Alle credits gaan naar mr Koevlaas voor de Koevlaas-methode die je vaker op dit forum tegenkomt, met het gasverbuik * 8 kW gedeeld door 1650 equivalent vollasturen.rokil schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:08:
[...]
Als ik jouw vuistregel gebruik, kom ik bij -10 uit op 2,4 aan vermogen voor mijn woning en sww. Dat zou dan met de Ben moeten lukken, neem ik aan.
Ik vraag me alleen af hoe vaak die extra booster van 3 kW gebruikt wordt. Ik zat namelijk ook te kijken naar de Ego warmtepomp, maar die heeft wel 3 van die boosters. Dat schrikt me wel af....
Is het verstandig om voor de Ben de leiding-diameters van de cv installatie te vergroten naar 28 of 32 mm, of is het bij zo'n laag vermogen warmtepomp minder van beland? Hoofdleidingen zijn nu 22mm. en aansluitingen 15mm.
Als je gemakshalve die 1650 deelt door 8 kom je uit op 206.25, afgerond op 206.
Als je je eigen equivalent vollasturen weet obv je stookgrens dan is het beter om deze waarde gebruiken.
Als je je graaddagen obv je stookgrens weet dan kan je je gasverbruik keer 8.8 kWh en keer dT van 27 doen, en delen door je graaddagen keer 24 uur.
Bron: YouTube: How big a heat pump do you need? A simple Rule of Thumb.. Zie ook de verwijzing in de comments en de pptx in de verwijzing.
In de UK wordt het gas doorberekend obv kWh dus vandaar de 9.8 kWh als bovenwaarde * 90% ketelrendement en dT van 27 in NL ipv de dT 20 in de UK zoals in de video.
Als je de juiste equivalent vollasturen en graaddagen hebt dan zal je zien dat de uitkomst van beide formules max 3% van elkaar verschilt.
De Ego laat ik graag voor wat het is. Dan wordt een All-E warmtepomp wel heel letterlijk genomen.
3x3 kW aan hulpelementen is absurd. En dan schort er m.i. wat aan het ontwerp.
Stel, we heel NL zit vol met dit soort warmtepompen, dan hebben we onder 0 grC een groot probleem met netcongestie, want als 3x3 kW aan hulpelementen aanslaan dan krijgt het net de vraag nooit verwerkt en zou zo'n ontwerp m.i. nooit op de markt mogen komen.
Vwb de buisdiameter:
YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer...
YouTube: Power to Pipe Size Equation | Heat Geek Style