Kan die Kronotherm eigenlijk strak tegen een schuin dak aan qua aansluiting? (Met bijvoorbeeld de burgerhout Elytra). En is die 128cm hoogte (https://www.dhps.nl/wp-content/uploads/Versi-I-Flyer-v7.pdf) inclusief of exclusief die zwarte aansluitkap? Heb hier maar net genoeg ruimte en denk dat het niet gaat passen, maar misschien toch ook net welCarboy54 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Nee wordt nog verbouwd. In de woning was nog oliestook 🥴
Zonder buffervat vanwege vvw en waterinhoud niet noodzakelijk. Afstand vlgs voorschrift fabrikant.bladebla schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]
Ik ben blij dat er toch gestaag wat installaties bij komen. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing maar wat een fijne warmtepomp is dit. Stil, betrouwbaar en kan goed terugmoduleren voor lange runs.
Heb jij ook Versi-I installaties gedaan zonder buffervat?
Is de minimale afstand tussen inlaat en afvoer bij deze installatie zo voldoende, opdat geen eigen lucht aangezogen wordt?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
AirX schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Kan die Kronotherm eigenlijk strak tegen een schuin dak aan qua aansluiting? (Met bijvoorbeeld de burgerhout Elytra). En is die 128cm hoogte (https://www.dhps.nl/wp-content/uploads/Versi-I-Flyer-v7.pdf) inclusief of exclusief die zwarte aansluitkap? Heb hier maar net genoeg ruimte en denk dat het niet gaat passen, maar misschien toch ook net wel.
:strip_exif()/f/image/IOjmvUFFfTL8RecixE30szpV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een voorbeeld.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Die maat is zonder die zwarte verlopen (dat is ook de enige functie).AirX schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Kan die Kronotherm eigenlijk strak tegen een schuin dak aan qua aansluiting? (Met bijvoorbeeld de burgerhout Elytra). En is die 128cm hoogte (https://www.dhps.nl/wp-content/uploads/Versi-I-Flyer-v7.pdf) inclusief of exclusief die zwarte aansluitkap? Heb hier maar net genoeg ruimte en denk dat het niet gaat passen, maar misschien toch ook net wel.
Je zou zelf iets kunnen fabriceren om de aansluiting te maken. De lucht uit de Kronoterm is echt mega koud, als ik een inschatting moet maken ver onder -10 (buiten was het 5*C) dus wel heel goed isoleren om geen condens te krijgen!
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Wat is een typische plek voor condensatie, de buis voor de muurdoorvoer? Welke dikte materiaal gaat hier omheen?Stoker schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:24:
[...]
dus wel heel goed isoleren om geen condens te krijgen!
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
@AirX Zie ook eventueel de info in deze handleiding: Voorbereiding op installatie
Overigens schrijven ze minimaal 2 meter afstand voor, tussen beide luchtkanalen (bijlage 17).
Overigens schrijven ze minimaal 2 meter afstand voor, tussen beide luchtkanalen (bijlage 17).
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Ook erg benieuwd naar dit model van Bosch: https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-3800i-ew-21076814-p/
Morgen tijdens de VSK beurs maar even opzoeken!
Vermogen 1,6 kW? Dat is net genoeg voor mijn halve woonkamer. Dit is meer iets voor erbij toch? Hybride oplossing zeg maar.RachC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
Ook erg benieuwd naar dit model van Bosch: https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-3800i-ew-21076814-p/
Ben je niet bang dat die 9kW naverwarmer heel vaak aan gaat?
Grappig product, maar buiten scope van dit topic imo.RachC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
Voor iedereen die na het stook seizoen aan de gang gaat met z’n radiatoren, Jaga komt met een nieuwe serie verticale LTV, de Vertilina Hybrid.
Ander principe dan de vertigo hybrid was, die blies van onder naar boven, deze van links naar rechts. Mooi compact ding dat in hogere afmetingen te krijgen is.
Behoorlijk stuk beter in de warmte afgifte bij 30°- 45°C range, ook in koelen. Geluid ook lager.
Ding moet nog geïntroduceerd worden, prijzen kan ik niet vinden.
https://www.jaga.nl/media/caxpkv2d/vertilina_hybrid_nl.pdf
Ander principe dan de vertigo hybrid was, die blies van onder naar boven, deze van links naar rechts. Mooi compact ding dat in hogere afmetingen te krijgen is.
Behoorlijk stuk beter in de warmte afgifte bij 30°- 45°C range, ook in koelen. Geluid ook lager.
Ding moet nog geïntroduceerd worden, prijzen kan ik niet vinden.
https://www.jaga.nl/media/caxpkv2d/vertilina_hybrid_nl.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door Green frog op 25-02-2026 11:22 ]
Inmiddels is voor de Inventum BEN ook de uitgebreide installatie- en gebruikshandleiding te downloaden, zie https://downloads.inventu...up=ventilatiewarmtepompen
Ik heb een nieuwe topic aangemaakt voor de Zweedse Qvantum warmtepomp zonder buitendeel met een thermische batterij 4 en 6 kW.
Carboy54 in "Ervaringen Qvantum ventilatie warmtepomp"
Carboy54 in "Ervaringen Qvantum ventilatie warmtepomp"
Wat vinden jullie van de combi Airco en beperkte ventilatiewarmtepomp zoals een ATAG interion?
Ik kom veel bewoners tegen die ouderwetse radiatoren hebben en sinds de Ukraine crisis (grotendeels) verwarmen met een airco. Dat is leuk en bespaart veel gas, maar mensen betalen wel heel veel vaste lasten (€550-675) voor een heel klein beetje gas. Dit kan makkelijk €3,-/m3 zijn alleen aan vaste lasten. De voordelen van een combo van een airce en kleine ventilatiewarmtepomp zijn mijn inziens:
- Je kunt koelen
- Je hebt minder debiet op de ventilatiewarmtepomp nodig
- Je gebruikt de energie in je ventilatielucht nuttig voor een hoge COP daarop
- Omdat de airco een groot deel van het warmteverlies dekt, kan de aanvoertemperatuur in de radiatoren laag blijven wat wederom de COP in de ventilatiewarmtepomp verhoogt
- De badkamer wordt verwarmt.
- Meer potentieel voor eigen zonneopbrengst gebruikt.
- Genoeg vermogen om om goedkope stroom momenten of momenten met eigen opbrengst wat extra energie in je huis te stoppen om koude momenten te overbruggen, met toch een heel laag minimum vermogen.
- Te overzien installatie kosten.
- Iets van back-up bij defect aan een van de twee.
Het gaat me meer om deze combi als mensen al een airco in de woonkamer hebben. Al kun je de combo natuurlijk ook samen in een keer installeren. Wat vinden jullie er van?
Ik kom veel bewoners tegen die ouderwetse radiatoren hebben en sinds de Ukraine crisis (grotendeels) verwarmen met een airco. Dat is leuk en bespaart veel gas, maar mensen betalen wel heel veel vaste lasten (€550-675) voor een heel klein beetje gas. Dit kan makkelijk €3,-/m3 zijn alleen aan vaste lasten. De voordelen van een combo van een airce en kleine ventilatiewarmtepomp zijn mijn inziens:
- Je kunt koelen
- Je hebt minder debiet op de ventilatiewarmtepomp nodig
- Je gebruikt de energie in je ventilatielucht nuttig voor een hoge COP daarop
- Omdat de airco een groot deel van het warmteverlies dekt, kan de aanvoertemperatuur in de radiatoren laag blijven wat wederom de COP in de ventilatiewarmtepomp verhoogt
- De badkamer wordt verwarmt.
- Meer potentieel voor eigen zonneopbrengst gebruikt.
- Genoeg vermogen om om goedkope stroom momenten of momenten met eigen opbrengst wat extra energie in je huis te stoppen om koude momenten te overbruggen, met toch een heel laag minimum vermogen.
- Te overzien installatie kosten.
- Iets van back-up bij defect aan een van de twee.
Het gaat me meer om deze combi als mensen al een airco in de woonkamer hebben. Al kun je de combo natuurlijk ook samen in een keer installeren. Wat vinden jullie er van?
Dat de mensen dan geen warmwater meer hebben, dus of de gasketel blijft hangen (weg business case) of er moet een (warmtepomp)boiler komen (een mindere business case).Taxi645 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:59:
Daarbij zijn de vaste kosten voor de gasaansluiting bij een beetje gas gebruik geen €550-676, maar €287-366 dus de terugverdientijd verdubbeld en is de business case ook een stuk minder.
€100 vaste leveringskosten en netwerkkosten (Enexis) € 187 (tot 500m3) of €266 (tot 4.000 m3)
Ik bedoel natuurlijk een ventilatiewarmtepomp gecombineerd met een boilervat, dat leek me wel voor de handliggend genoeg om niet apart te vermelden.Joove schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:44:
[...]
Dat de mensen dan geen warmwater meer hebben, dus of de gasketel blijft hangen (weg business case) of er moet een (warmtepomp)boiler komen (een mindere business case).
Ik zei niet vast lasten voor de gasaansluiting, Ik zei vaste lasten voor een klein beetje gas. De meeste mensen betalen ook onderhoudskosten en afschrijvingskosten van hun ketel. Dat kan makkelijk elk €150-175 per jaar zijn. Tel je dat op bij de €100 vaste leveringskosten en de €187 netwerkkosten die je noemde, zit je op €587-637/jaar. Heb je een huurketel, kun je zomaar €400-500 voor je ketel kwijt zijn. Dan is het nog flink wat meer.Daarbij zijn de vaste kosten voor de gasaansluiting bij een beetje gas gebruik geen €550-676, maar €287-366 dus de terugverdientijd verdubbeld en is de business case ook een stuk minder
€100 vaste leveringskosten en netwerkkosten (Enexis) € 187 (tot 500m3) of €266 (tot 4.000 m3)
Dit geldt overigens niet alleen voor airco's, maar voor alle hybride opstellingen. Dat je na 15 jaar meer dan €10.000 kwijt bent alleen al aan vaste lasten zeggen de meeste installateurs er niet bij.
[ Voor 11% gewijzigd door Taxi645 op 12-03-2026 21:14 ]
Maar dat is niet voor de handliggend bij de Atag Interion welke alleen verwarming doet en (momenteel) niet gecombineerd kan worden met een boilervat.Taxi645 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:11:
Ik bedoel natuurlijk een ventilatiewarmtepomp gecombineerd met een boilervat, dat leek me wel voor de handliggend genoeg om niet apart te vermelden.
Afschrijfkosten heb je ook bij een warmtepomp, na gemiddeld 15 jaar gaat de warmtepomp ook kapot en moet die vervangen worden. Stel je koopt de Ata Interion voor de verwachte prijs van €3400, dan heb je ook afschrijfkosten van €226 per jaar. Een warmtepomp heeft ook een beetje onderhoud nodig om goed te blijven werken, niet iedereen is een tweaker en durft het aan om het zelf te doen.Ik zei niet vast lasten voor de gasaansluiting, Ik zei vaste lasten voor een klein beetje gas. De meeste mensen betalen ook onderhoudskosten en afschrijvingskosten van hun ketel. Dat kan makkelijk elk €150-175 per jaar zijn. Tel je dat op bij de €100 vaste leveringskosten en de €187 netwerkkosten die je noemde, zit je op €587-637/jaar.
Dit geldt overigens niet alleen voor airco's, maar voor alle hybride opstellingen. Dat je na 15 jaar meer dan €10.000 kwijt bent alleen al aan vaste lasten zeggen de meeste installateurs er niet bij.
Maar is dat wel een realistische case voor een kleine warmtepomp? De mensen met een huurketel huren een ketel met een reden, bijvoorbeeld omdat ze het geld niet hebben om in 1 keer te betalen. Om dan te denken dat ze even € 6000+ hebben liggen voor een warmtepomp en bolier lijkt me niet logisch.Heb je een huurketel, kun je zomaar €400-500 voor je ketel kwijt zijn. Dan is het nog flink wat meer.
Met weinig/laag gasverbruik is er minder te compenseren en dus een moeilijke case te maken kijkend naar het geld. Speel ook eens met Kostencalculator gas vs (hybride) warmtepomp dat geeft mooi inzichten.
Hier 2 opstellingen zonder buitenunit. De eerste is een Qvantum en werkt op ventilatielucht tot 6 kW. Interessant vanwege de standaard thermische batterij en sww.
:strip_exif()/f/image/BB2UfCzBL3sj6ywqaXRBbHEX.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2e is een Kronoterm met losse sww boiler en werkt uitsluitend met lucht van buiten af tot 7 KW en zeer stil. Beide vermogens exclusief aanwezige backup heaters.
Beide units zijn slim en kunnen werken met dynamische tarieven.
:strip_exif()/f/image/BB2UfCzBL3sj6ywqaXRBbHEX.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2e is een Kronoterm met losse sww boiler en werkt uitsluitend met lucht van buiten af tot 7 KW en zeer stil. Beide vermogens exclusief aanwezige backup heaters.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2026 10:32 ]
De BEN is daar ook aanwezig. Itho Daalderop Vincent hebben ze ook nog staan, voor om te vertellen dat het niks isCarboy54 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:28:
Hier 2 opstellingen zonder buitenunit. De eerste is een Qvantum en werkt op ventilatielucht tot 6 kW. Interessant vanwege de standaard thermische batterij en sww.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door Ingelogd op 14-03-2026 13:24 ]
Dat klopt niet meer. Alle Vincents zijn opnieuw ontworpen en gewisseld onder garantie.Ingelogd schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:23:
[...]
De BEN is daar ook aanwezig. Itho Daalderop Vincent hebben ze ook nog staan, voor om te vertellen dat het niks is
Dat is wel mooi nieuws, gaat er een herintroduceer plaatsvinden?Carboy54 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Dat klopt niet meer. Alle Vincents zijn opnieuw ontworpen en gewisseld onder garantie.
[ Voor 8% gewijzigd door Ingelogd op 15-03-2026 11:59 ]
Wat meer info over de Midea H-Pack (staat bij topic start als CirqHP indoor):
https://climacon.be/wp-co...-H-Pack-R290-Climacon.pdf
Een SCOP ontbreekt nog, en het lijkt me niet erg logisch dat het vermogen bij -15 hoger is dan bij -7 graden, of vergis ik me? Lijkt verder wat beperkt terug te moduleren, tot 2,5W. Ook een geluidsvermogensniveau van 53 dB buiten valt nogal tegen?
Toch interessant als alternatief voor de inventum BEN.
Een SCOP ontbreekt nog, en het lijkt me niet erg logisch dat het vermogen bij -15 hoger is dan bij -7 graden, of vergis ik me? Lijkt verder wat beperkt terug te moduleren, tot 2,5W. Ook een geluidsvermogensniveau van 53 dB buiten valt nogal tegen?
Interessante specs voor de NL-tussenwoning markt.tacod schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:56:
Echter, je noemt het al, geluidsvermogen 53 dB(A) bij A7/W35. Die zal echt wel flink meer lucht verplaatsen bij A-7/W40 (als voorbeeld). En dat debiet moet je maar kwijt kunnen bij de doorvoer met aanvaardbaar geluid. Welk debiet trouwens, staat niet genoemd. Doorvoermaat 250mm is ook wel echt flink hoor.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Bij tussenwoningen is geluid een belangrijke factor. Meer dan 90% van de warmtepompen voldoen dan niet aan de wettelijke geluids normen. In dit specifieke geval voldoet uitsluitend de Vaillant aan de norm van 40 dB in de nacht.GudZ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:42:
[...]
Interessante specs voor de NL-tussenwoning markt.
Echter, je noemt het al, geluidsvermogen 53 dB(A) bij A7/W35. Die zal echt wel flink meer lucht verplaatsen bij A-7/W40 (als voorbeeld). En dat debiet moet je maar kwijt kunnen bij de doorvoer met aanvaardbaar geluid. Welk debiet trouwens, staat niet genoemd. Doorvoermaat 250mm is ook wel echt flink hoor.
Interessant als vervanging van de cv ketel. Alleen die 53 dB is wel een dingetje op zolder met een open trap er binding naar de slaapkamers. Kan dan wel mooi de uitlaat van de wtw er op aansluiten.
Deze gaat het voor mij wel redden samen met de airco beneden.
Hoop dat het prijstechnisch ook een beetje interessant is.
Deze gaat het voor mij wel redden samen met de airco beneden.
Hoop dat het prijstechnisch ook een beetje interessant is.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
@Taxi645 Ik zie het, binnen is 44. Ook nog best wel veel.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
De hoogte van 76cm valt me erg mee. De hoogte van de hydrobox kan ik zo niet vinden maar dit lijkt interessant voor plaatsing onder schuin dak.tacod schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:56:
Zijn dit soort warmtepompen nog een reëele optie?
Ze lijken of erg duur te zijn. Of mensen lijken er niet erg tevreden mee te zijn als ik de topics over de genoemde warmtepompen doorlees.
Of mis ik iets?
Ze lijken of erg duur te zijn. Of mensen lijken er niet erg tevreden mee te zijn als ik de topics over de genoemde warmtepompen doorlees.
Of mis ik iets?
Voor mij persoonlijk: nog niet, maar er zitten een paar nieuwe producten in de pijplijn die hopelijk betaalbaarder zijn en waarin bestaande problemen zijn opgelost. Inventum heeft bijvoorbeeld al een paar jaar ervaring op dit gebied en komt nu met een volgende generatie. Dus niet direct afschrijven.sugarlevi01 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:10:
Zijn dit soort warmtepompen nog een reëele optie?
Of mis ik iets?
Tegelijkertijd is er gewoon geen alternatief. Ik heb nul buitenruimte en buren met terassen of slaapkamers direct op de erfgrens. Het dak is van hout, dus een warmtepomp op het dak levert risicos met resonanties. Dus moet ik wel binnen een oplossing vinden.
PVT, misschien, want is nog stiller. Maar dat is pas echt duur: 25K om van 500m3 gas af te komen! Bovendien onbetrouwbaar tijdens koude periodes, want geen ontdooicyclus mogelijk.
Qvantum en Kronoterm zijn reëele opties tot 7 kW zonder gebruik van backup heaters. De Kronoterm is heel erg stil in zijn soort maar daardoor wel groot.tacod schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:42:
[...]
Voor mij persoonlijk: nog niet, maar er zitten een paar nieuwe producten in de pijplijn die hopelijk betaalbaarder zijn en waarin bestaande problemen zijn opgelost. Inventum heeft bijvoorbeeld al een paar jaar ervaring op dit gebied en komt nu met een volgende generatie. Dus niet direct afschrijven.
Tegelijkertijd is er gewoon geen alternatief. Ik heb nul buitenruimte en buren met terassen of slaapkamers direct op de erfgrens. Het dak is van hout, dus een warmtepomp op het dak levert risicos met resonanties. Dus moet ik wel binnen een oplossing vinden.
PVT, misschien, want is nog stiller. Maar dat is pas echt duur: 25K om van 500m3 gas af te komen! Bovendien onbetrouwbaar tijdens koude periodes, want geen ontdooicyclus mogelijk.
Heb gisteren in Zeist de Inventum Ben dual air in bedrijf gezien. Mooi apparaat en best stil.
Bij de huidige buitentemperaturen hoeven ze ook nauwelijks aan de bak.AirX schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:13:
Heb gisteren in Zeist de Inventum Ben dual air in bedrijf gezien. Mooi apparaat en best stil.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Simpelweg bij de testopstelling de thermostaat 6 graden boven de huidige temperatuur gezet. Dan gaat hij wel hard draaien hoor. Geluid viel erg mee. Veel stiller dan de Weheat Blackbird die ze ook hadden staan. En dan staat de Ben ook nog binnen en kun je er een 10db demper (elytra van Burgerhout) eraan plaatsen. De Ben zou ik wel in een technische ruimte plaatsen en niet open bij het trapgat op zolder. Daar is hij dan weer niet stil genoeg voor mijn inziens. Maar ja, dat geldt ook voor een mechanische ventilatiebox.ArjoK schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:56:
[...]
Bij de huidige buitentemperaturen hoeven ze ook nauwelijks aan de bak.
[ Voor 35% gewijzigd door AirX op 11-04-2026 17:44 ]
Mwoah, een mechanische ventilatie box kun je echt wel in het trapgat hangen.AirX schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:49:
[...]
Simpelweg bij de testopstelling de thermostaat 6 graden boven de huidige temperatuur gezet. Dan gaat hij wel hard draaien hoor. Geluid viel erg mee. Veel stiller dan de Weheat Blackbird die ze ook hadden staan. En dan staat de Ben ook nog binnen en kun je er een 10db demper (elytra van Burgerhout) eraan plaatsen. De Ben zou ik wel in een technische ruimte plaatsen en niet open bij het trapgat op zolder. Daar is hij dan weer niet stil genoeg voor mijn inziens. Maar ja, dat geldt ook voor een mechanische ventilatiebox.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dit is niet mijn ervaring met mijn enzavu/hotjet. Uit warmere lucht kan je makkelijker vermogen halen en zal de fan niet maximaal meedoen. Compressorgeluid is goed te isoleten, verplaatjing van lucht een stuk minder.AirX schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:49:
[...]
Simpelweg bij de testopstelling de thermostaat 6 graden boven de huidige temperatuur gezet. Dan gaat hij wel hard draaien hoor. Geluid viel erg mee. Veel stiller dan de Weheat Blackbird die ze ook hadden staan. En dan staat de Ben ook nog binnen en kun je er een 10db demper (elytra van Burgerhout) eraan plaatsen. De Ben zou ik wel in een technische ruimte plaatsen en niet open bij het trapgat op zolder. Daar is hij dan weer niet stil genoeg voor mijn inziens. Maar ja, dat geldt ook voor een mechanische ventilatiebox.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Nog een poging dan. Nu wat meer uitgewerkt (Interion kan trouwens ook all-electric incl. SWW):Joove schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:36:
[...]
Maar dat is niet voor de handliggend bij de Atag Interion welke alleen verwarming doet en (momenteel) niet gecombineerd kan worden met een boilervat.
[...]
Afschrijfkosten heb je ook bij een warmtepomp, na gemiddeld 15 jaar gaat de warmtepomp ook kapot en moet die vervangen worden. Stel je koopt de Ata Interion voor de verwachte prijs van €3400, dan heb je ook afschrijfkosten van €226 per jaar. Een warmtepomp heeft ook een beetje onderhoud nodig om goed te blijven werken, niet iedereen is een tweaker en durft het aan om het zelf te doen.
[...]
Maar is dat wel een realistische case voor een kleine warmtepomp? De mensen met een huurketel huren een ketel met een reden, bijvoorbeeld omdat ze het geld niet hebben om in 1 keer te betalen. Om dan te denken dat ze even € 6000+ hebben liggen voor een warmtepomp en bolier lijkt me niet logisch.
Met weinig/laag gasverbruik is er minder te compenseren en dus een moeilijke case te maken kijkend naar het geld. Speel ook eens met Kostencalculator gas vs (hybride) warmtepomp dat geeft mooi inzichten.
Hybride lucht/warmtepomp + aircosysteem
Intro
Steeds meer woningen in Nederland hebben airco’s waar ook mee verwarmd wordt. Deze woningen hebben ook vaak nog standaard radiatoren die weinig vermogen leveren op lage temperatuur. De bewoners besparen veel gas door het verwarmen met de airco, maar deze worden vaak ad hoc en niet netbewust ingezet waardoor het comfort door gebrek aan stralingswarmte en convectie te wensen overlaat en het net zwaar belast wordt. Ook blijven de vaste lasten voor het gas (€550-700) gewoon doorlopen voor een klein beetje gas dat nog gebruikt wordt en is de woning dus nog steeds niet van het gas af. Verder hebben veel van deze woningen ventilatiekanalen waardoor ventilatielucht nu onbenut de woning verlaat.
Hieronder wordt toegelicht hoe deze woningen op een netbewuste manier en zonder grote ingrepen van het gas af kunnen. De energiekosten voor de bewoner worden hierbij sterk verlaagd door het wegvallen van de vaste gaslasten en het zeer efficiënt draaien van de installatie in het overgrote deel van het stookseizoen.
Slim verwarmingsconcept voor comfort, efficiëntie en flexibiliteit
Dit systeem combineert een ventilatiewarmtepomp met lucht-lucht warmtepompen (airco’s) en bestaande radiatoren in één gecoördineerd energiesysteem.
Het doel is niet alleen energie besparen, maar vooral:
• stabiele comforttemperatuur
• lage piekbelasting op het elektriciteitsnet
• efficiënt gebruik van verschillende warmtebronnen
Hoe het systeem werkt
Basisverwarming
Een ventilatielucht warmtepomp (bijvoorbeeld ATAG Interion, 0,8-3,35 kW (COP 5, max debiet 200 m3/h) levert de basiswarmte in de woning.
• gebruikt warmte uit ventilatielucht
• draait heel efficiënt door warme bron (17-22 graden) en lage aanvoertemperatuur (±28–42°C aanvoer)
• verzorgt 70–90% van het stookseizoen de warmtevraag
• Verzorgt het warm tapwater
Warmteafgifte via radiatoren
De bestaande radiatoren blijven behouden:
• werken op lage temperatuur (WAR: ±28–42°C)
• waterzijdig ingeregeld voor gelijkmatige verdeling
• geen ingrijpende verbouwing nodig
Piekondersteuning via airco’s
Een of meer lucht-lucht warmtepompen (multisplit airco’s) opgesteld in slave aan de ventilatiewarmtepomp leveren extra vermogen wanneer nodig:
• ondersteunen in stille modus bij koude periodes
• reageren snel op temperatuurveranderingen
• leveren extra vermogen zonder elektrisch weerstandselement
• nemen kortstondig over bij de-frosten
• zorgen voor actieve koeling in de zomer
Systeemlogica
• Normale koude en pieken netbelasting: alleen ventilatiewarmtepomp verwarmd met COP 5 (max 0,67 kW opgenomen vermogen)
• Vrieskou: airco’s ondersteunen buiten pieken in netbelasting
• Voldoende totaalvermogen om massa in huis voor te verwarmen (bijvoorbeeld +0,5 graad boven wens) in uren met lage netbelasting, goedkope dynamische tarieven en/of eigen zonneopbrengst.
Belangrijk voordeel
• hoge efficiëntie gedurende 70-90% van het jaar
• voldoende flexibel vermogen bij pieken zonder negatieve impact op efficiëntie of pendelgedrag (minimum vermogen is 0,8 kW), buffervat is niet nodig.
• beperkt aanpassingen aan bestaande woning
• Nog steeds de mogelijkheid om ruimtes boven (inclusief badkamer) via de centrale verwarming te verwarmen.
• Hoog comfort door stralingswarmte (massa in huis blijft op temperatuur) en minder geluid en convectie overlast zoals bij verwarming met alleen airco’s.
• Hoog en direct koelvermogen (ook netbewust).
• Piekbelasting net bij strenge vorst rond de 75% omlaag (COP van 5 i.p.v. 2 en verwarmingsvermogen in pieken netbelasting met 40% gereduceerd door vooraf oververwarmen van massa in woning).
• Airco’s kunnen wanneer nodig in stille modus meeverwarmen
• Ventilatiewarmtepomp draait vrijwel continu, goed voor efficiëntie en levensduur
• Geen 3-fase aansluiting nodig door het ontbreken van elektrische elementen.
• Altijd een relatief efficiënte back-up beschikbaar tijdens de-frosten of storingen
• Door de efficiëntie kunnen woningen met zonnepanelen meer en langer door eigen opbrengst verwarmd worden.
Doel van het systeem
Een woning die:
• comfortabel blijft bij lage temperaturen
• Relatief efficiënt draait 70-90% van de tijd
• energie slim spreidt over tijd en bronnen
• piekbelasting op het elektriciteitsnet voorkomt
• en bestaande radiatoren optimaal benut
Voorbeeldberekening:
CASE 1: −10°C
Gegeven:
• Warmteverlies woning bij −10°C = 5,5 kW (vraag)
• Ventilatiewarmtepomp levert Q_vwp = 3,35 kW (bij COP 5, debiet 200 m³/h, bron 20→−20)
• Rest nodig van airco’s Q_ac = 5,5 − 3,35 = 2,15 kW
• Airco COP_ac = 2
Berekeningen:
• Elektrisch vermogen ventilatiewarmtepomp P_el_vwp = Q_vwp / COP_vwp = 3,35 / 5 = 0,67 kW
• Elektrisch vermogen airco P_el_ac = Q_ac / COP_ac = 2,15 / 2 = 1,075 kW
• Totaal geleverde thermische vermogen Q_total = 3,35 + 2,15 = 5,5 kW (klopt met vraag)
• Totaal elektrisch vermogen P_el_total = 0,67 + 1,075 = 1,745 kW
• Totale systeem COP = Q_total / P_el_total = 5,5 / 1,745 ≈ 3,15
Conclusie: De totale COP wordt ongeveer 3,15
• Rest: 0,68 kW via airco
Airco COP bij −2°C = 2,73
• P_ac = 0,68 / 2,73 ≈ 0,25 kW
• P_total = 0,67 + 0,25 = 0,92 kW
COP totaal = 4,03/0,92≈4,4
• P_vwp = 2,75 / 5 = 0,55 kW
• COP totaal = 5,0
• P_vwp = 1,47 / 5 = 0,29 kW
• COP totaal = 5,0
SCOP indicatief: 4,3-4,6
Ik vind het echt prima bedacht, an sich veel woorden voor : een onderbemeten WP met Back up van een airco.Taxi645 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:37:
[...]
Nog een poging dan. Nu wat meer uitgewerkt (Interion kan trouwens ook all-electric incl. SWW):
Intro
Steeds meer woningen in Nederland hebben airco’s waar ook mee verwarmd wordt. Deze woningen hebben ook vaak nog standaard radiatoren die weinig vermogen leveren op lage temperatuur. De bewoners besparen veel gas door het verwarmen met de airco, maar deze worden vaak ad hoc en niet netbewust ingezet waardoor het comfort door gebrek aan stralingswarmte en convectie te wensen overlaat en het net zwaar belast wordt. Ook blijven de vaste lasten voor het gas (€550-700) gewoon doorlopen voor een klein beetje gas dat nog gebruikt wordt en is de woning dus nog steeds niet van het gas af. Verder hebben veel van deze woningen ventilatiekanalen waardoor ventilatielucht nu onbenut de woning verlaat.
Hieronder wordt toegelicht hoe deze woningen op een netbewuste manier en zonder grote ingrepen van het gas af kunnen. De energiekosten voor de bewoner worden hierbij sterk verlaagd door het wegvallen van de vaste gaslasten en het zeer efficiënt draaien van de installatie in het overgrote deel van het stookseizoen.
Dit systeem combineert een ventilatiewarmtepomp met lucht-lucht warmtepompen (airco’s) en bestaande radiatoren in één gecoördineerd energiesysteem.
Hoe het systeem werkt
Basisverwarming
Een ventilatielucht warmtepomp (bijvoorbeeld ATAG Interion, 0,8-3,35 kW (COP 5, max debiet 200 m3/h) levert de basiswarmte in de woning.
• draait heel efficiënt door warme bron (17-22 graden) en lage aanvoertemperatuur (±28–42°C aanvoer)
Een of meer lucht-lucht warmtepompen (multisplit airco’s) opgesteld in slave aan de ventilatiewarmtepomp leveren extra vermogen wanneer nodig:
• nemen kortstondig over bij defrosten
Systeemlogica
• Normale koude en pieken netbelasting: alleen ventilatiewarmtepomp verwarmd met COP 5 (max 0,67 kW opgenomen vermogen)
• Voldoende totaalvermogen om massa in huis voor te verwarmen (bijvoorbeeld +0,5 graad boven wens) in uren met lage netbelasting, goedkope dynamische tarieven en/of eigen zonneopbrengst.
Belangrijk voordeel
• voldoende flexibel vermogen bij pieken zonder negatieve impact op efficiëntie (minimum vermogen is 0,8 kW), buffervat is niet nodig.
• Nog steeds de mogelijkheid om ruimtes boven (inclusief badkamer) via de centrale verwarming te verwarmen.
• Hoog comfort door stralingswarmte (massa in huis blijft op temperatuur) en minder geluid en convectie overlast zoals bij verwarming met alleen airco’s.
• Piekbelasting net bij strenge vorst rond de 75% omlaag (COP van 5 i.p.v. 2 en verwarmingsvermogen in pieken netbelasting met 40% gereduceerd door vooraf oververwarmen van massa in woning).
• Ventilatiewarmtepomp draait vrijwel continu, goed voor efficiëntie en levensduur
• Altijd een relatief efficiënte back-up beschikbaar tijdens defrosten of storingen
Doel van het systeem
Een woning die:
Voorbeeldberekening:
Gegeven:
• Ventilatiewarmtepomp levert Q_vwp = 3,35 kW (bij COP 5, debiet 200 m³/h, bron 20→−20)
• Airco COP_ac = 2
Berekeningen:
• Elektrisch vermogen ventilatiewarmtepomp P_el_vwp = Q_vwp / COP_vwp = 3,35 / 5 = 0,67 kW
• Totaal geleverde thermische vermogen Q_total = 3,35 + 2,15 = 5,5 kW (klopt met vraag)
• COP totaal = 5,0
• COP totaal = 5,0
Afgifte lage temperatuur
Maar kan me indenken dat veel woningen met onderbemeten radiatoren weinig afgifte hebben, zelfs 4kW afgifte is veel met 35/30/20 op normale T22's heb je dan 9m2 radiator oppervlakte nodig!
Buitenunit
Het hele idee van een l/w zonder buitendeel is vaak dat er geen haalbare opstelling (ruimte/geluid/monument) voor een buitenunit is. Dus een airco bijplaatsen is dan ook niet mogelijk.
Points of failure
Met dit systeem heb je dus twee warmteopwekkers, radiatoren en airco binnenunit(s). Veel dingen die stuk kunnen gaan.
Ik vind het een oplossing die nieuwe wellicht grotere problemen creëert.
Probleem is vooral de prijs. Zelfs een kleine warmtepomp zonder buitenunit zit zo tegen 6 a 8k aan. Dat is dan veel geld voor 'bijverwarming' zonder boilervat. Een Warmtepompboiler kost je ook nog eens 2 a 3k. Plus de airco's. Dan heb je dus inderdaad minimaal 3 units die kapot kunnen gaan.GudZ schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:04:
[...]
Ik vind het echt prima bedacht, an sich veel woorden voor : een onderbemeten WP met Back up van een airco.
Afgifte lage temperatuur
Maar kan me indenken dat veel woningen met onderbemeten radiatoren weinig afgifte hebben, zelfs 4kW afgifte is veel met 35/30/20 op normale T22's heb je dan 9m2 radiator oppervlakte nodig!
Buitenunit
Het hele idee van een l/w zonder buitendeel is vaak dat er geen haalbare opstelling (ruimte/geluid/monument) voor een buitenunit is. Dus een airco bijplaatsen is dan ook niet mogelijk.
Points of failure
Met dit systeem heb je dus twee warmteopwekkers, radiatoren en airco binnenunit(s). Veel dingen die stuk kunnen gaan.
Ik zat te Ben te overwegen maar ga nog een paar jaar aankloten met de airco's totdat de techniek zich bewezen heeft en hopelijk ook hogere vermogens kan leveren.
Dank voor je reactie. Het maximaal gevraagde radiator vermogen is 3,35 KW om het benodigde ventilatiedebiet binnen de perken te houden.GudZ schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:04:
[...]
Ik vind het echt prima bedacht, an sich veel woorden voor : een onderbemeten WP met Back up van een airco.
Afgifte lage temperatuur
Ik post ook hier om er even over te sparren. Zoals in de intro te lezen is het een voorstel voor huizen die nu al airco's hebben (en er mee verwarmen) en standaard radiatoren. Deze mensen betalen relatief veel vaste lasten voor nog een klein beetje gas: netbeheerkosten €187, vaste lasten energieleverancier ~€100 en zo'n €300 voor onderhoud en afschrijving van de ketel.Buitenunit
Dit is een voorstel om deze huizen:
- Fossiel vrij te verwarmen
- Met een behoorlijk hoge efficiëntie
- Met een zeer lage peikbelasting van het net
- Met weinig ingrepen in de woning (huidige radiatoren blijven, geen 3-fase of geen buffervat nodig)
Weet je hoeveel huizen ik tegen komt waar:Points of failure
- een ketel hangt 25-30 kW
- een hybride warmtepomp ~6 kW
- meerdere airco's 10-14 kW
- Niet van het gas af
- Zeer hoge vaste lasten
- 3 or meer apparaten die stuk kunnen.
Dit is een voorstel om dat soort situaties anders te tackelen.
Klopt, de kosten zijn inderdaad de bottleneck. Van de andere kant, geen vloerverwarming nodig, en toch efficiënt. Maatschappelijk gezien zou de overheid voor een dergelijke oplossing wat meer kunnen bijdragen vanwege de efficiëntie en ontlasting van het net.Flatisa schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:12:
[...]
Probleem is vooral de prijs. Zelfs een kleine warmtepomp zonder buitenunit zit zo tegen 6 a 8k aan. Dat is dan veel geld voor 'bijverwarming' zonder boilervat. Een Warmtepompboiler kost je ook nog eens 2 a 3k. Plus de airco's. Dan heb je dus inderdaad minimaal 3 units die kapot kunnen gaan.
Ik zat te Ben te overwegen maar ga nog een paar jaar aankloten met de airco's totdat de techniek zich bewezen heeft en hopelijk ook hogere vermogens kan leveren.
Het is overigens geen bijverwarming, de ventilatiewarmtepomp doet de hoofdlast (alles tot ongeveer nul graden en 3,35 kW van de 5,5 kW bij -10 in het rekenvoorbeeld).
Je kunt het ook zo bekijken, i.p.v. een dom elektrisch element gebruik je een airco die:
- Minimaal twee tot 3 keer zo efficiënt is
- Je huis heel goed kan koelen in de zomer
- Veel minder belastend is voor het net
[ Voor 9% gewijzigd door Taxi645 op 12-04-2026 19:11 ]
Ik wil zeker graag bijdragen!
Als iemand een buitenunit van een airco heeft hangen kan daar ook een split WP hangen. Je zou in veel gevallen zelfs dezelfde koelleidingen kunnen gebruiken. En er zijn enkele multi purpose multisplits die verwarmen en DHW kunnen maken.
Juist als buitendelen ongewenst zijn vanwege geluid, ruimte gebrek of aanzicht, is een binnenopstelling optimaal. Iedereen die een airco mag/kan hangen kan in principe ook een split WP voor verwarming en SWW kwijt en dan is de oplossing al geboden en veel simpeler: buitenunit op de plek van een van de aircos of een nog vrije plek. Positie binnenunit en boilervat blijft altijd lastig, doorgaans zolder als daar de ketel ging maar anders zie je ook dat mensen een keukenkast of hangkast in de gang opofferen. )
Overigens gelden bij een binnenopstelling voor de dak/geveldoorvoeren nog steeds regels over maximale geluidswaarden bij muuropeningen en erfgrens van buurpercelen. Dus als jij 500m3/h door een 150mm doorvoer perst op 1m van een raam van de buren kun je een binnen WP op buitenlucht met kanalen ook wel vergeten.
Als iemand een buitenunit van een airco heeft hangen kan daar ook een split WP hangen. Je zou in veel gevallen zelfs dezelfde koelleidingen kunnen gebruiken. En er zijn enkele multi purpose multisplits die verwarmen en DHW kunnen maken.
Juist als buitendelen ongewenst zijn vanwege geluid, ruimte gebrek of aanzicht, is een binnenopstelling optimaal. Iedereen die een airco mag/kan hangen kan in principe ook een split WP voor verwarming en SWW kwijt en dan is de oplossing al geboden en veel simpeler: buitenunit op de plek van een van de aircos of een nog vrije plek. Positie binnenunit en boilervat blijft altijd lastig, doorgaans zolder als daar de ketel ging maar anders zie je ook dat mensen een keukenkast of hangkast in de gang opofferen. )
Overigens gelden bij een binnenopstelling voor de dak/geveldoorvoeren nog steeds regels over maximale geluidswaarden bij muuropeningen en erfgrens van buurpercelen. Dus als jij 500m3/h door een 150mm doorvoer perst op 1m van een raam van de buren kun je een binnen WP op buitenlucht met kanalen ook wel vergeten.
Bijna helemaal mee eens.GudZ schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:41:
Erfgrens doet er niet toe(op 1,5m hoogte) ..maar dichtstbijzijnde de open gaand raam of deur wel, wat ik me herinner.
De Swift lijkt leuk maar raam van de buren zit er een verdieping onder....binnen 2 meter waarschijnlijk.

Goed in de lamellen kan je nog wat geluids isolatie stoppen.. maar als raam buren op 2 meter zit, gaat dat niet echt lukken.
De fabrikanf maakt een rooster voor max. flow. Ga je daar aanpassingen op maken dan haal je die max flow niet meer. !!X21r schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:14:
[...]
Bijna helemaal mee eens.
Erfgrens doet er niet toe(op 1,5m hoogte) ..maar dichtstbijzijnde de open gaand raam of deur wel, wat ik me herinner.
De Swift lijkt leuk maar raam van de buren zit er een verdieping onder....binnen 2 meter waarschijnlijk.
[Afbeelding]
Goed in de lamellen kan je nog wat geluids isolatie stoppen.. maar als raam buren op 2 meter zit, gaat dat niet echt lukken.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Go he zeg.. de Flow ....pff ..heb je al gezien hoe dicht de uitgang en de ingang bij elkaar zit ..Seafarer schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:37:
[...]
De fabrikanf maakt een rooster voor max. flow. Ga je daar aanpassingen op maken dan haal je die max flow niet meer. !!
Een beetje slimmerd ziet dat je 10 a 20cm naar binnen de ruimte heb.. voldoende voor wat demping.

Ik hoop dat ze niet mee lezen.. ik breng ze anders nog op ideeën...
I rest my case.
Het kan zeker en ik heb ook liever zo'n opstelling dan vertrouwen op elektrische elementen voor sterke koude waar iedere professional in de energietransitie wat mij betreft weg van zou moeten blijven. Wat je voorstelt heeft veel van dezelfde voordelen. Genoeg vermogen om in te kunnen spelen op lage tarieven, zonneopbrengst en net belasting zonder dat je in de problemen komt met te hoog minimumvermogen of inefficiëntie.GudZ schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:41:
Ik wil zeker graag bijdragen!
Het verschil is dat je dan nog steeds de ventilatieenergie onbenut naar buiten gooit. Door een ventilatiewarmtepomp in te zetten als basis verwarming heb je voor dat deel altijd een hoge efficiëntie en laag opnamevermogen, ook als het heel koud is en ook tijdens zware netbelasting als je het slim regelt (waar we sowieso naar toe moeten).
Het is dus vooral een afweging tussen de extra initiële investering tegenover het gewonnen rendement (ook bij zware netbelasting). De 200 m3/h waar ik mee gerekend heb is misschien nog wel aan de hoge kant en de warmte daaruit zou je normaal niet verliezen als er op dat moment geen ventilatiebehoefte is.
Bij het rekenmodel kwam ik uit op extra stroomkosten van €300-350/jaar afhankelijk van hoe slim je gebruik maar van de dynamische (net)tarieven en nog meer als je gebruikt kunt maken van eigen zonneopbrengst. Lijkt me niet verkeerd voor een huis met een warmteverlies van 5.5 kWh.
Maar nu kom je met een heel andere unit aanzetten. Waarbij er al geluid demping in de lamellen aanwezig is.X21r schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:18:
[...]
Go he zeg.. de Flow ....pff ..heb je al gezien hoe dicht de uitgang en de ingang bij elkaar zit ... kijk ook eens naar het binnen werk hoe de lucht stromen lopen.. en dan naar buiten ...pfff.
Een beetje slimmerd ziet dat je 10 a 20cm naar binnen de ruimte heb.. voldoende voor wat demping.
[Afbeelding]
Ik hoop dat ze niet mee lezen.. ik breng ze anders nog op ideeën...
I rest my case.
Dit lijkt me niet dezelfde:
https://tweakers.net/camo...2520EXTERIOR%2520copy.png
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 13-04-2026 18:11 ]
Ander model ..andere fabrikant.. ja klopt .Seafarer schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:06:
[...]
Maar nu kom je met een heel andere unit aanzetten. Waarbij er al geluid demping in de lamellen aanwezig is.
Dit lijkt me niet dezelfde:
https://tweakers.net/camo...2520EXTERIOR%2520copy.png
Maar zo zet je dus geluids isolatie achter de lamellen aan de binnen kant. .zonder de flow nog meer te belemmeren..
Bij mij is het nog altijd een behoorlijke puzzel, maar dit is inderdaad de oplossing die ik momeneel de grootste kans van slagen geef. Zoals al eerder beschreven: oud huis, in binnenstad, zonder buitenruimte. Aangedragen alternatieven zoals Qvantum en Kronoterm passen niet, zijn te groot (en ook te duur tbh.)Taxi645 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:37:
[...]
Nog een poging dan. Nu wat meer uitgewerkt (Interion kan trouwens ook all-electric incl. SWW):
Intro
Hoe het systeem werkt
Basisverwarming
• nemen kortstondig over bij de-frosten
Systeemlogica
Belangrijk voordeel
• voldoende flexibel vermogen bij pieken zonder negatieve impact op efficiëntie of pendelgedrag (minimum vermogen is 0,8 kW), buffervat is niet nodig.
• Altijd een relatief efficiënte back-up beschikbaar tijdens de-frosten of storingen
• Door de efficiëntie kunnen woningen met zonnepanelen meer en langer door eigen opbrengst verwarmd worden.
Doel van het systeem
Een woning die:
Voorbeeldberekening:
Gegeven:
• Airco COP_ac = 2
Berekeningen:
• COP totaal = 5,0
• COP totaal = 5,0
Met als aanvulling dat een warmtepompboiler misschien niet eens zo veel toevoegt, als je ook zonnepanelen hebt. Zelf heb ik zojuist een WTW-afvoerbuis aangelegd (werkt het hele jaar door, heeft geen onderhoud nodig en is altijd stil!) en aangesloten op een 100L, 1kW boiler die alleen overdag aangaat. Als volgend jaar het salderen wordt afgeschaft, is het maar de vraag hoeveel je bespaart met een warmtepompboiler die op koude dagen zonder zonnestroom toch al een lage efficientie heeft.
Zoals anderen terecht opmerken: als je ook een airco-unit kwijt kunt, waarom dan geen warmtepomp? Dat kan ik uitleggen: dit is een oud huis met volledig houten dakconstructie. Lange dikke planken, etc. Best mooi om te zien, maar ik ben nogal bang dat, als ik er straks voor 10K (of meer?) een warmtepomp op heb gezet, het dak 24/7 blijkt te resoneren. Dit is een veel minder groot risico bij een airco die alleen voor de pieken wordt ingezet. Daarnaast kan een Interion op de plaats komen van mijn huidige ketel, wat installatie vrij simpel maakt; een eventuele buitenunit zal daarentegen een stuk verdererop moeten komen, wat ingewikkeld kan worden.
Mooiste zou bovendien nog zijn als ik een Interion zelf kan plaatsen.
Ten slotte is er het feit dat ik toch al aan een airco zat te denken. Het is uitgesloten dat ik vloerverwarming ga aanleggen en alle leidingen ga isoleren, dus koelen met een warmtepomp zal weinig voorstellen. Midden in de stad kan het 's zomers echter behoorlijk warm worden, dus dan is die airco een fijne aanvulling. Alleen jammer dat die krengen zo lelijk zijn (ben ook bang voor boze buren)
Ik heb een Excel gemaakt om vermogens en COP's te berekenen. Niet 100% technisch verantwoord, maar wel een goed indicatie wat je kan verwachten denk ik (realistischer dan de COP's die ik hierboven postte). Als je wil kan ik hem doorsturen.tacod schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:33:
[...]
Bij mij is het nog altijd een behoorlijke puzzel, maar dit is inderdaad de oplossing die ik momeneel de grootste kans van slagen geef. Zoals al eerder beschreven: oud huis, in binnenstad, zonder buitenruimte. Aangedragen alternatieven zoals Qvantum en Kronoterm passen niet, zijn te groot (en ook te duur tbh.)
Met als aanvulling dat een warmtepompboiler misschien niet eens zo veel toevoegt, als je ook zonnepanelen hebt. Zelf heb ik zojuist een WTW-afvoerbuis aangelegd (werkt het hele jaar door, heeft geen onderhoud nodig en is altijd stil!) en aangesloten op een 100L, 1kW boiler die alleen overdag aangaat. Als volgend jaar het salderen wordt afgeschaft, is het maar de vraag hoeveel je bespaart met een warmtepompboiler die op koude dagen zonder zonnestroom toch al een lage efficientie heeft.
Zoals anderen terecht opmerken: als je ook een airco-unit kwijt kunt, waarom dan geen warmtepomp? Dat kan ik uitleggen: dit is een oud huis met volledig houten dakconstructie. Lange dikke planken, etc. Best mooi om te zien, maar ik ben nogal bang dat, als ik er straks voor 10K (of meer?) een warmtepomp op heb gezet, het dak 24/7 blijkt te resoneren. Dit is een veel minder groot risico bij een airco die alleen voor de pieken wordt ingezet. Daarnaast kan een Interion op de plaats komen van mijn huidige ketel, wat installatie vrij simpel maakt; een eventuele buitenunit zal daarentegen een stuk verdererop moeten komen, wat ingewikkeld kan worden.
Mooiste zou bovendien nog zijn als ik een Interion zelf kan plaatsen.
Ten slotte is er het feit dat ik toch al aan een airco zat te denken. Het is uitgesloten dat ik vloerverwarming ga aanleggen en alle leidingen ga isoleren, dus koelen met een warmtepomp zal weinig voorstellen. Midden in de stad kan het 's zomers echter behoorlijk warm worden, dus dan is die airco een fijne aanvulling. Alleen jammer dat die krengen zo lelijk zijn (ben ook bang voor boze buren)