Sarcasm is my superpower! What's yours?
Nog ietsje preciezernMad schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:45:
[...]
Nog preciezer:
Vermogen in W = flow (l/s) * 4184 * dT
Voor de perfectionisten

De getallen: 4217 bij 20°C; 4178 bij 35°C (ref. specific heat capacity of water vs temperature)
Dit verschil is natuurlijk "peanuts" en eerder academisch, maar . . .
... nog iets om rekening mee te houden:
de flow is in liter per tijdseenheid, de soortelijke warmte in kJ / kg K

Met de passende dichtheid van water bij 35°C
wordt uit 4178 J / kg K => 4153 J / liter K
Just my 2 pJ
[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 05-11-2024 11:12 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
[code]Mijn gevoel zegt dat defrost over afgifte een hogere COP maar lager comfort geeft.[/code]mbrunek schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:23:
Ik heb vanmorgen ook twee defrosts gehad. Het viel mij op dat hij defrost over de SWW tank. Na bestuderen van de settings bleek DHW Defrost aan te staan. Ik heb weinig kunnen vinden wat de voorkeur heeft en wat aangeraden wordt: defrost over afgiftesysteem of over het SWW systeem. Wat is hier de algemene consensus?
Ik werk enkel met Jaga’s, een 180L boiler en een 50L buffer op een K7 met stooklijn 30-40. Mijn gevoel zegt dat defrost over afgifte een hogere COP maar lager comfort geeft.
Edit: typo
Je gevoel is in de meeste gevallen correct. Aan jou de keuze.
Normaal verkies ik over afgifte om niet steeds je dhw te laten afkoelen. Mocht dit oncomfortabel zijn dan sta ik pas over dhw toe.
Wel is het zo dat bij een lagere temp(<27water) je backup mee draait met een defrost over je centrale verwarming. De vraag is dan of defrost over “afgifte” / centrale verwarming nog steeds een hogere cop geeft, dat zal er dan om spannen.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 05-11-2024 09:31 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Toch nog even terugkomend op dat dT verhaal: Ik heb mijn dT hier op 1 staan omdat mijn Pana (7kW) gaat pendelen als ik de dT hoger zet. Met dT 1 loopt ie mooi constant rond de 20 Hz. Eigenlijk heb ik een te klein afgifte systeem, dat weet ik inmiddels, maar op deze manier heb ik het aardig onder controle. Is dat ergens niet goed voor? Eigenlijk zie ik ook niet in wat de functie is van een hogere dT. Kan iemand dat toelichten?ConQuestador schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:35:
Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik over zal stappen van deltaT regeling naar vaste flow.
Reden is dat ik 200m2 vvw heb. Wat ik ook doe, pendelen heb ik nooit last van (zelfs niet bij het minimum vermogen van 7kW vorige week). Ik heb echter 1 deel oude VVW waar de leidingen veel langer zijn dan bij de nieuwe delen. Bij de metingen zie ik dus dat het water hier altijd veel kouder terugkomt dan bij de nieuwe delen. Voor de warmte in het huis maakt het niet veel uit, maar voor het gevoel aan de vloer zou ik het fijn vinden als ik die meer gelijk kan trekken.
Nu kan ik de nieuwe delen gaan knijpen, maar het voelt nogal nutteloos om 150m2 met mooie korte lussen van 60m te knijpen, om de oude delen te verbeteren.
Mijn idee is dus om de flow hoger te zetten, hierdoor zal de deltaT dalen, en dus vooral de langere delen ook hoger worden.
Ik herinner me vorig jaar een discussie waarin iemand hier stelde dat je toch zeker met een deltaT van 5 of meer moest werken, want anders kostte de stroom van de pomp teveel tov de compressor. Ik heb wat zitten testen, en ik zie 0 verschil in stroomverbruik als ik een hoge of lage pompsnelheid inzet.
Als ik de pomp tot de max ga pushen dan kom ik tot 47 l/min, zonder geruis, zonder nadelen.
Mijn idee is dus om het hele deltaT verhaal los te laten, en de pomp gewoon in te stellen op een vaste 35 l/min (of zelfs nog hoger). Alleen: Zit hier een nadeel aan? Waarom zijn we allemaal zo gefixeerd op die deltaT regeling (welke zelden echt iets doet, de deltaT bij mij is zelden hoger dan 3 a 4.
Dat is ook mijn praktijk ervaring vandaar dat dan toch vaak weer op deltaT tussen 4-6 uitkom. Je zou flow iets kunnen verhogen en je kortere groepen iets knijpen als compromis? Uiteindelijk is het waterzijdig inregelen (alle retouren gelijk) veel belangrijker en dat zou ik eerst aanpassen.ConQuestador schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:46:
[...]
I know... maar het voelt zo zonde om alle hoofdvertrekken te knijpen, om alleen de vloer warmer te maken op bepaalde (minder belangrijke) plekken.
Wel wat interessante resultaten bij mijn testje vanochtend:
Ik heb de deltaT op 1 gezet, wat er voor zorgt dat de WP constant op maximale pompsnelheid gaat draaien (45% = 47 l/min). Ik maak gebruik van het node-red dashboard met heishamon en ik zie dat de slowstart veeeel langer op lage temperatuur blijft hangen. Hij zit nu nog op een Ttarget van 25, resultaat: Ta 25.5, Tr 23, flow 47 l/min.
Op de vloerverwarmingen zie ik dat de 2 verdelers met korte leidingen een retour van 23.5 hebben, en degene met de lange leidingen 22.5. Een hele verbetering aangezien het voorheen een veel groter verschil was.
ECHTER: Ik zie dat het stroomverbruik hoger is dan normaal, namelijk 920W.
Ik heb de maxflow verlaagd naar 35% (resulteert in 36 l/min), en het verbruik daalt meteen naar 870W.
Kortom: het verbruik bij de lagere flows maakt niet veel uit, maar de echt hogere flows kost wel degelijk behoorlijk wat energie.
Ik ga nu eens kijken wat hij doet bij 36 l/min
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 05-11-2024 10:00 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Panasonic geeft in de design manual aan dat een grotere deltaT meer economisch rendement geeft en een kleinere meer comfort. Over rendement hier en in grote l/w topic meerdere discussie over gehad, die ga ik niet weer overdoen :-)harmen22 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:55:
[...]
Toch nog even terugkomend op dat dT verhaal: Ik heb mijn dT hier op 1 staan omdat mijn Pana (7kW) gaat pendelen als ik de dT hoger zet. Met dT 1 loopt ie mooi constant rond de 20 Hz. Eigenlijk heb ik een te klein afgifte systeem, dat weet ik inmiddels, maar op deze manier heb ik het aardig onder controle. Is dat ergens niet goed voor? Eigenlijk zie ik ook niet in wat de functie is van een hogere dT. Kan iemand dat toelichten?
Normaal ga ik voor deltaT 5 maar als in jouw geval met 1 werkt, prima toch?
Normaal geeft een kleine deltaT meer stroomverbruik en meer leiding geruis. Reken maar eens uit hoeveel l/min je moet verpompen om 7000W met een deltaT van 1 te transporteren.
Heeft de stroming door dit T-stuk invloed op de flow?
Ik kan het T-stuk op 2 manieren plaatsen, heeft er 1 van deze 2 de voorkeur?
/f/image/C37qSC143qJb8uRjk5rpphVa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E9owqQTAGwH8YPKH5VrQ7X5p.png?f=fotoalbum_large)
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Ik zou de eerste methode gebruiken, tenzij je dan enorm vervelend uitkomt met je leidingen. Uiteindelijk stel je op je verdelers de flow toch nog na zodat elke groep de het juiste debiet krijgt.--Erik-- schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:16:
Ik heb tot nu toe een simpele setup: WP met daaraan 1 vvw verdeler. Nou heb ik op de 1e verdieping ook vvw aangelegd met een eigen verdeler. Deze verdeler wil ik gaan opnemen in het circuit met een T-stuk op de hoofdleiding. (Alles 32mm kunstof leiding met Heima verdelers en perskoppelingen),
Heeft de stroming door dit T-stuk invloed op de flow?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Wat ik in mijn testje gemerkt heb: met een dT van 1 zet je eigenlijk je pomp om max ingestelde snelheid, want hij zal altijd proberen die dT van 1 te halen (wat zelden lukt). Je kan dus net zo goed een vaste pompsnelheid instellen.harmen22 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:55:
[...]
Toch nog even terugkomend op dat dT verhaal: Ik heb mijn dT hier op 1 staan omdat mijn Pana (7kW) gaat pendelen als ik de dT hoger zet. Met dT 1 loopt ie mooi constant rond de 20 Hz. Eigenlijk heb ik een te klein afgifte systeem, dat weet ik inmiddels, maar op deze manier heb ik het aardig onder controle. Is dat ergens niet goed voor? Eigenlijk zie ik ook niet in wat de functie is van een hogere dT. Kan iemand dat toelichten?
Het idee van een dT instellen is dat de WP zelf de pompsnelheid gaat verlagen wanneer de dT te klein wordt, en hiermee bespaar je dan stroom van de pomp. zolang de werkelijke dT groter is dan de gewenste dT zal de WP de max pumpflow gebruiken.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
De circulatiepomp is echter zuiniger bij een hoge deltaT (want minder waterdebiet nodig).]?
Delta T van 5 is een beetje de gangbare vuistregel voor het snijpunt tussen die 2. Of speelt er meer mee?
Heb je eventueel een link naar die discussie in het L/W topic, ben wel benieuwd.
Nice, baas boven baas!dunklefaser schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:06:
[...]
Nog ietsje preciezer: De soortelijke warmte van water is o.a. afhankelijk van de temperatuur.
De getallen: 4184 bij 20°C; 4178 bij 35°C (ref. specific heat capacity of water vs temperature)
Maar dit verschil is natuurlijk minder dan "peanuts" en puur academisch, maar . . .
wordt uit 4178 kJ / kg K => 4153 J / liter K
Just my 2 pJ
edit: dan heeft het aantal meter boven zeeniveau zeker ook nog invloed? Wordt wel een hele complexe berekening!
[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 05-11-2024 10:36 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Tja pana geeft aan een grotere deltaT geeft beter rendement. Dus grotere (betere) cop. Net andersom dan jij schreef. Je redenatie klopt wel met kleinere deltaT dan kun je af met lagere Ta alleen je Tr gaat ook omhoog (dus minder koud water om mee te werken) en dan is denk ik je stroomverbruik van de waterpomp die de doorslag geeft.Pejdref schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:23:
@harmen22 @ErikVers Is het samen te vatten als: [een kleine delta T verhoogt de COP van de warmtepomp omdat je Ta omlaag kan bij gelijke warmtevraag (afgifte is immers evenredig met Tgemiddeld).
De circulatiepomp is echter zuiniger bij een hoge deltaT (want minder waterdebiet nodig).]?
Delta T van 5 is een beetje de gangbare vuistregel voor het snijpunt tussen die 2. Of speelt er meer mee?
Heb je eventueel een link naar die discussie in het L/W topic, ben wel benieuwd.
Maar basis is dat het goed waterzijdig inregelen veel belangrijker is en je target outlet zo laag als mogelijk houden 👍
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 05-11-2024 10:39 ]
En door om te rekenen van L/s naar L/min krijg je die 70 die al suggereert dat je nooit een nauwkeurigheid van het vermogen krijgt van 4 significante cijfers.dunklefaser schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:06:
[...]
Nog ietsje preciezer: De soortelijke warmte van water is per kg en o.a. afhankelijk van de temperatuur.
De getallen: 4217 bij 20°C; 4178 bij 35°C (ref. specific heat capacity of water vs temperature)
Maar dit verschil is natuurlijk "peanuts" en eerder academisch, maar . . .
wordt uit 4178 J / kg K => 4153 J / liter K
Just my 2 pJ
Full Ack! - Waarbij ik eerder met 69 zou rekenen en 3 significante cijfers mogen het wel zijn: 69,2 (35°C).FransvWoerkom schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:51:
[...]
En door om te rekenen van L/s naar L/min krijg je die 70 die al suggereert dat je nooit een nauwkeurigheid van het vermogen krijgt van 4 significante cijfers.
Maar de meeste "metingen" van temperatuur en flow zijn idd minder precies.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Kun je onderbouwen waarom je voor optie 1 zou gaan?Cr3ator schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:22:
[...]
Ik zou de eerste methode gebruiken, tenzij je dan enorm vervelend uitkomt met je leidingen. Uiteindelijk stel je op je verdelers de flow toch nog na zodat elke groep de het juiste debiet krijgt.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
De eerste manier heeft minder stromingsverliezen, vooral voor rechtdoor:--Erik-- schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:16:
:strip_exif()/f/image/GGBz2jIBtbW7i7Q2c6ugDVKR.jpg?f=fotoalbum_large)
De gedachte is dat bij alle warmtewisselaars een grotere flow zorgt voor een grotere warmteoverdracht. Maar vaak wordt over het hoofd gezien dat de warmtewisselaars die aan een warmtepomp zitten, de condensor en verwarmingslichamen, ook nog flows hebben aan de andere kant van de scheiding. Zo ziet bijvoorbeeld de condenserende gasflow liever een lage watertemperatuur achter het blik. Zo is een lage dT misschien goed aan de afgiftekant, maar minder aan de condensatiekant.ErikVers schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:35:
[...]
Tja pana geeft aan een grotere deltaT geeft beter rendement. Dus grotere (betere) cop. Net andersom dan jij schreef. Je redenatie klopt wel met kleinere deltaT dan kun je af met lagere Ta alleen je Tr gaat ook omhoog (dus minder koud water om mee te werken) en dan is denk ik je stroomverbruik van de waterpomp die de doorslag geeft.
Maar basis is dat het goed waterzijdig inregelen veel belangrijker is en je target outlet zo laag als mogelijk houden 👍
Hebben jullie vloerverwarming of radiatoren?ecn1985 schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:10:
[...]
Hier geen defrost gehad, de temp is hier dan ook 'maar' tot 4gr gezakt, mooie stabiele run.
[Afbeelding]
Ik heb vloerverwarming met een J9 en tot nu toe kan ik met een ochtend en avondrun van elk +- 4 uur toe. Als ik kies voor een lange run dan zou de COP misschien iets hoger liggen, maar zover ik het kan berekenen kan het nog niet uit. Overdag met beetje zon al snel warm, om pas rond uur of 5 weer te starten met een nieuwe run. 's avonds na 8 uur gaat ie sowieso uit tot half 5 's morgens. dan zit ik zo rond de 8 kW opgenomen vermogen per dag. Dat ga ik niet redden als ik de WP laat draaien op een lange run.
Aan de hand van deze post.Thorsd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:25:
[...]
De energie voor de warmte die opgewekt wordt, komt ergens vandaan. Bij een warmtepomp is dat:
- De elektrische energie die de WP in gaat.
- De warmtebron. Tijdens normaal bedrijf is dat de buitenlucht, tijdens defrost (mode 1) het cv water.
De verhoudig tussen deze is de COP.
Tijdens een defrost (mode 1, dus zonder backup heater of bypass op de t-cap), draait de WP gewoon omgekeerd. Dus wordt er warmte uit je huis naar buiten gepompt om het ijs te smelten. De energie voor het ontdooien komt voor het grootste gedeelte uit je huis, en een kleiner gedeelte uit de opgenomen elektrische energie voor de compressor. Het smeltwater loopt weg en de energie ben je binnen kwijt. Dit is zowel de gebruikte stroom als warmte uit het water.
Waar normaal de WP normaal 10 stappen vooruit in een uur kan doen, doet deze nu 9 en 1 stap terug. De overgebleven 8 stappen moeten groter zijn om dezelfde "afstand" te overbruggen (compressor moet harder draaien).
Als de WP de backup heater gebruikt dan koelt je huis minder af omdat een gedeelte van de energie voor het ontdooien uit de heater komt, die het water opwarmt zodat de warmtebron voor de compressor meer energie bevat. (Bij de t-cap werkt het anders.)
Gezien ik naar een bivalent setup wil. Cv zit nog in het circuit alleen nog niet aangesloten nu.
Is iemand bekend mee om een defrost via cv te doen ipv de backup heater? Wat komt er allemaal bij kijken.
Is er een manier om met heishamon de defrost mode uit te lezen of wellicht een standaard instelling?
Ook vraag ik mij af. Ik heb meerdere malen gelezen dat je je sensoren moet kalibreren maar hoe doe je dat? Ik heb geen referentie meet apparatuur? En dan zijn de aanvoer en retour temperatuur belangerijk?
Al gelezen dat een simpele kalibratie is dat die twee gelijk zijn nadat warmte vraag uit staat maar pomp al even aan staat. Maar dat haalt nog niet de offset weg. Dit zorgt alleen voor dat de twee sensoren 'matchen' in offset
[ Voor 9% gewijzigd door runeazn op 05-11-2024 19:54 ]
Ik heb met mijn 12kw tcap nu ingesteld dat deze om 10 uur sochtends aan gaat. Ta ingesteld op 27graden en met behulp van slowstart nodered dashboard hou ik vermogen minimaal.Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:23:
[...]
Hebben jullie vloerverwarming of radiatoren?
Ik heb vloerverwarming met een J9 en tot nu toe kan ik met een ochtend en avondrun van elk +- 4 uur toe. Als ik kies voor een lange run dan zou de COP misschien iets hoger liggen, maar zover ik het kan berekenen kan het nog niet uit. Overdag met beetje zon al snel warm, om pas rond uur of 5 weer te starten met een nieuwe run. 's avonds na 8 uur gaat ie sowieso uit tot half 5 's morgens. dan zit ik zo rond de 8 kW opgenomen vermogen per dag. Dat ga ik niet redden als ik de WP laat draaien op een lange run.
Resultaat: hij draait vrijwel hele dag op minimum vermogen (rond 820W opgenomen, 5500W geleverd vermogen).
De dag begint op 20.5 graden binnentemperatuur, en eindigt op 21:00 op 21.5 (of eerder als 21.5 gehaald is)
Daarna gaat ie uit om de volgende dag weer 1 run te maken.
COP zit steevast rond de 7 de laatste dagen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Even als reality check; heb je enig idee hoeveel stroom je verstookt om een defrost te doen met de BUH...?runeazn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:48:
[...]
Aan de hand van deze post.
Gezien ik naar een bivalent setup wil. Cv zit nog in het circuit alleen nog niet aangesloten nu.
Is iemand bekend mee om een defrost via cv te doen ipv de backup heater? Wat komt er allemaal bij kijken.
Is er een manier om met heishamon de defrost mode uit te lezen of wellicht een standaard instelling?
Ook vraag ik mij af. Ik heb meerdere malen gelezen dat je je sensoren moet kalibreren maar hoe doe je dat? Ik heb geen referentie meet apparatuur? En dan zijn de aanvoer en retour temperatuur belangerijk?
Al gelezen dat een simpele kalibratie is dat die twee gelijk zijn nadat warmte vraag uit staat maar pomp al even aan staat. Maar dat haalt nog niet de offset weg. Dit zorgt alleen voor dat de twee sensoren 'matchen' in offset
Het is maar weinig dus heeft het veel zin om de defrost per se NIET via de BUH te doen?
/f/image/y3AnpYcUzpy1z5OegI0ZV7Xb.png?f=fotoalbum_large)
Plaatje is van een defrost ergens in december vorig jaar met 3 F (P1) meting (de BUH zit op paarse fase), dus er zitten nog meer verbruikers op. Maar wel duidelijk te zien dat BUH maar heel even actief is.
Bij een J type monobloc duurt de defrost by design maar zo'n 9 minuten (zie J type Service Manual) en de BUH is daarbinnen deels actief.
De defrost status kun je volgen via Heishamon 'panasonic heat pump main defrosting state'. Ik neem aan dat het ook wel ergens op de controller te zien is, maar dat heb ik nooit bekeken.
[ Voor 5% gewijzigd door dof op 05-11-2024 21:57 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Vraagje, hoeveel kWH heb je gedurende deze tijd verstookt?Nnoitra schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:01:
Mijn eerste echt lang run gaat inmiddels ook lekker, inmiddels de 14 uur aangetikt.
[Afbeelding]
Op een paar piekjes na, redelijk constant op minimaal vermogen á 2500w @ 19/20Hz.
Net iets minder dan 8kWh in 14 uur.Baxke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:06:
[...]
Vraagje, hoeveel kWH heb je gedurende deze tijd verstookt?
Waarom wil je naar bivalent? Omdat je toevallig nog een cv-ketel hebt hangen?runeazn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:48:
[...]
Er zit meer aan dat calibreren van sensors dan het simpelweg gelijk maken met hoge flow. Je moet ook bedenken bij welke temperatuur je ze gelijk wilt hebben. Ik heb een paar maanden geleden het recept in een van de topics hier gevolgd en de sensors bij de toenmalige nacht-buitentemperatuur van 15° gelijk afgeregeld. De volgende dag bleken ze even na een sww run naar 53° 1,5° te verschillen.
Als het redelijk weinig moeite is waarom niet. Ik verwacht dat mijn afgifte systeem mogelijk te klein is dus daarom bivalent. Maar tot nu toe werkt de WP prima, wel veel pendelen maarja. De cv is nog aangesloten aan het systeem wel zonder openverdeler, dus dan WP uit en CV aan. is een simpele opstelling.
Ligt aan de kalibratie, als je alleen de offset kan afstellen wil je wellicht afstellen op je verwachtte draaitemperatuur. Waar kan ik de kalibratie vinden die je hebt gebruikt?FransvWoerkom schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:17:
[...]
Waarom wil je naar bivalent? Omdat je toevallig nog een cv-ketel hebt hangen?
Er zit meer aan dat calibreren van sensors dan het simpelweg gelijk maken met hoge flow. Je moet ook bedenken bij welke temperatuur je ze gelijk wilt hebben. Ik heb een paar maanden geleden het recept in een van de topics hier gevolgd en de sensors bij de toenmalige nacht-buitentemperatuur van 15° gelijk afgeregeld. De volgende dag bleken ze even na een sww run naar 53° 1,5° te verschillen.
Mijn probleem is eerder dat je dit dus voorkomt als je ge-eikt materiaal gebruikt dan kan je enige vormen van niet lineariteit uitsluiten.
Ik wil ook graag op minimum vermogen draaien, ik kan alleen via de zoekfunctie niet een concreet antwoord vinden. Zijn er ergens heishamon scriptjes in de omloop? Ik had al gelezen dat je eventueel dus de aanvoer kan verhogen als hij dreigt uit te gaan omdat hij de setpoint haalt. Een voorbeeld is altijd makkelijk.
Ik zie in het algemeen op Tweakers voor positieve reacties voor Panasonic en dus ben ik benieuwd of jullie misschien aan kunnen geven welk type jullie zouden doen in mijn situatie
Warmtepomp incl. SWW-vat - Graag hulp :)
Als je ervoor zorgt dat het retourwater niet onder de 27 graden komt, dan gaat de backup heater niet aan.runeazn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:48:
[...]
De Pana heeft een aantal bivalent instellingen, misschien dat je daarmee al een situatie hebt waarbij in de praktijk de heater nooit gebruikt wordt.
In de badkamer ligt een kleinere lus dan gepland, het wordt daar dus niet warm (genoeg). Ik wilde de groep wat verder open draaien om de flow te verhogen, maar die veranderde niet.
Klein onderzoek wijst uit dat de niet ingeregelde verdeler op elk vd 14 groepen op ~1,5L/min stond, de Pana op max 20L/min (vanwege geluid). Dus max flow.
Ik alle groepen geknepen naar ~1L/min, behalve de badkamer. Overzicht van vloerverwarming laat zien elke groep tussen 0,8 en 1,1 dus sowieso klopte er niks van.
Na een nachtje koud huis natuurlijk, oeps. Dus stooklijn op +2 gezet en na een dagje weer redelijk bij getrokken.
Heb zo'n laser thermometer besteld om waterzijdig een beetje in te kunnen regelen. Dat is denk ik gewoon de 14 groepen eindeloos bijstellen tot ze gelijk zijn, dat snap ik nog.
Maar is de enige route aan de Pana kant nu de stooklijn opnieuw afstellen? Lijkt me dat een hogere temperatuur ook meer energie verbruikt, aan de andere kant was dT in de vorige situatie hoger? Ik wil liever niet aan de pompflow zitten.
Iemand die mij even de goede kant op wil wijzen naar de snelste route voor een tevreden gezin?
Edit: gek genoeg lijkt de pomp juist van een stabiele 10L/min richting de 20L/min gestegen?
[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 07-11-2024 21:07 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Een elektrische badkamerradiator?Ethirty schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:03:
Ik heb het mezelf weer eens makkelijk gemaakt, de 9J was tenslotte prima rustig aan het tokkelen de laatste tijd…
In de badkamer ligt een kleinere lus dan gepland, het wordt daar dus niet warm (genoeg). Ik wilde de groep wat verder open draaien om de flow te verhogen, maar die veranderde niet.
Klein onderzoek wijst uit dat de niet ingeregelde verdeler op elk vd 14 groepen op ~1,5L/min stond, de Pana op max 20L/min (vanwege geluid). Dus max flow.
Ik alle groepen geknepen naar ~1L/min, behalve de badkamer. Overzicht van vloerverwarming laat zien elke groep tussen 0,8 en 1,1 dus sowieso klopte er niks van.
Na een nachtje koud huis natuurlijk, oeps. Dus stooklijn op +2 gezet en na een dagje weer redelijk bij getrokken.
Heb zo'n laser thermometer besteld om waterzijdig een beetje in te kunnen regelen. Dat is denk ik gewoon de 14 groepen eindeloos bijstellen tot ze gelijk zijn, dat snap ik nog.
Maar is de enige route aan de Pana kant nu de stooklijn opnieuw afstellen? Lijkt me dat een hogere temperatuur ook meer energie verbruikt, aan de andere kant was dT in de vorige situatie hoger? Ik wil liever niet aan de pompflow zitten.
Iemand die mij even de goede kant op wil wijzen naar de snelste route voor een tevreden gezin?
Die hangt er, maar die moet dan te veel uren draaien. Dus elke halve graad die ik uit de vloer kan winnen is mooi meegenomen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Als je het nodig hebt is dat welbesteed, maar zonder BUH kan het ook met 2 kWh.
En met een gasketel een halve kuub ~ €0,60 (denk ik, gasprijzen houd ik niet bij)
@Ethirty nothing beats square meters, toch meer afgifte dus. Badverwarming, plafondverwarming (warp + spanplafond), wandverwarming, knuffelmuur.
Meer vermogen uit de huidige slang wordt erg lastig zonder de temperatuur te verhogen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tja, die ~4m2 ga ik niet meer kunnen veranderenProton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:32:
@Ethirty nothing beats square meters, toch meer afgifte dus. Badverwarming, plafondverwarming (warp + spanplafond), wandverwarming, knuffelmuur.
Meer vermogen uit de huidige slang wordt erg lastig zonder de temperatuur te verhogen.
Maar wat je zegt is dat het dus eigenlijk geen nut heeft om te proberen daar meer flow doorheen te krijgen voor (ietsje) meer warmte?
#team_UTC+1
Je vergeet daarbij dat na een defrost een 9J (maar waarschijnlijk ook de 5J en 7J) elke keer weer op een hoge flow en hoge frequentie begint. Het kan zomaar 2 uur duren voordat een rustige stabiele frequentie van rond de 20Hz weer wordt bereikt.Proton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:32:
@dof 3 kW * 4 minuten * 1 defrost per uur = 5 kWh ~€1,50 op een mistige, koude dag.
Als je het nodig hebt is dat welbesteed, maar zonder BUH kan het ook met 2 kWh.
En met een gasketel een halve kuub ~ €0,60 (denk ik, gasprijzen houd ik niet bij)
.......
@nokiaan958GB fair enough, de effecten van een slechte regeling daargelaten zou hulp van een gasketel of hulp van de BUH voor de unit hetzelfde moeten zijn (behalve dat de gasketel veel meer dan 3 kW helpt en dus wellicht eerder de boel in steady state heeft). En dan is de gasketel (iig financieel) te prefereren boven de BUH.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
5 kWh op een dag lijkt me wat veel. De BUH van mijn 7J heeft afgelopen seizoen 6 uur gedraaid, 18 kWh dus over een heel jaar. Dat is qua kosten best te overzien.Proton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:32:
@dof 3 kW * 4 minuten * 1 defrost per uur = 5 kWh ~€1,50 op een mistige, koude dag.
Jammer. Dan ga ik maar terug naar hoe het was en dan eerst goed waterzijdig inregelen. Ik draai puur op dT en de pomp draait nu continue 2x zo hard voor hetzelfde resultaat. Dat is te horen.Proton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:10:
@Ethirty inderdaad, als je nu al een kleine dT in de badkamer hebt dan is het halveren van die dT maar een minimale toename van de gemiddelde (vloer) temperatuur, en daar zou al een onrealistische verdubbeling van de flow voor nodig zijn. Het helpt iets maar echt beter dan het nu is zal het niet zijn. Een halve graad ruimtetemperatuur-winst is wat veel om te verwachten.
#team_UTC+1
Dat is supergoed. Mijn 9J heeft 59 uur BUH.ASW1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:35:
[...]
5 kWh op een dag lijkt me wat veel. De BUH van mijn 7J heeft afgelopen seizoen 6 uur gedraaid, 18 kWh dus over een heel jaar. Dat is qua kosten best te overzien.
Kun je uitleggen hoe je stookt
Is je Ta meestal boven de 32 graden
Ik stook idd wel wat warmer ja.nokiaan958GB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:13:
[...]
Dat is supergoed. Mijn 9J heeft 59 uur BUH.
Kun je uitleggen hoe je stookt![]()
Is je Ta meestal boven de 32 graden
Woning uit 1994 zonder vloerverwarming, met gewone radiatoren, minimumtemperatuur is 33 graden anders gaat de boel teveel pendelen.
De meeste energie tijdens defrosts komt uit het retourwater, en vaak springt de BUH nog even bij.
Dat gebeurt niet elke defrost maar vaak wel, en dan kort.
/f/image/aO8Ojziu2cgHLAAwtrMctq2W.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit nu, na bijna 2 jaar de 9 J in gebruik, op 46 uur BUH. Het aantal defrosts heb ik niet precies bijgehouden, maar ik schat in op iets tussen 500 en 1000 (met dagen van ~25 per dag loopt het snel op). Helaas is er geen defrost counter...ASW1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:35:
[...]
5 kWh op een dag lijkt me wat veel. De BUH van mijn 7J heeft afgelopen seizoen 6 uur gedraaid, 18 kWh dus over een heel jaar. Dat is qua kosten best te overzien.
Het sommetje van @Proton_ klopt m.i. wel aardig
Trouwens Operating Hours zit op > 6000 en Start.stop Counter op 1795 (inclusief dus die defrosts)
Als je je Heishamon data hebt opgeslagen in een time series database zoals Prometheus kan je een defrost counter maken met:
1
| increase(heishamon_defrosting_state[10d]) |
Dit geeft bij mij nu 4 omdat ik de wp tijdens een koude nacht had laten doorlopen. Daarna is het hier niet heel vochtig meer geweest.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Goed idee, maar 'k zit helaas niet zo in databases. Hier is Heishamon gekoppeld aan HA met PostgreSQL TimescaleDB.RichieB schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:00:
[...]
Als je je Heishamon data hebt opgeslagen in een time series database zoals Prometheus kan je een defrost counter maken met:
code:
1 increase(heishamon_defrosting_state[10d])
Dit geeft bij mij nu 4 omdat ik de wp tijdens een koude nacht had laten doorlopen. Daarna is het hier niet heel vochtig meer geweest.
'k Heb hier trouwens nog geen defrosts gezien (9 J staat naast de bijkeuken met dakje erboven).
In HA kun je heel simpel een counter helper maken, die je in een automation ophoogt als de defrost state van Inactive naar Active gaat. Counter hier staat voor dit seizoen al op 20.dof schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:54:
[...]
Goed idee, maar 'k zit helaas niet zo in databases. Hier is Heishamon gekoppeld aan HA met PostgreSQL TimescaleDB.
'k Heb hier trouwens nog geen defrosts gezien (9 J staat naast de bijkeuken met dakje erboven).
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
20 al.cerebrum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:24:
[...]
In HA kun je heel simpel een counter helper maken, die je in een automation ophoogt als de defrost state van Inactive naar Active gaat. Counter hier staat voor dit seizoen al op 20.
Ik heb nog geen defrost gehad met mijn 5kw split type K, (binnenuit WH-SDC0309K3E5 buitenunit WH-UDZ05KE5)
Ik heb al verscheidene nachten gehad met temperaturen tussen 0 en 4 graden en relatieve luchtvochtigheid boven 80%. Dan wil de verdamper wel aanvriezen.SpikeHome schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:33:
20 al.
Ik heb nog geen defrost gehad met mijn 5kw split type K, (binnenuit WH-SDC0309K3E5 buitenunit WH-UDZ05KE5)
Ik zie af en toe ook (toevallig) wel eens dat de verdamper (nagenoeg) ijsvrij is, maar dat de Pana toch besluit te defrosten. Dit zal dan op basis van zijn gemeten temperaturen zijn en logica zijn.
Kan ik dit zelf fixen of moet ik hiervoor bij mijn installateur zijn?
Situatie:
Panasonic 7j
Vloerverwarming ong 60m2
Geen sww
Controller hangt in de woonkamer
Mengt je vloerverwarming ? Zo ja dan de temperatuur een tandje hoger zetten, zo nee dan je stooklijn iets aanpassen zodat je aanvoer temperatuur omhoog gaat. Doe dat in stapje van 2 graden ofzo en geef het een dag.BiggieByte schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:00:
Mijn controller geeft aan dat het buiten 7 graden is. Ik heb een weektimer ingesteld dat de aanvoertemperatuur +5 is aangezien ik een dynamisch energiecontract heb. De controller geeft aan dat de aanvoertemperatuur 35 is bij die +5 nu. Nu is het binnen ongeveer 18,5 graden en dat vind ik te koud. Ik heb geen externe thermostaat, heishamon of toegang tot de service cloud. Alleen smart cloud. Ik zou graag een temperatuur van rond de 20 a 21 graden binnen willen hebben.
Kan ik dit zelf fixen of moet ik hiervoor bij mijn installateur zijn?
Situatie:
Panasonic 7j
Vloerverwarming ong 60m2
Geen sww
Controller hangt in de woonkamer
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik weet niet of mijn vloerverwarming mengt. Ik meen mij te herinneren dat mijn verdeler is aangepast toen de warmtepomp werd geïnstalleerd, maar weet niet of dat iets zegt over het mengen.rvdgaag schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:04:
[...]
Mengt je vloerverwarming ? Zo ja dan de temperatuur een tandje hoger zetten, zo nee dan je stooklijn iets aanpassen zodat je aanvoer temperatuur omhoog gaat. Doe dat in stapje van 2 graden ofzo en geef het een dag.
Waar kan ik de stooklijn aanpassen? Ik ben alle menu's in de controller langsgelopen, maar heb die optie niet gezien. Heb wel instellateur menu gezien, maar daarvoor moet ik de warmtepomp uitschakelen en wou dat niet zomaar doen.
[ Voor 14% gewijzigd door BiggieByte op 09-11-2024 13:11 ]
Als je verdeler mengt is dat vaak te zien aan de verdeler, plaats eens een foto van da verdeler hier.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Het uitzetten is niets meer dan op die powerknop rechtsonderin meppen heh.BiggieByte schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:09:
[...]
Ik weet niet of mijn vloerverwarming mengt. Ik meen mij te herinneren dat mijn verdeler is aangepast toen de warmtepomp werd geïnstalleerd, maar weet niet of dat iets zegt over het mengen.
Waar kan ik de stooklijn aanpassen? Ik ben alle menu's in de controller langsgelopen, maar heb die optie niet gezien. Heb wel instellateur menu gezien, maar daarvoor moet ik de warmtepomp uitschakelen en wou dat niet zomaar doen.
Na de instellingen aangepast te hebben, zet je 'm op dezelfde manier weer aan.
Verder gewoon de bijgeleverde handleiding volgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Roger_de_Poger op 09-11-2024 16:34 ]
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Ah top. Kun je de YAML delen? Scheelt mij weer wat tijdcerebrum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:24:
[...]
In HA kun je heel simpel een counter helper maken, die je in een automation ophoogt als de defrost state van Inactive naar Active gaat. Counter hier staat voor dit seizoen al op 20.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ja, dan snap ik wel waarom jouw BUH bijna niet aanslaat.ASW1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:32:
[...]
Ik stook idd wel wat warmer ja.
Woning uit 1994 zonder vloerverwarming, met gewone radiatoren, minimumtemperatuur is 33 graden anders gaat de boel teveel pendelen.
De meeste energie tijdens defrosts komt uit het retourwater, en vaak springt de BUH nog even bij.
Dat gebeurt niet elke defrost maar vaak wel, en dan kort.
[Afbeelding]
Heb hier ergens gelezen dat als Tr 27 graden of hoger is de BUH niet wordt gebruikt.
Aangezien ik nooit een hogere Ta dan 30 graden heb zal mijn Tr veel vaker beneden de 27 graden liggen.
Ja je kunt precies zien wanneer de BUH bijspringt, tijdens de defrost zie je de Tr dan vrij snel zakken en zodra hij de 27(?) aantikt komt hij erbij.nokiaan958GB schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:33:
[...]
Ja, dan snap ik wel waarom jouw BUH bijna niet aanslaat.
Heb hier ergens gelezen dat als Tr 27 graden of hoger is de BUH niet wordt gebruikt.
Aangezien ik nooit een hogere Ta dan 30 graden heb zal mijn Tr veel vaker beneden de 27 graden liggen.
Hoop ooit nog eens vloerverwarming te nemen zodat de Ta omlaag kan maar op zit gaat het voorlopig prima zo. Over comfort niet te klagen en de SCOP was dacht ik vorig stookseizoen ook prima.
Ik heb in dit forum en de andere over panasonic pompen verschillende posts gevonden die te maken hebben met het aansturen van de heater in de boiler. Ik heb denk ik alle instellingen juist gezet, maar het werkt niet. De warmtepomp verwarmt de boiler tot 53 graden en gaat dan uit of verder met het verwarmen van het huis.
De gebruikers instellingen zien er nu zo uit:
/f/image/AQRRbEY30M9pHrR0KQXfGUeg.png?f=fotoalbum_large)
De installateurs instellingen zien er zo uit:
/f/image/PeGVRTJA6GstS3ZHoeMUk7qd.png?f=fotoalbum_large)
en
/f/image/F6qEf4AEbVOici4JMfQihzOb.png?f=fotoalbum_large)
Ik kreeg eerst foutmeldingen bij het bereiken van de 53 graden maar het bleek dat de boiler beveiliging van de warmtepomp ingreep. Dit moest ik overbruggen met een draadje zoals op deze foto zichtbaar is gemaakt.
:strip_exif()/f/image/UeVSGZoxka4TYEa4VpAQaZQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de boiler los va nde wamrtepomp getest en rechtstreeks op de 230v aangesloten die die werkt prima.
Nu heb ik twee vragen.
1 Heb ik alle instellingen wel juist?
2 Moet ik de spiraal niet anders aansluiten? Dus niet zoals op plaatje maar zoals met de rode lijnen. Dus dat de warmtepomp een relais heeft en geen voeding levert.
/f/image/4RK3cSyxNZfkljs7ZxJYC8RB.png?f=fotoalbum_large)
In mijn topic zie je hoe ik 'm heb aangesloten, ik gebruik voor de boiler 't externe element.ron.hartman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:15:
De boiler verwarming van het stuk boven de 53 graden tot de ingestelde temperatuur gaat normaal gesproken door middel van de back-up unit in de warmtepomp. Ik probeer de boiler verwarming van dit laatste stuk echter via de in de boiler ingebouwde spiraal te laten verlopen. Dit is directer verwarmd met ietsje minder verliezen. Echter lukt het me niet om de boiler back-up op de voor de warmtepomp externe heater te zetten, dus de spiraal in de boiler.
Ik heb in dit forum en de andere over panasonic pompen verschillende posts gevonden die te maken hebben met het aansturen van de heater in de boiler. Ik heb denk ik alle instellingen juist gezet, maar het werkt niet. De warmtepomp verwarmt de boiler tot 53 graden en gaat dan uit of verder met het verwarmen van het huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Ik kreeg eerst foutmeldingen bij het bereiken van de 53 graden maar het bleek dat de boiler beveiliging van de warmtepomp ingreep. Dit moest ik overbruggen met een draadje zoals op deze foto zichtbaar is gemaakt.
[Afbeelding]
Ik heb de boiler los va nde wamrtepomp getest en rechtstreeks op de 230v aangesloten die die werkt prima.
Nu heb ik twee vragen.
2 Moet ik de spiraal niet anders aansluiten? Dus niet zoals op plaatje maar zoals met de rode lijnen. Dus dat de warmtepomp een relais heeft en geen voeding levert.
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie
Directe link naar de aansluitingen op de pint
en de instellingen staan zoals bij jou:
/f/image/gBbpBtiTJ4qWYji0BXE1K2US.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 09-11-2024 23:35 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Heater aan voor deice (defrost) is voor de H en J inderdaad <27 water.nokiaan958GB schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:33:
[...]
Ja, dan snap ik wel waarom jouw BUH bijna niet aanslaat.
Voor de volledigheid dat is bij de L weer anders en pas <7 zie pagina 316
/f/image/CCTEMhobHVumb9xIM4J3bDd5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 10-11-2024 00:18 ]
[ Voor 99% gewijzigd door ErikVers op 10-11-2024 00:25 ]
In het menu zit ook of iets van een instelling voor "automatische" defrost. Daarmee gaat onder de 5 graden iedere 3 uur sowieso gedefrost worden. Misschien staat die aan?cerebrum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:41:
[...]
Ik heb al verscheidene nachten gehad met temperaturen tussen 0 en 4 graden en relatieve luchtvochtigheid boven 80%. Dan wil de verdamper wel aanvriezen.
Ik zie af en toe ook (toevallig) wel eens dat de verdamper (nagenoeg) ijsvrij is, maar dat de Pana toch besluit te defrosten. Dit zal dan op basis van zijn gemeten temperaturen zijn en logica zijn.
Weet iemand overigens waarom dit handig zou kunnen zijn? (en is dit anders dan de gewone deice - zijn defrost/deice verschillend?)
Dat zou je toe kunnen passen als je vaak hebt dat zelf vind dat te lang duurt. Normaal in NL zou ik dit zeker niet toepassen. Hij gaat dan ook op tijd ipv op omstandigheden (outdoor pipe temp). Beide settings uiteraard wel onder x buitentemp.Thorsd schreef op zondag 10 november 2024 @ 01:05:
[...]
In het menu zit ook of iets van een instelling voor "automatische" defrost. Daarmee gaat onder de 5 graden iedere 3 uur sowieso gedefrost worden. Misschien staat die aan?
Weet iemand overigens waarom dit handig zou kunnen zijn? (en is dit anders dan de gewone deice - zijn defrost/deice verschillend?)
@cerebrum
Wel bijzonder dat je geen aan vries ziet en toch gaat ontdooien. Als je monitort op “outdoor pipe temp” en in de manual de waarde per buitentemp erbij zoekt kun je exact aan zien komen wanneer een defrost gaat starten.
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 10-11-2024 08:44 ]
Jazeker!nMad schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:30:
[...]
Ah top. Kun je de YAML delen? Scheelt mij weer wat tijd
Dit is mijn sensor definitie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| #TOP26 - Defrost state mqtt: sensor: - name: Aquarea Heishamon Defrost State state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Defrosting_State" value_template: >- {%- if value == "0" -%} Inactive {%- elif value == "1" -%} Active {%- endif -%} |
Dit is de automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - alias: "Heat Pump Update Defrost Counter" id: "heat_pump_update_defrost_counter" triggers: - trigger: state entity_id: sensor.aquarea_heishamon_defrost_state from: "Inactive" to: "Active" actions: - action: counter.increment target: entity_id: counter.heat_pump_defrosts |
En via Settings -> Devices & Services -> Helpers -> Create Helper
Heb ik een counter met de volgende instellingen aangemaakt:
:strip_exif()/f/image/rhm98KyKr2rl3pkAID3JyvTW.png?f=user_large)
Het zou kunnen dat de namen of mogelijke states van de sensoren bij jouw anders. Er zijn namelijk meerdere manier om de Heishamon in HA te integreren, en ik gebruik een combinatie daarvan.
Is dat de instelling Force Defrost onder System setup?Thorsd schreef op zondag 10 november 2024 @ 01:05:
[...]
In het menu zit ook of iets van een instelling voor "automatische" defrost. Daarmee gaat onder de 5 graden iedere 3 uur sowieso gedefrost worden. Misschien staat die aan?
Deze staat inderdaad op auto, maar kan ik op manual zetten. Voert hij dan nog steeds wel defrosts uit als het echt nodig is?
edit: gevonden
/f/image/HBW1oz5lv52DEJ3tS01ZExy0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door cerebrum op 10-11-2024 10:17 ]
Bedankt voor die verwijzing, dat verduidelijkt een en ander.ErikVers schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:42:
@cerebrum
Wel bijzonder dat je geen aan vries ziet en toch gaat ontdooien. Als je monitort op “outdoor pipe temp” en in de manual de waarde per buitentemp erbij zoekt kun je exact aan zien komen wanneer een defrost gaat starten.
Ik zie nu dat de outdoor pipe in de meeste gevallen niet onder -1C uitkomt voordat de defrost gestart wordt, terwijl de grens bij -6C of lager ligt. Buitentemperatuur was dan meestal 4 á 5C.
Gevalletje niet goed gelezen / geïnterpreteerd. Dit zal een hoop onnodige defrosts schelen!
Maak met een helper aan in het instellingen menu van HA, ziet er zo uit:nMad schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:30:
[...]
Ah top. Kun je de YAML delen? Scheelt mij weer wat tijd
/f/image/3t8mDNaokOdwVqDyiEzKGHsS.png?f=fotoalbum_large)
En daarna een automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| alias: Defrost counter description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.aquarea_defrost_state from: Inactive to: Active actions: - entity_id: counter.counter_defrosts_aantal action: counter.increment mode: single |
Er zit vaak ook nog een thermostaat op het stookelement. Die moet natuurlijk boven de 65° staan.ron.hartman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:15:
De boiler verwarming van het stuk boven de 53 graden tot de ingestelde temperatuur gaat normaal gesproken door middel van de back-up unit in de warmtepomp. Ik probeer de boiler verwarming van dit laatste stuk echter via de in de boiler ingebouwde spiraal te laten verlopen. Dit is directer verwarmd met ietsje minder verliezen. Echter lukt het me niet om de boiler back-up op de voor de warmtepomp externe heater te zetten, dus de spiraal in de boiler.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu heb ik twee vragen.
[Afbeelding]
Het automatisch verder dan 53° stoken op de heater werkt bij mij (MXC12H) niet bij de externe heater. Als hij aan het tankverwarmen was op de compressor, gaat hij daarmee door. Als ik een sterilisatierun start, begint hij meteen op de externe heater.
Er is ook nog een wachttijd totdat de externe heater aan gaat.
En niet over tankverwarming: weet je zeker dat je die 9kW aan backup heater nodig hebt en wil? Ik heb die op 3kW gezet vanwege de 3*25A aansluiting, inductiefornuis en toekomstige EV-lader.
Dank je wel. Enige verschil is dat ik geen sensor.aquarea_defrost_state heb. Maar een switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state.rvdgaag schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:51:
[...]
Maak met een helper aan in het instellingen menu van HA, ziet er zo uit:
[Afbeelding]
En daarna een automation:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 alias: Defrost counter description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.aquarea_defrost_state from: Inactive to: Active actions: - entity_id: counter.counter_defrosts_aantal action: counter.increment mode: single
Dus mijn automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Heat pump defrost notification + increment counter description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state from: "off" to: "on" conditions: [] actions: - action: counter.increment metadata: {} data: {} target: entity_id: counter.panasonic_heat_pump_defrost_counter mode: single |
Klopt, zo heb ik het nu ook. En komt bij m'n lijstje Pana diagnosticsnMad schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:39:
[...]
Dank je wel. Enige verschil is dat ik geen sensor.aquarea_defrost_state heb. Maar een switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state.
Dus mijn automation:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 alias: Heat pump defrost notification + increment counter description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state from: "off" to: "on" conditions: [] actions: - action: counter.increment metadata: {} data: {} target: entity_id: counter.panasonic_heat_pump_defrost_counter mode: single
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Zoek op Molex.Roger_de_Poger schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:41:
Weet iemand welk type connector er gebruikt wordt om de base pan heater aan te sluiten?
[Afbeelding]
Hij staat al op het dak, maar is nog niet aangesloten , dus er is haast geboden met installeren (lijkt me voor de wp niet fijn als het gaat vriezen).
Ik heb een eigen topic aangemaakt, Warmtepomp + zonneboiler + Heishamon installatie, dus als jullie mee willen kijken naar de concept bestellijst en het installatieschema dan is mijn dank groot! Als alles draait hoop ik met mijn ervaringen ook weer anderen te kunnen helpen. Het is niet echt KISS, omdat het in combinatie met zonneboiler en retourverhoging is, daar ben ik me van bewust.
[ Voor 7% gewijzigd door Ecowoman op 12-11-2024 12:05 ]
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Zolang er geen water in zit, is er niets aan de hand qua vrieskou.Ecowoman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:41:
...dus er is haast geboden met installeren (lijkt me voor de wp niet fijn als het gaat vriezen).
Ten eerste is bereikbaarheid al een uitdaging om een waterballet te voorkomen.
Daarnaast is me niet duidelijk aan welke punten ik moet draaien....
Er zijn namelijk 4 mogelijkheden. En ik mis eigenlijk dan nog stopkraantjes om te voorkomen dat het systeem leeg loopt. Ook opheldering of dit een magneetfilter betreft.
Graag tips. Bij voorbaat dank
:strip_exif()/f/image/WLCSwkj5FO6M73ASLBEa6yzI.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Ik had hier gelezen dat er fabriek-af altijd water in zit, omdat de wp daar heeft aangestaan. Nou heeft @flippy in deze post beschreven wat te doen in geval van vriezen tijdens stroomuitvalRoger_de_Poger schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:14:
[...]
Zolang er geen water in zit, is er niets aan de hand qua vrieskou.
[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 14-11-2024 22:35 . Reden: link naar post met de info ]
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Hieke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:12:
Een jaar na in bedrijfstelling wil ik graag het vuilfilter op het CV-deel van mijn Panasonic K (all-in-one) reinigen, het filter bevindt zich in de ruimte boven de boiler. Kan iemand me uitleggen hoe dit het best te doen.
Ten eerste is bereikbaarheid al een uitdaging om een waterballet te voorkomen.
Daarnaast is me niet duidelijk aan welke punten ik moet draaien....
Er zijn namelijk 4 mogelijkheden. En ik mis eigenlijk dan nog stopkraantjes om te voorkomen dat het systeem leeg loopt. Ook opheldering of dit een magneetfilter betreft.
Graag tips. Bij voorbaat dank
[Afbeelding]
/f/image/RrguSHNKXkhSwyJw1FzsZATs.png?f=fotoalbum_large)
Vanuit de service handleiding, als je me in een PM je email adres stuurt dan mail ik hem naar je
Ga er morgen mee aan de slag.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Top, laat even weten hoe het ging, de mijn draait pas een maand en heeft ik in de aanvoer een dikke spirotech zitten dus daar kijk ik eerst over een half jaartje.Hieke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:04:
@rvdgaag Dank je voor je reactie! Ik heb het document inmiddels zelf ook gevonden bij dhps en heb natuurlijk ook de papieren handleiding. Niet aan gedacht.
Ga er morgen mee aan de slag.
Hier combinatie van slangen, buis en radiatoren. Ben best wel benieuwd. Geen extra vuilfilter, wel een microbellenfilter toegevoegd.
WP: Panasonic-J T-cap 9KW
Draait als een zonnetje, vandaag is de hele bovenverdieping dus ik heel enthousiast natuurlijk de verdelers aansluiten, afvullen en hoopte vanavond lekker warm te kunnen werken op mijn nieuwe kantoor. Nou mooi niet dus.
Conform service manual alles uitgevoerd:
- Warmtepomp uitgezet inc. stoppenkast
- Air purgevalve + pressure relieve valve down. - Stoppen als er water uit loopt
- Systeem bijgevuld en (handmatig) ontlucht tot 2 bar
- Toen wilde ik het ontluchtingsprogramma runnen en kreeg ik een H20 pump error.
Nu heb ik al eens een kapotte controller gehad maar het zou toch sterk zijn als dit weer het geval is? Ding heeft letterlijk een half uur voor de aansluiting van de nieuwe groepen nog mooi gedraaid voor maanden aan stuk.
Morgen ga ik met de multimeter volgens de service manual CN pump pin 1-4, 5-4, 6-4 meten. Maar hoop dat iemand in de tussentijd toevallig weet wat het issue zou kunnen zijn.
Ik snap hier ook helemaal niks van. Op de controller heb ik de tijd aangepast en klopt de tijd gewoon. Via de CZ-TAW1 heb ik de timer lopen. Maar die loopt steedvasts een uur achter.. Ik heb het nu ingesteld op UTC+0FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:02:
[...]
Je stelt de tijd in op de controller van de warmtepomp. Niet de tijdzone. De CZ-TAW1 geeft de warmtepomptijd door aan de cloudservers. Dat is wel handig, want dan kloppen de grafieken. Ik weet niet hoe de app de tijd doorgeeft en wat hij dan met de tijdzone van je client (telefoon of computer) doet. De warmtepomp krijgt via de CZ-TAW geen tijd door. Hij weet dus ook niks van zomer- en wintertijd.
In je handtekening onderaan staat dat je van #team_UTC+1 bent. Dat is voor de winterspelen. Het is hier nu zomertijd.
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
Een H20-error krijg je ook wanneer de pomp vast zit. Vervuiling (in het bijzonder metaaldeeltjes) blijven graag in de pomp achter. Even open/uit elkaar schroeven en schoonmaken wil dan helpen.Mauritio schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:02:
[...]
Wat kan opeens deze (H20) error veroorzaakt hebben?
[...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Heb ik ook gehad, m.i. niet door vuil(kon ik niets van terug vinden) maar ik vermoed door het ontluchten met volle snelheid van de pomp dat bij een luchtbel of weer volle bak water door de pomp de rotor vast slaat in de behuizing. Pomp uit elkaar gehaald en het leek of de rotor soort van vastgelast zat aan de behuizing, is nl kunstof op kunstof. Moest er een schroevendraaier tussen zetten en toen sprong hij los.Cr3ator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:27:
[...]
Een H20-error krijg je ook wanneer de pomp vast zit. Vervuiling (in het bijzonder metaaldeeltjes) blijven graag in de pomp achter. Even open/uit elkaar schroeven en schoonmaken wil dan helpen.
In het service manual staat ook een checklist met punten die kan meten op de pcb, dat was bij mij allemaal goed. Dus toen de pomp even open gehad. Viel achteraf erg mee om te doen. Succes 😉
@rvdgaag Pff, wat hebben die ingenieurs dat toch onhandig in elkaar gebouwd daar.. Bereikbaarheid van lik me vestje. Aftapkraan dat gaat nog wel. Maar magneet verwijderen, niet schroeven of zo maar gewoon naar beneden trekken. aftapopening is slecht bereikbaar en moest bij mij geopend worden met inbus 6 ipv 8rvdgaag schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:08:
[...]
Top, laat even weten hoe het ging, de mijn draait pas een maand en heeft ik in de aanvoer een dikke spirotech zitten dus daar kijk ik eerst over een half jaartje.
En dan het bakje plaatsen om water op te vangen, Zonder dat er water uit loopt als je dat weer uit de kast haalt...

Maar wat een openbaring voltrekt zich als je de magneet onder dat met vuil water gevulde kuipje doorhaalt!!
Na een keer of vijf spoelen bleef het water redelijk schoon. Werkt dus mooi zo'n filter.
:strip_exif()/f/image/Npa5gFicGOgbcwNI9QtPBpR6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je info.en succes bij jouw missie
Dank @Maurice1066 en @Cr3ator! Pomp doorgemeten en was niks mee aan de hand, pomp losgemaakt en best wat viezigheid (ondanks vuil/magneetfilter). Alles schoon gemaakt en ook het filtertje bij de WP zelf (mocht ook wel na wat maanden).Maurice1066 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:53:
[...]
In het service manual staat ook een checklist met punten die kan meten op de pcb, dat was bij mij allemaal goed. Dus toen de pomp even open gehad. Viel achteraf erg mee om te doen. Succes 😉
Aangezet en wat denk je: unit werkt weer gewoon! Nu 15 min de ontluchter aan het draaien en dan eindelijk weer warm stoken
Zo zie je maar: deze community is denk ik een van de meest waardevolle van Tweakers!
Ik heb maar 3 radiatoren nog hangen, mijn vorige warmtepomp had na een jaar draaien (Quatt) met een Spirotech ervoor maar een paar korreltjes. Nu is mijn primaire verwarming LT vloerverwarming dus ik denk dat de Spirotech schoon blijft.
Jij hebt zoals ik het bekijk een zee van ruimte. In de K-serie van mij is de opstelling toch echt wel heel anders, zoals op foto van mijn eerdere post te zien is. Met name onder de aftap is de ruimte beperkt en is het lastig een route te vinden voor het spoelbakje.hnq schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:50:
Stuitte onlangs ook op dit ontwerpprobleempje bij de L biblock. Je kunt het onderste deel voorzichtig draaien (grote zwarte moer iets los draaien) om het wat makkelijker te maken. Op eigen risico hè😏
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Benieuwd naar de ervaring van @rvdgaag
Nu kom ik er achter dat de buizen gedraaid zijn ik heb mijn aanvoer onder en retour boven
Zou dit de cop erg beïnvloeden of kan dit nog andere problemen veroorzaken?
Nu werkt het vuil filter niet die je WP beschermt
als je de WP alleen op een (pomploze) vloerverwarming verdeler hebt aangesloten zal het niet qua afgifte niet uitmaken
Zou het toch corrigeren.
Ik weet niet hoe het de COP beïnvloedt. Ik ben wel benieuwd. Je kunt het aflezen op de controller. Heeft hij de eindtemperatuur bereikt? In hoeveel tijd?Dewim1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:57:
Net eerste run van mijn DHW Panasonic tank.
Nu kom ik er achter dat de buizen gedraaid zijn ik heb mijn aanvoer onder en retour boven
Zou dit de cop erg beïnvloeden of kan dit nog andere problemen veroorzaken?
In de tank is normaal de onderkant, waar het leidingwater binnenkomt het water het zwaarst en het koudst en bovenin waar het warme water eruit getapt wordt, het lichtst en het heetst. Als door de spiraal het hete water er aan de onderkant in gaat, probeer je die gelaagdheid overhoop te halen. Ik denk ook dat het de wp niet lukt de dT op de gewone 5° te krijgen of te houden dus het vermogen niet maximaal.
Keer het maar om!
Ik ga hem omdraaien.FransvWoerkom schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:52:
[...]
Ik weet niet hoe het de COP beïnvloedt. Ik ben wel benieuwd. Je kunt het aflezen op de controller. Heeft hij de eindtemperatuur bereikt? In hoeveel tijd?
In de tank is normaal de onderkant, waar het leidingwater binnenkomt het water het zwaarst en het koudst en bovenin waar het warme water eruit getapt wordt, het lichtst en het heetst. Als door de spiraal het hete water er aan de onderkant in gaat, probeer je die gelaagdheid overhoop te halen. Ik denk ook dat het de wp niet lukt de dT op de gewone 5° te krijgen of te houden dus het vermogen niet maximaal.
Keer het maar om!
Wat is het doel van de maximale opwarm tijd tank? waar kan ik die het beste opzetten?
Hoe lang kun je zonder verwarming in de winter?Dewim1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:48:
[...]
Ik ga hem omdraaien.
Wat is het doel van de maximale opwarm tijd tank? waar kan ik die het beste opzetten?
Nee, SWW gaat altijd vol gas.Dewim1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:21:
ik heb hem nu op 4 uur gezet. maar gaat hij het DHW water sneller verwarmen als je hem korter zet
Je kunt nog wel kiezen tussen variabel en standaard. Bij variabel wordt op deellast verwarmd, bij standaard op max vermogen. Standaard staat deze op variabel. Zet de tijd lang genoeg zodat ook een evt sterilisatie wordt afgerond.Dewim1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:21:
ik heb hem nu op 4 uur gezet. maar gaat hij het DHW water sneller verwarmen als je hem korter zet
Onder het met Functie instellen, moet de Tank verwarming staat aan voor de leginella run. klopt dit want nu gaat hij ook aan voor een normale DHW onder de 50?
Is de enige reden de delay tijd van de heater dat die aan gaat of is er nog een andere reden?
Waar zetten jullie de delaytijd van de heater op?
Ik heb de delay op 50 minuten staan en warm normaal op tot 48 graden. Met die instelling hoeft de tankheater meestal niet aan te springen bij een normale DHW run.
Bedankt voor de informatie. Mijn 9j kan ook variabel en deed er vandaag 1 uur en 45 over. van 30 naar 50 gradenPejdref schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:54:
@Dewim1 Zie hier de logica van de tankheater: Pejdref in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Ik heb de delay op 50 minuten staan en warm normaal op tot 48 graden. Met die instelling hoeft de tankheater meestal niet aan te springen bij een normale DHW run.
Kan ik hem op 2 uur zetten ? of is dit te lang
Je kunt er mee experimenteren, maar 2 uur lijkt me erg ruim.Dewim1 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:06:
[...]
Bedankt voor de informatie. Mijn 9j kan ook variabel en deed er vandaag 1 uur en 45 over. van 30 naar 50 graden
Kan ik hem op 2 uur zetten ? of is dit te lang
1.45u lijkt me ook wel lang voor een 9J van 30 naar 50, ook al staat die op variabel. Waar zit je tempsensor en heb je grafiekjes van de run?
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze geforceerd terug moduleer naar 400W/minimale compressor frequentie. Ik heb een heishamon.
Het doel is om het pendelen te verminderen, ongeveer vandaag 20x. Ik wil daarna pas wellicht mijn stooklijn ophogen omdat mijn afgifte systeem redelijk traag opwarmt/te klein is, rond de 1C in 7 uur (18.7->19.7C).
20 maal pendelen op een dag zoals vandaag is inderdaad teveel. wat stook je vloerverwarming of radiatoren of beide?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik heb die print niet, is dat te emuleren toevallig met de heishamon?martijn v o schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:40:
Echt sturen op minimum vermogen kan met de uitbreidingsprint en een 0-10 Volt signaal.
20 maal pendelen op een dag zoals vandaag is inderdaad teveel. wat stook je vloerverwarming of radiatoren of beide?
Alleen radiatoren. Maar hardware afgifte verhogen is het allerlaatste wat ik wil doen.
Ik heb al een upgrade klaar staan voor de zolder een T22 van 1 meter hoog en 1 meter lang, maar nog geen tijd voor gehad. Wellicht wil ik eerst een SWW vat + boiler evt eerst installeren dan mijn radiatoren upgraden.
De snelle software fixes wil ik eerst proberen.
Door minimaal vermogen te sturen en dan mijn aanvoer temperatuur geleidelijk ophogen zolang hij op minimaal vermogen staat. Dan eventueel compressor frequency omhoog. Maar nu pendelt hij omdat mijn retour dT onder 1C komt na half uur.
Ik werk nu met een Ta van 30 C met dT van 3 C. Maar hier ga ik niet aan zitten totdat ik begrijp hoe ik mijn modulatie aanpas.
[ Voor 3% gewijzigd door runeazn op 18-11-2024 21:51 ]