L//W Warmtepomp advies voor jaren 70 twee onder één kap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-03 13:20
Hoi allemaal!
Nu wij op het punt staan om de sleutel te gaan krijgen van ons nieuwe huis zijn we druk bezig met verbouwplannen. Er gaat het nodige gebeuren, maar de belangrijkste dingen zijn toch wel stevig na-isoleren en kijken of we een warmtepomp kunnen gaan installeren.

Omdat ik al een tijdje rondstruin op tweakers heb ik al het nodige mogen lezen over warmtepompen en wat wel en niet te doen. Nu toch de stoute schoenen aan getrokken en eens te kijken of men nog tips/ervaringen adviezen heeft.

Dan eerst even kort een schets van de huidige en beoogde situatie:

Huidige situatie:
  • Intergas HRE Kombi Kompakt 36/30 met radiatoren die nog uit het jaar kruik stammen.
  • Spouwmuur na-geïsoleerd met 50mm PUR
  • Dak geïsoleerd bij de bouw (vermoedelijk een mm of 20 PUR op spaanplaat)
  • Houten kozijnen met HR++ glas.
Beoogde situatie na verbouwen:
  • All-electric warmtepomp met SWW boilervat
  • Vloerverwarming op de benedenverdieping, +/- 48m2, 100mm h.o.h.
  • Vloerverwarming (+/- 48m2) (100mm h.o.h.) of LT convectoren op de eerste verdieping.
  • LT convectoren op de zolder zover nodig.
  • Tonzon vloerisolatie of vergelijkbaar
  • Minimaal 120mm PIR dakisolatie
Benodigd stookvermogen
Huidige situatie
Historisch gasverbruik volgens huidige eigenaar en beste schattingen is ongeveer 1650 m³/jaar. Met koevlaas zou dat betekenen dat we aan een 8kW zitten voor all-electric verwarmen in de huidige situatie.

Een avondje knutselen in Ubakus en de gevonden lambda waarden invullen in een warmteverliesberekening geeft een geschat warmteverlies van 8.35kW bij A -7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd. Koevlaas lijkt toch weer aardig te kloppen ;)

Beoogde situatie
Hetzelfde riedeltje toepassen voor de beoogde situatie na verbouwen geeft een geschat warmteverlies van 6.8kW bij A-7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd.
Wat zoeken we dan eigenlijk?
Het plan is nu als volgt ontstaan. Gezien de subsidie is het voor ons interessant om nu al een warmtepomp te gaan plaatsen. Het idee is dan dat deze eerst hybride gebruikt wordt. Op die manier is hij straks niet overgedimensioneerd voor de eindsituatie en kan de ketel voorlopig het gat opvangen en het SWW regelen.

Zodra we de boel verder geïsoleerd hebben en de verwarming op orde is kunnen we over naar all-electric en kan de ketel er tzt zelfs uit.

Ik ben tot nu toe erg gecharmeerd van de Itho Amber, vooral in combinatie met het I-WPV voorraadvat. 200L zou voor ons zat moeten zijn. Tweepersoonshuishouden en we douchen lang niet elke dag. Grote plus hiervan is dat het vat aan de wand kan hangen i.t.t. veel andere modellen. Zo kan hij kort naast de warmtepomp binnen hangen onder de trap in het toekomstige "stookhok": Blauwe blok is de I-WPV in ondersaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymNsT8ghqpkMdIEDFFkweNH9Vto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFJrWO8tuT87s2JzmHwOwyeP.png?f=fotoalbum_large

Eventuele andere voorstellen en adviezen voor mogelijke pompen en systemen zijn ook van harte welkom natuurlijk.
En wat willen we dan nog weten?
Dat zijn een aantal dingen, lijstje onderstaand:
  • Wat is wijsheid wbt buffervat? Ik lees hier erg wisselende verhalen over. Nu zou de vloerverwarming dat
    volume redelijk op moeten kunnen vangen in ons geval, ware het niet dat we die evt willen kunnen regelen voor wanneer de houtkachel eens aan gaat.
  • Is een 9.5kW WP voldoende in dit geval? De Amber 95 doet bijv. 6.3kW bij A-7 W35. Dat zou net wel net niet moeten kunnen gezien de verliesberekening, maar die is ook niet heilig natuurlijk
  • Zie bovenstaand. Hoe ver wil je terug kunnen moduleren tijdens de warmere dagen, en is het dan beter om een kleinere WP te nemen en het verschil in het ergste geval op te vangen met een backup heater oid?
Groetjes!
DyVo

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DyVo schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:58:
Hoi allemaal!
Nu wij op het punt staan om de sleutel te gaan krijgen van ons nieuwe huis zijn we druk bezig met verbouwplannen. Er gaat het nodige gebeuren, maar de belangrijkste dingen zijn toch wel stevig na-isoleren en kijken of we een warmtepomp kunnen gaan installeren.

Omdat ik al een tijdje rondstruin op tweakers heb ik al het nodige mogen lezen over warmtepompen en wat wel en niet te doen. Nu toch de stoute schoenen aan getrokken en eens te kijken of men nog tips/ervaringen adviezen heeft.
Allereerst leuk dat je interesse hebt in een warmtepomp :)
Dan eerst even kort een schets van de huidige en beoogde situatie:

Huidige situatie:
  • Intergas HRE Kombi Kompakt 36/30 met radiatoren die nog uit het jaar kruik stammen.
  • Spouwmuur na-geïsoleerd met 50mm PUR
  • Dak geïsoleerd bij de bouw (vermoedelijk een mm of 20 PUR op spaanplaat)
  • Houten kozijnen met HR++ glas.
  • All-electric warmtepomp met SWW boilervat
  • Vloerverwarming op de benedenverdieping, +/- 48m2, 100mm h.o.h.
  • Vloerverwarming (+/- 48m2) (100mm h.o.h.) of LT convectoren op de eerste verdieping.
  • LT convectoren op de zolder zover nodig.
  • Tonzon vloerisolatie of vergelijkbaar
  • Minimaal 120mm PIR dakisolatie
Persoonlijk zou ik overal vloerverwarming plaatsen, indien je wilt koelen met de warmtepomp vergroot je zodoende het oppervlakte. Vooral in koelmodus in voldoende oppervlakte belangrijk om lange runs te kunnen maken.
Benodigd stookvermogen
Huidige situatie
Historisch gasverbruik volgens huidige eigenaar en beste schattingen is ongeveer 1650 m³/jaar. Met koevlaas zou dat betekenen dat we aan een 8kW zitten voor all-electric verwarmen in de huidige situatie.

Een avondje knutselen in Ubakus en de gevonden lambda waarden invullen in een warmteverliesberekening geeft een geschat warmteverlies van 8.35kW bij A -7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd. Koevlaas lijkt toch weer aardig te kloppen ;)

Beoogde situatie
Hetzelfde riedeltje toepassen voor de beoogde situatie na verbouwen geeft een geschat warmteverlies van 6.8kW bij A-7 T20 en 50% van het gebouw verwarmd.
De gemiddelde woning kan met 6-7 kW prima uit de voeten.
Wat zoeken we dan eigenlijk?
Het plan is nu als volgt ontstaan. Gezien de subsidie is het voor ons interessant om nu al een warmtepomp te gaan plaatsen. Het idee is dan dat deze eerst hybride gebruikt wordt. Op die manier is hij straks niet overgedimensioneerd voor de eindsituatie en kan de ketel voorlopig het gat opvangen en het SWW regelen.
Gelijk overstappen en desnoods met 45 graden de verwarming opstoken tijdelijk? Ik neem aan dat je gelijk vloerverwarming laat plaatsen en niet achteraf?
Zodra we de boel verder geïsoleerd hebben en de verwarming op orde is kunnen we over naar all-electric en kan de ketel er tzt zelfs uit.

Ik ben tot nu toe erg gecharmeerd van de Itho Amber, vooral in combinatie met het I-WPV voorraadvat. 200L zou voor ons zat moeten zijn. Tweepersoonshuishouden en we douchen lang niet elke dag. Grote plus hiervan is dat het vat aan de wand kan hangen i.t.t. veel andere modellen. Zo kan hij kort naast de warmtepomp binnen hangen onder de trap in het toekomstige "stookhok": Blauwe blok is de I-WPV in ondersaande afbeelding:

[Afbeelding]
Wat is de afstand tot de erfgrens?

Als je de ruimte hebt zou ik gelijk 300 liter plaatsen, dan kun je de SWW temperatuur verder verlagen en een hogere COP behalen.
Eventuele andere voorstellen en adviezen voor mogelijke pompen en systemen zijn ook van harte welkom natuurlijk.
Andere merken die veel voorkomen op Tweakers zijn:
Panasonic, Vaillant en Mitsubishi Electric.
En wat willen we dan nog weten?
Dat zijn een aantal dingen, lijstje onderstaand:
[list]
• Wat is wijsheid wbt buffervat? Ik lees hier erg wisselende verhalen over. Nu zou de vloerverwarming dat
volume redelijk op moeten kunnen vangen in ons geval, ware het niet dat we die evt willen kunnen regelen voor wanneer de houtkachel eens aan gaat.
Ik reken altijd dat je het minimaal vermogen kwijt kan in de vloer. Ik zou kiezen om minimaal ook de eerste verdieping te voorzien van vloerverwarming. Dan is een buffervat niet nodig 30/25/21 = 3648W afgifte.
• Is een 9.5kW WP voldoende in dit geval? De Amber 95 doet bijv. 6.3kW bij A-7 W35. Dat zou net wel net niet moeten kunnen gezien de verliesberekening, maar die is ook niet heilig natuurlijk
Ik vind een warmtepomp die bij A-7/W35 nog maar 6,3 kW doet geen 9,5 kW warmtepomp. Maar dat is mijn mening als installateur.
Meestal gaat het wel goed, er zijn enkele situaties waarbij de koelvlaas formule net te krap was. Maar dat komt niet vaak voor.

Wil je een warmtepomp met voldoende vermogen, dan moet je denken aan bijvoorbeeld de:
- Vaillant aroTHERM 75/6 (7kW (nominaal) bij -7)
- Mitsubishi PUZ-SWM60VAA (split) (Max 6,8 kW bij -10)
- Panasonic L serie 9kW (7kW bij -7)
• Zie bovenstaand. Hoe ver wil je terug kunnen moduleren tijdens de warmere dagen, en is het dan beter om een kleinere WP te nemen en het verschil in het ergste geval op te vangen met een backup heater oid?
[/list]

Groetjes!
DyVo
Met vloerverwarming overal maakt het minimaal vermogen minder uit. Doordat je in de vloer aardig wat warmte kan bufferen.
Met convectoren/radiatoren moet je het iets beter op elkaar afstemmen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Dank voor de vlotte reactie! Ik zal onderstaand e.e.a. nog even beantwoorden/toelichten:
DutchWing schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:51:

[...]

Persoonlijk zou ik overal vloerverwarming plaatsen, indien je wilt koelen met de warmtepomp vergroot je zodoende het oppervlakte. Vooral in koelmodus in voldoende oppervlakte belangrijk om lange runs te kunnen maken.
Dat ligt ook zeker in de planning. Voorkeur gaat wel naar overal vloerverwarming. Beneden gaat sowieso gebeuren. Boven is het even zien hoeveel budget en zin er tegen die tijd nog over is.
Gelijk overstappen en desnoods met 45 graden de verwarming opstoken tijdelijk? Ik neem aan dat je gelijk vloerverwarming laat plaatsen en niet achteraf?
Klopt,dat was wel een beetje het idee. Zo snel mogeljk in ieder geval naar een hybride setup. Punt is dat er een huurketel in zit waar we nog anderhalf a twee jaar gebruik van moeten maken (of betalen voor het weghalen). Dus dan kunnen we er ook meteen maar het beste van maken.
Wat is de afstand tot de erfgrens?

Als je de ruimte hebt zou ik gelijk 300 liter plaatsen, dan kun je de SWW temperatuur verder verlagen en een hogere COP behalen.
Afstand tot de erfgrens is +/- 4.5m. Dit is vervolgens ook nog een stukje gemeentegrond, een steegje, waarna de oprit van de buren begint. Ik gok dat de gevel van de buren dan ook zo een meter of 10 weg is.

Berekeningen in de WPAC tool voor de voorgestelde plaatsing geven tot nu toe geen problemen qua geluid,
Ik reken altijd dat je het minimaal vermogen kwijt kan in de vloer. Ik zou kiezen om minimaal ook de eerste verdieping te voorzien van vloerverwarming. Dan is een buffervat niet nodig 30/25/21 = 3648W afgifte.
Klopt, eens te meer een reden om zo veel mogelijk vloerverwarming te nemen. Maar geldt ditzelfde nog wanneer je gaat zoneren en op punt x alleen de badkamer en gang bijvoorbeeld nog open hebt staan omdat je in de woonkamer lekker de houtkachel aangestoken hebt? Idealiter wil ik wegblijven bij een buffervat als dat even kan, scheelt weer een stukje extra apparatuur en ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:07
Ik ken de details van je huis natuurlijk niet maar bij mij was vloerverwarming infrezen goedkoper dan LT convectoren plaatsen, buiten het feit dat vloerverwarming sowieso de betere optie is.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Huis komt uit de jaren 70, dus op de eerste verdieping zal de vvw naar alle waarschijnlijkheid droogbouw worden. Vermoedelijk ligt het meerendeel van de elektra van de benedenverdieping en e.e.a. aan waterleidingen in de cementdekvloer namelijk.

Op de begane grond is dat veel minder een probleem omdat het meerendeel door de kruipruimte loopt.

De voornaamste redenering was ook een stukje kostenbesparing t.o.v. LT convectoren. Wat zijn die dingen prijzig zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:07
Het meest gehoorde advies is dat je géén buffervat moet nemen. Duurder in installatie, moeilijker in te regelen, en hogere gebruikskosten (lagere COP). Bij de tegenvraag 'Ja maar houtkachel' is het antwoord meestal dat het niet handig is om een houtkachel met COP <1 aan te zetten met ook nog eens flink wat slechte uitstoot. En bij de tegenvraag 'Ja maar zoneregeling' is het antwoord dat je geen zoneregeling moet nemen omdat dat ook eigenlijk alleen maar nadelen heeft.

Bij de meeste Tweakers (en bij mij dus ook) draait het systeem uitstekend met zoveel mogelijk vloerverwarming, geen zoneregeling, geen backup heaters, en geen houtkachels :-).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Niet elke woning is geschikt voor /geen/ zoneregeling. Ik heb een kamer op noord die fijn op 16 graden hangt terwijl de hokken op zuid de 25 aantikken. De woonkamer hangt op dat moment van zichzelf onder de 20.
Midden in de winter loopt het redelijk gelijk... Met inregelen kom ik er dus domweg niet... de balans is gewoon niet constant.

De ongenuanceerde anti-buffereraars moeten dat eens leren... nuanceren.

Seriebuffer (voor systeemvolume) heeft /geen/ invloed op COP.
Een parallelbuffer wordt meestal verkeerd aangesloten. Warmtepompweetjes model C is de enige juiste manier en daarmee verlies je minder COP.

VV is beter dan een LT en je houdt meer ruimte over. Altijd doen indien mogelijk.

Indien je laatste zone genoeg afgifte heeft dan zou je zonder buffer moeten kunnen. Systeemvolume kan dan eventueel met een serie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
michaelvo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:06:
[...]

Het meest gehoorde advies is dat je géén buffervat moet nemen. Duurder in installatie, moeilijker in te regelen, en hogere gebruikskosten (lagere COP). Bij de tegenvraag 'Ja maar houtkachel' is het antwoord meestal dat het niet handig is om een houtkachel met COP <1 aan te zetten met ook nog eens flink wat slechte uitstoot. En bij de tegenvraag 'Ja maar zoneregeling' is het antwoord dat je geen zoneregeling moet nemen omdat dat ook eigenlijk alleen maar nadelen heeft.

Bij de meeste Tweakers (en bij mij dus ook) draait het systeem uitstekend met zoveel mogelijk vloerverwarming, geen zoneregeling, geen backup heaters, en geen houtkachels :-).
Dat idee had ik ook inderdaad. Het lijkt er op dat hoe minder poespas er in het systeem zit, hoe gelukkiger de warmtepomp is.
Houtkachel zal sporadisch aan gaan, gewoon omdat het lekker is af en toe. Die gaan we gezien de op zijn best matige efficiëntie niet als hoofdverwarming gebruiken.
Je kunt je dan ook afvragen of het voor die paar keer per jaar zinnig is om beneden ook maar iets te zoneren en te regelen inderdaad.

Boven is dat misschien nog wel een wat ander verhaal omdat we daar op de slaapkamers simpelweg minder zullen stoken. Maar al met al zal met een open verdeler beneden en de badkamer boven open het volume wel aardig aan de maat moeten zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Ronald schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:33:
Niet elke woning is geschikt voor /geen/ zoneregeling. Ik heb een kamer op noord die fijn op 16 graden hangt terwijl de hokken op zuid de 25 aantikken. De woonkamer hangt op dat moment van zichzelf onder de 20.
Midden in de winter loopt het redelijk gelijk... Met inregelen kom ik er dus domweg niet... de balans is gewoon niet constant.

De ongenuanceerde anti-buffereraars moeten dat eens leren... nuanceren.

Seriebuffer (voor systeemvolume) heeft /geen/ invloed op COP.
Een parallelbuffer wordt meestal verkeerd aangesloten. Warmtepompweetjes model C is de enige juiste manier en daarmee verlies je minder COP.

VV is beter dan een LT en je houdt meer ruimte over. Altijd doen indien mogelijk.

Indien je laatste zone genoeg afgifte heeft dan zou je zonder buffer moeten kunnen. Systeemvolume kan dan eventueel met een serie.
Als ik je dus goed begrijp zal je dus een seriebuffer nodig hebben wanneer je wel voldoende afgiftevermogen hebt, maar door evt zoneren je systeemvolume niet haalt? Ik moet zeggen dat de systeemvolumens bij verschillende fabrikanten me erg meevallen tot nu toe.

Is er nog een locatie waar je zo'n buffer het beste laat? Het "stookhok" beneden zal met het sww vat aardig vol zijn. Idealiter zou je een buffer nog op zolder kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DyVo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:45:
Klopt,dat was wel een beetje het idee. Zo snel mogeljk in ieder geval naar een hybride setup. Punt is dat er een huurketel in zit waar we nog anderhalf a twee jaar gebruik van moeten maken (of betalen voor het weghalen). Dus dan kunnen we er ook meteen maar het beste van maken.
Wat is de restwaarde die je anders moet betalen?
2 jaar vastrecht is ook ca €600,-
Afstand tot de erfgrens is +/- 4.5m. Dit is vervolgens ook nog een stukje gemeentegrond, een steegje, waarna de oprit van de buren begint. Ik gok dat de gevel van de buren dan ook zo een meter of 10 weg is.

Berekeningen in de WPAC tool voor de voorgestelde plaatsing geven tot nu toe geen problemen qua geluid,
Dan zie ik met de meeste A merken geen probleem van rond de 60 dB.
Klopt, eens te meer een reden om zo veel mogelijk vloerverwarming te nemen. Maar geldt ditzelfde nog wanneer je gaat zoneren en op punt x alleen de badkamer en gang bijvoorbeeld nog open hebt staan omdat je in de woonkamer lekker de houtkachel aangestoken hebt? Idealiter wil ik wegblijven bij een buffervat als dat even kan, scheelt weer een stukje extra apparatuur en ruimte.
Zoneregeling werkt vaak minder optimaal, dan heb je namelijk juist een buffervat nodig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DyVo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:39:
Als ik je dus goed begrijp zal je dus een seriebuffer nodig hebben wanneer je wel voldoende afgiftevermogen hebt, maar door evt zoneren je systeemvolume niet haalt? Ik moet zeggen dat de systeemvolumens bij verschillende fabrikanten me erg meevallen tot nu toe.
Systeem volumes zijn afaik vooral bedoeld voor defrosts. Als je te weinig volume hebt en de temperatuur van je water keldert, dan springt de backup heater bij om de defrost af te maken.

Als je weinig warmtevraag hebt door je kachel en zonering, dan zal je warmtepomp waarschijnlijk uitschakelen of gaan pendelen. Als je dat niet elke dag hebt is er weinig aan de hand.

Ik doe het hier ook, ik zet mijn bovenverdieping uit, behalve de badkamer. Als je woonkamervloer veel massa heeft kan de WP echt wel uit de voeten.
Het huis hier mag lekker 21°C worden, maar de slaapkamers heb ik liever een paar graden koeler. Begint het kouder te worden, dan schakel ik groep voor groep bij. Mijn jaren '60 huis is aardig geïsoleerd, maar heeft genoeg verlies om boven rond de 19°C te blijven.

Ik heb trouwens een 9kW WP (Panasonic H) en die had echt wel een maatje kleiner gemogen. Qua isolatie is het lastig in te schatten, ook qua zon instraling e.d.
Je hebt ook nog een kachel, dus mocht het een keer -10°C worden, dan heb je nog een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
DutchWing schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:13:
[...]

Wat is de restwaarde die je anders moet betalen?
2 jaar vastrecht is ook ca €600,-
Die is wel fors, afkopen was toch nog een slordige 1800 euro. Verwijderen lijkt wel een optie te zijn, kost een euro of 3 a 400.
Dan zie ik met de meeste A merken geen probleem van rond de 60 dB.
Klopt, van de meeste goedkopere warmtepompen valt het met vaak op dat men geen geluidsniveaus geeft, behalve "oh hij is erg stil".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DyVo
TheGhostInc schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:42:
[...]

Systeem volumes zijn afaik vooral bedoeld voor defrosts. Als je te weinig volume hebt en de temperatuur van je water keldert, dan springt de backup heater bij om de defrost af te maken.

Als je weinig warmtevraag hebt door je kachel en zonering, dan zal je warmtepomp waarschijnlijk uitschakelen of gaan pendelen. Als je dat niet elke dag hebt is er weinig aan de hand.

Ik doe het hier ook, ik zet mijn bovenverdieping uit, behalve de badkamer. Als je woonkamervloer veel massa heeft kan de WP echt wel uit de voeten.
Het huis hier mag lekker 21°C worden, maar de slaapkamers heb ik liever een paar graden koeler. Begint het kouder te worden, dan schakel ik groep voor groep bij. Mijn jaren '60 huis is aardig geïsoleerd, maar heeft genoeg verlies om boven rond de 19°C te blijven.
Dat klinkt inderdaad wel aardig zoals het bij ons zal gaan zijn. We hebben de slaapkamers vaak graag een paar graden kouder. Vandaar het zoneren op de bovenverdieping.

Ik zal binnenkort eens even een berekeningetje maken wat we aan systeemvolume verwachten te gaan zien. Als de WP het dan 350 dagen per jaar lekker redt met de vvw beneden open en die paar dagen per jaar dat we een keer de houtkachel aan hebben even moet slikken, dan zou dat als ik jou verhaal zo hoor niet zo'n punt moeten zijn.

Iets wat me te binnen schiet; zou je op zo'n moment niet kunnen zeggen; joh, je kan je vermogen niet kwijt in het CV systeem, ga dan maar kijken of je het sww vat op kan stoken? Heeft het beste apparaat tenminste nog wat te doen in de tussentijd in plaats van maar wat pendelen.
Ik heb trouwens een 9kW WP (Panasonic H) en die had echt wel een maatje kleiner gemogen. Qua isolatie is het lastig in te schatten, ook qua zon instraling e.d.
Je hebt ook nog een kachel, dus mocht het een keer -10°C worden, dan heb je nog een backup.
Ja dat is de gok inderdaad. Een 6.5 kW pompje doet vaak nog maar 4 a 5kW bij A-7 W35 maar moduleert wel lekker laag. De vraag is dan vooralc, is het moduleren belangrijker dan je huis warm krijgen die paar koude dagen die we hier af en toe hebben. Tja.

Dank voor de reacties tot nu toe allemaal!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Pendelen (= gedrag bij minder warmtevraag dan minimale modulatie) wordt bij sommige merken eleganter opgelost dan bij anderen.
Als er meer vermogen wordt geleverd dan er warmtevraag/afgifte is, loopt de aanvoertemperatuur Ta op.

Het meest eenvoudig is een regeling op gewenste Ta met instelbare vaste overschrijding, zoals (dacht ik) Itho en Panasonic hebben. Dan gaat de warmtepomp altijd uit bij Ta+x en weer aan als de Ta is afgekoeld naar Ta-y.
Met snelle afgifte en de default instellingen kan je dan 5 tot 10 starts per uur hebben, dat is niet fijn. Ook kan de gemiddelde werkelijke Ta heel anders zijn dan de gewenste Ta volgens de stooklijn wat weer gevolgen voor comfort kan hebben (vandaar de aandacht voor 5-punts stooklijnen in die topics).

Nibe en Vaillant en misschien ook anderen hebben een graadminutenregeling waarbij met de standaardinstellingen de overshoot afhankelijk is van de afgifte: bij een instelling van 60 °min zal hij bij een gemiddelde overschrijding van 5 graden toch een run van 12 minuten maken waarna de boel pas weer aan gaat wanneer de Ta zo lang onder setpoint komt dat het uitgemiddeld precies op setpoint uitkomt.
Resultaat is dat de afgifte blijft kloppen met de stooklijn en dat je in de praktijk niet boven de 2 starts per uur komt.
Pendelen is dan geen probleem.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:18:
Pendelen (= gedrag bij minder warmtevraag dan minimale modulatie) wordt bij sommige merken eleganter opgelost dan bij anderen.
Als er meer vermogen wordt geleverd dan er warmtevraag/afgifte is, loopt de aanvoertemperatuur Ta op.

Het meest eenvoudig is een regeling op gewenste Ta met instelbare vaste overschrijding, zoals (dacht ik) Itho en Panasonic hebben. Dan gaat de warmtepomp altijd uit bij Ta+x en weer aan als de Ta is afgekoeld naar Ta-y.
Met snelle afgifte en de default instellingen kan je dan 5 tot 10 starts per uur hebben, dat is niet fijn. Ook kan de gemiddelde werkelijke Ta heel anders zijn dan de gewenste Ta volgens de stooklijn wat weer gevolgen voor comfort kan hebben (vandaar de aandacht voor 5-punts stooklijnen in die topics).

Nibe en Vaillant en misschien ook anderen hebben een graadminutenregeling waarbij met de standaardinstellingen de overshoot afhankelijk is van de afgifte: bij een instelling van 60 °min zal hij bij een gemiddelde overschrijding van 5 graden toch een run van 12 minuten maken waarna de boel pas weer aan gaat wanneer de Ta zo lang onder setpoint komt dat het uitgemiddeld precies op setpoint uitkomt.
Resultaat is dat de afgifte blijft kloppen met de stooklijn en dat je in de praktijk niet boven de 2 starts per uur komt.
Pendelen is dan geen probleem.
Niet geheel correct. De regeling van de Panasonic is zoals omschreven. Die van de Itho kan worden geregeld volgens onderstaande foto. De Amber tracht via de VE klep en de compressor de ingestelde delta te handhaven. Lukt dat niet dan gaat hij naar de ingestelde boven of ondergrens voordat deze af slaat. Daarnaast kan er een vertraging worden ingesteld voor een externe thermostaat. Bij de Amber is pendelen geen issue bij de juiste configuratie en instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4fyPbv22NuG6xUyP9aAugs3x-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dmGMHmpf1buEunDtb5UtHL2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 25-09-2024 21:04 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• DyVo
Kijk dit is nuttige informatie! Dank beiden. Dat zal zeker helpen in de zoektocht.

Wat betreft SWW voorzieining; is er nog een reden om een boilservat of een losse WP boiler te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DyVo schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:03:
Kijk dit is nuttige informatie! Dank beiden. Dat zal zeker helpen in de zoektocht.

Wat betreft SWW voorzieining; is er nog een reden om een boilservat of een losse WP boiler te overwegen?
Indien mogelijk heeft een indirecte RVS boiler een veel langere levensduur dan een WPboiler minder geluid en veel sneller op temperatuur.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:10:
[...]

Indien mogelijk heeft een indirecte RVS boiler een veel langere levensduur dan een WPboiler minder geluid en veel sneller op temperatuur.
Wat is dan de gemiddelde levensduur van beide apparaten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:17:
[...]

Wat is dan de gemiddelde levensduur van beide apparaten.
Goede vraag. RVS indirecte boilers is niets anders dan een vat met een eventueel element. Gaat zelden defect. WP boilers met defecte compressoren en wisselaars met koelmiddel komen regelmatig voor soms al binnen 2 jaar.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 08:53
Ik heb 2 jaar terug precies hetzelfde gedaan: jaren 70 huis gasloos gemaakt.

Die van ons is vrijstaand, dus wij hebben een 12kW variant WP.

Je planning ziet er goed uit, ik heb ook vloerverwarming op 1 hoog en met zone regeling is het perfect om kantoor warm te houden en de slaapkamers iets koeler. Kun je nog automatiseren per kamer ook als je zin hebt (en geld).

Persoonlijk heb ik de zolder niet aangesloten op het (nieuwe) verwarmingssysteem. De gedachte hier is dat de zolder vaker koeling nodig heeft in de zomer dan warmte in de winter, want warmte stijgt van nature zelf en wij hoeven die ruimte niet permanent verwarmd. Wij gaan daarom op zolder voor een l/l wp die ook kan verwarmen.

Als je vóór isolatie al op 8kW uitkomt met de koevlaas methode zou dat wel genoeg moeten zijn denk ik? Maar dat durf ik je niet zo te zeggen.

Als laatste tip: ik heb mijn WP zelf in het buitenland besteld omdat ze daar vaak een stuk goedkoper zijn. Soms zelfs precies het bedrag dat je in NL aan subsidie krijgt... Door hem in het buitenland te bestellen krijg je een normale prijs én de subsidie. Maar hier moet je maar zin in hebben.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ApexAlpha schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:37:
Ik heb 2 jaar terug precies hetzelfde gedaan: jaren 70 huis gasloos gemaakt.

Die van ons is vrijstaand, dus wij hebben een 12kW variant WP.

Je planning ziet er goed uit, ik heb ook vloerverwarming op 1 hoog en met zone regeling is het perfect om kantoor warm te houden en de slaapkamers iets koeler. Kun je nog automatiseren per kamer ook als je zin hebt (en geld).

Persoonlijk heb ik de zolder niet aangesloten op het (nieuwe) verwarmingssysteem. De gedachte hier is dat de zolder vaker koeling nodig heeft in de zomer dan warmte in de winter, want warmte stijgt van nature zelf en wij hoeven die ruimte niet permanent verwarmd. Wij gaan daarom op zolder voor een l/l wp die ook kan verwarmen.

Als je vóór isolatie al op 8kW uitkomt met de koevlaas methode zou dat wel genoeg moeten zijn denk ik? Maar dat durf ik je niet zo te zeggen.

Als laatste tip: ik heb mijn WP zelf in het buitenland besteld omdat ze daar vaak een stuk goedkoper zijn. Soms zelfs precies het bedrag dat je in NL aan subsidie krijgt... Door hem in het buitenland te bestellen krijg je een normale prijs én de subsidie. Maar hier moet je maar zin in hebben.
Maar bij problemen moet je dan ook naar die buitenlandse leverancier. Voor een onderdeel zal dat hopelijk nog lukken maar bij het stellen van een diagnose bij -5 heb je een echt probleem.

• ApexAlpha
Carboy54 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:12:
[...]

Maar bij problemen moet je dan ook naar die buitenlandse leverancier. Voor een onderdeel zal dat hopelijk nog lukken maar bij het stellen van een diagnose bij -5 heb je een echt probleem.
Nou ik heb wel een NL installateur het laten installeren, dus die komt eerst. Anders kun je ook de subsidie niet krijgen.

Maar goed voor €3000 korting gok ik het erop.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ApexAlpha schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:13:
[...]

Nou ik heb wel een NL installateur het laten installeren, dus die komt eerst. Anders kun je ook de subsidie niet krijgen.

Maar goed voor €3000 korting gok ik het erop.
Een NL installateur met certificering ( vaak vereist voor een garantieaanvraag ) voor een door jou gemonteerde unit vinden voor een zelf gekochte pomp is in deze overspannen markt een bijna onmogelijke opgave! De door jou genoemde discount is in de huidige markt niet of nauwelijks meer te vinden. Daarnaast komen er aanzienlijke transportkosten bij. Dus kies voor een Nederlandse leverancier die ook bij zelfmontage de in bedrijf stelling kan verzorgen voor de subsidie.

• ApexAlpha
Carboy54 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:18:
[...]

Een NL installateur met certificering ( vaak vereist voor een garantieaanvraag ) voor een door jou gemonteerde unit vinden voor een zelf gekochte pomp is in deze overspannen markt een bijna onmogelijke opgave! De door jou genoemde discount is in de huidige markt niet of nauwelijks meer te vinden. Daarnaast komen er aanzienlijke transportkosten bij. Dus kies voor een Nederlandse leverancier die ook bij zelfmontage de in bedrijf stelling kan verzorgen voor de subsidie.
Tja, als ik op hemmatema.se kijk of Nederlandse winkels is het verschil nog wel aanwezig...

Transport was €300 met DHL.

Nogmaals: je moet er zin in hebben, maar dit is Tweakers, toch?

Het is maar een tip. :)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ApexAlpha schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:29:
[...]

Tja, als ik op hemmatema.se kijk of Nederlandse winkels is het verschil nog wel aanwezig...

Transport was €300 met DHL.

Nogmaals: je moet er zin in hebben, maar dit is Tweakers, toch?

Het is maar een tip. :)
De 9 Kw Panasonic J serie kost inc transport in Zweden € 4.851 in Nederland € 3.995 en dan in NL standaard met wifimodule 8)7 en geleverd door Panasonic NL met 5 jaar garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 26-09-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-07 12:34
Een Nibe F2120 16 kW 3 fase kost in Zweden (ex transport) ca. 7200 euro. In NL 11.569... Volgens mij is het sterk merk en type afhankelijk of het voordelig(er) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Interessante overweging inderdaad, helemaal omdat we naar alle waarschijnlijkheid de pomp zelf willen plaatsen.

Dat brengt ook meteen een issue aan het licht met de Amber: Itho is bijzonder strikt in hun garantievoorwaarden. Als het ding niet door een gecertificeerd (bij gratie Itho aangewezen) installateur geplaatst en/of getroubleshoot wordt kun je fluiten naar service en garantie.

Kortom; dan nog even verder kijken naar andere kandidaten.
Maar dan kom je terug op het zelf plaatsen en de ISDE. Ik weet dat er voorheen een inbedrijfstelling gedaan werd, waarna men daarmee de subsidie kon aanvragen. Maar tegenwoordig lijkt het er op dat de WP geïnstalleerd dient te worden door een installatietechnische bedrijf wil je hier nog aanspraak op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DyVo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:22:
Interessante overweging inderdaad, helemaal omdat we naar alle waarschijnlijkheid de pomp zelf willen plaatsen.

Dat brengt ook meteen een issue aan het licht met de Amber: Itho is bijzonder strikt in hun garantievoorwaarden. Als het ding niet door een gecertificeerd (bij gratie Itho aangewezen) installateur geplaatst en/of getroubleshoot wordt kun je fluiten naar service en garantie.

Kortom; dan nog even verder kijken naar andere kandidaten.
Maar dan kom je terug op het zelf plaatsen en de ISDE. Ik weet dat er voorheen een inbedrijfstelling gedaan werd, waarna men daarmee de subsidie kon aanvragen. Maar tegenwoordig lijkt het er op dat de WP geïnstalleerd dient te worden door een installatietechnische bedrijf wil je hier nog aanspraak op maken.
Als de in bedrijf stelling gebeurd door een gecertificeerde installateur en met de juiste SBI code maken Itho en de RVO daar geen punt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Als ik het goed begrijp is een inbedrijfstelling door gecertificeerd installateur dus wel voldoende ondanks dat de RVO op de website stelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7gj5uckrX_DLcBHlIxl-a3mMnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oq6xWZ9ujg7E9rOc2oHOHgm5.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik vragen wat een SBI code inhoudt?
Ik heb namelijk wel de mogelijkheid een inbedrijfstelling te laten doen. Als we verdere installatie dan inderdaad zelf kunnen doen en geen van beide partijen maakt daar een punt van is dat natuurlijk super.

Hoe zit het met eventuele updates via Itho? Ik lees dat men daar ook afhankelijk lijkt te zijn van een installateur omdat itho geen updates verstrekt aan particulieren?

Dank voor de hulp tot dusver!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DyVo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:59:
Als ik het goed begrijp is een inbedrijfstelling door gecertificeerd installateur dus wel voldoende ondanks dat de RVO op de website stelt:
[Afbeelding]

Ik heb namelijk wel de mogelijkheid een inbedrijfstelling te laten doen. Als we verdere installatie dan inderdaad zelf kunnen doen en geen van beide partijen maakt daar een punt van is dat natuurlijk super.

Hoe zit het met eventuele updates via Itho? Ik lees dat men daar ook afhankelijk lijkt te zijn van een installateur omdat itho geen updates verstrekt aan particulieren?

SBI code is de code bij de KvK. Op deze wijze uitgevoerd is tot op heden altijd goedgekeurd. De updates worden verstrekt aan gecertificeerde leveranciers en installateurs dus geen groothandel zoals Warmteservice.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:40

hnq

Carboy54 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:57:
[...]

De 9 Kw Panasonic J serie kost inc transport in Zweden € 4.851 in Nederland € 3.995 en dan in NL standaard met wifimodule 8)7 en geleverd door Panasonic NL met 5 jaar garantie.
Panasonic L All in One 9kW is in Spanje te krijgen voor 5849,- . Plus 200,- voor wifi en 250,- transport wordt dat 6250,-.
In Nederland 8545,-
Zo'n groot verschil van 2300,- vind ik verbijsterend. Wat is daar dan de verklaring voor?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

• DyVo
Carboy54 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:25:
[...]

SBI code is de code bij de KvK. Op deze wijze uitgevoerd is tot op heden altijd goedgekeurd. De updates worden verstrekt aan gecertificeerde leveranciers en installateurs dus geen groothandel zoals Warmteservice.
Duidelijk. Dan moet dat naar alle waarschijnlijkheid goed komen!

Na wat verder neuzen vandaag lijken twee extra kandidaten zich aangediend te hebben:
  • Een Vaillant AroThermPlus VWL75 met binnenunit Vaillant uniTOWER
  • Een Panasonic aquarea L 9kW all in one
Beide lijken de maximum stookwarmte prima aan te kunnen en hebben een vergelijkbaar sww vat (+/-190L).
Echter lijkt het er op dat de Vaillant aanzienlijk lager kan moduleren (3.1kW) dan de Itho Amber.
Van de Panasonic kan ik dit minimum zo niet vinden, iemand daar een idee van?

Daarnaast nog wel benieuwd naar ervaringen met beide pompen in het maken van lange runs bij lage warmtevraag.

• DyVo
hnq schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:11:
[...]

Panasonic L All in One 9kW is in Spanje te krijgen voor 5849,- . Plus 200,- voor wifi en 250,- transport wordt dat 6250,-.
In Nederland 8545,-
Zo'n groot verschil van 2300,- vind ik verbijsterend. Wat is daar dan de verklaring voor?
Ikzelf zou zeggen dat het gewoon een kwestie is van ISDE subsidie die doorgerekend wordt aan de consument helaas. Begreep dat de subsidie in Ierland op warmtepompen aanzienlijk hoger ligt dan hier in NL en dat de prijzen ook navenant hoger zijn.

Mocht dit inderdaad zo'n groot verschil maken dan is het zeker interessant om eens over de grens te zoeken. Lastiger lijkt me om een eventuele installateur te vinden, vooral wanneer het een garanriekwestie op langere termijn betreft.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DyVo schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:29:
[...]

Duidelijk. Dan moet dat naar alle waarschijnlijkheid goed komen!

Na wat verder neuzen vandaag lijken twee extra kandidaten zich aangediend te hebben:
  • Een Vaillant AroThermPlus VWL75 met binnenunit Vaillant uniTOWER
  • Een Panasonic aquarea L 9kW all in one
Beide lijken de maximum stookwarmte prima aan te kunnen en hebben een vergelijkbaar sww vat (+/-190L).
Echter lijkt het er op dat de Vaillant aanzienlijk lager kan moduleren (3.1kW) dan de Itho Amber.
Van de Panasonic kan ik dit minimum zo niet vinden, iemand daar een idee van?

Daarnaast nog wel benieuwd naar ervaringen met beide pompen in het maken van lange runs bij lage warmtevraag.
Amber doet ongeveer 550 watt x COP als minimum vermogen bij ? buiten temperatuur. Dus ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Carboy54 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:49:
[...]

Amber doet ongeveer 550 watt x COP als minimum vermogen bij ? buiten temperatuur. Dus ook laag.
Goed om te weten. Ik meende andere getallen gezien te hebben. Maar dat zal misschien nog tijdens het terug moduleren van de compressor zijn dan.

Amber heeft al een ingebouwde backup heater als ik dat goed begrijp? Zie dat dit bij Vaillant en Panasonic ingesloten is in de (vrij prijzige) hydraulische binnenunit of de tower.

Hoe noodzakelijk zijn die backup elementen? Zijn die puur bedoeld voor bijspringen wanneer de wp het zelf niet redt onder koude omstandigheden of dragen ze ook bij aan defrosts?

In het kader het kan makkelijker. Een doorstroomheatertje is zo geplaatst natuurlijk. Helemaal omdat dingen als een expansievat e.d. Al in het huidige cv systeem wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Daarnaast nog interessant om te weten; doet één of meer van de drie ook OTA software updates of heb je hier altijd "onderhoud" van de installateur voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DyVo schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:02:
[...]

Goed om te weten. Ik meende andere getallen gezien te hebben. Maar dat zal misschien nog tijdens het terug moduleren van de compressor zijn dan.

Amber heeft al een ingebouwde backup heater als ik dat goed begrijp? Zie dat dit bij Vaillant en Panasonic ingesloten is in de (vrij prijzige) hydraulische binnenunit of de tower.

Hoe noodzakelijk zijn die backup elementen? Zijn die puur bedoeld voor bijspringen wanneer de wp het zelf niet redt onder koude omstandigheden of dragen ze ook bij aan defrosts?

In het kader het kan makkelijker. Een doorstroomheatertje is zo geplaatst natuurlijk. Helemaal omdat dingen als een expansievat e.d. Al in het huidige cv systeem wonen.
BUH is standaard als back up en ondersteuning. OTA updates gaan er niet komen.

Minimum vermogen per model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEPhuzMp-Y9mkFAqSKkNIc6AtXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqGFPZVV5rSvo48E0tsXkPe2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DyVo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:59:
[Afbeelding]

Officieel mag deze constructie niet, maar het wordt gedoogd.
Als installateur/leverancier moet je gewoon eerlijk aangeven:
- Wat je geleverd hebt.
- Geen montage vermelden.
- Inbedrijfstelling, samen met eindgebruiker de instellingen nalopen (bijv) wel vermelden.

De SBI codes geven aan in welke branche (subgroep) je werkzaam bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DyVo schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:02:
[...]

Bij Vaillant is de hydraulische module niet verplicht.
Vaillant heeft 3 opties:

- Met hydraulische module of uniTOWER. (besturingskast en naverwarmer zitten ingebouwd)
- Met losse besturingskast en losse naverwarmer.
- Alleen met besturingskast en zonder naverwarmer. *

*: Legionella run kan bij koudere buitentemperaturen niet gehaald worden. En bij een storing in de winter kan de unit moeite hebben met opstarten of uit z'n defrost komen na storing.
Afhankelijk van hoe je de installatie dimensioneert bij -7/-10 graden.
En de opbouw, configuratie van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DutchWing schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:09:
[...]

Vaillant heeft 3 opties:

- Met hydraulische module of uniTOWER. (besturingskast en naverwarmer zitten ingebouwd)

*: Legionella run kan bij koudere buitentemperaturen niet gehaald worden. En bij een storing in de winter kan de unit moeite hebben met opstarten of uit z'n defrost komen na storing.

[...]

Afhankelijk van hoe je de installatie dimensioneert bij -7/-10 graden.
En de opbouw, configuratie van de fabrikant.
Mijn BUH gebruikte afgelopen winter 6 Kwh door juiste afstelling bij een iets te kleine warmtepomp voor onze woning. In principe kan je met R290 de legionella run doen zonder BUH.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFglBpt4Gwf-Y2-MLsXwTk6GvCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbusclG7Q8MRDXQaRYdFDQ0D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
DutchWing schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:09:
[...]

Vaillant heeft 3 opties:

Duidelijk verhaal wbt de subsidie. Dat lijkt wel goed te komen inderdaad.

Ik had ondertussen ook geconcludeerd dat een AroTherm met losse besturingskast wel eens interessant kon zijn. De hydraulische binnenunit was wel flink aan de prijs en een deel van de ingebouwde onderdelen zit al in het huidige cv systeem verwerkt.
Mooi combineren met een eigen keuze in sww vat. Nadeel is dan inderdaad het gebrek aan een backup heater. Een heatertje voor een legionella run bij lage temperaturen is zo geplaatst in het sww vat.

Ik ga er van uit dat een los te plaatsen doorstroom heatertje aan te sturen is v.a. de besturingskast? Zo ja nog specifieke suggesties of is alles wat warm wordt afdoende?

Begrijp ik daarnaast goed dat de backup heater deels bestaat voor opstartproblemen in koude omstandigheden en deels voor helpen met bij verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Carboy54 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:32:
[...]

BUH is standaard als back up en ondersteuning. OTA updates gaan er niet komen.

Minimum vermogen per model:

[Afbeelding]
Dank voor de grafiekjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DyVo schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:40:
[...]

Ik had ondertussen ook geconcludeerd dat een AroTherm met losse besturingskast wel eens interessant kon zijn. De hydraulische binnenunit was wel flink aan de prijs en een deel van de ingebouwde onderdelen zit al in het huidige cv systeem verwerkt.
Mooi combineren met een eigen keuze in sww vat. Nadeel is dan inderdaad het gebrek aan een backup heater. Een heatertje voor een legionella run bij lage temperaturen is zo geplaatst in het sww vat.

Ik ga er van uit dat een los te plaatsen doorstroom heatertje aan te sturen is v.a. de besturingskast? Zo ja nog specifieke suggesties of is alles wat warm wordt afdoende?

Begrijp ik daarnaast goed dat de backup heater deels bestaat voor opstartproblemen in koude omstandigheden en deels voor helpen met bij verwarmen?
Bij de Amber helpt de BUH voor het snel verhogen van de temperatuur na een defrost indien gewenst en bij zeer lage buitentemperaturen voor de Legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DyVo schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:40:
[...]

Dan zou ik gewoon een OSO 200-300 liter boiler nemen. Deze hebben een ingebouwd elektrisch dompelelement.
Dan moet je eventueel alleen even een relaiskasje ertussen bouwen, Vaillant schakelt zelf normaal met 230V schakelrelais in de MEH 60 (losse naverwarmer)
Vanuit de MEH60 kun je de VWZ AI voeden, deze mag geen losse voeding hebben want anders kunnen ze elkaar opblazen bij een defect.

Vaillant heeft hele aansluitschema’s. Aan m’n klanten die zelf installeren geef ik de juiste systeemschema met alles erin (kind kan de was doen)
Heatgeek en Urban Plumbers uit de UK plaatsen Vaillant zonder MEH60 of hydraulische module, Vaillant UK heeft ook aansluitschema’s zonder deze opties.
Ik heb daar ooit iets over gepost in het Vaillant topic, even op mijn gebruikersnaam zoeken.

Vaillant NL heeft de focus op de hydraulische module, maar een losse MEH 60 is ook prima. Zonder deze opties is in NL geen aansluitschema officieel verkrijgbaar.

Opstartproblemen na een storing midden in de winter waarbij het hele systeem is afgekoeld na 10 graden bijv.
De naverwarmer kan dan tijdelijk ondersteuning bieden.
Ik heb dit met Vaillant nog niet meegemaakt, iemand anders in het topic wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Duidelijk verhaal.

Na veel zoeken blijven de AroTherm en Amber over als serieuze kandidaten.

Wat me opvalt is dat de Amber door de bank genomen een hogere COP haalt. Helaas is dat met de verschillende waarden onderling nog steeds een beetje appels met peren vergelijken en biedt keymark ook geen uitkomst. Itho staat er helaas niet in.

Waar ik nog wel benieuwd ben is de connectiviteit van beide. Ik weet van de Amber uit het overzichtstopic dat men druk is met een integratie in Home Assistant. Is dat met de AroTherm ook mogelijk?

Uiteindelijk zal het er om spannen welke kant het muntje op valt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyVo
Tot nu toe allemaal bedankt voor de hulp! De keuze is uiteindelijk gevallen op een Arotherm VWL75/6 met een losse naverwarmer en driewegklep om de sww boiler op aan te kunnen sluiten.

Nu volgt nog het lijstje opstellen van het overige aansluitmateriaal.
Wat ik veel zie is dat men voor de WP nog een paar kogelafsluiters plaatst. Slim, dan hoeft het systeem niet helemaal leeg mocht er buiten wat moeten gebeuren waarbij de WP los moet.

Waar ik echter nog niet helemaal uit kom is wat er aan sensoriek bij de Arotherm zit. Ik weet dat de buitenvoeler voor weersafhankelijke regeling bijvoorbeeld bij de sensohome thermostaat geleverd wordt.
Maar waar ik nog niet helemaal achter ben is wat er verder nog aan temperatuursensoren nodig is en of dat bij de Arotherm zit (het vermoeden is van niet na wat zoeken).
Pagina: 1