Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
manusjevanalles schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:05:
[...]

Begrijp ik het goed dat je een multical 21 op de koude aanvoer en warme uitlaat van de boiler hebt zitten? Zo'n multical meet toch alleen waterflow? Voor mijn lering, wat is dan het nut om zowel inlaat als uitlaat te meten? Dat zou toch gelijk moeten zijn?
Ik had destijds het idee om de watermeters te gebruiken om iets te weten te komen over het verbruik / efficiëntie.

https://github.com/pthali...master?tab=readme-ov-file

Minstens het volgende zou uit te lezen moeten zijn:
* Water temperatuur
* Omgeving temperatuur
* Hoeveel m3 er doorheen is gegaan
* Alert code (water lekkage, temperatuur te laag, ...)
* Iets over de batterij?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:50
itsbvka schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:31:
Sinds vorige week merk ik op dat mijn Loria 6010 de legionella runs meerdere dagen achter elkaar doet. Telkens om 3 uur 's-nachts zoals de bedoeling is maar dan op 5,6,7 en 9 dec (niet op de 8e). Tussendoor warmt deze ook op naar de ingestelde SWW temperatuur van 48C.
Heeft iemand dit eerder gezien en een idee wat het kan zijn?
Net even gekeken, maar de mijne doet dat niet.

Wellicht de tijd/datum eens opnieuw instellen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Tanuki schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:23:
[...]

Ik had destijds het idee om de watermeters te gebruiken om iets te weten te komen over het verbruik / efficiëntie.

https://github.com/pthali...master?tab=readme-ov-file

Minstens het volgende zou uit te lezen moeten zijn:
* Water temperatuur
* Omgeving temperatuur
* Hoeveel m3 er doorheen is gegaan
* Alert code (water lekkage, temperatuur te laag, ...)
* Iets over de batterij?
Maar waarom 2 watermeters op één boiler?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
manusjevanalles schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
[...]

Maar waarom 2 watermeters op één boiler?
Om te zien hoeveel water erin is gegaan en hoeveel warm water eruit is gekomen. :)

Zou in principe gelijk moeten zijn, i guess. Maar op de momenten in tijd kun je er mooie data uit halen. Ik heb er alleen nog niks mee gedaan helaas.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:59

Seafarer

XXX

Tanuki schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:55:
[...]

Om te zien hoeveel water erin is gegaan en hoeveel warm water eruit is gekomen. :)

Zou in principe gelijk moeten zijn, i guess.
8)7 guess? 1 liter eruit is 1 liter erin.
Maar op de momenten in tijd kun je er mooie data uit halen. Ik heb er alleen nog niks mee gedaan helaas.
Het is gewoon een doorstroom apparaat, alleen dan met een hele dikke buik. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:09:
[...]

[...]

Als je hem voor de inlaatcombinatie zet kun je mooi zien hoeveel water er verdwijnt bij het opwarmen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
[...]
Dat ligt er aan of je voor of na de inlaatcombinatie meet.
[...]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ronald.42 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:12:
[...]

Als je hem voor de inlaatcombinatie zet kun je mooi zien hoeveel water er verdwijnt bij het opwarmen...
Dat dus.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Wil je dat echt weten dan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:13:
[...]

Wil je dat echt weten dan? :)
Nee ik niet, maar dat zou dan een nuttige toepassing zijn voor een fowmeter vor en na de boiler.

Ik kijk helemaal nergens naar.
Er zit alleen op de hoofdmeter een HW meter dan kan ik in ieder geval zien of er iets door lekt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:52
[...]

Dat kost wel wat.
Ik heb gewoon even de afvoerslang afgekoppeld en een plastic waterflesje gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:10
Martin7182 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:54:
[...]

Dat kost wel wat.
Ik heb gewoon even de afvoerslang afgekoppeld en een plastic waterflesje gebruikt :)
Je hebt al snel een emmer nodig, er wordt heel wat water geloosd via die inlaatcombinatie; uitzettingscoëfficiënt β ~ 0.00021 per °C.

Als je een boiler van 300 liter verwarmd van 40 naar 60 graden zet 't water dus 300 x (60- 40) x 0.00021 = 1,26 liter uit. Omdat water bijna niet samendrukbaar is (de druk loopt dus bij verwarmen al heel snel op tot boven de druk van de inlaatcombinatie) zal die 1,26 liter dus ook bijna geheel geloosd worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:35
Ben bezig met een Wolf CHA.

Dikke 16-20kw.

Deze gaat wel op een parallel buffer komen.
Afgifte is allemaal nageregeld. Er komt een referentie ruimte met alles open en daarop Stooklijn beïnvloeding.

Ben benieuwd wat die gaat doen qua COP.
Met goede instellingen, de pomp gaan we op dezelfde delta T als de WP aansturen, moet dit ook efficiënt kunnen werken.
Zonder buffer was deze niet realiseerbaar.

[ Voor 88% gewijzigd door Technician- op 09-12-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik hoop voor je dat de warmtepompen beter in elkaar zitten dan hun luchtbehandelingskasten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wordt binnenkort ATAG. Ik zou hard wegrennen :p Wat een grafbedrijf, zelden zulke slechte service meegemaakt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
martijn v o schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:14:
Ik hoop voor je dat de warmtepompen beter in elkaar zitten dan hun luchtbehandelingskasten.
Ik zocht een groot vermogen propaan monobloc en Wolf maakt die al jaren. Vandaar.
Is voor een zakelijk pand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
blb4 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:08:
[...]

Je hebt al snel een emmer nodig, er wordt heel wat water geloosd via die inlaatcombinatie; uitzettingscoëfficiënt β ~ 0.00021 per °C.

Als je een boiler van 300 liter verwarmd van 40 naar 60 graden zet 't water dus 300 x (60- 40) x 0.00021 = 1,26 liter uit. Omdat water bijna niet samendrukbaar is (de druk loopt dus bij verwarmen al heel snel op tot boven de druk van de inlaatcombinatie) zal die 1,26 liter dus ook bijna geheel geloosd worden.
Als een SWW run 45 minuten duurt heb je dus meer aan een regenmeter dan aan een flowmeter als je dat wil weten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rykers schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:11:
Op basis van voorgaande ook maar eens gekeken wat de afwijking is op maandbasis tussen mijn Kamstrup 302 en de interne waarde van de Panasonic J series T-CAP 9 kW.

Het verschil is fors:
Maand COPKamstrupPanasonic
september8.83.24
oktober7.15.3
november5.04.5

September komt bij de eigen meting zo laag uit door het standby verbruik van de hele maand, terwijl ik maar 3 dagen heb verwarmd.
Hoe haal jij een COP uit je Kamstrup? Die meet enkel de thermische energie.
Want hoe weinig je in september ook hebt verwarmd, een mCOP van 8.8 is bijzonder onrealistisch...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou niet niet moeten. Ik weet zeker dat er bij mijn SWW-vat meer liters uit komen dan erin gaan :) . Het water zet namelijk uit als het wordt verwarmd, en vanwege het sanitair expansievat verdwijnt er niks via de inlaatcombinatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:20:
[...]

Dat zou niet niet moeten. Ik weet zeker dat er bij mijn SWW-vat meer liters uit komen dan erin gaan :) . Het water zet namelijk uit als het wordt verwarmd, en vanwege het sanitair expansievat verdwijnt er niks via de inlaatcombinatie.
Okay okay. Kilo's erin kilo's eruit. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:38
Net de veren onder mijn Amber 95 vervangen door rubber. De veren (rood-wit 120kg versie) was helemaal ingedrukt door het gewicht bij de compressor.
Eerst had ik wat resonantie geluid binnen, nu helemaal niks meer, een grote verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:38
SebastiaanPs schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:16:
[...]

De interne metingen van mijn Mitsubishi Electric Ecodan warmtepomp wijken per maand maar een paar procent af van de Kamstrup en MID-gecertificeerde kWh meter.

Ik heb helaas een Kamstrup die geen koeling kan meten, dus kan de onttrokken warmte bij defrosts niet op de geproduceerde warmte in mindering brengen zoals @JBtL, @Andrehj en volgens mij ook @Proton_, wat wel de correcte manier zou zijn.

Ik heb dat wel eens verzameld en hier samengevat. Bij een aantal Tweakers was de onttrokken warmte bij defrosts zo’n 3-4% van de totale geproduceerde warmte in de maand januari. Over een heel jaar genomen gaat het over niet meer dan 1-2%. Conceptueel eens, maar @Andrehj om dat nou ‘dieselgate’ te noemen is misschien wat overdreven, die afwijking was een stuk groter ;)
Als ik tijdens een defrost het "geproduceerde" thermische vermogen via mijn M302 bekijk zie ik negatieve vermogens, d.w.z. de Kamstrup meet wel het vermogen maar integreert niet over de tijd. De benodigde gegevens zou je via uitlezing van de m-bus data kunnen verkrijgen en vervolgens zelf de integratie uitvoeren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:52
blb4 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:08:
[...]

Dank voor de aanvulling. Ons boilervat is maar 150 liter waarvan ongeveer de helft nog warm is zodra de run start. Dan komt de berekening op 315 ml en dat is ook wel wat ik zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:53:
[...]

Okay okay. Kilo's erin kilo's eruit. ;)
Water is het zwaarst bij 4 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:22
Ronald.42 schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:48:
Water is het zwaarst bij 4 graden...
Een liter water is het zwaarst bij 4 graden.

Maar iedere kilo water die je in de boiler stopt komt er precies even zwaar weer uit. Niet even groot. Vandaar dat je meer liters warm water uit de boiler kan halen dan er koud in waren gegaan, maar met kilo's gaat je dat echt niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
a2aan schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:53:
[...]

Een liter water is het zwaarst bij 4 graden.

Maar iedere kilo water die je in de boiler stopt komt er precies even zwaar weer uit. Niet even groot. Vandaar dat je meer liters warm water uit de boiler kan halen dan er koud in waren gegaan, maar met kilo's gaat je dat echt niet lukken.
Uiteraard.
Maar je kunt dus de meeste kilo's eruit halen bij 4 graden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dunklefaser schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:08:
[...]

Als ik tijdens een defrost het geproduceerde thermische vermogen via mijn M302 bekijk zie ik negatieve vermogens, d.w.z. de Kamstrup meet wel het vermogen maar integreert niet over de tijd. De benodigde gegevens zou je via uitlezing van de m-bus data kunnen verkrijgen en vervolgens zelf de integratie uitvoeren.
Dat is ook wat ik doe, op basis van status van de WP verdeel ik heat (vermogen en energie) in heat verwarming & heat DHW en bij negatief vermogen integreer ik dat naar energie en verdeel ik dat vermogen en energie over defrost en cool.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
blb4 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:03:
[...]

Dat is ook wat ik doe, op basis van status van de WP verdeel ik heat (vermogen en energie) in heat verwarming & heat DHW en bij negatief vermogen integreer ik dat naar energie en verdeel ik dat vermogen en energie over defrost en cool.
Dan heb je vermoedelijk ook een soort bandbreedte van de defrost energieën voor jouw Pana 7kW.
Omdat nogal gegist wordt wat een defrost aan energie kost
kan je misschien jouw metingen en bevindingen hier delen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:49
Andrehj schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:17:
[...]

Hoe haal jij een COP uit je Kamstrup? Die meet enkel de thermische energie.
Want hoe weinig je in september ook hebt verwarmd, een mCOP van 8.8 is bijzonder onrealistisch...
Oeps, ik had de titels van de kolommen verwisseld. Nu gecorrigeerd.

Ook verduidelijkt dat ik naast de Kamstrup een Homewizard energiemeter gebruik om de COP te berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@rykers @Andrehj Bij een nieuwe arotherm pure 65/7.2 met binnenunit 107/7.2 IS lijken de interne meetgegevens beter met de data van de Kamstrup Multical 302 overeen te komen.

Bijvoorbeeld de totale warmteopwek (warm water gaat via 200l Atlantic IV):
Binnenunit: 688 kWh
Kamstrup: 667,7 kWh

Elektrische energie: 88 kWh
vlgs de binnenunit (som van binnenunit+buitenunit)
Helaas heb ik nog geen aparte kWh-meter voor de buitenunit,
maar ik hoop dat de interne meters redelijk precies zijn <2%?).

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-10 22:53

dof

[...]

Je kunt het slangetje van de inlaatcombinatie ook afvoeren in een emmer en/of beter litermaat :+

Oops, is al eerder gemeld :)

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 10-12-2024 11:20 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:49
dunklefaser schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:19:
@rykers @Andrehj Bij een nieuwe arotherm pure 65/7.2 met binnenunit 107/7.2 IS lijken de interne meetgegevens beter met de data van de Kamstrup Multical 302 overeen te komen.

Bijvoorbeeld de totale warmteopwek (warm water gaat via 200l Atlantic IV):
Binnenunit: 688 kWh
Kamstrup: 667,7 kWh

Elektrische energie: 88 kWh
vlgs de binnenunit (som van binnenunit+buitenunit)
Helaas heb ik nog geen aparte kWh-meter voor de buitenunit,
maar ik hoop dat de interne meters redelijk precies zijn <2%?).
Voor het overzicht van @Tomexergie zou het misschien wel nuttig zijn om te kijken of we kunnen zien wat de afwijking is van verschillende type warmtepompen. Zeker voor degenen die voor het overzicht van de interne gebruik maken. Want er is dus duidelijk een groot verschil in betrouwbaarheid tussen de verschillende merken en misschien ook wel typen van een merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dunklefaser schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:30:
[...]

Dan heb je vermoedelijk ook een soort bandbreedte van de defrost energieën voor jouw Pana 7kW.
Omdat nogal gegist wordt wat een defrost aan energie kost
kan je misschien jouw metingen en bevindingen hier delen?
Of de waardes helemaal correct zijn durf ik niet te zeggen, ik lees de kamstrup 1 x per minuut uit en er zit natuurlijk iets tijdsverschil tussen meting Kamstrup en wat de WP precies aan 't uitvoeren is.

In de periode 19 t/m 23 november heb ik in totaal 38 defrosts gehad.
Daarbij is 3.56 kWh energie gebruikt en 6.01 kWh energie opgewekt.
per Defrost is dat dus gemiddeld 0,1 kWh energie gebruik en 0,16 kWh energie opwek.

Ik weet dat mijn COP in de metingen van @Tomexergie daardoor ook wat lager uitvalt, ik heb die 6 kWh afgetrokken van de geproduceerde warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@blb4 Bij mij kost een recente defrost ongeveer 0,22-0,26 kWh thermisch.
Het deltaT plaatje ziet dan zo uit - flow is 735 l/h - de maximale deltaT is -8,85 K, defrost duurt ca. 3,47 min.
Oppervlak als driehoek benaderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF3ek-AQi6gH0ZfEXlbwHdNbn1Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wY7xn93t2dcpGAdS5SRH95CG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@blb4 @dunklefaser
Mooi dat jullie dat zo precies kunnen meten!
De hoeveelheid energie valt enorm mee toch?
Vooral als je het zou uitzetten tegen de totale hoeveelheid geproduceerde warmte in diezelfde dagen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Na een aantal weken geleden hier om advies gevraagd te hebben omdat een aantal kamers niet ideaal warm wedden en ook om te kijken hoe ik eea kon verbeteren, kan ik inmiddels melden dat dat zeker gelukt is.

Waar ik eerder een relatief lage COP van vaak 3,6-4,0 terugzag is dat anno nu de afgelopen week tussen de 5,1 en 6,1 geweest.

Allereerst zijn een aantal ruimtes op de vloerverwarmingsverdelers open gezet, boven was er 1 zone waarvan de klep continu dicht bleef staan, die heb ik maar losgehaald en staat nu gewoon open. Dat zorgt voor een goede balans. De werkkamer die eerder echt 1,5-2,0C achter liep op de rest van de BG is nu meestal 0,5C en heel soms 1,0C lager op hele koude dagen. Dat is prima en indien nodig kan ik met even een kwartiertje een simpel convectorkacheltje (2000W) aanzetten het erg behaaglijk krijgen en het temperatuurverschil opheffen. Dankzij de goede isolatie (2022, A+++) blijft dit ook een halve werkdag hangen en krijg ik pas in de middag soms weer de neiging om even weer een kwartiertje die kachel aan te zetten. Het is niet strict noodzakelijk, maar vind het stiekem wel fijn wat warme lucht erbij.

Wat ik er verder voor aangepast heb is de nachttemperatuur niet naar 19,5C verlagen maar 20,0C (overdag was en is 20,5C) omdat ik merkte dat hij er van vanaf 8u (wanneer 20,5C inging als wens) dan op koudere dagen tot ergens in de middag over deed, dat was niet alleen minder comfortabel ('s ochtends vrij fris in huis) maar voor mijn gevoel ook niet efficiënt. En de stooklijn ben ik stapsgewijs gaan verlagen om zo tot een ideale lijn te komen. Ooit ging ik juist van 0,35 naar 0,40 vanwege die minder warm wordende kamers, maar sinds de balans daar weer in is, zit ik inmiddels op 0,25 sinds een week.

In de nacht zie ik wel een paar uitschieters naar 1,3-1,8 kWh op de koudste momenten (5-6 en 6-7u) maar dan is hij volgens de grafieken vaak ook net pas weer begonnen om de 20C vast te gaan houden. Zodra het naar 20,5C moet zie ik vrijwel steevast de afgelopen week een verbruik van 0,8-1,0 kWh, dat dan wel enkele uren lang, maar omdat het al 20C was, is het eigenlijk ideaal want koud krijgen we het niet en de subtiele warmte door de vloeren maakt het extra behaaglijk. Pas 's avonds na het eten merk je dat hij alweer een paar uur niks staat te doen en langzaam het huis afkoelt, maar dan zitten we toch vaak op een bank of fauteuil wat het an sich weer comfortabeler maakt.

Hiermee zie ik met de afgelopen week met temperaturen overdag van 6-7C en 2 dagen 9-10C dat er in de nacht 2-4 uurtjes gestookt wordt, meestal iets voor 5u begint het en dan is er pas als de 20,5C erin komt meer warmtevraag nodig en heeft ie daar zo'n 3-4 uurtjes voor nodig. Op de warmere dagen was het rond 14u al klaar en hield ie de warmte tot iets voor 5u 's nachts vast met 0 verwarming tussendoor, op een dag als vandaag en ook gisteren met ijzige wind zelfs is ie tot 16u ongeveer bezig met aansluitend hetzelfde effect.

Dagelijks verbruik van 7-9 kWh met een uitschieter naar 11 kWh vind ik keurig. Vandaag was de slechtste dag van de week met 11 kWh verbruik, 56 kWh opgewekte warmte en dus een COP van 5,1. Eergisteren de beste met 8 kWh verbruik, 49 kWh opgewekte warmte en dus een COP van 6,1. Een weekefficiëntie van COP 5,5. Keurig dacht ik zo. :)

Nu nog op zoek naar hoe ik het sanitair warm water qua COP kan verbeteren, over de afgelopen week is dat slechts 2,7. Ik kan er ogenschijnlijk ook weinig aan instellen, circulatie lijkt een tijdschema te zijn die nu van 6-23u staat, geen idee wat dat inhoudt en wat ik er aan kan verbeteren. En de warmwatertemperatuur staat op 50C. Ik zou wel willen kijken als ik die op 45C zet of dat nog comfortabel douchen betekent of moet ik juist voorzichtig zijn met gelijk 5C omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dunklefaser schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:00:
@blb4 Bij mij kost een recente defrost ongeveer 0,22-0,26 kWh thermisch.
Het deltaT plaatje ziet dan zo uit - flow is 735 l/h - de maximale deltaT is -8,85 K, defrost duurt ca. 3,47 min.
Oppervlak als driehoek benaderd.
[Afbeelding]
Als ik naar die driehoek kijk van mijn kamstrup lijkt 't wat hoger uit te komen, ik zal eens kijken of ik de meting tijdens defrost juist wat kan verhogen om de betrouwbaarheid wat hoger te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l0N6YDFBszwBDLr-L5htLtSLdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ip9MsEtzJIHuvI4dvOs5rXnb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door blb4 op 10-12-2024 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:16:
@blb4 @dunklefaser
Mooi dat jullie dat zo precies kunnen meten!
De hoeveelheid energie valt enorm mee toch?
Vooral als je het zou uitzetten tegen de totale hoeveelheid geproduceerde warmte in diezelfde dagen.
Volgens mij valt 't idd wel mee, zal 't nog wat nauwkeuriger proberen te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:31:
Na een aantal weken geleden hier om advies gevraagd te hebben omdat een aantal kamers niet ideaal warm wedden en ook om te kijken hoe ik eea kon verbeteren, kan ik inmiddels melden dat dat zeker gelukt is.

Waar ik eerder een relatief lage COP van vaak 3,6-4,0 terugzag is dat anno nu de afgelopen week tussen de 5,1 en 6,1 geweest.

Allereerst zijn een aantal ruimtes op de vloerverwarmingsverdelers open gezet, boven was er 1 zone waarvan de klep continu dicht bleef staan, die heb ik maar losgehaald en staat nu gewoon open. Dat zorgt voor een goede balans. De werkkamer die eerder echt 1,5-2,0C achter liep op de rest van de BG is nu meestal 0,5C en heel soms 1,0C lager op hele koude dagen. Dat is prima en indien nodig kan ik met even een kwartiertje een simpel convectorkacheltje (2000W) aanzetten het erg behaaglijk krijgen en het temperatuurverschil opheffen. Dankzij de goede isolatie (2022, A+++) blijft dit ook een halve werkdag hangen en krijg ik pas in de middag soms weer de neiging om even weer een kwartiertje die kachel aan te zetten. Het is niet strict noodzakelijk, maar vind het stiekem wel fijn wat warme lucht erbij.

Wat ik er verder voor aangepast heb is de nachttemperatuur niet naar 19,5C verlagen maar 20,0C (overdag was en is 20,5C) omdat ik merkte dat hij er van vanaf 8u (wanneer 20,5C inging als wens) dan op koudere dagen tot ergens in de middag over deed, dat was niet alleen minder comfortabel ('s ochtends vrij fris in huis) maar voor mijn gevoel ook niet efficiënt. En de stooklijn ben ik stapsgewijs gaan verlagen om zo tot een ideale lijn te komen. Ooit ging ik juist van 0,35 naar 0,40 vanwege die minder warm wordende kamers, maar sinds de balans daar weer in is, zit ik inmiddels op 0,25 sinds een week.

In de nacht zie ik wel een paar uitschieters naar 1,3-1,8 kWh op de koudste momenten (5-6 en 6-7u) maar dan is hij volgens de grafieken vaak ook net pas weer begonnen om de 20C vast te gaan houden. Zodra het naar 20,5C moet zie ik vrijwel steevast de afgelopen week een verbruik van 0,8-1,0 kWh, dat dan wel enkele uren lang, maar omdat het al 20C was, is het eigenlijk ideaal want koud krijgen we het niet en de subtiele warmte door de vloeren maakt het extra behaaglijk. Pas 's avonds na het eten merk je dat hij alweer een paar uur niks staat te doen en langzaam het huis afkoelt, maar dan zitten we toch vaak op een bank of fauteuil wat het an sich weer comfortabeler maakt.

Hiermee zie ik met de afgelopen week met temperaturen overdag van 6-7C en 2 dagen 9-10C dat er in de nacht 2-4 uurtjes gestookt wordt, meestal iets voor 5u begint het en dan is er pas als de 20,5C erin komt meer warmtevraag nodig en heeft ie daar zo'n 3-4 uurtjes voor nodig. Op de warmere dagen was het rond 14u al klaar en hield ie de warmte tot iets voor 5u 's nachts vast met 0 verwarming tussendoor, op een dag als vandaag en ook gisteren met ijzige wind zelfs is ie tot 16u ongeveer bezig met aansluitend hetzelfde effect.

Dagelijks verbruik van 7-9 kWh met een uitschieter naar 11 kWh vind ik keurig. Vandaag was de slechtste dag van de week met 11 kWh verbruik, 56 kWh opgewekte warmte en dus een COP van 5,1. Eergisteren de beste met 8 kWh verbruik, 49 kWh opgewekte warmte en dus een COP van 6,1. Een weekefficiëntie van COP 5,5. Keurig dacht ik zo. :)

Nu nog op zoek naar hoe ik het sanitair warm water qua COP kan verbeteren, over de afgelopen week is dat slechts 2,7. Ik kan er ogenschijnlijk ook weinig aan instellen, circulatie lijkt een tijdschema te zijn die nu van 6-23u staat, geen idee wat dat inhoudt en wat ik er aan kan verbeteren. En de warmwatertemperatuur staat op 50C. Ik zou wel willen kijken als ik die op 45C zet of dat nog comfortabel douchen betekent of moet ik juist voorzichtig zijn met gelijk 5C omlaag?
Fijn dat de verwarming nu meer is wat je verwacht.
Scheelt toch weer een airco installatie ;)
COP is ook goed, ik denk dat je verbruik vergelijkbaar is met ons huis, dan ben je al een stuk zuiniger nu.

SWW zou omlaag kunnen denk ik. Je moet uitzoeken waar je thermostaat zit in het vat. Als die laag zit, heb je nog veel water erboven wat warm is.
Als je er 2 heb kun je misschien wisselen in instelling welke hij naar kijkt.
Mijn merk kan je nog instellen hoe ver een drop in temperatuur mag gaan voordat het verwarmd.

Ik zelf heb het op 48 graden staan met een drop van 10 graden. Het neemt een gemiddelde van 2 sensoren, maar de onderste sender geeft soms 34 graden aan voordat het gaat verwarmen. Ik laat het 1 keer per dag verwarmen om 3 uur, tenzij het water warm genoeg is. Hierbij die ik wat ik kan om de frequentie van de compressor zo laag mogelijk te houden. Helaas werkt bij mij geen vermogenskabel. Misschien kun je bij jou nog instellen dat hij maar een gedeelte van het vermogen gebruikt voor SWW.

Misschien heb je hier wat aan.

Ps: de COP voor SWW zit meestal tussen 2.6 en 3 en in de winter wordt die niet hoger.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@gr8-jen Thanks! Ik zal eens in de systeemregelaar duiken of ik daar iets kan vinden omtrent SWW. Als ik je zo hoor over de COP is het dus eigenlijk niet gek met 2,7. Nu ik erover nadenk is het eigenlijk ook niet heel gek met een SWW-temperatuur van 50C terwijl de vloerverwarming volgens mijn huidige stooklijn met 0-5C buiten naar 29-30C gestookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-10 15:45
runeazn schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:07:
Ik wil wat buisisolatie kopen voor mijn 26mm MLB.
Ik lees dat armaflex AF een goede is, het is mij alleen niet helemaal duidelijk of dat dit platte platen zijn of buizen die ik er omheen kan doen? Heeft iemand een tip waar ik die het beste kan bestellen evt in PB?
Iemand die zin heeft om mijn vraag te bekijken :)?

[ Voor 3% gewijzigd door runeazn op 11-12-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-10 15:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

runeazn schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:07:
Ik lees dat armaflex AF een goede is, het is mij alleen niet helemaal duidelijk of dat dit platte platen zijn of buizen die ik er omheen kan doen?
Beide zijn verkrijgbaar.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Zijn buizen niet handiger?
Mijn zoektocht liep uit op vooral foto's van platte.

Wanneer zou je platte platen overwegen om een buis te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:17:
[...]

Nou wat mij betreft vooral als je er goedkoop aan kan komen (marktplaats), want hele volksstammen isoleren er campers mee. Anders is buis inderdaad handiger.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
blb4 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:13:
[...]

Volgens mij valt 't idd wel mee, zal 't nog wat nauwkeuriger proberen te meten.
tijdens een defrost wordt er nu elke 15 seconden gemeten. Dat levert de volgende plaatjes op (vadaag, 4 defrosts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS8QynommQMyEmk5TR2jad1hDL0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wjB8KJ7YVZfxVo1BdArb9Yve.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Seh57u8yMBkgL73FXYRC2Ob0pyU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gmMbWmM3WMFBEVR3AgN3Phpf.png?f=fotoalbum_tile

't zou betekenen dat elke defrost ongeveer 0,1 kWh (elektrische) energie kost en ongeveer 0,3 kWh energie uit de woning onttrekt. Als dit klopt zijn 't mooie waarden....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Watn joekel he?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzaK8bz4ZCJHfVIM16537yjVXgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1TUXxAT7oTwUOrOjXkxNxnM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Daar zou je nu toch juist zo'n liggende Weheat moeten/willen plaatsen?

Edit: enne, tof dat je 'm met dat laddertje op 't dak gekregen hebt :) (y)

[ Voor 15% gewijzigd door blb4 op 11-12-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 22:30
Ha! Dan heb ik jou vandaag in actie gezien in het oosten des lands 😃 Viel me inderdaad direct op dat het een best bakbeest was. Is hij voor het café of voor de sporthal die daar in dat pand zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
blb4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:36:
[...]

Daar zou je nu toch juist zo'n liggende Weheat moeten/willen plaatsen?

Edit: enne, tof dat je 'm met dat laddertje op 't dak gekregen hebt :) (y)
Dan heb je er 3 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
master1104 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:56:
[...]

Ha! Dan heb ik jou vandaag in actie gezien in het oosten des lands 😃 Viel me inderdaad direct op dat het een best bakbeest was. Is hij voor het café of voor de sporthal die daar in dat pand zit?
Is een buurthuis met verschillende zalen. Beste oppervlakte nog wel.
Hij zou midden op het hogere dak uit zicht komen te staan. Maar op aangeven is die nu meer in zicht gekomen, er waren inmiddels PV panelen geplaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 11-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zeker mooier om te zien op een dergelijk dak 😆
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmL3ke641KUx8ArerEMHt2v-HFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaRAHd0Akj06NowjDsw3cpvu.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Carboy54 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:51:
[...]

Zeker mooier om te zien op een dergelijk dak 😆
[Afbeelding]
Ik zie ook dat Weheat de discussies over wel of geen werkschakelaar zat was :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:58:
[...]

Ik zie ook dat Weheat de discussies over wel of geen werkschakelaar zat was :).
Tja er wordt beweerd dat het mag zeker met CE keurmerk :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
silverball schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:18:
[...]

Nou wat mij betreft vooral als je er goedkoop aan kan komen (marktplaats), want hele volksstammen isoleren er campers mee. Anders is buis inderdaad handiger.
Ik zie inderdaad op marktplaats rest stukken/doos, eens kijken of ik die goedkoop op de kop kan tikken. Thanks voor de tip!
Ik zag dat men het dan bevestigt met tape (die je vroeger gebruikte voor je pijltjes buis?)
Wellicht zal ik combinatie van tiewrap en tape doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50
runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:29:
[...]

Die isolatie isoleert door de lucht die het vasthoud in het isolatiemateriaal. Als je er een tiewrap omheen doet gaat die het materiaal indrukken waardoor er minder lucht in zit en dus minder isoleert. Tape is beter als die niet te strak erom heen gewikkeld wordt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:29:
[...]

Ik zie inderdaad op marktplaats rest stukken/doos, eens kijken of ik die goedkoop op de kop kan tikken. Thanks voor de tip!
Ik zag dat men het dan bevestigt met tape (die je vroeger gebruikte voor je pijltjes buis?)
Armaflex buizen zijn (veel) duurder dan platen, maar wel (veel) makkelijker in gebruik.

Bij platen: Gewoon repen snijden en dan aan elkaar plakken en zeker als je het dan buiten gebruikt, omwikkelen met pvc tape.

Voor 28 mm buis gebruik ik stroken van 14 cm breedte, proefondervindelijk bepaald :) .

Manier van plakken staat goed beschreven in de Armaflex manual, blz 34.

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 11-12-2024 23:46 ]

• runeazn
dof schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:41:
[...]

Armaflex buizen zijn (veel) duurder dan platen, maar wel (veel) makkelijker in gebruik.

Bij platen: Gewoon repen snijden en dan aan elkaar plakken en zeker als je het dan buiten gebruikt, omwikkelen met pvc tape.

Voor 28 mm buis gebruik ik stroken van 14 cm breedte, proefondervindelijk bepaald :) .

Manier van plakken staat goed beschreven in de Armaflex manual, blz 34.
Dank voor de tip. Zou ik je isolatie dikte mogen weten?
Als we 2*pi*r gebruiken, dan is je isolatie dikte waarschijnlijk 10 mm, dan heb ik al een marge genomen van ongeveer 1 mm tussen buis en isolatie. Zo strak krijg het niet over de buis heen dus zou praktisch gezien de 13 mm zijn?

• Blihi
runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:17:
[...]

Buizen zijn vooral handig als je ze vooraf over de leidingen kunt doen. Het is namelijk een beetje afhankelijk van de versie of je de buizen achteraf kunt plaatsen of niet. Buizen open snijden en weer dichtlijmen is te doen (weet ik uit ervaring), maar het is wel een enorm vieze klus.

De platte stroken zijn niet handig bij zulke kleine buizen als CV leidingen. Dat krijg je nooit netjes. Ik heb ze wel gebruikt om 90mm mantelbuis te isoleren waar de airco onder de caravan de koude lucht doorheen blaast en dan zitten ze alsnog in PVC tape ingepakt.

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hYueYDK_gH2j9X5grIJViymQAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1X9JKf6V1BwKgpUxAI8cO1Zm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E04HapIF3Fsyh6lMGCmx5Oa2Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqoGHIKNUwDKgw3KH4urgDaD.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.amazon.nl/gp/product/B0BR8HS81P

Vraag; ik wil mijn callifi's even wat inpakken (behalve de boven en onderkant).
Deze zitten achter mijn warmtepomp en zien enkel in de zomer tussen 12:00 en 13:00 even wat zon zeg maar.
Zou dit al prima zijn om er een beetje omheen te wikkelen? (Condenspreventie, bestand tegen schimmels, schimmels en bacteriën, niet UV)

Of beter een klein stukje isolatieslang afknippen en wat UV tape omheen wikkelen?

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 12-12-2024 08:44 ]

• Technician-
Blihi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:26:
[...]

Buizen zijn vooral handig als je ze vooraf over de leidingen kunt doen. Het is namelijk een beetje afhankelijk van de versie of je de buizen achteraf kunt plaatsen of niet. Buizen open snijden en weer dichtlijmen is te doen (weet ik uit ervaring), maar het is wel een enorm vieze klus.

De platte stroken zijn niet handig bij zulke kleine buizen als CV leidingen. Dat krijg je nooit netjes. Ik heb ze wel gebruikt om 90mm mantelbuis te isoleren waar de airco onder de caravan de koude lucht doorheen blaast en dan zitten ze alsnog in PVC tape ingepakt.
Isoleren is een vak opzich, een goede isoleerder krijgt dat superstrak. Met plaat of buis.
Vaak buis voor de lengtes en plaat voor appendages.

Als je veel hebt en heel mooi wil afwerken kun je ook bochten en alle prefab delen laten maken in Armaflex en bestellen op internet.
Isolatieopmaat heet dat bedrijfje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Kijk, dan moet ik toch over zo'n 20 jaar zelf m'n WP wel weer kunnen vervangen :).

Bewoner (79) installeert warmtepomp zelf en deelt zijn ervaringen

[ Voor 51% gewijzigd door blb4 op 12-12-2024 08:49 ]

• Technician-
Whiskey48 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/gp/product/B0BR8HS81P

Vraag; ik wil mijn callifi's even wat inpakken (behalve de boven en onderkant).
Deze zitten achter mijn warmtepomp en zien enkel in de zomer tussen 12:00 en 13:00 even wat zon zeg maar.
Zou dit al prima zijn om er een beetje omheen te wikkelen? (Condenspreventie, bestand tegen schimmels, schimmels en bacteriën, niet UV)

Of beter een klein stukje isolatieslang afknippen en wat UV tape omheen wikkelen?
Ik heb nog geen tape gezien die UV bestendig is.
De tape die jij aangeeft is pvc dat is beperkt UV bestendig. In de zon en ook vorst is het met 2-3 jaar gewoon weg.
Nu niet van toepassing op de kleine stukjes vorstbeveiliging.

• Blihi
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:43:
[...]

Isoleren is een vak opzich, een goede isoleerder krijgt dat superstrak. Met plaat of buis.
Vaak buis voor de lengtes en plaat voor appendages.

Als je veel hebt en heel mooi wil afwerken kun je ook bochten en alle prefab delen laten maken in Armaflex en bestellen op internet.
Isolatieopmaat heet dat bedrijfje.
Ja, ik reken mijzelf dan ook niet tot de goede isoleerders ;)

Ik heb Armaflex buizen gebruikt voor buiten. Dit zijn 64mm buizen. De eerste laag is in de lengte korter gemaakt, zodat deze precies om de bestaande witte isolatie ging. Het stuk wat er uit gesneden is, is er bij de tweede laag tussen gedaan. Alles over de volle lengte verlijmd en daarna in twee lagen tape gewikkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBgDy3um6_kOp3oL38tfh7InPQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK4IuMgyIRyhKfwN9VANjPzZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:48:
[...]

Ik heb nog geen tape gezien die UV bestendig is.
De tape die jij aangeeft is pvc dat is beperkt UV bestendig. In de zon en ook vorst is het met 2-3 jaar gewoon weg.
Nu niet van toepassing op de kleine stukjes vorstbeveiliging.
Merci. Beter een rolletje Armaflex HT halen? (wel ook gelijk goed UV bestendig)?

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 12-12-2024 08:51 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:58
blb4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:48:
Kijk, dan moet ik toch over zo'n 20 jaar zelf m'n WP wel weer kunnen vervangen :).

Bewoner (79) installeert warmtepomp zelf en deelt zijn ervaringen
Daar moet je weer voor inloggen....betaalmuur? Niet geprobeerd, te veel gedoe. |:(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
Naalroc schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:02:
[...]

Daar moet je weer voor inloggen....betaalmuur? Niet geprobeerd, te veel gedoe. |:(
Je mist er niet veel aan hoor, gewoon een standaard DHZ installatie zoals er hier veel voorbij komen.
Bij deze quote ben ik afgehaakt: ...we hebben dus een paar maanden koud gedoucht.
Close-in boilertje was al teveel investering blijkbaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-10 14:12
Toch een kras staaltje terechte eigenwijsheid. Keurig gedaan met vergroot leidingwerk en zonder buffervat. Misschien dat er een aantal installateurs met genoeg van dit soort artikelen eindelijk eens wakker worden.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Blackraven
@ZonnigY Als je je gasaansluiting al laat verwijderen voordat de boel geïnstalleerd is, ben je wel heel eigenwijs...
En op een dag als vandaag met een dynamisch contract, denk ik nog wel eens na over een groot buffervat om de dag door te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Blackraven schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:38:
@ZonnigY Als je je gasaansluiting al laat verwijderen voordat de boel geïnstalleerd is, ben je wel heel eigenwijs...
Durven inderdaad. Ik zet dat nu pas in gang nu alles helemaal compleet is. En nog met twijfels om eerlijk te zijn.

• Blackraven
silverball schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:39:
[...]

Durven inderdaad. Ik zet dat nu pas in gang nu alles helemaal compleet is. En nog met twijfels om eerlijk te zijn.
Ach, hier heeft de gasaansluiting nog een tijdlang ongebruikt in de meterkast gezeten. Aangezien Stedin er van overtuigd was dat de meter toch écht fysiek weg moest, heb ik ze uiteindelijk hun gang maar laten gaan...
Ondertussen alweer 4,5 jaar gasloos en 2 jaar gasmeterloos.

• silverball

silverball

Is dat armaflex echt zo goed in de praktijk trouwens? Ik twijfel erover om, in de eerste instantie, het halve metertje vanaf de terrendis grondleiding naar de WP gewoon 'normale' buisisolatie goed in te pakken; ik kan ook helemaal geen specificatieblad van armaflex HT vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID9zGFEwTaSGr1wZV49Vh49brQM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3NEE2qvfhfGoXmudCd1SSC1K.jpg?f=user_large

Ik ben een beetje geld uitgeven aan de cv installatie moe :P
En op een dag als vandaag met een dynamisch contract, denk ik nog wel eens na over een groot buffervat om de dag door te komen.
Moet je de inhoud van een gemiddeld buffervat eens houden tegen de pompsnelheid van je cv-pomp, zo'n vat is zo leeg.

[ Voor 26% gewijzigd door silverball op 12-12-2024 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
Het eerste ben ik wel met je eens, suffe planning.
Maar dat buffervat wat jij overweegt om de dag door te komen is echt van hele andere orde dan het standaard gepushde parallelbuffervaatje.

• dof

dof

runeazn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:50:
[...]

Dank voor de tip. Zou ik je isolatie dikte mogen weten?
Als we 2*pi*r gebruiken, dan is je isolatie dikte waarschijnlijk 10 mm, dan heb ik al een marge genomen van ongeveer 1 mm tussen buis en isolatie. Zo strak krijg het niet over de buis heen dus zou praktisch gezien de 13 mm zijn?
't Is 19 mm dik en het was deze. Met zo'n grote rol kun je heel veel meters buis van isolatie voorzien.

Armaflex wordt normaliter gelijmd met Armaflex lijm 520. Maar deze lijm ziet er qua viscositeit en geur uit als pot gewone Bison Kit. Met bison kit gelijmd is het resultaat ook hetzelfde.

Werkwijze: strook op maat maken, insmeren met lijm (op de lasnaad) en dat lang genoeg laten drogen (te kort dan plakt het niet in 1 keer). Bij mij ongeveer 10 minuten lijm droogtijd.

Ga het niet op de buis zelf lijmen want dat krijg je er nooit weer vanaf.

Ja, je kunt de omtrek berekenen maar dat blijkt toch niet precies te voldoen. Het is heel soepel en zacht materiaal, dus het dicht wat in de binnenrand en het trekt wat in de buitenrand als je begrijpt wat ik bedoel :) .

Fotootje hieronder zoals ik het ~2 jr geleden bij de WP zelf aanbracht, met lange rechte buizen in de kruipruimte ging het nog wat gemakkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH0DZF3_WfdUo1kGxipaiGazrWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MWCRtQ5vdTQlRlotX1CMSs4k.png?f=fotoalbum_large

't Was hier een soort S bocht achter de WP waardoor het isoleren wel een dingetje was :) En ja ik heb natuurlijk alle fittingen daarna ook nog geïsoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 12-12-2024 10:41 ]

• Technician-
dof schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:35:
[...]

't Is 19 mm dik en het was deze. Met zo'n grote rol kun je heel veel meters buis van isolatie voorzien.

Armaflex wordt normaliter gelijmd met Armaflex lijm 520. Maar deze lijm ziet er qua viscositeit en geur uit als pot gewone Bison Kit. Met bison kit gelijmd is het resultaat ook hetzelfde.

Werkwijze: strook op maat maken, insmeren met lijm (op de lasnaad) en dat lang genoeg laten drogen (te kort dan plakt het niet in 1 keer). Bij mij ongeveer 10 minuten lijm droogtijd.

Ja, je kunt de omtrek berekenen maar dat blijkt toch niet precies te voldoen. Het is heel soepel en zacht materiaal, dus het dicht wat in de binnenrand en het trekt wat in de buitenrand als je begrijpt wat ik bedoel :) .

Fotootje hieronder zoals ik het ~2 jr geleden bij de WP zelf aanbracht, met lange rechte buizen in de kruipruimte ging het nog wat gemakkelijker.

[Afbeelding]
Voor buiten kun je dan makkelijker deze pakken:
https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html

Daar zit een plakstrip en overlap in, gelijk waterdicht en UV beschermd (tot in bepaalde mate)

• dof

dof

Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:40:
[...]

Voor buiten kun je dan makkelijker deze pakken:
https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html

Daar zit een plakstrip en overlap in, gelijk waterdicht en UV beschermd (tot in bepaalde mate)
Ja, zoiets is nu wellicht handiger (maar maar 13 mm dik?). Maar ja, 2 jaar geleden was dit nog niet te vinden :)

Overigens zit het er nog steeds mooi en strak omheen.

• dof

dof

Blihi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:49:
[...]

Ja, ik reken mijzelf dan ook niet tot de goede isoleerders ;)

Ik heb Armaflex buizen gebruikt voor buiten. Dit zijn 64mm buizen. De eerste laag is in de lengte korter gemaakt, zodat deze precies om de bestaande witte isolatie ging. Het stuk wat er uit gesneden is, is er bij de tweede laag tussen gedaan. Alles over de volle lengte verlijmd en daarna in twee lagen tape gewikkeld.

[Afbeelding]
Creatieve werkschakelaar oplossing :) . Geen ruimte aan de muur?

• runeazn
dof schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:43:
[...]

Ja, zoiets is nu wellicht handiger (maar maar 13 mm dik?). Maar ja, 2 jaar geleden was dit nog niet te vinden :)

Overigens zit het er nog steeds mooi en strak omheen.
De MLB is nu nog niet geïsoleerd, dat is buiten 2x20cm. Daar zoek ik nu iets voor. Wellicht wilde ik als ik wat over had, de flex buis ook nog vervangen maar daar zit nu een buis overheen getrokken van heima24 was tientje voor twee volgens mij. Maar dat heb ik niet geplakt maar getiewrapped. Om het uv dicht te maken zou ik er nog tape overheen moeten doen..
Op markplaats is een 25 mm goedkoper te vinden. Maar in de MLB zit er een 's bocht in en stel ik vervang de flex buis dat is een calligrafische s bocht. Lijkt moeilijk te worden om dat goed passend te maken als ik naar de foto kijk. Wel goede isolatie...

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 22:27
Goedemiddag,

Ik ben me aan het informeren over een nieuwbouwhuis waar een lucht water warmtepomp wordt toegepast. Standaard wordt er een towermodel van Vaillant met een boiler inhoud van 190 liter toegepast.

Ik wil echter een losstaande boiler met een inhoud van 300 liter. Is de Vailiant aroTHERM plus monoblock in combinatie met een uniSTOR boiler een goede warmtepomp? Nog een extra module benodig als ik het goed heb.

Ik vind het belangrijk dat de buitenunit vrij stil is. Ik heb nu een Nefit split warmtepomp en die maken veel lawaai vind ik persoonlijk (zelfs met dempingskast).

Als iemand tips heeft voor een Vailiant monoblock systeem of een ander merk met stille en efficiënte warmtepompen hoor ik het graag. Het gaat op dit moment niet om het vermogen aangezien er bij ieder merk eigenlijk wel passend aanbod is.

Ik weet niet 100% zeker of ik mag afwijken van het merk Vailiant dus ik ben ook zeker benieuwd of mensen goede ervaringen hebben met dit merk.

Het gaat dus om een goed geïsoleerde nieuwbouwhuis met vloerverwarming op op de begane grond en eerste verdieping.

[ Voor 8% gewijzigd door Wollie91 op 12-12-2024 12:37 ]

• blb4
silverball schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:39:
[...]

Die twijfels had ik niet maar wel pas in gang gezet nadat de boel draaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
ZonnigY schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:30:
Toch een kras staaltje terechte eigenwijsheid. Keurig gedaan met vergroot leidingwerk en zonder buffervat. Misschien dat er een aantal installateurs met genoeg van dit soort artikelen eindelijk eens wakker worden.
Heb ook geen buffer en maar 7 radiatoren. Volume is niet mijn probleem maar mijn afgifte vermogen van mijn radiatoren. Het zijn geen ltv dus ik draai met huidig weer 33C aanvoer dT 4. Niet heel de dag omdat mijn woning niet zo veel verlies heeft. Zou lager kunnen als ik wat betere radiatoren heb maar dat is een probleem voor volgend jaar. Maar dit vermoedde ik al van te voren, mooi als de praktijk met je verwachtingen matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Wollie91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:35:
Goedemiddag,

Ik ben me aan het informeren over een nieuwbouwhuis waar een lucht water warmtepomp wordt toegepast. Standaard wordt er een towermodel van Vaillant met een boiler inhoud van 190 liter toegepast.

Ik wil echter een losstaande boiler met een inhoud van 300 liter. Is de Vailiant aroTHERM plus monoblock in combinatie met een uniSTOR boiler een goede warmtepomp? Nog een extra module benodig als ik het goed heb.

Ik vind het belangrijk dat de buitenunit vrij stil is. Ik heb nu een Nefit split warmtepomp en die maken veel lawaai vind ik persoonlijk (zelfs met dempingskast).

Als iemand tips heeft voor een Vailiant monoblock systeem of een ander merk met stille en efficiënte warmtepompen hoor ik het graag. Het gaat op dit moment niet om het vermogen aangezien er bij ieder merk eigenlijk wel passend aanbod is.

Ik weet niet 100% zeker of ik mag afwijken van het merk Vailiant dus ik ben ook zeker benieuwd of mensen goede ervaringen hebben met dit merk.

Het gaat dus om een goed geïsoleerde nieuwbouwhuis met vloerverwarming op op de begane grond en eerste verdieping.
Je vraagt een beetje 'is Volkswagen een goed auto' :P

Omdat het een nieuwbouwhuis is zou ik eerst eens gaan praten wat mag en kan. Je hebt een beetje vertrouwen nodig in je installateur. Ik lees al een tijdje mee en voor zover ik hier kan zien is voor de meeste merken wel wat goeds te zeggen en hebben ze hun nukken en grillen. En dan hangt het ook nog af van welk type: Ik heb zelf een Nefit/Bosch en die is juist extreem stil itt het type waar jij ervaring mee hebt. Belangrijkste is dat de boel goed geïnstalleerd wordt (en dan niet alleen de warmtepomp, maar juist het afgiftesysteem) anders blijf je sowieso tobben. Je koopt slecht een nieuwe Volkswagen in een Peugeotgarage. Daarom is 'wat kan' in dat nieuwbouwhuis met de partijen die bouwen echt stap 1.

Wil je echt tips voor jouw specifieke situatie is dit 'the way to go';
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:02
Goedemiddag,

Veel stiller en efficienter dan een Arotherm (Ovum e.d. uitgezonderd, maar die kosten het dubbele) gaat het niet worden, dus daar doe je gewoon een hele goede koop aan. Kijk anders eens in het arotherm topic hier of op youtube naar het kanaal van de britse topinstallateurs van Urban Plumbers, die behandelen alle ins- en outs.

All-electric.

• Blihi
Goedemiddag,

Waarom wil je naar 300 liter? In de nieuwbouw zijn normen voor de inhoud van de boiler. Ik neem aan dat die gevolgd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:14:
[...]

Waarom wil je naar 300 liter? In de nieuwbouw zijn normen voor de inhoud van de boiler. Ik neem aan dat die gevolgd worden.
Waarom niet? Als je de ruimte hebt zou ik die geringe meerprijs altijd neerleggen.

Zelfs als je de inhoud niet perse nodig hebt voor een bad of extra gezinsleden betekend meer inhoud dat je een lagere bewaartemperatuur kan aanhouden.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goedemiddag,

Als losstaande boiler kun je wellicht beter een RVS vat nemen dan een uniSTOR boiler (staal met anode). Dit zal je ook vinden als je hier en in het Vaillant topic leest. Zoektermen “uniSTOR RVS”.
Lees bijv eens deze post van installateur @DutchWing: DutchWing in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Of hier: BjornHero in "Advies warmtepomp Daikin vs Vaillant"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
RonJ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:17:
[...]

Waarom niet? Als je de ruimte hebt zou ik die geringe meerprijs altijd neerleggen.
Geringe meerprijs? In de nieuwbouw? |:( 8)7

Reken er maar op dat je meer betaalt voor de wijziging dan voor het achteraf aanpassen van de warmtepomp.
Zelfs als je de inhoud niet perse nodig hebt voor een bad of extra gezinsleden betekend meer inhoud dat je een lagere bewaartemperatuur kan aanhouden.
Eens, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:19:
[...]

Geringe meerprijs? In de nieuwbouw? |:( 8)7

Reken er maar op dat je meer betaalt voor de wijziging dan voor het achteraf aanpassen van de warmtepomp.
Goed punt, inkoop voor een vat heb je het misschien over 2-300 euro verschil, maar daar zullen veel bouwers wel weer flink misbruik van proberen te maken. Qua installatiewerk maakt het natuurlijk ook geen hol uit, de aansluitingen c.q. de hoeveelheid werk zijn precies hetzelfde.

En goed punt hierboven mbt RVS, ik ging er eigenlijk blijkbaar onterecht vanuit dat de Vaillant vaten wel RVS zouden zijn, blijkbaar niet. Dan zou ik toch naar een RVS vat kijken, want elke keer die anodes wisselen is niet fijn. En bij teveel meerprijs vanuit de bouw anders alsnog gewoon de standaardmaat pakken en die na oplevering op marktplaats zetten en zelf (laten) vervangen voor een groter RVS vat.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:24:
[...]

Goed punt, inkoop voor een vat heb je het misschien over 2-300 euro verschil, maar daar zullen veel bouwers wel weer flink misbruik van proberen te maken. Qua installatiewerk maakt het natuurlijk ook geen hol uit, de aansluitingen c.q. de hoeveelheid werk zijn precies hetzelfde.

En goed punt hierboven mbt RVS, ik ging er eigenlijk blijkbaar onterecht vanuit dat de Vaillant vaten wel RVS zouden zijn, blijkbaar niet. Dan zou ik toch naar een RVS vat kijken, want elke keer die anodes wisselen is niet fijn. En bij teveel meerprijs vanuit de bouw anders alsnog gewoon de standaardmaat pakken en die na oplevering op marktplaats zetten en zelf (laten) vervangen voor een groter RVS vat.
Lullige is dat je dan een tower krijgt.
Dan moet je die later verkopen en een hydrobinnendeel en boiler kopen.
Misschien is de installateur helemaal niet zoveel duurder met een hydro+boiler

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 14:14
Wie kan adviseren? We denken aan een all-electric warmtepomp van Weheat. We worstelen alleen met de ideale indeling en plaatsing van tapwatervat en buffervat. Heeft iemand voorbeelden en/of ervaringen met staande tapwatervaten en buffervaten in 1 unit? Dus boven elkaar? Dat zou ruimte technisch voor ons vermoedelijk het beste uitkomen.

Of wellicht los van elkaar? Dus dat je het buffervat op het tapwatervat zet. Bij ons is wel 30 cm afstand tot de muur, dus de bevestiging van dat buffervat is wel een dingetje. Dus weet ook niet of je dat moet willen.

Hoor graag ook tips met Merk + types + andere ideeën.

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-10 18:02
1: waarom wil je een buffervat? De algemene consensus hier is dat je die niet nodig hebt

2: er bestaan gecombineerde vaten binnen een mantel zoals https://eco2all.nl/thermics-buffer-boiler-vat.html. Maar dit is wat een snelle zoektocht opleverde, verder geen ervaring mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 22:27
Blihi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:14:
[...]

Omdat wij een groot bad willen en daarnaast vind ik het fijn om voldoende warm water te hebben. En zoals @RonJ al aangaf kun je de boiler ook op een lagere temperatuur houden maar dat is voor mij slechts bijzaak.

Iedereen bedankt voor alle informatie.wordt gewaardeerd 👍

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-10 21:31
dof schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]

't Was hier een soort S bocht achter de WP waardoor het isoleren wel een dingetje was :) En ja ik heb natuurlijk alle fittingen daarna ook nog geïsoleerd.
Goed gezien om platen te gebruiken voor het maken van slangen. Ik had dit niet gevonden en het staat ook niet in de armaflex documentatie. Een geluk is hier een groothandel in de buurt die de slangen hebben liggen aan een heel goede prijs. Ook die bison lijm is goed gevonden. Hoe kom je hier op? Ik vind zulke dingen altijd moeilijk. Je moet de armaflex lijm hebben om te kunnen oordelen welk ander product gelijkaardig is.

Ik denk dat slangen wel eenvoudiger werken als je 45° of 90° fittingen wil isoleren.

Welke messen gebruik je? Als ik inzoom op je foto lijkt de snede ook niet mooi. Mijn ervaring: bij de eerste snedes lukt dit goed maar de messen zijn heel snel bot. Ik heb getest met breekmessen, goedkopere keukenmessen,... Vandaar dat armaflex hun eigen hardstalen messen heeft (die geslepen moeten worden?)?

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-10 20:47
TomVH2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:01:
[...]

Goed gezien om platen te gebruiken voor het maken van slangen. Ik had dit niet gevonden en het staat ook niet in de armaflex documentatie. Een geluk is hier een groothandel in de buurt die de slangen hebben liggen aan een heel goede prijs. Ook die bison lijm is goed gevonden. Hoe kom je hier op? Ik vind zulke dingen altijd moeilijk. Je moet de armaflex lijm hebben om te kunnen oordelen welk ander product gelijkaardig is.

Ik denk dat slangen wel eenvoudiger werken als je 45° of 90° fittingen wil isoleren.

Welke messen gebruik je? Als ik inzoom op je foto lijkt de snede ook niet mooi. Mijn ervaring: bij de eerste snedes lukt dit goed maar de messen zijn heel snel bot. Ik heb getest met breekmessen, goedkopere keukenmessen,... Vandaar dat armaflex hun eigen hardstalen messen heeft (die geslepen moeten worden?)?
Een isolatiemes werkt goed.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Ik gebruik gewoon een isolatiemes van de Hornbach, werkt perfect!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wollie91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:01:
[...]

Omdat wij een groot bad willen en daarnaast vind ik het fijn om voldoende warm water te hebben. En zoals @RonJ al aangaf kun je de boiler ook op een lagere temperatuur houden maar dat is voor mij slechts bijzaak.

Iedereen bedankt voor alle informatie.wordt gewaardeerd 👍
Dan zou ik zeker kiezen voor een RVS vat, zoals hier al geopperd. Daar heb je gewoon geen omkijken meer naar. Let er bij een losstaand vat ook goed op dat ze die aansluiten met "thermosifons" (leidingen gaan bij het SWW vat eerst 10 tot 20 keer de diameter omlaag voordat ze horizontaal gaan, en leg dat vooraf vast.

Dit gaat bij nieuwbouw vrijwel altijd fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino Oostdam
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-10 18:30
Blihi schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:12:
[...]

Fijn dat je zelf enthousiast bent. Concrete informatie kun je op dit forum zeker delen, maar liefst wel op zo'n manier dat het bijdraagt aan de kennis in dit forum. Maak dan gerust een topic aan met gedetailleerde informatie en zonder reclame en marketing.

Loze kreten zoals dat "de installateurs' en "de organisaties" binnen "de smart energy en warmtepompen wereld" enthousiast zijn over "mogelijke besparingen" zijn volkomen nutteloos en vallen in de categorie "wij van WC-eend adviseren WC-eend" of in de categorie "ontkalken met een supermagneet".
Dank voor je feedback. Ik nodig je in ieder geval uit om in te zien dat de Homely zeker niet op gelijke voet als die supermagneet scam gesteld kan worden. 8)7. Ik kom nog terug op de concrete informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik heb mijn slangen ooit hier gekocht (was toen echt een van de goedkoopste): https://www.technischeisolatie.com/c/armaflex-slangen

De lijm heb ik toen ook meebesteld en inderdaad, die ruikt en voelt precies als Bisonkit. De handleiding is ook hetzelfde.

Dat weet je alleen als je dat op een forum leest :)
Dat weet ik zeker. Het isoleren van een 90mm mantelbuis met platen was een rotwerk. Het hielp ook niet dat ik op mijn rug onder de caravan lag, maar toch.
Breekmessen zijn goedkoop. Die vervang je gewoon vaak. Het slijpen van messen is nuttig als je dit voor je werk doet, maar voor een eenmalige klus zou ik dat niet doen.

YouTube: HOW To lag copper pipes like a pro!

Het hulpstuk wat hij hier gebruikt is echt een heel leuk dingetje voor de juiste hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Ja, ik heb die Armaflex lijm en ook Bison Kit; naast elkaar zijn ze vrijwel gelijk qua (sterke thinner) geur en viscositeit. Met beide gelijmd en resultaat vond ik gelijk.
Ja dat klopt. 'k Heb het met @nMad geprobeerd op een ingewikkelde bocht bij hem en hij vond het maar niks. :) Dan werken slangen beter. Maar met rechte stukken en ruime bochten gaat het prima. 't Is ook voornamelijk vanwege het (grote) prijsverschil destijds en de hoeveelheid die ik nodig had. Als je slangen voor een goede prijs kunt krijgen dan is dat natuurlijk heel mooi.
Ja, die in de foto was niet mooi gesneden, sorry :) Maar met stanleymes of scherp keukenmes gaat het met mooi scherpe snede. Dat Armaflex AF is rubberachtig zacht spul dus inderdaad scherpe messen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:03
Ik heb een paar vrij specifieke vragen over de combinatie van een hybride warmtepomp met een boilervat voor SWW. Om dit topic niet te vervuilen heb ik een nieuw topic gemaakt:
JBtL in "Ideeën SWW-bereiding d.m.v. hybride warmtepomp (Elga Ace)"
Ik zou het erg op prijs stellen als jullie daar even zouden kunnen kijken.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ik ben weer even in wat data gedoken.
Zoals bekend is de maximaal haalbare Carnot COP = (Taanvoer+273.15)/(Taanvoer-Tbuiten) en kan je de performance van een warmtepomp dus beoordelen aan de hand van hoe dicht hij dit theoretisch maximum benadert. Hierbij speelt isolatie en afgifte niet zo'n sterke rol, aangezien er voor Taanvoer gecorrigeerd wordt.
Althans, in theorie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzWP9BlLuVY-KzrL8qZatktiP4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwp0RS8MD9vTZHcCVuYbEzl7.png?f=fotoalbum_large
Door wat hacks en de Edel Eau heb ik ondanks de stooklijn bij dezelfde Tbuiten een Taanvoer die twee graden kan afwijken.
Datapunten zijn kwartiergemiddelden en ingekleurd naar Ta tussen 24 (blauw) en 27.5 graden (rood), het valt me op dat bij hogere Tbuiten de relatieve efficiëntie daalt en dat bij lagere Tbuiten de relatieve efficiëntie hoger is bij hogere Taanvoer (absolute COP is wel lager). Is dit een hogetemperatuurwarmtepomp-ding? (de echte outliers naar beneden zijn in aanloop naar een defrost etc).
Is er iemand die zo'n zelfde plaatje voor R32/R410a of een andere R290 warmtepomp kan maken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 183 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)