tomton schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:03:
[...]
Goed punt:
Het gaat om een woonhuis 1938, in 2003 volledig geïsoleerd. Gasverbruik laatste jaren 1300m3 voor verwarming. Tussen dit woonhuis zit een portaal met wasruimte en een CV ketel (kapot, dus perfect moment voor een warmtepomp!) voor de seniorenwoning (nieuw gebouwd in 2003), die laatstelijk als garage, repetitieruimte en opslag wordt gebruikt.
Zone 1, woonhuis begane grond: 90m3, met 4 groepen VVW = 7500W en 3 radiatoren 5500W
Zone 1, eerste verdieping met 4 slaapkamers en badkamer (bad + douche), 1 groep vvw = 500W en 6 radiatoren 6500W
Zone 1, gang en portaal: 2 radiatoren 2000W. Radiator op de zolder, maar staat altijd dicht.
Zone 2, 3 radiatoren 5000W, 60m2 5000W. 1 gootsteen en een douche, zelden gebruikt. Daar wil ik SWW met een doorstromer (voor de zekerheid 18kW) voor gebruiken.
Totaal zone 1 22.000W en zone 2 10.000W.
CV ketel van 2003 op zolder behouden voor SWW badkamer.
OK,
Meestal gebruiken we "Zone" voor een samenhangend veld verwarmingslichamen aan een warmtepomp die met dezelfde watertemperatuur worden aangestuurd. Ik gebruik verder Huis1938 en Huis2003.
Hoe is de onderlinge relatie tussen de huizen, behalve dat ze een washok delen en dat jij nu in Huis1938 woont en Huis2003 gebruikt als garage, berging, oefenruimte. Heeft Huis2003 eigen aansluitingen op riool, drinkwater, gas en elektra, of is het een bijgebouw waar eventueel zelfstandig gewoond kan worden met gebruikmaking van de netaansluitingen van Huis1938. Lopen er ook warmteleidingen tussen de twee woningen?
Er is sprake van twee cv-ketels. Een goede, ik neem aan die in Huis1938 hangt, en daar in de toekomst het SWW moet verzorgen. En een defecte in Huis2003 die daar vervangen moet worden door een nieuwe SWW voorziening. Heeft de 1300m3 jaarverbruik uitsluitend betrekking op Huis1938 of is daar het historisch verbruik van de nu defecte ketel meegerekend?
Laat de genoemde kilowatts maar buiten beschouwing. Die van de radiatoren hebben betrekking op aanvoertemperaturen van 70 of 90° en zijn vaak zo gekozen om een oud ongeïsoleerd tochtig huis in een paar uurtjes van 12 op 18° te krijgen. Met een warmtepomp zijn ze ook bruikbaar, maar worden dan gebruikt om een fatsoenlijk geïsoleerd huis met een warmtepomp en water van 30-40°, die halve of hele dagen achter elkaar loopt op temperatuur te houden.
De genoemde 18kW doorstroomverwarmer in Huis2003 is gigantische overkill en kan niet. Als je die aansluit aan een normale meterkast, kun je alle verdere gebruikers afschakelen om te voorkomen dat hoofdzekeringen er uit gaan.
Wat ik verder in de situatie mis, is een inschatting van het gebruik van de radiatoren in verhouding tot dat van de vloerverwarming. In beide huizen is op de BG sprake van VVW en Radiatoren. Is de VVW of zijn de radiatoren bijverwarming? Die op de bovenverdieping zijn daar natuurlijk hoofdverwarming. Dit is van belang om in te schatten of VVW en radiatoren op dezelfde watertemperatuur kunnen werken. Dat geeft een aanzienlijke vereenvoudiging.
Eerste keus moet zijn: wordt Huis2003 helemaal zelfstandig qua verwarming of (waarschijnlijk) net als water, gas en licht afhankelijk van Huis1938.
In het eerste geval zou ik in Huis2003 een kleine warmtepomp met een kleine sww tank (100-150L) neerzetten en (eventueel later) in Huis1938 en grotere warmtepomp van zo'n 9kW met een sww tank van 200-300L.
In het tweede geval kun je kiezen voor volledige integratie: Nu een 9 of 12kW warmtepomp met 300L tank in Huis1938 met zodra dat werkt de goede ketel naar Huis2003 en later eventueel warmteleidingen door of onder het washok.
Zeker gezien de isolatie uit 2003 zou ik gaan voor gasloos. En liefst zo simpel mogelijk: geen buffervaten, zo min mogelijk mengverdelers en warmtepompzones.