L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:22
De EGO blijft zeker interessant omdat de concurrentie bij 10k begint en vaker richting de 20k gaat. Dat is echt een enorm verschil.

Als het cascade-feestje straks voorbij is zullen 2 EGO's vermoed ik alsnog onder de 10k blijven (geen boosters en extra buffervat nodig). Dan is het nog een hele concurrerende prijs.

Nu kun je voor iets van 7k (extra dakdoorvoer voor de 2e unit) zo'n 8kw aan warmte-capaciteit krijgen. Dat is gewoon top. Een enkele EGO is niet genoeg voor de meeste woningen en use-cases, daar zijn de meesten het wel over eens.

Ik zie meer risico in service en beschikbaarheid van onderdelen in de toekomst. Het blijft immers een nieuw bedrijf. Jammer dat er vooralsnog niet veel reviews van verschillende users zijn.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:59

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Green frog schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:33:
[...]

Daar kan die weinig kostende groepenkast verzwaring eventueel fluitend bij, nooit nutteloos met het huidige gewenste elektrificeren door EV-laadpalen, thuisbatterij, en inductieplaten.
Dan heb je het bericht van Proton dus duidelijk niet begrepen.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:28
@Green frog je bent een zeer positieve gebruiker en dat is goed, de scepsis van @Proton_ kan ik mij echter ook in vinden. Ik heb al enkele jaren een zeer vergelijkbaar product, de Enzavu/HotJet Mini 5Ai. Ik ben zeer benieuwd wat de EGO ervaringen zijn van november tot maart als hij echt aan de bak moet en ventilatielucht een hele kleine rol speelt om voldoende vermogen uit de warmtepomp te halen. Dan gaat ook het eventuele geluid een rol spelen.van alle luchtverplaatsing.
Ik ga dit topic zeker volgen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:45:
[...]

Het is duidelijk dat je de kanttekeningen en kritiek niet begrepen hebt. Dat geeft niet, even een TL;DR uit het Ego topic:
* Met 9 kW aan boosters op een "4 kW" warmtepomp zijn er twee mogelijkheden:
1) ze zijn niet nodig en je betaalt dus te veel voor een zinloze krachtstroom-groepenkastaanpassing
2) ze zijn wel nodig en je betaalt dus te veel voor stookkosten.
In beide gevallen zijn er ook maatschappelijke kosten voor netverzwaring die vermeden hadden kunnen worden.
* Vermogen bij A-7W35 is (was?) onbekend maar waarschijnlijk ca 3 kW
* Technisch OK voor het vervangen van ~600-700 m³ gas; verwacht jaarverbruik is dan ca 1500 kWh (hé bij wie zie je die verbruiken terug? Bij jou en @tinusa4.)
* De rekensom in de folder waarmee 1500 m³ wordt vervangen klopt niet bij het product
Gelukkig vallen jij en @tinusa4 blijkbaar onder 1) dus die pijn is al geweest ;)
Op basis van het afgelopen jaar zie ik dat de boosters niet nodig zijn. De warmtepomp draait op de koudste dagen met een compressorfrequentie van zo 30hz (wat ongeveer overeenkomst met 30% van zijn capaciteit). Ik vermoed dat mijn specifieke situatie ook erg meehelpt (woning bouwjaar 2014, tussenwoning, recente vloerverwarming (in 2023) begane grond (RVS open verdeler / 8 groepen) + binnenlucht als bron 19-20 graden i.c.m. een afgifte van 25-28 graden) wordt het de WP ook niet moeilijk gemaakt. Je komt vooral tot besef hoe zonde het was in mijn oude situatie dat de 160m3/h van de mechnanische ventilatie warmte naar buiten verspilde en nu met hetzelfde luchtdebiet het de hoofdbron is van de totale warmtevraag voor de woning.

Het elektrisch element staat standaard op 4kW ingesteld. Voor diegene die een vergelijkbare woning als ik hebben kan de 230V versie een prima keuze zijn (die is nu wel verkrijgbaar, ten tijden van mijn aanschaf nog niet). Aan de andere kant, mocht de compressor defect zijn beschikt het 4kW-9kW element over voldoende vermogen om tijdelijk de functie over te nemen als backup.

Na afloop van deze maand zal ik mijn jaarresultaat delen in het NIBE S735 topic (Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie)

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Is helaas een premium artikel en dus niet zomaar te lezen.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 16:56
rokil schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:50:
Is helaas een premium artikel en dus niet zomaar te lezen.
Staat (als je de blur weghaald) niet echt super veel in, alleen dat 9 warmtepompfabrikanten de specsheets op met dezelfde parameters (watertemperatuur ed.) en condities gaan opmaken/testen

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:01
Alleen voor de liefhebbers.
https://ben.inventum.com/...-BEN-Dual-AIR-mono-V1.pdf

Wat me in positieve zin opvalt is het minimum thermisch vermogen van 0.71 kW bij A+12/W35 bij een modulatiepercentage van 15%.

Het specificatieblad is opgesteld volgens de nieuwe universele specificatiebladen voor warmtepompen.
Bron: https://www.linkedin.com/...7377321514280394752--D2c/.

Een ander specificatieblad volgens hetzelfde formaat:
https://www.intergas-verw...y_Specificatieblad_A4.pdf
https://www.intergas-verw...n-tot-meer-transparantie/

Ik krijg hier wel een warm gevoel van.

• tinusa4
  • Nu online
tinusa4 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:08:
[...]
........
Na afloop van deze maand zal ik mijn jaarresultaat delen in het NIBE S735 topic (Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie)
Jaarverbruik te vinden via: tinusa4 in "Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie"

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Voor geïnteresseerden, EGO (en vele anderen) staat op de vakbeurs energie van dinsdag 7 t/m donderdag 9 oktober 2025 in de Brabant hallen.

• Green frog
  • Nu online
Keurig laag jaar stroomverbruik van 1326 kW, vooral met jouw 170 m2 huis met gezin. Moderne efficiënte Europese 4 kW mechanische ventilatie WP met diverse E-boosters. Gefeliciteerd, bedankt voor het delen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:59
tja. idd als je van 500m3 gas of minder komt is een 4kW wp (die 2,5 bij -10 zal doen) idd een goede optie.
Wat mij opvalt is de factur 4.
Dus van 500m3 gas naar 1875 kWh. En dat met goede vloerverwarming.

Normaliter (buiten unit wp of kronotherm) reken je op 2 - 2,5 kWh / m3 gas.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ArjoK
BarryH schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:43:
tja. idd als je van 500m3 gas of minder komt is een 4kW wp (die 2,5 bij -10 zal doen) idd een goede optie.
Wat mij opvalt is de factur 4.
Dus van 500m3 gas naar 1875 kWh. En dat met goede vloerverwarming.

Normaliter (buiten unit wp of kronotherm) reken je op 2 - 2,5 kWh / m3 gas.
Dat zit 'm denk ik voornamelijk in het SWW component. Bij een laag energieverbruik van de woning is deze relatief hoog.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:27
ArjoK schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 00:46:
[...]

Dat zit 'm denk ik voornamelijk in het SWW component. Bij een laag energieverbruik van de woning is deze relatief hoog.
En het feit dat je een half jaar energie verbruikt die anders door een mv-box verbruikt zou worden. De verbruikte energie blijft optellen zonder dat je warmte levert.

• BarryH
TheRealFreek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

En het feit dat je een half jaar energie verbruikt die anders door een mv-box verbruikt zou worden. De verbruikte energie blijft optellen zonder dat je warmte levert.
Mijn systeem C co2 gestuurde centrale ventilatie neemt 5watt en ca1 uur per dag 50 watt. 60kWh per jaar

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zeker de systemen die alleen binnen aanzuigen (en niet mengen met buitenlucht) verhogen de warmtevraag flink. Dat kan dan wel op papier met sCOP 4.7 gecompenseerd worden, maar onder de streep heb je daar weinig aan.
Ook de 1326 kWh schatting van de unit zelf is ca 30% meer dan je met een buitenunit op vloerverwarming zou verwachten (logisch door het lagere luchtdebiet), maar ik hecht meer aan de 1875 kWh (wat ook het overventileren meeneemt).

Dat maakt de machine geen slechte keuze overigens. Als een buitenunit niet kan, dan is dit nog steeds ietsje goedkoper dan gas en als je ook aanzuigt van buiten heb je meer debiet en minder tocht en defrosts.

De Ego van @Green frog is verder overgedimensioneerd: als ik het goed begrepen heb vervangt die 7,5 GJ+SWW ~350m³ gas eq en zuigt van buiten aan dus ik verwacht daar fors minder verbruik; als die zijn sCOP 4.7 waarmaakt zo rond de 750 kWh/jaar. Met een luchtzijdige dT gemeld van meer dan 10K kan hij deze week al aan het defrosten zijn tijdens SWW runs (of overventileren, kies maar) dus ik ben benieuwd naar het jaartotaal over 9 maanden:).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TheRealFreek
BarryH schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Mijn systeem C co2 gestuurde centrale ventilatie neemt 5watt en ca1 uur per dag 50 watt. 60kWh per jaar
Mijn C systeem gebruikt 20w, maar ik heb dan ook een oudere woning met 125mm kanalen. Voor renovatie is een efficiënt ventilatiesysteem niet altijd vanzelfsprekend.

• BarryH
@TheRealFreek Als je al systeem C hebt kan je met 2 schroevendraaiers opwaarderen naar C met co2 gestuurde afzuiging op gelijkstroom (wat 50m3/uur met 5 watt doet).
- huidige box lossschroeven
- nieuwe plaatsen (Zelfde schroefgaten)
- eventueel in de woonkamer een extra CO2 sensor/bedienunit met RF verbinding plaatsen en op 220V aansluiten(dus strak naast een stopcontact/schakelaar)
2 uur werk

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-01 15:51
Hoi. Leuk topic. Ik zat in de TS naar de inventum Ben te kijken, en zag dag SCOP nog niet bekend was, maar na wat googelen vond ik deze (link)
of was dat al eerder gepost hier en is alleen de TS nog niet geupdate? @Taxi645
SCOP van rond de 7 ziet er goed uit. Bij grotere warmtevraag daalt het naar 5, maar nog steeds prima

edit: zie ik nu in de tabel met max Kw de getallen verkeerd staan? Zoals het nu staat wordt de hoogste Kw gegenereerd bij de laagste buitentemperatuur? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Cruiseronline op 22-11-2025 13:26 ]

• el-Raza
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Cruiseronline schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:22:
edit: zie ik nu in de tabel met max Kw de getallen verkeerd staan? Zoals het nu staat wordt de hoogste Kw gegenereerd bij de laagste buitentemperatuur? :?
Ik lees dat zo: als je bij -10 buiten 4,62 kW nodig hebt dan zal je bij -7 maar ongeveer 4,07 kW nodig hebben en bij +2 maar 2,48 kW. Kan iemand dat bevestigen?

Zie wel dat andere fabrikanten ook lagere vermogens specificeren bij hogere buitentemperaturen.

[ Voor 11% gewijzigd door el-Raza op 22-11-2025 13:41 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

el-Raza schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:39:
[...]

Ik lees dat zo: als je bij -10 buiten 4,62 kW nodig hebt dan zal je bij -7 maar ongeveer 4,07 kW nodig hebben en bij +2 maar 2,48 kW. Kan iemand dat bevestigen?

Zie wel dat andere fabrikanten ook lagere vermogens specificeren bij hogere buitentemperaturen.
Ja, zo werkt dat. En hier is de BCRG kwaliteitsverklaring van de Inventum Ben te vinden: https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20250178GK_C4x2bNJ.pdf. Over hoe je die moet lezen/interpreteren is al eerder in dit topic geschreven, dus dan moet je even zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door AirX op 22-11-2025 14:22 ]

• Cruiseronline
@el-Raza @AirX
Aha! bedankt. Ik last het als afgegeven vermogen, maar het is dus gevraagd vermogen.

Maar ben ik fout als ik dit goede waardes vindt? Bij mij zoek ik iets wat geinstalleerd kan worden zonder tuin, dus ik heb als optie 1 een split of monoblock in gedachten op het platte dak. Dat heb ik in een vorige huis ook zo gehad, maar het wegwerken van trillingen van de buitenunit op een plat dak blijft lastig. Maar deze optie met alleen een binnenunit klinkt ook interessant. En ik heb de ruimte binnen in de techniekkast, en kan voor aan/afvoer van lucht direct door platte dak

[ Voor 75% gewijzigd door Cruiseronline op 22-11-2025 14:36 ]

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:54
Twee dingen:
1 Heb je vloer verwarming?

2 Over SCOP:
- Ik heb de specificaties proberen op te nemen in de OP.
- Door het concept van deze warmtepomp en de vele variabelen die invloed hebben op de COP en bij welke buitentemperatuur, ventilatie debiet etc is het wel interessant praktijkverbruik te weten van een gebruiker. Ik vind zelf de waardes ook zeer veel belovend, maar wil wel afwachten wat er in de praktijk gebeurt.

Voor je zonneopbrengst en de netbelasting is het ook belangrijk om te weten wat die in de praktijk doet vooral in december en januari.

• Cruiseronline
@Taxi645
thx!

1. yep, vloerverwarming BG. 1e en 2e vd zal ik met LT radiatoren aan de slag moeten of ook vloerverwarming leggen als dat gaat.
2. jazeker heel benieuwd wat praktijkervaringen zijn. Aan andere kant durf ik er misschien wel er voor te gaan zonder ervaringen. Iemand moet als eerste, haha.. Even wat meer research. Wil eind dit jaar een keuze maken.

Zonneopbrengst zeker belangrijk. In apparte post bezig met wat onderzoek, zie hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Cruiseronline op 22-11-2025 15:18 ]

• Taxi645
Cruiseronline schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:17:
@Taxi645
thx!

1. yep, vloerverwarming BG. 1e en 2e vd zal ik met LT radiatoren aan de slag moeten of ook vloerverwarming leggen als dat gaat.
Of accepteren dat het boven wat minder warmt wordt. Wij verwarmen boven alleen de badkamer. Ligt er aan wat de behoeftes zijn natuurlijk en goed blijven ventileren als je boven veel vocht produceert en weinig verwarmt. Maar goed dat laatste doe je met een ventilatiewarmtepomp al snel vanzelf.

P.S. De subsidievoorwaarden voor ventilatie zijn afgelopen donderdag bekend gemaakt:

https://www.ventilatielan...6-wat-moet-je-weten-2095/

Ik weet niet of de Ben meerdere CO2 sensoren aankan en hoe de RVO zou omgaan met een aanvraag voor ventilatiesubsidie als je op dezelfde warmtepomp al de warmtepompsubsidie hebt gekregen. Zal het eens navragen.

• Cruiseronline
@Taxi645
Soortgelijke truc heb ik uitgehaald bij mn vorige project, een pand uit 1870 waar ik 3 all electric appartementen in gemaakt heb, met 3 split unit warmtepompen. Daar ISDE subsidie op, en tegelijk was er gemeentelijke subsidie voor alle kosten die gemoeid gaan met van het gas afgaan.........uiteindelijk winst gedraaid op de warmtepompen :X

maar goed te weten, vermoed dat dat met twee maatreglen van hetzelfde overheidsorgaan minder gemakkelijk zal gaan ;)

Ik heb wel interesse in die decentrale WTW units (als aanvulling). Daar moet ik ook eens wat research in stoppen

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:40

ErikVers

e-Duurzaam

Green frog schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Keurig laag jaar stroomverbruik van 1326 kW, vooral met jouw 170 m2 huis met gezin. Moderne efficiënte Europese 4 kW mechanische ventilatie WP met diverse E-boosters. Gefeliciteerd, bedankt voor het delen.
Goedemorgen,

Ik was even benieuwd hoe de ervaringen momenteel
Zijn met de ego? Is er data van afgelopen 48uur beschikbaar of wellicht in een ander topic?
Bewonder je enthousiasme, heb zelf nog wat twijfels als installateur. Dat komt niet door jou of de Ego perse (al mis ik wel wat cruciale info) maar vooral door mijn eerder ervaringen met de VSK winnaar “Vincent”
“Edit 8:36; zag een los ego topic. Wel houd ik graag mijn vraag hier open om voor iedereen het in beeld te houden centraal”

Momenteel doe ik niks bij rijwoningen en plaats ik enkel bij wat grotere woningen (uiteraard met buitendeel) maar des te interessanter om hier af en toe praktijk ervaringen terug te zoeken. Ik ben zeer kritisch op geluid en rendement. Vandaar dat ik op zoek ben naar (praktijk) data en ervaringen.

Ik zag zo nog geen veld testers van de Inventum Ben. Of kijk ik er overheen? Uiteraard ook benieuwd naar hun eerste winterse ervaringen.

Ps mochten mensen het interessant vinden hoe een wat ouder Panasonic H het doet bij -6;
Er komt zo een defrost aan na 36uren geen defrost. Dit weinige defrosten is vanwege laaglast draaien (aan de afgifte kant vraag beperken ipv aan de bronzijde) en uiteraard door de perfecte warmtepomp omstandigheden van lage luchtvochtigheid.
Ps na een defrost en bij -1 doet hij weer cop4+ 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7pvtLy715zWoXYvvy5rDh6d4NM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ypBA1wlFcoSoX5RawZtVV7g7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ErikVers op 26-12-2025 11:30 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• AirX
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

Op de VSK beurs in Utrecht begin februari zijn Inventum (Ben) en ATAG (Interion) ook van de partij. Mooie kans om hun producten live te zien. Ook Blue Heart Energy heeft een stand.

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 26-12-2025 17:15 ]

• Green frog
  • Nu online
ErikVers schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:32:
[...]

Goedemorgen,

Ik was even benieuwd hoe de ervaringen momenteel
Zijn met de ego? Is er data van afgelopen 48uur beschikbaar of wellicht in een ander topic?
Bewonder je enthousiasme, heb zelf nog wat twijfels als installateur. Dat komt niet door jou of de Ego perse (al mis ik wel wat cruciale info) maar vooral door mijn eerder ervaringen met de VSK winnaar “Vincent”
“Edit 8:36; zag een los ego topic. Wel houd ik graag mijn vraag hier open om voor iedereen het in beeld te houden centraal”

Momenteel doe ik niks bij rijwoningen en plaats ik enkel bij wat grotere woningen (uiteraard met buitendeel) maar des te interessanter om hier af en toe praktijk ervaringen terug te zoeken. Ik ben zeer kritisch op geluid en rendement. Vandaar dat ik op zoek ben naar (praktijk) data en ervaringen.

Ik zag zo nog geen veld testers van de Inventum Ben. Of kijk ik er overheen? Uiteraard ook benieuwd naar hun eerste winterse ervaringen.

Ps mochten mensen het interessant vinden hoe een wat ouder Panasonic H het doet bij -6;
Er komt zo een defrost aan na 36uren geen defrost. Dit weinige defrosten is vanwege laaglast draaien (aan de afgifte kant vraag beperken ipv aan de bronzijde) en uiteraard door de perfecte warmtepomp omstandigheden van lage luchtvochtigheid.
Ps na een defrost en bij -1 doet hij weer cop4+ 😉

[Afbeelding]
De EGO bevalt prima, ook met de vrieskou. Hij staat lekker te snorren. Verbruik is laag zoals verwacht, val me niet tegen.

Dan vergelijk ik met het overzicht van Tomexergie van nov. & dec. vorig jaar of de recente jaardata van TinusA4 met een redelijk zelfde Nibe S735-4, en elders. Ga hier geen verbruiksdata meer delen, dat moet ‘n andere EGO tweaker maar doen. Geen zin in. Heb in augustus mijn data gedeeld, was onplezierig, samenvatting van de reacties; ongeloofwaardig, die werkt bij ego, belachelijk. Eentje wilde langskomen om mijn input en systeem te controleren. Ik hou het bij een typische zomer/lente-herfst/wintermaand is 1/2/<10 kWh.

• Lawrentz
Green frog schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:12:
[...]
Ga hier geen verbruiksdata meer delen, dat moet ‘n andere EGO tweaker maar doen. Geen zin in. Heb in augustus mijn data gedeeld, was onplezierig, samenvatting van de reacties; ongeloofwaardig, die werkt bij ego, belachelijk.
De dialoog over de Ego en de reacties van iedereen kan ik me nog prima herinneren.
Het ging oa over de 3x 3kW backup heaters tov het thermisch vermogen van 4.1 kW.
De verhouding tussen de 3x 3kW backup heaters tov het thermisch vermogen van 4.1 kW is compleet zoek. Ook heb ik hier zojuist nog steeds geen verduidelijking voor kunnen vinden.
Wat ik ook nog steeds mis is een verklaring van het thermische vermogen bij -7 of -10 grC.
Daarnaast mis ik nog steeds een kwaliteitsverklaring/gelijkwaardigheidsverklaring bij het Bureau CRG.
Het bovenstaande was bij meerdere medetweakerts in dit draadje het geval.
Wat me nu ook opvalt is dat Ego twee warmtepompen in cascade met dubbele subsidie aanbiedt. Dit zie ik als oneigenlijk gebruik van een subsidieregeling. (Ego is hier overigens niet uniek in.)

Samengevat, mijn persoonlijke standpunt mbt de Ego is ongewijzigd.

Zo goed als reacties waren inhoudelijk.
Als je dan op 12 september jl aangeeft dat wie een warmtepomp wil en de EGO niet serieus overweegt met al z’n unieke selling-points niet goed bij z’n kokosnoot is.
Tsja, volgens mij heb je dan alles bij elkaar opgeteld ergens een afslag gemist.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08
Ik zou persoonlijk adviseren om goed je research te doen voor het bestellen van de Ego. En de post history van een positief persoon even te checken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:59

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Green frog schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:12:
[...]

De EGO bevalt prima, ook met de vrieskou. Hij staat lekker te snorren. Verbruik is laag zoals verwacht, val me niet tegen.

Dan vergelijk ik met het overzicht van Tomexergie van nov. & dec. vorig jaar of de recente jaardata van TinusA4 met een redelijk zelfde Nibe S735-4, en elders. Ga hier geen verbruiksdata meer delen, dat moet ‘n andere EGO tweaker maar doen. Geen zin in. Heb in augustus mijn data gedeeld, was onplezierig, samenvatting van de reacties; ongeloofwaardig, die werkt bij ego, belachelijk. Eentje wilde langskomen om mijn input en systeem te controleren. Ik hou het bij een typische zomer/lente-herfst/wintermaand is 1/2/<10 kWh.
Juist de data in de wintermaanden geven een beter beeld bij warmtepompen daarom zijn de december en januari gegevens zo interessant. In de zomer doet de warmtepomp niks, ja, je gebruikt een beetje bij het douchen.

Tweakers zijn op zoek naar betrouwbare data, onderbouwde gegevens. Gegevens die in lijn zijn met natuurwetten.
Misschien kun je dan beter wat anders gaan doen dan op Tweakers zitten en de EGO promoter uithangen.

Volg dit topic al een tijdje, aangezien ik een warmtepomp overweeg, maar zoals velen hier, met name gezien jouw reacties, zijn nogal sceptisch, en terecht.

Voor mij is het voorlopig in ieder geval meer een rode vlag. We gaan het zien, of niet, maar dan is het ook uiteindelijk duidelijk.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:24
Wie heeft meer over "COOLL" gehoord gelezen in 2025 na melding ervan in januari 2025 ??

https://www.duurzaam-onde...of-voor-woningverwarming/

• Lawrentz
belmonde schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:34:
Wie heeft meer over "COOLL" gehoord gelezen in 2025 na melding ervan in januari 2025 ??

https://www.duurzaam-onde...of-voor-woningverwarming/
Had je deze pagina al gezien?
https://cooll.com/news/

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:24
nu,.. goed zo.

• Lawrentz
Toch nog een aanvulling, afkomstig uit de FAQ van Cooll.
Where can I buy Cooll’s heat pump?
Cooll will not produce heat pumps for commercial sales, but seeks collaboration with HVAC manufacturers worldwide to produce and sell Thermally Driven Heat Pumps with Cooll’s adsorption technology. In the meantime, Cooll will demonstrate the technology with prototypes that will be installed in small volumes.

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

AirX schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:29:
Op de VSK beurs in Utrecht begin februari zijn Inventum (Ben) en ATAG (Interion) ook van de partij. Mooie kans om hun producten live te zien. Ook Blue Heart Energy heeft een stand.
Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in Blue Heart Energy, als die een 6kW element kunnen laten zien en alle data kunnen gaan delen, wellicht een leverancier die hiermee daadwerkelijk producten kan gaan aanbieden.... Wel de vraag of dit een unit zonder buiten deel mogelijk maakt, maar in alle gevallen interessant

It's just a donkey

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:54
Ik volg dit topic al een tijdje, vooral omdat ik wel plek heb om een WP op het dak te zetten maar doordat er geen geforceerde ventilatie is en die energie zou willen gebruiken als bron, en dat alleen met een WP intern makkelijk gaat. Daarnaast dat ding op het dak maar lelijk vind, en die leidingen helemaal. Er staat dan hier ook geen airco, behalve mobiele units.

En als ik dan op basis van mijn gasverbruik een ontwerp maak bevat dat, naast een 5kW WP, toch echt een 50W-12kW aan (deels) regelbare verwarmingselementen en een buffervat.

Ik weet het, dat is totaal onnodig, maar ik wil graag een uur kunnen douchen als ik er zin in heb.

Die 5kW zal onvoldoende zijn als het richting de -10 gaat, maar daar is maar 1-2% kans op in het stookseisoen en dan is het goedkoper om met COP 1 te verwarmen ipv een dure grote WP aan te schaffen. Daarnaast heeft die grote joekel vaak een verwarmingselement ingebouwd omdat die bij lage temperaturen ook inkakt, zeker de al wat oudere WP.

Gaat de WP kapot: COP1 verwarmen tot je garantieclaim is uitgevochten of je een nieuwe laat installeren.
Is de dynamische stroomprijs lekker laag, affakkelen die zooi, is nutteloos toch?
Als het netwerk plat ligt, kan ik met een thuisaccu met noodstroom er nog wel er warmpjes bijzitten door dat buffervat op 55-75°C rustig over de radiatoren te circuleren

Dus dat een EGO een 12kW extra heeft is voor mij eigenlijk logisch, dat is met gemak 10l/min eindeloos douchen zolang je het kan betalen! Maar als je vindt dat 5 minuten met de eierwekker voldoende is, vooral doen!

Niet dat ik er eentje wil hebben overigens, dat buffervat is gewoon te klein en tapwater via een spiraal belachelijk inefficient. Ik heb voor de lol gewoon een kale EGO WP gevraagd om op een eigen buffervat aan te sluiten, dat zie ik helemaal zitten, maar EGO blijkbaar niet gezien de offerte met buffervat en booster. Als ze in de buurt komen van een Weheat Flint of een Quatt met de WP alleen zou die goed passen.

Heb overigens 6 jaar geleden al eens de DucoBox Eco in het vizier gehad maar die is toen nooit echt van de grond gekomen.

Zo, dat lucht weer op, prettige dag verder!

• Taxi645
Elektrisch elementen zijn echt killing voor netcongestie. Maatschappelijk gezien is het erg belangrijk dat de warmtepomp het warmteverlies volledig kan dekken zonder element. Liefst zelfs nog wat meer zodat je je huis als warmtebatterij kunt gebruiken en op momenten dat de stroom duur is/ het net het zwaar heeft je warmtepomp het opgenomen vermogen juist kan verlagen i.p.v. met een elektrisch element sterk verhogen.

Een elektrisch element is prima als back-up bij een technisch probleem, maar niet als structureel onderdeel van de verwarming.

• Taxi645
Nieuwe pagina voor de Atag Interion:
https://interion.atagverwarming.nl/installateurs

• rokil
  • Niet online
Was aan het kijken naar en wachten op de Atag Interion, maar ik zie staan dat het een hybride is?
Da's jammer, want de bedoeling is juist gas weg!
Nu nog hoop op de Inventum Ben...

• Taxi645
rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:51:
Was aan het kijken naar en wachten op de Atag Interion, maar ik zie staan dat het een hybride is?
Da's jammer, want de bedoeling is juist gas weg!
Nu nog hoop op de Inventum Ben...
https://www.atagverwarmin...fo/warmtepompen/interion/
Allemansvriend en All-electric ready

De ATAG Interion werkt het beste samen met de nieuwe CV-ketel ATAG iQ. Vanzelfsprekend kan de Interion eenvoudig gecombineerd worden met ieder ander merk CV-ketel. Daarnaast is de hybride Interion ook All-electric ready, wat betekent dat er eenvoudig overgestapt kan worden naar een volledige elektrische uitvoering waarbij aardgas niet meer nodig is. Efficiënt verwarmen, minder aardgas, voor elke bestaande CV-ketel en ook All-electric ready.
Wel 3,7 kW dus daar moet je wel mee rekening houden in all-electric ready modus.

[ Voor 4% gewijzigd door Taxi645 op 21-01-2026 09:53 ]

• rokil
  • Niet online
Okee, dat is beter.
Met mijn gasverbruik van rond de 450 m3 per jaar zal 3,7 kW toch wel voldoende zijn als er een aparte warmtepompboiler bij komt, mag ik hopen.
We wachten nog wat af....

• Taxi645
rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:16:
Okee, dat is beter.
Met mijn gasverbruik van rond de 450 m3 per jaar zal 3,7 kW toch wel voldoende zijn als er een aparte warmtepompboiler bij komt, mag ik hopen.
Waarschijnlijk wel. Weet je je gasverbruik voor warm water? Hoe groot is het huishouden, hoeveel is je gasverbruik in de zomer?

• Lawrentz
rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:16:
Okee, dat is beter.
En het bouwjaar?

• Lawrentz
Taxi645 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
Elektrisch elementen zijn echt killing voor netcongestie. Maatschappelijk gezien is het erg belangrijk dat de warmtepomp het warmteverlies volledig kan dekken zonder element. Liefst zelfs nog wat meer zodat je je huis als warmtebatterij kunt gebruiken en op momenten dat de stroom duur is/ het net het zwaar heeft je warmtepomp het opgenomen vermogen juist kan verlagen i.p.v. met een elektrisch element sterk verhogen.

Een elektrisch element is prima als back-up bij een technisch probleem, maar niet als structureel onderdeel van de verwarming.
Aanvullend:
En niet als aanvulling om het warmteverlies bij uitzonderlijk koude dagen op te vangen zoals in de eerste twee weken van dit jaar.
(Wellicht bedoelde je dat ook maar de laatste zin kan ook anders worden geïnterpreteerd.)

• rokil
  • Niet online
Bij die 450 m3 zit ook sww. In de zomermaanden, als de verwarming uitstaat, is het gasverbruik voor sww van de ketel rond de 4 a 5 m3 per maand. Op 7 januari j.l. was het gasverbruik zonder douchen 6,4 m3. Voor ons in lange tijd een hoog verbruik.
Bouwjaar van mijn huis is 1972 en die van de Remeha Tzerra Ace 28CW is 2020. 2 groeps vvw op 35 m2 woonkamer/keuken en 2 T22 radiatoren met ventilatoren. Tonzon vloerisolatie en beneden hr++ glas, boven thermopaan glas en op de zolderkamer dakisolatie. Ketel staat ingesteld op laagste vermogen en begrenst op 40 graden. 4 slaapkamers boven hebben jaga convectoren met ventilatoren en ingesteld op 18 graden. Nachttemp is 18,5 graden en loopt geprogrammeerd vanaf 8:00 in stapjes van 0,5 graden op totdat het om 17:00 20 graden is tot 21:00.
We zijn met 2,5 personen, want mijn zoon is vaak weg. Douchen hebben we aangeleerd inzepen, afspoelen en klaar. Het wachten tot er eindelijk warm water uit de kraan komt duurt langer dan het douchen.

• tinusa4
  • Nu online
Ik zat ook rond de 500m3 gas en heb middels de NIBE S735-4 (~4kW) nu een All-Electric oplossing.
Bijverwarming is eigenlijk niet nodig geweest. Zie hieronder statistieken (ik vermoed zelfs dat de bijverwarming enkel heeft aangestaan bij 1ste opstart en bezoek van NIBE bij bedrijfsinstellen van de WP).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V27Q1s411eLVOgKpFo7fLgbHxSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzqwRVxrlkf4gLabL7wp3lRL.jpg?f=fotoalbum_large

Op een koude dag draait bij mij de compressor op zo 20%-30% van zijn vermogen. Dus ik vermoed in het geval van @rokil zijn voorbeeld de 3.7 kW prima afdoende moet zijn.

• tinusa4
  • Nu online
Zie afgelopen week: (pieken zijn voor warmwater en hoge piek is van wekelijkse 60 graden run)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLeSsvYmYDhpoiSpgMTjOehfHGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gumSaOXubl8isWhbrBisSw3M.jpg?f=fotoalbum_large

• rokil
  • Niet online
Moet er wel bij zeggen dat er hier geen mechanische ventilatie o.i.d. is, alleen natuurlijke ventilatie.
De aangezogen en af te voeren lucht moet dus echt van buiten komen.

• Lawrentz
rokil schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:59:
Bij die 450 m3 zit ook sww. In de zomermaanden, als de verwarming uitstaat, is het gasverbruik voor sww van de ketel rond de 4 a 5 m3 per maand. Op 7 januari j.l. was het gasverbruik zonder douchen 6,4 m3. Voor ons in lange tijd een hoog verbruik.
Bouwjaar van mijn huis is 1972 en die van de Remeha Tzerra Ace 28CW is 2020. 2 groeps vvw op 35 m2 woonkamer/keuken en 2 T22 radiatoren met ventilatoren. Tonzon vloerisolatie en beneden hr++ glas, boven thermopaan glas en op de zolderkamer dakisolatie. Ketel staat ingesteld op laagste vermogen en begrenst op 40 graden. 4 slaapkamers boven hebben jaga convectoren met ventilatoren en ingesteld op 18 graden. Nachttemp is 18,5 graden en loopt geprogrammeerd vanaf 8:00 in stapjes van 0,5 graden op totdat het om 17:00 20 graden is tot 21:00.
We zijn met 2,5 personen, want mijn zoon is vaak weg. Douchen hebben we aangeleerd inzepen, afspoelen en klaar. Het wachten tot er eindelijk warm water uit de kraan komt duurt langer dan het douchen.
Een gasverbruik van 450 m3 van een woning met bouwjaar 1972 vind ik zeer laag.
Door de naïsolatie denk ik dat je uitkomt op een equivalent bouwjaar van 2011 - 2015.
Bij een equivalent bouwjaar van 2011 - 2015 kan je als vuistregel je gasverbruik delen door 197 om het max vermogen van je toekomstige warmtepomp te berekenen.
Dat zou kunnen uitkomen op een vermogen van 2.3 kW bij A-7. De 2.3 kW bij A-7 is wat anders dan het commerciële vermogen dat vaak wordt weergegeven als A7/W35.

Bron: Maatwerk toegepast met vollast draaiuren op de Koevlaas-methode en Nederlandse graaddagen toegepast op YouTube: How big a heat pump do you need? A simple Rule of Thumb..

Disclaimer
Alleen toepasbaar als vuistregel en niet meer dan dat.
De woning staat in Nederland
Gasverbruik van een combiketel of soloketel en er wordt geen gebruik gemaakt van een andere warmtebron.
Installatie is correct aangesloten (zoals mengverdeler, zonder bypass)
Maximaal (na-) geïsoleerd cq. er zijn geen plannen voor naïsolatie.
Er staat geen uitbouw gepland.

• rokil
  • Niet online
Ben er ook blij mee dat het verbruik zo laag is. Heeft me wel een tijd gekost om alles zo in te regelen en na ieder bezoek van de cv monteur weer even de temperatuur terugstellen vanaf de 80 graden.
In mijn tuin heb ik zat ruimte voor een warmtepomp, maar dan voldoet het niet aan de geluidseisen (woon in de regio Schiphol 8)7, het is hier nooit stil!), vandaar interesse voor een binnenunit.

• MazzHead
Taxi645 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
Toch worden diezelfde verfoeide elementen structureel ingebouwd in all-electric WP opstellingen om het vermogen bij lagere temperaturen naadloos aan te vullen zodra het vermogen inkakt. In hoeverre is het qua totale opstelling gezien dan afwijkend bij het plaatsen van een verwarmingselement in een ruim bemeten buffervat?

Als er dan bij lage temperaturen een paar kW extra vermogen bijgeschakeld wordt of het net zelfs wordt ontzien door op andere momenten die buffer op een hogere temperatuur te brengen. Zoals altijd: het hangt van de situatie af.

Dat die EGO wat ruim bemeten verwarmingselementen heeft klopt, maar doet niets af van het feit dat dit, naast een voldoende gedimensioneerd buffervat, de enige manier is om een huishouden van voldoende tapwater te kunnen voorzien. Nog steeds wordt de CV ketel uitgezocht op tapwater behoefte, die hoge vermogens zijn. nooit echt nodig voor de verwarming, daarom slaan die ketels steeds af omdat ze hun vermogen niet kwijt kunnen. Maar om een of andere vreemde reden is nu een 270liter WPB pure luxe, ik sta er met verwondering naar te kijken.

• Lawrentz
MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:39:
[...]
Toch worden diezelfde verfoeide elementen structureel ingebouwd in all-electric WP opstellingen om het vermogen bij lagere temperaturen naadloos aan te vullen zodra het vermogen inkakt. In hoeverre is het qua totale opstelling gezien dan afwijkend bij het plaatsen van een verwarmingselement in een ruim bemeten buffervat?

Als er dan bij lage temperaturen een paar kW extra vermogen bijgeschakeld wordt of het net zelfs wordt ontzien door op andere momenten die buffer op een hogere temperatuur te brengen. Zoals altijd: het hangt van de situatie af.

Dat die EGO wat ruim bemeten verwarmingselementen heeft klopt, maar doet niets af van het feit dat dit, naast een voldoende gedimensioneerd buffervat, de enige manier is om een huishouden van voldoende tapwater te kunnen voorzien. Nog steeds wordt de CV ketel uitgezocht op tapwater behoefte, die hoge vermogens zijn. nooit echt nodig voor de verwarming, daarom slaan die ketels steeds af omdat ze hun vermogen niet kwijt kunnen. Maar om een of andere vreemde reden is nu een 270liter WPB pure luxe, ik sta er met verwondering naar te kijken.
Waarom zou je een buffervat willen?
Buffervaten worden als noodzakelijk gezien voor warmtepompen terwijl ze in 95% en wellicht 99% van de gevallen niet nodig zijn.

YouTube: Why do you have a buffer vessel with a heat pump? (met Brendon Uys).
YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump... (met Graham Hendra)

De warmtepomp is prima in staat om sanitair warm water te maken en in een boilervat op te slaan.
Een verwarmingselement kan alleen nuttig zijn bij defrost cycles maar ook dat is in principe niet nodig.

Voor mij is een verwarmingselement alleen nuttig in een airfryer.

• MazzHead
Lawrentz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:52:
[...]

Waarom zou je een buffervat willen?
Buffervaten worden als noodzakelijk gezien voor warmtepompen terwijl ze in 95% en wellicht 99% van de gevallen niet nodig zijn.

YouTube: Why do you have a buffer vessel with a heat pump? (met Brendon Uys).
YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump... (met Graham Hendra)

De warmtepomp is prima in staat om sanitair warm water te maken en in een boilervat op te slaan.
Een verwarmingselement kan alleen nuttig zijn bij defrost cycles maar ook dat is in principe niet nodig.

Voor mij is een verwarmingselement alleen nuttig in een airfryer.
In die opmerking over een boilervat zit de crux, je hebt het over een buffervat met daarin opgewarmd drinkwater. Een CV buffervat slaat energie op in water die je zowel voor verwarming als voor SWW kan gebruiken. Je kan dat water naar de VVW of radiatoren pompen, maar ook door een warmtewisselaar die daar drinkwater mee opwarmt (analoog aan stadswarmte of een combiketel), een verswaterstation (google maar eens). Betekend niet dat je altijd vanuit dat buffervat de verwarming voedt, gewoon direct vanuit de warmtepomp midels een driewegklep, de retour gaat automatisch direct de WP weer in.

Al die goedbedoelde adviezen over buffervaten gaan alleen over buffervaten die bedoeld zijn voor systeemvolume of hydraulische scheiding, zijn niet geldig voor een multifunctioneel buffervat van een 600 liter zoals ik wil gaan gebruiken.

Je hebt met een buffervat meer opties, dus ook meer mogelijkheden om te optimaliseren. Stel je eens voor hoe lang je vanuit een buffervat je verwarming kan voeden. Dan kun je dat buffervat laden op de goedkope uren met lange runs, of met overschot PV via de verwarmingselementen. En die 1-2kWh per dag aan standsverlies, datzelfde geldt voor een boilervat en is met een COP 3-4 een schijntje.

Nu alleen nog die WP zonder buitendeel die ik zelf kan aansturen. De EGO dus niet 8)

• Lawrentz
MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:02:
[...]

In die opmerking over een boilervat zit de crux, je hebt het over een buffervat met daarin opgewarmd drinkwater. Een CV buffervat slaat energie op in water die je zowel voor verwarming als voor SWW kan gebruiken. Je kan dat water naar de VVW of radiatoren pompen, maar ook door een warmtewisselaar die daar drinkwater mee opwarmt (analoog aan stadswarmte of een combiketel), een verswaterstation (google maar eens). Betekend niet dat je altijd vanuit dat buffervat de verwarming voedt, gewoon direct vanuit de warmtepomp midels een driewegklep, de retour gaat automatisch direct de WP weer in.

Al die goedbedoelde adviezen over buffervaten gaan alleen over buffervaten die bedoeld zijn voor systeemvolume of hydraulische scheiding, zijn niet geldig voor een multifunctioneel buffervat van een 600 liter zoals ik wil gaan gebruiken.

Je hebt met een buffervat meer opties, dus ook meer mogelijkheden om te optimaliseren. Stel je eens voor hoe lang je vanuit een buffervat je verwarming kan voeden. Dan kun je dat buffervat laden op de goedkope uren met lange runs, of met overschot PV via de verwarmingselementen. En die 1-2kWh per dag aan standsverlies, datzelfde geldt voor een boilervat en is met een COP 3-4 een schijntje.

Nu alleen nog die WP zonder buitendeel die ik zelf kan aansturen. De EGO dus niet 8)
Ik heb het over een buffervat dat geplaatst kan worden in het CV-circuit.
En over een boilervat dat gebruikt kan worden om sanitair warm water op te slaan om later mee te kunnen douchen.
Ik heb het niet gehad over een buffervat met daarin opgewarmd drinkwater.

• Flatisa
De Inventum BEN zou 'in het nieuwe jaar' beschikbaar moeten zijn voor de vrije verkoop maar ik wacht het nog even af. Heb er in ieder geval niets over gelezen. Ik vind de COP cijfers behoorlijk goed (of optimistisch) maar het is een vrij kleine unit qua afmetingen. Ongetwijfeld ook een compromis om het in zoveel mogelijk huizen te laten passen. Dit is zo'n beetje de enige enigszins betaalbare en betrouwbare (de Ego slaat nergens op) optie. De Atag heeft toch wel erg weinig vermogen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:02:
[...]
een multifunctioneel buffervat van een 600 liter zoals ik wil gaan gebruiken.
[...]
Stel je eens voor hoe lang je vanuit een buffervat je verwarming kan voeden.
Ja, laten we ons dat voorstellen, da's een leuk sommetje.
Laten we gisteren nemen voor wat uitgangspunten: inclusief alles een spread van €0.24 tot €0.41/kWh (factor 1.7).
Buitentemperatuur gemiddeld 4°C, vrij doorsnee winterweer.
Er is (bij mij, historisch 800 m³/jaar gas) 60 kWh warmte opgewekt met COP4.4, Ta 26.
Hoe verhoudt dat zich tot een 600 liter buffervat? Dat kan ik dus opwarmen tot de temperatuur die hoort bij COP2.6, anders is die warmte alsnog duurder dan op het duurste moment opwekken. Die aanvoertemperatuur is bij mijn warmtepomp ongeveer 55°C en het vat is bruikbaar tot 26°C => dT 29K.
600 kg * 29K * 4.2 kJ/kgK = 20 kWh
Ik kan met zo'n groot buffervat dus slechts 1/3 van het verbruik sturen als ik 'm opwarm tot een punt waarop het even duur is als gewoon op het duurste moment stoken.
Een lagere temperatuur maakt het goedkoper maar geeft je nog minder flexibiliteit

Het is aan te raden dit sommetje zelf ook te maken met je eigen gegevens en uitgangspunten: met vloerverwarming zoals in mijn voorbeeld kan je de buffer vrij ver leegtrekken, met radiatoren die 35 graden willen al een stuk minder.
En met mijn vloerverwarming kan ik sowieso de warmtepomp twee uur achter elkaar uit zetten zonder dat het merkbaar is; een paar ton aan vloer doet een veelvoud van 600 liter.
Die 20 kWh warmte had ik overigens ook uit een 5 kWh accu kunnen halen zonder ingewikkelde sturing, het opofferen van een kamer en een warmtepomp zwaar belasten (>4 kW in dit topic, maar dan nog duurt het een paar uur om zowel het huis warm te houden als de 20 kWh in het vat te krijgen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ice-T106
Flatisa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
De Inventum BEN zou 'in het nieuwe jaar' beschikbaar moeten zijn voor de vrije verkoop maar ik wacht het nog even af. Heb er in ieder geval niets over gelezen. Ik vind de COP cijfers behoorlijk goed (of optimistisch) maar het is een vrij kleine unit qua afmetingen. Ongetwijfeld ook een compromis om het in zoveel mogelijk huizen te laten passen. Dit is zo'n beetje de enige enigszins betaalbare en betrouwbare (de Ego slaat nergens op) optie. De Atag heeft toch wel erg weinig vermogen.
Inventum maanden geleden gemaild en krijg toen al de contact gegevens van een installateur.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• MazzHead
Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Ja, laten we ons dat voorstellen, da's een leuk sommetje.
Laten we gisteren nemen voor wat uitgangspunten: inclusief alles een spread van €0.24 tot €0.41/kWh (factor 1.7).
Buitentemperatuur gemiddeld 4°C, vrij doorsnee winterweer.
Er is (bij mij, historisch 800 m³/jaar gas) 60 kWh warmte opgewekt met COP4.4, Ta 26.
Hoe verhoudt dat zich tot een 600 liter buffervat? Dat kan ik dus opwarmen tot de temperatuur die hoort bij COP2.6, anders is die warmte alsnog duurder dan op het duurste moment opwekken. Die aanvoertemperatuur is bij mijn warmtepomp ongeveer 55°C en het vat is bruikbaar tot 26°C => dT 29K.
600 kg * 29K * 4.2 kJ/kgK = 20 kWh
Ik kan met zo'n groot buffervat dus slechts 1/3 van het verbruik sturen als ik 'm opwarm tot een punt waarop het even duur is als gewoon op het duurste moment stoken.
Een lagere temperatuur maakt het goedkoper maar geeft je nog minder flexibiliteit

Het is aan te raden dit sommetje zelf ook te maken met je eigen gegevens en uitgangspunten: met vloerverwarming zoals in mijn voorbeeld kan je de buffer vrij ver leegtrekken, met radiatoren die 35 graden willen al een stuk minder.
En met mijn vloerverwarming kan ik sowieso de warmtepomp twee uur achter elkaar uit zetten zonder dat het merkbaar is; een paar ton aan vloer doet een veelvoud van 600 liter.
Die 20 kWh warmte had ik overigens ook uit een 5 kWh accu kunnen halen zonder ingewikkelde sturing, het opofferen van een kamer en een warmtepomp zwaar belasten (>4 kW in dit topic, maar dan nog duurt het een paar uur om zowel het huis warm te houden als de 20 kWh in het vat te krijgen).
Aangezien jij en @Lawrentz blijkbaar de context niet gelezen hebben, hierbij een originele quote van mijn bericht:
En als ik dan op basis van mijn gasverbruik een ontwerp maak bevat dat, naast een 5kW WP, toch echt een 50W-12kW aan (deels) regelbare verwarmingselementen en een buffervat.

Ik weet het, dat is totaal onnodig, maar ik wil graag een uur kunnen douchen als ik er zin in heb.
Op basis van die context reageert @Taxi645 dan over gebruik van verwarmingselementen en dat ik een WP met meer vermogen zou moeten inpassen. Dat is een opmerking binnen de context

Daarop reageer ik weer dat die (verwarmingselementen, red.) vaker in full electric situaties zijn ingebouwd, dus mag dat wat mij betreft ook in dat buffervat van 600 liter.

Waarop dan @Lawrentz vraagt waarom ik dan een buffervat in combinatie met een warmtepomp gebruik aangezien dat totaal onnodig is.

Dus geef ik aan dat die situatie op mijn ontwerp niet van toepassing is, en dat het voor SWW is maar ook voor verwarming kan dienen. Zelfs dat via een driewegklep de WP gewoon direct op het verwarmingscircuit gekoppeld kan worden. En je ook kan verwarmen vanuit het buffervat.

En dan ga jij dat even netjes uitrekenen met je sommetje waarbij je mij aanspoort mijn huiswerk te doen 7(8)7

Mijn sommetjes zijn heel simpel:
  • met een 270l WPB op 55°C kun je ongeveer 434 liter tapwater van 38°C halen. Uit een buffervat van 600 liter met 55°C via VWS ongeveer 850 liter tapwater van 38°C halen. Zeg maar factor 2. Dus een buffervat van 600 liter is nodig om een uurtje te kunnen douchen met 14l/min. Goh, hoe toevallig
  • vermogen van maximaal 12 kW is prima in staat dat vat tot 90°C op te warmen met PV overschot, na het eventueel eerst in een thuisaccu op te slaan. Dus in de zomer gratis twee uur douchen :+
  • indien de WP defect is kan ik verwarmen en douchen door de verwarmingselementen te gebruiken.
Ik heb je WP FAQ doorgespit, ook het SWW deel wat zoals je hierboven kan lezen een omissie bevat. En op basis van die inzichten een voorlopig ontwerp gemaakt in combinatie met onze comforteisen. Een buffervat van 600 liter kan bij ons op de BG staan, in de bijkeuken ongeveer 75cmx85cm waarbinnen het vat met een diameter van 65cm kan staan, omringt door isolatie. Of in een hoek van de garage. In tegenstelling tot jouw huis hebben we hier kamers die groter zijn dan een vierkante meter en je horizontaal kan slapen 8)

En als het dan koud is en de WP alleen de verwarming kan bijhouden gebruik ik zomaar die verwarmingselementen om in iets meer dan 2 uur die buffer op douchetemperatuur te krijgen. En soms zelfs die verwarmingselementen om dan de WP te ondersteunen. En dan zijn we weer rond bij de in context reactie van @Taxi645.

Context, context context :)

• Taxi645
Even een korte reactie zonder alle context meegenomen te hebben (weinig tijd). Alvast excuus daarvoor
MazzHead schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Zeker, dat is vanuit netcongestie/maatschappelijk perspectief ook onwenselijk wat mij betreft. De overheid loopt hier ook achter de feiten aan, maar het is ook wel weer een hele rompslomp/verduurzamingsdrempel als je gaat eisen dat er voor een warmtepompsubsidie een officiële warmteverliesberekening moet worden overlegd en er een betafactor >1 is.

Wat mij betreft zijn er een aantal routes die zowel voor de netcongestie als voor het individu goed kunnen werken:
- Warmte zo efficiënt mogelijk opwekken.
- Een flexibele installatie die buiten de stroomvraagpieken elektrisch vermogen kan opnemen en kan bufferen.
- De warmtevraag zo klein maken dat de efficiëntie niet meer zo veel uitmaakt (maar dan ga je meer richting passiefhuis situaties).

Liefst combineer je zo veel mogelijk van bovenstaande drie principes, maar goed dat is niet altijd mogelijk/haalbaar. Dus met een elektrisch element buiten piekuren bufferen maak je gebruik van principe twee. Een huis mede verwarmen met een elektrisch element omdat de warmtepomp dat vermogen niet kan leveren bij koude momenten leidt er echter toe dat op die momenten:

1 De warmte niet efficiënt opgewekt wordt
2 Er onvoldoende flexibiliteit is in de verwarming omdat het elektrisch element op dat moment onmisbaar is.

Als dit dus standaard in Nederland toegepast wordt, creëer je dus extra momenten van significante en inflexibele stroomvraag en dit vergroot en verlengd dit de netcongestie problematiek vrij stevig. Dan creëren we voor onszelf dus een extra probleem, wat we ook weer zelf moeten betalen om het op te lossen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MazzHead hmmja, het dwaalt nogal af :)
Sowieso ga ik je niet vertellen wat je wel of niet moet doen. Ik probeer je gedachtegang te volgen en ik snap de 12 kW doorstromer icm de wens een uur te kunnen douchen. Het lukt me (ook "met context") alleen niet om de combinatie met 600 liter en PV nut te geven.
Dat is een mooi onderwerp om in een apart topic uit te diepen.

• MazzHead
Proton_ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:43:
@MazzHead hmmja, het dwaalt nogal af :)
Sowieso ga ik je niet vertellen wat je wel of niet moet doen. Ik probeer je gedachtegang te volgen en ik snap de 12 kW doorstromer icm de wens een uur te kunnen douchen. Het lukt me (ook "met context") alleen niet om de combinatie met 600 liter en PV nut te geven.
Dat is een mooi onderwerp om in een apart topic uit te diepen.
Klopt, heeft weinig meer te maken met die warmtepomp zonder buitenunit.

Even ter verduidelijking: in je FAQ heb je alleen een RVS of ge-emailleerd boilervat opgenomen. Waar dat 600 liter buffervat (met CV water) voor is bedoeld is SWW, maar dan via een VWS (verswaterstation, red.) die, via een platenwarmtewisselaar met aan de primaire zijde CV water uit het buffervat, SWW maakt aan de secundaire kant. Zeg maar een losstaand onderdeel van een combiketel of bij stadsverwarming met eigen pomp die op de meest efficiente manier warm water maakt. Zo kun je het buffervat helemaal uitputten en eindigen met 15-25°C CV water. En die hoge delta T geeft dus een grote hoeveelheid warm tapwater bij een relatief kleine buffer, dat scheelt een factor 2-2,5 met een buffervat met hygienespiraal. Is in NL relatief onbekend.

Documentatie van een VWS (duits) pagina 22 tabel met in en uitgaande temperaturen geeft veel info wat zo een apparaat kan.

Dat topic komt er nog wel zodra het ontwerp is uitgekristalliseerd, work-in-progress, en ik mis die betaalbare WP zonder buitenunit nog, of die turbineketel, maar dat is al een paar jaar toekomstmuziek die het beste zou zijn. Met een beetje mazzel doe ik zo lang over het ontwerp dat ik het weer in de prullenbak kan gooien :+

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tinusa4 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:16:
Ik zat ook rond de 500m3 gas en heb middels de NIBE S735-4 (~4kW) nu een All-Electric oplossing.
Bijverwarming is eigenlijk niet nodig geweest. Zie hieronder statistieken (ik vermoed zelfs dat de bijverwarming enkel heeft aangestaan bij 1ste opstart en bezoek van NIBE bij bedrijfsinstellen van de WP).
[Afbeelding]

Op een koude dag draait bij mij de compressor op zo 20%-30% van zijn vermogen. Dus ik vermoed in het geval van @rokil zijn voorbeeld de 3.7 kW prima afdoende moet zijn.
Dank voor je input en juist woningen zoals die van jou zijn uitermate geschikt om met dit concept te werken.

Benieuwd of er inmiddels praktijk ervaring met de Inventum Ben is hier in het topic. Dat zou wel mooi zijn om praktijk data te kunnen zien met deze inmiddels toch wel representatieve winter 👌

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lawrentz schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:09:
[...]

De dialoog over de Ego en de reacties van iedereen kan ik me nog prima herinneren.
Het ging oa over de 3x 3kW backup heaters tov het thermisch vermogen van 4.1 kW.
De verhouding tussen de 3x 3kW backup heaters tov het thermisch vermogen van 4.1 kW is compleet zoek. Ook heb ik hier zojuist nog steeds geen verduidelijking voor kunnen vinden.
Wat ik ook nog steeds mis is een verklaring van het thermische vermogen bij -7 of -10 grC.
Daarnaast mis ik nog steeds een kwaliteitsverklaring/gelijkwaardigheidsverklaring bij het Bureau CRG.
Het bovenstaande was bij meerdere medetweakerts in dit draadje het geval.
Wat me nu ook opvalt is dat Ego twee warmtepompen in cascade met dubbele subsidie aanbiedt. Dit zie ik als oneigenlijk gebruik van een subsidieregeling. (Ego is hier overigens niet uniek in.)

Samengevat, mijn persoonlijke standpunt mbt de Ego is ongewijzigd.

Zo goed als reacties waren inhoudelijk.
Als je dan op 12 september jl aangeeft dat wie een warmtepomp wil en de EGO niet serieus overweegt met al z’n unieke selling-points niet goed bij z’n kokosnoot is.
Tsja, volgens mij heb je dan alles bij elkaar opgeteld ergens een afslag gemist.
Wat mij betreft parkeren we dit merk even. Ik heb daarvoor ook genoeg achtergrond info gezien die ik niet hier online ga delen helaas omdat geen juridisch gedoe wil.

Wat ik wel wil delen is dat het missen van gevalideerde data en fatsoenlijke installatie en service handleidingen wat mij betreft genoeg zeggen. Ik geef iedereen een eerlijke kans, ook start ups maar dan zullen toch echt beter hun best moeten gaan doen.

Ps er zijn merken die er niet voor de lange termijn in de warmtepomp handel zitten. Laat je vooral leiden ook door je gevoel die je hebt bij de kennis en kunde van je installateur en zeker ook van de gekozen fabrikant.

Ik snap dat niet iedereen een Viessmann of Stiebel Eltron kan veroorloven maar als iets de helft ervan kost moet je niet verwachten een soortgelijke oplossing te krijgen.

Ook zou ik iedere fabrikant willen oproepen het backup element niet groter te maken dan 50% van het maximale compressor vermogen bij -7
Hiermee voorkom je namelijk dat mensen pas na maanden doorhebben dat compressor niet werkt en of onnodig maanden cop1 heeft verwarmd.

Ik heb helaas bij een aantal mensen in praktijk gezien dat ze niet door hadden dat element continu aan stond met alle kosten van dien. Niet iedereen zit zo in de materie zoals wij hier.

Bij 3fase warmtepompen zit meestal een 9kW element welke ik dan alsnog instel op max 3kW om overbelasting in meterkast te voorkomen en onopgemerkt “sluipverbruik” uit te sluiten; men heeft bij een woning waar een 12kW (compressor vermogen) warmtepomp staat wel door als er maar slechts 3kW thermisch beschikbaar is.

• Lawrentz
ErikVers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:56:
[...]
Wat mij betreft parkeren we dit merk even. Ik heb daarvoor ook genoeg achtergrond info gezien die ik niet hier online ga delen helaas omdat geen juridisch gedoe wil.

Wat ik wel wil delen is dat het missen van gevalideerde data en fatsoenlijke installatie en service handleidingen wat mij betreft genoeg zeggen. Ik geef iedereen een eerlijke kans, ook start ups maar dan zullen toch echt beter hun best moeten gaan doen.
Hier ben ik het helemaal mee eens en hoop van harte dat iedereen hier zo over denkt.
Ps er zijn merken die er niet voor de lange termijn in de warmtepomp handel zitten. Laat je vooral leiden ook door je gevoel die je hebt bij de kennis en kunde van je installateur en zeker ook van de gekozen fabrikant.

Ik snap dat niet iedereen een Viessmann of Stiebel Eltron kan veroorloven maar als iets de helft ervan kost moet je niet verwachten een soortgelijke oplossing te krijgen.
Dan is de vraag wat tot een beter resultaat leidt zoals efficiëntie, comfort en levensduur.
Een kwaliteitswarmtepomp met mindere kwaliteit installatie of juist andersom, een mindere kwaliteit warmtepomp met kwalitatief goede installatie. (Met onderaan de streep dezelfde prijs.)
Dan kies ik toch voor de tweede optie.(een mindere kwaliteit warmtepomp met kwalitatief goede installatie).
Ook zou ik iedere fabrikant willen oproepen het backup element niet groter te maken dan 50% van het maximale compressor vermogen bij -7
Hiermee voorkom je namelijk dat mensen pas na maanden doorhebben dat compressor niet werkt en of onnodig maanden cop1 heeft verwarmd.
Ik heb helaas bij een aantal mensen in praktijk gezien dat ze niet door hadden dat element continu aan stond met alle kosten van dien. Niet iedereen zit zo in de materie zoals wij hier.

Bij 3fase warmtepompen zit meestal een 9kW element welke ik dan alsnog instel op max 3kW om overbelasting in meterkast te voorkomen en onopgemerkt “sluipverbruik” uit te sluiten; men heeft bij een woning waar een 12kW (compressor vermogen) warmtepomp staat wel door als er maar slechts 3kW thermisch beschikbaar is.
Backup elementen op zich zijn prima als ze ook doen wat ze zouden moeten doen, en dat is m.i. dienen als backup wanneer de compressor uitvalt zoals laatst bij de ID Vincent.
Wmb staan de backup elementen standaard uit en worden ze pas in noodgevallen handmatig aangezet.
En dienen ze niet om koude periodes te overbruggen, want dan lijkt mij dat een warmtepomp met een te klein vermogen is geïnstalleerd of dat de installatie verkeerd is ingeregeld of aangelegd.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Iemand hier al eens naar gekeken of wat met deze data/api kan? Ik ben niet ict onderlegd genoeg om hier iets uit te onttrekken. Of contact met ze gelegd? In dit project draait namelijk ook een Ben.

https://gitlab.com/the-gr...ojects/heat-pumps/ben-api

https://www.thegreenvillage.org/project/ben-dual-air/

[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 23-01-2026 22:00 ]

• Green frog
  • Nu online
Flatisa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
Toen ik in 2024 een WP zocht, stond de introductie datum op Q4-2024. Bij de VSK vorig jaar op Q3-2025. En nu Q1-2026. We gaan het zien. Papier is geduldig. Ding heeft niets bewezen. Wat mij betreft. Categorie; morgen gratis bier.

Zou ook zo graag een laag stroomverbruik zien en weinig geld uitgeven. Gegarandeerd warm huis en altijd warme douche. Heb nu maar liefst €4700 uitgegeven aan een EGO die in deze representatieve winter ruim onder de 10 kWh/dag blijft voor cv-water + DHW verwarmen. Dat moet toch beter kunnen……. oh wacht.

[ Voor 17% gewijzigd door Green frog op 26-01-2026 11:00 ]

• TheRealFreek
Green frog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Toen ik in 2024 een WP zocht, stond de introductie datum op Q4-2024. Bij de VSK vorig jaar op Q3-2025. En nu Q1-2026. We gaan het zien. Papier is geduldig. Ding heeft niets bewezen. Wat mij betreft. Categorie; morgen gratis bier.

Zou ook zo graag een laag stroomverbruik zien en weinig geld uitgeven. Gegarandeerd warm huis en altijd warme douche. Heb nu maar liefst €4700 uitgegeven aan een EGO die in deze representatieve winter ruim onder de 10 kWh/dag blijft voor cv-water + DHW verwarmen. Dat moet toch beter kunnen……. oh wacht.
Bewijs eerst maar eens dat jouw warmtepomp minder dan 10kWh per dag heeft verbruikt op de koude dagen voor je negatief praat over andere producten. Je hebt tot nu toe alleen data gedeeld van milde winterdagen waar iedere warmtepomp met twee vingers in z'n neus de boel warm kan houden, maar de écht interessante data houd je lekker achter, daar zal vast een reden voor zijn. Ik kan me voorstellen dat Inventum het rustig aan doet met lanceren en begint bij projecten waar ze een oogje in het zeil kunnen houden, je wilt als bedrijf immers geen problematisch product als de Vincent lanceren, met de bijbehorende imago- en financiële schade.

Ondertussen is de Ben wel genomineerd voor de VSK-award en de Ego niet.

• ArjoK
@TheRealFreek Wat heb je aan een bewijs van @Green frog dat met matige vorst zijn verbruik onder de 10kWh zit? Het enige dat je kan concluderen is dat de woning van @Green frog een lage warmte behoefte heeft. Het is een heel zoekplaatje in dit topic en het EGO topic om de snippers boven water te krijgen van de situatie van @Green frog . Zoals al eerder opgemerkt is het fijn dat @Green frog zeer tevreden is over zijn EGO. Wellicht kan @Green frog 1 keer zijn hele situatie in 1 bericht op een rijtje zetten, van historisch verbruik (stadsverwarming is ik het goed heb), afgiftesysteem, stook regime, sww verbruik ....... tot en met de bevindingen (gemeten) van verbruik van de EGO en wat wel en niet gemeten wordt (luchtdebiet ventilatielucht, totale luchtdebiet, cv debiet, diverse temperaturen, gevraagd vermogen EGO, warmte opwek enz.....) maar volgens mij heeft @Green frog al een keer aangegeven nauwelijks over meetgegevens te beschikken, dan valt er weinig zinnigs te zeggen over prestaties van de EGO.

• TheRealFreek
ArjoK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:10:
@TheRealFreek Wat heb je aan een bewijs van @Green frog dat met matige vorst zijn verbruik onder de 10kWh zit? Het enige dat je kan concluderen is dat de woning van @Green frog een lage warmte behoefte heeft. Het is een heel zoekplaatje in dit topic en het EGO topic om de snippers boven water te krijgen van de situatie van @Green frog . Zoals al eerder opgemerkt is het fijn dat @Green frog zeer tevreden is over zijn EGO. Wellicht kan @Green frog 1 keer zijn hele situatie in 1 bericht op een rijtje zetten, van historisch verbruik (stadsverwarming is ik het goed heb), afgiftesysteem, stook regime, sww verbruik ....... tot en met de bevindingen (gemeten) van verbruik van de EGO en wat wel en niet gemeten wordt (luchtdebiet ventilatielucht, totale luchtdebiet, cv debiet, diverse temperaturen, gevraagd vermogen EGO, warmte opwek enz.....) maar volgens mij heeft @Green frog al een keer aangegeven nauwelijks over meetgegevens te beschikken, dan valt er weinig zinnigs te zeggen over prestaties van de EGO.
Greenfog heeft screenshots gedeeld van zijn Homewizard energiemeter in het Ego-warmtepomp topic, maar enkel van een dag dat het niet zo koud was. Vervolgens geeft hij enkel selectief informatie over het verbruik van de warmtepomp wanneer het gunstig is. Deze persoon is duidelijk een superfan van het product en dat is leuk voor hem, maar als dit soort topics zijn bedoeld om een compleet inzicht te krijgen in een bepaald product en ik vind dat als je A zegt, je ook B moet zeggen, zeker gezien deze informatie dus gewoon beschikbaar is. Daarnaast stoor ik mij eraan dat deze persoon zich negatief uitlaat over andere producten, terwijl hij zelf zonder bewijs van prestatie de Ego helemaal zit op te hemelen. Het delen van halve informatie kan juist een vertekend beeld geven ten opzichte van het delen van alle informatie.

• Green frog
  • Nu online
TheRealFreek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Greenfog heeft screenshots gedeeld van zijn Homewizard energiemeter in het Ego-warmtepomp topic, maar enkel van een dag dat het niet zo koud was. Vervolgens geeft hij enkel selectief informatie over het verbruik van de warmtepomp wanneer het gunstig is. Deze persoon is duidelijk een superfan van het product en dat is leuk voor hem, maar als dit soort topics zijn bedoeld om een compleet inzicht te krijgen in een bepaald product en ik vind dat als je A zegt, je ook B moet zeggen, zeker gezien deze informatie dus gewoon beschikbaar is. Daarnaast stoor ik mij eraan dat deze persoon zich negatief uitlaat over andere producten, terwijl hij zelf zonder bewijs van prestatie de Ego helemaal zit op te hemelen. Het delen van halve informatie kan juist een vertekend beeld geven ten opzichte van het delen van alle informatie.
Was niet m’n bedoeling negatief te zijn op ‘n ander product. Alleen een waarschuwing dat ik in 2024 al op dat ding zat te wachten, en het opgegeven heb. Hij is met DHW in ieder geval stuk duurder.

Ik stoor me ook, aan figuren die hier hun halve energieverbruik delen en doen alsof het DHW verbruik erbij zit. Of die m’n complete doopcel willen weten.

M’n energieverbruik november 211 kWh, december 323 kWh, januari loopt nog, nu 289 kWh. Doe ermee wat je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_MIThNQFZaxzbMc2nPyhnL24-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXEvM7fcUEXXATFUctFZoGxF.png?f=fotoalbum_large

Tussenwoning uit 1983 in de Randstad, 2-personen, leef oppervlakte 120 m2, energielabel C, overal normale radiatoren. Dacht m’n stadsverwarming verbruik te weten, maar heb door verschillende redenen geen idee van een betrouwbaar verbruik. Ventilatie lucht van Duco box silent, lucht komt uit toilet, douche en zolder.

[ Voor 5% gewijzigd door Green frog op 26-01-2026 15:23 ]

• AirX
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

Weer een nieuw model, deze keer van Weheat: https://www.weheat.nl/producten/swift

• Mjier
  • Laatst online: 15:53
Ben benieuwd! In ieder geval is de naam gierzwaluw/swift leuk bedacht voor een warmtepomp die als een nestje in je dak hangt.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:51
Ben ook benieuwd maar heb mijn bedenkingen bij alleen de 4g verbinding. Heb liever iets wat ook gewoon handmatig ingesteld kan worden en niet afhankelijk is van een cloud. Wat gebeurt er als weheat niet meer bestaat of jouw type niet meer ondersteund. Heb je dan een heel dure baksteen?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Flatisa
Bijzonder dat het echt in het schuine dak wordt gemonteerd. Gaat dat geen resonantie opleveren? Als die los 'op de grond' zou staan heb je daar denk ik minder last van.

• AirX
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

Elac schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:13:
Ben ook benieuwd maar heb mijn bedenkingen bij alleen de 4g verbinding. Heb liever iets wat ook gewoon handmatig ingesteld kan worden en niet afhankelijk is van een cloud. Wat gebeurt er als weheat niet meer bestaat of jouw type niet meer ondersteund. Heb je dan een heel dure baksteen?
Daar is al veel over geschreven in Weheat warmtepompen. Weheat geeft aan een escrowregeling te hebben. Bij faillissement krijgt een groep van installateurs alle broncode etc om een vervangende dienst neer te zetten.

• AirX
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

Flatisa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Bijzonder dat het echt in het schuine dak wordt gemonteerd. Gaat dat geen resonantie opleveren? Als die los 'op de grond' zou staan heb je daar denk ik minder last van.
Ik mag hopen dat ze daar een goed systeem voor gemaakt hebben. Ik vind het in ieder geval mooi dat ze nu een binnensysteem hebben. In de winter je dakkapel op 8m+ op in geval van storing of onderhoud lijkt me maar niets.

[ Voor 18% gewijzigd door AirX op 26-01-2026 17:02 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Flatisa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDy-G7Cs-j9_JXTwnh5VyEQrug4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwAZzU2kGJHPviW4kKFNZJfP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2xkvUUliFK930leNIcb7zvqFgU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6dxIbvYjRJaeOWhelx7qOI69.jpg?f=user_large

Weheat Swift

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ice-T106
Trillingen valt denk ik wel mee. Bij mij staat de buitenunit zo, en dat is qua geluid een prima oplossing. Dus als dit zo makkelijk te plaatsen is als een dakraam vind ik het wel een mooie oplossing. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0yrrqwxKfJfzcP2YXID1phCUUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JjEaxaL4Sg7xwLMSCBEu9LVt.png?f=fotoalbum_large

• ArjoK
Werkt dit nog met een paar centimeter sneeuw?

• AirX
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

ArjoK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:37:
[...]

Zullen ze over nagedacht hebben hoop ik dan altijd maar. Misschien verwarmingslint in de lamellen? Kwartiertje aan bij onvoldoende luchtflow en alle sneeuw is er wel weer af.

[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 26-01-2026 23:03 ]

• Taxi645
ArjoK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:37:
[...]

Ik heb het sneeuw aspect ook nog even specifiek toegevoegd aan het startbericht. Want ik vraag me hetzelfde af voor de Swift en in zijn algemeenheid is het sneeuwvrij blijven natuurlijk sowieso een voordeel van een binnen opgestelde warmtepomp t.o.v. ingebouwd in dak of met buitenunit (al sneeuwt het natuurlijk niet zo vaak).

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:24
@ice-T106 weet je toevallig het merk van deze oplossing?

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• HerrFLSH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-01 18:28
Heeft iemand toevallig de Inventum BEN brochure? Ik kan online alleen info vinden op de site van wasco en een specificatieblad van Intentum zelf (https://ben.inventum.com/...-BEN-Dual-AIR-mono-V1.pdf). Ik ben terug gebeld door iemand van Inventum die het ging opsturen, maar ik heb het nooit gekregen.

• Flatisa
HerrFLSH schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:26:
Heeft iemand toevallig de Inventum BEN brochure? Ik kan online alleen info vinden op de site van wasco en een specificatieblad van Intentum zelf (https://ben.inventum.com/...-BEN-Dual-AIR-mono-V1.pdf). Ik ben terug gebeld door iemand van Inventum die het ging opsturen, maar ik heb het nooit gekregen.
https://inventum.bcb-onli...ntum%20-%20ben%20dual-air

Onderin op brochure klikken. Er zijn ook anderen (te vinden in dit topic) maar deze had ik nog niet gezien.

• Bimmermans
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:33

• Green frog
  • Nu online
Ik snap niets van de hype van die Ben dual-air. Zoek WP voor familie lid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCrCz0e7w3bCoY-6GEia3mpwb2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KM4V4Jj8QahEas1JAIsy4shm.png?f=fotoalbum_large

Hier staat een A7W35 COP3,24 en A7W55 COP2,53 dat is stuk minder goed dan bv de getallen van de EGO (respectievelijk 4,6 en 3,24) bij dezelfde meet methode. Hij legt het ook af tegen de Nibe S735-4 of 7.

Maar hier staan andere getallen A7W35 COP7,09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1ZF8g3I7RMJQcGo5IpIKZPqJkQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3vQEKJZ2i94NXlqZfOf2yzea.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is als bij 35% belasting. Dat is toch balletje-balletje of niet? Bij zo’n lage belasting doet iedere WP het beter. Duh.

Of mis ik ergens iets? Hij heeft wel meer vermogen. 5,38 kW tegen 4,1 kW (die heb je ook nodig door de lagere efficiëntie), maar maakt ook meer geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door Green frog op 31-01-2026 13:06 ]

• TheRealFreek
Als je ventilatielucht bijmengt met de Ben, dan stijgt het COP, maar je moet de lucht wel de opnieuw bijverwarmen die je hebt gebruikt. De COP van een ventilatiewarmtepomp vergelijken met een warmtepomp op buitenlucht is appels met peren vergelijken zolang je de energie van de ventilatie niet meeneemt in de berekening. De deellasten die je ziet hij 7 graden etc zijn genormeerde condities waarop de warmtepomp wordt getest om het scop te bepalen en het energielabel.

[ Voor 50% gewijzigd door TheRealFreek op 31-01-2026 14:00 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Deze week weer een mooie Kronoterm geplaatst. Wat een degelijke en stille machine uit Europa.
5,8kW (A-7/W35)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmkFSJ4TsyDR-FafJ-fa7vOAJls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1IqWGcxgyoAz7WA8ulb0PVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeKqteYHtymeuYVcsQPbdWLaF78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VRau3KV6pKJO8mTBipp1ByGC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFlBDa7RPkXipGV3bnhw9nVb8F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04TedBT5FQnKzWMg6xQEmZmY.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• TheRealFreek
Carboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:44:
Deze week weer een mooie Kronoterm geplaatst. Wat een degelijke en stille machine uit Europa.
5,8kW (A-7/W35)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor doorvoeren zitten er aan de buitenkant van de woning in deze toepassing?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

TheRealFreek schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Wat voor doorvoeren zitten er aan de buitenkant van de woning in deze toepassing?
Er zijn diverse doorvoeren voor leverbaar met rooster of kap.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Er zijn diverse doorvoeren voor leverbaar met rooster of kap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO-weU3KDI2_M-CR9P5S1RMsl28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwavPinXpSBMHxkq0y6RiD2y.jpg?f=fotoalbum_large

• rokil
  • Niet online
Zeker mooi, maar aan de dure kant helaas...

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rokil schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:38:
Zeker mooi, maar aan de dure kant helaas...
Niet de goedkoopste maar top kwaliteit en hoog vermogen voor dit soort type warmtepompen zonder buitendeel.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:23

Seafarer

XXX

5,8kW (A-7/W35)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit was typisch een locatie waar een monoblock niet mogenlijk was?

Ik zat even simpel te denken, schuurtje plat gooien monoblock plaatsen. Het zal wel weer moeilijker zijn dan het eruit ziet. :) Plaats je deze regelmatig?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Lawrentz
Seafarer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Ik zat even simpel te denken, schuurtje plat gooien monoblock plaatsen. Het zal wel weer moeilijker zijn dan het eruit ziet. :) Plaats je deze regelmatig?
Daar zat ik ook aan te denken.

Zie ik een golfplaten dak van asbest waarbij de aansluiting tussen dak en muur is opgevuld met PUR?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Seafarer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Ja die plaatsen wij regelmatig en een smal oud rijtjeshuis met geluid issues. Deze Kronoterm is buiten nauwelijks waarneembaar. Ook binnen zeer stil. Enige nadeel is door al die degelijkheid 180 kg. 😅

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Lawrentz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken.

Zie ik een golfplaten dak van asbest waarbij de aansluiting tussen dak en muur is opgevuld met PUR?
Het is nog een tijdelijke oplossing want er komt nog een nieuwe uitbouw op termijn.

• AirX
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

5,8kW (A-7/W35)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was recht naar boven door het dak geen optie? Scheelt nogal kanaallengte.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste