Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:50
@Proton_ zijn die kwartiergemiddelden allemaal tijdens een lange stabiele verwarmingsrun? Dus geen start of stop in het 15 min window en liefst ook niet net na een start?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:58
Blihi schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:20:
[...]

YouTube: HOW To lag copper pipes like a pro!

Het hulpstuk wat hij hier gebruikt is echt een heel leuk dingetje voor de juiste hoekjes.
En voor de printers onder ons: na dit gelezen te hebben kwam ik dit net tegen:

https://www.printables.co...ing-cutting-tool-11-sizes

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-10 22:53

dof

Blihi schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:20:
[...]

YouTube: HOW To lag copper pipes like a pro!

Het hulpstuk wat hij hier gebruikt is echt een heel leuk dingetje voor de juiste hoekjes.
Dit is wel leuk weergegeven, maar in het filmpje wordt gewone stugge bouwmarkt buisisolatie gebruikt. Bovendien laat hij de kieren aan de achterkant niet zien.
Armaflex AF heeft een veel betere isolatie coëfficiënt en is veel zachter en zul je voorzichtiger moeten snijden met -inderdaad- altijd een scherp mes.

Vandaar dat ik me permitteerde keukenmessen te gebruiken (geen WAF probleem, ik kook ook vaak) want daar heb ik een wetstaal in de buurt zodat het mes altijd vlijmscherp kan zijn.

Wat prijzen van Armaflex AF betreft: hangt er een beetje van af hoeveel je nodig hebt en keuze tussen goedkoop en meer werk of andersom.

Zo'n rol Armaflex van ~107 € (6 m2) kan ik (met stroken van 14 cm) > 40 mtr buis maken. Kost wat extra lijm uiteraard.
Daarnaast kan ik ook bredere isolaties maken (om fittingen e.d.) met plaatmateriaal.

't Is dus een flink stuk goedkoper (met plaatmateriaal) maar wel veel meer werk.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@SebastiaanPs het is wel gefilterd op een gemiddelde Pelektrisch > 500 en met een gemiddelde runlengte van 4 uur zijn incomplete kwartieren een uitzondering. Starteffecten zie ik overigens nauwelijks, binnen vijf minuten is de COP stabiel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:30
dof schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:48:
[...]

Dit is wel leuk weergegeven, maar in het filmpje wordt gewone stugge bouwmarkt buisisolatie gebruikt. Bovendien laat hij de kieren aan de achterkant niet zien.
Armaflex AF heeft een veel betere isolatie coëfficiënt en is veel zachter en zul je voorzichtiger moeten snijden met -inderdaad- altijd een scherp mes.

Vandaar dat ik me permitteerde keukenmessen te gebruiken (geen WAF probleem, ik kook ook vaak) want daar heb ik een wetstaal in de buurt zodat het mes altijd vlijmscherp kan zijn.

Wat prijzen van Armaflex AF betreft: hangt er een beetje van af hoeveel je nodig hebt en keuze tussen goedkoop en meer werk of andersom.

Zo'n rol Armaflex van ~107 € (6 m2) kan ik (met stroken van 14 cm) > 40 mtr buis maken. Kost wat extra lijm uiteraard.
Daarnaast kan ik ook bredere isolaties maken (om fittingen e.d.) met plaatmateriaal.

't Is dus een flink stuk goedkoper (met plaatmateriaal) maar wel veel meer werk.
ik had dezelfde bedenking met het filmpje.

Voor de mensen die nog moeten starten aan het ontwerp: hou rekening met de isolatie. persfittingen kan je eenvoudig mee isoleren, koppelingen zijn een stuk moeilijker als je ze niet op de juiste plaats hebt. En koop geïsoleerde collectoren, vuilafscheiders en etc. Als je dit niet vooraf in rekening brengt dan kom je uit op een slordige isolatie zoals bij mij. (het was niet voorzien om condenserend te koelen maar uiteindelijk blijkt dit niet te werken waardoor ik toch heb moeten isoleren)

Wetstaal had ik ook nog kunnen proberen met de zachtere messen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FtJHxtcDBWb7NPheexuKVY5I78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFeiUyffejm9u59lk3IbHFLs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yixWsimal3jOXJO7L3J8tcQSx1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0jRYLDpDIO44izwGbGzlGnV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEYW4AwaUSciIL9Jna-96omyvg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLYgClFqtD0y5OYKvVEgaS3J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:38
TomVH2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:26:
[...]

ik had dezelfde bedenking met het filmpje.

Voor de mensen die nog moeten starten aan het ontwerp: hou rekening met de isolatie. persfittingen kan je eenvoudig mee isoleren, koppelingen zijn een stuk moeilijker als je ze niet op de juiste plaats hebt. En koop geïsoleerde collectoren, vuilafscheiders en etc. Als je dit niet vooraf in rekening brengt dan kom je uit op een slordige isolatie zoals bij mij. (het was niet voorzien om condenserend te koelen maar uiteindelijk blijkt dit niet te werken waardoor ik toch heb moeten isoleren)

Wetstaal had ik ook nog kunnen proberen met de zachtere messen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch best knap gedaan nog. In zo’n kast is het een hell of a job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Proton_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:59:
Ik ben weer even in wat data gedoken.
Zoals bekend is de maximaal haalbare Carnot COP = (Taanvoer+273.15)/(Taanvoer-Tbuiten) en kan je de performance van een warmtepomp dus beoordelen aan de hand van hoe dicht hij dit theoretisch maximum benadert. Hierbij speelt isolatie en afgifte niet zo'n sterke rol, aangezien er voor Taanvoer gecorrigeerd wordt.
Althans, in theorie.
[Afbeelding]
Door wat hacks en de Edel Eau heb ik ondanks de stooklijn bij dezelfde Tbuiten een Taanvoer die twee graden kan afwijken.
Datapunten zijn kwartiergemiddelden en ingekleurd naar Ta tussen 24 (blauw) en 27.5 graden (rood), het valt me op dat bij hogere Tbuiten de relatieve efficiëntie daalt en dat bij lagere Tbuiten de relatieve efficiëntie hoger is bij hogere Taanvoer (absolute COP is wel lager). Is dit een hogetemperatuurwarmtepomp-ding? (de echte outliers naar beneden zijn in aanloop naar een defrost etc).
Is er iemand die zo'n zelfde plaatje voor R32/R410a of een andere R290 warmtepomp kan maken?
Niet precies hetzelfde plaatje. De data is op uurbasis, niet op kwartierbasis en de kleuring naar Ta ontbreekt. Dit is data van dit stookseizoen. De verticale strepen komen doordat de Tbuiten sensor maar op 1 graad nauwkeurig is. Er zijn dus relatief veel uren met dezelfde, gehele Tbuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv09d7E3Mt-4i67bKuKISsU8m4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhBnJN0hAQ53rBEWY2vvDqxP.png?f=fotoalbum_large

Het valt op dat de hele puntewolk wat hoger op de y-as ligt. Dat suggereert dat de R32 WP dus over de hele linie efficienter is.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 14-12-2024 10:19 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Verticale schoorsteen WP van nefit op nieuwbouwwoningen.

Ben benieuwd na een zware sneeuwbui hoe dat dan gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:36:

Ik zet nog meer vraagtekens bij het onderhoud. Ze schrijven
"Nefit Bosch biedt Full Service Support voor servicewerkzaamheden op hoogte, zowel tijdens als na de garantietermijn. "
Dat zal in de praktijk betekenen dat je levenslang aan hun dure onderhoudscontract vast zit, want afgaande op de plaatjes is het buitendeel niet van binnen toegankelijk. Je moet dus altijd het dak op. Vind maar eens een vrije installateur die daar bij een storing aan wil beginnen. ;w
En mocht je de WP ooit willen vervangen door een veel logischer systeem in de tuin, dan heb je een hijskraan nodig en zit je met een gat in je dak.

Ik blijf het waanzinnig vinden dat er nog steeds voor dit soort "oplossingen" wordt gekozen. Op korte termijn lijkt het leuk, maar op lange termijn wordt dit een enorme molensteen om de nek van de bewoners.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2024 10:46 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Die systemen lijken aantrekkelijk vanwege geluid en hij zit verder niet in de weg/zicht. Dus kan me daar wel wat bij voorstellen, maar idd onderhoud/service is een drama. Ik zou zelf ook niet z'n propaan geval op mijn dak willen...

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17
Mbt het isoleren van de buizen: ik heb deze zelfklevende matten 13mm Armaflex gekocht. Ipv stroken te maken en die in de lengterichting om de buis te doen en dan weer aan elkaar te lijmen heb ik ze schuin over de buizen gewikkeld, zonder de (spiraalvormige) naad te verlijmen. Ik heb dit 2x gedaan met de 2e laag goed over de 1e naad heen. Daarna de 2e laag weer omwikkeld met PVC tape. Hierdoor heb ik op de meeste plekken 26mm isolatie en op de naden wellicht maar 13mm. Dit leek me veel minder werk dan lijmen en ik ben erg tevreden met het resulataat. De stroken heb ik geknipt met een gewone scherpe keukenschaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOnvYJCL8DeZRSqkq8eYcd3tBc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELwK1jKUyTCvWliLVsqwWt88.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQVU_g8Tp5f2N3gjjenlZ_TH9MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4YoB3eJb7qoYvopxXw1PRUG.jpg?f=fotoalbum_large

PS: ik heb geen flex slangen toegepast. Dat was ik origineel wel van plan, maar toen ik eenmaal bezig was kon ik niet meer bedenken wat de meerwaarde daarvan was..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:55:
Die systemen lijken aantrekkelijk vanwege geluid en hij zit verder niet in de weg/zicht. Dus kan me daar wel wat bij voorstellen, maar idd onderhoud/service is een drama. Ik zou zelf ook niet z'n propaan geval op mijn dak willen...
Qua geluid naar buiten:
Ook dit systeem moet aan de normen over geluid op de erfgrens voldoen. En met een positie op misschien één meter van de erfgrens is dat ook op het dak een uitdaging. Zo'n stille WP kan net zo goed in de tuin op diezelfde meter van de erfgrens.

En over geluid naar binnen:
Zo'n compressor zou ik niet in mijn houten dakconstructie willen hebben. Daarover is hier op Tweakers al genoeg ellende langs gekomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:01:
[...]

Qua geluid naar buiten:
Ook dit systeem moet aan de normen over geluid op de erfgrens voldoen. En met een positie op misschien één meter van de erfgrens is dat ook op het dak een uitdaging. Zo'n stille WP kan net zo goed in de tuin op diezelfde meter van de erfgrens.

En over geluid naar binnen:
Zo'n compressor zou ik niet in mijn houten dak willen hebben. Daarover is hier op Tweakers al genoeg ellende langs gekomen.
Dat zijn hele rijen warmtepompen, als het een keer goed sneeuwt en die openingen koeken dicht dan heb je me wel wat. Hoogwerkers erbij maar wie gaat in de sneeuwkou dan uren lang dat spul ontdooien.
Wmb wordt een dakopbouw (zonder toegang) gewoon in bouwbesluit verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
@RichieB Die haakse koppelingen zijn weer jammer.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Technician- schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:36:

Hoe kunnen ze het bedenken 8)7 : Horizontale ventilator die op z'n top moet kunnen draaien tijdens fikse sneeuwbuien? Als er wat mee aan de hand is (midden winter) moet je dan een hoogwerker huren? (want zo'n leitjesdak beklimmen in winter is suicide). Onbegrijpelijk... of het is niet wat het lijkt en/of ik mis de genialiteit van het ontwerp.

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 14-12-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
RichieB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:00:

PS: ik heb geen flex slangen toegepast. Dat was ik origineel wel van plan, maar toen ik eenmaal bezig was kon ik niet meer bedenken wat de meerwaarde daarvan was..
Volgens mij zijn er 2 voordelen van flexslangen:
1) trillingen dempen (doorgifte trillingen/geluid van WP naar binneninstallatie);
2) eenvoudiger aansluiten, niet alles hoeft helemaal perfect uitgelijnd en je kan wat rare bochten maken.

Ik heb ze wel toegepast en heb m'n WP die direct naast 't huis staat er in de kruipruimte mee op mijn (28" staal) afgifte-installatie aangesloten. Ik was/ben er erg content mee.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:16
dof schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:16:
[...]

Hoe kunnen ze het bedenken 8)7 : Horizontale ventilator die op z'n top moet kunnen draaien tijdens fikse sneeuwbuien? Als er wat mee aan de hand is (midden winter) moet je dan een hoogwerker huren? (want zo'n leitjesdak beklimmen in winter is suicide). Onbegrijpelijk...
Een draaiende ventilator blaast die sneeuw wel aan de kant hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:11
[...]

Hoe kunnen ze het bedenken ...
Deze wereld bedenkt oplossingen voor niet bestaande problemen.

Het is jammer dat de installatiebranche zelf hier niet een stokje voor steekt. Stille warmtepompen kunnen gewoon beneden aan de gevel. De plaats van de boiler moet dan maar aangepast worden in nieuwbouw ontwerpen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17
mr_evil08 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:06:
@RichieB Die haakse koppelingen zijn weer jammer.
Tsja, die 160mm grondleiding was niet erg flexibel en kon ik niet op het juiste punt omhoog laten komen. Dus dit was een noodgreep. Het zijn 32mm "knietjes" en er gaat moeiteloos 35 l/min doorheen dus ik heb er gelukkig geen last van.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52

Seafarer

XXX

Knowbody schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:01:
[...]

Deze wereld bedenkt oplossingen voor niet bestaande problemen.
Verkoop afdeling?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe kunnen ze het bedenken 8)7 : Horizontale ventilator die op z'n top moet kunnen draaien tijdens fikse sneeuwbuien?
Dat is in principe geen probleem, het is een erg gebruikelijke constructie bij bijvoorbeeld VRF systemen, zoals deze van Mitsubishi:
Afbeeldingslocatie: https://alklima.nl/storage/webp/PPI/Afbeelding-City-Multi-lucht-buitendeel.webp
Die ventilator blaast eventuele sneeuw echt wel weg.
Het probleem is de toegankelijkheid voor service en onderhoud, en dat je dus eeuwig aan een duur servicecontract met Nefit vast zult zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Hoe kunnen ze het bedenken 8)7 : Horizontale ventilator die op z'n top moet kunnen draaien tijdens fikse sneeuwbuien? Als er wat mee aan de hand is (midden winter) moet je dan een hoogwerker huren? (want zo'n leitjesdak beklimmen in winter is suicide). Onbegrijpelijk... of het is niet wat het lijkt en/of ik mis de genialiteit van het ontwerp.
Als ze een soort railsysteem maken zodat je de unit naar beneden kan laten zakken dan ben ik wel voorstander voor deze optie. En indien defect kan uitwisselen, alleen de kosten voor zo’n installatie zijn natuurlijk wel een flink stuk hoger. Dit systeem in z’n huidige format is vragen om problemen, genoeg artikelen te vinden bij het AD etc

Dit soort ventilatoren worden veel toegepast in de utiliteit. Voor woonhuizen kom je dit soort systemen ook tegen in America. Zoek maar op YouTube genoeg filmpjes te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 14-12-2024 15:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Jullie zijn wel somber hoor, volgens WC-eend Nefit is het een onderhoudsvrije oplossing:

Bij systemen die op het dak worden geplaatst, is onderhoud een belangrijk aandachtspunt. In tegenstelling tot andere oplossingen is het ontwerp van de Compress 5800i AWR specifiek ontwikkeld voor schuine daken, met als oogmerk een volledig onderhoudsvrije buitenunit. Onder meer door de toepassing van het natuurlijke koudemiddel propaan (R290) in combinatie met slimme technologie en een unieke, zelfreinigende constructie is periodiek onderhoud aan de buitenunit overbodig.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 14-12-2024 16:16 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
Ik heb het al vaker gezegd bij onze oudste zoon staat een mitsubischi op dak in zo een schoorsteenkap. Heel de rij heeft het en inmiddels draait het bij heel die rij 3 jaar zonder enig probleem. Het is onmogelijk om de compressor in huis te horen omdat in de technische ruimte ook de wtw installatie staat die ook geluid maakt. Buiten hoor je ze al helemaal niet omdat er altijd wel verkeer is.
Dus voor veel mensen is het gewoon een goede oplossing. Het is een nul op de meter woning met standaard zonnepanelen en tot nog toe heeft hij een negatieve energie rekening.
Kan het nog beter?
Reparatie zie ik ook wel een uitdaging maar ben eens eerlijk hoe vaak wordt er echt aan een buiten unit gerepareerd?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Blihi schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:18:
[...]

Niet precies hetzelfde plaatje. De data is op uurbasis, niet op kwartierbasis en de kleuring naar Ta ontbreekt. Dit is data van dit stookseizoen. De verticale strepen komen doordat de Tbuiten sensor maar op 1 graad nauwkeurig is. Er zijn dus relatief veel uren met dezelfde, gehele Tbuiten.

[Afbeelding]

Het valt op dat de hele puntewolk wat hoger op de y-as ligt. Dat suggereert dat de R32 WP dus over de hele linie efficienter is.
Dank, als ik de COP tabellen uit de datasheet vergelijk met Carnot dan zou ik de 50% bij -12/-15 aantikken.
Maar ik heb geen datasheet-cijfers voor 25 of 30 graden, dat begint pas bij 35 en loopt door naar 65 :)
Wel geinig om de verschillen te zien, en apart dat het zich niet vertaalt in een beroerde mCOP (cf Tomexergie vergelijking). SWW scoort dan wellicht weer beter (maar dat doe ik niet met deze warmtepomp).
Ook heeft mijn warmtepomp een rotary vane compressor, waar nieuwere (ook R290) een scrollcompressor hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNn4put1esKhx4kbL_5DUazX0lg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oNXlTJ8vBSbYp5msSm8uiEfI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2024 16:32 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

blb4 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:15:
Jullie zijn wel somber hoor, volgens WC-eend Nefit is het een onderhoudsvrije oplossing:

Bij systemen die op het dak worden geplaatst, is onderhoud een belangrijk aandachtspunt. In tegenstelling tot andere oplossingen is het ontwerp van de Compress 5800i AWR specifiek ontwikkeld voor schuine daken, met als oogmerk een volledig onderhoudsvrije buitenunit. Onder meer door de toepassing van het natuurlijke koudemiddel propaan (R290) in combinatie met slimme technologie en een unieke, zelfreinigende constructie is periodiek onderhoud aan de buitenunit overbodig.
Een warmtepomp heeft in het algemeen minder onderhoud nodig in verhouding tot een cv ketel.
Echter er kunnen altijd onderdelen defect raken zoals een compressor, ventilator, circulatiepomp, printplaatje of andere componenten zoals sensoren etc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
DutchWing schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:31:
[...]

Een warmtepomp heeft in het algemeen minder onderhoud nodig in verhouding tot een cv ketel.
Echter er kunnen altijd onderdelen defect raken zoals een compressor, ventilator, circulatiepomp, printplaatje of andere componenten zoals sensoren etc.
Ik ben in elk geval blij dat die van mij gewoon naast m'n huis staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
blb4 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:33:
[...]

Ik ben in elk geval blij dat die van mij gewoon naast m'n huis staat...
Dat zou bij onze zoon echt niet kunnen of de gemeente moet het goed vinden dat hij op het trottoir staat. En achter is het 5 bij 6 ofzo.
Nee dit is gewoon het beste in deze toepasing.
Overigens is het een split dus veel meer dan een compressor en een ventilator is er niet buiten.
De fo zit in het binnendeel zoals ik het zie

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:47
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:37:
[...]

Dat zou bij onze zoon echt niet kunnen of de gemeente moet het goed vinden dat hij op het trottoir staat. En achter is het 5 bij 6 ofzo.
Nee dit is gewoon het beste in deze toepasing.
Overigens is het een split dus veel meer dan een compressor en een ventilator is er niet buiten.
De fo zit in het binnendeel zoals ik het zie
Ze noemen het zelf een monoblock. Er loopt geen koelgas naar binnen. Alleen de circulatiepomp en de driewegklep en wat electronica zit in dat binnenkastje.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:21:
Ik heb het al vaker gezegd bij onze oudste zoon staat een mitsubischi op dak in zo een schoorsteenkap. Heel de rij heeft het en inmiddels draait het bij heel die rij 3 jaar zonder enig probleem. Het is onmogelijk om de compressor in huis te horen omdat in de technische ruimte ook de wtw installatie staat die ook geluid maakt. Buiten hoor je ze al helemaal niet omdat er altijd wel verkeer is.
Dus voor veel mensen is het gewoon een goede oplossing. Het is een nul op de meter woning met standaard zonnepanelen en tot nog toe heeft hij een negatieve energie rekening.
Kan het nog beter?
Reparatie zie ik ook wel een uitdaging maar ben eens eerlijk hoe vaak wordt er echt aan een buiten unit gerepareerd?
N=1, hier een mitsu buiten unit na 4 jaar defect. Hij is al 2x open geweest en opeens werkte het weer. Het onderliggend probleem is nog niet gevonden. Dus ws moet ie nog wel een keer open. Heel fijn dus als je 3x een hoogwerker langs moet laten komen...

Nee de mijnes staat gelukkig gewoon in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Als het in de tuin kan is altijd beter natuurlijk.
De mijn staat ook in de tuin onder een dakje zelfs. Maar er zijn plekken waar het niet kan.
En n is groter dan 1 want het gaat om zeker 25 huizen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:47:
Als het in de tuin kan is altijd beter natuurlijk.
De mijn staat ook in de tuin onder een dakje zelfs. Maar er zijn plekken waar het niet kan.
En n is groter dan 1 want het gaat om zeker 25 huizen.
zoek maar in mitsu topic op @leonlwd en zijn wijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Zo zie je maar dat de ene mening de andere niet is.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Na aardig wat offertes denk ik dat ik eindelijk de knoop ga doorhakken om te gaan voor een full electric warmtepomp. Ik heb een eigen topic aangemaakt en zou graag wat feedback willen ontvangen of ik dingen over het hoofd zie: Lucht/Water Warmtepomp - TEC Full Electric in jaren 80 huis

Verder vroeg ik mij nog af of het uitlezen van een Kamstrup Multical (30X) nog erg lastig is. Ik vind er niet heel gemakkelijk veel informatie over.

Bedankt voor alle waardevolle info die hier te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DutchWing schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:54:
[...]

Als ze een soort railsysteem maken zodat je de unit naar beneden kan laten zakken
Door het dak?
dan ben ik wel voorstander voor deze optie. En indien defect kan uitwisselen, alleen de kosten voor zo’n installatie zijn natuurlijk wel een flink stuk hoger. Dit systeem in z’n huidige format is vragen om problemen, genoeg artikelen te vinden bij het AD etc

Dit soort ventilatoren worden veel toegepast in de utiliteit. Voor woonhuizen kom je dit soort systemen ook tegen in America. Zoek maar op YouTube genoeg filmpjes te vinden.
In de tuin of op een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:29
Zelf ook weer wat verder in het avontuur van de warmtepomp. Twijfelde lang of ik voor een 8 of 10lw L/W warmtepomp zou gaan maar neig nu misschien toch wel naar een 10 of 12kw versie, wat denken jullie?

Bijgevoegd de berekening van de warmteverliesberekeningen van de woning bij wat warmere buitentemperaturen, waarbij hieronder het resultaat, allen uitgegaan van eenzelfde binnentemperatuur afhankelijk per ruimte 18-20 graden.

-10°C Aansluitvermogen: 12 kW
-5°C Aansluitvermogen: 10 kW
0°C Aansluitvermogen: 8 kW
5°C Aansluitvermogen: 6,1 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
BaBoK schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:34:
Zelf ook weer wat verder in het avontuur van de warmtepomp. Twijfelde lang of ik voor een 8 of 10lw L/W warmtepomp zou gaan maar neig nu misschien toch wel naar een 10 of 12kw versie, wat denken jullie?

Bijgevoegd de berekening van de warmteverliesberekeningen van de woning bij wat warmere buitentemperaturen, waarbij hieronder het resultaat, allen uitgegaan van eenzelfde binnentemperatuur afhankelijk per ruimte 18-20 graden.

Ik moest even terug zoeken maar als ik het goed begrijp ben jij een huis grondig aan het renoveren en heb je daarom geen representatief historisch gasverbruik, klopt dat?

Qua ontwerptemperatuur is het belangrijk in welke regio je woont. In Zeeland is -5 voldoende, in Enschede kun je beter op -10 ontwerpen.
Zie: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

De Weheat Black Bird gebruikt daarvoor een vlinder op de kop en de ventilator houdt de openingen sneeuwvrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmL3ke641KUx8ArerEMHt2v-HFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaRAHd0Akj06NowjDsw3cpvu.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:38:
[...]

Ik moest even terug zoeken maar als ik het goed begrijp ben jij een huis grondig aan het renoveren en heb je daarom geen representatief historisch gasverbruik, klopt dat?

Qua ontwerptemperatuur is het belangrijk in welke regio je woont. In Zeeland is -5 voldoende, in Enschede kun je beter op -10 ontwerpen.
Zie: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Jup thats me :)
Inmiddels is de vloerverwarming op de begane grond overal ingefreest en in de uitbouw netjes op netjes geplaatst. Dit bedraagt ca. 130m2, waarbij ik een maximale groeplengte heb aangehouden van 50-70m1, alles hoh 10cm en diameter slangen 16mm, groter ging niet ivm frezen.
Tevens is er direct een kunststof verdeler geplaatst.
Boven laat ik de T20 radiatoren hangen.

Elk vertrek in huis (slaapkamer, woonkamer, kantoor) krijgt daarnaast ook een airco.

Edit, foto van de verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvuH65wLT6LTbsU20NRUNAyJsZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifTQA0gioSMsQRbxjVbGNxTF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door BaBoK op 15-12-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@BaBoK maar in welke regio woon je nou? :) Voor de ontwerptemperatuur. Of als je dat niet wil delen hier: lees de ontwerptemperatuur af uit de tabel van @JBtL in de link hierboven en deel deze temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Sorry! Regio Tilburg/Breda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@BaBoK Gilze-Rijen ligt dan het dichtst in de buurt (van de opties in de tabel) en geeft -9,4. Dat zou ik als ontwerptemperatuur aanhouden.

Wel goed om de warmteverliesberekening goed te bestuderen, het steunt nu allemaal daarop. Soms worden er bijv. enorme (te hoge?) ventilatieverliezen gerekend. Eventueel kun je een overzicht van je huis delen: vrijstaand/tussenwoning/anders, aantal m2, R-waarde isolatie muur/dak/vloer, type glas, type ventilatie (roosters, WTW, anders?). Dan kunnen anderen input geven of het getal van de warmteverliesberekening realistisch lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Zeker zie onderstaand!

Indeling op hoofdlijnen, keuken, ovale eettafel en bank/tv muur. Overige is accecoires/mogelijke onzinnige opvulling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7HV32WjFn9tAYl5pf_esUNDQnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSBvM5NvGSkEsAzLCUx8VQDS.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand is de daadwerkelijke indeling, ruimte 00.05 en 00.06 wordt dus samengetrokken al zou er ooit een taatsdeur tussen geplaatst kunnen worden welke dan vermoedelijk altijd open staat..

WV berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T3dsWpbcfkT2XX51S7KMI8Zv20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7pf2AWG9JY1frKAPeAb6NQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiAfi8_Kc7tskdXOtf90ITeo6R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfN6mF0i1GlDxDIJMVYq38VF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKWG5SUkLfDCzgN6f5F_fNq4uYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Slm3uZ7yrisW9tnpGcVDEi0a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tB5PB4hSKJWlhmq9O-AlC1DOd0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0rWmaPOO7UJMcnBC2oXOpJNd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F86wOYD9TBal_cXMXQzNNb4Ngvc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PPGorpJvvrR8BVUhDd90Yepj.jpg?f=user_large

[ Voor 200% gewijzigd door BaBoK op 15-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
BaBoK schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:34:

Flinke woning dan of niet goed geïsoleerd.
Ik zou voor minimaal 11kw bij -7c gaan.
Een ecodan zubadan of power inv 10kw met 3kw BUH kom je er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
'93, gevels niet nageisoleerd. beneden vloeroppervlak ca. 130m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BaBoK Ik zou een 12 kW 3-fasen Mitsubishi (PUZ) kopen, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen, bijvoorbeeld de PUZ-SWM120YAA.
Die hebben een mooi laag minimum vermogen van zo'n 3.4 kW. Stel dat je toch aan 10 kW genoeg hebt, heb je er dus geen last van dat je WP een paar kW te groot is.

Verder heb je bij Mitsubishi het voordeel van een partij met zeer lange ervaring (ca 100 jaar oid) op het gebied van warmtepompen, een goede onderdelenvoorziening, en een actief topic hier op Tweakers.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 15-12-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@BaBoK
1. Vrijstaand, tussenwoning, anders? Volgens mij tussenwoning als ik het goed lees.
2. Weet je iets over de R-waarden van muur, dak, vloer? En type glas?
3. Gezien de ventilatieverliezen heb/krijg je denk ik geen WTW?

Als ik het goed begrijp dan is het een tussenwoning van 176 m2 zonder WTW. Voor een tussenwoning van dit formaat is 12 kW verlies volgens mij wel veel. Dan is de isolatie niet zo goed.

Maar wat @Andrehj hierboven zegt, dat model PUZ heeft een hoog max vermogen en mooi laag minimumvermogen wat je probleemloos kwijt zult kunnen met zoveel vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SebastiaanPs Gezien de plattegronden hierboven kan ik me niet voorstellen dat de woning van @BaBoK een rijwoning is. Het lijkt echt vrijstaand.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 15-12-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@SebastiaanPs , excuses.
Vrijstaande woning.
Alles is HR++ glas, hier is ook rekening mee gehouden in de wv berekening, indien we modificeren wordt het HR+++.
RC waarde dak is 6,6 van binneuit nagesioleerd.
Helaas geen WTW, klopt, ventilatie type C.

@SebastiaanPs @Andrehj
Ik wil absoluut voor het merk Mitsibushi kiezen, daar bestaat voor mij geen twijfel in.

Mijn voorkeur gaat uit naar een split warmtepomp ivm de lange lengte anders qua monoblock met de terrandis grondleidingen en het verlies ervan. Denken jullie dat in de toekomst ook de split met het nieuwe koudemiddel uitkomt of is dit enkel voor monoblocks weggelegd en moet ik over 15 jaar alles als nog aanpassen naar monoblock wanneer de split einde levensfase is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
BaBoK schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:03:
Hallo allemaal,

Kunnen/willen jullie mij helpen?
Voor onze bestaande vrijstaande woning hebben we een warmteverliesberekening laten maken.
@Andrehj je hebt gelijk :)
Had de ramen niet helemaal goed gezien op de plattegrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
BaBoK schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:49:
Mijn voorkeur gaat uit naar een split warmtepomp ivm de lange lengte anders qua monoblock met de terrandis grondleidingen en het verlies ervan. Denken jullie dat in de toekomst ook de split met het nieuwe koudemiddel uitkomt of is dit enkel voor monoblocks weggelegd en moet ik over 15 jaar alles als nog aanpassen naar monoblock wanneer de split einde levensfase is..
Tja goeie vraag. Over een aantal jaar mogen er binnen de EU geen nieuwe warmtepompen met bepaalde koudemiddelen meer worden geïnstalleerd, zie voor details het white paper van Mitsubishi Electric (pdf hier).
Van installateur @Technician- begreep ik eerder dat er fabrikanten zijn die split warmtepompen ontwerpen met nieuwe koudemiddelen, die voorlopig nog wel toegestaan zijn. Hoe de situatie over 15-20 jaar is, wie zal het zeggen?

Zie voor de voor- en nadelen van monoblock en split in de FAQ (link onderaan in het geel).

In jouw specifieke geval, met grote afstand tussen buitenunit en huis:
- bij split leidingwerk tussen buitenunit en huis makkelijker en goedkoper aan te leggen
- volgens fabrikant Mitsubishi Electric bij split minder verlies over grote afstanden (Mitsubishi verkoopt zowel split als monoblock)
- monoblock misschien makkelijker te vervangen in de toekomst, afhankelijk van ontwikkelingen toegestane koudemiddelen?
- SWW: bij monoblock en lange afstand tussen buitenunit en huis evt extra apparaat nodig voor SWW, bijv WP boiler, vaak betekent dat een extra buitenunit en ik heb eerder begrepen van bijv installateur @Carboy54 dat WP boilers in zijn ervaring sneller kapot gaan. Bij split is de logische keuze een RVS SWW vat wat een hele lange levensduur kent.

Als je graag een Mitsubishi wil en een monoblock dan kan dat. Die heten bij Mitsubishi packaged units.

Iedereen zijn eigen voorkeuren, waarschijnlijk volgen er nu een hoop posts van anderen met sterke voorkeuren en wellicht goede argumenten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:40:
@BaBoK Ik zou een 12 kW 3-fasen Mitsubishi (PUZ) kopen, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen, bijvoorbeeld de PUZ-SWM120YAA.
Die hebben een mooi laag minimum vermogen van zo'n 3.4 kW. Stel dat je toch aan 10 kW genoeg hebt, heb je er dus geen last van dat je WP een paar kW te groot is.

Verder heb je bij Mitsubishi het voordeel van een partij met zeer lange ervaring (ca 100 jaar oid) op het gebied van warmtepompen, een goede onderdelenvoorziening, en een actief topic hier op Tweakers.
Tussen de 10 en 12 zit niet zoveel verschil, ze doen resp 11kW vs 12kW bij -10 W35. Moet je even kijken wat de meer prijs is en of je het waard vindt.

@BaBoK Moet je kijken of ze in de berekening elke keer het opstarten meenemen, dus dat je huis gaat opwarmen. kwam bij mij ook absurd hoog vermogen uit daardoor. 12kW wilden ze hier installeren.

Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen op het berekende kengetal (27W/m2 en het warmte verlies van de ruimtes ~8kW). Uiteindelijk een sw75yaa genomen, en op zich werkt die prima en houd de boel warm. Wel WTW hier, dat scheelt een hoop.

Alleen voor de keren dan ik het huis te ver laat afkoelen (na vakantie oid) en de boel moet opstoken was een 10kW model wellicht prettiger, maar ja je kan ook gewoon je huis niet af laten koelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@xoror in de documenten die @BaBoK postte stond de opwarmtoeslag overal op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:33:
[...]

Tja goeie vraag. Over een aantal jaar mogen er binnen de EU geen nieuwe warmtepompen met bepaalde koudemiddelen meer worden geïnstalleerd, zie voor details het white paper van Mitsubishi Electric (pdf hier).
Van installateur @Technician- begreep ik eerder dat er fabrikanten zijn die split warmtepompen ontwerpen met nieuwe koudemiddelen, die voorlopig nog wel toegestaan zijn. Hoe de situatie over 15-20 jaar is, wie zal het zeggen?

Zie voor de voor- en nadelen van monoblock en split in de FAQ (link onderaan in het geel).

- bij split leidingwerk tussen buitenunit en huis makkelijker en goedkoper aan te leggen
- volgens fabrikant Mitsubishi Electric bij split minder verlies over grote afstanden (Mitsubishi verkoopt zowel split als monoblock)
- monoblock misschien makkelijker te vervangen in de toekomst, afhankelijk van ontwikkelingen toegestane koudemiddelen?
- SWW: bij monoblock en lange afstand tussen buitenunit en huis evt extra apparaat nodig voor SWW, bijv WP boiler, vaak betekent dat een extra buitenunit en ik heb eerder begrepen van bijv installateur @Carboy54 dat WP boilers in zijn ervaring sneller kapot gaan. Bij split is de logische keuze een RVS SWW vat wat een hele lange levensduur kent.

Als je graag een Mitsubishi wil en een monoblock dan kan dat. Die heten bij Mitsubishi packaged units.

Iedereen zijn eigen voorkeuren, waarschijnlijk volgen er nu een hoop posts van anderen met sterke voorkeuren en wellicht goede argumenten :)
Even een zijsprongetje. Ik geloof nooit dat een hele markt en grote industrie wordt verboden. (De split systemen).
Dat is einde F gassen verordening voor woningen.
De lobbyclubs zullen alles op alles zetten dat deze systemen blijven. Desgewenst met andere nog te ontwikkelen koudemiddelen.
Het zou in veel gevallen ook wel heel ongunstig zijn om monoblocs te moeten jullie plaatsen.
In split zit toch nog wel erg veel voordeel tov monoblocs als de leidingweg en ruimte minder toegankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:33:
[...]

Met een grondleiding is het verlies zeer beperkt en tot 25 meter zonder extra pomp geen probleem bij een monoblock. Ook split leidingen verliezen warmte zeker bij een gebrek aan een kwalitatief goede grondleiding.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Carboy54 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:35:
[...]

Met een grondleiding is het verlies zeer beperkt en tot 25 meter zonder extra pomp geen probleem bij een monoblock.
Heb jij betrouwbare cijfers om dat te onderbouwen? Ik heb me suf gezocht maar het nooit gevonden in dit topic of de voorgangers.

Liefst zou je een Tweaker hobbyist hebben (die zijn er genoeg hier volgens mij ;) ) die Kamstrups warmtemeters direct bij de buitenunit en na 20m Terrendis grondleiding direct na binnenkomst huis heeft geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:35:
@xoror in de documenten die @BaBoK postte stond de opwarmtoeslag overal op 0.
Ik denk dat dat ook prima is (opwartoeslag 0) omdat 't hele huis ook vol met airco's komt te hangen. Die kunnen in 't geval dat er een x bij -10 opgewarmd moet worden ook ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:13:
[...]

Heb jij betrouwbare cijfers om dat te onderbouwen? Ik heb me suf gezocht maar het nooit gevonden in dit topic of de voorgangers.

Liefst zou je een Tweaker hobbyist hebben (die zijn er genoeg hier volgens mij ;) ) die Kamstrups warmtemeters direct bij de buitenunit en na 20m Terrendis grondleiding direct na binnenkomst huis heeft geplaatst.
Alles heeft te maken met de isolatie van de leidingen, of 't nu koelmiddel is of water. 't Voordeel van koelleidingen is dat deze een kleiner verliesoppervlak hebben dus zijn ze eenvoudiger te isoleren. Maar waterleidingen kan ook gewoon, als 't over flinke afstanden gaat moet je ze (erg) goed isoleren.

Als je met WP ook SSW wil doen dan is er wel een hoop water dat extra verwarmd moet worden bij elke SSW run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:13:
[...]

Zitten op het Amber forum genoeg met een dergelijke grondleiding en monitoring. Plaats bv daar een oproepje. Legio gemonteerd inmiddels tot 20 meter en kan je ook T out van de wisselaar en Tc op de verdeler binnen vergelijken om het verlies te meten.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 15-12-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Carboy54 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:20:
[...]

Zitten op het Amber forum genoeg met een dergelijke grondleiding en monitoring. Plaats bv daar een oproepje. Legio gemonteerd inmiddels tot 20 meter en kan je ook T out van de wisselaar en Tc op de verdeler binnen vergelijken om het verlies te meten.
Done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Verlies op koudemiddel leidingen is slechter te meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:06
BaBoK schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:40:
'93, gevels niet nageisoleerd. beneden vloeroppervlak ca. 130m2
@BaBoK
Misschien nuttig als referentie voor je overwegingen.
Onze woning is ook uit begin 90-er jaren. Maar wel wat groter, bruto inhoud 950m3, en vrijstaand in een klein bos.
Ik heb de afgelopen winters op basis van gas (en hout) verbruik mijn warmteverlies gemeten, evenals met de hier vaker genoemde website berekend (weet helaas niet alle isolatie waarden van onze woning, dus aangenomen dat dit nog conform eisen van destijds is). Wel overal nu HR++ glas.
Mijn warmteverlies berekening kwam op 400 W/K voor de hele woning, met bgg op 21 en 1ste en 2de verdiepingen en garage op 18-19 graden. Dat zou dus betekenen voor overbruggen van 30 graden een vermogen van 12 kW.
Belangrijk: alleen radiatoren met in de woonkamer, serre en keuken overal booster fans.
De WP, zie signature, een monobloc 11,2 kW, draait nu een half jaar, en doet het tot nu toe met “twee vingers in de neus”, dagenlange runs, alleen onderbroken voor SWW run. Locatie hier Oost Twente, dus wel kouder dan gemiddeld Nederland, en ik denk ook wat kouder dan Tilburg regio. De afgelopen dagen was het hier etmaal rond 1-2 graden en flink vochtig. De WP draaide met Ta op 34-36 graden (radiatoren) met een dT tussen de 3 en 4,5 graden gemiddeld. Wat opviel is dat defrosts wel wat vermogen vreten en de pomp na een defrost flink aan de bak gaat, de dT af en toe 5-5,5 graden was, maar ook dat weer met gemak.
Ik heb nu door elke dag met een HW kWh meter het verbruik te meten, en de in Melcloud gerapporteerde productie te meten en grafisch uit te zetten tegen de buitentemperatuur het vorige winter gemeten warmteverlies netjes kunnen bevestigen: 350 W/K bij windstil weer en 400-425 W/K bij flinke oostenwind zoals hier afgelopen week af en toe.
Ik lees dat je wat extra isolatie maatregelen hebt genomen, je woning is wat kleiner dan onze en je hebt vloerverwarming. Ik kan dus wel meegaan met het advies van @Andrehj , vooral omdat die voorgestelde WP een lager minimum vermogen heeft dan mijn WP. Want naast de behoefte aan voldoende vermogen voor de paar koude dagen is toch efficient draaien in de tussenseizoenen een belangrijk gegeven.
Sterkte met je keuze. Ik hoop dat deze referentie getallen je helpen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Mbt verlies leidingen monoblock versus split: deze discussie is hier over de jaren al vaker voorbij gekomen.

@Proton_ heeft een paar jaar geleden eens wat gemeten en berekend bij zijn Vaillant monoblock warmtepomp (weet niet wat voor type grondleiding en hoe lang?) en toen was het verlies via de grondleiding best beperkt.
Zie:
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Let op dit hangt allemaal sterk af van kwaliteit grondleiding (niet iedereen heeft een kostbare Terrendis grondleiding), watertemperatuur en gedrag pomp ter voorkoming van bevriezing (continu aan bij lage Tbuiten, of af en toe heel kort?)

Splits verliezen natuurlijk ook warmte via de koudemiddelleidingen.

Tenslotte: alles staat of valt met hoe goed de leidingen zijn geïsoleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-12-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:53

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Technician- schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:31:
[...]

Even een zijsprongetje. Ik geloof nooit dat een hele markt en grote industrie wordt verboden. (De split systemen).
Dat is einde F gassen verordening voor woningen.
De lobbyclubs zullen alles op alles zetten dat deze systemen blijven. Desgewenst met andere nog te ontwikkelen koudemiddelen.
Het zou in veel gevallen ook wel heel ongunstig zijn om monoblocs te moeten jullie plaatsen.
In split zit toch nog wel erg veel voordeel tov monoblocs als de leidingweg en ruimte minder toegankelijk zijn.
Ik heb gelezen dat de eerste verboden zijn vanaf 1-1-2027 (andere GWP) en dan de volgende vanaf 1-1-2032, verder kan ik het verbod op service op R32 apparaten niet vinden.

zie bijlage 4 vanaf nr 8 ) verbodsbepalingen inzake het in de handel brengen
VERORDENING (EU) 2024/573 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/573/oj?locale=nl

Verder las ik (ergens anders) dat R290 binnenhuis verboden zou zijn (brandgevaar) ?? :?

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 15-12-2024 15:21 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PeteSplit R290 is beperkt tot iets van 500 gram, genoeg voor een flinke koelkast, kleine airco of warmtepompboiler.

@SebastiaanPs op https://enon.nl/warmteverliezen-pijpleidingen/ vind ik wat relevante cijfers.
Bedenk ook dat het persgas makkelijk 20 graden warmer is dan het uiteindelijke water.
Bij A-10W30 heb je dus een dT van 60K.
Met standaard 10 mm schuim om een persgasleiding van 10mm verlies je dan 20 watt per meter.
Als je hem in een mantelbuis in de grond legt wordt het ~A10 dus dT 40K à 14 W/m. De verliezen in de vloeistofretourleiding komen hier nog bij.

Standaard Terrendisbuis met 2x32mm geeft in de grond met dT 20 (want geen oververhit persgas) slechts 5 W/m verlies.

Dit is niet zozeer bedoeld om te beweren dat een split meer verliezen heeft maar eerder een aanmoediging om die leidingen vooral ook goed te isoleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:13
Warmtemeter die je kunt opklemmen zonder dat de installatie behoeft te worden doorgezaagd.

Hoe vind ik in NL iemand die al ervaring heeft met de Clamp-on heatmeter TUF-2000B?
Ik heb gezocht op internet maar geen informatie gevonden. Wel een Australische reactie maar dan alleen voor de flowmeter toepassing en die was positief. Is dat ding zo slecht voor warmte dat niemand er een bestelt?
Ik ga in ieder geval vragen stellen aan de leverancier/producent in China. In de handleiding hebben ze het over het aansturen van een thermische printer. Dan is het ontwerp wel heel erg oud. Ze worden aangeboden rond de 200eur. Waarom mijn interesse? Clamp-on natuurlijk, maar ook de display die op afstand is te monteren.
Verder naar RS485 een programmeerbare pulseren.

https://dutch.alibaba.com...trasonic-60737152732.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Tomexergie kan je die sensoren niet los kopen en via esphome koppelen, dan heb je gelijk beschikbaar in HA

Ziet er wel leuk uit, flow meten met geluid, maar kan niet zoveel achtergrond info over vinden btw
edit: YouTube: Ultrasonic Flow Meter Explained | Working Principles uitleg filmpje

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 15-12-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Carboy54 schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:46:
[...]

De Weheat Black Bird gebruikt daarvoor een vlinder op de kop en de ventilator houdt de openingen sneeuwvrij.

[Afbeelding]
Ja dit lijkt me al veel beter, hier kan het water goed langszij lopen en sneeuw blijft eerst op de vlinder en loopt niet rechtstreeks in het ventilatorrooster zoals bij die andere.

Ik kan me best wel voorstellen dat bij zo'n horizontale opening zonder bescherming (bij die andere dak-WP) het sneeuw wel weg geblazen wordt, maar wat als je een paar weekjes op wintersport bent en het uitstaat? of bij alle regenbuien in de zomer? of in de zomer (als ie uit staat) vogels die het wel een mooie uitkijkpost vinden en een nestje er op bouwen (heb wel gekkere dingen gezien). Waarom dan niet een soort van schoorsteen-beschermings-dakje er op.

Enfin, ik ben benieuwd of dit navolging krijgt...

In ieder geval zou me de constructie van die WeHeat Blackbird meer aanspreken, hoewel dat geen schoorsteen model is (en op schuine daken geen oplossing is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tomexergie schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:00:
Warmtemeter die je kunt opklemmen zonder dat de installatie behoeft te worden doorgezaagd.

Hoe vind ik in NL iemand die al ervaring heeft met de Clamp-on heatmeter TUF-2000B?
Ik heb gezocht op internet maar geen informatie gevonden. Wel een Australische reactie maar dan alleen voor de flowmeter toepassing en die was positief. Is dat ding zo slecht voor warmte dat niemand er een bestelt?
Ik ga in ieder geval vragen stellen aan de leverancier/producent in China. In de handleiding hebben ze het over het aansturen van een thermische printer. Dan is het ontwerp wel heel erg oud. Ze worden aangeboden rond de 200eur. Waarom mijn interesse? Clamp-on natuurlijk, maar ook de display die op afstand is te monteren.
Verder naar RS485 een programmeerbare pulseren.

https://dutch.alibaba.com...trasonic-60737152732.html
Heb wel ervaring met ultrasone wanddikte meting en flowmeting.
Is voor indicatief wel leuk maar komt niet binnen 10-5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dof schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:28:
[...]

Ja dit lijkt me al veel beter, hier kan het water goed langszij lopen en sneeuw blijft eerst op de vlinder en loopt niet rechtstreeks in het ventilatorrooster zoals bij die andere.

Ik kan me best wel voorstellen dat bij zo'n horizontale opening zonder bescherming (bij die andere dak-WP) het sneeuw wel weg geblazen wordt, maar wat als je een paar weekjes op wintersport bent en het uitstaat? of bij alle regenbuien in de zomer? of in de zomer (als ie uit staat) vogels die het wel een mooie uitkijkpost vinden en een nestje er op bouwen (heb wel gekkere dingen gezien). Waarom dan niet een soort van schoorsteen-beschermings-dakje er op.

Enfin, ik ben benieuwd of dit navolging krijgt...

In ieder geval zou me de constructie van die WeHeat Blackbird meer aanspreken, hoewel dat geen schoorsteen model is (en op schuine daken geen oplossing is).
Zal het écht zo zijn dat de fabrikant hiervan hier écht niet over heeft nagedacht? Kan me dat niet voorstellen..

Die dingen hebben monitoring op afstand door de fabrikant. Wellicht starten ze gewoon overal 24/7 de ventilatoren als ze weten dat er ergens sneeuw valt..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik weet dat diverse fabrikanten ermee aan het experimenteren waren.
In de tuin of op een plat dak.
Ik ben zelf voorstander van in de voor of achtertuin.
Natuurlijk elke optie heeft z’n voor en nadelen, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Glashelder schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:09:
[...]

Zal het écht zo zijn dat de fabrikant hiervan hier écht niet over heeft nagedacht? Kan me dat niet voorstellen..

Die dingen hebben monitoring op afstand door de fabrikant. Wellicht starten ze gewoon overal 24/7 de ventilatoren als ze weten dat er ergens sneeuw valt..
Dus jij zet iemand achter een schermpje om te kijken waar er sneeuw valt en laat hem/haar dan wat pompen starten omdat er niemand thuis is.

Het is natuurlijk heel goed mogenlijk dat ik je tekst verkeerd interpreteer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DutchWing schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:20:
[...]

Ik weet dat diverse fabrikanten ermee aan het experimenteren waren.
Totaal kansloos. Dit krijg je niet jarenlang waterdicht.
[...]

Ik ben zelf voorstander van in de voor of achtertuin.
Natuurlijk elke optie heeft z’n voor en nadelen, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Seafarer schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:21:
[...]
Totaal kansloos. Dit krijg je niet jarenlang waterdicht.

[...]
Zonder iets uit te proberen weet je het sowieso niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Seafarer schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:20:
[...]

Dus jij zet iemand achter een schermpje om te kijken waar er sneeuw valt en laat hem/haar dan wat pompen starten omdat er niemand thuis is.

Het is natuurlijk heel goed mogenlijk dat ik je tekst verkeerd interpreteer. ;)
Ik schud even één mogelijke oplossing uit mijn mouw.. een andere kan gewoon zijn om de fan sowieso altijd te laten draaien bij vriestemperaturen. Hoe vaak zal zo’n pomp overigens langdurig uit stand bij sneeuwcondities? Vermoed dat dat weinig voor zal komen.

Het irriteert me een beetje hier en op social media dat iedereen continu alles beter denkt te weten. Alsof de fabrikant van een dergelijk product compleet achterlijk is :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DutchWing schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:42:
[...]

Zonder iets uit te proberen weet je het sowieso niet.
Maakt niet uit wat er op een dak zit. Als dat jarenlang waterdicht moet blijven, flexibel zijn en kunnen bewegen dan lukt dat niet tegen acceptable kosten.

Dan na het op en neer gaan moet het weer feilloos sluiten. De afdichting moet ook een bepaalde isolatie waarde hebben.

Gewoon in de tuin met die dingen of een platdak.

Ik koop een biertje voor je als dit echt gaat werken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:40

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Glashelder schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:09:
[...]

@Seafarer Heb zelf een tijdje een verticaal blazende VRF unit gehad (omdat het kan) en die had gewoon een optie om bij lage temperaturen elk uur minimaal even de ventilator te laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ijRt8jyC-MulXNhYH_SoGZpOuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLGKXmSUzPHZtkPUpUqEVZfr.jpg?f=fotoalbum_large

En met 800W ventilator vermogen wil dat wel :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Mijn arotherm doet met dit weer, bt van een graad of tien, runs van pakweg twee uur. Dat is nog wel aanvaardbaar toch ? Of moet ik meer afgifte gaan creëren?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Ken wel WP met verticale fans die echt massaal kapot gingen met sneeuw.
Moet wel zeggen dat die onder de -3C uitgingen, vastsneeuwden en dan de fans aangingen en alle assen afbraken (8 per unit)
Ik heb al veel gezien en veel dat kapot kan gaan. Vandaar dat ik dat opperde.

Ander scenario, de stroom valt uit tijdens sneeuw, de fan komt vol sneeuw, de stroom gaat weer erop de fans slaan ineens aan en breken af.
Wanneer gebeurt dat nou? Nou dat gebeurt. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Technician- op 15-12-2024 19:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
Ook jaren terug meegemaakt dat na flinke sneeuw met wind er sneeuwwallen ontstonden vooral op platte daken tegen de verdampers van warmtepompen.
In die jaren hadden alleen winkels L/L warmtepompen, L/W zag je toen nauwelijks.
Ben je ook op zon dak aan het scheppen. En met emmertjes lauw water de ijsblokken van de verdampers aan het weghalen.

Maar laatste jaren geen sneeuw meer gezien van die hoeveelheden.

Wel een tip voor warmtepomp bezitters, loop bij sneeuw regelmatig eens langs de WP en haal met een borstel de sneeuw weg.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 15-12-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rimco schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:29:
[...]

@Seafarer Heb zelf een tijdje een verticaal blazende VRF unit gehad (omdat het kan) en die had gewoon een optie om bij lage temperaturen elk uur minimaal even de ventilator te laten draaien.

[Afbeelding]

En met 800W ventilator vermogen wil dat wel :+
Ja das een eenvoudige slimme betrouwbare oplossing. Zonder internet. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonlwd
  • Laatst online: 16-09 08:49
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:04:
Zo zie je maar dat de ene mening de andere niet is.
Heeft helemaal niets met mening te maken, het feit is dat hier 70 schoorstenen zijn vervangen omdat het gewoon, aantoonbaar niet werkt in zo'n kast. Gaat nu overigens vele malen beter. Behalve als hij stuk gaat, er een hoogwerker moet komen en niemand het wil doen. Dan ben je dus goed de l*l en mag je flink gaan dokken. En dat ze stuk gaan is ook een 100% garantie. Wanneer is de vraag, maar hier waren het er 25 in 3 jaar tijd.

Dat het bij jouw zoon wel lijkt te werken, zegt misschien iets over wat je verwacht van het systeem en hoe/of je dingen meet. Ik hoop voor hem dat hij er warmpjes bij zit en blijft zitten de komende jaren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:13
Technician- schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:58:
[...]

Heb wel ervaring met ultrasone wanddikte meting en flowmeting.
Is voor indicatief wel leuk maar komt niet binnen 10-5%
Bijna alle kleine warmtemeters zijn ultrasoon o.a. ook de Kampstrup. De nauwkeurigheid hangt mede af van de plaatsing en flow rond 2%. Veel forumleden hebben deze meters en tot nu toe geen klachten over de nauwkeurigheid. Mijn Kamstrup is geleverd met een ijk grafiek.

De TUV-2000 ziet er professioneel uit. Maar schijn kan bedriegen. Ik vind de display overkomen zoals techniek van de jaren 80, alles nog met codes invullen. Vreemd dat er in NL nog niemand zo'n meter heeft. Dat opklem ding kan ik natuurlijk prachtig ijken met mijn Kamstrup, maar dan moet ik wel eerst weten af dat ding echt werkt voordat ik 200Eur ga uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tomexergie schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:52:
[...]

Bijna alle kleine warmtemeters zijn ultrasoon o.a. ook de Kampstrup. De nauwkeurigheid hangt mede af van de plaatsing en flow rond 2%. Veel forumleden hebben deze meters en tot nu toe geen klachten over de nauwkeurigheid. Mijn Kamstrup is geleverd met een ijk grafiek.

De TUV-2000 ziet er professioneel uit. Maar schijn kan bedriegen. Ik vind de display overkomen zoals techniek van de jaren 80, alles nog met codes invullen. Vreemd dat er in NL nog niemand zo'n meter heeft. Dat opklem ding kan ik natuurlijk prachtig ijken met mijn Kamstrup, maar dan moet ik wel eerst weten af dat ding echt werkt voordat ik 200Eur ga uitgeven.
Als ik het goed begrijp is dat een klemband meting die door de buis moet meten.
Een Kamstrup heeft een geijkte meetbuis. Dat is een totaal andere cookie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
leonlwd schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:33:
[...]

Heeft helemaal niets met mening te maken, het feit is dat hier 70 schoorstenen zijn vervangen omdat het gewoon, aantoonbaar niet werkt in zo'n kast. Gaat nu overigens vele malen beter. Behalve als hij stuk gaat, er een hoogwerker moet komen en niemand het wil doen. Dan ben je dus goed de l*l en mag je flink gaan dokken. En dat ze stuk gaan is ook een 100% garantie. Wanneer is de vraag, maar hier waren het er 25 in 3 jaar tijd.

Dat het bij jouw zoon wel lijkt te werken, zegt misschien iets over wat je verwacht van het systeem en hoe/of je dingen meet. Ik hoop voor hem dat hij er warmpjes bij zit en blijft zitten de komende jaren _/-\o_
Voorlopig draaien er 25 stuks 3 jaar zonder problemen. Je moet blij zijn dat je een huis kunt kopen. En ja hij is er blij mee. Zoals gezegd de mensen daar zijn tevreden en hebben nagenoeg allemaal nul op de meter. Het is 3 dubbel glas etc dus indien nodig houd je het met de buh goed warm. Dus je wacht gewoon op beter weer bij een storing of tot de monteur tijd heeft.
Ik zeg al in die situatie zou ik hem ook niet in de tuin willen. En is het een prima oplossing. Als ik bij hem tegenover kijk staan er een tien tal boven op een flat langs het kanaal. Ik weet niet wie beter af is.

Hij meet overigens niets. Is ook geen rede toe het werkt goed en kost niets aan energie inclusief koeling in de zomer.

Ik deel de mening die hierboven genoemd wordt er zijn er hier op internet die alles beter weten en niet open staan voor verandering.
Ja natuurlijk falen sommige systemen maar dat is van alle tijden. En het is vervelend voor degene die het overkomt. Maar een leerschool voor de installatie branch.

[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 15-12-2024 21:20 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:09
silverball schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:47:
Mijn arotherm doet met dit weer, dt van een graad of tien, runs van pakweg twee uur. Dat is nog wel aanvaardbaar toch ? Of moet ik meer afgifte gaan creëren?
dT van 10 is wel heel erg veel, krijgt mijn aroTherm niet voor elkaar. Waar lees je dat af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Ik denk dat hij bedoelt buiten 10 graden binnen 20 graden.
En ja 2 uur zeker acceptabel

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zwartoog schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:24:
[...]

dT van 10 is wel heel erg veel, krijgt mijn aroTherm niet voor elkaar. Waar lees je dat af?
Sorry, bt alsin buitentemperatuur, autocorrectie denk ik.
snameroc schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:28:
Ik denk dat hij bedoelt buiten 10 graden binnen 20 graden.
En ja 2 uur zeker acceptabel
Ja correct, top bedankt (y)

[ Voor 30% gewijzigd door silverball op 15-12-2024 21:30 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonlwd schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:33:
[...]

Maar in jouw situatie (wat ik mij kan herinneren) hadden de warmtepomp schoorstenen inwendige recirculatie en waren de hoofdleidingen erg dun uitgevoerd met Rehau. 3mm wanddikte.
Waarschijnlijk dus geen schoorsteen met inwendige recirculatie en hoofdleidingen met de juiste diameters.

Zou wel mooi zijn als de zoon van @snameroc metingen kon uitvoeren als vergelijking. Dat zo’n opstelling dus wel gewoon goed kan werken.

Momenteel wegen de nadelen gewoon niet op tegen de voordelen en zou ik zo’n schoorsteen opstelling altijd proberen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
DutchWing schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:24:
[...]

Maar in jouw situatie (wat ik mij kan herinneren) hadden de warmtepomp schoorstenen inwendige recirculatie en waren de hoofdleidingen erg dun uitgevoerd met Rehau. 3mm wanddikte.

[...]

Waarschijnlijk dus geen schoorsteen met inwendige recirculatie en hoofdleidingen met de juiste diameters.

Zou wel mooi zijn als de zoon van @snameroc metingen kon uitvoeren als vergelijking. Dat zo’n opstelling dus wel gewoon goed kan werken.

Momenteel wegen de nadelen gewoon niet op tegen de voordelen en zou ik zo’n schoorsteen opstelling altijd proberen te vermijden.
Wat zou ik kunnen meten?
Geen idee of er in de mitschubischi thermostaat iets te halen valt. Hun komen daar nooit aan. Ik heb er laatst even in gekeken maar kon er zo snel geen wijs uit. Nogmaals als je een echte tuin hebt zou ik hem daar ook niet plaatsen. Maar hun voorgevel grenst aan het trottoir en achter is niet veel plaats.
Ze hebben 12 panelen op zuid. Wat kun je nog meer willen dan geld retour van het energiebedrijf. Niet iedere gebruiker is een tweaker. Hun maken zich druk over dingen waar ik mijn schouders bij ophaal. Ieder zijn ding.

Het is zo een koelkast met ingebouwde boiler. Als ik naar boven kijk in de schouw denk ik wat een revolutie werk. In die koelkast zie ik een hoop serieuze printplaten waarvan ik er een met mijn electrotechnische achtergrond bestempel als freqregelaar voor de compressor. Dus ik denk dat buiten op dak niet meer zit dan een compressor en fan. Maar dat is heel de nieuwbouw. Er is overal vloerverwarming met naregeling per ruimte.
Net na de oplevering was de helft van de woonkamer vloer kouder dan de rest. Ik heb toen de enige flow die achterbleef wat omhoog gezet en een week later nog eens gemeten met een ir thermometer op de vloeren.

Ik zou er op mijn 61 jarige leeftijd nog wel met een ladder naar toe durven klimmen als iemand het trottoir in de gaten houd. Een hoogwerker zou daar al een uitdaging worden maar niet onmogelijk

[ Voor 25% gewijzigd door snameroc op 15-12-2024 22:59 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Die recirculatie kun je meten door tijdens een SWW run te kijken of de Tbuiten opeens meerdere graden daalt (de Tbuiten meet de buitenunit zelf in de schoorsteen). Dat betekent dat ie z’n eigen uitgeblazen koude lucht weer aanzuigt. Je zou eens kunnen kijken of je zoon iets van monitoring heeft. Veel Mitsu WPen hebben via de installateur een MELCloud adapter gekregen, dan kun je dit in een app bekijken.

Er zijn genoeg voorbeelden van Tweakers met WPen in schoorstenen die enorm recirculeren en zo locatie Lapland simuleren. Gevolg veel defrosten en een hoog verbruik. Mogelijk heeft jouw zoon een goeie schoorsteen die niet zorgt voor recirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hij heeft geen cloudadapter op zijn wp. Als het is de thermostaat zichtbaar is kan ik er zeker in kijken maar zoals gezegd zonder boekje begreep ik er zelf niet zo veel van de menu structuur.
Daarnaast vind ik dont try to fix it when its not broken. Er is daar geen enkele reden om er iets aan te doen het werkt gewoon naar wens en kost niets.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
snameroc schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:21:
Hij heeft geen cloudadapter op zijn wp. Als het is de thermostaat zichtbaar is kan ik er zeker in kijken maar zoals gezegd zonder boekje begreep ik er zelf niet zo veel van de menu structuur.
Daarnaast vind ik dont try to fix it when its not broken. Er is daar geen enkele reden om er iets aan te doen het werkt gewoon naar wens en kost niets.
Eens hoor, is meer voor anderen. Stel je hebt zo’n schoorsteen op je dak met allerlei ellende en de tuin is geen optie, dan wil die Tweaker misschien wel weten wat voor schoorsteen jouw zoon heeft, zodat ie dezelfde kan nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Of je vergelijkt je maandelijkse data met de monitoring die @Tomexergie doet en kijk of je qua COP (ver) achterloopt op vergelijkbare woningen, dat is ook een goede indicatie.

Maar het eenvoudigst is iets van melcloud of esp erin en dan weet je het zeker en kan je ook je WP beter tunen. Je weet nu ook niet of je onnodig veel kosten heb ivm recirculatie, want alle buren zullen hetzelfde hebben...

Het is dus wellicht broken, maar je weet niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
xoror schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:36:
Of je vergelijkt je maandelijkse data met de monitoring die @Tomexergie doet en kijk of je qua COP (ver) achterloopt op vergelijkbare woningen, dat is ook een goede indicatie.

Maar het eenvoudigst is iets van melcloud of esp erin en dan weet je het zeker en kan je ook je WP beter tunen. Je weet nu ook niet of je onnodig veel kosten heb ivm recirculatie, want alle buren zullen hetzelfde hebben...

Het is dus wellicht broken, maar je weet niet beter.
Als ik er weer ben zal ik proberen een foto te maken van de schoorsteen kap.
Er is geen separate meting van energie gebruik van de wp. Het enigste wat ik kan doen is de kwh meter van het huis bekijken en noteren.maar dat zegt niet zo veel in mijn ogen. Ik zal een foto maken van de thermostaat misschien kan iemand me dan vertellen of er historische gegevens in zitten.

Volgens mij staan overigens de schoorstenen 2 aan 2 dus is het niet ondenkbaar dat de ene de lucht van de andere aanzuigt. Hoewel ik ook van zijn buurman geen klachten hoor.
Maar nogmaals ze hebben tot nog toe een negatieve energie rekening met slechts 12 panelen. Beter zal het niet worden.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de Mitsubishi houden verbruik/opbrengst bij per dag, maand, jaar. Maand opbrengst delen door verbruik dan heb je de COP over november, en dan vergelijken met het overzicht van Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

gewoon uit te lezen van het bedieningspaneel.

nb. de metingen zijn niet super accuraat, maar geven wel een goede indicaite

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 16-12-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
xoror schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:09:
de Mitsubishi houden verbruik/opbrengst bij per dag, maand, jaar. Maand opbrengst delen door verbruik dan heb je de COP over november, en dan vergelijken met het overzicht van Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

gewoon uit te lezen van het bedieningspaneel.

nb. de metingen zijn niet super accuraat, maar geven wel een goede indicaite
Heb je een link naar een gebruiksaanwijzing toevallig?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
DutchWing schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:24:
[...]

[...]

Haha ja klopt, al is er nog veel meer misgegaan ;) maar kijkende naar die schoorsteen op het dak, die recirculeerde als een malle. Nu nog steeds als de wind er op staat. Wat gelukkig niet altijd het geval is. Maar er zijn hier al mensen offertes aan het opvragen om het preventief van het dak te halen, en mocht hij bij mij nog eens stuk gaan dan komt er ook geen nieuwe op het dak. Denk dat dat wel genoeg zegt.

Ondanks die te dunne leidingen draait het nu wel aardig. Probleem met warm krijgen zit hem nu vooral in dat het verlies 1000w hoger ligt dan de opbrengst volgens de berekeningen. Wellicht dat ik dat nog eens ga compenseren met een externe verwarmingsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
snameroc schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:00:
[...]

Heb je een link naar een gebruiksaanwijzing toevallig?
Een simpele P1 meter voor in je slimme meter , van HomeWizard kan het al duidelijk laten zien. Kost 25 euro en is plug and play. Je ziet dan snel genoeg het verbruik en ook de recirculatie is daar al uit te halen. Zo zijn wij ook begonnen, daarna met de wifi adapter van ME en Homey en HomeAssistent verder de diepte ingegaan. Ook een extern onderzoeksbureau heeft metingen gedaan met hetzelfde resultaat.

Het kan inderdaad zo zijn dat jouw zoon wel een goede kap heeft, daar ben ik dan wel benieuwd naar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
leonlwd schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:03:
[...]

Een simpele P1 meter voor in je slimme meter , van HomeWizard kan het al duidelijk laten zien. Kost 25 euro en is plug and play. Je ziet dan snel genoeg het verbruik en ook de recirculatie is daar al uit te halen. Zo zijn wij ook begonnen, daarna met de wifi adapter van ME en Homey en HomeAssistent verder de diepte ingegaan. Ook een extern onderzoeksbureau heeft metingen gedaan met hetzelfde resultaat.

Het kan inderdaad zo zijn dat jouw zoon wel een goede kap heeft, daar ben ik dan wel benieuwd naar :)
Er is wel een update geweest van een aantal van die kappen. De simpelste update, die je volgens mij ook eenvoudig zelf kunt doen, is dat er een koker van isolatiemateriaal rondom de uitblaas van de WP geplaatst wordt. Op die manier wordt de uitgeblazen lucht echt uit de schoorsteen geblazen.

Het probleem met de recirculatie was vooral dat de lucht in de schoorsteen zelf rond kon gaan, als ik het goed begrepen heb.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Pagina: 1 ... 184 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)