Dat klopt, maar dan moet wel de synchrone aansturing aan staan.
Menu 7.1.4.1: "Vent. synch. bediening".
Dan gaat je ventilatie zodra de compressor aanslaat naar standje 3. Mocht standje 3 dan niet voldoende zijn dan krijg je een foutmelding over te weinig luchtstroom.
Als je die optie uit hebt staan, en je hebt bijvoorbeeld 35% ventilatie in de normale stand ingesteld, dan zal het systeem stapsgewijs de ventilatie gaan verhogen.
Ik ben ook geen expert op dit gebied hoor, maar dat is wat ik zelf heb gemerkt na het spelen met de instellingen.
Het lastige is dat als ik die synchrone aansturing aanzet, en stand 3 op 55%, dat dan dus dat ding vrijwel de hele dag staat te blazen omdat de compressor nu eenmaal altijd aanstaat.
Zet ik die synchrone aansturing uit, dan staat ie meestal op 35% te draaien, en af en toe wat hoger 36% .. 40%. Het is dan in ieder geval wat rustiger.
Mogelijke concessies is dan weer extra defrosts.
Wat mij over het algemeen ook opvalt is dat zo'n warmtepomp door een installateur wordt neergezet en eenmalig wordt ingesteld (als je geluk hebt), maar eigenlijk moet het zeker het eerste jaar veel beter in de gaten worden gehouden om het allemaal een beetje te tunen.
Hier zie ik nog wel een enorme kenniskloof bij de verschillende installateurs. De installateur van mijn systeem die weet het zelf gewoon niet en raadpleegt Nibe. Bij het systeem wat bij mijn kennis staat zegt de installateur rustig 'och ja, kijk het nog even aan. Het komt wel goed'.
Het verbaast me ook enigszins dat je nog zoveel dingen zelf moet/kunt aanpassen. Ik zie daar nog wel een rol weggelegd voor betere AI integratie. Alle data die Nibe verzameld gecombineerd met verschillende situaties. Als klant wil je eigenlijk gewoon zeggen 'Zorg dat het 21 graden is' en dat het systeem dat verder zelf optimaal regelt. Ik heb nu het gevoel dat we niet het optimale rendement uit zo'n mooi apparaat halen.