Glashelder schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom je dat niet zou doen als er meerdere middelen zijn om hetzelfde doel te bereiken? Laten we eerlijk wezen: een warmtepomp heeft qua gebruik voor de meeste gebruikers vooral nadelen t.o.v. een CV ketel. Die laatste kan een enorme hoeveelheid energie on demand leveren, heeft geen (in potentie) herrie makend onderdeel in de tuin staan. Neemt daar dus ook geen ruimte in.
Het deel dat "herrie maakt" staat hier op het dak, niet in de tuin en hoor je niet. Koelmiddelleidingen lopen door de oude dakdoorvoer van de rookgasafvoer.
Warm water wordt in een vat van 300 liter gemaakt. Het is meer dan genoeg voor vier man om dat vat een keer per dag (om 14:00) naar 47 graden te brengen (gemeten onderin). Heb je meer verbruik, dan ga je naar twee keer per dag (advies: 14:00 en 0:00) en/of naar een hogere temperatuur.
On-demand warmte is niet nodig. De meeste CV ketels halen hun maximumvermogen helemaal nooit. Niet voor verwarmen, want daarvoor is dat vermogen niet nodig, en niet voor warm water, want daarvoor is de waterdruk niet toereikend. Om een CV ketel echt op maximaal vermogen warm water te laten leveren, moet je met drukverhoogtoestellen gaan werken en meerdere tappunten tegelijk maximaal van warm water voorzien. Dat "On-demand" warmte nodig zou zijn, is een fabeltje.
Ik zie echt geen praktisch voordeel van een WP t.o.v. een CV ketel, of je moet gewoon geen gas willen verbranden.. prima, maar de meeste mensen boeit dat dus precies niets.
Ik ben nu stiekem wel benieuwd waarom jij vindt dat mensen voor een WP moeten kiezen als we milieu even buiten beschouwing houden?
Praktische voordelen:
- Geen gasverbrandingstoestellen meer in huis, dus geen enkele kans op koolmonoxidevergiftiging.
- Geen gasverbrangingstoestellen meer in huis, dus geen enkele noodzaak voor jaarlijks "onderhoud" door Picobello-BV.
- WP heeft geen onderhoud nodig wat je niet eenvoudig zelf kunt en al helemaal geen onderhoudscontract.
- Koelmogelijkheid in de zomer.
- Mogelijkheid om op een veel lager continu vermogen te werken, dus bij verwarmen een meer egale verwarming, vooral in het voor- en naseizoen.
- Scheelt minstens de helft in de variabele energiekosten.
- Voorraadvat van 300 liter warm water kan, mits goed voorbereid, ook gebruikt worden als backup-noodvoorraad. Dat is nog eens een overlevingspakket
Ik wil niet zeggen dat het in alle situaties de ideale oplossing is, maar de nadelen worden vaak overdreven door mensen die gewoon tegen verandering zijn.
[
Voor 13% gewijzigd door
Blihi op 18-06-2025 07:53
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp