CV ketel vervangen of overstappen op hybride/FE warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortjevd
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-10-2024
Beste Tweakers

Ik zou graag advies willen krijgen over welke oplossing in onze situatie de beste is.
Hoe concreter hoe beter maar de oplossingsrichting zou ook al heel fijn zijn.

Inleiding
Onze bestaande CV ketel lijkt het op korte termijn te gaan begeven. Hierdoor hebben we al veel gelezen over mogelijke oplossingen, zoals het vervangen van alleen de cv ketel of het overgaan op een hybride of full electric warmtepomp. Maar helaas begint het ons te duizelen. Omdat de beste oplossing afhankelijk is van de specifieke situatie en omstandigheden, zou ik graag jullie advies willen ontvangen.

Op dit moment hebben we een Intergas Kombi Kompakt HR 28, CW4 uit 2009. Aanvoer temperatuur CV staat op 50 graden en dat is prima voor verwarmen.

Wij zijn een gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen (ruim onder de 10 jaar).

Woning
2 onder 1 kap, bouwjaar 2009.
200 m2 woonoppervlakte, 3 verdiepingen.
Benedenverdieping is ongeveer 70 m2 en 186 m3.

Hele huis is goed geïsoleerd – energielabel A
Hele huis heeft HR++ glas

Hele huis is voorzien van radiatoren. Benedenverdieping van T22 en overige verdiepingen van T21 radiatoren.

Benedenverdieping en alle slaapkamers zijn sinds het voorjaar voorzien van airco’s. De airco op de benedenverdieping zal te weinig comfort leveren om te verwarmen in de winter. Hoewel de airco best stil is (MHI SRK35ZS) vind ik het geluid van de airco niet heel prettig.

We hebben nog geen vloerverwarming, maar grote kans dat dit over circa 5-10 jaar er wel in komt, maar dit staat zeker niet vast.

We koken voorlopig nog op gas (overgang naar inductie zal er gelijktijdig met de vloerverwarming komen). Daarnaast hebben we voor de sfeer nog een gashaard.

Badkamer
We gebruiken alle vijf de douche intensief. Ook het bad wordt met regelmaat gebruikt.

Zonnepanelen
We hebben zonnepanelen en wekken op het moment op jaarbasis veel meer op dan we verbruiken.

Gasverbruik voor verwarmen afgelopen jaren (zonder het gebruik van airco’s, want deze hebben we sinds het voorjaar):
2021 955 m3 (0,35 per gewogen graaddag)
2022 635 m3 (0,27 per gewogen graaddag)
2023 542 m3 (0,24 per gewogen graaddag)

We verbruiken ongeveer 20m3 per maand voor het warme water en koken. (240m3 per jaar)

In 2022 en 2023 hebben we de temperatuur in huis wat verlaagd, maar liever hebben we het toch wat (zo’n 2 graad) warmer. Het gasverbruik van 2021 lijkt daardoor het meest reeel.

Advies gevraagd / vragen?
Opties waar ik me al in heb verdiept zijn:

A.
Bestaande CV ketel vervangen door een nieuwe CV ketel.

B
Bestaande cv ketel vervangen door hybride (full electric ready) warmtepomp.
Hiervoor is voldoende ruimte, zowel buiten als binnen.

Aanschaf hybride warmtepomp is duurder dan cv ketel
Tot hoever het gasverbruik kan dalen overzie ik nog niet. Wellicht met 400 m3?

C.
All electric warmtepomp, maar voor mijn gevoel verdienen we de kosten niet terug.

Vragen
1. Welke optie is de voordeligste / hoogste financieel rendement, slimste in onze situatie?
2. Zijn er betere alternatieven?
3. Zijn de radiatoren voldoende in de woonkamer/keuken om te verwarmen via een hybride warmtepomp of full electric warmtepomp. Ik denk zelf van wel.

Ik hoop dat ik compleet ben met de informatie, maar mocht er desondanks nog belangrijke zaken missen, laat het me maar weten!

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken en ik hoop dat jullie ons met advies willen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:00
Ik zit zelf met dezelfde overweging alleen is mijn ketel nog iets nieuwer. Aangezien die van jezelf aan het einde van de levensduur zit is het economisch gezien meestal het slimste om FE te gaan. Het kost je alleen een behoorlijke duit met geld. Zeker als ook de vloerverwarming nog moet worden gelegd. Wat ik gedaan heb is rekening met wat ik bespaar qua vastrecht gas, lager/geen verbruik gas, extra geschat verbruik kWh en dat in excel zetten. Dan kun je gaan rekenen hoeveel jaar je terugverdientijd ongeveer is.

Je huis lijkt mij prima geschikt, maar het is vooral een kwestie van offertes opvragen en rekenen.
Wat 'moet' er allemaal gedaan worden om FE te gaan, qua meterkast, inductieplaat, FE WP, boilervat etc. Mogelijk kun je de overproductie van je panelen gebruiker om bijvoorbeeld een zonneboiler op te warmen. Vergelijk dat met een nieuwe ketel met hybride wp erbij.

Als alternatief eventueel een optie om nog voor FE-ready wp te gaan als je nu nog niet van het gas af wil, maar over een paar jaar wel. Of je verwarming voldoende is voor de afgifte durf ik je niet te zeggen, dat laat ik aan de experts over :)

[ Voor 5% gewijzigd door LS88 op 30-09-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:28
Als je een beetje goed vergelijkt ben je na subsidies voor rond de 7000 euro van het gas af. Dat betekent een warmtepomp en een warmtepomp boiler, of andere voorziening voor sanitair warm water. Die kosten verdien je dus in zo'n 7 jaar terug.

Als je een redelijk goed geïsoleerd huis hebt en je ketel is aan vervanging toe, dan is dit een no brainer. Zeker in combinatie met zonnepanelen. Je gas kun je opzeggen en dat scheelt je ook al enkele honderden euro's aan vaste kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 30-09-2024 16:46 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortjevd
Bedankt voor jullie reacties! :)

Wel kom ik tot andere conclusies, maar misschien snap ik het ook niet helemaal.

Als ik zelf reken, of de rekentool van berekenhet.nl gebruik, kom ik bij zowel de hybride als de full electric warmtepomp uit op een break-even point van ongeveer 10 jaar.

Hebben jullie ook rekening gehouden met ons niet al te hoge gasverbruik?
Ook volledig van het gas af gaan, zal waarschijnlijk (vanwege het koken en de gashaard) niet op korte termijn gebeuren.
O ja, we kunnen alle ruimten ook nog met airco's (bij)verwarmen. En waar we afgelopen winters alle dagen van de week de beneden verdieping verwarmden, zal dat ook minder nodig zijn, omdat alleen het kantoor met een airco verwarmen ook prima is.

Dit houdt in dat als ik de uitgaven zou beleggen (rekening houdend met een rendement van 6% per jaar) ik na 15 jaar duurder uit ben met een warmtepomp. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zag wel dat de Netfit Bosch warmtepompen hebben die enigszins slim zijn:

"De betere systemen zijn ook in staat om continu de optimale mix van elektriciteit en gas te kiezen. Het intelligente systeem houdt daarbij rekening met de gasprijs ten opzichte van de stroomprijs. Zo heb je altijd het beste van twee werelden, hoe de energieprijzen zich de komende vijftien jaar ook ontwikkelen."

Hoe kijken jullie tegen zo'n systeem aan?

Nogmaals, door alle bomen zie ik het bos niet meer helemaal. Dus ik hoop dat jullie nog meer voor mij kunnen verduidelijken. Alle input wordt erg op prijs gesteld!

[ Voor 8% gewijzigd door Floortjevd op 01-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:03
niet alles is een terugverdientijd. Dus bomen/bos lijkt me niet zo moeilijk. Gewoon op zoek naar een manier om semi-betaalbaar naar gasloos te gaan en je lacht iedereen uit. We gaan allemaal naar aardgasvrij toe en jij hebt een uitstekende uitgangspositie daarvoor, namelijk een modern en energiezuinig huis dat relatief makkelijk over te zetten is. Dus niet te veel rekenen en afwegen of het bij 10 jaar terugverdientijd wel leuk is maar bij 12 jaar niet.

edit: en ga alsjeblieft over naar koken op inductie, is echt 20 jaar vooruit in de tijd gaan. Zie niet in waarom je dat zou laten wachten tot je een keer met vloerverwarming aan de slag wilt. Vloer deruit is ingrijpend, kookplaat valt erg mee. Heck, hier komt de kookplaat voor 200 euro van markplaats en was ik met 300 euro elektricienskosten klaar. Inductie is zoveel comfortabeler, sneller en ook handiger dat je gewoon extra aanrecht hebt als je er niet op kookt. Ik wil nooit meer prutsen met een gasfornuis :+

[ Voor 36% gewijzigd door Fr33z op 01-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortjevd
Fr33z schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:24:
niet alles is een terugverdientijd.
Als moeder van drie jonge kinderen weet ik goed dat het leven niet goedkoop is. Dan zal je keuzes moeten maken. Elke cent kan je maar 1 keer uitgeven. En wat ik niet uitgeef kan ik ook weer aan andere zaken uitgeven die goed voor het milieu zijn.
Dus bomen/bos lijkt me niet zo moeilijk.
Dat is het voor ons helaas wel. Ook met alleen een cv zullen wij niet heel veel gas verbruiken (we maken ook al gebruik van verwarmen met l/l warmtepompen). En gaan we wel over op een l/w warmtepomp; wat is dan de beste keuze? All electric ready hybride of full electric?
Het is niet iets wat je zo weer even inwisselt voor een andere optie.
Dus niet te veel rekenen en afwegen of het bij 10 jaar terugverdientijd wel leuk is maar bij 12 jaar niet.
Als je goed leest, gaat het niet over 10 of 12 jaar. Met wat we aan rendement op een andere investering kunnen halen, komt het eerder uit op 20 tot 25 jaar. Maar helaas is de verwachting van de levensduur van een warmtepomp niet zo lang.
en ga alsjeblieft over naar koken op inductie, is echt 20 jaar vooruit in de tijd gaan. Zie niet in waarom je dat zou laten wachten tot je een keer met vloerverwarming aan de slag wilt. Vloer deruit is ingrijpend, kookplaat valt erg mee. Heck, hier komt de kookplaat voor 200 euro van markplaats en was ik met 300 euro elektricienskosten klaar.
Hier ben ik het half met je eens. Inductie is inderdaad veel fijner en zou ik graag willen. Helaas moet daarvoor het gehele fornuis vervangen worden. De situatie is bij ons dus anders dan bij jou. Moet ik voor die aantal jaren een tussenoplossing hebben, zijn we toch zo € 3000,- verder. Dit hebben we echt al uitgezocht. En dat zijn de kosten dus niet waard.

VRAAG: Is er iemand die ons kan helpen met de keuze tussen cv, all electric ready warmtepomp, full electric warmtepomp? En bij keuze voor een warmtepomp: kunnen we dan beter voor een monoblock of split systeem gaan?

Maar dan wel rekening houdend met het gehele plaatje? Dus op basis van o.a. milieu, financieel, ingrijpendheid, toekomstbestendigheid, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:35
Floortjevd schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:17:
VRAAG: Is er iemand die ons kan helpen met de keuze tussen cv, all electric ready warmtepomp, full electric warmtepomp? En bij keuze voor een warmtepomp: kunnen we dan beter voor een monoblock of split systeem gaan?

Maar dan wel rekening houdend met het gehele plaatje? Dus op basis van o.a. milieu, financieel, ingrijpendheid, toekomstbestendigheid, etc.?
Je vraagt nogal wat... Ja, er zijn hier heel veel mensen met expertise om tot een goed besluit te komen. Maar ook 10 mensen = 10 meningen. Je zal toch ook zelf een (groot) deel van het huiswerk moeten doen, bijvoorbeeld beginnen met het lezen van: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Vind je het allemaal te veel gedoe? Hang dan gewoon een nieuwe ketel op en klaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door MisterMailman op 02-10-2024 10:57 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Als moeder van drie jonge kinderen weet ik goed dat het leven niet goedkoop is. Dan zal je keuzes moeten maken. Elke cent kan je maar 1 keer uitgeven. En wat ik niet uitgeef kan ik ook weer aan andere zaken uitgeven die goed voor het milieu zijn.

[...]

Dat is het voor ons helaas wel. Ook met alleen een cv zullen wij niet heel veel gas verbruiken (we maken ook al gebruik van verwarmen met l/l warmtepompen). En gaan we wel over op een l/w warmtepomp; wat is dan de beste keuze? All electric ready hybride of full electric?
Het is niet iets wat je zo weer even inwisselt voor een andere optie.
Een 300 liter boiler kost ongeveer even veel als een ketel vervanging. Misschien iets meer leidingwerk en een beluchter. Dan is All Electric gewoon de beste stap.
Zeker helemaal gasloos bespaard al €4500,- in 15 jaar totaal.
Als je goed leest, gaat het niet over 10 of 12 jaar. Met wat we aan rendement op een andere investering kunnen halen, komt het eerder uit op 20 tot 25 jaar. Maar helaas is de verwachting van de levensduur van een warmtepomp niet zo lang.
Een warmtepomp gaat gewoon 15-18 jaar gemiddeld mee. De goedkopere B merken gemiddeld 12-15 jaar.
Wil je goedkoop Panasonic J serie, echter het geluidsvermogen begin bij ongeveer 64-67 dB.

Split is de goedkoopste oplossing, geen vorstkleppen etc.
Zijn jullie handig? Dan kun je de warmtepomp zelf aansluiten, bespaard ook weer geld op montage etc.
Dan alleen een installateur voor de inbedrijfstelling ivm subsidie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MisterMailman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Je vraagt nogal wat... Ja, er zijn hier heel veel mensen met expertise om tot een goed besluit te komen. Maar ook 10 mensen = 10 meningen. Je zal toch ook zelf een (groot) deel van het huiswerk moeten doen, bijvoorbeeld beginnen met het lezen van: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Vind je het allemaal te veel gedoe? Hang dan gewoon een nieuwe ketel op en klaar :)
Teveel gedoe hang een nieuwe ketel op? Je hebt een baan en moet daar naar toe reizen. Koop een nieuwe fiets klaar. Zo ken ik er nog wel een paar.

Het is rekenkundig heel simpel. Wil je heel weinig investeren en veel verbruikskosten neem je een ketel. Wil je iets meer investeren en iets minder verbruikskosten dan neem je hybride. Wil je meer investeren en heel weinig verbruikskosten en op termijn meer netto rendement op je investering neem je full electric. Tevens zal met FE de waarde van je woning het meest stijgen omdat je energielabel veel meer omhoog gaat. Zelfs bij verkoop woning voor de terugverdientijd zal je de kosten van FE terugzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk_Kluk
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 08:46
Ik zou voor elk van de opties een offerte aanvragen. Even op een bierviltje (wat ruwe aannames, vast recht voor gas niet meegenomen en geen zonnepanelen):

Hybride:

Ga je uit van een gasverbruik van ongeveer 700m3 voor verwamen (935m3-240m3), dan heb je ongeveer 7000kWh aan energie nodig voor het verwarmen (full electric ready). Bij een warmtepomp met een SCOP van 4 betekend dit 1750kWh aan energie voor verwarmen.

Volledig:

Je hebt dezelfde hoeveelheid energie nodig voor verwarmen. Als je ervan uit gaat dat de warmtepomp ook het warm water (SCOP=3) doet en de inductieplaat het koken (SCOP=1) zou je ongeveer 2400kWh aan energie nodig hebben voor koken en warm water. Bij "gemiddelde" SCOP=2 heb je ongeveer 1200kWh aan energie daarvoor extra nodig.

Jaarlijks betekend dit (bij een gasprijs van 1.30 euro/m3 en een electriciteitsprijs van 0.30 euro/kWh).

Gas; 700x1.30=910 euro
Hybride warmtepomp; 1750x0.30+240x1.3=837 euro
Warmtepomp; (1750+1200)x0.30=885 euro

Je zult op basis van het verschil qua prijs in de offertes en de beste inschatting die je kunt maken qua energieprijzen in de toekomst (je doet deze investering voor 15 jaar) moeten bepalen wat de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
dus je hebt 1000 m3 aan verbruik aardgas per jaar ongeveer, waarvan ~240 voor warm water. Wat voor type woning heb je? is er ruimte voor een buitenunit van een warmtepomp?

Hybride is vrijwel altijd een slecht idee vanuit financieel perspectief vergeet die optie alsjeblieft zo snel mogelijk.

Verder kun je het beste komende winter eens testen met welke aanvoertemperatuur je huis nog warm wordt, bijvoorbeeld door het op koude dagen met 50 graden aanvoertemperatuur te doen (zie bijv. www.zetmop60.nl voor instructies maar dan dus niet op 60 zetten maar op 50 ;)

geen ketels vervangen die nog niet stuk zijn, gewoon de tijd nemen om dingen uit te zoeken. Begin met scherp krijgen van verwarmingsvermogen van je radiatoren bij lagere temperatuur, dat is belangrijk gegeven. Verder begrijp ik niet waarom een fornuis vervangen over 5 jaar ineens wel leuk is qua geld als je vloerverwarming gaat doen maar nu niet. Als je echt geld wilt besparen dan moet je of naar gasloos of gewoon niks doen en zuinig met gas stoken. Het hebben van een aansluiting kost je ~300 euro/jaar, dus over een periode van 15 jaar is dat al 4.500 euro.

edit: de berekening hierboven is echt veel te complex en onoverzichtelijk. Ik zou die als volgt doen (zonder hybride want dat is prut):

verbruik is nu ~1000 m3 aardgas, dat kost je bij 1,30 euro/m3 dus 1300 euro per jaar. Daarnaast vastrecht gas van 300 euro/jaar.

verbruik met warmtepomp: circa 2000 - 2.200 kWh stroom nodig (meeste mensen op het forum merken dat vervangen van 1 m3 aardgas ongeveer 2 kWh stroom kost in hun warmtepomp). Zeg 2.200 kWh tegen 0,30 euro/kWh --> 660 euro/jaar aan verbruikskosten. Geen extra vastrecht voor gas meer nodig.

Simpel gezegd zal een warmtepomp (full electric dus) je bij prijzen van vandaag ongeveer 1000 euro/jaar aan kosten besparen. Nu is alleen de vraag wat het kost om dat te installeren. Dat kan misschien voor 10.000 maar het kan ook 15.000 zijn, afhankelijk van je eisen/wensen en hoe je huis is.

[ Voor 27% gewijzigd door Fr33z op 02-10-2024 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
Floortjevd schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:46:
Beste Tweakers

Ik zou graag advies willen krijgen over welke oplossing in onze situatie de beste is.
Hoe concreter hoe beter maar de oplossingsrichting zou ook al heel fijn zijn.

Inleiding
Onze bestaande CV ketel lijkt het op korte termijn te gaan begeven. Hierdoor hebben we al veel gelezen over mogelijke oplossingen, zoals het vervangen van alleen de cv ketel of het overgaan op een hybride of full electric warmtepomp. Maar helaas begint het ons te duizelen. Omdat de beste oplossing afhankelijk is van de specifieke situatie en omstandigheden, zou ik graag jullie advies willen ontvangen.

Op dit moment hebben we een Intergas Kombi Kompakt HR 28, CW4 uit 2009. Aanvoer temperatuur CV staat op 50 graden en dat is prima voor verwarmen.

Wij zijn een gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen (ruim onder de 10 jaar).

Woning
2 onder 1 kap, bouwjaar 2009.
200 m2 woonoppervlakte, 3 verdiepingen.
Benedenverdieping is ongeveer 70 m2 en 186 m3.

Hele huis is goed geïsoleerd – energielabel A
Hele huis heeft HR++ glas

Hele huis is voorzien van radiatoren. Benedenverdieping van T22 en overige verdiepingen van T21 radiatoren.

Benedenverdieping en alle slaapkamers zijn sinds het voorjaar voorzien van airco’s. De airco op de benedenverdieping zal te weinig comfort leveren om te verwarmen in de winter. Hoewel de airco best stil is (MHI SRK35ZS) vind ik het geluid van de airco niet heel prettig.

We hebben nog geen vloerverwarming, maar grote kans dat dit over circa 5-10 jaar er wel in komt, maar dit staat zeker niet vast.

We koken voorlopig nog op gas (overgang naar inductie zal er gelijktijdig met de vloerverwarming komen). Daarnaast hebben we voor de sfeer nog een gashaard.

Badkamer
We gebruiken alle vijf de douche intensief. Ook het bad wordt met regelmaat gebruikt.

Zonnepanelen
We hebben zonnepanelen en wekken op het moment op jaarbasis veel meer op dan we verbruiken.

Gasverbruik voor verwarmen afgelopen jaren (zonder het gebruik van airco’s, want deze hebben we sinds het voorjaar):
2021 955 m3 (0,35 per gewogen graaddag)
2022 635 m3 (0,27 per gewogen graaddag)
2023 542 m3 (0,24 per gewogen graaddag)

We verbruiken ongeveer 20m3 per maand voor het warme water en koken. (240m3 per jaar)

In 2022 en 2023 hebben we de temperatuur in huis wat verlaagd, maar liever hebben we het toch wat (zo’n 2 graad) warmer. Het gasverbruik van 2021 lijkt daardoor het meest reeel.

Advies gevraagd / vragen?
Opties waar ik me al in heb verdiept zijn:

A.
Bestaande CV ketel vervangen door een nieuwe CV ketel.

B
Bestaande cv ketel vervangen door hybride (full electric ready) warmtepomp.
Hiervoor is voldoende ruimte, zowel buiten als binnen.

Aanschaf hybride warmtepomp is duurder dan cv ketel
Tot hoever het gasverbruik kan dalen overzie ik nog niet. Wellicht met 400 m3?

C.
All electric warmtepomp, maar voor mijn gevoel verdienen we de kosten niet terug.

Vragen
1. Welke optie is de voordeligste / hoogste financieel rendement, slimste in onze situatie?
2. Zijn er betere alternatieven?
3. Zijn de radiatoren voldoende in de woonkamer/keuken om te verwarmen via een hybride warmtepomp of full electric warmtepomp. Ik denk zelf van wel.

Ik hoop dat ik compleet ben met de informatie, maar mocht er desondanks nog belangrijke zaken missen, laat het me maar weten!

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken en ik hoop dat jullie ons met advies willen helpen!
Hier zeer recent overgestapt op een FE warmtepomp.
Ons huis (1992) is aanzienlijk minder goed geïsoleerd dan jullie huis. De warmtepomp doet het uitstekend en echt een grote stap vooruit tov onze oude gas ketel en airco verwarming (met bijspijkeren met een houtkachel)
Je hebt voor de afgifte alleen radiatoren zie ik. En stoken met 50 graden is toch wel pittig voor een warmtepomp, en wat is het ingestelde vermogen van je ketel bij die temperatuur?
Belangrijke overweging is dus of de capaciteit van je radiatoren voldoende is voor lage temperatuur, liefst 35-45 graden maximaal ) verwarming. Dit is een key argument voor full electric, maar zeker ook voor een hybride (omdat als niet voldoende afgifte capaciteit hebt je restant gasverbruik dan alsnog hoog zal blijven).
Dus, wat is de afgifte capaciteit van je radiatoren. Deze kun je radiator voor radiator berekenen bijvoorbeeld op de site van bijvoorbeeld PUMO Radson. Ik denk dat alleen T22 en T21 radiatoren krap zullen zijn versus het benodigde vermogen (ik schat 6-8 kW). Met 50 graden kennelijk wel, maar zoals gezegd dat is voor een warmtepomp hoog, en die zal dan draaien met een CoP van maximaal 2,5 schat ik.
Verder, hoe lopen de leidingen van het CV systeem, zijn die dik genoeg. Huizen uit die bouwjaren zijn vaak berekend op hogere temperatuur gas CV installaties, met dunnere leidingen. En dus inherent moelijk om een hoge flow te realiseren.
Als je dus een berekening wilt maken van de rentabiliteit van een hybride of full electric versus gas ketel vervangen is het essentieel dat je zeker weet of je leiding systeem voldoende is en of je radiatoren het aankunnen om met bijvoorbeeld 35-45 graden te verwarmen.
Zo niet dan kan de investering in een warmtepomp als systeem (dus pomp, plus boiler en radiatoren en leidingen) maar zo 30-50% hoger worden.
Dus naast rentabiliteit zou ik je adviseren de komende winter aan te kijken, en je gasketel, met maximale pompsnelheid op vermogen van bijvoorbeeld 8 kW en 40-45 maximaal graden te zetten.(45 graden lijkt niet veel anders dan 50 graden, maar zoek in de tabellen maar op hoeveel dit qua afgifte nog scheelt).
Houd je de woning dan voldoende warm met 24/7 stoken dan is je woning zonder aanpak van radiatoren en leiding systeem geschikt. Zo niet dan denk ik is een hybride om die technische redenen beter of een nieuwe gasketel.
Sterkte met je overwegingen.
Edit: soortgelijke redeneringen als @Fr33z

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
eens met bovenstaande, gebruik de komende winter gewoon om rustig na te gaan hoe het gaat met wat lagere temperatuur water door je radiatoren. Op basis van je gasverbruik verwacht ik max 5kW aan vermogensvraag voor je huis. Je hebt ook nog airco's dus op de echt koude dagen zou je daar vast wel 2 kW uit kunnen trekken.

Hybride blijf ik een verbazend slechte optie vinden. Je betaald dan bijv. ongeveer de helft van wat je kwijt bent aan full-electric, en vervangt dan misschien de helft van je gas door elektriciteit. Besparing daarop is dan dus ~320 euro/jaar. verder geen voordeel van gas-vastrecht dat vervalt. Grootste probleem wat mij betreft bij de sommetjes voor hybride is dat je OOK een cv-ketel moet houden en die weer vervangt na 15 jaar. Dus nu heb je niet 1 duur apparaat staan (warmtepomp) maar 2. dat lijkt me bijna altijd een slecht idee. Enige escape die ik zie is als je echt niet uitkomt qua radiatoren etc. met volledig over op warmtepomp, dan kan het leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 16:46
Persoonlijk vind ik de hybride optie helemaal zo slecht nog niet. Ja het kost je een extra cv-ketel (als dat echt nodig is) maar je houd wel alle opties open. Topicstarter geeft aan nu nog geen inductiekookplaat te willen/kunnen installeren. Kan me ook voorstellen dat de gashaard extra comfort en gezelligheid geeft. Met de juiste hybride verbruik je voor verwarmen geen gas meer. Misschien een keer in een hele strenge winter. Ben je er wel aan toe later dan plak je er een warmtepomp boiler bij en ben je klaar. Voor nu geen zorgen over bad/douche, ook niet als alle 3 later een vriend/vriendin hebben. Ook dan wil je met 8 personen op 1 avond kunnen douchen.

[ Voor 4% gewijzigd door Switek op 02-10-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-05 16:38
Zelf heb ik de keuze gemaakt voor de huidige ketel van ons(net 2 jaar) te laten zitten en uit te bouwen met een Xtend Hybride systeem.

Ons huis is afgelopen jaar voorzien van vloerverwarming beneden en boven.

Als ik jou punten lees:

Radiatoren, duurt nog wel +5 jaar voordat je naar vloerverwarming gaat.
Gas koken, duurt nog wel +5 jaar voordat je naar inductie gaat.

Dan is een overstap naar Full electric niet aan de orde omdat je nog gas gaat gebruiken.
Tevens is een warmtepomp op zijn best met lage temperaturen rond de 35/40 graden in combinatie met vloerverwarming.

Misschien is een Hybride Xtend of Remeha een goed alternatief. Je kan hiermee hoge en lage temperatuur verwarming mee realiseren. Al kwa prestaties zou het mooiste zijn om met lage temperaturen te gaan stoken, maar dat is lastig omdat je radiatoren hebt.

Tevens met een hybride installatie heb je gewoon nog je comfort van douchen/bad. Wel kan je naast deze set nog gaan kijken voor een boiler van 200/300L met een spiraal. Je zegt dat je een overschot van je panelen hebt, deze kan je bijvoorbeeld in de zomer gaan laten schakelen, zodat je direct afname van je panelen hebt.

Sinds een week of 7 heb ik een boiler van 200L tussen de ketel gezet, een soort Hot fill systeem. Schakelt perfect op de zonnepanelen in de zomer en anders warmt hij lekker op zijn spiraal.
De ketel heb ik op 'solo' gezet, Hiermee gaat hij alleen aan op verwarming in dien nodig. De rest schakelt via de boiler. Vind ik dit in de hele koude maanden een probleem, verander in de instellingen van de ketel weer en mag hij eventueel weer wat met gas draaien bij tapwater.

[ Voor 9% gewijzigd door Krissiejj op 02-10-2024 19:52 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 21:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier ervaringsdeskundige. Ik zou je keuze beperken tot OF nog 1x een CV ketel of meteen gaan voor full electric warmtepomp. De hybride maakt de zaak alleen nodeloos complex en duur.

Ik ben erg blij met mijn situatie met twee compleet gescheiden systemen. Een aparte warmtepomp puur alleen voor verwarmen en een warmtepompboiler puur alleen voor tapwater.

Dat scheelt in complexiteit in de systemen. Een gecombineerd systeem heeft een 3-wegklep die bepaalt of de warmtepomp draait voor tapwater of voor je verwarming. En/en kan dus niet.

In jullie geval is dit ook nog een voordeel omdat je met een groter gezin waarschijnlijk wil gaan voor een groter boilervat voor voldoende tapwater. Met gecombineerde systemen is dat mogelijk alweer lastiger.

En zo zijn er nog meer voordelen op te noemen: Eenvoudigere installatie van beide systemen, 2x subsidie mogelijk op zowel je warmtepomp als op je warmtepompboiler.

Je efficientie van je warmtepomp voor verwarming is wel in hele hoge mate afhankelijk van je afgiftevermogen in je woning. Des te meer afgiftevermogen des te lager de aanvoertemperatuur des te hoger de COP.

Ik red het hier thuis met 28 tot 33 graden aanvoer, zelfs bij -10. Mijn SCOP over de afgelopen 365 dagen ligt ruim boven de 5.

Financieel gezien is het iets lastiger. Omdat je gasverbruik zo laag is is je besparing ook veel lager. In zekere zin verdien je dus een warmtepomp in een slecht geisoleerde woning sneller terug dan in een goed geisoleerde woning.

Maar even een bierviltje: 550m3 gas kost nu, met vastrecht en vaste kosten bij je leverancier ongeveer 1000,- euro per jaar.

Ga je naar een warmtepomp en reken ik met een SCOP van 4 ( verwarming/tapwater gecombineerd ) dan kom je op ongeveer 1200kWh elektrisch uit. Zonder opwek met zonnepanelen etc zou dat ongeveer 300,- euro op jaarbasis gaan kosten.

Besparing is dus 700,- euro per jaar. Je kan alleen voor jezelf beslissen of je deze besparing groot genoeg vind.

In mijn eigen geval is de besparing iets meer dan 1000,- euro op jaarbasis. ( Mijn gasverbruik/startpunt was hoger ).

Mocht je vragen hebben laat het weten, en je bent hier in Lelystad ook welkom om te komen kijken/luisteren etc.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-05 14:25
Heb je dan ook 2 buitenunits voor de losse warmtepomp en warmtepompboiler? Ik overweeg die situatie ook, onder andere omdat ik plek zat heb daarvoor. Maar ik heb geen trek in 2 buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 18:49

Ik zit zelf ook in dit proces en t.a.v. je vraag mono of split heb ik recent wat data gepubliceerd; zie hier.

Verder heb ik een (voorlopige) business case uitgewerkt en die laat een voordeel van EUR20 per maand zien na overstap (uiteraard in mijn situatie met een gasverbruik van 1143m3/jaar). Ik verwacht echter wel ook een duidelijke comfortverbetering en die zit niet in de business case :)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Ik zit zelf ook in dit proces en t.a.v. je vraag mono of split heb ik recent wat data gepubliceerd; zie hier.

Verder heb ik een (voorlopige) business case uitgewerkt en die laat een voordeel van EUR20 per maand zien na overstap (uiteraard in mijn situatie met een gasverbruik van 1143m3/jaar). Ik verwacht echter wel ook een duidelijke comfortverbetering en die zit niet in de business case :)
€20,- per maand FE tov een HR Ketel? Dan reken je volgens mij niet goed. Dat moet veel meer zijn. Of begrijp ik je verkeerd?

Hier mooi tooltje https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
QuarkuS schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:51:
Heb je dan ook 2 buitenunits voor de losse warmtepomp en warmtepompboiler? Ik overweeg die situatie ook, onder andere omdat ik plek zat heb daarvoor. Maar ik heb geen trek in 2 buitenunits.
Een WP Boiler heeft in de meeste gevallen een compressor binnen (bovenop de boiler) met leidingen naar binnen/buiten om lucht aan te zuigen en weg te blazen. Gebruik je die leidingen niet zuig je warmte uit je woning en breng je er koude lucht in je huis. Ander nadeel is geluid in je huis. Verder warmt hij erg traag op. Ik kies daarom voor een 300 liter boiler gevoed door de monoblock warmtepomp.

@Floortjevd is denk ik al afgehaakt want het blijft ijzig stil.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 03-10-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuarkuS schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:51:
Ik heb 1 buitenunit voor de warmtepomp die het huis verwarmt. De warmtepompboiler heeft geen buitenunit. Daar zit de compressor/etc bovenop het boilervat. Je kan met behulp van twee buizen bepalen of je van buiten wilt afzuigen en buiten wilt uitblazen of dat je van binnen wilt afzuigen en buiten wilt uitblazen.

Ik heb gekozen voor die tweede optie.

Ik zuig dus lucht vanaf zolder af en blaas die met 1 buis naar buiten toe.

https://www.familie-kleinman.nl/energie/wpb/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MotorBeast schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Een WP Boiler heeft in de meeste gevallen een compressor binnen (bovenop de boiler) met leidingen naar binnen/buiten om lucht aan te zuigen en weg te blazen. Gebruik je die leidingen niet zuig je warmte uit je woning en breng je er koude lucht in je huis. Ander nadeel is geluid in je huis. Verder warmt hij erg traag op. Ik kies daarom voor een 300 liter boiler gevoed door de monoblock warmtepomp.
Ik heb een ombouw gemaakt rondom de warmtepompboiler en dat scheelt enorm in geluid. Sterker; Die ombouw staat in een grote zolderkamer en hij is echt amper hoorbaar.

Het opwarmen kan inderdaad even duren maar is hier geen probleem gebleken. Ik warm alleen op met de warmtepomp en niet met het verwarmingselement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

€20,- per maand FE tov een HR Ketel? Dan reken je volgens mij niet goed. Dat moet veel meer zijn. Of begrijp ik je verkeerd?

Hier mooi tooltje https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html
Ik heb naar deze site gekeken maar kan er niet veel mee. Er worden teveel onderdelen van een volwaardige business case genegeerd om enig vertrouwen in het resultaat te hebben.

Ik vergelijk 2 situaties met elkaar: een waarbij ik een nieuwe CV ketel koop en een waarbij ik een warmtepomp koop. Ik hou dan o.a. rekening met afschrijving, onderhoud, renteverlies, BOX 3 en het PV zelfverbruik. Ik kom dan met mijn input en aannames op een verschil van EUR 20 per maand in het voordeel van een warmtepomp.

Dat is nog steeds voldoende voor mij omdat ik ook comfortverbetering verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik ook maar ik kom echt niet op €20,- per maand. En renteverlies? Als je zo gaat rekenen kan je beter makkelijk gaan beleggen met ETF MSCI World. Zit dit jaar op 14 % ongeveer. Dan kan zo'n ding nooit uit.

Maar hoezo meer comfort? Het comfort van een HR Ketel is niet meer of minder dan een WP. Sterker nog WP minder want met een HR Ketel heb je onbeperkt warm water op ieder moment van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:09:
Ik ook maar ik kom echt niet op €20,- per maand. En renteverlies? Als je zo gaat rekenen kan je beter makkelijk gaan beleggen met ETF MSCI World. Zit dit jaar op 14 % ongeveer. Dan kan zo'n ding nooit uit.

Maar hoezo meer comfort? Het comfort van een HR Ketel is niet meer of minder dan een WP. Sterker nog WP minder want met een HR Ketel heb je onbeperkt warm water op ieder moment van de dag.
Mijn afgiftesysteem is erg slecht ontworpen en ik kan daar niets aan veranderen (behalve de HT verdeler die ik vervangen heb door een LT). Verder is de firmware van de ketel beroerd. Het is me uiteindelijk gelukt om van een situatie waarbij a.g.v. zeer grote overshoot de verwarming maar om de dag draaide, naar een redelijk stabiele situatie te gaan. Daarvoor heb ik wel software moeten schrijven die net voordat de ketel controller gaga gaat, ingrijpt en een anti-pendel pauze inlast.

Ik hoop dat de WP meer uren en op een lager vermogen gaat draaien en dat ik de Ecodan controller het werk kan laten doen zonder forse ingrepen. Ik krijg dan meer comfort door gelijkmatiger verwarming en door dat ik mijn controller hardware en software niet meer hoef te onderhouden.

Verder denk ik dat ik met een 200l SWW vat ruim toe kan met 2 personen en dat ik dus ieder moment van de dag warm water heb (en eerder ook omdat de ketel niet op gang hoeft te komen). Anyway, dat zijn mijn overwegingen en die zullen voor iedereen anders zijn. Echter, als ik onzin praat of de verkeerde argumenten gebruik, hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@cville Afgifte slecht ontworpen? Maar we weten allemaal dat juist afgifte belangrijk is voor een zuinige werking van een WP. Ik ga het hier doen met radiatoren en heb zeker 10 jaar geleden mijn afgifte verhoogt zodat ik met max 45 graden (ook zuinig met HR Ketel) toe kan bij vorst. Zo laag als met VV zal niet lukken. Neem aan dat jij met lager toe moet kunnen?

Ik neem ook bewust een Vaillant 55/6 ipv een 75/6 ivm lager minimum vermogen. Dan maar bij echte keiharde vorst de BUH af en toe bij schakelen en geen gependel bij hogere temparaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:01:
@cville Afgifte slecht ontworpen? Maar we weten allemaal dat juist afgifte belangrijk is voor een zuinige werking van een WP. Ik ga het hier doen met radiatoren en heb zeker 10 jaar geleden mijn afgifte verhoogt zodat ik met max 45 graden (ook zuinig met HR Ketel) toe kan bij vorst. Zo laag als met VV zal niet lukken. Neem aan dat jij met lager toe moet kunnen?

Ik neem ook bewust een Vaillant 55/6 ipv een 75/6 ivm lager minimum vermogen. Dan maar bij echte keiharde vorst de BUH af en toe bij schakelen en geen gependel bij hogere temparaturen.
Ik heb VV en kan nu toe met een max Ta van 45 graden. Ik heb berekend dat ik naar 35 graden zou moeten kunnen als ik meer uren verwarm; iets dat met de CV niet kan omdat hij dan gaat pendelen (bij mij althans).

Je opmerking over minimum vermogen is zeer relevant. Daarom neig ik naar een R290 systeem omdat die ondanks iets lagere SCOP, volgens het Ecodan databook veel lager kunnen dan de R32 versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ik heb VV en kan nu toe met een max Ta van 45 graden. Ik heb berekend dat ik naar 35 graden zou moeten kunnen als ik meer uren verwarm; iets dat met de CV niet kan omdat hij dan gaat pendelen (bij mij althans).

Je opmerking over minimum vermogen is zeer relevant. Daarom neig ik naar een R290 systeem omdat die ondanks iets lagere SCOP, volgens het Ecodan databook veel lager kunnen dan de R32 versies.
Pendelen met een ketel is niet zo dramatisch. Bij mijn radiatoren gaat hij op een gegeven moment ook op Lowload modus. Minimum vermogen van ketels is nu eenmaal vaak relatief hoog. Een Intergas Extreme is dan redelijk laag met zo'n 3kW maar een Vaillant WP 55/6 zit op 1,8kW. Desondanks zal hij bij mij in het tussenseizoen, zoals nu, dan af en toe gaan pendelen.

45 graden invoer met VV vind ik wel hoog. Dat doe ik dus max met radiatoren.

Maar laten we het hier maar bij laten. Topic vervuiling al horen we niets meer van de topicstarter. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortjevd
Iedereen tot zover hartelijk bedankt!! :)

Ik was zeker niet afgehaakt. Maar een gezin, icm verjaardagen en een eigen onderneming, vergt helaas erg veel tijd.

Ik zie dat sommigen hybride en anderen full electric als goede optie zien. En misschien ook alleen het vervangen van de cv ketel.

Omdat dit voor ons behoorlijk nieuw is, moeten we ons verder inlezen en gaat dit niet zo snel als dat je er al meer kennis van hebt. Mijn gevoel zelf zegt dat hybride een betere optie is, maar dit wil ik nog verder gaan berekenen en onderzoeken aan de hand van jullie posts!

Grote kans dus dat ik hier nog op terug kom ;) Mocht iemand nog goede aanvullingen hebben, dan is dat uiteraard bijzonder welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
`@Floortjevd Gevoel hybride? Mijn ratio en rekenkunst zegt full electric.
Pagina: 1