De installateur was teruggekomen om te ontluchten begreep ik. Maar denk dat het water daarna dus niet is bijgevuld.PeteSplit schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:55:
[...]
Let op met ontluchten, als je dat doet, daalt de druk ook heel veel. Dus eerst bijvullen, dan ontluchten en weer bijvullen.
Bij mijn warmtepomp wordt aanbevolen voor een goede flow, 2,0 tot 2,5 bar door de warmtepomp (intern) gemeten.
Klopt, maar bij een label A++ woning verwacht je dit niet. Maargoed, een deel kwam dus omdat vanaf -2 er altijd een Elelement bijsprong. Dit is inmiddels aangepast dat deze pas vanaf -6 altijd aan gaat.EVfan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:56:
[...]
@Whiskey48
Tja wat is normaal.
Mijn woning, 90-er jaren isolatie, 950m3, bijna 300m2 heeft een warmteverlies van 375-400 W/K. Dus anders uitgedrukt, 24 maal 400W is 9,6 kW per graaddag warmtebehoefte.
Dus bij een buitentemperatuur van -4 graden is er een momentaan vermogen van (20- -4)*400W nodig, dus ook weer die 9,6 kW.
Als de temperatuur gemiddeld over de hele dag - 4 graden is dan moet mijn WP buiten een uurtje SWW 23 uur dit thermisch vermogen leveren, tenminste als er geen defrosts zijn.
Dat is dus ruim 220 kWh aan warmteproductie per dag.
De COP van mijn systeem is bij die temperatuur ca. 3,2, dus 220 kWh komt overeen met ca. 70 kWh elektrisch verbruik. Nogmaals, zonder defrosts. Met elk uur een defrost was het hier afgelopen week bij een dag met gemiddeld -2,5 graden (en ‘s nachts -7 minimum) ruim 75 kWh elektrisch verbruik. Dus is 80 kWh normaal? Dat hangt in hoge mate van je warmteverlies af, en die zul je denk ik wel kennen.
Maar ik herken het wel.
Nu verbruikt hij maar ca 50kWh per dag als het boven nul is.
Er is overal HR++ dubbel glas, maar ik heb dikkere gordijnen aanbevolen, misschien dat er ondanks de schil en bodem van top tot teen is geisoleerd, er toch een bizar groot warmteverlies is ergens. (lekke leiding niet gevonden met de warmtecamera)
:strip_exif()/f/image/i3jkiCBSf8Yj852QYf5KaiU1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uWw6OLxsLWWsLabRx6C46ToV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QkC3lboFqGqD1lNBmqD9EDLE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pdTLWYy34cQNWTKIOMAA8LbQ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OwllVf0r2ETJBRYc2mwPLxti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iug021sYjVfmbabEXL2tcMNv.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/lDl83goSYPn4kE46OgmdlOD8.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MJTrD1stkTXdcbNmK70fQgiO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TPj8UzZaZJAIdB49ARnFUw3L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yuem8SEb2o4lgPVUCj9Zi0XM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YWN1KoVUQUHVozfDurMpCBSd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LVcJLYyf6MeRlARVdhFJGRhQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RPe7pj0Gvjf5XsiDL8fjs3zH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cXZDvuq8y58e5mG7RTkFhm2j.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bw3UOQDcbEQWt0ksOgJuMWmh.jpg?f=fotoalbum_tile)