Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesface
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-08 12:43
In mijn nieuwe huis (140m2 woonopp, 500m3, 2-onder-1-kap, jaren 30) waar ik heel uitgebreid ga isoleren (gevels naar RC 3,5, dak RC 5, vloer RC 6, beneden triple glas, boven HR++, Ventilatie D) wil ik volledig van het gas af. Ik heb met oog op toekomstige vervanging bij voortschrijdende techniek op dit moment voorkeur voor een L/W warmtepomp, maar in principe ook budget en ruimte voor W/W.

Volgens mijn eigen berekening mbv ubakus en handmatige warmteverliesberekening kom ik ergens tussen de 5 en 7 kw op -10 uit afhankelijk van hoe pessimistisch ik ben over kierdichting en koudebruggen die niet te vermijden zijn.

VWW komt op 3 verdiepingen, beneden sowieso een open verdeler, over wat boven te doen is advies welkom. Beneden is er op ongeveer 50m2 netto ruimte voor vloerverwarming, in de hal waar een granito vloer ligt wil ik een jaga radiator installeren. Wat betreft boven: open verdelers zijn leuk voor de warmtepomp, maar of het ook het huis op de juiste plek op de juiste tijd warm maakt weet ik niet. Ik en mijn partner werken wel vrij veel thuis, maar gaan dat waarschijnlijk hoofdzakelijk beneden doen.

Ik heb op zich op meerdere plekken wel ruimte voor de boiler. Ik overweeg horizontaal in een knieschot, of verticaal op zolder (liever niet), of verticaal op de verdieping tussen de slaapkamers in een grote inbouwkast. Ik ga uit van 300L boilervat - we hebben een bad en 2 douches, maar zijn verder best zuinig met douchen en vinden een beetje rem op watergebruik best ok (zeker voor onze toekomstige pubers (nu 2 en 5) 8)7 ). DWTW komt bij beide douches.

Ik heb qua warmtepomp een sterke voorkeur voor een stille warmtepomp (geluidsvermogen 50db of lager als het kan) met goed backup vermogen als het opeens echt koud is voor de zekerheid, met verder een goede COP bij de milde omstandigheden die gemiddeld genomen te verwachten zijn. Voorkeur voor zwart/strak design van de buitenunit, die jaren 80 grijze units zie ik liever niet in de achtertuin. Ik ben verder best bereid om wat dieper in de optimalisatie van de WP te duiken, maar vind het wel echt een voordeel als een warmtepomp breed verkrijgbaar is zodat er makkelijk monteurs en onderdelen te vinden zijn als nodig.

Ik heb inmiddels twee offertes liggen, en twijfel hier best stevig over:

offerte A:
9kw (7 bij -10) Panasonic Aquarea L met 300L boilervat. Zeer betrouwbare installateur met veel kennis in huis, maar ook een stevig prijskaartje voor de installatie (ex aanpassing elektrische installatie). Installateur is (nog) niet op locatie langs geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLA6cjm_Z68S9caFXkPtj8vrEoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AFx2tODAbq2U6pIbUsmyPC55.png?f=fotoalbum_large

offerte B:
9 kw (9 bij -10(?)) LG Therma V R290. Installateur is op locatie langs geweest en ik had een goede indruk van het contact. Ondanks dat ik heb aangegeven balansventilatie te gaan aanleggen is er hier een losse warmtepompboiler opgenomen, wmb iets minder logisch dus ga hier nog een aanpassing voor vragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymJigPHGYJvXjiF5Ax9rz2tGtuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x2q7hxzdlmVvKiUB6zuAbUcf.png?f=fotoalbum_large

De vragen waar ik graag wat advies op krijg:
  • Hoe kan ik het afgiftesysteem optimaal krijgen? 28mm aanvoer, open verdelers en groepen van 60-80m heb ik op mijn verlanglijstje, wat kan ik het beste op de bovenverdieping doen?
  • De Therma V heeft wmb behoorlijk goede specs, vooral door backup, maar zie deze op tweakers en ook elders vrij weinig terug - past deze goed bij mijn wenslijstje? Grootste nadeel is wmb de omvang van de buitenunit, 180kg en 1,5m breed
  • Het prijsverschil in de offertes is enorm. Ik vind partij A heel sterk maar ook erg duur, zeker als ik naar stelposten en elektra kijk. Maar partij B vind ik wel zo goedkoop dat ik me wat zorgen maak over of ze weten wat ze doen, ook omdat ze in het verleden vooral zonnepanelen lijken te hebben geinstalleerd en niet zoveel warmtepompen. Anderzijds is het contact daar erg goed en referenties prima
  • Bonus: De warmtepomp komt bovenop een kelder/kruipruimte van 100cm hoogte en 2,5x5m oppervlak, en de hoofdriolering loopt daar ook doorheen. Echt een heel interessante situatie om daar iets met WTW te doen of zelfs meer voor het SWW. Zou er ook graag een boilervat of buffervat kwijt willen, maar daar twijfel ik wat over de vervangbaarheid ivm het kruipluik waar dingen doorheen zouden moeten. zijn hier nog creatieve ideeën voor? :D
Ik nijg op dit moment naar offerte A en dan met nog wat onderhandeling over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:39
Ik heb een vergelijkbare woningoppervlakte, enkel mijn isolatie is iets slechter. Mijn woning wordt prima warm met een 7kW panasonic (j series). Daarnaast een aparte wpb.

Als je het zelf installeert zal je voor rond de 6,5k a 7k zonder subsidie wel klaar zijn.

Verder is de vloerverwarming op meerdere verdiepingen goed af te stellen met debietmeters. Daarmee kan je best goed afgifte inregelen per zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 15:58
Ik vind de eerste offerte wel echt hoog. Buffervat bij drie verdiepingen vloerverwarming lijkt mij onnodig.

De prijs van het boilervat en de warmtepomp zijn ook hoog. De buitenunit staat online voor 5k en een iventum maxtank kost online 1,5k. Volgensmij is 10-12k wel zo’n beetje normaal voor een a-merk pomp. Voor 8k heb je namelijk al een FE adlar castra.

Vloerverdelers zou ik pomploos doen en dan temp regelen ahv debiet. Er zijn tweakers die dat ook zo hebben gedaan en erg hoge efficiëntie halen.

Je kunt ook nog naar vaillant kijken die zijn erg stil.

[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 29-01-2025 08:26 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:21
keesface schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:53:
In mijn nieuwe huis (140m2 woonopp, 500m3, 2-onder-1-kap, jaren 30) waar ik heel uitgebreid ga isoleren (gevels naar RC 3,5, dak RC 5, vloer RC 6, beneden triple glas, boven HR++, Ventilatie D) wil ik volledig van het gas af. Ik heb met oog op toekomstige vervanging bij voortschrijdende techniek op dit moment voorkeur voor een L/W warmtepomp, maar in principe ook budget en ruimte voor W/W.

Volgens mijn eigen berekening mbv ubakus en handmatige warmteverliesberekening kom ik ergens tussen de 5 en 7 kw op -10 uit afhankelijk van hoe pessimistisch ik ben over kierdichting en koudebruggen die niet te vermijden zijn.

VWW komt op 3 verdiepingen, beneden sowieso een open verdeler
Doe maar een gesloten verdeler (dus zonder pomp). In een open verdeler heb je menging, wat nogal slecht is voor het rendement van je WP.
, over wat boven te doen is advies welkom. Beneden is er op ongeveer 50m2 netto ruimte voor vloerverwarming, in de hal waar een granito vloer ligt wil ik een jaga radiator installeren. Wat betreft boven: open verdelers zijn leuk voor de warmtepomp, maar of het ook het huis op de juiste plek op de juiste tijd warm maakt weet ik niet. Ik en mijn partner werken wel vrij veel thuis, maar gaan dat waarschijnlijk hoofdzakelijk beneden doen.

Ik heb op zich op meerdere plekken wel ruimte voor de boiler. Ik overweeg horizontaal in een knieschot, of verticaal op zolder (liever niet), of verticaal op de verdieping tussen de slaapkamers in een grote inbouwkast. Ik ga uit van 300L boilervat - we hebben een bad en 2 douches, maar zijn verder best zuinig met douchen en vinden een beetje rem op watergebruik best ok (zeker voor onze toekomstige pubers (nu 2 en 5) 8)7 ). DWTW komt bij beide douches.

Ik heb qua warmtepomp een sterke voorkeur voor een stille warmtepomp (geluidsvermogen 50db of lager als het kan) met goed backup vermogen als het opeens echt koud is voor de zekerheid, met verder een goede COP bij de milde omstandigheden die gemiddeld genomen te verwachten zijn. Voorkeur voor zwart/strak design van de buitenunit, die jaren 80 grijze units zie ik liever niet in de achtertuin. Ik ben verder best bereid om wat dieper in de optimalisatie van de WP te duiken, maar vind het wel echt een voordeel als een warmtepomp breed verkrijgbaar is zodat er makkelijk monteurs en onderdelen te vinden zijn als nodig.

Ik heb inmiddels twee offertes liggen, en twijfel hier best stevig over:

offerte A:
9kw (7 bij -10) Panasonic Aquarea L met 300L boilervat. Zeer betrouwbare installateur met veel kennis in huis, maar ook een stevig prijskaartje voor de installatie (ex aanpassing elektrische installatie). Installateur is (nog) niet op locatie langs geweest.
[Afbeelding]
offerte B:
9 kw (9 bij -10(?)) LG Therma V R290. Installateur is op locatie langs geweest en ik had een goede indruk van het contact. Ondanks dat ik heb aangegeven balansventilatie te gaan aanleggen is er hier een losse warmtepompboiler opgenomen, wmb iets minder logisch dus ga hier nog een aanpassing voor vragen.
[Afbeelding]
Je hebt zometeen niet heel veel thermische massa binnen de geïsoleerde schil. Dat maakt het minimum vermogen van de warmtepompen belangrijk.
Wat is het minimum vermogen van bovengenoemde warmtepompen bij A12W25?
De vragen waar ik graag wat advies op krijg:
[list]
• Hoe kan ik het afgiftesysteem optimaal krijgen? 28mm aanvoer, open verdelers en groepen van 60-80m heb ik op mijn verlanglijstje, wat kan ik het beste op de bovenverdieping doen?
Daar ook VVW aanleggen en gesloten verdelers gebruiken. (En vooral begrijpen wat het verschil tussen open en gesloten is en waar die term vandaan komt. Helaas snappen veel websites er ook geen drol van.)
• De Therma V heeft wmb behoorlijk goede specs, vooral door backup, maar zie deze op tweakers en ook elders vrij weinig terug - past deze goed bij mijn wenslijstje? Grootste nadeel is wmb de omvang van de buitenunit, 180kg en 1,5m breed
Dat lijkt me erg groot. Zeker omdat je zelf tussen de 5 en 7 kW nodig hebt. Waarom dan een 9 kW met zoveel backup vermogen kopen?
Backup vermogen is sowieso niet nodig. Een 2 kW straalkacheltje koop je voor onder de 15 euro, en daarmee hou je een gemiddelde woning ook wel op temperatuur.
• Het prijsverschil in de offertes is enorm. Ik vind partij A heel sterk maar ook erg duur, zeker als ik naar stelposten en elektra kijk. Maar partij B vind ik wel zo goedkoop dat ik me wat zorgen maak over of ze weten wat ze doen, ook omdat ze in het verleden vooral zonnepanelen lijken te hebben geinstalleerd en niet zoveel warmtepompen. Anderzijds is het contact daar erg goed en referenties prima
• Bonus: De warmtepomp komt bovenop een kelder/kruipruimte van 100cm hoogte en 2,5x5m oppervlak, en de hoofdriolering loopt daar ook doorheen. Echt een heel interessante situatie om daar iets met WTW te doen of zelfs meer voor het SWW. Zou er ook graag een boilervat of buffervat kwijt willen, maar daar twijfel ik wat over de vervangbaarheid ivm het kruipluik waar dingen doorheen zouden moeten. zijn hier nog creatieve ideeën voor? :D
[/list]

Ik nijg op dit moment naar offerte A en dan met nog wat onderhandeling over de prijs.
In een kruipruimte past geen SWW-vat. Een horizontaal vat wil je niet omdat je dan geen gelaagdheid hebt (en dus veel minder netto capaciteit).

WTW ventilatie zou ik op zolder doen, ook omdat ventielen in het plafond zitten en niet in de vloer. WTW-ventilatie in een kruiptuimte geeft veel te veel buizen naar boven.

Edit: Prijs van de Pana gaat nergens over. Daarmee ga je naar ca 20k netto. Alleen al aan afschrijving (over een boekhoudkundig te lange termijn van 15 jaar) geeft dat 1300 euro per jaar.
Afschrijving van CV-ketel is hooguit € 200 per jaar.

Op gas zou je ca 1000 m³ per jaar = € 1300 per jaar aan stookkosten hebben.
Met WP ca 2200 kWh per jaar = € 660.
Je bespaart dus € 650 per jaar, maar moet wel 1100 euro extra afschrijven....

Dat kan dus nooit uit. Je kunt (veel) goedkoper op gas blijven stoken.
Zie ook Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" voor een meer gedetailleerde kostenberekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2025 11:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesface
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-08 12:43
Thanks voor de reacties!

Voor de duidelijkheid een korte toelichting: kosten besparen is voor mij geen hoofddoel, maar natuurlijk moet het binnen de perken blijven. Gaat me meer om duurzaamheid. Wat betreft wtw in die kelder: daarmee bedoel ik warmte terug winnen uit het relatief warme riolering water, niet iets met ventilatie. Kleine ergernis aan mijn kant dat wtw als synoniem voor balansventilatie met wtw staat aangezien je op veel plekken warmte kunt terugwinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 15:58
keesface schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:23:
Thanks voor de reacties!

Voor de duidelijkheid een korte toelichting: kosten besparen is voor mij geen hoofddoel, maar natuurlijk moet het binnen de perken blijven. Gaat me meer om duurzaamheid. Wat betreft wtw in die kelder: daarmee bedoel ik warmte terug winnen uit het relatief warme riolering water, niet iets met ventilatie. Kleine ergernis aan mijn kant dat wtw als synoniem voor balansventilatie met wtw staat aangezien je op veel plekken warmte kunt terugwinnen :)
DeWarmte had zoiets maar daar zijn ze dacht ik mee gestopt. Je kunt kijken naar een solarfreezer maar dat is dacht ik geen wtw.

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 29-01-2025 19:10 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-09 21:51
keesface schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:23:
Voor de duidelijkheid een korte toelichting: kosten besparen is voor mij geen hoofddoel, maar natuurlijk moet het binnen de perken blijven. Gaat me meer om duurzaamheid. Wat betreft wtw in die kelder: daarmee bedoel ik warmte terug winnen uit het relatief warme riolering water, niet iets met ventilatie.
Mijn complimenten voor je positieve instelling!
Als je al douchewater-warmteterugwinning gaat toepassen is er voor een gezin van vier personen verder niet meer zoveel warmte uit het afvoerwater te halen. Daar is niet veel te halen.

Ik heb die optionele horizontale boiler uit de eerste offerte wel toegepast bij een klant. Daar was echt geen andere plaats beschikbaar. Het is een compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:33
@keesface
Mooi project, je huis!
Ik ben hier een jaar geleden ook overgestapt op een full electric warmtepomp in een jaren ‘30 huis. Voor mij speelde idealisme en duurzaamheid ook een grote rol.

Offerte 1 is denk ik te hoog geprijsd, dat moet echt lager kunnen.

Offerte 2… de LG warmtepompen staan niet echt bekend als een A-merk en staan ook zeker niet bekend als stil. Die zou ik niet kiezen.

Ik zou een van de volgende opties kiezen:
A) Panasonic maar dan andere installateur met betere prijs
B ) Vaillant Arotherm Plus 75/6, staat bekend als erg stil en kwalitatief goed. Moet te krijgen zijn voor zo’n €10k na subsidie, als er niet teveel extra werkzaamheden zijn.
C) Mitsubishi Electric. Zie het specifieke topic.

Ik denk dat je bij alle drie de opties voor €10-13k na subsidie klaar moet kunnen zijn, kwestie van een goede en redelijke installateur vinden. Vaak is dat nog de grootste uitdaging.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1