Na wat dingen te hebben gelezen toch nog even een vraagje m.b.t. buffervat. In onze woning waar ik de gasketel ga vervangen door een LG R290 12kW (volledig vloerverwarming) zijn er momenteel 3 zones: gelijkvloers (110m2), verdieping (110m2) en een aparte studio (55m2). De studio moet in elk geval apart gehouden worden, voor verdieping was het idee dat als de kachel beneden zijn ding doet er boven toch verwarmd kan worden.
Momenteel is dit gestuurd met 3 thermostaten en per collector een klep.
Dit systeem zou dus naar een WP moeten overgezet worden, en gezien flow hier belangrijk is zijn de huidige kleppen niet herbruikbaar.
Het idee was dus om te werken met een buffervat van 100l en 3 secundaire pompen die aan/uit geregeld worden met kleine hysteresis.
Maar er is veel discussie of een buffervat natuurlijk nodig is...
Als alternatief zou ik kunnen werken met automatische bolkranen (geen flow impact) voor elke collector en dan de ingebouwde circulatiepomp, waarbij er geen buffervat wordt voorzien. Al lijkt me 275m2 vloerverwarming wel veel op die ingebouwde pomp.
En om compleet te zijn, zou de 3e mogelijkheid zijn om kleppen op de collectorcircuits te zetten, die zijn hiervoor voorzien.
Graag jullie ervaring / advies en misschien zijn er dingen waar ik niet aan gedacht heb.
Momenteel is dit gestuurd met 3 thermostaten en per collector een klep.
Dit systeem zou dus naar een WP moeten overgezet worden, en gezien flow hier belangrijk is zijn de huidige kleppen niet herbruikbaar.
Het idee was dus om te werken met een buffervat van 100l en 3 secundaire pompen die aan/uit geregeld worden met kleine hysteresis.
Maar er is veel discussie of een buffervat natuurlijk nodig is...
Als alternatief zou ik kunnen werken met automatische bolkranen (geen flow impact) voor elke collector en dan de ingebouwde circulatiepomp, waarbij er geen buffervat wordt voorzien. Al lijkt me 275m2 vloerverwarming wel veel op die ingebouwde pomp.
En om compleet te zijn, zou de 3e mogelijkheid zijn om kleppen op de collectorcircuits te zetten, die zijn hiervoor voorzien.
Graag jullie ervaring / advies en misschien zijn er dingen waar ik niet aan gedacht heb.
[ Voor 5% gewijzigd door GeertV78 op 11-09-2024 12:26 ]