Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:19
@Grolsch zoveel kennis heb ik er dus van... maar als je foto 4 kijkt zie je dat de meter op 0,5 staat. Mij is gezegd bij de oplevering dat hij altijd tussen de 1,5 en 3 moet (het groene stuk op de meter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
@JWWhisky je zit denk ik in het verkeerde topic, maar ja bij 0.5 bar zou ik wel bijvullen (tot 2 bar). Eerst even de vulslang laten vollopen met water, dan krijg je zo min mogelijk lucht in je leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0,5 bar is wel te weinig inderdaad, dan ff bij vullen tot 2 bar

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:11
Tito129 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:49:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan redelijk makkelijk het deel achter de ketel vergroten.
Het deel naar de badkamer zou ook deels kunnen.
Naar de VW strand ik op de beton vloer.

Nu heeft VW nog een eigen pomp. Deze wil ik er uithalen. Maar als het qua leiding diameters noodzakelijk is moet maar een lt met pomp komen. (Liever niet)
Gaatje in de betonvloer boren? Wij zitten in dezelfde situatie maar er wordt toch echt geadviseerd om voor de vvw de leiding groter te maken. Wij hebben nu 26mm meerlagen die in een koof halverwege de eerste verdieping over gaat op 20mm. Dus wij moeten helaas de koof open breken. Maar liever meteen goed. Het is anders ook een beetje zonde omdat je aanvoer temp flink omhoog moet om te compenseren voor de flow en dat gaat ten koste van je efficiëntie.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Djvdb schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:49:
[...]

Gaatje in de betonvloer boren? Wij zitten in dezelfde situatie maar er wordt toch echt geadviseerd om voor de vvw de leiding groter te maken. Wij hebben nu 26mm meerlagen die in een koof halverwege de eerste verdieping over gaat op 20mm. Dus wij moeten helaas de koof open breken. Maar liever meteen goed. Het is anders ook een beetje zonde omdat je aanvoer temp flink omhoog moet om te compenseren voor de flow en dat gaat ten koste van je efficiëntie.
Vanuit beneden voeden?
Ofwel WP gaat daar direct via splitsing naar de afgiftepunten beneden.
Zo heb ik het gedaan dan is de dunne aanvoerleiding naar boven toe minder erg gezien daar weinig warmte wordt gevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2025 10:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:38
Grolsch schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:16:
1,5 bar is geen enkel probleem hoor, maar laatste foto, bij die rode hendel kun je de vulslang aansluiten, maar niet nodig bij 1,5 bar druk.

En heeft al helemaal niets met douchen te maken......
@JWWhisky , is de aansluiting op de laatste foto niet de afvoer van het boilervat, en moet je het systeem bijvullen op de aansluiting onderaan het hangende buffervat op de 4e foto?

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:48
Onderstaand spreadsheet heeft mij geholpen om de capaciteit van mijn WP te bepalen, de besparing te berekenen maar ook om te zien of het gedrag op één bepaalde dag in lijn is met de verwachtingen.

Met je historisch gasverbruik kun je uitrekenen wat het gasverbruik is per graaddag, maar ook per graad-uur. Deze graaduren zijn bekend, per jaar, per meetpunt, of gemiddeld. Met deze info weet je dus hoeveel warmte je nodig hebt bij 7oC, 0oC of bij -10oC. Het sheet rekent (zoals in CV-tijd) met een lineair gasverbruik vanaf 18oC. Een sterk geïsoleerde woning met glas op het zuiden zal misschien pas bij een lagere temperatuur in een rechte lijn gaan verbruiken, maar veel scheelt dit onderaan de streep niet.

Er zijn voor- en nadelen ten opzichte van de traditionele warmteverliesberekening:
  • Voordeel is dat je rekening houdt met het gebruik en het stookgedrag (en dat van je buren), dus of verwarming aanstaat op zolder, of je de thermostaat op 19 of op 21oC hebt staan.
  • Voordeel is dat je niet alleen weet welk vermogen je minimaal nodig hebt bij -10oC, maar ook hoeveel vermogen er nodig is bij andere temperaturen, wat het verbruik per uur of per 24h is, wat het jaarverbruik is, hoe vaak je CV-ketel of je backup-heater moet bijspringen.
  • Eerste nadeel is dat je wel dit gasverbruik moet kennen, dus voor een nieuwe situatie of ander gebruik werkt het niet. Nieuwe bewoners, kamers op de verdieping verwarmen die vroeger niet gebruikt werden etc.
  • Hetzelfde geldt als je vloerverwarming of nieuwe beglazing plaatst. Je kunt het sheet gebruiken, je verbruik zal alleen positief uitvallen,
  • Dat geldt niet als je onregelmatig een pelletkachel oid. aanzet, of juist bij lage temperaturen de verdieping flink opstookt of 'swinters langere tijd niet aanwezig bent en de verwarming laag zet. Je gasverbruik is dan niet representatief op de dagen dat het eropaan komt.
  • Verder is het sheet in de basis, met gemiddelde graaduren over 10 jaar over heel Nederland, natuurlijk een versimpeling (die gelukkig best redelijk werkt ook in Groningen of Maastricht)
Je kunt het sheet downloaden van www.wesseling.me/wp, feedback is welkom!. Wat heb je verder nodig?
  • Je gasverbruik, gesplitst voor verwarming en sww
  • De Capaciteit en COP-waarden bij jouw stooktemperatuur, bijvoorbeeld AW(7/35) en AW(-7/35)
  • De Capaciteit en COP-waarden voor je sww, bijvoorbeeld AW(7/55) en AW(-7/55)
  • Jouw energieprijs per kWh en per m3
  • (je kunt nog verfijnen met min/max compressorfrequenties en info over defrosts)
Ik heb op tweakers nog eens een bestand gezien met de specificaties van veel warmtepompen. Als iemand deze weet, kun je me informeren? Ik kan het sheet dan zo aanpassen dat je één warmtepomp selecteert, en het sheet jouw dan vertelt of deze voldoende capaciteit heeft en wat je jaarbesparing is. PM is welkom (dank voor de ontvangen bronnen, helaas ontbreken veel recente warmtepompen, dus zelf de specs intypen blijft nodig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ESiXg5wn5ZBE6XxQykGKx5V2sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6KFPXWkuAd4Iz6AUaIOAQ6U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door tonwes99 op 11-02-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:29
Mooi werk. Ooit is deze sheet gedeeld, daarin staan de vermogens bij standaard waarden genoemd. Maar als ik het zo zie is deze wel al verouderd. http://ksya.net/Geluidsve...water%20warmtepompen.xlsx

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Hallo allemaal, ik heb een hybride (gas/elektriciteit) Brink Allure luchtverwarmingssysteem met een warmtepomp. Op het systeem zelf kan ik de buitentemperatuur instellen waarbij het systeem overschakelt van gas naar warmtepomp.
Ik vroeg me af of er ergens een eenvoudige calculator is waar ik de gas-/elektriciteitsprijzen, het rendement van de warmtepomp, enz. kan invoeren om te zien welke temperatuur ideaal zou zijn voor de huidige marktprijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

tonwes99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:03:
Ik heb op tweakers nog eens een bestand gezien met de specificaties van veel warmtepompen. Als iemand deze weet, kun je me informeren? Ik kan het sheet dan zo aanpassen dat je één warmtepomp selecteert, enhet sheet jouw dan verlet of deze voldoende capaciteit heeft en wat je jaarbesparing is. PM is welkom
Dat was een overzicht van @verkeerslicht: https://docs.google.com/s...RiEWEqTY/edit?usp=sharing

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
carefree7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:25:
Hallo allemaal, ik heb een hybride (gas/elektriciteit) Brink Allure luchtverwarmingssysteem met een warmtepomp. Op het systeem zelf kan ik de buitentemperatuur instellen waarbij het systeem overschakelt van gas naar warmtepomp.
Ik vroeg me af of er ergens een eenvoudige calculator is waar ik de gas-/elektriciteitsprijzen, het rendement van de warmtepomp, enz. kan invoeren om te zien welke temperatuur ideaal zou zijn voor de huidige marktprijzen?
Met Pe als je gemiddelde kWh prijs (dag+dal) en Pg je gasprijs per m3:

Je kosten per kWh warmte voor gas zijn Pg/9,77 (er zit zo'n 10kWh aan warmte in 1 m3 gas)
Je kosten per kWh warmte zijn Pe/COP (1 kWh aan elektra geeft COP kWh aan warmte)

Het omslagpunt: COPoms= 9,77 x Pe/Pg (je kunt nog iets verfijnen met 98% rendement voor je ketel)

De volgende vraag is wanneer je onder deze COP komt. Daarvoor moet je in de specs kijken. Maar bij mijn electraprijs (0,23/kWh) en mijn gasprijs (1,25/m3) kom je op een COP van 2, zo'n slechts COP bereik je bij lucht-water pas bij een behoorlijke lage buitentemperatuur/hoge stooklijn.

[ Voor 48% gewijzigd door tonwes99 op 11-02-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
carefree7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:25:
Maar het makkelijkst is om 2 dezelfde dagen te pakken en dag A op gas en dag B op warmtepomp dan kun je heel snel concluderen wat zuiniger is.

Heb je geen COP tabel van het apparaat?

Het rendement van luchtverwarming is niet zo fantastisch omdat die apparaten op zeer hoge temperaturen met een warmtepomp verwarmen, 45 graden is niet wat uit de roosters bij de woonkamer komt, onderweg koelt het enorm af.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 11-02-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bensss schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:25:
Mooi werk. Ooit is deze sheet gedeeld, daarin staan de vermogens bij standaard waarden genoemd. Maar als ik het zo zie is deze wel al verouderd. http://ksya.net/Geluidsve...water%20warmtepompen.xlsx
Dank! ik zie wel dat beiden niet echt onderhouden worden. De eerste richt zich vooral op vermogen/COP bij -7/-10, de tweede is beperkt bijgehouden. Mijn twee warmtepompen (Itho Amber en Inventum Spaarpomp) staan er beiden niet in. Dus toch de specs maar handmatig invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBreddels
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:26
tonwes99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:03:
Onderstaand spreadsheet heeft mij geholpen om de capaciteit van mijn WP te bepalen, de besparing te berekenen maar ook om te zien of het gedrag op één bepaalde dag in lijn is met de verwachtingen.
Mooi werk, ik heb soortgelijk werk gedaan maar dan op basis van een Python programma en historische data: MaartenBreddels in "Weheat warmtepompen"

Ik was benieuwd of je al een warmtepomp hebt aangeschaft en dit hebt vergeleken met de praktijk, of dat je dat gaat doen.

Wat me ook opvalt is dat je lijkt uit te kunnen met een Amber95 (wat 6.3kW is bij -7W35). Deze 6.3kW is ~75% van wat je nodig zou hebben volgens de Koevlaas formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
MaartenBreddels schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Mooi werk, ik heb soortgelijk werk gedaan maar dan op basis van een Python programma en historische data: MaartenBreddels in "Weheat warmtepompen"

Ik was benieuwd of je al een warmtepomp hebt aangeschaft en dit hebt vergeleken met de praktijk, of dat je dat gaat doen.

Wat me ook opvalt is dat je lijkt uit te kunnen met een Amber95 (wat 6.3kW is bij -7W35). Deze 6.3kW is ~75% van wat je nodig zou hebben volgens de Koevlaas formule.
Ook mooi werk! Het is idd. waardevol meer te weten dan alleen welk vermogen je bij -10oC nodig hebt.

(De Amber95 doet het prima, max 60Hz en de backup heater dit seizoen niet nodig gehad, en ook niet op topvermogen gedraaid. Maar ja, -7/-10 hebben we ook niet gehad (en zeker geen 24h). Verbruik zit binnen 10% onder de voorspelling, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik geen 10 jaar aan representatief gasverbruik had, dus de laatste twee (warmere) jaren gebruikt heb).

[ Voor 15% gewijzigd door tonwes99 op 11-02-2025 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
tonwes99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:27:
[...]

[...]

Dank! ik zie wel dat beiden niet echt onderhouden worden. De eerste richt zich vooral op vermogen/COP bij -7/-10, de tweede is beperkt bijgehouden. Mijn twee warmtepompen (Itho Amber en Inventum Spaarpomp) staan er beiden niet in. Dus toch de specs maar handmatig invullen.
Klopt. Ik ben de laatste tijd gehinderd in mijn tijdsbesteding. Sorry daarvoor.

Itho Amber staat evenals de inventum pompjes helaas niet in de keymark-data, dus ik kan de sheet daarmee ook niet bijwerken.
Mocht jij (of een ander behoefte hebben in aanvulling van bepaalde merken en typen dan wil ik dat wel aanpassen.

p.s. de Amitime ecoSTAR modellen staan er wel in (Amitime is waar Itho z'n Ambers vandaan haalt, en m.i. is het 99% zeker dat de prestaties even goed overeen komen als dat ze dit optisch doen)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaartenBreddels schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
[...]

@tonwes99 @MaartenBreddels
Mooi initiatief Tonwes!
Vergeet niet dat je voor defrosts ook wat marge nodig hebt. Zie ook mijn post hier. Je kunt rond het vriespunt zo 25-30% extra vermogen nodig hebben (dus meer dan het warmteverlies) vanwege frequente defrosts.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:25:
[...]

@tonwes99 @MaartenBreddels
Mooi initiatief Tonwes!
Vergeet niet dat je voor defrosts ook wat marge nodig hebt. Zie ook mijn post hier. Je kunt rond het vriespunt zo 25-30% extra vermogen nodig hebben (dus meer dan het warmteverlies) vanwege frequente defrosts.
Idd. Staat nu op 10% tijdverlies=capaciteitsverlies (6 min per uur) tussen de -2 en 4oC, dit zie ik bij mijn Amber. Daarnaast bij de opstart 1.2kWh aan warmte = 300Wh aan stroomverbruik per defrost. Al deze getallen (-2oC, 4oC, 10% en 300Wh) zijn schattingen. Als je betere data hebt kun je dit invullen in de gele velden.

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 11-02-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBreddels
tonwes99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Ook mooi werk! Het is idd. waardevol meer te weten dan alleen welk vermogen je bij -10oC nodig hebt.

(De Amber95 doet het prima, max 60Hz en de backup heater dit seizoen niet nodig gehad, en ook niet op topvermogen gedraaid. Maar ja, -7/-10 hebben we ook niet gehad (en zeker geen 24h)).
Ik ben benieuwd wat je van de Koevlaas formule vind, omdat je hier flink onder bent gaan zitten. Waarom had je er vertrouwen in dat je hier onder kon gaan zitten? Met mijn eigen berekeningen (ook op basis van gasverbruik) zat ik hier ook een stuk onder, waardoor ik wat ben gaan twijfelen aan de theoretische berekeningen (bijv defrost, of te optimistische specs van fabrikant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tonwes99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Staat nu op 10% tijdverlies=capaciteitsverlies (6 min per uur) tussen de -2 en 4oC, en een extra stroomverbruik van 300Wh per defrost. Als je betere data hebt kun je dit invullen in de gele velden.
6 min is te kort.
Het gaat niet alleen om de defrost zelf, maar ook om de tijd om de onttrokken warmte te compenseren, daarna ben je pas weer netto warmte aan het toevoegen aan je huis.
Ik heb dat hier eens uiteengezet. En recent dus hier eens een inschatting gemaakt van het benodigde extra vermogen rond het vriespunt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
MaartenBreddels schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Ik ben benieuwd wat je van de Koevlaas formule vind, omdat je hier flink onder bent gaan zitten. Waarom had je er vertrouwen in dat je hier onder kon gaan zitten? Met mijn eigen berekeningen (ook op basis van gasverbruik) zat ik hier ook een stuk onder, waardoor ik wat ben gaan twijfelen aan de theoretische berekeningen (bijv defrost, of te optimistische specs van fabrikant).
Ik had hem eerst als hybride staan. Toen mijn ketel kapot ging heb ik er een Spaarpomp naastgezet, gekoppeld aan een boilervat. De Spaarpomp kan ik met een klep ook 55oC water naar enkele radiatoren laten sturen. Verder heeft de Amber een electrische backup heater van 3kW. Kortom, met 5kW aan spare durfde ik het wel aan mijn ketel af te voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:31:
[...]
6 min is te kort.
Het gaat niet alleen om de defrost zelf, maar ook om de tijd om de onttrokken warmte te compenseren, daarna ben je pas weer netto warmte aan het toevoegen aan je huis.
Ik heb dat hier eens uiteengezet. En recent dus hier eens een inschatting gemaakt van het benodigde extra vermogen rond het vriespunt.
Klopt, De draaitijd tussen -2oC en 4oC is inderdaad wat te optimistisch. In kosten/verbruik wordt de defrost wel goed meegerekend maar niet de tijd (na de stilstand) die het kost om deze energie er weer in te pompen. Gelukkig speelt de defrost bij echt lage temperaturen geen rol, de lucht is dan droog genoeg, dus voor de (rest/tekort-) capaciteit tussen -10oC en -2oC speelt dat niet.

Met jouw getallen uit je post: 6min per 60 minuten om weer op temperatuur te komen, dit is 10% van de draaitijd. Als dit op max vermogen is dan is dit met mijn Amber95 9kW 3kW aan electrisch vermogen, keer 6 minuten is de 300Wh die nu in het spreadsheet gehanteerd wordt geeft voor het verbruik èn de kosten een goede benadering (maar zit nu te beperkt in de draaitijd bij -2 / 4oC).

[ Voor 16% gewijzigd door tonwes99 op 11-02-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBreddels
Ik kijk trouwens zelf naar het vermogen van een WP bij -7 of -10 graden, dus ik reken de Amber 95 als 6 kW warmtepomp (deden fabrikanten dit maar allemaal consistent).

Ik zit zelf ook te denken aan de onderkant van het vermogen te gaan zitten van wat ik nodig heb, en dan een BUH achter de hand te houden.

Ivm verbeteren van isolatie in de toekomst ga ik liever niet aan de bovenkant zitten, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen met mensen die een WP hebben die onder de Koevlaas vuistregel gaan zitten. Bedankt voor het delen van je spreadsheet en bevinden.

Heb je verder nog je model gevalideerd door te kijken naar het energieverbruik van de Amber op een dag met constante temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
MaartenBreddels schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:43:
Ik kijk trouwens zelf naar het vermogen van een WP bij -7 of -10 graden, dus ik reken de Amber 95 als 6 kW warmtepomp (deden fabrikanten dit maar allemaal consistent).

Ik zit zelf ook te denken aan de onderkant van het vermogen te gaan zitten van wat ik nodig heb, en dan een BUH achter de hand te houden.

Ivm verbeteren van isolatie in de toekomst ga ik liever niet aan de bovenkant zitten, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen met mensen die een WP hebben die onder de Koevlaas vuistregel gaan zitten. Bedankt voor het delen van je spreadsheet en bevinden.

Heb je verder nog je model gevalideerd door te kijken naar het energieverbruik van de Amber op een dag met constante temperatuur?
Ik kijk regelmatig, gemakshalve kijk ik op de uitlees-module naar de gemiddelde temperatuur de laatste 24h, en vergelijk deze met de tabel. Ik zit er tot nu toe consequent 5-10% onder, bij alle temperaturen. Het sheet rekent wel consequent met COP(7/35)...COP(-7/35), en bij temperaturen boven nul is mijn stookcurve lager, dus de COP hoger en verbruik beter. Bij kouder weer, -7/-10oC, zal de stookcurve echt naar 35oC gaan voor mijn vloerverwarming en het verbruik beter aansluiten (overigens, de oude radiatoren lopen ook gewoon mee op deze temperaturen).

Inderdaad, bij menig warmtepomp loopt het vermogen terug en dat geldt ook/zeker voor de Amber. Het mooie van de 95 tov. de Amber120 is dat hij dan moduleert vanaf 40%=3,5kW, dus een egalere temperatuur en rustiger draaien. Daarnaast had ik voor de 95 met 60m2 aan vloerverwarming geen buffer nodig voor de defrost, maakt het systeem weer simpeler. Vervolgens was het grotere model vooral hoger, kwam voor het keukenraam. En tenslotte zijn de COP en geluid-specs van de 95 beter dan van de 120.
Ik kijk regelmatig, en doe dat gemakshalve met de gemiddelde temperatuur en kijk dan in het overzicht naar het 24h elektraverbruik en naar het moduleren.

Als je na plaatsing toch krap zit en het zou 24h lang -10oC worden, tja, dan moet je die ene dag wellicht de radiator op de gang en op de verdieping dicht zodat alle warmte naar je huiskamer kan.

[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 11-02-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:31:
[...]

6 min is te kort.
@tonwes99 @SebastiaanPs
Ik ben het helemaal met @SebastiaanPs eens.
Neem een dag als vandaag. Vannacht bij een temperatuur van -1 tot 0 graden was de lucht redelijk droog, en als resultaat een defrost per 75-90 minuten. In de nanacht ging het hier licht sneeuwen en later (nu ook nog) miezeren. De verdamper vroor direct weer veel sneller aan en de defrost frequentie liep op naar eenmaal per 45-50 minuten, zelfs nu het +3 graden is. En zal, als het vanavond, met weer 90-100% RH, verder oplopen naar 35-40 minuten.
Kortom worst case moet je bij temperaturen tussen -4 en +4 graden echt wel rekening houden met 25-30 defrosts per etmaal, en daardoor zal de WP (meer) dan 4 uur niet met doeltemperatuur kunnen verwarmen. Tel daar een SWW run bij en je hebt effectief maar 18 - 19 uur per etmaal over om je huis op temperatuur te houden. Als dus je WP is berekend om bij -10 met maximum prestatie je warmteverlies nog te kunnen compenseren is dat maximale vermogen dus ook in zo’n defrost mania periode nodig, of wellicht nog iets meer (als je berekening erop is gebaseerd dat bij -10 er weinig of geen defrost meer optreden).
Dit is mijn ervaring, mijn WP kan met mijn warmteverlies tot -8 à-9 graden buitentemperatuur goed aan.
Tijdens die mistige dagen rond het vriespunt draaide de WP echter maar 18 uur (35 defrosts) per etmaal, en tussen de defrosts in minimaal 10-15 minuten met maximaal vermogen (compressor op iets >100 Hz, dT 7 graden en momentaan afgegeven vermogen 12 kW). Het huis bleef op temperatuur, maar ik had ondanks de temperaturen rond of net onder nul toch maximale vermogen nodig.
De ene nacht vorige week dat we hier drogere lucht hadden en in de late nacht/vroege ochtend met -7 graden hield de WP het huis netjes op temperatuur, met een defrost per bijna 2 uur en draaide niet eens vol vermogen.
Kortom, vergeet ze niet, en calculeer defrosts voldoende ruim in.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
EVfan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:26:
[...]

@tonwes99 @SebastiaanPs
Ik ben het helemaal met @SebastiaanPs eens.
Neem een dag als vandaag. Vannacht bij een temperatuur van -1 tot 0 graden was de lucht redelijk droog, en als resultaat een defrost per 75-90 minuten. In de nanacht ging het hier licht sneeuwen en later (nu ook nog) miezeren. De verdamper vroor direct weer veel sneller aan en de defrost frequentie liep op naar eenmaal mer 45-50 minuten, zelfs nu het +3 graden is. En zal, als het vanavond, met weer 90-100% RH, verder oplopen naar 35-40 minuten.
Kortom worst case moet je bij temperaturen tussen -4 en +4 graden echt wel rekening houden met 25-30 defrosts per etmaal, en daardoor zal de WP (meer) dan 4 uur niet met doeltemperatuur kunnen verwarmen. Tel daar een SWW run bij en je hebt effectief maar18 - 19 uur per etmaal over om je huis op temperatuur te houden. Als dus je WP is berekend om bij -10 met maximum prestatie je warmteverlies nog te kunnen compenseren is dat maximale vermogen dus ook in zo’n defrost mania periode nodig, of wellicht nog iets meer (als je berekening erop is gebaseerd dat bij -10 er weinig of geen defrost meer optreden).
Dit is mijn ervaring, mijn WP kan met mijn warmteverlies tot -8 à-9 graden buitentemperatuur goed aan.
Tijdens die mistige dagen rond het vriespunt draaide de WP echter maar 18 uur (35 defrosts) per etmaal, en tussen de defrosts in minimaal 10-15 minuten met maximaal vermogen (compressor op iets >100 Hz, dT 7 graden en momentaan afgegeven vermogen 12 kW). Het huis bleef op temperatuur, maar ik had ondanks de temperaturen rond of net onder nul toch maximale vermogen nodig.
De ene nacht vorige week dat we hier drogere lucht hadden en in de late nacht/vroege ochtend met -7 graden hield de WP het huis netjes op temperatuur, met een defrost per bijna 2 uur en draaide niet eens vol vermogen.
Kortom, vergeet ze niet, en calculeer defrosts voldoende ruim in.
Zie mijn eerdere reactie, de defrost zit volledig meegerekend in verbruik, maar idd. te beperkt in de draaitijd tussen -2oC en 4oC. Maar daar zit (in mijn ervaring) nooit je kritische punt qua capaciteit. Je kunt verlies defrost capaciteit in het sheet ongestraft ophogen van 10% naar 20%, dan gaat het ook in draaitijd goed. Voor het meerverbruik in stroom wordt nog steeds gerekend met de 300Wh per uur in het sheet. Ook dat getal is aanpasbaar, maar lijkt tot nu toe de beste inschatting.

[ Voor 4% gewijzigd door tonwes99 op 11-02-2025 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@tonwes99 @EVfan @SebastiaanPs
Dan speelt ook nog de defrostlogica van de warmtepomp een rol, want deze "weet" niet hoe droog of vochtig de lucht is en doet derhalve een aaname op basis van een aantal andere variabelen.
Als de logica niet zo slim in elkaar zit (dus slechts op basis van een timer onder een bepaalde gemeten buitentemperatuur) kan het maar zo zijn dat er bij -7°C nog steeds om het uur onnodig een defrost plaatsvindt.

Het kritische punt verschilt dus per warmtepomp

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 11-02-2025 14:44 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
verkeerslicht schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:43:
@tonwes99 @EVfan @SebastiaanPs
Dan speelt ook nog de defrostlogica van de warmtepomp een rol, want deze "weet" niet hoe droog of vochtig de lucht is en doet derhalve een aaname op basis van een aantal andere variabelen.
Als de logica niet zo slim in elkaar zit (dus slechts op basis van een timer onder een bepaalde gemeten buitentemperatuur) kan het maar zo zijn dat er bij -7°C nog steeds om het uur onnodig een defrost plaatsvindt.

Het kritische punt verschilt dus per warmtepomp
Idd. Ik heb het gevoel dat mijn Itho doorheeft dat de temperatuurval te klein is, dus dat de ventilator niet meer vollop kan draaien. In dat geval is de Itho slimmer dan het spreadsheet. Hier zit een domme 10-20% tussen de -2oC en 4oC in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carefree7
tonwes99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Met Pe als je gemiddelde kWh prijs (dag+dal) en Pg je gasprijs per m3:

Je kosten per kWh warmte voor gas zijn Pg/9,77 (er zit zo'n 10kWh aan warmte in 1 m3 gas)
Je kosten per kWh warmte zijn Pe/COP (1 kWh aan elektra geeft COP kWh aan warmte)

Het omslagpunt: COPoms= 9,77 x Pe/Pg (je kunt nog iets verfijnen met 98% rendement voor je ketel)

De volgende vraag is wanneer je onder deze COP komt. Daarvoor moet je in de specs kijken. Maar bij mijn electraprijs (0,23/kWh) en mijn gasprijs (1,25/m3) kom je op een COP van 2, zo'n slechts COP bereik je bij lucht-water pas bij een behoorlijke lage buitentemperatuur/hoge stooklijn.
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Maar het makkelijkst is om 2 dezelfde dagen te pakken en dag A op gas en dag B op warmtepomp dan kun je heel snel concluderen wat zuiniger is.

Heb je geen COP tabel van het apparaat?

Het rendement van luchtverwarming is niet zo fantastisch omdat die apparaten op zeer hoge temperaturen met een warmtepomp verwarmen, 45 graden is niet wat uit de roosters bij de woonkamer komt, onderweg koelt het enorm af.
Bedankt voor de uitleg! Dus op basis van de COP-specificatie van mijn FUJITSU AOYG36LETL-warmtepomp en mijn energieprijzen:

Pe: 0,26€ per kWh
Pg: 1,46€ per m3

omslagpunt COP = (9,77 * 0,26 * 0,98) / 1,46 = ~1,70

En zelfs als het gas maar 1€ per m3 zou zijn, zou het nog steeds (9,77 * 0,26 * 0,98) / 1 = 2,48 zijn, en blijkbaar heeft mijn warmtepomp 2,56 COP, zelfs bij -7.

Dus bij de huidige elektriciteitsprijs (26ct),

zou ik een gasprijs nodig hebben van minder dan 0,63ct/m3 bij -7C buiten of minder dan 0,97ct/m3 bij 2C buiten. Het lijkt een no brainer om vrijwel altijd een warmtepomp te gebruiken, tenzij ik iets verkeerd heb berekend.

In die COP-cijfers staat ook 20C binnentemperatuur, normaal heb ik 18C in huis, maar ik weet niet hoeveel dat uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23Fc1Xw5kUbpGoDO2zx61OaY42I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYP74CSQIgMIBNNKPBleY99Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
@EVfan Moderate nachtverlaging (ca. 1 - 1,5 °C) kan het aantal defrosts (sterk) verlagen.
Moet je wel tegen kunnen - of beter isoleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpyrlA9FBMrS5Zb7ygqEsfbjRUk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NAFv38qnPvJk6npcyzIv8Wat.jpg?f=user_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@carefree7 klopt jouw afgiftetemperatuur ook met die tabel? Ik heb het vermoeden dat dat de LT tabel is, dus 35°C bij -7, en dan doet luchtverwarming niet veel. Er is vast ook een 55°C tabel te vinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
dunklefaser schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:38:
@EVfan Moderate nachtverlaging (ca. 1 - 1,5 °C) kan het aantal defrosts (sterk) verlagen.
Moet je wel tegen kunnen - of beter isoleren.
[Afbeelding]
@dunklefaser
Helaas is mijn huis qua isolatie de stand van 1992, met alleen nieuw HR++ glas.
Verwarming met alleen radiatoren, dus al een hogere Ta.
Ik heb in november en begin december geëxperimenteerd met nachtverlaging, maar als de Tb rond de nul zit is de graad nachtverlaging al rond 0200 uur soms nog eerder behaald. Na de dure ochtend stroompiek weer de graad verlaging terugdraaien leidt ertoe dat de WP enkele uren vol aan de bak om de graad nachtverlaging weer in te halen. Resultaat is veel defrosts gedurende de ochtend, soms deel van de middag.
Voor mij werkt 24/7 steady go stoken het beste. Geeft minste (helaas niet weinig) defrosts.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
carefree7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:39:
[...]

[...]

Bedankt voor de uitleg! Dus op basis van de COP-specificatie van mijn FUJITSU AOYG36LETL-warmtepomp en mijn energieprijzen:

Pe: 0,26€ per kWh
Pg: 1,46€ per m3

omslagpunt COP = (9,77 * 0,26 * 0,98) / 1,46 = ~1,70

En zelfs als het gas maar 1€ per m3 zou zijn, zou het nog steeds (9,77 * 0,26 * 0,98) / 1 = 2,48 zijn, en blijkbaar heeft mijn warmtepomp 2,56 COP, zelfs bij -7.

Dus bij de huidige elektriciteitsprijs (26ct),

zou ik een gasprijs nodig hebben van minder dan 0,63ct/m3 bij -7C buiten of minder dan 0,97ct/m3 bij 2C buiten. Het lijkt een no brainer om vrijwel altijd een warmtepomp te gebruiken, tenzij ik iets verkeerd heb berekend.

In die COP-cijfers staat ook 20C binnentemperatuur, normaal heb ik 18C in huis, maar ik weet niet hoeveel dat uitmaakt.

[Afbeelding]
Ook zonder deze berekening is 't een no-brainer zoveel mogelijk je WP te gebruiken ivm laagste CO2 uitstoot.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
blb4 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Ook zonder deze berekening is 't een no-brainer zoveel mogelijk je WP te gebruiken ivm laagste CO2 uitstoot.
De meeste kijken eerst naar financieel plaatje. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:51:
[...]

De meeste kijken eerst naar financieel plaatje. ;-)
Ook dat financiële plaatje kan behoorlijk ingewikkeld uitpakken en is meestal niet zo exact vast te stellen,
want heel sterk afhankelijk van de energiepolitieke omgeving ("resultaten uit het verleden voorspellen niet goeds voor de toekomst" o.i.d.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Ook dat financiële plaatje kan behoorlijk ingewikkeld uitpakken en is meestal niet zo exact vast te stellen,
want heel sterk afhankelijk van de energiepolitieke omgeving ("resultaten uit het verleden voorspellen niet goeds voor de toekomst" o.i.d.)
Stroom gaat alleen maar goedkoper worden, NL moet zijn klimaatdoelen halen van de EU, blijft glazenbol kijken natuurlijk.

Comfort gasketel met warmtepomp is ook niet vergelijkbaar (tenminste hier) waarbij de gasketel regelmatig pauze houdt(ja 3kw minimaal vermogen is nog steeds teveel) doet de warmtepomp door en blijven afgiftepunten warm.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-02-2025 19:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Een ding weet ik zeker zonder glazen bol, dingen gaan nooit goedkoper worden.
Wil je dat dingen goedkoper worden dan koop je een tijdmachine en ga je terug in de tijd.
Ik heb dat ooit voor mezelf uitgerekend (die tijdmachines zijn namelijk erg duur) en toen moest ik 10274,6 jaar terug in de tijd om hem binnen 15 jaar terug te verdienen :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:37
@martijn v o precies, daar kwam ik ook op uit!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik stuitte laatst hier op: de Rator (radiator met een ingebouwde wp)

https://www.rator.nl/product

https://www.thegreenvillage.org/project/rator/

Weinig specs of prijzen te vinden, hij is nog niet op de markt maar hij zou wel eens meer kunnen doen dan een fancoil met hopelijk niet meer geluid :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:20:

Weinig specs of prijzen te vinden, hij is nog niet op de markt maar hij zou wel eens meer kunnen doen dan een fancoil met hopelijk niet meer geluid :)
Dit is een variant op de quatt chill

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BarryH schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Dit is een variant op de quatt chill
Daar lijkt het een beetje op, echter zou ik liever een radiator vervangen dan zo'n chill ergens tussen te frotten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Waarom zou deze meer doen dan een fancoil?

Volgens mij is het gewoon een fancoil. En dan een retour temperatuur hebben van 20 8)7 graden dat is lager dan vloerverwarming.

Ik zie ook nergens wat er op wijst dat dit iets speciaals is. Behalve dan dat half Nederland nog nooit van een fancoil gehoord heeft. ;)

Edit: Goed lezen Seafarer er is een kleine warmtepomp ingebouwd. Ik ben dan heel benieuwd naar het geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 11-02-2025 22:40 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er zit een wp in maar het is niet duidelijk wat voor een, w/w zou logisch zijn als dat erin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Seafarer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Waarom zou deze meer doen dan een fancoil?

Volgens mij is het gewoon een fancoil. En dan een retour temperatuur hebben van 20 8)7 graden dat is lager dan vloerverwarming.

Ik zie ook nergens wat er op wijst dat dit iets speciaals is. Behalve dan dat half Nederland nog nooit van een fancoil gehoord heeft. ;)

Edit: Goed lezen Seafarer er is een kleine warmtepomp ingebouwd. Ik ben dan heel benieuwd naar het geluid.
gebruikt ook stroom, dus zit iets van een ww wp in

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

We komen er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
BarryH schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:44:
[...]
gebruikt ook stroom, dus zit iets van een ww wp in
//inmiddels meer info, zie volgende posts, wel een warmtepomp, dus idd reductie van de retourtemperatuur///

@Seafarer , @Speedy-Andre geen WP, het is een COP=1 boost functie. Dus hij kan op lage temperatuur water. Met een fan geef je meer warmte af en wordt de retourtemperatuur 20oC. Moet het nog warmer dan wordt het aanvoerwater opgekrikt met een elektrisch element.

W/W warmtepomp zou geen zin hebben. Een warmtepomp is zoals de naam zegt een pomp. Als je de warmte niet van buiten naar binnen kan pompen (of de koude naar buiten kan pompen) dan heeft een warmtepomp geen zin. Je zou in die opzet alleen je CV-ketel met extra koud water opzadelen, en die zou dat water weer op moeten warmen, dus je zou daar niets mee winnen.

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 12-02-2025 06:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
't zal idd een w/w WP zijn. Doel zal zijn de temperatuur te verhogen om zo de afgifte te verhogen. De vraag is natuurlijk of dit efficiënter is dan de Ta van de primaire WP gewoon te verhogen. Dat is sowieso meer KISS.

@tonwes99 als er geen WP inzit kunnen we dit bedrijf ook weer wij 't grof vuil zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJMQBxJrU8URQcKxqgjlUxbtrWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dRZHM2FGTnS0W89MNhWrri5j.png?f=fotoalbum_large

aanvulling: m.i. Is zo'n product weer een heilloze oplossing. Als je bestaande afgifte niet toereikend is om met lage temperatuur je hut te verwarmen dan moet je 't warmteverlies verminderen en/of je afgifte vergroten. Dat afgifte vergroten is zeer goed mogelijk met veel eenvoudigere middelen namelijk convertoren met boosters. Als je 't dan nog niet red (dan heb je dus die eerste stappen gewoon niet goed uitgevoerd) kan je met een iets hogere aanvoertemperatuur gaan werken.

Ik gok dat je voor de investering in een paar van dit soort radiatoren ook 't warmteverlies van je huis drastisch kan reduceren en passieve oplossingen zijn op de lange duur toch altijd beter dan actieve oplossingen waarbij je toch te veel energie nodig hebt.

[ Voor 68% gewijzigd door blb4 op 12-02-2025 00:37 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:20

Jerra

Beunhaas in wording

tonwes99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:53:
[...]
W/W warmtepomp zou geen zin hebben. Een warmtepomp is zoals de naam zegt een pomp. Als je de warmte niet van buiten naar binnen kan pompen (of de koude naar buiten kan pompen) dan heeft een warmtepomp geen zin. Je zou in die opzet alleen je CV-ketel met extra koud water opzadelen, en die zou dat water weer op moeten warmen, dus je zou daar niets mee winnen.
Ik las laatst nog juist op de vakblad warmtepompenbranche website dat dit vaker toegepast is en gaat worden.

Een grote warmte pomp als stage one, waterverwarmer of chiller, en dan kleine wp's met dat water als bron in de fancoils ingebouwd.
Dus een fancoil met een l/w wp.

Zal morgen eens kijken of ik dit artikel nog terug kan vinden.

Edit: al gevonden: https://www.vakbladwarmte...atief-water-lucht-systeem

De Aquara loop van panasonic.

"De bron van de Aquarea Loop is water, waarmee de Big Aquarea T-CAP M in beeld komt. Deze warmtepomp kan volgens Burghout ervoor zorgen dat water van 20 à 30 °C in een tweepijpssysteem door een gebouw circuleert. Op dat systeem kan de Aquarea Loop worden aangesloten. Burghout: “Het voordeel van lagere temperaturen door een gebouw is dat er minder leidingverliezen optreden, waardoor energie kan worden bespaard. En met de eigen warmtepomp hebben bewoners zelf invloed op het grootste deel van hun eigen energiegebruik. Ze kunnen daardoor hun energiekosten beïnvloeden.” Een ander voordeel dat Burghout noemt, is dat de Aquarea Loop gemakkelijk in bestaande complexen is in te passen. "

Bedoeld voor appartementen, kan ook koelen, etcetera. Ik vond het zelf best interessant.

Met een gratis account lees je elke maand twee artikelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Jerra op 11-02-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jerra zoals eerder door anderen aangegeven moet die warmte wel ergens vandaan komen. Die kleine lokale warmtepomp haalt de warmte uit het CV water maar dan krijg je dus extra koud retourwater. Dat moet door de grote centrale warmtepomp weer worden aangevuld, bijv met warmte die onttrokken is uit de buitenlucht. Het is de vraag of dit tweetrapsproces efficiënt is. Ik vermoed dat één centrale warmtepomp in je huis toch efficiënter zal zijn. Maar misschien is dit dan een optie voor speciale situaties.

Edit: en dan heb je ook nog al die compressors in je huis die ook wat geluid zullen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-02-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 19-09 15:16
Dit soort systemen zijn bedoeld voor grote complexen met naregeling per sub-complex. Dus een appartementencomplex met een prive-regeling per appartement.

In het appartement kun je gebruik maken van een compacte R290 pomp, die geen defrosts hoeft te doen, etc. Een compact apparaat dus.

De grote centrale jongen (20 tot 300 kW) kan dan ook weer zo efficient mogelijk draaien, omdat de gevraagde Ta constant is.

Op zich een prima oplossing, maar niet voor een woning waar je in elke radiator nog een extra warmtepompje gaat verstoppen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Nee precies, ik reageerde ook op het feit dat het überhaupt nooit interessant zou zijn.
Maar als het echt geen enkele toepassing zou hebben zou het waarschijnlijk niet bestaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
Statische warmtepomp staat er op de website. Zou een peltier element kunnen zijn dus. (Zoals in goedkope koelboxen).

Ik zie er niet heel veel in. Beter een royaal bemeten ventilator convector dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Dit zijn systemen voor bedrijfspanden waarbij het niet mogelijk is om leidingwerk te vergroten en/of anders teveel verlies zal geven als je dat wel doet.

Niet voor de doorsnee huis bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
ingmar89 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:37:
Statische warmtepomp staat er op de website. Zou een peltier element kunnen zijn dus. (Zoals in goedkope koelboxen).
Een peltier element zou hem heel robuust maken, maar... een peltier element heeft een COP van 0,3-0,7. Een electrisch element om de Ta op te voeren met een elektrisch element met een COP van 1 lijkt mij dan goedkoper. (hoewel, alles wat het peltier element niet in koude opwekt, wordt ook weer warmte, dus dan wordt de COP toch weer iets hoger dan 1...).

Maar idd. kan de WP-opzet van de rator simpel zijn. Immers onze koelkast van eur199 bij Mediamarkt heeft ook een warmtepomp (van slechts 50W weliswaar). De COP van de hoofd-WP wordt iets beter door de lagere Ta, maar hoe je daarin dan het stroomgebruik van de Rator verwerkt is lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door tonwes99 op 12-02-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:11:
[...]

Stroom gaat alleen maar goedkoper worden, NL moet zijn klimaatdoelen halen van de EU, blijft glazenbol kijken natuurlijk.

Comfort gasketel met warmtepomp is ook niet vergelijkbaar (tenminste hier) waarbij de gasketel regelmatig pauze houdt(ja 3kw minimaal vermogen is nog steeds teveel) doet de warmtepomp door en blijven afgiftepunten warm.
Mij ontgaat wat het comfort met het financiële plaatje te maken heeft.
(en zo erg als je het schetst is het sowieso niet met een gasketel)
Het resultaat in mijn referentieruimte met een cv-ketel met 8 kW minimaal vermogen:
(nodig waren ca. 2,8 kW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVP-GiSG1DEvkh4V4DdLSSvEO4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBD54TMt1LhXe4yoNCOorw6n.jpg?f=fotoalbum_large
Ondertussen een L/W-wp met een vergelijkbaar gedrag bij lagere temperaturen,
maar dan (iets) grotere temperatuurschommelingen.
Plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
(verwijderd)

[ Voor 98% gewijzigd door tonwes99 op 12-02-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
Heb een OSO delta Geocoil 300L 3.1m2 spiraal met backupelement nieuw in doos overgehouden, iemand toevallig nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Proton_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:45:
@carefree7 klopt jouw afgiftetemperatuur ook met die tabel? Ik heb het vermoeden dat dat de LT tabel is, dus 35°C bij -7, en dan doet luchtverwarming niet veel. Er is vast ook een 55°C tabel te vinden.
Dit is het specificatieblad van mijn warmtepomp, kijk ik naar de verkeerde gegevens of staan ze er niet bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
carefree7 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Dit is het specificatieblad van mijn warmtepomp, kijk ik naar de verkeerde gegevens of staan ze er niet bij?
Vergis ik me, of gaat dit om een L/L warmtepomp, ofwel een airconditioner? Zo ja, dan is dit het verkeerde topic.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tonwes99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Een peltier element zou hem heel robuust maken, maar... een peltier element heeft een COP van 0,3-0,7. Een electrisch element om de Ta op te voeren met een elektrisch element met een COP van 1 lijkt mij dan goedkoper. (hoewel, alles wat het peltier element niet in koude opwekt, wordt ook weer warmte, dus dan wordt de COP toch weer iets hoger dan 1...).
Dat is kort door de bocht hoor. Een Peltier element kan wel degelijk een hoge COP hebben, maar je moet ze dan wel op de juiste manier toepassen en aansturen.
Maar idd. kan de WP-opzet van de rator simpel zijn. Immers onze koelkast van eur199 bij Mediamarkt heeft ook een warmtepomp (van slechts 50W weliswaar). De COP van de hoofd-WP wordt iets beter door de lagere Ta, maar hoe je daarin dan het stroomgebruik van de Rator verwerkt is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Speedy-Andre Great minds think alike, denk ik.
De Rator kan zomaar een variant van Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" zijn. Afhankelijk van de overdimensionering is COP2 realistisch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Het resultaat in mijn referentieruimte met een cv-ketel met 8 kW minimaal vermogen:
(nodig waren ca. 2,8 kW)
[Afbeelding]
Plaatje?
Zoek eens op stralingswarmte.
Temperatuurmeter in huis zegt helemaal niets over gevoelstemperatuur wat belangrijker is dan de werkelijke temperatuur.

In mijn geval de gasketel kon nooit zijn vermogen kwijt aan de afgiftesysteem(erfenis vorige bewoners want leuk lekker veel warm water).
Nu de afgiftepunten continue warm zijn geeft zoveel meer comfort hier.

Temperatuurverschillen waren hier ook niet maar wel een bak warmte en dan weer niks en zo ging dat de hele tijd door, was niet zichtbaar op de temperatuurmeter maar wel duidelijk voelbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2025 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
mr_evil08 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Zoek eens op stralingswarmte.
Temperatuurmeter in huis zegt helemaal niets over gevoelstemperatuur wat belangrijker is dan de werkelijke temperatuur.

In mijn geval de gasketel kon nooit zijn vermogen kwijt aan de afgiftesysteem(erfenis vorige bewoners want leuk lekker veel warm water).
Nu de afgiftepunten continue warm zijn geeft zoveel meer comfort hier.

Temperatuurverschillen waren hier ook niet maar wel een bak warmte en dan weer niks en zo ging dat de hele tijd door, was niet zichtbaar op de temperatuurmeter maar wel duidelijk voelbaar.
Herken dit helemaal! Nu sinds 1.5 week over van ketel met 9kW minimum naar een warmtepomp; heerlijk om een vloer te hebben die constant licht straalt, ipv keihard en dan weer afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@freakaleek (& @mr_evil08)
Mee eens - met een vloerverwarming ziet het heel anders uit en voelt ook aangenamer
of je nu met een cv-ketel of een warmtepomp verwarmt.

Dat je met vloerverwarming en een cv-ketel zo grote comfortklachten had is jammer
maar kan ik uit mijn eigen praktijk niet bevestigen. Met low-load is dit ook niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Proton_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:34:
@Speedy-Andre Great minds think alike, denk ik.
De Rator kan zomaar een variant van Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" zijn. Afhankelijk van de overdimensionering is COP2 realistisch.
Daar doelde ik niet op, het volgende plaatje zou niet kunnen met zo'n element:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYalUV55K2RBwOPuegwP5j0qaGA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGGIoFzBX2MmrsnaDnZn2pOX.jpg?f=fotoalbum_medium

Of het moet samen met een ingebouwde wp zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Blihi schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Vergis ik me, of gaat dit om een L/L warmtepomp, ofwel een airconditioner? Zo ja, dan is dit het verkeerde topic.
Oh mijn excuses, ik heb inderdaad een airconditioner warmtepomp unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:20:
@freakaleek (& @mr_evil08)
Mee eens - met een vloerverwarming ziet het heel anders uit en voelt ook aangenamer
of je nu met een cv-ketel of een warmtepomp verwarmt.

Dat je met vloerverwarming en een cv-ketel zo grote comfortklachten had is jammer
maar kan ik uit mijn eigen praktijk niet bevestigen. Met low-load is dit ook niet te verwachten.
Niet alleen vloerverwarming, radiatoren en convector,s zelfde ervaring mee.
low-load van een CV ketel is niets meer dan korte stootjes geven, komt op hetzelfde neer door ook niet continue warmte.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Speedy-Andre dat komt juist mooi uit; zie deze grafiekjes https://electronics.stack...-cop-amps-graphs-question waar de koeling COP iets boven de 3 uit komt. Verwarmen is dus COP4+ rond de 20% belasting, wat klopt met Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/1a0799_09994381daf04c8ba21ac97b369e6ca2~mv2.png/v1/crop/x_16,y_0,w_887,h_271/fill/w_689,h_211,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/Rator%20werking.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I43hCWQgHvBVZsMwM5X3unkp4hg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TmpA9dYEdrZpy34Df6KdR80.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat zou dan de 'statische warmtepomp' verklaren, het lijkt een groot paneel te zijn met een rij fans er boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:14:
Dit soort systemen zijn bedoeld voor grote complexen met naregeling per sub-complex. Dus een appartementencomplex met een prive-regeling per appartement.

In het appartement kun je gebruik maken van een compacte R290 pomp, die geen defrosts hoeft te doen, etc. Een compact apparaat dus.

De grote centrale jongen (20 tot 300 kW) kan dan ook weer zo efficient mogelijk draaien, omdat de gevraagde Ta constant is.

Op zich een prima oplossing, maar niet voor een woning waar je in elke radiator nog een extra warmtepompje gaat verstoppen.
Idd dit heb je ook met boost-water/water warmtepompen per appartement. Dan voert een hoofdbron water aan van zo’n 20C en de boost WP maakt dan warmwater en cv water van zo’n 45C

De hoofdpomp kan kan veel efficiënter werken of er is een bron van bv restwarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Zou je b.v. de aanvoertemperatuur naar een designradiator in de badkamer redelijk eenvoudig en dus redelijk efficiënt kunnen verhogen door tussen de aanvoer en retour van zo'n radiator een peltier-element te plaatsen? En dan dus de warmte verplaatsen van retour naar aanvoer waardoor de aanvoertemperatuur hoger wordt en de retourtemperatuur lager? Met de compactheid van peltier-elementen en de aanvoer en retour vaak wel ergens dicht bij elkaar zou zoiets in de praktijk wel te realiseren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
blb4 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:04:
Zou je b.v. de aanvoertemperatuur naar een designradiator in de badkamer redelijk eenvoudig en dus redelijk efficiënt kunnen verhogen door tussen de aanvoer en retour van zo'n radiator een peltier-element te plaatsen? En dan dus de warmte verplaatsen van retour naar aanvoer waardoor de aanvoertemperatuur hoger wordt en de retourtemperatuur lager? Met de compactheid van peltier-elementen en de aanvoer en retour vaak wel ergens dicht bij elkaar zou zoiets in de praktijk wel te realiseren zijn.
Dat kan dan alleen met een peletier warmtewisselaar, dus langs de koude kant stroomt het WP water, langs de warme kant een gesloten circuit. Om dat efficient te maken moet het Peletier element een veel te groot oppervlak hebben, dus kortom: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:57:
[...]

(nodig waren ca. 2,8 kW)
[Afbeelding]
Plaatje?
Dat is wel met vloerverwarming. Wat altijd rustiger en traag reageert. De massa doet wel z'n werk in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Seafarer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Dat is wel met vloerverwarming. Wat altijd rustiger en traag reageert. De massa doet wel z'n werk in dit geval.
Goed gezien/gelezen.
Ik heb idd. een combinatie van vloerverwarming (als bijverwarming!) en 2 x grote (2,8 m) gebooste JAGA's onder de raampartijen - 10 en 15 type.
Werkt voor mij perfeckt samen - kan ik in zekere zin aanbevelen.
Geen koude voeten en een goed regelbaar (HB)-gordijn (lauw)warme lucht - helpt ook tegen de koudeval.
Bijkomstigheid: De warmteafgifte van de vloer neemt (iets) toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Seafarer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Is sterk afhankelijk van type vloerverwarming en hoe diep de lussen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Is sterk afhankelijk van type vloerverwarming en hoe diep de lussen liggen.
Ja das waar, droogbouw kun je goed voelen. Ik bedoelde natuurlijk een cement/beton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Seafarer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Ja das waar, droogbouw kun je goed voelen. Ik bedoelde natuurlijk een cement/beton vloer.
Ingefreesd kun je ook goed voelen doordat de lussen in cementdekvloer liggen ipv beton, je stookinstallatie speelt natuurlijk mee en hoe groot de afgifte is.

Bijv 8kwh in een 2kwh systeem proppen bijvoorbeeld gaat niet zo geweldig, dan komen er wel heel veel aan/uit schakelingen wil je daar minder last van hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Weet iemand wat dit is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn64LBoWP-9HL3wcssLwbCQ--eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n6ywTS95lyyofbenislJj3Lv.png?f=fotoalbum_large
Zit in de (water-) retourleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Hermarcel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:29:
Weet iemand wat dit is:
[Afbeelding]
Zit in de (water-) retourleiding.
Dit is een terugslagklep zonder veer.
Stroming is alleen mogenlijk in de richting van de pijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Seafarer Ze bestaan ook met veer in dit formaat, al is zonder veer inderdaad het meest waarschijnlijk :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rimco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:25:
@Seafarer Ze bestaan ook met veer in dit formaat, al is zonder veer inderdaad het meest waarschijnlijk :)
In dit formaat wel. Maar de uitvoering is overduidelijk zonder veer. Het kleine zeskantje verteld je waar de as van het scharnierpunt zit. En deze zijn altijd zwartekracht/stroming sluitend.

Zonder zeskantje is het huis anders en kan er een veer toegepast zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Seafarer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Ook in cementdek kan het anders zijn obv diepte en vloerafwerking. Bijv met houten dekvloer op betonvloer.
Of als nieuwere bewoners een pvc op de tegelvloer hebben gelegd, waaronder nog een vloerverwarming zit. (Daar heb ik ook nog wel ergens een warmtefoto van, maar die is saai, want egaal door egale verdeling warmte)

Hieronder, een vvw ingefreesd in cementdek en geegaliseerd met 2cm, waarbij de ene is afgedekt met tegelvloer 14mm en de ander met 14mm hout, Op deze foto’s: deze lussen zitten op dezelfde verdeler, op 1meter naast elkaar. Vvw zit hier tussen 30c aanvoer en 26c retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlfnO-LZTKayZm46GsiOrM-lvEo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0JGYFtFf04qC6bMcgZyq3xnq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ_egrJC0aKymRfmmjivVCHfToU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z3B8qlcX7vncjQXB5ILMfnq5.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 13-02-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Seafarer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:05:
[...]

In dit formaat wel. Maar de uitvoering is overduidelijk zonder veer. Het kleine zeskantje verteld je waar de as van het scharnierpunt zit. En deze zijn altijd zwartekracht/stroming sluitend.

Zonder zeskantje is het huis anders en kan er een veer toegepast zijn.
Ik bedoelde vooral dat er ook spring assisted "swing" check valves bestaan, al kan ik ze niet (meer) in exact deze uitvoering vinden. Voorbeeldje in ander formaat:

Afbeeldingslocatie: https://www.wixtedengineering.ie/wp-content/uploads/2020/02/Check-Valve-JV080017-19-4.jpg

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:21
Weet iemand hoe ik kan controleren of de WP bypass flow heeft (open staat) of geen flow heeft?
Ik heb een infrarood thermometer maar ik zie weinig temperatuurverschil in de aansluitingen, bij ca 30gr water temperatuur.

Het betreft deze drukverschilregelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfItH4AZoJjWUyRJzyHlegjPHLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJvrIQGj9WtWoDXin9OVT8xb.jpg?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Seafarer @Rimco Thanks! :)

Op dit moment heeft de installatie een parallel buffervat. Dus met een extra pomp en ook deze terugslagklep tussen "huis" en buffervat.

Om heen- en retourvermenging te vermijden wil ik de installatie (laten) ombouwen naar een serieel buffervat met een manual bypass ivm koeling in de zomer. Klopt het dat deze terugslagklep dan, net als de tweede pomp, weg kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
marnie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:24:
Weet iemand hoe ik kan controleren of de WP bypass flow heeft (open staat) of geen flow heeft?
Ik heb een infrarood thermometer maar ik zie weinig temperatuurverschil in de aansluitingen, bij ca 30gr water temperatuur.

[Afbeelding]
Draai hem eens terug dan gaat die ruizen op een bepaald punt en is die open.
Soms kan het ook door te voelen(als open staat is die warmer).

Hier de bypass afgekoppeld/afgedopt omdat ik het ook vermoede, maakte uiteindelijk niet uit, nooit terug geplaatst gezien niet nodig in dit CV systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
marnie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:24:

[Afbeelding]
De drukverschilregelaar opent als het drukverschil tussen aanvoer en retour groter wordt dan de ingestelde druk. Zo te zien staat hij nu op de hoogste druk (hoger dan 0,5 bar) wat inhoud dat hij in de praktijk dus waarschijnlijk altijd dicht staat.

• BarryH
STIMPPYYY schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:09:
Iemand bekend met NXT monday? Lees er weinig over (rebranded warmtepomp). Aanbod is wel heel scherp.

Nvm
Ik heb net een vraag gekregen van iemand om te helpen met zn nieuwe "NXT Monday One" (12kW R290) warmtepomp met een WPB erbij.

Iemand al handleidingen of specificatiebladen op het spoor? DuckDuckGo helpt nog niet echt :(

• Technician-
BarryH schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:50:
[...]

Ik heb net een vraag gekregen van iemand om te helpen met zn nieuwe "NXT Monday One" (12kW R290) warmtepomp met een WPB erbij.

Iemand al handleidingen of specificatiebladen op het spoor? DuckDuckGo helpt nog niet echt :(
Maandagmorgen modelletje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Dat ga ik zien, veel succesfactoren zijn aanwezig:
Parallel buffervat
4kW minimaal vermogen in een woning met 500m3 gasverbruik
Geen monitoring
Geen specificaties
Geen uitgebreide handleiding

BarryH schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:19:
[...]

Parallel buffervat
Geen monitoring
Geen specificaties
Ze hadden wel even eerder met jou mogen bellen, dat wordt wat :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Parallel buffervat
Geen monitoring
Geen specificaties
En de installatiesector maar lobbyen dat we straks geen monoblocks meer kunnen diy'en, en tegelijkertijd zulke installaties opleveren O-)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
[...]

De officiële naam is dacht ik one-12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Parallel buffervat
Geen monitoring
Geen specificaties
Een echt nederland product. In en voor nederland.
Dus we noemen hem: monday The One.
:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

R134a in de slechts 100l wpb, waarom zou je letten op wat de klant nodig heeft...
Of neem een 15j servicecontract erbij :+

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 13-02-2025 18:57 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:28
Technician- schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Een echt nederland product. In en voor nederland.
Dus we noemen hem: monday The One.
:*)
Sterker nog: De nummer 1 warmtepomp van Nederland! Volgens de website.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
[...]

Op de foto staat Climalutions. Elders lees ik Climaprojects One. Het lijkt een CVM-12, maar dan met R290.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-02-2025 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik dacht dat dit dezelfde was (met handleidingen)
https://hgb-trading.nl/monoblock-12kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:50
Vraag : Hoeveel vermogen moet een warmtepomp zijn bij ons in hybride-opstelling.. Ten minste we blijven de gas cv gebruiken voor het sanitaire water..
Ons hoogste verbruik van gas zag ik in 2022 en dat was 13 m3 per dag voor verwarming en sww..
kan ik zeggen... 13 x 9kwh = 117 kwh per dag in 24 uur..
We hebben iemand gehad en die had het over een 10 kw warmtepomp (a7w35 waarde) Die lag op 8 bij -7 en 45 graden dacht ik..
Is dat een beetje in de richting ? Of werkt dit berekenen niet zo ?
Pagina: 1 ... 199 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)