WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik denk dat word gewerkt met een groot buffervat.Ronald schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:31:
Ik heb in 2021 gekeken naar Triple Solar.
Ik heb de indruk dat er toen nog geen eigen warmtepomp van hen was, laat staan 2019. Dit klopt met de publicatie datum van dit artikel: https://bouwproducten.nl/...ple-solar-pvt-warmtepomp-
Een 3rd party W/W warmtepomp was volgens mij de opzet...
De nu aangeboden WP van Triple is slechts 3,5kW. Ik denk dat we nu al weten dat dat niet voldoende is voor de woning in kwestie. Het ding doet slechts 1,9kW bij -10 aangevuld met een 1,5kW element... https://www.getgreener.nl...mtepomp-specificaties.pdf
Panelen waren toen rond de €600 per stuk. Het waren toen DMEGC panelen met een warmtewisselaar tegen de achterkant... Toen geen thermische specificaties...
Nu zijn het Bisol panelen met ook thermische datal: https://triplesolar.eu/wp...T-panelen-sept-2024-1.pdf
Is er iemand die iets kan zeggen over wat er over blijft bij -10 op basis hiervan?
Brochure: https://triplesolar.eu/wp...e-Triple-Solar-1.2-NL.pdf
Nieuwbouw met 3 PVT panelen per woning, renovatie met 5 per woning.
Ze vragen dus geen grote aantallen panelen.
3.5 lijkt weinig maar panelen worden met wat zo'n ook in de winter veel warmer dan wat een l/l aan de buitenlucht heeft.
Dus daar kan potentieel veel meer uit onttrokken worden dus de cop veel hoger.
https://klima-xxl.de/edel...espeicher-pawt-300-xl-le1
Buisoppervlak is 4 m2 voor de 300L RVS boiler.
Lekker in de winter een paar dagen je dak verwarmen.Pinkys Brain schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Ik zou dat graag eens berekent zien. De verliezen om de thermische massa van de warmtewisselaar boven nul te brengen zijn natuurlijk veel groter dan bij een LW warmtepomp, maar aan de andere kant neemt water ook heel veel energie om te ontdooien. Ik kan mij best voorstellen dat het water ontdooien zelfs by PVT nog steeds de meeste energie vergt. Qube doet defrost.
Hoe wil je daar 3 maanden mistig weer mee overbruggen? Dan heb je een buffervat ter grootte van een olympisch zwembad nodig, en in de meeste tuinen past dat niet (nog afgezien van de kosten).Maxwp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:05:
Ik denk dat word gewerkt met een groot buffervat.
Geen idee wat hier staat of wat je probeert te zeggen, maar 3.5 kW wordt echt niet ineens meer, zeker niet omdat dat blijkbaar het nominaal vermogen bij +7 °C is, en dit bij strenge vorst alleen maar veel minder wordt.3.5 lijkt weinig maar panelen worden met wat zo'n ook in de winter veel warmer dan wat een l/l aan de buitenlucht heeft.
Kun je dit uitleggen?Dus daar kan potentieel veel meer uit onttrokken worden dus de cop veel hoger.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 04-06-2025 13:28 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wordt aangeboden als een hygieneboiler, maar lijkt meer een gewoon RVS SWW-vat, omdat alles RVS is. Ik zou dat wel even navragen.WvM82 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:18:
Heeft er iemand ervaring met the RVS boilers van Clima-XL? Is de kwaliteit in orde?
https://klima-xxl.de/edel...espeicher-pawt-300-xl-le1
Buisoppervlak is 4 m2 voor de 300L RVS boiler.
Vraagtekens:
- A-label met slechts 50 mm wanddikte? Vraag me af hoe ze dat bij elkaar gesjoemeld hebben.
- Afmetingen kloppen niet (helemaal). De 50 mm isolatie kan alleen kloppen als de wanden geen wanddikte hebben.
Nadeel:
- Dompelelement zit vrij hoog. Waarschijnlijk te hoog voor de legionellacyclus.
Dat is dus de vraag, hoeveel energie gaat er in van alles zitten behalve het water.Technician- schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:19:
[...]
Lekker in de winter een paar dagen je dak verwarmen.
Als het ontdooien snel gaat, hopelijk niet zoveel. Maar ik vergat nog even dat de warmtepomp zijn ventilator uit kan zetten, maar de weerstand van PVT naar de lucht gelijk blijft.
Dan nog, het lijkt mij een veel te moeilijk probleem om simpelweg te schatten wat de verliezen zijn.
Dit is een screenshot uit de brochure van Nexus (merk van Clima-XL), wel vreemd inderdaad dat er verschillende afbeeldingen op de internet pagina en in de brochure staan. Maar het is volgens mij ook een gewoon SWW vat. In de brochure lijkt het element ook lager te zitten.Andrehj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:38:
[...]
Wordt aangeboden als een hygieneboiler, maar lijkt meer een gewoon RVS SWW-vat, omdat alles RVS is. Ik zou dat wel even navragen.
Vraagtekens:
- A-label met slechts 50 mm wanddikte? Vraag me af hoe ze dat bij elkaar gesjoemeld hebben.
- Afmetingen kloppen niet (helemaal). De 50 mm isolatie kan alleen kloppen als de wanden geen wanddikte hebben.
Nadeel:
- Dompelelement zit vrij hoog. Waarschijnlijk te hoog voor de legionellacyclus.
/f/image/6dcrcXXLjZ8RTaCMbFRCeSHV.png?f=fotoalbum_large)
Na alle buffervat discussies....Andrehj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:27:
[...]
Hoe wil je daar 3 maanden mistig weer mee overbruggen? Dan heb je een buffervat ter grootte van een olympisch zwembad nodig, en in de meeste tuinen past dat niet (nog afgezien van de kosten).
[...]

Ik denk dat het idee bestaat dat het paneel door de zon behoorlijk opwarmt. Ik heb dus net even mijn paneel gevoelt: Amper warmer dan mijn raam. (Het is hier bewolkt, pak 100W/paneel, in de winter ben ik blij met een piek van 50W)Geen idee wat hier staat of wat je probeert te zeggen, maar 3.5 kW wordt echt niet ineens meer, zeker niet omdat dat blijkbaar het nominaal vermogen bij +7 °C is, en dit bij strenge vorst alleen maar veel minder wordt.
[...]
Dus laten we ons in de winter geen illusies maken... dat opwarmen door zonnestraling is nihil... en dat voor maar een paar uurtjes op een dag als je mazzel hebt.
Ga je proberen een 2-3,5kW te onttrekken aan een 3-5 panelen, dan denk ik eerder dat de bron temperatuur lager gaat zijn dan bij een L/W.
Op basis van aanname dat brontemperatuur hoger is?Kun je dit uitleggen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dit zijn rijtjes huizen die een nieuwe schil krijgen zo’n beetje, en dus PVT op het dak op een NIBE W/W WP met interne SWW.
Mijn kapper woont er en vroeg mij: jij hebt verstand WP, mijn hele dak is ijs. (Hij is buitenlands)
Eerst snapte ik er niks van.
Toen liet die een foto zien. De PVT panelen waren een grote bonk ijs.
Denk dat je dan dagen de WP uit moet laten of op noodbedrijf zetten, en hopen op wat zon overdag die het ijs iig eraf dooit.
wie heeft daar met wie aan tafel gezeten voor deze deal.
Welke subsidies en andere mooie voorwaarden lagen op tafel?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Welk voordeel heeft een groot buffervat(behalve dat je afgiftesysteem warm blijft)?Maxwp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:05:
[...]
Ik denk dat word gewerkt met een groot buffervat.
3.5 lijkt weinig maar panelen worden met wat zo'n ook in de winter veel warmer dan wat een l/l aan de buitenlucht heeft.
Dus daar kan potentieel veel meer uit onttrokken worden dus de cop veel hoger.
Snap hem niet echt.
Als de condensor is ontdooit waarom zou je daarmee doorgaan?
Warmte ontrekken aan het huis is ook vreemd, dat gebeurt ook met buffervat want die moet eerst weer opgewarmd zijn voordat de CV weer warmte levert.
Groot buffervat heeft alleen beetje comfort voordeel voor jezelf, als je huis afkoelt in zo korte tijd zou ik me ernstig zorgen maken over isolatie.
In praktijk verwarmen mensen met l/w meer oppervlakte dan alleen de woonkamer, daarmee zie je oneerlijke vergelijkingen.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2025 19:58 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Bij mij vriest altijd de verdamper in, niet de condensor.Als de condensor is ontdooit waarom zou je daarmee doorgaan?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Is maar net hoe je het bekijkt en welke kant die op draait op dat moment.dunklefaser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:00:
@mr_evil08
[...]
Bij mij vriest altijd de verdamper in, niet de condensor.
PVT doet het natuurlijk perfect in de marketing praat naar de dichtstbijzijnde manager zonder inhoudelijke kennis...Technician- schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:31:
In een stadje naast ons dorp zijn ze hele straten aan het verduurzamen (door een WBV).
Dit zijn rijtjes huizen die een nieuwe schil krijgen zo’n beetje, en dus PVT op het dak op een NIBE W/W WP met interne SWW.
Mijn kapper woont er en vroeg mij: jij hebt verstand WP, mijn hele dak is ijs. (Hij is buitenlands)
Eerst snapte ik er niks van.
Toen liet die een foto zien. De PVT panelen waren een grote bonk ijs.
Denk dat je dan dagen de WP uit moet laten of op noodbedrijf zetten, en hopen op wat zon overdag die het ijs iig eraf dooit.
Ja manager, het kost wel wat meer natuurlijk, maar geen loeiende buitenunit...
Het wordt hoog tijd dat installateurs eenvoudig verantwoordelijk gesteld kunnen worden, bewijslast bij hen, dat een aangelegd systeem conform bouwbesluit kan verwarmen...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
PVT is niet de enige reden dat de villa-eigenaar uit het stuk z'n huis niet warm kreeg. Het ging fout toen men zonder kennis van de materie een complexe installatie erin gebouwd heeft.
Al 4 jaar PVT op het dak en uit ervaring kan ik zeggen dat het voor MIJN woning mogelijk zou zijn om met m'n systeem de winter door te komen. Met alleen de pvt als bron dan.. COP van 2-2,6. Bar slecht natuurlijk, maar het lukt wel. Helaas woon ik niet zo groot als in het bericht, maar 550m³ krijg ik warm. Bouwjaar '17 en daar ligt de reden dat het werkt. Lage energievraag. En ik betwijfel of je met meerdere badkamers in je villa dat er dan een lage energievraag is.
Pvt alleen werkt niet en is echt een noodoplossing als je het zo wil noemen. Of voor een tweaker om mee te spelen.😏.
Ik gebruik mijn PVT vooral in de zomer om passief mee te koelen. En in de tussenseizoenen om mee te verwarmen.
Het is een beetje als een hybride automotor. Om de ene motor te ontlasten springt de 2e bij. En daar rijdt groot deel van de Randstad nu mee rond.
Zo is het ook met PVT. Een alternatief voor het inzetten van een elektrisch element.
Niks tegen Triple Solar maar dit is eigenlijk bedoeld als hybrideWP. Gas laten bijspringen en de hoofdlast voor 85% zelf verwerken.
En om even op wat foutieve aannames in te gaan die hier rondgesmeten werden.
1. PVT hebben geen zonlicht nodig. Is leuk.. maar niet meer dan dat. Lucht hebben nodig. En veel ook. Daarom werkt het perfect op schuine daken. Regen doet 't ook goed. Sneeuw wat minder, maar in mijn setup is de PVT dan toch geblokkeerd.
2.Over het vermogen..voor een tweaker ben ik echt lui als het op rekenen aankomt. Maar ik kan met mijn PVT eergisteren in de nacht, constant 1° afgeven op mijn panelen. Passieve koeling met de PVT als bron. En dat 5 uur lang. Vannacht was het te warm en bleef het steken op een halve graad. Dus je bent afhankelijk van het weer en wat je wil bereiken. Met deze temperatuur heb een een soms COP van tegen de 4 voor SWW. Daar gebruik ik 'm wat minder omdat ik die energieonttrekking uit mijn buffer wil, zodat ik wat koude heb gespaard en dus meer warmte uit de vloer kwijt kan tijdens passief koelen met bufferzak als bron. Dus vermogen hangt af van het weer.
Gemini heeft berekent dat er tijdens de meest optimale situatie ik 6kW van het dat dak kan halen. En dat is dus bij SWW productie overdag. Vlak voordat het medium door zonneinstraling te heet wordt om door de wp gebruikt te kunnen worden.
Dus PVT niet alleen voor verwarming. Dus toepasbaar in een installatie die jaarrond wordt gebruikt.
3. Kosten.🤔.. . Fout gebruik kan soms duurder uitpakken. Passieve koeling via pvt is wellicht minder effectief maar nagenoeg gratis. In het najaar de buffer en de grond erom heen opwarmen om deze energie later weer aan te spreken zorgt voor een beter rendement in de winter. Mijn lage energievraag is zelfs te laag om 10000 liter water te laten bevriezen.
. Maar weer wel genoeg om bij vochtige nachten mijn panelen in het ijs te krijgen. Dus kosten komen bij PVT uit hoe je het systeem heb ingericht en welke, beperkte, functies je aan PVT hebt toebedeeld
Ok ....rant over
[ Voor 0% gewijzigd door jurgen purgen op 04-06-2025 22:38 . Reden: Belangrijk detail vergeten ]
jurgen purgen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:36:
Ik gebruik mijn PVT vooral in de zomer om passief mee te koelen. En in de tussenseizoenen om mee te verwarmen.
Maar koelen is wat energieverbruik betreft zo kansloos weinig ten opzichte van de PV opwek op zonnige dagen.. dan kan je net zo goed de PVT investering overslaan en gewoon een compressor laten draaien. Koelt waarschijnlijk veel beter. Én koelt wanneer je het nodig hebt en niet alleen in de nacht.Passieve koeling met de PVT als bron. En dat 5 uur lang. Vannacht was het te warm en bleef het steken op een halve graad.
Met de koude temperaturen in de nacht durf ik de stelling overigens wel aan dat je veel meer warmte kwijt zou raken door gewoon al je ramen open te gooien. Het is hier een graad of 12 in de nacht
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ijs isoleert. Ja dat klopt, maar is er nu een blok ijs gevormd om het paneel of ligt er een dikke ijslaag op het paneel. Het ijs is koud maar de lucht eronder is goed genoeg om er nog energie aan te onttrekken.
En nieuwbouw met gemeenschappelijke PVT😑😑😑. Mijn moeder woont in een appartementencomplex en als ik daar over de galerij loop, dan staan in de winter alle keukenramen open. En binnen toch 22°C. Als je PVT als bron hebt ga je dit verbruik zien in de vorm van een ijsblok om je panelen. Bij stadsverwarming of een gasaansluiting ziet niemand een teller draaien om z'n gedrag op aan te passen. PVT zegt je wel dat je verbruik hoger is dan berekend.
Ik moet zoals gezegd een betonnen constructie koelen en niet de lucht. De ramen gaan ook gewoon open maar ik kan nu ook tijdens de nachtelijke ventilatie ook dus de warmte uit het beton trekken zonder een compressor die mijn nachtrust verstoord.Glashelder schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:49:
[...]
[...]
Maar koelen is wat energieverbruik betreft zo kansloos weinig ten opzichte van de PV opwek op zonnige dagen.. dan kan je net zo goed de PVT investering overslaan en gewoon een compressor laten draaien. Koelt waarschijnlijk veel beter. Én koelt wanneer je het nodig hebt en niet alleen in de nacht.
Dat " zet ff een compressor " denken doe ik niet aan. Ook al heb ik zat opwek. Voor het in stand houden van de streeftemperatuur is dit goed en afdoende. Voor 70W-100w constant over de hele dag. Daar doe ik het voor hoor. Ik koel dus constant en in de nachten ontlaadt ik die warmte uit mijn buffer via de PVT zodat ik de volgende weer kan koelen.
Ja. Dat weet ik . En dat doe ik ook maar zodra ik m'n ramen sluit in de ochtend warmt t zo weer op als je niet passief koelt.. ik ben 3 dagen bezig na het stookseizoen om de vloerverwarming van 24 terug te krijgen naar 20. En t kost me haast niks.Met de koude temperaturen in de nacht durf ik de stelling overigens wel aan dat je veel meer warmte kwijt zou raken door gewoon al je ramen open te gooien. Het is hier een graad of 12 in de nachtDan raak ik hier wel meer kwijt dan 1 graad per uur.
Maar t punt dat ik wilde maken. Als je denk dat je zon nodig hebt voor PVT. Dan is PVT niet wat je zoekt.
Heb je problemen met het plaatsing van buitenunit en heb je en kruipruimte dan KAN PVT je helpen.
PvT is handig maar Het is niet voor iedereen en de installateur wil dat veranderen want hij wil vroeg met pensioen. Maar zo werkt het niet.
[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 05-06-2025 08:55 ]
Er zijn verschillende smaken PVT.
De mijne werkt met een glycolmengsel en er is een buffer van volgens mij 100 liter op het dak. De PVT.
Maar er zijn er nu ook die thermodynamische panelen PVT noemen.
Je hebt er die het systeem van een l/w nagebouwd hebben, maar dan zonder fan. Maar met een koelmiddel als medium.
Het verschil met hun panelen en de mijne is dat er hogere temperaturen het dak op gaan waardoor het vermogen van de panelen echt wordt aangesproken. Vergelijkbaar als wat een l/w naar zijn buitenunit zou sturen.
Mijn temperaturen zitten tussen -5, diep in de winter tot 24 in de zomer.
Daar heb ik wel vaak (te laat) bijgezeten. Het gaat vaak fout bij de aannemer/architecten en mensen in het algemeen. Die schrijven een technisch advies of bestek. Hoe ze dan een foute installatie toch passend op papier krijgen verbaasd mij ook.dunklefaser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:16:
@Technician- Als het op deze manier en op grote? schaal misgaat vraag ik me altijd af
wie heeft daar met wie aan tafel gezeten voor deze deal.
Welke subsidies en andere mooie voorwaarden lagen op tafel?
Mag het niet zeggen maar partijen als Nibe facilitairen daar ook bij. Die hebben een soms wat vreemde kijk op zaken, vind ik.
Die bieden altijd veel minder vermogen dan nodig is en zijn gewend met zware boosters te werken.
Dat komt volgens mij nog steeds uit Zweden waar huizen eerder 100% elektrisch verwarmd werden.
Dus een keer een booster in zetten de hele dag is daar niet zo raar.
"Lagere energiekosten met PVT-panelen ten opzichte van een "gewone" warmtepomp" (gesponsord artikel) - Richt zich voornamelijk op grotere? installaties (particulier en bedrijven)
Wat ik me afvraag: Wat zijn "gewone" warmtepompen?
De "normale" L/W van dit topic waarschijnlijk niet.
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2025 08:39 ]
Op hun site:
Wat kost het Use All Energy PVT-systeem?
De prijs van het PVT-systeem is afhankelijk van de situatie, de wensen en de mogelijkheden. Wil je graag weten wat het kost om het PVT-systeem bij u thuis te installeren? Naam dan contact met ons op.
De kosten voor een gasloos PVT-systeem, voldoende zonnepanelen voor een gemiddelde woning zijn gemiddeld: €28.000,- (8kw warmtepomp). Hierbij hebben we rekening gehouden met de geldende ISDE subsidies.
[ Voor 10% gewijzigd door Pinkys Brain op 06-06-2025 14:17 ]
Als je meer dan 10m3 onttrekt sta je onder provincie toezicht. Maar ook kleine bronnen moeten in balans zijn.Pinkys Brain schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:16:
Moeten grote grond systemen tegenwoordig in energiebalans zijn? Dan kan ik mij er nog wel wat bij voorstellen, met alleen airco gaat het waarschijnlijk niet lukken tenzij je de ramen openzet. De PVT om in de zomer de grond op te warmen.
Dat gebeurt vaak met dry coolers die warmte kunnen afvoeren of warmte kunnen opnemen en in de bodem kunnen brengen.
De bijverwarming zit vóór de 3-weg klep, dus buitenunit (monoblock) -> bijverwarming -> 3-weg klep (sww/verwarming).
Iemand een idee hierover?
Zelf nog ff goed nadenken wat je met die Kamstrup beoogd en wat 't dan betekend dat hij op een bepaalde plek zit in je installatie. Je kan er ook 3 plaatsenbennierex schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:00:
Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van mijn installatie. Nu heb ik een Kamstrup warmtemeter, maar ik twijfel waar ik die het beste kan plaatsen; voor of na de elektrische bijverwarming?
De bijverwarming zit vóór de 3-weg klep, dus buitenunit (monoblock) -> bijverwarming -> 3-weg klep (sww/verwarming).
Iemand een idee hierover?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
[ Voor 50% gewijzigd door ZonnigY op 06-06-2025 21:41 ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 12:27
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Mijn "HT" R290 warmtepomp heeft in vier winters nog nooit meer dan 29 graden gemaakt (en zelfs dat was per ongeluk), hij doet het prima.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is deze dan zo wezenlijk anders dan waar je drie jaar geleden tegen waarschuwde? Maakt R290 het verschil?Proton_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:48:
@Hertog_Martin dat kan je in de datasheet terugvinden, zoals @ZonnigY zegt doet hij het prima op lage temperatuur
Mijn "HT" R290 warmtepomp heeft in vier winters nog nooit meer dan 29 graden gemaakt (en zelfs dat was per ongeluk), hij doet het prima.
Thanks, dan heb ik mn antwoordblb4 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:40:
[...]
Zelf nog ff goed nadenken wat je met die Kamstrup beoogd en wat 't dan betekend dat hij op een bepaalde plek zit in je installatie. Je kan er ook 3 plaatsen.
Handig voor een legionella run naar 65 graden zonder BUH.Hertog_Martin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:20:
Bij onze verbouwing kwam installateur met een Samsung EHS Mono R290 Hoog temperatuur (HT) aan. Echter komt er overal vloerverwarming dus keuze verbaasde mij enigszins. Installateur geeft aan dat ie ingesteld kan worden op LT, en dat ie er voor heeft gekozen omdat ie zeer stil zou zijn en esthetisch mooi. Maar mijn gevoel zegt dat een apparaat ontwikkeld voor HT niet geoptimaliseerd is voor LT. Iemand bekend met deze warmtepomp?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
- Proton_
Ik begrijp je vraag niet zo goed, daar zeg ik dat R32 ongeschikt is om 70 graden mee te maken. Dat is voor jou niet relevant, want je kijkt naar een R290 machine om 30 graden te maken.Hertog_Martin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:54:
[...]
Is deze dan zo wezenlijk anders dan waar je drie jaar geleden tegen waarschuwde? Maakt R290 het verschil?
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2025 08:34 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je beantwoord m'n vraag iig wel heheProton_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:33:
[...]
Ik begrijp je vraag niet zo goed, daar zeg ik dat R32 ongeschikt is om 70 graden mee te maken. Dat is voor jou niet relevant, want je kijkt naar een R290 machine om 30 graden te maken.
Snap alleen niet dat als deze Samsung zo prima is dat er niets over te vinden is hier terwijl er tientallen pagina's vol staan over bv Panasonic. Voelt dan nog als een gok. Nu kunnen we natuurlijk voor een andere kiezen maar tegen advies installateur ingaan helpt meestal ook niet echt als er dan wat is.
[ Voor 25% gewijzigd door Hertog_Martin op 07-06-2025 10:39 ]
De nieuwe Mitsubishi Zubadan R32 maakt ook gewoon 70C waterProton_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:33:
[...]
Ik begrijp je vraag niet zo goed, daar zeg ik dat R32 ongeschikt is om 70 graden mee te maken. Dat is voor jou niet relevant, want je kijkt naar een R290 machine om 30 graden te maken.
https://alklima.nl/leveri...n-inverter/zhr-m80y-e-set
En de 8kw doet 9,7 kW bij -10C !
[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 07-06-2025 10:15 ]
- Proton_
Met R32 wordt je persgas dan iets van 140 graden bij -10 aan de zuigzijde, het is lastig om daar een geschikt smeermiddel voor te vinden. Of wordt er standaard een olieverversbeurt ingepland na 3000 draaiuren
R290 blijft onder 100 graden en heeft de helft van de druk bij een aanvoer van 70 graden, er wordt dan dus veel minder van de machine gevraagd.
Of met PVT dus😏Technician- schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:54:
Dat gebeurt vaak met dry coolers die warmte kunnen afvoeren of warmte kunnen opnemen en in de bodem kunnen brengen.
Anode even gemeten bij een boiler, verbruikt 0,015 Watt. Ik ben erg benieuwd hoe je dan bij 5w (5 Watt?) komt.Powrskin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:53:
ik zou ook niet vantevoren betalen. een emaille boiler met anode is 1k en een rvs 1,5k.
gelijke goed zou ik zeggen. anode gebruikt 5w.
Sinds een paar jaar verwarm ik volledig met een 5 kW airco. Die houdt het in de winter echt prima uit qua capaciteit. Waar ik minder happy mee ben, ik het geluid bij -10 buiten. Binnenunit heeft dan een flinke luchtverplaatsing, dat wordt je echt zat. Daarnaast heeft de badkamer geen verwarming meer, maar doordat deze volledig in binnenmuren zit is dat niet echt een probleem. Radiotoren zijn deels nog aanwezig, of kunnen prima vernieuwd worden. De infrastructuur qua leidingwerk enzo is volledig aanwezig. Gaat overigens om een simpele jaren 70 tussenwoning waar de isolatie lekker is aangepakt.
Eigenlijk wil ik dus een klein L/W warmtepomp gaan plaatsen. Doel hiervan is:
- Samenwerken (?) met de airco
- Toch kleine radiator in de badkamer mee laten lopen voor wat extra droging handdoeken enzo
Sanitair warm water gaat met een losse WPB, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Waar heb ik zelf al naar gekeken?
- Hewalex, maar dit lijkt niet mogelijk op volledig CV bedrijf. Qua capaciteit zou het weer prima zijn zo lijkt t.
- Monobloc van 5 kW. Kleiner kan ik niet vinden, maar is nog best groot vind ik.
- Sommige, als hybride bedoelde, WP's hebben vrji kleine capacitiet. Bijv. Elga Ace. Zou dat op zichzelf staand werken?
- (vloeken in de kerk optie: extra airco beneden, gedeelde last is halve herrie o.i.d.?)
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie betere ideëen?
[ Voor 4% gewijzigd door dt_swiss op 09-06-2025 14:33 . Reden: Toevoeging van opties ]
Eigen topic maken hiermeedt_swiss schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:28:
Met het risico dat ik in een verkeerd topic post, toch maar even onderstaand. Omdat ik nog zo erg niet weet wat ik wil, (nog?) geen eigen topic.
Sinds een paar jaar verwarm ik volledig met een 5 kW airco. Die houdt het in de winter echt prima uit qua capaciteit. Waar ik minder happy mee ben, ik het geluid bij -10 buiten. Binnenunit heeft dan een flinke luchtverplaatsing, dat wordt je echt zat. Daarnaast heeft de badkamer geen verwarming meer, maar doordat deze volledig in binnenmuren zit is dat niet echt een probleem. Radiotoren zijn deels nog aanwezig, of kunnen prima vernieuwd worden. De infrastructuur qua leidingwerk enzo is volledig aanwezig. Gaat overigens om een simpele jaren 70 tussenwoning waar de isolatie lekker is aangepakt.
- Toch kleine radiator in de badkamer mee laten lopen voor wat extra droging handdoeken enzo
Sanitair warm water gaat met een losse WPB, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
- Hewalex, maar dit lijkt niet mogelijk op volledig CV bedrijf. Qua capaciteit zou het weer prima zijn zo lijkt t.
- Monobloc van 5 kW. Kleiner kan ik niet vinden, maar is nog best groot vind ik.
- Sommige, als hybride bedoelde, WP's hebben vrji kleine capacitiet. Bijv. Elga Ace. Zou dat op zichzelf staand werken?
- (vloeken in de kerk optie: extra airco beneden, gedeelde last is halve herrie o.i.d.?)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kijk eens bij de Nederlandse Weheat met hun kleine Flint. 4 KW bij -10 en actieve topic hier.dt_swiss schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:28:
Met het risico dat ik in een verkeerd topic post, toch maar even onderstaand. Omdat ik nog zo erg niet weet wat ik wil, (nog?) geen eigen topic.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hoe kom je aan 140 ℃? Bij 50 bar is de temperatuur 72 ℃. De kritische temperatuur van R32 is 78,11 ℃.Proton_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:42:
Met R32 wordt je persgas dan iets van 140 graden bij -10 aan de zuigzijde, het is lastig om daar een geschikt smeermiddel voor te vinden. Of wordt er standaard een olieverversbeurt ingepland na 3000 draaiuren
Ga er niet op bezuinigingen want je gaat het vaker gebruiken dan je nu denkt, 5kw is dan prima.
[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2025 16:52 ]
Wellicht bij vorst LL erbij, zodat je het eventuele gebrek aan warmte afgifte van de radiatoren (bij bv 50 graden) aanvultmr_evil08 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:51:
@dt_swiss Als je eenmaal met lucht/water begint zet je nooit meer de l/l aan in verwarm bedrijf is de praktijk, op sporadisch na dan.
Ga er niet op bezuinigingen want je gaat het vaker gebruiken dan je nu denkt, 5kw is dan prima.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
- Proton_
Je hebt gelijk, 140 klopt niet. Als je 70°C gaat maken met R32 moet je rekening houden met persgas van 160°C.timenator schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:42:
[...]
Hoe kom je aan 140 ℃? Bij 50 bar is de temperatuur 72 ℃. De kritische temperatuur van R32 is 78,11 ℃.
/f/image/eYrHX3kQFK8rSeQ5r64d3jFb.png?f=fotoalbum_large)
Precies. Hoe lager de temperatuur van het cv water hoe groter de radiator moet zijn.Naalroc schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:48:
@dt_swiss En stel je vooral niet te veel voor van die "kleine handdoek radiator" in de badkamer, want die droogt ook niet zo best bij 28°C water
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Je moet iets kopen waar je je goed bij voelt.Hertog_Martin schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:07:
[...]
Snap alleen niet dat als deze Samsung zo prima is dat er niets over te vinden is hier terwijl er tientallen pagina's vol staan over bv Panasonic. Voelt dan nog als een gok. Nu kunnen we natuurlijk voor een andere kiezen maar tegen advies installateur ingaan helpt meestal ook niet echt als er dan wat is.
Ik heb een Danfoss WP (nu Thermia) en voor zover ik het weet heeft niemand in dit forum mijn merk en type WP.
Ik heb hem genomen, omdat deze in de scandinavische landen meer gangbaar is en goed terug kan moduleren (450Watt/h e-verbruik) en tot -25°C nog werkt. Passief verbuik in zomer periode bij geen warmte of koel vraag 18 Watt. Heb geen andere SSW apparaat en de WP moet in de zomer altijd aan blijven staan ivm heet water.
Verder mocht ik van de bouwer geen (destijds in 2018) B-merk WP kopen.
Heb ik spijt van mijn aankoop?
Zeer zeker niet!
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
V.w.b. de badkamer verwarming, bij ons hangt er een grote dubbele radiator van 180 x60cm, en die houd de temperatuur op max 18° als het buiten goed koud is met een ta van 28°. De badkamer is 3x2m en heeft twee goed geïsoleerde buitenmuren. Ik heb hier een elektrische heater van de Hornbach van €77 in gehangen en die verwarmt in no time de boel naar een graad of 22 en warmer op stand 1 (1000W).dt_swiss schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:28:
https://www.hornbach.nl/p...-wifi-2000-watt/10138725/
We zijn inmiddels weer met zijn tweeën en met een 20 minuten per dag is dit voor ons een goede oplossing.
Als de heater het hele stookseizoen 20min per dag aan zou staan, wat niet zo is, dan zou dat ca 60kWh gebruiken, €15,00.
[ Voor 3% gewijzigd door Signor Doekie op 10-06-2025 10:20 ]
Wel een stuk sneller dan uitgeschakeld.Naalroc schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:48:
@dt_swiss En stel je vooral niet te veel voor van die "kleine handdoek radiator" in de badkamer, want die droogt ook niet zo best bij 28°C water
Badkamer opwarmen gaat niet lukken idd.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2025 12:47 ]
Nuja, van een plaatje of specsheet krijg ik niet een gevoel. Hecht wel waarde aan dat iets op dit forum aangeraden wordt gezien alle kennis. Nu is het alleen het woord van de installateur. Ook wat waard natuurlijk maar had graag meer bevestiging gezien hier.
Hoe betrouwbaar zijn de cijfers in een specsheet? Qua SCOP en geluid in db. Is dat een uniforme meetmethode?
Voor geluid is er idd. een EN en hiermee kan je warmtepompen vergelijken, maarHertog_Martin schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:11:
[...]
Nuja, van een plaatje of specsheet krijg ik niet een gevoel. Hecht wel waarde aan dat iets op dit forum aangeraden wordt gezien alle kennis. Nu is het alleen het woord van de installateur. Ook wat waard natuurlijk maar had graag meer bevestiging gezien hier.
Hoe betrouwbaar zijn de cijfers in een specsheet? Qua SCOP en geluid in db. Is dat een uniforme meetmethode?
of jouw installatie aan de wettelijke eisen voldoet is vaak/soms een ander verhaal.
(zie ook het toepasselijke topic)
De sCOP's kan je op dezelfde manier gebruiken om verschillende warmtepompen onder identieke condities (buitentemperatuur/aanvoertemperatuur etc.) te vergelijken.
Wat in de marketing informatie verteld wordt is nooit het hele verhaal.
Om een eerste indruk van de sCOP's in NL te verkrijgen kan je bijvoorbeeld de lijst van @Tomexergie als vertrekpunt gebruiken. De lijsten vind je hier in dit topic.
Misschien ter voorbereiding van een gesprek met een installateur het FAQ topic doorspitten?
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 11-06-2025 08:13 ]
@Hertog_Martindunklefaser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:55:
[...]
Voor geluid is er idd. een EN en hiermee kan je warmtepompen vergelijken, maar
of jouw installatie aan de wettelijke eisen voldoet is vaak/soms een ander verhaal.
(zie ook het toepasselijke topic)
Qua geluid: zoals @dunklefaser al aangeeft is er inderdaad een Europese norm EN12102 waarmee warmtepompen onderling vergeleken zouden kunnen worden, maar de praktijk is helaas weerbarstig:
1. Er worden verschillende eenheden gerapporteerd, zoals geluidsvermogen in dB(A), geluidsdruk in dB op 1m, 3m of 5m. Vaak wordt er iets gerapporteerd met een laag dB-getal, zodat het voor de consument aantrekkelijk lijkt.
2. Er wordt vaak niet bij het maximum vermogen gemeten, maar bijv. bij nominaal vermogen.
Voor geluid zie verder: Het grote geluidseisen airco en wp topic
Qua specificaties:
- ik weet dat de performance bij Mitsubishi Electric goed overeenkomt met de specs.
- het maximumvermogen van verschillende warmtepompen is in het Britse en Nederlandse klimaat iets lager dan de specs, door de hoge luchtvochtigheid en daardoor relatief veel defrosts. Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Je houdt geen rekening met het feit dat deze compressor beschikken over een Enhanced Vapor Injection (EVI) of (SCVI) techniek.Proton_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:31:
[...]
Je hebt gelijk, 140 klopt niet. Als je 70°C gaat maken met R32 moet je rekening houden met persgas van 160°C.
[Afbeelding]
Link
Ook grijpen beveiligingen gewoon tijdig in, dit is niet anders bij andere machines.
:strip_exif()/f/image/Xn0PprnuomUsnNupIvvq6CiA.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Die drukken blijven ze wel dik onder omdat er een truc wordt toegepast in de compressor, door vloeibaar koudemiddel in te spuiten. Hoe dit op de HlogP eruit ziet moet ik ook even uitzoeken.Proton_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:31:
[...]
Je hebt gelijk, 140 klopt niet. Als je 70°C gaat maken met R32 moet je rekening houden met persgas van 160°C.
[Afbeelding]
Flashinjectie
De flashinjectie werkt als volgt:
Expansieventielen: Drie expansieventielen zorgen voor een regelbare gas/vloeistofverhouding.
Poweraccumulator: Een poweraccumulator en HIC helpen bij het controleren van de gas/vloeistofverhouding.
Injectie in de compressor: De regelbare gas/vloeistofverhouding wordt geïnjecteerd in de compressor, waardoor de eind-persgastemperatuur lager blijft en de warmtepomp zijn maximale vermogen kan blijven leveren.
[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 12-06-2025 19:53 ]
- Proton_
Zoals ook door @DutchWing opgemerkt (dank beideTechnician- schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:51:
[...]
Die drukken blijven ze wel dik onder omdat er een truc wordt toegepast in de compressor, door vloeibaar koudemiddel in te spuiten. Hoe dit op de HlogP eruit ziet moet ik ook even uitzoeken.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 12-06-2025 20:39 ]
De einddruk verandert niet, omdat deze direct samenhangt met de condensatietemperatuur in de condensor. Het beïnvloed alleen de oververhitting van het gas in en direct na de compressor.Proton_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:37:
[...]
Zoals ook door @DutchWing opgemerkt (dank beide) doet dat wonderen voor de persgastemperatuur, maar hoe beïnvloedt het de druk? Ik zie niet hoe die lager wordt.
:strip_exif()/f/image/AU7EVbruMhnH10InvYc3x3bB.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk! Je hebt gekozen de WP vlak boven het maaiveld te plaatsen. Hoe houd je de inlaat/uitlaat sneeuwvrij?basfromasd schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:45:
Een warmtepomp kan ook een decoratief element in de tuin zijn. Op deze foto zie je dat de kruiden zich aanpassen: het gedeelte van de rozemarijn dat in de koude luchtstroom van de ventilator groeit bevriest in de winter en het overlevende deel lijkt om de ronding heen te groeien. De grassen schieten op in het voorjaar na het stookseizoen.
[Afbeelding]
Dank je!tonwes99 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:14:
[...]
Leuk! Je hebt gekozen de WP vlak boven het maaiveld te plaatsen. Hoe houd je de inlaat/uitlaat sneeuwvrij?
Deze plek is vrij beschut vanwege die twee muren en de nodige schuttingen en heggen, waardoor zich daar nooit veel sneeuw verzamelt. De inlaat is op zo'n 15 cm boven het grind en daarin zit een pijpje voor het condenswater. Geen ijsplaat in de winter.
Zo nu en dan moet ik wel snoeien om de begroeiing in toom te houden, maar dat is geen straf. Ik ben blij met zo'n groene tuin.
Je moet gewoon een gat boren door de aarde, daar zijn de jaargetijden andersom.P_Tingen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:18:
Deze techniek lijkt ook veelbelovend:
[Afbeelding]
spoiler:The installation of the pipes on the inside of the insulation can be challenging,
especially when the neighbor could come home at any minute
Ik zoek nog een installateur, iemand nog tips?
In de handleiding (Vaillant) staat er specifiek er hoe het moet, wat voor mij impliceert dat het nodig is: 4.8 Fundering maken t/m 4.11 Condensafvoer waarborgen. Weet de installateur dan wat hij doet? Het is een officiele leverancier van het merk. Tot hier had ik wel een goede indruk van ze.
Hij zou op een stuk aarde in de tuin komen, lijkt mij onverstandig zonder afvoerpijp en/of grindbed?
Worteldoek gelegd, wat grind erover, een dieper gat in het midden gevuld met een hele emmer grind.
Werkt prima
Hier ging het in februari ook over, lees even vanaf hier en verder:Murphy78 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:13:
Ik heb een paar goede gesprekken gehad met een partij voor het leveren van een WP. Bij navraag zeggen ze echter geen afvoerpijp/grindbed aan te leggen bij de buitenunit voor condensafvoer. Ze brengen wel rubberblokken aan voor demping.
In de handleiding (Vaillant) staat er specifiek er hoe het moet, wat voor mij impliceert dat het nodig is: 4.8 Fundering maken t/m 4.11 Condensafvoer waarborgen. Weet de installateur dan wat hij doet? Het is een officiele leverancier van het merk. Tot hier had ik wel een goede indruk van ze.
Hij zou op een stuk aarde in de tuin komen, lijkt mij onverstandig zonder afvoerpijp en/of grindbed?
bioscrasher in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Met een zandondergrond gaat het hier probleemloos zonder grind.
Wel zou ik een stevige basis aanraden om te zorgen dat de buitenunit waterpas blijft staan (vanwege lagers etc).
Met klei of tegels rondom zou ik zeker wel een fundering met grind maken om een goede condensafvoer te verzorgen en een ijsbaan te voorkomen.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 13-06-2025 22:50 ]
Staat hier op 17c water dat wordt in praktijk 15c bij de afgiftepunten(vloer+jaga).
Condensbewaking geeft actueel dauwpunt 14.5c aan, geen condens aanwezig op de leidingen hier.
Werkt best wel goed hier.
"Hoog energieverbruik" zie ik niet terug in praktijk.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2025 12:12 ]
https://solarmagazine.nl/...gn=34c35ca2e0-Zonneflits+|+Duurzame+warmte&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-34c35ca2e0-74551160
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
anders doet hij zijn job niet goed.
Een gekleurde kijk op de werkelijkheid is (hierbij) normaal (= "alternative facts")
Laat ook zien dat de levensduur van gasketels afneemtbelmonde schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:09:
Conclusie van voorzitter warmtepompvereninging : ‘Maar dat alles wil niet zeggen dat ik geen zorgen heb over het huidige effect van het beleid op het vergroenen van ons energiesysteem. Ik maakte mijn eigen grafiek waarin ik de groei en krimp van gasketels en warmtepompen in de afgelopen 10 jaar naast elkaar zette. Die van warmtepompen groeide met een factor 20 van 6.000 naar 125.000. Maar gasketels groeiden ook vanaf 2014 met zo’n 10 procent van 398.000 naar 435.000 exemplaren in 2024. De facto hebben warmtepompen dus nog geen gasketel vervangen en daar moet snel verandering in komen.’
https://solarmagazine.nl/...gn=34c35ca2e0-Zonneflits+|+Duurzame+warmte&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-34c35ca2e0-74551160
Omdat toen der tijd de conclusie was dat een hybride warmtepomp opstelling verplicht werd, hebben beheerder snel nog de cv ketels laten vervangen om in ieder geval de komende 15 jaar hiervan af te zijn.belmonde schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:09:
Conclusie van voorzitter warmtepompvereninging : ‘Maar dat alles wil niet zeggen dat ik geen zorgen heb over het huidige effect van het beleid op het vergroenen van ons energiesysteem. Ik maakte mijn eigen grafiek waarin ik de groei en krimp van gasketels en warmtepompen in de afgelopen 10 jaar naast elkaar zette. Die van warmtepompen groeide met een factor 20 van 6.000 naar 125.000. Maar gasketels groeiden ook vanaf 2014 met zo’n 10 procent van 398.000 naar 435.000 exemplaren in 2024. De facto hebben warmtepompen dus nog geen gasketel vervangen en daar moet snel verandering in komen.’
Er zijn dus toestellen die technisch nog voldoende waren voortijdig vervangen om deze reden.
Zou je vergelijken tussen bestaande installaties komen er alleen meer warmtepompen bij en nemen cv ketel installaties af. De vergelijking gaat zoals ik het ziet puur over de verkoop aantallen.
Even snel het artikel gelezen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Mijn hangt pas 28 jaar.BarryH schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:10:
[...]
Laat ook zien dat de levensduur van gasketels afneemt
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
De hete lucht kan beter in de duurzame kroeg geventileerd worden.
[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 16-06-2025 19:46 ]
Als ik om me heen kijk zijn er heel veel mensen die wachten en ook niet besluit nemen om de gasketel te vervangen.belmonde schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:09:
Wachten op welke kant het kabinet op gaat met dit zwalkbeleid.
Hier hangt de gasketel ook nog, wordt niet meer vervangen maar zolang die nog doet laat ik hem nog even in bedrijf.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2025 22:27 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hier is de terugverdientijd net iets langer (5 jaar). Mijn huis is in 2020 opgeleverd met gasketel. Een warmtepomp bij de bouw was een optie: meerprijs ruim 25k. Nee bedankt.
De gasketel heeft er 2 jaar gehangen en heeft 2 jaar gedraaid op een Ta van 35 graden als test. Dat ging prima, dus in het voorjaar van 2022 is er een Toshiba all electric installatie gekomen.
Totale kosten: 11k min 3k subsidie, dus 8k. "Oude" CV ketel verkocht voor 400 euro aan een vriend.
Sindsdien heb ik zo'n 1300 kuub gas ingeruild voor 3000 kWh elektrisch (omdat de WP ook koelt is de verhouding geen 1:2, maar iets slechter. Bij alleen verwarmen zou ik net onder die 1:2 uitkomen). Die 1300 kuub gas zouden me, voorzichtig geschat, de afgelopen jaren zo'n 5500 euro aan variabele kosten (gasprijs 1,40) en 900 euro aan vaste kosten (25 euro per maand) hebben gekost. Samen dus 6400 euro.
Ik heb voldoende zonnepanelen voor overproductie, dus mijn stroom kostte me, dankzij de salderingsregeling, zo'n 12 ct/kWh, ofwel 1100 euro over 3 jaar (ligt een beetje aan de precieze contracten).
Al met al heb ik dus inmiddels 5300 euro van de oorspronkelijke 8000 terugverdiend. Salderen mag ik nog tot 2027 en terugleverkosten heb ik tot die tijd nog steeds niet, dus tegen die tijd heeft de warmtepomp voor zichzelf betaald.
--------
De huidige energieprijzen zijn natuurlijk anders, maar ook nu is de rekensom eenvoudig: 1 m3 gas kost je 1,30 euro, 2.3 kWh stroom kost je 0,62 euro. Een besparing van 50% op de variabele kosten. Gas kost daarnaast ook nog 25 euro per maand aan vaste kosten waar je zonder kunt.
Gebruik je momenteel 1500 m3 gas, dan kun je dus zo'n 1300 euro per jaar besparen op je energieverbruik. Een investering van 10k euro verdien je dan in iets meer dan 7 jaar terug.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Tenzij er straks een capaciteitstarief komt om flinke (prive) zonneinstallaties en warmtepompen definitief de nek om te draaienRichieB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:09:
@mr_evil08 Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik heb de kosten voor het plaatsen van de WP binnen 3 jaar terug verdiend. Daarna bespaar ik €1500 per jaar energiekosten ten opzichte van een CV-ketel. Die heb ik trouwens nog voor €450 kunnen verkopen, dus dat scheelt ook weer.
Dat hangt nog altijd boven ons hoofd als je het mij vraagt.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier een huis gekocht uit 1991 met gasketel en radiatoren.RichieB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:09:
@mr_evil08 Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik heb de kosten voor het plaatsen van de WP binnen 3 jaar terug verdiend. Daarna bespaar ik €1500 per jaar energiekosten ten opzichte van een CV-ketel. Die heb ik trouwens nog voor €450 kunnen verkopen, dus dat scheelt ook weer.
Omgezet naar full electric met vloerverwarming
Energierekening is van €250 per maand (vorige bewoner, 2 personen) naar afgelopen jaar -€90 per maand gegaan (4 personen) (mede dankzij salderen en oud contract).
Als bonus: geen radiatoren en leidingen meer aan de muren, meer comfort, beter binnenklimaat, en EV tanken met zonnestroom.
3 jaren/winters gehad, heeft ca 32500 kWh(t) opgebracht tegen 7700 kWh(e). We hebben qua energiecontract veel geluk gehad, dus gas bleef rond de 90 ct/m³ en elektra 0,26 ct/kWh.
Omgerekend hebben we voor rond de 2000 euro nu 3 jaar verwarmd/SWW, met gas met 9 kWh/m³ zou dat 3300 euro gekost hebben. We besparen dus 440 euro/jaar met de WP ipv gas.
Zelfs dan is de terugverdientijd van de investering in totaal 10 jaar. Ondanks lage installatiekosten ook minder voordeel vanwege het geluk van lage meerjarige energiecontracten. Elk voordeel heb z'n nadeel
Bijkomende besparingen zijn: géén CV-ketelonderhoud (100 per jaar?), géén nieuwe CV-ketel nodig (oude ging hard richting vervanging, 2000 euro voor een volledige installatie?), en direct verbruik PV, wat zeker na het wegvallen van salderen volgend jaar gaat bijdragen.
CV-ketelverhaal meegenomen: dan wordt de netto investering 2500,- euro (2000 was ik sowieso kwijt geweest aan een ketel), en bija 550 euro besparing per jaar. Dan heb ik de boel er binnen 5 jaar uit.
Eensgelijks.RichieB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:09:
Net in ons nieuwe huis (~3 jaar geleden) zat ik tegen een energieverhoging naar 600€/mnd aan te kijken ( huis vrijstaand, ~200m2, 1987, verbruik ~3600m3, toen toch nog C label).
Toen vol aan de bak met WP & WPB installeren, vloer en dak isoleren, nieuwe (kierdichte) deuren, HR ++ glas overal, gas weg, naar dynamisch, etc. Op HR++ en nieuwe deuren na alles zelf gedaan.
Nu label A+ en ~100 €/mnd energie. Moeilijk te berekenen hoe snel de WP's en isolatie zijn terugverdiend, maar zeker wel snel (paar jaar). Uiteraard m'n werktijd niet gerekend, maar is deels hobby en deels tijd genoeg...
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Hier verwacht ik de installatie ook binnen ongeveer 3 jaar terug te verdienen.Blihi schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:10:
3 jaar is extreem snel. Bij 1500 per jaar heeft jouw WP dus slechts 4500 euro gekost. Dat is bijzonder voordelig, maar dat kan inderdaad wel als je het zelf doet.
147m2 oppervlakte. Waarvan de begane grond + 1e verdieping constant 21 graden. Volgens het energielabel zou ik zo'n 21.00kwh gebruiken en dat is eigenlijk mijn enige referentie. Als ik uit ga van 15.000 kwh voor verwarmen (ik heb stadswarmte, nibud geeft een schatting van 43GJ, maar deze woning is iets groter).
Dan zou ik voor de variabele kosten het volgende kwijt zijn:
50[GJ] x €43.79[Prijs per GJ] = €2189
kWh's gebruikt om de woning warm te houden:
3234[kWh] x €0.24[Prijs per kWh] = €776
LG geeft via het menu aan dat de thermische warmte opgewekt met de warmtepomp zo'n 14.961kWh is.
Volgens deze berekeningen bespaar ik dus zo'n €1400 per jaar en de warmtepomp zelf heeft mij na subsidie ongeveer €3500 gekost.
Jullie beschrijven allemaal zelf geïnstalleerde warmtepompen. Als je het laat doen, waarvoor tegenwoordig zo'n 15 k€ geoffreerd wordt, is de terugverdientijd een stuk langer. Vooral bij zuinige woningen (waar de gasbesparing relatief gering is) gaat de terugverdientijd dan vaak over de technische levensduur heen.
De warmtepomp is door een loodgieters bedrijf geinstalleerd. Alleen de elektra (voedingskabel) heb ik deels zelf gedaan en het is op de meest simpele manier geinstalleerd, zonder buffervat etc.Andrehj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:13:
@RichieB , @Blihi , @Zwartoog , @dof en @Antonl91
Jullie beschrijven allemaal zelf geïnstalleerde warmtepompen. Als je het laat doen, waarvoor tegenwoordig zo'n 15 k€ geoffreerd wordt, is de terugverdientijd een stuk langer. Vooral bij zuinige woningen (waar de gasbesparing relatief gering is) gaat de terugverdientijd dan vaak over de technische levensduur heen.
Ik heb wel zelf de warmtepomp besteld.
Ik begrijp nooit zo goed waarom er naar terug verdien tijd wordt gekeken,bij een cv ketel deden we dat immers ook nietAndrehj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:13:

Het is een afweging of de grotere investering zich uitbetaalt door de lagere kosten. Bij een CV ketel deed je dat niet omdat er geen alternatief was (ja, open haard, maar wie doet dat nog).Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Ik begrijp nooit zo goed waarom er naar terug verdien tijd wordt gekeken,bij een cv ketel deden we dat immers ook niet
Het is echt geen vreemde opmerking.
Signatures zijn voor boomers.
Je kunt een terugverdientijd uitrekenen als je verschillende opties hebt (en bij minstens 1 een investering).Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Ik begrijp nooit zo goed waarom er naar terug verdien tijd wordt gekeken,bij een cv ketel deden we dat immers ook niet
Op die manier kun je uitrekenen wat financieel de beste optie is.
Als je niets te kiezen hebt, is het zinloos/onmogelijk dit uit te rekenen..
[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 17-06-2025 12:45 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik snap niet zo goed waarom je dat niet zou doen als er meerdere middelen zijn om hetzelfde doel te bereiken? Laten we eerlijk wezen: een warmtepomp heeft qua gebruik voor de meeste gebruikers vooral nadelen t.o.v. een CV ketel. Die laatste kan een enorme hoeveelheid energie on demand leveren, heeft geen (in potentie) herrie makend onderdeel in de tuin staan. Neemt daar dus ook geen ruimte in.Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Ik zie echt geen praktisch voordeel van een WP t.o.v. een CV ketel, of je moet gewoon geen gas willen verbranden.. prima, maar de meeste mensen boeit dat dus precies niets.
Ik ben nu stiekem wel benieuwd waarom jij vindt dat mensen voor een WP moeten kiezen als we milieu even buiten beschouwing houden?
Dat capaciteit tarief gaat sneller van toepassing zijn op ovens, niet-warmtepomp drogers etc. Die zijn rustig en ruime kW meer dan een warmtepomp voldoende voor gemiddeld huis.Glashelder schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:04:
[...]
Tenzij er straks een capaciteitstarief komt om flinke (prive) zonneinstallaties en warmtepompen definitief de nek om te draaien
Dat hangt nog altijd boven ons hoofd als je het mij vraagt.
De laatste berekening over voorgestelde capaciteit tarieven zouden voor mij met mijn 7,5 kW PV niet ongunstig zijn… dus kom maar.
Ik heb hem laten installeren hoor. Alleen de waterzijdige aansluiting heb ik zelf gedaan. De persgaszijdige installatie en inbedrijfstelling zijn door de installateur gedaan.Andrehj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:13:
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Nou ja, ik investeerde toch een behoorlijk bedrag om een prima CV ketel te vervangen die pas 2 jaar oud was (een Intergas XTreme 36 nog wel).Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Om dat te verantwoorden is TVT wel degelijk een redelijk iets om naar te kijken, maar eigenlijk moet je alleen kijken naar de TVT van de meerinvestering, dus:
Wat kost het om een CV te installeren?
Wat kost het om een WP te installeren?
Wat is het verschil?
Hoe snel verdien je het verschil terug?
Als dat minder is dan de technische levensduur van het apparaat is dat een goede investering, rekening houdend met het renteverlies.
Hoeveel douches heb je of enkel een bad. Gaat bepalen hoeveel warmwater je moet kunnen maken.
Voor de verwarming idem - heb je feitelijk EPC nodig, en de afgifte systeem berekenen.. maar ook de buis diameter is super belangrijk...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Zowel hybride als all electric is maatwerk, echter zijn er veel bedrijven die denken met het plaatsen van een hybride warmtepomp klaar te zijn, in de praktijk werkt dit helaas even anders.datadevil schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:01:
ik zit te kijken naar potentiele leveranciers en nu lees ik dit bij onze huidige leverancier/onderhoudspartij: " Een all‑electric systeem is 9 van de 10 keer niet de beste oplossing, mede door de kans op desinvestering en de uitdagingen rondom de warmtapwatervoorziening. Omdat de oplossingen voor een gasloos systeem per adres maatwerk vereisen, komen wij graag bij u langs voor een vrijblijvende inventarisatie.". Eerlijk, realistisch of achterhaald?
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt