DaisyTweakers schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:38:
We willen van het gas af en willen binnenkort (liefst zo snel mogelijk) een warmtepomp laten plaatsen. De WP die we willen hebben heeft opeens toch een iets langere levertijd, daarom vraag ik hier om advies. Met name wat betreft de combinatie met de boiler.
We wonen in een tussenwoning uit 1998, met ca. 230 m2 oppervlak. Op de b.g. is er iets van 50 m2 vloerverwarming. Verder alleen radiatoren en in 3 slaapkamers en in de woonkeuken zijn er ook airco's. We hebben 2 badkamers (2 x douche en 1 bad).
De CV-ketel is al een tijdje stuk, en die willen we vervangen door een full-electric warmtepomp. Het heeft een tijdje geduurd voordat we een goede installateur gevonden hebben, en het idee was om een monoblock Wolf CHC met vermogen van 7 kW te nemen (WP centrum met 300 L boiler erbij en buffervat plus expansievat). Dat is dan de buitenunit CHA.
We kwamen op het merk Wolf, omdat we in een showroom gingen kijken voor een ander merk. Toen viel ons op hoe stil de buitenunit van Wolf was, veel stiller dan die waar we eigenlijk voor kwamen.
De installateur waar we ons fijn bij voelen was hier 2 weken geleden en hij dacht dat de WP van Wolf heel snel geleverd kon worden, maar nu hoorden we dat er toch nog 3-4 weken levertijd zal zijn.
Omdat we al best een tijdje koud douchen inmiddels, en het niet meer heel lang warm zal blijven balen we ervan dat het nu nog langer zou duren met de WP.
Toevallig zag ik een bericht hier op Tweakers, over de
Nefit-Bosch Compress 5800i AW, die heel stil zou zijn (bericht van 22-9-2023), zelfs stiller dan de Wolf. Dus ik ben naar gaan kijken naar het model met 7 kW, en ik zag dat die niet alleen iets stiller is, maar ook een hogere COP heeft, en dat de buitenunit kleiner is dan die van de Wolf. Allemaal pluspunten, en dan is die ook nog eens lager in prijs. De buitenunit moet op het platte dak komen, waar het al een beetje passen en meten is, dus kleinere afmeting is heel fijn.
Enige "min-punt" is dat de inhoud van de boiler (Tower-model WP) maar 170 L heeft. We vrezen dat dit net te krap is voor ons gezin van vier (incl. 2 kinderen, 18+, die nog thuis wonen).
Ik zag dat de Nefit-Bosch ook als wandmodel aangeboden wordt, dus zonder boiler. Dus denk ik erover om dan naar een andere/grotere boiler te kijken, of een WP-boiler. Ze hebben bij Bosch ook een 300 L model boiler, maar die heeft een lager energielabel (B of C). We willen alles liefst zo zuinig mogelijk, met best mogelijke energielabel. Waren daarom ook blij met de Wolf combinatie, omdat die "Smart Grid Ready" zou zijn.
We hebben 8 zonnepanelen (sinds begin oktober 2022), die een voorspelde opbrengst van 2900 kWh/jaar zouden hebben. Het eerste jaar was de opbrengst ca. 2720 kWh.
Onze woning is goed geïsoleerd, en in de kruipruimte ligt een dikke laag piepschuim van 24 cm. Glas is grotendeels nog "oud dubbelglas", maar dat staat ook in de planning om deels te vervangen door HR++ glas. (volgende project).
Nu vragen we ons af wat de beste keuze is, een gewone boiler of een WP-boiler, en hoe we die het beste kunnen combineren met de opbrengst van onze zonnepanelen. We hebben net een nieuw energiecontract afgesloten, dat over iets meer dan 2 weken in gaat. We gaan dan alleen nog maar stroom afnemen, ik heb al de aanvraag gedaan voor verwijderen van de gas-aansluiting. We koken nu nog op gas, maar hebben al een inductiekookplaat gekocht. Die zal binnenkort geïnstalleerd worden.
Wie heeft er ervaring met de Nefit-Bosch Compress 5800i of met de Wolf CHC in combinatie met boiler? Of welk merk/type boiler of WP-boiler kunnen jullie aanraden? Ik zag eerder goede verhalen over Auer Edel en Atlantic Explorer.
Hebben jullie voorbeelden van stroomverbruik van een boiler, en informatie over opwarm-tijden (liefst erbij vermelden met hoeveel personen)?
Alvast bedankt voor de reacties. We krijgen nu nog een offerte van de installateur van de Nefi-Bosch WP, maar willen voor ons liefst zo snel mogelijk duidelijk hebben of we voor dat model gaan met maar 170 L boiler, of er iets anders naast willen plaatsen. Of, dat we het toch beter bij de Wolf kunnen houden, maar dan de langere levertijd moeten accepteren.