Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 15:59
dunklefaser schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:50:
@mukky Misschien handiger als je een eigen topic gaat openen gelet op de vele onduidelijkheden
en nog niet gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden van jou.
Ik heb bijvoorbeeld nog niets gelezen over jouw huidig afgiftesysteem en de systeemtemperaturen.
Ga je hier nog wat aan aanpassen voor de (hybride) wp? Het algemene FAQ-topic heb je natuurlijk doorgespit.
Yups heb ik doorgespit (vvw beneden, radiatoren als bijverwarming boven, goed geïsoleerde woning uit 2010), zit vooral te rekenen aan welk vermogen ik nodig heb en wat de kosten zijn van een hybride/all-electric oplossing. Het feit dat er nu 2 ketels draaien maakt de berekeningen minder betrouwbaar, vandaar mijn vragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:33
mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Yups heb ik doorgespit (vvw beneden, radiatoren als bijverwarming boven, goed geïsoleerde woning uit 2010), zit vooral te rekenen aan welk vermogen ik nodig heb en wat de kosten zijn van een hybride/all-electric oplossing. Het feit dat er nu 2 ketels draaien maakt de berekeningen minder betrouwbaar, vandaar mijn vragen
Goed geïsoleerde woning uit 2010, en dan een gasverbruik van 2100m3 per jaar en twee gasketels?
Dat is vast geen doorsnee rijtjeshuis. En dus geen standaard antwoorden.
Alle reden voor een eigen topic.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

pc_slopert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:52:
@Rimco @Martin7182 Oh, dat is dan wellicht de verklaring. Had ik nog niet aan gedacht en is ook wel logisch. Maar zou je toch met Ik heb nu namelijk helemaal geen expansievat omdat het systeem voor tijdelijk alleen maar op de vloerverwarming is aangesloten. Geen zoneregeling.
Misschien zou het ontbreken van een expansievat het leeg lopen van het systeem ook kunnen verklaren?
Heeft je WP intern nog een expansievat? Zo nee, dan ga je inderdaad fluctuaties zien en water verliezen door de overstort (max 3 bar meestal). Laten we hopen dat je die wel hebt ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Rimco op 28-01-2025 14:25 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@pc_slopert Je hebt natuurlijk de systeeminhoud berekent en de aanbevelingen van Vaillant er tegenaan gehouden wat een extra expansievat betreft.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
Blihi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Fair enough, dan zou je een veel grotere pomp moeten plaatsen met het bijkomende verbruik.
Een extra waterpomp bij de verdeler of de waterpomp in de WP zelf vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:26
Apocalyps895 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Een extra waterpomp bij de verdeler of de waterpomp in de WP zelf vervangen?
Je zult de flow door de WP zelf moeten vergroten, maar de vraag is of de WP daar wel geschikt voor is. Dit moet een beste unit zijn, aangezien je nu al 14 kW levert. De interne pomp is afgestemd op het interne leidingwerk van die WP en die draait nu maximaal al op 30 liter/min.

Wil je significant meer, dan zul je echt een veel zwaardere pomp moeten plaatsen. Daarbij moet je op het vermogen letten en op de aansturing. Er zit nu een modulerende pomp in, kun je die zomaar vervangen? Ik denk het niet.

Een extra pomp (of dat nu in de verdeler is of niet) gaat niet helpen, want je wilt je primaire flow omhoog.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:59
pc_slopert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
Een vraag aan de Vaillant kenners. Omdat mijn systeem nog steeds druk verliest monitor ik dat dagelijks. Nu is mij opgevallen dat de druk soms opeens veel hoger of lager is dan je zou verwachten. Dus bij normaal bedrijf is die nu (nog maar 1.2. en ga ik vandaag weer bijvullen) Maar als de warmtepomp minder gaat verwarmen of uit staat is die ineens veel hoger richting de 1.7 of hoger? Is dat gebruikelijk? Je zou verwachten dat de druk juist gelijk blijft of zelfs wat zakt? Hoe zit dat? Ben benieuwd of iemand dat weet.
Ja, dat is gebruikelijk bij Vaillant AroTHERM warmtepompen. Druk wordt blijkbaar aan de aanzuigkant van de pomp gemeten. Alleen heb ik nog nooit zo'n groot drukverschil gezien. Gewoonlijk is het verschil in gemeten waterdruk tussen 'pomp maximaal' en 'pomp uit' zo'n 0.2 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
pc_slopert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
Een vraag aan de Vaillant kenners. Omdat mijn systeem nog steeds druk verliest monitor ik dat dagelijks. Nu is mij opgevallen dat de druk soms opeens veel hoger of lager is dan je zou verwachten. Dus bij normaal bedrijf is die nu (nog maar 1.2. en ga ik vandaag weer bijvullen) Maar als de warmtepomp minder gaat verwarmen of uit staat is die ineens veel hoger richting de 1.7 of hoger? Is dat gebruikelijk? Je zou verwachten dat de druk juist gelijk blijft of zelfs wat zakt? Hoe zit dat? Ben benieuwd of iemand dat weet.
Is het ineens of vanaf begin?
Het lijkt er mij op dat je ergens weerstand hebt omdat er wat dicht staat, dan kan de WP het ook uit de overstort gooien.
Doe daar eens een tissue papier omheen en kijk of die nat wordt na het vullen.

Hoeveel water vul je bij? Is dat 1 liter en weer vol is er iets met expansievat.
Er zit een autoventiel op. Je kunt met een bandenpomp eens meten als je water druk 0 bar is wat de druk is, deze moet 0,5-0,7 bar zijn.
Anders moet je er wat lucht uitlaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 28-01-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
Blihi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Je zult de flow door de WP zelf moeten vergroten, maar de vraag is of de WP daar wel geschikt voor is. Dit moet een beste unit zijn, aangezien je nu al 14 kW levert. De interne pomp is afgestemd op het interne leidingwerk van die WP en die draait nu maximaal al op 30 liter/min.

Wil je significant meer, dan zul je echt een veel zwaardere pomp moeten plaatsen. Daarbij moet je op het vermogen letten en op de aansturing. Er zit nu een modulerende pomp in, kun je die zomaar vervangen? Ik denk het niet.

Een extra pomp (of dat nu in de verdeler is of niet) gaat niet helpen, want je wilt je primaire flow omhoog.
Hmm oke klinkt inderdaad logisch, ik ga nog wel is eerst kijken of er nog 90° koppelingen uit kunnen. Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat de kleine verdeler een betere flow heeft met minder groepen.

Ze hadden in het begin al de aanvoer en retour verkeerd aan gesloten op de grote verdeler, dit heb ik toen al omgewisseld. Misschien is er nog wel iets niet goed aan de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-10 21:17
Dank!! :9

[ Voor 99% gewijzigd door deBennie op 28-01-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@deBennie Je bent toch niet sinds gisteren op tweakers actief? Er is een passend topic voor lucht/lucht warmtepompen aka airco's. Wie zoekt die vindt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deBennie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:23:
Ik heb afgelopen zomer een Mitsubishi Airco laten plaatsen om de zolder kamer te koelen en te verwarmen. Het gaat om de slaapkamer van mijn dochter. H
Dit topic gaat uiteraard niet over airco's. Daarvoor is Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Zag net op LI een post.
Snap niet wat er nou fout is ah filmpje en de aanmoediging meer foute zaken te laten zien.
Maar goed, bij de reacties staat een Stek examinator die beweert dat een grindbed niet mag bij een propaan pomp.
Als je het mij vraagt zien ze ze vliegen tegenwoordig. :D

https://www.linkedin.com/...cPost:7287538260115955712

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesface
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 23:17
In een apart topic advies gevraagd: Aanschaf L/W warmtepomp in te verbouwen huis. Advies bijzonder welkom! Best een leuke situatie dus hopelijk denken er wat tweakers graag mee :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:50
Het KNMI heeft het klimaatdashboard uitgebreid - aangevuld met een voorspelling voor de laagste temperatuur per jaar - dit is voor warmtepompen natuurlijk relevant omdat je het benodigde vermogen berekent aan de hand van de minimale buitentemperatuur. Dat de temperatuur best al wel wat is gestegen mag geen verrassing
zijn, en deze trend gaat doorzetten - in 2050 heb hoef je daardoor nog maar te rekenen met -5 ipv -10 😲.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWcJzlnqW7fdvIPncpCyzK2hA90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXbaPpxpaSYkLFlW5sBgBoh8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHsAnm9HR7d5B4mDz8Uvjt9x2PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blwa8Ko4iFADzu7lCpPwh7qJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door JBtL op 29-01-2025 10:28 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JBtL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:26:
Het KNMI heeft het klimaatdashboard uitgebreid - aangevuld met een voorspelling voor de laagste temperatuur per jaar - dit is voor warmtepompen natuurlijk relevant omdat je het benodigde vermogen berekent aan de hand van de minimale buitentemperatuur. Dat de temperatuur best al wel wat is gestegen mag geen verrassing
zijn, en deze trend gaat doorzetten - in 2050 heb hoef je daardoor nog maar te rekenen met -5 ipv -10 😲.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let op, de zwarte lijn, met dagtemperatuur, is volgens mij de dag-minimum (uur) temperatuur, niet de gemiddelde dagtemperatuur. Zie de -19 piek van 2012 eens terug in de statistieken: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2012/februari Daar was de gemiddelde dagtemperatuur dus -12C
Evenzo, voor de blauwe lijn, gebaseerd op de dag-minimum temperatuur en niet op de dag-gemiddelde temperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 29-01-2025 10:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Afgelopen maand hebben we allemaal in dit topic (en de merkspecifieke topics) kunnen lezen wat er gebeurt als je rekent met een te hoge minimum temperatuur: Dan heb je rond het vriespunt onvoldoende marge voor de vele defrosts door de (aanvriezende) mist.

Ik denk daarom dat je niet boven de -7 moet gaan zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:01

dof

Andrehj schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Afgelopen maand hebben we allemaal in dit topic (en de merkspecifieke topics) kunnen lezen wat er gebeurt als je rekent met een te hoge minimum temperatuur: Dan heb je rond het vriespunt onvoldoende marge voor de vele defrosts door de (aanvriezende) mist.

Mij lijkt de WP defrost capaciteit, oftewel hoe hou ik m'n huis warm met een WP die 20-30 % terugvalt door de defrosts, eigenlijk relevanter. Vooral in ons natte landje. In veel gevallen zal dat op hetzelfde neerkomen (als de capaciteit bij -7 C ... -10 C) dunkt me.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:06
Dat de temperatuur best al wel wat is gestegen mag geen verrassing zijn, en deze trend gaat doorzetten - in 2050 heb hoef je daardoor nog maar te rekenen met -5 ipv -10 😲.
We gaan wat off-topic, maar:
De AMOC lijkt te vertragen en de kans op een collapse (midden) deze eeuw is volgens sommige modellen ook zeer significant. Ben zeker geen expert en naar wat ik lees is er op zijn zachtst gezegd veel discussie over. Als het gebeurt, wordt het hier makkelijk 5-7 graden kouder dan nu.

Bottomline lijkt me dat je een WP best kiest op basis van de huidige noden/klimaat. Het klimaat wijzigt maar ook je WP gaat "maar" 15-20j mee, dus tegen 2050 ga je wel toe zijn aan een nieuwe en kan je aanpassen naar gelang de laatste inzichten dan :)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:29
Andrehj schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Of je zet een afgiftepunt dicht en neemt genoegen van de dagen die op één hand te tellen zijn op jaarbasis.
Hier ook achter elkaar de-frosts dat lag niet aan de capaciteit, de warmtepomp deed het op zijn sloffen maar toch elke 45 minuten defrost.

Het leek op dat de warmtepomp het niet aankan maar dat lag puur aan de afgifte als je elke 45 minuten voor 10 minuten even geen warmte hebt, kon het wel fixen door gewoon meer heet water door de vloer jassen dan gebruikelijk om dat op te vangen.

Wanneer je moet kiezen tussen 2 modellen met verschillende minimaal vermogens zou ik toch de kleinere nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2025 11:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dof

dof

Wat betreft defrost technologie en de kans het wiel opnieuw uit te vinden... :)

'k Kwam een interessant artikel tegen (alweer 7 jaar oud) dat een overzicht geeft van alle ideeën, testen en ontwikkelingen t.a.v. defrost aanpak (Purdue University - Alternative Defrost Strategies for Residential Heat Pumps).

De hvac industrie is natuurlijk een miljarden industrie en elke grote fabrikant zal wel vele ontwikkelaars voor dit probleem vrijmaken. Daarbij komt dat overheden natuurlijk ook hun steentje bijdragen want een breakthrough kan veel energie besparen.

Toch lijken er weinig echte grote doorbraken gerealiseerd te zijn. 't Is gewoon een fundamenteel en hardnekkig probleem.

In overzichtsplaatje zie je de vele richtingen. De hier (op tweakers) soms genoemde ideeën (lamellen coatings, lamellen spacings, doorblazen, geavanceerde regel algorithmes, etc) kun je er in vinden.

Groen zijn de paar huidig gebruikte methodieken zoals puur op timers C1 (sommige wp's) ofwel sensoren en timers C2 & C3 (meeste goede merken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWFYxL_6qg4qUt3Bh4buGDUtuLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9skP7z9tyPqnfgCIc6Ayxwa.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen een waarschuwing om sceptisch te zijn wanneer een fabrikant roept dat ie dit probleem heeft getackeld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:26
@dof ik mis M6: housemate with steelbrush removing ice based on (self) learning controls (Time, Temp, Humidity, kick in the ass, etc.)

Grote cirkel rechts bovenin denk ik :+

[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 29-01-2025 11:54 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Voor wie nog overweegt een WP met een betafactor <1 te kopen, is dit wellicht interessant: https://www.volkskrant.nl...eer-koude-dagen~ba8aea0e/
(Spoiler: Niet doen dus. En die EV tussen 17 en 21 uur laden is nog erger, maar hier OT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:27
Behalve dat het ijs van de verdamper af moet, wil je het ook echt wég hebben. Dus ik zeg nog steeds: sneeuwkanon richting de buren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@dof ik vraag me af of de schutting-warmtewisselaars veel last van defrosts hebben.
https://www.duurzamerhand...tebron-voor-warmtepompen/

En de pneumatische de-icing ontbreekt
https://www.goodrichdeici..._De-Icing_White_Paper.pdf

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Andrehj Zolang je daar maar rekening mee houdt is er niks aan de hand bijv afgiftepunten knijpen bij extreme kou of een airco aanzet om bij te verwarmen.

Je hebt warmtevraag en warmtedekking, 2 totaal verschillende zaken.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
mr_evil08 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:00:
@Andrehj Zolang je daar maar rekening mee houdt is er niks aan de hand bijv afgiftepunten knijpen bij extreme kou of een airco aanzet om bij te verwarmen.

Je hebt warmtevraag en warmtedekking, 2 totaal verschillende zaken.
Ik zit ook in de situatie dat ik bij hogere buitentemperaturen meer afgifte moet openzetten (dan noodzakelijk) om 't minimale vermogen van mijn WP een beetje fatsoenlijk (met lage Ta) kwijt te kunnen. Bij extreem koud weer is dat natuurlijk geen issue maar is 't tegelijkertijd voor ons prima om 't in heel veel ruimtes (zeker 40% van het huis) maar ~15 ⁰C te hebben. In de praktijk is dat bij heel veel mensen zo, in nieuwbouwhuizen is juist vaak 't probleem dat mensen 't eigenlijk op hun slaapkamer wat koeler willen hebben dan dat 't standaard wordt. De normen zeggen natuurlijk dat alle ruimtes in huis de normtemperatuur moeten kunnen vasthouden, de praktijk is dat bijna niemand dit daadwerkelijk nodig heeft.

Vanuit energiebesparingsoogpunt zou je juist moeten zeggen dat 't bij extreme kou niet warmer mag worden dan 18 graden, de rest doe je maar met een warme trui en pantoffels O-)

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 29-01-2025 15:40 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:31
Iemand hier wel eens gehoord van- of nog liever, praktijkervaring met Thermaskirt van de firma Discreteheat?

Kwam het v/d week tegen bij Skillbuilder en dat zou namelijk best een hele leuke optie zijn voor mijn neef waar ik o.a. een warmtepomp plannetje voor aan het maken ben voor een nieuw huis, waarin een vrij nieuwe en mooie houten vloer ligt op de bovenverdiepingen die ze er uiteraard niet uit willen halen.

Dit zou echt ideaal zijn, geen (muur)ruimte voor grotere radiatoren nodig en de bestaande lelijk gezaagde plinten moeten er eigenlijk toch al een keer af.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 29-01-2025 15:39 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben heel benieuwd wat het afgiftevermogen per strekkende meter is. Ik heb er een beetje een hard hoofd in dat dat meer is dan van een radiator.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Maasluip schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:48:
Ik ben heel benieuwd wat het afgiftevermogen per strekkende meter is. Ik heb er een beetje een hard hoofd in dat dat meer is dan van een radiator.
60W/m bij Ta45 zo te zien (voor de 2-pijpsversie, er is ook een 3-pijps). Dat is toch zo 7-800W voor een slaapkamer van 3x4. Uiteraard minder dan een radiator, maar die neemt ruimte in beslag en dit niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
RonJ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:38:
Iemand hier wel eens gehoord van- of nog liever, praktijkervaring met Thermaskirt van de firma Discreteheat?

Kwam het v/d week tegen bij Skillbuilder en dat zou namelijk best een hele leuke optie zijn voor mijn neef waar ik o.a. een warmtepomp plannetje voor aan het maken ben voor een nieuw huis, waarin een vrij nieuwe en mooie houten vloer ligt op de bovenverdiepingen die ze er uiteraard niet uit willen halen.

Dit zou echt ideaal zijn, geen (muur)ruimte voor grotere radiatoren nodig en de bestaande lelijk gezaagde plinten moeten er eigenlijk toch al een keer af.

[YouTube: Is This Clever Idea the Future of Home Heating?]
m.i. ga je hiermee snel een afgifteprobleem krijgen. De warmteafgifte zal vergelijkbaar zijn met vloerverwarming, mogelijk ietsjes beter ivm aluminium oppervlakte maar 't aantal m² is vele malen kleiner dan dat je met vvw hebt.

stel kamer van 10 x 4: 40 m² oppervlakte, 28 meter muurlengte (zonder aftrek deuren etc):
vvw (hoh 10 cm): ~ 10m x 40 = 400 meter leiding
plintverwarming: 28 x 2 = 56 meter leiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:59
Geen praktische ervaring mee.
Ik had het filmpje ook gezien. Mijn gedachten hierover:
  • Ziet er mooi uit. Goed ontwikkeld.
  • Wel veel custom onderdelen, wat het naar verwachting duur gaat maken.
  • Het is een radiator, geen convector. Dat betekent dat je er bij de inrichting van de kamer wel een beetje rekening mee moet houden dat de straling geblokkeerd kan worden. Bijvoorbeeld door een sofa of bed.
  • Een ouderwetse dubbele koperen buis onder langs de wand is eigenlijk ook best mooi. Als je hem af en toe poetst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
blb4 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:00:
[...]

m.i. ga je hiermee snel een afgifteprobleem krijgen. De warmteafgifte zal vergelijkbaar zijn met vloerverwarming, mogelijk ietsjes beter ivm aluminium oppervlakte maar 't aantal m² is vele malen kleiner dan dat je met vvw hebt.

stel kamer van 10 x 4: 40 m² oppervlakte, 28 meter muurlengte (zonder aftrek deuren etc):
vvw (hoh 10 cm): ~ 10m x 40 = 400 meter leiding
plintverwarming: 28 x 2 = 56 meter leiding
Even rekenend in afgiftevermogen ipv leidinglengte:
kamer van 10x4 met de 3-pijps plinten: 26m*87W/m=2262W
Met vvw a ~150W/m = 40*150=6.000W.

Dus voor een dergelijke grote woonkamer is het niet heel handig, dan doet vvw toch het 3-voudige.

Maar voor een slaapkamer van 3x4:
11 meter plint (-1m deur en 2m bedbord) = 11m*87W=957W
8 m2 vvw (12m2 - 4m2 voor het bed) = 8*150W=1200W.

Nog steeds doet VVW dan meer, maar het verschil is klein en 957W zou voor een goed geisoleerde slaapkamer toch voldoende moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 29-01-2025 16:40 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 20:39
RonJ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Maar voor een slaapkamer van 3x4:
11 meter plint (-1m deur en 2m bedbord) = 11m*87W=957W
8 m2 vvw (12m2 - 4m2 voor het bed) = 8*150W=1200W.

Nog steeds doet VVW dan meer, maar het verschil is klein en 957W zou voor een goed geisoleerde slaapkamer toch voldoende moeten zijn.
Waarom trek je het bed eraf? Tenzij je de ruimte onder je bed hebt gevuld met spullen, werkt de vvw daar gewoon.

[ Voor 19% gewijzigd door Ecowoman op 29-01-2025 16:45 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

[YouTube: Is This Clever Idea the Future of Home Heating?]
Dit had ik een tijd geleden ook gezien, echter de leidingen zijn zo beperkt, als bijverwarming zal het vast prima zijn.

Ze presenteren nergens de warmteafgifte van 35c waardoor ik mijn twijfels heb of dit wel op lage temperatuur functioneert.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Dit had ik een tijd geleden ook gezien, sprak me wel aan, echter de leidingen zijn zo beperkt terwijl vloerverwarming een heleboel heeft waardoor ik mij afvraag of het überhaupt mogelijk is als hoofdverwarming, bijverwarming zal prima zijn.

En gezien ze nergens de warmteafgifte van 35c presenteren heb ik mijn twijfels of dit wel op lage temperatuur functioneert.
Ik vermoed gewoon naar rato. Denk ook dat ze vooral een alternatief voor (ongeblazen) radiatoren willen zijn (omdat ze op LT idd gewoon tekort komen), dan is Ta45 niet raar.
Met vloerverwarming is 80 w/m2 zo beetje het maximaal haalbaar gezien ik dan rond 28c oppervlaktetemp zit, hoger wil je echt niet gaan, voor een slaapkamer zou 50 w/m2 al voldoende moeten zijn.
In beton/gipsvloeren niet nee (even los van het comfort). In droogbouwsystemen waar dit in mijn geval een alternatief voor is, zeker die met aluminium heatspreaders kan je best hoger in Ta gaan zonder dat de afwerkvloer ook meteen 40C wordt. Ik pakte daarom toch even de waarde voor dezelfde Ta voor een eerlijk vergelijk.

Hoe dan ook ga ik denk ik toch eens de boel intekenen en een offerte bij ze opvragen voor de betreffende woning (jaren-30 met veel relatief kleine ruimtes boven). Er komt sowieso ook airco in bijna elke ruimte boven (maar waar men niet alleen maar mee wil stoken, hebben ze geprobeerd in de huidige woning en vinden ze niet fijn), dus als het alleen bij hele strenge vorst toch wat tekort schiet is dat ook niet zo'n issue.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ecowoman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:44:
[...]
Waarom trek je het bed eraf? Tenzij je de ruimte onder je bed hebt gevuld met spullen, werkt de vvw daar gewoon.
Hangt van je bed af, ons bed staat vrijwel op de grond met de boxspring bodems (en er ligt ook een kleed onder) en dan doet de vvw vrij weinig.

Maargoed, zo heb je genoeg variabelen en aannames natuurlijk. Je moet zoals altijd vooral kijken naar je eigen situatie en wat daarvoor werkt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 20:39
RonJ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Hangt van je bed af, ons bed staat vrijwel op de grond met de boxspring bodems (en er ligt ook een kleed onder) en dan doet de vvw vrij weinig.
Dan heb je in feite bedverwarming :) als je dat kleed eronderuit haalt.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ecowoman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Dan heb je in feite bedverwarming :) als je dat kleed eronderuit haalt.
Ik moet er niet aan denken, maar ieder zn ding. :) Wij slapen graag vrij koel en ik heb zelf daarom gekozen voor alleen maar airco boven. Die verwarmd alleen een beetje als het <5C komt buiten (anders doet de WTW al genoeg) en doet voornamelijk aan koelen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
basfromasd schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Geen praktische ervaring mee.
Ik had het filmpje ook gezien. Mijn gedachten hierover:
  • Ziet er mooi uit. Goed ontwikkeld.
  • Wel veel custom onderdelen, wat het naar verwachting duur gaat maken.
  • Het is een radiator, geen convector. Dat betekent dat je er bij de inrichting van de kamer wel een beetje rekening mee moet houden dat de straling geblokkeerd kan worden. Bijvoorbeeld door een sofa of bed.
  • Een ouderwetse dubbele koperen buis onder langs de wand is eigenlijk ook best mooi. Als je hem af en toe poetst.
Er wordt i de commentaren diverse malen gesteld dat het twijfelachtig is of deze verwarming wel toereikend zou zijn. Ik kende dit systeem niet, maar wel iets wat de "oude" variant hiervan zou kunnen zijn. Ik heb in Engeland 15 jaar in een redelijk groot, vrijstaand huis gewoond met plint verwarming, die bestond uit 1 (!) enkele buis van 22 mm koper, met over de gehele lengte koelribben aan die buis, van, ik schat 5 x 5 cm, en misschien een onderlinge afstand van 5 mm; die enkele buis liep rond de hele woonkamer, en was de enige warmtebron; geen radiatoren. Ik kan me niet herinneren wat de ketel temperatuur was, maar denk dat dit 60-70°C geweest is, ook voor de boiler.
Dit systeem heeft een grotere water inhoud dan mijn 22 mm koperen pijp, want er zijn 2 of 3 buizen, met daaraan geïntegreerd het koelend oppervlak. Mijn koperen buis was afgeschermd met een ventilerende stalen kap, open van onderen, en een sleuf aan de bovenkant.
En het werkte!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Proton_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:34:
@dof ik vraag me af of de schutting-warmtewisselaars veel last van defrosts hebben.
https://www.duurzamerhand...tebron-voor-warmtepompen/
Interessante oplossing. Ik lees dat die schutting uit alu profielen is gemaakt en dat er een water-glycol mengsel doorheen wordt gepompt dat dan naar een wp gaat. Interessant maar schutting lijkt me dan wel een dure oplossing.
En de pneumatische de-icing ontbreekt
https://www.goodrichdeici..._De-Icing_White_Paper.pdf
Nu wordt vibration wel genoemd (midden bldz 6), dus dat komt al aan je opmerking tegemoet :)

"The use of vibration itself, has also been a topic of study for the purposes of shedding water on heat
exchangers. Huber, et al. (2018) investigated the effects of vibrations produced by an eccentric mass motor
on Teflon sheets for cases of drop-wise condensation (vertical orientations) and further outlined other past
work in this area."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
dof schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:29:
Wat betreft defrost technologie en de kans het wiel opnieuw uit te vinden... :)

'k Kwam een interessant artikel tegen (alweer 7 jaar oud) dat een overzicht geeft van alle ideeën, testen en ontwikkelingen t.a.v. defrost aanpak (Purdue University - Alternative Defrost Strategies for Residential Heat Pumps).

De hvac industrie is natuurlijk een miljarden industrie en elke grote fabrikant zal wel vele ontwikkelaars voor dit probleem vrijmaken. Daarbij komt dat overheden natuurlijk ook hun steentje bijdragen want een breakthrough kan veel energie besparen.

Toch lijken er weinig echte grote doorbraken gerealiseerd te zijn. 't Is gewoon een fundamenteel en hardnekkig probleem.

In overzichtsplaatje zie je de vele richtingen. De hier (op tweakers) soms genoemde ideeën (lamellen coatings, lamellen spacings, doorblazen, geavanceerde regel algorithmes, etc) kun je er in vinden.

Groen zijn de paar huidig gebruikte methodieken zoals puur op timers C1 (bekende china wp's) ofwel sensoren en timers C2 & C3 (meeste goede merken).

[Afbeelding]

Meteen een waarschuwing om sceptisch te zijn wanneer een fabrikant roept dat ie dit probleem heeft getackeld...
Beetje makkelijk om alle Chineze warmtepompen op één hoop te gooien, mijn Midea gebruikt toch echt andere parameters dan een timer. Op het moment dat die een defrost doet zit er toch echt een boel ijs aan, die terwijl die bij dezelfde buitentemperaturen maar veel droger weer veel langer door draait als er geen of amper ijs op zit. Ik heb geen relatie met een tijd ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ErnstvV schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:24:
[...]

Beetje makkelijk om alle Chineze warmtepompen op één hoop te gooien, mijn Midea gebruikt toch echt andere parameters dan een timer. Op het moment dat die een defrost doet zit er toch echt een boel ijs aan, die terwijl die bij dezelfde buitentemperaturen maar veel droger weer veel langer door draait als er geen of amper ijs op zit. Ik heb geen relatie met een tijd ontdekt.
Ok, valide punt. Midea maakt goede machines weet ik. Ik pas het aan...

Wel weet ik dat er .cn wp's waren die simpel een klokje hanteerden en in defrost gingen of er nou ijs was of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In de installatiehandleiding van mijn warmtepomp (Atlantic Alfea Extensa M) staat het volgende symbool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49kDfF-QnCqiQOzVDrErGmv8occ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s2oYkigT64vxFkKcseprg7eF.png?f=user_large

Met als ongelukkig omschrijving/vertaling "stroomonderbreker". Met Googlen kom ik niet verder dan een onderdeel wat oa een keerklep en afvoer combineert, wellicht iets met overdrukbeveiliging. Maar wat het moet zijn? Moet eigenlijk vandaag mijn onderdelenbestelling plaatsten, dus hoop dat iemand dit symbool herkent of mij in de juiste richting kan wijzen :)

Context (aanklikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JAk1Ri0FC6VItZz2uCIxoVCjjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6TtEgxWilpJDtuduXy7zZRI.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhQYmeF5Pw9qQrsX5wmucD46__c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vRPeIf7e7zgENcqdmUFcROUD.png?f=fotoalbum_large
Aansluitschema: nr 150Overzichtsweergave: nr 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@beesting Lijkt niets anders dan een vaste aansluiting voor bijvullen van het cv circuit op basis van een CA keerklep.

Ik heb zelf recentelijk een automatische geïnstalleerd, van tiemme.

[ Voor 34% gewijzigd door Rimco op 29-01-2025 22:55 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
beesting schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:41:
In de installatiehandleiding van mijn warmtepomp (Atlantic Alfea Extensa M) staat het volgende symbool:
[Afbeelding]

Met als ongelukkig omschrijving/vertaling "stroomonderbreker". Met Googlen kom ik niet verder dan een onderdeel wat oa een keerklep en afvoer combineert, wellicht iets met overdrukbeveiliging. Maar wat het moet zijn? Moet eigenlijk vandaag mijn onderdelenbestelling plaatsten, dus hoop dat iemand dit symbool herkent of mij in de juiste richting kan wijzen :)

Context (aanklikbaar):
[Afbeelding][Afbeelding]
Aansluitschema: nr 150Overzichtsweergave: nr 9
Dit zijn m.i. 5 (of zelfs 6) symbolen, 2 x handbediende klep/kraan, 2 x een veerbelaste klep en een afvoer (met sifon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
@Rimco Thanks! Op basis van het symbool werd het me wat onduidelijk en alles wat ik vind ziet er niet echt zo uit als nr 9 in het overzicht.

Ik was eigenlijk sowieso van plan om ipv nr 10 (veiligheidsgroep, eigenlijk inlaatcombinatie) deze te bestellen, omdat dat me wel makkelijker leek met het bijvullen vh verwarmingscircuit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrFOX1aUlxa5X9wdQmYpBrkUxaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZQE0K516MGW8jZ82eVKZ5xt.png?f=fotoalbum_large

Maar gezien je reactie heb ik het vermoeden dat met die Raminex Inlaatvulcombinatie dan heel nr 9 kan vervallen? Of moet er toch nog ergens iets van een extra keerklep of overstortventiel of iets anders bij? (denk dat ik het redelijk volg, maar het is allemaal nieuw)

[ Voor 5% gewijzigd door beesting op 29-01-2025 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@beesting Dat zou prima kunnen al zullen puristen zeggen dat je in die vorm een keerklep mist tussen CV en SWW zijde. Tenzij die er stiekem toch nog tussen zit, maar niet zichtbaar is. en er zit volgens de documentatie ook netjes een EA keerklep tussen verstopt.

@blb4 Uiteindelijk is dat de opbouw van een CA keerklep, tussen 2 kranen zoals Caleffi bijvoorbeeld ook voorschrijft. Als je het uit losse onderdelen gaat opbouwen raak je al je water kwijt richting het riool ;)

Ik heb zelf een EA keerklep incl. kogelkraan -> overstort 6 bar -> kraan met daarop een keerklep en waterstop -> tiemme met ingebouwde keerklep. Het is dan wel geen CA keerklep, maar ik heb er wel vertrouwen in.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 29-01-2025 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Rimco schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:31:
@beesting Dat zou prima kunnen al zullen puristen zeggen dat je in die vorm een keerklep mist tussen CV en SWW zijde. Tenzij die er stiekem toch nog tussen zit, maar niet zichtbaar is.

@blb4 Uiteindelijk is dat de opbouw van een CA keerklep, tussen 2 kranen zoals Caleffi bijvoorbeeld ook voorschrijft. Als je het uit losse onderdelen gaat opbouwen raak je al je water kwijt richting het riool ;)

Ik heb zelf een EA keerklep incl. kogelkraan -> overstort 6 bar -> kraan met daarop een keerklep en waterstop -> tiemme met ingebouwde keerklep. Het is dan wel geen CA keerklep, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Wat dat ding uiteindelijk doet is toch bij overdruk van 1 of beide zijden lozen op 't riool?
o nee, de veerkleppen werken dezelfde kant op, een terugstroombeveiliging dus idd!

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 29-01-2025 23:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@blb4 Precies andersom: Het water wordt geloosd als de druk aan de aanvoerzijde wegvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Rimco schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:47:
@beesting Lijkt niets anders dan een vaste aansluiting voor bijvullen van het cv circuit op basis van een CA keerklep.

Ok, m.i. geen noodzakelijk onderdeel dus in een installatie maar een keuze om geen / minder omkijken te hebben naar druk in je installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Dit zijn m.i. 5 (of zelfs 6) symbolen, 2 x handbediende klep/kraan, 2 x een veerbelaste klep en een afvoer (met sifon).
Oh, deze net gemist ivm dat ik toen net mijn reactie typte.
Ja, ze noemen het in de installatiehandleiding dus echt als 1 onderdeel (met een gek/onjuist vertaalde naam). En in het overzicht ziet het er ook als 1 onderdeel uit. Maar volgens mij waren jullie er uiteindelijk al over uit.

Dus bedankt @Rimco en @blb4. Begrijp het nu iets beter denk ik en geeft mij voldoende vertrouwen om dan nu alleen voor die Raminex te gaan. Helemaal omdat ik denk dat er toch een keerklep in zit, want daar staat ook dit bij: "Beveiligen tegen terugstromen van cv-water". :)

offtopic:
Voor de volledigheid nog even uit de documentatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHqbCH7G5VxVQGqDt6wuViGFRGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/px2EY8wH0ZX35WSfKelmkRXC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rimco schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:47:

Waarom zou je dat willen? Lijkt me nogal een risico als je CV circuit ergens een lek heeft.

En getuige de Leak Detective (LETS GET IT) komt dat nogal eens voor :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Glashelder "Omdat het kan" is waarschijnlijk de korte versie, maar het is soms ook wel handig. Verder is het een persoonlijke afweging of je hem 24/7 open laat staan.

1. We hebben meer dan 600L systeeminhoud en ik moest vanwege werkzaamheden deze bijna vanaf 0 opnieuw vullen. Dat is een stuk makkelijker als hij automatisch stopt op de juiste druk. Je kan daarna prima de kraan sluiten als je niet continu wilt bijvullen.

2. We hebben een hygiëneboiler van 500L (vandaar de inhoud) waar door de fabrikant wordt aangegeven dat de druk van SWW altijd hoger moet zijn dan CV, ik denk vanwege de ribbelbuis die ze gebruiken. Om bij drukverlies aan de SWW kant problemen te voorkomen heb ik een drukverschilschakelaar en klep voorzien welke het CV systeem drukloos kunnen maken (en tegelijkertijd de vulinrichting+expansievat afsluiten). Als dit ooit mocht gebeuren kan de automatische vulinrichting het verloren water compenseren.

3. Mocht er een significant lek zijn dan zal de waterstop ingrijpen. Kleinere lekkages kom ik zelf snel genoeg tegen want ik blijf toch maar al te vaak dingen aanpassen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Rimco schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:56:
@Glashelder "Omdat het kan" is waarschijnlijk de korte versie, maar het is soms ook wel handig. Verder is het een persoonlijke afweging of je hem 24/7 open laat staan.

1. We hebben meer dan 600L systeeminhoud en ik moest vanwege werkzaamheden deze bijna vanaf 0 opnieuw vullen. Dat is een stuk makkelijker als hij automatisch stopt op de juiste druk. Je kan daarna prima de kraan sluiten als je niet continu wilt bijvullen.

2. We hebben een hygiëneboiler van 500L (vandaar de inhoud) waar door de fabrikant wordt aangegeven dat de druk van SWW altijd hoger moet zijn dan CV, ik denk vanwege de ribbelbuis die ze gebruiken. Om bij drukverlies aan de SWW kant problemen te voorkomen heb ik een drukverschilschakelaar en klep voorzien welke het CV systeem drukloos kunnen maken (en tegelijkertijd de vulinrichting+expansievat afsluiten). Als dit ooit mocht gebeuren kan de automatische vulinrichting het verloren water compenseren.

3. Mocht er een significant lek zijn dan zal de waterstop ingrijpen. Kleinere lekkages kom ik zelf snel genoeg tegen want ik blijf toch maar al te vaak dingen aanpassen :+
Heb in grote installaties weleens deze geplaatst:
https://www.warmteservice...luetooth-23761/p/47051780

Automatische vulinrichting die ook kan waarschuwen via een App bij lekkages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:29
Monitoring Januari opsturen (via PM)
Alleen voor CV verbruikte kWh(e) en de geleverde warmte kWh(th)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 17:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXTVBmndTK4wmM9lY4VFJzEDmD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAAHIhelBKgl8XD3gsjmaVf2.jpg?f=fotoalbum_large

COP december 5.1 en januari 4.2

Geeft dat reden om naar de instellingen te kijken of is dit normaal voor de omstandigheden (veel vochtig weer)?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Januari is altijd slechter dan december.
en deze Januari is waarschijnlijk nog slechter dan normaal omdat de WP rond het vriespunt met veel mist moest werken dus veel defrosten inderdaad.
Maar 4,2 in januari is niet heel erg slecht.

Ik zat december op 5,29 en januari 4,59 dat is delta 0,7. Jij zit op verschil 0,9.
Aan de graaddagen te zien zit je in het midden van het land.

[ Voor 24% gewijzigd door martijn v o op 01-02-2025 10:34 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!
assje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:14:
[Afbeelding]

Geeft dat reden om naar de instellingen te kijken of is dit normaal voor de omstandigheden (veel vochtig weer)?
Ik heb het net uitgerekend, afgelopen januari was zowel qua energieverbruik als qua cop de slechtste sinds het begin van mijn nauwkeurige metingen.
Oorzaak is het mistige weer rond het vriespunt, en de daaruit voortkomende veelvuldige defrosts.

Ik zou me er niet druk over maken, je kunt er toch niks aan doen (behalve verhuizen naar een warm land).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 17:26
Andrehj schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:59:
Ik zou me er niet druk over maken, je kunt er toch niks aan doen (behalve verhuizen naar een warm land).
Nou ik heb wel een back-up element dat bij defrosts mogelijk ook wat doet. Ik heb dat nog niet helemaal scherp. Zal straks ook wel eens in de data van @Tomexergie kijken, wellicht valt het allemaal mee.

Ben vooralsnog positief verrast met efficientie en energieverbruik in verhouding met mijn vorige woning.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 01-02-2025 14:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-10 22:35
Andrehj schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:59:
[...]

Ik heb het net uitgerekend, afgelopen januari was zowel qua energieverbruik als qua cop de slechtste sinds het begin van mijn nauwkeurige metingen.
Oorzaak is het mistige weer rond het vriespunt, en de daaruit voortkomende veelvuldige defrosts.

@Andrehj
Je zult zelf niet blij zijn, maar voor mij is dit geruststellende referentie informatie.
Mijn WP draait sinds juni. Tot en met december perfect.
Ik vond januari ook een vrij moeizame maand, mijn WP is sterk zat (berekend met jouw “21 uur verwarmen ter vervanging van hoogste dagverbruik aan gas” regel en volgens warmteverlies berekening en koevlaas formule tot minus 10 graden). Het huis bleef prima warm, maar de COP was met 3,7 ca. 0,7 punt lager dan december.
Want de WP draaide tussen de defrosts (om de 35-40 minuten) op tot wel 90% van vol vermogen gedurende 10 minuten na de defrost om dan wat te temperen. Gemiddeld verbruikte ik dus op zo’n defrost dag 75% - 80% van maximaal vermogen op zulke dagen, en dat bij minus 2 tot 0 graden Tb. Als je dat extrapoleert zou met zulke defrost mania mijn WP tot ca. -5 graden Tb het afdekken. Afgelopen nacht was het hier minus 4 graden en de WP heeft het vrij gemakkelijk kunnen afdekken, maar het was dan ook tot 0400 uur vanochtend nauwelijks mistig. En bij minus 4 graden bevat de lucht bovendien aanzienlijk minder waterdamp.
Het feit dat ik bij 100% RH en tussen de -3 en +3 graden tot 30% van de tijd niet met doel temperatuur kan verwarmen, dus 30% van de capaciteit niet kan gebruiken, heeft veel meer impact dan de paar honderd Wh die je verliest door het ontdooien zelf. In feite kom ik netto maar aan maximaal 18 uur verwarmen toe bij dat soort omstandigheden. De rest is 5-6 uur defrost en 1 uur SWW.
@Technician- heeft hier eerder een opmerking over gemaakt, en ik herken dat dus.
Mogelijk advies aan de mensen die nog een WP moeten dimensioneren. Houdt met bovenstaande rekening.
Edit: ik meet dagelijks de COP (productie volgens Melcloud en verbruik volgens HW kWh meter). Die COP waarden zijn alle dagen 0.3-0.5 hoger dan de waarden in het Databook voor Ta35 graden, dus klagen mag ik niet, mijn WP is duidelijk geen COP monster :)

[ Voor 5% gewijzigd door EVfan op 01-02-2025 19:07 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Maar als het kouder wordt zit er ook minder vocht in de lucht. Dus dat extrapoleren gaat niet helemaal op.
Bij 0 graden maximaal 3,8 gram per kilo lucht en bij -10 nog maar maximaal 1,6 gram/kg.

Waarom geen COP monster? Als je waarden hoger liggen als het databoek dan is dat toch juist prima?

[ Voor 20% gewijzigd door martijn v o op 01-02-2025 19:27 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-10 22:35
martijn v o schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:25:
Maar als het kouder wordt zit er ook minder vocht in de lucht. Dus dat extrapoleren gaat niet helemaal op.
Bij 0 graden maximaal 3,8 gram per kilo lucht en bij -10 nog maar maximaal 1,6 gram/kg.

Waarom geen COP monster? Als je waarden hoger liggen als het databoek dan is dat toch juist prima?
@martijn v o
Ja, je hebt wel een punt en ik ben tevreden met de prestatie van mijn installatie, zoals aangegeven beter dan het Databook. Maar de absolute waarde is vergeleken met andere hier gerapporteerde waarden wel laagjes. Dat heeft zeker ook te maken met mijn all radiators installatie en aanvoer temperaturen van 31-38 graden (36 graden bij Tb van 2 graden).
In de chart van @Tomexergie ligt mijn WP op de trend curve, dat dan weer wel.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
blb4 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Ok, m.i. geen noodzakelijk onderdeel dus in een installatie maar een keuze om geen / minder omkijken te hebben naar druk in je installatie.
Eigenlijk wel als je vorstkleppen hebt.
De installatie blijft vorstvrij en schakelt na stroomuitval gewoon weer in als je continu de druk erop houdt.
Bij stroomuitval in vorst zal anders de installatie leeg lopen met gevolg dat alsnog eea kan bevriezen door achterblijvend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
assje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:14:
[Afbeelding]

Nee, deze januari was behoorlijk koud en nat, 4,2 is op zich in dergelijke situaties nog best goed, kijk liever over het volledige jaar. een COP van 5,1 voor december is behoorlijk goed.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:13
Topic geopend: Renovatie: Davy_Rx in "Renovatie: Ombouwen gasketels naar warmtepomp"

'Ombouwen' is misschien een verkeerde woordkeuze. Ik bedoel daarmee natuurlijk dat ik de CV ketels wil vervangen door een warmtepomp.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

[ Voor 9% gewijzigd door Davy_Rx op 02-02-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:47
Het klopt toch dat het bedrijf waar je de factuur voor ontvang tbv subsidie dient te voldoen aan de juiste SBI code maar niet hoeft voorzien te zijn van een Fstek nummer? (Ecodan Split warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BaBoK schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:53:
Het klopt toch dat het bedrijf waar je de factuur voor ontvang tbv subsidie dient te voldoen aan de juiste SBI code maar niet hoeft voorzien te zijn van een Fstek nummer? (MHI Split warmtepomp)
Mitsubishi heavy industries? Weet je dat zeker?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:47
SebastiaanPs schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Mitsubishi heavy industries? Weet je dat zeker?
Gecorrigeerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdW_Kl5eWtxMnYI9mHXFDAr21bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7G9gFOSAlRoPPcIePBR7Q2r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FPeMDEu6p_oNyY-5V0xohroMXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ffis4qfpgkKMrO2TKor5rdc.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag; Ik heb een Amber95, een vriend van me heeft een Alpha Innotec Hybrox 8.
We hebben een vergelijkbaar huis, alleen heeft hij betere isolatie en een ventilatie warmtewisselaar ipv centrale afzuiging.

Zijn verbruik is een stuk hoger dan dat van mij. De installateur geeft aan dat dit komt door het Elektrisch Element dat vanaf -2 inschakelt om invriezen van het buitendeel te voorkomen. Dit moet van de fabrikant en mag niet worden veranderd.

... Dit is toch extreem? Dan gebruik je 100kW aan stroom op een gemiddeld koude dag voor een van top tot teen rerenoveerde woning van 175m2?
Is Alpha Innotec zó slecht dat ze niet tegen vorst kunnen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Whiskey48 Je vergelijkt jouw WP met zijn totaal verbruik zo te zien. Weet je zeker dat er niets anders nog bezig was? Verder absurd verbruik natuurlijk. Hoe werkt dat bij -2 dan, dat het element meehelpt ? verbruik van 5-6 kW is veel te hoog voor een 8kW wp. Dan hou je een cop van 1.5 over, daar klopt echts iets niet ?!

Volgens https://www.alpha-innotec...%20Label%20Hybrox%208.pdf doet dat ding bij -7 buiten graden nog 7.3 kW met een COP van 3.04

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 03-02-2025 13:05 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
@Whiskey48 zie ik op de tweede grafiek dat vanaf ongeveer 01:00 het element aangaat, en dat er continu zo'n 3,5kW extra verbruik is? Dat lijkt me zeer vreemd gedrag. En wat zijn die twee dips van bijna 2kW na 02:00 en voor 07:00? Zouden dat defosts zijn?!

Ergens gaat er iets gruwelijk mis, lijkt het, maar om het zeker te weten hebben we wel iets meer/zekerdere info nodig.

Wat is het afgiftesysteem bij die vriend, en weet je op welke aanvoertemperatuur hij stookt? Met ofwel alleen onderbemeten radiatoren, ofwel vloerverwarming met een HT-verdeler, kan je prima je COP volledig om zeep helpen, zonder dat dat de 'schuld' van de warmtepomp is. Hoogstens van de installateur die hier niet (goed) voor heeft gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:25:
@Whiskey48 zie ik op de tweede grafiek dat vanaf ongeveer 01:00 het element aangaat, en dat er continu zo'n 3,5kW extra verbruik is? Dat lijkt me zeer vreemd gedrag. En wat zijn die twee dips van bijna 2kW na 02:00 en voor 07:00? Zouden dat defosts zijn?!

Ergens gaat er iets gruwelijk mis, lijkt het, maar om het zeker te weten hebben we wel iets meer/zekerdere info nodig.

Wat is het afgiftesysteem bij die vriend, en weet je op welke aanvoertemperatuur hij stookt? Met ofwel alleen onderbemeten radiatoren, ofwel vloerverwarming met een HT-verdeler, kan je prima je COP volledig om zeep helpen, zonder dat dat de 'schuld' van de warmtepomp is. Hoogstens van de installateur die hier niet (goed) voor heeft gewaarschuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok-O6eCrdsI5awxjgJD8YDtI-p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0c2ki4rbY1hvBpglMbcNDfdO.jpg?f=fotoalbum_large

Die dipjes zijn defrostst inderdaad.
Het betreft een woning van ca 140m2 met begane grond vloerverwarming, 1e en 2e verdieping Jaga's.
Stoklijn 20-32 graden, dit lijkt me acceptabel.
Als het goed is geen pomp op de verdelers, maar ik heb het nagevraagd (alles is nieuw met dik leidingwerk (dacht 32mm naar buiten, in huis 28mm), kan me niet voorstellen dat er pompen zijn ingezet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgkFLXA2d7HwK8aMEzc-s0r4RUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dR4Ul28NMrPf4ahh6NaI7GA.jpg?f=fotoalbum_large

De buitenunit staat buiten op 6m afstand van het huis. Er zit een dikke rode en blauwe flex buis om het leidingwerk heen. Ik heb gevraagd of er een specificatie is van de factuur of/hoe deze is geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
xoror schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:01:
@Whiskey48 Je vergelijkt jouw WP met zijn totaal verbruik zo te zien. Weet je zeker dat er niets anders nog bezig was? Verder absurd verbruik natuurlijk. Hoe werkt dat bij -2 dan, dat het element meehelpt ? verbruik van 5-6 kW is veel te hoog voor een 8kW wp. Dan hou je een cop van 1.5 over, daar klopt echts iets niet ?!

Volgens https://www.alpha-innotec...%20Label%20Hybrox%208.pdf doet dat ding bij -7 buiten graden nog 7.3 kW met een COP van 3.04
Ja we hebben een soortgelijke situatie. Zijn sluipversbruik is 350watt, ik 300watt. Verder stondd er niks aan.

De installateur en importeur zweren dat een Alpha Innotech bij -2 ALTIJD het Elektrisch Element ingeschakeld wordt. Dit klopt idd niet met de specs in de PDF.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 03-02-2025 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:54
Whiskey48 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:51:
[...]

De buitenunit staat buiten op 6m afstand van het huis. Er zit een dikke rode en blauwe flex buis om het leidingwerk heen. Ik heb gevraagd of er een specificatie is van de factuur of/hoe deze is geisoleerd.
Het is toch een monoblock? Dan is die afstand niet echt handig, om me nog heel voorzichtig uit te drukken. Zeker met de isolatie misschien niet op orde, verdwijnt er mogelijk meer warmte in de grond dan in het huis. En dan ook nog het COP 1 element erbij omdat de WP het niet trekt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Whiskey48 aan de aanvoertemperatuur zal het niet liggen, als die stooklijn die je liet zien ook echt de output van de warmtepomp is.

Maar als ik naar de specs kijk dan is het element van die warmtepomp maar 2kW, terwijl het verbruik met zo'n 3,5kW omhoog 'springt'.

Het verbruik tot ongeveer 01:00 is nog wel verklaarbaar, maar het is mij een raadel wat er dan precies gebeurt. Wat ik nog enigszins 'logisch' zou vinden, is dat als de BUH met 2kW bijspringt, het verbruik van de compressor met 0,5kW zou afnemen (uitgaande van een COP van 4). Dus dan maak je een sprong van 1,5kW, en niet van 3,5kW. Die energie moet toch ergens heen?!

Misschien een rare gedachte, maar wordt de warmtepomp ook gebruikt voor SWW?

Ergens moet er iets heel raars gebeuren (en een BUH die bij -2 continu bijspringt is op zichzelf ook al raar, natuurlijk), maar er moet dus 'iets' zijn waar al die energie heen gaat (of wat de COP doet instorten), én ik snap niet hoe die warmtepomp >5kW kan verbruiken als 'ie (volgens de specs) op 16A is afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Martin7182 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:10:
Het is toch een monoblock? Dan is die afstand niet echt handig, om me nog heel voorzichtig uit te drukken. Zeker met de isolatie misschien niet op orde, verdwijnt er mogelijk meer warmte in de grond dan in het huis. En dan ook nog het COP 1 element erbij omdat de WP het niet trekt :o
Met goed geïsoleerde grondleidingen hoeft die afstand geen probleem te zijn.

Maar zelfs als de warmte de grond in gaat, in plaats van het huis, wat gebeurt er dan 'ineens' als het buiten -2 is, en de BUH dan schijnbaar nodig is? Je verlies wordt niet van het ene op het andere moment 3,5kW groter, en om je COP van het ene op het andere moment in te laten storten lukt ook niet 'zomaar' met een stooklijn van Ta 32 bij Tb van -20! Never mind dat die BUH volgens de specs (die ik zo snel tegenkwam) maar 2kW is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Met goed geïsoleerde grondleidingen hoeft die afstand geen probleem te zijn.

Maar zelfs als de warmte de grond in gaat, in plaats van het huis, wat gebeurt er dan 'ineens' als het buiten -2 is, en de BUH dan schijnbaar nodig is? Je verlies wordt niet van het ene op het andere moment 3,5kW groter, en om je COP van het ene op het andere moment in te laten storten lukt ook niet 'zomaar' met een stooklijn van Ta 32 bij Tb van -20! Never mind dat die BUH volgens de specs (die ik zo snel tegenkwam) maar 2kW is!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X5zDWnztRnRrJ0ucXBkoUtuJdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtbcoNoXiifi3VOPob3D5OGx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ovy2wQ2d1evb1k996e3ksQEuz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIeRfZZCgX7WRJHcDOaBRpAt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is op 3 verschillende fasen aangesloten. Het HomeWizard scherm is niet gesplitst per fase. Ik heb al dwingend geadviseerd om voor die euro per maand de fases inzichtelijk te hebben.
De Innotech heeft 1 groot ik dacht 270L vat voor Sanitairwater met onderin ik dacht 50L of 100L buffervat. Deze zitten samen in 1 binnenunit.
Er is niet in bad gegaan oid, wel gedoucht in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Martin7182 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Correctie: 5 meter, deze buis is een geisoleerde buis met elektra en dik leidingwerk ad EUR 150 per meter.
Totale afstand naar de binnenunit is 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Whiskey48 zo te zien produceert de wamtepomp dus echt serieus veel warmte, tot zo'n 15kW (!). Behalve de stooklijn is er 'iets' dat de warmtepomp doet besluiten om overdag (toen het erg zonnig was) helemaal niks te doen, en dan aan het eind van de middag met zo'n 8kW te gaan stoken. Maar die sprong van naar 15kW, zo midden in de nacht, die kan ik niet echt verklaren. Zelfs een vat van 300l water van 10 naar 60 graden verwarmen kost 'maar' 17,5kWh.

Misschien dat er toch (veel) warmte buiten verloren gaat door slecht geïsoleerde leidingen, maar dan nog snap ik die enorme sprong niet zo goed. Met 5kW elektrisch 15kW warmte maken is niet briljant, maar de hoeveelheid warmte die wordt geproduceerd is echt gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:34:
@Whiskey48 zo te zien produceert de wamtepomp dus echt serieus veel warmte, tot zo'n 15kW (!). Behalve de stooklijn is er 'iets' dat de warmtepomp doet besluiten om overdag (toen het erg zonnig was) helemaal niks te doen, en dan aan het eind van de middag met zo'n 8kW te gaan stoken. Maar die sprong van naar 15kW, zo midden in de nacht, die kan ik niet echt verklaren. Zelfs een vat van 300l water van 10 naar 60 graden verwarmen kost 'maar' 17,5kWh.

Misschien dat er toch (veel) warmte buiten verloren gaat door slecht geïsoleerde leidingen, maar dan nog snap ik die enorme sprong niet zo goed. Met 5kW elektrisch 15kW warmte maken is niet briljant, maar de hoeveelheid warmte die wordt geproduceerd is echt gigantisch.
Mits gebruik gemaakt van Terrendis of Watts grondleiding of gelijkwaardig is 20 meter zelfs geen probleem.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:37
Als iemand die (niet met warmtepompen) meermaals gebeten is door incorrecte/foute metingen/defecte meetapparatuur waar je normaliter 100% op vertrouwt: Kloppen de sensoren wel? Komt het verbruikte electrische vermogen (ongeveer) overeen met de hoofdmeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
DjoeC schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:48:
Als iemand die (niet met warmtepompen) meermaals gebeten is door incorrecte/foute metingen/defecte meetapparatuur waar je normaliter 100% op vertrouwt: Kloppen de sensoren wel? Komt het verbruikte electrische vermogen (ongeveer) overeen met de hoofdmeter?
Die ongeveer 5,5kW haalt HomeWizard via de P1-poort uit de elektriciteitsmeter, dus daar durf ik wel (blind) op te vertrouwen. Die 15kW uit de grafiek van de warmtepomp zou je wel je vraagtekens bij kunnen zetten, natuurlijk. Maar zoals gezegd, 15kW warmte uit 5kW elektriciciteit is niet heel gek (zeker als de BUH ook aan staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:37
a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Die ongeveer 5,5kW haalt HomeWizard via de P1-poort uit de elektriciteitsmeter, dus daar durf ik wel (blind) op te vertrouwen. Die 15kW uit de grafiek van de warmtepomp zou je wel je vraagtekens bij kunnen zetten, natuurlijk. Maar zoals gezegd, 15kW warmte uit 5kW elektriciciteit is niet heel gek (zeker als de BUH ook aan staat).
Ehhhm, maar de P1 geeft toch het totaal verbruikt vermogen van het huis? Is het terecht dat zomaar naar de WP te vertalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
DjoeC schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:15:
Ehhhm, maar de P1 geeft toch het totaal verbruikt vermogen van het huis? Is het terecht dat zomaar naar de WP te vertalen?
Ja, in theorie kan het ook dat een heel ander apparaat zijn, maar het is wel erg 'toevallig' dat de grafiek van de P1-poort dezelfde trend laat zien als die van de warmtepomp. Van alle aannames (verbruik o.b.v. P1-data klopt, opwek o.b.v. WP-data klopt, en verbruik WP is P1-data minus ~350W) is die laatste niet de zekerste, maar zou ik (totfdat dat het eventuele tegendeel bewezen is) wel even vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:07
Whiskey48 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij is op 3 verschillende fasen aangesloten. Het HomeWizard scherm is niet gesplitst per fase. Ik heb al dwingend geadviseerd om voor die euro per maand de fases inzichtelijk te hebben.
De Innotech heeft 1 groot ik dacht 270L vat voor Sanitairwater met onderin ik dacht 50L of 100L buffervat. Deze zitten samen in 1 binnenunit.
Er is niet in bad gegaan oid, wel gedoucht in de ochtend.
In die screenshot staat bedrijfstoestand Tapwater. Het verklaart het verbruik in de nacht niet, maar 4000+ Watt voor een SWW run is alsnog heel veel.

Misschien zeg ik iets geks, maar zit er niet een 3 fase noodelement in die dus 3x2 kW trekt ? Die dus al te snel aan gaat (instelling/firmware/sensor fout) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb eerder al eens hier gepost en goed geholpen. Nu ben ik op zoek naar wat nieuw advies om eea te optimaliseren.

Nog even wat we hebben:
  • Vaillant aroTherm Plus L/W WP
  • 2022 woning met 2 verdiepingen
  • 2 vloerverwarmingsverdelers: 1 boven, 1 beneden
  • Vaillant sensoComfort thermostaatregelaar in woonkamer/keuken
Feitelijk kan je het huis segmenteren in 3 delen:
  • woonkamer+keuken+eetkamer+hal+toilet in 9 groepen op de vvw-verdeler beneden en 10cm HoH leidingen
  • werk-/slaapkamer+badkamer+garage+bijkeuken in 3 groepen op de vvw-verdeler beneden en 15cm HoH leidingen (dit deel is plat dak)
  • 4 slaapkamers+badkamer+overloop boven in 8 groepen op de vvw-verdeler boven en 10cm HoH leidingen
Nu staan alle leidingen feitelijk maximaal open en begreep eerder al dat de flow maximaal is voor onze warmtepomp.

'Probleem' is dat de werk-/slaapkamer+badkamer+garage+bijkeuken altijd ietsjes achterblijven en dat is natuurlijk niet gek gezien dat 15cm HoH is.

Eerder begreep ik ook al dat de beste optie is om de rest te knijpen zodat de 3 groepen bij het plat dak meer flow krijgen ter compensatie. Dat snap ik natuurlijk, maar ben even op zoek naar een aantal antwoorden:
  • De flowmeters geven L/min aan per vvw-groep en bijv nu met een wens van 20,5C buiten -2C en binnentemp van 20,3C (de zon werkt al mee) staan ze op zo'n 1,5 L/min, knijpen zou betekenen dat de 9 van de BG (los van plat dak) én de 8 van boven allemaal geknepen moeten worden om zo de balans te houden en de 3 bij plat dak meer flow te geven. Ik weet alleen niet hoeveel? Ik kan me voorstellen met in totaal 20 groepen dat 17 knijpen zeker subtiel moet gebeuren, want nu is het ±20*1,5L/min = 30L/min (de max die ik heb gezien zat geloof ik rond 2L/min per groep) en als ik dat ga verdelen zou ik bijv. 17*1,2L = 20,4L/min en krijgen en houd ik 9,6L/min over voor de overige 3 groepen, wat me weer erg veel lijkt. Kortom: hoe bereken ik dit?
  • Daarnaast: zonder zon is het nu al zo dat als het 's ochtends 20,0C is (onze nachttemp tot 8u) en dan de wens naar 20,5C gaat, hij er veelal tot 17/18u over doet om de 20,5C te halen. Met knijpen lijkt mij dit nog langer te gaan duren natuurlijk. Ik kan de stooklijn verhogen, maar dit gaat ten koste van de COP, dus is hier nog een andere handigheid voor of valt het reuze mee als het knijpen maar heel beperkt hoeft te zijn?
  • Ik hoef niet alle dagen een (lekker behaaglijk) warme werk/slaapkamer en badkamer te hebben. Zonder enige ingreep is het er nu 19,5C als het in de woonkamer 20,5C is. Er zitten ook zonekleppen op die 3 groepen. Die kan ik op een maximum van 19C zetten als er geen gebruik gemaakt van wordt, wat inhoudt dat die groep dichtgezet wordt als de 19C bereikt is. Dat zal natuurlijk ook zorgen dat de rest sneller opwarmt. Is dat dus juist goed voor de efficiëntie of toch liever niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Whiskey48 Je moet echt meer monitoring zien te krijgen.

Maar het lijkt op iets van een schema, tussen 01:00 - 09:00 gaat hij flink stampen. Waarom zou je dat in hemelsnaam doen. Heeft ie iets van nacht verhoging oid ipv nacht verlaging ?!?

De homewizard heeft een locale api, die enablen en dan uitlezen in HA, kan je alles zien. Heb je geen abbo voor nodig.

Maar het element is ook actief sinds 2-2 roond 10:00, dus het was allang actief voordat je die pieken had ?!

[ Voor 32% gewijzigd door xoror op 03-02-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arretje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:45
Ik weet niet goed waar ik met mijn vraag naar toe moet dus vergeef me even als ik hier verkeerd zit.

Ik heb een vraag over een nieuw aan te leggen warmtepompsysteem voor mijn 2-onder-1-kap huis.
Ons huis uit 1974 is inmiddels goed geïsoleerd. We willen een warmtepomp op de radiatoren en daarvoor hebben we nu, in deze koudere weken, proefgedraaid met lage temp (40 graden als aanvoer in de radiatoren, delta T = 10). Dat werkt prima.
We zoeken in de richting van een warmtepomp met een groot buffervat (300L of zo) omdat we door de radiatoren een grotere delta T willen en een lager debiet dan handig is voor de WP.
Om geluidsoverlast te voorkomen willen de WP in de voortuin zetten, dat is ongeveer 15m vanaf het buffervat.
De installateur raadt ons een monoblock af omdat we dan, hoe diep we de leidingen ook leggen, teveel verleis hebben. Dat lijkt me aannemelijk. Mijn vraag is echter: bij een split-unit gaat er ook warmte door de ledingen, waarom kan het dan wel ? En, mochten we een andere plek voor de WP moeten zoeken, aan welke afstand moet ik dan denken om de verliezen "acceptabel" te houden ?
Beetje onduidelijke vraag misschien, ik weet niet goed hoe ik het anders moet beschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:31
@Arretje Kijk even 8 berichten naar boven naar het bericht van Carboy54.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Arretje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:50:
Ik weet niet goed waar ik met mijn vraag naar toe moet dus vergeef me even als ik hier verkeerd zit.

Ik heb een vraag over een nieuw aan te leggen warmtepompsysteem voor mijn 2-onder-1-kap huis.
Ons huis uit 1974 is inmiddels goed geïsoleerd. We willen een warmtepomp op de radiatoren en daarvoor hebben we nu, in deze koudere weken, proefgedraaid met lage temp (40 graden als aanvoer in de radiatoren, delta T = 10). Dat werkt prima.
We zoeken in de richting van een warmtepomp met een groot buffervat (300L of zo) omdat we door de radiatoren een grotere delta T willen en een lager debiet dan handig is voor de WP.
Om geluidsoverlast te voorkomen willen de WP in de voortuin zetten, dat is ongeveer 15m vanaf het buffervat.
De installateur raadt ons een monoblock af omdat we dan, hoe diep we de leidingen ook leggen, teveel verleis hebben. Dat lijkt me aannemelijk. Mijn vraag is echter: bij een split-unit gaat er ook warmte door de ledingen, waarom kan het dan wel ? En, mochten we een andere plek voor de WP moeten zoeken, aan welke afstand moet ik dan denken om de verliezen "acceptabel" te houden ?
Beetje onduidelijke vraag misschien, ik weet niet goed hoe ik het anders moet beschrijven.
Deze dus Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Over buffers is al genoeg geschreven op tweakers en dat is met voldoende waterinhoud van jouw systeem ongewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 03-02-2025 17:21 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@Arretje, 't gaat dus niet om de diepte waarop die leidingen liggen, de diepte heeft vnl te maken met hoe snel jij (of je tuinman) ze zal raken bij wat tuinactiviteiten.

Alles hangt af van de isolatie van de leidingen. Nu hangt 't warmteverlies ook af van 't oppervlakte van de leidingen dus daar is een split in 't voordeel. Maar die leidingen zijn volgens mij dan vaak al met standaard isolatiemateriaal geïsoleerd waardoor je in de praktijk betere resultaten (minder warmteverlies) krijgt met een monoblock en je echt goed spul pakt voor de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Whiskey48 volgens Knowbody in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" stuurt die alpha innotec op retour temp. Kan het zijn dat de retour op dat moment op een of andere manier dusdanig laag is dat hij denkt dat hij bij moet springen ?

Dus je moet iets van een grafiek met Ta/Tr/buiten temp icm flow zien te krijgen, dan kan je wat meer zinnigs zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Arretje die buffer gaat je niet helpen. Een warmtepomp kan prima met dezelfde flow, en dezelfde aanvoertemperatuur werken als je nu bij je ketel hebt, aangezien je het met 40 graden al redt. Met een hogere flow, zou je een lagere delta T krijgen, waardoor je hetzelfde vermogen (dat is de constante!) met een hogere COP kan halen. Je warmtepomp wil een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur; flow en delta T zijn daar een gevolg van, maar hebben niet rechtstreeks invloed op de werking van je warmtepomp.

Met een buffer kan je wel zorgen voor een lagere flow, en een hogere delta T over je radiatoren dan over je warmtepomp, maar dat is juist slecht voor de efficiëntie van je warmtepomp. Die gaat dan continu pendelen (hij moet dezelfde hoge aanvoertemperatuur maken die nodig is voor je afgiftesysteem, en 'moet' meer vermogen leveren dan je afgiftesysteem opneemt).

Met dit weer 40 graden aanvoertemperatuur is wat aan de hoge kant, maar niet onmogelijk voor een warmtepomp. Een lagere aanvoertemperatuur was beter, bijvoorbeeld door de flow te verhogen, of het afgiftesysteem te vergroten, maar als je dat niet kan of wil, dan moet je dat accepteren. Een buffer werkt alleen maar tegen in plaats van mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:34:

a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:52:
[...]

xoror schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:45:
@Whiskey48 Je moet echt meer monitoring zien te krijgen.

Maar het lijkt op iets van een schema, tussen 01:00 - 09:00 gaat hij flink stampen. Waarom zou je dat in hemelsnaam doen. Heeft ie iets van nacht verhoging oid ipv nacht verlaging ?!?

De homewizard heeft een locale api, die enablen en dan uitlezen in HA, kan je alles zien. Heb je geen abbo voor nodig.

Maar het element is ook actief sinds 2-2 roond 10:00, dus het was allang actief voordat je die pieken had ?!
xoror schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:31:
@Whiskey48 volgens Knowbody in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" stuurt die alpha innotec op retour temp. Kan het zijn dat de retour op dat moment op een of andere manier dusdanig laag is dat hij denkt dat hij bij moet springen ?

Dus je moet iets van een grafiek met Ta/Tr/buiten temp icm flow zien te krijgen, dan kan je wat meer zinnigs zeggen.
Amber95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKSOqB7JMg9D9Jh_YFyMCWmHJqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhpTmS5tYqL0N5ceXoif0kUE.jpg?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caf0h47krP_rPkU5IwjxQNRRZ0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2c4HzCzZDG4q9o6FOORSWdA.jpg?f=fotoalbum_large

Merci! Er is meer te zien, maar er is geen integratie met HA oid.
Instellen moet je door de installateur laten doen, dit kan je niet zelf.
De installateur geeft aan dat alles goed we,rk, maar heeft het eea veranderd:
  • Elektrisch Element pas inschakelen bij -7 ipv -2
  • Stooklijn iets verlaagd
  • Sanitairwater verlaagd van 58 graden naar 53
  • Een Alpha Innotec heeft geen legionella run klokprogramma, dit is ook niet nodig als je dagelijks water gebruikt (ook bij 53 graden ingesteld). Anders zelf wekelijks met de hand naar 58 graden brengen
*correctie; hij heeft in de instellingen wel een optie voor een wekelijkse legionella run.

Er wordt aangegeven dat met hogere temperaturen (dan 58graden) altijd het Elektrisch Element ingeschakeld zal worden, dit is de grens. Ook bij R290 dus.
Dat vind ik wel bijzonder, ik breng mijn sanitairwater príma naar 65 graden zonder BUH, ook bij -5.
Kijk maar wat mijn compressor nog afgeeft bij 0 graden, dit is zonder BUH. Dit zal bij de Alpha net zo haalbaar moeten zijn lijkt me.

De instelling van nu geeft een Detla T van 2,9 op de aanvoer en retour berekend.
Wat de retour ad 17,8 graden is weet ik niet, wat zou dit zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Whiskey48
Als de Tr echt 17.8c is bij Ta 27.8c snap ik wel waarom de wp opeens zo flipt. Delta T van 10c is veels te veel. Die Tr berekend is ws de streef Tr?

Ik zie meng rotzooi :o van 18c. Ws heeft ie een meng verdeler oid. Er lijkt iets van een schema actief. Iets zorgt ervoor dat je retour 17.8c wordt. Ik gok dat die ervoor verantwoordelijk is.

Die 17.8c moet de Wp weer naar 27.8c brengen. Stel dat hij een flow van 20 L/m heeft dan vraag je effectief 20/60 *10*4.2=14kW vermogen. Komt eng dichtbij je plaatjes niet? ws weer hapsnurkers aan het werk...

Ik zou nooit een WP accepteren waar ik niets mag instellen, het is toch jouw apparaat, kom op zeg!

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 03-02-2025 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Als de retour echt zo laag is dan kan de energie haast alleen buiten verloren gaan (in de leidingen), tenzij het binnen ook maar 16 graden is.

Het kán dat alleen de isolatie van de retourleiding lek is (vol water?), en dat daar ~8kw verloren gaat, maar aannemelijker lijkt dat de aanvoerleiding net zo slecht geïsoleerd is, en dan is het nog een klein wonder dat het binnen nog enigszins warm is.

Maar om zó veel energie te verliezen is haast een prestatie op zich (met een 'goed geïsoleerd' huis van 140m2, i.c.m. 2x5m leidingen buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:50:
Als de retour echt zo laag is dan kan de energie haast alleen buiten verloren gaan (in de leidingen), tenzij het binnen ook maar 16 graden is.

Het kán dat alleen de isolatie van de retourleiding lek is (vol water?), en dat daar ~8kw verloren gaat, maar aannemelijker lijkt dat de aanvoerleiding net zo slecht geïsoleerd is, en dan is het nog een klein wonder dat het binnen nog enigszins warm is.

Maar om zó veel energie te verliezen is haast een prestatie op zich (met een 'goed geïsoleerd' huis van 140m2, i.c.m. 2x5m leidingen buiten).
Correctie: 170m2 (incl goed geisoleerde bijkeuken van 15m2 die via VVV ook verwarmd wordt).
De instellingen zijn bijgewerkt, morgenochtend vergelijken we weer mijn Amber in mijn huis (175m2 huis incl
goed geisoleerde verwarmde garage van 25m2 waar de verwarming UIT staat)

Maargoed, morgenochtend weer even vergelijken. Heb iig als advies gegeven om aub de verwarming in de garage uit te zetten. Ookal is deze uitstekend gisoleerd en de Innotec daar staat zonder geisoleerd leidingwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 03-02-2025 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@a2aan Het lekt alleen conditioneel tussen 01:00 - 09:00 :+
Daar buiten lijkt het okay te werken, gok dus niet op lekkage

@Whiskey48 zo lang dat probleem niet is opgelost met die gekke retour, gaat het niets oplossen. Zijn BUH gaat nu aan omdat de WP (8kW) het gevraagde vermogen van 14-15 kW niet kan leveren. Heeft niets met -2/-7 element aan oid te maken.

[ Voor 50% gewijzigd door xoror op 03-02-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
xoror schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:53:

@Whiskey48 zo lang dat probleem niet is opgelost met die gekke retour, gaat het niets oplossen. Zijn BUH gaat nu aan omdat de WP (8kW) het gevraagde vermogen van 14-15 kW niet kan leveren. Heeft niets met -2/-7 element aan oid te maken.
De retoursensor zou al vervangen zijn omdat deze kapot was (kapot geleverd). Het huis werd ontzettend warm namelijk.
Sinds de sensor is vervangen wordt het huis niet meer ontzettend warm, alleen is het verbruik wel nog ontzettend hoog :).

Ik heb gevraagd om deze printscreens door te sturen, of die retourtemp wel klopt. Misschien is deze nieuwe sensor ook kapot, of verkeerd geplaatst?

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 03-02-2025 22:07 ]

Pagina: 1 ... 196 ... 229 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)