Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12
De nodered implementatie heeft een slowstart out of the box

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Is er met een J nog een optie om defrosts te minimaliseren? Het was vanochtend koud en mistig en tussen 6 en 9 had ik 5 defrosts te pakken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
runeazn schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:23:
Ik wil graag mijn J-series 5KW WP op minimaal vermogen sturen.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze geforceerd terug moduleer naar 400W/minimale compressor frequentie. Ik heb een heishamon.

Het doel is om het pendelen te verminderen, ongeveer vandaag 20x. Ik wil daarna pas wellicht mijn stooklijn ophogen omdat mijn afgifte systeem redelijk traag opwarmt/te klein is, rond de 1C in 7 uur (18.7->19.7C).
Kun je niet beter de Ta gewoon omhoog zetten, dan gaat je afgifte ook omhoog.
Ik heb hier de Ta met alleen radiatoren ook op 33 graden gezet. Lager kan wel maar dat ruil je dan in voor veel pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 11:01
runeazn schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:50:
[...]

Ik heb die print niet, is dat te emuleren toevallig met de heishamon?

Alleen radiatoren. Maar hardware afgifte verhogen is het allerlaatste wat ik wil doen.
Ik heb al een upgrade klaar staan voor de zolder een T22 van 1 meter hoog en 1 meter lang, maar nog geen tijd voor gehad. Wellicht wil ik eerst een SWW vat + boiler evt eerst installeren dan mijn radiatoren upgraden.

De snelle software fixes wil ik eerst proberen.
Door minimaal vermogen te sturen en dan mijn aanvoer temperatuur geleidelijk ophogen zolang hij op minimaal vermogen staat. Dan eventueel compressor frequency omhoog. Maar nu pendelt hij omdat mijn retour dT onder 1C komt na half uur.

Ik werk nu met een Ta van 30 C met dT van 3 C. Maar hier ga ik niet aan zitten totdat ik begrijp hoe ik mijn modulatie aanpas.
Wellicht dat node red dat out of de box kan. Zelf regel ik het met Home Assistant en de Heishamon. Simpel gezegd verhoogd die Ta net voordat de Panasonic logica (Toutlet >= Ta + 2 voor 2 of 3? minuten) de compressor uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Nee ik moet eerst begrijpen hoe je op minimaal vermogen stuurt/modulatie aanpast.
Aanvoer komt daarna. Want als je de aanvoer verhoogt en modulatie naar 100% laat gaan dan is hij weer net zo snel aan het pendelen als voorheen...

Het lijkt dat je via heishamon kan doen alsof je met optionele pcb aan het sturen bent.
https://github.com/Egyras...lob/master/OptionalPCB.md
Heeft iemand ervaring en is dit de enige manier om de compressor frequentie te beinvloeden?

[ Voor 35% gewijzigd door runeazn op 18-11-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Ethirty schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:00:
Is er met een J nog een optie om defrosts te minimaliseren? Het was vanochtend koud en mistig en tussen 6 en 9 had ik 5 defrosts te pakken.
Bijna niet, quit mode uit, zo laag mogelijk in aanvoertemperatuur, voorkomen dat de unit aan moet tussen 0500-0900 uur (dat zijn de koudste momenten) of als het vochtig is de machine wat later aanzetten.
Maar als het mistig is en dan een paar graden boven nul is het eigenlijk niet te voorkomen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:26
Zorgen dat ie niet draait tussen die tijden. Als je vloerverwarming hebt moet dat makkelijk kunnen, met radiatoren iets lastiger.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik had tot vorige week de optie Force Defrost op Auto staan. Dan gaat hij ook defrosten als dat niet persé noodzakelijk is.
Deze staat nu op Manual, zodat hij alleen nog defrost als het echt nodig is. met dank aan @Thorsd en @ErikVers
Omstandigheden zoals vannacht (RH boven 80% en temperaturen onder 6 graden) zouden anders meerdere defrosts hebben opgeleverd. Nu helemaal niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHhy03kL0NXgcVdNwn38bQVvIjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBW1oz5lv52DEJ3tS01ZExy0.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
runeazn schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:17:
Nee ik moet eerst begrijpen hoe je op minimaal vermogen stuurt/modulatie aanpast.
Aanvoer komt daarna. Want als je de aanvoer verhoogt en modulatie naar 100% laat gaan dan is hij weer net zo snel aan het pendelen als voorheen...

Het lijkt dat je via heishamon kan doen alsof je met optionele pcb aan het sturen bent.
https://github.com/Egyras...lob/master/OptionalPCB.md
Heeft iemand ervaring en is dit de enige manier om de compressor frequentie te beinvloeden?
Nee dat is niet de enige manier. Je kunt het via sturen van je Ta doen zoals ik beschreef.
Demand control beperkt het opgenomen vermogen van de WP maar de laagste instelling ligt ver boven het minimum vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49

ErikVers

e-Duurzaam

Uiteraard force defrost niet op auto hebben staan. Force wil je namelijk niet. Maar dat staat meestal al wel goed en zullen het waarschijnlijk gewoon de omstandigheden zijn.

Wat ik doe is standaard nooit rond zonsopkomst te draaien dan skip je meest potentiele defrost en lage cop uren. In mijn gebal uit tussen 00:00/10:00 maar afhankelijk van je afgifte en isolatie kan dit ook uit zijn tussen 05:00/09:00 om maar een voorbeeld te geven.

Rustiger draaien maar vermijd wel qm! Je defrosts dalen wel maar als uitrekend in tijd/opgewekt vermogen dan win je bijna niks want je hebt ook minder energie aan je woning toegevoegd.

Beste is om niet teveel naar je grafieken te kijken als je uitgetweakt bent en het dit soort weer is. Het kan je stemming onnodig beinvloeden 😜👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
ErikVers schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:34:
Uiteraard force defrost niet op auto hebben staan. Force wil je namelijk niet. Maar dat staat meestal al wel goed en zullen het waarschijnlijk gewoon de omstandigheden zijn.
Waar zit dat in de Service Cloud? Ik zie [Ontdooi forceren] met opties [-] en [Aanvraag]. Bij mij staat ie nu op [-]. Maar ik kan dat niet helemaal vertalen naar [Force] :P
Beste is om niet teveel naar je grafieken te kijken als je uitgetweakt bent en het dit soort weer is. Het kan je stemming onnodig beinvloeden 😜👍
Haha, zeker waar. Maar dat is met meer dingen (zoals zonnepanelen/energieverbruik). De lol gaat er vanzelf af :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
cerebrum schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:44:
[...]

Ik had tot vorige week de optie Force Defrost op Auto staan. Dan gaat hij ook defrosten als dat niet persé noodzakelijk is.
Deze staat nu op Manual, zodat hij alleen nog defrost als het echt nodig is. met dank aan @Thorsd en @ErikVers
Omstandigheden zoals vannacht (RH boven 80% en temperaturen onder 6 graden) zouden anders meerdere defrosts hebben opgeleverd. Nu helemaal niet meer.

[Afbeelding]
Manual impliceert dat je handmatig een defrost actie moet starten. Maar dit is dus niet het geval @ErikVers? Dus algemene advies is om deze op "manual" te zetten"?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nMad schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:40:
[...]

Manual impliceert dat je handmatig een defrost actie moet starten. Maar dit is dus niet het geval @ErikVers? Dus algemene advies is om deze op "manual" te zetten"?
Welke implecering doel je op?

Op force defrost auto gaat hij automatisch “geforceerd” defrosten onder x temp op tijdschema. Dat wil je normaal niet. Zie mijn eerdere post. Gebruik zoekfunctie op force defrost.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MisterMailman schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:39:
[...]

Waar zit dat in de Service Cloud? Ik zie [Ontdooi forceren] met opties [-] en [Aanvraag]. Bij mij staat ie nu op [-]. Maar ik kan dat niet helemaal vertalen naar [Force] :P

[...]

Haha, zeker waar. Maar dat is met meer dingen (zoals zonnepanelen/energieverbruik). De lol gaat er vanzelf af :)
Beter in je controller of je manual kijken ivm vertalingen in browser/cloud.

Waar jij nu naar kijkt is de losse defrost button vermoed ik. Dat is geen defrost instelling maar een eenmalige defrost aanvraag.

[ Voor 23% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2024 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
ErikVers schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:44:
[...]

Welke implecering doel je op?

Op force defrost auto gaat hij automatisch “geforceerd” defrosten onder x temp op tijdschema. Dat wil je normaal niet. Zie mijn eerdere post. Gebruik zoekfunctie op force defrost.
Ok duidelijk. Dus de standaard fabrieksinstelling "auto manual" is de juiste. Ik was even in de war door mix van verschillende termen + NL/EN vertalingen + het is nog vroeg :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
nMad schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:51:
[...]

Ok duidelijk. Dus de standaard fabrieksinstelling "auto" is de juiste. Ik was even in de war door mix van verschillende termen + NL/EN vertalingen + het is nog vroeg :)
Als deze op manual staat, wordt alleen gedefrost als de WP dat nodig vind (of als je zelf defrost selecteert). Als deze op auto staat, wordt ook iedere x uur gedefrost onder een bepaalde buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Thorsd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:55:
[...]

Als deze op manual staat, wordt alleen gedefrost als de WP dat nodig vindt (of als je zelf defrost selecteert). Als deze op auto staat, wordt ook iedere x uur gedefrost onder een bepaalde buitentemperatuur.
Tsjonge, dat bedoelde ik dus te zeggen. Fabrieksinstelling "manual" is de juiste. Ik ben nog niet helemaal wakker, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Pejdref schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:50:
[...]

Nee dat is niet de enige manier. Je kunt het via sturen van je Ta doen zoals ik beschreef.
Demand control beperkt het opgenomen vermogen van de WP maar de laagste instelling ligt ver boven het minimum vermogen.
Oké dan herdenk ik mijn plan en doe ik wat extra logica. Ik gebruik al een script die de Ta verhoogt als de compressor maar kort is aangeweest. Maar dit limiteert niet de start piek. Ik moet daar dan eventueel nog wat andere ideeën voor krijgen, o.a. Quiet mode maar ik wil ook geen defrost weer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
runeazn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:05:
[...]

Oké dan herdenk ik mijn plan en doe ik wat extra logica. Ik gebruik al een script die de Ta verhoogt als de compressor maar kort is aangeweest. Maar dit limiteert niet de start piek. Ik moet daar dan eventueel nog wat andere ideeën voor krijgen, o.a. Quiet mode maar ik wil ook geen defrost weer..
https://github.com/edterb...=readme-ov-file#softstart

Dit is waar je naar op zoek bent geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
[...]

Precies :) Altijd weer verrast dat een paar graden verschil zo'n groot effect heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai6dj5kEXsctnrXpkCMGFVNORkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKGlGZl2qnB0tt4rj402nueJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pak de luchtvochtigheid en de dauwtemperatuur er eens bij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
martijn v o schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:40:
ja in twee stappies.
Eerste is bij ik geloof +3 gaat de pomp lopen daar beneden gaat het element van het expansievat ook aan.
Standby is 10 Watt
Pomp lopen is 40 Watt
Pomp aan en warmte-element expansievat aan is 80 Watt
Ik vroeg mij af waarom mijn 9J 40 watt aan vermogen nam terwijl er geen warmtevraag is.
Daarom heb ik de zoekfunctie gebruikt en vond ik bovenstaand antwoord. Gezien het weer op dit moment ben ik vast niet de enige dus quote ik het maar even ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Wat ik doe is standaard nooit rond zonsopkomst te draaien dan skip je meest potentiele defrost en lage cop uren. In mijn gebal uit tussen 00:00/10:00 maar afhankelijk van je afgifte en isolatie kan dit ook uit zijn tussen 05:00/09:00 om maar een voorbeeld te geven.

Rustiger draaien maar vermijd wel qm! Je defrosts dalen wel maar als uitrekend in tijd/opgewekt vermogen dan win je bijna niks want je hebt ook minder energie aan je woning toegevoegd.

Volgens mij staat Force niet aan, het is niet alsof het ding continue aan het defrosten is. Maar het viel me op, omdat de binnenunit en pomp tijdens een defrost goed hoorbaar worden en het me opviel dat ik het geluid wel erg vaak hoorde.

Gezien het weer en een baby ga ik vooralsnog de verwarming niet uitzetten om defrosts te verminderen, maar ik zoek wel altijd naar inzicht in het verbruik en manieren om dat waar mogelijk te verlagen :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:50:
[...]

Volgens mij staat Force niet aan, het is niet alsof het ding continue aan het defrosten is. Maar het viel me op, omdat de binnenunit en pomp tijdens een defrost goed hoorbaar worden en het me opviel dat ik het geluid wel erg vaak hoorde.

Gezien het weer en een baby ga ik vooralsnog de verwarming niet uitzetten om defrosts te verminderen, maar ik zoek wel altijd naar inzicht in het verbruik en manieren om dat waar mogelijk te verlagen :)
Ik heb wel eens gewoon de kWh meter van power suply 2 eraf getrokken fysiek. Wat je niet waarneemt is er ook niet 😜🫡🤣🫵

Tip voor allen ga niet te veel klooien met dit weer want voor je het weet zit je in de stress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wijze woorden, liever een warm huis dan €5 bespaard.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
[...]

Je bent geen voorstander van QM? Ik gebruik nu namelijk QM3 om de hoge starts iets te begrenzen. Afgifte in huis met alleen radiators is nog niet ideaal. Wanneer de buiten temp onder de 5 graden zakt, loopt de 7J mooi rustig door. Maar bij het koude weer wat eraan komt zal ik QM3 ook niet meer gebruiken verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

loyske schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:09:
[...]

Je bent geen voorstander van QM? Ik gebruik nu namelijk QM3 om de hoge starts iets te begrenzen. Afgifte in huis met alleen radiators is nog niet ideaal. Wanneer de buiten temp onder de 5 graden zakt, loopt de 7J mooi rustig door. Maar bij het koude weer wat eraan komt zal ik QM3 ook niet meer gebruiken verwacht ik.
Klopt enkel toepassen indien noodzakelijk. Beter om aan de voorkant in je afgifte dit aan te pakken dan de ventilator ed te smoren. Geeft minder luchtdebiet en beïnvloed je cop. Ontkom je er niet aan dan prima maar niet als eerste oplossing inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 16:38

ErikKo

Rippie

Bah, vandaag 3 valse starts vanwege de PI Logic van de interne thermostaat. Als ik geen rare PI Logic meer wil, maar wel een kamerthermostaat wil behouden, is een externe thermostaat dan de enige optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtdqzAhvT18kNo5y0mnoVdYSbpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AF9YmhCosjbC3ZXzTrpUN7Gt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WlriePq8H_RZuaY9TCXgZAzHzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMUuF689TKY3MbZVaNeURuGV.png?f=fotoalbum_large

Dit dus, lekker hoor.

quit mode zorgt ervoor dat ook je ventilator lager in toeren draait, dat wil je niet je wil zo veel mogelijk lucht door de condensor heen die dan als verdamper werkt om de temperatuur boven nul te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn v o op 19-11-2024 17:49 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:54
martijn v o schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:45:
[Afbeelding]

Dit dus, lekker hoor.

quit mode zorgt ervoor dat ook je ventilator lager in toeren draait, dat wil je niet je wil zo veel mogelijk lucht door de condensor heen die dan als verdamper werkt om de temperatuur boven nul te houden.
Hoi Martijn,

zit hierbij ook het maken van warm tapwater?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee dat doet mijn ventilatiewarmtepompboiler op zolder.
Dat heb ik bewust gedaan om zo weinig mogelijk herrie te maken buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Oke, vandaar dat ik geen pieken in je Aanvoer en Retour zie...

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-09 07:49
[Afbeelding]

Dit dus, lekker hoor.

Ik vroeg mij al af hoe je vandaag met zo'n strakke lijn kunt draaien. Maar de buitentemperatuur zegt genoeg. Je woont vast niet in het noorden ;)

Die van mij ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg4LPusyyxtGj_Iq6SX2kh-Xyco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJddaoKLkTlbKVpBk4NmuH3B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
wat ik de laatste weken/ dagen hier geleerd heb ik dat je systeem gaat pendelen wanneer je Retour onder de 26-27 graden komt zoals bij jou het geval is

oplossing voor je is zoals ik het zie is je aanvoer temperatuur 1-2-3 graden hoger zetten zodat de Retour ook wat warmer terug komt, je wilt nu te zuinig draaien

@ experts, hopelijk praat ik geen poep? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:27:
.....

@ experts, hopelijk praat ik geen poep? ;)
Helaas wel, dit zijn gewoon defrosts wat je ziet en heeft niets met pendelen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Exact. Ik zie hetzelfde nu. Hele dag strakke lijn op 21Hz en vanaf 14u elk uur een defrost met de bijbehorende pieken en dalen.

Het is slecht weer voor mooie grafiekjes :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ASW1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:30:
[...]

Helaas wel, dit zijn gewoon defrosts wat je ziet en heeft niets met pendelen te maken.
jammer!

kan je me ook uitleggen waaraan je ze herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:46:
[...]

jammer!

Pompdebiet omhoog terwijl de Ta keldert is wel de beste giveaway.
Ook het interval van 45 a 50 minuten is typisch voor defrosts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:46:
[...]

jammer!

EVA uitlaat temperatuur of de functie Ontdooien in de lijst opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvQyI9Ulv1oc1LWarFId5w4VMt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRphwtI189SAUbNhOzXdFGNj.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
dankjulliewel...

Ontdooien is niet selecteerbaar bij de grafiekinstellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 13:32
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:09:
dankjulliewel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1w0KZDfPXTRVlyTth55CAczgMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18F7alRG80aLY7xWvLJTDNz5.jpg?f=fotoalbum_large
Deze aan en ean zie je het in je grafiek

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice1066 op 19-11-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Nu online
dankjulliewel...

Mogelijk moet je eerst een ander item uitzetten.
Je kunt niet onbeperkt items selecteren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

dankjulliewel...

Jawel maar er is een max aantal waardes, dus je moet eerst iets anders uitzetten.

De grafiek toont dan 1 voor een normale werking en 2 voor een defrost. Die matchen dan precies met de overige schommelingen in de grafiek.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
jullie hebben alweer gelijk, maximaal 11 items mogelijk zie ik _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Die NL-se vertaling ook, wat betekent looswater?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cerebrum
  • Nu online
[Afbeelding]

Dit dus, lekker hoor.

Vanwege legionella run op maandag was vandaag geen DHW nodig.
Inmiddels een run van bijna 30 uur op minimale compressorfrequentie.

Daar word ik wel blij van!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um-0X01Q-M_-SdtHsj6wW9kyxOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XaD6KpCwxCpsxOZxd5W2vGvF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:19:
discharge water, ben je daarmee wijzer geworden? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:19
Mijn Panasonic 5kw K serie split, vanmorgen aangezet.
En had een rare piek van 59hz rond 15.30, daarna tot nu draait ie op 20hz.
Volgens mijn HW meter gebruikt ie compleet met pompen een 510wh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRsZBfRurBCcsjHh0pLq0bEZDCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQl5RzYre7rosD8txXFEPcSB.jpg?f=fotoalbum_large

In huis nu een 20c volgens thermostaat van Panasonic.
Volgens externe temperatuur meter 22c en volgens mijn domotica temperatuur sensor (die in een koud hoek staat) 20.7c

Huis overigens een 2 onder 1 kap woning van ‘94.

Edit gevonden ff ingezoomd in het grafiek op een uur gezet, die 59hz komt door een defrost

[ Voor 21% gewijzigd door SpikeHome op 19-11-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
martijn v o schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:19:
[...]

discharge water, ben je daarmee wijzer geworden? :-)
Niet echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Het liefst heb ik dit standalone draaien op de heishamon, ik heb nu mijn HA en MQTT server al op andere fysieke hardware draaien. Nog 1 extra voor nodered wil ik liever niet.

Daarnaast hoop ik dat homeassitant automartionss zo goed word dat je op gegreven moment geen rednode flows meer hoeft te gebruiken. Ik ben een vroege gebruiker van HA, al meer dan 6 jaar en de automations worden steeds krachtiger.

Wat je in nodered voorelkaar krijgt zou je in principe ook via heisha rules moeten kunnen doen.
Ik ga wat verder puzzelen, maar als iemand beknopt weet hoe precies het vermogen bepaald word stuur gerust een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

cerebrum schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Lekker hoor en je zit op een goede plek in ons landje met nog geen defrosts 👍

Temp rond 3-4-5 buiten dan maakt het precies het verschil waar je warmtepomp staat en zeker in het najaar heb je een hoop aan het nog warme zeewater 💪 ik helaas wat oostelijker en 4stuks te pakken.

Ik doe ff de aanname dat jij westelijker woont.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 19-11-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Nu online
@ErikVers
Ik woon niet zover bij jou vandaan volgens mij.
Ca. 2km vanaf het Veluwemeer. Wellicht heeft dat nog wat invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:33:
[...]

Klopt enkel toepassen indien noodzakelijk. Beter om aan de voorkant in je afgifte dit aan te pakken dan de ventilator ed te smoren. Geeft minder luchtdebiet en beïnvloed je cop. Ontkom je er niet aan dan prima maar niet als eerste oplossing inderdaad.
Nou meteen even proef op de som genomen met de WH-MDC05J3E5. QM3 vroor de unit behoorlijk dicht, toen QM0 aangezet en het ijs verdween als sneeuw voor de zon. Toen weer QM3 aangezet en er ontstond weer ijs, vervolgens QM0 en ijs verdween weer. Dus het scheelt zeker in de ijsopbouw en defrost. Thanks voor de tip :)

Volgens de bediening van de Panasonic is de COP met QM3 wel beter, maar de betrouwbaarheid van de meting neem ik met een flink pak zout.

Wel is het regelgedrag van Panasonic een probleem met QM0 en draaien op 2 radiatoren. De pendelkoning met QM0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IpU_joPWIaSinlVoIiOmhcyWy0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eWCzHYLKZmclaHS6F9fuZOtA.jpg?f=user_large

En dat met 2°C buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is de warme kant van de compressor daar waar hij het water mee opwarmd, althans in verwarmingsmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Blijft toch bijzonder het slechte regelsysteem van Panasonic. Nu moet ik eigenlijk:
  1. Draai QM3 als de warmtepomp uitstaat om te voorkomen dat deze volgas gaat starten en een overshoot veroorzaakt.
  2. Draai QM0 als de unit dicht dreigt te vriezen om een defrost te voorkomen c.q. uit te stellen.
  3. Draai QM2 > QM1 > QM0 als je niet snel genoeg Ta_gewenst kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:20
Hier in Brabant ook al een run van 12+ uur, lekker rustig op bijna minimaal vermogen. 5J op ongeveer 50m2 vloerverwarming in een jaren 30 tussenwoning. Radiatoren voor de bovenverdieping moeten nog aangesloten maar hij houdt het beneden lekker warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSd1jWQF5zZeQM34g_5CqguDTU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NNgHcNAN2megEOjaFN4E8i2.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi1lzVAu_hM5Kw5jVedmu2e1ZDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ma6NZKfBDbHghrvpqYplVWr8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 144% gewijzigd door Knopsje op 19-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:36
runeazn schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:23:
Ik wil graag mijn J-series 5KW WP op minimaal vermogen sturen.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze geforceerd terug moduleer naar 400W/minimale compressor frequentie. Ik heb een heishamon.
Misschien een stomme bedenking: hoe weet je dat de WP niet draait op minimale compressor frequentie?
Ik heb hier enkele maanden de 3kW versie (hardwarematig zelfde als 5kW heb ik vorige week ontdekt) in dienst en als het buiten 4°C is, komt die niet onder de 25Hz. En bij 5°c buitentemperatuur gaat die terug tot 15Hz. Als iemand een oplossing zou hebben... ? Ik had gerekend op een minimaal vermogen van 1200W. Nu effectief 1600W afname en de pomp begint te pendelen vanaf 4°C buitentemperatuur. Dus ik moet naar 2kW gaan wil ik pendelen vermijden. Toch jammer voor een pomp van 3kW.
Of wat zie ik over het hoofd?

Ik moet wel aangeven dat ik bovengenoemd probleem nog maar 2 keer heb kunnen vaststellen. Wachten tot het kouder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-08 17:01
Hier de afgelopen 24 hr reeds 9 x defrost maar dan kun je ook bijna niet noordelijker :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKsQsY6PsTIvFkyBJx4DUl9MCgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImRecwzNkeBgfK3ApMOPggyT.png?f=fotoalbum_large

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
cerebrum schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben jaloers. Bij mij de afgelopen 24 uur 8 defrosts gehad.

Je woont zeker in Frankrijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
TomVH2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:21:
[...]

Misschien een stomme bedenking: hoe weet je dat de WP niet draait op minimale compressor frequentie?
Ik heb hier enkele maanden de 3kW versie (hardwarematig zelfde als 5kW heb ik vorige week ontdekt) in dienst en als het buiten 4°C is, komt die niet onder de 25Hz. En bij 5°c buitentemperatuur gaat die terug tot 15Hz. Als iemand een oplossing zou hebben... ? Ik had gerekend op een minimaal vermogen van 1200W. Nu effectief 1600W afname en de pomp begint te pendelen vanaf 4°C buitentemperatuur. Dus ik moet naar 2kW gaan wil ik pendelen vermijden. Toch jammer voor een pomp van 3kW.

Ik moet wel aangeven dat ik bovengenoemd probleem nog maar 2 keer heb kunnen vaststellen. Wachten tot het kouder wordt.
Ik heb een heishamon en die lees ik uit. Dat ziet er dan zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEr_GiO8gdUga4O1-fxiMVzOOMs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dQokauv2bfIPZpLCz6n1kTM5.png?f=user_large
Ik neem idd aan dat 20 Hz het laagst is hier, heb hem nog nooit lager zien gaan. Mijn minimnaal vermogen is 400W, ik snap niet dat je 3 kW model hoger is? Of bedoel je warmteafgifte? Dat zou ik met een korrel zout nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door runeazn op 19-11-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

cerebrum schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:07:
@ErikVers
Ik woon niet zover bij jou vandaan volgens mij.
Ca. 2km vanaf het Veluwemeer. Wellicht heeft dat nog wat invloed.
Dat kan zeker 2 graden schelen waardoor je precies goed zit. (Rond/boven de 4 graden zit je safe)

Maar in t voorjaar kun je tegenovergesteld krijgen dat het daardoor net kouder is daar bij het water. Maar we gaan bijna offtopic 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dre schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:15:
Blijft toch bijzonder het slechte regelsysteem van Panasonic. Nu moet ik eigenlijk:
  1. Draai QM3 als de warmtepomp uitstaat om te voorkomen dat deze volgas gaat starten en een overshoot veroorzaakt.
  2. Draai QM0 als de unit dicht dreigt te vriezen om een defrost te voorkomen c.q. uit te stellen.
  3. Draai QM2 > QM1 > QM0 als je niet snel genoeg Ta_gewenst kan halen.
Slecht van Pana weet ik niet, wel kan het slecht uitpakken icm bepaald afgifte systeem. Wil je slow start dat hebben de K, L en M dit als keuze in de software. Bij een J en H kun je dit met domotica afdwingen. Al met al mogelijkheden genoeg.

Ter info ik heb zelf nog een H en heeft een slowstart niet nodig dit vanwege voldoende afgifte en water inhoudt. Wellicht kun je daar ook wat in verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

TomVH2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:21:
[...]

1600 afname bedoel je denk ik 1600W afgifte (thermisch) mee?

Interessant dat de 3 K dus een verschuiving in ondergrens hz heeft bij x buitentemp. Dit zie je ook bij de t cap. Welke war waardes (stooklijn) heb je ingegeven en wat is je afgifte systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:19:
Looswater is wat er uit de meeste pompen komt, althans in Nederland waar de meeste pompen in gebruik zijn voor het lozen van water om het land onder de zeespiegel droog te houden. Weten die Japanners veel. Bij de pana is het wat uit de compressor komt. Het hete samengeperste gas dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:18:
jullie hebben alweer gelijk, maximaal 11 items mogelijk zie ik _/-\o_
Maximaal tien plus evt. foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:47:
[...]

Interessant dat de 3 K dus een verschuiving in ondergrens hz heeft bij x buitentemp. Dit zie je ook bij de t cap. Welke war waardes (stooklijn) heb je ingegeven en wat is je afgifte systeem?
Bij mijn 12H (dus t-cap) schakelt de compressor bij 2° nog tussen 19-20Hz; onder 2° schakelt hij tussen 21 en 22Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
Cubico schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:22:
Hier de afgelopen 24 hr reeds 9 x defrost maar dan kun je ook bijna niet noordelijker :)
[Afbeelding]
Ik vraag mij af hoe de compressor bij jou na een korte piek wel snel weer terug toert na een defrost. Bij mij blijft hij maar boven de 70hz draaien tot de volgende defrost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 17:00
SpikeHome schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:41:
Mijn Panasonic 5kw K serie split, vanmorgen aangezet.
En had een rare piek van 59hz rond 15.30, daarna tot nu draait ie op 20hz.
Volgens mijn HW meter gebruikt ie compleet met pompen een 510wh
[Afbeelding]

In huis nu een 20c volgens thermostaat van Panasonic.
Volgens externe temperatuur meter 22c en volgens mijn domotica temperatuur sensor (die in een koud hoek staat) 20.7c

Huis overigens een 2 onder 1 kap woning van ‘94.

Edit gevonden ff ingezoomd in het grafiek op een uur gezet, die 59hz komt door een defrost
Je kan je K zo instellen dat hij het DHW gebruikt voor de defrost, schijnt efficienter te zijn. Op welke buitentemperatuur kwam je defrost ? De mijne draaiit nu bijna 2 maanden en nog geen enkele defrost voorbij zien komen (log dit wel in HA) het is ni rond de 4 graden, gisteren was het rond de 2.7 graden.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:47:
[...]

Ik vraag mij af hoe de compressor bij jou na een korte piek wel snel weer terug toert na een defrost. Bij mij blijft hij maar boven de 70hz draaien tot de volgende defrost...
Dat komt omdat jij dat vermogen (hz) nodig hebt om de gevraagde ta te halen/vermogen af te geven. Als je je ta (temp aanvoer) verlaagt zal hij dalen maar dan krijg je ook niet meer het gevraagde vermogen.

Let op met meer hz zijn de tijden tussen defrost vaak korter maar lagere hz wek je ook minder thermisch op. Hiermee is de gewogen tijd tussen defrosts helemaal niet zo veel beter met een lage frequentie draaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 16:49
Is there a way to limit waterflow during defrost? It is going crazy at 37l/min when electric heater is ON.

The context: I have a aquarea split all in one 9J with floor heating. Unfortunately the floor heating is making a lot of noise due to water flow. For that I have to keep at 14l/min maximum but I cant' during defrost

During defrost it is like there is an earthquake in the house, it wakes up the whole family during the night.

Can you remind me the condition to avoid the defrost with electic heater? I rememeber that it needs a minimum temp.

inlet was 24°c and outlet 28°c or very close when it occured this morning. I thought it was enough...

[ Voor 3% gewijzigd door oli2000 op 20-11-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
rvdgaag schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:52:
[...]

Je kan je K zo instellen dat hij het DHW gebruikt voor de defrost, schijnt efficienter te zijn. Op welke buitentemperatuur kwam je defrost ? De mijne draaiit nu bijna 2 maanden en nog geen enkele defrost voorbij zien komen (log dit wel in HA) het is ni rond de 4 graden, gisteren was het rond de 2.7 graden.
Dit was mijn eerste defrost van dit jaar.
Ik heb een hygiene boiler daaruit word dan gelijk weer de warmte onttrokken voor een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Ik had ook maar 1 defrost te pakken vannacht om 01:30 (omgeving Utrecht). Verder pruttelde hij lekker de nacht door.

Enige wat ik niet begrijp, is dat ie tussen 03:30 en 04:30 uitgegaan is, en daarna uiteraard vol gas startte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNlQ5l71nBbE-U0JZn88Rc3wXlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2KveR6Pjq9fYcaSdxCUAtfxM.png?f=fotoalbum_large

Niet echt een probleem, de kaboutertjes doen maar wat ze nodig vinden, maar ik ben vooral nieuwsgierig.

[ Voor 8% gewijzigd door MisterMailman op 20-11-2024 10:31 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:44:
[...]

Slecht van Pana weet ik niet, wel kan het slecht uitpakken icm bepaald afgifte systeem. Wil je slow start dat hebben de K, L en M dit als keuze in de software. Bij een J en H kun je dit met domotica afdwingen. Al met al mogelijkheden genoeg.

Ter info ik heb zelf nog een H en heeft een slowstart niet nodig dit vanwege voldoende afgifte en water inhoudt. Wellicht kun je daar ook wat in verbeteren?
Dus ik moet eigenlijk een paar bakstenen in de kofferbak van m'n auto leggen om ervoor te zorgen dat ie rustiger optrekt, omdat de chauffeur alleen volgas kan wegrijden?

Nee, die regeling van Panasonic deugt niet. Zie alleen al de post boven mij waarbij Panasonic volgas start.

Heisamon is een oplossing, maar daar zou Panasonic in moeten voorzien c.q. mee moeten leveren met elke warmtepomp. Net als dat Porsche maar wat bakstenen moet meeleveren om niet te snel van 0 naar 100 te gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

oli2000 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:07:
Is there a way to limit waterflow during defrost? It is going crazy at 37l/min when electric heater is ON.

The context: I have a aquarea split all in one 9J with floor heating. Unfortunately the floor heating is making a lot of noise due to water flow. For that I have to keep at 14l/min maximum but I cant' during defrost

During defrost it is like there is an earthquake in the house, it wakes up the whole family during the night.

Can you remind me the condition to avoid the defrost with electic heater? I rememeber that it needs a minimum temp.

inlet was 24°c and outlet 28°c or very close when it occured this morning. I thought it was enough...
Je zou een by-pass kunnen maken die open gaat bij een te hoge druk. Dan kan die 37l/min over dit kleine circuit lopen. Een twee wegklep die open gaat op het defrost signaal kan ook nog. Heb je nog vrije groepen op je VV-verdeler?

Alternatief is een of meerdere diodes in serie plaatsen met de 0 tot 6 volt signaal naar de waterpomp. Of een zenerdiode met serieweerstand. Voorkom in ieder geval dat de stuurspanning naar de pomp te hoog wordt. Gaat je maximale flow naar beneden, ik weet niet hoeveel flow er nodig is minimaal voor een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
MisterMailman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:30:
Ik had ook maar 1 defrost te pakken vannacht om 01:30 (omgeving Utrecht). Verder pruttelde hij lekker de nacht door.

Enige wat ik niet begrijp, is dat ie tussen 03:30 en 04:30 uitgegaan is, en daarna uiteraard vol gas startte:
[Afbeelding]

Niet echt een probleem, de kaboutertjes doen maar wat ze nodig vinden, maar ik ben vooral nieuwsgierig.
Je outlet temperatuur gaat om 3.30 even omhoog, waarschijnlijk is die daar hoger of gelijk aan Target+2, als de Pana niet meer kan terug moduleren gaat de compressor uit.
Je buitentemperatuur gaat daar overigens ook 1 graden omhoog, als je WAR draait kan dat er ook voor zorgen dat je Target omlaag gaat en daarmee de Target+2 gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 17:00
SpikeHome schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:51:
[...]

Dit was mijn eerste defrost van dit jaar.
Ik heb een hygiene boiler daaruit word dan gelijk weer de warmte onttrokken voor een defrost.
Top gebeurde hier zojuist ook, 2 graden buiten en zeiknat. Was de 1e defrost uberhaupt van mijn K unit.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
rvdgaag schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:17:
[...]

Top gebeurde hier zojuist ook, 2 graden buiten en zeiknat. Was de 1e defrost uberhaupt van mijn K unit.
Vanmorgen om 8.40 hier ook weer hoor, buiten ook 2c.
Heb nu bij de grafieken "Ontdooien (huidig) [1:Uit, 2:Aan]" erbij gezet daarmee kan je het ook gelijk zien.

Deze WP heb ik:
BI:WH-SDC0309K3E5 BU:WH-UDZ05KE5

edit, en op dit moment weer een defrost
Maar net behoorlijke sneeuwbui hier.

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 20-11-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:02
@MisterMailman
Je pomp draait door, dus er is nog warmtevraag. Ta+2 zoals @Dre zegt door te weinig afgifte of doordat de doeltemp omlaag ging. Is jou grafiek overigens uit het tabblad "statistieken" ? In het tabblad "datalog" veel meer detail. Zet je "wateruitlaat doel" er bij en je kunt zien welke van de 2 events het uitslaan triggerde.
Als dat de verandering van de doel temp is, is daar op zich weinig aan te doen behalve als je een steile war curve hebt (lees bv elke 3 of 4 graden een stapje).
Denk eerder dat je doel wellicht iets te laag is (26?) waardoor er te weinig warmteafgifte in huis is. Doeltemp omhoog of afgifte verhogen.
Of accepteren.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sounds like you have an issue with the floor heating system itself. My 9J is limited to 20l/min during normal operation due to resonance of the inside unit on the wall, but when the defrost starts it is the only source of sound. My floor heating stays silent.

Maybe there is still air in the system? Temperatures you can find a few posts back.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

Als ik mij niet vergis gaat bij een defrost de pomp maximaal, ook al heb je de maximale snelheid verlaagd.
Ik zou vooral kijken wat de oorzaak van het geluid is. Leidingen niet goed ontbraamd, nauwe koppelingen, etc.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dre schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:52:
[...]

Je zou een by-pass kunnen maken die open gaat bij een te hoge druk. Dan kan die 37l/min over dit kleine circuit lopen. Een twee wegklep die open gaat op het defrost signaal kan ook nog. Heb je nog vrije groepen op je VV-verdeler?

Alternatief is een of meerdere diodes in serie plaatsen met de 0 tot 6 volt signaal naar de waterpomp. Of een zenerdiode met serieweerstand. Voorkom in ieder geval dat de stuurspanning naar de pomp te hoog wordt. Gaat je maximale flow naar beneden, ik weet niet hoeveel flow er nodig is minimaal voor een defrost.
Waar moet het water dan vandaan komen voor de defrost? Een bypass heeft geen grote inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Check the water pressure and the air vent valve. Sounds like air in the system. What type is the floor distributor? How many floor pipes and what diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
ErikVers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:02:
[...]

Dat komt omdat jij dat vermogen (hz) nodig hebt om de gevraagde ta te halen/vermogen af te geven. Als je je ta (temp aanvoer) verlaagt zal hij dalen maar dan krijg je ook niet meer het gevraagde vermogen.

Let op met meer hz zijn de tijden tussen defrost vaak korter maar lagere hz wek je ook minder thermisch op. Hiermee is de gewogen tijd tussen defrosts helemaal niet zo veel beter met een lage frequentie draaiend.
Ik zit al op een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden bij 0 graad buitentemperatuur. Ik denk dat het probleem is dat hij zo snel mogelijk die 30 graden weer wil halen terwijl hij van mij er best wat langer over mag doen. Intussen draait de compressor zo hard dat hij alleen maar snel een volgende defrost in de hand werkt. Vervolgens gaat het riedeltje opnieuw. Ik heb de wp nu op continue gezet. Misschien dat dat nog wat scheelt. Ben benieuwd.

Ik heb de dT nu op 2 graden verschil. Zou het nog uitmaken als ik die verhoog naar 3 graden?

[ Voor 4% gewijzigd door Sjouke Jacobsen op 20-11-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12
Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:36:
[...]

Ik heb de dT nu op 2 graden verschil. Zou het nog uitmaken als ik die verhoog naar 3 graden?
Absoluut, met zo'n kleine dT blijft de pomp constant rennen omdat ie het gat wil dichten.

Een grotere dT (rond de 5) geeft een veel rustiger verloop

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

FransvWoerkom schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:08:
[...]

Waar moet het water dan vandaan komen voor de defrost? Een bypass heeft geen grote inhoud.
Bypass wel even goed inregelen heb je helemaal gelijk in. Bijvoorbeeld 20 l/min door de vloer en 17l/min door je bypass. Niet alles hoeft door de bypass. De backup heater kan ook nog 3 kW toevoegen, en die gaat sowieso aan vanwege te lage Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:36:
[...]

Ik zit al op een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden bij 0 graad buitentemperatuur. Ik denk dat het probleem is dat hij zo snel mogelijk die 30 graden weer wil halen terwijl hij van mij er best wat langer over mag doen. Intussen draait de compressor zo hard dat hij alleen maar snel een volgende defrost in de hand werkt. Vervolgens gaat het riedeltje opnieuw. Ik heb de wp nu op continue gezet. Misschien dat dat nog wat scheelt. Ben benieuwd.

Die zou ik op 5 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
Ook bij vloerverwarming? En wat win je ermee? Dan moet je de aanvoertemperatuur ook weer hoger instellen om dezelfde afgiftecapaciteit te bereiken. En juist de aanvoertemperatuur wil je lager houden, zeg je zelf. Sowieso vind ik 5 bij mij teveel want ik heb de vloerverwarming deels in meanderpatroon liggen. Dan voel je teveel het verschil tussen aanvoer en retour. 3 graden is voor mij de max dT. Liefst 2 voor nog beter comfort. Het pompdebiet wordt dan wel groter maar is bij mij geen probleem. Heel weinig last van stromingsgeluiden, ook boven de 30l/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
ConQuestador schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:43:
[...]

Absoluut, met zo'n kleine dT blijft de pomp constant rennen omdat ie het gat wil dichten.

Een grotere dT (rond de 5) geeft een veel rustiger verloop
Dan zet ik hem op 3. Want dT van 5 is voor mij niet comfortabel vanwege meanderpatroon vloerverwarming, zie reactie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
Ik moet zeggen dat het beeld al beter is met het continue aanhouden van de wp. Zit nu rond de 40 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dre schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:36:
[...]

Dus ik moet eigenlijk een paar bakstenen in de kofferbak van m'n auto leggen om ervoor te zorgen dat ie rustiger optrekt, omdat de chauffeur alleen volgas kan wegrijden?

Nee, die regeling van Panasonic deugt niet. Zie alleen al de post boven mij waarbij Panasonic volgas start.

Heisamon is een oplossing, maar daar zou Panasonic in moeten voorzien c.q. mee moeten leveren met elke warmtepomp. Net als dat Porsche maar wat bakstenen moet meeleveren om niet te snel van 0 naar 100 te gaan ;)
Om in jouw beeldspraak te blijven; je moet de weg geschikt maken om als snelweg te kunnen gebruiken. Je afgifte is hierbij de weg.
De pana kan prima halfgas rijden alleen heeft wel even nodig om de omstandigheden waar te nemen. Is die ruimte (afgifte) te krap dan schiet hij uit de bocht. Dit gaat met K en L (+M) beter maar daar heb je nu niks aan en zul je het in de eerder genoemde oplossingen moeten zoeken (afgifte vergroten en desnoods met domotica)

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
FransvWoerkom schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb zelf hier een 50l retourbuffer en een AVDO ventiel. Ik merk bij een defrost geen geruis in de leidingen van radiatoren, grootste deel van de flow tijdens defrost gaat rechstreeks over de buffer. Ik heb tijdens een defrost deze week nog geen lagere watertemperatuur gezien dan 23 graden. (29 graden water conform stooklijn ongeveer). Werkt dus prima.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Hallo mede WP Tweakers,
Ik heb hier een 5J mono voor een 2 onder 1 kap, 1959 redelijk tot goed geïsoleerd, op ±80m VVW beneden (10 en 15cm hoh 16mm in cementdek), 40m vvw (14mm ingefreesd fermacell) boven die bijna dicht staat (anders te warm, open voor koelen)
onderstaande instellingen momenteel met externe thermostaat op 20°C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnBP6pSlb2C2kOMo8ePm5YKF_i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzziDRTTBsYsTIT019NCNIBS.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gisteren de stooklijn verlaagd van 31 naar 29 als proef om te kijken of ik de WP rustiger kan laten draaien. maar hij blijft best hard draaien terwijl het huis gewoon warm wordt in een run van een paar uur.
dat ik thuiskwam zag ik bij elke opstart vandaag dat hij boven de 6KW levert (voor een 5KW versie :? )
hier een log van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1VG9uG7d5GJuZ95CZuhUL8hHVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poYcoRLW4J0QHU4NtJGs3xWK.jpg?f=fotoalbum_large
wat kan ik nu het beste doen om een langere constante run te krijgen op lager vermogen. ik had het idee dat de Ta dan omlaag moest, en dan als de Td 5°C is dan zou ik verwachten dat hij terug moduleert en dan langer zou kunnen draaien. Maak ik nu een denkfout of wat mis ik in mn gedachten. vorig jaar wel wat runs op minimaal vermogen gezien maar geen uren achter elkaar, maar nu nog ff niet. (2e seizoen). vermogen heb ik m.i. genoeg, want de WP draait niet continue, dus het zou toch moeten kunnen om hem op 20-25 Hz te laten draaien in langere runs.

alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:59:
[...]

Ook bij vloerverwarming? En wat win je ermee? Dan moet je de aanvoertemperatuur ook weer hoger instellen om dezelfde afgiftecapaciteit te bereiken. En juist de aanvoertemperatuur wil je lager houden, zeg je zelf. Sowieso vind ik 5 bij mij teveel want ik heb de vloerverwarming deels in meanderpatroon liggen. Dan voel je teveel het verschil tussen aanvoer en retour. 3 graden is voor mij de max dT. Liefst 2 voor nog beter comfort. Het pompdebiet wordt dan wel groter maar is bij mij geen probleem. Heel weinig last van stromingsgeluiden, ook boven de 30l/minuut.
De dT die je opgeeft, is het maximum. Als 3° beter is dan 5° dan kiest de software daar zelf wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Maurice1066 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:00:
Hallo mede WP Tweakers,
Ik heb hier een 5J mono voor een 2 onder 1 kap, 1959 redelijk tot goed geïsoleerd, op ±80m VVW beneden (10 en 15cm hoh 16mm in cementdek), 40m vvw (14mm ingefreesd fermacell) boven die bijna dicht staat (anders te warm, open voor koelen)
onderstaande instellingen momenteel met externe thermostaat op 20°C:
[Afbeelding]
Ik heb gisteren de stooklijn verlaagd van 31 naar 29 als proef om te kijken of ik de WP rustiger kan laten draaien. maar hij blijft best hard draaien terwijl het huis gewoon warm wordt in een run van een paar uur.
dat ik thuiskwam zag ik bij elke opstart vandaag dat hij boven de 6KW levert (voor een 5KW versie :? )
hier een log van vandaag:
[Afbeelding]
wat kan ik nu het beste doen om een langere constante run te krijgen op lager vermogen. ik had het idee dat de Ta dan omlaag moest, en dan als de Td 5°C is dan zou ik verwachten dat hij terug moduleert en dan langer zou kunnen draaien. Maak ik nu een denkfout of wat mis ik in mn gedachten. vorig jaar wel wat runs op minimaal vermogen gezien maar geen uren achter elkaar, maar nu nog ff niet. (2e seizoen). vermogen heb ik m.i. genoeg, want de WP draait niet continue, dus het zou toch moeten kunnen om hem op 20-25 Hz te laten draaien in langere runs.

alvast bedankt voor het meedenken
Stooklijn op 26 instellen bij de huidige buitentemperatuur. Kijken of hij dan een lange run wil draaien. Vanuit dat punt weer verhogen (indien nodig) tot het confortabel wordt. Maar stel dat het lukt om de hele dag te draaien op 26 graden bij 19/20Hz dan zou dat toch erg fijn zijn. Ik heb zelf de stooklijn staan op -10/32 +5/26. Dat werkt prima, ook boven de 5 graden omdat de warmtepomp dan toch maar een gedeelte van de dag op minimum vermogen hoeft te draaien om het warm te houden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
ErikVers schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:47:
[...]

inderdaad 1600W afgifte thermisch
Geen 3K maar een 3J (IDU:WH-ADC0309J3E5C ODU:WH-UD03JE5)
Geen stooklijn maar vast temperatuur van 35°C
Afgifte: 2 ventiloconvectoren (jaga briza) met eigen thermostaat (FCU) 0-10. 1600W is 1 ventiloconvector met 6V stuurspanning (selection tool briza 12)

tussen 14u en 18u continu 17 - 18 hz en nadien SWW run. Buitentemperatuur 5°C 4 V stuurspanning op 1 ventilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZqtdvzG81EMoX-2upCTrz9EeXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99tDcn7vjucozLHePIlUGvtH.jpg?f=fotoalbum_large

deze nacht temperatuur 4°C en de compressor komt niet onder de 25Hz. Thv de roode markering zie je duidelijk dat de buitentemperatuur zakt en gelijktijdig stijgt de compressorfrequentie terwijl er geen reden is denk ik. 6 V stuurspanning op 1 ventilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuKDuglsm_CuJgUCXX8ZOh_Gs-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kb4qMzkFyrucIg1hU2kj95op.jpg?f=fotoalbum_large

Als er iemand tips zou hebben... Ik kan de afgifte nu wel eenvoudig vergroten door beide ventiloconvectoren te sturen via 1 thermostaat met elk 2V dan kom ik ongeveer op 2kW. En later komt HA nog. Maar ik vind het toch jammer.

edit: de pomp blijft draaien dus er is warmtevraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:59:
[...]

Wat betreft efficiente is het goed om de deltaT op 5 te zetten. Het klopt dat je aanvoer omhoog moet om het watertemperatuur gemiddelde gelijk te houden. Alleen wat veel mensen vergeten is dat er ook kouder water voor de pana beschikbaar wordt om mee te werken via de lagere retour. Dus ja mijn advies is ook met vvw deltaT van 5. Doe er uiteraard mee wat je wil.

Pana schrijft zelf ook in zijn design manual; grotere deltaT is meer efficientie. Kleinere is meer comfort. Het laatste is wat jij ook noemt.
Al is bij juist een wat hogere water temp met grotere deltaT beter voelbaar want 25-26 voel ik bijna niks aan de voeten terwijl 26-27 goed merkbaar is.

Het punt m.b.t. welke deltaT is al best vaak genoemd. De consensus is dat de trap omhoog in je target (bij grotere deltaT) wordt gevompenseerd door de koudere retour. Neem je daarin mee het lagere stroomverbruik van de waterpomp heb je waarschijnlijk het antwoord waarom 5 efficiënter is dan 2.

👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
TomVH2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:21:
[...]

Afgifte: 2 ventiloconvectoren (jaga briza) met eigen thermostaat (FCU) 0-10. 1600W is 1 ventiloconvector met 6V stuurspanning (selection tool briza 12)

tussen 14u en 18u continu 17 - 18 hz en nadien SWW run. Buitentemperatuur 5°C 4 V stuurspanning op 1 ventilo
[Afbeelding]

deze nacht temperatuur 4°C en de compressor komt niet onder de 25Hz. Thv de roode markering zie je duidelijk dat de buitentemperatuur zakt en gelijktijdig stijgt de compressorfrequentie terwijl er geen reden is denk ik. 6 V stuurspanning op 1 ventilo
[Afbeelding]

Als er iemand tips zou hebben... Ik kan de afgifte nu wel eenvoudig vergroten door beide ventiloconvectoren te sturen via 1 thermostaat met elk 2V dan kom ik ongeveer op 2kW. En later komt HA nog. Maar ik vind het toch jammer.
Enige wat ik kan verzinnen om het ietswat te beinvloeden is de buitentemperatuursensor te kaliberen, 2 graden erbij. Kan ergens in een verborgen menu, ik weet niet precies hoe, heb het zelf nooit gedaan. Staat wel ergens in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
RaymondD schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:21:
[...]

Stooklijn op 26 instellen bij de huidige buitentemperatuur. Kijken of hij dan een lange run wil draaien. Vanuit dat punt weer verhogen (indien nodig) tot het confortabel wordt. Maar stel dat het lukt om de hele dag te draaien op 26 graden bij 19/20Hz dan zou dat toch erg fijn zijn. Ik heb zelf de stooklijn staan op -10/32 +5/26. Dat werkt prima, ook boven de 5 graden omdat de warmtepomp dan toch maar een gedeelte van de dag op minimum vermogen hoeft te draaien om het warm te houden in huis.
Tnx. Dat zou vergelijkbaar zijn met 26 direct. Om te proberen kan ik dat wel even doen met vlakke stooklijn.

Nog iets anders wat mij opvalt is dat als de wp uit gaat op thermostaat, de opwarming van de kamer nog doorgaat. Heb een emos die bij 19,8 aanslaat en bij 20,2 uit gaat en nu is het 20,4 in de kamer. Dan is 0,6 hysterese best veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

TomVH2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Help mij even;

- Twee “ventiloconvector”. Je geeft aan in de nacht op ééntje 6v stuurspanning te geven. Naar ik aanneem heb je dus 1 van de twee convectoren actief aanstaan en deze enkele op 60%?
Wat is je afgifte op 1 convector bij 35c en dan op 60% volgens de fabrikant? Als ik je goed lees 1600W en dan kom je met die hz upgrade inderdaad in de knoop want die hz/minimale vermogens upgrade kun je niet kwijt in je “afgifte” waarom “? Omdat we het over één convector hebben als ik je goed begrijp. Beter is om sowieso je afgifte te vergroten en beide dan op 40/50% te zetten. Grotere afgifte is altijd beter voor comfort en efficiëntie.

-Belangrijk ander punt; wat gebeurd er met die tweede die geen actieve stuurspanning krijgt?
Vaak zie ik dat men convectoren zonder klep toepast en dan wel ze passief laten mee draaien in cv circuit; Een convector zonder ventilatie is al snel een bypass want er vindt vrijwel geen afgifte plaats. Een kortsluiting is het dan tussen je aanvoer en retour.

Ben benieuwd naar je reactie op beide punten.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
ErikVers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:32:
[...]

Help mij even;

- Twee “ventiloconvector”. Je geeft aan in de nacht op ééntje 6v stuurspanning te geven. Naar ik aanneem heb je dus 1 van de twee convectoren actief aanstaan en deze enkele op 60%?
Wat is je afgifte op 1 convector bij 35c en dan op 60% volgens de fabrikant? Als ik je goed lees 1600W en dan kom je met die hz upgrade inderdaad in de knoop want dat kun je niet kwijt in je afgifte. Beter is om sowieso je afgifte te vergroten en beide dan op 40/50% te zetten. Grotere afgifte is altijd beter voor comfort en efficiëntie.

-Belangrijk ander punt; wat gebeurd er met die tweede die geen actieve stuurspanning krijgt?
Vaak zie ik dat men convectoren zonder klep toepast en dan wel ze passief laten mee draaien in cv circuit; Een convector zonder ventilatie is al snel een bypass want er vindt vrijwel geen afgifte plaats. Een kortsluiting is het dan tussen je aanvoer en retour.

Ben benieuwd naar je reactie op beide punten.
inderdaad 1 actief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuVnty8Cy6wdjxOWlxeG4EtPI98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ7O0O9Nxh9oIjmih2sXl7Wq.jpg?f=fotoalbum_large

de 2 ventilo's staan gewoon in parallel en zijn ingeregeld. Elk krijgt ongeveer 6l/min. Dus pomp draait op 12l/min. Inderdaad elk met hun eigen thermostaat. Dus er is maar 1 actief. Ja, ik weet het. Allemaal niet ideaal voor COP: 35°C vertrek en retourtemperatuur die de helft lager kan zijn door de niet actieve ventilo waterzijdig te sluiten.

Het opgewekte vermogen kan die inderdaad niet kwijt met een compressorfrequentie van 25Hz. En inderdaad, meer afgifte is efficiënter (hoewel er ergens wel een optimaal punt moet zijn en daarboven gaat de efficiëntie terug omlaag). Maar dat verklaart allemaal niet waarom de compressor naar 25Hz gaat terwijl een 5J dit niet doet. En het is dezelfde hardware. Enkel de print en het kentekenplaatje is een ander artikel. Als een 5J op 20Hz kan draaien moet de 3J dat dan toch ook kunnen.
Pagina: 1 ... 73 ... 89 Laatste