Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Ja, laten we ons dat voorstellen, da's een leuk sommetje.
Laten we gisteren nemen voor wat uitgangspunten: inclusief alles een spread van €0.24 tot €0.41/kWh (factor 1.7).
Buitentemperatuur gemiddeld 4°C, vrij doorsnee winterweer.
Er is (bij mij, historisch 800 m³/jaar gas) 60 kWh warmte opgewekt met COP4.4, Ta 26.
Hoe verhoudt dat zich tot een 600 liter buffervat? Dat kan ik dus opwarmen tot de temperatuur die hoort bij COP2.6, anders is die warmte alsnog duurder dan op het duurste moment opwekken. Die aanvoertemperatuur is bij mijn warmtepomp ongeveer 55°C en het vat is bruikbaar tot 26°C => dT 29K.
600 kg * 29K * 4.2 kJ/kgK = 20 kWh
Ik kan met zo'n groot buffervat dus slechts 1/3 van het verbruik sturen als ik 'm opwarm tot een punt waarop het even duur is als gewoon op het duurste moment stoken.
Een lagere temperatuur maakt het goedkoper maar geeft je nog minder flexibiliteit
Het is aan te raden dit sommetje zelf ook te maken met je eigen gegevens en uitgangspunten: met vloerverwarming zoals in mijn voorbeeld kan je de buffer vrij ver leegtrekken, met radiatoren die 35 graden willen al een stuk minder.
En met mijn vloerverwarming kan ik sowieso de warmtepomp twee uur achter elkaar uit zetten zonder dat het merkbaar is; een paar ton aan vloer doet een veelvoud van 600 liter.
Die 20 kWh warmte had ik overigens ook uit een 5 kWh accu kunnen halen zonder ingewikkelde sturing, het opofferen van een kamer en een warmtepomp zwaar belasten (>4 kW in dit topic, maar dan nog duurt het een paar uur om zowel het huis warm te houden als de 20 kWh in het vat te krijgen).
Aangezien jij en @
Lawrentz blijkbaar de
context niet gelezen hebben, hierbij een originele quote van mijn bericht:
En als ik dan op basis van mijn gasverbruik een ontwerp maak bevat dat, naast een 5kW WP, toch echt een 50W-12kW aan (deels) regelbare verwarmingselementen en een buffervat.
Ik weet het, dat is totaal onnodig, maar ik wil graag een uur kunnen douchen als ik er zin in heb.
Op basis van die context reageert @
Taxi645 dan over gebruik van verwarmingselementen en dat ik een WP met meer vermogen zou moeten inpassen. Dat is een opmerking binnen de context
Daarop reageer ik weer dat die (verwarmingselementen, red.) vaker in full electric situaties zijn ingebouwd, dus mag dat wat mij betreft ook in dat buffervat van 600 liter.
Waarop dan @
Lawrentz vraagt waarom ik dan een buffervat in combinatie met een warmtepomp gebruik aangezien dat totaal onnodig is.
Dus geef ik aan dat die situatie op mijn ontwerp niet van toepassing is, en dat het voor SWW is maar ook voor verwarming kan dienen. Zelfs dat via een driewegklep de WP gewoon direct op het verwarmingscircuit gekoppeld kan worden. En je ook kan verwarmen vanuit het buffervat.
En dan ga jij dat even netjes uitrekenen met je sommetje waarbij je mij aanspoort mijn huiswerk te doen
Mijn sommetjes zijn heel simpel:
- met een 270l WPB op 55°C kun je ongeveer 434 liter tapwater van 38°C halen. Uit een buffervat van 600 liter met 55°C via VWS ongeveer 850 liter tapwater van 38°C halen. Zeg maar factor 2. Dus een buffervat van 600 liter is nodig om een uurtje te kunnen douchen met 14l/min. Goh, hoe toevallig
- vermogen van maximaal 12 kW is prima in staat dat vat tot 90°C op te warmen met PV overschot, na het eventueel eerst in een thuisaccu op te slaan. Dus in de zomer gratis twee uur douchen

- indien de WP defect is kan ik verwarmen en douchen door de verwarmingselementen te gebruiken.
Ik heb je WP FAQ doorgespit, ook het SWW deel wat zoals je hierboven kan lezen een omissie bevat. En op basis van die inzichten een voorlopig ontwerp gemaakt in combinatie met onze comforteisen. Een buffervat van 600 liter kan bij ons op de BG staan, in de bijkeuken ongeveer 75cmx85cm waarbinnen het vat met een diameter van 65cm kan staan, omringt door isolatie. Of in een hoek van de garage. In tegenstelling tot jouw huis hebben we hier kamers die groter zijn dan een vierkante meter en je horizontaal kan slapen
En als het dan koud is en de WP alleen de verwarming kan bijhouden gebruik ik zomaar die verwarmingselementen om in iets meer dan 2 uur die buffer op douchetemperatuur te krijgen. En soms zelfs die verwarmingselementen om dan de WP te ondersteunen. En dan zijn we weer rond bij de in context reactie van @
Taxi645.
Context, context context