CV-leidingen vervangen bestaande radiatoren i.vm. Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:46
Goedemiddag allen,

I.v.m. het aansluiten van onze warmtepomp (Panasonic 5-KW J-serie) wil ik het leidingwerk op zolder aanpakken aangezien dit nu te krap bemeten is.

Huidige situatie
- CV-ketel op zolder
- Hoofdleiding 22mm staal (6 meter)
- Verdere leidingen 15mm staal (15 meter)
- 3x T11 radiator ('LTV ready') en 1x T22 radiator op 1e verdieping
- 2x T33 radiator ('LTV ready') en 2x T22 radiator op benedenverdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTQpj9Wswlbf37gSyKvs31uhZAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZYb8QD0At4sQeNf5DEAEBUo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was in eerste instantie de gedachte om de 15mm CV-buis die achter het knieschot loopt, te vervangen door 28mm CV-buis. Echter, lengtes van 3 meter krijg ik niet door het luik gepropt :+ . Dus vandaar toch de gedachte om met meerlagenbuis te gaan werken (Upunor/Bonfix/Henco).

Nieuwe situatie
- WP op dak bijkeuken
- Aansluiting met 1 1/4" flex op vorstkleppen
- Van daaruit met 32mm Uponor achter het knieschot uitkomen
- Ergens zal ook het vuilfilter op een stuk 28mm CV-buis moeten komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDUo8Pr0ipp7fcTObItwtrcy4DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPXaasVDU4rfbzxUIjGM4Tul.jpg?f=fotoalbum_large

--> Nu is de belangrijkste vraag (cirkels in bovenstaande tekening): wat is handig qua aansluiting van de bestaande aftakkingen (15mm) naar de overige radiators? Ik zag dat er T-stukken zijn 32-16-32mm, maar dan moet ik dus met verloopstukken van 15mm CV buis naar 16mm Uponor gaan werken. En de T-stukken zijn erg prijzig/kostbaar....

Wat is jullie advies in deze?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via hfa op 01-12-2023 18:31)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat Ronald zegt is wat ik hier gedaan heb. Het enige verschil tussen hier en bij jou is dat mijn 22mm leidingen vanaf zolder doorlopen naar de eerste verdieping. De radiatoren daar hebben vanaf de 22mm leidingen hun eigen aftakking naar 15mm.

Met 3 radiatoren en de vloerverwarming van de badkamer op de begane grond op 22mm (takt per radiator dus af naar 15mm) en 3 radiatoren beneden op 15mm haalt mijn warmtepomp een flow van 1800 liter per uur. Alle radiatoren worden gewoon goed warm.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
Ik weet niet om wat voor lengtes het gaat en wat je wel achter het knieschot krijgt, maar 2 buizen van 1.5m en een knelsok maakt ook 3 meter. Als je henco of upnor toepast zul je inderdaad met dure koppelingen en een perstang aan de gang moeten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
T-MOB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:20:
Ik weet niet om wat voor lengtes het gaat en wat je wel achter het knieschot krijgt, maar 2 buizen van 1.5m en een knelsok maakt ook 3 meter. Als je henco of upnor toepast zul je inderdaad met dure koppelingen en een perstang aan de gang moeten.
De totale lengte buis achter het knieschot is 7 meter (maal 2 voor aan en afvoer). Dat zijn wel heel veel koppelingen met mogelijke lekkage (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
32mm naar de CV locatie brengen en de rest laten liggen?

Mits de 15mm voor beide takken voldoet… daar twijfel ik nog wat over gezien er geen aftakking lijkt voor het van 22 naar 15 gaat?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat Ronald zegt is wat ik hier gedaan heb. Het enige verschil tussen hier en bij jou is dat mijn 22mm leidingen vanaf zolder doorlopen naar de eerste verdieping. De radiatoren daar hebben vanaf de 22mm leidingen hun eigen aftakking naar 15mm.

Met 3 radiatoren en de vloerverwarming van de badkamer op de begane grond op 22mm (takt per radiator dus af naar 15mm) en 3 radiatoren beneden op 15mm haalt mijn warmtepomp een flow van 1800 liter per uur. Alle radiatoren worden gewoon goed warm.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Denk ook even aan inregeling van de radiatoren. Als je hele grote radiatoren dicht in het circuit hebt bij hele kleine moet je veel knijpen bij de T11. En combinatie van voetventielen en inregelbare kranen moet genoeg hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
verlopen van 16 naar 15 is niet heel spannend..

alleen houd rekening mee dat een U16 koppeling intern eerder richting 12mm koper/staal gaat.. en voor een U32 dat je dan wel een richting een 28 koper/staal gaat..

verlopen van U20 naar 15 koper/staal is denk ik gunstiger voor de diameters...

[ Voor 16% gewijzigd door SMSfreakie op 21-11-2023 19:45 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Dank voor jullie reacties tot nu toe.

Ik hink op 2 gedachtes:
- zoals @Ronald aangaf, met 32mm uponor naar de CV locatie. Punt van aandacht is dan de aansluiting van 32mm uponor op de WP. Ik zou dan vanaf de vorstbeveiligingskleppen met een verloop van 32mmx1" kunnen gaan, waarop dan een verloopring van 1 1/4" naar 1" komt. Wat ik alleen lees bij deze variant (https://leidingshop.nl/bo...g-alu-knel-x-buitendraad/) is dat deze wordt afgeraden voor WP gebruik.
--> totaal aan koppelingen ongeveer 100 euro, plus 90 euro voor 25meter 32mm slang (heima24.de).

- de andere optie is om (wel) met 28mm staal te gaan werken. En dan 4x koppeling 28x15x28mm te gebruiken icm de nodige 28x28mm koppelingen (6-8 stuks). Hierbij zit je dan rond 150 euro aan koppelingen, plus 90 euro voor 24 meter 28mm CV buis.

Hierbij zou ik nog kunnen overwegen het stuk 15mm leiding wat vanaf de 2e naar de 1e verdieping gaat door de houten zoldervloer, te vervangen door 22mm leiding. Dat zal de flow sowieso ten goede komen. Het stuk naar de begane grond loopt door mantelbuisjes in een betonnen vloer...en is dus ingrijpender om in diameter te verruimen.

Qua kosten/gemak is 32mm uponor naar de CV brengen dus interessant, maar welke aansluiting kan ik dan gebruiken (zonder speciaal gereedschap) om van de 32mm uponor aan te sluiten op de WP/vorstbeveiligingsklep (1 1/4")?

Wederom bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:14

ericplan

5180 Wp PV

Heb je een beeld van de lengtes? Het lijkt of de belangrijkste radiatoren in de woonkamer helemaal aan het eind van de keten zitten? Dat geeft transportverliezen en vraagt om zorgvuldige inregeling met goede spullen. Je wil niet dat de woonkamer koud wordt als iemand boven in een studeerkamer de verwarming opendraait. Is er geen andere route (onderlangs) mogelijk?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
@ericplan

Dat klopt als een bus. De T33 radiators hebben vanaf de 22mm hoofdleiding zo'n 12 meter te gaan door 15mm leiding. Op die aanvoerleiding zit bij beide radiators een T11 radiator van de resp.slaapkamers aangesloten (die doorgaans dicht staan).

Onderlangs zou dan via de bijkeuken moeten (lees: dakdoorvoer maken, gat in kruipruimte, aangezien deze momenteel gescheiden - als in: niet toegankelijk - is van de rest van het huis). Dus niet direct eenvoudiger. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door hfa op 21-11-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@hfa Daar zou ik toch eens heel goed over nadenken. De makkelijkste oplossing is niet altijd de beste. Zeker in voor- en naseizoen wil je snel wat warmte in het woonvertrek terwijl de rest van het huis dat niet nodig heeft. Door die lange leiding kan je dat snelle wel vergeten. Verder is het systeem op deze manier erg gevoelig voor verstoringen met mogelijk lauwe of bijna koude radiatoren in de woonkamer. Juist als een radiator boven altijd dicht staat en soms opeens open. Komt de acceptatie van de warmtepomp niet ten goede.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 21-11-2023 21:39 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hoe groot zijn die T33 radiatoren eigenlijk? Zijn die 150x50, of flinke jongens van 3 meter? In dat laatste geval lust zo'n radiator ook wel 22mm staal ipv 15mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:45:
Hoe groot zijn die T33 radiatoren eigenlijk? Zijn die 150x50, of flinke jongens van 3 meter? In dat laatste geval lust zo'n radiator ook wel 22mm staal ipv 15mm.
140x40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ah, kleintje... dan is 15mm genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
ericplan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:38:
@hfa Daar zou ik toch eens heel goed over nadenken. De makkelijkste oplossing is niet altijd de beste. Zeker in voor- en naseizoen wil je snel wat warmte in het woonvertrek terwijl de rest van het huis dat niet nodig heeft. Door die lange leiding kan je dat snelle wel vergeten. Verder is het systeem op deze manier erg gevoelig voor verstoringen met mogelijk lauwe of bijna koude radiatoren in de woonkamer. Juist als een radiator boven altijd dicht staat en soms opeens open. Komt de acceptatie van de warmtepomp niet ten goede.
Helder. Zojuist toch even zitten puzzelen en op zich is het goed (zelf) te doen om van de 12 meter 15mm leiding zo'n 9 meter te vervangen door 22mm leiding. Dan blijft er dus 3 meter 15mm leiding in de woonkamer over. En is de rest 28mm of 22mm. Stukje beter? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ericplan ga nou geen ruis maken.

Transport verlies binnen de thermische schil bestaat niet. De leiding is gewoon deel van afgifte systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ronald schreef op woensdag 22 november 2023 @ 06:33:
@ericplan ga nou geen ruis maken.

Transport verlies binnen de thermische schil bestaat niet. De leiding is gewoon deel van afgifte systeem.
Duidelijk. Vooralsnog heb ik het idee (dan) om:

- De 15mm leiding achter het ene knieschot aan te passen naar 28mm (groene lijn in onderstaande tekening)
- De 15mm leiding die op de 1e verdieping aanwezig is, te verruimen naar 22mm leiding (oranje gedeeltes in onderstaande tekening)
- De 15mm leiding achter het andere knieschot te verruimen naar 22mm (aangezien het eerste stuk toevoer achter een koof zit, en het weinig toevoegt om na 22mm leiding toch over te gaan op 28mm leiding (?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU0zPYTONaiXTFHzLAO47QiasAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxP4d2Xv4fWi6i0Usv1FfBPF.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor het meedenken in deze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@hfa Lijkt een stuk beter, minder kans op onbalans.

@Ronald In mijn appartement is sprake van een aantal subschillen. Ruimtes waar niet gestookt wordt en die gescheiden zijn van de rest, niet alleen door muren, maar ook een kamerhoge kastenwand en goede deuren met valdorpels. In het stookseizoen blijven die deuren dicht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
ericplan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:01:

@Ronald In mijn appartement is sprake van een aantal subschillen. Ruimtes waar niet gestookt wordt en die gescheiden zijn van de rest, niet alleen door muren, maar ook een kamerhoge kastenwand en goede deuren met valdorpels. In het stookseizoen blijven die deuren dicht.
Nuanceren is een kunst. Wat voor jou geld geld niet per definitie voor een ander.

Daarnaast is de thermische scheiding door binnenmuren en verdiepingsvloeren meestal vrij knudde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

We verschillen blijkbaar van mening over het nut van verwarmen achter een knieschot of in een koof.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Bedankt mannen! Hiermee kan ik verder.

Het eerste stuk leidingen is in ieder geval alvast binnen (1 1/4" flex):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V5jatfhZtIv0CsbN8o3Fl3t-gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezspFhlvNlI2k7sNJtx8pn6s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
ericplan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:58:
We verschillen blijkbaar van mening over het nut van verwarmen achter een knieschot of in een koof.
Nee hoor... Ik ga er gewoon van uit dat je ook achter je knieschot isoleert. Dat doen verstandige mensen namelijk wel. Dat plaatje gips is geen isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Inmiddels heb ik zowel 28mm als 22 CV-buis in huis gehaald. En is gestart met het vervangen van de leidingen achter de knieschotten. Nu heb ik alleen één dilemma:

Optie 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vf2ANSnKvef6zRCuV9DJnesikWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KV2EJa52ayoyyTmFBUxwb5EM.jpg?f=fotoalbum_large

--> dus de 15mm leiding vervang ik in dit geval door een 28mm leiding; de warmtepomp zit hiermee aan het begin van de keten (en één van de T33-radiatoren in de woonkamer dus als laatste). Minder materiaal kosten en eenvoudiger te realiseren. Het vuilfilter komt bij deze optie echter achter het knieschot, direct in de retour van de WP.

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-9vWY6U-FvPYvV09dSwXU4BiZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LYnaOkiWIb107Pn2LUMGek2.jpg?f=fotoalbum_large

--> Warmtepomp inhaken met 28mm CV-buis op de oude plaats van de CV ketel. Hiermee heb ik wel meer materiaalkosten (dubbel 28mm traject achter het knieschot). Maar het vuilfilter kan nu mooi in de oude CV kast...en is dus makkelijker toegankelijk.

Dus wat is handig...de flow bij optie 2 zal beter zijn dan optie 1, maar de flow bij optie 1 is denk ik al stukken beter dan wat het nu is met 15mm aanvoer (zie startpost).

Benieuwd naar jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Optie 1 met goed waterzijdig inregelen moet prima werken lijkt me. Bedenk ook dat een warmtepomp net wat meer water wegpompt dan een ketel.
Pagina: 1