Ik volg hier al even en toevallig kwam ik de term "warmtesifon" tegen. Een term die ik niet kende. Ik deel mijn ervaring. Misschien heeft iemand er iets aan.
Hier hadden we warmteverlies door het ontbreken van een warmtesifon. Zo snel gezien ongeveer 25 a 30% meer stilstand verlies (getest door blokraan op retour een dicht te draaien na SWW run en temperatuur van het vat te vergelijken met bolkraan open). We hebben hier een 3,2kW panasonic R32 all in one split met vat van 185L van het jaar 2022/2023 (aansluitingen bovenaan) en in dienst sinds 05/2024. Bij de vorige serie met aansluiting onderaan had je automatisch een warmtesifon en dus geen verlies. Jammer dat een warmtesifon of keerklep niet is opgenomen in de hydraulische schema's van panasonic.
voor de thermostop
eerste foto is bolkraan op retour (kraan zelf is redelijk warm)
2de foto zijn 20mm merlagenbuis met 6mm isolatie naar ventiloconvector (enkele graden warmer dan omgeving)
3de foto is ventiloconvector (batterij van ventilo is enkele graden warmer dan omgeving)
4de foto is mixer voor SWW (mix, uitgang onderaan is niet warm dus geen warmteverlies)
5de foto is collecotor SWW (niet warm dus geen warmteverlies)
Na het plaatsen van een thermostop
Opmerkelijk is er geen warmtetransport via de uitgang van het SWW vat. Op de uitgang zit er wel een mixer naar 45°C (bescherming tegen brandwanden) maar in de mixer zitten geen terugslagkleppen. Dus ofwel is de leiding te dun voor warmtetransport door die leiding ofwel is de 10cm sifon, door aansluiting van mixer, voldoende.
Er is wel warmtetransport via de retour van het verwarmingscircuit. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een terugslagklep omdat ik de pers- en buigtangen niet heb liggen voor het maken van een sifon.
https://www.thermo-stop.de/serie-7/ Deze is heel eenvoudig te monteren. Kranen dicht. Overdrukventiel open, koppeling losmaken, klep monteren, koppeling monteren, kranen open, vullen, ontluchten. Na 15min is de klus geklaard.
De klep heeft een bijkomende weerstand van ongeveer 3kPa. De totale weerstand, van het volledige systeem, is ongeveer 30kPa (zonder klep). Dus ongeveer 10% extra weerstand door die klep
Er zijn ook 2 types kleppen te krijgen. Met- en zonder airlock. deze met airlock is zo gemaakt dat de lucht kan ontsnappen zonder warmtetransport. In de klep zelf is ook het systeem van warmtesifon toegepast zodat de lucht weg kan maar er geen warmtetransport mogelijk is (ik heb beide besteld om te begrijpen wat het verschil is). Echter heeft deze met airlock geen meerwaarde in mijn situatie omdat de klep in de retour zit en dus ondersteboven wordt gemonteerd. Dit door de constructie van de klep, kan de lucht volgens mij niet ontsnappen als de klep ondersteboven gemonteerd wordt. PS: airlock zorgt ervoor dat de lucht niet in het pomphuis kan blijven zitten (omdat de klep gesloten is) bij de opstart van een installatie. Ik heb geen problemen ondervonden dus ik veronderstel dat die airlock functie niet echt een must hier.
De circulatiepomp kan ingesteld worden van 0x40 tot 0x254. Deze stond op 0x58 en staat nu op 0x65 voor hetzelfde debiet (12,5l/min). Dus wel een kleine extra weerstand in het circuit.
PS: ik ben geen prof en een gewone DHZer
[
Voor 3% gewijzigd door
TomVH2 op 30-10-2024 22:35
]