Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17
Ik wil graag advies over de mogelijkheid om een warmtepomp te nemen met mijn radiatoren, en wat voor soort ik dan aan moet denken qua vermogen.

Historisch gasverbruik: 850m³/jaar (2024, verwacht verbruik was 1000 dus misschien beter om daar mee te rekenen)
Buitenmuren en vloer hebben isolatie uit 1990, is lastig veel te verbeteren. Ramen gaan we vervangen door HR++ glas.
Afgiftesysteem:
- 5 radiatoren in de woonkamer, totale afgifte bij 40 graden onbekend kW, waterinhoud in totaal onbekend liter. Zie foto's. 3 zijn jaga strada's. Voor die laatste wil ik evt stroom laten aanleggen bij de radiatoren ivm te plaatsen ventilatoren indien nodig.

We hebben in de woonkamer ook nog een L/L warmtepomp die we wel eens voor warmte inzetten maar ik moet eerlijk zeggen dat dat niet ideaal vind vanwege de luchtstroom en dus gebruiken we die vooral voor koeling.

Bovenverdiepingen normale radiatoren maar daar hebben we ze eigenlijk ook haast nooit aan dus vermoed ik dat er niet veel nodig is.

We hebben qua energie opwek 11 panelen van 300Wp liggen.
SWW:
- plek voor boiler is op zolder.
- 600 liter nodig voor douchen (5 mensen, ook pubers). Soms meer ook maar dan meestal ook wat verdeeld over de dag. We hebben een bad maar dat gebruiken we zelden.
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, waarschijnlijk L/W, ik zie ons niet snel de tuin overhoop halen.
zet op volgorde: zuinig, verkrijgbaarheid, stil, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design, goedkoop,DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znek_pbIs8OPfEUDOF4wrevjjZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGlM5kcp5mcdOncIV6zy9qtR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFHQYDWhTT-uOvQXzQnh0qzpRJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JL40uur83e1Q7wunlfwr6UF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFd3FwwIuJflghcZ817vKTuI7P0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEgxlQzDYwePvBMWDvh0Rrbf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_0fP5_3c6rcdRdY-BldC83gCLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEgpqZnwWrA9pYfzmG25y7mi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDLSZer7SPrqIheWzBWWlD2AIks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJxcNUES0QeKbl6ekM0JoqTb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xqjg3snGqwG6t_Z12vctB9XWCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fp8pLSz0t0y9db99zkaTxMtC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:51
Gezien het gasverbruik zou je aan een 5kw WP voldoende hebben. De vraag is, wat wordt het rendement. Dat hangt volledig af van de stooktemperatuur.

Kun je nu met 40 graden CV water het huis warm HOUDEN (dus niet opwarmen)?

Verder zie ik nog een tikfoutje, tenminste ik mag toch aannemen dat 600 liter warm water niet serieus is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
hesselbeertje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:18:
Gezien het gasverbruik zou je aan een 5kw WP voldoende hebben. De vraag is, wat wordt het rendement. Dat hangt volledig af van de stooktemperatuur.

Kun je nu met 40 graden CV water het huis warm HOUDEN (dus niet opwarmen)?
Dat is nog de vraag; we willen dit volgend jaar gaan doen waarschijnlijk dus we zouden dat evt deze winter kunnen uitproberen mits we dan al de nieuwe ramen hebben.
Verder zie ik nog een tikfoutje, tenminste ik mag toch aannemen dat 600 liter warm water niet serieus is.
Nou die dagen zitten er helaas wel bij maar het zal eerder 400 zijn. En ja, dat valt te verbeteren door de pubers eerder uit de douche te schoppen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:51
datadevil schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:21:
[...]

Nou die dagen zitten er helaas wel bij maar het zal eerder 400 zijn. En ja, dat valt te verbeteren door de pubers eerder uit de douche te schoppen. :(
Dat is eenvoudig op te lossen door er een 300l boiler neer te zetten. Ze gaan echt niet onder koud water staan.

Als de standleiding naar de badkamer een beetje bereikbaar is kun je overwegen een douche-WTW te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 05-06-2025 19:26 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
een douche-WTW gaat op de lijst om de mogelijkheden uit te zoeken, dankjewel. Ik las ook nog ergens dat de buizen naar de radiatoren bij LTV een bepaalde diameter moeten hebben, klopt dat?

[ Voor 41% gewijzigd door datadevil op 05-06-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 22:54

Seafarer

XXX

datadevil schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:39:
een douche-WTW gaat op de lijst om de mogelijkheden uit te zoeken, dankjewel.
Hoe hoger je verbruik hoe sneller terug verdient met een DWTW.

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
datadevil schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:39:
Ik las ook nog ergens dat de buizen naar de radiatoren bij LTV een bepaalde diameter moeten hebben, klopt dat?
Meestal zijn de leidingen naar individuele radiatoren wel groot genoeg. Veel knietjes (in plaats van bochten) in de leidingen kunnen wel geruis veroorzaken. De standleiding is soms wel te klein.
Je kunt wel testen met je huidige installatie: met een 5 kW warmtepomp en een verschil tussen aanvoer en retour van 5 graden kom je uit op een flow van maximaal 860 liter per uur (=14,3 l/minuut). Als je de circulatiepomp van je CV ketel op dat debiet kunt instellen terwijl alle radiatoren open staan kun je horen of er hinderlijk geruis ontstaat. Als dat niet het geval is zit je waarschijnlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:45
Een douche WTW is natuurlijk mooi als die er in kan, een veel eenvoudigere manier om 't watergebruik forst te reduceren is het vervangen van de douchekop door een spaardouchekop (als je dat nog niet gedaan hebt). Reductie van zo'n 40%. Wij hebben met 3 personen meer dan voldoende aan 192 liter (op standaard 50 graden). 300 liter zou voldoende moeten zijn, zeker met een spaardouchekop en/of douche WTW. Omdat bij veel merken WP het minimale vermogen van 5 -- 7 kW modellen overeenkomt en de prijs heel dicht bij elkaar ligt kan je dan voor het zwaardere (7 kW) model gaan, je hebt dan meer vermogen voor het opwarmen van de boiler ter beschikking (en daarmee weer sneller een warme boiler indien nodig).

Verder is hierboven al veel genoemd, ik denk dat het zeker nuttig is om de komende winter te gaan "warmtepompstagelopen" waarbij je uitzoekt met welke temperatuur je 't huis nog warm kan houden en of er hinderlijke stromingsgeluiden optreden bij bepaalde pompsnelheid.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:50

hfa

Hier sinds vorig jaar een WP (5kW Panasonic J-serie) aangesloten op radiatoren. Historisch gasverbruik vergelijkbaar met dat van jou. Enige (grote) verschil: wij hebben een inzethaard die evt. kan bijspringen mocht de WP het niet redden (maar dat is afgelopen winter niet het geval geweest).

Meeste werk was hier - inderdaad - het aanpassen van het leidingwerk richting de radiatoren. Beneden hebben we dat gewoon 15mm gelaten, maar op de eerste verdieping alles 22mm aanvoerleiding gemaakt (was 15mm) en op zolder, dus vanaf de WP, 28mm CV leidingen gebruikt. Zie CV-leidingen vervangen bestaande radiatoren i.vm. Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:50

hfa

ps. en douchen doen wij met een WPB (warmtepompboiler) van 200 liter; gezin met 4 opgroeiende kinderen. Temp staat doorgaans op 50 graden en op de dagen dat er gebadderd wordt op 60 graden. Nooit te weinig SWW gehad ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
@datadevil
Veel is er al gezegd.

T.a.v. verwarmen met L/W warmtepomp en radiatoren/convectoren:
- wat jij in je woonkamer hebt zijn deels convectoren en deels radiatoren.
- strategie overstap naar warmtepomp: je kan ofwel eerst een winter "stagelopen" zoals hierboven werd gesuggereerd, of gewoon overstappen naar een warmtepomp en vervolgens indien nodig je afgiftesysteem verbeteren. In het ergste geval zal je in het begin een suboptimale COP hebben.
- radiatoren en convectoren boosten met fans: als ik me niet vergis hebben jouw radiatoren en convectoren nog geen fans? In dat geval zou ik ze zeker boosten met fans. Dan heb je meer warmteafgifte op lage temperatuur, wat gunstig is voor je COP. Hier is uitgebreide ervaring: Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2. Grote fans draaien op lagere toeren (instelbaar) en schijn je niet te horen. @JBtL heeft een aantal mooie posts geschreven over het boosten met fans, scheelde bij hem maarliefst 1 punt in de COP. Zie: JBtL in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
- Dimensionering: met 1000 m3 gas zou je volgens de Koevlaasformule een 5 kW warmtepomp nodig hebben. Let wel op dat je warmtepomp voldoende vermogen moet hebben voor de grootte van je SWW vat! Zie hieronder.
- Convectoren hebben een kleine waterinhoud, vermoedelijk is er een seriebuffervat nodig.

SWW:
- Hoe heb je die 600 liter SWW vat berekend? De effectieve tapcapaciteit van een SWW vat hangt niet alleen af van de grootte van het SWW vat, maar ook van de temp in het vat. Volgens de Mitsubishi Electric documentatie (pdf) heb je met een 300 L boiler op 55 °C (een vrij hoge temperatuur) bij een douchetemperatuur van 38 °C een effectieve tapcapaciteit van 482 L. In de praktijk is dat volgens mij zelden onvoldoende, o.b.v. de ervaringen op Tweakers.
Oplossingen: zoals eerder genoemd spaardouche, douche WTW of groter SWW vat. De eerste twee zijn beter qua duurzaamheid en portemonnee.
- Let bij een douche WTW op dat je met een warmtepomp niet de aanvoer naar de koudwaterkraan van de douche gebruikt, maar de aanvoer naar het SWW vat. Er vindt in de douchekraan namelijk nauwelijks menging plaats als je SWW temp bijv. 40 gr is en je doucht op 38 gr.
- Let op dat een 4-5 kW warmtepomp niet goed past bij een enorm SWW vat van bijv. 500 L. Dan duurt het in de winter zeer lang voordat je SWW is opgewarmd en koelt het in huis waarschijnlijk merkbaar af met de radiatoren en convectoren. Een extra argument voor spaardouche en/of douche WTW ipv een enorm vat :)

Samengevat: go for it! Kies een 6 kW warmtepomp met een niet te hoog minimumvermogen, boost je convectoren met fans, kies een 300 L RVS SWW vat en installeer een spaardouche en/of douche WTW.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook radiatoren maar zou toch wat meer kW nemen hoor. Met name als je de boel wilt opwarmen of tijdens een defrost periode is mijn 7kW redelijk krap aan. Alles afhankelijk van je isolatie etc natuurlijk maar toch. Ook is je sww sneller klaar en koelt je huis in de tussentijd minder af, in de winter doe ik sww altijd 's avonds als de verwarming in nachtstand gaat, maar dat red ik dan maar net voor 23:00. En dat is vanwege de herrie niet echt wenselijk.

Oftewel: 5kW is wel voldoende, maar neem wat extra voor comfort.

Of overweeg een aparte sww-warmtepompboiler, hoef je nooit te kiezen en kan je altijd op het beste moment sww bereiden. 600 liter water door de douche is wat anders dan een 600 liter vat nodig hebben. Douched iedereen achter elkaar, of kan je ook 2x het vat opwarmen per dag? Dus 3x douchen 's ochtends, 'smiddags opwarmen, 2x douchen 's avonds, weer wat opwarmen. Met een losstaande boiler geen probleem.

Wat ik trouwens ook enorm fijn vond was een doorstromer voor warm water in de keuken, ipv wachten totdat het vanaf zolder eens lauwwarm beneden is en dan de helft weer in de leiding achterblijft om af te koelen, heb je gewoon direct bloedheet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties, ik ga het allemaal op een rij zetten en zal als ik keuzes heb gemaakt nog melden wat het is geworden en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Ugh, nog flink ander gasverbruik helaas: de app van Vandebron gaf het anders aan maar dat komt door een overstap. Verbruik blijkt 1500m3 dus dan moeten we neem ik aan zeker met een zwaarder pomp rekenen, wat zou het dan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
datadevil schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:10:
Ugh, nog flink ander gasverbruik helaas: de app van Vandebron gaf het anders aan maar dat komt door een overstap. Verbruik blijkt 1500m3 dus dan moeten we neem ik aan zeker met een zwaarder pomp rekenen, wat zou het dan worden?
Was dat met 24/7 naar 20,0 graden verwarmen? Zo ja, dan suggereert de Koevlaas formule 8 kW (7.3 kW en afronden naar boven).

Als je nog zekerder wil zijn van het vermogen, dan pak je je gasverbruik op een zeer koude dag (= daggemiddelde liefst ruim onder de 0 graden), bereken je de warmteproductie op die dag en extrapoleer je naar de ontwerptemperatuur.
Voor daggemiddelden in jouw regio: https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens
Voor de berekening: Andrehj in "Itho Daalderop Amber"
Voor de ontwerptemperatuur in jouw regio: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Dat is met 19 graden op de cv. Hoe kan ik op een dag het gasverbruik uitzoeken zonder de Douche of valt dat een beetje weg met dat soort temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
datadevil schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:38:
Dat is met 19 graden op de cv. Hoe kan ik op een dag het gasverbruik uitzoeken zonder de Douche of valt dat een beetje weg met dat soort temperaturen?
Valt normaal gesproken een beetje weg, want dat kost bij velen typisch 0.3-0.7 m3 gas per dag, schat ik.
Ter vergelijking: jouw gasverbruik op een zeer koude dag zal misschien rond de 15 m3 liggen, afhankelijk van het daggemiddelde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor die paar uitzonderlijk koude/winderige dagen kan je ook je L/L airco nog inzetten he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
En die koevlaas is niet anders voor radiatoren, oftewel geen aanname van vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
datadevil schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:48:
En die koevlaas is niet anders voor radiatoren, oftewel geen aanname van vloerverwarming?
Nee klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Aikon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:45:
Voor die paar uitzonderlijk koude/winderige dagen kan je ook je L/L airco nog inzetten he.
Heel goed punt!

Maar ga ook niet te krap zitten, want je wil niet telkens vlak onder het vriespunt al die blazer aan hebben.

Door defrosts verlies je rond het vriespunt aanzienlijk in verwarmingstijd waardoor je benodigde warmtepompvermogen al tegen de 90% van je warmteverlies bij Tbuiten -10 gr kan zitten. Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
Dat zijn geen doorsnee radiatoren, iemand erin gebouwd met de bedoeling naar warmtepomp te gaan.

Dat zijn lage temperatuur convectors van Jaga.
Jaga heeft een Excel sheet daar staat exact het vermogen op bij welke temperaturen.

Op de foto lijkt het type 21 of 16 te zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2025 16:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:33:
Dat zijn geen doorsnee radiatoren, iemand erin gebouwd met de bedoeling naar warmtepomp te gaan.

Dat zijn lage temperatuur convectors van Jaga.
Jaga heeft een Excel sheet daar staat exact het vermogen op bij welke temperaturen.

Op de foto lijkt het type 21 of 16 te zijn.
Klopt door ons maar al jaren terug dus nog zonder goede inschatting hoeveel we nodig hadden
Pagina: 1