• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06:29
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Ik heb dit 'probleem' vorige week ook gemeld. Ik zie steeds meer gebruikers met hetzelfde issues. Gisteren had ik hier weer last van (bovenstaande verhaal) en express gewacht totdat de BB het zelf wel zou fixen, maar helaas. Bij mij was 'koelen'actief - 0% compressor en CV-pomp bleef draaien. Heb gewacht van 12:30 tot 24:00 in de nacht, maar niks... ook niet na forceren van boost, aanpassen van div. instellingen of spanningsloos maken van de binnnenunit.

Enige wat echt forceert is de buitenunit aan en uit en dat ziet het systeem als zijnde fresh-install en doet direct een legionella run en kan dus ook 24 uur niet koelen. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit vorig jaar zo vaak had. Het sysetem werkt hier wat dat betreft onbetrouwbaar de afgelopen 2 weken.
Wat zit er achter de regel om niet te koelen 24u na een legionellarun?

Ik heb dit issue overigens ook al eens gehad met SWW warmen. Altijd bij zonnig en warm weer. Installateur gaat het uitzoeken en met Weheat contact opnemen.

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
I.p. schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:13:
[...]

Wat zit er achter de regel om niet te koelen 24u na een legionellarun?

Ik heb dit issue overigens ook al eens gehad met SWW warmen. Altijd bij zonnig en warm weer. Installateur gaat het uitzoeken en met Weheat contact opnemen.
Hier geeft de BB aan dat er is verwarmd in de afgelopen 24 uur (aan-uit, ziet legionella als verwarmen ofzo of hij kan het niet meten, want 'reset')

  • I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06:29
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Hier geeft de BB aan dat er is verwarmd in de afgelopen 24 uur (aan-uit, ziet legionella als verwarmen ofzo of hij kan het niet meten, want 'reset')
As we speak is hij hier nu toch een nieuwe koelrun gestart. Benieuwd of dit nu beter gaat

  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
ZeRoC00L schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Vrij snel hier, max 5 minuten. CV pomp gaat draaien en na enige tijd gaat de WP aan op koelen.

Bij voorwaarden staat wel 9/9 (of 8/8) ?
Ja, voorwaarde 9/9 geef hij wel aan en

Wachttijd
Geen
Laatste pauze reden
Geen pauze
Laatste stop reden
Niet gestopt

Kijk hij nog naar kamer thermostaat? staat nu op 18 graden.

Hiervoor alleen maar op stand-by gestaan. Heb geen SWW

[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 24-06-2026 16:42 ]

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-06 16:41
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Hier geeft de BB aan dat er is verwarmd in de afgelopen 24 uur (aan-uit, ziet legionella als verwarmen ofzo of hij kan het niet meten, want 'reset')
Ik had na mijn reset ook een legionella run maar hij ging daarna wel koelen 8)7

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
RNacoustics schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:41:
[...]

Ja, voorwaarde 9/9 geef hij wel aan en

Wachttijd
Geen
Laatste pauze reden
Geen pauze
Laatste stop reden
Niet gestopt

Kijk hij nog naar kamer thermostaat? staat nu op 18 graden.

Hiervoor alleen maar op stand-by gestaan. Heb geen SWW
Tijdens koelbedrijf wordt er (vziw) alleen naar de "Koelcurve" gekeken. Dat is wat bepaalt naar welke aanvoertemperatuur er wordt gestreefd.

Sterker nog, voor zover ik weet, kijkt de Weheat helemaal niet naar de actuele, noch naar de gewenste kamertemperatuur. Die getallen worden alleen weergegeven in de App en het portal, maar doen he-le-maal niets qua aansturing...

Met OT aansturing wordt uitsluitend en alleen gestreefd naar de via OT gevraagde watertemperatuur.

Met aan/uit sturing wordt er gekeken naar de stooklijn voor de aanvoertemperatuur, en start/stopt het stoken bij aan/uit signaal vanuit de thermostaat.

Tenzij iemand betrouwbare informatie heeft dat het niet zo is, is dit mijn begrip van hoe de Weheat aansturing werkt ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gameboy op 24-06-2026 16:52 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Tijdens koelbedrijf wordt er (vziw) alleen naar de "Koelcurve" gekeken. Dat is wat bepaalt naar welke aanvoertemperatuur er wordt gestreefd.

Sterker nog, voor zover ik weet, kijkt de Weheat helemaal niet naar de actuele, noch naar de gewenste kamertemperatuur. Die getallen worden alleen weergegeven in de App en het portal, maar doen he-le-maal niets qua aansturing...

Met OT aansturing wordt uitsluitend en alleen gestreefd naar de via OT gevraagde watertemperatuur.

Met aan/uit sturing wordt er gekeken naar de stooklijn voor de aanvoertemperatuur, en start/stopt het stoken bij aan/uit signaal vanuit de thermostaat.

Tenzij iemand betrouwbare informatie heeft dat het niet zo is, is dit mijn begrip van hoe de Weheat aansturing werkt ;)
Toch maar de WP een schopje (reset) geven?

Edit: na schop voor z'n kont, is hij gaan koelen.

Wat mij ook opviel is, dat ik de koelmodes via de app niet kon activeren, omdat bij de installateur mijn afgiften systeem aangemerkt stond op traditionele radiatoren. Maar via de portal kan ik wel de koelmodus activeren.

[ Voor 12% gewijzigd door RNacoustics op 24-06-2026 17:27 ]

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
RNacoustics schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Toch maar de WP een schopje (reset) geven?
Wellicht verkeerde post gequote? :)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Joep 99
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:24
Het valt mij tijdens het koelen op dat wanneer de Sparrow terug moduleerd naar 16% de output power en daarmee samenhangend de COP erg volatiel worden. Iemand een verklaring voor dit gedrag?


Het lijkt samen te hangen met het schommelen van de huis IN temp om de target temp.
Ik weet alleen niet waarom hij schommelt, de compressor blijft immers continu op 16% tijdens dit gedrag.
In huis gaat hij direct naar een pomploze verdeler, daar zitten geen kleppen, thermostaten etc tussen.

bij compressor >16 blijft hij veel constanter rond target temp.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tk9uMKfza_qPKazzGYf0IeVZb1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i11ERaDq5aCZiFBTT8wLJ5Z1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfKvqVuwfhEfiqWXtSIN8Y7vUec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RO3WVheLnZGuRmh801hFOQLE.png?f=fotoalbum_large

  • AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

AirX

Tweak Guru

Als ik de ervaringen hier zo lees is het verstandig om een inschroefelement in de boiler te plaatsen om zo met overbodige PV-stroom de boiler op te warmen ipv de warmtepomp. Dan onderbreek je niet de koelcyclus.

  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
AirX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:14:
Als ik de ervaringen hier zo lees is het verstandig om een inschroefelement in de boiler te plaatsen om zo met overbodige PV-stroom de boiler op te warmen ipv de warmtepomp. Dan onderbreek je niet de koelcyclus.
Kan je net zo goed een gewone boiler nemen.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • kmv
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:11

kmv

arnebl88 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:28:
Zo te lezen ben ik niet de enige maar ben wel teleurgesteld/gefrustreerd over dat koel algoritme! Daar zou wat meer regie bij de gebruiker wel heel fijn zijn.

Hittegolf van het jaar en ik heb nu 23u straf omdat de fans vergeten was aan te zetten en paar slechte koelruns had... Zou fijn zijn als je dit kan resetten!

Verder vroeg ik mij af of dit normaal is: ik heb overal Jaga Tempo (2x t16 180cm, 3x T10/11 120cm en nog een andere convector t22). Drie hiervan volgelegd met Arctic p16 met Heatmeister die op 50% draaien, de rest met van die kleine kant-en-klare fans.

Desondanks lukt het niet om runs van meer dan 40-45 minuten te krijgen. Dit zou toch beter moeten werken? Behoorlijk wat afgifte capaciteit zou ik denken, en het is 27 graden binnen.

Alles staat open uiteraard..
Jep, van hetzelfde. De "straf" voor een paar slechte runs is nogal pittig.

Wat bij mij hielp om een paar goede runs te forceren:
  1. Stooklijn (koellijn...) naar 15°C. Let op: risico op condensatie.
  2. Wachttijd uitwachten met de koeling uitgeschakeld, zodat deze niet op een debiel moment aangaat (lees middenin de nacht)
  3. Koelen inschakelen op moment dat het echt warm is, en je ook al je fans lekker hebt blazen
  4. Fingers crossed.
Zo heb ik een keer 1.5u gehaald, en dan wordt de wachttijd steeds korter.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Tijdens koelbedrijf wordt er (vziw) alleen naar de "Koelcurve" gekeken. Dat is wat bepaalt naar welke aanvoertemperatuur er wordt gestreefd.

Sterker nog, voor zover ik weet, kijkt de Weheat helemaal niet naar de actuele, noch naar de gewenste kamertemperatuur. Die getallen worden alleen weergegeven in de App en het portal, maar doen he-le-maal niets qua aansturing...

Met OT aansturing wordt uitsluitend en alleen gestreefd naar de via OT gevraagde watertemperatuur.

Met aan/uit sturing wordt er gekeken naar de stooklijn voor de aanvoertemperatuur, en start/stopt het stoken bij aan/uit signaal vanuit de thermostaat.

Tenzij iemand betrouwbare informatie heeft dat het niet zo is, is dit mijn begrip van hoe de Weheat aansturing werkt ;)
Volgens mij pakt ie bij OT de gemeten binnen temp als parameter maar ik weet het niet helemaal zeker, ik heb nu een aan/uit thermostaat aangesloten

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:06:
[...]


Volgens mij pakt ie bij OT de gemeten binnen temp als parameter maar ik weet het niet helemaal zeker, ik heb nu een aan/uit thermostaat aangesloten
Nope, er wordt he-le-maal niets gedaan met de actuele of gewenste kamertemperatuur. Alleen de gevraagde watertemperatuur doet iets (alles), bij OT aansturing.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Nope, er wordt he-le-maal niets gedaan met de actuele of gewenste kamertemperatuur. Alleen de gevraagde watertemperatuur doet iets (alles), bij OT aansturing.
Ook voor koelen? Dat zou beteken dat je een thermostaat moet hebben die een gevraagde temp kan sturen die lager is dan je kamer temp. Enig idee welke dat zijn?

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:32:
[...]


Ook voor koelen? Dat zou beteken dat je een thermostaat moet hebben die een gevraagde temp kan sturen die lager is dan je kamer temp. Enig idee welke dat zijn?
Nee, voor koelen is alleen de "Koelcurve" onder de instellingen voor "Koelen" van belang. Al het andere wordt genegeerd vziw, ook alle OT communicatie...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:07
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Koelen werkt best aardig, en je kunt dit helemaal zelfstandig aan- (en weer uit-)zetten in de App of via het portal...

Het biedt echt wel merkbare verkoeling in huis, al is het minder effectief dan airco's in huis.

En waarom zou je het niet de hele dag door willen laten koelen? Hoe langzamer je de WP laat lopen, hoe efficienter het is, net als met verwarming! Ik heb op dit moment bijna heel de dag door koeling aan, met de compressor op minimaal (16%), en ca. 1,6 kW koelvermogen (alleen vloerverwarming op de BG die meedoet). Dit met een COP van rond de 4,5. Ik vraag me af of een airco dat redt ;)

Bovendien, als je PV opwek hebt, kun je je eigen stroom gebruiken voor de koeling, dus waarom niet nuttig inzetten?
Merci beaucoup!

je kan het inderdaad via de app aanzetten; was me verteld door de installateur dat dat niet kon

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Nee, voor koelen is alleen de "Koelcurve" onder de instellingen voor "Koelen" van belang. Al het andere wordt genegeerd vziw, ook alle OT communicatie...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JufFjAY7kWd4VVlrPzaQPFkX2Lo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGgcwr5kpayVFM6zukUGvDOH.png?f=fotoalbum_large

Vraag het omdat de info van WeHeat anders doet vermoeden (“demand for cooling from the thermostat”)
Hoe moet dit werken dan vanaf de thermostaat?

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
orillion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Op hoeveel graden staat je SWW doeltemperatuur ingesteld? Met 60 graden ga je niet boven de 3,5 uitkomen. Als je een hoge COP wil is dat het makkelijkst te bereiken door een lage doeltemperatuur >:)

Verder helpt het ook om handmatig schema te gebruiken, zodat er maar 1x "opstartkosten" zijn per dag. Als je niet handmatig schema gebruikt gaat ie vaak al na iedere douchebeurt aan, dan zit je dus ook met meerdere keren de "opstartkosten" van verwarmen leidingtraject en water daarin etc.
Opwarmen naar 50 haal je ook niet zomaar COP > 4. SWW runs zijn en blijven minder zuinig doordat de warmtepomp hoge temperaturen moet maken.

1 run per dag is inderdaad een goede tip.

Wacht maar tot verwarming aanslaat bij 10 graden buitentemperatuur. Dan zie je ineens waarden van 5-7 COP voorbij komen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding]

Vraag het omdat de info van WeHeat anders doet vermoeden (“demand for cooling from the thermostat”)
Hoe moet dit werken dan vanaf de thermostaat?
Groot genoeg verschil tussen thermostaat gevraagd en actuele binnentemp? Oftewel, je thermostaat wat later zetten?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding]

Vraag het omdat de info van WeHeat anders doet vermoeden (“demand for cooling from the thermostat”)
Hoe moet dit werken dan vanaf de thermostaat?
Mja, goeie vraag dan wel. Ik heb zelf de koelmodus op mijn Evohome uitgezet, dus die geeft 10 graden als gevraagde temperatuur door (dat is het gedrag van de Evohome apparatuur zelf, niet een interpretatie van Weheat).

En zelfs met deze gevraagde temperatuur van 10 graden (maar niet in koelmodus, misschien maakt dat nog uit), overruled Weheat de gevraagde temperatuur met het setpoint op de Koelcurve die bij de actuele buitentemperatuur hoort...

Ik zal nog wel eens weer de koelmodus van Evohome testen, maar niet met de komende hittegolf. Eerdere tests werkten helemaal niet goed, dus ik wil de huidige streak aan lange koel-runs niet verklooien zeg maar... ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6igolidUr-N95g9hxC_JGkVuOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dDM7RVUXw2E24tKLJhygQLE.jpg?f=fotoalbum_large Vanmiddag om 1200 de legionella run gehad zoals gewoonlijk op woensdag om 12:00. Om 15:41 ging ie weer met een legionella run beginnen voor een paar minuten en om 18:45 alweer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQpCZwheaMfVLzv_16tbalsKOFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwbqz0x5w3eo64s4cdgBwTjH.jpg?f=fotoalbum_large Ik zie dat de 64 graden niet zijn gehaald vanmiddag. wellicht dat ie het daarom nog een paar keer probeert. Misschien heeft het warme weer er iets mee te maken. Ik doe niet koelen overigens.

iemand hetzelfde mee gemaakt vandaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T01KiPh7a9YuD-MPsgaU_PBckI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PdK6aTdO2wRpOv4hHhKDj3I1.jpg?f=user_large

  • netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
netevolutions schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:49:
Ik heb (alleen) Jaga radiatoren met Heatmeister fans die netjes reageren op de koelcyclus. Er is ook een buffervat (parallel) van 80L. In de ochtend en avond heb ik een run van 1,5 uur voor koeling. Ook 'nachts draait het een paar keer. Overdag gebeurt er helemaal niets. Aan alle condities is voldaan. Ik snap dat nog niet ondanks het mooie overzicht van condities.

Op eerste gezicht vind ik het jammer dat de afgifte circulatie pomp niet veel langer doordraait. Er zit best veel koud water in het buffervat, maar zodra WP met koelen stopt, stopt ook de circulatiepomp van CV systeem. Die koude kan best nog gebruikt worden in het huis. Uiteraard probeer ik de afgifte te verbeteren, maar dit lijkt me een quick win.

En ja de pomp klinkt anders in de koelstand.
Vervolg op experiment. Ik heb eerst koellijn omlaag gebracht naar 16 graden (als test). Geen effect: overdag in zijn geheel geen koel activiteit, terwijl alle condities op ok stonden.

Daarna heb ik de aansturing veranderd van open therm (zomerstand) naar stooklijn. Nu is ie wel aan gesprongen en heeft dus overdag wel gekoeld. 3,5 uur run.

Voor wat het waard is. Komende dagen aankijken.

  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
Valt me wel op, dat als in koelmodus je ingestelde water temperatuur is bereikt, de wp wel zo'n 3 uur in pauze gaat. Als ik tussendoor de temperatuur verlaagt, dan moet je evengoed wachten.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RNacoustics schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Kan je net zo goed een gewone boiler nemen.
Opzich is de gedachte van @AirX niet eens zo gek. Wanneer je wilt koelen heb je doorgaans best wat PV opwek of goedkope stroom via een dynamische contract. Dat kan je dan prima in het boilervat stoppen zonder dat je het koelen moet onderbreken.

De rest van het jaar stook je het vat gewoon met de warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 24-06-2026 19:28 ]


  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
Caayn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:28:
[...]
Opzich is de gedachte van @AirX niet eens zo gek. Wanneer je wilt koelen heb je doorgaans best wat PV opwek of goedkope stroom via een dynamische contract. Dat kan je dan prima in het boilervat stoppen zonder dat je het koelen moet onderbreken.

De rest van het jaar stook je het vat gewoon met de warmtepomp.
Tja, het is constant zoeken naar compromissen. dat maakt voor ons tweakers het ook wel weer spannend.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
RNacoustics schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:18:
Valt me wel op, dat als in koelmodus je ingestelde water temperatuur is bereikt, de wp wel zo'n 3 uur in pauze gaat. Als ik tussendoor de temperatuur verlaagt, dan moet je evengoed wachten.
https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:10
Ik had me voorgenomen om met onze radiatoren de koelfunctie niet in te schakelen.

Ik begin nu toch te twijfelen om het niet toch even te proberen. Kan geen kwaad toch?

  • iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:12
Robbie-1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
Ik had me voorgenomen om met onze radiatoren de koelfunctie niet in te schakelen.

Ik begin nu toch te twijfelen om het niet toch even te proberen. Kan geen kwaad toch?
Kan geen kwaad, gewoon proberen voor de leuk. Maar met alleen (traditionele) radiatoren wordt het 'm niet, verwacht wel dat de run snel klaar is en dat je niet daadwerkelijk warmte transporteert. Dat kun je dan zien doordat Watertemperatuur huis in snel onder Gevraagde watertemperatuur duikt.

Mijn run van gisteren was 23 uur, van SWW tot SWW :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LshnP4l.png

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:58
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:45:
[...]

Jawel, vanuit de Koelcurve, die je hebt ingesteld bij "Koelen" ;)
Maar niet 'thermostaat'.

  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:58
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:08:
[...]


Hier stopt de laatste dagen de BB met koelen als het boven de 27 graden oid uit komt. Ook de SWW run lijkt gisteren gedaan te zijn op het heetst van de dag, met de backup heater!

...
Die 27 graden wordt nogal snel gehaald op een plat dak met zwarte bitumen dakbedekking en
Ow serieus ? Dat was bij mij vanochtend om 8:35 al...

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
Jpiek schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:45:
[...]

Maar niet 'thermostaat'.
Klopt, hoeft ook niet ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:58
Maar wel leuk icm OTGW 8-)

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
Jpiek schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Maar wel leuk icm OTGW 8-)
Kun je met een OTGW helemaal zelf bepalen welke OT berichten er richting de WP gaan? En kun je dan ook zaken als de actuele en gewenste kamertemperatuur sturen? Of koeling aansturen?

Ik zit zo nu en dan ook half te denken om een OTGW tussen mijn Evohome en de binnenunit te hangen, maar ik weet nog niet wat de meerwaarde gaat zijn ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
Robbie-1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
Ik had me voorgenomen om met onze radiatoren de koelfunctie niet in te schakelen.

Ik begin nu toch te twijfelen om het niet toch even te proberen. Kan geen kwaad toch?
Heb ik ook gedaan. Wel je condens in de gaten houden. Heb de WP nu op 19 graden ingesteld, kijken of het enigszins afkoelt.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:21
Robbie-1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
Ik had me voorgenomen om met onze radiatoren de koelfunctie niet in te schakelen.

Ik begin nu toch te twijfelen om het niet toch even te proberen. Kan geen kwaad toch?
Check wel op condensvorming langs je leidingen en bij je radiatoren.

  • Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:10
RNacoustics schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Heb ik ook gedaan. Wel je condens in de gaten houden. Heb de WP nu op 19 graden ingesteld, kijken of het enigszins afkoelt.
Domme vraag misschien, maar moet ik dan van stooklijn af?

  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
Robbie-1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Domme vraag misschien, maar moet ik dan van stooklijn af?
Nee hoor. gewoon koel modus aanzetten. Je moet wel even geduld hebben voordat de WP gaat werken.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:43
Ik vraag mij wel af hoe bij koelmodus de Watertemperatuur gemeten wordt. als de temperatuur is bereikt, stopt de WP. doet ie dat a.d.h. van Watertemperatuur huis in? Als dat zo is, dan is achterliggende afgifte systeem nog lang niet voldoende afgekoeld.

Het lijkt er wel op. Watertemperatuur huis in geeft nu 18,9 graden en water temperatuur warmtepomp in geef nu 19,8 graden. melding: Laatste pauze reden
Watertemperatuur kouder dan instelling

Nu weer 3 uur wachten voordat de volgende koel run start

[ Voor 33% gewijzigd door RNacoustics op 24-06-2026 21:52 ]

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:58
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Kun je met een OTGW helemaal zelf bepalen welke OT berichten er richting de WP gaan? En kun je dan ook zaken als de actuele en gewenste kamertemperatuur sturen? Of koeling aansturen?

Ik zit zo nu en dan ook half te denken om een OTGW tussen mijn Evohome en de binnenunit te hangen, maar ik weet nog niet wat de meerwaarde gaat zijn ;)
Met Homey kan ik alle commando's sturen die de OTGW firmware toestaat. Kijk ff in de OTGW tread op Tweakers, vomgens mij heb ik de link hier, of in 'mijn' thread over OTGW ook al eens gepost...

Check : Warmtepomp aansturen met OTGW en Domotica (Homey Pro of HA)

[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 24-06-2026 22:08 ]


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:13
Ik heb voor het eerst de koel run langer dan 30 minuten kunnen laten draaien. Ik heb de Flint helemaal teruggeschroefd tot het 1 na laagste nivo (of het helpt??) en het koelen op 15 graden gezet. Ja, dat werkt condensatie in de hand. Maar de ervaring leert dat al heel snel warmer water naar de vv gaat (22-23 graden) en het vocht verdampt.

Desondanks moet ik weer een dag wachten voor hij opnieuw start.... Veel te lang.

  • I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06:29
Mjans19 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:04:
[Afbeelding] Vanmiddag om 1200 de legionella run gehad zoals gewoonlijk op woensdag om 12:00. Om 15:41 ging ie weer met een legionella run beginnen voor een paar minuten en om 18:45 alweer. [Afbeelding] Ik zie dat de 64 graden niet zijn gehaald vanmiddag. wellicht dat ie het daarom nog een paar keer probeert. Misschien heeft het warme weer er iets mee te maken. Ik doe niet koelen overigens.

iemand hetzelfde mee gemaakt vandaag?

[Afbeelding]
Vanmiddag stopte hij ook bij 58 graden met legionella. Vanavond heeft hij het nog eens tot 61,8 verhoogd. Geen idee waarom, nooit problemen mee gehad en altijd in 1 run naar 63.

Edit: hij is net aan poging 3 begonnen

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
:( Grrr, na een hele dag zonder compressor maar met cv pomp “koelen” kuch het huis effectief verwarmen… (k koel
functie) is net rond 9 uur een SWW run gestart…
wtf, dank @Weheat (not!) intelligence, het was daar blijkbaar nog ff niet doorgedrongen dat het de hoogste prijzen ooit waren ofzo!?!

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:47
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:18:
:( Grrr, na een hele dag zonder compressor maar met cv pomp “koelen” kuch het huis effectief verwarmen… (k koel
functie) is net rond 9 uur een SWW run gestart…
wtf, dank @Weheat (not!) intelligence, het was daar blijkbaar nog ff niet doorgedrongen dat het de hoogste prijzen ooit waren ofzo!?!
Moet je wel als feedback doorgeven dan he.
Bij mij heeft WHI vandaag niet verwarmd, vermoedelijk juist door de prijzen

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
Kodess schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Moet je wel als feedback doorgeven dan he.
Bij mij heeft WHI vandaag niet verwarmd, vermoedelijk juist door de prijzen
Ga ik ook even doen, moest ff mn chagrijn luchten denk ik :X

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:13
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:21:
[...]


Ga ik ook even doen, moest ff mn chagrijn luchten denk ik :X
Heb jij dan WHI?

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
Yep, voor de tweede keer zelfs, vorig jaar ook aan de beta meegedaan

  • I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06:29
Na een koelrun van 4u vannacht was de gewenste watertemp bereikt en is hij gestopt. Inmiddels weer een 9/9 om te starten maar er gebeurt weer niks… zowel binnenunit (pomp) als buitenunit trekken wel nog 50w. Wat de buitenunit nu het verbruiken is op standby is mij een raadsel.

Edit: buitenunit heeft de fan aan. Het is buiten nu 20 graden, dan lijkt hij dus enkel op buitenlucht te koelen. Dat haalt echter maar 22 graden ipv de gewenste 18. Ik wil gewoon maximale koeling nu!

Draait bij iedereen de cv pomp permanent door wanneer koelen aanstaat?

[ Voor 22% gewijzigd door I.p. op 25-06-2026 06:29 ]


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:13
I.p. schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:21:
Na een koelrun van 4u vannacht was de gewenste watertemp bereikt en is hij gestopt. Inmiddels weer een 9/9 om te starten maar er gebeurt weer niks… zowel binnenunit (pomp) als buitenunit trekken wel nog 50w. Wat de buitenunit nu het verbruiken is op standby is mij een raadsel.

Edit: buitenunit heeft de fan aan. Het is buiten nu 20 graden, dan lijkt hij dus enkel op buitenlucht te koelen. Dat haalt echter maar 22 graden ipv de gewenste 18. Ik wil gewoon maximale koeling nu!

Draait bij iedereen de cv pomp permanent door wanneer koelen aanstaat?
Tijdens koelen, ja. Daarna korte naloop en dan stopt hij. Maar bij mij is het in de regel al klaar binnen 30 minuten..

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
I.p. schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:21:
Na een koelrun van 4u vannacht was de gewenste watertemp bereikt en is hij gestopt. Inmiddels weer een 9/9 om te starten maar er gebeurt weer niks… zowel binnenunit (pomp) als buitenunit trekken wel nog 50w. Wat de buitenunit nu het verbruiken is op standby is mij een raadsel.

Edit: buitenunit heeft de fan aan. Het is buiten nu 20 graden, dan lijkt hij dus enkel op buitenlucht te koelen. Dat haalt echter maar 22 graden ipv de gewenste 18. Ik wil gewoon maximale koeling nu!

Draait bij iedereen de cv pomp permanent door wanneer koelen aanstaat?
Ja, CV pomp lijkt aan te blijven, ook als de compressor uit staat in koelmodus.
Als het leidingwerk in de buitenunit in dat geval warmer is dan de vloer dan is de WP dus effectief aan het "verwarmen" ipv koelen. Ok, ik zal maar een delta T van 0.4 maar toch...

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:13
I.p. schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:21:
Na een koelrun van 4u vannacht was de gewenste watertemp bereikt en is hij gestopt. Inmiddels weer een 9/9 om te starten maar er gebeurt weer niks… zowel binnenunit (pomp) als buitenunit trekken wel nog 50w. Wat de buitenunit nu het verbruiken is op standby is mij een raadsel.

Edit: buitenunit heeft de fan aan. Het is buiten nu 20 graden, dan lijkt hij dus enkel op buitenlucht te koelen. Dat haalt echter maar 22 graden ipv de gewenste 18. Ik wil gewoon maximale koeling nu!

Draait bij iedereen de cv pomp permanent door wanneer koelen aanstaat?
Welke gevraagde watertemperatuur laat hij zien?

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:40
RNacoustics schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:18:
Valt me wel op, dat als in koelmodus je ingestelde water temperatuur is bereikt, de wp wel zo'n 3 uur in pauze gaat. Als ik tussendoor de temperatuur verlaagt, dan moet je evengoed wachten.
Oh hier niet. Sparrow staat al vanaf 17 juni praktisch continue te koelen.

Effect beneden is goed merkbaar. Maar op de slaapkamers is het met deze hitte niet echt effectief, althans als de hitte weken lang aanhoudt (het is natuurlijk geen airco). Op de wat koudere kamers (qua zon) blijft denhitte beperkt tot 23/24 graden. Op de kamers pp zolder en aan zonzijde wordt het toch nog 26/27 en op zolder zelfs 29 graden.

Beneden 75m2 vv en boven jaga stradas met heatmeisters. Goed geïsoleerd. Maar de watertemperatuur moet wel echt omhoog, de leidingen zijn met 18 graden water kletsnat (condens). Logisch gezien het dauwpunt dan rond de 23 graden ligt.

Ipv een stooklijn had ik liever een temp/vocht sensor van Weheat gehad die de dauwtemp uitrekent en daarop bij stuurt.

Voor was deze test (eerste jaar met jagas boven) toch aanleiding om airco offertes te gaan opvragen. Met de cooling optie houdt je het beneden weliswaar koel, maar gezien het dauwpunt al best snel vrij hoog ligt (>22 graden) met deze temperaturen en luchtvochtigheid en er dus snel condens optreedt, wil ik dit niet als hoofd koeling gebruiken (ondanks zeer goed afgifte systeem).

[ Voor 27% gewijzigd door jelleeelco op 25-06-2026 07:38 ]


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:13
arjenhiemstra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:04:
[...]


Yep, voor de tweede keer zelfs, vorig jaar ook aan de beta meegedaan
Kan je een keer een korte review geven over de geboden functies?

En voor iedereen die inmiddels ervaring op heeft gedaan met WHI: een korte review zou mooi zijn.

  • Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:37
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Koelen werkt best aardig, en je kunt dit helemaal zelfstandig aan- (en weer uit-)zetten in de App of via het portal...

Het biedt echt wel merkbare verkoeling in huis, al is het minder effectief dan airco's in huis.

En waarom zou je het niet de hele dag door willen laten koelen? Hoe langzamer je de WP laat lopen, hoe efficienter het is, net als met verwarming! Ik heb op dit moment bijna heel de dag door koeling aan, met de compressor op minimaal (16%), en ca. 1,6 kW koelvermogen (alleen vloerverwarming op de BG die meedoet). Dit met een COP van rond de 4,5. Ik vraag me af of een airco dat redt ;)

Bovendien, als je PV opwek hebt, kun je je eigen stroom gebruiken voor de koeling, dus waarom niet nuttig inzetten?
Bij mij koelt hij maar eenmaal per 24 uur. Daarna geeft hij een 'wachttijd' van 24 uur aan als reden om niet opnieuw te koelen. Over de tijd telt dat dan af van 24 naar 0 en daar na 24 uur aangekomen gaat hij weer (eenmaal) koelen. Kun je die wachttijd ergens instellen? Ik zou hem het liefst op een half uur of een uur hebben staan.

All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2021 Hyundai Ioniq 5.


  • Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:41
Bij ons gisteren om 21:57 weer een poging en ditmaal tot 64 graden. Het lijkt erop dat als het niet lukt hij na ongeveer 3 uur nog een poging doet. Uiteindelijk na 4 pogingen Legionella run geslaagd

  • FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:27

FutureCow

(C) FutureCow

Jan Treur schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:20:
[...]

Bij mij koelt hij maar eenmaal per 24 uur. Daarna geeft hij een 'wachttijd' van 24 uur aan als reden om niet opnieuw te koelen. Over de tijd telt dat dan af van 24 naar 0 en daar na 24 uur aangekomen gaat hij weer (eenmaal) koelen. Kun je die wachttijd ergens instellen? Ik zou hem het liefst op een half uur of een uur hebben staan.
Deze is al vaker voorbij gekomen: https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL

Je moet even naar de scenarios kijken. Als hij te kort heeft kunnen koelen duurt de volgende keer 2x zo lang voordat hij weer begint.(Tot max 24 uur)

  • Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:37
Dat criterium van verdubbeling van wachttijd als er minder dan 30 minuten gekoeld wordt is erg discutabel en lijkt op grote huizen gericht. In een niet zo groot huis als bij mij kan ook binnen een half uur een goede en effectieve bijdrage aan koeling gegeven worden. Maar natuurlijk niet als je die wachtijd dan naar 24 uur gaat opvoeren.

In een eerdere periode in vorige jaren deed hij 10 koelsessies per dag, dat was veel effectiever dat dit onnodig extreme huidige beleid.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan Treur op 25-06-2026 07:37 ]

All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2021 Hyundai Ioniq 5.

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.