Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-06 15:37
Hoe bevalt de Qvantum QE-6 eigenlijk? kan die het goed bijhouden op dit moment? Wil je wat ervaringen en energie verbruik delen?

Wat is je ervaring met tocht en geluid in huis? of valt dat reuze mee?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-06 15:05
Op dit moment kan de Qvantum het prima warmhouden. Last van tocht heb je niet omdat de afzuiging van de Qvantum vast is ingesteld, het gaat niet meer afzuigen als het buiten koud is, maar je ziet dat de compressor sneller gaat draaien en dat de koeling van de ventilatielucht dieper wordt. Ik heb de standaard ventilatiestand op 35% ingesteld, ik denk dat dat in de buurt zit van stand 2 op mijn oude Comfofan. De hoge ventilatiestand staat op 90% ingesteld, dat kun je handmatig inschakelen als je gaat douchen. Er schijnt nog een driestanden schakelaar te komen en een kamerthermostaat met vochtsensor. Het stroomverbruik is een beetje een schatting, omdat ik de warmtepomp niet op een aparte stroommeter heb aangesloten, maar voorheen gebruik is ca. 7 a 7,5 kwh per dag. gisteren was het buiten 1 a 2 graden en heeft de Qvantum ongeveer 10 kwh gebruikt. In het kostenoverzicht van Vattenfall was ik in november 60 euro goedkoper dan het jaar daarvoor en in december was ik 58 euro minder kwijt. De Qvantum is stil genoeg voor op zolder, maar in de keuken (zoals je op mooie plaatjes ziet) zou ik het niet willen. Er is een bepaald toerengebied waar hij wat bromt, daaronder en daarboven niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-06 15:37
Aha, dank je wel. Goed om te horen dat hij vaste vooraf ingesteld hoeveel lucht hiervoor gebruikt, fijn dat het zelf in te stellen is.

Kan je de ventilatie standen in een app aanpassen? of is dat iets wat je dan zelf op de qvantum zelf moet instellen?

Verbruik valt reuze mee zo te zien, 10kwh op een dag rond het vriespunt is niet slecht zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco12
Jan_De_Tuinman schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:14:
Aha, dank je wel. Goed om te horen dat hij vaste vooraf ingesteld hoeveel lucht hiervoor gebruikt, fijn dat het zelf in te stellen is.

Kan je de ventilatie standen in een app aanpassen? of is dat iets wat je dan zelf op de qvantum zelf moet instellen?

Verbruik valt reuze mee zo te zien, 10kwh op een dag rond het vriespunt is niet slecht zegmaar.
Theoretisch stelt Qvantum dat in bij de inwerkingstelling, maar je kunt met de Qvantum app ook als installateur verbinden met de warmtepomp en dan kun je zelf de ventilatie en stooklijn aanpassen, en of je wel of geen electrische bijverwarming toestaat. En nog wat meer dingen, maar dat hebben ze liever niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:08
Inventum Ben toegevoegd aan de OP:

Ventilatiewarmtepomp tot 5 kW met bijmenging buitenlucht mogelijk.

https://ben.inventum.com/
https://www.installatie.n...euwe-warmtepomp-inventum/

https://www.bouweninstall...entilatie-en-buitenlucht/

Afbeeldingslocatie: https://ben.inventum.com/wp-content/uploads/2025/03/Opstelling-1.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Taxi645 op 20-03-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert-Kl
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-04 12:25
Marco12 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:21:
[Afbeelding]

De Qvantum QE6 draait nu 2 weken. De muren zijn alweer bijgeschilderd en de oude dakdoorvoer is nu "onzichtbaar". De installatie duurde 2 dagen, op dag 2 is hij door een medewerker van Qvantum in bedrijf gesteld. Het is de 5de QE6 die in Nederland in bedrijf is.
Moi @Marco12 ,

Was benieuwd hoe de Qvantum QE6 tot nu toe bevalt. Ik overweeg hem ook aan te schaffen omdat productie van de Nibe S735C-7 stilgelegd is ivm problemen met de koelmodule.

Is voor jou de koelmodule in de Qvantum reeds beschikbaar?

Weet je ook hoe het met de service geregeld is? Moet je hiervoor naar de installateur of heeft Qvantum service medewerkers in dienst?

En wat waren de kosten van de installatie ongeveer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco12
Bert-Kl schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Moi @Marco12 ,

Was benieuwd hoe de Qvantum QE6 tot nu toe bevalt. Ik overweeg hem ook aan te schaffen omdat productie van de Nibe S735C-7 stilgelegd is ivm problemen met de koelmodule.

Is voor jou de koelmodule in de Qvantum reeds beschikbaar?

Weet je ook hoe het met de service geregeld is? Moet je hiervoor naar de installateur of heeft Qvantum service medewerkers in dienst?

En wat waren de kosten van de installatie ongeveer?
Tot nu toe bevalt het prima. De firmware update voor koeling is al beschikbaar. Ik heb het nog niet kunnen testen omdat het nog te koud is. In geval van storing moet je kontakt opnemen met de installateur, maar ik denk dat zij Qvantum zullen inschakelen. Qvantum Nederland, de distributeur en mijn installateur, ze kennen elkaar allemaal, dus dat zal wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Nog een behoorlijk uitgebreid artkel op warmte365 over de Inventum Ben:
https://www.warmte365.nl/...ht-gebruikt-66A6AEB0.html

Fijn dat die ook CO2 gestuurd kan ventieleren. Dat betekent dat het in sommige gemeenten (als je woning in aanmerking komt), 500,- subsidie kunt krijgen vanuit de LAI-regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07:11
Taxi645 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:57:

Fijn dat die ook CO2 gestuurd kan ventileren. Dat betekent dat het in sommige gemeenten (als je woning in aanmerking komt), 500,- subsidie kunt krijgen vanuit de LAI-regeling.
Btw, wat is er gebeurd met de Inventum Compacto die in Q3/H2 van 2024 op de markt zou komen?

Mijn beeld is dat de Ben concurreert met de Compacto, een verbeterde vervanger is en daardoor de daardoor de Compacto overbodig maakt.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco12
Taxi645 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:57:

Fijn dat die ook CO2 gestuurd kan ventieleren. Dat betekent dat het in sommige gemeenten (als je woning in aanmerking komt), 500,- subsidie kunt krijgen vanuit de LAI-regeling.
Nibe kan dat ook, maar heeft het in de praktijk nut bij een ventielatielucht warmtepomp? Om efficient te verwarmen is een minimaal ventilatiedebiet nodig, waarbij van te hoge CO2 concentraties geen sprake zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Marco12 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:40:
[...]
Nibe kan dat ook, maar heeft het in de praktijk nut bij een ventielatielucht warmtepomp? Om efficient te verwarmen is een minimaal ventilatiedebiet nodig, waarbij van te hoge CO2 concentraties geen sprake zal zijn.
Er zijn delen van/momenten in het jaar dat je niet hoeft te verwarmen, maar je niet perse hele ramen open wil zetten om te ventileren.

Denk dat het in de praktijk inderdaad geen gigantisch voordeel is, maar wel mooi als je daardoor €500,- LAI subsidie mee op kan strijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24

s3n

Kan nog maar een prijs vinden: https://www.wasco.nl/artikel/inventum-ben-dual-air/1100033

Ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen en de uiteindelijke kosten incl. Installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-Raza
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:29
Ik vermoed dat het gedaan is om het ventilatieniveau automatisch te kunnen sturen. Als de luchtvochtigheid of het CO2 gehalte te hoog zijn dan kan het systeem wellicht extra gaan ventileren totdat de waardes weer op normaal niveau zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:57
s3n schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:13:
Kan nog maar een prijs vinden: https://www.wasco.nl/artikel/inventum-ben-dual-air/1100033

Ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen en de uiteindelijke kosten incl. Installatie.
Dat ziet er wel goed uit kwa prijs. Hopelijk is die snel beschikbaar voor inderdaad een goede totaalprijs

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ice-T106 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:52:
[...]

Dat ziet er wel goed uit kwa prijs. Hopelijk is die snel beschikbaar voor inderdaad een goede totaalprijs
Liever een goed ontworpen en en goed geteste oplossing dan een snelle oplossing.

Dit om niet in een situatie te belanden zoals met de ID Vincent.
Los van de issues met de inverter en de software is de warmteopwekking van de Vincent onder 0 grC ook onvoldoende waardoor om de haverklap het elektrische element moet bijspringen. Juist onder 0 grC is de warmtepomp het hardst nodig, ook al komt deze situatie agv klimaatverandering niet vaak meer voor.
Aan het koudemiddel kan het niet liggen. De R290 kan een temperatuur onder 0 grC makkelijk aan.
Wel aan de compressor, de overige componenten en daardoor het ontwerp in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Ik verwacht een geinstalleerde prijs tussen de €14 en 15.000 incl. de boiler voordat de subsidie er af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:35

Stoker

Warmtepomponline

Artikel van bovenstaande link geeft een indicatieprijs van ca 7K in de btw, maar volgens mij moet er nog een boiler en aansluitset bij als ik het zo lees. inschatting 10K voor de warmtepomp en componenten.

Wat ik van de Quantum heb gelezen, dan heeft die ook een behoorlijke prijs (9,5-10K), maar is deze zo goed als plug and play geleverd en mag je er niet langer over doen dan 1-2 dagen. Dan zou je toch onder die 15K moeten komen zou je zeggen?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24

s3n

Taxi645 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:41:
Ik verwacht een geinstalleerde prijs tussen de €14 en 15.000 incl. de boiler voordat de subsidie er af gaat.
Ben er ook bang voor. Zijn toch stevige bedragen als je het vergelijkt met een ouderwetse ketel. Maar ik heb goede hoop dat het de komende jaren beter gaat worden met meer producten op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
s3n schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:02:
[...]

Ben er ook bang voor. Zijn toch stevige bedragen als je het vergelijkt met een ouderwetse ketel. Maar ik heb goede hoop dat het de komende jaren beter gaat worden met meer producten op de markt.
Wat altijd een goed idee is om in een excelletje over 25 jaar de realistische kosten uit te rekenen en te vergelijken. Dan zie je al snel dat het weliswaar duur is in de aanschaf, maar door het wegvallen van je vaste lasten zoals vastrecht en ketelonderhoud en de goedkopere stroom i.v.t. het gas je toch aanzienlijk goedkoper uit kunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco12
De eerste 4 maanden dat ik de Qvantum heb draaien, heb ik 350 Euro bespaard vergeleken met dezelfde maanden vorig jaar. Ik ben benieuwd hoe het er in de zomermaanden uitziet wanneer het alleen voor warm water gebruikt wordt. En dan ben ik ook benieuwd hoeveel het koelen vebruikt aan stroom en hoe effectief dat is als je radiatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Stiebel Eltron heeft hun binnenopgestelde warmtepomp incl. WTW-installatie geupdate naar propaan:
https://www.installatie.n...t-voor-indoor-warmtepomp/
https://fachkunden.stiebe...den/wpnext/lwz-serie.html

Ik zal de openingspost aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wp-fred
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 18:07
@Taxi645

Meer informatie over de Inventum BEN Dual-Air is hier te vinden:

https://www.wasco.nl/artikel/inventum-ben-dual-air/1100033
https://www.wasco.nl/artikel/1100034

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-06 23:53
Iemand al meer informatie over de Midea H-Pack. Ik zie wel een introductie en een design prijs maar geen specificaties of prijsindicatie. Misschien zijn jullie Google skills beter;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:39
Nog een afbeelding van Inventum BEN Dual-Air.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9ZJfVMJIy6yQZjWJLe0c5Ma4Rw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5MeDyCktY6Gvz9rfQw6CjWkG.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door ArjoK op 17-04-2025 02:50 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacod
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-06 09:46
mrottjers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:48:
Iemand al meer informatie over de Midea H-Pack. Ik zie wel een introductie en een design prijs maar geen specificaties of prijsindicatie. Misschien zijn jullie Google skills beter;-)
Je bent de eerste die daarover begint? Ik had midea al op het oog met de CirqHP indoor, die H-Pack lijkt hetzelfde apparaat te zijn:
https://midea.pvg.eu/cirqhp-indoor-hybrid
Erling kijkt er alvast zeer tevreden bij.

Hier wordt de H-pack ook nog besproken:
YouTube: Trends und Highlights von der ISH 2025 - Wärmepumpen Lösungen für Me...
Verder dan dat het een buitenluchtwarmptepomp wordt (geen ventilatielucht dus) en een vermogen van 5 kW kom ik echter niet. Er kan een losse hydraulische unit onder geinstalleerd worden, waarmee volledig elektrische opstelling mogelijk zou kunnen zijn (?), maar erg duidelijk is het allemaal nog niet.

Wellicht wel een extra toevoeging voor OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
tacod schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:51:
[...]

Je bent de eerste die daarover begint? Ik had midea al op het oog met de CirqHP indoor, die H-Pack lijkt hetzelfde apparaat te zijn:
https://midea.pvg.eu/cirqhp-indoor-hybrid
Erling kijkt er alvast zeer tevreden bij.

Hier wordt de H-pack ook nog besproken:
YouTube: Trends und Highlights von der ISH 2025 - Wärmepumpen Lösungen für Me...
Verder dan dat het een buitenluchtwarmptepomp wordt (geen ventilatielucht dus) en een vermogen van 5 kW kom ik echter niet. Er kan een losse hydraulische unit onder geinstalleerd worden, waarmee volledig elektrische opstelling mogelijk zou kunnen zijn (?), maar erg duidelijk is het allemaal nog niet.

Wellicht wel een extra toevoeging voor OP?
Ik heb een eerste plaatshouder in de OP gezet. Meer informatie mag aangeleverd worden (wanneer beschikbaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:01

AirX

Tweak Guru

ArjoK schreef op donderdag 17 april 2025 @ 02:47:
Nog een afbeelding van Inventum BEN Dual-Air.

[Afbeelding]
En hier nog een post over de hele productielijn. Interessant om te zien. https://www.linkedin.com/...-7318609710155259904-i9dx
Er is een jaar lang intensief contact geweest tussen TP en Inventum om die end-of-line testers op een heel hoog niveau te krijgen. In de laatste tester wordt het hart van de warmtepomp tot het uiterste getest en gecontroleerd. Elke warmtepomp ontvangt daardoor zijn eigen COP-waarde (uniek in de markt).
Dit klinkt wel hip 8)

[ Voor 23% gewijzigd door AirX op 19-04-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Zojuist genoemd in het L/W warmtepomp topic de ego ook een zonder buitendeel.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
Specs EGO

Verwarmingsvermogen (kW) 4.10
COP 4.60
Natuurlijk koudemiddel R290
Energielabel (35°C) A+++
Energielabel (55°C) A++
Voeding (V/Hz/N) 230/50/1-fase
Geluidsniveau (dB(A)) 42
Afmeting (L×B×H) (mm) 580×580×725
Netto Gewicht (kg) 76.5
ISDE Meldcode KA29656
App App Store & Google Play

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

ArjoK schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:57:
Specs EGO

Verwarmingsvermogen (kW) 4.10
COP 4.60
Natuurlijk koudemiddel R290
Energielabel (35°C) A+++
Energielabel (55°C) A++
Voeding (V/Hz/N) 230/50/1-fase
Geluidsniveau (dB(A)) 42
Afmeting (L×B×H) (mm) 580×580×725
Netto Gewicht (kg) 76.5
ISDE Meldcode KA29656
App App Store & Google Play
Ego Warmtepompen
Https://www.ego.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ziet er op zich interessant uit, maar 3 x 3 kW element voor extra verwarming vind ik toch wel erg veel. Ook zit ik niet te wachten op een 260 liter boilervat. De helft zou voor mij al genoeg zijn.
Ik zie dat ze eind vorig jaar pas zijn opgericht. Ik ga eerst wel even de kat uit de boom kijken voordat ik een paar duizend euro uitgeef....

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

rokil schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:51:
Ziet er op zich interessant uit, maar 3 x 3 kW element voor extra verwarming vind ik toch wel erg veel. Ook zit ik niet te wachten op een 260 liter boilervat. De helft zou voor mij al genoeg zijn.
Ik zie dat ze eind vorig jaar pas zijn opgericht. Ik ga eerst wel even de kat uit de boom kijken voordat ik een paar duizend euro uitgeef....
Boilervat lijkt ook voor buffer te worden gebruikt. Dus zowel sww als CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
OP aangepast.

Hoop dat de luchtsnelheid in de aan- en afvoer beetje binnen de perken blijft met 160mm diameter.
rokil schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:51:
Als je huis redelijk goed geïsoleerd is, heb je met die 3 kW elementen niet veel te maken want dan wordt (bijna) alles gedekt door de 4,1 kW.

Vraag me af of ze op een later moment inderdaad een all-electric ready aanbod toevoegen voor een (nog) lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Met een 3x3 kW element als indekking voor een 4,1 kW warmtepomp is dit apparaat al aardig op weg om All-Electric te worden.

Nu weer wat serieuzer.
Ik heb zo het idee (=speculatie) dat een 3x3kW element nodig is vanwege een gebrekkige opbrengst bij een buitentemperatuur -5 tot -10 grC.
Aan het koudemiddel R290 kan het niet liggen. R32 kan hier minder goed mee omgaan.
Wellicht door een gebrekkige compressor/ontwerp?

Wat opvalt is dat (nog) geen kwaliteitsverklaring van de Ego is te vinden.
Wellicht is dit omdat de naam Ego niet uniek identificerend genoeg is.
Is het ontbreken van een kwaliteitsverklaring ook een reden dat nog zo weinig specs verkrijgbaar zijn.

Er zijn op dit moment veel betere modellen op de markt dan deze Ego.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 27-04-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Met een jaarlijks gasverbruik van 400-450 m3 zou een 4 kW warmtepomp toch wel genoeg moeten zijn, lijkt me.
Ik zou me alleen constant zorgen maken dat niet, al dan niet per ongeluk, 1, 2, of alle 3 de elementen aangezet worden. Dan is stoken op gas met een nieuwe cv-ketel toch voordeliger.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:50
@lawrentz: veel betere?
de EGO heeft een SCOP van 4,75 en kost geïnstalleerd en wel onder de €6k. (Na aftrek subsidie)
Buffervat ook horizontaal te krijgen, makkelijk voor onder een schuin dak.
A7/W35 COP 4,6.
Daar gaan er weinig overheen naar mijn idee

[ Voor 5% gewijzigd door Green frog op 27-04-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:49
Ik ben wel benieuwd naar het geluidsvermogenniveau in vollast. In de specificaties staat 42dBA, maar dit zal bij lange na niet in vollast zijn. De Alpha Innotec Paros doet 48dba in vollast en dat is een van de stilste binnenopgestelde units op buitenlucht, om dit te bereiken weegt ie ook 120kg en gebruikt ie luchtkanalen met een diameter van 300mm.

De Vincent levert ook rond de 4kw en gebruikt luchtkanalen van 250mm en is alsnog aan de luide kant met 54dba op het label.

Het feit dat het product op de website op de foto staat met foam luchtkanalen die al het kanaal geluid van de ventilator ongehinderd de woning in laten komen geeft mij toch geen goed gevoel.

Ik zie ook reviews van gebruikers op hun website staan voordat het product aan te schaffen is? Zouden dit gewoon veldtesters zijn die in dit bedrijf werken? Dit was ook het geval met de thuisaccu van de Homewizard voordat het product vrij op de markt aan te schaffen was stonden er al reviews van "tevreden klanten" op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
rokil schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:06:
Met een jaarlijks gasverbruik van 400-450 m3 zou een 4 kW warmtepomp toch wel genoeg moeten zijn, lijkt me.
Ik zou me alleen constant zorgen maken dat niet, al dan niet per ongeluk, 1, 2, of alle 3 de elementen aangezet worden. Dan is stoken op gas met een nieuwe cv-ketel toch voordeliger.
Met 400-450 m3 aan gasverbruik heb je aan een warmtepomp van 2 tot 2.5 kW al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:50
De EGO heeft volgens hun brochure in vollast een geluidsniveau van 51dB(A). In de nachtstand is dat 40 dB(A), volgens de veel gestelde vragen.

Heb die mannen gesproken op de eigenhuis beurs vorige maand. Qua website zijn ze het met je eens. Die kan beter. Dat geluid was toevallig een vraag van me.

Ze weten wel wat ze doen. De cv pomp gaat bv. rustiger draaien als het water warm terugkomt. Ook zit er een propaan lekkage sensor in, dat hebben lang niet alle units.

Ze bestaan sinds vorig jaar. Hun productie gaat vooral naar België omdat je daar dubbel zo hoge subsidie krijgt. Dan is ‘ie zowat gratis daar.

[ Voor 86% gewijzigd door Green frog op 27-04-2025 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 18:55
Hier een NIBE S735-4 draaien en op de vriesdagen kwam de compressor niet hoger dan de 30hz (ongeveer ook 30% vermogen) voor langer dan een uur. Meestal draaide de WP tussen de 15-20hz (electraverbruik van 200-300w) waarmee ongeveer 1.2kw thermisch vermogen werd afgegeven. En dat is prima voor een tussenwoning als die ik heb om het prima warm te houden (binnenklimaat 20c).

Qua geluidsvermogen is voor deze WP 36db -49db voorgeschreven. Ik zou het vergelijken met een koelkast op laag vermogen en een mechnische venitlatiebox op hoogste standje bij hoog(ste) vermogen. Ik ben wel blij dat ik de WP in een afgesloten ruimte heb staan met noppenschuim op de binnenmuren van de ruimte. Zo op de overloop als in de promotiefilm van NIBE lijkt mij niet heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:03

ErikVers

e-Duurzaam

Benieuwd waar je dat “betere op de markt” op baseert?

Zie nog weinig specs online, wel zie ik een prima scop en prijs op hun website.

De vraag is voor mij vooral: wat zijn de complete specs van de Ego

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ErikVers schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Benieuwd waar je dat “betere op de markt” op baseert?

Zie nog weinig specs online, wel zie ik een prima scop en prijs op hun website.

De vraag is voor mij vooral: wat zijn de complete specs van de Ego
Zie mijn eerdere post.
Lawrentz in "L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)"

Aanvullend:
Grote kans dat de 2x160 mm kanalen voor luchtafvoer en luchttoevoer lawaaierig gaan worden (ondanks de 42 dB die ze aangeven).

Dat bij elkaar dan is bij mij de lol snel verdwenen.

Maar goed, als jij het obv de eerste indrukken (vooralsnog) een prima warmtepomp vindt, dan kan dat natuurlijk. Bij mij is dat net andersom.

En als later uit de kwaliteitsverklaring blijkt dat de warmtepomp prima functioneert tussen -10 en 0C zonder gebruik te maken van het 3x3kW element en/of een deellast <20% dan zal ik hier aangeven dat ik me heb vergist. Maar dan vraag ik me af waar het 3x3kW element voor nodig is.

De specs en kwaliteit gaan voor mij boven de prijs.

Wellicht ben ik huiverig geworden door het debacle met de Vincent die ik bijna had aangeschaft waarbij op het laatste moment allerlei rode vlaggen afgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lawrentz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:08:
[...]

Zie mijn eerdere post.
Lawrentz in "L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)"

Aanvullend:
Grote kans dat de 2x160 mm kanalen voor luchtafvoer en luchttoevoer lawaaierig gaan worden (ondanks de 42 dB die ze aangeven).

Dat bij elkaar dan is bij mij de lol snel verdwenen.

Maar goed, als jij het obv de eerste indrukken (vooralsnog) een prima warmtepomp vindt, dan kan dat natuurlijk. Bij mij is dat net andersom.

En als later uit de kwaliteitsverklaring blijkt dat de warmtepomp prima functioneert tussen -10 en 0C zonder gebruik te maken van het 3x3kW element en/of een deellast <20% dan zal ik hier aangeven dat ik me heb vergist. Maar dan vraag ik me af waar het 3x3kW element voor nodig is.

De specs en kwaliteit gaan voor mij boven de prijs.

Wellicht ben ik huiverig geworden door het debacle met de Vincent die ik bijna had aangeschaft waarbij op het laatste moment allerlei rode vlaggen afgingen.
Ik ben het met je eens dat het de schijn tegen heeft zeker vanwege missende data, alleen ik mis dus juist die datasheet en hoop dat dit iets beters is dan de vincent.

Ik ben zelf installateur en ooit enthousiast op de vsk de vincent (vsk winnaar) besteld. Alleen later vanwege de specs die later werden aangepast ook weer geannuleerd.

Jij wel een volledige datasheet met a7/w35 en a-10/w35 wat betreft max vermogen en cop?
En db en vereiste lucht debiet om max vermogen te bereiken zijn zeker cruciaal. Wellicht dat ik eens contact opneem om te sparren of eens een proefplaatsing doe. Meten en praktijk testen is weten. Ik schiet het niet op voorhand af, met name omdat heel veel woningen niet met een buitenunit kunnen werken.

Wat mij wel aanspreekt is dat het iets meer zelf ontwikkeld en minder marketing / coperate uit ziet.
Voor de record; ik plaats normaliter enkel naar all electric en werk 95% met Panasonic.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-05-2025 21:03 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ErikVers schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:49:
[...]
Ik ben het met je eens dat het de schijn tegen heeft zeker vanwege missende data, alleen ik mis dus juist die datasheet en hoop dat dit iets beters is dan de vincent.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik obv de huidige gepubliceerde specs cq eigenschappen voor nu afhaak.
Ik ben zelf installateur en ooit enthousiast op de vsk de vincent (vsk winnaar) besteld. Alleen later vanwege de specs die later werden aangepast ook weer geannuleerd.
Na mijn periode met offertes van de Vincent ging ik pas de kwaliteitsverklaring ervan doorkrijgen en toen schoten de tranen in mijn pantalon. Eenzelfde situatie wil ik dit keer voorkomen, al heb ik de ideale warmtepomp nog niet gevonden.
Wellicht dat de Inventum Ben een kans maakt vanwege de deellast van 1 kW.
Jij wel een volledige datasheet met a7/w35 en a-10/w35 wat betreft max vermogen en cop?
Ik vind de volledige datasheet alleen richtinggevend en baseer mijn keuze op een kwaliteitsverklaring.
En db en vereiste lucht debiet om max vermogen te bereiken zijn zeker cruciaal.
Ik weet alleen niet hoe ze het geluid in warmtepompland meten, en of dat inclusief of exclusief de 160mm kanalen is.
Het geluid met of zonder 160mm kanalen en binnen of buiten is anders..
Wellicht dat ik eens contact opneem om te sparren of eens een proefplaatsing doe. Meten en praktijk testen is weten. Ik schiet het niet op voorhand af, met name omdat heel veel woningen niet met een buitenunit kunnen werken.
Klinkt interessant.
Wat mij wel aanspreekt is dat het iets meer zelf ontwikkeld en minder marketing / coperate uit ziet.
Voor de record; ik plaats normaliter enkel naar all electric en werk 95% met Panasonic.
Vraag: Is de L-serie de enige serie van Panasonic met R290 als koudemiddel?
De reden van mijn vraag is de gunstige enveloppe en GWP van R290, gunstiger dan R32 en R410A zoals toegepast in een aantal andere series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

AirX schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:02:
[...]

En hier nog een post over de hele productielijn. Interessant om te zien. https://www.linkedin.com/...-7318609710155259904-i9dx

[...]

Dit klinkt wel hip 8)
En hier nog een Engelstalige folder over de Inventum Ben: https://issuu.com/ceomedi...bf133?fr=sNWNmODgzODYxMDY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ErikVers Historisch:
Ik ben in april als energiecoach een ca. 12 jaar oude "Combinair 2.5/24/33" ventilatiewarmtepomp (R407C!) in een huurwoning tegengekomen.
De langjarige huurder wist mij te vertellen dat de meeste "Combinair" (hybride)warmtepompen in de omgeving jaren geleden uitgezet werden i.v.m. technische mankementen en geluidsproblemen. Producent was Daalderop.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dunklefaser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:33:
@ErikVers Historisch:
Ik ben in april als energiecoach een ca. 12 jaar oude "Combinair 2.5/24/33" ventilatiewarmtepomp (R407C!) in een huurwoning tegengekomen.
De langjarige huurder wist mij te vertellen dat de meeste "Combinair" (hybride)warmtepompen in de omgeving jaren geleden uitgezet werden i.v.m. technische mankementen en geluidsproblemen. Producent was Daalderop.
Snap ik en radar kan een avond vullend programma maken van alle tegenvallende “binnen warmtepompen” toch houd ik hoop dat het ooit goed gaat komen in een betaalbare vorm (<€10k, netto en gemonteerd incl sww)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lawrentz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:58:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik obv de huidige gepubliceerde specs cq eigenschappen voor nu afhaak.

[...]

Na mijn periode met offertes van de Vincent ging ik pas de kwaliteitsverklaring ervan doorkrijgen en toen schoten de tranen in mijn pantalon. Eenzelfde situatie wil ik dit keer voorkomen, al heb ik de ideale warmtepomp nog niet gevonden.
Wellicht dat de Inventum Ben een kans maakt vanwege de deellast van 1 kW.

[...]

Ik vind de volledige datasheet alleen richtinggevend en baseer mijn keuze op een kwaliteitsverklaring.

[...]

Ik weet alleen niet hoe ze het geluid in warmtepompland meten, en of dat inclusief of exclusief de 160mm kanalen is.
Het geluid met of zonder 160mm kanalen en binnen of buiten is anders..

[...]

Klinkt interessant.

[...]

Vraag: Is de L-serie de enige serie van Panasonic met R290 als koudemiddel?
De reden van mijn vraag is de gunstige enveloppe en GWP van R290, gunstiger dan R32 en R410A zoals toegepast in een aantal andere series.
Ben kan inderdaad iets zijn, al is de prijs voor velen al iets aan de hoge kant. Al is dat wellicht te rechtvaardigen bij bewijs van goed gedrag 👍

De M en de L van Panasonic zijn R290
De J is het oude bakbeest en uitlopend en heeft nog R32

Voor nieuwbouw wordt ook veel de K gemonteerd. Dit is een split met r32
Wat off topic maar de L is hydro split en de M kan als hydro split of als monoblok worden ingezet.
De L en de M zijn te bestellen als bi bloc of als all in one vooral de all in one is waar ik altijd heel blij van wordt mbt uitstraling, compacte ruimte die in neemt en installatiegemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ErikVers Ik heb foto's van de (historische) handleiding (en de installatie)
- op een staan de technische data van het wp-gedeelte (nominaal afgegeven vermogen 2,5 kW)
en. het (nominale) luchtdebiet van 600 m³/h - aanbevolen luchttoevoer/afvoer 180 mm

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 08-05-2025 12:46 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dunklefaser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:19:
@ErikVers Ik heb foto's van de handleiding (en de installatie)
- op een staan de technische data van het wp-gedeelte (nominaal afgegeven vermogen 2,5 kW)
en. het (nominale) luchtdebiet van 600 m³/h - aanbevolen luchttoevoer/afvoer 180 mm
Over welke unit heb je het dan? Elgo, Ben of de historische die jij tegen kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Weet iemand of de Inventum Ben 5kw bij A-10/W35 of A+7/W35 is? (Dus bij -10 of +7 buiten met 35 graden aanvoer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:27:
Weet iemand of de Inventum Ben 5kw bij A-10/W35 of A+7/W35 is? (Dus bij -10 of +7 buiten met 35 graden aanvoer?)
Dit zou uit de kwaliteitsverklaring moeten blijken en die is voor de Inventum Ben nog niet gepubliceerd.

Waar je de kwaliteitsverklaring later kan vinden:
bcrg.nl/nl/databanken/energieprestaties/databank
downloads.inventum.com/?_sf_s=Kwaliteitsverklaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 23:10
dunklefaser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:33:
@ErikVers Historisch:
Wij hebben dus zo'n combinair hangen op dit moment, al vanaf het begin dat we het huis kochten in 2011. Dus al een hele aanzienlijke tijd.
Wij hebben door het hele huis vloerverwarming en dan de woonkamer leidend met de temostaat op conitnu 18,5 graden en hebben een jaarlijks verbruik van 500m3 per jaar aan gas en een verbruik van 3700 kwh stroom.

Dat maakt het voor ons heel moeilijk om een goed alternatief te vinden voor deze ketel, zonder dat het duurder wordt.

Als iemand suggesties heeft graag.

geluids problemen hebben wij nooit gehad de buren daarin tegen wel. ook heeft de halve wijk al de ketel laten vervangen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wp-fred
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 18:07
Meer informatie over de Inventum BEN Dual-Air is te vinden op:

https://heilooenergie.nl/...omp-zonder-buitenunit.pdf

De Dual-AIR warmtepomp zonder buitenunit kan zowel ventilatielucht als buitenlucht als bron benutten.
De BEN Dual-AIR warmtepomp komt uit de fabriek van Inventum Technologies in Houten. Er zijn dan
ook aardig wat overeenkomsten met andere Inventum ventilatiewarmtepompen. “Maar”, licht Elvin
Sap, manager sales bij Inventum Technologies toe, “de BEN is krachtiger en neemt minder ruimte in.”

....

Leverbaar vanaf
Op dit moment loopt in Nederland een aantal proefprojecten. Het eerste grote project staat voor
eind mei in de planning. De uitrol begint in Nederland. Hier zal de BEN voor projecten leverbaar zijn
vanaf het vierde kwartaal van 2025. Sap: “De volledige vrije verkoop en losse productie zal vanaf Q1
2026 zijn. De productie in Houten wordt nu opgestart. Vanaf Q1, Q2 volgend jaar zal de productie op
volle capaciteit kunnen draaien.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taxi645

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

wp-fred schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:07:
Meer informatie over de Inventum BEN Dual-Air is te vinden op:

https://heilooenergie.nl/...omp-zonder-buitenunit.pdf

De Dual-AIR warmtepomp zonder buitenunit kan zowel ventilatielucht als buitenlucht als bron benutten.
De BEN Dual-AIR warmtepomp komt uit de fabriek van Inventum Technologies in Houten. Er zijn dan
ook aardig wat overeenkomsten met andere Inventum ventilatiewarmtepompen. “Maar”, licht Elvin
Sap, manager sales bij Inventum Technologies toe, “de BEN is krachtiger en neemt minder ruimte in.”

....

Leverbaar vanaf
Op dit moment loopt in Nederland een aantal proefprojecten. Het eerste grote project staat voor
eind mei in de planning. De uitrol begint in Nederland. Hier zal de BEN voor projecten leverbaar zijn
vanaf het vierde kwartaal van 2025. Sap: “De volledige vrije verkoop en losse productie zal vanaf Q1
2026 zijn. De productie in Houten wordt nu opgestart. Vanaf Q1, Q2 volgend jaar zal de productie op
volle capaciteit kunnen draaien.”
Een ander proefproject is in Wijchen - Kraaijenberg 44 huurwoningen
Met "Kraaijenberg warmtepompen" vind je ook de links met Inventum en het installatiebedrijf.
Misschien kom ik als energiecoach nog met huurders hierover in contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-06 18:02
Dit soort warmtepompen is altijd kritisch op inregeling en uitleg aan de bewoners. Net zaken waar niet de sterkste kanten zitten bij de installateurs en fabrikanten.
Dus daar kun je als energiecoach zeer veel waarde toevoegen.
Dan wordt het interessant om de data te kunnen inzien zodat duidelijk wordt waar de grenzen van het verwarmingssysteem liggen en je die niet overschrijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
aarthodo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:26:
Dit soort warmtepompen is altijd kritisch op inregeling en uitleg aan de bewoners. Net zaken waar niet de sterkste kanten zitten bij de installateurs en fabrikanten.
Dit toont aan dat Heat Geek NL een toegevoegde waarde is.
Hopelijk zien de installateurs dit ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

aarthodo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:26:
Dus daar kun je als energiecoach zeer veel waarde toevoegen.
Dan wordt het interessant om de data te kunnen inzien zodat duidelijk wordt waar de grenzen van het verwarmingssysteem liggen en je die niet overschrijdt.
Als energiecoach ga ik hieraan (waarschijnlijk) geen waarde toevoegen.
Energiecoaching gaat over andere dingen, tenminste in mijn gemeente.
Of ik op eventuele vragen iets kan antwoorden weet ik nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 24-06-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
dunklefaser schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Als energiecoach ga ik hieraan (waarschijnlijk) geen waarde toevoegen.
Energiecoaching gaat over andere dingen, tenminste in mijn gemeente.
Of ik op eventuele vragen iets kan antwoorden weet ik nog niet.
Het staat energiecoaches in principe vrij om invulling te geven aan hun takenpakket.
Los daarvan staat het individuele energiecoach vrij om zich obv persoonlijke interesse te specialiseren.

Zo mogen onze energiecoaches niet aan de knoppen zitten.
Onze energiecoaches kunnen ze wel uitleg geven over de installaties zoals
- het effect van een te klein of groot vermogen van een warmtepomp,
- het effect van type koudemiddelen,
- waarom wel of geen 2, 3 of 4 poort buffers,
- het effect van een open verdeler tussen warmtebron en afgiftesysteem,
- het effect van zonering,
- het effect van een mengverdeler en een open verdeler op de vloerverwarming,
- het effect van handbediende of thermostatische radiatorkranen en een open loop systeem,
- het effect van de leidingdiameter,
- het effect van een modulerende thermostaat of de WAR,
- het effect van condenserend en niet condenserend koelen,
- de haalbaarheid van een All-E of een hybride warmtepomp,
- het effect van type 10, 20, 30 en kolom radiatoren op installatie
- het effect van de ontwerptemperatuur op de SCOP/SPF
- controle van een offerte.
- enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lawrentz De ene energiecoach is de andere niet,
en wat je beschrijft is eerder iets van een energieadviseur.
Zoiets is volgens mij niet overal de norm en wordt vaak niet op prijs gesteld
door de energiecoaches.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 24-06-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Het is vaak een kwestie van hoe het geregeld is binnen de organisatie waar de energiecoach voor werkt. De ene organisatie werkt met striktere bandbreedtes wat betreft technische inhoud als de andere. Ook kan tijdsdruk meespelen. Technisch advies roept ook weer (technische) vragen op en niet iedere organisatie/project is daar op in gericht.

Dat gezegd hebbende, we drijven af van het onderwerp. Mocht er geen topic voor energiecoaches zijn, wellicht dat deze gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
dunklefaser schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:34:
@Lawrentz De ene energiecoach is de andere niet,
en wat je beschrijft is eerder iets van een energieadviseur.
Zoiets is volgens mij niet overal de norm en wordt vaak niet op prijs gesteld.
Dat zoiets niet overal de norm is dat is een understatement.
Of het op prijs wordt gesteld is afhankelijk van het energievraagstuk, interesse en kennisniveau van de desbetreffende bewoners.

Onze energiecoaches mogen niet adviseren.

Daarnaast heb ik het over uitleggen van de effecten en niet over adviseren, dus waar je het "iets van een energieadviseur" uit afleidt ontgaat me eerlijk gezegd.

Verder wil ik deze zijstap laten voor wat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentz op 24-06-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lawrentz Laten we maar zo zeggen: Wat je beschrijft gaat voor veel energiecoaches te ver.
Wij hadden dan (bijna) geen energiecoaches meer.

Pagina: 1 2 3 Laatste