Hoi experts
De hele discussie met wel/geen parallel buffervat ben ik me goed van bewust en op ingelezen.
Ik heb zelf een seriebuffer vat van 20 liter in mijn 6kW all-electric systeem van Adlar Castra.
Ik heb een jaren 70 woning met binnenkort fancoils, en nu alleen maar kleine enkel plaat radiatoren, relatief weinig systeeminhoud dus. (En de WP is geplaatst met de fancoils in gedachte, gerekend is met 15 liter systeeminhoud in totaal in de fancoils)
Een seriebuffer (vergroten) is wat dat betreft niet zo gek, de Chinese oem-solareast (BLN-006TD1) warmtepomp lijkt heel erg op de adlar castra pomp en adviseert 60 liter als minimale systeeminhoud.
Nu had ik een hele lange hersteltijd na een defrost voordat de inlet/retour temperatuur weer op niveau kwam (wel 30 minuten), nu bieden ze aan een extra 20 liter vaatje bij te plaatsen.
De WP draait hierbij dan wel op 100% compressortoerental.
Nu vraag ik me af of dit wel voldoende gaat zijn, de inhoud van zo'n buffertje zal toch ook niet 100% inzetbaar zijn (volgens mij plaatsen ze de Reflex V 20, 16 liter bruikbaar).
Moeten er dan niet twee 20 liter vaatjes bij? (voor een inhoud van 15 + 16 +16 +16 liter totaal, optie tot 60 liter vat willen ze niet leveren, wel naar gevraagd).
En kan ik naast de minimale systeeminhoud van de datasheet op een andere manier een goede grootte van de buffer bepalen?
Uiteindelijk moet al het water in een buffer ook weer opgewarmd worden, de defrosts zelf zijn nu al wel snel klaar.
Voegt het verhogen van de seriebuffercapaciteit dan überhaupt iets toe? Hoe kijken jullie naar de zin/onzin van een seriebuffer in het systeem?