hvwees schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:42:
Ik woon in een appartement en mijn oog viel op een ventilatie warmtepomp, ik dacht dat is wel een mooie oplossing voor mij.
MV box eruit, ventilatie WP erin en gaan, totdat ik erachter kwam dat de afvoer buis dan geïsoleerd moet zijn, tja dat wordt erg lastig. De afvoerbuis van de MV loopt door een gezamenlijke leidingschacht, hoe precies weet ik niet. Ik weet ook niet de appartementen boven mij op dezelfde afvoer zitten. (ik woon op de begane grond en er zitten 5 woonlagen boven mij).
Heeft iemand enig idee of er nog een mogelijkheid is om de afvoer buis vanuit binnen bijvoorbeeld te isoleren?
Ik neem aan de isolatie noodzakelijk is omdat er anders condens op de afvoer ontstaat als de WP in werking is.
P.S.
Omdat ik begane grond woon zou misschien een L/W WP met buiten unit een mogelijkheid zijn, ik heb een pad van voordeur naar de straat, als de VvE hiermee akkoord gaat zou hier eventueel een buiten unit geplaatst kunnen worden. Maar dit heb ik (nog) niet onderzocht.
Ik wil absoluut niet op een warmtenet aangesloten worden, de kans dat het hier gaat gebeuren is wel aanwezig, ander deel van de wijk heeft al warmte (vanaf de bouw).
Interessant vraagstuk.
Het klopt idd dat een ventilatiewarmtepomp de warmte haalt uit de ventilatielucht.
Hierdoor wordt de afgevoerde ventilatielucht afgekoeld en kan voor condens kan zorgen op het afvoerkanaal van de warmtepomp naar het gemeenschappelijke kanaal.
Je kan met een satellite-viewer zien hoeveel ventilatiekanalen uit het dak van je appartementencomplex komen.
Je geeft aan dat dit bij jou 1+5 appartementen zijn, maar het kan ook dat gespiegelde appartementen van hetzelfde kanaal gebruik maken.
Als je de enige bent met een ventilatiewarmtepomp dan zal het met de afkoeling en condensatie in het gemeenschappelijke kanaal wel meevallen schat ik zo in.
Als de andere bewoners ook gaan afvoeren kan de situatie veranderen want dan koelt de ventilatielucht in het gemeenschappelijke kanaal ook flink af.
Of er condensatie in of aan de buitenzijde van het gemeenschappelijke kanaal kan plaatsvinden en of dit tot overlast kan zorgen is afhankelijk van de omstandigheden.
Denk hierbij oa aan het materiaal van het gemeenschappelijke kanaal, de temperatuur en luchtvochtigheid.
Het lijkt me raadzaam om je plannen af te stemmen met de beheerder, verhuurder en/of VVE, oa ivm de aansprakelijkheid.
Een aantal ventilatiewarmtepompen heeft naast de ventilatielucht ook buitenlucht als bron.
Bij de meeste appartementen is buitenlucht als bron niet mogelijk.
Zo hebben moderne appartementen ook geen mogelijk voor afvoer naar buiten van een afzuigkap.
Als je geen optie hebt om buitenlucht als bron te gebruiken ben je afhankelijk van de ventilatielucht en evt een elektrisch element als backup.
Hierdoor is het raadzaam om (en daar ben ik weer) een warmteverliesberekening te (laten) maken en je te laten inlichten over het vermogen van de ventilatiewarmtepomp obv 100% ventilatielucht bij een buitentemperatuur onder het vriespunt.
Hetzelfde geldt voor een leidingenberekening en een afgifteberekening.
Dit omdat je in 98% van de gevallen omlaag gaat in je aanvoertemperatuur.
Btw, een ZLT-warmtenet (met WKO) is zo slecht nog niet.
Dan heb je alleen aansluitkosten en geen verbruikerskosten.
Het ZLT-warmtenet kan dan uitstekend als bron dienen voor een W/W warmtepomp.