Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
blb4 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:47:
Blijkbaar weer wat ontwikkelingen voor plaatsing van een WP op een (schuin) dak:
https://www.breman.nl/zak...nstallatiefabriek/makera/
Ik blijf het niks vinden, stel je voor met ijs en sneeuw, dat je er bij moet.
(Ja dat zijn nou juist de condities dat buitendelen helemaal kunnen aanvriezen en extern ontdooit moeten worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Blijkbaar weer wat ontwikkelingen voor plaatsing van een WP op een (schuin) dak:
Dat serviceluik is geen overbodige luxe. Die dingen die op schoorstenen staan hebben echt een probleem als er iets mee is. De installateur moet een hoogwerker meenemen om daar bij te komen en dan moet je hopen dat je die hoogwerker kwijt kunt in de buurt van de woning, want in veel gemeentes moet je daarvoor zelfs een vergunning hebben.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:34
Technician- schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:16:
[...]

Ik blijf het niks vinden, stel je voor met ijs en sneeuw, dat je er bij moet.
(Ja dat zijn nou juist de condities dat buitendelen helemaal kunnen aanvriezen en extern ontdooit moeten worden)
Ik ben ook blij met die van mij gewoon in de tuin.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Een WP plaatsen op een dak ben ik terughoudend in, ik hoor mijn ventilatiebox op stand 3 al doordreunen in mijn huis (houtskeletbouw), dan maar voor de tuin gekozen om daar een monoblock te plaatsen.

Ziet er mooi uit, eens gezien bij huizen.
En nu de nadelen: Elke onderhoudsbeurt het dak op kletteren en een steiger opzetten...
En nat weer willen ze het dak niet op ivm veiligheid.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2024 15:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:38
Ik zit ook weer eens te kijken hoe ik een warmtepomp bij mijn tussenwoning in zou kunnen passen. Vanwege split-level en een groot deel buitenschil van zink zijn de opties erg beperkt. De technische ruimte zit op de 1e van de 2 verdiepingen en is vanaf buiten niet makkelijk bereikbaar.

Zou het hergebruiken van de bestaande rookgasafvoer 60/100 een optie kunnen zijn?

Deze ligt al door het dak tot in de technische ruimte. Vroeg me af of iemand zich daar wel eens aan heeft gewaagd. Na saneren van de ketel is deze toch overbodig dus het lijkt me ook zonde om op hetzelfde traject een nieuwe buis te maken (dakdoorvoer en binnenlengte +- 5m door dichte koof).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
thys schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:09:
Ik zit ook weer eens te kijken hoe ik een warmtepomp bij mijn tussenwoning in zou kunnen passen. Vanwege split-level en een groot deel buitenschil van zink zijn de opties erg beperkt. De technische ruimte zit op de 1e van de 2 verdiepingen en is vanaf buiten niet makkelijk bereikbaar.

Zou het hergebruiken van de bestaande rookgasafvoer 60/100 een optie kunnen zijn?

Deze ligt al door het dak tot in de technische ruimte. Vroeg me af of iemand zich daar wel eens aan heeft gewaagd. Na saneren van de ketel is deze toch overbodig dus het lijkt me ook zonde om op hetzelfde traject een nieuwe buis te maken (dakdoorvoer en binnenlengte +- 5m door dichte koof).
100mm diameter is voldoende voor leidingen. zeker een koelgasmiddelleiding met een stroomdraad

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dus alleen als je er een optioneel serviceluik bij koopt, is de achterkant van de WP (waar je normaliter niks kan) bereikbaar....
Succes met service en onderhoud op een glad en bevroren dak (waarbij je dus nog steeds nauwelijks bij de voorkant kan, waar de toegang nodig is), en succes met het vinden van een installateur die zich hieraan waagt.
En dan heb je ook de andere nadelen van trillingen op je dak ook nog steeds.

Nee, ik blijf erbij. Een buitenunit op het dak is niks, en wordt ook nooit wat. Die hoort gewoon in de tuin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

Hier een rijtjes woning en cv hok op de 1ste verdieping waar ik een NIBE S735 heb laten installeren. Is dat voor jou een idee? L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:38
tinusa4 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:31:
[...]

Hier een rijtjes woning en cv hok op de 1ste verdieping waar ik een NIBE S735 heb laten installeren. Is dat voor jou een idee? L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)
Is zeker een idee en heb ik ook overwogen, echter heb ik al balansventilatie met WTW die zou ik dan (volgens mij) op moet offeren. De S735 zou dan met SAM 42 luchtmodule komen en dan wordt het luchtverwarming ipv via water. En daar hebben mijn invoerkanalen niet de juiste positie en capaciteit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DaanTriple7 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:31:
[...]

Het kan geen kwaad. Zelf even netjes maken zoals hierboven genoemd kan ook geen kwaad.

Kapotvriezen bij stilstand doet het toch wel, ook met voldoende isolatie.
Ja maar dan moet je wel echt lang geen stroom hebben en veel vorst lijkt me. Met stroom loopt die waterpomp van de Vaillant om de zo veel tijd onder de zoveel graden en dan bevriest ‘ie sowieso niet.

Heb er zelf vorige week 20mm dikke isolatie omheen gedaan van Heima24. Dus aanvoer en retour apart. Wat een k-klus.. tie-wrapje om de 5cm en dan gaat dat wel netjes. En dan om het geheel heen nog Armaflex tape.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANzoIQzNhUFupheJ--8JfcKIKm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fulgDgr7JEru3sD2jke8Nevg.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd hoe veel het nu daadwerkelijk in COP zou schelen om dit buiten goed te isoleren en binnen ook.. kun je vast uitrekenen. Vooral bij SWW is het natuurlijk wel een grote delta met de omgevingstemperatuur.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:13:
[...]

Dus alleen als je er een optioneel serviceluik bij koopt, is de achterkant van de WP (waar je normaliter niks kan) bereikbaar....
Succes met service en onderhoud op een glad en bevroren dak (waarbij je dus nog steeds nauwelijks bij de voorkant kan, waar de toegang nodig is), en succes met het vinden van een installateur die zich hieraan waagt.
En dan heb je ook de andere nadelen van trillingen op je dak ook nog steeds.

Nee, ik blijf erbij. Een buitenunit op het dak is niks, en wordt ook nooit wat. Die hoort gewoon in de tuin.
De warmtepomp wordt vaak 180° gedraaid erin geplaatst. Zodoende kun je gewoon bij de compressor.
Trillingen valt reuze mee, diverse projecten van Factory Zero meegemaakt... Veel op aan te merken, maar geen trillingen/resonantie meegemaakt.

Natuurlijk is een grondopstelling het beste, maar met al die postzegeltuintjes kun je haast niet anders meer tegenwoordig conform de WPAC tool.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ubbink heeft een hele assortiment aan doorvoeringen ook voor speciale daken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:11:
[...]

De warmtepomp wordt vaak 180° gedraaid erin geplaatst. Zodoende kun je gewoon bij de compressor.
Trillingen valt reuze mee, diverse projecten van Factory Zero meegemaakt... Veel op aan te merken, maar geen trillingen/resonantie meegemaakt.

Natuurlijk is een grondopstelling het beste, maar met al die postzegeltuinen kun je haast niet anders tegenwoordig conform de WPAC tool.
Voor tussenwoning en erg kleine tuin hebben we hele mooie oplossingen binnen in een piepklein kastje en zonder enig geluid. De HR ketel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Mijn Intergas HReco 36 deed 50 dB volgens de folder. Da's meer dan de warmtepomp op Silent.
Als het een warmtepomp was moest hij meer dan twee meter van de erfgrens staan.
Ik denk dat de RGA buiten ook wel meer dan 60 dB doet, zeker op vol vermogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 23-09-2024 19:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:20:
@Technician- Mijn Intergas HReco 36 deed 50 dB volgens de folder. Da's meer dan de warmtepomp op Silent.
Als het een warmtepomp was moest hij meer dan twee meter van de erfgrens staan.
Ik denk dat de RGA buiten ook wel meer dan 60 dB doet, zeker op vol vermogen.
Nou ja normale goeie ketels dan. ;)
Je hebt ze ook wel daar moet je een oor opleggen om te horen of ze draaien.

Maar ff zonder gekheid we moeten in Nl wel gaan nadenken waar we een WP moeten willen en waar niet.
Sommige buurten vooral oudere met rijtjeswoningen zijn gewoon minder geschikt
Vooral de bestaande woningen elektra structuur, de onmogelijkheid tot plaatsen van een buitenunit geven daarvoor eerder een case voor bv een buurt warmtepomp op een kleiner net. Of toch met bestaande infra en we gaan naar groener gas.
Ook voor vele flats met decentrale (en zelfs centrale) opwekking is dit het geval.

[ Voor 41% gewijzigd door Technician- op 23-09-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-03 13:20
Na oneindig rondneuzen en lurken in dit topic mag ik dan toch ook gaan nadenken over een warmtepomp!

Hopelijk gaat het zo goed, maar als ik de FAQ mag geloven mag ik hier nog even een linkje spammen naar mijn L/W advies gevraagd topic. Dus bij deze:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2265348

Mocht dat hier niet op zijn plek zijn dan hoor ik het ook graag even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
DaisyTweakers schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:38:
We willen van het gas af en willen binnenkort (liefst zo snel mogelijk) een warmtepomp laten plaatsen. De WP die we willen hebben heeft opeens toch een iets langere levertijd, daarom vraag ik hier om advies. Met name wat betreft de combinatie met de boiler.

We wonen in een tussenwoning uit 1998, met ca. 230 m2 oppervlak. Op de b.g. is er iets van 50 m2 vloerverwarming. Verder alleen radiatoren en in 3 slaapkamers en in de woonkeuken zijn er ook airco's. We hebben 2 badkamers (2 x douche en 1 bad).
De CV-ketel is al een tijdje stuk, en die willen we vervangen door een full-electric warmtepomp. Het heeft een tijdje geduurd voordat we een goede installateur gevonden hebben, en het idee was om een monoblock Wolf CHC met vermogen van 7 kW te nemen (WP centrum met 300 L boiler erbij en buffervat plus expansievat). Dat is dan de buitenunit CHA.

We kwamen op het merk Wolf, omdat we in een showroom gingen kijken voor een ander merk. Toen viel ons op hoe stil de buitenunit van Wolf was, veel stiller dan die waar we eigenlijk voor kwamen.
De installateur waar we ons fijn bij voelen was hier 2 weken geleden en hij dacht dat de WP van Wolf heel snel geleverd kon worden, maar nu hoorden we dat er toch nog 3-4 weken levertijd zal zijn.
Omdat we al best een tijdje koud douchen inmiddels, en het niet meer heel lang warm zal blijven balen we ervan dat het nu nog langer zou duren met de WP.

Toevallig zag ik een bericht hier op Tweakers, over de Nefit-Bosch Compress 5800i AW, die heel stil zou zijn (bericht van 22-9-2023), zelfs stiller dan de Wolf. Dus ik ben naar gaan kijken naar het model met 7 kW, en ik zag dat die niet alleen iets stiller is, maar ook een hogere COP heeft, en dat de buitenunit kleiner is dan die van de Wolf. Allemaal pluspunten, en dan is die ook nog eens lager in prijs. De buitenunit moet op het platte dak komen, waar het al een beetje passen en meten is, dus kleinere afmeting is heel fijn.
Enige "min-punt" is dat de inhoud van de boiler (Tower-model WP) maar 170 L heeft. We vrezen dat dit net te krap is voor ons gezin van vier (incl. 2 kinderen, 18+, die nog thuis wonen).

Ik zag dat de Nefit-Bosch ook als wandmodel aangeboden wordt, dus zonder boiler. Dus denk ik erover om dan naar een andere/grotere boiler te kijken, of een WP-boiler. Ze hebben bij Bosch ook een 300 L model boiler, maar die heeft een lager energielabel (B of C). We willen alles liefst zo zuinig mogelijk, met best mogelijke energielabel. Waren daarom ook blij met de Wolf combinatie, omdat die "Smart Grid Ready" zou zijn.
We hebben 8 zonnepanelen (sinds begin oktober 2022), die een voorspelde opbrengst van 2900 kWh/jaar zouden hebben. Het eerste jaar was de opbrengst ca. 2720 kWh.

Onze woning is goed geïsoleerd, en in de kruipruimte ligt een dikke laag piepschuim van 24 cm. Glas is grotendeels nog "oud dubbelglas", maar dat staat ook in de planning om deels te vervangen door HR++ glas. (volgende project).

Nu vragen we ons af wat de beste keuze is, een gewone boiler of een WP-boiler, en hoe we die het beste kunnen combineren met de opbrengst van onze zonnepanelen. We hebben net een nieuw energiecontract afgesloten, dat over iets meer dan 2 weken in gaat. We gaan dan alleen nog maar stroom afnemen, ik heb al de aanvraag gedaan voor verwijderen van de gas-aansluiting. We koken nu nog op gas, maar hebben al een inductiekookplaat gekocht. Die zal binnenkort geïnstalleerd worden.

Wie heeft er ervaring met de Nefit-Bosch Compress 5800i of met de Wolf CHC in combinatie met boiler? Of welk merk/type boiler of WP-boiler kunnen jullie aanraden? Ik zag eerder goede verhalen over Auer Edel en Atlantic Explorer.
Hebben jullie voorbeelden van stroomverbruik van een boiler, en informatie over opwarm-tijden (liefst erbij vermelden met hoeveel personen)?

Alvast bedankt voor de reacties. We krijgen nu nog een offerte van de installateur van de Nefi-Bosch WP, maar willen voor ons liefst zo snel mogelijk duidelijk hebben of we voor dat model gaan met maar 170 L boiler, of er iets anders naast willen plaatsen. Of, dat we het toch beter bij de Wolf kunnen houden, maar dan de langere levertijd moeten accepteren.
Mocht je toch willen douchen en wachten op de WP van je "dromen", dan kan je wellicht nog een mobiele douche huren.

Dat hebben wij gedaan toen ik de badkamer ging verbouwen.
Je hebt alleen een wateraansluiting, 32mm afvoer in de buurt nodig en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
Jahoor, inmiddels heb ik een heel boodschappenlijstje aan koppelingen (knel/schroef) voor het vervangen van leidingwerk in de kruipruimte. Alupex tussen koper en dikwandig staal die in de muur is verwerkt.

Nu begin ik toch te twijfelen of ik niet beter een handperstang erbij kan kopen en overgaan op perskoppelingen :X .
Ik zal nog wel een paar keer de tang gaan gebruiken.
Misschien maar eens kijken of marktplaats een leuke deal heeft.
De schroefkoppelingen gaan zo ook in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
De enige die hier baat bij heeft is Breman zelf. Dan kunnen ze je zo’n achterlijk duur abonnement aansmeren. Ik heb een bloedhekel aan deze partij gekregen na wat garantie akkefietjes aan de ketel en vloerverwarming. Want geen contract was geen hulp.

• desislaf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-08 21:49
Hallo allemaal. Ik heb een Remeha Elga Ace 4kw warmtepomp met Remeha cv-ketel en ik heb moeite om mijn 1e en 2e verdieping warm te houden.
Hieronder zie je mijn opstelling. Ik heb alleen een thermostaat (Google Nest) in de woonkamer en geen slimme opstelling op andere verdiepingen.

De begane grond (lucht-water vloerverwarming) blijft warm, maar alle andere kamers (radiatoren) op de 1e en 2e verdieping blijven koud en ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. De vloerverwarmingsunit heeft een eigen circulator (Wilo), maar niet de warmtepomp en cv-ketel. Mijn buitenunit staat voor de voordeur en op de begane grond.

Daarom heb ik jullie suggestie nodig wat ik moet doen voor een goed geïsoleerd huis en ik ben benieuwd of ik Tado X en Tado slimme thermostaten in elke kamer moet installeren, maar ik ben ook bang dat dit overdreven is en mijn rekening in de winter zal verhogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8oouOFHOHzjKE_j2kzthUrfs5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0j68MjcDDqzIJrp6AMtlJNw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@desislaf recent is dit best uitgebreid besproken, lees even vanaf hier en verder. Als je daarna nog vragen hebt dan helpt men je natuurlijk graag hier.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@desislaf
In vergelijking met de situatie voor de ELGA is de warmteafgifte beneden redelijk ongewijzigd (want vloerverwarming was ca. 35 graden, net als de ELGA maakt), maar boven is de afgifte minder door de lagere temperatuur

Dus boven alle kranen wijd open en de voetventielen ook op maximaal (als 1e stap)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Kuusj schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:58:
[...]

Ja maar dan moet je wel echt lang geen stroom hebben en veel vorst lijkt me. Met stroom loopt die waterpomp van de Vaillant om de zo veel tijd onder de zoveel graden en dan bevriest ‘ie sowieso niet.

Heb er zelf vorige week 20mm dikke isolatie omheen gedaan van Heima24. Dus aanvoer en retour apart. Wat een k-klus.. tie-wrapje om de 5cm en dan gaat dat wel netjes. En dan om het geheel heen nog Armaflex tape.
[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe veel het nu daadwerkelijk in COP zou schelen om dit buiten goed te isoleren en binnen ook.. kun je vast uitrekenen. Vooral bij SWW is het natuurlijk wel een grote delta met de omgevingstemperatuur.
Persoonlijk zou ik die tape van onder naar boven gedraaid hebben, dan loopt het regenwater niet in de naad.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Zwartoog schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:55:
[...]

Persoonlijk zou ik die tape van onder naar boven gedraaid hebben, dan loopt het regenwater niet in de naad.
Achteraf wel ja. Maar hij staat heel beschut dus het valt gelukkig wel mee hoe veel water daar op komt ;)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• blb4
De installateurs komen er zoetjes aan ook achter dat éénpijpscirculatie de efficiëntie van een boilervat behoorlijk om zeep kan helpen....

https://www.vvplus.nl/art...uiker-duur-komen-te-staan

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!
blb4 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:01:
De installateurs komen er zoetjes aan ook achter dat éénpijpscirculatie de efficiëntie van een boilervat behoorlijk om zeep kan helpen....

Voor het vakblad van Techniek Nederland wel een beetje beschamend dat ze het over een “buffervat” hebben waar ze een SWW vat bedoelen…
Wel goed dat er aandacht aan gegeven wordt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jammer dat dat zo lang moet duren voor de professionals iets uitvinden wat wij hier al zes (!) jaar weten: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6",
inclusief de manier om het te voorkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj
De oorzaak ligt bij een fenomeen dat in Nederland volgens Vereniging Warmtepompen weliswaar bekend zou moeten zijn, maar niettemin nogal eens over het hoofd wordt gezien.
Het kan geen kwaad om af en toe in een vakblad eea te herhalen :)
Over een jaar of zes zijn ze ook van de mengverdelers af en wellicht daarna ook van de buffervaten...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die klagende klant had wellicht kunnen weten dat het vat warm wordt gehouden zonder dat er vraag is, hij had die functie bij vertrek uit kunnen schakelen of de hele wp.
Voordeel is dat er nu een verliespost is ontdekt, wel een dure als het al 9 maanden zo draait :P
Hopelijk gaat ie zich nu ook afvragen of die hoge temperatuur wel 24/7 nodig is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
En dan nog 70K aftikken voor die meuk ook...
Heeft ie er een verdieping bij gebouwd voor die wp of zo?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ie €70K kan neerleggen vraag ik me af waarom ie überhaupt naar het verbruik keek :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:42:
Als ie €70K kan neerleggen vraag ik me af waarom ie überhaupt naar het verbruik keek :9
Zou die ook een tvt berekend hebben.. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:33:
En dan nog 70K aftikken voor die meuk ook...
Heeft ie er een verdieping bij gebouwd voor die wp of zo?
Voor de parkeerterrein verwarming als het vriest en natuurlijk het zwembad in de achtertuin niet vergeten ;)

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
Verbaast me dat er in dit topic zo weinig over te lezen valt maar collectieve warmtepomp inkoop van VEH biedt een 8 kW Daikin Edla warmtepomp aan voor 3999 na subsidie inclusief installatie.
Heb ook een gesprek met Quatt gepland voor een intakegesprek, prijs vanaf 3699 ongeveer.

Is de Daikin beter tweakbaar? Heb zelf goede ervaring met een Daikin 5 kW multi split unit airco. Panasonic airco vind ik echter k*t en de lucht-water warmtepompen van Panasonic staan hier wel goed aangeschreven. Dus wat zegt het?

of is het gewoon een kwestie van de eerste de beste zoeken die nog dit jaar dat ding komt plaatsen?

Ik gebruik ongeveer 2800 m3 gas waarbij ik dat afgelopen jaar terug heb gebracht naar 1450 m3 mbv lucht verwarming via lucht-lucht warmtepompen. Ik wil graag meer warmte via de CV bereiken vanwege het comfort, ook in bijv. de badkamers en als basiswarmte in de woonkamer. De airco's kan ik dan gebruiken om extra te boosten indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

maxtrash schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:40:
Verbaast me dat er in dit topic zo weinig over te lezen valt maar collectieve warmtepomp inkoop van VEH biedt een 8 kW Daikin Edla warmtepomp aan voor 3999 na subsidie inclusief installatie.
Heb ook een gesprek met Quatt gepland voor een intakegesprek, prijs vanaf 3699 ongeveer.
Gezien de prijs etc. zal dit een hybride setup zijn?
Daarbij zal er waarschijnlijk minimale aanpassingen binnen gedaan worden, dus verdeler en leidingwerk binnen blijft ongewijzigd.

Alleen al de besparing op vastrecht gas en het gasverbruik is:
€4500,- besparing vastrecht gas x 15 jaar. (ca €300,- per jaar)
€8437,- besparing gas 1000m3 (€1,35) ten aanzien van elektra 2250 kWh (€0,35) x 15 jaar. (COP 3,87)

*: Ik zie dat het gasverbruik zelf 1450m3 is, dus zelf een nog grotere besparing.
Is de Daikin beter tweakbaar? Heb zelf goede ervaring met een Daikin 5 kW multi split unit airco. Panasonic airco vind ik echter k*t en de lucht-water warmtepompen van Panasonic staan hier wel goed aangeschreven. Dus wat zegt het?
Ik heb weer een hele slechte ervaring met Daikin betreft particulieren installaties, maar zo heeft elke gebruiker / installateur zijn mening...
Zowel Daikin als Panasonic zijn A merk warmtepompen, mijn voorkeur zou dan gaan richting Panasonic.
of is het gewoon een kwestie van de eerste de beste zoeken die nog dit jaar dat ding komt plaatsen?
Ik zou wel kiezen voor iemand met kennis en in jouw ogen een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik gebruik ongeveer 2800 m3 gas waarbij ik dat afgelopen jaar terug heb gebracht naar 1450 m3 mbv lucht verwarming via lucht-lucht warmtepompen. Ik wil graag meer warmte via de CV bereiken vanwege het comfort, ook in bijv. de badkamers en als basiswarmte in de woonkamer. De airco's kan ik dan gebruiken om extra te boosten indien nodig.
Maak een eigen topic aan, vul aan met foto's (tekst en uitleg). Post hier een link naar dat topic.
Succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:14

Wel maf dat ze het tegenstroomcirculatie noemen. Die term had ik echt nog nooit gehoord.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

Attentie voor geïnteresseerden is er morgen een tweakers middag georganiseerd bij Weheat in Duizel ( NB )

Tijd: Ontvangst om 13.45 uur, start rondleiding om 14.00 uur, einde rond 17.00 uur.

https://www.weheat.nl/aanmelden-tweakersdag

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
RichieB schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:21:
Wel maf dat ze het tegenstroomcirculatie noemen. Die term had ik echt nog nooit gehoord.
In het Duits heet dit Einrohrzirkulation. Als je daarop googlet vind je veel info. Van oudsher gebruiken ze in Duitsland veel meer SWW-vaten, waardoor dit fenomeen daar al langer bekend (en uitgebreid onderzocht) is.
Met informatieve plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://gruenert-mz.de/wp-content/uploads/2016/06/Einrohrzirkulation_bunt-1024x555.png
En zelfs cartoons:
Afbeeldingslocatie: https://www.solarthermie-jahrbuch.de/wp-content/uploads/2020/10/Solarthermie_Einrohrzirkulation-676x497.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 27-09-2024 13:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Vandaag is de eerste dag dat mijn WP aan de bak mag. 13 graden buiten met regen en wind. Ik heb radiatoren met SpeedComfort fans die beneden en in de badkamer altijd open staan. Boven zit er naregeling op. Ik wist wel dat de manier van verwarmen met een WP veel geleidelijker is dan met een CV-ketel. Die ging met dit weer als een gek pendelen en dat gaf matig comfort. Maar dat het zo verschilt verbaasde me toch nog. De WP pruttelt via WAR lekker op 3,3 kW thermisch vermogen. De stooklijn met 15 -> 30 / -5 -> 45 is bijna perfect, kan nog een klein beetje lager wellicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE8Ziz6DRoOQjK6Sxu1D-2JEkmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYYr40TXhiYuVxxL9hCz7cjT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
RichieB schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:03:
Vandaag is de eerste dag dat mijn WP aan de bak mag. 13 graden buiten met regen en wind. Ik heb radiatoren met SpeedComfort fans die beneden en in de badkamer altijd open staan. Boven zit er naregeling op. Ik wist wel dat de manier van verwarmen met een WP veel geleidelijker is dan met een CV-ketel. Die ging met dit weer als een gek pendelen en dat gaf matig comfort. Maar dat het zo verschilt verbaasde me toch nog. De WP pruttelt via WAR lekker op 3,3 kW thermisch vermogen. De stooklijn met 15 -> 30 / -5 -> 45 is bijna perfect, kan nog een klein beetje lager wellicht.

[Afbeelding]
Hier zijn we nog niet aan verwarmen toe, binnentemperatuur is nog steeds aangenaam zonder verwarming. Denk dat we dat nog wel een paar weken vol kunnen houden met 15 graden overdag en 10 graden 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@blb4 Jouw huis is vast beter geïsoleerd dan het mijne, maar je zal toch wel een beetje warmteverlies hebben? Als het buiten een paar dagen maximaal 15 °C is verlies je vanzelf ook binnen warmte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Afgelopen 2 jaar hebben we verwarmd met L/L WP en dit was voor mij altijd een tussen oplossing.
Warm water maken we met een WP Boiler van Atlantic al sinds 2017.

De bedoeling was om begin volgend jaar (februari) een L/W WP aan te schaffen ivm verbouwing en het maken van vloerverwarming op de hele begane grond. Maar gezien de aanpassing van subsidie, heb ik de aanschaf maar naar voor gehaald. Een Panasonic 7J in inmiddels besteld.

Voorlopig wil ik deze gaan aansluiten aan de bestaande radiatoren. Op de 1e verdieping zijn deze nieuw geplaatst in 2015 inclusief nieuw leidingwerk, combinatie van 16mm uponor en 15mm stalen leiding. Radiators type T22 en T21 Vasco Flatline. Verdeler op zolder waar de CV ketel zat. Vanaf de verdeler loopt dan stukje 22mm staal en vervolgens 25mm Uponor naar de kelder waar deze over gaat op een oude stalen leiding van 1", deze loopt door de kruipruimte naar de woonkamer radiator Vasco Flatline T33 en Vasco Bryce V100 60x200cm. Deze radiators zijn het laatste stuk aangesloten met 16mm Uponor vanaf een kleinere maat stalen buis. Deze radiators beneden zullen dus na de verbouwing verdwijnen. De stalen leiding is in de kruipruimte ingepakt met een laag karton (?) met gips (?) eroverheen.

Nu zit ik met enkele vragen:

- Het lijkt me goed om het hele systeem goed te spoelen voordat ik de WP aansluit?
- Kan ik de oude stalen 1" leiding hergebruiken (voorlopig)
- Op zolder zit nog een expansievat van de CV. Kan deze daar blijven of beter ergens anders plaatsen?

Leiding werk van de WP (32mm Uponor?) kan meteen de kruipruimte in en daar kan ik aansluiten op de 1" stalen leiding. Heb daar namelijk 2 stukken afgedopt in het verleden. Weet alleen niet meer of dit ook nog 1" is of dat het al verjongt is naar kleinere maat. In dat laatste geval is het ongunstiger denk ik?

Of beter om meteen de 32mm Uponor door te trekken via kruipruimte naar de naastgelegen kelder waar de overgang 1" staal <-> 25mm Uponor is. Hier dan een T-stuk plaatsen op de overgang 1" staal naar 25mm Uponor. Dan wordt alles vanaf dat punt gevoed door de WP.

Als de vvw klaar is, kan ik dan vanaf hier naar de vvw verdeler. Die komt dan op het T-stuk waar nu de 1" staal zit die dan verwijderd gaat worden.

Hopelijk volgt iemand dit nog :? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
RichieB schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:03:

[Afbeelding]
@RichieB
Hier een vergelijkbaar plaatje. Ook 12-13 graden, harde regen en wind (Oost Twente). De warmtepomp draait al sinds 10.00 uur op 800-1000 W vermogen, flow 27 liter per minuut, en een dT van 3-4 graden, fluctueert dus enigszins. De temperatuur in de woonkamer is netjes 21 graden, Ta is 33-35, Tr 30-31. Op basis van de flow en dT zit de CoP ruim boven de 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6J8ExZOZyYC4cmw3Uol_eUp_t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Oy9HptuoUZdPEQgClM2gkff.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door EVfan op 27-09-2024 15:27 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
RichieB schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:15:
@blb4 Jouw huis is vast beter geïsoleerd dan het mijne, maar je zal toch wel een beetje warmteverlies hebben? Als het buiten een paar dagen maximaal 15 °C is verlies je vanzelf ook binnen warmte..
We gaan 't zien, in de woonkamer is 't nu nog 20 graden. Mogelijk is 't de rietveldlamp met 3 x 40W S19 lampen en de tafellamp met 10 x 10W halogeenlampjes (beide wel gedimd) die ons warm houdt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
loyske schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:03:
Afgelopen 2 jaar hebben we verwarmd met L/L WP en dit was voor mij altijd een tussen oplossing.

De bedoeling was om begin volgend jaar (februari) een L/W WP aan te schaffen ivm verbouwing en het maken van vloerverwarming op de hele begane grond. Maar gezien de aanpassing van subsidie, heb ik de aanschaf maar naar voor gehaald. Een Panasonic 7J in inmiddels besteld.

Voorlopig wil ik deze gaan aansluiten aan de bestaande radiatoren. Op de 1e verdieping zijn deze nieuw geplaatst in 2015 inclusief nieuw leidingwerk, combinatie van 16mm uponor en 15mm stalen leiding. Radiators type T22 en T21 Vasco Flatline. Verdeler op zolder waar de CV ketel zat. Vanaf de verdeler loopt dan stukje 22mm staal en vervolgens 25mm Uponor naar de kelder waar deze over gaat op een oude stalen leiding van 1", deze loopt door de kruipruimte naar de woonkamer radiator Vasco Flatline T33 en Vasco Bryce V100 60x200cm. Deze radiators zijn het laatste stuk aangesloten met 16mm Uponor vanaf een kleinere maat stalen buis. Deze radiators beneden zullen dus na de verbouwing verdwijnen. De stalen leiding is in de kruipruimte ingepakt met een laag karton (?) met gips (?) eroverheen.

- Het lijkt me goed om het hele systeem goed te spoelen voordat ik de WP aansluit?
- Op zolder zit nog een expansievat van de CV. Kan deze daar blijven of beter ergens anders plaatsen?

Leiding werk van de WP (32mm Uponor?) kan meteen de kruipruimte in en daar kan ik aansluiten op de 1" stalen leiding. Heb daar namelijk 2 stukken afgedopt in het verleden. Weet alleen niet meer of dit ook nog 1" is of dat het al verjongt is naar kleinere maat. In dat laatste geval is het ongunstiger denk ik?

Of beter om meteen de 32mm Uponor door te trekken via kruipruimte naar de naastgelegen kelder waar de overgang 1" staal <-> 25mm Uponor is. Hier dan een T-stuk plaatsen op de overgang 1" staal naar 25mm Uponor. Dan wordt alles vanaf dat punt gevoed door de WP.

Als de vvw klaar is, kan ik dan vanaf hier naar de vvw verdeler. Die komt dan op het T-stuk waar nu de 1" staal zit die dan verwijderd gaat worden.

Een schemaatje van de leidingloop helpt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Zorg dat je een magneet filter installeert waarbij het liefste de magneet in het midden zit.
Let op dat er filter opstaat en niet afscheider.
Filters zijn veel fijner in maaswijdte.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
blb4 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:32:
[...]

Een schemaatje van de leidingloop helpt :).
Ga ik regelen ;)
Seafarer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:08:
[...]

Zorg dat je een magneet filter installeert waarbij het liefste de magneet in het midden zit.
Let op dat er filter staat en niet afscheider.
Filters zijn veel fijner in maaswijdte.
Heb je eventueel een aanbeveling qua merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
DutchWing schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 00:02:
[...]

Gezien de prijs etc. zal dit een hybride setup zijn?
Daarbij zal er waarschijnlijk minimale aanpassingen binnen gedaan worden, dus verdeler en leidingwerk binnen blijft ongewijzigd.

Alleen al de besparing op vastrecht gas en het gasverbruik is:
€4500,- besparing vastrecht gas x 15 jaar. (ca €300,- per jaar)
€8437,- besparing gas 1000m3 (€1,35) ten aanzien van elektra 2250 kWh (€0,35) x 15 jaar. (COP 3,87)

*: Ik zie dat het gasverbruik zelf 1450m3 is, dus zelf een nog grotere besparing.
klopt. Ik moet/ga zelf voor een aparte groep zorgen, maar verder zal qua leidingen inderdaad wel niet zoveel veranderen.
Ik zou graag over willen naar all-electric, zeker omdat mijn CV-ketel stokoud is. Maar plaatsen boilervat is geen sinecure en de afgifte in mijn woning is nog suboptimaal. Dat wordt over 1-2 jaar wel opgelost met vloerverwarming maar tot die tijd is extra capaciteit van een CV-ketel niet onprettig.Bovendien wil ik het nu liefst voor deze winter geregeld hebben

keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Doorspoelen is zeker een goed idee, want vooral in radiatoren zit veel roest-gruis/rommel. Uit radiatoren gaat je het niet helemaal halen (wel als je ze op de kop houdt :+ ). Uiteraard een goede magneetfilter installeren. Zelf heb ik een Fernox F1 maar die van Caleffi hebben ook een goede reputatie.

Als de hoofdleiding 1 inch stalen leiding is (zal dan ~22/23 mm binnendiameter zijn), is dat niet zo gek voor capaciteit van een 7J. Kun je evt later bij vvw nog wat beter maken, hoewel Uponor 32mm qua binnendiameter niet eens zoveel breder is dan een 1 inch stalen leiding. 't Is dan hopelijk niet een DIK-wandige (ijzeren) leiding?

Expansievat kan wel even blijven, maar heeft niet zoveel functie aangezien je 7J ook zelf een (klein) expansievat heeft. Kun je weghalen wanneer je aan het opruimen gaat. 'k Had zelf het eerste jaar ook nog expansievat er aan, en bij het opruimen en vervangen van Fe naar Cu leidingen (in 't voorjaar) deze weggehaald en met oud ijzer meegegeven.

Nee, je leidinguitleg kan ik niet helemaal volgen :) . Wel van belang dat je een goede tekening maakt, eigenlijk twee: eerste van je hydraulische schema met alle componenten en tweede een goede layout van leidingen in je huis zodat je in te toekomst weet (of latere bewoner) welke leidingen waar lopen.
Zelf heb ik veel kogelkranen gemonteerd zodat ik (zelfs bij WP in bedrijf) segmenten kan aan- en afkoppelen (met ook nog aftapkraantjes). Kost een paar tiemtjes meer maar kan later toch handig blijken, B.v. als je veel zelf doet en in fases de boel wilt vernieuwen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-

Weet zeker dat 90% hiervan nog nooit gehoord heeft, zeker bij het “vakblad” niet.

Verder:
In Duitsland spreekt men van Einrorhzirkulation, letterlijk vertaald eenpijpscirculatie, maar beter is misschien: tegenstroomcirculatie.
In mijn hoofd dekt juist de term “einrohrzirkation” helemaal de lading. Je snapt hem gelijk.
Er treedt een circulatie op binnen (1) leiding door opwarming en verschil in soortelijke gewichten van warme en koelere vloeistof.

Dan moeten we in Nl weer een ander woord bedenken: “tegenstroomcirculatie” maar als je dat zegt, dan denk men: tegenstroom? Waar? Hoe? En waarom? Dan krijg je weer dat men het verkeerd begrijpt anders uitlegt en na een tijdje gaan installateurs keerkleppen in aanvoer en retour cv zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
@blb4 en @dof Zoals gevraagd iets van een overzicht:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGANWf6x-q-YfwO0_r-BoHMWfcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jrA5Ya7a81jFoy57wp1Ewp74.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk wordt het nu wat duidelijker. Volgens mij is de stalen leiding wel dikwandig!

Bij Optie A in het overzicht, koppel ik de WP dus op de bestaande 1" staal, maar volgens mij is het gene wat ik daar afgedopt heb, wel weer kleiner in diameter.
Bij Optie B maak ik nu een T-stuk, tussen 1" staal en Uponor 25 waarop de WP komt. In mei 2025, kan dan op het stuk waar nu de 1" staal zit, de uponor naar de vvw verdeler.

Ik neig toch naar Optie B, omdat ik dan straks meteen afscheid kan nemen van die hele oude stalen meuk in de kruipruimte.

De radiator die blijft op de begane grond, heeft nu trouwens een bypass ivm honeywel evohome systeem. Maar ik denk dat die ook weg kan!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57
Ik heb nu al 1,5 jaar in een woning uit 1880 een warmtepomp draaien waarbij beneden 4 Jaga's hangen en de rest van de woning behoorlijk kleine radiatoren heeft.

De woning is warm maar de wp pendelede nogal en door wat instellingen te veranderen ging het beter. Nu was de conclusie toen al dat ik wellicht te weinig waterinhoud heb voor de wp en ik zit er dan ook aan te denken om de radiatoren op de verdiepingen te vergroten (zijn nu allemaal 500x600mm).

Heeft deze actie überhaupt zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11
@AMARONE Spontaan zou ik zeggen: Vraag die vrouw/man die de huidige installatie heeft ontworpen/gedimensioneerd. Met de aangereikte gegevens is geen diagnose op afstand mogelijk volgens mij.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
AMARONE schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:13:
Ik heb nu al 1,5 jaar in een woning uit 1880 een warmtepomp draaien waarbij beneden 4 Jaga's hangen en de rest van de woning behoorlijk kleine radiatoren heeft.

De woning is warm maar de wp pendelede nogal en door wat instellingen te veranderen ging het beter. Nu was de conclusie toen al dat ik wellicht te weinig waterinhoud heb voor de wp en ik zit er dan ook aan te denken om de radiatoren op de verdiepingen te vergroten (zijn nu allemaal 500x600mm).

Ja. Alle acties die afgifte vergroot hebben zin. Als je twijfelt over waterinhoud moet je ff gaan rekenen/onderzoeken (hoeveel water zit er in je systeem) en ff uitzoeken wat de minimale waterinhoud van je WP is. Je kan bv de radiatoren vervangen door convectoren maar dan gaat de systeeminhoud naar beneden. Dus sowieso eerst ff de huidige inhoud bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Waterinhoud heb je nodig voor defrosts en voor stabiel regelgedrag.
Als je WP pendelt (dus aan en uit gaat) helpt het maar een beetje, dan moet je vooral meer afgifte creëren.
Overigens is de eenvoudigste manier om meer inhoud te krijgen het toevoegen van een buffervat in de retour.
Hoeveel waterinhoud heeft je systeem nu (kun je in een Excelletje uitrekenen) en wat schrijft de fabrikant van je WP in zijn installatiehandleiding voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
@AMARONE Als je radiatoren gaat vervangen, kies dan in elk geval voor het type T33, die hebben niet alleen de grootste water inhoud, maar belangrijker, de grootste afgifte vanwege het grote oppervlak. Met alleen radiatoren heb je zeker een potentieel afgifte probleem.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

loyske schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:47:
@blb4 en @dof Zoals gevraagd iets van een overzicht:[Afbeelding]

Hopelijk wordt het nu wat duidelijker. Volgens mij is de stalen leiding wel dikwandig!

Bij Optie A in het overzicht, koppel ik de WP dus op de bestaande 1" staal, maar volgens mij is het gene wat ik daar afgedopt heb, wel weer kleiner in diameter.
Bij Optie B maak ik nu een T-stuk, tussen 1" staal en Uponor 25 waarop de WP komt. In mei 2025, kan dan op het stuk waar nu de 1" staal zit, de uponor naar de vvw verdeler.

Ik neig toch naar Optie B, omdat ik dan straks meteen afscheid kan nemen van die hele oude stalen meuk in de kruipruimte.

De radiator die blijft op de begane grond, heeft nu trouwens een bypass ivm honeywel evohome systeem. Maar ik denk dat die ook weg kan!?
Hier even een hulpmiddel van ons 2e merk maar dat maakt niet uit in het advies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

In het kader van domme vragen bestaan niet:

Ik heb zojuist een gat gegraven om als grindbak te gebruiken. 70cmx140cmx90cm diep, voor een arotherm of een itho amber. Ik wilde, naar voorbeeld van een aantal hier, onderop grof grind en bovenop siergrind gaan strooien.
  • Ik zie bij veel mensen dat de unit op bigfoots staat met daaronder een betonbiels, ik ga er vanuit dat die biels dan weer op het grind staat? Of zijn die bielsen helemaal vanaf onder gestapeld o.i.d.? (nee toch? )
  • Ik weet dat als je normaliter opsluitbanden plaatst je een gleuf graaft, band erin, en dan opvullen met fijn zand. Moet ik dat bij de grindbak ook doen of kan ik hem 'stutten' met puur het grind aan een zijde en zand aan de andere zijde?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42
Bij mij staan de betonbilzen op het grind

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Dat heeft zeker zin. Het had zelfs al zin toen je stookte met een HR Ketel want ook die draait zuiniger met een lagere aanvoer. Ik kan hier in huis toe met max 45 graden bij vorst. 2x T33 en 1 x T22 doet het werk in de woonkamer. Kan nu ook een kleinere WP aanschaffen met een lager minimum vermogen daardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
silverball schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:34:

Ik heb zojuist een gat gegraven om als grindbak te gebruiken. 70cmx140cmx90cm diep, voor een arotherm of een itho amber. Ik wilde, naar voorbeeld van een aantal hier, onderop grof grind en bovenop siergrind gaan strooien.
  • Ik zie bij veel mensen dat de unit op bigfoots staat met daaronder een betonbiels, ik ga er vanuit dat die biels dan weer op het grind staat? Of zijn die bielsen helemaal vanaf onder gestapeld o.i.d.? (nee toch? )
  • Ik weet dat als je normaliter opsluitbanden plaatst je een gleuf graaft, band erin, en dan opvullen met fijn zand. Moet ik dat bij de grindbak ook doen of kan ik hem 'stutten' met puur het grind aan een zijde en zand aan de andere zijde?
De betonbielzen staan op het grind, bij de opsluitbanden zit er grind in de grindbak, grond erbuiten. Dus aan de binnenkant gestut met puur grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 15-09 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

koksie schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:48:
[...]

De betonbielzen staan op het grind, bij de opsluitbanden zit er grind in de grindbak, grond erbuiten. Dus aan de binnenkant gestut met puur grind.
Top, dank je (y)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

silverball schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:34:

Ja, Bigfoots op betonbielzen, want een >100 kg WP op alleen (lichte) Bigfoots voelt wat gammel.
En ja, dikke grind onder, en siergrind boven is mooi en betonbielzen staan dan b.v. 5 cm in/op het grind. Nee, bielzen niet verder gestut want dat grind maakt al een erg stevige ondergrond.
Opsluitbanden gewoon stutten door zand/grind eronder en ernaast (binnen de grindbak) en zand of grond erbuiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4

m.i. Is 't mooiste als je de WP inkoppelt op je stijgleiding naar boven, dus helemaal rechts in jou schema. Als je daar met 32 mm inkoppelt met een T koppeling (25/32/25) splits je direct naar 2 x 25, 1 x voor de de beide verdiepingen, 1 x voor de begane grond. Je heb dan de laagste stroomsnelheden.

of je een bypass nodig hebt hangt af van de regeling die je gaat toepassen. Ook is mijn ervaring dat de J tijdens een defrost de turbo op de waterpomp zet waardoor in mijn installatie er stromingsgeluiden ontstaan. Ik heb dit tot acceptabel geluidsniveau weten te reduceren middels een seriebuffer en een bypass maar daar heb jij mogelijk met de toekomstige vvw helemaal geen last van. Je kan die bypass denk ik instellen, als je de voordruk hoog genoeg zet gaat die bypass niet meer open en doet hij effectief ook niets meer.

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 29-09-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Alle afgifte punten hebben ventilatoren?
Afweging maken tussen meer afgifte of de minimaal temp van stooklijn omhoog gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Dikwandig staal/ijzeren cv buizen zien er zo uit ... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIeK59zHRcy15HF_wcgBBWqnTJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLBykWfZ4i2eU2Ud7X2jlYSu.png?f=fotoalbum_large
... en vaak met schroefkoppelingen. Vaak in huizen met redelijk oude cv's (want het was een heidens karwei om het daarmee te maken). Dit stukje koste me al moeite het door te zagen :)

Basisleiding naar je (toekomstige) vvw moet zo mogelijk naar 28mm Fe of Cu buizen of 32 mm kunststof (binnendiameter is dan vergelijkbaar). Dus als je naar Uponor wilt zou ik dan ook optie B kiezen. Wel is Uponor de duurste kunststof optie volgens mij, je kunt ook goedkopere nemen van b.v. Heima24 's eigen merk (heima24.de) of andere.
Zelf werk ik het liefst met 28 mm koper (en 22mm of 15mm voor aftakkingen naar radiatoren). Buis is dan duurder maar koppelingen goedkoper, vooral als je kunt/wilt solderen.

Hou het zo simpel mogelijk, de WP heeft vaak zelf al een optimalisatie systeem. Dus radiatoren met bypasses met EVHome klinkt me niet simpel, zelfde voor zoneringen e.d. Het in balans brengen is al lastig genoeg, allerlei "slimme" eigenwijze systemen maken het dan nog lastiger.

Naar kleine radiatoren kun je meestal volstaan met 22mm metaal of 15 mm metaal. Uponor in 16 mm (bij je zolder) lijkt me inwendig wel erg smal.

Verder zou ik me bij jou wel zorgen maken om het grote aantal dure koppelingen (Uponor naar staal visa versa). Ik zou eerst even goed gaan rekenen wat alles aan leidingen kost en ook kijken (en hier ervaringen lezen met) naar andere merken kunststof leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57
mr_evil08 schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:15:
[...]

Alle afgifte punten hebben ventilatoren?
Afweging maken tussen meer afgifte of de minimaal temp van stooklijn omhoog gooien.
Alleen in de woonkamer. De installateur heeft de instellingen nooit goed gezet en had een stooklijn van 27 graden.

De woning werd warm met zelfs de radiatoren en daarna met de Jaga convectoren maar de wp pendelede echt gigantisch. Nu de stooklijn omhoog gegooid waardoor de waardes stabieler werden (met wel meer verbruik tov het gependel).

Maar ik vermoed dat de Jaga convectoren nadelig zijn geweest qua inhoud en ik daardoor op de gang/slaapkamers extra inhoud wil creëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:28:
[...]

Alleen in de woonkamer. De installateur heeft de instellingen nooit goed gezet en had een stooklijn van 27 graden.

De woning werd warm met zelfs de radiatoren en daarna met de Jaga convectoren maar de wp pendelede echt gigantisch. Nu de stooklijn omhoog gegooid waardoor de waardes stabieler werden (met wel meer verbruik tov het gependel).

Maar ik vermoed dat de Jaga convectoren nadelig zijn geweest qua inhoud en ik daardoor op de gang/slaapkamers extra inhoud wil creëren.
Hebben de Jaga convectoren ventilatoren?

Convectoren hebben standaard een hogere aanvoertemperatuur nodig om voldoende afgifte (convectie) te creëren.

Te weinig systeeminhoud heeft 2 gevolgen:
- De PID regeling in de warmtepomp ziet te snellere temperatuurstijgingen en kan hier lastig op anticiperen, je ziet hem steeds zoeken naar z'n modulatie bereik (geen pendelen!)
- De warmtepomp kan z'n defrost niet goed uitvoeren omdat er te weinig energie in het water zit en/of beton massa voor vloerverwarming (veelal droogbouw op houten vloeren)

Een buffervat kan met de juiste instellingen pendel gedrag uitstellen maar niet voorkomen.
De enige optie is meer afgifte creëren om de aanvoertemperatuur te kunnen verlagen, maar zodoende je het minimum vermogen wel kwijt kan in je afgifte systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Eventueel ander binnenwerk in je jaga?
T15 vervangen door T16 je hebt dan dubbele massa, dubbele waterinhoud en 33% meer afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Deze periode "pendelt" mijn WP ook, ik zet hem uit snachts, sochtends maximaal fluisterbedrijf zodat niet volle bak gaat verwarmen.

Ik gebruik ΔT 3 ipv 5, iets meer afgifte, hier ruizen de leidingen/afgifte niet.
Anders wordt het meer afgifte regelen als je lagere aanvoertemperaturen wil.

Neem aan dat alle afgiftepunten waterzijdig zijn ingeregeld.

[ Voor 66% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand van jullie bekend met deze monoblocks :?

https://hgb-trading.nl/warmtepomp

Mijn zwager kwam hiermee op de proppen.

Wat ik zo snel zie kost de 8KW variant netto 375 euro na subsidie

https://hgb-trading.nl/warmtepomp/monoblock-8kw

Volgens de specs is het wel een modulerende warmtepomp, maar ik ken het ding verder ook niet:

https://drive.google.com/...mDN_C3_io5U-oD/view?pli=1

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
dof schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:16:
[...]

Dikwandig staal/ijzeren cv buizen zien er zo uit ... [Afbeelding]
... en vaak met schroefkoppelingen. Vaak in huizen met redelijk oude cv's (want het was een heidens karwei om het daarmee te maken). Dit stukje koste me al moeite het door te zagen :)
Die dikwandig stalen leiding is inderdaad erg oud. Ik weet bijna zeker dat het dikwandig is. Heb in de kruipruimte toendertijd schroefdraad erop gesneden..... hels karwei met zelfs een elektrische machine.
Het liefst neem ik dus ook uiteindelijk afscheid van die stalen leiding.
Basisleiding naar je (toekomstige) vvw moet zo mogelijk naar 28mm Fe of Cu buizen of 32 mm kunststof (binnendiameter is dan vergelijkbaar). Dus als je naar Uponor wilt zou ik dan ook optie B kiezen. Wel is Uponor de duurste kunststof optie volgens mij, je kunt ook goedkopere nemen van b.v. Heima24 's eigen merk (heima24.de) of andere.
Zelf werk ik het liefst met 28 mm koper (en 22mm of 15mm voor aftakkingen naar radiatoren). Buis is dan duurder maar koppelingen goedkoper, vooral als je kunt/wilt solderen.
Ik noem het uponor, maar ga graag voor de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Zat al bij heima24 te kijken.
Hou het zo simpel mogelijk, de WP heeft vaak zelf al een optimalisatie systeem. Dus radiatoren met bypasses met EVHome klinkt me niet simpel, zelfde voor zoneringen e.d. Het in balans brengen is al lastig genoeg, allerlei "slimme" eigenwijze systemen maken het dan nog lastiger.
Het is 1 bypass, en die kan eruit of helemaal open/dicht. Evohome heb ik toevalling in huis, maar zeker beneden zal alles gewoon open staan van radiators en straks de vvw. Grote kans dat ik gewoon afscheid neem van evohome als het niet werkt ;)
Naar kleine radiatoren kun je meestal volstaan met 22mm metaal of 15 mm metaal. Uponor in 16 mm (bij je zolder) lijkt me inwendig wel erg smal.
Net nog even gecheckt maar het is toch echt 16mm. Het is alleen het stuk wat vanaf de verdeler op zolder loopt. Zodra het door de vloer gaat naar 1e verdieping, wordt het 15mm staal. Het is ook enkel voor de slaapkamers die niet loeiheet moeten worden. Alleen naar de badkamer zou dan een probleem kunnen worden. In ergste geval kan ik die kunststof leiding nog wel vergroten. Maar dan zal de verdeler de bottleneck worden denk ik.
Verder zou ik me bij jou wel zorgen maken om het grote aantal dure koppelingen (Uponor naar staal visa versa). Ik zou eerst even goed gaan rekenen wat alles aan leidingen kost en ook kijken (en hier ervaringen lezen met) naar andere merken kunststof leidingen.
Als ik ga voor optie B, dan is het enkel een T stuk plaatsen op de overgang 1" staal naar 25mm Uponor. Dan hoef ik geen dure koppeling naar staal. Vanaf de WP komt dan 32mm kunststof die ik aansluit op het T-stuk. En ik zal zeker kijken naar ander merk dan Uponor.

Thanks voor je aanvulling _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23
Boeie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:23:
Naar aanleiding van eerdere berichten over het niet in koelstand krijgen:
Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Honeywell T6R + Loria warmtepomp, geen koeling

Het lijkt erop dat de Honeywell/Resideo thermostaten (ook met de juiste parameter 34 ingesteld) de vraag van de warmtepomp (toestand nr 13 in het info menu staat op 2, koelen) blokkeren (nr 14 en 15 staan op 6, Gecontroleerd door ruimtemodule).

Remeha is geweest, die ondersteunen de thermostaten niet (vreemd, want zijn destijds wel geleverd door Techneco). Zelf in contact met Resideo om te achterhalen wat de verschillende firmware updates hebben gedaan.

In de tussentijd dan maar zo oplossen, als ik de contacten doorverbind koelt hij wel. Dan wel 100% op buitenvoeler (parameter hiervoor op 0% gezet, lekker logisch :o)

[Afbeelding]

Lang verhaal kort. Iemand goeie ervaringen met andere (draadloze) thermostaten voor een Remeha / Techneco Loria (Duo)? Ik lees over Plugwise Anna waarmee hij in BE geleverd is. Eerder al eens iemand met een Tado gesproken. Ben er wel een beetje klaar mee namelijk.
Mogelijk toch maar ombouwen naar 1 zone met een buffervat + ruimtesturing op het buffervat.
Na de saga met de Lyric thermostaten en het niet doorgeven van de release notes, zelf maar op onderzoek uitgegaan en wat blijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA8_kdX6WUZMnCob0PCZH9MO2r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMOs7auH3NSbjTLZ7ndgD8qo.jpg?f=fotoalbum_large

Met een Honeywell Touch Modulation eraan wil hij wel gewoon koelen met de thermostaat eraan :o

Mijn gevoel dat de Lyric een software update heeft gehad waardoor dit niet meer werkt is alleen maar bevestigd dus.

Nu wil ik mijn Loria Duo om gaan bouwen naar zoneregeling. Heb ik het goed dat het volgende moet gebeuren:
  • Duo systeem ombouwen naar Solo (losse verdeler op zone1 toevoegen)
  • Buffervat toevoegen
  • Losse (bedrade) thermostaat voor levering van warmte tussen WP en buffervat
  • Sturing op groepen
  • Thermostaat in de gewenste ruimtes
Is er al iemand die hier ervaring mee heeft bij een WP? Ik heb nu zelf het systeem van Homematic gevonden. Honeywell Evohome wil ik weg van blijven. Zijn er nog andere goede opties om te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hoe reken jullie een warmtepunt uit voor een ruimte van 4 bij 3.5 bij 2.5 hoog?
8cm mineraalwol in de muren, slaapkamer, HR++ glas, tussenwoning, dakisolatie redelijk.

Is 500 watt voldoende op 45/35 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:24:

Jij hebt natuurlijk zelf ook al lang gezien dat nergens in de specs van die dingen het vermogen bij -10 of -7 staat.
Ik denk dat de prijs het enige voordeel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:42:
Hoe reken jullie een warmtepunt uit voor een ruimte van 4 bij 3.5 bij 2.5 hoog?
8cm mineraalwol in de muren, slaapkamer, HR++ glas, tussenwoning, dakisolatie redelijk.
Door een warmteverliesberekening te maken.
Is 500 watt voldoende op 45/35 ?
Dit is een WP topic. Ik zou, zeker voor iets wat je nieuw moet kopen, dimensioneren op 35/30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:49:
[...]

Jij hebt natuurlijk zelf ook al lang gezien dat nergens in de specs van die dingen het vermogen bij -10 of -7 staat.
Ik denk dat de prijs het enige voordeel is...
Ik kan anders genoeg informatie vinden, zal (hoogstwaarschijnlijk) een OEM product uit China zijn.
https://docs.google.com/s...1474118427#gid=1474118427

https://drive.google.com/...atPY6p5_LA0lP1znLdsr/view

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 30-09-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:43:
Ik kan anders genoeg informatie vinden, zal (hoogstwaarschijnlijk) een OEM product uit China zijn.
Die sheet ziet er goed uit (en had ik gemist, waarom staat deze info niet in de spec pdf?).
Hier iets bijzonders op pagina 9/10:
Bij verwarmen kan deze WP water van 75°C maken, maar bij DHW vreemd genoeg niet, dan komt ie maar tot 65°C. En dat is eigenlijk niet genoeg voor een legionellacyclus, want je hebt nog te maken met leidingverliezen en een dT over de spiraal in het vat.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 30-09-2024 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:43:
[...]

https://drive.google.com/...atPY6p5_LA0lP1znLdsr/view
Mijn voorstel, geen enkele WP kopen uit China (ook niet de omgelabelde) anders zijn we straks net zo de Sjaak als met de Europese auto industrie. Nog even en zelfs Volkswagen valt om door de import van al die China bakken. Het wordt tijd dat we een grote Europese productie krijgen van WP machines. Voor mij part uit Oost-Europa maar alles beter dan uit China. Aanpakken die handel https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/nl/ip_24_3630 En weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:37:
[...]

Mijn voorstel, geen enkele WP kopen uit China (ook niet de omgelabelde) anders zijn we straks net zo de Sjaak als met de Europese auto industrie. Nog even en zelfs Volkswagen valt om door de import van al die China bakken. Het wordt tijd dat we een Europese productie krijgen van WP machines. Voor mij part uit Oost-Europa maar alles beter dan uit China. Aanpakken die handel https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/nl/ip_24_3630 En weer ontopic.
De meeste warmtepompen van A merken worden in Europa geproduceerd. ;)

Mitsubishi Electric - Schotland.
Panasonic - Tsjechië
Vaillant - Slowakije, Duitsland, Frankrijk en UK.
Viesmann - Polen
Daikin - Polen
Nibe - Zweden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DutchWing schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:52:
[...]

Panasonic - Tsjechië
Viesmann - Polen
Daikin - Polen
Nibe - Zweden
En alle onderdeeltjes komen uit europa?

Geloof ik echt niet.

Zonder Google maps kunnen we de weg niet meer vinden, maar zonder China bouwen we niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Seafarer schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:17:
[...]

En alle onderdeeltjes komen uit europa?

Geloof ik echt niet.

Zonder Google maps kunnen we de weg niet meer vinden, maar zonder China bouwen we niets meer.
En dat zullen we moeten veranderen anders gaat onze Europese economie naar de vaantjes. We zijn veel te afhankelijk van China en dus hun macht en invloed. Afrika hebben ze al half overgenomen. Maar ..... offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:52:
[...]

Panasonic - Tsjechië
Viesmann - Polen
Daikin - Polen
Nibe - Zweden
Vaillant Pure is toch ook zo'n China machine? Alles wat (te) goedkoop is komt daar volgens mij al snel vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:42:
[...]

Vaillant Pure is toch ook zo'n China machine? Alles wat (te) goedkoop is komt daar volgens mij al snel vandaan.
Neeehjeeeeeee
Als je niet meer info hiervan hebt dan je onderbuik dan is dit een niet correcte opmerking.

Kenners weten welke unit dit is, gezien de invoeren en afwerking van de unit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcTTmX5cwspUKlszywMhUIUT_HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lyhYIIio3k7P0Jom0mDnT9Z.jpg?f=fotoalbum_large
Deze manier van leiding invoer is bekend van een Japans merk, niet Chinees.

[ Voor 58% gewijzigd door Technician- op 30-09-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Volgens de specs is het wel een modulerende warmtepomp, maar ik ken het ding verder ook niet:

Is dit niet dezelfde machine als die uit Rijssen?
https://www.hewasolutions...83-kw-all-electric-m.html

Die koop je in als installateur voor subsidie minus €300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:04
Goedenavond,

Ik wil een SpiroVent 28mm plaatsen in de aanvoer van onze warmtepomp. Maar wat is het idee van het schroefdraad bovenaan en moet ik nog een ventiel opdraaien oid? Of is het plug en play?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aPZEvjCSWaRuhCX6-c4QhXfywQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ipAt2WhSuZ9sVFGYrvaB7rFf.webp?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Technician- schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:19:
[...]

Neeehjeeeeeee
Als je niet meer info hiervan hebt dan je onderbuik dan is dit een niet correcte opmerking.

[Afbeelding]
Mitsu; toch?
En ik ben maar een amateur hier, geen kenner.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@c0sje Een afvoer misschien voor als die een beetje spuugt tijdens het hoesten?

Of anders even snel de installatie instructies opzoeken, heb ik nu voor je gedaan:

The threaded connection at the air vent outlet has been provided as a convenience for those
wanting to pressure test the system with air prior to filling.

https://spirotherm.com/sites/default/files/AirIOM-B.pdf

[ Voor 65% gewijzigd door Naalroc op 30-09-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:19:
[...]

Neeehjeeeeeee

[Afbeelding]
Ik stel toch een vraag hierover, geen niet correcte opmerking of conclusie toch? Had het eens gelezen ergens op Tweakers. Okee.....niet Chinees. Morgen maar eens een wokschotel maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
Beste tweakers. Er is veel geschreven over Delta T. Bij R32 wordt een delta T aanbevolen tussen 3 en max 5 graden.
Ik heb een systeem met alleen maar radiatoren en vraag me af welke delta T hier optimaal is i.r.t. efficiency. Ik kan mijn systeem zodanig instellen zodat een delta T haalbaar is maar is dit ook de beste instelling? Of kunnen de radiatoren (met ventilatoren) dan hun warmte niet goed kwijt met als effect een pendelende warmtepomp? Ik heb geen last van ruis bij een delta T van 3 graden. Ik maak graag gebruik van jullie expertise en dito advies😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 18:21

En welke installateur gaat hem monteren om voor de subsidie in aanmerking te komen?
Ik denk ook niet dat je op nazorg of reparatie onderdelen hoeft te rekenen. Maar ja, voor die prijs schrijf je hem direct af en bestel je een nieuwe. Monteur die een halve dag bezig is is al duurder. Helaas niet zo duurzaam.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

En welke installateur gaat hem monteren om voor de subsidie in aanmerking te komen?
Dat zal wel goedkomen
Ik denk ook niet dat je op nazorg of reparatie onderdelen hoeft te rekenen. Maar ja, voor die prijs schrijf je hem direct af en bestel je een nieuwe. Monteur die een halve dag bezig is is al duurder. Helaas niet zo duurzaam.
Inderdaad, voor dat geld kun je er ook weinig van verwachten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
WRMTP schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:28:
Beste tweakers. Er is veel geschreven over Delta T. Bij R32 wordt een delta T aanbevolen tussen 3 en max 5 graden.
Ik heb een systeem met alleen maar radiatoren en vraag me af welke delta T hier optimaal is i.r.t. efficiency. Ik kan mijn systeem zodanig instellen zodat een delta T haalbaar is maar is dit ook de beste instelling? Of kunnen de radiatoren (met ventilatoren) dan hun warmte niet goed kwijt met als effect een pendelende warmtepomp? Ik heb geen last van ruis bij een delta T van 3 graden. Ik maak graag gebruik van jullie expertise en dito advies😁
De delta T is niet afhankelijk van het koudemiddel maar van het type opwekker. Een warmtepomp werkt met een dT tussen 3 en 7, een gasketel met een dT tussen 7 en 20. Indien je met een dT van 3 geen last hebt van ruis en je krijgt je systeem goed in balans dan is daar niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11
2 offertes voor hetzelfde huis (met dezelfde opstelling)
Frappante verschillen in omvang en prijs - de offerte met sww is duidelijk goedkoper dan de offerte zonder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVpMUBdzeXI6dpseC0cQhWSKWlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQhuuJeU061dIHSv5YEw74wT.jpg?f=fotoalbum_large
Als normale consument zou ik het niet meer weten.
De buitenunits maken volgens mijn inschatting ook te veel geluid.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:59:
Frappante verschillen in omvang en prijs - de offerte met sww is duidelijk goedkoper dan de offerte zonder
[Afbeelding]
Duurder is beter toch? :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
"Freon" : R22 |:(
Hard wegrennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[Afbeelding]
De Pure wisselen voor een Plus en je bent stil buiten. Wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:07
[Afbeelding]
De duurdere offerte is van begin dit jaar, de tweede is meer recent. Met de ontwikkelingen in de markt dit jaar zou het me niet verbazen dat ze nu dichter bij elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Heb nog even een vraagje alvorens ik akkoord ga geven op een offerte. Installateur werkt (gelukkig) met Vaillant maar wil geen ander merk boiler plaatsen (RVS) omdat hij bij een eventuele storing/probleem geen gesteggel wil hebben bij boiler/wp gewoon bij 1 partij terecht wil kunnen. Tja is niet anders dus een stalen 300 liter boiler van Vaillant. Ik ga daar geen punt van maken.

Nu heb ik 2 vragen: De €525,- duurdere VIH RW 300/3 MR dan de VIH RW 300/3 BR heeft iets minder stilstandverlies 0,35 kWh per 24 uur en heeft een electrische anode. Heeft deze €500,- meerwaarde (boiler staat op warme zolder en een electrische anode ben ik van dat onderhoud af) of gewoon de goedkopere nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]
De aroTHERM pure is echt spot goedkoop, weet overigens de prijzen van LG niet + de situatie wat er moet gebeuren. Zodoende weinig zinnigs over te zeggen.

Nadeel is het hogere geluidsvermogen van de Pure. In veel situatie officieel geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 01-10-2024 17:14 ]

Pagina: 1 ... 158 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)