Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Op basis van het afgelopen jaar zie ik dat de boosters niet nodig zijn. De warmtepomp draait op de koudste dagen met een compressorfrequentie van zo 30hz (wat ongeveer overeenkomst met 30% van zijn capaciteit). Ik vermoed dat mijn specifieke situatie ook erg meehelpt (woning bouwjaar 2014, tussenwoning, recente vloerverwarming (in 2023) begane grond (RVS open verdeler / 8 groepen) + binnenlucht als bron 19-20 graden i.c.m. een afgifte van 25-28 graden) wordt het de WP ook niet moeilijk gemaakt. Je komt vooral tot besef hoe zonde het was in mijn oude situatie dat de 160m3/h van de mechnanische ventilatie warmte naar buiten verspilde en nu met hetzelfde luchtdebiet het de hoofdbron is van de totale warmtevraag voor de woning.Proton_ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:45:
[...]
Het is duidelijk dat je de kanttekeningen en kritiek niet begrepen hebt. Dat geeft niet, even een TL;DR uit het Ego topic:
* Met 9 kW aan boosters op een "4 kW" warmtepomp zijn er twee mogelijkheden:
1) ze zijn niet nodig en je betaalt dus te veel voor een zinloze krachtstroom-groepenkastaanpassing
2) ze zijn wel nodig en je betaalt dus te veel voor stookkosten.
In beide gevallen zijn er ook maatschappelijke kosten voor netverzwaring die vermeden hadden kunnen worden.
* Vermogen bij A-7W35 is (was?) onbekend maar waarschijnlijk ca 3 kW
* Technisch OK voor het vervangen van ~600-700 m³ gas; verwacht jaarverbruik is dan ca 1500 kWh (hé bij wie zie je die verbruiken terug? Bij jou en @tinusa4.)
* De rekensom in de folder waarmee 1500 m³ wordt vervangen klopt niet bij het product
Gelukkig vallen jij en @tinusa4 blijkbaar onder 1) dus die pijn is al geweest
Het elektrisch element staat standaard op 4kW ingesteld. Voor diegene die een vergelijkbare woning als ik hebben kan de 230V versie een prima keuze zijn (die is nu wel verkrijgbaar, ten tijden van mijn aanschaf nog niet). Aan de andere kant, mocht de compressor defect zijn beschikt het 4kW-9kW element over voldoende vermogen om tijdelijk de functie over te nemen als backup.
Na afloop van deze maand zal ik mijn jaarresultaat delen in het NIBE S735 topic (Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie)
Staat (als je de blur weghaald) niet echt super veel in, alleen dat 9 warmtepompfabrikanten de specsheets op met dezelfde parameters (watertemperatuur ed.) en condities gaan opmaken/testenrokil schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:50:
Is helaas een premium artikel en dus niet zomaar te lezen.
Alleen voor de liefhebbers.
https://ben.inventum.com/...-BEN-Dual-AIR-mono-V1.pdf
Wat me in positieve zin opvalt is het minimum thermisch vermogen van 0.71 kW bij A+12/W35 bij een modulatiepercentage van 15%.
Het specificatieblad is opgesteld volgens de nieuwe universele specificatiebladen voor warmtepompen.
Bron: https://www.linkedin.com/...7377321514280394752--D2c/.
Een ander specificatieblad volgens hetzelfde formaat:
https://www.intergas-verw...y_Specificatieblad_A4.pdf
https://www.intergas-verw...n-tot-meer-transparantie/
Ik krijg hier wel een warm gevoel van.
https://ben.inventum.com/...-BEN-Dual-AIR-mono-V1.pdf
Wat me in positieve zin opvalt is het minimum thermisch vermogen van 0.71 kW bij A+12/W35 bij een modulatiepercentage van 15%.
Het specificatieblad is opgesteld volgens de nieuwe universele specificatiebladen voor warmtepompen.
Bron: https://www.linkedin.com/...7377321514280394752--D2c/.
Een ander specificatieblad volgens hetzelfde formaat:
https://www.intergas-verw...y_Specificatieblad_A4.pdf
https://www.intergas-verw...n-tot-meer-transparantie/
Ik krijg hier wel een warm gevoel van.
Jaarverbruik te vinden via: tinusa4 in "Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie"tinusa4 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:08:
[...]
........
Na afloop van deze maand zal ik mijn jaarresultaat delen in het NIBE S735 topic (Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie)
Voor geïnteresseerden, EGO (en vele anderen) staat op de vakbeurs energie van dinsdag 7 t/m donderdag 9 oktober 2025 in de Brabant hallen.
Keurig laag jaar stroomverbruik van 1326 kW, vooral met jouw 170 m2 huis met gezin. Moderne efficiënte Europese 4 kW mechanische ventilatie WP met diverse E-boosters. Gefeliciteerd, bedankt voor het delen.tinusa4 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:31:
[...]
Jaarverbruik te vinden via: tinusa4 in "Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie"
tja. idd als je van 500m3 gas of minder komt is een 4kW wp (die 2,5 bij -10 zal doen) idd een goede optie.
Wat mij opvalt is de factur 4.
Dus van 500m3 gas naar 1875 kWh. En dat met goede vloerverwarming.
Normaliter (buiten unit wp of kronotherm) reken je op 2 - 2,5 kWh / m3 gas.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat zit 'm denk ik voornamelijk in het SWW component. Bij een laag energieverbruik van de woning is deze relatief hoog.BarryH schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:43:
tja. idd als je van 500m3 gas of minder komt is een 4kW wp (die 2,5 bij -10 zal doen) idd een goede optie.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
En het feit dat je een half jaar energie verbruikt die anders door een mv-box verbruikt zou worden. De verbruikte energie blijft optellen zonder dat je warmte levert.ArjoK schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 00:46:
[...]
Dat zit 'm denk ik voornamelijk in het SWW component. Bij een laag energieverbruik van de woning is deze relatief hoog.
Mijn systeem C co2 gestuurde centrale ventilatie neemt 5watt en ca1 uur per dag 50 watt. 60kWh per jaarTheRealFreek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:07:
[...]
En het feit dat je een half jaar energie verbruikt die anders door een mv-box verbruikt zou worden. De verbruikte energie blijft optellen zonder dat je warmte levert.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zeker de systemen die alleen binnen aanzuigen (en niet mengen met buitenlucht) verhogen de warmtevraag flink. Dat kan dan wel op papier met sCOP 4.7 gecompenseerd worden, maar onder de streep heb je daar weinig aan.
Ook de 1326 kWh schatting van de unit zelf is ca 30% meer dan je met een buitenunit op vloerverwarming zou verwachten (logisch door het lagere luchtdebiet), maar ik hecht meer aan de 1875 kWh (wat ook het overventileren meeneemt).
Dat maakt de machine geen slechte keuze overigens. Als een buitenunit niet kan, dan is dit nog steeds ietsje goedkoper dan gas en als je ook aanzuigt van buiten heb je meer debiet en minder tocht en defrosts.
De Ego van @Green frog is verder overgedimensioneerd: als ik het goed begrepen heb vervangt die 7,5 GJ+SWW ~350m³ gas eq en zuigt van buiten aan dus ik verwacht daar fors minder verbruik; als die zijn sCOP 4.7 waarmaakt zo rond de 750 kWh/jaar. Met een luchtzijdige dT gemeld van meer dan 10K kan hij deze week al aan het defrosten zijn tijdens SWW runs (of overventileren, kies maar) dus ik ben benieuwd naar het jaartotaal over 9 maanden:).
Ook de 1326 kWh schatting van de unit zelf is ca 30% meer dan je met een buitenunit op vloerverwarming zou verwachten (logisch door het lagere luchtdebiet), maar ik hecht meer aan de 1875 kWh (wat ook het overventileren meeneemt).
Dat maakt de machine geen slechte keuze overigens. Als een buitenunit niet kan, dan is dit nog steeds ietsje goedkoper dan gas en als je ook aanzuigt van buiten heb je meer debiet en minder tocht en defrosts.
De Ego van @Green frog is verder overgedimensioneerd: als ik het goed begrepen heb vervangt die 7,5 GJ+SWW ~350m³ gas eq en zuigt van buiten aan dus ik verwacht daar fors minder verbruik; als die zijn sCOP 4.7 waarmaakt zo rond de 750 kWh/jaar. Met een luchtzijdige dT gemeld van meer dan 10K kan hij deze week al aan het defrosten zijn tijdens SWW runs (of overventileren, kies maar) dus ik ben benieuwd naar het jaartotaal over 9 maanden:).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn C systeem gebruikt 20w, maar ik heb dan ook een oudere woning met 125mm kanalen. Voor renovatie is een efficiënt ventilatiesysteem niet altijd vanzelfsprekend.BarryH schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Mijn systeem C co2 gestuurde centrale ventilatie neemt 5watt en ca1 uur per dag 50 watt. 60kWh per jaar
@TheRealFreek Als je al systeem C hebt kan je met 2 schroevendraaiers opwaarderen naar C met co2 gestuurde afzuiging op gelijkstroom (wat 50m3/uur met 5 watt doet).
- huidige box lossschroeven
- nieuwe plaatsen (Zelfde schroefgaten)
- eventueel in de woonkamer een extra CO2 sensor/bedienunit met RF verbinding plaatsen en op 220V aansluiten(dus strak naast een stopcontact/schakelaar)
2 uur werk
- huidige box lossschroeven
- nieuwe plaatsen (Zelfde schroefgaten)
- eventueel in de woonkamer een extra CO2 sensor/bedienunit met RF verbinding plaatsen en op 220V aansluiten(dus strak naast een stopcontact/schakelaar)
2 uur werk