Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:23
rokil schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Als ik jouw vuistregel gebruik, kom ik bij -10 uit op 2,4 aan vermogen voor mijn woning en sww. Dat zou dan met de Ben moeten lukken, neem ik aan.
Ik vraag me alleen af hoe vaak die extra booster van 3 kW gebruikt wordt. Ik zat namelijk ook te kijken naar de Ego warmtepomp, maar die heeft wel 3 van die boosters. Dat schrikt me wel af....
Is het verstandig om voor de Ben de leiding-diameters van de cv installatie te vergroten naar 28 of 32 mm, of is het bij zo'n laag vermogen warmtepomp minder van beland? Hoofdleidingen zijn nu 22mm. en aansluitingen 15mm.
Alle credits gaan naar mr Koevlaas voor de Koevlaas-methode die je vaker op dit forum tegenkomt, met het gasverbuik * 8 kW gedeeld door 1650 equivalent vollasturen.
Als je gemakshalve die 1650 deelt door 8 kom je uit op 206.25, afgerond op 206.
Als je je eigen equivalent vollasturen weet obv je stookgrens dan is het beter om deze waarde gebruiken.

Als je je graaddagen obv je stookgrens weet dan kan je je gasverbruik keer 8.8 kWh en keer dT van 27 doen, en delen door je graaddagen keer 24 uur.
Bron: YouTube: How big a heat pump do you need? A simple Rule of Thumb.. Zie ook de verwijzing in de comments en de pptx in de verwijzing.
In de UK wordt het gas doorberekend obv kWh dus vandaar de 9.8 kWh als bovenwaarde * 90% ketelrendement en dT van 27 in NL ipv de dT 20 in de UK zoals in de video.

Als je de juiste equivalent vollasturen en graaddagen hebt dan zal je zien dat de uitkomst van beide formules max 3% van elkaar verschilt.

De Ego laat ik graag voor wat het is. Dan wordt een All-E warmtepomp wel heel letterlijk genomen.
3x3 kW aan hulpelementen is absurd. En dan schort er m.i. wat aan het ontwerp.
Stel, we heel NL zit vol met dit soort warmtepompen, dan hebben we onder 0 grC een groot probleem met netcongestie, want als 3x3 kW aan hulpelementen aanslaan dan krijgt het net de vraag nooit verwerkt en zou zo'n ontwerp m.i. nooit op de markt mogen komen.

Vwb de buisdiameter:
YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer...
YouTube: Power to Pipe Size Equation | Heat Geek Style

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

Lawrentz schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:38:
[...]

Alle credits gaan naar mr Koevlaas voor de Koevlaas-methode die je vaker op dit forum tegenkomt, met het gasverbuik * 8 kW gedeeld door 1650 equivalent vollasturen.
Als je gemakshalve die 1650 deelt door 8 kom je uit op 206.25, afgerond op 206.
Als je je eigen equivalent vollasturen weet obv je stookgrens dan is het beter om deze waarde gebruiken.

Als je je graaddagen obv je stookgrens weet dan kan je je gasverbruik keer 8.8 kWh en keer dT van 27 doen, en delen door je graaddagen keer 24 uur.
Bron: YouTube: How big a heat pump do you need? A simple Rule of Thumb.. Zie ook de verwijzing in de comments en de pptx in de verwijzing.
In de UK wordt het gas doorberekend obv kWh dus vandaar de 9.8 kWh als bovenwaarde * 90% ketelrendement en dT van 27 in NL ipv de dT 20 in de UK zoals in de video.

Als je de juiste equivalent vollasturen en graaddagen hebt dan zal je zien dat de uitkomst van beide formules max 3% van elkaar verschilt.

De Ego laat ik graag voor wat het is. Dan wordt een All-E warmtepomp wel heel letterlijk genomen.
3x3 kW aan hulpelementen is absurd. En dan schort er m.i. wat aan het ontwerp.
Stel, we heel NL zit vol met dit soort warmtepompen, dan hebben we onder 0 grC een groot probleem met netcongestie, want als 3x3 kW aan hulpelementen aanslaan dan krijgt het net de vraag nooit verwerkt en zou zo'n ontwerp m.i. nooit op de markt mogen komen.

Vwb de buisdiameter:
YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer...
YouTube: Power to Pipe Size Equation | Heat Geek Style
Prima video’s. Ik volg momenteel de heat geek training en reken mij helemaal suf :-)

Onderstaande wist ik al vanuit mijn ervaring met all electric buiten opstelling en de geldende m/s (0.9m/s verblijf tot 1.5m/s bij transport vertrek)
Mocht je wat vuist regels zoeken:
5kW 20mm inwendig (22koper/26mm mlb)
7kW 20mm inwendig (22koper/26mm mlb) (bij veel bochten en meer dan 6meter tussen unit en verdeler kan 26mm inwendig voordeel gevel
9kW 26mm inwendig (28koper/32mm mlb)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ErikVers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:45:
[...]

Prima video’s. Ik volg momenteel de heat geek training en reken mij helemaal suf :-)

Onderstaande wist ik al vanuit mijn ervaring met all electric buiten opstelling en de geldende m/s (0.9m/s verblijf tot 1.5m/s bij transport vertrek)
7kW 20mm inwendig (22koper/26mm mlb) (bij veel bochten en meer dan 6meter tussen unit en verdeler kan 26mm inwendig voordeel gevel
Zie de cheat sheet halverwege https://www.heatgeek.com/...at-pump-with-cheat-sheet/. Dan houdt je nog wat tijd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:41
ErikVers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:45:
[...]

De YouTube video's zijn zeer leerzaam, binnenkort wil ik ook gaan starten met de cursus .
Maar als ik het goed begrijp , is het een pittige cursus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ramon_1984 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:34:
[...]

De YouTube video's zijn zeer leerzaam, binnenkort wil ik ook gaan starten met de cursus .
Maar als ik het goed begrijp , is het een pittige cursus :)
Het is vooral heel veel rekenkundig tot nu toe en inderdaad niet iets waar je zo doorheen fietst. Wel leerzaam. En dan denk ik het hele warmtepomp trucje al aardig weet te doorgronden. Dit pakt ook best een stukje de diepte van natuurkunde erachter.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:41
ErikVers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:36:
[...]

Het is vooral heel veel rekenkundig tot nu toe en inderdaad niet iets waar je zo doorheen fietst. Wel leerzaam. En dan denk ik het hele warmtepomp trucje al aardig weet te doorgronden. Dit pakt ook best een stukje de diepte van natuurkunde erachter.
Vooral de diepte is mooi en dat is ook waar ik naar opzoek ben.
De warmtepomp en waterzeidig inregelen cursussen van het ROC waren niet bevredigend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

AirX

Tweak Guru

ErikVers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Gezien alleen dat hij bijmengt wil nog niet zeggen dat ook die aanzuiging en aansturing van de ventilatie unit overneemt. Zou best kunnen, het zou ook best kunnen van niet. Vandaar dat ik op zoek zou gaan naar een technisch schema en of de installatie handleiding. Dan weten we het 👍
Uit het interview van Warmte365 maak ik op dat hij ook de ventilatie regelt en dus de mv-box vervangt. Maar laten we inderdaad de handleiding afwachten (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ErikVers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Voor 5kw (deltaT5 kom je op maar max 15l/min) is 22mm ruim voldoende met een deltaT van 5
Er zou zelfs 7000w (20 l/min)doorheen kunnen voor de transport leidingen binnen de grensen van strominginssnelheid te blijven wat acceptabel is. (Ja bij 7kW zou ik wel bij nieuw aan te leggen 28mm doen maar dat is niet het vermogen hier en is ook geen nieuw aan te leggen situatie) en in een gemiddelde rijtjes huis kun je dat ook helemaal niet afgeven met LTV.

Ps ik zou zelf de BEN ff op je lijstje op nummer 1 zetten ipv de ego ondanks de hogere investering. Als hij ook maar deels doet wat ze schetsen is dat het wel waard.
Okee, dan hoef ik de leidingen dus niet te vervangen. Scheelt me weer een hoop werk en kosten. Alleen de aansluiting naar de (2 groeps) vloerverwarming ga ik vervangen door 22mm. Die is nu aangesloten met 15mm kunststof. Door de pomp wordt het water er wel naartoe getrokken en is er nu dus geen probleem, maar aangezien ik de verdeler wil vervangen door een pomploze variant, zal die 15mm waarschijnlijk te klein zijn.

Ik had die Ego al laag op mijn lijst geplaatst vanwege die boosters. De Kronoterm Versi stond bovenaan, maar is erg duur en klinkt mij onbekend. Ook wacht ik (al een tijd) op de Atag Interion, maar die lijkt maar niet te komen.
Ik ga dus inderdaad de Ben volgen en hopelijk ervaringen lezen. Vraag me af of de 2 af/aanvoer buizen van 110mm die ik straks niet meer gebruik door verwijdering cv ketel, kan gebruiken voor de aan, of afvoer van de Ben. Dat zijn wel kleinere maten dan nodig, maar 2x 110 is misschien alvast 1x afvoer. Dan hoeft er nog maar 1 (groot) gat gemaakt te worden voor de aanvoer. :?

Bedankt voor de reacties en Youtube video's. Ben dan wel geen professional, maar toch leerzaam.... _/-\o_

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
rokil schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:06:
[...]
Door de pomp wordt het water er wel naartoe getrokken en is er nu dus geen probleem, maar aangezien ik de verdeler wil vervangen door een pomploze variant, zal die 15mm waarschijnlijk te klein zijn.
Het gaat niet om een pomp of pomploos maar omdat je mogelijk een hogere flow voor voldoende warmtetransport nodig hebt agv een lage dT. Maar met 450 m3 per jaar lijkt een dikkere leiding niet nodig.

Als je besluit te gaan vervangen neem geen meerlaagse leidingen maar RVS of koper. Dit om de inserts te vermijden.
Neem ook ruime bochten ipv kniestukken. Dit om de flow te maximaliseren.

En als je gaat koelen neem dan een verdeler van kunststof of composiet vanwege de kans op condensatie.
Bij staal of ijzer kan dan de verdeler gaan roesten. Roesten moet je niet willen.
Dit geldt ook als je liever niet condenserend wilt koelen ivm grote kans water op wateroverlast.

[ Voor 11% gewijzigd door Lawrentz op 07-07-2025 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Consumenten brochure van de Ben ontvangen. Lijkt zelf de ventilatie te doen en de buitenbaanvoer optioneel.
Prijs valt me wel tegen: 8170 inclusief subsidie en btw, exclusief installatie voor de full electric uitvoering. (hybride 4785)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29
ice-T106 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:34:
Consumenten brochure van de Ben ontvangen. Lijkt zelf de ventilatie te doen en de buitenbaanvoer optioneel.
Prijs valt me wel tegen: 8170 inclusief subsidie en btw, exclusief installatie voor de full electric uitvoering. (hybride 4785)
Hmm, dacht dat ik me ook voor informatie had ingeschreven maar nog niks ontvangen. Wat prijzen bij Wasco:
https://www.wasco.nl/Wasc...SearchTerm=inventum%20ben

Deze passage staat inmiddels op de website, ik laat het even aan de experts om dat kritisch te beoordelen, maar klinkt als cherrypicking, ideale situatie:
Uitstekende prestaties BEN Dual-AIR bevestigd door KIWA

De BEN Dual-AIR heeft een officiële kwaliteitsverklaring van KIWA gekregen, en de prestaties die daaruit blijken, onderstrepen wat we al wisten: deze warmtepomp is ‘best in class’ – zelfs onder uiteenlopende omstandigheden.

In de praktijk behaalt de BEN bij ruimteverwarming van een woning met laag energieverbruik een SCOP (seizoensrendement) tot 8,172. Dat betekent: voor elke kilowattuur elektriciteit levert hij ruim acht keer zoveel aan warmte. Deze waarde geldt bij een relatief lage warmtevraag (2.778 kWh/jaar), lage aanvoertemperatuur (≤30°C) en maximaal bijgemengde ventilatielucht; want hoe hoger het ventilatiedebiet, hoe hoger de SCOP.

Maar ook bij een zwaardere situatie – met alleen buitenlucht als bron, een dubbele warmtevraag (5.556 kWh/jaar) en aanvoertemperatuur van 30-35°C – blijft de SCOP met 6,627 indrukwekkend hoog. Zelfs bij aanvoertemperaturen boven de 50 °C blijft het rendement rond de 5.

Voor warm tapwater scoort de BEN ook solide met rendementen tot 2,99 (bij een realistische hysterese).

[ Voor 4% gewijzigd door Taxi645 op 11-07-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:55
Heb hem ook binnen. Valt me tegen.
Vrij prijzig en nog geen technische info.
Heb dinsdag een belafspraak met de technische dienst of het een vervanging kan zijn voor mijn Brink elan heteluchtverwarming.
Een optie zou zijn om een hybride te nemen en een aparte voor tapwater.
Momenteel een airco in de woonkamer, die houd het redelijk warm en de cv is alleen voor tapwater en backup als het te koud wordt op de bovenverdieping.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Elac schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:45:
Heb hem ook binnen. Valt me tegen.
Vrij prijzig en nog geen technische info.
Heb dinsdag een belafspraak met de technische dienst of het een vervanging kan zijn voor mijn Brink elan heteluchtverwarming.
Een optie zou zijn om een hybride te nemen en een aparte voor tapwater.
Momenteel een airco in de woonkamer, die houd het redelijk warm en de cv is alleen voor tapwater en backup als het te koud wordt op de bovenverdieping.
Neem svp geen hybride en ga voor een All-E ivm de wet van de remmende voorsprong.
YouTube: Hybride warmtepomp: voorloper of achterblijver?

Als je twijfelt over de capaciteit dan raad ik je aan om een warmteverliesberekening uit te (laten) voeren.
Komt de BEN obv de warmteverliesberekening vermogen tekort dan raad ik je aan om je warmteverlies te beperken door je woning te naisoleren of een andere warmtepomp te nemen met een groter vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

s3n

ice-T106 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:34:
Is die brochure deelbaar? Prijs qua hardware is niet heel anders dan verwacht. Zal nog wel de nodige extra hardware bijkomen in de praktijk. Ben benieuwd naar de daadwerkelijke kosten incl. installatie en subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Neem svp geen hybride en ga voor een All-E ivm de wet van de remmende voorsprong.
YouTube: Hybride warmtepomp: voorloper of achterblijver?

Als je twijfelt over de capaciteit dan raad ik je aan om een warmteverliesberekening uit te (laten) voeren.
Komt de BEN obv de warmteverliesberekening vermogen tekort dan raad ik je aan om je warmteverlies te beperken door je woning te naisoleren of een andere warmtepomp te nemen met een groter vermogen.
Heb het misschien verkeerd verwoord.
Ik bedoelde het hybride deel van de BEN als vervanging van de CV voor verwarming en een aparte warmtepompboiler.
Dus niet de BEN gebruiken voor tapwater.

@s3n De prijs is inclusief de subsidie, dus ik ga er vanuit dat deze er al af is.
Zal dus afhankelijk van de situatie nog wel €1000 á €1500 bij komen aan installatie kosten.
Zal dus rond de 10k komen :-(

[ Voor 11% gewijzigd door Elac op 11-07-2025 15:20 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp-fred
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-07 11:06
In de brochure lees ik:

Back-up verwarming Elektrisch verwarmingselement tot 6kW

Dat is wel fors. Op zich wil je natuurlijk niet dat het back-up verwarmingselement aangesproken wordt, maar met 6kW krijg ik het bij extreme kou in iedergeval wel warm. Altijd fijn om iets achter de hand te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
wp-fred schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:12:
In de brochure lees ik:

Back-up verwarming Elektrisch verwarmingselement tot 6kW

Dat is wel fors. Op zich wil je natuurlijk niet dat het back-up verwarmingselement aangesproken wordt, maar met 6kW krijg ik het bij extreme kou in iedergeval wel warm. Altijd fijn om iets achter de hand te hebben.
Behalve als te veel mensen zoiets tegelijk gaan doen op koude dagen op het moment dat ook net iedereen gaat koken en zijn EV opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Elac schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Ik bedoelde het hybride deel van de BEN als vervanging van de CV voor verwarming en een aparte warmtepompboiler.

@s3n De prijs is inclusief de subsidie, dus ik ga er vanuit dat deze er al af is.
Zal dus afhankelijk van de situatie nog wel €1000 á €1500 bij komen aan installatie kosten.
Reken voor de werkvoorbereiding, transport, klein materiaal en installatie maar op het dubbele, dus EUR 2.000-3.000.
En nog EUR 400-500 voor een warmteverliesberekening die echt aanbeveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
Mooie COP inderdaad. Ik zit met mijn NIBE S735-4 op een gemiddelde COP van 6 (combi van verwarming / tapwater). Op zich ook niet gek gezien je aanvoer ±19 graden (binnenlucht) is en mijn afgifte niet hoger moest dan tot zo 26 graden. Dan kan zo WP relatief efficient de 7 graden verschil opvangen (wat bij mij neerkwam op zo 250w-300w doorgaand verbruik van de WP / wat thermisch zo 1kw-1.5kw dan is), en dan heb ik het over december/januari.

Installatie kan je wel op verkijken. Ik zat op ongeveer 18k waar de WP 12k is en de installatie ongeveer 4 dagen / 2 man kost. Vergeet niet een gezonde marge die de installateur (uiteraard) nog wil meenemen (±25% bovenop zijn kostprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:43
[...]

Ik ben benieuwd of dat kan. Heb ook al een warmtepompboiler en airco's in overvloed, dus de capaciteit van een hybride zou meer dan genoeg zijn. Verwarmen met water is uiteindelijk toch een stuk comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Reken voor de werkvoorbereiding, transport, klein materiaal en installatie maar op het dubbele, dus EUR 2.000-3.000.
En nog EUR 400-500 voor een warmteverliesberekening die echt aanbeveel.
Das best fors, was even vergeten dat installateurs tegenwoordig best stevige prijzen kunnen rekenen.
Warmteverlies berekening heb ik al gemaakt toen ik de airco heb opgehangen.

@Flatisa Dat vind ik ook, vandaar dat ik weer warme lucht door de kanalen wil hebben in de winter. Temperatuur blijft het zelfde maar voelt gewoon comfortabeler.
Voor wat betreft allen gebruiken van de WP, dat staat op het vragen lijstje voor dinsdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
[...]

Eigenlijk heb je het dan over All-E warmtepomp in een solo opstelling.

Een aparte warmtepompboiler naast een All-E warmtepomp in een solo opstelling snap ik niet zo.
Het vergt een aparte elektrische aansluiting en 9 vd 10 keer een aparte dubbele dakdoorvoer.
Die aansluiting en dubbele dakdoorvoer heb je al met de BEN of vergelijkbaar.

Een warmtepompboiler heeft in de meeste gevallen een geëmailleerd stalen boilervat met een anode die elke 1-2 jaar moeten worden vervangen om roesten van binnenuit te voorkomen.
Dat geeft gedoe waarbij de druk van het boilervat af moet en in sommige gevallen moet worden geleegd.
Ik ben in deze context liever ontzorgd met boilervat van koper of hoogwaardig RVS, en die zijn in een warmtepompboiler niet of nauwelijks te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:40:
[...]

Een aparte warmtepompboiler naast een All-E warmtepomp in een solo opstelling snap ik niet zo.
Het vergt een aparte elektrische aansluiting en 9 vd 10 keer een aparte dubbele dakdoorvoer.

Een warmtepompboiler heeft in de meeste gevallen een geëmailleerd stalen boilervat met een anode die elke 1-2 jaar moeten worden vervangen om roesten van binnenuit te voorkomen.
Dat geeft gedoe waarbij de druk van het boilervat af moet en in sommige gevallen moet worden geleegd.
Ik ben in deze context liever ontzorgd met boilervat van koper of hoogwaardig RVS, en die zijn in een warmtepompboiler niet of nauwelijks te vinden.
Daar heb je wel een punt, dakdoorvoer heb ik al voor de wtw en ketel maar een geëmailleerde tank wil ik inderdaad niet. Weet nog niet waar die van de ben van gemaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:40:
[...]

De Atlantic heeft een electronische anode en bij de voorgeschreven water kwaliteit hoeft deze niet te worden vervangen. De Franse RVS wp boilers van Edel en zijn klonen gaan om de haverklap defect met lekkages gas R290 en compressoren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Elac schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Daar heb je wel een punt, dakdoorvoer heb ik al voor de wtw en ketel maar een geëmailleerde tank wil ik inderdaad niet. Weet nog niet waar die van de ben van gemaakt is.
Owja, ik vraag me af als de warmte al is uitgewisseld door je WTW hoeveel warmte je nog overhoudt voor je Ben. Theoretisch heb je dan achter de WTW de temperatuur van de buitenlucht.

Vziw zijn alle watervaten (boilers) van Inventum gemaakt van koper.
Het zou me verbazen als dat bij de Ben anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Owja, ik vraag me af als de warmte al is uitgewisseld door je WTW hoeveel warmte je nog overhoudt voor je Ben. Theoretisch heb je dan achter de WTW de temperatuur van de buitenlucht.
De WTW heeft een rendement van 90% dus dat zou ik 10% winnen maar of het slim is om dat dan weer te gebruiken om buitenlucht meet te verwarmen en de wtw laten vervallen. Scheelt ook weer zo’n 150kWh.
Maar om dit allemaal te doen om €600 aan gas rekening weg te strepen moet ik nog ff heel hard over nadenken.
Omdat het leuk is is geen goed argument om dit project hier thuis te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Elac schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:14:
[...]

De WTW heeft een rendement van 90% dus dat zou ik 10% winnen maar of het slim is om dat dan weer te gebruiken om buitenlucht meet te verwarmen en de wtw laten vervallen. Scheelt ook weer zo’n 150kWh.
Maar om dit allemaal te doen om €600 aan gas rekening weg te strepen moet ik nog ff heel hard over nadenken.
Omdat het leuk is is geen goed argument om dit project hier thuis te verkopen.
WTW laten vervallen is uiteraard geen goed idee. Een ventilatie type D(wtw) tov type C doet juist mega veel (tot wel 1kW) met je warmtevraag.

Als je kijkt in de kwaliteitsverklaring doet het bijmengen van ventilatie lucht weinig met rendement (0.2 cop ed) het grootste verschil zit uiteraard in target temp dus LTV vereist.

En nog groter verschil ontstaat bij een zo laag mogelijke warmtevraag. Daar is de BEN volgens de theorie op zijn best.

Wat betreft prijzen zetten ze vrij hoog in momenteel vanuit Inventum. Als hij echt zo goed is valt daar wat voor te zeggen alleen nadeel is dat je vaak met dit type warmtepompen natuurlijk al een lage kostenpost voor verwarmen hebt…. Reken maar op minimaal €10k, all in na aftrek subsidie.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 12-07-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ik heb nog even bij Inventum nagevraagd, maar ze kunnen geen vermogen bij A-10 (-10 graden buiten) geven. NTA8800 verklaring (zie eerdere links in dit topic) zou veel zinvoller zijn ofzo. Dat is wel jammer, want hoe kun je nu ooit vaststellen of de Ben voldoende vermogen voor je huis heeft als je een betafactor van 1 wilt hebben, dus geen COP1 elektrische bijstook.

Hoe moet je verder die NTA8800 lezen? Je huidige gasverbruik x8 of x9 doen en dan de juiste kolom bij je verwachte aanvoertemperatuur opzoeken? (Warmtebehoefte woning).

[ Voor 46% gewijzigd door AirX op 12-07-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:33:
Ik heb nog even bij Inventum nagevraagd, maar ze kunnen geen vermogen bij A-10 (-10 graden buiten) geven. NTA8800 verklaring (zie eerdere links in dit topic) zou veel zinvoller zijn ofzo. Dat is wel jammer, want hoe kun je nu ooit vaststellen of de Ben voldoende vermogen voor je huis heeft als je een betafactor van 1 wilt hebben, dus geen COP1 elektrische bijstook.

Hoe moet je verder die NTA8800 lezen? Je huidige gasverbruik x8 of x9 doen en dan de juiste kolom bij je verwachte aanvoertemperatuur opzoeken? (Warmtebehoefte woning).
Wat is het bouwjaar van je woning, of equivalent bouwjaar door naïsolatie?
Wellicht dat ik je op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Wat is het bouwjaar van je woning, of equivalent bouwjaar door naïsolatie?
Wellicht dat ik je op weg kan helpen.
Ik heb al een warmteverliesberekening laten uitvoeren. 3,5kW bij huis-T van 17 graden (gemiddelde temperatuur in hele woning) bij -10 graden buiten. Bouwjaar 2007. 120m2 oppervlakte.

[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 12-07-2025 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

AirX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Ik heb al een warmteverliesberekening laten uitvoeren. 3,5kW bij huis-T van 17 graden (gemiddelde temperatuur in hele woning) bij -10 graden buiten. Bouwjaar 2007. 120m2 oppervlakte.
Dan zou het moeten kunnen. Normaal calculeer ik op -7 dan zou jij eegens tussen 3,5 en 3,0 kW uitkomen. Ze communiceren 5kW. Ja ik weet dat dat niet waarde is altijd van die wanneer je het echt nodig hebt. Maar ergens tussen 3,0 4,0 zou je toch wel mogen verwachten.

Vreemd dat ze geen A-7W35 vermogen communiceren.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 12-07-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Ik verwacht dat je Warmtebehoefte woning QH;dis;nren [kWh/jaar] uitkomt op 5.943 obv een woning uit 2007, een bijbehorende stookgrens 13 gr C, een warmteverlies van 3.5 kW en 1.694 aan equivalent vollasturen.
Deze cijfers zijn gebaseerd obv en een kamertemperatuur van 20 grC.

Omdat je een kamertemperatuur van 17 grC aangeeft zal je warmtebehoefte zeer dicht bij de referentiewaarde van kolom 5.556 van de kwaliteitsverklaring uitkomen.
Wanneer je de cv-ontwerptemperatuur θsup weet dan heb je de juiste tabel te pakken.

Zoals @ErikVers aangeeft missen we idd nog het vermogen bij A-7/W35.
Dit blijf ik opmerkelijk vinden, maar wellicht moet dit nog worden gemeten.
Hopelijk heeft Inventum hier niets te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Ik verwacht dat je Warmtebehoefte woning QH;dis;nren [kWh/jaar] uitkomt op 5.943 obv een woning uit 2007, een bijbehorende stookgrens 13 gr C, een warmteverlies van 3.5 kW en 1.694 aan equivalent vollasturen.

Omdat je een kamertemperatuur van 17 grC aangeeft zal je warmtebehoefte zeer dicht bij de referentiewaarde van kolom 5.556 van de kwaliteitsverklaring uitkomen.
Wanneer je de cv-ontwerptemperatuur θsup weet dan heb je de juiste tabel te pakken.

Wat bedoel je met een stookgrens van 13 graden?

Maar als ik @ErikVers en jou @Lawrentz zo hoor dan zou de Ben dus wel moeten kunnen? (Huidig gasverbruik is rond de 750m3/jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

AirX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Wat bedoel je met een stookgrens van 13 graden?

Maar als ik @ErikVers en jou @Lawrentz zo hoor dan zou de Ben dus wel moeten kunnen? (Huidig gasverbruik is rond de 750m3/jaar).
En dat zou dan met de koevlaas formule op 3,6kW uitkomen. Al met al allemaal dicht bij elkaar de genoemde uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
ErikVers schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:02:
[...]

En dat zou dan met de koevlaas formule op 3,6kW uitkomen. Al met al allemaal dicht bij elkaar de genoemde uitkomsten.
Door obv bouwjaar en gasverbruik maatwerk toe te passen op de Koelvlaas-methode en YouTube: How big a heat pump do you need? A simple Rule of Thumb. obv een woning uit 2007 en 750 m3 kom ik met een vermogen van 3.8 wellicht nog iets hoger uit.
Linksom of rechtsom W3.5, 3.6 of 3.8 kW en de warmteverliesberekening) lijkt de Ben hier makkelijk aan te kunnen voldoen.

Nb, het maatwerk dat ik heb toegepast is gebaseerd obv het bouwjaar, graaddagen en equivalent vollasturen op de cijfers in Zuid-Holland.
Buiten Zuid-Holland kunnen de graaddagen en equivalent mogelijk vollasturen iets anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Ik ben eens wat meer in de NTA 8800 gedoken. De energiefractie (FH;gen;si;gpref) is de betafactor. Als deze op 1.000 in de tabel staat zou je volgens mij zonder bijstook moeten kunnen verwarmen in het NTA8800 scenario voor onze klimaatzone. Dat zou met mijn warmtebehoefte dus moeten kunnen met de Ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Ik ben eens wat meer in de NTA 8800 gedoken. De energiefractie (FH;gen;si;gpref) is de betafactor. Als deze op 1.000 in de tabel staat zou je volgens mij zonder bijstook moeten kunnen verwarmen in het NTA8800 scenario voor onze klimaatzone. Dat zou met mijn warmtebehoefte dus moeten kunnen met de Ben.
Zo kijk ik hier ook tegenaan.

De NTA 8800 (pdf) met meer dan 1.100 pagina's is wmb ontoegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Zo kijk ik hier ook tegenaan.

De NTA 8800 (pdf) met meer dan 1.100 pagina's is wmb ontoegankelijk.
Van Inventum heb ik inmiddels de volgende informatie ontvangen:
Bij een afgifte van 35 graden kan de BEN bij -10 een vermogen leveren van 4,33kw. bij 55 graden aanvoer kan de BEN een vermogen leveren van 4,08kw (bij gebruik geadviseerde kanaaldiamaters en enkel op buitenlucht).
Dat is veel vermogen in vergelijking met een concurrent product als de Itho Daalderop Vincent. Die blijft steken op 2,9 kW: https://ithodaalderop.com...EB.pdf?638447334378145101

[ Voor 26% gewijzigd door AirX op 17-07-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:17
AirX schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:06:
[...]

[...]

Dat is veel vermogen in vergelijking met een concurrent product als de Itho Daalderop Vincent. Die blijft steken op 2,9 kW: https://ithodaalderop.com...EB.pdf?638447334378145101
Dat zijn mooie waarden maar niet spectaculair..de oude Hotjet Mini 5Ai nog met R410a presteert net iets minder
ter vergelijking...
Performance data Enzavu/Hotjet Mini 5Ai
Heating output A7/W35 - min/max 1,88 - 6,2
Heating output A2/W35 - min/max 1,55 - 5,35
Heating output A-7/W35 - min/max 1,17 - 4,08
Heating output A7/W55 - min/max 1,72 - 5,83
Heating output A2/W55 - min/max 2,38 - 5,08
Heating output A-7/W55 - min/max 1,08 - 3,94
Konden ze ook nog iets zeggen over de COP of max opgenomen vermogen bij -10°C.

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 17-07-2025 14:06 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
[...]

[...]
Dan zitten we er in de winter warmpjes bij, toch?

Het blijkt maar weer dat R290 een mooi koudemiddel is en de BEN maximaal gebruik van de capaciteit van het koudemiddel, ook wel de enveloppe genoemd.

En dat de Vincent en de nodige andere warmtepompen een matig tot slecht ontwerp hebben wanneer zij niet het benodigde vermogen kunnen leveren bij -10 gr C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
[...]

[...]

Nog een nabrander:
Weet je of het vermogen bij -10 gr C met of zonder ondersteuning van het elektrische element is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Nog een nabrander:
Weet je of het vermogen bij -10 gr C met of zonder ondersteuning van het elektrische element is?
Ik had het specifiek nagevraagd voor het vermogen zonder bijstook, dus dat zal zonder bijstook zijn. Anders zouden ze ook twee waarden moeten hebben, namelijk voor de 1-fase (3kw bijstook) en 3-fase (6kw bijstook) variant.

@ArjoK :COP en opgenomen vermogen bij A-10 heb ik geen info over.

[ Voor 6% gewijzigd door AirX op 17-07-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Heb zojuist met een technisch specialist van inventum gesproken voor het toepassen van de BEN in mijn Brink elan 10 installatie.
Helaas staan zij hier niet achter. De BEN heeft een minimale waterinhoud nodig van 40 liter in het afgifte systeem. Ze hebben dit getest maar de resultaten waren niet goed.
Voor wat betreft het afgegeven vermogen, dit is het compressor vermogen, dus zonder de bijverwarming op uitsluitend -10 gr buitenlucht.
Helaas valt de BEN voor mij dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Elac schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:02:
Heb zojuist met een technisch specialist van inventum gesproken voor het toepassen van de BEN in mijn Brink elan 10 installatie.
Helaas staan zij hier niet achter. De BEN heeft een minimale waterinhoud nodig van 40 liter in het afgifte systeem. Ze hebben dit getest maar de resultaten waren niet goed.
Voor wat betreft het afgegeven vermogen, dit is het compressor vermogen, dus zonder de bijverwarming op uitsluitend -10 gr buitenlucht.
Helaas valt de BEN voor mij dus af.
Ik begrijp niet waarnaar je refereert met 'dit' in
Ze hebben dit getest maar de resultaten waren niet goed.
Refereer je naar de Brink, de waterinhoud nodig van 40 liter of naar iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
Ik refereer aan de brink/heteluchtverwarming.
De BEN heeft een minimale systeeminhoud nodig van 40 liter. Radiatoren of vloerverwarming.

[ Voor 51% gewijzigd door Elac op 17-07-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Ik had het specifiek nagevraagd voor het vermogen zonder bijstook, dus dat zal zonder bijstook zijn. Anders zouden ze ook twee waarden moeten hebben, namelijk voor de 1-fase (3kw bijstook) en 3-fase (6kw bijstook) variant.

@ArjoK :COP en opgenomen vermogen bij A-10 heb ik geen info over.
Dank voor de terugkoppeling.

Een COP en opgenomen vermogen bij -10 gr C vind ik minder belangrijk omdat het zelden tot nooit voorkomt. Maar als het onverhoopt voorkomt dan moet de warmtepomp dit wmb zonder elektrisch element kunnen leveren, en dat is bevestigd voor de fabrikant.

Het liefst had ik een warmtepomp gezien met een lager vermogen dan 1 kW in deellast.
Dit om pendelen in de lente en herfst te voorkomen.
Maar goed, we kunnen niet alles hebben.
En een beter alternatief heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Elac ik begrijp het bezwaar niet zo goed, dat volume is toch eenvoudig te regelen met een serievaatje?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Proton_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:04:
@Elac ik begrijp het bezwaar niet zo goed, dat volume is toch eenvoudig te regelen met een serievaatje?
Alsjeblieft geen vaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Lawrentz ook die reactie begrijp ik niet.
Kan je uitleggen waarom een serievat voor jou ongewenst is?

Los daarvan ben je voor het vervangen van luchtverwarming beter af met een DX blok of multisplit, maar dat terzijde (en dan heb je nog geen SWW).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Bij te weinig systeeminhoud en een voldoende afgiftesysteem kun je toch prima een buffervat in serie plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Proton_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:04:
Dat stelde ik ook voor aan de technicus, hij wilde daar niet in meegaan. Ze staan daar niet achter.

Een kanaalairco en aparte warmtepompboiler zou dus voor mij een alternatief zijn als de cv ketel stuk gaat.

Ik wilde er eigenlijk geen zelfbouw/knutselproject van maken, hoe leuk dat ook is.

[ Voor 22% gewijzigd door Elac op 17-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
In 99% van de gevallen is een buffer niet nodig, ongeacht of het een 2-, 3- of 4-poorts buffer is.

Met een warmteverliesberekening, leidingenberekening (diameter en volume) en afgifteberekening kunnen een passende warmtepomp, leidingen, afgiftesysteem per ruimte en aanvoertemperatuur worden vastgesteld of worden ingeregeld igv een bestaand afgiftesysteem .

Door geen zonering toe te passen en kiezen voor een open loop system (dus zonder TRV’s) zorgt dit voor een laag verbruik en hoge SCOP, lange runs en is geen volumiser nodig, ook niet voor defrost cycles.

Door toch zonering en TRV’s toe te passen lopen afgiftekanalen en -systemen dicht, neemt het verbruik toe en nemen de SCOP en het systeemvolume af. En neemt de kans op aan- en afschakelen toe.

https://renewableheatingh...p-installation-red-flags/
YouTube: Efficiency Killer? Are Buffer Tanks Costing You More Than You Think?
YouTube: Why do you have a buffer vessel with a heat pump?
https://www.youtube.com/@HeatGeek/videos

Ik heb meerdere huisbezoeken met een Brink afgelegd en elke eigenaar van de Brink wilde er van af of was er al van af.
Dit was incl. een installateur die bij de aankoop van z’n woning als eerste z’n Brink heeft verwijderd.

De warmteverliesberekening, leidingenberekening en afgifteberekening heb ik voor mezelf al uitgevoerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 18-07-2025 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Er is weer wat meer bekend over de ATAG Interion: https://www.atagverwarmin...-Interion-Hybrid-2025.pdf

Minder vermogen dan de Inventum Ben, maar kan verder terug moduleren. Ook iets compacter. COP lijkt wel wat minder goed, al is het wat lastig vergelijken met de verschillende soorten cijfers.

[ Voor 51% gewijzigd door AirX op 22-07-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:03:
Er is weer wat meer bekend over de ATAG Interion: https://www.atagverwarmin...-Interion-Hybrid-2025.pdf

Minder vermogen dan de Inventum Ben, maar kan verder terug moduleren. Ook iets compacter. COP lijkt wel wat minder goed, al is het wat lastig vergelijken met de verschillende soorten cijfers.
Eindelijk een warmtepomp die in deellast 0.8 kW kan leveren.
Volgens mij hadden we dat niet.

Het is een hybride (solo) maar daar verzinnen we wel wat op voor het SWW.

De COP is overigens van een twijfelachtig niveau.
De SCOP is nog onbekend.

En nu is het wachten op de rest van de specs en de kwaliteitsverklaring.

Owja, mag deze warmtepomp wel opgenomen worden in het overzicht met een nominaal verwarmingsvermogen van 3,7 kW? Dit obv de titel van dit topic.
Ik heb hier overigens geen bezwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Zou mooi zijn als dit snel op de markt komt voor binnen opgestelde warmtepompen: BlueHeart Energy thermoacoustische warmtepomp 6kW en stil (i.i.g. geen resonantie)

[ Voor 11% gewijzigd door AirX op 22-07-2025 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
AirX schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:08:
Zou mooi zijn als dit snel op de markt komt voor binnen opgestelde warmtepompen: BlueHeart Energy thermoacoustische warmtepomp 6kW en stil (i.i.g. geen resonantie)
Idd, eigenlijk voor alle type warmtepompen: BlueHeart Energy thermoacoustische warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 11:34
Goedemorgen!

Dit topic tegen het lijf gelopen en toevallig ben ik aan het kijken naar ventilatie/koeling/verwarming van het huis. De units die hier genoemd worden lijken een soort heilige graal om dit in één klap op te lossen. De praktijk zal uiteraard wel weer weerbarstiger zijn :+

Algemeen:
In 2021 hebben we onze boerderij verbouwd en geisoleerd. Vloerverwarming op de begane grond en 2x LT radiatoren op de eerste (En enige) verdieping. Aangesloten op een ATAG CV. Wel meteen op de moeilijk bereikbare plekken een buizennetwerk aangelegd voor ventilatie. Wat wil ik : Koelen en verwarmen via lucht en vloerverwarming zonder buitenunits, zonder gas.

Specificatie:
- inhoud ~400m3
- gasverbruik 700m3/j
- temperatuur warm water vvw ~25-35 graden
- temperatuur tap 45 graden (close in boiler aanwezig voor kokend water)

Heb een aantal installateurs aangeschreven maar nog geen reactie ontvangen. Misschien ook omdat dit geen standaard warmtepomp oplossing is? Kunnen jullie helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Phorze schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:21:
Goedemorgen!

Dit topic tegen het lijf gelopen en toevallig ben ik aan het kijken naar ventilatie/koeling/verwarming van het huis. De units die hier genoemd worden lijken een soort heilige graal om dit in één klap op te lossen. De praktijk zal uiteraard wel weer weerbarstiger zijn :+

Algemeen:
In 2021 hebben we onze boerderij verbouwd en geisoleerd. Vloerverwarming op de begane grond en 2x LT radiatoren op de eerste (En enige) verdieping. Aangesloten op een ATAG CV. Wel meteen op de moeilijk bereikbare plekken een buizennetwerk aangelegd voor ventilatie. Wat wil ik : Koelen en verwarmen via lucht en vloerverwarming zonder buitenunits, zonder gas.

Specificatie:
- inhoud ~400m3
- gasverbruik 700m3/j
- temperatuur warm water vvw ~25-35 graden
- temperatuur tap 45 graden (close in boiler aanwezig voor kokend water)

Heb een aantal installateurs aangeschreven maar nog geen reactie ontvangen. Misschien ook omdat dit geen standaard warmtepomp oplossing is? Kunnen jullie helpen?
Als ik je specs lees dan is een standaard oplossing gewoon mogelijk.
Ik raad je wel aan om warmteverliesberekening, leidingenberekening (diameter en volume) en afgifteberekening te (laten) maken om te kiezen voor een passende oplossing.

Als een installateur een warmtepomp aandraagt zonder warmteverliesberekening dan moet je iig vragen hoe hij tot dit type en vermogen is gekomen.
Een installateur die niet bereid of in staat is om warmteverliesberekening te maken moet je eigenlijk negeren.
Of je doet het zelf en dan kan je de installateur controleren op z'n kennis.

Een te kleine warmtepomp levert onvoldoende vermogen wanneer je het hardste nodig hebt.
Een te grote warmtepomp kan onvoldoende in deellast terugmoduleren en vraagt daardoor om een hoge systeeminhoud waardoor een buffer wellicht noodzakelijk wordt.
Bij een passende oplossing kan de warmtepomp voldoende in deellast terugmoduleren en is geen buffer nodig.

Kies bij voorkeur voor een open loop system (zonder TRVs) en dus ook niet voor een zoneregeling.

Je zal wel naar een boilervat moeten indien je van het gas afgaat.
Het is aan jou of je kiest voor een elektrische boiler, een warmtepompboiler of het boilervat laat verwarmen door een All-E warmtepomp.

https://renewableheatingh...p-installation-red-flags/
https://www.youtube.com/@HeatGeek/videos
https://www.youtube.com/@HeatGeekNL/videos (waar komende week de studio in gebruik wordt genomen en we meer content kunnen verwachten)
YouTube: Eerst isoleren, dan warmtepomp? DAT KAN VEEL BETER! (Het gaat hier om het verhaal van Nando Tolboom van Heat Geek NL. De groene Nerds en hun podcasts kan je verder negeren)

[ Voor 4% gewijzigd door Lawrentz op 23-07-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 11:34
Super bedankt voor je uitgebreide reactie.
Kies bij voorkeur voor een open loop system (zonder TRVs) en dus ook niet voor een zoneregeling.

Je zal wel naar een boilervat moeten indien je van het gas afgaat.
Het is aan jou of je kiest voor een elektrische boiler, een warmtepompboiler of het boilervat laat verwarmen door een All-E warmtepomp.
Op dit moment hebben wij geen zoneregeling, maar een enkele thermostaat. Ik weet niet of je dat bedoeld met open loop. Kun je dat uitleggen?

Het boilervat is dan toch nodig om voldoende warm water te hebben voor douche bad? En deze moet dan verwarmd worden met een 2e bron? dus niet aangesloten op de hoofd (L/W) warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Phorze schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:10:
Super bedankt voor je uitgebreide reactie.

[...]

Op dit moment hebben wij geen zoneregeling, maar een enkele thermostaat. Ik weet niet of je dat bedoeld met open loop. Kun je dat uitleggen?

Het boilervat is dan toch nodig om voldoende warm water te hebben voor douche bad? En deze moet dan verwarmd worden met een 2e bron? dus niet aangesloten op de hoofd (L/W) warmtepomp?
Een thermostaat is alleen bedoeld om de ruimtetemperatuur te meten en daarop de warmtevraag te bepalen.
Sommige thermostaten hebben een ingebouwde hub waarbij de gegevens uit andere ruimtes of zones wordt gemeten en de TRV's (thermostatische radiator ventielen) worden aangestuurd.

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een weersafhankelijke regeling boven een thermostaat.

Een open loop system heeft geen TRV's (thermostatische radiator ventielen) maar wordt per radiator of vvw eenmalig ingeregeld mbv voetventielen.
Per ruimte kan desnoods voor een andere temperatuur worden gekozen.

Zo wordt de gehele woning verwarmd en niet alleen het leefgedeelte.
Dit leidt ook tot mooie, lange runs, verkleint de kans op pendelen en verlaagt het energieverbruik.

YouTube: When Should I Zone A Heating System? | Toolbox Talks
YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)

Een warmtepomp heeft onvoldoende vermogen om als doorstromer te werken zoals bij een combiketel.
Vandaar dat water moet worden voorverwarmd en opgeslagen om te kunnen gebruiken voor douchen en in de keuken.
De opslag vindt plaats in een buffervat waarvan ik in mijn vorige post 3 voorbeelden heb gegeven, waarvan de 1e en 2e een eigen bron hebben en de 3e door de warmtepomp wordt verwarmd.
Elk voorbeeld heeft zijn eigen voor en nadelen, en zullen we dan maar eigenschappen noemen.

Verder, ga ook zelf even op onderzoek uit want sommige vragen zijn behoorlijk primair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Een warmtepomp heeft onvoldoende vermogen om als doorstromer te werken zoals bij een combiketel.
YouTube: World’s smallest hot water solution. (With a heat pump)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Deze video had ik ook gevonden.
YouTube: We Built a Heat Pump Combi 'Boiler'. But Does It Work?

Szymon en Adam zijn lekker bezig zo.

De warmtewisselaar heeft een prijs van ruim EUR 1.700 excl isolatie, excl overige componenten en excl ontwikkelingskosten voor intergratie en aansturing door de fabrikanten van warmtepompen.
https://nordictec-shop.nl...ar-nordic-ba-115-100.html

Dus ja, technisch kan het maar is voorlopig nog niet beschikbaar.
En dan nog de vraag of dit voor fabrikanten commercieel interessant genoeg is.

Vandaar mijn post.

Update:
De opstelling heeft een warmtepomp nodig van minimaal 7kW wat de het grootste deel van huizen te veel is.
Adam geeft in de video om 5:10 aan dat een overstap van 5kW naar 7kW geen probleem is en de efficiency ten goede komt. Dit is overigens het eerste waar ik het niet met Adam eens ben.

[ Voor 14% gewijzigd door Lawrentz op 24-07-2025 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:54:
[...]

Deze video had ik ook gevonden.
YouTube: We Built a Heat Pump Combi 'Boiler'. But Does It Work?

Szymon en Adam zijn lekker bezig zo.

Update:
De opstelling heeft een warmtepomp nodig van minimaal 7kW wat de het grootste deel van huizen te veel is.
Adam geeft in de video om 5:10 aan dat een overstap van 5kW naar 7kW geen probleem is en de efficiency ten goede komt. Dit is overigens het eerste waar ik het niet met Adam eens ben.
Best een verschil, gewoon 40% meer. Lijkt me sterk dat dit zomaar bij iedereen kan.

Maar ze hebben wel weer iets bedacht dat iedereen even anders laat denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Seafarer schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Best een verschil, gewoon 40% meer. Lijkt me sterk dat dit zomaar bij iedereen kan.
Idd.
Een hoger vermogen leidt tot een hoger minimum vermogen in deellast waardoor het onnodig aan/uitschakelen wordt verhoogd.
Dat is ook de reden dat ik op zoek ben naar een warmtepomp met een zeer laag minimum vermogen in deellast.
Een hoger minimum vermogen in deellast leidt ook tot een onnodig hogere benodigde systeemvolume waardoor eerder een buffer als volumizer nodig is.
En dat is wat we juist niet willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9Oa_Fr-wzgea1Q59J8OXBBr6uA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQLOZpcR2cRsM27HgTxyQABl.png?f=fotoalbum_large
Bron: YouTube: Dynamisch inregelen van hybride warmtepompsystemen | Webinar | Danfo...
Maar ze hebben wel weer iets bedacht dat iedereen even anders laat denken. ;)
Ja, daar zijn ze zeer goed in.
Dat geldt eigenlijk voor hun hele benadering van verwarmingssystemen.
Heat Geek heeft mijn kennis van verwarmingssystemen in de afgelopen periode behoorlijk verrijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Bij Inventum heb ik nog nagevraagd in hoeverre de Ben lokaal (bv via een Home energy management system) aangestuurd kan worden. Dat kan via de S2 Standard en/of EEBUS. Je kunt daarmee alle functies aansturen die je ook met de app kunt aansturen.

Dat is wel erg cool 8). Dit zou zomaar eens dé tweakerswarmtepomp kunnen worden, waarbij je alles zelf kunt gaan aansturen en optimaliseren.

Edit: kleine nuance, deze functionaliteit wordt later via een OTA-update uitgerold.

[ Voor 10% gewijzigd door AirX op 24-07-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:02:
Bij Inventum heb ik nog nagevraagd in hoeverre de Ben lokaal (bv via een Home energy management system) aangestuurd kan worden. Dat kan via de S2 Standard en/of EEBUS. Je kunt daarmee alle functies aansturen die je ook met de app kunt aansturen.

Dat is wel erg cool 8). Dit zou zomaar eens dé tweakerswarmtepomp kunnen worden, waarbij je alles zelf kunt gaan aansturen en optimaliseren.

Edit: kleine nuance, deze functionaliteit wordt later via een OTA-update uitgerold.
Waarom zou je dit willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Dan kun je de warmtepomp met home assistant aansturen en optimaliseren. Bijvoorbeeld maximaal eigen PV-gebruik, dynamische tarieven, (toekomstige tijdsafhankelijke nettarieven), load balancing, anticiperen op weersverwachtingen, sww-runs, sww-temp, aansturing ventilatie (op basis van eigen CO2 sensoren met ESPHome) etc. Allemaal in eigen hand B-). Prachtig toch voor een tweaker? :)

En als Inventum nog eens stopt met de cloudserver of app en je warmtepomp doet het nog prima, dan kun je die mooi lokaal aansturen. Of als het internet stuk is :P. Redenen zat om blij te zijn met lokale aansturingsmogelijkheden.

Zie het Weheat topic (Weheat warmtepompen) als voorbeeld van een topic met veel Tweakers die ontevreden zijn omdat je als gebruiker weinig zelf kunt aansturen en de risico’s van cloud-only.

[ Voor 39% gewijzigd door AirX op 24-07-2025 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:16:
[...]

Dan kun je de warmtepomp met home assistant aansturen en optimaliseren. Bijvoorbeeld maximaal eigen PV-gebruik, dynamische tarieven, (toekomstige tijdsafhankelijke nettarieven), load balancing, anticiperen op weersverwachtingen, sww-runs, sww-temp, aansturing ventilatie (op basis van eigen CO2 sensoren met ESPHome) etc. Allemaal in eigen hand B-). Prachtig toch voor een tweaker? :)

En als Inventum nog eens stopt met de cloudserver of app en je warmtepomp doet het nog prima, dan kun je die mooi lokaal aansturen. Of als het internet stuk is :P. Redenen zat om blij te zijn met lokale aansturingsmogelijkheden.

Zie het Weheat topic (Weheat warmtepompen) als voorbeeld van een topic met veel Tweakers die ontevreden zijn omdat je als gebruiker weinig zelf kunt aansturen en de risico’s van cloud-only.
Een warmtepomp stel je in en blijf je van af.
Een Tweakert of niet.
Dit ihkv Low en Slow.

Btw, ik kan mijn huidige combiketel aansturen maar doe ik ook niet.

Verder ben ik een groot voorstander van een weersafhankelijke regeling obv een buitensensor.
Dan anticipeert de warmtepomp obv het weer in je achtertuin.

En dat is agv de faseverschuiving vroeg genoeg voordat de weersinvloed in de woning merkbaar wordt.
De temperatuur in de woning blijft dan stabiel wat het comfort verhoogt.
Dat comfort is mij meer waard dan het beetje winst obv de andere 'voordelen' die je benoemt.

De aansturing obv fijnstof zou een optie kunnen zijn, maar dan gaat het mij specifiek om de ventilatiebox en niet om de warmtepomp voor zover dit gescheiden apparaten en gescheiden aansturing betreft.

Voor SWW overweeg ik sterk voor een separate oplossing obv een elektrische boiler met bij voorkeur laag vermogen, aangestuurd door een boilerdimmer die de aansturing bepaalt obv het overschot aan zonne-energie.
Hiermee ben ik onder de streep goedkoper uit dan een boilervat aangestuurd door een All-E warmtepomp
Dit prijsverschil kan oplopen tot 75%.

Wellicht is de Ben dan toch geen geschikte warmtepomp voor mij.

Off topic:
Ik hoop voor je dat je voor de CO2 metingen een dual beam NDIR sensor gebruikt, want andere type sensoren geven grote afwijkingen in de meetwaarden en/of gaan na verloop van tijd driften, en dan moet je niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Als tweaker wordt Ik toch wel blij zowel de boiler, verwarming en koeling mee te kunnen met de stroom prijzen of zonne-energie. Dat scheelt in de kosten en voor het efficiënt gebruiken veel meer dan een klein verschil in de COP

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Een warmtepomp stel je in en blijf je van af.
Een Tweakert of niet.
Dit ihkv Low en Slow.

Btw, ik kan mijn huidige combiketel aansturen maar doe ik ook niet.

Verder ben ik een groot voorstander van een weersafhankelijke regeling obv een buitensensor.
Dan anticipeert de warmtepomp obv het weer in je achtertuin.

En dat is agv de faseverschuiving vroeg genoeg voordat de weersinvloed in de woning merkbaar wordt.
De temperatuur in de woning blijft dan stabiel wat het comfort verhoogt.
Dat comfort is mij meer waard dan het beetje winst obv de andere 'voordelen' die je benoemt.

De aansturing obv fijnstof zou een optie kunnen zijn, maar dan gaat het mij specifiek om de ventilatiebox en niet om de warmtepomp voor zover dit gescheiden apparaten en gescheiden aansturing betreft.

Voor SWW overweeg ik sterk voor een separate oplossing obv een elektrische boiler met bij voorkeur laag vermogen, aangestuurd door een boilerdimmer die de aansturing bepaalt obv het overschot aan zonne-energie.
Hiermee ben ik onder de streep goedkoper uit dan een boilervat aangestuurd door een All-E warmtepomp

Wellicht is de Ben dan toch geen geschikte warmtepomp voor mij.

Off topic:
Ik hoop voor je dat je voor de CO2 metingen een dual beam NDIR sensor gebruikt, want andere type sensoren geven grote afwijkingen in de meetwaarden en/of gaan na verloop van tijd driften, en dan moet je niet willen.
WAR werkt inderdaad wel goed. Al zou het juist mooi zijn om overdag bij hogere temperaturen, dus hogere COP en bij lagere stroomprijzen juist alvast warmte je huis in te pompen voordat de koude nacht begint. Je hebt dan wel het risico dat het huis wat kil aanvoelt als je ‘s ochtends je bed uit komt.

Elektrische boiler is wel veel inefficiënter dan met een boiler verwarmt met een warmtepomp, maar daar kun je natuurlijk wel voor kiezen met lage teruglevergoedingen in het achterhoofd. (Al zit vandaag op een zonnige dag de dynamische prijs al de hele dag tegen de 7-10 cent, ook rond het middaguur). Ik zit aan een boiler voor een warmtepomp te denken met aanvullend een dimbaar elektrisch element erin voor voorjaar/zomer overschotten aan PV icm lage prijzen. In de zomer hoeft SWW dan ook niet je koelcyclus te onderbreken. Het elektrisch element van de Ben is overigens ook modulerend, dus mogelijk is die ook aan te sturen in geval van PV overschot. Dan is er geen aanvullend element nodig.

En nee, ik heb geen dual beam NDIRs, maar wel NDIRs met autocalibration (Senseair). Werkt voor mij goed genoeg.

Maar goed, zo ieder zijn eigen keuzes. De Ben zou je overigens ook zonder fancy aansturing en boiler kunnen gebruiken. Puur alleen cv verwarming op WAR. Je kunt ook een aparte MV-Box houden als je het helemaal wilt scheiden.

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 24-07-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Of gewoon een gewone boiler nemen (met 2500 watt element) en deze met PWM laden.

https://www.deegesolar.co...your_water_with_solar_pv/

Er zijn behoorlijk wat aanbieders in de UK. Duitsland begint hier ook actief mee te worden.

Edit: mosterd na de maaltijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Elektrische boiler is wel veel inefficiënter dan met een boiler verwarmt met een warmtepomp...
Mijn boilerdimmer (ESP32) stuurt obv de P1-meter een 400W plintboiler van 10L aan en reageert per 8 sec.
De aansturing vindt plaats in 256 stappen obv PWM (fase aansnijding).

Als ik 50W aan vermogen van zonnepanelen over heb dan gaat dat naar de plintboiler.
Als ik in de volgende meting 200W over heb dan gebruik ik die waarde voor de plintboiler.
Als ik in de meting erna door de waterkoker -1500W tekort kom dan stopt de opwarming.
Enz.
Hier is niets inefficient aan en is zelfs zeer efficient en effectief.
De huidige versie van de boilerdimmer kan tot 1800W (=8A) aansturen maar kan met een andere module tot 3500W (16A) aansturen.

Weer on topic.
Wat ik me zojuist bedenk is de aansturing tijdens de koelmodus obv een dauwpuntberekening .
Door in meerdere ruimtes de temperatuur en de luchtvochtigheid te meten kan de koeling effectiever worden aangestuurd zonder zelf aan de knoppen te zitten.
Immers, als de temperatuur in een ruimte daalt dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid met verhoogde kans op condensvorming.
Een actieve aansturing obv een dauwpuntberekening tijdens de koelmodus scheelt in wateroverlast agv condensvorming op de leidingen, verdeler van de vloerverwarming en radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Mijn boilerdimmer (ESP32) stuurt obv de P1-meter een 400W plintboiler van 10L aan en reageert per 8 sec.
De aansturing vindt plaats in 256 stappen obv PWM (fase aansnijding).

Als ik 50W aan vermogen van zonnepanelen over heb dan gaat dat naar de plintboiler.
Als ik in de volgende meting 200W over heb dan gebruik ik die waarde voor de plintboiler.
Als ik in de meting erna door de waterkoker -1500W tekort kom dan stopt de opwarming.
Enz.
Hier is niets inefficient aan en is zelfs zeer efficient en effectief.
De huidige versie van de boilerdimmer kan tot 1800W (=8A) aansturen maar kan met een andere module tot 3500W (16A) aansturen.

Weer on topic.
Wat ik me zojuist bedenk is de aansturing tijdens de koelmodus obv een dauwpuntberekening .
Door in meerdere ruimtes de temperatuur en de luchtvochtigheid te meten kan de koeling effectiever worden aangestuurd zonder zelf aan de knoppen te zitten.
Immers, als de temperatuur in een ruimte daalt dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid met verhoogde kans op condensvorming.
Een actieve aansturing obv een dauwpuntberekening tijdens de koelmodus scheelt in wateroverlast agv condensvorming op de leidingen, verdeler van de vloerverwarming en radiatoren.
Met inefficiënt bedoel ik COP 1. Wel mooie build trouwens met een ESP32. Maar we gaan weer on-topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Seafarer schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Of gewoon een gewone boiler nemen (met 2500 watt element) en deze met PWM laden.

https://www.deegesolar.co...your_water_with_solar_pv/

Er zijn behoorlijk wat aanbieders in de UK. Duitsland begint hier ook actief mee te worden.
Ja, ik ken ze maar zijn zo EUR 800-1200.
Itho en Inventum hebben ook boilers met deze functionaliteit aan boord maar deze versies zijn twee keer zo duur als een standaard boiler.
(En dan doen we het als Tweakert maar zelf, toch?)

Die van mij doet hetzelfde voor EUR 100 (plus de nodige hoofdbrekens en een paar slapeloze nachten om het te ontwikkelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:03:

Btw, Atag profileert de Interion als All-E Ready en lijkt geen koeloptie te hebben.
Als de Interion idd geen koeloptie heeft dan lijkt mij dit een gemiste kans.
https://www.atagverwarmin...fo/warmtepompen/interion/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

In de Inventum Ben testprojecten zie ik nu de Burgerhout Elytra als dakdoorvoer gebruikt worden. Zou 10db moeten dempen.
https://burgerhout.com/nl...-Brochure-NL-20250403.pdf

Ben is 42db. Minus tien zou op 32db uit moeten komen. (Als ligt dat bij geluid op verschillende frequenties altijd genuanceerder dan ik het nu voorstel).

[ Voor 27% gewijzigd door AirX op 25-07-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

s3n

Dat is geen goedkope jongen, € 1.975,00: https://www.vanwalraven.c...r-horizontaal-zwart-250mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ai. Dat is 1/3 van de prijs van de warmtepomp zelf. Maar goed, andere dakdoorvoeren zullen ook wel aan de prijs zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 25-07-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
Ik woon in een appartement en mijn oog viel op een ventilatie warmtepomp, ik dacht dat is wel een mooie oplossing voor mij.

MV box eruit, ventilatie WP erin en gaan, totdat ik erachter kwam dat de afvoer buis dan geïsoleerd moet zijn, tja dat wordt erg lastig. De afvoerbuis van de MV loopt door een gezamenlijke leidingschacht, hoe precies weet ik niet. Ik weet ook niet de appartementen boven mij op dezelfde afvoer zitten. (ik woon op de begane grond en er zitten 5 woonlagen boven mij).

Heeft iemand enig idee of er nog een mogelijkheid is om de afvoer buis vanuit binnen bijvoorbeeld te isoleren?
Ik neem aan de isolatie noodzakelijk is omdat er anders condens op de afvoer ontstaat als de WP in werking is.

P.S.
Omdat ik begane grond woon zou misschien een L/W WP met buiten unit een mogelijkheid zijn, ik heb een pad van voordeur naar de straat, als de VvE hiermee akkoord gaat zou hier eventueel een buiten unit geplaatst kunnen worden. Maar dit heb ik (nog) niet onderzocht.
Ik wil absoluut niet op een warmtenet aangesloten worden, de kans dat het hier gaat gebeuren is wel aanwezig, ander deel van de wijk heeft al warmte (vanaf de bouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
hvwees schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:42:
Ik woon in een appartement en mijn oog viel op een ventilatie warmtepomp, ik dacht dat is wel een mooie oplossing voor mij.

MV box eruit, ventilatie WP erin en gaan, totdat ik erachter kwam dat de afvoer buis dan geïsoleerd moet zijn, tja dat wordt erg lastig. De afvoerbuis van de MV loopt door een gezamenlijke leidingschacht, hoe precies weet ik niet. Ik weet ook niet de appartementen boven mij op dezelfde afvoer zitten. (ik woon op de begane grond en er zitten 5 woonlagen boven mij).

Heeft iemand enig idee of er nog een mogelijkheid is om de afvoer buis vanuit binnen bijvoorbeeld te isoleren?
Ik neem aan de isolatie noodzakelijk is omdat er anders condens op de afvoer ontstaat als de WP in werking is.

P.S.
Omdat ik begane grond woon zou misschien een L/W WP met buiten unit een mogelijkheid zijn, ik heb een pad van voordeur naar de straat, als de VvE hiermee akkoord gaat zou hier eventueel een buiten unit geplaatst kunnen worden. Maar dit heb ik (nog) niet onderzocht.
Ik wil absoluut niet op een warmtenet aangesloten worden, de kans dat het hier gaat gebeuren is wel aanwezig, ander deel van de wijk heeft al warmte (vanaf de bouw).
Interessant vraagstuk.
Het klopt idd dat een ventilatiewarmtepomp de warmte haalt uit de ventilatielucht.
Hierdoor wordt de afgevoerde ventilatielucht afgekoeld en kan voor condens kan zorgen op het afvoerkanaal van de warmtepomp naar het gemeenschappelijke kanaal.

Je kan met een satellite-viewer zien hoeveel ventilatiekanalen uit het dak van je appartementencomplex komen.
Je geeft aan dat dit bij jou 1+5 appartementen zijn, maar het kan ook dat gespiegelde appartementen van hetzelfde kanaal gebruik maken.

Als je de enige bent met een ventilatiewarmtepomp dan zal het met de afkoeling en condensatie in het gemeenschappelijke kanaal wel meevallen schat ik zo in.
Als de andere bewoners ook gaan afvoeren kan de situatie veranderen want dan koelt de ventilatielucht in het gemeenschappelijke kanaal ook flink af.

Of er condensatie in of aan de buitenzijde van het gemeenschappelijke kanaal kan plaatsvinden en of dit tot overlast kan zorgen is afhankelijk van de omstandigheden.
Denk hierbij oa aan het materiaal van het gemeenschappelijke kanaal, de temperatuur en luchtvochtigheid.
Het lijkt me raadzaam om je plannen af te stemmen met de beheerder, verhuurder en/of VVE, oa ivm de aansprakelijkheid.

Een aantal ventilatiewarmtepompen heeft naast de ventilatielucht ook buitenlucht als bron.
Bij de meeste appartementen is buitenlucht als bron niet mogelijk.
Zo hebben moderne appartementen ook geen mogelijk voor afvoer naar buiten van een afzuigkap.
Als je geen optie hebt om buitenlucht als bron te gebruiken ben je afhankelijk van de ventilatielucht en evt een elektrisch element als backup.

Hierdoor is het raadzaam om (en daar ben ik weer) een warmteverliesberekening te (laten) maken en je te laten inlichten over het vermogen van de ventilatiewarmtepomp obv 100% ventilatielucht bij een buitentemperatuur onder het vriespunt.
Hetzelfde geldt voor een leidingenberekening en een afgifteberekening.
Dit omdat je in 98% van de gevallen omlaag gaat in je aanvoertemperatuur.

Btw, een ZLT-warmtenet (met WKO) is zo slecht nog niet.
Dan heb je alleen aansluitkosten en geen verbruikerskosten.
Het ZLT-warmtenet kan dan uitstekend als bron dienen voor een W/W warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

hvwees schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:42:

P.S.
Diameter kanaal is te klein.
En in een gemeenschappelijk gebouw heb je je te houden aan gemeenschappelijke technische regels. Dus ga eens met de vereniging van eigenaren praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Lawrentz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:03:
[...]

Je kan met een satellite-viewer zien hoeveel ventilatiekanalen uit het dak van je appartementencomplex komen.
Je geeft aan dat dit bij jou 1+5 appartementen zijn, maar het kan ook dat gespiegelde appartementen van hetzelfde kanaal gebruik maken.
Ik kan gewoon op het dak komen, heb nog niet echt ontdekt waar de MV kanalen uitkomen, wel heeft elk appartement een eigen rookgassenafvoer voor de CV.
Wat ook gedoe is want door regelgeving moet dat bij het vervangen van een CV ketel ook vernieuwd worden. Hoop gedoe.

Het zijn overigens 19 appartementen, 2 op de begane grond, 4 op etage 1 t/m 4 en 5 is een penthouse.

Er is ook nog een MV voor de gemeenschappelijke gangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Seafarer schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Diameter kanaal is te klein.
En in een gemeenschappelijk gebouw heb je je te houden aan gemeenschappelijke technische regels. Dus ga eens met de vereniging van eigenaren praten.
Als de diameter te klein is, houd het heel snel op.

Ik ben bestuurslid van de VvE en ook nog de meest technisch onderlegd. Met de VvE praten wordt eigenlijk tegen de spiegel aan praten :)

Deze oriëntatie is ook om te kijken of het sowieso haalbaar is voor het complex. Ik wil best pionieren als het uiteindelijk een werkbare situatie is voor alle appartementen.

Ik vrees alleen dat dit alleen zou kunnen als we met z'n allen voor hetzelfde systeem gaan en de kanalen dan ook als VvE in 1x aanpassen/isoleren. En dan is nog de vraag of dit ook financieel haalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
hvwees schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:59:
[...]
Ik kan gewoon op het dak komen, heb nog niet echt ontdekt waar de MV kanalen uitkomen, wel heeft elk appartement een eigen rookgassenafvoer voor de CV.
Wat ook gedoe is want door regelgeving moet dat bij het vervangen van een CV ketel ook vernieuwd worden. Hoop gedoe.

Het zijn overigens 19 appartementen, 2 op de begane grond, 4 op etage 1 t/m 4 en 5 is een penthouse.

Er is ook nog een MV voor de gemeenschappelijke gangen.
Dit onderwerp is behoorlijk afwijkend van dit topic en raad ik je aan om hiervoor een separaat topic te starten.

[ Voor 25% gewijzigd door Lawrentz op 26-07-2025 00:57 ]

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01:30
[quote]Taxi645 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:56:

@Taxi645
Ik heb ondertussen de EGO ‘n tijdje draaien, het viel me op dat onderstaande data op het OP- panel ontbreekt. Kunnen die aangevuld worden?

Verwarmen: SCOP 4,75
Verwarmen: A7W35 COP 4,6
Koelen: A35W18 EER 3,78
CV-water tot 75°C door R290
Vermogen 4,1 kW + 3*3 kW elektrische elementen
Cascade mogelijkheid: ja. Bijvoorbeeld 2 of 3x4,1 kW. Meerprijs=extra subsidie bedrag.
Horizontaal of verticaal Buffervat 265 ltr
3*400V-50Hz, 3x25A
Koelen: ja (cv-water) of lucht
Smart grid aansturing: ja
Garantie: 2 jaar
Geluid in vollast 51 dB(A). Nachtstand 40 dB(A).
Propaan lekkage sensor: aanwezig

• Technician-
  • Registratie: November 2017
Green frog schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:35:
[quote]Taxi645 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:56:

@Taxi645
Ik heb ondertussen de EGO ‘n tijdje draaien, het viel me op dat onderstaande data op het OP- panel ontbreekt. Kunnen die aangevuld worden?

Verwarmen: SCOP 4,75
Verwarmen: A7W35 COP 4,6
Koelen: A35W18 EER 3,78
CV-water tot 75°C door R290
Vermogen 4,1 kW + 3*3 kW elektrische elementen
Cascade mogelijkheid: ja. Bijvoorbeeld 2 of 3x4,1 kW. Meerprijs=extra subsidie bedrag.
Horizontaal of verticaal Buffervat 265 ltr met 3 kW backup element
3*400V-50Hz, 3x25A
Koelen: ja (cv-water) of lucht
Smart grid aansturing: ja
Garantie: 2 jaar
Geluid in vollast 51 dB(A). Nachtstand 40 dB(A).
Propaan lekkage sensor: aanwezig
Een buffervat met backup element van 3kW?
Dat is boven op de 3x3=kW dus 12kW electrisch op het CV water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:23
Het vermogen van de elektrische elementen is echt zwaar uit verhouding in vergelijking met het vermogen van de warmtepomp. Het lijkt bijna op een fabrikant van elektrische elementen die voor de legaliteit er een warmtepomp aan plakt omdat je elektrische elementen niet als hoofdverwarming mag verkopen in Nederland.

• Lawrentz
Technician- schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:12:
[...]

idd, ik blijf de EGO een raar product vinden.
3x3 kW aan elektrische elementen en buffervat van 265 liter vind ik belachelijk en lijkt iets te verbloemen.
Bij normale All-E installaties zijn beide producten totaal onnodig.
YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen
YouTube: Extra kerncentrale door foute warmtepompinstallaties?

Btw, bij het BCRG ben ik van de Ego nog steeds geen kwaliteitsverklaring of gelijkwaardigheidsverklaring tegengekomen.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:40
Technician- schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:12:
[...]

TheRealFreek schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:19:
Het vermogen van de elektrische elementen is echt zwaar uit verhouding in vergelijking met het vermogen van de warmtepomp. Het lijkt bijna op een fabrikant van elektrische elementen die voor de legaliteit er een warmtepomp aan plakt omdat je elektrische elementen niet als hoofdverwarming mag verkopen in Nederland.
Lawrentz schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:05:
[...]

idd, ik blijf de EGO een raar product vinden.
3x3 kW aan elektrische elementen en buffervat van 265 liter vind ik belachelijk en lijkt iets te verbloemen.
Bij normale All-E installaties zijn beide producten totaal onnodig.
YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen
YouTube: Extra kerncentrale door foute warmtepompinstallaties?

Btw, bij het BCRG ben ik van de Ego nog steeds geen kwaliteitsverklaring of gelijkwaardigheidsverklaring tegengekomen.
kleine nuance: Er staat buffervat, maar volgens mij wordt daarmee Boilervat bedoeld. nope ik heb het verkeerd onthouden, maar dat buffervat wordt wel ook gebruikt voor het maken van SWW ofzo, ik snap het ook compleet niet..

Maar ja, dat is dus 9 kW aan BUH voor CV plus 3 kW aan BUH voor SWW op een WP van van 4.1 kW (volgens de fabrikant, nog geen praktijkdata op koude dagen beschikbaar). Op het eigen EGO topic is die discussie (lees: het ongeloof en een hele hoop scepticisme) tot in den treure gevoerd met o.a. @Green frog, die zelf erg enthousiast is over zijn warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door nairolf op 11-09-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01:30
Mag ik jullie voorstellen aan Tinus, tinusa4?

Hij heeft ‘n moderne mechanische ventilatie/cv-water warmtepomp van 4 kW met 9 kW boosters, groot buffervat en geen buitenunit van EU makelij. SCOP bijna identiek aan de EGO. Bekende format dus, al zijn er verschillen met de EGO.

Jullie kunnen ‘m vast wel vinden, hij heeft ‘n gezin met 2 kinderen die 2x per week badderen.
Wat het meest van belang is: hij heeft een grote tussenwoning uit 2014 van 170 m2, en de winter meegemaakt.

Resumé: z’n jaarverbruik gaat ongeveer 1500 kWh worden, en bijvoorbeeld in week 3-25 zaten 4 vorstdagen. Toen was z’n weekverbruik 73 kWh met een hoogste dagverbruik van 12 kWh.

Ik kan hele volksstammen aanwijzen die beweerden dat dit type kleine warmtepomp met grote boosters dramatisch zou zijn in de winter voor het elektrische verbruik. Al helemaal als je 170 m2 gaat verwarmen met 4 kW. Maar Tinus z’n getallen vertellen iets anders.

Laat de winter maar beginnen met m’n EGO warmtepomp. Heb d’r zin an, ben onverminderd overtuigd. Wie een warmtepomp wil en de EGO niet serieus overweegt met al z’n unieke selling-points is niet goed bij z’n kokosnoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
OP t.a.v. de EGO bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Green frog schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:33:
Wie een warmtepomp wil en de EGO niet serieus overweegt met al z’n unieke selling-points is niet goed bij z’n kokosnoot.
Mag het ook een onsje minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:23
Mag ik jullie voorstellen aan Tinus, tinusa4?

Hij heeft ‘n moderne mechanische ventilatie/cv-water warmtepomp van 4 kW met 9 kW boosters, groot buffervat en geen buitenunit van EU makelij. SCOP bijna identiek aan de EGO. Bekende format dus, al zijn er verschillen met de EGO.

Jullie kunnen ‘m vast wel vinden, hij heeft ‘n gezin met 2 kinderen die 2x per week badderen.
Wat het meest van belang is: hij heeft een grote tussenwoning uit 2014 van 170 m2, en de winter meegemaakt.

Resumé: z’n jaarverbruik gaat ongeveer 1500 kWh worden, en bijvoorbeeld in week 3-25 zaten 4 vorstdagen. Toen was z’n weekverbruik 73 kWh met een hoogste dagverbruik van 12 kWh.

Ik kan hele volksstammen aanwijzen die beweerden dat dit type kleine warmtepomp met grote boosters dramatisch zou zijn in de winter voor het elektrische verbruik. Al helemaal als je 170 m2 gaat verwarmen met 4 kW. Maar Tinus z’n getallen vertellen iets anders.

Laat de winter maar beginnen met m’n EGO warmtepomp. Heb d’r zin an, ben onverminderd overtuigd. Wie een warmtepomp wil en de EGO niet serieus overweegt met al z’n unieke selling-points is niet goed bij z’n kokosnoot.
Ik vind het een raar verhaal, misschien wel verkapte reclame. De Ego is nog maar net op de markt en het heeft bij jou al een winter gedraaid, misschien een veldtest? Zit je dan niet in de inner circle van deze firma en is dit dan niet verkapte reclame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:40
TheRealFreek schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:19:
[...]

Ik vind het een raar verhaal, misschien wel verkapte reclame. De Ego is nog maar net op de markt en het heeft bij jou al een winter gedraaid, misschien een veldtest? Zit je dan niet in de inner circle van deze firma en is dit dan niet verkapte reclame?
Nee dat heeft hij al zeer onovertuigend ontkend in het EGO topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is duidelijk dat je de kanttekeningen en kritiek niet begrepen hebt. Dat geeft niet, even een TL;DR uit het Ego topic:
* Met 9 kW aan boosters op een "4 kW" warmtepomp zijn er twee mogelijkheden:
1) ze zijn niet nodig en je betaalt dus te veel voor een zinloze krachtstroom-groepenkastaanpassing
2) ze zijn wel nodig en je betaalt dus te veel voor stookkosten.
In beide gevallen zijn er ook maatschappelijke kosten voor netverzwaring die vermeden hadden kunnen worden.
* Vermogen bij A-7W35 is (was?) onbekend maar waarschijnlijk ca 3 kW
* Technisch OK voor het vervangen van ~600-700 m³ gas; verwacht jaarverbruik is dan ca 1500 kWh (hé bij wie zie je die verbruiken terug? Bij jou en @tinusa4.)
* De rekensom in de folder waarmee 1500 m³ wordt vervangen klopt niet bij het product
Gelukkig vallen jij en @tinusa4 blijkbaar onder 1) dus die pijn is al geweest ;)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste