Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 00:35
Aangezien er inmiddels meerdere vragen en ervaringen zijn met de Nibe S735 ( 4 en 7) heb ik dit topic gestart.

De NIBE S735 is een modulerende ventilatielucht/water combi warmtepomp die ventilatielucht als bron gebruikt, eventueel aangevuld met buitenlucht.
Een buitenunit of grondboring is hierdoor niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Sinds 2 maanden hebben wij een Nibe S735-7 geïnstalleerd gekregen en eigenlijk sinds het begin hebben wij uitdagingen met deze warmtepomp. We hebben meerdere malen alarm meldingen gehad vanwege lage airflow. Door de installateur, met advies van Nibe, zijn er aanpassingen gemaakt en lijkt in ieder geval dat issue opgelost te zijn.
Echter, sinds we de pomp hebben, staat de ventilatie snelheid vrijwel 24/7 op 80% dus dat is binnenshuis te horen. De luchtafvoer naar buiten zit op onze zijmuur, hij staat op de 1e etage, en zojuist kwamen de buren klagen i.v.m. geluidsoverlast.
Ik heb de installateur reeds gevraagd langs te komen voor een oplossing. Oplossing zou kunnen zijn om de MV pijp op het dak te gebruiken voor de luchtafvoer maar ik weet niet of dat de geluidsoverlast zal verminderen.

Mijn vragen:
Is iemand bekend met het hoge % van de ventilatiesnelheid en hoe staat het bij jullie (S735) bezitters ingesteld? Hoort dit niet te fluctueren? (Metingen in huis wezen uit dat de optimale airflow 300m3/h zou zijn)
Heeft iemand een suggestie om de geluidsoverlast terug te dringen?

Inmiddels al begrepen dat een dakdoorvoer aan te bevelen is.

Ik ben ook benieuwd naar hoe de verschillende bezitters hun instellingen hebben staan. Ik begrijp dat dit per huis en situatie kan verschillen maar ik hoop daar wel van te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
@tinusa4 Je gaf aan dat jij ook een dakdoorvoer hebt vanaf de 1e etage. Is daarvoor een speciale geïsoleerde buis gebruikt bomdeze aan te sluiten op de dakdoorvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04
@Sjoerdfoto graag ook jouw ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
De ventilatie instellingen die ik nu heb zijn:
Ventilatorsnelheid 70%
Ventilatiemodus Normaal
Ventilatorsnelheid 1 50%
Ventilatorsnelheid 2 70%
Ventilatorsnelheid 3 80%
Ventilatorsnelheid 4 100%

In de praktijk staat hij continu op 70% maar dat is nog steeds zeer luid aan de zijkant van het huis bij de muur doorvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Bij deze mijn situatie:
Tussenwoning uit 2014 van 170m2 woonoppervlakte.
Verwarming vindt voornamelijk plaats voor de begane grond via vloerverwarming (stalen open verdeler) op 8 groepen.
Historisch gasverbruik ~ 500m3 per jaar

De NIBE S735-4 is geplaatst op de 1ste verdieping in een afgesloten ruimte waar eerst de CV ketel en MV box waren geplaatst.:

Fotos waar de warmtepomp is geplaatst. Deze ruimte heb ik zoveel mogelijk geluidisolerend gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sMwzdpHh/PHOTO-2023-06-06-10-01-31.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/m1ffNVk0/IMG-8413.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DJb3XRvr/IMG-8421.jpg

Dakdoorvoer (impressie):
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Aerfoam Buis (die vanaf de WP loopt naar dakdoorvoer)
https://www.bol.com/nl/nl...NJfw.2_27.29.ProductTitle

Ventilatiemodus Normaal (40%)
Ventilatorsnelheid 1 0%
Ventilatorsnelheid 2 30%
Ventilatorsnelheid 3 55% (190 m3 /h)
Ventilatorsnelheid 4 65%

Omdat ik voornamelijk de begane grond verwarm wordt de temperatuur mede gestuurd middels de NIBE CDS-10.
Instelwaarde: 20,5 graden
Heating offset: 0
Curve: 2

Historisch verbruik (middels 3 fase kwh meter HW)
oktober 2024: 118 kwh / 322 kwh
november 2024: input 172 kwh / thermisch 695,4 kwh

[ Voor 36% gewijzigd door tinusa4 op 22-11-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
tinusa4 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:45:
Bij deze mijn situatie:
Tussenwoning uit 2014 van 170m2.
Verwarming vindt voornamelijk plaats voor de begane grond via vloerverwarming (stalen open verdeler) op 8 groepen.
Historisch gasverbruik ~ 500m3 per jaar

De NIBE S735-4 is geplaatst op de 1ste verdieping in een afgesloten ruimte waar eerst de CV ketel en MV box hangt:

Fotos waar de warmtepomp is geplaatst. Deze ruimte heb ik zoveel mogelijk geluidisolerend gemaakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dakdoorvoer (impressie):
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Aerfoam Buis (die vanaf de WP loopt naar dakdoorvoer)
https://www.bol.com/nl/nl...NJfw.2_27.29.ProductTitle
Dank je wel voor de tips. Het geluiddicht maken van de ruimte zelf zal ik ook gaan doen zodra de installateur is cangsgeweest om de hele instelling na te lopen. Ik heb hen gevraagd Nibe zelf ook zin te schakelen. Vooralsnog eerst maar van de alarm melding m.b.t. lage airflow af zien te komen. Hopelijk dat de pomp dan ook tegen een lager % kan draaien zodat de geluidsoverlast buiten afneemt. In combinatie met een dakdoorvoer zou dat ons moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Bij mij is ook NIBE langsgeweest een maand later na installatie en die heeft ook veel aanpassingen doorgevoerd. De monteur van NIBE was zeker 2 uur zoet met afstellen. Systeem draait nu wel vrij mooi.
Zie bijvoorbeeld vorige week incl. warmwaterrun (600w)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rzm4tkr6/IMG-0105.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Dan zal ik daar ook op aan gaan dringen. Zojuist de pomp weer moeten herstarten vanwege alarm melding. Op dat plaatje kan ik alleen maar jaloers zijn. Het geluid is zeer hard bij 70% draaien van de ventilator plus ik verbruik zeer veel stroom. Op dit moment ongeveer 25 kWh per dag

Ik heb het vermoeden dat hij niet genoeg wil ontdooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oycz3sH_ze2QwV-XyVjpJigS2pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TvKVJtLAlY5TXEq2zKylTHNw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RaRe op 22-11-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louis1212
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-01 20:56
In Q4 komt er een S735-7 met actieve koeling op de markt, daar wacht ik op. In 2025 volgt ook de S735-4 met actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
louis1212 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:21:
In Q4 komt er een S735-7 met actieve koeling op de markt, daar wacht ik op. In 2025 volgt ook de S735-4 met actieve koeling.
Aha, dat wist ik niet. Interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
RaRe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:22:
Mijn vragen:
Is iemand bekend met het hoge % van de ventilatiesnelheid en hoe staat het bij jullie (S735) bezitters ingesteld? Hoort dit niet te fluctueren? (Metingen in huis wezen uit dat de optimale airflow 300m3/h zou zijn)
Heeft iemand een suggestie om de geluidsoverlast terug te dringen?
Nibe zelf zegt daar over:
"Voor optimale prestaties van de warmtepomp mag het ventilatie debiet niet minder zijn dan 17l/s (60m³/u) voor S735-4 of 25l/s (90m³/u) voor S735-7"
(bron: installatie document voor installateurs)

Uitgangspunt voor mij was dus om ieder geval boven die 90m³/u te gaan zitten.

Bij mij staat de S735-7 nu standaard op 35%, waarbij het debiet 110 m³/u is.
Op die stand is het systeem bijna geruisloos en volgens de documentatie zou dat dus al voldoende moeten zijn om de compressor goed te laten werken.

Als de compressor aangaat, dan laat ik de ventilatie iets hoger lopen voor de zekerheid. Dan gaat ie automatisch naar ventilatie stand 3 die op 45% staat.
Hiervoor moet je wel "Vent. synch. bediening" aanzetten (Menu 7.1.4.1).

Ik heb dit ook bij Nibe nagevraagd. Ze gaven aan dat hoe hoger de ventilatie snelheid, hoe efficiënter het systeem werkt. Alleen krijg je met hoge ventilatie ook weer veel koude lucht in huis waardoor er weer extra verwarmd moet worden.
Hier moet je zelf een goede balans in vinden.

Ik merkte in in ieder geval bij hoge ventilatie (60% >) een koude lucht stroom in huis. Vandaar dat ik 'm ook wat lager heb gezet. Tot nu toe geen alarm meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Mr. Jinx schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:42:
[...]

Nibe zelf zegt daar over:
"Voor optimale prestaties van de warmtepomp mag het ventilatie debiet niet minder zijn dan 17l/s (60m³/u) voor S735-4 of 25l/s (90m³/u) voor S735-7"
(bron: installatie document voor installateurs)

Uitgangspunt voor mij was dus om ieder geval boven die 90m³/u te gaan zitten.

Bij mij staat de S735-7 nu standaard op 35%, waarbij het debiet 110 m³/u is.
Op die stand is het systeem bijna geruisloos en volgens de documentatie zou dat dus al voldoende moeten zijn om de compressor goed te laten werken.

Als de compressor aangaat, dan laat ik de ventilatie iets hoger lopen voor de zekerheid. Dan gaat ie automatisch naar ventilatie stand 3 die op 45% staat.
Hiervoor moet je wel "Vent. synch. bediening" aanzetten (Menu 7.1.4.1).

Ik heb dit ook bij Nibe nagevraagd. Ze gaven aan dat hoe hoger de ventilatie snelheid, hoe efficiënter het systeem werkt. Alleen krijg je met hoge ventilatie ook weer veel koude lucht in huis waardoor er weer extra verwarmd moet worden.
Hier moet je zelf een goede balans in vinden.

Ik merkte in in ieder geval bij hoge ventilatie (60% >) een koude lucht stroom in huis. Vandaar dat ik 'm ook wat lager heb gezet. Tot nu toe geen alarm meldingen.
Super dank!

Als ik het zo lees dan staan bij mij de waardes veel te hoog! Bij mij stond "Vent. synch. bediening" ook aan maar dan stond hij de hele dag op 80% wat een enorme hoeveelheid geluid geeft. Dus die heb ik weer uit gezet.
Dit bevestigd mijn gevoel dat mijn ventilatiewaardes veel te hoog staan, de normaal waarde (70%) veel te hoog is en niet alle instellingen goed staan. Ik vrees dat de inregeling niet goed gebeurt is.
Ik hoop dat de installateur nu ook overtuigd is dat mijn aansluiting niet helemaal goed is gegaan en zal besluiten de dakdoorvoer te plaatsen ipv de doorvoer aan zijkant huis en tevens een Nibe engineer langs te sturen voor een goede inregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Klopt ja, dat is ook exact wat de monteur van Nibe zei, standaard staat de ventilatie capaciteit veel te hoog!

Hij kwam regelmatig bij huishoudens langs om dat ding officieel in gebruik te stellen. Soms maanden na de initiële installatie (wegens drukte). Mensen hadden dan maanden lang in de herrie gezeten terwijl dat helemaal niet nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Mr. Jinx schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:28:
Klopt ja, dat is ook exact wat de monteur van Nibe zei, standaard staat de ventilatie capaciteit veel te hoog!

Hij kwam regelmatig bij huishoudens langs om dat ding officieel in gebruik te stellen. Soms maanden na de initiële installatie (wegens drukte). Mensen hadden dan maanden lang in de herrie gezeten terwijl dat helemaal niet nodig was.
Duidelijk. Mag ik weten wat jouw ingestelde ventilatie snelheden zijn?

Ik begrijp uit jouw reactie:
Stand normaal 35% en stand 3 45%? En wat staan 1,2 en 4 bij welk maximaal afzuig vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Ik denk niet dat dat zo spannend is want 1,2 en 4 worden dacht ik niet zomaar gebruikt tenzij je de ventilatie zelf verhoogd. En uiteraard afhankelijk van je woning, hoeveel ventilatie die nodig heeft.

Maar zo staat het nu bij mij:

Normaal = 35%
Stand 1 = 10%
Stand 2 = 25%
Stand 3 = 45% (bij gebruik compressor)
Stand 4 = 65%

Menu 7.1.4.1 -> Vent. synch. bediening aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OleKlomp
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-04 12:30
Zijn hier ook al specificaties van bekend? Ik zit zelf namelijk deze warmtepomp te overwegen :)

[ Voor 14% gewijzigd door OleKlomp op 06-12-2024 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Is het normaal dat de compressor van de S735 heel vaak staat te ontdooien?
Een kennis van me heeft sindskort ook een S735 geinstalleerd.
Dit is de grafiek van de compressor van afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3GOpILGyWOLO-cVdnzri0bS0CY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEzq1Vd6Ix25p3oMAJTBllSM.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een redelijk goed geïsoleerd appartement met LTV radiatoren en een 100L buffervat.
Stooklijn 6.
Kamer temp 21 graden.

Verder viel het op dat de bijverwarming regelmatig bijschakeld.
Dit kun je natuurlijk uitzetten, maar schijnbaar heeft ie het nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
@Mr. Jinx kan mogelijk worden opgelost door:
- verhogen ventilatiecapaciteit
- verlagen stooklijn (ik draai bijv. op 2)

Bijverwarming kan bijgestuurd/gestuurd worden op graadminuten

Sindsdien ik bovenstaande twee parameters heb gefinetuned heb ik geen enkele defrost meer.

[ Voor 19% gewijzigd door tinusa4 op 10-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Bedankt voor je reactie @tinusa4!

De ventilatie staat daar standaard op 35%. Dit hadden ze gedaan omdat de uitvoer op een galerij uitkomt en de bewoners hadden geklaagd vanwege het geluid. 35% was toen acceptabel. Wellicht kan het toch een paar procent hoger, eens kijken wat het effect dan is.

Maar is het niet zo dat deze Nibe de ventilatie capaciteit zelf opschroeft als ie meer nodig heeft?

Stooklijn kunnen we proberen te verlagen, alleen ben ik bang dat het dan te koud wordt.
Mag ik vragen welke aanvoer temp jij hebt ingesteld? Hij staat bij hun op min 20 en max 50 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
@Mr. Jinx ventilatiestand 3 is relevant. Deze stand wordt aangehouden voor stoken (verwarming/warm water). Bij mij staat deze op 55%.
Het is niet dat het apparaat modulair de ventilatie opschroeft op basis van aanvoervraag (m3 per uur) maar bij vraag schiet hij van standaardventilatie naar stand 3.

Aanvoertemp staat bij mij op min 20, max 35 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRe
@Mr. Jinx zie hier mijn overzicht. Ook elk uur een defrost. Stooklijn 5 en ventilatie waarden staan in mijn eerdere post. Ik moet daarbij aangeven dat er deze week een Nibe engineer langs komt om onze S735-7 te controleren en the fine tunen omdat ook bij ons het ventilatie %te hoog staat en ik regelmatig de pomp moet herstarten ivm low airflow meldingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hXzHSN9GHjgXwsJnVUCKkpZnKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9ajjN3ZhFd4vzXRF7CiWkTzy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Ahja, dat geeft hetzelfde beeld.
Ik ben benieuwd wat de monteur gaat aanpassen. Hou ons op de hoogte als je wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Natuurlijk. Zal ik doen. Zie hierbij ook een plaatje van mijn airflow. De 2 lijnen richting 0 zijn de momenten dat ik de pomp heb moeten herstarten. Mogelijk hebben zij hetzelfde patroon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N13LiJD3lAg-o0wZrcrpnlZBTQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U9UNHneBxbHGChNZywwhKLLq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
tinusa4 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:30:
@Mr. Jinx ventilatiestand 3 is relevant. Deze stand wordt aangehouden voor stoken (verwarming/warm water). Bij mij staat deze op 55%.
Dat klopt, maar dan moet wel de synchrone aansturing aan staan.
Menu 7.1.4.1: "Vent. synch. bediening".

Dan gaat je ventilatie zodra de compressor aanslaat naar standje 3. Mocht standje 3 dan niet voldoende zijn dan krijg je een foutmelding over te weinig luchtstroom.
Als je die optie uit hebt staan, en je hebt bijvoorbeeld 35% ventilatie in de normale stand ingesteld, dan zal het systeem stapsgewijs de ventilatie gaan verhogen.

Ik ben ook geen expert op dit gebied hoor, maar dat is wat ik zelf heb gemerkt na het spelen met de instellingen.

Het lastige is dat als ik die synchrone aansturing aanzet, en stand 3 op 55%, dat dan dus dat ding vrijwel de hele dag staat te blazen omdat de compressor nu eenmaal altijd aanstaat.
Zet ik die synchrone aansturing uit, dan staat ie meestal op 35% te draaien, en af en toe wat hoger 36% .. 40%. Het is dan in ieder geval wat rustiger.
Mogelijke concessies is dan weer extra defrosts.

Wat mij over het algemeen ook opvalt is dat zo'n warmtepomp door een installateur wordt neergezet en eenmalig wordt ingesteld (als je geluk hebt), maar eigenlijk moet het zeker het eerste jaar veel beter in de gaten worden gehouden om het allemaal een beetje te tunen.
Hier zie ik nog wel een enorme kenniskloof bij de verschillende installateurs. De installateur van mijn systeem die weet het zelf gewoon niet en raadpleegt Nibe. Bij het systeem wat bij mijn kennis staat zegt de installateur rustig 'och ja, kijk het nog even aan. Het komt wel goed'. :X

Het verbaast me ook enigszins dat je nog zoveel dingen zelf moet/kunt aanpassen. Ik zie daar nog wel een rol weggelegd voor betere AI integratie. Alle data die Nibe verzameld gecombineerd met verschillende situaties. Als klant wil je eigenlijk gewoon zeggen 'Zorg dat het 21 graden is' en dat het systeem dat verder zelf optimaal regelt. Ik heb nu het gevoel dat we niet het optimale rendement uit zo'n mooi apparaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 16:07
Voor mij een vraag als geinteresseerde van een all-in-one oplossing. Mijn (duco) ventilatiebox draait nu de hele dag op zeer lage snelheid (alleen harder tijdens douchen) en daardoor verlies ik zo min mogelijk warmte uit mijn woning (bouwjaar 2013) door invoer via ventilatieroosters. Begrijp ik het goed dat dit S735 systeem de benodigde lucht gebruikt uit de woning door soms harder aan te zuigen als er meer vraag is?

Als dat zo is, zou dat deels tegenstrijdig zijn met het tegelijkertijd verwarmen van de woning. Wat zie ik hier over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Dat klopt helemaal @Djensen , daarom lees je in dit topic ook zoveel over de ventilatie instellingen.

Goed om te weten: De afgezogen lucht bevat warmte, deze warmte gaat met jouw Duco rechtstreeks naar buiten. De Nibe S735 weet de warmte nog te onttrekken uit de afgevoerde lucht waardoor er een hoger rendement ontstaat.

Maar bij mij exact dezelfde situatie, ik had ook een mechanische ventilate die op de laagste stand stond.
De Nibe heeft veel meer lucht nodig als de compressor aangaat, dus dan sta je veel meer te ventileren en wordt er ook meer koude lucht naar binnen gezogen die uiteindelijk toch weer verwarmt moet worden.

Er is daarom ook nog wel discussie of dit nu een sigaar uit eigen doos is, of dat het gewoon heel efficient is.

De geluidsproductie en hoge ventilatie zijn mij in ieder geval zwaar tegen gevallen. Ik vind het maar een herrie bak in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 16:07
Dank @Mr. Jinx voor dit antwoord. Dit doet mij eigenlijk nu al besluiten hier vanaf te zien. Ik denk er zelfs soms aan mijn Duco (tijdelijk) helemaal uit te schakelen, bijvoorbeeld als er niemand in huis is en daarbij de ventilatie weinig toevoegd en je dus de wamte in huis houdt.

Bij mij past mogelijk een hybride variant ook wel. Hoewel, leidingwerk kan een uitdaging zijn om dit netjes weg te werken maar dan ben ik denk ik een stuk voordeliger uit. Er wordt ook zoveel aangeboden dat het lastig is een weloverwogen keuze te maken. En met binnenkort een dynamisch contract kan het ook nog een uitdaging zijn in de goedkope uren iets op te bouwen (voorraadvat?). Ik ga er nog een wat dieper induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
@Mr. Jinx wat betreft Menu 7.1.4.1: "Vent. synch. bediening" was dit bij mij reeds door de installateur ingesteld. Dat is nieuw voor mij als mogelijkheid.

Qua ventilatie/geluid heb ik eigenlijk geen klachten. Hiervoor had ik een MV-box die constant op 160m3/h (conform bouwbesluit 0.9liter per m2 vloeroppervlak) stond te draaien. Nu met de NIBE S735 die een fractie hoger debiet draait merk ik geen verschil ten opzichte van de oude situatie. Mijn compressor draait dan voor verwarming tussen de 15-22hz, dus zeer laag. Daarbij heb ik de ruimte nu ook geluidsdempend gemaakt waar ik daarvoor de MV-box meer hoorbaar vond.

Tevens heb ik in de koof die naar zolder loopt een extra afzuigpunt toegevoegd waardoor ik ook frissere lucht ervaar en waardoor ik verwacht dat er tevens niet perse meer lucht uit de ruimtes wordt onttrokken dan voorheen door de MV-box zonder dit aanvullend afzuigpunt.

Wel ben ik van plan om in de zonnige maanden (maart-oktober) te proberen om de warmwatervoorziening enkel met bijverwarming (COP1) te testen in combinatie met zonnepanelen die ik heb gekoppeld met de WP (via sunspec). Op die manier kan mijn opwek direct worden benut (handig met het vervallen van salderen per 2027) en onnodige inzet/belasting van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Qua geluidshinder, misschien heb ik ook wel pech met dit model ofzo.
In de zomer ging het prima en had ik nergens last van ook met hogere ventilatie snelheden geen probleem.
Ja je hoort het dan wel als je bij de Nibe staat, maar verder in huis geen overlast.

Maar er zit sinds de winter opeens een soort laag resonerend geluid in de ventilatie dat je door alle kamers heen hoort. Overdag niet hinderlijk, maar 's nachts als je op bed ligt hoor je het wel en ga je je daar aan irriteren.

Eerst dacht ik dat het de compressor was, maar het is echt de ventilatie. Op bepaalde standen is het wat minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRe
Kleine update:
De Nibe engineer heeft een aantal aanpassingen voorgesteld. Zowel de afvoerlucht pijp als de afgevoerde luchtpijp moeten aangepast worden. Zowel breder als een dakdoorvoer ipv de zijmuur doorvoer.
Tevens heeft hij de ventilatie % aangepast en de CDS10 en THS10 in de juiste zones geplaatst. Ook heeft hij middels finetuning de werkelijk debiet waarde aangepast.
Na aanpassingen van de beide pijpen zal wederom debiet gemeten moeten worden en mogelijk dan ook weer de ventilatie percentages. Ik meld me weer wanneer dat gedaan is. Normaal waarde is nu 50% wat al enigszins in geluid scheelt.

• tinusa4
@RaRe Kan je aangeven ter verrijking van dit forum hoe je afvoer nu was en wat je van plan bent?

Bij mij loopt een 160mm geisoleerde ventilatiebuis van zo 3 meter lang recht naar boven met een lichte knik op het uiteinde (45 graden) naar een afvoerpunt op mijn schuine dak.

• RaRe
De huidige afgevoerde lucht pijp loopt nu, bijna 90 graden naar opzij naar de buitenmuur. Deze zal veranderd worden in een 160mm geïsoleerde ventilatiebuis van, plusminus 2.5 meter naar een afvoerpijp op het dak met een kleine knik.
De afvoer lucht pijp bevatte een versmalling. Dus 160 - 125 - 160. Deze versmalling zal verwijderd worden wat minder geluid zou moeten geven. Dit zijn niet mijn ideeën maar de adviezen van Nibe

Helaas heeft de tuning van de pomp gisteren niet geholpen en schakelde de warmtepomp wederom over naar alarmbedrijf (20:00) i.v.m lage airflow.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o11d2vCf55MPfUUBpR37-AGQqzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3DJyXFwt2iFMp48agpRjF6W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door RaRe op 13-12-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Korte update:
De dakdoorvoer is ruim een week geleden geplaatst en een engineer van Nibe is langs geweest om de instellingen na te lopen.
Ventilatie standen zijn
1 - 30%
2 - 45%
3 - 60%
4 - 75%
Normal 57%

Bij 60% is de airflow ongeveer 211m3/h

In de praktijk stond hij constant op 60% omdat dat de stand is wanneer de compressor actief is.

Helaas kreeg ik vanmiddag wederom de "airflow low" melding. Zie de grafieken. En heb ik wederom de installateur de storingen gemeld. Alle ventilatie kanalen staan open dus ik snap werkelijk niet wat er aan de hand is. Als ik de grafieken bekijk start de pomp normaal gesproken met ontdooien bij de 160 m3/h maar nu dus wederom niet. Als iemand enig idee heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0VX-Syq28YZWq97ci1xB35r1a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qN3Pjh4rKW7yQtsh2mdSurKp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tTF16JKIEP48oFEuaYU_KG9EIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DpxfC26WSztPp3B0x9hTvc8H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKBNIN4calHgs573UP2yqcQQhpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wB9ejUbxsAaOxRf88X6Q363w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
@RaRe wat mij opvalt (t.o.v. mijn gegevens) is jouw enorm fluctuerende luchtstroom. Ik lees een zeer constante luchtstroom uit bij mijn systeem. De verschillen zijn max. 3 m3/h over een hele dag bekeken. Via DM zal ik je een uitdraai sturen van een dagmeting bij mij zodat je het kan vergelijken met jouw data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
En hoe staat Menu 7.1.4.1: "Vent. synch. bediening" nu ingesteld?
Ik ben er inmiddels achter dat je deze beter UIT kunt laten.

Het systeem voert dan zelf de ventilatie op als dat nodig is.
Dus als de ventilatie op normaal ingesteld staat op 45%, en de compressor gaat aan, dan zal de ventilatie stapsgewijs verhogen, onafhankelijk van de instelling van stand 3.

Ik zal ook eens kijken hoe die luchtstroom grafiek er bij mij uitziet.
Waar haal je die eigenlijk vandaan, betaalde versie van myuplink?

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Jinx op 03-01-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
tinusa4 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:39:
@RaRe wat mij opvalt (t.o.v. mijn gegevens) is jouw enorm fluctuerende luchtstroom. Ik lees een zeer constante luchtstroom uit bij mijn systeem. De verschillen zijn max. 3 m3/h over een hele dag bekeken. Via DM zal ik je een uitdraai sturen van een dagmeting bij mij zodat je het kan vergelijken met jouw data.
Dank je wel. De fluctuatie komt denk ik ook door het ontdooien. Echter zo'n stabiele lijn zoals jij hebt heb ik nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Mr. Jinx schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:48:
En hoe staat Menu 7.1.4.1: "Vent. synch. bediening" nu ingesteld?
Ik ben er inmiddels achter dat je deze beter UIT kunt laten.

Het systeem voert dan zelf de ventilatie op als dat nodig is.
Dus als de ventilatie op normaal ingesteld staat op 45%, en de compressor gaat aan, dan zal de ventilatie stapsgewijs verhogen, onafhankelijk van de instelling van stand 3.

Ik zal ook eens kijken hoe die luchtstroom grafiek er bij mij uitziet.
Waar haal je die eigenlijk vandaan, betaalde versie van myuplink?
"Vent synch" staat nog aan, dat had de Nibe engineer aangezet. Ik zal die ook eens uitzetten om dan te bekijken hoe het verder verloopt.
De grafieken die ik heb gepost komen uit HomeAssistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ah, dit topic is nieuw voor mij. Fijn dat er een S735 topic is met gebruikers!

Ik heb de unit in September 2023 zelf besteld en geïnstalleerd.
Ik heb ook de SAM S42 unit erbij om de inkomende lucht te verwarmen en dus volledige WTW te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMr6i7bZniMYmciX3BMWLwOYq2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pvj1wf7sT9tFfcUaVzWUrNBK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog bij de WP een aantal buizen vervangen voor geisoleerde buizen om condens tegen te gaan.
Daarnaast wil ik een HomEVAP inbouwen om de luchtvochtigheid op te krikken in huis.
Ik heb nog veel meldingen met 'lage luchtstroom' en vindt dat de WP veel stroom verbruikt, dus er is nog een flinke optimalisatieronde te gaan...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Bij deze mijn verbruik 2024 vanaf de ingebruikname half september:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jv2c144/IMG-0342.png

Ik schat in zo 1.500 kWh als jaarverbruik. Dit ter vervanging van zo 500m3 gas als jaarverbruik en electraverbruik van mijn MV-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Sjoerdfoto schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:12:
Ah, dit topic is nieuw voor mij. Fijn dat er een S735 topic is met gebruikers!

Ik heb de unit in September 2023 zelf besteld en geïnstalleerd.
Ik heb ook de SAM S42 unit erbij om de inkomende lucht te verwarmen en dus volledige WTW te hebben.

[Afbeelding]

Ik moet nog bij de WP een aantal buizen vervangen voor geisoleerde buizen om condens tegen te gaan.
Daarnaast wil ik een HomEVAP inbouwen om de luchtvochtigheid op te krikken in huis.
Ik heb nog veel meldingen met 'lage luchtstroom' en vindt dat de WP veel stroom verbruikt, dus er is nog een flinke optimalisatieronde te gaan...
Ah, ook jij hebt de low airflow meldingen. Ben heel benieuwd wat je daaraan weet te doen. Door deze melden heb ik sinds oktober de pomp al 9 maal moeten herstarten.

Mijn verbruik sinds ingebruikname eind september.

October 241 kWh
November 660 kWh
December 507

November is een uitschieter omdat ik in die maand ook het opstook protocol (Vloerdrogen functie zoals Nibe dat noemt) moest volgen voor de nieuwe vloerverwarming.
Mijn gasverbruik (incl. koken) was 1200 m3 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

RaRe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Ah, ook jij hebt de low airflow meldingen. Ben heel benieuwd wat je daaraan weet te doen. Door deze melden heb ik sinds oktober de pomp al 9 maal moeten herstarten.

Mijn verbruik sinds ingebruikname eind september.

October 241 kWh
November 660 kWh
December 507

November is een uitschieter omdat ik in die maand ook het opstook protocol (Vloerdrogen functie zoals Nibe dat noemt) moest volgen voor de nieuwe vloerverwarming.
Mijn gasverbruik (incl. koken) was 1200 m3 per jaar
Ondanks dat ik de meldingen inderdaad krijg, reset hij zichzelf ook automatisch. Dus elk uur wel een dergelijke melding ,maar eer ik bij de pomp ben is hij al weer in bedrijf. dus dat doet die dan wel weer goed.

De software updates van de afgelopen jaren hebben ook veel verbetering gebracht, ook qua UI.

Ik heb in dit huis nooit gas gestookt (gekocht en direct alles verbouwd) dus geen vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
RaRe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:43:
Helaas kreeg ik vanmiddag wederom de "airflow low" melding. Zie de grafieken. En heb ik wederom de installateur de storingen gemeld. Alle ventilatie kanalen staan open dus ik snap werkelijk niet wat er aan de hand is. Als ik de grafieken bekijk start de pomp normaal gesproken met ontdooien bij de 160 m3/h maar nu dus wederom niet. Als iemand enig idee heeft?
Staat hier nu standaard op 45%.
Geen meldingen over de luchtstroom.

Inkomende ventilatiebuis is 125mm.
Uitgaande buis is 160mm door het dak. Deze is nu nog flexibel en maakt een hoop lawaai + condens.
Dit wil ik aanpassen naar Aerfoam van Ubbink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itjBG1fFzhOh2uYz5qLA22nvHY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsAAZ4nPMPvYkkAk9CuXjcg3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKAAv8OOe542vrO7fkPRW1453Bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QFFr7khnoImkf3FF9cAy7vx.jpg?f=fotoalbum_large

In gebruik sinds September 2024.
Verbruik was gemiddeld 650m2 per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckfYKga37yI08L0xiF9nG_QuX64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLmfW0ebVA6ZmG4iSvwQ06gn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Jinx op 07-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
tinusa4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:39:
Bij deze mijn verbruik 2024 vanaf de ingebruikname half september:
[Afbeelding]

Ik schat in zo 1.500 kWh als jaarverbruik. Dit ter vervanging van zo 500m3 gas als jaarverbruik en electraverbruik van mijn MV-box.
Volgens NIBE app:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GVvMcZq/nibe-verbruik.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Nou het ging een poosje goed, maar nu is het weer helemaal bagger.
15 graden in huis, en constant meldingen over lage airflow. Zelfs als hij 4h verhoogd (100%) ventilatie draait, geeft hij meldingen.
Ik snap er niks van. Echt binnenkort een kundige installateur laten komen.

Hebben jullie nog tips voor een bedrijf of persoon die hier echt verstand van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Hi @Sjoerdfoto ik heb voorgaand aan mijn installatie aan NIBE gevraagd welke installateur zij aanbevelen voor mijn regio (regio Den Haag) en zo in contact gekomen met de installateur die bij mij de installatie heeft verzorgd. Mocht je niet in de buurt van Den Haag wonen kan dit een idee zijn (anders stuur ik je een PM met mijn installateursgegevens). Enorm vervelend dat je zulke kuren hebt met je systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
https://www.nibe.eu/nl-nl...epompen-zonder-buitenunit
NIBE S735C te zien op de bouwbeurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Qua defrosts heb ik nu te maken met het volgende verbruik (incl. wekelijkse 60 graden run):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7Kk12QP/IMG-0391.png
Dit komt omdat de uitgaande lucht onder de 0 graden is. Geen gek aantal defrost voor een WP.
Eventueel zou ik dit kunnen verhelpen door de ingestelde temperatuur te verlagen (nu 21 graden) en/of de stookcurve te verlagen en/of de ventilatiesnelheid te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Even een update vanuit mijn kant.
Vandaag is er weer een engineer van Nibe langs gewest i.v.m. lage airflow meldingen de afgelopen weken cc @Sjoerdfoto
Daardoor ook een aantal malen de pomp moeten herstarten.
Mijn vermoeden is steeds geweest dat er een conflict was tussen de CDS-10 en THS-10 en de Nibe S735 zelf. En inderdaad, dat was ook wat de Nibe engineer vertelde. Er is een software issue waar door Nibe aangewerkt wordt en wat in de volgende firmware update opgelost zou moeten zijn. De 2 smart sensoren zouden een conflict hebben met de pomp. Hij heeft de vraaggestuurde ventilatie uitgezet en de airflow ziet er iets stabieler uit. In bijgevoegd plaatje kan je de momenten zien waarbij de airflow zeer laag was en ik de pomp heb herstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1ZTVbrDjiEu2bqmFyqiNYxlXAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/It5qlYFOsDiUjw3d5W77Q8eZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
@RaRe kan je uitleggen wat de relatie is tussen de CDS-10/THS-10 sensor en het behalen van een stabiele airflow/pomp? Enkel verband dat deze sensoren zou moeten hebben met de NIBE S735 is of de temperatuur wordt behaald of een bepaalde luchtvochtigheid/CO2 gehalte lijkt mij.

Ik heb ook beide sensoren in gebruik en de THS-10 leidend als temperatuur (begane grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

RaRe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:55:
Even een update vanuit mijn kant.
Vandaag is er weer een engineer van Nibe langs gewest i.v.m. lage airflow meldingen de afgelopen weken cc @Sjoerdfoto
Daardoor ook een aantal malen de pomp moeten herstarten.
Mijn vermoeden is steeds geweest dat er een conflict was tussen de CDS-10 en THS-10 en de Nibe S735 zelf. En inderdaad, dat was ook wat de Nibe engineer vertelde. Er is een software issue waar door Nibe aangewerkt wordt en wat in de volgende firmware update opgelost zou moeten zijn. De 2 smart sensoren zouden een conflict hebben met de pomp. Hij heeft de vraaggestuurde ventilatie uitgezet en de airflow ziet er iets stabieler uit. In bijgevoegd plaatje kan je de momenten zien waarbij de airflow zeer laag was en ik de pomp heb herstart.

[Afbeelding]
Interessant, ook hier heb ik de CDS10 en THS10 staan waarvan de woonkamervariant leidend is voor temperatuur en ventilatie, de badkamer voor ventilatie / CO...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRe
@tinusa4 Ik ben niet de technisch inhoudelijke specialist. Maar zoals ik het begreep van de engineer hebben ze bij een aantal klanten issues met de combinatie van deze pomp en deze sensoren. Het zou een software matig probleem zijn. Het had te maken met het overrulen van elkaar dus daar waar een sensor kan zeggen dat er misschien een lagere stand qua ventilatie nodig is kan de pomp juist meer ventilatie nodig hebben aangezien hij bijvoorbeeld moet ontdooien of andersom. Bij mij is dat het issue aangezien bij mij er steeds een ontdooi cyclus werd overgeslagen waarbij de boel dan bevroor.
Vandaag zijn deze aanpassingen pas gemaakt dus het is nog niet zeker dat dit echt de oplossing is. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Sjoerdfoto schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Interessant, ook hier heb ik de CDS10 en THS10 staan waarvan de woonkamervariant leidend is voor temperatuur en ventilatie, de badkamer voor ventilatie / CO...
Yep, ik had precies dezelfde set-up.

Je kan het volgens mij uitzetten in 7.1.4.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
RaRe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Yep, ik had precies dezelfde set-up.

Je kan het volgens mij uitzetten in 7.1.4.4
Was het uitzetten van de sensors ook het advies van NIBE / heb je dit gedaan? In principe moet de warmtepomp daar prima mee zonder kunnen werken. Moet je alleen zelf de (stook)temperatuur corrigeren. Zou een interessante test zijn of hiermee je airflow problemen opgelost zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRe
tinusa4 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Was het uitzetten van de sensors ook het advies van NIBE / heb je dit gedaan? In principe moet de warmtepomp daar prima mee zonder kunnen werken. Moet je alleen zelf de (stook)temperatuur corrigeren. Zou een interessante test zijn of hiermee je airflow problemen opgelost zou zijn.
Ja, de Nibe engineer die er vanmorgen was heeft dat geadviseerd, na overleg met de backoffice van Nibe en dat uiteindelijk ook gedaan.
Ik zal over 2 weken een update geven hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Vandaag heeft Nibe inderdaad een firmware update aangekondigd.

Versie 3.5.5

Daarin staat o.a. de volgende update
S735-4: Fixed an issue with defrost functionality when using demand-controlled ventilation

Ik heb echter een S735-7 en heb bij mijn installateur nagevraagd of zij bij Nibe willen navragen of deze update ook verbetering voor onze pomp gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik zie het. Als ik het changelog zo bekijk:

• S735: Fixed an issue with sensor errors on BP15/BP16 when the fan is stopped

Zou ook nog wel eens kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilarius
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-04 22:52
Ik lees hier constant de ths-10, maar de RMU-S40 werkt bij mij perfect, zowel qua vochtigheids meting als verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Inmiddels heb ik de WP geupdate, en van het weekend de twee uitgaande/ingaande buizen vervangen voor EPS geisoleerde buizen. Nog wat aftapen maar dat is weer gelukt.

Ook het filter van de SAM42 (t.b.v. voorverwarming inkomende lucht) gechecked, en die was me een partij smerig.. helemaal vol met vliegen. Niet gek als je 160mm doorsnede lucht aanzuigt van buitenaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Bevestigd gekregen van mijn installateur dat de laatste firmware update m.b.t. de "demand controlled ventilation" alleen voor de S735-4 is en niet voor mijn S735-7.
Helaas, voorlopig nog maar even niet de sensoren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHOOG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-02 23:13
Beste @RaRe en anderen op dit topic,

Ik heb met interesse al jullie info over de Nibe S735 WP gelezen. Ivm einde levensduur van onze gasketel. Mechanische ventilatie is aanwezig. Ik overweeg een all electric lucht / water WP. Op onze zolder is voldoende ruimte om deze te plaatsen. Ivm herrie van de WP kan de betreffende ruimte geluiddempend worden gemaakt. Toch vraag ik me af:
1. Hoeveel meer geluid maakt de (mechanische) ventilatie bij jullie door het hele huis na installatie van deze WP?
2. Hoeveel daalt de luchtvochtigheid door het hele huis na installatie van deze WP?
3. Gebruiken jullie voor de warmteafgifte radiatoren of convectoren?
4. Hoe is de afzuiging van de afzuigkap bij jullie geregeld? Via pijp naar buiten of recirculatie?

Alvast dank voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
@WHOOG De ruimte is afgesloten waar je een eventuele WP wil plaatsen? Het jammere is dat je niet een showroom/demohuis kan bezoeken van NIBE om een systeem opererend te zien. Dat zou wel een drempelverlagend effect hebben / of een goede indruk geven wat je kan verwachten.
Mijn ervaring:
1. Hoeveel meer geluid maakt de (mechanische) ventilatie bij jullie door het hele huis na installatie van deze WP? A: in normale ventilatiestand (niet verwarmingmodus) stiller dan mijn voormalige CombiFan
2. Hoeveel daalt de luchtvochtigheid door het hele huis na installatie van deze WP? A. zie ik geen verschil. Gaat in ieder geval niet onder de 40%.
3. Gebruiken jullie voor de warmteafgifte radiatoren of convectoren? A: Voornamelijk vloerverwarming + enkele radiatoren bovenverdiepingen.
4. Hoe is de afzuiging van de afzuigkap bij jullie geregeld? Via pijp naar buiten of recirculatie? A: Recirculatie (BORA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHOOG
@tinusa4 Dank voor je antwoorden.
Ja, wij willen een aparte, afsluitbare 'technische ruimte' maken waar de WP kan komen te staan. Inmiddels heb ik gelezen op de website van NIBE dat deze WP in hun experience center in Breda te bekijken is. De luchtvochtigheid is bij ons nu 35%, als het nog lager wordt krijgen we dat - ook met luchtbevochtigers - niet tussen 40% en 60%.
En dan nog een vraag: wordt de temperatuur in de kamers met radiatoren ca 20 graden? Wij hebben 2 werkkamers met radiatoren en willen die liever niet - ook ivm de luchtvochtigheid - vervangen voor convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
@WHOOG Benieuwd of de WP in het Experience Center van NIBE ook draait en daarmee representatief is hoe deze in een woning opereert. Of de temperatuur 20 graden haalt hangt helemaal af van de mate van isolatie etc. Bij mij gaat het prima met de bestaande radiator in een kleine slaapkamer die we als werkplek gebruiken. Ook heb ik nog aircos in alle kamers hangen om even snel bij te verwarmen (niet noodzakelijk dus).

Kan je niet stellen dat door meer te ventileren met deze WP, je meer buitenlucht naar binnenhaalt die ook een hogere luchtvochtigheid kent? En je daarmee de luchtvochtigheid binnenshuis verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHOOG
@tinusa4 We gaan deze week naar de bouwbeurs (in Jaarbeurs Utrecht) om meer info te vergaren over de NIBE S735. Ik heb NIBE gebeld en de WP'en die daar staan draaien niet. Ditzelfde geldt voor de WP'en in het Experience Center.

Ons huis (bouwjaar 2006) is goed geïsoleerd. We hebben geen vloerverwarming. Op de begane grond wel convectoren. En radiatoren op de 1e verdieping. Op de zolder is geen afgiftepunt aanwezig, daar is het nooit koud. Omdat dit type WP een midden temperatuur aan kan zou dit voor ons een mogelijke optie zijn voor een gasloos huis.

Over de luchtvochtigheid: alle ventilatieroosters in het huis en het raam in onze slaapkamer staan (bijna) altijd open en toch is de luchtvochtigheid nu 35%. Dat is niet comfortabel. Misschien kan deze WP de luchtvochtigheid verhogen. Dat gaan we vragen aan NIBE op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• castertje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 17:44
Voor een nog te renoveren appartement overweeg ik een Nibe S735 aan te schaffen. Mij is niet duidelijk of er alsnog een ventilatiesysteem, WTW nodig is. Kan de Nibe S735 de klus alleen aan: aansluiten op lucht aanvoer, lucht afvoer, of is er meer nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tinusa4
castertje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:32:
Voor een nog te renoveren appartement overweeg ik een Nibe S735 aan te schaffen. Mij is niet duidelijk of er alsnog een ventilatiesysteem, WTW nodig is. Kan de Nibe S735 de klus alleen aan: aansluiten op lucht aanvoer, lucht afvoer, of is er meer nodig?
Ja daar komt er wel op neer. Ventilatiebox eruit (en je CV ketel) en op het bestaande leidingwerk kan de S735 worden aangesloten. Wel moet de luchtafvoerbuis vervangen worden voor een dampdichte versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
Stap 1
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HVmMy5hp/IMG-5800.jpg
Stap 2
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rzxWsggn/IMG-8413.jpg
Stap 3
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nC1DYzyq/IMG-8421.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
Korte update vanuit mijn kant. De sensoren staan nog steeds uitgeconfigureerd. Afgelopen week, bij de lage temperaturen zeer veel defrosts gehad, wat ik ook wel had verwacht. Verder doet de pomp het prima op normaal stand 55% ventilatie bij die lage temperaturen. 2x, max 50 minuten, is de elektrische bijverwarming bijgesprongen. Ongeveer 2 kWh per keer.
Met de huidige temperaturen heb ik de normaal stand weer naar 50% gebracht en draait alles prima. Ben benieuwd daar verbruik bij de wat hogere buiten temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
Gisteren met ~15 graden buitentemperatuur draait hij wel aardig rustig (15hz) :-) Warm water schoot ook weer aan vanwege de vele zon waar door de modbus koppeling met mijn PV-omvormer weer mooi samenwerkte. 8)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/t1tk9WMS/IMG-0531.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• castertje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 17:44
(wat) zijn concurrenten van de Nibe 735?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35
castertje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:30:
(wat) zijn concurrenten van de Nibe 735?
Enige wat ik gevonden heb is de inventum spaarpomp. Maar, uit m’n hoofd, capaciteit van 2kW en alleen hybride.

Vermogen van de 735 is ook te weinig voor mijn huis helaas. Of is hier iemand die 18m3 gas/dag bij -2 gemiddeld en alleen verwarmen heeft kunnen vervangen door de nibe? Zonder extra isolatie maatregelen.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
Een daadwerkelijke 1 op 1 concurrent heb ik nog niet kunnen vinden. Varianten die er enigzins op lijken kan je vinden via: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Update wat betreft mijn verbruik (volledig apparaat; dus ventilatie/warm water/ruimteverwarming):
okt 24: 118 kWh
nov 24: 238 kWh
dec 24: 275 kWh
jan 25: 312 kWh
feb 25: 278 kWh

Volgens NIBE app aan warmte geproduceerd: 4725 kWh
Volgens NIBE app elektrisch element verbruik: 3,5 kWh

[ Voor 43% gewijzigd door tinusa4 op 06-03-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 09:08

m24

tinusa4 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:01:
Een daadwerkelijke 1 op 1 concurrent heb ik nog niet kunnen vinden. Varianten die er enigzins op lijken kan je vinden via: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Update wat betreft mijn verbruik (volledig apparaat; dus ventilatie/warm water/ruimteverwarming):
okt 24: 118 kWh
nov 24: 238 kWh
dec 24: 275 kWh
jan 25: 312 kWh
feb 25: 278 kWh

Volgens NIBE app aan warmte geproduceerd: 4725 kWh
Volgens NIBE app elektrisch element verbruik: 3,5 kWh
Dat is netjes, hoeveel gas gebruikte je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
[b]
Dat is netjes, hoeveel gas gebruikte je hiervoor?
Gemiddeld zo 500m3 per jaar. Zie ook meer informatie op pagina 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Er is een nieuwe firmware update beschikbaar.
Met name de AI regeling van de thermostaat ziet er interessant uit.

Ik heb nu een tijdje geregeld op stooklijn. Dat gaat best aardig, maar helemaal goed krijg je het niet.
Ga de nieuwe AI functionaliteit zeker eens proberen.
Version: 4.0.10
Release date: 2025-03-03

ADDED

• Machine learning AI functionality Smart Room Comfort to control indoor temperature. Functionality
is automatic activated when a room sensor is set for controlling heating in menu 1.3.3. For users that
using room sensor control, it will be migrated to Smart Room Comfort function after SW update. Plea
se note a good room sensor position is highly recommended
• Update on home screens to adapt to Smart Room Comfort
• Added menu 1.3.3 in myUplink
• RMU S40 v2.2.1 updated for Smart Room Comfort
• External cooling supply (BT25) in myUplink history

CHANGES

• Removed the use of heat curves and offset when Smart Room Comfort running under normal condi
tions
• Increased update rate on energy log tile values
• Updates in menus 5.2.1 and 5.2.2
• VVM S330/SVM S332: Fixed issue with unstable hot water temperature
• VVM S330/SVM S332: Fixed issue that addition is blocked in Small and Medium hot water modes even
when heating demand is too big for compressor
• F2040/F2050: Updated functionality to handle startup of cooling mode to prevent Low pressure stop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.v.hagen
  • Laatst online: 24-04 09:35
Wij zijn aan het kijken voor een warmtepomp en de Nibe S735 lijkt ons een interessante optie. Ik ben dus ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

@RaRe Hoe is je ervaring op dit moment, met de sensoren uitgeschakeld (nog steeds?)

Daarnaast ben ik benieuwd met welke installateurs jullie gewerkt hebben en zijn verdere adviezen ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Ik heb als experiment mijn sensor ook een paar weken uitgezet als bepaler van de binnentemperatuur (en daarmee de stooklijn). Werkt eigenlijk prima en ik zie geen gekke veranderingen (staat op +2 heating offset ingesteld).

Via NIBE heb ik mij laten adviseren met welke installateur in zee te gaan (en welke ook bij mij in de buurt zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
s.v.hagen schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:13:
Wij zijn aan het kijken voor een warmtepomp en de Nibe S735 lijkt ons een interessante optie. Ik ben dus ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

@RaRe Hoe is je ervaring op dit moment, met de sensoren uitgeschakeld (nog steeds?)

Daarnaast ben ik benieuwd met welke installateurs jullie gewerkt hebben en zijn verdere adviezen ook welkom.
Ik heb de sensoren nog steeds uitgeschakeld aangezien ik nog geen nieuwe firmware heb gezien die de problemen kunnen verhelpen voor de S735-7

Verder bevalt hij vrij goed. Ik vind alleen dat hij nog best veel geluid maakt bij 50% ventilatiestand, welke wij nodig hebben.
Op dit moment, met de huidige temperaturen, verbruikt hij weinig kWh.

Momenteel regel ik de temperatuur met de RMU S 40 en niet via de stooklijn. Ik heb daarvoor de laatste firmware geïnstalleerd. Ik heb het nog te kort aan staan om te kunnen vergelijken ,aar het lijkt allemaal vrij stabiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
Stookseizoen okt 24 - mrt 25 verbruikcijfers
Binnentemperatuur: 20.5-21 graden
Totaal verbruik WP: 1.419 kwh (kwh meter) 1.108 kwh (NIBE app)
Totaal warmteproductie WP: 5.479 kwh (NIBE app) (COP 4,95)
Totaal verbruik huishouden: 3.148 kwh
Aandeel verbruik WP: 45%
Aandeel zelfconsumptie zonnepanelen 22,2% (699 kwh)
Electrakosten WP (indien geen saldering) 1.103 kwh x 0,26 = 287 euro

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Zjymbdp/IMG-0657.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n8nksQhf/IMG-0656.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mVFzWy18/IMG-0658.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/27wcsV2H/IMG-0659.png

Comments:
- Cijfers april-september zullen uiteraard anders uitvallen. Maar bovenstaand is natuurlijk de relevante periode om het praktijkverbruik te delen.
- Ik wil nog simuleren wat de impact is van een thuisaccu (± 10kwh) die ik op termijn wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.v.hagen
  • Laatst online: 24-04 09:35
@tinusa4 Interessant! Heb je ook een dynamisch energiecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
s.v.hagen schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:06:
@tinusa4 Interessant! Heb je ook een dynamisch energiecontract?
Nee nog niet (vast contract die afloopt in januari 2026). Maar wel van plan als volgend contract.
Pagina: 1