Nog even een terugkoppeling over verlies leidingen monoblock over lange afstand buiten.
Ik heb niemand gevonden met warmtemeters vóór en na het lange leidingstraject buiten, maar er waren wel Tweakers met specs van bijv de Terrendis grondleiding. Kostbaar spul maar dan heb je ook wat.
De temperatuursverschillen zijn bij dit soort zeer goed geïsoleerde grondleidingen eigenlijk te klein om zelf nauwkeurig te kunnen meten.
@
tonwes99 rekende het voor (paar kleine modificaties van mij, origineel van @
tonwes99 hier):
Terrendis 140mm buis met 32mm pijp heeft een U-waarde van 0,262. Stel deltaT tussen water en omgeving is 20 gr want Ta 30 gr, omgeving 10 gr. Het energieverlies per meter is dan 0,262 * (30-10) = 5,24W/m. Retourleiding 0,262 * (27-10) = 4,45 W/m. Heen 10 meter en terug 10 meter maakt 97 W verlies (thermisch!).
@
Proton_ heeft met zijn Vaillant warmtepomp eens praktijkmetingen gedaan en gerekend: zie
hier. Bij een CV watertemp van 24.5 gr en Tbuiten 2 gr verlies 31.5 W thermisch.
[Aanvulling na post Proton: betreft hier 4 leidingmeter 32mm uponor met default 4 mm isolatie door een 9 cm mantelbuis + 10 leidingmeter met alleen de 4mm isolatie door de kruipruimte].
@
-JB- merkte terecht op:
“
Als ik de Caleffi vorstbeveiliging als 10cm koperen buis beschouw, is het warmteverlies bij 2 vorstbeveiligers buiten gelijk aan de 2x13m Terrendis die hier ligt. 
0,2m*18W*30K= 108 W”
Als alternatief voor Terrendis noemde @
Carboy54 nog Watts: “
ook leverbaar in 160 mm, nog beter geïsoleerd.”
Samengevat zou het verlies van waterleidingen voor mij niet per se een bezwaar zijn tegen een wat langer leidingtraject van huis naar monoblock warmtepomp. Het valt wel mee.
Ik zou rekening houden met het volgende:
1. Niet besparen op zeer goed geïsoleerde grondleidingen
2. Aansluitingen en vorstbeveiligers waar mogelijk en toegestaan ook isoleren, een klein stuk koper kan een stuk groter verlies geven dan een lang traject goede grondleidingen!
3. Warmtepomp kiezen die niet de halve winter continu de waterpomp laat draaien als vorstbeveiliging, ivm (a) warmteverlies en (b) pompverbruik. Vaillant bijv pompt 1 min per 30 min lees ik in de oude post van Proton, dat lijkt me prima.
Zoals al vaker genoemd koudemiddelleidingen van een split warmtepomp ook goed isoleren, maar daar ging dit niet over.
Zie voor de overige voor- en nadelen van split vs monoblock:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
[
Voor 18% gewijzigd door
SebastiaanPs op 16-12-2024 22:30
]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.