Wie heeft meer over "COOLL" gehoord gelezen in 2025 na melding ervan in januari 2025 ??
https://www.duurzaam-onde...of-voor-woningverwarming/
Had je deze pagina al gezien?belmonde schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:34:
Wie heeft meer over "COOLL" gehoord gelezen in 2025 na melding ervan in januari 2025 ??
nu,.. goed zo.Lawrentz schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:20:
[...]
Had je deze pagina al gezien?
https://cooll.com/news/
Toch nog een aanvulling, afkomstig uit de FAQ van Cooll.
Where can I buy Cooll’s heat pump?
Cooll will not produce heat pumps for commercial sales, but seeks collaboration with HVAC manufacturers worldwide to produce and sell Thermally Driven Heat Pumps with Cooll’s adsorption technology. In the meantime, Cooll will demonstrate the technology with prototypes that will be installed in small volumes.
Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in Blue Heart Energy, als die een 6kW element kunnen laten zien en alle data kunnen gaan delen, wellicht een leverancier die hiermee daadwerkelijk producten kan gaan aanbieden.... Wel de vraag of dit een unit zonder buiten deel mogelijk maakt, maar in alle gevallen interessantAirX schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:29:
Op de VSK beurs in Utrecht begin februari zijn Inventum (Ben) en ATAG (Interion) ook van de partij. Mooie kans om hun producten live te zien. Ook Blue Heart Energy heeft een stand.
It's just a donkey
https://www.atagverwarmin...fo/warmtepompen/interion/rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:51:
Was aan het kijken naar en wachten op de Atag Interion, maar ik zie staan dat het een hybride is?
Da's jammer, want de bedoeling is juist gas weg!
Nu nog hoop op de Inventum Ben...
Wel 3,7 kW dus daar moet je wel mee rekening houden in all-electric ready modus.Allemansvriend en All-electric ready
De ATAG Interion werkt het beste samen met de nieuwe CV-ketel ATAG iQ. Vanzelfsprekend kan de Interion eenvoudig gecombineerd worden met ieder ander merk CV-ketel. Daarnaast is de hybride Interion ook All-electric ready, wat betekent dat er eenvoudig overgestapt kan worden naar een volledige elektrische uitvoering waarbij aardgas niet meer nodig is. Efficiënt verwarmen, minder aardgas, voor elke bestaande CV-ketel en ook All-electric ready.
[ Voor 4% gewijzigd door Taxi645 op 21-01-2026 09:53 ]
Waarschijnlijk wel. Weet je je gasverbruik voor warm water? Hoe groot is het huishouden, hoeveel is je gasverbruik in de zomer?rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:16:
Okee, dat is beter.
Met mijn gasverbruik van rond de 450 m3 per jaar zal 3,7 kW toch wel voldoende zijn als er een aparte warmtepompboiler bij komt, mag ik hopen.
We wachten nog wat af....
En het bouwjaar?rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:16:
Okee, dat is beter.
Met mijn gasverbruik van rond de 450 m3 per jaar zal 3,7 kW toch wel voldoende zijn als er een aparte warmtepompboiler bij komt, mag ik hopen.
We wachten nog wat af....
Aanvullend:Taxi645 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
Elektrisch elementen zijn echt killing voor netcongestie. Maatschappelijk gezien is het erg belangrijk dat de warmtepomp het warmteverlies volledig kan dekken zonder element. Liefst zelfs nog wat meer zodat je je huis als warmtebatterij kunt gebruiken en op momenten dat de stroom duur is/ het net het zwaar heeft je warmtepomp het opgenomen vermogen juist kan verlagen i.p.v. met een elektrisch element sterk verhogen.
Een elektrisch element is prima als back-up bij een technisch probleem, maar niet als structureel onderdeel van de verwarming.
:strip_exif()/f/image/wzqwRVxrlkf4gLabL7wp3lRL.jpg?f=fotoalbum_large)
Een gasverbruik van 450 m3 van een woning met bouwjaar 1972 vind ik zeer laag.rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:59:
Bij die 450 m3 zit ook sww. In de zomermaanden, als de verwarming uitstaat, is het gasverbruik voor sww van de ketel rond de 4 a 5 m3 per maand. Op 7 januari j.l. was het gasverbruik zonder douchen 6,4 m3. Voor ons in lange tijd een hoog verbruik.
Bouwjaar van mijn huis is 1972 en die van de Remeha Tzerra Ace 28CW is 2020. 2 groeps vvw op 35 m2 woonkamer/keuken en 2 T22 radiatoren met ventilatoren. Tonzon vloerisolatie en beneden hr++ glas, boven thermopaan glas en op de zolderkamer dakisolatie. Ketel staat ingesteld op laagste vermogen en begrenst op 40 graden. 4 slaapkamers boven hebben jaga convectoren met ventilatoren en ingesteld op 18 graden. Nachttemp is 18,5 graden en loopt geprogrammeerd vanaf 8:00 in stapjes van 0,5 graden op totdat het om 17:00 20 graden is tot 21:00.
We zijn met 2,5 personen, want mijn zoon is vaak weg. Douchen hebben we aangeleerd inzepen, afspoelen en klaar. Het wachten tot er eindelijk warm water uit de kraan komt duurt langer dan het douchen.
Toch worden diezelfde verfoeide elementen structureel ingebouwd in all-electric WP opstellingen om het vermogen bij lagere temperaturen naadloos aan te vullen zodra het vermogen inkakt. In hoeverre is het qua totale opstelling gezien dan afwijkend bij het plaatsen van een verwarmingselement in een ruim bemeten buffervat?Taxi645 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
Een elektrisch element is prima als back-up bij een technisch probleem, maar niet als structureel onderdeel van de verwarming.
Waarom zou je een buffervat willen?MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:39:
[...]
Toch worden diezelfde verfoeide elementen structureel ingebouwd in all-electric WP opstellingen om het vermogen bij lagere temperaturen naadloos aan te vullen zodra het vermogen inkakt. In hoeverre is het qua totale opstelling gezien dan afwijkend bij het plaatsen van een verwarmingselement in een ruim bemeten buffervat?
Als er dan bij lage temperaturen een paar kW extra vermogen bijgeschakeld wordt of het net zelfs wordt ontzien door op andere momenten die buffer op een hogere temperatuur te brengen. Zoals altijd: het hangt van de situatie af.
Dat die EGO wat ruim bemeten verwarmingselementen heeft klopt, maar doet niets af van het feit dat dit, naast een voldoende gedimensioneerd buffervat, de enige manier is om een huishouden van voldoende tapwater te kunnen voorzien. Nog steeds wordt de CV ketel uitgezocht op tapwater behoefte, die hoge vermogens zijn. nooit echt nodig voor de verwarming, daarom slaan die ketels steeds af omdat ze hun vermogen niet kwijt kunnen. Maar om een of andere vreemde reden is nu een 270liter WPB pure luxe, ik sta er met verwondering naar te kijken.
In die opmerking over een boilervat zit de crux, je hebt het over een buffervat met daarin opgewarmd drinkwater. Een CV buffervat slaat energie op in water die je zowel voor verwarming als voor SWW kan gebruiken. Je kan dat water naar de VVW of radiatoren pompen, maar ook door een warmtewisselaar die daar drinkwater mee opwarmt (analoog aan stadswarmte of een combiketel), een verswaterstation (google maar eens). Betekend niet dat je altijd vanuit dat buffervat de verwarming voedt, gewoon direct vanuit de warmtepomp midels een driewegklep, de retour gaat automatisch direct de WP weer in.Lawrentz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:52:
[...]
Waarom zou je een buffervat willen?
Buffervaten worden als noodzakelijk gezien voor warmtepompen terwijl ze in 95% en wellicht 99% van de gevallen niet nodig zijn.
YouTube: Why do you have a buffer vessel with a heat pump? (met Brendon Uys).
YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump... (met Graham Hendra)
De warmtepomp is prima in staat om sanitair warm water te maken en in een boilervat op te slaan.
Een verwarmingselement kan alleen nuttig zijn bij defrost cycles maar ook dat is in principe niet nodig.
Voor mij is een verwarmingselement alleen nuttig in een airfryer.
Ik heb het over een buffervat dat geplaatst kan worden in het CV-circuit.MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:02:
[...]
In die opmerking over een boilervat zit de crux, je hebt het over een buffervat met daarin opgewarmd drinkwater. Een CV buffervat slaat energie op in water die je zowel voor verwarming als voor SWW kan gebruiken. Je kan dat water naar de VVW of radiatoren pompen, maar ook door een warmtewisselaar die daar drinkwater mee opwarmt (analoog aan stadswarmte of een combiketel), een verswaterstation (google maar eens). Betekend niet dat je altijd vanuit dat buffervat de verwarming voedt, gewoon direct vanuit de warmtepomp midels een driewegklep, de retour gaat automatisch direct de WP weer in.
Al die goedbedoelde adviezen over buffervaten gaan alleen over buffervaten die bedoeld zijn voor systeemvolume of hydraulische scheiding, zijn niet geldig voor een multifunctioneel buffervat van een 600 liter zoals ik wil gaan gebruiken.
Je hebt met een buffervat meer opties, dus ook meer mogelijkheden om te optimaliseren. Stel je eens voor hoe lang je vanuit een buffervat je verwarming kan voeden. Dan kun je dat buffervat laden op de goedkope uren met lange runs, of met overschot PV via de verwarmingselementen. En die 1-2kWh per dag aan standsverlies, datzelfde geldt voor een boilervat en is met een COP 3-4 een schijntje.
Nu alleen nog die WP zonder buitendeel die ik zelf kan aansturen. De EGO dus niet
Ja, laten we ons dat voorstellen, da's een leuk sommetje.MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:02:
[...]
een multifunctioneel buffervat van een 600 liter zoals ik wil gaan gebruiken.
[...]
Stel je eens voor hoe lang je vanuit een buffervat je verwarming kan voeden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Inventum maanden geleden gemaild en krijg toen al de contact gegevens van een installateur.Flatisa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
De Inventum BEN zou 'in het nieuwe jaar' beschikbaar moeten zijn voor de vrije verkoop maar ik wacht het nog even af. Heb er in ieder geval niets over gelezen. Ik vind de COP cijfers behoorlijk goed (of optimistisch) maar het is een vrij kleine unit qua afmetingen. Ongetwijfeld ook een compromis om het in zoveel mogelijk huizen te laten passen. Dit is zo'n beetje de enige enigszins betaalbare en betrouwbare (de Ego slaat nergens op) optie. De Atag heeft toch wel erg weinig vermogen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Aangezien jij en @Lawrentz blijkbaar de context niet gelezen hebben, hierbij een originele quote van mijn bericht:Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Ja, laten we ons dat voorstellen, da's een leuk sommetje.
Laten we gisteren nemen voor wat uitgangspunten: inclusief alles een spread van €0.24 tot €0.41/kWh (factor 1.7).
Buitentemperatuur gemiddeld 4°C, vrij doorsnee winterweer.
Er is (bij mij, historisch 800 m³/jaar gas) 60 kWh warmte opgewekt met COP4.4, Ta 26.
Hoe verhoudt dat zich tot een 600 liter buffervat? Dat kan ik dus opwarmen tot de temperatuur die hoort bij COP2.6, anders is die warmte alsnog duurder dan op het duurste moment opwekken. Die aanvoertemperatuur is bij mijn warmtepomp ongeveer 55°C en het vat is bruikbaar tot 26°C => dT 29K.
600 kg * 29K * 4.2 kJ/kgK = 20 kWh
Ik kan met zo'n groot buffervat dus slechts 1/3 van het verbruik sturen als ik 'm opwarm tot een punt waarop het even duur is als gewoon op het duurste moment stoken.
Een lagere temperatuur maakt het goedkoper maar geeft je nog minder flexibiliteit
Het is aan te raden dit sommetje zelf ook te maken met je eigen gegevens en uitgangspunten: met vloerverwarming zoals in mijn voorbeeld kan je de buffer vrij ver leegtrekken, met radiatoren die 35 graden willen al een stuk minder.
En met mijn vloerverwarming kan ik sowieso de warmtepomp twee uur achter elkaar uit zetten zonder dat het merkbaar is; een paar ton aan vloer doet een veelvoud van 600 liter.
Die 20 kWh warmte had ik overigens ook uit een 5 kWh accu kunnen halen zonder ingewikkelde sturing, het opofferen van een kamer en een warmtepomp zwaar belasten (>4 kW in dit topic, maar dan nog duurt het een paar uur om zowel het huis warm te houden als de 20 kWh in het vat te krijgen).
Op basis van die context reageert @Taxi645 dan over gebruik van verwarmingselementen en dat ik een WP met meer vermogen zou moeten inpassen. Dat is een opmerking binnen de contextEn als ik dan op basis van mijn gasverbruik een ontwerp maak bevat dat, naast een 5kW WP, toch echt een 50W-12kW aan (deels) regelbare verwarmingselementen en een buffervat.
Ik weet het, dat is totaal onnodig, maar ik wil graag een uur kunnen douchen als ik er zin in heb.
Zeker, dat is vanuit netcongestie/maatschappelijk perspectief ook onwenselijk wat mij betreft. De overheid loopt hier ook achter de feiten aan, maar het is ook wel weer een hele rompslomp/verduurzamingsdrempel als je gaat eisen dat er voor een warmtepompsubsidie een officiële warmteverliesberekening moet worden overlegd en er een betafactor >1 is.MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:39:
[...]
Toch worden diezelfde verfoeide elementen structureel ingebouwd in all-electric WP opstellingen om het vermogen bij lagere temperaturen naadloos aan te vullen zodra het vermogen inkakt. In hoeverre is het qua totale opstelling gezien dan afwijkend bij het plaatsen van een verwarmingselement in een ruim bemeten buffervat?
Wat mij betreft zijn er een aantal routes die zowel voor de netcongestie als voor het individu goed kunnen werken:Als er dan bij lage temperaturen een paar kW extra vermogen bijgeschakeld wordt of het net zelfs wordt ontzien door op andere momenten die buffer op een hogere temperatuur te brengen. Zoals altijd: het hangt van de situatie af.
Dat die EGO wat ruim bemeten verwarmingselementen heeft klopt, maar doet niets af van het feit dat dit, naast een voldoende gedimensioneerd buffervat, de enige manier is om een huishouden van voldoende tapwater te kunnen voorzien. Nog steeds wordt de CV ketel uitgezocht op tapwater behoefte, die hoge vermogens zijn. nooit echt nodig voor de verwarming, daarom slaan die ketels steeds af omdat ze hun vermogen niet kwijt kunnen. Maar om een of andere vreemde reden is nu een 270liter WPB pure luxe, ik sta er met verwondering naar te kijken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt, heeft weinig meer te maken met die warmtepomp zonder buitenunit.Proton_ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:43:
@MazzHead hmmja, het dwaalt nogal af
Sowieso ga ik je niet vertellen wat je wel of niet moet doen. Ik probeer je gedachtegang te volgen en ik snap de 12 kW doorstromer icm de wens een uur te kunnen douchen. Het lukt me (ook "met context") alleen niet om de combinatie met 600 liter en PV nut te geven.
Dat is een mooi onderwerp om in een apart topic uit te diepen.
Dank voor je input en juist woningen zoals die van jou zijn uitermate geschikt om met dit concept te werken.tinusa4 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:16:
Ik zat ook rond de 500m3 gas en heb middels de NIBE S735-4 (~4kW) nu een All-Electric oplossing.
Bijverwarming is eigenlijk niet nodig geweest. Zie hieronder statistieken (ik vermoed zelfs dat de bijverwarming enkel heeft aangestaan bij 1ste opstart en bezoek van NIBE bij bedrijfsinstellen van de WP).
[Afbeelding]
Op een koude dag draait bij mij de compressor op zo 20%-30% van zijn vermogen. Dus ik vermoed in het geval van @rokil zijn voorbeeld de 3.7 kW prima afdoende moet zijn.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
Wat mij betreft parkeren we dit merk even. Ik heb daarvoor ook genoeg achtergrond info gezien die ik niet hier online ga delen helaas omdat geen juridisch gedoe wil.Lawrentz schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:09:
[...]
De dialoog over de Ego en de reacties van iedereen kan ik me nog prima herinneren.
Het ging oa over de 3x 3kW backup heaters tov het thermisch vermogen van 4.1 kW.
De verhouding tussen de 3x 3kW backup heaters tov het thermisch vermogen van 4.1 kW is compleet zoek. Ook heb ik hier zojuist nog steeds geen verduidelijking voor kunnen vinden.
Wat ik ook nog steeds mis is een verklaring van het thermische vermogen bij -7 of -10 grC.
Daarnaast mis ik nog steeds een kwaliteitsverklaring/gelijkwaardigheidsverklaring bij het Bureau CRG.
Het bovenstaande was bij meerdere medetweakerts in dit draadje het geval.
Wat me nu ook opvalt is dat Ego twee warmtepompen in cascade met dubbele subsidie aanbiedt. Dit zie ik als oneigenlijk gebruik van een subsidieregeling. (Ego is hier overigens niet uniek in.)
Samengevat, mijn persoonlijke standpunt mbt de Ego is ongewijzigd.
Zo goed als reacties waren inhoudelijk.
Als je dan op 12 september jl aangeeft dat wie een warmtepomp wil en de EGO niet serieus overweegt met al z’n unieke selling-points niet goed bij z’n kokosnoot is.
Tsja, volgens mij heb je dan alles bij elkaar opgeteld ergens een afslag gemist.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
Hier ben ik het helemaal mee eens en hoop van harte dat iedereen hier zo over denkt.ErikVers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:56:
[...]
Wat mij betreft parkeren we dit merk even. Ik heb daarvoor ook genoeg achtergrond info gezien die ik niet hier online ga delen helaas omdat geen juridisch gedoe wil.
Wat ik wel wil delen is dat het missen van gevalideerde data en fatsoenlijke installatie en service handleidingen wat mij betreft genoeg zeggen. Ik geef iedereen een eerlijke kans, ook start ups maar dan zullen toch echt beter hun best moeten gaan doen.
Dan is de vraag wat tot een beter resultaat leidt zoals efficiëntie, comfort en levensduur.Ps er zijn merken die er niet voor de lange termijn in de warmtepomp handel zitten. Laat je vooral leiden ook door je gevoel die je hebt bij de kennis en kunde van je installateur en zeker ook van de gekozen fabrikant.
Ik snap dat niet iedereen een Viessmann of Stiebel Eltron kan veroorloven maar als iets de helft ervan kost moet je niet verwachten een soortgelijke oplossing te krijgen.
Backup elementen op zich zijn prima als ze ook doen wat ze zouden moeten doen, en dat is m.i. dienen als backup wanneer de compressor uitvalt zoals laatst bij de ID Vincent.Ook zou ik iedere fabrikant willen oproepen het backup element niet groter te maken dan 50% van het maximale compressor vermogen bij -7
Hiermee voorkom je namelijk dat mensen pas na maanden doorhebben dat compressor niet werkt en of onnodig maanden cop1 heeft verwarmd.
Ik heb helaas bij een aantal mensen in praktijk gezien dat ze niet door hadden dat element continu aan stond met alle kosten van dien. Niet iedereen zit zo in de materie zoals wij hier.
Bij 3fase warmtepompen zit meestal een 9kW element welke ik dan alsnog instel op max 3kW om overbelasting in meterkast te voorkomen en onopgemerkt “sluipverbruik” uit te sluiten; men heeft bij een woning waar een 12kW (compressor vermogen) warmtepomp staat wel door als er maar slechts 3kW thermisch beschikbaar is.
[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 23-01-2026 22:00 ]
Toen ik in 2024 een WP zocht, stond de introductie datum op Q4-2024. Bij de VSK vorig jaar op Q3-2025. En nu Q1-2026. We gaan het zien. Papier is geduldig. Ding heeft niets bewezen. Wat mij betreft. Categorie; morgen gratis bier.Flatisa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
De Inventum BEN zou 'in het nieuwe jaar' beschikbaar moeten zijn voor de vrije verkoop maar ik wacht het nog even af. Heb er in ieder geval niets over gelezen. Ik vind de COP cijfers behoorlijk goed (of optimistisch) maar het is een vrij kleine unit qua afmetingen. Ongetwijfeld ook een compromis om het in zoveel mogelijk huizen te laten passen. Dit is zo'n beetje de enige enigszins betaalbare en betrouwbare (de Ego slaat nergens op) optie. De Atag heeft toch wel erg weinig vermogen.
[ Voor 17% gewijzigd door Green frog op 26-01-2026 11:00 ]
Bewijs eerst maar eens dat jouw warmtepomp minder dan 10kWh per dag heeft verbruikt op de koude dagen voor je negatief praat over andere producten. Je hebt tot nu toe alleen data gedeeld van milde winterdagen waar iedere warmtepomp met twee vingers in z'n neus de boel warm kan houden, maar de écht interessante data houd je lekker achter, daar zal vast een reden voor zijn. Ik kan me voorstellen dat Inventum het rustig aan doet met lanceren en begint bij projecten waar ze een oogje in het zeil kunnen houden, je wilt als bedrijf immers geen problematisch product als de Vincent lanceren, met de bijbehorende imago- en financiële schade.Green frog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Toen ik in 2024 een WP zocht, stond de introductie datum op Q4-2024. Bij de VSK vorig jaar op Q3-2025. En nu Q1-2026. We gaan het zien. Papier is geduldig. Ding heeft niets bewezen. Wat mij betreft. Categorie; morgen gratis bier.
Zou ook zo graag een laag stroomverbruik zien en weinig geld uitgeven. Gegarandeerd warm huis en altijd warme douche. Heb nu maar liefst €4700 uitgegeven aan een EGO die in deze representatieve winter ruim onder de 10 kWh/dag blijft voor cv-water + DHW verwarmen. Dat moet toch beter kunnen……. oh wacht.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Greenfog heeft screenshots gedeeld van zijn Homewizard energiemeter in het Ego-warmtepomp topic, maar enkel van een dag dat het niet zo koud was. Vervolgens geeft hij enkel selectief informatie over het verbruik van de warmtepomp wanneer het gunstig is. Deze persoon is duidelijk een superfan van het product en dat is leuk voor hem, maar als dit soort topics zijn bedoeld om een compleet inzicht te krijgen in een bepaald product en ik vind dat als je A zegt, je ook B moet zeggen, zeker gezien deze informatie dus gewoon beschikbaar is. Daarnaast stoor ik mij eraan dat deze persoon zich negatief uitlaat over andere producten, terwijl hij zelf zonder bewijs van prestatie de Ego helemaal zit op te hemelen. Het delen van halve informatie kan juist een vertekend beeld geven ten opzichte van het delen van alle informatie.ArjoK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:10:
@TheRealFreek Wat heb je aan een bewijs van @Green frog dat met matige vorst zijn verbruik onder de 10kWh zit? Het enige dat je kan concluderen is dat de woning van @Green frog een lage warmte behoefte heeft. Het is een heel zoekplaatje in dit topic en het EGO topic om de snippers boven water te krijgen van de situatie van @Green frog . Zoals al eerder opgemerkt is het fijn dat @Green frog zeer tevreden is over zijn EGO. Wellicht kan @Green frog 1 keer zijn hele situatie in 1 bericht op een rijtje zetten, van historisch verbruik (stadsverwarming is ik het goed heb), afgiftesysteem, stook regime, sww verbruik ....... tot en met de bevindingen (gemeten) van verbruik van de EGO en wat wel en niet gemeten wordt (luchtdebiet ventilatielucht, totale luchtdebiet, cv debiet, diverse temperaturen, gevraagd vermogen EGO, warmte opwek enz.....) maar volgens mij heeft @Green frog al een keer aangegeven nauwelijks over meetgegevens te beschikken, dan valt er weinig zinnigs te zeggen over prestaties van de EGO.
Was niet m’n bedoeling negatief te zijn op ‘n ander product. Alleen een waarschuwing dat ik in 2024 al op dat ding zat te wachten, en het opgegeven heb. Hij is met DHW in ieder geval stuk duurder.TheRealFreek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:19:
[...]
Greenfog heeft screenshots gedeeld van zijn Homewizard energiemeter in het Ego-warmtepomp topic, maar enkel van een dag dat het niet zo koud was. Vervolgens geeft hij enkel selectief informatie over het verbruik van de warmtepomp wanneer het gunstig is. Deze persoon is duidelijk een superfan van het product en dat is leuk voor hem, maar als dit soort topics zijn bedoeld om een compleet inzicht te krijgen in een bepaald product en ik vind dat als je A zegt, je ook B moet zeggen, zeker gezien deze informatie dus gewoon beschikbaar is. Daarnaast stoor ik mij eraan dat deze persoon zich negatief uitlaat over andere producten, terwijl hij zelf zonder bewijs van prestatie de Ego helemaal zit op te hemelen. Het delen van halve informatie kan juist een vertekend beeld geven ten opzichte van het delen van alle informatie.
/f/image/cXEvM7fcUEXXATFUctFZoGxF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Green frog op 26-01-2026 15:23 ]
Ben benieuwd! In ieder geval is de naam gierzwaluw/swift leuk bedacht voor een warmtepomp die als een nestje in je dak hangt.AirX schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:52:
Weer een nieuw model, deze keer van Weheat: https://www.weheat.nl/producten/swift
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Bijzonder dat het echt in het schuine dak wordt gemonteerd. Gaat dat geen resonantie opleveren? Als die los 'op de grond' zou staan heb je daar denk ik minder last van.AirX schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:52:
Weer een nieuw model, deze keer van Weheat: https://www.weheat.nl/producten/swift
Daar is al veel over geschreven in Weheat warmtepompen. Weheat geeft aan een escrowregeling te hebben. Bij faillissement krijgt een groep van installateurs alle broncode etc om een vervangende dienst neer te zetten.Elac schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:13:
Ben ook benieuwd maar heb mijn bedenkingen bij alleen de 4g verbinding. Heb liever iets wat ook gewoon handmatig ingesteld kan worden en niet afhankelijk is van een cloud. Wat gebeurt er als weheat niet meer bestaat of jouw type niet meer ondersteund. Heb je dan een heel dure baksteen?
Ik mag hopen dat ze daar een goed systeem voor gemaakt hebben. Ik vind het in ieder geval mooi dat ze nu een binnensysteem hebben. In de winter je dakkapel op 8m+ op in geval van storing of onderhoud lijkt me maar niets.Flatisa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Bijzonder dat het echt in het schuine dak wordt gemonteerd. Gaat dat geen resonantie opleveren? Als die los 'op de grond' zou staan heb je daar denk ik minder last van.
[ Voor 18% gewijzigd door AirX op 26-01-2026 17:02 ]
Flatisa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Bijzonder dat het echt in het schuine dak wordt gemonteerd. Gaat dat geen resonantie opleveren? Als die los 'op de grond' zou staan heb je daar denk ik minder last van.
:strip_exif()/f/image/HwAZzU2kGJHPviW4kKFNZJfP.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6dxIbvYjRJaeOWhelx7qOI69.jpg?f=user_large)
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Werkt dit nog met een paar centimeter sneeuw?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Zullen ze over nagedacht hebben hoop ik dan altijd maar. Misschien verwarmingslint in de lamellen? Kwartiertje aan bij onvoldoende luchtflow en alle sneeuw is er wel weer af.ArjoK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:37:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 26-01-2026 23:03 ]
Ik heb het sneeuw aspect ook nog even specifiek toegevoegd aan het startbericht. Want ik vraag me hetzelfde af voor de Swift en in zijn algemeenheid is het sneeuwvrij blijven natuurlijk sowieso een voordeel van een binnen opgestelde warmtepomp t.o.v. ingebouwd in dak of met buitenunit (al sneeuwt het natuurlijk niet zo vaak).ArjoK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:37:
[...]
7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896
https://inventum.bcb-onli...ntum%20-%20ben%20dual-airHerrFLSH schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:26:
Heeft iemand toevallig de Inventum BEN brochure? Ik kan online alleen info vinden op de site van wasco en een specificatieblad van Intentum zelf (https://ben.inventum.com/...-BEN-Dual-AIR-mono-V1.pdf). Ik ben terug gebeld door iemand van Inventum die het ging opsturen, maar ik heb het nooit gekregen.
/f/image/KM4V4Jj8QahEas1JAIsy4shm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3vQEKJZ2i94NXlqZfOf2yzea.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Green frog op 31-01-2026 13:06 ]
[ Voor 50% gewijzigd door TheRealFreek op 31-01-2026 14:00 ]
Wat voor doorvoeren zitten er aan de buitenkant van de woning in deze toepassing?Carboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:44:
Deze week weer een mooie Kronoterm geplaatst. Wat een degelijke en stille machine uit Europa.
5,8kW (A-7/W35)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn diverse doorvoeren voor leverbaar met rooster of kap.TheRealFreek schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Wat voor doorvoeren zitten er aan de buitenkant van de woning in deze toepassing?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Carboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Er zijn diverse doorvoeren voor leverbaar met rooster of kap.
Niet de goedkoopste maar top kwaliteit en hoog vermogen voor dit soort type warmtepompen zonder buitendeel.rokil schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:38:
Zeker mooi, maar aan de dure kant helaas...
Dit was typisch een locatie waar een monoblock niet mogenlijk was?Carboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:44:
Deze week weer een mooie Kronoterm geplaatst. Wat een degelijke en stille machine uit Europa.
5,8kW (A-7/W35)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Daar zat ik ook aan te denken.Seafarer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Dit was typisch een locatie waar een monoblock niet mogenlijk was?
Ik zat even simpel te denken, schuurtje plat gooien monoblock plaatsen. Het zal wel weer moeilijker zijn dan het eruit ziet.Plaats je deze regelmatig?
Ja die plaatsen wij regelmatig en een smal oud rijtjeshuis met geluid issues. Deze Kronoterm is buiten nauwelijks waarneembaar. Ook binnen zeer stil. Enige nadeel is door al die degelijkheid 180 kg. 😅Seafarer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Dit was typisch een locatie waar een monoblock niet mogenlijk was?
Ik zat even simpel te denken, schuurtje plat gooien monoblock plaatsen. Het zal wel weer moeilijker zijn dan het eruit ziet.Plaats je deze regelmatig?
Het is nog een tijdelijke oplossing want er komt nog een nieuwe uitbouw op termijn.Lawrentz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:53:
[...]
Daar zat ik ook aan te denken.
Zie ik een golfplaten dak van asbest waarbij de aansluiting tussen dak en muur is opgevuld met PUR?
Was recht naar boven door het dak geen optie? Scheelt nogal kanaallengte.Carboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:44:
5,8kW (A-7/W35)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee wordt nog verbouwd. In de woning was nog oliestook 🥴AirX schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:39:
[...]
Was recht naar boven door het dak geen optie? Scheelt nogal kanaallengte.
Ik ben blij dat er toch gestaag wat installaties bij komen. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing maar wat een fijne warmtepomp is dit. Stil, betrouwbaar en kan goed terugmoduleren voor lange runs.Carboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:44:
5,8kW (A-7/W35)
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Kan die Kronotherm eigenlijk strak tegen een schuin dak aan qua aansluiting? (Met bijvoorbeeld de burgerhout Elytra). En is die 128cm hoogte (https://www.dhps.nl/wp-content/uploads/Versi-I-Flyer-v7.pdf) inclusief of exclusief die zwarte aansluitkap? Heb hier maar net genoeg ruimte en denk dat het niet gaat passen, maar misschien toch ook net welCarboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Nee wordt nog verbouwd. In de woning was nog oliestook 🥴
Zonder buffervat vanwege vvw en waterinhoud niet noodzakelijk. Afstand vlgs voorschrift fabrikant.bladebla schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]
Ik ben blij dat er toch gestaag wat installaties bij komen. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing maar wat een fijne warmtepomp is dit. Stil, betrouwbaar en kan goed terugmoduleren voor lange runs.
Heb jij ook Versi-I installaties gedaan zonder buffervat?
Is de minimale afstand tussen inlaat en afvoer bij deze installatie zo voldoende, opdat geen eigen lucht aangezogen wordt?
AirX schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Kan die Kronotherm eigenlijk strak tegen een schuin dak aan qua aansluiting? (Met bijvoorbeeld de burgerhout Elytra). En is die 128cm hoogte (https://www.dhps.nl/wp-content/uploads/Versi-I-Flyer-v7.pdf) inclusief of exclusief die zwarte aansluitkap? Heb hier maar net genoeg ruimte en denk dat het niet gaat passen, maar misschien toch ook net wel.
:strip_exif()/f/image/IOjmvUFFfTL8RecixE30szpV.jpg?f=fotoalbum_large)
Die maat is zonder die zwarte verlopen (dat is ook de enige functie).AirX schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Kan die Kronotherm eigenlijk strak tegen een schuin dak aan qua aansluiting? (Met bijvoorbeeld de burgerhout Elytra). En is die 128cm hoogte (https://www.dhps.nl/wp-content/uploads/Versi-I-Flyer-v7.pdf) inclusief of exclusief die zwarte aansluitkap? Heb hier maar net genoeg ruimte en denk dat het niet gaat passen, maar misschien toch ook net wel.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Wat is een typische plek voor condensatie, de buis voor de muurdoorvoer? Welke dikte materiaal gaat hier omheen?Stoker schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:24:
[...]
dus wel heel goed isoleren om geen condens te krijgen!
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Vermogen 1,6 kW? Dat is net genoeg voor mijn halve woonkamer. Dit is meer iets voor erbij toch? Hybride oplossing zeg maar.RachC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
Ook erg benieuwd naar dit model van Bosch: https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-3800i-ew-21076814-p/
Morgen tijdens de VSK beurs maar even opzoeken!
Grappig product, maar buiten scope van dit topic imo.RachC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
Ook erg benieuwd naar dit model van Bosch: https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-3800i-ew-21076814-p/
Morgen tijdens de VSK beurs maar even opzoeken!
[ Voor 15% gewijzigd door Green frog op 25-02-2026 11:22 ]
Dat de mensen dan geen warmwater meer hebben, dus of de gasketel blijft hangen (weg business case) of er moet een (warmtepomp)boiler komen (een mindere business case).Taxi645 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:59:
Het gaat me meer om deze combi als mensen al een airco in de woonkamer hebben. Al kun je de combo natuurlijk ook samen in een keer installeren. Wat vinden jullie er van?
Ik bedoel natuurlijk een ventilatiewarmtepomp gecombineerd met een boilervat, dat leek me wel voor de handliggend genoeg om niet apart te vermelden.Joove schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:44:
[...]
Dat de mensen dan geen warmwater meer hebben, dus of de gasketel blijft hangen (weg business case) of er moet een (warmtepomp)boiler komen (een mindere business case).
Ik zei niet vast lasten voor de gasaansluiting, Ik zei vaste lasten voor een klein beetje gas. De meeste mensen betalen ook onderhoudskosten en afschrijvingskosten van hun ketel. Dat kan makkelijk elk €150-175 per jaar zijn. Tel je dat op bij de €100 vaste leveringskosten en de €187 netwerkkosten die je noemde, zit je op €587-637/jaar. Heb je een huurketel, kun je zomaar €400-500 voor je ketel kwijt zijn. Dan is het nog flink wat meer.Daarbij zijn de vaste kosten voor de gasaansluiting bij een beetje gas gebruik geen €550-676, maar €287-366 dus de terugverdientijd verdubbeld en is de business case ook een stuk minder
€100 vaste leveringskosten en netwerkkosten (Enexis) € 187 (tot 500m3) of €266 (tot 4.000 m3)
[ Voor 11% gewijzigd door Taxi645 op 12-03-2026 21:14 ]
Maar dat is niet voor de handliggend bij de Atag Interion welke alleen verwarming doet en (momenteel) niet gecombineerd kan worden met een boilervat.Taxi645 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:11:
Ik bedoel natuurlijk een ventilatiewarmtepomp gecombineerd met een boilervat, dat leek me wel voor de handliggend genoeg om niet apart te vermelden.
Afschrijfkosten heb je ook bij een warmtepomp, na gemiddeld 15 jaar gaat de warmtepomp ook kapot en moet die vervangen worden. Stel je koopt de Ata Interion voor de verwachte prijs van €3400, dan heb je ook afschrijfkosten van €226 per jaar. Een warmtepomp heeft ook een beetje onderhoud nodig om goed te blijven werken, niet iedereen is een tweaker en durft het aan om het zelf te doen.Ik zei niet vast lasten voor de gasaansluiting, Ik zei vaste lasten voor een klein beetje gas. De meeste mensen betalen ook onderhoudskosten en afschrijvingskosten van hun ketel. Dat kan makkelijk elk €150-175 per jaar zijn. Tel je dat op bij de €100 vaste leveringskosten en de €187 netwerkkosten die je noemde, zit je op €587-637/jaar.
Dit geldt overigens niet alleen voor airco's, maar voor alle hybride opstellingen. Dat je na 15 jaar meer dan €10.000 kwijt bent alleen al aan vaste lasten zeggen de meeste installateurs er niet bij.
Maar is dat wel een realistische case voor een kleine warmtepomp? De mensen met een huurketel huren een ketel met een reden, bijvoorbeeld omdat ze het geld niet hebben om in 1 keer te betalen. Om dan te denken dat ze even € 6000+ hebben liggen voor een warmtepomp en bolier lijkt me niet logisch.Heb je een huurketel, kun je zomaar €400-500 voor je ketel kwijt zijn. Dan is het nog flink wat meer.
:strip_exif()/f/image/BB2UfCzBL3sj6ywqaXRBbHEX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2026 10:32 ]
De BEN is daar ook aanwezig. Itho Daalderop Vincent hebben ze ook nog staan, voor om te vertellen dat het niks isCarboy54 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:28:
Hier 2 opstellingen zonder buitenunit. De eerste is een Qvantum en werkt op ventilatielucht tot 6 kW. Interessant vanwege de standaard thermische batterij en sww.
[Afbeelding]
De 2e is een Kronoterm met losse sww boiler en werkt uitsluitend met lucht van buiten af tot 7 KW en zeer stil. Beide vermogens exclusief aanwezige backup heaters.
Beide units zijn slim en kunnen werken met dynamische tarieven.
[Afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door Ingelogd op 14-03-2026 13:24 ]
Dat klopt niet meer. Alle Vincents zijn opnieuw ontworpen en gewisseld onder garantie.Ingelogd schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:23:
[...]
De BEN is daar ook aanwezig. Itho Daalderop Vincent hebben ze ook nog staan, voor om te vertellen dat het niks is
Dat is wel mooi nieuws, gaat er een herintroduceer plaatsvinden?Carboy54 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Dat klopt niet meer. Alle Vincents zijn opnieuw ontworpen en gewisseld onder garantie.
[ Voor 8% gewijzigd door Ingelogd op 15-03-2026 11:59 ]
Interessante specs voor de NL-tussenwoning markt.tacod schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:56:
Wat meer info over de Midea H-Pack (staat bij topic start als CirqHP indoor):
https://climacon.be/wp-co...-H-Pack-R290-Climacon.pdf
Een SCOP ontbreekt nog, en het lijkt me niet erg logisch dat het vermogen bij -15 hoger is dan bij -7 graden, of vergis ik me? Lijkt verder wat beperkt terug te moduleren, tot 2,5W. Ook een geluidsvermogensniveau van 53 dB buiten valt nogal tegen?
Toch interessant als alternatief voor de inventum BEN.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Bij tussenwoningen is geluid een belangrijke factor. Meer dan 90% van de warmtepompen voldoen dan niet aan de wettelijke geluids normen. In dit specifieke geval voldoet uitsluitend de Vaillant aan de norm van 40 dB in de nacht.GudZ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:42:
[...]
Interessante specs voor de NL-tussenwoning markt.
Echter, je noemt het al, geluidsvermogen 53 dB(A) bij A7/W35. Die zal echt wel flink meer lucht verplaatsen bij A-7/W40 (als voorbeeld). En dat debiet moet je maar kwijt kunnen bij de doorvoer met aanvaardbaar geluid. Welk debiet trouwens, staat niet genoemd. Doorvoermaat 250mm is ook wel echt flink hoor.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
De hoogte van 76cm valt me erg mee. De hoogte van de hydrobox kan ik zo niet vinden maar dit lijkt interessant voor plaatsing onder schuin dak.tacod schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:56:
Wat meer info over de Midea H-Pack (staat bij topic start als CirqHP indoor):
https://climacon.be/wp-co...-H-Pack-R290-Climacon.pdf
Een SCOP ontbreekt nog, en het lijkt me niet erg logisch dat het vermogen bij -15 hoger is dan bij -7 graden, of vergis ik me? Lijkt verder wat beperkt terug te moduleren, tot 2,5W. Ook een geluidsvermogensniveau van 53 dB buiten valt nogal tegen?
Toch interessant als alternatief voor de inventum BEN.
Voor mij persoonlijk: nog niet, maar er zitten een paar nieuwe producten in de pijplijn die hopelijk betaalbaarder zijn en waarin bestaande problemen zijn opgelost. Inventum heeft bijvoorbeeld al een paar jaar ervaring op dit gebied en komt nu met een volgende generatie. Dus niet direct afschrijven.sugarlevi01 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:10:
Zijn dit soort warmtepompen nog een reëele optie?
Ze lijken of erg duur te zijn. Of mensen lijken er niet erg tevreden mee te zijn als ik de topics over de genoemde warmtepompen doorlees.
Of mis ik iets?
Qvantum en Kronoterm zijn reëele opties tot 7 kW zonder gebruik van backup heaters. De Kronoterm is heel erg stil in zijn soort maar daardoor wel groot.tacod schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:42:
[...]
Voor mij persoonlijk: nog niet, maar er zitten een paar nieuwe producten in de pijplijn die hopelijk betaalbaarder zijn en waarin bestaande problemen zijn opgelost. Inventum heeft bijvoorbeeld al een paar jaar ervaring op dit gebied en komt nu met een volgende generatie. Dus niet direct afschrijven.
Tegelijkertijd is er gewoon geen alternatief. Ik heb nul buitenruimte en buren met terassen of slaapkamers direct op de erfgrens. Het dak is van hout, dus een warmtepomp op het dak levert risicos met resonanties. Dus moet ik wel binnen een oplossing vinden.
PVT, misschien, want is nog stiller. Maar dat is pas echt duur: 25K om van 500m3 gas af te komen! Bovendien onbetrouwbaar tijdens koude periodes, want geen ontdooicyclus mogelijk.