Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-05 15:59
Lawrentz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:42:
[...]

Lijkt me een lastig en wellicht onmogelijk verhaal.
Je volume/massa in je vloerverwarming, radiatoren en leidingen is te gering om het rendabel te maken.
Daarnaast koelt het water in je vloerverwarming, radiatoren en leidingen dusdanig af dat condensvorming zal ontstaan en je hoogstwaarschijnlijk wateroverlast gaat krijgen.
Bij een standaard verdeler kan condensvorming tot roestvorming leiden en zal je een kunststof of composiet verdeler moeten hebben. Nog even los of het een mengerdeler of open verdeler is.
Daarnaast moeten je thermostaat en thermostaatknoppen/radiatorknoppen hier mee om kunnen gaan en je verdeler geschikt zijn voor koeling.
Bij mij thuis pompt de cv-pomp heel de dag het water door het vvw-circuit. Je hoeft niet meteen direct op de verdeler aangesloten te zitten. Met een koppeling op de retour en ook weer retouren naar een punt na het punt waar je het "ophaalt" uit deze leiding, koel je idd het cv-medium. Of er genoeg volume is hangt idd aan de installatie. Dat het cv-medium nu koeler is daar merkt de thermostaat niks van toch? :? In de zomer zal de warmte uit de woning toch dit cv-medium toch weer verwarmen
Bedoelde je zoiets?

Ik wil ook graag gaan koelen maar dan wel op de 'gewone' manier met een warmtepomp, met een composiet open verdeler, dikkere kunststof leidingen vanwege het hogere debiet en 'boven' met radiatoren die geschikt zijn voor zijn voor condenserend koelen, incl specifieke thermostaatknoppen.

Een andere optie is om de uitgaande en afgekoelde lucht van een warmtepompboiler met een T-stuk te verbinden en in de winter met keerklep naar buiten te geleiden en in de zomer met een andere keerklep naar binnen.
Wil je de warmtepompboiler op de ventilatiebox aansluiten dan zal je ook hier een T-stuk moeten plaatsen waarin je in de winter de ventilatiebox als bron gebruikt en in de zomer de buitenlucht.
Dan heb je de warmtepompboiler aangesloten met 2 T-stukken en keerkleppen.

De ventilatiebox als bron en de uitgaande lucht als gekoelde lucht gebruiken moet je uiteraard niet willen.
Bij een eengezinswoning met een warmtepompboiler kan je dan de zolder en de slaapetage koelen. De woonkamer is wat lastiger.
Hoeveel SWW-verbruik moet je hebben om de warmte uit de woning te krijgen is hier dan de vraag. Ik verwarm SWW in een All-in-1 unit (CV, SWW), en doe het maar 2 keer per dag. Dat duurt dan dus 2x 1 uur. Heb je dan genoeg koelvermogen op deze manier? Ik denk het niet. Je krijgt idd wel je SWW op temp, maar koelen zal wel meevallen denk ik.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:00
jurgen purgen schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Bij mij thuis pompt de cv-pomp heel de dag het water door het vvw-circuit. Je hoeft niet meteen direct op de verdeler aangesloten te zitten. Met een koppeling op de retour en ook weer retouren naar een punt na het punt waar je het "ophaalt" uit deze leiding, koel je idd het cv-medium. Of er genoeg volume is hangt idd aan de installatie. Dat het cv-medium nu koeler is daar merkt de thermostaat niks van toch? :? In de zomer zal de warmte uit de woning toch dit cv-medium toch weer verwarmen

[...]

Hoeveel SWW-verbruik moet je hebben om de warmte uit de woning te krijgen is hier dan de vraag. Ik verwarm SWW in een All-in-1 unit (CV, SWW), en doe het maar 2 keer per dag. Dat duurt dan dus 2x 1 uur. Heb je dan genoeg koelvermogen op deze manier? Ik denk het niet. Je krijgt idd wel je SWW op temp, maar koelen zal wel meevallen denk ik.
Het koelen is geen doel op zich maar een warmtepompboiler heeft als restproduct afgekoelde lucht en die afgekoelde lucht kan worden (her-)gebruikt voor het koelen van de bovenste woonlagen zonder dat het extra energie kost.
Het alternatief is het afvoeren van afgekoelde lucht naar buiten.
De hoeveelheid afgekoelde lucht is afhankelijk van het gebruik van SWW en zal bij een groter gezin meer zijn dan bij een kleiner gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Lawrentz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:33:
[...]

Het koelen is geen doel op zich maar een warmtepompboiler heeft als restproduct afgekoelde lucht en die afgekoelde lucht kan worden (her-)gebruikt voor het koelen van de bovenste woonlagen zonder dat het extra energie kost.
Het alternatief is het afvoeren van afgekoelde lucht naar buiten.
Ja we zeggen hetzelfde denk ik. Alleen heb ik het over een w/w wpb en jij over een l/w wpb. Ik zou m hier alszijnde een extra verbruiker op de CV -leiding koppelen. Wat @Taxi645 volgens mij ook bedoelde.

Je moet bij het voorbereiden van zo een klus dus wel weten waar de prio ligt.
In mijn voorgestelde situatie wil ik de woning koelen en moet ik dus lang en veel warmte afvoeren. En om dit mogelijk te maken wil ik dus het zwembad gebruiken, wat toevallig ook verwarmd moet worden. Hier is de prio het koelen.

Mocht mijn prio bij het verwarmen liggen van het zwembad was wellicht een l/w wpb handiger geweest. Minder werk in koppelingen naar de vvw. En dat er toevallig koude lucht geproduceerd wordt, is leuk voor in de garage waar het bier staat( :P ), maar dat is dan de bijvangst.

Maar door mijn opstelling is er eigenlijk een 50/50 verdeling want ik zoek net zoveel naar zwembadverwarming als dat ik naar passieve koeling zoek voor de woning.

Punt is dus dat er nu in beide situaties water in het zwembad wordt verwarmd, echter vanwege de doelstellingen wordt er een andere wpb ingezet. Voor een leek wordt er gewoon water verwarmd. Die zou wellicht zonder voorkennis gaan voor de goedkope optie en later pas bedenken dat het ook anders kon.
De hoeveelheid afgekoelde lucht is afhankelijk van het gebruik van SWW en zal bij een groter gezin meer zijn dan bij een kleiner gezin.
Daarom dus het zwembad om aan de m3 te komen zodat het koelen effectief is in de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 15:03
Waar ik aan zat te denken is een afkoeling van maar 1.5-3 graden. Dit omdat de energiebehoefte voor SWW ook maar beperkt is en om condensatieproblemen te voorkomen. Ik weet niet of dat realistisch is. Maar ik was maar hard op aan het nadenken. Eigenlijk weet ik er te weinig van en eigenlijk ben ik ook zelf het topic off-topic aan het sturen. Misschien moet ik er een keer een apart topic aan wijden.

OP nog aangepast met kopje over "smart" aansturing, de stroomaansluiting en wel of geen geïntegreerde boilers. Laat maar weten als jullie er aanmerkingen of aanvullingen op hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
Nog even terugkomend op de dialoog van 3 mei en 4 mei omtrent het onttrekken van warmte uit de vloerverwarming ten gunste van een warmtepompboiler, kwam ik zojuist het volgende tegen:

https://dimplex.nl/wp-con.../07/Factsheet-Edel-WW.pdf
https://dimplex.nl/wp-con...rochure-2022-compleet.pdf

Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
Deze met nog wat algemene info van Nibe en uitdagingen bestaande bouw etc.

Ik vind de Nibe S735 erg interessant:
- Hoog vermogen
- Vrij efficiënt
- Stil
- Geen extra dakdoorvoer nodig.
- Kan slim inspelen om dynamische tarieven (en weersverwachting meen ik).
- R290
- Koelfunctie wordt meer over bekend tweede helft van dit jaar

Nadeel vind ik:
- Duurder dan bijvoorbeeld een Inventum compacto
- Geïntegreerde boiler; duur om op de plek te krijgen (kan wel gesplitst worden overigens) en minder flexibel naar de toekomst wat betreft alternatieve warmteopslag.

Een boilerloze variant van de S735 zou ik erg interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Lawrentz schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:49:
Nog even terugkomend op de dialoog van 3 mei en 4 mei omtrent het onttrekken van warmte uit de vloerverwarming ten gunste van een warmtepompboiler, kwam ik zojuist het volgende tegen:

https://dimplex.nl/wp-con.../07/Factsheet-Edel-WW.pdf
https://dimplex.nl/wp-con...rochure-2022-compleet.pdf

Zoiets?
Ik heb er toch nog even over nagedacht i.v.m. de Inventum compacto. Stel deze kan de warmte uit de koeling effectief afgeven aan het SWW. De compacto werkt alleen met balansventilatie type D om de koele lucht ook het huis in te krijgen. De lucht is al voorgekoeld door de uitgaande lucht in de warmtewisselaar van de WTW en stel deze ingaande lucht is dan 26 graden.
Stel in de drie maanden dat je koeling nodig hebt verbruik je 60 m3 gas voor SWW. 60 m3 = 586 kWh = 2.110.320 kJ
Stel in die drie maanden heb je de helft van de dagen airco nodig en van die dagen draait de koeling gemiddeld 12 uur per etmaal. 46 dagen x 12 uur per dag is 552 uur.
2.110.320 kJ : 552 uur = 3.823 kJ/uur
3.823 kJ : 175 m3/h : 1,2 kg = 18,2 kJ
Via mollier diagram
26 graden met 18,2 kJ koeling zou dan 18 graden worden.

Dus dat betekent dat er continu 175 m3/h aan 18 graden het huis in geblazen zou kunnen worden. Dat zou helemaal niet verkeerd zijn, ziet hier iemand denk-rekenfouten in? Wel flinke aannames natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Taxi645 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:20:
[...]

Ik heb er toch nog even over nagedacht i.v.m. de Inventum compacto. Stel deze kan de warmte uit de koeling effectief afgeven aan het SWW. De compacto werkt alleen met balansventilatie type D om de koele lucht ook het huis in te krijgen. De lucht is al voorgekoeld door de uitgaande lucht in de warmtewisselaar van de WTW en stel deze ingaande lucht is dan 26 graden.
Stel in de drie maanden dat je koeling nodig hebt verbruik je 60 m3 gas voor SWW. 60 m3 = 586 kWh = 2.110.320 kJ
Stel in die drie maanden heb je de helft van de dagen airco nodig en van die dagen draait de koeling gemiddeld 12 uur per etmaal. 46 dagen x 12 uur per dag is 552 uur.
2.110.320 kJ : 552 uur = 3.823 kJ/uur
3.823 kJ : 175 m3/h : 1,2 kg = 18,2 kJ
Via mollier diagram
26 graden met 18,2 kJ koeling zou dan 18 graden worden.

Dus dat betekent dat er continu 175 m3/h aan 18 graden het huis in geblazen zou kunnen worden. Dat zou helemaal niet verkeerd zijn, ziet hier iemand denk-rekenfouten in? Wel flinke aannames natuurlijk.
Volgens mij klopt je beredenering niet.
(Of ik begrijp je niet en dan laat me graag corrigeren.)

Zoals ik erover denk:

Diplex en Auer hebben twee soorten warmtepompboilers.
- De Edel Air, met lucht als bron.
- De Edel Eau, met water als bron.

Ik neem aan dat je met balansventilatie type D het ventilatietype D bedoelt zonder WTW.

Mijn post van 9 mei 2024 ging over de Edel Eau met de vloerverwarming als bron voor het opwarmen van SWW. Dit in het verlengde van de dialoog van 3 en 4 mei jl.

Met de Edel Eau kunnen in de zomer (optioneel) 2 vliegen in 1 klap worden geslagen:
De Edel Eau onttrekt warmte uit de vloerverwarming (en koelt af) en verwarmt daarmee het SWW.
Ik verwacht dat de Edel Eau ook goed op een ZLT-warmtenet (bronnennet) of een LT-warmtenet kan worden aangesloten maar dan zonder de twee 2 vliegen in 1 klap geslagen. (Dat wordt dan 1 vlieg in 1 klap).

De Edel Air werkt met lucht als bron en heeft als restproduct afgekoelde lucht waarmee de ruimte kan worden gekoeld.
In de winter kan warmte (optioneel) uit ventilatielucht worden gehaald maar de afgekoelde lucht moet vanwege de verontreinigingen worden afgevoerd. Daarbij wil je in je winter ook geen afgekoelde lucht in je woning hebben.
In de zomer kan warmte uit de buitenlucht worden gehaald waarbij de afgekoelde lucht in de woning kan worden afgeleverd.
In een standaard eengezinswoning met meerdere woonlagen wordt het lastig om de afgekoelde lucht van zolder in de woonkamer te krijgen, tenzij een extra buis wordt aangelegd, maar een koelere zolder en slaapetage is ook winst.

De Inventum Compacto is volgens mij een ventilatieluchtwarmtepomp die mbv een vorm van WTW warmte uit de ventilatielucht met ventilatietype C. (natuurlijke aanvoer, mechanische afvoer).

Met de Edel Air ben je (optioneel) min of meer een ventilatietype B (zomer) en ventilatietype C (winter) aan het simuleren maar dan zonder de Inventum Compacto. (Type B: mechanische aanvoer, natuurlijke afvoer).

Ventilatietype D met of zonder WTW en een ventilatiewarmtepomp met een vorm van WTW gaan volgens mij niet samen want dan verstoor je de balans.
De warmte in de ventilatielucht wordt door één van de twee systemen gebruikt, maar het debiet van de ventilatielucht is niet voldoende voor allebei (of je moet twee ventilatiesystemen hebben.).

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Mijn reactie was niet bedoelt als een direct reactie op het warmteboiler verhaal (wel interessant overigens), maar een algemene reactie op het hergebruiken van de energie gewonnen uit de koeling t.b.v. het SWW maar dan betrokken op de inventum compacto om het relevant te houden voor het topic.

.
https://test.inventum.com...erd-voor-vsk-awards-2024/
Onderscheidende koelfunctie

De Compacto onderscheidt zich echt met zijn koelfunctie. Hedendaagse warmtepompen koelen via het afgiftesysteem waarbij er vaak een WTW-unit aanwezig is die warme zomerlucht naar binnen brengt, waardoor de binnentemperatuur uiteindelijk toch op loopt.

De Compacto heeft hier geen last van. Bij ventilatietype D heeft hij de unieke optie om de inblaastemperatuur van de buitenlucht aan te passen op 2 verschillende manieren:

Bij niet geïsoleerde inblaaskanalen mengt de Compacto 18°C koude lucht bij de warme buitenlucht en brengt daarmee de buitenlucht continu naar een acceptabeler niveau.
Bij geïsoleerde inblaaskanalen zal de Compacto condenserend koelen. De ingeblazen lucht kan dan tot een temperatuur zo laag als 18°C worden ingeblazen en functioneert daarmee hetzelfde als een airco. Dit is voor het eerst dat een warmtepomp zonder buitenunit dit kan doen.
De compacto heeft een luchttoevoersysteem nodig om de gekoelde lucht het huis in te krijgen, vandaar ventilatietype D. Ik weet ook niet precies hoe de verschillende systemen hier op elkaar gekoppeld worden en hoe inventum dan de balans handhaaft. Voor het koelen in geval van een WTW is het natuurlijk zonde om de afgekoelde lucht niet te gebruiken om de inkomende lucht al voor te koelen in de warmtewisselaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
De Inventum Compacto heeft inmiddels een eigen pagina:
https://www.inventum.com/producten/compacto/

Aanvullende informatie: Geschikt voor ventilatietype C (en D met ClimateControl Module).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taxi645
Lawrentz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:29:
De Inventum Compacto heeft inmiddels een eigen pagina:
https://www.inventum.com/producten/compacto/

Aanvullende informatie: Geschikt voor ventilatietype C (en D met ClimateControl Module).
Openingspost wat betreft de Compacto enigszins aangepast aan de nieuwe gegevens. Elektrisch element dus tot 6 kW en ze geven aan voor huizen tot een warmteverlies van 7.5 kW. Het zal natuurlijk wel minder efficiënt worden hoe dichter je bij die 7.5 komt met een max. thermisch vermogen van 4.8 kW. COP voor ruimteverwarming wordt aangegeven op 4,8, wat waarschijnlijk bij A20/W35 zal zijn.

Fijn vind ik aan de Compacto:
- Losse boiler (voor flexibiliteit toekomstige opslag).
- Mogelijkheid tot koelen (i.s.m. balansventilatie)
- Prijs lijkt niet al te heftig.

Grootste vraag op dit moment voor mij is, hoe goed doorontwikkeld is de software en kan hij schakelen op dynamische tarieven?

Als je Compacto hebt en in de toekomst mogelijk in combinatie met een NEStore die verwarmt wordt vanuit de Compacto op basis van dynamische tarieven dan zou dat zomaar eens een mooie (Nederlandse) combi kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 21:18
Klinkt best interessant die Inventum Compacto. Vragen waar ik echter nog mee zit:
  • Wanneer is dit toestel echt goed leverbaar?
  • Wat zijn de mogelijkheden om deze warmtepomp aan sturen, bijv. via modbus, Home Assistant, etc.?
  • Is er in het begin geen kans op een 'tweede Vincent'? Bij de Vincent zijn de problemen immers zo groot, dat er al een tijdje een complete leverstop is.
  • Welke leverancier heeft veel ervaring met Inventum (ventilatie)warmtepompen? Als ik op de websites van Inventum dealers hier in de regio kijk, dan wordt daar nooit met een woord over Inventum gerept. Merken als Daikin, Intergas, etc. zie ik daar wel staan. Hoeveel installaties van Inventum doet zo'n dealer dan en hoeveel ervaring is er dan daadwerkelijk mee?
Maar los van bovenstaande, is het een aantrekkelijk product, zeker als de prijs nog een beetje redelijk is (niet zoals bij de NIBE S735, dan is mijn interesse wel weg). In mijn geval zou het direct de 12 jaar oude Zehnder WTW-unit kunnen vervangen. Bij de bouw van het huis hebben we alle luchtkanalen laten isoleren (was toen best 'n stevige meerprijs), dus koelen is ook geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
rogervdh schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:40:
Klinkt best interessant die Inventum Compacto. Vragen waar ik echter nog mee zit:

• Is er in het begin geen kans op een 'tweede Vincent'? Bij de Vincent zijn de problemen immers zo groot, dat er al een tijdje een complete leverstop is.
Ik acht die kans zelf releatief klein om een aantal redenen:
- Inventum heeft toch nog wel wat meer ervaring met ventilatiewarmtepompen dan Itho Daalderop.
- Na het debacle met de Vincent kijken producenten/leveranciers wel twee keer uit.
- Met de "nieuwe wind" wat betreft energietransitie zit er nu wel wat minder druk op. Beter wat meer tijd investeren in het goed doorontwikkelen van het product nu je toch niet direct aan een enorme vraag hoeft te voldoen.

Maar goed, de tijd zal het leren.
• Welke leverancier heeft veel ervaring met Inventum (ventilatie)warmtepompen? Als ik op de websites van Inventum dealers hier in de regio kijk, dan wordt daar nooit met een woord over Inventum gerept. Merken als Daikin, Intergas, etc. zie ik daar wel staan. Hoeveel installaties van Inventum doet zo'n dealer dan en hoeveel ervaring is er dan daadwerkelijk mee?
[/list]
Met buitenunit was de snelle makkelijke oplossing, zeker na de Oekraine crisis. Volledig binnenopgesteld vergt toch wat meer inzicht in de woning en de daarbij behorende luchtkanalen. Toch zijn de warmtepompen zonder buitenunit van Inventum toch al wat vaker geïnstalleerd dan veel andere binnenopgestelde oplossingen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Taxi645 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:01:
[...]
- Inventum heeft toch nog wel wat meer ervaring met ventilatiewarmtepompen dan Itho Daalderop.
Kleine nuancering:
Itho Daalderop heeft geen echte ventilatieluchtwarmtepompen.
Via de optionele dakdoorvoer wordt primair energie uit de buitenlucht benut.
Indien beschikbaar kan ook de ventilatieretourlucht op Vincent worden aangesloten voor extra rendement.
Bron: https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00659

Het issue met de ID Vincent zit mn in de inverter en de software.
Bron: https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent

Voor zover ik heb begrepen is de inverter van de Vincent ingekocht bij een Japanse leverancier, al blijft ID zelf verantwoordelijk voor de inkoop van hun componenten en de juiste en storingsvrije integratie in hun producten.

Het software-issue lijkt mij relatief makkelijk op te lossen.

Ter verduidelijking:
Een inverter zit in elk type modulerende warmtepomp, ongeacht het merk en of dit een ventilatiewarmtepomp, L/L warmtepomp, W/W warmtepomp of een PVT warmtepomp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
Kan iemand eindelijk de topic titel eens aanpassen?

> betekent groter dan
< betekent kleiner dan

Ezelsbruggetje is dat je van < ook een l< kunt maken, wat de letter k is van kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ASW1 Voor de duidelijkheid (misschien is een collega me al voor geweest) de titiel heeft nu (>4kW) erin staan.
Topicstart:
zonder buitendeel met een redelijk vermogen
en daar staan ook alleen warmtepompen genoemd met meer dan 4 kW vermogen.
De Compacto die als laatste besproken is, heeft een thermisch vermogen tot 5 kW. Wat klopt er dan niet in de titel?

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 01-06-2024 21:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
"Buiten deel" in de titel kan i.i.g. wel nog samen in de titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
Proton_ schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:17:
@ASW1 Voor de duidelijkheid (misschien is een collega me al voor geweest) de titiel heeft nu (>4kW) erin staan.
Topicstart:

[...]

en daar staan ook alleen warmtepompen genoemd met meer dan 4 kW vermogen.
De Compacto die als laatste besproken is, heeft een thermisch vermogen tot 5 kW. Wat klopt er dan niet in de titel?
Excuses verkeerd gelezen.
Was onder de indruk dat het juist ging om kleine ventilatiewarmtepompen voor appartementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Taxi645 ok, gefixt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Ik heb een offerte aangevraagd voor een S735-7. Op dit moment loopt de luchtaansluiting van de CV-ketel en de 125mm afvoer van de mechanische ventilatie via een metalen "opzet schoorsteen". De installateur wil deze niet gebruiken voor de afvoer van de S735 en wil een nieuwe doorvoer door het dak maken, met als reden condens. Hebben jullie daar een mening over? Ik dacht CV-ketel aansluiting en 125mm afvoer van de MV er uit en een geïsoleerde 160mm afvoer van de S735 erdoor, afsluiten en klaar is Kees, maar blijkbaar ligt dat toch moeilijker. Ik zal hem nog eens vragen waarom hij nou precies niet wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYekbNmnHwFYhu_hnG-V-kZoTNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbFQqT0lmrLWw7ZNsEfks04i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbJorYuLdwM4RoQTt5Fy6DG3_N8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANBplkKbVjW5sPUqG0mhBFm5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Taxi645 op 02-06-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Taxi645 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:07:
Ik heb een offerte aangevraagd voor een S735-7. Op dit moment loopt de luchtaansluiting van de CV-ketel en de 125mm afvoer van de mechanische ventilatie via een metalen "opzet schoorsteen". De installateur wil deze niet gebruiken voor de afvoer van de S735 en wil een nieuwe doorvoer door het dak maken, met als reden condens. Hebben jullie daar een mening over? Ik dacht CV-ketel aansluiting en 125mm afvoer van de MV er uit en een geïsoleerde 160mm afvoer van de S735 erdoor, afsluiten en klaar is Kees, maar blijkbaar ligt dat toch moeilijker. Ik zal hem nog eens vragen waarom hij nou precies niet wil.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De ventilatiebuizen wil je het liefst met een hoge diameter vanwege het mogelijke stromingsgeluid van de lucht en idd ook geïsoleerd vanwege de grote kans op condens.

Veel leveranciers hebben afbeeldingen van ventilatieluchtwarmtepompen of (lucht/water) warmtepompboilers met geïsoleerde ventilatiebuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Lawrentz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:33:
[...]

De ventilatiebuizen wil je het liefst met een hoge diameter vanwege het mogelijke stromingsgeluid van de lucht en idd ook geïsoleerd vanwege de grote kans op condens.

Veel leveranciers hebben afbeeldingen van ventilatieluchtwarmtepompen of (lucht/water) warmtepompboilers met geïsoleerde ventilatiebuizen.
Binnenkant van die schootsteen opzet is 410mm, dus 160mm plus isolatie zou moeten passen denk je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Taxi645 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Binnenkant van die schootsteen opzet is 410mm, dus 160mm plus isolatie zou moeten passen denk je dan?
Die 160 mm is de binnendiameter van een geïsoleerde ventilatiebuis EPS.

De buitendiameter van de https://www.ventilatielan...rowwwen11920013852346.pdf is 194 mm.
Wanneer je twee geïsoleerde ventilatiebuizen nodig hebt dan ga je met 388 mm snel richting de 410 mm.

Of je deze buizen neemt en of het gaat passen kan je zelf het beste inschatten lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
Lawrentz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:03:
[...]

Die 160 mm is de binnendiameter van een geïsoleerde ventilatiebuis EPS.

De buitendiameter van de https://www.ventilatielan...rowwwen11920013852346.pdf is 194 mm.
Wanneer je twee geïsoleerde ventilatiebuizen nodig hebt dan ga je met 388 mm snel richting de 410 mm.

Of je deze buizen neemt en of het gaat passen kan je zelf het beste inschatten lijkt mij.
Zo ziet het huidige "schoorsteentje" er uit (voorste pijp is loos en gaat er uit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4sppTc6mGzTmRndKMJGVo5yfuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5klAfnlVQL1qn1i7JR9cWS5C.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: Montage video Ubbink Valetis toepassing Aerfoam

Met de S735 zonder WTW heb ik maar een afvoer. Ik was ook aan zoiets aan het denken, dan heb ik ook wat minder schaduw op de panelen straks. Dus opzet schootsteentje helemaal weg en vervangen door zoiets: https://www.ubbink.com/nl...voer-15-67%C2%B0-160-150/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1e6Vg0C2j84OQJ8QPphbbCw0eY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1zXnQwaZjakIgBupMHySTTdJ.png?f=user_large

Vind het gewoon een wat raar idee om een nieuwe doorvoer te maken als je een oude doorvoer vervolgens niet meer gebruikt en maar laat zitten. Met een WTW of iets als een Kronotherm Versi-I is het natuurlijk anders, dan heb je meer kanalen nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Taxi645 op 03-06-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47
Dat ben ik met je eens @Taxi645. Had voor mijn ouders nog gekeken naar een (te ingewikkelde) hewalex oplossing en daar was het hergebruik van doorvoeren voor ons ook een logische oplossing.
Zie vaak op de afbeeldingen wel geïsoleerde buizen, maar wat er nu echt nodig is voor condens of rendement is me niet helemaal duidelijk.
Misschien is het gat zelf wel te hergebruiken, met een andere buis.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Condens ontstaat wanneer lucht tot onder het dauwpunt afkoelt doordat lucht in aanraking komt met een koud oppervlak of andere koude lucht.
Denk aan een bierglas, theeglas, een spiegel in de badkamer, het buiten uitademen in de winter of wolken en regen.

Condens ontstaat bij een verhouding van temperatuur van de lucht en de relatieve luchtvochtigheid.

Een hogere relatieve luchtvochtigheid leidt eerder tot condensvorming dan een lagere luchtvochtigheid.
Een lagere temperatuur kan minder vocht opnemen dan een hogere temperatuur.

Hoe die verhoudingen zijn kan je zien op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php en https://www.weerschip.nl/formules.html

Met een geïsoleerde ventilatiebuis EPS is het effect van condensatie nihil of heeft condens geen effect.
Dit itt metalen spirobuizen of dakdoorvoeren.

Wat ook meespeelt is dat in de winter de afgevoerde lucht behoorlijk is afgekoeld.
Wanneer de buis niet is geïsoleerd dan zal de buis koud worden en de ruimte doen laten afkoelen.
In de zomer, met koeloptie, is dit effect juist andersom.
Met een geïsoleerde ventilatiebuis EPS kan je dit effect beperken of wellicht zelfs voorkomen.

Wanneer ik de keuze moet maken dan zou ik de buizen en de dakdoorvoer vervangen door de geïsoleerde EPS versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
Het buisdeel van die Ubbink Valetis is hun Aerofoam (EPE) met een buitendiameter van 192mm. Dus vergelijkbaar met de 194mm die je eerder noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
Taxi645 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:07:
Ik heb een offerte aangevraagd voor een S735-7.
Ik weet niet of je het met ons wilt delen, maar ik zou wel benieuwd zijn wat zo'n Nibe S735-7 geïnstalleerd ongeveer kost. Ik vermoed dat ik het te duur ga vinden, maar ben toch wel nieuwsgierig. Een ventilatiewarmtepomp is in mijn geval super eenvoudig in te passen (CV + WTW zitten beide in de techniekruimte op zolder). Een lucht/water monoblock buiten is ruimte technisch ook geen probleem, maar installatietechnisch nog wel een stevige uitdaging. Terwijl bijv. Panasonic of Daikin warmtepompen (split of monoblock) financieel een stuk aantrekkelijker zijn dan zo'n ventilatiewarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:13
rogervdh schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:26:
[...]

Ik weet niet of je het met ons wilt delen, maar ik zou wel benieuwd zijn wat zo'n Nibe S735-7 geïnstalleerd ongeveer kost. Ik vermoed dat ik het te duur ga vinden, maar ben toch wel nieuwsgierig. Een ventilatiewarmtepomp is in mijn geval super eenvoudig in te passen (CV + WTW zitten beide in de techniekruimte op zolder). Een lucht/water monoblock buiten is ruimte technisch ook geen probleem, maar installatietechnisch nog wel een stevige uitdaging. Terwijl bijv. Panasonic of Daikin warmtepompen (split of monoblock) financieel een stuk aantrekkelijker zijn dan zo'n ventilatiewarmtepomp.
Ik ben bang dat dit niet gaat lukken. De WTW die je momenteel hebt gebruikt de warmte uit je ventilatielucht om de toevoerlucht op te warmen. Je kunt die warmte dan niet ook gebruiken voor de ventilatiewarmtepomp.

Je kunt dan beter kiezen voor een binnen opgestelde warmtepomp die alleen buitenlucht als bron gebruikt, zoals de Alpha Innotec Paros of Kronotherm Versi-I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39
Ik heb twee offertes nu binnen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
TheRealFreek schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Ik ben bang dat dit niet gaat lukken. De WTW die je momenteel hebt gebruikt de warmte uit je ventilatielucht om de toevoerlucht op te warmen. Je kunt die warmte dan niet ook gebruiken voor de ventilatiewarmtepomp.

Je kunt dan beter kiezen voor een binnen opgestelde warmtepomp die alleen buitenlucht als bron gebruikt, zoals de Alpha Innotec Paros of Kronotherm Versi-I.
De Nibe S735-7 kan prima in WTW modus (ventilatietype D) draaien. De Nibe S735-7 wordt dan immers aangevuld met de SAM S42 module en dan werkt het systeem als warmtepomp, maar ook direct als WTW. (De bestaande WTW unit komt daarmee uiteraard te vervallen, het is niet de bestaande WTW én de Nibe S735, dat kan inderdaad niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
De wtw wisselt de warmte echter passief uit en de Nibe moet arbeid verrichten om het warmteverlies te compenseren. De WTW kan je zien als deel van de isolatie van de woning, omdat deze passief warmteverlies beperkt. De Nibe moet straks het ventilatieverlies compenseren met de compressor, een unit op enkel buitenlucht hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
rogervdh schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:26:
[...]

tinusa4 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:53:
Ik heb twee offertes nu binnen.
***members only***
Ik zal die van mij ook delen zodra ik hem binnen heb. Als het richting de bedragen gaat die tinusa4 meldt, dan wordt het toch eerder de compacto (misschien de Versi-I als er eindelijk een keer een installateur zich in Limburg meldt) of dan toch maar 5 jaartjes een keteltje huren.

[ Voor 3% gewijzigd door Taxi645 op 06-06-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeftom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-05 22:08
Zijn er ook mensen met een voorbeeld van een werkende installatie van een wp zonder buitenunit.
Met mogelijke installateur en een kostenindicatie?
Ben al 2 jaar aan het zoeken, maar nog geen betaalbare oplossing en/of installateur gevonden die dit ook echt werkelijkheid kan/wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hybride?
Zijn talloze woning met een invemtum ecolution warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
jeftom schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:43:
Zijn er ook mensen met een voorbeeld van een werkende installatie van een wp zonder buitenunit.
Met mogelijke installateur en een kostenindicatie?
Ben al 2 jaar aan het zoeken, maar nog geen betaalbare oplossing en/of installateur gevonden die dit ook echt werkelijkheid kan/wil maken.
Persoonlijk denk ik dat als een Nederlands merk (breed installateursnetwerk en wellicht minder importeursmarge) een Kronoterm Versi-I achtig product op de markt brengt voor zeg 7.000 euro die zonder veel technisch kunst en vliegwerk makkelijk op dynamische tarieven kan inspelen, warmtepompen zonder buitenunit echt een vlucht zouden nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeftom
Iemand hier ervaring mee?
Fa. Renova in Emmeloord, maar krijg er verder geen ervaringen mee gevonden.
Zou inclusief PCB voorraadvat een perfecte oplossing kunnen zijn.
https://renovaheating.nl/greenpump-all-in-one-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
jeftom schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:32:
Dank voor het delen. Ik zal hem later toevoegen aan de OP, ook al is het strikt genomen te weinig vermogen.

Deze warmtepomp combineerd een aantal interessante eigenschappen maar verbaast mij ook enigszins. Als je dan toch al aanzuiging hebt van buitenlucht en een buffervat integreert (zelfs met PCM), dan is het toch wel jammer dat het vermogen zo sterk gelimiteerd is. Daarmee vallen een hoop woningen direct buiten de boot all-electric. 1-2 kW hoger vermogen en je dekt meteen een veel groter deel van de woningen af.

Desondanks wel een interessant product voor wie binnen het vermogen past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeftom
Er zijn duizenden ex premie A en B woningen die geen plaats voor een hoop zonnepanelen en buitenunit hebben waar het een perfecte oplossing voor zou zijn. En die hebben echt niet zo een hoog vermogen nodig.
Merendeel max 4 inwoners en een (vaak vloer gestookt) oppervlak op begane grond van max. ca. 50 m2
Dan kom je er al een heel eind mee.
Onbegrijpelijk dat de markt daar niet op inspringt.
Misschien omdat er dan minder installatiekosten (uren/meters) gerekend kunnen worden?
Alleen in mijn directe omgeving ken ik al diverse mensen die voor een dergelijk systeem intersse zouden hebben. Ook voor de grotere installateurs een gemiste kans.
Blijkt wel dat ze momenteel nog steeds veel te makkelijk aan hun "klantjes" kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 14:58
jeftom schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:32:
Zeker interessant, iemand die nog wat meer info heeft. Ik ben vooral benieuwd naar de prijs en welke diameter de aan/afvoerleidingen hebben (voor de buitenlucht). Ik heb nu een Itho Coolcube (hybride), maar ik gebruik het gas alleen maar voor tapwater.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Wel benieuwd welk deel van die genoemde 1000m3 lucht uit de binnenwoning wordt gehaald en welk deel buiten :-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
Ik heb de Renova toegevoegd aan de OP. Als er meer technische gegevens beschikbaar komen kan ik het wat completer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruxor
  • Laatst online: 24-04 20:14
bothapn schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:52:
Bij -18C afvoerlucht gebruikt de compressor ongeveer 1,8-1,9 kW.

Met 240 m3/u is hij relatief stil; hoewel de dak-verbinding met het dak luidruchtig kan zijn. Men kan een muur/deur voor de warmtepomp bouwen met een klein ventilatiegat om het geluid te isoleren als je er hinder van ondervindt. Qua ventilatiekanalen.. ze zijn relatief stil -bijna evenveel dB als mijn vorige Itho-ventilatiebox.

De kosten:
- Meterkast opknapbeurt(nieuwe groepen, aardlek enz): 800
- Stedin naar 3-fase: ongeveer 451
- Meterkast naar warmtepomp aansluiting (3x 400v kabel + puls-energie-meter; ongeveer 8uren werk met 2 mensen): 1500
- S735+ installatie + hijskraan + thermostaat + 40L buffer: 19000
Ik zit met een redelijk vergelijkbare situatie dus heel benieuwd naar jouw ervaringen/tips. Ik heb offertes aangevraagd bij mijn installateur voor onder andere de S735-7.

Nou heb ik al het nodige aan de groepenkast laten aanpassen toen ik 10 jaar geleden een nieuwe keuken liet plaatsen maar een krachtstroomaansluiting naar zolder zou ik nog moeten regelen. Heb jij dat door dezelfde installateur laten doen?

Wat bedoel je met een 40L buffer? Die 'koelkast' is toch je 180L buffer?
(Webinar gekeken: 40L buffer is extra buffer voor de verwarming?)

Klopt het dat het bovenste deel (dat eventueel los te plaatsen is) de warmtepomp is en het onderste deel puur het buffervat (met de nodige leidingaansluitingen)?

En als laatste: je hebt het over een luidruchtige dakdoorvoer. Hoe luidruchtig is dat als je het vergelijkt met een CV ketel die voor verwarming gebruikt wordt? (Als je dat nog weet). Bij een compressor denk ik aan die van een koelkast en dat vind ik toch een stuk minder storend dan die CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Iemand nog een suggestie/advies voor wat betreft de plaatsing van een binnendeel WP qua ondergrond?
1. Rubberen voetjes, 2. rubber plaat, of juist niet en 3. het binnendeel op het kale beton (uiteraard met dekvloer) om resonantie te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
pruxor schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Wat bedoel je met een 40L buffer? Die 'koelkast' is toch je 180L buffer?
(Webinar gekeken: 40L buffer is extra buffer voor de verwarming?)
Ik vermoed dat dit een waardevolle pagina is om eens te lezen: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

tinusa4 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:00:
[...]
Ik vermoed dat dit een waardevolle pagina is om eens te lezen: https://warmtepomp-weetjes.nl/
En voor de balans
Buffervaten in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic". Consensus hier is dat parallelbuffervaten soms onvermijdelijk zijn maar het best vermeden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik kom nu een woning tegen die al 200mm doorvoeren (aanvoer en afvoer) heeft gecomineerd in een daarvoor ontworpen schoorsteentje.
Dit met een Daalderop Combinair. Grappig systeem, en blijkbaar heel betrouwbaar, want draait al 15 jaar probleemloos.
Maar gezien het CV ketel en 3 kW warmtepompje in 1 apparaat is, wordt het denk ik heel vervelend als iets kapot gaat.
De woning lijkt maar iets van 4 kW nodig te hebben uit de praktijk.

Ik zie dat Modul-Air varianten maar 150mm diameters gebruiken?
De meeste serieuze systemen (zoals de Paros en de Kronoterm) gebruiken 300+ mm.

Nu denk ik zelf, 200mm doorvoer + mechanische ventilatie input + hergebruik 80mm cv afvoer buisjes, dat je een heel eind komt. En dat voor uitvoer de 200mm al prima is.
Een Kronoterm doet 7kW, als hij terug ingesteld kan worden op lager vermogen (4 of 5 kW), dan zou de 200mm doorvoer waarschijnlijk al goed zijn.

En het gaat om een paar rijtjes woningen, dus natuurlijk interessant om uit te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 08-08-2024 18:13 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
!null schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:12:
Ik kom nu een woning tegen die al 200mm doorvoeren (aanvoer en afvoer) heeft gecomineerd in een daarvoor ontworpen schoorsteentje.
Dit met een Daalderop Combinair. Grappig systeem, en blijkbaar heel betrouwbaar, want draait al 15 jaar probleemloos.
Maar gezien het CV ketel en 3 kW warmtepompje in 1 apparaat is, wordt het denk ik heel vervelend als iets kapot gaat.
De woning lijkt maar iets van 4 kW nodig te hebben uit de praktijk.

Ik zie dat Modul-Air varianten maar 150mm diameters gebruiken?
De meeste serieuze systemen (zoals de Paros en de Kronoterm) gebruiken 300+ mm.

Nu denk ik zelf, 200mm doorvoer + mechanische ventilatie input + hergebruik 80mm cv afvoer buisjes, dat je een heel eind komt. En dat voor uitvoer de 200mm al prima is.
Een Kronoterm doet 7kW, als hij terug ingesteld kan worden op lager vermogen (4 of 5 kW), dan zou de 200mm doorvoer waarschijnlijk al goed zijn.

En het gaat om een paar rijtjes woningen, dus natuurlijk interessant om uit te werken.
Het luchtdeel van de Kronoterm is 6,2 kW bij -10 (1x of 2x 2 kW elektrisch element extra). Stel het vermogen loopt recht evenredig terug met de hoeveelheid lucht (diameter in het kwadraat) dan kom je volgens mij met 200mm op 2.5 kW uit op basis van de buitenlucht. Met de ventilatielucht iets meer waarschijnlijk.

Ik zoek trouwens nog een betaalbare dakdoorvoeroplossing voor een CV dakdoorvoer gecombineerd met een geïsoleerd 160mm kanaal (~194mm buitendiameter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Taxi645 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Het luchtdeel van de Kronoterm is 6,2 kW bij -10 (1x of 2x 2 kW elektrisch element extra). Stel het vermogen loopt recht evenredig terug met de hoeveelheid lucht (diameter in het kwadraat) dan kom je volgens mij met 200mm op 2.5 kW uit op basis van de buitenlucht. Met de ventilatielucht iets meer waarschijnlijk.
Puur met deze gegevens en diameters gerekend, de MV erbij op de invoer, zou het naar ~3.3kW gaan.
Maar dat is niet gekeken naar debiet, en hij moet de MV box niet nog veel harder af gaan zuigen want dan heb je een loop gemaakt.

Echter zou 3kW bij -10 met 1x 2kW erbij best okee zijn, zolang hij bij 0 graden of hoger niet zo vaak dat element aanspreekt.

Tegelijkertijd zijn er dus wel wat systemen die, met een stuk meer geluidsoverlast, ook wel dat soort waardes (richting de 4kW) uit 160mm o.i.d. proberen te halen.
Daar krijg je dus meer geluid van en een lagere COP.
Maar met 200mm heb je meer dan 50% doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
!null schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Puur met deze gegevens en diameters gerekend, de MV erbij op de invoer, zou het naar ~3.3kW gaan.
Maar dat is niet gekeken naar debiet, en hij moet de MV box niet nog veel harder af gaan zuigen want dan heb je een loop gemaakt.

Echter zou 3kW bij -10 met 1x 2kW erbij best okee zijn, zolang hij bij 0 graden of hoger niet zo vaak dat element aanspreekt.

Tegelijkertijd zijn er dus wel wat systemen die, met een stuk meer geluidsoverlast, ook wel dat soort waardes (richting de 4kW) uit 160mm o.i.d. proberen te halen.
Daar krijg je dus meer geluid van en een lagere COP.
Maar met 200mm heb je meer dan 50% doorvoer.
Die 160mm systemen met tot 5 kW doen allemaal tot -15/-18 koelen. De Kronoterm hoeft niet met koudevallen rekening houden en kan dus veel grotere debieten gebruiken (met bijbehorende duameters) i.p.v. het diep uitkoelen van dergelijke ventilatiewarmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Taxi645 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Die 160mm systemen met tot 5 kW doen allemaal tot -15/-18 koelen. De Kronoterm hoeft niet met koudevallen rekening houden en kan dus veel grotere debieten gebruiken (met bijbehorende duameters) i.p.v. het diep uitkoelen van dergelijke ventilatiewarmtepompen.
Je hebt het dan over de verdamper waar het systeem zijn warmte vandaan haalt?
Ja als dat tot -15/-18 gaat om het debiet laag te houden voor de 160mm buizen, dan is het logisch dat de COP zo laag is. Dus dat zal zeker zo zijn.

Voor de Kronoterm, die degelijke COP probeert te halen, is het vooral interessant hoe er geregeld wordt.
Wellicht wordt er niet op het debiet geregeld. Of op verdamper temperatuur.
Ik hoop vooral niet dat hij door probeert te beuken om de 7kW door een 200mm te halen.
Softwarematig cappen op 4 of 5kW zou ook al een oplossing bieden, als dat uberhaupt een optie is (ik denk het niet).

Maar goed, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vsthesquares
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-01 16:38
Voor de renovatie van onze tweewoonst uit 1949 gaan de gaskachels en schoorstenen eruit en komt er een lucht-waterwarmtepomp en vloerverwarming in de plaats. Ik dacht initieel aan een conventionele warmtepomp met buitenunit, maar mijn interesse in dit soort warmtepompen werd gewekt wanneer ik over de NIBE S735 las.

Ik ben ben wel bekend met het principe van de warmtepomp, maar geen verwarmingstechnicus, dus zit ik nog met een vraag over het ventilatieaspect.

Begrijp ik het goed dat een warmtepomp zoals de NIBE S735 een geïntegreerd ventilatiesysteem heeft? Wat is dan de functie van de luchttoevoermodule SAM S42/S44 die er optioneel naast geplaatst wordt?

In België, waar ik woon, is er namelijk een Vlaamse ventilatie-eis waardoor we een ventilatietype D met WTW zullen laten installeren, dus met mechanische aan- en afvoer, maar de warmtepomp met boiler en het ventilatiesysteem nemen behoorlijk wat binnenruimte in, en ook al hebben we een relatief ruime technische ruimte voorzien, is het echt puzzelen om alles erin te krijgen. In dat opzicht zou het natuurlijk ideaal zijn als de warmtepomp en het ventilatiesysteem compacter kunnen, samen in één systeem.

O ja, en koelen is nog een dingetje. We hebben heel wat glas op de zuidelijk gevel, en gegeven het veranderd klimaat lijkt het mij echt sine qua non dat we ook (beperkt) kunnen koelen, dus ik hoop weldra meer te vernemen over de koelfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
!null schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:08:
[...]

Je hebt het dan over de verdamper waar het systeem zijn warmte vandaan haalt?
Ja als dat tot -15/-18 gaat om het debiet laag te houden voor de 160mm buizen, dan is het logisch dat de COP zo laag is. Dus dat zal zeker zo zijn.
Voordeel voor de ventilatiewarmtepompen voor de COP is natuurlijk dat de volledige luchtbron verwarmd is. Bij een systeem als de Kronoterm is alleen het eventuele deel wat je toevoert uit de ventilatie verwarmd, maar helpt wel natuurlijk.
Voor de Kronoterm, die degelijke COP probeert te halen, is het vooral interessant hoe er geregeld wordt.
Wellicht wordt er niet op het debiet geregeld. Of op verdamper temperatuur.
Ik hoop vooral niet dat hij door probeert te beuken om de 7kW door een 200mm te halen.
Softwarematig cappen op 4 of 5kW zou ook al een oplossing bieden, als dat uberhaupt een optie is (ik denk het niet).

Maar goed, we gaan het zien.
Ik durf het je niet te zeggen. Misschien bij DHPS navragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Begrijp ik het goed dat een warmtepomp zoals de NIBE S735 een geïntegreerd ventilatiesysteem heeft?
Ja, vervangt de mechanische ventilatie.
Wat is dan de functie van de luchttoevoermodule SAM S42/S44 die er optioneel naast geplaatst wordt?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79199690
De Nibe S735-7 kan prima in WTW modus (ventilatietype D) draaien. De Nibe S735-7 wordt dan immers aangevuld met de SAM S42 module en dan werkt het systeem als warmtepomp, maar ook direct als WTW. (De bestaande WTW unit komt daarmee uiteraard te vervallen, het is niet de bestaande WTW én de Nibe S735, dat kan inderdaad niet).
AANVOERLUCHTMODULE SAM
SAM is een aanvoerluchtmodule die speciaal is ontwikkeld voor
woningen met aanvoer- en afvoerluchtsystemen.
Selecteer een model op basis van de aanvoerluchtstroom van de
woning.
SAM S44
(ca. 42-125 l/s)
In België, waar ik woon, is er namelijk een Vlaamse ventilatie-eis waardoor we een ventilatietype D met WTW zullen laten installeren, dus met mechanische aan- en afvoer, maar de warmtepomp met boiler en het ventilatiesysteem nemen behoorlijk wat binnenruimte in, en ook al hebben we een relatief ruime technische ruimte voorzien, is het echt puzzelen om alles erin te krijgen. In dat opzicht zou het natuurlijk ideaal zijn als de warmtepomp en het ventilatiesysteem compacter kunnen, samen in één systeem.
Je kunt ook kijken naar de systemen van Stiebel Eltron in de OP. Die combineren de warmtepomp functie en WTW in één apparaat.
O ja, en koelen is nog een dingetje. We hebben heel wat glas op de zuidelijk gevel, en gegeven het veranderd klimaat lijkt het mij echt sine qua non dat we ook (beperkt) kunnen koelen, dus ik hoop weldra meer te vernemen over de koelfunctie.
Als je echt effectief wil koelen dan zijn aanvoerkanalen i.s.m. met een Inventum Compacto denk ik het meest productief. Uiteraard is het voor het comfort, de kosten en het klimaat beter om te zorgen dat de zonnewarmte in de zomer het huis niet in komt in plaats van keihard tegen de zon in het huis proberen koel te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Taxi645 op 10-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Ik ben van plan onze wasruimte aan te sluiten op de mechanische ventilatie. Dit zal lopen door het knieschot van een onverwarmde zolder. Wat denken jullie, zou het zinvol zijn om maar meteen geïsoleerde kanalen te gebruiken om geen warmte te verliezen wanneer deze aangesloten gaat worden op een ventilatiewarmtepomp of is de winst zo beperkt dat het net zo goed met spirobuis kan? De bestaande ventilatiekanalen zijn spirobuis.

Op het promoplaatje van de Inventum compacto bijvoorbeeld zijn zowel de ventilatiekanalen als de afvoer geïsoleerd uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9CZuN7w909dA7Kp9xqfH_v-ZYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsrQYJUxMfqNe7P9lVYwAIMv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Taxi645 op 31-08-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Die geïsoleerde leidingen zijn denk ik vooral om condens te voorkomen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Taxi645 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:09:
Qvantum QE
4 kW (@180m3/h) / 6 kW (@252m3/h)
COP A2/W35_A-7/W35: 3,8_2,7
SCOP 35°/55° (gemiddeld klimaat): 3.8/3,3
Koudemiddel: R134a GWP 1430)
Koelen: Ja (water)
https://www.qvantum.com/ish23/
https://www.dhps.nl/wp-co...et_QEAHP_EN_2316-2_HR.pdf
Ik vind de Qvantum wel interessant, maar ik heb nog steeds moeite met het concept dat je redelijke COP zou kunnen halen op basis van alleen ventilatielucht koelen naar -18 graden. En hoe snel hij dan het elektrische element erbij pakt. Dat heb ik hier op tweakers wel eens gezien van een Nibe, die wel vaak het element erbij pakte (was ook afhankelijk van instellingen geloof ik)
Energie in de ventilatielucht is dan ook nog afhankelijk van vochtpercentage.

De SCOP (voor 35 graden average climate) staat bij de ene PDF op 3,8 en bij een ander op 4,4, een aardig verschil.
Natuurlijk is de SCOP wat lager dan andere oplossingen die buitenlucht erbij pakken, maar het is niet slecht voor huizen met een verbruik van minder dan 1000m3.

Het is een R134a pomp en zal ook wat iets rumoeriger zijn dan andere oplossingen.
Maar, hij is wel betaalbaar en daarbij dus makkelijk te plaatsen bij het gemiddelde huis.
Ik kan niet direct prijzen delen, maar duidelijk wel een stuk lager dan bijv Nibe ventilatiewarmtepompen.
Gezien installatie waarschijnlijk heel makkelijk is (ventilatie zit geintegreerd) valt het uiteindelijk wel mee qua totaal prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
!null schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Ik vind de Qvantum wel interessant, maar ik heb nog steeds moeite met het concept dat je redelijke COP zou kunnen halen op basis van alleen ventilatielucht koelen naar -18 graden. En hoe snel hij dan het elektrische element erbij pakt. Dat heb ik hier op tweakers wel eens gezien van een Nibe, die wel vaak het element erbij pakte (was ook afhankelijk van instellingen geloof ik)
Ik kan me goed voorstellen dat het te maken heeft met de instellingen en de gekozen betafactor. Met een krappe betafactor draait die het grootste deel van het jaar efficiënter maar zal het elektrisch element wel vaker en meer moeten inschakelen als het echt koud is. Dus dat is een balans. Met schommelende stroomprijzen is in de toekomst een te krappe betafactor niet handig omdat je ook wil inspelen op lage stroomprijzen in bepaalde delen van de dag. Is de betafactor te krap dan kun je het buffervat maar beperkt gebruiken om goedkope energie op te slaan voor later op de dag. Ik heb overigens niet uitgerekend hoeveel energie het buffervat daadwerkelijk kan opslaan (en of en hoe goed het vat geïsoleerd is), maar lijkt aan de kleine kant.

Maar dat is een mooie functie van de Qvantum dat hij, net als de Nibe S735 wel op wisselende stroomprijzen kan inspelen. Ik heb nog geen informatie gezien hoe bijvoorbeeld de inventum compacto daarmee omgaat.

De Qvantum met buffertank kan ook gebruikt worden om het elektriciteitsnet te ontlasten, mits het qua software/protocollen allemaal op elkaar ingespeeld is.
https://www-byggahus-se.t..._tr_pto=wapp#post-5866997
Het is een R134a pomp en zal ook wat iets rumoeriger zijn dan andere oplossingen.
Maar, hij is wel betaalbaar en daarbij dus makkelijk te plaatsen bij het gemiddelde huis.
Ik kan niet direct prijzen delen, maar duidelijk wel een stuk lager dan bijv Nibe ventilatiewarmtepompen.
Gezien installatie waarschijnlijk heel makkelijk is (ventilatie zit geïntegreerd) valt het uiteindelijk wel mee qua totaal prijzen.
90.000 Zweedse kronen geïnstalleerd lees ik. Dat komt overeen met €8,000. Maar is dan is de Zweedse subsidie er waarschijnlijk al vanaf en voor Nederland komt daar natuurlijk nog een flinke smak bovenop.

Ik zal hem in de gaten houden en meer info delen als dat beschikbaar komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Taxi645 op 02-09-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
De site van Qvantum Nederland:
https://www.qvantum.com/nl/

De QE specifiek:
https://www.qvantum.com/nl/consumer-product/qvantum-qe/
https://www.qvantum.com/wp-content/uploads/2024/03/TD13.pdf

Over hoe Qvantum slim wil omgaan met stroomprijzen, belasting (en eventueel onbalans?) van het stroomnet:
https://www.qvantum.com/n...teitsnet-te-stabiliseren/

De PDF is nieuw voor mij en heb ik met de nieuwe links aan de O.P. toegevoegd.

Valt me op dat de luchtaansluitingen met 125mm diameter wat kleiner zijn dan de 160mm die je vaker ziet. Zal meer luchtsnelheid en dus meer geluid opleveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Taxi645 op 10-09-2024 13:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tinusa4
Sinds deze week heb ik de NIBE S735-4 draaien. Betreft een tussenwoning uit 2014 welke nu full-electric is geworden (gasaansluiting wordt december 2024 verwijderd). De WP is geplaatst in de ruimte waar eerst de gas CV installatie en MV-box waren geinstalleerd (1ste verdieping). De WP-installatie is voorzien van een kWh-3fase meter in de meterkast en een 3-tal NIBE binnensensors (1x CO2 woonkamer en 2x vochtigheidsensor in elk van de 2 badkamers). De ruimte heb ik voor de zekerheid (ondanks stevige binnenwanden en houten binnendeur) voorzien van geluidsisolatie. Hierbij wat fotos van de installatie. Als er vragen zijn hoor ik het graag. Komende winter kan ik delen hoe de ervaringen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj9_iCmxY1C_jmHZEyCDDLH5IJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2dpqWy9gKOd1J4vKM5Ni7Ve.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzg84TImd9e99Dd3f67Bs6lLDe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzv0KeJ3K1AbolgbdAy2Hdt1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D5S8RbM1Tzr0sfMLRFCsWIxuG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOeJ4SERdGw5m0YA9AinmUTT.jpg?f=fotoalbum_tile

• Taxi645
tinusa4 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:30:
Sinds deze week heb ik de NIBE S735-4 draaien. Betreft een tussenwoning uit 2014 welke nu full-electric is geworden (gasaansluiting wordt december 2024 verwijderd). De WP is geplaatst in de ruimte waar eerst de gas CV installatie en MV-box waren geinstalleerd (1ste verdieping). De WP-installatie is voorzien van een kWh-3fase meter in de meterkast en een 3-tal NIBE binnensensors (1x CO2 woonkamer en 2x vochtigheidsensor in elk van de 2 badkamers). De ruimte heb ik voor de zekerheid (ondanks stevige binnenwanden en houten binnendeur) voorzien van geluidsisolatie. Hierbij wat fotos van de installatie. Als er vragen zijn hoor ik het graag. Komende winter kan ik delen hoe de ervaringen zijn.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er degelijk uit! Wat was je gasverbruik voorheen? En op hoeveel ruimtes wordt de lucht aangezogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusa4
Gasverbruik was 500-600m3 per jaar.

Lucht wordt afgezogen op de volgende punten:
- woonkamer 1x
- badkamers 2x
- toiletten 2x
- overloop 2de verdieping 1x
- zolder/vliering 3de verdieping (opentrapverbinding) 1x (extra aangelegd via koof die naar het dak loopt)

Met de standaard 175m3 ventilatiedebiet kan de S735 reeds 4,3kw thermisch vermogen afgeven (21 graden aanvoer en 50% luchtvochtigheid geloof ik)

[ Voor 23% gewijzigd door tinusa4 op 19-09-2024 16:04 ]

• rogervdh
Mooie installatie @tinusa4! Mag ik vragen over welke totaalprijs je dan (indicatief) praat? Wilde zelf ook lang een soortgelijke warmtepomp (installatietechnisch veruit makkelijkste om CV-ketel op zolder één op één te vervangen), maar inmiddels de knoop doorgehakt om toch een reguliere (Daikin) binnen-/buitenunit warmtepomp te laten plaatsen in oktober. Gevolg dat ik de warmtepomp alleen voor verwarming kan gebruiken (SWW route zou te lang worden). Warmtepomp met installatie zal +/- € 6.500,00 bedragen (8 kW model), waar de subsidie al vanaf is. Dat vond ik wel een acceptabele prijs. Wel nog het kijken voor een SWW oplossing (warmtepompboiler of iets in die richting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
Hi @rogervdh indicatief praat je over zo 18.000 euro.

Op basis van:
Warmtepomp (4kw versie): 12.173 euro ex BTW (prijs via internet)
Manuren installatie: 32 uur x 60 euro = 1.920 euro ex BTW (schatting 2 dagen x 2 man werk)
Materiaal: 750 euro ex BTW (dampdichte buis, nieuwe dakkap, electra etc.)

Totaal ex BTW = 14.843
Totaal incl BTW = ongeveer 18.000 euro

Dan krijg je van RVO nog 2.625 euro ISDE subsidie (ligt ruim onder het 30% aandeel als streefbijdrage :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
@tinusa4

Ter info. Ff voor je opgezocht

martius in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
Waar hij het heeft over de SMO gaat het bij jou gewoon over het display

Wellicht ook handig, als een S-serie gebruikers onder elkaar (😉), om te kijken of het je nog lukt om de stroomspoelen die (als het goed is bijgeleverd zijn) aan te sluiten in de meterkast. Dan heeft je NIBE ook meteen loadbalancing.

https://www.nibe.eu/downl...knopt_elektrisch-S735.pdf

• jurgen purgen
@tinusa4 is het gelukt om de SE te verbinden

• tinusa4
Nee nog niet. Ik kom niet in het menu om de Modbus te activeren in de SE omvormer. Nog mee bezig :)

• jurgen purgen
tinusa4 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:36:
Nee nog niet. Ik kom niet in het menu om de Modbus te activeren in de SE omvormer. Nog mee bezig :)
Ok. Succes ermee dan. Probeer het eens via een webbrowser. Zo heb ik t toen ook gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 16:07
Ik heb een Qvantum QE-6 besteld. 7 en 8 november wordt hij geïnstalleerd. Ik zal mijn ervaringen hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpy58
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-01 22:21
Ik heb een LW warmtepomp NIBE F2040-6 in een nieuwbouwwoning en deze werkt naar behoren, de verwarmingskosten van de WP zijn slechts ong. 700 kWh/jaar.
Omdat het geluid van de buitenunit in het dichtbebouwde Nederland vaak een probleem vormt trekt de ventilatie WP mijn aandacht. Wat ik nergens lees is dat je in een koude periode, wanneer de WP maximaal moet presteren, zeer koude lucht via de roosters naar binnen trekt waardoor condensatie ontstaat. Bovendien veroorzaakt de koude lucht tochtklachten en moet deze worden opgewarmd tot ca 20 gr wat energie kost.
Ik heb mechanische superzuinige balansventialtie met WTW waarbij nauwelijks warmteverlies op treed en geen tochtklachten.
Ik vraag me dus af hoeveel ventilatielucht de ventilatielucht WP nodig heeft om het vermogen te halen of moet deze uit een extra aanzuiging van buiten komen via een gevel/dakdoorvoer ? Een extra kanaal veroorzaakt weerstand wat weer ten koste gaat van het rendement (SCOP). Wanneer geluid in de omgeving geen probleem vormt zou ik dus niet gauw kiezen voor een ventilatielucht WP, ook al omdat de kosten veel hoger zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft en heeft een beter rendement een monobloc WP met aparte ventilatie WTW of een ventilatielucht WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
wimpy58 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:20:
Ik heb een LW warmtepomp NIBE F2040-6 in een nieuwbouwwoning en deze werkt naar behoren, de verwarmingskosten van de WP zijn slechts ong. 700 kWh/jaar.
Omdat het geluid van de buitenunit in het dichtbebouwde Nederland vaak een probleem vormt trekt de ventilatie WP mijn aandacht. Wat ik nergens lees is dat je in een koude periode, wanneer de WP maximaal moet presteren, zeer koude lucht via de roosters naar binnen trekt waardoor condensatie ontstaat. Bovendien veroorzaakt de koude lucht tochtklachten en moet deze worden opgewarmd tot ca 20 gr wat energie kost.
Ik heb mechanische superzuinige balansventialtie met WTW waarbij nauwelijks warmteverlies op treed en geen tochtklachten.
Ik vraag me dus af hoeveel ventilatielucht de ventilatielucht WP nodig heeft om het vermogen te halen of moet deze uit een extra aanzuiging van buiten komen via een gevel/dakdoorvoer ? Een extra kanaal veroorzaakt weerstand wat weer ten koste gaat van het rendement (SCOP). Wanneer geluid in de omgeving geen probleem vormt zou ik dus niet gauw kiezen voor een ventilatielucht WP, ook al omdat de kosten veel hoger zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft en heeft een beter rendement een monobloc WP met aparte ventilatie WTW of een ventilatielucht WP?
Als je al balansventilatie hebt en liever geen buitenunit wil zou ik eerder naar iets kijken als de Kronoterm Versi-I. Ik kan me voorstellen dat hier over niet al te lange tijd een op propaan draaiend model van verschijnt.

Meer in het algemeen over je opmerkingen over het naar binnen trekken van koude lucht met een ventilatiewarmtepomp. Dat is natuurlijk zo. Als je nu mechanische ventilatie hebt dan gebeurt dat nu ook om voldoende te ventileren en moet je dat nu ook opwarmen naar 20 graden, maar dat wordt mogelijk meer op erg koude momenten. Dus zaak om de warmtevraag te beperken, een efficiënt afgiftesysteem te hebben en/of je debiet over voldoende aanvoerpunten te verdelen.

Hoeveel ventilatie debiet de verschillende modellen nodig hebben om het opgegeven vermogen te halen staat voor de meeste modellen in de OP. Voor de diep uitkoelende ventilatiewarmtepompen zoals de Nibe S735, Qvantum QE en de Inventum Compacto is dat ongeveer 250m3/h.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRealFreek
Het is zonde om die WTW te laten vervallen voor de ventilatiewarmtepomp. De WTW is een grotendeels passief systeem dat onderdeel uitmaakt van je isolatieschil, het verlaagd je warmteverlies ontzettend, maar nog belangrijker, het comfort wordt verhoogd doordat je niet direct koude lucht in de verblijfsruimte trekt. In combinatie met een wtw lijkt het me beter om dan een binnen opgestelde unit te nemen die buitenlucht gebruikt, zoals de Alpha Innotex Paros, of Kronoterm Versi-I. Sommige ventilatiewarmtepompen hebben ook een unit die de aanvoerlucht voorverwarmen, maar de wtw vervalt dan en de warmtepomp moet dan extra arbeid verrichten om dat stukje warmteverlies te compenseren.

Sommige Nibe- en Inventumproducten kunnen al met 120-150m³/u overweg. Er zijn ook oplossingen om de koudeval bij de ramen te verlagen. Er zijn speciale radiatoren waarbij je de buitenlucht door de gevel langs de radiator naar binnen trekt, waardoor koude buitenlucht direct wordt opgewarmd. Genoeg opties dus voor ventilatie type-C, maar het blijft toch zonde om een D-systeem met WTW niet te benutten met de passieve warmtewisselaar.

[ Voor 24% gewijzigd door TheRealFreek op 07-10-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Heb nog even iets toegevoegd over de betafactor onder het kopje "smart" in de OP. Dit is mijn eigen mening, maar lijkt me logisch. Als iemand er anders over denkt dan laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Inderdaad qua ventilatiedebiet veranderd er niets. Ik draai met de NIBE S735-4 gewoon op ~150m3 die daarvoor ook door de mechanische ventilatie naar buiten werd gespuugd. Met die 150m3 afzuiging heb ik al voldoende bronventilatie om het gewenste thermisch vermogen te produceren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• el-Raza
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 08:00
Er zitten een aantal misvattingen in jouw post:
  1. Als je balansventilatie (= ventilatietype D) hebt, dan heb je waarschijnlijk geen roosters boven je ramen. De WTW-unit zuigt namelijk vanaf één punt (meestal een pijpje door het dak) verse, maar koude lucht aan, en tegelijkertijd evenveel vervuilde maar warme lucht uit je huis af. Die twee luchtstromen wisselen via een tegenstroom principe warmte uit, waardoor de verse lucht wordt opgewarmd to bijna dezelfde temperatuur als de lucht die je afzuigt uit je woning. De lucht die je woning uitgaat heeft dan bijna dezelfde temperatuur als de buitenlucht. Er is dan ook geen behoefte aan roosters boven de ramen. Deze vorm van ventilatie kost heel weinig energie, want er hoeft alleen een ventilator te draaien.
  2. Als je alleen centrale afzuiging (= ventilatietype C) hebt, dan heb je wel roosters boven je ramen. De mechanische ventilatie unit zuigt dan alleen vervuilde lucht uit je woning af, en die wordt vervangen door verse, maar koude lucht die via de roosters boven je ramen je huis binnen komt. Die lucht moet opgewarmd worden, wat meestal gebeurt door de radiatoren die onder de ramen hangen. De koude lucht valt vrijwel direct omlaag en wordt gemengd met de warme lucht van de radiatoren. Dit zou al een deel van het ongemak van koude-trek tegen moeten gaan. Als je echter veel afzuiging hebt of er staat veel wind op de roosters dan kan het toch oncomfortabel aan gaan voelen. De afgezogen lucht die je huis verlaat heeft nog (vrijwel) de kamertemperatuur en die energie gaat dus verloren. Deze vorm van ventilatie kost meer energie omdat dat de warmte die daarbij verloren gaat, aangevuld moet worden door je radiatoren (en dus je CV-ketel).
  3. Centrale afzuiging kan je combineren met een ventilatiewarmtepomp. Dan wordt de lucht die je huis verlaat afgekoeld tot (ver) onder de buitentemperatuur. De warmte die daarbij vrijkomt wordt in je radiatoren of in een boilervat gestopt. Dit systeem kan energiezuiniger zijn dan ventilatietype D. Als je echter bij koud weer veel moet gaat afzuigen om je huis warm te houden dan kan het zijn dat je last krijgt van koude-trek.
  4. Ik begrijp niet waar de condensatie vandaan moet komen bij ventilatietype C. Binnenlucht bevat meestal per m3 veel meer vocht (in liter) dan koude buitenlucht, simpelweg omdat koude lucht minder vocht kan bevatten voordat het gaat condenseren (omgezet wordt in mist, regen of sneeuw). Vooral als het erg koud is, is de buitenlucht in Nederland over het algemeen erg droog. In de winter is het in Nederlandse huizen vaal ook veel droger dan in de zomer, omdat de buitenlucht erg weinig vocht bevat, en die droge buitenlucht wordt het huis binnengezogen door de ventilatieroosters of een WTW-unit. Om de droge lucht enigsins tegen te gaan plaatsen sommige mensen bakjes water op of aan hun radiatoren of kopen ze een luchtbevochter.
  5. In sommige huizen waar juist niet goed geventileerd wordt, kan er condensatie optreden, met name in de winter. Mensen produceren namelijk zelf veel vocht (via uitademing), maar ook via douchen en koken. Als dat vocht niet afgevoerd wordt, dan kan het gaan condenseren op koude(re) plekken van de woning en mogelijk leiden tot schimmelvorming.
  6. Om toch voldoende energie te kunnen opwekken zonder koude-trek te veroorzaken, combineren sommige warmtepompen de ventilatielucht met een extra kanaal vanwaar direct buitenlucht wordt binnen gelaten. Dit is meestal een aparte aansluiting op de WP zelf. De WP zal dan zelf extra buitenlucht aan gaan zuigen als er vanuit de binnenlucht niet voldoende warmte gewonnen kan worden. De WP regelt dat als het goed is zelf met een tweede ventilator of een klep of iets degelijks.
  7. Bij ventilatiewarmtepompen die via een extra kanaal direct buitenlucht kunnen aanzuigen, kan mogelijk condensatie in het apparaat optreden. Dit is echter vergelijkbaar met een normale buitenunit; ook daar kan condensatie optreden. De oplossing daarvoor is in beide gevallen vergelijkbaar: zorgen dat het condenswater niet bij gevoelige onderdelen kan komen en af en toe een defrost cycle gebruiken om aanvriezen tegen te gaan.
  8. Een extra kanaal betekent niet meer weerstand. Sterker nog: het kanaal waarvan de WP direct buitenlucht kan afzuigen is waarschijnlijk veel korter en misschien ook groter dan het kanaal van de ventilatielucht. De weerstand van dat kanaal is dan waarschijnlijk ook veel kleiner.
  9. De (S)COP van een (ventilatie)warmtepomp wordt grotendeels bepaald door de compressor, de buitentemperatuur, de temperatuur van de afgekoelde lucht die naar buiten wordt geblazen, het debiet en de temperatuur die gemaakt moet worden. Het energieverbruik van de fan telt natuurlijk mee, zeker als er veel lange, smalle leidingen met veel bochten zijn, maar er zijn veel meer factoren die meespelen bij de (S)COP.
  10. Een buitenunit kan geluid produceren, zeker als die slecht ontworpen is, slecht geplaatst, slecht gemonteerd of slecht onderhouden. Een ventilatie warmtepomp produceert echter ook geluid, alleen is het meeste geluid daarvan (meestal) binnen. Het onderdeel van een WP dat het meeste geluid maakt is vaak de compressor. Bij een ventilatie WP staat die binnen. Geluid is daarom bij een ventilatie WP nog belangrijker dan bij een normale buitenunit. Om geluidsoverlast binnen te voorkomen heeft een goed ontworpen ventilatie WP daarom zelf al veel geluiddemping. Daarnaast kan bij een ventilatie WP geluidoverlast optreden via de ventilatiekanalen, doordat het geluid van de compressor via die kanalen te horen is of doordat de ventilatielucht gaat suizen. In het eerste geval moet er meer geluiddemping rond de compressor; in het tweede geval moet er waarschijnlijk gekeken worden naar de buizen van het ventilatiesysteem (zorgen dat er minder wervelingen in kunnen ontstaan). Tot slot kan ook een ventilatie WP geluidoverlast buiten geven, doordat het geluid via de aan- en afvoerkanalen buiten te horen is. Ook dan moet er beter gekeken worden naar geluiddemping van de WP zelf, en geluiddemping in de kanalen die naar buiten gaan en de afwerking van de kanalen buiten.
  11. Overigens: een ventilatiewarmtepomp kan soms ook geplaatst worden in ventilatiesysteem D. Er wordt dan meestal een extra kast op de WP aangesloten die dan schone, lucht op kamertemperatuur je huis in blaast via de aanvoerkanalen. Hoe dat precies samenwerkt met de WP weet ik echter niet.
wimpy58 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:20:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpy58
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-01 22:21
Ik zal zeker mijn 3 jaar oude systeem (F 2040-6 met LT-verwarming) met een aparte WTW (Orcon Ecomax 300) niet wijzigen. De WTW verbruikt slechts 11 W waarbij ik in de toevoer (ca 100 m3/uur) een klep heb gebouwd welke overdag lucht in de begane grond toevoert en 's nachts in de slaapkamers. In de woonruimte (74 m2) zit een CO2 sensor welke indien nodig het debiet verhoogd. In de slaapkamers ventileer ik met 100 m3/h ruim 2 x de norm en voldoe ik aan de norm volgens bouwbiologie (30 m3/h per persoon).
De condensatie kan volgens mij ontstaan wanneer bij vorst koude lucht de oppervlaktetemperatuur van het rooster dermate verlaagd dat condensatie op treed. Heb je bij WTW geen last van.
De monobloc buitenunit heeft een grote energiezuinige en geluidarme ventilator met een groot aanzuigrooster van ca 60 cm. De luchtweerstand wordt hoofdzakelijk bepaald door de lucht die door de warmtewisselaar moet. Wanneer dezelfde hoeveelheid lucht zowel toevoer als afvoer door een kanaal moet levert toch mee weerstand op. Ik heb geen idee of hoe dat de SCOP beïnvloed. Het is me opgevallen dat bij temperaturen rond het vriespunt defrosten vaak voorkomt wat teen koste gaat van de SCOP. Ik neem aan dat een ventilatie-WP ook moet defrosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• el-Raza
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 08:00
wimpy58 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:02:
[...]De condensatie kan volgens mij ontstaan wanneer bij vorst koude lucht de oppervlaktetemperatuur van het rooster dermate verlaagd dat condensatie op treed. Heb je bij WTW geen last van.
Bij een ventilatiewarmtepomp kan inderdaad condensatie in het apparaat optreden, simpelweg omdat de lucht die uitgeblazen wordt, kouder is dan de lucht die er in gaat (afgezogen lucht uit de woning en / of extra buitenlucht). Als tijdens dat afkoelproces de relatieve luchtvochtigheid stijgt tot 100% dan kan er condens optreden. Dat gebeurt dan dus in het apparaat en/of in de afvoerbuis naar buiten. De condens moet afgevoerd worden via een afvoerleiding. Een ventilatiewarmtepomp is hierin niet anders dan een normale warmtepomp met buitenunit.

Bij een WTW heb je daar inderdaad geen last van, maar die kan ook niet zoveel energie uit de afgezogen lucht halen als een ventilatiewarmtepomp kan doen.
De monobloc buitenunit heeft een grote energiezuinige en geluidarme ventilator met een groot aanzuigrooster van ca 60 cm. De luchtweerstand wordt hoofdzakelijk bepaald door de lucht die door de warmtewisselaar moet. Wanneer dezelfde hoeveelheid lucht zowel toevoer als afvoer door een kanaal moet levert toch mee weerstand op. Ik heb geen idee of hoe dat de SCOP beïnvloed.
Ja, als je een ventilatiewarmtepomp vergelijkt met een warmtepomp met buitenunit dan zal een ventilatiewarmtepomp eigenlijk altijd wel meer luchtweerstand hebben, omdat de buizen waarmee lucht aan- en afgevoerd wordt, veel kleiner zijn. Typisch is dat 125 tot 250 mm. Bovendien zijn die buizen ook veel langer en bevatten ze bochten, wat allemaal tot meer luchtweerstand leidt. De ventilator moet dus krachtiger zijn en kan bij slecht ontwerp of slechte installatie beter hoorbaar zijn dan een buitenunit.

De (S)COP van een ventilatiewarmtepomp ligt over het algemeen ook iets lager dan die van een normale warmtepomp met buitenunit, omdat de ventilator meer energie moet gebruiken om het zelfde debiet te halen. Mogelijk kunnen warmtepompen met buitenunit ook grotere compressors gebruiken die wellicht iets energiezuiniger zijn. Bij een ventilatiewarmtepomp moet alles immers in een hele kleine behuizing passen en dan moeten er compromissen gedaan worden.
Het is me opgevallen dat bij temperaturen rond het vriespunt defrosten vaak voorkomt wat teen koste gaat van de SCOP. Ik neem aan dat een ventilatie-WP ook moet defrosten?
Ja een ventilatiewarmtepomp die aan diepe koeling doet zal ook moeten defrosten. Eenvoudige hybride warmtepompen zoals de Inventum Spaarpomp hoeven geen defrost cycles te doen omdat ze de lucht niet ver genoeg afkoelen dat er bevriezing op kan treden. Ventilatiewarmtepompen die hogere vermogens moeten halen ontkomen daar echter vaak niet aan; er zijn immers maar 2 manieren om meer warmte op te wekken, namelijk meer lucht aanzuigen (ventilator harder laten draaien en/of grotere buizen gebruiken) of de lucht nog verder afkoelen. Bij die laatste zijn defrost cycles nodig; vaak worden beide manieren gebruikt. Een ventilatiewarmtepomp is ook hierin dus niet anders dan een normale warmtepomp met buitenunit die ook defrost cycles nodig heeft.

Ventilatiewarmtepompen hebben zo hun nadelen (duurder, minder vermogen, lagere SCOP) dan een warmtepomp met buitenunit. Een ventilatiewarmtepomp is dan ook niet voor iedereen geschikt. Het is vooral interessant voor die woningen waar geen plaats is voor een buitenunit. Veel rijtjeswoningen bijvoorbeeld, waar een buitenunit moeilijk onopvallend te plaatsen is zonder geluidsoverlast bij de buren te veroorzaken. Die huizen zijn vaak ook wat kleiner en de nieuwe generaties ventilatiewarmtepompen zijn krachtig genoeg om een heel groot deel of zelfs alle warmtevraag inclusief warm water op zich te nemen, en daarmee de woning van het gas af te halen.

Als je woning echter plaats heeft om ergens onopvallend een normale warmtepomp met buitenunit te plaatsen zonder dat dat geluidsoverlast geeft, dan is dat naar mijn mening eigenlijk vrijwel altijd de betere optie. Je hebt dan voor minder geld vaak een krachtiger en zuiniger apparaat en ook keuze uit meer merken en modellen. Helaas is dat niet voor iedereen een optie en dan kan een ventilatiewarmtepomp dus interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
Over defrosten, ik meen dat het al in het topic voorbij is gekomen maar ik dacht dat defrosten sneller en zuiniger is dan bij een reguliere L/W-warmepomp omdat de aanvoerlucht 20 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
@Taxi645 Dat kan zijn bij puur gebruik van ventilatielucht, maar de "binnen"warmtepompen die ook of alleen buitenlucht in de aanvoer hebben zal het verschil marginaal zijn. Sterker nog door de veelal kleinere verdamper zal dichtvriezen eerder optreden en daarmee vaker/meer defrosts dan bij de reguliere buitenunits. Een kleinere verdamper zal wel weel sneller zijn ontdooid.
Alles afhankelijk van hoe de defrost in de warmtepomp werkt. Mijn ervaring is dat tijdens defrost de ventilator wordt uitgezet dus temperatuur van de ventilatielucht is daarmee niet meer van belang.
Ik kan mij voorstellen dat de temperatuur in de luchtkamer van een "binnen"warmtepomp hierdoor kouder is dan de lucht om de verdamper van een buitenunit. Blijft er toevoer van ventilatielucht dan zal de luchtkamer wel weer warmer zijn en het ontdooien kunnen versnellen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Mogelijk kunnen mensen met een ventilatiewarmtepomp in gebruik daar voor dat model uitsluitsel over geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco12
Qvantum QE

Volgens de laatste produktfolder, wordt er nu R 513a (573) gebruikt.
Koeling en werken met dynamische prijzen zou middels een software update in januari moeten komen.
Op uren met lage stroomprijzen kan dan het water in het buffervat extra worden verwarmd, evt. zelfs tot 90 graden (leuk bij een negatieve stroomprijs?) Zonder elektrische elementen gaat het to ruim 60 graden.

Ik wacht maar af als het geïnstalleerd is, en dan zijn we hoe alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Marco12 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:04:
Qvantum QE

Volgens de laatste produktfolder, wordt er nu R 513a (573) gebruikt.
Koeling en werken met dynamische prijzen zou middels een software update in januari moeten komen.
Op uren met lage stroomprijzen kan dan het water in het buffervat extra worden verwarmd, evt. zelfs tot 90 graden (leuk bij een negatieve stroomprijs?) Zonder elektrische elementen gaat het to ruim 60 graden.

Ik wacht maar af als het geïnstalleerd is, en dan zijn we hoe alles werkt.
Dank je wel. OP aangepast. (y)

Ik zie ook het nog niet uitgebrachte model Qvantum QE-4/6 (M) zonder voorraadvat staan in die laatste folder:
https://www.qvantum.com/w...Product-leaflet_QE_NL.pdf

Vraag me af of je die ook hybride zou kunnen draaien naast je ketel en wat dan de kosten zouden worden..

[ Voor 19% gewijzigd door Taxi645 op 16-10-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Over stille L/W warmtepompen t.o.v. traditionele opties met standaard buitenunit: YouTube: 5 opties voor stille warmtepompen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Marco12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y5gAlpTjqnhOVoBY0MRUsW_MHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDfjWfFi0k7R52HRo3go2IQG.jpg?f=fotoalbum_large

De Qvantum QE6 draait nu 2 weken. De muren zijn alweer bijgeschilderd en de oude dakdoorvoer is nu "onzichtbaar". De installatie duurde 2 dagen, op dag 2 is hij door een medewerker van Qvantum in bedrijf gesteld. Het is de 5de QE6 die in Nederland in bedrijf is. De eerste 2 dagen was de warmtepomp druk aan het werk om het buffervat en het huis op te warmen, De temperatuur is heel gelijkmatig, maar de stooklijn moet nog een beetje bijgeregeld worden. De gewenste temperatuur van mijn huis is 20,5 graden, maar ik moet hem momenteel op 17 graden instellen, om dat te bereiken. Momenteel werkt de warmtepomp met een buiten temperatuurvoeler en een binnen temperatuur voeler, maar er komt nog een draadloze thermostaat met ingebouwde vochtsensor, en een draadloze 3-standenschakelaar voor de ventilatie. De warmtepomp is met een app te bedienen, binnenshuis en buitenshuis, maar als gebruiker kun je niet alles zelf instellen. Wel de gewenste temperatuur en het warmwater comfort. het tijdelijk verhogen van de ventilatie, maar de standaard ventilatiesnelheid en de hoge ventilatiesnelheid, de stooklijn etc moeten door Qvantum worden ingesteld. Ze kunnen dat op afstand doen, maar ik zou het liever zelf doen. Op de pomp zelf kun je gegevens bekijken zoals de compressorsnelheid, aanvoertemp en afvoertemp ventilatielucht, temperatuur van het koelmiddel en water op verschillende plekken in de warmtepomp, maar zaken zoals het aantal graadminuten, start/stops, ontdooien etc, daar heb je als gebruiker geen inzicht in. Je zou wel kunnen inloggen op de pomp als installateur, maar je krijgt dan een waarschuwing dat het gevolgen kan hebben voor de garantie, dus doe ik maar niet. De afzuiging is even stil als mijn vorige ventilatiebox (Comfofan S), Het geluid van de compressor hangt af van het toerental, op lage toeren (to ca 1000?) is het stil, van 2500 tot 4000 is het ook stil, daartussen zit een gebied waar het iets meer bromt. Mijn zolder is open, in de slaapkamers en huiskamer is de pomp niet te horen, in het toerengeboed waar hij wat bromt, kan ik het horen als ik bij de trap sta. Stroomverbruik hangt direct af van de buitentemperatuur. Op de dagen dat het tussen de 1 en 3 graden was, is het stroomverbruik tussen 10 en 12 kW, inclusief 15 minuten douchen. Op 11 november, was de buitentemp ca 10 graden, het stroomverbruik was toen 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@Marco12 Gok dat je kWh per dag bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco12
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik goed begrijp is ze Qvantum QE6 een warmte terug win pomp.
Hij wint enkel de warmte terug die anders naar buiten wordt geblazen maar heeft geen eigen aanzuig kanaal om warmte uit de buitenlucht te onttrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco12
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:00:
Als ik goed begrijp is ze Qvantum QE6 een warmte terug win pomp.
Hij wint enkel de warmte terug die anders naar buiten wordt geblazen maar heeft geen eigen aanzuig kanaal om warmte uit de buitenlucht te onttrekken.
Dat klopt, maar ze heben wel een accessoire om buitenlucht bij te mengen, mocht dat nodig zijn. Uit mijn gesprekken met Qvantum Nederland zien ze daar zelf het nut niet zo van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik kan je wel aanraden om het wel doen doen.
Bij de inventum ecolution heb ik dat zelf gemaakt met een T stuk waarbij ik de oude doorvoer van de CV-ketel voor gebruik. Het scheeltje toch weer wat over ventilatie waardoor je minder koude lucht je huis in trekt met als gevolg dat de warmte vraag net weer wat minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco12
Wat ik nog was vergeten te vermelden: bij de Qvantum QE blijft de afzuiging van de ventilatielucht konstant. Hij gaat dus niet extra ventileren als er meer warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-05 13:23
Ik ben ook in de markt voor een warmtepomp en gezien mijn situatie (huis in dichtbebouwde binnenstad,(zie mijn eerdere post in het warmtepomp geluid topic) ), denk ik ook na over een warmtepomp zonder buitendeel.

Dit zou in mijn situatie goed passen, omdat de situatie buiten heel lastig is, maar ik binnen veel ruimte en mogelijkheden heb. Ik heb hier met een vriend over gehad, die ook werkzaam is in de branche, en die gaf aan dat hij geen fan was van dit concept ("Doe het niet", zei hij), en een van de grootste problemen die hij noemde was corrosie als gevolg van condensatie.

Is dit echt een probleem? Is het te voorkomen? Zijn er mensen die al langer een warmtepomp zonder buitenunit hebben staan, wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@RoyVeld Welke condensatie anders dan bij een buitendeel?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-05 13:23
ArjoK schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:55:
Het is vrij nieuwe materie voor mij, (ik ben het nog aan het onderzoeken), maar het lijkt me dat je meer leidingen hebt met risico voor condensatie dan in het geval van een buitenunit. Met een buitendeel kun je de koude lucht direct naar buiten blazen, terwijl je bij warmtepompen zonder buitendeel nog binnen de schil zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Mijn warmtepomp heeft twee korte geïsoleerde kanalen naar buiten (een inlaat en een uitblaas) De lucht verplaatst zich enkel door een afgesloten geïsoleerde ruimte waarin de verdamper en de luchtfan zich bevindt.
Er zal zeker condensvorming in de uitlaat zijn, maar condens loopt terug in de lekbak met afvoer naar riool, niet anders dan de onderplaat van een buitendeel.
Ik vraag mij af waar de extra corrosie risico dan zit. In tegenstelling tot een buitendeel WP staat de WP zonder buiendeel niet bloodgesteld aan weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
Het meest kritische is condens op de behuizing van de warmtepomp zelf, je wilt immers dat het toestel aan de buitenkant droog blijft en geen natte vloer veroorzaakt. Als de behuizing voldoende geïsoleerd is, dan is er niets aan de hand. De warmtepomp kan van zichzelf al condenswater afvoeren, dus als de uitblaas nat wordt van binnen of hij een beetje regenwater aanzuigt, dan kan dit gewoon de afvoer in. Op de geïsoleerde behuizing na is er weinig anders dan in een buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een buitenunit wordt net zo nat wanneer die buiten in de regen staat.
Afvoer? Een HR gas ketel condenseert ook in de gasafvoer. Ik heb nog nooit gehoord dat dit een probleem is.

Wat wel zo is, is dat er in de invemtum ecolution warmtepompen een productie fout zat in het lager van de ventilator motor waardoor deze stuk ging.
Gezien het gebrek aan service (ze wouden niet oplossing zonder dat ik eerst kosten zou maken ondanks dat nog geen 2 jaar oud was) heb ik toen maar zelf de het lager vervangen wat nog geen 10 euro kostte. Daarna heb ik nooit meer problemen gehad.
Misschien dat jou vriend ook deze ervaring heeft en het daarom afraad?

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 06-12-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruxor
ArjoK schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:55:
Bijvoorbeeld condensatie bij de pijp die de zwaargekoelde lucht naar buiten blaast. Als daar een stukje isolatie mist dan kan het daar best regenen. Bij een dakdoorvoer is het best spannend om de isolatie goed sluitend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
pruxor schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:35:
[...]

Bijvoorbeeld condensatie bij de pijp die de zwaargekoelde lucht naar buiten blaast. Als daar een stukje isolatie mist dan kan het daar best regenen. Bij een dakdoorvoer is het best spannend om de isolatie goed sluitend te krijgen.
Dit zijn enkel problemen als het niet degelijk geïnstalleerd is. Je betaalt een installateur forse bedragen voor een dag of twee installeren, dan mag het ook goed gedaan worden. Een geïsoleerde dakdoorvoer in combinatie met geïsoleerde kanalen zijn zo geregeld. Er zijn zelf kant en klare geïsoleerde kanalen op de markt en Panflex maakt nu ook flexibele geïsoleerde luchtkanalen die gelijk dampdicht aansluiten op het toestel en de dakdoorvoer. De markt heeft niet stilgestaan.

[ Voor 16% gewijzigd door TheRealFreek op 18-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco12
Ik heb een tijdje geleden de stooklijn van de Qvantum QE-6 handmatig ingesteld, de standaard berekende stooklijn was te hoog. Nu komt de ingestelde temperatuur overeen met de werkelijke temperatuur.
Wat me verbaast, de aanvoertemperatuur wat door de radiatoren stroomt is heel laag, als het buiten 10 graden is, is de aanvoertemperatuur ca. 22 graden, als het buiten 5 graden is, wordt de aanvoertemperatuur ca. 27 graden. Heel vreemd als je een cv-ketel gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruxor
Marco12 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:22:
Heel vreemd als je een cv-ketel gewend bent.
Dat had ik dus ook.
Maar eerlijk gezegd vind ik deze manier van stoken veel comfortabeler. Even checken of de verwarming heet is is er alleen niet meer bij.
Pagina: 1 2 3 Laatste