Hoi allemaal!
Nu wij op het punt staan om de sleutel te gaan krijgen van ons nieuwe huis zijn we druk bezig met verbouwplannen. Er gaat het nodige gebeuren, maar de belangrijkste dingen zijn toch wel stevig na-isoleren en kijken of we een warmtepomp kunnen gaan installeren.
Omdat ik al een tijdje rondstruin op tweakers heb ik al het nodige mogen lezen over warmtepompen en wat wel en niet te doen. Nu toch de stoute schoenen aan getrokken en eens te kijken of men nog tips/ervaringen adviezen heeft.
Dan eerst even kort een schets van de huidige en beoogde situatie:
Huidige situatie:
Historisch gasverbruik volgens huidige eigenaar en beste schattingen is ongeveer 1650 m³/jaar. Met koevlaas zou dat betekenen dat we aan een 8kW zitten voor all-electric verwarmen in de huidige situatie.
Een avondje knutselen in Ubakus en de gevonden lambda waarden invullen in een warmteverliesberekening geeft een geschat warmteverlies van 8.35kW bij A -7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd. Koevlaas lijkt toch weer aardig te kloppen
Beoogde situatie
Hetzelfde riedeltje toepassen voor de beoogde situatie na verbouwen geeft een geschat warmteverlies van 6.8kW bij A-7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd.
Zodra we de boel verder geïsoleerd hebben en de verwarming op orde is kunnen we over naar all-electric en kan de ketel er tzt zelfs uit.
Ik ben tot nu toe erg gecharmeerd van de Itho Amber, vooral in combinatie met het I-WPV voorraadvat. 200L zou voor ons zat moeten zijn. Tweepersoonshuishouden en we douchen lang niet elke dag. Grote plus hiervan is dat het vat aan de wand kan hangen i.t.t. veel andere modellen. Zo kan hij kort naast de warmtepomp binnen hangen onder de trap in het toekomstige "stookhok": Blauwe blok is de I-WPV in ondersaande afbeelding:
/f/image/iFJrWO8tuT87s2JzmHwOwyeP.png?f=fotoalbum_large)
Eventuele andere voorstellen en adviezen voor mogelijke pompen en systemen zijn ook van harte welkom natuurlijk.
DyVo
Nu wij op het punt staan om de sleutel te gaan krijgen van ons nieuwe huis zijn we druk bezig met verbouwplannen. Er gaat het nodige gebeuren, maar de belangrijkste dingen zijn toch wel stevig na-isoleren en kijken of we een warmtepomp kunnen gaan installeren.
Omdat ik al een tijdje rondstruin op tweakers heb ik al het nodige mogen lezen over warmtepompen en wat wel en niet te doen. Nu toch de stoute schoenen aan getrokken en eens te kijken of men nog tips/ervaringen adviezen heeft.
Dan eerst even kort een schets van de huidige en beoogde situatie:
Huidige situatie:
- Intergas HRE Kombi Kompakt 36/30 met radiatoren die nog uit het jaar kruik stammen.
- Spouwmuur na-geïsoleerd met 50mm PUR
- Dak geïsoleerd bij de bouw (vermoedelijk een mm of 20 PUR op spaanplaat)
- Houten kozijnen met HR++ glas.
- All-electric warmtepomp met SWW boilervat
- Vloerverwarming op de benedenverdieping, +/- 48m2, 100mm h.o.h.
- Vloerverwarming (+/- 48m2) (100mm h.o.h.) of LT convectoren op de eerste verdieping.
- LT convectoren op de zolder zover nodig.
- Tonzon vloerisolatie of vergelijkbaar
- Minimaal 120mm PIR dakisolatie
Benodigd stookvermogen
Huidige situatieHistorisch gasverbruik volgens huidige eigenaar en beste schattingen is ongeveer 1650 m³/jaar. Met koevlaas zou dat betekenen dat we aan een 8kW zitten voor all-electric verwarmen in de huidige situatie.
Een avondje knutselen in Ubakus en de gevonden lambda waarden invullen in een warmteverliesberekening geeft een geschat warmteverlies van 8.35kW bij A -7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd. Koevlaas lijkt toch weer aardig te kloppen
Beoogde situatie
Hetzelfde riedeltje toepassen voor de beoogde situatie na verbouwen geeft een geschat warmteverlies van 6.8kW bij A-7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd.
Wat zoeken we dan eigenlijk?
Het plan is nu als volgt ontstaan. Gezien de subsidie is het voor ons interessant om nu al een warmtepomp te gaan plaatsen. Het idee is dan dat deze eerst hybride gebruikt wordt. Op die manier is hij straks niet overgedimensioneerd voor de eindsituatie en kan de ketel voorlopig het gat opvangen en het SWW regelen.Zodra we de boel verder geïsoleerd hebben en de verwarming op orde is kunnen we over naar all-electric en kan de ketel er tzt zelfs uit.
Ik ben tot nu toe erg gecharmeerd van de Itho Amber, vooral in combinatie met het I-WPV voorraadvat. 200L zou voor ons zat moeten zijn. Tweepersoonshuishouden en we douchen lang niet elke dag. Grote plus hiervan is dat het vat aan de wand kan hangen i.t.t. veel andere modellen. Zo kan hij kort naast de warmtepomp binnen hangen onder de trap in het toekomstige "stookhok": Blauwe blok is de I-WPV in ondersaande afbeelding:
/f/image/iFJrWO8tuT87s2JzmHwOwyeP.png?f=fotoalbum_large)
Eventuele andere voorstellen en adviezen voor mogelijke pompen en systemen zijn ook van harte welkom natuurlijk.
En wat willen we dan nog weten?
Dat zijn een aantal dingen, lijstje onderstaand:- Wat is wijsheid wbt buffervat? Ik lees hier erg wisselende verhalen over. Nu zou de vloerverwarming dat
volume redelijk op moeten kunnen vangen in ons geval, ware het niet dat we die evt willen kunnen regelen voor wanneer de houtkachel eens aan gaat. - Is een 9.5kW WP voldoende in dit geval? De Amber 95 doet bijv. 6.3kW bij A-7 W35. Dat zou net wel net niet moeten kunnen gezien de verliesberekening, maar die is ook niet heilig natuurlijk
- Zie bovenstaand. Hoe ver wil je terug kunnen moduleren tijdens de warmere dagen, en is het dan beter om een kleinere WP te nemen en het verschil in het ergste geval op te vangen met een backup heater oid?
DyVo