Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:27
Tomexergie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:19:
Monitoring november

Er ontbreken 16 deelnemers. Geen interesse meer, dan s.v.p door geven dab verwijder ik je van de lijst.
deelnemers die langer dan 6 opgaaf momenten niet hebben gereageerd verwijder ik uit de lijst.

@manusjevanalles @Baapje327 @Bram-Bos @ThaDude @Grolsch @koevlaas2 @Robindd @Fullpower @_RRM_ @Cranberry @TeslaNerd @blb4 @verguldebarman @format5
Misschien kan je me al voor verwarming deze maand in jouw registratie opnemen?
Arotherm pure VWL 65/7.2 AS 230V S3 sinds 27 november
warmteopwek: Multical 302 i.c.m. de elektraregistratie van de binnenunit VWL 107/7.2 IS
Met het stookregime ben ik nog even bezig - misschien Ta 29°C bij 2°C buiten
De wpb Atlantic IV 200 l krijgt volgende week ook nog een warmtemeter (is al voorbereidt)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
Monitoring november

Er ontbreken 16 deelnemers. Geen interesse meer, dan s.v.p door geven dab verwijder ik je van de lijst.
deelnemers die langer dan 6 opgaaf momenten niet hebben gereageerd verwijder ik uit de lijst.

@manusjevanalles @Baapje327 @Bram-Bos @ThaDude @Grolsch @koevlaas2 @Robindd @Fullpower @_RRM_ @Cranberry @TeslaNerd @blb4 @verguldebarman @format5
Sorry, net verstuurd.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:01
@a2aan Je hebt het over een ketel. Heb je soms een hybride systeem? In dat geval moet er een keerklep bij de ketel zitten, anders wordt die een kortsluiting.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 16:16
Monitoring november

Denk dat je mij over het hoofd hebt gezien, had voor het eerst het netjes op tijd gestuurd op 1 December al :P

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:22
Pim57 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:13:
@a2aan Je hebt het over een ketel. Heb je soms een hybride systeem? In dat geval moet er een keerklep bij de ketel zitten, anders wordt die een kortsluiting.
Klopt, ik heb inderdaad hybride, maar die keerklep zit er gelukkig wel in.

Het feit dat er 24sec zit tussen het oplopen van de aanvoer, en het oplopen van de retour, en de verhouding ertussen (5 graden bij de aanvoer, en 1,5 bij de retour) deed mij vermoeden dat zo'n 1/3 van het water terugloopt, en dat het behoorlijk wat meters aflegt voor het weer terugkomt. De maximale flow die ik door mijn systeem kan krijgen is ruim 19l/min, maar ik heb mijn pomp begrensd op 80% om hem niet continu vol te belasten. Als er dan van de 18l/min nog 12l/min door mijn radiatoren stroomt zou dat verder gewoon goed moeten gaan, met een 5kW warmtepomp (nog maar max 3kW als het koud is), dacht ik zo. De dT door de radiatoren is dan wel wat groter dan door de binnenunit, maar met een Ta van 40 houd ik het hier tot zo'n beetje het vriespunt goed warm, dus ik ben niet ontevreden (al zie ik hier wel beter geïsoleerde huizen, en mooiere afgiftesystemen op het forum voorbij komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-10 06:50
e

[ Voor 99% gewijzigd door hurricurry op 06-12-2024 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
hurricurry schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 01:10:
Ik heb een vraag.

Ik ga volgend jaar beginnen met de bouw van mijn kelder.
Wordt een warmtepomp ook in de kelder gezet?

of wordt dit niet gedaan door het geluid?
Ik was aan het denken dat de kamer waarin deze komt dat ik eventueel geluidspanelen kan plaatsen om dit tegen te gaan.

Ik dacht als dit eventueel zou kunnen dan kan ik alle technieken op 1 plaats zetten in de kelder en heeft die in de winter misschien minder last van de vries temperaturen.
een split zeer zeker; buitenunit buiten, binnenunit binnen. WP zonder buitendeel kan ook maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om 2 grote openingen op voldoende afstand van elkaar naar buiten te realiseren.
Er zal vast ook wel iets van een pompje nodig zijn om lekwater in 't riool te krijgen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:19

Seafarer

XXX

ConQuestador schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:18:
[...]

Deze gedachte wordt er altijd in geramd hier en dat geloofde ik ook. Alleen bij panasonic (en waarschijnlijk ook andere merken) hoeft dit niet persee zo te zijn: door een kleine dt te kiezen zal de wp indd meer flow genereren en dus zal je pomp harder draaien.

Het vermogen van de pomp is niet verwaarloosbaar. Bij mij scheelt het wel tot 40 a 50 watt of hij hard of rustig draait.

Dus vooral als het boven de 5 graden is dan draait de wp toch wel op minimum vermogen (in hz), dus als het water minder snel rondgaan met een dt die iets hoger is, scheelt dat 50w.
Dus als jouw pomp rustig draait op 20w dan kan daar nog eens 50 bijkomen en draai je dus 70watt.
Dit is best wel watt. Hoeveel procent is dat van wat de warmtepomp verbruikt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

a2aan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:25:
@Blihi Mijn eerste vraag ging over de stelling 'met een hogere flow gaat het vermogen omhoog', maar is dat dan inderdaad omdat de warmtewisselaar meer warmte opneemt? Ik snap hoe de CV-zijde werkt (kleinere dT bij gelijk gemiddelde Ta/Tr betekent lagere Ta), maar het R32 gedeelte, en de overdracht aan het CV-water ben ik minder bekend mee.

Die kortsluiting zit ergens waar ik het niet zie. Als de ketel aanslaat loopt de retourtemperatuur al na 24 seconden duidelijk op. Ik weet zeker dat het geen radiator is (want die worden geen van allen zo snel warm). En voor de test had ik de handdoekradiator in de badkamer dicht gezet. Alles dichtzetten lukt niet, omdat op de begane grond, in de ruimte met de thermostaat, het verste van de ketel, twee grote radiatoren zonder kraan zitten.

Maar goed, die bypass zoeken wordt lastig. Voetventielen plaatsen of de thermostaatkranen vervangen kán wel, maar ik heb niet het idee dat ik daar veel mee win, aangezien er volgens mij geen radiator is die 'te veel flow' heeft, en die thermostaatkranen geen onoverkomelijke problemen lijken te geven (en er wel voor zorgen dat de slaapkamers de juiste temperatuur krijgen).

Maar er is vast geen 'trucje' om ervoor te zorgen dat er (relatief) minder flow door die kortsluiting gaat (zonder hem fysiek aan te pakken)?
Vaillant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Intergas Xtend. Die zit 'in' de retour; de aanvoer gaat naar een open verdeler, waar de gasketel ook aan hangt (met zijn eigen circulatiepomp).

Overigens trekt de circulatiepomp van mijn Xtend ook 50W als die hard werkt, versus 10W bij rustig draaien. Als het buitendeel rustig draait verbruikt die zo'n 250-300w, dus het verbruik van de circulatiepomp is dan niet te verwaarlozen (anders dan wanneer het buitendeel 1000+W trekt als het buiten koud is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

a2aan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:27:
[...]

Intergas Xtend. Die zit 'in' de retour; de aanvoer gaat naar een open verdeler, waar de gasketel ook aan hangt (met zijn eigen circulatiepomp).

Overigens trekt de circulatiepomp van mijn Xtend ook 50W als die hard werkt, versus 10W bij rustig draaien. Als het buitendeel rustig draait verbruikt die zo'n 250-300w, dus het verbruik van de circulatiepomp is dan niet te verwaarlozen (anders dan wanneer het buitendeel 1000+W trekt als het buiten koud is).
Das inderdaad behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:09
Seafarer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 02:37:
[...]

Dus als jouw pomp rustig draait op 20w dan kan daar nog eens 50 bijkomen en draai je dus 70watt.
Dit is best wel watt. Hoeveel procent is dat van wat de warmtepomp verbruikt?
Ik ken de precieze getallen niet, want zover ben ik er nooit ingedoken, maar het is iets in de trant van:

"idle" is 10 l/m en verbruikt misschien 10w voor de pomp
minimum is 20 l/m en is 20w, hier komt ie pas als ie een hele tijd draait en echt aftoert
normaal is 35 l/m en is 40 a 50w, hier draait ie meestal op.

Als ik echt een lage dT wil halen, moet ik de maxPumpFlow omhoog gooien, dan kan ik tot 47 l/m halen, hiervoor moet ie wel serieus vermogen erin gooien, dat kan zomaar 100 a 120w zijn.

Ik heb 'm nu ingesteld dat ie max 35 l/m mag draaien, en de voorkeur heeft voor een wat hogere dT. Zodra hij de ruimte heeft zakt hij dus in flow.

(Ter info: het is een 12kw, minimum vermogen is bij temp >4 zo'n 800W, en onder de 4 zo'n 1200W. Vooral bij hogere temperaturen is het dus de moeite waard om van 820 naar 800W te gaan door de pomp rustiger te laten lopen. COP is dan 7+)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-10 14:38
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:33:
[...]

Ik plaats volgende week een 16kw CHA 16/20.
Deze laat ik door Wolf inbedrijfstellen ook ivm de garantie (en de hoge totaalprijs haha)

Hoe is het geluidsniveau?
In de avond hoor je hem blazen. Maar hij bromt niet hij dreunt niet en overdag is die zo stil dat je er naast moet gaan staan om te kijken of die aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
@Blihi Mijn eerste vraag ging over de stelling 'met een hogere flow gaat het vermogen omhoog', maar is dat dan inderdaad omdat de warmtewisselaar meer warmte opneemt? Ik snap hoe de CV-zijde werkt (kleinere dT bij gelijk gemiddelde Ta/Tr betekent lagere Ta), maar het R32 gedeelte, en de overdracht aan het CV-water ben ik minder bekend mee.
Met een hogere flow gaat het afgifte-vermogen omhoog. De WP zorgt ervoor dat dat vermogen geleverd wordt door het R32 gedeelte daarop aan te passen. De warmtewisselaar "neemt niet meer op", want de warmtewisselaar neemt helemaal niets op. Het CV water neemt warmte op uit het koelmiddel-circuit via die warmtewisselaar (condensor heet dat ding).

De WP stuurt het koelmiddelcircuit op ingestelde Ta, dus als de Ta lager is dan het setpoint, wordt de compressor opgeschroefd en zodra de Ta hoger is dan het setpoint wordt de compressor weer afgetoerd.

De WP pomp wordt (als deze op automatisch staat) op een andere manier gestuurd. Dat is WP afhankelijk.
Die kortsluiting zit ergens waar ik het niet zie. Als de ketel aanslaat loopt de retourtemperatuur al na 24 seconden duidelijk op. Ik weet zeker dat het geen radiator is (want die worden geen van allen zo snel warm). En voor de test had ik de handdoekradiator in de badkamer dicht gezet. Alles dichtzetten lukt niet, omdat op de begane grond, in de ruimte met de thermostaat, het verste van de ketel, twee grote radiatoren zonder kraan zitten.

Maar goed, die bypass zoeken wordt lastig. Voetventielen plaatsen of de thermostaatkranen vervangen kán wel, maar ik heb niet het idee dat ik daar veel mee win, aangezien er volgens mij geen radiator is die 'te veel flow' heeft, en die thermostaatkranen geen onoverkomelijke problemen lijken te geven (en er wel voor zorgen dat de slaapkamers de juiste temperatuur krijgen).

Maar er is vast geen 'trucje' om ervoor te zorgen dat er (relatief) minder flow door die kortsluiting gaat (zonder hem fysiek aan te pakken)?
Nee. Zo'n trucje is er niet, maar het zou mijn hevigst verbazen als er ergens op een volstrekt onbereikbare plaats een bypass aanwezig is. Dat is echt heel onlogisch.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ConQuestador schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:18:
[...]

Deze gedachte wordt er altijd in geramd hier en dat geloofde ik ook. Alleen bij panasonic (en waarschijnlijk ook andere merken) hoeft dit niet persee zo te zijn: door een kleine dt te kiezen zal de wp indd meer flow genereren en dus zal je pomp harder draaien.
dT kun je niet kiezen, dT is een gevolg van een Ta, flow en het afgiftesysteem.

Dat je bij een Panasonic blijkbaar een gewenste dT instelt betekent alleen maar dat je dus flow en Ta niet onafhankelijk kunt instellen.
Het vermogen van de pomp is niet verwaarloosbaar. Bij mij scheelt het wel tot 40 a 50 watt of hij hard of rustig draait.
Interessant. Dat is wel eens na te rekenen (zie hieronder).
Dus vooral als het boven de 5 graden is dan draait de wp toch wel op minimum vermogen (in hz), dus als het water minder snel rondgaan met een dt die iets hoger is, scheelt dat 50w.
Het gekke is dat mijn Toshiba precies het tegenovergestelde regelgedrag heeft. Zodra het buiten kouder wordt, gaat de flow juist omlaag, terwijl de stooklijn omhoog gaat. Ik vind dat heel onlogisch, dus ik heb het pompdebiet vast gezet op 20 liter/min.

-------------
Op basis van mijn meetgegevens kan ik het volgende zeggen voor mijn installatie:

SCOP = 4.9
Verbruik op jaarbasis 2120 kWh elektrisch voor verwarmen
Opgewekte warmte op jaarbasis 10300 kWh thermisch
Warmtevraag: 75 % van de tijd op jaarbasis
Effect Tlift op COP: 0.14 COP-punt per graad.

De pomp in mijn WP verbruikt in de huidige stand 42 Watt (8 Watt is het standby gebruik en zodra de pomp aan gaat zie ik 50 Watt op de meters). Zet is de pomp maximaal (wat hier niet heel prettig is) dan gaat dat naar 70 Watt (totaal, dus +20 Watt voor de pomp). De flow stijgt dan van 20 naar 24 ofzo.

Stel dat ik 20 Watt extra kwijt zou zijn voor een CV pomp, waarmee de flow van 20 naar 24 gaat. Dat is dan 197 kWh op jaarbasis extra voor de pomp (30*24*365*75%).

Door het verhogen van de flow met 25% kan de Ta omlaag. De vraag is even hoe ver precies. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, maar stel dat dat 2 graden is.

De SCOP gaat dan naar 5.2 (4.9 + 2 * 0.14), dus dat levert een besparing op van 140 kWh elektrisch per jaar. Netto ben ik dan dus inderdaad dus 60 kWh meer gaan verbruiken door de hogere pompinstelling.

Vandaar dat er waarschijnlijk in allerlei handleidingen staat dat je een pompdebiet moet kiezen wat zo hoog mogelijk is, passend bij de installatie :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Blihi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:25:
Nee. Zo'n trucje is er niet, maar het zou mijn hevigst verbazen als er ergens op een volstrekt onbereikbare plaats een bypass aanwezig is. Dat is echt heel onlogisch.
Heb je een andere verklaring voor het oplopen van Tr, 24sec na het verhogen van Ta?

Ik denk dat er bij een verbouwing (door de vorige eigenaar) ergens een aanvoerleiding met de retour is verbonden. Misschien in de badkamer, die vroeger slaapkamer was, en waarvan de radiator een heel stuk is verplaatst, en naar een andere muur. Zou zomaar kunnen dat ze de oude radiator hebben weggehaald, en de twee leidingen op mekaar hebben aangesloten. Dat zit dan onder de tegelvloer (met elektrische vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
a2aan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:33:
[...]

Heb je een andere verklaring voor het oplopen van Tr, 24sec na het verhogen van Ta?

Ik denk dat er bij een verbouwing (door de vorige eigenaar) ergens een aanvoerleiding met de retour is verbonden. Misschien in de badkamer, die vroeger slaapkamer was, en waarvan de radiator een heel stuk is verplaatst, en naar een andere muur. Zou zomaar kunnen dat ze de oude radiator hebben weggehaald, en de twee leidingen op mekaar hebben aangesloten. Dat zit dan onder de tegelvloer (met elektrische vloerverwarming).
Zou het kunnen dat die badkamerradiator verkeerd aangesloten is? Een design-radiator kun je niet altijd van onderaf aansluiten. Dan krijg je kortsluiting door de radiator zelf. Je moet dat gemakkelijk kunnen voelen: de radiator wordt dan aan de onderkant warm, maar bovenin pas veel later.

Het kant natuurlijk dat iemand ergens ooit een aanvoer- en retourleiding kortgesloten heeft, maar dat is wel echt next-level gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 14:22
Is dit wat? Warmtemeter gewoon op bestaande buis klemmen. Is er al ervaring? Is het fake?
Later inbouwen van flowmeter is vaak complex. De nauwkeurigheid +/- 5% is voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJwVKujHGpgiJHMxB_G5WYZS3wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bj3HfYHbdrQuMGVlClobJcbo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Blihi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:36:
Zou het kunnen dat die badkamerradiator verkeerd aangesloten is? Een design-radiator kun je niet altijd van onderaf aansluiten. Dan krijg je kortsluiting door de radiator zelf. Je moet dat gemakkelijk kunnen voelen: de radiator wordt dan aan de onderkant warm, maar bovenin pas veel later.
De badkamerradiator is OK. Aanvoer linksonder, retour rechtsonder. Op de aanvoer een thermostaatkraan, op de retour een afsluiter (die ik tijdens de test allebei dicht had).
Het kant natuurlijk dat iemand ergens ooit een aanvoer- en retourleiding kortgesloten heeft, maar dat is wel echt next-level gepruts.
Nóg erger ddan de aanvoer en retour die op één radiator verwisseld waren (ook al van de vorige bewoners)? Mijn installateur wilde het niet geloven, dus heb ik maar een andere installateur genomen.

In mijn vorige woning (appartement) had ik ook één radiator die het écht niet lekker deed. Ineens, na jaren tobben had ik een ingeving. Wat bleek? Bij de ketel waren de aanvoer en retour verkeerdom aangesloten. Toen dat eenmaal goed zat gingen alle andere radiatoren het ineens nóg beter doen!

Dus mij verbaast niks meer, als het om gepruts van installateurs gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:53:
Is dit wat? Warmtemeter gewoon op bestaande buis klemmen. Is er al ervaring? Is het fake?
Later inbouwen van flowmeter is vaak complex. De nauwkeurigheid +/- 5% is voldoende.

[Afbeelding]
Zelfde voor paar tientjes te koop bij Aliexpress

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
a2aan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:57:
[...]

De badkamerradiator is OK. Aanvoer linksonder, retour rechtsonder. Op de aanvoer een thermostaatkraan, op de retour een afsluiter (die ik tijdens de test allebei dicht had).

[...]

Nóg erger ddan de aanvoer en retour die op één radiator verwisseld waren (ook al van de vorige bewoners)? Mijn installateur wilde het niet geloven, dus heb ik maar een andere installateur genomen.

In mijn vorige woning (appartement) had ik ook één radiator die het écht niet lekker deed. Ineens, na jaren tobben had ik een ingeving. Wat bleek? Bij de ketel waren de aanvoer en retour verkeerdom aangesloten. Toen dat eenmaal goed zat gingen alle andere radiatoren het ineens nóg beter doen!

Dus mij verbaast niks meer, als het om gepruts van installateurs gaat...
Nu je het zegt. Toen ik in mijn eerste huis de ketel lief vervangen ging dat allemaal heel voorspoedig.

Toen de monteurs weg waren en ik naar het toilet ging, brandde ik mijn vingers bij het handenwassen. Wat bleek: het fonteintje in de WC zat op de warmwaterleiding van de CV ketel die in de ruimte ernaast hing. Met de vorige ketel was dat nooit opgevallen omdat dat fonteintje de tapdrempel niet haalde.

De nieuwe ketel sprong meteen volle bak aan en dus kwam er 60 graden water uit de kraan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Carboy54 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:57:
[...]

Het zou een oplossing kunnen zijn voor de buren waarbij de installateur failliet is gegaan. Die beloofde een warmtemeter in te bouwen. Het is toch indicatief, maar misschien is het Chinese meuk. Het idee vindt ik wel innovatief. Als het niet werkt dan zijn een paar tientje ook te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
Carboy54 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:57:
[...]
Maar de vraag was: IS dit wat of niet? Of is het fake.
weet je daar een antwoord op?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:43
Nico_GTR schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:36:
[...]

In de avond hoor je hem blazen. Maar hij bromt niet hij dreunt niet en overdag is die zo stil dat je er naast moet gaan staan om te kijken of die aan staat.
waarom heb jij gekozen voor Wolf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tomexergie opklemthermometers geven doorgaans een graad of twee lager aan dan dompelbuisthermometers, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, kwaliteit van klemmen, buismateriaal en -diameter, vervuiling en tocht. Voor de kleine dT van een warmtepomp lijkt me dat absoluut geen zinvolle nauwkeurigheid te geven.
De flow kan wel nauwkeurig zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wat vinden jullie van onderstaand schema. Het betreft een recent opgeleverd nieuwbouwhuis in een wijk vol met problemen. Alle woningen zijn voorzien van een Remeha warmtepomp, met de buitenunit in een schoorsteen waar je dus niet bij komt.

De units geven allemaal eens in de zoveel tijd storing E02.24 (herhaaldelijk te weinig flow). Om dat op te lossen is een buffervat geplaatst op de volgende manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEem6SOX8C9-fPEcl76yXJu_6Wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QxrPVPFw381OqeLR90QsZ266.png?f=fotoalbum_large

Bij een vriend van me is dat ook gebeurd en hij had van de week weer storing E02.24. De partij die de boel heeft aangelegd heeft het onderhoud proberen uit te besteden aan een derde, maar die wil er niets mee te maken hebben.

Nu is vandaag Remeha er zelf bij gekomen. Ik heb eerder aangegeven dat dit schema nergens op slaat. Door de Master/master regeling is er alleen flow als tenminste 3 groepen open staan (2 badkamers, die staan altijd open en dan nog 1 vloerlus van een slaapkamer). De problemen met E02.24 ontstaan als de WP aan het defrosten is en de vloerlussen dichtgestuurd worden.

Nu is er een Buffer geplaatst met een AVDO ervoor. Als er warmtevraag is, is er geen flow over de buffer (er is dan immers flow over de vloeren). Als alle kleppen dicht staan ontstaat er pas flow over de buffer via de AVDO, maar omdat die buffer normaal niet mee draait, is er geen warmte opgeslagen in die buffer en erger nog, na de eerste defrost is die buffer gevuld met zeer koud water en die wordt daarna niet meer verwarmd.

Ik zou zelf denken dat deze buffer als seriebuffer opgenomen moet worden. De AVDO kan dan zorgen voor flow bij gesloten kleppen (even los van de vraag of je uberhaupt kleppen moet hebben, maar Master/Master regeling is nu eenmaal de standaard in de nieuwbouw). Het vreemde is, is dat de Remeha monteur aangaf dat deze opstelling volgens de technische omschrijving klopt.

Natuurlijk zijn er nog meer problemen, want er is ook gebruik gemaakt van koperen buizen zonder themische sifons, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Proton_ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:01:
@Tomexergie opklemthermometers geven doorgaans een graad of twee lager aan dan dompelbuisthermometers, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, kwaliteit van klemmen, buismateriaal en -diameter, vervuiling en tocht. Voor de kleine dT van een warmtepomp lijkt me dat absoluut geen zinvolle nauwkeurigheid te geven.
Als de afwijking van die thermometers steeds dezelfde kant op is maakt dat niet uit. Het gaat immers om de flow in combinatie met de delta-T. Daaruit volgt het vermogen.

De sensoren moeten wel goed passen (dus geen vuil er tussen) en je kunt gebruik maken van een thermische pasta, zoals bij computer-CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
Blihi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:16:
Wat vinden jullie van onderstaand schema. Het betreft een recent opgeleverd nieuwbouwhuis in een wijk vol met problemen. Alle woningen zijn voorzien van een Remeha warmtepomp, met de buitenunit in een schoorsteen waar je dus niet bij komt.

De units geven allemaal eens in de zoveel tijd storing E02.24. Om dat op te lossen is een buffervat geplaatst op de volgende manier:

[Afbeelding]

Bij een vriend van me is dat ook gebeurd en hij had van de week weer storing E02.24. De partij die de boel heeft aangelegd heeft het onderhoud proberen uit te besteden aan een derde, maar die wil er niets mee te maken hebben.

Nu is vandaag Remeha er zelf bij gekomen. Ik heb eerder aangegeven dat dit schema nergens op slaat. Door de Master/master regeling is er alleen flow als tenminste 3 groepen open staan (2 badkamers, die staan altijd open en dan nog 1 vloerlus van een slaapkamer). De problemen met E02.24 ontstaan als de WP aan het defrosten is en de vloerlussen dichtgestuurd worden.

Nu is er een Buffer geplaatst met een AVDO ervoor. Als er warmtevraag is, is er geen flow over de buffer (er is dan immers flow over de vloeren). Als alle kleppen dicht staan ontstaat er pas flow over de buffer via de AVDO, maar omdat die buffer normaal niet mee draait, is er geen warmte opgeslagen in die buffer.

Ik zou zelf denken dat deze buffer als seriebuffer opgenomen moet worden. De AVDO kan dan zorgen voor flow bij gesloten kleppen (even los van de vraag of je uberhaupt kleppen moet hebben, maar Master/Master regeling is nu eenmaal de standaard in de nieuwbouw). Het vreemde is, is dat de Remeha monteur aangaf dat deze opstelling volgens de technische omschrijving klopt.

Natuurlijk zijn er nog meer problemen, want er is ook gebruik gemaakt van koperen buizen zonder themische sifons, maar dat terzijde.
wat is de E02.24? wat betekent dat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:59

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BarryH schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:24:
[...]

Remeha Elga Ace storing E02.24 oplossen
Wanneer je bij de Elga Ace storing E02.24 ervaart is de volgende vergrendeling storing gedetecteerd: Vergrendeling van de waterdoorstroming van het systeem.

Volg de volgende beschreven stappen om tot een oplossing te komen.
https://www.remeha.nl/vee...e-storing-e02-24-oplossen

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BarryH schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:24:
[...]

herhaaldelijk te weinig flow.

Dat komt neer op defrosts zonder warmtevraag, dus met alle kleppen dicht. Dan zou er voldoende flow moeten zijn over de AVDO, maar dat was dus niet zo (dat kan natuurlijk ook aan de instelling van de AVDO liggen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
PeteSplit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:32:
[...]

Remeha Elga Ace storing E02.24 oplossen
Wanneer je bij de Elga Ace storing E02.24 ervaart is de volgende vergrendeling storing gedetecteerd: Vergrendeling van de waterdoorstroming van het systeem.

Volg de volgende beschreven stappen om tot een oplossing te komen.
https://www.remeha.nl/vee...e-storing-e02-24-oplossen
Ja, het is niet alsof de mensen dat niet zelf al gevonden hadden natuurlijk. Het probleem is dat die hele wijk aangelegd is door een eersteklas prutser. Een CV installateur die dacht: ik doe die WP's er wel even bij.

De later geplaatste buffervaten waren bedoeld om dit probleem op te lossen, maar dat is dus niet gelukt.

Het regent dergelijke storingen, met name tijdens defrost-mania periodes. Mijn gok is dat dat niet zozeer komt doordat er daadwerkelijk geen flow is, maar doordat deze manier van aansluiten ervoor zorgt dat de buffer steenkoud wordt en niet meer wordt verwarmd. De eerste defrost gaat goed, de tweede en volgende niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

De units geven allemaal eens in de zoveel tijd storing E02.24. Om dat op te lossen is een buffervat geplaatst op de volgende manier:

[Afbeelding]

Nu is er een Buffer geplaatst met een AVDO ervoor. Als er warmtevraag is, is er geen flow over de buffer (er is dan immers flow over de vloeren). Als alle kleppen dicht staan ontstaat er pas flow over de buffer via de AVDO, maar omdat die buffer normaal niet mee draait, is er geen warmte opgeslagen in die buffer en erger nog, na de eerste defrost is die buffer gevuld met zeer koud water en die wordt daarna niet meer verwarmd.

De problemen met defrosts daargelaten (terecht punt) is de storing flowgerelateerd.
En dat wijst op een verkeerd ingestelde avdo, wat ook het argument tegen een serievat is: het correct instellen vereist vakmanschap en pdca mentaliteit.

KISS oplossing: stelmotoren van de helft van de groepen beneden + badkamer eraf.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Naalroc schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:36:
[...]
Ultrasoon flow meten kan zeker.

Maar met zulk goedkoop spul?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:19:
[...]
Als de afwijking van die thermometers steeds dezelfde kant op is maakt dat niet uit.
En dat is dus niet zo, die afwijking is afhankelijk van medium- en omgevingstemperatuur en dus anders voor aanvoer en retour en anders voor verwarmings- en koelbedrijf (en defrosts).
Op 70 graden met dT 20 loopt het wel los (stadsverwarming etc) maar bij een warmtepomp met dT 2 in deellast krijg je vooral ruis. "Als je niet weet wat je meet, weet je nog geen reet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Seafarer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:43:
[...]

Ultrasoon flow meten kan zeker.

Maar met zulk goedkoop spul?
Tja, dat is een vraag met een vraag beantwoorden....
nu weten we nog niks...... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
Interessante discussie omdat het met monitoring te maken heeft. Er zijn een aantal merken die die mogelijkheid niet hebben en dan is dit toch wel interssant. Ik denk dat ik er een ga bestellen en uittesten
.
Ik heb eerder met opklem thermometers gewerkt. Met goede isolatie eromheen is de afwijking gering, want ook een dompelbuis heeft afwijking i.v.m. de thermische geleiding in het puntstuk. Dit heb ik getest bij mijn Kamstrup en bij opplakken en Kamstrup maar 0,3C verschil kunnen meten.

Bij snelle wisselingen is een dompelbuis beter, maar bij een trage WP zal het wel meevallen Het gaat om het temperatuurverschil (Ta-Tr) en als beide opklem sensoren dezelfde fout maken dan vallen deze tegen elkaar weg. Ik kan zo'n goedkope opklemmer testen met mijn Kamstrup, mijn leidingen zijn daar geschikt voor.

Wat ook belangrijk is tot welke dT de integrator werkt. Ik had een Chinees en die stopte bij dT=3 C. Wel geschikt voor een CV ketel, maar niet voor een WP. En verder natuurlijk de uitlees mogelijkheid.
Ik wist niet dat die dingen bestonden, maar in de Chinese winkel van sinkel is alles te koop, hoeden petten en dames korsetten.
Hoe weet je dat het echt werk? Zijn er al forumleden die zo'n ding hebben aangeschaft?
Ik ga ook verder op internet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08
a2aan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:33:
[...]

Heb je geen eenpijps systeem?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Onder geen van mijn radiatoren zit een onderblok waar aanvoerwater direct doorloopt naar de retour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Uit mijn eigen praktijk: Ik heb twee op steilheid geselecteerde NTC-weerstanden op een Heatbooster met behulp van de Pt500 weerstand c.q. uitlezing van een Multical 302 "geijkt".
Ze lopen echt parallel en in dezelfde thermoskan met de Pt500 is de afwijking tussen de 0°C en 40°C < 0,05 K. Onderstaand ter illustratie twee van deze sensoren naast elkaar op de aanvoer van de wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsVNBEBFxDqEeGd-jpNoL5DE6HQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bopc7mZobwgE3mDWALV0CbdD.jpg?f=user_large
Ik heb ze nu met warmtegeleidingspasta en tiewraps strak op de verwarmingsbuizen onder buisisolatie met nog geen 30 cm afstand van de Multical sensoren gemonteerd.

De temperatuur van de retour wijkt nu misschien +/-0,05 K en die van de aanvoer ca. -0,3 K af.
Dus deltaT van 2,60 K is volgens de Kamstrup 2,90 K, het verschil valt me eigenlijk nog mee gelet op het feit dat de Pt500 weerstanden direct in de waterstroom hangen (zonder dompelbuis! dat mag namelijk niet meer bij MID).
Bij een deltaT van 5 K is de afwijking met -6% relatief klein.

Wat de flow betreft is de afwijking tussen Multical 302 en interne flowmeter van de arotherm 65/7.2 < 2%
bij een flow tussen de 500 l/h en 1200 l/h.

[Edit0]
@Tomexergie De snel te monteren flowmeter van ?? is mijn inziens veel te duur en kan nooit reproduceerbaar & betrouwbaar.meten. De Kamstrup Multicals. zijn volgens mij veel degelijker en ook nog goedkoper,
appendages zijn natuurlijk extra.
Soms worden hele partijen van zgn. afgekeurde/oudere exemplaren gedumpt, voor enkele tientjes?
Vaak is alleen de batterij (bijna) leeg.

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2024 09:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:55
Tomexergie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:21:
[...]

Interessante discussie omdat het met monitoring te maken heeft. Er zijn een aantal merken die die mogelijkheid niet hebben en dan is dit toch wel interssant. Ik denk dat ik er een ga bestellen en uittesten
.
Ik heb eerder met opklem thermometers gewerkt. Met goede isolatie eromheen is de afwijking gering, want ook een dompelbuis heeft afwijking i.v.m. de thermische geleiding in het puntstuk. Dit heb ik getest bij mijn Kamstrup en bij opplakken en Kamstrup maar 0,3C verschil kunnen meten.

Bij snelle wisselingen is een dompelbuis beter, maar bij een trage WP zal het wel meevallen Het gaat om het temperatuurverschil (Ta-Tr) en als beide opklem sensoren dezelfde fout maken dan vallen deze tegen elkaar weg. Ik kan zo'n goedkope opklemmer testen met mijn Kamstrup, mijn leidingen zijn daar geschikt voor.

Wat ook belangrijk is tot welke dT de integrator werkt. Ik had een Chinees en die stopte bij dT=3 C. Wel geschikt voor een CV ketel, maar niet voor een WP. En verder natuurlijk de uitlees mogelijkheid.
Ik wist niet dat die dingen bestonden, maar in de Chinese winkel van sinkel is alles te koop, hoeden petten en dames korsetten.
Hoe weet je dat het echt werk? Zijn er al forumleden die zo'n ding hebben aangeschaft?
Ik ga ook verder op internet kijken.
@Tomexergie
Ik gebruik dit, dus twee sensoren strak tegen de buizen, in combinatie met een dual display thermometer (zie post @Zwartoog )
Absolute temperatuur nauwkeurigheid zal wellicht een halve graad oid zijn, maar irrelevant. Als je de sensoren paired door ze in een bak water (bijvoorbeeld) te hangen, dan kun je de afwijking zien en “wegregelen”. Ik denk dat dit apparaat ook een offset regeling heeft om de 2 NTC’s dezelfde waarde aan te laten geven, dus dT nul. Zo werkt het hier voor genoemd dual display, evenals voor de sensor van SDR Heatbooster die ik gebruik.
Lijkt me dat dat best nauwkeurig kan werken.
Ben benieuwd.
Let op dat bij Aliexpress ook verschillende aanbieders en prijzen staan.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-10 14:38
Technician- schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:42:
[...]

waarom heb jij gekozen voor Wolf?
Omdat ik 1 groot klimaatsysteem kan aansturen via een enkel bedienings orgaan met balansventilatie met warmteterugwinning, een zonneboiler het PV systeem en de warmtepomp.

En ik wilde een R290 pomp dan werd de spoeling 2 jaar geleden ook heel erg dun.

Plus ik vind het een prettig idee dat er een bedrijf met expertise en know how achter zit. Dat is ergens wel merkbaar want het zit heel goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Naalroc schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:49:
[...]

Tja, dat is een vraag met een vraag beantwoorden....
nu weten we nog niks...... :?
Daar heb je gelijk in. Maar ik kan ook niet zeggen dat het goed is. Ik ken alleen tussenbouw en met natte temperatuur sensoren. Dat heeft een reden voor de nauwkeurigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:01

De units geven allemaal eens in de zoveel tijd storing E02.24 (herhaaldelijk te weinig flow). Om dat op te lossen is een buffervat geplaatst op de volgende manier:

[Afbeelding]

Het antwoord staat op de Remeha website storing E02.24 oplossen onder punt 4.
4. Controleer radiatoren en vloerverwarmingsgroepen
  • Zorg ervoor dat alle radiatoren en vloerverwarmingsgroepen volledig open staan.
  • Zijn er groepen gesloten? Open deze dan om de doorstroming te optimaliseren.
Kortom: Remeha laat een master/master situatie niet toe waarbij alle circuits kunnen dichtlopen!

Detour: Je kunt zelf de stooklijn lager zetten, zodanig dat de gewenste temperatuur net niet gehaald wordt. Hiermee voorkom je dat er circuits dichtlopen.
Dus als thermostaat op 21° C staat wordt de ruimte net niet/wel 20° C.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:48:
[...]

En dat is dus niet zo, die afwijking is afhankelijk van medium- en omgevingstemperatuur en dus anders voor aanvoer en retour en anders voor verwarmings- en koelbedrijf (en defrosts).
Op 70 graden met dT 20 loopt het wel los (stadsverwarming etc) maar bij een warmtepomp met dT 2 in deellast krijg je vooral ruis. "Als je niet weet wat je meet, weet je nog geen reet"
Mijn n=1 ervaring is gebaseerd op meten met deze .
De isolatie om de buis, makkelijk bij deze ntc, haalt alle ruis weg van de tocht ( en dat was me een bak ruis zeg). Dan hou je alleen nog wat 50 Hz brom over die je wegfilterd, waarna je ook nog wat ruis van de meting wegfilterd zodat je een erg zuivere meting hebt.
Voorwaarde is wel een metalen buis, en inderdaad is een afwijking van zo’n temperatuurmeting vaak niet een verschil is, maar een factor ( bv 0.9). Waardoor de dT bij andere temperaturen af gaat wijken.
Bij plastic buizen zal de afwijking zeker een factor zijn vanwege de slechtere warmtegeleiding.
Dan is de vraag hoe goed de firmware van de goedkope spullen is.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
dunklefaser schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:38:
[...]

Uit mijn eigen praktijk: Ik heb twee op steilheid geselecteerde NTC-weerstanden op een Heatbooster met behulp van de Pt500 weerstand c.q. uitlezing van een Multical 302 "geijkt".
Ze lopen echt parallel en in dezelfde thermoskan met de Pt500 is de afwijking tussen de 0°C en 40°C < 0,05 K. Onderstaand ter illustratie twee van deze sensoren naast elkaar op de aanvoer van de wp.
[Afbeelding]
Ik heb ze nu met warmtegeleidingspasta en tiewraps strak op de verwarmingsbuizen onder buisisolatie met nog geen 30 cm afstand van de Multical sensoren gemonteerd.

De temperatuur van de retour wijkt nu misschien +/-0,05 K en die van de aanvoer ca. -0,3 K af.
Dus deltaT van 2,60 K is volgens de Kamstrup 2,90 K, het verschil valt me eigenlijk nog mee gelet op het feit dat de Pt500 weerstanden direct in de waterstroom hangen (zonder dompelbuis! dat mag namelijk niet meer bij MID).
Bij een deltaT van 5 K is de afwijking met -6% relatief klein.

Wat de flow betreft is de afwijking tussen Multical 302 en interne flowmeter van de arotherm 65/7.2 < 2%
bij een flow tussen de 500 l/h en 1200 l/h.

[Edit0]
@Tomexergie De snel te monteren flowmeter van ?? is mijn inziens veel te duur en kan nooit reproduceerbaar & betrouwbaar.meten. De Kamstrup Multicals. zijn volgens mij veel degelijker en ook nog goedkoper,
appendages zijn natuurlijk extra.
Soms worden hele partijen van zgn. afgekeurde/oudere exemplaren gedumpt, voor enkele tientjes?
Vaak is alleen de batterij (bijna) leeg.
Ook @EVfan

Natuurlijk is een kamstrup monteren beter, maar als er een bestaande installatie is waarop je achteraf wilt meten en monteren door een installatie bedrijf.
- voorrijden
- is de plek goed bereikbaar voor aflezen? (Kamstrup heeft korte kabels)
- aftappen, doorzagen, utrasoneflowmeter monteren
- retour sensor monteren in dompelbuis; meestal een goede fittingen.
- vullen en ontluchten
- instellen
Een half dagdeel + Kamstrup 600Eur

Zo'n opklem systeem kun je zelf doen. Isolatie doorsnijden, opklemmen, instellen en klaar. Het voordeel van de aangeboden opklemsystemen is dat ze met lange kabel worden geleverd, dus de display op afstand opgehangen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
joezzt schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:43:
[...]

Mijn n=1 ervaring is gebaseerd op meten met deze .
De isolatie om de buis, makkelijk bij deze ntc, haalt alle ruis weg van de tocht ( en dat was me een bak ruis zeg). Dan hou je alleen nog wat 50 Hz brom over die je wegfilterd, waarna je ook nog wat ruis van de meting wegfilterd zodat je een erg zuivere meting hebt.
Voorwaarde is wel een metalen buis, en inderdaad is een afwijking van zo’n temperatuurmeting vaak niet een verschil is, maar een factor ( bv 0.9). Waardoor de dT bij andere temperaturen af gaat wijken.
Bij plastic buizen zal de afwijking zeker een factor zijn vanwege de slechtere warmtegeleiding.
Dan is de vraag hoe goed de firmware van de goedkope spullen is.
@joezzt Mijn ervaring met de NTC's van de Heatbooster zijn doorgaans goed wat het verloop van de temperatuur/weerstandscurve aangaat. Tenminste in het wp-relevante temperatuurgebied tussen de 10°C en 40°C vind ik altijd 2 NTC's welke goed parallel lopen.
In combinatie met de HB iig geen last van interferentie - updates om de 2,5 seconden in de webinterface.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6gVD6_kKDh1MGLkJGKXc5_7x-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q3tp8dx5Dr4Qc9tYflfpUxRV.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Naalroc schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:36:
[...]
Ik gebruik ze al een jaar. Perfect Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYY0N4i8oPexR8WyKLFpcCu7EY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VrSnffUS2W3o1dTrCCkY4nH.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:01:
[...]

@joezzt Mijn ervaring met de NTC's van de Heatbooster zijn doorgaans goed wat het verloop van de temperatuur/weerstandscurve aangaat. Tenminste in het wp-relevante temperatuurgebied tussen de 10°C en 40°C vind ik altijd 2 NTC's welke goed parallel lopen.
In combinatie met de HB iig geen last van interferentie - updates om de 2,5 seconden in de webinterface.
[Afbeelding]
Ze kunnen wel gelijk lopen, maar als ze allebei 10% afwijking hebben tov de omgeving is bv bij 30/35 en 20 omgeving de echte temp dan 31.1/36.7 , dus dT van 5.6 ipv 5.
De ntc’s kunnen goed zijn, maar de meting niet. Maar je zit op metaal met isolatie dus dat lijkt wel goed. Is de ntc ook helemaal omgeven met metaal dat weer in goed contact staat met de buis?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Kijk, dat lijkt er op!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik hoop dat er al een Tweaker dieervaring heeft met eenvoudige opklem heatmeter . Installateurs installeren niet graag een kamstrup. Of ze bestellen de verkeerde of laten het weg. Installateurs hebben geen interesse in metingen en COP. Als het maar warm wordt, al die onzin!!!

Ik zie alleen de TUF-2000B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Het ziet er allemaal wel degelijk uit. Bij mijn zoon moet de warmtemeter op de buitenleidingen geplaatst wordt. Het bedieningskastje van deze meter kan ik binnen plaatsen met deze lange kabels. Kosten evenveel al een Kamstrup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whbBXCBNi9I8FExmj-8Pv-Zbwwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LShfAfCKTJ4hZDBIW4hkfDY2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Carboy54 Het gaat over een flowmeter met klemmontage en je laat een screenshot zien met 'stroomverbruik', ik mis de link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:33:
Het ziet er allemaal wel degelijk uit. Bij mijn zoon moet de warmtemeter op de buitenleidingen geplaatst wordt. Het bedieningskastje van deze meter kan ik binnen plaatsen met deze lange kabels. Kosten evenveel al een Kamstrup.
[Afbeelding]
Stel dat jij (of iemand anders hier) besluit om deze warmtemeter te kopen, kan je die dan niet eerst een weekje bij een mede-Tweaker aansluiten naast een Kamstrup, om te kijken hoe betrouwbaar het gemeten thermische vermogen is? Daar zouden veel mede-Tweakers wat aan kunnen hebben.

(al realiseer ik me natuurlijk dat jij al een grote bijdrage levert met al jouw werk voor de monitoring :) )

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 07-12-2024 15:40 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:36:
@Carboy54 Het gaat over een flowmeter met klemmontage en je laat een screenshot zien met 'stroomverbruik', ik mis de link?
Ik kan mij vergissen maar het ging hier volgens mij over de mogelijkheid om eenvoudig het verbruik te meten hetgeen @naaldroc ook bevestigd in zijn antwoord. Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Carboy54
Het volgende allemaal op een vraag van @Tomexergie over een warmtemeter die op bestaande buizen is te klemmen
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Omdat we het over warmtemeters hebben, hier een Kamstrup Miltical 303 met Mbus wifi van de zomer geplaatst.
In der haast deze geplaatst zonder te registreren, lees hem dus ter plaatsen uit.
Is het mogelijk deze alsnog online te krijgen om uit te lezen op afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Leudal
buiter in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"
Lees even de link, gaat niet alleen over Pi en domoticz, maar ook over wireless mbus uitlezen (als ik het goed begrijp heeft jouw Kamstrup wireless mbus)

[ Voor 43% gewijzigd door SebastiaanPs op 07-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb1deKu3X00954lZGbaDV-W8iS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gp5VuQ5TdLUigz8pm6iE6a0r.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ligt nog ongebruikt op het werk. Verkeerd besteld voor een project maar kan niet meer terug en ik kon die wel krijgen. Het is primair een flowmeter maar kan ook de temperatuur meten.

Zinvol om er tussen te knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Guido7619 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:48:
[Afbeelding]

Deze ligt nog ongebruikt op het werk. Verkeerd besteld voor een project maar kan niet meer terug en ik kon die wel krijgen. Het is primair een flowmeter maar kan ook de temperatuur meten.

Ga maar even zoeken op Krohne. :)
Heel zinvol.

En anders wil ik hem wel ruilen tegen 100 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 07-12-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
...

Dat trucje is alles open, alleen al om te testen of je retourtemperatuur dan ook zo snel oploopt.
Als dat niet helpt minder hard pompen, zodat die bypass dichtblijft.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:15:
Dat trucje is alles open, alleen al om te testen of je retourtemperatuur dan ook zo snel oploopt.
Als dat niet helpt minder hard pompen, zodat die bypass dichtblijft.
Dank voor de tip! Dat wil ik weleens proberen.

Al Is mijn hypothese dus dat de 'bypass' gewoon ergens een aanvoerleiding is die rechtstreeks met de retour is verbonden. Bijvoorbeeld daar waar ooit een radiator zat, en nu niet meer, onder de tegelvloer (met elektrische vloerverwarming) in wat nu de badkamer is, maar vroeger een slaapkamer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je hem als warmtemeter wilt gebruiken heb je 2 temperaturen nodig, een aanvoer en een retour
Dus weet niet of die 2 temperaturen kan meten?

Heb mijn oude kamstrup 302 nog liggen met nieuwe batterij (heb nu een 303 er tussen zitten)
Die mag je wel hebben.

Maar ik heb ook wel interesse in dat speledingetje als @Seafarer hem niet meer wil hebben ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[Afbeelding]
Een Kamstrup kan toch ook met leidingklem sensoren?
Type PT500 kun je ook wel oppervlakte sensoren voor krijgen.

Of de sensoren die in de dompelbuis zitten met pasta aan de leidingklemmen en isoleren eromheen.
Is niet duur:
https://zaehleronlineshop...incl-Radio-M-Bus-wireless

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 07-12-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Guido7619 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:48:
[Afbeelding]

Het is een flowmeter en daar hebben we niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:07:
[...]

Als je hem als warmtemeter wilt gebruiken heb je 2 temperaturen nodig, een aanvoer en een retour

Heb mijn oude kamstrup 302 nog liggen met nieuwe batterij (heb nu een 303 er tussen zitten)
Die mag je wel hebben.

Maar ik heb ook wel interesse in dat speledingetje als @Seafarer hem niet meer wil hebben ;)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Technician- schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:25:
[...]

Of de sensoren die in de dompelbuis zitten met pasta aan de leidingklemmen en isoleren eromheen.
Is niet duur:
Ik heb deze Kamstrup. Maar ik kan mij niet voorstellen dat je de kabel naar de flowmeter die gecombineerd is met de temperatuur sensor gemakkelijk kunt verlengen.
Verder heeft de Kamstrup een interne batterij die leeg kan raken . De TUF-2000B heet een 220 voeding.
Maar ik weet te weinig van de Chinees om vast te stellen of hij geschikt is voor WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:07:
[...]

Die mag je wel hebben.

M302 vs. M303: Wat zijn de kenmerkende verschillen? Welke heb je nodig?
Ik zie een uitgebreidere, ingebouwde datalogger, andere opvallende voordelen zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
Proton_ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:41:
[...]

De problemen met defrosts daargelaten (terecht punt) is de storing flowgerelateerd.
En dat wijst op een verkeerd ingestelde avdo, wat ook het argument tegen een serievat is: het correct instellen vereist vakmanschap en pdca mentaliteit.

KISS oplossing: stelmotoren van de helft van de groepen beneden + badkamer eraf.
Die AVDO zit ook op de verkeerde plek dat gaat niet werken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tomexergie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:43:
[...]

Ik heb deze Kamstrup. Maar ik kan mij niet voorstellen dat je de kabel naar de flowmeter die gecombineerd is met de temperatuur sensor gemakkelijk kunt verlengen.
Verder heeft de Kamstrup een interne batterij die leeg kan raken . De TUF-2000B heet een 220 voeding.
Maar ik weet te weinig van de Chinees om vast te stellen of hij geschikt is voor WP
De 403 heeft vaste voeding.
Weet nog van de utiliteit installaties dat de sensoren en meterpuls kabel regelmatig verlend werden omdat de calculator meters verder weg zat.
Ik zie het nu niet meer in de manual maar vroeger stond erin dat je 50m 2x0,8mm2 mocht verlengen zonder afwijkingen.
Of je kocht extra lange sensorkabels, wat een accessoire is. (Dit ivm kunnen verzegelen maar das thuis niet van toepassing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:44:
[...]

Die AVDO zit ook op de verkeerde plek dat gaat niet werken.
Opzich niet hoor.
Alleen wat de poster zegt, daarin zit geen warm water. Beter was de buffer in serie en een advo na het t stuk.

Wat ik hier kan adviseren voor alle gebruikers.
En dan ben je van alle problemen af:

De motor van de vv verdeler B.G.G. continue open laten.
De aansturing van de vv regeling van de WP halen.
Een E-twist in de woonkamer hangen en daarmee de WP aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:25:
[...]

Is niet duur:
Leidingklem? Zou ik niet doen met een Kamstrup.
Verder heeft de Kamstrup geen sensoren in dompelbuizen.

De Pt500 sensoren zijn voor zover ik weet gematcht per warmtemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:14:
[...]

Leidingklem? Zou ik niet doen met een Kamstrup.
Verder heeft de Kamstrup geen sensoren in dompelbuizen.

De Pt500 sensoren zijn voor zover ik weet gematcht per warmtemeter.
Nou nee je kunt gewoon verlengde sensoren bijbestellen.
Tis alleen dat de kalibratie af fabriek dan niet meer geldig is, voor een MID meting kan je die opnieuw laten doen een geaccrediteerde instelling.
Voor thuis maakt dat niks uit.

Je kunt bij Kamstrup zo’n beetje alle sensoren bestellen die je krijgen kunt en je mag de kabels gewoon verlengen.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 07-12-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:16:
[...]

M302 vs. M303: Wat zijn de kenmerkende verschillen? Welke heb je nodig?
Ik zie een uitgebreidere, ingebouwde datalogger, andere opvallende voordelen zie ik niet.
Die 303 doet geen koel energie tellen dus dat was even een tegenslag destijds
Batterijtje vervangen en hij deed het weer die 302 (met een melding in het display dat hij "geopend" was.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:42:
[...]

Batterijtje vervangen en hij deed het weer die 302 (met een melding in het display dat hij "geopend" was.
Klopt - alleen nog maar warmtemeters, zal wel een reden hebben.
Maar zijn er ook voordelen bij de nieuwe modellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
Ik kan geen voordeel verzinnen.
Kijk er ook niet zo gek veel meer naar enkel 1x per maand voor Tomexergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:23:
@dunklefaser
Ik kan geen voordeel verzinnen.
Kijk er ook niet zo gek veel meer naar enkel 1x per maand voor Tomexergie
Een klein voordeel is misschien de uitgebreidere, configureerbare datalogger?
Waarom heb je dan überhaupt de 302 er uitgegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser batterij was leeg
En wilde wat nieuws proberen.
En vond toen een adresje voor nieuwe batterijen. Na de inbouw

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zie in dit topic meermaals de kamstrup genoemd worden. Mijn warmtepomp (Daikin altherma 3) ondersteunt espaltherma, waarmee je veel informatie kunt uitlezen. Die informatie kun je deels ook terugvinden op het display van de binnen unit, overigens.

Voor zover ik weet (is nog niet aangesloten) kun je de Ta en Tr en dus ook de dT gewoonweg uitlezen met espaltherma.

Heeft het dan nog nut om een kamstrup te plaatsen en zo ja, welke? En waar gebruik je hem dan specifiek voor? En waar zou je hem dan exact plaatsen? Ik neem aan dan de 302. We willen ook koelen, overigens.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Proton_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:36:
Zde noemen het flow meter, maar je kunt aan de bijgeleverde sensoren zien dat het Heat is.

De flowmeters hebben volgens mij het zelfde kastje met maar 2 sensoren en 100 Eur goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk3ZBpYQ7-5aj404jUz77_1B5EM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GXQc3zeLpG98fC6SYwm0TAzo.jpg?f=user_large

https://www.kickstarter.c...t-leak-alerts/description

Ik doe mee met kickstarter voor deze, een externe ultrasoon flowmeter. Deze krijgt Home Assistant en MQTT.
Nog niet binnen, ik wil hem enkel gebruiken om te zien hoeveel water ik via het sanitairvat verbruik. Maar zo iets is misschien ook leuk als flow meter en te koppelen met Home Assistant voor wie dat gebruikt.

Er waren ook andere partijen die een flowmeter gingen starten via Kickstarter. Zal vast genoeg keuze zijn in een jaartje ofzo als deze op de markt zijn. En elk merk heeft standaard HA integratie (is wel een beetje basic standaard nowadays).

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 08-12-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Whiskey48 Ik heb geen enkele ervaring met wat voor kickstart programma dan ook; begrijp ik het goed, dat jij nu €159 hebt uitgegeven voor een watermeter die je live op de app je waterverbruik van je warm water voor je uitleest? Mits je er dan ook een externe voeding bij zet om de data live te zien?
En wat ga je dan doen met die gegevens, gewoon om te kijken hoeveel douche water je gebruikt/hebt verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:38
Naalroc schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:43:
@Whiskey48 Ik heb geen enkele ervaring met wat voor kickstart programma dan ook; begrijp ik het goed, dat jij nu €159 hebt uitgegeven voor een watermeter die je live op de app je waterverbruik van je warm water voor je uitleest? Mits je er dan ook een externe voeding bij zet om de data live te zien?
En wat ga je dan doen met die gegevens, gewoon om te kijken hoeveel douche water je gebruikt/hebt verbruikt?
Op batterijen of op stroom idd.
Geen idee waarom ik heb meegedaan, ik was wel benieuwd naar het sanitairwater verbruikt, daarom eigenlijk.
Maar ik zou hem ook als flowmeter voor het systeem kunnen gebruiken, is op accu overal plaatsbaar en in HA af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-10 15:45
Ik wil wat buisisolatie kopen voor mijn 26mm MLB.
Ik lees dat armaflex AF een goede is, het is mij alleen niet helemaal duidelijk of dat dit platte platen zijn of buizen die ik er omheen kan doen? Heeft iemand een tip waar ik die het beste kan bestellen evt in PB?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomexergie
Resultaten Monitoring November 2024

November is een interessante maand vanwege de vele defrosten. Toch is de COP hoog gebleven met een gemiddelde van 4,78.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTyN9CA7Tmd4rgeShzgd6JUvNRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RcD0uaBTIdnSmkKWR9AUNe5T.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZClO0AugzerJ7Qj87ENN_Q878U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k8kwjeIo6dRLrCkJYR5LWgKb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS40kP7eyOrcCMrb3_G0GMovtHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etfUiE40RV5wG4VKzzBqqrdY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Whiskey48 schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:58:
[Afbeelding]

https://www.kickstarter.c...t-leak-alerts/description

Ik doe mee met kickstarter voor deze, een externe ultrasoon flowmeter. Deze krijgt Home Assistant en MQTT.
Nog niet binnen, ik wil hem enkel gebruiken om te zien hoeveel water ik via het sanitairvat verbruik. Maar zo iets is misschien ook leuk als flow meter en te koppelen met Home Assistant voor wie dat gebruikt.

Er waren ook andere partijen die een flowmeter gingen starten via Kickstarter. Zal vast genoeg keuze zijn in een jaartje ofzo als deze op de markt zijn. En elk merk heeft standaard HA integratie (is wel een beetje basic standaard nowadays).
Ook een handig opklem ding. Zijn deze er ook voor heatmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
Tomexergie schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:14:

November is een interessante maand vanwege de vele defrosten. Toch is de COP hoog gebleven met een gemiddelde van 4,78.
De informatie die er bij mij bij staat klopt niet helemaal. Ik heb een S2125-8 en de gegevens die ik doorgegeven heb, hebben alleen betrekking op de verwarming.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:32
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:42:
[...]

Ligt eraan welk type je hebt - de Kamstrup Multical 303T varianten integreren zowel koelen als verwarmen. 303W integreert alleen verwarmen (misschien verwarrend - maar koelen wordt in deze variant wel gemeten als vermogen, maar niet over de tijd geïntegreerd). Bij de 302 bestond de W-variant nog niet, die integreert dus altijd koelen + verwarmen los van elkaar. Ik heb zelf de 403T (ook bij de 403 bestaat er een 403W variant), en die integreert ook koelen en verwarmen los. Defrosts worden gezien als koelen.

Het was wel even zoeken naar een webshop die de 303T verkoopt - volgens mij deze wel, maar als iemand dit gaat bestellen zou ik het van tevoren even navragen. Andere webshops verkopen over het algemeen de 303W variant - die zal wel couranter zijn en veel gebruikt worden voor HT-warmtenetten.

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 09-12-2024 02:13 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 09:32
@Tomexergie Voor de monitoring is dit ook wel enigszins relevant trouwens - aangezien er volgens mij veel van de Kamstrups gebruik wordt gemaakt - in sommige gevallen wordt de warmte die tijdens defrosts onttrokken wordt dus niet gemeten. En als dit wel gemeten wordt, is het de vraag of de totale hoeveelheid warmte van de warmtepomp die wordt doorgegeven bruto is (alleen warmtemeting) of netto (d.w.z. warmtemeting - koudemeting). Ik doe altijd het laatste - kan een paar procent in de COP schelen per stookseizoen - en in sommige maanden meer dan andere.

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 09-12-2024 01:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:29
Tanuki schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:49:
Ik zie in dit topic meermaals de kamstrup genoemd worden. Mijn warmtepomp (Daikin altherma 3) ondersteunt espaltherma, waarmee je veel informatie kunt uitlezen. Die informatie kun je deels ook terugvinden op het display van de binnen unit, overigens.

Voor zover ik weet (is nog niet aangesloten) kun je de Ta en Tr en dus ook de dT gewoonweg uitlezen met espaltherma.

Heeft het dan nog nut om een kamstrup te plaatsen en zo ja, welke? En waar gebruik je hem dan specifiek voor? En waar zou je hem dan exact plaatsen? Ik neem aan dan de 302. We willen ook koelen, overigens.
Een Kamstrup is gekalibreerd, de interne sensoren van de WP meestal niet. Een kleine afwijking in dT kan een veel (on)gunstigere (meestal gunstigere) opbrengst voorspiegelen.

Volgens mijn WP ligt de COP ongeveer 1 punt hoger dan volgens de metingen van de Kamstrup. Is voor de werking van de WP zelf niet erg, maar als je precies wilt weten hoe hij presteert wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-10 18:58
[quote]Tomexergie schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:14:

Ik denk dat het voor november verschil maakt of je noord of zuid woont. Wij hier in het noorden veel last van (natte) sneeuw tussen 19 en 24 nov met bijbehorend pendelfeest en veel lagere COP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00
Zwartoog schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:25:
[...]
Volgens mijn WP ligt de COP ongeveer 1 punt hoger dan volgens de metingen van de Kamstrup. Is voor de werking van de WP zelf niet erg, maar als je precies wilt weten hoe hij presteert wel.
Hier een vergelijkbare ervaring/afwijking tussen de meetwaarden van de Kamstrup en de (Daikin) WP.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op maandag 9 december 2024 @ 01:52:
@Tomexergie Voor de monitoring is dit ook wel enigszins relevant trouwens - aangezien er volgens mij veel van de Kamstrups gebruik wordt gemaakt - in sommige gevallen wordt de warmte die tijdens defrosts onttrokken wordt dus niet gemeten. En als dit wel gemeten wordt, is het de vraag of de totale hoeveelheid warmte van de warmtepomp die wordt doorgegeven bruto is (alleen warmtemeting) of netto (d.w.z. warmtemeting - koudemeting). Ik doe altijd het laatste - kan een paar procent in de COP schelen per stookseizoen - en in sommige maanden meer dan andere.
Yep. Mee eens. Ik trek ook altijd netjes de door de Kamstrup gemeten koude-energie af van de opgewekte warmte (als ik dat niet gedaan had was ik in november waarschijnlijk boven de 6 gekomen), maar mijn WP doet dat zelf niet (en volgens mij doen de meeste warmtepompen dat niet, het lijkt op diesel-gate: iedereen sjoemelt op dezelfde manier).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 18-10 20:47
RonJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:44:
[...]

Hier een vergelijkbare ervaring/afwijking tussen de meetwaarden van de Kamstrup en de (Daikin) WP.
Voor mij was het interessant om met Chris z'n Loria 6010 te vergelijken. Ik zit 0.3 hoger met de 6008, volgens het (nogal summiere) databoek zou dat 0.2 moeten zijn.
Voor mij nog een bevestiging dat er in mijn geval niet een extreme afwijking zit in de manier van meten. Ik zie geen reden om er aan te twijfelen.
Overigens ook niet veel defrosts gehad in November.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
JBtL schreef op maandag 9 december 2024 @ 01:52:
Een paar procent is niet van belang omdat onze monitoring bedoeld is als "indicatieve" waarde voor performance. Inderdaad zijn er deelnemers die het apart opgeven en daaruit blijkt dat het maar enkel procenten is, terwijl je meer zou verwachten. Omdat een groot aantal deelnemers niet in staat is om dit apart te meten laten we het maar weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

De interne metingen van mijn Mitsubishi Electric Ecodan warmtepomp wijken per maand maar een paar procent af van de Kamstrup en MID-gecertificeerde kWh meter.

Ik heb helaas een Kamstrup die geen koeling kan meten, dus kan de onttrokken warmte bij defrosts niet op de geproduceerde warmte in mindering brengen zoals @JBtL, @Andrehj en volgens mij ook @Proton_, wat wel de correcte manier zou zijn.

Ik heb dat wel eens verzameld en hier samengevat. Bij een aantal Tweakers was de onttrokken warmte bij defrosts zo’n 3-4% van de totale geproduceerde warmte in de maand januari. Over een heel jaar genomen gaat het over niet meer dan 1-2%. Conceptueel eens, maar @Andrehj om dat nou ‘dieselgate’ te noemen is misschien wat overdreven, die afwijking was een stuk groter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Dank hiervoor! En uiteraard dank voor het antwoord van @Zwartoog !

Dat betekent dus dat ik op zoek mag naar een watermeter die ook koeling kan meten (ik ga ook koelen met de warmtepomp). :)

Ik heb voor de warmtepompboiler al een Multical 21 (koud) voor de aanvoer van de boiler. En de 21 (warm) voor de warm water uitlaat van de boiler.
Deze zijn overigens uit te lezen met Wireless m-bus. (Moet ik nog steeds een esp voor inrichten.)

Hier zie ik weer andere getallen, dus ik moet me even gaan verdiepen in wat die dan allemaal betekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tanuki op 09-12-2024 10:09 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Tanuki schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:08:
[...]

Dank hiervoor! En uiteraard dank voor het antwoord van @Zwartoog !

Dat betekent dus dat ik op zoek mag naar een watermeter die ook koeling kan meten (ik ga ook koelen met de warmtepomp). :)

Ik heb voor de warmtepompboiler al een Multical 21 (koud) voor de aanvoer van de boiler. En de 21 (warm) voor de warm water uitlaat van de boiler.
Deze zijn overigens uit te lezen met Wireless m-bus. (Moet ik nog steeds een esp voor inrichten.)

Hier zie ik weer andere getallen, dus ik moet me even gaan verdiepen in wat die dan allemaal betekenen.
Begrijp ik het goed dat je een multical 21 op de koude aanvoer en warme uitlaat van de boiler hebt zitten? Zo'n multical meet toch alleen waterflow? Voor mijn lering, wat is dan het nut om zowel inlaat als uitlaat te meten? Dat zou toch gelijk moeten zijn?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:57
Op basis van voorgaande ook maar eens gekeken wat de afwijking is op maandbasis tussen mijn Kamstrup 302 en de interne waarde van de Panasonic J series T-CAP 9 kW.

Het verschil is fors:
Maand COPPanasonicKamstrup+Homewizard/td]
september8.83.24
oktober7.15.3
november5.04.5

September komt bij de eigen meting zo laag uit door het standby verbruik van de hele maand, terwijl ik maar 3 dagen heb verwarmd.

Verder heb ik mijn interne sensoren van de Pana zoveel mogelijk afgesteld op de waarden die ik met de Kamstrup meet. Instellen gaat alleen per halve graad. Er is dus altijd een afwijking. Echter de afwijking in de wijze van meten van elektra zorgt vermoedelijk ook voor een vergroting van de afwijking.

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 10-12-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08 11:39
Sinds vorige week merk ik op dat mijn Loria 6010 de legionella runs meerdere dagen achter elkaar doet. Telkens om 3 uur 's-nachts zoals de bedoeling is maar dan op 5,6,7 en 9 dec (niet op de 8e). Tussendoor warmt deze ook op naar de ingestelde SWW temperatuur van 48C.
Heeft iemand dit eerder gezien en een idee wat het kan zijn?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[Afbeelding]
Ik heb de manual gevonden

https://www.ecefast.co.nz...00-Series-User-Manual.pdf

Het ziet er allemaal grofmotig Chinees uit. Je kan de hele wereld meten. Ik betwijfel of er een gebruikersvriendelijk menu voor "warmte" op zit.

Wat interessant is of er een puls uitgang voor warmte in te stellen is. Dat kun je hem rechtstreeks aansluiten op de Iungo zoals mijn PV panelen via de bruto productiemeter met polsuitgang.

Ik vind ook geen informatie over de kleinste dT die nog geïntegreerd wordt. Bij de Kamstrup geven ze dat wel op.
Pagina: 1 ... 182 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)