ConQuestador schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:18:
[...]
Deze gedachte wordt er altijd in geramd hier en dat geloofde ik ook. Alleen bij panasonic (en waarschijnlijk ook andere merken) hoeft dit niet persee zo te zijn: door een kleine dt te kiezen zal de wp indd meer flow genereren en dus zal je pomp harder draaien.
dT kun je niet kiezen, dT is een gevolg van een Ta, flow en het afgiftesysteem.
Dat je bij een Panasonic blijkbaar een gewenste dT instelt betekent alleen maar dat je dus flow en Ta niet onafhankelijk kunt instellen.
Het vermogen van de pomp is niet verwaarloosbaar. Bij mij scheelt het wel tot 40 a 50 watt of hij hard of rustig draait.
Interessant. Dat is wel eens na te rekenen (zie hieronder).
Dus vooral als het boven de 5 graden is dan draait de wp toch wel op minimum vermogen (in hz), dus als het water minder snel rondgaan met een dt die iets hoger is, scheelt dat 50w.
Het gekke is dat mijn Toshiba precies het tegenovergestelde regelgedrag heeft. Zodra het buiten kouder wordt, gaat de flow juist omlaag, terwijl de stooklijn omhoog gaat. Ik vind dat heel onlogisch, dus ik heb het pompdebiet vast gezet op 20 liter/min.
-------------
Op basis van mijn meetgegevens kan ik het volgende zeggen voor mijn installatie:
SCOP = 4.9
Verbruik op jaarbasis 2120 kWh elektrisch voor verwarmen
Opgewekte warmte op jaarbasis 10300 kWh thermisch
Warmtevraag: 75 % van de tijd op jaarbasis
Effect Tlift op COP: 0.14 COP-punt per graad.
De pomp in mijn WP verbruikt in de huidige stand 42 Watt (8 Watt is het standby gebruik en zodra de pomp aan gaat zie ik 50 Watt op de meters). Zet is de pomp maximaal (wat hier niet heel prettig is) dan gaat dat naar 70 Watt (totaal, dus +20 Watt voor de pomp). De flow stijgt dan van 20 naar 24 ofzo.
Stel dat ik 20 Watt extra kwijt zou zijn voor een CV pomp, waarmee de flow van 20 naar 24 gaat. Dat is dan 197 kWh op jaarbasis extra voor de pomp (30*24*365*75%).
Door het verhogen van de flow met 25% kan de Ta omlaag. De vraag is even hoe ver precies. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, maar stel dat dat 2 graden is.
De SCOP gaat dan naar 5.2 (4.9 + 2 * 0.14), dus dat levert een besparing op van 140 kWh elektrisch per jaar. Netto ben ik dan dus inderdaad dus 60 kWh meer gaan verbruiken door de hogere pompinstelling.
Vandaar dat er waarschijnlijk in allerlei handleidingen staat dat je een pompdebiet moet kiezen wat zo hoog mogelijk is, passend bij de installatie
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp