Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
RichieB schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:37:
@Blihi Het gaat om een optimalisatie.. als de RPi uitvalt is het minder optimaal.
Als dat zou lukken zou het inderdaad ideaal zijn. Ik moet er eens over nadenken :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
Ik ben op zoek naar verloop koppelingen voor 22mm CV buis (eigenlijk 21,3 dikwandig met ANBO) naar alupex 16x2mm knel.
Er is volop 22mm knel naar 16x2 pers te vinden maar 2x knel haast niet.
Alleen van Bonfix voor Unipipe a 13€ per stuk.
Ik ga pipe-tec van Heima gebruiken.

Pers kan wel, maar dan moet ik zelf een pers tang aanschaffen of huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:22
je zou een knel sok 22x15 kunnen gebruiken in combinatie met een Nl koppeling 16x2. De NL koppeling kan je dan knellen op het 15mm gedeelte van de verloop sok.

https://www.fitting-shop....ling-16x20mm-15mm-cu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
elektriekert schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:40:
Ik ben op zoek naar verloop koppelingen voor 22mm CV buis (eigenlijk 21,3 dikwandig met ANBO) naar alupex 16x2mm knel.

Warmteservice. Dan krijg je een 22x15 koppeling met een knel overgang naar 16x2 'insert'.

https://www.warmteservice...ert-16x2-15-knel/p/LVE055

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
elektriekert schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:40:

Een 22 x 1/2" koppeling kopen + 1/2" naar 16mm MLB :) Of 3/4", dat werkt net zo goed maar is ietsje groter en kost een paar cent extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:20
Die nieuwe subsidie opbouw warmtepompen is ook alleen maar om de hybrides zoals DeWarmte en Quatt iets minder te subsidiëren.

Reken maar dat RVO de prijzen van de facturen die ze hebben steeds spiegelen aan hun beleid van 30% van de totaalprijs mag subsidie zijn.
Die partijen trekken dat gemiddelde omlaag waardoor het subsidie aandeel relatief te groot is.
Voor een volledige full electric met SWW en propaan zal de subsidie wel kloppen nu op 30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
LED-Maniak schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:11:
[...]

Warmteservice. Dan krijg je een 22x15 koppeling met een knel overgang naar 16x2 'insert'.

https://www.warmteservice...ert-16x2-15-knel/p/LVE055
Wellicht had ik moeten aangeven dat ik zo min mogelijk koppelingen wil hebben.
Dus het liefst in 1, maar als deze niet bestaan of de hoofdprijs zijn dan zal het toch anders moeten oplossen. Knel/pers of op jouw manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:54
ik denk dat de verloop sok van 22-15 knel met een insert 15-16 het meest gangbaar is als je geen perstang wilt huren/lenen. Minder koppelingen ga je niet krijgen.
Met pers heb je het wel in een.

Ik weet niet waar je woont, maar heb wel een handperstang te leen in regio Deventer

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09 10:23
Icebear1079 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:22:
[...]

Ja moet je hier de vraag stellen of je alle 3 de zones los wilt regelen, op basis van Master/Master. Als je dat wilt, dan kun je mogelijk alsnog het buffervat er tussen uit halen. Wat ik dan zou checken is of de Interne pomp in alle gevallen zijn flow kwijt kan.
In de praktijk zal het er dus op aan komen, kan de pomp opstarten op de 55m2 in je studio. Ik denk dat dit wel kan, maar hangt er toch vanaf hoeveel groepen je daar hebt liggen. Heb je daar 5 goepen van ~100m/10m2 hebt liggen, dan wordt het denk ik krap.
Met deze pomp wil je toch ~ 30 L/min in de opstartfase hebben (gebaseerd op ~1100 MW compressor opstartvermogen, die eerder hier gedeeld is, kom je op ~8 KW als het een beetje warm is). Dat is dan 6 L/min per VVW groep. via https://toolbox.tlv.com/g...h-piping.html?advanced=on kom ik dan op 1,2 bar drukverschil en 0.9 m/s snelheid in je vloerleiding. (16mm leiding buiten, 12mm binnen)
Dat zou die pomp wel kunnen, maar ik zou zeggen dat je dat niet moet willen, moet je waterpomp veel te hard werken en krijg je denk ik ook gesuis in je leidingen.

Heb je er een nieuwe VVW met 8 groepen a 65 m, dan kan het wel.

Je redenering hier, dat 275 m2 teveel VVW is voor de de interne pomp, die klopt eigenlijk niet helemaal. Het gaat hem vooral over hoeveel weerstand zit er in de vloer (en leidingenwerk), en hoeveel flow wil je organiseren. Dus meer m2 VVW, is meer goepen die open staan, is meer flow! De goepen staan tenslotte parralel en niet in serie. Die interne pomp is max 140 Watt, daar kun je makkelijk voldoende flow mee organiseren, zolang je maar niet te veel 'dicht draait'. Dan loopt de snelheid in je leidingen op, is er een groter drukverschil over de leiding nodig, en zakt de flow van je waterpomp in elkaar.

Heb je alles open staan, 275 m2, 28 groepen a 100m. Dan heb je tijdens de opstart, 1,1 L/min/leiding. Dan zakt het drukverschil naar 0.035 bar, met 0.16 m/s door je VVW leidingen. Daar heeft je waterpomp <5W voor nodig schat ik.

Dus ja, je moet de keus maken, wil je Master/Master met een Buffer en 3 secundaire pompen (al geloof ik niet dat de LG 3 secundiaire pompen direct kan aansturen, maar daar kun je vast iets op bedenken).

Kies je voor Master/Slave, en laat je de verdieping en Studio meelopen met de beganegrond, dan kan de buffer er uit. Even er vanuit gaande dat je op de begane grond ~10 groepen hebt liggen en je leidingwerk voldoende ruim gedimensioneerd is. (idealiter 32mm, maar met 25mm kom je denk ik ook weg)

Succes.
@Icebear1079 dank voor je feedback. De studio zijn 6 circuits, dus relatief lang. Dit is zo voor alle circuits die meestal 80-100m zullen zijn helaas. Leidingen naar de 3 collectoren zijn Alpex 28x3. Ik denk dat ik best het zekere voor het onzekere neem (ook voor defrost) en toch een buffervat voorzie. Nu mij lijkt het perfect ook te kunnen met na het buffervat slechts 1 secundaire pomp en dan een zoneregeling, of zie jij voordelen van met 3 pompen te werken ? Aansturen is zeker geen probleem.
En dan de hamvraag, de grootte van het vat, want de LG start met een vrij hoog vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:22
omzeilen van paywall doen we niet

[ Voor 74% gewijzigd door We Are Borg op 19-09-2024 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
maomanna schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:22:
ik denk dat de verloop sok van 22-15 knel met een insert 15-16 het meest gangbaar is als je geen perstang wilt huren/lenen. Minder koppelingen ga je niet krijgen.
Met pers heb je het wel in een.

Ik weet niet waar je woont, maar heb wel een handperstang te leen in regio Deventer
Ik ga voor de 22x3/4BU naar 3/4BI x 16x2 zoals @marcop23 aangaf.
Alles via Heima.
Ik ga voor een CV verdeler in de kruipruimte met 3 sets alu-pex naar radiatoren (advies van @Technician- )
Nog bedankt daarvoor.

Deventer is overigens een aardig stukkie rijden, toch bedankt.

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
GeertV78 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
[...]

@Icebear1079 dank voor je feedback. De studio zijn 6 circuits, dus relatief lang. Dit is zo voor alle circuits die meestal 80-100m zullen zijn helaas. Leidingen naar de 3 collectoren zijn Alpex 28x3. Ik denk dat ik best het zekere voor het onzekere neem (ook voor defrost) en toch een buffervat voorzie. Nu mij lijkt het perfect ook te kunnen met na het buffervat slechts 1 secundaire pomp en dan een zoneregeling, of zie jij voordelen van met 3 pompen te werken ? Aansturen is zeker geen probleem.
En dan de hamvraag, de grootte van het vat, want de LG start met een vrij hoog vermogen...
Mijn installateur stelde 100L voor, parrallel. Maar 200L zou volgens mij ook niet misstaan, mits je plek hebt. Dat heb ik uiteindelijk omgepraat gekregen naar 100L in serie op de retour, zodat er geen menging/mixing plaatsvindt. In mijn geval is het een 9KW op 60 m2 VVW (8 groepen van ~65 m) en 4 radiatoren die altijd open staan. Additioneel zijn er nog 4 kleinere radiatoren die af en toe eens opengedraaid gaan worden. In de basisopstelling neemt de VVW ~65% van de flow voor zijn rekening, de radiatoren 35%.

Maar goed, mijn argument om een parallelbuffer liever niet te willen was, omdat deze eigenlijk in de weg zit tijdens de opstart. Je verwarmt eerst vanuit de WP je buffer, om de warmte vervolgens (waarschijnlijk met een lagere flow en hogere DeltaT) door te zetten naar de VVW. Terwijl die VVW een soort van trage buffer is met een veel grotere warmtecapaciteit dan die 100L. Het is juist belangrijk zo'n hoog mogelijke flow over je vloer te realiseren in de opstart. Dan breng je het warme water, zolang de vloer nog 'koud' is, zo diep mogelijk het systeem in en kan de bufferfunctie en de afgifte van de vloer zijn werk doen.
Ook is de 'basisopstelling' in mijn geval 80% van mijn volledige afgiftesysteem en wordt er gewerkt vanuit 1 thermostaat in de woonkamer.

Vandaar een buffer in serie. Wel heb ik er voor gekozen om een scherp afsnijdend bypass ventiel tussen aanvoer en retour te stoppen, die dan wel voor de Buffer (vanuit het afgiftesysteem gezien) wordt geplaatst. Zo zit de buffer 'in de loop' als de bypass open gaat. Die stel ik zo in dat de leidingen niet gaan suizen. Gaat de pomp te hard aan en is er drijging van suisgeluid (lees: bij een defrost in mijn geval, dan gaat de pomp naar 100%), dan gaat ie open en loopt een groot deel van het pompvolume over de buffer terug naar de WP. Dit sorteert hetzelfde effect als een parallelbuffer. Een deel, ~50%, loopt door het systeem+buffer, overige 50% loopt alleen over de buffer. Zo zorg ik dat de WP veel flow krijgt om zijn defrost snel af te ronden en bescherm ik het afgiftesysteem toch een beetje tegen teveel afkoelen.

Op zich zou jij deze truc ook kunnen toepassen. In jouw geval zou je ook een deel van de flow in de opstart via de bypass/buffer kunnen laten lopen, indien je alleen de studio verwarmt. Daarna regel je de WP op optimal flow, of DeltaT, sluit de klep en gaat alles netjes via vloer en daarna buffer. Zonder menging.

Start je op vanuit de begane grond, dan kun je die 30 L/min voor de opstart kwijt in je ~10 groepen. Draait alles vanaf het begin over je vloer.

Overigens is 1 secundaire pomp met zoneregeling prima! Ik zie dan ook geen reden om met 3 pompen te werken. Tenzij 1 of de zones een signifikant andere druk nodig heeft dan die andere twee en je bv de benedenverdieping veel moet knijpen, dat zou zonde zijn. Dan kun je een tweede overwegen voor de groep met de meeste weerstand.

Als jij je master/master regeling wilt houden, dan zou ik in jouw geval gewoon voor een parallel buffer kiezen overigens. Kan dat trouwens gewoon, 3 thermostaten aansluiten op de Warmtepomp?

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Icebear1079 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:40:
[...]

Wel heb ik er voor gekozen om een scherp afsnijdend bypass ventiel tussen aanvoer en retour te stoppen, die dan wel voor de Buffer
Succes!
Heb je een linkje van zo'n ventiel? Dat lijkt me wel wat.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
@Icebear1079 9kw over 60m2 en paar radiatoren?
Komt dat wel goed(minimaal vermogen)?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:52:
Met een Panasonic J serie is dat geen enkel probleem. Draait bij klanten op minder bij ons

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:21
Weet iemand of ergens nog een oso Dgc300 verkrijgbaar is? Dit is volgens mij een heel fijn vat, maar voorheen was deze op 123klimaatshop verkrijgbaar maar nu zie ik ‘m nergens meer. Of is er een gelijkwaardig alternatief?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

gebruiker001 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:32:
Weet iemand of ergens nog een oso Dgc300 verkrijgbaar is? Dit is volgens mij een heel fijn vat, maar voorheen was deze op 123klimaatshop verkrijgbaar maar nu zie ik ‘m nergens meer. Of is er een gelijkwaardig alternatief?
Ik heb je een PM gestuurd.

Andere optie die wel verkrijgbaar is via 123klimaatshop is de DEJONG WPS 300
https://www.123klimaatsho...0-300-500-750-1000-liter/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:21
Ik begrijp dat OSO is samen gegaan met Masterwatt. Dat zou verklaren waarom OSO DGC-300 bijna niet meer verkrijgbaar is. Zou onderstaande een gelijkwaardig product zijn?

https://www.masterwatt.co...coil?code=200505030#specs

@Technician- ik meen dat jij eens een lijstje had gemaakt met vergelijking van indirect gestookte boilervaten. Volgens mij zijn onderstaande punten belangrijk, of vergeet ik hier nog iets?
- RVS dus geen anode.
- Spriaal 3,1 m^2 (300L vat)
- Electrisch verwarmingselement aan de onderzijde

Dan lees ik nog:
"De verwarmer kan ook worden ge­bruikt als back-up voor de warmtepomp wanneer dat nodig is, wat zorgt voor maximale operationele betrouwbaarheid."

Je kan toch niet je CV verwarmen met de Back-up heater uit de boiler lijkt mij?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

gebruiker001 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:54:
Ik begrijp dat OSO is samen gegaan met Masterwatt. Dat zou verklaren waarom OSO DGC-300 bijna niet meer verkrijgbaar is. Zou onderstaande een gelijkwaardig product zijn?

@Technician- ik meen dat jij eens een lijstje had gemaakt met vergelijking van indirect gestookte boilervaten. Volgens mij zijn onderstaande punten belangrijk, of vergeet ik hier nog iets?
- RVS dus geen anode.

Dan lees ik nog:
"De verwarmer kan ook worden ge­bruikt als back-up voor de warmtepomp wanneer dat nodig is, wat zorgt voor maximale operationele betrouwbaarheid."

De Panasonic PAW boilers zijn OSO boilers.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:54:

- RVS dus geen anode.

Dan lees ik nog:

OSO heeft vlg mij niets met Masterwatt van doen.
Maar Masterwatt Nl heeft wel de exclusieve import gekregen voor de Nzlse markt volgens mij.

De Masterwatt DGC 300 is dan ook de OSO Delta Geo met 3KW element en 3.1m2 vo.
Ik heb er net een besteld en geplaatst.

Andere merken kopen ze ook, in en leveren onder eigen naam: Daikin, M.E., Panasonic

Bv Mitsubishi Electric deze:
HTWBOI-300B (Zoek maar)
Is exact dezelfde

• Icebear1079

• Icebear1079
mr_evil08 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:52:
Minimaal vermogen is 3,6 kw. Daar heb ik ~ 30gr uitvoer voor nodig. Das niet ideaal, ik weet het.

Maar de unit komt dicht bij de erfgrens, dus ivm geluid had ik beperkte keus. Kwam iedere keer bij de Bosch 5800i serie uit of deze LG. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat de Bosch een wat lager rendement had.

Ook had ik een click met de installateur die deze machine aanbood.

• DaisyTweakers
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 11:01
We willen van het gas af en willen binnenkort (liefst zo snel mogelijk) een warmtepomp laten plaatsen. De WP die we willen hebben heeft opeens toch een iets langere levertijd, daarom vraag ik hier om advies. Met name wat betreft de combinatie met de boiler.

We wonen in een tussenwoning uit 1998, met ca. 230 m2 oppervlak. Op de b.g. is er iets van 50 m2 vloerverwarming. Verder alleen radiatoren en in 3 slaapkamers en in de woonkeuken zijn er ook airco's. We hebben 2 badkamers (2 x douche en 1 bad).
De CV-ketel is al een tijdje stuk, en die willen we vervangen door een full-electric warmtepomp. Het heeft een tijdje geduurd voordat we een goede installateur gevonden hebben, en het idee was om een monoblock Wolf CHC met vermogen van 7 kW te nemen (WP centrum met 300 L boiler erbij en buffervat plus expansievat). Dat is dan de buitenunit CHA.

We kwamen op het merk Wolf, omdat we in een showroom gingen kijken voor een ander merk. Toen viel ons op hoe stil de buitenunit van Wolf was, veel stiller dan die waar we eigenlijk voor kwamen.
De installateur waar we ons fijn bij voelen was hier 2 weken geleden en hij dacht dat de WP van Wolf heel snel geleverd kon worden, maar nu hoorden we dat er toch nog 3-4 weken levertijd zal zijn.
Omdat we al best een tijdje koud douchen inmiddels, en het niet meer heel lang warm zal blijven balen we ervan dat het nu nog langer zou duren met de WP.

Toevallig zag ik een bericht hier op Tweakers, over de Nefit-Bosch Compress 5800i AW, die heel stil zou zijn (bericht van 22-9-2023), zelfs stiller dan de Wolf. Dus ik ben naar gaan kijken naar het model met 7 kW, en ik zag dat die niet alleen iets stiller is, maar ook een hogere COP heeft, en dat de buitenunit kleiner is dan die van de Wolf. Allemaal pluspunten, en dan is die ook nog eens lager in prijs. De buitenunit moet op het platte dak komen, waar het al een beetje passen en meten is, dus kleinere afmeting is heel fijn.
Enige "min-punt" is dat de inhoud van de boiler (Tower-model WP) maar 170 L heeft. We vrezen dat dit net te krap is voor ons gezin van vier (incl. 2 kinderen, 18+, die nog thuis wonen).

Ik zag dat de Nefit-Bosch ook als wandmodel aangeboden wordt, dus zonder boiler. Dus denk ik erover om dan naar een andere/grotere boiler te kijken, of een WP-boiler. Ze hebben bij Bosch ook een 300 L model boiler, maar die heeft een lager energielabel (B of C). We willen alles liefst zo zuinig mogelijk, met best mogelijke energielabel. Waren daarom ook blij met de Wolf combinatie, omdat die "Smart Grid Ready" zou zijn.
We hebben 8 zonnepanelen (sinds begin oktober 2022), die een voorspelde opbrengst van 2900 kWh/jaar zouden hebben. Het eerste jaar was de opbrengst ca. 2720 kWh.

Onze woning is goed geïsoleerd, en in de kruipruimte ligt een dikke laag piepschuim van 24 cm. Glas is grotendeels nog "oud dubbelglas", maar dat staat ook in de planning om deels te vervangen door HR++ glas. (volgende project).

Nu vragen we ons af wat de beste keuze is, een gewone boiler of een WP-boiler, en hoe we die het beste kunnen combineren met de opbrengst van onze zonnepanelen. We hebben net een nieuw energiecontract afgesloten, dat over iets meer dan 2 weken in gaat. We gaan dan alleen nog maar stroom afnemen, ik heb al de aanvraag gedaan voor verwijderen van de gas-aansluiting. We koken nu nog op gas, maar hebben al een inductiekookplaat gekocht. Die zal binnenkort geïnstalleerd worden.

Wie heeft er ervaring met de Nefit-Bosch Compress 5800i of met de Wolf CHC in combinatie met boiler? Of welk merk/type boiler of WP-boiler kunnen jullie aanraden? Ik zag eerder goede verhalen over Auer Edel en Atlantic Explorer.
Hebben jullie voorbeelden van stroomverbruik van een boiler, en informatie over opwarm-tijden (liefst erbij vermelden met hoeveel personen)?

Alvast bedankt voor de reacties. We krijgen nu nog een offerte van de installateur van de Nefi-Bosch WP, maar willen voor ons liefst zo snel mogelijk duidelijk hebben of we voor dat model gaan met maar 170 L boiler, of er iets anders naast willen plaatsen. Of, dat we het toch beter bij de Wolf kunnen houden, maar dan de langere levertijd moeten accepteren.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zo speciaal is deze niet.

Ik zou dan Danfoss nemen. Die hebben ook een model dat hoger dan 0,6 bar kan.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:59
@DaisyTweakers Wij hebben de 5800i met 300l boiler. Wat wil je weten? We hebben hem sinds mei dus nog niet mee gestookt, maar de douche is warm. Cop voor warm water ca 3. Stil is hij in ieder geval.

Misschien kun je je vraag trouwens beter kwijt in het nefit/bosch topic.

[ Voor 23% gewijzigd door ZonnigY op 19-09-2024 11:12 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Hier staat een Nibe VVM 320R met F2120 buitenunit. Als deze vol moet koelen of vol moet stoken, gaat het goed. Maar in overgangsseizoenen zoals nu, geeft ie vaak een foutmelding 229 voor teveel korte runs achter elkaar. Ik wil dit graag zelf kunnen oplossen, maar twijfel nu aan de beste aanpak.

Het lijkt vooral bij koeling te gebeuren. Dus mijn conclusie: het koelen gebeurt in kleine korte stoten, ipv in langere runs. Kennelijk koelt ie telkens wat te hard? Als dat juist is, moet ik zorgen dat de koelcurve wat anders verloopt, met iets hogere water temperatuur bij lagere buitentemperaturen. Of zijn er andere knoppen om aan te draaien, zoals de delta van watertemperatuur (nu 3 graden) bij koelen?

Alvast bedankt voor het helpen bij mijn eigen (leer)curve ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Ben nu op een B2B locatie, uit 2019, met 4 bouwlagen met elk 3 vloerverdelers Uponor met 10 of 11 groepen stuk. Dus zo’n 132 vloerslangen in de vloer.
Op een warmtepomp in cascade.

Staan ALLE 132 groepen nog dicht op de flowmeters. Je hebt die blauwe dopjes en de flowmeter. Wat veel mensen niet weten is dat je die flowmeters ook moet opendraaien. (Inregelen).
Rode dop eraf trekken en aan de zwarte kartelring linksom draaien. Tot je een flow ziet van, nou ik zeg min 2 l/min. Met WP liever meer flow dan minder.

Hier zijn gezien de klachten en tekeningen met krabbels die erbij lagen al heel veel bezoeken geweest.
De pompen stonden ook op 9 meter opvoerhoogte. WP had al een nieuwe compressor en veel problemen.
Hoe dan he?

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 19-09-2024 12:32 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Iets met niet verder dan het vat kijken? :+
Je zou denken dat het daar nog nooit warm is geweest, is er een alternatief?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• DaisyTweakers
ZonnigY schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:10:
@DaisyTweakers Wij hebben de 5800i met 300l boiler. Wat wil je weten? We hebben hem sinds mei dus nog niet mee gestookt, maar de douche is warm. Cop voor warm water ca 3. Stil is hij in ieder geval.

Misschien kun je je vraag trouwens beter kwijt in het nefit/bosch topic.
Bedankt voor je reactie!
Welke boiler heb je? Is dat wat er door Nefit-Bosch wordt aangeboden? Welk energielabel?
Heb je er een P1-meter op zitten voor monitoring? Ik zou graag willen weten wat het verbruik is.

Ik zag dat er verschillende opties zijn:
https://www.nefit-bosch.nl/producten/boilers-en-buffervaten

En bij wat ik eerder zag stond een lager energielabel. B of C dacht ik (?)

• ZonnigY
DaisyTweakers schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:54:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Welke boiler heb je? Is dat wat er door Nefit-Bosch wordt aangeboden? Welk energielabel?
Heb je er een P1-meter op zitten voor monitoring? Ik zou graag willen weten wat het verbruik is.

Ik zag dat er verschillende opties zijn:
https://www.nefit-bosch.nl/producten/boilers-en-buffervaten

En bij wat ik eerder zag stond een lager energielabel. B of C dacht ik (?)
Ik heb een hr300. Idd een c label. Veel data heb ik niet. Het standaardscherm van Bosch is makkelijk in bediening maar karig in data weergegeven , een bbqkees wordt morgen geleverd *O*

Mijn verbruik zegt natuurlijk weinig, de kans dat we een ander warm water verbruik hebben is nogal groot. Cop 3, daarmee kun je met je huidige gasverbruik een beetje een inschatting maken

[ Voor 11% gewijzigd door ZonnigY op 19-09-2024 17:32 ]

• Icebear1079
Seafarer schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:08:
[...]

Zo speciaal is deze niet.

Ik zou dan Danfoss nemen. Die hebben ook een model dat hoger dan 0,6 bar kan.
Zou goed kunnen, was ook niet persee opzoek naar iets speciaals. Ik heb aan 0,3 bar genoeg, en hij snijdt redelijk scherp af. Daarmee bedoel ik: vanaf de insneldruk, laat hij bij beperkt hogere druk al veel volume door.

Welk model van Danfos zou jij kiezen?
Technician- schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:30:
Ben nu op een B2B locatie, uit 2019, met 4 bouwlagen met elk 3 vloerverdelers Uponor met 10 of 11 groepen stuk. Dus zo’n 132 vloerslangen in de vloer.
Op een warmtepomp in cascade.

Staan ALLE 132 groepen nog dicht op de flowmeters. Je hebt die blauwe dopjes en de flowmeter. Wat veel mensen niet weten is dat je die flowmeters ook moet opendraaien. (Inregelen).
Rode dop eraf trekken en aan de zwarte kartelring linksom draaien. Tot je een flow ziet van, nou ik zeg min 2 l/min. Met WP liever meer flow dan minder.

Hier zijn gezien de klachten en tekeningen met krabbels die erbij lagen al heel veel bezoeken geweest.
De pompen stonden ook op 9 meter opvoerhoogte. WP had al een nieuwe compressor en veel problemen.
Hoe dan he?
Dat is wel heel erg triest. Had er dan niemand op die flowmeters gezien dat die gewoon op nul bleven staan?
Overigens vind ik het wel gek van de leverancier / fabrikant. Van de vvw-verdelers hier (Therminon Industrie) stonden die flowregelaars af-fabriek allemaal helemaal open, wat ik veel logischer en monkey-proof vindt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-09 15:31
Advies gezocht.
Situatie;
Tussenwoning 106m2 3 woonlagen
Vloer begane grond is met EPS parels geïsoleerd en er ligt ca 42m2 vloerverwarming (7 groepen). Woning is redelijk goed geïsoleerd ( ga in de lente nog het dak beter isoleren, is nu matig; bv binnenkant knieschotten en plafond nok is geïsoleerd maar niet tegen dakbeschot)
CV uit 2013. Ik schat op basis van ons opwarmprotocol vvw dat we ca 1000m3 zouden gebruiken qua verwarming op lage temperatuur via de cv. Ca 100-120m3 voor SWW.

We hebben 6 430wp panelen op het zuidoosten (ca 2100 kWh productie). Voor de rest verbruiken we nu weinig. Ca 1300 kWh per jaar.

Mijn voornaamste doel is nu een goede investering doen. Met name door ons lage gebruik voor SWW denk ik dat hybride de beste keuze is op dit moment. Wel zou ik later eventueel willen uitbreiden naar full electric. We zouden een buitenunit op de bijkeuken kunnen hebben. Dit zit wel tegen onze slaapkamer en slaapkamer buren aan, dus geluidsniveau is ook belangrijk.
- Welke warmtepomp zouden jullie adviseren? Tot nu toe heb ik gekeken naar de quatt hybrid en de weheat flint p40. De laatste trekt mij meer gezien de scop, prestaties op lage temperaturen en geluidsniveau.Voor deze laatste 3 offertes gekregen waarvan de voordeligste op ca 3750 komt inclusief buffervat. Installateur gaf aan dat buffervat optioneel is. Wat is aan te raden?

- verder hoor ik van de installateurs wisselende dingen over de mogelijkheid om op termijn met flint naar full electric te gaan. Ene monteur zegt hij werkt alleen in hybride vorm, andere zegt je hoeft er geen cv op aan te sluiten en je kan dan een losse boiler nemen voor SWW.

- hebben jullie nog andere suggesties?
Hoor het graag

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

JurjenS7 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:33:
Advies gezocht.
Situatie;
Vloer begane grond is met EPS parels geïsoleerd en er ligt ca 42m2 vloerverwarming (7 groepen). Woning is redelijk goed geïsoleerd ( ga in de lente nog het dak beter isoleren, is nu matig; bv binnenkant knieschotten en plafond nok is geïsoleerd maar niet tegen dakbeschot)
CV uit 2013. Ik schat op basis van ons opwarmprotocol vvw dat we ca 1000m3 zouden gebruiken qua verwarming op lage temperatuur via de cv. Ca 100-120m3 voor SWW.

We hebben 6 430wp panelen op het zuidoosten (ca 2100 kWh productie). Voor de rest verbruiken we nu weinig. Ca 1300 kWh per jaar.

Mijn voornaamste doel is nu een goede investering doen. Met name door ons lage gebruik voor SWW denk ik dat hybride de beste keuze is op dit moment. Wel zou ik later eventueel willen uitbreiden naar full electric. We zouden een buitenunit op de bijkeuken kunnen hebben. Dit zit wel tegen onze slaapkamer en slaapkamer buren aan, dus geluidsniveau is ook belangrijk.
- Welke warmtepomp zouden jullie adviseren? Tot nu toe heb ik gekeken naar de quatt hybrid en de weheat flint p40. De laatste trekt mij meer gezien de scop, prestaties op lage temperaturen en geluidsniveau.Voor deze laatste 3 offertes gekregen waarvan de voordeligste op ca 3750 komt inclusief buffervat. Installateur gaf aan dat buffervat optioneel is. Wat is aan te raden?

- verder hoor ik van de installateurs wisselende dingen over de mogelijkheid om op termijn met flint naar full electric te gaan. Ene monteur zegt hij werkt alleen in hybride vorm, andere zegt je hoeft er geen cv op aan te sluiten en je kan dan een losse boiler nemen voor SWW.

Hoor het graag
Vooralsnog hybride maar voor full electric is hij met een kleine aanpassing geschikt net als de Blackbird en de Sparrow. Weheat groeit als kool en de tijd voor deze ontwikkeling ontbreekt nu nog. Geduld is een schone zaak dus. Wij voeren hierover binnenkort besprekingen met hun ook hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Advies gezocht.
Situatie;

Hoor het graag
Als het je echt puur om de investering en terugverdientijd gaat, kijk even op berekenhet.nl, daar kun je je getallen invullen.

Niet de standaard rendementen gebruiken, maar realistische: rendement 90% gemiddeld voor de gas CV (niet 100%), sCOP gemiddeld 4.3 voor de warmtepomp (niet 5.0, dat hebben er weinig hier).

Met jouw verbruik (1110 m3) kom ik voor hybride op een tvt van 7.3 jaar (€3750 was na subsidie? 75% vervanging gas is het maximum op de website)

Full electric kom ik voor jou op een tvt van 6.8 jaar als je ook niet meer op gas kookt (€10.000 investering min €2800 subsidie).

Hybride zit je na 10 jaar op + €1420 en na 15 jaar op + €4005.
Full electric zit je na 10 jaar op + €3420 en na 15 jaar op + €8730.

Dus juist ook als je een goede investering wil doen kan je beter full electric gaan.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• JurjenS7
Had uit de losse pols deze gemaakt, thanks zal morgen even naast die rekentool leggen waar ik fouten maak en de full electric ook ernaast leggen. Ja ik kook elektrisch en bedrag was na subsidieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJmjcb-OKHBjcTpVKjUOa1PRKI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQQOpvL2lW3dhUuCCtY6mQv1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JurjenS7 op 19-09-2024 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
- Welke warmtepomp zouden jullie adviseren? Tot nu toe heb ik gekeken naar de quatt hybrid en de weheat flint p40. De laatste trekt mij meer gezien de scop, prestaties op lage temperaturen en geluidsniveau. […] Wat is aan te raden?

hebben jullie nog andere suggesties?
Als je voor full electric wil gaan, dan is hier de meeste ervaring met Mitsubishi Electric, Panasonic, Valliant, Daikin. Nibe staat ook goed bekend maar is veel duurder dan andere A-merken. De Valliant staat bekend om het lage geluidsniveau.

Voordat je een warmtepomp koopt, zou ik zeker tientallen pagina’s in het merkspecifieke topic lezen, dan weet je wat voor frustraties en beperkingen er wel/niet spelen. Ik denk dat je bij de hierboven genoemde merken over het algemeen wel goed zit.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DaisyTweakers schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:38:
We willen van het gas af en willen binnenkort (liefst zo snel mogelijk) een warmtepomp laten plaatsen. De WP die we willen hebben heeft opeens toch een iets langere levertijd, daarom vraag ik hier om advies. Met name wat betreft de combinatie met de boiler.

We wonen in een tussenwoning uit 1998, met ca. 230 m2 oppervlak. Op de b.g. is er iets van 50 m2 vloerverwarming. Verder alleen radiatoren en in 3 slaapkamers en in de woonkeuken zijn er ook airco's. We hebben 2 badkamers (2 x douche en 1 bad).
De CV-ketel is al een tijdje stuk, en die willen we vervangen door een full-electric warmtepomp. Het heeft een tijdje geduurd voordat we een goede installateur gevonden hebben, en het idee was om een monoblock Wolf CHC met vermogen van 7 kW te nemen (WP centrum met 300 L boiler erbij en buffervat plus expansievat). Dat is dan de buitenunit CHA.
Buffervat is vaak onnodig, WOLF is relatief dacht ik ook een hele prijzige warmtepomp.
We kwamen op het merk Wolf, omdat we in een showroom gingen kijken voor een ander merk. Toen viel ons op hoe stil de buitenunit van Wolf was, veel stiller dan die waar we eigenlijk voor kwamen.
De meeste A merk warmtepompen zijn vrij stil.
Zeker de nieuwere modellen van Vaillant, Panasonic en Mitsubishi… Andere merken geen ervaring mee, maar als er maximaal geluidsvermogen 60 dB staat zit je vaak wel goed. Natuurlijk kun je in een showroom niet echt het geluid beoordelen door diverse factoren.
De installateur waar we ons fijn bij voelen was hier 2 weken geleden en hij dacht dat de WP van Wolf heel snel geleverd kon worden, maar nu hoorden we dat er toch nog 3-4 weken levertijd zal zijn.
Omdat we al best een tijdje koud douchen inmiddels, en het niet meer heel lang warm zal blijven balen we ervan dat het nu nog langer zou duren met de WP.
Je kan altijd nog een losse WPB nemen, indien je focus op de WOLF ligt.
Toevallig zag ik een bericht hier op Tweakers, over de Nefit-Bosch Compress 5800i AW, die heel stil zou zijn (bericht van 22-9-2023), zelfs stiller dan de Wolf. Dus ik ben naar gaan kijken naar het model met 7 kW, en ik zag dat die niet alleen iets stiller is, maar ook een hogere COP heeft, en dat de buitenunit kleiner is dan die van de Wolf. Allemaal pluspunten, en dan is die ook nog eens lager in prijs. De buitenunit moet op het platte dak komen, waar het al een beetje passen en meten is, dus kleinere afmeting is heel fijn.
Enige "min-punt" is dat de inhoud van de boiler (Tower-model WP) maar 170 L heeft. We vrezen dat dit net te krap is voor ons gezin van vier (incl. 2 kinderen, 18+, die nog thuis wonen).
Is een losse 300 liter boiler geen optie?
Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar Panasonic of Mitsubishi, relatief kleine split warmtepompen.
Ik zag dat de Nefit-Bosch ook als wandmodel aangeboden wordt, dus zonder boiler. Dus denk ik erover om dan naar een andere/grotere boiler te kijken, of een WP-boiler. Ze hebben bij Bosch ook een 300 L model boiler, maar die heeft een lager energielabel (B of C). We willen alles liefst zo zuinig mogelijk, met best mogelijke energielabel. Waren daarom ook blij met de Wolf combinatie, omdat die "Smart Grid Ready" zou zijn.
We hebben 8 zonnepanelen (sinds begin oktober 2022), die een voorspelde opbrengst van 2900 kWh/jaar zouden hebben. Het eerste jaar was de opbrengst ca. 2720 kWh.
Losse boiler zoals hierboven heeft wel mijn voorkeur, zeker als mensen veel of lang willen douchen.
Veel mensen zijn enorm tevreden over DEJONG WPS 300 en de OSO 300 liter boilers.
Onze woning is goed geïsoleerd, en in de kruipruimte ligt een dikke laag piepschuim van 24 cm. Glas is grotendeels nog "oud dubbelglas", maar dat staat ook in de planning om deels te vervangen door HR++ glas. (volgende project).
Wat is het gasverbruik op jaarbasis, hoe is het vermogen bepaald, rekening gehouden met extra isolatie maatregelen?
Nu vragen we ons af wat de beste keuze is, een gewone boiler of een WP-boiler, en hoe we die het beste kunnen combineren met de opbrengst van onze zonnepanelen. We hebben net een nieuw energiecontract afgesloten, dat over iets meer dan 2 weken in gaat. We gaan dan alleen nog maar stroom afnemen, ik heb al de aanvraag gedaan voor verwijderen van de gas-aansluiting. We koken nu nog op gas, maar hebben al een inductiekookplaat gekocht. Die zal binnenkort geïnstalleerd worden.
Wil je snel kunnen douchen, WPB…
Wie heeft er ervaring met de Nefit-Bosch Compress 5800i of met de Wolf CHC in combinatie met boiler? Of welk merk/type boiler of WP-boiler kunnen jullie aanraden? Ik zag eerder goede verhalen over Auer Edel en Atlantic Explorer.
Hebben jullie voorbeelden van stroomverbruik van een boiler, en informatie over opwarm-tijden (liefst erbij vermelden met hoeveel personen)?
Atlantic is een prima merk.
Alvast bedankt voor de reacties. We krijgen nu nog een offerte van de installateur van de Nefi-Bosch WP, maar willen voor ons liefst zo snel mogelijk duidelijk hebben of we voor dat model gaan met maar 170 L boiler, of er iets anders naast willen plaatsen. Of, dat we het toch beter bij de Wolf kunnen houden, maar dan de langere levertijd moeten accepteren.
Wil je monoblock of split?
Split warmtepompen van Mitsubishi, Panasonic of Daikin zijn goedkoper en vaak erg compact.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Seafarer

Seafarer

XXX

Icebear1079 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:01:
[...]

Zou goed kunnen, was ook niet persee opzoek naar iets speciaals. Ik heb aan 0,3 bar genoeg, en hij snijdt redelijk scherp af. Daarmee bedoel ik: vanaf de insneldruk, laat hij bij beperkt hogere druk al veel volume door.

Welk model van Danfos zou jij kiezen?
003L6012 of de rechte uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Carboy54 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:43:
[...]

Vooralsnog hybride maar voor full electric is hij met een kleine aanpassing geschikt net als de Blackbird en de Sparrow. Weheat groeit als kool en de tijd voor deze ontwikkeling ontbreekt nu nog. Geduld is een schone zaak dus. Wij voeren hierover binnenkort besprekingen met hun ook hierover.
Vraagje hier nog over. Om wat voor aanpassing gaat het? Kan de software het nu niet aan dat er geen CV op aan zit gesloten? Want in principe is de Flint sterk genoeg om ook bij -10 het hele huis te verwarmen zonder hulp CV toch? -20 vast niet, maar daar zullen meer warmtepompen moeite mee hebben en dat komt bijna niet voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
DutchWing schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:55:
[...]

Buffervat is vaak onnodig, WOLF is relatief dacht ik ook een hele prijzige warmtepomp.

[...]

Zeker de nieuwere modellen van Vaillant, Panasonic en Mitsubishi… Andere merken geen ervaring mee, maar als er maximaal geluidsvermogen 60 dB staat zit je vaak wel goed. Natuurlijk kun je in een showroom niet echt het geluid beoordelen door diverse factoren.

[...]

[...]

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar Panasonic of Mitsubishi, relatief kleine split warmtepompen.

[...]

Losse boiler zoals hierboven heeft wel mijn voorkeur, zeker als mensen veel of lang willen douchen.
Veel mensen zijn enorm tevreden over DEJONG WPS 300 en de OSO 300 liter boilers.

[...]

Wat is het gasverbruik op jaarbasis, hoe is het vermogen bepaald, rekening gehouden met extra isolatie maatregelen?

[...]

[...]

[...]

Split warmtepompen van Mitsubishi, Panasonic of Daikin zijn goedkoper en vaak erg compact.
Met snel douchen zou ik persoonlijk eerder aan een wp met losse boiler denken. Dit vanwege het vermogen van de wp om een boiler weer relatief vlot op temperatuur te hebben, maar ook geluid. Een wpb heeft toch wel een beperkt vermogen waardoor het langer duurt om de boiler op temperatuur te krijgen. Qua boilercapaciteit moet je sowieso je volledige warmwatervraag dekken.

De Wolf en Nefit zijn er overigens allebei in een uitvoering zonder ingebouwde boiler, juist zodat je met een losse boiler kunt werken. In beide gevallen zou mijn voorkeur daar naar uit gaan vanwege de standaard staal geëmailleerde boilers. Liever een RVS boiler.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Technician-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBcrQ_0nadWmqkuZ41T8g6gWIeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsbugXZgRb435jiGY7urXVjG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DORWRb3oxfO8aFKO-qCFnkDladI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJhnaSUm2TzX3bGF5qX7VlNO.jpg?f=fotoalbum_large
Daar gaat er weer een door de lucht.
De net nieuwe zubadan E serie. Een 10 KW R32 PUZ-SHWM100YAA
Beetje vergist in wat die weegt dus maar met een kraantje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

JurjenS7 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:16:
[...]

Vraagje hier nog over. Om wat voor aanpassing gaat het? Kan de software het nu niet aan dat er geen CV op aan zit gesloten? Want in principe is de Flint sterk genoeg om ook bij -10 het hele huis te verwarmen zonder hulp CV toch? -20 vast niet, maar daar zullen meer warmtepompen moeite mee hebben en dat komt bijna niet voor :)
Voor zover ik weet software want alle binnen units van Weheat zijn in principe toepasbaar met en zonder driewegklep en/of BUH. Let bij -10 wel op de capaciteit bij dergelijke lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Technician- schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De net nieuwe zubadan E serie. Een 11kw’er
Mooi! Ik zou hem wat naar links gezet hebben om koude (vallende) lucht uit de voorkant niet aan de achterkant weer binnen te krijgen, maar valt waarschijnlijk wel mee.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De net nieuwe zubadan E serie. Een 11kw’er
op de foto lijkt de afstand tot de achterkant versus muur wel erg klein, kan mogelijk door de hoek waar de foto wat vertekend zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:48:
[...]

op de foto lijkt de afstand tot de achterkant versus muur wel erg klein, kan mogelijk door de hoek waar de foto wat vertekend zijn.
Jullie hebben geen feeling daarbij, aanzuiglucht, die tevens van 2 kanten komt, heeft nauwelijks beperkend effect van de achterzijde.
Mitsubishi geeft zelfs een minimale afstand op van 100mm (10cm) als er niks boven zit.
Deze zit met 25cm ruim daarboven (2,5x zoveel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHDmpukEu1slBqkTud2Qmqw_WII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSgCvDiGVTrSAOQHMxrtzPoy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaisyTweakers
ZonnigY schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:30:
[...]

Ik heb een hr300. Idd een c label. Veel data heb ik niet. Het standaardscherm van Bosch is makkelijk in bediening maar karig in data weergegeven , een bbqkees wordt morgen geleverd *O*
Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat doet die "bbqkees"? Is dat een andere manier om te monitoren, als alternatief voor een kWh-meter van Homewizard?
We tenderen nu toch wel naar de Nefit-Bosch, want hij is ook veel sneller leverbaar.

De installateur heeft precies dezelfde unit thuis, ook in combinatie met de Tower met 170 L boiler. Hij vertelde dat ze ook met z'n vieren zijn (met kinderen in dezelfde leeftijd), en dat die 170 L echt geen probleem is. Wel gewoon afspreken dat je je een beetje inhoudt wat betreft de tijd ...

Hij zei dat je de boiler-temperatuur op 60 graden kunt instellen, en dan heb je sowieso meer warm water, als dat je hem op 45-5- graden zou hebben.
Geen idee of dat dan weer heel veel extra stroom verbruikt, om de boiler continu op 60 graden te hebben (?), maar dit is hoe hij zelf het ingesteld heeft. En hij had hem ook pas een paar maanden draaien, dus nog niet mee gestookt. En hij heeft geen monitoring erop zitten wat betreft het verbruik.

Ik probeerde om iets te vinden over "bbqkees", en zag dat het iets met Home Assistant te maken heeft. Wij hebben thuis alleen de P1-meter van Homewizard, en een paar Energy Sockets in gebruik.
Kan ik de warmtepomp en boiler net zo goed monitoren via Homewizard, als ik een 3-fase kWh-meter bestel? Of geeft dat minder informatie, vergeleken met wat je besteld hebt?
Ik ben me er bewust van dat de mensen hier veel meer technische achtergrond hebben, dus daar zou ik me in moeten verdiepen, als dat zinvol is voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaisyTweakers
DutchWing schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:55:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor je reactie.
Gasverbruik was in vroegere jaren rond de 1100-1300m m3 per jaar. In 2022 en 2023 veel minder, omdat we heel erg zuinig gedaan hebben na verdubbeling van de gasprijzen. En we hebben ook wat geëxperimenteerd met een lagere aanvoertemperatuur van de CV-ketel, stond de laatste tijd op 45 graden.

Ik had voorgesteld om naar een combinatie te kijken van de Nefit-Bosch 5800i met een 300 L losse boiler ernaast, maar volgens de installateur is de ruimte daarvoor net te krap. De ketel zit in een soort kastje/hok op de zolderverdieping. Daar heeft vroeger ook wel een boiler naast gehangen toen het huis opgeleverd werd. Maar dat was ook een veel kleiner model destijds.

We willen echt voor het beste model gaan wat betreft geluid. Niet alleen maar voor ons zelf, maar ook voor de buren. En we hebben het er ook voor over om daar extra voor te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:21
Andrehj schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:21:
[...]

Dat is wel heel erg triest. Had er dan niemand op die flowmeters gezien dat die gewoon op nul bleven staan?
Overigens vind ik het wel gek van de leverancier / fabrikant. Van de vvw-verdelers hier (Therminon Industrie) stonden die flowregelaars af-fabriek allemaal helemaal open, wat ik veel logischer en monkey-proof vindt.
Daarnaast zouden de vloerslangen niet ontlucht zijn als alles af fabriek dichtstond.
Blijkbaar was dat wel gebeurd want anders ben je nog een paar dagen bezig als je de slangen open draait.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DaisyTweakers schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:45:
[...]

Hij zei dat je de boiler-temperatuur op 60 graden kunt instellen, en dan heb je sowieso meer warm water, als dat je hem op 45-5- graden zou hebben.
Geen idee of dat dan weer heel veel extra stroom verbruikt, om de boiler continu op 60 graden te hebben (?), maar dit is hoe hij zelf het ingesteld heeft.
Hogere temperatuur is altijd een meer verbruik.
En hij had hem ook pas een paar maanden draaien, dus nog niet mee gestookt. En hij heeft geen monitoring erop zitten wat betreft het verbruik.
Hier kun je je boiler ook mee "vergroten". Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Pietje555 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:04:
[...]

Daarnaast zouden de vloerslangen niet ontlucht zijn als alles af fabriek dichtstond.
Blijkbaar was dat wel gebeurd want anders ben je nog een paar dagen bezig als je de slangen open draait.
Ja klopt, hoe dat kon stond er niet bij.
Maar ik zie wel vaker dat als de (magna3) pompen op heel hoog staan, bv zoals hier 9 of 10 meter, deze iets water door de ventielen kan drukken. Dat zal net genoeg zijn geweest voor het beetje warmte van het zwaar geïsoleerde pand. Had ook volle WTW met E-naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
DaisyTweakers schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:45:
[...]

Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat doet die "bbqkees"? Is dat een andere manier om te monitoren, als alternatief voor een kWh-meter van Homewizard?
We tenderen nu toch wel naar de Nefit-Bosch, want hij is ook veel sneller leverbaar.

De installateur heeft precies dezelfde unit thuis, ook in combinatie met de Tower met 170 L boiler. Hij vertelde dat ze ook met z'n vieren zijn (met kinderen in dezelfde leeftijd), en dat die 170 L echt geen probleem is. Wel gewoon afspreken dat je je een beetje inhoudt wat betreft de tijd ...

Geen idee of dat dan weer heel veel extra stroom verbruikt, om de boiler continu op 60 graden te hebben (?), maar dit is hoe hij zelf het ingesteld heeft. En hij had hem ook pas een paar maanden draaien, dus nog niet mee gestookt. En hij heeft geen monitoring erop zitten wat betreft het verbruik.

Ik probeerde om iets te vinden over "bbqkees", en zag dat het iets met Home Assistant te maken heeft. Wij hebben thuis alleen de P1-meter van Homewizard, en een paar Energy Sockets in gebruik.
Kan ik de warmtepomp en boiler net zo goed monitoren via Homewizard, als ik een 3-fase kWh-meter bestel? Of geeft dat minder informatie, vergeleken met wat je besteld hebt?
Ik ben me er bewust van dat de mensen hier veel meer technische achtergrond hebben, dus daar zou ik me in moeten verdiepen, als dat zinvol is voor de WP.
De bbqkees is een middel om de datapoort uit te lezen. Geeft je alle waardes van alle sensoren en standen die de Bosch heeft, dat zijn er tientallen. Rendement , hoe lang de compressor draait, wat de pomp uitspookt etc. Veel meer dan alleen het stroomverbruik dus. Het vergt wel dat je je verdiept in home assistant. Wat dat betreft ben ik ook nog een newby. Meer merkgebonden info hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1792551/0

En ja, een boiler op 60 graden houden kost meer dan 1* per week (of maand...) legionella en de rest op 50.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 20-09-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Insert12 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:02:
[...]

Met snel douchen zou ik persoonlijk eerder aan een wp met losse boiler denken.
Ik bedoelde WPB plaatsen om weer snel te kunnen douchen… Aangezien de ketel defect is.
Dit vanwege het vermogen van de wp om een boiler weer relatief vlot op temperatuur te hebben, maar ook geluid. Een wpb heeft toch wel een beperkt vermogen waardoor het langer duurt om de boiler op temperatuur te krijgen. Qua boilercapaciteit moet je sowieso je volledige warmwatervraag dekken.
Dat snap ik, ik plaats ze zelf ;)
De Wolf en Nefit zijn er overigens allebei in een uitvoering zonder ingebouwde boiler, juist zodat je met een losse boiler kunt werken. In beide gevallen zou mijn voorkeur daar naar uit gaan vanwege de standaard staal geëmailleerde boilers. Liever een RVS boiler.
Elk merk heeft wel een uitvoering met of zonder ingebouwde boiler. Soms kies je echter voor een ingebouwde boiler ivm ruimtegebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De net nieuwe zubadan E serie. Een 10 KW R32 PUZ-SHWM100YAA
Hoezo een Zubadan? De Power inverter is veelal prima keuze…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DaisyTweakers schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:04:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Gasverbruik was in vroegere jaren rond de 1100-1300m m3 per jaar. In 2022 en 2023 veel minder, omdat we heel erg zuinig gedaan hebben na verdubbeling van de gasprijzen. En we hebben ook wat geëxperimenteerd met een lagere aanvoertemperatuur van de CV-ketel, stond de laatste tijd op 45 graden.

Ik had voorgesteld om naar een combinatie te kijken van de Nefit-Bosch 5800i met een 300 L losse boiler ernaast, maar volgens de installateur is de ruimte daarvoor net te krap. De ketel zit in een soort kastje/hok op de zolderverdieping. Daar heeft vroeger ook wel een boiler naast gehangen toen het huis opgeleverd werd. Maar dat was ook een veel kleiner model destijds.
Warmtepomp zonder binnenunit.
Vaillant met een VWZ ai (besturingsmodel en losse 300 liter rvs boiler.
Mitsubishi met een cilinderunit 300 liter, vaak alleen lastig naar boven krijgen…
We willen echt voor het beste model gaan wat betreft geluid. Niet alleen maar voor ons zelf, maar ook voor de buren. En we hebben het er ook voor over om daar extra voor te betalen.
Gewoon een WPAC berekening laten maken en aan de hand van deze gegevens bepalen welke warmtepomp geschikt is.
Willen mensen een stille warmtepomp, dan adviseer ik altijd de Vaillant.

• DaisyTweakers
ZonnigY schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:37:
[...]

De bbqkees is een middel om de datapoort uit te lezen. Geeft je alle waardes van alle sensoren en standen die de Bosch heeft, dat zijn er tientallen. Rendement , hoe lang de compressor draait, wat de pomp uitspookt etc. Veel meer dan alleen het stroomverbruik dus. Het vergt wel dat je je verdiept in home assistant. Wat dat betreft ben ik ook nog een newby. Meer merkgebonden info hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1792551/0

En ja, een boiler op 60 graden houden kost meer dan 1* per week (of maand...) legionella en de rest op 50.
Oei, dat klinkt wel ingewikkeld, wat betreft uitlezen van datapoort. Dat vergt dan nog wel echt wat huiswerk.
Ik dacht dat dit alleen een alternatief is voor meten van stroomverbruik.

Ik heb geen idee of het te berekenen is, hoeveel extra het aan stroom kost, als de boiler standaard op 60 graden ingesteld is, i.p.v. 50 of 55 graden, en dan 1 x per week hoger voor Legionella Run.
Ik begreep wel van de installateur dat we op deze manier met 60 graden van de boiler "relatief meer minuten kunnen douchen", en hij had dit zelf thuis ook zo ingesteld zei hij.

We gaan waarschijnlijk toch voor de Nefit-Bosch dan, met de ingebouwde 170 L boiler. Moeten gauw de opdracht geven, zodat we niet weer een maand verder zijn voordat het allemaal draait.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:46
Hoe denkt men hier over actieve vloerverwarming verdelers (met pomp) icm een warmtepomp?

Heb aantal keer advies gehad om voor een open verdeler te gaan. Aan de andere kant adverteert robot met hun mengverdelers dat deze met gebruik van DVR /ltv ventiel geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming en warmtepompen.

Hoe denkt men er hier over ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pentaw1nz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:09:
Hoe denkt men hier over actieve vloerverwarming verdelers (met pomp) icm een warmtepomp?

Heb aantal keer advies gehad om voor een open verdeler te gaan. Aan de andere kant adverteert robot met hun mengverdelers dat deze met gebruik van DVR /ltv ventiel geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming en warmtepompen.

Dat is hier al zo vaak besproken. Pomp loze verdeler zonder venturi of ventielen. Geen mengverdeler sowieso.

• pentaw1nz
Carboy54 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:23:
[...]

Dat is hier al zo vaak besproken. Pomp loze verdeler zonder venturi of ventielen. Geen mengverdeler sowieso.
Er zijn hier/op tweakers ook andere verhalen gedeeld hoor. Ook mensen met een verdeler met pomp waarbij het prima werkt.

Ben gewoon benieuwd naar ervaringen en het waarom:)
Chatgpt laat de conclusies ook in het midden .

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pentaw1nz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:27:
[...]

Er zijn hier/op tweakers ook andere verhalen gedeeld hoor. Ook mensen met een verdeler met pomp waarbij het prima werkt.

Werkt wel maar niet optimaal. Een warmtepomp levert 12-1500 liter per uur met een Delta van 4 een cv 400 liter met een Delta van 15. Daar zit het verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Diverse waarbij het icm mengverdeler gewoon prima werkt, echter het is heel afhankelijk per situatie…
Desnoods probeer het uit, je kan altijd nog de verdeler laten vervangen.

Normaal gesproken vervang ik wel de verdeler.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 21-09-2024 22:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
[...]
Ervaring: lees deze bijdrage van @MrScratch maar eens.

Waarom: met een mengverdeler moet je WP een hogere Ta leveren om dezelfde watertemperatuur de vloer in te krijgen (er wordt immers gemengd in de verdeler…). En een WP heeft een lagere COP bij een hogere Ta.

Zelfde principe als waarom een parallel buffervat een lagere COP geeft: menging waardoor hogere Ta nodig. Check ook even dit experiment van de renewable heating hub, heb ik al eerder gedeeld hier maar blijft een mooie. In dit experiment met parallel buffervat (en dus menging) COP 3.4, zonder parallel buffervat COP 4.71.

Er is een enkeling die de menging in de mengverdeler op vernuftige wijze weet te voorkomen, maar dat is voor weinigen weggelegd.

Edit: en dan laat ik de hogere prijs van een mengverdeler en het verbruik van de extra pomp nog even buiten beschouwing…

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-09-2024 23:13 ]

• pentaw1nz
Een hogere prijs van een mengverdeler telt natuurlijk niet mee als deze er al een paar jaar hangt. Dan is vervanging de kostenpost (en een flinke).

Mijn Robot SLIM verdeler heeft een DVR. Deze heb ik er zelf achteraf ingezet.
Afhankelijk van de ingestelde druk wordt er meer/minder bijgemend in de verdeler.
Ze geven hierover zelf aan dat de verdeler daarmee geschikt wordt voor ltv en ook specifiek warmtepompen.

Lees hier dus wisselende ervaringen over, van 'absoluut vervangen anders werkt je systeem niet tot 'bij mij werkt het prima' en alles er tussen in.

De post die je deelt is zeker interessant tav de afwijkende COP, maar hier gaat het natuurlijk wel om een combinatie van verschillende oplossingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@pentaw1nz ik zou zeggen probeer het dan eens zo met deze verdeler. Plaats twee sensors: één op de CV aanvoer vlak voor verdeler en één op een vloerverwarmingsslang (aanvoer) net na de verdeler. Dan weet je hoeveel je van de Ta verliest. Bij beide sensoren wat geleidingspasta erbij en goede isolatie eromheen. Van tevoren in bijv een glas water even checken of de sensoren een gelijke temp aangeven, zo nodig daarvoor corrigeren. Voor elke graad hogere Ta wordt je COP ~ 2% lager. Misschien valt het wel enorm mee. Ik zou zeggen enlighten us :)

Edit: voor praktische tips voor het meten deze post van Zwartoog.

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-09-2024 23:48 ]

• pentaw1nz
SebastiaanPs schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:44:
@pentaw1nz ik zou zeggen probeer het dan eens zo met deze verdeler. Plaats twee sensors: één op de CV aanvoer vlak voor verdeler en één op een vloerverwarmingsslang (aanvoer) net na de verdeler. Dan weet je hoeveel je van de Ta verliest. Bij beide sensoren wat geleidingspasta erbij en goede isolatie eromheen. Van tevoren in bijv een glas water even checken of de sensoren een gelijke temp aangeven, zo nodig daarvoor corrigeren. Voor elke graad hogere Ta wordt je COP ~ 2% lager. Misschien valt het wel enorm mee. Ik zou zeggen enlighten us :)

Edit: voor praktische tips voor het meten deze post van Zwartoog.
Op de aanvoer en retour van mijn verdeler zitten al meters. Voor de vloerverwarming is de delta T dus direct te zien.

*edit ik snap wat je bedoelt. Aanvoerleiding van de vloerverwarming, en aanvoerleiding na de verdeler, wanneer het water door de verdeler is geweest en daadwerkelijk de vloer in gaat.

Ik heb eerder getest met mijn CV ketel op aanvoer temp van 45. Dus Ta ga ik vanuit dat dit dan ook ongeveer 45 was.
Water wat de vloer in ging was 40 graden.
Retour was rond de 30.

Kijken hoe dat is met de warmtepomp, maar dit leken me prima waardes.

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 22-09-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet wat die meten, de aanvoer en retour van de WP zijde? Of van de vloerverwarmingszijde?
Wat jij wil weten is het verschil tussen de aanvoer aan de WP zijde (dus de aanvoer van WP naar verdeler) en de aanvoerslang die de vloer in gaat. Dus hoeveel van je Ta ‘verlies’ je door menging. Misschien valt dat bij dit type speciale LTV verdeler wel mee, maar ik zou het willen meten. Die meters uit de post van Zwartoog kosten een tientje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:55:
[...]
Ik heb eerder getest met mijn CV ketel op aanvoer temp van 45. Dus Ta ga ik vanuit dat dit dan ook ongeveer 45 was.
Water wat de vloer in ging was 40 graden.
Retour was rond de 30.

Kijken hoe dat is met de warmtepomp, maar dit leken me prima waardes.
5 graden verlies van Ta (wel onzeker want die meters waren niet geijkt/direct vergeleken) betekent dus zo’n 10% lagere COP dus 10% hoger energieverbruik.
Maar check het straks met je WP, want met Ta 45 gr van de gas CV werd er hier terecht gemengd: Ta 45 gr wil je niet je vloer in hebben.

En die deltaT van 10 gr in je vloer is wel erg hoog, met je WP heb je straks liever een hogere flow door je vloer, anders heb je een onnodig hoge Ta. Denk aan een deltaT van 4-5 gr.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 22-09-2024 00:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik ben wel benieuwd naar concrete gevallen dan, want die ben ik in dit topic nog niet tegen gekomen.
Heb je links?
Daar staat dit topic (en zijn voorgangers) vol mee. De conclusie is extreem eenduidig: Bij een WP
gebruik je een gesloten verdeler, zonder pomp dus.
En met een klein beetje begrip van de natuurkundige principes achter verwarmen met een warmtepomp begrijp je ook waarom.

Enkel in een deel van de hybride installaties, of wanneer je, gecombineerd met VVW nog een erg groot deel van de warmte uit radiatoren moet halen én die ook nog (te) klein zijn waardoor die een hoge temperatuur vereisen, zou je nog een open verdeler (met pomp dus) kunnen overwegen. Maar dat gaat dan wel ten koste van je rendement, waardoor je energierekening dus hoger wordt.
Chatgpt is een taalmodel en heeft helemaal geen verstand van natuurkunde of warmtepompen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 22-09-2024 09:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:30:
DVR? :?
Wat is dat? In mijn omgeving staat die afkorting voor Digital Video Recording, maar dat bedoelde je vast niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afhankelijk van de ingestelde druk wordt er meer/minder bijgemend in de verdeler.
Ze geven hierover zelf aan dat de verdeler daarmee geschikt wordt voor ltv en ook specifiek warmtepompen.
Dat klinkt als een heel erg ingewikkelde (en waarschijnlijk ook dure) manier om te voorkomen dat de klanten gewoon een standaard gesloten verdeler kopen, waar al die meuk niet nodig is, en waarmee je een waarschijnlijk een beter resultaat behaalt.
Waarom heb je niet gewoon een gesloten verdeler gemonteerd, of je verdeler omgebouwd naar gesloten? Dat maakt je installatie eenvoudiger, de verwarmingskosten hoger, en je bespaart je ook nog het stroomverbruik van die pomp + zijn aansturing en de afschrijving daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Andrehj schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:17:
[...]

Dat klinkt als een heel erg ingewikkelde (en waarschijnlijk ook dure) manier om te voorkomen dat de klanten gewoon een standaard gesloten verdeler kopen, waar al die meuk niet nodig is, en waarmee je een waarschijnlijk een beter resultaat behaalt.
Waarom heb je niet gewoon een gesloten verdeler gemonteerd, of je verdeler omgebouwd naar gesloten? Dat maakt je installatie eenvoudiger, de verwarmingskosten hoger, en je bespaart je ook nog het stroomverbruik van die pomp + zijn aansturing en de afschrijving daarop.
Dit is het https://www.technim.nl/ve...drukverschilregelaar-3-4/

Ik kan de VTE SLIM verdeler volgens mij niet ombouwen naar gesloten?

Deze hangt er nu een paar jaar. Heb nog niet gestookt met WP en de afgelopen tijd aardig wat extra kosten gemaakt (andere thermostaat, elektra aangepast, 3 fase, meerwerk wp, etc) dus ik ben me wat aan het oriënteren op wat (in de toekomst) handig is en waarom.

Daarbij wil ik zelf ook graag begrijpen waarom dat zo is :) mijn kennis van CV systemen is erg beperkt.

En concrete voorbeelden; het gaat me wat ver om dat nu terug te zoeken, maar bijv in Adlar topic meerdere mensen. Ook 1 van de posts van de reeks in dit topic zullen er vast wel wat zijn die nog een open verdeler hebben met pomp. Waarbij sommigen dit na een tijdje vervangen.
En met een klein beetje begrip van de natuurkundige principes achter verwarmen met een warmtepomp begrijp je ook waarom
.

Hier gaat het bij mij helaas mis :)

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 22-09-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
Ik heb afgelopen winter met een mengverdeler verwarmd icm wp. Waarschijnlijk wordt deze voor aankomende winter vervangen voor een pomploze verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:21:
Ik kan deze verdeler volgens mij niet ombouwen naar gesloten?
Geen idee. Voor het ombouwen (of vervangen) van verdelers is er een eigen topic:
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
En dat de reden voor dat vervangen is ook wel duidelijk.
Deze hangt er nu een paar jaar. Heb nog niet gestookt met WP en de afgelopen tijd aardig wat extra kosten gemaakt (andere thermostaat, elektra aangepast, 3 fase, meerwerk wp, etc) dus ik ben me wat aan het oriënteren op wat (in de toekomst) handig is en waarom.
Dat heeft @SebastiaanPs hierboven al mooi uitgelegd: Open verdelers mengen, dus niet alle flow in de vloer komt uit de WP, dus moet de Ta omhoog om hetzelfde vermogen over te kunnen brengen, dus gaat je COP omlaag.
En daarbij heb je zoals al gezegd nog de complexiteit en (energie)kosten van de mengverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Andrehj schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:27:
[...]

Geen idee. Voor het ombouwen (of vervangen) van verdelers is er een eigen topic:
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
En dat de reden voor dat vervangen is ook wel duidelijk.

[...]

Dat heeft @SebastiaanPs hierboven al mooi uitgelegd: Open verdelers mengen, dus niet alle flow in de vloer komt uit de WP, dus moet de Ta omhoog om hetzelfde vermogen over te kunnen brengen, dus gaat je COP omlaag.
En daarbij heb je zoals al gezegd nog de complexiteit en (energie)kosten van de mengverdeler.
Ik begrijp de redenatie. Wat mij doet twijfelen is dat sommige fabrikanten aangeven dat hun open verdeler dus wèl geschikt is voor ltv en warmtepompen.
Dit omdat ze de verdeler hebben aangepast met een opening waar je een dvr of ltv ventiel in kunt draaien. Hiermee is de mengverhouding aan te passen (volledig open, tot het volledig sluiten van het tussenschot).

Mocht dit echt zo werken, dan is dat dus minder risico dat de WP niet efficiënt werkt.
Enige wat je dan nog hebt is een extra pomp, terwijl de WP zelf ook al voldoende capaciteit heeft om te pompen. Die pomp is dan natuurlijk wel weer in verschillende standen in te stellen.
Door het plaatsen van een schot tussen de CV aanvoer en retour van de SLIM verdeler en deze te voorzien van een doorstroom gat is er in de basis al een betere interne verdeling van de flow binnen het circuit van de verdeler, belangrijk voor het goed functioneren van een verdeler.

Via het 3/4” gat op de zijkant van de verdeler kan deze DVR insert geplaats worden waarmee de interne doorstroming desgewenst verkleind- en natuurlijk weer vergroot kan worden.
@DutchWing zie bovenstaande. Dat heb ik dus momenteel.

Hoe zou de pomp van de WP aan de pomp van de verdeler koppelen?

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 22-09-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een hogere prijs van een mengverdeler telt natuurlijk niet mee als deze er al een paar jaar hangt. Dan is vervanging de kostenpost (en een flinke).

Lees hier dus wisselende ervaringen over, van 'absoluut vervangen anders werkt je systeem niet tot 'bij mij werkt het prima' en alles er tussen in.

De post die je deelt is zeker interessant tav de afwijkende COP, maar hier gaat het natuurlijk wel om een combinatie van verschillende oplossingen.
Je kan dan beter zo’n ventiel plaatsen waarbij je de menging helemaal kan dichtzetten, vervolgens halve slag open maximaal. Waarna de pomp van de vloerverwarming koppelen aan de warmtepomp, zodoende deze niet onnodig gaat draaien.

Dan heb je nagenoeg geen menging, wel zou ik de regelkraan en voetventiel eruit draaien om vernauwingen te minimaliseren. Dus stukje leiding met 2 puntstukken bijv.

Dan heb je hem relatief goedkoop omgebouwd.

@SebastiaanPs tegenwoordig zijn er voor buffervaten ook soort van doorstroom/verdringingsbuizen beschikbaar (kan ze even niet 1,2,3 vinden) *

*: Ik plaats zelf standaard geen buffervat ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:37:
Ik begrijp de redenatie. Wat mij doet twijfelen is dat sommige fabrikanten aangeven dat hun open verdeler dus wèl geschikt is voor ltv en warmtepompen.
Die fabrikanten hebben enkel als doel om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat gaat het beste als ze een zo duur en complex mogelijk product verkopen.
Jouw belang als klant is anders. Jij hebt belang bij lage kosten en een zo simpel mogelijk product, wat je WP efficiënt laat draaien, weinig onderhoud nodig heeft en gemakkelijk te onderhouden is (liefst onderhoudsvrij is).
Een pomploze, gesloten verdeler voldoet daaraan. Een complexe verdeler met pomp, bestuurbare kleppen, thermostaatventielen en weet ik wat al niet meer voldoet daar niet aan.

Vergeet niet: Dé uitdaging in een moderne woning is het eenvoudig en betrouwbaar houden van alle installaties. Dat doe je niet door extra regelingen en pompen toe te voegen.
Dit omdat ze de verdeler hebben aangepast met een opening waar je een dvr of ltv ventiel in kunt draaien. Hiermee is de mengverhouding aan te passen (volledig open, tot het volledig sluiten van het tussenschot).

Mocht dit echt zo werken, dan is dat dus minder risico dat de WP niet efficiënt werkt.
Bij een gesloten verdeler is dat risico er helemaal niet...
Enige wat je dan nog hebt is een extra pomp, terwijl de WP zelf ook al voldoende capaciteit heeft om te pompen. Die pomp is dan natuurlijk wel weer in verschillende standen in te stellen.
Weer een instelling. En een pomp die kapot kan en stroom verbruikt. Ik zie echt enkel nadelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 22-09-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
@Andrehj je hebt vast gelijk, maar wil nog eens benadrukken dat ik nu al een verdeler heb hangen. Vervanging is een flinke kostenpost.

Dat die fabrikant wat wil verkopen is voor mij nu dus niet meer relevant, het spul hangt er al.

Dat ik bij vervanging een gesloten verdeler aanschaf is duidelijk.
Ik wil die uitgave echter nog even uitstellen, als het mijn systeem niet te erg benadeeld. Daarover wou ik dus graag even van gedachten wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:46:
@Andrehj je hebt vast gelijk, maar wil nog eens benadrukken dat ik nu al een verdeler heb hangen. Vervanging is een flinke kostenpost.

Dat die fabrikant wat wil verkopen is voor mij nu dus niet meer relevant, het spul hangt er al.

Ik wil die uitgave echter nog even uitstellen, als het mijn systeem niet te erg benadeeld. Daarover wou ik dus graag even van gedachten wisselen.
Ik zou in het bovengenoemde ombouwtopic (met de wat verwarrende naam) eens informeren of je deze verdeler niet om kunt bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Ik heb mijn open verdeler verkocht en een gesloten ervoor in de plaats, die kosten heb ik genomen om het maximale rendement uit de wp te halen, net als aanleg vvw op de verdieping ipv radiatoren. De verbruiks kosten lopen elk jaar door en besparing daarop door iets beter rendement over zeg 15 jaar tikt denk harder aan dan een paar honderd nu aftikken.

Maar zoals gemeld hierboven check evt ombouw mogelijkheden 👍(die ook niet gratis zijn😉).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hier werkt het ook al 3 winters prima met een verdeler met pomp.

Mijn situatie:
- Alleen beneden vloerverwarming. Deze is aangelegd als bij-verwarming en zijn slechts 2 groepen op ca 45 m2, hoh 20cm. Hierop zit een niet-instelbare Robot-verdeler met pomp.
- Beneden verder nog 1 oude (jaren 70) T30 en 1 Jaga T16 met fans, beide 2,5-3 meter.
- Boven 2 verwarmde kamers, daar ook 2 flinke Jaga's met fans.
- Aanvoerleiding naar mijn vloerverwarmingsverdeler is dikwandig staal, buitenmaat ca 22mm.

Verre van ideaal dus :) .

Reden waarom ik het maar zo laat zitten:
- het werkt, het is comfortabel warm in de hele winter
- het zat er al (behalve die Jaga's, die heb ik gelijk met de warmtepomp laten plaatsen, mede ook ivm koelen)
- aanvoerleiding naar 32 of 28mm vervangen is een verbouwing waar ik niet op zit te wachten
- ik twijfel of die 2 hele lange groepen niet veel te veel weerstand geven. Nu met een losse pomp gaat dat prima.

Lang verhaal kort:
Soms heeft een huis wat historie, waardoor het minder perfect werkt dan het zou kunnen werken. Dat is geen reden om je huis compleet te verbouwen. Kijk gewoon of het werkt. Werkt het niet goed genoeg, dan kun je altijd weer verder verbouwen.

Oftewel: zoek de bij jou passende balans tussen optimale cop vs woongenot/verbouwings-gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 22-09-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:37:
@DutchWing zie bovenstaande. Dat heb ik dus momenteel.

Hoe zou de pomp van de WP aan de pomp van de verdeler koppelen?
Sommige merken hebben een extra contact voor een zone 1 of 2 pomp, meestal kun je hem hierop aansluiten.

Verwar dit niet met het contact voor een mixing tank (buffervat) pomp aansluiting.

Sommige fabrikanten verkopen ook ombouwsetjes dat de pomp helemaal eruit kan. Maar dit moet je even navragen bij de fabrikant.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 22-09-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:20
Is het voor een warmtepomp nog van belang waar in het systeem er een drukverhoger geïnstalleerd wordt?

Zat zelf te denken voor/na waterontharder vanaf het punt waar het drinkwater het huis binnenkomt. Resultaat dat we willen bereiken is een voldoende harde straal onder de douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 21:58
Frantic schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:18:
Is het voor een warmtepomp nog van belang waar in het systeem er een drukverhoger geïnstalleerd wordt?

Zat zelf te denken voor/na waterontharder vanaf het punt waar het drinkwater het huis binnenkomt. Resultaat dat we willen bereiken is een voldoende harde straal onder de douche.
Ik zou primair zorgen dat de waterleidingen dik genoeg zijn. Misschien kan je koud geheel in 22mm uitvoeren, en de warmwaterleiding in 15mm of 16mm meerlagenbuis. Zulk soort oplossingen zou ik altijd verkiezen boven een "actief" apparaat.

Want ik begrijp dat jullie nu te weinig druk hebben? Komt het niet misschien door een flowbegrenzer in de cv-ketel?

Hoe zit die waterontharder aangesloten? Is dat misschien met dunne slangetjes? Zo ja: vervangen door iets als deze?

Als je echt zo'n pomp wil, zou ik hem in de koudwatertoevoer van het boilervat zetten. Dan hoeft die pomp alleen aan bij het douchen/warmwatergebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door marcop23 op 22-09-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:20
marcop23 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:49:
[...]

Ik zou primair zorgen dat de waterleidingen dik genoeg zijn. Misschien kan je koud geheel in 22mm uitvoeren, en de warmwaterleiding in 15mm of 16mm meerlagenbuis. Zulk soort oplossingen zou ik altijd verkiezen boven een "actief" apparaat.

Want ik begrijp dat jullie nu te weinig druk hebben? Komt het niet misschien door een flowbegrenzer in de cv-ketel?

Hoe zit die waterontharder aangesloten? Is dat misschien met dunne slangetjes? Zo ja: vervangen door iets als deze?

Als je echt zo'n pomp wil, zou ik hem in de koudwatertoevoer van het boilervat zetten. Dan hoeft die pomp alleen aan bij het douchen/warmwatergebruik.
Thanks!
We moeten nog bouwen, maar ik was benieuwd waar zo’n ding moest komen mocht het noodzakelijk zijn als blijkt dat we de druk te laag vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 21:38
Frantic schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:59:
[...]

Thanks!
We moeten nog bouwen, maar ik was benieuwd waar zo’n ding moest komen mocht het noodzakelijk zijn als blijkt dat we de druk te laag vinden ;)
Let er bij de ontharder op dat je een voldoende grote ontharder neemt die ook daadwerkelijk de flow van je douche(s) kan bijhouden. En sluit de ontharder dan aan met een lekker dikke bypass, zo'n 1"-1,1/4" bypassblok van Aqmos bijvoorbeeld is lekker ruim die sluit je dan bij voorkeur aan met 1" RVS slangen. Dan idd 20/22mm naar het boilervat en 16mm richting de badkamer. Zou niet weten waarom je dan nog een pomp nodig zou moeten hebben, het drinkwaterbedrijf moet je ruim voldoende druk leveren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:34
Technician- schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:14:
[...]

Jullie hebben geen feeling daarbij, aanzuiglucht, die tevens van 2 kanten komt, heeft nauwelijks beperkend effect van de achterzijde.
Mitsubishi geeft zelfs een minimale afstand op van 100mm (10cm) als er niks boven zit.
Deze zit met 25cm ruim daarboven (2,5x zoveel)
[Afbeelding]
Afstand naar muur kan idd zonder grote problemen 10 cm oid, Panasonic geeft voor bi-blocks 10 cm aan. Voor monoblock 30cm maar dat is dus niet vanwege luchtaanvoer maar vanwege de aan- en afvoer(water)leidingen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:09:

Ik heb twee LTV mengverdelers met de warmtepomp. De verdelers zaten er al toen het huis gebouwd werd en ik heb een heel stookseizoen de gas-CV op 35 graden Ta ingesteld gehad om te kijken of dat werkte. Wat blijkt: dat werkt dus gewoon.

Mijn installatie gaat vanuit de WP met 28 mm naar een splitsing en van daaruit met 22mm naar de verdeler beneden (daar zit ook 10 meter Rehau 25 in, met een binnendiameter van 19mm) en 22mm naar de verdeler boven. Na de verdelers gaan ze weer met 22mm terug naar een 50 liter schakelbuffer en van daaruit met 28mm naar de WP. Het circuit WP-verdelers-buffer-WP heeft een flow van +/- 18 liter/min tijdens verwarmen of koelen.

Er zijn 5 master/master geregelde zones in huis: Woonkamer, 4 slaapkamers en berging, waarbij die laatste niet mag koelen.

Op de benedenverdieping draaien 3 vloerlussen altijd mee (toilet, hal en lus langs de schuifpui). Op de bovenverdieping draait de badkamer altijd mee als er verwarmd wordt. Bij koelen niet.

Bij beide verdelers is de pomp geschakeld: Die draait alleen als er ergens in huis warmtevraag is. Beide pompen staan in de stand "verschildruk-constant", dus hun debiet (en opgenomen vermogen) verandert met het open en dicht sturen van de groepen.

De installatie draait met een gemeten SCOP van 4,9 voor verwarmen (toegegeven, de energie voor de secundaire pompen is niet meegenomen).

Het vervangen van de verdelers was hier bij de ombouw naar WP niet aan de orde. Dat zou meteen heel veel duurder worden en het is maar de vraag of de 25mm Rehau leiding van de WP naar de begane grond voldoende dik zou zijn. Deze leiding is niet te vervangen.

Daarbij heb ik de vloerlus van de badkamer helemaal open staan. Op deze manier is de extra elektrische radiator die daar opgehangen is onnodig en is de badkamer ook 's winters gewoon lekker warm.

Voor mij werkt het dus goed. Nadelen zijn er natuurlijk ook. De pompen verbruiken stroom en die moet je eigenlijk meenemen in de COP (hoewel die pompen er ook hingen toen de CV ketel er nog hing). De WP moet met een vast debiet werken, want als je die op 'automatisch' zet gaat hij zo traag draaien dat de mengverhouding verandert en de vloer dus niet meer volledig warm wordt. Voor CV bedrijf is dit geen probleem, maar voor SWW bedrijf zou een automatische pompstand beter zijn. Helaas is dat maar 1 parameter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Vorigeweek is hier een Valliant monoblock geplaatst.
De koppelingen liggen bloot, iets om zorgen te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u502oVcw3Xt7nKBcwTdlhHZkzLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WJLhe9g6cWNXAJbCLlfurML5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wel apart om dik te isoleren en een stukje niet, ik zou het niet waarderen.
Het geeft verlies en wellicht wat meer kans om te bevriezen als het water niet stroomt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 00:49
Waarschijnlijk zat het goed totdat het tegen de muur gedouwd werd en de bocht krapper werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
gewoon aanvullen met armaflex en PVC tape

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
mr_evil08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:26:

[Afbeelding]
Het kan geen kwaad. Zelf even netjes maken zoals hierboven genoemd kan ook geen kwaad.

Kapotvriezen bij stilstand doet het toch wel, ook met voldoende isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-

[Afbeelding]
Effe stukje isolatie omschuiven en met band inwikkelen. Was minder werk dan die post schrijven. ;)
(Ja ook van de installateur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Wat is op dit moment zo een beetje de go to warmtepomp monobloc? Panasonic? Vaillant?

Gaan uitbouwen en de hele benedenverdieping wordt vvw. Boven zullen een 4 tal radiators meedraaien.
Laatste CV verbruik (laatste 2 jaar met airco verwarmd) was iets van 800m3.

Aangezien de subsidie aangepast gaat worden, wil ik mijn plannen voor een WP iets naar voor halen ipv pas in 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]
Isolatietape ftw: https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@DaanTriple7 Ongeisoleerd zal sneller kapot vriezen dan geisoleerd, je gaat ook niet naakt buiten lopen tijdens vorst dan zul je ook sneller onderkoelt raken.

@Technician- Aantrekken lukt niet de isolatie is tekort, heb nog een stuk armaflex mat liggen die de installateurs achtergelaten hebben van de WTW, zal eens kijken of dat er omheen te wikkelen valt.

@Blihi Thx dat wordt optie B.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

[Afbeelding]
Gefeliciteerd. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
loyske schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:59:
Wat is op dit moment zo een beetje de go to warmtepomp monobloc? Panasonic? Vaillant?

Gaan uitbouwen en de hele benedenverdieping wordt vvw. Boven zullen een 4 tal radiators meedraaien.

Aangezien de subsidie aangepast gaat worden, wil ik mijn plannen voor een WP iets naar voor halen ipv pas in 2025.
Echte monoblocs waar alles in zit zijn Panasonic J serie en Daikin EBLA serie.
Iets meer samenbouw Vaillant en Mitsubishi.
Waarvan de laatste meer premium zijn en de eerste 2 betaalbaarder.

Dan is er nog een hele serie die ik schaar onder de C merken, Midea en al die consorten.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 23-09-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:34
Blijkbaar weer wat ontwikkelingen voor plaatsing van een WP op een (schuin) dak:
https://www.breman.nl/zak...nstallatiefabriek/makera/

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

loyske schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:59:

Vaillant of Panasonic idd.
Split ben ik fan van Mitsubishi Electric

Pagina: 1 ... 157 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)