Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:15
soepah schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:10:
Vraagje voor de mensen met (boilers &) buffers.
Hoe groot zijn jullie buffers en welke temperaturen hebben deze als target/setpoint?
ivm hygiene run bij regulier buffer 1x per week naar XX graden?
Regulier een vast setpoint of wisselen jullie daar ook wel mee?

ofwel; hoeveel energie gaat er in SWW grofweg en hoe managen/sturen jullie dat?
150L SWW vat op 44 °C en om de week naar 55 °C waarna het elektrisch element het vat verwarmt tot 61 °C, de WP en leidingen er naartoe komen dan precies op 60 °C. De WP verbruikt ongeveer 1 kWh per etmaal (incl. 2 keer douchen), het elektrisch element ongeveer 2 a 3 kWh per keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
@soepah Ik zou me ook even inlezen over gelaagdheid in een SWW vat. Je doet een aanname dat de temperatuur in dat vat direct helemaal daalt als je er water uit haalt, maar zo werkt dat niet. Uit een SWW vat van 300 liter wat naar 48 graden gebracht is kun je zeker 250 liter warm water halen van 48 graden voordat je iets merkt dat het kouder wordt.

Die gelaagdheid ben je meteen helemaal kwijt als je een hygienebuffer gebruikt waar continu meerder verwarmingssytemen water doorheen sturen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:55
dunklefaser schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:12:
@Stanvv Mijn recent geplaatste split wp heeft ook een klein voorschakelvat van 18 l in de retour.

Oorspronkelijk wou de adviseur/installateur een 45 l parallel buffervat met secundaire pomp installeren.
Later, na mijn stevige interventie, hetzelfde vat met 6 aansluitingen als voorschakelvat.
Het heeft mij nogal wat moeite gekost om dit te voorkomen. Scheelt ook wat in de kosten (hoop ik).

Volgens mij is het defrostgedrag van mijn huidige installatie normaal
en geeft waarschijnlijk ook zonder de 18 l extra volume geen te sterke temperatuurdaling
in de warmtewisselaar. - Wie weet welke temperaturen acceptabel worden geacht?
[Afbeelding]
Een defrostcyclus duurt ongeveer 4 - 5 minuten op dit moment
en "verbruikt" geschat! ca. 0,25 kWh (max 0,35 kWh) thermische energie.
@dunklefaser
Ik meet inmiddels de Ta, Tr en dT continue met de heatbooster sensor die je me aangeraden had, en ik zie bij defrosts hetzelfde patroon (maar hier wel alleen radiatoren, 170 liter). Ik heb geen serieel buffervat. Bij mij daalde de Ta tijdens een defrost vorige week (Tb 0 graden hier en 95% RH) van 34-35 naar ca. 23-25 graden, dus iets minder lage waarden dan bij jouw.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:28
@EVfan speedbooster en de clixon sensoren zou ik never nooit aanraden, heatbooster is de naam.
En het gaat natuurlijk om NTC-sensoren.

Pas als de aanvoertemperatuur tijdens een defrost regelmatig onder de 10°C zakt
wordt het tijd om de actieve systeeminhoud te vergroten.
Maar vaak kan de flow ook nog wat opgekrikt worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:55
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:25:
@EVfan speedbooster en de clixon sensoren zou ik never nooit aanraden, heatbooster is de naam.
En het gaat natuurlijk om NTC-sensoren.

Pas als de aanvoertemperatuur tijdens een defrost regelmatig onder de 10°C zakt
wordt het tijd om de actieve systeeminhoud te vergroten.
Maar vaak kan de flow ook nog wat opgekrikt worden.
@dunklefaser
Mijn fout, het betreft de Heatbooster sensor van SDR engineering inderdaad.
Gecorrigeerd in de eerdere post.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:59

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb een vraag over de instelling van de flow (debiet) bij een warmtepomp (en externe waterpomp).

Ik las dat in een vloerverwarming verdeler de flow verdeeld wordt.
Heb je een flow van 18 lpm dan heb je met 6 groepen 3 lpm.

Nu wordt onderweg van de warmtepomp naar de verdeler de leidingen gesplitst,
wordt de flow dan ook minder ?

Voorbeeld
Warmtepomp 18 lpm - aftakking 9 lpm - aftakking 4,5 lpm - aftakking 3 lpm - verdeler 6 groepen 0,5 lpm

Als de verdeler nog een pomp heeft kan ik daar de flow dan mee verhogen (bijvoorbeeld naar 2 lpm)

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PeteSplit schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:17:
Ik heb een vraag over de instelling van de flow (debiet) bij een warmtepomp (en externe waterpomp).

Ik las dat in een vloerverwarming verdeler de flow verdeeld wordt.
Heb je een flow van 18 lpm dan heb je met 6 groepen 3 lpm.

Nu wordt onderweg van de warmtepomp naar de verdeler de leidingen gesplitst,
wordt de flow dan ook minder ?

Voorbeeld
Warmtepomp 18 lpm - aftakking 9 lpm - aftakking 4,5 lpm - aftakking 3 lpm - verdeler 6 groepen 0,5 lpm

Als de verdeler nog een pomp heeft kan ik daar de flow dan mee verhogen (bijvoorbeeld naar 2 lpm)
De primaire pomp in de WP bepaalt de flow over het systeem. De flowmeters op de verdelers gebruik je om de lussen te balanceren. Die bepalen dus geen flow, maar geven puur inregelmogelijkheid.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:12
PeteSplit schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:17:
...

Wat @Blihi zegt en;
Twee pompen in serie kunnen de flow verhogen. Een pomp parallel zal de flow wegtrekken uit de andere parallelle paden.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 03-12-2024 08:06 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:11
@PeteSplit
Ik heb hier een vvw verdeler zonder pomp aan het eind van een traject zitten, met onderweg aftakkingen naar radiatoren. Dat gaat prima.

Wel is het vaak nodig om de radiatoren (of andere afgifte) die dichterbij je waterpomp zit te knijpen (bijv met voetventiel, indien niet aanwezig radiatorkraan, of flowmeters vvw verdeler). Anders kiest het water de weg van de minste weerstand en krijg je inderdaad weinig flow naar je vvw verdeler die verder weg zit. Berucht zijn bijv. handdoekradiatoren op de badkamer of kleine radiatoren op het toilet: die hebben weinig weerstand als ze helemaal open staan en kunnen gaan functioneren als een soort bypass in je systeem. Hier een instructie voor het inregelen: Zwartoog in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" Succes!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ZonnigY schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:05:
[...]

Wat @Blihi zegt en;
Twee pompen in serie kunnen de flow verhogen. Een pomp parallel zal de flow wegtrekken uit de andere parallelle paden.
Maar twee pompen in serie zetten lijkt me over het algemeen niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:43
Zie op LI ook al “experts” roepen dat er een ATEX werkschakelaar aan een propaan warmtepomp hoort te zitten.
Inzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
Technician- schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:39:
Zie op LI ook al “experts” roepen dat er een ATEX werkschakelaar aan een propaan warmtepomp hoort te zitten.
Inzichten?
Ik heb er geen. Maar mijn buitenunit staat ook vrolijk vlak naast een buitendeur en is gewoon volgens de eisen van Nibe geplaatst.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:12
Blihi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:15:
[...]

Maar twee pompen in serie zetten lijkt me over het algemeen niet noodzakelijk.
Snap ik, het was ook puur bedoeld om het principe uit te leggen

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Dat is in Welke normen toepassen bij R290 monoblocks? al flink uitgekauwd :)
Ik denk niet dat er nieuwe inzichten zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
Werkschakelaars AAN de warmtepomp monteren zou ik niet doen ivm roesten/vocht.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:29:
Werkschakelaars AAN de warmtepomp monteren zou ik niet doen ivm roesten/vocht.
Er zal toch een kabel aan zitten vanaf de werkschakelaar? Dan zie die er aan maar niet op uiteraard.
Interessant topic zonder eenduidige antwoorden overigens.
Maar een werkschakelaar plaats je buiten het theoretische Ex gebied en je gaat geen €500 atex schakelaar plaatsen. Lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gek genoeg heeft mijn L/L buitenunit helemaal geen werkschakelaar gekregen van de installateur. Mijn L/W buitenunit wel. Ik moet dat eigenlijk altijd nog eens aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Blihi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:59:
Gek genoeg heeft mijn L/L buitenunit helemaal geen werkschakelaar gekregen van de installateur. Mijn L/W buitenunit wel. Ik moet dat eigenlijk altijd nog eens aanpassen.
Werkschakelaar zou ik achteraf niet meer gaan installeren, als ze gaan zeuren tijdens onderhoud kan dat altijd nog, het is puur voor de onderhoudsmonteur, voor jezelf voegt het niks toe gezien je wel de stroomgroep kan uitschakelen en de meterkast op slot doen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Onderhoud? Ding staat er alweer een jaar of vijf. Nog nooit naar omgekeken. Gaat een paar weken per jaar aan als het 's zomers echt heel warm is en een keer per twee jaar ofzo was ik de filters van de binnenunits een keer (hoewel ik me altijd afvraag waarom, want die zijn nooit vies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-10 14:38
Technician- schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:31:
[...]

Heb jij een Wolf CHA?
Ik heb vragen.
Ik had een prive bericht gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Blihi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:28:
Onderhoud? Ding staat er alweer een jaar of vijf. Nog nooit naar omgekeken. Gaat een paar weken per jaar aan als het 's zomers echt heel warm is en een keer per twee jaar ofzo was ik de filters van de binnenunits een keer (hoewel ik me altijd afvraag waarom, want die zijn nooit vies).
Dan kun je net zo goed wachten met schoonmaken van de filter totdat de flow lager is dan dat het was, toch?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
SebastiaanPs schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:16:
[...]

Dan kun je net zo goed wachten met schoonmaken van de filter totdat de flow lager is dan dat het was, toch?
Sorry, dit ging even om de L/L buitenunit. De filters zitten in de muurunits binnen.

De filter van de L/W heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken. Die zit er nu twee stookseizoenen in. Die moet ik eigenlijk eens bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:56:
[...]

Werkschakelaar zou ik achteraf niet meer gaan installeren, als ze gaan zeuren tijdens onderhoud kan dat altijd nog, het is puur voor de onderhoudsmonteur, voor jezelf voegt het niks toe gezien je wel de stroomgroep kan uitschakelen en de meterkast op slot doen.
Ik heb (ook) geen werkschakelaars, ik gebruik automatenvergrendeling als dat nodig is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:08:
[...]

Ik had een prive bericht gestuurd.
Ohja ik kom erop terug.
Maar eigenlijk maar een vraag, bevalt die? En zijn er nog eigenaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
blb4 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:29:
[...]

Ik heb (ook) geen werkschakelaars, ik gebruik automatenvergrendeling als dat nodig is.
Je moet wat als je geen slot op de meterkast hebt ;) Maar echt handig ziet het er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:40
RonJ schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:53:
[...]

Zit de plastic behuizing vol of past er geen nieuwe meer naast? ;)
Zo vol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcXyvYgMc-TKRyLhA3yR0-teqo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGFRXP6bpO9Msr7J1uvJ4q8w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Die reserve kan er misschien uit. Of de voeding rolluiken combineren met een andere groep. Of woon je in een kasteel met honderd rolluiken die allemaal tegelijk bediend worden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-10 14:28
Nois. :) Dan wordt het een kastje binnen of ip-67 kastje buiten ertussen zetten zou ik zeggen. Of je buitenunit vanuit de binnenunit voeden ipv (standaard) andersom en dan daarin een shelly em3 oid plaatsen. Neem iig geen inline shelly meter, want dan triggert de overcurrent protection steeds.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 04-12-2024 10:48 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dat zijn wel oude automaten, je kan ze tegenwoordig smaller kopen. Dan passen er 2x zoveel groepen in je meterkast 8)

C20 was in de aanbieding zo te zien :+ In Nederland is B16 gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Vraagje in verband met de monitoring: Moet ik dit aanleveren in een Excel format of de losse gegevens in een PM naar @Tomexergie sturen? (Ik had dit ook via een PM gevraagd, maar vermoedelijk is die tussen alle berichten over het hoofd gezien, vandaar dat ik het hier vraag).

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:22
Aziraphale schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:51:
Vraagje in verband met de monitoring: Moet ik dit aanleveren in een Excel format of de losse gegevens in een PM naar @Tomexergie sturen? (Ik had dit ook via een PM gevraagd, maar vermoedelijk is die tussen alle berichten over het hoofd gezien, vandaar dat ik het hier vraag).
Ik moet al die PM's nog verwerken.
Bij de inleiding van dit topic staat de procedure, Daarbij moet worden opgemerkt dat het warmtapwater deel vervalt.
Voor november: kWh(elektrisch) en kWh(thermisch) van PM doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
Technician- schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:39:
Inzichten?
Volgens mij mag je gewoon een normale plaatsen zolang je hem buiten het veiligheidsgebied van de warmtepomp plaatst. Meende dat dit een soort kegel rondom de machine is met halve meter bovenkant en meter onderkant machine was. (dus erboven zou altijd goed zijn)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:56:
[...]

Goed punt. De groep van de airco kan ik inderdaad in de meterkast uitzetten en die kan ik op slot doen.

De groepen van de WP (dat zijn er 3) kan ik niet op slot doen, want die zitten in een niet afgesloten verdeler naast de WP, waar ook de zonnepanelen bij zitten.

Maar de buitenunit van de WP heeft wel een werkschakelaar, dus dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als dit in NL is dan voldoet deze kast voor een meter aan de regels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
Blihi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat je aan de labels wel kunt afleiden dat dit BE is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tomexergie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:58:
[...]

Ik moet al die PM's nog verwerken.
Bij de inleiding van dit topic staat de procedure, Daarbij moet worden opgemerkt dat het warmtapwater deel vervalt.
Voor november: kWh(elektrisch) en kWh(thermisch) van PM doorgeven
Dat had ik gelezen en daar kwam mijn vraag uit voort. Er staat namelijk niet of je wilt dat ik het Excel sheet download, invul en upload of dat ik de gegevens los onder elkaar in een PM moet zetten. De Excel sheet die ik van je site download is ook van 2020, wat mijn verwarring nog wat groter maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:39

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Aziraphale schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:13:
[...]

Dat had ik gelezen en daar kwam mijn vraag uit voort. Er staat namelijk niet of je wilt dat ik het Excel sheet download, invul en upload of dat ik de gegevens los onder elkaar in een PM moet zetten. De Excel sheet die ik van je site download is ook van 2020, wat mijn verwarring nog wat groter maakte.
Ik stuur het altijd zo door.

November 2024

Ecodan Split 8kw Type Heating MSE

Ta 29gr

Heating 7c - 8kw

Heating -10c - 5.8kw

Electr Kwh =

Heating Kwh =

Mcop =

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Speedyace schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:15:
[...]

November 2024

Ta 29gr

Heating 7c - 8kw

Heating -10c - 5.8kw

Electr Kwh =

Heating Kwh =

Mcop =
Dat wou ik weten. Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Martin7182 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:26:
[...]

Je moet wat als je geen slot op de meterkast hebt ;) Maar echt handig ziet het er niet uit.
Ik heb er een duimschroef in gedraaid, er hoeft voor mij geen slot op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtamJnUYGuE4nGr0_fILZevRY2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fgW4AGusUFvV5Si6B2N91Bn.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
Speedyace schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:15:
[...]

November 2024

Ta 29gr

Heating 7c - 8kw

Heating -10c - 5.8kw

Electr Kwh =

Heating Kwh =

Mcop =
Het meeste is overbodig, alleen dit volstaat
"maand"
Electr Kwh =

Heating Kwh =

[ Voor 60% gewijzigd door Naalroc op 04-12-2024 11:47 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
blb4 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:36:
[...]

Ik heb er een duimschroef in gedraaid, er hoeft voor mij geen slot op.
[Afbeelding]
Top idee, ik heb er nog 1 liggen waar ik het schroefje van kwijt ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
Sonde van die automaat voor de pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

OMG, 20 A zekering voor je zolder? Wat heb je daar allemaal staan.
20 A voor bijna alles terwijl alles zo'n beetje is op gedeeld naar ruimte, dat is toch wel heel erg overkill. Is dit Nederland?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:48:
[...]

20 A voor bijna alles terwijl alles zo'n beetje is op gedeeld naar ruimte, dat is toch wel heel erg overkill. Is dit Nederland?
Differentieel, Microgolf: ik gok Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
blb4 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:54:
[...]

Differentieel, Microgolf: ik gok Vlaanderen.
Klopt!

Wat er op die zolder staat? De ventilatieunit, mogelijkheid om wasmachine en droogkast te zetten, bureau, televisie,... Niets speciaal dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:48:
[...]

Waar wij in NL alles afzekeren met B16 automaten achter 30 mA aardleks, doen ze in BE niet zo moeilijk en zitten overal C20 automaten in en lijken aardleks optioneel.

In NL zijn de hoofdzekeringen C25 en lange tijd was daarom B16 als enige toegestaan (vanwege selectiviteit). Die selectiviteitseis bestaat al lang niet meer, maar wij blijven stug volhouden aan B16.

De bedrading in de muur (2,5 mm2) mag gewoon tot 20A belast worden, dus ook in NL mag je C20 automaten gebruiken als je dat wilt. De noodzaak is er echter zelden, want apparatuur is in NL vrijwel nooit meer dan 3,6 kW (bij 1-fase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Wij als Tweakers houden ervan om te pronken met onze spullen. Omdat dit niet op houdt bij computeronderdelen, willen wij graag ook onze meterkast showen. Hiervoor hebben wij dit topic geopend: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:59

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Blihi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:12:
[...]

Waar wij in NL alles afzekeren met B16 automaten achter 30 mA aardleks, doen ze in BE niet zo moeilijk en zitten overal C20 automaten in en lijken aardleks optioneel.

In NL zijn de hoofdzekeringen C25 en lange tijd was daarom B16 als enige toegestaan (vanwege selectiviteit). Die selectiviteitseis bestaat al lang niet meer, maar wij blijven stug volhouden aan B16.

De bedrading in de muur (2,5 mm2) mag gewoon tot 20A belast worden, dus ook in NL mag je C20 automaten gebruiken als je dat wilt. De noodzaak is er echter zelden, want apparatuur is in NL vrijwel nooit meer dan 3,6 kW (bij 1-fase).
Ik had begrepen dat in de nieuwe NEN1010, de selectiviteit niet meer noodzakelijk is, maar dat de Netbeheerder in de Netcode heeft opgenomen, dat de eerste automaat na de hoofdzekering selectief moet zijn en dit is geen advies, omdat de netcode een wet is, of ik moet hier verkeerd geínformeerd zijn. :?

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10 13:22
Ik heb een Daikin H-MT warmtepomp met radiatoren. Deze had het afgelopen jaar een SCOP van 3,9. Gezien radiatoren op zich niet verkeerd maar ik zoek nog naar verbetering. Ik heb op dit moment een Delta T ingesteld van 3 graden. Dit gaat prima en zonder bijgeluiden. De aanvoertemp is met 4 graden buitentemp op dit moment 39 graden en retour 36 graden.
Vraag: wordt de warmtepomp efficiënter als ik de Delta T verhoog naar 4 of 5 graden? Wat is dan het effect op het afgegeven vermogen van de radiatoren? M.i. wordt dit dan lager zodat ik de stooklijn moet verhogen met als resultaat een hoger verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@WRMTP
dT kan je beter op 3 graden houden. Wellicht scheelt dat één graadje Ta ten opzichte van dT 4 of 5 graden, dus ~ 2% hogere COP. M.aw. in deze hoek zou ik het niet zoeken.
Beter afgifte optimaliseren door radiatoren te boosten met fans (zie hier), vloerverwarming of muurverwarming.
Even er vanuit gaande dat je geen parallel buffervat hebt of andere potentiële COP-killers.

Edit:
Bij mij “stel” je de dT niet in, maar is dit een resultaat van Ta, flow en afgifte. Dus vraag me af hoe jij dat ingesteld hebt. Misschien werkt een Daikin wel heel anders.

[ Voor 17% gewijzigd door SebastiaanPs op 04-12-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-10 11:04
@WRMTP volgens mij klopt jouw redenatie, maar ben benieuwd of er (ook) andere geluiden zijn.

Ik lees vaak over een 'ideale delta T' van vijf graden, maar zoals ik het begrijp is lager nóg beter, maar daarvoor heb je wel voldoende flow nodig om het gevraagde vermogen op te kunnen nemen. Volgens mij is 38/36 met 20l/min voor een warmtepomp efficiënter dan 39/35 met 10l/min.

Een warmtepomp werkt het efficiëntst met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, terwijl een HR gasketel juist een zo laag mogelijke retourtemperatuur nodig heeft.

Maar ook over dat laatste: 80/50 is met HR dan misschien (veel) efficiënter dan 70/60, maar bij een aanvoertemperatuur van <40 is een delta T van 20 of zelfs 15 niet meer realistisch, en ik vraag me af of een HR-ketel het echt zoveel beter doet bij 46/34 dan bij 42/38. Ofwel: is het écht zo dat je een hybride systeem nooit 'goed' kan inregelen? (dat 'perfect' niet lukt lijkt me evident)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:05
WRMTP schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:00:
Ik heb een Daikin H-MT warmtepomp met radiatoren. Deze had het afgelopen jaar een SCOP van 3,9. Gezien radiatoren op zich niet verkeerd maar ik zoek nog naar verbetering. Ik heb op dit moment een Delta T ingesteld van 3 graden. Dit gaat prima en zonder bijgeluiden. De aanvoertemp is met 4 graden buitentemp op dit moment 39 graden en retour 36 graden.
Vraag: wordt de warmtepomp efficiënter als ik de Delta T verhoog naar 4 of 5 graden? Wat is dan het effect op het afgegeven vermogen van de radiatoren? M.i. wordt dit dan lager zodat ik de stooklijn moet verhogen met als resultaat een hoger verbruik?
Zoek in dit forum eens op “ Her en der in huis “ en je krijgt twee treffers, een van RonJ die uitleg geeft hoe je optimaal instelt en waarom en een tweede treffer van JarnoH die, situationeel gezien ook een andere ervaring heeft over de delta T.
Deze combinatie je vooruit moeten helpen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
dT instellingen zijn gerommel in de marge, grote verbetering ga je alleen realiseren met verlagen Ta. Ik heb hier een combinatie van radiatoren en (gebooste) convectoren en redt 't nu met een Ta van 29 graden.
Dus afgifte verhogen en/of warmteverlies verlagen.

Nog even over dT: je benodigde vermogen (om je warmteverlies te compenseren) is dT x flow. Als je dT wil verlagen moet dus, bij 't zelfde warmteverlies, de flow omhoog. Met een doorsnee afgiftesysteem met radiatoren (met ventielen en kranen) ga je vrij snel tegen een maximale flow grens aanlopen omdat de leidingen/radiatoren/kranen gaan suizen. Je kan dus niet verder omhoog en dan moet dus wel de dT omhoog om voldoende afgifte te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 04-12-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Blihi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:03:
[...]

Het is België. En deze kast heeft een keuring ondergaan. Alles was zoals het hoort!

Vreemd dat er zo verschillen kunnen zijn tussen landen. Terwijl veiligheid overal even belangrijk zou moeten zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:04

De aanvoer wordt dan wat hoger en de retour en flow wat lager. Ik zou er niet veel van verwachten.
Verder isoleren en/of afgiftesysteem vergroten is de beste manier om de systeemefficientie te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PeteSplit schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:08:
[...]

Ik had begrepen dat in de nieuwe NEN1010, de selectiviteit niet meer noodzakelijk is, maar dat de Netbeheerder in de Netcode heeft opgenomen, dat de eerste automaat na de hoofdzekering selectief moet zijn en dit is geen advies, omdat de netcode een wet is, of ik moet hier verkeerd geínformeerd zijn. :?
Wat maakt het uit als de hoofdzekeringen automaten zijn.. :) Uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee als de hoofdschakelaar afschakelt. Daarvoor moet je het echt wel bond maken.

Ik heb een onderverder in mijn schuur hangen waar een jacuzzi, WPB én warmtepomp op zitten. Die is met een C20 afgezekerd in de hoofdmeterkast en dus niet selectief. Had weinig keus want de WP wilde eigenlijk ook C20. Die zit dan nu noodgedwongen op B16 en dat gaat al jaren goed. Komt eigenlijk nooit boven de 2 kW.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Kleiner dT is efficiënter, ofwel dt 3 is zeer goed.
Probeer je afgifte te vergroten als het nog beter moet.

Kleiner dT geeft meer afgifte en lager aanvoertemp.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
mr_evil08 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:55:
[...]

mmm, kleinere dT geeft m.i. minder afgifte; afgegeven vermogen is ongeveer 70 x dT x flow (l/m).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Seafarer

XXX

blb4 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:22:
[...]

mmm, kleinere dT geeft m.i. minder afgifte; afgegeven vermogen is ongeveer 70 x dT x flow (l/m).
Nee, de gemiddelde temperatuur van de warmtewisselaar bepaald de warmte overdracht. Dus als de delta-T zakt (flow omhoog) dan neemt de gemiddelde oppervlakte temperatuur toe.En dus het afgegeven vermogen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
mr_evil08 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:55:
[...]

Deze gedachte wordt er altijd in geramd hier en dat geloofde ik ook. Alleen bij panasonic (en waarschijnlijk ook andere merken) hoeft dit niet persee zo te zijn: door een kleine dt te kiezen zal de wp indd meer flow genereren en dus zal je pomp harder draaien.

Het vermogen van de pomp is niet verwaarloosbaar. Bij mij scheelt het wel tot 40 a 50 watt of hij hard of rustig draait.

Dus vooral als het boven de 5 graden is dan draait de wp toch wel op minimum vermogen (in hz), dus als het water minder snel rondgaan met een dt die iets hoger is, scheelt dat 50w.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Drossie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:50:
[...]

Het is België. En deze kast heeft een keuring ondergaan. Alles was zoals het hoort!
Dat is het mooie van BE: daar keuren ze de boel. Hier zijn de regels veel strenger, maar doet iedereen maar wat.
Vreemd dat er zo verschillen kunnen zijn tussen landen. Terwijl veiligheid overal even belangrijk zou moeten zijn toch?
Vooral dat ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PeteSplit schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:08:
[...]

Let op het woordje "of" in artikel 2.13 lid 1 van de netcode.

Het kunt met installatieautomaten vrijwel nooit volledig selectief zijn en met de komst van warmtepompen, zoals de mijne, die op 20A afgezekerd zouden moeten worden, wordt dat nog eens een klasse moeilijker.

Ik heb de WP op een C16 automaar zitten (terwijl C20 voorgeschreven is). Dat levert geen enkel probleem op, want het maximale vermogen van de WP is 3680 Watt.

Die 20A is berekend op het maximale vermogen van de buitenunit plus maximale belasting van alle stuur-uitgangen, dus kleppen en externe pompen die ik allemaal niet heb.

De pompuitgang bijvoorbeeld mag tot 1A belast worden, maar ik heb zo'n pomp niet. De 3-weg klep mag tot 0.5A belast worden. De mijne gebruikt 8 Watt (0.03 A).

Omdat dit allemaal gevoed wordt via de buitenunit is 20A voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:05
[...]

Om iets exacter ter zijn maar vooral om het voor iedereen ook bruikbaar te maken met verschillende flow’s, de berekening gaat als volgt:

- Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

- Dus bij een flow van 15 liter per minuut (=0,25 liter per seconde) en een dT van 3 graden wordt er 3,15kW aan warmte afgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu2bPV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-10 10:19
Twijfels over offerte voor warmtepomp – is dit redelijk?

Ik sta op het punt om akkoord te geven op een offerte voor de installatie van een warmtepomp, maar ik heb nog wat twijfels. Ik hoor graag jullie mening of dit een redelijke prijs is gezien mijn situatie:

Situatie woning:
- Hoekwoning uit 1981 (energielabel C)
- Woonoppervlak: 161 m²
- Twee badkamers
- Benedenverdieping: vloerverwarming met mengverdeler
- Bovenverdieping: reguliere radiatoren
- Jaarlijks gasverbruik: ~1100 m³

Offerte:
- Type warmtepomp: Panasonic L-serie 7,0 kW (5,8 kW bij -10°C) R290
- Tapwater: geïntegreerd 185-liter buffervat
- CV-systeem: 100-liter buffervat, nieuwe kunststof vloerverwarmingsverdeler
- Kosten apparatuur: € 14.000 incl. btw
- Montage/inregelen: € 5.700 incl. btw
- Subsidie: -€ 3.225
- Eindprijs na subsidie: € 16.500 incl. btw

Mijn vragen:
- Is dit een redelijke prijs voor de geboden warmtepomp en installatie?
- Zijn er specifieke punten waar ik op moet letten bij deze combinatie van apparatuur, gezien mijn situatie (bijvoorbeeld het gebruik van een buffervat)?

Ik hoor graag jullie advies!

3360 Wp, M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Aangezien deze wp voor €8K op de stoep wordt gezet komt er veel geld bij, plus de 2 weken arbeid 8)7

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:32
Hu2bPV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:33:
Snel rondje Google leert dat een L-serie 7kW tussen 7,5k en 10k kost. Dus wat zit er verder nog bij dan om tot 14k te komen? :o

Nou ja, wat @Speedy-Andre zegt dus :P

[ Voor 7% gewijzigd door MisterMailman op 05-12-2024 09:46 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien kan je nog nadenken over de 2 badkamers en het vrij kleine vat van 180l.
Daar vul je misschien net een bad mee waarna het vat weer mag opwarmen.
Een verdeler kost de wereld niet maar het aansluiten is wel wat werk.
Als je de cv installatie leeg hebt gehad kan je checken hoeveel liter erin gaat of bereken dat met de vv lussen en radiatoren.
Bekijk met name welk deel altijd open staat, dat bepaalt mede of een buffervat nodig is.
In theorie is een buffervat een soort verzekering voor de installateur, alles wat er buiten de wp aan hangt is dan het probleem van de klant.
Daarbij heb je een extra pomp draaien terwijl de pomp in de wp bij een goed ontworpen installatie alles kan doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:30

hnq

Ik sta op het punt om akkoord te geven op een offerte voor de installatie van een warmtepomp, maar ik heb nog wat twijfels. Ik hoor graag jullie mening of dit een redelijke prijs is gezien mijn situatie:

Situatie woning:
- Twee badkamers

Offerte:

Mijn vragen:
- Zijn er specifieke punten waar ik op moet letten bij deze combinatie van apparatuur, gezien mijn situatie (bijvoorbeeld het gebruik van een buffervat)?

Als je geen zoneregeling hebt waarbij alle zones afgesloten kunnen worden heb je voldoende aan 30/40 liter systeeminhoud. Ik gok dat je daar ruim aan voldoet. Dus die kun je skippen. En al helemaal een 100 l vat.
Als het verder om een standaard installatie gaat is dit een erg hoge offerte imho.
Welke regio woon je?

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-10 14:28

Situatie woning:
- Twee badkamers

Offerte:

Mijn vragen:

Wat hierboven al een beetje gezegd is maar toch: Het buffervat is waarschijnlijk overbodig, de boilerinhoud past imo niet bij 2 badkamers en de prijs is in de huidige markt véél te hoog. Ik zou even verder kijken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Offerte:
20k voor een 6 kW WP installatie? Die is gek! 8)7
Dat is echt veel te duur. Je moet al ca 1100 euro per jaar op de energierekening besparen om überhaupt in 15 jaar kiet te draaien (en economisch moet je dit eigenlijk in 10 jaar afschrijven, dus is een besparing van 1650 euro per jaar nodig). Gaat je dat lukken?
(En dat buffervat is zoals al gezegd uiteraard niet nodig)

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 05-12-2024 10:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Hu2bPV
Ik wordt altijd een beetje kriebelig als er dikke marges in apparatuur worden verstopt.
Hier staat "Kosten apparatuur: € 14.000 incl. btw".

Een Panasonic Aquarea L-serie Propaan lucht-water warmtepomp All-in-one – 7 kW (met geintegreerd 185 liter SWW vat) kost in werkelijkheid € 7895, zoals hierboven door @MisterMailman al is aangegeven.
https://www.aircozonderst...rmtepomp-all-in-one-7-kw/
;w

[ Voor 33% gewijzigd door SebastiaanPs op 05-12-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu2bPV
Dank voor jullie reacties!
@RonJ, @hnq, @Speedy-Andre, @MisterMailman, @Andrehj, @SebastiaanPs

Ik begrijp dat de algemene reactie tot nu toe is: “oei, dit is wel erg aan de prijs.”

Om wat meer context te geven, splits ik de offerte verder uit:
- Warmtepomp (Panasonic L-serie 7 kW R290): € 7.750
- Boilervat, vloerverwarmingsverdeler, etc.: € 9.700 (incl. warmtepomp)
- Installatiematerialen: € 4.300
- Arbeid: 32 uur + 4 uur reiskosten = € 5.700 (€ ~150 per uur)

Dit komt in totaal uit op € 16.500 na subsidie (regio Amsterdam).

Ik wil graag van het gas af en begrijp dat dat wat mag kosten. Ik focus minder op de terugverdientijd (de terugverdientijd van de keuken reken ik ook niet uit tegen de kosten van kant-en-klare maaltijden), maar de arbeidskosten en de manier waarop de offerte tot stand kwam, maken me toch wat twijfelachtig.

Als er iemand ervaring heeft met een goede installateur die een R290 monoblok kan installeren tegen een redelijke prijs, dan hoor ik dat graag!

3360 Wp, M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:22

orf

Aan de achterkant van ons huis is er een klein vlonderterras met een trap naar beneden naar de tuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UTiKE2GYy4CthwKYCIv_raALnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBe8cHvah8s9quI89IZ2zYjv.jpg?f=fotoalbum_large

In de hoogte is er ongeveer 90cm. Van muur tot de houten staanders is 72cm en tussen de houten staanders is er ongeveer 60cm.

Als ik naar de instructies kijk voor de plaatsing van een (monoblock) buiten-unit, dan voldoet dit niet aan de voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8xF1p_Sp-BTMGSgw4vTdk8fSrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXFg6e5a34r9jokVfeESNLQf.png?f=fotoalbum_large

Maar, het is ook weer niet een dichte constructie met muren of overhangend balkon o.i.d. En wellicht is de unit zo te plaatsen dat de ventilator uitblaast tussen twee houten staanders, waardoor er minder obstructie is.

Zouden hier veel problemen te verwachten zijn bij plaatsing onder deze vlonder/trap? En waar zouden eventuele problemen mee te verwachten zijn? Meer geluid door obstakels? Minder capaciteit doordat er minder lucht verplaatst kan worden? Of kan het meevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:04
orf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:51:
Aan de achterkant van ons huis is er een klein vlonderterras met een trap naar beneden naar de tuin:

[Afbeelding]

In de hoogte is er ongeveer 90cm. Van muur tot de houten staanders is 72cm en tussen de houten staanders is er ongeveer 60cm.

Als ik naar de instructies kijk voor de plaatsing van een (monoblock) buiten-unit, dan voldoet dit niet aan de voorwaarden:

[Afbeelding]

Maar, het is ook weer niet een dichte constructie met muren of overhangend balkon o.i.d. En wellicht is de unit zo te plaatsen dat de ventilator uitblaast tussen twee houten staanders, waardoor er minder obstructie is.

Zouden hier veel problemen te verwachten zijn bij plaatsing onder deze vlonder/trap? En waar zouden eventuele problemen mee te verwachten zijn? Meer geluid door obstakels? Minder capaciteit doordat er minder lucht verplaatst kan worden? Of kan het meevallen?
In een dergelijke situatie zou ik hem altijd haaks op de wand zetten, dat is veel beter voor de efficiëntie. Voor windbelasting hoef je sowieso niet bang te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@orf Bij onvoldoende luchtverversing onder die vlonder gaat de WP zijn eigen uitblaaslucht weer aanzuigen. Daardoor daalt de COP en gaat de WP bij hogere temperaturen dan gebruikelijk al dichtvriezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hu2bPV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:49:

Ik begrijp dat de algemene reactie tot nu toe is: “oei, dit is wel erg aan de prijs.”

Ik wil graag van het gas af en begrijp dat dat wat mag kosten. Ik focus minder op de terugverdientijd (de terugverdientijd van de keuken reken ik ook niet uit tegen de kosten van kant-en-klare maaltijden), maar de arbeidskosten en de manier waarop de offerte tot stand kwam, maken me toch wat twijfelachtig.

Als er iemand ervaring heeft met een goede installateur die een R290 monoblok kan installeren tegen een redelijke prijs, dan hoor ik dat graag!
Nog steeds wel vaag, met name de bizarre €4300 aan materialen ;w
Een (RVS) 100l buffervat dat in serie met de wp staat heb je voor €500, een met extra spiralen kost meer.
Nu weten we niet of de wp 10m verder in een tuin staat waardoor leidingen en elektra erbij komen of dat hij 2m van de cvketel komt, dat zijn dingen die de prijs bepalen en dus ook wat een ander bedrijf zou rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu2bPV
de afstand monoblok buiten naast voordeur naar unit in garage is ongeveer 9 meter inclusief bochten

3360 Wp, M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is 150 per uur ook niet wat excessief? 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu2bPV
Glashelder schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:11:
Is 150 per uur ook niet wat excessief? 8)7
ja dat is het, maar ik dacht dat het totaalplaatje nog wel meeviel. Uit de reacties van het forum blijkt dat dat toch wel tegenvalt.
Het offerte traject was lang waarbij er gewerkt werd met een prijsrange en bij elke stap rolde er een prijs uit die meer en meer naar het maximum van de range rolde. Daarbij: als je weer van voren af aan begint waar kom je dan uit?

3360 Wp, M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
@Grolsch en mede topic starters

Ik krijg regelmatig de vraag waar de monitoring gegevens staan. Ze worden ergens in een maand opvolgend door mij geplaatst. Daarna verdwijnen ze in de massa reacties.
Zou het mogelijk zijn om ze aan het begin van het topic te archiveren?

Ook wordt de vraag gesteld voor een Excelbestand. Hoe kan ik een Excel file op Tweakers plaatsen zonder link aan een externe website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hu2bPV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:11:
de afstand monoblok buiten naast voordeur naar unit in garage is ongeveer 9 meter inclusief bochten
Goed, dat is een kostenpost die meetelt maar zo te zien weinig leidinglengte buiten of door de grond.
Dan is er nog de afstand tussen de garage en de aansluiting waar de cvketel zit.
Verder lees ik geen commentaar over het 180l SWW vat en de 2 badkamers, dat lijkt niet te matchen.
Met een extra vat is dat wel uit te breiden, of 2 want die kan hij voor deze prijs makkelijk weggeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-10 21:07

- Warmtepompen van 6kw t/m 10kw kelderen momenteel in prijs door wegvallen van (een deel van) de subisidie en deze kost nog steeds €7750? Wow.
- Een vloerverwarmingsverdeler vervangen kost in het slechtste geval zo'n 1000 euro. In het beste geval kan het al voor 500 euro. Boilervat is mij niet bekend.
- €4300 aan installatiematerialen...? Zijn het allemaal koperen leidingen?
- Arbeid is niet heel gek, maar 4 uur reiskosten? Is er niet een toko dichter in de buurt?

Erg hoge prijs, daar kan makkelijk een paar duizend vanaf me dunkt.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:22

orf

ASW1 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:59:
[...]

In een dergelijke situatie zou ik hem altijd haaks op de wand zetten, dat is veel beter voor de efficiëntie. Voor windbelasting hoef je sowieso niet bang te zijn.
Haaks op de muur past helaas niet. Daar heb ik een ruime meter. Terwijl de unit al 130cm is en er 30cm marge wordt gehouden aan de twee zijkanten. Jammer, want dat zou mooi uitkomen.
Andrehj schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:00:
@orf Bij onvoldoende luchtverversing onder die vlonder gaat de WP zijn eigen uitblaaslucht weer aanzuigen. Daardoor daalt de COP en gaat de WP bij hogere temperaturen dan gebruikelijk al dichtvriezen.
Ah, ja, hoeveel de COP daalt is natuurlijk lastig te zeggen. Jammer, want dit is zo'n beetje de enige plek waar ik de buiten-unit kwijt kan. Dan blijft alleen een stuk plat dak over, maar ook dat is bepaald niet ideaal vanwege de houten balklaag daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ConQuestador schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:18:
[...]

Deze gedachte wordt er altijd in geramd hier en dat geloofde ik ook. Alleen bij panasonic (en waarschijnlijk ook andere merken) hoeft dit niet persee zo te zijn: door een kleine dt te kiezen zal de wp indd meer flow genereren en dus zal je pomp harder draaien.

Het vermogen van de pomp is niet verwaarloosbaar. Bij mij scheelt het wel tot 40 a 50 watt of hij hard of rustig draait.

Dus vooral als het boven de 5 graden is dan draait de wp toch wel op minimum vermogen (in hz), dus als het water minder snel rondgaan met een dt die iets hoger is, scheelt dat 50w.
Niet met een CV systeem die maar 230mbar weerstand heeft bij Dt3, scheelt maar een lullige 2-3w van de circulatiepomp.

De warmtepomp heeft er zelf voor gekozen om de maximale 860 l/h erdoor te rammen, wanneer ik de flow verlaag(Mbar) gaat die niet meer terug moduleren naar zijn absolute minimum en kiest voor "pendelen", de aanvoer met 2c verhogen zorgt ervoor dat de WP iederkeer nog harder start omdat het verschil is.

Vloerverwarming hier (op dezelfde aanvoertemperatuur):
Dt5
1.890w

Dt3
2.065w

Monoblockje die direct op de verdeler zit en maar 8m afstand, de vloerlussen zijn kort.
Op deltaT 3 wordt de ruimte ook sneller warm.

Het is jammer dat je geen maximaal vermogen kan instellen zoals bij gasketels.
Ik misbruik fluisterbedrijf daarvoor.

Warmtepomp kan doordraaien gezien ik nachtverlaging toepas.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Kleinere dT geeft meer vermogen zowel voor de warmtepomp met lager aanvoer en meer afgifte.
Bij een kleinere dT gaat de flow omhoog.

Of dat handig is ligt sterk aan de infra/afgifte.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Situatie woning:
- Twee badkamers

Offerte:

Mijn vragen:

185 liter is veel te weinig voor twee badkamers.

Je moet even uitgaan van het aantal bewoners, dat is aantal slaapkamers +1. Daar hoort dan een tabel bij:

Ik gok even dat je 3 slaapkamers hebt, dan kom je op 4 personen. Als je dan een bad hebt is 226 liter de minimale boilerinhoud. Dat moet je dan op 55 graden houden. Persoonlijk zou ik kiezen voor minstens 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Nee, dat kun je dus echt zo niet stellen.

De formule is weliswaar niet fout, maar dT is in die formule niet iets wat je kunt regelen, maar een afgeleide.

Je kunt alleen een kleinere dT krijgen door een hogere flow. En als je de flow verhoogt waardoor de dT (iets) kleiner wordt, gaat het vermogen dus omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Blihi schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:31:
Je kunt alleen een kleinere dT krijgen door een hogere flow. En als je de flow verhoogt waardoor de dT (iets) kleiner wordt, gaat het vermogen dus omhoog.
Even kijken of ik je goed begrijp. Stel dat ik, instantaan, de flow verdubbel (zeg van 10l/min naar 20l/min), dan gaat de dT niet precies door de helft, maar komt ietsje hoger uit (bijvoorbeeld van 6 graden naar 3,1 graad), omdat er meer warmteoverdracht in de warmtewisselaar kan plaatsvinden?

En dan ligt er ergens een optimum, want extra flow kost natuurlijk ook extra enegrie (van je circulatiepomp)? Nog afgezien van het gaan suizen van je installatie (waar ik gelukkig geen last van heb).

Ikzelf heb nog geen 100% beeld van hoe mijn installatie zich precies gedraagt bij verschillende pompsnelheden, en ik heb me er nog niet toe gezet om er écht diep in te duiken. Overall ben ik namelijk best tevreden, maar dit zijn de dingen waar ik een beetje tegenaan zit te hikken:
  • Ergens zit een 'kortsluiting' tussen mijn aanvoer een retour, volgens mij minimaal 5m van de pomp (dus op een onbekende plek tussen vloer en plafond of achter een muur), waar (gove schatting) zo'n 1/3 van het aanvoerwater doorheen loopt.
  • De rest van het aanvoerwater gaat naar al mijn radiatoren; voor mijn gevoel zijn sommige beter bedeeld dan andere, maar ik denk dat ze wel 'allemaal net genoeg' warm water krijgen. Mijn circulatiepomp vermpompt tijdens verwarmen een kleine 18l/min door het systeem (staat beperkt op 80% vermogen, om hem niet te hard te laten slijten), en dat durf ik niet zo goed te verlagen (t.b.v. lager energieverbruik), omdat ik bang ben dat sommige radiatoren dan wel te weinig flow overhouden.
  • Ik heb overal radiatoren, en nergens voetventielen. Een aantal radiatoren heeft geen kraan, maar de meeste hebben thermostaatkranen (die o.a. in de slaapkamers niet open staan, omdat de radiatoren daar relatief meer overgedimensioneerd zijn), en ook die knoppen zijn niet voorzien van iets om de flow mee dicht te knijpen.
Als iemand een tip heeft om op een makkelijke manier toch nog meer te weten te komen en/of iets te optimaliseren, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
a2aan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:23:
[...]

Even kijken of ik je goed begrijp. Stel dat ik, instantaan, de flow verdubbel (zeg van 10l/min naar 20l/min), dan gaat de dT niet precies door de helft, maar komt ietsje hoger uit (bijvoorbeeld van 6 graden naar 3,1 graad), omdat er meer warmteoverdracht in de warmtewisselaar kan plaatsvinden?

En dan ligt er ergens een optimum, want extra flow kost natuurlijk ook extra enegrie (van je circulatiepomp)? Nog afgezien van het gaan suizen van je installatie (waar ik gelukkig geen last van heb).

Ikzelf heb nog geen 100% beeld van hoe mijn installatie zich precies gedraagt bij verschillende pompsnelheden, en ik heb me er nog niet toe gezet om er écht diep in te duiken. Overall ben ik namelijk best tevreden, maar dit zijn de dingen waar ik een beetje tegenaan zit te hikken:
  • Ergens zit een 'kortsluiting' tussen mijn aanvoer een retour, volgens mij minimaal 5m van de pomp (dus op een onbekende plek tussen vloer en plafond of achter een muur), waar (gove schatting) zo'n 1/3 van het aanvoerwater doorheen loopt.
  • De rest van het aanvoerwater gaat naar al mijn radiatoren; voor mijn gevoel zijn sommige beter bedeeld dan andere, maar ik denk dat ze wel 'allemaal net genoeg' warm water krijgen. Mijn circulatiepomp vermpompt tijdens verwarmen een kleine 18l/min door het systeem (staat beperkt op 80% vermogen, om hem niet te hard te laten slijten), en dat durf ik niet zo goed te verlagen (t.b.v. lager energieverbruik), omdat ik bang ben dat sommige radiatoren dan wel te weinig flow overhouden.
  • Ik heb overal radiatoren, en nergens voetventielen. Een aantal radiatoren heeft geen kraan, maar de meeste hebben thermostaatkranen (die o.a. in de slaapkamers niet open staan, omdat de radiatoren daar relatief meer overgedimensioneerd zijn), en ook die knoppen zijn niet voorzien van iets om de flow mee dicht te knijpen.
Als iemand een tip heeft om op een makkelijke manier toch nog meer te weten te komen en/of iets te optimaliseren, dan hoor ik het graag!
Bij een WP is het altijd optimaal om een zo hoog mogelijke flow in te stellen met een zo laag mogelijke Ta. Dat zijn de enige twee parameters die je kunt aanpassen (even aangenomen dat het afgiftesysteem verder zelf ingesteld is).

Je moet het zo zien:
- Het afgiftevermogen van de vloer of radiator is afhankelijk van de gemiddelde temperatuur. Dus (Ta + Tr)/2, gemeten over dat systeem.

- Hogere flow betekent een hogere Tr. Dus, als je de flow verhoogt en je wilt (Ta + Tr)/2 gelijk houden, dan kan Ta omlaag.

Aangezien de COP steeds hoger wordt bij lagere Ta is dat je optimum. De optimale instelling van een WP is dus altijd een zo hoog mogelijke flow bij een zo laag mogelijke Ta.

De hoogst mogelijke flow wordt bepaald door de weerstand in je systeem en eventuele bijgeluiden. Wil je meer flow, dan moet je dus je systeem aanpassen (dikkere buizen, gebogen bochten in plaats van knietjes, meer parallelle vloerlussen, etc.)

De laagst mogelijke Ta wordt bepaald door de kleinste ruimte die je warm wilt houden. Vaak is dat de badkamer.

Door een stooklijn te gebruiken kun je de Ta af laten hangen van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

En parkeren? En sjouwwerk?
Het is niet ongebruikelijk dat midden in Amsterdam de prijzen veel hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:10
@a2aan Meten is weten, dus schaf een infrarood thermometer aan en meet van elke radiator de aanvoer en retour.

Je wilt het liefst de dT op elke radiator gelijk hebben. Ik heb ook geen voetventielen en heb streepjes op de knop gezet. Zo kan ik de radiatoren toch redelijk gecontroleerd inregelen.

De kortsluiting die je noemt, kan heel goed zo’n kleine radiator in het toilet zijn. Die moet praktisch dicht staan.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

4300 euro aan installatiemateriaal? Is dat van goud?

Boilervat is veel te klein, buffer van 100 liter heb je niet nodig, arbeid is ook bijzonder (32 uur, dat is 2 volle dagen met 2 man)

Dit klinkt niet als een offerte waar je vertrouwen in moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Materialen en uurloon zijn niet marktconform.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
a2aan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:23:
[...]

Ergens zit een 'kortsluiting' tussen mijn aanvoer een retour, volgens mij minimaal 5m van de pomp (dus op een onbekende plek tussen vloer en plafond of achter een muur), waar (gove schatting) zo'n 1/3 van het aanvoerwater doorheen loopt.
Kortsluiting achter een muur klinkt vreemd, maar als je dat echt denkt dan moet je alle radiatoren dicht draaien en kijken of je nog flow hebt. Zo ja, dan heb je inderdaad kortsluiting ergens. Het kan een achtergebleven bypass zijn.
De rest van het aanvoerwater gaat naar al mijn radiatoren; voor mijn gevoel zijn sommige beter bedeeld dan andere, maar ik denk dat ze wel 'allemaal net genoeg' warm water krijgen. Mijn circulatiepomp vermpompt tijdens verwarmen een kleine 18l/min door het systeem (staat beperkt op 80% vermogen, om hem niet te hard te laten slijten), en dat durf ik niet zo goed te verlagen (t.b.v. lager energieverbruik), omdat ik bang ben dat sommige radiatoren dan wel te weinig flow overhouden.
Niet verlagen, juist verhogen. Ja, dat kost elektrisch iets meer, maar doordat je een lagere Ta in kunt stellen verdien je dat altijd terug.
Ik heb overal radiatoren, en nergens voetventielen. Een aantal radiatoren heeft geen kraan, maar de meeste hebben thermostaatkranen (die o.a. in de slaapkamers niet open staan, omdat de radiatoren daar relatief meer overgedimensioneerd zijn), en ook die knoppen zijn niet voorzien van iets om de flow mee dicht te knijpen.
Thermostaatkranen zijn vervelende dingen, omdat die zelf de radiator knijpen en daarmee de flow bij alle andere radiatoren beinvloeden. Gaat een radiator op de slaapkamer open, dan gaat de flow overal iets omlaag.
Wat wil je optimaliseren? Zoals gezegd: Een zo hoog mogelijke flow bij een zo laag mogelijke Ta is optimaal. Dat maakt WP's relatief eenvoudig in te regelen. Bij CV ketels wil je een zo laag mogelijke flow bij een zo laag mogelijke Tr. Dat is veel lastiger in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu2bPV
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:59:
[...]

En parkeren? En sjouwwerk?
Het is niet ongebruikelijk dat midden in Amsterdam de prijzen veel hoger zijn.
regio Amsterdam is in mijn geval niet Amsterdam centrum. Vrij parkeren en (nagenoeg) geen sjouwwerk. Dus de hoogte van de offerte-prijs kan daar niet op worden teruggevoerd.
Ik denk meer dat er met een vork geschreven is bij het opstellen van nogal wat onderdelen van de offerte....(zie 150 euro per uur)
Dus helaas pindakaas. Schone lei maken en opnieuw beginnen...

3360 Wp, M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Blihi Mijn eerste vraag ging over de stelling 'met een hogere flow gaat het vermogen omhoog', maar is dat dan inderdaad omdat de warmtewisselaar meer warmte opneemt? Ik snap hoe de CV-zijde werkt (kleinere dT bij gelijk gemiddelde Ta/Tr betekent lagere Ta), maar het R32 gedeelte, en de overdracht aan het CV-water ben ik minder bekend mee.

Die kortsluiting zit ergens waar ik het niet zie. Als de ketel aanslaat loopt de retourtemperatuur al na 24 seconden duidelijk op. Ik weet zeker dat het geen radiator is (want die worden geen van allen zo snel warm). En voor de test had ik de handdoekradiator in de badkamer dicht gezet. Alles dichtzetten lukt niet, omdat op de begane grond, in de ruimte met de thermostaat, het verste van de ketel, twee grote radiatoren zonder kraan zitten.

Maar goed, die bypass zoeken wordt lastig. Voetventielen plaatsen of de thermostaatkranen vervangen kán wel, maar ik heb niet het idee dat ik daar veel mee win, aangezien er volgens mij geen radiator is die 'te veel flow' heeft, en die thermostaatkranen geen onoverkomelijke problemen lijken te geven (en er wel voor zorgen dat de slaapkamers de juiste temperatuur krijgen).

Maar er is vast geen 'trucje' om ervoor te zorgen dat er (relatief) minder flow door die kortsluiting gaat (zonder hem fysiek aan te pakken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-10 14:38
Technician- schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:41:
[...]

Ohja ik kom erop terug.
Maar eigenlijk maar een vraag, bevalt die? En zijn er nog eigenaardigheden.
Hij bevalt prima. Eigenaardigheden niet noemenswaardig. Overgang tussen koelen en warm water maken ging niet zo soepel. Daar sprong die af en toe van in compressor storing. Na de software update geen last meer van gehad tot nog toe.

En dat is eigenlijk het tweede. Wel een software update maar heel erg weinig info wat er dan precies anders was. In combinatie met een onervaren nieuwe medewerker die mijn instellingen en met name de hysterese op een hogere afstelling wilde zetten vond ik dat niet heel fijn.

De medewerker die hem destijds in bedrijf kwam stellen wist er alles van. Ik ga ervan uit dat dit bij de man die laatst langs kwam op termijn ook zo zal zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring november

Er ontbreken 16 deelnemers. Geen interesse meer, dan s.v.p door geven dab verwijder ik je van de lijst.
deelnemers die langer dan 6 opgaaf momenten niet hebben gereageerd verwijder ik uit de lijst.

@manusjevanalles @Baapje327 @Bram-Bos @ThaDude @Grolsch @koevlaas2 @Robindd @Fullpower @_RRM_ @Cranberry @TeslaNerd @blb4 @verguldebarman @format5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:42:
[...]

Hij bevalt prima. Eigenaardigheden niet noemenswaardig. Overgang tussen koelen en warm water maken ging niet zo soepel. Daar sprong die af en toe van in compressor storing. Na de software update geen last meer van gehad tot nog toe.

En dat is eigenlijk het tweede. Wel een software update maar heel erg weinig info wat er dan precies anders was. In combinatie met een onervaren nieuwe medewerker die mijn instellingen en met name de hysterese op een hogere afstelling wilde zetten vond ik dat niet heel fijn.

De medewerker die hem destijds in bedrijf kwam stellen wist er alles van. Ik ga ervan uit dat dit bij de man die laatst langs kwam op termijn ook zo zal zijn.
Ik plaats volgende week een 16kw CHA 16/20.
Deze laat ik door Wolf inbedrijfstellen ook ivm de garantie (en de hoge totaalprijs haha)

Hoe is het geluidsniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:57
Tomexergie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:19:
Monitoring november

Er ontbreken 16 deelnemers. Geen interesse meer, dan s.v.p door geven dab verwijder ik je van de lijst.
deelnemers die langer dan 6 opgaaf momenten niet hebben gereageerd verwijder ik uit de lijst.

@manusjevanalles @Baapje327 @Bram-Bos @ThaDude @Grolsch @koevlaas2 @Robindd @Fullpower @_RRM_ @Cranberry @TeslaNerd @blb4 @verguldebarman @format5
Ik doe mee vanaf deze maand, was pas halverwege november begonnen met loggen en duurde even voordat ik alles naar wens had. Vanaf december heb ik betrouwbare data.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Pagina: 1 ... 181 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)