Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
datadevil schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:01:
ik zit te kijken naar potentiele leveranciers en nu lees ik dit bij onze huidige leverancier/onderhoudspartij: " Een all‑electric systeem is 9 van de 10 keer niet de beste oplossing, mede door de kans op desinvestering en de uitdagingen rondom de warmtapwatervoorziening. Omdat de oplossingen voor een gasloos systeem per adres maatwerk vereisen, komen wij graag bij u langs voor een vrijblijvende inventarisatie.". Eerlijk, realistisch of achterhaald?
Langskomen voor maatwerk is realistisch. Dat all-electric 9 van de 10 keer niet de beste oplossing is, is achterhaald.

Zeker, je moet goed nadenken over warm water. Een 300 liter of zelfs 500 liter vat moet je natuurlijk wel kwijt kunnen in huis. Ga liefst voor een extern vat. Als je dan later toch meer nodig hebt is dat eenvoudiger te vervangen.

Je afgiftesysteem moet wel geschikt zijn voor een WP, ook dat moet je bespreken.

Laat je geen hybride systeem aansmeren omdat dat "beter is" zonder onderbouwing. Meestal is het dan vooral beter voor de installateur, want die kan een kleiner, goedkoper systeem installeren waarbij de CV het te vaak over moet nemen en je onder de streep alsnog duur uit bent.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Glashelder schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je dat niet zou doen als er meerdere middelen zijn om hetzelfde doel te bereiken? Laten we eerlijk wezen: een warmtepomp heeft qua gebruik voor de meeste gebruikers vooral nadelen t.o.v. een CV ketel. Die laatste kan een enorme hoeveelheid energie on demand leveren, heeft geen (in potentie) herrie makend onderdeel in de tuin staan. Neemt daar dus ook geen ruimte in.

Ik zie echt geen praktisch voordeel van een WP t.o.v. een CV ketel, of je moet gewoon geen gas willen verbranden.. prima, maar de meeste mensen boeit dat dus precies niets.

Ik ben nu stiekem wel benieuwd waarom jij vindt dat mensen voor een WP moeten kiezen als we milieu even buiten beschouwing houden?
Aantal praktische redenen.
1) Een WP heeft geen rookgasafvoer nodig/geen verbranding. Als je een wat grotere tuin hebt en geen zin/ruimte in een RGA-kanaal of verbrandingsapparaat, of überhaupt gas (explosiegevaar) in huis, is een WP een alternatief.
2) Ook een CV-ketel maakt kabaal, zoals in huis tijdens verwarmen, als buiten naast de uitlaat.
3) Geen jaarlijks onderhoud in hoeven te plannen.
4) Mits je handig bent, ben je niet afhankelijk van installateurs (dit was voor mij doorslaggevend na een conflict)
5) Je SWW boiler voorziet 200-300 liter drinkwater in geval van rampen ;)

Financiëel des te meer:
1) Goedkoper in gebruik (dit moet dus opwegen tegen de hogere installatiekosten)
2) Geen kosten aan onderhoud.
3) Je kunt 's zomers gratis via je PV SWW maken.
4) Voor/naseizoen is deels gedekt via overtollige PV-opwekking.
5) Bij gasloos vervalt je vastrecht (jaarlijks ~250 euro)

Maatschappelijk komt daar ook efficiënter gebruik van grondstoffen bij (deels PV/wind, deels omdat de route gas->elektra->WP->warmte efficiënter is dan gas->warmte).

Maar bij appartementen, rijtjeshuizen en kleine tuintjes, dichtbebouwd gebied etc heeft een WP alleen maar nadelen, en bij andere woningen ook alleen maar na goed uitbedachte renovaties. Ik ben erg blij dat de Hybride-WP-wet van de baan is - dat maakt de boel voor velen financiëel niet rendabel, en geeft een hoop overlast bij buren. Ook moet de maximale geluidseis met nog zeker 10 dB(A) omlaag. Dan heb je idd nog alleen het hogere segment in dichtbebouwd gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
@RichieB Wow dat moet wel een hele goedkope WP zijn geweest.
Verschil is hier maar € 260 p/j als ik het totaalplaatje bekijk want je moet ook de korting meerekenen die je krijgt als je nog een gasaansluiting hebt.

Gasloos staat nog op todo maar niet via de CV warmtepomp door alle nadelen(Geen CV bij tapwater en geen koelbedrijf bij tapwater).

Tapwater toevoegen rekenen ze 6k, duur boilervatje kennerlijk, verdien ik niet terug binnen levensduur(ons tapwater verbruik is zeer laag)...
Wordt een gewone boiler of losse warmtepompboiler.

Nee de gasketel heeft geen abonnement, vroeger kwam een ZZP,er om de 2-3jr langs, vlak voor onderhoud wordt gasketel uitgefasseerd en zitten we rond 2027.

i.v.m PV saldering uitgefassering wordt het interessant om tapwater opwarmen overdag op laag vermogen(mag gerust paar uur duren).
De rendementcijfers van tapwater valt me nogal tegen met warmtepomp.
Glashelder schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Tenzij er straks een capaciteitstarief komt om flinke (prive) zonneinstallaties en warmtepompen definitief de nek om te draaien ;)

Dat hangt nog altijd boven ons hoofd als je het mij vraagt.
De EU wil ons van het gas, daar ben ik niet zo bang voor, ons verbruik is niet zo hoog gelukkig.

@Martin7182 Ad-hoc stoken kan bij een Lucht/Water warmtepomp ook, ligt aan je afgiftesysteem, klap er maar een paar fancoils in en gebruik het als ruimteverwarming zoals bij een airco.

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2025 16:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
[...]

Ik zie echt geen praktisch voordeel van een WP t.o.v. een CV ketel, of je moet gewoon geen gas willen verbranden.. prima, maar de meeste mensen boeit dat dus precies niets.

Ik ben nu stiekem wel benieuwd waarom jij vindt dat mensen voor een WP moeten kiezen als we milieu even buiten beschouwing houden?
  • Stroom kun je makkelijk zelf opwekken in lente/herfst, gas niet.
  • Stroom vind ik persoonlijk minder gevaarlijk dan Gas(verbranding).
  • Een WP heeft nauwelijks onderhoud nodig.
  • offtopic:
    Een L/L-WP kun je adhoc stoken. Dat is best handig als je weinig thuis bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Martin7182 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:21:
[...]
  • Stroom kun je makkelijk zelf opwekken in lente/herfst, gas niet.
  • Stroom vind ik persoonlijk minder gevaarlijk dan Gas(verbranding).
  • Een WP heeft nauwelijks onderhoud nodig.
  • offtopic:
    Een L/L-WP kun je adhoc stoken. Dat is best handig als je weinig thuis bent :)
Mits je batterij in eiland bedrijf kunt realiseren, kun je (deels) zelfvoorzienend leven (vergt wel additionele investering).
Met WP ga je ook nadenken over afgifte systeem, meestal vloerverwarming (of bij L/L split een unit aan de muur), wat comfort en ruimte oplevert (een leidingen meer over de muur (bouwjaar < 2000))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 11:29
Edit: Verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Timmetjuh op 17-06-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:05
[...]
Ook al wilde ik het voor het milieu doen, heeft mijn stap naar een wp weinig schade voorkomen. Ik kom van stadsverwarming en vond dat ik teveel betaalde voor de energie en ook dat ik voor het vastrecht maar beperkt voordeel had van de warmte.

Warmte heb ik de zomer zelfs last van. Dus ik wilde ook kunnen koelen. Een airconditioning wilde ik niet want ik vindt de luchtverplaatsing persoonlijk niet fijn. En ook al ben ik niet altijd thuis en zou de airconditioning in die tijden het werk kunnen doen, wilde ik liever het beton koelen.

Omdat een warmtepomp een jaarrond gebruikt kan worden is waarom ik voor een wp heb gekozen. Niet om een warmte-opwekker te vervangen, maar voor een geheel andere denkwijze qua klimaatbeheersing

Ps: terugverdienen kijk ik niet naar. Ik heb een concept voor ogen en kijk naar andere factoren dan alleen kosten

[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 17-06-2025 16:44 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmetjuh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:15:
Vraag:

Ik kan gratis een nieuwe Daikin binnenunit van het type FTXP20M5V1B9 van iemand krijgen die hem bij nader inzien toch niet gaat gebruiken in een multi split opstelling. Nu kom ik er zelf niet helemaal uit op welke buiten unit deze precies past. Kan deze alleen op multi split units of ook op single splits? Passende buitenunits die ik vind lijken allemaal duurder te zijn dat een complete single split set.
Dat is de binnenunit van een airco (een Lucht/Lucht warmtepomp). Je zit met deze vraag dus in het verkeerde topic → Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@datadevil niet reeel.
Een 100-250 liter boiler is echt prima alternatief voor het warme water:
- als je de wp zo inregelt dat deze snel de boiler bijverwarmd kan je echt heeeel lang douchen
- als je daar minder behoefte aan hebt laat je hem 1 maal per dag, wanneer stroom goedkoop is, opwarmen
Dus: WP erin en dan mag je langer douchen.
Zeker met een dynamisch contract of PV.
Een hybride installatie klinkt goedkoop, totdat je de bijbehorende nieuwe gasketel (over een paar jaar) en het vastrecht meetelt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik voor mijn part kan gelukkig bevestigen dat de actuele besparing in (stook)kosten per jaar
een veelvoud is van de bovengenoemde € 260,- Langjarig gasverbruik voor cv was ca. 750 - 850 m³.

Huidig stroomverbruik voor de full-electric wp is ca. 1750-1850 kWh (eerste schatting).
Zie ook de tabel van @Tomexergie

De meerkosten voor de wp-installatie t.o.v. een nieuwe cv-ketel (de oude was echt op na 24 jaar)
zijn waarschijnlijk binnen 5 -7 jaar weer binnen (afhankelijk van de energiepolitiek en andere ontwikkelingen).
En ik vergelijk altijd met nieuwe contracten met welkomstkorting.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 128% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2025 18:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je dat niet zou doen als er meerdere middelen zijn om hetzelfde doel te bereiken? Laten we eerlijk wezen: een warmtepomp heeft qua gebruik voor de meeste gebruikers vooral nadelen t.o.v. een CV ketel. Die laatste kan een enorme hoeveelheid energie on demand leveren, heeft geen (in potentie) herrie makend onderdeel in de tuin staan. Neemt daar dus ook geen ruimte in.
Het deel dat "herrie maakt" staat hier op het dak, niet in de tuin en hoor je niet. Koelmiddelleidingen lopen door de oude dakdoorvoer van de rookgasafvoer.

Warm water wordt in een vat van 300 liter gemaakt. Het is meer dan genoeg voor vier man om dat vat een keer per dag (om 14:00) naar 47 graden te brengen (gemeten onderin). Heb je meer verbruik, dan ga je naar twee keer per dag (advies: 14:00 en 0:00) en/of naar een hogere temperatuur.

On-demand warmte is niet nodig. De meeste CV ketels halen hun maximumvermogen helemaal nooit. Niet voor verwarmen, want daarvoor is dat vermogen niet nodig, en niet voor warm water, want daarvoor is de waterdruk niet toereikend. Om een CV ketel echt op maximaal vermogen warm water te laten leveren, moet je met drukverhoogtoestellen gaan werken en meerdere tappunten tegelijk maximaal van warm water voorzien. Dat "On-demand" warmte nodig zou zijn, is een fabeltje.

Praktische voordelen:
- Geen gasverbrandingstoestellen meer in huis, dus geen enkele kans op koolmonoxidevergiftiging.
- Geen gasverbrangingstoestellen meer in huis, dus geen enkele noodzaak voor jaarlijks "onderhoud" door Picobello-BV.
- WP heeft geen onderhoud nodig wat je niet eenvoudig zelf kunt en al helemaal geen onderhoudscontract.
- Koelmogelijkheid in de zomer.
- Mogelijkheid om op een veel lager continu vermogen te werken, dus bij verwarmen een meer egale verwarming, vooral in het voor- en naseizoen.
- Scheelt minstens de helft in de variabele energiekosten.
- Voorraadvat van 300 liter warm water kan, mits goed voorbereid, ook gebruikt worden als backup-noodvoorraad. Dat is nog eens een overlevingspakket :)

Ik wil niet zeggen dat het in alle situaties de ideale oplossing is, maar de nadelen worden vaak overdreven door mensen die gewoon tegen verandering zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 18-06-2025 07:53 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Maar zo worden de voordelen vast ook wat sterker aangezet door hen die vóór diezelfde verandering zijn.

Ik ben al overtuigd van die voordelen, maar het koelen was een onverwachte bonus, die veel effectiever uitpakt dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Martin7182 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:54:
Ff muggenziften, je bedoelt waarschijnlijk 2 kWh stroom kost €0.62 :)
2.3 kWh inderdaad. Aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gramser schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:47:
Maar zo worden de voordelen vast ook wat sterker aangezet door hen die vóór diezelfde verandering zijn.

Ik ben al overtuigd van die voordelen, maar het koelen was een onverwachte bonus, die veel effectiever uitpakt dan ik had verwacht.
Ik ook (verwarm al sinds 2020 zonder gas, eerst L/L en nu sinds 2 jaar L/W) maar Jan Bakker niet, en ik zie eigenlijk nauwelijks/geen overtuigde argumenten voor Jan om over te gaan. Jan boeit het namelijk wel dat hij onbeperkt warm water heeft en dat hij even snel het huis kan warmstoken. De rest is voor hem compleet irrelevant (tegen een benzinerijder hoef je ook niet aan te komen met feiten over risico’s op brand). Die gaat dus alleen over als het financiële plaatje mooi is én blijft (en juist daar zit momenteel heel veel risico).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
Glashelder schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Ik ook (verwarm al sinds 2020 zonder gas, eerst L/L en nu sinds 2 jaar L/W) maar Jan Bakker niet, en ik zie eigenlijk nauwelijks/geen overtuigde argumenten voor Jan om over te gaan. Jan boeit het namelijk wel dat hij onbeperkt warm water heeft en dat hij even snel het huis kan warmstoken. De rest is voor hem compleet irrelevant (tegen een benzinerijder hoef je ook niet aan te komen met feiten over risico’s op brand).
Jan stookt zijn huis dan ook steeds "even snel" warm met een Tretour van ver boven de 60 graden, en de ramen open voor ventilatie. Maar dat boeit Jan niet, want klagen over de hoogte van de gasprijs is nu eenmaal wat je de hele pauze doet. En als gas te duur wordt, dan betaalt de overheid het wel door het prijsplafond.

Jan stopt nog een (in Luxemburg gekochte, want lekker goedkoop en dan kun je ook nog in België tanken) peuk in zijn bek en gaat lekker in de tuin onder de terrasverwarmer zitten.
Die gaat dus alleen over als het financiële plaatje mooi is én blijft (en juist daar zit momenteel heel veel risico).
Nee, juist Jan snapt niets van financiële plaatjes. Hij snapt ook niet hoe het toch komt dat er aan het eind van zijn geld steeds een stukje maand overblijft en waar de buurman die dure warmtepomp van betaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Blihi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Jan stookt zijn huis dan ook steeds "even snel" warm met een Tretour van ver boven de 60 graden, en de ramen open voor ventilatie.
offtopic:
Beetje OT misschien, maar als je met wp's bezig bent, ben je ook bezig je huis te isoleren, en het verbaasd mij echt hoe weinig 'over de grenzen heen' die installateurs denken/weten. Een kozijnboer heeft 1 vast advies mbt roosters, maar kijkt of vraagt niet naar hoe de luchtverversing dan wel/niet gaat. Een isolateur die luidruchtige fans in afvoeren plaatst terwijl je die misschien nu meer/langer gaat gebruiken. Een installateur die enkel wtw units installeren wil met aanvoeren naar elke ruimte wat natuurlijk of prijzig of ruimtevretend is in bestaande bouw. Een wp-boer die gewoon lekker wil installeren zonder ventilatie mee te nemen. Ik blijft het gek vinden dat die single-unit airco's die luchtgaten door de muur vergen niet ook meteen lucht verversen bijv. Nee, dat is weer een ander apparaat.

Nu ben ik bezig in mijn tweede huis, dus ben wat alerter, maar het gaat echt niet vanzelf goed als je alleen maar doet wat $vakman je aanraad. Misschien dat er 'totaalbureau's' zijn, maar dan betaal je er wss ook voor...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Jan stookt zijn huis dan ook steeds "even snel" warm met een Tretour van ver boven de 60 graden, en de ramen open voor ventilatie. Maar dat boeit Jan niet, want klagen over de hoogte van de gasprijs is nu eenmaal wat je de hele pauze doet. En als gas te duur wordt, dan betaalt de overheid het wel door het prijsplafond.

Jan stopt nog een (in Luxemburg gekochte, want lekker goedkoop en dan kun je ook nog in België tanken) peuk in zijn bek en gaat lekker in de tuin onder de terrasverwarmer zitten.

[...]

Nee, juist Jan snapt niets van financiële plaatjes. Hij snapt ook niet hoe het toch komt dat er aan het eind van zijn geld steeds een stukje maand overblijft en waar de buurman die dure warmtepomp van betaalt.
Ik zat gewoon hardop te lachen net. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Volgens mij kan het L/W-wp topic met zomerreces, behalve de stalwacht (voor koelen) natuurlijk :)F .

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 18-06-2025 16:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:12

Jerra

Beunhaas in wording

dunklefaser schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:47:
Volgens mij kan het L/W-wp topic met zomerreces, behalve de stalwacht natuurlijk.
Ik volg je niet, immers zit "en te koelen" zelfs in de titel van het topic..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 07:46
Ik probeer in te schatten welke warmtepomp voor mij geschikt is zonder enorm over te dimensioneren. Ik heb verschillende methoden gebruikt om het vermogen te bepalen. Warmteverlies berekening op basis van het huis. Op basis van jaar gebruik gas. Maar ik heb ook een p1 meter met 3 afgelopen winters als data. Ik kan dan heel eenvoudig kijken hoeveel het maximum m3 gasverbruik per dag is met mijn hr ketel intergas.

Dit is ongeveer 6m3. Als ik dan per m3 gas 10kW energie reken kom ik op 60 kW. Dit delen door 24 uur komt dan uit op 2,5kW. Dan is een warmtepomp van 4kW bij -10 graden C voldoende.

Ik kijk nu naar de Flint van Weheat en heb een elektrische boiler voor het douchen. De berekening van jaar m3 gas x 8 /1650 komt op 2,3kW uit bij mij. Is op maximale dag m3 verbruik een betere methode dan op jaar basis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Beide beredeneringen zijn een goed mechanisme om de inschatting te maken, persoonlijk vind ik het een uitstekend idee om de 24 uurs piek mee te nemen zoals je gedaan hebt. In jouw geval valideert je 24 uurs vermogen mooi de koevlaas-methode :)

In mijn geval, als ik de piekvraag had genomen, had ik nu een grotere WP gehad, en iets comfortabeler kunnen stoken. Zit nu aan de krappe kant door een wat ouder huis.

Over het jaar heen was ik vrij zuinig qua m3, maar de piekvraag had wat weg kunnen geven over de dimensionering, mooi dat het bij jou aantoont dat je relatief veilig lijkt te zitten.

Vraag je nog wel af of dit gebruik wat je neemt is gebaseerd op een huis waarvan alle radiatoren open staan of een huis met veel wintersport en zuinig stoken / lange periodes niet thuis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
PC-Medic schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:11:
Dit is ongeveer 6m3. Als ik dan per m3 gas 10kW energie
Watt is een eenheid van vermogen. Voor energie gebruik je J(oule) of kWh. Je bedoelt dus 10 kWh. Overigens is dat te hoog. Reken op 8 kWh/m³ voor radiatoren en max 9 voor VVW.
reken kom ik op 60 kW.
kWh dus.
Dit delen door 24 uur komt dan uit op 2,5kW. Dan is een warmtepomp van 4kW bij -10 graden C voldoende.
Ik zou niet delen door 24 uur, maar door 21. Je verliest zo'n 10% aan defrosts (daar reken ik dan 2 uur voor) en nog een uur aan het maken van SWW.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:05:
@Martin7182 Ad-hoc stoken kan bij een Lucht/Water warmtepomp ook, ligt aan je afgiftesysteem, klap er maar een paar fancoils in en gebruik het als ruimteverwarming zoals bij een airco.
Hoe werkt dat? Heb je geen buffer die maar langzaam opwarmt? Bij L/L heb je binnen een paar minuten warmte, ik zie niet hoe je dat met L/W voor elkaar krijgt. Of gebruik je de L/W+fancoil als verkapte L/L met maar enkele meters leiding en water als 'koelgas'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Exact, een buffer heb je sowieso niet echt nodig maar een kleine seriebuffer is ook in 1 klap opgewarmd, en die fancoils voorzien meteen verwarming of koeling op het moment dat de hogere/lagere watertemperatuur wordt gedetecteerd (en de kamertemperatuur daadwerkelijk buiten de gewenste threshold is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:02
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:05:

[...]

De EU wil ons van het gas, daar ben ik niet zo bang voor, ons verbruik is niet zo hoog gelukkig.

In België hebben ze al een capaciteitstarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
PC-Medic schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:11:
Ik probeer in te schatten welke warmtepomp voor mij geschikt is zonder enorm over te dimensioneren.
Heb je (natbouw) vloerverwarming? Dan heb je vaak zo'n grote buffer dat je niet bang hoeft te zijn voor pendelen. Elke moderne WP van 5 - 5,5 kW voldoet dan qua vermogen.

Bij radiatoren is het wel wat kritischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Hoe werkt dat? Heb je geen buffer die maar langzaam opwarmt? Bij L/L heb je binnen een paar minuten warmte, ik zie niet hoe je dat met L/W voor elkaar krijgt. Of gebruik je de L/W+fancoil als verkapte L/L met maar enkele meters leiding en water als 'koelgas'?
De CV buffervat stelt niks voor.

De oneerlijke vergelijkingen komt doordat in het hele huis afgifte punten open staan, Ja dan duurt het langer.
Terwijl een lullig aircotje maar èèn afgiftepunt heeft.

Als ik naar mijn systeem kijk is die binnen 15-20 minuten goed warm.
De airco deed daar ook minstens 5 tot 10 minuten over.

Dan kom je op puntje comfort, de thermostaat mag wel 20c aantikken maar dat is het zeker niet, alles om je heen geeft nog kouval.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Blihi kracht van gasketel zit in doorstroomverwarmer, kent geen stilstand verlies, niet last van Legionella, verwarming blijft functioneren bij tapwater vraag doordat zaken gescheiden zijn.
En niet iedereen kan 300l laat staan 200l vat kwijt in huis, is hier ook probleematisch.

Tapwater is knap lastig in een tussenwoning als je dat niet door dezelfde warmtepomp als CV wil doen vanwege de nadelen.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2025 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:07
@mr_evil08 Bij mijn Remeha Calenta ging de verwarming anders echt uit als ik tapwater gebruikte en legionella in je leidingen heb je ook met een ketel kans op. Ruimte voor een 500l vat zal niet iedereen hebben, maar de binnenunit die ik heb (Nibe VVMS320) neemt per saldo nauwelijks meer bruikbaar vloeroppervlak weg dan de Calenta.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:54
mr_evil08 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:56:
[...]

De CV buffervat stelt niks voor.

De oneerlijke vergelijkingen komt doordat in het hele huis afgifte punten open staan, Ja dan duurt het langer.
Terwijl een lullig aircotje maar èèn afgiftepunt heeft.

Als ik naar mijn systeem kijk is die binnen 15-20 minuten goed warm.
De airco deed daar ook minstens 5 tot 10 minuten over.

Dan kom je op puntje comfort, de thermostaat mag wel 20c aantikken maar dat is het zeker niet, alles om je heen geeft nog kouval.
Heel goed wat je zegt.
De CV ketel is een doorstroomverwarmer.
Al sta je 10uur te douchen, het blijft gewoon warm.
Dat komt omdat er door de gasbuis naar je huis veel energie/per uur kan, zonder het gasnet over te belasten.

Stel je voor dat je realtime opwarmt met een warmtepomp, zo een 20 tot 30kw / 4 die je uit het net trekt.

Het is zo jammer dat we een uitgebreid, mooi en duur gasnetwerk in de prullenbak gooien.

Juist voor oudere (rijtjes) woningen en appartementen, kun je met een boxje van 30x50cm alles, continue warmwater en veel vermogen CV of laag vermogen CV.
Zouden we eigenlijk iets mee moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:37

Seafarer

XXX

Blihi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:48:
[...]

Niet voor verwarmen, want daarvoor is dat vermogen niet nodig, en niet voor warm water, want daarvoor is de waterdruk niet toereikend. Om een CV ketel echt op maximaal vermogen warm water te laten leveren, moet je met drukverhoogtoestellen gaan werken en meerdere tappunten tegelijk maximaal van warm water voorzien. Dat "On-demand" warmte nodig zou zijn, is een fabeltje.
Druk??? Het gaat om de flow dat is je vermogen. Bijna alle cv ketels hebben een restrictie ("flow regelaar") om te voorkomen dat bij een gewoon Nederlands huis met gewone waterdruk de ketel het NIET meer kan bijhouden.
Bij teveel flow lukt het niet meer om in de winter het leidingwater op 65 graden te krijgen. Met de restrictie regel je de maximum flow zo af dat dit wel lukt.

Dus wat je met die druk verhoging wil bereiken is mij totaal onduidelijk.

Het is sowieso geneuzel van installateurs om over meerdere tappunten te neuzelen. Want dan kun je een groottere ketel verkopen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aziraphale schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:54:
@mr_evil08 Bij mijn Remeha Calenta ging de verwarming anders echt uit als ik tapwater gebruikte en legionella in je leidingen heb je ook met een ketel kans op. Ruimte voor een 500l vat zal niet iedereen hebben, maar de binnenunit die ik heb (Nibe VVMS320) neemt per saldo nauwelijks meer bruikbaar vloeroppervlak weg dan de Calenta.
Je hebt gelijk.

Overigens heeft dat niets met het merk ketel te maken. Iedere ketel moet omschakelen anders kan hij het niet bijhouden tijdens warmwater bereiding.
Beschikbaar vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:45:
[...]

Zouden we eigenlijk iets mee moeten doen.
Ja DWTW verplichten bij nieuwbouw. Krankzinnig gewoon, bijna de helft van het benodigde douche vermogen komt uit een stukkie pijp.

Of dat nu met elektrisch of met gas opgewekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Seafarer schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Ja DWTW verplichten bij nieuwbouw. Krankzinnig gewoon, bijna de helft van het benodigde douche vermogen komt uit een stukkie pijp.

Of dat nu met elektrisch of met gas opgewekt wordt.
De te behalen winst hangt af van de minuten die je onder de douche staat,
met drie minuten douchetijd is de winst relatief beperkt (je moet eerst de installatie opwarmen),
bij 10 minuten vermoedelijk duidelijk meer.
Het maximum zie je bij pubers die 20 minuten of langer gaan douchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:57:
[...]
Druk??? Het gaat om de flow dat is je vermogen. Bijna alle cv ketels hebben een restrictie ("flow regelaar") om te voorkomen dat bij een gewoon Nederlands huis met gewone waterdruk de ketel het NIET meer kan bijhouden.
Bij teveel flow lukt het niet meer om in de winter het leidingwater op 65 graden te krijgen. Met de restrictie regel je de maximum flow zo af dat dit wel lukt.

Dus wat je met die druk verhoging wil bereiken is mij totaal onduidelijk.

Het is sowieso geneuzel van installateurs om over meerdere tappunten te neuzelen. Want dan kun je een groottere ketel verkopen.
De druk die van buiten op je huis in combinatie met de dikte van de meter en de leidingen staat bepalen de maximale flow die je door de ketel kunt krijgen. Druk en flow zijn niet onafhankelijk van elkaar.

Om 30 kW kwijt te kunnen aan tapwater van 15 graden naar 40 graden te brengen, moet je een flow van 17.5 liter per minuut uitstroom bij de kraan halen. De meeste douche-kranen doen 8 liter/min, een regendouche 12 liter/min. Dat kun je met alleen een douche eigenlijk niet kwijt. Daar komt nog bij dat tegenwoordig warmwaterleidingen veelal in 10mm inwendig uitgevoerd worden (12mm koper of 15mm kunststof), waardoor die leidingen een behoorlijke restrictie zijn.

Om 6 liter/min van 15 naar 40 graden te brengen heb je 10.2 kW nodig. Het idee dat je extreem veel vermogen nodig hebt om "on demand" warm water te hebben is dus je reinste flauwekul.

Bij ons in de wijk is het echt godsonmogelijk om binnenshuis een flow te halen van 18 liter/min met de standaard druk van het waterbedrijf. De druk van buiten is daar simpelweg te laag voor en/of het leidingwerk te beperkt. Een hydrofoorgroep (drukverhoger) zuigt zelf water aan uit de waterleiding en verhoogt de druk binnenshuis en daarmee dus de maximale flow.

Zo beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:05:
[...]

De te behalen winst hangt af van de minuten die je onder de douche staat,
met drie minuten douchetijd is de winst relatief beperkt (je moet eerst de installatie opwarmen),
bij 10 minuten vermoedelijk duidelijk meer.
Het maximum zie je bij pubers die 20 minuten of langer gaan douchen.
Ga je inderdaad zo'n DWTW toepassen, dan hoef je geen water van 15 naar 40 te brengen, maar dan ga je ineens van 25 naar 40 en dan is 6 kW ineens ook genoeg om te douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:01:
[...]

Je hebt gelijk.

Overigens heeft dat niets met het merk ketel te maken. Iedere ketel moet omschakelen anders kan hij het niet bijhouden tijdens warmwater bereiding.
Beschikbaar vermogen.
Dat ligt aan de ketel. Ketels met een 3-wegklep hebben 1 primair circuit door de brander en kiezen met die klep voor een van de twee secundaire circuits: CV of SWW. Er zijn ook ketels zonder 3-wegklep, zoals de Intergas XTreme. De warmtewisselaar daarvan heeft twee circuits, eentje voor CV water en eentje voor SWW (nog los van de derde wisselaar die door de rookgasafvoer loopt en SWW voorverwarmt).

In theorie kan die ketel prima zowel SWW als CV tegelijk verwarmen door zowel SWW als CV water door de wisselaar te laten stromen. De ketel kan 30 kW leveren. Als er 10 kW nodig is voor douchen (zie hierboven), dan blijft er dus 20 kW voor verwarmen over.

In de praktijk gebeurt dat niet, maar dat is puur een softwarematige keuze (en waarschijnlijk ook hardware omdat je meer sensoren nodig zou hebben om de verschillende flows goed op elkaar af te kunnen stemmen).

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 19-06-2025 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
Blihi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:48:

Om 6 liter/min van 15 naar 40 graden te brengen heb je 10.2 kW nodig. Het idee dat je extreem veel vermogen nodig hebt om "on demand" warm water te hebben is dus je reinste flauwekul.
En om praktijk bij de theorie te voegen: ik heb een volgens specificatie Damixa 9l/m en zie daarbij iets van 15-17 kW aan gasverbruik.

Met een 6l douche, DWTW en een warmtepomp die 5kW SWW kan maken heb je dus gewoon zo goed als onbeperkt warm water.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Blihi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:59:
[...]

In theorie kan die ketel prima zowel SWW als CV tegelijk verwarmen door zowel SWW als CV water door de wisselaar te laten stromen. De ketel kan 30 kW leveren. Als er 10 kW nodig is voor douchen (zie hierboven), dan blijft er dus 20 kW voor verwarmen over.

In de praktijk gebeurt dat niet, maar dat is puur een softwarematige keuze (en waarschijnlijk ook hardware omdat je meer sensoren nodig zou hebben om de verschillende flows goed op elkaar af te kunnen stemmen).
Het is natuurlijk ook onmogelijk om twee verschillende temperaturen te maken: je kan de cv niet tot 90 graden stoken, als de SWW temperatuur 60 graden moet zijn. Andersom ook: je kan de SWW niet tot 60 krijgen, als er tegelijk cv-water van 40 graden uit de ketel moet komen.

Als je dit wel wil, moet je iets van een mengcircuit gaan toepassen. En dat heeft geen enkele ketel, naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
marcop23 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Het is natuurlijk ook onmogelijk om twee verschillende temperaturen te maken: je kan de cv niet tot 90 graden stoken, als de SWW temperatuur 60 graden moet zijn. Andersom ook: je kan de SWW niet tot 60 krijgen, als er tegelijk cv-water van 40 graden uit de ketel moet komen.
Nee inderdaad, ook dat is een probleem, maar als CV en SWW zijdig beide aan 50 graden genoeg hebben zou het moeten kunnen.
Als je dit wel wil, moet je iets van een mengcircuit gaan toepassen. En dat heeft geen enkele ketel, naar mijn weten.
Nee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Blihi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:48:
[...]
Om 30 kW kwijt te kunnen aan tapwater van 15 graden naar 40 graden te brengen, moet je een flow van 17.5 liter per minuut uitstroom bij de kraan halen. De meeste douche-kranen doen 8 liter/min, een regendouche 12 liter/min. Dat kun je met alleen een douche eigenlijk niet kwijt. Daar komt nog bij dat tegenwoordig warmwaterleidingen veelal in 10mm inwendig uitgevoerd worden (12mm koper of 15mm kunststof), waardoor die leidingen een behoorlijke restrictie zijn.

Een hoogvermogenketel lijkt me dan ook vooral bedoeld als je werkelijk twee douches hebt, bijvoorbeeld. Daar kan je het leidingwerk dan ook op aanpassen: 22mm koper tot vlak voor de ketel, en na de ketel zo gauw mogelijk aftakken naar de twee verschillende leidingen. Dan heb je die vernauwingen ook veel minder.

Je hebt natuurlijk gelijk dat je voor 1 normale douche niet bijzar veel vermogen nodig hebt. Een simpel badgeisertje deed vroeger ook prima zn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toch hangt in elk gasgestookt huis een ketel van minstens 20 kW en wordt iedereen aangepraat dat warmtepompen klote zijn omdat je geen warm water meer hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Blihi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:44:
Toch hangt in elk gasgestookt huis een ketel van minstens 20 kW en wordt iedereen aangepraat dat warmtepompen klote zijn omdat je geen warm water meer hebt.
En dat komt puur doordat mensen een bad hebben en dat snel vol moet. Onze laatste ketel moest van de installateur ook persé een CW5/40Kw zijn vanwege ons bad. Ik vond een CW3/28Kw al aan de grote kant, maar goed. Ik heb nu een 180 liter vat en daarmee gaat het ook uitstekend voor bad en douche.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ook een badkraan haalt nooit de flow die je nodig hebt voor 30 kW, dus dat is een flauwekulverhaal van de installateur. Maar goed, dat fabeltje blijft nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Blihi Er zijn natuurlijk uitzonderingen op "nooit". Een badkraam met max. 19,5 l/min @3bar misschien?
Is vermoedelijk irrelevant voor de meeste L/W-warmtepompen met boiler.

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 19-06-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
dunklefaser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:13:
@Blihi Er zijn natuurlijk uitzonderingen op "nooit". Een badkraam met max. 19,5 l/min @3bar misschien?
Is vermoedelijk irrelevant voor de meeste L/W-warmtepompen met boiler.
Als je met zulke brandweerspuiten doucht, dan is sowieso stap 1 eens nadenken over een spaarkop. Pas daarna of je de benodigde warmte uit warmtepompen haalt of niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Een bad loopt niet snel vol met een spaarkop. Je hebt ongeveer 2 kW per liter water per minuut nodig dus met een badkraan van 15 liter per minuut zit je al aan de 30 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Blihi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:45:
Ook een badkraan haalt nooit de flow die je nodig hebt voor 30 kW, dus dat is een flauwekulverhaal van de installateur. Maar goed, dat fabeltje blijft nog wel even.
Dat is gewoon het verhaal van ¨bij deze en deze tappunten hoort die CW waarde¨ en een verder niet nadenkende ketelboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Martin7182 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:00:
Een bad loopt niet snel vol met een spaarkop. Je hebt ongeveer 2 kW per liter water per minuut nodig dus met een badkraan van 15 liter per minuut zit je al aan de 30 kW.
En die 15 liter/min haal jij thuis? Hier in de wijk in ieder geval nog niet bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Blihi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:41:
[...]

En die 15 liter/min haal jij thuis? Hier in de wijk in ieder geval nog niet bijna.
Geen idee, ik heb geen badkraan. De waterdruk is hier overigens wel 4 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Mijn N=1:
9.6 liter/minuut met badthermostaatkraan op 38.
Kanttekening: de boiler (op 58 graden) heeft minder weerstand dan de gasketel had.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Aziraphale schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:54:
Klopt vroeger was dat hier ook toen de combiketel CV en tapwater deed, zou in theorie nog kunnen gebeuren als de warmtepomp de combiketel als hulp vraagt maar dat gebeurt niet in praktijk.
Als ik 5 min zit te douchen en 5 min geen CV heb, of een warmtepomp een UUR duurt om het vat weer op te warmen zit wel verschil...

Tapwater kan snacht's dan haal je weer minder voordeel uit PV straks.

Voor iedereen verschillend natuurlijk, mijn afgiftepunten heeft geen groot buffer om dat te overbruggen.
een UUR geen CV betekend discomfort, ik wil stralingswarmte(of kou) houden als er tapwater wordt gepakt.

Tapwater bij een los systeem heeft voordeel dat de hele dag op laag vermogen kan, geen enkel probleem, druppel maar "vol".

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
mr_evil08 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Klopt vroeger was dat hier ook toen de combiketel CV en tapwater deed, zou in theorie nog kunnen gebeuren als de warmtepomp de combiketel als hulp vraagt maar dat gebeurt niet in praktijk.
Als ik 5 min zit te douchen en 5 min geen CV heb, of een warmtepomp een UUR duurt om het vat weer op te warmen zit wel verschil...

Natuurlijk kun je dat in de nacht doen maar dan haal je straks minder voordeel met PV.
Vanwege geen CV of koelbedrijf tijdens tapwater hou ik die dingen liever appart bij een warmtepomp.

Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk, mijn afgiftepunten heeft geen groot buffer om dat te overbruggen.
een UUR geen CV betekend hier discomfort, ik wil stralingswarmte(of kou) houden.

Tapwater bij een los systeem mag die de hele dag over doen op laag vermogen, geen enkel probleem, druppel maar "vol".
Dat is uiteraard afhankelijk van je situatie en afgiftesysteem. Hier merk ik er met vloerverwarming niets van dat er een sww run aan de gang is, maar als je radiatoren gebruikt zal dat anders zijn. Al hoor ik mijn ouders (all-electric met radiatoren) er nooit over klagen dat het in huis koud wordt tijdens een sww run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
[...]

Tapwater kan snacht's dan haal je weer minder voordeel uit PV straks.

Voor iedereen verschillend natuurlijk, mijn afgiftepunten heeft geen groot buffer om dat te overbruggen.
een UUR geen CV betekend discomfort, ik wil stralingswarmte(of kou) houden als er tapwater wordt gepakt.

Tapwater bij een los systeem heeft voordeel dat de hele dag op laag vermogen kan, geen enkel probleem, druppel maar "vol".
Dan kies je bij de WP voor snel de boiler opwarmen: gelijk bij SWW gebruik, dan duurt het niet lang

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:18
Ronald schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:24:
[...]

En om praktijk bij de theorie te voegen: ik heb een volgens specificatie Damixa 9l/m en zie daarbij iets van 15-17 kW aan gasverbruik.

Met een 6l douche, DWTW en een warmtepomp die 5kW SWW kan maken heb je dus gewoon zo goed als onbeperkt warm water.
Kan een WP 5kW wel 6L/min SWW maken van 15-40oC, of doet hij dat met een hogere flow en een kleinere delta-T. En is dat de reden dat we nog geen WP-installaties zien die SWW zonder een 50-100L vat maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
tonwes99 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Kan een WP 5kW wel 6L/min SWW maken van 15-40oC, of doet hij dat met een hogere flow en een kleinere delta-T. En is dat de reden dat we nog geen WP-installaties zien die SWW zonder een 50-100L vat maken?
DWTW doet een ruime 50%, dus je hebt netto 3l/m nodig voor een 6l/m douche. En dat is dus 5kW.

Een warmtepomp start niet zo vlot op als een CV. En de eerste paar minuten heb je de volle 10kW nodig omdat de DWTW moet opwarmen en dat is een heleboel koper.

Bijhouden lukt dus wel bij een spaardouche met DWTW.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 19-06-2025 17:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
[...]
Met een riante 12l/m douche, 20kW dus, kost het een 5kW warmtepomp 20 minuten om 5 minuten douche water te maken, niet een uur.

En dan moet je leiding werk die 12l/m kunnen doen

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 19-06-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:45:
[...]

DWTW doet een ruime 50%, dus je hebt netto 3l/m nodig voor een 6l/m douche. En dat is dus 5kW.

Een warmtepomp start niet zo vlot op als een CV. En de eerste paar minuten heb je de volle 10kW nodig omdat de DWTW moet opwarmen en dat is een heleboel koper.

Bijhouden lukt dus wel bij een spaardouche met DWTW.
Zoals ik ook hierboven schreef - met relatief kort douchen is de "winst" van een DWTW relatief beperkt
en dat onafhankelijk van de bron - gasgestookte combiketel of (erger?) warmtepomp.
Maar dit is een werkhypothese - misschien is nog iets in het toepasselijke topic over DWTW te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 19-06-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajeto_buurman
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-09 12:22
Vraag voor de kenners, die zitten hier genoeg volgens mij. 8)
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen, vooral hier _/-\o_ om m'n huidige CV ketel te gaan vervangen voor een Monoblock-all electric. Waarschijnlijk ga ik hier nog wel een keertje een apart topic over aanmaken.

M.b.t. de keuze van het merk / type warmtepomp, vraag ik me af waarom er b.v. bij pana en mitsu ook een binnen-unit wordt aangeboden.
Bij de pana is dit de WH-SDC0509L3E5, hier zit een extra pomp in, een warmtewisselaar om het circuit tussen de WP en CV/SWW gescheiden te houden? en een back-up heater. Is dit wel noodzakelijk?
Bij de mitsu hydrobox, ERPX-VM2E, zit alleen een back-up heater in.

Monoblock WP met R290 hebben als voordeel dat ze het water in de SWW boiler hoog genoeg kunnen verwarmen voor een legionella-run, wat is dan nog de toegevoegde waarde van de hydrobox of zo'n bi-bloc met een back-up heater?

Zo'n binnenunit met ingebouwde boiler daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar mijn voorkeur gaat uit naar een 'aparte' boiler van ca. 270liter.

Zo, m'n drempelvrees overwonnen, dit is eerste post op tweakers... B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Grappige reacties, onder de post van de WP van Ego.

https://www.linkedin.com/...-7341089425382166528-avx2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
In een appartement heeft het nog kans, niet in een woning.
Dat over ventileren als WP in bedrijf is vertellen ze er weer niet bij.

Het is geen WTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En 9 kW cop-1 vermogen op een 4 kW warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De reacties daar (vreemde keuze backupelementen, overventileren) komen aardig overeen met het topic Ego Warmtepompen.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 20-06-2025 10:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:16:
[...]

In een appartement heeft het nog kans, niet in een woning.
Dat over ventileren als WP in bedrijf is vertellen ze er weer niet bij.

Het is geen WTW.
Vind vooral de installatiefoto leuk die ze dan meesturen naar dat vakblad. Ze hebben niet eens door dat dat broddelwerk was denk ik. (Doen we bewust)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Andrehj schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:19:
En 9 kW cop-1 vermogen op een 4 kW warmtepomp?
12 kW… in de FAQ staat dat er ook nog een 3kW in de boiler/buffer zit “thermische accu”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
'Nuff said over deze "omgekatte" elektrische cv-ketel (mijn persoonlijke mening)
- en er is idd een passend topic hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ajeto_buurman over nut en noodzaak van backupelementen is al veel geschreven (en niet echt consensus? Technisch zijn ze niet altijd noodzakelijk in ieder geval). Is die Pana set niet om een glycol circuit naar buiten mogelijk te maken zonder dat je hele verwarmingssysteem met glycol hoeft? Er is een verschil tussen noodzakelijke binnenunit en aangeraden binnenunit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Een badkraan met grote uitloop?
Jazeker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:05
Net als bij Modul Air vraag ik mij af waarom ze niet tenminste een aansluitschema geven voor WTW.

Met drukgestuurde WTW ventilatie moet toch mogelijk zijn alle door de warmtepomp benodigde lucht door een echte WTW te trekken? De uitgang van de warmtepomp combineert dan met de uitgang van de WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:14
Ik hoorde in een engelse podcast heel positive berichten over aansturing vanwp door app van havenwise. Iemand hier een meaning 0ver

https://www.havenwise.co.uk/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaq_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 12:04
Hier eerste zomer met vloerverwarming beneden en een warmtepomp die ook kan koelen. Ik ben het met diverse ander posters eens dat vloerkoeling wel degelijk verlichting geeft. Nee, het is geen airco, je zit tenslotte met niet-condenserend systeem.

Mijn vraag nu: ik wil de rest van het huis ook (met grote traditionele radiatoren aan de WP hangen). Indien nodig komen daar convector/ventilatoren in. Mijn vraag is nu mbt koeling via die radiatoren (dus weer niet-condenserend).

Mijn warmtepomp gebruikt dezelfde leiding voor het aanvoeren van het water - dus los van of het systeem warmt of koelt gaat water via de -zeg- linker leiding de warmtepomp uit (een Daikin Altherma 3RF).

Nu wil ik natuurlijk graag dat koude water eerst _onderin_ de radiator hebben waarna het licht opgewarmd _bovenin_ retour gaat. Betekent dus feitelijk een omkering van de stromingsrichting.

Ik heb daarop bijgevoegde 'omkeerinstallatie' bedacht. Wie wil daar eens zijjn/haar licht op laten schijnen - en ook aangeven of ik eventueel een heilloze weg aan het inslaan ben?... :-)
Merk op: er zijn dus ten allen tijde twee drukverschilregelaars aanwezig. Afhankelijk van de bedrijfsstand/stromingsrichting zal de ene (kunnen) werken en de ander zal blokkeren.

De aanwezige vloerverwarming zit in parallel vóór de aanvoer/retour aan de linkerzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Udpuuf4sxt3Km9YCAlnThXSoAWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLepoUp6CuSSh3s7iFdP0jDA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Shaq_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:12:
Hier eerste zomer met vloerverwarming beneden en een warmtepomp die ook kan koelen. Ik ben het met diverse ander posters eens dat vloerkoeling wel degelijk verlichting geeft. Nee, het is geen airco, je zit tenslotte met niet-condenserend systeem.

Mijn vraag nu: ik wil de rest van het huis ook (met grote traditionele radiatoren aan de WP hangen). Indien nodig komen daar convector/ventilatoren in. Mijn vraag is nu mbt koeling via die radiatoren (dus weer niet-condenserend).

Mijn warmtepomp gebruikt dezelfde leiding voor het aanvoeren van het water - dus los van of het systeem warmt of koelt gaat water via de -zeg- linker leiding de warmtepomp uit (een Daikin Altherma 3RF).

Nu wil ik natuurlijk graag dat koude water eerst _onderin_ de radiator hebben waarna het licht opgewarmd _bovenin_ retour gaat. Betekent dus feitelijk een omkering van de stromingsrichting.

Ik heb daarop bijgevoegde 'omkeerinstallatie' bedacht. Wie wil daar eens zijjn/haar licht op laten schijnen - en ook aangeven of ik eventueel een heilloze weg aan het inslaan ben?... :-)
Merk op: er zijn dus ten allen tijde twee drukverschilregelaars aanwezig. Afhankelijk van de bedrijfsstand/stromingsrichting zal de ene (kunnen) werken en de ander zal blokkeren.

De aanwezige vloerverwarming zit in parallel vóór de aanvoer/retour aan de linkerzijde.

[Afbeelding]
Nee, dit is geen heilloze weg, ‘t is voor koelen echt beter als de stroming omdraait. Dat geldt wel alleen voor radiatoren, voor convectoren en vvw maakt ‘t niet uit. Je hebt geen drukverschilregelaars nodig, 2 DWK en 2 T stukken zijn voldoende: DWK’s in aanvoer en afvoer, de T stukken daarachter (in de richting van de radiatoren) en dat de aftakkingen van de DWK in de aanvoer aansluiten op het T stuk in de afvoer en andersom.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Shaq_ en @blb4 Voor dit doel zijn vierwegklepen bedacht. Dat is een stuk eenvoudiger dan die moeilijke constructie met drie kleppen. Deze bijvoorbeeld: https://shop.end.de/en/gv311625
Van binnen ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vmc6vAEGKYVhtTfOxrNidaRnw4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BU91YWZ55sbLhf95CFYg8Cu1.png?f=user_large

[ Voor 132% gewijzigd door Andrehj op 21-06-2025 19:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:33
Ik ben echt positief verrast door de vloerkoeling. Het is nu 23 graden binnen en dalende. Op zolder 25, (daar geen vloerverwarming); warm maar niet snikheet. Doordat alle warmte er rustig uit wordt gepompt 's nachts begin ik iedere dag opnieuw met een afgekoelde massa. Heerlijk zonder herrie en tocht!

Wel met de randvoorwaarde op orde; zonwering, goede isolatie en balansventilatie met enthalpiewisselaar.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@ZonnigY Het is nu 21,3-21,4 °C binnen en op zolder 25,2 °C - nog geen koeling
Ook hier de randvoorwaarden: zonwering (groen voor de ramen op zuid), rolluiken,
's morgens vroeg alles open tot ca. 8 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 12:04
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:17:
@Shaq_ en @blb4 Voor dit doel zijn vierwegklepen bedacht. Dat is een stuk eenvoudiger dan die moeilijke constructie met drie kleppen. Deze bijvoorbeeld: https://shop.end.de/en/gv311625
[Afbeelding]
Dank, had al een duimpje gegeven... Maar... hoe dan? Hoe keert zo'n klep de stroomrichting om? Of schakelt de klep niet diagonaal zoals ik tekende?
Zie mijn poging hieronder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDLiicEoTitLJ_bAFOwOj_smx8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kD24ZiQOnCCCNbnuAfVodxDK.png?f=fotoalbum_large

En daaronder weer hoe het in een warmtepomp schijnt te gebeuren...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ5EUY88mY8bZtNIS2C37aKxWP0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pm0E9N5eZdSsuGWNXhfoNQj1.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Shaq_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Dank, had al een duimpje gegeven... Maar... hoe dan? Hoe keert zo'n klep de stroomrichting om? Of schakelt de klep niet diagonaal zoals ik tekende?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wp aanvoer en retour liggen tegenover elkaar - probeer het maar uit zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:17:
[Afbeelding]
Hoe ernstig is 't dat in zo'n vierwegklep de retour en afvoer tegen elkaar aanzitten? Er zal wat warmte uitwisseling zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Shaq_ Zie het antwoord van @dunklefaser hierboven.
blb4 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:20:
Hoe ernstig is 't dat in zo'n vierwegklep de retour en afvoer tegen elkaar aanzitten? Er zal wat warmte uitwisseling zijn.
Geen idee. Wellicht even uitrekenen of in een thermische simulatie simuleren. Maar in de vierwegklep van je buitenunit werkt het ook. Gezien het kleine uitwisseloppervlak, de kleine dT en de grote stroomsnelheid zal het denk ik wel meevallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Shaq_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Linkerplaatje de blauwe pijl omdraaien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:49

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afgelopen week heeft DHPS een Kronoterm Versi-I geleverd een krachtige warmtepomp zonder buitenunit. Erg onder de indruk van de degelijke Europese kwaliteit en het minimale geluid. Moduleert van 2-7 KW, tot -15 graden zonder dat het elektrische element van 4 kW ingezet hoeft te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6Lnxx1Q08LL2haxw-mz0cG-Wvg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/MZ1MDS9ilVED8rCuFwE0b2sP.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkoiGYroBK0xbb-hfcayYYRgegw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCBzKZXTZ6n11QBBYxes1g6V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_hyF066thd80xxXlOkkrUADxKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhbbckywwMmIey69dn8tG8k5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnBMHQ7G5evIyMNavgW6n83Bolg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeR6JfAxalEhnE6CWG8gofQT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 23-06-2025 19:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Carboy54 Wat is het vermogen bij A-10W35?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:24
Volgens de specs 6,2 kW thermisch. Vervelender is de 5,7 kW bij A2/W30-35.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 23-06-2025 20:19 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
En op de foto van de monitor/regelunit staat een levensgrote buitenunit tegen het huis. Heel accuraat :X :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Naalroc schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:40:
En op de foto van de monitor/regelunit staat een levensgrote buitenunit tegen het huis. Heel accuraat :X :?
Ze maken ook andere modellen vandaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:18:
[...]

Volgens de specs 6,2 kW thermisch. Vervelender is de 5,7 kW bij A2/W30-35.
Als 7 kW toereikend is voor de woning bij -10 waarom zou 5.7 dan vervelend zijn bij +2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:42
@Carboy54
Mooie installatie die Kronoterm Versi-I

Maar ik verwacht dat het flink aan de prijs is, want op internet is er geen prijs te vinden!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Als 7 kW toereikend is voor de woning bij -10 waarom zou 5.7 dan vervelend zijn bij +2?
zo is het, moet dan ook zat zijn.
defrosts en cop is wel een dingetje met ons gelukkig beëindigde kabinet, meer zonnepanelen een accu/auto en een afschakeling bij daadwerkelijk terugleveren lijkt de toekomst. misschien met nog iets van een slimme palletkachel voor de bijzonder situaties, maar dat is eigenlijk wel een beetje een stapje terug,

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:24
Carboy54 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Omdat het bij mij nooit -10 wordt, maar +2 toch best regelmatig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pim57 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:01:
@Carboy54
Mooie installatie die Kronoterm Versi-I

Maar ik verwacht dat het flink aan de prijs is, want op internet is er geen prijs te vinden!
Zeker wel 🤫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
Carboy54 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:36:
Afgelopen week heeft DHPS een Kronoterm Versi-I geleverd een krachtige warmtepomp zonder buitenunit. Erg onder de indruk van de degelijke Europese kwaliteit en het minimale geluid. Moduleert van 2-7 KW, tot -15 graden zonder dat het elektrische element van 4 kW ingezet hoeft te worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat er mooi bij. Ben wel benieuwd wat in de winter je ervaring met geluid is, dan zal je luchtdebied vaak maximaal zijn. Bij de huidige buitentemperaturen en sww run (cv hoeft hoeft voorlopig nog niet) doet mijn Enzavu ook niet veel met lucht en is deze zeer stil te noemen. (enkel een brom van de compressor is direct naast de unit te horen)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wat is eigenlijk het advies als je zowel een (lucht-water) warmtepomp met vloer-circuit hebt als meerdere (lucht-lucht) split-airco-binnen-units in de woning? Het huis koel/ontvochtigd houden met alleen de airco's (wat prima lukt tot op heden)? Of toch ook de warmtepomp laten meekoelen (nog niet getest)? Heeft de warmtepomp nog zin? Werkt deze wellicht efficiënter? Of is dat niet zo 1-2-3 te zeggen en hangt het af van de exacte specs van de airco en warmtepomp? Voelt het misschien fijner als specifiek de vloer koel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Ik denk dat het grotendeels persoonlijke voorkeur zal zijn. We hebben hier meestal de airco’s aan, simpelweg omdat we heel veel op sokken en blote voeten lopen. Dan is een koude vloer al snel oncomfortabel, met name voor de dames in huis.

Airco werkt wat mij betreft het best voor koelen. Het is binnen een paar minuten aangenaam en voelt door de drogere lucht snel prettig aan zonder dat de temperatuur ver terug hoeft.

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 25-06-2025 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@woekele Door mijn L/W 's nachts te laten koelen draait die op een EER (zo schijn je COP bij koelen te moeten noemen) van ca 8 à 10. Ik kan me niet voorstellen dat mijn airco dat haalt, maar daarvan kan ik alleen het stroomverbruik meten. Maar een airco is wel comfortabeler, want die ontvochtigt ook. Ik gebruik daarom dus beide.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dat wat we hier al jaren schrijven begint inmiddels ook in de installatiebranche door te dringen, namelijk dat warmtepompen op een hoog dak, of, nog erger, in een schoorsteen, onbereikbaar zijn voor onderhoud en bij storingen. In Voorthuizen worden ze inmiddels weer uit het dak getakeld. Er zullen er nog vele volgen. Jammer dat het moet, men had ook van tevoren gewoon rationeel na kunnen denken. Zie https://www.vakbladwarmte...ns-onbereikbare-dakkappen (helaas achter een betaalmuur, maar het wel leesbare deel en onderstaande foto zeggen al genoeg).
(ook @ReseT)
Afbeeldingslocatie: https://vmn-vakbladwarmtepompen.imgix.net/uploads/2025/06/dak-naar-grond1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 08:26
Andrehj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:16:
... namelijk dat warmtepompen op een hoog dak, of, nog erger, in een schoorsteen, onbereikbaar zijn voor onderhoud en bij storingen. In Voorthuizen worden ze inmiddels weer uit het dak getakeld. Er zullen er nog vele volgen. ...
En hierdoor worden vele huizen waarschijnlijk ook bestempeld als "niet geschikt voor warmtepomp". Soms is een dak de enige plek.
Dit gaat nog een staartje krijgen vermoed ik.

Ik heb wel heel veel mazzel met mijn plek bij m'n woning uit 1976 waar gewoon een loze ruimte op een tussendakje perfect is voor de wp.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:12:
@woekele Door mijn L/W 's nachts te laten koelen draait die op een EER (zo schijn je COP bij koelen te moeten noemen) van ca 8 à 10. Ik kan me niet voorstellen dat mijn airco dat haalt, maar daarvan kan ik alleen het stroomverbruik meten. Maar een airco is wel comfortabeler, want die ontvochtigt ook. Ik gebruik daarom dus beide.
Een alternatief is overdag met de L/W warmtepomp je massa zoveel mogelijk koelen op je eigen PV energie. Dat is duurzamer, want in dit seizoen 100% op PV (je eigen PV of via het net van anderen). ‘s Nachts is de stroom nu typisch zo’n 90% fossiel. Straks na stoppen salderingsregeling is het ook nog eens goedkoper om zoveel mogelijk op je eigen PV te koelen.
Hopelijk is met vvw dan de massa van het huis zoveel mogelijk gekoeld.
Het restant doe je dan ‘s nachts met simpele ventilatoren voor het comfort of, wanneer dat onvoldoende is, met de airco of combi L/W warmtepomp en airco.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:30
Andrehj schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:16:
Dat wat we hier al jaren schrijven begint inmiddels ook in de installatiebranche door te dringen, namelijk dat warmtepompen op een hoog dak, of, nog erger, in een schoorsteen, onbereikbaar zijn voor onderhoud en bij storingen. In Voorthuizen worden ze inmiddels weer uit het dak getakeld. Er zullen er nog vele volgen. Jammer dat het moet, men had ook van tevoren gewoon rationeel na kunnen denken. Zie https://www.vakbladwarmte...ns-onbereikbare-dakkappen (helaas achter een betaalmuur, maar het wel leesbare deel en onderstaande foto zeggen al genoeg).
Onbereikbaar voor onderhoud. Toch zie ik een grote toekomst voor de warmtepompen op het dak. Daar is plek en vaak staat de te vervangen cv ketel ook op de zolder. Moet natuurlijk het onderhoud wel van binnenuit kunnen. Ik zie in mijn woonplaats heel veel huurwoningen waar de (helaas hybride) warmtepompen op het dak geplaatst worden. Helaas voor koopwoningen wat moeilijker. Ik zou er direct voor gaan als het mogelijk was.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gerardus1956 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Onbereikbaar voor onderhoud. Toch zie ik een grote toekomst voor de warmtepompen op het dak. Daar is plek en vaak staat de te vervangen cv ketel ook op de zolder. Moet natuurlijk het onderhoud wel van binnenuit kunnen. Ik zie in mijn woonplaats heel veel huurwoningen waar de (helaas hybride) warmtepompen op het dak geplaatst worden. Helaas voor koopwoningen wat moeilijker. Ik zou er direct voor gaan als het mogelijk was.
Als het straks een verplichting is, kun je nieuwbouwwoningen net zo goed voorzien van een "luikje" bij dat dak en een plateau.

Ongeveer zoals vroeger een indeling van een huis geheel werd bepaald door de openhaard + gemetseld rookkanaal.
Je krijgt straks op warmtepomp aangepaste daken.
Bijv: deurtje/openslaand raam aan zijkant dakkapel, of luik naar boven toe + hekje om de dakkapel heen tbv veiligheid.
Of standaard (betonnen) uitbouw met platdak en een gemakkelijke toegang daartoe.
Pagina: 1 ... 214 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)