatoren gebruiken? Het koelen werkt boven verwachting goed met de weheat (zit nu alleen op het randje van condens met momenten), ik ben alleen aan het speuren hoe ik die leidingen netjes geisoleerd kan krijgen. De 'grijze sloffen' zit ik niet echt op te wachtne omdat veel leidingen in het zicht liggen, maar ik kan weinig vinden van cv buizen die al geisoleerd zijn (al da nniet stale cv buizen met een jasje wat niet funky rood plastic is).

Hoe hebben anderen hier dat opgelost? :)

En qua run: gisteren 11 uur aan een stuk, daarna moeten uitzetten omdat er vrij plots een hele lading condens ontstond vanaf dat de zon op de achterkant van het huis scheen. Het helpt niet meer om de hut echt koel te houden, maar het is wel een verfrissend briesje (en met deze temperaturen is het zonder een echte airco denkelijk ook gewoon een losing battle die ik vecht).

@Weheat is het voor het koelgedeelte een optie dat we via de api dynamisch de temperatuur kunnen instellen? De 2 temperatuurpunten di eje nu kunt gebruiken zijn vrij rigide en beperkt in range. Met eventuele optie tot zelf aansturen via bv. een home-assistant, kun je anticiperen op het dauwpunt wat je in huis hebt en daarop de temperatuur laten aanpassen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• STIMPPYYY
Hier staat koelen nu ook weer 2 dagen aan en vannacht maar aangelaten. Met vvw is de vloer wel serieus koud. Op blote voeten eigenlijk niet eens comfortabel. De radiatoren merk ik niks aan.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 22:43

AirX

Tweak Guru

Weheat zou gewoon een luchtvochtigheidssensor voor binnen moeten toevoegen aan het systeem. Dan kan de warmtepomp zelf op het dauwpunt sturen. Het slaat toch nergens op dat we dat zelf handmatig met de app moeten doen? Kan mogelijk via OT: Data-ID 78 – Relative Humidity (relatieve luchtvochtigheid, 0–100%)

[ Voor 18% gewijzigd door AirX op 26-06-2026 10:43 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:32
AirX schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:40:
Weheat zou gewoon een luchtvochtigheidssensor voor binnen moeten toevoegen aan het systeem.
Weet niet hoe normaal het is om een thermostaat te hebben met zo'n sensor, maar toevoegen aan de binnenunit op zolder geeft ook niet echt representatieve waardes voor de woonkamer, en een extra sensor op afstand installeren is ook niet eenvoudig in elk huis.

Het idee klinkt wel interessant, maar gewoon is het niet.

• Caayn
  • Niet online
Als de Weheat Thermostaat nog steeds bestaat zou het niet gek zijn om daarmee de relatieve luchtvochtigheid te meten. Een thermostaat hangt doorgaans in een leefruimte.

• polthemol
  • Laatst online: 09:21

polthemol

Moderator General Chat
phYzar schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Weet niet hoe normaal het is om een thermostaat te hebben met zo'n sensor, maar toevoegen aan de binnenunit op zolder geeft ook niet echt representatieve waardes voor de woonkamer, en een extra sensor op afstand installeren is ook niet eenvoudig in elk huis.

zijn wel oplossingen voor te verzinnen natuurlijk, luchtvochtigheid veranderd niet zo snel, temperatuur ook niet in de meeste gevallen.

Via een 10 euro ikea temperatuur meter kun je het al prima meten, weheat zou voor die zaken dus of een stukje api moeten vrijgeven zodat de fanatieke tweakers het zelf regelen of je brengt een eigen sensor uit die die data netjes doorstuurt om de x tijd.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-09 08:27
[...]

Ik heb er 1 zitten in de buitensensor van de honeywell T6. Kun je niet zien in de app, maar homeassistant leest t wel uit. (kan geen screenshot geven want mn NAS met ha staat tijdelijk uit ivm oververhitting in de meterkast)

Ik heb t koelen maar uit gezet. Te veel last van condens en met stalen buizen neem ik gewoon geen risico. Wel jammer want het werkte best goed, kon het huis op 24 houden terwijl het buiten 35 was. Nu zonder koelen is het inmiddels 27.5... En inderdaad een vochtsensor op de leiding of een dynamische stooklijn gebaseerd op locatie en vochtigheid om terug te schalen is denk ik geen overbodige luxe. Past wel in de WHI lijkt me.

• Caayn
  • Niet online
[...]

maar toevoegen aan de binnenunit op zolder geeft ook niet echt representatieve waardes voor de woonkamer
Hier hangt de binnenunit zelfs in de garage :)

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-09 20:40
Hebben jullie de koeling draaien op een Open therm thermostaat?

Hier staat de Sparrow op koelen en standaard koelinstellingen.

Pomp draait.

Maar geen koeling.

Benieuwd wat dat kan zijn.

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11:15
Nou ik mag mij ook voegen tot het selecte gezelschap van Weheat Sparrow eigenaren. Woensdag en gisteren is de pomp geinstalleerd door Hoppenbrouwers, ging allemaal zeer professioneel. Het was eigenlijk geen doen met die hitte maar koud water, ijsjes en voldoende schaduwmomentjes (en mobiele airco op zolder) hebben ze nog wat comfort gegeven.

Eerste SWW run was in 45 minuten gepiept, dat is veel korter dan ik had verwacht maar wat wil je ook met een luchttemperatuur van 35 graden :)

En gisteren ook meteen gas opgezegd.

Ik vraag me wel af, betaal je wel nog vastrecht als je geen gas meer afneemt?

[ Voor 15% gewijzigd door QuestionMarc op 26-06-2026 12:32 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:29:
Nou ik mag mij ook voegen tot het selecte gezelschap van Weheat Sparrow eigenaren. Woensdag en gisteren is de pomp geinstalleerd door Hoppenbrouwers, ging allemaal zeer professioneel. Het was eigenlijk geen doen met die hitte maar koud water, ijsjes en voldoende schaduwmomentjes (en mobiele airco op zolder) hebben ze nog wat comfort gegeven.

Eerste SWW run was in 45 minuten gepiept, dat is veel korter dan ik had verwacht maar wat wil je ook met een luchttemperatuur van 35 graden :)

Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels

• QuestionMarc
Ik heb een verzoek tot verwijdering ingeschoten via mijnaansluiting.nl. Dat is kosteloos als je zelf geen specifieke datum opgeeft.

• QuestionMarc
Ik heb nog wel een vraag, want de buizen zijn niet door het installatiebedrijf geisoleerd. Welke isolatie raden jullie aan? De prijzen van buisisolatie lopen ver uiteen van 15 euro per meter tot 1,50 per meter.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:

Pomp draait.

Maar geen koeling.

Op het portal en de app staan 9 condities waar hij aan moet voldoen, en als het goed is zie je ook welke wel/niet al voldoen.

• MotorBeast
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Ik heb een verzoek tot verwijdering ingeschoten via mijnaansluiting.nl. Dat is kosteloos als je zelf geen specifieke datum opgeeft.
Lees topic even. Kan ellende opleveren bij schade. Kan ook goed gaan.

• MotorBeast
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb nog wel een vraag, want de buizen zijn niet door het installatiebedrijf geisoleerd. Welke isolatie raden jullie aan? De prijzen van buisisolatie lopen ver uiteen van 15 euro per meter tot 1,50 per meter.
Armaflex HT. Naden verlijmen.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:39
polthemol schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:03:
[...]

.…. weheat zou voor die zaken dus of een stukje api moeten vrijgeven …..
@Weheat : wanneer eindelijk? Gewoon wat je binnen de app/portal kan ook vrijgeven voor HA

• Gameboy
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:

Pomp draait.

Maar geen koeling.

Weheat koeling kijkt niet naar OT voor zover ik weet. Je stelt een "Koelcurve" in, en de WP maakt water van de koelwatertemperatuur die hoort bij de actuele buitentemperatuur in die curve.

En daarnaast nog 8 parameters die je inderdaad kunt vinden in het Weheat portal: https://portal.weheat.nl/

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:32
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:29:

Tot de aansluiting echt weg is nog wel helaas.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49
RobbieT schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Tot de aansluiting echt weg is nog wel helaas.
Niet waar. Je stopt met betalen wanneer je de aanvraag indient. Zie https://www.mijnaansluiting.nl/gasverwijderen
Hoe laat ik mijn gasaansluiting verwijderen?
U kunt een aanvraag doen voor het verwijderen van uw gasaansluiting als u weet vanaf welk moment u de gasaansluiting niet meer nodig heeft. Volg onderstaande stappen:
  • Maak een account aan op mijnaansluiting.nl. Heeft u al een account? Log dan in.
  • Nadat u bent ingelogd kiest u voor Start een aanvraag.
  • Volg de stappen in het aanvraagformulier en verzendt de aanvraag. De aanvraag komt automatisch bij de betreffende netbeheerder(s) terecht.
  • Zeg direct daarna uw leveringscontract voor gas op bij uw energieleverancier
  • De netbeheerder of aannemer neemt contact met u op om de werkzaamheden in te plannen en verwijdert de gasaansluiting.

• Boeman91
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-07 10:04
Een paar weken geleden is bij mij thuis een full-electric Sparrow geplaatst. Alleen nu lukt het de warmtepomp niet om de anti-legionellacyclus te voltooien. Nu doet hij iedere 3 uur een soort van poging maar stopt ook na 10 minuten weer. Ik heb de grafiek bijgevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSFx1Tdpa2DUM9A_lg2hYRAG9ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xU6tj7HKgxxrtwWO8CZkOcW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een keer naar de installatie gekeken (ben een leek). Een ding viel mij op: volgens mij staat in de handleiding dat de HOUSE IN temperatuur sensor op de middelste buis van de binnenunit hoort te zitten maar bij mij zit die links:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Is1ErxIalrxPXe861XhENPzM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSNQ4GtK4IvzYvhGeSM09X0j.jpg?f=fotoalbum_large

Waar zit die sensor bij jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Boeman91 op 26-06-2026 13:20 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:32
Barryvdh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Niet waar. Je stopt met betalen wanneer je de aanvraag indient. Zie https://www.mijnaansluiting.nl/gasverwijderen

[...]
Dank voor de correctie. Daar heb ik een stap gemist en dus zelf ook nog niet goed gedaan.

• STIMPPYYY
Contract opzeggen bij je leverancier (gas alleen dus) en verzoek indienen. Bij mij ging het zonder problemen via mijnaansluiting. Wel blij dat het geregeld is want volgens mij loopt dat niet bij iedereen even lekker.

• Hendrik Keizer
Barryvdh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Op het portal en de app staan 9 condities waar hij aan moet voldoen, en als het goed is zie je ook welke wel/niet al voldoen.
Bij mij 8 en die zijn allemaal voldaan

• QuestionMarc
MotorBeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Armaflex HT. Naden verlijmen.
Hmm dat is een grote nee. 30 euro per 2 meter. Het is ook geen HT, dat had ik voor mijn zonneboiler wel nodig.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:26
Boeman91 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:18:
Een paar weken geleden is bij mij thuis een full-electric Sparrow geplaatst. Alleen nu lukt het de warmtepomp niet om de anti-legionellacyclus te voltooien. Nu doet hij iedere 3 uur een soort van poging maar stopt ook na 10 minuten weer. Ik heb de grafiek bijgevoegd:

[Afbeelding]

Ik heb nog een keer naar de installatie gekeken (ben een leek). Een ding viel mij op: volgens mij staat in de handleiding dat de HOUSE IN temperatuur sensor op de middelste buis van de binnenunit hoort te zitten maar bij mij zit die links:

[Afbeelding]

De "Huis in" sensor behoort op de leiding welke toebehoort aan je CV circuit. Dus niet de leiding die naar de SWW vat gaat.
Daarnaast is het nu heel warm buiten kan lukt het de Sparrow niet om de run af te maken waarschijnlijk.

Tevens zie ik ook dat er wel dunne en niet geïsoleerde leidingen zijn gebruikt.

PS. de portal kan je ook in het Nederlands zetten ;)

• Jpiek
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Ja, als je dat draadje volgt heb je het idee dat het kommer en kwel is. In werkelijkheid ben je je aansluiting in no-time kwijt...

• Hendrik Keizer
Gameboy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Weheat koeling kijkt niet naar OT voor zover ik weet. Je stelt een "Koelcurve" in, en de WP maakt water van de koelwatertemperatuur die hoort bij de actuele buitentemperatuur in die curve.

En daarnaast nog 8 parameters die je inderdaad kunt vinden in het Weheat portal: https://portal.weheat.nl/
Ok, dan zou ie het moeten doen. Zal wel nieuwigheid zijn. Draait pas sinds gisteravond.

• Caayn
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:21:
Contract opzeggen bij je leverancier (gas alleen dus) en verzoek indienen. Bij mij ging het zonder problemen via mijnaansluiting. Wel blij dat het geregeld is want volgens mij loopt dat niet bij iedereen even lekker.
Controleer het een week later goed bij je leverancier. Hier had de helpdesk medewerker per ongeluk zowel stroom als gas opgezegd. Waardoor ik zonder actief stroomcontract zat. Paar telefoontjes later was dit netjes hersteld en recht gezet door mijn leverancier. Verder had ik zelf nog een foutje gemaakt door de afmelding bij mijn leverancier pas te doen zodra de gasleiding fysiek was verwijderd, hierdoor moest ik het vastrecht tot die datum blijven betalen. Let er dus op dat het vastrecht voor jouw gasaansluiting niet met terugwerkende kracht wordt verrekend.

Verder ging het top en had ik geen extra kosten, communicatie met de netbeheerder en diens aannemer verliep goed. Gasleiding verwijderen was hier met 2 uurtjes geregeld, vriendelijk personeel :) Gaten van de oude gasleiding in de meterkast en fundering hebben ze netjes dichtgemaakt en de klinkers liggen weer netjes in de straat d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 26-06-2026 13:59 ]

• MotorBeast
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Hmm dat is een grote nee. 30 euro per 2 meter. Het is ook geen HT, dat had ik voor mijn zonneboiler wel nodig.
Wat dacht je van aanvoer van boven de 60 graden voor je legionella run. Verder is het dampdicht mocht je gaan koelen. Goedkoper kan, maar dan heb je simpelweg meer warmteverlies onderweg. Als je het doet, doe het goed. Spul ligt jaren.

• QuestionMarc
MotorBeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Wat dacht je van aanvoer van boven de 60 graden voor je legionella run. Verder is het dampdicht mocht je gaan koelen. Goedkoper kan, maar dan heb je simpelweg meer warmteverlies onderweg. Als je het doet, doe het goed. Spul ligt jaren.
HT wordt specifiek gebruikt voor zonneboilers die tot 150graden kunnen worden. Totaal niet nodig voor een warmtepomp waar het nooit boven de 70 graden gaat komen.

Ik zocht juist een betaalbare variant die net zo flexibel is.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:11
Vanaf 2028 alleen nog slimme warmtepompen subsidiabel:

https://solarmagazine.nl/...af-2028-nog-isde-subsidie

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jpiek
Hier ook sinds gisteren geactiveerd, PC kamer vanochtend om ca 10:30 van 32 naar 27,7 teruggebracht, da's heel prettig, slaapkamer vannacht van 32 naar 28. Met ramen open, vanacht maar eens dichthouden...

Fancoils van een hier bekende installateur...

• MotorBeast
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:01:
[...]

HT wordt specifiek gebruikt voor zonneboilers die tot 150graden kunnen worden. Totaal niet nodig voor een warmtepomp waar het nooit boven de 70 graden gaat komen.

Ik vind het heel betaalbaar op een installatie van duizenden euro's gezien de mate van isolatie en weinig tot geen warmteverlies tot aan het verdeelpunt in huis. Dan plak je er goedkope €2,-gamma buisisolatie omheen. Maar dan heb je warmteverlies onderweg. Ieder zijn ding.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-09 13:59
Na installatie afgelopen maart heeft onze Sparrow slechts 2 maanden gedraaid en zeer tevreden. Maar sinds bijna 2 maanden staat hij nu stil omdat ik niet wil koelen (heb een souterrain (benedenhuis) en de luiken overdag, zonkant, dicht met deze hoge temperaturen), ik hou de woonruimte redelijk acceptabel en beneden is het in orde. Bovendien vooral radiatoren (condens bij koeling). Na de stooklijn op aan/uit thermostaat en ingesteld op 15 graden, zodat de Sparrow niet meer draait. Is financieel best fijn.
Mijn vraag is: is het o.k. om de Sparrow gedurende bijna een half jaar uit te laten staan? Of moet hij bijvoorbeeld om de maand een dagje of korter draaien om het systeem goed functionerend te houden?

• Gameboy
Maarten58 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:54:
Na installatie afgelopen maart heeft onze Sparrow slechts 2 maanden gedraaid en zeer tevreden. Maar sinds bijna 2 maanden staat hij nu stil omdat ik niet wil koelen (heb een souterrain (benedenhuis) en de luiken overdag, zonkant, dicht met deze hoge temperaturen), ik hou de woonruimte redelijk acceptabel en beneden is het in orde. Bovendien vooral radiatoren (condens bij koeling). Na de stooklijn op aan/uit thermostaat en ingesteld op 15 graden, zodat de Sparrow niet meer draait. Is financieel best fijn.
Mijn vraag is: is het o.k. om de Sparrow gedurende bijna een half jaar uit te laten staan? Of moet hij bijvoorbeeld om de maand een dagje of korter draaien om het systeem goed functionerend te houden?
Zolang je de groepenautomaten in de groepenkast niet uitschakelt, en de binnen- en buitenunit gewoon ingeschakeld zijn, is er niets aan de hand.

De circulatiepompen worden door de Weheat software eens per uur kort ingeschakeld om temperaturen te meten, en om vastzitten te voorkomen.

Verder hoef je er weinig aan te doen. Geen warmtevraag betekent dat het systeem idle blijft, en alleen SWW en legionella-runs gaat doen (als je een FE systeem hebt dan)...

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-09 13:59
Dankje @Gameboy we hebben nog de hybride vorm, dus geen SWW via de Sparrow.

Dat ziet er goed georganiseerd uit: automatisch onderhoud! Dus in september of oktober weer op stooklijn en weer met lage 16% compressor draaien _/-\o_

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:32
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Ik heb dit 'probleem' vorige week ook gemeld. Ik zie steeds meer gebruikers met hetzelfde issues. Gisteren had ik hier weer last van (bovenstaande verhaal) en express gewacht totdat de BB het zelf wel zou fixen, maar helaas. Bij mij was 'koelen'actief - 0% compressor en CV-pomp bleef draaien. Heb gewacht van 12:30 tot 24:00 in de nacht, maar niks... ook niet na forceren van boost, aanpassen van div. instellingen of spanningsloos maken van de binnnenunit.

Enige wat echt forceert is de buitenunit aan en uit en dat ziet het systeem als zijnde fresh-install en doet direct een legionella run en kan dus ook 24 uur niet koelen. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit vorig jaar zo vaak had. Het sysetem werkt hier wat dat betreft onbetrouwbaar de afgelopen 2 weken.
Ik had dit vandaag ook, heel vreemd. Maak geen gebruik van koelen, maar na de SWW run van gister is degene van vandaag niet gestart. Buitenunit bleef in standby en reageerde nergens op, ook niet op boost. De app gaf onder SWW aan "Voorbereiden", maar de buitenunit bleef op standby. Spanningsloos maken van buitenunit loste dit op, maar helaas is dat gelijk een hele legionellapreventie run (terwijl de binnenunit weet dat er niets met het SWW vat is gebeurd...).

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 26-06-2026 16:22 ]

• Gameboy
nvm, niet goed gelezen...

[ Voor 96% gewijzigd door Gameboy op 26-06-2026 16:58 ]

• Carboy54
Boeman91 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sensor hoort op de aanvoer afgiftesysteem verwarming. Maar welk diameter leidingwerk zie ik hier?? Schijn bedriegt soms maar het lijkt niet te voldoen aan het voorgeschreven diameter.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Gameboy
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Ik heb dit 'probleem' vorige week ook gemeld. Ik zie steeds meer gebruikers met hetzelfde issues. Gisteren had ik hier weer last van (bovenstaande verhaal) en express gewacht totdat de BB het zelf wel zou fixen, maar helaas. Bij mij was 'koelen'actief - 0% compressor en CV-pomp bleef draaien. Heb gewacht van 12:30 tot 24:00 in de nacht, maar niks... ook niet na forceren van boost, aanpassen van div. instellingen of spanningsloos maken van de binnnenunit.

Enige wat echt forceert is de buitenunit aan en uit en dat ziet het systeem als zijnde fresh-install en doet direct een legionella run en kan dus ook 24 uur niet koelen. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit vorig jaar zo vaak had. Het sysetem werkt hier wat dat betreft onbetrouwbaar de afgelopen 2 weken.
Legionella of SWW runs tellen niet als verwarming, en dus ook niet als reden om 24 uur te wachten op de volgende koelstart. Als je 24 uur moet wachten, houdt dat in dat de exponential backoff periode hoe dan ook al 24 uur was.

Alleen een succesvolle koelrun van langer dan 1 uur verkort die backoff periode, zie: https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu

• Boeman91
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-07 10:04
jeroendh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:29:
[...]

De "Huis in" sensor behoort op de leiding welke toebehoort aan je CV circuit. Dus niet de leiding die naar de SWW vat gaat.
Daarnaast is het nu heel warm buiten kan lukt het de Sparrow niet om de run af te maken waarschijnlijk.

Tevens zie ik ook dat er wel dunne en niet geïsoleerde leidingen zijn gebruikt.

PS. de portal kan je ook in het Nederlands zetten ;)
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Sensor hoort op de aanvoer afgiftesysteem verwarming. Maar welk diameter leidingwerk zie ik hier?? Schijn bedriegt soms maar het lijkt niet te voldoen aan het voorgeschreven diameter.
Ok, dan is de sensor dus onjuist geplaatst, want hij zit nu op de leiding die naar het boilervat gaat. Het koperen leidingwerk is 22 mm buitendiameter. Is dat voldoende?

• MotorBeast
Jpiek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Ja, als je dat draadje volgt heb je het idee dat het kommer en kwel is. In werkelijkheid ben je je aansluiting in no-time kwijt...
Dat je je aansluiting snel kwijt bent gaat het draadje niet over. Het gaat met name over schade die kan ontstaan bij verwijdering en de aansprakelijkheid daarvoor. Via mijnaansluiting ben jij de opdrachtgever en niet de netbeheerder.

• Carboy54
Boeman91 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:25:
[...]

[...]

Ok, dan is de sensor dus onjuist geplaatst, want hij zit nu op de leiding die naar het boilervat gaat. Het koperen leidingwerk is 22 mm buitendiameter. Is dat voldoende?
Afhankelijk van de situatie en warmtepomp vermogen is de gewenste buitendiameter aanvoerleiding vanaf de warmtepomp in staal/koper voor afgiftesysteem 28mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9olLsXEV7Oyn88ExCxPwE6zR-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FosxVO7PWN0kfqsk6aPlwK0F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 26-06-2026 18:44 ]

• Gelderland01
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 27-07 15:52
praktische vraag: stooklijn staat aan. Koeling inmiddels geactiveerd. Na hoeveel uur mag je verwachten dat de pomp gaat koelen (flint).

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:55
QuestionMarc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Ik heb de dikke variant van de Hornbach gebruikt, werkt prima. Naden afgetaped.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
Gelderland01 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:53:
praktische vraag: stooklijn staat aan. Koeling inmiddels geactiveerd. Na hoeveel uur mag je verwachten dat de pomp gaat koelen (flint).
Je kan in de portal kijken, daar staat ook de wachttijd indien van toepassing. (Koelen-start condities)

Bij mij heeft hij 9 condities goed, maar gaat vervolgens pompen en geeft na een tijdje aan dat aan 1 voorwaarde niet is voldaan:

Geen wachttijd op basis van exponentiële terugval

Iemand wat meer kennis wat dit nou inhoudt?

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:28
LuisjeNL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Je kan in de portal kijken, daar staat ook de wachttijd indien van toepassing. (Koelen-start condities)

Bij mij heeft hij 9 condities goed, maar gaat vervolgens pompen en geeft na een tijdje aan dat aan 1 voorwaarde niet is voldaan:

Dan is die al weer klaar; dan heeft het watertemperatuur (huis-in) al de doeltemperatuur bereikt. Hij stopt (zo goed als direct) als het watertemperatuur onder het doeltemperatuur komt. Anders dan met verwarmen (de +3/-3) is hier geen marge. En dan moet je wachten: bij elke 'mislukte' run wordt je wachttijd weer verdubbeld: https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL

[ Voor 17% gewijzigd door n.smits op 26-06-2026 19:42 ]

Weheat Flint

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:51
polthemol schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:03:
[...]

zijn wel oplossingen voor te verzinnen natuurlijk, luchtvochtigheid veranderd niet zo snel, temperatuur ook niet in de meeste gevallen.

Via een 10 euro ikea temperatuur meter kun je het al prima meten, weheat zou voor die zaken dus of een stukje api moeten vrijgeven zodat de fanatieke tweakers het zelf regelen of je brengt een eigen sensor uit die die data netjes doorstuurt om de x tijd.
Ik zoek die bewuste temperatuurmeter al maanden, hij kijkt overal uitverkocht. Toevallig tips?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• LuisjeNL
n.smits schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Dan is die al weer klaar; dan heeft het watertemperatuur (huis-in) al de doeltemperatuur bereikt. Hij stopt (zo goed als direct) als het watertemperatuur onder het doeltemperatuur komt. Anders dan met verwarmen (de +3/-3) is hier geen marge. En dan moet je wachten: bij elke 'mislukte' run wordt je wachttijd weer verdubbeld: https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL
Thanks, die link had ik toevallig al gelezen. Maar de warmtepomp zelf slaat niet aan en blijft in standby staan, alleen de pomp draait. Ik bel de storingsdienst wel even, die kunnen vast wat meer zien met de data.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:12
Ik zie het meerdere mensje vragen, maar geen concreet antwoord:

Als je "wat dauw" op de verdeler hebt liggen en op de leidingen, is dat erg? Geen plassen op de vloer en geen duidelijke natte plekken op de muur. Maakt dat dan uit, voor deze paar dagen?

Overigens dinsdag al een ontvochtiger besteld, helaas laat DPD het grandioos afweten. Ik hoop daarna het dauwpunt mooi laag te krijgen. Ligt nu op 20gr, dan is het niet echt meer koelen...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:51
Aeien schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:02:

Als je "wat dauw" op de verdeler hebt liggen en op de leidingen, is dat erg? Geen plassen op de vloer en geen duidelijke natte plekken op de muur. Maakt dat dan uit, voor deze paar dagen?

Overigens dinsdag al een ontvochtiger besteld, helaas laat DPD het grandioos afweten. Ik hoop daarna het dauwpunt mooi laag te krijgen. Ligt nu op 20gr, dan is het niet echt meer koelen...
Nee, alleen de ruimte blijven ventileren zodat je schimmel voorblijft.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Hendrik Keizer
LuisjeNL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:56:
[...]

Thanks, die link had ik toevallig al gelezen. Maar de warmtepomp zelf slaat niet aan en blijft in standby staan, alleen de pomp draait. Ik bel de storingsdienst wel even, die kunnen vast wat meer zien met de data.
Dan ben ik dus niet de enige. Ik laat de boel nu even met rust.

• Caayn
  • Niet online
Aeien schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:02:

Houd er rekening mee dat een ontvochtiger best wat warmte kan produceren waardoor je netto winst vrij klein kan zijn.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:12
Caayn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:22:
[...]
Houd er rekening mee dat een ontvochtiger best wat warmte kan produceren waardoor je netto winst vrij klein kan zijn.
Ja, als dat zo blijkt te zijn ben ik de pineut.

Vanalles berekenend met chatgpt lijkt het de moeite waard te zijn. Daarnaast sowieso een goed geïsoleerd huis met ook in de winter een chronisch vochtige badkamer, dus te gebruiken gaat ie sowieso wel zijn.

Toen het níet zo vochtig was, vorige hitte periode, werkte het koelen briljant. Dus heb goede hoop 🤞

• Caayn
  • Niet online
Aeien schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:27:
[...]

Ja, als dat zo blijkt te zijn ben ik de pineut.

Vanalles berekenend met chatgpt lijkt het de moeite waard te zijn. Daarnaast sowieso een goed geïsoleerd huis met ook in de winter een chronisch vochtige badkamer, dus te gebruiken gaat ie sowieso wel zijn.

Toen het níet zo vochtig was, vorige hitte periode, werkte het koelen briljant. Dus heb goede hoop 🤞
offtopic:
Om 's winters je was snel te drogen is een ontvochtiger geniaal

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:26
[...]

Dat klinkt net zo vraag als dat mijn Sparrow al 8 dagen aan het koelen is, maar er maar aan de 8/9 condities is voldaan.

Welke niet voldaan is:
Er is vraag naar koeling vanuit de thermostaat/contact/curve

Die zou toch standaard vanuit de koelcurve goed moeten zijn.
Of zou het komen dat mijn T6 op "uit" staat.

• LuisjeNL
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:17:
[...]

Dan ben ik dus niet de enige. Ik laat de boel nu even met rust.
Ik kan je vast wat meer vertellen na het weekend, de 'weekend' storingsdienst kon verder niks.

Beetje jammer, maar wel blij dat ze hem vandaag geïnstalleerd hebben ondanks het weer. :)

• LuisjeNL
jeroendh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Dat klinkt net zo vraag als dat mijn Sparrow al 8 dagen aan het koelen is, maar er maar aan de 8/9 condities is voldaan.

Welke niet voldaan is:

Daar kom je makkelijk achter toch, gewoon aan zetten en op de gewenste temperatuur zetten.

• Hendrik Keizer
Hier is ie nu doende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ6MG6w5cvJHHHbT4256Q41Kr2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uzE6e0Jk8eR6HjBmUGS4rSCU.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
[...]

Als daar een kruisje bij staat dan betekent het dat er wèl een wachttijd is. Vinkje? Dan geen wachttijd en stat er waarschijnlijk 9/9.

• LuisjeNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zySWtDZnw-KXgnGPvvE1udtA6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MSGVPlqf2iiI1syXRxk3kXc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiN9ErGBZs88ehiUH-_2rIL2DE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ILHnoXclut34BM8aoA9sNMM.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit bedoel ik: bij foto 9/9 is de start van koelen, de pomp gaat draaien. Buitenunit draait vervolgens enige tijd kort de ventilator en stopt dan.

Ja eigenlijk logisch, hij start niet omdat hij nog wachttijd heeft, daarom staat hij op 8/9. Dus het probleem is dat de compressor niet aanslaat.

Compressor blijft op 0% en status blijft op standby, pomp draait 1m3. Feitelijk draait dus alleen de pomp enige tijd en krijg ik een knipperend turquoise lampje te zien op de binnenunit. Betreft flint met enkel vloerverwarming.

Status is dan zoals de andere foto.

Nog even goed de installatie doorgespoelt tegen lucht in het systeem, krijg ik toch nog wat koeling in de vloer ;)

Update: bij verwarmen gaat de compressor wel aan, dus ik snap nu niet waarom hij niet zou koelen gezien alle vereisten goed zijn. Wellicht wacht weheat op een koel signaal terwijl hij zelf moet anticiperen op de temperatuur? Lyric t6 hangt hier, waar geen koelmodus op te selecteren is.

[ Voor 13% gewijzigd door LuisjeNL op 27-06-2026 01:09 ]

• Jpiek
MotorBeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Dat je je aansluiting snel kwijt bent gaat het draadje niet over. Het gaat met name over schade die kan ontstaan bij verwijdering en de aansprakelijkheid daarvoor. Via mijnaansluiting ben jij de opdrachtgever en niet de netbeheerder.
Ja ik weet het. Heb even in het draadje gezeten, blij dat ik eruit ben. Niet normaal hoe ze op je reageren als je beetje kritisch ben op de gestelde argumenten...

• JessicavdH
  • Laatst online: 05-09 11:40

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Update 27-06-2026: Problem solved.

Het probleem bleek niets met het koelen te maken te hebben, maar met de druk in het systeem. Er zit nog ergens een lek (installateur is op de hoogte) en nadat het water was bijgevuld werkte het weer prima.
Sinds gisteravond hebben we onze BB80 in koelmodus gezet. Dat ging een hele tijd behoorlijk goed, tot ongeveer 12 uur vandaag. Sindsdien wordt er gependeld en nauwelijks gekoeld. Rond 20.30 hebben we de koelmodus uitgezet en daarna weer aan, maar hetzelfde gedrag treedt nog steeds op.

Ik heb al een aantal problemen met de koelmodus hier voorbij zien komen, maar dit volgens mij nog niet? Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOPx6pxe3EB1LeNXg3UTD-PT1KA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sVXD6cGyvZqInDjJ1oIHY2hM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RlGIrvguDawX9L8a08CU0laHiQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PzXyBeYQT5nRtSQydUfX72C6.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door JessicavdH op 27-06-2026 10:45 . Reden: Probleem is opgelost, wilde nog even de oplossing melden ]

Jaren_30_huis_gasloos

• Hendrik Keizer
jeroendh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Welke niet voldaan is:

Deze hier idem nu. Sparrow staat op stooklijn en de aan/uit thermostaat ( honeywell touch) is niet aangesloten.

• Mg4gebruiker
LuisjeNL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:23:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit bedoel ik: bij foto 9/9 is de start van koelen, de pomp gaat draaien. Buitenunit draait vervolgens enige tijd kort de ventilator en stopt dan.

Ja eigenlijk logisch, hij start niet omdat hij nog wachttijd heeft, daarom staat hij op 8/9. Dus het probleem is dat de compressor niet aanslaat.

Compressor blijft op 0% en status blijft op standby, pomp draait 1m3. Feitelijk draait dus alleen de pomp enige tijd en krijg ik een knipperend turquoise lampje te zien op de binnenunit. Betreft flint met enkel vloerverwarming.

Status is dan zoals de andere foto.

Nog even goed de installatie doorgespoelt tegen lucht in het systeem, krijg ik toch nog wat koeling in de vloer ;)

Update: bij verwarmen gaat de compressor wel aan, dus ik snap nu niet waarom hij niet zou koelen gezien alle vereisten goed zijn. Wellicht wacht weheat op een koel signaal terwijl hij zelf moet anticiperen op de temperatuur? Lyric t6 hangt hier, waar geen koelmodus op te selecteren is.
Als hij aangeeft dat je wachttijd hebt dan start de compressor niet. Voor jou zal dat 24 uur zijn na de laatste run omdat deze heel kort duurde. Is Weheat beleid.

• Mg4gebruiker
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:41:
[...]

Deze hier idem nu. Sparrow staat op stooklijn en de aan/uit thermostaat ( honeywell touch) is niet aangesloten.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een thermostaat op éen of andere manier een richttemperatuur moet aangeven voor de ruimte. Ik denk niet dat hij die echt gebruikt voor het stoppen. Maar hij kan wellicht ergens verstopt zijn in de startvoorwaarden.

[ Voor 28% gewijzigd door Mg4gebruiker op 27-06-2026 10:00 ]

• HarDus
Boeman91 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:25:
[...]

[...]

Ik heb hierover een dispuut met mijn installateur. 22mm dunwandig staal op een BB P80 bij 1,3m3/h. Voldoet niet aan de WeHeat installatiemanual en niet aan de richtlijnen voor installateurs. Jammer dat WeHeat alleen leidingsnelheid opgeeft en het niet even omrekende naar leidingdiameter. Zonder kan de Wvb van de installateur blijkbaar niet.

Echter, installateur doet navraag bij WeHeat en WeHeat steunt de mening van de installateur.

In huis verdeelt het zich naar het secundaire circuit (halve debiet) en naar 2x22mm dikwandig staal plus 1x18mm kunststof dus dat gaat prima, maar het primaire circuit hoor ik op 1,3m3/h op de overloop wel. Heel netjes aangelegd hier, maar helaas te krap.

Verlagen van het debiet naar 1,0m3/h verhoogt de DeltaT en dat kost 3% continue, ieder jaar en gaat ten koste van de vergroening in de maanden dat het telt (maanden zonder voldoende PV).

Dispuut duurt voort.

• STIMPPYYY
HarDus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb hierover een dispuut met mijn installateur. 22mm dunwandig staal op een BB P80 bij 1,3m3/h. Voldoet niet aan de WeHeat installatiemanual en niet aan de richtlijnen voor installateurs. Jammer dat WeHeat alleen leidingsnelheid opgeeft en het niet even omrekende naar leidingdiameter. Zonder kan de Wvb van de installateur blijkbaar niet.

Echter, installateur doet navraag bij WeHeat en WeHeat steunt de mening van de installateur.

In huis verdeelt het zich naar het secundaire circuit (halve debiet) en naar 2x22mm dikwandig staal plus 1x18mm kunststof dus dat gaat prima, maar het primaire circuit hoor ik op 1,3m3/h op de overloop wel. Heel netjes aangelegd hier, maar helaas te krap.

Verlagen van het debiet naar 1,0m3/h verhoogt de DeltaT en dat kost 3% continue, ieder jaar en gaat ten koste van de vergroening in de maanden dat het telt (maanden zonder voldoende PV).

Dispuut duurt voort.
3% of 30%?

• Caayn
  • Niet online
Wat gebruikte Coolblue eigenlijk standaard? 22mm DN, 22mm buitendiameter, of toch een andere maat?

Als Coolblue ook 22mm buitendiameter gebruikte snap ik helaas dat Weheat de installateur steunt.

[ Voor 33% gewijzigd door Caayn op 27-06-2026 10:07 ]

• HarDus
Als je alle Coolblue FB foto’s ziet dan gebruikt Coolblue standaard 22mm.

Maar waarom steunt WeHeat dit i.p.v. Coolblue?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:21
Caayn schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:04:
Wat gebruikte Coolblue eigenlijk standaard? 22mm DN, 22mm buitendiameter, of toch een andere maat?

Als Coolblue ook 22mm buitendiameter gebruikte snap ik helaas dat Weheat de installateur steunt.
22mm is volgens weheat acceptabel bij sparrow en blackbird.

Bij de blackbird is de marge erg krap vind ik en vind dat een installateur daar dan wel rekening meer moet houden. 22mm dunwandig staal is ruwweg DN20. (binnendiameter, niet buitendiameter)

bron: https://support.weheat.nl/s/article/Stromingsgeluid-in-de-leidingen?language=nl_NL

mijn mening hierover is dat dn20 gebruikt mag worden daar waar de leiding achter een plafond of in een koof zal komen te lopen verder zal een grotere maat gebruikt moeten worden om geluid te verminderen.

• Carboy54
[...]

Dispuut duurt voort.
Weheat is zeker niet zalig makend op dit gebied. Merken met veel ervaring als Panasonic en Itho zijn hier heel duidelijk over. Bij 6.kW hoort 25.6mm inwendig vanaf de warmtepomp. En alu ribbel slangen zijn sowieso in het nadeel op dit gebied door meer interne weerstand over grotere lengtes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhR2PeFXxYUUrqljVwX58BwsWXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fA8Jii49OHU3gOfi6DXKBrZo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 27-06-2026 10:34 ]

• Mg4gebruiker
[...]

Dispuut duurt voort.
Kijk bij rechtsbijstand of je een onafhankelijk expert kunt inschakelen.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:21
Carboy54 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Weheat is zeker niet zalig makend op dit gebied. Merken met veel ervaring als Panasonic en Itho zijn hier heel duidelijk over. Bij 6.kW hoort 25.6mm inwendig vanaf de warmtepomp. En alu ribbel slangen zijn sowieso in het nadeel op dit gebied door meer interne weerstand over grotere lengtes.

[Afbeelding]
volgens mij had die afbeelding het over buitendiameter 25,6 bij gebruik mlb leiding.

• STIMPPYYY
[...]

Dispuut duurt voort.
Dat is toch wel bijzonder. Ik heb WeHeat hier over de vloer gehad en advies hier was om 22mm te vervangen om de flow te verhogen. Helaas is dat er nooit van gekomen omdat de installateur failliet is, maar dat heb ik hier op de mail staan (screenshot ervan). Er staat overigens niet specifiek 22mm -> 28mm.

Ik heb geen last van leidingwerk die ik hoor (mijn hoofdleidingen zijn beide 28mm kunstof), wel blijft de flow steken op 1.26m3. Kan dit nog laten vervangen, maar dan zijn de kosten voor mezelf. Zouden jullie dit nog laten doen?

• HarDus
Ik ben het met jullie eens hoor! Ik heb juist een dispuut.

Maar in dit dispuut steunt WeHeat de installateur. En dat bevreemd mij obv de documentatie van WeHeat. Dit is ook op FB al duizend keer langs gekomen en één van de grotere installateurs doet het zelfs standaard zo zonder daar op aangesproken te worden.

Het maakt ook qua werk nauwelijks uit met de huidige buig en kneltools en kost dus alleen wat aan 1 of 2 maten grotere appendages. En spaart wat verloop van WeHeat groot naar kleinere buis. Ik verwacht dat het gewoon binnen dezelfde twee dagen kan en dat het appendage verschil binnen de €150-400 blijft dus tussen 1-2,5% op een installatie. Ik had eventueel de keuze graag gehad.

Ik had niet eens kunnen bedenken dat ze dit fout zouden voorbereiden. De installatieploeg kan er niets aan doen; die krijgen mee wat is bedacht.

• HarDus
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Kijk bij rechtsbijstand of je een onafhankelijk expert kunt inschakelen.
Dank je. Daar is in voorzien, maar vooralsnog vraag ik alvorens de laatste termijn te betalen gewoon “uitvoering en afronding van de opdracht”. Er is een puntenlijst, waaronder de leidingdiameter, en dat moet correct afgerond worden.

Ondanks de puntenlijst werkt alles.

Er is een oud project management gezegde: “A letter each day keeps the client away”. Ik doe dat met de leverancier. Op iedere aanmaning stuur ik de puntenlijst retour met de vraag wanneer ik nu eindelijk mag betalen. We zijn het techniek stadium allang voorbij.
Pagina: 1 ... 216 ... 234 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.