Ik wil graag advies over de mogelijkheid om een warmtepomp te nemen met mijn radiatoren, en wat voor soort ik dan aan moet denken qua vermogen.
Historisch gasverbruik: 850m³/jaar (2024, verwacht verbruik was 1000 dus misschien beter om daar mee te rekenen)
Buitenmuren en vloer hebben isolatie uit 1990, is lastig veel te verbeteren. Ramen gaan we vervangen door HR++ glas.
We hebben in de woonkamer ook nog een L/L warmtepomp die we wel eens voor warmte inzetten maar ik moet eerlijk zeggen dat dat niet ideaal vind vanwege de luchtstroom en dus gebruiken we die vooral voor koeling.
Bovenverdiepingen normale radiatoren maar daar hebben we ze eigenlijk ook haast nooit aan dus vermoed ik dat er niet veel nodig is.
We hebben qua energie opwek 11 panelen van 300Wp liggen.
- 600 liter nodig voor douchen (5 mensen, ook pubers). Soms meer ook maar dan meestal ook wat verdeeld over de dag. We hebben een bad maar dat gebruiken we zelden.
- DWTW aanwezig: nee
zet op volgorde: zuinig, verkrijgbaarheid, stil, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design, goedkoop,DIY/tweakersvriendelijk
:strip_exif()/f/image/GGlM5kcp5mcdOncIV6zy9qtR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3JL40uur83e1Q7wunlfwr6UF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SEgxlQzDYwePvBMWDvh0Rrbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DEgpqZnwWrA9pYfzmG25y7mi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SJxcNUES0QeKbl6ekM0JoqTb.jpg?f=fotoalbum_large)
Historisch gasverbruik: 850m³/jaar (2024, verwacht verbruik was 1000 dus misschien beter om daar mee te rekenen)
Buitenmuren en vloer hebben isolatie uit 1990, is lastig veel te verbeteren. Ramen gaan we vervangen door HR++ glas.
Afgiftesysteem:
- 5 radiatoren in de woonkamer, totale afgifte bij 40 graden onbekend kW, waterinhoud in totaal onbekend liter. Zie foto's. 3 zijn jaga strada's. Voor die laatste wil ik evt stroom laten aanleggen bij de radiatoren ivm te plaatsen ventilatoren indien nodig.We hebben in de woonkamer ook nog een L/L warmtepomp die we wel eens voor warmte inzetten maar ik moet eerlijk zeggen dat dat niet ideaal vind vanwege de luchtstroom en dus gebruiken we die vooral voor koeling.
Bovenverdiepingen normale radiatoren maar daar hebben we ze eigenlijk ook haast nooit aan dus vermoed ik dat er niet veel nodig is.
We hebben qua energie opwek 11 panelen van 300Wp liggen.
SWW:
- plek voor boiler is op zolder.- 600 liter nodig voor douchen (5 mensen, ook pubers). Soms meer ook maar dan meestal ook wat verdeeld over de dag. We hebben een bad maar dat gebruiken we zelden.
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, waarschijnlijk L/W, ik zie ons niet snel de tuin overhoop halen.zet op volgorde: zuinig, verkrijgbaarheid, stil, domotica-integratie, milieuvriendelijk, design, goedkoop,DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed:strip_exif()/f/image/GGlM5kcp5mcdOncIV6zy9qtR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3JL40uur83e1Q7wunlfwr6UF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SEgxlQzDYwePvBMWDvh0Rrbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DEgpqZnwWrA9pYfzmG25y7mi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SJxcNUES0QeKbl6ekM0JoqTb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fp8pLSz0t0y9db99zkaTxMtC.jpg?f=fotoalbum_large)