EVfan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
@
nMad
Ik ben het met @
SebastiaanPs eens. Daar komt nog bij dat het warmtelek van je begane grond naar de eerste verdieping niet moet worden onderschat (een betonvloer als plafond isoleert nauwelijks). M.a.w. je moet als je boven niet stookt beneden harder stoken, en dat verslechtert het verder.
Die denkstap maken de heatgeeks ook ja, maar hun uitleg moet je met een korrel zout nemen.
Hun voorbeeld tegen zoneren is een kleine woning met vier theoretische ruimtes en een niet-modulerende warmtepomp. Zij beargumenteren dat door het aanpassen van de twee diagonaal gelegen ruimtes er bijna 25% meer warmte opgewekt moet worden door de radiatoren. Dat komt omdat ze die ruimtes handig gekozen hebben: Er is een relatief enorm muuroppervlak ten opzichte van de grootte van de ruimte.
Stel dat ik even naar de scheiding tussen de begane grond en de bovenverdieping kijk.
In mijn geval is dat een betonvloer van +/- 20cm dan isolatieplaten met daarop de vloerverwarming in anhydriet en een PVC afwerkvloer. De bovenverdieping houd ik op 19 graden (gemiddeld), de benedenverdieping op 21 en beide zijn ongeveer 95 m
2. Stel dat dat hele pakket een U waarde heeft van 4 W/m
2K (het is anders, maar precies uitrekenen heb ik even geen zin in.)
Dat is dus een warmteverlies van beneden naar boven van 4*95*2 = 760 Watt. Het afgiftesysteem beneden moet dus 760 Watt aan extra warmte leveren om te compenseren voor het feit dat de bovenverdieping een andere ingestelde temperatuur heeft.
Er ligt beneden 95 m2 vloerverwarming die +/- 50 Watt/m
2 levert, ofwel 4750 Watt bij een Ta van 31 graden en een deltaT van 4 (allemaal wat grof gekozen, maar het idee klopt). Dit moet dan omhoog naar 5510 Watt.
Bij een Tbuiten van 2 graden kan de WP die 4.7 kW leveren op 50% vermogen met een COP van 3.86. Om 5.5 kW te leveren bij diezelfde buitentemperatuur is 55% vermogen nodig met een COP van 3.83.
Het belangrijkste element van de WP, wat de Heatgeeks in hun uitleg even weg laten, is het feit dat deze kan moduleren.
Om de vloer beneden een iets hoger vermogen te geven (5.5 kW ipn 4.75 kW) is geen verhoging van de Ta nodig, maar alleen een verhoging van de flow (en dus een verkleining van de delta-T), of bij een zonaal systeem, een andere PWM regeling die de verschillende vloerlussen net iets langer open sturen per periode.
Het hele verhaal dat zonering slecht zou zijn voor het verbruik gaat dus alleen maar op omdat zij uitgaan van het (significant) verhogen van de Ta voor het verhogen van het vermogen, in plaats van van het verlagen van de delta-T (door het verhogen van de flow).
PS. Zou ik het hele huis 20 graden maken en dus boven en beneden verwarmen, dan moet ik ook die 5500 Watt opwekken (het warmteverlies verandert immers niet). Daarvoor kan ik naar een vermogen van +/- 29 Watt over de hele vloer van dus 190 m2. De Ta kan dan omlaag van 31 naar 28, waarmee de COP iets hoger uitkomt, namelijk op
3.91 bij 2 graden buiten EDIT: Foutje gespot: 4.3 bij 2 graden buiten.
Dus, voor een COP winst van 0.45 punten, heb ik klachten van vrouwlief die het beneden te koud vindt en lig ik zelf in een te warme slaapkamer.... Nee, bedankt.
De hele woning 21 graden maken levert een groter warmteverlies op, dus moet er nog meer vermogen geleverd worden. Dat kan ook met goede COP, maar zoals al eerder opgemerkt, veel warmte met hoge COP opwekken betekent nog steeds dat je veel stroom moet afnemen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Blihi op 03-10-2024 15:17
]