Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05
BaBoK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:23:
Zijn de voorwaarden mbt subsidie aangepast tov 2024?
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

Ik was in de veronderstelling dat het om in bedrijf stelling ging als voorwaarde:
"De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen."
Is altijd zo geweest, alleen wij tweakers willen nog wel eens van mening zijn dat de term "volledige installatie" een grijs gebied is. Het neerzetten van een WP en 2 leidingen aansluiten kan je ook zien als "volledige installatie". (Immers: wat als je een bestaande monoblock vervangt, dan is het niet veel meer werk dan dat)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:33
ConQuestador schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Is altijd zo geweest, alleen wij tweakers willen nog wel eens van mening zijn dat de term "volledige installatie" een grijs gebied is. Het neerzetten van een WP en 2 leidingen aansluiten kan je ook zien als "volledige installatie". (Immers: wat als je een bestaande monoblock vervangt, dan is het niet veel meer werk dan dat)
Heb ik dan mijn subsidie verprutst door zelf de lekkage bij de aansluiting van de warmtepomp op te lossen en hem opnieuw in bedrijf te stellen? }:O

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-10 23:10
We zijn bezig met een totale verbouwing van het huis en onze aannemer die huurt ook de loodgieter e.d. in. Hiermee hebben we 1 aanspreekpunt en 1 facturatiepunt, mogelijk probleem is dat dit bedrijf de SBI code 4332 (timmeren) heeft. Wordt de subsidie aanvraag goedgekeurd met een installatiebewijs van een bedrijf met SBI code 4332?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:31
ZonnigY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:22:
Ik zat de op nog eens te lezen en mij viel deze op over leiding isolatie.

[...]

Met een warmtebeeldfoto van een ruimte op 15 graden en een cv buis die 20 graden is... Is dat niet een beetje rare situatie bij een warmtepomp?

Sowieso... Hoe zinnig is het om leidingen binnen de geïsoleerde schil te isoleren (laat staan dubbel?)
Heatgeek zegt; niet doen.
https://youtu.be/B2z0Y35fhq0?si=_1NNvYGIvyd5efIk
Ik zou het zelf alleen doen bij plekken waar je later niet meer bijkomt, buiten de geïsoleerde schil of als je condenserend wilt koelen.
Hangt er vanaf, de bijkeuken waar mijn warmtepomp staat is al warm genoeg alleen al door de transportleidingen van de vloerverwarming naar de keuken en kamer.
Alle overige transportleidingen naar de slaapkamers heb ik wel geïsoleerd, ik wil die warmte in de slaapkamer hebben en niet in de bijkeuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:26
ZonnigY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:22:
Ik zat de op nog eens te lezen en mij viel deze op over leiding isolatie.

[...]

Met een warmtebeeldfoto van een ruimte op 15 graden en een cv buis die 20 graden is... Is dat niet een beetje rare situatie bij een warmtepomp?

Sowieso... Hoe zinnig is het om leidingen binnen de geïsoleerde schil te isoleren (laat staan dubbel?)
Heatgeek zegt; niet doen.
https://youtu.be/B2z0Y35fhq0?si=_1NNvYGIvyd5efIk
Ik zou het zelf alleen doen bij plekken waar je later niet meer bijkomt, buiten de geïsoleerde schil of als je condenserend wilt koelen.
idd, leidingen die je gebruikt voor verwarmen en/of niet condenserend koelen alleen buiten de geïsoleerde schil, leidingen die je (ook) gebruikt voor condenserend koelen over de gehele lengte condens-dicht.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-10 11:32
BaBoK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:41:
We zijn bezig met een totale verbouwing van het huis en onze aannemer die huurt ook de loodgieter e.d. in. Hiermee hebben we 1 aanspreekpunt en 1 facturatiepunt, mogelijk probleem is dat dit bedrijf de SBI code 4332 (timmeren) heeft. Wordt de subsidie aanvraag goedgekeurd met een installatiebewijs van een bedrijf met SBI code 4332?
Zou ik niet verwachten, omdat de installatie niet gedaan is door je aannemer, maar zoals je zegt door de loodgieter. Dus wat dat betreft voldoe je gewoon aan de voorwaarden. Mij lijkt in het ergste geval dat je daar een opmerking over krijgt, en je dan aan je aannemer moet vragen of hij een bewijs kan doorsturen dat hij dit door de loodgieter heeft laten uitvoeren. En dat heeft hij, omdat hij de loodgieter heeft betaald..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Polvo176 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Hangt er vanaf, de bijkeuken waar mijn warmtepomp staat is al warm genoeg alleen al door de transportleidingen van de vloerverwarming naar de keuken en kamer.
Alle overige transportleidingen naar de slaapkamers heb ik wel geïsoleerd, ik wil die warmte in de slaapkamer hebben en niet in de bijkeuken.
Zoals ik het begrijp: Als de bijkeuken buiten de geïsoleerde schil ligt heeft het zin, of als de bijkeuken significant warmer is dan de rest van het huis.
Als de bijkeuken kouder is dan de omliggende ruimtes en binnen de geïsoleerde schil valt, moeten de afgiftesystemen in de andere ruimtes de koude muren van de bijkeuken extra opwarmen met een hogere aanvoertemperatuur (want totaal minder afgifte). Hogere aanvoertemperatuur = minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Laatst online: 00:31
ZonnigY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Zoals ik het begrijp: Als de bijkeuken buiten de geïsoleerde schil ligt heeft het zin, of als de bijkeuken significant warmer is dan de rest van het huis.
Als de bijkeuken kouder is dan de omliggende ruimtes en binnen de geïsoleerde schil valt, moeten de afgiftesystemen in de andere ruimtes de koude muren van de bijkeuken extra opwarmen met een hogere aanvoertemperatuur (want totaal minder afgifte). Hogere aanvoertemperatuur = minder efficiënt.
Nee, de bijkeuken ligt binnen de schil.
Het gaat niet om energie besparen waar jij en heatgeek op doelen, maar om de warmte daar te krijgen waar je het wilt hebben.
Je wilt b.v. niet dat het in de bijkeuken 25 graden wordt en in de slaapkamer 15 omdat de leidingen alle warmte voor de slaapkamer al in de bijkeuken hebben afgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:01
BaBoK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:41:
Er is geen eis in SBI code. RVO schrijft zelfs “het bouwbedrijf” aannemende dat veel maatregelingen genomen worden door 1 aannnemer (bv isoleren, tripple glas en warmtepomp)
Dus geen enkel probleem zolang de meldcode op factuur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Polvo176 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Nee, de bijkeuken ligt binnen de schil.
Het gaat niet om energie besparen waar jij en heatgeek op doelen, maar om de warmte daar te krijgen waar je het wilt hebben.
Je wilt b.v. niet dat het in de bijkeuken 25 graden wordt en in de slaapkamer 15 omdat de leidingen alle warmte voor de slaapkamer al in de bijkeuken hebben afgegeven.
Dat bedoel ik met
als de bijkeuken significant warmer is dan de rest van het huis.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@Ecowoman @Andrehj @DutchWing @SebastiaanPs @blb4
Ik kan voor het stalen SWW vat van TESY met spiraal 2,9m2 a 1290euro inc. btw:
https://www.boilergarant....IegbiMDHF3NBoCAqwQAvD_BwE

Of ik kan voor de RVS 300 liter vat gaan met wartewisselaar a 2,9m2 a 1823euro inc. btw.

Is het de meerprijs a 530euro waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:01
RonJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Daarom heet ie ook "back-up". >:) Die heb je op je computer ook nooit nodig, tot je hem wel nodig hebt.
Dat is waar.

Alleen zijn de default instellingen van de meeste WP's een beetje te snel in het inschakelen van de backup. Ik heb die instellingen zodanig aangepast dat die backup echt een last-resort is en blijkbaar schakelt deze dus echt heel af en toe een paar seconde in.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 18:23
Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb in de ruim 8 jaar dat ik een wp heb nog nooit iets bij hoeven zetten vanwege het weer maar de afgelopen weken met 0 graden en mist 24/7 voor een aantal dagen zakte toch de kamer temperatuur naeen week en heb ik het element bij defrosts aangezet om te kijken of dat verbetering gaf. Normaal is het echt niet nodig en al helemaal niet als het vriest, echter door een defrost elk uur koste hem dat op een laag pitje veel moeite om er nog wat warmte bij te krijgen.
Dus zeker bijzonder weer de afgelopen weken, als je die overleefd hebt kan je er wel van uitgaan dat het prima zit.

Met -10 koelt je huis wel hard af met slechtere isolatie maar de wp heeft nagenoeg geen defrosts dus blijft 24 uur lopen.

[Afbeelding]
Maar uit het verbruiks plaatje lees ik af dat de WP tussen de defrosts ongeveer 800W trekt. Dus volgens mij nog niet voluit loopt. Waarom zakt dan toch de kamertemperatuur? Waarom zet de WP er niet een tandje bij?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
BaBoK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:28:

Of ik kan voor de RVS 300 liter vat gaan met wartewisselaar a 2,9m2 a 1823euro inc. btw.

Als je geen haast hebt en niet 1 specifiek model op 't oog hebt kan je https://www.verkeerdgeleverd.nl in de gaten houden. Ik heb daar mijn 192l boiler voor een leuk prijsje vandaan met een klein deukje in de behuizing.

Verder moet je denk ik zelf de afweging maken tussen staal/emaille en RVS. Ik heb blij met mijn RVS boiler en de wetenschap dat ik daar geen omkijken naar heb.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 24-01-2025 15:07 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Je link verwijst naar een vat met 2 (kleinere) warmtewisselaars. Bedoel je niet deze?

Of het de meerprijs waard is is denk ik wel persoonlijk. De een bespaart graag wat geld nu en vindt het niet erg om af en toe naar de anode te kijken/wisselen, de ander (ik) wil er graag vooral geen omkijken naar hebben en neem de meerprijs in het totaalplaatje voor lief.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2025 15:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vergelijk ook even de isolatiewaardes van beide boilers, kan aangeduid worden als stilstandverlies en/of energielabel.

Zelf ben ik voorstander voor RVS vanwege:
- Niet onderhoudsgevoelig.
- Lichter in gewicht, maar dit is om mijn eigen rug te besparen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 24-01-2025 15:44 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 20:39
Net als @michaelvo vraag ik me af of je link wel klopt. De boiler waar je naar linkt kost idd daar €1290, maar heeft 2 spiralen terwijl jij het over 1 spiraal van 2.9m2 hebt. Maar de Tesy die geschikt is voor wp en 1 spiraal van 2.9m2 heeft kost op die site €1420 i.p.v. 1290. Het prijsverschil met het rvs-vat is in dat geval dus wat kleiner. Heb je ook een link naar het rvs-vat?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Waar je op moet letten staat hier: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
En daarna is het aan jezelf wat je waarvoor over hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Dat is waar.

Alleen zijn de default instellingen van de meeste WP's een beetje te snel in het inschakelen van de backup. Ik heb die instellingen zodanig aangepast dat die backup echt een last-resort is en blijkbaar schakelt deze dus echt heel af en toe een paar seconde in.
@Blihi
Zoals voor mijn unit, en ervaring in de afgelopen week. Zie het Ecodan forum.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
jaari schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Maar uit het verbruiks plaatje lees ik af dat de WP tussen de defrosts ongeveer 800W trekt. Dus volgens mij nog niet voluit loopt. Waarom zakt dan toch de kamertemperatuur? Waarom zet de WP er niet een tandje bij?
@jaari
Hier Is de afgelopen week veel geschreven in het Ecodan forum.
Enerzijds verlies je een paar honderd Wh voor het ontdooien van het ijs op de buitenunit, maar daardoor ben je al met al ca. 10 minuten niet aan het verwarmen met de doel Ta.
Tussen de defrosts gaat mijn unit wel (bijna) voluit, maar een verlies van 10 minuten op elke 35-40 seconden tikt hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dit is ook een lucht/water warmtepomp alleen drijft (aard)gas of waterstofgas de compressor aan.
YouTube: Cooll Thermally Driven Heat Pump

Zou het ooit wat worden?
Bijvoorbeeld tussenwoningen die geen buitendeel kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
Technician- schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:04:
Dit is ook een lucht/water warmtepomp alleen drijft (aard)gas of waterstofgas de compressor aan.
YouTube: Cooll Thermally Driven Heat Pump

Zou het ooit wat worden?
Bijvoorbeeld tussenwoningen die geen buitendeel kwijt kunnen.
Eerste indruk: wordt niks, niet efficient. Investeer liever in een beter stroomnet en WPB-achtige oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaBoK
Ecowoman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:09:
Net als @michaelvo vraag ik me af of je link wel klopt. De boiler waar je naar linkt kost idd daar €1290, maar heeft 2 spiralen terwijl jij het over 1 spiraal van 2.9m2 hebt. Maar de Tesy die geschikt is voor wp en 1 spiraal van 2.9m2 heeft kost op die site €1420 i.p.v. 1290. Het prijsverschil met het rvs-vat is in dat geval dus wat kleiner. Heb je ook een link naar het rvs-vat?
Jij en @michaelvo hebben volledig gelijk! Dit zou het moeten zijn;
https://www.boilergarant....ewisselaar-tbv-warmtepomp

Al ben ik inmiddels wel van rvs gecharmeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
EVfan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:50:
[...]

@jaari
Hier Is de afgelopen week veel geschreven in het Ecodan forum.
Enerzijds verlies je een paar honderd Wh voor het ontdooien van het ijs op de buitenunit, maar daardoor ben je al met al ca. 10 minuten niet aan het verwarmen met de doel Ta.
Tussen de defrosts gaat mijn unit wel (bijna) voluit, maar een verlies van 10 minuten op elke 35-40 seconden tikt hard aan.
Dat zal per WP anders zijn. Tijdens de defrost loopt de buitenunit hier ook maar op 1000 Watt ofzo. Dat is logisch, want koelen is veel efficienter dan verwarmen en dat is effectief wat je doet: je koelt de woning.

De ontdooi-cyclus duurt 4 minuten, dus vanaf het begin van de defrost tot het einde van de defrost. De hele cyclus, dus van moment dat de Ta begint te zakken tot het moment dat de Ta weer op het setpoint is, duurt ongeveer 10 minuten.

Ik merk verder echt niets van de defrosts in termen van comfort. Ook niet bij lage temperaturen.

De BUH komt er dus wel heel af en toe een paar seconde in. Dat gebeurt eigenlijk alleen als de defrost optreedt tijdens de SWW run. Op dat moment zakt de Ta meer dan 32 graden in en dat is het moment waarop de BUH aan springt (nu ik het zo zie, moet ik die maar eens op 42 instellen, meer kan niet). Dat kan alleen tijdens een SWW-run gebeuren natuurlijk.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jaari schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Omdat ik stuur op retour temperatuur van de vloerverwarming en komt dan in de buurt van de 27 graden waardoor hij terug toert. De aanvoer is 30-31 en als ik hem hoger zet gaat hij na een defrost vol gas beginnen waardoor het nog eerder defrosten is.
Zo rek ik het nog 1x per uur, maar de verwarmingstijd is kort waardoor de kamer terug loopt na een week (vrouw zet ook wel raampje open en let er te weinig op)
Normaal geen probleem, met dit weer wel, nu het 5 graden is moet hij ook gelijk een graad lager, 21,5 in huis namelijk.

@EVfan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1dfM6UUYWKDRXcCWduFy92TwbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sGrylMRMZNS57lDgiahzgcl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 24-01-2025 23:01 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 18:23
@Rol-Co Als ik het goed begrijp zet je nu de BUH in om het aantal defrosts te beperken.
Met mijn WP zou ik die strategie niet kiezen, het verbruik van de BUH is daarvoor te hoog (of de COP te laag).
Maar in jouw situatie werkt dat blijkbaar wel...

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:24:
@Rol-Co Als ik het goed begrijp zet je nu de BUH in om het aantal defrosts te beperken.
Met mijn WP zou ik die strategie niet kiezen, het verbruik van de BUH is daarvoor te hoog (of de COP te laag).
Maar in jouw situatie werkt dat blijkbaar wel...
Om eerlijk te zijn scheelt het me niet genoeg, het element gaat aan net voor de defrost en gelijk erna uit, van mij had ie ook de wp nog even mogen helpen om het totaal naar 7kW te brullen zodat ie weer snel op hoge retour is en laag loopt. (Voor geluid en invriezen)
Het verbruik of COP maakt me niet echt uit, genoeg kWh van dak en de Wp doet exact COP 4 gemiddeld dus prima.

Eigenlijk ook nooit problemen gehad, 1x laag vloeistof maar die lekkage is opgelost, dat is het nu niet omdat ik voldoende vermogen zie op de warmtemeter. Het was gewoon echt raar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-10 10:00
Kan iemand verklaren waarom mijn compressor gister na 2:20 uur telkens even ophoogt naar 60hz om vervolgens via de minimum van 20hz naar zijn werkende frequentie weer te gaan?

Ik stook op 26 graden gister, dus dacht misschien is het dat hij zijn warmte niet kwijt kan? Maar vervolgens gaat hij nog lager draaien qua frequentie (150m2 aan vvw met voldoende flow)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMepwjL0kdXBs_K7QvLjfJ9apJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UDjPoCNskOOkGlNnB8N6xq84.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door jerring1980 op 25-01-2025 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:06
Dat zijn ook return cycli.
Als je zoekt op orc in het LG topic vind je er genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Rol-Co schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Om eerlijk te zijn scheelt het me niet genoeg, het element gaat aan net voor de defrost en gelijk erna uit, van mij had ie ook de wp nog even mogen helpen om het totaal naar 7kW te brullen zodat ie weer snel op hoge retour is en laag loopt. (Voor geluid en invriezen)
Het verbruik of COP maakt me niet echt uit, genoeg kWh van dak en de Wp doet exact COP 4 gemiddeld dus prima.

Eigenlijk ook nooit problemen gehad, 1x laag vloeistof maar die lekkage is opgelost, dat is het nu niet omdat ik voldoende vermogen zie op de warmtemeter. Het was gewoon echt raar weer.
@Rol-Co
Eens, nu is voor mijn WP het BUH verbruik erg laag, en helpt wel na een defrost of SWW, en alhoewel het effect goed is zou het van mij ook nog wel wat langer (nu meestal niet meer dan 2-3 minuten) mogen mee verwarmen. Ik denk dat de defrosts dan nog langer uitgesteld worden dan met het beperkte gebruik nu.
Maar de instellingen zijn waarschijnlijk WP type afhankelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:03
Rol-Co schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Vanaf 2027 zonder salderen zal dit natuurlijk wel net iets anders uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
ingmar89 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:27:
Dat zijn ook return cycli.
Als je zoekt op orc in het LG topic vind je er genoeg over.
Thanks ga me er eens in verdieping. Neem aan dat dit namelijk soort van pendelen is en dus misschien het beter is om dit te voorkomen voor efficienter lopen vd warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:06
Nee dat is om als de unit op lage toerentallen loopt voor langere tijd om de olie terug te krijgen naar de compressor.
In jouw grafiek is geen pendelen te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ingmar89 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:20:
Nee dat is om als de unit op lage toerentallen loopt voor langere tijd om de olie terug te krijgen naar de compressor.
In jouw grafiek is geen pendelen te zien.
Dit gedrag met die oil-return-cycles is overigens wel sterk merkafhankelijk. Bij Mitsubishi heb ik het nog nooit gezien.
Edit: Blijkbaar uitgezonderd de SUZ-types. Dank @SebastiaanPs .

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2025 10:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:10
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Dit gedrag met die oil-return-cycles is overigens wel sterk merkafhankelijk. Bij Mitsubishi heb ik het nog nooit gezien.
Ik volgens mij wel bij mijn Mitsubishi Electric warmtepomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/681vrDigS1QOeZnaFZXalc7M8dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnuN1JsOglDgT4MQTZIpIo7f.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Maar neem aan dat dit niet goed voor efficiëntie is? Of valt dit mee omdat hij ruim 2 uur dan lager loopt dan wanneer je hem langere runs met hogere aanvoertemperatuur laat lopen (en dus minder orc hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jerring1980 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:09:
Maar neem aan dat dit niet goed voor efficiëntie is? Of valt dit mee omdat hij ruim 2 uur dan lager loopt dan wanneer je hem langere runs met hogere aanvoertemperatuur laat lopen (en dus minder orc hebt)
Ik denk dat dat best meevalt. Even wat sneller draaien vind je nauwelijks terug. En een kapotte compressor (en dan je huis met straalkachels moeten verwarmen) is nog veel inefficienter....
Bovendien kun je er toch niks aan doen, dus niet druk over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:20
Betreffende de eeuwige discussie "wel of geen buffervat"
wat extra leesvoer gepresenteerd o.a. door "gezaghebbende" marktdeelnemers.

Just my 2 mWh

P.S.:De link naar het rapport (courtesy @Ronald )

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 25-01-2025 12:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
@dunklefaser Wat zijn precies jouw "2 mWh" hierover? Want je dropt hier een quote (zonder link naar het origineel) zonder zelf daarover iets toe te voegen.

Volgens mij is de conclusie dat een buffervat soms iets helpt, maar eigenlijk nooit de beste oplossing is. Afgifte vergroten en minimum vermogen verkleinen werkt altijd beter. Dat lijkt mij een correcte constatering.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
RichieB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:40:
@dunklefaser Wat zijn precies jouw "2 mWh" hierover? Want je dropt hier een quote (zonder link naar het origineel) zonder zelf daarover iets toe te voegen.

Volgens mij is de conclusie dat een buffervat soms iets helpt, maar eigenlijk nooit de beste oplossing is. Afgifte vergroten en minimum vermogen verkleinen werkt altijd beter. Dat lijkt mij een correcte constatering.
Ik had ook 2 pWh kunnen schrijven - en nu nog wachten op de "experts" hier op het forum.
Mijn mening is bijzaak (voorlopig dan).

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 25-01-2025 12:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Ik had ook 2 pWh kunnen schrijven
Ja, geestig. Maar wat vind je zelf van de uitkomsten van het onderzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24
@dunklefaser Belangrijk is dat het onderzoek puur over hybride warmtepompen gaat. Ik heb een stuk gelezen; interessant en komt grotendeels gedegen over...

Alleen gaan ze uit van 9.77kWh/m³ gas verbrand afgeleverd in het CV systeem... en ... dat klopt natuurlijk niet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Ronald schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:44:
[...]
Alleen gaan ze uit van 9.77kWh/m³ gas verbrand afgeleverd in het CV systeem... en ... dat klopt natuurlijk niet ;-)
Dat is exact hoeveel energie mijn Intergas HRE uit een m³ gas haalde. Nagemeten met een Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24
RichieB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Dat is exact hoeveel energie mijn Intergas HRE uit een m³ gas haalde. Nagemeten met een Kamstrup.
Hoe nauwkeurig was je gasverbruikmeting?

PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Dit zouden de maxima moeten zijn ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@dunklefaser Belangrijk is dat het onderzoek puur over hybride warmtepompen gaat. Ik heb een stuk gelezen; interessant en komt grotendeels gedegen over...

Wie in de buurt van 9,77 kWh/m³ dreigt te komen is qua afgiftesysteem vermoedelijk warmtepomp geschikt :Y *O* .
Wie er veel lager zit zou daar nog hard aan moeten werken (en gaat hier op tweakers geen getallen roepen bij gebrek aan een warmtemeter).
Wat @RichieB schrijft zal best voor een bepaalde korte? (meet)periode kunnen kloppen,
maar over het hele stookseizoen misschien niet (maar dit is iets voor het cv-tuning topic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
@dunklefaser, @Ronald, wat is jullie probleem met die afgegeven 9,77 kWh/m³? Ik gok dat ze hier uitgaan van HR104 en HR107 ketels die in HR bereik draaien en dat de 't elektriciteitsverbruik van de ketel er niet vanaf trekken, dan zou 't toch redelijk mogelijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:20:
Betreffende de eeuwige discussie "wel of geen buffervat"
wat extra leesvoer gepresenteerd o.a. door "gezaghebbende" marktdeelnemers.

Just my 2 mWh

P.S.:De link naar het rapport (courtesy @Ronald )
Erg interessant rapport, ook al gaat 't over hybrides. Werkelijk alles wat we hier met z'n allen promoten wordt in dat rapport onderschreven, o.a.:
  • geen buffervat;
  • zo laag mogelijke aanvoertemperatuur;
  • zo lang mogelijke runs;
  • indien naregeling (zoneregeling) wordt toegepast dan altijd genoeg openhouden voor minimaal vermogen WP.

[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 25-01-2025 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08

Die 9.77 is vrijwel nooit haalbaar idd.

20c retourwater? hoe dan? hoe groot mag je afgiftesysteem wel niet zijn... in combinatie met een extreem laag minimaal vermogen en nog los van het redementverlies naarmate de ketel ouder wordt.

Dat is net zoiets als verbruikcijfers van auto,s waarvan iedereen weet dat het niet haalbaar is want niemand gaat in één rit zijn brandstoftank leegrijden.

Mag blij zijn met 7kwh/m3 gas met mijn HR107 ketel(juist afgesteld monteurs hebben van alles geprobeerd).

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Er zit niet voor niets een correctiefactor op je rekening.
Zeker bij gemengd hoogcalorisch gas kan ik me voorstellen dat het voor iedereen gunstig is om zo weinig mogelijk stikstof bij te mengen.

Wat het rapport ook laat zien, is dat logging van elektriciteitsverbruik en temperaturen over tijd, op minutenschaal al ontzettend veel inzicht geeft en aanknopingspunten voor laaghangend fruit. Dus dat je op minuten maanden terug kunt kijken heeft waarde. Dat lukt in de fabrikantenapps niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@blb4 : Tweaker @PentaClover heeft ooit een mooie tabel van het haalbare rendement vs de retourwatertemperatuur van een CV-ketel gepost: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Daaruit blijkt dat de 8 kWh/m³ die in de koevlaasformule wordt gebruikt zo gek nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Dan is het niet interessant, want een buffervat KAN bij een FE nou net de energie bevatten om een defrost efficiënter en sneller te doen.
Waar bij hybride dit eenvoudig kan door de ketel in serie even iets bij te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Proton_ Voldoende laaghangend fruit - wat bedoel je exact - en voor wie?

Een installateur ziet dit vaak niet (in) want het levert verhoudingsgewijs niet veel winst op.

En zo lang fabrikanten in hun installatieschema's standaard! (parallele) buffervaten hebben opgenomen
om de installateur te ontzorgen zal daar vermoedelijk weinig verandering in komen.

Soms staat onderaan bij zo'n schema (heel klein): Dit is alleen een algemeen (worst case?) schema,
de individuele installatie moet de installateur zelf ontwerpen (of zoiets).

@Technician- FE en hybride is in dit opzicht (buffervat) natuurlijk verschillend - goed opgemerkt.
Maar soms ook bijna niet - nieuwe afgifte met vloerverwarming bijvoorbeeld, maar dat weten we hier ook.
De normale installateur zou dit eigenlijk ook moeten meenemen bij zijn ontwerp.

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 25-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:01:
@blb4 : Tweaker @PentaClover heeft ooit een mooie tabel van het haalbare rendement vs de retourwatertemperatuur van een CV-ketel gepost: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Daaruit blijkt dat de 8 kWh/m³ die in de koevlaasformule wordt gebruikt zo gek nog niet is.
Volgens mij moet dit ook uit 't demonstratieproject te halen zijn, alle opgewekte warmte, gasverbruik en elektriciteitsverbruik WP zijn gemeten. Zal eens zoeken.

update mmm, in 't rapport met details per deelnemer wordt gewoon uitgegaan van die 9,77 kWh/m³ ipv dat gemeten middels kamstrup. Da's dan alvast weer jammer.

[ Voor 17% gewijzigd door blb4 op 25-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:06:
@Proton_ Voldoende laaghangend fruit wat bedoel je exact - en voor wie?

Een installateur ziet dit vaak niet (in) want het levert verhoudingsgewijs niet veel winst op.

En zo lang fabrikanten in hun installatieschema's standaard! (parallele) buffervaten hebben opgenomen
om de installateur te ontzorgen zal daar vermoedelijk weinig verandering in komen.

Soms staat onderaan bij zo'n schema (heel klein): Dit is alleen een algemeen (worst case?) schema,
de individuele installatie moet de installateur zelf ontwerpen (of zoiets).

@Technician- FE en hybride is in dit opzicht (buffervat) natuurlijk verschillend - goed opgemerkt.
Er zijn installaties waarbij de WP zonder hydraulische scheiding veel sneller kapot gaan omdat er van alles gebeurt in de installatie.

Let hier maar eens op bij “problemen” je kunt er zo een stuk of 5 standaard antwoorden bijzetten.
- VVV met pomp en krappe leiding
- naregeling, flow problemen
- te grote buffers al dan niet met zonnecollectoren
- radiator zonder boosters en krappe leidingen icm hybride

Het is allemaal heel eenvoudig. Maar daarvoor moeten de nieuwbouw regels anders.

Eruit met naregeling (igg op de B.G.G.)
Alles open loop. Dikke leidingen. Veel en voldoende afgifte.
De huizen zijn prima geïsoleerd, daar ligt het niet aan.
Wat is er zo moeilijk aan, zet gewoon de B.G.G. op een zone die regelt direct de WP. Niks ertussen. Badkamer draait mee.
Slaap en werkkamers evt naregelen met handkraan of zone klepje.
Thats it, en dat geldt altijd.

En voor oudere woningen, radiatoren vervangen voor T33 met boosterfans. (Naast andere isolatieacties) met evt dikkere leidingen, alles “open loop” op de B.G.G.
Of ook vloerverwarming infresen.

Het is niet moeilijk echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@Technician- Tja - de nieuwbouw regels - die met de geniale (verplichte?) zoneregelingen.
Er zal wel een reden geweest zijn om deze zo strikt op te stellen.

En de "5 problemen" i.c.m. jouw antwoorden - deze informatie moet alleen nog doorsijpelen
- maar naar wie eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Wie in de buurt van 9,77 kWh/m³ dreigt te komen is qua afgiftesysteem vermoedelijk warmtepomp geschikt :Y *O* .
Wie er veel lager zit zou daar nog hard aan moeten werken (en gaat hier op tweakers geen getallen roepen bij gebrek aan een warmtemeter).
Ik heb een hybride warmtepomp hier.
De gas ketel kan het gewoon niet, 8kwh minimaal vermogen is gewoon veel teveel, ben maar 1,5-2kwh nodig.

Dat terwijl het huis wel warm krijg met 30c aanvoer.
Ketel blaast binnen 3 minuten al 35c retour...
Die 9.77 kWh/m3 ga ik never halen.

Binnenkort kieper ik de ketel er wel uit zodra SWW gewijzigd is, voor verwarming ben ik hem niet nodig.

Tegen de tijd dat de ketel een beetje rendement haalt is die al uitgevallen, warmtepomp net zo 20c retour niet mogelijk als je al deltaT 3 hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:36:
Tegen de tijd dat de ketel een beetje rendement haalt is die al uitgevallen, warmtepomp net zo 20c retour niet mogelijk als je al deltaT 3 hebt.
Met een WP, veel VVW en goede isolatie kom je daar toch wel dicht in de buurt hoor.
Hier is het nu binnen 20.3 graden, met een retourwatertemperatuur van 21.51 °C. (De Kamstrup is erg nauwkeurig).
Overigens is bij een WP de retourwatertemperatuur niet interessant, het rendement hangt immers van de aanvoertemperatuur af. Dit in tegenstelling tot de gasketel, waar het rendement grotendeels van de retourwatertemperatuur afhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@mr_evil08 Wanneer gaat de cv-ketel naar de sloop?
Jouw verhaal is duidelijk - de cv-ketel kan (en moet) er uit.
Sommige warmtepompen kunnen 1,5 kW of lager - welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

jerring1980 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 06:48:
Kan iemand verklaren waarom mijn compressor gister na 2:20 uur telkens even ophoogt naar 60hz om vervolgens via de minimum van 20hz naar zijn werkende frequentie weer te gaan?

Ik stook op 26 graden gister, dus dacht misschien is het dat hij zijn warmte niet kwijt kan? Maar vervolgens gaat hij nog lager draaien qua frequentie (150m2 aan vvw met voldoende flow)

[Afbeelding]
R290 wellicht? Doet de Itho Amber iedere 180 minuten indien hij al die tijd op laaglast heeft gedraaid.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@jerring1980 Heb je de vraag over de "pieken" in het topic van jouw warmtepomp gesteld?

@Carboy54 DeWarmte AO is een monoblock met R32, als ik met niet vergis.
In de gerelateerde topics vind ik niets over de geschetste "problematiek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:35:
@jerring1980 Heb je de vraag over de "pieken" in het topic van jouw warmtepomp gesteld?

@Carboy54 DeWarmte AO is een monoblock met R32, als ik met niet vergis.
In de gerelateerde topics vind ik niets over de geschetste "problematiek".
Is ook geen probleem dat gebeurt omdat de compressor smering dat verlangt na 180 minuten bij R290.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

RichieB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:45:
[...]

9,77 kW per m3 aardgas is alleen mogelijk bij een stoichiometrische verbranding, alle particulieren cv ketels werken op basis van luchtovermaat i.v.m. de risico op CO te verkleinen.
Afhankelijk van de luchtovermaat, verbrandingsgaswaardes en de Kamstrup + gasverbruik met de temperatuurcorrectie voor de belastingberekening kun je het wel nauwkeurig meten.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 25-01-2025 21:25 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

danny.s schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:58:
[...]

Vanaf 2027 zonder salderen zal dit natuurlijk wel net iets anders uitpakken.
Nee niet echt, dat beetje verschil, met warmtepomp ben je sowieso de sjaak. Ga me er niet druk om maken, er komt wel weer een idee of oplossing opborrelen.

Afgewerkte olie kachel of zo, daar heb ik zat van. 😁😉 die heeft geen last van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-10 15:18
@dunklefaser Nieuwbouwregels eisen regelbaarheid van de temperatuur per ruimte. Dus je ontkomt niet helemaal aan naregeling, maar master slave is gewoon toegestaan ipv master master.

Bij radiatoren zijn thermostaatkranen ook voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Bromptonrijder schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:29:
@dunklefaser Nieuwbouwregels eisen regelbaarheid van de temperatuur per ruimte. Dus je ontkomt niet helemaal aan naregeling, maar master slave is gewoon toegestaan ipv master master.

Bij radiatoren zijn thermostaatkranen ook voldoende
Ik vind het expliciet noemen van "toegestane" technische oplossingen om de warmteafgifte/temperatuur
per ruimte/zone te regelen een onnodige beperking, want zoiets moet technologie-open zijn.

Het is bijvoorbeeld prima mogelijk (en vaak zinvoller) om de warmteafgifte c.q. de temperatuur
met ventilatoren per vertrek te regelen. Dit heeft een aantal voordelen, maar natuurlijk ook enkele nadelen.
Het e.e.a is bijvoorbeeld in het Heatbooster topic te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
DutchWing schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:24:
[...]

9,77 kW per m3 aardgas is alleen mogelijk bij een stoichiometrische verbranding, alle particulieren cv ketels werken op basis van luchtovermaat i.v.m. de risico op CO te verkleinen.
Afhankelijk van de luchtovermaat, verbrandingsgaswaardes en de Kamstrup + gasverbruik met de temperatuurcorrectie voor de belastingberekening kun je het wel nauwkeurig meten.
Aanvulling: Er zijn wel "particuliere" cv-ketels in NL met lambda-sonde verkrijgbaar.
Deze gas-ketels hebben het bijkomende voordeel in principe met verschillende gaskwaliteiten
en eventueel met H2-bijmenging optimaal te kunnen werken.
En dat zonder extra handelingen/instellingen door een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:20
Beste Tweakers, ik heb een eigen topic geopend voor advies over de aanschaf van een L/W warmtepomp. Heel fijn als jullie kritisch kunnen meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-10 15:45
Hoi allemaal,

Om ons huis comfortabel te maken in de koudere maanden hebben we plannen om onze huidige heteluchtverwarming te gaan vervangen door vloerverwarming (die ik zou willen koppelen aan een nog aan te schaffen lucht/water warmtepomp). Ik heb hier een topic over geopend waarin de situatie is uitgelegd met nog een aantal vragen. Het zou fijn zijn als er wat mensen met kennis van deze materie even mee zouden willen lezen en reageren. Alvast bedankt!

Groetjes,
Paul

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamer-1982 op 27-01-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 19:43
Ik merk dat ik tussen 2 vvw verdelers, met elk een eigen WP (Panasonic / Hitachi, voor het voorhuis en achterhuis), bijna geen flow verschil heb terwijl 1 verdeler 7 groepen is en de andere 16. Beide verdelers zijn identiek en ook vrijwel hetzelfde aangesloten (evenveel bochten, 32x3 flex aanvoer en 18mm leidingen).

De 7 groeps verdeler heeft een flow van +/- 1.8m3/h en de 16groeps (ook met alles open en de waterpomp standaard op 100%) 1.73m3/h 8)7 Groot verschil is dan ook dat bij de 7groeps de Tr hoger is en die WP veel beter presteert en bij vorst de 16groeps het moeilijk heeft om de boel warm te houden.

Zou de oorzaak zijn dat het verschillende merken WP zijn of zou er meer aan de hand kunnen zijn? (Ik vermoed dat als ik de flow omhoog kan krijgen dat ook de andere WP beter gaat werken :? Ta van 28 wordt wel prima gehaald maar Tr nooit hoger dan 21).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 07:35
Apocalyps895 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:27:
Ik merk dat ik tussen 2 vvw verdelers, met elk een eigen WP (Panasonic / Hitachi, voor het voorhuis en achterhuis), bijna geen flow verschil heb terwijl 1 verdeler 7 groepen is en de andere 16. Beide verdelers zijn identiek en ook vrijwel hetzelfde aangesloten (evenveel bochten, 32x3 flex aanvoer en 18mm leidingen).

De 7 groeps verdeler heeft een flow van +/- 1.8m3/h en de 16groeps (ook met alles open en de waterpomp standaard op 100%) 1.73m3/h 8)7 Groot verschil is dan ook dat bij de 7groeps de Tr hoger is en die WP veel beter presteert en bij vorst de 16groeps het moeilijk heeft om de boel warm te houden.

Zou de oorzaak zijn dat het verschillende merken WP zijn of zou er meer aan de hand kunnen zijn? (Ik vermoed dat als ik de flow omhoog kan krijgen dat ook de andere WP beter gaat werken :? Ta van 28 wordt wel prima gehaald maar Tr nooit hoger dan 21).
Misschien even de gegevens van de
circulatiepompen vergelijken?

De groepen zijn verder ook overal even lang?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Djvdb schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Misschien even de gegevens van de
circulatiepompen vergelijken?

De groepen zijn verder ook overal even lang?
Ja de groepen zijn nooit langer dan 90m, bij de 7groeps verdeler zitten er 2 kleinere groepen tussen. Ik zal de gegevens van de pompen er nog is bij pakken...zou het kunnen dat er in de 16groeps verdeler meer weerstand zit dan een kleinere verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Apocalyps895 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Ja de groepen zijn nooit langer dan 90m, bij de 7groeps verdeler zitten er 2 kleinere groepen tussen. Ik zal de gegevens van de pompen er nog is bij pakken...zou het kunnen dat er in de 16groeps verdeler meer weerstand zit dan een kleinere verdeler?
Als de verdelers een eigen pomp hebben en ze hydraulisch neutraal zijn, is de weerstand eigenlijk 0. Zit er niet een mengventiel in, waardoor een van de verdelers stiekem een beetje hydraulisch actief gemaakt is?

Bij sommige verdelers zit daar een stelschroef voor. Die kun je van hydraulisch neutraal (100% menging) tot hydraulisch volledig actief (0% menging, de pomp zuigt zelf vanuit de aanvoerleiding aan) instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Blihi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:21:
[...]

Als de verdelers een eigen pomp hebben en ze hydraulisch neutraal zijn, is de weerstand eigenlijk 0. Zit er niet een mengventiel in, waardoor een van de verdelers stiekem een beetje hydraulisch actief gemaakt is?

Bij sommige verdelers zit daar een stelschroef voor. Die kun je van hydraulisch neutraal (100% menging) tot hydraulisch volledig actief (0% menging, de pomp zuigt zelf vanuit de aanvoerleiding aan) instellen.
Zijn beide open kunststof verdelers van topflow . (Beide worden rechtstreeks vanuit de WP met flex 32x3 gevoed zonder extra waterpomp). Er zit volgensmij dan ook geen mengventiel op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Apocalyps895 Als je de pompcurve of restopvoerdruk in de installatiehandleiding opzoekt heb je in ieder geval iets uitgesloten :)
Anders staan misschien de inregelkranen (soms de flowmeters zelf) van de ene verdeler niet helemaal open of is er iets anders aan de hand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Apocalyps895 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Zijn beide open kunststof verdelers van topflow . (Beide worden rechtstreeks vanuit de WP met flex 32x3 gevoed zonder extra waterpomp). Er zit volgensmij dan ook geen mengventiel op?
Als er geen pompen op zitten, dan kun je niets anders dan balanceren met de flowmeters. Een verdeler met meer slangen heeft een lagere weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Proton_ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:07:
@Apocalyps895 Als je de pompcurve of restopvoerdruk in de installatiehandleiding opzoekt heb je in ieder geval iets uitgesloten :)
Anders staan misschien de inregelkranen (soms de flowmeters zelf) van de ene verdeler niet helemaal open of is er iets anders aan de hand.
Volgens mij heeft denk ik de pomp gewoon niet meer capaciteit? :? (Maar dat zou wel betekenen dat er toch wel weerstand anders zou de flow nog hoger zijn...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZv7Zv7PhOqyqE-yyVkn3WjFAsM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dx6Z6DQMbP46p0pUfuPayPPO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Je haalt op beide WP's dus zo'n 1.8 m3/uur. Dat is toch prima? De pomp zal gewoon niet meer kunnen leveren.

Hoe meer vloerlussen, hoe lager de weerstand, dus je "probleem" zal in de aanvoerleiding zitten, dat is de beperkende factor. Maar met 30l/min zou dat geen probleem moeten zijn.

Als jij 30 liter per minuut verpompt met een Ta van 28 en een Tr van 21, dan is dat 14 kW. Ik weet niet wat je nog meer uit die WP wilt halen, maar dat klinkt als een heel stevig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Blihi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:23:
Je haalt op beide WP's dus zo'n 1.8 m3/uur. Dat is toch prima? De pomp zal gewoon niet meer kunnen leveren.

Hoe meer vloerlussen, hoe lager de weerstand, dus je "probleem" zal in de aanvoerleiding zitten, dat is de beperkende factor. Maar met 30l/min zou dat geen probleem moeten zijn.

Als jij 30 liter per minuut verpompt met een Ta van 28 en een Tr van 21, dan is dat 14 kW. Ik weet niet wat je nog meer uit die WP wilt halen, maar dat klinkt als een heel stevig vermogen.
Dat klopt, alleen bij de kleine verdeler heb ik met die flow een Tr van 25 bij een Ta van 28 ... met deze delta T draait de WP beter. Mijn aanname was dat bij een hogere flow de Tr op de grote verdeler ook hoger wordt dus uiteindelijk minder vermogen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Apocalyps895 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Dat klopt, alleen bij de kleine verdeler heb ik met die flow een Tr van 25 bij een Ta van 28 ... met deze delta T draait de WP beter. Mijn aanname was dat bij een hogere flow de Tr op de grote verdeler ook hoger wordt dus uiteindelijk minder vermogen nodig heeft.
Maar als je 14 kW de vloer in stopt dan heb je dus 14 kW nodig. Je gaat dat vermogen niet omlaag krijgen met een hogere flow. Sterker nog, een hogere flow bij dezelfde Ta betekent een hogere Tr en dus een hogere gemiddelde vloertemperatuur en dus een hoger afgiftevermogen, niet lager.

Die andere verdeler heeft gewoon minder vermogen nodig. Zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 07:35
Blihi schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Maar als je 14 kW de vloer in stopt dan heb je dus 14 kW nodig. Je gaat dat vermogen niet omlaag krijgen met een hogere flow. Sterker nog, een hogere flow bij dezelfde Ta betekent een hogere Tr en dus een hogere gemiddelde vloertemperatuur en dus een hoger afgiftevermogen, niet lager.

Die andere verdeler heeft gewoon minder vermogen nodig. Zo simpel is het.
Het gaat hier toch om rendement en niet om vermogen. Een hogere flow bij hetzelfde vermogen betekent meestal een lagere Ta en een daardoor een hoger rendement. Ik zou zeggen zet er om een pomp op met een hoger debiet. Maar ik weet niet of ik hier een redenatie fout maak en of dat uit kan.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Djvdb schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:41:
[...]

Het gaat hier toch om rendement en niet om vermogen. Een hogere flow bij hetzelfde vermogen betekent meestal een lagere Ta en een daardoor een hoger rendement. Ik zou zeggen zet er om een pomp op met een hoger debiet. Maar ik weet niet of ik hier een redenatie fout maak en of dat uit kan.
Fair enough, dan zou je een veel grotere pomp moeten plaatsen met het bijkomende verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 15:59
Situatie: Ik heb 2 CV ketels die te groot gedimensioneerd zijn (45 respect. 30 kW) maar het huis prima warm houden op hun minimumvermogen (15 respect. 10 kW). Ik ga 1 ketel verwijderen (en de radiatoren + vvw ondergronds aansluiten op de andere ketel (met deze buizen) en wil dan ook een hybride warmtepomp aansluiten op de overgebleven ketel. Mijn vragen:
  • Wat zou de overhead zijn van de tweede ketel? Ze hebben beide een boiler (10L)
  • Mijn gasverbruik is nu 2138/jaar dus het warmtepompvermogen zou 10,3 kW zijn. In Home Assistant kan ik zien hoeveel kW en hoelang de ketel stookt, kan ik beter met die gegevens rekenen?
  • Als ik een hybride warmtepomp wil moet ik dan vermenigvuldigen met 0,4?
  • Hoe groot moet de diameter van de leidingen zijn tussen de 2 CV ketels (rekening houdende met een all-electric warmtepomp in de toekomst)?
Alvast dank voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door mukky op 28-01-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@mukky Van wie is het plan om beide (overgedimensioneerde) cv-ketels op elkaar aan te sluiten en wat is de redenatie daar achter? - Heel misschien sww?

P.S.: Als je echt een project ervan wil maken is het misschien handig een eigen topic te openen
i.v.m. de vele vragen welke nog gesteld en beantwoord moeten worden.

[ Voor 42% gewijzigd door dunklefaser op 28-01-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dunklefaser schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:51:
@mukky Van wie is het plan om beide (overgedimensioneerde) cv-ketels op elkaar aan te sluiten en wat is de redenatie daar achter? - Heel misschien sww?
Ik bedoelde 1 ketel weghalen en cv + sww aansluiten op de andere ketel, heb de post herschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-10 17:03
Een vraag aan de Vaillant kenners. Omdat mijn systeem nog steeds druk verliest monitor ik dat dagelijks. Nu is mij opgevallen dat de druk soms opeens veel hoger of lager is dan je zou verwachten. Dus bij normaal bedrijf is die nu (nog maar 1.2. en ga ik vandaag weer bijvullen) Maar als de warmtepomp minder gaat verwarmen of uit staat is die ineens veel hoger richting de 1.7 of hoger? Is dat gebruikelijk? Je zou verwachten dat de druk juist gelijk blijft of zelfs wat zakt? Hoe zit dat? Ben benieuwd of iemand dat weet.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
pc_slopert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
Een vraag aan de Vaillant kenners. Omdat mijn systeem nog steeds druk verliest monitor ik dat dagelijks. Nu is mij opgevallen dat de druk soms opeens veel hoger of lager is dan je zou verwachten. Dus bij normaal bedrijf is die nu (nog maar 1.2. en ga ik vandaag weer bijvullen) Maar als de warmtepomp minder gaat verwarmen of uit staat is die ineens veel hoger richting de 1.7 of hoger? Is dat gebruikelijk? Je zou verwachten dat de druk juist gelijk blijft of zelfs wat zakt? Hoe zit dat? Ben benieuwd of iemand dat weet.
Is je expansievat nog heel of lekt er misschien water door het membraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:32:

• Mijn gasverbruik is nu 2138/jaar dus het warmtepompvermogen zou 10,3 kW zijn. In Home Assistant kan ik zien hoeveel kW en hoelang de ketel stookt, kan ik beter met die gegevens rekenen?
Het geeft wel inzicht als je bijvoorbeeld je gasverbruik per dag weet. Daarmee kun je een beetje inschatten hoeveel vermogen je nodig hebt van de warmtepomp.
1 m3 gas is 9 kWh, dus als je 1 m3 gas per uur verstookt dan moet je een 9 kWh WP hebben.
• Als ik een hybride warmtepomp wil moet ik dan vermenigvuldigen met 0,4?
Nee, gewoon een WP van 11 kW monteren zodat je ziet dat je best helemaal gasloos kunt zijn.

Met een hybride setup moet je wel heel goed kijken hoe je die inregelt. Het is heel erg makkelijk om de WP gewoon helemaal niet te gebruiken omdat je met gas je gedrag niet hoeft aan te passen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

pc_slopert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
Als de druk wordt afgelezen bij de retour (voor de waterpomp) kan het naast een kapot expansievat ook nog een verstopping of zoneregeling zijn. Dan zal je pomp namelijk druk opbouwen bij de aanvoer en tegelijkertijd de druk verlagen bij de retour. Dat kan je controleren door enkel de waterpomp te laten lopen en zien wat dat voor effect heeft op de druk.

Kapot expansievat zie je een hogere druk bij warmer water en lager bij kouder water. Maar hier lijkt het andersom om basis van je beschrijving. Alsnog goed om even te controleren door er op te tikken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Maasluip schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Het geeft wel inzicht als je bijvoorbeeld je gasverbruik per dag weet. Daarmee kun je een beetje inschatten hoeveel vermogen je nodig hebt van de warmtepomp.
1 m3 gas is 9 kWh, dus als je 1 m3 gas per uur verstookt dan moet je een 9 kWh WP hebben.
Gaat die vlieger wel op? Vandaag verbruik ik in een etmaal ongeveer 7 m3, volgens home assistant ziet dit er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfwiRZ557ZM5oNeVrPHdZfLmYk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5RkByPT4FjXyNsWZZ9jAhYu4.png?f=fotoalbum_large

De ketel draait op minimaal vermogen (22% van 45 kW = 10 kW) voor een periode van 3 uur dus totaal zo'n 30 kW geleverd. Als ik dat deel over 24 uur kom ik op 1,25 kW per uur uit.Waarom dan een 9 kW hybride ketel?
[...]

Nee, gewoon een WP van 11 kW monteren zodat je ziet dat je best helemaal gasloos kunt zijn.

Met een hybride setup moet je wel heel goed kijken hoe je die inregelt. Het is heel erg makkelijk om de WP gewoon helemaal niet te gebruiken omdat je met gas je gedrag niet hoeft aan te passen.
Ik denk niet dat mijn huisbaas daarin meegaat, dan moet ik ook de halve keuken gaan verbouwen en een boilervat gaan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:19
mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Gaat die vlieger wel op? Vandaag verbruik ik in een etmaal ongeveer 7 m3, volgens home assistant ziet dit er als volgt uit:

[Afbeelding]

De ketel draait op minimaal vermogen (22% van 45 kW = 10 kW) voor een periode van 3 uur dus totaal zo'n 30 kW geleverd. Als ik dat deel over 24 uur kom ik op 1,25 kW per uur uit.Waarom dan een 9 kW hybride ketel?

[...]

Ik denk niet dat mijn huisbaas daarin meegaat, dan moet ik ook de halve keuken gaan verbouwen en een boilervat gaan plaatsen.
Omdat het vandaag geen -10 is

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 28-01-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
freakaleek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Omdat het vandaag geen -10 is
Dat snap ik, mijn hoogste verbruik was 20 m3 deze winter. Maar ik heb toch geen 20m3 warmtepomp nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Dat snap ik, mijn hoogste verbruik was 20 m3 deze winter. Maar ik heb toch geen 20m3 warmtepomp nodig?
20*9/24 is 7.5 kW gemiddeld, bij daggemiddelde van …. -2?

Dus je zal fors groter moeten dan 7.5kW
Zoals @Maasluip aangeeft zou 11kW waarschijnlijk moeten volstaan voor gasloos zijn.

Dus een warmtepomp die nog 11 kW kan leveren bij -7/-10C buiten

[ Voor 19% gewijzigd door freakaleek op 28-01-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
freakaleek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:17:
[...]

20*9/24 is 7.5 kW gemiddeld, bij daggemiddelde van …. -2?

Dus je zal fors groter moeten dan 7.5kW
Dank voor je aangepaste uitleg. Die redenering volg ik ook maar wat voor vermogen zou ik moeten nastreven voor een hybride warmtepomp? Ik las ergens *0,4 dus dan zit ik op 4,12 kW?

[ Voor 32% gewijzigd door mukky op 28-01-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Dank voor je aangepaste uitleg. Die redenering volg ik ook maar wat voor vermogen zou ik moeten nastreven voor een hybride warmtepomp? Ik las ergens *0,4 dus dan zit ik op 4,12 kW?
Hoe meer vermogen hoe beter, immers verbruik je dan minder gas en bespaar je dus OPEX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Begrijp wel hoe het stookgedrag van een hybride is. Je kunt elektrisch verwarmen tot die 4,12 kW en als je meer nodig hebt dan zal de warmtepomp niets doen, want de ketel zorgt voor een hoge retourtemperatuur waar de warmtepomp niets mee kan.
Het is niet zo dat je op koude dagen 4 kW, als de gasketel draait, de warmtepomp 4 kW bijdraagt aan de verwarming.
En ik weet niet precies wat er verwarmd werd in dat plaatje, maar als je 22,5 kW nodig hebt (75% van 30 kW) dan zal de warmtepomp ook niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Maasluip schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Begrijp wel hoe het stookgedrag van een hybride is. Je kunt elektrisch verwarmen tot die 4,12 kW en als je meer nodig hebt dan zal de warmtepomp niets doen, want de ketel zorgt voor een hoge retourtemperatuur waar de warmtepomp niets mee kan.
Het is niet zo dat je op koude dagen 4 kW, als de gasketel draait, de warmtepomp 4 kW bijdraagt aan de verwarming.
Helder, dank
En ik weet niet precies wat er verwarmd werd in dat plaatje, maar als je 22,5 kW nodig hebt (75% van 30 kW) dan zal de warmtepomp ook niets doen.
Het plaatje is het stookgedrag van 1 van de Nefit ketels die op 22% van zijn max vermogen draait (45 kW). Dat is dus 10 kW/uur voor 3 uur oftewel 30 kW op een dag maar het is toch beter om met minder vermogen langer te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je zult dat in de regeling met de warmtepomp goed moeten instellen. Dat als je warmte nodig hebt er niet als een malle veel warmte gemaakt wordt (met de CV ketel) maar langzaam met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@mukky Misschien handiger als je een eigen topic gaat openen gelet op de vele onduidelijkheden
en nog niet gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden van jou.
Ik heb bijvoorbeeld nog niets gelezen over jouw huidig afgiftesysteem en de systeemtemperaturen.
Ga je hier nog wat aan aanpassen voor de (hybride) wp? Het algemene FAQ-topic heb je natuurlijk doorgespit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-10 17:03
@Rimco @Martin7182 Oh, dat is dan wellicht de verklaring. Had ik nog niet aan gedacht en is ook wel logisch. Maar zou je toch met Ik heb nu namelijk helemaal geen expansievat omdat het systeem voor tijdelijk alleen maar op de vloerverwarming is aangesloten. Geen zoneregeling.
Misschien zou het ontbreken van een expansievat het leeg lopen van het systeem ook kunnen verklaren?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Pagina: 1 ... 195 ... 229 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)